۱۳۹۰ اسفند ۴, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

شورای هماهنگی، مردم را به تجمع در ۱۱ اسفند و خانه‌نشینی در ۱۲ اسفند دعوت کرد

شورای هماهنگی راه سبز امید از مردم خواسته است، روز پنجشنبه ۱۱ اسفند، یعنی یک روز پیش از انتخابات مجلس، در فاصلۀ ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر با حضور در اماکن عمومی در مورد نمایشی بودن انتخابات به دیگران آگاهی دهند؛ و فردای آن که انتخابات برگزار می شود به نشانه همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز، یک روز را همراه خانواده در حبس خانگی بمانند.

گفتگو با اردشیر امیرارجمند
نوشته: رضا ولی زاده
شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه خود نوشته است: « دستگاه های تبلیغاتی اقتدارگرایان سعی می کنند با انتقال نقطه ثقل مشکلات کشور از داخل به خارج، احساسات میهن دوستانه ایرانیان را برانگیزند تا از این راه، بر نابسامانی های عدیده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که مسبب آن هستند سرپوش گذارند و از پاسخگویی به مردم فرار کنند. گردانندگان نمایش انتخاباتی می خواهند این بار هم از حربه های تبلیغاتی نخ نمایشان استفاده کنند و با تبلیغات گسترده در باره خطراتی که کشور را تهدید می کند، بحران سازی و بحران نمایی کنند و از مردم بخواهند برای مقابله با آن بحران ها به پای صندوق های رأی بیایند.»
این شورا در ادامۀ بیانیه خود آورده است: «مبارزه مدنی، به شکل های مختلف صورت می گیرد. گاه به خیابان می آییم و بدون توسل به خشونت، حضور اعتراض آمیزمان را نشان می دهیم، و گاه در خانه می مانیم و نارضایتی مان را با نیامدن به پای صندوق های رأی به رخ می کشیم. به همراهان خود و مردم یادآوری کنید که امروزه قدرت واقعی در دست آنهاست و غیرقابل پیش بینی بودن کنش های اجتماعی آنها، خواب راحت از اقتدارگرایان سرکوبگر ربوده است.»
 
دکتر اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید و مشاور ارشد میرحسین موسوی در پاریس در گفت‌و‌گو با رادیو بین‌المللی فرانسه گفت: «از حدود دو ماه پیش شورا همراهان جبنش سبز را در ارتباط با انتخابات به یک حرکت ایجابی و فعال دعوت کرد و خواست تا اعتراض مردم تنها به عدم مشارکت در انتخابات ختم نشود. دعوت به تظاهرات سکوت در روز ۲۵ بهمن هم در همین راستا انجام شد که که حرکت موفقیت آمیزی بود. اکنون هم تا پیش از روز انتخابات دو حرکت اعتراضی دیگر داریم که یکی ۱۱ اسفند و به منظور آگاهی بخشی گروه‌های اجتماعی در مورد انتخابات فرمایشی است و دیگری هم ۱۲ اسفند و تحریم کامل انتخابات با در خانه ماندن است.»
سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در پاسخ به انتقادهایی که نسبت به ناموفق بودن دعوت این شورا در ۲۵ بهمن از مردم مطرح شد گفت: «باید واقع بین بود. اگر بعضی‌ها انتظار داشتند ما امسال هم همانند ۲۵ بهمن سال آینده کاری بکنیم باید توجه داشت باشند که با وجود سرکوب‌های انجام شده و شرایطی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در کشور به وجود آورده‌اند کار دشواری بود. آنچه ما از روز ۲۵ بهمن انتظار داشتیم به نتیجه رسیده است. آن‌هایی که در خیابان بودند و در کنار هم بودند انرژی و نیرو گرفتند و جمعیت قابل توجهی هم آمدند. چگونه می‌توان در شرایطی که بیش از صد‌ها تن در روز ۲۵ بهمن بازداشت شدند، چگونه می‌توان گفت اتفاقی نیفتاده است؟»
امیرارجمند اضافه کرد: «در عین حال کسانی که نقد می‌کنند باید راه‌های آلترناتیو را نشان بدهند. آنچه ما از حرکت ۲۵ بهمن دنبال می‌کردیم به نظر رضایت بخش به نظر می‌رسد.»
مشاور ارشد میرحسین موسوی در پاسخ به این پرسش که چرا شورای هماهنگی نام میرحسین موسوی و مهدی کروبی را از میان تمامی زندانیان سیاسی به صورت برجسته برای همبستگی و اعتراض مردم اعلام کرده، گفت: «اصلا این طور نیست که ما فقط رهبران جنبش سبز را در نظر بگیریم و همیشه بحث همۀ زندانیان سیاسی بوده است و از زندانیان سیاسی بی‌نام و نشان تا باقی چهره‌ها برای ما اهمیت دارند. رهبران جنبش جنبۀ سمبولیک دارند و طبیعی است که به صورت ویژه آزادی و همبستگی با آن‌ها مطرح شود. همبستگی با رهبران جنبش، حکم همبستگی با همۀ زندانیان سیاسی، آسیب دیدگان جنبش سبز و فعالان جنبش را دارد. به نظرم این موضوع قابل درک و ملموسی است.»
بیانۀ شورای هماهنگی در توضیح اجرای این دو طرح اعتراضی توضیح داده است: «از همگان دعوت می کنیم با برنامه ریزی قبلی، در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند، بیرون از خانه با حضور گسترده و پر شور در اماکن عمومی(مراکز خرید ، میادین ، پارک ها و…) به‌ویژه در فاصله ۴ تا ۶ بعد از ظهر، برای آگاهی دادن به دوستان در مورد انتخابات نمایشی، و در روز ۱۲ اسفند به نشانه همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز، یک روز را همراه خانواده در حبس خانگی بمانند و این بار اعتراض خود را اینگونه به نمایش بگذارند.»





مخالفت مجدد ایران، چین و روسیه با هر گونه مداخلۀ خارجی در سوریه

نوشتۀ فواد روستائی
دیمیتری مدودف و محمود احمدی نژاد، رئیسان جمهوری روسیه و ایران، در یک گفتگوی تلفنی بر مخالفت خود با هرگونه مداخلۀ خارجی در سوریه تأکید کردند. وزیران امورخارجۀ روسیه و چین نیز در یک تماس تلفنی ضمن تأکید بر مخالفت دو کشور با هرگونه مداخلۀ خارجی در سوریه، اپوزیسیون و دولت دمشق را به مذاکره فراخواندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، کاخ کرملین- مقر ریاست جمهوری روسیه- با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در این مکالمۀ تلفنی احمدی نژاد و مدودف در این مورد که سوری ها باید خود برای مشکلات شان راه حلی یافته و به سرعت به بحران کنونی پایان دهند اتفاق نظر داشته اند.
بنا بر این بیانیه، رؤسای جمهوری ایران و روسیه دولت و اپوزیسیون سوریه را به آغاز گفتگوهای سازنده و بدون شروط قبلی فراخوانده و از دو طرف خواسته اند به خشونت ها پایان دهند.
به باور محمود احمدی نژاد و دیمیتری مدودف، هدف اصلی در کلیۀ کوشش ها برای حل بحران سوریه و از جمله تلاش هائی که در چهارچوب سازمان های بین المللی و به ویژه سازمان ملل صورت می گیرد باید جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی در سوریه باشد.
در این میان، وزیران امورخارجۀ روسیه و چین نیز در یک تماس تلفنی ضمن تأکید بر مخالفت دو کشور با هرگونه مداخلۀ خارجی در سوریه، اپوزیسیون و دولت دمشق را به مذاکره فراخواندند.
در پاریس، فرانسوا هولاند، نامزد حزب سوسیالیست فرانسه در انتخایات ریاست جمهوری این کشور، امروز کلیۀ نامزدهای این انتخابات را به امضای یک بیانیه یا دست کم اتخاذ موضعی مشترک و یکسان در ارتباط با سوریه دعوت کرد.
فرانسوا هولاند که نامزد بزرگتریت حزب مخالف دولت فرانسه است در عین حال پشتیبانی کامل خود از سیاست دولت فرانسه در مورد سوریه را اعلام کرد.
فرانسه، آمریکا، انگلیس، آلمان و دیگر کشورهای غربی طی یازده ماهی که از بحران سوریه می گذرد موفق نشده اند به خاطر مخالفت چین و روسیه شورای امنیت سازمان ملل را به تصویب قطعنامه ای علیه رژیم دمشق وادارند.
فرانسه و متحدانش و از جمله اتحادیۀ عرب خواستار ایجاد کریدور های بشر دوستانه برای شتافتن به یاری مردم سوریه به ویژه در شهرهائی چون حمص هستند.
افزون بر این کشورهای غربی و اتحادیۀ عرب از بشار اسد خواسته اند از قدرت کناره گیری کند تا راه برای پایان گرفتن خشونت و خونریزی هموارشود.
قرار است یک کنفرانس بین المللی فردا (جمعه) در تونس آغاز به کار کند.
چین و روسیه این کنفرانس را که با شرکت اعضای اتحادیۀ عرب، کشئورهای اروپائی و دیگر کشورهای جهان از جمله ترکیه تشکیل می شود تحریم کرده اند.





بررسی انگیزه ها و دلائل افزایش عملیات تروریستی در عراق

نوری المالکی، نخست وزیر عراق نوشتۀ فرزاد جوادی
میهمان برنامه امروز، علیرضا نوری زاده، پژوهشگر و متخصص امور کشورهای عربی: آقای نوری المالکی بزرگترین خطای زندگی سیاسی خود را آنگاه مرتکب شد که به رئیس جمهوری آمریکا تعهد سپرد جلوی فعل و انفعالات گروه های شیعه طرفدار جمهوری اسلامی را بگیرد، و نگرفت.

گفتگو با علی رضا نوری زاده، مدیر مرکز مطالعات ایران و اعراب در لندن
علیرضا نوری زاده: نظر به تعهدات نخست وزیر شیعه مذهب عراق، نوری المالکی در واشنگتن، طبعأ باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، انتظار این را نداشت که وی به محض بازگشت به بغداد حکم دستگیری معاون ریاست جمهوری کشور خود، طارق هاشمی را صادر کند. نامبرده، که در حال حاضر در شمال عراق در پناه مقامات کردستان اینکشور بسر میبرد، یکی از برجسته ترین شخصیتهای سنی عراق و مورد احترام مردم آنکشور است.
نوری المالکی پس از بازگشت از واشنگتن نه تنها علیه طارق هاشمی، معاون ریاست جمهوری، بلکه علیه معاون نخست وزیری، یعنی معاون شخص خود، صالح مطلق حکم جلب امضأ نمود...اولی به اتهام دست داستن در تروریسم، و دومی به اتهام اهانت به خود!





آغاز رقابت نامزدهای انتخابات مجلس از صبح امروز

صبح امروز تبلیغات و رقابت کاندیداهای نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی آغاز شد و صبح روز ۱۱ اسفند به پایان می‌رسد. پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور تعداد نامزدهای انتخابات مجلس را سه هزار و ۴۴۴ نفر اعلام کرده است. براساس اعلام وزارت کشور تعداد افراد واجد شرایط رأی دادن ۴۸ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۹۹ نفر است.
 

گفتگو با مرتضی کاظمیان
نوشته: رضا ولی‌زاده
آمار تعداد نامزدهای انتخابات مجلس روایت‌های مختلفی دارد. پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور تعداد نامزدهای انتخابات مجلس را به نقل از خبرگزاری ایرنا سه هزار و ۴۴۴ نفر اعلام کرده است که این تعداد در سایر خبرگزاری‌ها از سه هزار و ۲۰۰ نفر تا سه هزار و ۴۰۰ نفر متغیر است؛ اما در مورد آمار افراد واجد شرایط رأی دادن اختلافی وجود ندارد و همه تعداد جمعیت افراد واجد شرایط رأی را ۴۸ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۹۹ نفر اعلام کرده‌اند.
مصطفی محمد نجار، وزیر کشور نیز از حضور سه میلیون و ۹۶۰ هزار نفر رأی اولی در کشور برای شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبرداد و گفت: بیش از ۲ میلیون آن‌ها از آقایان و قریب یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از خانم‌ها هستند.
بنابراین متولدین پیش از ۱۲ اسفند سال ۷۲ که ۱۸ سال خواهند داشت می‌توانند در انتخابات مجلس نهم شرکت کنند.
پس از تهران، به ترتیب مراکز استان‌های خراسان رضوی، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز، خوزستان و قم شاهد بیشترین تعداد کاندیدا در صحنه رقابت‌های انتخابات مجلس نهم هستند.

دربارۀ این موضوع با مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و فعال ملی مذهبی در پاریس گفت و گو کردیم.




