۱۳۹۰ اسفند ۴, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

تحریم انتخابات فرمایشی و نه به حکومت اسلامی




اخبار روز: 

- بالاگرفتن مشکل جدید جسمی برای بهنام ابراهیم زاده و عدم اقدام مقامات زندان
- تائید حکم زندان شاهرخ زمانی در شعبه ۲۹ دادگاه دیوان عالی کشور
- تجمع اعضای کانون بازنشستگی کشوری مقابل دفتر ریاست جمهوری
- تجمع اعتراضی کارگران قند و تصفیه شکر اهواز
- ادامه وضعیت بد معیشتی کارگران در آذربایجان
- اجتماع اعتراضی کارکنان مخابرات کرمان بدلیل عدم پرداخت حقوقشان
- تبعیض در حق بازنشستگان/ حقوق کارگری، عیدی کارمندی
- مرکزآمارنرخ بیکاری فصل پائیزرااعلام کرد
- پایان اعتصاب در فرودگاه فرانکفورت
- تیراندازی به سوی زنان اعتصابی کارخانه تولید کفش در کامبوج

بالاگرفتن مشکل جدید جسمی برای بهنام ابراهیم زاده و عدم اقدام مقامات زندان
بر اساس خبر دریافتی، بهنام(اسعد) ابراهیم زاده، کارگر زندانی در بند 350 زندان اوین علاوه بر درد شدید در گوش،اخیرا به خاطر مشکل جدی در کلیه دچار درد و ناراحتی شده است.
علیرغم اعلام کتبی بهنام به مقامات پزشکی و اداری زندان، و نیز نامه نگاری هایی که اعضای خانواده اش با مقامات زندان و اداره کل زندان داشته اند هنوز برای مداوای بهنام و اعزام او به بیمارستان اقدامی انجام نگرفته است و بهنام هر روز بیشتر از پیش از ناراحتی جسمی رنج میبرد.
بنابر شواهد و اخبار موثق، لازم است مسوولین قضایی به دلیل شدت مشکلات جسمی بهنام وی را آزاد کنند؛ به علاوه اکنون بهنام با احتساب ایام طولانی مدت انفرادی، بیش از نیمی از محکومیت خود را طی کرده و مقامات قضایی حتا به لحاظ قوانین موجود نیز امکان این را دارند که دستور آزادی کامل وی را صادر نمایند.
بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و عضو "کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری" و فعال حقوق کودک و عضو "جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان"، در تاریخ 22 خرداد 89 به دلایل واهی دستگیر شد و سرانجام بعد از چند مرحله دادگاه و مراحل قضایی و فقط به دلیل دفاع از حقوق کارگران و فعالیت در عرصه ی لغو کار کودک به پنچ سال حبس محکوم شد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکومیت این اقدام خواهان مداوای هر چه سریعتر بهنام ابراهیم زاده و همچنین آزادی بی قید و شرط وی می باشد.
کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری-2 اسفند 1390

بیانیه ۳۳- تائید حکم زندان شاهرخ زمانی در شعبه ۲۹ دادگاه دیوان عالی کشور
درتاریخ ۲۷/۱۱/۱۳۹۰شعبه ۲۹ دادگاه دیوان عالی کشور حکم ۱۱ سال زندان برای شاهرخ زمانی را که شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز بر مبنای اتهامات دروغین که در پرونده ی ساختگی بدون وجود مدرک صادر کرده بود تأیید کرد .
دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی ثابت کرد که حکم فوق به دلیل ارتکاب جرم صادر نشده بلکه دستگاه های قضایی و پلیسی همچنان مشغول پرونده سازی دروغین علیه فعالین سیاسی و کارگری هستند و دیوان عالی کشور نیز از این پرونده سازیها و جنایات اطلاع کافی دارد ،همچنین ثابت کرد که در ایران برای محاکمه افراد نیازی به مدرک نیست و در دشمنی کامل با آزادی انسانها در تمامی سطوح قضایی و پلیسی ،برای پیش برد استثمار طبقه کارگر و حمایت از منافع سرمایه داری و دشمنی با فعالین کارگری آگاهانه هم قسم شده اند .
لازم به ذکر است که شاهرخ زمانی و محمد جراحی تصمیم دارند به تأیید رأی فوق توسط شعبه ۲۹ دادگاه دیوان عالی کشور اعتراض نمایند ،آنها تصمیم دارند از کلیه دستگاههای قضایی و پلیسی به دلیل اینکه بدون وجود هر گونه مدرک در پرونده حکم زندانی صادر کرده اند و باز بدون وجود هر گونه مدرک در پرونده سطوح دیگر دادگاهها ،حکم صادر شده ی بی پایه را تأیید کردند به مجامع بین المللی شکایت نمایند .
آنها از کسانی که می توانند وکالتشان را به عهده گرفته و شکایت فوق را به جریان بیندازند تقاضای کمک و همکاری دارند .
ما ضمن محکوم کردن تأیید حکم فوق توسط شعبه ۲۹ دادگاه دیوان عالی کشور از تمامی کارگران ،تشکل ها ،فعالین کارگری و سازمانها و احزاب می خواهیم ضمن گسترده کردن اعتراضات متحدانه خود علیه زندانی کردن فعالین کارگری و سیاسی در جهت پیشبرد شکایت شاهرخ زمانی و محمد جراحی کمک و حمایت نمایند .
کارگران زندانی همچنان در انتظار حمایت های ما هستند.
پیش بسوی اتحاد بیشتر، برای فشار بیشتر!!!
پیش بسوی اعتراضات گسترده و متحدانه با شعار :
کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد.
کمیته حمایت از شاهرخ زمانی-۳/۱۲/۱۳۹۰

تجمع اعضای کانون بازنشستگی کشوری مقابل دفتر ریاست جمهوری
صبح روز دوشنبه 2 اسفندماه حدود 300 نفر از اعضای کانون بازنشستگی کشوری که اکثر آنان از معلمان بازنشسته و بازنشسته‌گان اداره‌ی راه‌آهن بودند، در مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمع کردند و نسبت به سنوات معوقه‌ی خود که از سال 86 پرداخت نشده و هم‌چنین عدم افزایش پله‌کانی حقوق خود اعتراض کردند. این تجمع که ساعت 10 شروع شد تا حدود 12:30 ادامه یافت و در نهایت دو نفر از تجمع‌کنندگان را به عنوان نماینده به درون خواستند اما در نهایت جوابی به آنان ندادند. تجمع‌کنندگان در اعتراض به این برخورد شعار می‌دادند که «حقوق ما را بدهید»!
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری-2 اسفدماه 1390

تجمع اعتراضی کارگران قند و تصفیه شکر اهواز
به گزارش 3اسفندماه ایلنا، جمعی از کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز صبح روزسوم اسفند در مقابل استانداری تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کردند.
بنا بهمین گزارش ،این کارگران از آذرماه سال گذشته تاکنون حقوق، عیدی و پاداش خودرا دریافت نکرده‌اند/ به دلیل عدم پرداخت حق بیمه کارگران از سوی کارخانه، کارگران با مشکل تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه خود نیز مواجه هستند.

ادامه وضعیت بد معیشتی کارگران در آذربایجان
طبق گزارشات رسیده کارگران شرکت ریخته گری کارخانه ماشین سازی تبریز طی 4 ماه گذشته موفق به دریافت حقوق ماهانه خود نشده اند ، با توجه به نزدیک بودن آغاز سال جدید و مخارج خاص این ایام علاوه بر مخارج معیشتی کارگران این شرکت همانند کارگران سایر کارخانجات آذربایجان در وضعیت بدی بسر می برند.
طی روزهای گذشته تعدادی از کارگران این شرکت با حضور در دفتر رئیس شورای اسلامی کارگران خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند، که در این بین رئیس حراست شرکت در آن میان حضور یافته و با گرفتن عکس از کارگران و نوشتن نام آنان با تهمت زدن به آنان با نام اختلال در نظم عمومی و سعی بر بی آبرو کردن نظام آنان را تهدید به اخراج از کارخانه کرده است.
در حالی که حاضرین نه اعتصابی کرده و نه شعاری سر داده بودند. و در طی 20 روز گذشته به بهانه ورشکستگی حدود 80 کارگر از این شرکت اخراج شدند. طبق اخبار هفته گذشته نیز بخش اعظمی از کارخانه قاینار خزر تبریز تعطیل شده و کارگران این کارخانه بیکار شده اند
منبع: تبریز سسی

اجتماع اعتراضی کارکنان مخابرات کرمان بدلیل عدم پرداخت حقوقشان
در پی اعتراض کارکنان به عدم پرداخت حقوق،مرکز اطلاعات تلفنی مخابرات کرمان (118) تعطیل شد
معترضان: تنها نصف حقوق شهریور و مهرماه را به ما پرداخت کرده‌اند، حقوق آبان و آذر را پرداخت نکرده‌اند و عیدی و سنوات پارسال را نیز به حسابمان نریخته‌اند.
به گزارش ایلنا از کرمان بتاریخ 3اسفندماه، ۸۲ از کارمندان مرکز اطلاعات تلفنی ۱۱۸ کرمان به علت عدم پرداخت حقوق و عیدی ومزایای سال گذشته در محوطه مرکز مخابرات تجمع کردند.
طبق این گزارش، یکی ازمعترضین با بیان اینکه ما به حقوق و قراردادهای جدیدمان اعتراض داریم، گفت: فقط ۱۶ روز بیمه برای ما رد می‌شود و باید بقیه بیمه را از حقوق ۲۰۰ هزار تومانی خودمان پرداخت کنیم و در نتیجه ۱۵۰ تومان برایمان می‌ماند که باید با آن هزینه مهد بچه‌هایمان و کرایه رفت و آمد را بپردازیم.
وی تصریح کرد: تنها نصف حقوق شهریور و مهرماه را به ما پرداخت کرده‌اند، حقوق آبان و آذر را پرداخت نکرده‌اند و عیدی و سنوات پارسال را نیز به حسابمان نریخته‌اند.
کارمند دیگری نیز در این زمینه اظهار داشت: مسئولین قول دادند حقوق و مزایای معوقه ما را پرداخت کنند اما الان می‌گویند فقط حقوق آبان و آذر را می‌پردازیم و این در حالی است که اگر تا قبل از ۱۵ اسفند حقوق و مزایای ما را نپردازند صورت حساب‌ها بسته می‌شود.
یکی دیگر از معترضین نیز با اشاره به ورشکستگی پیمانکار قبلی مخابرات، گفت: مخابرات ۶۰ میلیون تومان ضمانتنامه از پیمانکار دارد اما چون از او طلبکار است، می‌خواهند اول طلب خودشان را بردارند.
وی اظهارداشت: بعد از ۱۲ سال، حقوق همه بیشتر شده اما حقوق ما از ۴۰۰ تومان به ۲۰۰ تومان رسیده.
گفتنی است مسئولین مربوطه با حضور در میان کارمندان، قول دادند تا بیستم اسفند ماه، کلیه معوقات پرداخت شود و این در حالی است که یکی یکی از کارمندان معترض اعلام کرد: اگر مسئولین این بار نیز به قول و وعده خود عمل نکنند، به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

تبعیض در حق بازنشستگان/ حقوق کارگری، عیدی کارمندی
یک میلیون و 500 هزار بازنشسته سازمان تامین اجتماعی همانند کارگران حقوق دریافت می‌کنند اما عیدی آنها معادل عیدی کارمندان است. این درحالی است که هم بازنشستگان و کارشناسان نسبت به این موضوع اعتراض دارند و معتقدند عیدی بازنشستگان باید معادل عیدی کارگران باشد.
به گزارش مورخ 3اسفندماه مهر، هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال و ایام نوروز، بحث عیدی کارمندان و کارگران در جامعه مطرح می شود و در این میان بازنشستگان تامین اجتماعی با توجه به اینکه از حقوق و مزایای کمی برخورداند در انتظار اعلام مبلع عیدیشان هستند تا شاید بتوانند با آن از پس هزینه های شب عید برآیند.
بازنشستگان در طول سال به عنوان کارگر حقوق می گیرند به همین دلیل انتظار می رود که در پایان سال نیز همانند کارگران حقوقی معادل دو برابر حقوقشان را دریافت کنند اما اینگونه نمی شود و این بار برعکس کارگران، مانند کارمندان معادل پایه حقوقشان عیدی دریافت می کنند.
کارشناسان این شیوه را اجحاف و تبعیض در حق بازنشستگان تامین اجتماعی می دانند و معتقدند این افراد که هر کدام سالهای سال برای این کشور زحمت کشیده اند حداقل عیدی دو برابر حقوق دریافت کنند تا شاید مشکل حقوق کمی که دریافت می کنند تا حدودی جبران شود.
این درحالی است که تا روز پایانی بهمن ماه هنوز مبلغ عیدی آنان از سوی دولت اعلام نشده است و همین امر باعث نگرانیهای زیادی در میان این قشر از افراد جامعه شده است.
از سوی دیگر به طور معمول هر سال عیدی بازنشستگان همراه با حقوق بهمن ماه آنان پرداخت می شد اما امسال اینگونه نشده و هنوز مبلغ آن اعلام نشده است.

جان به لب آمد و خبری از مبلغ عیدی نشد
رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در مورد افزایش مبلغ عیدی بازنشستگان به خبرنگار مهر افزود: تا کنون چندین بار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکاتباتی انجام داده و پیشنهاد داده‌ایم عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی همانند کارگران معادل دو ماه حقوقشان محاسبه شود.
علی اکبر خبازها افزود: متاسفانه تاکنون پاسخی از سوی وزیر به ما اعلام نشده است و همین بلاتکلیفی بازنشستگان را دچار مشکل و نگران کرده است بطوریکه هر روز مراجعات و تماسهای زیادی به ما می شود که ما نیز نمی توانیم پاسخگوی آنان باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد که برای رفع مشکلات و نیازهای اولیه بازنشستگان و خانواده های آنان امسال با افزایش عیدی آنها موافقت شود.

مرکزآمارنرخ بیکاری فصل پائیزرااعلام کرد
دفترجمعیت ،نیروی کاروسرشماری مرکزآمارایران بتاریخ 2اسفندماه، طی گزارشی تحت عنوان-چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کارپائیز1390-نرخ بیکاری فصل پائیزرا اعلام کرد.
برپایه این گزارش:
بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیش تر نشان می دهد که 11.8 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پائیز1389)،3/0 درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته(تابستان1390)7/0 افزایش داشته است.
بررسی نرخ بیکاری جوانان15-24ساله حاکی از آن است که3/26 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان15-24ساله کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 4/0 درصد کاهش و نسبت به فصل قبل6/1 درصد افزایش یافته است.
لینک این گزارش:
www.amar.org.ir

پایان اعتصاب در فرودگاه فرانکفورت
کارکنان فرودگاه در فرانکفورت آلمان، چهارشنبه ساعت ده شب به وقت محلی به اعتصاب خود پایان خواهند داد. این تصمیم از سوی اتحادیه کارگری موسوم به «گ د اف» و در پی موافقت کارفرما با از سرگیری مذاکرات بر سر دستمزدها اتخاذ شده است. ده ها تن از کارکنان بخش های مختلف فرودگاه فرانکفورت از هفته‍ی گذشته در اعتراض به میزان دستمزد و مرخصی، دست از کار کشیدند. قرار بود این اعتصاب تا جمعه ادامه داشته باشد.
مارکوس زیبر، سخنگوی اتحادیه‍ی کنترل ترافیک هوایی می گوید:“پیشنهاد های شرکت کارفرما به دست ما رسیده است. اوضاع تقریبا آرام شده است. مسلماً همه قدری عصبی هستند. اعتصاب هرگز برای هیچ کدام از ما آسان نیست. در نهایت، هدف یک اعتصاب رسیدن به توافقی کوتاه مدت است و نه این که ما تا پانزده هفته دیگر این جا بنشینیم. ما به دنبال نتیجه هستیم.”
فرودگاه فرانکفورت، سومین فرودگاه پرتردد اروپا است.
از هفته گذشته تا کنون، صدها پرواز این فرودگاه به دلیل اعتصاب لغو شده است.
منبع:یورونیوز-22فوریه2012

تیراندازی به سوی زنان اعتصابی کارخانه تولید کفش در کامبوج
تیراندازی به سوی سه تن از زنان اعتصابی یک کارخانه تولید کفش در کامبوج، روز دوشنبه 20 فوریه، موجب زخمی شدن یکی از آنان شد.
به گزارش خبرگزاری اتریش، به نقل از روزنامه "پنوم پنه پست"، حدود 1000 تن از کارگران یک شرکت تایوانی که برای شرکت معروف پوما کفش تولید می کند، از روز جمعه 16 فوریه، برای بهبود شرایط کار خود در اعتصاب به سر می برند. رئیس پلیس منطقه باوت گفت که یک مرد ناشناس به سوی زنان اعتصابی تیراندازی کرده است، اما گروه های مدافع حقوق بشر اعلام کردند که توسل به خشونت مسلحانه علیه زنان اعتصابی در حال افزایش است.
بیشتر تولیدات کفش شرکت تایوانی "کائوُوای اسپورتز" برای شرکت پوما، راهی بازار های ایتالیا و آلمان می شوند.
منبع:شهرزادنیوز-٣ اسفند ١٣٩٠ 




