۱۳۹۰ بهمن ۵, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

گزارشگران بدون مرز: ایران، چین و سوریه در انتهای جدول رده بندی جهانی آزادی مطبوعات ٢۰۱۱-٢۰۱٢

گزارشگران بدون مرز دهمین رده بندی سالانه ی آزادی مطبوعات در جهان در سال ٢۰۱۱- ٢۰۱٢ را منتشر کرد. برپایه این رده بندی ایران در رتبه ١٧۵، سوریه ١٧٦ و چین ١٧٤ ، در رده های آخرین این جدول قرار دارند؛ سه کشوری که برپایه این گزارش با عالم واقعیت قطع رابطه کرده اند. 
سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده «در دهمین رده بندی آزادی مطبوعات در جهان، تغییرات بسیارند». این سازمان با اشاره به اتفاقات سال گذشته بویژه در جهان عرب تأکید می کند که «بسیاری از رسانه ها برای پوشش خبری خیزش های دموکراتیک و یا جنبش های اعتراضی مخالفان هزینه ی سنگین پرداخت کردند و مهار اطلاعات فرصتی برای در قدرت ماندن رژیم های توتالیتر و سرکوبگر» فراهم آورده است.
در گزارش این سازمان آمده است، در جمهوری اسلامی ایران، سال هاست که سرکوب و تحقیر دوام دار روزنامه نگاران به فرهنگ سیاسی حاکمیت تبدیل شده است؛ ادامه حیات این رژیم بسته به سرکوب رسانه هاست؛ این کشور همزمان با "بهار عرب" در خاورمیانه، همچنان بزرگترین زندان و یکی از سه زندان بزرگ جهان برای روزنامه نگاران و وب نگاران بود.
بنا بر این گزارش، سال ٢۰۱۱ همچنین ترسیم گر نقش برجسته شهروندان وب نگار در تولید و انتشار اطلاعات بود.
گزارشگران بدون مرز در این بیانیه ضمن برگزیدن واژه ی «سرکوب» با عنوان واژه سال تأکید می کند که هیچگاه کار روزنامه نگاران به این اندازه دشمنان آزادی را آزار نداده و هیچگاه اقدام به سانسور و تهاجم فیزیکی به روزنامه نگاران به این تعداد نبوده است.
این سازمان خاطرنشان می کند: نبود و یا حذف آزادی های عمومی به شکل مکانیکی منجر به حذف و نبود آزادی مطبوعات می شود؛ دیکتاتورها از آزادی اطلاعات می ترسند و آن را ممنوع می کنند، بویژه آنگاه که پایه های قدرتشان را می لرزاند.
کشورهای اریتره، ترکمنستان و کره شمالی، سه کشوری هستند که برپایه این گزارش بطور مطلق از آزادی بی بهره اند و در انتهائی ترین رده این گزارش قرار دارند.
فنلاند، نروژ، هلند صدرنشینان این رده بندی هستند که آزادی های بنیادین را محترم می شمارند.
کشورهای افغانستان و پاکستان که با تهدیدهای دائمی طالبان و افراط گرایان روبرو بوده و کشورهای مرگ بار برای خبرنگاران بوده اند، در مکان های ١۵۰و ۱۵۱این رده بندی قرار دارند.
همچنین در این گزارش آمده است که قیام در کشورهای عربی و اقدامات رهبران این کشورها برای مهار اطلاعات، دهمین رده بندی آزادی مطبوعات را که از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز تهیه می شود، دگرگون ساخته است . برخی از دشمنان آزادی رسانه ها و اینترنت از قدرت برکنار شده اند و برخی دیگر قدرت را با سرکوب مردم همچنان در دست دارند.

 

ایران، مصری دیگر!

پس از شروع آنچه که در رسانه ها «بهار عربی» خوانده می‌شود و من اسم آن را «رهایی از دیکتاتوری» گذاشته‌ام، بسیاری از نویسندگان و حتی قلم به دست گیران جمهوری اسلامی نیز، این حرکت را تاثیرپذیر از ایران می‌دانستند؛ مبدا این حرکت برای یک گروه ۳۳ سال پیش و برای دیگری دو سال پیش است. به تدریج و پس از پیروزی انقلابیون آنچه که به آن هشدار داده می‌شد، رفتن به همان راهی بود که ایران طی ۳۳ سال گذشته طی کرده بود. این اتفاق به ویژه برای مصر، شاید، در حال روی دادن است. اما آیا ما هم ممکن است راهی را طی کنیم که مصر در سال گذشته آن را طی کرده است؟
پس از روی کار آمدن احمدی نژاد، به دلیل بده بستان‌های شهردار سابق با سپاه، ابتدا شهرداری تهران و سپس کل کشور به تدریج در اختیار سپاه قرار گرفت. در جایی که لازم بود، سپاهیان با همان لباس و تشکیلات نظامی وارد شدند و درجایی هم که امکان نداشت و یا لازم نبود، سرداران سپاه با موقعیت هایی که برای خود از پیش فراهم کرده بودند، با کت و شلوار و عناوین «مهندس» و «دکتر» وارد عرصه های اجتماعی، قانون گذاری و به خصوص اقتصادی شدند. اقتصاد ورشکسته و در انحصار دولت، تمامی بخش خصوصی را بر آن داشت که یا عطای کارکردن در چنین فضایی را به لقایش ببخشند و یا برای ماندن در گود رقابت، همان مسئولان فعلی و سابق سپاه را در هیبت لباس شخصی دعوت به همکاری، شراکت و یا انتصاب به مدیریت کنند. البته این موضوع مسبوق به سابقه بوده و اتفاقا یکی از معروف‌ترین مقاله نویسان چند هفته‌ی گذشته، یعنی سردار سابق علایی قطعا می‌توانند در خصوص حیف و میل‌هایی که در چاه بی‌انتهای «مصلای تهران» ریخته می‌شود، توضیحات مفصلی بدهند؛ از همان روزهای اول طرح و پیش از حضور ایشان، که قالب‌های لغزنده‌ی معروف گلدسته‌ها، چگونه وارد طرح شد تا اینکه پس از حضور قدرتمند ایشان (!) در این پروژه بیش از یک سد در هر سال هزینه می‌تراشد ولی پیمانکار از ساخت یک مسجد عاجز است. از این دست نمونه‌ها، شخصا به تعداد تک تک سرداران مستعفی سپاه در ذهن خود دارم. بنابراین نه تنها سپاهیان سابق و فعلی، بلکه جمعی که اطراف آنها نیز مشغول به کار هستند، عملا به بدنه‌ی سپاه چسبیده‌اند و در صورت وقوع هر اتفاق ناخوشایندی، برگ خوشبختی آنها نیز برخواهد گشت.
حالا، همین برداران معتقد به نظام جمهوری اسلامی و پاسدار دستاوردهای آن والبته نگران دستاوردهای شخصی خود، نشان داده‌اند که پتانسیل انجام هر کاری را برای بیرون نکردن چنگال خود از منابع ملی دارند. در این میان، رهبر فقط یک نام است. می‌توان به جای سیدعلی، نام دیگری را بخوانند. آنها تاکنون پشت سر او نماز می‌خواندند تا بتوانند در تمامی وقایع سی سال گذشته، خود را پشت او و رهبر کبیر او قایم کنند و حالا که جای خود را در اقتصاد یافته‌اند، لازم است تا در جامعه هم بیابند. نماینده‌ی مجلس شده‌اند و منتقد دولت، گه‌گاه نامه‌نگاری می‌کنند، رهبر را نصیحت و نقد می‌کنند و به دنبال پایگاه مردمی می‌گردند. و همه‌ی این تلاش ها در زمانی است که نه مردم امکان حرکتی بر خلاف نظام را دارند، نه اپوزیسیونی در کار است  و نه هنوز قدرت های جهانی از «معامله» با یک طرف قدرتمند در ایران منصرف شده‌اند.
ماحصل این گزینه برای کشور، رسیدن به نقطه‌ای است که مصر رسیده است. «مبارکِ» ما با تنی علیل و مریض، محاکمه‌ی صوری می‌شود و اصلا فرض کنیم که به سزای خود برسد. کشور به دست سپاه خواهد افتاد و آنها هم با بهترین معامله‌گر، که در فضای کنونی کشور کم نیستند، رهبری، اقتصاد و منابع ملی را معامله می‌کنند. کشورهای لشگرکشی کرده به خلیج فارس نیز، اندکی آرام خواهند شد، اما حضور همیشگی آنها با همین اقدام، قطعی خواهد شد. کودتا بر علیه سیدعلی، شعله‌ی تحریم اقتصادی را کاهش خواهد داد اگرچه آن را خاموش نخواهد کرد، چراکه خاموشی آن به نفع هیچیک از طرفین درگیر نیست ولی مردم را به سرداران «مستعفی»، «مردمی» و «نادم» امیدوار می‌کند و آنها را به جای «خادم» جا خواهد زد.
در این میان هم، مردم کماکان در صف سکه خواهند ایستاد، برای خودرویی که آتش می‌گیرد و پانصد برابر نرمال آلودگی تولید می‌کند پیش خرید یک ساله خواهند کرد، دلار را خواهند خرید حتی اگر مطمئن باشند که برای خرید یک گونی برنج، باید یخچال خود را که پر از دلار شده است را بفروشند. مطبوعات و رسانه‌های دیگر، قبضه‌ی برادران جان برکف سابق و مسوولان فعلی می‌شود و باز خواهیم گشت به ۳۰ سال گذشته. برای زنی هم که لباسش در تظاهرات درآورده می‌شود و کتک زده می‌شود، نهایتا یکی دو روز شلوغ می‌شود و یک عذرخواهی مشکل را حل می‌کند. «مردم سالاری دینی» به «مردم سرداری سپاهی» رنگ می‌بازد.
در این فضای گل آلود، راه حلی به نظر می‌رسد؟




جاسوس خاکی و با معرفت

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اقدام به دستگیری جوان ۲۹ ساله ی ایرانی آمریکایی به نام امیر میرزایی حکمتی نمود و فیلمی از اعترافات او را از تلویزیون دولتی ایران پخش کرد. عکس‌های یادگاری او با سربازان آمریکایی و کارت هویت او که نشان می‌داد یک نظامی آمریکایی است از جمله مدارک عجیب و جالبی بودند که جمهوری اسلامی برای اثبات ادعای خود ارائه نمود
من ، به همراه دو مامور ام آی 6 در هاید پارک لندن ، رویال ودینگبیشتر دادگاه‌های جهان برای متهم، یعنی کس یا کسانی که جرمی مرتکب شده‌اند، یک کیفرخواست صادر می‌کنند و اتهامش را برای او تفهیم می‌کنند و او از خود دفاع می‌کند و دادگاه بر اساس مدارک، شواهد و دفاع متهم، حکم صادر می‌کند اما در ایران، قبل از دستگیری و پیدا شدن یک متهم، چند نفر می‌نشینند و خصوصیات متهم فرضی را ترسیم می‌کنند و به دنبال این فرد فرضی در دنیای واقعی می‌گردند و وقتی طعمه‌ی خود را پیدا کردند او را شکار می‌کنند تا اتهامات مورد نظر را مثل یک لباس بر تن او به زور بپوشانند غافل از این که در اغلب موارد این لباس یا اینقدر تنگ است که بر تن نمی‌رود یا اینقدر گشاد است که بر تن نمی‌نشیند.
‎کدام جاسوس با کارت سازمانی خود وارد خاک دشمن می‌شود؟ کدام جاسوس با لباس رسمی ارتش و اسلحه به دست با سربازان آمریکایی در یک پادگان، چندین  عکس یادگاری می‌گیرد و همه ی این عکس ها را دم دست و آماده می‌گذارد تا برای اثبات جاسوس بودن خود ارائه کند؟ اصل اول در کارهای اطلاعاتی، وجود نداشتن هیچ گونه هویت، اسم و نشان و یعنی مخفی بودن همه چیز است اما در این مورد مشخص یعنی امیر میرزا حکمتی می‌بینیم همه چیز مثل یک گردش تفریحی آشکار است و شواهد به صورت کاملا عجیبی نا همخوان با ویژگی‌های یک جاسوس است. انگار که ماموران ایران، جاسوسی با معرفت و لوطی را گیر انداخته‌اند که همه چیز را از قبل تدارک دیده بود تا نشان دهد همه چیز تحت کنترل نیروهای ایرانی است.
‎در راستای افشای عکس‌های محرمانه‌ی امیر میرزا حکمتی، من هم می‌خواهم مدارکی در مورد خودم که نشان می‌دهد در هاید پارک لندن، در روزی که «رویال ودینگ» بود با دو نفر از جاسوسان ام آی ۶ عکس یادگاری گرفتم. البته این دو نفر با چند هزار نفر دیگر هم در آن روز عکس یادگاری گرفتند پس منتظر دستگیری آنها و ارائه شواهد و عکس‌های بعدی می‌مانیم




