۱۳۹۰ بهمن ۲۸, جمعه

روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


تقاضای همسر سعید ملک‌پور محکوم به اعدام

ننگ و نفرت بر رژیم دد منش جمهوری اسلامی، حکومت یاغیان و اراذل و اوباش
 که نخبگان را در زندانها حبس و شکنجه می کند!
و پاکترین جوانان وطن را از چوبه های دار می آویزد!

ای جلّاد ننگت باد







حبيب‌الله گلپری‌پور، علی‌احمد سليمان، احمد تموئی، مصطفی علی احمد، جهانگير بادوزاده ، مصطفی (يوسف ) کاکه ممی و یوسف رحمانی پور به دستور مسئولين زندان اروميه به مکان نامعلومی منتقل شدند

آژانس خبری موکریان - سرویس حقوق بشر : هفت زندانی کرد به دستور مسئولين زندان اروميه به مکانی نامعلوم منتقل شدند.
هم بندی های این افراد در تماس با خبرنگار آژانس خبری موکریان در مهاباد ضمن اعلام این خبر اظهار داشتند: صبح روز سه شنبه 25 بهمن 90، هفت زندانی محبوس در زندان مرکزی شهر اروميه به نام های حبيب‌الله گلپری‌پور، علی‌احمد سليمان، احمد تموئی، مصطفی علی احمد، جهانگير بادوزاده ، مصطفی (يوسف ) کاکه ممی و یوسف رحمانی پور به دستور مسئولين زندان اروميه به مکان نامعلومی منتقل شدند.
تا لحظه تنظيم خبر از علت انتقال اين هفت زندانی هيچ اطلاعی در دست نيست.
يادآور می‌گردد که حبيب‌الله گلپری‌پور به اتهام همکاری با احزاب مخالف به اعدام، احمد تموئی به اتهام ارتباط با يکی از احزاب کُرد به ۱۵ سال زندان، مصطفی علی احمد به اتهام اقدام علیه امنیت به 10 سال حبس، يوسف کاکه ممی به اتهام همکاری با يکی از احزاب اپوزيسيون به ۶ سال حبس و یوسف رحمانی پور به 5 سال زندان محکوم شده‌اند.

ازداشت یک فعال کارگری در کردستان

ظهر روز سه شنبه 25 بهمن 90یکی ازفعالان کارگری شهر سنندج به نام مهرداد
امین وزیری توسط مامورین لباس شخصی در محل کار خود بازداشت شد.
به گزارش آژانس خبری موکریان، مامورین پس از بازداشت این فعال کارگری،
کیس کامپیوتر وی را نیز به همراه خود برد ند.
تا لحظه تنظیم خبر از علت بازداشت واتهام احتمالی این عضو کمیته هماهنگی
برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری اطلاعی در دست نیست .




اخبار و گزارشات کارگری ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۰

- شاهرخ زمانی و محمد جراحی به بند مالی منتقل شدند

- کارگران چینی اسپیدار در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان اقدام به راهپیمایی کردند
- شاهرخ زمانی و محمد جراحی به بند مالی منتقل شدند
- در مورد تحریمهای اقتصادی و تهدیدات جنگی
-30 نفر از کارگران شرکتی دانشگاه آزاد لارستان اخراج شدند
- گراني در راه است


*درمان و سلامت گرانتر می شود/دولتی ها ۴۰ درصد، خصوصی ها ۲۰ درصد
*درخواست افزايش 50درصدي قيمت‌ها روي ميز
کارگران چینی اسپیدار در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان اقدام به راهپیمایی کردند
اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران کارخانه چینی اسپیدار از ساعت 30/1 ظهر روز دوشنبه هفته جاری در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای خود، از شهر صنعتی کاوه دست به راهپیمایی به سمت شهر ساوه زدند و در نتیجه این اقدام آنان جاده قدیم ساوه تهران مدتی مسدود شد. بدنبال این حرکت اعتراضی از سوی کارگران، فرمانده انتظامی شهرستان ساوه در میان آنان حاضر شد و با قول رسیدگی به خواستهای کارگران از آنها خواست نماینده های خود را به فرمانداری ساوه بفرستند.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، صبح دیروز 16 نفر از نماینده های کارگران با حضور در فرمانداری شهر ساوه پیگیر مطالبات خود شدند اما بدلیل عدم حضور فرماندار به نتیجه ای نرسیدند و بار دیگر امروز به فرمانداری مراجعه کردند و تا لحظه دریافت این خبر در ساعت 16 همچنان در فرمانداری ساوه حضور داشتند.
140 کارگر رسمی چینی اسپیدار از مرداد ماه سالجاری تاکنون دستمزدها و عیدی و پاداش سال گذشته خود را دریافت نکرده اند و شکایت آنها به نهاد ریاست جمهوری و اداره کار استان مرکزی و دیگر نهادهای مسئول نتیجه ای نداده است.
این کارخانه 290 کارگر رسمی و قرار داد موقت دارد که همگی کارگران قرارداد موقت آبانماه سالجاری از کار اخراج شدند. کارفرمای این کارخانه آخر اسفند ماه سال گذشته صد نفر از کارگران قرار داد موقت را اخراج کرد و سپس اردیبهشت ماه سالجاری بار دیگر آنان را دعوت بکار نمود و هیچ مدتی را در قرارداد آنان ذکر نکرد و بار دیگر در آبانماه سالجاری به بهانه پایان مدت قرارداد، مبادرت به اخراج تمامی کارگران قرارداد موقت کرد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 26 بهمن ماه 1390

بیانیه ی 32- شاهرخ زمانی و محمد جراحی به بند مالی منتقل شدند

طبق خبر رسیده به دنبال اعتراضات و شکایت های مکرر شاهرخ زمانی و محمد جراحی یک شنبه 23/11/1390 آنها از بند قرنطینه به بند مالی انتقال داده شدند.با توجه به این انتقال داده شده اند،وضعیت در بند مالی نیز بسیار ناهنجار است از جمله چهار نفر یک پتو برای گرم کردن خود دارند و سیستم گرمایشی زندان نیز در این مجموعه کم و فرسوده است همچنین خانواده ی این زندانیان و ساسان واهبی وش نیز تحت فشارهای ماموران قرار دارند.
طبق درخواست،آنها نیاز به کمک مالی دارند و همچنان این زندانیان اعلام کردند دوستان و فعالینی که در راه ازادی زندانیان تلاش می کنند،اگر می خواهند برای ما کاری بکنند قبل از این که نتیجه ی بررسی های اعتراض ما در دادگاه شعبه ی 29 دیوان عالی کشور اعلام گردد باید کار های خود را انجام داده باشند.
شماره ی پرونده ی این زندانیان در دادگاه شعبه 29 دیوان عالی کشور عبارت است از 900559 بنا به درخواست این زندانیان هرکدام از دوستان که می توانند،کمک کنند.
پیش بسوی اعتراضات گسترده و متحدانه با شعار :
کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد.
کمیته حمایت از شاهرخ زمانی-26/11/1390

قطعنامه اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
در مورد تحریمهای اقتصادی و تهدیدات جنگی

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران سیاست های توسعه طلبانه وجنگ طلبانه سرمایه داری جهانی را شدیدا محکوم می کند و خود را در جبهه جهانی طبقه کارگر، در کنار جنبش ضد سرمایه داری و ۹۹ درصد مردم جهان، برای صلح واقعی و پایدار برمبنای آزادی، برابری، عدالت اجتماعی و اقتصادی و محو استثمار می داند.
• اتحاد بین المللی تهدید به دخالت نظامی و جنگ علیه ایران از سوی آمریکا و متحدینش و نیز فراهم کردن شرایط نظامی از سوی رژیم جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب شدیدتر مبارزات کارگران و دیگر اقشار زحمتکش جامعه برای حقوق انسانی خود را به شدت محکوم می کند. اتحاد بين المللی، از موضع استقلال طبقاتى كارگران، هر دو سوى اين نزاع را بورژوایی، سركوبگر و ضدكارگر ميداند. ما همه جا علیه سیاست های ميليتاريستى، ويرانگر و ضدبشری آمريكا و متحدينش مبارزه خواهیم کرد و همزمان از منظر استقلال طبقاتی کارگران به تلاش ها و فعالیت های خود برای کسب حمایت های بین المللی طبقاتی و مترقی از مبارزات كارگران عليه كليت سرمايه دارى و رژيم ضدكارگر جمهورى اسلامى ایران ادامه خواهیم داد.
• اتحاد بین المللی مخالف قاطع سیاست های تحریم اقتصادی است. تحریم اقتصادی ایران توسط قدرت های سرمایه داری غرب و متحدین آن باعث تشدید و گسترش باز هم بیشتر فقر و فلاکت و بیکاری در ایران خواهد شد. عوارض این تحریم ها هم اکنون خود را در افزایش شدید قیمت ها، کمبود مواد اولیه و بیکار شدن گسترده تر کارگران نشان داده است. تحریم اقتصادی بیش از آنکه فشاری علیه رژیم حاکم در ایران باشد بار سهمگینی است بر گرده کارگران و اکثریت مردم ایران. در واقع، تحریم اقتصادی همچون تهدیدات جنگی، ابزاری است ضدانسانی علیه کارگران و مردم محروم و در خدمت اهداف و سیاست های سرمایه داری جهانی. از سوی دیگر، تحریم اقتصادی و تهدیدات جنگی وسیله ای است در دست حکومت سرمایه داری جمهوری اسلامی ایران برای تشدید سرکوب اعتراضات کارگری و حق طلبانه و گسترش فضای ترس و اختناق در جامعه.
بنابراین، اتحاد بین المللی از کارگران و جنبشهای کارگری و مترقی در سراسر جهان می خواهد که با برافراشتن پرچم همبستگی طبقاتی:
- تحریم اقتصادی و سیاستهای میلیتاریستی و جنگ طلبانه آمریکا و متحدینش در مورد ایران را محکوم کنند.
- از مبارزات طبقه کارگر و دیگر اقشار زحمتکش در ایران برای حق تشکل مستقل، آزادی بیان، تجمع، اعتراض، اعتصاب و حضور طبقاتی در جامعه حمایت نمایند.
- برای ایجاد کارزارهای بین المللی بر مبنای محور مبارزه علیه تحریم اقتصادی و تهدیدهای نظامی، اعتراض به سرکوب مبارزات کارگران و مردم توسط رژیم جمهوری اسلامی و حمایت از مبارزات کارگری و مترقی در ایران اقدام نمایند.
زنده باد همبستگی جهانی طبقه کارگر
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران-۲۵ بهمن ۱۳۹۰- چهارده فوریه ۲۰۱۲

30 نفر از کارگران شرکتی دانشگاه آزاد لارستان اخراج شدند

تعداد 30 نفر از کارگران شرکت خصوصی وابسته به دانشگاه آزاد واحد لارستان به جهت منحل شدن این شرکت اخراج شده اند.
به گزارش مورخ 26بهمن ماه ایلنا،جمعي از كارگران يك شركت پيمانكاري وابسته به دانشگاه آزاد لارستان با ارسال نامه‌اي به این خبرگزاري از اخراج 30 كارگر بخش‌هاي خدماتي و تاسيساتي به دليل انحلال اين شركت پيمانكاري خبر دادند.
بنا بهمین گزارش در نامه اين كارگران آمده است که این کارگران در مشاغل خدماتی و تاسیساتی دانشگاه آزاد لارستان بمدت 10 الی 15 سال سابقه فعالیت دارند و به دليل عدم پرداخت 3 ماه حق بيمه به تامين اجتماعي توسط مسئولین این واحد خصوصی، بیمه بيكاري نیز به این عده از کارگران اخراجی تعلق نمی‌گیرد.
در ادامه اين نامه تصريح شده است: این واحد خصوصی منحل شده به بهانه نداشتن بودجه مکفی از پرداخت حق سنوات این کارگران معذور است و با شکایت این کارگران اخراج شده به مراجع قانونی و حل اختلاف رای پرداخت حق و حقوق به این کارگران صادر شده که متاسفانه مسئولین این واحد خصوصی از پرداخت آن طفره می‌روند.
اين كارگران معترض افزودند: در گذشته نیز تعداد 12 نفر از سوی مسئولین این واحد خصوصی اخراج شده بودند.

