۱۳۹۰ بهمن ۲۰, پنجشنبه

روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

رهبر ایران مسوول اصلی حبس رهبران منتقد، باید آنها را آزاد کند


(۱۹ بهمن ۱۳۹۰) – کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز با انتشار بیانیه ای گفت که رهبر ایران آیت الله علی خامنه ای باید فورا رهبران منتقد حکومت را که یک سال است در حبس غیرقانونی خانگی قرار دارند آزاد و به استفاده از روش های غیرانسانی و فراقضایی برای خاموش کردن منتقدان سیاسی خود پایان دهد.

امروز که حدود یک سال از حصر خانگی و بازداشت می گذرد کمپین یک گزارش چندرسانه ای* به همراه یک ویدیو و صفحه ای برای اقدام عملی از طریق نوشتن نامه برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۸۸ و زهرا رهنورد را منتشر کرد که نام “گزارش یک آدم ربایی” را بر خود دارد.

هادی قائمی سخنگوی کمپین گفت: “باراصلی مسوولیت این حصرخانگی که در حقیقت مصداق بارز آدم ربایی است به دوش خامنه ای است. رهبر ایران فراتر از قانون اساسی ایران عمل می کند و دستگاه قضایی و اطلاعاتی کشور نیز تنها به عنوان ابزاری برای سرکوب در دستان وی به کار می روند که از مصونیت برخوردارند و هیچ احترامی برای قانون اساسی و دیگر قوانین قائل نیستند.”

لینک به ویدیو گاه شمار(فارسی)*
لینک به گاه شمار یک سال حبس خانگی (چندرسانه ای)
(بارگذاری فایل حجم کوچک برای تلفن همراه)


حبس خانگی افراد یاد شده هم قوانین ایران و هم قوانین بین المللی را نادیده می گیرد. در قوانین ایران هیچ عنوانی برای موضوع حبس خانگی وجود ندارد. هر بازداشتی باید همراه با تفهیم اتهام و دادرسی دردادگاه باشد. اما مقامات قضایی ایران هیچ کدام از مراحل یاد شده را در خصوص خانم رهنورد و آقای موسوی و کروبی اعمال نکرده اند.

به علاوه، بازداشت شدگان به حقوق اولیه ای که معمولا برای زندانیان در نظر گرفته می شود، مانند ملاقات های منظم هفتگی، مراقبت های پزشکی متناسب با وضعیت سنی بازداشت شدگان و در نهایت دسترسی به وکلایشان هیچ دسترسی نداشته اند. ازآغاز زمان حبس خانگی هر سه تن کمترین دسترسی و ارتباط را با خانواده درجه اول خود داشته اند. این موضوع نگرانی زیادی را در خصوص سلامت فیزیکی و روانی آنها ایجاد کرده است. برای مثال در هفت ماه نخست بازداشت مهدی کروبی تنها یک بار به هوای آزاد دسترسی داشته است. 


هیچ مقام ایرانی به صورت مستقیم مسئولیت حبس خانگی رهبران مخالفان را به عهده نگرفته است. اگر چه از گفته ها و نوشته های برخی مقامات این چنین آشکار می شود که آیت الله علی خامنه ای در نهایت مسئول دستور دادن برای بازداشت و ادامۀ آن بوده است.

در ۸ بهمن ۱۳۹۰ در مصاحبه ای با خبرگزاری نیمه رسمی فارس، محمدرضا باهنر معاون اول رئیس مجلس ایران گفت که در دستور بازداشت خانگی، علی خامنه ای تصمیم گیرنده بوده است.

هادی قائمی گفت: ” ادامه بازداشت های خانگی نشان دهندۀ ریای عمیق رهبران ایران است. از یک طرف آنها ادعا می کنند که الگوی انقلاب های عربی برعلیه دیکتاتورها هستند و از سوی دیگر اقدام به ربودن رهبران سیاسی منتقدان و نگهداشتن آنها در حبس خانگی می کنند بدون اینکه هیچ دادرسی عادلانه ای برای آنها در نظر گرفته شود.”

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه ای که در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۰ به تصویب رسید “نگرانی عمیق خود را از ادامۀ حبس خانگی چهره های منتقد حکومت” ابراز داشت.

درخواست برای آزادی سه شخصیت یاد شده طی هفته های گذشته در ایران افزایش یافته است. در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۰ ۳۹ تن از زندانیان سیاسی با انتشار نامه ای گفتند که از تمام شهروندان آزادی خواه در سراسر جهان می خواهند که در خصوص انتخابات نمایشی و تقلبی پیش رو در اسفند ماه اطلاع رسانی کنند و به تلاش های خود تا آنجا که در توان دارند برای اطمینان خاطر از اینکه رهبران جنبش سبز در این ماه آزاد شوند ادامه دهند.

در۶ بهمن ۱۳۹۰، شیرین عبادی برندۀ جایزه صلح نوبل از این خواسته حمایت کرد و از جامعه بین المللی خواست که برای آزادی رهبران منتقدی که تحت بازداشت خانگی هستند تلاش کنند.
در ۱۸ بهمن ۱۳۹۰، فرزندان موسوی و کروبی از همه ایرانیان و جهانیان خواستند که «پژواک صدای حق خواهی» آنان باشند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از همه کنشگران بین المللی که به دولت ایران دسترسی دارند می خواهد که آنها را تشویق به آزادی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد کنند. به خصوص کمیسیاریای عالی حقوق بشر خانم ناوی پیلای و دبیرکل سازمان ملل بان کی مون باید از مقامات ایرانی بخواهند که به بازداشت خانگی غیرقانونی و غیرعادلانۀ منتقدان شناخته شده
حکومت پایان دهند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندیدای ریاست جمهوری سال ۸۸ همراه با زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی که وی نیز از منتقدان حکومت به شمار می رود از ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۹ و زمانی که برای تجمعی در حمایت از بهارعربی درخواست مجوزکردند در حبس خانگی به سر می برند. فاطمه کروبی از فعالان سیاسی و همسرآقای کروبی نیز مدتها در حبس خانگی بود اما برای مراقبت های پزشکی پس از چندین ماه حبس خانگی را ترک کرد.

در جریان ملاقات کوتاه دخترمیرحسین موسوی که در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ انجام شد، وی به دخترش گفت که اگر می خواهند فهمی از وضعیت او داشته باشند باید کتاب “گزارش یک آدم ربایی” نوشتۀ گابریل گارسیا مارکز را بخوانند که ماجرای آدم ربایی جمعی از چهره های برجستۀ کلمبیایی توسط کارتل موادمخدری پابلو اسکوبار بود. عنوان پروژۀ چندرسانه ای و ویدیوی کمپین الهام گرفته از این سخن آقای موسوی و نیز کتاب گابریل گارسیا مارکز است.

قائمی گفت: ” وقتی شخصیت های سابقه دار و شناخته شده ای که در درون حاکمیت ایران رشد کرده اند وصاحب مناصب عالی بوده اند این چنین اسیر رفتارهای فراقضایی و غیرانسانی می شوند، سرنوشت زندانیان عقیدتی که از چنین سابقه ای برخوردار نیستند و اسیر ماموران اطلاعاتی و قضایی هستند می تواند بسیار وخیم تر و ناگوارتر باشد.”

کمپین همچون دفعات دیگری که تقاضای آزادی زندانیان عقیدتی و این سه تن را کرده است، خواستار آزادی همه زندانیان عقیدتی- سیاسی است که برای ابراز مسالمت آمیز عقاید و نقطه نظراتشات هم اکنون در زندان به سر می برند.

* گاه شماری که به صورت چندرسانه ای طراحی شده درحال حاضر در مرورکننده های Firefox, Google Chrome, and Safari دیده می شود. در حال رفع مشکل برای دیده شدن در مرورکننده  Internet Explorer هستیم.)






فرمانده «قرارگاه سازندگی قرب کوثر» خبر داد:

اجرای ۱۱ هزار پروژه توسط سپاه طی دو سال



ضیاءالدین حزنی٬ فرمانده «قرارگاه سازندگی قرب کوثر» گفته که سپاه پاسداران طی دو سال گذشته ۱۱ هزار پروژه اجرا کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا٬ آقای حزنی این مطلب را روز چهارشنبه (۱۹ بهمن) در حاشیه بهره‌برداری از چند طرح عمرانی در شهرکرد بیان کرده است.
وی «ساخت ۱۶۱ خانه بهداشت»، «دو هزار و ۲۶۸ مسجد»، «۲۲۸ کتابخانه» و «بهسازی ۲۴۰ گلزار شهدا» را از مهم‌ترین اقدامات عمرانی سپاه طی این مدت اعلام کرده است.
این فرمانده سپاه در سخنان خود هیچ اشاره مشخصی به جزئیات هشت هزار پروژه دیگر که طی دو سال اخیر توسط این نیرو اجرا شده٬ نکرده است.
سپاه قدرتمند‌ترین ارگان‌ نظامی در جمهوری اسلامی، سال‌هاست فعالیت‌های اقتصادی و تجاری گسترده‌ای دارد و برنده بسیاری از مناقصه‌ها٬ مزایده‌ها و واگذاری‌های دولتی است.
بسیاری از فعالیت‌های کلان اقتصادی سپاه در قالب قرارگاه خاتم‌الانبیاء صورت می‌گیرد که هدف از تاسیس آن آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، اجرای پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و نیرو و راه‌سازی در کشور اعلام شده است.
این قرارگاه آن‌طور که مسئولان آن اعلام کرده‌اند تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ پروژه و طرح را در زمینه‌های مختلف اجرا کرده٬ اما مجموعه درآمدهای آن معلوم نیست.




محی‌الدین حائری شیرازی٬ عضو مجلس خبرگان رهبری:

گمراهی از سینما و وزرشگاه‌ها شروع شده است




محی‌الدین حائری شیرازی٬ عضو مجلس خبرگان رهبری می‌گوید: «آدم‌هایی که یک مقدار وضع دینی و ایمانشان سست است٬ می‌روند و هنرپیشه می‌شوند و این است که یک مقدار هنرپیشه ها٬ لااُبالی هستند.»
به گزارش خبرگزاری رسا٬ آقای حائری شیرازی روز چهارشنبه (۱۹ بهمن) در دیدار با برخی از مدیران دفتر تبلیغات اسلامی گفته است: «برای اصلاح سینما باید تشویق کنیم تا حزب اللهی‌ترین نیرو‌ها بروند.»
امام جمعه سابق شیراز اظهار کرده است: «حزب اللهی‌ها باید «ستاره سینما شوند و با ظاهر شیک، دارای باطنی سرشار از عشق خداوندی و ترس از قیامت باشند.»
وی افزوده که «ضلال از سینما و از لااُبالی شدن ورزشگاه‌ها درست شده است و اینجا سوال است که دفتر تبلیغات اسلامی آیا سینما راه انداخته است و آیا مسئولان این دفتر به سینما می‌روند.»
در جمهوی اسلامی٬ روحانیون و جریان‌های رادیکال مذهبی رابطه چندان خوبی با هنر به خصوص سینما ندارند تا جایی که فرج‌الله سلحشور چندی پیش اعلام کرد: «سینما به درد جمهوری اسلامی نمی‌خورد.»
۲۵ اردیبهشت ماه نیز عبد‌الحسین خسرو‌پناه از استادان حوزه علمیه قم گفته بود رمان٬ سینما و موسیقی سه عامل اصلی وجود «ابتذال فرهنگی» در ایران هستند.


مخالفت سارکوزی با حمله به ایران

سحام نیوز: نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه گفته است که حمله نظامی به ایران، روش درستی برای برخورد با برنامه انرژی هسته ای این کشور نیست.
به گزارش بی بی سی، سارکوزی روز چهارشنبه، در مهمانی شامی که توسط یکی از اصلی ترین گروه یهودیان در فرانسه برگزار شده بود گفت امنیت اسرائیل برای او مهم است، اما حمله نظامی به ایران راه حل برخورد با این موضوع نیست.
او گفت: ” راه حل، استفاده از روشهای سیاسی، دیپلماتیک و تحریم است.”
او همچنین اضافه کرد مقامهای ایران باید بدانند از “خط قرمز” عبور کرده اند.

پرستو دوکوهکی بعد از ۲۴ روز با خانواده ی خود ملاقات کرد

سحام نیوز: خانواده پرستو دوکوهکی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس زندانی بعد از ۲۴ روز توانستند با حضور چند مأمور امنیتی در اتاق بازپرسی با او ملاقات کنند. در این دیدار به طرز کم‌سابقه‌ای هم بازپرس، بازجو و هم زندانبان و یک مقام امنیتی دیگر حضور داشتند.
خانم دوکوهکی در این ملاقات که به شدت زیر نظر مأموران امنیتی بود، به خانواده‌اش گفته در حال توضیح «یک سری سوءتفاهم‌ها» به بازجویان است. او درباره این «سوءتفاهم‌ها» جزئیات بیشتری نداده است. گفته میشود وی تحت فشار است تا اعترافاتی ساختگی را انجام دهد.
خانم دوکوهکی در بند دو.الف زندان اوین نگهداری می‌شود که زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
پرستو دوکوهکی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر اجتماعی ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۰ شبانه در خانه‌اش بازداشت شد. مأموران امنیتی کامپیوتر، یادداشت‌ها و وسایل شخصی او را با خود برده‌اند. خانم دوکوهکی پس از مرگ پدرش برای درمان افسردگی تحت درمان بوده است.