سرابی که جمهوری اسلامی را به باد فنا خواهد سپرد

image
آنکس که در بیابان به دنبال سراب جان خود را از دست می‌دهد تقصیرش در این نیست که رفتار غیر منطقی کرده است، خیر، هیچ چیز منطقی‌تر از این نیست که تشنه‌ای که در دل بیابان برکه آبی دیده باشد به سوی آن به راه بیافتد. مشکل حقیقی این است که آن برکه واقعیت ندارد و ساخته ذهن آن تشنه لب است. آیا می‌توان مسئولان جمهوری اسلامی تشنهٔ امنیت و مصونیت را سرزنش کرد که در دل انزوای روز افزون خود به دنبال این سراب به راه افتاده باشند که، به قول کیهان، «اين امر اكنون به طور كاملا شفاف ديده مي‌شود كه يك دوره محدود مقاومت، ايران را وارد يك دوره نامحدود مصونيت و امنيت خواهد كرد و بنابراين مقاومت توجيهي كاملا معقول دارد»؟
روزنامه کیهان شنبه (اول بهمن ۱۳۹۰) مقاله ای تحلیلی به قلم «مهدی محمدی» در بخش «یادداشت روز» خود منتشر کرده است که شایسته نگاهی نزدیک‌تر است، چرا که  آنچه در این تحلیل مطرح شده است بیان کننده برخی از جنبه‌های اصلی دیدگاهی است که در حال حاضر سکان حکومت کشور را در دست دارد.
نکته وپیام مرکزی این مطلب که تحت عنوان «مقاومت محدود، مصونيت نامحدود» منتشر شده است این است که جمهوری اسلامی اگر بتواند مدت کوتاهی در مقابل چالش‌ها، بحران‌ها و تهدیدهای کنونی دوام بیاورد، و در طی این مدت در عوض تسلیم شدن و یا حتی اتخاذ موضعی تدافعی، برخوردی  تهاجمی در مقابل غرب ارائه دهد، آنگاه پس از آن مدت کوتاه  گشادگی فراوانی در امور حاصل خواهد شد، ابرهای تیره کنار خواهند رفت و جمهوری اسلامی به وضعیت قدرت گسترده  و یا، به تعبیر صریح نویسنده مطلب، به «یک دوره نامحدود مصونیت و امنیت»  وارد خواهد گشت.
یکی از جنبه‌های جذاب این متن این است که به نظر می‌رسد بر خلاف معمول متن‌های کیهان،  که اغلب به نحوی «دانسته» سعی می‌کنند با دستکاری و تحریف واقعیات دیدگاه خاصی را بر سر و چشم خواننده‌هایش بکشند، این متن با جدیتی واضح نوشته شده، به این معنی که آنچه به عنوان «واقعیت» ارائه شده هرچند با واقعیت تفاوت بسیار دارد، اما دلیل آن فاصله و تفاوت نه تحریف دانسته و آگاهانه حقایق، بلکه  اعوجاج لنزی است که تصویر دنیا با گذر از آن به چشمان نویسنده مطلب می‌رسد.
نویسنده کیهان بحث را با این گزاره آغاز می‌کند که امریکا و غرب نه تنها از جهات مختلف در مقطع تاریخی بسیار شکننده‌ای قرار گرفته‌اند، بلکه از جمهوری اسلامی نیز در هراسی عمیق هستند.  میگوید، «آمريكا به شش لول بندي مستاصل شبيه شده كه بي محابا در حال شليك آخرين گلوله هاي باقي مانده در خشاب اسلحه خود است. آيا غير منطقي است اگر فرض كنيم اين شش لول بند بيچاره از چيزي تا سر حد مرگ ترسيده و در حالي كه می‌داند گلوله هايش در حال اتمام است، نمي‌تواند بر وسوسه شليك فله‌اي آنها غلبه كند؟!»  طبیعتا  اگر سه گزاره اصلی این حکایت، یعنی «استیصال»، «در حال اتمام بودن گلوله‌ها»، و نیز «تا سر حد مرگ ترسیده بودن» ششلول بند داستان را قبول کنیم، طبعا طرف این ششلول بند اگر بتواند  تا تمام شدن این «آخرین گلوله‌ها» تاب بیاورد، پس از آن جایی برای وحشت نخواهد بود.  آما آیا این تفکر حقیقت دارد که فشارهای آمریکا و غرب بر ایران تنها مدت «محدودی» دوام خواهد آورد؟
نویسنده کیهان ادعای خود مبنی بر محدودیت زمانی فشارهای غرب را بر سه پیش فرض به این شرح بنا می‌کند که:
۱) غرب قصدش فقط ترساندن جمهوری اسلامی است و هرگز درگیر حمله نظامی نخواهد شد، چرا که «اين بازي عمليات رواني است و غربي ها بيش از آنكه قصد اقدام داشته باشند قصد ارعاب دارند»، و تاکید می‌کند که  تهدید های امریکا و اسرائیل «از نوع مشت بسته است كه باز شدن آن نشانه خالي بودن آن است»
۲) کشورهایی که دست به دست هم داده‌اند همه شان در حال تقلا با «بحران اقتصادی عمیق به اضافه بحران های داخلی حاد» هستند، و بنا بر این «دست غرب بسته تر از آن است كه ادعا می‌كند»
۳) به زودی « تلفيقی از پيشرفت هاي فني و حضور مردمي در صحنه انتخابات» ا«ايران را وارد يك دوره نامحدود مصونيت و امنيت» خواهد کرد.
گذشته از اصولا بی اساس  بودن دو بخش اول این استدلال، یعنی این که مثلا لشکر کشی دریایی ناوگان های بین المللی به خلیج فارس تنها «بازی روانی» است، و یا اینکه تهدیدات غرب حتی در زمینه اقتصادی و تحریم ها نیز «توخالی» و در واقع باز نوعی «بازی روانی» است، بخش سوم حاوی نکته ای بسیار مهم و شایسته توجه است، چرا که به نظر میرسد آنچه که در بخش سوم  تلویحا و تحت عنوان «پیشرفت های فنی» مورد اشاره قرار گرفته  همان دسترسی جمهوری اسلامی به بمب اتمی است.  منطقا کدام «پیشرفت فنی» دیگری به جز دسترسی به بمب اتمی را میتوان متصور شد که  این توان استراتژیک را داشته باشد که «ایران را وارد یک دوره نامحدود مصونیت و امنیت» گرداند؟
بیهوده نخواهد بود اگر ادعا شود که  اصلی ترین و مخرب ترین مشکل رژیم حاکم بر ایران در همین استدلال نویسنده کیهان   نهفته است.  آنکس که در بیابان به دنبال سراب جان خود را از دست میدهد تقصیرش در این نیست که رفتار غیر منطقی کرده است، خیر، هیچ چیز منطقی تر از این نیست که تشنه ای که در دل بیابان برکه آبی دیده باشد به سوی آن به راه بیافتد. مشکل حقیقی این است که آن برکه واقعیت ندارد و ساخته ذهن آن تشنه لب است.   آیا میتوان مسئولان جمهوری اسلامی تشنهٔ امنیت و مصونیت  را سرزنش کرد که در دل انزوای روز افزون خود و بر اساس  سه داده فوق به دنبال این سراب به راه افتاده باشند که «اين امر اكنون به طور كاملا شفاف ديده می‌شود كه يك دوره محدود مقاومت، ايران را وارد يك دوره نامحدود مصونيت و امنيت خواهد كرد و بنابراين مقاومت توجيهي كاملا معقول دارد»؟  نویسنده کیهان خود به روشنی تصریح می‌کند که «بر اساس اين تحليل بود كه ايران در مقابل بسته فشارهاي غرب نه فقط رفتار خود را تعديل نكرد بلكه وارد فاز پاسخگويي شد.»
اگر در بنیادی و رسمی بودن این ساختار منطقی در ذهنیت جمهوری اسلامی کوچکترین شکی دارید، اجازه بدهید با هم سخنان اخیر سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را مرور کنیم که گفت:‌ «ما امروز در شرائط شعب ابى‌طالب نیستیم؛ ما در شرایط بدر و خیبریم. ما در شرایطى هستیم که ملت ما نشانه‌هاى پیروزى را به چشم دیده است؛ به آنها نزدیک شده است.»  این سخنان خامنه‌ای را می‌توان ترجمانی دقیق از تحلیل کیهان محسوب کرد،  که نه تنها موضع گیری تدافعی «شعب ابی طالب» را توصیه نمی‌کند، بلکه برعکس، توصیه می‌کند به گرفتن موضعی تهاجمی و از مقام حمله، که همان «شرایط بدر و خیبر» باشد.  و یا اینکه می‌گوید «ملت ما نشانه‌های پیروزی را به چشم دیده و به آنها نزدیک شده» به وضوح همان صحبتی است که نویسنده کیهان تحت عنوان «نزدیک» بودن پیروزی به واسطه «پیشرفت‌های فنی»، و «کوتاه مدت» بودن سختی‌های پیش رو مطرح می‌کند.
اما نهایتا چه غم انگیز است تماشای کشتی کشورمان که به ناخدایی این بی تمیزان در جادوی سراب کشنده ای اسیر آمده  که همچون گردابی در دل کویر هرچه به مرکزش نزدیکتر می‌شوی  جنون و جذبه جادویش بیشتر و درغلتیدن به اعماق مرگبارش غیر قابل اجتناب‌تر می‌شود، و چه دردناک است شنیدن این تفکرات  مالیخولیایی جمهوری اسلامی  که «مجموعه اين اتفاقات داراي اين پيام براي ايران است كه ورود به فاز مقابله به مثل و استفاده از استراتژي تهديد در مقابل تهديد خيلي زود محدوديت هاي دشمن را آشكار كرده و آن را واقع گرا می‌كند.  اكنون معلوم شده به رغم همه سر وصدا ها گزينه‌هايي در اختيار ايران هست كه آمريكايي‌ها از آن می‌ترسند و ابزاري هم براي غلبه بر اين ترس ندارند. تلاش براي كاهش سطح تنش با ايران، يا درست‌تر بگوييم كنترل سقف تنش و جلوگيري از ورود آن به عرصه‌هايي كه آشكار كننده محدوديت‌هاي راهبردي آمريكاست، موفقيت بزرگ راهبرد تهديد در مقابل تهديد در مدت زماني كوتاه است. ماه هاي آينده و به طور كلي سال ۲۰۱۲ حاوي پيروزي هاي بسيار بزرگتر از اين هم خواهد بود.»




یک نماینده مجلس:‌ ناو آمریکایی ترسید تنهایی بیاید؛ از فرانسه و انگلیس کمک گرفت

image
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحریم اخیر نفت ایران توسط اتحادیه اروپا گفت تا هنگام عملی شدن این تهدیدها تنگه هرمز را می‌بندیم و ناوهای آمریکایی را به عنوان «غنیمت جنگی» می‌گیریم.
به گزارش «عصر ایران» جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس هشتم و عضو کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد که با بسته شدن تنگه هرمز، ناوهای آمریکایی و اروپایی شریک در تحریم نفتی ایران، «غنیمت جنگی» به شمار می‌آیند و در اختیار ایران قرار می‌گیرند.
وی همچنین با اشاره به عبور همزمان ناوهای آمریکا، انگلیس و فرانسه از تنگه هرمز گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا با جدی گرفتن تهدید ایران، جرأت عبور تنهایی از این تنگه را نداشته است.»
این نماینده مجلس افزود: «آمریکا به این نتیجه رسید که به تنهایی قادر به عبور از تنگه هرمز نیست و برای عبور از این تنگه از انگلیس و فرانسه کمک خواست؛ براین اساس می‌توان گفت که عبور همزمان این سه ناو نقطه عطفی در تاریخ انقلاب به شمار می‌آید.»
کریمی در پایان هم با بیان اینکه منتظریم تا اروپایی‌ها تصمیم‌شان را عملی کنند تا تنگه هرمز را ببندیم گفت: «روزی که ایران تنگه هرمز را ببندد هیچ کسی قدرت مقابله با جمهوری اسلامی را در منطقه ندارد.»



اوباما: آمریکا مصمم است مانع دست‌یابی ایران به سلاح اتمی شود

image
رئیس جمهوری آمریکا در آخرین نطق سالانه خود در نخستین دوره ریاست جمهوری‌اش تاکید کرد که ایالات متحده هیچ گزینه‌ای را در راه ایجاد مانع برای دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای، کنار نخواهد گذاشت. باراک اوباما همچنین گفت که اگر ایران به تعهداتش عمل کند، دست‌یابی به یک راه حل صلح‌آمیز عملی است.
در سالی که باراک اوباما برای حفظ  کاخ سفید از گزند رقیب جمهوری‌خواه باید بجنگد، در سخنرانی سالانه‌اش خطاب به نمایندگان مجلس نمایندگان و سنا و حاضران و در نهایت مردم آمریکا در باره برنامه‌های اجرا شده و اهداف آینده دولتش سخن گفت. رئیس جمهوری آمریکا از موفقیت‌های دولت از سخنرانی پیشینش در سال پیش تا به امروز گفت.
بخشی از سخنان اوباما به سیاست خارجی و در نهایت ایران اختصاص یافته بود. رئیس جمهوری آمریکا در باره روبرو شدن با برنامه هسته‌ای ایران گفت: «به ایران نگاه کنید. از طریق قدرتمان در دیپلماسی، جهانی که روزگاری چند پارچه بود، الان متحد و یک‌پارچه شده است و می‌داند چگونه با ایران روبرو شود. حکومت ایران الان بیش از زمانی منزوی‌تر شده، رهبران ایران با تحریم‌های فلج کننده‌ای روبرو شده‌اند و تا وقتی شانه از بار مسوولیت‌های‌شان خالی کنند، این فشار ادامه خواهد داشت. هیچ شکی نباید وجود داشته باشد که آمریکا مصمم است مانع دست‌یابی ایران به سلاح اتمی شود و از هیچ گزینه‌ای در راه رسیدن به این هدف، صرف‌نظر نخواهد کرد.»
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: «هنوز دست‌یابی به یک راه حل صلح‌آمیز، امکان‌پذیر و بسیار بهتر است که ایران، مسیرش را عوض و به تعهداتش عمل کند تا بتواند به جامعه جهانی بازگردد.»




توکلی: رییس ستاد مبارزه با فساد کشور خود فاسد است؛ چه انتظاری دارید!

