۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

داود احمدی‌نژاد:

تیم احمدی‌نژاد بدنبال رونمایی از امام زمان بود

داود احمدی‌نژاد می‌گوید تیم محمود احمدی‌نژاد قصد داشت ۱۴ خرداد امسال که به گفته وی روز مقدس یهودیان است٬ از امام دوازدهم شیعیان رونمایی کند.
به گزارش روز شنبه (۱۹ آذر) خبرگزاری فارس٬ آقای احمدی‌نژاد گفته است: «در قاموس شیعه٬ امام زمان جمعه ظهور می‌کند٬ اما جریان انحرافی می‌خواست ‌روز شنبه ‌که روز موعود و روز مقدس یهودی‌هاست، از امام زمان پرده‌برداری کنند.»
رئیس پیشین ‌بازرسی ویژه ‌ریاست جمهوری در ادامه افزوده که نزدیکان محمود احمدی‌نژاد «با لباس امام زمان وارد میدان» شده و می‌گوید با امام دوازدهم شیعیان رابطه مستقیم دارد.
وی گفته که تیم احمدی‌نژاد را «عوامل قبلی استکبار هدایت» می‌کنند و «لیدر جریان انحرافی هم برخی اعضای خانواده‌اش ‌عضو جریان ‌نفاق بودند و وابستگی به نفاق داشتند.»
منظور داود احمدی‌نژاد٬ اسفندیار رحیم‌مشایی است که گروهی از محافظه‌کاران می‌گویند همسر وی پیش‌تر عضو سازمان مجاهدین خلق بوده که پس از توبه با رحیم‌مشایی ازدواج کرده است.
احمدی‌نژاد بدون آنکه نامی از رحیم‌مشایی ببرد٬ گفته وی پیش از این عضو انجمن حجتیه بوده و همانند عطاءالله مهاجرانی «اهل اباحی‌گری و لیبرالیسم» است.
برادر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به «شباهت‌های فکری» رحیم‌مشایی و مهاجرانی پرداخته و ادعا کرده که این دو شخصیت در ۹ مورد به یکدیگر شبیه هستند.
محافظه‌کاران منتقد دولت پیش‌تر گفته بودند تیم احمدی‌نژاد معتقد است «ظهور خفی» امام دوازدهم شیعیان ۱۴ خرداد ماه امسال در مدینه آغاز خواهد شد تا مقدمه‌ای بر اعلام ظهور علنی در سال‌های آینده باشد.
به گفته آنها «جریان انحرافی» معتقد است ظهور خفی در مدینه رخ داده و «تنها اصحاب خاص حضرت از آن مطلع و به بهانه حج به حجاز رفته، با حضرت بیعت می‌کنند.»
از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران، گفتار آخر‌الزمانی در میان روحانیون و فعالان سیاسی محافظه‌کار به شدت رواج یافته است.
گروهی از محافظه‌کاران که گفته می‌شود بدنه اصلی آن‌ها در نهاد ریاست جمهوری قرار دارد، تلاش می‌کنند از شرایط فعلی ایران و جهان با عنوان نشانه‌های ظهور امام دوازدهم شیعیان یاد کرده و تعابیری آخرالزمانی ارائه کنند.



مسعود ده‌نمکی:

مخملباف سال‌ها پیش تیغ موکت‌بری در دست داشت


مسعود ده‌نمکی می‌گوید محسن مخملباف٬ کارگردان سینما «تا دیروز سوار موتور می‌شد و با تیغ موکت‌بری پنجه تو صورت مردم می‌انداخت، حالا سخنگوی جریان روشنفکری شده است.»
آقای ده‌نمکی روز شنبه (۱۹ آذر) به سایت محافظه‌کار «رجا‌نیوز» گفته که مخملباف یکی از پنج حزب‌اللهی بوده که در زمان اکران فیلم «حاجی واشنگتن» به سینما آزادی حمله کرده است.
عضو سابق انصار حزب‌الله با انتقاد از وضعیت سینما گفته است: «مدیریت میانی و تمام امکانات در سینما دست جریان شبه روشنفکری‌ است و تمام خروجی‌ها‌‌ همان چیزی است که آن‌ها می‌خواهند.»
وی افزوده است: «یک عده در این سینما هستند که مسئولین نظام ما را از این می‌ترسانند که اگر ما نباشیم سینما یا می‌افتد دست امثال کیارستمی و پناهی و مخملباف و... یا می‌افتد دست یک عده بچه‌ مسلمان کم‌سواد که هنر ندارند.»
 ده‌نمکی در بخش دیگری از این گفتگو به اصلاح‌طلبان و رهبران جنبش سبز نیز انتقاد کرده و گفته است: «بر هم زدن قواعد بازی توسط سیاست‌مداران، حاکی از رعایت نکردن آداب دموکراسی است.»
وی افزوده که این سیاستمداران «وقتی که می‌بازند، مثل لات‌ها زیر میز می‌زنند و مردم را قربانی می‌کنند وگرنه آقایان الان در خانهٔ خودشان می‌خورند و می‌خوابند.»
مسعود ده‌نمکی در دهه ۱۳۷۰ از اعضای فعال انصار حزب‌الله بود و همزمان با روزنامه‌نگاری در نشریه یالثارات و چند نشریه دیگر، مدت‌ها به عنوان سردبیر و مدیر مسئول نشریه‌های شلمچه و جبهه مشغول به فعالیت بود.
از ده‌نمکی با عنوان یکی از عاملان وقایع ۱۸ تیر ۱۳۷۸ (حمله به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران) نام برده می‌شود.
وی چند سالی است که فعالیت‌های خود را در سینما متمرکز کرده و توانسته سه‌گانه جنجال برانگیز «اخراجی‌ها» را بسازد.



آمریکا قرار است سه شنبه این هفته طرح تحریم بانک مرکزی ایران را بررسی کند. از آن سو ایران امروز اعلام کرد تحریم بانک مرکزی خلاف قوانین بین المللی است و قرار است بر همین اساس شکایت حقوقی را از کشورهایی که این تحریمها را وضع می کنند تنظیم کند. تحریم بانک مرکزی ایران مدتی است که بین سیاستمداران کشورهای مختلف دهان به دهان می چرخد و در بریتانیا حتی روی کاغذ هم آمده است. اما در آمریکا تصویبش چندان آسان نیست.
نگین شیرآقایی گزارش می‌دهد

«تشکیل تیم‌های ویژه در قوه قضائیه و نیروی انتظامی» در آستانه انتخابات

روزنامه‌های ابتکار و کیهان در شماره روز یکشنبه خود از «آغاز نظارت قوه قضائیه بر انتخابات مجلس» با تشکیل «تیم‌های نظارت انتخاباتی» خبر داده‌اند. روزنامه تهران امروز نیز از «تجهیز ۳۰ واحد از نیروهای «یگان ویژه» برای مقابله اغتشاش» و سرکوب اعتراضات خبر داده است.
روزنامه جهان صنعت از «کاهش سهمیه ارز مسافرتی به ۵۰۰ دلار» را مورد توجه قرار داده و همزمان از قول محمد خوش‌چهره نسبت به «بازی خطرناک» و «سیاسی» دولت با قیمت ارز هشدار داده است. روزنامه شرق هم گزارش داده که «افزایش هزینه سلامت» در ایران سالانه «۱.۵ میلیون ایرانی را زیر خط فقر می‌برد.»
 
«آغاز نظارت قوه قضائیه بر انتخابات مجلس»
روزنامه‌های ابتکار و کیهان از «آغاز نظارت قوه قضائیه بر انتخابات مجلس با تشکیل تیم‌های نظارت انتخاباتی» خبر داده‌اند.
روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود، در شماره یکشنبه از قول اصغر جهانگیر رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه از «تشکیل تیم‌های نظارت انتخاباتی در دستگاه قضایی» در سراسر کشور خبر داده، و نوشته «حفاظت اطلاعات به عنوان یک دستگاه نظارتی در درون دستگاه قضایی تلاش می‌کند که محیطی سالم را برای انتخابات فراهم کند.»
به نوشته این روزنامه اصغر جهانگیر همچنین گفته «حفاظت اطلاعات در حال حاضر نقش صیانت دستگاه قضایی را دارد و کاندیدا‌ها باید از فیل‌تر شورای نگهبان و وزارت کشور عبور کنند و چنانچه تخلفاتی صورت گرفته باشد که به دادگستری اعلام شود در مرحله بعد، امر نظارت را پیگیری می‌کنیم.»
روزنامه ابتکار نیز در تیتر یک شماره بیستم آذر ماه «تشکیل تیم‌های نظارتی قوه قضائیه در سراسر کشور» را «آغاز نظارت قوه قضائیه بر انتخابات مجلس» توصیف کرده و نوشته «بیست روز پس از صدورحکم رئیس قوه قضائیه برای غلامحسین محسنی اژه‌ای جهت ریاست کمیته پیشگیری از جرایم انتخاباتی، اصغر جهانگیر رئیس حفاظت اطلاعات کل قوه قضائیه از تشکیل تیم‌های نظارتی انتخاباتی در تمام استان‌های کشور خبر داده است.
این روزنامه «تشکیل تیم‌های نظارتی» را «آغاز نظارت دستگاه قضایی بر نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره نهم» ارزیابی کرده، و نوشته نظارت بر «تخلفات کاندیدا‌ها در تبلیغات زودهنگام» نیز از جمله مواردی است که تیم‌های نظارتی دستگاه قضایی با آن برخورد خواهند کرد.
روزنامه ابتکار یادآوری کرده که اقدامات بی‌سابقه قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای نظارت بر انتخابات مجلس نهم، از بیست روز پیش یعنی اول آذرماه با تشکیل «ستاد ویژه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی» آغاز شد. ستادی که با حکم صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ریاست آن به غلامحسین محسنی اژه‌ای واگذار شده و محمد باقر ذوالقدر از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و معاون فعلی پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه نیز قائم مقام رئیس این ستاد است.
روزنامه ابتکار همچنین «واکنش برخی از نمایندگان مجلس» به اقدامات کمیته پیشگیری از جرائم انتخاباتی قوه قضائیه را منتشر کرده و از قول کاظم جلالی یک نماینده وابسته به جناح حاکم نوشته «در اصل کار قوه قضائیه یک کار قانونی و حقوقی و مبتنی بر وظایف دستگاه قضایی است» و «دستگاه قضایی فقط وظیفه برخورد با مجرمان و متخلفان را ندارد، بلکه در قانون اساسی وظیفه پیشگیری هم برای او تعریف شده است.»
رضا پورفاطمی یک عضو فراکسیون اصلاح طلبان مجلس هشتم نیز «ستاد ویژه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی» را ناشی از «اقدامات دولت» توصیف کرده و گفته «اقدامات دولت سبب شد قوه قضائیه تصمیم به تشکیل کمیته پیشگیری از جرایم انتخاباتی با مسئولیت دادستان کل کشور بگیرد» و «هر ساز و کاری برای جلوگیری از تخلفات احتمالی باشد، ساز و کار خوبی است.»
این نماینده مجلس تأکید کرده که «قوه قضائیه می‌‌خواهد در جریان انتخابات نهمین دوره مجل «قبل از اینکه افرادی اعتراض کنند، خودشان اقداماتی داشته باشند.»

