۱۳۹۰ بهمن ۲۳, یکشنبه

روز یکشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

"سبز یعنی وطن"
قرار ما بیست و پنجم بهمن در کوچه ها و خیابانهای میهن.
ما بیشماریم، ما می مانیم.
 

 

حمله جنگنده‌های ترکیه به مواضع پیکارجویان پ‌ک‌ک در شمال عراق

ارتش ترکیه با انتشار اطلاعیه ای از حمله جنگنده‌های این کشوربه اهدافی در شمال عراق که ظن آن می‌رود متعلق به گروهی از پیکارجویان کرد باشد، خبر داده است.
در اطلاعیه ارتش ترکیه آمده است که جنگنده های این کشور دو منطقه را که گفته می شود متعلق به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) باشد، هدف قرار داده اند.
هنوز درباره تلفات احتمالی این حمله هوایی گزارشی منتشر نشده است.
ارتش ترکیه در شش ماه اخیر حملات خود را به مواضع پیکارجویان پ‌ک‌ک افزایش داده است.
افزایش این حملات از سوی ترکیه پس از آن صورت گرفت که این پیکارجویان به حملات خود به نیروهای امنیتی ترکیه در خاک این کشور افزودند.
پ‌ک‌ک از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمانی تروریستی خوانده شده است.
از سال ۱۹۸۴ تاکنون دهها هزار نفر در جریان درگیری‌های این گروه با نیروهای ترکیه جان خود را از دست داده اند.
اقلیت کرد ترکیه که عمدتا در شرق این کشور مستقر هستند، حدود بیست درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند.

 

 

دردسر بوقچی ها؛ فقر قافيه برای رويانيان و فتح الله زاده

فصل جاری ليگ برتر فوتبال ايران، تاکنون ۱۴ تغيير روی نيمکت تيم ها به خود ديده است. تغييرات روی سکوها اما به مراتب بيشتر بوده است. عمر فعاليت بوقچی ها در فوتبال ايران از مربيان نيز کوتاه تر است، مربيان روی نيمکت داغ می نشينند و بوقچی ها هم هر هفته در بوق های داغ می دمند.
  اگر باشگاه بايد رضايت هواداران را جلب کند، بوقچی ها نيز چاره ای ندارند جز جلب رضايت باشگاه و مسئولينش.
  تهييج سکوها، وظيفه اصلی بوقچی ها در ورزشگاه های سراسر جهان است. در ايران اما آن ها گاهی ناگزيرند هيجانات هواداران را فرو بکاهند و مانع از اوج گرفتن شعارها و اعتراض ها عليه مسئولين باشگاه شوند. صنف، اتحاديه يا حاميان رسمی مشخصی هم ندارند. به دستور مديرعامل می آيند و با صدور دستور شفاهی مشابهی اخراج می شوند.
  بوقچی يا ليدر در فوتبال ايران، تعريفی کليشه ای مشابه صاحبان کاباره در فيلمفارسی پيدا کرده، آن ها ناخواسته ايفاگران نقش منفی در فوتبال ايران شده اند. تمام شعارها و اتفاقات توام با اعتراض از روی سکوها در ورزشگاه های مختلف، به نام آن ها تمام می شود. با جا افتادن چنين نگرشی؛ بوقچی خوب هم فقط ممد بوقی است که فوت کرده و سهراب بوقی که بازنشسته شده است.
  باز بر اساس همين ديدگاه، شعارهايی که برای تشويق مربيان و مديرعامل ها سر داده می شود کار "تماشاچيان فهيم" است که "قدرشناس و بهترين کارشناس" هستند. اما اگر همان تماشاچيان شعاری عليه يک مربی يا مديرعامل سر دهند، توطئه ای از جانب بوقچی ها قلمداد خواهد شد.

شکسته شدن هزاران صندلی در ورزشگاه يا سردادن يک شعار انتقادی از جانب ۵۰ هزار تماشاچی نيز، به خاطر "تحريک ها و خط دادن ها" توسط بوقچی هايی است که باج خواهی کرده و می خواهند جو را متشنج کنند.
  عمر مديريت در ورزش ايران ناچيز است و هر لحظه امکان برکناری وجود دارد. به همان نسبت، شدت تمايل به ديده شدن در کوتاه مدت نيز نزد مديرعامل های فوتبال ايران بالاست و محدود به دو باشگاه پر طرفدار تهرانی نمی شود.
پس از ناکامی ذوب آهن اصفهان مقابل استقلال در دور حذفی ليگ قهرمانان آسيا، خسرو ابراهيمی مديرعامل باشگاه ذوب آهن گفت: کدام مديرعاملی را سراغ داريد که مثل من به ورزشگاه برود و بازی های تيمش را از نزديک تماشا کند؟
او به وضوح، حضورش در ورزشگاه برای تماشای بازی های ذوب آهن را نوعی از خودگذشتگی برای حمايت از اين تيم می داند. محسن دليلی مديزعامل پيشين اين تيم نيز معتقد بود منشاء خدمات فراوانی برای ذوب آهن بوده است، اما ناگهان به جرم اختلاس ميلياردی و خيانت در امانت باشگاه، سر از زندان در آورد.

"فتح الله، فتح الله، دوسِت داريم به مولا"
اين شعاری بود در مدح علی فتح الله زاده مديرعامل باشگاه استقلال که بلافاصله پس از برکناری بوقچی های قديمی، به ابتکار بوقچی های جديد در سکوهای آبی نشين ورزشگاه آزادی سر داده شد.

با توجه به اين که پيدا کردن هم قافيه برای "فتح الله زاده" سخت است، آن ها با ايجاد تغيير در نام خانوادگی مديرعاملشان اين شعار را ساخته اند. تشويق مکرر نام مديران در حالی که بازی دارد برگزار می شود، اتفاقی است که فقط در فوتبال ايران رخ می دهد.
بوقچی های اخراجی استقلال نيز زمانی محبوب بودند که جمعيت هواداران را وادر می کردند تا شعار "حاج فَتَل دوست داريم" را سر بدهند.

برای مديرعامل های پيشين استقلال نيز شنيدن نامشان از روی سکوها خوشايند بود. دی ماه ۸۸ در بازی استقلال با سايپا وقتی هواداران حاضر در ورزشگاه به مديريت واعظی آشتيانی انتقاد کردند، او رای به اخراج بوقچی ها داد.
  اين عضو سياسی جمعيت آبادگران از کشف يک توطئه خبر داد و شعاردهندگان را "پولکی و قليانی با سابقه شرارت" معرفی کرد.

واعظی آشتيانی گفت: از پيش طراحی‌هايی انجام گرفته و در روزهای گذشته اين مسئله به گوش ما رسيده بود. آنها وقتی می‌بينند که باشگاه در مقابل رواج فوتبال ناپاک مقاومت می‌کند، می‌خواهند شرايط را تغيير دهند.

واعظی آشتيانی يادآور شد؛ عکس‌هايی که از اين افراد گرفته شده و آنها شناسايی و اخراج شدند. او از انتصاب تعدادی ديگر از ليدرها خبر داد. ليدرهايی که البته مدتی بعد، توسط آشتيانی برکنار شدند تا بوق ها اين بار، توسط گروهی جديد دميده شوند.

"صلّ علی محمد؛ رويانيان خوش آمد"

مديرعامل جديد پرسپوليس در نخستين حضورش در محل باشگاه، با گروه بوقچی ها مذاکره کرد و عکس يادگاری انداخت. انتصاب او با استقبال رسانه ها، افکار عمومی و برنامه ۹۰ مواجه نشده بود. رويانيان برای جا انداختن نام خود به غريو جمعيت نياز داشت.
بوقچی ها نيز تلاش کردند جمعيت را وادار به سردادن نام رويانيان کنند. "سردار پرسپوليسی" و "صلّ علی محمد؛ رويانيان خوش آمد" ، شعارهايی بود که بوقچی ها دَم می گرفتند اما ناکامی های پرسپوليس با حميد استيلی، مانع از گرم شدن اين شعار از روی سکوها می شد.
رويانيان نيز تاب نياورد و به بهانه انتقاد هواداران از علی دايی در بازی پرسپوليس با راه آهن، آن ها را دسته جمعی اخراج کرد. هفته های متمادی وقتی بوقچی ها برای تشويق دايی دَم می گرفتند، سخن از سکوهای خودجوش بود و تماشاگرانی که همه چيز را می فهمند. اما وقتی در يک بازی آن ها رويه ای ديگر در پيش گرفتند، به دريافت بن دولتی، باج خواهی، خط بازی و توطئه در رستوران تخت جمشيد ميدان شهران متهم شدند.