اخبار روز:
با سرکوب مخالفین ایران به پیشواز انتخابات می رود
مخالفین در ایران انتخابات را تحریم می کنند و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه را مطالبه می کنند
اتحاد برای ایران عمیقا از سرکوب آزادی های بیان و اجتماعات توسط دولت ایران ابراز نگرانی می کند، سرکوبی که در آستانه انتخابات مجلس در روز ۱۲ هم اسفند ماه بر شدت آن افزوده شده است.
از آغاز سال میلادی جدید تا کنون بیش از صد تن از شهروندان ایرانی به علت فعالیت های مسالمت آمیز خود در رابطه با انتخابات پیش رو بازداشت شده اند و گزارش ها از کشته شدن دو تن در بازداشت گاه حکایت دارند. احزاب مخالف حکومت، زندانیان سیاسی سرشناس و همچنین شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، اعلام کرده اند که انتخابات پیش رو را مطابق با شرایط و استاندارد های بین المللی نمی دانند و به همین منظور فراخوان به تحریم آن داده اند.
فعالین حقوق بشری محلی در طول چند هفته اخیر از بازداشت شصت و پنج تن از شهروندان عرب زبان ساکن در مناطق جنوب غربی ایران خبر داده اند. گزارش شده است که دو تن از این شهروندان خوزستانی به نام های محمد کعبی و ناصرالبوشوکه درفشان پس از بازداشت و به علت اعمال شکنجه در بازداشتگاه کشته شده اند.
از چند روز پیش از اعلام تجمع اعتراضی توسط مخالفین در روز ۲۵ بهمن و در حالی که مدت کوتاهی به موعد برگزاری انتخابات باقی مانده است، مقامات ایران دسترسی کاربران به اینترنت را شدیدا مختل کرده اند. گزارش شده است که در طول دو هفته اخیر وبسایت ها و موتورهای جستجوگر چون یاهو، گوگل، جی میل و سایت های شبکه های اجتماعی از دسترس میلیون ها کاربر ایرانی خارج شده اند. در اقدامی دیگر برای سرکوب هرچه بیشترصداهای مخالف، روزنامه “روزگار”، یکی از معدود رسانه های باقی مانده برای اصلاح طلبان، در روز شانزدهم بهمن ماه از ادامه فعالیت بازداشته شد. بی بی سی فارسی هم گزارش داده که به منظور ترسانیدن و تهدید کارمندانش در خارج از کشور، مقامات جمهوری اسلامی اقدام به تهدید، آزار و اذیت اعضای خانواده همکاران این شبکه خبری در ایران کرده اند.
جنبش سبز به مناسبت یک ساله شدن بازداشت رهبران اش، یعنی آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، فراخوان به برگزاری تجمع اعتراضی در روز ۲۵ بهمن ماه داده بود. هرچند، شهروندان ایرانی به علت حضور سنگین نیروهای امنیتی در سطح شهر و نیز دریافت پیام های تهدید آمیز از جانب نهادهای امنیتی از برگزاری تجمعات باز داشته شدند.
در تاریخ شانزدهم آذرماه امسال سی و نه تن از زندانیان سیاسی سرشناس در زندان بیانیه ای صادر کردند و در آن ضمن اشاره به ادامه یافتن سرکوب سیاسی و حصر رهبران جنبش سبز، خواستار تحریم انتخابات پیش رو شدند. خانم شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، نیز کمپینی که یک صدا برای آزادی رهبران معترضین تلاش می کند را راهبری می کند. اتحاد برای ایران هم پیش از این از رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای، خواسته بود تا رهبران جنبش سبز را آزاد کند.
همچنین احزاب اصلاح طلب در اعتراض به ادامه بازداشت ها و زندانی کردن چهره های سیاسی مخالف دولت، از ارائه لیست انتخاباتی خودداری کرده اند. شورای هماهنگی راه سبز امید، کمیته ای هماهنگ کننده و سازمان دهنده در جنبش سبز، انتخابات را “غیرقانونی و ناعادلانه” دانسته و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه را مطالبه کرده است. در تحول دیگری تعدادی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی نامه ای به دبیرکل اتحادیه بین المجالس نوشته اند و در آن اعلام کرده اند که دولت ایران به دلیل زندانی کردن تعدادی از نمایندگان سابق مجلس و نیز تلاش و برنامه ریزی برای برگزاری یک “انتخابات معیوب و کاملا مهندسی شده”، تعهدات خود را نقض کرده است.
سیستم سیاسی در ایران ساختاری هرم وار دارد که رهبر جمهوری اسلامی سکان دار آن است. وی یک مرجع تقلید است و دوره ی انتصابش محدودیت زمانی ندارد. اگرچه برای تعیین ریاست جمهوری، اعضای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی انتخابات برگزار می شود، شورای نگهبان قانون اساسی نهادی غیرانتخابی متشکل از دوازده نفر متخصص در زمینه حقوق که همگی تحت نظارت و کنترل رهبر عمل می کنند، داوطلبین کاندیداتوری در انتخابات را بر اساس میزان وفاداریشان به رژیم و در اغلب مواقع بر اساس ملاحظات حزبی رد صلاحیت می کند. مسئولیت انتصاب و برکنار کردن رهبر بر عهده مجلس خبرگان است. با این وجود رهبر جمهوری اسلامی توانسته است تا از طریق به کارگیری نطارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات، به صورت غیر مستقیم بر ترکیب اعضای مجلس خبرگان اثر بگذارد.

برای دیدن ساختار قدرت در ایران اینجا را کلیک کنید.

در طول چند دهه گذشته، رهبر ایران و شورای نگهبان نقایص دموکراتیک در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مورد سواستفاده قرار داده اند تا قدرت استبدادی را هرچه بیشتر در دستان رهبر ایران محصور و محدود کنند. در سال نودویک میلادی، شورای نگهبان نقش نظارتی خود در انتخابات را مورد بازنگری قرار داد و مطابق تفسیر جدید آنرا “نظارت استصوابی” دانست و پس از آن به رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات پرداخت. مجلس ایران نیز در سال نودوپنج میلادی و علیرغم مخالفت های شدید از جانب سیاستمداران و حقوق دانان تفسیر جدید شورای نگهبان را به شکل قانون در آورد. این تغییر درقانون، که ناقض قانون اساسی دانسته شده است، به تایید شورای نگهبان رسید. در نتیجه آن، نقش نظارتی شورای نگهبان که اساسا به منظور تضمین برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تعریف شده بود، این امکان را به آن داد تا به مانعی در راه برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تبدیل شود.
دولت ایران درحالی مدعی برگزاری انتخابات دموکراتیک است که این کشور مطابق ارزیابی های مستقل و مطرح جهانی در زمینه دموکراسی، جایگاهی بسیار نازل را از آن خود کرده است. مطابق تحقیقات سالیانه “واحد اطلاعاتی اکونومیست” در سال ۲۰۱۱، “شاخص دموکراسی” در ایران از میان ۱۶۷ کشور جایگاه ۱۵۹ را کسب کرده و در رتبه ای نازل تر از چین، سودان، کوبا و سوریه قرار گرفته است. این ارزیابی با به کار گیری بیش از ۶۰ شاخصه دموکراسی صورت گرفته و نتایج آن حکومت ایران را در رسته “حکومت های اقتدارگرا” قرار داده است. در این تحقیق ایران پایین ترین نمره را، به عبارت دیگر صفر، در زمینه “فرآیندهای انتخاباتی و تکثرگرایی” کسب کرده است. “خانه آزادی” در تحقیق سال ۲۰۱۲ خود راجع به آزادی های سیاسی و مدنی، ایران را در پایین ترین جایگاه قرار داده است و به علت “اعمال محدودیت های سنگین بر سازمان های غیردولتی و تحت پی گرد قرار دادن تعداد رو به افزایشی از رهبران جامعه مدنی”، روندی رو به وخامت در ایران را خاطرنشان کرده است. با سنجش وضعیت دموکراسی و اقصاد سیاسی، شاخص “تغییر” ارائه شده توسط بنیاد “برتلزمان” در سال ۲۰۱۰، ایران را در بخش ۱۵ درصدی پایین جدول قرار داده است.(۱۱۱ امین از میان ۱۲۷).
نزاع های درونی میان محافظه کاران سبب شده است تا از یک سو کمیته های انتخاباتی تشکیل شده توسط شورای نگهبان ، متحد با رهبری جمهوری اسلامی، و از سوی دیگر کمیته های انتخاباتی تشکیل شده توسط وزارت کشور ایران، تحت کنترل رئیس جمهور، رقبای خود را از کاندیداتوری در انتخابات پیش رو بازدارند. از طرف دیگر به علت فراخوان تحریم توسط اصلاح طلبان، تعداد کاندیداهای ثبت نام کرده در انتخابات به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. شورای نگهبان که نظر نهایی را در مورد تایید صلاحیت ها اعلام می کند، در تاریخ دو اسفند ماه لیست نهایی داوطلبین تایید صلاحیت شده را منتشر کرد. شواهد نشان می دهد که حامیان رهبر از این فرآیند بهره جسته اند و با رد صلاحیت کاندیداهای حامی آقای احمدی نژاد، از حضور آنان در رقابت های انتخاباتی جلوگیری به عمل آورده اند.
بر اساس آمار فدراسیون بین المللی برای سیستم های انتخاباتی (IFES)، تعداد کاندیداهای رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان از ۱۶ درصد در سال ۱۹٨٨ به ٣۵ درصد در سال ۱۹۹۲ و به ٣۹ درصد در سال ۱۹۹۵ رسیده است. شورای نگهبان بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای ریاست جمهوری را در طول ۹ دوره انتخابات رد صلاحیت کرده است. این سازمان می افزاید که فقدان یک کمیسیون مستقل انتخاباتی در کشور به نهادهای سیاسی رقیب این امکان را می دهد تا کاندیداها را بر اساس ملاحظات حزبی رد صلاحیت کنند.
مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر سال ۲۰۱۱ در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران قطعنامه ای صادر کرد و در آن ضمن ابراز نگرانی عمیق از ادامه بازداشت خانگی رهبران مخالفین، از دولت ایران درخواست کرده بود تا تضمین دهد که انتخابات مجلس در سال ۲۰۱۲ “آزاد، عادلانه، شفاف و فراگیر” خواهد بود. این قطعنامه همچنین از حکومت ایران خواسته بود تا “امکان نظارت مستقل بر انتخابات” فراهم کند.
اعلامیه جهانی حقوق بشر (تهیه شده در سال ۱۹۴٨) عنوان می دارد که اراده مردم می بایست اساس قدرت و اختیار دولت باشد و این حق را برای مردمان قائل می شود که بتوانند آزادانه نمایندگان خود را از طریق انتخابات دوره ای و قابل تایید، انتخاب کنند. میثاق نامه بین المللی حقوق سیاسی و مدنی (تنظیم شده در سال ۱۹۶۶) اساس قانونی را برای اصول دموکراسی تعیین و تبیین می کند، از جمله آزادی های بیان و اجتماعات (ماده های ۱۹ و ۲۱)، حق و امکان مشارکت در امور عمومی به صورت مستقیم و یا به صورت غیر مستقیم از طریق نمایندگانی که به صورت آزادانه انتخاب شده اند (ماده ی ۲۵)، حق رای دادن و حق انتخاب شدن از طریق انتخابات دوره ای و قابل تایید (ماده ۲۵). سیستم سیاسی و فرآیندهای انتخاباتی در ایران شهروندان این کشور را از حقوق فوق الذکر محروم می کند.
از سال ۱۹٨٨ مجمع عمومی سازمان ملل قطع نامه ای در مورد تقویت انتخابات به منظور ارتقای دموکراسی تصویب کرده است. این قطعنامه می گوید: ” کشورهای عضو می توانند برای اعمال حق حاکمیت خود و به منظور تقویت و توسعه نهادها و فرآیند های انتخاباتی خود، از سازمان های بین المللی تقاضای خدمات مشاوره ای کنند و کمک بگیرند”.
اتحاد برای ایران از دولت ایران اکیدا درخواست می کند تا از این کمک ها و نیز نظارت مستقل بر انتخابات استقبال کند و یک کمیسیون مستقل انتخاباتی تاسیس کند. اتحاد برای ایران درخواست پیشین خود از رهبر خامنه ای را مجددا تصریح می کند: اینکه آزادی بیان و حق دسترسی آزادانه به اطلاعات محترم شمرده شود، رهبران مخالفین و تمامی زندانیان عقیدتی آزاد شوند و حکومت ایران تضمین دهد که تمامی بازداشت شدگان از حق داشتن محاکمه ای عادلانه برخوردار خواهند بود. مقامات حکومتی همچنین می بایست مرگ دو تن از بازداشت شدگان اخیر، کعبی و البوشوکه درفشان، را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و در مورد تمامی موارد مورد ادعای نقض حقوق بشر یک “فرآیند پاسخگویی” ایجاد کنند.
علاوه بر این، اتحاد برای ایران از رهبر جمهوری اسلامی ایران می خواهد تا اصلاحات دموکراتیک را در کشور آغاز کند، ازجمله اینکه فرآیندهای انتخاباتی اصلاح گردد تا بدینوسیله اطمینان حاصل شود که نتایج انتخابات بازتاب دهنده اراده و خواست واقعی مردم ایران خواهد بود، و با استانداردهای بین المللی، تعهدات ایران تحت اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق نامه بین المللی حقوق سیاسی و مدنی مطابقت خواهند داشت. 





اخبار روز:

اخبار روز - کوثر ال علی محمره: روشنفکران الجزایری در بیانیه ای با امضا ده ها نویسنده، شاعر و اندیشمند ضمن اعلام همبستگی با جنبش انقلابی مردم در سوریه از افکار عمومی جهان برای توقف حمام خون در سوریه یاری خواستند. در این بیانیه که خطاب به کانون نویسندگان سوریه نوشته شده امده است:


ما روشنفکران الجزایری، شاعران، نویسندگان، و اندیشمندان امضا کننده این بیانیه، با نهایت تاثر و تالم، انچه که در ۱۱ ماه اخیر کشور، تاریخ و تمدن مردم سوریه را هدف قرار داده و تمامی این ارزشها را به باد فنا گرفته است پیگیری می نماییم. در شرایطی که انسان به طعمه ای برای مرگ، تنبیه، تبعید و نابودی کرامت و وجود انسانی تبدیل گردیده، حتی زنان و کودکان نیز از دست گزمه های جانی و بیرحم جان سالم نبرده اند.
باورمان نمی شود، سوریه ،این کشور زیبا به میدانی برای کشتار و نابودی تبدیل گردیده و هر روز شاهد تشییع جنازه شهدا توسط کسانی هستیم که خود روز بعد به خیل شهدا می پیوندند.
ما با صدای بلند، همبستگی خودرا با مردم مبارز و خواستار ازادی در سوریه اعلام نموده و با انان در راه رسیدن به جامعه ای مدنی و مدرن که در ان کرامت و عزت انسانی در چارچوب قرارداد اجتماعی بر مبنای احترام به پلورالیسم ملیتی و دینی نهادینه می شود، همراه هستیم. جامعه ای دموکراتیک براساس احترام به حقوق شهروندی و عدالت و تساوی در برابر قانون، که با انتخاب و اراده مردم سوریه بر قرار گردد.
رویارویی نظام دیکتاتوری حاکم با خواسته ها و مطالبات به حق مردم سوریه انهم با استفاده از توپخانه و زبان گلوله و کشتار روزانه (مطابق انچه که در شهر حمص می گذرد) از مرحله "نسل کشی" گذشته و ما را وامیدارد؛ از وجدان بشری در تمام جهان و خصوصا سازمانهای "صلیب سرخ" و "هلال احمر" برای نجات جان مردم کمک بخواهیم. مردم در شهرهای حمص و ادلب و درعا و حماه و روستاهای اطراف دمشق هم اکنون در مقابل حملات توپخانه و بمباران قراردارند.
ما با صدای بلند از وجدانهای بشری برای توقف این جنایات کمک می خواهیم.


