۱۳۹۰ بهمن ۱, شنبه

مهمترین خبرهای روز شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


منصور امان
جنگهای نوع "بدر و خیبر"ی آقای خامنه ای در بازار ارز و طلا، به دروازه های قلعه "باربی" رسیده است. پس از ورود پُر سر وصدای دوایر گوناگون انتظامی برای اعلام ممنوعیت دوباره "عروسک باربی"، روز گذشته (آدینه) تُفنگچیهای شهری ولایت، همراه با صدور یک اطلاعیه آتشین، لوله سلاحهای خود را به سمت فروشندگان "باربی" گرفتند.
اگرچه "نظام" در شرایط کنونی به هر دُلار و سنت هر چقدر بی مقدار هم نیاز دارد، اما چنین نمی نماید که علت به صدا درآمدن شیپورهای حمله به "باربی"، جلوگیری از خروج ارز بوده باشد. نیروی انتظامی و دستگاه های اطلاعاتی هفته گذشته نشان داده اند که توجُه آنها در این زمینه بر نُقطه دیگری یعنی، بازار ارز مُتمرکز شده است؛ هرچند نتیجه رضایت بخشی از نثار دقت پُلیسی – امنیتی خود به آن به دست نیاوردند.
روز یکشنبه 25 دی، حُکومت پس از اثبات ناکارایی اهرُمهای اقتصادی خود در کُنترُل نرخ ارز، به تدابیر قهری روی آورد و ابتدا خرید وفروش ارز را به جُز از کانالهای رسمی ممنوع ساخت و سپس برای اجرایی کردن آن و باز پس گیری آتوریته بر بازار ارز، با بوق و کرنا نیروی قهری را روانه میدان کرد.
بُمب وعده داده شده زیر پای "دلالان" اما ترقه از آب درآمد و در نتیجه، افزایش بهای ارزهای خارجی - با کمی احتیاط - همچنان ادامه یافت.
روز بعد (26 دی)، "یک مقام ارشد بانک مرکزی" اطمینان داد: "امروز نیروی انتظامی حضوری جدی تر خواهد داشت."
وی همچنین از "ورود گسترده بازرسان بانک مرکزی به بازار" خبر داد و با اشاره به اینکه "امروز نیروی انتظامی گسترده تر از دیروز وارد بازار می شود"، تاکید کرد: "انشاءالله خدمت دلالان می رسیم."
در پایان دوشنبه، "مقام ارشد" و رووسای او به گونه خفت باری همانجایی قرار داشتند که روز پیش مارش ظفرنمون خود را آغاز کرده بودند. در عوض اما دُلار پیشروی کرده و توانسته بود یک رکورد تازه به ثبت برساند.
این مانور ناکام که قرار بود ظرفیت و توانایی حُکومت را به رُخ بازار و عوامل آن بکشد و از آنها زهر چشم بگیرد، مُشت خالی "نظام" را در برابر دید همگان بیشتر باز کرد. بنابراین اکنون تنها منفعت این بود که جلوی ضرر گرفته شود؛ وظیفه ای که به دوش سرکرده نگون بخت نیروی انتظامی گذاشته شد تا یک بار دیگر ناچار شود خود را اسباب تفریح شنوندگانش کند.
آقای اسماعیل احمدی مُقدم، سه شنبه 27 دی، با ژستی کاملا جدی مُنکر همه چیز شد و سوگند خورد که لشکرکشی قُوای قهریه در بازار ارز از مبنا صحت ندارد و به این ترتیب، ریزش تکیه گاه اقتصادی "نظام" در دوران "بدر و خیبر" نیز خیالاتی بیش نیست. او شانه بالا انداخت: "تاریخ برخورد با دلالان ارز را ما هم مثل سایرین از رسانه ها شنیدیم."
بیست و چهار ساعت بعدتر، جنگ نمایندگی در پای قلعه "باربی" آغاز شد تا هر آنچه که "نظام" از اقتدار در یورش شکست خورده به بازار از دست داده بود را از طریق با خاک یکسان کردن این خانه عروسکی جُبران کند.
سیرک دوره گردی که برای تحت تاثیر قراردادن اقتصاد در "فردوسی" خیمه زده بود، روانه شُمال تهران شده است.

 

 
کانادا مهاجران ایرانی سرمایه گذار را تحریم کرد


صدای آمریکا
تلویزیون دولتی کانادا از تصمیم دولتمردان اتاوا برای تحریم ایرانیانی خبر داده است که قصد دارند با سرمایه گذاری در این کشور، روادید اقامت در کانادا را به دست بیاورند.
«سی بی سی»، تلویزیون دولتی کانادا روز جمعه ۳۰ دی گزارش داد که دولت فدرال به زودی برای پرونده ایرانیانی که قصد اخذ روادید مهاجرت به کانادا از مسیر سرمایه گذاری در این کشور را داشته اند، تصمیم جدیدی اخذ خواهد کرد.
کانادا ماه نوامبر سال گذشته تحریم های اقتصادی بر ایران اعمال کرد و در تلاش به منظور اعمال فشار بر حکومت ایران، کلیه تبادلات بازرگانی با برخی از نهادها و بانک های دولتی این کشور را به حالت تعلیق در آورد.
تحریم های گسترده اقتصادی و سیاسی کانادا علیه ایران سبب شده است که سرنوشت پرونده درخواست مهاجرت ایرانیانی که قصد داشتند با انتقال سرمایه و احتمالاً راه اندازی یک کسب و کار به این کشور کوچ کنند، در هاله ای از ابهام قرار گیرد و ظاهراً تا تصمیم نهایی مقامات اداره مهاجرت و شهروندی دولت فدرال، رسیدگی به این پرونده ها به حالت تعلیق درآمده اند.
این شبکه تلویزیونی به نقل از یک منبع دولتی گزارش داد که جیسون کنی، وزیر مهاجرت و شهروندی دولت فدرال کانادا روز جمعه برای مقامات این وزارتخانه یک حکم اجرایی صادر خواهد کرد. براساس این حکم که «باید به طور جدی و با سخت گیری اجرا شود»، تحریم های اقتصادی باید به هنگام رسیدگی به پرونده درخواست مهاجران ایرانی تبار در نظر گرفته شوند.
براساس قوانین اداره مهاجرت کانادا، یک متقاضی مهاجرت باید ۸۰۰ هزار دلار در اقتصاد این کشور سرمایه گذاری کند.
بنا به گزارش این شبکه، ایرانیانی که از طریق سرمایه گذاری به کانادا مهاجرت کرده اند، طی پنج سال گذشته ۳۵۰ میلیون دلار به اقتصاد این کشور کمک کرده اند.
منابع دولت فدرال به تلویزیون دولتی کانادا گفته اند این تحریم ها در کلیه مواردی که متقاضی قصد دارد برای تکمیل مراحل اداری پرونده مهاجرت از ایران پول به این کشور ارسال کند، اعمال خواهند شد، اما ایرانیانی که مبالغ مورد نظر برای پرونده مهاجرت خود را به کشورهای دیگر ارسال کرده اند می توانند برای برنامه مهاجرت از طریق سرمایه گذاری اقدام کنند.
با وجودی که هنوز مقامات دولت فدرال در اتاوا از اظهارنظر رسمی در این مورد خودداری کرده اند، اما بانک های کانادا از سردرگمی در مورد چگونگی برخورد با شهروندان ایرانی خواهان اخذ روادید اقامت از طریق سرمایه گذاری در این کشور خبر داده اند.
نیکولاس سالرنو، معاون شرکت «سرمایه گذاری آرتون» در مونترال که حدود چهل درصد پرونده های مهاجرت از طریق سرمایه گذاری این شهر را در اختیار دارد، به خبرنگار «سی بی سی» گفته است «من خبر دارم که بسیاری از بانک ها در انتظار دریافت پاسخ برای پرسش هایشان هستند و می خواهند برای ایرانیان مهاجر سرمایه گذاری کنند اما به دلیل عدم موضع گیری قاطع وزارت مهاجرت و شهروندی در این مورد در شرایط دشواری قرار دارند».
ایرانی تباران چهارمین گروه بزرگ مهاجرانی هستند که در کانادا سرمایه گذاری می کنند. آن ها همچنین دومین گروه بزرگ سرمایه گذار در استان کبک هستند.
در سال ۲۰۱۰ استان کبک به پرونده ۱۶۰۰ متقاضی ایرانی دریافت روادید اقامت از مسیر سرمایه گذاری در این استان رسیدگی کرد.
در شرایطی که کانادا در پی یافتن راه هایی برای اعمال فشار بیشتر بر مقامات حکومت جمهوری اسلامی و متقاعد کردن دولتمردان تهران برای توقف برنامه های اتمی و رعایت حقوق بشر در این کشور هستند، اما بسیاری از فعالان مدنی، اجتماعی و صاحبنظران سیاسی و اقتصادی بر این باورند که اتخاذ اقدامات تنبیهی و اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران به مردم این کشور آسیب های جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.

 

 

اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع عموی مهندس موسوی

سحام نیوز: حاج میر عباس موسوی عموی بزرگ میر حسین موسوی دار فانی را وداع گفت. وی از بزرگان خاندان موسوی بوده و حالات عرفانی و معنوی ایشان زبانزد خاص و عام بوده است.
به گزارش کلمه، میرحسین موسوی در دوران جوانی، هنگامی که از آذربایجان به قصد تحصیل راهی تهران شد، حدود یک سال نزد خانواده میرعباس موسوی زندگی کرد.
مراسم تشییع عموی میرحسین موسوی، فردا ۷ صبح از خیابان مولوی برگزار خواهد شد.
ابتدای امسال نیز میرحسین موسوی پدر خود را در حالی که به همراه همسرش در زندان خانگی بود از دست داد.
میراسماعیل موسوی، پدر بیمار میرحسین در حالی دار فانی را وداع گفت که چشم انتظار دیدار فرزندش بود.
در جریان مراسم تشیبع وی که با محدودیت های زیادی همراه بود، داماد میرحسین موسوی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تعدادی بازداشت شدند.
سحام نیوز این واقعه را به خانواده این مرحوم و آقای مهندس موسوی تسلیت می گوید.

 

 

فرهاد دانشجو: مطمئنم هاشمی حکم را امضا می‌کند

سحام نیوز: رئیس جدید دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطی از ریاست دانشگاه آزاد عقب‌نشینی نمی‌کنم، گفت: آیت‌الله هاشمی طبق نظر شورای انقلاب فرهنگی عمل خواهد کرد.
به گزارش سحام و به نقل از فارس، وی در خصوص تایید حکمش در شورای انقلاب فرهنگی گفت: ۲۴ رأی مثبت در تأیید رئیس یک دانشگاه در تاریخ شورای عالی انقلاب فرهنگی سابقه نداشته است، یعنی اولین باری است که یک رئیس دانشگاه با این تعداد رأی انتخاب می‌شود.
برادر وزیر علوم مدعی شد: براساس احساس تکلیف کاندیدای ریاست دانشگاه آزاد شدم و دیگر تحت هیچ شرایطی عقب‌نشینی نخواهم کرد و تا انتهای این داستان حضور خواهم داشت.
دانشجو در ادامه گفت: مسائل حاشیه‌ای که برخی‌ها به آن دامن می‌زنند جانبی است و با واقعیت تطبیق ندارد و مشخص نیست که با چه نیتی انجام می‌شود.
وی در خصوص شایعات منتشر شده در رابطه با عدم امضای حکم ریاستش از سوی هاشمی رفسنجانی گفت: با شناختی که از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دارم، مطمئن هستم وی قانون‌مدار بوده و طبق نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل خواهد کرد.
فرهاد دانشجو برادر کامران دانشجو، وزیر علوم؛ با ۵ رای از ۹ رای به ریاست دانشگاه آزاد انتخاب شد. هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات مدیره این دانشگاه نسبت به نوع رای گیری و انتخاب سایر کاندیداهای ریاست معترض بود.