تجهیز ۳۰ واحد یگان ویژه نیروی انتظامی برای مقابله با اعتراضات
روزنامه تهران امروز گزارشی درباره «یگان ویژه» و «یگان نوپو» دو نیروی مخصوصی وابسته به نیروی انتظامی منتشر کرده و از «تجهیز ۳۰ واحد از نیروهای «یگان ویژه» در سراسر کشور برای مقابله با اعتراضات» خبر داده است.
به نوشته این روزنامه، شنبه نوزدهم آذر ماه اسدالله هادی‌نژاد جانشین فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ضمن تشریح عملکرد و فعالیت یگان ویژه نیروی انتظامی اعلام کرد که «۳۰ واحد نیروهای یگان ویژه در مرکز ۳۰ استان کشور مشغول انجام وظایفشان هستند» و «این نیرو‌ها در تابعیت و تحت آموزش و پشتیبانی یگان ویژه مرکز که در تهران مستقر است، فعالیت می‌کنند.»
به نوشته تهران امروز «مأموران یگان ویژه در تعدادی مأموریت خاص تعریف شده و بنا به درخواست فرمانده انتظامی استان‌ها اجازه مأموریت پیدا می‌کنند» که در زمان‌های عادی از جمله این مأموریت‌ها «حفاظت و تأمین امنیت سفر مسئولان رده یک کشور، برقراری نظم وانضباط، و مأموریت‌هایی چون رهایی گروگان، مبارزه با تروریست‌» است اما اصلیترین مأموریت «یگان‌های ویژه» مقابله با اعتراضات مردمی است که مقام‌های نیروی انتظامی از آن با عنوان «مقابله با اغتشاش» نام می‌برند.
این روزنامه همچنین نوشته که «زمانی که مأموران کلانتری و نیروهای دیگر نتوانند صحنه اغتشاش را آرام کنند و اغتشاشات گسترش پیدا کند» واحدهای یگان ویژه وارد عمل می‌شوند، به این ترتیب یگان‌های ویژه در «وضعیت عادی (سفید)» و «وضعیت غیر عادی (خاکستری) فقط به نیروهای دیگر کمک می‌کنند» اما «در وضعیت فوق‌العاده (زرد) که گروه‌های سازمان یافته و هدف دار با شعارهای ضد نظام، اقدام به اغتشاش کنند نیروهای یگان ویژه دست به کار می‌شوند» و در «وضعیت بحرانی (قرمز) هم در ادامه وضعیت فوق‌العاده بروز می‌کند و با هدف براندازی انجام می‌شود، نیروهای یگان‌های ویژه پاسداران نیروی انتظامی» با معترضان برخورد می‌کنند.
روزنامه تهران امروز همچنین از قول اسدالله هادی‌نژاد جانشین فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی نوشته که مأموران یگان ویژه ابتدا طی قرار داد موقت پنج ساله در نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند و پس از تأیید این نیرو به عنوان «مأمور رسمی» پذیرفته می‌شوند و از میان این مأموران رسمی «یگان ویژه» افراد ورزیده‌ای به عنوان نیروی ویژه پاد وحشت (نوپو) جذب می‌شوند که مأموریت‌های خاص‌تری دارند.»
به نوشته این روزنامه هر یک از واحدهای «یگان ویژه کنترل اغتشاشات مقدار زیادی جنگ افزار و تجهیزات در اختیار دارد که به طور خاص برای عملیات ضد اغتشاش طراحی و ساخته شده است» که «برخی از جنگ افزار‌ها و تجهیزاتی که برای کنترل اغتشاشات از آن‌ها استفاده می‌شود، شامل تفنگ پرتاب گاز، تپانچه گاز، دستگاه‌های پرتاب گاز، نارنجک دستی اشگ آور و اسپری اشک آور» و «نارنجک پرتابی اشک آور با چاشنی‌های ضربتی و الکترونیکی، نارنجک باتومی، فشنگ گازی، فشنگ ساچمه ریز، فشنگ پلاستیکی، مشقی و نارنجک دستی اشک آور، سپرهای حفاظتی، کلاه حفاظتی، باتوم ضد شورش، ماسک ضد گاز، جلیقه ضد ضربه و ضد گلوله، بی‌سیم خودرویی و دستی، دوربین چشمی دید در روز و شب، ساک حمل تجهیزات، دستگاه نشانه روی لیزری، تجهیزات چک و خنثی‌سازی مواد منفجره، نورافکن و کپسول اطفای حریق» برای این مأموران در نظر گرفته شده است.»
روزنامه تهران امروز البته از قول جانشین فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی نوشته «تجهیزات یگان‌های ویژه پاسداران از مطالعه و تحقیق در مورد تجهیزات تخصصی پلیس‌های ضد اغتشاش و یگان‌های ویژه کشورهای مختلف، تهیه شده» و بخشی از این تجهیزات شامل «انواع خودرو‌ها، تجهیزات انفرادی مانند کلاه ایمنی، ماسک، سپر، لباس، ضد ضربه، تجهیزات رهایی گروگان، خودرو آبپاش» نیز در در ایران «بومی‌سازی شده است.»

«بازی خطرناک دولت با قیمت ارز»
روزنامه جهان صنعت از «کاهش سهمیه ارز مسافرتی به ۵۰۰ دلار» خبر داده و نوشته «روز شنبه بانک مرکزی دستور داد تا سهمیه ارز پرداختی به مسافران تا سقف ۵۰۰ دلار کاهش یابد.»
این روزنامه نوشته «بر اساس دستور بانک مرکزی از این پس فقط ۵۰۰ دلار ارز مسافرتی به تمامی مسافران زمینی پرداخت خواهد شد، و مقرر شد تا به کسانی که اقامت کشورهای خارجی را دارند یک‌هزار دلار پرداخت شود.»
روزنامه جهان صنعت یادآوری کرده که «پیش از این سهمیه ارز مسافرتی دو هزار دلار تعیین شده بود» و «دستور جدید بانک مرکزی برای کاهش ۷۵ درصدی سهمیه ارز مسافرتی دقیقاً عکس اظهارات ارزی محمود بهمنی رئیس کل این بانک طی ماه‌های گذشته است.»
این روزنامه ضمن انتشار فهرستی از وعده‌های رئیس کل بانک مرکزی طی چند هفته اخیر که گفته بود «ما به مقدار کافی ذخیره ارزی داریم» و «هر هفته ۱.۵ میلیارد دلار به بازار تزریق می‌کنیم تا قیمت ارز متعادل شود»، کاهش سهمیه ارز مسافرتی به ۵۰۰ دلار را «عقب‌نشینی بانک مرکزی» از سیاست‌های اخیرش عنوان کرده و نوشته «کار‌شناسان معتقدند که این اقدام باعث افزایش تقاضای ارز و به دنبال آن بازگشت تلاطم و آشفتگی به این بازار می‌شود.»
محمد خوش‌چهره نماینده سابق مجلس شورزای اسلامی و کار‌شناس اقتصاد طی یادداشتی با عنوان «بازی خطرناک قیمت ارز» به شدت سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد در مورد ارز و سکه را مورد انتقاد قرار داده و نوشته «افزایش قیمت ارز بازی خطرناکی است که نظام تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را به هم می‌زند. این بازی هم‌اکنون از حیطه اقتصاد خارج شده وجنبه‌های سیاسی نیز یافته است.»
خوش‌چهره با اشاره به اینکه «از ابتدای سال تاکنون قیمت ارز به صورت جهشی افزایش یافته است» نوشته «دولت به طور دایم در حال اعلام نرخ‌های متفاوت ارز است و بخش قابل توجهی از این پول می‌تواند رانت اقتصادی باشد» که «سودا‌گری و دلالی را در بازار ترویج کرده و به بخش‌های مولد ضربات سنگینی می‌زند»، و «این برای اقتصادی که بیکاری یکی از مسایل حاد آن است، خطرناک است» و «به تشدید شکاف طبقاتی می‌انجامد و موجب افزایش بیکاران و نیز ایجاد ناامنی می‌شود.»
این عضو سابق مجلس که در سال‌های نخست به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد از اصلی‌ترین مشاوران اقتصادی رئیس دولت بود همچنین از وجود «یک تفکر در بخشی از دولت که افزایش نرخ ارز را به نفع دولت می‌داند» خبر داده، و تأکید کرده که «طیفی ازیک جریان سیاسی، افراد فرصت‌طلبی‌اند که به دنبال درآمد‌ها و منابع زیادی برای هزینه در انتخابات و بخش‌های دیگر هستند و از رانت موجود در بازار ارز در این راستا سود می‌برند و آن را تقویت می‌کنند. روشن است اطلاع از تغییرات قیمت ارز موجب ایجاد رانت می‌شود و حال سوال اینجاست که چه کسانی به این اطلاعات دسترسی دارند.»
محمد خوش‌چهره یادآوری کرده «منابعی که دولت از محل فروش گران‌تر ارز به دست می‌‌آورد، چندان قابل ارزیابی و بررسی توسط دیوان محاسبات نیست و این خود دلیلی دیگر بر وجود اراده سیاسی در این ماجراست.»
این کار‌شناس اقتصاد طی یادداشت «بازی خطرناک قیمت ارز» در روزنامه جهان صنعت نوشته «فقط بخشی از عوامل افزایش نرخ ارز به مسایل اقتصادی مربوط است اما بخش اصلی و عمده مربوط به اراده سیاسی است که در پشت این جریان قرار گرفته و این بازی خطرناک را راهبری و مدیریت می‌کند» و «به عقیده من گرانفروشی سکه نیز با اراده بانک مرکزی و با هدف جمع‌آوری نقدینگی صورت می‌گیرد.»

«افزایش هزینه‌های درمانی ۱.۵ میلیون ایرانی را زیر خط فقر می‌برد»
روزنامه شرق گزارش داده که «افزایش هزینه سلامت» در ایران سالانه «۱.۵ میلیون ایرانی را زیر خط فقر می‌برد.»
به گزارش این روزنامه، شهاب‌الدین صدر رئیس سازمان نظام پزشکی روز شنبه در همایش اقتصاد سلامت؛ چالش‌ها و چشم‌انداز‌ها اعلام کرد که «۱.۵ میلیون ایرانی در معرض هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت زیر خط فقر می‌روند و مجبورند خانه و اسباب زندگی خود را هم بفروشند.»
رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه «امسال که سال نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست هزینه‌های سلامت ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است» خبر داده که در حال حاضر «حدود ۵۷درصد هزینه‌های سلامت را مردم می‌پردازند.»
روزنامه شرق با اشاره به اینکه «بیمه‌ها کارآمد نیستند»، نوشته با افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان «فشار ناشی از مشکلات اعتباری و پرداخت‌های با تأخیر بیمه‌ها» نیز «بر مردم وارد می‌شود.»
این روزنامه همچنین نوشته که به رغم آنکه «مجلس با تصویب قانون تخصیص ۱۰ درصد از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت سعی در ترمیم زخم‌های جراحی اقتصادی بر بدنه سلامت و درمان کشور داشت»، اما «هنوز ۱۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت واگذار نشده است»، و با گذشت یک سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها «به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی ریالی از این بودجه به وزارت بهداشت واگذار نشده است.»


