۱۳۹۱ فروردین ۲۴, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


نوشتۀ رضا ولی زاده
محمد سلیمانی نیاپس از سه ماه نگهداری محمد سلیمانی‌نیا در بند ۲۰۹ زندان اوین مشخص شد مقاومت محمد سلیمانی‌نیا در برابر اصرار وزارت اطلاعات برای در اختیار گرفتن سرور سایت شبکۀ اجتماعی متخصصان ایران (U24) منجر به بازداشت او شده بود. سلیمانی نیا که دست به اعتصاب غذای نامحدود زده، نخستین مؤسس اینترنت خصوصی در ایران، طراح و میزبان نزدیک به ۴۰ سایت اینترنتی و مترجم کتاب «عطر سنبل؛ عطر کاج» است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، امروز با انتشار اطلاعیه‌ای از محمد سلیمانی نیا به عنوان «یکی از قربانیان اینترنت ملی» یاد کرد.
گزارشگران بدون مرز نوشته است: «این متخصص اینترنت از سوی وزارت اطلاعات برای همکاری با طرح راه اندازی اینترنت ملی زیر فشار قرار دارد و در هفته‌های پیش از بازداشت، بارها از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود تا مهار سایت‌هایی را که میزبانی می‌کرد به ماموران امنیتی بسپارد.»
به دنبال مقاومت سلیمانی‌نیا در برابر این خواسته، وزارت اطلاعات روز ۲۰ دی ماه سال گذشته او را به صورت مخفیانه بازداشت کرد و نزدیک به دو ماه هیچ کس از محل نگهداری او اطلاعی نداشت.
زمانی که فشار بازجویان برای در اختیار گرفتن سرور سایت شبکۀ اجتماعی متخصصان ایران (یو ۲۴) به نتیجه نرسید، او را وادار کردند سایت را به طور کامل از دسترس خارج کند.
پس از گذشت نزدیک به دو ماه سلیمانی‌نیا در اعتراض به شرایط نامعلوم، طولانی شدن دوران انفرادی، قطع هر گونه ارتباط او با دنیای خارج از زندان و فشارهای احتمالی دست به اعتصاب غذا زده بود.
از آنجا که شرایط جسمانی سلیمانی‌نیا تحمل اعتصاب را نداشته گویا مسئولان پروندۀ او با انتقالش به سلول‌های چندنفرۀ ۲۰۹ موافقت می‌کنند.
مسئولان پروندۀ سلمیانی‌نیا بار‌ها به خانوادۀ او برای ملاقات با فرزندشان وعده داده بودند اما هر بار این وعده‌ها انکار می‌شد.
بالاخره تلاش خانوادۀ این زندانی برای ملاقات با او به چند تماس تلفنی و ملاقات‌های کابینی محدود و با نظارت بازجویان پرونده ختم شد.
قاضی بیگی، یکی از مسئولان پروندۀ سلیمانی‌نیا در شعبۀ ۱۴ دادسرای ناحیه ۲۸ تهران به جای رسیدگی به پروندۀ او، در تازه‌ترین واکنش به اعتصاب غذای نامحدود این زندانی، از او خواسته‌ است تا برخلاف واقعیت، به صورت کتبی بنویسد امکان تهیه وثیقه را ندارد تا به این وسیله بتوانند همچنان او را در بازداشت نگاه دارند.
گفته می‌شود تلاش وزارت اطلاعات برای در اختیار گرفتن شبکۀ اجتماعی متخصصان ایران و دیگر سایت‌های طراحی شده به وسیلۀ محمد سلیمانی‌نیا به طور غیرمستقیم بخشی از پروژه راه‌اندازی اینترنت ملی است.
در حالی که تیم بازجویان سلیمانی‌نیا نتوانسته اند تا این لحظه هیچ جرم مشخصی برای او در نظر بگیرند به تازگی او را وادار کرده اند تا در مورد سایت های مختلفی که هیچ ارتباطی به او ندارند، توضیح دهد.
شبکه اجتماعی یو ۲۴ از اردیبهشت ۱۳۸۶ برای ارتباط میان متخصصان ایرانی به وسیلۀ محمد سلیمانی‌نیا طراحی و راه‌اندازی شده بود، این شبکه (http://U24.ir) که نزدیک به ۶۰ هزار کاربر در آن عضو بودند، شبکه‌ای برای ارتباطات شغلی بود که هرگز محتوای سیاسی نداشت.
سایت یو ۲۴ به محلی برای کاریابی بسیاری از متخصصان حوزه های مختلف تبدیل شده بود، که در آن اعضا می‌توانستند ضمن تشریح توانایی‌های حرفه‌ای خود به مواردی از جمله انتشار آگهی برای یافتن نیروی کار متخصص در حرفه‌های مورد نظر بپردازند.
بازجویان و مسئولان پروندۀ محمد سلیمانی نیا در حالی او را با اعمال فشار و زور وادار به متوقف کردن فعالیت سایت شبکۀ اجتماعی متخصصان ایران کرده‌اند که کاربران متخصص ایرانی در ابعاد میلیونی اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای خود را در سایت‌های متعددی از جمله فیس بوک و ده‌ها سایت مشابه منتشر می‌کنند.
شبکه‌های ارتباط شغلی یا professional networking در تمام کشورهای دنیا رایج هستند و اطلاعات درج شده در یو ۲۴ شامل نام و شغل و عکس کاربرانی است که خواسته‌اند به صورت عمومی منتشر شود تا با افراد مرتبط دیگر ارتباط کاری برقرار کنند و هیچ اطلاعات محرمانه‌ای در آن وجود نداشت. در مورد نمونه‌های خارجی یو۲۴ می‌توان به سایت linkedin اشاره کرد.
در حال حاضر تلاش آن دسته از نهادهای نظامی و امنیتی که مأموریت یافته اند پروژۀ اینترنت ملی را از ابعاد مختلف حمایت کنند به صورت اعمال فشار غیرقانونی برای به گروگان گرفتن سایت‌های اینترنتی و یا بازداشت نخبگان حوزۀ فناوری اطلاعات تجلی یافته است.
تسلط و اشراف اطلاعاتی دستگاه امنیتی کشور در فضای اینترنت یکی دیگر از دغدغه‌هایی است که به جای تولید پروژه های مبتکرانۀ اینترنتی در قالب بازداشت نخبگان این عرصه بروز و ظهور یافته است.
اکنون در حالی محمد سلیمانی‌نیا به عنوان یکی از کارآفرینان برجستۀ حوزۀ فناوری اطلاعات در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد که رهبر ایران سال جدید را سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام گذاری کرده است.
محمد سلیمانی‌نیا، که نخستین سایت فروش کتاب را در ایران راه اندازی کرد یکی از پیشگامان طراحی وب و جزو برجسته ترین طراحان وب در ایران است.
او همچنین مترجم کتاب «عطر سنبل؛ عطر کاج»، نوشتۀ فیروزه جزایری دوما ست که یکی از پرفروش‌ترین آثار داستانی ایران در سال های گذشته به شمار می‌آید.
 

 

 

پاسخ ایران به طرح صلح کوفی عنان برای سوریه

کوفی عنان،  دبیرکل سابق سازمان مللنوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
 سفر دو روزه ی کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل به ایران به پایان رسید. رئیس جمهوری اسلامی ایران دردیدار خود با کوفی عنان که دیروز در جنوب کشورصورت گرفت به وی گفته است: اجرای هرطرح و راهکاری در سوریه باید فارغ از فشارها و دخالت های دیگران باشد.

 عنان به عنوان نماینده ی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل واتحادیه عرب طرحی را درشش ماده برای پایان خشونت ها درسوریه ارائه کرده است که اصول آن ازسوی رژیم بشاراسد پذیرفته شده و بند اول آن از بامداد امروز پنجشنبه دوازدهم آوریل به اجرا گذاشته شد.
دبیرکل سابق سازمان ملل درهفته های اخیر به منظور جلب همکاری کشورهای حامی رژیم سوریه به چین، روسیه و ایران سفرکرده است.
عنان روز چهارشنبه با مقامات ایران ازجمله رئیس جمهوری اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
به دنبال خروج عنان ازایران، مطبوعات جمهوری اسلامی به پاسخ های ایران به دبیرکل سابق سازمان ملل اشاره کرده اند.
روزنامه رسالت که ناشر نظریات جناح موسوم به اصولگرا به شمارمی رود درسرمقاله آخرین شماره خود به شش پاسخ ایران درمقابل شش بند طرح صلح عنان اشاره کرده است.
این روزنامه نزدیک به محافل حکومتی ایران درپیام خود به عنان و غرب تاکید کرده است که:
1- بشاراسد خط قرمز ایران است و جمهوری اسلامی به هیچ وجه اجازه سقوط رئیس جمهوری قانونی سوریه را نمی دهد.
2- هرتغییری درسوریه درچارچوب اصلاحات آغازشده ازسوی رئیس جمهوری قانونی این کشور و زیر نظر بشاراسد محتمل است.
3- هرگونه برخورد غیراصولی با موضوع سوریه آثار و تبعات مخربی درفضای منطقه ای و فرا منطقه ای خواهد داشت.
4- هیچ کس حق ندارد حقوق مشروع مردم سوریه را نادیده بگیرد و باید فرصت لازم به بشاراسد داده شود تا اصلاحات انجام شود.
5- مداخله خارجی درامور سوریه و ایجاد درگیری های مسلحانه از جانب برخی کشورهای منطقه که به صراحت اعلام کرده اند تا براندازی بشاراسد ایستاده اند بلافاصله باید قطع شود.
6- راه حل مسئله سوریه پایبندی همه طرف ها به قواعد دموکراسی است.
دراین حال به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس جمهوری اسلامی ایران دردیدار خود با کوفی عنان که دیروز درجنوب کشورصورت گرفت به وی گفته است: اجرای هرطرح و راهکاری درسوریه باید فارغ ازفشارها و دخالت های دیگران باشد.
به گفته کارشناسان، ایران درخواست عنان برای همکاری دربحران سوریه را رد وآنرا مشروط به حفظ رژیم بشار اسد کرده است.
به گزارش منابع خبری احمدی نژاد در دیدار با دبیرکل سابق سازمان ملل گفته است: مسائل خاورمیانه و اتفاقی که درحال رخ دادن است پیچیده، و با ورود عوامل گوناگون پیچیده ترشده است.
احمدی نژاد گفته است: هرگونه خشونت درسوریه باید متوقف شود.

 

تهدید سوریه به کمک گرفتن از ناتو از سوی نخست وزیر ترکیه در صورت ادامۀ تیراندازی به خاک ترکیه

نوشتۀ فواد روستائی
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیهنخست وزیر ترکیه خطاب به گروهی از روزنامه نگاران ترک که او را در سفر چین همراهی کرده اند گفته است ناتو در حفاظت از مرزهای ترکیه مسئولیت دارد. همزمان با انتشار سخنان رجب طیب اردوغان، سخنگوی ناتو گفت این سازمان اظهارات نخست وزیر ترکیه و مسئولیت خود در حفاظت از مرزهای این کشور هم پیمان را بسیار جدی می گیرد.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، امروز تأکید کرد که این کشور ممکن است برای حفاظت از مرزهای خود در برابر تهدید سوریه به مادۀ ٥ پیمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متوسل شود.
بر اساس گزارش هائی که در رسانه های ترکیه انتشار یافته است نخست وزیر ترکیه خطاب به گروهی از روزنامه نگاران ترک که او را در سفر چین همراهی کرده اند گفته است ناتو در حفاظت از مرزهای ترکیه مسئولیت دارد.
بر اساس مادۀ ٥ پیمان ناتو، چنان چه یکی از کشورهای عضو این پیمان هدف حمله ای قرار گیرد این حمله حمله به کلیۀ اعضای ناتو تلقی خواهد شد و کشورهای عضو باید به کمک کشوری بشتابند که مورد حمله قرار گرفته است.
نخست وزیر ترکیه این مطالب را در پی تیراندازی روز های اخیر از خاک سوریه به خاک ترکیه عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، بامداد امروز (پنجشنبه) نیز از خاک سوریه به خاک ترکیه تیراندازی شده است.
همزمان با انتشار سخنان رجب طیب اردوغان در رسانه های ترکیه، امروز در مقر ناتو در بروکسل اعلام شد که این سازمان سخنان نخست وزیر ترکیه و مسئولیت خود در حفاظت از مرزهای این کشور هم پیمان را بسیار جدی می گیرد.
سخنگوی ناتو ضمن اعلام این مطلب افزود ناتو عمیقاً نگران اوضاع سوریه و به ویژه رویدادهائی است که در منطقۀ مرزی این کشور با ترکیه می گذرد.
سخنگوی ناتو از جامعۀ بین المللی خواست برای موفقیت طرح کوفی عنان، نمایندۀ مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیۀ عرب برای سوریه، از هیچ کوششی کوتاهی نکنند.
کوفی عنان برای پایان دادن به بحران در سوریه طرحی شش ماده ای ارائه کرده است که دولت سوریه آن را پذیرفته و بر اساس مادۀ اول آن از ساعت شش بامداد امروز به وقت محلی در سوریه آتش بس برقرار شده است.

 

 

هیلاری کلینتون: رفع نگرانی های جامعۀ بین المللی از سوی ایران امری فوری است

خانم هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجۀ آمریکا

نوشتۀ فواد روستائی
هیلاری کلینتون ضمن تأکید بر این که هنوز هم فرصت برای حل مشکل از طریق دیپلماسی باقی است افزود: اما ایران نیز باید به ایجاد فضائی که در آن این گفتگوها به نتایجی ملموس برسد کمک کند و این چنین رویکردی از سوی تهران امری فوری است.

خانم هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجۀ آمریکا، در آستانۀ از سرگیری گفتکوهای شش کشور عضو گروه (١+٥) و جمهوری اسلامی ایران گفت هنوز هم زمان برای حل مشکل هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک باقی است ولی رفع نگرانی های جامعۀ بین المللی از سوی دولت ایران نیز امری است که از فوریت برخوردار است.
وزیر امور خارجۀ آمریکا افزود گفتگوهای آتی میان دو طرف فرصتی است که ایران باید آن را غنیمت شمرده و به گونه ای جدی از جامعۀ بین المللی رفع نگرانی کند.
هیلاری کلینتون ضمن تأکید بر این که هنوز هم فرصت برای حل مشکل از طریق دیپلماسی باقی است افزود اما ایران نیز باید به ایجاد فضائی که در آن این گفتگوها به نتایجی ملموس برسد کمک کند و این چنین رویکردی از سوی تهران امری فوری است.
مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه (١+٥) مرکب از ٥ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه) و آلمان قرار است پس از یک وقفۀ پانزده ماهه در روز شنبه (پس فردا) در استانبول از سر گرفته شود.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، دیروز در در سخنانی در بندر لنگه در اظهار نظر در مورد این نشست از کشورهای غربی خواست "با ایران با احترام و ادب" سخن بگویند.
محمود احمدی نژاد افزود زبان و ادبیات زور و توهین در مورد ملت ایران جواب نخواهد داد.