امضاها:
محمد شوقی (نویسنده و اندیشمند)، ابوبکر زمال (شاعر)، بوزید حرز الله (شاعر)، شرف الدین شکری (رمان نویس)، الخیر شوار (رمان نویس)، رابح ظریف (شاعر)، عبدالله الهامل (شاعر)، عبدالحمید ایزه (داستان نویس)، عمار یزلی (نویسنده)، احمد بو علام دلبانی (شاعر)، عمار مریاش (شاعر)، عبدالوهاب بن منصور (رمان نویس)، توفیق عونی (شاعر)، عادل صیاد (نویسنده)، ربیعه جلطی (شاعره و رمان نویس)، عبدالوهاب تمهاشت (داستان نویس)، عبدالعالی مزغیش (شاعر)، جیلالی نجاری (شاعر)، نواره لحرش (شاعره)، حمری بحری (شاعر)،عبدالرزاق بوکبه (رمان نویس)، رشید فیلالی (نویسنده و مترجم)، محمد عاطف بریکی (شاعر و مترجم)، سعید هادف (شاعر)، الطیب صالح طهواری (شاعر)، محمد الصاح حرزالله (داستان نویس)، مسعود حدیبی (شاعر)، اسما مطر (شاعره)، عبدالرحمان مزیان (نویسنده)، علال سنقوقه (داستان نویس)، بشیر ضیف الله (شاعر)، عزالدین جلاوجی (ادیب)، جمال الدین طالب (داستان نویس)، قلولی بت ساعد (داستان نویس)، محمد ساری (رمان نویس)، طارق ثابت (شاعر)، یاسمینه فرحات (شاعره)، مریم معوج (شاعره)، رابح خدوسی (رمان نویس)، رفیق جلول (شاعر)، وهیبه شاوی (شاعره)، علاوه حاجی (داستان نویس)، محمد الامین سعیدی (شاعر) و...




کلیک‌کلیک، در چشم بشار اسد

image
با شدت گرفتن حملات بشار اسد به مخالفان در شهرهای مختف به ویژه شهر حمص در این روزها، حالا یک کارزار اینترنتی، علیه اقدامات دولت سوریه آغاز شده است.
سازمان «آواز» که مقر آن در نیویورک قرار دارد، یا انتشار آن‌لاین نامه‌ای سرگشاده، خواهان اقدام عملی اتحادیه عرب برای اقدامی کلیدی به سود اپوزیسیون سوریه است. در این نامه با عنوان این مساله که ‌«هنوز کورسوی امیدی باقی مانده است» خطاب به اتحادیه عرب و گروه موسوم به «دوستان سوریه» نوشته شده است، از آن‌ها خواسته شده در مقابل خون‌ریزی‌های بشار اسد علیه مردم و کشته شدن غیر نظامی‌ها، همین الان اقدام کنند. و نقش مردم سوریه را در «گذار دموکراتیک‌» تقویت کنند. 
 گروه «دوستان سوریه» قرار است امروز، برای آن‌ چه تقویت مخالفان بشار اسد خوانده شده در تونس، جایی که نخستین جرقه «بهار عربی» در آن زده شد، گردهم بیایند.
هدف انتشار این نامه سرگشاده، در این صفحه این است که پانصد هزار امضا برای حمایت از مردم سوریه و اقدام فوری برای توقف فاجعه در سایت گردآوری شود. کاربران می‌توانند با امضای این بیانیه، مفاد نامه را به اطلاع شرکت کنندگان در این نشست برسانند و در واقع، به نوعی، شمار خود را به رخ مخالفان نشست «دوستان سوریه» بکشند.

تا این لحظه حدود چهارصد هزار امضا، پای این بیانیه نشسته است.

آواز چیست؟
آواز، که نام خود را از کلمه فارسی آواز گرفته که در خاورمیانه و دیگر کشورها هم گاهی استفاده می‌شود، یک جنبش جهانی آن‌لاین است که هدف خود را افزایش توان مردم، برای تصمیم گیری‌های تازه عنوان کرده است. شعار این وب‌سایت این است: «سازمان‌دهی شهروندان همه ملیت‌ها برای پر کردن فاصله میان دنیایی که هست و دنیایی که مردم خواستار آن هستند.»
این وب‌سایت ۱۳ میلیون نفر عضو دارد و خبرنامه‌های آن به ۱۳ زبان مختلف دنیا منتشر می‌شود.
این وب‌سایت این امکان را در اختیار اعضا می‌گذارد تا نامه‌ها و دغدغه‌هایشان را به مقامات سیاسی و سیاستمداران و جهان بنویسند یا به تقویت نظریات همدیگر یاری کنند.
عریضه نویسی، یا دادخواست پیش از اینترنت هم کاربرد زیادی داشته است اما با گسترش اینترنت و آسان شدن جمع‌آوری امضا بر روی شبکه اینترنت، رونق تازه ای به خود گرفته. 
میان ایرانیان هم، چند بار شاهد چنین کارزارهایی بودیم که گاهی مانند اعتراض به نشنال جیوگرافی بابت درج واژه خلیج عربی به جای خلیج فارس بود که نتیجه‌اش موفقیت امضا کنندگان بود. 
اما گاهی هم مانند پروژه‌ی «فراخوان ملی برگزاری رفراندوم» برای رفراندم در ایران، که هدف آن جمع‌آوری امضای ۶۰ میلیون ایرانی بود شکست می‌خورند و اکنون وب‌سایت آن نیز از دنیای آن‌لاین خداحافظی کرده است. 
گاهی هم فضای آن‌لاین جمع آوری امضا را در فضای غیراینترنتی تسهیل کرده است. کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز یکی دیگر از موارد فعال در این زمینه است که جدا از آن‌که فعالان آن در خیابان‌ها به جمع آوری امضا می‌پردازند، از طریق وب‌سایت هم تعدادی امضا جمع می‌شود. این کارزار از سال ۱۳۸۵ تاکنون با فراز و نشیب‌هایی فعال بوده، اعضای آن دچار مشکلات مختلف حقوقی شده اند و اینک هنوز به یک میلیون امضا نرسیده اند. وب سایت مربوط به این دادخواست می‌نویسد: این برنامه تا جمع آوری یک میلیون امضاء ادامه خواهد داشت و مقید به زمان محدودی نیست. 

دادخواست آن‌لاین چرا؟
برای اعلام فراخوان امضا برای یک دادخواست عمومی و سرگشاده، نیاز نیست دانش فنی چندانی داشته باشید، اما لازم است تا متن خوبی بنویسیم و بدانیم آن را در کجا قرار بدهیم. 
نکته مهم دیگر، این است که آیا کسانی که توقع داریم آن‌ را امضا کنند، به آن دسترسی خواهند داشت؟ آیا حاضرند نام خود را پای آن بنویسند یا بهتر است مانند سایت «آواز»، هویت آن‌ها مخفی بماند. اگر مخفی ماندن هویت شان مهم نیست، حتا فیس بوک هم می‌تواند جایی برای جمع آوری امضا باشد. یا حتی می‌توانید در وبلاگ خود یا سایت شخصی تان آن را قرار دهید. اما اگر فکر می‌کنید دردسرهایی در پی خواهد داشت، سایت‌های عمومی معتبر برای این کار بهترین هستند. 
مانند «گو پتیشن»، «پتیشین آن‌لاین»‌ استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود که اگر یک دادخواست عمومی به دل شما نشسته، توجه کنید که ورود نام و یا ایمیل شما به آن می‌تواند با مخاطراتی همراه باشد. از افشای مشخصات شخصی شما تا ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی برای‌تان می‌تواند از عوارض استفاده از هر وب‌سایت غیر معتبر باشد. 
همچنین بهتر است از قبل، به این که چه افرادی علاقه‌مند به امضا کردن هستند فکر کرده باشیم. در آن صورت، احتمال اقبال به آن بیشتر خواهد شد. توقع این‌که همه افراد یک جامعه بیایند و موردی را امضا کنند، بیشتر از آن که خلاقانه باشد، بلندپروازانه و غیر عملی‌ست. 
شیوه معرفی و دعوت برای امضای دادخواست اما نکته مهم آخر است. دادخواست سایت «آواز» درباره سوریه، تا کنون ۵۶ هزار بار در فیس بوک، بیشتر از ۷ هزار بار در توییتر و بیش از ۳۴۰۰ بار از طریق ایمیل میان کاربران اینترنت پخش شده است و با تماشای این صفحه به عنوان یک فراخوان که از نظر فنی و ساختاری مثال خوبی به حساب می‌آید می‌بینیم که هر لحظه، افزاد زیادی در نقاط مختلف دنیا در حال امضای آن هستند که پرچم کشورهایی که کاربران حامی در آن هستند به صورت متناوب به نمایش در می‌آید. 

در حالی که اعضای نشست، در پی وخیم تر شدن اوضاع سوریه، دور هم می‌نشینند، پرچم شهروندانی که معترض به اوضاع سوریه هستند هم در این وب‌سایت بالا می‌رود. 






باوجود انفجار در بازار مسکن: ایران ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در عراق می‌سازد

image
در حالی که به‌دنبال نوسانات شدید در بازار ارز و طلا، بازار مسکن نیز به‌شدت ملتهب شده است؛ ایران امروز یادداشت تفاهمی را با عراق در تهران امضاء کرد که براساس آن قرار شد جمهوری اسلامی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور عراق بسازد.
به‌دنبال تلاطم در بازار ارز، برخی مالکان و متقاضیان مسکن برای خرید خانه قبل از سال جدید «هجوم» برده‌اند و به نوشته‌ی «انتخاب» بازار مسکن «در حال انفجار» است.
«انتخاب» نوشته است که در حال حاضر قیمت‌ مسکن روزانه افزایش می‌یابد و بسیاری از فروشندگان هم با مراجعه به بنگاه‌های املاک از فروش واحد خود انصراف می‌دهند.
همچنین مهر هم گزارشی از قیمت انواع آپارتمان در تهران ارائه داده و برای مثال نوشته است که در حال حاضر  «قیمت یک واحد آپارتمان ۳۵ متری در اتوبان آهنگ با عمر ۱۱سال۵۶ میلیون تومان» است.
اما بحرانی شدن بازار مسکن باعث چاره‌جویی مقامات ایران نشده و در مقابل، ایران امروز یادداشت تفاهمی را با عراق امضاء کرد که براساس آن قرار شد جمهوری اسلامی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را برعهده بگیرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی ایران، امروز در مراسم امضای تفاهمنامه میان ایران و عراق گفت: «در این تفاهم نامه، مقرر شده یک شرکت ایرانی در کشور عراق مسیر مهران (بدره به کوت) به طول ۹۰ کیلومتر بسازد و در کنار آن همکاری در خصوص تحقیقات در ابعاد ساختمان، راه و آسفالت با کشور عراق همکاری شود.»
گفتنی است وزیر مسکن و آبادانی عراق هم در حین امضای این تفاهمنامه از مقامات ایران خواست که یک نمونه عینی مسکن سریعا در عراق ساخته شود.
محمد صاحب الدراجی گفت: «پیشنهاد مورد نظر ما ساخت یک مسجد است تا علاوه بر بازاریابی ثوابی هم به سازندگان برسد.»




۱۰ روز مانده به برگزاری انتخابات ۱۲ اسفند

نظامیان «حضور حماسی» مردم را تبریک گفتند

فرماندهان سپاه و پلیس به فاصله ۱۰ روز مانده به برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس «حضور حماسی مردم» در این دوره از انتخابات را تبریک گفتند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ محمدرضا نقدی٬ رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز چهارشنبه (سوم اسفند) در جمع بسیجیان هرمزگان «حضور حماسی مردم» در این دوره از انتخابات را تبریک گفته است.
آقای نقدی افزوده است: «حضور مردم در نهمین دوره انتخابات مجلس نیز فوق تصور دوست و دشمن خواهد بود.»
اسماعیل احمدی مقدم٬ فرمانده پلیس نیز گفته که «اطمینان دارم این انتخابات از امن‌ترین و پرشور‌ترین انتخابات خواهد بود.»
آقای احمدی مقدم افزوده است: «امروز مردم ما که الگویی برای مردم منطقه و جهان بویژه در جریان بیداری اسلامی هستند، با حضوری پرشور در انتخابات شرکت خواهند کرد.»
علیرضا عظیمی جاهد٬ فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان نیز گفته است: «ملت ایران با حضور پرشکوه در پای صندوق‌های اخذ رای وحدت و همدلی خود را به جهانیان نشان خواهد داد.»
اظهارات این فرماندهان نظامی در شرایطی مطرح می‌شود که در یک ماه گذشته برخی فرماندهان سپاه و بسیج بار‌ها ادعا کرده‌اند که نرخ مشارکت در انتخابات ۱۲ اسفند مجلس بیش از ۶۰ درصد خواهد بود.
طی دو ماه گذشته  سپاه و بسیج تنها مرجع اعلام نرخ مشارکت مردمی در انتخابات بوده‌اند و مقام‌های دولتی تاکنون در این خصوص اظهارنظر روشنی نداشته‌اند.
روحانیون و نظامیان حاکم بر ایران از تحریم انتخابات ۱۲ اسفند ماه از سوی مردم به شدت نگران هستند و تلاش‌ها برای تشویق شهروندان برای حضور در پای صندوق‌های رای را از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌اند.
اول اسفند ماه نیز غلامرضا مصباحی مقدم٬ نماینده مجلس گفته بود دولت محمود احمدی‌نژاد با پرداخت پول به مردم تلاش می‌کند آن‌ها را به شرکت در انتخابات آتی مجلس ترغیب کند.





محمدمهدی شهریاری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

بعد از انتخابات سال ۸۸ نشاط سیاسی از بین رفت


محمدمهدی شهریاری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «نشاط سیاسی» از بین رفته است و نهاد‌ها و افرادی که نباید در انتخابات دخالت کنند٬ وارد انتخابات شده‌اند.
آقای شهریاری که صلاحیتش برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۱۲ اسفند از سوی شورای نگهبان رد شده این مطلب را روز چهارشنبه (سوم اسفند) در گفتگو با سایت «آتی‌نیوز» بیان کرده است.
وی گفته بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم٬ اتفاقاتی در ایران رخ داد که منجر به حذف برخی احزاب سیاسی و در ‌‌نهایت از بین رفتن «نشاط سیاسی» شده است.
این نماینده مجلس افزوده که بعد از انتخابات سال ۸۸ «جناحی که خود را به حاکمیت نزدیک کرده بود توانستند نیروهایی که طی ۳۰ سال برای انقلاب و نظام زحمت کشیده بودند را حذف کنند.»
شهریاری در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار کرده علت گرم نبودن فضای سیاسی کشور دخالت «نهاد‌ها یا افرادی {است} که نباید در این عرصه دخالت کنند.»
وی نامی از این افراد و جریان‌ها نبرده است.
سپاه پاسداران و نیرو‌های بسیج از جمله نیرو‌ها و نهادهایی هستند که دخالت آن‌ها در سیاست و انتخابات ممنوع است٬ اما فرماندهان این نیرو‌ها سال‌هاست وارد سیاست شده‌اند.




محاکمه فرانک فرید فعال جنبش زنان

سحام نیوز: دادگاه رسیدگی به اتهامات فرانک فرید فعال جنبش زنان آذربایجان دوم اسفندماه با حضور تعدادی از زنان نویسنده و شاعر آذربایجانی، فعالان حقوق زنان و نیز وکلای زن، در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد.
به گزارش ندای سبز آزادی، این شاعر و نویسنده آذربایجانی متهم به تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری است. دادگاه، شرکت خانم فرید در کنفرانس‌های خارج از کشور، مصاحبه با رسانه‌ها و نیز انتشار مقالات او در نشریات مختلف را مصداق تبلیغ علیه نظام دانسته است.
این در حالی است که تمامی مصاحبه‌ها، نوشته‌ها و کنفرانس‌هایی که فرانک فرید در آن‌ها شرکت داشته است در رابطه با مسائل و مشکلات زنان در ایران و به‌ویژه آذربایجان بوده است. اتهام توهین به رهبری نیز به دلیل برخی عکس‌هایی است که در سیستم کامپیوتر وی که در حین تفتیش منزلش ضبط شده بود، پیدا کرده‌اند.
فرانک فرید چندی پیش نیز در دادگاه عمومی ـ جزایی تبریز به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات محاکمه شد که هنوز رأی این دادگاه به وی ابلاغ نشده است. در جریان اعتراضات خیابانی به خشکاندن دریاچه اورمیه در شهرهای مختلف آذربایجان تعداد زیادی از زنان پشتیبان محیط زیست دستگیر و محاکمه شدند
این نویسنده و مترجم ۱۲ شهریورماه در جریان اعتراضات خیابانی به روند خشکاندن دریاچه اورمیه در تبریز دستگیر و ۴۱ روز در بازداشت موقت به‌سر برده بود. مأموران امنیتی در حین دستگیری فرانک فرید به ضرب‌وشتم او پرداخته بودند که منجر به وارد آمدن آسیب‌های جدی به وی شده است.
در جریان اعتراضات خیابانی به خشکاندن دریاچه ارومیه که در پی عدم تصویب طرح آب‌رسانی به این دریاچه توسط مجلس شورای اسلامی، در شهرهای مختلف آذربایجان از جمله تبریز، ارومیه، اردبیل و زنجان برگزار شد تعداد زیادی از زنان پشتیبان محیط زیست دستگیر و محاکمه شدند.
در تبریز حدود ۱۲ زن دستگیر شده بودند که در این بین بهجت فرامرزی به شش ماه حبس تعزیری و ۲۰ ضربه شلاق، رقیه حسن‌زاده به ۹۱ روز حبس و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شدند. سه نفر تبرئه شدند و دادگاه بقیه نیز تشکیل نشده است.



