۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

اخبار روز: 

شهلا بهاردوست: در روزهای 28 و 29 ژانویه نشستی با حضور تنی چند از صاحبنظران و دست اندرکاران اپوزیسیون ایران در هامبورگ تشکیل شد.
در این نشست که با هدف تبادل نظر، برای رسیدن به راهکارهای همکاری گسترده و تا حد ممکن فراگیر، میان دموکراسی خواهان ایران برای رسیدن به شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد با معیارهای بین المللی و استقرار یک نظام دموکراتیک تشکیل گردید شرکت کنندگان بدنبال بحث ها و گفتگوهای گسترده در رابطه با شکل اجرایی سمینار بنیاد اولاف پالمه – استکهلم به اجماع تصمیم گرفتند که پیشهادهایی را برای ارائه و اجرا به اطلاع گردنندگان سمینار این بنیاد برسانند.
در روز دوم نشست فرصتی پیش آمد تا با آقایان: شهریار آهی، فریدون احمدی، مهران براتی، محسن سازگارا، حسن شریعتمداری از شرکت کنندگان در این نشست، پیرامون نحوه ی تشکیل و اهداف این سمینار گفتگویی داشته باشم تا پاسخی در مورد گمانه زنی های موجود در فضای کنونی بیابم.
در لینک زیر می توانید فیلم گفتگو را ملاحظه کنید.


سوالات:
1- مطرح شده که بخشی از اپوزیسیون با هدف آلترناتیوسازی قصد دارد خود را نماینده ی اکثریت جامعه معرفی کند نظرتان در این رابطه چیست؟
2- ائتلافی ارزشمند است و مشروعیت لازم را برای اطلاق اتحاد اپوزیسیون دارد که نماینده ی مناسبی از جغرافیای سیاسی اپوزیسیون باشد و ارتباط مشخص و تعریف شده ای با مردم داخل کشور برقرار کند. با توجه به این امر اپوزیسیون و به ویژه اپوزیسیون در خارج از کشور چه مشخصاتی (از دیدگاه شمار پیروان، گستردگی اندیشه های موجود در جامعه و ...) باید داشته باشد تا بتوان آن را به عنوان آلترناتیوی برای برپاداشت یک جامعه ی دمکرات و آزاد در نظر گرفت؟
3- چه می توان کرد تا نمایندگان کلیه ی گروههای فکری، سیاسی، مذهبی، قومی در این یا آن گردهمآیی حضور یابند؟ مثلا در گردهمآیی که شما تدارک دیده اید شرکت کنندگان منتخب چه کسانی هستند؟ گستردگی هوادارانشان را چگونه تشخیص داده اید؟ چه کسی در کل تشخیص داده است که چه کسانی باید به این نشست دعوت بشوند؟
4- برای هر حرکت جمعی باید طرح و برنامه ی مشخصی وجود داشته باشد تا بتوان بر آن اساس دیگران را دعوت کرد تا پیرامون آن به گفتگو و تبادل نظر بپردازند. با توجه به این امر قرار است در این نشست هم اندیشی و گفتگوی عام شود، مثل بحث و گفتگویی که در یک نشست عمومی می تواند باشد یا اینکه در مورد طرحی مشخص اظهار عقیده و بحث و موضعگیری می شود؟
5- آیا درهای این نشست (سمینار استکهلم) به روی خبرنگاران باز است؟  




اخبار روز: 

* پیام قدردانی شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا به کارگران سنندج و عموم کسانی که از آنان حمایت کردند
* بازداشت فعال کارگری «علیرضا اخوان» در منزل‌اش!
* تجمع کارگران کارگران کارخانه شیشه ایمنی طوس مقابل استانداری خراسان‌
* شیفتهای شب کارخانه های لوله نورد ساوه و لوله نورد صفا تعطیل شدند
* فرهنگیان بازنشسته ۱٨۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند
* دم خروس راباورکنیم یا قسم... را؟!!

* پیام قدردانی شریف ساعد پناه و مظفر صالح نیا به کارگران سنندج و عموم کسانی که از آنان حمایت کردند
ما به عنوان اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و به عنوان یک کارگر، در طول سالهای گذشته و همین امروز، کاری جز دفاع از حقوق انسانی خود و هم طبقه ای هایمان انجام نداده ایم. اما همچون دیگر کارگران معترض، به ناحق دستگیر و روانه زندان شدیم و در طول مدت کوتاهی که در زندان بودیم مورد حمایت پرشور و بی دریغی از سوی کارگران سنندج و دیگر کارگران در سایر نقاط قرار گرفتیم.
این حمایتها مایه دلگرمی فراوانی برای خانواده هایمان و برای ما در داخل زندان بود. ما دست یکایک کارگران و عموم انسانهای شریفی که لحظه ای ما و خانواده هایمان را تنها نگذاشتند می فشاریم و با اعلام سپاس و قدردانی فراوان از این حمایتها، بر اهمیت اتحاد و همبستگی کارگران بیش از هر زمان دیگری تاکید می کنیم.
شریف ساعد پناه – مظفر صالح نیا
۷/۱۱/۱٣۹۰

* بازداشت فعال کارگری «علیرضا اخوان» در منزل‌اش!
شامگاه روز شنبه ٨ بهمن‌ماه ۱٣۹۰ مأموران امنیتی به منزل علیرضا اخوان رفتند و این فعال کارگری را بازداشت کردند. گمان می‌رود بازداشت او در راستای حکم یک‌سال و نیمی است که به دلیل دفاع از حقوق کارگران برای او صادر شده است.
کمیته‌ی هماهنگی بازداشت این فعال کارگری را در راستای فشارهای سیستم سرمایه‌داری بر فعالان کارگری و کارگران مبارزی می‌داند که تنها جرم آن‌ها دفاع از حقوق کارگران است و این‌گونه اقدامات حافظان سرمایه را به شدت محکوم می‌کند.
علیرضا اخوان و دیگران کارگران و فعالان کارگری دربند باید فوراً و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند.
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری۹ بهمن‌ماه ۱٣۹۰

* تجمع کارگران کارگران کارخانه شیشه ایمنی طوس مقابل استانداری خراسان‌
کارگران کارگران کارخانه شیشه ایمنی طوس در مشهد به علت عدم دریافت حقوقشان به مدت ۱٨ ماه ، امروز(یکشنبه ۹بهمن ماه) مقابل استانداری خراسان تجمع کردند.
به گزارش مورخ ۹بهمن ماه ایسنا-،تجمع‌کنندگان که تعدادشان حدود ۴۰ نفر بود، خواستار پیگیری مسئولان مربوطه جهت پرداخت حقوق معوقه خود شدند. همچنین تعدادی از بازنشستگان این کارخانه مدعی بودند که حقوق بازنشستگی خود را دریافت نکرده‌اند.
"علی‌اکبر لبافی"، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خراسان - با تایید مشکل کارگران یادشده، از تعیین تکلیف حقوق و مزایای معوقه آنان خبر داد.
وی با اشاره به اینکه احکام کارگران کارخانه فوق صادر شده است، از پیگیری وصول مطالبات آنان در دستگاه قضایی خبر داد و افزود: حقوق کارگران با فروش املاک کارخانه از راه مزایده، پرداخت خواهد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تاکید کرد: کارگران کارخانه شیشه ایمنی طوس تحت پوشش مقرری بیمه بیکاری هستند.
لبافی خاطرنشان کرد: تعداد کمی از واحدهای تولیدی استان به دلیل بروز برخی مشکلات اقتصادی، باید حقوق معوقه به کارگران پرداخت کنند.
شیفتهای شب کارخانه های لوله نورد ساوه و لوله نورد صفا تعطیل شدند
طبق خبر رسیده به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، از روز شنبه ٨ بهمن ۹۰ بیش از ۹۰درصد از تولید در شیفتهای شب کارخانه های لوله نورد ساوه و لوله نورد صفا متوقف شده اند. به علت تعطیلی شیفتهای شب، حدود ۴۰۰ کارگر از هر کارخانه خانه نشین شده اند. گرچه این کارگران هنوز اخراج نشده اند، ولی بیم آن می رود که کار خود را از دست بدهند. براساس این خبر، از طرفی شایعاتی از قبیل ورشکستگی به عنوان علت تعطیلی کارخانه ها در جریان است و از طرفی احتمال می رود کارفرما می خواهد به این بهانه از پرداختن مالیات سرباز زند. خبر مربوطه همچنین حاکی است که کارگران این دو کارخانه ۴ ماه یعنی از برج ۷ تا برج ۱۰حقوق معوقه دارند. این در حالی است که هم اکنون کارفرمای این کارخانه ها در حال ساختن بیمارستانی با نام رستمی صفا در ساوه است که سهم مشارکت او ۶۰درصد است، و بعلاوه قراردادهائی برای تهیه غذا با چندین نهاد دولتی از جمله اداره کار دارد.اما حقوق بیش از ۲۰۰۰ کارگر را ۴ ماه است که نپرداخته. گفتنی است که همین کارفرما قبلا هم در اجرای کارهای عمرانی مانند ساختن ساختمان فرمانداری، ساختن مساجد و پروژهای مربوط به شهرداری ساوه فعالیت چشمگیر داشته است.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه۹/۱۱/۱٣۹۰

* فرهنگیان بازنشسته ۱٨۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند
مدیرعامل کانون بازنشستگان فرهنگی و وظیفه‌بگیران استان اصفهان گفت: بازنشستگان فرهنگی موجود در سطح کشور یک هزار و ٨٣۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند و این بدهی دولت به سال‌های ۱٣۷۶ و ۱٣۷۷ باز می‌گردد.
مجید روستایی در گفت‌و‌گو با فارس در اصفهان بتاریخ٨بهمن ماه، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ٨۰ هزار بازنشسته فرهنگی در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: در سراسر اصفهان نیز حدود ۵۰ هزار فرهنگی بازنشسته وجود دارد و این افراد در زمان پیری و سال‌خوردگی خود به حمایت‌های مسئولان نیازمند هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این قشر از جامعه با مشکل پرداخت معوقه خود مواجه هستند، اضافه کرد: دولت باید با پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگی از افزایش آسیب‌پذیری آنها جلوگیری کند و این قشر از جامعه هم‌چنان منتظر پرداخت مطالبات خود از سوی دولت هستند.
مدیرعامل کانون بازنشستگان فرهنگی و وظیفه‌بگیران استان اصفهان با اشاره به اینکه افزایش نرخ تورم نیز سبب خالی شدن سفره‌های فرهنگیان بازنشسته شده است، تصریح کرد: بازنشستگان فرهنگی موجود در سطح کشور یک هزار و ٨٣۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند و این بدهی دولت به سال‌های ۱٣۷۶ و ۱٣۷۷ باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه مطالبات یک ساله فرهنگیان بازنشسته به اجرای نظام خدمات مدیریتی در راستای افزایش حقوق این افراد اختصاص دارد، افزود: هر ساله حقوق فرهنگیان بازنشسته باید براساس افزایش نرخ تورم افزایش داده شود اما طی سال‌های گذشته این موضوع رعایت نشده است.
روستایی با اشاره به اینکه فرهنگیان بازنشسته در زمان پیری خود با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند، تاکید کرد: عدم افزایش حقوق این افراد بر مبنای افزایش نرخ تورم نیز مشکلات آنها را چند برابر کرده است و قانون باید به صورت مناسب میان این افراد اجرا شود.
وی بیان داشت: براساس اعلام بانک مرکزی افزایش نرخ تورم در سال‌جاری حدود ۲۰ درصد بوده اما حقوق فرهنگیان بازنشسته ۱۰ درصد افزایش یافته است و افزایش حقوق این افراد بر مبنای افزایش نرخ تورم نیست.

* دم خروس راباورکنیم یا قسم... را؟!!
هیئت دولت هفته گذشته به استناد اصل ۱٣٨ قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران، با هدف حمایت از حقوق کارکنان شرکتی، دستگاه‌های اجرایی را به فسخ قرارداد با شرکت‌های تامین نیروی انسانی مکلف کرد و همه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت نفت مکلف شدند قراردادهای منعقد شده با شرکت‌های پیمانکاری برای تامین نیروی انسانی را در مدت ۱۵ روز پس از ابلاغ مصوبه، (شانزدهم بهمن ماه) فسخ کرده و با کارکنان شرکتی به طور مستقیم قرارداد ببندند.
با گذشت حدود یک هفته از ضرب‌الاجل هیئت دولت به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری از اجرای این طرح در دو وزارتخانه نفت و نیرو خبر داده است.
به گزارش مورخ ۹ بهمن ماه پانا نیوز، درحالی که هنوز مسئولان وزارت نفت هیچ واکنش و توضیحی نسبت به چگونگی اجرای این مصوبه ارائه نداده‌اند، لطف الله فروزنده تاکید کرد: طرح تغییر وضعیت نیروهای شرکتی دستگاه‌های اجرایی به قراردادی تاکنون در دو وزارتخانه نفت و نیرو به اجرا درآمده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری روز شنبه در نشست معاونان مدیریت و منابع انسانی استانداریهای منطقه یک کشور در کرج افزود: بر این اساس، تمام شرکت‌های واسطه و طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی برای تامین نیروی انسانی حذف می شوند.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی اظهارداشت: هر نوع جذب نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی باید با مجوز این معاونت باشد.
پانانیوزطی گزارشی دیگردراین باره بتاریخ٨بهمن ماه نوشت:
به این ترتیب با وجود آنکه فقط یک هفته تا پایان ضرب‌الاجل دستگاه‌های دولتی باقی‌مانده ولی به‌واسطه بعضی اسناد ارسال شده از سوی کاربران پایگاه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (پانا نیوز)، در بخش‌های ستادی و عملیاتی برخی شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت، نه ‌تنها تلاش جدی درخصوص فسخ قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری که پیش‌تر با آنها قرارداد امضا شده، انجام نگرفته است؛ بلکه در برخی موارد که مدت زمان قرارداد تمام شده، مقدمات برای انجام مناقصه جدید در حال انجام است!
به عبارت دیگر در برخی شرکت‌های تابعه وزارت نفت به ویژه در بخش‌های عملیاتی، باوجود ابلاغ دستور رئیس‌جمهور از یکسال گذشته و همچنین برنامه اعلامی وزارت نفت برای تبدیل وضعیت پیمانکاران در شرکت‌های مختلف، در هفته‌های گذشته با طی شدن مراحل مناقصه، نه‌تنها در بعضی موارد قرادادها با پیمانکاران قبلی تمدید شده است، بلکه در برخی شرکت‌ها، زمینه برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار جدید برای مدت حداقل یکسال آینده درحال انجام است.