 

 

یادداشت مریلا زارعی برای ساره بیات

سحام نیوز: مریلا زارعی بازیگر سینمای ایران با نگارش یاد‌داشتی موفقیت ساره بیات در جایزه حلقه منتقدان لندن را به او تبریک گفت.
به گزارش خبر آنلاین، متن کامل این یادداشت بدین شرح است:
« با سلام
قصد دارم بدون مقدمه بروم سر اصل مطلب…
بعد از موفقیت بی نظیر و انرژی بخش فیلم “جدایی نادر از سیمین” در اعلام نظری که فی البداهه هم بود اشاره کردم؛ موفقیت فرهادی خونی تازه در رگ‌های سینماگران و خانواده سینما پمپاژ کرده در این روزگار که تقریبا نامهربانان همگی هم و غم خود را در ایجاد فضای آکنده از یاس و دشمنی به کار بسته‌اند ،می‌خواهم اعتراف کنم که در این گام بلند به سمت جهانی شدن و قرار گرفتن نام پر افتخار کشورم در رسانه‌های دوست و دشمن به حقیقتی دیگر رسیده‌ام؛ آن هم این است که برای جهانی شدن و مدیریت جهانی باید ادبیات آن را نیز بیاموزیم یا اگر اموخته‌ایم دوباره به یاد بیاوریم.
به جای این‌که در این عرصه به قضاوت‌های غیر منصفانه بنشینیم ،به جای آن که به آرای موافق و مخالف بی احترامی کنیم و حق اعلام نظر را از یکدیگر سلب نماییم و چشم‌مان را به سوابق همکارانمان ببندیم و آن‌ها را با الفاظ سخیف کوچک بشماریم که حاصلی جز خفقان و بسته شدن راه تنفس بر خود و همنوعانمان نخواهد داشت، بیاییم با یکدیگر مهربان‌تر باشیم.
موافق یا مخالف فیلم اصغر فرهادی هر دو محترمند و این زمان است که هم به موافقین هم به مخالفین پاسخ مقتضی را خواهد داد. پس بیاییم به جای رفتار بدوی و کودکانه به آینده این مرز و بوم و میراثی که قرار است برای آیندگان از فرهنگ کشورمان به جا بگذاریم، بیندیشیم.
ومن در این لحظه علاقمندم که از خودم شروع کنم..
می خواهم وجد و شادمانیم را از جایزه اخیر و موفقیت فیلم “جدایی…” در حلقه منتقدان لندن بعد از دریافت جایزه گلدن گلوب ابراز نمایم…
بگویم که در این لحظه چقدر خوشحالترم که همکارمان، خانم ساره بیات هم در زنجیره موفقیت‌های فیلم جدایی… سهم خود را گرفت.
افتخار این سینماست که یک بازیگر ایرانی در کنار رقیبان قدر و هنرمندان نام‌آور سینمای جهان عرض اندام می‌کند آن‌هم در شمایل زن سنتی ایرانی با تمام صداقت‌ها و ترس‌هایش با تمام صبوری‌ها و رنج‌هایش و با تمام نجابتش و…
امیدوارم در آینده شاهد موفقیت‌های بعدی این فیلم باشیم، یا بهتر است بگویم شاهد موفقیت فیلم‌مان باشیم . چرا که دیگر اصغر فرهادی به تنهایی مالک این اثر هنری نیست.
این ملت ایران،پرچم ایران است که دریافت کننده این افتخارات خواهد بود…
باز هم به اقای اصغر فرهادی و ساره بیات عزیز و تمام خانواده سینما این موفقیت را که توانایی‌های بازیگران زن سینمای ایران را به رخ جهانیان کشید ،تبریک می‌گویم.»
مریلا زارعی

 

 

لباس شخصی ها از پس “دلار” هم بر نیامدند

سحام نیوز: امروز سکه طرح جدید در بازار تهران به ارزش ۸۲۰ هزار تومان و دلار با قیمت ۱۸۴۰ تومان فروخته می‌شود.
به گزارش فارس هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ارزش ۱۶۶۶٫۵ دلار قیمت‌گذاری شده و بر همین اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۷ هزار و ۵۷۰ تومان و قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۳۳۶ هزار تومان نرخ‌گذاری شده و مبادله می شود.
در بازار داخلی ارزش بازار سکه طرح قدیم ۸۳۰ هزار تومان اعلام شده در حالی که هم اکنون ارزش طلا در بازار تهران (قیمت کف) برای این قطع سکه ۷۵۷ هزار تومان تعیین شده و البته ارزش این سکه براساس نرخ جهانی باید ۷۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان باشد.
از انجایی که قیمت حقیقی سکه طرح قدیم هم اکنون باید ۷۸۹ هزار و ۳۰۰ تومان باشد قیاس این نرخ با نرخ فعلی سکه در بازار آزاد ۴۰ هزار و ۷۰۰ تومان حباب را نشان می‌دهد.

سکه طرح جدید نیز که در بازار ۸۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است در بازار تهران براساس ارزش طلا در بازار دارای نرخ ۷۵۷ هزار تومان بوده که البته ارزش جهانی این قطع سکه ۷۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان باید باشد.
ارزش حقیقی سکه طرح جدید در بازار ۷۸۹ هزار و ۳۰۰ تومان باید باشد که قیاس این نرخ با نرخ موجود برای سکه طرح جدید حکایت از حباب ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومانی را دارد.

نیم سکه در بازار تهران دارای نرخ ۴۱۰ هزار تومان است اما درحالی که ارزش این قطع سکه براساس ارزش طلای بازار باید ۳۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.
همچنین براساس ارزش جهانی نیز نیم سکه باید دارای نرخ ۳۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان باشد ولی از آنجایی که ارزش حقیقی این قطع سکه ۳۹۵ هزار و ۶۰۰ تومان است قیاس با نرخ موجود بیانگر حباب ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی در این قطع سکه است.

ربع سکه در بازار ۲۰۷ هزار تومان قیمت گذاری شده که این قطع سکه براساس ارزش طلای بازار باید دارای نرخ ۱۸۹ هزار و ۲۰۰ تومان و ارزش این سکه براساس ارزش جهانی طلا باید ۱۸۰ هزار و ۳۰۰ تومان باشد.
به هر حال ارزش حقیقی ربع سکه باید ۱۹۸ هزار و ۷۰۰ تومان باشد و از همین رو این سکه ۸ هزار و ۳۰۰ تومان حباب را نشان می‌دهد.

سکه گرمی نیز با قیمت ۱۰۵ هزار تومان فروخته می‌شود البته درحالی که طبق ارزش طلا در بازار این قطع سکه باید ۹۳ هزار و ۱۰۰ تومان و براساس ارزش جهانی طلا باید ۸۸ هزار و ۷۰۰ تومان نرخ داشته باشد.
ارزش حقیقی سکه گرمی ۱۰۰ هزار و ۴۰۰ تومان است که قیاس با نرخ‌های موجود حکایت از حباب ۴ هزار و ۶۰۰ تومانی دارد.

در بازار ارز نیز دلار با نرخ ۱۸۴۰ تومان مبادله می‌شود. این افزایش قیمت دلار در حالیست که نیروی انتظامی از حضور نیروهای خود با لباس شخصی در خیابان فردوسی برای مبارزه با دلالان ارز خبر داده بود.

 

برف تهران، ۱۳ پرواز را لغو کرد

اوجود آغاز بارش برف از ساعات اولیه روز اول بهمن و پیش‌بینی قبلی سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت آب و هوا، صبح امروز شرکت هواپیمایی ایران ایر، ۱۳ پرواز خود را لغو کرده و اعلام وضعیت دیگر پروازها را به اطلاعیه های بعدی منوط دانست.
بطبق اطلاعیه صادر شده از سوی شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)، برخی از پروازهای امروز این شرکت به مقاصد؛ کرمانشاه، شیراز، کرمان، بیرجند _ مشهد، بندرعباس _ چابهار، اصفهان، ارومیه، تبریز، رشت، آبادان، ساری، یزد و بوشهر به علت بارش برف و نامساعد بودن وضعیت آب و هوا لغو شد.



پیش فروش سکه متوقف شد/ ارز گریبان مسافران را هم گرفت

آشفته بازار ارز گریبان مسافران را هم گرفت و آنان باید هنگام ورود به کشور اظهارنامه ارزی تنظیم کنند.
معاون حقوقی گمرک با توجه به تشدید برنامه های تنظیم بازار ارز در کشور گفت: مسافرانی که هنگام ورود به کشور بیش از ۱۰۰۰ دلار همراه خود دارند می بایستی اظهارنامه ارزی تنظیم کنند.
مددی جهرمی معاون حقوقی گمرک تصریح کرد: پر کردن اظهار نامه های ارزی به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی برای مسافران به هنگام استفاده ارز در بازار و یا خروج مجدد آن از کشور، مشخص شدن منشاء آن و مطلع بودن بانک مرکزی از میزان ارز ورودی به کشور صورت می پذیرد.وی به نحوه تنظیم اظهارنامه ارزی در مبادی ورودی به کشور اشاره کرد و افزود: هر مسافری که از تمام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی وارد کشور می شود فرم اظهارنامه را از بانک ملی مستقر در مبادی دریافت و میزان ارزی را که به همراه دارد اظهار و سپس آنرا به تایید رسانده و ممهور به مهر بانک کند.
معاون گمرک کشور از مسافران خواست اظهارنامه ارزی را تا زمان خروج از کشور همراه خود داشته باشند تا از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
جهرمی تنظیم اظهارنامه ارزی را مربوط به گذشته دانست و گفت: پر کردن اظهارنامه ارزی برای مسافرانی که وارد کشور می شوند از گذشته وجود داشته اما هم اکنون که برنامه های تنظیم بازار ارز در داخل تشدید شده و محدودیت هایی در خرید و فروش ارز در بازار مطرح شده است یادآوری و تذکر در این خصوص لازم است.
در همین حال پیش‌فروش سکه بهار آزادی در شعب بانک ملی ایران از صبح امروز متوقف شد و برخی گمانه‌زنی‌ها از افزایش نرخ پیش فروش توسط بانک مرکزی برای چهار ماهه و شش ماهه خبر می‌دهد



