۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مرتضی آقاتهرانی دبیرکل «جبهه پایداری»:

رهبری با اقدامات جبهه متحد مخالف است



مرتضی آقاتهرانی٬ دبیرکل «جبهه پایداری» می‌گوید علی خامنه‌ای با کسانی که «جبهه متحد اصول‌گرایان» می‌خواهد در راس امور باشند٬ مخالف است.
به گزارش سایت «رهاپرس» آقاتهرانی این مطلب را روز (شنبه) در جمع برخی از طلاب قم بیان کرده و گفته است: «دوستان [جبهه متحد] یک عده‌ای را آوردند که آقا {خامنه‌ای} راضی نیست آنها در راس باشند.»
وی نامی از این افراد نبرده است٬ اما گفته که آنها «ساکتین فتنه» هستند و «جبهه متحد اصول‌گرایان» در این خصوص برخلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند.
اعضای «جبهه پایداری» به طور مشخص از محدباقر قالیباف٬ علی لاریجانی و محمدرضا باهنر با عنوان «ساکتین فتنه» یاد می‌کنند و می‌گویند «جبهه متحد اصول‌گرایان» توسط اکبر هاشمی رفسنجانی هدایت می‌شود.
این روحانی نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی از اعضای «جبهه متحد اصول‌گرایان» به خاطر بیان برخی نقل قول‌ها از رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته است این حرف‌ها برای اعضای «جبهه پایداری» حجت نیست.
تنش‌ها میان حامیان «جبهه پایداری» به رهبری محمدتقی مصباح یزدی و «جبهه متحد اصول‌گرایان» به رهبری محمدرضا مهدوی کنی به فاصله چند ماه مانده به انتخابات آتی مجلس افزایش یافته است.
اعضای «جبهه پایداری» از برخی محافظه‌کاران نزدیک به مهدوی کنی با عنوان «ساکتین فتنه» یاد می‌کنند و حاضر به همکاری با آنها برای تهیه فهرست مشترک انتخاباتی نیستند.
اعضای «جبهه متحد اصول‌گرایان» نیز از حامیان مصباح یزدی با عنوان «ساکتین اختلاس» یاد کرده نسبت به قدرت گرفتن آنها در مجلس هشدار داده‌اند.




نماز جمعه این هفته تهران را علی خامنه‌ای اقامه می‌کند









رئیس سازمان پدافند غیر عامل خبر داد:

ایران سه قرارگاه دفاعی راه‌اندازی می‌کند

غلامرضا جلالی٬ رئیس سازمان پدافند غیرعامل از راه‌اندازی قریب‌الوقوع سه قرارگاه پدافند «پرتویی»٬ «اقتصادی» و «بیولوژیک» در این سازمان خبر داد.
به گزارش روز دوشنبه (۱۰ بهمن) خبرگزاری ایرنا٬ آقای جلالی در دومین نشست مسئولان کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی این مطلب را بیان کرده است.
وی هدف از راه‌اندازی قرارگاه «پدافند پرتویی» را مدیریت بحران ناشی از نشت مواد رادیواکتیو اعلام کرده است.
به گفته جلالی٬ کارگروه پدافند غیرعامل در حوزه اقتصاد نیز برای بررسی مشکلات ناشی از تهدید اقتصادی در سازمان پدافند غیرعامل کشور تشکیل شده است.
غلامرضا جلالی «تهدیدات» علیه جمهوری اسلامی را در درجه اول در حوزه انرژی و سپس در حوزه تجارت بر شمرده و گفته است: «به‌ زودی کارگروه پدافند غیرعامل در حوزه اقتصاد شروع به فعالیت خواهد کرد.»
رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین اظهار کرده که جمهوری اسلامی در زمینه «ایمنی، امنیت و دفاع در فضای سایبر دارای نقاط ضعف» است که باید «آسیب پذیری» در این زمینه را کاهش دهد.
جلالی در عین حال گفته «ایجاد قرارگاه دفاع بیولوژیک» از دیگر برنامه‌های در دست مطالعه سازمان پدافند غیرعامل است.
وی پیش‌تر از ابلاغ دستور رسمی تشکیل قرارگاه دفاع سایبری خبر داده و گفته بود: «ماموریت دفاع سایبری رصد تهدیدات سایبری علیه زیرساخت‌های امنیت ملی کشور است.»
پدافند غیرعامل مجموعه اقداماتی است که به جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان خسارات تجهیزات٬ تاسیسات حیاتی و نظامی در انواع حملات را کاهش داد.





محسنی‌ اژه‌ای: به خاوری پیغام دادیم، اتهام روزنامه‌نگاران را اعلام نمی‌کنیم


image
سخنگوی قوه قضاییه امروز درباره بازگرداندن خاوری به ایران گفته است که «اخیرا از طریق غیررسمی هم مجددا پیغامی به او داده شده است اما ما منتظر اقدامات اینترپل هستیم و امیدواریم به وظیفه‌ قانونی‌شان عمل كنند.» وی همچنین درباره علت بازداشت سه روزنامه‌نگار طی روزهای گذشته نیز گفت: «برای اعلام اسامی و نوع اتهام مشکل قانونی وجود دارد.»
سخنگوی قوه قضائیه درباره علت بازداشت سه روزنامه نگار طی روزهای گذشته اظهار داشته است: «در این زمینه در صورت نیاز دادستان تهران اطلاع‌رسانی می‌کند و برای اعلام اسامی و نوع اتهام مشکل قانونی وجود دارد.»
غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری برای بازگرداندن خاوری به ایران گفت: «در این مورد از طریق اینترپل اقدام شده است. اخیرا از طریق غیررسمی هم مجددا پیغامی به او داده شده است اما ما منتظر اقدامات اینترپل هستیم و امیدواریم به وظیفه‌ قانونی‌شان عمل كنند.»
به گزارش ایسنا، سخنگوی قوه قضاییه در مورد شكایت جوانفكر از قاضی صلواتی و همچنین تعداد دستگیرشدگان در پرونده‌ فساد مالی اخیر گفت: «در مورد اول اطلاعی ندارم كه شكایت شده یا اگر شكایتی شده است در رابطه با چه چیزی بوده است. در مورد دوم هم من تعداد نفرات را نمی‌دانم چون معمولا مواردی كه به صورت باندی و گروهی است خیلی وقت‌ها تعداد كم و زیاد می‌شود؛ برخی ممكن است امروز دستگیر شوند و فردا از آنان رفع اتهام شود و آزاد شوند. بنابراین از جزئیات تعداد بازداشت‌شدگان خبر ندارم.»
به گزارش مهر، خبرنگاری پرسید شب گذشته فیلمی از صدا و سیما پخش شد که در آن به ضعف سازمان بازرسی در پرونده فساد مالی اخیر اشاره شده بود توضیح شما در این رابطه چیست؟ محسنی اژه‌ای هم در پاسخ با اشاره به اینکه از مضمون این فیلم اطلاعی ندارد گفت: «در رابطه با پرونده فساد مالی بزرگ کمیسیون اصل نود مجلس و سازمان بازرسی کل کشور جزء دو دستگاهی بودند که قبل از همه متوجه موضوع شده و در این رابطه اخطار و هشدار داده بودند. سازمان بازرسی کل کشور در این دوره به روز شده است و بلافاصله پس از مشاهده تخلف در رابطه با آن هشدار می‌دهد که در دوره قبلی ما شاهد بودیم به برخی تخلفات سه سال پس از وقوع آن رسیدگی می‌شد. در پرونده فساد مالی بزرگ نیز سازمان بازرسی کل کشور قبل و بعد از کشف شدن آن به بانک مرکزی و دیگر بانک ها اخطار داده بود.»
محمود خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی است که با  سفر بدون بازگشت به کانادا به دست داشتن در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اخیر متهم شده است.




سکوت ادامه‌دار خامنه‌ای و به حساب نیاوردن سوری‌ها در جمع «بیداران اسلامی»



image

رهبر جمهوری اسلامی در حالی امروز در جمع گزینش شده جوانان چند کشور عربی (به جز سوریه) درباره انقلاب‌ها و اعتراض‌های اخیر جهان عرب سخن می‌گفت که هیچ اشاره‌ای به مورد سوریه نکرد. این در حالی است که ارتش آزاد سوریه در بیانیه‌ای با خطاب قرار دادن علی خامنه‌ای٬ از او خواسته تا به این‌که اعضای سپاه پاسداران برای برای کمک به رژیم بشار اسد در سوریه بوده‌اند اقرار کند.

امروز به بهانه برگزاری «اجلاس جهانی جوانان و بیداری اسلامی» در تهران، جمع گزینش‌شده‌ای از جوانان کشورهای مصر، تونس، لیبی، لبنان، یمن، بحرین و فلسطین به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفتند.

در این دیدار برخی از این جوانان عرب بر سیاست‌های «جمهوری اسلامی پسند» مثل «لزوم استفاده مردم کشورهای عربی از تجربیات انقلاب اسلامی ایران در مقابله با امریكا» و «رهایی از هم‌پیمانی با و صهیونیزم» تأکید کردند.

همچنین علی خامنه‌ای در سخنانی به تکرار نظر جمهوری اسلامی درباره بهار عربی پرداخت.

وی علی‌رغم اینکه اظهار داشت «هیچ فرقی میان حركت‌های بیداری اسلامی در كشورهای مختلف وجود ندارد»، اما هیچ اشاره‌ای به مورد سوریه نکرد.

همچنین در خبرهایی که در این زمینه از سوی رسانه‌های جمهوری اسلامی منتشر شده، نوشته نشده که جوانانی از سوریه در این اجلاس حضور دارند یا نه.

خامنه‌ای گفت: «صهیونیست‌ها، شیطان بزرگ امریكا و قدرت‌های غربی امروز در مقابل بیداری اسلامی احساس ناتوانی می‌كنند و این احساس ضعف و شكست هر روز بیشتر خواهد شد.»

این اولین بار نیست که رهبر جمهوری اسلامی درباره اعتراضات مردمی سوریه سکوت می‌کند.

پس از آغاز اعتراضات سوریه، رهبر جمهوری اسلامی همواره سعی کرده با سکوت خود این موضوع را نادیده بگیرد و آن را جزو «بیداری اسلامی» به شمار نیاورد.

جمهوری اسلامی ب هویژه سپاه پاسداران از سوی افکار عمومی سوریه و جهان متهم است که به سرکوب‌های صورت گرفته از سوی بشار اسد کمک می‌کند.

به عنوان نمونه، به تازگی شورای ملی سوریه دریک کنفرانس خبری، هم‌زمان با نشست شورای همکاری خلیج دراستانبول اعلام کرد، ایران در سرکوب معترضان سوری با رژیم سوریه همکاری می‌کند.

همچنین پیش از این ارتش آزاد سوریه از دستگیری ماموران ایران در حمص خبر داده بود.

ارتش آزاد سوریه در بیانیه‌ای با خطاب قرار دادن آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ از او خواسته است تا به این‌که اعضای سپاه پاسداران برای برای کمک به رژیم بشار اسد در سوریه بوده‌اند اقرار کند.




استکهلمی‌ها «شفاف» شدند؛ نسبتا



image

امروز سایت اخبار روز، گفتگو با پنج نفر از شرکت کنندگان در گردهمایی بنیاد اولاف پالمه را منتشر کرد. این نخستین واکنش شرکت کنندگان اصلی نشست استکهلم به سوالات طرح شده در روزهای اخیر در باره گردهمایی سوئد است.