لحن رويانيان طوری بود که گويا بوقچی های اخراجی، منبعد حتی حق ندارند پرسپوليس را دوست داشته باشند. وقتی اخراجی ها در فرودگاه به استقبال دنيزلی رفتند، رويانيان گفت: "کسانی که در فرودگاه ديده شدند هيچ ارتباطی با باشگاه پرسپوليس ندارند. ما فرهنگ ليدری را کنار گذاشته‌ايم. خودمان برای تيم ليدر استخدام می ‌کنيم، البته آن‌ها به هيچ وجه در ارتباط با باشگاه نخواهند بود، بلکه با کانون هواداران مرتبط می‌شوند. آن‌ها با با کارت‌های مشخص در ورزشگاه حاضر شده و فقط باشگاه را تشويق می کنند و هيچ ارتباطی با باشگاه نخواهند داشت."
در پی طرح اين اظهارات متناقض، مشخص نشد که اگر "فرهنگ ليدری" کنار گذاشته شده، چرا ليدرهای جديد استخدام می شوند؟ يا اگر به باشگاه مرتبط نيستند، چرا برايشان کارت صادر شده و رويانيان شخصاً برايشان خط مشی تعيين می کند؟

برگزاری سه نشست عربی همزمان با ادامه حملات ارتش سوریه به حمص

در حالی که حملات توپخانه ای و يورش ارتش سوريه به مناطق مختلف اين کشور همچنان ادامه دارد، روز یکشنبه سه نشست عربی در خصوص بحران سوريه در قاهره، پایتخت مصر، برگزار شد.
اتحاديه عرب هم اعلام کرد که محمد الدابی ریيس هيات ناظران اتحاديه عرب در سوريه از سمت خود استعفا داده است. همچنين مقرر شد که روز ۲۴ فوريه کنفرانس بين المللی دوستان سوريه در تونس برگزار شود.
گزارش ها حاکی است که روز یکشنبه، ابتدا وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس تشکيل جلسه دادند. پس از آن کميته عربی ويژه پیگيری اوضاع سوريه تشکيل جلسه داد و در آخر وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب گردهم آمدند تا ضمن بررسی اوضاع سوريه پيشنهادهای مطرح شده برای پايان دادن به بحران اين کشور را به بحث گذارند. قرار است نتايج اين نشست ها شامگاه يکشنبه اعلام شود.
شبکه خبری الجزيره گزارش داده است که در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب قرار است چند پيشنهاد به بحث گذاشته شود.
از جمله اين پيشنهادها، تشکيل کميته ناظران مشترک ميان کشورهای عربی و سازمان ملل متحد خواهد بود تا جايگزين هيات ناظرانی باشد که پيشتر اتحاديه عرب به سوريه فرستاده بود و اواخر ماه گذشته فعاليت هايش به حال تعليق در آمد.
منابع مطلع خبر داده اند که برپايه پيشنهاد ارائه شده از سوی نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب، هيات جديد ناظرات متشکل از سه هزار نفر خواهد بود. اين هيات از ناظرانی از کشورهای عربی، اسلامی و خارجی تشکيل خواهد شد و مجهز به امکانات پيشرفته خواهد بود.
از ديگر پيشنهادهايی که بحث گذاشته خواهد شد، ارسال نماينده دائم مشترک ميان سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه خواهد بود.
زمزمه هايی هم از احتمال به رسميت شناختن شورای ملی معترضان به عنوان نماينده مردم سوريه به گوش می رسد که سرنوشت اين پيشنهاد با توجه به مواضع برخی کشورهای عربی هنوز مشخص نيست.
در همین حال، ساعاتی پيش از برگزاری نشست های عربی، اتحادیه عرب اعلام کرد که محمد الدابی از سمت خود استعفا داد که استعفای وی پذیرفته شده است
مخالفان در سوريه می گويند که نظام بشار اسد ریيس جمهوری اين کشور به طور کامل بر فعاليت ناظران اتحاديه عرب تسلط يافت و به ميل خود آن ها را هدايت می کرد. اپوزيسيون همچنين الدابی را متهم به طرفداری از نظام بشار اسد کرده است.

ریيس جمهوری تونس: اسد کنار برود
المنصف المرزوقی، ریيس جمهوری تونس از بشار اسد ریيس جمهوری سوريه خواست از قدرت کنار برود.
المرزوقی که در کنفرانسی خبری در نواکشوط، پایتخت موریتانی، سخن می گفت اظهار داشت که تنها راه حل بحران سوريه رسيدن به مرحله ای انتقالی است که اين مرحله با واگذار کردن اختيارات رياست جمهوری به معاون بشار اسد آغاز می شود. نايب ریيس هم مرحله انتقالی را به همراه اپوزيسيون اداره کرده و در جريان آن انتخابات آزاد و سالم برگزار شود.
اين پيشنهاد را پيشتر اتحاديه عرب در طرحی برای پايان دادن به بحران سوريه ارائه داده بود.
ریيس جمهوری تونس هشدار داد که ادامه بحران در سوريه باعث باز شدن راه دخالت خارجی در اين کشور می شود. او گفت که برخی طرف ها در سوريه اجرای سياست زمين سوخته را آغاز کرده اند.

حمايت رهبر القاعده از انقلاب سوريه
از سوی دیگر، ايمن الظواهری رهبر سازمان القاعده در فيلمی ويديويی که بر روی شبکه اينترنت منتشر شده، از مردم سوريه خواست در ادامه اعتراض های خود به کمک کشورهای عربی و غربی اعتماد نکنند.
در اين ويديوی هشت دقيقه ای الظواهری از مسلمانان در ترکيه، عراق، لبنان و اردن خواست برای کمک به سوری هايی که در مقابله با حکومت بشار اسد ايستاده اند، قيام کنند.
او ادامه داد: «زخم های سوريه همچنان خونريزی می کند و اين خونخوار پسر خونخوار بشار پسر حافظ از ريختن خون ها دست نمی کشد.»
رهبر القاعده در بخش ديگری از سخنان خود گفت: «ای مردم سوريه نه به غرب، نه به آمريکا و نه به حکومت های عرب و نه به ترکيه اعتماد نکنيد. شما بهتر می توانيد امور خود را اداره کنيد. ای مردم سوريه به اتحاديه عرب و کشورهای فاسد عربی اعتماد نکنيد، آن ها چيزی ندارند به شما بدهند.»
الظواهری پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر پيشين سازمان القاعده، رهبری اين سازمان را در دست گرفت. او يک سال پيش از انقلاب مصر که نظام محمد خسنی مبارک ریيس جمهور پيشين اين کشور را سرنگون کرد هم حمايت کرده بود.

درخواست برای محاکمه اسد در دادگاه لاهه
در همین حال، سليل شتی، دبيرکل سازمان عفو بين الملل، با جنايت عليه بشريت خواندن آنچه در سوريه روی می دهد گفت که اين سازمان خواستار احاله بشار اسد به دادگاه بين المللی جنايت های جنگی در لاهه شده است.
او در اين باره گفت: «از شورای امنيت سازمان ملل متحد خواستيم پرونده بشار اسد را به دادگاه بين المللی جنايت های جنگی ارائه دهد. همچنين خواستار بلوکه کردن اموال نظام حاکم سوريه و منوعيت فروش اسلحه به اين نظام شده ايم. می دانيم که در هفته های گذشته ناوهای روسی اقدام به بار کردن سلاح به سوريه کرده اند.»

ادامه عمليات نظامی
در تحولات ميدانی، گزارش ها از ادامه عمليات نظامی نيروهای امنيتی و ارتش سوريه در مناطق مختلف خبر می دهند. بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوريه –از تشکيلات مخالفان حکومت اين کشور- تا ساعات ظهر روز يکشنبه، دستکم ۱۷ تن از معترضان به دست نيروهای دولتی کشته شده اند.
اين در حالی است که شمار کشته شدگان در روز شنبه به ۶۷ نفر رسيد. حملات نيروهای دولتی در مناطق حمص، درعا، خمه دمشق، ادلب، حماه و حسکه متمرکز شده است.
اما در الزبدانی که چندی است در کنترل مخالفان مسلح بشار اسد (ارتش آزاد سوريه که از جدا شدگان از ارتش دولتی تشکيل شده است) قرار دارد، نيروهای ارتش دولتی برای تسهيل ورود مواد غذايی و دارو به شهر و توقف خونريزی، با توافق با معترضان وارد اين شهر شد.
در يک هفته اخير الزبدانی در معرض گلوله باران تانک های ارتش قرار داشت که در جريان آن دستکم ۱۰۰ نفر کشته شدند.
خبرگزاری رويترز به نقل از کمال اللبوانی از چهره های معترضان گزارش داد که ورود نيروهای ارتش دولتی بنا بر توافق آتش بس با نيروهای ارتش آزاد سوريه صورت گرفت.

