۱۳۹۰ دی ۲۰, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها



ایلنا
دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه گفت: گروه صنعتی شیشه کاوه با اخذ تعهدات محضری از کارگران، هر گونه ادعا علیه کارفرمای خود را در خصوص بروز حوادث ناشی از کار سلب کرده است.
مهدی زمانی با بیان مطلب فوق خاطر نشان کرد: این واحد تولیدی بزرگ با واگذاری برخی از واحد های خود به شرکتهای پیمانکاری و خدماتی، باعث بیکاری تعداد زیادی از کارگران خود شده است.
او افزود: این کارگران با بیش از 3 سال سابقه کار در بخش‌های تولید، بسته بندی و خدماتی بصورت روز مزد کار می‌کنند.
زمانی اظهار داشت: با وجود مطلع شدن بازرسین کار از وضعیت کارگران شاغل در گروه صنعتی شیشه کاوه، متاسفانه این مسئولین با پنهان کاری از تخلفات صاحبان این کارخانه، وضعیت فوق را عاری از واقعیت دانستند.
او همچنین با انتقاد از عملکرد اداره کار در خصوص این کارگران گفت: وظیفه اصلی وزارت کار تنظیم روابط کارگر و کارفرما و صیانت از نیروی کار است ،نه خط دهی و مشاوره با کارفرمایان و صاحبان صنایع در تضییع حقوق نیروی کار.



زینت میرهاشمی
بازیگران شعبده بازی انتخاباتی که قرار است در 12 اسفند ماه برگزار شود در حالی پنجه بوکسهای خود را آماده می کنند که در جبهه فاتحان نمایش قبلی، شکاف عمیقی افتاده است. شرایط بحرانی فعلی آن چنان است که ولی فقیه خاطره تلخ خود از قبام مردمی را «جرزنی» در انتخابات می داند.
خامنه ای روز دوشنبه 19 دی، مژده داد که نمایش 12 اسفند با حضور «پر شور مردم» به روی صحنه خواهد آمد. ولی فقیه در حالی خود را امیدوار نشان می دهد که بسیاری از بازیگران قبلی از رینگ خارج شده اند. تعدادی هم که تمایل دارند در میان دست و پای صاحبان رینگ جای داده شوند در نمایش آینده به بازی گرفته نخواهند شد.
جنبش رنگین کمان مردمی با تسخیر خیابانها بر باطل بودن هر شعبده بازی انتخاباتی نقطه تاکید گذاشت. بر همین منظر جبهه تحریم نمایش انتخاباتی آن چنان گسترده است که رژیم پیشاپیش تعدادی را بازداشت نموده است.
حیدر مصلحی وزیر اطلاعات روز دوشنبه 19 دی خبر از دستگیری افزادی داد که اتهام آنها «اجرای طرحها و برنامه های آمریکا در روند انتخابات مجلس» است. حیدر مصلحی انتخابات آینده را از «حساس ترین» انتخابات در دوران جمهوری اسلامی به شمار آورد.
در رویدادی دیگر روز یکشنبه 18 دی، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ اعلام کرد که «بیش از 200 نفر در طرح امنیت محله محور» دستگیر شده اند. این نوع دستگیریها به بهانه برخورد با مواد مخدر، تشدید اختناق و شناسایی افراد است.
با توجه به گستردگی جنبش تحریم، واکنش پایوران رژیم در تهدید و ارعاب مردم شدیدتر خواهد شد. مسئول همه خشونتهایی که برای زرق و برق دادن این شوی انتخاباتی بر مردم و فعالان اجتماعی وارد شود ولی فقیه است. سخنان دیروز ولی فقیه شرایط را برای اعمال چنین خشونتی بر مخالفان انتخابات اسفند ماه آماده می سازد. مسلم است که گستردگی جبهه تحریم بازیگران را در اجرای نمایش خود هر چه بیشتر ناموفق خواهد کرد.




سلطانيه: فعاليت‌ها در فردو با نظارت آژانس انجام می‌شود

فارس

خبرگزاری فارس: نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی انجام فعاليت‌ها در فردو و نطنز را با نظارت آژانس دانست و تصريح کرد: اين درجه از شفافيت در هيچ يک از کشورهای عضو آژانس مشاهده نمی‌شود.
علی اصغر سلطانيه نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سياست خارجی خبرگزاری فارس، درباره آغاز غنی سازی در فردو با بيان اينکه فعاليت‌های غنی‌سازی در نطنز و فرود با شفافيت کامل و تحت نظر آژانس می‌باشد، تصريح کرد: اين فعاليت‌ها ۲۴ ساعته با نظارت بازرسان آژانس و دوربين‌های آژانس انجام می‌شود.
وی با تأکيد بر اينکه اين درجه از شفافيت در هيچ يک از کشورهای عضو آژانس مشاهده نمی‌شود، درباره جنجال‌های خبری و واکنش‌های صورت گرفته از سوی غرب در اين خصوص اظهار داشت: جوسازی‌های رسانه‌ای در طول چند سال گذشته مسبوق به سابقه است و همواره پس از گزارش‌های بازرسان آژانس اين اقدامات صورت می‌گيرد که با انگيزه‌های سياسی و انحراف افکار عمومی انجام می‌شود.
سلطانيه خاطرنشان کرد: سايت فرود از چند سال قبل با اعلام کشورمان به آژانس و تحت نظر کامل اين سازمان کليه مراحل تکميلی را گذرانده است.



نامه امید کوکبی به قاضی القضات: بازجوها من و خانواده ام را به گروگان گرفته اند

نامه ی تکان دهنده ی امید کوکبی در شرح شکنجه ها و بازجویی هایش
امید کوکبی دانشجوی نخبه دکترا در دومین نامه خود به رییس قوه قضاییه از فشارهای متعدد به خود و خانواده اش پرده برداشته و می پرسد: چگونه می‌شود به کسی که متهم به جاسوسی یا ارتباط با اجانب است اطمینان کرد و او را به محرمانه‌ترین و سرّی‌ترین بخش اسرار نظام دعوت کرده و از او درخواست همکاری نمود‌؟
به گزارش کلمه، او با اشاره به وعده و وعیدهایی که به او و خانواده اش در خصوص همکاری و اعتراف به جرم های ناکرده اش استدلال می کند: امروز که هیچ خطایی نکرده‌ام و هیچ اطلاعی از موضوعات و فعالیت‌های محرمانه نظام ندارم با من اینگونه رفتار می‌شود و تمام زندگی و خانواده‌ام را به واقع گروگان گرفته‌اند. در آینده اگر راضی به همکاری شوم و به سبب آن از این اطلاعات و اسرار مطلع شوم با من چه رفتاری خواهد شد؟ و چه چیزی را برای حصول اطمینان و اعتمادشان از من به گروگان خواهند گرفت؟
وی با اشاره به نامه اول خود به صادق لاریجانی از تشدید فشارها سخن می گوید و با انتقاد و گلا یه ازعدم بیطرفی قاضی پرونده اش می گوید که حتی از نمایش و تصویرگری یک دادرسی به ظاهر قانونی و بی‌طرفانه عاجز مانده و به وضوح و آشکارا به قوانین و مقررات و مصالح نظام و کشور بی‌اعتنایی کرده و بد‌تر از آن اینکه در جلسه دادگاه با عصبانیت اقدام به تحقیر و تهدید من کرده و با به کاربردن الفاظی که اینجانب شرم دارم در این نامه به ذکر آن‌ها بپردازم، از من به اصرار می‌خواست که مطابق خواسته وی اقرار به ارتباط با آمریکا و خیانت به کشورم کنم.
او ویژگی های قاضی می نویسد و معتقد است چینن کسی که به هیچ دلیل موجهی توهین و تحقیر و پرخاش نماید دیگر بی‌طرف نیست و طبق قانون هم صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد.
امید کوکبی، دانشمند جوان ایرانی، هشت ماه است که به اتهامات واهی، پشت میله های زندان اوین محبوس است. دوازدهم مهر جاری، قرار است دادگاه این پژوهشگر کشور برگزار شود. محاکمه امید کوکبی در حالی انجام خواهد شد که این هموطن اهل سنت و ترکمن هیچ گونه سابقه فعالیت سیاسی نداشته و هنگامی که برای دیدار با خانواده اش به ایران سفر کرده بود، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
او بیش از یک ماه را در سلول انفرادی تحت شکنجه های شدید روحی گذرانده است. وی در نامه‌ای تکان دهنده به صادق آملی لاریحانی، رییس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با توصیف شرح شکنجه‌ها و انفرادی‌های خود، درخواست تشکیل دادگاهی عادلانه با امکان دفاع کرده بود. اما این نامه نیز همچون نامه های دیگر زندانیان سیاسی مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته و امید کوکبی تاکنون نتوانسته وکیل خود را ملاقات کند.
اما این نخبه جوان کشورمان با وجود تداوم فشارها، لحظه ای دست از فعالیت های علمی خود در پشت دیوارهای زندان اوین برنداشته و هم اکنون در حال نوشتن مقاله ای در زمینه لیزر است. او می گوید که مقاوم است و تا آخر هم مقاوم خواهد ماند، چرا که جوانان ایران بدرستی می دانند تنها راه مبارزه با دشمنان داخلی ایرانی “استقامت” و “پایداری” است.
امید کوکبی با کسب رتبه ۲۹ در کنکور توانست به طور همزمان در دو رشته فیزیک و مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کند. وی فوق لیسانس و دکترای خود را در اسپانیا در رشته فیزیک اتمی در گرایش لیزر کسب کرد. این دانشمند جوان از سال گذشته در دانشگاه تگزاس آمریکا در مقطع فوق دکتری مشغول به تحصیل بود.
خانم صفربی بی حق نظری، مادر امید کوکبی که تمام دوران زندگی خود را صرف تربیت ۹ فرزند با مدارج بالای علمی کرده است، از مسئولان قضایی خواسته بود که بیشتر از این باعث رسوایی سیستم قضایی کشور نشوند و با برخورد درست با پرونده اندک آبروی باقیمانده خود را حفظ کنند.”
متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفت به شرح زیر است:
ریاست محترم قوه قضائیه
حضرت آیت اله صادق آملی لاریجانی
سلامٌ علیکم
اینجانب امید کوکبی فرزند نوبت، زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین دومین باری است که برای شما نامه می‌نویسم و امروز که این نامه را تحریر می‌کنم حدود ۱۰ ماه است بدون هر گونه دلیل و مدرکی (‌و شاید در اثر یک سوء تفاهم) در بازداشت به سر می‌برم. پس از چند بار تفهیم اتهام متفاوت از جمله شرکت در تجمعات غیر قانونی و اخلال در نظم و امنیت، نهایتاً اتهاماتی واهی و بی‌اساس که روحم را آزرده کرده است با عنوان «ارتباط با دول متخاصم و کسب درآمد نامشروع» را به من تفهیم کردند که یقیناً این اتهامات با توجه درخواست‌ها و عملکرد مسئولین امر کاملاً منافات دارد و با هیچ منطق و عقل سلیمی همخوانی ندارد. چگونه می‌شود به کسی که متهم به جاسوسی یا ارتباط با اجانب است اطمینان کرد و او را به محرمانه‌ترین و سرّی‌ترین بخش اسرار نظام دعوت کرده و از او درخواست همکاری نمود‌؟ دعوت‌های مکرر مسئولین امنیتی و اطلاعاتی و تحت فشار قرار دادن خانواده‌ام جهت متقاعد کردن من به همکاری و نشان دادن در باغ سبز و وعده حمایت‌های مختلف همچون آزادی و ادامه تحصیل در‌‌ همان دانشگاه قبلی خودم (دانشگاه آستین تگزاس) برای کسی که تاکنون هیچ فعالیتی خارج از دانشگاه و محافل علمی دنیا نداشته و با عالم سیاست بیگانه است چه معنا و مفهومی را تداعی می‌کند؟ و در پشت این اتهام زنی‌ها و فشار‌ها چه هدفی نهفته است‌؟ اگر چه من به عنوان یک ایرانی حاضر به همه گونه خدمت و جانفشانی برای کشورم هستم لیکن بنده همیشه این استدلال وپاسخ را به بازجویان و نمایندگان اعزامی از نهادهای مختلف داشته و دارم که: امروز که هیچ خطایی نکرده‌ام و هیچ اطلاعی از موضوعات و فعالیت‌های محرمانه نظام ندارم با من اینگونه رفتار می‌شود و تمام زندگی و خانواده‌ام را به واقع گروگان گرفته‌اند. در آینده اگر راضی به همکاری شوم و به سبب آن از این اطلاعات و اسرار مطلع شوم با من چه رفتاری خواهد شد؟ و چه چیزی را برای حصول اطمینان و اعتمادشان از من به گروگان خواهند گرفت؟
جناب آقای لاریجانی
تنها گناه من این بوده و هست که تحصیلاتم منحصر به فرد بوده و در ایران کسی در این رشته تخصص و تحصیلات من را ندارد و از بد حادثه ظاهراً این تخصص شدیداً مورد نیاز واقع شده است. اما این مرقومه را جهت دفاع از بی‌گناهی خودم برای شما نمی‌نویسم و البته امیدی هم به شنیدن یا اهمیت دادن به آن ندارم، زیرا نه تنها به نامه اول من «که با سختی توانستم از زندان برای شما ارسال کنم» کوچک‌ترین توجهی نکردید و از آن نامه هم سوء تعبیر شد و موجب تشدید فشار‌ها بر من گردید، بلکه دلیل نگارش این نامه، گلایه از مجموعه تحت امر شما و به خصوص دادگاه رسیدگی کننده به پرونده من است، که حتی از نمایش و تصویرگری یک دادرسی به ظاهر قانونی و بی‌طرفانه عاجز مانده و به وضوح و آشکارا به قوانین و مقررات و مصالح نظام و کشور بی‌اعتنایی کرده و بد‌تر از آن اینکه در جلسه دادگاه با عصبانیت اقدام به تحقیر و تهدید من کرده و با به کاربردن الفاظی که اینجانب شرم دارم در این نامه به ذکر آن‌ها بپردازم، از من به اصرار می‌خواست که مطابق خواسته وی اقرار به ارتباط با آمریکا و خیانت به کشورم کنم.
ریاست محترم این دادگاه نه تنها بی‌طرف نبوده و صلاحیت رسیدگی به پرونده اینجانب را ندارد بلکه در یک نظام اسلامی و قائل به اخلاق و عدالت و مهرورزی، این ویژگی‌های اخلاقی، قطعاً صلاحیت هر قاضی‌ای را برای تصدی پست قضایی زایل کرده و شایستگی نشستن بر این مسند را سلب می‌کند. مگر دعوی و اتهام من شخصی و متوجه اوست که اینگونه بر من پرخاش و توهین و تهدید می‌کند؟ قاضی‌ای که به متهم بدون هیچ دلیل موجهی توهین و تحقیر و پرخاش نماید دیگر بی‌طرف نیست و طبق قانون هم صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد.
لذا اکنون به عنوان عکس العمل طبیعی یک زندانی که به حرمت و حقوق اولیه انسانی او توهین شده است اعلام می‌کنم که بعد از این حاضر نیستم در این دادگاه حضور یافته و از خود دفاعی بکنم و اگر هم اجباراً مرا به دادگاه ببرند قطعاً سکوت کرده و دفاعی نخواهم کرد تا ایشان با فراغ بال به آنچه که از قبل برای من تجویز کرده‌اند حکم دهد هر چند که ممکن است این موضوع موجب طولانی‌تر کردن عمدی زمان رسیدگی به پرونده من شده (که خود نوعی مجازات فرد پیش از محاکمه است) و نیز همچنان که در این مدت به بسیاری از مواد قانونی (از جمله رسیدگی به اعتراض من به قرار بازداشت و یا عدم تمدید قرار بازداشت پس از گذشت یک ماه و یا حق ملاقات با وکیل) عمل نشده و تا امروز اجازه ملاقات با وکیل را به بنده نداده‌اند (و معلوم نیست که وکلای محترم چگونه می‌خواهند در دادگاه از من دفاع کنند.) و یا ممکن است این نامه تظلم خواهی من موجب شود باز هم بر من غضب کرده و بیشتر سخت گیری کنند. بنابراین از محضر آن مقام محترم تقاضا دارم به این حداقل انتظار من که جزء حقوق اولیه یک زندانی است توجه کرده و با واگذاری امر رسیدگی به پرونده به شعبه‌ای دیگر شرایط را برای برگزاری یک دادگاه موجه و بی‌طرف و با رعایت اصول اخلاقی و حقوق شهروندی فراهم فرمایند.
امید کوکبی ۲/۹/۱۳۹۰ زندان اوین بند ۳۵۰