دیدار جمعی از خانواده های «زندانیان انتخابات ۸۸» با فرزندان زهرا رهنورد و میرحسین موسوی


جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با دختران مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد دیدار کردند.

به گزارش کلمه، در آستانه ی سالگرد شروع زندان خانگی میرحسین و رهنورد، جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با دختران این همراهان جنبش سبز دیدار کردند.

در این دیدار خانواده های زندانیان سیاسی و دختران آقای موسوی و خانم رهنورد به تشریح  وقایع رخ داده و مسایل مشترک پرداختند.

در این دیدار که در فضایی امید بخش و  صمیمانه برگزار شد حاضران نسبت به پایان یافتن مسائل کشور ابراز امیدواری و بر صبر و استقامت تا رفع سختی ها تاکید کردند. این دیدار همچنین با دعا برای آزادی همه زندانیان سیاسی و تمجید از بردباری و مقاومت آنان و سایر خانواده های آسیب دیده همراه بود.

۲۵ بهمن ماه سال گذشته میرحسین موسوی و مهدی کروبی در بیانیه ای مردم را به  تجمعی در حمایت از جنبش مردمی مصر و تونس فراخواندند.

حضور گسترده مردم در حمایت از این بیانیه با خشم حاکمیت مواجه شد که تصور میکرد جنبش سبز وجود خارجی ندارد.  پس از آن مقامات ارشد کشور دستور بازداشت خانگی این همراهان جنبش سبز را صادر کردند.

روز گذشته فرزندان موسوی و کروبی در نامه‌ی مشترکی، از همه هموطنان مظلوم و رنج دیده و فداکار و از همه انسان های حق طلب و آزادی خواه و عدالت جو در جای جای جهان خواسته بودند که پژواک صدای حق خواهی آنها بوده و صدای شان را به گوش جهانیان برسانند که “زندانیان مظلوم و مقاوم ما و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را در سراسر
ایران آزاد کنید.”

در این نامه مشترک با اشاره به روند غیر قانونی و غیر انسانی زندان خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی و توجیهات حاکمیت در ادامه این حبس آمده بود: ما اعضای خانواده این عزیزان با صراحت و قطعیت می گوییم که آنها برخلاف خواست خود و برخلاف قانون یک سال است که در بازداشت به سر می برند و جز تعدادی تماس تلفنی و دیدار محدود، کوتاه و کنترل شده حق هرگونه ارتباطی با بیرون از آنها سلب شده است.
افزایش فشارها بر خانواده میرحسین و رهنورد

تهدید به بازداشت دختران میرحسین، ممنوعیت تدریس برای یکی از فرزندان



در آستانه یکمین سال از زندان خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و بلافاصله پس از انتشار نامه مشترک فرزندان میر حسین و کروبی، دختران میرحسین  موسوی از سوی زندانبانان تهدید به بازداشت شدند و یکی از دختران آنان از تدریس در دانشگاه منع شد.

به گزارش کلمه، ماموران امنیتی که پیش از این بارها دختران میرحسین موسوی را تهدیدهای کاری و جانی کرده بودند این بار تماس گرفته و تهدید نموده اندکه آنها را بازداشت و به زندان یا مکانی منتقل خواهند کرد که هیچ کس از آن خبردار نشود. همچنین یکی از دختران میرحسین از ادامه فعالیت در دانشگاه بازداشته شد.

برای این ممانعت از تدریس دختر میرحسین تا کنون هیچ گونه توضیحی داده نشده و مرجع دستور  به ممانعت نیز مشخص نیست و علیرغم  پیگیری ها کسی حاضر به  قبول مسوولیت نشده است. دختر میر حسین در رشته هنر در دانشگاه الزهرا تدریس می کند. این ممانعت بدون ارائه دستور کتبی و تنها با حذف از سیستم اینترنتی آموزشی و به صورت غیر مکتوب بوده است.

طی یک سال گذشته نه تنها  همراهان جنبش سبز در حصر و زندان بوده اند بلکه خانواده آنان نیز بشدت تحت انواع فشارهای مرئی و نامرئی قرار گرفته اند. دامنه این فشارها از دستگیری پی درپی اعضای خانواده ، بازجوییهای مکرر ، دخالت در مراسم و روال عادی زندگی ، تهدیدهای جانی یا شغلی تا ممنوع الخروجی و یا ممانعت از فعالیتهای مرسوم کاری بوده است.

سال گذشته میر حسین موسوی و مهدی کروبی در حمایت از قیام های مردم منطقه درخواست مجوز یک راهپیمایی کردند که نه تنها به این درخواست پاسخ داده نشد بلکه این دو همراه جنبش سبز به طور غیرقانونی در خانه های خود زندانی شدند.

طی یک سال گذشته موسوی و کروبی و رهنورد از حداقل حقوق زندانی نیز برخوردار نبوده و خانواده آنان از امکان تماس تلفنی و ملاقات دیداری ،وسایل ارتباطی محروم هستند آنها از سایر حقوق زندانیان نیز چنانکه بارها گفته شده بی بهره بوده اند. دور نگهداشتن آنها از چشم های ناظر از یک سو و بی خبر نگهداشتن آنها از مسائلی که در خانواده می گذرد ارائه اخبار دروغ و در مورد اخیر حتی جلوگیری از شرکت در ختم اقوام نزدیک بخشی از این موارد بوده است.

دستگیری آنان، ابهام در محل نگهداری و سلامت دارویی، امکان سناریو های خطرناکی که جان آنها را نشانه رفته است را  دامن میزند.

اگرچه در اصل این دستگیری غیرقانونی همچون سایر دستگیری های گسترده از سال ۸۸ تاکنون ، که تنها به دلیل تعهد و مسئولیت فعالین سبز اندیش نسبت به مسائل کشور صورت گرفته از هر نظر قابل سوال است، اما مساله عجیب تر و بی سابقه تر اینکه دامنه آن به اعضای خانواده سرایت کرده و سطح یک درگیری نا عادلانه سیاسی را به مسائل خانوادگی نزدیک کرده است که با توجه به تاکید مدام آنان بر ایستادگی و مقاومت بر عهد خود با مردم و همچنین عزم خانواده ها بر همگامی با عزیزانشان بر حق جویی ،جز تلاش برای ایجاد التهاب های موقتی سود و بهره دیگری ندارد.



پیش از مصوبه مجلس، قیمت بلیت هواپیما گران شده بود

در حالی در روزهای اخیر اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما در پی مصوبه مجلس شورای اسلامی منتشر شد که محسن اسماعیلی ، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در این‌باره می‌گوید: هیچ افزایش قیمتی انجام نمی‌شود و این مصوبه تنها اصلاح یک ماده قانونی است.

به گزارش مهر، سه‌شنبه هفته جاری مجلس مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن، شرکت فرودگاه‌های کشور اجازه می‌یابد مبلغ ۵۰ هزار ریال به قیمت بلیت هر مسافر در پروازهای داخلی و مبلغ ۲۵۰ هزار ریال به قیمت بلیت هر مسافر که با هواپیما عازم خارج از کشور است، اضافه کند.

این در حالی است که در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان ماده ۸۷ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت را اصلاح کردند و شرکت فرودگاه‌های کشور از مدت‌ها پیش این مبلغ را از قیمت بلیت هواپیما دریافت می‌کرد.




افزایش قیمت گوشت قرمز



بازار گوشت یکی از بازارهایی است که در هفته‌های اخیر به علت افزایش تقاضا، با برخی نوسانات مواجه شد که البته دولت به سرعت وارد بازار شده و با اعلام برنامه‌ریزی‌های خود، تاکید کرد که هیچگونه کمبودی در بازار وجود ندارد، انبارها پر از کالا است و حتی صادرات دام زنده را نیز ممنوع کرد.

رئیس ستاد تنظیم بازار مواد پروتئینی گفت: از اواخر هفته گذشته، عرضه گسترده گوشت قرمز به قیمت تعادلی در بازار آغاز شده و البته شواهد حکایت از آن دارد که کمبودی در زمینه گوشت قرمز در بازار وجود ندارد، اما به دلایل مختلف قیمت در هفته‌های گذشته افزایش یافته بود.

وی تصریح کرد: بر این اساس، اولین بخش از گوشت قرمز ذخیره‌سازی شده در سردخانه‌ها روانه بازار خواهد شد که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، قیمت عمده‌فروشی گوشت گاو منجمد ۸۴۰۰ تومان و قیمت هر کیلو گوشت به اصطلاح سه قطعه در خرده‌فروشی‌ها و مراکز توزیع، ۸۸۰۰ تومان است.

در عین حال، یداله صادقی گفت: عرضه گوشت گرم گوسفندی و گاوی در میادین میوه و تره‌بار آغاز شده است و مردم می‌توانند با مراجعه به میادین، با قیمت مناسب، گوشت با کیفیت را تهیه کنند، ضمن اینکه عرضه در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند و برخی واحدهای زیرمجموعه اتحادیه صنف قصابان نیز انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بازرگانی استان تهران افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روزانه ۴۰ هزار تن گوشت گرم گوسفندی و گاوی در مراکز توزیع تعیین شده، عرضه خواهد شد.

وی تصریح کرد: قیمت گوشت بسته به انواع آن متفاوت است و به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار و ۱۵ هزار تومان در فروشگاه زنجیره‌ای شهروند تعیین شده است.

در کنار صحبت مسئولان دولتی، خبرنگار مهر به سراغ قصابان و فروشندگان اقلام پروتئینی در سطح شهر نیز رفته‌ است. یکی از فروشندگان اقلام پروتئینی مستقر در فروشگاههای زنجیره‌ای می‌گوید: قیمت‌ها در غرف فروشگاههای زنجیره‌ای که تحت نظارت است، تغییر چندانی نداشته است و تنها کمتر از ۵ درصد افزایش داشته‌ایم.

وی می‌افزاید: البته چند روز در هفته گذشته، تقاضای بسیاری برای خریدهای عمده از سوی مردم مطرح می‌شد که همین امر شاید باعث بالا رفتن قیمت شده باشد، چرا که به نظر می‌رسد مردم خریدهای عید خود را زودتر از موعد هر سال شروع کرده باشند.

یکی دیگر از قصابان که واحد صنفی نسبتا بزرگی در سطح شهر دارد به خبرنگار مهر می‌گوید: نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت سکه باعث شده بود که حتی برخی کشتارگاهها نیز به کندی کشتار انجام دهند و به بهانه اینکه بتوانند در روزهای آینده که اوج تقاضای مردم برای تامین اقلام پروتئینی در ایام پایانی سال است، گرانتر بفروشند، همین امر البته به قصابان نیز سرایت کرد و آنها نتوانستند به میزان لازم گوشت مورد نیاز واحد خود را تامین کنند.

وی می‌افزاید: مردم هم شنیده بودند که قرار است قحطی بیاید و بنابراین به بازار مراجعه می‌کردند و البته فروش ما نیز رونق گرفته بود، اما تلاش شد به دلیل اینکه اعتبار خود را میان مردم از دست ندهیم، به میزان معقولی افزایش قیمت دهیم. وی می‌گوید: هم اکنون با اعلام دولت برای عرضه گوشت گرم، خود به خود تقاضا برای خرید از مغازه‌های سطح شهر کاهش یافته و مردم به مراکز عرضه گوشت که دولت می‌گوید، مراجعه می‌کنند.

وی می‌افزاید: گوشت قرمز کمبودی در بازار ندارد و هم اکنون بازار هم به روال عادی برگشته است. البته افرادی که گوشت را گران خریدند و از هیجانات بازار تابعیت کردند، ضرر کردند چراکه حداقل گوشت را ۲۰۰۰ تومان در هر کیلو گران خریدند.




قیمت مرغ هم پر کشید

همزمان با افزایش نرخ گوشت قرمز، نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ هم که تا چندی پیش کمتر از ۳‌هزار تومان بود اکنون به ۳‌هزارو ۵۰۰ تا حدود ۴‌هزار تومان افزایش یافته است.

این شرایط موجب شده تا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به میانگین قیمت ۳‌هزار و ۵۰۰‌تومانی گوشت مرغ در سطح شهر تهران از آزاد‌سازی ذخایر مرغ منجمد خبر دهد.

یدالله صادقی درباره افزایش قیمت گوشت مرغ به ۳‌هزار و ۷۰۰ تا حدود ۴‌هزار تومان در سطح شهر تهران به ایسنا گفت: گوشت مرغ قیمت مصوب ندارد و نرخ این محصول تابع نظام عرضه و تقاضاست. ثبات نسبی قیمت تخم‌مرغ به‌رغم افزایش نرخ گوشت قرمز و مرغ قیمت تخم مرغ در چند هفته اخیر از ثبات بیشتری برخوردار بوده و نرخ هر کیلوگرم تخم مرغ بسته به مارک‌دار یا بدون مارک بودن آن از ۵‌هزار و ۲۰۰ تا حدود ۶‌هزار تومان در نوسان است.

فزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز و مرغ در حالی ادامه دارد که عرضه روزانه ۵۰‌هزار تن گوشت گرم در بازار آغاز شده و مسئولان با ممنوع کردن صادرات دام زنده از ذخایر مناسب گوشت مرغ خبر می‌دهند. با وجود این اکنون نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از ۱۷هزار تومان افزایش یافته و هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی نیز از
۲۱ تا ۲۵‌هزار تومان در نقاط مختلف شهر تهران به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. همچنین نرخ هر کیلوگرم گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفندی و گوساله از ۱۲هزار و ۵۰۰ تا ۱۵‌هزار تومان و گوشت گوساله بدون استخوان از ۱۵ تا ۱۹‌هزار تومان در نوسان است. ید‌الله صادقی قیمت گوشت قرمز را بنابر نوع آن متفاوت دانست و گفت: قیمت هر کیلو‌گرم گوشت گوساله در میادین میوه و تره‌بار ۱۴‌هزار و ۴۰۰‌تومان و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند ۱۵‌هزار تومان تعیین شده است.


