۱۳۹۰ بهمن ۲۴, دوشنبه

روز دوشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 "سبز یعنی وطن"

قرار ما بیست و پنجم بهمن در کوچه ها و خیابانهای میهن.
ما بیشماریم، ما می مانیم.




«خودداری شرکت های بین المللی دارنده نفتکش از انتقال نفت ایران»

گروه کشتيرانی «او اس جی»، شرکت فرانت لاين و بیشتر صاحبان سوپر تانکرهای نفتکش اعلام کرده اند که از اين پس نفت ايران را به مشتريان آن در نقاط مختلف جهان منتقل نخواهند کرد.
«او اس جی» که مرکز آن در نيويورک است اعلام کرد که ۴۵ سوپر تانکر این شرکت ديگر از ايران بارگيری نخواهند کرد.
شرکت های کشتيرانی فرانت لاين و Nova  هم که مجموعا ۹۳ نفتکش و سوپر تانکر در اختيار دارند گفته اند که از داد و ستد با جمهوری اسلامی خودداری می کنند.
گرچه آمريکا و اتحادیه اروپا پیش از این تلاش کرده بودند تا با اعمال تحريم هایی، درآمدهای ارزی ايران از محل صادرات نفت را کاهش دهند و از گسترش برنامه هسته ای جمهوری اسلامی جلوگيری کنند ولی به دليل پيچيدگی وضعيت بيمه صنايع کشتيرانی بين المللی نتوانسته بودند در اين امر موفق شوند.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، فعاليت بيشتر شرکت های بزرگ نفتکش در خارج از آمريکا و اروپا  متمرکز شده است و به همین دليل در گذشته جلوگيری از نقل و انتقال نفت ايران مشکل بود.
اما اکنون با تحريم نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا و همچنين تحريم شرکت های بيمه ای که با ايران همکاری می کنند، نقل و انتقال نفت ايران با مشکلات جدی روبرو شده است.
بيمه حدود ۹۵ درصد از شرکت های نفتکش بين المللی طبق قوانين اروپا صادر می شود و به گفته تحليل گران نفتی، جمهوری اسلامی ایران از اين پس به سختی می تواند نفت صادراتی خود را به دست مشتريانش برساند.

به نوشته بلومبرگ، گرچه شرکت های بزرگ کشتيرانی تا چند هفته پيش هم به نقل و انتقال نفت ايران ادامه می دادند ولی به گفته «پر منسون»، از دست اندرکاران خطوط بین المللی کشتيرانی در استکهلم سوئد، برگ برنده در این زمینه، کنترل شرکت های بيمه است که می تواند داد و ستد با ايران را کاهش دهد.
بلومبرگ می افزاید: يکی از تانکرهای گروه کشتيرانی «او اس جی» در اواخر ژانويه سال جاری در بندر خارک پهلو گرفت ولی پس از يک روز آب های ايران را ترک کرد.
ظرفيت اين نفتکش دو ميليون بشکه نفت خام است که به نوشته بلومبرگ به احتمال زياد در ايران بارگيری کرده و به مقصد يکی از مشتريان  نفت ايران به راه افتاده است.
اما در هفته های اخير شرکت های بزرگ بين المللی که نگران لغو قراردادهای بيمه نفتکش های خود هستند روز به روز از بازار ايران فاصله می گيرند.
اتحاديه اروپا خريد نفت از ايران را حدود پنج ماه ديگر کاملا متوقف می کند و مشتريان آسيايی ايران هم به دنبال جايگزين های مناسب برای تامين انرژی مورد نياز خود هستند.
هفته گذشته آژانس بين المللی انرژی در گزارش ماهانه خود، تحريم ها عليه ايران را موثر خواند و گفت در صورتی که تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران کاملا اجرا شود احتمالا حدود يک ميليون بشکه از نفت صادراتی ايران کاهش خواهد يافت.
به گفته آژانس بين المللی انرژی، در این صورت ايران مجبور خواهد شد مازاد نفت توليدی خود را در شناورهای دريايی دخيره کند و يا از سطح توليد نفت خود بکاهد.




روحانی نماینده مجلس به اتهام «عدم التزام به اسلام» رد صلاحيت شد

يک نماينده روحانی در مجلس شورای اسلامی می گويد که شورای نگهبان وی را به اتهام «عدم التزام به اسلام» رد صلاحيت کرده است. همزمان علی اکبر ولايتی اعلام کرد که دو نامزد به عنوان سرليست جبهه متحد اصولگرايان برگزیده شدند.
حجت الاسلام سيد حاجی محمد موحد، نماينده بهبهان و عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ايسنا گفته است که شورای نگهبان دليل رد صلاحيت او را «عدم التزام به اسلام» عنوان کرده است.
وی اظهار داشت: «با توجه به فرصت پيش بينی شده برای کانديداهای رد صلاحيت شده، به موضوع رد صلاحيتم اعتراض کرده و منتظر نتيجه هستم.»
بر اساس قوانين انتخاباتی جمهوری اسلامی، هيات های اجرايی و نظارت بايد صلاحيت نامزدهای انتخابات مجلس را تاييد کنند و به موجب بند يک ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس، «هر داوطلبی بايد التزام عملی به اسلام و نظام اسلامی داشته باشد.»
روابط عمومی شورای نگهبان جمعه هفته جاری اعلام کرد افرادی که صلاحيت آنها از سوی این شورا تاييد نشده است، می‌ توانند با استفاده از مهلت سه روزه، شکايت خود را تحويل دهند.
انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است روز دوازدهم اسفندماه سال جاری برگزار شود و بيش از پنج هزار و ۲۰۰ نفر برای شرکت در آن ثبت نام کردند. سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است که ۷۰ درصد اين افراد تاييد شده اند.
با اين حال، گزارش ها حاکی است که صلاحيت برخی از نمايندگان مجلس هنوز از سوی شورای نگهبان تاييد نشده است. در همين زمينه، سايت تابناک، وابسته به مجسن رضايی، خبر داده که حميد رسايی، از نمايندگان هوادار دولت و عضو جبهه پايداری انقلاب اسلامی از سوی شورای نگهبان رد صلاحيت شده است.
همچنين روز يکشنبه خبرگزاری مهر گزارش داده بود که صلاحيت شهاب الدين صدر، نايب رييس مجلس، نيز از سوی شورای نگهبان احراز نشده است، ولی يک سخنگوی جبهه بصيرت و بيداری اسلامی که آقای صدر موسس آن است اين خبر را تاييد نکرده است.
خبرگزاری فارس نيز گزارش داده است صلاحيت حجت‌ الاسلام سيد محمود علوی، رييس‌ شورای عالی جبهه ايستادگی که قرار بود سرليست اين جبهه باشد، نيز رد شده است.
آقای علوی نماينده پيشين ولی فقيه در ارتش ايران بوده است. به گزارش خبرگزاری فارس، صلاحيت اين روحانی از سوی مراجع چهار گانه رد شده بود و هيات نظارت استانی و شورای نگهبان نيز اعتراض وی به نظر مراجع چهارگانه را وارد ندانستند.
گزارش ها حاکی است شورای نگهبان قرار است در مرحله چهارم و آخر رسيدگی به صلاحيت ها از روز ۲۵ بهمن تا اول اسفندماه به بررسی شکايات داوطلبان رد صلاحيت شده بپردازد.
به گزارش خبرگزاری ايرنا، اسامی داوطلبان تاييد صلاحيت شده روز دوم اسفندماه از سوی شورای نگهبان به مراکز حوزه های انتخابيه اعلام قطعی می شود و يک روز بعد در نشريات، آگهی و به اطلاع عموم خواهد رسيد.
مهلت قانونی تبليغات نامزدهای انتخابات از چهارم اسفندماه آغاز می شود و به مدت هفت روز تا ۱۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت.
در همين حال، همزمان با تشديد رقابت در ميان اصولگرايان برای ارائه فهرست های انتخاباتی، علی اکبر ولايتی، سخنگوی «جبهه متحد اصولگرايان» اعلام کرد که غلامعلی حداد عادل و محمدحسن ابوترابی فرد به عنوان سرليست های اين جبهه در انتخابات تهران برگزيده شدند.
پيشتر آقای حدادعادل که پدر عروس آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، است به عنوان سرليست جبهه متحد معرفی شده بود ولی ظاهرا به علت اختلافات در ميان اعضای اين جبهه، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نيز به طور مشترک به عنوان سرليست بزرگترين تشکل انتخاباتی اصولگرايان انتخاب شده است.
با اين حال آقای ولايتی اعلام نکرده است که در فهرست ۳۰ نفره انتخاباتی جبهه متحد اصولگرايان نام کدام يک از اين نامزدها اول خواهد آمد.
انتخابات مجلس نهم در حالی برگزار می شود که بسیاری از گروه های اصلاح طلب، مخالفان حکومت و معترضان به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری شرکت در انتخابات را تحریم کرده اند.
با تحریم این انتخابات از سوی مخالفان، رقابت اصلی میان گروه های اصولگرای هوادار آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد است که بر اساس آخرین گزارش ها به هشت جبهه تقسیم شده اند.




نخست وزیر پاکستان متهم به «اهانت» به دیوان عالی کشور شد


دیوان عالی پاکستان روز دوشنبه نخست وزیر این کشور را متهم کرد که به دلیل خودداری از پیگیری پرونده فساد مالی رییس جمهوری پاکستان به این دیوان «اهانت» کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس کیفرخواست دیوان عالی پاکستان، یوسف رضا گیلانی به «اهانت آگاهانه، نادیده‌گرفتن و سرپیچی» از فرامین این دیوان متهم شده است؛ اتهامی که در صورت اثبات می‌تواند حکم شش ماه حبس و برکناری آقای گیلانی از مقام نخست وزیری را به همراه داشته باشد.
یوسف رضا گیلانی متهم است که به مدت دو سال به صورت آگاهانه از ارسال نامه به مقامات قضایی سوئیس و درخواست برای بازگشایی پرونده مربوط به اتهام‌ «فساد مالی» آصف علی زرداری خودداری کرده است.
نخست وزیر پاکستان که روز دوشنبه در دادگاه حاضر شده اتهام‌های وارده را نپذیرفت. وی پیشتر نیز با اشاره به مصونیت قضایی رییس جمهوری پاکستان و تاکید بر سیاسی بودن این اتهام‌ها، از پذیرفتن اتهام‌های خود سر باز زده بود.
آصف علی زرداری و همسر پیشین وی، بی‌نظیر بوتو، متهم به «پولشویی» و انتقال حدود «۱۲ میلیون دلار» وجه به حساب‌های بانکی در سوئیس هستند.
بر اساس این پرونده، آقای زرداری و خانم بوتو متهم شده اند که در دهه ۹۰ میلادی و در زمان نخست وزیری بی‌نظیر بوتو، این مبالغ را به عنوان رشوه از کمپانی‌هایی در سوئیس که به دنبال امضای قراردادهای تجاری در پاکستان بودند، دریافت کرده‌اند.
آقای زرداری و بی‌نظیر بوتو در سال ۲۰۰۳ از سوی دادگاهی در سوئیس، به عنوان متهمان این پرونده معرفی شدند.

با این‌حال در سال ۲۰۰۷ و کمی پیش از تکیه زدن آصف علی زرداری به مسند ریاست جمهوری پاکستان، قانونی در این کشور به تصویب رسید که بر اساس آن رییس جمهوری پاکستان و برخی مقام‌های دیگر از حضور در دادگاه به دلیل پرونده‌های پیشین مربوط به فساد مالی مصون خواهند ماند.
پس از تصویب این قانون، دادگاه سوئیسی نیز از پیگیری این پرونده خودداری کرد.
اما در سال ۲۰۰۹ دیوان عالی پاکستان، قانون مصونیت قضایی رییس جمهوری را ملغی اعلام کرد و از دولت پاکستان خواست تا با ارسال نامه به مقام‌های قضایی سوئیس، خواستار بازگشایی پرونده فساد مالی آصف علی زرداری شوند.
دولت پاکستان در این دو سال همچنان با تاکید بر مصونیت قضایی رییس جمهوری، از ارسال این نامه خودداری کرد که همین امر موجب شد نخست وزیر این کشور روز دوشنبه متهم به «اهانت» به دیوان عالی و اهمال در پیگیری درخواست این دیوان شود.
این نخستین بار است که نخست وزیر پاکستان در زمان انجام وظیفه از سوی دادگاه این کشور متهم شناخته می‌شود.
جلسه بعدی دادگاه یوسف رضا گیلانی سوم اسفندماه برگزار خواهد شد.




سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد سپرده های بانکی مشمول مالیات نمی شود

رییس سازمان امور مالیاتی كشور اعلام کرد سپرده های بانكی مردمی مشمول مالیات نخواهد شد.
   به گزارش ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی علی عسكری گفت در نظام اقتصادی ایران هم اكنون مالیات بر عایدی سرمایه دریافت نمی شود و برنامه خاصی نیز در این زمینه وجود ندارد.
معاون وزير امور اقتصادى و دارايى همچنین مدعی شد با توجه به شاخص ۲۶ درصد رشد درآمدهاى مالياتى مى توان نتيجه گرفت كه در فضاى فعلى شاخص مقبولى به دست آمده است.




«تور» با پروژه‌ای جدید به جنگ فیلترینگ در ایران می‌رود

مجله «فوربز» از پروژه جديد «تور» برای غلبه بر فيلترينگ در ايران خبر داده است. فوربز می‌نويسد رازداری اينترنتی در کشوری مانند ايران که در سرکوبگری ديجيتال سابقه‌ای طولانی دارد هرچه باشد، «آسان» نيست.
در واکنش به اين اقدام جمهوری اسلامی، پروژه «تور» که تمرکز اصلی آن بر روی آزادی اطلاعات برای همگان است، در حال آزمايش يک ايده جديد است: ارتباط اينترنتی رمزگردانی شده که از ظاهر آن نتوان به ماهيت رمزگردانی شده‌اش پی برد.
  راديو فردا در اين مورد با اندرو لومان، مدير اجرايی «تور» گفت‌وگو کرده است.

پروژه جديد «تور» شامل ارتباط رمزگردانی شده است که به ظاهر معمولی به نظر می‌رسند. شما در اين مورد به مجله فوربز گفته‌ايد «با قرار دادن يک روکش تويوتا بر روی اتوموبيل فِراری‌تان کاری کنيد که اتوموبيل شما به جای فِراری، تويوتا به نظر برسد.» اما يک چنين راهکاری چگونه می‌تواند به يک کاربر ايرانی در عبور از فيلترينگ کمک کند؟
تغييرات اخير در روش سانسور اينترنت توسط حکومت ايران به اين ترتيب است که اساساً تمامی ترافيک رمزگردانی شده، از قبيل «اس.اس.ال.» يا «اچ.تی.تی.پی.اس.»، را مسدود می‌کند. پراکسی در ابهامی که ما برای مقابله با اين شيوه ارائه کرده‌ايم، «اس.اس.ال.» را با زير يک پروتکل ديگر، مثل «اچ.تی.تی.پی.» معمولی، مخفی می‌کند.
چنين روشی بدان معناست که در عمل تجهيزات «تفتيش عميق بسته‌های اطلاعاتی» (deep packet inspection) مورد استفاده توسط حکومت ايران بدون اينکه موفق به شناسايی ترافيک شبکه شوند آن را به عنوان ترافيک معمولی عبور خواهد داد.

در روزهای اخير، گزارش ها حاکی از آن بوده است که کاربران به سايت‌های «اچ.تی.تی.پی.اس.» دسترسی نداشته‌اند. آيا پروژه جديد «تور» خواهد توانست اين مسئله را حل نمايد؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟
بله، با استفاده از فن‌آوری «آبفس پراکسی» يا همان «پراکسی در ابهام». شما می‌توانيد اطلاعات بيشتر و نحوه دريافت اين پراکسی را از نشانی زير دريافت کنيد:

امنيت کاربران چه می‌شود؟
کاربران ايرانی بايد اين انتظار را داشته باشند که هرآنچه که در فضای اينترنت انجام می‌دهند، چه در داخل و چه در خارج مرزهای کشور، به طور کامل توسط رژيم ضبط و برای استفاده، در صورت نياز، نگهداری می‌شود.