باز تهدید و فشار بر زندانیان سیاسی: از انتخابات حمایت کنید

همزمان با موج جدید بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه نگاران در روزهای اخیر، گفته می شود که نهادهای امنیتی با برخی از زندانیان وقایع پس از انتخابات جنجالی خرداد ۸۸ که هم اکنون در ایام مرخصی به سر می برند و یا مدتی است از زندان آزاد شده اند تماس گرفته و خواستار موضع گیری آنان در خصوص شرکت در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی شده اند.
به گزارش خبرنگار کلمه، ماموران وزارت اطلاعات در تماس تهدید آمیز با برخی فعالان سیاسی در شهرهای مختلف ایران از آنان خواسته است تا در قالب گفتگو با رسانه ها و یا نگارش مقاله درباره ضرورت شرکت آحاد مردم و فعالان سیاسی در نهمین دوره انتخابات مجلس موضع گیری کنند.
فشارها و تهدید فزاینده فعالان سیاسی از سوی نهادهای امنیتی در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از آنان با وثیقه های سنگین در ایام مرخصی از زندان به سر برده و یا با پایان یافتن مدت محکومیت خود به صورت مشروط از زندان آزاد شده اند و در چنین شرایطی ماموران وزارت اطلاعات تهدید کرده اند که در صورت عدم موضع گیری مطلوب در خصوص انتخابات پیش رو به زندان بازگردانده خواهند شد.
لازم به ذکر است طی دو روز گذشته فاطمه خردمند روزنامه نگار، سعید مدنی فعال اجتماعی، مهدی خزعلی وبلاگ نویس و تعداد دیگری از اهالی مطبوعات و نیروهای ملی مذهبی از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شده اند.
گفتنی است اصلاح طلبان شرایط سیاسی را برای برگزاری انتخابات عادلانه و آزاد مناسب نمی دانند.
کف خواسته اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات آزادی هم زندانیان سیاسی، رفع حصر از رهبران جنبش سبز، آزادی مطبوعات و احزاب و بازگشت نیروهای نظامی به پادگانهاست.

۳۹ تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان های مختلف کشور، با صدور بیانیه‌ ای پیرامون انتخابات آتی مجلس، خاطرنشان کردند که “بنابراین بنابر وظیفه اخلاقی و اعتقادی خود اعلام می کنیم امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است.”
این ۳۹ زندانی سیاسی که از طیف های مختلف سیاسی و عقیدتی بوده و به صورت همگام بیانیه روز چهارشنبه ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۰ خود را منتشر کرده اند، متذکر این نکته شده اند که “امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است.”
این زندانیان سیاسی عقیدتی تاکید کرده اند که “با شرایط موجود، در هیچ کجای دنیا چنین انتخاباتی آزاد، سالم و مبین حاکمیت ملی تلقی نمی شود.”



هشدار اردوغان نسبت به شروع جنگ داخلی در سوریه

نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه (۱۹ دی/ ۹ ژانویه) با اشاره به ادامه سرکوب مخالفان دولت سوریه نسبت به بروز جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه‌، رجب طیب اردوغان در کنفرانسی خبری که از طریق تلویزیون پخش شد گفت: «این وضعیتی که اکنون در آنجا به وجود آمده به جنگی مذهبی، قومی و نژادی خواهد انجامید.»
اردوغان خواستار توقف سرکوب‌ معترضان توسط بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و پایان بخشیدن به وضعیت فعلی شد. 




انتخاب مجدد برهان غلیون برای ریاست شورای ملی سوریه

برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه (متشکل از مخالفان دولت بشار اسد) روز دوشنبه (۹ ژانویه/ ۱۹ دی) در نشست این شورا در استانبول باز هم برای ریاست شورا برگزیده شد.
یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت، ریاست غلیون بر شورا به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.
وی گفت‌، این روند ادامه می‌یابد تا زمانی که مکانیزم بهتری ابداع شود که قادر باشد، ریاست شورا را انتخاب کند.



اژه‌ای: شایعات آزادی و تبرئه معاون بانک مرکزی صحت ندارد

سخنگوی قوه قضائیه روز دوشنبه (۱۹ دی/۹ ژانویه) در حاشیه مراسم "گرامیداشت دهه بصیرت" در پاسخ به سئوال خبرگزاری مهر گفت، شایعات مطرح شده در مورد آزادی و تبرئه حمید پورمحمدی، معاون رئیس کل بانک مرکزی صحت ندارد.
مهر‌ می‌نویسد، پیش‌تر شایعاتی رایج شده بود که بر صوری بودن قرار وثیقه پورمحمدی، تبرئه و بازگشت وی به مسئولیت قبلی دلالت می‌کرد.
غلامحسین محسنی اژه ای در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر بازداشت یکی از معاونان وزارت صنایع و معادن که در جریان پرونده فساد مالی اخیر نقش داشته است، گفت: «به لحاظ قانونی محذوریاتی دارم که نمی‌توانم در این باره اطلاع‌رسانی کنم.»
دوشنبه (۱۹ دی) ایسنا از بازداشت معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه رسيدگی به پرونده اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی به اتهام همکاری با گروه "اميرمنصور آريا" خبر داد.


انتقادهای شدید از آغاز غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آغاز غنی‌سازی اورانيوم در تأسیسات اتمی فردو را تأیید کرد. آمریکا، بریتانیا و آلمان این اقدام را ناقض تعهدات ایران توصیف کردند. همزمان، آیت‌الله خامنه‌ای بر ادامه موضع ایران تاکید کرده است.

دوشنبه، ۱۹ دی ماه ۱۳۹۰، مقامات جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی تأسیسات اتمی فردو در شهر قم خبر دادند. فریدون عباسی دوانی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام این خبر، اضافه کرده است که این تأسیسات تازه توانایی تولید اورنیوم غنی‌شده ۲۰، سه و نیم و ۴ درصد را دارد.
ژیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌‌ای تایید خبر  راه‌اندازی تأسیسات اتمی فردو را تأیید کرده است. بنا به این بیانیه «تمام فعالیت‌ها و تجهیزات این تأسیسات زیر نظارت و بازرسی آژانس خواهد بود.»
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در این تأسیسات اتمی تازه تاسیس، اورانیوم  را تا ۲۰ درصد برای استفاده در «تحقیقات پزشکی» غنی خواهد کرد. مقامات آژانس انرژی اتم با تاکید بر این‌که غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات اتمی فردو با مقاصد صلح‌جویانه انجام خواهد شد، اعلام کرده‌اند که خود خبر راه‌اندازی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابلاغ کرده اند.
علی اصغر سلطانیه، نماینده‌ی ایران در آژانش بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده است:«تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم در نطنز و فردو زیر نظارت آژانس صورت می‌گیرد.» 
واکنش تند کشورهای غربی
کشورهای غربی نسبت به آغاز کار تاسیسات فردو موضعی به شدت انتقادآمیز گرفتند. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اقدام ایران را نقض باز هم بیشتر تعهدات بین‌المللی این کشور و بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های شورای امنیت توصیف کرد. در قطعنامه‌هایی که شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ تا کنون صادر کرده از ایران خواسته می‌شود که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.
 ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نیز آغاز به کار تاسیسات فردو را تحریک‌آمیز توصیف کرد و گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان آن را «گامی دیگر در جهت تشدید تنش» میان ایران و جامعه بین‌المللی خواند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که ایران ساخت این پروژه را از اوایل سال ۲۰۰۶ میلادی شروع کرده است.
تأسیسات فردو و ابهامات و تردیدها
تأسیسات اتمی فردو در اعماق زمین احداث شده است و تحت تدابیر شدید امنیتی کنترل می‌شود.  این ویژگی احتمال بمباران این نیروگاه را دشوارتر می‌کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها زمانی از وجود تاسیسات اتمی فردو مطلع شد که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی غربی و از جمله سازمان سیا به شواهدی  دسترسی یافتند که از برنامه‌ی تاسیس این مرکز پرده برمی‌داشت.
 جمهوری اسلامی ایران می‌گوید پروژه‌ی تاسیس این تاسیسات را از سال ۲۰۰۷ میلادی شروع کرده است؛ اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که ایران ساخت این پروژه را از اوایل سال ۲۰۰۶ میلادی شروع کرده است.
مذاکرات اتمی بین جمهوری اسلامی ایران و ۵ عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان یک سال پیش به بن‌بست رسیده و متوقف شد. کشورهای غربی در تلاش هستند تا بار دیگر مذاکرات بر سر برنامه‌ی اتمی ایران را از سر گیرند. راه‌اندازی  تاسیسات فردو می‌تواند اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی کند، امیدواری‌ها برای مذاکرات تازه را کمرنگ‌تر کرده و شروع دوباره‌ی مذاکرات را با چالش‌های تازه‌ای همراه می‌کند.
«ایران در برابر غرب، زانو  نخواهد زد »
همزمان با اعلام خبر راه‌اندازی تأسیسات اتمی فردو، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی که از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، بار دیگر تاکید کرده است که ایران تسلیم فشارهای کشورهای غربی نشده و «در برابر غرب،زانو نخواهد زد.»
آیت‌الله علی خامنه‌ای در بخشی از سخنان خود گفته است:«جمهوری اسلامی به درستی می‌داند که چه می‌کند و راه خود را انتخاب کرده و بر موضع خود ایستاده است.»
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در این نیروگاه اتمی تازه تاسیس، اورانیوم  را تا ۲۰ درصد برای استفاده در «تحقیقات پزشکی» غنی خواهد کرد.
 رهبر جمهوری اسلامی ایران  در صحبت‌های خود تاکید کرده است که تحریم‌ها تاثیری بر اداره‌ی کشور و زندگی مردم نگذاشته است. این در حالی است که مقام‌های اقتصادی ایران، از جمله مدیرکل بانک مرکزی و نیز نمایندگان مجلس در هفته‌های اخیر از تاثیر شدید تحریم‌ها بر اقتصاد ایران ابراز نگرانی‌ کرده‌اند. شماری از کارشناسان افزایش کم‌سابقه نرخ ارز در ایران و توقف فعالیت‌ شمار زیادی از شرکت‌های تولیدی و پروژه‌های نفت و گاز را ناشی از تحریم‌های یادشده می‌دانند.
با جدی‌شدن تحریم نفتی ایران، معاون رئیس‌جمهور تهدید کرد که در صورت اعمال چنین تحریمی جمهوری اسلامی تنگه‌ی هرمز  که محل عبور نفت‌کش‌ها و نقل و انتقال یک پنجم کل نفت جهانی است را مسدود خواهد کرد.
پیش از این ایالات متحده‌ی آمریکا چنین اقدامی از سوی ایران را «عبور از خط قرمز» توصیف کرده و گفته بود در صورت چنین حرکتی، تنگه‌ی هرمز را مجدداَ « با هر وسیله‌ای که لازم باشد» باز خواهد کرد.