گراني در راه است

*درمان و سلامت گرانتر می شود/دولتی ها ۴۰ درصد، خصوصی ها ۲۰ درصد
اوضاع سلامت در ایران خوب نیست. این اعترافی است که حتی مسوولان وزارت بهداشت هم به آن معترفند. اما اینطور که از شواهد بر می آید؛ اوضاع بدتر هم می شود.
به گزارش خبرآنلاین بتاریخ 26بهمن ماه، وزیر بهداشت هفته گذشته اعلام کرد بیش از 60 درصد هزینه سلامت و درمان را مردم می دهند. اکنون معاون درمان وزیر بهداشت از گرانتر شدن درمان در سال 91 گفته است.
حسن امامی رضوی گفته: 'جلسات کارشناسی تعیین تعرفه‌های تشخیصی - درمانی سال 91 با سازمان نظام پزشکی، دبیرخانه شورای عالی بیمه و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری در حال انجام است. در این جلسات مبنا بر آن است که تعرفه‌ها بر اساس تعرفه واقعی و قیمت تمام شده خدمات باشد؛ موضوعی که در برنامه پنجم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.'
واقعی شدن تعرفه ها، یعنی افزایش هزینه ها. معاون وزیر بهداشت دراین باره به ایسنا گفته: 'در تعرفه بخش خصوصی اعتقادمان بر آن است که باید تعرفه بخش هتلینگ رشد کند و این بخش رشد واقعی را نداشته است. بخش حق‌الزحمه نیز به نظر می‌رسد رشدهای مناسب را در طول سالیان گذشته داشته است. در تعرفه‌های بخش خصوصی مانند سال گذشته پیشنهادمان رشد بالای 20 درصدی است.'
تعرفه بخش دولتی گرانتر می شود: 'به نظر می‌رسد تعرفه‌های بخش دولتی برای واقعی شدن باید در حد 35 تا 40 درصد رشد کند اما این موضوع به معنای تحمیل هزینه به مردم و دولت نیست و به شرطی است که اعتبارات بخش دولتی بیاید در بخش بیمه‌ای و به صورتی مناسب ساماندهی و تنظیم شود.'
به گفته او میزان رشد تعرفه‌های بخش دولتی در گذشته بسیار کم بوده است: 'برای آن که خدمات این بخش نظم بهتری یابد لازم است اعتبارات به صورت تجمیعی داده شود؛ یعنی دولت همه اعتبارات بخش درمان را ببرد در محل تعرفه و از محل تعرفه پرداخت شود. البته باید سازمان‌های بیمه‌گر هم توان پرداخت به موقع آن را داشته باشند؛ یعنی اگر تعرفه افزایش یابد و اعتبارات بخش دولتی قطع شود اما سازمان‌های بیمه‌گر قدرت پرداخت نداشته باشند، باز فشار هزینه‌ها به مردم وارد می‌شود. در این زمینه یک حرکت همه جانبه لازم است.'
منبع:خبرآنلاین-26بهمن ماه1390
*درخواست افزايش 50درصدي قيمت‌ها روي ميز
گراني در راه است. اين تنها برداشتي است كه از اظهارات رييس سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و معاون نظارت و بازرسي وي مي‌توان برداشت كرد. محمدحسن نكويي‌مهر مي‌گويد ما با تثبيت قيمت‌ها مخالفيم، زيرا هزينه‌ها در كشور مدام در حال تغيير است. محمدجواد تقوي، معاون وي نيز خبر از درخواست توليدكنندگان براي افزايش 50درصدي قيمت توليدات خود داد. نگاهي به اظهارنظرهاي صورت‌گرفته در ماه‌هاي اخير، مويد اين مهم است كه مسوولان سازمان حمايت درحال فراهم كردن بسترهاي رواني جامعه براي پذيرش افزايش قيمت‌ها هستند. افزايش قيمت‌ها مي‌تواند خبر خوشي براي توليدكنندگان باشد تا شايد بتوانند توليد را با اندك حاشيه سود ادامه دهند. اين مهم اما براي مصرف‌كنندگان بسيار ناخوشايند است چراكه در حال حاضر تورم ناشي از اجراي قانون هدفمندي، نوسانات نرخ ارز و تشديد تحريم‌ها آنها را در تنگنا قرار داده است. از طرفي شنيده‌ها حاكي از آن است كه رييس دولت در انديشه اجراي فاز دوم هدفمندي با بنزين هزارو 200توماني است. به نظر مي‌رسد طي روزهاي آتي و به‌طور خاص در سال 91 بازار با افزايش چشمگير قيمت‌ها مواجه خواهد شد؛ افزايشي كه زمزمه آن در حوزه خودرو بيشتر از ساير بخش‌ها به گوش مي‌رسد. محمدحسن نكويي‌مهر در همين رابطه مي‌گويد: افزايش قيمت خودروهاي وارداتي، همانند وضعيت نرخ سكه است. رييس سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان گفت: افزايش تقاضا براي خريد خودروهاي وارداتي، يكي از عوامل گران‌شدن نرخ اين كالا در بازار است. وي افزود: تمامي واردكنندگان خودرو به غير از يك مورد قيمت نهايي كالا را براساس هزينه‌هاي تمام‌شده و حاشيه سود تعيين‌شده اعلام مي‌كنند و صرفا يكي از واردكنندگان خودرو اين در اين زمينه تخلف كرده است. وي ادامه داد: افزايش تقاضا در بازار يكي از عوامل‌گران شدن نرخ خودروهاي وارداتي است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در واكنش به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا افزايش حدود 90‌درصدي قيمت يكي از خودروهاي وارداتي به كشور براساس قانون بوده يا اينكه تخلف محسوب مي‌شود و آيا اين واردكننده خودرو به كشور همان واردكننده متخلف است يا خير؟ اذعان داشت: در حال حاضر وضعيت نرخ خودروهاي وارداتي در كشور همانند قيمت سكه است تا جايي كه ما شاهد تفاوت قيمت محسوسي ميان سكه عرضه شده از سوي بانك مركزي و نرخ سكه در بازار هستيم. اين مقام مسوول درباره‌گران شدن قيمت كالا در بازار تصريح كرد: طي يك سال اخير، تقريبا ميزان افزايش قيمت كالا در بازار ايران يك‌رقمي بوده است. وي خاطرنشان كرد: به غير از قيمت لاستيك و لبنيات كه به ترتيب طي يك سال گذشته دو و سه بار گران‌تر شده‌اند، درصد افزايش قيمت ساير كالاها يك‌رقمي بوده است. نكويي‌مهر متذكر شد: قيمت لبنيات در مرحله سوم افزايش قيمت‌ها 9درصد گران‌تر شده اما با توجه به اينكه نرخ شير خام در فصل گرم سال كاهش مي‌يابد، مي‌توان انتظار تغيير قيمت مواد لبني در بازار را داشت. رييس سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان با اشاره به افزايش قيمت بليت چارتري هوايپما، قطار و اتوبوس اظهار داشت: تغيير قيمت بليت هر يك از اين وسايل نقليه بايد از سوي وزارت راه و شهرسازي و با تاييد كارگروه تنظيم بازار صورت بگيرد و ما در حال بررسي افزايش قيمت بليت قطار و هواپيما هستيم. وي در پايان با اشاره به تعيين قيمت خودرو ابراز داشت: ما با تثبيت قيمت‌ها مخالفيم، زيرا هزينه‌ها در كشور مدام در حال تغيير است، اما بايد نرخ خودروها به صورت منطقي تعيين شود و ما نمي‌توانيم بگوييم كه قيمت هيچ خودرويي تغيير نكند.
درخواست افزايش 50درصدي قيمت‌ها
بر اساس اين گزارش، معاون نظارت و بازرسي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان نيز در رابطه با در پيش بودن دور جديد گراني در بازار عنوان كرد: هرچند درخواست افزايش قيمت‌ها تا دامنه 50 درصد است اما نگاه مديريتي اجازه نمي‌دهد كه اين ميزان افزايش قيمت را سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان بپذيرد. محمدجواد تقوي افزود: ‌در مورد تصويب افزايش قيمت‌ها توجه ما اين است كه توليد را روي حد كف ماندگاري نگاه داريم و آستانه تحمل مصرف‌كننده را هم در نظر بگيريم كه اين كار يك كار تخصصي و كارشناسي سخت است. وي ادامه داد: ‌اگر اكنون در يك حوزه كالايي از مصرف‌كننده‌اي پرسيده شود، وي از افزايش قيمت آن ناراضي است و توليدكننده نيز در اين شرايط از اينكه به ميزان مدنظرش با افزايش قيمت موافقت نشده رضايت ندارد. تقوي با اشاره به افزايش پلكاني برخي قيمت‌ها يادآور شد: مثلا در مورد لبنيات مقايسه امروز با سال گذشته نشان از افزايش 50‌درصدي مي‌دهد اما ما طي مراحل مختلف با اين افزايش قيمت‌ موافقت كرديم كه البته برخي از اين افزايش قيمت‌ها ناشي از قيمت‌هاي جهاني هم بوده است. وي در مورد قيمت شير نيز عنوان كرد: ‌ابتدا تعيين قيمت شير خام به كميته‌هاي استاني واگذار شده بود اما امسال به يك‌باره دچار افزايش شديد قيمت شير شديم و از سوي ديگر اختيار اين حوزه نيز به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد. در تعيين دامنه قيمت در بخش نخست، ما در نهايت به نرخ 600تومان رسيديم اما هلدينگ‌هايي داشتيم كه اعلام كردند كمتر از 750تومان شير خام را عرضه نمي‌كنند كه ما با يك كارشناس جدي در نهايت به قيمت 630تومان رسيديم تا جلوي در واحدهاي صنعتي اين قيمت به 650تومان برسد. تقوي اضافه كرد: آن 9درصد اعلام شده براي افزايش قيمت لبنيات بر مبناي جديد بوده اما هنوز واحدهاي لبني رغبتي براي اجراي اين موضوع ندارند. وي خاطرنشان كرد: البته واحد پگاه به ميزان 11درصد قيمت خود را افزايش داده كه اين به دليل پذيرفتن تعهد آن واحد براي تامين شير نايلوني بوده است. تقوي همچنين در مورد علت اينكه سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان اسامي متخلفان را ذكر نمي‌كند، متذكر شد كه ‌قانون اجازه اين كار را به اين سازمان نمي‌دهد. روند صعودي قيمت‌ها و احتمال افزايش مجدد در حالي است كه به باور بسياري از كارشناسان تورم يك سال گذشته بيش از 30درصد بوده است و طي ماه‌هاي آتي نرخ تورم به بالاي 50درصد هم خواهد رسيد. با در نظر گرفتن شرايط حاكم بر اقتصاد ايران و تنگ‌تر شدن حلقه مبادلات خارجي به نظر مي‌رسد سال آينده نه تنها مصرف‌كننده كه توليدكنندگان نيز با چالش‌هاي بسياري مواجه شوند؛ چالش‌هايي كه به عقيده تحليلگران بازار مي‌تواند به تهي‌تر شدن سبد كالايي خانوار و بسته شدن كركره‌هاي توليد منجر شود.
منبع:شرق-26بهمن ماه1390
بیست وششم بهمن ماه1390
akhbarkargari2468@gmail.com





پخش یک ویدئوی تکان دهنده
رفتار شرم آور ماموران ایرانی با پناهندگان افغانی


اخبار روز:
پخش ویدیوی رفتار تمسخرآمیز نیروهای انتظامی ایران با افغانی های پناه جو به این کشور، که مدتی است بر روی شبکه یوتیوب قرار داده شده، گوشه هایی از رفتار غیرانسانی حکومت ایران با پناهجویان افغانی را آشکار کرده است.
به گزارش العربیه، در این فیلم بازداشت شدگان افغانی که ظاهرا به طور غیرقانونی وارد ایران شده اند در محوطه ای مجبور به زدن تو سری و انجام رفتارهای تحقیرآمیز به دستور مقامات انتظامی ایرانی که فیلم آن ها را نشان نمی دهد، شده اند. نظامیان ایرانی بازداشت شدگان افغانی را به صف کرده و مجبور به «بشین و پاشو» و زدن بر سر و روی خود کرده اند. دیگر نظامیان ایرانی حاضر با خنده های ممتد خود این حرکات و رفتار را تایید و به ادامه ی این برخوردهای غیرانسانی تشویق کرده اند.
در قسمتی از فیلم ارائه شده، نظامی ایرانی از این مهاجرین خواسته است در حالی که به سر و روی خود می زنند بگویند: "ما دیگر به ایران نمی آییم".
بنابر این گزارش هنوز هیچ واکنشی از سوی مقامات افغانی و ایرانی نسبت به انتشار این فیلم در اینترنت نشان داده نشده است.
افغان هایی که به دلایل مختلف از جمله بیکاری و جنگ های پی در پی به ایران مهاجرت کرده اند بارها از "بدرفتاری" نیروهای انتظامی و مرزبانان ایرانی و گاهی مردم عادی سخن گفته اند.

برای دیدن فیلم به این صفحه بروید:
www.alarabiya.net




رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا در گزارش به سنای این کشور گفته است که درصورت حمله به ایران ممکن است این کشور برای بستن تنگه هرمز اقدام کند، اما جمهوری اسلامی علاقه‌ای به افزایش تنش یا بحران ندارد.
مقام‌های امنیتی آمریکا معتقدند که اگر به ایران به خاطر ادامه برنامه‌هسته‌ای آن حمله شود، امکان واکنش این کشور و بستن تنگه هرمز وجود دارد، اما رهبران ایران مایل نیستند بحران و احتمال بروز جنگ افزایش یابد. جیمز کلاپر، رئيس سازمان امنیت ملی ‌آمریکا در این رابطه گفته است که اگر رهبران ایران بخواهند، ایران می‌تواند ظرف یکی دو سال آینده سلاح اتمی تولید کند. به گفته او این کار اگرچه عملی است، اما احتمال آن کم است.
جیمز کلاپر اضافه کرده که واکنش‌های اخیر مقام‌های ایران نشان از بازنگری در برنامه هسته‌ای این کشور دارد. او هم‌چنین گفته است که فکر نمی‌کند اسرائیل قصد حمله به ایران را داشته باشد.
گزارش دیگری حاکی است که علیرغم گمانه‌زنی‌های بسیار درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران، در خود اسرائیل و در میان مردم، این موضوع چندان مورد توجه نیست و نگرانی از شروع یک جنگ به چشم نمی‌خورد.

نتانیاهو: تحریم‌ها علیه ایران بی‌تاثیر بوده
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته که تحریم‌ها علیه ایران بی‌تاثیر بوده است. او ایران را به خاطر فعالیت‌های اتمی‌اش بی‌مسئولیت‌ترین کشور جهان خوانده که همه قوانین را زیرپا گذاشته است.
نخست وزیر اسرائيل در سفر یک روزه خود به قبرس، در گفت‌وگو با دیمتریس کریستوفیاس، رئيس‌جمهوری قبرس اظهار داشته که «آمریکا و هرکشور دیگری باید به شدت نگران باشند زیرا ما اطلاعات داریم که ایران به هدایت عملیات تروریستی در بسیاری نقاط جهان بی‌وقفه ادامه می‌دهد». او هم‌چنین ابراز خوشبختی کرده که این حملات « تاکنون تلفات جانی به بار نیاورد‌ه‌اند».
اظهار نظر نتانیاهو درست یک روز پس از اعلام آغاز به کار سه پروژه هسته‌ای جدید از سوی محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت که از راه‌اندازی نخستین زنجیره‌ی سانتریفوژهای نسل جدید در نیروگاه نطنز خبر داد.

تحریم‌ها جنبه روانی دارند
هم‌زمان با سخنان نتانیاهو، علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در مراسمی در مشهد گفت که «تحریم‌های نفتی غرب بیش از آنکه جنبه عملیاتی داشته باشد، جنبه روانی و تبلیغاتی دارد».
ولایتی اضافه کرد: «با توجه به این‌که در حال حاضر اقتصاد بسیاری از کشور‌های غرب رو به ورشکستگی است، غرب قدرت انتخاب در خرید نفت را ندارد.»
این در حالی است که به گفته بسیاری کارشناسان و حتی برخی مسئولان در جمهوری اسلامی، تحریم‌ها مایه نگرانی شدید مردم و دست‌اندرکاران اقتصادی ایران شده و تنگناهای زیادی برای مبادلات تجاری ایران بوجود آورده است. افزایش نرخ ارز و طلا و گرانی شدید در بازار، از جمله به گسترده شدن تحریم‌ها نسبت داده می‌شود و از مسئولان انتظار می‌رود در سیاست خارجی از میزان تنش با جامعه جهانی بکاهند.
بی‌تاثیری تحریم‌ها یا زمینه‌سازی برای جنگ؟
سیاست خارجی ایران از یک سو بر تعامل با جامعه جهانی اصرار دارد و از سوی دیگر به روند تنش‌زای تاکنونی ادامه می‌دهد. روز چهارشنبه ( ۱۶ فوریه، ۲۷ بهمن) سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران در نامه‌ای به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت که کشورش آمادگی گفتگو برای «همکاری سازنده و رو به جلو» را دارد.
با این حال او تاکید کرد که این همکاری تنها در چارچوب پذیرش برنامه هسته‌ای «صلح‌آمیز» ایران ممکن خواهد بود.
جلیلی در نامه خود به کاترین اشتون نوشت: «با تعهد به این رویکرد گفت‌وگوهای ما می تواند برای همکاری بر اساس اصول گام به گام و دو جانبه در رابطه با برنامه هسته ای ایران آغاز شود». او با «سازنده» نامیدن «طرح‌ها و ابتکارات» جمهوری اسلامی نسبت به «چشم‌انداز مثبت» گفت‌وگوها ابراز امیدواری کرد، در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره شروع یک جنگ علیه ایران یا حمله به تاسیسات هسته‌ای آن در ماه‌های اخیر شدت گرفته و حتی زمان این حمله نیز پیشاپیش تخمین زده شده است.
برخی از ناظران نیز معقتدند یک جنگ اعلام نشده از مدت‌ها پیش آغاز شده است. ایران اسرائيل را به ترور کارشناسان هسته‌ای خود متهم می‌کند و اسرائيل بمب‌گذاری‌های هفته اخیر در مالزی، گرجستان و تایلند را به ایران نسبت می‌دهد. جمهوری اسلامی همه این اتهامات را رد کرده، اما برخی از مقامات بلندپایه این کشور قبلا اعلام کرده‌اند که به تلافی ترور کارشناسان هسته‌ای خود، اسرائیل را «گوشمالی» خواهند داد.


دادستان شهر هانوفر آلمان با هدف تعقیب حقوقی کریستیان وولف رئیس‌جمهور آلمان لغو مصونیت سیاسی بالاترین مقام کشور را درخواست کرد. در تاریخ آلمان فدرال این نخستین بار است که رئیس‌جمهور تحت تعقیب قرار می‌گیرد.
شامگاه پنج‌شنبه (۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن) سخنگوی دادستانی شهر هانوفر اعلام کرد که دادستان لغو مصونیت سیاسی کریستیان وولف رئیس‌جمهور آلمان را از مجلس فدرال تقاضا کرده است. هانوفر مرکز ایالت نیدرزاکسن است که رئیس‌جمهور فعلی آلمان در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ دولت ایالتی را در آن اداره می‌کرد.
بهره‌برداری شخصی از موقعیت سیاسی
براساس پرونده‌ای که در هانوفر تشکیل شده، ظن ابتدایی وجود دارد که دهمین رئیس‌جمهور آلمان در دوران نخست‌وزیری ایالت نیدرزاکسن کوشیده است از موقعیت خود برای استفاده شخصی بهره‌جویی کند.
سخنگوی دادستانی هانور گفته است:«دادستان پس از ارزیابی مدارک جدید و گزارش‌های رسانه‌ها دلایل زیادی یافته است.» علاوه بر رئیس‌جمهور صاحب یک شرکت فیلم‌سازی آلمانی به نام "دیوید گرونه‌ولد" هم با اتهامی مشابه محاکمه خواهد شد.
براساس قوانین آلمان، رئیس‌جمهور نیز مثل نمایندگان مجلس فدرال و مجالس ایالتی دارای مصونیت سیاسی است و تا زمانی که از این مصونیت برخوردار است، نمی‌تواند مورد تعقیب قرار گیرد. به این دلیل دادستان تنها زمانی می‌تواند رئیس‌جمهور را مورد تعقیب قرار دهد که مجلس فدرال مصونیت او را لغو کرده باشد.