رنج مضاعف ۸ هزار زندانی اوین؛ قطع گازوئیل، سلول های سرد و بیماری های طاقت فرسا

این روزها زندانیان محبوس در بازداشتگاه اوین به دلیل تمام شدن ذخیره  گازوئیل این زندان و سرمای شدید حاکم بر این مکان در شرایط بسیار دشواری به سر می برند .
براساس خبرهای رسیده به کلمه، کار نکردن همه وسایل گرما زای زندان اوین به دلیل  تمام شدن ذخیره گازوئیل این مکان را در چند روز گذشته به جایی غیر قابل تحمل برای زندگی  زندانیان آن  تبدیل کرده است. زندانیان در چند روز گذشته با اب سرد حمام کرده اند.
این در حالی است که زندانیان سیاسی  بندهای ۲۰۹ ، ۳۵۰ و دو الف و همچنین بند زندانیان سیاسی زن در  زندان  اوین به دلیل امکانات محدودتر حتی شرایط بسیار  بدتری را نسبت به زندانیان عادی  دارند و مسوولان زندان هم به زندانیان گفته اند تا ده روز آینده امکان تهیه گازوئیل وجود ندارد .
با این همه بیش از چند روز است که هشت هزار زندانی زندان اوین و از جمله زندانیان سیاسی بدون وسایل گرمازا ، آب گرم  و محروم از حمام اغلب سرماخورده و بیمار شرایط سختی را می گذرانند و خانواده های آنان نیز با نگرانی زیاد و دلشوره تنها این وضعیت را نظاره می کنند و نمی دانند باید به کدام مقام مسوولی دراین باره شکایت کنند. آنها تنها خواهان رسیدگی به وضعیت رفاهی زندانیان و پایان دادن به این شرایط دشوار هستند .
بازداشتگاه اوین که در دره اوین در شمال تهران واقع شده است به طور طبیعی همیشه از دیگر نقاط تهران آب و هوای سردتری دارد که این تفاوت دما  در فصل زمستان بیشتر هم هست و همیشه خانواده های زندانیان با توجه به این مساله و نبود امکانات کافی برای زندانیان نگران وضعیت آنها هستند. طبق خبرها سرماخوردگی این روزها به شدت در این زندان رواج یافته و بهداری زندان نیزامکانات رسیدگی به همه بیماران را ندارد و دارو نیز در اختیار زندانیان بویژه زندانیان سیاسی قرار نمی دهد.
.
شرایط بحرانی برای زندانیان سیاسی
زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین اغلب در بندهای  ۲۰۹ وزارت اطلاعات ،۳۵۰ و دو الف متعلق به سپاه پاسداران نگهداری می شوند  از آنجا که این زندانیان محدودیت بیشتری دارند این روزها شرایط سختتری را  هم تحمل می کنند.
بند ۳۵۰ که یک زیرزمین در زندان اوین است، این روزها به دو بخش بند مردان و زنان تقسیم شده است . این بند که  زیر زمینی جدا افتاده و بدون امکانات است از سایر بندهای زندان اوین وضعیت رفاهی بسیار بدتری دارد . این بند  تنها با چهار سرویس بهداشتی در شرایط عادی هم شرایط بسیار نامناسبی دارد و امکانات آن هرگز پاسخگوی ۱۸۰ زندانی محبوس در آن که بیشتر آنان از زندانیان حوادث پس از انتخابات هستند، نیست . این روزها زندانیان این بند در سرمای شدید و محروم از آب گرم و استحمام شرایط سختی را می گذرانند .
هم اکنون تعداد زیادی از زندانیان عقیدتی-سیاسی  از جمله  روزنامه نگاران و دانشجویان حامی جنبش سبز در این بند به سر می برند .
انتهای این بند یک سالن بدون هر گونه امکانات و حتی سالن هواخوری وجود دارد که زندانیان سیاسی زن در آن نگهداری می شوند . بیش از سی زندانی سیاسی زن در شرایطی در این بند نگهداری می شوند که حتی امکانات شان برای نگهداری ده نفر هم مناسب نیست . زندانیان سیاسی زن محروم از هواخوری و هر گونه امکانات رفاهی حالا باید نبود آب گرم بهداشتی و سرمای شدید را هم تحمل کنند .
نسرین ستوده ، بهاره هدایت ، ژیلا کرم زاده، مهدیه گلرو و عاطفه نبوی و …از جمله زنان محبوس در این بند هستند .
.
شرایط دشوارتر برای زندانیان بند ۲۰۹ و دو الف
این شرایط دشوار برای زندانیان بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و دو الف سپاه حتی دشوارتر هم هست چراکه این بندها اساسا بازداشتگاه های غیر قانونی هستند که بدون نظارت نهادهای قضایی در کشور زندانیان را در هر شرایطی نگهداری می کنند و هیچ مقام مسوولی نیز  حق بازدید از این بازداشتگاه های غیر قانونی را ندارد .
سلولهای بند ۲۰۹ که سلولهایی کوچک و دربسته هستند در فصل زمستان بسیار سرد و در فصل تابستان بسیار گرمند. زندانی های این بند در فصل زمستان هم مانند دیگر فصل های سال مجبورند بر کف زمین بخوابند و هیچ کدام اززندانی ها در این بندها تخت ندارند و مجبورند بر زمین که تنها با یک موکت نازک و معمولی پوشانده شده، بخوابند در این فصل سال این سلولها بسیار سردند و اکنون با قطع  کامل شوفاژهایی که اغلب در مواقع عادی هم گرمای چندانی ندارند شرایط بسیار بدی بر این بندها حاکم است. در این  دو بند حتی  مسئولان زندان از دادن پتوی بیشتر به زندانیان خودداری می کنند و حتی لباسهای زندانیان را که توسط خانواده هایشان به زندان برده می شود به آنها تحویل نمی دهند. در سایر بندهای زندان اوین در هر فصل سال خانواده ها لباسهایی را برای زندانیان می برند و مسئولان آن را به زندانیان تحویل می دهند. زندانیان سیاسی این دو بند  مجبورند بر کفپوش سرد سلول روزهایشان را به شب برسانند.
در این دوبند زندانیانی همچون بهزاد نبوی ، عبدالله رمضان زاده ،عبدالفتاح سلطانی ، کوهیار گودرزی و تعداد زیادی از فعالان سیاسی و دانشجویی نگهداری می شوند . همچنین زندانیان تازه بازداشت شده مانند پرستو دوکوهکی ، سهام بورقانی ، مرضیه رسولی ، آرش صادقی و .. نیز به همین دو بند منتقل شده اند .گاه فعالان بازداشت شده ماه ها در همین بازداشتگاه های غیر قانونی و بدون امکانات به سر می برند.
اغلب متصدیان و مسئولان به جز مسئولان رده بالای  قوه قضاییه حق بازدید از این بند ها را ندارند و حتی نمایندگان مجلس نیز که بارها خواسته اند از این سلولها بازدید کنند با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شده اند.
خانواده های زندانیان سیاسی زندان اوین با شنیدن خبر قطع گازوئیل و شرایط نامناسب زندان اوین از دادستان تهران و همه مسوولان قضایی می خواهند که به این شرایط رسیدگی کنند و فراموش  نکنند که این مسوولان در برابر همه زندانیان و به ویژه زندانیان سیاسی که فقط به خاطر عقیده شان زندانی هستند مسوول هستند و باید شرایط رفاهی مناسب را برای گذراندن مدت حبس آنان فراهم کنند.



برف مدارس چند شهر را تعطیل کرد

برف در اولین روز بهمن ماه مدارس شهرهای اطراف تهران را تعطیل کرد.
آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران اعلام کرد که مدارس شهرقدس، شهریار و ملارد در هر سه مقطع به دلیل بارش شدید برف ، روز شنبه تعطیل است .
در همین حال مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز به ایرنا گفت: تمامی مراکز پیش دبستانی ، مدارس ابتدایی و راهنمایی نوبت صبح در استان البرز به دلیل بارش برف تعطیل است.
وی افزود: با توجه به بارش شدید برف از نیمه شب گذشته در سطح استان البرز و لغزندگی معابر ، تمامی مراکز پیش دبستانی، مدارس ابتدایی و راهنمایی دولتی و غیر انتفاعی تعطیل شده است.
گفتنی است در استان البرز ۴۲۰ هزار دانش آموز در سه پایه تحصیلی و در یکهزار و ۸۰۰واحد آموزشی تحصیل می کنند.



با افزایش قیمت ارز، هزینه معیشتی کارگران ۷۰ درصد افزایش یافت

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: با توجه به افزایش قیمت کالاهای داخلی که به شدت با قیمت ارز گره خورده، هزینه معیشتی کارگران ۷۰ درصد افزایش یافته است، بنابراین افزایش دستمزد کارگران نیز باید تابع تورم موجود باشد.
علیرضا محجوب که در جمع اعضای اتحادیه بازنشستگان و پیشکسوتان جامعه کارگری سخن می‌گفت، با بیان اینکه مهمترین موضوع روز کارگران بازنشسته پی‌گیری طرح همسان‌سازی بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی است، افزود: طرح همسان سازی در دهه ۸۰ مطرح شد که متاسفانه تا کنون اجرایی نشده است.
دبیرکل خانه کارگر در پاسخ به سوال یکی از بازنشستگان در خصوص دریافت فرانشیز در درمان مستقیم تامین اجتماعی، گفت: این خلاف قانون است و من به عنوان نماینده کارگران پی گیر شکایات شما پیشکسوتان هستم.
او در ادامه با اشاره به اینکه مدتی است وزارت بهداشت و درمان خواستار در اختیار گرفتن بخش درمان تامین اجتماعی است، اظهار داشت: جامعه کارگری از استقلال بخش درمان تامین اجتماعی حمایت می کند.
به گزارش ایلنا، محجوب در خاتمه گفت: اتحادیه پیشکسوتان کارگری از شما نخبگان و پیشکسو تان کارگری تشکیل شده است و اهداف این اتحادیه بر اساس تجارب شما پیشکسوتان، طرح ها و درس‌هایی عمومی و کلیدی مطرح شده شما پی گیری خواهد شد.





جـــرس:
به گزارش منابع حقوق بشری، محمدرضا کربلایی آقا ملکی دانشجوی و زندانی عقیدتی در بابل به بند انفرادی زندان متی کلای بابل منتقل شد. بنا به این گزارش در روزهای گذشته بنا به آنچه که مسئولین زندان متی کلا آنرا اهانت به مسئولین ذکر نمود ه اند این زندانی عقیدتی را به بند انفرادی زندان متی کلا منتقل شده است.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، ملکی در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان بابل به ریاست قاضی باقریان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشو به ده ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که در شعبه سه دادگاه تجدید نظر مازندران این احکام به شش ماه حبس تعزیری کاهش یافته است. محمدرضا کربلایی آقا ملکی روز ۱۰ دی ماه سال جاری برای گذراندن دوران محکومیتش، خود را به دایره اجرای احکام بابل معرفی نموده است.
بر اساس این گزارش، محمدرضا ملکی در مراجعه به بهداری زندان متی کلا با توهین بهیار زندان مواجه شده به گونه ای که این برخورد بهیار زندان منجر به واکنش این فعال دانشجویی شده است: "بهیار زندان متی کلا، او و سایر فعالین دربند زندان متی کلا را فتنه گر خواند و به او گفته: شما فتنه گرید و نظام جمهوری اسلامی باید تو و دوستانت را اعدام کند."
همچنین آمده است: "این جملات با واکنش ملکی مواجه شده است به گونه ای که وی این گفته ها را ناصحیح خوانده است. صحبت های ملکی منجر به واکنش تند بابازداه رئیس زندان متی کلای بابل شده است به گونه ای که مسئولین زندان واکنش ملکی نسبت به توهین های بهیار زندان را دفاع از مواضع جنبش سبز خوانده اند."
منابع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفته اند که "بابازداه رئیس زندان متی کلا دستور داده که به منظور تنبیه موهای سر محمدرضا کربلایی آقا ملکی را از ته بتراشند و او را به سلول انفرادی منتقل کنند."






جرس: در حالیکه در دقایق اولیه صبح امروز تعدادی از پرسنل ارتش منتظر آمدن سرویس و مراجعه به محل کار بودند، توسط دو موتورسوار هدف گلوله قرار گرفتند.
به گزارش مهر، یک گروه از پرسنل ارتش در خرم آباد که در ساعات اولیه صبح شنبه عازم محل کار بودند توسط دو نفر موتورسوار هدف گلوله قرار گرفتند. در جریان این حادثه یک نفر از نیروهای ارتش شهید و یک نفر دیگر مجروح شد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان ضمن تایید تیراندازی صورت گرفته در ساعت 6 و 30 دقیقه صبح امروز، اطلاع رسانی در این زمینه را منوط به بررسی بیشتر دانست.
حسن شریعت نژاد با بیان اینکه در تیراندازی صبح امروز 2 نفر موتورسوار مسلح یک گروه از پرسنل ارتش را در محله کوی ارتش هدف گلوله قرار دادند، ادامه داد: در جریان این تیراندازی متاسفانه یکی از نیروهای ارتش در خرم آباد به شهادت رسید.
وی با اشاره به مجروح شدن یک نفر دیگر در جریان این حادثه، یادآور شد: حال عمومی این فرد رضایتبخش است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه علت و انگیزه این تیراندازی در دست بررسی است هر گونه اظهار نظر را منوط به بررسی های بیشتر در این زمینه دانست.
شریعت نژاد با بیان اینکه تیم هایی از نیروهای نظامی و امنیتی برای بررسی موضوع تشکیل و موضوع در حال پیگیری است، یادآور شد: متاسفانه دو فرد موتورسوار ضارب از محل متواری شدند.

مطابق اطلاعات اولیه به دست آمده در این حادثه ستوان یکم "رضا علی پیمانی" 43 ساله کشته و"سعید بیرانوند" از ناحیه گردن و ساق پا مجروح شد.
به گفته یک منبع آگاه در بیمارستان شفای خرم آباد هم اکنون تنها مجروح حادثه در این بیمارستان تحت عمل جراحی قرار دارد.
به گفته شاهدان عینی این ماجرا ضاربان در جریان این حادثه گلوله های زیادی را به سمت پرسنل ارتش شلیک کردند به طوریکه صدای تیراندازی موجب رعب و وحشت در میان مردم محله کوی ارتش شد.