تاثیر افزایش نرخ ارز بر بخش‌های تولیدی و صنعتی ایران

افزایش نرخ ارز بر روی بخش‌های خدماتی نیز تاثیری منفی داشته است

با افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در ایران رسانه‌های داخلی این کشور از موج افزایش قیمت کالاهای اساسی و بروز مشکلاتی در صنعت برق و هواپیمایی خبر می‌دهند. کارشناسان نسبت به ایجاد مشکلات جدی در بخش‌های درمانی نیز هشدار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر در پی نوسانات نرخ ارز بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان در تعیین قیمت تمام شده کالا‌ها با مشکل روبرو هستند، چرا که نرخ ارز و به ویژه دلار در هفته‌های گذشته روزانه و در مواقعی در یک روز چندین مرتبه با افزایش و کاهش همراه بوده است.

علاوه بر سردرگمی فروشندگان در تعیین قیمت‌ها و در مواقعی حتی ممانعت از عرضه‌ی کالا، افزایش نرخ ارز بر روی سایر بخش‌های خدماتی نیز تاثیری منفی داشته است.

در همین ارتباط علیرضا کلاهی، عضو هیئت مدیره سندیکای برق ایران، به خبرگزاری ایرنا گفته است: «نوسانات نرخ ارز و اختلاف قیمت بین نرخ رسمی و غیر رسمی آن باعث شده است پیمانکاران صنعت برق در تامین مواد اولیه خود با مشکلات جدی مواجه شوند.»

این عضو سندیکای برق ایران در ادامه با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی و با هشدار نسبت به خطر ورشکستگی شرکت‌های فعال در صنعت برق ایران می‌گوید: «ما موافق افزایش تدریجی نرخ ارز هستیم، اما اگر نرخ ارز به یک باره جهش پیدا کند، اثرات تورمی بالایی برای صنعت برق ایجاد می‌کند و موجب مشکلات عدیده‌ای برای قرارداد‌ها می‌شود.»


افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی

به گفته‌ی برخی از مدیران شرکت‌های هواپیمایی در ایران، افزایش قیمت ارز در این کشور می‌تواند هزینه‌های جاری این شرکت‌ها را نیز افزایش دهد.

سعید بهاری مدیر عامل شرکت هواپیمایی "کیش ایر" در همین ارتباط به خبرگزاری مهر گفته است: «در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی وضعیت مناسبی ندارند و از آنجایی که سهمیه ارزی در اختیار این شرکت‌ها نیست، بنابراین هزینه نقل و انتقال ارز برای شرکت‌ها سرسام آور است. این موضوع می‌تواند ایمنی پرواز‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا تناسبی میان هزینه و درآمد شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد.»

به نظر می‌رسد که علاوه بر بخش‌های صنعت برق و هواپیمایی، نوسانات نرخ ارز و تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بازار این کشور در بخش‌های درمانی و سلامتی را نیز به سوی آشفتگی بیشتر سوق می‌دهد.

برخی از کار‌شناسان معتقدند ادامه این روند می‌تواند مشکلات جدی در بخش‌های بهداشتی و درمانی ایجاد کند. به گفته این کار‌شناسان تحریم‌ها پیش‌تر روند خرید دارو از کشورهای اروپایی و آمریکا را برای ایران دشوار کرده بود.

خرید دارو و تجهیزات بهداشتی و درمانی در سال‌های اخیر به دلیل عدم وجود نمایندگی شرکت‌های خارجی تولیدکننده در ایران، توسط شرکت‌های واسطه صورت می‌گرفته است که همین امر موجب شده تا این شرکت‌ها با هزینه‌های بالاتری اقدام به تامین نیازهای دارویی و درمانی کنند.

به گفته‌ی کار‌شناسان بهداشتی، افزایش بی‌سابقه نرخ ارز می‌تواند هزینه‌های بیشتری را در این بخش به مردم تحمیل کند؛ هزینه‌هایی که عدم تامین آن‌ها به طور مستقیم با سلامت و بهداشت جامعه در ارتباط است.




زن و شوهری با ۸۶ سال زندگی مشترک رکورد شکستند

در روزگاری که طلاق امری عادی شده و زوج‌ها پس از چند سال بودن در کنار هم مسیر جداگانه‌ای را برای ادامه زندگی‌شان انتخاب می‌کنند، یک زوج بریتانیایی با ۸۶ سال زندگی مشترک رکورد "طولانی‌ترین ازدواج" را به خود اختصاص دادند.

کرم و کارتاری چاند در سال ۱۹۲۵ در هندوستان ازدواج کردند و هم اینک در شهر بردفورد انگلستان سکونت دارند. این زن و شوهر ۹۹ و ۱۰۶ ساله به عنوان قدیمی‌ترین زوج ‌در جهان رکورد تازه‌ای را بر جای گذاشته‌اند.
آنها راز ۸۶ سال زندگی مشترک در کنار یکدیگر را نوشیدن گهگاه یک لیوان ویسکی و کشیدن یک نخ سیگار در روز می‌دانند. خانم چاند به همراه همسرش در سال ۱۹۶۵ از هندوستان به انگلستان مهاجرت کرده است.

او در گفت‌وگویی با رسانه‌ها زندگی مشترک طولانی را یک هدیه دانسته و می‌گوید: «ما می‌دانیم که ۸۶ سال زندگی مشترک در کنار هم یک برکت است. اما اگر زمانش فرا برسد به همان اندازه هم آماده رفتن هستیم. همه چیز به خواست خدا بستگی دارد و ما هم واقعا زندگی خوبی را پشت سر گذاشتیم.»

به گزارش روزنامه "دیلی میل" خانم و آقای چاند هشت فرزند، ۲۷ نوه و ۲۳ نتیجه دارند و بزرگترین فرزند پسر آن‌ها در گذشته است. کارتاری چاند که در آستانه‌ی صد سالگی قرار دارد، از دریافت تلگراف از سوی ملکه الیزابت دوم اظهار خوشحالی کرده است.

ملکه بریتانیا که خود تجربه‌ی یک زندگی مشترک ۶۴ ساله با همسرش شاهزاده فیلیپ را دارد، برای هر شهروند بریتانیایی که صد ساله شود، تلگرافی را ارسال می‌کند.

هنوز تأییدیه‌ای مبنی بر ثبت نام کرم و کارتای چاند در کتاب رکوردهای گینس نرسیده است. تا کنون هربرت و زلمیرا فیشر‌، زوج آمریکایی با بیش از ۸۶ سال زندگی مشترک طولانی‌ترین ازدواج را به نام خود ثبت کرده‌اند.

آقای فیشر در ماه فوریه سال گذشته در سن ۱۰۵ سالگی درگذشت.

یک زوج ویتنامی دیگر با ۱۰۶ و ۱۱۰ سال عمر از دیگر نامزدهای ثبت رکورد در کتاب گینس هستند. این زوج از ۸۲ سال پیش در کنار هم زندگی می‌کنند.




افزایش حمایت اپوزیسیون سوریه از دخالت خارجی

با ادامه سرکوب خشونت‌بار معترضان در سوریه حمایت اپوزیسیون این کشور از دخالت خارجی رو به افزایش است. دو گروه بزرگ اپوزیسیون پیشتر با امضای پیمانی با ‎دخالت نظامی خارجی مخالفت کرده بودند. برخی خواستار لغو این پیمان هستند.


ده ماه پس از آغاز اعترضات مردمی در سوریه سرکوب خشونت‌بار معترضان توسط نیروهای امنیتی و ارتش ادامه دارد. در حالی‌که جامعه بین‌الملل هنوز موضع واحدی در برخورد با رژیم بشار اسد اتخاذ نکرده است نیروهای اپوزیسیون سوریه نیز دچار اختلاف شدند.
دو گروه بزرگ اپوزیسیون: "شورای ملی سوریه" و "هیأت هماهنگی ملی سوریه برای تغییر دمکراتیک" ۱۰ روز پیش پیمانی امضا کردند که در آن بر "مخالفت با هرگونه دخالت نظامی خارجی که ثبات و استقلال سوریه را به خطر اندازد" تأکید شده بود.

اپوزیسیون سوریه امیدوار بود که دخالت اتحادیه عرب در این کشور آرامش را به سوریه این کشور بازگرداند و راه را برای تغییر در ساختار سیاسی هموار کند.

اکنون شماری از اعضای گروه شورای ملی سوریه به رهبری "برهان غلیون" خواستار لغو این پیمان هستند. مخالفان این پیمان معتقدند که مردم سوریه پس از ۱۰ ماه اعتراض و سرکوب، امید خود به تغییر مسالمت‌آمیز قدرت در کشور از دست داده‌اند و رفته‌رفته به سوی مبارزه مسلحانه علیه حکومت اسد روی آورد‌ه‌اند.



نگرانی از درگیرهای قومی و مذهبی
به گزارش خبرگزاری رویترز، "خالد کمال" یکی از اعضای شورای ملی سوریه اعلام کرده است که برهان غلیون بدون هماهنگی با سایر اعضای این شورا پیمان مخالفت با دخالت نظامی خارجی در سوریه را امضا کرده است.

بمب‌گذاری در دمشق؛ نگرانی در مورد احتمال جنگ داخلی در سوریه رو به افزایش است برخی تهدید کردند که در صورت عدم لغو این پیمان از این شورا خارج می‌شوند.
اعضای "شورای ملی سوریه" دوشنبه (۱۹ دی / ۹ ژانویه) با برگزاری نشستی در ترکیه ضمن بررسی راه‌کار خود در مورد تغییر ساختار سیاسی سوریه در مورد ادامه ریاست برهان غلیون بر این شوار نیز مشورت کردند.

در حالیکه تمایل اعضای "شورای ملی سوریه" به دخالت نظامی خارجی در این کشور رو به افزایش است،"هیأت هماهنگی ملی سوریه برای تغییر دمکراتیک"  همچنان مخالف هرگونه دخالت خارجی در این کشور است. این گروه معتقد است دخالت نظامی خارجی سرآغاز درگیرهای قومی و مذهبی خواهد بود که تمامیت سوریه را به خطر می‌اندازد.

هیأت هماهنگی ملی سوریه برای تغییر دمکراتیک در پی راهکاری برای توافق سیاسی در مورد تغییر نظام سیاسی و تعیین یک دولت انتقالی است. در مقابل برخی از اعضای "شورای ملی سوریه" تأکید دارند که اپوزیسیو ن تمام گزینه‌های موجود را امتحان کرده است و راه دیگری غیر از دخالت نظامی خارجی در این کشور نمانده است.


انتقاد اپوزیسیون از تمدید مأموریت ناظران اتحادیه عرب

اپوزیسیون سوریه با انتقاد از مأموریت ناظران اتحادیه عرب، این مأموریت را مبهم توصیف کرده است. نیروهای اپوزیسیون همچنین از ادامه
اتحادیه عرب شمار ناظران خود را در سوریه افزایش می‌د‌هدمأموریت ناظران اتحادیه عرب در سوریه انتقاد کرده و این تصمیم را "دادن وقت بیشتر به بشار اسد برای سرکوب منتقدان حکومت" خوانده‌اند.
ریما فلیحان یکی از اعضای اپوزیسیون در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته است که اتحادیه عرب دیر یا زود باید به شوری امنیت سازمان ملل مراجعه کند.
گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که دفتر آن در لندن است نیز" ناظران اتحادیه عرب را آلت دست رژیم اسد در ادامه سرکوب مخالفان" دانسته است.
اتحادیه عرب روز یکشنبه (۱۸ دی / ۸ ژانویه) باردیگر خواستار پایان خشونت‌ها در سوریه و "استقلال بیشتر" ناظران این اتحادیه در اجرای مأموریت خود در این کشور شد.