انتقادهای زیادی به رئیس جمهور آلمان شده که از موقعیت خود برای پرداخت هزینه سفرهای خانوادگی سود جسته است انتقادهای زیادی به رئیس جمهور آلمان شده که از موقعیت خود برای پرداخت هزینه سفرهای خانوادگی سود جسته است
استفاده از هتل به خرج دیگران
رئیس‌جمهور آلمان، از هفته‌ها پیش به‌خاطر اتهامات گوناگون مورد انتقاد افکار عمومی بوده است. یکی از این اتهامات آقای وولف آن است که در سال ۲۰۰۷ همراه با همسر فعلی خود در هتل لوکسی اقامت گزیده که هزینه آن را گرونه‌ولد، تهیه کننده فیلم پرداخته است.
تهیه کننده آلمانی، گفته است که رئیس‌جمهور فعلی بعدا هزینه هتل را به صورت نقدی به او باز گردانده است. اما شرکت او، در دورانی که آقای وولف نخست‌وزیر ایالت نیدرزاکسن بوده، از ضمانت مالی دولت محلی برخوردار شده است. بسیاری معتقدند که این ضمانت مالی با وساطت نخست‌وزیر وقت انجام شده است.
یکی دیگر از اتهاماتی که رسانه‌ها و نمایندگان برخی احزاب آلمان به رئیس‌جمهور وارد کرده‌اند، این است که در همان دوران ریاست بر دولت محلی نیدرزاکسن، برای خرید خانه، نیم میلیون یورو وام کم بهره از همسر یکی از سرمایه‌داران محلی دریافت کرده است.




روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سرکوب مخالفان توسط حکومت سوریه را محکوم کرد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که تصویب قطعنامه‌ای علیه سوریه در شورای امنیت به دلیل مخالفت روسیه و چین به نتیجه نرسید.
مجمع‌عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) در نیویورک برپا شد. در این نشست نمایندگان سرکوب خشونت آمیز مخالفان دولت بشار اسد را با تصویب قطعنامه‌ای محکوم کردند. ۱۳۷ کشور از ۱۶۶ کشور شرکت کننده در این مجمع به این قطعنامه رای مثبت دادند. ایران، روسیه، چین، ونزوئلا و کره شمالی از جمله ۱۲ کشوری بودند که به قطعنامه رای منفی دادند. رای نمایندگان ۱۷ کشور به این قطعنامه ممتنع بود.
در این قطعنامه از دولت سوریه خواسته شده که در مدت دو هفته طرح اتحادیه عرب را به مورد اجرا بگذارد. این طرح از جمله از بشار اسد می‌خواهد که از قدرت کناره‌گیری کند. قطعنامه مجمع عمومی برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تعهدآور نیست و دولت سوریه الزامی به اجرای آن ندارد.
ابتدای ماه جاری طرح قطعنامه‌ای برای محکومیت سوریه به شورای امنیت ارائه شد که با وتوی چین و روسیه با شکست مواجه گشت. اپوزیسیون سوریه، سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و کشورهای اروپایی، به همراه آمریکا، یک صدا چین و روسیه را متهم کردند که با این کار دست حکومت سوریه را برای سرکوب بی‌رحمانه مخالفان بازگذاشته و عملا به اوج گرفتن یک جنگ داخلی در سوریه دامن زده‌اند.
گیدو وستروله، وزیر خارجه ‌آلمان در این رابطه اعلام کرد  که کشورش از قطعنامه اتحادیه عرب حمایت می‌کند. او که در سفری به آمریکای لاتین بسر می‌برد گفت که امیدوار است اکثریت بزرگی از حکومت‌های منطقه با قطعنامه علیه سوریه علامتی آشکار به رهبران این کشور دهند. او هم‌چنین از کشورهایی که تاکنون تنها نظاره‌گر صحنه بوده‌اند خواست از راه‌حلی برای خاتمه دادن به خشونت حمایت کنند تا راه ‌حل دیپلماتیک بحران هموار شود.

رفراندم بی‌موقع
یک روز پیش از برگزاری نشست سازمان ملل، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد که می‌خواهد رفراندمی برای اصلاحات در قانون اساسی سوریه انجام دهد. زمان این رفراندم ۲۶ فوریه در نظر گرفته شده است. از این گذشته قرار است سیستم تک حزبی بعث خاتمه یابد.


ایالات متحده آمریکا این اقدام را مسخره نامید و آن را تحقیر انقلاب سوریه خواند. سخنگوی کاخ سفید، جی کارنی در این زمینه گفت که همه وعده‌های این چنینی تا به حال تنها به افزایش سرکوب منتهی شده‌اند. وعده‌هایی که از آغاز اعتراض‌ها همواره تکرار شده‌، اما هیچٰ‌گاه عملی نشده‌اند.
به عقیده جی کارنی حکومت بشار اسد به پایان خود نزدیک می‌شود و «سوال دیگر این نیست که آیا او سقوط خواهد کرد یا نه»، بلکه «کی سقوط خواهد کرد»؟
گیدو وستروله نیز واکنشی مشابه نشان داد و گفت «ما به مانورهایی این‌چنین اعتماد نخواهیم کرد».
واکنش روسیه به رفراندم پیشنهادی بشار اسد اما مثبت بود. به عقیده رهبران روسیه این طرح‌ها بهتر از تغییر ناگهانی رژیم است. سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته (چهارشنبه ۱۵ فوریه) در وین گفت که این تنها راه جلوگیری از تلفات بیشتر در سوریه است. او قصد دارد امروز در این باره با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و آلن ژوپه، وزیرخارجه فرانسه گفت‌وگو کند.

درعا صحنه درگیری شورشیان و ارتش
در حالی که نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل متحد، نگران سرنوشت سوریه در حال رایزنی درباره راه‌حلی برای این کشور هستند، سرکوب مخالفان هم‌چنان در شهرهای مختلف سوریه ادامه دارد. برپایه گزارش‌های رسیده، تعداد کشته‌شدگان ناآرامی‌های سوریه ظرف ۲۴ ساعت گذشته به ۲۱ نفر رسیده است.
نیروهای زرهی ارتش سوریه امروز شهر درعا را زیر آتش توب‌خانه گرفتند. به گفته مخالفان، همه نقاط شهر درعا هدف توپ قرار گرفته است. بویژه نقاطی که در دست «ارتش آزاد سوریه» است. شورشیان مسلح خیابان‌ها را مسدود کرده‌ و محل استقرار نیروهای امنیتی حکومت را هدف حملات خود قرار داده‌اند.



احمد منتظری: وظیفه‌ رسانه‌ها است که آگاه‌سازی کنند زندانی سیاسی چیست، کیست و در چه شرایطی به سر می‌برد
احمد منتظری به دویچه وله می‌گوید، مسخره کردن مقدسات دینی توسط بازجویان سابقه دارد اما به آن رسیدگی نشده است. پیش‌تر مهدی خزعلی در نامه‌ای به احمد منتظری به توصیف وضعیت زندان‌ها و نحوه بازجویی‌ها پرداخته بود.
مهدی خزعلی پزشک و نویسنده منتقد حکومت در نامه‌ای به احمد منتظری از پیام او برای شکستن اعتصاب غذا تشکر کرده و از ادامه اعتصاب غذای خود در زندان اوین سخن گفته است.
آقای خزعلی در سی و هفتمین روز اعتصاب غذای خود خطاب به احمد منتظری فرزند آیت‌الله منتظری نوشته است: «بگذار جان ناقابل من نیز سبب شود تا آیین دادرسی در محکمه‌ها رعایت شود و از نفوذ عناصر ضد انقلاب و منافق در وزارت اطلاعات و سپاه کاسته شود، شاید آیندگان برای من نیز خدا بیامرزی بگویند.»
بشنوید: گفت‌و‌گو با احمد منتظری درباره وضعیت زندانیان سیاسی
او در این نامه به وضعیت سه نفر از هم اتاقی‌های خود اشاره کرده که «بدون ادله و مستندات و اقرار» توسط قاضی پیرعباسی در یک محاکمه دو دقیقه‌ای به ١٧سال حبس محکوم شده‌اند. یا فرد دیگری را بدون دلیل و اقرار به صرف دریافت یک ایمیل جعلی یک و نیم سطری به اعدام محکوم کرده‌اند.
این نویسنده منتقد حکومت به رعایت نشدن کمترین حقوق متهم و زندانی در دادگاه‌های انقلاب اشاره کرده و درباره اعتراض آیت‌الله منتظری به وضعیت زندانیان سیاسی در دهه شصت نوشته است: «حال می‌فهمم اگر فریاد اعتراض پدر شما نبود، چه بر سرما می‌آمد، اینجا همه زندانیان برای والد معظم شما دعا می‌کنند وبرایش علو درجات مسئلت دارند.»
آقای خزعلی درباره عدم رعایت موازین دینی در جریان «شکنجه‌ها» نوشته است: «عزیزان دربند، شکنجه‌گران را به فاطمه زهرا سوگند می‌دهند و بازجو باتمسخر می‌گوید: این حاجیه خانم دیگه کیه؟»

مهدی خزعلی: عزیزان دربند، شکنجه‌گران را به فاطمه زهرا سوگند می‌دهند و بازجو باتمسخر می‌گوید: این حاجیه خانم کیه؟!
مهدی خزعلی: عزیزان دربند، شکنجه‌گران را به فاطمه زهرا سوگند می‌دهند و بازجو باتمسخر می‌گوید: این حاجیه خانم کیه؟!
مهدی خزعلی در آخرین مصاحبه خود پیش از دستگیری، روز جمعه ۹ دی (۳۰ دسامبر) همزمان با پایان مهلت ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس در گفت‌و‌گو با دویچه وله با بیان این‌که «۱۲ اسفند، شهر بوی مرده خواهد داد»، درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود:«قطعا ۱۲ اسفند، اولین انتخاباتی خواهد بود که پای هیچ صندوق رأیی نخواهم رفت.»
احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری در گفت‌و‌گو با دویچه وله با مقایسه وضعیت زندانیان سیاسی دهه شصت و امروز می‌گوید: «مسخره کردن مقدسات دینی توسط بازجویان پیش از این هم سابقه داشته اما کسی به آن رسیدگی نکرده است.»
دویچه وله: مهدی خزعلی در پاسخ پیام شما برای شکستن اعتصاب غذا، نامه‌ای خطاب به شما نوشته و از رعایت نشدن حقوق زندانیان خبر داده و این‌که به اعتصاب غذای خود پایان نخواهد داد. درباره‌ی توصیفات مهدی خزعلی از محل نگهداری خود و به‌طور کلی وضعیت فعلی زندانیان سیاسی چه فکر می‌کنید؟
احمد منتظری: اساسا وجود زندانی سیاسی در یک نظام، به معنای نبودن آزادی عقیده و بیان است. این امری کاملا مشخص است.
در جمهوری اسلامی، هم از این نظر که ما اسلامی هستیم و دین اسلام آزادی بیان و عقیده را تصریح کرده (لا اکراه فی الدین) و هم از این‌ نظر که در قانون اساسی به آزادی بیان و عقیده تصریح شده است، وجود زندانی سیاسی، خلاف قانون اساسی و خلاف دین ما است.
خیلی عجیب است که هنوز آقایان سرشان را زیر برف کرده‌اند واسم زندانی سیاسی را "زندانی امنیتی" می‌گذارند تا بتوانند هرکاری بکنند، وگرنه وجود زندانی سیاسی، به معنای نبود آزادی عقیده و بیان است.
در نامه‌ اخیر مهدی خزعلی، به اعتراض آیت‌الله منتظری به وضعیت زندانیان سیاسی دهه‌ شصت اشاره شده و این‌که بعد از اعتراض آیت‌الله منتظری، وضعیت زندانیان بهتر شده بود. قضاوت شما نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی در دهه‌ی شصت، در مقایسه با وضعیت امروز نگهداری زندانیان سیاسی چیست و چه راهی به نظر شما می‌رسد برای این‌که حکومت ایران وضعیت زندانیان را بهبود ببخشد؟

فکر می‌کنم شرایط این دو دوره اصلا قابل مقایسه نیست و وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است، ولی باز اصلا قابل قبول نیست که اولا ما زندانی سیاسی داشته باشیم و ثانیا تا این حد زندانیان حتی از نظر سرما و گرما و وضعیت پزشکی و همین‌ظور خانواده‌های زندانیان در مضیقه باشند. اگر بر فرض حتی زندانی مجرم باشد، خانواده هیچ گناهی ندارد، اما خانواده‌های زندانیان را دائم اذیت می‌کنند. البته از دهه‌ی شصت به این طرف، شرایط رو به خوبی بوده، یعنی اصلا قابل مقایسه نیست.
اولین نامه‌ای که آیت‌الله منتظری نوشتند و از وضعیت زندانیان شکایت کردند، در سال شصت بود. ایشان در تاریخ ۵ / ۷ / ۱۳۶۰ به مرحوم آیت‌الله خمینی نوشتند که دختران ۱۳-۱۴ ساله‌ای فقط به جرم ‌تندزبانی در زندان‌ هستند. این نامه در خاطرات ایشان وجود دارد و جزو افتخارات ایشان است که چند ماه بعد از شهادت پسرشان، از کسانی دفاع کرده‌اند که گول خورده‌اند و حتی به آن گروه وابسته شده‌اند. آیت‌الله منتظری این مسائل را می‌گفتند، ولی کسی تبعیت و کمک نمی‌کرد، ایشان تنها بود. اگر آن موقع کمک می‌کردند، الان وضع این‌طور نبود.
به یاد دارم وقتی برادرم آقای سعید منتظری، ۱۱ ماه در زندان انفرادی بود، حتی یک روزنامه در زمان اصلاحات ننوشت که ایشان در زندان است. تا من به‌طور اتفاقی آقای سراج‌الدین میردامادی را دیدم و به ایشان گله کردم که چرا در این زمینه خبررسانی نمی‌کنند و بعد ایشان آن روز در روزنامه‌ "حیات نو" این خبر را نوشتند. شاید همین هم باعث شد که زودتر به پرونده‌ی برادرم رسیدگی کردند. فکر می‌کنم وظیفه‌ رسانه‌ها است که آگاه‌سازی کنند زندانی سیاسی چیست، کیست و در چه شرایطی به سر می‌برد و اساسا معنای داشتن زندانی سیاسی چیست که هم مردم و هم مسئولان آگاه شوند. چه بسا مسئولان از بس در جلسات‌شان گفته‌اند "زندانی امنیتی"، واقعا یقین کرده‌اند که این‌ها امنیتی هستند.
در حالی که کدام زندانی امنیتی؟! این‌ها کسانی هستند که مسئولان کشور بوده‌اند، جزو خدمت‌گزاران بوده‌اند و بسیاری‌شان در پیروزی انقلاب نقش داشته‌اند و جان‌فشانی کرده‌اند. خیلی زشت است که الان این افراد در زندان باشند. فکر می‌کنم آگاه‌سازی مردم، خیلی کمک می‌کند ‌که این دوره تمام شود و مسئولان و نظام واقعا اصلاح شوند و خدای نکرده به جایی نرسد که مردم به فکر براندازی بیافتند.
پیش‌تر برخی زندانیان سیاسی از توهین بازجویان به مقدسات اسلام هنگام بازجویی خبر داده بودند. در نامه‌ اخیر مهدی خزعلی هم به این مورد اشاره شده است. در این باره چه فکر می‌‌کنید؟
بله این مسئله هم متاسفانه بوده است، ولی چون گفته نمی‌شده و همیشه سرپوش گذاشته می‌شده، به جایی نرسیده است. حتی در سال ۱۳۶۵، آقای عبدالله کاظمی که زندانی بود، همین اهانت را شنیده و ایشان هم می‌گفتند که صریحا به حضرت فاطمه‌ زهرا اهانت می‌شده و گفته‌اند «این حاج‌خانم کیست که داری اسم‌اش را می‌بری». ایشان این را می‌گفتند، ولی هیچ‌کس پی‌گیری نکرد. خیلی از مسئولان تکذیب کردند و باور نکردند، در نتیجه به جایی نرسید. اگر مسئولین خود را به این دین معتقد می‌دانند، بیایند تحقیق کنند و ببینند چه کسی این تخلف را کرده و متخلفان را مجازات کنند. شما که بی‌گناهان را مجازات می‌کنید، چرا کسی را که به حضرت زهرا اهانت کرده در درون نظام تحمل می‌کنید؟
لااقل بیاید و از مردم عذرخواهی کنید و بگویید این اهانت شد و ما رسیدگی کردیم. اما اگر دائما سرپوش گذاشته شود و بگویند که نه این‌طور نبوده و یقین نداریم، هیچ‌وقت اصلاح نمی‌شود.
حسین کرمانی
تحریریه: جواد طالعی

