۱۳۹۰ آذر ۲۰, یکشنبه

روز یکشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مدودیف دستور بررسی دوباره نتایج انتخابات روسیه را صادر کرد


در پی اعتراض‌های گسترده در روسیه، دمیتری مدودیف، رئیس جمهور این کشور دستور تحقیق و تفحص درباره ادعاهای مطرح شده در مورد تقلب در انتخابات پارلمانی یکشنبه گذشته را صادر کرد.
ده‌ها هزار معترض روس روز شنبه در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی، علیه ولادیمیر پوتین و حزب او «روسیه متحد» شعار سردادند و خواستار برگزاری دوباره انتخابات شدند؛ تظاهراتی که گفته می‌شود از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بی‌سابقه بوده است.
اپوزیسیون می‌گوید در انتخابات پارلمانی به نفع حزب حاکم، روسیه متحد، تقلب شده است. برپایه نتایج اعلام شده این حزب که نزدیک به ولادیمیر پوتین است، نزدیک به ۵۰ درصد از کل آرا را به خود اختصاص داده است.
در واکنش به این اعتراض‌ها دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که دستور داده تا درباره انتخابات تحقیق و تفحص صورت گیرد.
مدودیف نوشت: «من با هیچیک از شعار‌ها و بیانیه‌هایی که در انتخابات داده شد موافق نیستم. با این حال، من دستور دادم تا در حوزه‌های رای گیری همه اطلاعات در مورد مطابقتشان با قوانین انتخاباتی مورد بررسی قرار گیرد.»
 وی با این حال مشخص نکرد چه نهادی مسئول این بررسی خواهد بود.

معترضان روز شنبه پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «دزد‌ها و متقلب‌ها! انتخابات را به ما پس بدهید.»
شعارهایی که نوک پیکان آن ولادیمیر پوتین و حزبش، روسیه متحد، را هدف قرار داده بود.
دمیتری مدودیف با اشاره به این اعتراض‌ها در صفحه فیس بوک خود نوشت: «شهروندان روسیه از آزادی بیان و اجتماعات برخوردار هستند. مردم حق دارند همانند روز گذشته موضع خود را ابراز کنند. هر آنچه که روز گذشته روی داد در چارچوب قانون بود.»
  در راهپیمایی روز شنبه که با مجوز دولت انجام شد، هزاران نیروی نظامی، انتظامی و امنیتی نیز در خیابان‌های مسکو حضور داشتند.
 ولادیمیر پوتین که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ دو دوره رئیس جمهور روسیه بوده، اعلام کرده است که قصد دارد بار دیگر خود را نامزد ریاست جمهوری این کشور کند.
در انتخابات هفته گذشته، پس از حزب پوتین، کمونیست‌ها، حزب سوسیال دموکرات «روسیه عادلانه» و حزب راستگرای «لیبرال دموکرات روسیه» به دوما، راه یافتند اما «حزب دموکراتیک متحد روسیه» از رفتن به دوما باز ماند. راه نیافتن حزب دموکراتیک متحد روسیه به دوما یکی از دلایل اعتراض‌های اخیر در روسیه است.

 

توافق جديد در نشست سازمان ملل برای مقابله با گرمايش زمين

مذاکره کنندگان درباره تغييرات آب و هوايی در نشست دوربان آفريقای جنوبی روز يکشنبه بر سر امضای معاهده جديدی برای مقابله با گرمايش زمين به توافق رسيدند که بر اساس آن بزرگترين آلوده کننده های زمين را وادار خواهد کرد تا برای کاهش گازهای گلخانه ای اقدام های لازم را به اجرا در آورند.
بان کی مون، دبيرکل سازمان متحد از دستيابی به اين توافق ستايش کرد. بر اساس توافق جديد، تلاش های وسيع تری برای به اجرا در آوردن پيمان کيوتو صورت خواهد گرفت.
پيمان کيوتو که از سوی ۳۷ کشور صنعتی مورد تصويب قرار گرفته است در پايان سال ۲۰۱۲ به پايان خواهد رسيد. اين پيمان کشورهای صنعتی را مجبور کرده است تا از ميزان گازهای گلخانه ای خود بکاهند.
دبيرکل سازمان ملل «از توافق برای ايجاد دور دوم تعهد نسبت به پيمان کيوتو استقبال کرد» که به گفته وی، «وضوح بيشتری به بازار کربن خواهد بخشيد و مشوق های اضافی برای سرمايه گذاری های جديد در زمينه های فناوری و نيازهای ساختاری به منظور مقابله با تغيير آب و هوايی را فراهم می کند.»
به رغم دستيابی به اين توافق، منتقدان اعلام کرده اند که اقدام های در نظر گرفته شده آن قدر موثر نيست که بتواند با گرمايش زمين مقابله کند.

بر اساس توافق های به دست آمده در نشست دوربان که به پروتکل کيوتو ضميمه خواهد شد، يک صندوق مالی تشکيل خواهد شد که با استفاده از آن به کشورهای فقير کمک خواهد شد تا با تغييرات آب و هوايی مقابله کرده و چارچوبی برای چگونگی کاهش آلاينده های هوا تعيين شود.
به گزارش خبرگزاری رويترز، برخی از جزاير کوچک و کشورهای در حال توسعه که با خطر بالا آمدن آب درياها و تغييرات شديد جوی دست و پنجه نرم می کنند، گفته اند که اين توافق بيانگر پايين ترين ميزان اشتراک نظر و فاقد ابزارهای لازم برای اطمينان ايجاد کردن در زمينه دور شدن از خطر است.
مايته انکوانا ماشابانه، وزير امور خارجه آفريقای جنوبی که رياست مذاکرات را بر عهده داشت گفت که «ما با برنامه" آ" در اينجا حاضر شديم و بحث ها را نيز با برنامه "آ"، به منظور حفظ  کره زمين در آينده و برای کودکان و نوه های خود که به دنيا خواهند آمد، به نتيجه رسانديم.»
وی با به پايان بردن اين نشست که طولانی ترين مذاکرات درباره تغييرات آب و هوايی ظرف دو دهه گذشته بود اظهار داشت: «ما تاريخ را رقم زديم.»
بر اساس گزارش های منتشره، در نشست دوربان هيات های نمايندگی توافق کردند تا در سال آينده تلاش های خود را برای تنظيم يک پيمان قانونی جديد مقيدسازی تا سال ۲۰۱۵ به منظور کاهش گازهای گلخانه ای آغاز کنند و از سال ۲۰۲۰ اين پيمان به مرحله اجرا در آيد.
اين روند که «طرح دوربان برای اقدام های اضافی» خوانده شده است، «يک پروتکل جديد، ابزار قانونی ديگر يا توافق به دست آمده برای مقيد سازی قانونی» را بسط خواهد داد که تحت لوای معاهده آب و هوايی سازمان ملل به اجرا در خواهد آمد.
اين اصطلاح در جلسه ای پشت درهای بسته در حاشيه کنفرانس دوربان مورد توافق گرفت که در آن اتحاديه اروپا، کشورهای هند، چين و ايالات متحده آمريکا حضور داشتند. تمام طرف های حاضر در اين نشست از توافق خود به عنوان پيروزی ياد کردند.
کريس هونه، وزير امور انرژی و آب و هوايی بريتانيا، گفته است که نتيجه حاصل شده، «يک موفقيت بزرگ برای ديپلماسی اروپايی است.»
تاد اشترن، نماينده آمريکا در اين کنفرانس نيز از توافق به دست آمده ابراز رضايت کرد.
توافق روز يکشنبه پس از سال ها ناکامی برای مقيد کردن قانونی و کاهش جهانی آلودگی هوا از سوی غول های بين المللی نظير چين و هند و همچنين کشورهای ثروتمندی چون آمريکا به دست آمد.
کشورهای توسعه يافته در حال حاضر اهداف رسمی تعيين شده در پروتکل کيوتو را پذيرفته اند، هرچند که آمريکا هرگز اين تعهدات را به صورت قانونی تصويب نکرده است.

 

شش قاتل، پنج مقتول: بازخوانی پرونده قتل‌های محفلی کرمان (۳)

شهریور ماه ۱۳۸۱، در گوشه‌ای از ساختمان مسجدی در میدان ارگ کرمان، شش جوان کنار هم نشسته بودند، بیشترشان متولد سال های ۶۰ و ۶۱، همگی برآمده از خانواده‌های مذهبی که بعضی از آنها دستی هم در نظام داشتند و آن طور که بعدها در اعترافات‌شان گفتند، دل همگی آنها از دیدن فساد حاکم بر شهر خون بود.
آنها یک ویژگی مشترک دیگر هم داشتند؛ همگی عضو پایگاه مقاومت بسیج شهید علی اصغر مولا کرمان بودند. ۳۱ شهریور ۱۳۸۱، این شش نفر حالا  رازهای مشترکی هم دارند.
شش قاتل، پنج مقتول: بازخوانی پرونده قتل‌های محفلی کرمان (۳)
در هفته های قبل آنها مصیب افشاری و محسن کمالی را به اتهام حمل، توزیع و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی دستگیر کرده، با خوب آمدن استخاره کشته و در گودالی دفن کرده‌اند. ۳۱ شهریور اما، برای آنها روز دیگری است. آنها برای اولین بار زنی را به در دام خود یافته اند.
محمد یاعباسی ۲۱ ساله، کارمند و مسئول عملیات پایگاه مولای کرمان، از همان اولین بازجویی‌ها به مشارکت در قتل‌ها اعتراف کرد و پیش از شرح دادن آنها در اعترافاتش نوشت: چون آقای مصطفوی گفت این کار را باید بکنید، ما این کار را کردیم، خدا ما را ببخشد.
محمد یاعباسی در مورد شیوه قتل جمیله امیر اسماعیلی، سومین قربانی قتل‌های مخفلی کرمان نوشته است:

«آقای مصطفوی شب زنگ زد خانه ما و گفت بلند شو بيا خانه یکی از دوستان، آدرس را نمی‌دانستم، آدرس داد. گفت فوراً بيا و ماشين را هم بياور و من رفتم دنبال علی ملكی... رفتيم آنجا. ديدم كه به آن زن دستبند زده‌اند و حمزه گفت او را به داخل ماشين ببريد.
تا ساعت ۱۲ شب، همين‌طور داخل شهر مي‌چرخيديم. حمزه گفت كه بايد او را به سر تلمبه (حوض) ببريم. گفتم حمزه، این زن است، چرا؟
گفت: نه، استخاره خوب است. به باغ پسته رفتیم. حمزه زن را پایین آورد،  من گفتم حمزه اين زن است و من دست به جان او نمي زنم. گفت باشد تو مراقب اطراف باش.
ديدم كه حمزه او را داخل آب انداخت و علی ملكی هم داخل آب بود و او را گرفت.»
حمزه مصطفوی در اعترافاتش در مورد قتل جمیله امیراسماعیلی نوشته است:

«به نام زهرا او را می‌شناختیم. مسئول خانه‌های فساد بود و دختران فراری را پناه می‌داد. او را به باغ پسته بردیم، علی ملکی روی کمرش نشست، من هم تنش را زیر آب بردم. بعد او را در صندق عقب انداخته و به جاده ماهان  بردیم. چون زن بود، او را در گودالی دیگر انداختیم. و کمی خاک روی او ریختیم.»
مادر جمیله امیر اسماعیلی در گفت‌وگویی که سال ۸۳ برای انتشار در نشریات ایران با او انجام دادم در مورد برخورد دفاعیات متهمان در دادگاه گفت:
متهمان چه می‌گفتند؟ مثلاً قاضی می‌پرسید خانم امیراسماعیلی را چه طور کشتی؟ می‌گفت دو تا پایش را می‌بستیم. یکی ایستاد روی کمرش و یکی روی دو تا پاش، انداختیمش توی حوض و نگهش داشتیم وقتی مرد برداشتیم و بردیم.

قشنگ تعریف می کرد این جریان را ؟
بله. خیلی از ما قوی‌تر و بهتر و خوب‌تر و خوشگل‌تر حرف می‌زد.
بعد از او پرسیدند که طلاها و انگشترهایش را چکار کردید؟ گفت که انگشترهایش را برداشتیم دادیم به یک قاری تا روضه بخواند. روز چهارم محرم. قاضی گفت : آقاجان شما این دختر را کشتید. انگشترهایش را برداشتید و دادید به یک قاری تا روضه بخواند، مگر این روضه شما درست است؟
من هم گفتم طلاهایش را نمی‌خواهم. صوابش برای دختر من، شر و گناهش از برای شما.
سازمان پزشکی قانونی استان کرمان در گزارش‌های کشف جسد نوشته است که تنها بخش‌های از استخوان‌های بدن جملیه امیر اسماعیلی را کشف کرده است و جسد توسط حیوانات وحشی خورده شده بود.
پاسخ‌های مادر جمیله امیر اسماعیلی به پرسش‌های من در گفت‌وگویی که در سال ۸۳ برای انتشار در روزنامه‌های ایران با او انجام دادم.

۲۸ سالش بود؟

بله.

ازدواج کرده بود؟

بله. زندگی داشت. شوهر داشت. زندگی‌اش هم توی خانه خودم بود.

چطور شد که اینها بردندش؟

روز جمعه ساعت چهار بود. توی مسیر خانه بردندش. ما دیگر ندیدیمش.

قبل از آن شده بود که دخترتان را به هر دلیل بازداشت کنند یا به جرم خاصی زندانی بشود؟

نه. نه.

فکر می کنید جرم دخترتان چه بود که اینها کشتندش؟

هیچ. ما که نمی‌دانیم

******
محمد یاعباسی در اعترافاتش به تبعیت محض از فرمانده پایگاه سخن می‌گفت، تبعیتی برآمده از محیطی نظامی، محسن عامری ،وکیل وی نیز از همین تبعیت به عنوان یکی از دلایل بی‌گناهی وی استفاده کرده و نوشته است: همه کارهای اعضای پایگاه منفی نبوده و فعالیت‌های مثبت و قابل تقدیر زیادی داشته و همه ساکنان محله به آن واقف هستند. همچنین امکاناتی از قبیل اتومبیل، سرباز، دستبند و بی‌سیم که توسط مقام‌های مافوق در اختیار آنها قرار داشته همه تأییدی بر قانونی بودن پایگاه است.
وی در ادامه افزوده است: عادلانه نیست وقتی کارگزار و یا مأموری از حکومت اسلامی، خارج از حیطه اختیارش و با این تصور که به وظیفه شرعی خود عمل می کند، مرتکب جرمی گردد، منکر سایر کارهای مثبت و حتی ارتباط او با حکومت و نظام بشویم. آیا این عمل پشیمانی در پی نخواهد داشت؟ آیا این روش را حکم خدا می‌دانیم؟»
امیر فرشاد ابراهیمی از اعضای پیشین سازمان بسیج در مورد دلیل به وجود آمدن چنین گروه‌های پیوسته و هم دستی در برآوردن اهدافی تعیین شده در بدنه بسیج می‌گوید:

«قدرتی به اینها داده شده و اینها وارد این ماجراها شده‌اند. طبیعتاً هر جا که انباشت قدرت باشد، وجود فساد هم بلاانکار است.
وقتی که سلاح در اختیار یک جوان بسیجی در حدود سن ۱۶ تا ۲۱ ساله قرار دارد، حکم در اختیار دارد. و این قدرت را دارد که هر کاری- به معنای واقعی کلمه هر کاری- را می تواند انجام دهد و کسی یا محکمه‌ای هم نیست که روی عملکرد آنها نظارت داشته باشد و از آنها بپرسد که برای چه این کار را کرده اند؟
و این افراد رشد و بالندگی این قدرت را در درون خودشان می‌بینند و این قدرت همین طور دارد رو به جلو می‌رود و افزون‌تر می‌شود، از گوشه و کنار هم القائاتی به آنها می‌شود، القائاتی مثل ضرورت «امر به معروف و نهی از منکر» و اینکه ما باید جامعه را از فساد پاک کنیم و یک شستشوی مغزی هم روی این افراد صورت می‌گیرد، طبیعی است که ما با وقوع یک چنین جرم و جنایاتی را شاهد هستیم.»
بسیجی بودن متهمان پرونده قتل‌های محفلی کرمان اما، سبب نشد که خانواده آنها از تلاش‌شان برای رضایت گرفتن از خانواده مقتولان بگذرند. مادر جمیله امیر اسماعیلی در مورد فشارهای وارد بر او و خانواده‌اش می‌گوید:
هزار بار هم گفتم. گفتم قصاص. بچه‌ام را کشته‌اند. پس باید آنها را هم بکشند. ولی حالا که زورم نمی رسد باید چکار کنم؟ هر روز می‌آیند می‌ریزند سرم. خانه دخترم می‌روند. پریروز آمده‌اند. دیروز آمده‌اند. هفته ای یکبار دو بار می‌آیند سراغمان. باید چکار کنم؟
سال ۱۳۸۳، دو سال پس از وقوع قتل‌های محفلی کرمان، خانواده جمیله امیر اسماعیلی با دریافت ۱۸ میلیون تومان دیه، از شکایت خود از متهمان پرونده قتل‌های محفلی کرمان گذشت کردند. بدین ترتیب رسیدگی به پرونده با حضور ۶ قاتل و تنها دو مقتول ادامه یافت.

 

همسر مأمور مفقود شده اف.بی.آی: ایران می‌تواند به ما کمک کند


همسر رابرت لوینسون، مأمور سابق «اف بی‌آی» که بیش از چهار سال پیش در ایران مفقود شده، یک نوار ویدئویی منتشر کرده که به گفته آن‌ها حدود یک سال پیش به دست آن‌ها رسیده است.

در این ویدئو «رابرت لوینسون» با ظاهری در هم شکسته از شرایط دستگیری و بازداشت خود سخن می‌گوید و از دولت آمریکا می‌خواهد که به وی کمک کند. «کریستین» همسر آقای لوینسون در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، می‌گوید که از یک سال پیش و زمان ارسال این ویدئو برای این خانواده، ربایندگان یا زندانبان‌های وی با آن‌ها هیچ تماسی نگرفته‌اند.
  • چرا شما تصمیم گرفتید که اکنون و پس از یک سال که از دریافت این ویدئو از طریق ایمیل می‌گذرد، آن را به شکل علنی منتشر کنید؟
​​ ما در موارد متعددی سعی کردیم با گروهی که رابرت را در اسارت خود دارد تماس گرفته و از آن‌ها بپرسیم که به چه شکلی و یا با چه شرایطی می‌توانیم زمینه آزادی وی را فراهم کنیم. ولی هیچگاه پاسخی دریافت نکردیم.
به همین خاطر به این نتیجه رسیدیم که شاید پخش این ویدئو همراه با پیامی که از سوی اعضای خانواده، شرایط را برای تماس آن‌ها با ما فراهم کند و در ‌‌نهایت بتوانیم زمینه آزادی رابرت را فراهم کنیم.
  • بنابراین شما نمی‌دانید که شروط یا خواسته‌های افرادی که همسر شما را در اسارت دارند برای آزاد کردن او چیست؟
ما در این مورد هیچ اطلاعی نداریم.
  • ظاهر و نحوه صحبت کردن همسر شما در این ویدئو چطور بود؟ آیا حالت و صدای او طبیعی بود؟
به نظر می‌رسد که حال او خوب است. البته خیلی لاغر شده و صورت او به شدت خسته به نظر می‌رسد. با این همه من خیلی خوشحال شدم که حداقل او هنوز زنده است. به محض اینکه اولین کلمات را به زبان آورد من مطمئن شدم که او رابرت است.
  • به نظر می‌رسد که شاید او دیگر در ایران نباشد. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که ممکن است او را به پاکستان و یا افغانستان منتقل کرده باشند.
من واقعاً نمی‌دانم که او کجاست و این یکی از مشکلات ماست. ما نمی‌دانیم چه گروهی او را در اسارت خود دارد، ما نمی‌دانیم این گروه در کجاست. این بخش از جهان منطقه‌ای پر از بحران و بسیار پیچیده است و ما هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداریم.
  • در ویدئوی خانوادگی که شما و پسرتان صحبت کرده‌اید هیچ اشاره‌ای به حکومت ایران نکرده و به جای آن شما مستقیماً با ربایندگان و افرادی که همسر شما را در اسارت دارند، صحبت می‌کنید. آیا فکر می‌کنید که هنوز هم حکومت ایران می‌تواند به شما کمک کند؟
​ من واقعاً معتقدم که حکومت ایران می‌تواند برای پیدا کردن وی به ما کمک کند. در ماه سپتامبر وقتی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، برای اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا آمده بود به ما گفت که حاضر است برای پیدا کردن رابرت به ما کمک کند. به همین خاطر من امیدوارم که وی به قول خود عمل کرده و از دولت بخواهد که در این زمینه به ما کمک کند.
  • شما و خانواده از چهار سال پیش که همسرتان مفقود شده دوران خیلی سختی را گذرانده‌اید. آیا دریافت اولین ویدئو به شکلی شما را امیدوار‌تر کرده است؟
بله خیلی مؤثر بود. من هنوز هم معتقدم که رابرت زنده است و به زودی خواهد توانست به سلامت به خانه بازگردد.