این اتحادیه همزمان اعلام کرد که دمشق به بخشی از تعهدات خود از جمله پایان سرکوب مخالفان، خارج کردن نیروهای نظامی از شهرها و آزادی شماری از زندانیان سیاسی برای پایان دادن به ناآرامی‌های این کشور عمل کرده است.
کشورهای عضو در نشست روز یکشنبه در قاهره اعلام کرد که هنوز به "حمایت کارشناسان سازمان ملل" نیاز ندارد و به جای آن شمار ناظران خود را در سوریه افزایش خواهد داد. در حال حاضر شمار  ناظران اتحادیه عرب ۱۶۸ نفر است. مآموریت این افراد نظارت بر اجرای پیمان صلح میان اتحادیه عرب و حکومت سوریه در این کشور است.

 

استعفای رییس کارکنان کاخ سفید، "شکستی" برای دولت آمریکا

بیل دیلی (راست) نزدیک به یک سال پیش وارد کاخ سفید شد

بیل دیلی، رییس کارکنان کاخ سفید از سمت خود استعفا کرد. وی دلیل اصلی این اقدام را مسائل شخصی عنوان کرده اما گفته می‌شود اختلاف میان وی و حلقه نزدیک مشاوران باراک اوباما عامل این استعفا بوده است.

بیل دیلی که ۶۳ سال دارد یکی از مهره‌های کلیدی در کاخ سفید به شمار می‌رفت و نزدیک به یک سال پیش در سمت رییس کارکنان کاخ سفید جایگزین رام امانوئل شد.
باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در نشستی مطبوعاتی مسائل شخصی و خانوادگی را دلیل اصلی استعفای آقای دیلی از سمتش دانست و اظهار داشت که وی قصد دارد تا با بازگشت به شیکاگو "وقت بیشتری را در کنار خانواده‌اش" سپری کند.

با این همه بر اساس گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی به نظر می‌رسد میان بیل دیلی و حلقه مشاوران نزدیک باراک اوباما اختلافاتی وجود داشته که همین امر موجب استعفای زودرس وی از مقام خود شده است.

بیل دیلی به هنگام تصدی سمت ریاست کارکنان کاخ سفید اظهار امیدواری کرده بود که تا پایان دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در کنار وی باقی بماند. او در پی استعفای رام امانوئل عهده‌دار سمت وی شده بود. آقای امانوئل با هدف فرمانداری شهر شیکاگو از مقام خود کناره‌گیری کرده بود.

روزنامه "نیویورک تایمز" نوشته است که آقای دیلی نزدیک به یک هفته پیش خبر استعفای خود را به رییس‌جمهوری آمریکا داده بوده است.


انتصاب به امید بهبود روابط

رییس‌جمهوری آمریکا پس از اعلام استعفای بیل دیلی ضمن تأیید این موضوع اظهار داشت که وی در ابتدا درخواست استعفای دیلی را رد کرده
جک لو ارتباطات خوبی را با اعضای کنگره دارد. و از او خواسته بوده است تا در تصمیم خود تجدید نظر کند. او بیل دیلی را کارمند "برجسته‌ای" خواند و از رفتن وی از کاخ سفید ابراز تأسف کرد.
"شیکاگو تریبون" نیز در گزارشی در همین زمینه آورده است که باراک اوباما در ماه نوامبر سال گذشته بخش‌هایی از مسئولیت‌های بیل دیلی را به پیت رز، یکی از نزدیکان مورد اعتمادش سپرده است پیش‌تر نیز پس از استعفای رام امانوئل‌، رییس‌پیشین کارکنان کاخ سفید مسئولیت‌های اجرایی وی را بر عهده داشته است.
بیل دیلی اهل خانواده‌ای سیاستمدار در شیکاگوست و در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ و در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون به عنوان وزیر بازرگانی در کابینه‌ی وی مشغول به فعالیت بود. وی پیش از ورود به کاخ سفید از اعضای ارشد یکی از بانک‌های مهم آمریکایی "جی پی مورگان چیس" به حساب می‌آمد.

 پس از شکست حزب دمکرات باراک اوباما در انتخابات کنگره در نوامبر سال ۲۰۱۰ بسیاری انتخاب دیلی به عنوان رییس کارکنان کاخ سفید را نشانه‌ی تلاش دولت برای اتخاذ سیاست‌های تازه، به‌ویژه در زمینه‌ اقتصادی تعبیر کردند.
انتصاب بیل دیلی با این امید صورت گرفته بود که وی بتواند روابط کاخ سفید را با دوایر اقتصادی و بازرگانی در آمریکا بهبود بخشد. از همین رو نیز شماری از کارشناسان استعفای بیل دیلی را به شکستی برای کاخ سفید تعبیر کرده‌اند.

با این همه جناح چپ حزب دمکرات به دلیل ارتباطات ویژه بیل دیلی در زمینه‌های مالی و اقتصادی با بی‌اعتمادی به وی می‌‌نگریست. او همچنین متهم شده بود که در جریان تغییر ساختار بودجه نتوانسته به توافقی میان کاخ سفید و جمهوری‌خواهان در کنگره دست یابد.

به نوشته‌ی روزنامه "شیکاگو تریبیون" بیل دیلی تا پایان ماه ژانویه در سمت خود باقی خواهد ماند. باراک اوباما همزمان با اعلام خبر استعفای بیل دیلی از سمت خود جک لو‌‌، مدیر برنامه و بودجه کاخ سفید را به عنوان جانشین وی معرفی کرد. آقای لو، ۵۶ ساله، ارتباطات خوبی را با اعضای کنگره دارد.




"ایران با ارسال پارازیت در پخش شبکه‌ی الجزیره اختلال ایجاد می‌کند"

شرکت ماهواره‌ای عرب سَت می‌گوید ایران بر روی شبکه‌ی الجزیره پارازیت ارسال می‌کند.
عرب ست در بیانیه‌ای گفته است پس از درخواست الجزیره و انجام مکان‌یابی روشن شد که ارسال پارازیت‌ها از دو منبع، یکی در نزدیکی تهران و دیگری در نزدیکی شهر مراغه، صورت می‌گیرد.
تلویزیون الجزیره نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اشاره به «تداوم اخلال‌ها در چند ماه گذشته» فرکانس جدید خود را در ماهواره‌ی عرب ست برای دریافت در ایران معرفی کرده است.




دو زمین لرزه مناطقی از استان های کرمان و هرمزگان را به لرزه در آورد

دو زمین لرزه در آخرین ساعت دوشنبه شب و نخستین ساعات امروز(سه شنبه) مناطقی را در استان های هرمزگان و کرمان به لرزه در آورد.
  به گزارش ایرنا خبرگزاری جمهوری اسلامی زمین لرزه ای به بزرگى ۵ و یک دهم ریشتر دوشنبه شب شهرستان خمير از توابع استان هرمزگان را لرزاند. به گفته مديركل ستاد بحران هرمزگان این زمین لرزه هیچ خسارتی در پی نداشته است.
در نخستین ساعات بامداد امروز (سه شنبه) نیز، زمین لرزه ای به بزرگى ۳ و پنج دهم ریشتر اطراف ارزوئيه در استان كرمان را لرزاند که هنوز از خسارات و تلفات احتمالی جانی آن گزارشی ارسال نشده است.



بازداشت «معاون وزیر صنعت و معدن» در ارتباط با پرونده اختلاس

در جریان بررسی پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» از سوی قوه قضائیه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به اتهام نقش داشتن در این فساد عظیم بانکی بازداشت شد.
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در ادامه رسیدگی قضایی به پرونده این فساد عظیم بانکی، یکی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت به اتهام همکاری با گروه «امیر منصور آریا»، مجموعه‌ای که به گفته دستگاه قضایی در رأس این فساد مالی قرار دارد، بازداشت شده است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، نیز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران از توضیح بیشتر در این باره خودداری کرد، اما خبر را رد نیز نکرد.
آقای محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت یکی از معاونان وزارت صنایع گفت: «به لحاظ قانونی محذوریاتی دارم که نمی‌توانم در این‌باره اطلاع‌رسانی کنم.»
سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر این‌که فردی که اتهاماتی متوجهش است و از سوی دستگاه قضایی فراخوانده شده، باید پاسخ‌گوی اتهاماتش باشد، ‌افزود: «اما باز هم می‌گویم در حال حاضر نمی‌توانم اطلاع‌رسانی کنم.»
روزنامه‌های تهران نیز روز سه‌شنبه از بازداشت یک از معاونان وزیر صنعت خبر داده‌اند.
روزنامه تهران امروز به نقل از یک نماینده مطلع خبر از بازداشت یکی از معاونان وزیر صنعت داده و تأکید کرده است که آقای محسنی اژه‌ای نیز در گفت‌و‌گو با این روزنامه، به صورت «ضمنی» این خبر را تأیید کرده، اما اشاره‌ای به نام این وزیر نکرده است.
اگرچه رسانه‌های رسمی نام معاون بازداشت شده را اعلام نکرده‌اند، رسانه‌های غیررسمی فرد مزبور را «خدامراد احمدی» معرفی کرده‌اند.
پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی با اتهامات مربوط به فردی به نام مه‌آفرید امیر خسروی صاحب مجموعه «گروه امیر منصور آریا» آغاز شد، اما پس از آن ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و نام تعدادی از دست‌اندرکاران حکومتی به عنوان متهمان این پرونده در رسانه‌ها مطرح شد.
تاکنون برخی از عوامل حکومتی در این خصوص برای پاسخ‌گویی فراخوانده شده‌اند.
دادستان کل کشور اواخر آذرماه نیز از بازداشت چهار نفر دیگر و احضار مدیر عامل کارخانه فولاد ملی اهواز و چند نفر دیگر در پیوند با این پرونده خبر داد.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از رسانه‌ای شدن جریان «اختلاس »بزرگ گفت که «ادامه هیاهو و جنجال» بر سر این پرونده «به صلاح نیست و همه باید مراقب باشند» و از رسانه‌ها خواست تا «این موضوع را کش ندهند».



آمریکا: در صورت صحت خبر حکم اعدام حکمتی، قویا آن را محکوم می‌کنیم

در واکنش انتشار خبر صدور حکم اعدام، برای امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار از سوی قوه قضاییه ایران، وزارت خارجه ایالات متحده، قویا این حکم را، در صورت صحت خبر، محکوم کرد و اعلام داشت از طریق سفارت سوییس در تهران پیگیر وضعیت وی خواهد بود.
رسانه‌های ایران روز دوشنبه اعلام کردند، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی، امير ميرزايی حکمتی را به «عضويت در سازمان جاسوسی آمريکا و همکاری با دولت متخاصم»،متهم و به اعدام محکوم کرده است.
در همین حال، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، با تایید صدور این حکم برای امیر میرزایی حکمتی گفت: «این حکم صادر شده است و در زمان مشخصی قابل اعتراض است؛ که وی می‌تواند به صورت رسمی به این حکم اعتراض کند.»
آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا،  به رادیو فردا گفت: «ما اخبار رسانه‌های ایرانی که آقای حکمتی به اعدام محکوم شده را دیدیم. وزارت خارجه آمریکا از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در سفارت سوییس در تهران در تلاش  است، صحت این اخبار تایید کند؛ اگر این اخبار درست باشد، ما به شدت این حکم را محکوم می‌کنیم.»
  سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه اتهام همکاری امیر میزرایی حکمتی با سی آی ای، یا اعزام او از طرف این سازمان را  ادعایی «مضحک» خواند و گفت: «رژیم ایران در انتساب اتهام بی‌پایه و اساس و اخذ اعترافات با اجبار و حبس آمریکاییان بی‌گناه با اهداف سیاسی سابقه طولانی دارد.»
آلن ایر تصریح کرد: «ما از حکومت ایران می‌خواهیم سریعا به آقای حکمتی  از طریق سفارت  سوییس دسترسی کنسولی بدهد و به  آقای حکمتی اجازه بدهد به مشاور حقوقی‌اش دسترسی پیدا کند و او را آزاد کند.»
آلن ایر در پاسخ به این پرسش که موضع وزارت خارجه آمریکا درباره اعترافات پخش شده امیر میرزایی حکمتی چیست، گفت: «هر اعترافی که  کسی در ایران بگوید تحت فشار و اجبار گرفته شده است. همانطور که در گذشته شهروندان خارجی و ایرانی  تحت فشار مجبور به اعتراف شده بودند.»
 امیر میرزایی حکمتی در اعترافاتی که در تلویزیون ایران پخش شد، گفته بود برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کار می‌کرده و توسط این سازمان به ایران فرستاده شده بود.
در این میان خانواده امیر میرزایی حکتی نیز با  ابراز نگرانی شدید از  سرنوشت فرزندشان، ضمن رد اتهامات مطرح شده،  محاکمه وی را غیرعادلانه  دانسته و گفته‌اند که تلاششان برای گرفتن وکیل برای  فرزندشان بی‌نتیجه بوده است.
امير ميرزايی حکمتی متولد سال ۱۹۸۳ در ايالت آريزونای آمريکا است و پدرش اتهام جاسوسی از سوی وی را تکذيب کرده است.
بهناز حکمتی، مادر  وی نيز اعلام کرده است که اعترافات پسرش زير فشار انجام گرفته است.
خانواده آقای حکمتی نيز در بيانيه‌ای تصريح کرده‌اند که «ادعاهای مطرح شده عليه امير واهی است و معتقديم که اعترافات دروغی او داوطلبانه نبوده و تحت شرايط سخت واجباری بوده است.»
اين خانواده گفته‌اند که امير برای ديدار مادربزرگ‌هايش به ايران سفر کرده و اتهاماتی که عليه وی اعلام شده بی‌پايه است.