وزیر خارجه فرانسه نامه ایران برای از سر گرفتن مذاکرات هسته‌ای را دوپهلو دانست ولی گفت در روزهای آینده این فرصت برای ایران وجود دارد که جدیت خود را برای حل مناقشه اتمی ثابت کند. در مقابل چین خواستار اعتمادسازی شد.
منابع خبری از وین خبر می‌دهند که نامه سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با واکنش برخی کشورهای اتحادیه اروپا و چین روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه وزیر خارجه این کشور با اشاره به نامه سعید جلیلی درباره از سرگیری گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که پیش شرط مذاکرات نمی‌تواند لغو تحریم‌ها باشد. به گفته وزیرخارجه فرانسه، این ایران است که ابتدا باید حسن نیت خود را نشان دهد. برداشتن تحریم‌ها شرطی است که مقام‌های ایرانی برای نشستن بر سر میز مذاکره گذاشته‌اند.
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان تاکید کرده است که محتوای نامه آقای جلیلی باید دقیقا مورد «بررسی و ارزیابی» کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان قرار گیرد. به گفته او تنها مذاکره‌ای «جدی و اساسی» می‌تواند از سر گرفته شود.
واکنش چین
لیو وِیمین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز، پنجشنبه ۱۶( فوریه ۲۷ بهمن) گفت که ایران در صورت پای‌بندی به تعهدات بین‌المللی خود حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد. او با استناد به این که ایران یکی از امضاکنندگان قرارداد منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است، افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید برای بازگرداندن اعتماد جامعه جهانی به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، همکاری خود با این کشور را تقویت کند».
قرار است هفته آینده هیاتی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند. هنوز معلوم نیست این سفر به طور قطع انجام خواهد شد یا نه زیرا به گفته یوکیو آمانو، رئيس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران هنوز ضمانتی برای بازرسی کامل به ماموران آژانس نداده است.



علی یونسی، دومین وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی از برخورد دولت فعلی این کشور با هنرمندان و نویسندگان انتقاد کرده و گفته است که "رفتار تند و تنگ‌نظرانه برخی افراد سبب شد خیلی‌ها از ایران رفتند."
آقای یونسی در گفت و گو با روزنامه غیر‎ دولتی شرق که در ایران منتشر می‌شود، وضعیت خروج هنرمندان و نویسندگان از این کشور را "ضایعه غیرقابل جبران" خوانده و گفته این وضع "در نهایت به زیان امنیت کشور" است.
وزیر اطلاعات دولت آقای خاتمی گفته است: "این طیف از هنرمندان مهاجر مایل بودند در ایران بمانند و به روش گذشته ادامه دهند و از جامعه و انقلاب جا نمانند."
آقای یونسی مشخص نکرده که منظورش از طیف یاد شده چه کسانی هستند اما در سال های پس از دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی به خصوص در دو سال اخیر و پس از وقایع اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، شمار گسترده ای از روزنامه نگاران، نویسندگان و هنرمندان ایرانی بنا به دلایل متعددی از جمله احساس ناامنی، از کشورشان خارج شده اند.
آقای یونسی در این گفت و گو به شیوه هایی که وزارت اطلاعات در دوره تصدی او در برابر هنرمندان و نویسندگان به کار می گرفت هم اشاره کرده است.
او گفته "ما [در وزارت اطلاعات] راهنمایی‌ها، اطلاعات و ارشادهای لازم را [به هنرمندان] می‌دادیم که حواس‌شان جمع باشد، چراکه هیچ هنرمندی حاضر نیست که به صورت خودخواسته و طبیعی با همکاری با گروه‌های ضدانقلاب برای خودش دردسر ایجاد کند."
آقای یونسی گفته که "هنرمندان باتوجه به روح لطیفی که دارند، زودرنج و حساس هستند؛ با این قشر نباید به‌گونه‌ای رفتار کرد که به سمت خروج از کشور سوق داده شوند."
علی یونسی زمانی به وزارت اطلاعات ایران رسید که شرایط بحرانی بر ایران به خصوص این وزارتخانه حاکم بود.
همزمان با انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران مبنی بر دست داشتن افرادی از این وزارت در قتل شماری از نویسندگان و روشنفکران که به قتل های زنجیره ای مشهور شد، آقای یونسی جایگزین قربانعلی دری نجف آبادی وزیر مستعفی اطلاعات شد.
وزارت اطلاعات ایران پس از اوج گرفتن بی اعتمادی و بدبینی به این وزارت، در دوره آقای یونسی، دست به تلاش برای بهبود چهره خود زد.
آقای یونسی می گوید: "در آن زمان سیاست کلی و اساسی وزارت اطلاعات تصحیح ذهنیت جامعه درخصوص وزارت اطلاعات بود که به‌دلیل بحران‌های قتل‌های زنجیره‌ای شدیدا آسیب دیده بود."
پس از پایان دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، او غلامحسین محسنی اژه ای را به عنوان وزیر اطلاعات برگزید و با رای اعتماد مجلس، به عنوان جانشین آقای یونسی کار خود را آغاز کرد.
شماری از نویسندگان و پژوهشگران ایرانی از آقای محسنی اژه ای به عنوان یکی از افراد دخیل قتل‌های زنجیره‌ای یاد می کنند.
با این همه در جریان دادگاه محرمانه ای که برای شماری از افراد متهم به دخالت در این قتل ها برگزار شد، نامی از آقای محسنی اژه ای به عنوان دخیل در این قتل ها به بیرون درز نکرد.
منتقدان دولت دوره وزارت آقای محسنی اژه ای را سرآغاز فشارهای تازه به فعالان سیاسی و هنرمندان می دانند.
وزیر فعلی اطلاعات ایران حیدر مصلحی است که پس از برکناری آقای محسنی اژه ای از سوی محمود احمدی نژاد به این سمت انتخاب شد.
محمود احمدی‌نژاد اوایل سال جاری خورشیدی با استعفای حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات موافقت کرد اما او با اصرار آیت‌الله علی خامنه‌ای به کابینه بازگشت.



باراک
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که از ژاپن دیدار می‌کند امروز (۱۶فوریه) در توکیو ضمن ایراد سخنانی ازجامعه جهانی خواست تا علیه ایران تحریم های موثرتر و فلج کننده ای به اجرا درآورد.
به گفته وزیر دفاع اسرائیل، برای اولین بار نشانه هایی حاکی از تاثیر تحریم های جاری دیده می شود، اما این تحریم ها هنوز بر تصمیم ایران در زمینه برنامه هسته ای اش اثر نگذاشته است.
آقای باراک در مورد دستاوردهای جدید هسته ای ایران که از سوی مقامات این کشور اعلام شده است، گفت که ایران در این زمینه بزرگ نمایی می‌کند.
او در عین حال تاکید کرد که اهداف هسته ای ایران کماکان خطرناک است.
دیروز، چهارشنبه ۱۵ فوریه ایران اعلام کرد که برای اولین بار میله های سوخت هسته ای را در داخل این کشور ساخته و در رآکتور تحقیقاتی تهران کار گذاشته است.
ایران هم چنین اعلام کرد که استفاده از اولین زنجیره نسل جدید سانتریفیوژهای تولید خود را در سایت غنی سازی نطنز آغاز کرده است.
وزیر دفاع اسرائیل رونمایی ایران از طرح های جدید هسته ای را نمایشی بی اهمیت خواند و گفت ایران می خواهد چنین جلوه دهد که پیشرفت های هسته ای اش به مرحله ای رسیده است که دیگر هیچ راه بازگشتی از آن وجود ندارد.
آقای باراک پیش تر با وزیر دفاع ژاپن دیدار و گفتگو کرده بود .
دیروز چهارشنبه ۱۵ فوریه یوشی هی کو نودا نخست وزیر ژاپن در دیدار با اهود باراک گفت که کشورش قصد دارد واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد، اما ژاپن در پی فاجعه هسته ای فوکو شیما با کمبود انرژی روبروست.
نخست وزیر ژاپن همچنین در مورد حمله به تاسیسات هسته ای ایران هشدار داده و گفته بود که چنین اقدامی ثبات تمامی منطقه را به خطر می اندازد.



اردوگاه اشرف
مریم رجوی، از رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران اعلام کرد که با انتقال ۴۰۰ تن از ساکنان اردوگاه اشرف به کمپ حریه (لیبرتی) در بغداد موافقت می کند.
در بیانه ای که سازمان مجاهدین خلق امروز پنجشنبه ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه) در این مورد منتشر کرده، آمده است که خانم رجوی در پی "اطلاع از توصیه و اطمینان های خانم کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا" از این دسته از ساکنان اشرف خواست که به کمپ حریه بروند.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم با صدور بیانیه ای خواستار آن شد که انتقال داوطلبانه نخستین گروه از ساکنان اردوگاه اشرف به کمپ حریه فردا، جمعه 17 فوریه آغاز شود.
او گفت: "آمریکا کسانی را که به کمپ حریه منتقل می شوند رها نخواهد کرد. ما مدام و به طور مرتب از این کمپ بازدید خواهیم کرد".
وزارت امور خارجه آمریکا اطمینان داده است که از تلاش های سازمان ملل برای جابجایی صلح آمیز و امن ساکنان این اردوگاه و اسکان مجدد آنها در خارج از عراق حمایت کند.
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (۱۵ فوریه) با انتشار بیانیه ای خواستار آغاز انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه لیبرتی شده بود.
در این بیانیه آماده بود: "دبیر کل اعتقاد دارد زمان برای آغاز بلادرنگ فرایند انتقال ساکنان اردوگاه اشرف فرا رسیده است."
دبیر کل سازمان ملل متحد از مقامات عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف خواسته بود تا به انجام رسیدن این انتقال، به همکاری مسالمت آمیز با یکدیگر ادامه دهند.
در این بیانیه، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر مسئولیت دولت عراق نسبت به تامین امنیت و رفاه ساکنان اردوگاه اشرف، به ساکنان آن اردوگاه متذکر شده بود که مسئولند از قوانین عراق تبعیت کنند.
در این بیانیه آمده بود: "باید از هر نوع اقدام تحریک آمیز یا خشونت اجتناب شود و هر اقدامی از این نوع غیر قابل قبول خواهد بود."
مارتین کوبلر نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق هم با انتشار مقاله اى در روزنامه نیویورک تایمز این موضع سازمان ملل را با جزییات تشریح کرده بود.
در این مقاله، آقای کوبلر در تشریح مراحل انتقال اعضای سازمان مجاهدین خلق از اردوگاه اشرف می گوید، در گام نخست، از ساکنان اردوگاه خواسته می شود که به طور داوطلبانه به یک محل موقت در نزدیکی فرودگاه بغداد منتقل شوند. در این محل، این افراد توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد مصاحبه خواهند شد تا شرایط آنها برای پناهندگی در کشوری به جز عراق بررسی شود.
به گفته آقای کوبلر، اکثر ساکنان اردوگاه اشرف پیشتر درخواست پناهندگی کرده اند، گروه کوچکی از این افراد به ایران بازگشته اند اما اکثر آنها مایل اند به جای دیگری بروند.
نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق می افزاید، بر اساس این طرح که به تائید دولت عراق نیز رسیده است، دولت عراق نسبت به تامین امنیت ساکنان این اردوگاه در جریان جا به جایی، و عدم اجبار آنها به بازگشت به ایران متعهد شده است.
مارتین کوبلر می افزاید: "اردوگاه جدیدی که برای اسکان این افراد در نظر گرفته شده، یک پایگاه سابق تفنگداران ارتش آمریکا است که امکان اسکان بیش از ۵۰۰۰ نفر را دارد. این پایگاه اکنون با صرف هزینه قابل توجهی برای اسکان ساکنان اردوگاه اشرف آماده شده است."
به گفته نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق، پس از موافقت اولیه رهبران اردوگاه اشرف با انتقال نخستین گروه ۴۰۰ نفره از این اردوگاه، این رهبران طی روزهای اخیر شرایط جدیدی را مطرح کرده اند که توسط دولت عراق رد شده است. آقای کوبلر هشدار داده که صبر دولت عراق رو به پایان است و هر تاخیر بیشتری می تواند به اقدامات تحریک آمیز و خشونت منجر شود.
مارتین کوبلر ضمن تاکید بر این که حفظ وضعیت به شکل موجود "نه ایمن و نه امکان پذیر است" در نتیجه گیری می نویسد: "زمان رو به پایان است و جان افراد می تواند در معرض خطر قرار گیرد. کلیه طرفین، اعم از ساکنان اردوگاه اشرف، دولت عراق و جامعه بین المللی – باید برای اطمینان حاصل کردن از اتخاذ مسیر مسالمت آمیز نسبت به اردوگاه اشرف، نقش خود را ایفا کنند."


شیخ حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان
اشاره آقای نصرالله به اخبار چند روز گذشته است که طی آن چند دیپلمات و وابسته اسرائیلی در کشورهای هند و گرجستان هدف سوء قصد قرار گرفتند
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی هفتگی اش تصریح کرد که حزب او در ترورهای اخیر هندوستان و گرجستان نقشی نداشته و اصولا اعتقادی به ترور "غیر نظامیان بی دفاع" ندارد.
دبیرکل حزب الله لبنان، در سخنرانی امشب خود (پنجشنبه ۱۶ فوریه - ۲۷ بهمن) گفت اگر حزب الله بخواهد انتقام خون عماد مغنیه را بگیرد، شهروندان عادی و افرادی از قبیل سربازان وظیفه و دیپلمات را هدف قرار نخواهد داد بلکه این انتقام را از همان کسانی در اسرائیل خواهد گرفت که به گفته او، با تدابیر امنیتی شدید زندگی و سفر می کنند.
عماد مغنیه، فرمانده شاخه نظامی حزب الله بود که چهار سال پیش در دمشق ترور شد و حزب الله، اسرائیل را عامل قتل او می داند.
اشاره آقای نصرالله به اخبار چند روز گذشته است که طی آن چند دیپلمات و وابسته اسرائیلی در کشورهای هند و گرجستان هدف سوء قصد قرار گرفتند.
روز دوشنبه خبر آمده بود که دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان هدف رشته‌ای بمب‌گذاری قرار گرفته‌اند. به دنبال آن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفت.
اما رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بلافاصله ادعای دست داشتن این کشور در "حوادث تروریستی" مرتبط با دیپلمات‌های اسرائیلی را رد کرد.
آقای مهمان‌پرست گفت که اسرائیلی‌ها با متهم کردن ایران به اقدام‌های تروریستی، "تلاشی بی‌ثمر برای انحراف افکار عمومی از اقدامات تروریستی" است که به گفته او، اسرائیل در "سرزمین‌های اشغالی و ترور دانشمندان ایرانی" انجام می‌دهد.
همچنین فرضیه دخالت حزب الله لبنان در این وقایع از آنجا سرچشمه گرفت که هر دو واقعه در سالگرد قتل عماد معنیه فرمانده شاخه نظامی حزب الله روی داد.
همزمان اخبار مربوط به بازداشت سه ایرانی به همراه مواد منفجره و بمب در تایلند گمانه زنی ها درباره تلاش ایران برای آسیب رساندن به مقام ها و منافع اسرائیل در نقاط مختلف جهان را وارد مرحله ای جدید کرده است.



