۱۳۹۰ بهمن ۶, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

روسیه بار دیگر با صدور قطعنامه ای دیگر علیه سوریه مخالفت می کند

Sergei Lavrov - وزیر امور خارجه روسیه

نوشتۀ شهلا رستمی
روسیه امروز اعلام کرد که هر گونه پیشنهاد «سازنده» را در مورد سوریه می پذیرد اما مخالف هرگونه قطعنامه سازمان ملل متحد برای توسل به زور در این کشور است.

گفتگو با علی مهتدی، روزنامه نگار و کارشناس مسائل خاورمیانه
 
25/01/2012 by شهلا رستمی
سرگئی لاورف- وزیر امور خارجه روسیه، می افزاید: کشورش نمی تواند پیشنهادی را بپذیرد که به شکل یک جانبه و بدون مشورت با روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی گرفته شده و میتواند بعدأ به عنوان تصمیم شورای امنیت به شمار آید؛ این کاری است نادرست و نا کارآ.
گفتنی است که اتحادیه اروپا در روز دوشنبه تحریم های تازه ای علیه سوریه برگزید که پنج بانک سوری، سه شرکت نفتی و ٢٢ نفر را که اکثرأ از اعضای دستگاه امنیتی سوریه هستند، در برمی گیرد.
اروپائی ها می خواهند طرح تازه قطعنامه خود را که بر پایه طرح اتحادیه عرب تدوین شده در روز دوشنبه در شورای امنیت به رأی بگذارند.
این طرح می تواند توسط کشورهای یاد شده رد شود همانگونه که در ماه اکتبر گذشته مسکو و پکن، قطعنامه ای را که در آن سرکوب خونین اپوزیسیون در سوریه محکوم می شد، وتو کردند.
در همین حال خبر رسید که در خودداری ناظران کشورهای خلیج فارس از رفتن به سوریه به دلیل- به گفته آنان- بیهوده بودن این مأموریت ها، مأموریت اتحادیه عرب در سوریه تا روز ٢٣ فوریه تمدید شد. ناظران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس می گویند که کشتار بیگناهان در سوریه ادامه خواهد یافت و رژیم این کشور در برابر قطعنامه های اتحادیه عرب سر فرود نخواهد آورد.
از سوی دیگر، ارتش سوریه بار دیگر امروز برای دومین روز پی در پی، شهر "حما" در مرکز سوریه را بمباران کرد.
روزنامه "الوطن"، نزدیک به قدرت، نوشت هدف این حمله باز پس گرفتن چندین محله از شورشیان در پی شکست تلاش هائی است که برای یافتن راه حلی صلح آمیز بوده است.
ارتش سوریه با استفاده از سلاح های سنگین و راکت و نیز تانک هائی که شبه نظامیان و نیروهای امنیتی آنها را می راندند، این حملات را انجام داد.
شورشیان می گویند شماری در این حملات کشته و خانه ها ویران شده است. آنها همچنین سخن از بسیج ٤٠٠٠ سرباز در این شهر می زنند
***
از علی مهتدی، روزنامه نگار و کارشناس مسائل خاورمیانه پرسیدم این کشمکش میان دوبلوک چه پیامدهائی می تواند داشته باشد و سوریه چه سودی از آن می تواند ببرد؟ به این گفتگو گوش کنید......

 

 
DR
نوشتۀ شاهرخ بهزادی
افزایش افسار گسیخته قیمت ارز و طلا در بازارهای داخلی همچنان ادامه دارد؛ افزایش قیمت ارزهای خارجی در یک اقتصاد وابسته به واردات انبوه، اوج گیری و التهاب قیمت کالاها و محصولات مصرفی درکشور را به دنبال دارد.
چه انتظاری می توان داشت که کشوری که ساختارهای تولیدی محکمی ندارد و به میزان ٨٠ در صد به واردات خارجی وابسته است و هیج صادرات عمده غیر نفتی ندارد، بتواند در برابر گرایش شدید افزایش قیمت ارزهای خارجی- حالا چه روانی باشد، چه واقعی- محکم بایستد.
آگاهان بازار ارز امروز، چهارشنبه، قیمت آزاد هر دلار آمریکا را ٢١٧٠ تومان و هر یورو را ٢٨٠٠ تومان اعلام کردند.
این در حالی است که نرخ ارز مرجع در بانک مرکزی جمهوری اسلامی، امروز ١١٢٩ تومان برای هر دلار آمریکا و ١٤٧١ تومان برای هر یورو، بوده است.
آخرین شاخص بهای کالا ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران که در آبان امسال بوسیله بانک مرکزی انتشاد یافت، افزایش شاخص کل قیمت ها را نسبت به آبان سال ١٣٨٩ به میزان ٢٢٫١ در صد نشان می دهد.
در این ماه، قیمت شاخص گروه مواد خوراکی و آشامیدنی نسبت به دوره مشابه سال قبل ٢٤٫٣ در صد رشد داشته است.
در حالی که آخرین داده های آماری بانک مرکزی در باره شاخص قیمت ها به آبان امسال محدود می شود، مرکز آمار ایران پا را یک قدم فراتر گذاشته و شاخص قیمت ها را تا پایان آذر ماه امسال اعلام کرده است.
بر اساس مرکز آمار ایران شاخص قیمت ها در ١٢ ماهه منتهی به آذر ماه امسال ٢٧٫٦ در صد افزایش یافته است؛ طی همین مدت به قیمت شاخص مواد خوراکی و آشامیدنی ٣٥٫٩ در صد افزوده شده است.
یک مقایسه ساده بین داده های آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به سادگی نشان می دهد که قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی فقط طی یک ماه، ١١٫٦ در صد افزایش یافته است.
در نبود آمارهای رسمی برای دیماه جاری، باید گفت که طی چند هفته اخیر مجداداً شاهد گرانی بی سابقه در بازار عمده فروشی و خرده فروشی کشور هستیم.
خبر گزاری فارس بر اساس نظر مدیران بنگاه های اقتصادی و تولیدی کشور گزارش داده است که با یک دلار ١٧٠٠ تومانی، قیمت های عمومی اجناس و کالا ها حداقل بین ٣٠ تا ٤٠ در صد افزایش خواهد یافت.
همانطور که همگان میدانند هم اکنون قیمت نان در کشور به شدت افزایش یافته و مردم برای خرید یک کیلو گوشت قرمز باید بیش از ٣٠ هزار تومان پرداخت کنند.
افزون بر کالاهای روزمره مورد نیاز مردم، قیمت سایر کالا ها و خدمات در کشور به شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال فقط طی یک ماه قیمت خوراک طیور در بازارهای داخلی بیش از ٢٠ در صد افزایش یافته است.
سعید بهاری- مدیر عامل شرکت هوایی کیش، از افزایش ٣٠ تا ٣٥ در صدی هزینه شرکت های هواپیمایی ایران خبر داده است.
علیرضا کلاهی صمدی- عضو هیات مدیره سندیکای صنایع برق کشور، گفته که قیمت تمام شده تولیدات صنعت برق ٥٠ در صد افزایش یافته است.
باری، لیست افزایش قیمت ها طی هفته های گذشته به چند مورد یاد شده محدود نمی شود، در واقع قیمت اکثریت قریب به اتفاق کالا ها و خدمات در کشور به شدت افزایش یافته و در صورت تداوم آن ورشکستگی اقتصاد کشور را تهدید می کند؛ در این رابطه احمد توکلی- رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، امروز اعلام کرد که ادامه وضعیت موجود در بازار ارز و طلا، اقتصاد کشور را به ورشکستگی می کشاند.
از سوی دیگر طی هفته های اخیر بسیاری از واحد های تولیدی کشورتعطیل شده و به لیست دراز واحد های تولیدی تعطیل شده کشور اضافه شده اند؛ در این رابطه علیرضا محجوب- نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی با خبر گزاری "ایلنا" تعطیلی بسیاری ازواحد های تولیدی کشور را ناشی از گرانی ارز و کاهش قدرت خرید مواد اولیه و قیمت بالای حامل های انرژی دانسته است.
اما حالا ببینیم که افرایش قیمت ارز چه رابطه ای با افزایش شاخص کلی قیمت ها دارد.
اصولاً در یک اقتصاد سالم که اکثریت کالاها و مواد مورد نیاز مردم از تولیدات داخلی تأمین می شود و یک تعادل نسبی بین تولیدات داخلی، صادرات و واردات وجود دارد، بالا رفتن ارزش برابری ارز های خارجی نسبت به پول ملی، نمی تواند اثر قابل توجهی بر روی افزایش قیمت کالاهای مصرفی داخلی داشته باشد.
در چنین شرایطی، افزایش قیمت برابری ارزهای خارجی، پیش از آنکه عاملی برای ایجاد تنش بر روی قیمت های داخلی باشد، اهرمی است در جهت سیاست های پولی و مالی که در چارچوب سیاست گذاری اقتصادی کشور تعیین می شود؛ به عنوان مثال این اهرم می تواند در جهت محدود کردن واردات خارجی و توسعه و تشویق صادرات کشور به کار گرفته شود.
اگر ایران همانند بسیاری از کشورهای نوخاسته صنعتی مانند چین، کره جنوبی، ترکیه، مالزی، تایلند و... از ساختارهای تولیدی مناسبی بر خوردار بود که به وی اجازه میداد تا تولیداتش نه تنها جوابگوی اکثریت نیازهای داخلی باشد بلکه سهم قابل توجهی از آن به دلیل رقابتی بودن قیمت های تولیدات به خارج از کشور صادر شود، در چنین شرایطی کاهش ارزش برابری پول ملی نه یک مشکل بلکه یک موقعیت استثنایی رقابتی برای تولیداتش فراهم می آورد.
اما متأسفانه باید این حقیقت تلخ را قبول کرد که کشور ما در چنین موقعیتی قرار ندارد.
در ایران، نه تنها ساختارهای تولیدی کشور طی سالهای اخیر تخریب شده بلکه سیاست های دولت آقای محمود احمدی نژاد اقتصاد ملی را به سوی واردات انبوه سوق داده است.
چه انتظاری می توان داشت که کشوری که ساختارهای تولیدی محکمی ندارد و به میزان ٨٠ در صد به واردات خارجی وابسته است و هیج صادرات عمده غیر نفتی ندارد و اقتصادش عمدتاً بر روی درآمدهای ناشی از صادرات نفت و واردات انبوه کالا و محصولاتی که از خارج وارد می کند استوار است، بتواند در برابر گرایش شدید افزایش قیمت ارزهای خارجی- حالا چه روانی باشد، چه واقعی- محکم بایستد. خیالی است بس باطل...
 

 

 

بازشدن دست بانک ها برای افزایش نرخ سود سپرده ها در ایران

نوشتۀ فواد روستائی
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانمحمود بهمنی- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران: پس از موافقت محمود احمدی نژاد- رئیس جمهوری، با مصوبۀ شورای عالی پول و اعتبار، مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم، بانک مرکزی تعیین نرخ سود بانکی را به بانک ها واگذار کرد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در کشور را در حال حاضر ٢١ درصد دانست.
به این ترتیب به گفتۀ محمود بهمنی، بانک ها خواهند توانست در فضای رقابتی سپرده های مردم را جذب و سود مورد انتظار آنان را تأمین کنند.
به گفتۀ رئیس کل بانک مرکزی، این تصمیم از همین امروز قابل اجراست.
شمس الدین حسینی- وزیر اقتصاد و سخنگوی اقصادی دولت، نیز امروز از موافقت رئیس جمهوری با افزایش سود سپرده های بانکی خبر داد.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی که به این موضوع اختصاص داده از افزایش نرخ بهره و رقابتی شدن آن میان بانک ها به عنوان یک خبر خوب اقتصادی یاد کرده و می نویسد: به عقیدۀ کارشناسان اقتصادی این افزایش می تواند به جذب نقدینگی موجود در بازار کمک کرده و به التهاب بازار ارز و سکه پایان دهد.
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود از تک نرخی شدن ارز در ٤٨ساعت آینده خبرداد و گفت ارز برای مسافران، دانشجویان و بیماران با یک نرخ مناسب عرضه می شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت با اجرائی شدن این تصمیم دیگر نیازی نیست که افراد ارز را با نرخ بالا از بازار آزاد تهیه کنند مگر این که بخواهند ارز را ذخیره کنند ولی دولت برای ذخیره کردن ارز نمی دهد.
محمود بهمنی در دنبالۀ سخنان خود گفت، تا ٤٨ ساعت آینده ارز به هر میزان برای مصارف مختلف در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و برای کالاهای مورد نیاز کشور هر میزان ارز که لازم باشد در اختیار واردکنندگان قرار می گیرد.


جدال رئیس دولت و رهبر این‌ بار در حوزه اقتصاد

«شعب» احمدی‌نژاد مقابل «خیبر» خامنه‌ای

سایت «الف» پس از روزنامه کیهان٬ افزایش نرخ سکه و ارز در بازار‌های ایران را اقدامی «تعمدی» از سوی دولت دهم به منظور اثبات قرار داشتن جمهوری اسلامی در شرایط «شعب ابی‌طالب» اعلام کرد.
این سایت محافظه‌کار روز چهارشنبه (پنجم بهمن) نوشته که دولت پس از ملتهب شدن بازار سکه و ارز «تلاش دارد با بزرگنمایی اثر تحریم‌ها، طرح مفهوم شعب ابی‌طالب را به نظام بقبولاند.»
محمود بهمنی٬ رئیس کل بانک مرکزی ۳۰ آذر ماه امسال گفته بود: «باید جامعه را به نحوی اداره کنیم که بتوانیم دو سال خود را حفظ کنیم٬ گویا در شعب ابی‌طالب گرفتار شده‌ایم» ٬ اما علی خامنه‌ای با رد اظهارات آقای بهمنی گفته جمهوری اسلامی در شرایط «بدر و خیبر» است.
حسین شریعتمداری٬ نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان نیز با انتشار یادداشتی نوشته دولت احمدی‌نژاد با ملتهب کردن بازار‌ قصد دارد «شرایط کنونی کشور را با دوران شعب ابی‌طالب مقایسه کرده و راه برون رفت از آن را، گشودن باب مذاکره با آمریکا» می‌داند.
سایت «الف» در بخش دیگری از یادداشت خود احتمال داده ملتهب شدن بازار سکه و ارز ناشی از نارضایتی تیم احمدی‌نژاد از پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و مقاومت مجلس در برابر اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت باشد.
این سایت در پایان آورده که «قهر دوم انحرافیون اگر به آشفتگی بیشتر بیانجامد، قبل از آنکه به کوتاه آمدن نظام برسد، به رای عدم کفایت مسببین منجر خواهد شد.»
 محمود احمدی‌نژاد اردیبهشت ماه امسال در اعتراض به مخالفت علی خامنه‌ای با برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات٬ ۱۱ روز در خانه نشست و حاضر نشد بر سر کار حاضر شود.
محافظه‌کاران منتقد دولت این اقدام احمدی‌نژاد را به منزله قهر وی با رهبر جمهوی اسلامی و نظام قلمداد کرده و انتقاد‌ها و حملات تندی متوجه وی و نزدیکانش کرده‌اند.
حامیان خامنه‌ای در روز‌های اخیر نیز انتقاد‌‌های خود علیه دولت احمدی‌نژاد به خاطر ادامه وضعیت نابسامان بازار سکه و ارز را افزایش داده‌اند.
احمدی‌نژاد هم در واکنش به این انتقاد‌ها٬ با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی موافقت کرده که این امر منجر به کاهش محسوس نرخ سکه و ارز شده است.

 

علی فلاحیان٬ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

حرف زدن از اشرافی‌گری مقام‌های نظام حرام است


علی فلاحیان٬ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سخن گفتن از «اشرافی‌گری» مقام‌های جمهوری اسلامی در فضای عمومی را «حرام» دانسته و گفته است درباره این مسائل باید در جلسات خصوصی حرف زد.
آقای فلاحیان روز چهارشنبه (پنجم بهمن) این مطلب را در پاسخ به این پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه «شمال شهر تهران به خوابگاه مسئولان» تبدیل شده و نظر وی در این خصوص چیست٬ بیان کرده است.
وزیر پیشین اطلاعات گفته است: «حرف زدن درباره اشرافی‌گری مسئولان نظام را حرام می‌دانم و معتقدم این مسائل باید به صورت خصوصی و فقط با خودشان مطرح شود.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادعا کرده که جمهوری اسلامی در حال حاضر «مردمی‌ترین» نظام در جهان است و کشور‌های مسلمان منطقه از این نظام الگوبرداری می‌کنند.
به گفته فلاحیان «تمام مستضعفان جهان حتی در کشورهای غنی اروپایی و آمریکا امروز به‌ پا خواسته و ندای عدالت‌طلبی امام و مقام معظم رهبری را لبیک گفته‌اند.»
علی فلاحیان پس از سال‌ها سکوت٬ ماه گذشته فعالیت سیاسی خود را به طور رسمی با فعالیت مجدد «جمعیت فدائیان اسلام» به دبیرکلی محمد مهدی عبد‌خدایی آغاز کرده است.
این جمعیت در یک ماه گذشته انتقاد‌های تند و تیزی متوجه محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان رئیس دولت دهم کرده است.

 

هاشمی‌ درگذشت دو فرمانده سپاه را تسلیت گفت

اکبر هاشمی رفسنجانی٬ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سکوت علی خامنه‌ای و سایر مقام‌های جمهوری اسلامی٬ درگذشت دو تن از سرداران سابق سپاه پاسداران را تسلیت گفت.
آقای هاشمی روز چهارشنبه (پنجم بهمن) در پیامی درگذشت سردار احمد سیاف‌زاده و سردار عباس مهری را تسلیت گفته است.
سیاف‌زاده و عباس مهری دو تن از چهار سردار سابق سپاه هستند که در کمتر از چهار روز بر اثر بیماری درگذشته‌اند.
تا کنون از سوی علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی که به طور معمول درگذشت فرماندهان و سرداران سابق سپاه و مقام‌های حکومتی و دولتی را تسلیت می‌گوید٬ پیام تسلیتی برای فوت این چهار تن منتشر نشده است.
روسای قوای مقننه٬ قضائیه و مجریه نیز خطاب به خانواده‌های این چهار تن پیام تسلیتی منتشر نکرده‌اند.
وفا غفاریان (۵۲ ساله) ٬ عباس مهری (۵۲ ساله) ٬ احمد سیاف‌زاده (۵۵ ساله) و منصور ترکان (۵۰ ساله) چهار فرمانده سابق سپاه پاسداران در چند روز گذشته بر اثر بیماری درگذشتند.
حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران نیز درگذشت آنها را تسلیت گفته است.
در مراسم تشییع جنازه سردار سیاف‌زاده که روز گذشته در تهران برگزار شد٬ بسیاری از فرماندهان ارشد سپاه حضور نداشتند.

 

آشنایی با کامپیوتر برای تازه‌واردها به اینترنت: چه مانیتوری باید خرید؟

image
اگر به خاطر خرابی مانیتور، قدیمی شدن آن، یا هر دلیل دیگری قصد دارید قید مانیتور قبلی خود را بزنید یا آن که می‌خواهید کامپیوتر تازه‌ای بخرید که برای آن نیاز به مانیتور دارید، موارد زیادی هست که لازم است بدانیم. توجه به این موارد می‌تواند موجب شود که دست بالا را در موقع خرید داشته باشیم.
مانیتورت چند اینچه؟
اندازه‌هایی که مانیتور با آن سنجیده می‌شود، همان معیارهایی ست که برای اندازه‌گیری تلویزیون خانه استفاده می‌کنیم. 
این که می‌گویند فلان مانیتور ۱۵ یا ۲۰ اینچ است، دقیقا مثل تلویزیون است. این اندازه مربوط به طول وتر (خطی که مثلا نقطه‌ی بالای راست مانیتور را به خط پایین سمت چپ آن وصل می‌کند) بر اساس واحد اینچ (بیش از دو سانتی متر) است.
جالب این است که مانیتورهایی که در بازار به نام ۱۵ اینج فروش می‌رود حدود ۱۳ اینچ و هشت دهم است و مثلا ۱۷ اینچی‌ها معمولا حدود ۱۶ اینچ هستند. به همین خاطر اگر اندازه‌گیری شما با آن چه اعلام می‌شود کمی تفاوت داشت نگران نشوید،‌ این عدد کمی هم جنبه تبلیغاتی دارد.

این که فلت نیست!
مساله دیگری که در هنگام انتخاب مانیتور مهم است عمق آن است. مانیتورهای قدیمی‌تر معمولا دارای عمق بیشتری بودند. این عمق هم در ظاهر بیرونی آن و در پشت آن بود که ظاهری شبیه مکعب پیدا می‌کردند هم درواقع عمق تحدب (برآمدگی) صفحه نمایش آن است.
اگرچه ظاهر مانیتورهای تخت بهتر است، اما اگر میزکار شما بزرگ است می‌توانید به خاطر صرفه جویی بیشتر، به سراغ مانیتورهای قدیمی‌تر و حتا دست دوم بروید. اما حواس تان به این باشد که خیلی از آن‌ها چشم را بیشتر اذیت می‌کنند و اگر سنی از شما گذشته باشد، چندان گزینه مطلوبی نیست.
موقع خرید مانیتور، خیلی‌ها وانمود می‌کنند که شما یک مانیتور کاملا تخت می‌خرید، اما در حقیقت این صفحه بیرونی آن است که تخت (سوپر فلت) است و داخل آن شیشه‌ای با تحدب کم قرار دارد. این مساله با کمی دقت در هنگام خرید و با چشم غیر کارشناسی شما هم قابل تشخیص است.
«ال سی دی»ها تکنولوژی قدیمی‌تری دارند اما کاملا مناسب هستند. اگر می‌خواهید برق کمتری مصرف کنید و البته تصاویری در حد خیلی بالاتر داشته باشید «ال ای دی»ها پیشنهاد‌های تازه بازار کامپیوتر به شماست.