مزيت «تور» نسبت به ابزارهای فيلترشکن موجود مثل «پی.اس. آی فون» و «فری گيت» چيست؟
«پی.اس. آی فون» و «فری گيت» هر دو ابزارهای عبور مستقيم از سانسور هستند. اين چنين فيلترشکن‌هايی برای زمانی مناسب هستند که مثلاً می‌خواهيد بر روی سايت «يوتيوب» فيلم تماشا کنيد يا از سايت‌هايی بازديد کنيد که خطر بازداشت برايتان به دنبال نخواهند داشت. اين فيلترشکن‌ها از جمله سيستم‌های پراکسی تک هاپ (hop) شناخته شده هستند:



«تور» به شکل پيش فرض با هدف ناشناس نگاه داشتن شما، هم از چشم دولت و هم از ديد شبکه، طراحی شده است. افراد بسياری از «تور» برای تماشای فيلم های «يوتيوب» و بازديد از سايت‌های ممنوع اعلام شده توسط دولت استفاده می‌کنند، مانند فيس‌بوک، توئيتر، جی‌ميل، و غيره.

من يک ايرانی درون کشور هستم و مايلم از نسخه جديد «تور» استفاده کنم، لطفاً راهنمايی کنيد که چگونه بايد اين برنامه را دريافت کنم؟ همچنين خواهشمندم توضيح دهيد چند راه برای استفاده از اين ابزار وجود دارد؟
با شرايط فعلی بهترين راه استفاده از «bittorrent» يا از طريق يک دوست است. در کل، راه معمولی برای دريافت «تور» رفتن به نشانی 

خواهد بود. اما برای ايران در وضعيت موجود بهترين گزينه اين نشانی است:

بدترين چالش در فيلترينگ ايران چيست؟
رساندن اطلاعات صحيح به کاربران. در حالی که دولت ايران ارتباط موجود با اينترنت را قطع می‌کند، استفاده صحيح از منابع محدود موجود برای ما که قصد کمک‌رسانی داريم، و همچنين افرادی که نياز به دريافت کمک دارند، ارزشمندتر می‌شود.
متأسفانه، ما سال گذشته تجربه‌ای شبيه همين وضعيت را در مصر داشتيم. حل اين مسئله هم از توان گروه «تور» به تنهايی خارج است.





هند همچنان بزرگترين وارد کننده نفت ايران

سفر اخیر «رانجان متهای»، قائم مقام وزير امور خارجه هند به امريکا و تاکيد وی به مناسبات رو به رشد، عميق و شفاف هند و امريکا نيز نتوانسته است تبديل به فرصتی برای مجاب کردن دهلی به قطع واردات نفت از ايران شود.
  روزنامه هندی «اکونوميک تايمز» طی گزارشی می نويسد، «متهای» در ديدار با مقامات امريکايی در مورد ناهمخوانی سياستهای دهلی و واشنگتن در باره موضوع تحريم نفت ايران هم مذاکراتی داشته است، اما هند مصمم است که واردات نفت از ايران را به رغم تحريمات امريکا و اروپا ادامه دهد.
  به گزارش اين روزنامه هندی، پاسخ منفی هند به تحريمات ايران درحالی است که اخيرا همکاريهای هند و امريکا در زمينه های هسته ای، پتروشيمی و نظامی نيز کاهش يافته است و در کنار اين وضعيت، هند با پشت سر نهادن چين، حتی به بزرگترين مشتری نفتی ايران نيز تبديل شده است و به زودی يک هيات عاليرتبه هندی برای مذاکرات پيرامون مشکلات انتقال پول نفت وارداتی ايران به تهران سفر خواهد کرد.

هفته گذشته، خبرگزاری رويترز نيز گزارشی داد که واردات نفت هند از ايران نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزايش داشته و به رقم بی سابقه ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسيده است. اين درحالی است که چين، بزرگترين وارد کننده نفت ايران در سال گذشته ميلادی، واردات نفت از ايران بخاطر عدم توافق بر سر قيمت و نحوه پرداخت، تا حداقل تا ماه مارس تا ۲۸۵ هزار بشکه در روز کاهش داده است و به نصف رسانده است.
  به گزارش رويترز به نقل از تجار نفت، ايران تا بيش از يکسال هم برای دريافت پول نفت صادراتی اش به هند می تواند منتظر بماند.
به گزارش رويترز، هم اکنون هند بالای ۸ ميليارد دلار به ايران از بايت واردات نفت خام بدهکار است.

ديپلماتها و تحليلگران هندی بر اين باورند که موضوع خريد نفت ايران يک «اضطرار و نياز اقتصادی» است، چرا که اين کشور کاملا به نفت ايران وابسته است. به نوشته «اکونوميک تايمز»، پاره ای ديگر از تحليلگران نيز بر اين عقيده اند که ادامه معامله نفتی هند با ايران اقدامی در راستای تلاش هند برای گسترش نفوذ سياسی در منطقه است، چرا که نيروهای امريکايی تا سال ۲۰۱۴، يا احتمالا زودتر افغانستان را ترک خواهند کرد.

در حقيقت، بسياری از ديپلمتهای هندی، حتی آنهايی که طرفدار گسترش هرچه بيشتر مناسبات دوجانبه با امريکا هستند،  در مورد تبديل شدن موضوع ايران به «امتحانی برای  ثبوت دوستی با امريکا» نگرانند، چرا که از ديدگاه آنها، پيچيده تر شدن مناسبات ديپلماتيک با همسايگان، مانعی برای تحقق ثبات، دموکراسی و فرصتهای اقتصادی در پاکستان، افغانستان و ديگر کشورها است
«لاليت مانسينگ»، سفير سابق هند در امريکا به اين روزنامه گفته است که «ايران نبايد سنگ محک دوستی هند و امريکا باشد.»

موضوع حياتی برای هند که رشد اقتصادی و ارزش واحد پول ملی اش در سال گذشته افت داشته، تضمين سوخت وارداتی و تزريق آن به شريانهای اقتصادی کشور است. اين کشور ۱۲ درصد از نفت مصرفی اش را از ايران وارد می کند و بسياری از پالايشگاههای هندی بر اساس کيفيتهای نوع نفت صادراتی ايران طراحی و ساخته شده اند و جايگزين کردن نفت خام ديگر کشورها بجای نفت ايران مشکل است. يک مقام نفتی هند در گفتگو با اين روزنامه گفته است که «جايگزين کردن نفت ايران امری ساده نيست، چه کسی می خواهد آن نوع نفتی که ما نياز داريم را تامين کند؟».

اين گزارش در ادامه می نويسد: با اينهمه، هند در چند سال گذشته تمام تلاشش را برای کاهش وابستگی به نفت ايران انجام داده است.اين کشور بخاطر تحريمات امريکا، تاکنون بدهی نفت ايران را از طريق «هالک بانک» ترکيه تصويه کرده است، اما به احتمال زياد، مسير انتقال پول نفت ايران از طريق ترکيه به زودی مسدود خواهد شد.
به همين خاطر ايران و هند، توافق کرده اند که ۴۵ درصد از ما به ازای نفت صادارتی ايران به اين کشور با واحد ارز روپيه پرداخت شود و باقيمانده بدهی ها نيز از طريق معامله پاياپای تصويه شود
همچنين مقامات هند نگران ايجاد تنش در منطقه خليج فارس هستند، چرا که ۶ ميليون اتباع هندی در اين منطقه کار می کنند و سالانه ۴۰ ميليارد دلار از دستمزدشان را به خانواده های خود می فرستند.



نگرانی ار کمبود دارو

روزنامه تهران امروز در شماره دوشنبه گزارشی از واکنش های رسمی به « کمبود و گرانی دارو در کشور» منتشر کرده، و روزنامه دنيای اقتصاد از « تذکر نمايندگان مجلس به وزارت ارتباطات درباره قطع دسترسی کاربران ايرانی به ايميل » خبر داده است.
  روزنامه شرق خبر داده که دادستان تهران در «هشداری» انتخاباتی اعلام کرده که «با افرادی که به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند برخورد خواهد کرد.» روزنامه تهران امروز هم گزارشی درباره «ادامه رد و تاييد صلاحيت‌های جنجالی» منتشر کرده است.
روزنامه اعتماد از « شکايت خانواده قربانيان حادثه خليج فارس از سازمان بنادر و کشتيرانی » گزارش داده، و روزنامه شرق هم از قول رييس کانون وکلای دادگستری مرکز  از رد صلاحيت ۲۸ تن از وکلا در انتخابات هيات مديره کانون وکلا خبر داده است.

واکنش های رسمی به «کمبود و گرانی دارو»

روزنامه تهران امروز در شماره دوشنبه گزارشی از واکنش های رسمی به « کمبود دارو در کشور » منتشر کرده است.
  به نوشته اين روزنامه، احمد شيبانی رئيس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درواکنش به انتشار اخباری درباره کمبود دارو، گفته « امروز کمبود دارويی نداريم و بيماران نبايد نگران باشند » اما « برخی مشکلات در انتقال ارز به شرکت‌های خارجی دارو » وجود دارد.
  رئيس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت « از بانک مرکزی و ارگان‌های ذی‌ربط خواست کمک کنند تا کمبود دارويی در بازار ايجاد نشود »، و گفته که درخواست نخست از بانک مرکزی « اختصاص ارز با نرخ مرجع به صنعت داروسازی » است، و همچنين بانک مرکزی بايد کمک کند تا « ارز به راحتی به شرکت‌های خارجی دارو منتقل شود تا دارو به موقع در اختيار مردم قرار گيرد.»
روزنامه تهران امروز با اشاره به اينکه «پيشتر نيز مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت کمبود دارو در کشور را رد کرده ‌بود»، نوشته برخلاف اظهارات مقام های وزارت بهداشت،حسينعلی شهرياری نماينده مجلس و رئيس کميسيون بهداشت «بحران کمبود دارو در کشور را جدی می‌داند.»
حسينعلی شهرياری ضمن « هشدار نسبت به مشکلات جدی در زمينه کمبود برخی داروها» تاکيد کرده که «گفتن نداشتن مشکل در حوزه دارو از سوی مقام های وزارت بهداشت، مشکلات مردم را برطرف نخواهد کرد و از وزير بهداشت و معاونين محترم وزير می‌خواهيم که اين مشکلات را پيگيری کنند.»
به گزارش روزنامه تهران امروز،سعيد واقفی عضو انجمن داروسازان کشور نيز گفته است « درصورتی که وزارت بهداشت و دولت حمايت نکنند قطعا نيمه دوم امسال شاهد کمبود برخی اقلام دارويی خواهيم بود.»
اين روزنامه نوشته درحالی که «افزايش قيمت داروی جانبازان شيميايی هم به اعتراض آنها منجر شده»، مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت «در گفت وگو های متعدد افزايش قيمت دارو را رد کرده است اما مديرکل نظارت بر امور دارو و معاون داروی سازمان غذا و دارو «از افزايش دو برابری قيمت برخی داروها خبر می دهد.»
محمدرضا شانه ساز مديرکل نظارت بر امور دارو و معاون داروی سازمان غذا و دارو درعين حال گفته « ارزی که برای حدود  ۴درصد از داروهای وارد شده تخصيص داده می شود ۳۵ درصد کل پول دارو بوده که علت آن اين است که اين دارو ها بسيار گرانقيمت و نيازمند تکنولوژی بالايی هستند، بنابراين گران تر شدن اين دارو ها کاملا طبيعی است.»
روزنامه تهران امروز از قول حسينعلی شهرياری نوشته «توليد کنندگان داخلی دارو، واردکنندگان دارو و سنديکای دارويی کشور علاوه بر مراجعه به کميسيون بهداشت مجلس،طی نامه ای به محمود احمدی نژاد از «از کمبود برخی داروها  و سه ماه مشکلات ارزی خود خبر دادند » و « خواستار تهيه ارز با قيمت مرجع شدند» اما رئيس دولت در پاسخ گفته است «مشکلات ارزی نبايد وجود داشته باشد و بايد بررسی شود.»

تذکر به وزارت ارتباطات درباره «قطع دسترسی کاربران ايرانی به ايميل»
روزنامه دنيای اقتصاد از « تذکر نمايندگان مجلس به وزارت ارتباطات درباره قطع دسترسی کاربران ايرانی به ايميل » خبر داده است.
اين روزنامه نوشته « اختلال در برخی سايت‌های اينترنتی و عدم دسترسی به سرويس‌های پست الکترونيکی آن‌قدر طولانی شده که حتی صدای نمايندگان مجلس شورای اسلامی را نيز بلند کند » و از جمله « علی مطهری، رييس کميته ارتباطات کميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به قطع دسترسی کاربران به پست الکترونيک شخصی‌، از پيگيری موضوع از طريق مديران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده است. »
رييس کميته ارتباطات کميسيون صنايع و معادن مجلس همچنين گفته «بايد دليل قطع پست الکترونيک شهروندان ايرانی طی چند روز اخير، از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پيگيری شود که آيا مشکلات فنی دليل قطع ايميل‌ها است يا سرورهای کشورهای خدمات دهنده دچار قطعی شده‌اند.»
اين نماينده مجلس درعين حال تاکيد کرده که «کميسيون صنايع و معادن و نمايندگان عضو اين کميسيون، موضوع قطع ايميل را پيگيری می‌کنند و تذکرات لازم را به مسوولان اين وزارتخانه خواهند داد.»
به گزارش روزنامه دنيای اقتصاد، احمد توکلی رييس مرکز پژوهش‌های مجلس نيز با هشدار نسبت به هزينه‌های «فيلترينگ مردم‌آزار  برای نظام » گفته است «اتفاقات اخير حتی اگر توجيه امنيتی داشته باشد، بايد توسط مسوولان برای مردم توضيح داده شود، چرا که به افزايش اعتماد مردم نسبت به حاکميت می‌انجامد.»
رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس  همچنين با انتقاد از « شيوه فيلترينگ اخير و قطع بدون اطلاع بسياری از سرويس‌های مورد مراجعه اکثر قريب به اتفاق مردم، بدون اطلاع قبلی به مردم »، گفته اين شيوه « گلايه اقشار تحصيلکرده را به دنبال دارد و چنين فيلترينگ مردم‌آزاری برای نظام بسيار هزينه‌زا است» و « از يک طرف مردم را به قانون‌شکنی و استفاده از سازوکارهای ضدفيلتر تحريک می‌کند و قبح قانون شکنی را می‌ريزد و از طرف ديگر فيلترينگ را از حالت ابزار کنترل موثر فضای مجازی خارج می‌کند، چرا که در وضعيتی که اکثر کاربران اينترنت به سمت استفاده از نرم‌افزارهای فيلترشکن سوق داده می‌شوند، فيلترينگ تاثير خود را از دست می‌دهد.»
روزنامه دنيای اقتصاد قطع دسترسی کاربران ايرانی به سرويس های ايميل را « تکرار اختلالات ميلی » توصيف کرده، و با اشاره به قطع و اختلال مداوم اينترنت در ايران، نوشته « اختلال در سرويس اينترنت کاربران مشکل تازه‌ای نيست، چرا که تقريبا از اوايل پاييز سال جاری بارها شبکه اينترنت کشور دچار اختلال شده و هر بار هم علت‌های مختلفی برای آن عنوان شده است.»
اين روزنامه البته تاکيد کرده که « اختلال در شبکه اينترنت طی چند روز اخير رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است، چرا که اکثر کاربران از روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن، در دسترسی به پست‌های الکترونيکی خود از جمله ياهو ميل و جی‌ميل دچار مشکلات فراوانی هستند » و به دليل فيلتر  شدن « پروتکل امن انتقال ابرمتن » يا « HTTPS» هم اکنون « به جز اختلال در اين سرويس، انجام عمليات بانکی از طريق اينترنت نيز به سختی صورت می‌گيرد » و « دسترسی به تمام سايت‌های خارجی‌ای که نياز به ورود و ثبت اطلاعات دارند يا مسدود شدند يا به سختی صورت می‌گيرد.»