آمریکا وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز  پنجشنبه وزارت اطلاعات ایران را به خاطر آنچه که کمک به دمشق در سرکوب‌ مخالفان، و نقض حقوق بشر در ایران  خوانده، تحریم کرد.
در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر کرده، وزارت اطلاعات ایران به «تداوم نقض حقوق بشر» متهم شده، و آمده است که این وزارتخانه در سرکوب مخالفان در ایران «نقش محوری» دارد.
بنا بر این تحریم‌ها، هرگونه دارایی وزارت اطلاعات ایران که در خاک آمریکا یا تحت کنترل آمریکا است، توقیف می‌شود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این تصمیم را پس مشورت با  وزارت خارجه و دیگر نهاد‌های این کشور اتخاذ کرده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید به موجب تحریم‌های روز پنجشنبه، هیچ یک از اعضای وزارت اطلاعات ایران نمی‌توانند ویزای ورود به خاک ایالات متحده را دریافت کنند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین وزارت اطلاعات ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی، نظیر «القاعده، القاعده عراق، حزب‌الله و حماس» متهم کرده است.
تحریم‌های روز پنجشنبه، یکی از دیگر از سلسه ‌تحریم‌هایی است که ایالات متحده  در ماه‌های اخیر به ویژه به دلیل برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کرده است.
تحریم  بانک مرکزی ایران، که باراک اوباما در واپسین روز سال ۲۰۱۱ آن را به امضا رساند، عمده‌ترین اقدامی بود که در ماه‌های اخیر، آمریکا علیه تهران انجام داد.
در پی این تحریم،  پول ملی ایران  متزلزل شد و در برابر ارزهای خارجی و دلار به شدت ارزش خود را از دست داد.
پس از تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا،  اتحادیه اروپا نیز با تحریم نفت و بانک مرکزی همگرایی خود با متحد آن سوی اقیانوس اطلس را به رخ تهران کشاند.



موافقت سازمان مجاهدين خلق با آغاز انتقال ساکنان اردوگاه اشرف

سازمان مجاهدين خلق ايران روزپنجشنبه موافقت خود را با آغاز انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه حريه (آزادی) در بغداد، پايتخت عراق، اعلام کرده است.
در بيانيه سازمان مجاهدين خلق تصريح شده است که مريم رجوی، يکی از رهبران اين گروه،  پس از کسب اطلاع از «توصيه و اطمينان های خانم (هيلاری) کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا»، از ساکنان اردوگاه اشرف خواسته است تا ۴۰۰ نفر از آنها طی روز های آينده به اردوگاه حريه بروند.
در همين زمينه، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز روز پنجشنبه در بيانيه ای   جابه جايی داوطلبانه ۴۰۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه حريه را گامی «حساس» ارزيابی کرده است.
خانم نولند گفته است:«با ورود نخستين گروه از ساکنان اردوگاه اشرف به «حريه»، بلافاصله دفتر کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل  می تواند برای بررسی، تعيين و تاييد وضعيت پناهندگی آنها  اقدام کند. چنين اقدامی برای خروج ايمن ساکنان اردوگاه «حريه» ضروری است.»
ويکتوريا نولند می گويد، خواست آمريکا اين است که اين انتقال داوطلبانه روز ۱۷ فوريه (جمعه) آغاز شود.
 خانم نولند دراين بيانيه تصريح کرده است:« آمريکا ساکنان اردوگاه حريه را رها نخواهد کرد. ما به طور مرتب و منظم از اردوگاه حريه بازديد خواهيم کرد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا  همچنين بر ادامه همکاری با سازمان ملل برای جابه جايی موقت ساکنان اردوگاه اشرف سپس خروج ايمن آنها از عراق تاکيد کرده است.
در همین زمینه، بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه از دولت عراق خواسته بود تا روند انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه جديد را آغاز کند.
در بيانيه دفتر بان گی مون آمده بود:« دبيرکل (سازمان ملل متحد) معتقد است که بدون تاخير بيشتر  اکنون زمان روند جابه جايی (ساکنان اردوگاه اشرف) فرا رسيده است.»
اعضای سازمان مجاهدين خلق از ۲۵ سال پيش  و در دوران جنگ ايران و عراق در اردوگاه اشرف ساکن شده اند. اين اردوگاه در ۶۵ کيلومتری شمال بغداد قرار دارد.
دولت عراق که مخالف حضور اعضای سازمان مجاهدين خلق در اردوگاه اشرف است  بيشتر تا پايان سال ۲۰۱۱  فرصت داده بود تا اعضای مجاهدين خلق اردوگاه اشرف را ترک کنند.  به دنبال مذاکرات سازمان ملل متحد با دولت عراق، توافقنامه ای امضا شد که براساس آن مهلت برای خروج مجاهدين خلق از عراق تمديد شد و  قرار شد تا اعضای مجاهدين خلق به اردوگاه  حریه (آزادی) در نزديکی بغداد منتقل شوند.



پلیس تایلند: هدف ‌ایرانی‌های دستگیر شده دیپلمات‌های اسرائیلی بود

دادگاهی در مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد حکم جلب چهار ایرانی را به ظن اقدام به سوء قصد علیه دیپلمات‌های اسرائیلی در تایلند صادر کرده و آنها را تحت تعقیب قضایی قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پروپان داماپونگ، رییس پلیس بانکوک گفت که این عملیات شباهت‌هایی با آن چه در دهلی نو و تفلیس انجام شده دارد و طبق بررسی‌های ما، مشخص شده که به طور قطع، هدف این حملات، دیپلمات‌های اسرائیلی بوده‌اند.
روز دوشنبه دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان هدف بمبگذاری قرار گرفتند. در دهلی نو خودرویی که همسر یک دیپلمات اسرائیلی را منتقل می‌کرد منفجر شد و در تفلیس، قبل از این که بمب مغناطیسی متصل شده به خودروی سفیر اسرائیل منفجر شود، ماموران توانستند آن را خنثی کنند.
  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به سرعت واکنش نشان داده و ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش هرگونه دست داشتن در این حمله ها را تکذیب کرد. حزب‌الله لبنان نیز روز پنجشنبه دست داتشن در این بمب‌گذاری‌ها را رد کرد.
روز سه‌شنبه فردی در بانکوک، پایتخت تایلند، باعث انفجار چند نارنجک شد. «سعيد مرادی» ۲۸ ساله، زمانی که قصد داشت نارنجکی را به سوی پليس پرتاب کند به دليل انفجار زودهنگام آن، دو پای خود را از دست داد. وی هنگامی که در حال فرار از خانه ای بود که در آن انفجاری به وقوع پيوسته بود اقدام به پرتاب نارنجک کرد. دومين ايرانی محمد خزائی معرفی شده است که در فرودگاه بانکوک دستگير شده است.
پليس تايلند روز چهارشنبه اعلام کرده بود دو ايرانی را به توطئه بمبگذاری عليه ديپلمات‌های اسرائيلی متهم کرده و گفت متهم سوم به مالزی فرار کرده است.
يک مقام پليس تايلند متهم سوم را «مسعود صداقت زاده» معرفی کرده و گفته بود وی با هواپیما به مالزی فرار کرده است. دولت مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد وی را که متهم به دست داشتن در بمبگذاری های تایلند است و قصد داشته به ایران فرار کند، دستگیر کرده است. تایلند می‌گوید که در انتظار استرداد این متهم برای محاکمه وی است.
يک مقام امنيتی تايلند که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «اين سه ايرانی بخشی از يک تيم آدمکش بودند و قصد داشتند تا ديپلمات‌های اسرائيلی از جمله سفير اين کشور را ترور کنند و در صدد بودند تا در خودروی اين ديپلمات‌ها بمبگذاری کنند.»
یک دادگاه در بانکوک حکم دستگیری این سه متهم و یک زن ایرانی با نام «لیلا روحانی» که خانه مورد نظر را اجاره کرده بود، صادر کرده است. به گفته پلیس مهاجرت بانکوک، خانم روحانی تایلند را ترک کرده و به تهران رفته است.
به گفته دادستان پرونده، چهار مظنون یاد شده به «داشتن مواد منفجره، اقدام به قتل، اقدام به قتل افسر پلیس و انفجار منتهی به خسارت» متهم شده اند.
سفیر اسرائیل در تایلند حاضر به واکنش در مورد این گزارش‌ها نشد ولی گفت همه چیز درسفارت روال عادی دارد و روند کاری متوقف نشده است.
پلیس تایلند می‌گوید در جریان بررسی خرابه‌های خانه‌ای که ایرانی‌های یاد شده در آن بودند، دو بمب مغناطیسی دست ساز دیده شده که مشابه همان بمب‌هایی است که در هند و گرجستان از آن استفاده شده است.
ايران دخالت خود را در اين اقدامات رد کرده است اما در همين حال مقامات و سخنگويانی در ايران يادآوری کرده‌اند که هدف قرار دادن افراد مرتبط  با برنامه هسته‌ای ايران و کشتن آنها نيز در سال‌های اخير، کار اسرائيل بوده است.
روزنامه «جام جم» در ايران روز چهارشنبه ادعا کرده بود که اين حوادث در نقاط مختلف جهان، «دستگرمی خود اسرائيل قبل از حادثه ای مانند سپتامبر ۲۰۰۱ آمريکاست تا ايران را متهم کنند.»



وزیر اطلاعات: خودی‌ها گول دشمن را خوردند و سکه خریدند

image
وزیر اطلاعات که این روزها بیش از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی از اقتصاد سخن می گوید، از خرید میلیاردی سکه توسط خودی ها خبر داد. وی گفت که وقتی «یک ذره ناخن» زدیم دیدیم این اتفاقات «القائات دشمن» است و خودی‌ها نیز دچار اشتباه شدند.
یه گزارش مشرق نیوز، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی معتقد است که اوضعیت بازار ارز و سکه ناشی از «شوک‌های کاذب» است.
حیدر مصلحی روز پنجشنبه در سخنانی در جمع ائمه جماعات استان تهران، «دشمن» را به « بحران سازی در ابعاد مختلف به خصوص در مسائل اقتصادی» متهم کرد. وی دقیقا اشاره نکرد که دشمن کیست اما ضمن ابراز تاسف گفت که تحت تاثیر «القائات دشمن»، «برخی از خودی‌ها نیز در این مقوله دچار چالش و اشتباه شدند و جاهایی بودند که جزو مجموعه نظام‌اند و رفتند میلیاردی سکه خریدند» و بعضی از خودی‌ها هم  «با بی توجهی به این موضوع دامن زدند.»
 وی همچنین بدون ذکر نام «اسدالله عسگراولادی»، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، گفت: «یک آقایی مصاحبه می ‌کند و صحبت از قحطی در کشور می‌کند و وقتی که می‌گوییم مستند این حرف ات چه بوده و دلایل تان را بگویید می‌گوید که نمی‌دانم چه شد این را گفتم و وقتی یک ذره ناخن می‌زنیم می‌بینیم که دشمنان با واسطه‌های مختلف سعی می‌کنند این‌گونه القائات را داشته باشند.»  




توکلی: اگر میرحسین سکوت می‌کرد؛ اکنون این‌همه فشار بین‌المللی نبود

image
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران با انتقاد از رویه میرحسین موسوی و اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری گفت اگر میرحسین در آن زمان سکوت می‌کرد و نسبت به انتخابات اعتراض نمی‌کرد؛ فشارهای بین‌المللی هم کمتر می‌شد؛ اما ایران «یک فرصت بزرگ را از دست داد وآنچه که نباید، اتفاق افتاد.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انتخاب، احمد توکلی، نماینده مجلس ایران امروز در چهارمین نشست دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اعتراض کاندیداهای ریاست جمهوری گفت، اعترضات میرحسین موسوی باعث «از دست رفتن سرمایه‌، کم شدن سیاستمداران کشور‌، برانگیخته شدن طمع بیگانگان و افزایش تنگنا‌ها» شد.
توکلی با بیان اینکه در آن انتخابات به احمدی‌نژاد رای داده گفت که اما رای‌اش به دلیل «اضطرار» بوده است چراکه به گفته‌ی وی میرحسین پایگاه اجتماعی داشت و اگر رییس جمهور می‌شد می‌توانست علیه علی خامنه‌ای «تحرک اجتماعی» ایجاد کند؛ اما احمدی‌نژاد فاقد این خصیصه بود و اگر هم می‌خواست علیه رهبری اقدام کند (چنان‌که در سال ۹۰ خواست و نشد) نمی‌توانست.
این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود گفت اگر میرحسین سکوت می‌کرد حرف وی بر دولت احمدی‌نژاد تاثیرگذار بود و همچنین می‌توانست «رییس یک حزب سیزده میلیونی» باشد.
گفتنی است سخنان احمد توکلی در شرایطی بیان می‌شود که میرحسین موسوی به همراه مهدی کروبی، از کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ماه سال گذشته در بازداشت خانگی بسر می‌برند.



سعید ملک‌پور؛ در انتظار اجرای حکم

image
پرونده سعید ملک‌پور، برنامه‌نویس رایانه‌ای که پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۸۷ بازداشت و محکوم به اعدام شد، اینک به «اجرای احکام» رفته. سناتورها و مقام‌های کانادایی اعتراض‌های زیادی به جمهوری اسلامی برای بخشش این کارشناس که پَس از بازگشت به ایران مقیم کانادا بود، کرده‌اند.
سعید ملک‌پور و حسین درخشان یک نکته مشترک داشتند؛ «کانادا». نکته مشترک دیگر اینکه هردو در بازگشت به ایران در پاییز سال ۱۳۸۷ دستگیر شدند. درخشان اما برای آغازی نو به ایران رفته بود، و ملک‌پور برای دیدار با پدر بیمارش.
حسین درخشان به خاطر فعالیت‌های‌اش در «وبلاگستان فارسی» شناخته شده بود و موضع‌گیری‌های سیاسی‌اش او را به یک هدف برای دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تبدیل می‌کرد، اما سعید ملک‌پور یک برنامه‌نویس بود که سایت‌های مختلفی از جمله‌ سایت‌های پورن مشتری «کدنویسی» او می‌توانستند باشند.
بخش سایبری سپاه فشار زیادی بر سعید برای تن دادن به اعترافات تلویزیونی آورد. سعید اعتراف کرد اما بعد در نامه‌ای گفت که تمامی اعترافات تحت فشار و شکنجه انجام گرفته است.
همسر ملک‌پور در کانادا تلاش زیادی برای جلب حمایت‌های سیاست‌مداران برای نجات سعید کرد. در سال ۱۳۸۹، یکی از نمایندگان مجلس کانادا در تماس با مقام‌های دیپلماتیک ایران در اتاوا، نگرانی بخش‌های مختلف سیاسی کانادا نسبت به برخورد جمهوری اسلامی با سعید ملک‌پور، حمید قاسمی شال و حسین درخشان ابراز کرد. درخشان که کیفرخواست دادستان چیزی جز اشد مجازات برای او درخواست نکرده بود، حکمی سنگین گرفت؛ ۱۹/۵ سال زندان.
وی به اتهام  «تبلیغ علیه نظام از طریق طراحی سایت های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری» محاکمه،  به تحمل ۷ سال زندان و اعدام محکوم شد.
اما حکم اعدام سعید ملک‌پور نیز ابتدا نقض شد اما مجددا قاضی مقیسه (شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی) او را به اعدام محکوم کرد. این حکم در دی ماه ۱۳۹۰ از سوی دیوان عالی کشور تأیید شد. اینک، بنا به گزارش‌ها، پرونده ملک‌پور به اجرای احکام رفته است.
چندی پیش، خواهر سعید ملک‌پور به کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران گفت: «آخرین خبری که از برادرم دارم این است که در دو هفته اخیر و پس از تایید حکم اعدامش او را دو مرتبه مجبور کرده اند برای اعتراف جلوی دوربین تلویزیون برود که خوشبختانه او نپذیرفته است. حتی او را تهدید کرده اند که خواهرش یعنی من را دستگیر می کنند، به او گفته اند که جلو تلویزیون بگو پشیمانی و ما کمکت می‌کنیم.»