مقررات جدید سازمان ملل ایران را ملزم به توقف اختلال ماهواره‌اى می‌کند

سحام نیوز: اتحادیۀ بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) در مقررات جدید خود، از کشورها می‌خواهد تا برای توقف ایجاد اختلال روی برنامه های ماهواره ای در مرزهای تحت نظر خود “اقدامات لازم” را به عمل آورند.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، هفتۀ گذشته در کنفرانس جهانی سال ۲۰۱۲ مخابرات رادیوییِ اتحادیۀ بین المللی ارتباطات (دبلیو آر سی-۱۲)، از میان ۱۶۵ کشور عضو که در کنفرانس حضور داشتند، ۱۵۳ کشور رای به اصلاح قوانین مخابراتی بین المللى دادند. در این مقررات جدید آمده است: “اگر دولتی اطلاعاتی در خصوص تخلف مقررات ناظر بر ارتباطات راه دور توسط یک ایستگاه تحت نظارت خود را داشته باشد، آن دولت از حقایق مربوطه حصول اطمینان خواهد کرد و گامهای لازم را براى پایان دادن به آن برخواهد داشت.”
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد، آی تی یو و کشورهای عضو آن باید فورا اقدام به نظارت بر رعایت مقررات جدید توسط ایران نمایند و گامهای مقتضی برای حصول اطمینان از اینکه مقامات ایران مداخله در امور مخابرات ماهواره ای را قطع نموده اند را بردارند.
علی اکبر موسوی، یک نمایندۀ اسبق مجلس ایران که در زمان نمایندگی خود نایب رئیس کمیسیون مخابرات مجلس ایران بوده است به کمپین گفت: “این اولین اقدام سازمان بین المللی مخابرات وسازمان ملل  در قانونمند کردن برخورد با کشورهای متخلف در سانسور ماهواره است.”
هادی قائمی گفت: “آی تی یو اینک تعهدات قانونی ایران را کاملا مشخص کرده است. اما جامعۀ بین المللی، شامل شرکتهای مخابراتی مانند یوتل ست، باید به تلاش خود برای حصول اطمینان از اینکه دولت ایران به ایجاد اختلال در برنامه های ماهواره ای خاتمه میدهد ادامه دهند.”
مقررات دبلیو آر سی یک معاهدۀ حقوقی بین المللی در خصوص مخابرات امواج رادیویی و ماهواره ای است. این اصلاحیه که در تاریخ ۲۸ بهمن سال ۲۰۱۲ در ژنو تصویب شد اشارۀ مشخصی نسبت به تخلفات از اصل ۴۵ اساسنامۀ آی تی یو، که مانع از “دخالت مضر” در مخابرات است، دارد.
علی اکبر موسوی که طی سالهای گذشته در خصوص دفاع و ترویج آزادی اطلاعات و آزادی بیان فعالیت کرده است همچنین به کمپین گفت: “حکومت ایران از این پس  بهانه ای برای ادامه چنین کار خلافی نخواهد داشت . امیدوارم  سازمان  آی تی یو قانون مشابهی در آینده  برای مقابله با سانسور اینترنت  در کشورهایی مانند ایران تصویب نماید.”
تصمیم دبلیو آر سی -۱۲ پس ازآن اتخاذ شد که کمپین و سایر سازمانهای حقوق بشری و رسانه های ماهواره ای از دولت ها، شرکت ها، و سازمانهای بین المللی مخابراتی خواستند تا در خصوص توقف اختلالات ماهواره ای اقدام نمایند. ماه گذشته، کمپین از دبلیو آر سی – ۱۲ خواست تا گامهای مصممی برای خاتمه دادن به اختلالات گسترده و غیر قانونی دولت ایران بر روی امواج ماهواره ای بردارد.
از سال ۲۰۰۹ تا کنون، اختلالات ماهواره ای و سانسور اینترنتی در ایران به نحو خیره کننده ای افزایش یافته است. کانال های تلویزیونی همچون بی بی سی فارسی، صدای آمریکا و برخی دیگر رسانه های خبری فارسی زبان فعال در خارج از ایران، در جایی که رسانه های مستقل به شدت سانسور شده و مکررا تعطیل شده اند، تبدیل به منابع مهم اطلاعات برای میلیونها ایرانی در داخل ایران شده اند و به همین دلیل مورد هدف قرار گرفته اند.
آی تی یو، به عنوان بازوی مخابراتی سازمان ملل متحد، شکایات متعددی در خصوص اختلالات ماهواره ای در برنامه های فارسی و عربی زبان در ایران و سوریه روی برنامه های ماهواره ای که از طریق یوتل ست و عرب ست پخش می شوند، دریافت کرده است.
ماه گذشته در مقاله ای که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد، شیرین عبادی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل، و هادی قائمی، سخنگوی کمپین نگرانی خود از کم کاری شرکت یوتل ست، که ماهواره هایش میزبان ایستگاههای تلویزیون دولتی ایران (صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) هستند و سایر شرکتهای مخابراتی نسبت به پاسخگو کردن ایران نسبت به انجام سانسور را اعلام کردند. این قصور شرکت یوتل ست علیرغم این واقعیت است که مقدار زیادی از اختلالات ماهواره ای دولت ایران متوجه مشتریان دیگر یوتل ست مانند بی بی سی فارسی و صدای آمریکا می باشد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خود در نقض گستردۀ حقوق بشر از طریق پخش اعترافات اجباری تلویزیونی زندانیان عقیدتی مقصر شناخته شده است.



شکاف ۷۰۰هزار تومانی هزینه و درآمد کارگران

سحام نیوز: عضو هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران گفت: پرکردن شکاف ۷۰۰‌هزار تومانی هزینه و درآمد کارگران در شرایط فعلی از واگذاری کارت اعتباری خرید مهم‌تر است.
به گزارش مهر، علی دهقان‌کیا در ارتباط با برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واگذاری کارت‌های اعتباری خرید یک‌میلیون‌و ۵۰۰‌هزار تومانی به ۲۳۰‌هزار کارگر کشور و مشخص کردن اولویت‌ها در این بخش، گفت: با اینکه صحبت از برنامه‌ریزی می‌شود اما تاکنون اقدام موثری نشده است.
عضو هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران اظهار داشت: ممکن است تا پایان سال‌جاری بخواهند این کار را انجام دهند اما نکته حایز اهمیت در این بخش این است که کارت اعتباری نیاز امروز جامعه کارگری کشور نیست. این مقام مسوول کارگری با تاکید بر اینکه نگرانی‌های کارگران در بخش مربوط به تولید است و اینکه کاهش تولید می‌تواند در سرنوشت کاری آنها نیز تاثیرگذار باشد، بیان داشت: همچنین ما باید در شرایط پایان سال و برگزاری نشست‌های شورای‌عالی کار، موضوع مربوط به سبد هزینه‌های خانوار را مطالبه کنیم. وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شکاف بین واقعیت‌های هزینه‌ای در سبد معیشت خانوار و دریافتی‌ها چیزی در حدود ۷۰۰هزار تومان است. پرکردن این شکاف‌ها و اینکه نیروی کار بتواند هزینه‌های خود را تامین کند، از واگذاری کارت اعتباری مهم‌تر است.





جـــرس: 
به گزارش منابع حقوق بشری، حکم سه سال زندان مریم قربانی‌فر فعال حقوق زنان عینا در دادگاه تجدید نظر استان تهران تأیید شده و وی برای اجرای حکم نیز احضار شده است.
مریم قربانی‌فر فعال حقوق زنان و وبلاگ‌نویس از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به سه سال زندان محکوم شده بود که این حکم طبق ابلاغیه‌ای که به دست وکیل وی رسیده است در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا به تأیید رسیده است.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» اتهامات وی "اقدام علیه امنیت ملی" و "اجتماعی و تبانی علیه نظام" بوده و حکم سه سال زندان وی بر این اساس صادر شده بود.
دادگاه مریم قربانی‌فر در تاریخ شش شهریور ماه ۱۳۹۰ برگزار شده بود.
مریم قربانی‌فر در تاریخ شانزدهم اسفند ماه ۱۳۸۹ بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. وی تا تاریخ هشت فروردین ماه ۱۳۹۰ در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت بازجویی قرار داشته و سپس با تودیع وثیقه‌ از زندان آزاد شد.



جـــرس:
اقدام مجازی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی برای توقف حکم اعدام زندانیان در پی اعلام قریب الوقوع بودن اجرای حکم اعدام گروهی از زندانیان سیاسی و عقیدتی و سایبری، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی دست به برگزاری آکسیونی بین المللی در فیس بوک برای توقف این احکام اعدام شد.
بر اساس گزارش این صفحه فیس بوکی، با اعلام "دو روز اكسیون فیسبوكى در اعتراض به احکام اعدام بر علیه سعید ملک پور٬ شیرکو معارفی٬ زانیار و لقمان مرادی و یوسف ندرخانی"، آمده است:
با نگرانی شدید به اجرای احکام اعدام بر علیه سعید ملک پور٬ شیرکو معارفی٬ زانیار و لقمان مرادی و یوسف ندرخانی کشیش مسیحی برای اعتراض به این عمل وحشیانه و غیر انسانی‌ و برای جلوگیری از این اقدام زبونانه از تاریخ چهار شنبه و پنجشنبه ۲۲ و ٢٣ فوریه ۲۰۱۲ به مدت دو روز اقدام به آکسیون اعتراضی فیسبوکی برای بسیج افکار عمومی نموده و معتقد است که تنها با اعتراضات گسترده بین المللی و اعمال فشار به حکومت اسلامی ایران میتوان جلوی این جنایات را گرفت. با همکاری و مراجعه فعال به این صفحه و ارسال نامهٔ اعتراضی ضمیمه صدای اعتراض این عزیزان باشید. ما نباید بگذاریم سعید ملک پور٬ شیرکو معارفی ، یوسف ندرخانی و زانیار و لقمان مرادی را اعدام کنند. اعتراض و مبارزه .متحدانه ما میتواند جان این انسانهای دربند را نجات دهد.
کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی ۲۲/۰۲/۲۰۱۲
http://www.facebook.com/zendani.siasi

 
جـــرس:
 نماینده رهبر جمهوری اسلامی و مدیر مسئول روزنامه کیهان با اطلاق لفظ "فتنه 88" برای اعتراضات مردمی و قیام جنبش سبز، مدعی شد" این دوره مبدا تاریخ است واگر کسی در مقاطع سرنوشت سازی مثل این پایش لغزیده باشد جایش در مجلس نیست. البته باید دید چه کسانی، جه کسانی را ساکتین فتنه می‌خوانند."
به گزارش مهر، حسین شریعتمداری در برنامه دیروز، امروز، فردا، به زعم خود به واکاوی حوادث سال 88 پرداخت و با اشاره تلویحی به اقدامات دولتی ها و احمدی نژاد در بوجود آوردن انگیزه های اعتراضات گفت: اگر چه ممکن است برخی از رفتارها در شکل گیری فتنه 88 موثر بوده باشد اما اگر به برخی از نظرها و پندارها قبل از فتنه 88 نگاه دقیقی داشته باشیم می توان از همان ابتدا فتنه را در پس این ماجراها دید.
وی با ادعای اینکه "فتنه 88 از قبل طراحی شده بود و رقابت‌های انتخاباتی فقط یک بهانه بود"، گفت: وقتی که چندین جریان به ظاهر ناهمگون را در قالب یک ائتلاف ببینیم به هیچ وجه نمی توانیم به آن تابلو اعتماد کنیم.
شریعتمداری مدعی شد: "در ماجرای فتنه 88 جریاناتی مانند بهائی‌ها، منافقین، مارکسیست‌ها، سلطنت طلب‌ها و حتی عبدالمالک ریگی نیز وارد میدان شدند و از سوی دیگر نیز از شروع فتنه رادیو بی بی سی تبدیل به تلویزیون شد و رادیو آمریکا نیز VOA راه اندازی کرد و از بیانات و موضع گیری‌های مقامات غربی و همچنین رژیم صهیونیستی نسبت به جنبش سبز و سران فتنه، این تلقی می شود که این ائتلاف برای انتخابات نبود و مخرج مشترک این ائتلاف براندازی نظام بود."
مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه برخی از خواص نیز به دلیل اینکه نقشه راه نداشتند نتوانستند معیارها و شاخص‌های دشمن شناسی را درک کنند، گفت: نقشه راه شاخص‌هایی دارد که مهمترین این شاخص جلودار و پرچمدار شناخته شده و قابل قبول است.
وی با اطلاق حامیان حکومت به "مردم" ادامه داد: مردم نگاهشان به خواص نبود و نگاهشان به جلودار بود بنابراین نلغزیدند البته ممکن است برخی ها فریب خورده باشند که آن هم به خاطر جابجایی اهداف بود و سراب را آب دیدند اما وقتی که نزدیک سراب شدند متوجه اشتباه خود شده و برگشتند.
وی با اشاره به مثالهای تاریخی در طول 33 سال انقلاب و تبعیت از رهبر جلودار نظام گفت: زمانی که سوریه می‌خواست به اسرائیل حمله کند امام فرمود: راه قدس از کربلاست و همچنین برخی از آقایان اعتقاد داشتند باید در کنار طالبان با آمریکا بجنگند و در ماجرا عراق نیز صدام را به خالد ابن ولید تبدیل کردند و اعتقاد داشتند که باید در کنار آمریکا با عراق بجنگند که اگر بصیرت امام و رهبری نبود ماجراهای همچون فتنه 88 اتفاق می افتاد
شریعتمداری با ادعای اینکه "کسانی که در فتنه ساکت بودند دو دسته هستند" گفت: یک دسته کسانی بودند که می‌دانستند چه اتفاقی دارد می افتد اما سکوت کردند و یک عده هم نمی‌دانستند و یا اگر هم می‌دانستد با فتنه همراهی نکردند و بعد توبه کردند.
مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه ساکتین فتنه نباید در مسیر راه به عنوان راهنما قرار بگیرند گفت: راهنما باید مسیر را بشناسد بنابراین کسانی که نتوانستند فتنه‌‌ای به این بزرگی را درک کنند بینش و بصیرت ندارند و نمی توانند در کانونهای سرنوشت ساز قرار بگیرند چرا که احتمال اشتباه مجددشان وجود دارد.
وی با توجه به اینکه میزان، وضع فعلی افراد است اضافه کرد: ممکن است کسانی سابقه درخشانی داشته باشند اما باید دید الان چه می کنند و چه موضعی دارند البته باید به این توجه داشت که چه کسانی، چه کسانی را ساکت فتنه می‌دانند و دیگران که چه کسانی در جریان فتنه ساکت بودند. بنابراین بحث سر کسانی که شورای نگهبان آنان را تایید صلاحیت کرده است، نیست.