سازمان عفو بین الملل نسبت به وضعیت بیجاشدگان داخلی هشدار داد

نوشتۀ واسع محسن
چادرهای بیجاشدگان در افغانستانسازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی نسبت به وضعیت بیشتر از 500 هزار نفر از بیجاشدگان در داخل ‏افغانستان، که از سوی جامعه جهانی و دولت افغانستان به فراموشی سپرده شده اند، اظهار نگرانی کرده است. ‏بر اساس گزارش این سازمان، روزانه نزدیک به 400 نفر با فرار از خشونتهای جاری، به اقامتگاههای موقت ‏پناه می برند.‏

سازمان عفو بین الملل می گوید گزارش تازه این سازمان، که امروز پنجشنبه منتشر شد، بر نتایج تحقیقات سه ‏ساله این سازمان در داخل افغانستان استوار است و بر اساس آن، تنها در شهر کابل، پایتخت افغانستان، بیشتر ‏از 35 هزار نفر در 35 کمپ/اردوگاه موقتی در داخل خیمه ها زندگی می کنند.‏
حوریه مصدق، پژوهشگر و گزارشگر سازمان عفو بین الملل، امروز در کابل به خبرنگاران گفت دولت ‏افغانستان برای جلوگیری از اسکان دایمی بیجاشدگان در این اردوگاها، از رسیدن کمک به آنان جلوگیری می ‏کند.‏
حوریه مصدق گفت :" بعضی از مقامات دولت افغانستان وانمود می کنند که این بیجا شدگان بصورت موقت ‏در این جا ها زندگی می کنند و به همین دلیل تلاش می کنند دستیابی آنان به کمکها را محدود کنند. " ‏
بگفته او این مساله یک بحران پوشیده و اما وحشتناک حقوق بشری را تشکیل میدهد.
هفته گذشته گزارش شده بود که در روزهای اخیر نزدیک به 40 کودک افغان در اثر سرما جان خود را از دست داده اند که از این میان 24 کودک، در اردوگاههای بیجاشدگان در کابل زندگی می کردند.  ‏
گزارشگر سازمان عفو بین الملل در ادامه روی این نکته تاکید کرد که " حامیان بین المللی افغانستان، که 90 ‏در صد هزینه های مالی دولت افغانستان را می پردازند، باید اطمینان حاصل کنند که کمکهای بشر دوستانه ‏آنان به حل مشکل این بیجاشدگان کمک می کند."‏
سازمان عفو بین الملل می گوید خشونتهای جاری میان نیروهای طرفدار دولت افغانستان و گروه طالبان علت ‏عمده آواره شدن مردم در داخل این کشور می باشد.‏
این در حالیست که بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد، در سال 2011، نزدیک به 3 هزار نفر در ‏افغانستان کشته و بیشتر از 4 هزار و پنجصد نفر نیز زخمی گردیده اند. ‏
 




موج ترورهای امروز درعراق سی و نه قربانی به جای گذاشت

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
پس از چند هفته آرامش، عراق امروز شاهد موج تازه ای ازسوءقصد های تروریستی بود که، این بارنیز، ده ها قربانی به جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دربیسابقه ترین موج تروریسم، درعراق، امروز، درجریان شانزده انفجارتوسط خودروهای انفجاری، هشت مورد بمب گذاری و چهارمورد حمله مسلحانه ی افراد ناشناس، حداقل سی ونه نفرکشته و دویست و پنجاه نفرزخمی گردیدند.
این موج عظیم سوءقصد ها تروریستی، به سازمان تروریستی القاعده نسبت داده می شود، با این حال، هنوز هیچ گروه یا سازمانی مسئولیت سوءقصد های امروز را برعهده نگرفته است.
رئیس پارلمان عراق دریک واکنش به رویدادهای خونین امروز عراق سوءقصد ها را به نیروهائی نسبت داد که، به گفته وی، خواستارشکست عراق دربرگزاری نشست آینده سران اتحادیه عرب هستند. نشست سران عرب قرار است در بیست و نهم ماه مارس آینده، برای اولین بار پس از پایان جنگ درعراق، دربغداد برگزارگردد.
وزیرکشورعراق نیز با متهم کردن سازمان القاعده به توطعه ی سوءقصد های امروز گفت : این سازمان تروریستی با این اقدامات می خواهد این پیام را برساند که هنوز و همچنان درعراق پایگاه های فعال دراختیاردارد و می تواند درپایتخت و شهرهای این کشورتوطئه های تروریستی خود را به موقع اجرا درآورید.
به گفته وزیرکشورعراق سوءقصد ها علاوه بربغداد دردیاله، بابل، نینواو کرکوک نیز شماری قربانی به جای گذاشته است.
 





پوزش خواهی اوباما از ملت افغانستان به خاطر سوزاندن قرآن در پایگاه بگرام

نوشتۀ فواد روستائی
تظاهرات در افغانستان، در پی سوزاندن قرآنباراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در نامه ای به حامد کرزی، همتای افغان خود، به خاطر سوزاندن نسخه هائی از قرآن به وسیلۀ سربازان آمریکائی از ملت افغانستان پوزش خواهی کرد.

گفتگو با محمد علی رضوانی، روزنامه نگار و تحلیلگر مسایل افغانستان
بر اساس بیانیۀ دفتر ریاست جمهوری افغانستان، باراک اوباما در این نامه مراتب تأسف عمیق خود از این رویداد را ابراز داشته و تأکید کرده است که این کار حاصل اشتباهی غیرعمدی و ناشی از نوعی اهمال و بی دقتی بوده است.
رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داده است که کلیۀ اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اتخاذ خواهد شد و پاسخگوئی مقامات مسئول این ماجرا از جملۀ این اقدامات خواهد بود.
این نامه را سفیر آمریکا در افغانستان امروز تسلیم حامد کرزی کرده است.
بنا بر بیانیۀ ریاست جمهوری افغانستان، ندانم کاری و غفلت یک افسر آمریکائی عامل بروز این حادثه است.
در پی سوزانده شدن نسخه های قرآن در پایگاه نظامیان آمریکا در بگرام در روز سه شنبه، تظاهرات ضد آمریکائی مردم در افغانستان تاکنون از خود دست کم ١٢ کشته بر جای گذاشته است.
افزون بر این امروز یک سرباز افغان به روی سربازان آمریکائی آتش گشود و ٢ تن از آنان را کشت.
یک مقام افغان پس از تیر اندازی امروز اطمینان داد که این تیراندازی با ماجرای سوزاندن قرآن در ارتباط است.
این مقام افغان افزود همزمان با نزدیک شدن تظاهرکنندگان به پایگاه بگرام در شمال کابل، سرباز افغان به سوی سربازان آمریکائی این پایگاه آتش گشود.




انتخابات فرانسه/ انتخابات روسیه/سرکوب ها در سوریه در روزنامه ها

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
 درفرانسه مبازرات انتخاباتی با بسیج نیروهای دوطرف چپ و راست با وسعت بیشتری ادامه دارد. ازاین رو، این روزها صفحات روزنامه های این کشور مملو از اظهارنظرهای گوناگون رهبران تشکل های کوچک و برزگ سیاسی است.

 بد نیست درآغاز و دراین مرحله، یعنی حدود شش هفته مانده به دور اول انتخابات ریاست جمهوری، نگاهی به نظرسنجی های آنجام گرفته انداخته شود. این نظرسنجی ها نشان می دهد که اولاً، دو شخصیت سیاسی کشور، آقای سارکوزی کاندیدای راست میانه، و تشکل های هم سو، و آقای فرانسوا هُلاند، نامزد حزب سوسیالیست و گرایش های چپ هم سو با این حزب، همچنان ازبیشترین بخت برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری سال دو هزارو دوازده برخوردارند.
به نوشته فیگارو، روزنامه صبح پاریس، نامزد احزاب چپ آقای هُلاند دریک نظرسنجی که درروزنهم و دهم ژانویه انجام گرفته بود، با سه امتیازازآقای سارکوزی جلو بوده است که این اختلاف دربیست و چهام ژانویه، یعنی دو هفته بعد، به شش درصد می رسید، بدین معنی که، دربیست و چهارم ژانویه نامزد سوسیالیست ها با سی و یک درصد اقبال پرسش شوندگان نامزد برتربوده است و آقای سارکوزی با بیست و پنج درصد اقبال عمومی دررده دوم قرار داشته است، ولی این فاصله به مرورزمان کاهش یافته و درآخرین نظرسنجی که درروز بیست و دوم فوریه، دیروز، انجام گرفته دو کاندیدا با فاصله تنها یک درصد دوش به دوش هم  به پیش می روند. ازاین روست که پیش بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه مه آینده بسیاردشوارمی نماید. درهرحال، براساس آخرین نظرسنجی، انتخابات ریاست جمهوری اگر همین امروز برگزار می شد، آقای هُلاند با بیست وهشت درصد آرا و آقای سارکوزی با بیست و هفت درصد آرا درصدر فهرت نامزهای انتخاباتی، ولی دوش به دوش هم قرارمی گرفتند.
از پاریس به مسکو و ازانتخابات فرانسه به انتخابات ریاست جمهوری روسیه، که باردیگر ولادیمیرپوتین را ازکاخ نخست وزیری به کاخ ریاست جمهوری هدایت خواهد کرد. لیبراسیون، روزنامه صبح پاریس، گزارش مفصلی را به روسیه، یا به گفته نویسنده لیبراسیون، به "ماشین تقلب انتخاباتی پوتین" اختصاص داده است. لیبراسیون درتیتر درشت خود می نویسد: ماشین تقلب انتخاباتی پوتین برای کسب پیروزی درانتخابات آینده درحال روغن کاری شدن است.
لیبراسیون می نویسد: ازاجاره اتوبوس ها، توسط حزب بگیرید تا قطارهای سراسری برای بسیج مردمی که باید به حزب "روسیه متحد" پوتین رای بدهند همه دست اندرکارتامین پیروزی بزرگ نخست وزیرکنونی و رئیس جمهوری آینده هستند.
لیبراسیون می نویسد: پوتین که نمی توانست برپایه قانونی اساسی کشوربرای بارسوم خود را نامزد ریاست جمهوری نماید، طی چهارسال گذشته، یکی از صادق ترین وفاداران خود را به ریاست جمهوری گمارد و اکنون بازگشته است تا باردیگر قدرت فائقه را به دست گیرد. ازهمین روست که، به نوشته لیبراسیون، این روزها هرجا که پوتین را ببینید درحال وعده دادن است. اضافه حقوق برای اساتید دانشگاه، پلیس، پزشکان و بازنشستگان، بورس های تحصیلی برای دانشجویان، اینها وعده های تاره پوتین برای گرفتن رای مردم است.
لیبراسیون می افزاید: ازهنگام اعتراضات گسترده علیه تقلبات انتخاباتی درگزینش اعضاء دوما درچهارم دسامبرسال گذشته، حکومت پذیرفته است که شمارناظرین درحوزه های رای افزایش یافته و ناظرین قادرند ازدوربین های مداربسته برای کنترل مسئولین استفاده نمایند.
 درمیان دیگر رویداد های بین المللی، سوریه همچنان درصدر گزارش های مطبوعات سراسرجهان، ازجمله فرانسه قرار دارد. گزارش سازمان حقوق بشرسوریه که دیروزانتشاریافت نشان می دهد که طی یازده ماه مبارزات آزادی خواهانه مردم این کشور بیش از هفت هزاروشش صد نفردرسرکوب های خونین نیروهای امنیتی رژیم جان خود را ازدست داده اند. هومنیته، ارگان هوادران حزب کمونیست فرانسه، درگزارشی پیرامون اوضاع درسوریه می نویسد: کشورهای نفتی جنوب خلیج فارس با استفاده از موقعیتی که سرکوب های خونین رژیم به وجود آورده هریک به نحوی به تشویق وحمایت از تشکل های مذهبی کشورمی پردازند که این رویه ممکن است سوریه را درخطریک جنگ میان فرقه ای قرار دهد، که به هدف کمکی نمی کند.
هومنیته می افزاید: درحال حاضر چشم ها به نشست روز جمعه بیست و چهارم فوریه دوخته شده است که قرار است طی آن "کشورهای دوست سوریه" ازجمله کشورهای عربی درکنفرانسی درتونس به بررسی امکانات و راه های کمک به مردم این کشوربلازده بپردازند.
اپوزیسیون رژیم بشاراسد، درشورای ملی سوریه، درنظردارد درنشست تونس پیشنهاد نماید که کشورهای داوطلب کمک به مردم سوریه با ارسال مشاورین نظامی، و حتی تسلیحات، اپوزیسیون را برای کمک رساندن به مردم درمانده ی سوریه یاری نمایند.
 