تشدید اختلافات در آستانه انتخابات؛ اصولگرایان هشت فهرست انتخاباتی می دهند


در حالی که کمتر از بیست روز دیگر به انتخابات مجلس نهم باقی مانده است، گزارش ها حاکی است که شکاف در جبهه اصولگرایان تشدید شده و با اعلام موجودیت سه تشکل دیگر، اصولگرایان قرار است با هشت فهرست در انتخابات حضور پیدا کنند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، شمار جبهه‌های انتخاباتی اصولگرایان تاکنون به هشت فهرست جداگانه رسیده است و جبهه‌های «حامیان ولایت»، «حامیان دولت» و جبهه «توحید و عدالت» نیز اعلام موجودیت کرده‌اند.
پیشتر، پنج تشکل «جبهه متحد اصولگرايان» با محوريت آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، «جبهه پايداری انقلاب اسلامی» با محوريت آیت‌الله محمدتقی مصباح يزدی، «جبهه ايستادگی» با محوريت محسن رضايی، «صدای ملت» با محوريت علی مطهری و «جبهه بصيرت و بيداری» با محوريت شهاب الدين صدر، برای حضور در انتخابات نهم اعلام موجودیت کرده بودند.
جبهه متحد اصولگرايان که مهمترين تشکل انتخاباتی در درون جناح اصولگرای جمهوری اسلامی است روز ۱۸ بهمن ماه فهرست ۳۰ نفره انتخاباتی خود برای شهر تهران را اعلام کرد که به گزارش خبرگزاری ايسنا، ۱۱ نفری از افراد درون اين ليست، سابقه نمايندگی ندارند ولی تعدادی از وزرا و معاونان اخراجی دولت نهم و دهم در اين فهرست حضور دارند.
اين جبهه حاضر نشد تا سه نفر از چهره های شاخص اصولگرايان يعنی علی مطهری، علی عباسپور و حمديرضا کاتوزيان را در فهرست خود قرار دهد که اين اتفاق سبب شد تا آقای مطهری اعلام کند که وی فهرست جداگانه ای را که شامل افراد منتقد دولت دهم است ارائه خواهد کرد.
بر اساس گزارش های منتشره، جمعيت اصولگرايان تحول‌خواه (جمعيت ايثارگران و رهپويان انقلاب اسلامی) نسبت به ديگر گروه‌های اصولگرا سهم بيشتری در جبهه متحد اصولگرايان دارند و احتمال دارد که غلامعلی حداد عادل يا محمدحسين ابوترابی فرد را به عنوان سر ليست انتخاباتی خود معرفی کند.
در همین حال، خبرگزاری مهر روز یکشنبه گزارش داد که در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای شرکت کننده در انتخابات مجلس نهم توسط شورای نگهبان، شهاب‌الدین صدر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و موسس «جبهه بصیرت و بیداری اسلامی» از سوی این شورا رد صلاحیت شده است.
با این‌حال یک عضو روابط عمومی جبهه بصیرت و بیداری اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این خبر را تکذیب کرده و گفته است: «خبر رد صلاحیت شهاب‌الدین صدر را تکذیب می‌کنیم و به خبرگزاری که این خبر کذب را منتشر کرده است اخطار می‌دهیم.»
وی افزود: «به توجه به این‌که در روز ۱۲ بهمن صلاحیت آقای صدر از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته است، تاییدیه صلاحیت ایشان را نیز به عنوان جوابیه بر روی سایت قرار می‌دهیم.»
پس از قرار نگرفتن نام شهاب‌الدین صدر در فهرست ۳۰ نفره جبهه متحد اصولگرایان، وی با تشکیل جبهه «بصیرت و بیداری اسلامی» برای شرکت در انتخابات اعلام موجودیت کرد.
انتخابات مجلس نهم روز دوازدهم اسفندماه برگزار خواهد شد.

اختلاف‌ها میان دو جبهه «پایداری» و «متحد اصولگرایان»
در این میان اخبار چند روز گذشته حاکی از بالاگرفتن رقابت‌ها میان دو جبهه پایداری و متحد اصولگرایان است.
غلامعلی حداد عادل، عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان روز یکشنبه از «فوتبالی شدن» فضای رقابت بین دو جبهه پایداری و متحد اصولگرایان انتقاد کرده و گفته است که این دوجبهه نباید مانند استقلال و پرسپولیس با هم رقابت کنند.
آقای حداد عادل به خبرگزاری فارس گفته است: «عیب این رقابت این است که طرفداران این دو جبهه این صف‌بندی را تا بعد از انتخابات ادامه بدهند و بعد از انتخابات ما در داخل شاهد یک اختلاف ماندگارتر از دوران انتخابات باشیم.»
آیت‌الله مهدوی کنی، فرد محوری در شکل گیری جبهه متحد اصولگرایان نیز روز یکشنبه با اشاره به اشتراکات میان این دو جبهه گفت: «ما که طرفدار وحدت بودیم، آن‌ها (اعضای جبهه پایداری) بودند که نیامدند. آن‌ها به خاطر این‌که نمی‌خواستند نام برخی افراد در فهرست باشد وارد کمیته وحدت اصولگرایان نشدند.»
در کنار این اختلافات، رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از سوی شورای نگهبان نیز انتقاد‌هایی را در سطح رسانه‌ای در بر داشت؛ رد صلاحیت‌هایی که علی مطهری و یک عضو مجلس خبرگان نیز از آن در امان نماندند.
با این‌حال داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس روز یکشنبه از عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات قدردانی کرد و «اقدام مناسب» شورای نگهبان را موجب ایجاد رغبت در مردم برای شرکت در انتخابات دانست.
این در حالی است که بسیاری از اصلاح‌طلبان، فعالان جنبش سبز و مخالفان حکومت در ایران انتخابات آتی مجلس را تحریم کرده‌اند.

هشدار دادستان تهران درباره تلاش‌ها برای کمرنگ کردن مشارکت انتخاباتی
روز یکشنبه همچنین، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران هشدار داد با افرادی که به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند برخورد خواهد شد.
وی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «عملکرد افراد و رسانه‌هایی که مسیر حرکت دشمن را هموار کنند از دید دادستانی دور نخواهد ماند.»
این اظهارات در حالی مطرح شده‌‌اند که نیروهای امنیتی و انتظامی ایران در دو هفته و نیم گذشته با یورش به محلاتی در شوش، حمیدیه و اهواز ۴۹ نفر از شهروندان ایرانی عرب‌زبان را بازداشت کردند؛ بازداشتی که به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر و سازمان «حقوق بشر اهواز» در ارتباط با فعالیت‌های این افراد در جهت تحریم انتخابات صورت گرفته است.
به گفته این دو سازمان، در جریان این بازداشت‌ها سه نفر نیز کشته شده‌اند.
اواسط دی‌ماه نیز وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری افرادی به اتهام «جاسوسی» خبر داد و گفت این اشخاص قصد «اجرای برنامه‌های آمریکا» در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران را داشتند.
جرس: 
وزیر سپاه در زمان جنگ هشت ساله ضمن انتقاد از عملکرد نظارتی مجلس هشتم، معتقد است که در هیچ دوره‌ای از دولت‌های بعد از انقلاب به اندازه دولت احمدی‌نژاد قانون گریزی و عدم اجرای قانون دیده نمی‌شد.
 محسن رفیق دوست وزیر سپاه در زمان جنگ و از فعالان اقتصادی حال حاضر در گفت‌وگو با "همشهری ماه" در ادامه انتقاداتی که به عملکرد مجلس هشتم از بعد نظارتی این مجلس شده تاکید کرد: من به عنوان یک شهروند در مجموع از عملکرد مجلس هشتم رضایت ندارم. معتقدم که مجلس باید در مقابل عدم اجرای قانون و قانون گریزی دولت می ایستاد.
وی افزود: من از عملکرد مجلس هشتم هم از حیث تصویب قوانینی که مشکل مردم را حل کند و هم از نظر نظارتی راضی نیستم. مثلا در موضوع وزارت ورزش که مجلس به تشکیل چنین وزارتخانه‌ای برای پاسخگو کردن متولی ورزش کشور رای داد، چه قدر طول کشید تا احمدی‌نژاد قبول کرد وزیر به مجلس معرفی کند. به نظرم مجلس باید قاطعانه تر با عدم اجرای قانون از سوی شخص رئیس جمهور برخورد می کرد.
 این فعال اقتصادی ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه مجلس نهم بر بقیه دوره این ریاست جمهوری و همچنین رئیس جمهور بعدی نظارت کامل داشته باشد، گفت: این که احمدی‌نژاد با این ادعا که رای مستقیم مردم را دارد و برای خودش اختیاراتی متصور شود درست نیست. در کشور ما قانون اساسی حاکم است که در این قانون رئیس جمهور هرگز نمی تواند مجلس را منحل کند اما مجلس می تواند رئیس جمهور را عزل کند.این خود دلیلی است که مجلس بالا تر از ریاست جمهوری است.

وی در ادامه گفتگوی خود تصریح کرد: به همین دلیل مردم در انتخابات پیش رو باید افرادی را برای نمایندگی مجلس انتخاب کنند که مجلس را در جایگاه مقتدر خود قرار دهد و در راس امور باشد من شاهدم در هیچ دوره ای از دولت های بعد از انقلاب به اندازه این دولت قانون گریزی و عدم اجرای قانون دیده نمی شود.
 رفیق دوست درباره قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز تاکید کرد: اجرای قانون هدفمندی یارانه در دولت دهم یکی جسارت بود ولی خوب اجرا نشد همه امکانات مملکت صرف پرداخت ماهی 4550تومان به هر فرد شده است. من در این چندماه اخیر با بسیاری از مدیران صنایع کشور جلسه داشتم همه آنها احساس نگرانی می کردند و می گفتند اگر نفت سالی 100 میلیارد دلاری نبود معلوم نبود تکلیف ما چه می شد و مشخص هم نیست این درآمد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
 قطعا مجلس آینده باید بر قضیه هدفمندی یارانه ها نظارت دقیق تری داشته باشد و در خصوص تغییر شیوه اجرای آن اقدامات لازم را انجام دهد.هدفمندی یارانه ها باید با یک شیب ملایم و با نگاه به صنعت و کشاورزی و با حفظ تولید انجام گیرد. با هدفمندی نباید کشور به یک کمیته امداد بزرگ تبدیل شود.
او ادامه داد: به جای آنکه کارخانه های ما کار کنند دروازه های کشور را باز کرده اند و چین مملکت ما را ( از کالا) پر کرده است.الان خیلی از کارخانه داران متدین می گویند ما از رهبر خجالت می کشیم کارخانه مان را تعطیل کنیم وگرنه دیگر برایمان صرف نمی کند فعالیت داشته باشیم.
 رفیق دوست در باره این توضیح که برخی از صاحب نظران و رسانه های حامی دولت می گویند با هدفمندی یارانه ها گرسنه ای در ایران وجو ندارد، توضیح داد: واقعیت غیر از این است. در همین تلویزیون خودمان نشان دادند که مردم یک روستا با چه وضعیتی زندگی می کنند. شما به منطقه نازی آباد تهران که یک منطقه مذهبی و پرشهید است بروید و ببینید خانواده های کم درآمد درباره همین پول یارانه 45500 تومان چه می گویند.می گویند قیمت ها را بر سر جای اول خود برگردانید.45500 را به ما ندهید همان اندازه هم از ما بگیرید.
 