 

 

درگذشت احمد بن بلا، نخستین رئیس جمهوری الجزایر

احمد بن بلا، قهرمان جنگ های استقلال الجزایر و نخستین رئیس جمهوری این کشور

نوشتۀ فواد روستائی
احمد بن بلا، قهرمان جنگ های استقلال الجزایر و نخستین رئیس جمهوری این کشور، دیروز (چهارشنبه) و درست در پنجاهمین سالگرد استقلال الجزایر در سن ٩٥ سالگی در منزل مسکونی خود در الجزیره درگذشت.

بن بلا از جمله ٩ تن از رهبران جنبش استقلال الجزایر بود که از آنان با عنوان "٩ رهبر تاریخی" یاد می شود.
احمد بن بلا مسئول روابط خارجی "جبهۀ آزادیبخش ملی الجزایر" (FLN) بود که در سال ١٩٥٤ تأسیس و پس از استقلال این کشور در سال ١٩٦٢، تا سال ١٩٨٩ قدرت را به مدت ٢٧ سال به گونه ای بلامنازع و بی رقیب در دست داشت.
از این تاریخ به بعد الجزایر دارای نظام چند حزبی شد.
احمد بن بلا، از پیشگامان جنگ مردم الجزایر علیه استعمار فرانسه، ٢٤ سال از عمر خود را در زندان گذراند.
از این ٢٤ سال در حدود ١٠ سال آن در زندان فرانسویان سپری شد و قهرمان استقلال الجزایر پس از سرنگون شدن از قدرت در سال ١٩٦٣ به وسیلۀ سرهنگ بومدین، تا سال ١٩٧٨ زندانی انقلابی شد که خود از رهبران طراز اول آن بود.
احمد بن بلا که پس از آزادی از زندان در پی مرگ بومدین، مدتی در منزلش تحت نظر بود سرانجام در مقام منتقد رژیم راه تبعید را در پیش گرفت و ابتدا در فرانسه و سپس در سویس اقامت گزید.
در سال ١٩٨٢ در سویس، "جنبش برای دموکراسی در الجزایر" را تأسیس کرد.
در پی باز شدن نسبی فضای سیاسی در سال های دهۀ ٨٠ سدۀ بیستم، احمد بن بلا به کشورش بازگشت.
در سال ١٩٩٠ جنبش تشکیل شده توسط او و در حدود سی حزب و تشکل سیاسی دیگر اجازۀ فعالیت گرفتند.
دولت الجزایر به مناسبت درگذشت این رهبر تاریخی هفت روز عزای ملی اعلام کرده است.
مراسم تشییع جنازۀ احمد بن بلا فردا (جمعه) برگزار می شود و پیکر او در قطعۀ شهدا در گورستان بزرگ العالیه در پایتخت الجزایر طی مراسمی رسمی به خاک سپرده می شود.
 

 

 

انتقاد شدید امارات از دیدار محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، از جزیرۀ ایرانی ابوموسی در خلیج فارس

نوشتۀ فواد روستائی
وزیر امورخارجۀ امارات مدعی شد که دیدار احمدی نژاد از جزیرۀ ابوموسی "هیچ تغییری در وضعیت حقوقی جزایر که جزءلاینفک اماراتند" نمی دهد. شیخ راشد بن زاید آل نهیان در دنبالۀ سخنانش این دیدار را گواهی بر "ادعاهای دروغین ایران مبنی بر علاقمندی به بر قراری روابط حسن همجواری و دوستی با کشورهای همسایه" دانست.

امارات متحدۀ عربی از دیدار محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، از جزیرۀ ابوموسی در خلیج فارس به شدت انتقاد کرد.
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امورخارجۀ امارات، دیشب (چهارشنبه شب) در واکنش به سفر محمود احمدی نژاد به جزیرۀ ابوموسی که دیروز صورت گرفت گفت این دیدار نقض آشکار و بارز حق حاکمیت و استقلال امارات متحدۀ عربی و دست رد زدن به سینۀ کلیۀ تلاش هائی است که برای پایان دادن به به گفتۀ او "اشغال سه جزیره از سوی ایران" از طریقی مسالمت آمیز به عمل می آید.
وزیر امورخارجۀ امارات مدعی شد که دیدار احمدی نژاد از جزیرۀ ابوموسی "هیچ تغییری در وضعیت حقوقی جزایر که جزءلاینفک اماراتند" نمی دهد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به سخنان وزیر امورخارجۀ امارات اختصاص داده است پس از یادآوری اختلاف ایران و امارات بر سر مالکیت بر جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به دیدار دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران از ابوموسی پرداخته و می نویسد محمود احمدی نژاد در خلال این دیدار پس از تأکید مجدد بر ماهیت ایرانی خلیج فارس بر این نکته انگشت گذاشت که ملت ایران هیچ نگرانی از تحریف اسم هائی چون خلیج فارس ندارد.
به گزارش خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، احمدی نژاد در ادامۀ سخنان خود گفت برخی حقایق هم چون خورشید می درخشد و نیازی به تکرار و تأکید بر آن ها نیست از جمله نام خلیج فارس که همۀ اسناد تاریخی گواه بر این است که که نام این پدیدۀ طبیعی در طول تاریخ همواره خلیج فارس بوده است.
شیخ راشد بن زاید آل نهیان در دنبالۀ سخنانش سفر محمود احمدی نژاد به ابوموسی را گواهی بر "ادعاهای دروغین ایران مبنی بر علاقمندی به بر قراری روابط حسن همجواری و دوستی با کشورهای همسایه" دانست.
وزیر امور خارجۀ امارات از دولت ایران خواست به آن چه که از نظراو "اقدامات تحریک آمیزی است که مانع حل و فصل مسالمت آمیز مسألۀ سه جزیره می شود" پایان دهد.
جزیرۀ ابوموسی جزیره ای به وسعت ١٢کیلومتر مربع و به فاصلۀ تقریباً مساوی از سواحل ایران و امارات است.
ایران نیز به نوبۀ خود بارها اعلام کرده است که این جزایر سه گانه جزء لاینفک این کشور است.

 

 

برقراری آتش بس و قطع کامل خشونت ها در سوریه

نوشتۀ فواد روستائی
نمایی از دمشق، در صبحگاه ١٢ آوریل ٢٠١٢در پی اعلام آتش بس در سوریه در چهارچوب طرح پیشنهادی کوفی عنان، نمایندۀ مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیۀ عرب برای سوریه، خبرگزاری ها از برقراری آرامش کامل و قطع خشونت ها در این کشور خبر دادند.

پس از اعلام موافقت دولت سوریه با آتش بس در روز گذشته (چهارشنبه) از ساعت شش بامداد امروز به وقت محلی، یکی از اعضای یک سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد آتش بس سر ساعت برقرار شده، دو ساعت پس از برقراری آتش بس هیچ خشونتی به وقوع نپیوسته ولی ارتش سوریه هنوز تمامی واحدهای خود را از بر اساس طرح کوفی عنان از شهرها خارج نکرده است.
البته این عضو سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه از وقوع چند انفجار در نزدیکی دمشق، دقایقی پس از ساعت شش بامداد، سخن گفت بدون آن که توضیح بیشتری در مورد آن بدهد.
این شهروند سوری یادآور شد که تانک های ارتش می بایست از روز سه شنبه (پریروز) از شهرها خارج شده باشند.
قرار است کوفی عنان در ساعت شانزده امروز (پنجشنبه) به وقت ژنو (ده بامداد در نیویورک) از طریق کنفرانسی ویدیوئی شورای امنیت سازمان ملل متحد را در جریان چند و چون برقراری آتش بس در سوریه قرار دهد.
دولت سوریه دیروز ضمن اعلام پذیرش آتش بس و اجرای آن از ساعت شش بامداد امروز، حق پاسخ گوئی به هر حمله ای از سوی اپوزیسیون را برای خود محفوظ دانسته است.
با برقرای آتش بس، سوریه که از سوی جامعۀ بین المللی بارها به زیر پا گذاشتن تعهداتش متهم شده است از امروز در بوتۀ آزمایشی دشوار قرار گرفته است.
دولت آمریکا دیشب اعلام کرد قضاوتش در مورد دولت دمشق بر اساس کردار و رفتار این دولت خواهد بود نه گفتار و حرفی که عنوان می شود.
سرکوب مردم معترض و زدو خورد میان نیروهای دولتی و نظامیان گسسته از ارتش در یک سال و یک ماهی که از آغاز خیزش مردم سوریه می گذرد از خود دست کم ١٠٠٠٠ کشته برجای گذاشته است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل- صدراعظم آلمان- دیشب تأکید کردند که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید با قاطعیت و عزمی راسخ تر در ارتباط با سوریه عمل کند.
شایان یادآوری است که پشتیبانی روسیه و چین، دو عضو برخوردار از حق وتو در شورای امنیت، از رژیم سوریه طی سیزده ماه گذشته این شورا را از تصویب هرگونه قطعنامه ای علیه رژیم بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، بازداشته است.

 

 

اصلاح‌طلبان با محوریت خاتمی وارد انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ می‌شوند

imageمحمد رضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، استفاده از حربه‌های تهدید و تحریم را اشتباه استراتژیک اصلاح‌طلبان خوانده و معتقد است منجر به سنگین شدن هزینه اصلاح‌طلبی در کشور و حذف آنان از صحنه سیاست شده است. او می‌گوید حضور خاتمی در انتخابات باب جدیدی در جریان اصلاحات برای بازگشت مجددش به صحنه سیاست باز کرد و حالا اگر «نظام» نیز کمک کند، یک رقابت جدی در جامعه برای انتخابات ریاست جمهوری شکل خواهد گرفت.
بر اساس گزارش خبرگزاری نیمه دولتی «مهر»، محمد رضا خباز، از اعضای حزب اعتماد ملی، با اشاره به بازگشت جریان اصلاح‌طلبی به صحنه رقابت گفت علت حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان در تهران  «فقدان و نبود محور» در تهران بود تا بتواند بین نیروهای اصلاح‌طلبی در سراسر کشور هماهنگی ایجاد کند، و تاکید کرد «اگر خاتمی در محوریت این جریان قرار گیرد می توانیم خودمان را برای انتخابات آینده بازسازی و با کاندیدای حداقلی وارد رقابت برای ریاست جمهوری ۹۲ شویم.»

وی با تاکید بر این که «خاتمی باید نقش محوریت اصلاح‌طلبان را برای بازسازی و حضور مجدد بعهده بگیرد» گفت: «حضور خاتمی در انتخابات باب جدیدی را در جریان اصلاحات برای بازگشت مجددش به صحنه سیاست باز کرد؛ بنابراین اگر نظام نیز کمک کند یک بازی و رقابت جدی در جامعه برای انتخابات ریاست جمهوری شکل خواهد گرفت.»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: «در حال حاضر در جریان اصلاحات چهره‌ای مناسب جز خاتمی برای بازسازی این جریان وجود ندارد لذا اگر خاتمی بیاید اصلاح‌طلبان می‌توانند تا انتخابات ریاست جمهور ترمیم شوند چراکه حضور در صحنه وظیفه دینی و سیاسی ماست تا فضای همدلی و سازندگی در کشور حفظ شود.»

وی در عین حال حزب اعتماد ملی به رهبری مهدی کروبی را پایان یافته قلمداد کرد، و با بیان اینکه حزب اعتماد ملی هیچ  فعالیتی ندارد، گفت: «فکر نکنم دیگر این حزب برپا شود و فعالیت سیاسی داشته باشد چراکه دبیرکل آن حق فعالیت سیاسی ندارد و تا قائم مقام حزب از اعضا دعوت نکند اعضا نمی‌توانند فعالیت حزبی داشته باشند.»

 

 

 

نسخه‌ای برای مداوای بیماریِ «اپل»

با استفاده از راهنمایی‌های این مطلب می‌توانید از وجود یا عدم وجود آلودگی در سیستم خود مطلع شوید.
imageاگر این سال‌ها شما هم مانند من از اپل استفاده می‌کردید و پز می‌دادید که «اپل ویروس نداره»، خب. حالا وقتش رسیده که از به کار بردن این جملات صرف‌نظر کنیم و مثل دکترها به کشف ویروس‌ها بپردازیم.
  چیز عجیبی نیست. ما هم ممکن است جزء ۶۰۰ هزار کاربری باشیم که به تروجان «فلاش‌بک» آلوده شده تروجانی که می‌کوشد پسوردها و اطلاعات دیگر ما را برباید. 



به بخش اپلیکیشن بروید و در آن‌جا یوتولیتیز را انتخاب کنید. 
/Application>Utilities

حالا سه مورد زیر را کپی کرده و در آن‌جا درج کنید:
defaults read /Applications/Safari.app/Contents/Info LSEnvironment
defaults read /Applications/Firefox.app/Contents/Info LSEnvironment
defaults read ~/.MacOSX/environment DYLD_INSERT_LIBRARIES

حالا اگر با پیغام زیر مواجه شدید، نفسی راحت بکشید. کامپیوتر شما تر و تمیزتر از چیزی‌ست که احتمال می ‌دادید. 
‘does not exist’
 در غیر این‌صورت، به شما مسیر فایل «مال‌ویر» یا «تروجان» نشان داده خواهد شد تا بفهمید که سیستم‌ کامپیوتری شما به این بیماری تازه دچار شده است.

چگونه از شرِ این تروجان خلاص شویم؟
 اگر سیستمِ شما آلوده شده، راه مشخص و سرراستی برای آن وجود ندارد. اما بهترین راه، آن چیزی‌ست که شرکت امنیتی فنلاندی «اف-سکیور» پیشنهاد کرده است.
دقت در مطالعه این دستورالعمل، خیلی مهم است. می‌توانید هم آن‌ها را چاپ کرده تا مرحله به مرحله با دقت بیشتری مرور کنید. چون اگر کارها 
اشتباه انجام شود و اشتباه به پیش بروید ممکن است منجر به حضور فایل‌های مخرب شود.