سازمان ملل فهرستی از مقامات سوری متهم به جنایت علیه بشریت را در دست دارد

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز در ژنو اعلام کرد فهرست محرمانه ای از نام شخصیت ها و مسئولان بلندپایۀ سوری را که مرتکب جنایت علیه بشریت شده اند در اختیار دارد. کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در عین حال نیروهای مخالف رژیم را نیز به اقداماتی تندروانه و خشونت بار متهم کرده است هرچند که اقدامات آن ها با جنایات رژیم در خور مقایسه نیست.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز در ژنو اعلام کرد فهرست محرمانه ای از نام شخصیت ها و مسئولان بلندپایۀ سوری را که مرتکب جنایت علیه بشریت شده اند در اختیار دارد.
این فهرست حاصل تحقیقات اعضای "کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد" برای سوریه است که از سه نفر تشکیل شده است.
به گزارش این کمیسیون، اکثریت جنایاتی که علیه بشریت روی داده و اکثر موارد نقض وخیم حقوق بشر در چهارچوب عملیاتی پیچیده صورت گرفته است که مجموعۀ نیروهای امنیتی کشور را درگیر کرده و مستلزم دستور بلندپایگان و مقامات بالای کشور بوده است.
کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در عین حال نیروهای مخالف رژیم را نیز به اقداماتی تندروانه و خشونت بار متهم کرده است هرچند که اقدامات آن ها با جنایات رژیم در خور مقایسه نیست.
از نظر کمیسیون تحقیق تردیدی نیست که رژیم سوریه از مردم خود حفاظت نکرده و در این مورد شکست خورده است.
دست کم ٥٠٠ کودک از آغاز قیام مردم در ماه مارس گذشته قربانی سرکوب های خونین رژیم بشار اسد شده اند و در مجموع بیش از ٧٦٠٠ نفر جان خود را از دست داده اند.
٧٠٠٠٠ سوری بی خانمان و آواره یکی دیگر از نتایج این سرکوب خونین است.
کمیسیون تحقیق علاوه بر بر شمردن جنایات، موارد نقض حقوق بشر و ترسیم تصویری از اوضاع در سوریه، پیشنهاد کرده است یک "گروه تماس" با شرکت دولت هائی که دارای مواضع گوناگون در ارتباط با وضعیت سوریه هستند، تشکیل شود.
برگزاری یک کنفرانس بین المللی صلح برای سوریه در اسرع وقت یکی دیگر از پیشنهادهای این کمیسیون است.






متهم شدن مجدد اسرائیل به تروریسم علیه ایران از سوی تهران

محمد خزاعی، نمایندۀ جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، دیشب (چهارشنبه شب) ضمن متهم کردن اسرائیل به ترور دانشمندان هسته ای ایران، هر گونه دست داشتن ایران در حملات اخیر تروریستی علیه دیپلمات های اسرائیلی در چند کشور جهان را تکذیب کرد.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر اسرائیل را به آغاز جنگی علیه ایران و قتل دانشمندان هسته ای این کشور در چهارچوب این جنگ متهم کرد.
محمد خزاعی، نمایندۀ جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، دیشب (چهارشنبه شب) ضمن متهم کردن اسرائیل به ترور دانشمندان هسته ای ایران، هر گونه دست داشتن ایران در حملات اخیر تروریستی علیه دیپلمات های اسرائیلی در چند کشور جهان را تکذیب کرد.
محمد خزاعی در نامه ای که برای شورای امنیت سازمان ملل فرستاد، افزون بر این مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران به خاطر پشتیبانی پنهان و آشکار رژیم اسرائیل از اقدامات تروریستی از جمله ترور دانشمندان هسته ای ایران قربانی تروریسم است.
نمایندۀ ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از این نامه اسرائیل را متهم کرد که با برخورداری از مصونیت کامل به خود اجازه می دهد که دست به اقدامات تروریستی بزند و مرتکب جنایت شود.
به عقیدۀ محمد خزاعی متهم شدن ایران به دست داشتن در حملات تروریستی علیه دیپلمات های اسرائیلی در کشورهائی چون هند، گرجستان و تایلند و ترور دانشمندان هسته ای ایران همگی جزئی از یک جنگ یا به نوشتۀ خزاعی "بازی جنگی" است که اسرائیل علیه تهران به راه انداخته است.
اسرائیل در هفتۀ گذشته در پی وقوع چند انفجار تروریستی در تایلند، هند و گرجستان، جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان را به دست داشتن در این انفجارها که دیپلمات های اسرائیل هدف آن بودند متهم کرد.
در تایلند چند ایرانی به اتهام دست داشتن در این تلاش ها دستگیر شده اند و یکی از آنان در اثر انفجار بمبی که به همراه داشت دو پای خود را از دست داده است.
محمد خزاعی در نامه اش به شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتهامات وارده به تهران را بی پایه و اساس خوانده است.




انتقاد آمریکا و فرانسه از ایران به خاطر شکست مذاکرات در تهران

نوشتۀ فواد روستائی
در پاریس، "رومن ندال"*، معاون سخنگوی وزارت امورخارجۀ فرانسه، ضمن محکوم کردن شدید خودداری تهران از دادن اجازۀ بازرسی از تأسیسات "پارچین" گفت به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران فرصتی دیگر را از دست داد. در واشنگتن، سخنگوی کاخ سفید با ابراز تأسف از این شکست آن را دلیلی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات بین المللی خود دانست.

در پی شکست مأموریت مقامات اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، کاخ سفید واشنگتن مراتب تأسف خود از این شکست را ابراز داشت.
کاخ سفید افزون بر این، این شکست را دلیل دیگری بر عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی خود دانست.
"جی کرنی"*، سخنگوی کاخ سفید، شب گذشته (چهارشنبه شب)، در واشنگتن گفت دولت آمریکا از ناکامی و شکست جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به توافقی با آژانس بین المللی انرژی بر سر بازرسی بازرسان آژانس از تأسیسات هسته ای این کشور متأسف است.
"جی کرنی" افزود رویداد اخیر نشان می دهد که مسئولان جمهوری اسلامی ایران در خط مشی و رفتار خود تغییری نداده اند.
در پاریس، "رومن ندال"*، معاون سخنگوی وزارت امورخارجۀ فرانسه، ضمن محکوم کردن شدید خودداری تهران از دادن اجازۀ بازرسی از تأسیسات "پارچین" گفت به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران فرصتی دیگر را از دست داد و ثابت کرد که ابراز آمادگی این کشور برای گفتگو و مذاکره واقعیت ندارد.
"رومن ندال" افزود شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی طبیعتاً در نشست روز پنجم ماه مارس خود با توجه به گزارشی که آژانس در روزهای آینده در مورد برنامۀ هسته ای ایران منتشر می کند تصمیم گیری خواهد کرد.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پروندۀ هسته ای جمهوری اسلامی ایران، در ١٥ ماه  جاری-فوریه- در نامه ای به خانم کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا- آمادگی تهران برای از سرگیری مذاکره با کشورهای گروه موسوم به گروه (١+٥) را به آگاهی او رسانده بود.
پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) و آلمان در این گروه شرکت دارند و از سوی جامعۀ بین الملل با ایران مذاکره می کنند اما این مذاکرات از ژانویۀ سال ٢٠١١ با بن بست رو به روست.

 





در بیانیه ای هشدار آمیز عنوان شد؛
انتقاد هیأت دفاع از حقوق بشر عراق از رفتار نیروهای دولت مالکی به ساکنان اشرف


العربیه.نت - 3 اسفند
هیـأت دفاع از حقوق بشر در عراق با صدور بیانیه ای نحوه رفتار نیروهای دولتی این با اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران که پیشتر در اردوگاه اشرف ساکن بودند را محکوم کرد. این بیانیه رفتار نیروهای دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق با ساکنان اردوگاه اشرف را "پلیسی و به دور از تمدن" توصیف کرده است.
هیأت دفاع از حقوق بشر در عراق در بیانیه ای که نسخه ای از آن به العربیه رسید خاطرنشان کرده است که "رفتارهای غیر انسانی" با اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق در حالی ادامه می یابد که آن ها با انتقال از اردوگاه اشرف و استقرار در پادگان لیبرتی با میانجی گری و تضمین های طرف های بین المللی موافقت کرده اند.
اوایل هفته جاری اولین گروه از ساکنان اشرف توسط نیروهای دولتی به پادگان لیبرتی انتقال داده شدند. طبق اعلام منابع سازمان مجاهدین خلق، انتقال نخستين گروه از ساكنان، پس از توافق سازمان مجاهدين خلق با سازمان ملل متحد صورت گرفت.
قرار است اين جابجايى نخستين گام در خارج كردن مجاهدين از خاك عراق باشد.
هیأت دفاع از حقوق بشر در عراق خاطرنشان کرده است نیروهای دولتی اقدام به بازرسی بدنی و تفتیش وسایل 397 تن از ساکنان اشرف به شکلی اهانت آمیز در حین انتقال آن ها به پادگان لیبرتی کرده اند. بنا بر این بیانیه این بازرسی با هدف شکنجه بدنی و روانی اعضای سازمان مجاهدین خلق ساعت ها به طول انجامید تا رضایت رهبران ایران جلب شود. این 397 نفر اولین گروه از ساکنان اشرف بودند که به پادگان لیبرتی منتقل شدند.
سازمان مجاهدین خلق گروه اپوزیسیون ایرانی است که مشی مسلحانه را در مبارزه خود برگزیده است. اردوگاه اشرف مکانی است که رژیم سابق عراق به اعضای این سازمان واگذار کرده بود. جمهوری اسلامی ایران و حاکمان فعلی عراق مخالف ادامه حضور اعضای این سازمان در عراق هستند.
هیأت دفاع از حقوق بشر در عراق از همه طرفهایی که در میانجی گری میان دولت عراق و سازمان مجاهدین خلق حضور داشتند از جمله سازمان ملل متحد، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته است بر دولت عراق برای پایبندی به تعهدات خود فشار آورند. بنا بر این بیانیه، حضور نیافتن پلیس عراق در پادگان لیبرتی و آزادی تماس ساکنان با وکلای مدافع خود و دیدار با خانواده هایشان از جمله تضمین هایی عنوان شده توسط دولت عراق بوده است.
این بیانیه افزوده است در صورت اجرا نشدن تعهدات از سوی دولت عراق و ادامه رفتارهای فعلی، انتقال دیگر ساکنان اشرف محال خواهد بود.
تا کنون چند بار گزارش هایی از حمله نیروهای دولتی عراق به ساکنان اشرف و کشته و زخمی شدن شماری از آن ها منتشر شده است. دولت عراق این خبرها را یا تکذیب کرده یا ساکنان اشرف را آغاز گر حمله معرفی کرده است.
پایان سال 2011 تاریخی بود که نوری مالکی به عنوان ضرب الاجل به ساکنان اشرف برای خروج از عراق تعیین کرده بود. اما میانجی گری های بین المللی به تمدید این مدت زمان انجامید.





شورای ملی مقاومت:
آنتنهای جاسوسی و دکلهای استراق سمع ازکمپ لیبرتی باید برداشته شوند


همبستگی ملی
•اعتراض شدید ساکنان لیبرتی و مقاومت ایران به اقدامهای سرکوبگرانه و پلیسی برای انهدام اپوزیسیون به درخواست فاشیسم دینی
رسوایی زندان سازی در کمپ لیبرتی هر روز بیشتر برملا می شود. اکنون به‌روشنی می‌توان فهمید که چرا حکومت عراق با درخواست ۲۳تن از ژنرالها، وزیران و فرمانداران پیشین و شخصیتهای عالیرتبه آمریکایی از جمله رودی جولیانی برای اینکه قبل از انتقال ۴۰۰نفر از ساکنان اشرف به لیبرتی از این کمپ به هزینه خودشان بازدید کنند، موافقت نکرد.

