۱۳۹۰ دی ۱۹, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

«اقتصاد ایران در آستانه سقوط آزاد است»

فرید رفیق زکریا، روزنامه‌نگار در مجله‌ی تایم و مجری برنامه‌ای تحلیلی خبری در سی‌ان‌ان

فرید زکریا، ستون‌نویس "تایم"، ساختار سیاسی جمهوری اسلامی را در آستانه در هم شکستن و همه اقدامات تهران را از سر استیصال می‌داند. به اعتقاد او حتی اگر ایران تنگه هرمز را هم ببندد٬ خود بزرگ‌ترین بازنده این اقدام خواهد بود.

فرید زکریا٬ روزنامه‌نگار سرشناس و از تحلیل‌گران سیاست بین‌الملل٬ در یادداشتی در وب‌سایت سی‌ان‌‌ان نوشته است: «این روزها در بحبوحه کمپین‌های انتخاباتی [در آمریکا] جز یک موضوع حساس٬ درباره سیاست خارجی بحث چندانی صورت نمی‌گیرد و آن هم چیزی نیست جز ایران. همه با اشاره به آزمایش‌های موشکی و پیشرفت برنامه هسته‌ای و تحرکات ایران در عراق می‌گویند این کشور با قدرت بیشتری به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد و حتی میت رامنی٬ از نامزدهای جمهوری‌خواهان٬ ایران را "بزرگ‌ترین تهدید پیش‌روی جهان در یک دهه آینده" خوانده و نیوت گینگریچ٬ دیگر نامزد جمهوری‌خواه٬ چالش ایران را با پدیده‌ای مانند هیتلر در آلمان مقایسه کرده است. بسیاری از تحلیل‌گران نسبت به افزایش قدرت٬ نفوذ و تاثیر ایران ابراز نگرانی کرده‌اند٬ اما واقعیت این است که ایران ضعیف است و روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.»
زکریا همه اقدامات ایران را در شرایط کنونی «از سر ضعف مفرط» می‌داند و معتقد است «تشدید تحریم‌ها اقتصاد ایران را در سراشیبی سقوط قرار داده و ساختار سیاسی در ایران را درهم شکسته و چندپاره کرده است. همه این‌ها در حالی است که در خارج از مرزهای این کشور٬ تنها هم‌پیمان و حامی آن٬ سوریه٬ هم در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. کشورهای حوزه خلیج فارس هم بر ضد ایران با یکدیگر متحد شده‌اند و روابط خود با واشنگتن را تقویت کرده‌اند. هفته گذشته عربستان سعودی بزرگ‌ترین معامله تسلیحاتی تاریخ خود با ایالات متحده را انجام داد.»

زکریا، سردبیر مجله تایم، با اشاره به افزایش برق‌آسای قیمت دلار و سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای جهانی در پی اعلام تحریم‌های جدید علیه بانک مرکزی و صادرات نفت ایران می‌گوید: «وقتی باراک اوباما به ریاست جمهوری رسید٬ ارزش یک دلار ۹۷۰۰ ریال بود٬ اما حالا ارزش دلار در برابر ریال ۶۰ درصد افزایش یافته است. اکنون یک دلار بیش از ۱۵۶۰۰ ریال است.»

او همچنین به واکنش‌های مقامات ایرانی به تشدید تحریم‌ها اشاره کرده است: «محمود احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس گفته که گسترده‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران تصویب شده و از سنگین‌ترین حملات تاریخ به یک کشور است؛ هر روز فعالیت‌های مالی و تجاری ما کنترل و در برخی موارد مسدود می‌شود.» او با استناد به گزارش هفته گذشته خبرگزاری رویترز گفته بهای مواد غذایی در ایران هم در ماه‌های اخیر بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.


«در صورت بستن تنگه هرمز٬ ایران بزرگ‌ترین بازنده خواهد بود»


فرید زکریا تهدید مقامات ایرانی به بستن تنگه هرمز در واکنش به طرح ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تحریم صادرات نفت این کشور را محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی، تهدید کرده بود که در صورت تحریم نفتی ایران، این کشور اجازه‌ی عبور «حتی یک قطره نفت» از تنگه‌ی هرمز را هم نمی‌دهد"واکنشی از سر استیصال و تهدیدی توخالی" می‌داند: «ابتدا یکی از فرماندهان نظامی ایران بستن تنگه هرمز را اقدامی به سادگی آب خوردن می‌خواند و سپس یکی دیگر از فرماندهان متنفذ آن را تکذیب می‌کند و می‌گوید تهران چنین اقدامی نخواهد کرد.» البته این پیش از آن بود که احمد وحیدی٬ وزیر دفاع ایران، همه گفته‌ها پیرامون بستن تنگه هرمز را رد کند و بگوید: «ما هرگز نگفتیم که تنگه هرمز را می‌بندیم.»
زکریا٬ نویسنده کتاب «جهان پساآمریکایی» می‌گوید: «واقعیت این است که بستن تنگه هرمز از سوی ایران چیزی جز دیوانگی نیست٬ چون ایران بیش از هر کشور دیگری از این اقدام آسیب خواهد دید. بستن این آب‌راه استراتژیک یعنی توقف همه صادرات و واردات ایران که ۶۰ درصد اقتصادش متکی به نفت و درآمدهای نقتی است. چنین اقدامی دولت ایران را به زانو در خواهد آورد.» روزانه ۱۶ میلیون بشکه نفت یا به عبارت دیگر ۲۰ درصد از نفت مورد نیاز جهان از مسیر تنگه هرمز به کشورهای مختلف جهان ارسال می‌شود.

به اعتقاد این روزنامه‌نگار، فشارهایی که دولت باراک اوباما دموکرات بر ایران وارد کرده بسیار بیشتر و موثرتر از فشارهایی است که دولت جرج بوش جمهوری‌خواه اعمال کرده بود: «ایالات متحده از ایران نفت نمی‌خرد٬ اما اروپایی‌ها که خریدار نفت ایران‌اند قصد دارند واردات از این کشور را متوقف کنند؛ همین طور ژاپن و کره جنوبی. و اگر این دور از تحریم‌ها اعمال شود٬ اقتصاد ایران سقوطی آزاد را تجربه خواهد کرد.»