این پیکسل پیکسل که میگن چیه؟
رزولوشن کلمه‌ای است که کاربرد زیادی در خرید مانیتور دارد. این کلمه به معنای وضوح است. این طور فرض کنید که مانیتور شما از نقاط کوچک زیادی تشکیل شده که هر چه این نقاط تعدادشان بیشتر و اندازه‌شان کمتر باشد تصویر واضح‌تری را عرضه می‌کنند. این نقاط کوچک پیکسل نامیده می‌شوند. به عنوان نمونه بیشتر مانیتورهای ۱۵ اینچ بازار، نهایت وضوح شان ۱۰۲۴ پیکسل در ۷۶۷ پیکسل است. اگر می‌خواهید تصاویر با کیفیت تری ببینید نیازی نیست که حتما پول بیشتری برای خرید یک مانیتور معروف‌تر بپردازید، کافی است دقت کنید تا وضوح بیشتری را حتی از مانیتور ارزان‌تر تحویل بگیرید.
اگر کار گرافیکی نمی‌کنید یا مثل من، شیفته‌ی بازی‌های گرافیکی نیستید، ممکن است مانیتوری با وضوح نسبی کمتر هم برای شما کافی باشد. نگران بازی‌های فکری و جذاب ساده نباشید، با این مانیتورها می‌توانید ساعت‌ها خود را سرگرم کنید.
نکته دیگر، سرعت بازیابی تصویر است. مهم تر از رنگ مانیتور و شیک بودن آن، این است که در مشخصات این دستگاه، این سرعت حداثل ۷۰ هرتز باشد. چرا که سرعت پایین تر از آن، باعث می‌شود که چشم شما آسیب ببیند.
بعضی از فروشندگان مانیتور، در این زمان، یک بازی تبلیغاتی می‌کنند. مثلا می‌گویند که سرعت بازسازی این مانیتور حدود ۸۵ است. این عدد می‌تواند خیال هر خریدار ساده دلی را راحت کند که جنس خوبی می‌خرد اما نکته آن این جاست که این عدد در هنگامی درست است که وضوح تصویر مانیتور روی همان حداقل باشد. چیزی که باید دقت کنیم این است که بیشترین سرعت  بازسازی تصویر، با بیشترین وضوح در دسترس باشد.
از نظر سلامتی، استفاده از مانیتور مثل تماشای تلویزیون، موجب می‌شود شما کمتر پلک بزنید. این کمتر پلک زدن، سوزش چشم را در پی می‌آورد. اما هنوز هیچ تحقیق علمی ای ثابت نکرده که خود مانیتورها دارای اثرات جانبی‌ای روی سلامتی بدن و به ویژه چشم‌ها هستند. البته «ال سی دی»ها به طور کلی از مانیتورهای قدیمی بهتر هستند و «ال ای دی»ها هم کمتر نور مزاحم دارند. به همین خاطر اگر فامیلی دارید که در انباری‌شان یک مانیتور سالم دارند، ممکن است این مانیتور به خوبی کار کند اما دارای لرزش تصویر باشد یا برای مثال ارتعاشات آن بیشتر باشد. بیرون کشیدن مانیتور از انباری، اگرچه رفاقت و حسین نیت پیشنهاد کننده را ثابت می‌کند، اما سلامت چشمان شما را تضمین نمی‌کند.

مانیتورم چیا داشته باشه؟
اسپیکر(بلندگو): بعضی از مانیتور‌ها، اسپیکر دارند که درون آن‌ها تعبیه شده. معمولا باید پول بیشتری برای این مانیتورها داد. جای کمتری اشغال می‌کنند و گاهی ظاهری فریبنده دارند. اما این جا دو مشکل وجود دارد. یکی این که اگر زمانی اسپیکرتان خراب شود، ممکن است نسبت به کل مانیتور بددل شوید یا اگر از صدای آن راضی نباشید، خرج اضافی روی دستتان گذاشته است.

پورت یو اس بی: بعضی از این مانیتورها دارای پورت «یو اس بی» اضافی و مستقل هستند. این نوع مانیتورها، هم گران‌تر هستند هم خیلی امکان تازه‌ای در اختیارتان نمی‌گذارند، این روزها تلویزیون‌های مدرن خود به دوربین و بقیه وسایل وصل می‌شوند و تصویرهای روی آن‌ها را به شما نمایش می‌دهند. چه نیازی است تا پول بیشتری صرف کنید و علاوه بر بخش اصلی کامپیوتر، یک پورت «یو اس بی» هم روی مانیتور داشته باشید؟ شاید روزی برسد که همه مانیتورها دارای این امکان شوند. آن زمان دیگر می‌توانید بدون این که پول‌های جیبتان را بشمرید، یکی از این‌ها برای خود بخرید.
حالا شما با مواردی که باید در انتخاب مانیتور، از هر مارک و برندی مورد توجه قرار دهید آشنا شده‌اید. اما مساله دیگر این است که از چه مارکی خرید کنید. در حال حاضر در ایران مانیتورهای زیادی هستند که دارای گارانتی هستند، شما می‌توانید فارغ از این که چه سیستمی را برای استفاده سفارش می‌دهید یکی از این مارک‌ها را خریداری کنید. «ال جی» و «سامسونگ» در بازار به وفور و با پشتیبانی به نسبت خوبی عرضه می‌شوند. اما یک برند ایرانی هم این روزها، توانسته اقبال خوبی کسب کند.
اگر نگران تحریم‌ها یا افت پشتیبانی برند های خارجی هستید، «فراسو» یک مانیتور ایرانی قابل اعتماد است. اما اگر کیفیت بهتری می‌خواهید، لازم است کمی بیشتر دست به جیب شوید.

مانیتور چیه؟ بگو سینمای خانگی!
حالا، تصمیم خود را درباره اندازه مانیتور بگیرید، اگر خیلی حساس نیستید و مصرفی معمولی دارید نمایشگر های ۱۹ تا ۲۰ اینچ را انتخاب کنید، اگر در این زمینه حریص ترید، ۲۱ و ۲۲ اینج گزینه خوبی هستند تا وقتی که خانواده می‌خواهند سریالی شبانه ببینند که علاقه چندانی به آن ندارید بتوانید سراغ فیلم های مورد علاقه خود بروید.

حالا آخرش چند؟
قیمت‌های مانیتور‌های بازار ایران از نوسان زیادی برخوردار است. نوسانی که این روزها به خاطر تغییر مداوم قیمت دلار، شدیدتر هم شده است. معمولا «سامسونگ» کمی از «ال جی» گران‌تر است و برندهای دیگر هم قیمت هایی بیشتر دارند.
قیمت‌های مانیتور را می‌توانید از طریق سایت‌های «چاره» و «دی جی کالا» به صورت روزانه پیگیری کنید.

قشنگشو انتخاب کن!
توصیه می‌شود کمی هم به زیبایی مانیتورتان اهمیت بدهید. علاوه بر زیبایی آن هماهنگی‌اش با ظاهر بقیه اجزای کامپیوترتان مهم است. بسته به دکوراسیون اتاقتان هم می‌توانید رنگ آن را انتخاب کنید. به هر حال بخشی از روز را در مقابل آن صرف می‌کنید و بهتر است چیزی را تماشا کنید که دوستش دارید.

 

 

رایزنی برای کنترل نیروهای «خودجوش»!

imageعماد افروغ می‌گوید قرار بوده است تجمعی اعتراضی و خودجوش مقابل خانه‌اش برگزار شو؛ اما وی با رایزنی و «دخالت نیروهای ذیربط» توانسته است جلوی این تجمع را بگیرد.
چندی پیش عماد افروغ در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از شرایط سیاسی کشور گفته بود همه‌ی مردم باید بتوانند از رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کنند؛ که با این سخنان حملات محافظه‌کاران علیه آقای افروغ شروع شد و هرچه گذشت شدت بیشتری هم گرفت؛ به‌طوری که قرار بوده در ادامه‌ی این حملات «نیروهای خودسر و خودجوش»؛ همان‌گونه که مقابل منزل سردار علایی رفتند و اعتراض کردند؛ به منزل افروغ هم بروند و با همان شیوه اعتراض کنند.
برخی از رسانه‌ها از جمله «بازتاب» پیشتر در این خصوص نوشتند که  برخی نیروهای خودسر برنامه‌ای مشابه آنچه در مقابل منزل آقای علایی پیاده شد، را برای روز جمعه ۳۰ دی‌ماه مقابل منزل عماد افروغ تدارک دیده‌ بودند تا «روز سیاه» دیگری را رقم بزنند.
اما امروز عماد افروغ با تایید این اقدام «نیروهای خودجوش» به خبرگزاری ایلنا گفته است که توانسته است با «رایزنی؛ تمهیدات ویژه و دخالت نیروهای ذیربط» جلوی این اقدام را بگیرد.




«بهار آزادی» موقتا از سکه افتاد

image
قیمت‌های امروز بازار ارز و طلای تهران نشان از کاهش ناگهانی روبرو شد و بهای سکه بهار آزادی طرح قدیم که از یک میلیون تومان بالاتر رفته بود، امروز به ۸۲۰ هزار تومان رسید.
بر اساس قیمت‌های مخابره شده روی سایت مثقال، قیمت طلا و سکه امروز در بازار تهران کاهش یافته است. برخی کاهش ناگهانی را با انتشار خبر پذیرش افزایش سود سپرده‌های بانکی توسط احمد‌نژاد مرتبط می‌دانند.
به گزارش ایرنا، وزير امور اقتصادي و دارايي امروز اعلام کرد که احمدی‌نژاد با افزایش سود سپرده‌های بانکی موافقت کرده است. وزیر دارایی در باره مشکلات بازار ارز گفت: «بررسي‌هاي ما حكايت مي‌كند كه يك سازماندهي وجود دارد كه به دنبال خارج كردن ارز كشور از بازار و يا احتكار ارز است و ما براي مقابله با اين مساله تدابير موثري را در نظر گرفته‌ايم. بانك مركزي امسال حتي بيشتر از ميزان ارز مورد نياز براي واردات، ارز فروخته است. اطلاعاتي داريم كه نشان مي‌دهد اين ارزها ممكن است احتكار شده باشد يا حتي كالاهايي كه با ارز قيمت رسمي وارد شده‌اند، به قيمت ارز در بازار غيررسمي فروخته مي‌شوند كه اين مساله را مورد رسيدگي قرار خواهيم داد.»
حسینی همچنین قیمت فعلی سکه طلا را «حبابی» دانست و گفت که با احتساب قیمت جهانی طلا و وزن هر سکه، این قیمت غیر واقعی است.
پیش از این، برخی کارشناسان معتقد بودند که دولت باعث ایجاد بحران اخیر شده و پلیسی کردن فضا عملا نشان از ضعف دولت در مهار بحران داشته است. دکتر پژویان به خودنویس گفته بود: «هرگز با نیروی انتظامی و با زور و با شلاق نمی شود اقتصاد را به هیچ سمتی هدایت کرد».
همچنین، قیمت دلار آمریکا که از مرز ۲۰۰۰ تومان نیز گذشته بود در ساعات پایانی کار بازار ارز، به ۱۹۰۰ تومان کاهش یافت. با این حال، هنوز قیمت دلار کانادا و یورو چندان تغییری نکرده است.




یک مقام سپاه: ایران می‌تواند اقتصاد دنیا را مدیریت کند

imageمعاون فرهنگی سپاه پاسداران با بیان اینکه جمهوری اسلامی در شرایط بسیار قدرتمندانه‌ای بسر می‌برد گفت ایران می‌تواند دست اروپا و آمریکا را بگیرد و اقتصاد دنیا را مدیریت کند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ محمدعلی آسودی٬ معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه در این خصوص گفته است که «در شرایط فعلی جمهوری اسلامی می‌تواند شرایط اداره اقتصادی دنیا را كه اكنون آمریكا و اروپا در آن دست وپا می‌زنند، در دست بگیرد و آن را مدیریت كند.»
وی همچنین با اشاره به اینکه اروپا و آمریکا با بحران مشروعیت مواجه هستند افزود: «آنها حتی توانایی فایق آمدن بر مشكلات خود و پاسخ‌گویی به درخواست‌های به حق مردم خود را ندارند و با بحران مشروعیت و مقبولیت بین ملت‌های خود روبرو هستند.»
گفتنی است صندوق بین‌المللی پول در گزارش سال ۲۰۱۱ خود نوشت که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی به درجه صفر رسید و میزان تورم در سال ۲۰۱۱ هم؛ ۲۲.۵ درصد بوده است.



سرنوشت متفاوت ۴ کشتی گیر؛ برادران خادم، برادران محمدی

image
برادران خادم و برادران محمدی به هم رسیده‌اند، برای این به هم رسیدن باید راه بسیار پیموده باشند چرا که آنان را فاصله بسیار است شاید ازفاصله مشهد تا آبادان و لرستان. تفاوت برادران برادران خادم و برادران محمدی ازهمان خانواده آغاز شد .اولی خانواده ای داشتند متمایل به گروه‌های سنتی مذهبی و دومی پدری داشتند که دراعدام‌های فله‌ای اول انقلاب ازدستش دادند. برادران خادم یک بار ازکشتی به سیاست رفتند و قصد بازگشت دارند شاید بازار سیاست کساد شده است. برای برادران محمدی را قصد رفتن ازتشک به جای دیگر نبود اما تشک را هم ازآنان ستاندند.
برادران اول ازتشک  کشتی به صحنه سیاست رفتند و برادران دوم با چوب سیاست از کشتی رانده شدند. برای برادران خادم کشتی و سیاست خدمات متقابل داشته‌اند. ازتشک کشتی راه به پارلمان و شورا یافته‌اند و هروقت دلشان تنگ شده ازآن جا به تشک بازگشته‌اند.
 از برادران محمدی این روزها یکی درزندان است و یکی خانه نشین. از برادران خادم یکی درشورای شهر است و دیگری پس ازنمایندگی مجلس به شرکت‌هایش رسیدگی می‌کند.
 تفاوت برادران  برادران خادم و برادران محمدی ازهمان خانواده آغاز شد .اولی خانواده‌ای داشتند متمایل به گروه‌های سنتی مذهبی و دومی پدری داشتند که دراعدام‌های فله‌ای اول انقلاب ازدستش دادند.
زمانی که جنگ خانه برادران محمدی را ویران کرد برادران خادم به یمن دور بودن شهرشان از برد جنگ زندگی کردند و کشتی گرفتن آموختند، برادران محمدی اما کشتی گرفتن را درتشک  جنگ زدگی تجربه کردند.
برادران محمدی بهره‌ای از سیاست  نبرده بودند تا برای سیاسیون رای طلب کنند اما برادران خادم درانتخابات ریاست جمهوری ۷۶ دوره افتادند و برای حمایت از ناطق نوری به شهرهای مختلف سر زدند هر چه که نبود آنان پیش ازاین مدیون حمایت‌های علی اکبر ولایتی بودند و باید جبران می‌کردند چه جبرانی بهتر ازسخنرانی کردن برای رئیس جمهور قطعی از نظر نظام
.
 انتخابات ۷۶ و شکست کاندیدای برادران خادم آنان را نگران نکرد چرا که پس ازآن نیز برادران خادم راه خود یافتند و باز حمایت شدند چرا که رقیبشان شعار تحمل مخالف داده بود و بالاتر از تحمل، مخالفان خود را گرامی هم می‌داشت.
 پاشنه سیاست درایران به نفع برادران خادم چرخید و انتخابات دوم شوراها نیاز به چهره‌هایی داشت که اصول‌گرا باشند اما نه خیلی تابلو، پس رسول خادم به شورای شهر رفت و جاخوش کرد. دو سالی بعد هم امیر رضا به مجلس رفت.
 یک سالی پس از رفتن امیرخادم به مجلس برادر بزرگتر محمدی‌ها به جایی رفت که نه رفتنش با خودش بود و نه برگشتنش. حمیدرضا محمدی مشهور به ماهان درسال ۸۳ به دلیل اعتقادات سیاسی و مذهبیش بازداشت شد و به زندان اوین رفت و ازآن روز هنوز برنگشته است هرچند پس از۷ سال به  یک مرخصی کوتاه آمد.
 رنج زندان ماهان برادر کوچکتر را مانع از پیشرفت نشد و او نان بازو خورد تا سرمربی تیم ملی کشتی شد. ماهان اما تنها این امکان را داشت که افتخار آفرینی برادر را از تلویزیون شاهد باشد.
 درمدتی که ماهان زندانی بود و غلامرضا مسیرپیشرفت درکشتی می‌پیمود دولت مستعجل امیرسررسیده بود و او دیگر نتوانست راه بهارستان بیابد چرا که او درمجلس اصول‌گرای مستقل شده بود. او البته چندان نگران نبود چرا که درمدت نمایندگی ازسیاست به اقتصاد راه یافته بود تا پس ازنمایندگی وقت خود را درشرکت‌هایش سپری کند.
 رسول اما خوش اقبال‌تر بود و همچنان درشورا ماندگار.برادران خادم پس ازگشت زنی درسیاست دل‌شان برای تشک تنگ شده است و این بار از قضا با یکی از برادران محمدی به هم رسیدند و رسول مدیر شد و خواست سرمربی هم باشد و البته به سبک دیگر مدیران جمهوری اسلامی گفت که وقتش ان قدر زیاد است که هم برای کشتی وقت دارد و هم برای شورا.او فراموش کرد که گفته بود ۵ صبح برسر کار می‌رود اما هنوز کارهای بسیاری درشورای شهر برجا می‌ماند.
 برادران خادم یک بار ازکشتی به سیاست رفتند و قصد بازگشت دارند شاید بازار سیاست کساد شده است. برای برادران محمدی را قصد رفتن ازتشک به جای دیگر نبود اما تشک را هم ازآنان ستاندند.




گفتگوی اختصاصی یورونیوز با رضا پهلوی

image
رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران گزارش و شکایتنامه‌ای علیه آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است. طبق این شکایت، آقای خامنه‌ای بر اساس ماده هفتم اساسنامه رم متهم به جنایت علیه بشریت شده است.
رضا پهلوی همچنین از این شورا درخواست کرده که این شکایت و گزارش را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع کنند.
برای بررسی این شکایت و چگونگی شکل گیری آن، فرنگیس محبی از یورونیوز فارسی گفتگویی با شاهزاده رضا پهلوی داشت و و ابتدا این سوال را مطرح کرد که این شکایت بر چه اساسی تنظیم شده است؟
رضا پهلوی: مبنای شکایت مطلبی بوده که مدتها روی آن کار شده توسط کارشناسان و حقوقدانان و فعالین حقوق بشر هم در ایران و هم در خارج جهت تهیه کردن سندی که بر مبنای آن جنایات علیه بشریت را در اصل مطرح میکند و این اتهامی که مسئولیت اصلی این جنایات را به شخص علی خامنه ای که نهایتا تصمیمگیر است در نظام جمهوری اسلامی و در واقع اکثریت ساختارهای سیاسی و شبه سیاسی و به هرحال دولتی و حکومتی و اطلاعاتی یا نظامی حتی قضائی تحت نظر ایشان است و نهایتا تمام تصمیمات را عملا به عهده می گیرند و از این طریق باید مشخص می کرد که یک نفر این وسط بالاخره جوابگو و پاسخگوی اینها باشدم به همین دلیل بود که شخص علی خامنه ای را ما مسئول می پنداریم و در نظر گرفتیم و بنابراین مبنای این شکایت همانطور که خود شما اشاره کردید بر اساس اساسنامه رم تحویل داده میشود به شورای امنیت سازمان ملل به منظور اینکه این مدارک و اسنادی که در اصل نشان دهنده این نوع جنایتها در طول سالها بوده، برای رسیدگی تحویل دادگاه کیفری بین المللی داده بشود.

متن کامل این گفتگو را می‌توانید در یورونیوز دنبال کنید.





بازشدن دست بانک ها برای افزایش نرخ سود سپرده ها در ایران

رادیو فرانسه: نوشتۀ فواد روستائی
محمود بهمنی- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران: پس از موافقت محمود احمدی نژاد- رئیس جمهوری، با مصوبۀ شورای عالی پول و اعتبار، مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم، بانک مرکزی تعیین نرخ سود بانکی را به بانک ها واگذار کرد.
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در کشور را در حال حاضر ٢١ درصد دانست.
به این ترتیب به گفتۀ محمود بهمنی، بانک ها خواهند توانست در فضای رقابتی سپرده های مردم را جذب و سود مورد انتظار آنان را تأمین کنند.
به گفتۀ رئیس کل بانک مرکزی، این تصمیم از همین امروز قابل اجراست.
شمس الدین حسینی- وزیر اقتصاد و سخنگوی اقصادی دولت، نیز امروز از موافقت رئیس جمهوری با افزایش سود سپرده های بانکی خبر داد.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی که به این موضوع اختصاص داده از افزایش نرخ بهره و رقابتی شدن آن میان بانک ها به عنوان یک خبر خوب اقتصادی یاد کرده و می نویسد: به عقیدۀ کارشناسان اقتصادی این افزایش می تواند به جذب نقدینگی موجود در بازار کمک کرده و به التهاب بازار ارز و سکه پایان دهد.
رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود از تک نرخی شدن ارز در ٤٨ساعت آینده خبرداد و گفت ارز برای مسافران، دانشجویان و بیماران با یک نرخ مناسب عرضه می شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت با اجرائی شدن این تصمیم دیگر نیازی نیست که افراد ارز را با نرخ بالا از بازار آزاد تهیه کنند مگر این که بخواهند ارز را ذخیره کنند ولی دولت برای ذخیره کردن ارز نمی دهد.
محمود بهمنی در دنبالۀ سخنان خود گفت، تا ٤٨ ساعت آینده ارز به هر میزان برای مصارف مختلف در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و برای کالاهای مورد نیاز کشور هر میزان ارز که لازم باشد در اختیار واردکنندگان قرار می گیرد.