به دنبال سوال‌های طرح شده و بحث‌های پیش آمده در باره گردهمایی سوئد و گمانه‌زنی‌ها در باره علل برگزاری کارگاه / کنفرانس با تعدادی محدود و عدم اطلاع رسانی در باره چگونگی برگزاری، سایت اخبار امروز گفتگویی را با پنج نفر از شرکت کنندگان شاخص این گردهمایی که بعضا از گروه‌ها و گرایش‌های  مختلف سیاسی بودند را به شکل ویدئویی منتشر کرد.

در این برنامه که روز گذشته در هامبورگ ضبط شده بود، مهران براتی، شهریار آهی، فریدون احمدی، محسن سازگارا و حسن شریعتمداری در باره علل برگزاری و نیز دلایل حاضر نبودن روزنامه‌نگاران (بسته بودن جلسات-قاعده چتام هاوس) در مواردی که شرکت کنندگان خواهان آزادی بیشتر هنگام سخن گفتن هستند، توضیح دادند.

شرکت کنندگان در این جلسه تاکید کردند که هدف «آلترناتیوسازی» نیست.


خودنویس از اینکه نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی و کسانی که نقشی عمده در جلسات لندن و پاریس داشته‌اند تصمیم به شفاف‌سازی در باره برنامه‌های‌شان گرفته‌اند، قدردانی کرده، خواهان انتشار گزارش‌هایی از جلسات لندن و پاریس و جلسات آتی این گروه است. در جلسات لندن و پاریس، خبرنگارانی حاضر بوده‌اند که هیچ‌گونه خبررسانی‌ای از این جلسات نکرده‌اند.

خودنویس معتقد است که پیگیری برگزاری این گردهمایی از سوی رسانه‌هایی، منتهی به پاسخ‌گویی و تلاش برای نشان دادن شفافیت شده است که امیدوارم این روند بدون نیاز به پیگیری‌های بیشتر در جلسات و موارد بعدی تداوم یابد.





ارز و سکه همچنان جولان می دهند

سحام نیوز: هم اکنون صرافی‌ها سکه طرح جدید را با قیمت ۸۴۰ هزار تومان و دلار را با قیمت ۱۸۵۰ تومان می‌فروشند.
امروز در بازار جهانی هر اونس طلا ۱۷۲۱٫۹ دلار ، هر مثقال طلای خام ۳۲۹ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۵ هزار و ۹۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.
در ساعت انتشار این گزارش صرافی‌ها سکه طرح قدیم را ۸۵۰ هزار تومان، طرح جدید را ۸۴۰ هزار تومان، نیم سکه را ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه را ۲۰۶ هزار تومان و سکه گرمی را ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند.
این قیمت‌ها در حالی است که در بازار آزاد دلار با قیمت ۱۸۵۰ تومان فروخته می‌شود و صرافی‌های مجاز همچنان از خرید و فروش ارز با نرخ مرجع خودداری می‌کنند.
خبرگزاری مهر هم نرخ امروز دلار در بازار سیاه را ۱۸۸۰ تومان اعلام کرده است.




اژه ای: پسرم با ماشین جولان نمی دهد!

سحام نیوز: نشست دوشنبه عصر سخنگوی قوه قضائیه، با سوالات شخصی خبرنگاران از او به پایان رسید.
غلامحسین محسنی اژه ای وقتی خبرنگاری از او پرسید “شایعاتی وجود دارد که پسر شما با ماشین در خیابان ها جولان می دهد گفت: “چند شایعه این روزها علیه من به نوعی مطرح است. این به نظر من چیز جدیدی نیست. هر وقت که مسئولیتی مطرح می‌شود بلافاصله چنین چیزهایی عنوان می‌شود. اگر من در پرونده‌ اخیر ناظر نبودم چنین مسائلی هم مطرح نبود؛ لذا وقتی کسی می‌خواهد کاری کند یا خدمتی ارائه دهد معمولا این‌طور چیزها کم و بیش وجود دارد.
دادستان کل کشور گفت: یک شایعه این بود که برادرزاده‌ من وکیل یکی از این پرونده‌ها شده است؛ در صورتی که من دو برادر بیشتر ندارم. چند وقت پیش یکی از برادرانم به رحمت خدا رفت و او دو فرزند بیشتر نداشت که یکی پیش‌دبستانی و دیگری هم اوایل دانشگاه است. برادر دیگر هم سه فرزند دارد که یکی پیش‌دبستانی، دیگری دبستانی و سومی هم دبیرستانی است و هنوز به دانشگاه نرفته و اصلا به حد وکالت نرسیده است.
او گفت: در مورد ماشین و این چیزها هم مطلقا چنین چیزی نیست و من نشنیده‌ام که پسرم جایی مانور بدهد. شما اگر چیزی دیده یا شنیده‌اید، بگویید. شایعه‌ دیگری هم که البته من جایی ندیدم ولی یکی از خبرنگاران به من گفت این بود که گفتند من در خرید و فروش ارز دخالت دارم که من گفتم این یکی دیگر از آن موارد است.




فراخوان راهپیمایی اعتراضی شورای هماهنگی راه سبز امید برای ۲۵ بهمن


شورای هماهنگی راه سبز امید در آستانه ی ۲۵ بهمن و سالگرد حضور خیابانی مردم به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همچنین سالگرد آغاز زندان خانگی رهبران جنبش سبز در بیانیه ای از تمامی همراهان و حامیان جنبش سبز دعوت کرده از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز ۲۵ بهمن ماه در تهران در پیاده‌روهای خیابان‌های انقلاب و آزادی، حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع نواب، و در شهرستان‌ها در خیابان اصلی هر شهر، بنابر تصمیم فعالان محلی، اقدام به پیاده‌روی سکوت کنند.

این شورا در بیانیه خود تاکید کرده که حفظ هوشیاری و نیز التزام به خط مشی جنبش در پایبندی به اصل عدم توسل به خشونت، از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری خواهیم کرد.

شورای هماهنگی در بخشی از بیانیه خود آورده است: ایران و ایرانیان در چالش با یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخ خود بسر می‌برند. بی‌کفایتی دولتمردان، منافع و سرمایه‌های ملی را بر باد داده و می‌دهد. با اینکه درآمد نفتی ایران طی سالیان اخیر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار (بیش از درآمد همه‌ی دولت‌های پس از انقلاب) بوده و مدعیان عدالت با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم و رفع فقر و فساد و تبعیض بر سرکار آمدند نتایج عملکردشان جز کاهش نرخ‌های رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری به پائین‌ترین سطح، و افزایش نرخ‌های بیکاری و تورم به بالاترین رقم در در دو دهه اخیر نبوده، و به شکلی تأسف‌بار بر دامنه‌ی فقر و فساد و تبعیض در کشور افزوده شده است.

متن کامل این فراخوان که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

به‌نام خدا

«خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی دهد، مگر آن که خودشان آن را تغییر بدهند.» (سوره رعد، آیه ۱۱)

«امروز گفتمانی تازه متولد شده است. گفتمانی که شهدای آن، پیشقراولان، و دربندشدگانش پرچم‌داران آن هستند. گفتمانی که خشونت را طرد می‌کند و راه تغییر را از طرق مسالمت آمیز جستجو می‌کند. گفتمانی که چندصدایی را به رسمیت می‌شناسد و اتحاد ملی را نه در سکوت گورستانی که در تمسک به عقلانیت جمعی می‌جوید. گفتمانی که عدالت را نه در اقتصاد صدقه‌ای، بلکه در ایجاد فرصت‌های برابر و توانمندسازی محرومان می‌داند. گفتمانی که فساد را تحمل نمی‌کند و با وعده‌ی آوردن نفت بر سر سفره مردم، یک‌شبه قیمت نان و سوخت و برق و گاز را چند برابر نمی‌سازد. گفتمانی که به حفظ نیروی کار کشور ایمان دارد و منابع و تولیدملی را با تحویل بازار ملی به واردات خارجی ویران نمی‌سازد. گفتمانی که اعتیاد و دزدی و طلاق را نتیجه سی درصد بیکاری جوانان می‌داند. گفتمانی که از رأی مردم نمی‌ترسد و از رجوع به قانون اساسی نمی‌هراسد.» (بخشی از بیانیه آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در آستانه ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۹)

هموطنان آزاده و آگاه

ایران و ایرانیان در چالش با یکی از سخت‌ترین دوره‌های تاریخ خود بسر می‌برند. بی‌کفایتی دولتمردان، منافع و سرمایه‌های ملی را بر باد داده و می‌دهد. با اینکه درآمد نفتی ایران طی سالیان اخیر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار (بیش از درآمد همه‌ی دولت‌های پس از انقلاب) بوده و مدعیان عدالت با شعار آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم و رفع فقر و فساد و تبعیض بر سرکار آمدند نتایج عملکردشان جز کاهش نرخ‌های رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری به پائین‌ترین سطح، و افزایش نرخ‌های بیکاری و تورم به بالاترین رقم در در دو دهه اخیر نبوده، و به شکلی تأسف‌بار بر دامنه‌ی فقر و فساد و تبعیض در کشور افزوده شده است. رجوع به گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، و همچنین مراجع و نهادهای بین‌المللی به‌خوبی اثباتگر این موضوع است. افشای فساد و اختلاس بانکی بی‌سابقه (سوء استفاده مالی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی) در ماه‌های اخیر تنها یکی از نشانه‌های بارز فساد مالی و اداری دامنگیر کشور است.

تیرماه سال گذشته، مهندس میرحسین موسوی در ارزیابی دور جدید تحریم‌ها علیه ایران و واکنش حاکمیت اقتداگرا، نکات مهم و سخنان ماندگاری بیان داشت، و ازجمله تاکید کرد: «این حق مردم است که ماهیت قطعنامه و تحریم‌های دیگری که در حال افزوده شدن به آن است بشناسند. باید آنها بدانند این تحریم‌ها چه اثری بر سفره آنها و روی نرخ بیکاری و تورم و تولید و پیشرفت کشور و امنیت می گذارد. صرفا گفتن اینکه این قطعنامه یک ورق پاره است مشکل مردم و کشور را حل نمی کند.» وی همچنین از منظر یک صاحب‌نظر و فعال سیاسی «ملی» اعلام کرد: «جنبش سبز باید از تمام توان بین‌المللی خود استفاده کند تا به قدرتهای خارجی نشان دهد به آنها اجازه نمی‌دهد از ضعف وعدم مشروعیت دولت کنونی استفاده و به استقلال، تمامیت ارضی و منافع عالی کشور آسیب رسانند.» اینها ملاحظاتی بس ارزشمند و درخور توجه و پیگیری است.

اما با کمال تأسف، به نصایح دوراندیشانه دلسوزان کشور بی توجهی شد و اینک، در هنگامه‌ی تورم لجام ‌گسیخته و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، و نیز تشدید سرکوب و ارعاب و بازداشت منتقدان و شهروندان ناراضی، مردم ایران دشوارترین روزهای زندگی خود را سپری می کنند. بجای روی کردن به مردم و جبران اشتباهات، هنوز هم بر ادامه سیاست سرکوب پافشاری می‌شود و صدها کنشگر مدنی و فعال سیاسی معترض به اوضاع کشور از کودتای انتخاباتی خرداد ۱۳۸۸، هم‌چنان در زندان‌های استبداد و حبس غیرقانونی بسر می‌برند. آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، و خانم زهرا رهنورد، رهبران آزاده‌ و صادق و همراه جنبش سبز از آن جمله‌اند که از ‌سال گذشته، در حبس غیرقانونی و زندان خانگی محصورند.