فرید زکریا می‌گوید دولت اوباما به این نتیجه رسیده که جمهوری اسلامی تمایلی به مصالحه استراتژیک با غرب ندارد: «در رژیم حاکم بر ایران شکافی عمیق پدید آمده و آیت‌الله خامنه‌ای که در راس هرم قدرت نشسته٬ به‌شدت از نظر ایدئولوژیک سرسخت و متصلب است.» به اعتقاد او در چنین شرایطی سازش و مصالحه امکان‌پذیر نیست و این فشارها تا جایی پیش خواهد رفت که ایران را وادار به مذاکره و پذیرش شروط غرب کند.

او این استراتژی را «قابل درک» می‌داند٬ اما هشدار می‌دهد که «افزایش فشارها ممکن است پیامدهای انفجاری هم داشته باشد. به‌خاطر همین ریسک‌های ژئوپلتیک بهای نفت افزایش یافته آن هم در حالی که اقتصاد جهانی اوضاع خوبی ندارد. بدون یک استراتژی محتاطانه و همه‌جانبه٬ ریسک‌های این اقدام افزایش خواهند یافت. کشورهای ضعیفی که حکومت‌شان در معرض فشار قرار می‌گیرد٬ گاهی وقت‌ها دست به کارهایی می‌زنند که ممکن است پی‌آمدهای ویرانگری داشته باشند.»


همسر مهدی خزعلی از ضرب و شتم همسرش توسط ماموران خبر داد

سحام نیوز: مهدی خزعلی، وبلاگ‌نویس منتقد دولت و مدیر انتشارات “حیان”، با حضور ماموران امنیتی در بیرون محل کار خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
همسر مهدی خزعلی با تائید این خبر به بی بی سی فارسی گفت: “از سوی شعبه ۹ دادسرای رسانه، احضاریه‌ای برای آقای خزعلی صادر شده بود و با گفت وگویی که وکلای ایشان با رئیس شعبه داشتند قرار بود امروز دوشنبه ۱۹ دی‌ماه تا پیش از پایان ساعات اداری، همسرم به دادسرا مراجعه کند.”
خانم خزعلی با انتقاد از نحوه بازداشت همسرش گفت: “نمی‌دانم آقایان از چه زمانی کمین کرده بودند که به محض خروج ایشان از دفتر، به او حمله کردند و وی را از ناحیه دست، دندان و بخش‌های دیگر بدن مصدوم کردند.”
مهدی خزعلی که به دلیل انتشار مطالب انتقادی در وبلاگ شخصی شهرت پیدا کرده است، پیش از این نیز چندین بار بازداشت شده اما با قرار وثیقه آزاد شده بود.
همسر آقای خزعلی که پس از صدور حکم بازداشت موقت، همسرش را در دادسرا دیده است، احتمال داد که دست همسرش بر اثر حمله ماموران شکسته باشد. او همچنین افزود که به گفته ماموران، همسرش به زندان اوین منتقل شده است.
او گفت که به رئیس شعبه دادسرا نیز در خصوص نحوه برخورد ماموران با همسرش اعتراض کرده است. خانم خزعلی گفت: “چرا ماموران، با وجود اینکه احضاریه صادر شده بود، عجله کردند و وحشیانه به آقای خزعلی حمله کردند و او را مصدوم کردند؟ در حالیکه حکمی که به من نشان دادند نیز تاریخش گذشته بود. از قبل تصمیم گرفته بودند وی را بازداشت کنند.”
همسر آقای خزعلی:
“نمی‌دانم آقایان از چه زمانی کمین کرده بودند که به محض خروج ایشان از دفتر به او حمله کردند و وی را از ناحیه دست، دندان و بخش‌های دیگر بدن مصدوم کردند.”
 همسر آقای خزعلی با اشاره به اینکه پسرش نیز همراه او به دادسرا رفته بود گفت که در زمان انتقال همسرش به زندان، ماموران “رفتار نامناسبی داشته‌اند” و فرزندش به او گفته که “جلوی دهان آقای خزعلی را گرفته بودند و دستی را که مصدوم بوده فشار می‌دادند.”
آقای خزعلی که برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده است، پیش از این در نامه‌ای به آیت الله علی خامنه‌ای، نوشته بود: “اطراف شما را مداحان و ثناگویان و متملقان گرفته اند، چاپلوسی و دستبوسی و پابوسی بیداد می کند، یکی چفیه را به تبرک می برد، دیگری به عبای شما تبرک می جوید، جمعی بوسه بر جایگاه شما می زنند و جماعتی قدمگاه شما را مسح می کنند، تمسک به کلام شما ناسخ آیه و روایت است، غالیان شما را بالاتر از خدا می دانند، در این هیاهوی بازار آهنگران، که عمود خیمه را در کوره مدح و ثنا نهاده و هریک با تملق و چاپلوسی پتکی بر آن می کوبند، چه جای سخن نقاد است؟”
آقای خزعلی در انتهای نامه‌اش به رهبری نیز آورده بود: “من پست و مقامی ندارم که نگرانش باشم، کیسه ای ندوخته ام که از پاره شدنش بهراسم، پس این فرصت را غنیمت بشمارید، بگذارید این نقاد هفته ای یکبار – به شیوه ای دیگر- دردهای جامعه را برایتان بازگو کند. حال مختارید پاسخ مرا حضوری دهید یا برای پنجمین بار راهی سلول انفرادی ام نمایید.”
مهدی خزعلی فرزند ابوالقاسم خزعلی، از اعضای مجلس خبرگان است. پدر آقای خزعلی می گوید که فرزندش “از مسیر مستقیم، منحرف شده” است.



دلار آمریکا دوباره ۱۷۰۰ تومانی می‌شود

پس از یک کاهش تقریبا ۲۰۰ تومانی در اواخر هفته گذشته، دلار آمریکا، امروز دوباره به مرز ۱۷۰۰ تومان رسید.
به گزارش سایت مثقال، امروز دوشنبه، بهای دلار آمریکا ۱۶۹۰، کانادا ۱۶۸۰ و یورو ۲۱۵۰ تومان است. بهای خرید این ارزها در بازار به ترتیب ۱۶۷۵، ۱۶۳۰ و ۲۱۲۰ تومان است.
 پنج شنبه هفته گذشته به گزارش همین سایت بهای دلار آمریکا از ۱۶۲۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان رسید. این کاهش به دلیل برخورد امنیتی و تلاش برای کنترل بازار به وسیله نیروی انتظامی اتفاق افتاد. به علاوه خبرگزاری‌ها از قیمت‌های غیر واقعی بر تابلوهای صرافی‌ها خبر دادند. اما از روز جمعه بهای دلار دوباره روند صعودی در پیش گرفته است.