مخابره اولین تصویر ماهواره نوید از تنگه هرمز


همزمان با تهدید به بستن تنگه هرمز از سوی مسئولان، اولین تصویر این تنگه توسط ماهواره نوید مخابره شد.

مدیر پروژه ماهواره نوید خبرداد: ساعت ۱۶:۳۳ روز گذشته در بدترین شرایط جوی موفق شدیم اولین تصویر زمان واقعی را توسط ماهواره نوید از تنگه هرمز گرفته و آن را مخابره و دریافت کنیم.

به گزارش فارس،  حسین بلندی مدیر پروژه ماهواره نوید برای اولین بار در برنامه «دیروز امروز فردا» خبر داد:  در بدترین شرایط جوی موفق شدیم اولین تصویر زمان واقعی را توسط ماهواره نوید از تنگه هرمز گرفته و آن را مخابره و دریافت کنیم.

‌وی افزود: این در تاریخ فضایی کشور اولین بار است که توانسته‌ایم این تصویر را بگیریم.

در همین حال نیروهای دریایی و تفنگدار دریایی آمریکا در حال برگزاری بزرگ ترین مانور آبی–خاکی خود در ده سال گذشته هستند.

مانور “تمساح بی باک” با شرکت بیشتر از بیست هزار تفنگدار دریایی و ملوان ایالات متحده و با همراهی نظامیان هشت کشور متحد آمریکا از جمله بریتانیا، کانادا و استرالیا برگزار می شود.

این مانور که در سواحل کارولینای شمالی برگزار می شود، تمرین پیاده کردن نیروی تفنگدار در آب های کم عمق، مین روبی و مقابله با قایق های تندرو است.




۴ میلیون دانشجوی ایرانی در خارج؛ ۲۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه ها

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه بیش از چهار میلیون دانشجو در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، گفت: «آمادگی پذیرش دانشجویان ایرانی را که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، در دانشگاه‌های کشور داریم.»

«رسول ملک‌فر» که در هجدهمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران و چهارمین کنفرانس مهندسی فوتونیک ایران در دانشگاه تبریز سخن می‌گفت، افزود: «هم‌اکنون برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر، صندلی خالی در دانشگاه‌های کشورمان وجود دارد و این وزارتخانه اعلام آمادگی می‌کند تا دانشجویانی را که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند، در نزدیک‌ترین محل سکونت و با اولویت خود دانشجویان بعد از بررسی مدارک، پذیرش کند.»

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیلند، اظهار داشت: «از این تعداد نزدیک به ۱۰درصد در مقاطع تحصیلات تکمیلی و بقیه در سایر مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیلند.» هجدهمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران و چهارمین کنفرانس مهندسی فوتونیک ایران در دانشگاه تبریز با شرکت بیش از ۵۰۰ محقق از سراسرکشور به‌مدت سه روز با همکاری انجمن اپتیک و فوتونیک ایران و مشارکت ۱۴ نهاد و سازمان مختلف به میزبانی دانشگاه تبریز تا ۲۰ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.



افزایش قیمت به خودروهای داخلی هم رسید


در شرایطی که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت خودروهای داخلی در سال آینده بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، از بازار نیز خبر می‌رسد برخی خودروها با رشد قیمت مواجه شده‌اند.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، این هفته برخی مدل‌های پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، تندر-۹۰، تیبا و ویتارا افزایش قیمت را تجربه کردند و تا سقف پنج میلیون تومان نیز گران شدند.

به گزارش دنیای اقتصاد، مهمترین دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی در هفته جاری، به کمبود عرضه ناشی از کاهش و توقف تولید آنها برمی‌گردد و این موضوع خود از محدودیت‌های بین‌المللی و مالی سرچشمه می‌گیرد.

آن طور که خودروسازان عنوان می‌کنند، مسایل مالی از یک سو و مشکلات مربوط به تامین قطعات خارجی از سوی دیگر، سبب شده تولید و عرضه برخی خودروها با مشکل مواجه و عرضه و تقاضا به هم بخورد. به هر حال وقتی عرضه خودروسازان با تقاضای بازار همخوانی نداشته باشد، نمودار قیمت‌ها نیز صعود می‌کند.
این در شرایطی است که هرچه به پایان سال نزدیک شویم، بازار خودرو نیز بیشتر رونق می گیرد و اگر روند تولید و عرضه برخی خودروها همچنان «کند» باشد، افزایش قیمت آنها نیز ادامه دار خواهد بود.

چون احتمال افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی در سال آینده بسیار زیاد است، مشتریان تمام تلاش خود را برای خریدن خودرو در همین روزهای پایانی سال به کار خواهند بست. طبعا اگر پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر افزایش قیمت ۱۰ تا ۳۰ درصدی خودروهای داخلی در سال ۹۱ تحقق یابد، خرید خودرو تا پیش از فرا رسیدن سال جدید، کاری عاقلانه و اقتصادی به حساب می‌آید.




اختلال تردد جاده‌ای در ۱۵ استان به دنبال بارش برف

بارش برف در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان، زنجان، اردبیل، کرمانشاه، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات البرز مرکزی، قزوین، تهران، البرز، مازندران و گیلان موجب اختلال در تردد جاده‌ای شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی کشور،اختلال در تردد جاده‌ای از عصر روز چهارشنبه استان‌های خراسان شمالی و شمال سمنان را دربر گرفته است. برپایه این اطلاعات، طی روز شنبه هفته آینده نیز، بارش برف در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی تشدید می‌شود و پیامد آن اختلال در تردد جاده‌ای خواهد بود و درعین حال شرایط مذکور، گذرگاه‌های کوهستانی البرز را نیز تحت پوشش خود می‌گیرد. سازمان هواشناسی کشور افزود: از عصر سه‌شنبه و روز چهارشنبه وزش باد شدید و گردوخاک در نوار مرزی استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا شده است.



ائتلاف بین المللی برای توقف خشونت‌ها در سوریه

دولت ترکیه اعلام کرده است که قصد دارد برای وادار کردن حکومت سوریه به توقف حملات شدید به مراکز مخالفان دولت، یک ائتلاف بین المللی تشکیل دهد.

احمد داوداغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز چهارشنبه ۸ فوریه (۱۹ بهمن) پیش از سفر به واشنگتن گفت که اگر شورای امنیت سازمان ملل نمی تواند از غیرنظامیان در سوریه حمایت کند، کشورهای همفکر باید راهی برای این کار پیدا کنند.

به گزارش بی بی سی، او گفت که مقامات این کشورها باید هر چه سریعتر با یکدیگر ملاقات کنند تا پیام همبستگی خود را به مردم سوریه برسانند.

این پیشنهاد مورد استقبال دولت آمریکا قرار گرفته، اما روسیه نسبت به هر گونه دخالت خارجی در بحران سوریه هشدار داده است.

تلاش های دیپلماتیک بین المللی برای جلوگیری از خشونت ها در سوریه پس از وتوی پیش نویس قطعنامه مورد حمایت غرب در شورای امنیت توسط روسیه و چین ناکام ماند.

مقامات این دو کشور عقیده داشتند که در پیش نویس مذکور خشونت مخالفان حکومت بشار اسد مورد توجه قرار نگرفته است و خواهان تعدیل لحن قطعنامه بودند.

همزمان با آغاز تلاش های جدید توسط دولت ترکیه، ساکنان شهر حمص از ادامه گلوله باران سنگین بخش هایی از این شهر توسط ارتش خبر می دهند.

این در حالی است که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پیش تر به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه گفته بود که آماده آغاز مذاکره با مخالفان برای پایان دادن به خشونت ها است.

یک خبرنگار بی‌بی‌سی در حمص که شاهد گلوله باران شهر بوده است می گوید که ساکنان حمص احساس می کنند که جامعه بین المللی آنها را به حال خود رها کرده است.

به گفته فعالان مخالف حکومت سوریه، امروز حدود ۴۰ نفر در حمص کشته شده اند.

گزارش هایی هم در مورد قطع برق در سراسر این شهر منتشر شده است.

به گفته مخالفان دولت، قطع برق باعث مرگ تعدادی از نوزادان شده است که در بیمارستان در دستگاه های پزشکی نگهداری می شدند.



احسان هوشمند؛ ۳۴ روز در بند ۲۰۹ و انفرادی

احسان هوشمند، فعال مطبوعاتی و پژوهشگر مطالعات قومی از هفدهم دی ماه سال جاری در بند ۲۰۹ و در سلول انفرادی بسر می برد.

همسر احسان هوشمند در خصوص آخرین وضعیت همسرش به “جرس” می گوید: “الان دقیقا سی و چهار روز است که ایشان در بازداشت هستند و در بند ۲۰۹ و انفرادی نگهداری می شوند. بعد از ۲۲ روز یک تماس کوتاه تلفنی با منزل داشتند و به فاصله دو روز یک تماس کوتاه دیگر گرفتند اما بعد از آن یعنی دقیقا هشت روز است که ما از ایشان هیچ خبری نداریم. در تماس کوتاهی هم که داشتند گویا بازجو در کنار او حضور داشت و صحبتهایشان شنیده می شد و تکرار هم می کردند که بعضی از بحث ها طرح نشود. در تماس اول که دقیقا بعد از ۲۲ دو روز بی خبری از هم بودیم خیلی نگران بودند. اما در تماس دوم چون به فاصله زمانی کوتاهی بود احساس کردم روحیه اشان بهتر است و به ما امیدواری می دادند. هر روز هم به دادسرای اوین مراجعه می کنم چون پرونده ایشان در شعبه دو این دادسرا است. غیر از دادسرا به دادستانی کل تهران هم مراجعه کردم و نامه نوشتم اما یکی دو تا از نامه ها که عملا بایگانی شد و پاسخی داده نشد. اما متاسفانه علی رغم مراجعات مکرر من توضیح مشخصی داده نمی شود که این اتهام با استناد به چه چیز است؟”

احسان هوشمند در شامگاه هفدهم دی ماه با حضور ناگهانی و تهدید آمیز شش مامور اطلاعات در منزل و در مقابل دیدگان همسر و فرزندان خود بازداشت شد.

خانم هوشمند با بیان نحوه بازداشت همسرش ادامه می دهد: “شب حدود شش نفر مامور که برخورد مناسبی هم نداشتند و به راحتی و بطور تهدیدآمیز وارد منزل شدند. من هر چقدر اصرار کردم که حکم بازداشت ایشان را به من نشان دهند اما اینکار را نکردند و گویا فقط به همسرم نشان دادند و شروع به بازرسی و تفتیش منزل و اتاق همسرم کردند. متاسفانه حتی مامور زنی همراه آنها نبود که در بازرسی اتاق خواب بچه ها و من و کشوی لباس ها، حداقل مسائل اخلاقی و اسلامی رعایت گردد. در آن زمان بچه ها هم حضور داشتند و دختر کوچکم که اول دبستان است دچار شوک شد و شروع به گریه کرد و بخاطر این فشارها خون دماغ شد. حتی ماموران که حال دخترم را دیدند خیلی راحت می گفتند چیزی نیست او قبلا این مشکل را داشته است! در هر صورت می خواستند به یک شکلی سرپوش بر روی کارهای خودشان بگذارند.”

وی با اشاره به وابستگی شدید دختر کوچکش به اقای هوشمند می افزاید: “احسان به علت اینکه بیشتر کارش نوشتاری بود بیشتر وقت خود را با مهرابه دختر کوچکمان می گذراند و وابستگی شدیدی به هم داشتند و حتی زمانیکه به مدرسه می رفت پدرش همراهش بود و آن شب که این برخورد صورت گرفت، یک شوک و فشار زیادی به مهرابه وارد آمد. الان هم ناآرامی می کند و شب ها از خواب می پرد و کاملا تغییر رفتار واضطراب و ناراحتی را در رفتار او مشاهده می کنم. مدام می پرسد می تواند پدرش را ببیند یا نه؟ حتی من در پیگیری ها این مسائل را مطرح کردم تا یک ملاقات با پدرش داشته باشد که متاسفانه هنوز موافقت نشده است.”

احسان هوشمند پیش از این نیز در سال ۸۸ بازداشت و مدت نه روز را در زندان گذرانده بود.

همسر این پژوهشگر دربند با اشاره به بازداشت همسرش در سال ۸۸ خاطر نشان می کند: “در آن زمان به اتهام تبلیغ علیه امنیت نظام مدت نه روز در بازداشت بودند که ظاهرا اینبار هم اتهامی مشابه به او زده اند. در سال ۸۸ برخوردشان به این صورت نبود یعنی دو روز پس از بازداتشان ما توانستیم تماس تلفنی با او داشته باشیم حتی بصورت حضوری هم توانستم با ایشان ملاقات کنم. در حقیقت خود من هم در همان زمان سه نوبت به اتهام تبلیغ علیه امنیت نظام بازجویی شدم و در یکی از این بازجویی ها توانستم او را ببینم.”