وزیر اطلاعات: مخالفان سایت وزارت کشور را هک کردند و فهمیدند که تقلبی نشده است

image
حیدر مصلحی با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که در آن زمان مخالفان دولت وب‌سایت وزارت کشور را هک کردند و خودشان متوجه شدند که تقلبی در کار نبوده است. وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که از حضور عطالله مهاجرانی در الجنادریه با خبر بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس حیدر مصلحی، وزیرا طلاعات ایران، صبح امروز در یک همایش به حوادث بعد ازا نتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرد و گفت که در «فتنه ۸۸ تمام گروه‌های معاند نظام و انقلاب از انجمن حجتیه گرفته تا منافقین و موساد دست به دست هم دادند و همه کشورهای منطقه نیز ‌تقریبا ‌در این فتنه همراهی کردند.»
وی با بیان اینکه خود مخالفان نیز متوجه شدند که تقلبی در کار نبوده است افزود:‌«تشکیلات فتنه سایت وزارت کشور را در انتخابات سال ۸۸ هک کرد و متوجه شد که تقلبی صورت نگرفته است. هکر این کار در اختیار ماست و به آنها ثابت شد که تقلبی نبوده، اما دشمنان گفتند که باید راه خود را ادامه دهید.»
از حضور مهاجرانی در الجنادریه با خبر بودیم
حیدر مصلحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور عطاء الله مهاجرانی و علی‌رضا نوری‌زاده در الجنادریه گفت که از حضور آنان در این ضیافت با خبر بوده و در این خصوص اطلاعاتی را به مقامات عربستان داده که موجب حیرت آنها شده است.
وی با اشاره به سفر چندی قبل خود ‌به عربستان گفت: «در این سفر ‌به مقامات عربستان گفتیم که شما فلان تاریخ برنامه جشنی دارید و در این جشن افرادی از ‌معاندین انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ‌را دعوت کرده‌اید ‌و پیش‌بینی کرده‌اید که ۱۸ میلیون دلار در اختیار آنان بگذارید که مسئول اطلاعات داخلی عربستان تعجب کرد که ما چگونه این اطلاعات را کسب کرده‌ایم؛ در حالی که این اطلاعات جزء اطلاعات سری و داخلی آنها بود.»
وزیر اطلاعات در پایان گفت «وقتی می‌گوییم بر همه تحرکات اشراف اطلاعاتی داریم، شعار نیست و دوست و دشمن به این موضوع اذعان دارند.»



اخبار ضد و نقیض درباره‌ی ترور معاون موساد در اسپانیا

imageدر حالی که رسانه‌های داخلی ایران خبر از ترور معاون رییس موساد در اسپانیا می‌دهند؛ سخنگوی وزارت خارجه اسراییل این خبر را تکذیب کرد.
ابتدا این سایت شیعه‌آنلاین بود که نوشت «تسیوی اشکالف» معاون رییس سازمان اطلاعات اسراییل ترور شده و این ترور توسط حزب‌الله لبنان و به دلیل انتقام خون عماد مغنیه؛ (که این روزها مصادف با سالگرد کشته شدن وی است) انجام شده است.
سپس خبرگزاری فارس هم بر این ترور صحه گذاشت؛ اما ساعاتی بعد این خبرگزاری امنیتی خبر خود را به‌صورت «انتشار و تکذیب خبر ترور معاون رییس موساد در اسپانیا » تصحیح کرد.
گفتنی است در خبر فارس و نیز شیعه آنلاین آمده بود که معاون رییس موساد بر اثر انفجار خودروی حامل وی در اسپانیا کشته شده است.
اما لحظاتی پس از اینکه رسانه‌های داخلی ایران خبر ترور را منعکس کردند؛ لیئور بن دور، سخنگوی وزارت خارجه اسراییل رسما این خبر را تکذیب کرد.
از سوی دیگر امروز برخی رسانه‌های داخلی از جمله فارس، از سوء‌قصد به «ایهود باراک» وزیر جنگ اسراییل خبر دادند و نوشتند که وی که برای شرکت در نمایشگاه صنایع هوایی به سنگاپور رفته بود مورد حمله تروریستی قرار گرفت.
اما این خبر هم نیز تکذیب شده و بجز خبرگزاری‌های داخل ایران هنوز کسی آن را تایید نکرده است.


کاروان “راهیان نور” دوباره قربانی گرفت

سحام نیوز: یک دستگاه اتوبوس حامل راهیان نور دانش‏آموزی عصر امروز در محور گرمسار دچار سانحه شد.
به گزارش فارس، یک دستگاه اتوبوس حامل دختران دانش‏آموز که در قالب کاروان راهیان نور عازم مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس بود، عصر امروز در محور ارتباطی گرمسار در محدوده استان سمنان دچار سانحه رانندگی شد.
مقارن با ساعت ۱۳ و ۳۶ دقیقه ظهر امروز اتوبوسی در محور گرمسار دچار حادثه واژگونی شد.
علی‏رضا رضوی‏خبیر ادامه داد: این اتوبوس در کیلومتر ۵۰ محور گرمسار به سمنان دچار واژگونی شد.
طی این گزارش تا کنون متاسفانه دو نفر از دانش‏آموزان دختر این کاروان در این سانحه جان باخته‏اند.
این گزارش حاکی است: دو دانش‏آموز دیگر نیز دچار قطعی دست شده‏اند و بیشتر مسافران اتوبوس مذکور دچار مصدومیت شده‏اند.
دو دانش‏آموزی که دستانشان در این حادثه قطع شده بود، جهت درمان به تهران منتقل شدند.
فرمانده پلیس راه استان سمنان افزود: کارشناسان پلیس راه، تخطی از سرعت مطمئنه را دلیل واژگونی این اتوبوس اعلام کردند.



به جرم میراث داری ارزش ها

بهمن ماه هر سال چه برای شما و چه برای پدرمان یادآور انقلاب اسلامی است. همان انقلابی که پدرمان و امثال ایشان برای به ثمر نشاندن آن زندگی خویش را نهادند و حتی پس از آن نیز برای حفظ و پاسداری از آرمان های انقلاب و همچنین جان مردم به جبهه های جنگ شتافتند و در برابر متجاوز ایستادند.
سالروز تولد تو مادر عزیزمان مقارن با چنین ماهی است. ماهی که یادآور همان انقلابی است که پدرمان و همفکرانشان به جرم ایستادگی در مقابل کسانی که این میراث ارزشمند را به انحراف کشاندند و ارزش های آن را وارونه کردند، سومین سال اسارتشان را می گذرانند.
مادر جان
هیچ جمله ای را نمی یابیم که توان وصف آنچه بر شما در طول این سه سال روا رفته است را داشته باشد. فقط این را بگوییم که می دانیم شما نیز همچون پدر دربندمان در این سه سال جهادی دیگر در این راه حق کردید و هرگز در مقابل ظلم سر خم نکردید. امروز در سالروز تولدتان با تمام وجودمان صمیمانه ترین تبریک را نثار شما مادر عزیزمان می کنیم و امید داریم که این چشم انتظاری ها و دلتنگی ها نیز به زودی پایان می یابد، چرا که می دانیم همواره پیروزی از آنِ حق مداران خواهد بود.|
از طرف: سوده، علی، امیر و نسترن سلیمانی
۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۰
منبع: نوروز


رییس بانک مرکزی ریاضی نمی داند؛ با ۳۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان چه می کنید

 هنوز یک ماه از آمارهای آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران در مورد ذخایر ۹۰۰ تنی طلای کشور نگذشته که روز سه شنبه بهمنی، رئیس بانک مرکزی ذخایر طلای کشور را ۵۰۰ تن اعلام میکند. اما مستندات گمرک هیچ کدام از این دو آمار را تایید نمیکنند و مقدار ذخیره طلا چیزی نزدیک به ۳۱۹ تن برآورد می شود.
بهمنی هدف بانک مرکزی را از حراج ذخایر کشور کنترل رشد نقدینگی عنوان می کند؛ اما چرا امروز و چرا در این سال که اتحادیه اروپا تجارت طلا با ایران را تحریم کرده و دست بر قضا بخشی از واردات طلای ایران در سال های قبل از اروپا بوده است، باید نقدینگی با فروش و حراج طلا کنترل شود؟
در مورد اینکه ذخیره طلای ایران چقدر میتواند باشد پیشتر توضیحاتی ارایه شده است و نتیجه آنکه این ذخیره نمیتواند در خوشبینانه ترین حالت بالای ۳۱۹ تن باشد، بالاخره این چند صد تن طلایی که بهمنی روز سه شنبه بار دیگر بر واردات آن تاکید کرده که از خلاء به کشور وارد نشده، احتمالا بانک مرکزی هم قاجاق نکرده، بر اساس این دو نکته اولا باید مبدا این چند صد تن طلای وارداتی مشخص شود که اقتصاد کدام کشور را متحول کرده و تقریبا مفت(نصف قیمت بازار) به ایران آمده و دما باید در گمرک ثبت شده باشد، آمار ثبتی گمرک این چند صد تن را ۱۹۰ تن در سال ۸۹ و ۲۲ تن از سال ۸۶ تا ۸۹ ذکر کرده یعنی سر جمع ۲۱۲ تن که آن هم قیمت و وزن طلا با هم نمیخواند و مبادی آن واردات مشخص نیست.
حال فرض را بر این بگذاریم که آمار آل اسحاق درست نبوده بوده و همین ۵۰۰ تن ذخیره بهمنی را اصل داشته باشیم. ایشان گفته اند که ۶۰ تن سکه پیش فروش کردند، با احتساب سکه هایی که تا کنون بانک مرکزی فروخته است این ۶۰ تن به حدودا ۱۰۰ تن خواهد رسید. بر این اساس ۴۰۰ تن طلای دیگر باقی مانده است.
اگر تمام این ۴۰۰ تن طلای باقی مانده بانک مرکزی هم به سکه ۶۰۰ هزار تومانی تبدیل شود، ۵۰ میلیون قطعه خواهد شد. جز این نیست که این ۵۰ میلیون قطعه سکه میتواند تنها ۳۰ هزار میلیارد از نقدینگی بازار را جذب کند.
۳۰ هزار میلیارد تومان طبق گفته های خود بهمنی در روز سه شنبه (وی گفته رشد نقدینگی در دیماه امسال ۱۱ درصد بوده نقدینگی سال گذشته تقریبا ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است) تنها برابر رشد نقدینگی در دیماه امسال نسبت به سال قبل است، این غول نقدینگی که اتفاقا در نتیجه تلاش های شبانه روزی همکاران اقای بهمنی برای شکوفایی اقتصاد کشور بوده اندازه ای به بزرگی لاقل ۳۵۵ هزار میلیارد تومان دارد.
کسانی که به چهار عمل اصلی ریاضی واقف باشند می دانند که ۳۰ یک یازدهم ۳۵۰ است. یعنی اگر غول نقدینگی فعلی کشور طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی که بهمنی رئیس آن است را به ۱۱ قسمت مساوی تقسیم کنیم، کل ذخایر طلای بانک مرکزی را در خوشبینانه ترین حالت هم به سکه تبدیل کنیم و چوب حراج بزنیم، دست آخر یک بخش از این ۱۱ بخش را میتواند پاسخگو باشد و هنوز ۱۰ بخش دیگر باقی  خواهد ماند.
به بیانی آقای بهمنی با حراج تمام پشتوانه طلای مملکت تنها میتواند کاری کند که وضعیت نقدینگی به سال قبل بازگردد! این پروسه یعنی جذف نقدینگی مردم در شرایط عادی و امن (جز جنگ و تلاطم های شدید اقتصادی یا شرایطی شبیه فروپاشی اقتصادی) یک اقتصاد پویا علی القاعده باید از طریق فروش اوراق بهادار، مشارکت سرمایه های مردم در تولید و … یا سپرده گذاری در بانک ها برآورده شود.
جالب آنکه این حجم عظیم نقدینگی که امروز بهمنی راهی جز حراج طلا برای مهار آن نمیابد در حالی افسار پاره کرده که تقریبا  به صورت میانگین هر هفته آمارهای محیر العقولی از وضعیت بورس تهران منتشر میشود که طبق این اخبارهای دولتی بورس تهران گاها در جهان نیز بی همتا میشود!
حالا در چنین شرایطی بهمنی از احتمال تبدیل عیدی کارمندان دولت به سکه هم خبر میدهد. سرمایه های کشور متعلق به این دولت و آن دولت نیست، چه رسد به این رئیس و آن رئیس بانک مرکزی که تجربه ۶-۷ سال قبل ثابت کرده که زیاد هم روسا ثبات ندارند. این ذخایر متعلق به هیچ کس نیست و متعلق به ملت است، اگر فردا همانطور که مشخص شد طی یکماه آمار ۹۰۰ تن طلا اشتباه بوده و ذخایر ۵۰۰ تن هستند، مشخص شود این ۵۰۰ تن هم رقم درستی نبوده چه کسی پاسخگوست؟ اگر فرض بانک مرکزی در مورد فروکش کردن تقاضای بازار به طلا صحیح نباشد و در پایان نتواند دیگر پاسخگوی نیاز بازار باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
در کجای دنیا با فرض اقتصادی شکوفا شده که در ایران شده باشد؛ مبنای این که عطش بازار پس از این حراج بزرگ که نهایتا میتواند یک یازدهم نقدینگی بازار را پاسخ دهد چه استدلال علمی و منطقی است؟
بازهم در کجای دنیا بانک مرکزی روی طلاهایی که مردم خریداری کرده و به خانه بردند حساب باز میکند؟ بهمنی گفته صد تن طلایی که توسط مردم طی یکسال خریداری و انبار شده است از کشور خارج نشده، بنابراین مشکلی به وجود نیاورده!
حتما جناب آقای بهمنی و دوستان ایشان که اتفاقا اطلاعات خوبی در مورد افکار عمومی و جو روانی و… دارند میدانند که حتی زمزمه و ابهام درر مورد ذخایر و بدهی های هر بانکی میتواند چه رخدادهای بزرگی را رقم بزند. از بانک مرکزی و نهادهای اقتصادی دولتی و شبه دولتی نظیر اتاق بازرگانی تهران که یک ماهه ذخایر طلای کشور را از ۹۰۰ به ۵۰۰ تن میرسانند طبیعتا انتظاری نیست، به جاست که نهادهای نظارتی اطلاعات دقیقی از اوضاع به مردم ارایه دهند.
بازتاب