شورای هماهنگی: ۱۱ اسفند روز آگاهی و ۱۲ اسفند خانه نشینی در اعتراض به حبس خانگی موسوی و کروبی

شورای هماهنگی راه سبز امید از مردم خواسته است در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند، بیرون از خانه با حضور گسترده و پر شور در اماکن عمومی (مراکز خرید ، میادین ، پارک ها و…) به‌ویژه در فاصله ۴ تا ۶ بعد از ظهر، برای آگاهی دادن به دوستان در مورد انتخابات نمایشی، و در روز ۱۲ اسفند به نشانه همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز، یک روز را همراه خانواده در حبس خانگی بمانند و این بار اعتراض خود را اینگونه به نمایش بگذارند. راه سبز امید تا آخر سبز می ماند و امیدش را برای بهروزی مردم این سرزمین از دست نمی دهد.
در این بیانیه آمده است: اینک در آستانه برگزاری انتخابات نمایشی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط کسانی هستیم که کارنامه شان مملو از بی اعتقادی به «جمهوریت» و بی اعتنایی به «اسلامیت» نظامی دارد که در ابتدای شکل گیری، عزم آن کرده بود که برپایی جمهوری اسلامی، زمینه را برای حاکمیت ارزش های والای اخلاقی در عرصه های زتدگی فردی و اجتماعی ایرانیان هموار سازد، و اینک در گرداب بی اخلاقی حکمرانانش گرفتار گشته است. امروز کسانی مردم را به شرکت در انتخابات می کنند که ذره ای برای رأی مردم ارزش قائل نیستند و در پی آنند تا در اولین فرصت، بقایای نشانه های جمهوریت و مردم سالاری را نیز بزدایند و با خاطری آسوده، انتصابی شدن همه مناصب را اعلام کنند.
شورای هماهنگی افزوده است: خلاقیت و پیگیری و حضور فعال کوشندگان آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب سبز در روزهای مانده تا ۱۲ اسفند، افزون بر آگاهی بخشی در مورد انتخابات دروغین آتی، و تبیین مواضع حق‌طلبانه و مشروع جنبش سبز، موجب گسترش و تداوم و تعمیق این جنبش اعتراضی و مدنی خواهد شد. ابتکار و همفکری یاران جنبش سبز در شبکه‌های اجتماعی حقیقی و مجازی، همراه با امید, پایداری, شجاعت مدنی و پیگیری مستدام مطالبات قانونی و خواست‌های انسانی ، مددرسان تغییر سازنده در اوضاع نابسامان قعلی و خروج کشور از وضع بحرانی کنونی خواهد بود.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
به‌نام خداوند بخشنده مهربان
مردم شریف و آگاه ایران
پیش از هر سخنی، لازم است بار دیگر از حضور آگاهانه همراهان شجاع و متعهد جنبش سبز در سراسر ایران به مناسبت اولین سالگرد ۲۵ بهمن سپاسگزاری کنیم. این حضور نشان داد که به رغم تلاش اقتدارگرایان برای حاکمیت جو ارعاب، و با وجود دشواری های زندگی روزمره، احساس مسئولیت نسبت به آینده این مرز و بوم در ایرانیان زنده و شعله امید به تغییر روندهای اداره کشور برای دستیابی به فردایی بهتر در دل یکایک ما پاینده است. لشگرکشی نیروهای امنیتی، لباس شخصی، انتظامی و نیروهای ویژه به خیابان ها و دستگیری های فله ای در خیابان ها، رسواگر دروغ گویی های حاکمان شد: معلوم شد جنبش سبز همچنان سرزنده و پویا، و حکومت از ناهمدلی خیل عظیم معترضان آگاه و هراسناک است. و نیز معلوم شد که همراهی اقتدارگرایان با جنبش های آزادیخواهانه مردم منطقه دروغ بزرگی بیش نیست و آزادی اعتراض برای همه خوب است بجز مردم ایران.
اینک در آستانه برگزاری انتخابات نمایشی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط کسانی هستیم که کارنامه شان مملو از بی اعتقادی به «جمهوریت» و بی اعتنایی به «اسلامیت» نظامی دارد که در ابتدای شکل گیری، عزم آن کرده بود که برپایی جمهوری اسلامی، زمینه را برای حاکمیت ارزش های والای اخلاقی در عرصه های زتدگی فردی و اجتماعی ایرانیان هموار سازد، و اینک در گرداب بی اخلاقی حکمرانانش گرفتار گشته است. امروز کسانی مردم را به شرکت در انتخابات می کنند که ذره ای برای رأی مردم ارزش قائل نیستند و در پی آنند تا در اولین فرصت، بقایای نشانه های جمهوریت و مردم سالاری را نیز بزدایند و با خاطری آسوده، انتصابی شدن همه مناصب را اعلام کنند.
این روزها مردم از خود می پرسند مگر مجلس کنونی چه تغییری در زندگی شان بوجود آورده که حالا با شور و شوق در انتخابات مجلس آینده شرکت کنند؟ برای چه باید در انتخاب مجلسی که قوانین مصوبه آن مورد بی اعتنایی مجریان قانون و حتی گاه خود قانونگذاران قرار می گیرد، و نقش نظارتی اش بر دستگاه های اجرایی کشور با یک تماس تلفنی از مراکز قدرت تعطیل می شود، مشارکت کنند؟
دستگاه های تبلیغاتی اقتدارگرایان سعی می کنند با انتقال نقطه ثقل مشکلات کشور از داخل به خارج، احساسات میهن دوستانه ایرانیان را برانگیزند تا از این راه، بر نابسامانی های عدیده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که مسبب آن هستند سرپوش گذارند و از پاسخگویی به مردم فرار کنند. گردانندگان نمایش انتخاباتی می خواهند این بار هم از حربه های تبلیغاتی نخ نمایشان استفاده کنند و با تبلیغات گسترده در باره خطراتی که کشور را تهدید می کند، بحران سازی و بحران نمایی کنند و از مردم بخواهند برای مقابله با آن بحران ها به پای صندوق های رأی بیایند. شگفتا که کسانی که انقلاب را از محتوا واصالت آن تهی کرده‌اند امروز برای ترغیب شرکت مردم در انتخابات به انقلاب و چهره های بارز آن متوسل می شوند! شرکت در انتخاباتی نمایشی که باعث ترغیب حاکمیت استبداد به ادامه سیاست‌های ضد ملی و ضد مردمی منجر و به تثبیت استبداد بینجامد، در واقع نه تنها وظیفه‌ای انقلابی نیست بلکه مغایر با آرمان‌های ملت در انقلاب اسلامی سال ۵۷ است.
حال و در پی استقبال گسترده ای که از دعوت برای عدم شرکت در انتخابات شده، می خواهند عدم شرکت را خلاف اهداف انقلاب، قانون و شرع بنمایانند.
به حکمرانان باید گفت بجای توسل به ماشین تبلیغاتی فرسوده تان و بجای آن که رابطه تان با مردم را یا بر تهدید، یا بر تزویر و یا بر تطمیع بنا کنید، سر تسلیم در برابر حقیقت فرود آورید، به نظر آنان تمکین کنید و به شعورشان احترام بگذارید. این است راه رسیدن به وحدت ملی واقعی و این است راه حفاظت از منافع ملی ساکنان این مرز و بوم در مقابل طمع ورزی های قدرت های بیگانه. مردم ما در مقابل تهدیدهای خارجی از کیان میهن خود، و نه از شما، دفاع خواهند کرد. مگر نمی بینید که در میان صفوف منتقدانتان، حماسه آفرینان دیروز جبهه های نبرد و خانواده های شهیدان سرافراز جنگ تحمیلی چه پر شمارند؟
به دولتمردان باید گفت آنچه فراموش شده این است که «جمهوریت» یعنی شرکت انتخابات برای شهروندان یک «حق» است و تمکین به نتایج آن برای دولتمردان یک «تکلیف». رأی دادن حقی است که مردم اگر بخواهند می توانند از آن برای تداوم یا تغییر روندهای جاری در ادارة کشور استفاده کنند و اگر هم بخواهند با عدم شرکت در آن، نارضایتی شان از شیوه حکمرانی حکومتشان را اعلام کنند. جمهوریت یعنی نظارت بر اعمال حکومت از آن مردم است که از طریق رسانه های آزاد، مجلس آزاد، احزاب آزاد و تجمعات مسالمت آمیز آزاد انجام می گیرد. حال که همه این آزادی ها را نادیده گرفته اید، از انتخاباتی که عاری از شرایط برگزاری عادلانه و منصفانه است چه انتظاری می توان داشت؟
به وعاظ السلاطین باید گفت که شرکت نکردن در انتخابات مغایر با شرع نیست. شارع مقدس انسان را آزاد آفریده و پاسداشت آزادی او را چنان ارج و مقامی داده که از او خواسته جز در برابر حق و حقیقت سر تعظیم فرور نیاورد. تفسیری از دینداری که انتخابگری آزادانه و آگاهانه را از انسان سلب کند، از دین جز کالبدی بی روح باقی نمی گذارد. شریعت بازیچه دست قدرتمندان نیست تا هر چه بر خلاف نیل و اهداف خویش دیدند را غیرشرعی بنامند.
به فرماندهان دستگاه سرکوب باید گفت مگر شما با سرکوب مردم معترضی که تنها و تنها به دنبال رأی گم شده و مصادره شده شان بودند، شهادت ده ها تن از جوانانی که هر یک سرمایه ای برای آینده این کشور بودند، دستگیری صدها نفر که جز پاسداشت از جمهوریت نظام دغدغه ای نداشتند، حبس خانگی چهره های تابناک دوران مبارزه و جنگ تحمیلی، سانسور مطبوعات و تعطیلی احزاب سیاسی نمی خواستید سکوت گورستانی بر کشور حاکم شود؟ اینک مردم می خواهند نتایج این سکوت گورستانی را به نمایش بگذارند. در گورستان، کسی جشن نمی گیرد، حتی برای دلخوشی شما ! اگر می خواهید به قول خودتان تنور انتخابات را گرم کنید، مانند انتخابات سال ۸۸ ارقام را دستکاری کنید، به صدا و سیمای غیرملی سفارش بدهید از همین حالا گزارش های تفصیلی از استان های مختلف تهیه کند و صف های انتظار را طولانی تر از همیشه نشان دهد، فردای روز رأی گیری میزان مشارکت را بی سابقه توصیف کنید و برای یکدیگر پیام های تبریک ارسال کنید، اما گناه این مردم چیست که نمی خواهند هیزم آن تنور باشند؟
و به همراهان جنبش سبز باید خاطر نشان کرد که مبارزه مدنی، به شکل های مختلف صورت می گیرد. گاه به خیابان می آییم و بدون توسل به خشونت، حضور اعتراض آمیزمان را نشان می دهیم، و گاه در خانه می مانیم و نارضایتی مان را با نیامدن به پای صندوق های رأی به رخ می کشیم. به همراهان خود و مردم یادآوری کنید که امروزه قدرت واقعی در دست آنهاست و غیرقابل پیش بینی بودن کنش های اجتماعی آنها، خواب راحت از اقتدارگرایان سرکوبگر ربوده است. کدام جنبش اجتماعی و مدنی در جهان سراغ دارید که پیش از هرکجای دیگر، زندان ها را تسخیر کرده باشد و آزادگان سرافراز دربند اینگونه با شهامت و بی اعتنا به رعب و وحشتی که سرکوبگران سعی در القای آن دارند بر علیه خودکامگی غریو آزادی سر می دهند؟
خلاقیت و پیگیری و حضور فعال کوشندگان آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب سبز در روزهای مانده تا ۱۲ اسفند، افزون بر آگاهی بخشی در مورد انتخابات دروغین آتی، و تبیین مواضع حق‌طلبانه و مشروع جنبش سبز، موجب گسترش و تداوم و تعمیق این جنبش اعتراضی و مدنی خواهد شد. ابتکار و همفکری یاران جنبش سبز در شبکه‌های اجتماعی حقیقی و مجازی، همراه با امید, پایداری, شجاعت مدنی و پیگیری مستدام مطالبات قانونی و خواست‌های انسانی ، مددرسان تغییر سازنده در اوضاع نابسامان قعلی و خروج کشور از وضع بحرانی کنونی خواهد بود.
لذا از همگان دعوت می کنیم با برنامه ریزی قبلی، در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند، بیرون از خانه با حضور گسترده و پر شور در اماکن عمومی(مراکز خرید ، میادین ، پارک ها و…) به‌ویژه در فاصله ۴ تا ۶ بعد از ظهر، برای آگاهی دادن به دوستان در مورد انتخابات نمایشی، و در روز ۱۲ اسفند به نشانه همبستگی با رهبران زندانی جنبش سبز، یک روز را همراه خانواده در حبس خانگی بمانند و این بار اعتراض خود را اینگونه به نمایش بگذارند. راه سبز امید تا آخر سبز می ماند و امیدش را برای بهروزی مردم این سرزمین از دست نمی دهد.
شورای هماهنگی راه سبز امید

فرمانده ناجا: با آشوبگران انتخاباتی قاطعانه برخورد می کنیم

فرمانده نیروی انتظامی می گوید: نیروی انتظامی با افرادی که قصد ایجاد آشوب و بحران در انتخابات داشته باشند، قاطعانه برخورد می‌کند.
این در حالی است مدتهاست مسئولان امنیتی ادعا کرده اند که قرار است در خلال برگزاری انتخابات ناآرامی هایی ایجاد شود. برخی از آنان حتی از احتمال کشته شدن افرادی را داده اند.
یکی از فرماندهان سپاه پیش از این گفته بود که اگر نتیجه انتخابات مورد تایید نباشد، سال ۹۱ سالی خونینی خواهد بود.
طی هفته های اخیر نیز مقامات امنیتی از کشف صدها گروه خرابکاری خبر داده اند.
سردار اسماعیل احمدی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با فارس در جیرفت اظهار داشت: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات اندیشیده شده است و برای درگیری‌های احتمالی در حوزه‌های انتخاباتی آمادگی کامل داریم.
وی افزود: علاوه بر نیروهای پای صندوق‌های رأی واحدهای اطلاعاتی ۸ هزار و ۵۰۰ نفر نیروهای بسیج نیز در تأمین امنیت انتخابات مشارکت دارند.
وی با بیان اینکه کاندیداها نباید در صورتی که نتیجه انتخابات به نفع آ‌ن‌ها نشود، ایجاد بحران کنند، اظهار کرد: نیروی انتظامی با افرادی که قصد ایجاد آشوب و بحران داشته باشند، قاطعانه برخورد می‌کند.
این در حالی است که مسئولان وجود هر گونه بحرانی پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری ۸۸ را انکار می کنند.
احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: حساسیت‌های محلی موجب ایجاد بعضی از مشکلات می‌شود، اما پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده شده است و امیدواریم، اتفاق غیرمنتظره‌ای به وجود نیاید.
وی ادعا کرد: دشمن تلاش دارد با ایجاد حساسیت حضور مردم در انتخابات را کم‌رنگ کند، اما ملت ایران با حضور حماسی خود در این انتخابات تمام نقشه‌های آن‌ها را نقش بر آب می‌کند.

تجمع اعتراضی کارگران قند و تصفیه شکر اهواز

یک فعال کارگری در استان خوزستان گفت: جمعی از کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز صبح امروز در مقابل استانداری تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کردند.
آقایار حسینی، دبیر اجرایی خانه کارگر اهواز افزود: این کارگران از آذرماه سال گذشته تاکنون حقوق، عیدی و پاداش خودرا دریافت نکرده‌اند.
وی گفت: به دلیل عدم پرداخت حق بیمه کارگران از سوی کارخانه، کارگران با مشکل تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه خود نیز مواجه هستند.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان اظهارداشت: کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز حدود۱۷۰ کارگر دارد که کارگران این واحد تولیدی بجهت بلا تکلیفی در وضعیتشان برای چندمین بار دست به تجمع زده اند.


نامه خانواده سعید مدنی به ۵ شخصیت سیاسی و مذهبی

خانواده  سعید مدنی، پژوهشگر علوم اجتماعی، روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی در نامه ای به  آقایان صانعی، اردبیلی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و منتظری خواستار مساعدت آنان در رسیدگی به وضعیت این زندانی سیاسی شدند.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
به نام خدا
- جناب آقای صانعى
- جناب آقای موسوى اردبیلى
- جناب آقای هاشمى رفسنجانى
- جناب آقای سید محمد خاتمى
- جناب أقای احمد منتظری
با سلام واحترام،
به عرض مى رساند آقای سعید مدنی و احسان هوشمند در تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۹۰ بدون ذکر اتهام و دلیل بازداشت، با حکم مقامات قضایی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند؛ از آن تاریخ تاکنون هیچ گونه اطلاعی از آقای سعید مدنی در دست نیست. ازطرف دیگر آقای سامان سرمست (خواهرزاده آقای مدنی) را نیز بدون ذکر دلیل اتهام همزمان در اصفهان بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند که با توجه نداشتن هرگونه سابقه فعالیت سیاسی و اجتماعی آقای سرمست، صرفاً به منظور تحت فشار قراردادن آقای سعید مدنی در زندان انفرادی و بازجویی ها، تهدیدهای خود را -که طی یک سال گذشته به دفعات و به اشکال مختلف به ایشان گوشزد کرده بودند- عملی ساختند.
از زمان بازداشت ایشان تاکنون با وجود پیگیریهای مکرر خانواده و وکیل ایشان (آقای دکتر محمد شریف) از زندان اوین و دادگستری استان تهران و تاکید ریاست محترم دادگستری تهران بر پیگیری پرونده، هیچ پاسخ روشنی از طرف مقامات قضایی و ضابطان (وزارت اطلاعات) در خصوص علت و دوره بازداشت ارائه نشده، و موجبات نگرانی خانواده را از وضعیت نامعلوم ایشان فراهم کرده است.
با توجه به اینکه به نظر می رسد پیگیری از مراجع و مسئولین رسمی کشوردرشرایط موجود که مصادف با برگزاری انتخابات مجلس می باشد بی نتیجه بوده است، خواهشمند است درصورت امکان در رسیدن به حداقل حق قانونی ما مبنی بر داشتن ملاقات حضوری و اطلاع از شرایط و محل بازداشت ایشان به هر نحوی که صلاح می دانید، ما را یاری نمایید.
در پایان خاطرنشان می شود با وجود اعتقاد راسخ نسبت به ناروا بودن بازداشتها، ما آزادی ایشان را از پیشگاه خداوند طلب می کنیم زیرا خدا صلاح بندگان خود را بهتر می داند و در زمان مقتضی آزادی ایشان فراهم می شود. اما ازمسئولین نظام انتظار داریم با توجه به سوگندی که بطور علنی در برابر خدا و مردم خورده اند، در حدود قانون پاسخگوی آشکار اقدامات مجموعه تحت امر خود باشند.