احسان هوشمند ،جامعه شناس و پژوهشگر برجسته حوزه مطالعات قومی ایران است که در این حوزه مقالات و آثار و پژوهش های متعددی در کارنامه فعالیت های ارزشمند خود به ثبت رسانده است. این پژوهشگر کرد با دانش عمیقی که پیرامون مختصات تاریخی -فرهنگی ایران داشته همواره تلاش نموده است دیدگاههای خود را بصورت علمی و روشمند و بی طرفانه در جهت منافع ملی به علاقمندان ارائه دهد. بر اساس همین مسئولیت بر این باور است که نظام سیاسی مسئولیت اداره کشور را به صورت عادلانه و همراه با آزادی‌های مدنی و ده‌ها شرط دیگر که در قوانین موضوعه و مدنی ما تعریف شده به عهده دارد، اما به نظر می‌رسد نظام‌های سیاسی در ایران در سده اخیر به همه این ملزومات پایبند نبودند…طبیعتاً این مسائل زمینه‌ساز ایجاد شکاف بین دولت و ملّت و تعمیق این شکاف است و بنا بر دلایلی در برخی جاها شکل قومی به خود گرفته‌اند که باید در خصوص آن کارهای پژوهشی زیادی به صورت مستقل سامان یابد، پس اساساً مسئولیت دولت‌ها را در این مورد نباید نادیده گرفت.

وی همچنین با توجه به مدارج علمی خود در حوزه جامعه شناسی در زمینه تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و به ویژه مسائل اقوام، هویت ملی، توسعه ایران و آسیب های اجتماعی مقالات فراوانی نگاشته است.

همسر وی با تاکید بر تلاش های آقای هوشمند برای توسعه ایران بیان می کند: “احسان در حوزه ایران شناسی و اقوام فعالیت می کند و قلم می زند. تمام فعالیت های او بر اساس منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی است. بارها قبل از بازداشت، از طرف اطلاعات او را احضار کرده بودند و بخاطر مباحثی که مطرح می کردند او را تحت فشار می گذاشتند. این برای ما جای سوال دارد که چرا آقای هوشمند بعنوان یک جامعه شناسی که احساس مسئولیت می کند و بر روی سرنوشت کشورش حساس است باید الان در این شرایط و بازداشت بسر ببرد؟! به نظر من این قضیه به نفع و صلاح هیچکس نیست.”

گفتنی است، در پی بازداشت احسان هوشمند، جمعی از کنشگران سیاسی با صدور بیانیه ای با محکوم کردن بازداشت وی آورده اند: “آقای هوشمند آزادیخواه و از محققان برجسته قوم شناسی در ایران هستند و همواره قاطعانه برای همبستگی کردها و دیگر مردم ایران تلاش نموده اند. ما خواستار آزادی هر چه سریعتر او هستیم.”

هم‌اینک افزون بر احسان هوشمند، دکتر سعید مدنی ، دکتر احمد زیدآبادی، مهندس کیوان صمیمی، دکتر علیرضا رجایی، دکتر مسعود پدرام، و مهندس امیرخسرو دلیرثانی، دیگر اعضای شورای فعالان ملی مذهبی هستند که در زندان های اوین و رجایی شهر در بازداشت بسر می برند.



نماینده ولی فقیه: اصلاح طلبان مرتد نیستند، اما لیبرال و سکولارند

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سیاست خارجی در گفتمان امام و رهبری صریح و روشن است و امروز ملت و رهبری ایران قلب تپنده دنیا شده اند.

به گزارش ایرنا، علی سعیدی در جمع شماری از روحانیون استان کرمان، با بیان اینکه گفتمان اصلاح طلبان منطبق بر گفتمان امام نیست، اظهار داشت: من نمی گویم که این آقایان مرتد هستند، اما امام گفتند که من زنده باشم یا نباشم نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد.

سعیدی اظهار کرد: نماینده ای که معتقد به ارتباط با آمریکا باشد و وارد میدان شود، گفتمان وی مغایر با گفتمان امام راحل است.

وی با اشاره به اینکه مجلس باید شجاع، انقلابی و متدین باشد و همچنین مجلس و دولت با رهبری همسو باشند، گفت: مجلس و دولت باید گفتمان امام و رهبری، که همان گفتمان نبوی و علوی است درک کرده و به آن معتقد باشد.

سعیدی با تکرار ادعاهای ثابت نشده گفت: گفتمان اصلاح طلبان لیبرال سکولاری بود و ما ارتباط با آمریکا و فالوده خوردن با جورج سوروس را شاهد بودیم.

وی مدعی شد: نایب رییس دور ششم مجلس شورای اسلامی می گفت، من از مغز سر تا نوک پا از آمریکا می ترسم و آنان طرح سه فوریتی برای پذیرش پروتکل و چرخه سوخت را در دستور کار داشتند و به رهبری می گفتند، تا جام زهر را بنوش و پروتکل را بپذیر.

وی با تاکید بر اینکه رهبری و جامعه شناسی را می دانند، تصریح کرد: آقا می دانند که آمریکا و اسراییل در اوج ضعف است و نباید بحث مذاکره را مطرح کرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید قدردان ولایت فقیه بود،‌ اظهار داشت: ما در دورن آب هستیم و قدر آب را آن گونه که شایسته است، نمی دانیم. وی همچنین با بیان اینکه نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مهم تر از سایر دوره ها است، گفت: در پای صندوق های رای باید آثار ‘شعار ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند’ را هرچه بیشتر مشاهده کنیم، تا بدانیم فرد منتخب در تقویت یا در تضعیف رهبری است.




هاشمی آمد اما گروه مذاکره نیامد

جلسه اعضای کمیته پنج نفره مذاکره با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی روز گذشته به صورت یک طرفه از سوی اعضای این کمیته منتفی شد.

این جلسه در شرایطی برای دومین بار به دلیل انصراف اعضای پنج نفره منصوب شده از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار نمی‌شود که منابع خبری روز گذشته مدعی وقت‌کشی ریاست امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری این جلسه شده بودند.

اعضای کمیته پنج نفره شورای‌عالی انقلاب فرهنگی متشکل از حجت‌الاسلام محمد محمدیان، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، علی‌اکبر ولایتی عضو شورا و مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، غلامعلی حدادعادل، حجت‌الاسلام محسن قمی و مخبر دزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستند که در جلسه هفته گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد این کمیته با برگزاری جلسه‌ای با رییس هیات امنای دانشگاه آزاد، دلایل عدم امضای حکم ریاست فرهاد دانشجو را جویا شوند. تشکیل این گروه پنج نفره تحلیل‌های متفاوتی را برانگیخت، از احتمال توافق هاشمی‌رفسنجانی با هیات منصوب گرفته تا اتمام حجت هیات منصوب با هاشمی‌رفسنجانی با این رویکرد که تا اگر او همچنان بر عدم امضای حکم دانشجو اصرار ورزد، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از طریق میان‌بر‌های قانونی ریاست دانشجو را بدون امضای هیات امنای دانشگاه آزاد رسمی خواهد کرد.

از سوی دیگر تشکیل هیاتی از سوی محمود احمدی‌نژاد رییس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای مذاکره با هاشمی‌رفسنجانی در جلسه هفته گذشته نتوانست انتظار اعضای دولتی هیات امنا که همان تعیین ضرب‌الاجلی برای امضای حکم دانشجو بود را برآورده کند و باز هم پرونده نارضایتی احتمالی محمود احمدی‌نژاد از انتخاب فرهاد دانشجو و اتلاف وقت در موضوع دانشگاه آزاد اسلامی را میان دولتی‌ها گشود.

شرق نوشت: سایت‌های خبری نزدیک به دولت نیز طی روزهای اخیر در حالی عدم برگزاری جلسه مشترک کمیته پنج نفره با هاشمی‌رفسنجانی را فرصت‌سوزی دانشگاه آزاد برای ادامه سیاست‌های مدنظر خود تحلیل کردند که گذشت ۲۴ روز از مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تایید حکم ریاست دانشجو را مبنای این فرصت‌سوزی قرار دادند.

این در حالی است که اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد معتقد بر اجرای کامل اساسنامه جدید دانشگاه آزاد مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستند که بر اساس «بند هـ» از ماده ۱۲ اساسنامه جدید هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: پیشنهاد انتخاب رییس دانشگاه در ابتدا باید به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارایه شود و پس از تصویب این شورا باید صدور حکم توسط رییس هیات امنا صورت گیرد. همچنین روز گذشته خبرگزاری فارس گزارش داد جلسه کمیته پنج نفره شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به روز یکشنبه ۲۳ بهمن موکول شد اما از دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خبر می‌رسد که هنوز برگزاری جلسه در روز یکشنبه قطعی نشده است.

اطلاعیه دفتر ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی

همچنین دفتر ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد علیرغم موافقت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ریاست هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی و تخصیص وقت قبلی برای تشکیل جلسه در ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ۱۹/۱۱/۱۳۹۰در دفتر ایشان در مجمع تشخیص مصلحت‌نظام و مذاکره با تیم منتخب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، به دلیل درخواست اعضای مذکور جلسه تشکیل نشد. مقرر شد با هماهنگی دفتر ریاست هیات امنا و اعضای منتخب شورا، جلسه در هفته آینده برگزار شود.



نهاوندیان: بازار ارز را پلیسی اداره نکنید

محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه با امنیتی و پلیسی کردن بازار ارز نمی‌توان التهاب موجود را کاهش داد، گفت: باید تقاضای سفته‌بازانه را از بازار ارز خارج کرده و پیاده‌سازی سیاست تک‌نرخی را تداوم داد.

محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با «مهر» در خصوص لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۱ کل کشور گفت: بودجه سال آینده به تازگی ارائه شده و هم اکنون کمیسیون‌های تخصصی اتاق در هر حوزه، در حال جمع‌آوری اظهارنظرها هستند و پس از اینکه این اظهارنظرها، نهایی، دریافت و تجمیع شد، نظر رسمی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام خواهد شد.

این عضو شورای پول و اعتبار در خصوص در نظر گرفتن نفت ۸۵ دلاری و دلار ۱۱۵۰ تومانی در بودجه سال آینده گفت: نرخ ارز در لایحه بودجه تعیین نمی‌شود؛ اما با توجه به اینکه رقم درآمدهای دولت از محل فروش نفت در بودجه ذکر می‌شود، نرخ ارز و قیمت نفت نیز در بودجه وارد می‌شود.

وی وظیفه تعیین نرخ ارز را از وظایف و اختیارات بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: نرخ ارز در چارچوب سیاست‌های شورای پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی عمل می‌شود. در این راستا دولت در محاسبات خود بر روی درآمدهای نفتی، ممکن است محتاطانه عمل کرده و نرخ ارز را پایین‌تر از نرخ فعلی آن که سیاست تک‌نرخی آن را ۱۲۲۶ تومان تعیین کرده، لحاظ کند؛ اما این به معنای تعیین نرخ ارز نیست.

به گفته نهاوندیان، باید میان نرخ ارز لحاظ شده در بودجه و نرخ ارز تعیین شده از سوی بانک مرکزی تفکیک قائل شد؛ اما در بحث نرخ ارز، سیاستی که شورای پول و اعتبار اتخاذ کرد، سیاست درستی است؛ به این معنا که شورای پول و اعتبار با تاکید بر اولویت تک‌نرخی شدن ارز، سیاست‌های نرخ ارز را تبیین کرده است. وی اظهار کرد: سخن در این است که برای تحقق سیاست تک نرخی باید گام‌های عملی برداشت و مرتبا شکاف بین نرخ ارز اعلام شده و نرخ ارز بازار را کم کرد. در این راستا از بانک مرکزی توقع می‌رود که برنامه عملی خود را به نحوی که همکاری بخش خصوصی را نیز در بر داشته باشد، اعلام کند.

نهاوندیان گفت: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار، بر روی مطلب مذکور تاکید شده است، ضمن این که مصوبه شورای پول و اعتبار نیز، تاکید بر اجرای همان مصوبه قبلی در تک نرخی شدن ارز بوده است که امیدواریم گام‌های عملی بانک مرکزی ما را به هدف ارز تک نرخی برساند. وی اظهار کرد: خوشبختانه در دو سه روز اخیر، آرامشی در بازار ارز مشاهده می‌شود که برای حفظ آن، همه باید کمک کنند؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که با امنیتی و پلیسی کردن بازار ارز، نمی‌توان التهاب موجود را کاهش داد.
به اعتقاد نهاوندیان، روش اجرای سیاست‌ها در بازار ارز باید به نحوی باشد که اولا همکاری مردم و بخش خصوصی را جلب کند، ثانیا به شایعات بی‌اساس دامن نزند، یعنی هم در طرف عرضه باید مدیریت کرد و هم با ایجاد اعتماد متقابل، تقاضای سفته بازانه را از بازار خارج کرد.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت: برخورد انتظامی با دلالان بازار ارز، در حکم مسکن است و بانک مرکزی باید برای بهبود وضعیت بازار بر اساس منطق اقتصادی عمل کند. جعفر قادری در مورد برخورد انتظامی با دلالان بازار ارز اظهار کرد: این سیاست‌ها غلط است و نمی‌توان به جای استفاده از شیوه‌های اقتصادی از برخوردهای امنیتی برای برطرف کردن مشکل استفاده کرد.