گفتنی است که قیمت ارز در بانک برای دلار آمریکا ۱۱۲۵، دلار کانادا ۱۰۹۴ و یورو ۱۴۲۹ تومان است. 



ارز مسافرتی محدود به ۱۰۰۰ دلار و یک بار در سال شد

image
در پی افزایش قیمت دلار در بازار آزاد تهران که خبرهای آن کم و بیش در خودنویس و سایر رسانه ها مطرح شده است، از حدود دو ماه پیش، دولت به زیرکی و با نور پائین نوع جدیدی از ارز را معرفی و عرضه کرد تا «محکی» برای اقدام بعدی خود باشد. از حدود ۵ روز پیش نیز دولت تمام مسافران را «آچمز» کرد!
 حدود دو ماه پیش، در طی یک اقدام «نور پائین»، دولت نوعی ارز را به بازار معرفی کرد؛ «دلار مسافرتی»! این نوع ارز، نه به قیمت دولتی و نه به قیمت آزاد عرضه می‌شد. بدیهی است که این نوع ارز کماکان با محدودیت هر نفر ۲۰۰۰ دلار در فرودگاه وارد صحنه ی بازار ایران شد. پیش از این تعریف جدید، عموما بانک‌های عرضه کننده‌ی ارز در سطح شهر(شعب ارزی) با بهانه‌های متفاوت از عرضه‌ی ارز به متقاضیان خودداری کردند و یا در هر روز سهمیه‌ای مشخص (دربرخی شعب کمتر از ۱۰ نفر در روز) ارز ارائه کردند. به عبارت دیگر، تمامی خریدهای ارز، منحصر به فرودگاه شد تا کاملا فضای ارائه ی ارز دولتی شود. ضمن این که در یک اقدام جالب، بانک‌های مستقر در فرودگاه، در صفحات آخر گذرنامه‌ها، مبلغ خرید ارز و تاریخ را قید می‌کردند.
 با این حرکت، ظاهرا دولت نشان داد که توان کنترل قیمت ارز را ندارد و مانند بسیاری دیگر از شاخص‌های شش سال گذشته، تغییر تعریف شاخص را در سرلوحه‌ی کار خود قرار داده است. بنابراین، قیمت رسمی دلار ۱۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ ریال مطرح می‌شود، اما ارزی که از طریق بانک در فرودگاه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد، با نوسانات قیمت ارز بازار غیر رسمی، نوسان می‌کند. به عنوان مثال در روزی که قیمت دلار آزاد به ۱۷۸۰۰ ریال رسید، نرخ دلار را حدود ۱۱۵۰۰ ریال اعلام می‌کرد ولی ارز مسافرتی ۱۳۵۰۰ ریال عرضه می‌شد. با این حرکت، دولت خود بازار گرمی در مورد قیمت دلار را دامن زد. پیش از اعلام موجودیت ارز مسافرتی، بازار مسافرت‌های جعلی به تدریج در حال رواج بود و بسیاری پس از دریافت ویزا و یا بلیط از ترکیه، سوریه و حتی امارات متحده عربی، دلار اضافی خود را در بازار آزاد به فروش می‌رساندند و در نهایت بخش یا تمام هزینه‌ی سفر خود را کسب می‌کردند.
 اما این تمام ماجرا نیست. مجددا بار دیگر دولت با ورود به ماجرای قیمت دلار نشان داد که خود بزرگترین دلال ارز در کشور است. برای دامن زدن به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، دولت محدودیت خرید ۲۰۰۰ دلار را از ۵ روز پیش (بار دیگر به صورت نور پائین) به ۱۰۰۰ دلار کاهش داد. ضمن اینکه هر نفر، بیش از یک بار امکان خرید این نوع ارز را در سال نخواهد داشت! در مورد اینکه این دلار خریداری شده توسط مسافران چه حجمی از ارز خروجی از کشور را شامل می‌شود و در نهایت سود دولت در این ماجرا چه میزان خواهد بود، به دلیل نامشخص بودن آمار و ارقام نمی توان اظهار نظر کرد. اما می‌توان پیش‌بینی کرد که بار روانی این افزایش قیمت و محدودیت ایجاد شده، بیش از درآمدزایی آن برای دولت است. همین چند نرخی شدن ارز، امکان مانور دولت درعدم کنترل بازار ارز را می‌تواند مخدوش کند. البته این تمامی موضوع نیست و باید تاثیر این تغییرات و تعریف جدید را در عمق ماجرا هم بررسی کرد.




مؤید علویان،رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله اعلام کرد:" در حاضر حدود ۲۰۰ هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند که عمده‌ترین آنان، افراد دارای سابقه اعتیاد تزریقی و مابقی بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی هستند."
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای علویان گفت که "آمارهای متفاوتی از شیوع هپاتیت C در معتادان تزریقی داخل زندان گزارش شده و لیکن کاهش شیوع این بیماری در زندانها، نشان‌ دهنده اهتمام نظام سلامت در زندانها است چرا که طی سالهای اخیر برنامه‌های کاهش آسیب بطور جدی در زندانها پیگیری می‌شوند تا درصد ابتلا به این بیماری کاهش یابد."
رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله همچنین افزود:" افراد مبتلا می‌بایست مراقبتهای بهداشتی را رعایت و از مسواک، تیغ و ناخن‌گیر شخصی استفاده کنند و همچنین در تماس جنسی حتما از وسایل پیشگیرانه نظیر کاندوم استفاده نمایند؛ در صورتی که دستورات بهداشتی رعایت شود، شانسی برای انتقال هپاتیت C بین افراد خانواده باقی نمی‌ماند که البته نقش خود بیمار در پیشگیری از انتشار بیماری بسیار مهم است. "
ویروس هپاتیت C از خون یک فرد به خون فرد دیگر منتقل می‌شود ولی از طریق بغل کردن، بوسیدن، سرفه یا عطسه کردن، آب یا غذای مشترک منتقل نمی‌شود