به دنبال فشارهای بی وقفه در کمپ پناهندگی 



 اخبار روز: شب گذشته در کمپ پناهندگی شهر ووتسبورگ آلمان در ایالت بایرن، یک جوان ایرانی سی ساله، به نشانه ی اعتراض به شرایط سخت پناهندگی و دادگاه های استان بایرن، در کمپ محل اقامتش خود را حلق آویز کرده و به زندگی خود پایان داد.
این جوان پناهجو محمد رهسپار نام داشت و اهل شیراز بود. او در ایران از مامورین انتظامی جمهوری اسلامی بوده و به خاطر مخالفت با حکومت و درگیری با نیروهای انتظامی مجبور به فرار و ترک ایران شده و از حدود ۷ ماه پیش با تقاضای پناهندگی از آلمان، در کمپ مزبور منتظر رسیدگی به وضعیت خود بود.
محمد رهسپار دو بار به دلیل افسردگی ناشی از شرایط سخت اردوگاه پناهندگی خود در بیمارستان بستری شده و مسئولان را تهدید کرده بود که اگر به تقاضای پناهندگی اش رسیدگی نشود، خود را خواهد کشت! درخواست ها و تهدیدهای وی با بی توجهی کامل مسئولین هایم و پناهندگی استان بایرن روبرو شده و سرانجام منجر به واقعه اسف بار خودکشی وی گردید.
در هایم ووتسبورگ در حال حاضر ده ها ایرانی زندگی می کنند. در طی یکسال گذشته هیچ کدام از کسانی که دارای کیس سیاسی پناهندگی هستند، جواب مثبت قبولی دریافت نکرده اند و دادگاه ها و مسئولین این استان با ایجاد شرایط سخت زندگی و کنترل پادگانی اردوگاه و بلاتکلیفی های طولانی، سعی نموده اند که متقاضیان پناهندگی سیاسی را به انصراف از تقاضاهای خود مجبور کنند. این وضعیت موجب بروز افسردگی در عده ای از پناهندگان و اخیرا حوادثی نظیر خودکشی محمد رهسپار شده است.




 شرکت می‌کند، شرکت نمی‌کند، شرکت می‌کند، شرکت نمی‌کند

image
با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری گردهمایی استکهلم، تماس‌های تلفنی از دو سوی اقیانوس برای مجاب کردن یا منصرف کردن دعوت شدگان بیشتر و بیشتر می‌شود. دیشب بحث عدم شرکت حسن شریعتمداری بود و امشب شرکت ایشان و نیز برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی. به گفته یکی از دعوت شدگان که هنوز معلوم نیست شرکت کند ولی با آقای شریعتمداری در تماس بوده، ایشان در کنفرانس شرکت خواهد کرد و احتمالا کنفرانسی مطبوعاتی نیز با حضور آقایان آهی و سازگارا بر پا خواهد شد. البته اگر این مساله تا پیش از برگزاری کنفرانس تغییر نکند.
تا این لحظه، تعدادی از دعوت شدگان در تماس با خودنویس از حضور یا غیبت خود در گردهمایی استکهلم گفته‌اند. یک دعوت شده دیگر نیز گفت که تا فردا اعلام خواهد کرد که به کنفرانس خواهد رفت یا نه.
به گفته یکی از دعوت شدگان در آمریکا که به سوئد نخواهد رفت، برخی از شرکت کنندگان در اروپا منتظر اعلام رسمی موضع آقای شریعتمداری هستند و از آنها خواسته شده تا روز دوشنبه دست نگاه دارند.
 در حال حاضر، تماس‌های ممتد گروهی که مخالف شرکت و یا موافق شرکت با کسانی که هنوز تصمیم نهایی برای حضور را نگرفته‌اند بر قرار است و نظرهای برخی در طول دو روز گذشته تغییر کرده است.

با این  حساب، اعلام دقیق تعداد شرکت کنندگان تا زمان برگزاری گردهمایی امکان‌پذیر نخواهد بود، اما مطمئنا کسانی که اجازه خروج از کشورهای‌شان را ندارند در بنیاد اولاف پالمه دیده نخواهند شد.
بعد از ظهر یک‌شنبه، خبرنگار خودنویس موفق به تماس با آقایان حکمت و شریعتمداری برای گرفتن نظر این دو نفر نشد. گفته می‌شود که در بامداد دوشنبه، «اخبار روز» موضع روز دوشنبه و یا نهایی تعدادی از جمهوری‌خواهان را برای شرکت اعلام کند.




ما بیرون گود نشستگان

حتماً در باره‌ی «گود» استکهلم و پهلوانان و میل‌به‌دستان وسط این گود شنیده‌اید و خوانده‌اید. اطلاعات من هم مثل شما به اندازه حرف‌های جسته‌ و گریخته‌ای است که نه صحت‌شان را می‌دانم، نه سقم‌شان را. اما چیزی که مسلم است همواره، در درون و بیرون حکومت، چنین گودهایی وجود داشته، و در وسط این گودها عده‌ای بر اساس قدرت فردی و سابقه فعالیت و روابط درون‌ْگروهی و مهارت‌های کسب شده در طول سال‌ها، جای گرفته‌اند و چند نفری را به عنوان میان‌دار انتخاب کرده‌اند و عده‌ای نوخاسته و نوچه را هم بیرون از گود نگه داشته‌اند تا به وقتِ خود، وارد میدان کنند. پیش‌کسوتان به بحث و فحص در عالم پهلوانی، و پهلوانان به دادن شعار و هماوردطلبی پرداخته‌اند و در این میان، عده‌ای تنکه به پایِ لُنگ‌بسته، به میل گرفتن و میل پراندن و شنا رفتن و کبّاده کشیدن و سنگ گرفتن و چرخ زدن مشغول می‌شوند و عده‌ای تماشاچی نیز آن‌ها را تشویق می‌کنند و برای سلامتی و موفقیت‌شان صلوات می‌فرستند. البته نقش مرشد را که بر سَر دَم نشسته و حرکات ورزشی پهلوانان را با ضرب و آواز خود تند و کُند و هماهنگ می‌کند نباید فراموش کرد. این گودِ سیاست است که هر کسی را به میان آن راهی نیست و معمولاً فردای کشورها در این گود رقم زده می‌شود. اما بیرون از گود نشستگانی که ما باشیم و به جای میل و کبّاده، قلم در دست داریم در میان این پهلوانان قَدَر چه می‌توانیم بکنیم؟ اعتقاد من اصولاً بر نوشتن است و قدرتی که در کلمه می‌بینم، در بازوی پهلوانی و ضرب و آواز مرشد نمی‌بینم. به نظر من همین کلمات است که تبدیل به پیچ و خم و حرکات ورزشی پهلوانان وسط گود می‌شود و آواز مرشد و ریتم ضرب او را می‌سازد. ممکن است گمان بریم چون خود ما عامل نیستیم و در میان گود نیستیم و صاحب زورخانه و سَر دَم نیستیم و مسئولیتی در چینش پهلوانان و ورود و خروج آنان به میان میدان نداریم، پس صاحب نقش نیز نیستیم، ولی به باور من این برداشتی است خطا و دست‌کم گرفتن قدرت قلم.
از متن آواز مرشد تا شیوه‌ی چرخ زدن و شنا رفتن همگی تحت تأثیر مستقیم و غیر مستقیم نوشته‌های اهل قلم است. حتی در بزرگ‌ترین و بسته‌ترین زورخانه‌ها که متعلق به حکومت است، و مردانی با بازوان ستبر و چهره‌های دژم در پشت میل‌ها و کباده‌های سنگین‌شان انواع و اقسام سلاح‌های سرد و گرم را پنهان کرده‌اند و آماده‌اند تا با اشاره‌ی مرشد، گردن مخالف را چه در داخل گود و چه در بیرون از آن بشکنند و به جنگِ مردانِ زورخانه‌های دیگر بروند، نوشته‌های اهل قلم نفوذ می کند، و گیرم با طعنه و تحقیر، از زبان آن‌ها در رسانه هایی مانند کیهان و فارس و رجانیوز جاری می‌گردد و این همان قدرت نفوذ کلمه است در سخت‌ترین جمجمه‌ها و ستبرترین بازوان و کوچک‌ترین مغزها.
دیدن صحنه‌ی زورخانه –چه در جبهه موافق و چه در جبهه مخالف حکومت- اهل قلم نازک‌اندیش و ضعیف‌الجثه را از خود و کاری که انجام می‌دهد ناامید می‌کند و این‌که درگیری با چنین غول‌هایی عاقبت نخواهد داشت، اما می‌توان بر اساس تجربه تاریخی با قاطعیت گفت که حرف آخر را همیشه اهل قلم می‌زنند و اهل زورخانه در نهایت تابع کلماتی هستند که بر ذهن و زبانِ این گروهِ به ظاهر بی تأثیر جاری می‌شود. این امیدواری باید ما بیرون گود نشستگان را به تلاش و فعالیت جدّی‌تر وادارد و موجب تأثیرگذاری بیش‌تر بر میان‌داران گودها شود.




روزنامه دولت به جبهه متحد اصولگرایان: یالا زود، یا وحدت کنین یا ساکت شید!

imageارگان مطبوعاتی دولت در مطلبی، جبهه متحد اصولگرایان معروف به ۸+۷ را به مسخره کرده، نوشته است: «جدیدا جبهه​های مختلف محافظه​کارا رفتن تو یاسوج که وحدت پیدا کنن اما به وحشت افتادن و احتمالا تصمیم گرفتن از این به بعد اسم کمیته رو بذارن؛ کمیته وحشت!»
به گزارش خبر آنلاین، در این یادداشت آمده است: «انگار این کمیته وحدت محافظه کاران بدجوری کفگیرش به ته دیگ خورده و احتمالا تا چند روز دیگه به جون خود دیگ بیفتن و کفشو سوراخ کنن! الان چند ماهه دور هم نشستن و کسی هم جرات نداره بهشون از گل نازک‌تر بگه، اما باز هم وحدت نمی‌​کنن! یالا زودت یا وحدت کنین یا ساکت شید!» 
یادداشت نویس روزنامه ایران در ادامه آورده است: «این بنده خدا‌ها دچار بیماری «خود انشعابی» هستن و احتمالا از هفته بعد شروع کنن به انشعاب زدن! ضمنا قراره مسئولیت هرگونه انشعاب و اختلاف و خود درگیری رو هم بندازن گردن جریان انحرافی مظلوم! مثلا سایت چخان نیوز بنویسه: جریان انحرافی قصد دارد کمیته ۷ را از کمیته ۸ جدا کنه! تصور کنید اگر این اتفاق بیفته، ۲ تا کمیته جدید تشکیل می‌شه: کمیته ۰+۷ و کمیته ۰+۸! البته باز هم فراموش نشه که یک بزرگ‌تر از ۸+۷ است! من تضمین می‌کنم اگه اینا رو به کره مریخ هم بفرستن، باز هم با هم وحدت نمی‌کنن و تقصیر رو می‌ندازن گردن جریان انحرافی مظلوم شمسی! ضمنا جدید‌ترین انشعاب‌های جبهه متحد هم مشخص شد؛ جبهه متحیرین، جبهه متنفرین، جبهه متمکنین (متمولین)، جبهه خالی و …» 
قابل ذکر است جبهه متحد اصولگرایان تشکلی به رهبری «مهدوی کنی» رئیس جامعه روحانیت مبارز و رئیس فعلی مجلس خبرگان است که از تشکل‌های مختلف اصولگرا تشکیل شده است. تشکل‌هایی که اکثرا در حال حاضر از منتقدان احمدی‌نژاد هستند. در چند ماه گذشته پس از آنکه «مصباح یزدی» اقدام به ساماندهی «جبهه پایداری انقلاب اسلامی» کرد، کشمکش میان اصولگرایان برای آنچه «وحدت میان اصولگرایان» می‌خوانند بالا گرفته است. جبهه پایداری از تعدادی از مسولان سابق دولت احمدی‌نژاد تشکیل شده است.




خاکستری؛ خاطرات دختری ۴ ساله از اوین- قسمت سوم

۱۰ بهمن ۱۳۹۰ کژال بهرنگی
image
بازجوی دیگر که به من نزدیک تر است: دخترم! این «عمو» رو می‌شناسی؟ بازجو عکسی را نشانم می‌دهد. «عمو» را می‌شناسم! یکی از هزاران «عمو» و «خاله» ایست که باید صدای‌شان می‌کردم «عمو» و «خاله» و از شانس، شب یا چند شب قبل از دستگیری این «عمو» خانه ما بوده است! به مادرم نگاه می‌کنم. سکوت و چشم بند، تنها دیالوگی است که بین ما برقرار است! من چهارساله:... نه، نمی‌شناسم! بعدها فهمیدم که خانه ما تحت مراقبت بوده و آنها می‌دانستند که آن «عموی» مذکور خانه ما بوده است و بعدها از پدرم شنیدم که در بازجویی ها به او گفته بودند که «دخترت از خودت تشکیلاتی‌تر است»!
هجوم رنگ ها مرا با خود می‌برد، گاهی خودم هم به حال این من چهار ساله اشک می‌ریزم.فکر می‌کردم، حرف نزدن از آن دوران خاکستری یعنی من نجات یافته ام! یعنی دوران خاکستری تمام شده است اما من چهارساله ای که جنگیدن را آموخت در آن دوران خاکستری، جنگیدن برای هر چیز بزرگ و کوچکی، با نوشتن این خاطرات سرکش شده است و رام نشدنی. من چهارساله، به خودم نزدیک شده است...نه! من امروز کسی نیست جز من چهارساله. و برای من این حقیقتی دردناک است!