حالا چه کنیم؟
 آسان ترین راه برای انجام آن، این است که به روز رسانی نرم افزار را فعال کنید و تمام به روزرسانی‌هایی که سیستم نیاز دارد را انجام دهید. 
 این زمان، به این بستگی دارد که شما آخرین بار چه زمانی سیستم خود را به روزرسانی کرده‌اید. ‌‌پس از آن، نوبت انتخاب یک آنتی‌ویروس است. زمانی که ما خیال‌مان راحت بوده که اپل، ویروس ندارد، آنتی ویروس‌هایی که برای سیستم‌های اپل نوشته شده‌اند و به خوبی کار می‌کنند.

و یک پیشنهاد دیگر:
برنامه جاوا را در مرورگر مکینتاش خود از کار بیندازید و خیال‌تان راحت باشد که در اپل، نیازی به جاوا نخواهید داشت.

 

 

 

محسن نژاد در کنفرانس واشینگتن: سخنگو انتخاب کنیم

image
محسن نژاد، از اعضای اتحاد جمهوری‌خواهان طرح خود را به شکل فردی در کنفرانس «مهرداد مشایخی» ارائه کرد. این فعال سیاسی طرفدار انتخاب سخنگو از طرف اپوزیسیون است و می‌گوید: «پیشنهاد می‌کنم درخارج از کشور و با توجه به امکانات علنی، عملی طرفداران حقوق بشر و دموکراسی یک نفر را به صورت موقت به عنوان سخنگوی خودانتخاب کنند و این سخنگو بیان کننده مسائلی باشد که همه انتخاب کنندگان به طور کامل و مطلق – صد درصد-باآن موافق باشند.»
متن کامل سخنان محسن نژاد در روز نخست کنفرانس «گذار به دموکراسی» به شرح زیر است:
رژیم اسلامی رفتنی است.بحث برسر رفتن تاریخی آن نیست،برسر تاریخ رفتن آنست.رفتنی که می‌تواند درآینده‌ای نزدیک ازراهحمله نظامی، اشغال خارجی،شورشهای توده‌ای، انقلاب خشونت بار، ویا درتاریخی دورترازراه مقاومت مدنی، انتخابات آزادی که بررژیم تحمیل شود، ویا بازهم درآینده‌ای بسیار دورتراز راه شرکت درانتخابات فرمایشی رژیم، چشم انداز نفوذ در ارگان های نظام و از این طریق، فرسایش تدریجی آن صورت گیرد.

هریک از ما به واسطه تحلیلی ازوضعیت داخلی یا بین المللی، ویا از طریق خواست های رادیکال یا سازشکارانه دریکی از طیف های طرفدار تغییر رژیم باشیم. برخی طرفدار تغییر رژیم درچارچوب  آن  و ایجاد تحول در درون آن  از راه پیشبرد اصلاحات باشیم. با این همه به نظر نمی‌رسد که‌اینجا جمع شده باشیم تا درباره نظارت برتغییر نظام و تحلیلآن سخن بگوئیم.آمده‌ایم تا درباره دخالت دراین روند تغییر و نقش شایسته و بایسته خود در فرایند تغییر طرح بدهیم و برنامه‌ای مشخص ارائه کنیم.
پس ابتدا نگاهی می‌اندازیم به وضعیت خودمان و تاریخچه‌ای که پشت سرگذاشته‌ایم. ناگفته پیداست که ما درخارج از ایران هستیم با ارتباطات  به نسبت محدود  با داخل کشور، و البته برخی ازما بازمانده سرکوب‌های دهه نخست انقلاب که طی آن و درپی سرنگونی رژیم پا دشاهی، همراهان با دست اندرکاران جمهوری اسلامی درمبارزه با رژیم پیشین  توسط رژیم تازه قلع و قمع شدند. در دهه نخست پس ازانقلاب،سازمان‌های سیاسی همراه با شخصیت‌های موثر وقت در داخل و خارج ایران مورد تهاجم قرارگرفتند و کنار زده شدند .برخی ازما بازمانده و یا نماینده طیف‌ها و گروه‌هایی هستیم که در دهه دوم پس از انقلاب، در حاکمیت رژیم، از درون آن با هدف ایجاد تغییرات از درون به خارج از کشور آمده و کوله باری از تجربه‌های دوره‌ای را داریم که حکومت اسلامی درصدد یک‌پارچه کردن نظام و سپردن امور به دست خودی ها بود. شماری از ماها هم محصول دهه سوم پس ازانقلاب و نتیجه تلاش‌های حکومت برای استحاله جمهوری اسلامی به نظام خلافت کامل اسلامی هستیم. دراین دهه حکومت تلاش دارد در یورشی به جامعه مدنی، هرچه بیشترخودرا یکپارچه کند و از غیر خودی ها بپیراید. اما برخلاف انتظار دربرابر مقاومتی قرار گرفت که مشروعیت‌اش از نظر کمی و کیفی مخدوش شد و مبارزه آزادی‌خواهانه مردم ایران را به سطحی بالاتر ارتقا داد.
مهاجران دهه نخست، پس از طی دوره فترت و انتظار با تغییر دادن  پندار و گفتار همراه با تحولات داخل ایران وارد گفتمان شدند. مهاجران دهه دوم متناسب با تغییرات  و تحول درونی خودشان گفتمان ویژه خود را ایجاد کردند و جنبش دموکراسی خواهی درخارج از کشور  را رنگ و روئ یخاص بخشیدند.گفتمان جمهوری خواهی به عنوان گزینه رژیم اسلامی و حکومت غفها درچنان فضائی در خارج از ایران شکل گرفت طرح همه پرسی، بخشی از این گفتمان بود. جنبش سبز اما نه تنها در خود ایران بلکه درخارج هم سرآغاز تحولی بزرگ شد.

در دهه چهارم اکنون مردم ایران نمایندگانی دارند که دربرابر ولایت فقیه یا خلافت ایستاده‌اند. اینکه‌این نمایندگان یعنی موسوی و کروبی چقدر با خواست دموکراتیک مردم همراهند و چقدر می‌توانند و می‌خواهند درمسیر حکومت انتخابی و موقت عمل کنند بحث امروز من نیست. بحث من بر سر ضرورتی ست که هرچند دیر اما امیدوارم به آنجا رسیده باشیم که بتوانیم به آن جامه عمل بپوشانیم. بحث ضرورت  تغییر در واقع عبور از سخن گفتن درباره سیاست به تولید سیاسی و ضرورت تغییر ازتلاش برای تشکل حول محور نظریه به بسیج مردم حول محور نفر و فرد است.
تبلیغ و ترویج دو رکن اصلی سیاستند. جنبش خارج ازکشور در سال‌های اخیر توانسته است بسیاری از مفاهیم ازجمله دموکراسی، حقوق بشر،..و.. را به عنصر معنوی جامعه ما تبدیل کند اما به صرف تبلیغ و ترویج سیاسی نمی‌توان تولید سیاسی کرد.سازمان دهی وبسیج توده‌ها پایه اصلی تولید سیاسی است. باید برای همه ما روشن شده باشد و تاریخ معاصر نیز این را آشکارا نشان داده است که بدون رهبری سیاسی، و تنها با گفتمان سیاسی نمی‌توان تغییر و تحول ایجادکرد. ترویج و تبلیغ سیاسی  می‌تواند درتفکر توده‌ها تحولی ایجاد کند اما حرکت توده‌ای بدون رهبری سیاسی یا امکان پذیر نیست و یا به نتیجه مورد نظر نخواهد انجامید.
من به عنوان یک جمهوری‌خواه که خواهان حکومت موقت و انتخابی هستم طبیعی است که نتوانم با رهبری غیر انتخابی و دائمی نظیر مجاهدین خلق و یا  طرفداران نظام پادشاهی موافق باشم. اما بر آنم که  مهم‌ترین دلیل ماندگاری این گروه‌های سیاسی اتفاقا همین رهبری فردی بوده است. حالا می‌پرسم تکلیف ما جمهوری‌خواهان که به نظرم بزرگ‌ترین و توانمندترین بخش جامعه سیاسی ایران را می‌سازند چیست؟

اشاره کنم که موضوع سخن من و مخاطبان من همان گونه که از بحثم برمی آید ایرانیان و فعالان سیاسی  خارج از کشورند. پیشنهاد می‌کنم درخارج از کشور و با توجه به امکانات علنی، عملی طرفداران حقوق بشر و دموکراسی یک نفر را به صورت موقت به عنوان سخنگوی خودانتخاب کنند و این سخنگوبیان کننده مسائلی باشد که همه انتخاب کنندگان به طور کامل و مطلق – صد درصد-باآن موافق باشند. طبیعی است که موضوع‌های مورد توافق کم نیست. برای نمونه می‌توان حقوق بشر، دموکراسی، برابری خواهی حقوقی، حکومت موقت، انتخابی و مسئول  ونبود هر نوع تبعیض را نام برد.برای من  قبول حکومت موقت و حقوق بشر می‌تواند به عنوان پایه اصلی کافی باشد. هرچند بحث من برسر انتخاب یک فرد به عنوان سخنگوی موقت و انتخابی است، کسی که بتواند درباره موضوع های مختلف از جمله آزادی زندانیان سیاسی،آزادی انتخابات، آزادی بیان و مانندآن سخن بگوید.حتا زمینه را برای بسیج توده‌ها  درموردهای مشخص آماده سازد. می‌تواند با همراهی و کمکهای جمعی به صورت حرفه‌ای با حضور  در همه عرصه‌های تبلیغی وترویجی رسانه های داخلی و خارجی توجه مردم ایران و جهان را به مسائل و مشکلات ایران جلب کند. می‌تواند و باید نماینده نهادی باشد که خواست حق طلبانه مردم ایران را به طورگسترده درخارج ازکشوربازتاب بدهد.سخن اکنوون و در دهه چهارم برسر نفر است و نه نظر.اما بنا به گفته عزیزانی که درسال‌های گذشته‌ این نظر مرا شنیده‌اند، این حرف‌ها درست، اما چه کسی باید زنگوله را به گردن چه و چه بیندازد؟
"ما" که دراختلاف ایجاد کردن استادیم، درتخریب و مخالفت پیشگام، و بیشتر از توافق و همبستگی و آبادانی مهارت داریم چگونه می‌توانیم برسر انتخاب یک فردبه توافق برسیم؟ این ارزیابی را می‌پذیرم و به همین سبب هم چندان به صورت عینی و منطقی امیدواری ندارم اما یاد گرفته‌ام گاه درامیدواری وقیح باشم و درست ازاین زاویه پیشنهاد خودم را برای خارج نشینان مطرح می‌کنم.    

مقدمتا بگویم دعوت از افراد و چهره‌های سیاسی را برای طرح چنان هدفی کافی نمی‌دانم. چرا که هم نتایجش دیرپا نیست و هم اگر به دنبال تشکلی تازه باشیم آب را درهاون کوبیده‌ایم باید همین سازمان‌های سیاسی را با وجود مشکلاتی که دارند بپذیریم و محور اصلی قرار بدهیم. این امر به ثبات و مسوولیت‌پذیری هرچه بیشتر کمک می‌رساند. اما امر همکاری تشکل‌های سیاسی  دست کم در دهه اخیر امری محال نبوده است. همکاری نه گروه جمهوری‌خواه از چند سال پیش تا به امروز با وجود کم کاری‌ها و کندکاری‌ها می‌تواند و باید پایه اصلی مجموعه‌ای قرار گیرد که به انتخاب فرد سخنگو بینجامد. نباید با مشاهده کم کاری ها و کندکاری‌ها به‌سادگی ازخیر همکاری‌ها گذشت بلکه بایدبا انرژی مضاعفی به تحرک و تقویت آن پرداخت. باید گروه‌های نه گانه را از راه افزایش بیشتر نهادهای موجود به عددی بالاتر ارتقا داد و گروه‌های متعدد تشکیل شده را به قبول قانون‌های بازی انتخابات و برگزاری انتخاباتی علنی، منصفانه وآزاد وشفاف تشویق و وادارکرد. اگر نتوانیم در میان خودمان قانون بگذاریم و از آن تبعیت کنیم چگونه می‌توانیم از یک ملت چنان انتظاری را داشته باشیم؟ بی‌تردید نظم دادن به روشن‌فکران ازنظم دادن به مردم عادی دشوارتر است اما اگر قرار است هفت قورباغه را قورت بدهیم بهتر است از بزرگ‌ترین شان آغاز کنیم تا گلو را برای شش تای بعدی بازتر کنیم.

پیشنهاد مشخص من این است که درهمین نشست گروهی برای تدارک سخن گفتن با گروه‌ها و چهره‌های سیاسی و فعال حاضر دراین نشست  و نه گروه جمهوری‌خواه تعیین شود و این امر از راه جلسه‌های پالتاک، نشست های حضوری، مقاله نویسی، آغاز و درنهایت برای اجلاسی بزرگ تربا شرکت شمار هرچه بیشتر سازمان‌ها و تشکل‌های سیاسی با هدف انتخاب شورای ناظر و سخنگوی فعال برای دوره‌ای معین- مثلا یک سال- آماده کرد. 

 درپایان لازم می‌دانم برای رفع هرگونه شبهه احتمالی به وظایف و پایگاه سخنگو و شورائی که به او کمک او را اصلاح می‌کند اشاره کنم. این سخنگو وشورای پشتیبان آن نه دولت درتبعیدند و نه جایگزین. نه نماینده ملت ایران‌اندو نه حتا نماینده‌ایرانیان خارج از کشور. شورا و سخنگو نماینده و منتخب فعالان شرکت کننده درآن کنفرانس بزرگ خواهند بود و بلندگوی سخن مشترک آن جمع. اینکه آن جمع و آن فرد طی سالیان تجربه دموکراسی درفضائی مشخص و محدود چقدر بتواند اعتماد و همکاری خارج از کشور را جلب کند و چه اندازه مورد استقبال درداخل ایران قرار بگیرد می‌توان تعیین کننده وظیفه‌ها و جایگاه آن باشد. پیشنهاد مشخص امروز من آغازی است بر تجربه‌ای که ممکن است تجربه خوبی برای ما(اینکه چقدر ظرفیت تاثیر گذاری و تاثیر پذیری را داریم) و تجربه خوبی (به عنوان مثال و نمونه برای ایرانیان) باشد.

با سپاس و با امید با اینکه بتوانیم درکنار ملت ایران حاکمیتی موقت و انتخابی درفضائی باز، شفافیتی علنی را سازمان بدهیم.