۱- در گزارش فنی تکنسین سرپناه سازی به‌تاریخ ۱۰بهمن (۳۰ژانویه) مساحت کمپ لیبرتی در مجموع ۶۸۳هزار مترمربع نوشته شده بود. اما دیوارکشی بر روی زمین به نحوی است که حدود ۸۳هزار متر از این مساحت کم شده است. به‌طوری که تعدادی از ساختمانهای قابل استفاده که عکسهای تبلیغاتی آن قبلاً توزیع شده بود، پشت دیوار قرار گرفته‌اند و از ساکنان دریغ شده است.
۲- آب آشامیدنی و آب برای شستشو وجود ندارد و دیروز ساکنان موفق شدند یک تانکر آب از فاصله ۱۲کیلومتری تهیه و به کمپ بیاورند. حیرت آور است که برای این رفت و برگشت ها، سوختی هم داده نمی شود.
۳- تخلیه نکردن و بالا آمدن فاضلاب در سطح کمپ، محیط بسیار آلوده یی ایجاد کرده است.
۴- طرف عراقی هنوز اجازه بیرون بردن زباله های تلنبار شده را، که ساکنان از دیروز جمع آوری کرده و در ماشین مخصوص حمل زباله گذاشته اند، نمی‌دهد.
۵- نبودن برق و کار نکردن ژنراتورها در یک دروغ نفرت انگیز به ربودن قطعات آن از سوی ساکنان نسبت داده شده است.
۶- در روز ۲اسفند (۲۱فوریه)، قرار تخصصی یک بیمار سرطانی در اثر تأخیر چندین ساعته مأموران عراقی انجام نشد در حالیکه این قرار از مدتی قبل گرفته شده و به مأموران عراقی اطلاع داده شده بود. امروز مأموران عراقی برای بردن بیمار مراجعه کردند در حالیکه این قرار تخصصی باید از قبل گرفته و الزامات آن فراهم شود و چیزی نیست که بتوان فی المجلس بیمار را به انجام آن فرا خواند. بیمار شرح وقایع را با جزییات برای دبیرکل ملل متحد نوشته است زیرا این دروغ را به او نسبت دادند که او خود از رفتن به نزد پزشک سرباز زده است.
۷- از ساعت ۱۲ روز اول اسفند تا ساعت ۱۲ روز بعد، طی ۲۴ساعت از ۵موضع پستی پلیس در داخل لیبرتی، نیروهای امنیتی عراق که به تیر بارB.K.C و مسلسلهای کلاشینکف و سلاحهای کمری مجهز هستند ۳۹بار در فاصله ۲۰متری بنگالهای ساکنان گشت داشتند. آنها هیچ آسایشی برای ساکنان به‌ویژه زنان باقی نگذاشته‌اند. در مجموع ۱۵۰مأمور مسلح با تیربار برای ۴۰۰نفر که در احاطه دیوارهای ۶/۳ متری بتونی هستند، اختصاص داده شده اند (به‌طور متوسط برای هر سه نفر یک مأمور مسلح).
۸- دوربینهای جاسوسی و دکلهای بلند استراق سمع بر روی مکالمات داخل بنگالها متمرکز شده است. واضح است که مکالمات نهایتأ به فاشیسم دینی حاکم بر ایران می رسد تا برای دستگیری و اعدام خانواده ها در داخل ایران مورد استفاده قرار گیرد. نصب آنتنهای جاسوسی و دکلهای استراق سمع از ۳۰متری بنگالهای محل سکونت ساکنان صورت گرفته و نمونه گویایی از اقدامهای سرکوبگرانه و پلیسی برای انهدام اپوزیسیون ایران به درخواست فاشیسم دینی است.
مجموعه این اقدامهای منزجرکننده و نفرت انگیز، ساکنان را به نوشتن یک تومار خطاب به دبیرکل ملل متحد واداشته است. یک ماه پیش دبیرکل، سال ۲۰۱۲ را در ارتباط با اصل مسئولیت حفاظت (آرتوپی) «سال پیشگیری» اعلام کرد.
اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در لیبرتی در نامه خود به دبیرکل خواهان بازگشت بلادرنگ به اشرف شدند.
در روز ۲۲بهمن (۱۱فوریه) قاضی مایکل موکیزی، وزیر دادگستری پیشین آمریکا، در سمپوزیوم نیویورک درباره حفاظت ساکنان اشرف گفت: از توصیف آنچه تحت نام لیبرتی با برخورداری از استانداردهای انساندوستانه و حقوق بشر عرضه شده حتی به‌عنوان «زندان» متنفر است. او گفت: «زندان جای سختی است اما حداقل محلی است که هم زندانیان و هم زندانبانان از قوانین مشخصی تبعیت می‌کنند... کمپ لیبرتی را می‌توان با محل دیگری مقایسه کرد. محلی که حتی عنوان متناقض «لیبرتی» موجب به خاطر سپردن آن خواهد شد و آن اردوگاه اجباری است. جایی که افراد را می فرستند تا آنها را از نظر فیزیکی و روانی درهم بشکنند».
دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۳اسفند۱۳۹۰ (۲۲ فوریه ۲۰۱۲)






وزير كار: در خصوص افزايش دستمزد كارگران، دولت تصميم‌گيرنده نيست

وزير كار و رفاه و امور اجتماعى در حاشيه جلسه نشست دولت در جمع خبرنگاران در مورد افزايش مزد كارگران در سال آينده گفت: از مدتها پيش بررسى افزايش مزد در شوراى عالى كار آغاز شده و تصميمات لازم اتخاذ شده كه در زمان خود اعلام ‌مى‌شود.
عبدالرضا شيخ الاسلام در مورد ميزان اين افزايش گفت: ما تصميم گيرنده نيستيم و با مشورت شوراى عالى كار افزايش حقوق صورت ‌مى‌گيرد.
وى درباره كارت خريد كارگران و با اشاره به اينكه كارت‌ها به صورت قرض الحسنه واگذار ‌مى‌شود،گفت: با برنامه‌ريزى‌هاى انجام شده براى ۲۳۰ هزار نفر در اسفندماه سالجارى كارت‌هاى اعتبارى را توزيع ‌مى‌كنيم و در سال آينده نيز براى ديگران برنامه ريزى ‌مى‌شود.
شيخ الاسلام در مورد پرداخت معوقات بازنشستگان گفت: ۱۸۳۰ ميليارد تومان از وجوه معوقه بازنشستگان و همكارى سازمان خصوصى سازى تخصيص پيدا كرده اميدواريم بتوانيم تا پايان سال نيمى از ميزان را پرداخت كنيم.
وى درباره سبد كالاى كارگران گفت: دولت به عنوان كارفرما در ارتباط با بخش‌هاى دولتى تصميم گيرنده خواهد بود و در بخش خصوصى نيز كارفرمايان خودشان بايد در اين زمينه اقدامات لازم انجام دهند.



ساختار فرماندهی «پدافند سایبری» سپاه تغییر کرد

سپاه پاسداران از تغییر ساختار فرماندهی «پدافند سایبری» این نیرو و «مرکز بررسی جرایم سازمان یافته» خبر داده و اعلام کرده که «۲۰ هزار نفر» را برای حضور در «جنگ نرم» سازماندهی کرده است.
به گزارش ایسنا٬ خبر تغییر ساختار فرماندهی «پدافند سایبری» سپاه را روز گذشته (چهارشنبه سوم اسفند) سخنگوی «مرکز بررسی جرائم سازمان یافته» این نیرو اعلام کرده است.
آقای سعیدی گفته است: «ساختار جدید طراحی شده با هدف کمینه کردن تهدیدات سایبری و استفاده بیشینه از فرصت‌های موجود شکل یافته است.»
محمدعلی آسودی، معاون فرهنگی تبلیغات سپاه نیز روز پنجشنبه (چهارم اسفند) در همایش «تجلیل از نخبگان فرهنگی سپاه» از سازماندهی ۲۰ هزار نیرو برای حضور در «جنگ نرم» خبر داده است.
آقای آسودی گفته که «سپاه در عرصه جنگ نرم با راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی و ساماندهی اندیشمندان بسیجی از موضع پدافندی خارج و وارد موضع آفندی شده است.»
به گفته وی سپاه پاسداران «مبارزه را از داخل کشور به آن سوی مرز‌ها منتقل کرده است.»
این تغییرات در شرایطی صورت می‌گیرد که دی ماه امسال سایت امنیتی «بولتن‌نیوز» از «ناکارآمدی٬ رکود و کوتاهی» مرکز بررسی جرائم سازمان‌ یافته سپاه در برخورد با سایت‌ها و وبلاگ‌های «هرزه‌نویس» و «مجرمان اینترنتی» انتقاد کرده بود.
مرکز بررسی جرائم سازمان یافته، یکی از مراکز وابسته به فرماندهی پدافند سایبری سپاه است که در سال ۱۳۸۶راه‌اندازی شده است.
وظایف این مرکز٬ نظارت و بررسی جرائم سازمان یافته «تروریستی، جاسوسی، اقتصادی و اجتماعی» در فضای مجازی اعلام شده است.
این مرکز وب‌سایتی تحت عنوان «گرداب» دارد که در ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۸۸، تصاویر معترضان را منتشر کرد و خواهان آن شد تا این افراد از سوی مردم «شناسایی» شوند



تنش لفظی میان مسئولان سایت‌های محافظه‌کار


انتشار بخش‌هایی از متن دیدار محرمانه مرتضی آقاتهرانی٬ دبیرکل «جبهه پایداری» با گروهی از مسئولان سایت‌های محافظه‌کار منجر به بروز تنش‌های تندی میان رسانه‌های محافظه‌کار شده است.
دوشنبه هفته جاری (اول اسفند) دبیرکل جبهه پایداری در تهران با مسئولان سایت‌های محافظه‌کار «رجانیوز»، «بی‌باک نیوز»، «پایگاه خبری ۵۹۸» ٬ «صراط نیوز» و «عصر امروز» دیدار محرمانه‌ای داشته که بخش‌هایی از مسائل مطرح شده در این دیدار از سوی سایت «عماریون» منتشر شده است.
سایت «عماریون» در خبر خود نوشته که مهدی صاحبی٬ مدیرمسئول سایت «بی‌باک‌ نیوز» پس از طرح انتقاد‌های تند نسبت به عملکرد «جبهه پایداری» به حمایت خود از این جبهه پایان داده است.
انتشار این خبر به همراه برخی از جزئیات جلسه مذکور با واکنش تند رسانه‌های نزدیک به «جبهه پایداری» مواجه شده٬ به طوری که آقای صاحبی با انتشار یادداشتی٬ رسانه‌های نزدیک به «جبهه متحد اصول‌گرایان» را به «بد اخلاقی» و انتشار گزارش‌های «کذب» متهم کرده است.
حسن روزی‌طلب از خبرنگاران سایت «رجا‌نیوز» هم در واکنش به انتشار این گزارش٬ در تماسی تلفنی با یکی از مسئولان سایت‌‌های نزدیک به «جبهه متحد اصول‌گرایان» آن‌ها را به باد «فحش» و «ناسزا» گرفته است.
آقای روزی‌طلب که در جریان حمله لباس شخصی‌‌ها به مهدی کروبی در نمایشگاه مطبوعات نقش محوری داشته٬ در این تماس تلفنی این‌بار نیرو‌های حزب‌الله فعال در رسانه‌های رقیب را تهدید کرده است.
سایت‌ها و رسانه‌های رقیب «جبهه پایداری» نیز در اقدامی هماهنگ اقدام به پخش فایل صوتی تهدید و فخاشی حسن روزی‌طلب کرده و به این اقدام او انتقاد کرده‌اند.




نامه پراحساس نوه مهدی کروبی خطاب به پدربزرگش

مهدی کروبی در کنار سارا
سحام نیوز: نوه مهدی کروبی، در نامه ای کوتاه به پدربزرگش آورده است: “پارسال وقتی از سفر آمدم خواستم شما و مادر را ببینم که خانه محاصره شده بود و اطلاعاتی ها اجازه ندادند. شب تولدم دوباره آمدیم اما گفتند نمی شود. از آن موقع فقط سه بار شما را دیدم.”
نامه پراحساس سارا کروبی خطاب به پدربزرگش را، که به مناسبت روز تولدش نوشته، می خوانیم:
سلام آقا جون
پارسال وقتی از سفر آمدم خواستم شما و مادر را ببینم که خانه محاصره شده بود و اطلاعاتی ها اجازه ندادند. شب تولدم دوباره آمدیم اما گفتند نمی شود. از آن موقع فقط سه بار شما را دیدم. راستش خیلی شب ها خوابت را می بینم. دلم برات خیلی خیلی تنگ شده و دوست دارم مثل آن موقع ها با تو راه برم، صحبت کنم و بغلت کنم. خیلی حرف ها برات دارم که منتظرم آزاد و بدون حضور اطلاعاتی ها به تو بگم. تابستان یکروز که خیلی دلم گرفته بود بابام منو به جلوی زندان اوین برد و گفت زمان شاه وقتی از من کوچکتر بوده شما اوین زندانی بودید و بابا بزرگ هم در دماوند تبعید بوده. بابام گفت این روزهای بد تمام میشه، ولی تولد سال بعد من آمد و روزهای بد تمام نشد. حالا که نیستم دوست داشتم در روز تولدم تلفنی باهات صحبت کنم اما بازم نشد. دو جشن تولد من گذشت و شما هنوز زندانی هستی.
دوستت دارم و هر شب برای آزادی شما و بقیه زندانی ها که برای آزادی مردم به زندان رفتند دعا می کنم.
سارا



کارت پایان خدمت جعلی یکی از نزدیکان احمدی نژاد + سند

سحام نیوز: بلا تکلیفی عدم شفاف سازی در ماجرای مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت یکی از افراد نزدیک به احمدی نژاد با گذشت بیش از ۵ سال از ماجرا همچنان ادامه دارد .
به گزارش سحام و به نقل از سراط؛ ابوالحسن فقیه که با ریاست سازمان بهزیستی کشور در دولت نهم آغاز کرد و اینک با حکم احمدی نژاد رئیس جمعیت هلال احمر ایران است ، هنوز کارت پایان خدمت نداشته و جهت انجام خدمت وظیفه عمومی باید خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کند .
نامه نگاری های صورت گرفته و اسناد ارائه شده به مراجع ذیصلاح جهت تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی فقیه جایی جالب تر می شود که دادستان نظامی خراسان رضوی نیز در سال گذشته با ارسال نامه ای به اداره کل بازرسی ، نظارت و ارزیابی عملکرد ریاست جمهوری به اطلاع رسانده است که پرونده اتهامی رئیس جمعیت هلال احمر کشور دایر بر تقلب و دسیسه در امر نظام وظیفه و استفاده از سند مجعول در دادسرای نظامی خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار گرفته و بزهکاری وی محرز شده است .
گفتنی است با وجود گذشت یک سال از ارسال این نامه وضعیت خدمت وظیفه معاون احمدی نژاد همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد .
تنها سابقه ی مدیریتی “فقیه” پیش از ریاست جمهوری احمدی نژاد، مسئولیت روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور بود.
از سایر مسئولیت های وی پیش از آشنایی با احمدی نژاد، خبری در دست نیست.
پیش از این، یک نماینده اصولگرای مجلس، فقیه را متهم به سوءاستفاده از سهمیه رزمندگان بدون رفتن به جبهه متهم کرد.