یک. اوین، اتاق بازجویی:
اینجا همه چیز خاکستری است و هیچ رنگ قرمزی وجود ندارد. دوباره دختری را می‌بینم که از پایین به آدم‌های درون اتاق نگاه می‌کند، دو مرد و مادرش. باز مادرم چشم بند دارد و من نه! برای من صندلی نگذاشته اند! کنار میز ایستاده ام، جایی دقیقا بین مادرو بازجوها، جنب هم نمی‌خورم، فقط گاهی دست هایم را روی میز می‌گذارم و خودم را کمی می‌کشم بالا که بهتر ببینم. قدم از میز هم کوتاه تر است! ترسیده‌ام .
ترسم هم خاکستری است.
گفتگویی در جریان است که مادرم از آن قطعا خوشحال نیست.انگار وقتی صداها بلند می‌شود، کمی می‌لرزم! لرزشم هم خاکستری است. نمی‌دانم که چطور به یاد دارم، شاید بعدها شنیده‌ام از زبان مادرم، اما خودم فکر می‌کنم که این جمله ها را به یاد دارم.
یکی از بازجوها: مگه می‌شه که زنی از کار شوهرش خبر نداشته باشه؟
مادر: چرا نمی‌شه؟ مگه زن‌های شما خبر دارند که شما دارید اینجا چی کار می‌کنید؟
بازجو( جدی می‌شود و عصبانی): بلبل هم که هستی؟
بازجوی دیگر که به من نزدیک تر است: دخترم! این «عمو» رو می‌شناسی؟
بازجو عکسی را نشانم می‌دهد. «عمو» را می‌شناسم! یکی از هزاران «عمو» و «خاله» ایست که باید صدای‌شان می‌کردم «عمو» و «خاله» و از شانس، شب یا چند شب قبل از دستگیری این «عمو» خانه ما بوده است!
به مادرم نگاه می‌کنم. سکوت و چشم بند، تنها دیالوگی است که بین ما برقرار است!
من چهارساله:... نه، نمی‌شناسم!
بعدها فهمیدم که خانه ما تحت مراقبت بوده و آنها می‌دانستند که آن «عموی» مذکور خانه ما بوده است و بعدها از پدرم شنیدم که در بازجویی ها به او گفته بودند که « دخترت از خودت تشکیلاتی‌تر است»!
دو. اوین، مادر در اتاق بازجویی، من در حال بازی با زندان بان ها:
تصویر اول:در خاکستری و بزرگ زندان زنان را می‌زنند. من زودتر از خواهران زندانبان می‌دوم به سوی در، شاید منتظر مادرم هستم و شاید هم کلا فضولم! یکی از بازجوهاست انگار، که مرا هم می‌شناسد و با من سلام و خوش و بش گرمی هم می‌کند. روی پاهایش می‌نشیند تا هم قد من شود و به من می‌گوید که برایم میوه آورده است.
 تصویر دوم: خودم را می‌بینم که به واقع دارد دولپی و دو دستی میوه‌های ریز قرمزی که یا گیلاس است و یا آلبالو را توی لپ هایش جا می‌دهد. فکر کنم فقط قورتشان می‌دادم و نمی‌جویدم اصلا!
تصویر سوم: در سلول هستیم. مادر برگشته و پریشان و عصبی است و گریه هم کرده است. من دارم بالا و پایین می‌پرم که ناگهان تمام میوه ها را بالا می‌آورم. تصویرهایم دوباره رنگ دار شد، قرمز! مادرم از همه جا بی خبر است و فکر می‌کند که من خون بالا آورده ام. جیغ می‌زند و غش می‌کند!
تصویر چهارم: مردی با روپوش سفید جلوی مادر و من در حرکت است. مادر حالش خوش نیست و زیر بغل مادرم را کسی نگرفته است. مادرم چشم بند دارد. من دست مادرم را گرفته‌ام و راهنماییش می‌کنم: اینجا باید پات رو بلند کنی!
حواسم به مادرم هست اما به اطرافم هم هست. دوباره تصاویر خاکستری را رنگی قرمز فرا می‌گیرد.
پاهایی می‌بینم که یا قرمزند یا رنگی قرمز بر جای می‌گذارند. پاهایی که به سختی به زمین کشیده می‌شوند. مکث میان قدم ها، طولانی است.درد و زجر را حس می‌کنم، رنگش قرمز است! نگاهم بالاتر می‌آید. دستانی را می‌بینم که نرده ها را تکیه کرده و بدنی را که به دست ها تکیه کرده و متمایل است به سمت نرده ها. دست ها دارد به کمک نرده ها، بدن و پاها را می‌کشد. نگاهم باز هم بالاتر می‌رود....
باباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
داد می‌زنم و می‌خواهم بدوم به طرفش. اما مادر چنان مرا می‌کشد که تقریبا پرت می‌شوم به سمت مادرم.
مادر مرا می‌کشد به سمت بهداری زندان.
چشمان من اما به رنگ قرمز خیره مانده. پدر صدایم را نشنیده است!




رسانه‌های محافظه‌کار خبر دادند:

فیلم جنجالی «قلاده‌های طلا» توقیف شد

رسانه‌های محافظه‌کار از توقیف فیلم «قلاده‌های طلا» از سوی وزارت ارشاد و با دستور مقام‌های امنیتی خبر می‌دهند.
سایت «صراط‌نیوز» نزدیک به حسین شریعتمداری روز یکشنبه (نهم بهمن) گزارش کرده «سیاسی‌ترین فیلم سینمای ایران» به دستور یک نهاد امنیتی توقیف شده است.
ابوالقاسم طالبی کارگردان این فیلم نیز  گزارش‌ رسانه‌ها در این خصوصص را تائید کرده و گفته است مسئولان بلند‌پایه وزارت ارشاد اعلام کرده‌اند فیلم «قلاده‌های طلا» توقیف شده است.
محمد خزايي٬ دبير سي‌امين جشنواره فيلم فجر هم گفته این فیلم برای حضور در جشنواره نیاز به «تائيد نهايي سازمان‌هاي مربوطه» دارد که به خاطر طولانی شدن این پروسه به بخش مسابقه جشنواره نمي‌رسد.


فیلم «قلاده‌های طلا» به موضوع انتخابات سال ۸۸ و حوادث مرتبط با آن می‌پردازد.
به گزارش سایت «صراط‌نیوز» عوامل این فیلم تاکنون اطلاعاتی در مورد موضوع «قلاده‌های طلا» در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند.




اول بهمن ماه نیز سایت «رجانیوز» به نقل از یک منبع آگاه گفته بود این فیلم به دلیل پرداختن به برخی موضوعات ملتهب، از سوی برخی نهادهای غیرسینمایی توقیف شده است.
از امین حیایی، پردیس افکاری، محمدرضا شریفی‌نیا، حمیدرضا پگاه و علی‌رام نورایی به عنوان بازیگران این فیلم نام برده می‌شود.



به نظر می‌رسد توقیف این فیلم با انتخابات مجلس نهم مرتبط باشد که مقام‌های جمهوری اسلامی ترجیح داده‌اند به خاطر متشنج نکردن جامعه٬ نمایش آن را به زمان دیگری موکول کنند.
پیش‌تر فیلم «پایان‌نامه» ساخته حامد کلاهداری با موضوع حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ در سینماهای ایران به نمایش درآمده بود که با استقبال سرد مردم مواجه شد.






جعفر شجونی٬ عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز:

خداوند متعال با علما قرارداد امضا کرده است


جعفر شجونی می‌گوید روحانیت اصیل «بوی بهشت» می‌دهد٬ خداوند با علما قرارداد امضا کرده٬ صدام از روحانیون تمجید می‌کرد و روحانیت خود را «وقف» انقلاب کرده است.
به گزارش روز یکشنبه (نهم بهمن) خبرگزاری فارس٬ آقای شجونی در یادواره شهدای روحانی استان همدان این مطالب را بیان کرده است.
وی گفته است: «در صورت چموشی در برابر مسجد، روحانیت و قرآن کریم باید پاسخگوی آنها باشیم زیرا این سه تنها هدایت بشریت را می‌خواهند.»
شجونی با انتقاد از برخی «بی‌مهری‌ها» با روحانیت در جامعه ایران٬ اظهار کرده که «صدام با آن همه خباثت و رذالت، از روحانیون ایران اسلامی تعریف و تمجید» می‌کرده است.
به گفته وی «روحانیت اصیل بوی بهشت می‌دهند و اگر کسی در پی بهشت و نعمات آن است باید به روحانیت و سخنانش که برگرفته از قرآن و اهل بیت است، تمسک جوید.»
شجونی با بیان اینکه از افتخار روحانیت همین بس که تاکنون یک قرارداد ایران «بربادده» را امضا نکرده، افزوده است: «خداوند متعال با علما قرارداد امضا کرده که در مقابل قلدری ستمگران بایستند.»
جعفر شجونی در بخش پایانی سخنان خود بدون آنکه به نام اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره کند٬ گفته است: «برخی خائن‌‌ها، فرزندان خود را از راه ترکیه به اروپا فراری دادند تا درس بخوانند که الان نیز چوب لای چرخ انقلاب می‌گذارند.»
وی همچنین با انتقاد از اقدامات محمود احمدی‌نژاد٬ افزوده است: «خاک بر سر کسانی که در این مملکت با رأی مردم منصب گرفتند ولی دست آخر جوجه تیغی تحویل دادند.»
جعفر شجونی یکی از جنجالی‌ترین روحانیون در جمهوری اسلامی است که همواره اظهارات تند و تیزی علیه مخالفان رهبر جمهوری اسلامی و روحانیت می‌کند.




پیام تسلیت همسر و فرزندان مهدی کروبی خطاب به آیت الله صانعی

سحام نیوز: همسر و فرزندان مهدی کروبی، در پیامی؛ درگذشت همسر آیت الله صانعی را به ایشان تسلیت گفتند. به گزارش خبرنگار سحام، در بخشی از این پیام آمده است: “ هرگز نمی توان مقاومت، صبر و بزرگی ایشان در برابر ظلم های اصحاب قدرت از جمله تهاجم وحشیانه اوباش حکومتی به منزل در زمان دیدار آقای کروبی و نیز رفتار های مشمئز کننده در خرداده ماه ۱۳۸۹ و محروم کردن خانواده از حق زیستن را فراموش کرد. ”
متن کامل این پیام بدین شرح است:
و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صانعی
خبر درگذشت یار و همراه گرامیتان سرکار خانم شفیعی موجب تاسف و تاثر بسیار شد. صداقت، خوبی و مهربانی بخشی از ویژگی های این عزیز سفر کرده است. هرگز نمی توان مقاومت، صبر و بزرگی ایشان در برابر ظلم های اصحاب قدرت از جمله تهاجم وحشیانه اوباش حکومتی به منزل در زمان دیدار آقای کروبی و نیز رفتار های مشمئز کننده در خرداده ماه ۱۳۸۹ و محروم کردن خانواده از حق زیستن را فراموش کرد. این ضایعه بزرگ را به حضرتعالی، فرزندان و دیگر بستگان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحومه مغفوره غفران و رحمت الهی و برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم.
همسر و فرزندان مهدی کروبی
گفتنی است، پیکر مرحومه خانم شفیعی همسر آیت الله یوسف صانعی با حضور جمع کثیری از مردم و شخیصت‌های سیاسی در قم، عصر شنبه تشییع شد و سید حسن خمینی در صحن اصلی حرم حضرت معصومه بر پیکر ایشان نماز خواند.
در مراسم تشییع جنازه علاوه بر حضور مردم و مقلدان آیت الله یوسف صانعی،اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم،برخی از اعضای بنیاد پانزده خرداد، برخی از اعضای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،اعضای بیت آیت الله موسوی اردبیلی،جمعی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم، جمعی از دانشجویان و شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند.




بارش برف و باران و کاهش ۱۲ درجه‌ای دما

سازمان هواشناسی کشور در اخطاریه ویژه‌ای نسبت به آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید، احتمال تخریب بناها و شبکه‌های انتقال نیرو، بارش برف و باران و کاهش تا ۱۲ درجه‌ای دمای هوا در حداقل ۱۵ استان کشور هشدار داد.
عبدالرضا امیدوارشهری، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور ظهر امروز گفت: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می دهد که یک سامانه بارشی از روز سه‌شنبه از نوار غربی وارد کشور می‌شود و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در کشور فعال است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: بر این اساس ابتدا در روز سه‌شنبه در نوار غربی کشور افزایش دما و در جنوب غرب باد شدید و گرد و خاک رخ خواهد داد و سپس در این روز بارش پراکنده باران و برف در نوار غربی آغاز می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به این که طی روز چهارشنبه بارش متناوب برف و باران نیمه غربی کشور و استانهای تهران و البرز را در بر می‌گیرد افزود: همچنین بیشترین بارش در این روز در استانهای کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب اصفهان، شمال فارس، شرق خوزستان، جنوب همدان و جنوب ایلام پیش بینی می‌شود از سوی دیگر در روز پنجشنبه در استانهای واقع در مرکز، شمال، شمال شرق، جنوب، شرق و در استانهای قزوین، البرز، تهران، قم و سمنان بارش متناوب باران و برف رخ خواهد داد.
وی با اشاره به اخطاریه ویژه سازمان هواشناسی کشور برای روزهای آینده گفت: نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به سبب وزش باد شدید، خلیج‌فارس مواج و توفانی است و توصیه می‌شود که شناورها بویژه در مناطق شمالی خلیج‌فارس از تردد، بارگیری و تخلیه بار خودداری کنند. همچنین به سبب وزش باد شدید در استانهای خوزستان و بوشهر از اواخر سه‌شنبه و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه احتمال تخریب بناها و شبکه انتقال نیرو پیش‌بینی می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: از سوی دیگر از عصر سه‌شنبه و طی روز چهارشنبه بارش در استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان و نیمه شمالی فارس تشدید می‌شود؛ از این رو آبگرفتگی معابر عمومی و به سبب بارش برف اختلال در تردد جاده ای مناطق سردسیر انتظار می‌رود که این شرایط در روز پنجشنبه به استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود.
وی گفت: طی پنجشنبه در استانهای واقع در نیمه غربی و جمعه در استانهای واقع در نیمه شرقی کشور دمای هوا بین ۶ تا ۱۲ درجه کاهش می یابد که پیش‌بینی می‌شود این هوای سرد تا اواسط هفته آینده در کشور ماندگار باشد. همچنین در روز چهارشنبه به سبب وزش باد جنوبی، دمای هوا در سواحل دریای خزر افزایش می یابد. روز پنچشنبه به سبب بارش باران و برف در استانهای گیلان و مازندران آبگرفتگی معابر عمومی و اختلال در گذرگاه های کوهستانی این استانها پیش بینی می شود. روز جمعه این وضعیت به استانهای مازندران، گلستان، شمال سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی محدود می‌شود. روزهای پنجشنبه و جمعه دریای خزر به علت وزش باد شدید توفانی خواهد بود.