«برخورد دادستانی با افرادی که به دنبال کاهش مشارکت در انتخابات هستند»
روزنامه شرق خبر داده که دادستان تهران در « هشداری » انتخاباتی اعلام کرده که « اين دادستانی با افرادی که به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند برخورد خواهد کرد.»
به نوشته اين روزنامه، عباس جعفری دولت‌آبادی گفته است « عملکرد افراد و رسانه‌هايی که مسير حرکت دشمن را هموار کنند از ديد دادستانی دور نخواهد ماند.»
دادستان تهران درعين حال گفته « تلاش‌های دشمنان برای کاستن از حضور مردم در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی را بی‌ثمر است. »
روزنامه کيهان طی سرمقاله شماره دوشنبه تمام مشکلات فعلی ايران از جمله تحريم ها و فشار درخصوص پرونده هسته ای جمهوری اسلامی را ناشی از «اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ » عنوان کرده است.
اين روزنامه که تحت نظر نماينده آيت الله خامنه ای منتشر می شود همچنين نوشته « اين اشتباه بزرگی است اگر کسی تصور کند خيانت فتنه ۸۸ به کشور آتش زدن چند سطل آشغال يا چند روزی ناآرام کردن يکی دو خيابان در تهران بوده است، خيانت بزرگ و پاک نشدنی فتنه اين بود که قرار بود دشمن نااميد را اميدوار کند و فرآيند فشار بر ايران را که در سال ۸۷ ناکارآمدی آن آشکار شده و تقريبا از روی ميز حذف شده بود مجددا به روی ميز بازگرداند.»
کيهان درباره انتخابات آتی مجلس نيز هشدار داده و نوشته «بزرگترين بی بصيرتی در شرايط فعلی اين است که کسانی با نديدن اين موقعيت حساس و بی توجهی به پروژه بسيار جدی که غرب برای متوقف کردن رشد قدرت راهبردی ايران طراحی کرده، بر طبل اختلافات داخلی بکوبند و صحنه انتخابات را به جای آنکه صحنه وحدت و همدلی باشد، به محلی برای افزايش اختلافات تبديل کنند.»
روزنامه جمهوری اسلامی اظهارات انتخاباتی عباس واعظ طبسی نماينده آيت الله خامنه ای در خراسان رضوی را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته « تبليغات ميليونی نشان ازعدم صلاحيت کانديداهای مجلس است. »

رد صلاحيت شماری از چهره های جناح حاکم از سوی شورای نگهبان
روزنامه تهران امروز گزارشی درباره «ادامه رد و تاييد صلاحيت‌های جنجالی» منتشر کرده و نوشته « پايان بررسی صلاحيت کانديداهای انتخابات مجلس نهم از سوی شورای نگهبان اسامی چندين نفر از کانديداهای سرشناس انتخابات پيش رو را در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داد.»
اين روزنامه نوشته « در اين ميان رد صلاحيت شهاب‌الدين صدر نايب رئيس مجلس هشتم بيش از همه باعث شگفتی شد » چرا که «  شهاب‌الدين صدر از جمله محافظه‌کاران سنتی محسوب می‌شود » و در مجلس هشتم در دوران حضورش در مجلس هشتم، از جمله نمايندگان بود که کمترين انتقاد را از دولت داشت و در مواردی حتی به حمايت از دولت محمود احمدی‌نژاد نيز برخواست. »
تهران امروز البته نوشته که نزديکان شهاب الدين صدر خبر رد صلاحيت او را تکذيب کرده اند، اما « چند نفر ديگر از نمايندگان فعلی مجلس » از جمله « محمد ابراهيم نکونام رئيس کميسيون اصل نود و نماينده مردم گلپايگان،حاجی محمد موحد نماينده بهبهان و عضو کميسيون اصل نود، و فاطمه آجرلو نماينده کرج و عضو کميسيون آموزش و تحقيقات از آن دسته هستند. »
محمد ابراهيم نکونام که از چهره های قضايی امنيتی جناح حاکم و سال ها از مقام های دادگاه ويژه روحانيت و رئيس دادگستری استان سيستان و بلوچستان بود و در دو سال اخير رياست کميسيون اصل نود مجلس هشتم را بر عهده داشت آن گونه که روزنامه تهران امروز نوشته پيش از علنی شدن رد صلاحتش « ناراحتی قلبی » را دبيل انصرافش از کانديداتوری انتخابات مجلس عنوان کرده بود. »
اين روزنامه همچنين نوشته حجت‌الاسلام سيد محمود علوی نماينده سابق ولی فقيه در ارتش و عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری، محمد شاهی عربلو نماينده سابق مجلس،و حجت‌الاسلام عباس اميری فر امام جماعت مسجد سلمان نهاد رياست‌جمهوری از ديگر رد صلاحيت شدگان از سوی شورای نگهبان اسامی هستند.
تهران امروز اشاره ای به دلايل رد صلاحيت اين افراد که همگی از وابستگان به جناح حاکم هستند، نکرده است.

«شکايت خانواده ۱۶ قربانی حادثه خليج فارس از سازمان بنادر و کشتيرانی
روزنامه اعتماد از « شکايت خانواده قربانيان حادثه خليج فارس از سازمان بنادر و کشتيرانی » گزارش داده است.
به گزارش اين روزنامه، خانواده ۱۶ تن از غرق‌شدگان کشتی مسافربری در خليج فارس در حال طرح شکايت از سازمان بنادر و کشتيرانی و گروه امداد و نجات اين سازمان هستند. و اعلام کرده اند که «برای ادامه بررسی‌های اين پرونده و طرح شکايت خود دو وکيل در نظر گرفته‌اند. وکيل خانواده‌های کشته‌شدگان از مشهد انتخاب شده‌و آنان گفته‌اند در صورت نياز به وکيل محلی، وکيل سوم را نيز انتخاب خواهند کرد.»
برادر يکی از کشته‌شدگان حادثه غرق شدن کشتی مسافربری به روزنامه اعتماد گفته « در حال حاضر با همکاری وکلای خود اقدام به تنظيم شکايت کرديم و آن را ارائه خواهيم کرد » و «همگی خانواده‌ها با هماهنگی و به همراه وکيل خود رسيدگی به اين پرونده را پيش ببرند.»
اين روزنامه نوشته «رسيدگی به اين پرونده در شعبه دوم بازپرسی دادسرای استان هرمزگان همچنان ادامه دارد و تاکنون چند جلسه از بازپرسی‌های اين پرونده انجام شده است » اما « تاکنون هيچ‌گونه دستور قضايی يا حکمی از سوی دادسرای قضات اين پرونده صادر نشده است.»
عصر روز شنبه اول بهمن‌ماه در پی بروز سانحه‌ای دريايی، ۱۶ نفر از ۲۲ سرنشين يک اتوبوس دريايی در مسير بندرعباس - جزيره هرمز، غرق شده و جان خود را از دست دادند.

رد صلاحيت ۲۸ کانديدای هيات مديره کانون وکلای مرکز از سوی قوه قضائيه
روزنامه شرق از قول رييس کانون وکلای دادگستری مرکز  از رد صلاحيت ۲۸ تن از وکلای داوطلب عضوين در انتخابات هيات مديره کانون وکلا خبر داده و نوشته «دادگاه انتظامی قضات برای بررسی رد صلاحيت ۲۸ کانديدای انتخابات هيات‌مديره کانون در روز يک شنبه تشکيل جلسه داد.»
محمد جندقی‌کرمانی‌پور از «فريده غيرت، محمدعلی جداری فروغی و سيد محمود عليزاده طباطبايی» به عنوان برخی از ۲۸ وکيلی نامبرده که قوه قضائيه صلاحيت آن ها را برای انتخابات هيات مديره کانون وکلا « رد کرده » و آن ها نيز به چنين رد صلاحيتی اعتراض کرده اند.
رييس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اينکه « نتيجه برگزاری دادگاه انتظامی قضات اين شد که رد صلاحيت‌شدگان اعتراضات خود را اعلام کنند و دادگاه، بررسی مجدد را نسبت به صلاحيت نامزدها انجام دهد »، گفته است «دادگاه انتظامی قضات دليل رد صلاحيت نامزدها را محرمانه دانست و آن را اعلام نکرد.»
بهمن کشاورز وکيل و حقوقدان در يادداشتی با عنوان « تاييد يا رد”صلاحيت”؟ مساله اين است » در روزنامه شرق نوشته « هر دو سال يک بار، وقتی انتخابات کانون وکلا فرا می‌رسد، ماجرای تاييد يا ردصلاحيت کانديداها به‌عنوان يک موضوع پيچيده و شايد مرموز مطرح می‌شود و معمولا نتايج اعلامی شگفت‌انگيز است » چرا که « همواره برخی از ردصلاحيت‌شدگان را قاطبه وکلا » دارای « صفات حميده و اخلاق حسنه و نمونه‌ای برای وکيل خوب و درستکار می‌دانند.»
بهمن کشاورز با اشاره به اينکه « وقتی هيات‌نظارت بر انتخابات کانون وکلا پس از احراز وجود شرايط در کانديداها، اسامی آنها را به دادگاه محترم انتظامی قضات اعلام می‌کند » نوشته « ردصلاحيت موضوعی استثنايی و کاملا خلاف اصل تلقی خواهد شد » و « فراموش نکنيم کسانی که از ۱۳۷۶ به بعد به کانون وکلا ملحق شده‌اند از صافی‌ها و مميزی‌های گوناگون گذشته‌اند و بدنه قبلی کانون (تا سال ۱۳۷۶) نيز سه بار تصفيه شده است. »
اين وکيل و حقوقدان در يادداشت روزنامه شرق از مقام های قوه قضائيه پرسيده که « چه اتفاقی افتاده که ظرف دو سال کس يا کسانی که واجد صلاحيت بوده‌اند فاقد آن شده‌اند؟ و مقامات عاليه قوه‌قضاييه، در اجرای مواد ۱۵، ۱۶ و ۱۸ لايحه استقلال کانون وکلا، چرا اين فقدان صلاحيت را به دادسرای انتظامی کانون اعلام نکرده‌اند؟ »
يادداشت نويس روزنامه شرق نوشته « اتفاق ديگری که در همين مواقع رخ می‌دهد و محل تامل است، تاييد بعدی صلاحيت برخی از مردودشدگان است » و « باز هم اين سوال قابل طرح است: با انطباق ضوابط بر افراد يا ايشان شرايط را دارند يا ندارند » و «  از آنجا که مرجع بررسی از عالی‌ترين مراجع قضايی نظام قضايی است، احتمال اشتباه، آن هم در چنين امر خطير و درمورد چنين اشخاصی وجود ندارد يا نبايد وجود داشته باشد.پس ظرف چند روز - يا حتی چند ساعت- چه اتفاقی رخ می‌دهد که صلاحيت از دست رفته ناگهان بازمی‌گردد؟ »
بهمن کشاورز همچنين با اشاره به حيرت انگيز بودن اقدام قوه قضائيه برای رد صلاحيت وکلا نوشته « چند اسمی که شنيدم مانند گذشته حيرت‌انگيز است. منتظر می‌مانيم تا ببينيم ديگر چه می‌شود. »
 




ناوگان پنجم آمریکا: برای مقابله با ایران آماده‌ایم


فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین اعلام کرد، که نیروی دریایی آمریکا، هم‌‌اکنون آمادگی هرگونه برخورد با  ایران را دارد؛ دریاسالار مارک فاکس گفت نیروی دریایی آمریکا خود را برای شرایط متفاوت آماده کرده است.
دریاسالار مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده، ضمن اذعان به توانایی‌های نظامی ایران، تاکید کرد که نیروی دریایی  آمریکا «همین امروز» آمادگی دارد که به هرگونه تحرک ایران پاسخ دهد.
این فرمانده بلندپایه آمریکایی تصریح کرد، ناوگان تحت امرش، بر روی گزینه‌های احتمالی  گسترده‌ای کار کرده‌اند.
مارک فاکس گفت: «ما جنگ‌افزارهای بسیار دقیق و مرگباری ساخته‌ایم که بسیار کارآمدند و ما آماده‌ایم.»
وی تاکید کرد: «ما برای هر احتمالی آماده‌ایم.»
دریاسالار مارک فاکس با این حال اظهار داشت ایران می‌تواند به نیروهای آمریکایی در خلیج فارس به ویژه از راه‌های غیرمتقارن مانند قایق تندرو  و مین‌گذاری ضربه وارد کند.
فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده گفت: «ما ضدگلوله نیستیم؛ کسانی هستند که می‌توانند به ما ضربه سخت وارد آورند.»
مارک فاکس درعین حال تاکید کرد که به نیروهایش خاطر نشان ساخته که اگر به آنها  حمله شود از «حق دفاع از خود برخوردارند و موظفند که از خود دفاع کنند».
این اظهارات، بیانگر  مواضع دیگر مقام‌های آمریکایی و به ویژه وزیر دفاع آمریکا، لئون پانتا است که بستن تنگه هرمز را خط قرمز آمریکا دانسته بود.
خط قرمزی که پس از اظهارات معاون احمدی‌نژاد، و شماری دیگر از فرماندهان ایرانی، آمریکا بار دیگر بر آن تاکید ورزید.
‌آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین خطبه‌های نماز جمعه خود، ضمن اینکه تهدیدها و تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران را بی‌اثر دانسته بود، تصریح کرد که ایران‌ هم «تهدیدهایی دارد که وقتی لازم باشد ان شاء الله اعمال خواهد شد.»
در فضای تنش‌آلود مناسبات ایران و آمریکا و در حالی که نیروهای دو کشور در نزدیکی یکدیگر به سر می‌برند، نجات چند قایق ایرانی، از سوی ناوهای آمریکایی کمی فضا را تلطیف کرد و وزارت خارجه ایران هم آن را انساندوستانه دانست.



نماينده چين برای انجام «گفت و گوی صريح» هسته ای به ایران سفر کرد

دستيار وزارت امور خارجه چين که برای گفت و گو با مقام های جمهوری اسلامی به ايران سفر کرده است از تهران خواست تا با آژانس بين المللی انرژی همکاری کند و مذاکرات هسته ای را از سر بگيرد.
ما ژآئوگزو، دستیار وزیر امور خارجه چین، هدف از اين سفر را «گفت و گوی صريح» درباره پرونده هسته ای تهران با علی باقری، معاون رييس شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی عنوان کرد.
وی در بيانيه ای که بر روی سايت وزارت امور خارجه چين منتشر شده است، اظهار داشت: «چين مايل است که گفت و گوهای شش جانبه با ايران از سر گرفته شود و از اين کشور می خواهد تا همکاری های خود را با آژانس بين المللی انرژی اتمی تقويت کند تا اين اطمينان حاصل شود که برنامه هسته ای ايران در مسير درستی حرکت می کند.»
خبرگزاری های ايران در گزارش های مشابهی اعلام کرده اند که دستيار وزير امور خارجه چين با محمد مهدی آخوندزاده، معاون امور بين ‌المللی وزارت امور خارجه ديدار و «ضمن بررسی آخرين تحولات بين ‌المللی در خصوص اوضاع منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.»
در اين گزارش ها بدون اشاره به جزئيات آمده است: «در اين ديدار که روز يکشنبه در تهران انجام شد، طرفين ضمن تاکيد بر ديدگاه‌های مشترک در خصوص مسائل بين ‌المللی بر ارائه راهکارهای مسالمت‌آميز در خصوص حل مشکلات منطقه‌ ای و بين ‌المللی تاکيد کردند.»
کشورهای غربی نگران هستند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد ولی تهران می گويد که اين برنامه اهداف صلح آميز دارد. اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود در ماه نوامبر نسبت به ابعاد نظامی اين برنامه ابراز نگرانی کرده بود.
کشورهای آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان که در گروه پنج به علاوه يک برنامه هسته ای ايران را دنبال می کنند در اواخر ماه ژانويه از طريق کاترين اشتون اعلام کردند که آماده مذاکره با ايران هستند ولی تهران بايد تمايل جدی خود را نسبت به انجام اين گفت و گو ها نشان دهد.
تلاش های تازه ديپلماتيک پس از آن دنبال می شود که تنش های زيادی در ماه های گذشته بر سر برنامه هسته ای ايران رخ داد و آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم های بيشتری عليه جمهوری اسلامی اعمال کردند.
چين که همواره خواستار ادامه گفت و گوها با ايران شده است، بارها مخالفت خود را با تحريم های جديد عليه تهران ابراز کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در غزه، بر حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت فلسطینی تاکید کرد. هنیه نیز از ملت ایران به‌عنوان "ذخیره استراتژیک" فلسطین نام برد.
اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در غزه در صبح روز یکشنبه (۱۲ فوریه/۲۳ بهمن) با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کرد. خبرگزار‌های دولتی ایران با انتشار خبر این ملاقات، گزارش کوتاهی از سخنان مبادله شده در این دیدار ارائه کرده‌اند.
آیت‌الله خامنه‌ای به نقل از خبرگزاری‌های "مهر " و "فارس" تاکید کرده که «پیروزی‌های سال‌های اخیر در فلسطین و حتی بخشی از علل بیداری اسلامی در منطقه نتیجه ایستادگی مردم و گروه‌های مقاومت فلسطینی بوده است.»