«غنی‌سازی در فردو ایران را به تولید سلاح اتمی نزدیک می کند»

دو دیپلمات غربی می‌گویند که غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو آغاز شده و افزوده‌اند که غنی‌سازی در فردو می‌تواند ایران را به تولید سلاح اتمی نزدیک کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات که نخواستند نام شان فاش شود گزارش داده که در حال حاضر تنها ۳۴۸ ماشین سانتریفوژ در این تاسیسات مشغول به غنی‌سازی هستند.
این دو دیپلمات تاکید کرده‌اند که فعالیت‌ها در فردو می‌تواند ایران را به تولید سلاح اتمی نزدیک کند.
۱۷ دی‌ماه فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز به کار تاسیسات فردو در آینده نزدیک خبر داد، اما روزنامه کیهان روز یکشنبه نوشت گزارش‌هایی دریافت کرده است که نشان می‌دهد غنی‌سازی اورانیوم در فردو آغاز شده است.
روز دوشنبه دو دیپلمات غربی نیز در گفت‌و‌گو با آسوشیتد پرس خبر روزنامه کیهان را تایید کردند.
گفت‌و‌گوی هانا کاویانی با مارک فیتزپاتریک، تحلیلگر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن
مارک فیتزپاتریک، تحلیلگر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن در خصوص آغاز به کار تاسیسات فردو به رادیو فردا گفته است: «ایران پیشتر بارها گفته بود که اگر این تاسیسات راه‌اندازی شود، نسل جدیدی از سانتریفوژها در آن استفاده خواهد شد و توانایی این سانتریفوژها چهار یا پنج برابر سانتریفوژهایی است که در نطنز استفاده می‌شود.»
آقای فیتزپاتریک تاکید کرده است که ایران در صورت در اختیار داشتن چنین سانتریفوژهایی می‌تواند اورانیوم را تا میزان بالایی غنی‌سازی کند.
اواسط خردادماه سال جاری رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود که ايران قصد دارد تا ميزان تولید اورانيوم ۲۰ درصدی خود را تا سه برابر افزايش دهد.
به گفته آقای فیتز پاتریک، غنای بیست درصدی اورانیوم به غنای اورانیومی که در تولید سلاح اتمی مورد استفاده قرار می‌گیرد «بسیار نزدیک است».
اگرچه ایران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی‌اش ماهیت صلح آمیز دارد، میزان توانایی ایران برای عملیاتی کردن تاسیسات فردو همواره مورد شک و شبهه کارشناسان اتمی بوده است.
روزنامه «نیویورک تایمز» روز یکشنبه، ۱۸ دی‌ماه، در این خصوص نوشت که ایران معمولا توانایی‌های اش را بزرگنمایی می‌کند، با این‌حال مارک فیتز پارک معتقد است که نگرانی در مورد برنامه اتمی ایران همچنان به قوت خود باقی است.
آقای فیتز پاتریک در این باره به رادیو فردا گفته است: «یکی از مسائلی که ما نمی‌دانیم توانایی ایران در تولید و عملیاتی کردن سانتریفوژهای نسل دوم یا P-2 است. من معتقدم که ایران در این زمینه با مشکلاتی مواجه است و احتمالا برای دسترسی به برخی تجهیزات با محدودیت روبرو است... حتی اگر این سانتریفوژها را راه اندازی کرده باشد، آن‌ها به سطح عالی و صد در صد مطلوب نرسیده‌اند. در نتیجه من فکر می‌کنم ایران هنوز نمی‌تواند سانتریفوژ نسل دوم را عملیاتی کند، اما در هر حال نگرانی همچنان پابرجاست.»
گمانه‌زنی در مورد فعالیت‌های تاسیسات فردو در حالی مطرح شده است که تنش میان ایران و جامعه بین‌الملی افزایش یافته است و در هفته‌های اخیر آمریکا و متحدان اش در تلاش برای افزایش شدت تحریم‌ها علیه ایران هستند و تهران نیز تهدید به مقابله کرده است؛ کشمکش‌هایی که تحلیل برخی محافل خبری را به سوی احتمال حمله نظامی سوق داده است.
مارک فیتز پاتریک معتقد است که در صورت حمله نظامی، تاسیسات فردو احتمالا آسیبی نمی‌بیند و می‌گوید: «در صورتی که وضعیت طوری پیش رود که ایران درگیر جنگ شود، استفاده از بمباران به شیوه معمول برای تاسیسات فردو که در میان کوه‌ها ساخته شده، کارآیی نخواهد داشت و این تاسیسات غیر قابل نفوذ است.»
افشای وجود تاسیسات غنی‌سازی فردو اواخر تابستان ۸۸ صورت گرفت که پس از آن تهران وجود این مرکز را تایید کرد.
پس از کشف این تاسیسات، کشورهای غربی اعلام کردند که ایران احتمالا این مرکز را فعال نخواهد کرد، با این‌حال از مدتی پیش ایران از آغاز فعالیت این سایت سخن به میان آورد.
پس از تایید وجود سایت فردو از سوی ایران، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این سایت دیدن کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، بازرسان آژانس آخرین بار یک‌هفته پیش از این منطقه دیدن کرده‌اند.
به گفته رییس سازمان انرژی اتمی ایران، سایت فردو توانایی تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد، ۳.۵ درصد و چهار درصد را دارد و تعداد ماشین‌های سانتریفوژ آن می‌تواند به سه هزار دستگاه برسد.



خط لوله‌ی حبشان – فجیره و کاهش اهمیت تنگه هرمز

وزیر انرژی امارات متحده‌ی عربی از آغاز به کار خط لوله‌ی حبشان – فجیره تا ۶ ماه آینده خبر داد. این خط لوله می‌تواند در صورت بسته شدن تنگه‌ی هرمز، آن را دور بزند و نقل و انتقال نفت را با هزینه‌ی کمتری انجام دهد.