 

بازداشت ۳۰ شکارچی غیرمجاز در بندرترکمن


به گفته مدير کل سازمان حفاظت محيط زيست استان گلستان ۳۰ شکارچی غیرمجاز در نوار ساحلی بندر ترکمن بازداشت شده‌اند. محمد ممشتی یکشنبه (۲۰ آذر/ ۱۱ دسامبر) همچنین از ضبط ۹۵  قطعه انواع پرنده شکار شده توسط این افراد خبر داد.
ممشتی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا ضمن اشاره به ممنوعیت شکار پرندگان در این استان بدون كسب پروانه شكار، خواستار همکاری مردم با سازمان محيط زيست برای جلوگیری از انقراض گونه‌های حمايت شده حیوانی شد.
غیر از پرندگان کمیاب، گونه‌های بزکوهی و گاو کوهی استان گلستان نیز به دلیل شکار بی‌رویه در خطر انقراض قرار دارند. گونه‌های وحشی دیگری مانند خرس و ببر گلستان پیشتر به طور کامل منقرض شده‌اند.

 

ایران اتهام همکاری در انفجار سفارت آمریکا در کنیا را به شدت رد کرد


رامین مهمانپرست،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران حکم دادگاه ایالتی واشنگتن مبنی بر ارتباط ایران با القاعده در انفجار سال ۱۹۹۸ سفارت آمریکا در کنیا را رد کرد. در این دادگاه ۶ نفر گواهی دادند که جمهوری اسلامی ایران در این انفجار با نیروهای القاعده همکاری داشته است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تکذیب سخنان این ۶ نفر، اتهام مطرح شده از سوی قاضی دادگاه را به «شدت محکوم کرد». رامین مهمانپرست یکشنبه (۲۰ آذر/ ۱۱ دسامبر) گفت: «این اتهام بی پایه و اساس یکی دیگر از سناریوهای طراحی شده از سوی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.» سخنگوی وزارت خارجه ایران کشته شدن ۹ دیپلمات ایرانی در افغانستان به دست نیروهای القاعده را در مرداد ۱۳۷۷، (اوت ۱۹۹۸) دلیل بی‌پایه بودن اتهام دادگاه ایالتی واشینگتن دانست. در اوت ۱۹۹۸ انفجار چندین بمب در سفارت‌خانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا به فاصله چند دقیقه از یکدیگر، دهه‌ها نفر را به کام کشید و صدها کشته برجای گذاشت. قاضی دادگاه پرونده این بمب‌گذاری‌ها اول دسامبر(۱۰ آذر ماه) دولت ایران و سودان را در این ماجرا مسئول شناخت. قاضی جان بیتس، ده روز پیش  مدعی شد که دولت‌های ایران و سودان تجهیزات لازم و کمک‌های مالی مورد نظر را در اختیار القاعده جهت اجرای این عملیات قرار داده‌اند.

 





زوج
رابطه جنسی خوب میان زن و شوهر بدون رابطه عاطفی خوب ممکن نیست
اخیرا افزایش نرخ طلاق در ایران به ویژه در شهرهای مذهبی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.
بر اساس کلیک آمار سازمان ثبت احوال ایران، تعداد ازدواج های ثبت شده در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۰ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تنها ۳ درصد افزایش یافته در حالی که تعداد طلاق های ثبت شده در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر شده است؛ یعنی نرخ رشد طلاق در این مدت بیش از سه برابر نرخ رشد ازدواج بوده است.
کلیک آمار ارائه شده توسط مسئولان قوه قضائیه ایران هم از وجود ١٢ هزار پرونده طلاق توافقی طی یک ماه در سراسر ایران خبر می‌دهد و این نوع طلاق را دومین موضوع پرونده های مدنی معرفی می کند. متقاضیان این نوع طلاق در هشتاد در صد موارد زنان هستند که ٤٠ در صد آنان در دوران عقد بسر می برند یا کمتر از سه سال سابقه زندگی مشترک دارند.
بسیاری از کارشناسان در ایران دلایلی چون عدم شناخت کافی زوج از یکدیگر، دخالت خانواده، توقعات نامعقول دو طرف از هم، عدم وفاداری، اعتیاد، مشکلات عاطفی، مشکلات اقتصادی، کوتاه بودن مدت آشنایی، تفاوت راه های آشنایی دو طرف و از همه بیشتر مشکلات جنسی را به عنوان عوامل مهم افزایش آمار طلاق بر شمرده اند.
برخی تحقیقات میدانی که در نقاط مختلف ایران انجام شده است، مسایل جنسی را مهمترین عامل طلاق آن دسته از زوج ها در ایران معرفی می کند که کمتر از پنج سال پس از ازدواج از هم جدا می شوند.

رابطه جنسی، فراتر از عمل جنسی

تجربیات و تحقیقات نشان می‌دهند که رابطه مستقیمی بین کیفیت «ارتباط عاطفی» و «ارتباط جنسی» انسان ها وجود دارد.
رابطه زناشویی سالم و همراه با تفاهم و احترام متقابل که در آن دو طرف بتوانند در مورد نیازهای عاطفی و جنسی خود به راحتی و بدون ترس از قضاوت شدن گفتگو کنند و از ملاک‌های ارزشی یکدیگر مطلع باشند، محیط مناسب و امنی برای دو طرف ایجاد می کند و می تواند بستر یک رابطه رضایت بخش جنسی شود.
طبیعت زن و مرد و انتظارات متفاوتشان، «رابطه جنسی» را از صرف «عمل جنسی» متمایز می کند.
«رابطه جنسی» فرای توانایی جسمی در انجام «عمل جنسی» است. در جریان «رابطه جنسی» که نوع رضایت بخش آن موجب ارضای جنسی دو طرف می شود، دیگر نیازهای دو طرف هم ارضا می شوند. نیازهایی چون دوست داشته شدن، درک شدن، احساس امنیت و مورد قبول طرف مقابل واقع شدن.
عدم آشنایی با خصوصیات و ویژگی های جنس مخالف عامل مهمی است که موجب مواجه شدن افراد با ناهمخوانی جنسی و عدم توانایی در برقراری یک رابطه جنسی رضایت‌ بخش می شود.
ممکن است با استناد به همین عامل، بتوان تفاوت معنی داری که در زمینه علل طلاق بین ایران و کشورهای غربی وجود دارد را توضیح داد.
در کشورهای غربی هم مشکلات جنسی یکی از دلایل مهم طلاق به حساب می‌آید، اما همچون ایران در صدر فهرست علل قرار نمی گیرد. بیشتر آمارهای موجود، مشکلات ارتباطی، عدم احساس خوشبختی، عدم تفاهم و مشکلات مالی را پیش از مشکلات جنسی، به عنوان عامل طلاق در کشورهای غربی نشان می دهند.

ناتوانی جنسی مرد، سرد مزاجی زن

کارشناسان در ایران ناتوانی جنسی در مردان و سرد مزاجی در زنان را به عنوان رایج ترین مشکلات جنسی مطرح می کنند.
آمارهای جهانی هم نشان میدهند که از هر ده مرد در دنیا یکی از ناتوانی یا عدم تحریک پذیری جنسی رنج می برد. با این حال بسیاری از این مردان در مورد این مشکل سکوت کرده و آن را به مدت طولانی از همسرشان مخفی نگاه داشته و حتی با پزشک خود نیز در میان نمی گذارند.
عدم آگاهی و اطلاع کافی موجب می شود که آن‌ها از یک سو اهمیت مسئله را درک نکنند و از سوی دیگر از راه حل های نوین موجود برای حل آن بی بهره بمانند. شرایط اجتماعی جامعه‌ و تصور غالب از «مردانگی» و انتظار بالا از «مرد»، می‌تواند به دو چندان شدن این معضل در کشوری مثل ایران بیانجامد.
همچون ناتوانی جنسی در مردان، سرد مزاجی زنان هم می‌تواند دلایل فیزیکی یا روانی داشته باشد.
فشار خون، بیماری قلبی، دیابت، مشکلات هورمونی و مصرف دارو از جمله عوامل فیزیکی هستند که می‌توانند به اختلالات جنسی منجر شوند. استرس، افسردگی، اضطراب، عدم اعتماد به نفس، سابقه آزار جنسی و تمایلات سرکوب شده همجنسگرایانه هم نمونه‌هایی از عوامل روحی و روانی تاثیرگذار بر اینگونه اختلالات به حساب می آیند.

رانش های جنسی، منبع احساس گناه

در کنار علت های گوناگون فیزیکی و روانی، نقش جامعه، الگوهای تربیتی و باورهای سنتی – مذهبی را هم در بروز مشکلات جنسی نباید نادیده گرفت.
پرورش در محیط خانوادگی که در آن والدین برای کنترل فرزندان یا بر اساس باورهایشان، مسایل جنسی را بد و قبیح جلوه می‌دهند، موجب می‌شود که رانش های جنسی نه تنها طبیعی پنداشته نشوند، بلکه به منبع احساس گناه بدل گردند.
آموزش جنسی به‌موقع و مناسب سن در جوامعی مثل ایران، اغلب قربانی نگاه دینی و سنتی شده است. همین نگاه در برخی از خانواده‌ها باعث شده سکس و رابطه جنسی نه تنها مشمئز کننده و زشت دانسته شود، بلکه سرکوب شده و طبیعتا نقش خانواده هم در آموزش جنسی فراموش شود. شاید همین مجموعه شرایط است که موجب شده حتی فارسی سخن گفتن درباره مسایل جنسی – به جز جوک گویی – به سختی میسر شود. این فقر ادبیات جنسی، همراه با عدم آگاهی، باعث ضعف دو طرف در بیان نیازهای جنسی می‌شود که به نوبه خود بر کیفیت رابطه دو طرف تأثیر می گذارد.