متشکرم

 

 

سردار جزایری: کسانی که برای سوریه مشکل درست کنند را تنبیه می‌کنیم

imageدر حالی که کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در تهران بسر می‌برد، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران با اشاره‌ای تلویحی به حضور آقای عنان گفت که غرب تلاش می‌کند «با رایزنی‌های سیاسی و اعزام فرستاده‌هایی به سایر کشورها، ناکامی‌های خود را از طریق سیاسی جبران سازد.»
به گزارش خبرگزاری فارس مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه افزود که ایران «همه کسانی» که در بروز «مشکلات سوریه» دخالت داشته‌اند را «تنبیه» خواهد کرد.
وی در ادامه افزود چناچه غرب توان ادامه کار نظامی در سوریه را داشت لحظه‌ای درنگ نمی‌کرد اما «دشمن می‌داند که در تیررس مقاومت قرار دارد.»
آقای جزایری در پایان هم گفت که «نباید هیچ‌گونه خوشبینی» در مورد مذاکرات پیرامون حل مسائل سوریه که به گفته‌ی وی «یک طرف آن قدرت‌های زیاده‌خواه هستند»؛ وجود داشته باشد.
دیدار کوفی عنان با مقامات ایران
همزمان با سخنان تهدید آمیز این مقام نظامی؛ کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور مسایل سوریه که شامگاه سه‌شنبه وارد تهران شد سرگرم مذاکره با مقامات ایران است.
به گزارش مشرق آقای عنان دیروز با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و پس از مذاکره در کنفرانس خبری مشترک با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران می‌تواند بخشی از راه‌حل بحران سوریه باشد گفت که موقعیت ژئوپلتیک سوریه به گونه‌ای است که هرگونه محاسبه غلط در امور سوریه اثرات ناخوشایندی در منطقه و جهان باقی می‌گذارد.
کوفی عنان صبح امروز نیز با سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی گفتگو کرد و ساعتی پیش نیز با محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران در قشم دیدار کرد.

 

 

 

ژست وطن‌پرستی احمدی‌نژاد: «جعل کنندگان نام خلیج فارس هیچ فرهنگ و تمدنی ندارند»

image
رییس دولت دهم که در استان هرمزگان بسر می‌برد، با حمله به جاعلان نام خلیج فارس گفت «جعل کنندگان نام خلیج فارس هیچ فرهنگ و تمدنی ندارند.» اجرای «جدی و قدرتمندانه» مرحله دوم هدفمندی یارانه، علیرغم مخالفت مجلس ایران از دیگر سخنان امروز احمدی‌نژاد بود.
به گزارش خبرگزاری مهر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران روز چهارشنبه در جمع مردم جزیره ابوموسی به کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌شدت حمله کرد و جاعلان نام خلیج فارس را هم کسانی خواند که «هیچ فرهنگ و تمدنی ندارند».
احمدی‌نژاد جعل کردن نام خلیج فارس را یک «بازی سیاسی» دانست و گفت: «آنهایی که خلیج فارس را با عنوانی دیگر خطاب می کنند اول باید به عقل خود مراجعه کرده و نگاهی به نقشه ایران بیندازند تا بدانند با چه کشور بزرگ و قدرتمندی در حال حرف زدن هستند.»
وی در تایید نام خلیج فارس هم گفت: «در گذشته‌های دور هیچ حکومت بزرگی همچون حکومت ایران در منطقه وجود نداشت و تمامی فرهنگ‌ها تحت سیطره حاکمیت ایران بودند و بر این اساس این [خلیج]، خلیج فارس نام‌گذاری شده است.»
احمدی‌نژاد هنوز در دوران بوش سیر می‌کند
احمدی‌نژاد در جزیره قشم هم در میان مردم سخن گفت و برای غرب و بویژه آمریکا خط و نشان کشید.
به گزارش ایسنا وی گفت «در فلسطین ۶۰ سال است که انسان‌ها را می‌کشند، شکنجه می‌کنند، ترور می‌کنند و اربابان آنها نیز از آنها حمایت می‌کنند؛ چرا که سران استکبار فکر می‌کنند با این راه به آرامش می‌رسند؛ درحالی که بوش یک شب راحت ندارد. او هر روز خود را با یک جنایت بیشتر طی می‌کند و جنایات خود را عمیق‌تر می‌کند.»
وی افزود: «سربازانی که برای اینها کار می‌کنند هم بدبخت‌هایی هستند که به خاطر یک لقمه نان دست به اسلحه می‌برند و در نهایت هم آنها را روانی می‌خوانند.»
مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها «با قدرت» اجرا می‌شود
با وجود مخالفت مجلس ایران با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و نیز با وجود اینکه علی لاریجانی نامه‌ای در این رابطه به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است و از خامنه‌ای درخواست کرده است تا مانع از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها توسط دولت در مقطع کنونی شود؛ احمدی‌نژاد گفت مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها «با قدرت» اجرا خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر احمدی‌نژاد با بیان اینکه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۱  «قدرتمندانه و جدی» اجرا می‌شود گفت که با اجرای این طرح هر ایرانی می‌تواند ماهانه ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان دریافت کند.
رییس جمهوری ایران این مطلب را در جمع مردم پارسیان در استان هرمزگان بیان کرد و اظهار داشت که این کار به «مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید.»

 

 

انتقاد از آمار‌های غیرواقعی محمود احمدی‌نژاد

رسانه‌های محافظه‌کار با انتقاد از ادعای محمود احمدی‌نژاد مبنی بر «ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل» در سال ۱۳۹۰ اعلام کردند ارائه آمار‌های «بدون پشتوانه» در جمهوری اسلامی به «سنت» تبدیل شده است.
محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به هرمزگان طی سخنانی ادعا کرده دولت دهم توانسته در سال ۹۰ بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کند.
سایت محافظه‌کار «فردا‌نیوز» در واکنش به این ادعا روز چهارشنبه (۲۳ فروردین) این پرسش را مطرح کرده که چرا احمدی‌نژاد آمار‌های مورد ادعای خود را در جمع کار‌شناسان مطرح نمی‌کند؟
این سایت همچنین در گزارش خود به استناد برخی گزارش‌ها و اظهارات نمایندگان مجلس٬ ادعای احمدی‌نژاد در این زمینه را رد کرده است.
سایت «بازتاب امروز» هم در گزارشی به این ادعا واکنش نشان داده و پرسیده است: «احمدی‌نژاد آمار می‌دهد یا آرزو‌هایش را به عنوان آمار اعلام می‌کند؟»
این سایت افزوده که آمار‌ اعلام شده از سوی احمدی‌نژاد «هنوز توسط هیچ فرد حقیقی و حقوقی دیگری حتی از مجموعه دولت تائید نشده است.»
«بازتاب امروز» در ادامه گزارش خود اضافه کرده که رئیس دولت دهم در خصوص صادرات و واردات سال گذشته نیز آمار‌ نادرستی ارائه کرده است.
دولت محمود احمدی‌نژاد سال‌هاست در حوزه‌های مختلف آمار نادرستی از عملکرد خود و وضعیت موجود ارائه می‌دهد که این آمار بار‌ها از سوی کار‌شناسان رد شده است.
جنجا‌لی‌ترین آمار‌هایی که دولت نهم و دهم احمدی‌نژاد تاکنون منتشر کرده مربوط به نرخ تورم٬ بیکاری و اشتغال بوده که همه آنها با تردید کار‌شناسان و نهاد‌های غیردولتی مواجه شده است.

 

 

توهین خبرگزاری فارس به اعراب و ترک‌زبانان

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران٬ رباعیاتی حاوی توهین به اعراب و ترک‌ها منتشر کرده است.
در این رباعیات که در انتقاد از عملکرد ترکیه در خصوص تحولات سوریه سروده شده٬ رهبران این کشور «دغلباز» و اعراب «تازی» خوانده شده‌اند.
در این رباعیات به صراحت عبد‌الله گل و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه «دغلباز» معرفی شده و توهین آشکاری به ترک‌زبانان شده است.
در این رباعیات ترک‌ها «خرانی» نامیده شده‌اند که با دم شیر بازی می‌کنند و شیر در اینجا اشاره به بشار اسد٬ رئیس جمهوری سوریه است.
کلمه «اسد» در زبان‌ عربی به معنی شیر است.
کشور‌های عربی و ترکیه از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کنند که موضع‌گیری این کشور‌ها با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده است.
انتشار این رباعیات که حاوی توهین‌های آشکاری به اعراب و ترک‌زبانان است آن‌هم از سوی خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در نوع خود بی‌سابقه است.
 

جـــرس: رئیس انتصابی دانشگاه آزاد، از بدهی دو هزار میلیارد تومانی این دانشگاه خبر داد و گفت: وقتی هشتم اسفندماه سال گذشته دانشگاه آزاد را تحویل گرفتم، طی یک حسابرسی، مشخص شد که دانشگاه مبلغ دوهزار میلیارد تومان بدهی دارد.
به گزارش مهر، فرهاد دانشجو با اشاره به اعمال تخفیف شهریه‌های دانشجویی گفت که این تخفیف‌ها مشروط به معدل دانشجویان است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه رشته‌های تحصیلی را فعلاً متوقف خواهیم کرد، گفت: این اقدام را به خاطر ارتقای رشته‌های موجود انجام می‌دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه برای اعمال تخفیف‌ها باید منابع جدیدی مثل "بانک دانشگاه آزاد" را ایجاد کنیم، ادامه داد: اعمال تخفیف‌ها به معدل ترم قبل دانشجویان بستگی دارد و البته دانشگاه آزاد از شهریه ها سود نمی‌کند.
به گفته دانشجو، با این وجود، دانشجویانی که معدلشان بالای ۱۷ است، می‌توانند نقل و انتقال بگیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از تلاش این دانشگاه برای افزایش پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: اجازه افزایش پذیرش تنها به واحدهایی داده می‌شود که ظرفیت و کیفیت لازم را ایجاد کرده باشند.

 

جـــرس: به مناسبت سیزدهمین سال ناپدیدشدن پیروز دوانی، محقق و نویسنده و از قربانیان قتل های زنجیره ای، محمدصدیق کبودوند، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، بیانیه ای صادر کرده و خواستار گرامیداشت یاد دوانی و دیگر قربانیان قتل های زنجیره ای شد.
به گزارش تارنمیا «انسانیت»، در بیانیه ای که کبودوند، فعال حقوق بشری زندانی انتشار داده، وی خواستار آن شده است که ضمن "گرامیداشت یاد تمامی قربانیان شبکه های قتل درمانی، ترور و ناپدیدشدگی"، یاد پیروزدوانی نیز به عنوان اولین قربانی قتل های زنجیره ای پاییز سال ۷۷گرامی داشته شود و روز سوم شهریور به نام روز ناپدیدشدگی اجباری در ایران نامگذاری شود، تا پدیده شوم ناپدیدشدگی سیاسی مردود و محکوم گردد."

متن این بیانیه به شرح زیر است:
سیزده سال پیش- در اواخر پاییز- کشف اجساد کارد آجین شده و یا خفه شده و ناپدیدی تعدادی از روشنفکران سیاسی و مدنی، منجر به آشکارسازی بخشی از شبکه های سازمان یافته مدیران پلیس مخفی حکومتی که چنددهه به شکار مخالفان و روشنفکران ناراضی پرداخته بودند، گردید. در آن زمان اگرچه تلاش شد که فعالیت شبکه های مخوف پلیس مخفی که عنوان «گروه خودسر» برآن نهاده بودند تنها محدود به چندقتل در یک محدوده زمانی خاص شود، اما این اقدام هرگز مورد پذیرش وجدان های بیدار قرار نگرفت، زیرا فعالیت چنین شبکه هایی با تولد جمهوری اسلامی آغاز و در همان سال های آغازین حکومت، بویژه در دهه شصت منجر به ناپدیدی صدها نفر و قتل هزاران نفر در داخل و خارج از کشور گردیده بود.
در کردستان نیز تعداد زیادی از فعالان کرد و از جمله فعالان مذهبی کرد در کرمانشاه و سنندج و دیگر شهرها و یا در زندان ها به طرز مرموزی به قتل رسیدند و صدها نفر از دیگر فعالان سیاسی کرد که به آن سوی مرزها پناه برده بودند- بویژه در کردستان عراق- قربانی ترور شده و درادامه آن رهبران احزاب ناراضی کرد و سایر احزاب و گروه های اپوزیسیون ایرانی در ترکیه، اتریش، آلمان و فرانسه و دیگر کشورها به قتل رسیدند.
ادامه روند پاکسازی یا نابودسازی مخالفان که قتل درمانی نام گرفته بود، در دهه هفتاد بویژه در پاییز ۷۷ با ناپدیدشدن پیروزدوانی و قتل داریوش و پروانه فروهر، قتل محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، مجید شریف و دیگران ابعاد دیگری به خود گرفته بود که سرانجام منتهی به افشای بخشی از فعالیت های شبکه های ترور امنیتی شده و در این رابطه اگرچه تعدادی از مدیران وزارت اطلاعات و پلیس مخفی بازداشت شدند، ولی این به معنی پایان تصفیه مخالفان حکومت جمهوری اسلامی نبود.
اما، پیروز دوانی که در سوم شهریورماه همان سال ناپدید شد، در آن ایام 37 سال داشت. وی که در کارنامه فعالیت های سیاسی خود سابقه دوبار زندانی شدن داشت، مدیر شرکت پژوهشی پیام پیروز و نشریات دیدگاه، جهان امروز، چندبولتن و گاهنامه و کارشناس در امور و مسائل چپ و کارگری بود که فعالیت هایش در امور سیاسی و مدنی گسترده و بسیار چشمگیر و غیرقابل انکار است. پیروز دوانی که از موسسان گروه اتحاد چپ دموکراتیک بود، بعدها دبیری سازمان اتحاد برای دموکراسی در ایران را برعهده گرفت. وی مبارزی دموکراسی خواه و تلاشگری مسالمت جو بود که کمک شایان توجه و کم نظیری به حرکت های مدنی و سیاسی مردم ایران در دهه هفتاد نمود. پیروزدوانی که قربانی ناپدیدشدگی اجباری دهه مزبور است، همانگونه که جسمش از سیزده سال پیش ناپدید شده، نامش نیز در میان قربانیان اصلی قتل های زنجیره ای تقریباً ناپدید گردیده و این ستمی ناروا در حق این پیکارجوی راه آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و عدالت خواهی و برابرطلبی در ایران بوده است.
من- محمدصدیق کبودوند- از همگان درخواست می نمایم تا ضمن گرامی داشت یاد تمامی قربانیان شبکه های قتل درمانی، ترور و ناپدیدشدگی، یاد پیروزدوانی را نیز به عنوان اولین قربانی قتل های زنجیره ای پاییز سال ۷۷گرامی بدارند. در پایان پیشنهاد می کنم که روز سوم شهریور به نام روز ناپدیدشدگی اجباری در ایران نامگذاری شود، تا پدیده شوم ناپدیدشدگی سیاسی مردود و محکوم گردد.