احمد توکلی در حمله‌ای بی‌سابقه به محمدرضا رحیمی وی را فردی «دروغگو» خوانده که «کمترین اتهامش» دروغ گفتن راجع به مدرک تحصیلی‌اش است. وی همچنین در گفتگویی تفصیلی در خصوص فساد «سیستماتیک» در کشور گفته است یکی از الزامات مبارزه با فساد این است که کسانی که متولی این کار هستند، خود فاسد نباشند؛ در صورتی‌که در جمهوری اسلامی اینگونه نیست.
احمد توکلی، نماینده محافظه‌کار مجلس هشتم و یکی از منتقدین سرسخت دولت در گفتگو با خبرگزاری مهر ناگفته‌هایی را در زمینه‌ی فساد در ایران را بیان کرده و در این خصوص به محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد نیز به شدت حمله کرده است.
وی در این مصاحبه گفته است که رحیمی فردی «دروغگو» است و در ارتباط با بیمه نیز متهم است؛ اما هنگامی که کار به قوه قضاییه می‌رسد وی «به‌جای این‌که مثل هر متهم دیگری نزد بازپرس برود، می‌رود در دفتر وزیر دادگستری می‌نشیند و بازپرس خدمت ایشان می‌رود. طبیعی است که با این اوضاع، پرونده به‌ جایی نمی‌رسد. برای این‌که، متهمی که قاضی نزد وی برود معلوم است که این متهم دیگر از مجازات مصون می‌ماند.»
توکلی با بیان اینکه کسی که متولی مبارزه با فساد کشور است خود نباید فاسد باشد در خصوص آقای رحیمی که اینک با حکم رییس جمهور رییس ستاد مبارزه با فساد کشور است می‌گوید: «افرادی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند، خودشان نباید آلودگی داشته باشند. این در حالی است که رئیس کمیته مبارزه با فساد سران سه‌قوه، معاون اول رئیس‌جمهور است و خودش در معرض اتهام! و حداقل اتهام اثبات شده ایشان هم این است که نسبت به مدرکش دروغ گفته است.»
گفتنی است محمد رضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور بارها از سوی قوه قضاییه و بازرسی کل کشور متهم شده و در حال حاضر نیز پرونده‌ی فسادی در قوه قضاییه دارد. همچنین چندی قبل هم الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس گفته بود که معاون اول رییس جمهور، سردسته حلقه فساد اقتصادی است.





واکنش شدیداللحن عراق علیه ترکیه
مالکی خطاب به اردوغان: به جایگاه خود توجه داشته باش


خبرگزاری فارس
نخست‌وزیر عراق در واکنش به اظهارات تحریک‌آمیز همتای ترک خود علیه اهل تسنن و تشیع عراق به او توصیه کرد که به جایگاه خود و عرف دیپلماتیک بین‌المللی توجه بیشتری داشته باشد.
خبرگزاری فارس: مالکی خطاب به اردوغان: به جایگاه خود توجه داشته باش
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "النخیل"، "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق دیروز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات اخیر "رجب طیب اردوغان" همتای ترک خود بار دیگر موضعی تند اتخاذ کرد و این اظهارات را اقدامی تحریک‌آمیز علیه تمام عراقی‌ها دانست و هرگونه دخالت در امور داخلی عراق را رد کرد.
دفتر اطلاع‌رسانی مالکی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: عراقی‌های سنی و شیعه همه با هم برادر هستند و همدیگر را دوست دارند و به کسانی که تظاهر می‌کنند از برخی از آنها در قبال برخی دیگر دفاع می‌کنند، نیازی ندارند. عراقی‌ها به وطن و دولت خود گرایش دارند و به هیچ دولت دیگری تمایلی ندارند.
در این بیانیه آمده است که اظهارات اردوغان علیه تمام عراقی‌ها بویژه کسانی که تصور می کنند، او از آنها دفاع می‌کند، تحریک آمیز است.

مالکی در ادامه از اردوغان خواست تا بیش از پیش به جایگاه خود و عرف دیپلماتیک در اظهار نظرهای بین‌المللی توجه داشته باشد و به سایر کشورها بعنوان گروه‌ها و طوائف مختلف ننگرد. تعاملی بر چنین اساس‌های موجب متضرر شدن همه طرف‌ها از جمله خود ترکیه خواهد شد.
نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که منافع ترکیه و ثبات آن و نیز منافع مشترک میان بغداد و آنکارا نیازمند افزایش همکاری‌ها و هماهنگی‌ها میان دولت‌های منطقه است نه این‌که برخی در امور داخلی برخی دیگر دخالت کنند.
وی در ادامه هرگونه دخالت در امور داخلی عراق از سوی هر طرفی را رد کرد بویژه در شرایط کنونی که عراق بر ضرورت ایجاد روابط حسنه با تمام دولت‌های منطقه از جمله ترکیه تاکید دارد.
رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره بحران سیاسی جاری میان اهل تسنن و تشیع در عراق ابراز نگرانی کرده بود و درباره تداوم این بحران و احتمال وقوع یک جنگ طائفه‌ای در منطقه اهشدار داده بود.





اردوغان: عراق در آستانه جنگ داخلی است/ ترکیه ساکت نمی نشیند

خبرگزاری مهر
نخست وزیر ترکیه ... ضمن هشدار درباره آنچه آن را احتمال بروز جنگ داخلی در عراق خواند اعلام کرد که آنکارا در صورت بروز درگیری قومی در این کشور عربی ساکت نمی نشیند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "رجب طیب اردوغان" که عصر روز گذشته در جمع گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه در آنکارا سخنرانی می کرد به "نوری المالکی" نخست وزیرعراق درباره آنچه احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور خواند هشدار داد.
نخست وزیر ترکیه در سخنان خود گفت: مالکی باید این موضوع را بداند در صورتی که یک جنگ قومی درعراق آغاز شود ما نمی توانیم نسبت به آن سکوت کنیم.
به نوشته رویترز وقوع جنگ لفظی میان سران عراق و ترکیه موجب شده تا تحولات این منطقه از جهان وارد فاز جدیدی شود.
عراق در یک ماه اخیر به دلیل تلاش برخی از مقامات آن از جمله معاون رئیس جمهور برای براندازی حکومت نوری مالکی، دچار تنش های داخلی شده و ترکیه نیز تلاش دارد تا همانند هر موضوعی در خاورمیانه اینبار در عراق قدرت نمایی کند.





نمایندگان پارلمان عراق:
فرمانده سپاه قدس دچار توهم شده است


العربیه. نت - 4 بهمن
تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق در بیانیه ای اظهارات اخیر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در مورد نفوذ این نیروها در عراق را محکوم کردند.
قاسم سلیمانی در کنفرانس " جوانان و بیداری اسلامی " با حضور جوانانی از کشورهای مختلف عربی در تهران گفته بود "جنوب لبنان و عراق تحت تاثیر عملکرد و تفکر جمهوری اسلامی هستند."
این بیانیه که به امضای نمایندگان عضو ائتلاف العراقیه درآمده تاکید شده است سیاست های نوری مالکی نخست وزیر این کشور باعث شده است کشورهای دیگر به عراق تعدی کنند.
بر اساس این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار العربیه قرار گرفت : " برخی از تشکل هایی که در دولت مالکی حضور دارند به زمینه سازی برای دخالت ایران و اجرای استراتژی های آن می پردازند."
بیانیه افزود :" قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که گفته بود عراق تحت نفوذ ایران است و این کشور می تواند در عراق دولت اسلامی تشکیل دهد دچار توهم شده است."
آنها تاکید کردند :" سیاست هایی که نوری المالکی به کار می گیرد باعث تعدی دیگران علیه عراق شده است."
پیشتر برخی کشورهای عربی و شخصیت های برجسته عراقی مخالف نفوذ ایران در عراق، تهران را به دخالت در امور داخلی عراق و لبنان متهم کرده بودند اما ایران همیشه این اتهام را رد کرده هرگونه دخالت در امور داخلی این دو کشور نادرست خوانده است .
اما علی رغم رد این اتهامات، سلیمانی فرمانده لشکر قدس که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران همچنان در مظان اتهام به فعالیت های گسترده ای در عراق، لبنان، افغانستان، یمن، و سوریه قرار دارد .
آمریکا سپاه قدس را به دلیل عملیات ترور و بمب گذاری در عراق به لیست گروه های تروریستی افزود است .



هاشمی‌ درگذشت دو فرمانده سپاه را تسلیت گفت

اکبر هاشمی رفسنجانی٬ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سکوت علی خامنه‌ای و سایر مقام‌های جمهوری اسلامی٬ درگذشت دو تن از سرداران سابق سپاه پاسداران را تسلیت گفت.
آقای هاشمی روز چهارشنبه (پنجم بهمن) در پیامی درگذشت سردار احمد سیاف‌زاده و سردار عباس مهری را تسلیت گفته است.
سیاف‌زاده و عباس مهری دو تن از چهار سردار سابق سپاه هستند که در کمتر از چهار روز بر اثر بیماری درگذشته‌اند.
تا کنون از سوی علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی که به طور معمول درگذشت فرماندهان و سرداران سابق سپاه و مقام‌های حکومتی و دولتی را تسلیت می‌گوید٬ پیام تسلیتی برای فوت این چهار تن منتشر نشده است.
روسای قوای مقننه٬ قضائیه و مجریه نیز خطاب به خانواده‌های این چهار تن پیام تسلیتی منتشر نکرده‌اند.
وفا غفاریان (۵۲ ساله) ٬ عباس مهری (۵۲ ساله) ٬ احمد سیاف‌زاده (۵۵ ساله) و منصور ترکان (۵۰ ساله) چهار فرمانده سابق سپاه پاسداران در چند روز گذشته بر اثر بیماری درگذشتند.
حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران نیز درگذشت آنها را تسلیت گفته است.
در مراسم تشییع جنازه سردار سیاف‌زاده که روز گذشته در تهران برگزار شد٬ بسیاری از فرماندهان ارشد سپاه حضور نداشتند.





عبدالرضا رستگار٬ نماینده ولی فقیه در سپاه هرمزگان:

مخالفان ولایت فقیه مشرک هستند


عبدالرضا رستگار٬ نماینده ولی فقیه در سپاه هرمزگان می‌گوید مخالفان ولایت فقیه «مخالف خدا و امام زمان» بوده و از «مشرکان» هستند و مردم باید کارهای خود را با شاخص‌های مورد نظر رهبر بسنجند.
به گزارش «خبرگزاری دانشجو» آقای رستگار روز چهارشنبه (پنجم بهمن) در جمع نیرو‌های مسلح هرمزگان این مطلب را بیان کرده است.
وی گفته است: «کسانی که با ولی فقیه مخالفت کنند با امام زمان خود مخالفت کرده‌اند و کسانی که با امام زمان مخالفت کنند با خدا مخالفت کرده‌اند و مشرک هستند.»
این روحانی افزوده است: «آنچه این انقلاب را تهدید می‌کند بی‌بصیرتی بعضی از خواصی است که به عنوان نیروی دشمن در جامعه فعالیت می‌کنند.»
۲۵ خرداد امسال نیز محمدرضا نقدی فرمانده بسیج مستضعفین گفته بود کسی که در مقابل «نظام ولایی» می‌ایستد از «شارب‌الخمر» و «فاسد‌ الاخلاق» هم بد‌تر است.
هشتم دی ماه نیز علیرضا پناهیان٬ نایب رئیس قرارگاه عمار اظهار کرده بود: «گوهر مرکزی حرف ما یک کلمه بیش نیست و آن ولایت فقیه است و نه انسانیت، عدالت و مفاهیم دینی.»
روحانیون نزدیک به علی خامنه‌ای طی دو سال گذشته تعاریف تازه‌ای از جایگاه ولایت فقیه ارائه کرده‌اند که در تاریخ شیعه بی‌سابقه است.




از سوی نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان

محمود احمدی‌نژاد به همدستی با آمریکا متهم شد

حسین شریعتمداری٬ نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان٬ دولت احمدی‌نژاد و بانک مرکزی را به همدستی با آمریکا و غرب به منظور افزایش تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران متهم کرد.
آقای شریعتمداری روز چهارشنبه (پنجم بهمن) در روزنامه کیهان نوشته است: «افزایش بی‌ رویه و جهشی قیمت سکه و دلار پروژه‌ای هماهنگ با تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا است.»
وی در یادداشت خود بدون آنکه نامی از احمدی‌نژاد و محمود بهمنی ببرد٬ به صراحت آن‌ها را همپیمانان آمریکا در جمهوری اسلامی معرفی کرده است.
شریعتمداری نوشته که این افراد «متوهم» هستند و «شرایط کنونی کشور را با دوران شعب ابی‌طالب مقایسه کرده و راه برون رفت از آن را، گشودن باب مذاکره با آمریکا» می‌دانند.
به نوشته نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان٬ آن‌ها به همین منظور «در داخل کشور به ایجاد یک فضای کاذب از افزایش قیمت‌ها دست» زده‌اند تا «سپس ادعا کنند این افزایش جهشی قیمت‌ها پی آمد تحریم‌هاست.»
وی همچنین در ادامه این پرسش را مطرح کرده است: «چه کسانی از یکسو به افزایش مصنوعی قیمت سکه و دلار دامن می‌زدند و از سوی دیگر به گونه‌ای حساب شده، این افزایش قیمت را به حساب ایستادگی مردم و نظام در مقابل زورگویی‌ها و باج خواهی‌های آمریکا معرفی می‌کنند؟»
شریعتمداری افزوده است کسانی که «شرایط کنونی کشور را با دوران شعب ابی‌طالب مقایسه می‌کردند و راه برون رفت را در گشودن باب مذاکره با آمریکا می‌دانستند٬ با خروش مقتدرانه حضرت آقا روبرو شدند.»
محمود بهمنی٬ رئیس کل بانک مرکزی ۳۰ آذر ماه امسال گفته بود: «باید جامعه را به نحوی اداره کنیم که بتوانیم دو سال خود را حفظ کنیم٬ گویا در شعب ابی‌طالب گرفتار شده‌ایم.»
علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی ماه نیز گفته‌های محمود بهمنی٬ رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه ایران «دو سال در شعب ابی‌طالب گرفتار» خواهد بود را رد کرد و گفت جمهوری اسلامی در شرایط «بدر و خیبر» قرار دارد.
از زمان افزایش قیمت سکه و نرخ ارز در ایران٬ محافظه‌کاران بار‌ها از رئیس دولت دهم خواسته‌اند برای ساماندهی به اوضاع اقدام کند که این درخواست با بی‌اعتنایی احمدی‌نژاد روبرو شده است.
کمیته اقتصادی «جمعیت ایثارگران» نیز با انتقاد از نواسانات شدید در بازار سکه و ارز اعلام کرده است: «تداوم سکوت و بی‌عملی در برابر سقوط ارزش پول ملی، هرگز قابل تحمل نیست.»