همسر شعله سعدی: نگه داشتن همسرم در حبس “غیر قانونی” است

دکتر قاسم شعله سعدی وکیل دعاوی که از چهاردهم فروردین ماه در زندان اوین بسر می برد وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی دارد و باید سریعا تحت درمان و عمل جراحی قرار گیرد اما پیگیری های هر روزه همسر وی تاکنون بی پاسخ مانده است. این وکیل دربند هم اکنون از ضایعه نخاعی که شش سال پیش در زندان به آن دچار شده است رنج می برد و بی توجهی به این مسئله می تواند “خطر” جانی برای وی در بر داشته باشد.
همسر دکتر شعله سعدی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت نامناسب جسمانی همسرش به جرس می گوید: “دو هفته پیش با آقای شعله سعدی ملاقات داشتم که وضعیت جسمانی مناسبی نداشتند و از ناحیه دست و پا بی حسی داشتند که نگران کننده است. ایشان همان مشکل نخاع را دارند و از این موضوع خیلی رنج می برند و من به تمام ارگانهایی که باید نامه بنویسم، نامه نوشته ام و شکایت کرده ام اما تاکنون هیچ پاسخی نگرفته ام. به پزشک قانونی مراجعه کردم و خواستم که با توجه به مشکلات جسمانی همسرم که مورد تاییدشان است دادستان را راضی کنند که عدم تحمل کیفر صادر شود. به خود دفتر دادستانی بارها مراجعه کردم، به رئیس قوه قضاییه نامه نوشتم و … خلاصه یکماه و نیم است هر روز برای پیگیری این وضعیت مراجعه می کنم اما دریغ از پاسخی! پزشک قانونی و پزشکان زندان هم در خصوص ناراحتی جسمانی ایشان و عدم تحمل کیفری نوشته اند و طبق ماده ۲۹۱ قانون آیین دادرسی هم ایشان باید آزاد می شده است اما هنوز هیچ جوابی نگرفته ایم.”
دکتر قاسم شعله‌سعدی نماینده شیراز در مجالس سوم و چهارم بود که در سال ۱۳۸۱ نامه ای سر گشاده خطاب به رهبری نوشت و در آن نامه شرایط آقای خامنه ای را از جهت واجد شرایط رهبری بودن در آن زمان از منظر حقوقی به سوال و چالش کشید. در سال ۸۵ شعبه ۲۱ دادگاه تجدید نظر استان تهران رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب را که وی به اتهام ” تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری ” محکوم شده بود را تایید و او را به یک سال و نیم حبس محکوم نمود. البته پس از پیگیری های فراوان به دلیل اشکالات شکلی و ماهوی فراوان در پرونده و روند دادرسی ریاست وقت قوه قضائیه آقای شاهرودی طی نامه ای به رئیس کل دادگستری استان تهران نوشت که اولا: توقف اجرای حکم داده شود، ثانیا: طبق قانون جدید اعمال ماده ۱۸ در دادگستری تهران شود. بدین ترتیب اجرای حکم متوقف و منوط به اجرای ماده ۱۸ گردید.
وی با تاکید بر بازداشت غیرقانونی یکسال و نیم که به همسرش حبس داده بودند ادامه می دهد: “طبق قوانین ایشان باید تحمل کیفر نکنند و آزاد شوند اما همه پیگیری های ما بی نتیجه بوده است. حتی در این خصوص به آقای لاریجانی دبیر حقوق بشر مراجعه کردم و تقاضای ملاقات کردم و نامه نوشتم و خود آقای شعله سعدی هم به ایشان نامه نوشته اند و از وضعیت نامناسب جسمانی و حبس غیرقانونی اشان نوشته اند، اما آقای لاریجانی تاکنون پاسخی به این نامه ها نداده اند. متاسفانه هیچگونه توجهی به این وضعیت و نامه ها داده نمی شود و پرونده ایشان نه به من داده می شود نه به وکلای ایشان که پرونده را بررسی کنند تا ببینند طبق چه قانون و رایی آقای شعله سعدی باید این حبس را تحمل کنند؟”
خانم شعله سعدی در پایان با ابراز ناراحتی از عدم پاسخگویی مسئولین بیان می کند: “از نظر جسمانی همسرم شرایط بسیار نامناسبی دارند و نخاع ایشان در حال تحلیل رفتن است و کوتاهی در این زمینه خطرات جبران ناپذیری را در پی دارد. از دادستان، رئیس قوه قضاییه و دبیر حقوق بشر می خواهم این مسئله را “جدی” بگیرند و به نامه هایی که به آنها نوشته می شود پاسخ دهند و هر چه سریعتر رسیدگی کنند زیرا واقعا حبس یکسال و نیم که برای ایشان صادر کرده اند غیرقانونی است و دستور توقف اجرای حکم داده شده بود و در زمان بازداشت ایشان این حکم مشمول مرور زمان بوده است و نگه داشتن ایشان در حبس “غیر قانونی” است. من واقعا نمی دانم مسئولین چه فکری دارند می کنند؟! و جلوگیری از آزادی ایشان به چه علتی است؟ من امیدوارم مسئولین به خود بیایند و به پرونده ایشان رسیدگی کنند و حق قانونی اش را که آزادی است به او بدهند تا بتواند به درمان و معالجه بپردازد. اگر در صورت این بی توجهی ها اتفاقی برای ایشان رخ دهد مسئولیت مستقیم آن بر عهده رئیس قوه قضاییه و مسئولین کشور است.”



پیام تسلیت جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی به آیت الله صانعی


جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در پیامی درگذشت همسر آیت الله العظمی صانعی را تسلیت گفته و از درگاه ایزد منان برای این مرجع تقلید و خانواده شان طلب صبر  کردند.
متن این پیام به گزارش کلمه به شرح زیر است:
إنّا للهِ وَ إنّا إلَیهِ راجِعُونَ
محضر مبارک مرجع عالیقدر شیعه
حضرت آیة الله العظمی صانعی دامّت إفاضاتُه
با سلام، خبر تأسف بار رحلت بانوی بزرگوار و همسر گرامیتان، تألمی عظیم بر قلبهای دردمند ما خانواده های زندانیان سیاسی نهاد.
ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی که همواره محضر و بیت حضرتعالی را ملجأ و تسکینی بر زخم های دل خود دانسته و می دانیم و هنگام آلام و سختیها و در اوج ناامیدی ها، کلام و رهنمودهای آن مرجع عالیقدر، برایمان آرام بخش و امیدآفرین بوده و می باشد، فقدان آن بانوی مکرمه را که جریانات تلخ این سالها عاملی تأثیر گذار در ایجاد و تشدید بیماریشان بود، به شما و بیت محترمتان تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند منان برایتان صبری جمیل و أجری جزیل خواهانیم و شادی روح آن مرحومه را آرزو داریم.
جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی




فراخوان راهپیمایی اعتراضی شورای هماهنگی راه سبز امید برای ۲۵ بهمن

شورای هماهنگی راه سبز امید در آستانه ی ۲۵ بهمن و سالگرد حضور خیابانی مردم به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همچنین سالگرد آغاز زندان خانگی رهبران جنبش سبز در بیانیه ای از تمامی همراهان و حامیان جنبش سبز دعوت کرده از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز ۲۵ بهمن ماه در تهران در پیاده‌روهای خیابان‌های انقلاب و آزادی، حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع نواب، و در شهرستان‌ها در خیابان اصلی هر شهر، بنابر تصمیم فعالان محلی، اقدام به پیاده‌روی سکوت کنند.
این شورا در بیانیه خود تاکید کرده که حفظ هوشیاری و نیز التزام به خط مشی جنبش در پایبندی به اصل عدم توسل به خشونت، از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری خواهیم کرد.
شورای هماهنگی در بخشی از بیانیه خود آورده است: ایران و ایرانیان در چالش با یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخ خود بسر می‌برند. بی‌کفایتی دولتمردان، منافع و سرمایه‌های ملی را بر باد داده و می‌دهد. با اینکه درآمد نفتی ایران طی سالیان اخیر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار (بیش از درآمد همه‌ی دولت‌های پس از انقلاب) بوده و مدعیان عدالت با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم و رفع فقر و فساد و تبعیض بر سرکار آمدند نتایج عملکردشان جز کاهش نرخ‌های رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری به پائین‌ترین سطح، و افزایش نرخ‌های بیکاری و تورم به بالاترین رقم در در دو دهه اخیر نبوده، و به شکلی تأسف‌بار بر دامنه‌ی فقر و فساد و تبعیض در کشور افزوده شده است.
متن کامل این فراخوان که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
به‌نام خدا
«خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی دهد، مگر آن که خودشان آن را تغییر بدهند.» (سوره رعد، آیه ۱۱)
«امروز گفتمانی تازه متولد شده است. گفتمانی که شهدای آن، پیشقراولان، و دربندشدگانش پرچم‌داران آن هستند. گفتمانی که خشونت را طرد می‌کند و راه تغییر را از طرق مسالمت آمیز جستجو می‌کند. گفتمانی که چندصدایی را به رسمیت می‌شناسد و اتحاد ملی را نه در سکوت گورستانی که در تمسک به عقلانیت جمعی می‌جوید. گفتمانی که عدالت را نه در اقتصاد صدقه‌ای، بلکه در ایجاد فرصت‌های برابر و توانمندسازی محرومان می‌داند. گفتمانی که فساد را تحمل نمی‌کند و با وعده‌ی آوردن نفت بر سر سفره مردم، یک‌شبه قیمت نان و سوخت و برق و گاز را چند برابر نمی‌سازد. گفتمانی که به حفظ نیروی کار کشور ایمان دارد و منابع و تولیدملی را با تحویل بازار ملی به واردات خارجی ویران نمی‌سازد. گفتمانی که اعتیاد و دزدی و طلاق را نتیجه سی درصد بیکاری جوانان می‌داند. گفتمانی که از رأی مردم نمی‌ترسد و از رجوع به قانون اساسی نمی‌هراسد.» (بخشی از بیانیه آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در آستانه ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۹)
هموطنان آزاده و آگاه
ایران و ایرانیان در چالش با یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخ خود بسر می‌برند. بی‌کفایتی دولتمردان، منافع و سرمایه‌های ملی را بر باد داده و می‌دهد. با اینکه درآمد نفتی ایران طی سالیان اخیر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار (بیش از درآمد همه‌ی دولت‌های پس از انقلاب) بوده و مدعیان عدالت با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم و رفع فقر و فساد و تبعیض بر سرکار آمدند نتایج عملکردشان جز کاهش نرخ‌های رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری به پائین‌ترین سطح، و افزایش نرخ‌های بیکاری و تورم به بالاترین رقم در در دو دهه اخیر نبوده، و به شکلی تأسف‌بار بر دامنه‌ی فقر و فساد و تبعیض در کشور افزوده شده است. رجوع به گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، و همچنین مراجع و نهادهای بین‌المللی به‌خوبی اثباتگر این موضوع است. افشای فساد و اختلاس بانکی بی‌سابقه (سوء استفاده مالی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی) در ماه‌های اخیر تنها یکی از نشانه‌های بارز فساد مالی و اداری دامنگیر کشور است.
تیرماه سال گذشته، مهندس میرحسین موسوی در ارزیابی دور جدید تحریم‌ها علیه ایران و واکنش حاکمیت اقتداگرا، نکات مهم و سخنان ماندگاری بیان داشت، و ازجمله تاکید کرد: «این حق مردم است که ماهیت قطعنامه و تحریم‌های دیگری که در حال افزوده شدن به آن است بشناسند. باید آنها بدانند این تحریم‌ها چه اثری بر سفره آنها و روی نرخ بیکاری و تورم و تولید و پیشرفت کشور و امنیت می گذارد. صرفا گفتن اینکه این قطعنامه یک ورق پاره است مشکل مردم و کشور را حل نمی کند.» وی همچنین از منظر یک صاحب‌نظر و فعال سیاسی «ملی» اعلام کرد: «جنبش سبز باید از تمام توان بین‌المللی خود استفاده کند تا به قدرتهای خارجی نشان دهد به آنها اجازه نمی‌دهد از ضعف وعدم مشروعیت دولت کنونی استفاده و به استقلال، تمامیت ارضی و منافع عالی کشور آسیب رسانند.» اینها ملاحظاتی بس ارزشمند و درخور توجه و پیگیری است.
اما با کمال تأسف، به نصایح دوراندیشانه دلسوزان کشور بی توجهی شد و اینک، در هنگامه‌ی تورم لجام ‌گسیخته و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، و نیز تشدید سرکوب و ارعاب و بازداشت منتقدان و شهروندان ناراضی، مردم ایران دشوارترین روزهای زندگی خود را سپری می کنند. بجای روی کردن به مردم و جبران اشتباهات، هنوز هم بر ادامه سیاست سرکوب پافشاری می‌شود و صدها کنشگر مدنی و فعال سیاسی معترض به اوضاع کشور از کودتای انتخاباتی خرداد ۱۳۸۸، هم‌چنان در زندان‌های استبداد و حبس غیرقانونی بسر می‌برند. آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، و خانم زهرا رهنورد، رهبران آزاده‌ و صادق و همراه جنبش سبز از آن جمله‌اند که از ‌سال گذشته، در حبس غیرقانونی و زندان خانگی محصورند.
در چنین شرایطی است که ۳۹ زندانی سیاسی و آزاده‌ی دربند در بیانیه‌ای خواستار پیگیری اعتراض‌‌ها و خواست‌های حقوق بشرطلبانه و دموکراسی‌ خواهانه‌ی مردم ایران، با اولویت نهادن به آزادی رهبران جنبش سبز شده‌اند.
این حق انسانی و قانونی و شرعی ایرانیان است که به وضع کنونی زندگی خود و نیز شرایط کشور خویش اعتراض کنند؛ اعتراض کنند به: حاکمیت دروغ و سرکوب، شرایط سخت زندگی، گرانی روزافزون نیازهای اولیه‌ و تنگناهای معیشتی، سلطه‌ی ناکارآمدی در اداره‌ی کشور، گسترش ناامنی، فروپاشی ارزش‌های اخلاقی، شرایطی که باعث فروپاشی بسیاری از کانون‌های گرم خانواده‌ها شده، گسترش روزافزون اعتیاد و بزهکاری در جامعه، توسعه‌ی ساعت به ساعت فقر، قرار گرفتن در شرایط ذلت‌بار بین‌المللی که نتیجه سیاست‌های ماجراجویانه و غیرواقع بینانه دولت در طی سال‌های اخیر است، مدیریت پادگانی در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، اعمال سیاست‌های تبعیض آلود در برخورد با زنان، اقوام و صاحبان عقاید و باورمندان به آیین‌های گوناگون و نیز دگراندیشان، حبس غیرقانونی رهبران جنبش سبز و دیگر زندانیان حوادث پس از انتخابات، که همگی برخلاف قانون اساسی است؛ اعتراض به این همه، حق ایرانیان است.
از اینرو، از تمامی همراهان جنبش سبز دعوت می کنیم از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز ۲۵ بهمن ماه در تهران در پیاده‌روهای خیابان‌های انقلاب و آزادی، حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع نواب، و در شهرستان‌ها در خیابان اصلی هر شهر، بنابر تصمیم فعالان محلی، اقدام به پیاده‌روی سکوت کنند. بدیهی است که همه‌ی ما همچون گذشته، با حفظ هوشیاری و نیز التزام به خط مشی جنبش در پایبندی به اصل عدم توسل به خشونت، از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری خواهیم کرد. در مقابل، از نیروهای انتظامی نیز می‌خواهیم به حقوق قانونی هموطنانشان احترام بگذارند و به جهانیان نشان دهند که مانند نیروهای سرکوبگر نظام‌های استبدادی عمل نخواهند کرد.
شورای هماهنگی راه سبز امید
۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۰