سرایت بحران اقتصادی از بازار ارز و طلا به سبد کالاهای اساسی خانواده ها

رادیو فرانسه: بحران افزایش قیمت ها در روزهای اخیر تنها به بازار ارز و سکه محدود نشده و بازار میوه و تره بار و کالاهای اساسی و خوراکی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
مرکز آمار ایران از افزایش ٩.٣۵ درصدی تورم مواد خوراکی، در ١٢ ماهه منتهی به آذر ماه خبر داد؛ اقلامی که بیشترین سهم را در سبد خانواده ها دارند.
براساس آمار اعلام شده از سوی دولت نرخ تورم ٢۰ درصد است و آنگونه که دولتمردان ایران می گویند این رقم نشانه موفقیت در کنترل رشد تورم بوده است.
وضعیت ناپایدار بازار سکه و طلا، اعمال تحریم های جدید اتحادیه اورپا علیه ایران و افزایش بی رویه قیمت های کالاهای اساسی به بروز نگرانی شدید مردم، بویژه در تهران و شهرهای بزرگ دامن زده و برپایه برخی گزارش ها بسیاری از فروشگاه ها با تراکم شدید مردم روبرو شده اند.
این درحالیست که برخی فروشندگان از فروش کالاها به ویژه اقلام وارداتی که قیمت آنها با ارزهای خارجی و بویژه دلار مرتبط است امتناع می وزرند.
در این میان برخی فروشندگان مواد خوراکی نیز رقبتی به فروش کالاهای خود ندارند و می گویند که فروشندگان بزرگ از فروش کالا به خرده فروشان خودداری می کنند.
افزایش موج مراجعه مردم برای خرید اقلام ضروری در حالی صورت می گیرد که بر طبق یک سنت دیرینه نزد ایرانیان، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، شاهد مراجعه بخشی از مردم برای تهیه خریدهای مورد نیاز خود هستیم.

***
حسن منصور، اقتصاددان در بریتانیا، عوامل متعددی را در بروز بحران کنونی در اقتصاد ایران ارزیابی می کند:
نخست اینکه مردم اعتمادی به آمارهای دولتی ندارند و مردم با توجه به تجربه خود نرخ تورم را بالاتر از آن چیزی می دانند که دولت اعلام می کند. در نتیجه صحبتهای دولت در نظر مردم کم اهمیت، بی اثر و بی اعتبار می شود.
دوم اینکه اقتصاددانان از یک تورم انتظاری صحبت می کنند و این زمانی است که زمینه تورم، نظیر اعمال تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا، تحریم بانک مرکزی، نفت و نظایر اینها اعلام می شود؛ انتظار اینکه در آتیه نزدیک تورم بالاتر رود، قیمتها را افزایش می دهد و حتی بر روی قیمت محصولاتی که در داخل ایران نیز تولید می شوند تاثیر می گذارد.
از سوی دیگر افزایش نرخ دلار برروی قیمت های اجناس وارداتی به ایران تأثیر مستقیم دارد که در نتیجه آن، تأثیر بر روی قیمت های ریالی اجناس خواهند گذارد.



فاطمه کروبی در عیادت از احمد قابل: آقای کروبی در انفرادی به سر می برد

سحام نیوز: همسر مهدی کروبی برای عیادت از احمد قابل، پژوهشگر دینی؛ به منزل وی در مشهد رفت.
به گزارش خبرنگار سحام، در این دیدار فاطمه کروبی ضمن اطلاع از وضعیت جسمی آقای قابل، از مقاومت و پایداری ایشان برای دفاع از حقوق مردم و نیز پایداری و مجاهدت در راه حق تقدیر نمود.
در ادامه نیز احمد قابل متقابلا نگرانی خود را از وضعیت آقای کروبی اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود تا مردم به زودی شاهد آزادی رهبران و سایر زندانیان سیاسی دربند باشند.
در ادامه این دیدار، خانم کروبی در خصوص آخرین وضعیت همسرشان خاطرنشان کردند: ” به دنبال اعلام نظر آقای کروبی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات، ملاقات من با ایشان کاملا قطع شده است و مقامات امنیتی اجازه رفتن به منزل خودم را نیز از من سلب کرده اند.”
فاطمه کروبی ضمن ابراز ناراحتی و نگرانی از ادامه این وضعیت، در پایان در خصوص رفتار ماموران امنیتی گفت: ” ماموران طی این مدت متاسفانه برخورد بسیار بی ادبانه و هتاکانه با من داشته اند. ”
همسر مهدی کروبی دقیقا یک ماه قبل در مصاحبه با سحام، نظر مهدی کروبی در خصوص انتخابات را به اطلاع مردم رساند. آقای کروبی یک ماه قبل در خصوص انتخابات گفته بودند: برای اینکه از این بیشتر آبروی اسلام و روحانیت نرود و مردم و فعالان سیاسی دلسوز نظام، مجددا گرفتار نشوند، بهتر است جمع اندکی که مورد قبول آقایان هستند؛ به عنوان شورای عالی انتخابات منصوب شوند و افرادی را به عنوان نماینده ملت انتخاب (منصوب) کنند و تیر آخر را به پیکره جمهوری اسلامی که در سال ۵۸ با رأی قاطع و بی سابقه مردم تصویب و تاسیس شد؛ بزنند تا انشاله مردم در فرصتی مناسب، ارزش های موجود در قانون اساسی سال ۵۸ را، البته با اصلاحاتی که در گذر زمان ضروری می‌نماید؛ احیا کنند.”
آقای کروبی در آن دیدار به همسرش گفته بود: “موضع‌گیری‌هایی که از دبیر شورای نگهبان و وزیر اطلاعات و برخی دیگر از مسئولان و مخصوصا صدا و سیما شنیده‌ام حاکی از آن است که به اعتقاد “آنان” دشمنان انقلاب و نظام می‌خواهند از فرصت انتخابات استفاده کنند و امنیت کشور را برهم زنند! من از این دیدگاه‌ها استنباط کردم که آقایان از تداوم قهر و نارضایتی مردم به خوبی مطلع‌اند و می‌خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند و با رد صلاحیت و ابطال برخی حوزه‌ها و پرکردن صندوق‌های رای از رای‌های بدون صاحب، و سپس برخورد و دستگیری و به وجود آوردن رعب و وحشت و امنیتی کردن کشور، پروژه تکراری انتخابات ۸۸ را بار دیگر پیاده کنند.”
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس، و تلاش حکومت برای جذب حضور حداکثری مردم، و برگزاری یک انتخابات نمایشی؛ سران و حامیان جنبش سبز و اصلاحات، احزاب و گروه های اصلاح طلب و طیف های گسترده ای از فعالین مدنی و سیاسی ضمن تحریم انتخابات، از مردم خواستند دراین انتخابات نمایشی شرکت نکنند.





متن کامل بسته سیاستی بانک مرکزی منتشر شد

سحام نیوز: بانک مرکزی متن کامل سیاست های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور را که از امروز قابل اجراست، منتشر کرد.
در این بسته جدید آمده است:

فصل اول: تعاریف
ماده ۱- در این مصوبه اصطلاحات و عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
مؤسسات اعتباری: بانکهای دولتی، غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی که مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت نموده اند
و سایر مؤسسات اعتباری که به موجب قانون تاسیس شده اند.
سپرده سرمایه گذاری مدت دار: سپرده های کوتاه مدت و سپرده های بلندمدت
شرکت تابعه : شرکتی که موسسه اعتباری در آن حداقل یک کرسی عضو هیات مدیره داشته یا بیش از ۲۰درصد سهام را دارا باشد.
شرکتی که بانک وفق مصوبه اعتباری اولیه، به منظور نظارت بر حسن اجرای موضوع مشارکت، عضویت نماینده خود در هیأت مدیره را به عنوان یکی از وثایق اعتباری مد نظر قرار داده است، از دایره این تعریف خارج است.

فصل دوم: سیاست های پولی
ماده ۲ – تعیین نرخ سود علی الحساب سالانه سپرده های مدت دار بانکی و اوراق گواهی سپرده عام و خاص در طول دوره سپرده گذاری در اختیار بانکها خواهد بود.
تبصره – مؤسسات اعتباری موظفند نرخ سود قطعی سپرد ههای بانکی را در قالب عقود اسلامی و بر اساس سودآوری، در پایان دوره پس از حسابرسی عملیات مالی آنها، قبل از برگزاری مجمع و تایید آن توسط بانک مرکزی، تعیین و تسویه نمایند.
ماده ۳ – نرخ حق الوکاله می تواند برای مؤسسات اعتباری و بر حسب سپر ده های مختلف (کوتاه مدت و بلندمدت) متفاوت باشد ولی نباید از۲درصد بیشتر باشد. مؤسسات اعتباری باید نرخ حق الوکاله ر ا پس از تصویب هیأت مدیره، در ابتدای سال از طریق روزنامه های کثیرالانتشار به اطلاع عموم مردم برسانند.
ماده ۴ – به بانک مرکزی اجازه داده می شود برای اجرای سیاستهای پولی تا سقف مورد تایید رئیس کل بانک مرکزی، اوراق مشار کت و انواع صکوک اسلامی منتشر نماید . سررسید، نرخ صکوک و نرخ سود علی الحساب اوراق مشارکت بانک مرکزی و سایر شرایط این اوراق با صلاحدید رئیس کل بانک مرکزی تعیین خواهد شد.
ماده ۵ – نرخ سود علی الحساب اوراق مشارکت شرکتهای دولتی و غیردولتی و شهرداری ها متناسب با سود انتظاری حاصل از طرح های موضوع سرمایه گذاری و در مقاطع سه ماهه پرداخت می گردد. حداکثر نرخ سود علی الحساب این اوراق معادل ۲۰درصد تعیین می شود و بازخرید قبل از سررسید اوراق مذکور توسط بانک عامل امکان پذیر خواهد بود . نرخ سود بازخرید اوراق مذکور تا یک سال از زمان انتشارمعادل ۱۸ درصد و پس از آن (یک سال و بیشتر ) مشمول ۰٫۵ واحد درصد جریمه نسبت به نرخ علی‌الحساب خواهد بود. لازم است سود قطعی حاصله پس از دوره مشارکت وفق مقررات موجود به دارنده اوراق پرداخت شود.
تبصره ۱ – معامله دست دوم اوراق مشارکت در بانکها و بورس اوراق بهادار امکان پذیر خواهد بود.
تبصره ۲ – حداکثر معادل ۱۰درصد ارزش کل اوراق مشارکت فروش رفته از محل منابع داخلی ناشر جهت امر بازخریدی نزد بانک عامل(به عنوان شخص ثالث) تودیع می گردد.
ماده ۶ – سقف قابل انتشار اوراق مشارکت (موضوع بانک ها، شهرداری ها و دولتی ها) دارای مجوز بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱به میزان ۷۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود. سقف انتشار اوراق مشارکت موضوع تبصره ذیل ماده ۴قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت برای اوراق منتشره با مجوز سازمان بورس اوراق بهادار، در سال ۱۳۹۱به میزان ۷۰هزار میلیارد ریال تعیین می گردد. تعیین سقف برای سالهای آتی در اختیار رئیس کل بانک مرکزی خواهد بود.
تبصره – سقف های تعیین شده برای انتشار اوراق مشارکت در مجموعه “سیاستهای پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال۱۳۹۰″ مشمول مقررات این مجموعه از تاریخ تصویب خواهد بود.
ماده ۷ – در راستای اجرای ماده ۸۳، بند ب ماده ۹۷و بند ف ماده ۲۲۴قانون برنامه پنجم توسعه ، بانک مرکزی مکلف به تهیه دستورالعمل اجرایی صکوک (ریالی و ارزی) جهت تامین مالی شرکتهای دولتی، شهرداری ها و موسسات مالی و اعتباری می باشد.
تبصره ۱ – نرخ صکوک منتشره با مجوز بانک مرکزی ، متناسب با ارزش دارایی پایه صکوک و سررسید اوراق از سوی بانک مرکزی تعیین می گردد. بازخرید و معامله دسته دوم این اوراق تابع شرایط تبصره های ۱و ۲ماده ۵خواهد بود.
تبصره ۲ – نرخ صکوک منتشره در بازار پول که با مجوز سازمان بورس اوراق بهادار صادر می شود و یا دارای ضمانت موسسات اعتباری است، با هماهنگی بانک مرکزی تعیین می گردد.
ماده ۸ – نسبت سپرده قانونی مؤسسات اعتباری (به استثنای بانکهای تخصصی ) برای سپرده های مختلف به شرح جدول ذیل تعیین می شود. نسبت سپرده قانونی سپرده های مختلف بانکهای تخصصی معادل رقم سال قبل تعیین می‌شود.

 نسبت سپرده‌ قانونی سپرده‌های مختلف

سپرده نسبت سپرده قانونی (درصد)
قرض‌الحسنه پس انداز ۱۰٫۰
سپرده‌های دیداری، سپرده‌‌های نقدی اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه‌‌های بانکی و سایر ۱۷٫۰
سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت ۱۵٫۵
سپرده‌های سرمایه گذاری یک ساله ۱۵٫۰
سپرده‌های سرمایه گذاری دو و سه ساله ۱۱٫۰
سپرده‌های سرمایه گذاری چهار ساله ۱۰٫۰
سپرده‌های سرمایه گذاری پنج ساله ۱۰٫۰

تبصره- کلیه نهادهای فعال در بازار غیرمتشکل پولی که به عملیات سپرده گیری مبادرت می نمایند، موظفند با تشخیص بانک مرکزی و با لحاظ دستورالعمل صندوق های قرض الحسنه، نسبت به تودیع سپرده قانونی مطابق با مفاد این ماده اقدام نمایند.
ماده ۹ – نرخ سود عقود غیرمشارکتی تا سررسید ۲سال معادل ۱۴درصد و برای سررسید بیشتر از ۲سال معادل ۱۵درصد تعیین می شود. دامنه نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد بین موسسه اعتباری و مشتری، بین ۱۸تا ۲۱درصد تعیین می شود. بدیهی است نرخ سود قطعی عقود مشارکتی پس از اتمام پروژه و بر مبنای عملکرد واقعی پروژه تعیین می گردد.
ضمنا استفاده از عقود مشارکتی تقسیطی ممنوع است.
تبصره ۱ – موسسات اعتباری باید حداقل ۲۰درصد از منابع غیر قرض الحسنه خود را به تسهیلات عقود غیرمشارکتی اختصاص دهند.
تبصره ۲ – نرخ سود تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن معادل ۱۳درصد خواهد بود.
تبصره ۳ – نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در خصوص قراردادهای جدید برای دوره احداث در قالب عقود اسلامی معادل ۱۱درصد و برای فروش اقساطی پس از احداث، معادل ۱۲درصد تعیین می شود.
تبصره ۴- در صورت تسویه تسهیلات عقود غیرمشارکتی قبل از سررسید تعیین شده در قرارداد و در جهت حفظ حقوق مشتری، مؤسسات اعتباری و شرکت های لیزینگ موظف هستند نسبت به مدت زودپرداخت توسط مشتری, حداقل ۹۰درصد سود مستتر در اقساط زودپرداخت را به عنوان پاداش به مشتری برگشت دهند . تسهیلات مسکن از این قاعده تبعیت نکرده و به ازای هر قسط زودپرداخت، موسسه اعتباری صرفًا می تواند ۵هزار ریال کارمزد دریافت کند و بایستی سود مستتر در اقساط زودپرداخت را تماماً به مشتری مسترد کند.
تبصره ۵- سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی همانند سود علی الحساب سپرده های بانکی و بر اساس فرمول ارایه شده در۱بخشنامه شماره مب/۱۵۲۱ مورخ ۱۸/۴/۱۳۸۶بانک مرکزی محاسبه و اعمال می شود. بر این اساس سود دریافتی غیرمشارکتی و سود علی الحساب دریافتی عقود مشارکتی توسط موسسات اعتباری بر اساس فرمول نرخ ساده (غیرمرکب) محاسبه و دریافت می گردد.
تبصره ۶- حداکثر نرخ سود تسهیلات پرداختی توسط مؤسسات لیزینگ بانکی و غیربانکی مطابق نرخ سود عقود غیرمشارکتی مندرج در ماده ۹تعیین می شود. دریافت نرخ های سود نهایی بالاتر از مشتریان تحت هر عنوانی از قبیل کارمزد و نظایر آن از سوی این مؤسسات ممنوع می باشد.
فصل سوم: سیاستهای اعتباری
ماده ۱۰ – موسسات اعتباری مکلفند اعطای تسهیلات به بخش های تولیدی و اشتغالزا را در اولویت قرار دهند . ضمناً توصیه می گردد مؤسسات اعتباری در افزایش مانده تسهیلات خود نسبت های جدول زیر را رعایت نمایند:
توزیع تغییر در مانده تسهیلات شبکه بانکی کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی (درصد)

بخش سهم
کشاورزی و آب ۲۰
صنعت و معدن ۲۷
مسکن و ساختمان ۲۵
صادرات و زیرساخت‌های بازرگانی ۱۰
بازرگانی، خدمات و متفرقه ۸
جمع ۱۰۰

تبصره ۱ – بانکهای تخصصی حداقل ۹۰درصد تسهیلات خود را در راستای رسالت اصلی خویش، اعطا می نمایند.
تبصره ۲ – آن دسته از موسسات اعتباری که نسبت های فوق را رعایت نمایند ، بنا به تشخیص بانک مرکزی و متناسب با جهت گیری خود ، از تخفیف نسبت سپرده قانونی و سایر مشوق های بانک مرکزی برخوردار خواهند شد.
تبصره ۳ – دستگاه های اجرایی ذیربط با همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و پس از هماهنگی با بانک مرکزی می توانند با استفاده از ابزارهای تشویقی از قبیل وجوه اداره شده و یا پرداخت یارانه سود به تسهیلات اعطایی، در جهت تحقق سه م های بخشی فوق اقدام نمایند.
ماده ۱۱ – مؤسسات اعتباری می توانند در صورت احراز نیاز متقاضی و اخذ تضمین کافی، تسهیلات به شرح ذیل را در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا اعطا نمایند:
الف – خرید کالاها و خدمات ضروری از قبیل کالاهای مصرفی بادوام نو و دست اول از محل تولیدات داخلی و هزینه تحصیل، ودیعه مسکن و سایر نیازهای ضروری مشابه حداکثر تا مبلغ ۴۰میلیون ریال.
ب – تسهیلات جعاله تعمیر مسکن حداکثر تا مبلغ ۵۰میلیون ریال.
ج – تسهیلات خرید خودرو سواری به میزان ۷۰میلیون ریال و حداکثر معادل ۸۰درصد بهای خودرو.
د – تسهیلات خرید خودرو جایگزین وانت و تاکسی فرسوده، به میزان ۱۰۰میلیون ریال و حداکثر معادل ۸۰درصد بهای خودرو.
ماده ۱۲ – پرداخت تسهیلات برای خرید واحدهای مسکونی اعم از عرصه و اعیان توسط مؤسسات اعتباری و شرکت های تابعه آنها از جمله شرکت های لیزینگ (به استثنای بانک مسکن و موارد خاص مصوب شورای پول و اعتبار و شورای مسکن) ممنوع است.
تبصره ۱ – سقف تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن برای متقاضیانی که سپرده گذاری نموده اند بر اساس ضوابطی که بانک مسکن به تایید بانک مرکزی می‌رساند، معادل ۲۵۰میلیون ریال تعیین می‌گردد.
تبصره ۲ – سقف تسهیلات اعطایی جهت احداث واحدهای مسکن مهر معادل ۲۰۰میلیون ریال تعیین می شود. این سقف برای آن دسته از واحدهای مسکن مهر که از فن آوری ساخت نیمه صنعتی و صنعتی استفاده می نمایند، به ترتیب معادل ۲۲۰و ۲۵۰میلیون ریال تعیین می گردد.
تبصره ۳ – اعطای تسهیلات مسکن مهر تنها برای واحدهای مسکونی که در قالب طرح مسکن مهر ساخته و عرضه شده اند موضوعیت دارد و سایر واحدهای مسکونی مشمول این نوع تسهیلات نمی گردند.
ماده ۱۳ – پرداخت قرض الحسنه در چارچوب دستورالعمل اجرایی قرض الحسنه اعطایی مؤسسات اعتباری برای رفع نیازهای ضروری مردم از قبیل درمان، در سقف ۲۰میلیون ریال و جهت ازدواج به ازای هر نفر ۳۰میلیون ریال (زوج و زوجه جمعاً ۶۰میلیون ریال ) و جهت تسهیلات اشتغال زایی و توانمندسازی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) به ازای هر نفر معرفی شده تا ۱۰۰میلیون ریال، قابل انجام است.
ماده ۱۴ – بانکهای دولتی مکلف و بانکهای غیردولتی مجاز هستند تضمین معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی یا تضمین دولت را پس از موافقت بانک مرکزی به عنوان وثیقه برای اعطای تسهیلات به شرکتهای دولتی به منظور خر ید کالاهای اساسی و یارانه ای و مباشرت در تنظیم بازار، مورد تاکید قرار دهند.
ماده ۱۵ – در راستای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، دستگاه های متولی بخش های اقتصادی می توانند از طریق تخصیص وجوه اداره شده و تلفیق آن با منابع داخلی موسسات اعتباری در چارچوب قراردادهای عاملیت در جهت اعطای تسهیلات به طرح های مرتبط با تغییر فن آوری تولید، اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی، سرمایه در گردش و تکمیل طرح های نیمه تمام و سرمایه گذاری در طرح های مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر، اقدام نمایند.
فصل چهارم : سیاستهای نظارتی
ماده ۱۶ – مؤسسات اعتباری در صورت تصویب هیئت مدیره خود می‌توانند نسبت به بخشش وجه التزام تاخیر تأدیه دین مشتریان، حداکثر به میزان مابه التفاوت نرخ وجه التزام تاخیر تادیه دین مندرج در قرارداد مربوط و نرخ سود تسهیلات اعطایی، طبق ضوابط شورای پول و اعتبار اقدام نمایند. در مواردی که بدهی معوق تعیین تکلیف و تقسیط می‌گردد، بخشش وجه التزام تاخیر تادیه دین پس از پرداخت اقساط و تسویه کامل بدهی امکان پذیر می باشد. بدیهی است چنانچه مشتری در بازپرداخت اقساط قصور نماید، مشمول بخشش مذکور نمی گردد.
تبصره – اختیارات هیات مدیره مؤسسات اعتباری موضوع ماده ۲۸قانون بودجه سال ۱۳۹۰کل کشور، تا پایان سال ۱۳۹۰نافذ خواهد بود.
ماده ۱۷ – مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع واحد برای واحدهای تولیدی و غیرتولیدی به ترتیب معادل ۱۵و ۵درصد سرمایه پایه موسسه اعتباری تعیین می شود. اعطای تسهیلات خارج از سقفهای اشاره شده، منوط به کسب موافقت بانک مرکزی خواهد بود.
تبصره ۱ – مؤسسات اعتباری موظفند ترتیبی اتخاذ کنند که مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذی نفع و احد برای اشخاص حقوقی از ۱۰ برابر سرمایه پرداختی ثبتی و برای اشخاص حقیقی از ۳۰میلیارد ریال تجاوز نکند . اعطای تسهیلات بیش از سقف فوق منوط به مجوز بانک مرکزی خواهد بود.
تبصره ۲ – سقف مانده تسهیلات سرمایه در گردش اعطایی به اشخاص حقوقی از سوی مؤسسات اعتباری مختلف کشور، تا ۶۰درصد بالاترین میزان فروش هر دوره، مندرج در صورتهای مالی حسابرسی شده در طول سه سال گذشته تعیین می شود. در خصوص اشخاص حقوقی جدید و اشخاص حقوقی که طرح توسعه ای اجرا کرده اند برای سال اول فعالیت، نسبت مزبور بر اساس “پیش بینی فروش” محاسبه خواهد شد. قراردادهای صادراتی از این محدودیت مستثنی هستند و حداکثر نسبت مذکور به تشخیص موسسه اعتباری عامل تعیین خواهد شد.
تبصره ۳ – موسسات اعتباری مکلف به اعتبارسنجی مشتریان خود هستند و باید در اعتبارسنجی مشتریان خود گواهی انجام ترتیب پرداخت مالیات را اخذ نمایند . در اعتبارسنجی اشخاص حقوقی علاوه بر اخذ گواهی مالیاتی، اخذ صورت مالی الزامی است و پرداخت تسهیلات بیش از ۱۰میلیارد ریال منوط به ارایه صورتهای مالی حسابرسی شده است . ضمناً گواهی مطالبات از دستگاه های دولتی نیز به عنوان دارایی در اعتبارسنجی مشتریان منظور خواهد شد.
تبصره ۴ – اعطای تسهیلات توسط موسسات اعتباری به شرکتهای تابعه (به صورت مستقیم و غیرمستقیم ) با تایید کمیسیون اعتباری بانک مرکزی و تایید رئیس کل بانک مرکزی مقدور خواهد بود.
ماده ۱۸ – فعالیت شرکتها، موسسات اعتباری، بنگاه ها، سازمانها و صندوق هایی که عملیات پولی و بانکی و اعتباری انجام می دهند، صرفًا براساس مجوز و در محدوده ضوابط و مقررات بانک مرکزی مجاز است . بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر بر موسسات اعتباری و تعاونی های اعتبار، شرکتهای لیزینگ، صرافی ها و صندوق های قرض الحسنه، بر چگونگی فعالیت و نیز حسن اجرای مقررات ابلاغی به آنها نظارت می نماید.
ماده ۱۹ – مؤسسات اعتباری می توانند در ارایه تسهیلات، اعتبارات و سایر خ دمات بانکی، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران یا فرابورس ایران را با توجه به میزان نقدشوندگی و شفافیت در اولویت قرار دهند.
ماده ۲۰ – موسسات اعتباری موظفند لیست مشتریان بدحساب و خوش حساب خود را به طور مستمر به بانک مرکزی اعلام نمایند . بانک مرکزی موظف است بر اساس اطلاعات دریافتی از موسسات اعتباری با ایجاد بانک اطلاعاتی از مشتریان محروم از خدمات بانکی و موارد محرومیت، موضوع را مستمراً به موسسات اعتباری اعلام نماید.
ماده ۲۱ – موسسات اعتباری موظفند قانون مبارزه با پولشویی، آیین نامه اجرایی و دستورالعمل های ابلاغی آن را اجرا نماید . هیئت مدیره موسسات اعتباری موظف به نظارت بر حسن اجرای این امر می‌باشند.
سایر
ماده ۲۲ – بانک مرکزی نسبت به استقرار کامل نظام مدیریت امنیت داده ها (نماد) بانکی و پایگاه جامع اطلاعات جامع هویتی به منظور ایجاد هوی ت دیجیتالی برای مشتریان، کارکنان و سامانه های بانکی تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۱اقدام خواهد کرد.
تمامی مؤسسات اعتباری کشور مکلفند برنامه های اجرایی برای صدور گواهینامه های امضای دیجیتال، تطبیق و ثبت نام سامانه ها و درج اطلاعات مربوط به مشتریان و کارکنان خود را مطابق با زمانبندی بانک مرکزی به اجرا درآورند.
ماده ۲۳ – بانک مرکزی موظف است هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد این مجموعه را به شورای پول و اعتبار ارایه نماید.