شوک دلار بازارلوازم صوت و تصویر را به هم ریخت

سحام نیوز: رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به گیج شدن بازار در اثر رشد نرخ ارز عنوان کرد: بازار لوازم صوتی و تصویری وابستگی شدید و مستقیمی به نرخ دلار دارد که طی ماه‌های اخیر به واسطه نوسانات شدید قیمت دلار بازار در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است.
ابراهیم درستی در گفتگو با ایلنا افزود: رشد قیمت دلار فعالان بازار صوتی و تصویری به ویژه واردکنندگان گوشی تلفن همراه را با شوک روبرو ساخته است. در حال حاضر واردات گوشی تلفن همراه و دیگر لوازم صوتی و تصویری بسیار سخت و دشوار شده و اغلب تاجران از واردات خودداری می‌کنند.به گفته وی؛ به واسطه نوسانات ایجاد شده در بازار بسیاری از واردکنندگان بازار با زیان‌های شدید روبرو شده‌اند. طی دو ماه اخیر قیمت محصولات صوتی و تصویری با نوسانات قیمتی زیادی همراه بوده است.درستی در ادامه عنوان کرد: در چنین شرایطی بهتر است دولت با نگاهی حمایتی سیاست‌های خود را اجرایی کند. براین اساس اجرای طرح شبنم (کد رهگیری کالاهای وارداتی) در چنین شرایطی که بازار با آشفتگی شدیدی روبرست امکان پذیر نبوده و اصلا به صلاح اقتصاد کشور نیست.




تک نرخی شدن قیمت ارز تا ۴۸ ساعت آینده

سحام نیوز: همزمان با افزایش نرخ سود بانکی در ایران و کاهش بهای سکه طلا و ارز در بازار، رئیس بانک مرکزی این کشور اعلام کرده است که تا ۴۸ ساعت آینده، ارز تک‌نرخی می‌شود.
به گزارش بی بی سی ، محمود بهمنی گفته است که با تک‌نرخی شدن ارز، دیگر نیازی نیست افراد ارز را با نرخ بالا در بازار تهیه کنند، مگر آن که بخواهند ارز را ذخیره کنند که دولت برای ذخیره کردن، ارز نمی‌دهد.
به دنبال انتشار خبر افزایش نرخ سود بانکی در روز چهارشنبه، پنجم بهمن، گزارش‌ها حاکی از روند کاهشی قیمت ارز و طلا در بازارهای داخلی ایران بوده است.
گزارش شده است که پیش از ظهر روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا یک هزار و ۹۰۰ تومان، یورو دو هزار و ۵۰۰ تومان و پوند ۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همچنین گزارش داد که نرخ سکه طلا (بهار آزادی طرح قدیم) در بازار معاملات غیررسمی ۷۰ هزار تومان نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۹۰۰ هزار و ۶۰ هزار تومان رسید.
این خبرگزاری بعد از ظهر روز چهارشنبه، از ادامه روند کاهشی قیمت سکه خبر داد و به نقل از رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد که قیمت سکه تمام طرح قدیم و جدید در بازار غیررسمی به ۸۸۰ هزار تومان رسیده است.
قیمت طلا و ارز برای چهار هفته پیاپی در بازار ایران با افزایش روبرو بود و سکوت مقامات دولتی در قبال تحولات این بازارها انتقادهایی را به دنبال داشت. احمد توکلی، از نمایندگان منتقد دولت در مجلس ایران دیروز اعلام کرد که روز چهارشنبه، پنجم بهمن، با نایب رئیس مجلس ایران “در رابطه با وظیفه مجلس برای عزل مسئولان اقتصادی بی‌لیاقت دولت یا تعیین تکلیف کل دولت” مذاکره می‌کند.
منتقدان این موضوع را مطرح می‌کردند که دولت با سکوت در برابر افزایش نرخ ارز به دنبال افزایش درآمدها و جبران کسری بودجه خود است.
ولی شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، پس از نشست هیات دولت در روز چهارشنبه اعلام کرد: “به هیچ وجه کسری بودجه نداریم و نه تنها به دنبال افزایش نرخ ارز نیستیم، بلکه به شدت با آن مخالفیم.”
آقای حسینی همچنین از فعالیت “عده‌ای برای آشفته کردن اوضاع اقتصادی کشور” خبر داد و گفت: “عده‌ای مقادیر زیادی ارز و سکه خریداری و احتکار کرده‌اند و به دنبال آن هستند تا با ایجاد اخلال در بازار سکه و ارز و بالا بردن قیمت‌ها، صرفا سود و منافع خود را تامین کنند.”
او توضیح داده است: “بانک مرکزی امسال حتی بیشتر از میزان ارز مورد نیاز برای واردات، ارز فروخته است و اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد این ارزها ممکن است احتکار شده باشد، یا حتی کالاهایی که با ارز قیمت رسمی وارد شده‌اند، به قیمت ارز در بازار غیررسمی فروخته می‌شوند.”
وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران همچنین از ورود ارز تقلبی به ایران خبر داده و گفته است که این دلارها به طور کاملا حرفه‌ای جعل شده‌اند که حتی گاه تقلبی بودن آنها با دستگاه‌های پیشرفته هم قابل تشخیص نیست.
او از خریداران ارز خواسته است تا با مراجعه به مراجع رسمی فروش ارز، از جمله بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، ارز و دلار مورد نیاز خود را تهیه کنند.


پیام تسلیت خانواده کروبی خطاب به میرحسین موسوی

سحام نیوز: همسر و فرزندان مهدی کروبی با صدور پیام تسلیتی، واقعه درگذشت عموی بزرگوار مهندس میرحسین موسوی را به ایشان و خانواده آن مرحوم تسلیت گفتند.
به گزارش سحام، متن کامل این پیام تسلیت به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت مرحوم مغفور حاج سید عباس موسوی خامنه را به مهندس موسوی و خانواده محترم آن عزیز سفر کرده تسلیت عرض می کنیم. برای این خاندان شایسته و انقلابی صبر و شکیبایی و برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه الهی را خواستاریم.
همسر و فرزندان مهدی کروبی




عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار: حضور نمایندگان کارگری در هیات امنای وزارت رفاه تشریفاتی است

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اعلام کرد: حضور نمایندگان کارگری در هیات امنای وزارت رفاه تشرفاتی است.
علی دهقان کیا در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه مدیریت سازمان تامین اجتماعی کاملا تحت اختیار دولت قرار گرفته است یاد آور شد: هم اکنون دو سوم اعضای هیات امنای وزارت رفاه دولتی هستند و عملا نمایندگان کارگری هیچ گونه اختیاری در اتخاذ تصمیمات ندارند.
او تعدد جا به جایی مدیران سازمان تامین اجتماعی را به زیان بیمه شدگان اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه بیمه شدگان بزرگ‌ترین سهام دارا سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شوند ولی در تعیین مدیران این سازمان حق هیچ گونه دخل وتصرفی ندارند.
عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران از عدم تحقق وعده‌های رئیس جمهور در خصوص حضور نمایندگان کارگری در هیئت مدیره شستا خبر داد و افزود: وعده‌هایی که طی یک سال گذشته در این زمینه داده شده در حد شعار بوده است.
دهقان کیا ضمن ابراز بی‌اطلاعی از علت برکناری مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: مدیر عامل پیشین سازمان تامین اجتماعی بیشترین تعامل را با شرکای اجتماعی خود داشت.



رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی: قیمت خوراک طیور در یک ماه اخیر ۲۰ درصد افزایش یافت

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی در خصوص وضعیت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد: طی یک ماه اخیر باوجود افزایش قیمت خوراک طیور، قیمت این محصول در بازار و برای مصرف کننده تغییر نکرده است.
محمد یوسفی در گفتگو با ایلنا به افزایش قیمت خوراک طیور ظرف یکی دو ماه اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز روی بخشی از خوراک طیور که از طریق واردات تامین می‌شوند، تاثیر گذاشته به طوریکه قیمت برخی دانه‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال قیمت کنجاله سویا از حدود یک ماه قبل تاکنون حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی در خصوص ذخیره سازی مرغ برای شب عید نیز گفت: خرید و ذخیره سازی مرغ برای شب عید از سوی دولت آغاز شده اما میزان مازاد تولید بسیار بالا‌تر از میزان خرید است.
به گفته یوسفی؛ هم اکنون تولیدکنندگان به واسطه افزایش هزینه تولید و عدم افزایش نرخ فروش با یک بلاتکلیفی روبرو هستند. باید منتظر ماند و دید که طی هفته‌های آتی چه شرایطی پیش می‌آید.




عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز: ای کاش ما که از دولت حمایت کردیم بگوییم اشتباه کردیم

سید مهدی طباطبایی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: ای کاش دولت به مردم بگوید اشتباه کردم و ای کاش ما هم که حمایت کردیم بگوییم اشتباه کردیم.
به گزارش مهر، سید مهدی طباطبایی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در آخرین شب از مراسم عزاداری دهه آخر صفر حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور اظهار داشت: دولت باید از مردم عذر خواهی کند.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: متاسفانه برخی ها قطعنامه های دشمن را کاغذ پاره می دانند اما این ها مشکل ساز شده است.
اشاره آقای طباطبایی به اظهارات احمدی نژاد است که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را کاغذپاره خوانده بود.




چراغ سبز امریکا به ایران: حل مسالمت آمیز این مناقشه همچنان امکان پذیر است

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سومین سخنرانی سالانه خود در برابر کنگره این کشور درباره ضرورت برقراری عدالت اقتصادی و فراهم کردن شرایط مساوی صحبت کرد.
سیاست خارجی هم از دیگر رئوس سخنرانی آقای اوباما بود.
آقای اوباما با اشاره به تنش ها بر سر برنامه اتمی ایران گفت ایالات متحده مصمم است از دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی ممانعت کند و او هیچ گزینه ای را در این راه کنار نخواهد گذاشت.
باراک اوباما گفت: “رژیم ایران بیشتر از هر زمان دیگر در انزواست، رهبران آن با تحریم های شکننده مواجه هستند و تا زمانی که آنها به مسوولیت هایشان بی توجهی می کنند، این فشار برداشته نخواهد شد.”
به گزارش بی بی سی، آقای اوباما موضع گیری جهانی در برابر ایران را از موفقیت های سیاست خارجی خود دانست و گفت: “به ایران نگاه کنید، با استفاده از قدرت دیپلماسی خود توانسته ایم جهان را که زمانی در رابطه با نحوه مقابله با برنامه اتمی ایران دچار اختلاف بود، متحد کنیم.”
او در این حال تاکید کرد که حل مسالمت آمیز این مناقشه همچنان امکان پذیر است.
آقای اوباما ادامه داد: “اگر ایران مسیرش را تغییر دهد و به تعهداتش عمل کند، می تواند به جامعه بین المللی باز گردد.”
سخنرانی های سالانه روسای جمهوری آمریکا که همه ساله در برابر نشست مشترک کنگره برگزار می شود، خط مشی پیش روی آمریکا را از لحاظ سیاست داخلی و خارجی ترسیم می کند.




جـــرس: 
در حالیکه بحران نرخ ارز و طلا همچنان ادامه دارد، وزیر اقتصاد از ورود ارز تقلبی به بازار و تک نرخی کردن ارز خبر داد. وی همچنین از موافقت رئیس دولت با افزایش نرخ سود سپرده بانکی خبر داده و رئیس کل بانک مرکزی نیز از تعیین نرخ سود سپرده توسط بانک ها سخن گفت.
همچنین بر اساس گزارش منابع ارز و طلا، روز چهارشنبه هر دلار آمریکا دو هزار تومان و هر سکه تمام بهار طرح قدیم ۹۴۰ هزار تومان معامله شده است.
به گزارش ایرنا، سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد، روز چهارشنبه با حضور در كنفرانس خبری در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران اعلام كرد: دولت از طریق شبكه های رسمی تمام ارز مورد نیاز كشور را تامین كرده است و این كار را ادامه خواهد داد.
سخنگوی اقتصادی محمود احمدی‌نژاد با ادعای این که کشور از نظر ذخایر ارزی در "شرایط بسیار مناسب و حتی بی‌نظیری" قرار دارد از وجود "یک جریان رسانه‌ای" در ایران خبر داد که "می‌خواهد در بازار اخلال ایجاد کند."
وی همچنین مدعی شد: تمام كالاهای وارداتی به كشور براساس ارز رسمی بوده و هیچ دلیلی برای افزایش قیمت ها به بهانه گران شدن قیمت ارز پذیرفتنی نیست.
در حالی که برخی از کارشناسان کشور و نمایندگان مجلس، دولت را عامل اصلی نابسامانی بازار ارز خوانده اند، سخنگوی اقتصادی دولت با انتقاد شدید از كسانی كه به دنبال آشفته كردن اوضاع اقتصادی كشور هستند، گفت: عده ای مقادیر زیادی ارز و سكه خریداری و احتكار كرده اند و به دنبال آن هستند تا با ایجاد اخلال در بازار سكه و ارز و بالا بردن قیمت ها ، صرفا سود و منافع خود را تامین كنند.
حسینی تاكید كرد كه ما از دستگاه قضایی خواسته ایم با اینگونه افراد به شدت برخورد كند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از ورود مقادیری ارز تقلبی به كشور خبر داد و گفت: وزارت اطلاعات با پیگیری های انجام داده ، اطلاعاتی در خصوص ورود مقادیری دلار تقلبی به كشور كسب كرده است. این دلارها به طور كاملا حرفه ای جعل شده اند كه حتی بعضا با دستگاه های پیشرفته تشخیص تقلبی بودن دلار هم قابل تشخیص نیستند.
سخنگوی اقتصادی دولت از مردم خواست تا با مراجعه به مراجع رسمی فروش ارز از جمله بانك ها و صرافی های مجاز ، ارز و دلار مورد نیاز خود را تهیه كنند و برای جلوگیری از متضرر شدن به هیچ وجه به سمت بازارهای فرعی برای خریداری ارز مراجعه نكنند.
به گفته حسینی در روزهای آینده ارز تک نرخی خواهد شد و نرخ آن را نیز بانک مرکزی اعلام خواهد کرد.