عبدالعلی بازرگان: مهندس بازرگان به مسیر مبارزه بیشتر از مقصد آن بها می داد
 جرس: عبدالعلی بازرگان فرزند ارشد مهندس مهدی بازرگان در گفتگویی با جرس نکات تازه ای از حال و هوای روزهای نخست انقلاب و مصائب مهندس بازرگان در نه ماه دولت موقت گفته است. دولتی که مرحوم بازرگان درباره آن میگفت " دسته چاقویی است که تیغه ندارد ". در سال های پس از انقلاب و در پی انحراف زمامداران از اهداف اصیل انقلاب، این انتقاد به بازرگان و نهضت آزادی وارد میشد که چرا مهندس سمت نخست وزیری را پذیرفت . عبدالعلی بازرگان طرح این انتقاد را ناشی از کم حافظه گی تاریخی نسل انقلاب و بی خاطره گی نسل بعد از انقلاب میداند. او میگوید اگر مهندس نمی پذیرفت نیز امروز از جانب همان عده محکوم میشد که از قبول مسئولیت شانه خالی کرده است. درآستانه سی و سومین سالگرد انقلاب پیش بینی مرحوم بازرگان درباره اینکه جمهوری اسلامی با آن رویه به استبداد دینی ختم خواهد شد  به وقوع پیوسته است. 
عبدالعلی بازرگان در این مصاحبه از نوع زندگی، منش و شخصیت مرحوم بازرگان گفته است و بر این نکته تاکید کرده که ایشان به مسیر مبارزه بیشتر از مقصد آن بها می دادند و معتقد بودند ملت ها با همین سختی ها، اگر صبر و استقامت داشته باشند، ساخته می شوند و پیروزی مطمئن وقتی حاصل می گردد که بهای آنرا پرداخته و شایستگی آنرا کسب کرده باشند . این گفتگو را بخوانید


برخی این انتقاد را به مرحوم مهندس بازرگان دارند که ایشان و نهضت آزادی سبب پیدایش جمهوری اسلامی شدند و در حقیقت راه را برای یک استبداد دینی هموار کردند . این عده معتقدند که اگر روشنفکری مانند مهندس بازرگان و فعالان سیاسی چپ با آیت الله خمینی متحد نمی شدند ، روحانیون نمیتوانستند این دوره انتقالی شاهنشاهی به جمهوری اسلامی را از سر بگذرانند. این انتقادات چقدر به واقعیت نزدیک است و پاسخ شما به این عده چیست ؟

هموطنان عزیزی که این انتقاد را می کنند، یا نسل بعد از انقلاب هستند و آن حال و هوا و شورو شعار را حس نکرده اند، یا اگراز نسل انقلابند، شاید حافظه شان یاری نمی کند راه پیمائی های میلیونی ملتی را که بعضا تصویر رهبرشان را در ماه می دیدند! و مسیر تا بهشت زهرا را برای شنیدن سخنان او پای پیاده و با ماشین طی کرده بودند به خاطر بیاورند.
گویا فراموش کرده اند که این رهبرانقلاب بود که مهندس بازرگان و دولت موقت را منصوب کرده بود، نه برعکس! و هروقت هم که ایشان به زبان طنز و لطیفه انتقاد مشفقانه ای از آقای خمینی می کرد، برخی ازهمین منتقدان می شوریدند که: ای آقا، چرا امام را تضعیف می کنید!؟ حتی اعتراض ایشان به جنایت های خلخالی را هم با این استدلال که هرانقلابی بالاخره یک جلاد هم می خواهد! تحمل نمی کردند.
شما که جوان هستید، ولی نسل انقلاب این جمله مهندس بازرگان را به یاد دارند که: "فقط دسته چاقو رابه ما داده اند و تیغه اش دست دیگری است" حالا این چه انتظاری است که دسته چاقو باید تیغه را حذف می کرد؟ آنهم در شرایطی که نه تنها طیف نیروهای چپ از صدر تا ذیل، نه تنها مجاهدین و مکتبی های حزب اللهی، بلکه نیروهای ملی مذهبی امروز، که در آن زمان به صورت فردی یا گروهی در سازمان های مختلفی فعالیت می کردند، وحتی بخشی از انشعابیون نهضت، با سیاست های دولت موقت، به این اتهام که انقلابی عمل نمی کند مخالفت می کردند!
شما نمی توانید حتی یک تشکیلات یا شخصیت معروف سیاسی پیدا کنید که در آن شرایط با دولت موقت موافق بوده باشد فقط انجمن حجتیه مخالف نبود! که خودشان بین زمین و آسمان بودند!


صدا و سیما و مطبوعات آن دوران چه موضعی نسبت به مهندس بازرگان داشتند و چطور عمل میکردند؟

رادیو تلویزیون مرحوم قطب زاده ، یکسره برنامه هائی در تضعیف دولت داشت، این از دستگاهی که باید از دولتی که آقای خمینی گفته بود دولت امام زمان است!! دفاع می کرد، اما مطبوعات؛ از نشریات چپ که انتظاری نبود، آیا شما از کیهان و اطلاعات، و جمهوری اسلامی و ... حتی روزنامه انقلاب اسلامی! که تماما طرفدار انقلاب بودند، هرگزمقاله ای در تایید و تقویت سیاست های دولت موقت خوانده بودید؟ منتقدان امروزی با کدام نیرو انتظار دارند دولت موقت و نخست وزیر آن، آنهم درعمر کوتاه ۹ ماهه اش، که سه بار هم استعفا داده بود، بساط استبداد دینی را بر می چید؟


پس چطور مهندس بازرگان حاضر به پذیرش نخست وزیری شدند؟


اگر مهندس بازرگان پیشنهاد نخست وزیری را، بعد از چند روز مشورت با شخصیت های سیاسی و دینی، در شرایطی که هنوزنظام شاهنشاهی سرپا بود و ساواک و ارتش سرکوب می کردند، نپذیرفته بود، چه بسا امروز همین هموطنان، ایشان را محکوم می کردند که پس از یک عمر مبارزه سیاسی، موقعی که زمان ریسک کردن رسید ، از ترس دستگیری و اعدام از قبول مسئولیت شانه خالی کرد.

مرحوم مهندس بازرگان در انتخابات تغییر رژیم سلطنتی به جمهوری، مدافع جمهوری دموکراتیک اسلامی بود و در واکنش به این طرح آیت الله خمینی بر جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد تاکید داشتند. مقصود مرحوم بازرگان از قید دموکراتیک در وصف نظام پس از انقلاب چه بود ؟



در نگاه ایشان به دین، آنچنان که از نوشته های معتددشان برمی آید، مغایرتی میان دین و دموکراسی وجود نداشت و ایشان به نظام اکثریت در اداره جامعه باور داشتند. حتما خبر دارید که در همان دهه اول انقلاب به اتفاق جمعی از همفکران " جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت" را به موازات نهضت تاسیس کرده بودند. اما از آنجائی که می دانستند در دیدگاه آقای خمینی و یارانشان مشروعیت نظام ارتباطی با خواست اکثریت مردم ندارد و آقایان از حضور مردم فقط برای تحکیم ولایت خود می خواهند استفاده کنند، اصرار داشتند با گنجاندن کلمه "دموکراتیک" میخ حاکمیت ملت را در عنوان نظام محکم کنند که البته آقای خمینی هم سخت مقاومت کرد.


به دنبال محاکمه مهندس بازرگان و اعضای نهضت آزادی ، برخی از اعضای شاخه جوانان ، سازمان مجاهدین خلق را با مشی مسلحانه تشکیل دادند . احساس و نظر مرحوم بازرگان نسبت به مجاهدین اولیه چگونه بود ؟


پاسخ شما را همان پایه گذاران مجاهدین خلق در سوابق تاسیس سازمان خود داده اند و با اشاره به مذاکرات فیمابین و مخالفت های ایشان با مشی مبارزه مسلحانه، روند جدائی خود را روشن کرده اند، همانطور که می دانید مهندس بازرگان با راه حل های متکی بر زود و زور و ضربتی عمل کردن مخالف بودند و بر تغییرات تدریجی از طریق تمرین و تربیت توصیه می کردند.


پس چطور در دهه شصت علیرغم تعارض دیدگاه از حقوق انسانی و سیاسی مجاهدین خلق دفاع میکردند . چگونه با وجود جو ملتهب آن دوران و احتمال هم سرنوشت شدن با آن گروه ، مهندس بازرگان آشکارا به رفتار حکومت انقلابی نسبت به مجاهدین انتقاد و اعتراض میکردند؟

در مورد دفاع از حقوق قانونی مجاهدین، نمی دانم آیا شما سر مقاله معروف ایشان در روزنامه میزان تحت عنوان : "فرزندان مکتبی و مجاهدم" را به خاطر می آورید یا سنتان اقتضا نمی کند؟ در آن نوشته مهندس بازرگان هر دو گروه مجاهد و مکتبی را فرزندان خود شمرده و از هر دو خواسته بود از برادر کشی دست بردارند، اما همانطور که می دانید وقتی کینه ها و دشنی ها عمیق شود، دلسوزی و دعوت به آشتی هم جرم محسوب می شود وبه این ترتیب عنوان "فرزندان مجاهد و..." هم بر پرونده جرائم ایشان نزد تمامیت طلبان اضافه گردید.


مرحوم مهندس بازرگان و نهضت آزادی از بعدِ مجلس شورای اول از هرگونه دخالت در حاکمیت منع و حذف شدند ، برای هم نسلان من بفرمایید مهندس بازرگان در این سالهای حذف چگونه با حاکمیت برخورد و امر به معروف می کردند ؟

سوابق و اسناد نهضت آزادی شامل بیانیه ها و مواضع سیاسی مربوط به این دوران در مجلدات متعدد منتشر شده است که برای محققین میتواند روشنگر فضای سیاسی آن ایام باشد، اما محور اصلی این انتقادات عمدتا دو موضوع: ولایت فقیه و ادامه جنگ با عراق پس از فتح خرمشهر بود، استبداد دینی و عملکردهای مخالف قانون نیز از جمله مواردی به شمار می رفت که مورد توجه دفتر سیاسی نهضت در تدوین بیانیه ها قرارداشت. ایشان چند بارخطاب به حاکمان یادآوری کرده بودند که جنگ ما با شما بر سر "حجت" است نه "قدرت" ! یعنی ما نمی خواهیم جای شما را بگیریم، فقط می خواهیم مطابق حق و قانون عمل کنید و دست از دیکتاتوری بردارید.

ایران کنونی در یکی از بدترین شرایط تاریخی خود از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و بین المللی قرار گرفته است. شرایطی که شاید در زندگی طولانی مهندس بازرگان هم تجربه نشده بود. حال اگر بخواهیم از دستاوردهای فکری مهندس بازرگان و اندیشه ای معتدل ایشان برای شرایط امروز ایران راهکاری بیابیم ، به نظر شما پیام مرحوم بازرگان برای امروز ما چیست ؟


مهندس بازرگان از دوران نوجوانی تحت تاثیر این آیه قرآن بودند که: " خدا وضع هیچ ملتی را تغییر نمی دهد، مگر خودشان از درون تغییر کنند". ایشان در شرایطی که مبارزه با امپریالیسم مد روزگاربود، استبداد را سرپل نفوذ امپریالیسم می شناختند ومبارزه با آن و مطالبه "آزادی" را مقدم می شمردند، که می دانید برخی همسنگرانشان با این تحلیل موافق نبودند.
آزادی را هم می گفتند نه دادنی است و نه گرفتنی، بلکه یادگرفتنی است! و به همین دلیل با فرهنگ استبداد در جلوه های مختلف آن مبارزه می کردند، اگر یادتان باشد، مدافعات ایشان در دادگاه نظامی شاه، که بعدها در خارج از کشور منتشر گردید، عنوان"چرا با استبداد مخالفیم"داشت. به کار گروهی هم در مبارزه با رژیم بسیار تاکید داشتند، به خاطر دارم روزی به جمعی از مبارزانی که حاضر نبودند پای بیانیه مشترکی با گروه های همسو را، به بهانه برخی اختلافات، امضاء کنند، گفتند: " اگرما زیر جمله ماست سفید است! را دسته جمعی امضاء کنیم، از این فعالیت های پراکنده موثرتراست"!
ایشان به مسیر مبارزه بیشتر از مقصد آن بها می دادند و معتقد بودند ملت ها با همین سختی ها، اگر صبر و استقامت داشته باشند، ساخته می شوند و پیروزی مطمئن وقتی حاصل می گردد که بهای آنرا پرداخته و شایستگی آنرا کسب کرده باشند.