اظهارات برادر احمدی​نژاد درباره شیاطینی که جشن نوروز راه انداخته و با زنان لس​آنجلسی می​نشینند !

سحام نیوز: سایت نسیم آنلاین به نقل از داود احمدی​نژاد سخنران مراسم دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد نوشت:
- امروز این اقیانوس بی کران انقلاب با رهبری قائدش واتکا بر ایمان و اخلاص شما در حال فتح قله هاست.
- شعار محوری فتنه گران ۸۸جسارت به اصل ولایت فقیه بود.
- این اصل ولایت فقیه است که منافع همه مستکبران و پیاده نظام دشمن را از بین برده است.
- آن شیاطینی که امروز جشن نوروز راه می اندازند مکتب شما را نفی می کنند،مستمسک به مکتب ایرانی می شوند؛با زنان بی هویتی چون هدیه ها می نشینند و در آمریکا با زنان لس آنجلسی می نشینند؛هزار فریب و نیرنگ به کار می برند. تنها را مقابله با اینها گوش به فرمان امام (ره)ورهبری بودن است.
- الان ده‌ها گروه با لیست های مختلف حضور دارند؛اگر ما متفرق باشیم و جریان انحراف منسجم باشد، جریان انحراف توفیق می یابد.
- ما در انتخاب مرجع چه می کنیم؟ اعلم را انتخاب می کنیم؛دقت داشته باشید و توصیه های مقام معظم رهبری را گوش کنید در این صورت پیروز هستیم.
- اینهایی که در انتخابات پول زیادی صرف می کنند همین ها باند انحرافی هستند.
- این اختلاس ها توسط افرادی شکل گرفت که دم از مکتب ایرانی می زدند.
- اینها همان هایی هستند که در زمانی که همه دنیا در حال الگو گیری از شما بود عبدالله اردنی را به ایران می آورند.
- من از نیمه اول سال ۸۴ و در زمانی که هنوز حکم احمدی نژاد تنفیذ نشده بود جلوی لیدرهای جریان انحراف ایستادم وتا همین لحظه اطلاعات آنها را به مسئولان ذی ربط می دهم.




بازداشت ناما جعفری، نویسنده کتاب “تجمع در سلول انفرادی”

سحام نیوز: ناما جعفری، سردبیر نشریه الکترونیکی سه پنج و گردآورنده کتاب “تجمع در سلول انفرادی” که در آن به گردآوری شعرها و نوشته های بعداز انتخابات سال ۸۸ پرداخته بود، در روز ۲۵ بهمن توسط نیروهای امنیتی دستگیر و هم اکنون بعد از گذشت یک هفته از دستگیری وی هیچ خبری از وی در دست نیست.
به گزارش رهسا نیوز، با گذشت یک هفته از راهپیمایی اعتراضی مردم در روز ۲۵ بهمن و نیز دستگیری ناما جعفری، و در حالی که مقامات جمهوری اسلامی از «آرام بودن تهران در روز ۲۵ بهمن» می‌گویند هنوز ازسرنوشت ناما جعفری شاعر و وبلاگ نویس هیچ خبری در دست نیست.
گفتنی است که ماموران در روز ۲۵ بهمن پس از تاریک شدن هوا اقدام به دستگیری گسترده راهپیمایان در چند نقطه از شهر تهران کردن و ناما جعفری از جمله کسانی بود که در این روز دستگیر شده است.
یکی از کاربران گفته است که نیروهای لباس شخصی با ظاهری مثل مردم عادی و در میان راهپیمانان نفوذ کرده و پس از شناسایی معترضان آنان را بازداشت و به سمت ماشین‌هایی که از قبل آماده کرده بودند هدایت می‌کردند.
با این حال برخی گزارش ها حاکی است، تعداد زیادی از بازداشت شدگان که به کلانتری های مختلف منتقل شده بودند، در آخرین ساعات شب آزاد شدند و تعدادی از دستگیر شدگان که به ظن نیروهای امنیتی، به سازماندهی شعارها می پرداخته اند همچنان در بازداشت به سر می برند و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.
راهپیمایی هفته گذشته در اولین سالگرد حصر غیر قانونی رهبران جنبش سبز در حالی برگزار شد که جو شدید امنیتی با حضور سنگین نیروهای نظامی و انتظامی بر فضای شهر تهران حاکم بود. با این حال به نظر می رسد نیروهای امنیتی در ساعات اولیه و با وجود حضور سنگین و محسوس خود در خیابان ها، تلاش می کردند از برخورد حساسیت برانگیز با راهپیمایان بپرهیزند اما با شکل گیری راهپیمایی و افزایش جمعیت، و همزمان با تاریک شدن هوا، اقدام به دستگیری گسترده در نقاط مختلف تهران کردند و با گذشت یک هفته از راهپیمایی سکوت بیست و پنجم بهمن ماه، همچنان از وضعیت بسیاری از بازداشت شدگان این روز خبری در دست نیست.



نامه خانواده سعید مدنی به ۵ شخصیت سیاسی و مذهبی

سحام نیوز: خانواده  سعید مدنی، پژوهشگر علوم اجتماعی، روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی در نامه ای به  آقایان صانعی، اردبیلی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و منتظری خواستار مساعدت آنان در رسیدگی به وضعیت این زندانی سیاسی شدند.
به گزارش کلمه، متن کامل این نامه به شرح زیر است:
به نام خدا
- جناب آقای صانعى
- جناب آقای موسوى اردبیلى
- جناب آقای هاشمى رفسنجانى
- جناب آقای سید محمد خاتمى
- جناب أقای احمد منتظری
با سلام واحترام،
به عرض مى رساند آقای سعید مدنی و احسان هوشمند در تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۹۰ بدون ذکر اتهام و دلیل بازداشت، با حکم مقامات قضایی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند؛ از آن تاریخ تاکنون هیچ گونه اطلاعی از آقای سعید مدنی در دست نیست. ازطرف دیگر آقای سامان سرمست (خواهرزاده آقای مدنی) را نیز بدون ذکر دلیل اتهام همزمان در اصفهان بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند که با توجه نداشتن هرگونه سابقه فعالیت سیاسی و اجتماعی آقای سرمست، صرفاً به منظور تحت فشار قراردادن آقای سعید مدنی در زندان انفرادی و بازجویی ها، تهدیدهای خود را -که طی یک سال گذشته به دفعات و به اشکال مختلف به ایشان گوشزد کرده بودند- عملی ساختند.
از زمان بازداشت ایشان تاکنون با وجود پیگیریهای مکرر خانواده و وکیل ایشان (آقای دکتر محمد شریف) از زندان اوین و دادگستری استان تهران و تاکید ریاست محترم دادگستری تهران بر پیگیری پرونده، هیچ پاسخ روشنی از طرف مقامات قضایی و ضابطان (وزارت اطلاعات) در خصوص علت و دوره بازداشت ارائه نشده، و موجبات نگرانی خانواده را از وضعیت نامعلوم ایشان فراهم کرده است.
با توجه به اینکه به نظر می رسد پیگیری از مراجع و مسئولین رسمی کشوردرشرایط موجود که مصادف با برگزاری انتخابات مجلس می باشد بی نتیجه بوده است، خواهشمند است درصورت امکان در رسیدن به حداقل حق قانونی ما مبنی بر داشتن ملاقات حضوری و اطلاع از شرایط و محل بازداشت ایشان به هر نحوی که صلاح می دانید، ما را یاری نمایید.
در پایان خاطرنشان می شود با وجود اعتقاد راسخ نسبت به ناروا بودن بازداشتها، ما آزادی ایشان را از پیشگاه خداوند طلب می کنیم زیرا خدا صلاح بندگان خود را بهتر می داند و در زمان مقتضی آزادی ایشان فراهم می شود. اما ازمسئولین نظام انتظار داریم با توجه به سوگندی که بطور علنی در برابر خدا و مردم خورده اند، در حدود قانون پاسخگوی آشکار اقدامات مجموعه تحت امر خود باشند.
خانواده سعید مدنی
۳۰/۱۱/۹۰




نامۀ همسر شهید محمّد منتظری به مهدی خزعلی

 جرس: همسر شهید محمّد منتظری در نامه ای به مهدی خزعلی خواستار پایان بخشیدن به اعتصاب غذای وی شد.
 در این نامه آمده است:"شاید اگر "بهشتی"ها و "محمد منتظری"ها می‏ماندند، قوۀ قضائیه ما و مجلس ما و به تبع آن کشور و انقلاب ما نه این بود که هست! و شاید اندیشمندان و نخبگان این قوم از این کویر وحشت، رخت عزلت به دیار غربت بر نمی‏کشیدند! و دانشجویان و فرهیختگان ما به جای کلاس‏های درس و مراکز علمی، زندان‏ها را پر نمی‏کردند! و شاید "مهدی خزعلی"ها در سلول‏های انفرادی چنان به تنگ نمی‏آمدند که تنها راه انجام وظیفه و مسئولیت را "اعتصاب غذا" تا ورطۀ مرگ بدانند!
 به گزارش جرس متن این نامه بشرح زیر است:

بسمه تعالی
برادر گرانقدر، جناب آقای دکتر مهدی خزعلی
سلام علیکم بما صبرتم
اخبار حاکی از وخامت وضعیت جسمانی جنابعالی و طنین کلماتی چون بیمارستان ... کالبد شکافی ... و ... به ناگاه ذهن مرا به حادثۀ ناخوشایند سال 60 کشاند.
هفتم تیرماه سال 60 ، درست سی سال پیش، زمانی که جهت تشییع پیکر شهید محمد منتظری عازم قم بودیم؛ انبوه جمعیت، سیاهپوش و عزادار یک صدا فریاد
برآورده و شعار می‏داد: « دشمن در چه فکریه، ایران پر از بهشتیه » و من مبهوت و متحیّر که آیا به راستی ایران پر از بهشتیه؟!
و این حیرت و ابهام چندان نپائید، که در همان دهۀ شصت، حوادثی ویرانگر و زودرس چنان ناباورانه و پیاپی بر این انقلاب بارید که جای هیچ ابهام و تردیدی باقی نماند، و با گذشت زمان زخم ناشی از این فاجعه هر روز عمیق و عمیق‏تر گشت.
شاید اگر "بهشتی"ها و "محمد منتظری"ها می‏ماندند، قوۀ قضائیه ما و مجلس ما و به تبع آن کشور و انقلاب ما نه این بود که هست!
و شاید اندیشمندان و نخبگان این قوم از این کویر وحشت، رخت عزلت به دیار غربت بر نمی‏کشیدند!
و دانشجویان و فرهیختگان ما به جای کلاس‏های درس و مراکز علمی، زندان‏ها را پر نمی‏کردند!
و شاید "مهدی خزعلی"ها در سلول‏های انفرادی چنان به تنگ نمی‏آمدند که تنها راه انجام وظیفه و مسئولیت را "اعتصاب غذا" تا ورطۀ مرگ بدانند!
برادر، بمان!
که جامعه و مردم مظلوم ما به چون توئی نیازمند است.
بمان! به همان دلیل که به پا خاستی و "مرگ شرافتمندانه" را برگزیدی، بمان!
بمان! که در این دیار، فقدان "رفته‏ها" چندان و یا شاید هرگز جبران نگشت.
و بمان! که اینگونه "رفتن‏ها" زخمی است بر پیکر مظلومیت و لبخندی است بر لبان زورمداران و دژخیمان.
پس "بمان" و مرهم زخمی باش و درمان‏گر دردی؛ که در کسوت طبابت، در گرو سوگندی هستی که بر این مهمّ یاد نموده‏ای.
چهارم اسفند 1390 - زهره حرّی





آیت الله صانعی: ظلم ظالمین در هر لباسی نشانه ذلت و سرافکندگی آنهاست
 جـــرس: 
آیت الله  صانعی در جلسه اخیر دروس خارج فقه خود اظهار داشت: "بدانید که مظلومیت مظلومین عزت آنهاست و ظلم ظالمین و ستمکاران و جنایتکاران در هر لباسی و به هر شکلی که باشد نشانه ذلت و سرافکندگی و خواری آنهاست."
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی این مرجع مردمی، وی در این جلسه با بیان اینکه "دنیا بازیچه ای بیش نیست"، تاکید کرد: "ما که پس از مرگ فنا نمی شویم بلکه حیات واقعی شروع می گردد، آمده ایم که بمانیم، مرگ ما ماندن ماست، چنانچه شهادت شهداء زنده بودن آنهاست."