 جرس: 
دوازده گروه فعال سبز در آستانه سالگرد بیست‌وپنجم بهمن و سالگرد حصر رهبران جنبش سبز در بیانیه‌ای مشترک با اظهار نگرانی از شرایط سیاسی و اقتصادی موجود در کشور از همه "فعالین سبز" خواسته‌اند تا از هیچ اقدامی برای شکست حصر رهبران جنبش سبز فروگذار نکنند.  
 به گزارش جرس، در بخشی از این بیانیه آمده است: حاکمیت به خوبی می‌داند بر خلاف تمام تبلیغاتی که درباره مرگ جنبش اعتراضی سبز مردم ایران می کند، نارضایتی عمیق و شدید مردم نسبت به حکومت استبدادی ادامه دارد. هیچ یک از خواسته‌های به حق مردم برآورده نشده و در روزگاری که نارضایتی مردم دیکتاتورهای منطقه را یکی پس از دیگری سرنگون می‌سازد، مستبدان حاکم آرام ندارند.

متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:
در آستانه سالگرد خیزش بزرگ جنبش سبز مردم ایران در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ قرار داریم. در حالی به استقبال ۲۵ بهمن می رویم که رهبران این جنبش، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، در حصر به سر می برند و زندانیان سیاسی با آرای دادگاه‌های نمایشی در زندان هستند. زمانی هم که نوبت آزادی ایشان فرا می رسد، همچون ابوالفضل قدیانی با اتهامات واهی نظیر توهین به رهبری حکم جدیدی برایشان صادر می شود. عملکرد حاکمیت جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که سیاست سرکوب و اختناق، گزینه مورد پسند رهبری جمهوری اسلامی و بیت ایشان برای حل بحران‌های کشور است. نگاهی به سرکوب‌های اصناف (کارگران، معلمان، بازاریان و تجار)، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها، هواداران محیط زیست، مدافعین حقوق بشر، روزنامه نگاران، احزاب و تشکل‌های سیاسی و صدها مثال دیگر شاهد آن است که حاکمیت استبداد با نفس اعتراض مبارزه می‌کند و جامعه‌ای را می‌طلبد که از صدر تا ذیل بله‌قربان‌گو و مطیع منویات رهبری و مجری سیاست‌های وی باشند. سیاست‌های مورد تایید رهبری که در عرصه اقتصادی با شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم آغاز شد و تورم، بیکاری و فساد اقتصادی را به ثمر آورد. ماجراجویی‌های بین المللی حاکمیت، کشور را با تحریم‌های متعدد اقتصادی روبرو کرده، امنیت ملی را به خطر انداخته و ایران را در معرض جنگ و تجاوز خارجی قرار داده‌است. سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی باعث سرخوردگی جامعه و جوانان شده که نتایج آن در کاهش سن اعتیاد و رسیدن به رتبه نخست فرار مغزها هویدا است. از سوی دیگر حاکمیت با سرکوب مطبوعات و روزنامه نگاران، میهن‌مان را به بزرگترین زندان روزنامه نگاران در دنیا بدل کرده است. سیاست‌های عرصه آموزشی دانشجویان و اساتید دگراندیش را از تحصیل و آموزش محروم کرده و معترضان به این روند را همچون ضیا نبوی و مجید دری زندانی ساخته است.
حاکمیت به خوبی می داند بر خلاف تمام تبلیغاتی که درباره مرگ جنبش اعتراضی سبز مردم ایران می کند، نارضایتی عمیق و شدید مردم نسبت به حکومت استبدادی ادامه دارد. هیچ یک از خواسته‌های به حق مردم برآورده نشده و در روزگاری که نارضایتی مردم دیکتاتورهای منطقه را یکی پس از دیگری سرنگون می‌سازد، مستبدان حاکم آرام ندارند. تکاپوی حکومت برای حفظ دیکتاتوری بشار اسد و حمایت از جنایت‌های روزافزون متحد استراتژیکش در منطقه، نشان از وضعیت متزلزل استبداد ولایت فقیه دارد.
امروز در آستانه سالگرد خیزش ضد استبدادی ۲۵ بهمن فرصت‌هایی مهیا است تا دوباره ندای استبدادستیزی خود را به گوش جهانیان برسانیم و بسان سال گذشته حضور فعال جنبش سبز را در عرصه‌های مختلف نمایش دهیم. فرصت اول، فرارسیدن سالگرد حصر غیرقانونی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی است. گروه های امضا کننده این بیانیه با شعار «شکست حصر» رهبران جنبش سبز، یاد حماسه بزرگ ۲۵ بهمن و تلاش‌ها و شجاعت رهبران جنبش را گرامی می‌دارند و از همه فعالین سبز می خواهند که از هیچ اقدامی برای شکست حصر این عزیزان فرونگذارند. فرصت دیگر، انتخابات پیش روی مجلس نهم و شوراهای شهر و روستا است. بدیهی است که در شرایط اختناق کنونی هرگونه مشارکت در انتخابات نمایشی حاکمیت بی‌معنی است. با این حال این انتخابات فرصت مناسبی است تا فعالان سبز، شبکه‌های اجتماعی خود را فعال سازند و از تمامی موقعیت‌های بحث و تبلیغ برای آگاهی‌بخش عمومی نسبت به لطمات استمرار سیاست‌های حاکمیت استبدادی، به خصوص نتایج اسفناک ماجراجویی‌های بین‌المللی برای رفاه عمومی مردم ایران، استفاده کنند. چرا که آگاهی و تقویت شبکه‌های اجتماعی موثرترین راه برای شکست فضای اختناق و پایان دادن به استبداد است.
پرسا - پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی
http://iranporsa.org/
جنبش سبز دانشجویی ونکوور
http://vancouver4iran.com/
دانشجویان سبز دانشگاه تگزاس ای اند ام
http://green-college-st.blogspot.com/
سبز هیوستون
http://sabzhouston.org/
دانشجویان حامی جنبش سبز ایران (سیگما)، دانشگاه ویکتوریا، کانادا
آستین برای ایران – شاخه دانشجویی
Austin for Iran
http://www.austinforiran.org
کمیته همبستگی با خواست های دمکراتیک مردم ایران
انجمن دانشجویان ایرانی دموکراسی خواه دانشگاه جورج واشنگتن
Chicago Committee in Solidarity with the People of Iran
کار‌شناسان ایران سبز
Green Experts of Iran
نسل آزادیخواه ایران در اتریش
Iran's Liberal Generation in Austria
کنشگران سبز برای ایرانی دمکراتیک
Green Activists for a Democratic Iran
 




احضار سه دانشجوی کرد به ستاد خبری اداره اطلاعات

خبرگزاری هرانا - سه دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان به ستاد خبری این شهر احضار شدند.
به گزارش موکریان،  صبح امروز یکشنبه بیست و سوم بهمن ماه، سه دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان به نام های ژیار سلامتیان دانشجوی رشته حقوق، اسماعیل روانگرد دانشجوی رشته جغرافیا و عزیز تازیک دانشجوی رشته علوم اجتماعی به صورت جداگانه به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.
تا لحظه تنظیم خبر از سرنوشت این سه دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان خبری حاصل نشده است.




انتقاد مجدد اپوزیسیون سوریه از پشتیبانی ایران و روسیه از رژیم دمشق


نوشتۀ فواد روستائی
اپوزیسیون سوریه ضمن انتقاد از ارسال سلاح، مهمات و نیروی انسانی به سوریه، به کشورهای حامی رژیم بشار اسد هشدار داد که اگر هم این پشتیبانی به خاطر منافع اقتصادی است این کشورها باید به آن پایان دهند چرا که آینده به طور قطع از آن یک سوریه جدید خواهد بود. 