محمد سلیمانی نیا یکی از قربانیان "اینترنت ملی"

این متخصص اینترنت از سوی وزارت اطلاعات برای همکاری با طرح راه اندازی اینترنت ملی زیر فشار قرار دارد. در هفته‌های پیش از بازداشت، بارها از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود تا مهار سایت‌هایی را که میزبانی می‌کرد به ماموران امنیتی بسپارد.

٢٤ فروردین ١٣٩١ - گزارش‌گران بدون مرز، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط محمد سلیمانی‌نیا است. مدیر سایت یو ٢٤ شبکه‌ی اجتماعی متخصصان ایرانیان، و طراح و میزبان بسیاری از سایت‌های متعلق به انجمن‌های جامعه مدنی و روشنفکران ایرانی، از سه ماه پیش در بند ٢٠٩ زندان اوین زیر فشار و بازجویی قرار دارد.
محمد سلیمانی‌نیا در تاریخ ٢٠ دی ماه، پس از احضار به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شد. در همان روز ماموران امنیتی با بازرسی منزل وی در شهر کرج وسائل و اسناد شخصی او را با خود بردند. این وب‌نگار به مدت یک ماه به شکل مخیفانه در سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین نگاهداری شد. بنا بر اطلاعات جمع آوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز این متخصص اینترنت از سوی وزارت اطلاعات برای همکاری با طرح راه اندازی اینترنت ملی تحت فشار قراردارد. در هفته‌های پیش از بازداشت، بارها از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود تا مهار سایت‌هایی را که میزبانی می‌کرد به ماموران امنیتی بسپارد. بنا بر گفته‌ی خانواده‌اش، محمد سلیمانی‌نیا برای دومین بار در اعتراض به وضعیت بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است. مسئولان قضایی تاکنون هیچ اتهامی را به او تفهیم نکرده‌اند، اما وی را مجبور کرده‌اند تا سندی مبنی بر"نداشتن امکان سپردن وثیقه" امضا کند.
ایران امروز با ١٩ وب نگار زندانی دومین زندان بزرگ وب‌نگاران در جهان است. ایران پس از چین (٣٠ وب‌نگار زندانی) و پیش از ویتنام (١٨ وب نگار زندانی) قرار دارد. برای نخستین بار در ایران، ٤ شهروند وب‌نگار به مجازات مرگ محکوم شده‌اند.
در تاریخ ٢٢ فروردین ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر انتشار یافته در رسانه‌ها را مبنی بر "قطع اینترنت جهانی و راه اندازی اینترنت ملی در شهریور ماه سال جاری" که از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نقل شده بود، تکذیب کرد. خبری که پیش از این رسما و بارها اعلام شده ‌بود " فاقد هیچگونه منبع موثقی (...) محملی برای عقده گشایی‌ها و موج سواری‌های تعدادی از شبه‌رسانه‌ها و محافل سیاسی جناح‌زده داخلی و استعمارگران خارجی " دانستند.سایت رسمی ایتنا نیز که خبر را منتشر کرده بود در پاسخ به تکذیب وزارت ارتباطات اعلام کرده است این خبر " در قالب دروغ سيزده و البته حول يك سوژه مهم منتشر شد."
گزارش‌گران بدون مرز پیش از این در گزارش "ایران کشور دشمن اینترنت" که در ٢٢ اسفند سال گذشته منشتر شد، اعلام کرده بود « در عمل کاربران ایرانی که نمی‌توانند و یا می‌ترسند از برنامه‌های ضد فیلتر استفاده کنند، محکوم به استفاده از اینترنت دست‌‌ساز رژیم هستند که محتوایی خالی از هر گونه انتقاد سیاسی ، اجتماعی و مذهبی دارد. اینگونه می‌توان گفت، اینترنت ملی از سال‌ها پیش در ایران راه‌اندازی شده است و اعلام گاه به گاه آن از سوی مسوولان برای برانگیختن احساسات ملی‌گرایانه است و کاربردی سیاسی دارد. جمهوری اسلامی در حال حاضر برای فعالیت‌های اقتصادی خود نیاز به ارتباط با اینترنت جهانی دارد. پرسش این است که آیا ایران با توجه به هزینه‌ی سنگین اقتصادی توسعه و اجرای چنین طرحی، می‌تواند آن را اجرایی کند؟ و ایا رژیم به سوی اینترنت " با دو سرعت" پیش می‌رود؟ یعنی اینترنتی متصل به اینترنت جهانی و با سرعت بالا برای حکومت، رهبران مدهبی، سپاه پاسداران و موسسات اقتصادی بزرگ دولتی، و اینترنتی سانسور شده برای اکثریت بزرگی از مردم؟ در این صورت مسوولان رژیم متهم به اعمال تبعیضی بزرگ علیه اکثریت مردم در دسترسی به حق دانستن و اطلاعات هستند. جرمی که به مفهوم واقعی می‌توان آنرا "تبعیض دیجیتالی" نامید.»





بازتاب شعر گونتر گراس در میان مردم آلمان
جـــرس: در پی جنجال های رخ داده پیرامون شعر ضد اسرائیلی گونتر گراس، روزنامه «فاینانشال تایمز» آلمان در یک نظرسنجی نظر مردم این کشور را تحت عنوان ارزیابی "نظر گراس درباره اسرائیل" جویا شد و مورد انتشار قرار داد.
 بنا به گزارش های رسیده، این روزنامه درباره نظریات چالش انگیز گونتر گراس در شعر اخیرش دست به یک -نظرسنجی سه هفته ای زده بود، که بنا به نظر کاربران، آمار زیر در مورد گراس به دست آمد:
-          دیوانه وار           ۸%
-          خطرناک            ۴%
-          سامی ستیز          ۴%
-          قابل بررسی         ۲۷%
-          درست                ۵۷%
همچنین آندراز بورو از جنبش صلح آلمان در بازتاب شعر گونتر کراس شعر زیر را سروده، که ترجمه آن توسط حمید بهشتی به شرح زیر است:
پاسخی از جنبش صلح آلمان به شعر گونتر گراس
 مدت زیادی است در باره تهدیدهای کشمکش ایران سخن گفته ایم
پیشنهاداتی کرده ایم
که چگونه می توان راه حل صلح آمیزی یافت
و یاوه گویان را به تعدیل
و خردورزی خواند
پاسخ های بالائی ها روشن بود
که سیاست تحریم بدیل ندارد
و از گزینه نهائی که ضربه نظامی باشد نتوان چشم پوشی کرد
و ایران را نمی بایست از محور شرارت کنار گذارد
و صلح فقط در صورتی شدنی است
که زبان زور به میان آید
اینکه تهدید با قدرت نظامی
خلاف منشور سازمان ملل و حقوق بین الملل است
را بالائی ها به ندرت دریافتند
از لابلای این پاسخ ها می شنیدیم
صدای انفجار بمب ها را
ناله ی آسیب دیدگان را
ستایش پیروزی خونین سیاستمداران اقتدارگرا
و سخنرانی های قهرمان منشانه ژنرالهای به سلامت مانده را
چه صلحی!
ما به عراق و افغانستان می اندیشیم
برخی نیز به ویتنام
به قربانیان شکنجه ژنرال ها در آمریکای لاتین
به جنگهای عوامل قدرت ها در آفریقا
به تناسب ۹ به ۱ میان
قربانیان غیرنظامی و سربازان یا
خسارات جنبی و باصطلاح قهرمانان
گونتر گراس نسبت به جنگ اخطار داد
اسرائیل را بعنوان خطری برای صلح جهانی معرفی کرد
اگر ما بودیم آمریکا را نیز بعنوان محور شرارت معرفی می کردیم
و نیز بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی را
که با کلاشنیکف بازی می کنند
و به آتش کشمکش های تازه می دمند
اگر ما بودیم به خشونت طلبی بسیاری از قدرت ها اشاره می کردیم
به ناتوانی آنها و البته نخواستنشان به برقراری صلح
ما به بسیاری از صنایع مرگ اشاره می کردیم
و به معاملات چشمگیر آنها
ما توجیه کنندگان جنگ ها را نیز فراموش نمی کنیم
دخالت های انساندوستانه با 50 هزار کشته در لیبی
و نیز در آغوش کشیدن همه دیکتاتورهای وفادار به دولت های دموکراتیک غرب
لجن مالی برای دفاع در مقابل شعر گونتر گراس
نسبت به وابستگی او به اس اس در ۱۶ سالگی
نسبت به ارتباط باصطلاح ناسالمش با اسرائیل
و حتا نسبت به وزن شعرش
برای آنست که از پیام او منحرف گردیم
نباید سیاستی را پیش گرفت که کشمکش با ایران را به جنگ بکشاند
ما حامیان جنبش صلح و پژوهش صلح
به مسابقه بزرگی فرا می خوانیم
برای یافتن راه حل مسالمت آمیز
برای بستن پیمان عدم تجاوز میان طرفین دعوا
و بدنبال آن پایان دادن به همه تحریم ها
برای کنترل گرایش های اتمی توسط آژانس
برای بوجود آوردن محدوده غیراتمی در خاورمیانه و نزدیک
برای ایجاد دیالوگ منطقه ای امنیت و همکاری
برای ایجاد اعتماد و رفع درگیری
در جهت همکاری میان ملل و دول
آلمان می تواند در این راه خدمت کند
گونتر گراس کمک کرده است تا این کار دوباره موضوع روز شود
سپاس!



تداوم کمپین و فراخوان جهانی برای لغو حکم اعدام عبدالرضا قنبری و آزادی معلمان زندانی ایرانی
جـــرس: در ادامهٔ فراخوان «کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران» (کودیر) و «آموزش و پرورش بین‌الملل» (Education International)- بزرگترین کنفدراسیون اتحادیه‌یی معلمان- در اسفند ماه گذشته، و سپس حمایت و پیگیری شماری از اتحادیه‌های صنفی معلمان در کشورهای گوناگون برای لغو حکم اعدام عبدالرضا قنبری و آزادی معلمان زندانی ایرانی، کارزار گسترده ای برای این امر به راه افتاد.
 به گزارش پایگاه اینترنتی «لیبر استارت» (Labour Start) که یکی از این کارزارها را با موفقیت سازمان‌دهی کرده بود، پس از حدود ده روز، بیشتر از ۱۳٫۵۰۰ درخواست توقف اعدام عبدالرضا قنبری فقط از طریق این سامانه برای مسئولان جمهوری اسلامی فرستاده شده بود، که بنا بر اطلاعیهٔ این سامانهٔ بین‌المللی سندیکایی و کارگری، "این کارزار بزرگترین کارزاری بوده است که تا به حال به راه انداخته‌ایم... بیایید شعله‌های این کارزار را گسترده‌تر کنیم". دو روز بعد، شعبهٔ کانادای «لیبر استارت» اعلام کرد که شمار امضا کنندگان درخواست به بیش از ۱۵٫۰۰۰ رسیده است.
بانیان این فراخوان اعلام کرده اند برای ارسال این درخواست می توان از طریق «لیبر استارت» و به زبان فارسی به آدرس اینترنتی زیر رجوع کرد:
 بر اساس گزارش مذکور، از زمان آغاز کارزار اعتراضی کودیر در ۵ مارس (۱۵ اسفند ۹۰) علیه حکم اعدام عبدالرضا قنبری، حرکت‌های چشمگیری در سطح اتحادیه‌های صنفی و سندیکایی و سازمان‌های حقوق بشری در کشورهای جهان و به‌ویژه در انگلستان، کانادا، استرالیا و قبرس انجام شده، از جمله:
·         اتحادیهٔ بین‌المللی انجمن‌های صنفی کارگران صنف مواد غذایی، کشاورزی، هتل، رستوران، خوراک‌پزی، دخانیات و متحدان (IUF) فراخوانی برای لغو حکم اعدام عبدالرضا قنبری صادر کرد و از اتحادیه‌های صنفی عضو خود خواست که اعتراض و درخواست خود را به مقام‌های جمهوری اسلامی بفرستند.
·         سازمان «عفو بین‌الملل» در روز ۳ فروردین گزارشی در مورد وضعیت معلمان زندانی و حکم اعدام عبدالرضا قنبری منتشر کرد که به جرم «محاربه با خدا» به اعدام محکوم شده است و با تقاضای بخشودگی و لغو حکم اعدام او تا کنون از سوی مقام‌های قضایی مخالفت شده است. گزارش «عفو بین‌الملل» ضمن اشاره به دیگر مواردی از لغو حکم اعدام در ایران، از مقام‌های ایران خواست که احکام اعدام عبدالرضا قنبری و دیگرانی را که محکوم به اعدام هستند، لغو کنند. «عفو بین‌الملل» از فعالان حقوق بشر و دیگر فعالان اجتماعی خواسته است که در اقدامی فوری، اعتراض و درخواست خود را برای مقام‌های جمهوری اسلامی بفرستند و به آنها یادآوری کنند که «طبق قوانین بین‌المللی، مجازات اعدام فقط در مورد "شدیدترین جرم‌ها"یی قابل اجراست که "جنایت‌های بین‌المللی با مرگبارترین و شدیدترین پیامدها" محسوب می‌شوند.» عفو بین‌الملل از همهٔ کوشندگان و مدافعان حقوق بشر خواسته است که اعتراض خود را به رئیس قوهٔ قضاییه، آیت‌الله صادق لاریجانی و به سفارتخانه‌ها و مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورهای جهان و نیز به دبیرکل شورای عالی حقوق بشر ایران، محمد جواد لاریجانی بفرستند.
 ·         تمامی اتحادیه‌های کارکنان آموزشی انگلستان، از جمله «اتحادیهٔ سراسری معلمان» (NUT)، «اتحادیهٔ مدرّسان دانشگاه‌ها و کالج‌ها» (UCU)، «جمعیت معلمان و استادان دانشگاه» (ATL)، «اتحادیهٔ معلمان زن» (NASUWT)، و «اتحادیهٔ سراسری مدیران مدارس» حمایت خود را از کارزار جلوگیری از اعدام عبدالرضا قنبری و آزادی او و دیگر معلمان زندانی اعلام کردند. در جریان کنگرهٔ سالانه اتحادیهٔ سراسری معلمان انگلستان که در روزهای ۱۸ تا ۲۲ فروردین در شهر ساحلی «تورکی» در جنوب غرب انگلستان برگزار شد، نمایندگان و اعضای رهبری این اتحادیه از کارزار کودیر حمایت یکپارچه کردند.
 ·         خانم «سالی هانت»، دبیرکل اتحادیهٔ استادان دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلستان، در روز اول فروردین ماه در نامه‌ای که خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای ارسال داشت، خاطر نشان کرد که او "به نمایندگی از طرف ۱۲۲٫۰۰۰ عضو سندیکای خود، خواستار توقف حکم اعدام و آزادی معلم زندانی عبدالرضا قنبری... و همه زندانیان دیگری است که به خاطر فعالیت‌های سندیکایی هنوز در بازداشت به سر می‌برند» و افزود: «من شما را فرامی‌خوانم تا شورای هماهنگی کانون صنفی معلمان ایران را به ثبت برسانید و به آن اجازه دهید که فعالیت‌های سندیکایی خود را ادامه دهد و با اعضای خود در ارتباط باشد."
 ·         در نیمه فروردین ماه، خانم «شاران بارو»، دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) در پاسخ به فراخوان «کودیر»، حمایت خود را از تلاش‌هایی که برای نجات جان عبدالرضا قنبری صورت می‌گرفت اعلام کرد که با توجه موقعیت این نهاد بین‌المللی، گام مهمی محسوب می‌شود. «کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری» اطمینان داده است که برای واداشتن دولت ایران به لغو حکم اعدام این معلم ایرانی از هر امکانی که دارد استفاده کند.
 ·         در روزهای پایانی هفته دوم فروردین ماه سازمان «آموزش و پرورش بین‌الملل» و «کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری» از آقای «خوان سوماویا» مدیرکل سازمان بین‌المللی کار (ILO) خواستند که به طور مستقیم از دولت ایران بخواهد که احکام اعدام فعالان سندیکایی و از جمله آقای قنبری را لغو کند.
 ·         کمیته دفاع از حقوق مردم ایران (کودیر) در روز ۱۱ فروردین ماه، در فراخوان مجددی خطاب به نیروهای مترقی و اتحادیه‌های کارگری جهان، تلاش گسترده‌تر برای نجات جان عبدالرضا قنبری را که در معرض اعدام قرار دارد خواستار شد. در بیانیهٔ مطبوعاتی کودیر، جمشید احمدی، معاون دبیرکل کودیر، از ابعاد گسترده و گسترش یابندهٔ کارزار جهانی برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام قنبری قدردانی کرد. معاون دبیرکل کودیر اظهار داشت: "این چنین کارزارهایی، به مردان و زنان شجاعی که برای تغییرات ترقی‌خواهانه و دموکراتیک در ایران مبارزه می‌کنند، و از سوی رژیم دین‌سالار سرکوب می‌شوند، حامل این پیام است که مردم سراسر جهان در کنار آنها ایستاده‌اند..."
 ·         روزنامهٔ انگلیسی «مورنینگ استار» نیز در مقاله‌یی در روز جمعه ششم آوریل (۱۸ فروردین)، گزارشی از فعالیت‌های اتحادیه‌های صنفی و کودیر را برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام عبدالرضا قنبری منتشر کرد و از قول جمشید احمدی نقل کرد که: "فعالیت اتحادیه‌ها در سطح بین‌المللی نشان داده است که راه‌های قانونی، مسالمت‌آمیز و مؤثری برای یاری رسانی به مردم ایران برای دستیابی به صلح و عدالت وجود دارد... این سازمان [کودیر] و اتحادیه‌های صنفی از خواست مداخلهٔ نظامی خارجی در ایران حمایت نمی‌کنند."
 ·         سرمقالهٔ روزنامهٔ انگلیسی «مورنینگ استار» در روز جمعه ششم آوریل نیز اختصاص به تشریح همین کارزار و نقش دولت ایران در سرکوب فعالیت‌های صنفی دارد و می‌نویسد: "اینکه امپریالیسم آمریکا و بریتانیا به همراه دولت منفور نتانیاهو اسرائیل در صدد اقدام نظامی علیه ایران به منظور استقرار یک رژیم مطیع‌تر هستند، دلیلی برای خوب نشان دادن رژیم ارتجاعی تهران نیست."
این مقاله سپس با یادآوری همبستگی جهانی و کارزار آزادی منصور اسانلو که در نهایت منجر به آزادی او از زندان شد، خواستار حمایت از کارزار جهانی برای نجات جان عبدالرضا قنبری می‌شود.
«کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران» (کودیر) خواستار لغو حکم اعدام عبدالرضا قنبری و آزادی همهٔ زندانیان سیاسی ایران و از جمله معلمان زندانی است و در راه تأمین و تضمین حقوق انسانی آنها بی‌وقفه تلاش کرده و می‌کند.