بازداشت معاون وزير صنعت، تجارت و بازرگانی به اتهام فساد مالی

روزنامه تهران امروز از «بازداشت معاون وزير صنعت،معدن و تجارت» به اتهام «مسائل اقتصادی و ارتباط سوء با جريان انحرافی» و دخالت در «اختلاس سه هزار ميليارد تومانی» خبر داده است.
روزنامه جهان صنعت گزارش داده  که «عدم پرداخت بدهی پنج هزار ميليارد تومانی دولت به پيمانکاران و سازندگان صنعت برق»، اين صنعت را در آستانه ورشکستی کامل قرار داده و تاکنون به «بيکاری ۷۰ هزار نفر» منجر شده است.
صدور حکم اعدام از سوی دادگاه انقلاب تهران  برای امير ميرزايی حکمتی، يک آمريکايی ايرانی تبار، مورد توجه روزنامه های کيهان، حمايت، تهران امروز و ابتکار قرار گرفته، و روزنامه خراسان هم از قول وزير ارتباطات در دولت احمدی نژاد خبر داده که «مرحله نخست  شبکه ملی اطلاعات تا شش ماه ديگر راه اندازی می‌شود.»
بازداشت معاون وزير صنعت، تجارت و بازرگانی به اتهام فساد مالی
روزنامه تهران امروز از «بازداشت معاون وزير صنعت، معدن و تجارت» به اتهام «مسائل اقتصادی و ارتباط سوء با جريان انحرافی» خبر داده است.
اين روزنامه از قول «يک نماينده مطلع در مجلس شورای اسلامی» نوشته است: «معاون وزير صنعت، معدن و تجارت قرار بود بنا به درخواست خود در جلسه کميسيون ويژه اصل ۴۴ شرکت کرده و در مورد مسائل حوزه کاری‌اش صحبت کند» اما «در اين جلسه شرکت ‌نکرد و مطمئن شديم که يک‌شنبه شب بازداشت شده است.»
روزنامه تهران امروز اشاره ای به اسم اين «معاون وزير» بازداشتی نکرده اما رسانه های غيررسمی در ايران  تایيد کرده اند که «خدامراد احمدی» که در مرداد ماه با حکم مهدی غضنفری به عنوان «معاون وزير و مدير عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنايع معدنی ايران» به اتهام فساد ملی و همچنين دست داشتن در اختلاس سه هزار ميليارد تومانی بازداشت شده است.
به نوشته اين روزنامه، «چند نفر از مديران عالی ‌رتبه گروه ملی فولاد نيز که ظاهرا با جريان انحرافی ارتباطاتی داشته‌اند، شامگاه يک‌شنبه بازداشت شده‌اند»، و جعفر قادری، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز با تاييد خبر بازداشت معاون وزير صنايع، معدن و تجارت اعلام کرده که خدامراد احمدی يکشنبه شب به دليل «اتهامات مالی بازداشت شد» و چون قرار بود «اين مقام مسئول روز دوشنبه در کميسيون اصل ۴۴ مجلس حاضر شود، به دليل دستگيری، اين جلسه لغو شد.»
غلامحسين محسنی اژه ای دادستان کل و سخنگوی قوه قضایيه جمهوری اسلامی نيز با تایيد ضمنی بازداشت معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به روزنامه تهران امروز گفته است: «به لحاظ قانونی محذورياتی دارم که نمی‌توانم در اين‌باره اطلاع‌رسانی کنم.»
تهران امروز  به سوابق خدامراد احمدی معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت از زمان به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد و انتصاب اش به سرپرستی يکی از «مهم‌ترين و پول سازترين زيرمجموعه‌های اين وزارتخانه» و سپس انتصاب او به عنوان «معاون وزير صنعت، معدن و تجارت» اشاره و البته تاکيد کرده که او از ابتدا «برخی دستگاه‌ها از عدم صلاحيت وی سخن رانده بودند» و «دارای پرونده‌ای در سازمان بازرسی کل کشور بود» اما به دليل داشتن حمايت مقام های ارشد دولتی به چنين سمت هايی منصوب شده است.

بیکاری ۷۰ هزار نفر به دلیل بدهکاری پنج هزار ميليارد تومانی دولت به صنعت برق
روزنامه جهان صنعت گزارش داده «عدم پرداخت بدهی ۵ هزار دولت به پيمانکاران و سازندگان صنعت برق»، اين صنعت را در آستانه ورشکستی کامل قرار داده و تاکنون به «بيکاری ۷۰ هزار نفر» منجر شده است.
به گزارش اين روزنامه، محمد کبيری نايب‌ رييس هيات‌مديره سنديکای برق ايران روز دوشنبه طی نشست رسانه ای با اشاره به «بدهی پنج هزار ميليارد تومانی دولت به سازندگان صنعت برق» از «بيکار شدن حدود ۷۰ هزار نفر در صنعت برق کشور» خبر داد و گفت: «هم‌اکنون ۴۰ درصد سازندگان صنعت برق بدون استفاده مانده يا تعطيل شده‌اند»، و «در برخی از اين کارخانجات شيفت کاری کارکنان از هشت به پنج ساعت در روز کاهش يافته، ضمن آنکه حق و حقوق برخی از کارگران و کارکنان شاغل در اين صنايع نيز به حداقل کاهش يافته است.»

محمد کبيری با اشاره به پرداخت «حدود ۲۰۰ ميليارد تومان از سوی دولت به جای پرداخت بدهی پنج هزار ميليارد تومانی به پيمانکاران و سازندگان صنعت برق» از  احتمال «وقوع خاموشی‌های گسترده برق» طی دو سال آينده خبر داده، و اعلام کرده که «‌اين حجم گسترده از بدهی‌ها منجر به کاهش بهره ‌وری و سوددهی سازندگان تجهيزات صنعت برق کشور شده» و «در حال حاضر برخی از صنايع و کارخانجات توليدکننده تجهيزات برق در مرز تعطيلی کامل و ورشکستگی قرار گرفته‌اند.»
به گزارش روزنامه جهان صنعت، نايب رييس هيات‌مديره سنديکای صنعت برق ايران تاکيد کرده که «با ادامه وضع موجود علاوه بر ورشکستگی کامل صنعت برق کشور، نمی‌توان آينده روشنی برای توسعه اين صنعت تا دو سال آينده متصور بود» چرا که «همزمان با افزايش بدهی‌های دولت به سازندگان داخلی، قيمت مواد خام و اوليه همچون مس، آهن، آلومينيوم و فولاد و برخی از پليمرها هم به صورت تصاعدی افزايش يافته است.»
به گفته محمد کبيری، هم ‌اکنون «با توجه به افزايش ناگهانی نرخ دلار سازندگان صنعت برق بايد سالانه حدود ۴۰۰ ميليارد تومان پول بيشتر برای تامين مواد اوليه به دولت پرداخت کنند» و اين درحالی است که به دليل تحريم ها «قدرت چانه‌زنی سازندگان داخلی برای خريد کالا و مواد اوليه» نيز «کاهش» يافته است.
روزنامه جهان صنعت همچنين گزارش داده که عليرضا کلاهی، عضو هيات‌مديره سنديکای صنعت برق ايران نيز در نشست رسانه ای روز دوشنبه گفت که «با وجود افزايش بدهی‌ها و رشد تصاعدی نرخ دلار و برخلاف توليد نفت، توليد برق در ايران کاهش نيافته و اين در کنار تحريم‌ها و افزايش فشارهای بين‌المللی قابل ملاحظه است» اما «افزايش ناگهانی نرخ ارز يکسری آثار تورمی در قراردادهای صنعت برق برجای گذاشته به ‌طوری که با رشد قيمت دلار، بهای مواد اوليه‌ای همچون فولاد، مس، آهن، آلومينيوم و برخی از پليمرها به صورت تصاعدی افزايش يافته است.»
اين عضو هيات‌ مديره سنديکای صنعت برق ايران يادآوری کرده که «براساس قراردادهای مرجع دولت بايد مس را با دلار ۱۰۵۰ تومان در اختيار سازندگان کابل و ترانس قرار می‌داد» اما «برخلاف مصوبات دولت هم‌اکنون مس با دلار ۱۴۶۰ تومان در اختيار سازندگان داخلی قرار می‌گيرد.»
عليرضا کلاهی نيز با اشاره به «احتمال وقوع خاموشی‌های گسترده در سطح شبکه سراسری برق تا سال ۹۱» گفته است: «در حال حاضر سازندگان صنعت برق با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفيت اسمی مشغول به کار هستند که ادامه وضع موجود به ورشکستگی کامل و زمين گير شدن سازندگان و پيمانکاران صنعت برق منجر خواهد شد.»
حميدرضا صالحی، دبير سنديکای صنعت برق ايران هم به نوشته روزنامه جهان صنعت در نشست رسانه ای روز دوشنبه گفت که «پس از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها مصرف برق کاهش پيدا کرد، اما با توجه به توقف طرح‌های توسعه‌ای صنعت برق اگر دولت تدبيری برای احيای سازندگان صنعت برق نينديشد قطعا از سال ۹۱ با خاموشی‌های گسترده برق مواجه خواهيم شد.»

بازتاب صدور حکم اعدام برای امير ميرزايی حکمتی در روزنامه های ايران
وزنامه های کيهان، حمايت، تهران امروز و ابتکار «صدور حکم اعدام» از سوی دادگاه انقلاب تهران برای امير ميرزايی حکمتی يک آمريکايی ايرانی تبار را تایيد کرده اند.
روزنامه کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای منتشر می شود نوشته است: «امير ميرزايی حکمتی که چندی پيش به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمريکا و عضويت در سازمان سيا بازداشت شده بود، به اعدام محکوم شد.»
اين روزنامه وابسته به جناح حاکم تاکيد کرده که «شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی» امير ميرزايی حکمتی را به اتهام «تلاش برای متهم سازی ايران در تروريسم، محارب و مفسد فی الارض شناخته و برای وی حکم اعدام صادر کرده است.»
کيهان در عين حال نوشته که امير ميرزايی حکمتی در جريان برگزاری «دادگاه در برابر سؤالات قاضی صلواتی از خود دفاع کرده و ضمن اقرار به انگيزه خود برای نفوذ در سيستم های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ايران برای کمک به سازمان جاسوسی سيا» اما گفته که «شخصا قصد ضربه زدن به ايران را نداشتم. چرا که قصدم اين بود که در ايران زندگی کنم و به آمريکا برنگردم.»
روزنامه حمايت وابسته به قوه قضایيه جمهوری اسلامی نيز صدور حکم اعدام از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای امير ميرزايی حکمتی را تایيد کرده است.
روزنامه ابتکار تيتر يک شماره سه شنبه را به صدور حکم اعدام برای امير ميرزايی حکمتی اختصاص داده و نوشته است: «در حالی که در روزهای گذشته خبرهايی مبنی بر دستگيری چند جاسوس ديگر در کشور، منتشر شد، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای امير ميرزايی حکمتی، جاسوس ايرانی سيا تقاضای حکم اعدام کرده‌است.»
اين روزنامه همزمان تاکيد کرده که صدور حکم اعدام برای اين آمريکايی ايرانی تبار «واکنش منفی رسانه‌های غربی را در پی داشته ‌است»، و «رسانه‌های آمريکايی همچون نيويورک تايمز، واشنگتن‌پست و يونايتدپرس اين حکم را غير اصولی و خارج از چهارچوب‌های حقوق بشر دانستند و با انتقاد از نظام قضايی ايران که نسبت به خواسته آن‌ها مبنی بر آزادی ميرزايی بی‌توجه بوده‌است، اساس شاخصه‌های روابط ديپلماتيک در ايران را زير سئوال بردند.»
روزنامه تهران امروز اما از قول غلامحسين محسنی اژه ای دادستان کل و سخنگوی قوه قضایيه «درباره حکم اعدام برای امير ميرزايی حکمتی که متهم به جاسوسی است» نوشته که «اين حکم از سوی شعبه رسيدگی کننده صادر شده و در صورتی که از سوی متهم و وکلای وی به آن اعتراض نشود اين حکم قطعيت پيدا می‌کند» و «اگر بنا به دلايلی به اين حکم اعتراض شود پرونده به ديوان عالی کشور رفته و در آنجا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»
اظهارات محسنی اژه ای در حالی است که مقام های جمهوری اسلامی تاکنون اجازه دسترسی کنسولی دفتر حفاظت از منافع آمريکا در تهران به  امير رضايی حکمتی را نداده و خانواده او در امريکا هم ضمن رد اتهامات مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که «تلاش شان برای گرفتن وکيل برای فرزندشان بی نتيجه بوده است.»