همزمان با گرانی دارو؛ کشف بیش از ۱۶ میلیون داروی قاچاق

همزمان با گرانی دارو بعلت افزایش قیمت ارز، ۱۶ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۴۹۳ عدد داروی قاچاق از فروردین تا ۲۵ دی امسال در مرزهای کشور توسط پلیس مرزبانی ایران کشف شده است.
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در این رابطه به  ایلنا گفت:« آمار کشف دارو‌های قاچاق در ۱۰ ماه گذشته در مرزهای کشور نسبت به مدت مشابه سال پیش ۸۷ درصد افزایش داشته است.»
“حسین ذوالفقاری” افزود:« داروهای نیروزا و روان گردان همچنین قرص‌های جنسی بیشترین داروهایی هستند که در این مدت توسط پلیس مرزبانی کشف وضبط شده است .»
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی اظهار داشت: « چندی پیش ماموران گروهان بیوران در پی کسب خبری مبنی بر ورود داروی قاچاق در یکی از محورهای مرزی سردشت بلافاصله با اکیپی ویژه به محل تردد قاچاقچیان اعزام و پس از ساعت‌ها کمین موفق شدند سه خودروی ۳.اف را شناسایی کنند.»
وی ادامه داد: « قاچاقیچیان با دیدن ماموران فرار کردند که با اقدام به موقع ماموران خودروهایشان متوقف و در بازرسی از آنها یک میلیون و ۸۳۴ هزار و ۸۴۸ انواع قرص و داروهای خاص کشف و ضبط شد.»
وی با بیان اینکه پلیس با قاچاقچیان دارو قاطعانه برخورد می‌کند،خاطر نشان کرد:« پلیس اجازه نمی‌دهد عده‌ای سودجو با اقدامات خود، جان و زندگی هموطنان را به خطر اندازند.»





روایت سردار علایی از پیامدهای یک یادداشت؛ از درج تکذیبیه تا تماس ها دادستانی

با گذشته بیش از دو هفته از انتشار یادداشت سردار علایی، هنوز واکنش ها به این یادداشت تاریخی ادامه دارد.
به گزارش کلمه، وحید پوریامین در آخرین مطلب خود با عنوان ” تفتیش عقاید حزب الله”،  یادداشت سردار علایی را “هتاکانه” خوانده است.
وحید پوریامین مجری سیماست. همان کسی که  برنامه “رو به فردا ” را بعد از انتخابات برگزاری می کرد. برنامه ای که با انتقادات زیادی رو به رو شد. هر چند صاحبنظران از کم تجربگی او گلایه داشتند اما این  مدیر شبکه سوم سیما به سختی از وی حمایت می کرد و گفته بود که برای این برنامه ها جایگزینی بهتر ازاین مجری جوان سراغ ندارد.
وحید یامین پور از دانشجویان دانشگاه امام صادق است که در آن دانشگاه به فراگیری حقوق جزا پرداخته است.  سایت های حامی دولت از او با عنوان “دکتر یامین پور” یاد می کنند.
 او وبلاگ نویس است  خودش را در وبلاگش اینگونه معرفی می کند: ” حقوق، جامعه شناسی، فلسفه، سیاست، هنر… انگار به همه چیز علاقه دارم و از آن جمله به نوشتن، می نویسم تا خوانده شوم و رد پای اندیشه دیگران را روی فهمم تجربه کنم.”
 اما مطلب منتشر شده پوریامین، بار دیگر سردار علایی را ناچار به پاسخگویی کرد. علایی که بدنبال یادداشت نوزده دی مورد تهاجم سازمان یافته اقتدارگرایان قرار گرفت، بارها بر موضع خود در دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی پافشرده است. اما این بار پاسخ کوتاهش متفاوت و بیانگر نکات تازه ای است.
سردار علایی در پاسخ به مطلب پوریامین به ذکر رویدادهایی که پس از انتشار این یادداشت پیش آمد، پرداخته و نوشته است:  از دلسوزی شما برای نظام جمهوری اسلامی متشکرم. جهت اطلاع عرض می کنم که ۱- به روزنامه اطلاعات و سایت خبر آن لاین اخطار قضایی داده شد.۲- روزنامه اطلاعات و همة سایت ها را مجبور کردند که مقالة ۱۹ دی را از روی سایت های خود بردارند.۳- روزنامه اطلاعات و خبر آن لاین را مجبور به درج تکذیبیه کردند.۴- در روز اربعین حسینی به منزل من واقع در شهرک سازمانی سپاه حملة سازمان یافته کردند و من به یاد حمله به خیمه های امام حسین علیه السلام افتادم زیرا زن و بچه ها دچار نگرانی و هراس شدند. ۵- تعدادی از فرماندهان سپاه علیرغم مذاکره با من اقدام به انتشار بیانیه کردند. ۶- اقدامات و تماس های دادستانی را توضیح نمی دهم. ۷- تمام سایت های داخلی از جمله فارس و رجانیوز هرچه خواستند علیه من نوشتند ولی من به خاطر دفاع از حزب الله به آنها پاسخ ندادم.۸- جواب روزنامة کیهان که مطلب ضعیفی از نظر منطقی علیه من به چاپ رسانده را دادم که این روزنامه از چاپ آن خودداری ورزید.
پس از انتشار مطلب کیهان، سردار علایی در پاسخی مستدل و متین به مدیرمسئول این موسسه تحت امر رهبری، بار دیگر نگاه انتقادی خود را مطرح کرده و برای امثال  شریعتمداری ابراز تاسف نموده و در نکته ظریفی که بیانگر این است که چه کسی با خط گرفتن مطلب می نویسد، نوشته است: این مقاله را من نوشته ام و دشمن و یا کسی آن را به من القا نکرده است. من از افرادی نیستم که دیکته دیگران را به صورت سفارشی بنویسم. متأسفانه بعضی دوست دارند هر مطلبی را که نمی پسندند، کار دشمن و یا ضد انقلاب بدانند.
وی در این یادداشت از مدیرمسئول کیهان خواسته است که به شعور انسانی احترام بگذارد و آورده است: بهتر است به شعور انسانها احترام گذاشته شود و افرادی را که مثل شما نمی اندیشند مهره یا شکار حریف نخوانید.
 همرزم باکری ها که  از سوی گروه های معلوم الحال تحت فشار شدید قرار گرفته است، بی توجه به این فشارها بر مواضع خود بار دیگر تصریح می کند و  می نویسد:  من همیشه به پاسداری از انقلاب عظیم اسلامی ملت ایران که با تقدیم هزاران شهید عالی مقام، بساط دیکتاتوری و استبداد را برچید افتخار می کنم و همیشه بر روح امام عظیم الشأن امت درود می فرستم و یاد و راه او را در این ایام قیام بر ضد دیکتاتوری ها در جهان عرب زنده می دارم؛ مقاله ۱۹ دی هم از این قاعده مستثنا نبوده و نباید آن را بیراهه قلمداد کرد.
روزنامه کیهان از درج این پاسخ خودداری کرد و به جای آن به نقل خبرگزاری فارس یادداشتی را منتشر کرد که سردار علایی وفاداریش را به ولایت فقیه اعلام کرده است.
سردار حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.
مجید نداف از پژوهشگران و نویسندگان دفاع مقدس با تقدیر از شخصیت و خدمات سردار علایی وی را فرماندهی از تبار باکری ها خوانده و نوشته است: اگر از سوابق قبل از انقلاب او در دانشگاه تبریز در حشر و نشر با آنها بگذریم که بیانگر وفاداری ریشه دار او به اسلام انقلابی و امام خمینی است.
این سردار هشت سال دفاع مقدس در وصف همرزم خود می افزاید: متأسفانه در مورد امثال علایی ها که زنده اند و یحتمل و مع الاسف معدودند نمی توان قلم به اِطاله راند، حتی اگر خود اجازه دهند نمی توان از سجایای اخلاقی شان که در ذیل افتخارات نظام جمهوری اسلامی است بنا به ملاحظات امنیتی سخنی گفت. اما وقتی در مَنظر میراث داران شهدای جنگ تحمیلی از سر بی تقوایی و مرگ اخلاقی هجمه هایی به سبک “گوبلز” صورت می گیرد چه باید کرد؟
در حالی که مصباح یزدی به سردار علایی انتقاد کرده و یادداشت او را “مقابل رهبری” خواند بود، علی مطهری، نماینده مردم تهران از منتقدان جدی محمود احمدی نژاد در یادداشتی در دفاع از حسین علایی نوشته است: حال این پرسش مطرح می‌شود که قطع نظر از درستی یا نادرستی مطالب آقای علایی در آن مقاله، آیا در کشور ما اگر کسی مثلا معتقد باشد که مدیریت بحران سال ۸۸ و نوع برخورد با معترضان، کارآمد و مناسب نبوده است، حق دارد اظهار نظر کند؟ یا چون نظام ما پسوند «اسلامی» دارد، همه کارهایی که در آن انجام می‌شود درست بوده و خواهد بود و در نتیجه هیچ گاه اصلاح امور صورت نمی‌گیرد و اساسا اصلاح امور درباره این نظام معنی ندارد؟ مطهری از حمله کنندگان خواسته است که ” کوردلی” را از خود بزدایند. و بدانند که راه حفظ نظام جمهوری اسلامی احترام به آزادی تفکر و بیان است.
مصطفی تاجزاده، زندانی سیاسی نیز پرسیده بود: چرا دیگر حتی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمی شود به رژیم شاه انتقاد کرد و چرا هر سوالی از رژیم گذشته و از شاه برمی گردد به از صدر تا ذیل نظام و اصولگراها ؟ راستی چه اتفاقی افتاده که هرگونه نقدی را توهین به رهبری قلمداد می کنند و خواهان اجرای اشدّ مجازات برای منتقدین رهبری هستند؟




همراهی عربستان با تحریم ایران؛ کشتی میوه صادراتی ایران برگشت خورد

رئیس اتحادیه ملی کشاورزی ایران گفت:‌ چند روز پیش عربستان سعودی یک کشتی حاوی محموله میوه صادراتی ایران را برگشت داد.
سید رضا نورانی اظهار داشت: چند روز قبل عربستان سعودی یک کشتی ایرانی حامل ۳۰۰ تن میوه را پس از ۵ روز معطلی در بندر “دمام” عربستان سعودی بدون دلیل برگشت داد.
به گزارش همشهری آنلاین، رئیس اتحادیه ملی کشاورزی ایران این اقدام سعودی ها را از روی بغض و کینه و موضع سیاسی عنوان کرد و گفت: اقدام آنها به نوعی همگام شدن با اتحادیه اروپا و آمریکا و شیطنت در برابر ایران است.
وی افزود: سالانه یک میلیون زائر ایرانی به کشور عربستان سعودی سفر می‌کنند که این محموله‌ها بخشی از نیازهای آنها را تامین می‌کند.
نورانی در پاسخ به اینکه این برگشت دلیل فنی داشته است به فارس گفت: این محموله به وزن ۳۰۰ تن سیب درختی بود که بدون دلیل فنی و تخصصی برگشت خورده و به نظر می رسد بیشتر ناشی از بحث‌های سیاسی است.
رئیس انجمن ارگانیک ایران این اقدام سعودی‌ها را به نوعی قطع تبادلات کشاورزی دو کشور تعبیر کرد.




با حکم شمقدری، هیات ساماندهی صنوف سینمایی جایگزین خانه سینما شد

در حالی که هنوز تکلیف خانه سینما روشن نیست، جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد به اعضای هیات ساماندهی صنوف سینمایی حکم داد.
روابط عمومی معاونت سینمایی، در این حکم خطاب به حسین زندباف، سیدضیاء هاشمی، جهانگیر الماسی، عباس بابویهی، جمال شورجه، ابوالقاسم طالبی، سیدمسعود اطیابی، علیرضا رییسیان، پرویز شیخ‌طادی و پوران درخشنده آمده است: «با استعانت از خداوند متعال به منظور نظام‌مند کردن صنوف سینمایی و کمک در امر قانونی شدن آنها، رسیدگی به امور جاری صنوف سینمایی و در راستای ارتقای منزلت صنوف سینمایی و صیانت از امنیت شغلی و ساماندهی و بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی اعضای صنوف مختلف سینمایی و با استناد به قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عطف به پشتوانه تجارب ارزشمند سینمایی و صنفی، از جنابعالی دعوت می‌شود به عنوان عضو هیات ساماندهی صنوف سینمایی در چارچوب اختیارات و مسئولیت‌های داده شده انجام وظیفه نمایید. بدیهی است معاونت امور سینمایی برای پیشبرد مقاصد و اهداف آن هیات، حمایت‌های مقتضی را معمول خواهد داشت.»
این در حالی است که خانه سینما با قدمت چند ساله و بیش از ۵ هزار عضو بخاطر مسایل سیاسی و اختلاف نظر سینماگران با دولتیان از سوی وزارت ارشاد منحل اعلام شد.
خانه سینمای ایران، نهاد مدنی سینماگران کشور است که در سال ۱۳۶۵ و در پس مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص ۲٪ ار درامد فروش سینما جهت بهبود وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان سینما تاسیس شد. سه سال بعد هیات موسس خانه سینما با حضور مدیران دولتی راه اندازی شد. خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد.
دولت احمدی نژاد که سر خوشی با نهادهای قانونی ندارد از ابتدا در صدد بدست گیری این نهاد مدنی بود.
حمایت قاطع هنرمندان از نامزدی میرحسین موسوی و تحریم شرکت در جشنواره سینمایی فجر موجب شد که فشار بر خانه سینما افزایش یافته تا جایی که روزنامه کیهان هم به کمک دولتیان آمد.
از سوی دیگر ، جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد، اظهاراتی علیه سینماگران مستقل و به ویژه خانه‌ی سینما بیان کرد و گفت: «از دید معاونت سینمایی، امروز خانه سینما جایگاه قانونی ندارد. امروز خانه سینما تبدیل به یک مؤسسه خصوصی شده که در اختیار چند نفر است. سال آینده یک دفتر ویژه برای ارتباط با صنوف سینمایی تعریف خواهیم کرد.»
اما مسجد جامعی معتقد است: خانه سینما نهادی قانونی است که قریب ربع قرن سابقه دارد و زمینه‌ساز شکل‌گیری سایر تشکل‌های فرهنگی و هنری از جمله خانه هنرمندان، خانه تئاتر، خانه موسیقی، خانه شاعران، انجمن هنرمندان نقاشی، انجمن هنرمندان گرافیک و نظایر آن بوده است.
بهمن فرمان آرا نیز در انتقاد به این اقدام سیمرغ بلورینش را پس داده است.
مجید مجیدی، منوچهر محمدی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی راعی، حسن برزیده، سیدرضا میرکریمی و احمدرضا درویش، نه سینماگر برجسته کشور که از سابقه داران سینمای دفاع مقدس هستند و خود را مولود انقلاب می دانند، تصریح کرده اند: سخن ما نه خانه سینماست و نه عملکرد آن، که هر چه هست از همه ماست؛ ولی اگر ذره‌ای انصاف و معرفت باشد، می‌داند که غالب این سینمای نجیب، مولود فرزندان نهضتی است که در پاسداری آن جان و مال و آبرو گذاشته‌اند و حاضر نیستند تن به اراده نامیمون و فراقانونی بدهند که هدفش سرکوب استقلال و حریت کسانی است که خود را ملتزم به ارزش‌های آرمانی نظام و قانون اساسی می‌دانند.



سوء مدیریت، ذخیره آب زاینده رود را بحرانی کرد

استاندار اصفهان مهم‌ترین چالش استان را کم آبی و آلودگی‌های زیست محیطی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به علت عدم مدیریت یکپارچه بر روی رودخانه زاینده‌رود، ذخیره آب پشت سد زاینده رود به مرز بحران رسیده است.
رئیس شورای شهر اصفهان نیز پیش از این گفته بود که  بیش از ۴۲۰ هزار اصله درخت درشرق اصفهان خشک شده است. به گقته عباس حاج رسولیها، دلیل این موضوع، خشکسالی کم سابقه در اصفهان است که این روزها به عنوان تهدیدی جدی برای این کلان شهر مطرح می شود.
سال گذشته نیز در این شهر ۴۸ هزار اصله درخت به این دلیل خشک شد. رییس شورای شهر اصفهان با ابراز نگرانی و تاسف در این خصوص افزود:”خشکسالی اصفهان، بی آبی رودخانه و از بین رفتن بخش کشاورزی ضربه ای مهلک به درختان و فضای سبز این کلان شهر وارد کرده به طوری که تراژدی مرگ درختان در اصفهان ادامه دارد. ”
مساحت فضای سبز شهر اصفهان ۴ هزار هکتار با بیش از دو میلیون درخت است که با ادامه روند خشکسالی این تعداد در خت در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت.
تغییرات آب و هوایی، کاهش بارندگی و انتقال آب رودخانه زاینده رود به استانهای دیگر و مناطق کویری ایران، باعث خشک شدن بی سابقه رودخانه زاینده رود شده، به گونه ای که آب در بستر این رودخانه در شهر اصفهان، ماه هاست جریان پیدا نکرده و زمینهای شرق اصفهان، در تشنگی یک قطره، سوخته اند. تاکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار اصله درخت از فضای سبز اصفهان، به دلیل خشکسالیهای مکرر، خشکیده اند.
انتقال آب زاینده رود به استانهای دیگر از جمله قم و کرمان، خشک سالیهای اخیر و برداشت بی رویه از آب در حوزه های بالادست این رودخانه، باعث شده زاینده رود پس از هزاران سال جاری شدن در دشت اصفهان، خشک شود.
کارشناسان محیط زیست معتقدند که مشکل زاینده رود در اثر سوءمدیریت در سالهای گذشته به وجود آمده است. از انتقال غیر اصولی آب زاینده رود به شهرها و استانهای دیگر، احداث غیر منطقی و طبیعت ستیزانه صنایع بزرگ در حاشیه رودخانه ، عدم راندمان مناسب در صنایع کشاورزی استانهای چهارمحال بختیاری و اصفهان، کاشت محصولات کشاورزی نظیر برنج، نگاه استانی به زاینده رود و… همه و همه در خشک شدن پر آب ترین رود فلات مرکزی ایران نقش داشته است.
هر چند در آبان ماه دریچه هایی از آب به روی این رودخانه باز شد اما کارشناسان گفته بودند که زاینده رود یک رودخانه فصلی نیست، زاینده رود رودخانه ای دائمی است. زنده دیدن زاینده رود آن هم برای یک هفته کسی را خوشحال نمی کند. بهتر است مدیران و مسئولان به دنبال درمان واقعی مشکلات باشند، صدقه دادن و باز کردن یک هفته ای آب دردی را درمان نمی کند.