وی افزود: این راهکار ممکن است به عنوان مسکّن موقت خوب باشد، اما زمانی که سیاست‌ها صحیح نیست، هر چه از مسکّن‌ها استفاده شود، دوباره مشکل ایجاد می‌شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این اقدام مشکل را حل نمی‌کند و تنها فعالیت‌ها را به صورت غیرعلنی درمی‌آورد؛ در حقیقت پاک کردن صورت مساله است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اعلام وجود رقم ۳۳۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در کشور گفت: رقم بالای نقدینگی مشکل اصلی است که اگر حل نشود روزهای ملتهب بازار در آینده دوباره تکرار می‌شود.

جعفر قادری گفت: در حالی که افزایش نرخ سود بانکی نتوانست از میزان نقدینگی کم کند بانک مرکزی با خوشحالی از نتایج این تصمیم از بازار فارغ شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس هشتم با بیان اینکه مجموعه‌ای از سیاست‌های بانک مرکزی باید به کمک بازار بیاید، افزود: مصوبه شورای پول و اعتبار تنها بخشی از مشکل بازار را حل کرد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم با طرح این موضوع که به دلیل عدم پایبندی بانک مرکزی و دولت به سیاست‌های اعلامی، بازار واکنش جدی به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار نداشت، اظهار کرد: تا زمانی که اظهارات مسوولان، ضمانت اجرایی نداشته باشد مورد پذیرش مردم قرار نمی‌گیرد. این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: مردم هنوز افزایش ۲۱ درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی را باور نکرده‌اند و به فعالان اقتصادی اعتمادی نمی‌کنند. قادری آغاز فروش اوراق مشارکت مجوزدار و اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار را دو عاملی دانست که می‌تواند با جمع‌آوری نقدینگی درصدی از التهاب بازار را کم کند.




بهای نفت اوپک بالاتر از ۱۱۳ دلار

بهای سبد نفتی اوپک با دو دلار و ۱۴ سنت افزایش به ۱۱۳ دلار و ۴۱ سنت رسید.

پایگاه اینترنتی دبیرخانه (اوپک)، بهای سبد نفتی اوپک جمعه گذشته (۱۴ بهمن) هر بشکه ۱۱۱ دلار و ۲۷ سنت بود.

همچنین میانگین هفتگی بهای سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به جمعه گذشته (۱۴ بهمن) با۳۰ سنت کاهش، به هر بشکه ۱۱۱ دلار و یک سنت رسید، در حالی که این رقم در هفته منتهی به جمعه پیش از آن ۱۱۱ دلار و۳۱ سنت بود.

سبد نفت خام اوپک در بردارنده ۱۲ نوع نفت خام اعضای این سازمان شامل مخلوط الجزایر، گریسول آنگولا، اورینته اکوادور، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، اس ‌سیدر لیبی، سبک «بونی» نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان سعودی، موربان امارات و مری ونزوئلاست.





جـــرس: 
در پی رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری و تداوم روند سرکوب و خفقان و بازداشت و صدور احکام قضایی سنگین برای معترضین و فعالان و دگراندیشان، آیت الله علی محمد دستغیب، در نامه ای به سه تن از مقامات روحانی ارشد کشور، ضمن بر شمردن گوشه هایی از شرایط حاکم و هشدار به آنها در خصوص توجه شان به "وظایف شرعی و قانونی"، خواستار پاسخگویی صریح آنان در برابر سکوتشان شد.
به گزارش تارنمای «حدیث سرو»، پایگاه اطلاع رسانی شاگردانِ این مرجع تقلید مردمی، وی در نامه خود به محمد مومن از فقهای شورای نگهبان، محمدرضا مهدوی کنی، ریاست مجلس خبرگان و علی اکبر هاشمی رفسنجانی، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن یادآوری اقداماتِ خلاف شرع های صورت گرفته طی چند سال اخیر، به این سه مسئول حکومتی می نویسد: به بنده می گویند چرا در مجلس خبرگان حاضر نمی شوی تا این مطالب خلاف شرع و قانون را تذکر دهی، اما باید پرسید آیا در این مملکت برای کسی که حق را بیان می کند و در پی رفع نواقص است امنیت می باشد؟ به بیت و مسجد و حوزه علمیه اینجانب حمله کردند و توسط افراد مجهول الحال در نماز جمعه ها اهانت ها صورت گرفته و می گیرد، آیا باز می توان گفت در این مملکت امنیت است، و شما می گویید جمهوری اسلامی است؟
آیت الله علی محمد دستغیب، همچنین با برشمردن موارد نقض قانون اساسی، در خصوص شورای انتصابی نگهبان خاطرنشان می کند: "مگر شورای نگهبانِ تصویب شده در قانون اساسی، نباید حافظ اجراء صحیح احکام اسلام و قانون اساسی باشد؟ پس پاسخ این سؤال‌ها چیست؟ آیا بازداشت‌هایی که توسط نیروهای خودسر صورت می‌گیرد، موافق با شرع مقدّس و قانون جمهوری اسلامی است؟ آیا بدون محاکمه می‌توان نسبت ارتداد، یا محارب، و یا جرم دیگری به شخص متّهم داد؟ آیا اعتراف‌گیری در زندان با تهدید و ارعاب و بعضاً با چشم بسته و این‌که انگشت سبّابه را بر روی نوشته‌های آماده زدن و به سوی دادگاه فرستادن، اسلامی است؟"
این مرجع مردمی و حامی جنبش سبز، در این نامه می پرسد: "آیا بدون اجازه می‌توان وارد منزل متّهمی شد که جرمش هنوز ثابت نشده و بعضاً اتّهامات وارده به او واهی و مشکوک است؟ آیا این‌ها اسلامی است؟ آیا در زندگی خصوص افراد وارد شدن و حتّی وسائل شخصی متّهم را بردن، از احکام اسلام است؟ آیا شنود مکالمات تلفنی افراد صحیح است؟ آیا حصر خانگی مؤمن متّقی جناب آقای مهندس میر حسین موسوی و حجة الاسلام و المسلمین کروبی که بدون اثبات جرم بوده است، اسلامی می‌باشد؟"
آیت الله دستغیب در ادامه این مکتوب، با انتقاد از عدم استقلال قوای اجرایی در کشور می افزاید: "مگر قوه قضائیه مستقل نیست، پس چرا نیروهای امنیتی دخالت دارند و پرونده سازی می نمایند؟ مگر مجلس شورای اسلامی مستقل و در رأس امور نیست و باید ناظر بر امور باشد. امّا اگر استقلال داشت که هرگز آن همه تخلفات انتخاباتی در تاریخ (۸۸/۳/۲۲) صورت نمی گرفت."
متن کامل نامه آیت الله  علی محمد دستغیب، به محمد مومن، محمدرضا مهدوی کنی و اکبر هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

بسمه تعالی
محضر مبارک آیات معظّم، جناب آقای مؤمن، جناب آقای مهدوی کنی، و جناب آقای هاشمی رفسنجانی! سلام علیکم.
قال اللّه تبارک و تعالی: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّنْ یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُواْ تَبْدِیلا» (احزاب؛ آیه ۲۳)
اگر سؤال شود که «آیا شما مخاطب این آیه هستید یا نه» چه جوابی خواهیم داد؟ مگر با خدای خود عهد و پیمان نبسته‌ایم که در راه خدا و صراط مستقیم که همان راه رسول اللّه -صلّی اللّه علیه و آله- و ائمه هدی -علیهم السلام- است، حرکت کنیم و ملتزم به حفظ احکام الهی شده، از حق دفاع کنیم؟
مگر فقهای بزرگوار مجلس خبرگان قانون اساسی، این قانون اساسی را مطابق با شرع مبین اسلام تدوین نکردند؟ آیا بر ما نیست که از آن دفاع کنیم؟ آیا امور مملکت بر طبق قانون اساسی جریان دارد؟
مگر قوّه قضائیه مستقل نیست؟ پس چرا نیروهای امنیتی دخالت دارند و پرونده‌سازی می‌نمایند؟ مگر مجلس شورای اسلامی مستقل و در رأس امور نیست و باید ناظر بر امور باشد؟ امّا اگر استقلال داشت که هرگز آن همه تخلّفات انتخاباتی در تاریخ (۲۲/۳/۸۸) صورت نمی‌گرفت. شما بگذارید آنها که اسناد صحیح در دست دارند بیایند و تخلّفات را بیان کنند، که متأسفانه غالباً در زندان به سر می‌برند! مردم نظام اسلامی را دوست دارند اما مخالف دروغ و خیانت در امانت و کینه و حسد هستند.
مگر شورای نگهبانِ تصویب شده در قانون اساسی، نباید حافظ اجراء صحیح احکام اسلام و قانون اساسی باشد؟ پس پاسخ این سؤال‌ها چیست؟ آیا بازداشت‌هایی که توسط نیروهای خودسر صورت می‌گیرد، موافق با شرع مقدّس و قانون جمهوری اسلامی است؟ آیا بدون محاکمه می‌توان نسبت ارتداد، یا محارب، و یا جرم دیگری به شخص متّهم داد؟ آیا اعتراف‌گیری در زندان با تهدید و ارعاب و بعضاً با چشم بسته و این‌که انگشت سبّابه را بر روی نوشته‌های آماده زدن و به سوی دادگاه فرستادن، اسلامی است؟
آیا بدون اجازه می‌توان وارد منزل متّهمی شد که جرمش هنوز ثابت نشده و بعضاً اتّهامات وارده به او واهی و مشکوک است؟ آیا این‌ها اسلامی است؟ آیا در زندگی خصوص افراد وارد شدن و حتّی وسائل شخصی متّهم را بردن، از احکام اسلام است؟ آیا شنود مکالمات تلفنی افراد صحیح است؟ آیا حصر خانگی مؤمن متّقی جناب آقای مهندس میر حسین موسوی و حجة الاسلام و المسلمین کروبی که بدون اثبات جرم بوده است، اسلامی می‌باشد؟
در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف اشرف، امثال آیا ت عظام وحید خراسانی و صانعی و بیات زنجانی و صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی و سیستانی و دیگر بزرگان هستند، بدون ارعاب و تهدید از این بزرگان سؤال کنید که آیا این مطالب گفته شده مطابق احکام اسلام است؟ ایشان فقهائی هستند که بعضاً از اساتید مجتهدین خبرگان می‌باشند.
اینجانب از حضرت آیة اللّه مؤمن که یکی از فقهای محترم و منصف در جمهوری اسلامی است، سؤال می‌کنم که آیا آنچه به عنوان تخلّف از قانون اساسی و احکام شرع شمرده شد، مرضیّ حضرت حجة بن الحسن العسکری -علیه السلام- می‌باشد؟ شورای نگهبان حافظ چه چیز است؟ اگر فردای پس از مرگ و یا در همین زمان حضرت ولی عصر (ع) از شما سؤال کند: «به چه دلیل شرعی کسانی را که شهادتین می‌گویند و اکثراً از دوستان اهل بیت -علیهم السلام- هستند و مکرراً خواسته‌شان این است که در یک دادگاه صالح و واقعی و شرعی و علنی محاکمه شوند، زندانی کرده‌اید؟ آنها چه خلاف شرعی انجام داده‌اند که باید زیر فشار تهمّت‌ها و شکنجه‌های روحی و جسمی قرار بگیرند؟» چه جوابی داده می‌شود؟
جناب آقای مؤمن! اگر می‌فرمایید: «کاری از بنده ساخته نیست» پس مسؤولین و دوستانتان را متوجّه این خلاف شرع‌ها کنید و اگر می‌گویید: «این‌ها خلاف شرع نیست» لابدّ برای سخنان خود توجیهاتی دارید؛ خوب آنها را به مردم بگویید تا به دنبال کسانی بروند که مصداق «رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ» هستند.
شما ملاحظه بفرمایید نیروهای سپاه به منزل اینجانب حمله می‌کنند در حالی که اهل بیت در منزل هستند و از جایی خبر ندارند؛ آیا هجوم به زن و بچّه که نمی‌توانند از خود دفاع نمایند و وحشت زده از راهی دیگر بیرون می‌روند، شرعی است؟ نماینده ولیّ فقیه در سپاه به همراهی پایگاه‌های مقاومت بسیج و نیروهای لباس شخصی تحت امر خود -حدود ۲۰۰ نفر- به حوزه علمیه ابوصالح (عج) و مسجد قبا هجوم می‌آورند و خرابی‌هایی ایجاد می‌کنند (در دو مرحله و به فاصله یکسال) و عدّه‌ای از مردم و طلاب که در مسجد بودند در برابر حمله مهاجمین از خود دفاع می‌کنند و از این ظلم به محکمه شکوائیه می‌نویسند؛ حقیر هم طی چندین نامه به ریاست قوّه قضائیه شکایت بردم و جریان را گزارش دادم که صحنه‌های هجوم نیروهای سپاه نیز موجود است؛ امّا در عوض رسیدگی به این شکایات، دادگاه ویژه روحانیت طلاب مظلوم را محکوم کرد و شورای حوزه علمیه قم نیز خدمات به آنها را قطع کرد و تا به حال برای دوازده نفر از طلاب حکم تبعید داده‌اند؛ حتماً به عنوان محارب! در صورتی که مهاجمین مصداق محارب هستند. حال از شما سؤال می‌شود آیا این کارها مطابق شرع اسلام است؟
وظیفه طلاب رساندن احکام اسلام به مردم است؛ آیا اگر مدّاح اصل صد و دهم (ولایت فقیه) نبودند باید از مساجد و مدارس بیرون بروند؟ و از تمام امکانات محروم شوند؟ (که تا به حال ده‌ها نفر از ایشان این وضع را پیدا کرده‌اند) یا این‌که برائت از اینجانب بجویند و یا با این شدّت به سر برند؟ خوب این مطالب اتفاق افتاده و کسی هم جوابگوی این اتفاقات نیست.
جناب آقای مؤمن! حقیر به دنبال مال دنیا و خدمات حوزه علمیه قم و هیأت حاکمه نیستم و صاحب حوزه را حضرت بقیة اللّه -روحی و ارواح العالمین له الفداء- می‌دانم و به خداوند شکایت می‌کنم، امّا حسب تکلیف بیان می‌کنم که نمی‌توان این همه خلاف شرع را دید و ساکت بود.
جناب آقای مؤمن! به بنده می‌گویند: «چرا در مجلس خبرگان حاضر نمی‌شوی تا این مطالب خلاف شرع و قانون را تذکّر دهی؟»؛ امّا باید پرسید آیا در این مملکت برای کسی که حق را بیان می‌کند و در پی رفع نواقص است، امنیت می باشد؟ به بیت و مسجد و حوزه علمیه اینجانب حمله کردند و در نماز جمعه‌ها توسط افراد مجهول الحال، اهانت‌ها صورت گرفته و می‌گیرد، آیا باز می‌توان گفت در این مملکت امنیت است؟ و شما می‌گویید «جمهوری اسلامی» است؟
در انتخابات ۸۸، معنی «جمهوری» برداشته شد و با این رفتارها «اسلامی» آن هم برداشته شد! چگونه می‌توان گفت امور مملکت بر طبق شرع و قانون اساسی جریان دارد؟ این معنی به خوبی بر علماء و مراجع تقلید روشن است. اما متأسفانه حوزه‌ها و دفاتر مراجع هم به شدّت در کنترل نیروهای امنیتی است؛ که آنها هم اگر مطلبی بگویند به همان بلا مبتلا می‌شوند که برای بنده حقیر رقم زدند. با این وضع چگونه می‌توان امید داشت که حوزه‌ها، مجتهدانی پرورش دهند که بتوانند بر سر ظالم فریاد بکشند و از احکام اسلام دفاع نمایند؟
و شما جناب آیة اللّه هاشمی رفسنجانی! آیا وضع موجود را تأیید می‌کنید؟ آیا شما نباید نسبت به خلاف شرع‌ها اعتراض کنید؟ شما که فعلاً به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت هستید، آیا نباید این همه انحراف و خلاف واقع را گوشزد کنید؟ مضافاً با انحراف‌های دیگر که در این چند سال اخیر صورت گرفته است که خوب می‌دانید. از جهات اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی، امور فرهنگی به خصوص دانشگاه‌ها، آزادی مطبوعات و … آیا باید ساکت بود تا همه دستاوردها از بین برود؟
و شما جناب آیة اللّه مهدوی کنی! رئیس مجلس خبرگان! غالباً اعضاء به شما چشم دوخته‌اند که خلاف شرع‌ها و خلاف واقع‌ها را روشن کنید و خود را در پیشگاه امام زمان (ع) آبرومند گردانید. جناب آقای مهدوی کنی! انتخابات مجلس دهم در پیش است؛ امّا افرادی که بسیاری از مردم ایران آنها را می‌خواهند، بدون محاکمه در حصر و زندان هستند! مردم چه باید بکنند؟ اگر محاکمه‌ای صورت می‌گرفت (البته در دادگاه صالح و علنی) مردم متقاعد می‌شدند که دادگاه صالح که ما ناظر آن بودیم چنین حکمی کرده است. حال اگر سؤال شود که «حکم شرعی در رأی دادن چیست» و شما بگویید: «بیایید به لیست مورد تأیید من رأی دهید»؛ آیا این است جواب مردم معترض؟
در پایان اینجانب به عنوان یکی از اعضای مجلس خبرگان خطاب به ملّت شریف ایران می‌گویم: «انحرافاتی که در این نامه ذکر شد، هیچکدام مورد رضای صاحب شرع و حضرت صاحب الزمان(ع) نیست و اسلام، دین رأفت و انصاف و دور از کینه و عقده و شخص پرستی است. اسلام دین ترقّی و تعالی فرد و جامعه در دنیا و آخرت است».
و السّلام
سید علی‌محمّد دستغیب ۹۰/۱۱/۱۶