افزایش سود بانکی
ایرنا به نقل از  وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت، همچنین نوشت که محمود احمدی نژاد با افزایش نرخ سود بانکی موافقت کرده است.
حسینی افزایش سود بانکی را در حد ۲۱ درصد اعلام کرده و گفته است که "رئیس کل بانک مرکزی به عنوان سخنگوی شورای پول و اعتبار این موضوع را در یکی دو روز آینده اعلام می کند."
اظهارات حسینی در مورد افزایش نرخ سود سپرده بانکی در حالی گزارش می شود که طی حدود دو هفته اخیر، و همزمان با بحران کم سابقه در بازار غیررسمی ارز، گزارش های ضد و نقیضی در مورد افزایش نرخ بهره انتشار یافته است.
پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز در گزارشی در روز چهارشنبه، به نقل از رئیس کل بانک مرکزی نوشت که "تعیین نرخ سود سپرده ها به بانک ها واگذار شده که حداقل معادل نرخ تورم است و از امروز در همه بانک های دولتی و خصوصی و موسسات مالی و اعتباری قابل اجراست."
محمود بهمنی گفته است که: "پس از موافقت رئیس جمهور با مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم که حدود ۲۱ درصد است، بانک مرکزی میزان نرخ سود سپرده را به بانک ها واگذار کرد تا در فضای رقابتی بتوانند سپرده های مردم را جذب کنند."

آخرین قیمت ارز و طلا
به گزارش منابع ارز و طلای کشور و سایت مثقال، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، بعد از ظهر چهارشنبه پنجم بهمن ماه در بازار معاملات تهران به قیمت ۹۴۰ هزار تومان معامله شد.
همزمان در بازار ارز نیز، قیمت دلار به ۲۰۰۰ تومان، یورو به ۲۶۰۰ تومان و پوند بریتانیا نیز به ۳۰۰۰ تومان رسید.



جـــرس:
به گزارش منابع خبری، رئیس بیمارستان امام علی شهرستان آمل گفت: مشکلات ناشی از ژانراتور برق بیمارستان امام علی سبب ایجاد انفجار، شامگاه سه‌شنبه بوده است.
مهرداد جوادیان اظهار داشت: شامگاه سه‌شنبه شهروندان ساکن اطراف بیمارستان امام علی‌ آمل صدای انفجار مهیبی را شنیدند که باعث وحشت آنها شد.
به گزارش مهر، وی افزود: سهل انگاری کارگر تاسیسات برق بیمارستان سبب ایجاد انفجار در فضای محوطه و آتش‌سوزی در بخش تاسیاست برق این مرکز درمانی شد.
جوادیان گفت: ماموران آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آمل بلافاصله با حضور در بیمارستان، حریق را خاموش و از سرایت آتش‌سوزی به بخش‌های دیگر بیمارستان جلوگیری کردند.
رئیس بیمارستان ادامه داد: پس از وقوع این حادثه، برق بیمارستان به مدت دو ساعت قطع شد که با حضور به موقع ماموران اتفاقات توزیع برق آمل، جریان برق دوباره برقرار شد.
جوادیان اضافه کرد: کمیته بحران با حضور مسئولان بهداشتی و درمانی آمل تشکیل و نگرانی در این خصوص متوجه بیماران و همراهان نشد و این حادثه تلفات جانی نداشت.
بیمارستان امام علی آمل، با بیش از ۱۴۰ تخت فعال و دارابودن بخش‌های داخلی، اطفال، نوزادان، زایشگاه، سی سی یو، ای سی یو، ان ای سی یو، زنان، اورژانس، آزمایشگاه، درمان‌گاه و رادیولوژی به عنوان یکی از بیمارستان‌های مهم در شهرستان‌های مرکزی و غرب مازندران محسوب می‌شود.




جـــرس: 
عماد افروغ با نگارش نامه ای از رسانه ها و برخی شخصیت های سیاسی در انتقاد از هجمه ها علیه خود بابت اظهارات مطرح شده در یک برنامه تلویزیونی تقدیر و تشکر کرد و همزمان نسبت به کسانی که "به اسم ولایتمداری و دفاع از ولایت فقیه، این موضوع را در معرض آسیب قرار می‌دهند" واکنش نشان داد.
به گزارش جهان نیوز، عماد افروغ با انتشار نامه ای تقدیرآمیز نسبت به رسانه ها و شخصیت هایی که در برابر هجمه های صورت گرفته در خصوص اظهارات تلویزیونی وی، به دفاع برخاسته بودند، پیرامون حملات صورت گرفته به خود گفت: "شاید گفتنش آسان نباشد، اما نمی‌توانم مدعی شوم که از بسیاری قضاوت‌های عجولانه و هیجانات شتابزده و حتی برنامه‌ریزی‌های خاص که از خانواده و همسایه‌ها سلب آسایش و آرامش نمود، آزرده‌خاطر نیستم. اما در این زمینه، بین افرادی که به‌طور طبیعی و حسب تشخیص خود یا اعتماد به دیگران از عرایض بنده برداشت‌هایی خاص و منفی کرده‌اند، که البته تعدادشان را بسیار قلیل می‌دانم، و کسانی که به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده قصد گل‌آلود کردن آب و ماهیگیری در ایام انتخابات را داشتند، تفکیک قائل می‌شوم."
وی تاکید کرد: "انگیزه طایفة اول را قطع نظر از قالب طرح این انگیزه می‌ستایم و برای صاحبان این انگیزه آرزوی توفیق می‌کنم و رنجشی از آنان ندارم. اما طایفة دوم را به دلیل بی‌حرمتی برنامه‌ریزی شده و آسیب زدن به هیمنه انقلاب و جمهوری اسلامی و بسترسازی برای لطمه‌زدن به ظرفیت و قابلیت نقدپذیری و اصلاح‌گری آن و تحریک ناروای احساسات عمومی، هرگز نخواهم بخشید. متأسفانه مدتی است که مواجه با تفکراتی نا موجه هستیم که به اسم ولایتمداری و دفاع از ولایت فقیه، این جایگاه متعالی را در معرض آسیب قرار می‌دهند. با مفروض گرفتن بهترین حالت آن و با فرض حسن نیت فاعلان این مشی، تنها به یک سؤال بسنده می کنم، آیا با حمله و دفاع غلط می‌توان مدافع ولایت فقیه بود؟"
افروغ در ابتدای نامه خود آورده است: "آنچه در برنامه زنده پارک ملت، از زبان حقیر بازگو شد، حاصل سه دهه حضور و تأمل نظری در انقلاب اسلامی بود که قبلاً به صورت مجموعه آثار فرهنگی، سیاسی از بنده به چاپ رسیده است. مطالب مطرح در این برنامه قبلاً به کرّات، هم در مصاحبه‌ها و هم در مناظره‌های شبکه‌های مختلف، از جمله شبکه چهار با حضور حجج اسلام آقایان پارسانیا، واعظی و خاموشی منعکس شده بود و تقریباً مطلب تازه‌ای در آن نبود. "
این نماینده منتقد دولت در مجلس هفتم خاطرنشان کرد: "تمام کسانی که از نزدیک با حقیر حشر و نشر دارند، به‌ویژه استادان، دانشجویان و طلبه‌های کارشناسی ارشد و دکتری با افکار بنده آشنا هستند . ممکن است گفته شود جای طرح این بحث ها شبکه یک نیست، همگان می دانند که این خلاف تصور بنده است."
عماد افروغ تصریح کرد که "تمام سعی و تلاش بنده در طول این سال‌ها این بوده است اولاً نظریه‌پردازی صحیحی از انقلاب اسلامی به دست داده شود، ثانیاً به سهم خود و با استفاده از این نظریه و با مفهوم نقد درون‌گفتمانی در بازتولید این انقلاب الهی و عظیم کوشا باشم."
این استاد جامعه شناسی دانشگاه می افزاید: "غرض از نگارش این چند سطر، قدردانی و تشکر از کسانی است که با موضع‌گیری خود به روشن‌تر شدن و بسط مطالب و سرنخ‌های این گفت‌وگو کمک کردند، به‌طور خاص از آقایان توکلی، مطهری، کواکبیان، سید فاضل موسوی، نادران و حجج اسلام سوزنچی و جعفریان با طرح مباحث عالمانه و روشنگرانه خود و حتی امام جمعه محترم مشهد که باب یک بحث نقادانه و طلبگی را گشودند، کمال قدردانی را دارم. از عزیزانی که دست به قلم برده و از حریم نقد و آزادی بیان در نظام جمهوری اسلامی دفاع کردند و مطالب خود را انعکاس دادند کمال سپاس را دارم و از اینکه به دلیل فراموشی و عدم دسترسی نمی‌توانم از تمام عزیزانی که در این چند روز نقش‌آفرینی مثبت کرده‌اند، سپاسگزاری کنم، عذرخواهی می‌کنم."
 



جـــرس: 
در واکنشی دیگر نسبت به تحریم های مصوبه از سوی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، مدیرمسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در آن روزنامه اظهار داشت: "حالا كه قرار است تحریم نفتی ایران از ۶ ماه دیگر عملیاتی شود، چرا از هم اكنون صدور نفت به كشورهای اروپایی را متوقف نكرده و مشتریان پای كار و فراوان دیگری را كه آماده خرید هستند جایگزین نكنیم؟ چرا نباید از همین امروز ایست و بازرسی كشتی های عبوری تنگه هرمز را كه از سال ۱۹۹۱ داوطلبانه متوقف كرده بودیم، از سر نگیریم؟ و در مرحله بعد، از حق مسلم خود برای بستن تنگه هرمز استفاده نكنیم؟"
حسین شریعتمداری، در سرمقاله روز چهارشنبه، پنجم بهمن ماه روزنامه کیهان، ابتدا صعود افسار گسیختۀ نرخ ارز و طلا در بازار کشور را مورد ارزیابی قرار داده و اظهار عقیده می کند: "شواهد و قرائن موجود تردیدی باقی نمی گذارد - و یا، دستكم این احتمال را قوت می بخشد- كه افزایش بی رویه و جهشی قیمت سكه و دلار طی چند هفته و مخصوصاً چند روز اخیر پروژه ای هماهنگ با تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا بوده است و جریانی همسو با اصحاب فتنه كه چندان هم ناشناخته نیست با افزایش مصنوعی بهای سكه و دلار و نهایتاً افزایش پرشتاب قیمت سایر كالاها، در تلاش بوده است تا آثار تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریكا و سپس اتحادیه اروپا را سنگین و پرآسیب جلوه دهد."
نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، با رویکرد به امضای مصوبه مجلسین آمریکا پیرامون تحریم بانك مركزی ایران توسط اوباما در ایام کریسمس، اظهار عقیده کرد: "علت عجله اوباما را كجا می توان جستجو كرد؟! اگر كیهان را به بدبینی متهم نكنید به نظر می رسد كه آمریكا به اقدامی از درون ایران چشم امید دوخته بود ولی در این فاصله، اتفاقی افتاده است كه چشم طمع دشمن را كور كرده است... متاسفانه برخی از ساده اندیشان- درخوشبینانه ترین حالت- آمریكا را در فلان سریال تلویزیونی می بینند كه در آن برای نجات یك گربه از درون چاه، ۳ فروند هلی كوپتر امداد به كار گرفته شده است...گفتنی است «درخواست مذاكره»، محور اصلی- بخوانید اصلی ترین محور- در پیام شفاهی اخیر اوباما به مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی بود و انصراف ایران از بستن تنگه هرمز (توسط وزیر خارجه)، محور دیگری از آن پیام بود كه نشاندهنده «پاشنه آشیل» آمریكا و متحدان اروپایی آن و صلابت باور شده ایران اسلامی است."
سرمقاله نویس روزنامۀ حکومتیِ کیهان با اشاره به تحریم های مصوبۀ اتحادیه اروپا علیه جمهور اسلامی در زمینه نفت نیز می گوید: "تنها ۱۷ تا ۱۸ درصد از نفت ایران به اروپا و عمدتا ۴ كشور اسپانیا، یونان، فرانسه و ایتالیا صادر می شود و این ۴ كشور در شرایط اقتصادی شكننده ای قرار دارند. از سوی دیگر، سایر كشورهای اروپایی نیز، در بحران شدید مالی به سر می برند و قادر به جبران خسارات فراوانی كه در صورت تحریم نفتی ایران به۴كشور یاد شده وارد می شود، نخواهند بود. پالایشگاههای ۴ كشور اسپانیا، فرانسه، یونان و ایتالیا، برای تبدیل نفت وارداتی به فرآورده های نفتی، نظیر بنزین، گازوئیل و... متناسب با «نفت ایران» ساخته شده است و جایگزین نفت ایران، مستلزم تغییر اساسی در ساختار پالایشگاهها است كه در بحران مالی كنونی كشورهای یاد شده اگر ناممكن نباشد، با صرف هزینه های كلان همراه است."
شریعتمداری تهدید می کند: "تحریم نفتی ایران می تواند بستن تنگه هرمز را در پی داشته باشد. بستن تنگه هرمز، حق مسلم جمهوری اسلامی است و حتی انجام ایست و بازرسی كشتی های عبوری می تواند، افزایش جهشی قیمت نفت، نرخ بیمه، اخلال در ارسال اسلحه و مهمات به كشورهای همپیمان آمریكا در منطقه را در پی داشته باشد."
وی تاکید می کند که "یكی از اهداف اصلی تحریم نفتی ایران، آنگونه كه اشتون اعتراف كرد، كشاندن جمهوری اسلامی ایران به پای میز مذاكره است و این اقدام می تواند مذاكرات هسته ای را متوقف كند و توقف مذاكرات در حالی كه ایران به پیشبرد برنامه های هسته ای خود ادامه می دهد، امتیاز دیگری است كه به الگوی ایران اسلامی برای ملت های منطقه افزوده می شود."
نماینده رهبری در روزنامه کیهان همزمان ادعا می کند که "آمریكا و متحدانش می دانند عملیاتی كردن تحریم نفتی برای ایران اسلامی، آسیب جدی در پی نخواهد داشت ولی با تعویق اجرای آن به ۶ ماه بعد در پی آنند كه به خیال خود از این «مشت بسته» به عنوان یك اهرم برای حمایت از عوامل خود در انتخابات مجلس نهم استفاده كرده و جمهوری اسلامی را به تائید صلاحیت وطن فروشان مدعی اصلاحات ترغیب كنند! و تمامی این شواهد و نمونه ها حكایت از آن دارند كه تحریم نفتی ایران در عمل ناممكن است و جمهوری اسلامی دهها اهرم قدرتمند برای مقابله با آن را در اختیار دارد."
 وی با حمله به دولتی ها می گوید "آیا افزایش غیرطبیعی و پرشتاب بهای سكه و دلار كه افزایش قیمت سایر كالاها و خدمات را از چند هفته قبل و مخصوصا طی چند روز گذشته در پی داشته است، همان ماموریت از طرف غرب نیست؟ اگر هست - كه هست- این ماموریت را چه كسانی و یا كدام جریانات برعهده گرفته و عملیاتی كرده اند؟! پاسخ این سوال چندان دشوار نیست. چه كسانی شرایط كنونی كشور را با دوران شعب ابیطالب مقایسه می كردند؟ و راه برون رفت را در گشودن باب مذاكره با آمریكا می دانستند؟! كه با خروش مقتدرانه حضرت آقا روبرو شدند. چه كسانی از یكسو به افزایش مصنوعی قیمت سكه و دلار دامن می زدند و از سوی دیگر به گونه ای حساب شده، این افزایش قیمت را به حساب ایستادگی مردم و نظام در مقابل زورگویی ها و باج خواهی های آمریكا و متحدانش معرفی می كردند و مثلا اینكه اگر سپاه از بستن تنگه هرمز سخن به میان نیاورده بود یا اگر دانشجویان انقلابی خشم مقدس خود را علیه آمریكا و انگلیس مهار كرده بودند و یا... قیمت سكه و دلار افزایش نمی یافت؟!
و بگذریم از مراكز اطلاعاتی و امنیتی كشور كه جای خالی آنها در این ماجرا محسوس است..."