عدم پرداخت حقوق به کارگران شرکت پی وی سی مهدی شهر

کارگران شرکت پی وی سی مهدیشهر سمنان مدت یکسال است که حقوق نگرفته اند.
به گزارش رسیده به کلمه، این کارگران که پیش از این بارها در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا اعتصاب کرده بودند، اما طی ماه های گذشته تحت فشار حراست این کارخانه قرار گرفته اند.
گفته می شود حراست کارخانه کارگران اعتصابی را بارها تهدید کرده اند. آنها می گویند چون مملکت در شرایط بحرانی سیاسی قرار دارد ، در صورتی که از درب کارخانه یک قدم بیرون بگذارید و در معرض عموم قرار بگیرید به جرم اقدام علیه منافع ملی کارتان به ناکجا آباد میرسد.
این در حالی است که طی سالهای گذشته تعداد زیادی از کارخانه های تولیدی به دلیل عدم توان مالی تعطیل شده و کارگران ماه ها از حقوق خود محروم بوده اند.
در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت ارز و تورم بیش از پنجاه درصد از قدرت خرید کارگران کاهش یافته است.




گرانی دوباره بلیت قطار در آستانه سفرهای نوروزی

به رغم افزایش ۱۴ درصدی قیمت ها در سالجاری، برخی نرخ‌های جدید بلیت قطار از روز شنبه هفته آینده اعمال خواهد شد که این افزایش قیمت بسته به نوع و میزان مسیر متفاوت است.
به گزارش فارس، قیمت‌های جدید بلیت قطار‌ در برخی از مسیر‌ها بسته به نوع و میزان مسیر متفاوت خواهد بود.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کمتر از ۵۰ درصد قطارها مشمول افزایش قیمت بلیت نخواهند شد، خاطرنشان کرد: میزان این افزایش نرخ بلیت در مسیر‌های مختلف، متفاوت است.
بنا به گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران زمان افزایش قیمت‌های بلیت قطار و میزان افزایش قیمت‌ها را در زمان مشخصی که تعیین می‌شود، اعلام می‌شود؛ هم‌اکنون تعیین قیمت‌های جدید نهایی شده است اما زمان و میزان افزایش قیمت را در موعد مقرر اعلام می‌کنیم.
بنا به گفته مدیرعامل راه‌آهن، در حالت اول پیشنهاد داده‌ایم دولت به بخش ریلی کشور کمک کند تا به مرور و به صورت تدریجی از این مرحله عبور کنیم بدین ترتیب که قسمتی از درآمد بخش خصوصی، از محل تغییر قیمت‌های بلیت و تغیر هزینه‌ جابه‌جایی کالا حاصل شود و در کنار آن ‌دولت و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یارانه و تسهیلاتی را برای بخش خصوصی قائل شود؛ همچنین در گزینه‌ دوم پیشنهاد راه‌آهن این است که جبران هزینه‌های بخش خصوصی و افزایش قیمت سوخت، صرفاً با تغییر متناسب قیمت‌های بلیت، صورت گیرد.
از ابتدای تیرماه سال جاری نیز قیمت‌های بلیت قطار به طور متوسط ۱۴ درصد افزایش یافته بود.




کودکان کار؛ از التماسهای بچگی تا فروش سالهای بازیگوشی

از دستان پر از دستمال تا دستان خالی از وجود مادر، از التماسهای بچگی تا خنده‌های شیرین کودکی، از نگاه معصوم کودکانه تا فروش سالهای بازیگوشی، همه و همه سهم کودکانی است که در پشت چراغهای قرمز زندگیشان ایستاده‌اند تا آمار کودکان خیابانی در خوزستان رو به افزایش باشد.
روح‌الله کودک خردسال اهوازی که روبروی دکه مادرش در ۲۴ متری بساط دستفروشی پهن کرده بود نگاهی به دکه مادرش می‌اندازد و بزرگترین آرزوی زندگی‌اش را می‌گوید: دوست دارم در آینده دکه‌دار شوم.
همه ما انسانها در کودکی آرزوی بزرگ شدن داریم و در زمان جوانی یا کهولت آرزوی بازگشت به دوران کودکی. اما امثال روح‌الله هیچگاه به گذشته شان بر نمی‌گردند زیرا هیچ وقت کودک نبوده‌اند و مثل خیلی از بچه‌های همسن و سالاشان کودکی نکرده‌اند یعنی وقت این کار که لذت بخش‌ترین مقطع زندگی یک کودک به شمار می‌رود را انجام دهند.
کودکان کار نه برای مسئولان استانی که حتی برای مسئولان پایتخت نشین نیز حکم تماشا و سکوت را دارند. از یک طرف، بهزیستی خود را متولی نگهداری کودکانی می‌داند که توسط شهرداری برای نگهداری معرفی شوند و از طرف دیگر شهرداری مسئولیت خود را در رابطه با کودکانی می‌داند که مرتکب جرم شوند و دست فروشی و کار کار کردن بر سر هر کوی و برزنی را برای کودکان جرم یا حداقل فعالیتی که ملزم جمع آوری آنها باشد، نمی‌داند.
در این بین، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم فقط برای کارفرمایانی که از کودکان در کارگاه‌های خود استفاده می‌کنند مجازات تعیین کرده است. از سویی دیگر شهرداری هم فقط کودکان متکدی را جمع آوری می‌کند و همیشه از کوتاهی سایر ارگانها در نگهداری از این دسته از کودکان نیز گلایه دارد.
این چند پارگی در میان ارگانهای دولتی و مردمی در رابطه با یک مبحث واحد، موجب شده تا یک ارگان خاص، خود را موظف به امور کودکان کار نداند و هر یک دیگری را مسئول رسیدگی به کودکان کار معرفی کند و این می‌شود که کودکان کار در چهار راه بی‌مسئولیت مدیران می‌مانند.
روح‌الله در کارش فروش دستمال کاغذی در پشت قرمز یکی از میدانهای شهر اهواز در پاسخ به این سئوال که “در آینده دوست‌داری چه شغلی داشته باشی”، می‌گوید: دوست دارم صاحب یک دکه شوم تا مجبور نباشیم در بین ماشینها برای فروش دستمال کاغذی التماس کنم.
در این بین، کودکان کار تنها قربانیان این هیاهو و چند پارگی و عدم مسئولیت هر یک از ارگانهای متولی می‌شوند، کودکانی همچون روح‌الله که آینده شان از کودکی شان تیره‌تر است. کودکانی که آینده‌ای نامعلوم در انتظارشان خواهد بود و در کشاکش بین مسئولین، فرصتهای گرفته شده از خود را هیچگاه باز نمی‌یابند.
از طرفی شمار والدین معتاد و مطلقه در استان رو به افزایش است و پر واضح است که در آینده نزدیک شمار کودکان کار رو به افزایش خواهد گذاشت.کودکانی که به بهانه فروختن اجناسی در دست، بعدها مورد سو استفاده قرار خواهند گرفت و مرتکب بزهکاریهایی همچون فروش مواد و انواع دزدی می‌شوند.
آمار ارائه شده توسط بهزیستی خوزستان نشان می‌دهد که در ۹ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد کودکان خیابانی افزایش یافته است. از ابتدای سال ۹۰ تاکنون ۱۱۴ کودک به مراکز بهزیستی منتقل شده‌اند که همگی آنان بومی و اکثرا متعلق به شهرستان اهواز و سپس اندیمشک بودند. از این میان ۴۵ مورد فرزندان طلاق و ۹ مورد نیز حاصل متارکه والدین بوده‌اند. ۱۹ مورد نیز فوت پدر یا مادر را شامل می‌شدند و ۳۱ مورد نیز دارای ناپدری یا نامادری بوده‌اند.
به گزارش مهر، در سال ۱۳۷۹ در بهزیستی استان خوزستان دو مرکز پسرانه و دخترانه هر کدام با گنجایش ۲۰ نفر برای ساماندهی کودکان خیابانی راه اندازی شد. در این مرکز خدماتی نظیر مددکاری اجتماعی، معاینات بالینی، روانپزشکی و روانشناسی بالینی به کودکان ارائه می‌شود. آن دسته از کودکانی که فاقد خانواده مناسب برای رشد و تربیت و ادامه زندگی باشند به مراکز شبانه روزی و خانه‌های تربیتی منتقل می‌شوند و تا سن ازدواج و سربازی در این مراکز می‌مانند.
استاد علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه با پدیده کودکان اظهار کرد: اولین تاثیری که کار بر روی کودکان می‌گذارد محروم کردن آنان از لذتهای کودکی است.
علی هاشمی افزود: کودکان کار کودکانی هستند که جریان طبیعی رشد را طی نمی‌کنند. به نوعی با التماس و خواهش، خود باعث به هم ریختگی شخصیت کودک می‌شود و کودک با یک شخصیت له شده در جریان رشد قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: هیچ چیز کودکان را به اندازه حضور در جمع همسالان راضی نگه نمی‌دارد.
هاشمی تصریح کرد: کودکان کار دارای هویت سردرگم و زودرس خواهند بود زیرا توقعات خانواده و کارفرمایان از آنان زیاد است و کودک مجبور است که سریع نقش عوض کند بنابراین کودکی را با سرعت پشت سر می‌گذارد و وارد مرحله بزرگسالی می‌شود.
وی عوامل بروز چنین پدیده‌ای را در جامعه فقر اقتصادی و فرهنگی والدین دانست و گفت: در خانواده‌های فقیر اولویت با گذران زندگی و زنده ماندن است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته اگر بچه‌ای در روز ممتد گریه کند فقط با گزارش همسایه‌ها، دولت بچه را از والدین می‌گیرد.
هاشمی، پرداختن به رفع معضل کودکان کار را در اولویت مسئولان ندانست و عنوان کرد: در هیاهوی سیاسی این مسئله به حاشیه رانده شده است.
وی برخورد سیاسی با آمار و شاخصهای ارائه شده و گزارش ندادن مسئولان در این رابطه را سد راه ارائه تحقیق توسط پژوهشگران و اعضای دانشگاه دانست و اعلام کرد: در هر موضوعی تا دانشگاهیان وارد نشوند مشکل حل نخواهد شد.
همچنین در همین رابطه رئیس بازرسی اداره تعاون، کار و رفاه خوزستان عنوان کرد: طبق کنوانسیون ممنوعیت به کار گیری کودکان کار، کودک به افراد زیر ۱۸ سال گفته می‌شود و این گروه نباید در مشاغل ۳۶ گانه نظیر کار در معدن، شن پاشی، پخت آسفالت، نانوایی، ریخته گری، کارهای ساختمانی و… کار کنند.
سید حمید غفاری گفت: بر اساس آمار گردآوری شده از کل استان، از ابتدای امسال از ۵۵۳ کارگاه بازرسی کردیم که به ۳۱۵ کارگاه در رابطه با استفاده از نیروی زیر ۱۸ سال اخطار دادیم.
وی ادامه داد: بیشتر کارفرمایان متخلف در خوزستان نانواییها هستند که کودکان را در آنجا به کار می‌گیرند.
غفاری، مجازات کارفرمایانی که از کودکان زیر ۱۸ سال استفاده کنند را در مرحله اول لغو پروانه به مدت سه ماه و در مراحل بعد لغو پروانه از شش ماه تا یک سال دانست.
وی بیشترین آمار کودکان کار را در خوزستان مربوط به شهرستان اندیمشک و سپس اهواز دانست.
غفاری، وظیفه سازمان کار را معطوف به تذکر و اخطار به کارفرما دانست و افزود: ما مسئولیتی در رابطه با کودکان کار نداریم زیرا مسئولیت اداره کار ممانعت از حضور کودکان زیر ۱۸ سال در کارگاه هاست.




فشار بیشتر بر سینماگران: محدودیت در اکران فیلم ها

بر اساس تصمیم وزارت ارشاد برخی از فیلم‌ها به جای آنکه توقیف شوند، به‌صورت محدود اجازه نمایش در تهران و برخی شهرستان‌ها به آن‌ها داده می‌شود.
روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از “سیدمحمد حسینی” درباره اکران نشدن برخی فیلم‌ها در شهرستان‌ها نوشت: برخی فیلم‌ها به علت پرداختن به مسایل خاصی که شاید مبتلا به کلان شهرها بوده و جنبه هشدار برای خانواده‌ها به‌منظور مراقبت بیشتر داشته باشد، فقط در تعدادی از شهرهای کشور اکران می‌شوند.
نایب رئیس شورای عالی سینما افزود: بر اساس تصمیماتی که از چند وقت پیش در معاونت‌های مربوطه وزارت ارشاد اجرایی شده است، به‌جای اینکه یک فیلم به طور مثال توقیف شود و به نمایش در نیاید به صورت محدود اجازه نمایش در تهران یا برخی شهرستان‌ها به آن داده می‌شود. حسینی اظهار داشت: اما در برخی شهرستان‌ها این مساله موضوعیت ندارد و بی‌جهت ممکن است برای خانواده‌ها دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایی ایجاد کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: این موضوع بنا بر تشخیص مسئولان مربوطه بررسی شده و گاهی اوقات اکران محدود برای برخی فیلم‌ها تعیین می‌شود، یعنی به این صورت نیست که مانند گذشته بگوییم فیلم‌ها یا در تمام کشور یا در هیچ جایی اکران نشوند. بجای این که یک فیلم احیانا توقیف شود و به نمایش در نیاید به صورت محدود اجازه نمایش در تهران یا برخی شهرستان‌ها به آن داده می‌شود.




هشدار یک کار‌شناس اقتصادی؛ سکوت معنادار دولتی که در تمام مسائل داخلی و خارجی دخالت می کند

یک کار‌شناس مسائل اقتصادی با اشاره به ضعف ساختارهای اقتصادی ایران اعلام کرد: اگر اقتصاد ما براساس مبانی و چارچوب‌های علمی اقتصاد مدیریت می‌شد، امروز با آشفتگی‌های کنونی روبرو نبودیم.
علی قنبری در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه اقتصاد هر کشور باید براساس اصول علمی اقتصادی اداره شود، افزود: متاسفانه دولت فعلی بدون توجه به مباحث علمی و چارچوب‌های فنی، اقتصاد کشور را مدیریت می‌کند. این در حالی است که هیچ اقتصادی با سیاست‌های دستوری و دخالت‌های دولتی به صورت مناسب مدیریت نخواهد شد. در حال حاضر دولت با دخالت بیش از حد در سیاست‌های پولی و مالی و با استفاده از روش‌های آزمون و خطا، از چارچوب‌های منطقی فاصله گرفته است.
وی با اشاره به شرایط حبابی و تورمی ایجاد شده در اقتصاد به ویژه در بازارهای موازی نظیر ارز و سکه عنوان کرد: در چنین شرایطی تنها راهکار افزایش نرخ سپرده‌های بانکی بود تا برمبنای این امر نقدینگی جامعه تاحدودی جمع آوری شود که البته این سیاست باوجود تایید در شورای پول و اعتبار به واسطه مخالفت رئیس دولت، اجرایی نشد.
این کار‌شناس مسائل اقتصادی با اشاره به اعمال نظر دولت کنونی در تمامی مسائل داخلی و خارجی مطرح کرد: دولتی که همواره در تمام مسائل داخلی و خارجی اعمال نظر می‌کند، جالب است که سکوت معناداری نسبت به شرایط اخیر ایجاد شده در بازار ارز و سکه اختیار کرده است. این رویکرد بیش از هر چیز اعتماد مردم نسبت به سیاست‌های دولت را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
قنبری اضافه کرد: حباب شکل گرفته در بازار سکه و دلار بیش از هر چیز در لایحه بودجه ۹۱ که هنوز از سوی دولت به مجلس ارائه نشده گریبانگیر دولت خواهد شد. تعیین نرخ ارز در بوجه با وضعیت حبابی کنونی دولت را با مشکل روبرو خواهد ساخت.




بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است

نایب رییس سابق کانون هماهنگی شورای اسلامی استان مرکزی گفت: بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است که سالهاست دولت از پرداخت آن طفره می‌رود اما با این حال در خصوص بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت بزرگ نمایی می‌شود.
داوود میرزایی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به بدهی ۲۰۰ میلیاردی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت، اظهار داشت: دولت بیش از هزاران برابر آن رقم به سازمان تامین اجتماعی و در واقع به کارگران بدهکار است و هیچ کس جرات و توان مطالبه آن بدهی‌ها را ندارد.
رییس شورای اسلامی کار صنایع ریخته گری ایران گفت: سازمان تامین اجتماعی به جهت مشکلات موجود در خصوص ضعف در وصول مطالبات خود، خدمات خود را به کارگران کاهش داده است.
او تاکید کرد: اجرای طرح قانون مشاغل سخت زیان آور که کارگران منتظر اجرای آن بودند از سوی سازمان به جهت بار مالی آن، بعد از سالها به صورت نیمه تمام تصویب و ابلاغ شده است.
او افزود: به دلیل چنین مشکلاتی است که اجرای قانون مشاغل سخت زیان آور،که به همه مراکز تامین اجتماعی استانها ابلاغ شده است، به بهانه آماده نشدن نرم افزار ماههاست که اجرایی نشده است.




افزایش قیمت تمام‌شده تولید خودرو

دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد: قیمت تمام شده تولید خودرو در ماه‌های اخیر به شدت تحت تاثیر رشد نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید قرار داشته است.
احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بانک مرکزی وعده داده که ارز مورد نیاز تولیدکنندگان را با نرخ مرجع تامین کند، خاطرنشان کرد: تاکنون تولیدکنندگان خرید خارجی خود را از طریق حواله نقدی ارز و به نرخ آزاد انجام می‌دادند، زیرا فروشندگان خارجی عمدتا از قبول ال.سی خوداری می‌کنند.
نعمت‌بخش با بیان این‌که خودروسازان علاوه بر رشد نرخ ارز، با افزایش قیمت مواد اولیه نیز روبه‌رو بوده‌اند، اظهار کرد: بنابراین حتی در صورت تامین ارز مورد نیاز به نرخ مرجع، افزایش قیمت محصولات اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، زیرا به هر حال رشد شدید قیمت تمام شده تولید محصولات باید جبران شود.
دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که برخی خودروهای داخلی با حاشیه زیان تولید می‌شوند، بنابراین به هر حال درصدی از افزایش قیمت خودروهای داخلی باید اتفاق بیافتد. خودروسازان در این راستا درخواست افزایش قیمت خود را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده و در انتظار برگزاری جلسه برای بررسی این درخواستها هستند.



طرح مجلس برای تحریم نفتی اروپا؛ در آتش چاه های نفت ایران خواهید سوخت

عضو کمیسیون انرژی با برشمردن دلایل سه‌گانه زیان اتحادیه اروپا از تحریم نفت ایران گفت:نمایندگان مجلس در حال دنبال کردن تصویب طرحی هستند که بر اساس آن همه کشورهای اروپایی که ایران را هدف تحریم خود قرار داده‌اند، بعد از این نتوانند حتی یک قطره نفت از ایران بخرند.
این ادعا بعد از این مطرح شد که اتحادیه اروپا نفت ایران را تحریم کرد.
ناصر سودانی با بیان اینکه اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا از یک کینه پنهان دیرینه نسبت به انقلاب اسلامی ایران حاکی است،ادعا کرد: اروپا در ادامه بازی که آغاز کرده، در آتش چاه‌های نفت ایران خواهد سوخت و دود طرحی که ریخته‌اند، به چند دلیل به چشم خودشان خواهد رفت.
این نماینده مجلس گفت: به اتفاق چند تن از نماینگان در مجلس در حال دنبال کردن تصویب طرحی هستیم که بر اساس آن همه کشورهای اروپایی که ایران را هدف تحریم خود قرار داده‌اند، نتوانند حتی یک قطره نفت از ایران بخرند و شیر نفت بسوی آنان بسته شود، تا از این پس با دم شیر بازی نکنند.
وی گفت: دلیل اول آن است که بعضی از کشورهای اروپایی ناگزیر از خرید نفت ایران هستند و ساختار پالایشگاه‌های آنها به گونه‌ای است که با ترکیب نفت ایران متناسب است و امکان جایگزین کردن نفت ایران برای آنها مشکل است.
عضو کمیسیون انرژی اضافه کرد: دلیل دوم آن است که این تحریم سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد و اروپایی‌ها وادار خواهند شد نفت را با قیمت گران تری خریداری کنند.
وی افزود: دلیل سوم آن است که اروپایی‌ها به دلیل نیاز به نفت ایران مجبور خواهند شد بطور غیر مستقیم و از طریق واسطه‌ها نفت ایران را بخرند که این امر باعث ایجاد هزینه برای آنها خواهد شد.
سودانی تصریح کرد: شرایط بحرانی اقتصاد، اروپایی‌ها را سر در گم کرده است و ظاهرا سر آنها سوراخ شده، یا عقل آنها زایل شده است.
وی اظهار داشت: آنها متوجه آن نیستند که وابستگی ایران به درآمدهای نفتی در حال کاهش به حداقل است و از سوی دیگر آنها بیش از ۲۰ درصد از نفت ایران را خریداری نمی‌کند و ما نیز در حال فتح بازارهای جدیدی هستیم.
سودانی تاکید کرد: شرکت‌های اروپایی ناگزیر هستند، با ما وارد قرارداد شوند، چرا که کنار زدن‌ نفت ایران با خاموش شدن شمع حیات اقتصادی آنها مترادف است.