متن این بیانات به شرح زیر است:

به نام خدا
پناه به خدا که انسان خوشحال بشود از آزار و اذیت دیگران و باید به خداوند پناه ببریم که هیچ موقع اذیت دیگران ما را خوشحال نکند.، هیچ موقع آزار دیگران را سبب پیروزی و سلطه خود ندانیم والا کار به جایی می رسد که همچون حجاج بن یوسف ثقفی خوشی خود را در زمانی می بیند که یک دوستدار عدالت و آزادی در خون خودش می غلطد و خبر نداشت که روزی خود به کام مرگ فرو می رود و غافل از این بود که خدای او در کمینگاه اوست. (إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ)
«سعید بن جُبَیر» از شیعیان خالص و ارادتمندان حضرت سجاد ـ علیه السلام ـ بود و همواره از محضر آن حضرت استفاده می‌نمود.
«سعید بن جبیر» اعتقاد به امامت حضرت زین‌العابدین ـ علیه السلام ـ داشت و ثنای آنجناب بسیار می‌گفت و به این سبب حجاج او را شهید كرد. هنگامی که سعید را به نزد آن ملعون بردند گفت: «توئی شقی بن كسیر؟»
سعید گفت: «مادر من نام مرا بهتر از تو می‌دانست و او مرا سعید بن جبیر نام نهاد.»
ـ هم تو و هم مادرت، هر دو شقی هستید.
ـ فقط خداوند غیب را می‌داند و او غیر از توست.
ـ باید در دنیا به آتش سوزانده شوی.
ـ اگر می‌دانستم كه عذاب با آتش به دست توست، تو را به عنوان خدا می‌پرستیدم.
ـ نظرت در مورد محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ چیست؟
ـ او پیامبر رحمت است.
ـ چه گوئی در شأن علی؟ آیا او را در بهشت می‌دانی یا جهنم؟
ـ اگر داخل بهشت یا جهنم شوم و اهل بهشت و جهنم را ببینم، اهلشان را خواهم شناخت.
ـ چه می‌گوئی در حق ابوبكر و عمر؟
ـ مرا بر ایشان وكیل نكرده‌اند.
ـ كدامیك از خلفاء را بیشتر دوست داری؟
ـ هر یك از ایشان كه نزد خالق من پسندیده‌تراند.
ـ كدامیك نزد خالق پسندیده‌تر است؟
ـ این علم نزد كسی است كه آشكار و پنهان ایشان را می‌داند.
ـ نمی‌خواهم به من راست بگوئی.
ـ نمی‌خواهم به تو دروغ بگویم.
ـ چرا نمی‌خندی؟
ـ آیا مخلوقی كه از خاك و گِل آفریده شده و آتش او را خواهد سوزاند می‌خندد؟!
ـ پس چرا ما می‌خندیم؟
ـ قلوب یكسان نیستند.
ـ پس حجاج امر كرد تا جواهرات فراوانی از لؤلؤ و زبرجد و یاقوت و ... بر پای سعید ریختند تا بلكه فریفته شود.
سعید گفت: «ای حجاج! اگر تمام اینها را بدهی تا از عذاب آخرت برهی، نخواهی توانست و بدان كه خیری در جمع كردن مال دنیا نیست.» آنگاه حجاج دستور داد تا آلات لهو را در جلوی سعید به صدا در آورند. سعید به شدت گریست.
ـ چرا می‌گریی ای سعید؟ وای بر تو.
ـ وای بر كسی كه از بهشت رانده و داخل جهنم شود.
حجاج كه دید با هیچ ترفندی قادر به مطیع كردن سعید نیست گفت: اینك زمان مرگ تو فرا رسیده، ترا چگونه بكشم؟
ـ هر گونه كه مایلی مرا بكش، چرا كه من در آخرت ترا به همان نحو قصاص خواهم كرد.
ـ آیا دوست داری تا ترا عفو كنم؟
ـ اگر عفو از جانب خدا باشد آری، اما از تو طلب عفو نمی‌كنم.
حجاج كه از متانت و شهامت سعید به غضب آمده بود فریاد زد: «او را بكشید.» پس چون او را برای كشتن خارج كردند لبخندی زد. حجاج را از این مطلب آگاه ساختند، گفت: «چه چیز تو را خنداند با اینكه من شنیده‌ام تو چهل سال است كه نخندیده‌ای؟!»
گفت: «خنده‌ام بجهت جرأت تو بر خداوند است و حلم خداوند بر تو!» حجاج كه داشت دیوانه می‌شد گفت: «او را در مقابل من بكشید.»
سعید گفت: « كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ»
آنگاه گفت: « إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِینَ»
حجاج گفت: «او را پشت به قبله بكشید.»
سعید گفت: « فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» به هر طرف كه رو كنید خدا آنجاست.
حجاج گفت: «صورتش را به خاك بمالید.»
سعید گفت: « مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فِیها نُعِیدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى» از خاك آفریده شدید و به خاك برمی‌گردید و دوباره از میان خاك برانگیخته خواهید شد.
حجاج گفت: «او را چون گوسفند ذبح كنید.»
سعید گفت: «أشْهَدُ أنْ لا إلهَ إلّا اللهُ وَحْدَهُ لاشَریكَ لَهُ وَ أنَّ مُحَمّداً عَبدُهُ وَ رَسُولُهُ» آنگاه دست به دعا برداشت و گفت: «بار خدایا پس از من، حجاج را به كس دیگری مسلط مساز.»
پس چون سر سعید را بریدند با كمال تعجب دیدند كه سر مكرّر «لا إِلهَ اِلّا الله» می‌گوید.
شهادت سعید در شعبان سال 95 هجری در 49 سالگی اتفاق افتاد و به سبب دعای سعید، پس از 15 شب حجّاج به دَرَك واصل شد و پروندة جرائم او إلی الأبد بسته شد.
مورّخین نوشته‌اند: حجاج پس از به شهادت رساندن سعید بن جبیر به كابوس مبتلا شد و هر دم كه به خواب می‌رفت، جسم خونین سعید را می‌دید كه دامن او را گرفته و می‌گوید: «ای دشمن خدا! چرا مرا كشتی؟!» گاهی بیهوش می‌شد و ناگهان با ترس و وحشت عجیبی، عرق ریزان بهوش می‌آمد و می‌گفت: «مالی ولسعید بن جبیر» (مرا با سعید بن جُبیر چه كار بود.) این كابوس دست از سر حجّاج بر نداشت تا اینكه پس از كشتن سعید به فاصله پانزده(و حداكثر چهل) روز به درك واصل گردید.
بهرحال باید توجه داشت که دنیا بازیچه ای بیش نیست چنانچه قرآن می فرماید: « وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِی الْحَیوانُ » ما که پس از مرگ فنا نمی شویم بلکه حیات واقعی شروع می گردد، آمده ایم که بمانیم، مرگ ما ماندن ماست، چنانچه شهادت شهداء زنده بودن آنهاست چنانچه در روایتی از رسول گرامی (اسلام وارد شده که آنحضرت فرمودند :« ما خلقتم للفناء بل خلقتم للبقاء ». و بدانید که مظلومیت مظلومین عزت آنهاست و ظلم ظالمین و ستمکاران و جنایتکاران در هر لباسی و به هر شکلی که باشد نشانه ذلت و سرافکندگی و خواری آنهاست.





 
اظهارات همسر نسرین ستوده پیرامون مشکلات فرزندان هنگام ملاقات با مادر  جرس: در حالیکه بعد از مدتها فرزندان نسرین ستوده با خوشحالی به ملاقات مادرشان رفته بودند اما بار دیگر مهراوه با چشمانی پر از اشک مادر خود را ملاقات می کند. مهراوه در حالیکه با فرم مدرسه در دادسرا در انتظار بود با برخورد نامناسب مامور دادسرا در خصوص بد حجابی مواجه می شود.

رضا خندان همسر نسرین ستوده با اشاره به مشکلاتی که در هر ملاقات برای فرزندانش ایجاد می شود به "جرس" می گوید: "هر چه پیشتر می رویم وضع "بدتر" می شود. الان کم کم یک سوم حکم همسرم دارد تمام می شود و چند روز دیگر باید آزادی مشروط بگیرد اما هنوز سر کوچه اول هستیم. واقعا نمی دانیم چکار باید کنیم؟ آیا بعد از هیجده ماه نباید یک ملاقات سالم داشته باشیم؟! گذشته از اینکه این بچه ها را باید برای یک ملاقات به دادسرا که محل مناسبی نیست ببرم و حواسم باید به این باشد که این بچه ها زندانیان با پابند و دستبد نبینند و در روحیه اشان اثرات مخرب نگذارد. حالا باید به دو تا موی دخترم گیر دهند که آن هم با فرم مدرسه و مقنعه به سرش بوده است. تمام مشکل به قول آقای احمدی نژاد سر دو تا مو است. در این دو سال اخیر دخترم تا این حد حالش بد نشده بود و نیم ساعت بیرون ایستاد و گریه کرد. بالاخره یک نوجوان و حساس است من که پدرش هستم هیچوقت به خودم اجازه نمی دهم با او اینطور برخورد کنم، چه برسد در دادسرا که پر از مراجعه کننده است و برایش سخت است. بعد هم که با مادرش ملاقات کرد همسرم چشمهای قرمزش را دیده بود و مهراوه بصورت مختصر می گوید که چه شده که همسرم هم گفته بود هر وقت چنین برخوردی شد و ناراحت شدی می خواهی به ملاقات نیا."

نسرین ستوده عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، و انجمن حمایت از کودکان است که به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به یازده سال حبس تعزیری، 20 سال ممنوعیت خروج از کشور و 20 سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.

رضا خندان می افزاید: "آخر کسی را که بازداشت می کنند باید حداقل برخوردها و رفتارها رعایت شود. این برخوردها با همسر و خانواده اش نشان می دهد که تمامی انتقاداتی که ایشان در زمان آزادی نسبت به برخورد با زندانیان و موکلانش داشت درست و بجا بوده است. کمااینکه تمام آن برخوردها را در مورد همسرم اجرا می کنند و این حقانیت حرفهای همسرم را می رساند."

همسر ستوده به مشکلات اعضای دیگر خانواده پرداخته و اضافه می کند: " وضعیت جسمانی مادر همسرم هم اصلا خوب نیست و حتی دو هفته پیش که ملاقات حضوری داده بودند نتوانسته بود برود. خواهر همسرم هم بخاطر شرایط مادرشان تقاضای مرخصی دادند که منتظر هستیم. البته اگر هم جواب منفی باشد صریح پاسخ نمی دهند و می گویند جواب می دهیم که اگر ماهها هم بگذرد جوابی نمی دهند! خود نسرین هم خیلی ضعیف شده است البته مشکل جسمانی خاصی ندارد اما بالاخره محیط زندان است و شرایط خاص خودش را دارد."

قابل ذکر است که این وکیل شجاع، وکالت بسیاری از فعالان سیاسی از جمله شیرین عبادی، حشمت‌الله طبرزدی، عیسی سحرخیز، محمد صدیق کبودوند، امید معماریان و نیز فعالان جنبش زنان ایران مانند رویا طلوعی، فرناز سیفی، منصوره شجاعی، طلعت تقی‌نیا، پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، خدیجه مقدم، علی اکبر خسرو شاهی، مریم حسین خواه، جلوه جواهری، ناهید کشاورز، هومن فخار، راحله عسگری زاده، نسیم خسروی، محبوبه حسین زاده، امیر یعقوبعلی، دلارام علی، مارل فرخی، ناهید جعفری و سمیه فرید را بر عهده داشت وی همچنین وکالت برخی کشته شدگان و اعدام شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 از جمله احمد نجاتی کارگر و آرش رحمانی‌پور را بر عهده داشت.