دوشنبه، ۹ ژانویه ۲۰۱۲( ۱۹ دی ماه) ، وزیر انرژی امارات متحده‌ی عربی از افتتاح خط لوله‌ی نفتی حبشان- فجیره در ماه‌های آتی خبر داد. محمد بن دهان الهملی، وزیر انرژی امارات در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است:« احداث خط لوله‌ی حبشان-فجیره تقریبا به مراحل پایانی رسیده است و به‌نظر می‌رسد تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.»
احداث خط لوله‌ی حبشان- فجیره از سال ۲۰۰۸ میلادی  با کمک یک شرکت پیمانکاری چینی آغاز شده است و دارای ظرفیت انتقال روزانه بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت است. وزیر انرژی امارات متحده‌ی عربی گفته است این خط لوله نفتی به طول ۳۶۰ کیلومتر، نفت را از محوطه‌ی نفتی ابوظبی در خلیج‌فارس به فجیره در خلیج عمان انتقال خواهد داد.
برخی کارشناسان می‌گویند امارات متحده‌ی عربی با احداث این خط لوله‌ی به دنبال آن است که تنگه هرمز را دور زده و نقل و انتقال نفت خام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را بدون نیاز به عبور از تنگه‌ی هرمز، انجام دهد.
«کاهش هزینه‌های نقل و انتقال نفت»
وزیر انرژی امارات متحده‌ی عربی در در پاسخ به این سوال که آیا خط لوله‌ی حبشان – فجیره برای نقل و انتقال نفت خام در صورت بسته شدن تنگه‌ی هرمز احداث شده، به خبرگزاری فرانسه گفته است:« چه کسی گفته که تنگه‌ی هرمز مسدود خواهد شد؟»
امارات متحده‌ی عربی گفته است که یکی از اهداف تاسیس این خط لوله‌ی نفتی، «کاهش هزینه‌های نقل و انتقال نفت» است. پیش از این دیگر مقامات امارات متحده‌ی عربی نیز تاکید کرده بودند که عبورومرور نفت‌کش‌ها در خلیج فارس و تنگه‌ی هرمز باز خواهد بود. آن‌ها هدف از تاسیس خط لوله‌ی نفتی حبشان – فجیره را دور زدن تنگه‌‌ی هرمز ندانسته بودند.
امارات متحده‌ی عربی گفته است که یکی از اهداف تاسیس این خط لوله‌ی نفتی، «کاهش هزینه‌های نقل و انتقال نفت» است. مقامات وزارت انرژی این کشور می‌گویند با نقل و انتقال نفت از این خط لوله‌‌، کشتی‌های نفت‌کش کشورهای نزدیک به خلیج عمان و دیگر کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس دو روز کمتر بر روی دریا خواهند بود و هزینه نقل و انتقال روزانه تا ۳۸ هزار دلار کاهش خواهد یافت.
محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی، تهدید کرده بود که در صورت تحریم خرید نفت ایران، جمهوری اسلامی اجازه‌ی خروج «حتا یک قطره نفت» از تنگه‌ی استراتژیک هرمز را نخواهد داد. در حال‌حاضر حدود یک پنجم کل نفت جهان روزانه از تنگه‌ی هرمز عبور می‌کند.
از سوی دیگر، محمد سوری، مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش نیز گفته است:« امارات متحده‌ی عربی قصد دور زدن تنگه هرمز را ندارد و به دنیال یک فعالیت تجاری در حوزه‌ی نفتی است.» او نگرانی‌ها از احداث خط لوله نفتی حبشان – فجیره را بی‌مورد دانسته است و تاکید کرده که این طرح نفتی، از اهمیت تنگه‌ی هرمز به عنوان یک آبراه استراتژیک و بین‌المللی نمی‌کاهد.
اعلام آمادگی عربستان برای افزایش تولید نفت
کشورهای غربی در دور تازه‌ی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به دنبال تحریم خرید نفت از ایران هستند. کشورهای غربی در دور تازه‌ی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به دنبال تحریم خرید نفت از ایران هستند. آن‌ها امیدوارند که آغاز به کار خط لوله‌ی نفتی حبشان – فجیره بتواند بخشی از نقل و انتقال‌های نفتی از تنگه‌ی هرمز را انجام دهد و مقابله با تهدید جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز تسهیل شود.
اتحادیه اروپا و ایالت متحده‌ی آمریکا در حالی به دنبال تحریم خرید نفت ایران هستند که امیدوارند عربستان، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی نفت جهان، با افزایش تولید از بروز شوک‌های ناگهانی در بازارهای جهانی جلوگیری کند.
کویشیرو گمبا وزیر خارجه ژاپن در دیدار روز یک‌شنبه (۱۸ دی ماه) خود از عربستان سعودی، با همتای سعودی خود درباره‌ی احتمال تحریم نفت ایران نیز مذاکره کرد. عربستان بار دیگر تاکید کرد که در صورت تحریم نفت ایران، این کشور آمادگی افزایش تولید روزانه‌ی نفت را دارد.
پیش از این ژاپن با پیشنهاد اتحادیه اروپا و آمریکا برای تحریم نفت ایران مخالفت کرده بود. ژاپن با وقوع سونامی و فاجعه‌ی اتمی فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، ناگزیر است از نیروگاه‌های حرارتی خود بیشتر استفاده کند. این نیروگاه‌ها به سوخت فسیلی نیازمند هستند.