نامه یک روحانی به نوری زاد: سلول های انفرادی مزد الله اکبر هایمان بود

یک روحانی در نامه ای به نوری زاد به توصیف بخشی از رفتار زندانبانان با خود پرداخته و از این نویسنده پرسیده است که در کارهای سینمائیت می توانی چهره یک روحانی را نیمه ی شب در وسط خانه خودش زیر آوار سیلی و لگد سربازان آقا امام زمان قرار گرفته را به تصویر بکشی یا نه؟
این روحانی که نامه اش در وبسایت محمد نوری زاد منتشر شد، آرزو کرده است که به امید برپایی آن دموکراسی واقعی که گاندی در هند اجرا کرد و گفت:خدا را شکر می کنم به گونه ای آزادی را در کشورم شاهدم که گاوپرست در خانه خودش مشغول پرستیدن گاو خودش است و قصاب سر کوچه شان سر گاوی را می برد.
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
سلام بر خدای انسانیت
به نام آنکه روح را با عشق تقدیم انسان نمود و امروز آن را با زور از انسان می گیرند.
سلام و درود خدا بر شیرمرد عرصه صراحت و قلم هم او که همنام کسی است که تمامی عمرش را صرف بیرون آوردن خلق خدا از تاریکی جهل و بی خبری  به سوی نور معرفت و عشق کرد و لقبش مصداق آیه است (مشرکان می خواهند با دهان های کوچک شان نور با عظمت خدا را خاموش کنند در حالی که خدا نورش را توسط نوریزاد های زمانه کامل می کند اگرچه مشرکان مثال مار سنگ بر سر کوفته ای به خود بپیچند و فریاد کنند .)
نوریزاد عزیز؛ من این نامه را فقط به هین خاطر می نویسم که با ارسال این نامه به تو زندانی آزاد شده خدا بگویم که من نیز یک روحانی هستم که بیست و چند سال جوانی ام را وقف خدا و دین خدا کردم و تمام آرمان و آرزویم این بود که مبلغ آئینی باشم که مولا و امیر آن آزادمردی است که تا آخر عمر اجازه برپایی زندان سیاسی را نداد و با زیباترین بیان فرمود برادران تو دو دسته اند :یا از نظر دین با تو یکی هستند و یا از نظر صورت انسانی.
محمد عزیز؛ افتخار می کنم که لباس تبلیغ پیامبری را به تن کردم که در رویارویی با پیرزن یهودی که هر روز از روی بام خاکستر و آشغال به روی او می ریخت برای عیادت او می رفت و او را مورد تفقد قرار می داد .
افتخار می کنم که بیست سال در مکتبی درس دین خواندم که در آن دین به وصی رسول خدا گفتند که یک دروغ مصلحتی می گفتی و سکان حکومت را به دست می گرفتی ولی فرمود به خدای بزرگ سوگند که هیچ گناهی در نزد من از دروغ زشت تر نیست. درست یادم هست در بیست و چند سال قبل وقتی که به پدرم گفتم که می خواهم بروم و درس دین بخوانم چشمهای پدرم پر از اشک شد و گفت خدایا چطور تو را سپاس گویم که پسرم تا این حد به دین تو علاقه مند است .
نوریزاد عزیز؛ اگر در سال ۶۸ که افتخار پوشیدن این لباس نصیب من شد شخصی به من می گفت که فلانی! روزی بر تو می رسد که در نیمه ی شب ماموران آقا امام زمان مثال ماموران ارتش اسرائیل داخل خانه تو می شوند و به برهنه بودن سر همسر و فرزندان تو هیچ اعتنایی نمی کنند و تمام آلبوم عکسهای خانوادگی تو را به غارت می برند و سر در کمدهای لباس زن و بچه ی تو می کنند  شاید ۱۰۰ هزار استغفار می کردم و می گفتم :چنین واقعه ای حتی در عالم وسیع خیال هم اتفاق نمی افتد چه رسد به عالم واقع که در آن الحمدلله تمام هم وغم مسئولین ما ایجاد یک مدینه فاضله است و بس.
نوریزاد عزیز؛ اگر کسی بیست و چند سال قبل به من می گفت که منتظر شبی باش که جلو همسر و فرزندانت شاهد شنیدن زشت ترین فحش ها از دهان سربازان امام زمان به زن و بچه ات باشی حتی زحمت تصور یک لحظه ی این واقعیت ها را هم به خودم نمی دادم.
نوریزاد عزیز؛ نمی دانم اولین باری که دستگیر شدی  به چه صورت تا زندان اوین رفتی ؟ ولی اگر دوست داری اجازه بده تا  قدری از غم و غصه هایت را با هم شریک شویم  تا بدانی چه بسیار روحانی هایی امثال حقیر زیر چکمه های ظلم این عزیزان و نورچشمان له شدند تا امروز فریاد آزادی از حلقوم مردم زجز کشیده ی ایران عزیز به آسمان هفتم برسد .
محمد جان؛ نمی دانم در کارهای سینمائیت می توانی چهره یک روحانی را نیمه ی شب در وسط خانه خودش زیر آوار سیلی و لگد سربازان آقا امام زمان قرار گرفته را به تصویر بکشی یا نه؟
آیا دوربین های فیلمبرداریت می توانند چهره یک دختر سیزده ساله ای را که در نیمه ی شب با هزار ترس و وحشت و با چشمان پر از اشک نظاره گر پدری است که در حال کتک خوردن در راه پله های خانه خودشان است را فیلم بگیرند؟
نوریزاد عزیزم؛ با تو افسانه و داستان نمی گویم ! البته داستان زندگی شخصی ام را به تو می گویم که با سلول های انقرادی و سیاه چال های اوین آشنایی. تا قبل از رفتن به زندان اوین فکر می کردم که داستان سیاه چال و شکنجه گران افسانه هایست که داستان سرایان برای گرم کردن داستان هایشان به کار می برند  اما وقتی با صورت به داخل سلول انفرادی پرتاب شدم تازه فهمیدم که این سلول ها مزد الله اکبر های روی پشت بام های زمان طاغوتمان است که فرصت گرفتن آن نرسیده بود .
راستی یادم رفت که بگویم از خانه ام تا زندان اوین چند جوان بیست و چند ساله که هنوز چند سالی بیشتر نبود که افتخار خدمت در سپاه پاسداران را پیدا کرده بودند با چه دعاهای غلیظ و آبداری خواهر و مادرم را دعا می کردند که البته همه این ها از دستورات دین مبین اسلام به این عزیزان بود که من نمی دانستم وقتی که مقاله های شما را از زندان می خواندم قدم به قدم آن سلول ها و بندها در نظرم می آمد و به خانواده ام می گفتم من می دانم که محمد نوریزاد چه می گوید . وقتی که از بازجوی خودم علت حمله شبانه برادران سپاه را پرسیدم به من گفت ای ابن ملجم پلید ! بر روی منبر رسول خدا به نائب امام زمان توهین می کنی ؟با دستان و چشمان بسته گفتم : من فقط روی منبر گفتم ولایت فقیه را شیخ مرتضی انصاری  به این صورت که امروز می گویند قبول نداشته است ناگهان مشت محکم برادر بازجو صورتم را مورد لطف قرار داد و داد زد که گور پدر شیخ انصاری و تو مرتیکه پدر سوخته، تو بیشتر میفهمی یا این همه مراجع ؟ فکر کردی ما پرونده ات را در نیاوردیم که برای چه جبهه می رفتی؟
تو دنبال کثافت کاری با جوانان در جبهه ها بودی حالا برای ما شدی روحانی رزمنده؟ می خواهی همه کسانی را که به آنها تجاوز کردی را بیاورم این جا؟گفتم به روح رسول الله قسم من تا این لحظه از این کار ها نکردم. آن هم گفت: وقتی آمدیم مسجدت و به مردم اعلام کردیم که روحانی تان لواط کاره، می فهمی که دنیا دست کیه؟
محمد جان؛ آن شب که به سلول برگشتم، دو رکعت نماز خواندم و با گریه از خدا خواستم که استقامت و صبر به من عنایت کند که خدا هم خیلی زود صدای من را شنید و دعای من را اجابت کرد. از فردا که برای بازجویی می رفتم فقط لبخند می زدم و می گفتم مگر نمی گویید اعدامم می کنید پس چرا امروز و فردا می کنید؟ آن ها هم می گفتند که اول باید آبرویت را ببریم بعد اعدامت می کنیم.
محمد جان؛ روزی که قرار شد من را خلع لباس کنند، ده صفحه برگه جلو من گذاشتند و گفتند یا این ها را امضاء کن یا تا قیامت همین جا می مانی؟ گفتم بگذارید که برگه ها را ببینم؟ گفتند غلط کردی که ببینی؟ گفتم شاید نامه قتل خودم را دارم امضاء می کنم؟گفتند نه، نامه برای این است که ما تو را در این چند ماه هیچ آزار و اذیتی نکردیم. و موقع بیرون آمدن از آنجا هم دوباره تأکید کردند که باز هم می گوییم هر کسی پرسید این چند ماهه کجا بودی؟ بگو سفر خارج از کشور بودم و اگر پرسیدند چرا لباس نمی پوشی؟ بگو دوست ندارم بپوشم.
محمد جان؛ این ها یک صدم اتفاق هایی است که برای خودم افتاد و اگر بخواهم راجع به زن و بچه و خانواده ام برایت بگویم شاید یک کتاب هزار صفحه ای شود که دارند آرام آرام همه آن خاطره ها را می نویسم. به امید روزی که یک کتاب بنویسم به نام “از پشت بام تا زیر هشت”.
نوریزاد عزیزم؛ اگر دفتر خاطره های تلخت را ورق زدم فقط خواستم درد دلی کرده باشم و عرض خواهشی از تمام کسانی که به هر نحوی چوب ظلم و ستم این خون آشامان جمهوری اسلامی را خورده اند که ای عزیزان: شما را به انسانیتتان سوگند: دست به قلم شوید و به شکرانه ظهور اینترنت دل نوشته های خود را به سایت این مرد فداکار ایران زمین-محمد نوریزاد- برسانید تا که این صدا ها تبدیل به فریاد گوش خراشی شود در گوش ظالمان و حرامیان این سرزمین. به امید برپایی آن دموکراسی واقعی که گاندی در هند اجرا کرد و گفت:خدا را شکر می کنم به گونه ای آزادی را در کشورم شاهدم که گاوپرست در خانه خودش مشغول پرستیدن گاو خودش است و قصاب سر کوچه شان سر گاوی را می برد.
و در خاتمه به همه مردم ایران زمین عرض می کنم که محمد نوریزاد را تنها نگذارید تا تاریخ بداند که ایران کوفه نیست و ما ایرانی هستیم و جاودان.




نماینده گرمسار: باید برای مشکلات اقتصادی چاره‌ای اندیشید

نماینده گرمسار با تاکید بر اینکه این میزان رشد در قیمت سکه و دلار فاجعه است، گفت: یکی از دلایل این افزایش قیمت مخالفت احمدی‌نژاد با افزایش رقم سود بانکی است. اگر سود سپرده‌های بانکی افزایش پیدا می‌کرد، نقدینگی موجود در بازار به بانک‌ها سرازیر می‌شد و هم تورم کاهش پیدا می‌کرد و هم قیمت سکه و دلار افزایش نمی‌یافت.
عبدالرضا ترابی با ابراز نگرانی از افزایش قیمت سکه و دلار در بازار ایران خاطرنشان کرد: باید برای مشکلات اقتصادی داخل کشور و اشتباه برخی از مسئولان کشور چاره‌ای اندیشید.
به گزارش ایلنا، وی با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد در این‌باره اظهارنظری نکرده است، افزود: شورای پول و اعتبار و وزرای اقتصادی کشور نیز با این مساله موافق بودند و در جلساتی که با این افراد در مجلس داشته این مساله را اعلام کرده‌اند.




جـــرس: 
سه هفته پس از فیلترینگ سایت پر بینندۀ اعلام نرخ های ارز و طلا در ایران و دو روز پس از هشدار مقامات قضایی، این سایت که میزبانی فنی آن از داخل کشور بود، توقیف و از دسترس خارج شد.
روز سه شنبه هفته جاری، سه هفته پس از فیلترینگ سایت پر بینندۀ «مثقال»، که نرخ های ارز و طلای ایران و جهان را به صورت آنلاین اطلاع رسانی می کرد، یک مقام قضایی به سایتهایی که به زعم وی "در روند بازار طلا و ارز اخلال ایجاد می کنند"، هشدار داده بود.
این مقام قضایی مدعی شد سایتها و خبرگزاریها ملزم به استفاده قیمت سکه و ارز از مراجع ذی صلاح و رسمی هستند و بهره گیری از عناوینی همچون "بازار غیررسمی" و "پیش بینی کارشناسان" امری غلط و غیر معتبر است و در صورت احراز تخلف سایت به جرم اخلال در نظام اقتصادی با آنها برخورد و سایت مزبور به دستور مقامات قضایی مسدود خواهد شد.
سه هفته پیش و در آغاز مجدد بحرانِ فراگیر ارز و طلای کشور، سایت «مثقال»، بانک اطلاعاتی آنلاین و به روزِ نرخ ارز و طلای ایران و جهان، توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی فیلتر و از دسترس کاربران داخل کشور خارج شده بود.
اما شامگاه چهارشنبه پنجم بهمن، نه تنها این سایت مشمول فیلترینگ بود، بلکه میزبان فنی آن نیز که در داخل کشور بود، به دستور مقامات امنیتی آنرا از دسترس خارج کرد و کاربران با ورود به این سایت، با پیامی مبنی بر اینکه "این حساب مسدود شده است"، روبرو می شوند.
اینگونه اقدامات جهت جلوگیری از اطلاع رسانی درحالیست که مقامات دولتی و بانکی کشور، همچنان با سوء مدیریت، وعده های عملی نشدنی و همچنین عملکرد غیر قانونی و بحران ساز خود، بورس دلالی و قاچاق ارز و زد و بند در بازار را دامن زده و برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز، از دست داشتن دولتی ها در افزایش ناگهانی ارز و سکه، جهت فروش موجودی های خود و به جیب زدنِ سود هنگفت چند هفته ای خبر داده اند.





جـــرس:
در پی تداوم بحران اقتصادی در کشور، کمیته اقتصادی «جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی» با صدور بیانیه‌ای درباره سقوط شدید ارزش پول ملی، ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی سردرگم دولت و سکوت رسانه ملی در برابر شایعات مسموم موجود در بازار، سه دسته راهکار فوری برای نجات ارزش پول ملی پیشنهاد داد.
به گزارش الف، این تشکل اصولگرا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خواست "در برابر تعلل دولت در حفظ ارزش پول ملی، به تکلیف قانونی و ملی خود عمل کرده و اجازه ندهند بیش از این با حیثیت اقتصاد ملی بازی شود."
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در هفته‌ها و روزهای اخیر ارزش پول ملی به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است. کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ضروری می‌داند درباره این جریان تاسف‌بار، نکاتی را یادآوری نماید:
۱- تردیدی نیست که حرکت تقاضا بسوی بازارهای ارز و طلا ناشی از جنگ روانی و شایعات متعدد و پردامنه ایست که از سوی دشمنان نظام اسلامی تولید و پیوسته در بازار ایران منتشر شده است. در این میان انتظار می‌رفت و می‌رود رسانه ملی با دعوت از مسوولان و یا حداقل کارشناسان اقتصادی، موضوع را باز و به سوالات و ابهامات عمومی درباره نرخ ارز پاسخ دهد. سکوت رسانه ملی در این شرایط، زمینه اثربخشی شایعات مسموم را فراهم می‌کند و باید فوراً پایان پذیرد.
۲- با توجه به ذخایر غنی ارز و طلا در بانک مرکزی، بی عملی و سردرگمی سیاست‌های دولت برای مهار بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی غیرقابل توجیه است. در شرایطی که نوسان در بازار ارز، محیط کسب و کار را به شدت ناامن می‌کند و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را تحت فشار قرار می‌دهد؛ از دولت محترم انتظار می‌رفت با اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب، نقدینگی سرگردان بسوی بانک‌ها و بورس اوراق بهادار هدایت کند اما تصمیم دیر هنگام شورای پول و اعتبار نیز برای افزایش نرخ سود بانکی، با اظهارات مشکوک معاون معاون اول رئیس‌جمهور معلق مانده است. کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به تیم اقتصادی دولت هشدار می‌دهد، تداوم سکوت و بی‌عملی در برابر سقوط ارزش پول ملی، هرگز قابل تحمل نیست.
۳- از آنجا که سقوط اخیر ارزش پول ملی، دستاوردهای اقتصادی دولت در سالهای گذشته را زیر سوال برده، بر تولیدکنندگان کشور فشار شدیدی وارد آورده، زمینه رانت‌جویی وسیعی ایجاد و نهایتاً سفره حقوق بگیران را خالی و ثروت صاحبان دارایی‌ها را مضاعف می‌سازد، کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی قویاً از دولت محترم می‌خواهد با استفاده از اهرم‌های متعدد موجود خود، نوسان بازار ارز را مهار و ارزش پول ملی را تثبیت نماید. سیاستهایی که باید به فوریت اتخاذ شوند به این ترتیب هستند:
۱-3- بانک مرکزی که قانوناً مسئول حفظ ارزش پول ملی است، دخالت مستمر و پردامنه در بازار سکه را رهاکند و ترکاندن حباب این بازار را به نیروهای همین بازار بسپارد و بجای آن، بازار ارز و ارزش پول ملی را تحت کنترل در آورد.
۲-3- برای دخالت در بازار ارز، بجای استفاده از پلیس؛ از سازوکارهای سیستمی و نرم افزاری استفاده نماید نظیر افزایش نرخ سود عقود غیر مشارکتی بانکی و نرخ سود علی الحساب اوراق مشارکت، محدود کردن موقت واردات برخی کاهالا، افزایش فوری مالیات برای مسافرت‌های تفریحی و غیرضروری به خارج، محدود کردن تزریق نقدینگی جدید به بازار و...
۳-3- از آنجا که حمله نقدینگی سرگردان به بازارهای طلا و ارز ناشی از جو روانی و شایعات مسموم منتشر شده در بازار است، مسئولان تیم اقتصادی کابینه با حضوری مستمر در رسانه‌ها به سوالات و ابهامات عمومی پاسخ دهند و زمینه گسترش و اثر بخشی شایعات را پایان دهند.
علاوه بر این سه دسته راهکار که باید به فوریت عملیاتی شوند، در میان مدت نیز باید در اجرای ناقص قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و سرازیرکردن نقدینگی به جامعه تجدیدنظر جدی صورت گیرد و ضمن تنظیم هزینه‌های دولت به اندازه توان مالی آن، انضباط مالی بیشتری بر رفتار اقتصادی دولت حاکم شود.
کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز انتظار دارد در برابر تعلل دولت در حفظ ارزش پول ملی، به تکلیف قانونی و ملی خود عمل کرده و اجازه ندهند بیش از این با حیثیت اقتصاد ملی بازی شود.
کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی






جـــرس:
در پی جانباختن گروه زیادی از معلمان و فرهنگیان مشهدی در حادثه غرق شدن یک فروند شناور در آبهای هرمزگان، و ادامه ابهامات پیرامون دلایل این حادثه، بازماندگان سانحه می‌گویند که کشتی نجات با زدن ضربات متعدد به شناور و شکستن آن، عامل اصلی غرق شدن بوده و خدمه آن نیز به این بهانه که "ماهها حقوق نگرفته اند"، به کمک سرنشینان در حال غرق شدن نشتافته اند.
روزنامه خراسان روز شنبه گزارش داده بود تعدادی از گردشگران مشهدی که گفته می شد بازنشسته آموزش و پرورش بودند، یک فروند شناور را به منظور بازدید از جاذبه های طبیعی بنادر هرمز و قشم کرایه کرده بودند که ساعت حدود ۶بعدازظهر در بازگشت به سمت بندرعباس و در ۱۸کیلومتری سواحل این شهر غرق شد. بر اثر این حادثه متاسفانه ۱۶تن از ۲۲ سرنشین شناور در زیر آن محبوس شدند و جان باختند که همکار ناخدا نیز یکی از این ۱۶تن بود.
به گزارش فارس، محمد نظم آرا، یکی از پنج فرد نجات یافته می گوید: "شناور از قشم به سمت بندرعباس حرکت می کرد که سوخت آن در میانه راه تمام شد. کشتی نجاتی هم که پس از حدود ۴۵ دقیقه به کمک آمد نیم ساعت دور آن چرخید و دو ضربه به آن زد که سبب شکستن اتوبوس دریایی و غرق آن شد. کشتی نجات نیز تنها یک حلقه لاستیک بادی و یک قایق بادی داشت و روی اتوبوس دریایی هم تنها ۱۴ جلیقه نجات معیوب وجود داشت."
این معلم بازنشسته تاکید کرد: "بهتر بود که کشتی نجات نمی آمد، چون در آن صورت نهایتا تا صبح روی آب می ماندیم، ولی با آمدن آنها، کشتی ظرف دو دقیقه غرق شد".
به گزارش فارس، مهدی نوفرستی، یکی دیگر از نجات یافتگان نیز می گوید: "کشتی امداد دو ضربه از دو طرف به ما زد و بعد خواست ما را با طناب بکسل کند... آنها دماغه کشتی را گرفتند و ته آن را در گل و لای فرو بردند که پس از آن مسافران خفه شدند".
این فرهنگی خراسانی به نقل از خدمه کشتی نجات می گوید که "وی به ما گفت چون در دو ماه اخیر حقوقی دریافت نکرده، هیچ کاری نمی کند." و یکی دیگر از آن خدمه گفت "کشتی چهار میلیاردی خود را تکان نمی دهد، چون نمی خواهد آن را به گل بنشاند".
پیش از این، رسانه رسمی دولت به نقل از مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نوشته بود: "پس از اعلام حادثه شناورهای اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان «بلافاصله» به سمت شناور حرکت می کنند و موفق می شوند ۵نفر را که یکی از آنها ناخدای شناور بوده نجات دهند و ۲سرنشین دیگر نیز در نزدیکی های ساحل نخل ناخدای بندرعباس پیدا شدند.
محمد نظم آرا، مهدی نوفرستی، حسن مرادیان و تاج اعظم بهادری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس تحت مراقبت و مداوا قرار دارند.
همچنین ناخدای شناور در پاسگاه اسکله حقانی بازداشت است.