جـــرس:
در پی اظهارات یک مقام ارشد دیپلماتیک جمهوری اسلامی مبنی بر "مداخلۀ آژانس بین المللی انرژی اتمی در ترور دانشمندان هسته ای ایران"، این نهاد بین المللی طی بیانیه‌ای رسمی، اتهامات وارده از سوی جمهوری اسلامی را رد و اعلام کرد که "دانشمند هسته‌ای" به نام مصطفی احمدی روشن را نمی‌شناخته است.
اسحاق آل حبیب، معاون نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه در یکی از جلسات فرعی شورای امنیت گفته است که ظنی قوی وجود دارد مبنی بر این که تروریست‌ها برای به قتل رساندن احمدی روشن از اطلاعاتی استفاده کرده‌اند که سازمان‌های تابعه سازمان ملل آنرا در اختیار داشته اند و همزمان به فهرست تحریمی‌ها در همین شورا و همچنین مصاحبه‌هایی اشاره کرد که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با مسئولان اتمی ایران انجام داده است.
به گفته آل حبیب، مصطفی احمدی روشن مدت کوتاهی پیش از مرگش با بازرسان این آژانس دیدار داشته است، نکته‌ای که به گفته او می‌تواند نشانه این باشد که این سازمان‌ها احتمالا در درز کردن اطلاعات نقش داشته‌اند.
اظهارات این مقام جمهوری اسلامی درحالیست که یوکیا آمانو،‌ مدیر این سازمان، پیشتر در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز با اشاره به همین نکته و اظهارات مشابه وزیر اطلاعات ایران گفته بود هیچ اطلاعاتی از سوی سازمان متبوع او منتشر نشده و مقامات این سازمان اصلا احمدی روشن را نمی‌شناخته‌اند.
به گزارش رادیو فردا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین،‌ پایتخت اتریش، روز جمعه در بیانیه‌ای رسمی اتهام جمهوری اسلامی مبنی بر نقش داشتن در ترور اخیر را که در تهران اتفاق افتاد رد و اعلام کرد که دانشمند هسته‌ای به نام مصطفی احمدی روشن را نمی‌شناخته است.
آژانس همزمان تایید کرده است که مقامات ارشد این سازمان اواخر ماه جاری میلادی یعنی در هفته آینده به ایران سفر خواهند کرد.






متن نامه کاترین اشتون به جمهوری اسلامی منتشر شد
جـــرس: همزمان با اظهار تمایل برخی مقامات جمهوری اسلامی برای از سرگیری گفتگو های اتمی با گروه ۱+۵ ، سخنگویان کاترین اشتون، سخنگوی گروه مذکور و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند که لازمه گفتگوهای مجدد طرفین ، ارائه پاسخ جمهوری اسلامی به نامه ماه اکتبر اشتون است .
به گزارش تابناک، نامه اخیر جمهوری اسلامی به اشتون، نامه جداگانه ای برای نشان دادن تمایل تهران برای گفتگوی مجدد بوده است و در آن پاسخی به نامه اکتبر اشتون داده نشده است .
بنا براین گزارش روز جمعه در بروکسل مقامات این اتحادیه متن نامه ماه اکتبر کاترین اشتون را منتشر کردند تا نشان دهند اگر جمهوری اسلامی به این نامه پاسخ مثبت بدهد ، مذاکرات شروع خواهد شد.
در متن این نامه آمده است که اگر طرف ایرانی به دنبال گفتگوهای معنا دار برای اعتمادسازی درباره ماهیت برنامه هسته ای خود بدون قرار دادن پیش شرط است ، این گروه مایل است گفتگوهایی را با ایران در هفته های آینده در جایی که مورد توافق طرفین باشد را برگزار کند .
در آخرین دور گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ جمهوری اسلامی با تعیین پیش شرط هایی اعلام کرده بود که برای بحث درباره برنامه هسته ای، کشورهای غربی لازم است که تحریم هایی اعمال شده علیه ایران را لغو کنند و حق ایران در داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز را به رسمیت بشناسند .
مقامات جمهوری اسلامی، درخواست گروه ۱+۵ مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم را نپذیرفته و آنرا از حقوق مسلم خود اعلام کرده اند.




جـــرس: درحالیکه طی سالها، طبق رسمی دیرین در دیوار اتاق جنب محل کار وزیر ارشاد و در سالن برگزاری مراسم و جلسات شورای فرهنگ عمومی کشور، تصاویر وزیران سابق ارشاد نصب بود، وزارت ارشاد دولت دهم تصویر عطاالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اول اصلاحات را حذف کرد.
خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای نظامی- امنیتی، با ابراز شادمانی از این اقدام، نوشته است: "خبرنگار فارس در مراجعه خود به وزارت ارشاد با موضوعی جالب مواجه شد و آن میخی بود بر دیوار ارشاد کوبیده شده که دیگر عکس «عطاءالله مهاجرانی» وزیر فرهنگ و ارشاد در دوران اصلاحات دیده نمی‌شد."
فارس همچنین نوشته است: "غیر از حوادث سال ۸۸، در ماجرای انحلال خانه سینما و در خصوص واکنش و نشر بیانیه چند تن از کارگردانان سینما که به تازگی محافل را به سوی خود جلب کرد، مهاجرانی دور از آتش نبود."
بر اساس این گزارش، هم اکنون تنها تصاویر افرادی چون؛ از چپ به راست: ناصر میناچی، عباس دوزدوزانی، عبدالمجید معادیخواه، سیدمحمد خاتمی، علی لاریجانی، مصطفی میرسلیم، احمد مسجد جامعی و محمدحسین صفار هرندی. در سالن جلسات حوزه وزارتی به دیوار نصب است.



 جـــرس:
دهها تن از هنرمندان سینما و نمایش ایران، انفجارهای تروریستی و کشته شدن دانشمندان هسته ای کشور را محکوم کردند.


به گزارش خبرآنلاین در این بیانیه که بیش از شصت هنرمند امضاء کرده اند، آمده است:

به نام خداوندگار صلح ، زیبایی و عدالت
قلم دانشمندان برتر از خون شهداست
با سلام و درود بی پایان به مردمان صلح طلب و عدالت دوست پهنه گیتی ما هنرمندان عرصه سینما و نمایش ایران که همواره و در تمامی آثار خود خواستار جهانی زیبا، مسالمت امیز و برپایه عدالت و برابری هستیم. چند گاهی است که در پیرامون خو ، اخبار ناگوار ترور ناجوانمردانه عزیزان و دانشمندان عرصه علم و فن آوری هسته ای کشورمان را با تلخی تمام می شنویم. لذا بنا به دغدغه همیشگی اجتماعی و هنری به مانند همیشه از قدرت جویان و استعمارگرانی که جز به منافع آنی خود با توسل یه زور نمی اندیشند و نیز تمامی موارد ترور و خشونت اعلام انزجار کرده و شهادت عزیزان در راه اعتلای این کشور آقایان مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی نژاد و دیگر دانشمندان شهید کشته شده به ناحق در را ه علم را به خانواده و فرزندان بزرگوار این بزرگمردان ونیز تمامی ملل آزاده و صلح طلب جهان و بخصوص ملت بزرگ و مانای ایران عرض تسلیت داریم و همدردی خود را به صمیمانه ترین شکل ابراز میداریم.

هنرمندانی که این بیانیه را امضاء کرده اند به ترتیب حروف الفبا به این ترتیب هستند:
1.حمید آخوندی
2. محمد آفریده
3. حبیب احمد زاده
4. بهروز افخمی
5. رضا ایرانمنش
6. حسین ایری
7. داوود امیریان
8. اردشیر ایران نژاد
9. شهریار بحرانی
10. عبدالحسین برزیده
11. جواد بزرگمهر
12. پرند زاهدی
13. کیومرث پوراحمد
14. کمال تبریزی
15. حسین ترابی
16. فرهاد توحیدی
17. رویا تیموریان
18. محمد صادق جعفری
19. علیرضا جلالی
20. فریدون جیرانی
21. سعید حاجی میری
22. دکتر حسین نژاد
23. مهیار خسروانی
24. گوهر خیراندیش
25.علیرضا داوودنژاد
26.محمد داوودی
27.احمدرضا درویش
28. خسرو دهقان
29.مسعود رایگان
30.محمدرضا رحمانی
31. مصطفی رزاق کریمی
32.مرتضی رزاق کریمی
33.مریلا زارعی
34. رضا سبحانی
35.سعید سعدی
36.سعید سهیلی
37.محمدرضا شرف الدین
38.جمال شورجه
39.فرزانه شهابی
40. پرویز شیخ طادی
41.مرجان شیرمحمدی
42.کیومرث صمدی
43.ابوالقاسم طالبی
44.محمد مهدی عسگرپور
45.شقایق فراهانی
46.حمید فرخ نژاد
47.مجید فرازمند
48.مینو فرشجی
49.علی محمد قاسمی
50.جابر قاسم علی
51.علی اکبر قاضی نظام
52.رهبر قنبری
53.مهتاب کرامتی
54.ابوالفضل کریمی اصل
55.مجید مجیدی
56.منوچهر محمدی
57.سیدرضا میرکریمی
58.محمدرضا نجفی
59.نقی نعمتی
60.حمیدرضا هوشمند
61.فریدون فرهودی
62. ابراهیم حاتمی کیا
63. مهدی سجاده چی





جـــرس: رئیس پیشین سازمان امنیت عربستان سعودی گفت برای تامین امنیت ملی و منطقه‌ای از همه گزینه‌ها استفاده خواهیم کرد. وی سیاست‌ جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه را "ماجراجویانه و تنش‌آمیز" خواند.
به گزارش بازتاب امروز، ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی در یک کنفرانس امنیتی با شرکت کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس در ریاض اعلام کرد که بستن تنگه هرمز پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به همراه خواهد داشت.
ترکی الفیصل که هم اکنون سرپرستی "مرکز پژوهش‌ها و مطالعات اسلامی ملک فیصل" را عهده‌دار است درباره برنامه اتمی ایران گفت: "در مناقشه اتمی میان ایران و جامعه‌ جهانی بی‌طرف هستیم، اما تهدید امنیت و منافع‌مان ما را وادار می‌کند از همه گزینه‌ها برای دفاع از وطن و امنیت منطقه‌ای خود یاری گیریم."
این مقام سعودی افزوده است: "اگر ما به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد پایبندیم، نباید از سوی ایران تهدید شویم. این کشور نباید به این تنش دامن زند."
این اظهارات در حالی ارائه می شود که عربستان یکی از گزینه های جدی غرب برای جایگزین کردن نفت ایران در صورت اعمال تحریمها می باشد.
در روزهای گذشته مقامات جمهوری اسلامی نسبت به تلاش کشورهای همسایه در جایگزین کردن نفت ایران هشدار داده بودند.
محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در هیأت عامل اوپک، در گفت‌وگو با روزنامه‌ شرق ضمن هشدار به کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس گفته بود که "اگر کشورهای عربی در جایگزینی نفت ایران همکاری کنند، در حوادث بعدی شریک خواهند بود."