انتقال ابوالفضل قدیانی از بخش سی سی یو بیمارستان به زندان اوین

ابوالفضل قدیانی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ار بخش سی سی یو بیمارستان مدرس به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، ابوالفضل قدیانی که دو هفته پیش بعلت وخامت حال جسمی به بخش سی سی یو بیمارستان مدرس منتقل شده بود، در حالی به زندان برگشت که همچنان اطرافیان از وضعیت جسمی وی نگران بوده و احتمال هر اتفاقی را وقتی تحت نظر پزشک نباشد می دهند.
این زندانی سیاسی که به بیماری قلبی مبتلاست طی روزهای اخیر در وضعیت جسمی نامناسبی بوده و مسئولان زندان از ارائه خدمات پزشکی به وی خودداری می کردند.
قدیانی ۶۳ ساله در حال حاضر با ناراحتی قلبی، بیماری حاد پرکاری تیرویید، پروستات و چندین بیماری دیگر دست و پنجه نرم می کند. وی اخیرا علاوه بر مشکلات قلبی با کاهش شدید وزن نیز رو به رو بوده است.
چندی پیش،  ابوالفضل قدیانی برای چندمین بار به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد تا در مورد نامه اخیرش مبنی بر تحریم انتخابات غیرقانونی مجلس و مسئولیت رهبری در وضعیت موجود کشور پاسخگو باشد.
این سومین پرونده ابوالفضل قدیانی است و به رغم اتمام محکومیت یکساله دادگاه اول او که آذرماه ۹۰ به اتمام رسید همچنان در زندان به سر میبرد.
کمی قبل از پایان محکومیت یکساله این زندانی سیاسی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد تا به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام تحت محاکمه قرار گیرد. دادگاهی که قدیانی در آن حاضر نشد، چراکه به گفته وی دادگاه های انقلاب بدون هیت منصفه و بصورت غیر علنی برگزار میشود و فاقد وجاهت قانونی و مشروعیت است.
انتقال قدیانی از زندان به شعبه چهارم بازپرسی موجب حیرت بازپرس شعبه چهار شد چرا که معتقد بود به لحاظ قانونی اکنون نباید وی در زندان باشد و حکم شعبه ۱۵ مبنی بر ۳ سال حبس هنوز توسط دادگاه تجدید نظر تایید نشده است.

وی پی ان غیرقانونی نیست

VPN کوتاه شده عبارت Virtual Private Network یا شبکه مجازی خصوصی است. همانطور که از نامش پیداست، این روش اتصال به اینترنت برای حفظ امنیت و حریم شخصی کاربر است. در این روش اطلاعات شخصی کاربر کدگذاری می‌شود و از شبکه‌ای عبور داده می‌شود که ردیابی آن برای یک هکر یا خراب‌کار اینترنتی غیر قابل ردیابی باشد.
مثلا اطلاعات بانکی کاربر از مهم‌ترین اطلاعات اوست که اگر این اطلاعات به دست یک دزد اینترنتی بیفتد، ممکن است کاربر قربانی یک دزدی اینترنتی شود. همین‌طور بانک‌ها که ممکن است هر روزه بخواهند اطلاعات مالی خودشان و هزاران مشتری‌شان را جابجا کنند، باید از یک چنین شبکه امنی استفاده کنند تا احتمال ردیابی این اطلاعات را به حداقل برسانند. بنابراین یکی از مهمترین کاربردهای وی‌پی‌ان رمزنگاری اطلاعات و بالا بردن خطوط ارتباطی تحت وب است. علاوه بر این ها در کشورهایی مانند کشور خودمان کاربران از وی‌پی‌ان برای عبور از فیلترینگ نیز استفاده می‌کنند.
محمدرضا آقامیری، عضو کارگروه تعیین محتوای مجرمانه اینترنتی با بیان اینکه قبول دارم در برخی موارد در فیلترینگ سایت‌های اینترنتی افراط صورت می‌گیرد، گفت: در فیلترینگ سایت‌های اینترنتی چنانچه وزارت ارتباطات، اطلاعات شفاف را در اختیار کاربران قرار دهد، مشکلات حل خواهد شد.
رضا باقری، مدیر دفتر مطالعات فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره با تاکید بر ضعف هایی که سامانه فیلترینگ اینترنت در کشور دارد می گوید: «یکی از ضعف های این سامانه این است که براساس طبقه بندی مخاطب فیلتر و پالایش نمی شود و به عنوان مثال فیلترینگی که برای یک دستگاه دولتی بکار گرفته می شود با فیلترینگ یک دانش آموز در یک بستر و از یک جنس تبعیت می کند چرا که سامانه فیلترینگ به صورت فهرستی وبگاه ها و کلمات جستجو در موتورهای جستجو فیلتر می شود. گاهی هم به صورت فنی این کار انجام می گیرد یعنی این فیلترینگ بر روی یک سری پروتکل ها از قبیل https وpptp اعمال می شود.»
محمدحسن شانه ساز زاده، مدیرعامل شاتل نیز در تایید این گفته ها می‌گوید: « کاربران در اکثر مواقع برای دور زدن فیلترینگ از شبکه های VPN استفاده می کنند که این امر باعث کندی دسترسی کاربران به سایت‌های اینترنتی می شود».
حال سوال اینجاست که استفاده از این کانکشن جرم محسوب می شود؟ و آیا در قانون ماده ای برای آن در نظر گرفته شده است یا خیر ؟
ماده ای مبنی بر اینکه VPN غیرقانونی است وجود ندارد
مدیر دفتر مطالعات فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد مصادیق استفاده از ابزارهایی مانند VPN در قانون جرایم رایانه ای تاکید کرد: VPN غیرقانونی نیست و در قانون جرایم رایانه‌ای هیچ ماده ای مبنی بر اینکه پروتکل VPN غیرقانونی است وجود ندارد.
به گزارش خبر آنلاین، رضا باقری در تشریح مصادیق جرایم رایانه‌ای برای برخورد با ابزارهایی همچون VPN در اینترنت و نیز قوانین حقوقی مترتب بر ارتباطات الکترونیکی همچون ایمیل با اشاره به اینکه نظام حقوقی که مترتب بر پست های الکترونیکی است، نظام حقوقی کاملی نبوده افزود: ما قانون حریم خصوصی در فضای سایبر و حمایت از داده‌ها نداریم و به دلیل نبود این قانون درخواست تبادل اطلاعات با اشکالاتی مواجه است که ممکن است این حریم خصوصی را نقض کند.
مدیر دفتر مطالعات فناوری‌های نوین مرکز پژوهشهای مجلس همچنین با بیان اینکه در قانون جرایم رایانه‌ای موادی برای همین منظور ترتیب داده شده است، ادامه داد: همچنین بند الف ماده ۲۵ قانون جرایم رایانه ای تاکید دارد که توزیع و انتشار و تولید و یا انجام معامله یا نرم افزار یا هر نوع ابزار الکترونیکی که “صرفا” برای ارتکاب جرایم رایانه ای به کار می رود مجازات دارد اما VPN یا ابزارهای دیگر مصداق این واژه “صرفا” نیستند و به طور مثال بانکها و موسسات مالی از این پروتکل برای تبادل اطلاعاتشان استفاده می کنند چرا که از امنیت بالاتری برخوردار است اما براساس ماده ۳۲ قانون مشمول نگهداری اطلاعات کاربران و “داده ترافیک” هستند.»
باقری اصل تصریح کرد: اگر چه در صورتی که سایتی اقدام به ارائه یا فروش ابزار دور زدن فیلترینگ کند یا اطلاعات کاربران و داده ترافیک خدمات VPN را نگهداری نکند می توان با همین قانون آنرا مشمول مجازات دانست.

رئیس هیات مدیره انجمن های صنفی کارگری: با دولت و کارفرمایان مذاکره نمی کنیم

رئیس هیات مدیره انجمن های صنفی کارگری اعلام کرد: به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و نامشخص بودن تورم سال آینده شورای عالی کار باید مصوبه مزدی کارگران را به صورت فصلی تعیین کند.
غلامرضا خادمی زاده در گفتگو با ایلنا خواستار افزایش دستمزد کارگران براساس نرخ واقعی تورم شد و اظهار داشت: در صورتی که دستمزد کارگران سال آینده به صورت فصلی تعیین نشود با نمایندگان دولتی و کارفرمایی در رابطه با تعیین مصوبه مزدی ۹۱ وارد مذاکره نخواهیم شد.
او با انتقاد از عدم اجرای تعهدات دولت در زمینه پرداخت سبد معیشتی کارگران در سال جاری یاد آور شد: عدم ضمانت اجرایی برای پرداخت حداقل دستمزد از سوی کارفرمایان، مشخص نبودن تورم سال آینده و عدم تحقق وعده های دولت از جمله مسائلی است که در زمینه پرداخت دستمزد کارگران لحاظ نمی‌شود.
رئیس هیات مدیره انجمن های صنفی کارگری، با انتقاد از تعیین مصوبه مزدی کارگران تصریح کرد: مزد کارگران در هر سال براساس تورم سال گذشته محاسبه می شود، از این رو سیاست شورای عالی کار در خصوص تعیین مصوبه مزدی به معنای افزایش نیست.
خادمی زاده با انتقاد از عدم اجرای صحیح ماده ۴۱ قانون کار یاد آور شد: در صورتی در خصوص مزد سال آینده با شرکای اجتماعی وارد مذاکره می‌شویم که نمایندگان دولت و کارفرما با تعیین دستمزد کارگران به صورت فصلی موافقت کنند.




علی شکرچی، بازداشت دوباره در ۲۵ بهمن؛ اعتصاب غذا در بند ٢۴٠ اوین

علی شکرچی که بهمن ماه ٨٩ در تظاهرات مردمی بازداشت و یکسال را در زندان اوین سپری کرده بود، بار دیگر در حاشیه تظاهرات ٢۵ بهمن ٩٠ دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، این زندانی سیاسی در سال گذشته بارها به دادسرای اوین فراخوانده شد تا با نوشتن درخواست عفو از زندان رهایی یابد اما او هیچگاه اقدام به نوشتن عفو نامه نکرد. وی تنها ۶ روز قبل از ٢۵ بهمن ماه با گذراندن دوران یک ساله زندان از بند ٣۵٠ آزاد شده بود.
شکرچی بلافاصله پس از دستگیری، به همراه ٧٠٠ تن دیگر به قرنطینه های اندرزگاه  های مختلف اوین منتقل شد و به دلیل غیرقانونی بودن بازداشت معترضان و بدرفتاری ماموران دست به اعتصاب غذا زد.
این زندانی سیاسی بلافاصله به بند امنیتی ٢۴٠ منتقل و در سلول انفرادی حبس شد.
علی شکرچی متولد و بزرگ شده ایران است، اما به دلیل تابعیت عراقی پدرش از داشتن شناسنامه ایرانی محروم بوده است. خانواده او از معاودین اخراج شده از عراق توسط صدام بوده اند.
همچنین روز سه شنبه زندان اوین پذیرای تعدادی از بازداشت شدگان روز ٢۵ بهمن ماه سال جاری بود که به درخواست شورای هماهنگی جنبش راه سبز در سالگرد ٢۵ بهمن ماه و در اعتراض به سوء مدیریت ها و بی توجهی های حاکمیت به درخواست های معترضان، به خیابان ها آمدند. تظاهراتی که برخلاف پوشش ناقص رسانه ای گفته می شود شاهد حضور مردم در نقاط مختلف شهر تهران بود.
گسترش جغرافیایی این تظاهرات به مناطق جنوبی تهران و شرکت گروهها و صنوف مختلف در این تظاهرات آنگونه که از ترکیب بازداشت شدگان بر می آید، نشان از تعمیق جنبش اعتراضی مردم دارد.



وزارت صنعت؛ واگذاری معدن طلای ساری‌گونی به قزاق‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت از واگذاری رسمی معدن طلای ساریگونی به شرکت قزاقستانی خبر داد.
به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری اظهار کرد: روز گذشته یکی از معادن طلا به شرکتی از کشور قزاقستان واگذار شد.
وی با بیان اینکه در این مراسم سفیر قزاقستان برای سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌های معدنی ایران اعلام آمادگی کرد، ادامه داد: باید از توان بخش خصوصی نیز در حوزه اکتشاف و زمین‌شناسی بهره گرفته شود.




وضعیت بحرانی رضا شهابی به دلیل بی توجهی مسئولان زندان به دستور پزشک

وضعیت جسمی رضا شهابی پس از اعتصاب های غذا و بی توجهی مسئولان زندان به دستورات پزشکان برای بهبود وی، بحرانی شده است.
به گزارش خبرنگار کلمه، به رغم توصیه کمسیون پزشکی و پزشکی قانونی مبنی بر استراحت مطلق رضا شهابی در بیمارستان و یا منزل، اصرار به نگاه داشتن این زندانی سیاسی دربند ٣۵٠، مشکلات عصبی و ستون فقرات وی تشدید شده و هم اکنون بخش هایی از بدن او دچار بی حسی و بی حرکتی شده است.
این عضو هیات میره و مسؤل امور مالی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی ٢٢خرداد ٨٩ بازداشت شد و در حین انتقال به بند ٢٠٩ به دلیل ضرب و شتم شدید از ناحیه گردن به شدت آسیب دید.
١٩ ماه نگهداری رضا شهابی در بند٢۴٠ و ٢٠٩ زندان اوین و بازجویی ها تحت فشار و شکنجه و تهدید به اعدام موجب شد، این زندانی برای رسیدگی به وضعیت حقوقی و قضایی دست به یک اعتصاب غذای طولانی بزند.
شهابی تاکنون ٣بار اعتصاب غذا کرده و هربار به توصیه همکاران صنفی، شخصیت های سیاسی و مجامع بین المللی دست از ادامه آن برداشته است.
یک هفته اعتصاب خشک و ۴۵ روز اعتصاب غذای تر به همراه درمان نشدن آسیب های نخاعی موجب ضعیف شدن بنیه این زندانی سیاسی شده و شرایط بهداشت و تغذیه نامناسب زندان، وضعیت بیماری وی را تشدید کرده است. کم خونی حاد، فشارخون نامنظم، ضربان بی ثبات قلب، درد در ناحیه گردن و ستون فقرات و بی حسی در اندام های یک طرف بدن تنها بخش هایی از آسیب های دوران بازداشت است که این فعال کارگری با آن دست به گریبان است.




مکارم شیرازی: شرکت نکردن در انتخابات «معصیت و گناه» است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی می‌گوید خودداری از شرکت در انتخابات «بدون عذر شرعی جایز نیست» و شرکت نکردن در انتخابات «معصیت و گناه» است.
به گزارش دانشجونیوز، با نزدیک شدن به انتخابات نهمین دوره مجلس ایران، برخی از رسانه های حکومتی ایران به گفتگو با شخصیت های مذهبی و سیاسی ایران پرداخته که در بسیاری از این شخصیت ها از لزوم شرکت شهروندان در انتخابات سخن گفته و آن را تکلیف شرعی برشمرده اند. در این میان آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در ایران در جدیدترین گفتگو با خبرگزاری حکومتی فارس صراحتا اعلام کرده است که خودداری از شرکت در انتخابات «بدون عذر شرعی جایز نیست» و شرکت نکردن در انتخابات «معصیت و گناه» است.
آیت الله مکارم در پاسخ به سوالی فارس مبنی بر کاندیدا شدن روحانیون "در صورتى که اگر این روحانیون شرکت نکنند اشخاصى غیر متعهد به این مجالس راه پیدا کرده و احکام غیراسلامى را تصویب مى‌کنند." پاسخ داده است: "ظاهر این است که شرکت آن روحانیون و افراد متعهد دیگر با شرایطى که گفتید واجب است."
خواهش می‌کنم مردم در انتخابات شرکت کنند
از سوی دیگر یحیی رحیم‌صفوی٬ مشاور آیت الله خامنه‌ای از مردم ایران خواهش کرده در صورتی که صدای او را می‌شنوند در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.
رحیم‌صفوی روز دوشنبه (اول اسفند) گفته است: «خواهشم از همه کسانی که صدای من را می‌شنوند این است که در انتخابات مجلس حضوری سرنوشت‌ساز داشته باشند.»
وی از مردم خواسته است: «انتخابات روز ۱۲ اسفند را جدی بگیرند و با حضور حداکثری خود همانند حماسه‌ای که در روز ۲۲ بهمن امسال خلق کردند٬ حماسه دیگری خلق کنند.»
روحانیون و نظامیان حاکم بر ایران در هفته‌های اخیر بار‌ها از مردم خواسته‌اند در انتخابات ۱۲ اسفند نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.
به باور بسیاری ناظران سیاسی این دوره از انتخابات یکی از حساسترین و مهم‌ترین انتخاباتی است که طی ۳۲ سال گذشته در جمهوری اسلامی بزگزار شده است.
فرماندهان سپاه پاسداران از دو ماه پیش ادعا کرده‌اند که نرخ مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بیش از ۶۰ درصد است.
مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش‌های گسترده‌ای برای دعوت از مردم به منظور شرکت در این دوره از انتخابات آغاز کرده‌اند که خواسته‌های رحیم صفوی یکی از این نوع تلاش‌ها است.