اپوزیسیون سوریه بار دیگر دولت های روسیه و جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح، مهمات، سرباز و مشاور به سوریه و کمک به رژیم بشار اسد- رئیس جمهوری این کشور، در سرکوب مردم معترض متهم کرد.
 "سهیر الاتاسی"- یکی از شخصیت های اپوزیسیون سوریه، دیروز در گردهمائی گروهی از اعضای این اپوزیسیون که از هژده کشور جهان به وین، پایتخت اتریش، سفر کرده بودند گفت روسیه به سوریه جنگ افزار و مهمات می فرستد و رژیم جمهوری اسلامی ایران سرباز به سوریه اعزام می کند.
شرکت کنندگان در گردهمائی وین در عین حال وتوی قطعنامۀ ضد رژیم دمشق در شورای امنیت سازمان ملل متحد به وسیلۀ چین را نیز محکوم کردند. البته روسیه نیز این قطعنامه را وتو کرده است.
در اجلاس دیروز در وین، اپوزیسیون سوریه به کشورهای حامی رژیم بشار اسد هشدار داد که اگر هم این پشتیبانی به خاطر منافع اقتصادی است این کشورها باید به آن پایان دهند چرا که آینده به طور قطع از آن یک سوریه جدید خواهد بود.
از نظر اپوزیسیون سوریه در مورد سقوط رژیم بشار اسد جای هیچ شک و تردیدی نیست.
در همین حال، به گفتۀ منابع اپوزیسیون طی خشونت های روزهای جمعه و شنبه دست کم ٦٥ نفر کشته شده اند. در روزهای جمعه و شنبه شهرهای حمص و حلب صحنۀ بیشترین خشونت ها بوده و سنگین ترین تلفات را داشته اند.
علاوه بر درون سوریه، مخالفان و طرفداران رژیم اسد در شهر طرابلس در لبنان نیز در روز گذشته رو در رو قرار گرفتند و این رویاروئی از خود ٢ کشته و ٨ زخمی بر جای گذاشت.
سرانجام این که ایمن الظواهری- رهبر سازمان تروریستی القاعده، در یک پیام ویدیوئی مردم سوریه را به ادامۀ قیام علیه رژیم بشار اسد فراخواند و از مسلمانان جهان خواست به یاری مردم سوریه بشتابند.




پایان راهپیمایی ٢٢ بهمن با قطعنامه ای در١٠ بند

نوشتۀ آرش ادیب زاده
به گزارش خبرگزاری های جمهوری اسلامی، امروز میلیون ها نفر درخیابان های ایران به مناسبت مراسم سی و سومین سالگرد انقلاب اسلامی راه پیمایی کردند؛ در پایان این مراسم مقامات جمهوری اسلامی قطعنامه ای حاوی ١٠ بند را منتشر کردند.

در ارتباط با آمار و ارقام دقیق میزان شرکت کنندگان در راهپیمایی های روز شنبه در سراسر ایران، شایان تذکر است که بنا به اظهارات مقامات دولتی جمهوری اسلامی، میلیون ها نفر در خیابان ها حضور یافتند ولی  اخبار خبرگزاری های خارجی مانند رویترز و یا خبرگزاری فرانسه، میزان حضور مردم در راه پیمایی های امروز را صد ها هزار نفر تخمین زده اند.
البته حضور خبرنگاران و رسانه های خارجی شدیدأ تحت نظارت مقامات امنیتی جمهوری اسلامی امکان پذیر بوده، بطوریکه خبرنگاران خارجی نه تنها حق تصویر برداری از مراسم را نداشتند، بلکه تنها از سه تریبون رسمی و آن هم فقط در تهران و با استفاده از تصاویر تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی می توانستند راه پیمایی امروز را پوشش دهند.
بنا به اظهارات مقامات دولتی، در بیش از ٥ هزار مکان مختلف ایران مراسم خاصی برای گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده بود.
 همچنین به گفتۀ محمدجواد آقاجری مدیر كل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال ٢٨٠ خبرنگار خارجی به نمایندگی از ١٢٨ رسانه بین المللی از جمله رویترز، آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه این رویداد خبری را پوشش دادند.
در قطعنامه پایانی راهپیمایی ٢٢ بهمن مقامات جمهوری اسلامی تأکید کرده اند که: «ملت غیور ایران اسلامی، برافروخته شدن اخگر پرفروغ بیداری اسلامی در کشورهای منطقه را نویدبخش به صدا در آمدن زنگ خطر سقوط اذناب منطقه ای آمریکا و دیگر حکام وابسته و ظالم منطقه به ویژه رژیم جنایتکار و مردم کش آل خلیفه در بحرین می‌داند.»  






اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس در نوارغزه: اسرائیل را هیچگاه به رسمیت نمی شناسیم


نوشتۀ فواد روستائی
"اسماعیل هنیه" نخست وزیر حماس در نوار غزه، دیروز (جمعه) از سوی "محمد رضا رحیمی" معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران، در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی قرار گرفتاسماعیل هنیه، در سخنانی در تهران پس از تبریک سالگرد پیروزی انقلاب در ایران گفت: از زمان انقلاب تا مقاومت فلسطین و بهار عربی همواره پیامی به گوش می رسد که تأکید می کند که مقاومت و جهاد و مبارزه تنها گزینۀ استراتژیک و تنها راه آزادی قدس و مسجد الاقصی به اذن خداست.

گفتگو با علی رضا نوری زاده، تحلیل گر مسائل خاورمیانه
More
 فواد روستائی
اسماعیل هنیه- نخست وزیر دولت حماس در نوار غزه، طی یک سخن رانی در مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در تهران، تأکید کرد که این سازمان هیچگاه اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.
هنیه گفت حماس همواره به نمایندگی از مردم فلسطین، امت عرب و امت اسلامی و به نام همۀ آزادگان اعلام می کند که هرگز رژیم صیهونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت.
نخست وزیر حماس در بخش دیگری از سخنان خود پس از تبریک سالگرد پیروزی انقلاب در ایران گفت: از زمان انقلاب تا مقاومت فلسطین و بهار عربی همواره پیامی به گوش می رسد که تأکید می کند که مقاومت و جهاد و مبارزه تنها گزینۀ استراتژیک و تنها راه آزادی قدس و مسجد الاقصی به اذن خداست.
اسماعیل هنیه که رسانه های جمهوری اسلامی ایران از او به عنوان «نخست وزیر قانونی فلسطین» نام می برند عصر دیروز (جمعه) وارد تهران شده و بلا فاصله با محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفتگو کرد.
محمد رضا رحیمی که امروز همراه با اسماعیل هنیه در راهپیمائی تهران به مناسبت سالگرد انقلاب شرکت کرده بود، بر حمایت همه جانبۀ جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین جهت باز ستاندن حقوق از دست رفتۀ آنان تأکید کرد.
معاون اول محمود احمدی نژاد ضمن بیان این مطلب که اسماعیل هنیه برای دیداری سه روزه به تهران سفر کرده است افزود آقای هنیه امروز به کشور خود آمده اند؛ محمد رضا رحیمی افزود ایران «از ابتدای انقلاب تا به امروز بدون هیچ استثنائی درهمۀ عرصه ها از فلسطین دفاع کرده است».
اسماعیل هنیه قرار است طی دیدار سه روزۀ خود از ایران با بلندپایگان و رهبران جمهوری اسلامی ایران به گفتگو بنشیند.
خبرگزاری های ایران از مذاکرات دیشب (جمعه شب) اسماعیل هنیه با محمد رضا رحیمی به عنوان مذاکراتی «خصوصی» یاد کرده اند.
سازمان اسلام گرای حماس از ژوئن سال ٢٠٠٧ تا کنون، ادارۀ امور و کنترل نوار غزه را در دست دارد و سازمان الفتح، رقیب اصلی حماس، در چهار چوب "تشکیلات خود گردان فلسطین"، بر کرانۀ باختری رود اردن حاکم است.
خالد مشعل و محمد عباس رهبران این دو سازمان رقیب (حماس و الفتح) اخیرآً در دوحه، پایتخت قطر، توافق نامه ای را امضا کردند که بر اساس آن یک دولت وحدت ملی به نخست وزیری محمود عباس تشکیل خواهد شد که مأموریت آن برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات گزینش ریاست تشکیلات خودگردان برای ادارۀ یکپارچۀ نوار غزه و کرانۀ باختری رود اردن خواهد بود.
یادآوری می کنیم که سازمان آزادیبخش فلسطین که الفتح مهم ترین و بزرگ ترین عضو آن است از سال ها پیش اسرائیل را به رسمیت شناخته است.
***
در گفتگوئی با دکتر علی رضا نوری زاده، تحلیل گر مسائل خاورمیانه،  از او پرسیدیم با توجه به امضای توافق نامۀ قطر و به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین، سازمانی که حماس قصد پیوستن به آن را دارد، اظهارات هنیه مبنی بر عدم برسمیت شناختن اسرائیل را چگونه می توان توجیه کرد؟
علیرضا نوری زاده می گوید اولاً نباید فراموش کرد که بلافاصله پس از امضای توافق نامۀ قطر میان محمود عباس و خالد مشعل، زمزمه هائی در مخالفت با آن به ویژه در غزه به گوش رسید اما بعداً این زمزمه ها خاموش شد و ظاهراً وزن و اعتبار خالد مشعل بر آن چربید.
این روزنامه نگار وتحلیل گر مسائل جهان عرب می گوید این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که اسماعیل هنیه برای دریافت کمک های بیشتر از تهران در این شهر باید حرفی رابزند که به مذاق میزبان خوش آید؛ علی رضا نوری زاده بلافاصله خاطر نشان می سازد که اسماعیل هنیه که اخیراً از چند کشور دیگر دیدن کرده است، به عنوان مثال در ترکیه یا تونس چنین موضعی را نگرفته و چنین سخنانی را بر زبان نرانده است.
از نظر نوری زاده، در هرحال آیندۀ روابط تهران با فلسطینیان و سازمان هائی چون حماس و جهاد اسلامی فلسطین تا حدود زیادی به آیندۀ رژیم دمشق و سرنوشت بشار اسد نیز بستگی دارد و در صورت سقوط رژیم دمشق کمک رسانی تهران به حماس و حزب الله لبنان و ارتباط با چنین سازمان هائی به مراتب دشوار تر خواهد شد.
نکتۀ دیگری که آقای نوری زاده به آن اشاره می کند این است که نه در ایران و نه در سرزمین های فلسطینیان، در مورد روابط دو طرف و چند و چون آن اتفاق نظر وجود ندارد و شماری از رهبران فلسطینیان از جمله یاسر عرفات و محمود عباس بارها رهبران جمهوری اسلامی ایران را به شدت مورد انتقاد قرارداده اند. 
این روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل خاورمیانه می افزاید شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» در تظاهرات سال ١٣٨٨ در ایران نیز که نشان از اختلاف نظر در میان ملت ایران بر سر نوع رابطه با فلسطینیان است، فراموش نشده است.
شما را به شنیدن مشروح سخنان علی رضا نوری زاده دعوت می کنیم.