وزير ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات تا شش ماه ديگر راه اندازی می‌شود
روزنامه خراسان گزارش داده که روز دوشنبه وزير ارتباطات در دولت احمدی نژاد اعلام کرد «شبکه ملی اطلاعات تا شش ماه ديگر راه اندازی می‌شود.»
رضا تقی پور وزير ارتباطات  با تاکيد بر «راه اندازی مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات تا شش ماه آينده» گفته که «طراحی اين شبکه به طور کامل انجام شده است»، و هم اکنون «از ۳۱ استان، ۲۵ استان آمادگی اجرای مرحله نخست اين شبکه را دارند.»
«شبکه ملی اطلاعات» که برخی از رسانه ها در ايران از آن به عنوان «اينترنت ملی» نام می برند به گفته منتقدان، پروژه ای برای جداسازی شبکه اينترنت  در ايران از شبکه جهانی اينترنت و افزايش محدوديت و کاهش دسترسی کاربران در ايران به اينترنت و سايت های اينترنتی است.
رضا تقی پور وزير ارتباطات اما ادعا کرده که «افزايش سرعت اينترنت،‌کاهش هزينه و افزايش امنيت سه هدف مهم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است» و تاکيد کرده که «با بهره برداری از اين شبکه، شاهد کاهش حملات اينترنتی به کاربران در مناطق خصوصی و همچنين امنيت کامل کاربران دولتی در مناطق حساس در مقابل آسيب‌های خارجی خواهيم بود.»
به نوشته روزنامه خراسان، وزير ارتباطات تاکيد کرده که «طبق برنامه پنجم توسعه، اين طرح تا پايان برنامه بايد تکميل شود.»
روز پنج شنبه، پانزدهم دی ماه، روزنامه ابتکار در گزارشی از «پشت صحنه کاهش سرعت اينترنت» و اقدامات دولت برای «راه اندازی اينترنت ملی»، از قول رضا تقی پور وزير ارتباطات نوشته بود که راه اندازی اين شبکه «سه هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان هزينه دارد» و «در صورتی که بتوانيم تمامی اعتبارات اين پروژه را به صورت يک‌جا دريافت کنيم، زمان‌بندی اجرای اين پروژه به طور قطع تغيير خواهدکرد» اما «در صورتی ‌که اين مبلغ به مرور در اختيار ما قرار گيرد، هر سال بخشی از اين پروژه عملياتی خواهد شد.»



«در قوانین ایران هر فردی در کره زمین را می توان به محاربه متهم کرد»

يک شعبه دادگاه انقلاب اسلامی در تهران، امير ميرزايی حکمتی، آمريکايی ايرانی تبار را به اتهام «عضويت در سازمان جاسوسی آمريکا و همکاری با دولت متخاصم»، محارب و مفسد فی الارض شناخته و به اعدام محکوم کرد.
عبدالکريم لاهيجی، حقوقدان و نايب ریيس فدراسيون بين‌المللی جوامع مدافع حقوق بشر در گفت و گو با رادیو فردا به صدور حکم  اعدام برای اين آمريکایی ايرانی تبار واکنش نشان می دهد.

گفت و گو با عبدالکریم لاهیجی درباره صدور حکم اعدام برای امیر میرزایی حکمتی
عبدالکریم لاهيجی: گذشته اين جوان ۲۸ ساله را آدم می شنود، تعجب می کند که جمهوری اسلامی- چه وزارت اطلاعات و چه سرويس های امنيتی و چه قوه قضایيه- واقعا درجه بی آزرمی و تجاوز به کرامت انسانی را صرف نظر از موازين حقوقی و قوانين بين المللی به کجا رسانده است؟
اين بی توجهی به حقوق انسانی تا جايی است که يک جوانی را که متولد آمريکاست و تا کنون به ايران سفر نکرده است، هيچ ارتباطی با مقامات ايران و تشکيلات دولتی و قضايی  نداشته است که بتواند اطلاعاتی مخفی در ارتباط با کليه مسائلی که بتوان آن را اسرار نظامی يا سياسی ايران قلمداد کرد، و تنها و تنها برای ملاقات و ديدار با مادر بزرگش به ايران سفر کرده است، دستگير کرده و او را به جاسوسی متهم کنند.

آقای لاهيجی، به فرض اينکه حتی اتهام جاسوسی در مورد آقای حکمتی صحت داشته باشد، آيا اعدام مجازات مناسبی است که قانون برای ارتکاب جرم جاسوسی در نظر گرفته است؟

قانون جمهوری اسلامی يک قانون معمولی نيست. در جمهوری اسلامی هر کسی را می توانند متهم به محاربه يا فساد بر روی زمين کرده و محکوم به اعدام کنند.

حالا کلمه «جاسوسی» در قوانين ساير کشورها هم وجود دارد. ولی اين دو عنوان از عناوين ساختگی است که جمهوری اسلامی آن را ابداع کرده و اگر شما به حکم قاضی صلواتی، ریيس دادگاه انقلاب توجه کنيد، می بينيد که به همين دو موضوع اشاره کرده است؛ يعنی محاربه با جمهوری اسلامی و فساد بر روی زمين.

بنابر اين نبايد موضوع را در چهارچوب قواعد سيستم های حقوقی جديد مطرح کرد.

آقای لاهيجی، در حکم صادره از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برای آقای حکمتی آمده است «همکاری با دولت متخاصم»، آيا به اعتقاد شما دولت آمريکا را می توان به عنوان يک دولت متخاصم عليه ايران تلقی کرد؟

همين هم نشان می دهد که اتهاماتی که متوجه اين شخص شده تنها و تنها با مقاصد سياسی است. هميشه اين اتهامات را با جنجال و با تبليغات فراوان راه می اندازند و بعد از آن يا در جريان محاکمه مقداری در صدور حکم تعديل ايجاد می کنند و يا اينکه به همين صورت حکم اعدام را صادر می کنند و در مرحله تجديد نظر تعديل می کنند و بعد هم پس از مدتی آن شخص آزاد می شود. بدون اينکه به اين فکر کنند که افکار عمومی و يا حتی افکار مردم ايران برای شان اين سوال پيش می آيد که کسی که متهم به جاسوسی و محکوم به اعدام بود، چگونه آزاد شد و به کشورش بازگشت.

بنابر اين مسلم است که دولت ايران با دولت آمريکا و هيچ دولت ديگری در حالت جنگ نيست. ولی برای پيشبرد اهداف و سياست داخلی، هميشه می گويند که ما با دنيا در جنگيم.

نمی گويند که اين جنگ يک جنگ تبليغاتی است. ولی اينجا هم تنها برای اينکه بتوانند عنوان محاربه را به اتهامات آقای حکمتی تطبيق بدهند، ادعا کرده اند که ما با آمريکا در حال مخاصمه و جنگيم. و چون اين شخص قرار بوده است برای آمريکا فعاليت جاسوسی انجام دهد، بايستی محارب شناخته شده و او را محکوم به اعدام کرد.



پیک فرهنگ: «تهرانجلس» و یک نهاد جدید خاورمیانه شناسی

بذری که در آغاز سال ۲۰۱۱ با بودجه ای ۱۰۰ هزار دلاری برای تاسیس بخش مطالعات خاورمیانه و اسلام در دانشگاه دولتی کالیفرنیا در نورثریج پاشیده شده بود در سال ۲۰۱۲ به بار می نشیند.
آن هم در کلانشهری که  ایرانیان سالهاست به شوخی تهرانجلس اش می نامند. نهادی که قرار است علاوه بر تاسیس رشته فرعی تحصیلی درزمینه خاورمیانه شناسی و در آینده ایرانشناسی با همکاری انجمن ها و نهادهای فرهنگی ایرانی در برگزاری جشن های باستانی،‌ جشنواره های فیلم،‌ تآتر، موسیقی و رقص و دیگر شاخه های هنر هم کوشا باشد. نیره توحیدی استاد جامعه شناسی زنان و توسعه، رییس بخش پژوهش های زنان و موسس بخش مطالعات خاورمیانه و اسلام در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در نورثریج در لس آنجلس بزرگ میهمان پیک فرهنگ است.

گفت‌وگو با نیره توحیدی در باره بخش جدید خاورمیانه شناسی دانشگاه کالیفرنیا در نورتریج
خانم توحیدی، این هفته با آغاز سال میلادی ۲۰۱۲ یک سال می شود که بودجه ۱۰۰هزار دلاری که صندوق وقف علوم انسانی به دانشگاه دولتی کالیفرنیا در نورثریج اختصاص داده برای احداث بخش مطالعات خاورمیانه و اسلامی می گذرد. این بخش کی آغاز به کار می کند؟
 
نیره توحیدی: طی این یک سال ما وقت  اصلی را صرف تدوین کلاس های جدید و برنامه های درسی جدید کردیم و خوشبختانه خیلی از این کلاس ها تصویب شد و بعضی هایشان هم در نوبت است که از طرف شورای بررسی مواد درسی دانشگاه در سطح عالی تر دانشگاهی چون هر کالجی این کورس ها را اول تایید می کند و بعد می رود به شورای عمومی کلی دانشگاه و منتظریم که آنها هم تصویب شود و قرار است که از ترم پاییز ۲۰۱۲ این برنامه رسما شروع شود و دانشجوها بتوانند رشته فرعی انتخاب کنند. و کلاس بردارند در این برنامه خاورمیانه شناسی و اسلام شناسی.

در آبانماه هم گردهمایی برگزار شد که در آن عده ای از استادان و دانشجویان و کارشناسان و علاقمندان شرکت کردند. چه پیشنهادهایی آنجا مطرح شد؟
 
۱۲ تا از استادان برجسته، متخصصان اسلام شناسی و خاورمیانه شناسی از دانشگاه های مختلف دعوت شده بودند و هدف اصلی این سمینار دو روزه این بود که اساسا با چه چالش هایی این برنامه میان رشته ای در دانشگاه های مختلف رو به رو هست و هرکدام از این متخصصان در رشته های خاص خودشان به ما پیشنهادهایی را می دادند.
مثلا بهترین کتابهایی که می شود استفاده کرد،‌ بهترین روش تدریس،  بهترین برنامه های فوق کلاس های درسی که مردم را جذب می کند، چه روشهایی نسل دوم می توانند از تاریخ و فرهنگ و گذشته خودشان بیشتر مطلع شوند و در عین حال هم در جامعه آمریکا به عنوان یک اقلیت مفید و قابل اعتماد اکثریت زندگی کنند و بتوانند شهروندان فعالی باشند.

در پایان هر کدام از روزهای سمینار دو میز گرد اختصاص داشت به رابطه دانشگاه با کامیونیتی. درمجموع خیلی آموزنده و مفید بود. خوب بعضی سووال ها همچنان مورد بحث باقی مانده. به عنوان مثال آیا ما باید گرفتن کلاس های زبان را به صورت اجباری کنیم برای این رشته یا اختیاری باشد؟ اگر اجباری باشد تا چه حد و سطحی از زبان را بایستی دانشجو بگذراند که بتواند در این رشته فرعی تکمیل شده حساب شود؟‌ آیا مثلا صرفا یک کلاس ابتدایی در زبان فارسی و یا عربی و عبری و یا ترکی کافی است یا این که حداقل نوشتن و خواندن و صحبت کردن را باید بدانند؟


به جز زبان برای دانشجویان چه درسهای دیگری در نظر گرفته شده؟

  شش کورس یعنی ۱۹ واحد حداقل بایستی دانشجویان برداند تا رشته فرعی حساب شود. که از این شش کورس حداقل بایستی یکی اش در ادبیات و زبان باشد، در هنر،‌ فرهنگ،‌ تاریخ،‌ سیاست و جامعه شناسی. حالا فرهنگ که می گوییم جنبه های مختلف را در بر می گیرد. از دین شناسی هست تا هنر، ادبیات، مردمشناسی، انسان شناسی، علوم سیاسی و زبانها. یعنی این ۵ زمینه است که هرکدام از این زمینه ها بایستی که یک کلاس را دانشجو بردارد.

جمعیت انبوهی از خاورمیانه تباران آمریکایی در لس آنجلس مقیم هستند. تخمینی هست که چه تعداد از دانشجویان بخش جدید دانشگاه تان تبارشان به کدام کشورهای خاورمیانه و از جمله ایران می رسد؟

  در آمریکا در حال حاضر بیش از ۲.۵ میلیون مسلمان زندگی می کنند. در کالیفرنیا ۶۰۰ هزار مسلمان زندگی می کنند. همه خاورمیانه ای ها هم مسلمان نیستند. محدود به مسلمانان نمی کنیم این برنامه را. بلکه مثلا غیرمسلمانان،‌ زرتشتی ها،‌ ارامنه، مسیحیان، بهایی ها و یهودی ها وهمه آنها که از خاورمیانه می آیند از ادیان مختلف را هم شامل می شود.
ولی مخصوصا در مورد ایرانیان ما هنوز هیچ آمار  دقیقی نداریم که بدانیم چقدر ایرانی در کالیفرنیا وجود دارد. از ۶۰۰ هزار و ۷۰۰ هزار شروع می شود تا یک میلیون. رقمی که ایرانیان خودشان محاسباتی که می کنند ولی اگر ما بگوییم که در کالیفرنیا ۶۰۰ هزار مسلمان فقط وجود دارد قاعدتا  ایرانیان هم که همه شان مسلمان نیستند شاید بشود گفت لااقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار  ایرانی ما در کالیفرنیا داریم. در خود دانشگاه نورثریج هم که ۳۷ هزار دانشجو دارد تعداد زیادی دانشجوی ایرانی،‌ ارمنی،‌ عرب،‌ پاکستانی،‌ هندی... از افغانستان دانشجو زیاد داریم. بنابراین مطمئن هستیم که علاقمند زیاد هست و این کورس ها به اندازه کافی دانشجو خواهد داشت.