شیر آلوده صدها دانش آموز را روانه بیمارستان کرد/ اطلاعات می خواهید به حراست بروید

توزیع شیرهای آلوده در شهرستان رباط کریم و بهارستان بیش از صدها تن از دانش آموزان و نوآموزان مهدکودک‌های این دو منطقه روانه بیمارستان کرد.
به گزارش مهر، این در حالی است که از سوی یک شرکت لبنی واقع در شهرک نصیرشهر که مسئولیت بخش شیر یارانه‌ای مدارس را بر عهده داشت در یک پروسه از تولید خود بنا به دلایل مبهمی شیر آلوده وارد مدارس کرده و پس از مصرف آن دانش آموزان و نوآموزان مهدها با مسمومیت شدیدی مواجه شده اند.
هم اکنون اکثر مطب‌های پزشکی و بیمارستان‌ها مملو از کودکان معصومی است که بر اثر مصرف این شیرهای آلوده دچار مسمومیت غذایی شده‌اند.
بر پایه همین گزارش در جریان پیگیری روند توزیع و چگونگی آن در سطح شهرستان متاسفانه برخی از مسئولین امر از دادن پاسخ به خبرنگار ما خودداری و این موضوع را کاملا محرمانه اعلام کردند اما اولیاء دانش آموزان با تماس‌های مکرر خود با دفتر خبرگزاری خواستار انتشار این خبر در رسانه‌ها شدند تا عوامل این امر شناسایی و مورد بازخواست قرار گیرند.
یکی از والدین دانش آموزان این شهر دراین باره به مهر گفت: پسرم روز دوشنبه شیر خود را مصرف نمی‌کند و آن را در داخل کیف به خانه می‌آورد و به خواهر خود می‌دهد و زمانی که خواهرش این شیر را مصرف می‌کند با مسمومیت شدید این شیر مواجه می‌شود.
وی در ادامه گفت: زمانی که فرزند خود را سریعا به بیمارستان به دلیل وخامت جسمانی منتقل کردیم پزشکان علت اسهال و استفراغ شدید را مسمومیت شدید شیر اعلام کردند.
وی در پایان افزود: برای حفظ سلامت فرزند خود و دیگر دانش آموزان و جلوگیری از تکرار این موضوع شکواییه‌ای تنظیم کرده تا خاطیان امر به اشد مجازات برسند.
در این باره دکتر داود تنها یکی از پزشکان رباط کریمی ضمن تائید این مسمومیت گفت: ما در این مرکز پزشکی شاهد دهها نفر از دانش آموزان و نوآموزان مهدکودک‌ها و مدارس بودیم که همگی آنها بر اثر مسمومیت به این مرکز مراجعه کرده بودند.
دکتر تنها ادامه داد: روز دوشنبه از ساعت ۱۶ به بعد یک سری از بچه‌ها پشت سر هم به این مرکز مراجعه کردند تا ساعت ۲۰ شب که با علامت استفراغ و دل درد مواجه بودند.
وی عنوان کرد: معاینه که انجام شد، مسمومیت غذایی با توجه به علائم مسمومیت که در چند ساعت در بچه‌های مدارس بوده بیشتر والدین اظهار کردند که فرزنداشان شیر خورده که عامل مسمویت است.
به گفته وی عوامل میکروبی و نیز نحوه نادرست نگهداری شیر یا پروسه تولید بوده است.
دکتر تنها بسیاری از مطب‌های پزشکی نیز در این روز با چنین مراجعینی مواجه بوده‌اند.
بر اساس آخرین اخبار واصله حدود ۱۵۰ نوآموز در شهرستان رباط کریم به دلیل مصرف شیر مسموم شدند و متاسفانه آموزش و پرورش شهرستان رباط کریم از ارائه هرگونه اطلاعاتی در این باره خودداری کردند و اعلام کرده اند: هر اطلاعاتی می‌خواهید باید از حراست اداره دریافت کنید.



مصباح یزدی: اگر رییس جمهور منتخب مردم از طریق ولی فقیه نصب نشود طاغوت است

آیت‌الله مصباح یزدی، از روحانیون افراطی طرفدار حکومت ایران در جدیدترین سخنرانی اش گفته است که "اگر رییس جمهور منتخب مردم از طریق ولی فقیه نصب نشود طاغوت و اطاعت از او حرام است."
به گزارش دانشجونیوز، آیت‌ الله محمد تقی مصباح یزدی، "رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم"،وز چهارشنبه (سوم اسفند) در جمع گروهی از نیروهای سپاه و بسیج قم گفته که «مشروعیت تمام دستگاه‌ها به اذن ولی فقیه است.»
بر اساس آنچه که وبسایت رسا، نزدیک به نیروهای حکومتی، گزارش داده، وی همچنین ادعا کرده است: «امروز این تفکر که اطاعت از ولی فقیه٬ اطاعت از خدا است در کشور ما نهادینه شده و حافظ انقلاب همین تفکر است.»
مصباح یزدی با بیان اینکه "مرحوم آیت الله مدرس احیا کننده تفکر تلازم دین و سیاست بود"، گفته است: "همه امورات باید تحت نظر دین باشد و نه تنها در قانون بلکه در اجرا هم دین دخالت داشته باشد."
این روحانی طرفدار حکومت ایران همچنین گفته است: "اگر رییس جمهور منتخب مردم از طریق ولی فقیه نصب نشود طاغوت و اطاعت از او حرام است."
نفوذ سکولاریسم در در بخشی از مراکز تصمیم گیری کشور
آیت‌الله مصباح یزدی، نبست به بروز "تفکر سکولار" در ایران هشدار داده و تاکید کرده است: "امروز هم در بخشی از مراکز تصمیم گیری کشور گرایشات سکولاریستی وجود دارد و اگر جرات پیدا کنند این تفکر را ابراز می‌کنند."
وی نمود این تفکر را "مخالفت با روحانیت" دانسته و اضافه کرده است: "در جامعه این تفکر را پیاده می‌کنند که روحانیت کاری به مسایل سیاسی و اداره حکومت نداشته باشند و به امور عبادی مشغول باشند."
وی در بخش دیگری از اظهارات اش با اشاره به اینکه برخی گروهها "سعی می‌کنند با تایید نظر روحانیت و مراجع برای خود مشروعیت به دست آورند"، اظهار کرد: "نهضت آزادی اینگونه بود و با ارائه ظاهری متدین از خود مسایل سیاسی و اجتماعی را جدای از دین می‌دانست و قایل به تفکیک دین و سیاست بود."
یکی از نمودهای تفکر سکولاریسم؛ بهره برداری از مساجد
آیت‌الله مصباح یزدی، به اشاره به اینکه "اوائل انقلاب مساجد، محوری برای فعالیت‌های اجتماعی و انقلابی مردم بودند"، به تضعیف موقیعت مساجد در ایران اعتراف کرده و گفته است: "امروز یکی از نمودهای تفکر سکولاریسم در مسئله بهره برداری از مساجد خود را نشان می‌دهد و عده‌ای مساجد را مکانی برای عبادت و پرهیز از مسایل سیاسی و دنیایی می‌دانند."
این نماینده مجلس خبرگان به نیابت از آیت الله خمینی و خامنه ای گفته است: "تفکر امام خمینی و مقام معظم رهبری این است که مسایل سیاسی و اجتماعی با همکاری روحانیت صورت گیرد."
وی در ادامه از "وضعیت ظاهری" برخی مساجد انتقاد کرده و گفته است: "در کشورهای اروپایی با وجود تفکر سکولاریستی می‌بینیم که به کلیساها توجه ویژه‌ای می‌کنند اما در کشور اسلامی ما به بهانه اینکه مساجد نباید تزیین شوند هیچ نمودی پیدا نمی‌کنند در صورتی که مسجد به عنوان نماد دین باید آراسته باشد تا مورد اقبال مردم قرار گیرد"
اگر در کشورهای اسلامی تفکر "ولایت فقیه" اجرا شود به موفقیت خواهند رسید
آیت الله مصباح یزدی در ادامه اطاعت از ولی فقیه را "خواسته مردم و سبب پیروزی انقلاب اسلامی ایران" عنوان کرده و اضافه کرده است: "این تفکر که اطاعت از ولی فقیه اطاعت از خدا است در کشور ما نهادینه شده و حافظ انقلاب همین تفکر است و اگر در کشورهای اسلامی نیز این تفکر اجرا شود به موفقیت خواهند رسید."
هواداران آیت الله خامنه‌ای سال‌هاست تعاریف اغراق‌آمیزی از وی ارائه کرده و تلاش می‌کنند عملکرد ۲۰ سال گذشته‌اش را مورد تائید امام دوازدهم شیعیان معرفی کنند.
چندی ماه پیش نیز محمد سعیدی امام جمعه شهر قم برای اثبات مقام «بالای معنوی» آیت الله خامنه‌ای گفته بود وی به هنگام تولد «یا علی» گفته است که این گفته‌ با واکنش‌های زیادی همراه شد.
طی دو سال گذشته برخی از روحانیون نزدیک به آیت الله خامنه‌ای بارها به طور تلویحی از ارتباط وی با امام دوازدهم شیعیان خبر داده‌اند.
محمدتقی مصباح یزدی٬ احمد علم الهدی و کاظم صدیقی از جمله روحانیونی به شمار می‌روند که در سال‌های اخیر درباره شخصیت و عملکرد رهبر جمهوری اسلامی اغراق‌های فراوانی کرده‌اند.




جوان سوری با پرچم آزادی؛ سمبل مبارزه در زمین فوتبال+ ویدئو

در جریان مسابقه بحرین و سوریه یکی از جوانان سوری با پرچم سوریه به وسط میدان مسابقه آمد که حمایت تماشاچیان را به همراه داشت.
هر چند ماموران سعی کردند این جوان سوری را از زمین بازی بیرون کنند، اما مجری مسابقه برای دقایقی با گفتن جملات حماسی در آرزوی آزادی سوریه و بحرین فضای حاکم بر ورزشگاه را کاملا عوض کرد.
آزادی مردم سوریه و بحرین که بارها در کلام این روایتگر بازی فوتبال شنیده می شد، شور و شعف دیگری به تماشاچیان فوتبال داد.
تماشاچیان با برخاستن و سردادان شعارهای انقلابی، عمل ابتکاری این جوان سوری را که به رغم خطرات امنیتی، شجاعانه ” پرچم سوریه آزاد ” را به اهتزاز در آورده بود، مورد تشویق قرار دادند.
سوری ها نشان دادند که هر شهروند می تواند با عمل ابتکاری خود، جنبش اعتراضی مردم را زنده نگه دارد و صدای حق طلبی آنان باشد.





هفتاد هزار هکتار از جنگل‌های لرستان در آتش سوخت

خبرگزاری هرانا - مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان از آتش سوزی ۷۰ هزار هکتار از جنگل‌های حفاظت شده در این استان خبر داد.
محمد حسین بازگیر، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با اعلام اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۷۰ هکتار از مراتع و جنگلهای حفاظت شده این استان دچار آتش سوزی شده است، مدعی شد که میزان آتش سوزی مراتع و جنگل‌های لرستان نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
به گزارش مهر، وی با اشاره به وضعیت تخریب جنگل‌های استان، عمده ترین مشکلات زیست محیطی لرستان را آتش سوزی جنگلها، تخریب و تجاوز حریم جنگل‌ها و مراتع و شکار و صید غیرمجاز عنوان کرد.
این سخنان مدیرکل محیط زیست استان لرستان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان از وقوع ۷۴ فقره آتش سوزی طی شش ماه نخست سالجاری در این استان خبر داده بود.
علیرضا احمدوند با بیان اینکه آتش سوزی ها می تواند بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد به عرصه های استان آسیب برساند، عنوان کرد: " بیشتر آتش سوزی‌های سطح استان لرستان از نوع انسانی است."
وی هم‌چنین با تقسیم عوامل آتش سوزی انسانی به عمد و غیرعمد، یادآور شد: "از دلایل آتش سوزیهای عمدی می توان به دو عامل اصلی اختلافات قومی و طایفه‌‌ای و ایجاد آتش سوزی در جنگل‌ها به منظور تصرف اراضی ملی برای زراعت اشاره کرد."
مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان ادامه داد: "هم‌چنین در آتش سوزی غیرعمدی عدم آگاهی تفریح کنندگان یا طبیعت گردان سبب بروز آتش سوزی شده و خسارات فراوانی به دنبال دارد."
با این تفاسیر یک فعال محیط زیست در خصوص آتش سوزیهای صورت گرفته در زاگرس آمار قابل تاملی دارد. محمد درویش می‌‌گوید که سال گذشته ۳۵ هزار هکتار از جنگلهای زاگرس سوخت که این میزان نسبت به رقم نرمال که سالانه ۵ هزار هکتار است بیش از ۷ برابر افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از هزار بار جنگلهای زاگرس آتش گرفته است، افزود: "به طور تقریبی جنگلهای زاگرس در مدت زمان یاد شده در هر روز شاهد سه بار آتش سوزی بوده اند."
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: "تعداد آتش سوزی‌ها در زاگرس نشان دهنده این است که ما از نظر پشتیبانی و تدارکات نتوانستیم خوب عمل کنیم و پشتیبانی فنی خوب و یگانهای مجهز اطفاء حریق برای مقابله با این معضل نداشتیم."
استان لرستان میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استانهای فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.
هم‌چنین جنگل‌های استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد ولی در سال‌های اخیر جنگل‌های این استان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند در پی آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.




اعتراض داریوش اجلالی، دانشجوی دانشگاه یاسوج با دوختن لب‌هایش

خبرگزاری هرانا - داریوش اجلالی، دانشجوی رشته‌‌ی مهندسی مواد دانشگاه یاسوج در اعتراض به فشارهای وارده از سوی نیروهای امنیتی و حراستی، مقابل دانشکده‌ی علوم انسانی این دانشگاه اقدام به دوختن لب‌های خود و هم‌چنین بستن پاها با غل و زنجیر نمود که در پی این اقدام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
داریوش اجلالی، که پیش از این چندین ماه در زندان بوده و با محرومیت های مختلف تحصیلی از سوی مسوولان دانشگاهی و اطلاعاتی مواجه شده بود، طی یک اقدام اعتراضی، پس از دوختن لب ها و بستن پاها با غل و زنجیر، مقابل دانشکده انسانی اعتصاب نموده و خواستار احقاق حقوق خود و سایر دانشجویان شد.
به گزارش دانشجونیوز،، داریوش اجلالی، ورودی سال ۸۸ که در بهمن همان سال از تحصیل معلق شده بود، در بهمن سال ١٣٨٩ چند روز پس از تظاهرات ٢۵ بهمن با یورش نیرو های امنیتی به منزلش دستگیر و بعد از شکنجه همراه با شوک الکتریکی به یکسال حبس محکوم گردید که پس از تحمل سه ماه از آن به صورت مشروط آزاد گردید.
گفتنی است وی پس از آزادی از زندان با تعلیق‌های پیاپی و همچنین فشار هایی از طرف حراست دانشگاه مواجه شد که منجر به اتخاذ این تصمیم از سوی وی شده است.
داریوش اجلالی در روز ٣٠ بهمن ١٣٩٠ طی عملی جسورانه با لب های دوخته و پاهای در غل و زنجیر در دانشگاه دولتی یاسوج مقابل دانشکده ی علوم انسانی اقدام به تحصن یک نفره کرده بود.
گفته می شود پس از این اقدام اعتراضی این دانشجو، وی با هجوم نیرو های انتظامی و امنیتی مواجه گردیده که به صورتی غیرانسانی پس پاره کردن زنجیر و کشیدن او بر روی زمین وی را به زور سوار خودرویی کرده و از محیط دانشگاه خارج کردند. از وضعیت او کماکان اطلاعی در دست نیست.
این دانشجوی محروم از تحصیل ضمن اقدام تحصن یک نفری، بیانیه ای در شرح دلایل این اقدام اعتراضی خویش را به نگارش در آورده و به دانشجویان و مسئولان این دانشگاه اعلام نموده است.
در بخشی از این بیانیه وی در توضیح این تحصن وی آمده است: "اما چرا بدین شیوه معترضم؟ چرا با دهان بسته؟ چرا با پای در زنجیر نشسته؟ دهان خود را دوخته ام، چرا که فریاد تظلم خواهی ام را کسی نشنید. پای خود بسته ام چرا که دویدنم به جایی نرسید. هر چه فریاد زدم کسی نشنید، گفتم شاید سکوتم را بشنوند, هر چه دویدم کسی ندید، گفتم شاید به غل نشستنم را ببینند."




هرانا؛ تفتیش منزل یک شهروند بهایی ساکن قائم شهر

خبرگزاری هرانا - روز سه شنبه، ۱۸ بهمن ماه، ماموران امنیتی منزل یک شهروند بهایی ساکن قائم شهر به نام "فروغ عطاییان" را مورد تفتیش قرار دادند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، حوالی ظهر روز سه شنبه پنج نفر از ماموران اداره‌ی اطلاعات قائم شهر با حکم بازرسی به منزل دکتر فروغ عطاییان شهروند بهایی ساکن شهر مزبور مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل و ضبط کتب، عکس‌ها و نوارهای مذهبی محل را ترک نمودند.
قابل ذکر است اتهام نامبرده فعالیت در جامعه بهایی و شرکت در ضیافت نوزده روزه (جلسه مذهبی مختص بهاییان) عنوان شده است.