جـــرس: همزمان با نزدیکی ناو هواپیمابر «انترپرایز» آمریکا به خلیج فارس، روزنامه کویتی الوطن در گزارشی به جزئیات مانور نظامی هوایی بزرگ در بحرین و اهداف آن پرداخت و از مشارکت دویست فروند جنگنده آمریکایی و عربی در بزرگترین مانور هوایی خلیج فارس جهت عملیات فرضی بازگشایی تنگه هرمز خبر داد.
همزمان، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، ضمن بیان اینکه هدف از ایجاد سپر موشکی در خلیج فارس ایجاد امنیت برای اسرائیل است و افزود که جمهوری اسلامی تدابیر لازمی برای مقابله این موضوع اندیشیده است."
به گزارش عصر ایران، دویست جنگنده از آمریکا و چهار کشور جنوب خلیج فارس در این مانور حضور دارند. این بزرگترین مانور هوایی است که تاکنون در خلیج فارس برگزار شده است.
در این مانور که از روز هشتم آوریل (بیست فروردین) آغاز شده و تا ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) ادامه دارد، عملیات فرضی بازگشایی تنگه هرمز انجام می شود.
بر اساس این گزارش، حدود صد هواپیمای جنگی از دو ناو هواپیمابر آمریکایی «یو بی اس اینترپرایز» و «یو اس اس ابراهام لینکلن» و صد جنگنده نیز از کشورهای عربستان سعودی، امارات، کویت و بحرین دراین مانور حضور دارند.
پایگاه هوایی شیخ عیسی در بحرین با توافق کشورهای جنوب خلیج فارس و آمریکا به عنوان میزبان این مانور بزرگ انتخاب شده است.
دیگر اهداف این مانور به طور رسمی اعلام نشده اما سایت اسرائیلی «دبکا» نزدیک به منابع نظامی تل آویو به نقل از منابع آگاه در این باره چنین می گوید:

۱- تمرین عملیاتی بازگشایی کانال هرمز در هنگام بستن احتمالی این تنگه توسط ایران.
۲- تمرین منع حملات هوایی و دریایی ایران علیه تاسیسات نفتی و اسکله های صادرات نفت کشورهای امارات، عربستان، بحرین و کویت.
۳- تمرین میزان هماهنگی میان نیروهای هوایی و دریایی ارتش آمریکا و ارتش های امارات، عربستان، بحرین و کویت.
این مانور پس از مانور هوایی «نوبل دینا -۱۲» در دریای مدیترانه برگزار می شود. در این مانور، جنگنده های آمریکا، یونان و اسرائیل حاضر بودند.
همچنین جنگنده های اسرائیلی در مسیر پروازی تا جزیره کریت یونان به مسافت ۱۲۰۰ کیلومتر در حین پرواز، سوختگیری کردند.
گفتنی است، جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده است در صورت تحریم نفتی اش، تنگه هرمز را می بندد.
تنگه هرمز شاهراه اصلی عبور نفت خام تولیدی کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت بازارهای جهانی است.
چند روز پیش علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفته بود که هدف از ایجاد سپر موشکی در خلیج فارس ایجاد امنیت برای اسرائیل است و افزود که "تدابیر لازم برای مقابله این موضوع اندیشیده ایم."
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، و همتای عربستانی او سعود الفیصل، دو هفته پیش در نشست خبری مشترکی در ریاض اعلام کردند که آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بررسی‌های کارشناسی برای برپایی سپر پدافند موشکی مشترک را آغاز کرده‌اند.
رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قواب جمهوری اسلامی و فرمانده سابق سپاه نیز پیرامون این طرح سپر موشکی گفته بود: "جمهوری اسلامی استقرار این سپر موشکی را تهدیدی علیه خود، روسیه و همه کشورهایی می‌داند که در مقابل آمریکا ایستاده‌اند و البته باید بدانند که این استراتژی آمریکا نیز با شکست روبرو می‌شود."


جـــرس: 
یکی از چهره های سرشناس مطبوعات آمریکا و روزنامه نگار متخصص در امور خاورمیانه، طی گفت و گویی مکتوب با پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب»، ضمن افشای "درخواست رحیم مشایی برای ملاقات با مقامات آمریکایی" گفت: عدم تمایل امریکایی ها به دیدار با مشایی به این دلیل بود که آنها نمی خواستند درگیر دعوای سیاسی در تهران بین احمدی نژاد و اصولگرایان شوند.
 به گزارش «انتخاب»، دیوید ایگنیشس، در بخش دیگری از گفت و گو، دریافت جایزه اسکار برای اصغرفرهادی را سیاسی نمی داند و مجدداً بر طرح سابق خود اصرار می ورزد: "کاخ سفید باید از اصغر فرهادی دعوت کند."
 این روزنامه نگار جنجالی که در ۱۹۷۵ تحصیلات اش را در دانشگاه کمبریچ و سپس هاروارد به پایان رساند، از ۱۹۷۶ در ابتدا بعنوان گزارشگر و سپس فرستاده ویژه وال استریت ژورنال در خاورمیانه به کار روزنامه نگاری پرداخت. وی در سال ۱۹۸۹سردبیری بخش اندیشه و سپس در ۱۹۹۰ سردبیر سرویس خارجی این روزنامه و  سپس معاونت سردبیری روزنامه واشنگتن پست را بعهده داشت. او از سال ۲۰۰۰ مدیر تحریریه روزنامه ی اینترناشنال هرالد تریبون شد و هم اکنون در روزنامه واشنگتن پست مشغول به کار است.
ایگنیشس، چندی پیش برای نخستین بار از نامه اوباما به رهبر  جمهوری اسلامی پرده برداشت.
متن کامل این گفت و گوی کوتاه و جنجالی که در «انتخاب» منتشر شده به ترتیب زیر است:

انتخاب: اخیرا اوباما در سخنرانی بی سابقه ای اعلام کرد که در مورد حمله به ایران بلوف نمی زند! نظر شما در مورد این اظهارات چیست؟
ایگنیشس: معتقدم، اوباما از زمانی که رئیس جمهور شد، روشن کرده است که به دنبال مذاکره و حل مسالمت امیز مسئله ی هسته ای ایران است. به همین دلیل هم بود که او سه سال قبل دو نامه ی محرمانه به آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران ارسال نمود.البته، این تلاش ها موفق نبوده و دلایل مختلفی هم داشته است. اما اوباما هنوز هم در تلاش است. او مشخصا راه حلی صلح امیز را ترجیح می دهد. فکر می کنم زمانی که اوباما می گوید که او برای استفاده از نیروی نظامی اماده است، باید جدی گرفته شود. رئیس جمهور معمولا از این سخنان به زبان نمی آورد.

انتخاب: یکسال پیش، شما ادعا کردید که مشایی و قالیباف سعی در پی برقراری ارتباط و دیدار با مقامات آمریکا داشتند اما انها حاضر به دیدار نشدند، دلایل شما بر این ادعا چه بود و چرا این دیدار میسر نشد؟ 
ایگنیشس: عدم تمایل امریکایی ها به دیدار با مشایی به این دلیل بود که آنها نمی خواستند درگیر دعوای سیاسی در تهران بین احمدی نژاد و اصولگرایان شوند.
در واقع آن موضوع به دلیل تجریه سال ۲۰۰۹ در مذاکرات راکتور تحقیقاتی تهران در وین بود که پس از آنکه نماینده احمدی نژاد به نظر با معامله موافقت کرده بود، شکست خورد.
امریکا احساس می کند که مهم است با نماینده ای صحبت نند که مستقیم از طرف آیت الله خامنه ای باشد. به همین دلیل هم بود که اوباما دیدار اردوغان و رهبری ایران را فرصت مهمی برای ارتباط می دانست.
در مورد قالیباف باید بگویم که در خصوص تلاش های او در جهت دیدار با مقامات امریکایی مطلع نیستم. گزارش من در خصوص قالیباف تنها براساس حدس و گمان بود.

انتخاب: برخی معتقدند که که اعطای جایزه اسکار به فرهادی سیاسی بود شما چه فکر می کنید؟
فکر می کنم که اعطای اسکار به فرهادی به رسمیت شناختن صادقانه ی این موضوع بود که در واقع "جدایی" بهترین فیلم خارجی زبان بود.

اعطای جایزه تصمیمی هنری بود نه سیاسی. قبل از موفقیت در اسکار هم فکر می کردم که بهترین فیلم خارجی زبان بشود و در حقیقت یکی از بهترین فیلم هایی که سال گذشته دیدم، فیلم "جدایی" بود.

چرا پیشنهاد کردید که فرهادی به کاخ سفید دعوت شود؟
من پیشنهاد کردم که اوباما، فرهادی را به کاخ سفید دعوت کند چراکه معتقد بودم که این می تواند راهی برای اوباما باشد تا از طرف مردم امریکا بگوید که ما به فرهنگ و خلاقیت شما احترام می گذاریم. البته متاسفم که این دیدار اتفاق نیافتاد. اما هنوز هم فکر می کنم که ایده ی خوبی است.

انتخاب: آینده سیاسی ایران و رییس جمهورش را چگونه پیش بینی می کنید؟
ایگنیشس: سردرآوردن و دریافت آنچه در فضای سیاسی ایران می گذرد برای یک "بیگانه" خیلی مشکل است. اما حدس من آن است که پس از اختلاف احمدی نژاد و روحانیون، گروه احمدی نژاد دیگر نمی تواند حمایت رهبران دینی را داشته باشد.
قوی ترین کاندیدا می تواند کسی باشد که از حمایت رهبری برخوردار باشد و هم در افکار عمومی به عنوان اصلاح طلبی دیده شود که می تواند چهره ی ایران را در جهان اصلاح و به انزوای سیاسی و اقتصادی اش پایان دهد.

انتخاب: به نظرتان چه کسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ایران می شود؟
من تلاش کرده ام که حدس بزنم چه کسی کاندیدا خواهد بود. لاریجانی؟ قالیباف؟ فردی دیگر. نمی دانم.