کلاس‌های مشاوره: تنها راه حل؟

بسیاری از کارشناسانان در ایران بر اهمیت کلاس های مشاوره قبل از ازدواج و حتی در برخی موارد بعد از ازدواج تاکید می کنند. در این کلاس ها مسایل تنظیم خانواده و مشکلات زناشویی ناشی از اختلالات جنسی به طور خلاصه به زوج ها آموزش داده می شود. دولت ایران قصد دارد در آینده در کلاس‌های بعد از ازدواج هم مشکلات عاطفی و مسایل زناشویی زوج ها را مورد توجه قرار دهد.
اما آیا تنها شرکت کردن در چند جلسه مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند از بروز مشکلات جنسی جلوگیری و تداوم یک رابطه را تضمین کند؟ مشکلاتی که عموما ناشی از بزرگ شدن در محیط های خانوادگی و اجتماعی هستند که در آن سکس به جای اینکه امکانی برای لذت جنسی دو طرف تلقی شود، تنها وسیله تولید مثل، وظیفه زناشویی یا راهی برای ارضای شهوات مردان است.
تجربه نشان می‌دهد که آشنایی با ویژگی‌ها و نیازهای روحی و فیزیکی جنس مخالف در چند جلسه میسر نمی شود. علاوه بر آن درک و برداشت غلط از مقوله سکس و در بعضی موارد فایق آمدن بر ترس‌های درونی شده از رابطه جنسی، کار آسانی نیست. با توجه به پیچیدگی و شخصی بودن این مشکلات، به نظر نمی‌رسد که تنها با در اختیار گذاشتن اطلاعات عمومی در زمینه روابط زناشویی و تأکید بر جنبه تنظیم خانواده، بتوان به حل این مشکل کمک کرد.
قطعاً هر نوع آموزش به هر میزان برای پیشگیری یا کمک به حل بعضی از مشکلات زناشویی مفید است. اما نکته‌ای که نباید از یاد برد این است که آموزش، یک روند طولانی است و نخستین مدرسه ما در زندگی خانواده است. از همین رو شاید راه بنیادی تر برای حل مشکلاتی از این قبیل تلاش برای آموزش والدینی باشد که نخستین مربیان تربیتی افراد یک جامعه محسوب می شوند.
مشکلات جنسی به رغم آنکه در صدر عوامل طلاق معرفی شده‌اند نباید ما را از ابعاد دیگر این پدیده غافل کنند. ازدواج یک رابطه دو‌طرفه است و اغلب مشکلاتی که به طلاق منجر می‌شوند ریشه در ضعف یا عدم توانایی در برقراری یک رابطه سالم دارند. بخشی از مشکلات جنسی ناشی از مسایل روحی، می تواند بازتابی از اختلافات و عدم تفاهم در زندگی زناشویی باشد. به همین دلیل است که آموزش روش‌های برقراری ارتباط سالم در خلال کلاس‌های قبل از ازدواج هم لازم به نظر می رسد.

 



فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از ادامه پروازهای این شرکت به لندن خبر داده است.
آقای پرورش به خبرگزاری مهر گفته است سوخت رسانی به هواپیماهای ایران ایر در فرودگاه شهر کنت ممنوع اعلام شده و از ۷ دسامبر، این فرودگاه اجازه سوخت رسانی به هواپیماهای ایران ایر را نداشته است.
تا کنون هواپیماهای ایرانی به دلیل تحریم‌های سوخت‌رسانی توسط برخی شرکت‌ها، مجبور بودند با فرود دوباره در فرودگاهی کوچک در استان کنت، در مجاورت لندن، سوخت گیری کنند.
آقای پرورش گفته است این ممنوعیت، در سایر پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تاثیری نمی گذارد.
گروهی از کشورها اکنون از دادن سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می کنند و ایران نیز در اقدامی مشابه از دادن سوخت به برخی شرکت های هواپیمایی غربی خودداری می کند.

 

تلاش علی‌اکبر صالحی برای توجیه حمله به سفارت بریتانیا



نوشتۀ فرید وهابی
علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا مسئولیت حمله به سفارت بریتانیا را از دوش دولت و مجلس بردارد. او واکنش‌ تند لندن را نیز عجولانه توصیف کرد و گفت: «روابط سیاسی میان تهران و لندن قطع نشده، اما انگلیسی ها در بازگرداندن دیپلمات های خود شتابزده عمل كردند». او همچنین صریحاً گفت «ما از اتفاقی که افتاد، متأسفیم».


روز یکشنبه، علی اکبر صالحی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری مشترك با همتای نامیبیایی خود، با اشاره به بحرانی که با حمله به سفارت بریتانیا در تهران آغاز شد و با ابراز تأسف از این اتفاقات، واکنش لندن مبنی بر فراخواندن دیپلمات های خود از تهران و همچنین اخراج دیپلمات های ایرانی از انگلستان را عجولانه توصیف کرد.
صالحی گفت: «در این اتفاق اخیر كه رخ داد و جای تأسف نیز دارد، انگلیسی ها عجولانه رفتار كردند و به قول معروف كاتولیك تر از پاپ شدند».

وی در توجیه حمله به سفارت بریتانیا گفت: «اولین باری كه وزیر امور خارجه انگلیس در مورد موضوع سفارت با بنده تماس گرفت، به وی گفتم كه جوش و خروش این عصبانیت جوانان ایرانی متراكم از موضوع‌های قرن‌ها، به خصوص دو قرن اخیر، و همچنین اقدام غیرعاقلانه و غیرحكیمانه انگلیسی ها است»...
صالحی با اصرار و توضیحات طولانی تلاش کرد که مسئولیت حمله به سفارت را به نحوی ازدوش دولت و مجلس بردارد. او گفت: «ورود به سفارت انگلیس اقدامی قابل پیش بینی نبود و واقعا مجلس و مسئولان انتظامی نیز چنین پیش‌ بینی را نداشتند».
او افزود: «قرار بود این موضوع در چهارچوب مقررات كشور انجام شود اما از این كه این اتفاق افتاد و خارج از مقررات كشور بود، متاسفیم».

صالحی بار دیگر در صدد توجیه برآمد و اضافه کرد: «در خیلی از مواردی كه شور و هیجان بالااست انسانی كه مظلوم واقع می شود بالاخره چاره ای جز فریاد بلند ندارد».
او در عین حال نظام جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر اخلاق توصیف كرد و افزود: «در همه موارد باید مقررات و اصول را در رفتار و منش خود مدنظر قراردهیم».

در واقع، وزیر خارجه ایران به طور ضمنی گفت که حمله به سفارت، ادامۀ واکنش‌ها به تحریم‌های انگلیسی بوده و توضیح داد که به دنبال اقدام دولت انگلیس درتحریم بانك مركزی ایران، مجلس شورای اسلامی كاهش سطح روابط با این كشور تصویب كرد... و سپس افزود: «جمهوری اسلامی ایران هر اندازه كه در برابر انگلیسی ها سعه صدر نشان داد آنها این گونه برداشت كردند كه ما علاقه مند به پاسخگویی نیستیم، اما ملت ایران در زمان خود به زیبایی پاسخ این اقدامات را داد».
او تحریم بانك مركزی ایران توسط لندن را اقدامی سیاسی توصیف كرد و گفت : «انگلیسی ها هر زمان فرصتی به دست آوردند درصدد به وجود آوردن مسایلی برای كشورمان بودند... آنها مرتکب این اقدام سیاسی شدند که جنبه نمایشی داشت چرا که ما اصلاً مراوده مالی با انگلیس نداشتیم».

علی اکبر صالحی در عین تأکید بر دشمنی دیرپای انگلیس با ایران، گفت: «روابط سیاسی میان ایران و انگلیس قطع نشده است اما انگلیسی ها در بازگرداندن دیپلمات های خود شتابزده عمل كردند زیرا این موضوع مصوبه مجلس شورای اسلامی نبود».
علی اکبر صالحی در این نشست در بارۀ سرنگون شدن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی نیز توضیحاتی داد و خبر داد که ایران در مورد "تجاوز یك فروند پهپاد آمریكایی به حریم هوایی كشور" به سازمان ملل متحد شکایت برده است.
وی افزود: "همچنین قرار است این موضوع به سازمان همكاری های اسلامی، جنبش عدم تعهد و سایر نهادهای بین‌المللی كه می توانند در رابطه با این موضوع تصمیم گیری كنند منعكس شود".

 

محمود بهمنی: وضعیت اقتصادی کشور عادی نیست


محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

نوشتۀ ناصر اعتمادی
محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار اعتراف کرده است که وضعیت اقتصادی کشور در نتیجۀ تحریم های بین المللی غیرعادی شده و ایران باید خود را برای مقابله با تحریم محتمل بانک مرکزی این کشور نیز آماده کند.


محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در جلسۀ صبحانه با اعضای اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به انتقادهای بخش خصوصی صریحاً به مشکلات وضعیت اقتصادی کشور در نتیجۀ اعمال تحریم های بین المللی اعتراف کرد و گفت: شرایط کشور عادی نیست و در نتیجه مقررات هم نمی تواند به صورت عادی اجرا شوند.
محمود بهمنی حتا تحریم بانک مرکزی ایران را بعید ندانست و گفت: باید خود را برای رویارویی با چنین احتمالی نیز آماده کنیم، به طوری که بتوان یکی دو سال یا بیشتر کشور را حفظ کرد.
رییس کل بانک مرکزی تحریم های بین المللی را بر بازار ارز در کشور بی تاثیر ندانست و افزود: مثلاً به هنگام حمله به سفارتخانۀ انگلستان در تهران تقاضای ارز افزایش یافت و اگر کوه اُحد هم باشیم سیاست های ارزی کشور از این دست بحران ها اثر می پذیرند.
رییس کل بانک مرکزی ایران در جای دیگری از سخنانش اضافه کرد که تحریم های خارجی نقل و انتقال ارز را با مشکل مواجه کرده، به طوری که انتقال ارز از طریق صرافی ها و بانک ها به صورت حواله صورت می پذیرد که این هزینه ها را افزایش می دهد.
محمود بهمنی از اعلام موجودی ذخایر ارزی کشور خودداری کرد و گفت که اعلام ذخایر ارزی منجر به تصمیم های نادرست برخی کشورها می شود و به همین خاطر ایران از چند سال گذشته از اعلام موجودی ذخایر ارزی خود خودداری می کند.
دولت انگلستان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است و فرانسه با پشتیبانی از تحریم نفت خام ایران خواستار مسدود شدن دارایی های بانک مرکزی ایران در خارج شده است. مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد در هفتۀ آینده رشته مجازات های جدیدی را علیه بانک مرکزی و بخش انرژی ایران تصویب کند. تحریم بانک مرکزی خودبخود ایران را از دریافت درآمدهای نفتی اش محروم می کند. کمبود منابع در نتیجۀ تحریم ها یکی از چالش های پیش روی حکومت اسلامی در سال آینده میلادی است.
در حالی که محمود بهمنی اوضاع اقتصادی کشور را غیرعادی توصیف کرده، یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران صریحاً خطاب به رییس کل بانک مرکزی گفته است که وضعیت اقتصادی کشور جنگی است و بانک مرکزی و نظام بانکی کشور باید به عنوان فرماندهان جنگی در این وضعیت نظامی عمل کنند.
گفتنی است که رهبران ایران تاکنون تحریم های اقتصادی علیه ایران را نه تنها بی اثر می دانستند، بلکه آنها را مایۀ شکوفایی و رشد بیشتر اقتصاد کشور فرض می کردند. این اولین بار است که مقامات اقتصادی جمهوری اسلامی وضعیت اقتصادی کشور را در نتیجۀ تحریم های بین المللی «غیرعادی» یا «جنگی» توصیف می کنند.
 

 


 جرس: 
علی شکوری‌راد، از فعالان دانشجویی دهه اول انقلاب می‌گوید دفتر تحکیمی که مدافع وضع موجود است جعلی است.  



وی در گفت‌وگو نشریه‌ دانشجویی "انعکاس" گفته است که دانشگاه‌ها به عنوان یک شبکۀ اجتماعی گسترده همچنان پتانسیل حرکت بلکه طوفان را دارند و این همان چیزی است که دولت را بسیار نگران نگاه می دارد و وادار می کند همۀ روزنه هایی را که ممکن است موجب اکسیژن رسانی و حیات مجدد به این غول خفته از نظر آنها باشد را ببندند.

شکوری معتقد است، الان البته دیگر جنبش دانشجویی وجود ندارد و با مجموعۀ اقداماتی که انجام شده، تقریباً تمام تشکل‌های مستقل دانشجویان که منتقد وضع موجود هستند تعطیل شده و آن تعداد هم که مانده اند با انواع و اقسام تضییقات مواجه هستند و تحرک چندانی در دانشگاهها وجود ندارد که بتوان نام فعالیت بر آن گذاشت چه برسد به حرکت یا جنبش. با این حال پتانسیل جنبش دانشجوئی همیشه وجود دارد و دانشگاهها به عنوان یک شبکۀ اجتماعی گسترده همچنان پتانسیل ایجاد طوفان را دارند.

وی تصریح کرد: یک زمان که دفتر تحکیم وحدت نمایندۀ جنبش دانشجویی بود بحث هویت نیز برای آن مطرح بود الان تشکل اصلی دفتر تحکیم به محاق رفته بجای آن یک دفتر تحکیم جعلی پا گرفته است که مدافع وضع موجود است. البته هنوز آن دفتر تحکیم معترض که خود را وارث نام و هویت تاریخی دفتر تحکیم می داند نیز بیانیه می دهد ولی امکان حیات آشکاری که نشان دهندۀ پایگاه وسیع دانشجوئی و توان بسیج آنها باشد از او سلب شده است.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت افزود: دفتر تحکیم با آن هویت تاریخی که از بدو تأسیس داشت و خود را خط امام می دانست و تا زمانی که خود را طرفدار اصلاحات می دانست و بعضاً پیشینۀ خط امامی خود را نفی می کرد و تا امروز که چند شقه شده و هرکدام خود را در پیوند با یکی از دوره های تاریخی آن می دانند یا هویت جدیدی برای خود تعریف می کنند، تمام شده است. الان که فضا کاملا بسته است و موضوع رسمیت و مجوز دیگر اهمیت ندارد بقا، ابطال یا انحلال تشکل های دانشجوئی و اینکه چه کسی حق دارد از کدام نام استفاده کند بلاموضوع است و هر کس دارد کار خودش را می کند ولی اگر روزی دوباره فضا باز شد و همۀ سلیقه ها و گرایش ها توانستند تشکل خود را بوجود بیاورند و فعالیت کنند آن وقت می شود صحبت کرد که نام و هویت دفتر تحکیم وحدت به کدام سلیقه یا گرایش تعلق دارد و اساسا آیا دیگر کسی می تواند از این نام استفاده کند یا نه. البته به نظر من در آن شرایط باید نام دفتر تحکیم را به تاریخ سپرد و هر مجموعه ای از نامی که معرف هویت واقعی آنان باشد استفاده کنند. نام دفتر تحکیم برای سلایق مختلف استفاده شده و دیگر نمی توان آن را بک مجموعه متعلق دانست.

آقای شکوری با بیان اینکه اساساً گفتمان غالب در جامعه عوض شده است و متناسب با آن جنبش دانشجوئی هم تغییر گفتمان داده است، تصریح کرد: در گفتمان غالب امروز دموکراسی و حقوق بشر محور قرار گرفته و اسلام که پس از انقلاب اسلامی محور ثابت گفتمانی در جامعه بوده است به حاشیه رفته است. در این حال که گفتمان غالب دستخوش چنین تحولات شگرفی شده است اگر بندۀ نوعی نیز به هویت تارخی خود یا تشکلی که زمانی به آن وابسته بوده ام یا الآن هستم دل بسته باشم نمی توانم انتظار داشته باشم دیگران نیز مانند من دلبسته باشند و یا به منطق سخنان من توجه کنند. بنابراین ترجیح می دهم دیگر در مورد آن صحبت نکنم.

این فعال سیاسی افزود: تغییرات گفتمانی دارای اجزای متفاوتی هستند. بخش عمدۀ آنها عصری و وابسته به علم و بخصوص تکنولوژی هستند. به عنوان مثال گسترش تکنولوژی ارتباطات و انتقال اطلاعات عامل اصلی فزونی آگاهی ها و همبستگی ها بوده، پیوند های جدیدی را در ابعاد جدید در جوامع انسانی امکانپذیرساخته است که موجب شکل گیری شبکه های اجتماعی و حرکت های هماهنگ و هم سطح آنان شده است. این حرکت ها بصورت جنبش سبز در ایران، بهار عربی در خاورمیانه و جنبش توقف وال استریت در آمریکا و کشورهای غربی نمایان شده است و شاید در آینده اشکال و ابعاد جدیدی نیز پیدا کند. بخش دیگری از تغییرات گفتمانی مربوط به تجربه هایی است که بشر و یا ملت ها بدست می آورند. مثلا بشر از انقلابهایی که کرده است با هزینه های بسیاری که برایش داشته است خیر چندانی ندیده است. به همین دلیل دیگر بدنبال انقلاب نمی رود و اصلاحات را جایگزین آن کرده است. روزگاری اسلحه نماد انقلاب بود و مایه افتخار. جوانان آن روز علاقه داشتند اسلحه بدست بگیرند و عکس بیاندازند.

سازمانهای انقلابی از نماد اسلحه در آرم خود استفاده می کردند. ولی الآن اینگونه نیست. امروز آنها که اسلحه در دست دارند محبوب نیستند. قلم امروز محبوب تر است. سخنان انقلابی مانند سابق شورآفرین نیستند بلکه سخن ازصلح، مدارا و اصلاحات خریدار بیشتری دارد.

این عضو سابق دفتر تحکیم وحدت سپس گفت: چهره هایی مثل ماندلا، خاتمی و آن سانگ سوچی در جهان امروز دلربا تر از بن لادن و... هستند.
وی با بیان اینکه بخش کوچکی از تغییرات گفتمانی تحت تأثیر تبلیغات و تأثیرات بیگانگان و یا وسوسه های شیطانی است، افزود: ولی متأسفانه در کشور ما عده ای همین را بهانه کرده اند تا چشم خود را بر واقعیات بزرگ ببندند. چرخ زمان از گردش نمی ایستد و لاجرم آنهائی را که مقتضیات زمان و مکان را درک نکنند و واقعیات را در نیابند و همپای تحولات عصری پیش نیایند و در نتیجه برای زمانۀ خود برنامه ای نداشته باشند در زیر آن خرد خواهند شد. دور نیست ونسل ما به یاد دارد زمانی را که صدای شکسته شدن استخوانهای ابرقدرتی شنیده شد که نتوانست خود را با مقتضیات زمان تطبیق بدهد.

 

یک استاد دانشگاه: ۴۰ درصد از بازار کار ایران غیر رسمی است


دکتر حسین راغفر گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از بازار کار ایران غیر رسمی است.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا ضمن رد اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر حفظ قدرت خرید هشت دهک درآمدی جامعه اظهار داشت: ‌ بیش از ۷۵ درصد از کارگرانی که در بازار غیر رسمی ایران کار می‌کنند زیر خط فقر هستند و اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی در حفظ قدرت خرید جامعه دهکهای درآمدی غیر کار‌شناسی است.

او در ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را موجب کاهش قدرت خرید کلیه اقشار جامعه اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: درصد بالایی از خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند خواستارند که به شرایط گذشته کشور (قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها) بازگردند.

به گفته این کار‌شناس اقتصادی در حال حاضر ۵۰ درصد اقتصاد کشور مربوط به گروه‌هایی است که در بازار غیر رسمی ایران فعالیت می‌کنند.