جـــرس: 
رضا شریفی بوکانی زندانی سیاسی زندان رجایی شهر طی نامه ای لوح تقدیری که به خاطر فعالیت های حقوق بشری به وی اهدا گردیده بود، به هم بندیان خود در بند سیاسی زندان رجایی شهر تقدیم کرد.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران»، چندی پیش نهادی حقوق بشری در سوئیس لوح تقدیری به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری این زندانی سیاسی به وی اهدا کرده بود که وی این جایزه را به کیوان صمیمی، حشمت الله طبرزدی، احمد زیدآبادی، سعید ماسوری و جعفر(شاهین) اقدامی تقدیم کرده است.
گفتنی است، رضا شریفی بوکانی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ در تهران بازداشت و تاکنون در زندان به سر می‌برد.
شریفی بوکانی در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۸۹ از سوی دادگاه انقلاب کرج و شعبه یکم به سه سال و نیم زندان به اتهام "عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران" و "اقدام علیه امنیت ملی" محکوم شد. این حکم در حالی اعلام شد که بوکانی در دادگاه از حق داشتن وکیل محروم بوده و تنها در جلسه دادگاه که آخرین آن در روز دوشنبه، سیزدهم ماه ۱۳۹۰ برگزار شد، شرکت کرد.
بوکانی همچنین در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ در پرونده دوم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به چهار سال زندان دیگر محکوم شد. اتهام وی در این شعبه دادگاه جاسوسی عنوان شده بود.

وی هم اکنون از بیماری سیاتیک رنج می‌برد و مسئولین زندان رجایی‌شهر از هر گونه رسیدگی پزشکی به وی خودداری می‌کنند.

متن نامه وی به شرح زیر است:
من و تو یکی شوریم
از هر شعله‌یی برتر،
که هیچ گاه شکست را بر ما چیرگی نیست
چرا که از عشق
رویینه‌ تنیم…
خانم ها روژان حسن ، هولیان آسو ، پرنگ صدف
با سلام و احترام
از لطف و محبت شما عزیزان در اهدای لوح تقدیر به اینجانب صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم این لوح تقدیر عزم و انگیزه ی مرا در انجام مسئولیت های انسانی ام در دفاع از حقوق بشر بیشتر از گذشته نماید.
در پایان با کمال فروتنی این لوح را به هم بندیان عزیزم آقایان:
مهندس کیوان صمیمی
مهندس حشمت الله طبرزدی
دکتر احمد زیدآبادی
سعید ماسوری
و جعفر(شاهین) اقدامی
که سالیان سال در راه آزادی و دفاع از حقوق بشر تلاش و مبارزه ای پیگیر داشته اند تقدیم می نمایم.
ارادتمند شما
رضا شریفی بوکانی
زندانی سیاسی -زندان رجایی شهر(گوهردشت




ممانعت مسئولان زندان رجایی شهر از اعزام کیوان صمیمی به بیمارستان

علیرغم تاکید پزشکان مبنی بر ضرورت اعزام فوری کیوان صمیمی به بیمارستان، مسئولان زندان رجایی شهر از انجام این کار ممانعت می کنند.

به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی و فعال ملی مذهبی که به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود دو سال و نیم است که در حبس به سر می برد به اذعان هم بندیانش به لحاظ وضعیت جسمی از چند ماه پیش دچار مشکل کبد و بیماری های مشکوک دیگری شده است.

در حالی که پزشکانی که کیوان صمیمی را معالجه کرده اند تاکید بر اعزام وی به بیمارستان داشته اند و در این رابطه تایید دادستانی تهران نیز افزوده شده است تا کنون به دلایل نامعلوم مسئولان زندان رجایی شهر مانع از اعزام این فعال سیاسی دربند شده اند.

در مورد مشابه دیگری جعفر اقدامی نیز که دچار کمردرد حاد شده بود از اجرای دستور پزشکی مبنی بر معالجه در بیمارستان ممانعت به عمل آمد.

فرزندان صمیمی چندی پیش در نامه ای به رییس قوه قضاییه خواستار اعطای مرخصی به پدر زندانی و بیمار خود شده بودند.

کیوان صمیمی، روزنامه نگار زندانی، هشتم آذر ماه سال ۸۹ از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد. او تاکنون در طول مدت بازداشتش بارها دست به اعتصاب غذا زده است. او یک بار آن هم در بهار سال ۸۹ از مرخصی استفاده کرد، اما بعد از آن از هرگونه مرخصی محروم بوده است.

کیوان صمیمی، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده ی نامه و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است. او همچنین عضویت در کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه و دفاع از حق تحصیل را در پرونده کاری خود دارد . او از زندانیان سیاسی در دوران نظام شاهنشاهی بوده است.


  جـــرس: 
پس از انتشار بیانیه زندانیان سیاسی زندان اوین در خصوص رفع حصر رهبران جنبش سبز و دعوت به فعالیت گروه های سیاسی در جهت تحریم فعال انتخابات آتی، امضا کنندگان این بیانیه جهت باز پس گیری امضا هایشان از سوی بازجویان خود تحت فشار قرار گرفته، و برای بازپرسی به دادسرای شهید قدوسی مستقر در زندان اوین منتقل شده اند.


به گزارش سایت «چمران نیوز»، سی و نه زندانی امضا کننده بیانیه رفع حصر رهبران جنبش سبز، جهت پس گرفتن امضای خود مورد بازجویی قرار گرفته و در مقابل قضات با اتهامات جدید مواجه شده اند.

این سی و نه زندانی سیاسی در بیانیه ای از همه مردم خواسته بودند تا در کنار آگاهی‌بخشی در مورد انتخابات دروغین و مهندسی شده و فرمایشی اسفندماه، از هیچ کوششی برای پیگیری آزادی رهبران محبوس جنبش سبز در بهمن ماه جاری دریغ نکنند.

بنا بر اخبار ارسالی طی دو روز گذشته تعدای از امضا کنندگان این بیانیه به دادسرا منتقل شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند. علیرضا رجایی، امیرخسرو دلیرثانی و معتمد نیا از جمله کسانی بوده اند که جهت بازجویی به دادسرای شهید قدوسی منتقل شده و با اتهامات جدیدی نیز مواجه شده اند.

اخبار رسیده حاکیست با توجه به فشارهای موجود و تهدید به افزایش دوران حبس هیچکدام از این زندانیان حاضر به پس گرفتن امضای خود نشده و در بازجویی های خود نیز به صراحت اعلام داشته اند که رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی علاوه بر خواست آنان، خواسته ی اکثریت ملت ایران نیز می باشد.

امضا کنندگان این بیانیه در پایان بیانیه خود با پیش بینی چنین روزها و شرایطی خاطر نشان ساخته بودند که: امضا‌ء‌کنندگان این بیانیه که خود از پرداخت هزینه‌ برای تحقق خواست‌های قانونی و ایستادن پای سخن حق، ابایی نداشته‌‌اند، بر این باورند که رسیدن به چشم‌اندازهای مطلوب مستلزم هزینه است. معتقدیم که آرمان‌های انقلاب مردمی ۱۳۵۷ و تحقق آزادی و جمهوریت و استقلال و رفاه و پیشرفت، در گرو کوشش پیگیر و تلاش مصمم و بی‌یأس است؛ این راهی است که از مشروطه و نهضت ملی گشوده شده و تداوم‌اش با عزم مستدام یاران صبور و متوکل و امیدوار سبز در پیوند است«والعاقبه للمتقین»

همچنین براساس آخرین اخبار رسیده، ابوالفضل عابدینی، فعال حقوق بشری زندانی نیز، در همین ارتباط به سلول انفرادی منتقل شده است.



جـــرس:
منیژه محمدی وکیل جواد لاری گفت که حکم اعدام موکلش در دیوان عالی کشور نقض شده و وی به دو سال زندان محکوم شده است.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران»، منیژه محمدی، وکیل جواد لاری در گفت‌وگوی اعلام کرد که حکم اعدام موکلش در دیوان عالی کشور نقض شده و وی به دو سال زندان محکوم شده است.

وکیل این زندانی سیاسی که بیش‌ از دو سال را زیر حکم اعدام در زندان به سر برده بود از احتمال آزادی موکلش تا پایان امشب و یا فردا خبر داد.

جواد لاری، در تاریخ ۲۵ شهریور ماه ۱۳۸۸ از سوی ماموران وزارت اطلاعات در محل کارش بازداشت شده و در تیر ماه سال گذشته از سوی قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود.

با وجود نقض حکم اعدام جواد لاری در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور، این زندانی بار دیگر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده بود.

جواد لاری در سال ۱۳۸۷ برای دیدار با دوستان قدیمی خود به عراق سفر می‌کند که موفق به دیدار آن‌ها نشده بود. اما همین سفر اتهام همکاری با سازمان مجاهدین را برای وی در پی داشت اتهامی که لاری و وکلایش آن را قویا رد کرده بودند.




 جـــرس: 
در پی ادامه بازداشت و صدور حکم سنگین قضایی برای زندانی سیاسی اعتصابی، مهدی خزعلی، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با صدور بیانیه ای ضمن محکوم نمودن این حکم، خواستار توقف اعتصاب غذای مهدی خزعلی در بازداشتگاه شد.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، این تشکل مدنیِ اصلاح طلب، در بیانیه روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه خود همچنین آورده است: "انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران بر خود فرض می داند ضمن اعلام نگرانی عمیق و هشدار جدی در مورد آینده خطیر کشور بر اساس وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر، دولتمردان را از ادامه اینگونه رفتارهای غیر منطقی که هزینه های جبران ناپذیری را بر دوش ملت تحمیل کرده است، بر حذر دارد."