جـــرس: 
به گزارش منابع کارگری، بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری و حقوق کودک، مدت هاست دچار درد شدید در ناحیه گوش و دندان شده است و مسئولین زندان اوین، مانع مراجعه او به درمانگاه زندان هستند.
به گزارش «کانون مدافعان حقوق کارگر»، بهنام ابراهیم زاده، که محکوم به پنج سال زندان شده و بیستمین ماه حبس خود را در بند ۳۵۰ زندان اوین می گذارند، هنگام بازجویی در سال ۸۹ از ناحیه پرده گوش دچار آسیب شد و تا کنون اجازه دسترسی به درمان نداشته است.
خانواده ابراهیم زاده در اعتراض به محرومیت بهنام از درمان، به مقامات شکایت کرده اند.
گفتنی است، بهنام ابراهیم زاده، پیشنهاد درخواست "عفو مشروط" را رد کرده است.





جـــرس:
در ادامه واکنش ها به حکم انحلال و توقیف خانه سینما توسط دولت، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طرح بحث انحلال خانه‌سینما را سیاسی دانست و دلیل آن را اظهارنظر غیرهمسو با دولت عنوان کرد.
به گزارش ایلنا، علی مطهری درباره مسائل پیش آمده پیرامون خانه‌سینما گفت: به نظر من این مساله با گفت‌وگو قابل حل بود و طرح انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد جنبه سیاسی دارد.
وی افزود: برخی از اعضای خانه سینما، اظهارنظرهایی داشتند که با مواضع دولت در تضاد بود و به نظر من این موضوع در انحلال خانه سینما موثر بود.
مطهری تاکید کرد: هر شخصی می‌تواند اظهار نظر سیاسی داشته باشد و نباید یک خانه با پنج هزار عضو را به چنین دلایلی منحل کرد ضمن آنکه مسائل سیاسی را اصلا نباید وارد اینگونه امور کرد.
وی ادامه داد: سوال من از آقایانی که به دنبال انحلال خانه سینما هستند، این است که اگر برخی اعضای خانه سینما همان مواضع موافق دولت را می‌گرفتند و شعارهای تند می‌دادند، آیا بازهم با آنها چنین برخوردی داشتید یا خیر؟
نماینده تهران در مجلس هشتم با بیان اینکه تردید دارم در آن صورت چنین مباحثی طرح می‌شد، اضافه کرد: به نظر من دلیل اولیه سیاسی است و برای وارد شدن به این مساله، بحث آیین نامه را مطرح کرده‌اند.
وی با اشاره به جلسه کمیسیون فرهنگی درباره مساله خانه سینما توضیح داد: قرار بود جلسه‌ای در کمیسیون فرهنگی مجلس و با حضور نمایندگانی از خانه سینما و معاونت سینمایی وزارت ارشاد برگزار شود، اما به ما خبر رسید آنها توافقاتی با یکدیگر داشتند و تصمیم گرفتند خودشان مشکل را با هم حل کنند؛ لذا جلسه کمیسیون لغو شد.
مطهری با اعلام آمادگی کمیسیون فرهنگی برای برگزاری جلسه در این خصوص گفت: اگر متوجه شویم مذاکرات جدیدی میان آنها رخ نداده است، این مساله را در جلسه بعدی کمیسیون پیگیری خواهیم کرد.
وی به این سوال که آیا کمیسیون فرهنگی در مورد مساله خانه سینما منفعل عمل نکرده است، پاسخ داد: کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم در بسیاری از مسائل فرهنگی منفعل عمل کرده است و این امر بیشتر به روحیه دکتر حداد عادل برمی‌گردد که اهل صلح و صفا است و معمولا وارد مسائل تنش‌زا نمی‌شود.
علی مطهری توضیح داد: کمیسیون فرهنگی در جدال به وجود آمده میان خانه سینما و معاونت سینمایی وزارت ارشاد در پشت پرده تلاش‌هایی کردند.
گفتنی است، در واکنشی دیگر نسبت به این اقدام دولت، چند روز پیش احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفته بود: "کدام دولت عاقلی چنین تصمیمی می گیرد با قشری که حوائجی از حوائج جامعه را تامین می کند اینطور برخورد می کند؟ من در مقام قضاوت و ارزیابی عملکرد خانه سینما نیستم. شاید اگر در این مقام قرار گیرم انتقادات زیادی به آن وارد بدانم اما معتقدم اینگونه برخورد با خانه سینما در آستانه انتخابات کار غیر معقول و غیر متعارفی است."






نگرانی سیمین بهبهانی نسبت به اشعار منتشر نشده
 جـــرس:  
بانوی شعر ایران، سیمین بهبهانی، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت اشعار منتشر نشده اش و وضعیت فرهنگی حاکم بر کشور، درخصوص عدم مجوز به برخی آثارش به دلیل نگاه حکومت به این مقوله خاطرنشان کرد :حقایق را همه‌ اجتماع به چشم دیده‌اند و می‌دانند. حال اگر شاعری به اوضاع مملكتش تجسم شاعرانه ببخشد، نباید كسی را نگران كند زیرا اتفاقا بهتر آن است كه این حقایق توسط شاعری بی‌غرض و وطن‌دوست كه وضعیت جامعه‌ و مردم برایش مهم است، نقل شوند و چنین شاعرانی در كشور ما كم نیستند."
به گزارش ایلنا، سیمین بهبهانی، گزینه‌ی شعر قبلی‌اش را كه حدودا 8 سال پیش توسط نشر مروارید چاپ شده بود، با شعر‌هایی تازه تكمیل و به تازگی منتشر كرده است.
وی ضمن اعلام این خبر افزود: از آنجایی كه سال‌ها از انتشار آخرین گزینه اشعارم می‌گذشت، نشر مروارید تصمیم گرفت با افزودن شعر‌های تازه‌ی من به این مجموعه، گزینه‌ی دیگری را منتشر كند كه باوجود اعمال حذفیات متعدد ازسوی اداره‌ی كتاب، این امر محقق شد.
بهبهانی درمورد شعر‌هایی كه به گزینه‌ی پیشین‌اش اضافه شده‌است، گفت: این شعرها، سرایش‌های من را از سال 80 به بعد  شامل می‌شوند و شعر‌هایی از یكی‌دو سال اخیر نیز در میان آن‌ها وجود دارد. در مجموع باید بگویم، حجم این گزینه شعر، نسبت به گزینه‌ی قبلی تقریبا دو برابر شده است كه از این بابت از زحمات نشر مروارید سپاسگزارم.
این شاعر پیش‌كسوت درمورد سبك و سیاق منحصر به فرد غزل‌هایش گفت: من كارم را در ابتدا با 2 بیتی‌های نیمایی آغاز كردم كه بخش عمده‌ای از سروده‌هایم در این قالب، در كتاب اولم یعنی «جای پا» در سال 1335 منتشر شد. اما بعد از آن به سرایش غزل روی‌آوردم و برخی از شاعران كلاسیك همچون معین كرمانشاهی به من گفتند كه در سرایش غزل موفق‌ترم.
وی ادامه داد: در ادامه از آنجایی كه احساس می‌كردم بن‌مایه‌های اجتماعی، به جز مواردی محدود در دوران مشروطه، نمود و ظهوری در قالب غزل نداشته‌است، تصمیم گرفتم سرایش غزل را با رویكرد اجتماعی دنبال كنم و از آن به بعد، همواره سر و كارم با اجتماع بوده است.
این غزل‌سرا اظهار داشت: شعر من، در دوره‌های مختلف از نگاه به وضع زمانه و وضعیت مردم و احساس خودم نسبت به جامعه غافل نبوده. آنچنانكه اگر كسی بخواهد تاریخ معاصر كشورش را در دریچه‌ی نگاه و احساس یك شاعر دنبال كند، می‌تواند كلیات شعر‌های من را بخواند. حسن‌اش هم این است كه در سروده‌هایم، اگرچه به حوادث و رویداد‌های تاریخی اشاره شده اما حالت شاعرانه‌ و اقتضای زبان و زمان در آثار حفظ شده است.
بهبهانی ضمن بیان این مطلب كه شعر‌های منتشر نشده‌اش، به مراتب بیشتر از شعر‌هایی‌ست كه از او منتشر شده، گفت: شعرهای زیادی دارم كه در قالب كتاب؛ در ابران منتشر نشده‌اند. البته برخی از آن‌ها در شعر‌خوانی‌هایی كه در خارج از كشور داشته‌ام مورد خوانش قرار گرفته‌اند، برخی دیگر هم در سایت‌های مختلف درج شده. 3 جلد كتاب نیز از من توسط ناشران خارجی به چاپ رسیده است. یك مجموعه از شعرهایم هم با كوشش فرزانه میلانی و آقای كاوه چاپ شده. در آلمان و سوئد نیز ازسوی انتشارات دیگری ترجمه‌ی شعرهایم منتشر شده‌اند.
وی كه با توجه به شرایط سنی‌اش، نسبت به وضعیت شعر‌های منتشر نشده‌اش، عمیقا احساس نگرانی می‌كند، اضافه كرد: نمی‌دانم بعد از من، چه بر سر شعر‌های منتشر نشده‌ام می‌آید. امیدوارم در آینده شرایطی فراهم شود كه مسوولان امر با نگاهی منصفانه‌تر به شعر‌های من نگاه كنند و امكان انتشار آن‌ها برای علاقه‌مندان به شعر، میسر شود.
بهبهانی ادامه داد: حقایق را همه‌ی اعضای اجتماع به چشم دیده‌اند و می‌دانند. حال اگر شاعری به اوضاع مملكتش تجسم شاعرانه ببخشد، نباید كسی را نگران كند زیرا به نظر من؛ اتفاقا بهتر آن است كه این حقایق توسط شاعری بی‌غرض و وطن‌دوست كه وضعیت جامعه‌ و مردم برایش مهم است، نقل شوند. چنین شاعرانی در كشور ما كم نیستند.
این شاعر 84 ساله، در ادامه‌‌ی سخنانش به وضعیت غزل در ایام اخیر اشاره كرد و گفت: آن وقتی كه من سرایش غزل را آغاز كردم، بسیاری از شاعران ازجمله‌زنده‌یاد نادر نارپور، می‌گفتند كه دوران غزل به سر آمده و غزل نخواهد توانست بار دیگر مطرح شده، پیشرفت كرده و بر جامعه تاثیر بگذارد. جالب‌آنكه خود نادرپور چندین غزل زیبا سروده است. من با این نظرات مخالف بودم و اعتقادم این بود كه می‌شود در قالب غزل، حرف‌های تازه‌ای زد.
بهبهانی اضافه كرد: در مقابل نظرات مخالف، مقاومت كردم و خوشبختانه؛ نه تنها در این مسیر موفق شدم، بلكه شاعران دیگری نیز؛ وقتی كه موفقیت من برایشان محرز شد، به سرایش غزل روی‌آوردند. من در این مسیر، از سال 48 تصمیم گرفتم كه اوزان تازه‌ای را در سرایش‌هایم تجربه كنم زیرا اوزان تازه به من اجازه می‌دادند كه موضوعات تازه‌ای را در شعر‌هایم دنبال كنم. البته پذیرش این اوزان در ابتدا برای مخاطبان سخت بود اما رفته رفته آن‌ها را پذیرفتند و از آن‌ها استقبال كردند.
وی گفت: این مسیر را ادامه دادم و به سبك خاص خودم در سرایش غزل رسیدم. آنچنانكه غزل خود را با تمام گونه‌های نوآیینی كه در طول این‌سال‌ها اتفاق افتاده، متفاوت می‌بینم و معتقدم اگر نام و امضای من در زیر شعر‌هایم نباشد، مخاطب متوجه می‌شود كه شعر؛ به سیمین تعلق دارد، نه به شاعری دیگر.
این شاعر، درمورد وضعیت شعر در دهه‌ها و دوره‌های آتی اظهار داشت: نمی‌شود برای آینده قضاوت كرد. من تنها از مسیری كه خود طی كرده‌ام، راضی هستم و برای شاعران نو‌آیین دیگر نیز آرزوی موفقیت می‌كنم. ولی به هر تقدیر، دوره‌های مختلف؛ مختصات مختلفی را به همراه دارند و معمولا در هر دوره‌ای برخی از شاعران چهره می‌شوند و بسیاری دیگر نیز در سطوح مختلف به سرایش ادامه خواهند داد.