در چنین شرایطی است که ۳۹ زندانی سیاسی و آزاده‌ی دربند در بیانیه‌ای خواستار پیگیری اعتراض‌‌ها و خواست‌های حقوق بشرطلبانه و دموکراسی‌ خواهانه‌ی مردم ایران، با اولویت نهادن به آزادی رهبران جنبش سبز شده‌اند.

این حق انسانی و قانونی و شرعی ایرانیان است که به وضع کنونی زندگی خود و نیز شرایط کشور خویش اعتراض کنند؛ اعتراض کنند به: حاکمیت دروغ و سرکوب، شرایط سخت زندگی، گرانی روزافزون نیازهای اولیه‌ و تنگناهای معیشتی، سلطه‌ی ناکارآمدی در اداره‌ی کشور، گسترش ناامنی، فروپاشی ارزش‌های اخلاقی، شرایطی که باعث فروپاشی بسیاری از کانون‌های گرم خانواده‌ها شده، گسترش روزافزون اعتیاد و بزهکاری در جامعه، توسعه‌ی ساعت به ساعت فقر، قرار گرفتن در شرایط ذلت‌بار بین‌المللی که نتیجه سیاست‌های ماجراجویانه و غیرواقع بینانه دولت در طی سال‌های اخیر است، مدیریت پادگانی در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، اعمال سیاست‌های تبعیض آلود در برخورد با زنان، اقوام و صاحبان عقاید و باورمندان به آیین‌های گوناگون و نیز دگراندیشان، حبس غیرقانونی رهبران جنبش سبز و دیگر زندانیان حوادث پس از انتخابات، که همگی برخلاف قانون اساسی است؛ اعتراض به این همه، حق ایرانیان است.

از اینرو، از تمامی همراهان جنبش سبز دعوت می کنیم از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز ۲۵ بهمن ماه در تهران در پیاده‌روهای خیابان‌های انقلاب و آزادی، حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع نواب، و در شهرستان‌ها در خیابان اصلی هر شهر، بنابر تصمیم فعالان محلی، اقدام به پیاده‌روی سکوت کنند. بدیهی است که همه‌ی ما همچون گذشته، با حفظ هوشیاری و نیز التزام به خط مشی جنبش در پایبندی به اصل عدم توسل به خشونت، از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری خواهیم کرد. در مقابل، از نیروهای انتظامی نیز می‌خواهیم به حقوق قانونی هموطنانشان احترام بگذارند و به جهانیان نشان دهند که مانند نیروهای سرکوبگر نظام‌های استبدادی عمل نخواهند کرد.

شورای هماهنگی راه سبز امید

۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۰





روزسوم؛ نامزدهای انتخاباتی ما در حبس هستند

نامزدهای انتخاباتی ما: علیرضا بهشتی شیرازی، حسن اسدی زیدآبادی، احمد رضا احمد پور و محمد توسلی

کلمه- گروه اجتماعی:

انتخابات باید آزاد باشد، یعنی احزاب و مطبوعات آزاد باشند، یعنی مردم آزاد باشند تا به هرکس می خواهند رای بدهند، یعنی رای مردم همان است که نوشته اند نه آنکه خود می خواهند و می خوانند، یعنی نظامیان سازماندهی شده در انتخابات شرکت نکنند، یعنی فردای انتخابات، فعالین انتخاباتی بازداشت نشوند، یعنی جوانان به جرم شرکت در انتخابات راهی زندان نشوند، یعنی فرزندان این سرزمین برای باز پس گیری رای خود کشته نشوند. ما صبر می کنیم، ما تلاش می کنیم و بالاخره روزی انتخابات آزاد در سرزمین ما نیز برگزار می شود، اما تا زمانیکه انتخابات آزاد نیست و یاران ما در بند، نمی توانیم در انتخابات شرکت کنیم چرا که:

علیرضا بهشتی شیرازی، سیاستمدار، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار و از نزدیکترین مشاوران میرحسین موسوی است

علیرضا بهشتی شیرازی پس از انقلاب در حزب جمهوری اسلامی فعالیت داشت و مدتی نیز در روزنامه جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت بود. او دبیر هیئت دولت در دوران نخست وزیری میرحسین موسوی بود و پس از کناره‌گیری موسوی از حکومت، در سکوت سیاسی به سر برد و انتشارات روزنه را تاسیس کرد. با اعلام کاندیداتوری موسوی، او یک بار دیگر به عرصه سیاست بازگشت و در مقام مشاور در کنار موسوی قرار گرفت. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ سردبیر روزنامه کلمه سبز شد.

وی پس از حوادث روز عاشورای ۱۳۸۸ و در تاریخ ۷ دی ۱۳۸۸ بی هیچ اتهامی بازداشت و به زندان انفرادی منتقل و به پنج سال زندان محکوم شد. بهشتی پس از ۷۴ روز بازداشت در انفرادی، بالاخره درون زندان امکان ملاقات با خانواده را پیدا کرد. او تمام ۷۴ روز را در انفرادی به سر برده و دوباره به انفرادی منتقل شد. فرزند سید علیرضا بهشتی شیرازی در مورد وضعیت وی در زندان گفت:” پدرم را در بند ۲۰۹ زندان اوین با یک فردی که در زندان به شدت دچار بیماری روانی شده و همچنین با یک متهم جعل سند هم سلول کرده‌اند و وی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. ایشان را به شدت تحت فشار قرار داده‌اند و می‌خواهند با این فشارها و هم سلولی با یک فرد بیمار روانی او را وادار کنند به تمام کارهایی که نکرده اعتراف کند اما من مطمئن هستم آنها سخت در اشتباهند، چون پدر من به دلیل اعتقادات خود زندانی شده نه به دلیل پست و مقام.” میرحسین موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد در دیدار نوروزی خود با خانوادهٔ علیرضا بهشتی از استقامت وی در طول بیش از سه ماه بازداشت که همچنان ادامه دارد تقدیر کرد. بهشتی در ۱۱ مهر ۱۳۸۹ با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد اما در روز ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۰ برای گذراندن ۴ سال و ۳ ماه از باقی مانده حکم ۵ ساله‌اش به اوین رفت. علیرضا بهشتی شیرازی در طول این دوسال نیز بارها با انتشار نوشته های متعدد سعی کرد تا نسبت به وضعیت کشور و بحران های پیش رو هشدارهای لازم را بدهد که همین نیز سبب شد تا برای بازگشت او به زندان مصمم تر شوند.

حسن اسدی زیدآبادی، فعال دانشجویی و حقوق بشر، متولد هشتم اردیبهشت ۱۳۶۳ در شهرستان سیرجان استان کرمان در جنوب ایران است

حسن فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته حقوق بشر از دانشگاه علامه طباطبایی است. او مسئولیت کمیته حقوق بشر «سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)» به دبیر کلی احمدزیدآبادی را بر عهده داشت. او در انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ از حامیان مهدی کروبی بود. حسن از اعضای اصلی کمیته حقوق بشر ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و همراه با دیگر اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت، عضو ستاد شهروند آزاد (مطالبه محوران حامی برنامه های مهدی کروبی بود). او چهار ماه پس از انتخابات خرداد ۸۸ چون دیگر جوانان فعال در انتخابات بازداشت و پس از تحمل ۴۰ روز حبس و بازجویی از زندان اوین بیرون آمد. او در مرداد ۱۳۸۹ توسط نیروهای امنیتی در منزل اش بازداشت شد. عاطفه خلفی، همسر حسن، این بازداشت را «شوکه کننده» دانست. پس از چندماه دادگاه او را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به پنج سال حبس محکوم کرد. حسن در خرداد ۹۰ به همراه یازده زندانی سیاسی دیگر در زندان اوین در اعتراض به قتل هاله سحابی (دختر عزت الله سحابی که در مراسم تشییع جنازه ی پدرش توسط مأموران امنیتی به قتل رسیده بود) و در اعتراض به بی توجهی مسئولان زندان به وضعیت هدی صابر، فعال خوش نامِ سیاسی، که در اثر اعتصاب غذا در زندان جانش را از دست داد، دست به اعتصاب غذای نامحدود زد. او در نامه ای که از زندان به بیرون فرستاد بیان کرده بود که «ما علیه دروغ به پا خاسته ایم» و «برای رسیدن به هدف باید هزینه داد». در پی اصرار فعالان اجتماعی و سیاسی بیرون از زندان، این دوازده نفر به اعتصاب غذای خود پایان دادند. حسن در ۵۰۰ روزی که از بازداشت اش می گذرد تنها ده روز را به مرخصی آمده است. وی این روزها را در زندان اوین می گذارند.

احمدرضا احمدپور، روحانی منتقد، عضو حزب جبهه ی مشارکت شاخه‌ی قم، وبلاگ نویس (پژواک خاموش)

این پژوهشگر حوزه که در تاریخ ۲۷ تیرماه سال جاری توسط مامورین اطلاعات قم دستگیر شد و سرانجام بعد از گذشت حدود ۴ ماه حکم محکومیت خود را از دادگاه تجدید نظر ویژه روحانیت قم دریافت کرد. احمد پور که در مهر ماه به سه سال حبس در زندان اهواز و ۱۰ سال تبعید به شهر ایذه محکوم شده بعد از اعتراض به حکم خود، متوجه شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شده است. اتهام احمد پور به دلیل نوشتن نامه به سازمان ملل بود که در پیرو این نامه به اتهامات سه گانه «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، «تبلیغ علیه نظام» و «هتک حیثیت روحانیت» متهم شده بود.احمد پور در سال ۸۸ نیز به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» و «هتک حیثیت روحانیت» به یک سال حبس محکوم شد که دوران حبس خود را در سال گذشته به پایان رسانده بود.

این در حالی است که وی از جانبازان جنگ و شیمیایی بوده و بنا به دستور پزشک باید تحت معاینه دائم باشد. با وجود تمام این مشکلات حکم ناعادلانه احمد پور تایید و جهت اجرا به او تفهیم شده است.

محمد توسلی عضو شورای مرکزی و رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی و اولین شهردار تهران پس از انقلاب سال ۵۷ در ایران بود

دختران وی سارا و لیلا توسلی و هم چنین داماد او فرید طاهری هم از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات هستند. محمد توسلی قبل و بعد از انقلاب در سالهای ۵۴، ۶۷، ۶۹، ۸۰ و ۸۸ بازداشت و زندانی شد و تحت فشار قرار گرفته است. محمد توسلی در تاریخ آبان ماه سال۱۳۹۰ بازداشت و به زندان اوین منتقل. رسانه‌های وابسته به دولت ایران بازداشت وی به اتهام «تقلب و جعل امضا» اعلام کردند، اما دلیل بازداشت وی نامه‌ای بود که همراه ۱۴۳ تن از فعالان سیاسی در مورد انتخابات آینده در ایران به رئیس جمهوری پیشین ایران سیدمحمد خاتمی نوشته بود.






آیا روغن و شیر و شکر و گوشت را هم رسانه ها گران کردند؟


نوسانات اخیر قیمت سکه و ارز در بازار که هنوز نیز علی رغم اعلام افزایش سود سپرده های بانکی و نیز تک نرخی اعلام کردن قیمت دلار ادامه دارد ، مسئولان دولت را زیر شدید ترین انتقادها از جانب برخی رسانه ها و نمایندگان مجلس قرار داد که البته تا حدود زیادی این انتقادها وارد و بجا بود.