اسماعیل هنیه پیش از ایران به ترکیه سفر کرده بود
آقای خامنه‌ای همچنین افزوده که «احساسات متراکم ملت‌های منطقه در قضیه جنگ ۲۲ روزه غزه نیز در انفجار ناگهانی آتشفشان منطقه موثر بوده است.» وی خاطرنشان کرده که «باید همواره مراقب نفوذ عناصر سازشکار به کالبد مقاومت بود زیرا بروز بیماری تدریجی است.»
به گزارش فارس و مهر، آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار از سرنوشت یاسر عرفات یاد کرده که به دلیل خروج از مسیر مقاومت "مطرود" ملت‌های منطقه شده بود. او در ادامه به هنیه گفته که «مقاومت و ایستادگی ذخیره بزرگی است که باید آن را حفظ کرد.» رهبر ایران در پایان سخنان خود اظهار کرده که « ایران در فضیه فلسطین ثابت و صادق است و همواره در کنار مردم فلسطین خواهد بود.»
 اسماعیل هنیه نیز با سپاس از حمایت‌های دولت و مردم ایران از مسئله فلسطین پاسخ داده که «ملت ایران را دخیره استراتژیک موضوع فلسطین می‌دانیم.» رسانه‌های دولتی ایران گزارش داده‌اند که او سه راهبرد اصلی دولت فانونی فلسطین را شامل آزادی همه سرزمین‌های فلسطینی، مفاومت و نپذیرفتن گفتگوهای صلح و تاکید بر اسلامی بودن موضوع فلسطین دانسته‌است.
این در حالی است که سایت‌های خبری ایران پیش از این و با اشاره به سفر هنیه به کشورهای حوزه خلیج فارس، از تغییر سیاست حماس ابراز بیم کرده و حتی از پایان راه حماس و آغاز "سازش" این سازمان  با اسراییل نوشته بودند.

اسماعیل هنیه در روز جمعه (۲۰ بهمن/۹ فوریه) در راس هیات همراه و برای سفری سه روزه وارد تهران شده است. او در مراسم سی و سومین سالگرد انقلاب اسلامی در تهران نیز پیش از محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران سخنانی در ارتباط با به  رسمیت نشناختن اسراییل توسط حماس و ادامه مبارزه این سازمان تا زمان آزاد سازی کامل فلسطین ادا کرد.
جنبش حماس که در غرب به‌عنوان سازمانی تروریستی شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر از حمایت‌های گسترده ایران برخوردار بوده اما به نظر می‌رسد که شرایط در حال تغییر است و این سازمان شبه نظامی در حال نزدیکی بیش از پیش به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برآمده باشد.
این سازمان به‌خلاف حزب‌الله لبنان در جریان ناآرامی‌های سوریه بی‌طرف مانده و بخش عمده‌ای از اعضای رهبری حماس از سوریه خارج شده‌اند.
«حماس از ایران فاصله می‌گیرد»
در این میان روزنامه "بوستون گلوب" در مقاله‌ای به قلم کارین لوب و برایان مورفی نوشته است که خالد مشعل، رهبر در تبعید حماس خواستار آن است که این سازمان بخشی از جنبش سباسی اسلام‌گرا و جزیی از بهار عربی به حساب آورده شود. در نتیجه حماس نیازمند دوستان جدیدی در بین کشورهای ثروتمند خلیج فارس است که غالبا میانه خوبی با ایران ندارند.

اسماعیل هنیه در دیدار با محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور ایران
اسماعیل هنیه پیش از سفر به تهران، از قطر، بحرین و کویت دیدار کرده است.  در مقاله بوستون گلوب آمده که لحن اسماعیل هنیه در ملاقات با سران کشورهای یاد شده و گروه‌های سرمایه‌گذار در غزه «خیلی بیشتر شبیه مدیران شرکت‌ها بود تا رهبری ضد اسراییلی.»
این روزنامه‌آمریکایی در بخش دیگری به نقل از یک فرد مورد اعتماد خالد مشعل، رهبر حماس نوشته که ایران بیشتر به حماس نیاز دارد زیرا «ایرانی‌ها بروی این تصویر سرمایه‌گداری کرده‌اند که حامی فلسطینان هستند و این تصویر نوعی مشروعیت را برای ایران در نقش منطقه‌ای آن به ارمغان می‌آورد.»
بوستون گلوب در پایان این مقاله آورده که حماس به دنبال مشارکت در قدرت با رقبای سیاسی خود و قبول چند گانگی سیاسی است، چیزی که ایران را در دراز مدت به شریک نامطلوب آن بدل خواهد کرد. خالد حروب، کارشناس حماس در کمبریج به این روزنامه گفته که حماس با این همه، مدار ایران و سوریه را ترک نخواهد کرد مگر آن که کشورهای خلیج فارس و به‌خصوص عربستان سعودی قول حمایت از آن را بدهند.




متروی تهران به قطع برق تهدید شد

مدیرعامل شركت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، علی محمد قلی‌ها می‌گوید «وزارت نیرو تهدید كرده است كه اگر این شركت قبوض برق را پرداخت نكند نه‌ تنها با دریافت انشعاب برق برای ایستگاه‌های جدید موافقت نمی‌كند، بلكه برق ایستگاه‌های راه‌اندازی شده را نیز قطع خواهد كرد.» سایت خبری فرارو بامداد دوشنبه (۲۴ بهمن/۱۳ فوریه) از قول قلی‌ها نوشت، در صورت عملی شدن این تهدید، مترو رسما تعطیل می‌شود.

ظاهرا اختلاف میان وزارت نیرو و شرکت مترو بر اساس تفسیرهای متفاوت از قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه‌ که پنج سال پیش تصویب شد به وجود آمده است. در این قانون وزارت نیرو موظف شده است هزینه‌ی برق شرکت مترو را با در نظر گرفتن پایین‌ترین تعرفه‌های موجود محاسبه کند. مدیران مترو معتقدند این وزارت‌خانه هزینه‌های مترو را بر مبنای "حداقل تعرفه برق صنعتی" محاسبه کرده است.

به گفته‌ی مدیرعامل شرکت مترو، افزودن واژه صنعتی باعث بروز اختلافی بالغ بر میلیاردها تومان می‌شود. او می‌گوید «تا سال گذشته ما سالیانه حدود ۵/۵ تا ۶ میلیارد تومان بابت هزینه مصرف به وزارت نیرو پرداخت می‌كردیم اما امسال باید ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان پرداخت كنیم.» علی محمد قلی‌ها گفته است «برای برق مصرفی مترو قبض‌هایی با ارقام نجومی براساس تعرفه صنعتی صادر می‌شود.»




انصراف فرهاد دانشجو از شرکت در انتخابات احتمالی ریاست دانشگاه آزاد

فرهاد دانشجو اعلام کرد اگر قرار باشد هیات امنای دانشگاه آزاد برای انتخاب ریاست دانشگاه دوباره رای‌گیری کند او به هیچ‌وجه خود را کاندیدا نخواهد کرد. علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس و شماری از اعضای هیات امنا دانشگاه آزاد نحوه‌ی رای‌گیری در یکی از نشست‌های هیات را که به معرفی دانشجو به عنوان رئیس جدید دانشگاه انجامید غیرقانونی می‌دانند.
در پی امتناع هاشمی رفسنجانی از امضای حکم ریاست فرهاد دانشجو، پنج نماینده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رایزنی و حل اختلاف روز یک‌شنبه، ۲۳ بهمن به دیدار او رفتند. بنابر گزارش‌ها این نشست بدون نتیجه خاتمه یافت و تصمیم در مورد ریاست دانشگاه آزاد به دیدار بعدی موکول شد.
پیشتر شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن را محمود احمدی‌نژاد بر عهده دارد ریاست دانشجو بر دانشگاه آزاد را تایید کرده است. خبرگزاری فارس صبح دوشنبه، ۲۴ بهمن، از قول فرهاد دانشجو نوشت، چنانچه این شورا بنابر مصلحت مصوبه خود را لغو کند و انتخاب رئیس دانشگاه دوباره در هیات امنا به رای گذاشته شود او حاضر به شرکت در این رای‌گیری نخواهد بود.




دبیر اجرایی خانه کارگر شوشتر خواستار حداقل دستمزد ۷۰۰ هزار تومان شد

سید علی علیزاده، دبیر اجرایی خانه کارگر شوشتر با اشاره به این‌که کارگران بیکار با توجه به شرایط بد اقتصادی در وضعیت اسفباری به‌سر می‌برند گفت که افزایش قیمت اقلام کالاهای مصرفی و تورم موجود باعث شده شرایط زندگی کارگران سخت‌تر شود.
او در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا افزود: «دریافت یارانه‌ها هیچ دردی از کارگران کم نکرده و کارگران فقط توانسته‌اند بخشی از هزینه‌های مصرفی دولتی اعم از هزینه آب وبرق وگاز را پرداخت کنند.»
علیزاده با تاکید بر این‌که دستمزد فعلی جوابگوی هزینه‌های معیشتی کارگران نیست خاطر نشان کرد که افزایش دستمزدها باید بر اساس تورم اعلامی بانک مرکزی و سبد هزینه خانوار تعیین شود.
این فعال کارگری تاکید کرد که تعیین دستمزد کمتر از ۷۰۰ هزار تومان زیر خط فقراست و سبد هزینه‌ها و حداقل دستمزد برای سال ۹۱ نباید کمتر از ۷۰۰ هزار تومان باشد.




بیش از ۴۰۰ فعال سیاسی و مدنی طی بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به حصر موسوی، کروبی و رهنورد شدند. آن‌ها از احمد شهید خواستند تا برای رفع حصر این افراد تلاش کند و از همگان دعوت کرده‌اند تا به "کمپین رهایی" بپیوندند.
«اکنون ایران، اوین است و اوین، ایران و زندان‌های ایران در هر گوشه‌ای از این سرزمین از خراسان تا آذربایجان، از کردستان تا خوزستان و … هر یک نمادهایی از این مبارزه سراسری را در خود گرفته‌اند» این بخشی از بیانیه بیش از ۴۰۰ فعال سیاسی و مدنی است.
این افراد در بیانیه خود، که به مناسبت یک ساله شدن حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی منتشر شده، خواهان رفع حصر این سه نفر و آزادی تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی شده‌اند.
امضاکنندگان بیانیه بار دیگر بر اعمال تقلب در انتخابات سال ۸۸ تاکید کرده و حاکمان کنونی ایران را "متقلب و دروغگو" نامیده‌اند. این افراد همچنین دولت کنونی را "دولتی نالایق" دانسته‌اند که «وضعیت زندگی روزمره مردم و سرنوشت کشور را در لبه پرتگاه و سقوط قرار داده‌است».
نویسندگان بیانیه از "کمپین رهایی" یاد کرده‌اند که به گفته‌ی آنان به طور خودجوش در اعتراض به حبس خانگی موسوی، کروبی و رهنورد تشکیل شده است. آن‌ها اعلام کرده‌اند که به این کمپین می‌پیوندند و از همگان نیز خواسته‌اند تا «با اعتراضات و ابتکارات خود و با هر شکل ممکن صدای مظلومیت زندانیان سیاسی ایران از هر فکر و عقیده‌ای که هستند و مخصوصا سه سرو سبز مقاوم در حصر غیرقانونی را به گوش جهانیان برسانند».
در این بیانیه همچنین از احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل درخواست شده تا برای پایان دادن به حصر غیرقانونی موسوی، کروبی و رهنورد و نیز رسیدگی به وضعیت تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی تلاش کند. در ادامه این بیانیه آمده است: «بازداشت غیر قانونی افراد و نگهداری در مکان‌های نامشخص در عرف سیاسی و حقوقی چیزی جز آدم ربایی محسوب نمی‌شود».
عبدالعلی بازرگان، علی افشاری، یوسفی اشکوری، فاطمه حقیقت‌جو، رضا علیجانی و مجتبی واحدی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.



فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا احتمال داده که ایران قصد انجام یک عملیات انتحاری در تنگه هرمز را دارد. دلیل وی برای این ادعا افزایش شمار قایق‌های تندروی ایران در این منطقه است.
یک دریاسالارارتش آمریکا اعلام کرده که ایران قصد دارد علیه نیروهای آمریکایی در خلیج فارس دست به عملیات انتحاری بزند. به گزارش خبرگزاری رویترز، مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا مستقر در خلیج فارس گفته که «ایران تعداد زیردریایی‌ها و قایق‌های تندروی خود را افزایش داده است». به گفته‌ی او برخی از این قایق‌های تندرو مجهز به کلاهک انفجاری هستند که می‌توانند در عملیات انتحاری مورد استفاده قرار بگیرند.
وی که در یک پایگاه نظامی در بحرین سخن می‌گفت، دفاع از خود را حق نیروهای تحت فرماندهی‌اش دانست. دریاسالار فاکس همچنین اطمینان داده که نیروهای او هوشیار و آماده هستند تا هرگونه حمله‌ای را دفع کنند. او در عین حالا گفته است که باید برای هر رویدادی آماده بود.

یک ناو هواپیمابر ارتش آمریکا در خلیج فارس
مارک فاکس تاکید کرده که جنگ‌افزارهای آمریکایی بسیار مدرن و کارآمدند ولی می‌افزاید: «ما ضد ضربه نیستیم و کسانی هستند که می‌توانند به ما ضربه وارد کنند.»
در جریان یک عملیات انتحاری در سال ۲۰۰۰ در یکی از بنادر یمن، ۱۷ سرباز ارتش آمریکا کشته شدند. در حال حاضر حدود ۴۰ هزار تن از نیروهای آمریکایی در خلیج فارس، کویت، ابوظبی، قطر و بحرین مستقر هستند.
پس از تشدید تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران به منظور توقف برنامه اتمی، این کشور تهدید کرده که در صورت تحریم خرید نفت، تنگه هرمز را خواهد بست. در آخرین روزهای سال ۲۰۱۱ ایران مانوری ۱۰ روزه را درتنگه هرمز اجرا کرد و در جریان آن موشک‌های دوربرد و دو زیردریایی جدید خود را به آزمایش گذارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در جریان این مانور، بستن تنگه هرمز را برای ایران "مثل آب خوردن" دانست ولی گفت: «امروز نیازی به بستن تنگه هرمز نداریم زیرا دریای عمان در کنترل ماست و می‌توانیم عبور و مرور در این دریا را کنترل کنیم.»
پیش از این لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، بستن تنگه هرمز را "خط قرمز" آمریکا عنوان کرده بود.
تنگه هرمز آبراهی است به طول ۱۵۸ کیلومتر که دریای عمان را به خلیج فارس وصل می‌کند. نزدیک‌ترین نقطه‌ی عرضی این تنگه ۵۴ کیلومتر است. حدود ۱۷ درصد نفت مورد نیاز دنیا از این آبراهه عبور می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به فیلترینگ جدید در ایران و عدم دسترسی کاربران به ایمیل‌هایشان انتقاد کرد. او این "روش فیلترینگ" را برای نظام هزینه‌بر و برای مردم آزار‌دهنده خواند.
احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اولین مقام کشور است که نسبت به دور جدید فیلترینگ در ایران که بر اساس آن حتی دسترسی به سرویس‌دهنده‌های ایمیل نظیر گوگل و یاهو و هات‌میل نیز مسدود شده٬ موضع‌گیری و اعتراض کرد. به گزارش خبرگزاری مهر٬ احمد توکلی نسبت به هزینه‌های «فیلترینگ آزاردهنده» هشدار داد.
از روز پنج‌شنبه (۲۰ بهمن/ ۹ فوریه) دسترسی کاربران ایرانی به وب‌سایت‌هایی با پروتکل اس اس ال (SSL) غیرممکن شده است. وب‌سایت‌های مسدود شده شامل وب‌سایت‌های مهمی نظیر گوگل و سرویس جی‌میل آن٬ یاهو و هات‌میل می‌شوند. بر اساس یک برآورد، هم‌اکنون حدود ۳۰ میلیون ایرانی از دسترسی به ایمیل‌شان محروم هستند.
برخی این اقدام را فصلی نوین در راه‌اندازی اینترنت ملی که دولت ایران با اسامی مختلف نظیر اینترنت حلال یا پاک نیز از آن یاد کرده می‌دانند. برخی نیز آن را اقدامی موقت می‌دانند که به فرا رسیدن سی ‌و سومین سالگرد انقلاب ایران و همچنین اولین سالگرد تظاهرات روز ۲۵ بهمن که به حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی منجر شد٬ مربوط است.