بیانیه ۳۹ زندانی سیاسی: آگاهی رسانی در ارتباط با انتخابات دروغین و پیگیری آزادی رهبران جنبش سبز

سی و نه زندانی سیاسی در بیانیه ای از همه مردم خواسته اند تا در کنار آگاهی‌بخشی در مورد انتخابات دروغین و مهندسی شده و فرمایشی اسفندماه، از هیچ کوششی برای پیگیری آزادی رهبران محبوس جنبش سبز در بهمن ماه جاری دریغ نکنند.
به گزارش کلمه، در این بیانیه که به امضای سی و نه زندانی سیاسی از طیف های مختلف فکری جنبش سبز رسیده، از تمامی آزادی‌خواهان جهان و نهادهای مستقل مدافع حقوق بشر خواسته شده که برای رهایی رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران از حبس نامشروع و ظالمانه، یاری کنند.
این زندانیان سیاسی که خود قربانی سناریوهای ساختگی باند سعید امامی ها هستند، با انتقاد از حبس خانگی رهبران جنبش سبز آورده اند: بیش از ۱۱ ماه از بازداشت و حبس غیرقانونی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد می‌گذرد. اگر حاکمیت به فکر پر کردن نمایشی کرسی‌های مجلس زیر سایه سرکوب و استبداد است، آزادگان ایران‌زمین مکلف‌اند که در تدبیر گسترش و تعمیق جنبش اعتراضی خود و به‌ویژه در گام نخست، آزادی رهبران در حصر و حبس خود باشند.
در این بیانیه با تقدیر از اجماع عمومی برای عدم شرکت در انتخابات تاکید شده است که تحقق حاکمیت ملی از مجرای انتخابات آزاد، سالم و منصفانه به‌عنوان خواسته‌ی اصلی جنبش سبز همچنان باقی است. قدم نخست در این راه چنان که در دو بیانیه‌ی آبان‌ماه و آذرماه خود تاکید کردیم، آزادی رهبران آزاده‌ و استوار و صادق جنبش سبز است.
متن کامل این بیانیه که در اختیار کلمه قرار گرفته است به شرح زیر است:
به‌نام خدا
نیروهای امنیتی و نظامی درحالی برگزاری انتخابات نمایشی و فرمایشی مجلس نهم را در دستور کار خود قرار داده‌اند که هم‌زمان سرکوب فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران را شدت بخشیده‌اند. جامعه بیشتر از هر زمان شاهد انسداد سیاسی است؛ وضعیتی که در هیچ‌یک از انتخابات‌های پیشین شاهد نبوده‌ایم. فضای سنگین امنیتی و نظامی کودتاگران حاکم بر کشور هر روز قربانی جدیدی می‌گیرد. این همه در حالی صورت می‌گیرد که رهبران جنبش اعتراضی، آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد در زندان خانگی تحت فشارهای بیشتر و محدودیت‌های شدیدتر و نگران‌کننده قرار گرفته‌اند.
آقایان موسوی و کروبی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم، تنها به جرم پیگیری رأی موکلان خود و پایمردی بر مواضع حق‌طلبانه‌شان، قریب به یک‌سال است که در حبس و حصر غیرقانونی و ناجوانمردانه‌ بسر می‌برند. یک سال پیش، آنان در چنین ماهی برای حمایت از جنبش‌های مردمی رهایی‌بخش و خواسته‌های انسانی آزادگان تونس و مصر و کشورهای منطقه، درخواست راهپیمایی کردند. پاسخ صاحبان قدرت نامشروع، همانند تمامی روزهای پس از ۲۲خرداد ۱۳۸۸، منفی بود. وقتی اقتدار حاکمیت، متکی بر آراء حقیقی و روندهای دموکراتیک نباشد، نه تنها مخالفان از امکان بروز و ظهور محروم می‌شوند بلکه به شدیدترین شکل مورد سرکوب قرار می‌گیرند. همان مواجهه‌ی خشونت‌بار و ضدانسانی‌ای که پس از انتخابات رسوای ۱۳۸۸، جان ده‌ها شهروند مظلوم را فدای جاه‌طلبی اقتدارطلبان کرد و هزاران شهروند مظلوم (از نخبه تا عادی و از شناخته شده تا گمنام) را ظالمانه به حبس افکند و با سرکوب غیرانسانی مورد حمله و هجمه قرار داد.
در پی فراخوان رهبران جنبش سبز، آزادگان ایران در بسیاری از شهرهای کشور به خیابان آمدند. تجمع اعتراض آمیز سبزها آن هم ۲۰ ماه پس از کودتای انتخاباتی چنان باشکوه بود که حاکمان متکی به زر و زور و تزویر، آزادی رهبران جنبش اعتراضی را برنتافتند. رهبران جنبش سبز نیز همچون بسیاری از ‌فعالان سیاسی، کنشگران مطبوعاتی، حقوقدانان، استادان، و دانشجویان محبوس شدند.
حال، بیش از ۱۱ ماه از بازداشت و حبس غیرقانونی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد می‌گذرد. اگر حاکمیت به فکر پر کردن نمایشی کرسی‌های مجلس زیر سایه سرکوب و استبداد است، آزادگان ایران‌زمین مکلف‌اند که در تدبیر گسترش و تعمیق جنبش اعتراضی خود و به‌ویژه در گام نخست، آزادی رهبران در حصر و حبس خود باشند.
اصلاح‌طلبان و آزادی‌خواهان حقیقی به ارزیابی رهبران محبوس خود، ندای ما از درون زندان و خواست اکثریت ایرانیان و جمعیت‌های سیاسی وطن‌دوست، پاسخ مثبت دادند و حاضر به گرم کردن تنور انتخابات مهندسی شده و بازتولید استبداد نشدند. تحقق حاکمیت ملی از مجرای انتخابات آزاد، سالم و منصفانه به‌عنوان خواسته‌ی اصلی جنبش سبز همچنان باقی است. قدم نخست در این راه چنان که در دو بیانیه‌ی آبان‌ماه و آذرماه خود تاکید کردیم، آزادی رهبران آزاده‌ و استوار و صادق جنبش سبز است.
از اینرو از تمامی هموطنان آزاده و آگاه خویش درهرکجای جهان که هستند، می‌خواهیم در کنار آگاهی‌بخشی در مورد انتخابات دروغین و مهندسی شده و فرمایشی اسفندماه، از هیچ کوششی برای پیگیری آزادی رهبران محبوس جنبش سبز در بهمن ماه جاری دریغ نکنند.
همچنین تمامی آزادی‌خواهان جهان و نهادهای مستقل مدافع حقوق بشر را برای رهایی رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران از حبس نامشروع و ظالمانه، به یاری می‌طلبیم. سزاوار نیست مدافعان حقوق بشر در جهان چشم بر این ظلم مستدام فروبندند.
امضا‌ء‌کنندگان این بیانیه که خود از پرداخت هزینه‌ برای تحقق خواست‌های قانونی و ایستادن پای سخن حق، ابایی نداشته‌‌اند، بر این باورند که رسیدن به چشم‌اندازهای مطلوب مستلزم هزینه است. معتقدیم که آرمان‌های انقلاب مردمی ۱۳۵۷ و تحقق آزادی و جمهوریت و استقلال و رفاه و پیشرفت، در گرو کوشش پیگیر و تلاش مصمم و بی‌یأس است؛ این راهی است که از مشروطه و نهضت ملی گشوده شده و تداوم‌اش با عزم مستدام یاران صبور و متوکل و امیدوار سبز در پیوند است. «والعاقبه للمتقین»
یعقوب‌وار وا اسفا همی زنم / دیدار خوب یوسف کنعانم آرزوست
والله که شهر بی تو مرا حبس می‌شود / آوارگی و کوه و بیابانم آرزوست
جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او / آن نور موسی عمرانم آرزوست
اسامی امضاء‌کنندگان به ترتیب حروف الفبا:
۱- بهمن احمدی امویی
۲- حسن اسدی زید آبادی
۳- جواد امام
۴- محسن امین زاده
۵- مسعود باستانی
۶- عماد بهاور
۷- سید علیرضا بهشتی شیرازی
۸- سیدمصطفی تاجزاده
۹- سعید جلالی فر
۱۰- علی جمالی
۱۱- امیر خرم
۱۲- بابک داشاب
۱۳- محمد داوری
۱۴- مجید دری
۱۵- امیر خسرو دلیر ثانی
۱۶- علیرضا رجایی
۱۷- حسین زرینی
۱۸- عیسی سحر خیز
۱۹- داوود سلیمانی
۲۰- محمد سیف زاده
۲۱- قاسم شعله سعدی
۲۲- کیوان صمیمی
۲۳- فریدون صیدی راد
۲۴- جلیل طاهری
۲۵- محمد فرید طاهری قزوینی
۲۶- فیض الله عرب سرخی
۲۷- سیامک قادری
۲۸- ابوالفضل قدیانی
۲۹- فرشاد قربان پور
۳۰- سعید متین پور
۳۱- محسن محققی
۳۲- مهدی محمودیان
۳۳- محمد رضا معتمد نیا
۳۴- علی ملیحی
۳۵- عبدالله مومنی
۳۶- محسن میردامادی
۳۷- بهزاد نبوی
۳۸- ضیا نبوی
۳۹- ابوالفضل عابدینی





رتبه ایران در گزارش جدید آزادی مطبوعات: ۱۷۵ در میان ۱۷۹ کشور

سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه دهمین فهرست شاخص سالانه آزادی مطبوعات در جهان را منتشر کرد که در آن رتبه‌های آزادی مطبوعات در ۱۷۹ کشور جهان دیده می‌شود.
به نوشته رادیو فردا، در این فهرست که مربوط به آزادی مطبوعاتی در سال ۲۰۱۱ و آغاز ۲۰۱۲ است ایران در میان ۱۷۹ کشور جهان از نظر آزادی مطبوعات در رتبه ۱۷۵ام قرار دارد.
کشورهایی که در این دوره وضعیت آزادی مطبوعاتی در آنها از ایران بدتر بوده ‌است به ترتیب سوریه، ترکمنستان، کره شمالی و اریتره هستند.
ایران در گزارش سال ۲۰۱۰ شاخص سالانه آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز نیز در میان ۱۷۸ کشور در رتبه ۱۷۵ام قرار داشت که در رتبه‌بندی جدید، سوریه در وضعیت بدتری نسبت به ایران قرار گرفته ‌است.
در گزارش تازه آمده‌ است: «جای تعجب نیست که همان سه کشور اریتره، ترکمنستان و کره شمالی که دیکتاتورهایی مطلق بر آنها حاکمند که هیچ اجازه‌ای به آزادی‌های مدنی نمی‌دهند بار دیگر سه جایگاه قعر این فهرست را اشغال کرده‌اند.»
این گزارش ادامه می‌دهد: «امسال در قعر جدول بلافاصله پس از کشورهای نام‌برده، سوریه، ایران و چین دیده می‌شوند،‌ سه کشوری که به نظر می‌آید تماس خود با واقعیت را از دست داده‌اند و به گردابی جنون‌آمیز از ترور فرو رفته‌اند.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده‌ است: «در ایران که در رتبه ۱۷۵ام قرار دارد، سال‌هاست که تعقیب و تحقیر روزنامه‌نگاران جزئی از فرهنگ رسمی سیاسی شده‌ است. رژیم در این کشور از طریق آزار و اذیت رسانه‌ها زنده است.»
جهان عرب، آذربایجان، ترکیه، شمال اروپا
سالی که گذشت با خیزش‌های اعتراضی در چندین کشور عربی همراه بود و این روند موسوم به «بهار عربی» در رتبه‌های جدید برخی از این کشورها در فهرست آزادی مطبوعاتی نیز بازتاب یافته ‌است.
برای نمونه، تونس که در فهرست سال پیش از آن، در جایگاه ۱۶۴ام قرار داشت در جدول جدید به رتبه ۱۳۴ام صعود کرده ‌است که پایان یافتن آزار روزنامه‌نگاران از سوی رژیم زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهوری سرنگون‌شده تونس، از دلایل آن ذکر شده‌ است.
مصر که طی سال گذشته شاهد سرکوب‌های رژیم حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور، بود در سال گذشته میلادی ۳۹ جایگاه در رتبه‌بندی آزادی بیان سقوط کرده‌ است.
مملکت پادشاهی بحرین نیز که حکومت آن هم‌اینک در میان ۱۰ حکومت اصلی سرکوبگر جهان قرار دارد در فهرست جدید آزادی مطبوعات با ۲۹ رتبه سقوط، به جایگاه ۱۷۳ام رسیده ‌است.
لیبی نیز که در سال گذشته شاهد پایان حکومت معمر قذافی بود هم‌اینک از رتبه ۱۶۰ به ۱۵۴ صعود کرده ‌است. عراق در رتبه‌بندی جدید ۲۲ جایگاه سقوط کرده و در رتبه ۱۵۲ام قرار گرفته که گزارشگران بدون مرز این روند را «نگران‌کننده» توصیف کرده ‌است.
به نوشته سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری آذربایجان نیز با «سقوطی شدید» در رتبه ۱۶۲ام قرار گرفته ‌است که «در حال نزدیک شدن به قعر جدول است.» این گزارش از الهام علیف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، به عنوان «درنده آزادی مطبوعات» نام برده که «تاوان چالش‌هایی که حکومتش در خیابان‌ها با آن روبه‌رو است را از رسانه‌ها می‌گیرد».
در بخش دیگری از این گزارش در مورد ترکیه آمده ‌است که «این کشور به عادات گذشته بازگشته و این بار با ۱۰ رتبه سقوط به جایگاه ۱۴۸ام رسیده‌ است».
در این گزارش در مورد ترکیه آمده‌ است: «به بهانه مبارزه با تروریسم، ده‌ها نفر پیش از محاکمه زندانی شده‌اند ... و شنود وسیع تلفن‌ها و پایمال کردن حق محرمانه ماندن منابع خبرنگاران همگی کمک کرده تا دوباره فضایی از ارعاب در رسانه‌ها حاکم شود.»
کشورهای صدر جدول شاخص آزادی مطبوعات جهان به ترتیب فنلاند، نروژ و هلند هستند که پژوهش‌ها نشانگر احترام دولت‌های این کشورها به آزادی بیان و آزادی مطبوعات است.
گزارشگران بدون مرز درباره حضور پیوسته این کشورها در صدر این جدول می‌نویسد که «این امر یادآور آن است که استقلال رسانه‌ای تنها در بستر دموکراسی‌های قوی ماندگار می‌ماند، زیرا دموکراسی نیازمند آزادی رسانه‌ای است.»