به گزارش عصر ایران این انتقادها از آنجا وارد و بجا بود که طبق قانون دولت موظف و مسئول تنظیم بازار محسوب می شود و این در حالی است که دولت محترم در هفته های اول بحران سکوت محض کرده بود و تنها نظاره گر بازار بود و این سکوت آنچنان ناظران را در بهت و حیرت برده بود که برخی از آنها دولت را متهم کردند که برای تامین کسری بودجه خود و یا خرج های انتخابات آینده مجلس خود عامدانه نرخ سکه و ارز را بالا برده تا تامین درآمد نماید.

به هر حال و علت ، مسئولان دولتی بسیار دیر به این بحران ورود نمودند و با اعلام برخی سیاست ها وتصمیمات جدید ، کوشیدند آرامشی نسبی را بر فضای بازار حاکم کنند.

اما نکته ای که در بحران اخیر بازار ارز و سکه بسیار قابل توجه و تامل بود توجیهات مسئولان دولت از جمله رییس جمهوری و رئیس بانک مرکزی درباره دلایل افزایش قیمت سکه و ارز بود که در نوع خود جالب بود!

آنها در اظهاراتی عجیب – که از سوی برخی نمایندگان به “جوک”‌تعبیر شد – تقصیر نابسامانی در بازار ارز و سکه و افزایش قیمت ها را متوجه رسانه ها و از جمله سایت ها کردند و حتی مدعی شدند که چون یک خبرگزاری در یک روز تعطیل چند اس ام اس درباره قیمت های بازار داده ،‌اوضاع به هم ریخته است!

البته این توجیه ها و فرافکنی ها نیاز به آوردن استدلال و دلیل برای رد ندارد چه آنکه هر ناظر منصفی با اندک مطالعه قانون اساسی و دیگر قوانین عادی کشور و آشنایی با الفبای سازوکارهای حکومتداری در ایران ، می تواند میزان قدرت رسانه ها در مقابل حکومت و دولت و حتی وجود قدرتی به نام اپوزیسیون و مخالفان دولت برای عرض اندام را مقایسه کرده و خود نتیجه بگیرد، اما جهت استحضار مسئولان محترم دولت می خواهیم سوالی مطرح کنیم تا اگر مسئولان محترم صلاح دیدند به آن پاسخ دهند:

بر فرض صحت ادعای دولت درباره مقصر بودن برخی رسانه ها و جریان های سیاسی در ایجاد التهاب در بازار ارز و سکه ؛ آیا همین رسانه ها و جریان های سیاسی بودند که اخیراً قیمت شیر را بیش از ۳۰ درصد ، روغن را بیش از ۵۰ درصد ، قند و شکر را بیش از ۲۰ درصد ، گوشت را بیش از ۴۰ درصد ، مواد شوینده را بیش از ۲۰ درصد و… افزایش داده اند؟ آیا قیمت این اقلام اساسی مصرفی مردم نیز با ارسال ” اس ام اس ” در روز تعطیل بالا رفته است ؟

آیا این گرانی های زنجیره ای که در سال های اخیر نه تنها یک بار بلکه دو یا سه بار در هر سال تکرار می شوند و امان مردم را بریده و شبح فقر را به مردم نزدیک تر ساخته اند ، کار رسانه های مخالف دولت و خبرگزاری ها و جریان های سیاسی مخالف دولت و اس ام اس هاست ؟

اگرچنین است دولت محترم باید پاسخ دهد که چگونه از سویی ادعای مدیریت بر جهان می کند ولی از سوی دیگر توان مدیریت بازار داخلی خود در دست چند رسانه و رقبای سیاسی اش است و عملا از اعمال حاکمیت بر بازار تهران عاجز است ؟

نکته دیگر اینکه مردم عادت دارند به فرافکنی مسئولان و اینکه همه مشکلات شان به دسیسه های ” استکبار جهانی و در راس آن آمریکا ” نسبت داده شود ، اما ظاهرا دولت محترم در این زمینه نیز با پایین آوردن ” کلاس کار ” ، اس ام اس و چند خبر از بازار را مسئول و مقصر گرانی ها دانسته است! بهتر است لااقل وقتی قرار بر فرافکنی است همان عادت مالوف قبلی تکرار شود تا لااقل کلاس فرافکنی که تا کنون در حد “استکبار جهانی” بود به مرتبه “اس ام اس” تنزل نیابد!




تجمع کشاورزان هندیجانی در مقابل مرکز خدمات روستایی

کشاورزان شهرستان هندیجان در اعتراض به عدم توزیع کود شیمیایی دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.

به گزارش ایلنا، جمعی از کشاورزان هندیجان در مقابل مرکز خدمات روستایی جهاد کشاورزی این شهرستان تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسوولین ذیربط شدند.

بر اساس این گزارش، تعدادی از کشاورزان عنوان کردند: کود شیمیایی در دو مرحله توزیع می‌شود یکی مرحله شخم زمین و دیگری در هنگام سبز شدن نبات، ولی علیرغم اینکه می‌بایست در آبان ماه سال جاری سهمیه کود شیمیایی ما را توزیع می‌کردند، متأسفانه تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و مسوولین مربوطه توجهی به اعتراضات ما ندارند.

تجمع کنندگان همجنین اظهار داشتند: با وجود توزیع ۲۰۰ الی ۸۰۰ تن کود شیمیایی در سال زراعی ۹۰ – ۹۱، هیچ سهمیه‌ای به ما تعلق نگرفته است و ما خواهان بررسی‌های لازم با حضور نماینده صنفی و کشاورزان هستیم.


در پی واردات بی‌رویه محصولات روغنی گیاهی؛ صنعت پنبه استان گلستان از بین رفته است

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی سراسر کشور اعلام کرد: صنعت پنبه در این استان از بین رفته و فقط یک یا دو واحد فعال در استان وجود دارد.

غلامرضا سلطانی در گفت گو با ایلنا با بیان اینکه این استان در بخش صنعت بیشتر در زمینه روغن کشی و تصفیه روغن کلزا، آفتابگردان، سویا و پنبه فعال است، اظهار داشت: در گذشته کشاورزان و کارگران زیادی در سطح استان در زمینه پنبه پاک کنی و کشت آن فعال بودند که متاسفانه امروز این تعداد از کارگران و کشاورزان با از بین رفتن این صنعت بیکار شده و عده‌ای در واحدهای دیگر روغن کشی سایر محصولات روغنی مشغول به کار هستند.

سلطانی با اشاره به این که فقط صنعت روغن کشی و تصفیه آن در استان فعال است، ادامه داد: هم اکنون این بخش از صنعت استان نیز به جهت واردات روغن و مواد اولیه از کشورهای خارجی (به خصوص از برزیل) در خطر نابودی قرار دارد.

او تاکید کرد: در گذشته جذب نیروی کار در این صنعت بسیار رضایت بخش بود ولی در حال حاضر با توجه به واردات بی رویه محصولات روغنی گیاهی این تعداد از کارگران در معرض بیکاری قرار دارند.

این فعال کارگری با بیان اینکه وضعیت اشتغال استان مناسب نیست افزود: درآمدزایی و اشتغال در حوزه کشت پنبه بیشتر از روغن‌های جایگزین مانند کلزا و آفتابگردان است و این تعداد کارگران بیکار شده در حوزه کشت کلزا نمی‌توانند جایگزین شوند.

او گفت: استان گلستان در حال حاضر با گسترش بخش کشاورزی در حوزه باغداری و تولید میوه قدمهایی برداشته است که در آینده می‌توان امیدوار بود که در حوزه اشتغال کشاورزان موثمر ثمر واقع شود و از مسئولین درخواست داریم با ایجاد و گسترش واحدهای نگهداری و حمل میوه در استان از این بخش از کشاورزی نیز حمایت شود.




پیامهای تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله محمدهاشم دستغیب جـــرس: در پی درگذشت آیت الله محمدهاشم دستغیب، شخصیت ها و تشکل های مختلفی، این ضایعه  را به بیت آن مرحوم تسلیت گفتند.


گفتنی است، مرحوم دستغیب  نیمه شب شنبه درگذشت و بنا بر گزارش ها، مراسم تشییع این فرزند ارشد شهید دستغیب، روز دوشنبه دهم بهمن ماه از ساعت نه صبح از مسجد جامع عتیق شیراز شروع و پیکر وی در جوار حرم سید میر محمد (شاهچراغ) و کنار مرقد پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد.

به گزارش مهر، در مراسم تدفین پیکر مرحوم دستغیب که با حضور مسئولان و روحانیون استان برگزار شد، آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب بر پیکر آن مرحوم نماز خواند.

بر اساس گزارش ها، مراسم ختم مرحوم آیت الله سید محمد هاشم دستغیب عصر پنجشنبه ساعت ۱۵.۳۰ تا ۱۷ در مسجد جامع عتیق شیراز برگزار می شود.

به گزارش ایلنا، به مناسبت درگذشت آیت الله سید محمد هاشم دستغیب، پیامهای متعدد تسلیتی از سوی شخصیت ها و تشکلهای مختلفی صادر گردید، از جمله هاشمی رفسنجانی با صدور پیامی، این ضایعه را به بیت آن مرحوم تسلیت گفت.


متن پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت به این شرح است:

انالله و اناالیه راجعون

بیت معزز آیت‌الله دستغیب

درگذشت آیت‌الله سیدمحمدهاشم دستغیب فرزند ارشد شهید محراب آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب موجب تأسف و تأثرخاطر گردید.

مصیبت وارده را تسلیت گفته، از درگاه خداوند متعال برای آن عالم ربانی علوّ درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت می‌كنم.

اكبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام


پیام محسن کدیور
به گزارش جرس، در پیامهای تسلیت پیرامون درگذشت آن مرحوم، محسن کدیور پیام تسلیتی خطاب به آیت الله سیدعلی محمد دستغیب شیرازی، مرجع مردمی و حامی جنبش سبز منتشر کرد و اظهار داشت: "آن مرحوم از جمله معترضین به هجوم و تخریب مسجد قبا و تضییقات عمله استبداد برای جنابعالی و طلاب و فضلای حوزه علمیه اباصالح شیراز بود. خطّه فارس بلکه ایران به دفاع جوانمردانه جنابعالی در مجلس خبرگان رهبری از اجرای قانون اساسی، حق نظارت بر عملکرد رهبری، حقوق مشروع ملت ایران و امر بمعروف و نهی از منکر مفتخر است. نامه های تاریخی شما در اعتراض به حبس و حصر غیرقانونی مهندس میرحسین موسوی موسوی و حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی و تقاضای آزادی چند صد زندانی بیگناه سیاسی که جرمی جز انتقاد مسالمت آمیز به ارباب قدرت ندارند عمل به بخشی از عهدی است که خداوند از عالمان ربانی گرفته است و جنابعالی بحمدالله امروز در صف نخستین ایشان قرار دارید."