احمد توکلی در گفت‌وگو با مهر گفت: «اتفاقات اخیر حتی اگر توجیه امنیتی داشته باشد، باید توسط مسئولان برای مردم توضیح داده شود، چرا که به افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت می‌انجامد و مردم حق‌جو نیز اقدامات قابل توضیح و منطقی را خواهند پذیرفت.»
بر صفحه‌ی سایت‌های اخیراً مسدود شده نظیر گوگل، نه تنها پیغام شناخته‌شده فیلترینگ دولتی ایران ظاهر نمی‌شود بلکه مسئولان مربوطه از پاسخگویی تا کنون سر باز زده‌اند. خبرگزاری مهر روز شنبه در گزارشی نوشت: «مدیران سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان سازمان‌های متولی اینترنت در کشور از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.»
احمد توکلی گفت: «شیوه فیلترینگ اخیر و قطع بدون اطلاع بسیاری از سرویس‌های مورد مراجعه اکثر قریب به اتفاق مردم، بدون این‌که قبلا گزینه جایگزین در داخل ایجاد شده باشد و بدون اینکه مسئولان مربوطه قبلا توضیح قانع کننده به مردم داده باشند، گلایه اقشار تحصیلکرده را به دنبال دارد و چنین فیلترینگ مردم آزاری برای نظام بسیار هزینه‌زاست.»
ناظران می‌گویند دسترسی به تمامی وب‌سایت‌هایی که از پروتکل اس اس ال (SSL) و hhtps استفاده می‌کنند مسدود شده است. این پروتکل‌ها امکان دسترسی امن کاربر به اینترنت را فراهم می‌کند. تنها از طریق وی‌پی‌ان (VPN) یا دیگر ابزار گذر از فیلترینگ می‌توان به این سایت‌ها دسترسی یافت.
توکلی نسبت به آن‌چه «ضررهای این روش فیلترینگ» می‌داند هشدار داد که مردم را به «استفاده از فیلترشکن تحریک می‌کند». وی گفت: «از یک طرف مردم را به قانون‌شکنی و استفاده از سازوکارهای ضدفیلتر تحریک می‌کند و قبح قانون‌شکنی را می‌ریزد و از طرف دیگر فیلترینگ را از حالت ابزار کنترل مؤثر فضای مجازی خارج می‌کند، چرا که در وضعیتی که اکثر کاربران اینترنت به سمت استفاده از نرم‌افزارهای فیلترشکن سوق داده می‌شوند، فیلترینگ تاثیر خود را از دست می‌دهد.» توکلی مقامات مسئول را از «مردم‌آزاری و هزینه‌تراشی برای نظام» برحذر داشت.

مدیرعامل "شاتل" وی‌پی‌ان‌ها را متهم می‌داند
در حالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به تحریک مردم برای استفاده از فیلترشکن هشدار داد که یکی از مدیران شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت در ایران انگشت اتهام را در مساله اخیر به سمت فیلترشکن‌ها گرفت.
به گزارش مهر٬ محمدحسن شانه‌ساززاده٬ مدیرعامل شرکت "شاتل" گفت:
«اینکه کاربران اینترنت نمی‌توانند ایمیل‌های خود را چک کنند و یا دسترسی به اکثر سایت‌های اینترنتی به کندی صورت می‌گیرد موضوعی نیست که مربوط به کیفیت سرویس اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت باشد.»
وی با بیان اینکه کاربران در اکثر مواقع برای دور زدن فیلترینگ از VPN استفاده می‌کنند، افزود: «این امر باعث کندی دسترسی کاربران به سایت‌های اینترنتی می‌شود.»
مدیرعامل شاتل در حالی استفاده از وی پی ان را مساله‌ساز می‌داند که استفاده کاربران ایرانی از وی پی ان و دیگر فیلترشکن‌ها مساله این چند روز اخیر نیست ولی قطع دسترسی کاربران به ایمیل‌های خود در این چند روز اتفاق افتاده است.
کمپانی گوگل روز جمعه درباره قطع دسترسی ایرانیان به سرویس‌های خود بیانیه‌ای صادر کرد. این شرکت در بیانیه خود بر اساس شواهد قطع دسترسی را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ گوگل در بیانیه‌‌اش نوشت: «تایید می‌کنیم که افت شدیدی در ترافیک (از ایران) داشته‌ایم و با رجوع به شبکه خود متوجه شده‌ایم که مشکل از شبکه ما نیست.»
شانه‌ساززاده در گفت‌وگو با مهر از راه‌اندازی "اینترنت ملی" به عنوان راهی برای افزایش سرعت اینترنت نام برد و گفت: «اگرچه اینترنت ملی تاثیری بر کیفیت دسترسی کاربران به صفحاتی مانند ایمیل‌های خارجی ندارد اما با این وجود این شبکه ملی کمک می‌کند بخشی از پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت آزاد شود تا کاربران به یک سری از سایت‌های داخل کشور با سرعت بیشتری دسترسی داشته باشند.»
فعالان اینترنت همواره سرعت اندک اینترنت در ایران را به عنوان یکی از راه‌های ایران برای سانسور آن‌لاین نام برده‌اند. راه‌اندازی "اینترنت ملی" نیز با این‌که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و حتی از سوی مسئولان کشور درباره آن تناقض‌گویی وجود دارد٬ و امکان فنی آن مشخص نیست، اما نگرانی‌هایی درباره محدود کردن هر چه بیش‌تر اینترنت در ایران ایجاد زده است.


در حالی‌که آتن و برخی از دیگر شهرهای کشور در آتش مخالفان می‌سوخت پارلمان یونان لایحه ریاضت اقتصادی را به تصویب رساند. علیه این لایحه ده‌ها هزار نفر فقط در آتن تظاهرات کردند.
پارلمان یونان روز یک‌شنبه (۱۲ فوریه/۲۳ بهمن) لایحه به شدت اعتراض‌برانگیز ریاضت اقتصادی را تصویب کرد. این لایحه در حالی تصویب شد که آتن در آتش خشم معترضان می‌سوخت.
تصویب این لایحه که به معنای اعلام آمادگی یونان برای پذیرش بسته مالی از کشورهای وام‌دهنده است٬ یونان را قادر می‌سازد برای بار دوم از کمک اقتصادی اتحادیه اروپا معادل ۱۳۰ میلیارد یورو استفاده کند. گفته می‌شود تصویب این لایحه یونان را از ورشکستگی مالی نجات خواهد داد.
اعطای این میزان از اعتبار مالی به یونان به شرطی خواهد بود که این کشور با اجرای قانون ریاضت‌های مالی بتواند ۳۲۵ میلیارد یورو صرفه‌جوی کند.
پرتاب مواد آتش‌زا از سوی تظاهرکنندگان به سوی پلیس در روز یکشنبه (۱۲ فوریه/۲۳ بهمن)
با این‌همه مخالفت‌های گسترده‌ای علیه آن در سطح کشور وجود دارد. پنج عضو کابینه یونان به نشانه اعتراض به این برنامه ریاضتی در روز جمعه از مقام خود استعفا کردند.

در لایحه جنجال‌برانگیز تصویب‌شده اخراج ۱۵ هزار نفر از کارکنان دولت و همچنین کاهش ۲۰ درصدی حداقل دستمزدها منظور شده است. به‌رغم مخالفت‌های شدید موجود در دو حزب عمده‌ی ائتلاف دولتی، اکثریت ۲۷۸ نماینده‌ی حاضر در پارلمان یونان به این لایحه رای مثبت دادند.
به این لایحه ۱۹۹ رأی مثبت و ۷۴ رأی منفی داده شد. مخالفان از اردوگاه کمونیست‌ها و چپ‌ها و نیز شماری از نمایندگان منتقد از دو حزب ائتلافی سوسیالیست و محافظه‌کار بودند.
پس از رأی‌گیری دو فراکسیون سوسیالیست و محافظه‌کار، هر یک ۲۰ تن از نمایندگان مخالف لایحه ریاضتی را از صفوف خود اخراج کردند.
هم‌زمان با جلسه تصمیم‌گیری درباره لایحه در پارلمان٬ معترضان از بیرون سنگ و کوکتل مولوتوف به داخل ساختمان پارلمان پرتاب می‌کردند که واکنش پلیس را در پی‌داشت. تعداد معترضان از ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر برآورد شده است.
بر اساس گزارش‌ها، تا پاسی از شب گذشته معترضان خیابان‌های شهر را در مرکز آتن در دست داشتند. کافه‌ها٬ سینماها٬ مغازه‌ها٬ و بانک‌ها در مرکز آتن در آتش می‌سوخت. این در حالی بود که درگیری معترضان که نقاب سیاه به چهره داشتند در اطراف پارلمان با پلیس ادامه داشت.

لوکاس پاپادموس، نخست‌وزیر یونان
لوکاس پاپادموس٬ نخست‌وزیر یونان٬ آشفتگی نظم عمومی را تقبیح کرد. چنین اعتراض عمومی‌ای از سال ۲۰۰۸، که مرگ یک نوجوان ۱۵ ساله دانش‌آموز به ضرب گلوله پلیس به اعتراض عمومی دامن زده بود٬ سابقه نداشته است. پاپادموس گفت: «خرابکاری٬ خشونت و تخریب جایی در یک کشور دموکراتیک ندارد و تحمل نخواهد شد.»
یکی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان نیز درباره اعتراضات در جلسه روز گذشته اعلام کرد: «ما در حال نابودی هستیم. کشور ما٬ خانه ما٬ دارد می‌سوزد٬ مرکز آتن در شعله‌های آتش است.» وی با این همه تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم پوپولیسم کشور ما را بسوزاند.»
بر اساس گزارش تلویزیون یونان دامنه اعتراضات به جزایر توریستی کورفو و کرت٬ و شهر شمالی تسالونیکی و شهرهای مرکزی یونان نیز کشیده شده است.
لایحه ریاضت اقتصادی که پیش‌شرط کمک مالی به یونان بود شامگاه جمعه (۱۰ فوریه/۲۱ بهمن) از سوی اعضای کابینه دولت به اتفاق آرا تصویب شد و برای بررسی در اختیار کابینه کشور قرار گرفت.
پاپادموس پیش از این با اشاره به وضعیت ناگوار اقتصادی و فشار بیش از حدی که بر اقشار میانی و کم‌درآمد این کشور در دو سال گذشته اعمال شده گفته بود: «ما مستقیماَ در چشم مردم یونان می‌نگریم و به آنان می‌گوییم این برنامه به لحاظ اجتماعی هزینه کمتری نسبت به یک فاجعه مالی و اجتماعی را در پی خواهد داشت.»
او گفته بود که اگر یونان شرایط کمیسیون سه نفره (ترویکا) متشکل از اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول را نپذیرد «کشور به صورتی غیرقابل کنترل به هرج و مرج اقتصادی و سپس به سوی انفجار اجتماعی کشانده خواهد شد».
تظاهرات روز یک‌شنبه معترضان در آتن ابتدا صلح‌آمیز آغاز شد اما به سرعت از سوی پلیس و معترضان٬ هر دو طرف٬ به خشونت کشیده شد.
گزارشگر شبکه خبری الجزیره فضای آتن را سورئال خوانده است. هوای آتن به علت گازهای اشک‌آور غلیظ گزارش شده است. در مرکز آتن حداقل ۱۰ دستگاه ساختمان تخریب شده‌اند و همه‌جا بقایای تخریب دیده می‌شود.
گفته می‌شود گردشگران خارجی و آن دسته از شهروندان یونان که در اعتراضات شرکت نداشته‌اند وحشت‌زده از خیابان‌هایی که در آن‌ها ساختمان‌ها در حال سوختن بودند و گاز اشک‌آور فضا را پوشانده بود به لابی هتل‌ها فرار می‌کردند.
یونان در سال ۲۰۱۰ برای بار نخست از کمک ۱۱۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا بهره برد و توانست از ورشکستگی مالی نجات یابد.


هشتمین دور مسابقه بین‌المللی وبلاگ‌های ممتاز BOBs که از سوی دویچه‌وله برگزار می‌شود، از روز دوشنبه (۱۳ فوریه/۲۴ بهمن) آغاز شد. موضوع محوری مسابقه این سال "حق آموزش و پرورش" است.
مسابقه بین‌المللی وبلاگ‌های ممتاز BOBs در یازده زبان و هفده موضوع برگزار می‌شود. در حالی که برندگان سال ۲۰۱۱ تحت تاثیر جنبش موسوم به "بهار عربی"  انتخاب شدند، امسال اما موضوع محوری مسابقه "فرهنگ و آموزش و پرورش" خواهد بود.

در این سال جایزه ویژه‌ای تحت عنوان "فرهنگ و آموزش و پرورش" به وبلاگ‌ها، پورتال‌ها و ویدئو بلاگ‌هایی اهدا می‌شود که  در این راه  و ایجاد گفت‌و‌گو و دیالوگ بین‌فرهنگ‌ها تلاش می‌کنند. "فرهنگ و آموزش و پرورش" موضوع امسال اجلاس جهانی رسانه‌ها است که سالانه از سوی دویچه‌وله در روزهای ۲۵ تا ۲۷ ژوئن در شهر بن آلمان برگزار می‌شود.
تقویت آزادی عقیده و بیان
دویچه وله در مسابقه امسال، بازهم توجه ویژه‌ای به وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هایی دارد که در راه آزادی بیان و عقیده در اینترنت فعال هستند. این توجه می‌تواند طیف وسیعی از وبلاگ‌هایی را دربر گیرد که با گزارش‌های خود به مقابله با سانسور می‌پردازند؛ کمپین‌هایی که در راه نیل به دمکراسی، آزادی و حقوق بشر فعال هستند و یا پورتال‌هایی که در راه تقویت جامعه مدنی کوشش می‌کنند.
جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز که در همکاری با دویچه‌وله اهدا می‌شود، به وبلاگ‌هایی تعلق می‌گیرد که به نحوی بارز در زمینه آزادی رسانه، دمکراسی و حقوق بشر فعالیت داشته‌اند.

تنوع راه‌های شرکت در مسابقه
امسال نیز وبلاگ‌هایی از یازده زبان فارسی، آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی، عربی، چینی، پرتغالی، بنگلادشی و اندونزیایی در مسابقه حضور خواهند داشت. وب‌سایت مسابقه http://thebobs.com ، برخلاف سال گذشته، امسال اما به همه این زبان‌ها قابل ‌دسترسی است.
کاربران می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعیFacebook, Twitter  وOpenID  برای کاندیدا کردن و همچنین رای دادن اقدام کنند. علاوه بر این، شبکه اجتماعی روسی Vkontakte و همچنین شبکه چینی Sina Weibo که در این کشورها از مقبولیت بیشتری برخوردارند نیز در لیست قرار گرفته‌اند.

هیئت داوران بین‌المللی
نشست هیئت داوران در سال ۲۰۱۱ از همه زبان‌های مسابقه یک نفر به‌عنوان داور در هیئت داوران حضور دارد. هیئت داوران از متخصصان رسانه‌ها، بلاگر‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده است. داور بخش فارسی دکتر آرش آبادپور ("کمانگیر") است.