راغفر از کاهش بهره وری نیروی کار در واحدهای تولیدی کشور خبر داد و گفت: به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت اقلام و کالاهای اساسی حقوق کارگران پاسخگوی نیازهای آنان نیست.

این کار‌شناس اقتصادی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ تورم در کشور تصریح کرد: در حال حاضر نرخ تورم در ایران بیش از ۵۰ درصد است.

او با اشاره به افزایش نرخ خط فقر در کلان شهرهای کشور یادآور شد: ‌ در حال حاضر مسئولین کشور ادعای سیاست‌های ساختاری می‌کنند در حالیکه اجرای قانونی مانند هدفمندی یارانه‌ها تنها با رویکرد سیاسی انجام شده است.

 

اعتراض فعالان کارگری به اجرای نظام استاد شاگردی


حقوق کارگران به یک سوم کاهش می‌یابد

علیرضا حیدری گفت: دولت قصد دارد با اجرایی سیاست‌هایی از قبیل ابلاغ دستورالعمل نظام استاد شاگردی حقوق کارگران را به یک سوم کاهش دهد.

در پی اظهارات سرپرست سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور مبنی بر ابلاغ دستورالعمل نظام استاد شاگردی در هفته جاری، علیرضا حیدری در گفتگو با ایلنا ضمن بیان اینکه در تدوین دستورالعمل نظام استاد شاگردی از نظرات جامعه کارگری و کارفرمایی استفاده نشده است، تصریح کرد: اجرای سیاست‌هایی از قبیل نظام استاد شاگردی موجب خواهد شد که بیش از ۳۰ درصد از کارگران فعال در بخش صنوف به بهانه مهارت آموزی به صورت کارآموز در واحدهای تولیدی کشور فعالیت کنند.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود سیاست‌هایی از قبیل حذف شرایط سن کارآموز در پیش نویس اصلاح قانون کار و یا نظام استاد شاگردی را در راستای حمایت از نظام سرمایه دارای اعلام کرد و گفت: دولت قصد دارد با اجرایی سیاست‌هایی از این قبیل حقوق کارگران را به یک سوم کاهش دهد.

او با بیان اینکه بخش زیادی از کارگران سراسر کشور فاقد مهارت هستند یاد آور شد: در حال حاضر اجرای طرح‌هایی در قالب مهارت آموزی انگیزه نیروی کار کشور را از بین می‌برد.

دبیر سابق کانون عالی شوراهای اسلامی کار در ادامه مخالفت خود را با اصلاح ماده ۱۱۲ و ۱۱۵ قانون کار اعلام کرد و گفت: با اصلاح این مواد قانونی کارگران ایران به بهانه عدم داشتن مهارت تا سن ۶۰ سالگی هم کارآموز تلقی می‌شود.

کارگران ماهر با حقوق کارآموزی استخدام خواهند شد

دبیر اجرایی خانه کارگر قم گفت: اساس رابطه استاد شاگردی را نمی‌شود منکر بود چرا که هر کار آموزی نیاز به تعلیم و بهره گیری از تجارب اساتید با تجربه دارد اما اجرای این طرح به نحوی که به بی‌قانونی بیانجامد و از کارگران سوء استفاده شود درست نیست.

علی طالبی ضمن اشاره به جایگزینی نظام استاد شاگردی، اظهار داشت: دولت با اجرای این طرحهای بی‌فایده از طرح ریزی و اجرای قوانین موثر غافل می‌ماند.

او با بیان اینکه کار‌شناسی و اجرای این گونه طرح‌ها اتلاف وقت است، تصریح کرد: اساس طرح استاد شاگردی را نمی‌شود منکر بود چرا که هر کار آموزی نیاز به تعلیم وبهره گیری از تجارب اساتید با تجربه دارد اما اجرای این طرح به نحوی که به بی‌قانونی بیانجامد و از کارگران سوء استفاده شود درست نیست.

این فعال کارگری در خصوص شرایط سنی این کارآموزان در طرح استاد شاگردی اظهار داشت: شرایط سنی جزء احکام دینی است و در قانون کار هم این موضوع خوب مطرح شده است اما شکل جدید تغییر سن، در طرح استاد شاگردی مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد از جمله به کارگیری کارگران ماهر به عنوان کارآموز که در این صورت به کارگران اجحاف خواهد شد.

هدف دور زدن قانون کار است

علی دهقان کیا گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای با اجرای نظام استاد شاگردی قصد دور زدن ماده ۱۱۲ و ۱۱۵ قانون کار را دارد.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با ایلنا اجرای سیاست‌هایی از قبیل نظام استاد شاگردی را در راستای تامین حقوق کارفرمایان اعلام کرد و گفت: با اجرای این سیاست کارگران با دریافت ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان دستمزد کارآموز تلقی خواهند شد.

او از عدم تحقق سیاست‌های اشتغالزایی دولت در سال جاری خبر داد و گفت: دولت از ابتدای سال جاری تا کنون وعده ایجاد دو میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را داده از این رو به منظور تحقق وعده خود سیاست‌هایی از قبیل نظام استاد شاگردی را اعمال خواهد کرد.

دهقان کیا یاد آور شد: در صورت اجرای این سیاست عده زیادی از کارگران تحت عنوان کارآموز با دریافت ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان جزو نیروهای شاغل کشور محسوب می‌شوند و آمار اشتغال افزایش می‌یابد.

راه سوءاستفاده از کارگران باز خواهد شد

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرکرد گفت: با توجه به اینکه نرخ بیکاری در بعضی از مناطق به ۲۵ درصد می‌رسد و عرضه نیروی کار بسیار بالا‌تر از تقاضاست، نظام استاد شاگردی راه بی‌قانونی را برای کارفرمایان باز می‌کند.

عبداله رئیسی در گفت گو با خبرنگار ایلنا، ضمن اشاره به اینکه ممکن است با اجرای چنین طرح‌هایی، برده داری نوینی را در بازار کار شاهد باشیم، افزود: متأسفانه در سالهای اخیر قانون گذاران و قوه مجریه با این بی‌قانونی‌ها، راه را برای سوء استفاده بعضی از کارفرمایان باز می‌کنند.

او اظهار کرد: بکارگیری کارآموزان به مدت سه سال در کارگا‌ها برای ورود به بازار کار بسیار زیاد است و جهت رونق بازار اشتغال می‌توان زمان دورهٔ کارآموزی را به شش ماه کاهش داد.

او افزود: در صورت اعمال نظرات دولت درخصوص جایگزینی نظام استاد شاگردی، ممکن است بسیاری از کارآموزان دارای مهارت، و یا حتی خود استاد باشند اما به دلیل نیاز به کار ناچاراً به عنوان کارآموز بکار گرفته شوند.

رئیسی با اشاره به اینکه برداشتن شرایط سنی برای این کارآموزان موجب بی‌قانونی خواهد شد، اظهار داشت: با برداشتن شرایط سنی بسیاری از این کارآموزان از شمول قوانین حمایتی کار خارج می‌شوند.

دبیراجرایی خانه کارگر شهرکرد در خاتمه گفت: در صورت اجرای نظام استاد شاگردی بسیاری از کارفرمایان ممکن است از این قانون سوء استفاده کنند.

 

در پی قوت گرفتن تعطیلی ایران خودرو تبریز؛ یک هزار و ۳۰۰ کارگر در آستانه اخراج قرار گرفتند


قائم مقام ایران خودرو تبریز اعلام کرد: در صورت عدم شماره گذاری ۳۰ هزار وانت پیکان کلیه کارگرهای این کارخانه اخراج می‌شوند.

غلامرضا صادقیان در گفتگو با ایلنا تعداد خودروهای تولید شده را از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۸۰ هزار خودرو اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۳۰ هزار خودروی این کارخانه که تا کنون پیش فروش شده بود توسط پلیس شماره گذاری نشده است.

او از تعطیلی دو شیفت کاری در این کارخانه خبر داد و گفت: در صورت عدم شماره گذاری خودرو‌ها ده‌ها هزار کارگر در واحدهای قطعه سازی وابسته به ایران خودرو تبریز کار خود را از دست می‌دهند.

این مقام مسئول خواستار تعامل پلیس و سازمان استاندارد در زمینه شماره گذاری خودروهای وانت پیکان شد و گفت: در صورت تداوم تولید تا پایان سال جاری کلیه خودرو‌ها این کارخانه به صورت استاندارد تولید خواهند شد.

لازم به تذکر است اگر چه بیکاری هزار و سیصد کارگر به صورت مستقیم و هزاران کارگر در بخش قطعه‌سازی، تامل برانگیز است اما نمی‌توان از نهادهای نظارتی انتظار صدور مجوز ورود خودروهای فاقد استاندارد به بازار را داشت بلکه این انتظار از ایران خودرو تبریز می‌رود که با توجه به تبلیغات دولتی صورت‌گرفته در خصوص اشتغالزایی در آذربایجان شرقی، در خصوص به کارگیری هزاران کارگر برای تولید خودروی غیر استاندرد توضیح دهند.

 

 

 نگرانی قوه قضاییه از دستکاری در آرا توسط پاکترین دولت

تشکیل کمیته صیانت از آرای اصولگرایان در دستگاه قضا؛ طراحی دشمن یا هراس خواص با بصیرت


کلمه- بیتا موحد: تنها دو هفته پس از تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی از سوی صادق لاریجانی، رییس حفاظت کل اطلاعات قوه قضاییه از تشکیل تیم‌های نظارتی انتخاباتی خبر می دهد تا به طور مرتب از شعبات اخذ رای بازرسی کنند.

وی مدعی شد: حفاظت اطلاعات به عنوان یک دستگاه نظارتی در درون دستگاه قضایی تلاش می‌کند که محیطی سالم را برای انتخابات فراهم کند تا همکاران بدون تشویش و هیچ‌گونه نگرانی بتوانند به صورت مستقل وظایف خود را در کمال بی‌طرفی انجام دهند.

وی از این هم فراتر رفته و می افزاید: اگر همکاران از نواحی درونی و بیرونی تحت فشار قرار گیرند مجموعه حفاظت اطلاعات با آن فشارها مقابله لازم را صورت می‌دهند.