پیام تسلیت احمد منتظری
همچنین، احمد منتظری، فرزند مرحوم آیت الله العظمی منتظری نیز به مناسبت درگذشت آن مرحوم پیامی به شرح زیر و خطاب به آیت الله علی محمد دستغیب صادر کرد:


بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
محضر شریف حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سیّد علی محمّد دستغیب دامت برکاته
و جناب حجة الاسلام آقای حاج سیّد علی نقی دستغیب دامت افاضاته
و جناب حجة الاسلام آقای حاج سیّد ابراهیم دستغیب دامت افاضاته
خبردرگذشت حضرت آیت الله آقای حاج سیّد هاشم دستغیب، فرزند شهید محراب آیت الله دستغیب ( رضوان الله تعالی علیهما) موجب تأثر شد.
آن مرحوم با تربیت شاگردان فاضل، راه پدر بزرگوارشان را ادامه دادند و دین خود را به اسلام و مسلمین و حوزه های علمیه ادا نمودند.
امیدوارم خداوند متعال آن مرحوم را با پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمۀ اطهار(ع) محشور نماید؛ و به آن مرجع مجاهد و فرزندان و همۀ بستگان و دوستان و شاگردان آن مرحوم، صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.
والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


پیام تسلیت حوزه های علمیه به آیت الله سید علی محمد دستغیب
تارنمای «حدیث سرو» گزارش داده است که به همین مناسبت، جمعی از طلاب مدارس تحت اشراف حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب نیز با ارسال پیامی همدردی خود را با این مرجع عالیقدر اعلام نمودند.

حوزه های علمیه و مدارس شهید نجابت، ابوصالح، امام صادق، مکتب الاخلاص و بیت الزهراء، طی پیام خود به مرجمع مردمی آیت الله سید علی محمد دستغیب با عرض تسلیت آورده اند: "فقیه وارسته ای که عمر پربرکت خود را در نشر معارف اهل بیت عصمت و طهارت سپری نمود و نفس شریف خود را در طبق اخلاص قرار داد تا انقلاب اسلامی به سرانجام نیکو برسد؛ به نحوی که هم لقب فرزند شهید و هم پدر شهید را با خود همراه داشت و با شجاعت دفاع از حق نمود و امر به معروف و نهی از منکر را به منصه ظهور رساند، شاید که تنگ نظران و فریب خوردگان به خود آیند و مسیر اسلام ناب را بیابند."


پیام نمایندگان
همچنین، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز، از پیام تسلیت هیأت رئیسه مجلس و مجمع نمایندگان فارس به خانواده مرحوم سیدمحمدهاشم دستغیب خبر داد و آنرا قرائت کرد.

به گزارش ایسنا، شهاب‌الدین صدر در پایان جلسه علنی یکشنبه، پیام تسلیت مجمع نمایندگان فارس را به شرح زیر قرائت کرد:

ارتحال حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدهاشم دستغیب فرزند رشید شهید محراب آیت‌الله شهید دستغیب را به خاندان محترم وی و مردم فارس تسلیت عرض می‌کنیم.

وی همچنین پیام تسلیت هیأت رئیسه مجلس را نیز به خاندان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدهاشم دستغیب ابلاغ کرد.


پیام مقامات استان
به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، دفتر نمایندگی ولی فقیه در فارس، استانداری، سپاه فجر فارس و جامعه روحانیون شیراز نیز، به مناسبت درگذشت آیت الله سید محمدهاشم دستغیب، فرزند شهید محراب آیت الله دستغیب؛ پیامی صادر کرده و اعلام کردند این ضایعه را به امام زمان و رهبری و حوزه‌ها،‌ بالاخص مدارس علمیه‌ای که یادگار شهید محراب آیت الله دستغیب می‌باشد و خاندان معظم ایشان به ویژه فرزندانشان تسلیت گفته و ‌از درگاه احدیت رحمت و غفران الهی جهت آن فقید سعید و صبر و اجر جهت بازماندگان درخواست داریم."





 جـــرس: 
سخنگوی قوه قضائیه و ناظر ویژۀ پروندۀ اختلاس سه هزار میلیارد تومانی با ادعای اینکه قرار است اولین جلسه محاکمه متهمان فساد مالی اخیر تا پایان بهمن ماه برگزار شود گفت: علنی یا غیرعلنی بودن جلسه محاکمه با نظر قاضی است.
این مقام ارشد قضایی همچنین درباره علت بازداشت چند روزنامه نگار طی روزهای گذشته نیز گفت: در این زمینه در صورت نیاز دادستان تهران اطلاع رسانی می کند و برای اعلام اسامی و نوع اتهام مشکل قانونی وجود دارد.
به گزارش فارس، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در بیست و پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه، با بیان اینکه همه انتظار دارند که به سرعت به پرونده فساد مالی اخیر رسیدگی شود اظهار داشت: درخواست خوب است اما بهتر از آن این است که بتوانیم به خوبی به پرونده رسیدگی کنیم اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم بهتر از این است که رسیدگی فوری و بدون توجه به تمام ابعاد پرونده باشد.
وی ادامه داد: پرونده از حجم بسیار بالایی برخوردار است که با یک نگاه می‌توان گفت که زمان زیادی برای رسیدگی به آن صرف شده و شاید عده‌ای بگویند چرا بعد از چند ماه هنوز منجر به صدور حکم نشده است اما حقیقتا خود دوستان مجموع ساعات و نفرات کار این پرونده را ملاحظه می‌کردند ،می‌دانستند که وقت زیادی تلف نشده است.
سخنگوی قوه قضائیه مدعی شد: نه تنها وقت زیادی صرف این پرونده شده است بلکه با توجه به حجم پرونده زمان گذشته بسیار منطقی و معقول بوده است.

تعیین قاضی رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه برای ۲۴ نفر از متهمان پرونده کیفر خواست صادر شده است گفت: قاضی رسیدگی کننده به این پرونده تعیین شده و از هفته قبل مشغول مطالعه و بررسی پرونده شده است.
وی ادامه داد: در طول هفته جاری ممکن است برای حدود ۶ نفر دیگر در این پرونده کیفر خواست صادر شود که احتمالاً در جلسه اول محاکمه ۳۰ نفر از متهمان حضور داشته باشند.
سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: از آخرین جلسه با رسانه‌ها که حدود یک ماه گذشته برگزار شد ابعاد جدید‌تری از پرونده مشخص و همچنین اموال زیادی شناسایی شد.
دادستان کل کشور گفت: با وجود اینکه برای شناسایی اموال این گروه برای کارشناسان مهلتی تعیین شده بود اما با وجود اتمام این زمان هنوز این کار به پایان نرسیده اما تقریبا شناسایی اموال غیرکارخانجات به اتمام رسیده است.

دستگیری تعدادی از مسئولان به اتهام دریافت رشوه‌های کلان

ناظر ویژه پرونده فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی، بدون اشاره به دخیل بودن برخی نمایندگان ارشد مجلس و دولتی ها در پرونده اختلاس، با ادعای اینکه تعدادی از مسئولان در پست‌های مختلف دستگیر شده‌اند هر چند پست‌های این افراد در رده‌های بالا نبوده‌، گفت: این افراد به دریافت مبالغ قابل توجه رشوه که بعضا میلیاردی هم بوده اعتراف کرده‌اند.
وی ادامه داد: متهمان پرداخت‌کننده رشوه اعتراف کرده و همچنین اکثر دریافت‌کننده‌ها هم اعتراف کرده‌اند که در قبال دریافت رشوه خدمات و سرویس‌هایی به متهمان ارائه کردند.

کیف های پول

سخنگوی قوه قضائیه همچنین از دستگیری چند متهم جدید در رابطه با دریافت کیفهای پر از پول در پرونده فساد بزرگ مالی، ارسال پرونده بیمه ایران به دادگاه و نهایی نشدن پرونده شکایت مجلس از برخی مسئولان در دولت خبر داد و گفت: یکی از روش هایی که متهمان در این پرونده از آن استفاده می کردند تهیه کیف هایی پر از پول، یورو و دلار بود که در اختیار طرف مقابل قرار می دادند. با کشف اسنادی جدید در این پرونده اطلاعاتی درباره مقدار و مبالغ داخل آن و افراد دریافت کننده به دست آمد که متهمان جدیدی در این رابطه دستگیر شده و در جریان تحقیقات به تحویل کیف اذعان داشتند.

دهه آخر بهمن‌ماه برگزاری اولین جلسه دادگاه

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه قاضی پرونده مشغول مطالعه پرونده است گفت: تمام تلاش و امیدواری ما بر این است که اگر مشکلی پیش نیاید و یا موردی توسط قاضی نقض نشود و یا پرونده به دادسرا برنگردد دهه آخر بهمن‌ماه اولین جلسه دادگاه برگزار شود.
وی با اشاره به تعیین زمان پیش از این برای صدور کیفر خواست برخی متهمان گفت: در آن زمان قرار مجرمیت ۵۴ نفر از متهمان صادر شد اما وقتی پرونده برای دادستان ارسال شد دادستان ایرادات فراوانی به قرارهای صادره وارد کرد و پرونده به دادسرا برگشت که منتهی به صدور قرار مجرمیت برای ۲۴ نفر از متهمان شد.
محسنی‌اژه‌ای گفت: اگر نقض مهمی در پرونده وجود نداشته باشد بعد از ۲۲ بهمن در دادگاه اولین جلسه محاکمه برگزار خواهد شد.

علنی یا غیرعلنی بودن جلسه محاکمه با در نظر قاضی است

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه یکی از روزنامه‌ها مدعی برگزاری جلسه محاکمه به صورت غیر علنی شده بود، با بیان اینکه اصل بر این است که دادگاه علنی باشد مگر در سه موردی که در این ماده به آن اشاره شده و با تشخیص دادگاه است گفت: پیش از اعلام نظر قاضی اظهار‌نظر در مورد علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه غیرکارشناسی است.

اینترپل تحویلش دهد

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: از پلیس اینترپل می‌خواهیم به وظایف قانونی خود عمل کرده و مدیرعامل مستعفی بانک ملی را دستگیر و تحویل ایران دهد.
اژه ای درباره رونده رسیدگی به اتهامات خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی و انتقال او به ایران گفت: در این رابطه از طریق اینترپل اقداماتی صورت گرفته همچنین از طریق غیر رسمی به او پیغام داده ایم که منتظر اقدامات پلیس اینترپل هستیم. این محک خوبی برای مدعیان مبارزه با فساد است. این یک موضوع غیر سیاسی است و متهم به خاطر اتهام فساد مالی تحت تعقیب قرار گرفته است.
وی افزود: برخی از افراد پس از دستگیری علیه خاوری اعترافاتی داشته اند که بهتر است او برای توضیح در این رابطه به ایران باز گردد تا مشخص شود چند درصد این اتهامات درست است.

درباره شکایت مشاور احمدی نژاد خبر ندارم

خبرنگاری درباره شکایت علی اکبر جوانفکر از قاضی صادر کننده حکم خود سئوال کرد که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: در این باره که او شکایتی را مطرح کرده است یا نه، اطلاعاتی ندارم.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره علت بازداشت سه روزنامه نگار طی روزهای گذشته نیز گفت: در این زمینه در صورت نیاز دادستان تهران اطلاع رسانی می کند و برای اعلام اسامی و نوع اتهام مشکل قانونی وجود دارد.
محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران، ارگان دولت در مورد "سرانجام یکهزار و ششصد توهین و تهمت به رئیس دولت و دولت و همچنین اظهارات اخیر نایب رئیس مجلس که رئیس دولت را محارب عنوان کرده است" گفت: بنده اینها را نشنیده ام ولی توهین و تهمت و افترا و تخریب توسط هر کسی بر علیه کس دیگری صحیح نیست و مطمئن باشید مدعی العموم پیگیری خواهد کرد.