جـــرس: 
در پی حملات تند امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان به عماد افروغ، نماینده سابق مجلس، این استاد دانشگاه پاسخ وی را طی یادداشتی منتشر کرده و در اختیار رسانه ها قرار داده است.
به گزارش تابناک، احمد علم الهدی، روز جمعه ۳۰ دی ماه، طی خطبه های نماز جمعه، با اشاره به سخنان انتقادی و روشنگرانه هفته گذشته عماد افروغ در برنامه تلویزیونی «پارک ملت» به این نماینده حمله کرد و مدعی شد: "نقد كردن نظام اسلامی به هیچ عنوان درست نیست و نباید با نقادی آن از جمله در رسانه ملی، مردم را نسبت به نظام دچار تردید كرد. نظام جمهوری اسلامی نظامی است كه امام زمان دستور تشكیل آن را داده و آن را به ما سپردند و توسط ولی فقیه و مجتهد جامع الشرایط به عنوان نائب آن امام همام رهبری می شود."
به گزارش خبرآنلاین، در پی اظهارات تند علم الهدی، عماد افروغ در پاسخ به وی یادداشتی را در سایت خبرآنلاین منتشر کرد که به شرح زیر است:
امام جمعه محترم مشهد در نماز جمعه سی ام دی ماه مطالبی ایراد فرمودند که ظاهراً تعریضی به عرایض بنده در برنامه پارک ملت بوده است.
با تشکر از ایشان و با استناد به عبارات ایشان توضیحاتی به عرض خوانندگان محترم می رسانم.
ایشان می فرمایند:
"نقد سازنده از عملکرد کارگزاران نظام اشکالی ندارد، اما نقد از خود نظام قابل قبول نیست. زیرا نظام خودش قابل نقد نیست" "امروز بر روی کره زمین برای اجرای عدالت آیا از نظام بالاتر و مؤثرتر نظامی وجود دارد."
اولاً جای سپاس است که نقد از عملکرد کارگزاران را بلا اشکال دانسته اند، که این بخشی از عرایض بنده است.
ثانیاً اگر به همین عبارات ایشان توجه شود، کاملاً معلوم نیست که ایشان نظام را هدف یا ابزار دانسته اند. آنجا که تصریح می فرمایند که " نظام خودش قابل نقد نیست" معلوم می شود که جایگاه هدف به آن اعطا کرده اند، اما آنجا که می فرمایند" برای اجرای عدالت، آیا از نظام ..." معلوم می شود که نقش ابزار به آن داده اند و هدف را اجرای عدالت دانسته اند.
به علاوه جای این پرسش از ایشان هست که اگر نظام هدف است، ابزار آن کدام است؟ به هرحال تمام حرف بنده این است که آنچه جنبه ابزار یا تقدم رتبی دارد قدرت و حکومت است و آنچه تقدم ارزشی دارد، اهدافی است که حکومت یا نظام دنبال می کند.
عین عبارت بنده در برنامه پارک ملت ناظر به همین مضمون است: " ما قدرت را برای چیزی می خواهیم. آن چیز است که جهت می دهد و تقدم ارزشی دارد و برای آن تقدم ارزشی است که حکومت باید تشکیل داد که طبعاً این حکومت اصطلاحاً تقدم رتبی دارد". بیش از این تصدیع نمی دهم و عرایض خود را با نقل قول هایی از امام) خاتمه می بخشم: " تمام تشکیلاتی که در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است و تمام چیزهایی که انبیا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولیای اسلام تا آخر دارند، معنویات اسلام است، عرفان اسلام است، معرفت اسلام است، در رأس همه امور این معنویات واقع است، البته اقامه عدل است، لکن غایت نهایی معرفی خداست و عرفان اسلام"(امام خمینی، صحیفه نور، ج بیست/ ص ۱۷۰)
" حکومت وسیله ای است برای تحقق بخشیدن به هدف های عالی، عهده دار شدن حکومت فی حد ذاته شأن و مقامی نیست، بلکه وسیله انجام وظیفه اجرای احکام و برقراری نظام عادلانه اسلام است..." (همان، ج ۴، ص ۳۹۷)
" بدیهی است تصدی حکومت به دست آوردن یک وسیله است، نه اینکه یک مقام معنوی باشد، زیرا اگر مقام معنوی بود، کسی نمی توانست آن را غصب کند یا رها سازد. هرگاه حکومت و فرماندهی وسیله اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانه اسلام شود، قدر و ارزش پیدا می کند و متصدی آن صاحب ارجمندی و معنویت بیشتر می شود"( همان، ج ۴، ص، ۴۱۷)
با سپاس از خداوند متعال که ما را از نعمت جمهوری اسلامی برخوردار نمود و تشکر مجدد از امام جمعه محترم مشهد.
گفتنی است، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان، در جریان خطبه های نماز جمعه و حمله به افروغ گفته بود:
نباید هم اكنون با بیان نقدهایی مردم را نسبت به نظام اسلامی دچار تردید كرد و همان بلایی كه بعد از پیامبر بر سر مردم آمد ، به سر ملت ما نیز بیاید.در دولت اصلاحات هر كسی بر خلاف ضروریات دین حرفی می زد ، می گفتند كه این قرائت جدیدی از دین اسلام است و هم اكنون نیز در هر شخصی حرف ضد دینی می زند، عنوان می كنند كه این نگاه متفاوت فرهنگی است.
وی اظهار داشت: معاندان در همه فتنه ها و توطئه ها به دنبال ایجاد بحران و جدایی مردم از نظام و اسلام هستند.




افزایش نرخ سکه طلا به ٩٠٠ هزار تومان؛ دلار هم مرز ١٩٠٠ تومان را پشت سر گذاشت

از صبح امروز، با شروع مبادلات ارز و طلا در بازارهای آزاد ایران، نرخ سکه طلا و ارز در هر ساعت در حال افزایش است.
به گزارش دانشجونیوز، در آخرین قیمت های اعلام شده نرخ سکه طلا به ٩٠٠ هزار تومان و دلار به ١٩٠٠ تومان افزایش یافته است.
همچنین نرخ یورو در بازار آزاد نیز به ٢۵٠٠ تومان و هر پوند انگلیس به ٣٠٠٠ تومان افزایش یافته است.
در حالی که  تلاش مسئولان دولتی برای کنترل نرخ ارز تاکنون بی نتیجه مانده است، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از تشكيل كميته پنج نفره در دولت به منظور كنترل نرخ ارز خبر داده است. به گفته رضا فاطمی امين، كميته پنج نفره‌ای در دولت با حضور نماينده وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزی تشكيل شده تا وضعيت بازار ارز را بررسي كرده و تمهيدات لازم برای كنترل آن را بينديشد.
در حالی که رهبر جمهوری اسلامی تحریم های آمریکا و متحدانش علیه ایران را بی فایده عنوان کرده است، از چند هفته پیش همراه با اعمال تحریم های جدید توسط آمریکا بر بانک مرکزی ایران، قیمت ارز و طلا  در بازاهای آزاد ایران افزایش چشمگیری داشته است. دیپلمات های غربی نیز گفته اند در روز دوشنبه در جلسه وزیران اتحادیه اروپا، تحریم های جدیدی در مورد بانک مرکزی ایران و خرید نفت از این کشور به تصویب خواهد رسید.



نامه نوزدهم نوری زاد به ایت الله خامنه ای: دستِ دستگاه اختراعی شما، کج است/ در مقابل اقدامات لباس شخصی ها موضع گیری کنید