هشدار علی لاریجانی- رئیس مجلس ایران، به کشورهای منطقه


نوشتۀ فواد روستائی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، طی سخنانی در مشهد به کشورهای منطقه هشدار داد که گذشت ملت ایران نسبت به برخی کشورهای منطقه تکرار نخواهد شد؛ لاریجانی به این کشورها توصیه کرد فریب لبخندهای آمریکا را نخورند و پیرو بی چون و چرای واشنگتن نباشند و به دنبال سرزمین سوخته نگردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز (شنبه) ضمن دادن این هشدار و یادآوری پشتیبانی کشورهای منطقه از عراق در جریان جنگ هشت سالۀ میان ایران و عراق گفت ایران همیشه با این کشورها مدارا کرده است اما در برخورد باآن ها ساده لوحانه عمل نکرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت جمهوری اسلامی ایران به این کشورها توصیه کرد فریب لبخندهای آمریکا را نخورند و پیرو بی چون و چرای واشنگتن نباشند و به دنبال سرزمین سوخته نگردند.
علی لاریجانی به کشورهای منطقه اخطار کرد که اگر توطئه ای علیه ایران رخ دهد دامن همۀ منطقه را خواهد گرفت.
شایان یادآوری است که کشورهای عرب منطقه و به ویژه شش کشور عضو «شورای همکاری خلیج فارس» بارها ضمن ابراز نگرانی از فعالیت های هسته ای ایران، تهران را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرده اند.
افزون بر این شماری از این کشورها در اتحاد با آمریکا تا به آن جا پیش رفته اند که پایگاه های نظامی در اختیار این کشورها قرار داده اند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود اروپا را نیز که در ماجرای هسته ای ایران، متحد اصلی آمریکاست مورد خطاب قرار داد وگفت ملت ایران در قبال آمریکا که به اصطلاح خودش را قدرت اول دنیا می داند عقب نشینی نکرده است پس بدیهی است که در برابر قدرت های دست سوم و چهارم نیز ایستادگی خواهد کرد.
در پی انتشار آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در هشتم ماه نوامبر سال پیش و ابراز نگرانی آژانس از ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای ایران، نگرانی که برای نخستین بار ابراز می شد، آمریکا و اتحادیۀ اروپا در راستای تشدید تحریم های ایران بانک مرکزی و بانک تجارت ایران را نیز تحریم کردند و اتحادیۀ اروپا تحریم نفتی ایران را نیز با یک مهلت چند ماهه به منظور فرصت دادن به کشورهای اروپائی برای یافتن نفت جایگزین نفت ایران تصویب کرد.
این نکته را نیز ناگفته نباید گذاشت که عربستان سعودی اعلام کرده است که در صورت تحریم نفتی ایران آماده است با افزایش میزان تولید خود کمبود نفت ایران را جبران کند.
دولت سوریه، حزب الله لبنان و سازمان های تندرو فلسطینی چون حماس تنها متحدان جمهوری اسلامی ایران در منطقه اند.




انتقاد مجدد اپوزیسیون سوریه از پشتیبانی ایران و روسیه از رژیم دمشق

نوشتۀ فواد روستائی
اپوزیسیون سوریه ضمن انتقاد از ارسال سلاح، مهمات و نیروی انسانی به سوریه، به کشورهای حامی رژیم بشار اسد هشدار داد که اگر هم این پشتیبانی به خاطر منافع اقتصادی است این کشورها باید به آن پایان دهند چرا که آینده به طور قطع از آن یک سوریه جدید خواهد بود. 

اپوزیسیون سوریه بار دیگر دولت های روسیه و جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح، مهمات، سرباز و مشاور به سوریه و کمک به رژیم بشار اسد- رئیس جمهوری این کشور، در سرکوب مردم معترض متهم کرد.
 "سهیر الاتاسی"- یکی از شخصیت های اپوزیسیون سوریه، دیروز در گردهمائی گروهی از اعضای این اپوزیسیون که از هژده کشور جهان به وین، پایتخت اتریش، سفر کرده بودند گفت روسیه به سوریه جنگ افزار و مهمات می فرستد و رژیم جمهوری اسلامی ایران سرباز به سوریه اعزام می کند.
شرکت کنندگان در گردهمائی وین در عین حال وتوی قطعنامۀ ضد رژیم دمشق در شورای امنیت سازمان ملل متحد به وسیلۀ چین را نیز محکوم کردند. البته روسیه نیز این قطعنامه را وتو کرده است.
در اجلاس دیروز در وین، اپوزیسیون سوریه به کشورهای حامی رژیم بشار اسد هشدار داد که اگر هم این پشتیبانی به خاطر منافع اقتصادی است این کشورها باید به آن پایان دهند چرا که آینده به طور قطع از آن یک سوریه جدید خواهد بود.
از نظر اپوزیسیون سوریه در مورد سقوط رژیم بشار اسد جای هیچ شک و تردیدی نیست.
در همین حال، به گفتۀ منابع اپوزیسیون طی خشونت های روزهای جمعه و شنبه دست کم ٦٥ نفر کشته شده اند. در روزهای جمعه و شنبه شهرهای حمص و حلب صحنۀ بیشترین خشونت ها بوده و سنگین ترین تلفات را داشته اند.
علاوه بر درون سوریه، مخالفان و طرفداران رژیم اسد در شهر طرابلس در لبنان نیز در روز گذشته رو در رو قرار گرفتند و این رویاروئی از خود ٢ کشته و ٨ زخمی بر جای گذاشت.
سرانجام این که ایمن الظواهری- رهبر سازمان تروریستی القاعده، در یک پیام ویدیوئی مردم سوریه را به ادامۀ قیام علیه رژیم بشار اسد فراخواند و از مسلمانان جهان خواست به یاری مردم سوریه بشتابند.



عدم دسترسی به سرویس های ایمیل در ایران در آستانه ٢۵ بهمن و «راهپیمائی سکوت»


برپایه گزارش های کاربران اینترنتی از داخل ایران در روزهای اخیر دسترسی به سرویس های ایمیل "یاهو" و "جی میل" بسیار مشکل و حتی ناممکن شده است. در مواردی نیز دسترسی به پایگاههای اینترنتی "گوگل" و "گوگل پلاس" هم امکان پذیر نیست.


گفتگو با نیما راشدان، کارشناس ارتباطات
خبرگزاری مهر، امروز از عدم دسترسی بیش از ٣۰ میلیون کاربر ایرانی به سرویس های پست الکترونیکی از روز پنج شنبه تا کنون خبر داده است.
درحالیکه کاربران اینترنت در داخل ایران در مناطق مختلف کشور با مشکل و عدم دسترسی به برخی سرویس های اینترنتی روبرو هستند، تاکنون پاسخ روشنی از سوی مسئولان داده نشده و نهادهای مسئول هرکدام دیگری را مسئول مشکلات اینترنتی معرفی می کنند.
شرکت "گوگل"، با انتشار بیانیه ای عدم دسترسی کاربران در ایران به سرویس ایمیل را مورد تائید قرار داده است. در بیانیه شرکت "گوگل" آمده است: افت شدید ترافیک را تائید می کنیم و با بررسی شبکه های خود به این نتیجه رسیده ایم که آن ها به خوبی کار می کنند.
شرکت "گوگل" همچنین متذکر شده است: هرگاه در سرویس های خود با مشکلی روبرو می شویم هرچه سریعتر در جهت  رفع آن مشکل تلاش می کنیم برای اینکه معتقدیم مردم همه جای دنیا باید توانائی ارتباط آزاد آنلاین را داشته باشند.
*** 
نیما راشدان، کارشناس ارتباطات، با توجه به فراخوان برای تظاهرات اعتراضی روز ٢۵ بهمن ماه معتقد است که دولت جمهوری اسلامی در مواجهه با چنین رویدادهائی نه تنها خود اقدام به چنین اعمالی می کند، بلکه به دولت های کشورهای دیگر توصیه می کند که برای جلوگیری از ایجاد آشوب از سوی دشمنان، اینترنت را در کشورهای خود قطع نمایند و در آستانه این روزهای حساس نیز جمهوری اسلامی تلاش می کند که کمترین نشانه ای از اعتراض داخلی به گوش دنیا نرسد، چرا که معتقدند که امنیت ملی ایران را مورد تهدید قرار می دهد.