جـــرس: 
در جریان درگیری میان تظاهرکنندگان و ماموران پلیس چین در ایالت سچوان، عده‌ای کشته و مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، سازمان تبت آزاد اعلام کرده‌ است که در این درگیری تا پنج تن کشته شدند.
شین هوا، خبرگزاری رسمی چین اما تنها خبر از یک کشته داده است. گفته می‌شود این درگیری در روز سه‌شنبه (۴ بهمن / ۲۴ ژانویه) رخ داده است.
شین هوا مدعی شده است درگیری هنگامی آغاز شد که جمعیت تظاهرکننده به ماموران پلیس حمله و تیراندازی کرده و ۱۴ مامور را زخمی کردند.
از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون چهار شهروند تبت در اعتراض به سیاست چین در این منطقه دست به خودسوزی زده‌اند.





 جـــرس: 
در پی تصویب تحریم نفتی و بانکی جمهوری اسلامی توسط اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی به گروه ۲۰ (شامل بیست قدرت برتر اقتصادی دنیا) هشدار داده است که در صورت توقف صادرات نفت ایران بر اثر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، قیمت‌های جهانی نفت ممکن است بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.
همزمان، مدیرعامل شرکت نفت توتال فرانسه گفت این شرکت همگام با تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، خرید نفت از این کشور را متوقف کرده است. وی در همین حال افزود که در تاثیر گذاری این تحریم ها بر درصد فروش نفت و کسب درآمد ایران، تردید دارد و ممکن است این تحریم ها فشار خاصی بر ایران وارد نکند.
اتحاديه اروپا چند روز پيش موافقت خود را با تحريم واردات نفت از ايران اعلام کرد که به موجب آن، از اين پس عقد قرارداد نفتی جديد با ايران برای اعضای اين اتحاديه ممنوع خواهد بود، اما قراردادهای فعلی تا شش ماه دیگر معتبر است.
به گزارش بی بی سی، در این گزارش که روز چهارشنبه پنجم ژانویه، منتشر شد، آمده است که مسدود شدن تنگه هرمز از سوی ایران، به هر نحو، می‌تواند قیمت هر بشکه نفت را بیش از ۳۰ دلار افزایش دهد.
گفته شده است که صندوق بین‌المللی پول این گزارش را هفته گذشته در نشست معاونان وزیران دارایی گروه ۲۰ در مکزیک ارائه کرده و هشدار داده است که افزایش فشار غرب به ایران بر سر فعالیت‌های هسته ای این کشور، تهدیدی مهم برای اقتصاد متزلزل کنونی جهان است.
صندوق بین‌المللی پول اضافه کرده است که تحریم گسترده نفت خام ایران می‌تواند به معنای حذف روزانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی این کشور از بازار جهانی باشد. در حالی که هیچ تولیدکننده دیگری که بتواند این کمبود را جبران کند، در شرایط کنونی، وجود ندارد.
در این گزارش پیش‌بینی شده است که در چنین شرایطی، این خطر وجود دارد که قیمت‌های جهانی نفت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد که به معنای اضافه شدن ۲۰ تا ۳۰ دلار به قیمت‌های کنونی نفت خام است.

تنگه هرمز؛ همچنان مورد مناقشه
صندوق بین‌المللی پول با در نظر گرفتن تهدیدات برخی مقام‌های ایرانی درباره بستن تنگه هرمز، در گزارش خود نوشته است که بسته شدن تنگه هرمز می‌تواند زمینه‌ساز افزایش بیشتر قیمت‌های نفت خام باشد، ضمن آن که باعث می‌شود صادرات نفت خام دیگر کشورهای منطقه هم با تاخیرهای احتمالی روبه‌رو شود.
همزمان با آغاز دور جدید فشار کشورهای غربی به ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور در هفته‌های گذشته، مقامات نظامی و سیاسی ایران بارها از توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها سخن گفتند.
پیش از این، محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد گفته بود که اگر غرب از فروش نفت ایران جلوگیری کند، ایران هم اجازه عبور نفت کشورهای دیگر از تنگه هرمز را نخواهد داد.
اما علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران هرگز تلاش نکرده است تنگه هرمز را ببندد.
همزمان، در اظهاراتی دیگر، محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد هم روز سی‌ام دی ماه گفت که ایران تلاشی برای بستن تنگه هرمز نخواهد کرد، مگر این که یک قدرت خارجی سعی کند در مناقشه هسته‌ای ایران با غرب، فشار علیه ایران را تشدید کند.
او گفته بود که "اگر ایران تهدید شود، همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود."

"ایران بازار جدید پیدا کرده است"
وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، در نشستی در بروکسل بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق رسیدند. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ایران می‌شود.
در چارچوب مصوبه اتحادیه اروپا، آن دسته از اعضای این اتحادیه که هنوز قراردادهایی برای خرید نفت خام از ایران دارند، تا اول ماه ژوئیه برای پایان دادن به این قراردادها فرصت خواهند داشت.
بر اساس داده های رسمی، اتحادیه اروپا نزدیک به ۲۰ درصد نفت خام صادراتی ایران را وارد می کند. به این ترتیب از نزدیک به ۵ ماه دیگر ۲۰ درصد نفت خام صادراتی روزانه ایران (معادل۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز) خریداری نخواهد شد و این کشور ناگزیر است مشتریان جدیدی پیدا کند.
با این حال، به دنبال اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، وزارت نفت ایران با انتشار بیانیه‌ای به کشورهای اروپایی هشدار داد که عواقب تحریم نفتی ایران گریبان آنها را می‌گیرد و ایران می‌تواند به راحتی مشتری‌های جدیدی برای نفت خود پیدا کند.
علیرضا نیکزاد، سخنگوی وزارت نفت ایران نیز گفته است که نفت ایران به دلیل ویژگی‌های خاص، مشتری‌های خود را دارد و "در ماه‌‌های پیش با رصد بازار جهانی مشتری‌های خاصی برای نفت کشورمان در نظر گرفته‌ایم."
او سهم کشورهای اروپایی از نفت خام صادراتی ایران را ۱۸ درصد اعلام کرد و گفت: "با گران شدن قیمت نفت، نه تنها مشکلی در فروش نفت نخواهیم داشت، بلکه درآمدمان بیشتر خواهد شد."

توتال: از ایران دیگر نمی خریم
کریستف دو مارژوری، مدیرعامل شرکت نفت توتال فرانسه، روز چهارشنبه گفت این شرکت همگام با تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، خرید نفت از این کشور را متوقف کرده است. وی در همین حال افزود که در تاثیر گذاری این تحریم ها بر درصد فروش نفت و کسب درآمد ایران، تردید دارد و ممکن است این تحریم ها فشار خاصی بر ایران وارد نکند.
به گزارش رادیو فردا به نقل از رویترز، دی مارژوری که در داووس در سوییس به سر می برد گفت: "درست است که ما خرید نفت از ایران را قطع کرده ایم ولی خوب نفت ایران خریدار دیگری پیدا می کند و به جای دیگری خواهد رفت. ایران حتی شاید تسهیلاتی برای فروش و پرداخت ایجاد کند که بتواند خریداران بهتری و تازه تری پیدا کند."
مديرعامل شرکت نفتی توتال فرانسه گفت: "ما حدود ۸۰ هزار بشکه نفت در روز از ايران می خريديم که روند خريد خود را متوقف کرده ايم و ديگر نفت از ايران نمی خريم."
مديرعامل شرکت توتال گفت: "نتيجه نشان می دهد تحريم های اتحاديه اروپا تاثير اندکی بر ايران دارند. چرا که بايد به آمار و ارقام نگاه کرد: در حال حاضر ايران ۲.۲ ميليون بشکه نفت در روز صادر می کند که ۱.۵ ميليون آن راهی آسيا و کشورهای آسيايی می شود. نزديک به ۰.۷ ميليون بشکه به کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (سازمان همکاری اقتصادی اروپا) می دهد که با قطع آن اتفاق خاصی روی نمی دهد. به عنوان شاهد کافی است به قيمت نفت در بازارهای جهانی نگاه کنيد.(اگر تاثير ويژه ای داشت، قيمت نفت به شدت بالا می رفت در حالی که تغيير چشمگير و شديدی نداشته است)."
کریستف دی مارژوری گفت: "مسئله دیگر این است که بازار به توان پرکردن خلاء نفت از سوی عربستان سعودی ایمان دارد. در نتیجه هرگونه اخلالی در شبکه تولید نفت پیش بیاید، عربستان سریع جای آن را می گیرد و همین باعث شد بازار نفت شاهد نوسان شدید قیمت نباشد که برای ما (کشورهای خریدار نفت) خبر خوبی است."



همسر امین زاده: پرونده همسرم در دست سپاه است، مسئولین قضایی پاسخگو نیستند جرس:
در حالیکه وضعیت جسمانی محسن امین زاده چهره شاخص سیاست خارجی در دولت سید محمد خاتمی بسیار نامناسب است و باید هر چه سریعتر در بیمارستان تحت درمان قرار گیرد اما تاکنون پیگیری های همسر وی بی نتیجه بوده است.
 محسن امین زاده اولین بار پس از 238 روز زندان با وثیقه 700 میلیون تومانی به مرخصی آمد اما بعد از ارسال شکایت نامه علیه سردار مشفق خطاب به رئیس قوه قضاییه به زندان اوین فراخوانده شد. باردیگر زمانیکه برای درمان بیماری کلیوی خود به مرخصی آمده بود به علت شرکت در مراسم ترحیم مرحوم هدی صابر به زندان فراخوانده شد. محسن امین زاده بعد از بازگشت به زندان به جمع دوازده زندانی سیاسی که در اعتراض به شهادت هدی صابر دست به اعتصاب غذا زده بودند پیوست. همین مسئله موجب وخامت وضعیت جسمانی وی و انتقالش به بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان شد. پس از این انتقال بود که بنا بر نظر پزشک قانونی وی برای ادامه درمان به مرخصی درمانی آمد اما علی رغم نظر پزشک قانونی و نیاز به ادامه معالجه باردیگر به دلایل نامعلوم به زندان بازگردانده شد.
گفتنی است، این عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی که پس از دستگیری بازنشسته شد، در خرداد ماه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بازداشت شد و پس از گذراندن چهار ماه انفرادی درتاریخ نوزده بهمن همان سال در دادگاه ناعادلانه بدوی به شش سال حبس تعزیری ودر دادگاه تجدیدنظر به پنج سال زندان محکوم شد.

به همین مناسبت "جرس" با خانم مهناز اصغر زاده، همسر محسن امین زاده عضو مؤسس جبهه مشارکت ایران اسلامی در خصوص وضعیت نامناسب جسمانی وی به گفتگو پرداختیم که متن آن در پی می آید:


خانم اصغر زاده همسرتان در پی اعتصاب غذایی که باتفاق تعداد دیگری از زندانیان سیاسی داشتند در بیمارستان بستری شدند و بدلیل مشكل قلبی در مرخصی به سر می بردند اما بطور نا گهانی به زندان بازگردانده شدند. علت آن چه بود؟

همانطور که می دانید همسرم در آن زمان بیش از ده روز در بخش مراقبتهای ویژه تحت نظر بودند و بعد هم تحت درمان پزشکان معالجشان قرار داشتند، ولی متأسفانه در حالیکه طبق نظر پزشکی قانونی که تأکید کرده بود ایشان مدت 6 ماه به دور از استرس و فشار روحی بیرون از زندان تحت درمان قرار گیرند، به طور ناگهانی از سوی نیروهای امنیتی به زندان فراخوانده شدند و پرونده ايشان را به پزشکی قانونی غرب تهران كه تحت هماهنگي نيروهاي امنيتي بود منتقل كردند و مرخصی استعلاجی ایشان لغو شد. این در حالی است که مراحل درماني مشکل آریتمی قلب ايشان کامل نشده بود و بشدت از ضعف جسمانی رنج می بردند و مشکل فشار خون بالا و درد کلیه ایشان را آزار می داد، در تاریخ 28 آبان ماه به زندان بازگردانده شدند.


الان در چه وضعیتی بسر می برند؟
 در ملاقات اخیرم با ایشان متوجه شدم که احساس درد در قفسه سینه ودست چپ دارند و شدیداً ضعیف شده اند. این علایم بسیار خطرناک است ولی همسرم چون از بحث کردن با مسئولین زندان و رفت و آمدهای پر استرس و امتناع از بستن دستبند و پابند و بحث با آنها خسته شده است، موضوع را پیگیری نمی کند. اما هم سلولی های ایشان بشدت از وضعیت او ابراز نگرانی می کردند.


چه اقداماتی برای پیگیری انجام داده اید؟

چون پرونده همسر من وشش زندانی شکایت کننده از سردار مشفق ( آقایان میردامادی، نبوی، تاجزاده، عرب سرخی، رمضانزاده و صفایی فراهانی) مستقیماً توسط سپاه پیگیری می شود، بسیاری مواقع مسئولین قوه قضائیه پاسخگوی ما نیستند و ما از طریق رابطین سپاه که از زمانی که آنان در بند 2 الف بوده اند، پرونده آنها را در دست دارند باید پیگیر مسائل آنان باشیم. بنابراین من باز هم تلاش کردم که از طریق آنها درخواست مرخصی همسرم را پیگیری کنم. اما متاسفانه آنها هم جوابگوی ما نیستند.

با توجه به این شرایط چه تقاضا و درخواستی از مسئولین دارید؟
 تقاضای فوری من رسیدگی به شرایط ناگوار و حساس همسرم و بستری شدن وی در بیمارستان ومعالجه جدی و دقیق وي می باشد. سیستم زندان به گونه ایست که در شرایط اضطراری چندین ساعت طول میکشد تا بیمار را به بیمارستان برسانند و به همین دلیل بسیاری مواقع این عدم رسیدگی به موقع، جان آنها را به خطر می اندازد. تلفن های بند 350 اوین همچنان قطع می باشد و ما جز هفته ای یکبار ملاقات در روزهای دیگر از عزیزانمان و وضعیت سلامتی آنها بی خبریم و دائماً در نگرانی به سر می بریم. این روزها بسیاری از زندانیان سیاسی در شرايط بسیار بد جسمی قرار دارند. مسلماً این حق همه زندانیان چه سیاسی و چه غیر سیاسی است که از شرايط درمانی مناسبی برخوردار باشند و در مواقع بروز مشکل جسمی انتظار رسیدگی به موقع برای بهبودی هر چه سریع تر را داشته باشند.
 تقاضاي من هم از مسؤولين اين است كه حداقل سلامتي عزيزان ما را كه نا عادلانه در زندان به سر مي برند تضمين كنند و شرايط درماني مناسب برايشان تأمين كنند.



شیرین عبادی از فراخوان  ۳۹ زندانی سیاسی حمایت کرد جـــرس:
شیرین عبادی خواستار تحریم سراسری انتخابات مجلس و آزادی رهبران جنبش سبز شد.
به گزارش دفتر دکتر عبادی، وی در اطلاعیه ای که روز چهارشنبه پنجم بهمن ماه صادر کرده، خواستار آن شد تا ایرانیان سراسر جهان از هیچ کوششی برای پی گیری آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران به ویژه خانم زهرا رهنورد و آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی دریغ نورزند .
به گزارش جرس، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
درود بر آزادگان دربند، سلام بر کسانی که پای در زنجیر و نگاهی بر آسمان دارند، سپاس بر افرادی که شجاعت را معنائی تازه بخشیدند، لبیک به راد مردانی که سرود فراموش شده هم بستگی و اتحاد را دوباره به یادمان آوردند و چه به موقع یاد آور شدند که اعتمادی به صندوق رای نیست و "نظارت استصوابی" پاسخی برای خواسته های ملت ندارد و جواب پرسش ساده ای چون "رای من کو" گلوله است و زندان.
صادقانه سخن گفتند و قانون شکنی های ماموران قانون را فاش ساختند- فروتنانه ظلم بر خویش را فراموش کردند و همگان را به یاری خانم زهرا رهنورد و آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی فرا خواندند.
در مقابل شهامت این عزیزان بزرگوار سر تعظیم فرود آورده و با اعلام حمایت از فراخوان آنان از تمامی آزادی خواهان سراسر دنیا دعوت می کنم که از هیچ کوششی برای پی گیری آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران به ویژه خانم زهرا رهنورد و آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی دریغ نورزند .
از هم وطنان گرامی دعوت می کنم تا با تحریم انتخابات نمایشی مجلس شورای اسلامی که در دوازدهم اسفند ماه سال جاری برگزار می شود، یک بار دیگر عدم مشروعیت رژیم جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان دهند.
شیرین عبادی
۵ بهمن ۱۳۹۰






نماینده مجلس: تصویب طرح «توقف فروش نفت به اروپا» در واکنش به تحریم ها

یک نماینده مجلس ایران در گفتگو با رسانه های حکومتی ضمن اشاره به "تهیه طرح توقف فروش نفت ایران به اروپا" اعلام نموده است: «در صورت تصویب این طرح، دولت مکلف به توقف فروش نفت به اروپا پیش از آغاز تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا می‌شود.»
به گزارش دانشجونیوز، سیدعماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در گفتگو با مهر از تهیه طرح توقف فروش نفت ایران به اروپا از سوی نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: «پیش بینی می شود این طرح تا روز یکشنبه 9 بهمن ماه در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.»
مجلس ایران این طرح را در واکنش به تصویب تحریم های گسترده اتحادیه اروپا بر علیه ایران مورد بررسی قرار خواهد داد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین گفته است: «هم اکنون بررسی این طرح در کمیسیون انرژی مجلس مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد.».
نماینده مردم قروه در مجلس با اشاره به اینکه این طرح با قید فوریت در صحن علنی مجلس بررسی می شود، تاکید نموده است: «ایران راهکارهای مقابله با تصمیات خصمانه برخی از کشورهای غربی را اجرایی می کند.».
وی همچنین با ادعای اینکه در شرایط فعلی سه کشور یونان، ایتالیا و اسپانیا بخش عمده نفت خام وارداتی خود را از طریق ایران تامین می کنند، گفته است: «به عبارت دیگر هم اکنون پالایشگاههای نفت این کشورها با نفت خام صادراتی ایران فعالیت می کند.»
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با ادعای اینکه هر گونه تحریم نفت ایران توسط مجلس بدون پاسخ گذاشته نمی شود، تاکید نموده است: «قطعا اگر اروپا نفت ایران را تحریم کند ما هم راهکارهای مقابله با تحریم اروپایی ها را اجرا می کنیم.»
این واکنش مقامات ایرانی پس از انجام می گیرد کهاتحادیه اروپا روز دوشنبه، سوم بهمن، به صورت رسمی خرید نفت از ایران را تحریم کرد..
این تصمیم در اجلاس وزیران خارجه این اتحادیه، که در بروکسل برگزار شد، به منظور افزایش فشارها برای توقف فعالیت هسته‌ای ایران گرفته شده است.
اتحادیه اروپا، که نزدیک به ۲۰ درصد نفت خام صادراتی ایران را وارد می‌کند، در تحریم‌های جدید علیه این کشور، از کشورهای عضو خود خواسته است تا یازدهم تیر ۱۳۹۱ قرارداد جدیدی با ایران برای معامله نفت خام و فرآورده‌های نفتی این کشور امضا نکنند.
این تحریم‌ها البته به کشور‌ها عضو اجازه داده است که قراردادهای کنونی نفتی با ایران تا تاریخ یاد شده همچنان اجرایی باشد.




برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر: به پیگرد و آزار دکتر محمد ملکی پایان دهید

«فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، ضمن اعتراض به احضار دکتر ملکی از سوی مقامات زندان اوین، از مسولین حکومت ایران خواسته اند تا "به پیگرد و آزار دکتر محمد ملکی" پایان دهند.
به گزارش دانشجونیوز به نقل از تارنمای این دو سازمان حقوق بشر، در بیانیه جدید این سازمان ها با اشاره به اینکه برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) از احضار دکتر محمد ملکی برای گذراندن حکم یک سال زندان مطلع شده است، اضافه نموده که "بر اساس اطلاعات دریافتی، دکتر محمد ملکی، عضو موسس جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر[1] در تاریخ 3 بهمن 1390 برای گذراندن حکم یک سال زندان به زندان اوین احضار شد و سه روز مهلت یافت تا خود را معرفی کند. خطر دستگیری او را به شدت تهدید می کند."
در ادامه این بیانیه آمده است: "برنامه نظارت آزار قضایی دکتر محمد ملکی را محکوم می کند زیرا این آزار و اذیت ظاهرا به قصد تنبیه فعالیت حقوق بشری او انجام می شود و نگرانی عمیق خود را از کوشش های ادامه دار برای منع فعالیت های مسالمت آمیز مدافعان حقوق بشر در ایران ابراز می نماید."
گفتنی است دکتر ملکی به علت اعتراض شدید به بسته شدن دانشگاه ها از تیر 1360 تا مرداد 1365 به مدت پنج سال در زندان به سر برد. او دوباره در 21 اسفند 1379 دستگیر شد و بدون محاکمه بیش از شش ماه در بازداشت انفرادی ماند.
دکتر محمد ملکی برای بار سوم در 31 مرداد 1388 به خاطر تحریم انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض به خشونت های پس از انتخابات دستگیر شد و به اتهام ارتباط با گروه های مخالف بیش از شش ماه در زندان اوین ماند و در اسفند 1388 با وثیقه آزاد شد. در دوره بازداشت او چند بار به علت حمله قلبی و مشکلات دیگر جسمانی از جمله سرطان پروستات در بیمارستان بستری شد. بنا به گزارش ها، او از رسیدگی مناسب پزشکی محروم بود.[2]
محاکمه او در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی ابتدا در تاریخ 5 مرداد 1390 تعیین شده بود، اما در پی خودداری او از شرکت در دادگاه به تاریخ 8 مرداد موکول شد.[3] دکتر ملکی در دادگاه حضور یافت ولی از خود دفاع نکرد و گفت به حکم اعتراض نخواهد کرد زیرا دادگاه بدوی را غیرقانونی می داند. دکتر ملکی ابتدا به محاربه، اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای (رهبر فعلی) متهم شده بود، اما در پایان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شد.
دکتر ملکی در شهریور 1390، گزارش کوتاهی خطاب به گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران در باره شکنجه هایی که در زندان های دوران مختلف دیده است نوشت و در پی آن مورد بازجویی قرار گرفت و از مسافرت به خارج منع شد.