تجربه استبداد دینی با پیامدهای وخیم ، گریز مردم از دیانت و اخلاق و وجود ریاکاری مزمن در جامعه ایرانی ، پیش روی ماست و حتی با فرض اینکه این استبداد ساقط شود، شاید نتوان به سادگی ضربه ایی که دین و اخلاقیات در ایران خورده است جبران کرد. به نظر شما نقش دین در آینده چه خواهد بود ؟

من علم غیب ندارم ، ولی تجربه رنسانس و انقلابات اجتماعی غرب علیه سلطه ارباب کلیسا برارکان جوامع اروپائی پیش روی ماست. درست است که کلیسا از قدرت به زیر کشیده شد، اما مسیحیت از بین نرفت، بلکه چنان قرائت تمامیت طلبانه ای از دین تعطیل شد و مسیحیان خود را با تحولات اجتماعی پیش آمده هماهنگ و با آن همکاری کردند. شاهدش جامعه آمریکاست که حضور دینداران با دیدی دموکراتیک در تحولات سیاسی آن بسیار قوی است. به نظر بنده، در صورت فروپاشی نظام دین دولتی در ایران و تفکیک این دو قلمرو، تا مدتها عکس العمل های ضد دینی در ایران گسترش خواهد یافت، اما این احساسات واکنشی به زودی فروکش خواهد کرد و نسل بعدی به تعادل خواهد رسید. تاریخ کشور ما از این زیر و بم ها فراوان داشته است. زمان نشان داده دین بیدی نیست که با این بادهای موسمی بلرزد یا بیفتد!


آیا مقاله آخر مهندس بازرگان " خدا ، آخرت هدف انبیاست" میتواند راهکار ما برای آینده باشد؟

اما مقاله " خدا و آخرت، هدف انبیاء" برخلاف آنچه معروف شده، هرگز در صدد منصرف ساختن مسلمانان از دخالت در امور سیاسی و مشارکت در نهادهای مدنی نبود، بلکه اولویت ها را در جهان بینی توحیدی مطرح می کرد و قربانی شدن خدا و آخرت به پای بت قدرت را که انقلاب را از اهداف اولی خود منحرف ساخته بود نشانه می رفت. آیا می دانید آخرین مقاله ایشان " دین و آزادی"بود؟ پس این چه برداشتی است که ایشان درمبارزه ازموضع دینداری مایوس شده بود؟

مرحوم بازرگان در 86 سال عمر شریف شان ، 300 جلد کتاب و مقاله از خود برجای گذاشتند در حالیکه یکی از صاحبنظران برجسته در رشته خود و بنیانگذار یک حزب بزرگ نیز بودند. زندگی شان سرشار از فرزا و نشیب های گوناگون بود آیا ایشان هیچوقت احساس ناامیدی کردند؟


ایشان ۸۶ سال عمر کردند، جناب آقای احمد حاج سید جوادی که فعلا بزرگ نهضت آزادی و افتخار ما هستند، در چنین سن و سالی همچنان چون شیر بر قدرت پرستان می غرند! اما نومیدی را به خاطر ندارم؛ نگرانی از سرنوشت مردم و مملکت را چرا، خیلی هم داشتند! البته در ناصیه نظام ولایت مطلقه نور رستگاری هرگزنمی دیدند، اما ازنجات مردم نومید نبودند و به این هشدار قرآنی که " از رحمت خدا نومید نشوید" سخت هشیار بودند. شما وقتی به اهداف بالاتر چشم داشته و خود را از موج های روزگار آزاد کرده باشید، نه تشویق ها فریبتان می دهد و نه تهدیدها و دشنام ها به ترس وترک مبارزه مجبورتان می کند.

روزهایشان را چگونه به شب میرساندند و بیشترین علاقمندی هایشان چه بود ؟ ؟



ویژگی چشمگیر ایشان نظم و برنامه داشتن برای همه کارهای لازم بود، از ورزش و تفریح و دید و بازدید دوستان و خویشان گرفته تا کار تحقیق و تدریس و گفتن و نوشتن در زمینه های علمی، سیاسی، دینی و اجتماعی.

جناب آقای بازرگان ، بعضا شنیده ایم که برخی شخصیت های نظام در اواخر عمر مهندس بازرگان از ایشان حلالیت طلبیدند ، ممکن است در اینباره توضیح دهید ؟

این مطلب را بهتر است از زبان و قلم کسانی که حلالیت طلبی کرده بودند بشنوید و بخوانید تا اصالت بیشتر داشته باشد. در هرحال کسانی که فضای بسیار نیرومند انقلاب ذهنشان را پر کرده بود و به همان سرعتی که نظام سلطنتی ۲۵۰۰ ساله ساقط شده بود، انتظار داشتند مشکلات آن دو سه ماهه حل شود و انقلاب ما به دنیا صادر گردد، طبیعی بود که دولت موقت را مانع تحقق آرمانهای خود می دیدند، اما چون حسن نیت و قصد خدمت داشتند، وقتی فانتزی بودن آن شعارها را در عمل تجربه کردند، این شجاعت اخلاقی را داشتند که اشتباه را با عذرخواهی و حلالیت طلبی جبران کنند.






جرس: بدنبال درگذشت همسر آیت الله صانعی فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، پیام تسلیتی ارسال کردند.
به گزارش کلمه، متن این پیام به شرح زیر است:
جناب آقای صانعی مرجع عالیقدر
ما دختران موسوی و رهنورد آن دو دوستدار زندانی شما به همراه تمامی خانواده فقدان همسر بزرگوار و گرامیتان را تسلیت می گوییم.
باشد که روح آن بانوی بزرگوار در کنار ائمه اطهار قرین رحمت و آرامش باشد. برای شما نیز از خداوند بزرگ آرزوی صبرو سلامت خواهانیم.





جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، کارگران کارخانه‌ «آتش سو» واقع در شهر تبریز، دو ماه است که از دریافت هرگونه حقوق و مزایا محروم مانده‌اند.
به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کارخانه‌ی آتش سو در حال حاضر ۳۰ کارگر و پرسنل دارد که کارفرما از پرداخت حقوق معوقه‌ی ایشان سرباز می‌زند.
این در حالیست که از سال ۱۳۸۶ تاکنون بیش از ۴۷۰ تن از کارگران این شرکت به بهانه‌های واهی توسط کارفرما اخراج شده‌اند.
گفتنی است شرکت آتش سو یکی از تولید کنندگان لوازم گازسوز در ایران است که در شهرک مرزداران تبریز واقع شده است.

اعتصاب در مشهد

اعتصاب برخی لوکوموتیورانان در راه آهن شمال شرق در اعتراض به مشکلات معیشتی و حقوقی خود طی یک هفته اخیر باعث ایجاد اختلال در حرکت قطارها و تاخیرهای چندساعته قطارهای مسافربری شده است.
به گزارش بازتاب امروز، برخی لوکوموتیورانان پس از حرکت قطارها در برخی از ایستگاه‌های بین راهی با خروج از قطار باعث توقف چند ساعته‌ی قطار شدند.
به گفته برخی از مسافران این قطار به دلیل اعتصاب و خروج لوکوموتیوران از قطار در ایستگاه بین راهی "نقاب"، به درخواست مسئولان راه آهن شمال شرق یک لوکوموتیوران از مشهد برای هدایت و حرکت این قطار اعزام و قطار را به مقصد رسانده است.
اداره‌ی کل راه آهن شمال شرق در شاهرود، کرد که قطار به موقع راه افتاده است و راه آهن مشهد با تایید این تاخیر و افزایش تاخیرها، اعزام لوکوموتیوران را تایید کرد.
ظاهرا در مقصد هم مسافران پس از نیم ساعت تجمع در ایستگاه راه آهن خراسان رضوی و عدم رسیدگی به اعتراضشان محل را ترک کرده اند.
مشابه این اتفاق در هفتم بهمن ماه در قطار محلی سمنان – مشهد رخ داده است.
راه آهن شمال شرق از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار شروع می شود و تا سوزن ورودی ایستگاه نقاب ادامه دارد.

بازداشت یک فعال کارگری

طی هفته های اخیر، تعدادی از فعالان کارگری و سندیکایی، مورد بازداشت، احضار، تهدید و صدور احکام قضایی قرار گرفتند.
از جمله کمیته گزارشگران حقوق بشر خبر داده است که علی اخوان، فعال کارگری نبر، ساعت نه و نیم شنبه شب، هشتم دی ماه ۱۳۹۰ توسط پلیس امنیت، بازداشت شده است.





جـــرس:
به گزارش منابع خبری، در حالی که نزدیک به یک ماه از اجرای حکم زندان سه فعال دانشجویی دانشگاه مازندران می گذرد، برغم درخواست های مکرر آنها و خانواده هایشان برای انتقال به "بند ویژه"، همچنان مسولان زندان، این زندانیان را در بند مجرمین خطرناک نگاه داشته اند.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، علی عباسی،مازیار یزدان نیا و رحمان یعقوبی سه فعال دانشجویی هستند که در جریان اعتراض های دانشجویان دانشگاه مازندران در خرداد 88 بازداشت شده و مدتی در اطلاعات ساری و زندان متی کلای بابل بسر برده بودند.
گفتی است علی عباسی از قهرمانان مسابقات کشتی دانشجویان کشور می باشد.
بر اساس حکم دادستانی بابلسر در سال 88 هریک از آنها به چهارده ضربه شلاق و شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده بودند، اما حدود دو ماه ییش، و پس از تجمع یکم دی دانشجویان دانشگاه مازندران، حکم آنها توسط شعبه ی صد و یک دادگاه انقلاب بابلسر و به دلایلی نامعلوم به حبس تعزیری تغییر یافت.
به گزارش فعالین حقوق بشر از استان مازندران این سه فعال دانشجویی از روز نخست انتقال به زندان درخواست انتقال به بند ویژه را بصورت کتبی به مسولین زندان متی کلا اعلام نمودند اما همچنان با مقاومت ان ها روبرو شده اند.
بنابراین گزارش ها مازیار یزدان نیا در روزهای اول انتقال به زندان بدلیل قرار گرفتن در زندان انفرادی هشت روز را در اعتصاب غذا بسر برده بود و پس از انتقال به بند عمومی(مجرمین خطرناک) بارها توسط قاتلان و خلافکاران مورد ضرب و شتم قرار گرفت که با حمایت ضمنی زندانبانان همراه بود.
این گزارش می افزاید پرونده ای که برای یزدان نیا در روزهای اول انتقال به زندان با اتهام "توهین به رهبری" تشکیل شده بود با پیگیری های خانواده ی وی بسته شد.
در هفته ها و ماه های گذشته فشارهای امنیتی بر فعالین سیاسی و دانشجویی استان مازندران بطور روزافزونی افزایش یافته است ودر اخرین موارد یاسر یوسف زاده ،مبین جعفری و عیسی برار خانی در شهرستان بابلسر بازداشت شدند و تا این لحظه از محل نگهداریشان اطلاعی در دست نیست.





جـــرس:
در حالیکه با وجود آشفتگی در بازار ارز و طلای کشور، وزير اقتصاد مدعی است "مشکل ارز و سکه حل شده"، آخرین گزارش ها حاکی از تداوم بحران در کشور و انبار بالغ بر صد هزار کیلو طلا توسط مردم در منازل است.
به گزارش مهر، بازار ارز و طلای کشور با وجود هشدارها و تعیین نرخ های دولتی، همچنان در بحران به سر می برد، و این درحالیست که شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد، روز يکشنبه تاکيد کرد که مشکل ارز و سکه حل شده است.
بر اساس این گزارش، محمد کشتی آرای، ريس اتحاديه کشور طلا و جواهر روز يکشنبه نهم بهمن ماه اعلام کرد که ۱۰۰ تن طلا به صورت انباری و در منازل وجود دارد که توليد را مختل کرده است.
این مقام ارشد اتحادیه، در نشست مشترک روسای اتحاديه ها و اصناف کشور با سعید مرتضوی، رييس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: "افرادی که سال ۸۹ اقدام به خريد سکه و طلا کردند، با شرايط افزايش قيمت طی سال جاری ۴۳ درصد سود عايدشان شد."
کشتی آرای افزود: "کاهش سود سپرده ها انگيزه ای شد تا سرمايه ها به سمت سکه برود و باعث شد تا طی سال جاری افرادی که سکه خريده بودند، سود کلانی ببرند."
اشاره وی به صعود سرسام آور قیمت سکه طلا است، که طرح قديم آن در سال ۱۳۸۹ حدود ۴۳۵ هزار تومان بود ولی بهای آن به دو برابر رسيده و در روز دوم بهمن ماه از مرز يک ميليون تومان گذشت.
به دنبال افزايش نرخ سود سپرده های بانکی از سوی بانک مرکزی ايران و تک نرخی شدن ارز، قيمت سکه طلا پايين آمد و تا مرز ۷۳۰ هزار تومان نيز سقوط کرد. با اين حال از روز شنبه، قيمت آن بار ديگر رو به افزايش گذاشته و اکنون به ۸۴۵ هزار تومان رسيده است.
بانک مرکزی ايران می گويد که با پيش فروش ده ميليون قطعه سکه، بيش از پنج هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان نقدينگی سرگردان به حساب بانک ملی واريز شده است.
گزارش مهر حاکی است، در دو روز نخست فاز دوم پيش فروش سکه که از سوم بهمن آغاز شد، حدود دو ميليون قطعه سکه تمام بهار آزادی در شعب بانک ملی پيش خريد شد.
بر اساس گزارش ها، از يک ماه پيش تاکنون ۱۰ ميليون قطعه سکه طلا توسط دولت پيش فروش شده و بازار سکه طلا از يک ماه پيش متلاطم است و قيمت ها به صورت مرتب در حال افزايش می باشد.
بازار ارز کشور نیز علیرغم نرخ گذاری و هشدارهای اکید بانک مرکزی، همچنان در نوسانات پیاپی و بی ثباتی به سر می برد.

 گفتنی است، نماينده ويژه رئيس دولت و رئيس ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز، همچنان سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و از متهمین فجایع بازداشتگاه کهریزک و موارد دیگر است، که کماکان در حاشیه امنیت و پست های حساس قرار دارد.