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
با گذشت بیش از سی ماه از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و رخدادهای پس از آن و با و جود روشن شدن بسیاری از حقایق و وقوع اکثر پیش بینی های فعالین سیاسی و صاحب نظران و دلسوزان کشور ، هنوز جریان اقتدار گرا و انحصار طلب بدون توجه به مشکلات عدیده سیاسی و اقتصادی کشور و بدون در نظر گرفتن مصالح امروز و آینده این مرز و بوم کماکان به روش های مبتنی بر سرکوب ، تحدید و حذف ادامه می دهد.

صدور حکم سنگین 14سال حبس تعزیری و ده سال تبعید و90 ضربه شلاق برای پزشک متعهد و رزمنده دوران دفاع مقدس و یکی از چهره های مستقل ، ایثارگر و حق طلب جناب آقای دکتر مهدی خزعلی در ادامه احکام ناعادلانه پس از انتخابات بار دیگر موجی از نگرانی در دل دوستداران واقعی استقلال ، آزادی و اعتلای ایران اسلامی ایجاد کرد. نگرانی از این بابت که متاسفانه علیرغم همه تجربیات بی منطق و شکست خورده گذشته هنوز نگرش سرکوب و ایجاد رعب بر جریان حاکم بر کشور جاری است و شرایط بوجود آمده سیاسی اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی کشور هنوز آنها را از خواب غفلت یا تغافل عامدانه بیدار نکرده است .

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران بر خود فرض می داند ضمن اعلام نگرانی عمیق و هشدار جدی در مورد آینده خطیر کشور بر اساس وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر ، دولتمردان را از ادامه اینگونه رفتارهای غیر منطقی که هزینه های جبران ناپذیری را بر دوش ملت تحمیل کرده است ، بر حذر دارد.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران ضمن حمایت و درک دلایل اعتراض ایثارگرانه همکار محترم جناب آقای دکتر مهدی خزعلی از ایشان در خواست می کند با توجه به نگرانی های خانواده محترم ، دوستان ، چهره های مطرح و ارزشمند اصلاح طلب و نیز عموم همکاران محترم جامعه پزشکی نسبت به سلامتی ایشان ، از ادامه تصمیم ایثارگرانه خود صرف نظر نموده و به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

یقینا ملت ایران در راه طولانی نیل به استقلال ، آزادی ، مردم سالاری واقعی و آبادانی و پیشرفت به حضور ، سلامتی و شادابی تک تک فرزندان برومندش نیاز مند است.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران
نوزدهم بهمن ماه نود




هرانا؛ نامه زانیار و لقمان مرادی در رد اتهامات مطروحه در رسانه ها


خبرگزاری هرانا - در پی تائید رسمی صدور حکم اعدام در دیوان عالی کشور برای دو زندانی سیاسی، زانیار و لقمان مرادی و بطبع داستان پردازی های کلاسیک دستگاه امنیتی در چگونگی بازداشت و اتهامات مطروحه که در رسانه حکومتی به صورت گسترده درج شده است، زانیار و لقمان مرادی با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به افکار عمومی ضمن رد این نوع اتهامات و شرح برخی ناگفته های این پرونده و چگونگی ابلاغ حکم به ایشان در زندان خواهان اعاده دادرسی در یک روند قضایی سالم شدند.

متن این نامه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:

شاید تجربه بیش از سی ماه زندان آن هم محکوم به اعدام با آن آغاز سخت سلول انفرادی و فشارهای جسمی ، روحی و تهدیدات مختلف و سپس استمرار تلخی محرومیت ازبسیاری ازحقوق قانونی چون ارتباط با خانواده و داشتن وکیل را کمتر کسی داشته است اما پس از این همه مدت شرح پرونده داستان زندانمان را اینچنین متفاوت میبینیم و دچاربهت شده ایم، بهتی همراه با هراس از اتفاقات غریب و همچنان فقدان صداقت تنها داشته امروزمان امید را نشانه گرفته است .
روز سه شنبه در روزنامه اطلاعات در صفحه سیزده گزارش مختصری ازآنچه شرح پرونده ما بود درج شده بود که باتوجه به عدم درج منبع خبر و نبود پیشینه چنین داستان سرای ها و دروغ پردازیهای از سوی روزنامه اطلاعات محدودیت فراوانی را در جهت یک اعتراض به چنین گزارشی ایجاد نموده است با این وجود به این دلیل که با چنین وضعیت خاصی که ما به آن دچاریم نمیتوان خود را به این مسائلی که تنها یک اثر روحی میتوان داشته باشد معطوف کنیم ودراین چند سطر به آنچه دروغ پردازیهای این گزارش بدیع وعجیب است میپردازیم درآنچه که در طول نه ماه بازجویهای پی درپی سلول انفرادی اطلاعات سنندج به ما گذشت لفافتی ازسفرزانیاربه سلیمانیه عراق و ملاقات پدربودن ، بدونه هیچ عبارت و داستانی به سرویس اطلاعات انگلیس اشاره شده بود .
عجیب و غریب بودن داستان نقش وحمایت سرویس اطلاعات انگلیس برای چنین تروری که هیچ عقل سلیمی نمی تواند آن را باور کند خود مستندی بر جعل و کذب بودن محتوای گزارش منتشر شده است و خود شاید یاری کننده ما در پاسخ به این دروغپردازیها باشد . متاسفانه در این گزارش در اعتراف ما در دادگاه اشاره شده است آن هم به مسائلی که ما تا مطالعه گزارش بی دقت روزنامه اطلاعات هرگز از آن خبر نداشتیم چه رسد که پیشتر به آن اقرار کرده باشیم تنها اقرار ما در دادگاه پس از ماهها فشار، تهدیدات فراوان و شکنجه جسمی ، جنسی و روحی و پذیرفتن قتل مورد اشاره بوده است
بدون اشاره ای به سلیمانیه و انگلیس که یافتن مدرکی برای بیان آنها در گزارشهای وزارت اطلاعات هم ممکن نبوده است سرانجام در این پرونده در غیاب اسناد و مدارک تنها اقرار تحت فشار جایگزین شده است و شاید همین نبود مدارک و دلیل این بوده است که در همین گزارش عجیب روزنامه اطلاعات به نقل از امام جمعه تعجب و ندانستن علت برای چنین اتفاقی ذکر شده است . حتی در زمانی که ما از سنندج به تهران منتقل شدیم مجددا مورد بازجویی نهادهای اطلاعاتی تهران قرار گرفتیم که درآنجا نیز به دفعات به کذب بودن اظهارات پیشین و افشای روند نادرست و غیرانسانی اعترافات پرداختیم و اسرار خود را درادامه  دادرسی و بی گناهی و کذب بودن اظهارات پیشین و تلاش برای متوجه ساختن مسئولان امر به نبود مدارک و مستندات  و فقدان آنچه دادرسی عادلانه است؛ قرار دادیم.
البته در مورد حکم صادره ما نیز حدود یک ماه پیش و در حکمی که بیش از هفت ما پیش به زندان ابلاغ شده بود مطلع شدیم البته نه اینکه حکمی به ما ابلاغ گردد تا حداقل اتفاق قانونی رخ داده باشد بلکه تنها دراعلام وضعیت زندانی چنین مسئله ای درج شده است تا از ابهام به غریب به یقین تبدیل شود وضعیت مبهمی که اگر خواست قانونی داشتن وکیل در حین مراحل دادرسی اجابت میشد ما از حق داشتن وکیل برخوردار بودیم تا فردی آگاه به حقوق قانونی و به دفاع از ما می پرداخت شاید امروزه نه ما در زندان بودیم و نه اثری از این داستان پردازیها بود.
در پایان بار دیگربربی گناهی خود تاکید نموده و خواسته اصلی خود که اعاده دادرسی در یک روند سالم قضای بیان مینمایم

زانیار مرادی و لقمان مرادی
18/11/90
زندان رجایی شهر کرج




احضار و بازداشت چند تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز


خبرگزاری هرانا - روز گذشته سومیترا ممتازیان، فرشید یزدانی، ایمان رحمت پناه و فرید عمادی، چهار تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز بازداشت شدند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این افراد پس از احضار به اداره اطلاعات شیراز بازداشت شده اند. هم چنین طاهره نوروزی و سعید دهقان نیز به اداره اطلاعات این شهر احضار شده اند. منازل برخی از این افراد پیش تر مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و تعدادی از وسایل شخصی ایشان از جمله کامپیوتر، سی‌دی، عکس و کتاب ضبط شده بود.
این بازداشت ها در حالی صورت می گیرد که صبح جمعه ۱۴ بهمن ماه نیروهای امنیتی در یک اقدام هماهنگ و هم زمان، با حمله به منزل حدود ۳۰ تن از شهروندان بهائی ساکن شیراز بیش از ۱۱ نفر را بازداشت کرده اند. اتهام افراد بازداشتی «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.
در عین حال خبرها حاکی از آن است که پیام تسلیمی از افراد بازداشتی در روز جمعه، به سرطان تیروئید مبتلا بوده و تحت عمل جراحی و شیمی درمانی قرار داشته و بایستی تا آخر عمر دارو مصرف کند و تعیین دوز مناسب داروهایش باید طی آزمایش های پی در پی و توسط پزشک خود وی انجام شود و نسبت به سلامتی وی نگرانی هایی وجود دارد.


 

تصادف چندین باره در اردوی «راهیان نور»: ۱۶ کشته و زخمی


تصادف شدید اتوبوسی که شماری از دانش‌آموزان را تحت عنوان اردوی «راهیان نور» در منطقه شهرسان اراک- بروجرد جابه‌جا می‌کرد، منجر به مرگ سه نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر دیگر شده است.

به گزارش دانشجونیوز، در ادامه تصادفات در اردوی «راهیان نور» که از سوی بسیج دانشجویی و دانش آموزشی در مراکز آموزشی ایران برگزار می شود،روز شنبه ۱۵ بهمن، سه نفر در این حادثه کشته شدند و ۱۳ نفر نیز در این حادثه آسیب‌ دیده‌اند.

سرهنگ پرویز البرزی"جانشین فرمانده پلیس راه کشور در مورد این حادثه گفته است: «ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه و توجه نداشتن به جلو علت وقوع تصادف اتوبوس حامل دانش آموزان بود.»

بر اساس گزارشات پیشین خبرگزاری های دولتی، ابتدای سال تحصیلی جاری، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که «قرار است از این پس دانش آموزان پسر و دختر درس آمادگی دفاعی خود را در مناطق عملیاتی جنوب آموزش ببینند.»

پس از آن نیز حمیدرضا حاجی بابایی اعلام کرد که« یک میلیون دانش آموز دختر و پسر در مقاطع تحصیلی مختلف به همراه فرهنگیان زن و مرد در این اردوها شرکت خواهند کرد.»

دکتر علیرضا اسماعیلی، فرمانده اسبق پلیس راه کشوردر این باره به مهر گفت: «وقتی اردوها طی یک مدت کوتاهی برگزار می شود بر ناوگان حمل و نقل فشار وارد می شود و به همین دلیل شاهد هستیم که در برخی از موارد از اتوبوس های قدیمی و فاقد تجهیزات لازم و ایمنی کافی استفاده می شود.»

وی همچنین اظهار داشت: «درچنین شرایطی شاهد استفاده از رانندگانی هستیم که تجربه رانندگی در جاده ها را ندارند این در حالی است که رانندگی در جاده با سطح شهر متفاوت است و همین اقدامات باعث بروز چنین اتفاقات ناگواری در اردوهای معنوی راهیان نور می شود.»

برگزاری اردوی راهیان نور از یک دهه پیش و نخستین بار در نیمه دوم دهه ۷۰ آغاز شد؛ زمانی که بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد، شماری از دانشجویان خود را در قالب اردوهایی در ایام نوروز به «جبهه‌های جنوب و غرب» فرستاد تا بتوانند از نزدیک با این مناطق آشنا شوند.

پس از آن نیز در اوایل دهه ۸۰ این اردوها بین دانشگاه‌های دیگر نیز گسترش پیدا کرد و تمام این اردوها با عنوان اردوهای «راهیان نور» انجام گرفت و پس از دانشجویان، دانش‌آموزان، مساجد، بسیج ارادات و خانواده‌ها نیز به این سفر «معنوی» فرستاده شدند.

در ماه های اخیر حوادث تلخی در کاروان های موسوم به راهیان نور به وقوع پیوسته است. در فروردین ماه امسال نیز در حادثه ای دردناک، ۴۸ تن از دانشجویان دختر کرمان در اثر واژگون شدن اتوبوس اردوی راهیان نور، کشته و زخمی شدند. همچنین در ماه آبان، انفجار یک مین ضد نفر در داخل اتوبوس دانش آموزانی که به اردوی «راهیان نور» رفته بودند، بیش از بیست محصل را به شدت مجروح ساخت.