آخرین وضعیت پرونده بیمه ایران

وی درباره آخرین وضعیت پرونده بیمه ایران نیز گفت: چندی قبل پرونده با تکمیل تحقیقات در دادسرا به دادگاه رفت که قاضی دادگاه با اعلام نقص، پرونده را دوباره به دادسرا بازگرداند تا نقص موجود رفع شود. با رفع این نقص دوباره پرونده به دادگاه فرستاده شد که هنوز برای محاکمه تعیین وقت نشده است.
خبرنگاری درباره اظهارات وزیر اطلاعات درباره وجود دست های پشت پرده در التهاب بازار ارز و سکه سئوال کرد که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: پس از ارجاع پرونده به دستگاه قضایی می توانیم در این باره اظهارنظر بکنیم.

سرانجام شکایت کمیسیون اصل نود از رئیس دولت، وزیر اقتصاد و رئیس دفتر ریاست جمهوری

خبرنگاری درباره روند رسیدگی به شکایت کمیسیون اصل نود از رئیس دولت، وزیر اقتصاد و رئیس دفتر ریاست جمهوری پرسید که سخنگوی قوه قضائیه پاسخ داد از مجلس شکایت هایی مطرح شد که بخشی از آن به دادسرا ، بخشی دیوان عدالت اداری و ... فرستاده شد که تاکنون منجر به صدور حکم نهایی نشده است. ما تا زمانی که حکم پرونده قطعی نشود نمی توانیم آن را اعلام کنیم.
خبرنگاری پرسید چرا کارکنان یکی از شرکت های مرتبط با فساد مالی اخیر پنج ماه است حقوق نگرفته است که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: در پرونده چنین موضوعی را نداریم و اگر صحت دارد آن را به ما اطلاع دهند.

ماجرای زندان انفرادی

خبرنگاری از محسنی اژه ای پرسید دفتر بازرسی رهبری در نامه ای اعلام کرده هر یک روز انفرادی مساوی با ده روز زندان است دستگاه قضایی در این رابط چه اقدامی انجام داده است که او در پاسخ گفت: در این زمینه دستوری وجود ندارد تنها رهبری سالها قبل توصیه کرده بود افراد به زندان انفرادی برده نشوند و اگر رفتند در کمترین زمان باشد. شرایط انفرادی سخت است و یک روز زندانی شدن در آنجا مانند ده روز است.
این مقام ارشد قضایی، به نگهداری طیف وسیعی از مخالفین، منتقدین، دگراندیشان، روزنامه نگاران و دانشجویان در سلولهای انفرادی طولانی مدت و چندین ماهه و چندین ساله اشاره ای نکرد.

رحمت الله حیدری مفسد فی الارض بود نه آدم مذهبی و سیاسی

دادستان کل کشور در مورد اجرای حکم اعدام متهم ایرانی - کانادایی گفت: حکم این متهم به دلیل سه قتل، ربودن و آزار و اذیت هشت کودک و راه اندازی سایتهای مستهجن اجرا شده در حالی که کشورهای بیگانه وی را شخصی مذهبی عنوان کرده اند که بسیار مضحک است. این متهم جرائمی همچون آدم ربایی، جنایت و ... را داشته است. در این پرونده مادر یکی از محکومین برای اجرای حکم پیش قدم شده است اما سایتهای بیگانه این اقدام او را بالعکس منتشر کرده اند.
وی افزود: در قانون ما افساد فی الارض مجازات دارد و ربطی به مسلمان و غیر مسلمان بودن ندارد. شما اگر پرونده رحمت الله حیدری که متهم این پرونده است و اعدام هم شده را بررسی کنید خواهید فهمید که این متهم چه جنایتهایی را انجام داده در حالی که در رسانه های بیگانه این فرد را فردی سیاسی و مذهبی معرفی کرده اند.
سخنگوی دستگاه قضای جمهوری اسلامی در پاسخ به اینکه آیا متهمان پرونده های قضائی می توانند در پست دولتی خود باقی بمانند گفت: در برخی از جرائم دادستان حکم کیفرخواست را به دستگاه مربوطه که متهم در آن مشغول به کار است ارسال کرده و آن دستگاه کارمند را معلق از کار می کند. گاهی هم متهم در زندان است و دیگر شخص مشغول به کار نیست.

دستگیری برخی افراد به دلیل فعالیت در سایتهای مستهجن و فساد

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد دستگیری افرادی همچون سعید ملک پور که از طریق سایتهای مستهجن مرتکب فساد می شوند گفت: برای تعدادی از این متهمان که توسط سازمانهای اطلاعاتی دستگیر و به دستگاه قضا معرفی می شوند پرونده تشکیل شده که برخی از آنها در مظان اتهام و برخی هم با قرار آزاد شدند. در حال حاضر نیز این پرونده توسط چند قاضی در حال بررسی است.

سایت هاشمی مواد تخلف را برطرف کند رفع فیلتر می شود

دادستان کل کشور در مورد آخرین وضعیت در پرونده سایت هاشمی رفسنجانی گفت: هر سایتی که بر خلاف مقررات اقدام کنند بعد از چندین بار تذکر فیلتر می شوند. این سایت هم چندین بار تذکر گرفته بود که توسط کارگروه جرائم رایانه ای فیلتر شد. به مدیر سایت گفته شد که سایت را ثبت و موارد تخلفت را حذف کنند تا رفع فیلتر شود که این توضیحات به مدیر سایت که فرزند هاشمی است داده شد.

خانواده من مبری هستند

سخنگوی قوه قضائیه در مورد برخی گزارش های اخیر در مورد خانواده اش نیز گفت: نه فرزند من خودروی آخرین سیستم دارد و نه برادر زاده من وکیل پرونده اختلاس است.
محسنی اژه ای در مورد این خبر که "فرزند دادستان کل کشور با خودروی آخرین سیستم در خیابانهای تهران جولان می دهد" گفت: چندین شایعه علیه من مطرح است اما تجربه نشان داده شایعه پراکنی در مورد افرادی که مسئولیت خاصی دارند اتفاق جدیدی نیست. مثلا گفته اند برادرزاده های من وکیل پرونده اختلاس شده اند. یکی از برادرزاده های من کودک است و دیگری دانشجو است و سایر برادر زاده های من هم در مقطع دبستان و و دبیرستان تحصیل می کنند.
دادستان کل کشور گفت: شایعه شده من هم در بازار ارز دست داشتم و ... که همه را تکذیب می کنم.

بیداری اسلامی نشأت گرفته از انقلاب اسلامی است

محسنی‌اژه‌ای در سخنانی همچنین اظهار عقیده کرد: بیداری اسلامی نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران فراگیر شده و بسیاری از کشورهای منطقه را فرا گرفته است و انقلاب اسلامی می‌رود تا آوازه آن نه در کشورهای اسلامی بلکه در هر جایی که مخالفان ظلم و ستم هستند ورود پیدا کند.







 جـــرس: درحالیکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی، با اعلام قیمت دلار تک نرخی ۱۲۲۶ تومان، نسبت به هرگونه افزایش قیمت ارزهای معتبر خارجی به صرافی ها هشدار داده بود، منابع خبری گزارش داده اند که با وجود تهدیدها و ادعاهای دولت مبنی بر کنترل قیمتها، هنوز بازار زیر بار اجرای دلار تک نرخی نرفته و صرافی‌ها از خرید و فروش با نرخ‌های مصوب امتناع می‌کنند و غایب اصلی این بازار، بازرسان نظارتی بانک مرکزی هستند تا صرافی‌های متخلف را پلمب کنند.
شاهدان عینی و منابع خبری از تهران گزارش می دهند که با گذشت سه روز از وعده های محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی مبنی بر عرضه دلار به صرافی ها برای عرضه ۱۲۳۸ تومانی بصورت نامحدود، هنوز خبری از دلار با این قیمت در صرافی ها نیست و صرافان اعلام کرده اند که "بانک مرکزی چگونه انتظار دارد دلار را ۱۲۳۸ تومان بدهیم در حالیکه یک دلار هم با این نرخ در اختیار ما نمی گذارد."

تداوم نوسانات
به گزارش مهر، سومین روز از اعلام آغاز اجرای سیاست دلار تک نرخی توسط بانک مرکزی می گذرد، اما هنوز اجرای واقعی دلار ۱۲۲۶ تومانی در بازار مشاهده نمی شود و صرافی ها زیر بار اجرای این نرخ نرفته اند.
بانک مرکزی سه روز است که نرخ دلار را ۱۲۲۶ تومان بر روی سایت خود درج کرده است، گرچه صرافی ها هم نرخ مصوب بانک مرکزی را بر روی تابلوهای خود درج کرده اند و نرخ فروش دلار را ۱۲۳۸ تومان و نرخ خرید را ۱۲۲۶ تومان اعلام می کنند اما از فروش ارز به این نرخ خودداری می کنند.
بر اساس این گزارش، اکثر صرافی های بازار ارز تهران با نصب برچسب هایی اعلام کرده اند که خرید و فروش ارز نداریم و برای امتناع از خرید و فروش ارز به نرخ مصوب دلایل خود را ارائه و عنوان می کنند که دلار به نرخ دولتی دریافت نکرده ایم.
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که بانک مرکزی طی ۴۸ ساعت ارز را تک نرخی می کند، گرچه آقای رئیس کل روز پنجشنبه، نرخ ۱۲۲۶ تومان را به عنوان نرخ رسمی و تنها نرخی که باید اعمال شود، اعلام کرده است اما بازار همچنان کار قبلی خود را به پیش می برد.
پیش از اجرای ارز تک نرخی، بانک مرکزی نرخ دلار را ۱۱۲۹ تومان اعلام کرده بود که با آغاز اجرای دلار تک نرخی این نرخ با ۹۷ تومان افزایش به ۱۲۲۶ تومان افزایش یافت، همین امر باعث شد که نرخ دلار در بازار آزاد با وقفه ای کوتاه، دوباره روندی افزایشی را در پیش گیرد.
گزارش مهر و شاهدان می افزاید: پیش از این مطرح می شد که وجود دلالان و واسطه گران ارزی در بازار سیاه دلیل اصلی عدم موفقیت سیاست های بانک مرکزی است که بر اساس آن، قرار شده بود که برخورد جدی توسط نیروی انتظامی با آنها صورت گیرد که البته چنین نشد، اما این روزها اجرای سیاست دلار تک نرخی که نیازمند همکاری وسیع صرافی ها است و بدون همکاری آنها این سیاست به درستی اجرا نخواهد شد، شاهدیم که همین صرافی ها خود تبدیل به دلالان ارزی شده اند.

قیمت ارز در روز دوشنبه
این خبرگزاری گزارش داده است که مشاهدات حاکی از ازدحام جمیعت در بازار ارز تهران است که همین امر به بازار سیاه ارز دامن می زند، نرخ دلار آزاد در بازار سیاه در پایان معاملات روز یکشنبه ۱۸۳۰ تومان بود که نسبت به روز پیش از آن روندی افزایشی را نشان می داد، بر این اساس دلار چند نرخی هنوز در بازار ارز وجود دارد.
بر اساس گزارش شاهدان و سایت های اعلام نرخ ارز، روز دوشنبه دهم بهمن ماه، قیمت دلار در بازار ارز – بر خلاف ادعای دولت- به ۱۸۳۰تومان، قیمت یورو به ۲۴۳۰ تومان و پوند بریتانیا به ۲۹۰۰ تومان رسید و کماکان در نوسان است.