یک فعال کارگری در قزوین: کارگران قراردادی تاوان قصور در تفکیک کارهای مستمر از موقت را می‌پردازند

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین گفت: آیین نامه تبصره‌های ماده ۷ قانون کار می‌بایست سالها پیش باید نوشته می‌شد تا هم اکنون شاهد قربانی شدن هزاران کارگر قراردادی نباشیم.
عیدعلی کریمی در گفت گو با ایلنا، ضمن بیان این مطلب که مسئولان در اجرای ماده ۷ قانون کار دچار قصور شده‌اند‌، خاطر نشان کرد: رای صادره دیوان عدالت اداری درباره کارگران قند شاهرود گامی در جهت اجرای صحیح قانون کار پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از زمان تصویب است.
او افزود: از این پس هیئت‌های حل اختلاف باید به رای دیوان عدالت اداری احترام گذاشته و نسبت به صدور احکام همسو اقدام کنند.
او با اشاره به اینکه کارفرمایان از تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار سوء استفاده‌های زیادی کرده‌اند، گفت: کارفرمایان با سواستفاده از فقر کارگران برای کارهای دائمی با آنان قرارداد‌ موقت امضاء می کنند.
کریمی افزود:۸۰ درصد کارگران قراردادی تاوان عدم تدوین آیین نامه ی تفکیک کارهای مستمر از موقت را پس می دهند.
او تاکید کرد:وظیفه مسئولان وزارت کار و تشکیلات کارگری اینست که آئین نامه تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار را به هیئت دولت برسانند.
کریمی گفت:نمونه بارز این نوع قراردادها در استان قزوین به وفور مشاهده می شود که واحدی با ۱۰۰۰ کارگر، حتی ۵ کارگر دائمی ندارد.
او در خاتمه افزود:تشکلات کارگری،صدور رای کارگران قند شاهرود را به شعبات عمومی دیوان و حتی کل کشور ارجاع داده تا همه دستگاه های صدور حکم ،رای یکسانی را در این خصوص داشته و صادر کنند.





جـــرس: 
در پی شکایت اسفندیار رحیم مشایی، زئیس دفتر محمود احمدی نژاد، از برادر رئیس دولت، این مقام سابق و اخراجی دولت شكایت مشایی از خود را "پروژه مشغول سازی" دانست و گفت: تاكنون در سخنرانی های خود از هیچ گروه و شخصیتی نام نبرده ام و فقط به ارائه كد اكتفا كرده ام اما نمی دانم چطور آنها این گونه كد ها را به خود انتساب داده اند.
داود احمدی نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این كه وكیل مشایی از سوی موكل خود تاكنون از ۱۸ نفر در دادگاه شكایت كرده كه یكی از آنان من هستم ، گفت: آنها از من به اتهام تشویش اذهان عمومی در دادگاه شكایت كرده اند.
وی با بیان این كه آنها از طرح چنین شكایت هایی راه به جایی نخواهد برد ، افزود: وكیل به اتهام تشویش اذهان عمومی نمی تواند در دادگاه علیه افراد شكایت طرح كند چراكه در این رابطه مدعی العموم باید ورود پیدا كند.
احمدی نژاد در ادامه تصریح كرد:هنوز از سوی دادگاه هیچ احضاریه ای به بنده ابلاغ نشده است و این موضوع تا كنون در حد یك شكایت در جامعه و دادگاه مطرح است.
رییس سابق سازمان پدافند غیر عامل، پروژه شكایت وكیل مشایی از خود را "پروژه مشغول سازی" دانست و گفت: به قول معروف آنها دست پیش گرفته اند تا عقب نیفتند.
وی در این رابطه به مثالی اشاره كرد و افزود: مردم دزدی را تعقیب می كنند و خود دزد هم فریاد می‌زند؛ " دزد را بگیرید".
تاكنون در سخنرانی های خود از هیچ گروه و شخصیتی نام نبرده ام و فقط به ارائه كد اكتفا كرده ام اما نمی دانم چطور آنها این گونه كد ها را به خود انتساب داده اند.
وی در ادامه بابیان این كه آن شخص و وكیلش در این پرونده نمی توانند كاری از پیش ببرند گفت: من اگر حتی در سخنرانی های خود دولت را تضعیف كرده باشم مدعی العموم باید در این رابطه مدعی شود.
احمدی نژاد افزود: در این پرونده جای هیچ نگرانی وجود ندارد.




 جرس: 
عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و از اعضا کانون مدافعان حقوق بشر، روز گذشته به دلیل وجود ایراداتی در نحوه‌ی برپایی دادگاه، حاضر نشد از خود دفاع کند.
 مائده سلطانی، فرزند این فعال حقوق بشر با اعلام این خبر به جرس گفت: پدرم دو ایراد اساسی به دادگاه داشت. یکی این که دادگاه او باید با حضور هیات منصفه و با شرایط دادگاه سیاسی باشد. همچنین ادامه‌ی بازداشت او غیرقانونی است و باید قرار بازداشت تبدیل و آزاد شود.
به گفته‌ی دختر عبدالفتاح سلطانی، او گفته در صورت برطرف شدن این ایرادات حاضر به دفاع از خود است.
مائده سلطانی همچنین می‌گوید: آخرین فرصت دفاع که به وی داده شده و او خواست‌هایش را مطرح کرده، قاضی صراحتا به او گفته آزادت نمی‌کنیم، چون اگر آزادت کنیم برمی‌گردی و همان کارهای قبل را انجام می‌دهی.
 جلسه رسیدگی به پرونده عبدالفتاح سلطانی حقوقدان و عضو هیات موسس کانون مدافعان حقوق بشر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس برگزار شد.
عبدالفتاح سلطانی از تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ در زندان اوین به سر می‌برد. اساس اتهامات علیه وی، شرکت در تاسیس "کانون مدافعان حقوق بشر ایران"، دریافت جایزه حقوق بشر شهر نورنبرگ آلمان و مصاحبه با رسانه‌ها درباره وضعیت موکلانش است.





جـــرس:
رضا ملک از مسئولان سابق وزارت اطلاعات که به علت افشاگری سالهای متمادی است که در زندان به سر می‌برد، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به تحمل یک سال زندان دیگر و ۵۰ ضربه شلاق، محکوم شده است.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده است که رضا ملک که به دلیل افشاگری در خصوص قتل‌های زنجیره‌ای و افشای برخی اسناد در این مورد از ده سال و ۷ ماه پیش در زندان به سر می‌برد، هفته‌ی گذشته توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل یک سال زندان دیگر و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده است.
اتهامات ملک "تبلیغ علیه نظام" و" نشر اکاذیب، از طریق "انتشار فیلم از داخل زندان اوین" عنوان شده است.
گفتنی است این حکم مربوط به فیلمی است که در درون زندان تهیه شده و پیش‌تر در سال ۸۷ توسط مجموعه فعالان حقوق بشر انتشار یاقته بود.
لازم به ذکر است که این مسئول پیشین بخش بررسی‌های وزارت اطلاعات به شیما قوشه، وکیلش در این پرونده گفته است که طبق آخرین پرینتی که زندان در اختیارش گذاشته است زمان محکومیتش در پرونده قبلی ۴ سال بوده که از سوی دادگاه نظامی یک تهران صادر شده بوده است و با توجه به زمان دستگیریش در ۱۲ تیر ماه ۱۳۸۰ آن پرونده در سال ۸۴ به اتمام رسیده است. و لذا به نظر می‌رسد که ملک نزدیک به ۷ سال است که در "توقیف غیرقانونی" مقامات امنیتی به سر می‌برد.