همسر این وکیل دربند با تاکید بر اینکه تنها جرم همسرش دفاع از حقوق موکلینش بوده است خاطر نشان می کند: "یکی و دو ماه قبل از بازداشت به خانم ستوده با عنوان یکی از نهادهای امنیتی با او تماس گرفتند حتی به خود من هم زنگ زدند و تهدید می کردند که اگر از فلان پرونده کناره گیری نکنند، دچار مشکلات خواهند شد و همین اتفاق هم افتاد. اگر می خواهند انکار کنند مسئله ای نیست اما چیزی که هست خود همسرم آن زمان به وزیر اطلاعات هم نامه نوشت و اینها را گفت. اگر از ناحیه آنها نبوده می توانند پیگیری کنند که شخص تماس گیرنده از کجا بوده است؟ در دادگاه هم در پرونده همسرم چیزی وجود نداشت و سر و ته این همه جنجال فقط بر سر مصاحبه خانم ستوده بوده است. ایشان هم که در مصاحبه نه به کسی توهین کرده نه چیزی ورای قانون گفته بود و فقط همین انتقاداتی که ما الان نسبت به بازداشت او داریم خانم ستوده با ادبیات حقوقی نسبت به موکلانش مطرح می کرده است..."

آقای خندان در پایان می گوید: " الان هم که نزدیک سال نو است اصلا عید برایمان مفهومی ندارد مثل پارسال که در ایام تعطیل عید از 26 اسفند تا نوزده فروردین حتی همان ملاقات کابینی هم نداشتیم بنابراین اصلا عیدی نداریم..."





پرویز ثابتی نمونه کامل یک پلیس سیاسی






بیست و هفتمین روز؛ نامزدهای انتخاباتی ما در حبس هستند

نامزدهای انتخاباتی ما: مسعود باستانی، جواد علیخانی، مسعود سپهر، فریدون صیدی راد، محمدرضا معتمدنیا و جعفر اقدامی

کلمه_ گروه اجتماعی: سیاست‌های تعیین شده توسط نهادهای انتصابی، مشکلات مردم را روزافزون ساخته و فشار بیکاری و تورم را به حد غیرقابل تحملی رسانده است. ترکیب ندانم‌کاری‌های دولت، فساد سازمان‌یافته، فشار تحریم‌های بین‌المللی و نبودن نظارت مردمی و پارلمانی موثر، اقتصاد ایران را به سوی پرتگاهِ بحرانی بزرگ سوق می‌دهد. با این تفضایل مطمئنا ما نیز می خواستیم که با شرکت در انتخابات و رای دادن به کاندیداهای اصلح کشور را از این بحرانی که دچارش شده است نجات دهیم همان طور که در سال ۸۸ تصمیم داشتیم با انتخاب اصلح جلوی همین فسادها را بگیریم. آن زمان فساد به این شدت نشده بود، اختلاس های میلیاردی صورت نگرفته بود و هنوز میشد به اصلاح وضع اقتصادی مردم امید بست. قیمت دلار اینچنین نجومی نشده بود و برکت از سر سفره های مردم رخت بر نبسته بود. اما با تمام این تفاضیل نمی توان در انتخابات شرکت کرد چون نمایندگان حقیقی مردم در این انتخابات جایی ندارند. کاندیداهایی در این انتخابات تایید صلاحیت شده اند و حضور دارند که جز کرنش در مقابل قدرت کار دیگری انجام نمی دهند، نمایندگانی که صدای راستین ملت نیستند و به جای دغدغه مردم داشتن دغدغه حفظ صندلی های قرمز را دارند، نمایندگانی که حتی انقدر جرات ندارند تا بدون اجازه از بالا از رییس جمهور سوال بپرسند. و آنان که می ایستند بر سر حقوق ملت و آنان که در چشم در چشم قدرت می دوزند و فریاد حق طلبی سر می دهند و تن نمی دهند به حکم های حکومتی امروز در زندان هستند و نمایندگان واقعی ملت روزگار را پشت میله ها سپری می کنند. در انتخابات شرکت نمی کنیم چرا که:
مسعود باستانی روزنامه نگاری که جز برای مردم ننوشت
خبرنگار، زندانی سیاسی و روزنامه‌نگار ایرانی که بیش از دو سال است زندگی را در زندان سپری می کند. وی سردبیری سایت جمهوریت را برعهده داشته و سابقهٔ خبرنگاری در روزنامه‌های شرق، جمهوریت و کارگزاران را داشته است. مسعود چندین بار به دلیل فعالیت‌های شغلی‌اش بازداشت و زندانی شده‌است.
مسعود باستانی، پس از انتخابات خرداد ۸۸ بازداشت و در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد و اکنون در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برد و در طی این مدت به مرخصی نیامده است.
در سال ۱۳۸۳ نیز او در دادگاه تجدیدنظر اراک به ۶ ماه حبس، ۵ سال محرومیت از کار مطبوعاتی و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شد. او همچنین در جریان اعتصاب غذای اکبر گنجی و بستری شدنش در بیمارستان میلاد به پوشش خبری وضعیت گنجی پرداخت که به این دلیل چندین روز بازداشت و به شلاق و ۳۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم گشت.
همسر او مهسا امرآبادی نیز از روزنامه‌نگاران اصلاح طلب و زندانیان سیاسی اس که در روزهای نخست پس از انتخابات توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد، در واقع نیروهای امنیتی به منزل این زوج جوان روزنامه نگار رفته بودند تا مسعود باستانی را بازداشت کنند اما از آنجا که او در خانه نبوده همسرش مهسا را دستگیر کرده و به اوین بردند. از این رو باستانی در ۱۴ تیرماه ۱۳۸۸ برای رسیدگی به وضعیت همسرش به دادگاه انقلاب رفت و در نتیجه بازداشت شد. علت بازداشت او فعالیت در وب‌گاه جمهوریت عنوان شد. مسعود در دادگاه های نمایشی پس از انتخابات شرکت داده شد و اعترافاتی را علیه خود در این دادگاه مطرح کرد، همسرش در نامه‌ای اعلام کرد که باستانی برای آزادی وی این اعترافات را کرده است.
او در اسفندماه ۸۸ همراه با احمد زیدآبادی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.خانواده باستانی، یکی از مشکلات او را بیماری خونی عنوان می‌کنند که در زندان به آن دچار شده است.او به دلیل بیماری و جهت تکمیل معالجات به بیمارستان منتقل شده که با وجود عدم درمان کامل به زندان بازگردانده شد .
لازم به ذکر است همسر وی مهسی امر آبادی به یک سال حبس به تبلیغ علیه نظام محکوم شد و در اسفند ۸۹ مجددا توسط حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال زندان که چهار سال آن تعلیق و یک سال آن تعزیری است، محکوم شده است .
جواد علیخانی، جنبش دانشجوی صدای حق طلبی مردم
دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه چمران اهواز، برای دومین بار، در دوم خرداد ١٣٨٩ بازداشت شد. این فعال دانشجویی پیش از این نیز در مهر ماه سال ٨۶ بازداشت و پس از ۱۱ ماه حبس در شهر اهواز، با قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. وی در پاییز سال ١٣٨٧ در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به سه سال زندان کاهش یافت.
جواد علیخانی که ماه های نخست محکومیت خود را در زندان های اهواز سپری کرده بود، پس از انتقال به تهران، در زندان اوین دوران محکومیت خود را می گذراند.
جواد علیخانی به دلیل تراکم زیاد زندانیان، بویژه در طبقه پایین بند ٣۵٠، که امکان ایجاد و انتقال بیماری هایی چون آنفولانزا را به شدت افزایش داده است، به آنفولانزا مبتلا و در حال حاضر از عفونت ریوی شدید نیز رنج می برد.
مادر جواد علیخانی که نگران حال فرزندش است در این زمینه می گوید: ” آیا واقعا این انتظار زیادی از آقای دادستان است که بعد از ٣ سال چند روزی به فرزندم مرخصی دهد تا خودم بتوانم به درمان و رسیدگی به فرزندم بپردازم؟!”
گفتنی است دادستان تهران از اعطای مرخصی به این فعال دانشجویی خودداری نموده و حتی به مدت یکسال از اعطای ملاقات حضوری نیز ممانعت به عمل می آورد.
مسعود سپهر اتهام: افشای تقلب انتخاباتی
استاد علوم سیاسی و قائم مقام سازمان مجاهدین انقلاب، صبح پنج شنبه ۲۶ آبان در منزل خود دستگیر شد.
طی یورش ماموران لباس شخصی به منزل این فعال اصلاح طلب و بازرسی کامل محل، دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک صد منتقل گردید.
این عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و پس از آن، در جریان اعتراضات، بارها احضار و تحت فشار نیروهای امنیتی بوده و به دلیل برگزاری سخنرانی پس از انتخابات و افشاگری ها در ارتباط با” تقلب در انتخابات” محاکمه شده بود.
امیر سپهر فرزند مسعود سپهر در خصوص آخرین وضعیت پدرش می گوید: به ما اجازه ملاقات کابینی داده اند اما وضعیت جسمانی پدرم خوب نیست او ناراحتی کلیوی و فشار خون دارد و باید تحت نظر مداوم پزشک باشد اما این امکانات برای وی مهیا نیست. پرونده او همچنان بلاتکلیف است، نه پرونده اش را به دادسرا ارجاع می دهند نه اجازه ملاقات به وکیل پدرم با وی را می دهند و نه از آزادی وی صحبتی در میان است ،هیچ گونه اتهامی هم در بین نیست. او را بی هیچ گناهی از تمام حقوق قانونی اش محروم کرده اند.”
نزدیک به سه ماه از بازداشت مسعود سپهر استاد علوم سیاسی و از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب می گذرد اما هنوز از علت دستگیری وی اطلاعی در دست نیست.
فریدون صیدی راد اتهام: همرای خانواده های زندانیان سیاسی
فعال محیط زیست ، وبلاگ نویس و عضو ستاد مهدی کروبی در شهر اراک، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. فریدون صیدی راد مدت ۴۰ روز را در بند انفرادی دو الف زندان اوین که متعلق به سپاه پاسداران است نگهداری شد و پس از انتقال به بند ۳۵۰ و گذراندن سه ماه دادگاه جلسه دادگاه او به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.
موارد اتهام او وبلاگ نویسی، شرکت در مراسم تشییع آیت الله منتظری و مراسم عاشورا ذکر شده است. فریدون نیز تا کنون به مرخصی نیامده است.
محمدرضا معتمدنیا سربازان ۸ سال دفاع مقدس در بند
از مسئولان پشتیبانی جنگ دوران دفاع مقدس و نماینده ویژه نخست وزیری در دوره های رجایی، باهنر و مهندس میرحسین موسوی در بخش صنعت و معدن بوده است.
او در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ در تاریخ ٨ تیرماه توسط اطلاعات سپاه احضار و بازداشت شد و پس از ٢ ماه انفرادی با قرار وثیقه آزاد شد.
معتمدنیا در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی پیرعباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم و در تاریخ ٢١ مرداد ماه ٩٠ برای سپری کردن دوران محکومیتش روانه زندان اوین شد.
این عضو ستاد میرحسین موسوی به دلیل فشارهای روحی و شرایط نامناسب دوران بازداشت در بند ٢الف به بیماری لثه و آسیب های نخاعی دچار شده است. زندانی سیاسی محبوس در بند ٣۵٠ اوین به دلیل نامشخص انگشتان دست راستش بی حس و فلج شده و همچنین به علت عفونت شدید لثه دچار خونریزی های مکرر شده است. معتمدنیا بارها به بهداری زندان اوین مراجعه کرده که پزشکان این مرکز نتوانستند دلیل بی حس شدن انگشتان محمدرضا معتمد نیا را تشخیص دهند و عنوان کردند که درمان وی باید در خارج از زندان انجام شود.علیرغم تاکید پزشکی قانونی بر ضرورت انتقال به بیمارستان و این نکته که این زندانی سیاسی از بیماری های قلبی و نخاعی رنج می برد، مقامات دادستانی تهران با اعزام معتمدنیا به بیمارستان خارج از زندان مخالفت می کنند.
جعفر اقدامی او از حقوق انسان ها دفاع می کند
فعال حقوق بشر در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۸۷ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. اقدامی به ۱۰ سال زندان محکوم شده و اکنون در زندان اوین است.
پس از ۲۲ روز انفرادی، ۲۶ مرداد جعفر اقدامی به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین منتقل و
و در ۲۳ آذر ماه سال ۸۹ به زندان رجایی شهذ منتقل شد و هم اکنون مشغول گذراندن دوران محکومیت خویش است. این زندانی سیاسی به شدت بیمار است و مسوولان زندان از بستری کردن او در بیمارستان جلو گیری می کنند.