چرا دروغ؟
سامانه خبری عصر ایران گزارش داده است که نوسانات اخیر قیمت سکه و ارز در بازار که هنوز نیز علی رغم اعلام افزایش سود سپرده های بانکی و نیز تک نرخی اعلام کردن قیمت دلار ادامه دارد.
این سامانه خبری در گزارشی انتقادی آورده است "نکته ای که در بحران اخیر بازار ارز و سکه بسیار قابل توجه و تامل بود توجیهات مسئولان دولت از جمله محمود احمدی نژاد و رئیس بانک مرکزی درباره دلایل افزایش قیمت سکه و ارز بود که در نوع خود جالب بود.
آنها در اظهاراتی عجیب - که از سوی برخی نمایندگان به "جوک"‌تعبیر شد - تقصیر نابسامانی در بازار ارز و سکه و افزایش قیمت ها را متوجه رسانه ها و از جمله سایت ها کردند و حتی مدعی شدند که چون یک خبرگزاری در یک روز تعطیل چند اس ام اس درباره قیمت های بازار داده ،‌اوضاع به هم ریخته است."

چه پاسخی دارید؟
عصر ایران در ادامه گزارش خود، می افزاید: "البته توجیه های دولتی ها و فرافکنی ها نیاز به آوردن استدلال و دلیل برای رد ندارد چه آنکه هر ناظر منصفی با اندک مطالعه قانون اساسی و دیگر قوانین عادی کشور و آشنایی با الفبای سازوکارهای حکومتداری در ایران، می تواند میزان قدرت رسانه ها در مقابل حکومت و دولت و حتی وجود قدرتی به نام اپوزیسیون و مخالفان دولت برای عرض اندام را مقایسه کرده و خود نتیجه بگیرد، اما جهت استحضار مسئولان محترم دولت می خواهیم سوالی مطرح کنیم تا اگر مسئولان محترم صلاح دیدند به آن پاسخ دهند: بر فرض صحت ادعای دولت درباره مقصر بودن برخی رسانه ها و جریان های سیاسی در ایجاد التهاب در بازار ارز و سکه ؛ آیا همین رسانه ها و جریان های سیاسی بودند که اخیراً قیمت شیر را بیش از سی درصد ، روغن را بیش از پنجاه درصد ، قند و شکر را بیش از بیست درصد ، گوشت را بیش از چهل درصد ، مواد شوینده را بیش از بیست درصد و... افزایش داده اند؟ آیا قیمت این اقلام اساسی مصرفی مردم نیز با ارسال " اس ام اس " در روز تعطیل بالا رفته است ؟
آیا این گرانی های زنجیره ای که در سال های اخیر نه تنها یک بار بلکه دو یا سه بار در هر سال تکرار می شوند و امان مردم را بریده و شبح فقر را به مردم نزدیک تر ساخته اند ، کار رسانه های مخالف دولت و خبرگزاری ها و جریان های سیاسی مخالف دولت و اس ام اس هاست ؟
اگرچنین است دولت محترم باید پاسخ دهد که چگونه از سویی ادعای مدیریت بر جهان می کند ولی از سوی دیگر توان مدیریت بازار داخلی خود در دست چند رسانه و رقبای سیاسی اش است و عملا از اعمال حاکمیت بر بازار تهران عاجز است ؟
نکته دیگر اینکه مردم عادت دارند به فرافکنی مسئولان و اینکه همه مشکلات شان به دسیسه های " استکبار جهانی و در راس آن آمریکا " نسبت داده شود ، اما ظاهرا دولت محترم در این زمینه نیز با پایین آوردن " کلاس کار " ، اس ام اس و چند خبر از بازار را مسئول و مقصر گرانی ها دانسته است! بهتر است لااقل وقتی قرار بر فرافکنی است همان عادت مالوف قبلی تکرار شود تا لااقل کلاس فرافکنی که تا کنون در حد "استکبار جهانی" بود به مرتبه "اس ام اس" تنزل نیابد!






رییس دانشگاه آزاد: شهریه ها را کاهش میدهم؛ تمام ملت ایران از من بسیار قدردانی می کنند

فرهاد دانشجو، رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی، اعلام کرده است که شهریه های این دانشگاه را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد و به همین خاطر "تمام ملت ایران، مسئولان دانشگاه، دانشجویان و خانواده هایشان از فرهاد دانشجو بسیار قدردانی می کنند."
به گزارش دانشجونیوز، آقای دانشجو در مصاحبه با خبرگزاری مهر به معرفی خود پرداخته و گفته است: "نزدیک به ۴ سال است که نماینده شورایعالی انقلاب فرهنگی در تشکلهای دانشگاه آزاد اسلامی هستم و از ۸ سال گذشته تاکنون به دکتر جاسبی در مسائل آموزش عالی مشاوره می دهم. از سوی دیگر نخستین همکاری خود با این دانشگاه را از ۲۱ سال پیش با تدریس درس مکانیک سازه ها در واحد تهران مرکز آغاز کردم."
وی درباره شهریه این دانشگاه میگوید که "اگر شهریه تنها منبع تامین هزینه های دانشگاه آزاد همانند ۲۹ سال گذشته باشد و هر سال هم با یک تورم ۱۰  ۱۵ یا ۲۰ درصدی مواجه باشیم، بنابراین باید پذیرفت که هرسال ۲۰ درصد به شهریه ها اضافه شود تا اینکه بتوان همین سطح و روال کنونی را حفظ کرد."
وی سپس با بیان اینکه باید منابع مالی غیرشهریه ای برای دانشگاه آزاد یافت، ادامه میدهد: "اگر بتوانیم هزینه های جاری دانشگاه آزاد را با شهریه و سایر منابع تامین کنیم و منابع مالی به ما اجازه دهد تا شهریه ها را کمی کاهش داد، ایرادی دارد؟ تمام ملت ایران، مسئولان دانشگاه، دانشجویان و خانواده هایشان از فرهاد دانشجو بسیار قدردانی می کنند که توانسته با کمک خانواده دانشگاه کاری کند تا منابع مالی جدید به میزانی فراهم شود که نه تنها افزایشی اعمال نشود بلکه نیم درصد، یک درصد، ۵ درصد یا حتی ۲۰ درصد از شهریه های دانشگاه را کاسته شده است."
فرهاد دانشجو درباره مخالفان کاهش شهریه میگوید که "ترس آنان این است که ما نمی توانیم در حالیکه فرض من این است که ما می توانیم. اگر از متخصصان و کارشناسان امر استفاده کنیم و صورت مسئله را به آنان بدهیم و بخواهیم که ۵۰ درصد از هزینه های دانشگاه توسط منابع مالی جدید و ۵۰ درصد باقیمانده توسط شهریه ها تامین شود، قطعاً فشار هزینه دانشگاه را روی خانواده دانشجویان کم می کنیم."
وی سپس کار خود در دانشگاه آزاد را "خلق ایده های نو عنوان میکند و میگوید: "من نمی توانم در مدیریت مالی دانشگاه به صورت تخصصی راه حل بدهم. من خلق ایده می کنم و متخصص مجرب پولی برای این ایده راه حل ارائه می دهد. این راه حل در جلسه هیات امنا بررسی و در صورت تایید، عملی می شود."
گفتنی است تغییر ریاست دانشگاه آزاد یکی از جنجالی ترین خبرهای سال های اخیر در بین مسولین حکومت بوده است.





١٠٨۵ هزار روز هوای ناسالم در تهران در ده سال گذشته

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: شهروندان تهرانی طی ده سال گذشته ١٠٨۵ روز، هوای ناسالم تنفس کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری های دولتی ایران، یوسف رشیدی با بیان این مطلب، اظهار کرد: متاسفانه از اواسط سال 1380 تاکنون، تهران تنها 194 روز هوای پاک داشته و این در حالیست که سال به سال شهروندان از داشتن هوای پاک محروم تر می شوند.
وی افزود: طی 10 سال گذشته در سال 1386 بهترین وضعیت هوا را در تهران داشتیم که در آن سال، 22 روز هوای پاک ، 328 روز هوای سالم، 15 روز ناسالم را پشت سر گذاشتیم و هوای بسیار ناسالم و خطرناک نداشتیم.
رشیدی تاکید کرد: سال 1390 بدترین سال از نظر آلودگی هوا طی 10 سال گذشته بوده است، چنانچه از ابتدای سال تاکنون تنها دو روز هوای پاک و 115 روز هوای سالم در تهران داشته ایم و 195 روز را با هوای ناسالم و سه روز را با هوای بسیار ناسالم  پشت سر گذاشتیم.
وی ابراز امیدواری کرد: به جای اقدامات مقطعی، با اقدامات اساسی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت خودروهای داخلی و بهبود کیفیت سوخت، معضل آلودگی هوای تهران حل شود و بیش از این سلامتی و جان شهروندان با آلودگی هوا به خطر نیافتد.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: برای حل معضل آلودگی هوا نباید منتظر باد و باران نشست بلکه باید با مدیریت صحیح و با برنامه ریزی دقیق نسبت به حل این معضل به صورت اساسی اقدام کرد.





بی توجهی صرافان به ارز تک نرخی

امروز ( دوشنبه 10 بهمن 1390 )، با گذشت 3 روز از آغاز اجرای سیاست تک نرخی شدن نرخ ارز ، هنوز بازار زیر بار اجرای دلار تک نرخی نرفته است و صرافی‌ ها همچنان از خرید و فروش با قیمت های اعلامی بانک مرکزی خودداری می‌ کنند.
به گزارش شبکه خبر، بانک مرکزی سه روز است قیمت هر دلار را ۱۲۲۶ تومان روی پایگاه اینترنتی خود درج کرده است، گرچه صرافی ها هم قیمت مصوب بانک مرکزی را بر روی تابلوهای خود درج کرده اند و قیمت فروش دلار را ۱۲۳۸ تومان و قیمت خرید را ۱۲۲۶ تومان اعلام می کنند، اما ارزی را به این قیمت نمی فروشند .
بیشتر صرافی های بازار ارز تهران با نصب برچسب هایی اعلام کرده اند خرید و فروش ارز نداریم. ین صرافی ها برای پرهیز از خرید و فروش ارز به نرخ مصوب، علل خود را ارائه و عنوان می کنند دلار به قیمت دولتی دریافت نکرده ایم .
بهمنی ، رئیس کل بانک مرکزی ، روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد بانک مرکزی ظرف ۴۸ ساعت ، ارز را تک نرخی می کند ؛ گرچه آقای رئیس کل ، روز پنجشنبه ، قیمت ۱۲۲۶ تومان را به عنوان نرخ رسمی و تنها قیمتی که باید اعمال شود ، اعلام کرد ، اما بازار همچنان کار قبلی خود را به پیش می برد .
پیش از اجرای ارز تک نرخی ، بانک مرکزی ، قیمت دلار را ۱۱۲۹ تومان اعلام کرده بود که با آغاز اجرای دلار تک نرخی ، این نرخ با ۹۷ تومان افزایش ، به ۱۲۲۶ تومان افزایش یافت . همین امر سبب شد قیمت دلار در بازار آزاد ، با وقفه ای کوتاه ، بار دیگر روند افزایشی در پیش گیرد.
قیمت دلار آزاد در بازار سیاه در پایان داد و ستدهای دیروز ، ۱۸۳۰ تومان بود که در مقایسه با روز پیش از آن ، روندی افزایشی را نشان می داد ؛ بر این اساس ، دلار چند نرخی هنوز در بازار ارز وجود دارد .