مهدی خزعلی مجددا بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - مهدی خزعلی، نویسنده، ناشر و وبلاگ نویس منتقد حکومت، ساعاتی پیش توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.
به گزارش تارنمای فرهنگ آشتی، دکتر مهدی خزعلی، پزشک، ناشر و فرزند ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان، روز دوشنبه ۱۹ دی ماه بازداشت شد.
هنوز از جزئیات بیشتر این بازداشت خبری در دست نیست.



کارگران واگن سازی پارس ارک مقابل وزارت راه تجمع کردند

خبرگزاری هرانا - کارگران شرکت واگن سازی پارس اراک امروز در اعتراض به عدم دریافت ۱۲۰ میلیارد تومان ترنست‌ تولید شده این شرکت توسط راه آهن و تعویق حقوق پرداختی آن‌ها در مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.
به گزارش مهر، شرکت راه‌آهن، شرکت زیمنس فرانسه و واگن سازی پارس از سال ۸۰ قرارداد مشترکی را به امضاء رساندند که براین اساس، مقرر شد تا ۲۰ رام از سوی واگن پارس به راه آهن تحویل داده شود.
براساس برنامه زمانبدی، ۱۳ رام از این واگن‌ها سال۸۷ آماده و تحویل داده شد اما ۷ رام باقی مانده به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان بیش از سه سال است که ساخته و آماده تحویل است که متاسفانه هیچکدام از دو شرکت طرف قرارداد نسبت به تحویل آن اقدامی نمی‌کنند که این موضوع منجر به پوسیدگی واگن‌ها شده است.
این موضوع سبب شد که امروز کارگران شرکت واگن سازی پارس در مقابل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی تجمع کرده و طوماری را در این رابطه امضاء کنند.
گفته می‌شود شرکت واگن سازی پارس هم اکنون ۵ .۱۲ میلیارد تومان بابت یکهزار و ۲۰۰ نفر کارگر به بیمه بدهکار است و همچنین بیش از دو سال است که دفترچه‌های درمانی کارگران این شرکت باطل شده و حتی برای بازنشتگان نیز حق بیمه پرداخت نشده است.
از آنجایی که هر۴ ترنست یک رام محسوب می‌شود ۷ رام باقیمانده برابر با ۲۸ ترنست است و هریک از رام‌ها ظرفیت جابجایی ۳۵۳ مسافر را دارد.



هرانا؛ ممانعت ماموران زندان از انتقال دارو به جعفر اقدامی

خبرگزاری هرانا – مسئولین زندان رجایی شهر از انتقال داروهای جعفر اقدامی به داخل بند جلوگیری کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، جعفر اقدامی زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ زندان رجایی شهر کرج که اخیرا به دلیل درد شدید کمر و پاها به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شده بود پس از انجام آزمایشات پزشکی به بند سیاسی این زندان بازگشته است.
نامبرده هم چنین در زندان دچار بیماری های پوستی شده است که مورد توجه بهداری زندان قرار نگرفته و به همین دلیل خانواده این زندانی با هزینه شخصی خود در ملاقات های هفتگی داروهای را با مشاوره پزشکی برای وی تهیه کردند اما در هفته اخیر مامورین زندان با ارسال این داروها به بند سیاسی مخالفت کردند.
هم چنین با آغاز سختگیری ها و محدودیت های جدیدی که برای زندانیان سیاسی از سوی فردی به نام «مردانی» انجام می گیرد در مان پا و کمر این زندانی نیز به تاخیر افتاده است.
جعفر اقدامی در طول ماه های اخیر به دلیل عدم رسیدگی پزشکی بموقع و شدت درد قادر به استراحت نیست و بسیاری از امور شخصی وی نیز توسط هم بندیان وی انجام می گیرد.




عدم پرداخت حقوق کارگران سد سردشت

خبرگزاری هرانا - کارگران واحد شن و ماسه سد سردشت ماه های متمادی از حقوق خود محروم بوده اند.
به گزارش کمیته هماهنگی، ساخت این سد از سال ۸۸ شروع شده و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ کارگر زیر نظر شرکت پیمانکاری مربوطه و بصورت قراردادی مشغول به کار است.
کارگران این واحد بیش از سه ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده اند و رانندگان مشغول به کار در واحد حمل و نقل بیش از دو سال است که حقوقشان به تعویق افتاده و هر از چند گاهی مبلغی به عنوان مساعده دریافت نموده اند.
کارگران واحد شن و ماسه در حال حاضر به دلیل عدم پرداخت چهار ماه حقوق از طرف کارفرما در اعتصاب به سر می برند و عنوان کرده اند تا زمان پرداخت حقوق معوقه به کار باز نخواهند گشت.
بنابه گفته یکی از کارگران، از زمان شروع به کار ساخت این سد، سه نفر به دلیل خطرات محیط کار و نبود ایمنی جان باخته اند.




پرونده سعید جلالی فر دردادگاه تجدید نظر بلاتکلیف مانده است

خبرگزاری هرانا - پرونده سعید جلالی‌فر، فعال حقوق بشر که از سوی دادگاه بدوی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، هم‌چنان با اعتراض وی در دادگاه تجدیدنظر در حال رسیدگی است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، سعید جلالی‌فر،فعال حقوق بشر، روز ۹ آذرماه ۸۸ در منزلش بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت. وی پس از سپری کردن حدود ۴ ماه حبس، در واپسین روزهای اسفندماه ۸۸ با سپردن قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
جلالی‌فر سپس در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه‌ مورد محاکمه قرار گرفت و به اتهام‌های «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.
وی در روز ۸ مردادماه در حالی که جهت جلوگیری از ضبط وثیقه‌اش به دادگاه مراجعه کرده بود، بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت.
سعید جلالی‌فر هم‌اکنون بیش از ۹ ماه از دوران محکومیت خود را سپری کرده است و در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود.