هرانا؛ برگزاری دادگاه یک فعال سیاسی در مرند

خبرگزاری هرانا – دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد علی تقوایی، فعال سیاسی در شعبه اول دادگاه انقلاب شهر مرند برگزار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، علی تقوایی به جرم پخش اعلامیه به اتهام تبلیغ علیه نظام و در شعبه اول دادگاه انقلاب مرند محاکمه شد.
موسی برزین به عنوان وکیل متهم در دادگاه حضور یافته و از اتهامات مطروحه توسط قاضی معصومی دفاع کرد، رای صادر ظرف یک هفته به وکیل وی و محمد علی تقوایی ابلاغ خواهد شد.




هرانا؛ آزادی سه بازداشتی ۲۵ بهمن و انتقال چهار تن به بند ۳۵۰

خبرگزاری هرانا – جمعی از بازداشت شدگان ۲۵ بهمن ماه که در قرنطینه بند ۷ زندان اوین نگهداری می‌شدند سر انجام به بند زندانیان سیاسی منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این افراد که از روز ۲۶ بهمن ماه به قرنطینه بند ۷ منتقل شده بودند به دلیل آزار و اذیت ایشان توسط زندانیان عادی که موجب درگیری لفظی و فیزیکی بین ایشان شده بود سر انجام امروز به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شدند.
هم چنین بر اساس این گزارش سه تن از این افراد به نامهای علی آزاد، غلام حسین قاسمی و محسن مرادی نیز با تودیع وثیقه از زندان اوین تا برگزاری دادگاه آزاد شدند.
علی شکرچی همچنان در سلول انفرادی در حال گذراندن نهمین روز اعتصاب غذا است و طوفان هاتفی در پی احضار به دادسرای اوین برای بازجویی در مورد درگیری با زندانیان به سلول انفرادی منتقل شده است.



هرانا؛ بی‌خبری مطلق از سرنوشت افشین شافعی، دانشجوی لس‌تر انگلستان

خبرگزاری هرانا – با گذشت بیش از دو ماه از بازداشت افشین شافعی توسط نیروهای امنیتی از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، افشین شافعی دانشجوی دکترای اطلاعات و امنیت دانشگاه لستر انگلستان و شهروند ایرانی – نروژی که در ۲۶ آذرماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود کماکان در بازداشت نیروهای امنیتی است و اطلاعی از سرنوشت وی به دست نیامده است.
این شهروند ایرانی – سنی مذهب در پی وخامت حال عمومی پدرش به قصد ملاقات با وی وارد ایران شد و پس از فوت پدر و در مدتی که درگیر مراسم دفن و تعزیه پدرش بود از سوی اداره اطلاعات تهران احضار و ممنوع الخروج شد.
پس از اعاده پاسپورت وی توسط اداره اطلاعات و قصد وی جهت خروج از کشور در ۲۶ آذرماه سال ۹۰ توسط نیروهای امنیتی در هتل همای تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
نیروهای امنیتی پس از بازداشت وی با مراجعه به منزل ایشان اقدام به بازرسی منزل و ضبط وسایل ایشان نمودند.
در طول دو ماه بازداشت ایشان خانواده وی بار‌ها به زندان اوین و دادسرای ویژه مستقر در این زندان مراجعه کرده‌اند اما موفق به برقرار ارتباط با وی نشده و کماکان از سرنوشت وی بی‌خبر هستند و این امر موجب نگرانی شدید خانواده وی نیز شده است.




هرانا؛ محکومیت علی رضا حسین زاده، فعال فرهنگی به حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا – علی رضا حسین‌زاده مدیر گروه رقص آذربایجانی قایا که در ششم مهر ماه به دلیل شرکت در یک مراسم جشن بازداشت شده بود از سوی دادگاه انقلاب تبریز به ۹۱ روز حبس محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، علیرضا حسین‌زاده مدیر گروه رقص، حسن دمیرچی آهنگ ساز و خواننده، علی لطف‌پور فیلم بردار، جواد شبان کندرود مدیر تالار در پی اجرای یک سرود در رثای دریاچه ارومیه در ششم مهرماه بازداشت شدند.
بر اساس حکم صادره علیرضا حسین‌زاده، فعال فرهنگی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد و سایر متهمین از اتهامات وارده تبرئه شدند.
گفتنی است در پی پخش فیلم این مراسم در یک تلویزیون مخالف دولت افراد بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند و در ‌‌نهایت یک تن از ایشان به حبس محکوم شد.




تجمع اعتراضی کارکنان، ۱۱۸ کرمان را تعطیل کرد

خبرگزاری هرانا - اعتراض کارکنان ۱۱۸ کرمان به حقوق و مزایای پرداخت نشده‌شان باعث تعطیلی این مرکز شد.
به گزارش ایلنا ۸۲ نفر از کارمندان مرکز اطلاعات تلفنی ۱۱۸ کرمان به علت عدم پرداخت حقوق و عیدی و مزایای سال گذشته دست از کار کشیدند و در محوطه مرکز مخابرات تجمع کردند.
یکی ازمعترضین در گفتگو با ایلنا ضمن بیان اینکه ما به حقوق و قراردادهای جدیدمان اعتراض داریم، مدعی شد: فقط ۱۶ روز بیمه برای ما رد می‌شود و باید بقیه بیمه را از حقوق ۲۰۰ هزار تومانی خودمان پرداخت کنیم و در نتیجه ۱۵۰ تومان برایمان می ماند که باید با آن هزینه ‌های سرسام‌آور زندگی و کرایه رفت و آمد را بپردازیم.
وی ادامه داد: تنها نصف حقوق شهریور و مهرماه را به ما پرداخت کرده‌اند، حقوق آبان و آذر را پرداخت نکرده‌اند و عیدی و سنوات پارسال را نیز به حسابمان نریخته‌اند.
کارمندان دیگری در این زمینه گفت: مسئولین قول دادند حقوق و مزایای معوقه ما را پرداخت کنند اما الان می‌گویند فقط حقوق آبان و آذر را می‌پردازیم.
او افزود: اگر تا قبل از ۱۵ اسفند حقوق و مزایای ما را نپردازند صورت حساب‌ها بسته می‌شود.
یکی دیگر از معترضین نیز با اشاره به ورشکستگی پیمانکار قبلی مخابرات، گفت: مخابرات ۶۰ میلیون تومان ضمانتنامه از پیمانکار دارد اما چون از او طلبکار است، می‌خواهند اول طلب خودشان را بردارند.
وی اظهارداشت: بعد از ۱۲ سال، حقوق همه بیشتر شده اما حقوق ما از ۴۰۰ تومان به ۲۰۰ تومان رسیده!
لازم به ذکر است سرانجام مسئولین با حضور در میان کارمندان، قول دادند تا بیستم اسفند ماه، کلیه معوقات پرداخت شود و تا روز شنبه نیز۲ ماه حقوق معوقه را بپردازند.
یکی از کارمندان معترض به خبرنگار ما گفت: اگر مسئولین این بار نیز به قول و وعده خود عمل نکنند ما باز هم اعتراض خواهیم کرد.



هرانا؛ هومن زارعی، شهروند بهایی در شیراز بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – نیروهای امنیتی در شیراز صبح امروز هومن زارعی، شهروند بهایی را در محل کار خود بازداشت و به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ منتقل کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نیروهای امنیتی صبح امروز که با مراجعه به منزل وی موفق به بازداشت وی نشدند و پس از کسب اطلاع از حضور ایشان در محل کار با مراجعه بدانجا نامبرده را بازداشت به زندان پلاک ۱۰۰ منتقل کردند.
تهدید و فشار بر شهروندان بهایی در طی ماه گذشته افزایش یافته است و دست کم ۱۵ تن از شهروندان بهایی در شیراز بازداشت و منزل ۳۰ شهروند بهایی نیز مورد تفتیش قرار گرفته است.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی:تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
  • ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.
  • بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمیتوان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
  • بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می باشد.




بازداشت محمد سعید ذاکری از همکاران خبرگازری فارس

خبرگزاری هرانا -"محمد سعید ذاکری" از همکاران خبرگزاری فارس و دبیر سیاسی هفته‌نامه ۹ دی به دلیل انتشار یادداشتی با عنوان "علی لاریجانی از چه می‌هراسد؟" بازداشت شد.
حمیدرضا مقدم‌فر مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با این رسانه‌ی دولتی با اشاره به بازداشت محمد سعید ذاکری در پی درج یادداشتی در هفته‌نامه‌ی ۹ دی گفت: "با وجود اینکه به مطالب منتشره در این یادداشت نقد داشته و آن را تأئید نمی‌کنم،‌ اما به نظر می‌رسد قوه محترم قضائیه بهتر است در شرایط کنونی و ایام پیش از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی سعه‌‌‌ی صدر بیشتری داشته باشد تا از هرگونه حاشیه‌سازی در فضای سیاسی کشور جلوگیری شود."
وی ادامه داد: "رویه‌ی قضائی تاکنون بر این بوده که اگر مطلب خلاف قانونی در نشریه‌ای منتشر شد، مدیرمسئول آن نشریه بایستی پاسخگو باشد و اگر شکایتی تنظیم شد، مخاطب شخص مدیرمسئول رسانه است."
هفته نامه‌ی ۹ دی وابسته به جناح اصولگرایان است و حمیدرسایی، نماینده حامی دولت در مجلس ایران، صاحب امتیاز این نشریه است.
براساس این گزارش محمد رضا نقدی نیز از دیگر اعضای تحریریه این هفته نامه بازداشت شده بود، اما پس از آنکه اعلام کرده مقاله مورد نظر را وی ننوشته، آزاد شد.




هفتاد هزار هکتار از جنگل‌های لرستان در آتش سوخت

خبرگزاری هرانا - مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان از آتش سوزی ۷۰ هزار هکتار از جنگل‌های حفاظت شده در این استان خبر داد.
محمد حسین بازگیر، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اعلام اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۷۰ هکتار از مراتع و جنگلهای حفاظت شده این استان دچار آتش سوزی شده است، مدعی شد که میزان آتش سوزی مراتع و جنگل‌های لرستان نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
به گزارش مهر، وی با اشاره به وضعیت تخریب جنگل‌های استان، عمده ترین مشکلات زیست محیطی لرستان را آتش سوزی جنگلها، تخریب و تجاوز حریم جنگل‌ها و مراتع و شکار و صید غیرمجاز عنوان کرد.
این سخنان مدیرکل محیط زیست استان لرستان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان از وقوع ۷۴ فقره آتش سوزی طی شش ماه نخست سالجاری در این استان خبر داده بود.
علیرضا احمدوند با بیان اینکه آتش سوزی ها می تواند بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد به عرصه های استان آسیب برساند، عنوان کرد: " بیشتر آتش سوزی‌های سطح استان لرستان از نوع انسانی است."
وی هم‌چنین با تقسیم عوامل آتش سوزی انسانی به عمد و غیرعمد، یادآور شد: "از دلایل آتش سوزیهای عمدی می توان به دو عامل اصلی اختلافات قومی و طایفه‌‌ای و ایجاد آتش سوزی در جنگل‌ها به منظور تصرف اراضی ملی برای زراعت اشاره کرد."
مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان ادامه داد: "هم‌چنین در آتش سوزی غیرعمدی عدم آگاهی تفریح کنندگان یا طبیعت گردان سبب بروز آتش سوزی شده و خسارات فراوانی به دنبال دارد."
با این تفاسیر یک فعال محیط زیست در خصوص آتش سوزیهای صورت گرفته در زاگرس آمار قابل تاملی دارد. محمد درویش می‌‌گوید که سال گذشته ۳۵ هزار هکتار از جنگلهای زاگرس سوخت که این میزان نسبت به رقم نرمال که سالانه ۵ هزار هکتار است بیش از ۷ برابر افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از هزار بار جنگلهای زاگرس آتش گرفته است، افزود: "به طور تقریبی جنگلهای زاگرس در مدت زمان یاد شده در هر روز شاهد سه بار آتش سوزی بوده اند."
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: "تعداد آتش سوزی‌ها در زاگرس نشان دهنده این است که ما از نظر پشتیبانی و تدارکات نتوانستیم خوب عمل کنیم و پشتیبانی فنی خوب و یگانهای مجهز اطفاء حریق برای مقابله با این معضل نداشتیم."
استان لرستان میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استانهای فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.
هم‌چنین جنگل‌های استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد ولی در سال‌های اخیر جنگل‌های این استان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند در پی آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.