گلایه حامیان مادران پارک لاله در روز جهانی حقوق بشر

ایران نیز یکی از کشورهای امضا کننده اعلامیه حقوق بشر است. اما از آنجایی که این کشور به تعهدات خود در این زمینه، پای بند نبود در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۱، توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل، احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران انتخاب شد.

گفتگو با حامیان مادران پارک لاله و دکتر حسن نایب هاشم
 
10/12/2011
 نوشته: دلبر توکلی
دستگاه مشترک مورد نظر خاموش است، نا امید نمی شوم، بازهم شماره را تکرار می کنم، بعد از یک ساعت شما ره گرفتن پی در پی، بوق می خورد.
سلام خانم فهیمی، ازبخش فارسی رادیو فرانسه تماس می گیرم، می توانم پیام شما را برای مجامع حقوق بشری به مناسبت روز جهانی حقوق بشر داشته باشم؟
مادر سهراب اعرابی (جوانی که در حرکت های اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران درخرداد ١٣٨٨ در ایران کشته شد)، با صدایی پر از درد جواب می دهد و می گوید: «من الان در اتوبوس هستم بعدا تماس بگیرید».
می گویم، اگر این گفت و گو موجب آزردگی شما می شود تماس نگیرم.
آهی می کشد و می گوید، خسته هستم، بهتر است تماس نگیرید...

روز جهانی حقوق بشر
امروز دهم دسامبر، برابر با نوزدهم آذر، در تقویم سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی حقوق بشر نامگذاری شده است.حدود شصت و دو سال پیش، در چنین روزی در سال ١٩٤٨ مجمع عمومی سازمان ملل اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد.
دو سال بعد، از کشورهای عضو این سازمان خواسته شد تا این اعلامیه را امضا کنند. ایران نیز یکی از کشورهای امضا کننده اعلامیه حقوق بشر است. اما از آنجایی که ایران به تعهدات خود در این زمینه، پای بند نبود در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۱، توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل، "احمد شهید" به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران انتخاب شد. از او درخواست شده تا به ایران سفر کند و وضعیت حقوق بشر، زندانیان سیاسی و دیگر زندانیان را مورد بررسی قرار دهد.
گزارش اول گزارشگر ویژه سازمان ملل ، با عنوان «وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران» درتاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۱ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ثبت و در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۱ پخش عمومی شد.
"احمد شهید" در گزارش اول خود، وضعیت نقض حقوق بشر در ایران را در شش دسته فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، فعالان دانشجویی، هنرمندان، وکلا و فعالان محیط زیست و در پنج موضوع آزادی اجتماعات، حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی، مجازات اعدام و بازداشت به دلیل ارتباط با نهادهای خارجی، مورد بررسی قرار داد.
اما این گزارش "احمد شهید"، با واکنش های مختلفی از سوی ایران روبرو شد.
" اسحاق آل حبیب" سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، این گزارش را غیر عادلانه، غیرقابل قبول و بی اعتبار دانست. آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز گزارش "احمد شهید" درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را «سخیف، ناصحیح و غیرمستند» توصیف کرد.
از سوی دیگربسیاری از فعالان مدنی نسبت به نبود برخی از اسامی کشته شدگان پس از انتخابات خرداد ١٣٨٨ در ایران اعتراض کردند. گروه مادران پارک لاله از اولین کسانی بودند که نسبت به کمبود های این گزارش واکنش نشان داده و بیانیه ای صادر کردند.
"توران ناظمی" از گروه حامیان مادران پارک لاله در فرانکفورت در این خصوص گفت: «درگزارش اول آقای احمد شهید، نامی از مادران پارک لاله برده نشده است در حالیکه این مادران دو سال و نیم است که فعال هستند و بیش از ١٠٠ نفر از آنان به تناوب دستگیر و آزاد شدند و برخی از این مادران از جمله "ژیلا مکوندی" و دکتر "لیلا سیف الهی" هنوز در زندان به سر می برند».
"مریم حکمت شعار" از دیگر فعالان در گروه حامیان مادران پارک لاله در فرانکفورت ، ضمن تائید گفته های توران ناظمی می گوید: «یکی از گلایه های ما از آقای احمد شهید این است که در گزارش خود اشاره ای به وضعیت زندان ها در ایران نداشته اند و همچنین انتظار می رفت که به مواردی مانند قومیت ها و ملیت ها و اقلیت های مذهبی و جنسی توجه بیشتری نشان دهند».
اما دکتر"حسن نایب هاشم" ازفعالان حقوق بشر، محدودیت زمانی را یکی از دلایل اصلی برخی کمرنگی ها در گزارش اول گزارشگر ویژه سازمان ملل دانست و گفت: «احمد شهید در شورای حقوق بشر حدود ١٥ دقیقه برای صحبت کردن فرصت دارد و باید گزارش خود را در ١٠ هزار کلمه ارائه دهد. واقعیت این است که اگر بخواهد فقط اسامی کسانی را که مورد نقض حقوق بشر در ایران قرار گرفتند بنویسد بیش از١٠  هزار کلمه است اما در دیداری که او در اوایل ماه دسامبرجاری، در کشورهای مختلف اروپا با شاهدان عینی نقض حقوق بشر در ایران داشت، قول داد که بخشی از نقائص گزارش اول خود را برطرف کند. البته می دانید که هم مجمع عمومی سازمان ملل وهم شورای حقوق بشر در اجلاس آتی ، تنها از گزارش گزارشگر ویژه ایران بهره مند نمی شوند بلکه علاوه بر ان گزارش بانکی ، دبیر کل سازمان ملل متحد هم ارائه می شود».
احمد شهید تا به حال بارها از مقامات جمهوری اسلامی درخواست کرده است تا به او اجازه سفر به ایران دهند که بتواند از راه گفت‌وگو با مقام‌ها، صحت و سقم موارد نقض حقوق بشر را تایید کند و یا به آن پایان دهد ، اما تا کنون به این اجازه سفر به ایران از سوی مقامات این کشور داده نشده است.