تدارکات اپوزیسیون سوریه برای مقابله نظامی با رژیم بشار اسد


نوشتۀ شاهرخ بهزادی
در حالی که حملات ارتش سوریه به شهرهای حمص و حومه دمشق ادامه دارد، در شرایطی که طرح شورای امنیت سازمان ملل متحد برای فشار بر رژیم حاکم بر سوریه و توقف سرکوب ها با وتوی دوگانه روسیه و چین عملاً متوقف شده است، اپوریسیون سوریه تدارک مقاومت همه جانبه در برابر رژیم بشار اسد را سازمان می دهد.

در این راستا، شورای ملی سوریه یعنی ارگان اصلی اپوزیسون سوریه و ارتش آزاد سوریه که ادعا می کند ٤٠ هزار سرباز و افسر فراری ارتش سوریه را برای مبارزه با رژیم بشار اسد در اختیار داشته و سازمان داده است، برای ادامه عملیات علیه رژیم بشار اسد از تجار و صاحبان شرکت های سوری و جهان عرب در خواست کمک مالی کرده است.
در این رابطه یکی از فرماندهان ارتش سوریه آزاد اعلام کرد که این ارتش به حد کافی نفرات در اختیار دارد و آنچه کم دارد صرفاً سلاح و مهمات می باشد.
به دنبال این درخواست، سناتور آمریکایی- "جان مک کین"، از دولت آمریکا خواسته است تا سلاح و مهمات نظامی لازم را در اختیار اپوزیسیون سوریه قرار دهد.
در همین حال، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی- امیر قطر، ضمن ادامه تلاش های دیپلماتیک در جهت رسیدن به یک راه حل سیاسی در سوریه در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس اعلام نمود که می تواند مشکل نیاز مالی و نیاز تسلیحاتی اپوزیسیون و ارتش آزاد سوریه را تأمین نماید؛ وی همچنین در باره اعزام نیروهای نظامی عرب برای پایان دادن به کشتار و سرکوب در سوریه اعلام آمادگی کرده است.
به موزات تلاش های قطر، اتحادیه بین المللی علمای اهل سنت که یکی از اتحادیه های پرنفوذ در جهان عرب محسوب می شود، در گردهم آیی خود در دوحه از قیام مردم سوریه علیه رژِیم بشار اسد پشتیبانی کرده و ضمن جمع آوری منابع مالی برای اپوزیسیون سوریه، خواستار دخالت نظامی تمامی کشورهای عرب منطقه در سوریه برای پایان دادن به سرکوب ها و خونریزی ها شده است.
بر اساس خبر گزاری رسمی سوریه صبح امروز یک ژنرال ارتش سوریه در برابر خانه اش در دمشق به وسیله یک گروه مسلح ترور شد.
به دنبال این ترور، معاون وزارت کشور سوریه- "ادنان الاسدی"، امروز اعلام کرد که بر اساس اطلاعات سرویس های امنیتی سوریه نفرات جهادی، همچنین مقادیر زیادی سلاح و مهمات از طریق کشور عراق وارد سوریه شده و در اختیار اپوزیسیون سوریه قرار گرفته است.



فعالین حقوق بشر: افزایش آمار خودکشی در زندان گوهردشت کرج

«فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران» گزارش می دهند که طی چند روز اخیر دست کم سه تن از زندانیان زندان گوهردشت کرج بر اثر فشارهای طاقت فرسا و شرایط بسیار سخت این زندان، اقدام به خودکشی نموده اند.

به گفته این نهاد حقوق بشری، شرایط در این زندان به ویژه در سلول های انفرادی بند ۱ طاقت فرسا است، درجه حرارت سلول ها گاه تا زیر صفر نیز می رسد، برای مدت طولانی به زندانیان این بند امکان استفاده از حمام داده نمی شود و در مواردی نیز زندانبانان استفاده از سرویس های بهداشتی را محدود می کنند.
فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران ضمن اشاره به افزایش آمار خودکشی در زندان گوهردشت کرج، از اقدام به خودکشی "جواد لطفی" ٢٢ ساله در روز چهارشنبه ۱٩بهمن ماه خبر می دهد که به بهداری زندان گوهردشت منتقل شده است اما تاکنون از سرنوشت این زندانی خبری در دست نیست.
فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، ضمن محکوم کردن تشدید فزاینده ی اقدامات سرکوبگرانه علیه زندانیان این زندان که منجر به خودکشی تعدادی از آنان شده است، از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواسته است تا پرونده جنایت علیه بشریت حکومت جمهوری اسلامی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهند.





آلترناتیو، تابوئی که باید شکسته شود!

image
همانطوریکه جمعی از شرکت کنندگان و میزبانان در مصاحبه با برخی رسانه‌ها به طور واضح و شفاف دستور کار این نشست را تشریح نموده‌اند، «متاسفانه» هیچ نشانی از گفتگو بر سر تشکیل آلترناتیوی برای حکومت فعلی صورت نگرفته است. اینکه بدرستی ابراز تاسف شد که چرا سخنی در جهت تشکیل آلترناتیو به میان نیامده به این دلیل است که مدعیان کنشگرائی اگردر صدد یافتن راهکاری تجربه نشده برای مبارزه با جمهوری اسلامی هستند، به چه عللی اقدام به برگزاری چنین همایش‌هائی می‌نمایند؟ اقدام به برگزاری جلساتی بی‌نتیجه که صدها مورد آن در طی این سی و سه سال منعقد گردیده، چه مطلب جدیدی را در پی داشته است؟
در ادامه نظرات  پر سر و صدا و در عین حال متفاوت پیش از برگزاری نشست استکهلم، که با میزبانی بنیاد اولاف پالمه صورت گرفت، موافقان و مخالفان این همایش  پیگیر مباحثات بیرونی و پیرامونی آن  شده و غالبا بر نقطه نظرات پیشین خود تاکید می‌کنند. البته در این میان عده‌ای اندک که در پیش از برگزاری نشست  مذکور بنا به دلایلی ساز مخالفت می‌نواختند، با تعمق بیشتر و با احتساب مجموع مزایای مثبت اینگونه جلسات، در مواضع خود تعدیل ایجاد کرده و به جمع موافقان پیوسته‌اند.
 نوشتار پیش رو تلفیقی است از پاسخ به منتقدین این طرح، و همچنین توصیه‌هائی  به موافقان وشرکت کنندگان در این همایش و نشست‌های بعدی، که امیدوارانه به انتظار تشکیل آن هستیم، می‌باشد.
به نظر می‌رسد نکات اعتراض آمیز واصلی  منتقدین، که آنان را به جمع مخالفین پیوند داده است، در دو نکته خلاصه می‌شود.
 ۱- پیش فرض  حاصل از گمان این منتقدین، نکته اول را شکل می‌دهد و آن اینست که: «هدف از برگزاری چنین نشستی، تشکیل  آلترناتیوی از برخی نیروهای اپوزسیون و یا به عبارتی دیگر "چلبی سازی" برای آینده کشور بوده است».
۲- نکته بعدی مورد اشاره مخالفین و منتقدین، ادعای عدم شفافیت لازم از سوی شرکت کنندگان و میزبانان این نشست می‌باشد.
همانطوریکه جمعی از شرکت کنندگان و میزبانان در مصاحبه با برخی رسانه‌ها به طور واضح و شفاف دستور کار این نشست را تشریح نموده‌اند، «متاسفانه» هیچ نشانی از گفتگو بر سر تشکیل آلترناتیوی برای حکومت فعلی صورت نگرفته است. اینکه بدرستی ابراز تاسف شد که چرا سخنی در جهت تشکیل آلترناتیو به میان نیامده  به این دلیل است که مدعیان کنشگرائی اگردر صدد یافتن راهکاری تجربه نشده برای مبارزه با جمهوری اسلامی هستند، به چه عللی اقدام به برگزاری چنین همایش‌هائی می‌نمایند؟ اقدام به برگزاری جلساتی بی‌نتیجه که صدها مورد آن در طی این سی و سه سال منعقد گردیده، چه مطلب جدیدی را در پی داشته است؟
 معلوم نیست چه کسی این تخم لق را در دهان اپوزسیون شکسته است، که اکنون تشکیل آلترناتیو و به قول برخی مخالفین «چلبی سازی»، به یک «تابو» تبدیل گردیده است. متاسفانه هول و هراس  از انتساب سازماندهی آلترناتیو، به حدی فزونی یافته که ظاهرا کسی  یارای حتی مطرح نمودن  بحث تئوریک آلترناتیو را ندارد. اگر سازمان دهندگان این همایش سخنی در این رابطه به میان نیاورده باشند (که ظاهرا نیاورده‌اند)، باید مورد مواخذه دیگر جناح های اپوزسیون قرار گیرند و از مردم به دلیل این قصور عذرخواهی نمایند! در حالیکه مردم داخل کشور شدیدترین فشارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را متحمل میشوند و فقط چشم امید به تشکیل یک جایگزین مطمئن و مقتدر برای حکومت فعلی دارند، طیف‌های مختلف اپوزسیون هنوز مرعوب اتهاماتی چون «حرکت به سوی چلبی سازی» و «تشکیل آلترناتیو» می‌باشند. قدر مسلم آنست که مردم ستم‌دیده کشور به واسطه عدم اعتماد به اپوزسیون «متفرق» حاضر به پذیرش خطر نیستند و ترجیح می‌دهند همین حکومت جبار به ترکتازی های خود ادامه دهد ولی به طناب پوسیده اپوزسیونی که حتی توانائی تشکیل دولتی در تبعید را ندارد، به چاه نروند. پر واضح است که چنانچه دولت موقتِ جایگزینی برای حکومت فعلی  تشکیل می‌شد، با توجه به وضعیت متزلزل رژیم اسلامی که با فشارهای جامعه بین المللی و آثار تبعی آن در داخل، کارد را به استخوان مردم رسانده است، کوچکترین جرقه می‌توانست منجر به سقوط رژیم شود.
تجربه تاریخی و درایت جمعی مردم، ابزار کافی را برای ساقط نمودن رژیم، بدون اینکه حتی خونی ریخته شود فراهم آورده است. کافی است برای چند روز و حداکثر یک ماه مردم دست به اعتصاب عمومی بزنند. آیا باعملی شدن  این  نافرمانی مدنی، رژیم منحوس اسلامی تحمل چنین وضعیتی را دارد؟ قطعا خیر. با وضعیت شکننده فعلی رژیم، اصلا نیازی به برگزاری تظاهرات‌های خون‌بار نیست. پس بالقوه چنین پتانسیلی  با وجود نارضایتی های فزاینده، موجود می‌باشد لیکن به چه امیدی مردم دست به چنین اقداماتی بزنند؟ کدام آلترناتیوی مهیا و آماده برای کشورداری تا زمان تثبیت حکومتی دائمی که بر گرفته از آرای مردم باشد، وجود دارد؟
واهمه برخی از فعالان کنشگرای سیاسی از کلمه اتهام آمیز«آلترناتیو سازی» و تلاش مرعوبانه آنان در جهت زدودن این اتهام از دامان خود و همچنین تلاش برخی از مخالفین بی عمل  و عوام فریب بر تشدید این ارعاب، بلای خانمان‌سوزی بوده که در طی این سال‌ها، مبارزات مردم را عقیم گذاشته است. آیا طیفی جسور در میان جناح های مختلف اپوزسیون هست که با شهامت برای تشکیل «آلترناتیو» اعلام آمادگی نموده و در این راه  با رایزنی و گفتگوی سازنده با دیگر گروه‌های همسو، بنیاد آنرا بنا گذارد؟ ظاهرا تا کنون چنین پیش قراولی پا به میدان نگذاشته است!!