همسرم اعتصاب کرد، شاید مسوولان صدایش را بشنوند

همسر محمدعلی ولایتی: خواستم بگویم اعتصابت را بشکن، اما گفتم خدا پشت و پناهت

کلمه-زهرا صدر:
فاطمه در آژانس شیشه ای حاتمی کیا را یادتان هست؟ همان زنی که مخاطب نامه ای بود که حاج کاظم تمام شب، شرح لحظه های حال و گذشته اش را داده بود. همان زنی که حاج کاظم عاشق صدا کردنش بود تا هی بنویسد فاطمه، فاطمه … و هی خط بزند . و تمام شب با پشتوانه ی او آرام بگیرد. همان زنی که تنها با فرستادن چفیه و پلاک «حاج کاظم»، همه حرفش را به او زد و تکیه گاهش شد. و حاج کاظم با ایمان به اراده و اعتقاد او ایستاده بود. تمام سال های جنگ و تمام آن شب را.
و امروز منصوره پورصالح، همسر محمدعلی ولایتی که ۲۸ روز است در اعتراض به عدم اجرای قانون اساسی در اعتصاب غذا به سر می برد به کلمه می گوید: دلم می خواست می گفتم به خاطر من و دخترهایم دست از اعتصابش بردارد. ولی من نمی توانم این خواسته را از او داشته باشم. می ترسم از ایشان بخواهم که اعتصاب غذایش را بشکند و با این کارم خدای ناکرده ناحقی در حق ایشان کرده باشم.
داستان زندگی فاطمه و حاج کاظم، داستان زندگی ولایتی ها و قدیانی ها و مومنی هاست. داستان مبارزه ی فاطمه و حاج کاظم همان شرح مبارزه و استقامت و صلابتی است که در صدای همسران عماد بهاور و حسن اسدی زیدآبادی و مسعود باستانی موج می زند.
محمد علی ولایتی از ۲۴ اسفند ماه در اعتراض به تعطیلی قانون اساسی و جایگزینی منویات و خواسته ها و سلیقه های شخصی که نتیجه آن صدور احکام غیر واقعی، ظالمانه و میلی برای بسیاری از زندانیان سیاسی بوده است اعتصاب غذای تر خود را آغاز کرده و درخواست اعاده دادرسی و ملاقات با دادستان کل کشور را دارد.
محمد علی ولایتی معاونت امور استانهای ستاد مردمی مهندس میر حسین موسوی را در انتخابات ۱۳۸۸ بر عهده داشت. او شهریور ماه سال جاری به دو سال حبس محکوم شده است.
این زندانی سیاسی به مدت سی سال در پست هایی از جمله بخشداری فیروزکوه، معاونت اداری و مالی دانشکده وزارت اطلاعات، و دبیر پشتیبانی دانشگاه شاهد،، معاونت بازرسی وزارت کشور در ۸ سال دولت اصلاحات فعالیت داشت در حال حاضر دبیر اجرایی خانه احزاب و بازرسی آن می باشد.
متن گفتگوی کلمه با منصوره پورصالح، همسر محمدعلی ولایتی را با هم می خوانیم:
در ۲۸ امین روز از اعتصاب غذای آقای ولایتی از ایشان خبری دارید؟ آیا می خواهند ادامه دهند؟
بله روز دوشنبه ملاقات داشتیم و من همسرم را دیدم و گفتند که من ادامه می دهم و تا آخر راهی را که آغاز کرده ام خواهم رفت. تا پای جانم هم می ایستم.
و شما چه گفتید؟
گفتیم اگر فکر می کنید می توانید، تا اخر بروید. خدا پشت و پناهتان. نمی دانم شما می توانید حال من را درک کنید یا نه. می خواهم که سالم باشد. نمی دانم به خدا چه باید بخواهم. نمی توانم بگویم چه می خواهم. فقط دوست دارم سالم باشد و نگرانم که خدای نکرده اتفاق بدی برایش بیفتند.
شب عید به انفرادی ۲۴۰ منتقل شده بودند، پس برگشتند بند ۳۵۰؟
بله. بیست روز انفرادیشان تمام شد و دوشنبه هفته قبل منتقل شدند به ۳۵۰ اوین.
حال جسمی شان چطور بود؟
به هر حال جلوی من که حفظ ظاهر می کند و به من میگوید خوبم. نگران نباش. اما خودم خبر داشتم که چند شب پیش خون دماغ کرده بودند. دادستان قول داده بودند بیایند ببیندشان ولی باز هم نیامدند. من خودم دو دفعه سه دفعه نامه دادم به دادستانی ولی باز هم کاری انجام ندادند برایمان نگران حالشان هم هستم چون آقای ولایتی کم خونی دارد دیسک کمر دارد ناراحتی معده دارد. من دیگر نمی دانم کجا باید بروم و چه کاری باید انجام دهم.
با اعتصاب غذا به دنبال چه نتیجه ای هستند؟
من فقط می دانم که اعتصاب غذایشلن برای اعاده دادرسی بود و گفته بودند که می خواهم آقای دادستان را ببینم. آقای ولایتی اصلا جرمی مرتکب نشده که حالا بخواهد دوسال هم در اوین زندانی باشد.
به نظر شما با توجه به بی توجهی های مسوولان قضایی، در خطر افتادن جان ایشان واقعا بهترین راه بود؟
چاره ی دیگری نیست. همسرم وقتی آنجا بود مدام درخواست اعاده دادرسی می داد که فایده ای نداشت. شاید این بهترین راه باشد که حداقل مسوولین جوابگو باشند. مثلا وقتی بند ۲۴۰ بود، من نامه ای به آقای دادستان دادم و از ایشان خواستم که شما بروید و ببینید ایشان را. البته اجازه ملاقات حضوری به من داده شد که من با آقای ولایتی صحبت کنم شاید قبول کند اعتصابش را بشکند. چون ایشان کم خونی دارد و من نگران حالش هستم ولی خب همسرم تاکید کرد که تا اعاده دادرسی نشود و آقای دادستان را نبینم نمی توانم دست از این اعتصابم بردارم. هفته ی قبل هم شنیدم که برای دیسک کمر به بیمارستان بردند منتقل شده و برگشته است.
شرایط روحی آقای ولایتی رو چطور دیدید؟
شرایط روحیش که عالی بود. قضیه بر عکس شده شرایط روحی من خیلی بد است ولی ایشان را که نگاه می کنم می بینم که اینقدر قشنگ صحبت می کند و خیلی راضی است از اعتصابش. حتی می گفت آن موقع که در انفرادی بودم، چند تن از مسوولین (مسوولینی که در زندان بودند) آمدند آنجا و از من خواستند که اعتصاب را بشکنم و یا حداقل روزه بگیرم. منتهی من قبول نکردم. و حالا هم که همه چی را هم دارد تحمل می کند و می گوید انشا الله جواب می دهد.
درباره ی دختر کوچکتان ظاهرا نگرانی ای وجود داشته، در حال حاضر چطور هستند؟
دختر کوچکم واقعا افسرده شده. برای عید هم خیلی اصرار کرد که مامان تو را به خدا نامه بنویس بگو که آقای دادستان اجازه بدهد که بابا به مرخصی بیاید. یعنی به مرخصی چند روز عید هم راضی بود. من نامه دادم درخواست دادم. دو دفعه هم تکرار کردم درخواست برای مرخصی را، ولی خب قبول نکردند دیگر.
اصلا شما تا به حال توانسته اید هیچ کدام از مقامات قضایی را ببینید؟
نه اصلا. اجازه ملاقات که نمی دهند با آقای دادستان. فقط می گویند اگر شما نامه ای دارید بگذارید. من چند دفعه نامه دادم. همانجایی که می رویم برای درخواست ملاقات حضوری، همانجا نامه ها را هم از ما می گیرند و من حتی با رابطه هم اقدام کردم که آقای دادستان را ببینم ولی نشد. گفتند آقای دادستان اجازه ملاقات نمی دهند. یعنی مسوول دفترشان می گفتند.
خب آقای دادستان قطعا مصاحبه ی شما را مطالعه می کنند فرض کنید در ملاقات با ایشان هستید، چه صحبتی با ایشان دارید؟
می خواهم تاکید کنم یک تجدید نظر بکنند در این قضایا. واقعا بچه هایی که الان در زندان هستند بی گناهند. این ها کاری انجام نداده اند. یعنی ما نمی توانیم یک انتقاد کوتاه و سازنده داشته باشیم؟ الان خودشان هم می دانند که این مملکت با مشکل روبروست. این ها هم غیر از این مشکلات حرفی نزدند. من بلد نیستم مصاحبه کنم و من زبانم قاصر است ولی همانقدر که می دانم می گویم که اینها بی گناهند. واقعا حیف است که این بچه ها آنجا باشند همه عمرشان هدر برود.
اگر بخواهید به آقای ولایتی پیامی بدهید چه می گویید؟
می گویم فقط مواظب خودش باشد. اگر می داند با اعتصاب به هدفش می رسد ادامه بدهد دلم می خواست می گفتم به خاطر من و دخترهایم دست از اعتصابش بردارد. ولی من نمی توانم این خواسته را از او داشته باشم. من شرایط آنجا را نمی دانم و نمی توانم درک کنم که چه موقعیتی داشته که دست به اعتصاب زده. چه بوده که تصمیم گرفته سختی اعتصاب غذا را تحمل کند. من می ترسم از ایشان بخواهم که اعتصاب غذایش را بشکند و با این کارم خدای ناکرده ناحقی در حق ایشان کرده باشم. به هر حال نا گفته پیداست که من واقعا دوست دارم که اعتصابش را بشکند و مواظب حال خودش باشد خصوصا که شرایط جسمیش ما را نگران می کند.
گفتنی ها بارها در اخبار و گزارش ها گفته شده است. اما اگر شما بخواهید به خوانندگان کلمه نکته ای را یاد آور شوید چه می گویید؟
آقای ولایتی بازداشت نشدند. در واقع احضار شدند و خودشان را معرفی کردند و همانجا دادستان اوین از ایشان خواستند که در خواست عفو کند. درخواست عفو را قبول نکرد. دو یا سه بار هم داخل زندان اوین خواستند ایشان را که درخواست عفو بنویسد منتها گفته من کاری نکردم که بخواهم در خواست عفو بکنم.




ملوانان ایرانی «پادشاه دزدان دریایی» را دستگیر کردند

ناوهای ایران در جریان درگیری با دزدان دریایی سومالی موفق شدند، پادشاه دزدان دریایی را دستگیر کنند.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری آبزرور، دستگیری پادشاه دزدان دریایی توسط ناوهای ایرانی که در آب‌های شمالی اقیانوس هند صورت گرفت، موفقیت مهمی برای ایران به شمار می‌رود.
بنا بر این گزارش، عملکرد موفقیت‌آمیز نیروهای دریایی ایران باعث شده است حتی مسئولان آمریکایی نیز به کارا بودن این نیروها اقرار کنند.
«جاناتان گرینرت» رئیس نیروی دریایی آمریکا، عملکرد نیروهای دریایی ایران را حرفه‌ای ارزیابی کرده و از آنها به عنوان نیروهایی «کارامد» یاد کرده است.
کشتی جنگی ایران چند روز قبل نیز ۲۸ ملوان و خدمه کشتی باری چینی را کمتر از یک روز بعد از ربوده شدن آن توسط دزدان دریایی سومالی نجات داده بود.




دختر خزعلی سرپرست دانشگاه الزهرا شد

طی حکمی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دختر ابوالقاسم خزعلی به عنوان سرپرست دانشگاه الزهرا (س) منصوب شد.
وی پیش از این مدیریت‌ گروه‌ زبان‌ و ادبیات‌ عرب‌ دانشگاه‌ الزهرا را بعهده داشت.
در بخشی از حکم کامران دانشجو خطاب به انسیه خزعلی آمده است: امید است با جلب مشارکت مسوولان استان و بهره‌مندی از تجارب اعضای هیات علمی دانشگاه و همکاران متعهد در تحقق اهداف تبیینی در برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس شورای اسلامی موفق باشید.
زهرا رهنورد رییس دانشگاه الزهرا در زمان دولت خاتمی بود که آخرین رییس دانشگاه بازمانده از دولت هشتم بود که با حکم وزیر علوم جای خود را به محبوبه مباشری داد.



خانه سازی در سوریه متوقف شد، در عراق می سازیم

همزمان با اوج درگیری ها در سوریه، رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشوری با بیان اینکه ساخت مسکن در سوریه به دلیل تحولات سیاسی در این کشور فعلا متوقف شده است، درباره احداث واحدهای مسکونی در عراق نیز گفت: قرار بود از سوی وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای به منظور ورود هیئت ایرانی به عراق تدوین شود که منتظر اعلام زمان آن از سوی وزارت راه و شهرسازی هستیم.
ایرج رهبر در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: با مذاکراتی که در سال گذشته با هیئت عراقی در ایران داشتیم قرار بر این شد تا مسئولان وزارت راه و شهرسازی ایران در نیمه دوم فروردین ماه جاری به منظور بررسی احداث واحدهای مسکونی در کشور عراق توسط انبوه سازان ایرانی به این کشور سفر کنند که هنوز این زمان مشخص نشده است.
رهبر با بیان اینکه در گذشته شرکت‌های ایرانی در کشور عراق اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کردند، تصریح کرد:درخصوص مذاکره‌ای که با هیئت عراقی مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در این کشور صورت گرفت، هنوز تصمیم جدی گرفته نشده است.
رئیس کانون سراسری انبوه سازان همچنین درباره ساخت مسکن توسط انبوه سازان ایرانی در کشور سوریه گفت: این موضوع در حال حاضر به دلیل تحولات سیاسی کشور سوریه متوقف شده است.
وی در پایان درباره طرح ویژه مسکن خاطرنشان کرد: جزئیات این طرح در دست بررسی است و نتایج بررسی آن در چند روز آینده مشخص می‌شود.