متن اعلاميه جهانی حقوق بشر
متن اعلامیه جهانی حقوق بشر در ایران توسط "جعفر پوینده" ترجمه شد ، نویسنده و مترجمی که در روز ١٨ آذر سال ١٣٧٧ از منزل خود در تهران خارج و دیگر به خانه برنگشت و بعدها نامش درمقتولان پرونده قتل های زنجیره ای در ایران جای گرفت.متن این اعلامیه بدین شرح است:
ديباچه
از آن جا که شناسايی حيثيت و کرامت ذاتی تمام اعضای خانواده ی بشری و حقوق برابر و سلب ناپذير آنان اساس آزادی ، عدالت و صلح در جهان است .
از آن جا که ناديده گرفتن و تحقير حقوق بشر به اقدامات وحشيانه ای انجاميده که وجدان بشر را بر آشفته اند و پيدايش جهانی که در آن افراد بشر در بيان و عقيده آزاد، و از ترس و فقر فارغ باشند، عالی ترين آرزوی بشر اعلام شده است .
از آن جا که ضروری است که از حقوق بشر با حاکميت قانون حمايت شود تا انسان به عنوان آخرين چاره به طغيان بر ضد بيداد و ستم مجبور نگردد .
از آن جا که گسترش روابط دوستانه ميان ملت ها بايد تشويق شود .
از آن جا که مردمان ملل متحد، ايمان خود را به حقوق اساسی بشر و حيثيت و کرامت و ارزش فرد انسان و برابری حقوق مردان و زنان، دوباره در منشور ملل متحد اعلام و عزم خود را جزم کرده اند که به پيشرفت اجتماعی ياری رسانند و بهترين اوضاع زندگی را در پرتو آزادی فزاينده به وجود آورند .
از آن جا که دولت های عضو متعهد شده اند که رعايت جهانی و مؤثر حقوق بشر و آزادی های اساسی را با همکاری سازمان ملل متحد تضمين کنند .
از آن جا که برداشت مشترک در مورد اين حقوق و آزادی ها برای اجرای کامل اين تعهد کمال اهميت را دارد .
مجمع عمومی این اعلامیه جهانی حقوق بشر را آرمان مشترک تمام مردمان و ملت ها اعلام می کند تا همه ی افراد و تمام نهادهای جامعه اين اعلاميه را همواره در نظر داشته باشند و بکوشند که به ياری آموزش و پرورش، رعايت اين حقوق و آزادی ها را گسترش دهند و با تدابير فزاينده ی ملی و بين المللی، شناسايی و اجرای جهانی و مؤثر آن ها را، چه در ميان خود مردمان کشورهای عضو و چه در ميان مردم سرزمين هايی که در قلمرو آن ها هستند، تأمين کنند.
ماده ی ١
تمام افراد بشر آزاد، زاده می شوند و از لحاظ حيثيت و کرامت و حقوق با هم برابرند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و بايد با يکديگر با روحيه ای برادرانه رفتار کنند.
ماده ی ٢
هرکس می تواند بی هيچ گونه تمايزی، بويژه از حيث نژاد، رنگ، جنس، زبان، دين، عقيده ی سياسی يا هر عقيده ی ديگر و همچنين منشاء ملی يا اجتماعی، ثروت، ولادت يا هر وضعيت ديگر، از تمام حقوق و همه ی آزادی های ذکر شده در اين اعلاميه بهره مند گردد.
به علاوه نبايد هيچ تبعيضی به عمل آيد که مبتنی بر وضع سياسی، قضايی يا بين المللی کشور يا سرزمينی باشد که شخص به آن تعلق دارد، خواه اين کشور يا سرزمين مستقل، تحت قيموميت يا غير خودمختار باشد، يا حاکميت آن به شکلی محدود شده باشد.
ماده ی ٣
هر فردی حق زندگی، آزادی و امنيت شخصی دارد
ماده ی ٤
هيچ کس را نبايد در بردگی يا بندگی نگاه داشت: بردگی و داد و ستد بردگان به هر شکلی که باشد، ممنوع است.
ماده ی ٥
هيچ کس نبايد شکنجه شود يا تحت مجازات يا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی يا تحقير آميز قرار گيرد.
ماده ی ٦
هر کس حق دارد که شخصيت حقوقی اش در همه جا به رسميت شناخته شود.
ماده ی ٧
همه در برابر قانون مساوی هستند و حق دارند بی هيچ تبعيضی از حمايت يکسان قانون برخوردار شوند. همه حق دارند در مقابل هر تبعيضی که ناقض اعلاميه ی حاضر باشد، و بر ضد هر تحريکی که برای چنين تبعيضی به عمل آيد، از حمايت يکسان قانون بهره مند گردند.
ماده ی ٨
در برابر اعمالی که به حقوق اساسی فرد تجاوز کنند ـ حقوقی که قانون اساسی يا قوانين ديگر برای او به رسميت شناخته است ـ هر شخصی حق مراجعه ی مؤثر به دادگاه های ملی صالح را دارد.
ماده ی ٩
هيچ کس را نبايد خودسرانه توقيف، حبس يا تبعيد کرد.
ماده ی ١٠
هر شخص با مساوات کامل حق دارد که دعوايش در دادگاهی مستقل و بی طرف، منصفانه و علنی رسيدگی شود و چنين دادگاهی درباره حقوق و الزامات وی، يا هر اتهام جزايی که به او زده شده باشد، تصميم بگيرد.
ماده ی ١١
١- هر شخصی که به بزه کاری متهم شده باشد، بی گناه محسوب می شود تا هنگامی که در جريان محاکمه ای علنی که در آن تمام تضمين های لازم برای دفاع او تأمين شده باشد، مجرم بودن وی به طور قانونی محرز گردد.
٢- هيچ کس برای انجام دادن يا انجام ندادن عملی که در موقع ارتکاب آن، به موجب حقوق ملی يا بين المللی جرم شناخته نمیشده است، محکوم نخواهد شد.
همچنين هيچ مجازاتی شديدتر از مجازاتی که در موقع ارتکاب جرم به آن تعلق می گرفت، درباره ی کسی اعمال نخواهد شد.
ماده ی ١٢
نبايد در زندگی خصوصی، امور خانوادگی، اقامت گاه يا مکاتبات هيچ کس مداخله های خودسرانه صورت گيرد يا به شرافت و آبرو و شهرت کسی حمله شود. در برابر چنين مداخله ها و حمله هايی، برخورداری از حمايت قانون، حق هر شخصی است.
ماده ی ١٣
١- هر شخصی حق دارد در داخل هر کشور آزادانه رفت و آمد کند و اقامت گاه خود را برگزيند.
٢- هر شخصی حق دارد هر کشوری ، از جمله کشور خود را ترک کند يا به کشور خويش بازگردد.
ماده ی ١٤
١-  در برابر شکنجه، تعقيب و آزار، هر شخصی حق درخواست پناهندگی و برخورداری از پناهندگی در کشورهای ديگر را دارد.
٢- در موردی که تعقيب واقعاً در اثر جرم عمومی و غير سياسی يا در اثر اعمالی مخالف با هدف ها و اصول ملل متحد باشد ، نمی توان به اين حق استناد کرد.
ماده ی ١٥
١- هر فردی حق دارد که تابعيتی داشته باشد.
٢- هيچ کس را نبايد خودسرانه از تابعيت خويش، يا از حق تغيير تابعيت محروم کرد.
ماده ی ١٦
١- هر مرد و زن بالغی حق دارند بی هيچ محديتی از حيث نژاد ، مليت ، يا دين با همديگر زناشويی کنند و تشکيل خانواده بدهند. در تمام مدت زناشويی و هنگام انحلال آن ، زن و شوهر در امور مربوط به ازدواج حقوق برابر دارند.
٢- ازدواج حتماً بايد با رضايت کامل و آزادانه ی زن و مرد صورت گيرد.
٣- خانواده رکن طبيعی و اساسی جامعه است و بايد از حمايت جامعه و دولت بهره مند شود.
ماده ی ١٧
١- هر شخص به تنهايی يا به صورت جمعی حق مالکيت دارد.
٢- هيچ کس را نبايد خودسرانه از حق مالکيت محروم کرد.
ماده ی ١٨
هر شخصی حق دارد از آزادی انديشه، وجدان و دين بهره مند شود: اين حق مستلزم آزادی تغيير دين يا اعتقاد و همچنين آزادی اظهار دين يا اعتقاد، در قالب آموزش دينی، عبادت ها و اجرای آيين ها و مراسم دينی به تنهايی يا به صورت جمعی، به طور خصوصی يا عمومی است .
ما ده ی ١٩
هر فردی حق آزادی عقيده و بيان دارد و اين حق مستلزم آن است که کسی از داشتن عقايد خود بيم و نگرانی نداشته باشد و در کسب و دريافت و انتشار اطلاعات و افکار، به تمام وسايل ممکن بيان و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.
ماده ی ٢٠
١- هر شخصی حق دارد از آزادی تشکيل اجتماعات ، مجامع و انجمن های مسالمت آميز بهره مند گردد.
٢- هيچ کس را نبايد به شرکت در هيچ اجتماعی مجبور کرد.
ماده ی ٢١
١- هر شخصی حق دارد که در اداره امور عمومی کشور خود ، مستقيماً يا به وساطت نمايندگانی که آزادانه انتخاب شده باشند ، شرکت جويد.
٢- هر شخصی حق دارد با شرايط برابر به مشاغل عمومی کشور خود دست يابد.
٣- اراده ی مردم ، اساس قدرت حکومت است: اين اراده بايد در انتخاباتی سالم ابراز شود که به طور ادواری صورت می پذيرد. انتخابات بايد عمومی، با رعايت مساوات و با رأی مخفی يا به طريقه ای مشابه برگزار شود که آزادی رأی را تأمين کند.
ماده ی ٢٢
هر شخصی به عنوان عضو جامعه حق امنيت اجتماعی دارد و مجاز است به ياری مساعی ملی و همکاری بين المللی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ضروری برای حفظ حيثيت و کرامت و رشد آزادانه ی شخصيت خود را، با توجه به تشکيلات و منابع هر کشور، بدست آورد.
ماده ی ٢٣
١- هر شخصی حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه برگزيند، شرايط منصفانه و رضايت بخشی برای کار خواستار باشد و در برابر بی کاری حمايت شود.
٢- همه حق دارند که بی هيچ تبعيضی، در مقابل کار مساوی، مزد مساوی بگيرند.
٣- هر کسی که کار می کند حق دارد مزد منصفانه و رضايت بخشی دريافت دارد که زندگی او و خانواده اش را موافق حيثيت و کرامت انسانی تأمين کند و در صورت لزوم با ديگر وسايل حمايت اجتماعی کامل شود.
٤- هر شخصی حق دارد که برای دفاع از منافع خود با ديگران اتحاديه تشکيل دهد و يا به اتحاديه های موجود بپيوندد.
ماده ی ٢٤
هر شخصی حق استراحت، فراغت و تفريح دارد و به ويژه بايد از محدوديت معقول ساعات کار و مرخصی ها و تعطيلات ادواری با دريافت حقوق بهره مند شود.
ماده ی ٢٥
١- هر شخصی حق دارد که از سطح زندگی مناسب برای تأمين سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، بويژه از حيث خوراک، پوشاک، مسکن، مراقبت های پزشکی و خدمات اجتماعی ضروری برخوردار شود؛ همچنين حق دارد که در مواقع بی کاری، بيماری، نقض عضو، بيوگی، پيری يا در تمام موارد ديگری که به عللی مستقل از اراده ی خويش وسايل امرار معاشش را از دست داده باشد، از تأمين اجتماعی بهره مند گردد.
٢- مادران و کودکان حق دارند که از کمک و مراقبت ويژه برخوردار شوند. همه ی کودکان، اعم از آن که در پی ازدواج يا بی ازدواج زاده شده باشند، حق دارند که از حمايت اجتماعی يکسان بهره مند گردند.
ماده ی ٢٦
١- هر شخصی حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود. آموزش و پرورش، و دست کم آموزش ابتدايی و پايه بايد رايگان باشد. آموزش ابتدايی اجباری است . آموزش فنی و حرفه ای بايد همگانی شود و دست يابی به آموزش عالی بايد با تساوی کامل برای همه امکان پذير باشد تا هر کس بتواند بنا به استعداد خود از آن بهره مند گردد.
٢- هدف آموزش و پرورش بايد شکوفايی همه جانبه ی شخصيت انسان و تقويت رعايت حقوق بشر و آزادی های اساسی باشد. آموزش و پرورش بايد به گسترش حسن تفاهم، دگرپذيری و دوستی ميان تمام ملت ها و تمام گروه های نژادی يا دينی و نيز به گسترش فعاليت های ملل متحد در راه حفظ صلح ياری رساند.
٣- پدر و مادر در انتخاب نوع آمزش و پرورش برای فرزندان خود، بر ديگران حق تقدم دارند.
ماده ی ٢٧
١- هر شخصی حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع سهيم و شريک گردد و از هنرها و به ويژه از پيشرفت علمی و فوايد آن بهره مند شود.
٢- هر کس حق دارد از حمايت منافع معنوی و مادی آثار علمی ، ادبی يا هنری خود برخوردار گردد.
ماده ی ٢٨
هر شخصی حق دارد خواستار برقراری نظمی در عرصه ی اجتماعی و بين المللی باشد که حقوق و آزادی های ذکر شده در اين اعلاميه را به تمامی تأمين و عملی سازد.
ماده ی ٢٩
١- هر فردی فقط در برابر آن جامعه ای وظايفی بر عهده دارد که رشد آزادانه و همه جانبه ی او را ممکن می سازد.
٢- هر کس در اعمال حقوق و بهره گيری از آزادی های خود فقط تابع محدوديت هايی قانونی است که صرفاً برای شناسايی و مراعات حقوق و آزادی های ديگران و برای رعايت مقتضيات عادلانه ی اخلاقی و نظم عمومی و رفاه همگانی در جامعه ای دموکراتيک وضع شده اند.
٣- اين حقوق و آزادی ها در هيچ موردی نبايد برخلاف هدف ها و اصول ملل متحد اعمال شوند.
ماده ی ٣٠
هيچ يک از مقررات اعلاميه ی حاضر نبايد چنان تفسير شود که برای هيچ دولت، جمعيت يا فردی متضمن حقی باشد که به موجب آن برای از بين بردن حقوق و آزادی های مندرج در اين اعلاميه فعاليتی انجام دهد يا به عملی دست بزند.

١٠ دسامبر روز جهانی حقوق بشر و بد تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
امروز دهم دسامبر مصادف است با روز جهانی حقوق بشر. در دهم دسامبر هرسال دبیر کل سازمان ملل متحد از تمامی کشور های جهان در خواست می کند تا در توسعه و تکامل فرهنگ حقوق بشر که تأمین کننده آزادی، امنیت و صلح همگانی برای تمامی شهروندان کشورهای جهان است تلاش نمایند.

گفتگو با شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر
 
10/12/2011 by شاهرخ بهزادی
امروز دهم دسامبر مصادف است با روز جهانی حقوق بشر. در دسامبر سال ١٣٥٠ در چنین روزی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ٤٢٣ خود این روز را «روز جهانی حقوق بشر» نامید و از تمامی کشور های عضو و سازمان های بین المللی مربوط خواست تا در جهت پیشرفت موازین شناخته شده حقوق بشر منبطق بر بیانیه جهانی حقوق بشر که در دسامبر سال ١٣٤٨ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید، تلاش نمایند.
در دهم دسامبر هرسال دبیر کل سازمان ملل متحد از تمامی کشور های جهان در خواست می کند تا در توسعه و تکامل فرهنگ حقوق بشر که تأمین کننده آزادی، امنیت و صلح همگانی برای تمامی شهروندان کشورهای جهان است تلاش نمایند.
علیرغم تلاش های جهانی برای پیشبرد موازین حقوق بشر، برخی از کشورهای جهان از جمله ایران از سوی سازمان های بین المللی حقوق بشر در مظان نقض گسترده و مکرر حقوق بشر قرار گرفته اند.
***

به مناسبت این روز، گفتگویی انجام داده ایم با خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر.
از وی میپرسیم که طی ماه های اخیر چه تحولات مثبت و یا منفی در زمینه رعایت موازین حقوق بشر در ایران روی داده است و وی به عنوان یکی از شخصیت های شناخته شده جهانی چه موضعی در قبال تحولات اخیر در زمینه رعایت حقوق بشر در ایران داشته است؟
شیرین عبادی اظهار میدارد که طی ماه های گذشته شرایط حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران روز به روز بدتر می شود.
دستگیری های بیشتر، سانسور شدیدتر، ارسال پارازیت بر روی تمامی رسانه های فارسی زبان خارجی به حدی گسترش یافته که اتحادیه اروپا در این باره به جمهوری اسلامی رسماً اعتراض کرده است...