اعتراض هشت هزار ملوان بوشهری به حقوق و مزایای شغلی

خبرگزاری هرانا - رئیس انجمن صنفی ملوانان استان بوشهر اعلام کرده است که هشت هزار ملوان بوشهری نسبت ثابت ماندن دستمزد خود در طول پنج سال اخیر معترض هستند.
امرالله رهنما در گفت‌وگو با ایلنا افزود: "اعتراض ملوانان بوشهری علاوه بر ثابت ماندن دستمزد به نحوه پرداخت و محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی نیز وارد است چرا که با محاسبه و پرداخت حق بیمه چند ماه در سال که در حال مسافرت هستند آنان هیچ‌گاه امکان بازنشستگی ندارند."
او افزود: "حداقل دریافتی ملوانان بوشهری بعد ار یک سفر ۲ ماهه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است و هیچ ارگانی به جهت سختی کارشان از آنها حمایت نمی‌کند."
به گفته این فعال کارگری عمده ملوانان بر روی لنج‌های بخش خصوصی به کارهای باربری، تخلیه بار، نگهداری از لنج و خدمات دیگر مشغولند.
رهنما افزود: "برای حمایت از این قشر محروم مدتی است که انجمن صنفی حمایت از ملوانان تاسیس شده است که متاسفانه این انجمن هم در شرف تعطیلی است."
او با انتقاد از وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی در خصوص عدم حمایت از ملوانان و ثابت ماندن دستمزدشان و همچنین بیمه تامین اجتماعی که هر سال ۳ ماه آن -فقط زمانی که در مسافرت کاری به سر می‌برند- پرداخت می‌شود، خاطر نشان کرد: "دریافت حقوق ملوانان بصورت توافقی است و هیچ قراردادی با آنان منعقد نمی‌شود."
وی گفت: "همه ملوانان کارت و جواز برای عبور و مرور در سواحل خلیج فارس را از سازمان بنادر دارا می‌باشند و شغلشان به جهت سختی کار جزء مشاغل سخت زیان آور محسوب می‌شود اما با این نوع پرداخت حق بیمه هیچ‌گاه به بازنشستگی نمی‌رسند."
او با بیان اینکه عمده مشکلات ملوانان بیمه و دریافت مزد عادلانه است در خاتمه اظهار داشت: "حداقل دستمزد بر اساس تورم موجود و پوشش بیمه‌ای تامین اجتماعی بصورت دائم خواسته ملوانان است تا این قشر از جامعه بتوانند با حداقل‌ها گذران زندگی کنند."




اعتصاب کارگران شرکت نقش و نمای محیط شهر سنندج

خبرگزاری هرانا - تعدادی از کارگران شرکت نقش و نمای محیط شهر سنندج در اعتراض به عدم دریافت حقوق معوقه‌شان و وضعیت معیشتی نامساعدشان در آستانهٔ نوروز، دست به اعتصاب زده‌اند.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، تعدادی از کارگران جوشکار شرکت نقش و نمای محیط شهر سنندج در اعتراض به حقوق معوقه‌ی ۳ تا ۴ ماه، از روز شنبه ۲۹ بهمن ماه دست به اعتصاب زدند.
لازم به ذکر است که کارگران اعتصابی اعلام داشتند تا وصول حقوق معوقهٔ خود بر سر کار بر نخواهند گشت.




ممانعت از ملاقات فرزندان نسرین ستوده به علت بدحجابی دختر ۱۲ ساله‌اش

خبرگزاری هرانا - مسئولان زندان اوین از ملاقات فرزندان نسرین ستوده با وی به علت آنچه بد حجابی دختر ۱۲ ساله‌اش عنوان شده است، جلوگیری کردند.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده، با اعلام این خبر در صفحه‌ی شخصی فیسبوک خود در مورد آخرین قرار ملاقات فرزندانش با مادرشان افزود: "مسئولان دختر بچه‌‌ای را که ۱۲ سال دارد و با لباس مدرسه که بی تردید حجاب قابل قبولی در ایران هست به همراه برادر ۴ ساله‌اش از نگهبانی به خاطر بد بودن حجاب، بیرون کردند."
فرزندان خانم ستوده در پی این اقدام بیش‌تر از نیم ساعت در سرمای طاقت‌فرسای کوهپایه‌ی اوین سرگردان ماندند.
نسرین ستوده، وکیل سرشناس دادگستری، ۱۸ ماه است که بدون حتی یک ساعت مرخصی در زندان به سر می‌برد.



وضعیت نامساعد جسمی بهنام ایراهیم‌زاده، فعال کارگری در زندان اوین

خبرگزاری هرانا - بهنام (اسعد) ابراهیم‌زاده، کارگر زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین علاوه بر درد شدید در گوش، اخیرا به خاطر مشکل جدی در کلیه دچار درد و ناراحتی شده است.
این در حالیست که علیرغم اعلام کتبی بهنام ایراهیم زاده به مقامات پزشکی و اداری زندان، و نیز نامه نگاری‌هایی که اعضای خانواده‌اش با مقامات زندان و اداره کل زندان داشته‌اند هنوز برای مداوای بهنام و اعزام او به بیمارستان اقدامی انجام نگرفته است و این کارگر زندانی هر روز بیش از پیش از ناراحتی جسمی رنج می‌برد.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، آقای ابراهیم زاده اکنون با احتساب ایام طولانی مدت انفرادی، بیش از نیمی از محکومیت خود را طی کرده و مقامات قضایی حتی به لحاظ قوانین موجود نیز امکان این را دارند که دستور آزادی کامل وی را صادر نمایند.
بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری و عضو "کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری" و فعال حقوق کودک و عضو "جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان"، در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و سرانجام بعد از چند مرحله دادگاه و مراحل قضایی و تنها به دلیل دفاع از حقوق کارگران و فعالیت در عرصهٔ لغو کار کودک به پنچ سال حبس محکوم شد.




هرانا؛ ایجاد فضای امنیتی در سلماس در آستانه‌ی انتخابات

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که طی روزهای اخیر نیروهای امنیتی-نظامی با استقرار در سلماس، جوِ این شهرستان را امنیتی کرده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در آستانه‌ی نهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی، در شهرستان سلماس و خصوصاً روستاهای کُرد نشین آن فضای امنیتی حاکم شده است.
تشدید فضای امنیتی و فشار بر شهروندان در پی فراخوان انتخابات مجلس توسط سپاه سلماس صورت گرفته است.
بر این اساس نیروهای سپاه و بسیج در روستاهای کرد نشین شهرستان سلماس حضور پررنگی پیدا کرده و دراین مناطق، شهروندان را در صورت رأی ندادن به نماینده مورد نظرشان در انتخابات پیش رو  تهدید کرده‌اند.




سومین حکم قصاص چشم صادر شد

خبرگزاری هرانا - برای سومین بار در کشور دستگاه قضایی حکمی صادر کرده است که بر اساس آن فردی که با اسید(در اینجا آهک) به چشمان دیگری آسیب زده است، از همان ناحیه مجازات شده و کور خواهد شد.
فردی به نام "محمدرضا" که متهم به ریختن آهک در چشمان کودکی به نام "فاطمه" است، به قصاص از ناحیه دو چشم برای سلب بینایی محکوم شد.
امیر ضیاءالدینی ـ وکیل فاطمه ـ با اعلام این خبر گفت: "این حکم که از سوی هیات قضایی دادگاه کیفری استان کردستان صادر شده است، ظرف ۲۰ روز در دیوان عالی کشور قابل تجدیدنظرخواهی است."
به گزارش ایسنا، امیر- پدر این کودک- درباره جزئیات حادثه می‌گوید: "۱۷ تیرماه سال ۸۸ به همراه خانواده‌ام از روستایمان در اسدآباد همدان به روستایی در شهرستان قروه سنندج رفتیم تا سری به خواهرم بزنیم. شوهرخواهرم به نام محمدرضا ۳۳ ساله که به مواد مخدر اعتیاد دارد ساعت ۲۴ به خانه آمد و حدود ساعت سه بامداد بود که خوابیدیم اما قبل از خواب محمدرضا سه لیوان شربت درست کرد و به من و فاطمه داد اما فاطمه آن را نخورد."
پدر این دختربچه می‌افزاید: "حدود ساعت پنج صبح مادر فاطمه از خواب بیدار شد و فهمید که فاطمه در اتاق نیست. من هم که از خواب بیدار شده بودم متوجه نبودن شوهرخواهرم شدم و زمانی که از بالکن نگاه کردم، دیدم فاطمه، ته حیاط که یک اتاق مخروبه هم آنجا بود افتاده و محمدرضا نیز آنجاست. در حالی که خواهرم و همسرم داد و فریاد می‌کردند، سراسیمه خود را به حیاط رساندیم و دیدیم که فاطمه دستانش آهکی است و تمام لباس‌هایش سفید شده است. چون نمی‌توانست نفس بکشد، فکر کردیم مرده است."
پدر این کودک با بیان اینکه فاطمه صورتش سوخته و کبود شده بود، خاطرنشان می‌کند: "شوکه شده بودیم و خواهرم یقه شوهرش را گرفته بود که چرا این کار را با فاطمه کرده اما او عنوان می‌کرد که از بلندی به پایین پرت شده است."
وی اظهار می‌کند: "پس از آنکه فاطمه را در این شرایط پیدا کردیم، بلافاصله به روستای خودمان برگشتیم و او را به درمانگاه بردیم اما آنجا تشخیص ندادند که چه اتفاقی برای او افتاده است. در نتیجه دخترم را به بیمارستان بعثت همدان بردیم اما پزشکان گفتند که دیگر دیر شده و چشمان فاطمه نابود شده است."
پدر فاطمه می‌گوید: "نمی‌توانستم صبر کنم. فاطمه را به تهران آوردم و دخترم یک ماه در بیمارستان مورد مدوا قرار گرفت اما پزشکان نتوانستند برای بینایی او کاری انجام دهند."




 
حمایت مشاور خامنه ای از اقدام وزارت نفت: 
ایران با این اقدام به مردم ایران نشان داد، حکومت از موضع قدرت با دیگران برخورد می‌کند

(تیتر از جنگ خبر)
خبرگزاری فارس
علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در حاشیه دومین همایش نخبگان فرهنگی سپاه در خصوص اقدام ایران در قطع فروش نفت به برخی کشورهای غربی گفت: این نشان داد ما نیازی به خرید نفت توسط اروپایی‌ها از ایران نداریم.
وی افزود: نفت چیزی نیست که در ایران بماند، اگر بیش از اندازه الان هم نفت استخراج کنیم مشتری خود را دارد.
ولایتی ادامه داد: ایران با این اقدام به مردم ایران نشان داد، حکومت از موضع قدرت با دیگران برخورد می‌کند و از طرفی برای آنهایی که بدون پشتوانه ما را تهدید می‌کنند موجب تنبه می‌شود.
...



 
در گفتگوی تلفنی مدودف و احمدی نژاد مطرح شد
مخالفت با دخالت خارجی در امور سوریه

(تیتر از جنگ خبر)
«ریا نووستی»
"دمیتری مدودف" (Dmitry Medvedev) رییس جمهور روسیه و "محمود احمدی نژاد" رییس جمهور روسیه در جریان گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه خود "اوضاع دراماتیک" در اطراف سوریه را مورد بحث قرار داده و با دخالت خارجی در امور این کشور مخالفت ورزیدند. این مطلب را دفتر مطبوعاتی کرملین گزارش داده است.
در اطلاعیه منتشره گفته می شود در جریان گفتگو با احمدی نژاد "توجه اساسی معطوف بحث در مورد اوضاع دراماتیک در اطراف سوریه بود"."طرفین بسود رفع هرچه زودتر بحران توسط خود سوری ها منحصرا با وسایل صلح آمیز و بدون دخالت خارجی اظهار نظر کردند".
دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد مدودف و احمدی نژاد ضرورت قطع خشونت، بکار افتادن گفتگوی سیاسی سازنده میان حکومت و اپوزیسیون بدون شرایط مقدماتی را مورد تاکید قرار دادند.
در اطلاعیه منتشره گفته می شود: "ضمنا روسای جمهور اهمیت ادامه اجرای پیگیرانه اصلاحات سیاسی و اجتماعی ـ اقتصادی در محیط آرام و به نفع تمام سوری ها را خاطرنشان کردند".
دفتر مطبوعاتی کرملین در دنباله اطلاع داد: "روسای جمهور قبول کردند که در حال حاضر مساله اصلی از جمله در کار در چهارچوب سازمان های بین المللی و مقدم برهمه سازمان ملل متحد جلوگیری از جنگ داخلی در سوریه است که می تواند ثبات در سراسر منطقه را برهم بزند. ازاین لحاظ می توان تلاش های تمام طرفهای ذینفع در قطع خونریزی و رویارویی و احیای صلح و ثبات در سوریه را بسیج کرد".




 
در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه؛
ملک عبدالله: گفت وگو بارژیم سوریه در شرایط کنونی بی فایده است


العربیه .نت
ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه کشور سعودی روز چهارشنبه 22-2-2012 طی تماس تلفنی که با دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه در باره بررسی اوضاع سوریه داشته است، او را ازبی فایده بودن هرگونه گفت وگو با رژیم اسد آگاه کرد .
به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری فرانسه، ملک عبدالله به رئیس جمهور روسیه گفت:" بهتر بود که دوستان روسی ما قبل از وتوی قطعنامه محکومیت رژیم سوریه با کشورهای عربی هماهنگی می کردند اما با شرایطی کنونی حاکم براین کشور گفت وگو بی فایده است."
ملک عبدالله همچنین افزود" کشور پادشادهی سعودی هرگز نمی تواند از
ارزش های دینی و اخلاقی ومسئولیت های خود در برابر آنچه در سوریه می گذرد شانه خالی کند.
کاخ کرملین روز بامداد چهارشنبه اعلام کرده بود که دیمیتری مدودف وملک عبدالله برای یافتن راه حلی مناسب به هدف بررسی بحران کنونی سوریه باهم گفت وگو خواهند کرد.
پیش تر کشورهای عربی برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه ومحکومیت رژیم اسد، پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت پیشنهاد داده بودند اما روسیه وچین با وتوی آن از صدور قطعنامه علیه سوریه جلوگیری کردند.



  
 
آثار تحریم نمایش انتخابات: 
"رای دادن با برگه سفید هم ثواب دارد"

(تیتر از جنگ خبر)
سیرنیوز
"فاطمه رهبر" نماینده مجلس هشتم با اشاره به اینکه دشمنان و جریان فتنه مترصد استفاده از این انتخابات هستند گفته باید همچون گذشته مردم حضور حداکثری داشته باشند زیرا خواسته دشمنان و فتنه‌گران حضور اندک مردم در انتخابات است، از این رو اگر حضور حداکثری نداشته باشیم، آنها جشن می‌گیرند.
وی با تاکید بر اینکه "حتی رای دادن با برگه سفید نیز در نظام جمهوری اسلامی ارزش و ثواب دارد" ، گفت: با رای دادن به افراد اصلحی که امتحان خود را پس داده‌اند، ارزش این ثواب دوچندان می‌شود.

* راه اندازی 110 شبکه فارسی زبان برای دلسرد کردن مردم در انتخابات
خانم رهبر همچنین اظهار داشته طی یک ماه اخیر 110 شبکه فارسی زبان راه‌اندازی شده تا از این طریق مردم را از حضور انتخابات مجلس نهم بدبین کنند.
وی افزوده است غربیها تهدید کرده اند که کشورمان را در تیرماه سال آینده به طور کامل تحریم نفتی خواهند کرد؛ آنها به طور دقیق و حساب شده ارزیابی کرده‌اند زیرا اوایل تیرماه آغاز بکار مجلس نهم خواهد بود و آنها چشم انتظار ترکییب آینده مجلس نهم هستند تا ببینند آیا مجلس بعدی هم در مقابل تهدیدها و تحریم‌های آنها می‌ایستد.

* هزینه تبلیغاتی از کجا تامین می شود

این نماینده مجلس هشتم در پاسخ به پرسشی درباره اینکه هزینه تبلیغات انتخابات شما از کجا تامین می‌شود، اظهار داشت: "نمی‌دانم از کجا این هزینه‌ها تامین می‌شود". در تبلیغات انتخابات مجلس هشتم فقط 35 هزار تومان برای پذیرایی از میهمانان در جمعی پرداخت کردم.
نماینده کنونی مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد، "کسانی داریم که قبل از انقلاب از منابع مالی خود در راه انقلاب هزینه کردند. اکنون نیز افرادی از وجوهات شخصی خود در راه نظام هزینه می‌کنند و آن را ثواب می‌دانند. ضمن آنکه کمیته‌ای از منابع مردمی و سایر منابع کمک‌هایی را برای هزینه تبلیغات پرداخت می‌کنند."