این در حالی است که رییس قوه قضاییه برای “صیانت از آرای اصولگرایان” پیشتر به میدان انتخابات وارد شده بود و در یک اقدام غیرمنتظره، صادق لاریجانی با صدور بخشنامه ای ازتشکیل ستاد ویژه و اختصاص شعب ویژه به جرایم انتخاباتی در سراسر کشور خبر داد و مسئولیت آن را به عهده محسنی اژه ای وزیر اخراجی وزرات اطلاعات و سردار ذوالقدر سپاهی رانده شده از دولت نهم سپرد.

مسئولیت این هیات به کسانی سپرده شد که انگیزه کافی برای پیشگیری از جرم تیم احمدی نژاد را دارند. غلامحسین محسنی اژه ای وزیر برکنار شده مورد تایید رهبری و محمد باقر ذوالقدر معاون معزول امنیتی وزارت کشور احمدی نژاد که پای سپاه را نخستین بار به قوه قضاییه باز کرد و بعنوان معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در کنار برادران لاریجانی شروع به کار کرد.

بر اساس دستور قاضی القضات ستاد ویژه در مرکز با ترکیب نمایندگان دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌های مرتبط با انتخابات از قوه قضاییه به مسئولیت دادستان کل و قائم‌مقامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تشکیل و تمهیدات لازم و ضروری و اقدامات مقتضی را انجام میدهد.

حال یک مقام مسئول دیگر در قوه قضاییه از نقش حفاظت اطلاعات در “صیانت آرا “خبر می دهد . او می گوید: حفاظت اطلاعات در حال حاضر نقش صیانت دستگاه قضایی را دارد و کاندیداها باید از فیلتر شورای نگهبان و وزارت کشور عبور کنند و چنانچه تخلفاتی صورت گرفته باشد که به دادگستری اعلام شود در مرحله بعد، امر نظارت را پیگیری می‌کنیم.

صیانت آرا؛ طراحی دشمن یا خواص با بصیرت

کمیته صیانت از آرا از جمله مسایل مورد اختلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان بود. طرح تشکیل کمیته صیانت از آرای انتخاباتی از طرف داوطلبان اصلاح طلب نامزدی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸مطرح شد، اما شورای نگهبان و وزارت کشور با آن مخالفت کردند.

مقامات شورای نگهبان و وزارت کشور ادعا کردند نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان است و تشکیل کمیته صیانت، غیر قانونی است.

علی اکبر محتشمی پور که سابقه وزارت کشور را در پرونده خود دارد، در واکنش به اظهارات مقامات وزارت کشور و شورای نگهبان که تشکیل کمیته صیانت از آرای انتخابات را غیر قانونی توصیف کردند این اقدام را قانونی و در راستا نظارت کاندیداها بر صندوق های رای اعلام کرده بود.

رییس کمیته صیانت از آرا پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری به دلیل تخلفات گسترده ناظران و مجریان در مراحل مختلف رای گیری و شمارش آرا، خواستار ابطال انتخابات ۲۲ خرداد شد.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس نهم، رییس ستاد انتخابات کشور یکی از رموز نشاط انتخاباتی و نشاط سیاسی در جمهوری اسلامی ایران را اعتماد مردم به سیستم انتخابات دانست و مدعی شد: مردم به سیستم انتخابات اعتقاد دارند؛ خدشه در انتخابات یکی از اهداف دشمن است تا با شایعه‌پراکنی آن را سست کند؛ کمیته صیانت از آرا در سال ۸۷ بر همین مبنا شکل گرفت.

در همین حال، دبیرکل موتلفه، محمد نبی حبیبی هم گفته بود: راه اندازی کمیته صیانت از آراء، چند ماه قبل از آغاز دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز توسط عده ای مطرح شد و این افراد با تاکید بر ضرورت راه اندازی این کمیته در اصل حرف های دشمن را بازگو کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه چندین سال در زمینه هیات اجرایی و نظارت بر انتخابات فعالیت کرده و اشراف کامل بر اجرای انتخابات دارد و با توجه به مکانیزم طراحی شده برای نظارت بر انتخابات در ایران اسلامی می توان گفت آنچه در قانون اساسی پیش بینی شده یک مکانیزم پاسخگو است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: افرادی که ایران اسلامی را به تقلبی سرنوشت ساز متهم می کنند خواسته یا ناخواسته حرف های دشمن را مطرح می کنند. برخی از افراد همنوا با اپوزیسیون های خارج نشین در انتخابات دهم رییس جمهوری نوای راه اندازی کمیته صیانت از آرا را مطرح کردند.

حال باید دید چه شده است که قوه قضاییه حرفهای دشمنان را مطرح می کند و با تشکیل هیاتهای نظارت قصد دارد از آرای اصولگرایان حمایت کند که نکند در دایره تقلبات گسترده یاران احمدی نژاد گم شوند.

 دغدغه برای چه کسی؟!

مقام قضایی امنیتی درباره فعالیت حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در سطح کشور ادعا کرد: دستگاه حفاظتی تلاش کرده که محیط سالمی را برای همکاران قضایی و اداری فراهم کند که بتوانند در این فضا به وظایف خودشان بدون دغدغه بپردازنند

این مقام قضایی اشاره ای به نقش بازجوهای امنیتی و سپاه پاسداران در قو قضاییه نکرد و نگفت چرا این حساسیت زود هنگام در رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در پرونده های تقلب انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نادیده گرفته شد و شاکیان به جای متشاکیان به زندان رفتند و محاکمه شدند.

قوه قضاییه پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری چشم بر اسناد و مدارک و شهود قانونی مبنی بر تقلب و تخلف متعدد در جابجایی آرا بسته بود و در بازداشت و مجازات غیر قانونی فعالان سیاسی، دانشجویان و شهروندان معترض به نتیجه انتخابات از هیچ کوششی دریغ نکرد، اینک از ستاد ویژه و هیاتهای نظارت می خواهد که باتوجیه، ارشاد و اقناع با هدف همسوسازی، بازدارندگی و ترویج قانونمداری از طریق تشریح و توضیح مفاد قانون، جرایم انتخاباتی و مجازات‌های آن برای اشخاص حقیقی، حقوقی، تشکل‌ها، کاندیداهای احتمالی و قطعی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، روسای ستادهای انتخاباتی و افکار عمومی قطعا نقش موثری در کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی داشته و ان‌شاالله موجب افزایش مشارکت حداکثری و ارتقای امنیت عمومی در سه مقطع قبل، حین و بعد از انتخابات خواهد شد.

بصیرت شرط لازم و کافی حرکت

تبعیت از رهبری مهم‌ترین عامل حرکت در راه درستی است که قوه قضاییه برای پیگیری تخلفات انتخاباتی برگزیده است. رییس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه معتقد است برای انجام مسئولیت‌های خود باید با بصیرت حرکت کنیم.

بصیرت واژه ای است که نخستین بار پس از رویدادهای پس از انتخابات از سوی رهبری وارد ادبیات سیاسی شد. وی با بصیر خواندن کسانی که در این رویدادها با رهبری همراهی کرده و معترضان به نتیجه انتخابات را فتنه گر خواندند، خواص را به دو دسته با بصیرت و بی بصیرت تقسیم کرد.

س از آن خواصی که بصیرتشان به تایید نرسیده بود به آرامی از صحنه سیاسی کشور کنار گذاشته شدند.

نگرانی زود هنگام به اصطلاح اصولگرایان

ورود زود هنگام اصولگرایان به عرصه فعالیت انتخاباتی مجلس نهم نشان از نگرانی زاید الوصف آنان از نفوذ و قدرت دولتمردان در تسخیر کرسی های بهارستان بود. صندلی های سبزی که این روزها دیگر جایگاهی برای نمایندگی نیست و بقول فرزند آیت الله مطهری به شعبه ای از دفتر رهبری تبدیل شده است.

تلاش هیات سه نفره اصولگرایان برای راضی کردن احمدی نژاد در پیوستن به اصولگرایان در انتخابات مجلس آنقدر بی نتیجه بود که مهدوی کنی ناچار شد با همه بیماریش حتی با کپسول اکسیژن به جلسات انتخاباتی اصولگرایان برود تا شاید بتواند این لشکر پراکنده را حول شیخوخیت جمع کرده و تعدادی از صندلی های مجلس را از آن این حامیان رهبری کند.

اصولگرایان که با خون دل ایام دولت احمدی نژاد را تحمل می کنند و به فرمان ولایت فقیه به دولت سخت نمی گیرند تا دو سال باقی مانده اش را به اتمام برساند، در برابر تلاش مردان احمدی نژاد برای ورود به مجلس نهم تاکنون نتوانسته اند کوتاه بیایند و از همه توان خود برای وحدت و دادن لیست مشترک استفاده می کنند. تلاشی که به نظر نمی آید موفق بوده باشد و ناچار شده اند علاوه بر شورای نگهبان، قوه قضاییه را هم به یاری طلبند تا شاید بتوانند در برابر قدرت لجام گسیخته دولتیان راهکاری بیابند.

نگرانی از دور زدن قانون و تقلب در انتخابات آنقدر زود هنگام بود و فراگیر که حتی رهبر جمهوری اسلامی را هم وارد میدان کرد و وی تاکید نمود که هیچ کس نباید به هیچ نحوی در انتخابات دخالت کند تا انتخابات براساس روال قانونی انجام و مجلس بر اساس تشخیص و انتخاب مردم تشکیل شود.

تیم رهبری و اصولگرایان نگران که همواره مدافع برگزاری انتخابات قانونی در سه دهه عمر جمهوری اسلامی بوده اند، هنوز اعلام نکرده اند دلیل این همه نگرانی در انتخابات مجلس نهم چیست. آنان که مدعی بودند انتخابات ریاست جمهوری زیر نظر وزیر کشور احمدی نژاد ” سالمترین” انتخابات کشور بوده است، اینک چرا نگران برگزاری انتخابات مجلس توسط تیم ” نزدیکترین فرد به رهبری” هستند.