محمد نوری زاد، روزنامه نگار و فیلم ساز منتقد حکومت ایران در نوزدهمین نامه خود به آیت الله خامنه ای با عنوان "اختراع بزرگ" مروری بر اقدامات لباس شخصی ها و حامیان ولایت طی سالهای اخیر شده و خواستار پاسخگویی صریح رهبری در مقابل این اقدامات تخریبی شده است.
به گزارش وبسایت شخصی محمد نوری زاد، در بخشی از نامه آماده است: قبول می فرمایید اگر رهبرشدن آسان باشد، رهبرماندن حتماً به فرسودن می انجامد. بیست و سه سال پیش جماعتی دست به دست هم دادند و شما را برای رهبری این کشوربرگزیدند. بله، این، به یک نشست صورت پذیرفت. آنان کوهی از امانت را برشانه های شما وانهادند و بلافاصله به سروقت کارو کسب خود رفتند. شما تا رهبر نبودید، افق مسئولیت هایتان درمحدوده ای مختصرفرو می نشست، اما به محض رهبرشدن، آن افق مختصر وسعت گرفت و به خانه ی تک تک ایرانیان وحتی نسل های برنیامده پای نهاد. بی خبری شما از هرآنچه که در این وسعتِ نفس گیردست به دست می شود، شانه های شما را از حمل مسئولیتی که به رویش آغوش گشوده اید، بدر نمی برد. از آن روز تاکنون امضای شما پای هر اخم و لبخند و حادثه نشسته است و این امضاها نه تنها درآن دنیا که درهمین دنیا شما را به “عرصه ی مطالبه” فرا می خوانند. مگر این که شما از ظهور خطاها و آسیب ها و فاجعه ها برائت بجویید و به همگان خبربدهید: نقش من در این فاجعه هیچ است. یا: سهم من دراین خطا این است.
سلام به رهبرگرامی جمهوری اسلامی ایران
می گویند اختراعات و اکتشافات بشر همه و همه از سرِ نیاز او بوده است. ما نیز درست از همان بدو پیروزی انقلاب، والبته ازسرِنیاز به یک اختراع شگفت دست بردیم. این اختراع، درزمان رهبری شما پروبال گرفت واکنون برای خود دم و دستگاهِ بُهت انگیزی پرداخته است. والبته سهم مهندسیِ شما در این اختراع، وتکمیل آن، وبها دادن به آن، وفضا بخشودن به آن، و ترمیم و بهینه سازیِ آن، وکاراندازیِ آن، سهم یک مخترع مکمل است. سهمی که نام شما را درکنار مخترعان این شگفتی بزرگ ثبت کرده است.
موتوراین اختراع، ویژگی های منحصربفردی دارد که تنها درمحدوده ی جغرافیایی ایران بکارمی افتد. جوری که اگر همین اختراع را به ترکیه ببریم، یا مثلاً به ژاپن و مالزی و سنگاپور، کارنمی کند. علتش تنها وتنها آب وهوای کشورما ایران است. که این آب و هوای خاص، درتهران و اصفهان و شیرازهست و در آنکارا و لندن و محله ی هارلم نیویورک نیست.
این اختراع، یک دستگاه کوچک کنترل از راه دور دارد که به گرمای تن ما و جنس صدای ما حساس است و تنها به اراده ی ما شروع بکار می کند. یعنی اگر یک نفراین دستگاه کوچکِ کنترل از راه دور را از ما بدزدد و بخواهد این اختراع را برای مقاصد شوم خود بکار اندازد، شاید نتیجه ی معکوس بگیرد و بهره که نه، آسیب نیز ببیند. من برخی از خصوصیات این اختراع بزرگ را برمی شمرم تا جهانیان از ویژگی های آن خبردارشوند و برای بازتولید آن به خود ما مراجعه کنند:
یک: این دستگاه اختراعی ما گرچه از چشم و مغز تهی است اما حِسگرهای بسیار حساسی در آن تعبیه شده که گاه بدون فشردن دکمه ای، خود بخود بکار می افتد و از جایی به جایی می رود و کارِبایسته اش را انجام می دهد و به جای اولش بازمی گردد.
دو: این اختراع با همان مغزو چشمی که ندارد، عجبا که به موضوعات فرهنگی و هنری و علمی و سیاسی حساس است و به محض اعلام نیاز، موتورش روشن می شود و کاری را که باید بکند می کند.
سه: ویژگی محوری این اختراع، در صداها و جنب و جوش های محیرالعقولی است که از خود برمی جهاند. شما یک رُبوتِ آدمگون را تجسم کنید که برای پذیرایی از میهمانان اختراع شده و سینی به دست به سمت میهمانان می رود. به دست هرنفر که چای می دهد، ناگهان با یک ویراژ، استکان چای را برسرمیهمان خالی می کند و با همان سینی بر سرش می کوبد و یک فحش ناموسیِ استخوان سوز هم نثارش می کند. شاید بفرمایید این اختراع، خوب تنظیم نشده و کارش را بلد نیست. اما اگر به کیفیت آن میهمانان توجه کنیم و آنان را نه دوست که دشمن بدانیم، دردل یک آفرین هم تقدیم آن رُبوت خواهیم کرد.
چهار: این اختراع بزرگ، کارش را ازمجالس و محافل مخالفان ومعترضان شروع کرد. مثلاً با حسگرهای حساسش متوجه می شد که درفلانجا جماعتی جمع شده اند و درباره ی فلان موضوع صحبت می کنند. او کاری به این نداشت که محتوای آن صحبت، نهایتاً به رشد جامعه می انجامد، او تنظیم شده بود برای بهم زدن یک چنین محافل و مجالسی. ناگهان با چند شعار دلخراش به میانه ی مجلس می جهید و بساط تریبون و میکروفن و دکور و سخنران را درهم می پیچید و مستمعان را به وحشت درمی انداخت و بعد از آنکه خیالش از همه جا راحت شد، به جایگاه نخست خود بازمی گشت و نفسی به راحت می کشید و درپیشگاه خدا برای خود سفره ای از ارج و قرب پهن می کرد و درصف مجاهدان راه خدا قرار می گرفت و غش غش به بانیان آن مجلس و محفل می خندید و زنجیروقمه و چماقِ توی دستش را برای محفل و مجلسی دیگر در قفسه ی مخصوص جای می داد.
پنج: این اختراع، کاری به این ندارد که فلان نمایش و فلان فیلم و فلان کنسرت از دستگاه مربوطه اجازه گرفته، مهم فرمانی است که به همان حسگرهای حساس او می رسد. ناگهان می بینی درِ سالنی که در سکوت به صحنه ی نمایش و فیلم و موسیقی چشم دارد از جا کنده می شود و اختراعِ ناب ما پای به درون می گذارد و به یک عربده، هرچه را که دم دستش می رسد از جا می کند و خود را به صحنه ی مقابل می رساند. درآنجا چنان نمایشی از خود به صحنه می آورد که مگر داوران هنری هفت اقلیم از پس فهم ادبیات و الفاظ و پیچش های تن و بدن و دست و پای او برآیند و نمره ی ممتازش بدهند.
شش: برای این اختراع، فرقی نمی کند که فرد مخالف و معترض یک رهگذر است یا یک دانشجو یا یک آیت الله. چرا که او مغزو چشمی ندارد تا آن سوتر از مأموریتی که برای انجام آن کوک شده، به تحلیل اوضاع بپردازد. نباید هم چنین کند. اگر قرار باشد با هرفرمانی که به او می رسد، او به تحلیل و به پاسخ یابیِ چراهای بیشمار خود بنشیند، فرصت از کف رفته و خبراعتراض آن آیت الله و آن رهگذر به گوش رسانه های گوش بزنگِ جهان رسیده. این است که فی الفور خود را به درِخانه ی آن آیت الله می رساند و یک چند ساعتی را به شعارگویی و فحش و ناسزا سپری می کند تا ساعت از هفت بعد از ظهر به سه و نیم صبح برسد. حالا دیلم می آورد و الله اکبرگویان و یا زهرا گویان درِ خانه ی آن آیت الله را از بیخ جاکن می کند و داخل می شود. وقتی ازخانه ی ضِرار آن آیت الله خارج می شود، چیز قابلی از آن خانه به جای نگذارده. او تخصصش همین است که چیزقابلی بجای نگذارد.
هفت: شگفتیِ این اختراع دراین است که اگراز او درحال انجام مأموریت بپرسیم: داری چکار می کنی؟ تنها و تنها یک پاسخ را تکرار می کند. چرا که او بخاطرهمان یک پاسخ ساده کوک شده. به طور مثال اگر ازاو درحالی که به زن و بچه ی یک معترض فحش می دهد، یا درحالی که دیلم به زیر ساختمانی برده، یا آنجا که معترضی را به قصد کشت می زند، یا آنجا که مخفیانه به مکالمات تلفنی مردم گوش سپرده، یا آنجا که سربه اندرون خانه ی مردم فرو برده، یا آنجا که دل و روده ی قانون را بیرون می کشد، یا آنجا که دزدی می کند، یا آنجا که به سمت جوانان مردم شلیک می کند، یا آنجا که از هزار اسکله ی بی نشان قاچاق می کند، یا آنجا که فرصت های اقتصادی و سیاسی جامعه را به نفع خود درو می کند، شما اگر درهمه ی این احوال از او بپرسید: داری چکار می کنی؟ پاسخ می دهد: مشغول حفظ نظامم.
هشت: یک وقت فکر نکنید اگرچه این اختراع، برآمده از آدمهای کم سواد وجوان و جامانده است، مثلا به مجامع علمی علاقه ندارد وبدانجاها ورود نمی کند. نخیر، ازعلایقِ محوری او، هم ورود به دانشگاههاست و هم به کوی دانشگاه. منتها این ورود نه برای تحصیل علم که برای روفتن علم وادب و امنیت و آرامش و پاکسازیِ ابتدایی ترین حقوق انسانی از ساحت دانشگاهها و محل استراحت دانشجویان است. با این توصیف که: خروج این اختراع ازاین مراکز و این اماکن، مترادف است با چشم بیرون زده ی دانشجویی که با هول وهراس از خواب برخاسته، و دستگیری و ضرب و شتم دانشجویان معترض، و البته با: یا زهراها و یاحسین هایی که باید به این اختراع انرژی بدهد و او را در این مأموریت آسمانی مدد برساند. طوری که بشود همه ی آن ورود و خروج ها و آسیب ها و خراش ها را به دوش سربازی انداخت که یک ریش تراش از یک دانشجو برداشته.
نه: خودتان نیک ترازمن خبردارید که ما این اختراع را به شگردهایی مسلط کرده ایم که نه از گریزگاهها ونقاط کور قانون به یک جا ورود کند و خاک آنجا را به توبره بکشد و بی آنکه ردی و اثری از خود بجای بگذارد به پایگاههای همیشگی اش بازگردد، نخیر، بل مستقیماً جلوی چشم قانون و ضابطین قانون به امر مقدس فحاشی و تخریب و ضرب و شتم و شکستن حریم خصوصی مردمان اقدام می کند. واین البته کم تخصصی نیست. که یک اختراع، با همکاری و یا سکوت نیروهای انتظامی به یک جا ورود کند و خاک آنجا را برسراهالی اش بیفشاند و پیروزمندانه از آنجا بیرون بیاید و لبخندی نیز به صورت متولیان قضایی و انتظامی تقدیم کند و بی واهمه به سمت سازمان مقدس خود بازرود. همه ی این برکات از آن جمله ی معروفِ ” برای حفظ نظام، بزن بشکن بکش”، حس و حال می گیرد.
ده: همه ی رفتارکلی این اختراع، متأثراز همان مغزو چشمی است که ندارد. شما ندا دردهید وازهمه ی عرض و طول این اختراع، که دریکجا می زند و درجای دیگرمی کشد و می سوزاند و می دزدد و سربه اندرون حریم خصوصی مردم فرو برده، یک متفکر، یک پزشک، یک مهندس، یک استاد دانشگاه، یک هنرمند، یک منصف، یک بی غرض، یک انسان، بله یک انسان طلب کنید. مطلقاً پاسخی دریافت نمی کنید. مطلقاً. مگر یک انسان، بدون آنکه بیندیشد، می زند و می کشد و می دزدد و تخریب می کند؟
یازده: خصوصیتی که این اختراع برتمامیت آن تنظیم شده، این است که کاربه چند وچون یک ماجرا و یک سخن و یک حرکت اجتماعی و هزار هزار سلیقه و اندیشه و فکر و تجربه ندارد، بل او با همان چشم و گوش بسته اش به کاری که از او خواسته اند و حسگرهایش را بدان سو متمایل کرده اند، فرو می شود و ساعتی بعد با دست هایی خونین یا با بساطی درهم پیچیده از آن مأموریت بدر می رود. این اختراع، با آنکه علی علی زیاد می گوید اما کاری به این سخنِ علی ندارد که می گوید: به حق بنگر نه به فرد. چرا؟ به این خاطرکه این اختراع، همه ی حق را در فرد خلاصه کرده. کافی است زبانم لال خود خدا هم به فرد مورد علاقه ی این اختراع چپ نگاه کند، که دراین صورت به سمت خود خدا نیزخیز برخواهد داشت. اگر آدم متعجبی به این اختراع بگویید: پس حق چه شد؟ می گوید: اگر خیلی به حق مشتاقی، آن را درما وبا ما بجوی!
دوازده: باطری این اختراع هرازگاه خالی می شود. محل تغذیه وشارژ باطری آن محافل سطحی مداحی والبته نوشته های کیهانی است. از این محافل شما بفرمایید آیا یک چیزکی به اسم فهم مستفاد می شود؟
سیزده: محل نشو و نما و تکثیر این اختراع، اماکنی چون صداوسیما و دستگاه قضایی و دولت و مجلس و البته دستگاههای اطلاعاتی و سپاهی ماست. بعنوان مثال، دستگاه قضایی ما بردزدیِ محمد رضا رحیمی انگشت می نهد اما بمحض خط و نشان این اختراع عقب می کشد. چرا؟ چون این اختراع می گوید: اگر محمد رضا رحیمی دزدی کرده، پول این دزدی را در انتخابات خرج کرده، و حتی بخشی از آن را به رییس مجلس هم داده. اینجاست که رییس دستگاه قضا مجاب می شود و حق به اختراع ما می دهد و از این دزدی بزرگ پا پس می کشد.
یا مثلاً به این اختراع می گویند: دست ازحمایت فلانی بردار. چرا؟ چون در اختلاس سه هزار میلیاردی دست داشته. اختراع ما می گوید: چه اشکالی دارد، شما همزمان به دزدی های اطرافیان خودتان رسیدگی کنید تا من هم از حمایت این فلانی دست بردارم.
چهارده: خودتان خوب می دانید که دستگاه قضایی ما عُرضه ی محاکمه ی این اختراع بزرگ را ندارد. چرا؟ خواهم گفت. مثلاً همین حالا جمعی از زندانیان سیاسی ما بخاطر توهین به رییس جمهور در زندان اند و دستگاه قضایی به تلخ ترین شکل ممکن با آنها برخورد کرده و می کند. چرا؟ چون نوشته اند وگفته اند: رییس جمهور فردی نامتعادل و دزد است. اما همین اختراع، جلوی چشم خلایق، رییس جمهور را شپشو و حمام ندیده و بوزینه و دهاتی و عقب مانده خطاب می کند و همراهان او را به توپ شنائت می بندد و دستگاه قضایی ما جرأت نُطُق کشیدن علیه او را ندارد. چه برسد به این که این اختراع را دستگیر کند وبه جرم توهین به رییس جمهور، درکنار سایر توهین کنندگان به زندان بیاندازد.
این اختراع علاوه بر تریبون نماز جمعه، درمجالس مداحی هم صاحب وجاهت و تریبون است و به هرکس که دلش بخواهد فحش ناجورمی دهد. بدون آنکه رییس دستگاه قضا شهامت یک چرا گفتنِ ساده را داشته باشد. خلاصه مگر قانون حریف این اختراع متفاوت ما می شود؟ هرگز! اتفاقاً کارکرد اصلی این اختراع، همین فراقانونی بودن اوست. اگر یک چیزکی اختراع می کردیم که قانون، دم به ساعت دستش را می گرفت و مورد مواخذه اش قرار می داد، اسمش اختراع نبود! خصوصیت اختراع دراین است که به فکر کسی نرسیده باشد و کارایی آن سرشار از منافع برای مخترع باشد.
پانزده: دایره ی تعلقات این اختراع، گرچه به داخل مرزهای ما محدود است اما برای آنکه از گردونه ی اعتبارات جهانی عقب نیفتد، به مقوله ی دیپلماسی نیز گوشه ی چشمی دارد. جوری که اگر دستش به گوشمالی آمریکا و بریتانیای کبیر نمی رسد، دستش درهمین تهران خودمان به سفارتخانه های اینان که می رسد. اختراع است دیگر! چه می شود کرد؟
شانزده: این اختراع هراز چندی به مجلس هم سرمی زند و از گلوی جمعی از نمایندگان، سخنان ممتازی برمی آورد. همان داستان مرگ براین و زنده باد آن. ویا چنان به جان نمایندگان چنگ می برد و آرام و قرارشان از کف می برد که با مشت های گره کرده و دهان های شعارگوی و شعارخوارشروع می کنند به راهپیمایی در همان صحن علنی مجلس! مرد می خواهم که با این اختراع پت و پهن و فراگیر و همه فن حریف دربیفتد!
هفده: شما خود به چشم مبارک دیده اید که این اختراع، چه به سر سردارعلایی و افروغ و پیش از آن به سرآیت الله شریعتمداری و منتظری و صانعی و دستغیب شیرازی وهزار محفل و هزار مجلس و هزار انسان بی گناه و هزار حرکت مصلحانه آورده؟ تنها به این خاطر که اینان سخنی متفاوت برزبان آورده اند. و تنها به این دلیل که این اختراع، تنها شما را می شناسد. به اسم شما می زند و به اسم شما تخریب می کند و به اسم شما از دیوار مردم بالا می رود و حتی به اسم شما می کشد.
هجده: من شخصاً درزندان، دورازچشم مراقبان به یک پژوهش قرآنی دست بردم. وخاطرات زندان خود را نیز با آن آمیختم. دراین نوشته ی مطول و شورانگیز، برای آنکه حساسیتی برنیانگیزم، خود را یک زندانی در لوس آنجلس کالیفرنیا معرفی کرده ام. با نام مستعار “اردشیر خرمنکوب”. رویکرد اصلی این پژوهش، نگاه به برخی از مفاهیم قران ازمنظرهای هنری است.
بدها که از زندان بیرون آمدم، این نوشته را مرتب کردم و به روزنامه ی شرق سپردم. با همان نام “اردشیر خرمنکوب”. روزنامه ی شرق، این نوشته را تا یکصدو هفده شماره چاپ کرد و رفته رفته با استقبال مخاطبان خود مواجه شد. ظاهراً از آنجا که مردم دراین سالهای پس از انقلاب، خدا را هم باید از زاویه ی نگاه ما بشناسند وگرنه شناخت شان باطل و ناجوراست، شخصیت اصلیِ “اردشیر خرمنکوب” توسط دستگاههای مطلع و صاحب سبک اطلاعاتی ما شناسایی شد و به یک تلفن، از ادامه ی انتشار آن مطالب قرآنی جلوگیری بعمل آمد. می دانید چرا؟ چون همان اختراع ما در پس دیوار هر نشریه و روزنامه پای می کوبد و صدای این کوبش مستمر، هر مدیر مسئولی را به تب و لرز می اندازد. تجسم کنید این اختراع، به دفتر محتضرِ یک نشریه ورود کند و کمی بعد از آن خروج کند. شما آیا باور می کنید چیزکی از آن دفتر جان سالم بدر ببرد؟
نوزده: شکل شمایلِ اختراع ما آنجا تماشایی می شود که: کفن بپوشد. ویا عمامه ای برسرگذارد. ویا به لباس بسیج درآید. ویا شعارگویان و سجاده به دست از محل نماز جمعه به سمتی که برایش مشخص کرده اند، به راه بیفتد. من خود به چشم خود روحانیانی را دیده ام که با کمترین سواد ممکن، جماعتی را برای شکستن خانه ی آیت اللهی تهییج می کردند و برخود او ناسزا می باریدند و همگان را برای شکستن و دریدن دار و ندار او تحریک می نمودند.
بیست: کفن پوشان را احتیاجی به مجوز نیست. تا مثلاً برای راهپیمایی و تجمع و قیل و قالشان از وزارت کشورمجوز بگیرند. همان کفنی که پوشیده اند، وهمان الفاظی که از دهان بیرون می دهند، مجوزشان است. صداو سیمای اختراعی ما نیز در انعکاس شیرین کاری کفن پوشان، وبا بکاربردن واژگانی چون: نیروهای خودجوش، عزاداران، نمازگزاران، غیورمردانِ عرصه ی ولایت، دشمن ستیزان، پای دررکابانِ ولایت، بر آتشی که اینان بپا کرده اند می دمد. انصاف این جماعت کجاست؟ انسانیت شان؟ ادبشان؟ قانون؟ نیروهای انتظامی؟ شوخی نفرمایید آقا جان. از صفاتی نام نبرید که دستگاه اختراعی ما بدان متّصف نیست.
بیست ویک: دراین سالها آنچه که از رفتار مستمر این اختراع به جان جامعه ی ما فرو شده، رواج بداخلاقی و بی قانونیِ بی درو پیکراست. شما یکبار تا کنون آیا براین اختراعِ نامیمون برآشفته اید؟ که مثلاً: من این رویه را تأیید نمی کنم؟ یا: از فردا هرکسی و هرکسانی اگر خودسرانه به راه بیفتند و دست به تخریب بزنند و برکسی فحش و ناسزا ببارند، سخت مواخذه می شوند؟ ویا به دستگاههای انتظامی بفرمایید: هرچه زودتر جلوی این اوباشان مذهبی را بگیرید؟ بله، شما تا کنون به رفتار این دستگاه اختراعی ما اعتراضکی نیز نفرموده اید. بدیهی است که این دستگاه، روشن شدن موتورش را مدیون شخص شما بداند و به کمتراز خود شما نیز روی خوش نشان ندهد. وگرنه چرا نباید دستگاه قضایی ما حریف آن سردار و امام جمعه و جوانک فحاشی شود که باخروج از تعادلِ روانی، همه ی کائنات را با شخص شما می سنجند و چرخش هستی را نیز مدیون تأیید جناب شما می دانند.
رهبرگرامی،
درد یک چیز است و غصه چیزدیگر. دردِ جسمانی را اگر بشود تحمل کرد، تحملِ دردِ ناشی از غصه دشوار است. با این همه، لایه های دردِ ناشی از غصه، گاه آنقدر برهم سوار می شوند که دریک جاهایی به لذت می انجامند. دراین وضعیت، درد می پژمرد و لذت گل می کند. اینجاست که می بینید دیگراز درد خبری نیست. واین لذت است که مطالبه ی افزون تری دارد. که: “غم از هردل که بستانی به ما ده”. اینجا درست فصل زایمان است. اینجاست که آدم دردمند، می زاید. اما: بهترازخود را. تولدی نه با درد، که با لذتی عمیق. همه بظاهر درد می بینند و او لذت. مثل پرنده ای که خونین بال از یک قفسِ شکسته بیرون می زند. وقتی قفس دریده می شود، همه، پروبالِ خونین می بینند اما پرنده: پرواز. جامعه ی ما نیز چنین شده است. کم کم از دردی که می کشد لذت می برد. فصل زایمان او فرارسیده است.
قبول می فرمایید اگر رهبرشدن آسان باشد، رهبرماندن حتماً به فرسودن می انجامد. بیست و سه سال پیش جماعتی دست به دست هم دادند و شما را برای رهبری این کشوربرگزیدند. بله، این، به یک نشست صورت پذیرفت. آنان کوهی از امانت را برشانه های شما وانهادند و بلافاصله به سروقت کارو کسب خود رفتند.
شما تا رهبر نبودید، افق مسئولیت هایتان درمحدوده ای مختصرفرو می نشست، اما به محض رهبرشدن، آن افق مختصر وسعت گرفت و به خانه ی تک تک ایرانیان وحتی نسل های برنیامده پای نهاد. بی خبری شما از هرآنچه که در این وسعتِ نفس گیردست به دست می شود، شانه های شما را از حمل مسئولیتی که به رویش آغوش گشوده اید، بدر نمی برد.
از آن روز تاکنون امضای شما پای هر اخم و لبخند و حادثه نشسته است و این امضاها نه تنها درآن دنیا که درهمین دنیا شما را به “عرصه ی مطالبه” فرا می خوانند. مگر این که شما از ظهور خطاها و آسیب ها و فاجعه ها برائت بجویید و به همگان خبربدهید: نقش من در این فاجعه هیچ است. یا: سهم من دراین خطا این است.
این نیز بگویم و بگذرم که: دستِ دستگاه اختراعی ما، کج است. دزدی های کلان به او این اختیار را داده که به هرخانه که داخل می شود، از اموال مردم بردارد و با خود به مخفیگاه ببرد. اکنون بیش از دوسال است که دستگاه اختراعی ما چه دراطلاعات و چه درسپاه، اموال شخصی مرا وبسیاری را برده اند وتا کنون به ما بازنگردانده اند. لطفاً به این دستگاهها بفرمایید حسابرسی از دزدی های کلان را به بعد از آن زایمان سرشاراز لذت موکول می کنیم، فعلاً این بساطی را که از نوری زاد و دیگران برداشته اید و برده اید، به آنان بازبگردانید. والسلام. بدرود تا جمعه ای دیگر.
جمعه سی ام دیماه سال نود با احترام و ادب: محمد نوری زاد