نگرانی از وضعیت جسمی فاطمه خردمند، روزنامه‌نگار در بند

مسعود لواسانی روزنامه نگار تازه از بند آزاد شده، از وضعیت جسمی همسرش، فاطمه خردمند، که اواسط ماه گذشته بازداشت شده است، ابراز نگرانی کرده است.
مسعود لواسانی در صفحه شخصی فیس بوک خود نوشته است: "به فاطمه گفته شده ممکن است در روزهای آینده برای مراقبت از وضع سلامتی اش به سلول دو نفره منتقل شود تا اگر نیمه شب ای دچار حمله شد، هم سلولی اش احتمالن نگهبان ها را خبر کند. تا اتفاق ناگواری رخ ندهد."
وی تاکید کرده است که همسرش همچنان ممنوع الملاقات است.
فاطمه خردمند روزنامه نگار، اواسط دی ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
همسر فاطمه خردمند پیش از این از بیماری صرع خانم خردمند و بیماری پسر خردسالش خبر داده بود. نگرانی از وضعیت بحرانی فاطمه خردمند با طولانی شدن زمان بازجویی و نداشتن ملاقات حضوری افزایش یافته است.




درخواست نگران کننده بازجویان سپاه از سعید ملک‌پور برای اخذ دوباره اعترافات تلویزیونی

بازجویان اطلاعات سپاه پاسداران با انتقال سعید ملک‌پور به سلول‌های انفرادی از وی خواستند برای لغو حکم اعدام دوباره در برابر دوربین‌های صدا و سیما علیه خویش اعتراف کند.
خانه حقوق بشر ایران گزارش می‌دهد که بازجویان بخش اطلاعات سایبری سپاه پاسداران که از ابتدای بازداشت سعید ملک‌پور برای وی پرونده سازی کرده‌اند، از او خواسته‌اند که برای لغو حکم اعدام و انتقال به بند عمومی زندان اوین بار دیگر در برابر دوربین‌های تلویزیونی علیه خود اعتراف کند.
طی روزهای گذشته بازجویان سپاه، وابسته به «مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته» سعید ملک‌پور را به سلول‌های انفرادی منتقل و پس از گرفتن جواب منفی بار دیگر وی را به سلول‌های چندنفره بازگردانده‌اند.
ملک‌پور درخواست بازجویان سپاه را که پیش‌تر با اصرار بر صدور حکم اعدام سبب صدور حکم اعدام برای وی شده بودند را قبول نکرده است.
این اقدام بازجویان پرونده بعد از تأیید فراقضایی حکم اعدام در دیوان عالی کشور که بدون اطلاع قضات دیوان صادر شده است، بسیار نگران کننده است.
قضات شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور که مسئولیت رسیدگی به این پرونده را دارند و یک بار نیز حکم اعدام را نقض کرده بودند، هیچیک از حکم اخیر صادره برای سعید ملک پور خبر نداشته‌اند. قضات دیگری که نام و وابستگی آنها هنوز مشخص نشده است، در اقدامی فراقضایی، شعبه۳۲ دیوان عالی کشور نادیده گرفته و حکم اعدام سعید ملک پور را که پیشتر توسط قاضی مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای دومین بار صادر شده بود، تایید کرده‌اند.
سعید ملک‌پور که مهر ماه سال جاری برای بار دوم از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم اعدام دریافت کرده بود به هفت سال و نیم زندان نیز محکوم شده است.
ملک‌پور هم اکنون نزدیک ۱۱ ماه است که در سلول‌های انفرادی (۶ ماه) و چند نفره بند ۲ الف زندان اوین که زیر نظر سپاه پاسداران و خارج از نظارت سازمان‌ زندان‌ها است نگهداری می‌شود.
وی در ابتدای بازداشت نیز یک سال و ۶ ماه در سلول‌های انفرادی تحت فشارهای روحی و جسمی به سر برده بود. این فعال سایبری در حالی حاضر سه سال و چهار ماه است که در زندان به سر می‌برد.
ملک‌ پور متولد خرداد ماه ١٣۵۴، فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی از دانش‌گاه صنعتی شریف با سابقه‌ی کار کارشناسی در شرکت ایران خودرو، مرکز تحقیقات رازی‌ و یکی‌ از بازرسان شرکت گرما فلز بوده است. وی موفق به اخذ پذیرش از دانش‌گاه ویکتوریا کانادا جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شده بود.
سعید ملک پور، که پیش از بازداشت در سال ۱۳۸۷ مقیم کشور کانادا بود، متخصص کامپیوتر است و وکیل و خانواده او گفته بودند که از برنامه‌ای که او نوشته، بدون اطلاعش برای طراحی سایت‌های مستهجن استفاده شده است. اتهاماتی که خود سعید ملک‌پور نیز آن‌ها را با انتشار نامه‌ای از درون زندان تکذیب کرده بود.
خانه حقوق بشر ایران گزارش می‌دهد که بازجویان بخش اطلاعات سایبری سپاه پاسداران که از ابتدای بازداشت سعید ملک‌پور برای وی پرونده سازی کرده‌اند، از او خواسته‌اند که برای لغو حکم اعدام و انتقال به بند عمومی زندان اوین بار دیگر در برابر دوربین‌های تلویزیونی علیه خود اعتراف کند.طی روزهای گذشته بازجویان سپاه، وابسته به «مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته» سعید ملک‌پور را به سلول‌های انفرادی منتقل و پس از گرفتن جواب منفی بار دیگر وی را به سلول‌های چندنفره بازگردانده‌اند.ملک‌پور درخواست بازجویان سپاه را که پیش‌تر با اصرار بر صدور حکم اعدام سبب صدور حکم اعدام برای وی شده بودند را قبول نکرده است.این اقدام بازجویان پرونده بعد از تأیید فراقضایی حکم اعدام در دیوان عالی کشور که بدون اطلاع قضات دیوان صادر شده است، بسیار نگران کننده است.قضات شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور که مسئولیت رسیدگی به این پرونده را دارند و یک بار نیز حکم اعدام را نقض کرده بودند، هیچیک از حکم اخیر صادره برای سعید ملک پور خبر نداشته‌اند. قضات دیگری که نام و وابستگی آنها هنوز مشخص نشده است، در اقدامی فراقضایی، شعبه۳۲ دیوان عالی کشور نادیده گرفته و حکم اعدام سعید ملک پور را که پیشتر توسط قاضی مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای دومین بار صادر شده بود، تایید کرده‌اند.
سعید ملک‌پور که مهر ماه سال جاری برای بار دوم از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم اعدام دریافت کرده بود به هفت سال و نیم زندان نیز محکوم شده است.
ملک‌پور هم اکنون نزدیک ۱۱ ماه است که در سلول‌های انفرادی (۶ ماه) و چند نفره بند ۲ الف زندان اوین که زیر نظر سپاه پاسداران و خارج از نظارت سازمان‌ زندان‌ها است نگهداری می‌شود.وی در ابتدای بازداشت نیز یک سال و ۶ ماه در سلول‌های انفرادی تحت فشارهای روحی و جسمی به سر برده بود. این فعال سایبری در حالی حاضر سه سال و چهار ماه است که در زندان به سر می‌برد.ملک‌ پور متولد خرداد ماه ١٣۵۴، فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی از دانش‌گاه صنعتی شریف با سابقه‌ی کار کارشناسی در شرکت ایران خودرو، مرکز تحقیقات رازی‌ و یکی‌ از بازرسان شرکت گرما فلز بوده است. وی موفق به اخذ پذیرش از دانش‌گاه ویکتوریا کانادا جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شده بود.
سعید ملک پور، که پیش از بازداشت در سال ۱۳۸۷ مقیم کشور کانادا بود، متخصص کامپیوتر است و وکیل و خانواده او گفته بودند که از برنامه‌ای که او نوشته، بدون اطلاعش برای طراحی سایت‌های مستهجن استفاده شده است. اتهاماتی که خود سعید ملک‌پور نیز آن‌ها را با انتشار نامه‌ای از درون زندان تکذیب کرده بود.
پایان پیام




هرانا؛ یونس زارعیون، فعال مدنی، در تبریز بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - صبح روز چهارشنبه، پنجم بهمن ماه، "یونس زارعیون"، فعال مدنی توسط ماموران امنیتی، در تبریز بازداشت شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز گذشته ماموران اطلاعاتی تبریز با مراجعه به منزل پدری یونس زارعیون ضمن ضبط وسایل شخصی منجمله برخی کتاب‌ها و جزوات، سی دی‌ها و کامپیو‌تر، وی را نیز دستگیر نموده و به مکان نا‌معلومی انتقال دادند.
آقای زارعیون رئیس هیئت موسس تشکل آرمان و دبیر چند دوره‌ی این تشکل و همینطور سردبیر نشریات آذر و آرمان بوده است.
لازم به یادآوری ست که نامبرده در سال ۸۸ در حالی که دانشجوی دانشگاه آزاد کرج در مقطع کار‌شناسی ارشد رشته علوم سیاسی بود از ادامه تحصیل محروم شده بود.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
  • اصل ۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی: مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این ها سبب امتیاز نخواهد بود.
  • ماده ۲۶ و ۲۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: کلیه اشخاص در مقابل قانون متساوی هستند و بدون هیچگونه تبعیض استحقاق حمایت بالسویه قانون را دارند. از این لحاظ قانون باید هر گونه تبعیض را منع و برای کلیه اشخاص حمایت مؤثر و متساوی علیه هر نوع تبعیض خصوصاً از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقاید سیاسی و عقاید دیگر، اصل و منشاء ملی یا اجتماعی مکنت، نسب یا هر وضعیت دیگر تضمین بکند و در کشورهائیکه اقلیتهای مزبور را نمی توان از این حق محروم نمود که مجتمعاً با سایر افراد گروه خودشان از فرهنگ خاص خود متمتع شوند و بدین خود متدین بوده و بر طبق آن عمل کنند یا بزبان خود تکلم نمایند.
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • بخش الف ماده ۱۵ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی: شرکت‌ در زندگی‌ فرهنگی‌ برای عموم، بایستی به رسمیت شناخته شود.
  • بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمیتوان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
  • بند ۱ ماده ۱ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: از موجودیت و هویت ملی، قومی، فرهنگی، دینی و زبانی اقلیت‌ها در سرزمین‌های خود حمایت و ایجاد شرایط را برای ارتقای این هویت تشویق شود.
  • بند ۱ ماده ۱ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: از موجودیت و هویت ملی، قومی، فرهنگی، دینی و زبانی اقلیت‌ها در سرزمین‌های خود حمایت و ایجاد شرایط را برای ارتقای این هویت تشویق شود.
  • بند ۱ و ۲ ماده ۲ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: اشخاص متعلق به اقلیت‌ها حق دارند در نهان و به طور علنی، آزادانه و بدون مداخله و یا هر شکل از تبعیض، از فرهنگ خاص خود بهره‌مند و برخوردار شوند، دین خود را اعلام و به آن عمل کنند و به زبان خاص خود سخن بگویند و به صورتی موثر در زندگی فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی شرکت کنند.




مهدی سادات شریف آزاد شد

خبرگزاری هرانا - مهدی سادات شریف، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین آزاد شد. آزادی این زندانی سیاسی از زندان در حالی است که در روزهای گذشته، وی در شرایط وخیم جسمی به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود.
به گزارش وبسایت ندای سبز آزادی، وضعیت جسمانی مهدی سادات شریف پس از نزدیک به یک ماه اعتصاب غذا که در اعتراض به کارشکنی دادستان تهران برای ابلاغ حکم تجدید نظر، صورت گرفته بود وخیم شد اما در نهایت او امروز از زندان آزاد شد.
حکم شش سال حبس مهدی سادات شریف در دادگاه تجدید نظر کاهش یافته و او باید هم اکنون آزاد می شد اما دولت آبادی دادستان تهران و قاضی صلواتی که او را در دادگاه بدوی محاکمه کرده بود، به شکل غیر قانونی مانع از ابلاغ حکم تازه شدند و باعث شدند او بیش از حدقانونی در زندان بماند.
مسوولان زندان پیش از این با مرخصی این زندانی سیاسی که در اعتصاب غذا نیز به سر می برد مخالفت کردند و اجازه حضور وی در مراسم تدفین پدرش را ندادند.
این زندانی سیاسی در خرداد ماه به اتهام هواداری از یک سازمان سیاسی مخالف نظام از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و در همان زمان نیز در اعتراض به این حکم دست به اعتصاب غذای چند روزه زد. حکم وی در دادگاه تجدید نظر به یک سال ونیم تقلیل پیدا کرد.




بازگشت حمیدرضا محمدی به زندان به علت عدم تمدید مرخصی

خبرگزاری هرانا - حمیدرضا(ماهان) محمدی که مدتی است در مرخصی به سر می‌برد، پس از مخالفت مسئولین دادستانی و زندان اوین با تمدید مرخصی اش به زندان اوین بازگشت.
به گزارش وبسایت ندای سبز آزادی، حمیدرضا محمدی پس از هفت سال حبس در ۲۳ خردادماه برای اولین بار به مرخصی آمد و پس از ۵۰ روز به زندان بازگشت. وی برای دومین بار درآبان ماه سال جاری به مرخصی آمده بود و امروز پس از مخالفت با تمدید مرخصی اش مجدداً به زندان اوین بازگشت.
حمیدرضا(ماهان) محمدی برادر غلامرضا محمدی سرمربی سابق تیم ملی کشتی است که در هفته‌های گذشته از سمت خود استعفا کرد.
حمیدرضا(ماهان )محمدی براساس دو پرونده خود حکم یازده سال و نیم حبس دریافت کرده بود و در حال حاضر در این پرونده ها پنج سال از محکومیت او، باقی مانده است و گویا در پرونده دیگری نیز برای او حکم زندان صادر شده است.
حمیدرضا (ماهان) محمدی، در تاریخ ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۸۳، به همراه دو برادر، یک خواهر و خواهر زاده‌اش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همزمان با او دو برادر و یک خواهر، خواهرزاده‌اش و هم دانشگاهی‌اش از اراک و همچنین چند نفر دیگر در کرمانشاه دستگیر شدند و همگی به بازداشتگاه ٢٠٩ منتقل شدند که پس از گذشت حدودا دو هفته تمامی کسانی همراه او دستگیر شده بودند آزاد شدند.
حمیدرضا (ماهان) محمدی سپس در دادگاهی که در شعبه چهاردهم بازپرسی امنیت و بدون دسترسی به وکیل تعیینی و یا تسخیری برگزار شد، به استناد مواد ۴٩٩ و ۵٠٠ به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و برای بار دوم در تاریخ ٢٨ فروردین ماه سال ١٣٨٧ مجددا در شعبه ١٠۵٩ جزایی ویژه به استناد ماده ۵١٣، به پنج سال و شش ماه حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه محکوم شد که حکم صادره درتاریخ ٢٩ ارد‌ی‌بهشت ماه ١٣٨٧ در زندان اوین به وی ابلاغ شد.
گفتنی است به علت تهدیدات وزارت اطلاعات خانوادهٔ این زندانی سیاسی در طی این مدت مجبور به سکوت رسانه‌ای شدند و درسالیان گذشته اخبار معدودی از او منتشر شده است.
حمیدرضا (ماهان محمدی) در طی دوران حبس خود چندین بار دست به اعصاب غذا زده و در پی آن بارها به سلول های انفرادی زندان اوین منتقل شده است.




هرانا؛ احضار پی در پی و محاکمه پنج شهروند بهایی سمنان

خبرگزاری هرانا - در طی یک ماهه اخیر پنج شهروند بهایی ساکن سمنان جهت بازجویی به اداره اطلاعات احضار شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از سمنان، ماموران وزارت اطلاعات در یک ماه گذشته طی چند روز متوالی  برخی شهروندان بهایی ساکن شهر سمنان را به اداره اطلاعات سمنان احضار و در بعد از ظهر همان روز پس از چند ساعت بازجویی ؛ آزاد کردند.
این احضارها که تا مرحله بازپرسی و سپس تا تشکیل دادگاه و اعلام حکم ادامه پیدا کرده است موجب صدور احکام حبس برای حداقل پنج تن از شهروندان شده است.
از جمله این شهروندان بهایی می توان به " انیسا فنائیان " ، " عرفان احسانی " و " سپهر سبحانی " اشاره کرد که سپهر سبحانی به یک سال حبس تعزیری ، لغو جواز کسب و پنج سال ممنوعیت از کسب محکوم شده است.
از احکام صادره برای ۴ شهروند دیگر اطلاعی در دست نیست.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
  • بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می باشد.




یک شهروند مهابادی به ۴ سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا - یک شهروند اهل مهاباد توسط دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به زندان محکوم شد.
به گزارش موکریان، این شهروند که هه ژار خاتمی نام دارد و حدود پنج ماه است در زندان به سر می برد توسط دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام ارتباط با یک حزب مخالف به چهار سال حبس محکوم شده است.
گفتنی است هه ژار خاتمی هم اکنون در زندان مرکزی مهاباد دوران محکومیت خود را سپری می نماید؛ وی سال گذشته نیز مدتی را در بازداشت به سر برده و با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.




بیماری بهنام ابراهیم زاده و جلوگیری از انتقال وی به درمانگاه

خبرگزاری هرانا -  بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری و حقوق کودک، مدت هاست دچار درد شدید در ناحیه گوش و دندان شده است و مسئولین زندان اوین، مانع انتقال از او به درمانگاه زندان هستند.
به گزارش کانون مدافعان حقوق کارگر، بهنام ابراهیم زاده، که محکوم به پنج سال زندان شده و بیستمین ماه حبس خود را در بند ۳۵۰ زندان اوین می گذارند، هنگام بازجویی در سال ۸۹ از ناحیه پرده گوش دچار آسیب شد و تا کنون اجازه دسترسی به درمان نداشته است.
خانواده ابراهیم زاده در اعتراض به محرومیت بهنام از درمان، به مقامات شکایت کرده اند.
گفتنی است، بهنام ابراهیم زاده، پیشنهاد درخواست "عفو مشروط" را رد کرده است.



۳ کارگر در آتش‌سوزی چاه نفت سه‌ راه بی‌بی حکیمه سوختند

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی آتش گرفتن چاه نفت در سه راه بی‌بی حکیمه در گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، ۳ کارگر در آتش سوختند.
قدرت‌الله بیعت‌ اصل، فرمانده‌ی نیروی انتظامی گچساران از آتش گرفتن چاه نفت شماره ۱۵ در سه راه بی‌بی حکیمه در گچساران خبر می‌دهد.
به گزارش ایسنا، قدرت‌الله بیعت‌اصل در این خصوص گفت: :عصر چهارم بهمن ماه بر اثر تعمیر و جوشکاری در خط انتقال لوله گاز در سه راه بی‌بی حکیمه، سه کارگر در آتش سوختند."
وی اظهار کرد: "دو کارگر که به طور کامل در آتش سوخته‌اند، به مرکز درمانی در شهرستان گناوه انتقال یافتند که حال عمومی آن‌ها مطلوب نیست و یک نفر دیگر بصورت سطحی تحت مداوا قرار گرفت."
فرمانده انتظامی گچساران در پایان اضافه کرد: "با توجه به حضور همزمان پلیس و آتش‌نشانی در محل، حریق مهار و علت آتش‌سوزی توسط کار‌شناسان تحت بررسی است."





بازداشت ۱۵ نفر از اعضای یک شرکت هرمی در کرج

خبرگزاری هرانا - طی روز گذشته یک شرکت هرمی در کرج توسط نیروهای انتظلمی پلمپ شده و ۱۵ نفر از اعضای آن دستگیر شده‌اند.
رئیس پلیس آگاهی استان البرز از دستگیری ۱۵ نفر از اعضای یک شرکت هرمی که با تاسیس دفا‌تر مختلف در شهرستان کرج به جذب مشتری پرداخته بودند، خبر داد و گفت: "در این خصوص یک شرکت هرمی نیز پلمپ شد."
حمیدرضا گل صباحی، ئیس پلیس آگاهی استان البرز با اعلام این خبر افزود: "در پی دریافت گزارش‌هایی مبنی بر اینکه تعدادی از سرشاخه‌های یک شرکت هرمی با عزیمت به شهرستان کرج و تاسیس دفتر، اقدام به جذب افراد زیادی کرده و پس از دریافت مبالغ هنگفتی وجه نقد از آن‌ها متواری می‌شوند، پیگیری موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت."
وی گفت: "ماموران در ابتدای تحقیقات خود جهت بررسی صحت و سقم موضوع به آدر‌س‌های مورد نظر که از قبل در حصارک کرج شناسایی شده بود اعزام و پس از تحت نظر قرار دادن دفا‌تر شرکت‌ها هرمی به صورت نامحسوس مشخص شد که اعضای این شرکت هرمی روزانه بین ساعت‌های ۴ الی ۶ عصر به این محل‌ها مراجعه و افراد جدید الورود را آموزش می‌دهند."
وی در ادامه گفت: "سه اکیپ از ماموران مجرب پلیس آگاهی پس از اطمینان از حضور این افراد در ساعت‌های مشخص در دفا‌تر مورد نظر بلافاصله با هماهنگی مقام قضایی در یک اقدام غافلگیرانه وارد این دفا‌تر شده و تعداد ۱۵ نفر از اعضای این باند را که در حال برگزاری جلسات آموزشی بودند دستگیر و از این دفا‌تر تعداد زیادی کتب و سی دی‌های آموزشی به همراه دفا‌تر ثبت اسامی اعضاء کشف و ضبط شد."
وی مدعی شده است که "متهمان دستگیر شده در بازجویی‌های ماموران پلیس آگاهی به جرم خود اعتراف کرده و در خصوص جذب مشتری و بازاریابی برای شرکت هرمی خود چنین گفتند که از شهرستان‌های شرقی کشور به کرج آمده و با تاسیس دفا‌تر متعدد و فریب و جذب افراد ساده لوح از نقاط مختلف کشور و کشاندن آن‌ها به این مکان پس از دریافت مبالغ هنگفتی وجه نقد و دریافت مدارک شناسایی و رسید از آن‌ها مبنی بر اینکه آن‌ها پول خود را تماما از این اعضا گرفته و هیچگونه طلبی از این شرکت ندارند اقدام به فرار کرده و در نقطه دیگری از شهر مبادرت به ایجاد دفتر می‌کردند."