اعضای خانواده محمد توسلی در نامه ای خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، خواستار رسیدگی به وضعیت این عضو زندانی نهضت آزادی شدند.
به نوشته سایت کلمه، در بخشی از این نامه آمده است که آقای توسلی با گذشت بیش از یک ماه از دستگیری خود، هنوز هیچ گونه تماسی با منزل نداشته و مسئولین زندان از "ممنوع الملاقات" بودن وی خبر داده اند.
محمد توسلی، اولین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب بود که در ۱۲ آبان گذشته و به دنبال انتشار نامه ۱۴۳ فعال سیاسی و اجتماعی در مورد بی فایده بودن شرکت در انتخابات در شرایط موجود کشور دستگیر شد.
آقای توسلی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، یک بار دیگر دستگیر و بعد از سپری کردن یک ماه و نیم در زندان انفرادی آزاد شده بود.
محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران، خبر منتشر شده در مورد اظهارات وی راجع به تاثیر حمله به سفارت بریتانیا بر بازار ارز را تکذیب کرد.
آقای بهمنی در گفت‌وگو با باشگاه خبری خبرگزاری فارس "توانا"گفت که "تنها اشاره کرده که برخی عوامل سیاسی بر نرخ‌های بازار ارز تاثیر گذار است".
این واکنش، ساعاتی پس از انتشار خبر اظهارات رئیس کل بانک مرکزی توسط خبرگزاری مهر صورت گرفته که حکایت داشت حمله به سفارت بریتانیا، تلاش های این بانک را برای کاهش نرخ ارز بی اثر کرده است.
به نوشته این خبرگزاری، آقای بهمنی در گفتگو با مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای پایین آوردن نرخ ارز گفته بود: "این تلاش در حال به ثمر نشستن بود که متاسفانه با حرکت صورت گرفته در مورد سفارت انگلیس، نرخ ارز تاثیر پذیرفت."
حمله حدود دو هفته پیش گروهی از هواداران حکومت ایران به سفارت بریتانیا در تهران، با واکنش شدید کشورهای غربی مواجه شد و صدور بیانیه شورای امنیت را در محکومیت این حمله به دنبال داشت.
در بخش دیگری از صحبت های نقل شده از محمود بهمنی توسط خبرگزاری مهر، با اشاره به زیان های تحریم های بین المللی برای اقتصاد ایران آمده است: "باید جامعه را به نحوی اداره کنیم که بتوانیم دو سال خود را حفظ کنیم، گویا در شعب ابی طالب گرفتار شده ایم."
"شعب ابی طالب"، نام محلی در نزدیکی شهر مکه است که به گفته مسلمانان، پیامبر اسلام و پیروانش به مدت سه سال در آنجا در محاصره اقتصادی مخالفان خود قرار گرفتند و شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتند.



بنا بر مصوبه نمایندگان مجلس ایران، دولت از این به بعد تنها می تواند "در شرایط وقوع حوادث غیرمترقبه یا بروز خطری که جان شهروندان را به خطر می اندازد" روزهای کاری سال را تعطیل کند.
به گزارش خبرآنلاین، در بخشی از مصوبه نمایندگان آمده که مرجع تعیین شرایط غیرمترقبه سازمان‌های تخصصی نظیر هواشناسی و محیط‌ زیست، و مرجع تشخیص حوادثی که جان شهروندان را به خطر می‌اندازد، شورای تأمین استان محل وقوع حادثه است.
با مصوبه جدید مجلس، دولت از این پس امکان تعطیل اعلام کردن روزهای کاری سال که در میان دو روز تعطیل دیگر قرار می گیرند (معروف به روزهای "بین التعطیلین") را ندارد.
در جلسه امروز مجلس ایران، همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس با رد احتمال تغییر در تعطیلات رسمی کشور گفته است که هیچ طرحی در این مورد، به ویژه برای حذف تعطیلی مناسبت های مذهبی، در دستور کار مجلس نیست.



کانادا تحریم های جدیدی را علیه ایران به خاطر برنامه اتمی این کشور وضع کرده است
آمریکا از کانادا خواسته است تا مانع از فعالیت تهیه کنندگان تسلیحات و تجهیزات ممنوعه برای ایران شود.
به گزارش روزنامه گلوب اند میل، دیوید جاکوبسن، سفیر ایالات متحده در کانادا در دیدار با اعضای هیات تحریریه این روزنامه، خواهان ممانعت کانادا از فعالیت صادرکنندگان کالاهای ممنوعه به ایران شده است.
آقای جاکوبسن گفت: "اگر افرادی فناوری های ممنوعه را صادر می کنند و شما از آن مطلع هستید، دولت کانادا از آن مطلع است، باید این کار را متوقف کنند."
آقای جاکوبسن در پاسخ به سوالی درباره محتوای یکی از پیام های دیپلماتیک افشا شده در سایت ویکی لیکس صحبت می کرد.
این پیام بیانگر اعزام یک هیات عالی رتبه آمریکایی در سه سال پیش به اتاوا است.
اعضای این هیات نگرانی آمریکا را از عدم برخورد لازم دولت کانادا با صادرکنندگان کالاهای غیرمجاز به علت محدودیت های قانونی، به اطلاع دولت این کشور رساندند.
بر این اساس، هیات آمریکایی به طور خاص از عدم همکاری مقام های کانادایی برای بازداشت یک فرد متهم به صدور قطعات موشک ضدتانک تاو به ایران، گله داشت.
مقام های کانادایی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.
به نوشته روزنامه گلوب اند میل، موضوع مقابله با شبکه های ارسال تجهیزات ممنوعه به ایران به خاطر نگرانی منابع امنیتی غربی از شدت گرفتن تلاش ایران برای تولید سلاح هسته ای، به طور فزاینده ای مورد توجه است.
ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند و به شدت گزارش های مربوط به ماهیت نظامی این برنامه را رد می کند.
به گفته آقای جاکوبسن، آمریکا، کانادا و دیگر کشورها در شرایط سختی از جهت مقابله با ارسال تجهیزات ممنوعه به ایران قرار دارند.
آقای جاکوبسن بدون اظهار نظر درباره مورد اشاره شده در سایت ویکی لیکس از تلاش دولت کانادا برای تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران تقدیر کرد.
آقای جاکوبسن گفت: "کانادا در این روند (تحریم ایران) شریک ما بوده است و آنها از اقدام های سازمان های بین المللی، بخصوص درباره تحریم ایران حمایت کرده اند."
کانادا در ماه نوامبر همزمان با تحریم های جدیدی که از سوی آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه ایران وضع شد، اعلام کرد مبادلات مالی با بانک های ایرانی و صادرات کالاهای مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی این کشور را متوقف کرده است.
این کشور پیش تر نیز تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده بود.
پس از آن که آمریکا ایران را به دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم کرد، کانادا پنج فرد مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران را در فهرست تحریم های خود قرار داد.




سازمان مجاهدین خلق خواستار لغو ضرب الاجل بستن اردوگاه اشرف شد

سازمان مجاهدین خلق روز شنبه در نامه‌ای سرگشاده به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، خواستار فشار بر دولت عراق برای لغو ضرب الاجل بستن اردوگاه اشرف شده و نسبت به وقوع خونریزی هشدار دادند.
دولت عراق اعلام کرده که قصد دارد اردوگاه اشرف، محل اقامت حدود سه
هزار و چهارصد عضو سازمان مجاهدین خلق، را تا پایان سال جاری میلادی   (۱۰ دی ماه) تعطیل کند.
باراک اوباما قرار است این هفته با نوری المالکی، نخست وزیر عراق،  دیدار کند.
رضا پهلوی، فرزند محمد رضا شاه پهلوی، هم روز جمعه با انتشار نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، تعطیلی اردوگاه اشرف پیش از انتقال ساکنان آن به کشورهای دیگر را زمینه ساز وقوع یک فاجعه حقوق بشری خوانده بود.




نشست اضطراری برای آلودگی هوای تهران؛ «افزایش مرگ و میر تهرانی‌ها در پاییز»

در پی آلودگی شدید هوای تهران، روز شنبه جلسه‌ای اضطراری به منظور بررسی این بحران تشکیل شد اما به گفته یکی از شرکت کنندگان در این جلسه تصمیم خاصی در این مورد گرفته نشده است.
یه گزارش خبرگزاری مهر محمدرضا محمودی، مدیر بحران استانداری تهران، در این باره گفت پس از سفر مرتضی تمدن به ورامین و مشاهده هوای تهران از این منطقه، استاندار دستور تشکیل جلسه فوری به منظور بررسی آلودگی شهر تهران را صادر کرد.

به گفته مدیر بحران استانداری تهران در این جلسه سازمان هوا‌شناسی اعلام کرد وضعیت آلودگی هوای تهران از روز دوشنبه تشدید شده و پایدار خواهد بود.

محمدرضا محمودی افزود: «اگر در روز دوشنبه شاهد تهدید سلامت شهروندان بر اثر آلودگی هوا بودیم برای تعطیلی تهران کمیته اضطرار تشکیل می‌دهیم.»

با این حال یوسف رشیدی، مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، که در این جلسه شرکت کرده بود، می‌گوید در استانداری تهران تصمیم خاصی درباره کاهش آلودگی هوای تهران گرفته نشد.

مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت که در این جلسه تنها تصمیماتی درباره افزایش سختگیری در مورد معاینه فنی خودرو‌ها و نیز اقدامات صدا و سیما در مورد پیام‌های هشدار و برنامه‌های مربوط به آلودگی هوا اتخاذ شد.

به گفته مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم اکنون به دلیل قرار گرفتن «شاخص ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون روی عدد ۱۴۰» هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار دارد و بیماران قلبی، ریوی، خردسالان و سالخوردگان باید از قرار گرفتن در این شرایط خودداری کنند.

 «افزایش مرگ ومیر تهرانی‌ها در پاییز»
از سوی دیگر روزنامه همشهری با استناد به آمار سازمان بهشت زهرای تهران و نظر کار‌شناسان، نوشت در پاییز امسال مرگ و میر شهروندان تهرانی نسبت به  نیمه نخست سال افزایش یافته است.