برندگان ۱۷ موضوع مسابقه با دو روش انتخاب می‌شوند. کاربران می‌توانند از طریق رای‌گیری آنلاین به وبلاگ‌هایی که به مرحله نهایی راه یافته‌اند رای دهند. علاوه بر این هیئت داوران در شش موضوع عمومی که وبلاگ‌هایی از همه زبان‌ها در آن به رقابت می‌پردازند، برندگان را انتخاب می‌کنند. این انتخاب در جریان بحث‌های نشست هیئت داوران در روز اول ماه مه و در مرکز تلویزیون دویچه‌وله در شهر برلین صورت می‌گیرد.
جوایز برندگان منتخب هیئت داوران در شش موضوع عمومی در روز ۲۶ ژوئن سال ۲۰۱۲ و در جریان اجلاس سالانه رسانه‌ها که توسط دویچه‌وله در شهر بن برگزار می‌شود، به آنها اهدا می‌شود. موضوع این اجلاس "فرهنگ، آموزش و رسانه‌ها – آینده را ارزشمند ‌بسازیم" خواهد بود.



حزب سبزهای آلمان: حصر موسوی و کروبی «آدم‌ربایی حکومتی» است

حزب سبزهای آلمان در بیانیه‌ای تصریح کرد که ربودن و بازداشت موسوی، کروبی و رهنورد به دستور مقامات حکومت ایران صورت گرفته است. این حزب خواستار پایان بخشیدن به این بازداشت‌های غیرقانونی شد.
حزب سبزهای آلمان طی بیانیه‌ای خواستار آزادی موسوی، کروبی، رهنورد و سایر زندانیان سیاسی معترض به انتخابات سال ۱۳۸۸ شد. در این بیانیه همچنین از نامه ۳۹ زندانی سیاسی ایران، که آزادی این سه تن و سایر زندانیان سیاسی را اولین قدم برای برگزاری انتخابات آزاد درایران دانسته بودند، حمایت کرده است.
کلاودیا روت، از رهبران حزب سبزهای آلماندر بیانیه حزب سبزها که به امضای "کلودیا روت" رهبر این حزب رسیده از حصر خانگی موسوی‌، کروبی و رهنورد به‌عنوان «آدم‌ربائی حکومتی» یاد شده است. خانم روت نوشته است: «۱۴ فوریه سالگرد ربایش و حصر میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی رهبران جنبش دموکراسی‌خواهی ایران به دستور حکومت ایران است. این افراد، به همراه صدها معترض دیگر، به طور غیرقانونی بازداشت شدند. این دستگیر‌ی‌ها نه تنها خلاف کلیه قوانین بین‌المللی است بلکه قوانین ایران را نیز زیر پا گذاشته است.»

بازداشت شدگان فراموش نشده‌اند
حزب سبزهای آلمان به تلاش‌های صورت گرفته برای آزادی این سه تن و درمقابل بی‌اعتنایی حکومت ایران به این تلاش‌ها اشاره کرده و تاکید کرده که دنیا این افراد را فراموش نکرده بلکه برعکس، حمایت و پشتیبانی از آنان روزبه روز افزایش یافته است.
در بیانیه حزب سبزهای آلمان از افراد ونهادهایی نام برده شده که تا کنون خواهان آزادی موسوی، کروبی و رهنورد شده اند. شیرین عبادی، انجمن زنان برنده جایزه صلح نوبل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر از جمله این افراد و نهادها هستند.
در ادامه این بیانیه آمده است: «ما همچنین از خواسته ۳۹ زندانی سیاسی جنبش سبز که آزادی موسوی، کروبی، رهنورد و سایر زندانیان سیاسی را اولین قدم برای برپایی یک انتخابات آزاد دانسته‌اند حمایت می‌کنیم».
رهبر حزب سبزها همچنین از دولت آلمان خواسته تا خود را پشت پوشش روابط پرتنش با ایران پنهان نکند. خانم روت تاکید کرده که تنها یک تعهد قابل اطمینان برای رعایت حقوق بشر در ایران و یک تلاش پایدار برای آزادی این افراد می‌تواند جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد.
در تابستان گذشته کمیسر حقوق‌بشر آلمان که بالاترین مقام حقوق‌بشری این کشور است خواهان پایان دادن به حصر موسوی، کروبی و رهنورد شده بود.
سال گذشته نیز کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آزادی فوری و بی قید و شرط این سه تن را خواستار شده بود.




سفیر سوریه در مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کشورش طرح جدید اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه را به کلی رد می‌کند. وزیران خارجه اتحادیه عرب خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح به سوریه شده بودند.
وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز یک‌شنبه ‌(۱۲ فوریه/۲۳ بهمن) بار دیگر برای بررسی بحران سوریه در پایتخت مصر، قاهره تشکیل جلسه دادند. در این نشست اعضای اتحادیه با صدور قطعنامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواستند برای پایان دادن به سرکوب خونین معترضان سوری نیروهای بین‌المللی حافظ صلح را به این کشور اعزام کند.

انزوای بیشتر دمشق
یک روز پس از صدور قطعنامه اتحادیه عرب، یوسف احمد، سفیر سوریه در قاهره با انتشار بیانیه‌ای مخالفت صریح دمشق با طرح جدید کشورهای عربی را اعلام کرد.
اتحادیه عرب عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورده و بسیاری از کشورهای عربی روابط دیپلماتیک خود با دمشق را قطع کرده‌اند. قطع کامل مناسبات سیاسی کشورهای عضو اتحادیه با سوریه یکی دیگر از مسائل مورد بحث در نشست روز یک‌شنبه بوده است.
در بیانیه‌ی یوسف احمد تاکید شده که سوریه به هیچ قطعنامه‌ای که در غیاب این کشور صادر شود پایبند نخواهد بود. وزیران خارجه کشورهای عربی همچنین ماموریت ناظران اتحادیه در سوریه را خاتمه یافته عنوان کرده و از استعفای محمد الدابی رئیس هیات اعزامی به این کشور خبر دادند.
گسترش تحریم‌های اقتصادی علیه دمشق و حمایت از معترضان، از دیگر مسائل مطرح شده در تازه‌ترین قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب است.

تانک‌های ارتش سوریه در محله‌ی باب عمرو در شهر حمصتانک‌های ارتش سوریه در محله‌ی باب عمرو در شهر حمص

آمادگی اتحادیه عرب برای کمک به مخالفان
به گزارش شبکه خبری العربیه، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در نشست روز یک‌شنبه با اشاره به ادامه کشتار مردم سوریه توسط رژیم حاکم در این کشور خواستار ارسال هر نوع کمک درخواستی از سوی مخالفان و عدم واگذاری فرصت بیشتر به این رژیم برای ادامه خونریزی شد.
بنابر گزارش‌ها، وزیر خارجه عربستان در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب پیش‌بینی کرده بود که دمشق با طرح جدید اتحادیه مخالفت خواهد کرد. وی گفته بود: «همه ما اکنون به خوبی می‌دانیم که دولت سوریه به هیچ طرحی پایبند نیست و از همکاری سر باز می‌زند. این رژیم می‌خواهد تمام سرزمین سوریه و ملت آن را نابود کند.»
خبرگزاری آلمان، ۲۴ بهمن به نقل از منابع خبری رسمی سوری نوشت، یوسف احمد پیشنهاد اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه را "اقدامی خصمانه" خوانده که به گفته‌ی او امنیت و ثبات این کشور را هدف گرفته است.

بحران سوریه موضوع نشست سازمان ملل
طرح تازه‌ی اتحادیه عرب قرار است روز دوشنبه، ۲۴ بهمن در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد به بحث گذاشته شود. پیشتر در چهارم فوریه ۲۰۱۲ قطعنامه‌ی محکومیت و تحریم سوریه در شورای امنیت به دلیل مخالفت روسیه و چین به تصویب نرسید. در این نشست ناوی پیلای، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، گزارشی از تازه‌ترین تحولات سوریه را به حاضران ارائه کرده بود.
تلاش‌های جدید برای خاتمه دادن به بحران سوریه در حالی انجام می‌شود که حمله‌ی سنگین نیروهای نظامی و امنیتی حامی حکومت بشار اسد علیه مخالفان همچنان ادامه دارد.
مطابق گزارش‌ها در اثر بمباران مواضع مخالفان در شهرهای درعا و حمص، طی دو روز اخیر ده‌ها نفر کشته و صدها نفر مجروح شده‌اند.
فعالان حقوق بشری و مخالفان حکومت اسد می‌گویند در درگیری‌های یک سال گذشته بیش از ۷ هزار شهروند غیرنظامی سوری به قتل رسیده‌اند.

صلح‌بانان سازمان ملل در بلندی‌های جولان
صلح‌بانان سازمان ملل در بلندی‌های جولان

کنفرانس دوستان معترضان سوری
نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب در نشست روز یک‌شنبه گفت، با توجه به ادامه‌ی سرکوب خشونت‌آمیز معترضان زمان آن فرارسیده که علیه رژیم بشار اسد اقدام‌های قاطعی انجام شود.
در این دیدار پیشنهاد وزیر خارجه تونس برای برگزاری کنفرانس "دوستان سوریه" در ۲۴ فوریه/ ۶ اسفند نیز مورد استقبال اعضای اتحادیه عرب قرار گرفت. قرار است در این کنفرانس کشورهای غربی و عربی که آماده‌ی اقدام علیه حکومت بشار اسد هستند به بررسی راه‌های حمایت موثر از مخالفان بپردازند.
گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان ضمن حمایت از پیشنهاد همتای تونسی خود گفته است، این کشور با یک هیات عالی‌رتبه در نخستین دیدار "گروه دوستی برای یک سوریه دموکراتیک" حضور خواهد داشت.
در همین حال از سوریه گزارش می‌رسد که شمار نظامیان جدا شده از ارتش که به مخالفان پیوسته‌اند افزایش یافته و درگیری‌های خشونت‌آمیز همچنان ادامه دارد.
منابع خبری ترکیه به نقل از احمد داوود‌اوغلو، وزیر خارجه‌ی این کشور شمار نظامیان جدا شده از ارتش سوریه را ۴۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند. گفته می‌شود اغلب این نظامیان در شهرهای حمص، درعا و حماه مستقر هستند که در روزهای گذشته هدف سنگین‌ترین حمله‌های نظامیان حامی حکومت بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، یک مقام دولت سوریه این آمار را نادرست خوانده و ادعا می‌کند «تنها تعداد انگشت‌شماری از نظامیان از خدمت ارتش فرار کرده‌اند».
همزمان با ادامه‌ی درگیری‌های خونین در مناطق مختلف سوریه، بشار اسد وعده داده که قانون اساسی این کشور را با اصلاحاتی که در آن انجام شده در هفته‌ی نخست ماه مارس به همه‌پرسی بگذارد.
خبرگزاری مهر، ۲۴ بهمن از قول منابع خبری سوری نوشت، در پیش‌نویس قانون اساسی جدید دوران ریاست جمهوری هفت سال تعیین شده که برای یک دوره قابل تمدید است.
بشار اسد ریاست جمهوری سوریه را ۱۲ سال پیش از پدرش، حافظ اسد به ارث برده است. حافظ اسد در سال ۱۹۷۱ میلادی با یک کودتای نظامی به قدرت رسید و تا زمان مرگ به عنوان "رئیس جمهور" بر سوریه حکومت کرد.





اتحادیه عرب در پیش نویس قطعنامه ای تازه درباره سوریه از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا نیرویی مشترکی از صلحبانان سازمان ملل و کشورهای عربی برای اعزام به سوریه تشکیل شود. همزمان مسئول هیات ناظران این اتحادیه در سوریه استعفا کرده است.
از جمله موضوعات دیگری که در نشست امروز یکشنبه ۲۳بهمن ماه (۱۲ فوریه) اتحادیه عرب در قاهره مورد بحث قرار گرفت پایان دادن به تمام روابط دیپلماتیک با دولت سوریه و همچنین پیشنهاد انتصاب فرستاده ویژه اتحادیه عرب به این کشور بوده است.
نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب هم در جریان نشست امروز گفت که حال زمان آن رسیده که برای خاتمه دادن به سرکوب معترضان،اقدامی قاطع اتخاذ شود.
همزمان با برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره، محمد الدابی، مسئول هیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه از سمت خود استعفا کرد.
براساس گزارش های دریافتی، از عبدالله خطیب، وزیر امور خارجه سابق اردن به عنون نماینده جدید اتحادیه عرب در سوریه نام برده شده است.
اتحادیه عرب ماموریت ناظرانش را در سوریه به دلیل افزایش خشونت ها در این کشور در هشتم بهمن ماه (۲۸ ژانویه) به حال تعلیق در آورد.
نشست اتحادیه عرب پس از آن برگزار می شود که قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد با وتوی روسیه و چین روبرو شد.
در همین حال ایمن الظواهری، رهبر القاعده با انتشار یک پیام ویدوئوی حمایت خود را از اعتراضات ضد دولتی در سوریه اعلام کرده است.
رهبر القاعده در این پیام ویدوئویی که امروز منتشر شده از مردم سوریه خواسته است تا به جای اتکا به حمایت غرب و کشورهای عربی، برای تغییر شرایط به تلاش های خود متکی باشند.
آقای الظواهری در این پیام دولت سوریه را رژیمی سرطانی توصیف کرده است که آزادی مردم این کشور را سرکوب می کند.
رهبر القاعده در پیامش از پیکارجویان مسلمان در کشورهای عراق، اردن، لبنان و ترکیه خواسته تا از "برادرانشان در سوریه " حمایت کنند.
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی این روشن ترین نشانه از دخالت القاعده در اعتراضات سوریه است.
این پیام از سوی رهبرالقاعده در حالی منتشر شده است که پیشتر گزارش هایی از ورود پیکارجویان اسلام گرا از عراق، کشور همسایه، به سوریه منتشر شده بود.
آمریکا هم در اظهارنظری در باره بمب گذاری های اخیر در سوریه این اقدامات را به القاعده نسبت داده است.




کمیته ویژه کنترل نرخ ارز در ایران برای حل مشکل واردات مواد اولیه تصمیم گرفته که شش ارز کشورهای آسیایی را جایگزین دلار کند.
بنابر برنامه تازه کمیته ویژه کنترل ارز که بعد از بحران ارزی ماه گذشته تشکیل شده، تصمیم گرفته شده است که هفت نوع ارز شامل ین ژاپن، وون کره جنوبی، لیر ترکیه، روبل روسیه، روپیه هند، یوان چین و یورو پول و واحد اروپایی جایگزین دلار شود.
این تصمیم بعد از آن گرفته شده است که تولیدکنندگان ایرانی برای واردات مواد اولیه با مشکل گشایش اعتبار و انتقال پول مواجه شده‌اند و نمی توانند ارز مورد نیاز را تامین کنند.
حالا بانک مرکزی متعهد شده که اگر کسی با این ارزها کالایی را ثبت سفارش کرده و بخواهد آن را وارد کشور کند، ارز مورد نیازش را تامین خواهد کرد.
محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت و معدن به خبرگزاری فارس گفته که با این تصمیم مشکل برخی صنایع که با مشکل تامین ارز مواجه شده بودند، برطرف می شود و "محدودیتی در تامین ارز وجود ندارد و ملاک تامین ارز ثبت سفارش کالاست."
به نظر می رسد بانک مرکزی ایران بعد از تحریم های بین المللی به خصوص تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، ناچار شده است که سبد ارزی خود را تغییر دهد.
با آنکه یورو همچنان در میان هفت ارز اعلام شده از سوی بانک مرکزی قرار دارد اما برآوردهای کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که با تحریم های اتحادیه اروپا که نتایج آن در ماههای آینده آشکار می شود، نقش یورو نیز در سبد ارزی بانک مرکزی کمرنگ شود.
به عقیده کارشناسان اقتصادی، دولت محمود احمدی نژاد که در اوایل به قدرت رسیدنش سیاست نگاه به شرق را جایگزین غرب کرده بود، اکنون مجبور شده است برای تامین نیازهایش به اجبار دست به دامن کشورهای آسیایی شود که فعلا مشتریان اصلی نفت هستند و روابط تجاری نزدیکتری با این کشور دارند.
ایران سالانه حجم زیادی از درآمدهای نفتی خود را صرف واردات مواد اولیه و ماشین آلات می کند و برای همین امیدوار است که با ترفند تازه بتواند تحریم های بین المللی را که انتقال پول نفت به داخل را مشکل کرده، دور بزند.
به این معنی که کشورهای عمده خریدار نفت ایران همچون چین، کره و ژاپن به جای پول نفت به بانک مرکزی این کشور اعتبار بدهند و بانک مرکزی ایران هم این اعتبارها را در اختیار کسانی بگذارد که می‌خواهند کالا، مواد اولیه یا تجهیزات وارد کنند.
صرافی
این طرح به نوعی مبادله پایاپای نفت و کالا است و نشانه‌ای است از این که وارد کنندگان ایرانی با محدودیت بازارهای وارداتی مواجه شده اند و قدرت انتخاب آنها روز به روز در حال کمتر شدن است.