هرانا؛ محمد صادق هنرور دست به اعتصاب غذا زد

خبرگزاری هرانا - محمدصادق هنرور شجاعی از روحانیون منتقد حکومت به زندان بازگردانده و از ظهر امروز وارد اعتصاب غذا شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، وی که از حدود یکماه قبل با موافقت دادستان ویژه روحانیت جهت مداوای بیماریهای متعدد خود به مرخصی استعلاجی آمده بود با وجود نظر پزشکی قانونی درباره ضرورت تمدید مرخصی و ادامه درمان در خارج از زندان، با عدم تمدید مرخصی توسط دادستان ویژه به دلیل مصاحبه با سایت کلمه و انتشار یک نامه سرگشاده در دوره مرخصی، صبح امروز به زندان بازگردانده شد.
نامبرده در اعتراض به این روند غیر قانونی وارد اعتصاب غذا شد.
لازم به ذکر است، هنرور شجاعی مبتلا به بیماریهای خطرناکی چون صرع، بیماری قلبی و انسداد عصبی عضلات میباشد.



هرانا؛ فاطمه خردمند به بند ۲۰۹ منتقل شده است

خبرگزاری هرانا - فاطمه خردمند همسر مسعود لواسانی روزنامه که شنبه شب بازداشت گردیده بود در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، فاطمه خردمند شب گذشته موفق به یک تماس کوتاه از بند ۲۰۹ با منزل پدری مسعود لواسانی شد و در این تماس از انتقالش به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.
همچنین در مراجعه امروز مسعود لواسانی و جمعی از دوستان فاطمه خردمند به زندان اوین گفته شد که نام وی در لیست بند ۲۰۹ زندان اوین ثبت شده ولی فعلا بنابر دستور کارشناس پرونده ممنوع الملاقات است.



هرانا؛ ابوالفضل عابدینی و شاهین زینعلی به بند ۳۵۰ منتقل شدند

خبرگزاری هرانا – دو تن از زندانیان سیاسی زندان اوین که اخیرا به بازداشتگاه اطلاعات در این زندان منتقل شده بودند به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگشتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، شاهین زینعلی و ابوالفضل عابدینی نصر دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ پس از ۱۰ روز بازجویی مجددا به بند سابق خود بازگشتند.
از علت انتقال این زندانیان به بند ۲۰۹ زندان اوین اطلاع دقیقی در دست نیست.



محمد امین هادوی به بند ٣٥۰ منتقل شد

خبرگزاری هرانا - محمد امین هادوی در تاریخ ١۰ دی ماه ١٣٩۰ خود را به اجرای احکام زندان اوین معرفی کرده بود، بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
لازم به ذکر است محمد امین هادوی، روز جمعه ۲۳ مهر از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی برده و آخر اسفند سال گذشته در آستانه سال جدید آزاد شد.
محمد امین هادوی فرزند مهدی هادوی اولین دادستان انقلاب روز جمعه ۲۳ مهر از سوی ماموران امنیتی در حالی که به یکی از سفرهای کاریش می رفت در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. وی فعال اقتصادی بخش خصوصی و دارنده چند مقاله در مباحث اقتصادی است.



اعتصاب کارگران مسکن مهر کامیاران

خبرگزاری هرانا - مسکن مهر کامیاران از سال ۸۹ به پیمانکاری شرکت صلب استیل، مسئولیت ساخت ۴۲ واحد مسکونی را در این شهرستان به عهده دارد.
به گزارش کمیته هماهنگی، چندین ماه است که حقوق این کارگران پرداخت نشده و در حال حاضر ۳۰ نفر از کارگران و استاد کارهای این واحد به دلیل پرداخت نشدن حقوقشان در اعتصاب به سر می برند.
کارگران روزهای ۱۷و ۱۸ دی ماه ۹۰ دست از کار کشیده و اعلام کرده اند تا زمان پرداخت حقوق معوقه به سر کار باز نخواهند گشت.



تجمع کارگران شرکت کارین در مقابل اداره‌ی کار

خبرگزاری هرانا - روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه، کارگران شرکت کارین صنعت در مقابل اداره کار تجمع کردند و اعلام کردند تا رسیدن به خواست و مطالبات خود به تجمع ادامه خواهند داد.
به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، شرکت کارین صنعت در شهرک صنعتی شماره ۲ واقع در پانزده کیلومتری دهگلان دارای هفتاد نفر کارگر می‌باشد که ۵۰ نفر آنان کارگر ساده و ۲۰ نفر از آن‌ها اداری می‌باشند. این شرکت وسائل پیش ساخته فایبر گلاس را تولید می‌کند. در اسفند ماه ۱۳۸۹ کارفرمای این شرکت اعلام ورشکستگی کرده و این در حالی است که کارگران به مدت ۹ ماه حقوق سال ۱۳۸۹ را دریافت نکرده‌اند.
لازم به ذکر است که برای رسیدگی به این مشکل، کارگران طرح شکایت کرده و دادگاه حکم توقیف اموال شرکت را صادر کرده است اما اداره کار طی احضاریه‌ایی، کارگران را به آن اداره دعوت نموده و برای فریب و عقب نشینی آنان اظهار داشته است که فیش‌های حقوقی که مهر شرکت بر روی آن موجود نباشد اعتبار ندارد.
با وصف اینکه دادگاه برای دریافت حقوق کارگران حکم توقیف اموال شرکت را داده است اما اداره کار همچنان تلاش می‌کند که مانع از دریافت حقوق کارگران شود. کارگران به دنبال این حیله و دفاع آشکار اداره کار از کارفرما، روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه در مقابل اداره کار تجمع کردند و تا پایان وقت اداری، این تجمع ادامه داشت.
کارگران برای به دست آوردن مطالباتشان که ۹ ماه حقوق معوقه است اظهار داشته‌اند که در صورت عدم پرداخت بدهی آنان. مصممانه به تجمعات خود ادامه خواهند داد.