تائید حکم اعدام دو زندانی سیاسی کُرد: لقمان و زانیار مرادی

منابع حقوق بشر محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که دو زندانی سیاسی کُرد به نامهای لقمان و زانیار مرادی که پیشتر از سوی شعبه ۱۵ انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام محاربه و قتل فرزند امام جمعه شهر مریوان به اعدام در ملاعام محکوم شده بودند، در طی روزهای گذشته به صورت شفاهی از سوی مسئولین زندان رجایی شهر کرج به آنها اعلام شده است که حکم آنها در دیوان عالی کشور تائید شده است.
منبع یاد شده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « هفته گذشته مسئولین زندانی رجایی شهر کرج به صورت شفاهی به این دو زندانی سیاسی کُرد اعلام کرده‌اند که حکم آنان در دیوان عالی کشور تائید شده است. لقمان مرادی در طی چند روز گذشته طی تماس کوتاه با خانواده ضمن تائید این خبر اعلام کرده است که از شنیدن این خبر شوکه شده است و با توجه به اینکه به صورت کتبی ابلاغ حکم صورت نپذیرفته است امیدوار است که تنها جنبه رعب و وحشت داشته باشد.»
وی افزود که وکیل این دو زندانی سیاسی نیز از اعلام چنین خبری ابراز تعجب کرده و به خانواده‌ این زندانیان اعلام کرده که به صورت رسمی موضوع تائید حکم به وی ابلاغ نشده است و وی طی روزهای هفته آینده برای پیگیری وضعیت رسیدگی به پروند در دیوان عالی کشور به تهران سفر خواهد کرد.
زانیار و لقمان مرادی در مورخه ۱۱ مردادماه توسط نیروهای امنیتی در شهر مریوان بازداشت و به مدت ۹ ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج برای اخذ اعترافات ساختگی تحت فشار و شکنجه شدید روحمی و جسمی قرار گرفته‌اند. این دو زندان بعدا نزدیک به ۶ ماه به زندان مرکزی سنندج منتقل می‌شوند و از آنجا هم به بند ۲۰۹ منتقل می‌شوند.
نهایتا این دو زندانی سیاسی در تاریخ ۱ دی‌ماه سال ۸۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی و با حضور امام جمعه مریوان جلسه دادگاه برگزار شد و این دو زندانی سیاسی به اتهام محاریه و قتل فرزند امام جمعه مریوان به اعدام در ملاعام محکوم می‌شوند. دی‌ماه این دو زندانی سیاسی از بند ۲۰۹ زندانی اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل می‌شوند.
این دو زندانی سیاسی در زندان با نوشتن رنج‌نامه از شکنجه‌ی دوران بازداشت برای اخذ اعترافات ساختگی پرده برداشته‌اند. (منبع)
با اعتراض این دو متهم به حکم صادرە در تاریخ ۱۲/۱۱/۸۹ پروند جهت تجدید نظر خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود.




هرانا؛ وضعیت وخیم کیوان صمیمی در زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا – کیوان صمیمی، زندانی سیاسی و روزنامه نگار در بند در شرایط وخیمی جسمی و محروم از درمان بسر می برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی که از بیماری کبدی و قلبی رنج می برد علی رغم موافقت پزشکان جهت انجام آزمایشات پزشکی و درمان در بیمارستان هم چنان به صورت بلاتکلیف در زندان رها شده است.
آقای صمیمی بر اساس مشکلات بیماری کبدی و قلبی خود مجبور به رعایت رژیم غذایی خاصی است که با توجه به جیره غذایی زندان این امر غیرممکن است و می بایست در مرخصی پزشکی تحت درمان قرار گیرد.
نامبرده هم اکنون جهت رعایت رژیم غذایی از امکان تغذیه مناسب برخوردار نیست و این موضوع موجب وخامت حال جسمی ایشان در آینده نزدیک خواهد شد.
وعده مسئولین زندان در انتقال وی به بیمارستان جهت انجام معاینات پزشکی تاکنون با تاخیر چشم گیری همراه بوده است.
کیوان صمیمی بهبهانی مدیر مسئول ماهنامه توقیف‌شده نامه، عضو شورای ملی صلح، کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه، کمیته حمایت از حقوق شهروندی می باشد وی روز ۲۳ خرداد ۸۸ بدون هیچ دلیلی از سوی وزارت اطلاعات در منزل شخصی اش بازداشت شد و از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس به علاوه محرومیت مادام العمر از فعالیتهای سیاسی به اتهام تبلیغ علیه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی محکوم شد.




تله‌فیلم "سپیده" از سوی شبکه یک سانسور شد

خبرگزاری هرانا - تله‌فیلم "سپیده" به کارگردانی روح‌الله حجازی با حذف سکانس کلیدی و بطور ناقص روی آنتن شبکه اول رفت که گویا این اتفاق بی‌ارتباط با تذکر اخیر معاونت سیما به مدیران تلویزیون نبوده‌است.
پس از آنکه هم‌زمانی پخش ۳ مجموعه "تاثریا"(شبکه اول)، "شیدایی"(شبکه سوم) و "پنجره"(شبکه تهران) به‌دلیل مضمون تلخ و اندوهناک با اعتراض رسانه‌‌ها و سرانجام جرح و تعدیل قسمت‌های پایانی و تذکر جدی معاونت سیما به مدیران هر ۳ شبکه مواجه شد، گویا آن افراط به تفریطی انجامیده‌ که سایر تولیدات سیما هم از آن مصون نمانده‌اند. 
عصر روز سه‌شنبه هم‌زمان با شهادت امام رضا(ع) شبکه اول سیما تله‌ فیلمی روی آنتن فرستاد که کیفیت بصری و گیرایی داستان آن مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون نشاند. تله‌فیلم "سپیده" که تازه‌ترین ساخته روح‌الله حجازی محسوب می‌شود اما برای آن‌ها که با داستان آن همراه شده بودند پایانی دوپاره و ناگهانی داشت.
این دوپارگی اما نه فقط مخاطبان که عوامل ساخت این تله‌فیلم خوش ساخت را هم شوکه کرد. چراکه مسئولان پخش شبکه اول در اقدامی عجیب و غیرحرفه‌ای به بهانه کاهش تلخی پایان‌بندی فیلم اقدام به حذف کلیدی‌ترین سکانس، آن هم بدون هماهنگی با تهیه‌کننده و کارگردان کردند.
جالب اینکه این اتفاق در حالی رخ داد که بنابر شنیده‌ها نسخه ‌ابتدایی "سپیده" که برای پخش در اختیار تلویزیون قرار گرفته بود پس از بازبینی ابتدایی با ۱۷ مورد اصلاحیه مواجه شد که آن موارد هم بیشتر ناظر بر صحنه‌های گریه و نابه کاراکتر علیرضا (با بازی آرش مجیدی) برای بیماری همسر و احتمال از دست دادن فرزند بوده‌است؛ بازهم به بهانه کاهش تلخی این فیلم!
با وجود اعمال این اصلاحات اما تله فیلم در مرحله پخش با حذف اما صحنه کلیدی تولد نوزاد و مرگ مادر در اطاق عمل مواجه شده‌است.
به گزارش مهر، روح‌الله حجازی چندی پیش در جشنواره جام‌جم (جشنواره مدیران تلویزیون برای تقدیر از برنامه‌سازان برتر) برای تهیه‌ تله فیلم "کمی دورتر" توانست جایزه اول بهترین تله‌فیلم و جایزه ویژه بخش امید را از آن خود کند. تله فیلم "سپیده" هم از نظر کیفیت ساختار و محتوا موید توانمندی این کارگردان و صحت این جوایز بود.




هرانا؛ دو فعال سیاسی در شهرستان میانه بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - روزبه سعادتی مدرس زبان ترکی و اسطوره ‌شناسی و محمد احدی، عضو کانون آذربایجان شناسی ظهر روز چهارم بهمن درشهر میانه توسط مامورین اطلاعاتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مامورین اطلاعاتی هنگام دستگیری هیچ حکمی در هنگام دستگیری سعادتی از سوی دستگاه قضایی ارائه نداده و در پی اعتراض نامبرده به این امر وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
روزبه سعادتی فارغ‌التحصیل رشته‌ی برق الکترونیک از دانشگاه میانه و دانشجوی رشته‌ی اقتصاد در دانشگاه سراسری تبریز است.
ماموران امنیتی همزمان با بازداشت روزبه سعادتی، محمد احدی یکی دیگر از فعالین سیاسی را به شکل مشابه ی و بدون ارائه حکم بازداشت کردند.
محمد احدی فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی کشاورزی از دانشگاه سراسری تبریز و عضو فعال کانون آذربایجان‌شناسی بوده است.
در پی موج جدید بازداشت ها ماموران وزارت اطلاعات در طی روزهای اخیر چندین تن از فعالین سیاسی و مدنی را در استان های مختلف آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان بازداشت و به مکان های نامعلومی منتقل کرده اند.
بر همین اساس افشین شهبازی و ابراهیم رشیدی در تبریز، شهرام رادمهر در مشکین شهر و علی پاکباز در شهرستان اهر بازداشت شدند.



هرانا؛ مسعود باستانی به بیمارستان منتقل شد

خبرگزاری هرانا – مسعود باستانی در پی وخامت حال جسمی اش سرانجام روز گذشته به بیمارستانی در خارج از زندان اعزام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی و روزنامه‌نگار منتقد دولت، از سردردهای شدید و مداوم در زندان رنج می‌برد و این وضعیت سبب شده که چندین بار وی دچار لمسی بدن شده و به بهداری زندان منتقل شود.
پزشکی قانونی در معاینات خود انتقال وی به بیمارستان جهت درمان وی را تجویز کرده بود که تاکنون مسئولین زندان از این امر سرباز زده بودند.
مسعود باستانی از تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شده است. وی تا بهمن ماه ۱۳۸۸ در زندان اوین به سر می‌برد، اما در تاریخ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۸ در اقدامی خلاف قانون و بر خلاف اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر که محل نگهداری مجرمین خطرناک است، منتقل و در این زندان نگهداری شد.
بر اساس اطلاعات کسب شده وی احتمالا به بیمارستان سینا در تهران منتقل شده است.




مرگ یک کارگر در کارگاه نجاری بر اثر گاز گرفتگی

خبرگزاری هرانا - نشت گاز اجاق خوراک پزی که کارگران مجبور بودند جهت گرم کردن اتاق از آن استفاده کنند، موجب مرگ یک کارگر در کارگاه نجاری در تهران شد.
به گزارش هرانا به نقل از ۱۲۵، ماموران آتش نشانی عصر روز دوشنبه، سوم بهمن ماه از وقوع یک حادثه‌ی گازگرفتگی در بلوار اشرفی اصفهانی، منطقه‌ی باغ فیض مطلع شدند.
این حادثه در یک اتاقک ۱۰ متری، که محل استراحت کارگران نجاری بود رخ داده بود و آتش نشانان در حضور عوامل انتظامی بعد از گشودن در ورودی این اتاقک که در داخل کارگاه نجاری قرار داشت با پیکر بی‌جان مردی روبرو شدند که در کف اتاقک به پشت خوابیده بود.
علت وقوع این حادثه نشت گاز CO از اجاق گاز خوراک پزی روشن در محیط بسته که برای گرم کردن فضای اتاقک از آن استفاده می‌شد اعلام شده است.
شایان ذکر است که سالانه تعداد زیادی از کارگران بر اثر حادثه در محل کار آسیب دیده و بعضاً جان خود را از دست می‌دهند.