نگرانی از آینده اقتصاد

در ماه گذشته بعد از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بازار ارز ایران به شدت به هم ریخت و نرخ برابرای ارزهای عمده در مقابل ریال به شدت افزایش یافت به گونه ای که هر دلار آمریکا از حدود ۱۲۰۰ تومان به بالای ۲۰۰۰ تومان رسید.
بانک مرکزی ایران بعد از یک ماه سکوت سر انجام طرح ثبیت نرخ ارز را دوباره در دست گرفت، طرحی که خودش بعد از ده سال اجرا در چند ماه گذشته به کنار نهاده بود و با اعلام چند نرخ به آشفتگی در بازار دامن زده بود.
دو هفته پیش با اعلام اجرای دوباره طرح تثبیت نرخ ارز و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی از حدود ۱۲ درصد به ۲۱ درصد و افزایش نرخ سود اوراق مشارکت از ۱۷ درصد به حدود ۲۱ درصد از آشفتگی بازار کاسته شد و قیمت ها روند نزولی به خود گرفت.
بحران بازار سکه و ارز بعد از این شروع این برنامه کمی فروکش کرد ولی گزارشها نشان می دهد که نرخ ارز در بازارهای غیررسمی دوباره در حال افزایش است.
در اوج افزایش قیمت ارز در بازار، هر دلار آمریکا به بالای ۲۰۰۰ تومان، یورو به بالای ۲۵۰۰ تومان و پوند به بالای ۳۰۰۰ تومان رسیده بود ولی با اعلام این سیاست قیمت ها حدود دویست تا سیصد تومان کاهش پیدا کرد.
بانک مرکزی برای هر دلار ۱۲۲۶ تومان قیمت گذاشت و خرید و فروش ارز در بازار را به هر شکل دیگر غیرقانونی اعلام کرد بلکه بتواند التهاب بازار را فرو بنشاند اما اکنون گزارش ها نشان می دهد که قیمت هر دلار در بازار غیررسمی بین ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان در نوسان است. یورو و پوند نیز وضعیتی مشابه دارند و قیمت یورو و پوند در بازار آزاد نیز فاصله چندانی با قیمت روزهای بحران ندارد.
این یعنی با وجود تلاش بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی به سمت بانک ها و فروش ارواق مشارکت پارس جنوبی و اوراق صنعت برق التهاب بازار همچنان به دلیل مشکلات سیاسی داخلی و بین المللی بدون این که چندان به چشم بیاید، در حال افزایش است.
انتخابات آینده مجلس، مبهم بودن سرنوشت لایحه سالانه بودجه کل کشور، ناروشنی روند مذاکرات در باره پرونده هسته ای و نگرانی از بدتر شدن وضعیت اقتصادی به خاطر تحریم های بین المللی بر بازار بورس، طلا و ارز سایه انداخته است. برای همین تعجبی ندارد که گاه ایرانیان نگران از افت ارزش ریال، گاه به سمت بازار ارز و طلا هجوم ببرند و گاه محتاطانه به انتظار بنشینندث بلکه نوری از میان ابرهای تیره هویدا شود که آسمان اقتصاد ایران را در بر گرفته است.




راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۰
در پی برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، عکس‌هایی متعدد را از حضور بانوانی منتشر کرده که شیوه لباس پوشیدن و آرایش آنها، به شدت با عرف رایج در میان حاضران راهپیمایی‌های حکومتی متفاوت است.
این عکس‌ها، که از دیروز (۲۲ بهمن) تا به حال در سطح وسیع در سایت های اینترنی و شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان منتشر شده، از دو جهت مشخص مورد توجه ناظران قرار گرفته است.
نخست آنکه از سه دهه پیش این شیوه لباس پوشیدن در خیابان های ایران، با واکنش شدید نیروهای انتظامی یا لباس شخصی مواجه بوده است.
دوم اینکه "کم حجابان" راهپیمایی دیروز، نه تنها با واکنش منفی محافظه کاران حاضر و اعضای نهادهای رسمی مواجه نشده‌اند، بلکه از طریق انتشار گسترده عکس هایشان در خبرگزاری های حکومتی، به عنوان هواداران جمهوری اسلامی مورد تشویق قرار گرفته‌اند.
راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۰
راهپیمایی ۲۲ بهمن با شرکت کنندگان خبرساز آن، همان مراسمی است که به نوشته خبرگزاری های رسمی ایران، حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در آن، برخوردی کاملا متفاوت را در پی داشته است: او پس از مواجهه با شعارهای مخالف عده ای از حاضران، مسیر راهپیمایی را ترک کرده و این در حالی است که رسانه های ایران، خبری را در مورد واکنش شرکت کنندگان در راهپیمایی یا حتی بخشی از آنها به شعاردهندگان علیه آقای رفسنجانی منتشر نکرده‌اند.
به راحتی قابل پذیرش نیست که در راهپیمایی حامیان رهبر ایران، که حتی شعار علیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منجر به دو دستگی در آن نمی شود، "به طور طبیعی" در زمینه آزاد بودن پوشش خانم ها اتفاق نظر وجود داشته باشد.
در نخستین راهپیمایی ۲۲ بهمن پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، شبکه خبر دانشجو – نزدیک به بسیج – با استقبال از حضور افرادی که "ظاهر مناسبی از نظر پوشش نداشتند" در این راهپیایی نوشت: "همین افراد با چنان شور و حرارتی شعار می دادند ‘خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست’ که شوق به جهاد و شهادت را حتی کوردلان غرب زده نیز در چهره هایشان می دیدند."
راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۰
به نظر می رسد توصیف بانوان کم حجاب حاضر در تظاهرات حکومتی سال های اخیر به عنوان افراد مشتاق کشته شدن در راه آیت الله خامنه ای، از قدرت متقاعدکنندگی کمی برخوردار است. این توصیف، در همان ابتدا با این ابهام مواجه می‌شود که در خارج از روزهای راهپیمایی، چند درصد از مردم عادی متوجه حضور این گونه افراد در جامعه ایران شده و آن را گزارش کرده اند؟
این پرسش به ویژه از آنجا موضوعیت بیشتری می یابد که انتشار تصاویر خانم های کم حجاب در راهپیمایی های حکومتی، از زمان انتخابات ریاست جمهوری دهم در خبرگزاری های حکومتی نمود برجسته ای یافته است. انتخاباتی که در جریان آن محافظه کاران حاکم، تاکید داشتند که بسیاری از اقشار جامعه ایران که در ظاهر همسو با محافظه کاران به نظر نمی آیند، در دل جزو حامیان این حکومت و کاندیدای مورد تایید آن هستند.
وجود چنین شواهدی، این گمانه زنی را برجسته می کند که حضور بانوانی با ظاهری متفاوت در عکس های خبرگزاری ها از مراسم راهپیمایی، ممکن است نتیجه اقداماتی نمایشی با حضور بازیگرانی باشد که نقش آفرینی شان بر مبنای اعتقاد قلبی به حکومت ایران نیست.
اجرای چنین سناریویی در مورد حضور این بانوان در راهپیمایی های حکومتی، در صورت صحت، به خودی خود اتفاق مهمی در صحنه سیاسی ایران محسوب نمی شود.
دستگیری زنان به اتهام بدحجابی
اما این فرضیه، از زاویه ای متفاوت از اهمیت بسیار برخوردار است: اینکه مهم ترین محل اختلاف مدافعان و مخالفان حکومت ایران در ارتباط با راهپیمایی هایی از نوع ۲۲ بهمن، بر سر "طبیعی" بودن یا نبودن این تجمعات است.
حکومت ایران همواره با پوشش گسترده تصاویر حضور راهپیمایان، چنین تجمعاتی را خودجوش و طبیعی دانسته و از آنجا، مشروعیت مردمی این حکومت را نتیجه گرفته است.
در مقابل مخالفان حکومت، محافظه کاران حاکم را متهم می کنند که با ابزارهایی چون انتقال جمعیت از روستاهای و مناطق کم جمعیت به مراکز استان ها و پایتخت، به کار گیری برنامه ریزی شده نیروهای نظامی، بسیج و کارمندان ادارات و نهادها و حتی تطمیع یا ارعاب افراد بی تفاوت نسبت به حکومت، نمایش هایی را ترتیب می دهند تا تعداد جمعیت وفادار به خود را بیش از آنچه هست جلوه بدهند.
در چنین شرایطی، پذیرفته شدن این فرض که تبلیغات رسمی در مورد حضور راهپیمایان کم حجاب، نوعی اقدام برنامه ریزی شده از سوی نهادهای حکومتی است، نتیجه ای مشخص را در این کارزار تبلیغاتی به دنبال خواهد داشت.
به عبارت دیگر، اگر حکومت ایران به منظور تقویت تبلیغات حکومتی، حتی از عبور از شناخته شده ترین و خبرسازترین خط قرمزهای جمهوری اسلامی در مورد پوشش زنان نیز ابایی نداشته باشد، پذیرش اظهارات آن در مورد ساختگی نبودن تجمعات رسمی، به سختی امکانپذیر خواهد بود.
این ادعایی است که سست شدن پایه های آن، یکی از مهمترین استنادات حاکمان ایران، و شاید مهم ترین استناد آنان، در مورد "پایگاه مردمی" خود را بی اعتبار می کند.





'خط مقاومت'؛ علیه اسرائیل یا علیه دموکراسی؟

خمپاره باران و شلیک گلوله‌های تانک به مناطق مسکونی شهر حمص از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ که بنا به گزارش‌های منابع مختلف خبری به کشته شدن حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفراز شهروندان سوری منجر شد بدون شک یک جنایت علیه بشریت است.
کشتار در درعا، ادلب و زبدانی نیز ادامه داشته است. تک تیراندازان ارتش و دستگاه‌های امنیتی و نیروهای لباس شخصی دولت سوریه دیگر نمی توانند معترضان را به خانه برگردانند و نیروهای نظامی و شبه نظامی به تاکتیک‌های جنگی متوسل شده‌اند.
دولت بشار اسد تا تاریخ فوق حدود شش تا هفت هزار نفر را در سوریه به قتل رسانده که حدود ۴۰۰ تن از آنها کودک و نوجوان بوده‌اند.
جمهوری اسلامی از این اقدامات حمایت می کند: "ایران با تمام قدرت در راه برقراری امنیت و ثبات در سوریه، از این کشور حمایت سیاسی و معنوی می کند." (معاون وزیر خارجه‌ جمهوری اسلامی، تابناک، ۲۱ بهمن ۱۳۹۰)
خط مقاومت علیه دمکراسی و حقوق بشر
این رفتار برای مقامات جمهوری اسلامی پذیرفته شده است چون بر اساس ادبیات رسمی در ایران دولت سوریه همانند جمهوری اسلامی، حماس، و حزب الله از اعضای "خط مقاومت" علیه اسرائیل و ایالات متحده به شمار می رود.
دو دولت عضو این خط، بارها مرتکب چنین رفتارهایی شده‌اند و نقض حقوق بشر برای آنها هم استراتژی است و هم تاکتیک. دو عضوی که در مقام دولت مستقر قرار نگرفته‌اند و در دولت لبنان یا دولت خودگردان غزه حضور دارند نیز اصولا منکر حقوق عام برای بشر و معیارهای دمکراتیک هستند (آنها را غربی و امپریالیستی می دانند) و تنها مخالفان خود را با این معیارها می سنجند.
علاوه بر کشتن غیر نظامیان و زنان و کودکان در عملیات نظامی، کشتن مخالفان بخشی از سیاست حزب‌الله و حماس بوده است. حماس هنوز به طور کامل در غزه حاکم نشده است اما در حوزه‌هایی که توانسته، حقوق مدنی شهروندان (مثل آزادی پوشش زنان) را نقض کرده است. خط مقاومت علیه اسرائیل به پوششی برای مقاومت در برابر دمکراسی، آزادی و حقوق بشر و جنایت علیه بشریت تبدیل شده است.
رهبر ایران، حامی سرسخت رژیم بشار اسد
اگر چین و روسیه با وتوی قطعنامه‌ پیشنهادی اتحادیه عرب و همچنین ارسال سلاح به یاری رژیم بشار اسد می آیند، جمهوری اسلامی در صحنه‌ جنگ حی و حاضر است. حکومتی که سوریه را در خط مقاومت می بیند به طور قطع و به هر ترتیب از آن حمایت می کند. با توجه به استراتژیک بودن همپیمانی با رژیم اسد برای جمهوری اسلامی، مقامات رژیم از هیچ کمکی برای بقای آن دریغ نکرده‌اند.
قرائن و شواهد در مورد دادن مشاوره نظامی، اطلاعاتی و امنیتی توسط مقامات سپاه به دولت اسد بسیارند؛ جمهوری اسلامی در تامین منابع مالی و فروش نفت برای سوریه در شرایط تحریم فروش نفت این کشور نقش کلیدی دارد.
در فعالیت‌های اطلاعاتی علیه مخالفان، به ویژه در دنیای مجازی نیز جمهوری اسلامی همه‌ آموخته‌های خود در سال ۱۳۸۸ را در اختیار رژیم بشار اسد گذاشته است. رسانه‌های دولتی و شبه دولتی ایران مخالفان اسد را عوامل آمریکا یا القاعده معرفی می کند و همیشه از گزارش دادن جنایات حکومت و تعداد کشته شدگان در رخدادهای سوریه خودداری کرده است.
آمریکا، اسم رمز سرکوب
نظریه توطئه فقط یک نوع توهم نیست بلکه برای حکومت های خودکامه کاربرد دارد. آنها با نظریه‌ توطئه همه‌ جنایات خود را بر عهده‌ لولویی به نام "آمریکا" می گذارند، گویی وقتی مخالفان خود را سرکوب می کنند، دارند در خط مقاومت علیه آمریکا و اسرائیل می جنگند. تا وقتی دشمنی با ایالات متحده و اسرائیل خریدار دارد، نظریه‌ توطئه هم کاربرد دارد.
آیت الله خامنه‌ای در مورد تحولات سوریه می گوید: "اگر دولت سوریه، به آمریکاییها قول دهد که حمایت خود را از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان قطع خواهد کرد، همه مسائل تمام خواهد شد." (کیهان، ۱۲ بهمن ۱۳۹۰) بر اساس این نحوه‌ استدلال، اولا مردمی به نام مردم سوریه و مطالبات آنها وجود خارجی ندارند و همه‌ امور میان دولت‌های منطقه و ایالات متحده قابل حل وفصل است و ثانیا همه‌ کسانی که در سوریه به مخالفت با رژیم بشار پرداخته‌اند مستقیما برای آمریکایی‌ها کار می کرده‌اند و با تصمیم دولت آمریکا آنها به خانه هایشان خواهند رفت.
آقای خامنه‌ای بر چه اساسی معترضان سوری را به گروههای همسو با ایالات متحده تقلیل می دهد؟ ایالات متحده از کدام شبکه‌ اجتماعی گسترده در سوریه برخوردار است که قدرت بسیج اجتماعی و سیاسی تا این حد دارد؟ چگونه ایالات متحده توانسته مردم کوچه و بازار را در چندین شهر سوریه برای یک سال علیه دولت بشار بسیج کند؟
او می گوید: "تنها جرم سوریه حمایت از مقاومت است" (همانجا). این عبارت بدین معنی است که در یک سال گذشته رژیم اسد هیچ جنایتی مرتکب نشده است.
انکار این جنایات ممکن است با سه هدف صورت گیرد: اول آن که آقای خامنه‌ای می خواهد حمایت جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد را در افکار عمومی داخل ایران موجه جلوه دهد. زمینه‌ این توجیه گری، برخی پرسش‌هاست که در رسانه‌های شبه دولتی جمهوری اسلامی در باب نحوه‌ انعکاس اخبار سوریه مطرح شده است. دوم آن که حکومت ایران در همه‌ اقدامات حکومت بشار اسد دخالت دارد و انکار این اقدامات در واقع انکار اقدامات مشترک دو حکومت است. و سوم آن که آمریکا برای آقای خامنه‌ای کلیدی برای توجیه هر گونه سرکوب توسط حکومت‌هایی است که با او همسو هستند.
لطیفه‌ سوگناک
اقدامات دولت سوریه علیه شهروندان سوری و حمایت بی دریغ جمهوری اسلامی از آن، ایده‌ خط مقاومت را به یک لطیفه‌ سوگناک تبدیل کرده است. این لطیفه حتی از سوی مهمانان گردهمایی بیداری اسلامی جوانان در تهران که شرکت کنندگان آن توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی دستچین شده بودند خریداری نشد. در این گردهمایی پرسش‌هایی جدی از سوی جوانان عرب در مورد دعوت نشدن حتی یک نفر از سوریه و مواضع جمهوری اسلامی در دفاع از دولت بشار مطرح شد که با ایجاد سر و صدای برخی از مهمانان پاسخی نیافت.
*مجید محمدی، جامعه شناس ایرانی ساکن آمریکا است