 
جرس: در پي پخش اولين بخش از برنامه صراط در بخش‌هاي مختلف خبري سيما در تاريخ 8/11/90 دفتر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با ارسال نامه‌اي به معاون سياسي اين سازمان، به بخشي از اين برنامه اعتراض كرد

به گزارش ایلنا،متن نامه بدين شرح است:
جناب آقاي مجيد آخوندي
معاون محترم سياسي سازمان صداوسيما
با سلام و احترام
در بخش اول برنامه سياسي صراط كه در واحد مركزي خبر ساخته شده است و در تاريخ 8/11/90 در بخش‌هاي مختلف خبري پخش شد، در قسمتي از آن با استناد به مصاحبه معاون پارلماني آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور وقت با يك روزنامه مبني بر پيشنهاد تمديد دوره رياست جمهوري ايشان، از آن به عنوان تلاش براي انحراف در قانون اساسي ياد شده و اين‌گونه القاء مي‌شود كه شخص آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اين پيشنهاد موافق بوده كه البته از آن جلوگيري شده است!!
اگر از ميان تحولات فراوان تاريخ پرفراز و نشيب انقلاب اسلامي، اين موضوع براي سازندگان اين برنامه جلب توجه خاص كرده است، بعيد است از چشم آنان اين مهم دور مانده باشد كه در مطبوعات همان زمان، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در موضع‌گيري صريح، ضمن مخالفت علني با اين پيشنهاد تأكيد كردند: «مگر در مملكت قحط‌ الرجال است كه چنين موضوعات خلاف قانون اساسي مطرح مي‌شود» و شديداً با آن و پيشنهاددهندگان مخالفت كردند.
اينكه چرا سازندگان اين برنامه، فقط به پخش موضوع پيشنهاد اشاره و از انعكاس مخالفت شخص ايشان با آن اغماض كرده‌اند، جاي تأمل و تعجب دارد!!
 به هر حال جهت جبران و جلوگيري از تحريف تاريخ انقلاب اسلامي مراتب ايفاد مي‌گردد.




جرس: 
مدیر کل مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: در صورت ادامه روند فعلی 14 هزار و 891 واحد مسکن مهر تا پایان سال 91 نیز به اتمام نمی‌رسند.
 به گزارش مهر، خلیل محبت خواه بعد از ظهر یکشنبه در جلسه ستاد تامین مسکن آذربایجان غربی با اشاره به وجود مشکلات پیمانکاران، تعاونیها، دستگاههای اجرایی، بانک‌ها و متقاضیان مسکن مهر استان، افزود: سال 91 سال اتمام اجرای این طرح عنوان شده که در صورت ادامه روند فعلی از 26 هزار واحد در دست احداث 14 هزار و 891 واحد به اتمام نمی رسد.
 وی از بررسی کارشناسی و فنی روند اجرای طرح مسکن مهر آذربایجان غربی خبر داد و بیان داشت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در صورت افزایش 100 درصدی توانمندی‌های تعاونی‌های مسکن مهر هفت هزار و 650 واحد نیز از مجموع طرح‌های در دست احداث طی مدت تعیین شده به اتمام نمی رسد.
 مدیر کل مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی متوسط رشد اجرای طرح مسکن مهر در آذربایجان غربی را 1.51 درصد در هر ماه عنوان کرد و گفت: در صورتی که این میزان به 3.67 درصد برسد اجرای طرح مسکن مهر در استان تا پایان 91 به اتمام می رسد.
محبت خواه شهرهای ارومیه، خوی، سلماس، مهاباد و نقده از جمله شهرهای مشکل دار آذربایجان غربی در بحث مسکن مهر عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون متوسط پیشرفت فیزیکی این طرح در استان 51.74 درصد بوده که با ادامه روند فعلی با چالش اساسی در این حوزه برخورد می کنیم.
 وی از افتتاح سه هزار و 50 واحد مسکن مهر در سطح استان تا کنون خبر داد و افزود: هم اکنون عملیات اجرای فندانسیون دو هزار و 238 واحد، اسکلت بندی 17 هزار و 302 واحد، اتمام سقف 16 هزار و 647 واحد و سفت کاری 10 هزار و 827 واحد مسکن مهر استان به اتمام رسیده است.
 وی از احداث 664 واحد مسکن مهر در پیرانشهر خبر داد و با اشاره به اینکه در حال حاضر از 87 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، ادامه داد: این در حالی است که طی دو سال گذشته حتی یک درصد پیشرفت فیزیکی نداشته و با مشکل جدی مواجه است.
 مدیر کل مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی زمان را اصلی ترین فاکتور در اجرای طرح مسکن مهر عنوان کرد و گفت: باید با مدیران تعاونی، مهندسان ناظر، پیمانکاران کم کار طرح مسکن مهر برخورد قانونی و قاطع شود.
 محبت خواه اظهار داشت: طی دهه فجر سالجاری دو هزار و 500 واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر و شش هزار واحد نیز در شهرهای بالای 25 هزار نفر افتتاح و بهره برداری می رسد.
 هم اکنون 22 هزار و 386 متقاضی مسکن در آذربایجان غربی در قالب تعاونیهای مسکن مهر ساماندهی شده اند.
 





خودکشی یک جوان ایرانی در جنوب آلمان به دلیل شرایط سخت اقامت و پناهندگی

روز شنبه بیست و هشتم ژانویه «محمد رهسپار» ایرانی پناه جویی که نزدیک به هفت ماه در کمپ منتظر دریافت پاسخ بود، خود را حلقه آویز کرده است. این پناه جوی ایرانی که در کمپی موسوم به «جی بی» به سر می برد. گفته می شود وی در روزهای اخیر به دلیل شرایط بد زندگی و مشکلات پناه جویی به شدت دچار افسرده گی بوده است.
سامان شوهانی یکی از دوستان او در این کمپ به رادیو کوچه گفت که علی رغم بیماری روحی شدید، آقای رهسپار چندان مورد توجه قرار نمی گرفته است. حتا مدتی برای بهبود روحی به منزل خواهرش رفته بوده اما این شرایط کمکی به وی نکرده است.
هم چنین محمد تهرانی یکی از هنرمندان ایرانی که مدت سه سال است در این کمپ به سر می برد به رادیو کوچه گفت: «من نمی توانم قضاوت کنم اما به نظر می رسد کسی که هفت ماه پیش به این کمپ آمده و بسیار قوی و ورزش کار و با روحیه بود تحت چه فشاری به شدت افسرده و خسته شد. به حدی که حتا تقاضای بازگشت به ایران را داده بود. در حالی که به گفته خودش در صورت برگشت به ایران در خطر مرگ قرار می گرفته است.»
محمد رهسپار سی ساله، متاهل و دارای یک فرزند بوده که هنوز در ایران خانواده اش به سر می بردند. آقای رهسپار در ایران در نیروهای مسلح خدمت می کرده است.
لازم به اشاره است بسیاری از پناه جویان در آلمان نسبت به شرایط شان در اردوگاه ها اعتراض دارند. بر خلاف این که دولت آلمان پناه جویان ایرانی در این کشور را برنمی گرداند اما گروهی از این پناه جویان اعتقاد دارند این دولت فشار های اجتماعی و محدودیت ها را چنان افزایش می دهد که خود پناه جویان از ماندن منصرف شوند. در حال حاضر در کمپ «جی بی» در ایالت بایرن آلمان نزدیک به پانصد پناه جو سکونت دارند که نزدیک به شصت نفر از آن ها ایرانی هستند.
اتحادیه اروپا علی رغم تحریم نفت ایران و هم چنین همراهی با جامعه جهانی در برخورد با فشارهای سیاسی و اجتماعی در ایران بنابر نظر برخی از کارشناسان همواره سیاست دوگانه ای نسبت به جنبش مردمی ایران داشته است.
خبرهای بعدی و گزارش این روی داد به همراه نظر دیگر پناه جویان این کمپ را در بخش گزارش روز رادیو کوچه در دوشنبه دنبال کنید.





دادستان تهران با اعزام محسن محققی به بیمارستان مخالفت کرد

دادستان تهران با اعزام مهندس محسن محققی به بیمارستان مخالفت کرد.
مهندس محسن محققی، زندانی سیاسی ۶۸ ساله  که در حال حاضر مسن ترین زندانی سیاسی جنبش سبز در بند ۳۵۰ اوین محسوب می شود، از مشکلات فراوان جسمی رنج می برد.
به گزارش جرس، مهندس محققی بعد از عاشورای ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات احضار و بازداشت  و دو ماه نیز در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برده بود.
همچنین او در سال ۱۳۸۰ همراه با دیگر اعضای نهضت آزادی و نیروهای ملی مذهبی توسط اطلاعات سپاه بازداشت و مدتی را در بند ۵۹ سپاه گذراند. او در دادگاه‌های غیر علنی به دو سال و نیم زندان محکوم شد.
بی توجهی مسوولان زندان اوین به معالجه وی و همچنین ممانعت رییس بهداری در اعزام وی و دیگر زندانیان سیاسی به بیمارستان خارج از زندان، بیماری های وی را تشدید کرده است.دادستان تهران نیز با اعزام وی به بیمارستان مخالفت می کند، یکی از مهم ترین دلایل این مخالفت ها امضای بیانیه های زندانیان سیاسی در باره فرمایشی خواندن انتخابات آینده مجلس عنوان شده است.
مهندس محققی در حال حاضر از نوسان شدید فشارخون، درد در ناحیه زانو و همچنین اختلال در گوش میانی رنج می برد و علی رغم کهولت سن در شش ماه گذشته، مسوولان زندان هیچ اقدامی برای درمان این زندانی سیاسی انجام نداده اند.
محسن محقّقی، مهندس برق و الکترونیک از انگلستان و از اعضای باسابقه نهضت آزادی ایران و یکی‌ از دامادهای مرحوم مهندس مهدی بازرگان است. او قبل از انقلاب در سازمان اتمی‌ ایران اشتغال داشته و دوره‌های تخصصی مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای را در کشور بلژیک گذارانده است. محققی پس از پیروزی انقلاب مسئولیت سایت اتمی‌ اصفهان را به عهده داشته و در حفظ تأسیسات و جلوگیری از تخریب و انهدام آن موفق بوده است




هرانا؛ وحید اصغری زندانی محکوم به اعدام وادار به اعتراف تلویزیونی شد

خبرگزاری هرانا - ماموران امنیتی وابسته به سپاه پاسداران روز شنبه وحید اصغری را جهت اخذ اعترافات تلویزیونی از بند خارج کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی بر اساس تهدیدات و فشارهای بازجویان خود وادار به اعترافات تلویزیونی بر علیه خود و دوستان خود شده است.
وی پس از انجام اعترافات دیکته شده مجددا به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
وحید اصغری که اخیرا از سوی دادگاه انقلاب به اتهام راه اندازی سایت های پورنوگرافیک به اعدام محکوم شده است در سال ۸۷ همزمان با بازداشت جمعی از فعالین سایبری در یک پروژه امنیتی از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شده بود.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هر گونه شكنجه براي گرفتن اقرار و يا كسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار يا سوگند، مجاز نيست و چنين شهادت و اقرار و سوگندي فاقد ارزش و اعتبار است.
  • بخش ز بند ۳ ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس به ارتکاب جرمی متهم می‌شود مجبور نشود که علیه خود شهادت دهد و یا به مجرم بودن اعتراف نماید.




محکومیت لیلا محمدی، نوکیش مسیحی به ۲ سال حبس تعزیزی

خبرگزاری هرانا - "لیلا محمدی"، از نوکیشان مسیحی که توسط ماموران امنیتی در محل سکونت خود بازداشت شده بود، توسط دادگاه انقلاب اسلامی به دو سال زندان محکوم شد.
به گزارش محبت نیوز، خانم لیلا محمدی از نوکیشان مسیحی ساکن در شرق تهران، پس از گذراندن ۵ ماه بلاتکلیفی در زندان اوین از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل دو سال حبس تعزیزی محکوم شد.
خانم محمدی در ۲۸ دی ماه سالجاری توسط دادگاه انقلاب اسلامی واقع در خیابان شعبه معلم محاکمه شد، که در این دادگاه "همکاری با عوامل وابسته به گروههای خارجی، تبلیغات ضد اسلامی، ایجاد تشکل و فریب هموطنان تحت عنوان کلیسای خانگی، توهین به مقدسات و اقدام علیه امنیت ملی" از جمله اتهاماتی بود که به این ایشان تفهیم شد. اما دادگاه نامبرده را از اتهام "همکاری با عوامل وابسته به گروههای خارجی" را بدلیل ناآگاهانه بودن تبرئه کرد. بر همین اساس این نوکیش مسیحی به دو سال حبس تعزیری محکوم و رای صادره به ایشان ابلاغ شد.
گفتنی ست که پس از صدور رای از سوی دادگاه، وکیل وی از ارسال پرونده به دادگاه تجدید نظر استان تهران جهت بررسی خبر داد.
لیلا محمدی در روز شنبه مورخ ۸ مرداد ۱۳۹۰ در ساعت ۳۰: ۱۰ دقیقه شب با ورود تعدادی از ماموران امنیتی به محل سکونتش در شهرک کیانشهر واقع در شرق تهران بازداشت شد. همچنین ماموران، آپارتمان محل سکونت وی را نیز مورد بازرسی و تفتیش قرار داده و برخی از لوازم شخصی ایشان را نیز ضبط و با خود بردند.
خانم محمدی پس از دستگیری به بازداشتگاه "حُر" متعلق به نیروی انتظامی و سپس از آنجا به زندان اوین انتقال یافت. وی که ۷۴ روز را در سلول انفرادی زندان اوین در وضعیت دشواری گذراند در مورخ ۷ دی ماه ۱۳۹۰ پس از ۵ ماه بازداشت و بلاتکلیفی با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی بطور موقت آزاد شد.




جمع آوری کارتن خواب‌ها در تهران با رفتاری غیرانسانی

خبرگزاری هرانا - شهرداری تهران و نیروهای انتظامی، تحت عنوان "ساماندهی" در پی اجرای طرحی موسوم به "امنیت محله محور" اقدام به جمع آوری کارتن خواب‌ها و متکدیان با رفتاری غیرانسانی می‌نماید.
به گزارش هرانا به نقل از رسانه‌های دولتی، غلامرضا سجادی، فرمانده‌ی یگان انتظامی و اجرائیات شهرداری با اعلام اینکه ۱۱۵ کارتن خواب در پایتخت جمع‌آوری شده‌اند؛ مدعی شد که پس از تکمیل پرونده ایشان را راهی مراکز مربوطه جهت نگهداری کرده‌اند.
وی هم‌چنین افزود: "غیر از ۱۱۵ کارتن خواب، ۷۱ متکدی و ۲ کودک خیابانی نیز جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند."
ادعای ساماندهی شهروندانِ بی خانمان در حالی از سوی مسئولین مطرح می‌شود که بعضاً دیده شده، این افراد با رفتاری خشونت آمیز و غیرانسانی توسط ماموران شهرداری و نیروهای انتظامی جمع آوری می‌شوند.
یک مددکار اجتماعی نیز در این زمینه می‌گوید: "مسئولان صرفاً برای این که مردم کارتن خواب‌ها را در شهر نبینند و چهره شهر زشت نشود این افراد را جمع‌آوری و در محل‌های نامناسب نگهداری می‌کنند. برای شهرداری وضعیت این افراد مهم نیست. موضوع مهم برای آن‌ها تبلیغات است."
تصاویر زیر مربوط به یکی از دفعاتی ست که شهرداری تهران با روشی غیرانسانی اقدام به جمع‌آوری کارتن خواب‌ها کرده است.


بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی: داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی ست و دولت موظف است که با رعایت اولویت برای آن ها که نیازمند ترند خصوصا روستانشینان و کارگران زمینه ی اجرای این اصل را فراهم کند.
  • بند ۱ ماده ۱۱ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی: حق‌ هر کس‌ به‌ داشتن‌ سطح‌ زندگی‌ کافی‌ برای‌ خود و خانواده‌اش‌ شامل‌ خوراک‌ ـ پوشاک‌ و مسکن‌ کافی‌ همچنین‌ بهبود مداوم‌ شرایط‌ زندگی‌ به‌ رسمیت‌ شناخته شود.




هرانا؛ ایجاد فضای امنیتی در تبریز پس از یک مسابقه‌ی فوتبال

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از مسابقه‌ی فوتبال بین دو تیم استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز، فضای اطراف ورزشگاه سهند و شهر تبریز امنیتی و ملتهب شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تبریز، پس از دیدار استقلال و تراکتور سازی که با باخت تیم میزبان همراه بود، نیروهای امنیتی-انتظامی که به حالت آماده باش در آمده بودند، اقدام به پراکنده کردن و برخورد با هواداران فوتبال کرده‌اند.
هم‌چنین در این درگیری‌ها که با خشونت همراه بوده است، دستکم ۵۰ تن از هوادارانِ تبریزی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.
از سویی نیروهای امنیتی به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت در میان شهروندان، دست به استقرار خودروهای نظامی در خیابان آبرسان و نقاط دیگر زده‌اند.
گفتنی‌ست که بازی دو تیم باشگاهی استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز که روز یکشنبه نهم بهمن ماه در ورزشگاه سهند تبریز برگزار شد، با نتیجه‌ی دو بر صفر (با دو گل مجتبی جباری از روی نقطه‌ی پنالتی) به نفع تیم میهمان خاتمه یافت.
لازم به یادآوری‌ست که در دیدار پیشین این دو تیم باشگاهی نیز که در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی تهران برگزار شده بود، شمار زیادی از هوادارانِ تیمِ تبریزی در شهرهای مختلف از جمله تهران، خوی، تبریز، ارومیه بازداشت و یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌ بودند.
هم‌چنین در ارومیه، بازی والیبال دو تیم شهرداری ارومیه و تبریز نیز به تشنج کشیده شده که منجر به بازداشت دو هوادار شد. گفته می‌شود این درگیری‌ها با سر دادن شعارهای سیاسی و بیان مطالبات قومی از سوی هولداران آغاز شد.




اعتصاب لوکوموتیوران و تاخیر ۶ ساعته‌ی قطار مشهد

خبرگزاری هرانا - اعتصاب برخی لوکوموتیورانان در راه آهن شمال شرق در اعتراض به مشکلات معیشتی و حقوقی خود طی یک هفته اخیر باعث ایجاد اختلال در حرکت قطارها و تاخیرهای چندساعته قطارهای مسافربری شده است.
به گزارش بازتاب، برخی لوکوموتیورانان پس از حرکت قطارها در برخی از ایستگاه‌های بین راهی با خروج از قطار باعث توقف چند ساعته‌ی قطار می‌شوند.
از جمله در روز هشتم بهمن ماه قطار مسافربری محلی شاهرود – مشهد به شماره ۳۲۶ ساعت ۱۲:۱۰ از شاهرود حرکت می کند و در حالی که قرار بوده ساعت ۱۸:۳۰ در مشهد باشد، به دلیل اعتصاب لوکوموتیوران و خروج وی از قطار ساعت ۲۴، یعنی با ۵/۵ ساعت تاخیر به مقصد رسیده است.
به گفته برخی از مسافران این قطار به دلیل اعتصاب و خروج لوکوموتیوران از قطار در ایستگاه بین راهی "نقاب"، به درخواست مسئولان راه آهن شمال شرق یک لوکوموتیوران از مشهد برای هدایت و حرکت این قطار اعزام و قطار را به مقصد رسانده است.
اداره‌ی کل راه آهن شمال شرق در شاهرود، در پاسخ به خبرنگار ما اظهار کرد که قطار به موقع راه افتاده است و راه آهن مشهد با تایید این تاخیر و افزایش تاخیرها، اعزام لوکوموتیوران را تایید کرد.
ظاهرا در مقصد هم مسافران پس از نیم ساعت تجمع در ایستگاه راه آهن خراسان رضوی و عدم رسیدگی به اعتراضشان محل را ترک کرده اند.
مشابه این اتفاق در هفتم بهمن ماه در قطار محلی سمنان – مشهد رخ داده است.
راه آهن شمال شرق از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار شروع می شود و تا سوزن ورودی ایستگاه نقاب ادامه دارد.



محکومیت یک زندانی به اعدام از سوی دادگاه کیفری

خبرگزاری هرانا - شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران، به ریاست قاضی محمدرضا محمدی‌ کشکولی، صبح امروز یکشنبه، نهم بهمن ماه یک زندانی ۳۰ ساله به نام صادق را به اعدام محکوم کرده است.
این فرد که به "عقرب سیاه" معروف است و برای سومین بار تحت محاکمه قرار می‌گیرد، متهم به ربودن و آزار و اذیت ۳۰ زن در تهران است.
به گزارش رسانه‌های دولتی، وی پیش از این ۲ بار در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شده بود که یک بار به اعدام محکوم و یک بار هم تبرئه شد اما هر ۲ حکم صادره در دیوان عالی کشور به دلایلی نقض شده بود. دیوان عالی کشور تاریخ ۱۱ آبان امسال، حکم صادره از شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران مبنی بر تبرئه عقرب سیاه، جوانی که متهم به آزار و اذیت تعدادی زن و دختر جوان در تهران بود را نقض کرد. با توجه به این رأی، پرونده به دادگاه کیفری ارسال ‌شد تا مجدداً مورد رسیدگی قرار گیرد.
ساعت ۱۰ صبح امروز مأموران زندان متهم را به دادگاه آوردند اما برای آنکه متهم با شاکیان پرونده روبرو نشود و برای جلوگیری از وقوع درگیری احتمالی این فرد با‌ آن‌ها در محل دیگری نگهداری شد. در جلسه قبل محاکمه متهم، تعدادی از شاکیان او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در ساعت ۱۱ صبح تعدادی از شکات این پرونده به داخل دادگاه آمدند که در این حین با برادر متهم درگیر شدند اما مأموران دادگاه به داخل جلسه امدند تا امنیت جلسه بیشتر حفظ شود.
جلسه محاکمه غیرعلنی بود که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید و در این جلسه، بعد از بیان اظهارات ۴ شاکی پرونده که در غیاب اکثریت شاکیان به دادگاه آمده بودند، متهم در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه فقط اتهام آدم‌ربایی و سرقت را قبول دارد، انگیزه خود از این کار را سرقت عنوان کرد. او همچنین قبول کرد که با طرح دوستی با شاکیان، آن‌ها را ربوده و اموالشان را سرقت کرده است.





آغاز به کار شبکه‌ اجتماعی ۶ دی

سحام‌نیوز: شبکه اجتماعی ۶ دی به آدرس www.facebook.com/shesh.dey روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای آغاز رسمی فعالیت خود را اعلام کرد.
به گزارش جرس، گردانندگان شبکه‌ی اجتماعی ۶ دی که به یاد حوادث عاشورای سال ۸۸ نامگذاری شده، از همگان دعوت کرده‌اند تا با تشکیل حلقه‌های کوچک و ارتباط‌گیری و همکاری با یکدیگر، گامی به سوی توانمندسازی جامعه در مقابل حاکمیت بردارند “تا بتوانیم جنبش را بار دیگر و همچون ایام پرخاطره و سرافراز ۸۸، از فضای مجازی به بطن جامعه گسترش داده و موجبات پویایی هر چه بیشتر آنرا فراهم سازیم.”
متن کامل بیانه‌ی آغاز به کار این شبکه‌ی اجتماعی به شرح زیر است:
ملت شریف و سرفراز ایران
همانگونه که می دانید، کشور ما امروز در برهه ای حساس و سرنوشت ساز از تاریخ خود قرار دارد که در آن بیش از هر زمان دیگر امنیت، ثبات اقتصادی-سیاسی و تمامیت ارضی آن مورد هجمه قرار گرفته است.
به کارگیری شیوه های غلط و ویرانگر اقتصادی و سیاستهای بدون پشتوانه و تفکر در عرصه های بین المللی و داخلی، کشور را با خطراتی جدی مواجه کرده است. ادامه شرایط موجود، راه گریز و چشم انداز روشنی را برای آینده متصور نمی سازد، بلکه ما را در مسیری خطرناک و تاریک، به تباهی خواهد رساند.
پس از گذشت نزدیک به ۳ سال از کودتای انتخاباتی ۸۸ و حوادث و فجایع رخ داده در جریان اعتراضات به حق مردم و با وجود هشدار ها و نصایح مطرح شده از جانب دلسوزان، به ویژه میر حسین موسوی و مهدی کروبی برای اصلاح خطاها و جبران خسارات وارده بر ملت توسط حاکمیت مستبد، نه تنها هیچ گونه تغییری در رفتار و سیاستهای حکومت ملاحظه نمی شود، بلکه بر اِعمال فشارها و اقدامات غیر قانونی افزوده شده. حصر همراهان جنبش سبز، صدور احکام غیر قانونی برای منتقدین و معترضین، اعمال خشونت های منجر به قتل فعالین نظیر شهادت هاله سحابی و هدی صابر، عدم رعایت حقوق قانونی زندانیان سیاسی، هتک حرمت خانواده های زندانیان، ایجاد خفقان سیاسی و انسداد رسانه ای، سرکوب هر گونه فعالیت انتقادی و اعتراضی و بسیاری موارد دیگر، که ذکر همه آنها در این مجال نمی گنجد تنها نمونه هایی از این دست اقدامات سرکوبگرایانه حاکمیت تمامیت خواه میباشند.
از طرف دیگر افزایش روزافزون فساد اقتصادی، گسترش رانت خواری در حوزه های مختلف اطلاعاتی و مالی (منشا اختلاس های میلیاردی اخیر)، به همراه عملکرد مصیبت بار و غیر کارشناسانه و البته سودجویانه ی دولت نهم ( انحلال خود سرانه سازمان برنامه و بودجه) و ادامه آن در دولت غصبی و غیر قانونی دهم، باعث ایجاد مشکلات عدیده و شدید معیشتی برای مردم و بروز معضلات اجتماعی چون فقر، بیکاری، تورم، فساد و ناامنی شده است.
متاسفانه در این سال ها حاکمیت بر طبل خودکامگی بیش از پیش کوبیده و اندک کورسو های امید به جمهوریت نظام و اصلاح ساختار های غلط آن را در نطفه خاموش کرده است. از همه مهم تر خواست رهبری مبنی بر تغییر روش اداره کشور از جمهوری به پارلمانی آغاز فرایندی را رقم می زند که نتیجه آن جمع شدن بساط هر گونه انتخابات و نظر خواهی از مردم در باره اداره کشور و تعیین سرنوشت خود خواهد بود، به عبارت دیگر آنچه حاکمان امروز می خواهند پایان جمهوریت در این کشور است.
در این میان به نظر می رسد تنها راه ممانعت از چپاول و ویرانی کشور، بازگشت مردم به صحنه مبارزات مدنی و مقابله با حکمرانانی است که گویی قصدی جز نابودی کشور را در سر ندارند .
آنچه از مرور حوادث پس از عاشورای ۸۸ بر می آید حاکی از آن است که فعالیت های سیاسی اجتماعی پس از آن تاریخ، بیشتر محدود به فضای مجازی و شبکه های اینترنتی گردیده که با توجه به محدودیت زیر ساخت های شبکه در کشور و عدم دسترسی عمومی به آن و همچنین اعمال محدودیت هایی از قبیل فیلترینگ و مدیریت بر روی نحوه و زمان استفاده کاربران، فعالیت در خارج از این فضا ضروری و اجتناب ناپذیر گردیده است به نحوی که ادامه این روند تک بعدی، حیات جنبش و مبارزات مدنی را با چالشی جدی روبرو خواهد کرد.
یکی‌ از راهکار‌های مورد نظر و پیشرو برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از پتانسیل نهفته در بطن جامعه جوان ما، ایجاد و سازماندهی شبکه‌های اجتماعی، شامل حلقه‌های مردمی کوچک اما به هم پیوسته می‌باشد. این فرایند میتواند در محیطهای دانشجویی، اداری، فرهنگی‌، ورزشی، سیاسی و … به طور مستقل سازماندهی و تشکیل شده تا این حلقه‌ها با ساز و کار مناسب با یکدیگر مرتبط گردیده و در زمینه اطلاع رسانی، آگاهی‌ سازی، تهیه و جمع آوری اخبار و اطلاعات، تشکیل تجمعات اعتراضی و فعالیتهای مدنی و اجتماعی، به گونه‌ای هماهنگ و موثر فعال شوند.
در همین راستا، شبکه اجتماعی ۶ دی که به یاد حماسه جاودانه و تاریخی عاشورای ۸۸ به این نام مفتخر گردیده، در راستای نیل به اهدف فوق الذکر اعلام موجودیت نموده و آغاز رسمی فعالیت خود را اعلام می نماید.
به این منظور از همه دوستان و همراهان و ملت بزرگ ایران نیز دعوت می کنیم که به ما بپیوندند و با تشکیل حلقه های کوچک و ارتباط گیری و همکاری با یکدیگر، گامی به سوی توانمند سازی جامعه در مقابل حاکمیت برداریم، تا بتوانیم جنبش را بار دیگر و همچون ایام پرخاطره و سرافراز ۸۸، از فضای مجازی به بطن جامعه گسترش داده و موجبات پویایی هر چه بیشتر آنرا فراهم سازیم.
آگاهی در جامعه ای توانمند، چشم اسفندیار حکومت است.
به امید ایرانی آباد و آزاد

http://www.facebook.com/shesh.dey