احمد علم‌الهدی: نقد نظام اسلامی به هیچ عنوان درست نیست

روز گذشته، احمد علم‌الهدی، خطیب نماز جمعه مشهد، با تندی به سخنان عماد افروغ در برنامه "پارک ملت" صدا و سیما واکنش نشان داد.
به گزارش دانشجونیوز، علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد ضمن انتقاد از صدا و سیما گفت: "در این برنامه نقد نسبت به نظام صورت گرفته که این امر به هیچ‌عنوان درست نیست."
وی افزود: "نباید در برنامه‌ای در رسانه ملی فردی در نقد نظام اسلامی هر چه به زبانش آمده، عنوان و مردم را در باورمندی نسبت به اصول نظام اسلامی دچار تردید کند."
علم الهدی اضافه کرد: "متاسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی با ندانم کاری‌های خود آب به آسیاب دشمنان می‌ریزند و رسانه ملی که باید به دنبال تقویت نظام و ایجاد هماهنگی بین مردم و نظام باشد در برخی برنامه‌های آن مطالبی عنوان می‌شود که مردم را نسبت به اصول نظام دچار تردید می‌کند."
او گفت: "امروز در روی کره زمین نظام اسلامی ایران موثرترین نظام برای تامین عدالت است و نقد این نظام درست نیست و باید از آن پرهیز شود... هم اکنون امام زمان(عج) که زنده و ناظر این نظام هستند امکان ندارد که این نظام را به کسی بسپارند که با هواهای نفسش این نظام را ساقط کند."
عماد افروغ چندی پیش در یکی از برنامه های تلویزیونی جمهوری اسلامی از ضرورت پاسخ گویی رهبری نظام اسلامی به مردم سخن گفته و همچنین در مورد شرط فقیه بودن نمایندگان مجلس خبرگان نیز انتقاداتی را مطرح کرده بود.




حکم ۱۳ بار اعدام و قصاص برای متجاوزان پاکدشت

گزارش ها از ایران حاکی از آن است که چهار عضو باند پاکدشت پس از محاکمه در دادگاه کیفری استان تهران به اتهام قتل یک زن و تجاوز به پنج زن و دختر به " ۱۳ بار اعدام و قصاص" محکوم شده اند.
به گزارش دانشجونیوز به نقل از رسانه های دولتی ایران، این پرونده که از ۲۹ مهر ۸۸ با انتقال پیکر نیمه‌جان زن جوانی به بیمارستانی در شهرستان پاکدشت در جریان بوده است، با صدور حکم ۳۱ بار اعدام و قصاص مواجه شده است.
بار اساس این گزارش خبرگزاری دولتی مهر، روز ۲۹ مهرماه ۸۸ راننده خودروی سواری یک زن را با کمک مأموران کلانتری ۱۴ حصار امیر به بیمارستان رسانده بود به مأموران گفت: دقایقی قبل پیکر زن جوانی را کنار جاده دیدم. وقتی برای کمک به طرفش رفتم بریده بریده از سیاوش و کریم - سرنشینان پراید فراری - حرف می‌زد. بنابراین مأموران پلیس پاکدشت به تحقیق از قربانی پرداختند. زن ۲۸ ساله نیز قبل از مرگش روی تخت بیمارستان جزئیات جنایت چهار پسر شرور را فاش کرد. چند روز بعد زن جوان بر اثر شدت خونریزی و جراحت جان باخت.
تحقیقات در این‌باره ادامه داشت که دختر جوانی با مراجعه به مأموران جزئیات جنایت سیاه ۴ پسر شرور را فاش کرد. همزمان با چهره‌نگاری رایانه‌ای متهمان از سوی شاکی، تصویر آنان در اختیار پلیس قرار گرفت و سرانجام سردسته شبکه دستگیر و از خودرویش چند عدد کیف زنانه، مقداری طلا و لکه‌های خون کشف شد.