حسین شهرستانی، معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی گفته است که کمپانی نفتی توتال نمی تواند بدون داشتن مجوز دولت مرکزی، با دولت اقلیم کردستان عراق قردادهای نفتی امضا کند.
آقای شهرستانی نسبت به عواقب این اقدام توتال هشدار داده است.
توتال روز جمعه ۲۱ بهمن ماه (دهم فوریه) گفته بود که در حال بررسی سرمایه گذاری های احتمالی در اقلیم کردستان عراق است، اقدامی مشابه با آن چه که پیش از این شرکت نفتی آمریکایی اگزون موبیل قصد داشت انجام دهد، اما با مخالفت دولت مرکزی عراق روبرو شد.
آقای شهرستانی این سخنان را در بصره و پس از آن که از او خواسته شد درباره قرارداد احتمالی توتال با دولت اقلیم کردستان عراق پاسخ دهد، بیان کرد.
آقای شهرستانی همچنین افزود: "موضع دولت عراق در قبال تمامی کمپانی های نفتی یکسان است. هیچ شرکت نفتی حق ندارد که بدون مجوز دولت مرکزی عراق قراردادی امضا کند."
به گفته معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی، هر گونه قراردادی در این باره با مخالفت دولت عراق روبرو خواهد شد و شرکت های نفتی که اجازه کار در زمین های عراق را ندارند باید عواقب کارشان را بپذیرند.
آقای شهرستانی همچنین گفت که ایران تهدیدی در مورد بستن تنگه هرمز نخواهد بود، چرا که نفت ایران هم برای حمل و نقل به این آبراه احتیاج دارد و بسته شدن این تنگه تامین کننده منافع ایران نیست.





وزارت امور خارجه ایران "جوانشیر آخونداف" سفیر جمهوری آذربایجان را احضار کرده و مراتب اعتراض خود را نسبت به آنچه "اقدامات غیردوستانه" همسایه شمالی‌اش خوانده، به او ابلاغ کرده است.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از وزارت امور خارجه ایران گفته است که موضوع اصلی این اعتراض "تردد برخی از تروریست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به جمهوری آذربایجان و برخورداری از برخی تسهیلات در آن کشور برای عزیمت به تل آویو و همکاری با شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی [اسرائیل]" بوده است.
یکی از معاونان سایت غنی سازی اوارنیوم نطنز، به تازگی با یک بمب مغناطیسی که به خودرو حامل او چسبانده شده بود، در تهران کشته شد. مقام های ایرانی و برخی از رسانه های غربی، اسرائیل را در این ترور دخیل دانسته اند.

'اعتراض کتبی' ایران

به گزارش ایرنا، دولت ایران می گوید که سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران فعالیت می کند.
وزارت امور خارجه ایران در جریان احضار سفیر جمهوری آذربایجان خواستار پایان دادن به این فعالیت ها شده است.
مدیرکل وزارت امور خارجه ایران روز شنبه در تهران، ضمن احضار سفیر جمهوری آذربایجان "یادداشت اعتراض" کشورش را به آقای آخونداف، تسلیم کرده است.
در زبان دیپلماسی، "اعتراض کتبی" دولت ها به یکدگیر نشان دهنده اهمیت بالای موضوع نسبت به اعتراض شفاهی و مفتوح بودن آن نزد دولت معترض است.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته است که سفیر جمهوری آذربایجان "طی سفر به باکو" اعتراض ایران را به مقام های کشورش در میان می گذارد.
مقام های سیاسی و نظامی ایران در سال های اخیر به دلیل روابط جمهوری آذربایجان با اسرائیل دست به انتقادات علنی از این کشور زده اند.
سرلشکر حسن فیروزآبادی در تابستان سال جاری خورشیدی مواضع الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را "غیر اسلامی" خوانده و در مورد "سرنوشت شومی" که در انتظار آقای علی‌اف است، به او هشدار داده بود.

اعتراض ایران با موضوعات متنوع

رسانه های ایران می گویند که در جریان احضار سفیر جمهوری آذربایجان به وزارت امور خارجه ایران، این کشور همچنین به "رفتار نامناسب جمهوری آذربایجان با نمایندگان نهادهای جمهوری اسلامی در آن کشور، تبلیغات ضد ایرانی روزمره رسانه‌ای و همچنین توقیف کامیون های باری ایرانی در مسیر آستارا – باکو" به شدت اعتراض کرده است.
روابط ایران و جمهوری آذربایجان طی ماه های اخیر با تنش همراه بوده است.
در ماه های اخیر، نماینده صداوسیمای جمهوری اسلامی در فرودگاه باکو از این کشور اخراج و راهی ایران شد.
در تازه ترین نشانه تنش میان دو کشور، برخی از نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان از حزب حاکم، با انتقاد از سیاست های ایران، خواهان تغییر نام کشورشان و اضافه کردن عنوان "شمالی" به جمهوری آذربایجان شده اند.
آذربایجان "جنوبی" عنوانی است که ملی گرایان تندروی جمهوری آذربایجان به شهرهای آذری ایران اطلاق می کنند.
دو کشور بر سر تعیین حدود مرز آبی در دریای خزر و بهره برداری از منابع کف دریا نیز اختلافاتی دارند.

روابط پرتنش دو کشور

شهرهای فعلی جمهوری آذربایجان همراه مناطق وسیعتری در منطقه قفقاز از مناطق تحت تسلط ایران تا حدود ۲۰۰ سال پیش بود.
در جریان جنگ های ایران و روسیه و شکست ایران از سپاهیان امپراتوری تزار، فتحعلی شاه قاجار دست به امضا قرارداد صلح با روسیه زد.
عهدنامه گلستان یکی از قراردادهای ایران و روسیه تزاری است که به جدا شدن بخشی از شهرهای تحت تسلط ایران از جمله باکو انجامید که اکنون پایتخت جمهوری آذربایجان است.
جمهوری آذربایجان تنها کشور شیعه مذهب همسایه ایران است.
این جمهوری پس از فروپاشی اتحادجماهیر شوروی در حدود بیست سال پیش اعلام استقلال کرد.




گیلانی و زرداری
طرح مجدد پرونده اتهامی علیه زرداری (چپ) باعث پیگرد قانونی گیلانی شده است
دیوان عالی پاکستان رسما نخست وزیر این کشور را به اهانت به دادگاه متهم کرده و زمینه محاکمه او را فراهم آورده است.
روز دوشنبه، ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه)، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، در جلسه دیوان عالی، عالی ترین مرجع قضایی پاکستان حضور یافت و به دلیل خودداری از حکم دادگاه در مورد پیگرد قضایی آصف علی زرداری، رئیس جمهوری، رسما به اهانت به دادگاه متهم شد.
در جلسه روز دوشنبه، که با حضور هفت قاضی دیوان عالی تشکیل شد، رئیس دادگاه خطاب به یوسف رضا گیلانی گفت"شما عامدا رای این دادگاه را نادیده گرفته و در نتیجه، به اهانت به دادگاه متهم هستید و محاکمه خواهید شد."
آقای گیلانی در پاسخ به سئوال رئیس دادگاه در مورد قبول یا رد این اتهام، گفت که اتهام را نمی پذیرد.
به گزارش خبرنگار بخش فارسی بی بی سی در پاکستان، جلسه روز دوشنبه دیوان عالی کمتر از نیم ساعت به طول انجامید و قرار است روز ۱۶ فوریه، ادعانامه دادستان و مدارک مربوط به آن در اختیار قضات قرار گیرد و جلسه بعدی دادگاه در روز ۲۸ فوریه تشکیل شود.
آقای گیلانی پس از خاتمه این جلسه، از ساختمان دیوان عالی خارج شد در حالیکه گروهی از هواداران دولت در بیرون ساختمان تجمع کرده و به نفع او شعار می دادند.
پرونده اتهامی علیه نخست وزیر پاکستان به قانون فرمان عفو رئیس جمهوری وقت پاکستان در سال ۲۰۰۷ ارتباط دارد که با تصویب آن، پیگیری تعداد قابل توجهی پرونده های مربوط به اتهامات فساد مالی از جمله علیه شماری از سیاستمداران و مقامات سابق پاکستان متوقف شد.
این فرمان کوتاه مدتی قبل از کناره گیری ژنرال پرویز مشرف، رئیس جمهوری وقت پاکستان، و در تلاش برای برقراری آشتی ملی و ورود تعدادی از سیاستمداران سابق به صحنه فعالیت های سیاسی اتخاذ صادر شد.
آصف علی زرداری، همسر بی نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان و رهبر حزب مردم، از جمله کسانی بود که فرمان عفو شامل آنان شد.
آقای زرداری پس از ترور همسرش در جریان مبارزات انتخاباتی در ماه دسامبر سال ۲۰۰۷، وارد صحنه سیاست پاکستان شد و در حال حاضر سمت ریاست جمهوری را برعهده دارد.

پرونده اتهامی رئیس جمهوری

دیوان عالی در سال ۲۰۰۹ فرمان عفو آقای زرداری را کان لم یکن اعلام کرد و دستور پیگرد مجدد رئیس جمهوری به اتهام پولشویی با استفاده از حساب بانکی در سوئیس را صادر کرد.
اشفق پرویز کیانی رئیس ستاد نیروی زمینی و گیلانی
قضات دیوان عالی به نخست وزیر دستور دادند تا زمینه محاکمه آقای زرداری را صادر کند اما آقای گیلانی با استناد به اینکه رئیس جمهوری به عنوان رئیس کشور از مصونیت قانونی برخوردار است، از اجرای این حکم خودداری ورزیده است.
دیوان عالی خودداری نخست وزیر از اجرای حکم خود را اهانت به دادگاه دانسته که در قوانین پاکستان، یک جرم کیفری و قابل پیگرد قضایی محسوب می شود.
تصمیم دیوان عالی به پیگرد یوسف رضا گیلانی واکنش های متفاوتی را در پاکستان به دنبال داشته است به خصوص اینکه آغاز رسیدگی به این پرونده با گزارش هایی در مورد بروز اختلاف شدید بین دولت و ارتش همزمان بوده است.
طرفداران دولت گفته اند که اقدام دیوان عالی می تواند به منزله جهتگیری در یک درگیری سیاسی محسوب شود و وجهه این نهاد قضایی را خدشه دار کند.
به گفته آنان، تضعیف دولت می تواند به تقویت موضع نظامیان در صحنه سیاسی منجر شود و با توجه با سابقه دخالت نظامیان در سیاست، روند تحکیم دموکراسی در پاکستان را با مانع مواجه سازد.
در مقابل، مخالفان دولت پیگرد قضایی نخست وزیر را نشانه استقلال و اقتدار دیوان عالی قلمداد کرده و گفته اند که پس از ضرباتی که حکومت نظامی سابق به اعتبار این نهاد وارد کرد، ابراز وجود آن در برابر نهادهای سیاسی مناسب و مفید است.
به گفته آنان، نهادهای قضایی باید بدون توجه به مسایل سیاسی به فعالیت خود ادامه دهند.
همچنین، برخی رسانه های پاکستان یادآور شده اند که استناد دولت به مصونیت قضایی رئیس جمهوری تنها می تواند آقای زرداری را برای مدتی از تعقیب قضایی محافظت کند و با پایان دوره ریاست جمهوری، طرح و پیگیری اتهامات موجود علیه او یه سادگی امکانپذیر است.





ملا عبیدالله از جمله نزدیکان ملاعمر رهبر گروه طالبان و از فرماندهان ارشد این گروه محسوب می شد
گروه طالبان تایید کرده که ملا عبیدالله آخند، معاون ملا عمر، رهبر این گروه در زندانی در پاکستان درگذشته است.
روز دوشنبه، ۲۴ دلو/بهمن ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان طالبان در اطلاعیه ای که برای رسانه ها ارسال شده، گفته است که بر اساس اطلاعی که به خانواده ملا عبیدالله رسیده، او در روز پنجم ماه مارچ (مارس) سال ۲۰۱۰ در زندانی در شهر کراچی پاکستان درگذشته است.
پیش از این رسانه های محلی پاکستان و افغانستان خبر درگذشت او را منتشر کرده بودند، اما این خبر مورد تایید مقامات رسمی دو کشور و یا گروه طالبان قرار نگرفته بود.
ذبیح الله مجاهد در اطلاعیه ارسالی برای رسانه ها نوشته که به خانواده معاون ملا عمر گفته شده که او در اثر بیماری قلبی در زندان در گذشته و "شواهد موثقی" در باره درگذشت او ارائه شده است.
این سخنگوی گروه طالبان اما افزوده است که تا حالا مشخص نیست که ملا عبیدالله بر اثر بیماری جان داده یا این که در دوران حبس به دلیل "شکنجه و تعذیب" کشته شده است.
ملا عبیدالله در سوم جنوری (ژانویه) سال ۲۰۰۷ میلادی در ایالت بلوچستان پاکستان دستگیر شد و تا هنگام مرگ در زندان بود.
او اصلا از ولایت قندهار بود و با ملا عمر روابط نزدیکی داشت.
ملا عبیدالله با تشکیل گروه طالبان به یکی از فرماندهان ارشد این گروه تبدیل شد و در سال ۱۳۷۴ خورشیدی در جنگی در غرب افغانستان اسماعیل خان، والی وقت هرات و وزیر انرژی و آب کنونی را دستگیر کرد.
او در سال ۱۳۷۵ و پس از آن که شهر کابل به دست گروه طالبان افتاد، به عنوان وزیر دفاع این گروه تعیین شد و پس از سقوط رژیم طالبان، رهبر طالبان او را به سمت معاون خود برگزید.
پس از دستگیری این فرمانده پیشین طالبان، در ماههای نخست سال ۲۰۱۰ میلادی شماری دیگر از رهبران ارشد گروه طالبان و از جمله ملا عبدالغنی برادر فرمانده نظامی طالبان و مولوی عبدالکبیر فرد شماره سوم گروه طالبان از سوی نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت شدند.
در آن زمان مقامهای آمریکایی بازداشت این افراد را "موفقیتی بزرگ" برای همکاری آمریکا و پاکستان خواند، اما در افغانستان بازداشت این افراد به مخالفت پاکستان با مصالحه با گروه طالبان تعبیر شد.
هر چند ملا عبیدالله سالها در زندان بود و در فعالیتهای گروه طالبان نقشی نداشت، اما انتشار خبر مرگ او در زندان می تواند از لحاظ روانی در میان ستیزه جویان طالبان پیامد منفی داشته باشد.