سوریه: استقبال از لاوروف در دمشق، تداوم قتل‌عام در حمص



imageهمزمان با حضور سرگئی لاوروف در دمشق، نیروهای سوری دور جدیدی از بمباران مناطق مسکونی در شهر حمص را از بامداد امروز از سر گرفته‌اند. شهر حمص که یکی از پایگاه‌های اصلی مخالفان در سوریه است، امروز نیز برای پنجمین روز متوالی هدف بمباران حکومت اسد قرار گرفته و روزنامه گاردین به نقل از ساکنان این شهر این حملات را «نسل‌کشی» خوانده است.
در حالیکه چین و روسیه قطع‌نامه‌ علیه دولت سوریه را وتو کرده‌اند و وزیر خارجه روسیه به دمشق رفته تا با بشار اسد گفتگو کند، نیروهای سوری مردم شهر  حمص را قتل عام کرده‌اند.

به گزارش رویترز، دیروز لاوروف از بشار اسد قول گرفت که خون‌ریزی در سوریه را متوقف کند، اما گزارش‌ها از  شهر حمص نشان از بدقولی حاکمان سوری دارد. بشار اسد به لاوروف گفته بود که از هر طرحی که به ایجاد ثبات در سوریه بیانجامد حمایت خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های مختلف نیروهای رژیم سوریه امروز چهارشنبه بمباران و گلوله‌باران شهر حمص را برای پنجمین روز متوالی از سر گرفتند و براساس گزارش العربیه اگرچه نمی‌توان آمار دقیقی داد اما تاکنون حداقل ۵۲ نفر کشته شده‌اند.
گزارشگر العربیه از حمص گزارش داده است که از ساعت‌های اولیه بامداد امروز چندین محله در شهر به شدت گلوله‌باران شدند و نیروهای حکومت اسد «جنگ تمام عیار» علیه مردم به راه انداختند.
وی گفته است: «ده‌ها تن از مردم حمص کشته و صدها تن زخمی شده‌اند و اجساد تعداد زیادی از قربانیان در خیابان‌ها مشاهده می‌شود.»
از سوی دیگر جمهوری اسلامی در ادامه‌ی حمایت‌های خود از دولت اسد نوشته است که رهبر گروه ارتش آزاد سوریه دستگیر شده است.
مشرق در این خصوص نوشته است: «رسانه‌ها به نقل از خالد العبود از نمایندگان مجلس الشعب سوریه اعلام کردند که نیروهای ارتش سوریه، ریاض الاسعد سرهنگ سابق ارتش و موسس گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد را در روستای کفرتخاریم در استان ادلب دستگیر کرده‌اند.»
مشرق همچنین اضافه کرده است که نظامیان ارتش سوریه «ده‌ها افسر ترک» را در سوریه دستگیر کرده‌اند.



سناتور کانادایی: شاید حمایت‌مان از زندانیان کمی دیر باشد، اما جدی هستیم



image
لیندا فروم، سناتور کانادایی در گفتگو با خودنویس با اشاره به وضعیت سعید ملک‌پور که به اعدام محکوم شده، تاکید کرد که گرچه حمایت از زندانیان سیاسی از سوی سناتورهای کانادایی ممکن است اندکی دیر باشد، اما اقدام‌های خلاف حقوق بشر جمهوری اسلامی از سوی کانادایی‌ها نادیده گرفته نمی‌شود: «می‌بایستی زودتر عمل می‌کردیم اما خوشحالم که ۲۵ نفر از ما در سنا هم‌صدا اعتراض‌ و خشم‌مان را بیان کردیم...ما خشمگین هستیم و کاری که آنها مرتکبش می‌شوند از سوی مردم کانادا نادیده گرفته نمی‌شود.»
روز گذشته، ۲۵ سناتور کانادایی به رهبری سناتور لیندا فروم، خواستار آزادی ۲۵ زندانی سیاسی ایرانی از جمله سعید ملک‌پور شدند. به گزارش نشنال پست این سناتور گفته بود که بازداشت‌ها و اعدام‌های غیر قانونی  زندانیان سیاسی  از جمله زندانیان کانادایی در ایران قابل قبول نیست و ایران با اعلام اینکه کانادا در این قبال سکوت نخواهد کرد، خواستار آزادی فوری زندانیان شده بود.
امروز در همین رابطه و نیز مساله امکان شکایت از جمهوری اسلامی در دادگاه‌های کانادا و سرمایه‌گذاری‌های مقام‌های ناقض حقوق بشر ایران در کانادا با خانم لیندا فروم، سناتور کانادایی از استان انتاریو گفتگو کردم.
خودنویس: زمان‌بندی اقدام سناتورهای کانادایی در حمایت از زندانیان سیاسی اهمیت زیادی دارد. الان یک ایرانی-کانادایی حکم اعدام گرفته و هر لحظه ممکن است این حکم اجرا شود. چرا چنین اقدام حامیانه‌ای پیش از این انجام نگرفته بود؟
سناتور فروم: من خوشحالم که بگویم که وزیر خارجه‌ کانادا دو هفته پیش بیانیه‌ای در حمایت از سعید ملک‌پور در واکنش به صدور حکم اعدام او منتشر کرده بود. حضور در سنای کانادا گاهی وقت‌ها کار را برای اعتراض در قیاس با مسوولان وزارت خارجه یا خود وزیر آسان‌تر می‌کند. بعضی وقت‌ها، وزارت خارجه مجبور است کارها را در سکوت و پشت درهای بسته انجام دهد. برای من قضاوت در باره اقدام‌های آنها مشکل است، چون نمی‌دانم چه کارهایی به طور غیر علنی انجام می‌دهند و معمولا این بحث را مطرح می‌کنند که کارهایی که از طرق دیلپماتیک و به دور از هیاهو انجام شده بهتر و موفق‌تر از  بیانیه‌های پر سر و صدا است. اما به عنوان سناتور، ابزارهای من و همکارانم متفاوت است و کار ما اعتراض علنی است که این کار را کردیم. و اینکه می‌گویید باید زودتر از این دست به کار می‌شدیم، باید بگویم که بله، می‌بایستی زودتر عمل می‌کردیم اما خوشحالم که بگویم که دیروز، ۲۵ نفر از ما  هم‌صدا اعتراض‌ و خشم‌مان را بیان کردیم.

خودنویس: همانطور که می‌دانید، زندانیان دیگر ایرانی کانادایی هم اکنون از سوی جمهوری اسلامی در بند هستند. به نظر شما دولت کانادا باید فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی برای آزاد کردن شهروندان کانادایی به همراه دیگر زندانیان سیاسی  وارد کند؟
سناتور فروم: من می‌دانم که اعضایی از دولت به همراه وزیر خارجه توجه زیادی به این وضعیت دارند و نگران حال این زندانیان بوده و خواهان آزادی‌شان هستند. من می‌دانم، چون با وزیر خارجه و همکارانش در حوزه وزارتی در این باره حرف زده‌ام. اما سوال اینجاست که کانادا چه می‌تواند بکند؟ من می‌دانم که کانادا خواستار آزادی این زندانیان شده بود، اما وقتی چنین اتفاقی نمی‌افتد، چه کار دیگری از کانادا بر می‌آید؟ شرایط دشواری است...اما حداقلش این است که من به عنوان سناتور به حکومت ایران می‌توانم نشان بدهم که ناظر بر ماجرا هستم و توجه ویژه‌ای به مساله دارم...ما خشمگین هستیم  و کاری که آنها مرتکبش می‌شوند از سوی مردم کانادا نادیده گرفته نمی‌شود.
خودنویس: قانون مصونیت کشورها اخیرا از سوی سنا مورد بازبینی قرار گرفته است. آیا ممکن است بتوان حکومت ایران را به خاطر نقض گسترده حقوق بشر به دادگاه کشاند؟
سناتور فروم: این یک مساله بسیار پیچیده است و من در کمیته حقوقی سنا هستم و بررسی این تغییرات در قانون را بررسی خواهیم کرد و شاید ایران در فهرست کشورهای تروریست قرار گیرد. در حال حاضر باید  برای قرار گرفتن حکومت ایران در موقعیتی که بتوان از آن شکایت کرد چند مرحله سپری شود. اصلاحیه‌هایی باید در مورد این قانون عملی شود که البته زمان‌بر است، البته نه چندان طولانی، و مطابق این قانون، کشورها مصونیت دارند به جز تعداد معدودی که باید مسوولان امنیتی تصمیم بگیرند که ایران جزو آن کشورها محسوب می‌شود یا نه. هنوز معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد و شکایت مردم از دولت ایران به چه نحوی منتهی به پرداخت خسارت خواهد شد، ممکن است یک پیروزی راضی‌کننده اخلاقی برای قربانیان رژیم باشد که بتوانند از حکومت ایران شکایت کنند، اما نمی‌توانم بگویم که منتهی به پرداخت خسارت و توافق‌هایی خواهد شد یا نه.
خودنویس: می‌دانید که بسیاری از مقام‌های فعلی و سابق ایرانی در کانادا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما همیشه محل پرسش بوده که چگونه می‌توان منافع و سرمایه‌گذاری‌های گروهی که ناقض حقوق بشر در ایران بوده‌اند را کشف کرد. به نظر شما به عنوان یک مدافع حقوق بشر در سنا، دولت چگونه می‌تواند دارایی‌ها و منافع مالی این گروه را شناسایی و آنها را تحت فشار قرار دهد؟
سناتور فروم: باید بگویم که همه سوال‌های‌تان عالی هستند و این هم سوال بزرگی است که من از مقام‌های وزارت خارجه پرسیده‌ام، و این مساله بسیار دشواری است؛ وقتی مردم را به داخل کشور راه داده‌اند باید دلیلی برای بررسی فعالیت‌های اقتصادی‌شان داشته باشند پس به همان اندازه که پرسش از مظنونین مساله بسیار جذابی است  فعال کردن مکانیزم‌های حقوقی بسیار سخت است. پاسخ راضی‌کننده‌ای نیست و فکر می‌کنم مهم‌ترین پاسخ برای من این باشد که قبل از اینکه کسانی را به کشور راه دهیم باید بهتر [پرونده‌های آنان را] بررسی کنیم و اطلاع بیشتری از مسائل‌شان داشته باشیم و اینکه این گروه درگیر چه کارهایی بوده‌اند، قبل از اینکه به آنها اجازه ورود به کانادا بدهیم، پس باید اطلاعات قوی‌تری داشته باشیم و این کار ساده‌ای نیست.



فراستی: فرهادی اسکار نمی‌گیرد؛ او باید از فلسطینی‌ها دفاع کند



image
مسعود فراستی با اشاره به نامزد شدن فیلم جدایی نادر از سیمین برای جایزه اسکار در یک برنامه تلویزیونی خطاب به اصغر فرهادی گفت که «احتمالا فیلم شما اسکار نمی‌گیرد، پس در آن مراسم از فلسطینی‌ها حمایت» کنید.
به گزارش مشرق به نقل از برنامه تلویزیونی «هفت» مسعود فراستی، منتقد حکومتی فیلم، به اصغر فرهادی توصیه کرد که اگر جایزه اسکار نگرفت از مردم فلسطین حمایت کند.
وی گفت: «اگر فیلم شما اسکار نگرفت، که احتمالا نمی‌گیرد و جایزه دوم یعنی فیلمنامه را می‌گیرد و جایزه را به فیلم صهیونسیتی می‌دهند؛ توصیه می‌کنم اگر این اتفاق افتاد آنجا در دفاع از فلسطینی‌ها، اعلام موضع بکند. مطمئن باشد که مردم از این کار قدردانی خواهند کرد.»
گفتنی است اصغر فرهادی با فیلم جدایی نادر از سیمین، جایزه «گلدن گلوب» را برای بهترین فیلم خارجی از آن خود کرد و این فیلم در دو رشته نیز نامزد دریافت جایزه جشنواره اسکار هست که ۲۶ فوریه در هالیوود برگزار می‌شود.




طرح ترور محمد خاتمی در فیلم «قلاده‌های طلا»



imageساخت دو فیلم در ارتباط با ماجراهای مربوط به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران جنجال‌برانگیز شده است: فیلم‌های «پایان‌نامه» و «قلاده‌های طلا». یکی اکران شد و با استقبال عمومی مواجه نشد و دیگری توقیف شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، فیلم «قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی با کشف طرح ترور محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران آغاز می‌شود، «تروری که توسط ام آی سیکس برای راه انداختن جنگ داخلی در جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است.»
براساس گزارش فارس در این فیلم قرار است هواپیمای محمد خاتمی در آسمان منفجر شود، اما این طرح توسط ماموران امنیتی خنثی می‌شود.
خبرگزاری فارس در ادامه می‌نویسد که کل این فیلم «که تا زمان فتنه داستانش ادامه دارد جنگ و توطئه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران» است.
اما فیلم «قلاده‌های طلا» در نهایت از سوی وزارت ارشاد و با دستور مقام‌های امنیتی توقیف شد.
سایت «صراط‌نیوز» چندی پیش در خصوص توقیف این فیلم نوشت که «قلاده‌های طلا» به دستور یک نهاد امنیتی توقیف شده است.
تاکنون دو فیلم در خصوص حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ساخته شده که هر دو فیلم موفقیتی کسب نکرده‌اند.
فیلم «پایان‌نامه» ساخته حامد کلاهداری یکی از این فیلم‌ها بود که اگرچه از سوی مقامات ارشاد و تلویزیون تلاش بسیاری برای کشاندن مردم به سینماها شد؛ اما عملا با بایکوت مردم روبرو شد و استقبالی از این فیلم نشد.
فیلم‌ «قلاده‌های طلا» نیز اگرچه توقیف شده اما فارس نوشته است که در بعضی سینماها نمایش داده شده است.