قطعی وسائل گرمایشی و نبود دارو در زندان اوین

در حالی که شهر تهران روزهای سرد و برفی را سپری می‌کند در زندان اوین زندانیان با قطعی وسائل گرمایشی و نبود دارو مواجه شده‌اند.
مسئولان زندان اوین قطعی وسائل گرمایشی مثل شوفاژهای زندان را به دلیل نبود گازوئیل و نداشتن بودجه کافی برای خرید آن اعلام کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که این مسأله به زودی نیز حل نخواهد شد و تا مدت‌ها ادامه خواهد شد.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» از ابتدای پاییز سال جاری و شروع فصل سرما این چندمین باری است که وسائل گرمایشی زندان اوین به دلیل نبود گازوئیل و سوخت کافی قطع شده و زندانیان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
بسیاری از زندانیان در زندان اوین به خاطر قطعی مداوم وسائل گرمایشی دچار بیماری شده‌اند، با این حال کمبود دارو در زندان اوین نیز موجب تشدید و طولانی شدن بیماری آن‌ها شده است.
بهداری زندان اوین نیز از رسیدگی پزشکی کافی به زندانیان خودداری کرده و و در بسیاری مواقع از معاینه بیماران نیز سرباز زده و  پزشکان به خاطر نبود دارو از تجویز دارو نیز خودداری می‌کنند.
زندانیان محبوس در زندان اوین از تغذیه مناسبی هم برخوردار نیستند، به همین دلیل با عدم وجود وسائل گرمایشی و دارو فصل پاییز و زمستان را عمدتا با بیماری سپری می‌کنند.
این مشکلات در سال‌های گذشته نیز به کرات اتفاق افتاده بود، اما هیچ‌گاه این مشکلات به صورت جدی از سوی مسئولین زندان اوین پیگیری و برای رفع آن تلاش نشده است.
در ماده ۲۶ «قواعد حداقل استاندارد برای رفتار با زندانیان» مصوبه اولین گنگره «مجازات مجرمین و جلوگیری از جنایت» سازمان ملل متحد در ژنو در سال ١٩۵۵ و مصوبه شورای اقتصادی و اجتماعی در ژوئیه ١٩۵٧ و مه ١٩٧٧ آمده است که
مسئول مراقبت‌های پزشکی باید بطور مرتب بازرسی انجام داده و مدیرمسئول زندان را در جریان امور زیر قرار دهد:
(آ) کمیت، کیفیت، و پخت و سرویس غذا؛
(ب) بهداشت و تمیزی زندان و زندانیان؛
(پ) بهداشت، گرما، نور و تهویه زندان؛
(ت) مناسب بودن و تمیزی لباس و رختخواب زندانیان؛
(ث) رعایت مقررات مربوط به تربیت بدنی و ورزش، در مواردی که مسئول فنی برای چنین فعالیت‌هایی وجود ندارد.
مدیر زندان باید گزارش‌ها و توصیه‌های مسئول مراقبت‌های پزشکی را که براساس ماده ٢۵ بند ٢ و ماده ٢۶ به وی ارائه می‌شود، مورد توجه قرار داده و در صورتی که با توصیه‌های ارائه شده موافق باشد، بایستی بی درنگ اقدامات لازم را در راستای عملی شدن این توصیه‌ها انجام دهد؛ اگر انجام این توصیه‌ها در حوزه اختیارات وی نیست و یا وی با آنها موافق نیست، بایستی بی درنگ گزارش خود را همراه با توصیه‌های مسئول مراقبت‌های زشکی به مقامات بالاتر ارائه نماید.




گزارش آماری نقض حقوق بشر - ویژه دیماه ۱۳۹۰

خبرگزاری هرانا - نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بر اساس برنامه ماهانه خود که بیش از ۲۲ ماه از آغاز آن می‌گذرد، اقدام به انتشار گزارش آماری ماهانه از وضعیت حقوق بشر ایران ویژه دیماه ۱۳۹۰ نمود‫.
‎ در این نوشتار ۲۴۱ گزارش حقوق بشری منتشره دیماه در ۱۱ رسته حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است. و علاوه بر تلاش برای ارتقای دقت گزارشات تلاش شده است جنبه‌های آموزشی نیز در گزارش تقویت شود. ‬ بررسی حقوقی اخبار و گزارشات مهم و پرداختن به گزارشاتی که بیشترین و کمترین توجه را به خود را اختصاص داده است در کنار استفاده از محاسبات آماری و نموداری را باید از دیگر نکات برجسته این گزارش دانست‫.
 برای دریافت نسخه PDF متن کامل این گزارش اینجا را کلیک کنید.



امام جمعه اهل سنت شهر راسْک ترور و کشته شد

خبرگزاری هرانا - مولوی «مصطفی جنگی زهی» امام جمعه اهل سنت شهر«راسْک» دراستان سيستان و بلوچستان ايران، در جريان يک حمله مسلحانه کشته شد.
بنابر گزارش ايرنا ، امام جمعه اهل سنت راسْک، عصر روز جمعه در مسير چابهار – سرباز، مورد سوءقصد قرار گرفت و کشته شد .
هنوز فرد يا گروهی مسوليت اين حمله را برعهده نگرفته است . 
شهر راسْک از توابع شهرستانِ سرباز در ۴۸۰ کيلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سيستان وبلوچستان قرار دارد.



هشدار پلیس به فروشندگان عروسک "باربی"

خبرگزاری هرانا - پلیس نظارت بر اماکن عمومی با هشدار به فروشندگان عروسکهای باربی اعلام کرد: فروشگاههایی که اقدام به فروش این عروسکها کنند از نظر پلیس متخلف و با آنها برخورد می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، پلیس نظارت بر اماکن عمومی تهران در ادامه اجرای طرح امنیت محله محور و برخورد با ۲۷ جرم احصا شده اقدام به برخورد با مظاهر غربی و ترویج دهنده بی بند و باری کرده و در فاز جدید این برخوردها عروسکهای باربی از سطح شهر جمع آوری شد.
پلیس در این رابطه از تمامی اسباب بازی فروشی ها و عرضه کنندگان محصولات فکری بازرسی و عروسکهای باربی را ازسطح شهر جمع آوری کرد.
یک منبع آگاه در پلیس امنیت به مهر گفت: تاکنون دهها مغازه فروشنده عروسک باربی از سوی ماموران پلمپ شده است و اجرای این طرح ادامه دارد.
  



محمد هاشمی:
می‌گویند آقای هاشمی نباید هیچ کجا مسوولیت داشته باشد


(تیتر از جنگ خبر)
خبرآنلاین
روزنامه شرق درباره عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت وگویی با محمدهاشمی برادر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران انجام داده است.
در بخشی از مصاحبه محمد هاشمی آمده است:

*[درباره جایگزینی سنا به جای مجمع تشخیص مصلحت]معمولا پشت‌سر این‌گونه اظهارنظر‌های غیرکارشناسی، اغراض سیاسی نهفته است و مشخص است که آنها، ساختار قانون اساسی و نظام را نمی‌شناسند و به دنبال بهره‌برداری از فضاهای غیرکارشناسی هستند. آنها این را درک نکرده‌اند که اهمیت مجمع در چیست و فکر کردند نقش آن مانند مجلس سنای زمان شاه یا برخی دیگر از کشورهاست. آنها این موضوع را درک نکرده‌اند که اهمیت این میراث و ابتکار امام در کجاست. به عنوان نمونه در همین دوره اخیر راجع به مسایل اجتماعی، مصوبه مهمی در حوزه فرهنگی داشتیم. اینکه اندیشه‌های دینی و سیاسی امام به عنوان معیار اساسی در تمام برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گرفته و در حوزه دین، با جریان‌های انحرافی ترویج‌کننده خرافات و موهومات مبارزه شده و روحیه قناعت و کیفیت تولید و... افزایش داشته باشد.

*در این دوران اخیر ببینید چه خرافه‌هایی مثل بحث جن‌گیری و رمالی و این مسایل که دستگاه قضایی برای برخورد با آن وارد شد یا مساله امام عصر(عج) را که یکی از مسایل مهم در فلسفه مهدویت است به گونه‌ای به سخره کشیدند که باعث شد در جامعه بازخوردهای منفی داشته باشد. دلیل اینکه ما به این مساله وارد شدیم این بود که قبل از انقلاب وحتی بعد از پیروزی انقلاب عده‌ای می‌آمدند قرائت‌های مختلفی از دین را بیان می‌کردند. اما مجمع با مصوبه خود به این قضایا پایان داد. گفت قرائت ما، اندیشه‌های دینی و سیاسی حضرت امام است و باید معیار اساسی در تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باشد. مجمع در بحث‌های طولانی با حضور کارشناسان و فقها سیاست‌هایی را گذراند تا سد‌کننده اقدامات این گروه و انحرافاتی که چه در خارج و در داخل با کج‌اندیشی‌های افراطی در مسایل ارزشی به وجود آوردند، باشد. باز اگر خرافه هست، مجمع ابزار جلوگیری از آن را ندارد اما این مسایل به هر حال در جامعه در زمان خودش اهمیت خود را نشان می‌دهد و می‌گویند دین و جمهوری اسلامی که امام می‌خواستند بر پایه خرافه پرستی بنا نهاده نشده و آنهایی که هر روز اوهامی را در جامعه مطرح می‌کنند به دنبال اهداف دیگری هستند. در حوزه اجتماعی نیز مساله‌ای که در این دوره به طور جدی مورد توجه اعضای مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام بود، تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و جایگاه اجتماعی و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در تمام عرصه‌ها بود. متاسفانه آمار نگران‌کننده‌ای از فروپاشی خانواده و طلاق اعلام می‌شود. وقتی ریشه‌های آن بررسی می‌شود می‌بینیم روی کج‌فهمی‌هایی است که وجود دارد و فرهنگ به سمت انحراف برده شده است. خانواده اولین واحد اجتماعی است. جایگاه زن در خانواده و صحنه اجتماع نیز بسیار مهم است. مجمع مصوبه بسیار مترقی در این بخش داشت که مشابه آن در دنیا نیست.

*نقش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجمع به گونه‌ای است که گاهی همه چیز تحت تاثیر حضور ایشان در این نهاد قرار می‌گیرد. از سال 85 که ایشان برای دوره جدید هم منصوب شدند، گروهی حملات جدی را علیه ایشان و به تبع آن مجمع تشخیص مصلحت و البته هر نهادی که همراه آنها نباشد سازمان دادند.
*[درباره انتقادها به ترکیب مجمع]این بحث ریشه‌ای و اساسی است و فارغ از حملات به مجمع یا نهادهای دیگر، اصل مشکل آنها به آقای هاشمی برمی‌گردد. اگرچه امروز به دلیل اینکه آقای هاشمی تنها شده بیشتر مورد هجمه است اما اگر بخواهم ریشه آن را مطرح کنم از همان قبل از پیروزی انقلاب یعنی سال 54 به بعد، آقای هاشمی همواره برای گروه‌های مختلف، هدف بود. حتی منافقین یا سازمان مجاهدین خلق در آن مقطع، برنامه ترور ایشان را در دستور کار داشت.

* این دیدگاه وجود داشت که اول اینها را بزنیم و بعد، تخریب امام آسان‌تر می‌شود. در طول زمان آقایان بهشتی و باهنر شهید شدند و آقای خامنه‌ای ترور نافرجام شدند.آقای موسوی‌اردبیلی که به قم رفتند و از فعالیت رسمی فاصله گرفتند و فقط ماند آقای هاشمی. در این سال‌ها نیز همان شیوه بنی‌صدر در مورد تخریب ایشان به کار گرفته شده است. ممکن است افراد عوض شده باشند اما مانند بنی‌صدر می‌گویند که آقای هاشمی نباید هیچ کجا مسوولیت داشته باشد.