هرانا؛ استاد کیکبوکسینگ فردا در ملاء عام اعدام می شود

خبرگزاری هرانا - حسن آرمین مربی کیکبوکسینگ و از اساتید رزمی کار و دارای سبک ایران فردا در شهر کرج اعدام می شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این استاد رزمی کار در شهرستان قزوین با پرونده سازی پلیس جنایی منطقه، بازداشت و برای پذیرش اتهام به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و در اثر این شکنجه از ناحیه نخاع آسیب دیده و فلج شده است
در پرونده سازی پلیس جنایی بر علیه این ورزشکار اتهاماتی چون قتل و تجاوز وجود دارد که با گذشت زمان مشخص شده است که اتهامات انتسابی تنها به دلیل عدم توانایی پلیس در دستگیری عامل اصلی و نارضایتی عمومی بوده است.
نحوه بازداشت
بر اساس گفته های این زندانی در گفتگو با گزارشگر هرانا در مرداد ماه سال 89 ، پلیس جنایی در یک پوشش اطلاعاتی پلیس زن را مامور به دام انداختن وی نموده که پس از عدم اجرای صحیح نقشه پلیس، حسن آرمین متوجه پرونده سازی بر علیه خود شده و زمانی که قصد متواری شدن با خودرو خود را داشته  قربانعلی نظری را به صورت غیر عمد (تصادف با اتومبیل) به قتل می رساند.
بازجویی و شکنجه ها
وی سر انجام در یک تعقیب و گریز به دست ماموران نیروی انتظامی با اصابت گلوله به شانه سمت چپ بازداشت شده و پس از بازداشت به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است، بازجویان پرونده در حین بازجویی اتهام قتل عمد پلیس در حین انجام وظیفه ( به وسیله خفه شدن و نه تصادف) و تجاوز به هفت زن و دختر در قزوین را به وی نسبت دادند.
خانواده ای زندانی نیز توسط نیروهای انتظامی بازداشت و در مقابل وی شکنجه شدند تا نامبرده اتهامات وارده از سوی پلیس جنایی را بپذیرد.
هم چنین در اقدامی دیگر بازجویان پرونده برخی از قربانیان تجاوز در آن مناطق را احضار کرده و از ایشان بلاجبار خواسته اند تا از وی شکایت کنند.
حسن آرمین با وجود شکنجه های فراوان اتهامات مطرح شده را رد کرده و در اثر شکنجه های سخت، از ناحیه نخاع فلج شده و هم اکنون با کمک ویلچر قادر به انجام امور شخصی خود در زندان است.
پرونده سازی در روزنامه های کثیر النتشار
ماموران انتظامی در اقدام غیر قانونی و بدون اینکه متهم محاکمه شود توسط روزنامه های کثیر النتشار ضمن ساختن القابی غیر واقعی از وی به عنوان عامل تجاوز به زنان و دختران قزوین یاد کردند که در حین بازداشت یک پلیس را نیز به قتل رسانده است.
دستگیری متهم اصلی و بلاتکلیفی پرونده
پس از گذشت مدتی راننده یک مینی بوس ساکن آبیک توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد که گفته می شود در تجاوز به زنان و دختران در مناطقی چون کرج، قزوین و آبیک دست داشته است، اما علی رغم اعترافات این متهم حسن آرمین کماکان در بازداشت و در زندان رجایی شهر و قزل حصار بسر برد.
قاضی پرونده که خود یکی از شکنجه گران وی در زمان بازداشت بوده است سر انجام وی را به اتهام قتل یک مامور پلیس به اعدام در ملاء عام محکوم و حکم صادره بعدا در دادگاه تجدید نظر استان نیز مورد تائید قرار گرفته است.
یک گروه سیاسی حقوق بشری ساعاتی پیش اعلام کرد که وی جهت اجرای حکم اعدام از زندان قزلحصار کرج به سلولهای انفرادی بند یک زندان رجایی شهر کرج جهت اجرای حکم اعدام منتقل شده است.




هرانا؛ تمدید قرار بازداشت داوود بهمن آبادی و تداوم بلاتکلیفی

خبرگزاری هرانا - قرار بازداشت موقت داوود بهمن آبادی، وبلاگ نویس محبوس در زندان اوین، بدون طی حداقل تشریفات قانونی منجمله اطلاع متهم از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین تمدید شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی مراجعه‌ی وکیل داوود بهمن آبادی به دادسرای اوین، مسئولان مربوطه ضمن عدم اجازه دسترسی به پرونده این وبلاگ نویس دربند مدعی شدند که قرار بازداشت آقای بهمن آبادی تمدید شده است و ایشان تا زمان دادگاه و صدور حکم ازاد نخواهند شد، این در حالی است که طبق قانون متهم حق دارد از نظر دادسرا مطلع باشد و حتی به آن اعتراض نماید.
داود بهمن آبادی وبلاگ نویس دربند بیش از دو ماه است که بصورت بلاتکلیف در بند ۲ الف سپاه پاسداران و در سلول انفرادی به سر می برد، وی در طی این مدت حق ملاقات با خانواده‌ی خود را نداشته، از بیماری آرتروز گردن و پروستات نیز در رنج است و تاکنون از هرگونه خدمات درمانی محروم مانده است.




هرانا؛ بلاتکلیفی شش ماهه بازداشت شدگان مراسم فرهنگی مشهد

خبرگزاری هرانا - با گذشت ۶ ماه از بازداشت اعضای انجمن فرهنگی بهارستان، مقامات قضایی هنوز هیچ اظهار نظری درباره ی روند اجرایی این پرونده نکرده اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این افراد ششم مردادماه ۱۳۹۰ در جریان برگزاری جشن امردادگان در باغ شاهنامه مشهد بازداشت شدند.
علی رغم پیگیری مستمر خانواده ها از طریق مراجع قضایی، این پرونده همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.
هادی ناطقی نیا، ابراهیم محسنی راد، ماشالله جعفرنیا، محمد توانا، محمد مهرگانی و صادق رمضانی، همچنان در بازداشت سازمان اطلاعات مشهد هستند.
لازم به ذکر است که تنها دو تن از ۸ نفر بازداشت شده طی ماه های گذشته به قید وثیقه آزاد شده اند.




هرانا؛ اعمال فشار بر حسین رونقی جهت اعتراف تلویزیونی

خبرگزاری هرانا – حسین رونقی جهت مصاحبه تلویزیونی بر علیه خود و همبندیانش از سوی بازجویان پرونده تجت فشار قرار گرفت.
احمد رونقی ملکی پدر این زندانی سیاسی در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام کرد پسرم را روز شنبه جهت انجام مصاحبه تلویزیونی به خارج از بند بردند.
پدر ابن زندانی در خصوص تطمیع و تهدید این زندانی به هرانا گفت: "بازجویان پرونده به پسرم گفته اند که قصد صدور حکم سنگین برای تو را نداشتیم و برای اینکه آزاد شوی باید تن به این مصاحبه بدهی"
وی در ادامه افزود: "حسین درخواست بازجویان را نپذیرفته و مجددا به بند ۳۵۰ منتقل شده است."
احمد رونقی ملکی ضمن یادآوری بیماری های فرزندش گفت: "من از تمامی مسئولان، رهبر جمهوری اسلامی، مسئولان زندان، دادستان تهران خواستارم که جلوی این بی قانونی را بگیرند و هم اکنون یکی از کلیه های پسرم ۲۰ درصد از کار افتاده و دیگری ۸۰ درصد و مسئول هر اتفاقی بر عهده بازجویان پرونده، سازمان زندانها و دادستانی است."
لازم به ذکر است روز شنبه حسین اصغری دیگر زندانی محبوس در بند ۳۵۰ روز شنبه وادار به اعترافات تلویزیونی بر علیه خود و دوستانش شده است.




هرانا؛ همسر محمد صدیق کبودوند از شرایط بد روحی و جسمی وی می‌گوید

خبرگزاری هرانا - همسر محمد صدیق کبودوند در مصاحبه‌ی کوتاهی، از شرایط بد و نامساعد این زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، می‌گوید.
پريناز حسينی، همسر محمد صدیق کبودوند در خصوص آخرین شرایط این فعالِ حقوق بشر محبوس در زندان به گزارشگر هرانا می‌گوید: "آقای کبودوند روز به روز بیماری‌هایش عود می‌کند. ماهِ پیش هم که، برای تست آزمایش به بیمارستان مدرس منتقل شد و پزشک متخصص در داخل زندان و بیمارستان متذکر شد که وی باید بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گیرد اما مسئولان به هیچ عنوان برای این گفته‌ی پزشکان ارزشی قائل نشدند."
کبودوند به دو بیماری پروستات و انسداد عروق قلب مبتلاست و بایستی در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گیرد.
همسر این زندانی سیاسی می‌افزاید: "آقای کبودوند به علت آگاهی نسبی در خصوص اوضاع و احوال فرزندمان هم از لحاظ روحی در شرایط بسیار بدی قرار دارد."
فرزند آقای کبودوند دچار یک بیماری خاص است که به لختگی خون در پا و فلج از این ناحیه می‌انجامد.
خانم حسینی در ادامه می‌افزاید: "در حال حاضر تمامی تلاشمان این است که لااقل مسئولان هفته‌ای ۲ الی ۳ اجازه‌ی تماس تلفنی بدهند تا بتواند با فرزندش صحبت کند اما متاسفانه این خواسته‌ی کوچک را هم از زندانیان دریغ می‌کنند."
وی در خصوص اینکه بیش از ۲ سال است که با همسرش ملاقات حضوری نداشته می‌افزاید: "امروز که برای ملاقات به زندان اوین رفته بودم، به طور اتفاقی دادیار دادسرای اوین را در سالن زندان دیدم و از ایشان در مورد اینکه چرا به آقای کبودوند ۲ سال است ملاقات حضوری نمی‌دهید و به درخواست‌های مکتوب ما هم جوابی نمی‌دهید، پرسیدم؛ اما ایشان در حالی که به بقیه جواب می‌دادند من را از سر خودشان باز کردند و گفتند باید به دادسرا بیایید تا جوابتان را بدهیم! در واقع این جوابی‌ست که مسئولین به ما می‌دهند، از دادیار گرفته تا دادستان..."
همسر محمد صدیق کبودوند، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در پایان می‌گوید: "متاسفانه مدتی ست که شرایط را سخت‌تر از قبل کرده‌اند؛ به برخی از خانواده‌ها ملاقات حضوری نمی‌دهند و تلفن‌ها را نیز قطع کردند. از سویی آقای کبودوند بیش از یک سوم از حکمش را گذرانده اما با مرخصی‌اش موافقت نمی‌شود. درخواست ما هم از مسئولین این است، حالا که قرار است آزادشان نکنند، لااقل به وضعیتشان در زندان رسیدگی کنند."
لازم به یادآوری ست که محمد صدیق کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، که در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد، به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم است.



یک زندانی در ابهر اعدام شد

خبرگزاری هرانا - صبح امروز یک زندانی که به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود در زندان ابهر اعدام شد.
به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان زنجان، این زندانی به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر که در دادگاه انقلاب ابهر به اعدام محکوم شده بود.
گفتنی است حکم وی پس تأیید حکم در دیوان عالی کشور و انجام تشریفات قانونی صبح امروز در زندان مرکزی زنجان به دار مجازات آویخته شد.