به نوشته این روزنامه از اول فروردین امسال تا آخر آبان ۱۸هزار و ۶۴۲ شهروند تهرانی بر اثر ایست و سکته قلبی که با آلودگی مرتبط است، جان خود را از دست داده‌اند.

به نوشته همشهری علاوه بر عارضه‌های قلبی، سکته مغزی نیزکه گفته می‌شود آلودگی هوا در بروز آن موثر است، دومین عامل مرگ و میر در تهران است.


به گفته انوشیروان بندپی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در پاییز آمارمرگ‌های ناشی از عوارض قلبی و مغزی که به آلودگی مرتبط است، در تهران افزایش می‌یابد.

این روزنامه می‌افزاید بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا در ۲ ماه نخست پاییز امسال ۲هزار و  ۸۲۴ نفر بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در ۶ ماه نخست سال یک هزار و ۲۱۶ نفر بوده است.

برپایه این گزارش ببماری‌های تنفسی در ۲ماه پاییز عامل مرگ ۲هزار و ۴۸۰ شهروند تهرانی بوده که این رقم در ۶ماه اول سال به خاطر کمتر بودن آلودگی ۹۸۱ مورد کاهش پیدا می‌کند.

همشهری در ادامه می‌نویسد اگر مجموع مرگ‌های ناگهانی در پاییز را که به گفته کار‌شناسان بهداشت ارتباط معناداری با آلودگی هوا دارد در نظر بگیریم ۱۸هزار و ۶۰۶ نفر تنها در ۲ماه اول این فصل جان خود را از دست داده‌اند؛ به عبارت دیگر در مهر و آبان امسال هر روز  ۳۱۰ شهروند تهرانی  دچار مرگ ناشی از آلودگی هوا شده‌اند

روزنامه همشهری می‌نویسد به دلیل اینکه وزارت بهداشت خلف وعده کرده و آماری در این زمینه منتشر نکرده اقدام به انتشار این آمار و ارقام کرده است.

 سال گذشته به دلیل شدت آلودگی هوای تهران، دولت چند روز را تعطیل  اعلام کرد.
از سوی دیگر خبرآنلاین در مصاحبه با «طراح تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی» به نقل از وی گزارش کرده است که این طرح به دلیل اینکه به طور مناسب اجرا نشده، به آلودگی هوا دامن زده است.

فریبرز پناهی به خبرآنلاین گفت: «روند اجرایی تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بدون استفاده از روند اصلاح و بهسازی بود. طرح بنده این نبود که استفاده کردند.»

پس از آنکه ایالات متحده فروش بنزین به ایران را تحریم کرد، ایران بخش عمده‌ای از نیاز خود را با توسل به شرکت‌های پتروشیمی داخلی که محصولات دیگر تولید می‌کردند جبران کرد.



دیدار دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی با گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر

image
  رضا شاهینی
بنا به اطلاع رسیده به خودنویس، حسین علیزاده دیپلمات مستعفی روز چهارشنبه ۷ دسامبر با  احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران ملاقات و گفتگو کرد. این ملاقات در دفتر کمیسر عالی حقوق بشر در بروکسل و به منظور مستند‌سازی گزارش آتی احمد شهید که قرار است در ماه مارس آینده به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه نماید. در این ملاقات حسین علیزاده دیپلمات ارشد سابقجمهوری اسلامی مشاهدات و تجربیات خود را مبنی بر فقدان اراده حاکمیت جمهوری اسلامی برای اصلاح وضعیت حقوق بشر و دستورات ایذایی برای سرپوش نهادن بر نقض حقوق بشر را به اطلاع گزارشگر رساند. وی در این دیدار یادآور شد که حتی اگر  اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز مدون و ایران عضو امضا کننده آن نبود، اینک صدها مورد نقض قوانین داخلی و حتی قانون اساسی توسط حاکمیت محرز است. وی با اشاره به این حقیقت، یادآور شد که نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی با اراده قبلی و سیستماتیک می باشد.
از جمله پرسش‌های طرح شده در این دیدار آن بود که گزارشگر با اشاره به یورش به سفارت انگلیس در تهران از علیزاده پرسید آیا این حادثه ناخواسته بوده؟ که در پاسخ، علیزاده یادآور شد در کشوری که تا کنون به سفارت‌های امریکا، دانمارک و سعودی حمله شده، چرا نباید اراده حاکمیت را در ورای حمله به سفارت انگلیس دانست، خصوصا وقتی به این حقیقت توجه کنیم که نیروی انتظامی اگر توان سرکوب اعتراض میلیون ها نفر را پس از انتخابات ۸۸ داشت، چگونه توان مقابله با چند صد نفر تظاهر کننده در برابر سفارت انگلیس را نداشته است؟
حسین علیزاده معاون سفارت ایران در هلسینیکی و کاردار پیشین ایران در این کشور در سپتامبر ۲۰۱۰ در اعتراض به سرکوب مردم به دست حاکمیت جمهوری سالامی از مقام خود استعفا کرد.



چه نشسته‌اید که برای بنزین کلی سناریو نوشته‌اند!

image کارتون: روزآنلاین
آجیل شب یلدا، پنجاه درصد گران شده و ورود عسل هم ممنوع. بنزین را قرار است حسابی «هدف‌مند» کنند... یک جورهایی افتاده‌اند به «سناریونویسی»! مناطق آزادمان هم حال‌شان خوب است ...«اما تو باور مکن»! در ضمن لطف فرموده هر اتفاقی در این مملکت می‌افتد را به گردن این هدفمند کردن یارانه‌های گردن شکسته نیاندازید!
امروزمان را با آجیل و میوه و عسل شروع می کنیم و امیدواریم تا انتهای گزارش همچنان تمایل و توان خرید آجیل شب چله را داشته باشید. به گزارش ایسنا، قیمت آجیل شب یلدا از سال گذشته تا امروز، پنجاه درصد افزایش داشته است! تمام قیمت‌ها را هم از آجیل با کیفیت خوب تا بادام زمینی و زرشک پفکی(؟) را برایتان اینجا لیست کرده است. ایسنا همچنین از ادامه ممنوعیت واردات میوه و اضافه شدن عسل به لیست کالاهای ممنوع الورود خبر داد اما از ادامه حرف نخوانی ملت و گمرک از این ابلاغیه خبر نداد. این خبرگزاری دوباره لیست تمام محصولات ممنوع الورود(!) از توت فرنگی تا سیر و پیاز را اینجا برای‌تان آورده است.


خوب از میوه ها ی ممنوع الورود بگذریم و برویم سراغ بنزین! باز هم ایسنا خبر داد که فرزین، دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها گفت که سناریوهای مختلفی برای قیمت بنزین مطرح شده است! چرتکه معتقد است که خدا به داد برسد! گویا سه سناریو در دست بررسی است که عبارتند از ادامه اختصاص سهمیه، حذف کارت و یکی شدن قیمت بنزین! چرتکه فقط می‌تواند بگوید کاش می‌شد از چند هزار تا علامت تعجب در انتهای جمله قبل استفاده کرد. یعنی شاهکارند! این همه هزینه برای کارتی کردن بنزین کرده‌اند حالا سناریو می‌نویسند که حذفش کنند. به این می‌گویند تلاش دولت برای مبارزه با بیکاری! اول یک عده را استخدام می‌کنیم که سناریو بنویسند که بنزین را کارتی کنیم. به این طریق شغل ایجاد می شود برای کلی ها که کارت را طراحی کنند و از این حرفها. بعد دوباره یک عده دیگر را استخدام می کنیم که سناریو بنویسند که کارت را حذف کنیم! آخرش هم ملت باور نمی‌کنند ما این همه شغل ایجاد کرده‌ایم! در ضمن فرزین گفته است که شایعات درباره قیمت بنزین صحت ندارد. شما می‌دانید ایشان از کدام شایعات صحبت می‌کنند؟ راستی ایشان یک گله‌ای هم از ملت کرده و گفته «هر تغییر شاخص در اقتصاد را به هدفمند کردن یارانه‌ها ربط ندهید!» چرتکه فکر می‌کند که منظور ایشان این است که تورم بالا ربطی به سناریوهای ما ندارد!


ایسنا یک کشف هم کرده است و آن هم اینکه تجارت آمریکا با ایران در ماه اکتبر سال جاری افزایش داشته است اما این‌بار دیگر اقلام تجارت شده را برای‌تان لیست نکرده است! 
از ایسنا بگذریم و به ایرنا برویم. ایرنا خبر داد که هند خواستار سرمایه‌گذاری در قشم است. راستی موضع هند در برابر تحریم نفتی ایران چه بود؟

و خبر آخر اینکه، به گزارش ایرنا، حمید بقایی هم از جذب سرمایه و تحولات کلان اقتصادی در کارنامه مدیران مناطق آزاد خبر داد. چرتکه مطمئن نیست ایشان راجع به همان مناطق آزادی (مثل کیش و چابهار) صحبت می‌کند که ما! 




صنایع پتروشیمی در انتظار سرمایه‌گذاری‌های جدید

صنایع پتروشیمی ایران برای تامین هدف‌های برنامه پنجم توسعه نیازمند دست‌کم ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ۵ سال آینده است. بر اساس تازه‌ترین مصوبه دولت در سال جاری تنها حدود ۴ میلیارد دلار به این بخش اختصاص می یابد.