رقیب عشقی با اسلحه برنو و ۴۵ فشنگ به بنیاد شهید رفته بود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام با تشریح حادثه گروگانگیری در بنیاد شهید گفت: علت این حادثه تنها یک تشابه اسمی بوده است و هیچ ارتباطی با بنده و همکارانم ندارد.
هفته گذشته فردی در بنیاد شهید ایلام تعدادی از کارکنان را به گروگان گرفت که مسوولان امنیتی دلیل آن را مساله شخصی ذکر کردند.
با گذشت یک هفته، هنوز مسئولی پاسخ نداده است چگونه سلاح گرم در اختیار شهروندان است و می توانند آزادانه آن را حمل کنند.
ماه پیش نیز پرسنل ارتش با شلیک گلوله در خرم آباد کشته شد که مسئولان این قتل را هم شخصی ذکر کرده اند.
مراد روشنی در گفتگو با مهر در خصوص حادثه گروگانگیری در بنیاد شهید ایلام اظهار داشت: دوشنبه هفته گذشته در بنیاد شهید ایلام ملاقات عمومی داشتیم و به دلیل حضور ایثارگران در بنیاد شهید، اداره بسیار شلوغ شده بود. در همین روز فردی به بنده مراجعه کرد و گفت: روشنی شما هستند؟ پاسخ دادم بله؛ آن موقع احساس کردم او ایثارگر است و مشکلی دارد؛ گفت: علی پسر شماست؟ گفتم خیر؛ من دو پسر دارم به نام محمد صادق و مجتبی که هر دو متأهل هستند. او اطلاعات دیگری خواست و بنده پاسخ دادم و وقتی متوجه شد که بنده را با فرد دیگری اشتباه گرفته است، معذرت‌خواهی کرد و رفت.
روشنی افزود: متأسفانه این فرد علی‌رغم عذرخواهی که کرده بود، روز یکشنبه ۲۳ بهمن‌ماه در حالی که یک اسلحه برنو به همراه ۴۵ فشنگ را حمل می‌کرد، وارد بنیاد شهید می‌شود و چون بنده آن روز در اداره نبودم، ۵ نفر از همکاران بنده را به گروگان می‌گیرد و با شلیک ۵ گلوله سعی در ایجاد رعب و وحشت و بر هم زدن نظم عمومی در بنیاد شهید می‌شود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام خاطرنشان کرد: در طول مدت گروگانگیری، این فرد با اسلحه همکارانم را تهدید می‌کرد و وقتی بنده متوجه این موضوع شدم به صورت تلفنی با او در ارتباط بودم و سعی در هدایت و مدیریت وی داشتم تا اینکه نیروی انتظامی با تاکتیک خاصی وارد عمل شد و فرد گروگانگیر را دستگیر و گروگانها در سلامت کامل آزاد شدند.
وی گفت: این فرد که یک جوان ۲۵ ساله است در حال حاضر در بازداشت موقت به سر می‌برد و پرونده این اقدام غیر انسانی و ضد امنیتی وی در جریان است و توسط مقامات قضایی و امنیتی ایلام در حال بررسی است.
روشنی با اشاره به انگیزه احتمالی فرد گروگانگیر اظهار داشت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده، مشخص شد که این جوان از دختر عمویش خواستگاری کرده بود. اما چون این دختر خانم از رفتار و اخلاق وی مطلع بوده به این ازدواج رضایت نمی‌دهد و پس از مدتی بهانه‌تراشی برای دادن پاسخ منفی، خانواده‌اش به او می‌گویند پسر فردی به نام روشنی از دخترشان خواستگاری کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نه بنده و نه همکارانم از قبل هیچگونه آشنایی نسبی، سببی و طایفه‌ای با فرد مذکور نداریم، برای بنده جای تعجب است که چرا این جوان بنده را با “روشنی” عنوان شده اشتباه گرفته است.
روشنی با گلایه از انتشار برخی اخبار نادرست در خصوص این حادثه بیان داشت: حادثه گروگانگیری و خطای مرتکب‌شده از سوی این فرد تبعات بدی را به همراه داشت که یکی از آنها تحلیلهای غیر واقعی از این حادثه و نسبت دادن علل آن به بنده و همکارانم بود؛ در حالی که این موضوع هیچ ربطی به بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام و مجموعه همکارانم و بنده ندارد و همگی ما از جمله جامعه ایثارگران ایلام شاکیان این پرونده هستیم و موضوع را تا کشف حقیقت دنبال خواهیم کرد.
وی دلیل وقوع این حادثه را برداشت نادرست از موضوع، سوء تفاهم و تشابه اسمی خواند و افزود: جامعه ایثارگری ایلام از وقوع این حادثه به شدت ناراحت هستند و درخواست رسیدگی عاجل به آن و روشن شدن اصل موضوع را دارند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام با بیان اینکه این موضوع موجب بر هم زدن امنیت مکانی شد که از قداست برخوردار است، گفت: بنده از مقامات قضایی و امنیتی درخواست دارم تا مجدانه این موضوع را پیگیری کنند و با مجازات مسببین و محرکین آن، راه تکرار این گونه حوادث را بسته تا دیگر کسی جرأت هتک حرمت به حریم ایثارگران را نداشته باشد.





آیت الله بیات: برخی برای توجیه هر عملی به احادیث متوسل می شوند جـــرس: یکی از مراجع تقلید مردمی، نسبت به شبیه سازی های تاریخی برخی محافل حکومتی در خصوص تطابق اظهارات رهبری با روایات و و بیانات ائمه واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.
آیت الله بیات زنجانی در درس اخیر خارج فقه خود، با استناد به حدیثی از حضرت علی، به افرادی اشاره می کند که امیرالمومنین امر به دوری از آنان کرده و تصریح کرد: "یک دسته از این افراد صاحبان قدرت هستند، کسانی که فکر می کند هر کسی از حرف او تبعیت کند، از خداوند تبعیت نموده و هر کسی حرف او را گوش ندهد، خدای عالم را معصیت نموده است و او دروغ می گوید چرا که اطاعت از غیر خدا عصیان و گناه است.
این مرجع تقلید سپس به ذکر خاطره ای از رهبر فقید جمهوری اسلامی در مورد یکی از نمایندگان می پردازد که در نطق خود با استفاده از احادیث، آیت الله خمینی را با ولی امر مقایسه می کرد."
به گزارش تارنمای اطلاع رسانی این مرجع تقلید، آیت الله بیات با اشاره به انتقاد صریح رهبر فقید جمهوری اسلامی به چنین قیاسی، به سخن تند امام خمینی نسبت به آن افراد اشاره می کند که گفته بود: دیگر نبینم روایات مربوط به ائمه را با منِ طلبه تطبیق بدهید؛ من کجا و اولی الامرکجا؟ دیگر نبینم روایات مربوط به ائمه را با من طلبه تطبیق کنید."
آیت اله بیات همچنین به گروه دیگری می پردازد که از احادیث استفاده به مطلوب می کنند و می گوید: در واقع برای توجیه هر عملی، به روایات و احادیث متوسل می شود. در دورۀ امویان و عباسیان محدثانی بودند که با تحریک حاکمیت، از ائمه روایات را کسب می کردند و بخشی از آن را حذف و بخشی هم بدان اضافه می کردند و نتیجتاً آن چیزی را که خودشان می خواستند، به مردم منتقل می نمودند.

متن کامل این سخنان به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
بنده مدت ها تحقیق و در روایات تتبع می کردم و دنبال مستندات روائی و قرآنی پیرامون برخی مسائل می گشتم که از قضا به این روایت برخوردم و موقع خواندن آن احساس می کردم که چه سعادتی نصیب ما شده که شیعۀ امیرالمومنین(ع) هستیم. این روایت در چند جا آمده که مسند امام علی(ع) ج۹ ص۲۲۵، بحارالانوار جلد ۷۲ ص ۳۳۸ و خصال ج۱ ص۶۸ از آن جمله است.
صدوق از پدرش و پدرش از سعد ابن عبدالله، او از احمد بن محمد بن عیسی(قمی) و او از پدرش و او از حمّاد بن عیسی و او از عمر ابن اذینة او از ابان ابن ابی عیاش، او از سلیم ابن قیس هلالی نقل کرده است که: “قال سمعت أمیرالمومنین علی(ع) یقول: إحذروا عَلی دِینکم ثَلاثة: رجلاً قرأ القرآن حتّی إذا رأیت عَلیه بَهجته إخترط سَیفه عَلی جاره و رماه بالشّرک …قلتُ: یا أمیرالمومنین أیّهما أولی بالشرک قال(ع) : الرّامی”

حضرت می فرماید از سه گروه برای دینتان، بپرهیزید. اول فردی که اهل و تالی قرآن است، بطوری که افراد از دیدنش احساس خوشحالی و شعف می کنند ولی حق همسایه و دیگران را نمی فهمد. قرائنی داریم که در این عبارت، “سیف” به معنای شمشیر نیست بلکه به معنای تیزی زبان است و در ادامه که عبارت “اخترط” آورده است، به این معنا است که با زبانش کاری شبیه خراطی چوب را انجام می دهد و دیگران را به شرک (به مفهوم بی تقوائی و بی دینی) متهم می کند؛ بدین معنا که مثلاً به این و آن می گوید: فلان آقا را می گوئید: او که بی دین است! در اینجا راوی رو به حضرت عرضه می دارد که کدامیک از این دو- فرد نسبت دهنده و فرد متهم – به بی دینی نزدیک تر است و حضرت می فرماید: فرد نسبت دهنده اولی است…
در ادامه نفر دومی را که حضرت می فرماید برای دینتان از او مراقب باشید، با این عبارت از او یاد می کند که “رجلاً إستخفّته الأحادیث کلّما حدثت أحدُوثة کذب مدّها بِأطول مِنها” یعنی فردی که با روایات و احادیث انس دارد و اهل حدیث و منبر است ولی وقتی حادثه و جریانی در برابرش قرار می گیرد، اگرچه اهل حدیث است ولی خودش روایاتی می سازد و دروغ پردازی می کند؛ در اینجا “استخفّته” به این معنا است که این فرد احادیث و روایات را سبک می شمارد و در واقع برای توجیه هر عملی، به روایات و احادیث متوسل می شود. در دورۀ امویان و عباسیان محدثانی بودند که با تحریک حاکمیت، از ائمه(ع) روایات را کسب می کردند و بخشی از آن را حذف و بخشی هم بدان اضافه می کردند و نتیجتاً آن چیزی را که خودشان می خواستند، به مردم منتقل می نمودند. در نتیجه روایت را محرف به مردم تحویل می دادند. حال چرا امام(ع) به چنین برخوردهائی حساس است، به این دلیل که مردم با فهمیدن این که این محدث دروغ گفته، دروغ وی را نه پای او که پای حدیث می گذاشتند.
در ادامه فرد سوم را با این عبارت معرفی می فرماید که ” رجلاً آتاهُ الله عزّ و جلّ سلطاناً فزعم أنّ طاعَته طاعةَ الله، و مَعصیته مَعصیة الله و کذب لأنّه لا طاعَة لمَخلوقٍ فی مَعصیة الخالِق”
بدین معنا که خداوند عالم به این فرد قدرت عنایت فرموده و او فکر می کند هر کسی از حرف او تبعیت کند، از خداوند تبعیت نموده و هر کسی حرف او را گوش ندهد، خدای عالم را معصیت نموده است و او دروغ می گوید چرا که اطاعت از غیر خدا عصیان و گناه است. ما در بحث خارج در مبحث اجتماع امر و نهی این را هم عرض کردیم که اطاعت از هر کسی به جز خدای عالم حتی اگر به زعمش قصد قربت در آن باشد، جایز نیست. البته ممکن است اینجا سؤال پیش بیاید که مثلاً تبعیت از والدین چه حکمی دارد که پاسخ آن بدین شکل است که موارد اینچنینی، جزء دستورات الهی است و چون خداوند دستور داده، این اطاعت و تبعیت واجب است؛ به همین دلیل مطابق نص قرآن اگر والدین، فرزندان را به امور خدائی همچون شرک و امثالهم دعوت کنند، تبعیت از آنها لازم نیست.
حضرت در ادامه می فرماید “لایَنبغی لِلمَخلوق أن یَکون حبّه لمَعصیة الله، فَلا طاعةَ فی مَعصیته، و لا طاعةَ لِمَن عَصَی الله، إنّما الطّاعة لله و لِرَسوله و لوُلاة الأمر”
بنده اینجا توجه کردم که ببینم امیرالمومنین(ع) چطور این عبارت را معنا فرموده است. آن حضرت اینگونه ادامه می فرماید که” و إنّما امر الله عزّ و جلّ لطاعة الرسول لأنه معصومً مطهر لا یَأمرُ بمَعصیة” . بدین معنا که چرا اطاعت از رسول(ص) واجب است چون او معصوم و مطهر است و امر به معصیت و امور غیر الهی نمی کند؛ در ادامه می فرماید : ” و إنّما أمر بِطاعَة أولی الأمر لأنّهُم مَعصومون مُطهّرون لا یَأمُرون بمَعصیته” از این عبارت اینگونه استفاده می شود که ما اولی الامر غیر معصوم نداریم. این عبارات امیرالمومنین(ع) دقیقاً به این معناست که ” أطیعوا الله و أطیعوا الرسول وأولی الأمر ِمنکُم” که در قرآن آمده، یقیناً منظور همان ائمه و معصومین(ع) هستند و افراد دیگری غیر از آنان را در برنمی گیرد.
بنده قبل از اینکه به این روایت برسم و تتبع کنم، استدلالم از عبارت “أولی الأمر” در قرآن کریم نیز به همین معنا بود و آن را برای غیر معصوم نمی توانستم فرض کنم چراکه در عبارت قرآن “أطیعوا” هم برای “الله” بکار رفته و هم برای “الرسول” ولی برای “أولی الأمر” به کار نرفته است. ممکن است برخی افراد بگویند که خوب این واو بین “الرسول” و “أولی الأمر” واو عطف است و نیازی به اطیعوا در عبارت سوم نیست ولی توجه این افراد را باید به این نکته جلب نمود که اگر این واو عطف کافی بود، قرآن می توانست برای “الرسول” هم از عبارت “أطیعوا” استفاده نکند و با جملۀ “أطیعو الله و الرسول و أولی الأمر” مقصود خود را بیان نماید ولی عدم استفاده از این واژه برای “أولی الامر” در برابر استفاده آن برای الرسول، بیان کننده این است که شارع مقدس قصد دارد بگوید که دقیقاً اولی الأمر افراد متصل به رسولند و آنانی هستند که آن حضرت معرفی فرموده است و مطابق با این روایتی که از لسان امیرالمومنین(ع) عرض کردم، آنان نیز نمی توانند غیر معصومین باشند.
لازم است در اینجا خاطره ای را نیز عرض کنم که مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ یحیی سلطانی که از دوستان (فاضل) ما در مجلس بودند که (خداوند عالم ایشان را قرین رحمتش بفرماید) در نطق پیش از دستور در مجلس، ۱۳روایتی را که در اصول کافی پیرامون اولی الامر بیان شده را با حضرت امام(ره) تطبیق دادند. جالب است که دقایقی از این نطق نگذشته بود که یادداشتی به من رسید که حاج احمد آقا تلفنی شما را می خواهد. بنده رفتم هیات رئیسه و تلفن را جواب دادم و احمد آقا به من گفتند که امام نطق پیش از دستور آقای سلطانی را گوش دادند و فرمودند بلافاصله به مجلس اطلاع بدید تا از همان جایگاهی که ایشان سخنرانی نموده این حرف های بنده هم زده شود که دیگر نبینم روایات مربوط به ائمه(ع) را با بنده طلبه تطبیق بدهید؛ من کجا و الی الامرکجا؟ دیگر نبینم روایات مربوط به ائمه(ع) را با من طلبه تطبیق کنید. بنده هم این عبارت امام را در مجلس قرائت کردم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته






مهاجرانی سخنان وزیر اطلاعات پیرامون دریافت کمک مالی از عربستان را تکذیب کرد
جـــرس: در پی دروغ پردازی رسانه های محفلی و همزمان اظهارات وزیر اطلاعات پیرامون حضور عطاالله مهاجرانی و یکی از روزنامه نگاران ایرانی در مراسم ضیافت پادشاه عربستان و دریافت ۱۸ میلیون دلار از دستگاه امنیتی عربستان، مهاجرانی ضمن تکذیب مطالب مندرجه در سایت های محفلی و سخنان وزیر اطلاعات، در تارنمای مکتوب یادداشتی در رد "عدالت و اجتهاد" رئیس دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی منتشر کرد.
رسانه های حکومتیِ وابسته به جریان های محفلی، طی دو روز اخیر با انتشار مطلبی مدعی شده بودند "عطاالله مهاجرانی در کنار علیرضا نوری زاده برای دریافت کمک ۱۸ میلیون دلاری از دستگاه امنیتی عربستان راهی ضیافت شاه عربستان در «الجنادریه» شده بودند."
در همین زمینه، مهاجرانی در رد این اتهامات، توضیح می دهد:  "اینجانب هیچ ملاقاتی با هیچ یک از مقامات سیاسی و امنیتی دولت عربستان نداشته ام. پولی برای براندازی دریافت نکرده ام و سخن وزیر اطلاعات را دروغی بزرگ و تهمتی آشکار می دانم. که تنها بایست به ساحل امن توکل بر خداوند بزرگ پناه برد."
عطاءالله مهاجرانی در یادداشت خود ضمن یادآوری شروطی چون "عدالت و اجتهاد" برای رئیس دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی، وزیر اطلاعات را به موجب اتهامات و افترای وارده، فاقد این شروط دانسته و همزمان به دلیل انتصاب مستقیم این مقام ارشد امنیتی توسط رهبری، شخص رهبر را "عملا مسوول چنین افترایی" ذکر کرده است.
وی همچنین تاکید کرده است که با توجه به شرایط و رخدادهای فعلی، "آیه الله خامنه ای مسوول دستور تیر هستند و مسوول آنچه در زندان های جمهوری اسلامی می گذرد. برای طرح چنین نکات و نقد و نظری ضرورتی ندارد که انسان از یک دولت خارجی پول بگیرد."






جـــرس: رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، رد صلاحیت شهاب‌الدین صدر، نایب رئیس مجلس را برای شرکت در انتخابات آینده تائید کرد.
به گزارش فارس، احمد توکلی طی سخنانی در چهارمین نشست شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت (طیف حکومتی)، در پاسخ به سؤال یکی از حضار در خصوص ردصلاحیت برخی افراد برای شرکت در انتخابات، بدون نام بردن از شهاب‌الدین صدر و علوی، گفت: شورای نگهبان در این دوره نایب رئیس مجلس و عضو مجلس خبرگان و نماینده مجالس قبلی را ردصلاحیت کرده است.
وی افزود: همچنین بسیاری از افراد و نماینده‌های شاخص و مؤثر که از رؤسای کمیسیون‌ها هم هستند، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.