انتقاد نماینده مجلس از دفاع تمام قد احمدی نژاد از سعید مرتضوی

عضو کمیسیون آموزش مجلس پرداخت بدهی ۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی را نشان دهنده دفاع تمام قد احمدی نژاد از مرتضوی برای سکانداری سازمان تأمین اجتماعی دانست.
این در حالی است که طرح استیضاح وزیر کار برای انتصاب سعید مرتضوی به سازمان تامین اجتماعی در مجلس جریان دارد.
نورالله حیدری دستنائی در گفتگو با همشهری آنلاین در مورد همزمانی پرداخت بدهی ۳۵ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی و انتصاب مرتضوی به ریاست این سازمان گفت: سال‌های مدیدی است که دولت از پرداخت بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی شانه خالی می‌کند و پرداخت یک شبه این بدهی به تامین اجتماعی نشان دهنده تلاش تمام قد رئیس جمهور برای حمایت از مرتضوی است.
این نماینده مجلس افزود: رفتار احمدی نژاد در مورد انتصاب مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی نشان دهنده لجبازی وی است. در واقع اگر واقعا دولت پولی داشت چرا زودتر این پول را به حساب تأمین اجتماعی واریز نکرد رفتاری که نتیجه‌ای جز سخت شدن شرایط زندگی مردم نداشت.
وی با تأکید بر این موضوع که اگر دولت فاقد منابع مالی کافی برای پرداخت بدهی سازمان تأمین اجتماعی بود چطور یک شبه این بدهی را صاف کرده است؟ گفت: مرتضوی در جایگاه متهم قرار دارد و زیبنده احمدی نژاد نیست که دست به چنین انتخابی بزند. بدون شک پافشاری احمدی نژاد برای ریاست مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی از عقلانیت به دور است.
وی با اشاره به طرحی که از سوی مجلس در سال ۸۹-۸۸ به منظور خارج ساختن سازمان تأمین اجتماعی از نظارت مستقیم رئیس هیات دولت مطرح شده بود٫ گفت: در سال ۸۸-۸۹ نیز به دلیل حاشیه‌هایی که برای انتصاب رئیس سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شد مجلس تصمیم گرفت با پیگیری طرحی سازمان تأمین اجتماعی را در جایگاه یکی از زیرمجموعه‌های وزارت رفاه قرار دهد طرحی که با مخالفت برخی از نمایندگان مجلس همراه شد و به نتیجه نرسید.
دستنایی در پاسخ به این سئوال که “آیا این طرح در حال حاضر قابل پیگیری است؟” گفت: موضوع فراتر از این حرف‌ها است.اگر یک یا دو سازمان را از زیر نظر مستقیم رئیس هیات دولت خارج کنیم موضوع حل نمی‌شود. باید موضوع که همان قانون گریزی احمدی نژاد است را به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود.
وی افزود: هر چند قانون گریزی و شیوه خاص رفتار احمدی نژاد موجب شده است تا ظرفیت‌های جدیدی در قانون ایجاد کنیم اما نمی‌توان برای هر قانون گریزی او به طرح یا قانون جدیدی متوسل شد تا حاشیه‌های حاصل از نوع رفتار خاص ایشان را برطرف کرد.

قانون گریزی احمدی نژاد؛ استخوانی در گلوی مجلس هشتم

این نماینده مجلس هشتم تصریح کرد: هر چند استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاید نتیجه مشهودی به همراه نداشته باشد و پس از اجرایی شدن استیضاح، مرتضوی همچنان بر سمت خود باقی بماند اما مجلس نیز نمی‌تواند در برابر این نوع رفتار احمدی نژاد سکوت کند. در واقع قانون گریزی‌های احمدی نژاد همچون استخوانی در گلوی مجلس است.
دولت نهم و دهم از سال ۸۵ تا کنون نزدیک به ۳۵ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار بود. این بدهی که از سال ۸۵ با رقم ۶ هزار میلیارد تومان شروع شد و سال ۹۰ به رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید. طلبی که با وجود تلاش‌های بسیار روسای سازمان تأمین اجتماعی به نتیجه‌ای ختم نشد و همیشه تلاش‌های سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت طلب خود با در بسته مواجه می‌شد.



آماده باش هلال احمر در استان های جنوب بخاطر احتمال سونامی

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: در پی اعلام هشدار وقوع سونامی در جنوب کشور امدادگران هلال احمر در استانهای جنوبی به حالت آماده باش درآمدند.
سونامی یکی از پدیده‌های جغرافیایی است و به لرزش شدید آب دریا گفته می‌شود که در پی زمین‌لرزه‌های زیر دریا پدید می‌آید. خلیج فارس دارای پیشینه این پس زلزله های دریایی بوده است.
حسین درخشان در گفتگو با مهر اظهار داشت: با اعلام احتمال وقوع سونامی در سواحل استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان توسط پژوهشگاه بین المللی زلزله امدادگران با پایگاههای این استانها به حالت آماده باش در آمدند.
وی ادامه داد: هلال احمر تمامی تمهیدات لازم را برای مقابله با سونامی اندیشیده است و آمادگی لازم را برای مقابله با این پدیده در سواحل جنوبی کشور داریم.
پس از وقوع زلزله در منطقه اندونزی و بوجود آمدن سونامی در اقیانوس هند احتمال رسیدن موج های سونامی به سواحل جنوبی کشور وجود دارد.
در همین حال معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به وقوع زلزله ۸٫۷ ریشتری در جزیره سوماترای اندونزی گفت: در ساعت ۲۰ ۲۳ فروردین امواج ناشی از این سونامی به ایران می رسد ولی اثری بر روی سواحل کشور ندارد.
به گزارش مهر، دکتر مهدی زارع بزرگای زلزله امروز اندونزی را ۸٫۷ ریشتر دانست و افزود: در ۳۶۰ کیلومتری جزیره سوماترا اندونزی در عمق ۳۰ کیلومتری در پهنه فرو رانش در ساعت ۱۳ و ۶ دقیقه به وقت تهران رخ داد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه حمله امواج سونامی بر اساس برآورده ها در ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت تهران به سواحل استان آچه اندونزی رسید، اظهار داشت: بر این اساس هشدار عمومی به مردم ساکن در تمام کشورهای ساحل اقیانوس هند داده شده است




پس از ۲۰ سال حصر خانگی، دومین دیدار آنگ سان سوچی با رییس جمهوری برمه

کمتر از دو هفته پس از پیروزی چشمگیر حزب اتحاد برای دموکراسی در انتخابات میاندوره ای پارلمان برمه، آنگ سان سوچی، رهبر حزب، با ژنرال بازنشسته تین سین، رئیس جمهوری، ملاقات کرده است.
به گزارش بی بی سی، این دومین دیدار خانم آنگ سان سوچی با رئیس جمهوری برمه است که سال گذشته به این سمت برگزیده شد و رهبری دولت غیرنظامی تحت حمایت ارتش برمه را برای انجام یک رشته اصلاحات سیاسی در این کشور در دست گرفته است.
نتیجه مذاکرات خانم آنگ سان سوچی و تین سین برای روند تحولات دموکراتیک در برمه اهمیت فراوان دارد.
خانم سوچی که برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۹۱ است، پس از لغو حصر خانگی، فعالیت سیاسی را از سر گرفته و امیدوار بود در پارلمان جدید کرسی های بیشتری برای حزب خود کسب کند.
آنگ سن سوچی که ۶۶ سال دارد، چند سال پیش برنده جایزه نوبل شد و پانزده سال از مجموع بیست و یک سال گذشته را در حبس گذرانده است.
خانم سو چی در انتخابات عمومی سال ۱۹۹۰ برمه پیروز شد ولی رهبران نظامی برمه این انتخابات را باطل اعلام کردند و از آن هنگام تا روز آزادیش در سیزده نوامبر ۲۰۱۰، او در ارتباط با اتهامات مختلف در بازداشت بود.
او معتقد است که “برای رسیدن به دموکراسی پیش از همه چیز، به “نظم، اتحاد و عشق” نیاز است”
خانم سوچی بارها گفته بود: رسیدن به دموکراسی، تمرین می خواهد و شرکت در انتخابات، یکی از همان تمرین هاست. با وجود این تصمیم، زیاد امیدوار نبودیم که بتوانیم از پس حاکمیت بر بیاییم. وقتی انتخابات برگزار شد، مطلع شدیم که برنده انتخابات ما بودیم اما حاکمیت نمی خواهد قدرت را واگذار کند.”





١۵ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهرکرد «به دلیل بدحجابی» از خوابگاه اخراج شدند

١۵ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهرکرد از خوابگاه اخراج شدند.
به این دانشجویان به طور شفاهی ابلاغ شده است که به دلیل "بدحجابی" حق استفاده از خوابگاه های دانشگاه را نخواهند داشت.
به گزارش دانشجونیوز، در روز دوشنبه ٢١ فروردین ماه،  ١۵ نفر از دانشجویان دانشگاه شهرکرد به معاونت دانشجویی این دانشگاه احضار شدند.
اکثر این دانشجویان، دخترانی بودند که در تجمع های صنفی برگزار شده در دانشگاه شهرکرد شرکت داشته و در روز تجمع از سوی مامور خوابگاه دختران تهدید به اخراج از خوابگاه شده بودند.
با این وجود مسئولان بدون ارائه هیچ گونه حکمی، به شکلی شفاهی به این دانشجویان ابلاغ کرده اند که به دلیل "بدحجابی" باید اتاق های خود در خوابگاه را تخلیه کنند.
دانشجویان عنوان کرده اند که بدلیل کمبود فضا در خوابگاه، معاونت دانشجویی به دنبال بهانه ای برای اخراج دانشجویان از خوابگاه می باشد.
اخراج دانشجویان دختر از خوابگاه های دانشجویی در حالی صورمی گیرد که چندی پیش جعفر سبحانی، از اساتید حوزه علمیه قم، در دیدار با رییس دانشگاه آزاد خانه های دانشجویی را یکی از بزرگترین مشکلات دانشگاه ها عنوان کرده بود.
اعتراض در شهرکرد
دانشگاه شهرکرد در سال گذشته شاهد برگزاری چندین تجمع صنفی از سوی دانشجویان بود.
در روز سه شنبه ١٦ اسفندماه سال گذشته، صدها تن از دانشجویان در اعتراض به پولی کردن سرویس های درون دانشگاهی از ساعت ١٢ ظهر  در مقابل دانشکده ی علوم دانشگاه شهرکرد تجمع نمودند.
در ادامه دانشجویان دانشگاه شهرکرد با امضای بیانیه ای خواستار تشکیل شورای صنفی و برداشتن کرایه های سرویس های درون دانشگاه شدند.
شایان ذکر است که در مهر و آبان ماه سال ١٣٩٠، بعد از پیدا شدن کرم در غذای سلف و برگزاری تجمعات صنفی، مسئولین قول تشکیل شورای صنفی را به دانشجویان داده بودند.
احضار به دلیل برف بازی
همچنین در اوایل اسفندماه سال گذشته، حراست دانشگاه شهر کرد، شماری از دانشجویان این دانشگاه را به دلیل برف بازی احضار نمود.
پس از بارش برف در شهرکرد، شماری از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه به شکلی مجزا به تفریح پرداخته و آدم برفی هایی با شال و کلاه سبز درست نمودند.
پس از این اقدام تفریحی، حراست دانشگاه با شناسایی تعدادی از این دانشجویان، آنها را احضار نموده و تفریح دانشجویان را عملی خلاف شرع و قانون عنوان کرد.
لینک مرتبط:

سومين تجمع صنفی دانشجویان شهرکرد در ٦ ماه اخير برگزار شد

حراست دانشگاه شهرکرد دانشجویان را به دلیل «برف بازی» احضار کرد

گزارش یک ساله از دانشگاه شهرکرد؛ از اعتراض تا بازداشت، احضار و محرومیت از تحصیل

تجمع در دانشگاه شهرکرد و دخالت مامورین حراست





دستگیری ۱۵ شهروند بلوچ به اتهام ترور امام جمعه‌ی راسک

خبرگزاری هرانا - وزارت اطلاعات روز گذشته از دستگیری ۱۵ تن از شهروندان بلوچ به اتهام ترور مولوی مصطفی جنگی زهی، امام جمعه‌ی شهرستان راسک خبر داد.
روابط عمومی وزارت اطلاعات روز چهارشنبه ۲۴ فروردين‌ ماه در اطلاعيه‌ای اعلام کرده است "تاکنون ۱۵ نفر از تروريست‌ها و هسته‌های پشتيبانی کننده‌ی ترور امام جمعه‌ی راسک بازداشت شدند."
مولوی مصطفی زهی امام جمعه‌ی اهل سنت شهرستان راسک واقع در استان سیستان و بلوچستان، روز جمعه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۰ در مسير چابهار- سرباز مورد سوء قصد قرار گرفت و کشته شد.
در بیانیه‌ی وزارت اطلاعات آمده است: "اقدامات اطلاعاتی امنیتی همه جانبه‌‌ی سربازان گمنام در اداره‌ی کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، منجر به شناسایی عوامل اصلی آن جنایت گردید."
در ادامه‌ی بیانیه‌ی مذکور ادعا شده است که "اطلاعات به‌دست آمده نشان‌دهنده دخالت مثلث شوم سازمان منافقين (در طراحی عمليات)، گرايش‌های انحرافی متصل به وهابيت (در صدور مجوز و انجام عمليات تروريستی)، ‌کمک‌های مالی برخی کشورهای مرتجع منطقه تحت حمايت آمريکا، ‌انگليس و رژيم صهيونيستی در اين اقدام تروريستی است."
مناطق جنوب شرق ایران بار‌ها شاهد فعالیت گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران بوده است.
گفتنی ست که فعالان سیاسی بلوچ بار‌ها دولت مرکزی ایران را به بی‌توجهی نسبت به خواسته‌های قومی، مذهبی و معیشتی مردم بلوچستان متهم کرده‌اند.



بازداشت حسین طاهری، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز

خبرگزاری هرانا - حسین طاهری از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز و از شاگردان دکتر مسعود سپهر، روز یازده اسفند ماه سال گذشته در منزل خود بازداشت شد.
به گزارش جرس، ماموران امنیتی روز یازدهم اسفند ماه ۱۳۹۰ به منزل پدر حسین طاهری رفته و پس از تفتیش کامل آن محل، کامپیوتر، کتاب ها، سی دی ها و برخی موارد را ضبط و همراه با حسین طاهری به بازداشتگاه پلاک صد شیراز منتقل کردند.
این گزارش می افزاید وی هم اکنون در شرایط انفرادی به سر می برد و هنوز از علت بازداشت و تداوم نگهداری وی خبری در دست نیست.
همچنین پدر حسین طاهری که از فرهنگیان بازنشسته می باشد مرتبا به دادگاه انقلاب مراجعه می کند اما جواب قانع کننده ای دریافت نمی کنند.
گفتنی است، طاهری دو ماه قبل تر نامزد کرده بود و پس از حدود پنج ماه تلاش برای انجام پایان نامه خود که با دکتر مسعود سپهر بود، در مراحل پایانی مورد بازداشت واقع شد.
این فعال دانشجویی، مقطع کارشناسی را در رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران سپری کرده و همچنین از اعضای انجمن اسلامی آن دانشگاه بوده است .
بر اساس این گزارش، خانواده طاهری از رسانه ای کردن موضوع بازداشت وی خودداری کرده اند.