چه میزانی از این درس ها به ایران اختصاص دارد؟

  امید ما این است که با کمک بنیادهای فرهنگی از جمله بنیادهای فرهنگی ایرانی بتوانیم زیر چتر خاورمیانه شناسی یک برنامه ایران شناسی هم به تدریج ایجاد کنیم و کلاس های ایران شناسی را گسترش دهیم. کمااینکه از پارسال تا حالا تنها کلاس مقدماتی فارسی داشتیم که الان توانستیم یک کلاس دیگر هم اضافه کنیم. یعنی کلاس در سطح میانه هم بتوانیم کلاس زبان فارسی بگذاریم. امیدوار هستیم که بتوانیم در آینده با کمک بنیادهای ایرانی این کلاس ها را گسترش دهیم. تاریخ ایران را بگذاریم.
ادبیات و هنرهای ایران را بگذاریم و به تدریج حتی جنبه های دیگر فرهنگی ایران جامعه شناسی ایران و بقیه کورس ها را هم داشته باشیم. با توجه به اینکه لس آنجلس از لحاظ تمرکز ایرانیان بزرگترین شهر دنیا است بعد از ایران ما امیدواریم ایران شناسی اگرچه در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس است ولی در دانشگاه های ایالتی هم به تدریج تاسیس شود و از جمله در دانشگاه نورثریج. البته ۱۷ تا از دانشگاه های کالیفرنیا برنامه های خاورمیانه شناسی را دارند و ما امروز اضافه می شویم و دانشگاه نورثریج هجدهمین دانشگاهی است که برنامه مطالعات خاورمیانه شناسی و اسلام شناسی می گذارد.

عشق و علاقه شخص خود من این است که قبل از اینکه یک روزی بازنشست شوم بتوانم در حد خودم کمک کنم که ما یک برنامه ایرانشناسی در دانشگاه نورثریج هم ایجاد کنیم.



گلشیفته فراهانی: به من گفتند ایران نیازی به هنرمند ندارد

گلشيفته فراهانی، ستاره معروف سينما که اين روزها يکی از فيلم های وی به نام «مرغ وخورشت آلو» در سينماهای آلمان و اتريش به زبان آلمانی اکران شده است، در گفت و گو با هفته نامه آلمانی «اشپيگل»، با اشاره به حال و هوای اين  فيلم، از بازجویی های خود در ايران به خاطر بازی در فيلم آمريکایی «مجموعه دروغ ها»، چگونگی خروج از ايران و بالاخره زندگی در پاريس، سخن گفته است.
گلشيفته فراهانی در آغاز گفت و گو با مجله آلمانی
اشپيگل به چگونگی گزينش خود برای بازی در فيلم «مرغ و خورشت آلو» که اين روزها در سينماهای آلمان و اتريش بر پرده است می پردازد و می گويد، مرجان ساتراپی، کارگردان اين فيلم، پس از ديدن فيلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی، به او پيشنهاد می کند که در فيلم «مرغ و خورشت آلو» بازی کند و او هم می پذيرد.
خانم فراهانی، در پاسخ به پرسشی پیرامون دردسرهايی که فيلم آمريکايی «مجموعه دروغ ها» برای او به وجود آورد می گويد که پس از بازی در اين فيلم به ايران رفت و هنگامی که قصد داشت برای مقدمات فيلم ديگری به نام «شاهزاده پارسی» راهی لندن شود، در فرودگاه تهران، گذرنامه اش ضبط و مصادره شد و به اين ترتيب از سفر باز ماند.

وی سپس به دادگاه انقلاب احضار و به اقدام عليه امنيت ملی متهم می شود.

سوای اين به گفته گلشيفته فراهانی، بازی در فيلم هاليودی «مجموعه دروغ ها» از سوی دادگاه به مثابه همکاری با سازمان سی آی ای هم تلقی شد.

در ضمن زمانی که اين فيلم بر پرده سينماها می نشيند، اين بازيگر سرشناس سينمای ايران متهم می شود که برای مخدوش کردن وجه اسلام به خدمت سازمان سيا درآمده است.

گلشيفته فراهانی در گفت و گو با هفته نامه اشپيگل، با اشاره به بازجويی های متعدد خود در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران می گوید که بازجوی او گفته است: «خواست ما این است که شما ایران را ترک کنید چرا که کشور نیازی به هنرمند ندارد.»

وی می افزاید: وزارت اطلاعات ایران «جای وحشتناکی» است. من در آنجا چیزهایی گفتم که حتی درباره آنها از من سوال نشد. خیلی ترسیده بودم.


گلشیفته فراهانی سپس به موضوع ترک ناخواسته ايران می پردازد و می گويد که پدر و مادر و اعضای خانواده اش برای ديدار با او به پاريس می آيند ولی از آن جايی که در امور سياسی فعاليتی ندارد، تاکنون از سفر آنها جلوگيری به عمل نيامده است گرچه نمی داند که بعد چه پيش خواهد آمد؟

وی تاکید می کند که ما به دنبال راه هایی برای دمکراتیزه کردن کشور هستیم ولی شرایط سیاسی آن قدر پیچیده است که هیچ کسی نمی تواند پیش بینی کند محصول اصلاحات کی به بار می نشیند. من اوایل فکر می کردم که احمدی نژاد یک شیطان است ولی الان هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد.

این بازیگر ایرانی سپس به فيلم «مرغ و خورشت آلو» اشاره می کند و می گويد در اين فيلم صحنه ای است که او بازيگر نقش اصلی را می بوسد و می افزايد: همين صحنه سبب شده که يکی از روزنامه های داخل ايران بنويسد که «گلشيفته فراهانی تمام پل ها را برای ورود به ايران خراب کرده است.»

او در بخش ديگری از اين مصاحبه به حمايت ريدلی اسکات، کارگردان و لئوناردو دی کاپريو، بازيگر سرشناس سينمای آمريکا پيش از ترک ايران اشاره می کند و می گويد که آنها از مایک نیول، کارگردان «شاهزاده پارسی» خواستند تا منتظر من باشد. اگر من به زندان می رفتم آنها از موقعیت و وجهه خود برای آزادی من استفاده می کردند، بویژه لئوناردو. ولی خوشبختانه کار به اینجا نکشید.

اين بازيگر ۲۸ ساله ايرانی در پاسخ به اين پرسش اشپيگل که زندگی در خارج از ايران را چگونه ارزيابی می کند؟ می گويد: در آغاز از خارج از ايران متنفر بود. ولی حال؛ زندگی در پاريس و اين واقعيت را که ديگر در ايران نيست، دوست دارد.

به گفته گلشيفته فراهانی، تبعيد برای هنرش به مانند يک هديه بوده است.



گزارشها نشان می دهد که قیمت هر دلار در بازار آزاد ایران که روز گذشته به ۱۷۰۰ تومان رسیده بود امروز با ۳۰ تومان افزایش به ۱۷۳۰ تومان رسیده است.
هر یورو نیز با ۴۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۱۹۰ تومان رسیده است.
پوند بریتانیا نیز با افزایشی ۸۰ تومانی نسبت به روز گذشته ۲۷۳۰ تومان معامله شده است.
گزارشها نشان می دهد که اکثر صرافی های تهران دلار را به نرخ پائین تر از ۱۷۰۰ تومان خریداری می کنند اما فروشنده دلار نیستند.
بازار سکه نیز امروز بعد از چند روز ثبات نسبی، متلاطم شده و نرخ سکه بهار آزاد طرح قدیم با حدود بیست هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، با قیمت حدود ۶۶۵ هزار تومان معامله شده است.




خبرگزاری فارس به نقل از رئیس شورای ملی رسانه های سوریه انتساب هفت ایرانی ربوده شده در سوریه به سپاه پاسداران را "مسخره" خوانده و گفته است که"کسی که سوریه و قدرت ارتش و نیروهای امنیتی آن را بشناسد، می داند که این کشور به نیروهای ایرانی یا کشور دیگری احتیاج ندارد."
اواخر ماه دسامبر، گزارش شد که هفت مهندس ایرانی که در ساخت یک نیروگاه برق در سوریه فعالیت داشتند به دست افراد ناشناس ربوده شده اند اما مقامات جمهوری اسلامی در چند مورد اطمینان داده اند که این افراد زنده و سالم هستند.
برخی از مخالفان حکومت سوریه گفته اند که دولت ایران با اعزام کارشناسانی از سپاه پاسداران ایران در عملیات سرکوب معترضان به نیروهای نظامی و امنیتی سوریه کمک می کند اما مقامات ایرانی این اتهام را رد کرده اند.



بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در سخنانی که مستقیما از تلویزیون این کشور پخش شد، قدرت های بین المللی و منطقه ای را به تلاش برای بی ثبات کردن این کشور متهم کرده اما افزوده است که این تلاش ها به نتیجه نخواهد رسید.
سخنرانی آقای اسد در دانشگاه دمشق در حالی ایراد شده است که با وجود اعزام ناظران اتحادیه عرب به سوریه، تظاهرات اعتراضی و برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی با معترضان همچنان ادامه داشته است.
رئیس جمهوری سوریه تظاهرات ده ماهه این کشور را "تاسف آور" دانسته و آن را "آزمونی دشوار" برای سوریه خوانده است.



رسانه های دولتی کره شمالی خبر داده اند که با موافقت کیم جونگ اون، رهبر جدید کره شمالی، ماه آینده صدها تن از زندانیان در این کشور مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار خواهند شد.
عفو این زندانیان به مناسبت فرا رسیدن یکصدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، پدر بزرگ کیم جونگ اون، و هفتادمین سالگرد تولد کیم جونگ ایل، پدر رهبر فعلی کره شمالی صورت می گیرد که ماه گذشته درگذشت اما مشخص نیست که آیا هزاران زندانی سیاسی نیز مشمول عفو خواهند شد یا نه.
به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر، ممکن است شمار زندانیان سیاسی کره شمالی به دویست هزار نفر نیز برسد که در شرایطی بسیار نامناسب در زندان ها و اردوگاه های مخفی در سراسر کره شمالی به سر می برند.



تابلوی سر زن اثر پیکاسو
یکی از تابلوهای نقاشی پیکاسو که خود این هنرمند به گالری ملی آتن هدیه داده بود، به همراه دو اثر ارزشمند هنری دیگر روز دوشنبه (۹ ژانویه) به سرقت رفت.
پیکاسو، تابلوی "سر زن" را در سال ۱۹۴۹ و به نشانه قدردانی از مقاومت یونان در برابر نازی‌ها به گالری آتن هدیه داد.
پلیس یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد علاوه بر این اثر پیکاسو، یک نقاشی از موندریان، نقاش هلندی و همین طور طرحی از گولیلمو کاچا، هنرمند ایتالیایی نیز ربوده شده است.
به گفته پلیس این سرقت دقایقی قبل از ساعت پنج بامداد به وقت محلی صورت گرفته و تنها هفت دقیقه طول کشیده است.
دزد یا دزدها بعد از شکستن دری روی بالکن، از پشت ساختمان وارد گالری شده و هر سه اثر مسروقه را از داخل قابشان خارج کرده‌اند.
نگهبانی که صدای زنگ خطر توجهش را جلب کرده، در تاریکی شخصی را دیده که در حال فرار از ساختمان بوده است.
نگهبان این شخص را دنبال کرده، ولی او با انداختن یکی دیگر از نقاشی‌های موندریان موفق به فرار شده است.
اثر گولیلمو کاچا

پلیس می‌گوید شب قبل از حادثه صدای زنگ خطر از چهارگوشه ساختمان بلند شده، اما جست‌وجوی نگهبان برای یافتن دلیل آن بی‌نتیجه بوده است.
به گفته پلیس، دزدی در آخرین روز از برگزاری نمایشگاهی با عنوان "گنج‌های ناشناخته" با آثاری از آلبرشت دورر، هنرمند آلمانی و رامبراند، نقاش هلندی رخ داده است.
تابلوی "سر زن"، یکی از آثار پیکاسو در سبک کوبیسم است که در سال ۱۹۳۹ خلق شده است.
اثر مسروقه موندریان یک تابلوی رنگ روغن از آسیابی بادی در کنار رودخانه است که به سال ۱۹۰۵ میلادی برمی‌گردد.
طرح کاچا نیز یک اثر سیاه قلم است که صحنه‌ای مذهبی را ترسیم می‌کند.
مسئولان موزه هنوز درباره ارزش آثار دزدیده ‌شده اظهار نظر نکرده‌اند.
سرقت این آثار باعث شد گالری ملی آتن روز دوشنبه تعطیل شود.
این گالری مجموعه دائمی از آثار هنری مربوط به دوران بعد از پسابیزانسی یونان و همین طور کلکسیونی کوچک از آثار دوره رنسانس را در اختیار دارد.