جـــرس:
 در پی عدم پذیرش شرط هاشمی رفسنجانی در خصوص دانشگاه آزاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی نژاد، در آخرین جلسه خود تبصره ای به اساسنامه این دانشگاه اضافه کرد که بر پایه آن، حکم ریاست دانشگاه آزاد را احمدی نژاد امضا و ابلاغ کند.
پیش از این فرهاد دانشجو، رئیس انتصابی دولتی ها در دانشگاه آزاد، با انتقاد از عدم موافقت هاشمی رفسنجانی، بعنوان رئیس هیئت امنای آن دانشگاه با امضای حکم ریاست خود و درخواست برخی اعضای آن هیئت مبنی بر دعوت مجدد از گزینه‌های احتمالی برای ریاست دانشگاه، این شرط را "عقب‌گرد" خوانده و گفته بود "ما دیگر از آن مرحله عبور کرده ایم."
به گزارش ایسنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست رئیس دولت، در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت که رییس جدید دانشگاه آزاد باید بزودی فعالیت خود را آغاز كند.
بر اساس گزارش ها، در این جلسه‌ شرط قاطع هاشمی رفسنجانی، رئیس هیئت امنای آن دانشگاه مبنی بر "لزوم حضور تمامی كاندیداها و ارائه برنامه‌های آنها و رای‌گیری مجدد برای انتخاب رییس دانشگاه آزاد" از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، پذیرفته نشد.
یك مقام مسوول درباره جزییات آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه‌ای كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشكیل شد، شرط صدور حكم مبنی بر حضور تمامی كاندیداها و ارائه برنامه‌های آنها و رای‌گیری مجدد برای انتخاب رییس دانشگاه آزاد از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفته نشد.
وی ضمن تاكید بر این كه بنابر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی دكتر فرهاد دانشجو رییس دانشگاه آزاد است، اعلام كرد: اعضای شورا روند طی شده را برای انتخاب رییس دانشگاه آزاد، قانونی دانستند.
 این مقام مسوول با بیان این كه شرط هاشمی پذیرفته نشد، افزود: این در حالیست كه تبصره‌ای به اساسنامه اضافه شده تا مشكلی برای صدور حكم وجود نداشته باشد و ظرف مدت معین، حكم مربوطه صادر شود.
وی ادامه داد: بنابر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه برنامه رییس جدید دانشگاه آزاد به رییس هیات امنا و اعضای آن برای تصویب و اجرایی شدن در دانشگاه آزاد امری طبیعی است.
گفتنی است، روز گذشته محمدرضا مخبر دزفولی ـ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ از ارائه گزارش هیات پنج نفره شورای عالی انقلاب فرهنگی كه با هاشمی رفسنجانی درخصوص رئیس جدید دانشگاه آزاد دیدار داشتند، خبر داده و گفته بود: "به‌زودی شاهد اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهیم بود و تا هفته آینده مسیری تسهیل می شود تا رئیس جدید دانشگاه آزاد فعالیت خود را آغاز كند. "
حكم فرهاد دانشجو، از افراد نزدیک رئیس دولت و برادر وزیر علوم، برای ریاست بر دانشگاه آزاد در تاریخ 27 دی ماه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و از سوی احمدی نژاد بلافاصله امضاء شد .
هاشمی رفسنجانی پیش از این اعلام کرده بود که انتصاب فرهاد دانشجو غیر قانونی است.





تاجزاده : تفاوت اندیشه و روش مصباح یزدی با طالبان در چیست؟‎ جـــرس: 
در پی گسترش و تداوم فعالیت افراطیونِ جبهۀ پایداری، سید مصطفی تاج زاده در پیامی از زندان اوین از تمامی مردم و فعالان خواست تا در فرصت موجود برای تبلیغات انتخاباتی، مواضع اعضای این جبهه را افشا کنند و به تنویر افکار عمومی در خصوص این بازماندگان "روند ترور و ارعاب و باند سعید امامی" بپردازند.
صفحۀ فیس بوکی مصطفی تاج زاده با انتشار این درخواست وی آورده است: اعضای این جریان جدید التاسیس به صراحت به اعلام موضع خود در خصوص “قتل های زنجیره ای و حذف فیزیکی و ترور منتقدان و مخالفان به روش سعید امامی ” بپردازند.
این فعال جنبش سبز در پیام خود به فعالان و مردم می گوید:
"باوجود آن که مجلس نهم ضعیف تر و ناکارآمدتر و بله قربان گوتر از مجلس هشتم خواهد بود اما به دلیل این که همفکران سعید امامی حزب جبهه پایداری را تشکیل داده و قصد دارند رسماً و علناً مجلس را در اختیار و کنترل بگیرند و رهبر معنوی خود را نیز مصباح یزدی می خوانند، باید از فرصت تبلیغات انتخاباتی استفاده کرد و آنان را ملزم نمود تا مواضع خود را درباره حقوق و آزادی های اساسی و قانونی و به ویژه موارد ذیل به وضوح و صراحت اعلام دارند:
۱- استبداد دینی و تفاوت اندیشه و روش آقای مصباح یزدی با طالبان
۲- جایز بودن یا نبودن دروغ و غیبت و ایراد تهمت و افترا به رقبا و دشمنان خود از نظر شرعی
۳- دیدگاه آنان نسبت به قتل های زنجیره ای و حذف فیزیکی و ترور منتقدان و مخالفان به روش سعید امامی"
گفتنی است، تاجزاده پیش از این نیز اعلام کرده بود که "جبهه پایداری توسط همفکران سعید امامی تشکیل شده است."





برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در سالنی با دمای ۳ درجه زیر صفر

کنکور کارشناسی ارشد رشته عمران، دیروز چهارشنبه، در دانشگاه پیام نور شهرستان کرج برای جمعیتی بالغ بر 400 نفر از داوطلبان در شرایطی بسیار نامناسب و در فضایی باز و سرمای 3 درجه زیر صفر برگزار شد.
به گزارش خبرآنلاین، به نقل از داوطلبان شرکت کننده در این  جلسه کنکور، سرمای هوا به حدی بود که داوطلبان در مدت 250 دقیقه آزمون به شدت می  لرزیدند و دستان آنها چنان کرخ شده بود که توان پاسخگویی به سئوالات را نداشتند. این در حالی بود که سالن مجازی تشکیل شده از سقف و دیوارهایی از پلاستیک که با وزش باد پیچ و تاب می‏خوردند و سوز سرما را تشدید می کردند از نور کافی هم برخوردار نبوده است.
گفتنی است بخش عمده‏ای از داوطلبان شرکت‏ کننده در این آزمون که وسط جلسه به جهت سرمای شدید، به سرویس بهداشتی نیاز پیدا کرده بودند پس از طی مسافت زیاد با صف‏ های طولانی این سرویس‎ها مواجه شده و مدت زیادی از زمان آزمون خود را هم به این ترتیب از دست داده‏ اند.
اعتراضات مکرر داوطلبان در طول برگزاری آزمون به جایی نرسید و هیچ مقام پاسخگویی در محل حضور نداشت.
گفته می شود داوطلبان مزبور که به دلیل شرایط فیزیکی و روحی در وضعیت بدی قرار داشته اند و به موفقیت خود اطمینان ندارند، قرار است با حضور در سازمان سنجش به این اوضاع نابسامان اعتراض کنند.




گزارش یک ساله از دانشگاه شهرکرد؛ از اعتراض تا بازداشت، احضار و محرومیت از تحصیل

در طول یک سال گذشته فعالین دانشگاه شهرکرد متحمل فشارهای سنگینی از سوی حراست و مقامات قضایی بوده اند.
به گزارش دانشجونیوز، دانشگاه شهرکرد که همراه با دانشگاه های دیگر از کانون های اعتراضی به سیاست های حکومت ایران بوده ،در طول یک سال گذشته با انواع فشارهای امنیتی از قبیل محرومیت های تحصیلی، بازداشت و احضار مواجه بوده است.
در یک سال گذشته بعد از لغو مجوز انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد، فعالیت دانشجویان منتقد از قالب تشکل رسمی خارج شده و در نتیجه بیان تفکرات و اعتراضات خود مجبور به پرداختن هزینه های سنگینی شده اند.
از سویی طرح تجمیع کانون های هنری در دانشگاه شهرکرد نشان دهنده ی تلاش مسئولین برای حذف دانشجویان از فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاه بوده است.
همچنین دانشگاه شهر کرد در سالی که گذشت میزبان اعتراضات و فعالیت های پراکنده ای بوده است که هزینه های سنگینی به فعالین دانشجویی وارد نمود. در همین راستا ایجاد محدودیت و فشار از جانب مسئولان دانشگاه و نیروهای امنیتی هم چنان ادامه دارد.
خلاصه ای از اتفاقات یک سال گذشته در چهار جدول زیر که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته به شرح زیر است:
احضار به اطلاعات استان
علی مرادی
60 ساعت بازجویی

کوروش بنایی

10 ساعت بازجویی
رضا شاکری

10 ساعت بازجویی
عماد هاشمی

20 ساعت بازجویی
سعید ابوتراب

60 ساعت بازجویی
هادی دلبهاری

5 ساعت بازجویی
سامان هدایت منفرد

10 ساعت بازجویی
عباس پشمی

40 ساعت بازجویی
محمد حیدرزاده

40 ساعت بازجویی

احضار به دادگاه و انتقال به زندان
علی مرادی
یک هفته بازداشت و انتقال به زندان فرخشهر
محمد حیدرزاده
یک هفته بازداشت و انتقال به زندان فرخشهر
عباس پشمی
یک هفته بازداشت و انتقال به زندان فرخشهر
سعید ابوتراب
2روز بازداشت و انتقال به زندان دستگرد اصفهان

احضار به کمیته انضباطی
کوروش بنایی
رضا شاکری
عماد هاشمی
محمد حیدرزاده
آرمان اسعد
مریم ملک شعبان
عباس پشمی
کوروش توانگر
امیر امینی
معین اسدی
فرید شمسی پور
هادی دلبهاری
و چندین دانشجوی دیگر به اتهام شرکت در تجمع صنفی برای غذای سلف که اسامی آن ها در دسترس نبود .

احکام صادر شده توسط کمیته انضباطی دانشگاه
کوروش بنایی
1 ترم محرومیت از تحصیل معلق

رضا شاکری
1 ترم محرومیت از خوابگاه

عماد هاشمی
2 ترم محرومیت از امور رفاهی

کوروش توانگر
2 ترم محرومیت از تحصیل معلق

فرید شمسی پور
توبیخ کتبی و درج در پرونده ، 2 ترم محرومیت از تحصیل معلق
محمد حیدرزاده
1 ترم محرومیت از تحصیل

آرمان اسعد
2 ترم محرومیت از تحصیل ( اجرا نشد )

مریم ملک شعبان
3 ترم محرومیت از تحصیل ( اجرا نشد )


انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد و تشکل دموکراسی خواهان دانشگاه شهرکرد



آمریکا وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرد

خبرگزاری هرانا - وزارت دارایی آمریکا در بیانیه ای با اعلام تحریم وزارت اطلاعات ایران، این وزارتخانه را به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و حمایت از حکومت سوریه در سرکوب مخالفان متهم کرد.
به گزارش بی بی سی، دیوید کوهن، معاون وزیر دارایی آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در این بیانیه گفت: "امروز وزارت اطلاعات و امنیت ایران را به نقض حقوق بشر شهروندان ایران و صدور رفتار ددمنشانه این وزارتخانه برای حمایت از حکومت سوریه در سرکوب مردم آن کشور متهم کردیم."
آقای کوهن همچنین گفت وزارت اطلاعات ایران از گروه القاعده، القاعده در عراق، حزب الله لبنان و حماس حمایت می کند و آن را بیانگر سیاست حکومت این کشور در حمایت از تروریسم دانست.
بر اساس این تحریم، کارکنان وزارت اطلاعات از سفر به ایالات متحده منع شده اند، اموال و دارایی های این وزارتخانه در آمریکا مسدود شده است و معامله شهروندان و شرکت های آمریکایی با آن ممنوع شده است.
آمریکا پیش تر نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و تعدادی از فرماندهان این دو نیرو را به اتهام کمک به سرکوب مخالفان حکومت سوریه تحریم کرده بود.




یک نفر در شیراز به جرم قتل به اعدام محکوم شد

خبرگزاری هرانا - مرد معتادی که پیرزنی را به دلیل سرقت اموالش به آتش‌کشیده‌بود به اعدام محکوم شد.
به گزارش شرق، فردی به نام آرش با انگیزه سرفت مرتکب قتل این پیر زن شده و بر اساس ادعای دادگستری شیراز متهم به قتل وی اعتراف کرده است.
با تکمیل تحقیقات و بازسازی صحنه جرم، پرونده به شعبه دوم دادگاه کیفری‌ استان فارس فرستاده و رای بر قصاص متهم صادر شد.
رای صادره مورد اعتراض متهم قرار گرفت اما این اعتراض مورد قبول واقع نشد و دیوان‌عالی‌کشور هم حکم را مورد تایید قرار داد.
به این ترتیب مرد معتاد یک قدم دیگر به مرگ نزدیک و پرونده‌اش برای اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی شیراز فرستاده شد.



اخراج ۳۰ کارگر از شرکت پیمانکار دانشگاه آزاد لارستان

خبرگزاری هرانا - جمعی از کارگران یک شرکت پیمانکاری وابسته به دانشگاه آزاد لارستان با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری ایلنا از اخراج ۳۰ کارگر بخش‌های خدماتی و تاسیساتی به دلیل انحلال این شرکت پیمانکاری خبر دادند.
به گزارش ایلنا در نامه این کارگران آمده است که این کارگران در مشاغل خدماتی و تاسیساتی دانشگاه آزاد لارستان بمدت ۱۰ الی ۱۵ سال سابقه فعالیت دارند و به دلیل عدم پرداخت ۳ ماه حق بیمه به تامین اجتماعی توسط مسئولین این واحد خصوصی، بیمه بیکاری نیز به این عده از کارگران اخراجی تعلق نمی‌گیرد.
در ادامه این نامه تصریح شده است: این واحد خصوصی منحل شده به بهانه نداشتن بودجه مکفی از پرداخت حق سنوات این کارگران معذور است و با شکایت این کارگران اخراج شده به مراجع قانونی و حل اختلاف رای پرداخت حق و حقوق به این کارگران صادر شده که متاسفانه مسئولین این واحد خصوصی از پرداخت آن طفره می‌روند.
این کارگران معترض افزودند: در گذشته نیز تعداد ۱۲ نفر از سوی مسئولین این واحد خصوصی اخراج شده بودند.
خبر گزاری کار جهت پی گیری ادعای اخراج این کارگران، طی تماسی با یکی از فعالان کارگری شهرستان لارستان صحت مطالب ارائه شده را جویا شد .
محمد حسن قوامی با تایید ادعای کارگران اخراجی اظهار داشت: متاسفانه مسئله امنیت شغلی از معضلاتی است که گریبانگیر اکثر اقشار کارگری است چرا که هیچ ارگانی حافظ منافع کارگران نیست در صورتی که آسیب پذیر ترین قشر در جامعه از لحاظ امنیت شغلی قشر کارگران هستند.
او با اشاره به اینکه تغییر سیاست کاری و یا تغییر خط مشی یک اداره یا ارگان باعث می‌شود اولین گروه و یا قشری که آسیب می‌بینند کارگران باشند، در خاتمه خواستار شد: مسئولین چاره ای در خصوص مسائل امنیت شغلی این نوع کارگران بیاندیشند و در ارتباط با بازگشت به کار و دریافت حق و حقوق این کارگران اخراج شده اقدامات لازم را بعمل آورند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران  در سال گذشته گزارش داد: بیش از نیم میلیون بیکار در کشور ثبت شده است که دست کم ۱۰% ایشان از کار اخراج و یا با تعدیل نیرو مواجه شده و ۹۰% نیز به دلیل تعطیلی کارخانه و یا نبود کار در بیکاری بسر می‌برند. و در این میان بیش از ۱۵ هزار کارگر نیز از حق بیمه درمانی محروم هستند.