اگر از منظری دیگر به موضوع نگاه کنیم و تهدیدات نظامی غرب را جدی تلقی نمائیم لزوم تشکیل دولت جایگزین، معنای عمیق تری پیدا می‌کند. به عبارت دیگر اگر حکومت فعلی بر اثر حمله نظامی و یا حتی گسترش تحریمات بین‌المللی بدون دخالت مردم، ساقط شود، چه جایگزینی بران آن متصور است؟ شاید اپوزسیون بی‌عمل با ندانم کاری‌های پی در پی خود می‌خواهد کشور را به دامان برخی از منتقدین درون حکومتی همچون علی مطهری و احمد توکلی سوق دهد. البته وقوع چنین حالتی نه تنها دور از ذهن نیست بلکه بسیار به واقعیت نزدیک است. قطعا در نبود آلترناتیوی معتبر که از میان مبارزان با سابقه شکل گرفته باشد، دست منتقدین درون حکومتی برای تصاحب حاکمیت بسیار باز خواهد بود. لابد باز حرَافین بی عمل، سی سال دیگر به مجادله با یکدیگر پرداخته و مردم تحت ستم را با وعده های پوچ و مزورانه، در جهنم حاکمیت نگاه خواهند داشت!
به باور من تنها راه برون رفت از این آشفتگی که می‌تواند مردم کشور را به مبارزه میدانی و سرنگونی رژیم ترغیب نماید، تشکیل همان آلترناتیوی می‌باشد که بیشتر جناح های اپوزسیون جرات و جسارت سازماندهی آنرا ندارند.
در مورد دومین انتقاد اصلی مخالفین اینگونه نشست‌ها که بر عدم شفافیت تاکید دارد باید گفت که این انتقاد، کاملا  بجا و شایسته است. نا گفته نماند که جوَ موجود در میان جبهه اپوزسیون که به طور مزمنی گریبان اغلب طیف‌های این جبهه  را گرفته است، «توَهم توطئه» می‌باشد. به این معنا که  کوچکترین پنهانکاری که البته با اصول مردم‌سالاری در تعارض است، به توطئه تعبیر شده و با ایجاد هیاهو، تمام نکات مثبت را زیر سوال می‌برد. لازم به توضیح نیست که نیافریدن برخی نکات جنجال برانگیز، نشانه درایت سازماندهندگان اینگونه جلسات می‌باشد. هر چند که منافع بیشمار آن (البته اگر در جهت شکل گیری آلترناتیو باشد) انقدر زیاد است که این نکات منفی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
اما سخنی با دوستانی که در این نشست شرکت کرده و یا در همایش های بعدی شرکت خواهند نمود.
همانطور که بخوبی روشن است، طیف‌های مختلفی در جبهه اپوزسیون قرار گرفته‌اند که هر کدام طرح‌ها و نقشه هائی برای نوع حکومت مطلوب‌شان در آینده سیاسی کشور دارند. مطمئنا اختلاف نظرات برخی از آنان با یکدیگر چنان فاحش است که تصور نزدیکی آنها با یکدیگر، خیالی واهی، بیش نیست. در چنین حالتی اقدام برای نزدیک نمودن این ایده‌ها، کاریست بیهوده و غیر عملی! کوشش  بی حاصل جبهه اپوزسیون  در جهت همرای نمودن جناح های مختلف و غیر همسو در طی سی و سه سال قدمت مبارزه، سترون بودن این تلاش‌ها را نیز تایید می‌کند و لذا به نظر نمی‌رسد در این مورد ابهامی وجود داشته باشد.
به باور نگارنده برای تجمیع این گروه‌ها در زیر یک لوا، فقط دو نکته را که تقریبا همه طیف‌های اپوزسیون بر آن اتفاق نظر دارند باید مد نظر گرفت و در جلسات آتی به عنوان دستور کار، مورد بررسی قرار داد.
الف) تهیه نقشه راهی که  سقوط رژیم جمهوری اسلامی را تسریع بخشد.
ب) مقدمات تشکیل شورائی  متشکل از نمایندگان طیف‌های عملگرا برای برگزیدن دولتی موقت در دوران گذار !
وارد شدن به مباحث بی‌ثمری که تا کنون بی‌نتیجه بودن آن به اثبات رسیده، کاری است پر مخاطره و زمان‌بر که همچون گذشته فرجام مطلوبی نیز نخواهد داشت. مشخص نمودن نوع حکومت در زمان فعلی، که دسترسی  به آرا و عقاید مردم وجود ندارد و مجادله بر سر اینکه حکومت آتی پادشاهی باشد یا جمهوری با پیشوند‌ها و پسوندهای مختلف که زائیده افکار مبلغان آن می‌باشد و ترسیم ترتیبات آن حکومت‌ها را باید به بعد از محقق شدن دو مؤلفه فوق موکول کرد. آنچه در آن تردیدی نمی‌توان داشت اینست که پس از سرنگونی رژیم و در دوران گذار به دموکراسی، گروه‌ها و طیف‌های مختلف در فضائی باز، فرصت تبلیغ ایده‌ها و آرمان‌ها و حتی ارائه پیشنویس قوانین مورد نظر خود را در میان مردم خواهند داشت. همانطور که تقریبا همه جناح های جبهه اپوزسیون به آن گردن نهاده اند، انتخاب نوع حکومت آینده کشور، از درون صندوق های  آراء مردم معین و مشخص می‌شود.
نخبگان و فعالان سیاسی فرهیخته در همایش‌های آتی به هیچ عنوان نباید فرصت به انحراف کشیدن این دو موضوع اصلی را به برخی از سفسطه چینان و فرصت‌طلبان بدهند و تمام تصمیمات و گفتگو‌ها باید حول ائتلاف برای سرنگونی رژیم و مهیا نمودن مقدمات تشکیل شورای ملی و دولت دوران گذار باشد. مطلب مهمی که تاکنون اگر هم برخی خواستار آن بوده‌اند، به علت پاره‌ای از کارشکنی‌ها به ثمر ننشسته است.
مطلب قابل توصیه دیگر آنست که مدعوین در همایش‌های بعدی باید متشکل از افراد یا جناح‌هائی باشند که در گذشته وفاداری و عزم خود را برای شرکت در چنین جلساتی به اثبات رسانده‌اند. این به آن معنا نیست که از دعوت منتقدین استنکاف شود بلکه منظور کسانی می‌باشند که در نشست‌های قبلی، دعوت شده، لیکن با بهانه‌های واهی و تفرقه افکنانه از شرکت سرباز زده‌اند.
به هر روی باید به انتظار نشست و دید که ایا این اپوزسیون متفرق اقدامی  برای سازماندهی آلترناتیوی قدرتمند در جهت اداره امور کشور در «دوران گذار» می‌نمایند یا  باید چشم براه تحمیل دولتی موقت از سوی کشورهای غربی و یا بدست گرفتن قدرت توسط فرصت‌طلبان منتقد درورن حکومتی بود!