امیر حکمتی
نهادهای مدافع حقوق بشر نسبت به محکومیت یک شهروند آمریکایی ایرانی تبار در جمهوری اسلامی اعتراض کرده و خواستار لغو سریع این حکم شده اند.
روز گذشته، رسانه های خبری ایران گزارش کردند که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران امیر میرزایی حکمتی، شهروند آمریکایی ایرانی تبار را در ارتباط با اتهامات "رابطه با دولت متخاصم و عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا و همچنین تلاش برای متهم سازی ایران در تروریسم، محارب و مفسد فی الارض تشخیص داده و برای او حکم اعدام صادر کرده است."
براساس این گزارش، امیر حکمتی در دفاع از خود، تمامی اتهامات مندرج در کیفرخواست دادستان را پذیرفت.
در جریان محاکمه قاضی دادگاه این سئوال را مطرح کرده که آیا متهم در نظر داشته که جمهوری اسلامی را به ارتباط با تروریسم متهم کند که آقای حکمتی این نظر را پذیرفت و ولی هدف او ضربه زدن به جمهوری اسلامی نبوده است.
در پی صدور این حکم، عفو بین الملل، از سازمان های جهانی مدافع حقوق بشر، با صدور بیانیه ای، از ایران خواسته است تا از اجرای حکم شهروند آمریکایی مرتبط با "پرونده جاسوسی" که در پی "محاکمه ای غیرمنصفانه" به اعدام محکوم شده خودداری ورزد.
عفو بین الملل افزوده است که "این نگرانی وجود دارد که ممکن است وی ظرف چند هفته آینده اعدام شود."
این سازمان مدافع حقوق بشر یادآور شده است که امیر حکمتی، متولد ایالات آریزونا در آمریکا، زمانی به عنوان مترجم زبان عربی در استخدام واحد تفنگداران دریایی آمریکا بود و پس از بازداشت در ایران در ماه اوت سال گذشته (تابستان ۱۳۹۰)، اجازه ارتباط با اعضای خانواده، وکیل مدافع نداشت و از حمایت کنسولی، برخوردار نبود.
آن هریسون، مدیر موقت عفو بین الملل برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریفا، ضمن اشاره به پخش برنامه تلویزیونی "اعترافات" این شهروند آمریکایی در ماه دسامبر، گفته است که "امیر حکمتی هم، مانند بسیاری از بازداشتیان در ایران، از محاکمه ای عادلانه برخوردار نشد و زمانبندی و شرایط سیاسی صدور این حکم هم برای ما پرسش برانگیز است."
خانم هریسون افزوده است که با توجه به تجربه قبلی، "گاه مقامات ایرانی در شرایط حساس سیاسی، احکام اعدام زندانیان سیاسی - از جمله افراد دارای تابعیت دوگانه - را به سرعت به اجرا می گذارند و ما نگران آن هستیم که حکم اخیر نیز ظرف چند روز یا چند هفته آینده اجرا شود."
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز با صدور بیانیه ای با عنوان "حکم صادره در فقدان مراحل دادرسی عادلانه صادر شده است" از قوه قضاییه ایران خواست تا "فورا درمرحله تجدید نظر، حکم اعدام امیر میرزایی حکمتی را لغو کند."
راهپمایی 22 بهمن
این بیانیه به نقل از سخنگوی کمپین بین المللی نوشته است که "ما در خصوص حکم اعدام، اقدامات پنهانی و عدم شفافیت مستمر در خصوص محاکمه تبعه ایرانی - آمریکایی جدا نگران هستیم و از قوه قضاییه ایران می خواهیم تا با رعایت استانداردهای بین المللی آیین دادرسی، به ناظران بین المللی اجازه حضور در دادگاه تجدید نظر وی را بدهند."
در پی انتشار خبر صدور حکم اعدام برای امیر حکمتی، به نقل از یک مقام قضایی ایران گزارش شد که متهم پرونده می تواند در موعد قانونی خواستار تجدید نظر در این حکم شود.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در ادامه این بیانیه، ضمن ذکر جزئیاتی در مورد وضعیت آقای حکمتی، می نویسد که طی سال های گذشته هم چندین شهروند آمریکایی - ایرانی که به ایران سفرکرده بودند با اتهامات مشابهی مانند به خطر انداختن امنیت ملی، اقدام برای براندازی و جاسوسی برای سازمان های آمریکایی مواجه شدند اما در همه این پرونده ها، متهمان بعد از چندین ماه، از اتهامات تبرئه و یا در برابر سپردن وثیقه آزاد شده و ایران را ترک کردند.
سخنگوی کمیپن افزوده است: "بسیاری از عناصری که در جریان پرونده آقای حکمتی وجود دارد، شبیه همان الگوی مشخصی است که در مورد بقیه زندانیان با تابعیت دوگانه وجود داشته است."

'انگیزه احکام اعدام'

اگرچه مقامات جمهوری اسلامی بر استقلال قوه قضاییه تاکید می گذارند، اما به گفته منتقدان حکومت و نهادهای مدافع حقوق بشر، عملکرد این قوه به ویژه در زمینه محاکمات سیاسی در سال های اخیر، شبهاتی را در مورد تاثیر پذیری این قوه از نهادهای امنیتی و رهبران سیاسی ایجاد کرده است.
خانواده امیر حکمتی و مقامات آمریکایی هر گونه ارتباط او با فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی را به شدت تکذیب کرده و گفته اند که او قبل از سفر به ایران، در تماس با دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن، تمامی اطلاعات مربوط به سوابق کاری خود را در اختیار آنان قرار داد و اطمینان گرفت که سفر به ایران برای او مشکلی در پی نخواهد داشت.
حکمتیبا اینهمه، آقای حکمتی ظاهرا کوتاه مدتی پس از ورود به ایران توسط ماموران امنیتی، و شاید بر اساس جزئیات دریافتی از دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در واشنگتن، بازداشت و چند ماه بعد، در یک برنامه تلویزیونی به تلاش به نفع ایالات متحده و جرایم دیگر "اعتراف" کرد.
اگرچه بسیاری از حقوقدانان صدور حکم قضایی براساس اعترافات متهم علیه خود را، به خصوص زمانی که شبهه اعمال فشار در اخذ اعتراف وجود دارد، فاقد ارزش حقوقی می دانند، اما در محاکم جمهوری اسلامی، به ویژه در محاکمات قضایی، "اعترافات" متهمان، که گاه پیشاپیش انتشار عمومی هم می یابد، مبنای محکومیت قرار می گیرد.
در گزارش های مربوط به محاکمه امیر حکمتی نیز آمده است که حکم اعدام "براساس اقاریر متهم" و اظهارات مقامات وزارت اطلاعات صادر شده است.
عفو بین الملل در مورد اعدام های سیاسی در سال های اخیر، می نویسد در پی انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹، مقامات جمهوری اسلامی به منظور هشدار در مورد اقدام احتمالی مخالفان در برگزاری تظاهرات در سالروز انقلاب اسلامی در یازدهم ماه فوریه، به اعدام زندانیان سیاسی در دو سال گذشته روی آورده اند و چنین خطری در سال جاری نیز متوجه متهمان پرونده های سیاسی است.
عفو بین الملل به پرونده زهرا بهرامی، که دارای تابعیت دوگانه ایرانی و هلندی بود، اشاره می کند که در ماه ژانویه سال ۲۰۱۱ ظاهرا به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شد در حالیکه همچنان در انتظار محاکمه در ارتباط با اتهامات سیاسی مربوط به ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری بود.
این بیانیه یادآور می شود که انتخابات پارلمانی جمهوری اسلامی، که نخستین انتخابات پس از انتخابات جنجال برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری است، برای ماه مارس برنامه ریزی شده و به نقل از خانم هریسون می افزاید: "در این ماه، زندگی بازداشتیان سیاسی محکوم به اعدام به مویی بند است."
این بیانیه از غلامرضا خسروی سونجی، علی صارمی، جعفر کاظمی و محمد علی حاج آقایی یاد می کند که طی دو سال گذشته با اتهامات سیاسی اعدام شدند و می افزاید که وحید اصغری و سعید ملک پور، به دلیل فعالیت به عنوان وبلاگ نویسان منتقد دولت به اعدام محکوم شده اند.
به گفته عفو بین المل، دولت جمهوری اسلامی رسما اعدام هفده تن را در ده روز اول سال جاری تایید می کند اما اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که دست کم سی و نه تن تنها در هفته اول سال جدید میلادی اعدام شده اند در حالیکه در یازده ماه اول سال گذشته نیز، بیش از ششصد نفر در ایران اعدام شدند.
بیانیه عفو بین الملل می افزاید که حکم اعدام امیر حکمتی در حالی صادر شده است که با اعلام غنی سازی اورانیوم در ایران و تشدید تحریم های ایالات متحده علیه این کشور، روابط دو طرف شاهد افزایش تنش بوده است.
همزمان، با نزدیک شدن زمان انتخابات پارلمانی در ایران، مقامات و رسانه های دولتی تلاش خود را برای قانع کردن رای دهندگان به حضور در پای صندوق های اخذ رای شدت بخشیده اند در حالی که نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دو سال و نیم پیش و خودداری برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب از مشارکت در انتخابات، می تواند تحقق این هدف را دشوار کند.
در گذشته، مقامات جمهوری اسلامی در مواردی از فشار و تهدید خارجی به عنوان عاملی برای بسیج مردم و تشویق آنان به حضور در صحنه های سیاسی استفاده کرده و چنین حضوری را عاملی مهم در خنثی کردن "توطئه های خارجی" و بهبود شرایط داخلی قلمداد کرده اند.
خبر صدور حکم اعدام برای امیر حکمتی در حالی انتشار می یابد که برخی مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به تشدید تحریم های بین المللی، مواضع بسیار تندی اتخاذ کرده و گاه حتی از احتمال اقدامات نظامی سخن گفته اند هر چند این اظهارات، واکنش های تندتری را برانگیخته است.





دانش آموزان چابهاري در خوابگاه نيم‌سوخته مي‌خوابند

دانش آموزان مي‌گفتند پيش از وقوع آتش‌سوزي صدايي شبيه انفجار شنيده‌اند/ بايد نسبت به جابه‌جايي دانش آموزان از آن خوابگاه اقدام و مكان ديگري براي آنها در نظر گرفته شود، زيرا اين خوايگاه 100درصد ايمن نيست.
مامور مجلس براي بررسي حادثه آتش سوزي چابهار گفت: «به رغم مشخص نشدن منشاء آتش‌سوزي در خوابگاه دانش آموزي چابهار، دانش آموزان همچنان در اين خوابگاه به سر مي‌برند.»
"نورالله حيدري‌دستنايي" گفت: «بعد از حادثه آتش سوزي در خوابگاه تنها همان اتاقي كه آتش گرفت پلمب شده است و از فضاهاي ديگر خوابگاه استفاده مي‌شود.»
وي با تاكيد براينكه خوابگاه دانش آموزي دانشگاه دريانوردي چابهار استاندارد نيست، افزود: « بهتر است نسبت به جابه جايي دانش آموزان از آن خوابگاه اقدام و مكان ديگري براي آنها در نظر گرفته شود، زيرا اين خوايگاه 100درصد ايمن نيست.»
حيدري دستنايي با تاكيد بر اينكه منشاء آتش سوزي چابهار به دليل جرقه دو رشته سيم، مورد ترديد است، تصريح كرد: «با وجود ابهامات اين اتفاق، نمي‌توانم خودم را قانع كنم كه حادثه آتش سوزي چابهار به دليل جرقه دو رشته سيم بوده‌است .»
عضوكمسيون آموزش و تحقيقات با يادآوري صحبت‌هايي كه با دانش آموزان اين خوابگاه داشته‌است، گفت: «البته دانش آموزان هراسي از حضور در آن خوابگاه نداشتند و بودن در آنجا را خيلي خطرساز تلقي نمي‌كردند چون احتمال مي‌دادند علت آتش سوزي اتصال سيم هاي برق نيست.»
به گفته حيدري دستنايي دانش آموزان مي‌گفتند پيش از وقوع آتش‌سوزي صدايي شبيه انفجار شنيده‌اند.
وي تاكيد كرد: «همين اظهارات دانش آموزان ترديد من را نسبت به ايجاد جرقه كه به عنوان علت آتش سوزي از سوي مسئولان مطرح شده، قوي‌تر كرده است.»
به گزارش ایلنا،حيدري‌دستنايي خاطرنشان كرد: «همچنان منتظريم نيروي انتظامي نظر خود را نسبت به اعزام گروه فني براي بررسي علت حادثه عنوان كند.»