هدف‌گذاری‌های برنامه‌ی پنجم توسعه ظاهرا تناسبی با امکانات موجود ندارند. مطابق این برنامه قرار است تا سال ۱۳۹۴ عملیات اجرایی ۵۴ طرح ‌گسترش صنایع پتروشیمی به نتیجه برسد و ظرفیت تولید تقریبا دو برابر شود. یکی از موانع اصلی دست یافتن به هدف‌های یادشده کمبود سرمایه‌ی لازم است.
طرح‌های باقی مانده از برنامه چهارم
با پایان گرفتن برنامه‌ی چهارم توسعه ۱۴ طرح پیش‌بینی شده‌ی صنایع پتروشیمی به اجرا درنیامد و به برنامه پنجم منتقل شد. به این ترتیب معضل کمبود سرمایه در این بخش تشدید شده است. چندی پیش عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به خبرگزاری مهر گفته بود «در سال ‌جاری به عنوان سال نخست اجرای برنامه پنجم توسعه جذب ۲۰ میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری برای ساخت و توسعه واحدهای پتروشیمی هدف گذاری شده است.»
عبدالحسین بیات ابراز امیدواری کرده است ۷ تا ۸ میلیارد از این نیاز از طریق برداشت از صندوق توسعه‌ی ملی تامین شود. به گزارش منابع خبری هیات دولت در تازه‌ترین نشست خود تنها با برداشت حدود ۴ میلیارد دلار از این صندوق موافقت کرده است. محمود احمدی‌نژاد صبح امروز، ۱۹ آذر، دستور معرفی ۱۳ طرح پتروشیمی به صندوق توسعه را صادر کرد.
ناکامی در جذب سرمایه‌های داخلی
کمبود سرمایه‌ی لازم بسیاری از پروژه‌های پتروشیمی در سراسر کشور را ناتمام گذاشته است. توقف چند طرح مهم پتروشیمی در استان ایلام که خبرهای آن در روزهای گذشته منتشر شد نمونه‌ای از این معضل به شمار می‌رود. قرار بود در شهر دهلران یک مجتمع پتروشیمی تا سال ۱۳۸۶ راه‌اندازی شود. بنابر گفته‌ی منابع محلی عملیات اجرایی این تاسیسات هنوز مراحل مقدماتی را پشت سر نگذاشته است.
با خودداری کمپانی‌های بین‌المللی نفتی از سرمایه‌گذاری در ایران و تحریم‌هایی که چنین همکاری‌هایی را ممنوع کرده، مسئولان جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند بخشی از نیاز مالی این صنایع را از طریق فروش اوراق مشارکت و سرمایه‌های داخلی تامین کنند. برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل بی‌اعتمادی عمومی نسبت به سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت چنین برنامه‌هایی موفقیت مورد انتظار را به همراه نخواهد آورد.
هجوم سرمایه‌ها به بازار ارز و طلا
خبرگزاری ایسنا روز شنبه، ۱۹ آذر از قول محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت و معدن تهران نوشت «سیاست‌های غلط اقتصادی باعث شده كه نقدینگی موجود در كشور به جای بخش صنعت و تولید به سمت بازار طلا و سفته‌بازی و خرید و فروش دلار برود.» همچنین قرار بود بخشی از درآمد طرح موسوم به "هدفمند کردن یارانه‌ها" به بخش‌های تولیدی اختصاص یابد که این برنامه نیز با موفقیت همراه نبوده است.
گفته می‌شود پیش بینی‌های دولت در مورد میزان درآمدهای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها درست از آب درنیامده است. به گزارش خبرگزاری فارس موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ۱۲ آذر ماه گفته است «مجموع درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ۹ ماه شامل ۶ ماه اول امسال و سه ماه آخر سال ۸۹ حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است كه در این مدت پرداختی یارانه نقدی به مردم ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.»
بی‌اعتمادی به وعده‌های دولت
رئیس خانه صنعت و معدن تهران به ایسنا می‌گوید «از ابتدا نیز با توجه به نحوه برخورد مسئولان با سهم ‌یارانه‌ها تقریبا مشخص بود كه چنین اتفاقی رخ می‌دهد.» او تاکید می‌کند «در حال حاضر فعالیت‌هایی مانند واردات كالای بی‌كیفیت از چین و سرمایه‌گذاری در بازار طلا و یا خرید و فروش ارز در كشور جذاب‌تر از سرمایه‌گذاری در بخش صنعت تولید است.»
به گزارش خبرگزاری ایلنا محمد رضا فرزین، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی روز شنبه ۱۹ آذر گفت «از ابتدای سال جاری تا کنون به میزان یک هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان از یارانه‌ها تولید به صورت نقدی و مابقی به صورت سهمیه‌ای پرداخت شده است.»
به رغم انتقادهای شدید به سیاست‌های اقتصادی دولت، محمدرضا فرزین ادعا می‌کند «سیاست‌های ما در سال جدید بر بخش تولید متمرکز است و در این رابطه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز پیش بینی‌های خوبی داشته و از تغییر ساختار تولید حمایت می‌کند.»



مجتبی میرطهماست آزاد شد

مجتبی میرطماسب، مستندسازی که از شهریور سال جاری به اتهام همکاری با بی‌بی‌سی فارسی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، عصر روز شنبه ۱۹ آذر با تودیع وثیقه آزاد شد. خبر آزادی این مستندساز را سایت "خانه حقوق بشر ایران" منتشر کرده است. به گزارش این سایت، میرطهماسب، نزدیک به ۳۲ روز از مدت بازداشت خود را در سلول انفرادی سپری کرده است. میرطهماسب به همراه ناصر صفاریان، محسن شهرنازدار، کتایون شهابی و مهران زینت‌بخش و پس از پخش فیلم مستند "خط و نشان رهبر" در تلویزیون بی بی سی فارسی دستگیر شد و آخرین نفر آزاد شده در میان این گروه است.



فیلم مونتاژی نیروهای امنیتی علیه محمد نوری‌زاد

نوری‌زاد خطاب به خامنه‌ای: به روزی بیاندیشید که گویندگانِ شبکه های رادیویی و تلویزیونیِ ما با صدای بغض‌آلود می گویند: صحنه‌هایی از فیلم "محرمانه" محمد نوری‌زاد همراه با صدای فردی ناشناس در سایت یوتوب منتشر شده است. نوری‌زاد پیش از این در گفت‌و‌گو با دویچه وله از بردن تصاویر ضبط شده و وسایل فیلم‌برداری توسط ماموران امنیتی خبر داده بود.
 صحنه‌هایی از فیلم‌ "محرمانه" محمد نوری‌زاد که پیش از این توسط نیروهای امنیتی برده شده بود، پس از مونتاژ در سایت یوتوب منتشر شده است.
در این فیلم کوتاه، صدای مردی ناشناس روی دقایقی از این فیلم که آقای نوری‌زاد را در سلول انفرادی نشان می‌د‌هد، شنیده می‌شود.
فرد ناشناس هدف محمد نوری‌زاد از نوشتن نامه به آیت‌الله خامنه‌‌‌ای را "تلاش برای چهره شدن" توصیف می‌کند.
پیش از این آقای نوری‌زاد به دویچه وله گفته بود فیلمی "محرمانه" ساخته و قرار است آن را تنها در اختیار آیت‌الله خامنه‌ای قرار دهد. این فیلم ماجراهای احضار و بازداشت و دوران زندان وی را روایت می‌کند.
آقای نوری‌زاد گفته بود، «هرآنچه بر من گذشته بود، از نخستین روزی که به دادسرا و از آن‌جا به اوین منتقل شدم تا نهایتا روزی که بازآمدم، همه را در قالب یک فیلم‌نامه جای دادم».
این نویسنده و سینماگر منتقد حکومت با اشاره به این که در تمام مراحل فیلم‌برداری "فقط و فقط خود او جلوی دوربین" است گفته بود: «در لباس زندان، در سلول انفرادی، در حال بازجویی، در محکمه‌ی فلان قاضی، جلوی دادستان، فقط خودم جلوی دوربین هستم. مکان‌ها را بازسازی کرده بودم، مثلا سلول انفرادی ساخته بودم. قرار بود این فیلم را برای رهبرمان بفرستم و محرمانه هم کار کردم.»

بشنوید: گفت‌و‌گو با محمد نوری‌زاد درباره هجوم ماموران امنیتی برای بردن وسایل فیلم‌برداری

محمد نوری‌زاد در این گفت‌و‌گو درباره هجوم ماموران اطلاعاتی سپاه برای بردن وسایل فیلم‌برداری خود گفته بود: «آن‌ها هم می‌دانستند من دارم چنین کاری انجام می‌دهم. ولی ظاهرا در نهایتا بزرگترهای‌شان تصمیم گرفتند که هم‌زمان و در دوجا بریزند و وسایل را با خود ببرند. در یکی دو تماسی که با آن‌‌ها داشتم، گفتم، "مأموران وزارت اطلاعات دزدند. دزدی می‌کنند.»
به گفته آقای نوری‌زاد، بلافاصله  فردای روزی که نیروهای امنیتی وسائل فیلم‌برداری را با خود بردند، او فیلمبرداری را در همان لوکیشن ادامه داده و آن را به پایان برده است.
آقای نوری‌زاد در این‌باره گفته بود: «می‌خواستم به‌آن‌ها نشان دهم که واهمه‌ای ندارم. وقتی قرار است کاری محرمانه ساخته شود و محرمانه به کسی عرضه شود، شما ده بارهم آن را جمع کنید، من دفعه ‌یازدهم مجددا کار را انجام می‌دهم. مهم نیتی است که من داشته‌ام و پای آن ایستاده‌ام و هراسی هم از کسی نداریم. کسی باید هراس داشته باشد که خیانت می‌کند، دزد است، قاچاقچی است و اموال مردم را بالا می‌کشد. کسی باید هراس داشته باشد که از نردبان اعتماد مردم بالا رفته و آن‌جا دارد خیانت می‌کند. ما که مشکلی نداریم. ما داشتیم یک فیلم می‌ساختیم. از چه چیزی؟ از خودمان در داخل زندان! شما ازاین نگرانید؟ ما هزاربار دیگرهم این فیلم را خواهیم ساخت.»
 
بشنوید: گفت‌و‌گو با محمد نوری‌زاد درباره نامه چهاردهم

محمد نوری‌زاد همچنین در یکی از نامه‌ها اخیر خود خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای به حادثه‌ای اشاره کرده بود که طی آن از سوی دو نفر تهدید شده بود. به گفته آقای نوری‌زاد هر زنگ خانه‌ی او، نشان‌دهنده‌ی هول و هراسی است که اهل خانواده‌ی آقای نوری‌زاد با آن مواجه هستند.»
انتشار فیلم مونتاژ شده آقای نوری‌زاد در سایت یوتوب پس از انتشار چهاردهمین نامه محمد نوری‌‌زاد خطاب به آیت‌الله خامنه‌های صورت می‌گیرد.
 آقای نوری‌زاد در نامه چهاردهم با عنوان "مرگ رهبران"، خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است: «به روزی بیاندیشید که گویندگانِ شبکه های رادیویی و تلویزیونیِ ما با صدای بغض‌آلود می گویند: "انا لله وانا الیه راجعون"»

آقای نوری‌زاد در گفت‌و‌گوی تازه خود با دویچه وله
 

درباره محتوای نامه چهاردهم خطاب به خامنه‌ای گفت: «در این نامه من و ایشان از دنیا رفته‌ایم و عملکردمان را تماشا می‌کنیم.»






این بار امپراتوری دروغ، به بقایای رژیم سابق متوسل شد

بار دیگر دروغ پردازی کیهان علیه جنبش سبز

روزنامه کیهان بار دیگر علیه جنبش مردمی سبز اقدام به دروغ پراکنی و انتشار خبر کذب کرد.
نویسندگان این روزنامه بار دیگر در دروغی آشکار مدعی شدند نماینده یکی از رهبران جنبش سبز با فرزند شاه مخلوع دیدار داشته است.
به گزارش کلمه هر چند کذب بودن این خبر  بدیهی است اما  نمک آشی که این بار کیهان پخته بود آنقدر شور بود که حتی فرزند پادشاه مخلوع ایران نیز ناچار شد با بیانیه رسمی آن را تکذیب کند، اما به نظر می رسد نماینده رهبری در کیهان هنوز دل خوش دارد تا با منتسب کردن حرکت اعتراضی مردم ایران به شخصیتها و گروههایی که حتی خیل عظیمی از حامیان جنبش سبز نام آنها را هم به یاد نمی آورند، دل خود را خوش کنند و مرهمی برای زخمهای خود بیابند.
نیروهای امنیتی و  روزنامه کیهان، ارگان رسانه ای محفل قتل های زنجیره ای، از ابتدای حرکت مردمی جنبش سبز تلاش داشته اند که این حرکت خودجوش اعتراضی را به گروههای مرده سیاسی پیوند بزنند.
تلاش وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در یافتن رد پای عوامل سازمان مجاهدین خلق و گروه خود ساخته انجمن پادشاهی از جمله اقداماتی بود که طی دو سال گذشته از سوی حاکمان دنبال می شد.
البته آنها همواره تلاش داشته اند در هر حرکت کور امنیتی که قادر به شناسایی و کنترل شرایط نباشند، نقش جریان هایی را که برای مردم ایران مرده سیاسی هستند، پررنگ کنند و برای سناریو ساخته ی ذهن توهم گرای خود، آسمان و ریسمان سلطنت طلبی و براندازی را به هم پیوند دهند تا شاید بتوانند برای برخی مخاطبان زودباور خود، کم کاری و بی کفایتی خود را توجیه کنند.
ای کاش گردانندگان روزنامه کیهان تنها به این سفارش دلسوزانه میر دربند گوش دهند که گروههایی را که بخاطر جنایات و خیانتهایشان مرده اند، برای کسب امتیازات جناحی و کینه ورزی های شخصی خود زنده نکنن
جنبش سبز برخلاف اقتدارگرایان که تصمیماتشان در پستوهای قدرت و به دور از چشم مردمان گرفته می شود، مردم را محرم می دانند و هیچ تصمیم و مذاکره ای به دور از چشم مردم انجام نمی شود.




ادامه ی نگرانی و بی خبری از رضا شهابی بعد از ۱۸ روز اعتصاب غذا در اوین

کلمه- زهرا صدر: رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد در اعتراض به بلاتکلیفی خود از روز ۴ آذر دست به اعتصاب غذا زده است. وضعیت او نگران کننده است و شماری از فعالان سیاسی خواستار پایان اعتصاب غدای وی شده‌اند.
ربابه رضایی همسر این فعال کارگری، در گفتگو با کلمه با بیان اینکه خبر جدیدی از وی در دسترس نیست می گوید:  چند روز پیش رفتیم دادستانی و دادستانی نامه پزشک قانونی را تایید کردند و روز یکشنبه فرستادند برای زندان، به ما هم اطلاع دادند که امروز یعنی شنبه همسرم را به بیمارستان منتقل خواهند کرد که فعلا هیچ خبری نیست.
نامه‌ی سرگشاده‌ی پنج چهره‌ی سیاسی ایران به رضا شهابی حاوی نگرانی جدی امضاکنندگان است: «شنیده‌ایم که بر سر تعیین تکلیف حقوقی‌تان، دست به اعتصاب غذا زده‌اید. با توجه به نگرانی خانواده، دوستان و دوستداران‌تان نسبت به سلامت جسمی شما؛ این جانبان تقاضا می‌کنیم که به اعتصاب خود پایان داده و با حفظ سلامتی‌تان پیگیر وضعیت حقوقی خود شوید. امیدواریم که هر چه سریع‌تر به وضعیت شما رسیدگی شده و خانواده‌تان نیز از نگرانی بیرون آیند.»
این نامه را خانم اعظم طالقانی و آقایان حبیب‌الله پیمان، صدر حاج ‌سیدجوادی، حسین شاه‌حسینی ، لطف‌الله میثمی امضا کرده‌اند.
پیشتر محمد حیدری، روزنامه‌نگار نیز در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نسبت به وضعیت رضا شهابی هشدار داده بود. محمد حیدری در نامه‌اش نوشته است، رضا شهابی در اواخر تیرماه ۱۳۸۹ و با پایان بازجویی‌اش تهدید به اعدام شده و به دلیل فشار ناشی از این تهدیدها مدتی حافظه‌اش نیز دچار مشکل شده است. حیدری همچنین یادآور شده که بازپرس شهابی بسیاری از اتهامات وارد بر او، از جمله اتهام “ارتباط با گروه‌های معاند” را کاملا بی‌اساس دانسته بود.
رضا شهابی فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد است. او در سال ۱۳۸۴ به دلیل فعالیت‌ سندیکایی از کار تعلیق شد، ادامه تحصیل داد، دیپلم گرفت و تحصیل در رشته حقوق را آغاز کرد. شهابی پس از اشتغال مجدد در شرکت واحد، در خرداد ماه ۱۳۸۹ در محل کارش توسط مأموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، رضا مدت زیادی را در سلول انفرادی به سر برد و امکان تماس با خانواده‌اش را نیافت. در مهر ماه همان سال در تماس کوتاهی با بستگانش از تعیین قرار وثیقه ۶۰ میلیون تومانی برای خود خبر داد، ولی با وجود پرداخت این وثیقه، که به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، آزاد نشد.
بر اساس این گزارش پزشک معالج رضا شهابی گزارش می‌دهد که غضروف بین تعدادی از مهره‌های ستون فقرات‌ او از بین رفته و احتمال از کار افتادن دست و پای چپش وجود دارد. به همین دلیل او در اواخر آبان ماه ۱۳۸۹ برای معاینات پزشکی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل و بار دیگر به زندان بازگردانده شد.
شهابی که همچنان بدون حکم در زندان به سر می‌برد در تاریخ چهارم آذر ماه ۱۳۹۰ دوباره دست به اعتصاب غذا زد.
پیشتر با توجه به نگرانی فعالان ایرانی از وضعیت این عضو سندیکای کارکنان شرکت واحد، کمیته‌ای با عنوان “کمیته دفاع از رضا شهابی” تشکیل شده است.
در نخستین بیانیه این کمیته آمده است: “در این مدت ۱۹ ماهه، اعضای خانواده و فرزندان رضا در بدترین شرایط روحی، جسمی و اقتصادی به سر برده‌اند. ما بارها به مقامات قضایی و نیز مسئولین مختلف مراجعه و نامه‌نگاری کرده‌ایم اما رضا تا کنون آزاد نشده است و همچنان بلاتکلیف است و جانش نیز در خطر است.”
خانم رضایی همچنین به کلمه می گوید: میخواهم از این طریق از تمام کسانی که ما را تنها نگذاشتند تشکر کنم. و بخواهم که باز هم پشت ما باشند و ما را یاری کنند، تا شاید ما به نتیجه ای برسیم.
متن مصاحبه کلمه با ربابه رضایی همسر رضا شهابی به شرح زیر است:
از آقای شهابی خبر جدیدی دارید؟
نخیر هیچ خبری نداریم. چند روز پیش رفتیم دادستانی و دادستانی نامه پزشک قانونی را تایید کردند و روز یکشنبه فرستادند برای زندان بعد هم به ما اطلاع دادند که امروز یعنی شنبه همسرم را به بیمارستان منتقل خواهند کرد که فعلا هیچ خبری نیست.
یعنی در حال حاضر در بهداری اوین هستند؟
نه تا جایی که به من خبر دادند در بند ۲۰۹ اوین نگهداری می شوند.
دلیل اعتصاب غذای آقای شهابی چیست؟
نزدیک ۲۰ ماه است که همسرم و پرونده اش را در وضعیت بلاتکلیفی نگه داشته اند. ضمن اینکه ما و خود ایشان معتقدیم که وی هیچ کار خطایی نکرده است و بیخودی آنجا نگهش داشتند. همسر من یک راننده شرکت واحد و عضو سندیکای شرکت واحد هست. او فقط از حقوق خودش و بقیه ی کارگران دفاع کرده است.
چند روز از این اعتصاب غذا می گذرد؟
۱۸ روز است.
آخرین باری که تماس داشتید کی بوده؟
ما روز یکشنبه با ایشان تماس داشتیم که حالشان اصلا خوب نبود آنقدر که نمی توانستند درست صحبت کنند. پنج شنبه هفته گذشته هم رفته بودیم ملاقات که به دلیل بدحالی نتوانسته بود بیاید.
از وضعیت جسمی شان بفرمایید؟
در حال حاضر ۴ تا از مهره های گردن همسر من از بین رفته، کلیه، کبد و معده اش ناراحت است. آقای شهابی بیمار است و باید به مشکلاتش رسیدگی شود. ما بسیار نگران هستیم دکتر گفته است که با یک عطسه مهره های آسیب دیده ی کمر ممکن است به قطع نخاع بینجامد و احتمال دارد سمت چپ بدنش فلج شود.
آیا شما با هیچ کدام از مسوولان قضایی یا مقامات دادستانی صحبتی داشتید؟
بله ما برای همه هم نامه بردیم هم حضوری به سراغ شان رفتیم همه به ما قول مساعد دادند که رسیدگی می کنند ولی حالا باز هم اوضاع همان است و همسرم بلاتکلیف در زندان است.
زمان مراجعه و نامه نگاری ها برخوردها چگونه بوده است؟
برخورد تند و بدی نداشتند همه می گفتند رسیدگی میکنیم. ولی چیزی عوض نشده و همچنان اوضاع همان است.
خانواده تان در حال حاضر در چه شرایطی هستند؟
بچه های من که همیشه بهترین دانش آموزان مدرسه بودند الان تبدیل شده اند به ضعیف ترین دانش آموزان مدرسه. و این ماجرا در روحیه خانواده و خودش تاثیر منفی گذاشته است. ما یک کمیته برای دفاع از همسرم تشکیل دادیم که یکسری از دوستان و همکاران در این کمیته شرکت کردند که میخواهم از طریق سایت شما از تمام کسانی که ما را تنها نگذاشتند تشکر کنم. و بخواهم که باز هم پشت ما باشند و ما را یاری کنند، تا شاید ما به نتیجه ای برسیم.
اگر سخن ناگفته ای با مسئولان دارید، بفرمایید؟
من تقاضا دارم که به پرونده همسر من رسیدگی شود تا زودتر از زندان آزادش کنند. او واقعا بی گناه است. تنها جرم او کارگر بودنش است. این که از حقوق خود و دیگران دفاع کرده، می گویند ارتباط با بیگانه داشته است. ارتباط با بیگانه یعنی چه؟ سوال من از مسوولین این است که ارتباط با بیگانه یعنی چه؟ یک راننده شرکت واحد چه ارتباطی با بیگانگان می تواند داشته باشد؟ آنقدر مشغله کاری دارد و در کار خودش سرگرم است که اصلا نمی تواند با کسی ارتباطی داشته باشد.



عیادت رهبر جمهوری اسلامی از محمد یزدی

آیت الله خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی عصر شنبه از محمد یزدی رییس پیشین قوه قضاییه عیادت کرد.
محمد یزدی از روحاینون نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است که در هفته های اخیر بخاطر وخامت حال، در بیمارستان بستری شده است.
آقای یزدی در دو سال گذشته بارها علیه جنبش سبز و اعتراضات مردمی موضع گیری کرده است.
وی که نایب رییس مجلس خبرگان رهبری است ، در اسفند ماه گذشته گفته بود:«چند نفر که پارچه سبز به دست ببندند که نمی‌توانند نظام را به هم بریزند، برای این انقلاب زحمات بسیاری کشیده شده و مردم همواره مدافع این انقلاب هستند. امروز شاهد هستیم کسی که روزی در خط نظام و انقلاب بوده است، در برابر امام و نظام ایستادگی می‌کند.»
این روحانی هشتاد ساله، همچنین تیرماه امسال در حمایت از آیت الله خامنه ای گفته بود: «ولی مطلق فقیه هیچگاه اشتباه نمی کند».