تغییر و تحولات گسترده در سطح استانداری ها، تطمیع ائمه جمعه و جماعات و سفرهای دوره ای مردان احمدی نژاد ترس زیادی را در میان اصولگرایان که حامیان دیروز احمدی نژاد بودند ایجاد کرده است. آنها نگرانند که جریان انحرافی با پاکسازی گسترده در نیروهای مجری انتخابات در سراسر کشور جایگزینی مهره های طرفدار احمدی نژاد سرنوشت آینده انتخابات را به نفع خود رقم بزند.

اصولگرایان که در برابر احمدی نژاد حتی در مجلس نیز هیچ اهرمی ندارند و استیضاح و سوال از او و مردانش به خط قرمز نظام تبدیل شده است، همه هجمه خود را به سمت جریان انحرافی روانه کردند تا جایی که آنان را “شیطان” خواندند و مدعی شدند که “جریان انحرافی با گنج قارون می خواهد عوامل خود را که عواملی واپس گرا و دور از اخلاق، ایمان و انقلاب و ولایت هستند را راهی مجلس کند” و به این بسنده نکردند و ادعا کردند که با پول حرام هیچ وقت نیروی مومن به مجلس راه نمی یابد. اما آنان نگفتند در حالی که وزیر اقتصاد کابینه احمدی نژاد در جریان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی رای اعتماد از مجلس می گیرد، پس این “مال حرام” و “گنج قارون” از کجا آمده است.

بنظر می رسد دولت احمدی نژاد که با حمایت قاطع همه اصولگرایان به قدرت رسید و در زمانی که نامزدهای ریاست جمهوری و فعالان سیاسی از فساد گسترده، قانون شکنی و رویه استبدادی سخن می گفتند به جرم اهانت به رییس هیات دولت راهی زندان و حصر می شدند، امروز به پدیده ای تبدیل شده که قوه قضاییه و مجلس در برابرش از هیچ توانی برخوردار نیست. اینک قوه قضاییه به مدد آمده است تا شاید بتواند با کمک اخراجی های دولت احمدی نژاد و هیاتهای نظارت انتخابات مجلس را در خور رقابت اصولگرایان بر گزار کند و بتواند از آرای اصولگرایان در برابر تیم احمدی نژاد صیانت کنند.

هر چند رحیم مشایی پیش از این اعلام کرده بود که حامیانش را بدون نام و نشان به مجلس می فرستد و شورای نگهبان قادر به شناسایی و رد صلاحیت آنان نیست، اما نگرانی اصولگرایان از عدم تمکین به فهرست تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان و احتمال آمار ساختگی و اعلام پیروزی در انتخابات از سوی مردان احمدی نژاد، آنان را واداشته است تا نوشدارو را قبل از مرگ سهراب برسانند و با تشکیل هیات ویژه و نظارت قوه قضاییه دامنه نفوذ خود را گسترده تر کنند تا بتوانند یک بار دیگر با دستکاری آرا کرسی های مجلس را از آن خود کنند و شعبه دفتر رهبری در بهارستان را دایر نمایند.

 

جبهه پایداری در واقع همان هم فکران سعید امامی هستند

تاج زاده: ترجیح می دهند کشور و اسلام ضربه ببیند اما تن به خواست مردم ندهند


سیدمصطفی تاج زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط رهبری می تواند با اتخاذ تصمیمی تاریخی موجب برپایی انتخابات آزاد شود، چنان چه تا روزهای منتهی به ثبت نام داوطلبان لوازم و مقدمات انتخابات آزاد فراهم شود و شروط آقای خاتمی محقق گردد، باید از رهبری نظام تشکر کرد و با مشارکت وسیع و فعال در انتخابات فردایی بهتر را برای همه ایرانی ها رقم زد و بدخواهان را که طرح های خطرناکی را علیه میهن و مردم تهیه کرده اند، ناامید کرد. در غیر این صورت مسئولیت برگزاری انتخاباتی فرمایشی و رسوا که یقیناً با عدم شرکت و رأی ندادن قشرهای وسیعی از هم وطنان مواجه خواهد شد، در درجه اول به عهده شخص رهبر است و ایشان باید درباره نتایج سوء و بعضا مهلک این اقدام غیرقانونی و غیر مصلحت آمیز، پاسخگوی مردم و آیندگان باشد. ملت ایران چنین رفتار اهانت آمیزی را آن هم پس از بهار عربی و برگزاری انتخابات آزاد در مصر و تونس و ترکیه و مراکش و مالزی و لبنان و عراق، هرگز بر حاکمان نخواهد بخشید.”

رئیس ستاد انتخابات دولت اصلاحات در پاسخ به سوالات  کلمه با تأکید بر اهمیت انتخابات آزاد گفت: در حال حاضر در تمام دنیا و در جهان اسلام مهم ترین شعار هر فرد یک رأی است که همان ترجمه شعار «ایران برای همه ایرانیان» اصلاح طلبان است. و در تمام کشورهای اسلامی اسلام سازگار با دموکراسی و حقوق بشر، حرف اول را می زند و اسلام طالبانی و مصباحی در حال عقب نشینی است و فقط در ایران است که با سماجت تمام به جای هر فرد یک رأی، و به جای شعار همه با هم برای تحقق دموکراسی و حقوق و بشر، شعار یک نفر به جای همه، و همه برای یک نفر مطرح می شود و یک نفر به جای همه و برای همه تصمیم می گیرد.

سیدمصطفی تاج زاده در ارتباط با الگوی کشورهایی که در آن بهار عربی اتفاق افتاده گفت: جای تأسف است که امروز جای اصلاحات و خاتمی خالی است تا ایران «الگوی جهان اسلام» باشد به جای این که «عبرت جهان اسلام» باشد! امروزه هر کشوری که در آن بهار عربی اتفاق می افتد، اولین حرفشان این است که الگوی حکومتی ما ایران نیست. یعنی که امتیاز ویژه و انحصاری به روحانیت نمی دهیم، حجاب را اجباری نمی کنیم و حقوق منتقدین و مخالفین، حتی سکولارها و مارکسیست ها را به رسمیت می شناسیم و در رقابتی صددرصد آزاد، اعتماد مردم را به خود جلب می کنیم.”

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در ادامه افزود: “اگر در ایران هم انتخابات آزاد باشد، اسلام سازگار با دموکراسی و آزادی و مدافع حقوق بشر بر اسلام مصباحی – خوارجی پیروز خواهد شد. به همین دلیل اقتدارگراها از انتخابات آزاد می ترسند و حتی در شرایطی که کشور با بحران های جدی مواجه است و چاره ای جز برگزاری انتخابات آزاد نیست، ترجیح می دهند میهن و اسلام و مردم لطمه ببینند اما تن به خواسته مردم و رأی مردم ندهند و آنان را ذره ای در قدرت خود شریک نسازند و مشارکت ندهند!”

وی هم چنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با جبهه پایداری و ماهیت آن گفت: “تشکیل دهندگان جبهه پایداری در واقع همان هم فکران سعید امامی هستند و تمام تلاششان هم این است که تفکر سعید امامی که تا حالا مخفی بوده و اینک علنی شده در تمام ارکان حکومت جاری و ساری شود!”

وی هم چنین در مورد فشار فراوانی که این روزها بر روی نهضت آزادی و ملی – مذهبی ها هست گفت: “می گویند امام با این ها مخالف بود در حالی که امام با رسوخ افکار مصباح یزدی در سپاه مخالفت داشت که متاسفانه در غیبت ایشان می بینیم چه رخ داده است!”

تاجزاده در ادامه افزود: “اقتدارگراها بر خلاف نام اصول گرایی، در برخوردهایشان ثبات ندارند چنان که سال ۷۴، در انتخابات مجلس پنجم، در غیبت مجمع روحانیون مبارز، برای این که صحنه از رقابت خالی نماند کاندیداهای ملی – مذهبی و نهضت آزادی را تایید صلاحیت کردند و صحبتی از مخالفت امام نداشتند و حالا در آستانه انتخابات مجلس دهم کسانی را که نامه عدم شرکت را امضا کرده اند، تحت فشار قرارمی دهند و ما عاقبت نفهمیدیم شرکت در انتخابات خوب است یا عدم شرکت. و این رفتاردوگانه عجیب در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است که حکومتی هم بخواهد برای حفظ ظاهر رقبایش در انتخابات باشند و هم بترسد که انتخابات آزاد برگزار کند و سخت گیری و فشار بر روی رقبا را حتی در آستانه انتخابات افزایش دهد.”

وی بار دیگر برگزاری انتخابات آزاد را تنها راه نجات کشور دانست و گفت: “امیدواریم تا فرصت باقی است جبران خطاها بشود.”

تاجزاده همچنین تصریح کرد: “با توجه به این که در حال حاضر فقط رهبری می تواند با اتخاذ تصمیمی تاریخی موجب برپایی انتخابات آزاد شود، چنان چه تا روزهای منتهی به ثبت نام داوطلبان لوازم و مقدمات انتخابات آزاد فراهم شود و شروط آقای خاتمی محقق گردد، باید از رهبری نظام تشکر کرد و با مشارکت وسیع و فعال در انتخابات فردایی بهتر را برای همه ایرانی ها رقم زد و بدخواهان را که طرح های خطرناکی را علیه میهن و مردم تهیه کرده اند، ناامید کرد. در غیر این صورت مسئولیت برگزاری انتخاباتی فرمایشی و رسوا که یقیناً با عدم شرکت و رأی ندادن قشرهای وسیعی از هم وطنان مواجه خواهد شد، در درجه اول به عهده شخص رهبر است و ایشان باید درباره نتایج سوء و بعضا مهلک این اقدام غیرقانونی و غیر مصلحت آمیز، پاسخگوی مردم و آیندگان باشد. ملت ایران چنین رفتار اهانت آمیزی را آن هم پس از بهار عربی و برگزاری انتخابات آزاد در مصر و تونس و ترکیه و مراکش و مالزی و لبنان و عراق، هرگز بر حاکمان نخواهد بخشید.”

 

 

تهران تا جمعه، میزبان آلودگی هوا

سحام نیوز: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از پایداری شرایط «ناسالم» تا پایان هفته جاری خبر داد. یوسف رشیدی یکشنبه (۲۰ آذر/۱۱ دسامبر) در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا اعلام کرد که غلظت آلاینده‌ها در پایتخت از روز سه‌شنبه افزایش می‌یابد. وی گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم غلظت آلاینده‌ها از روز سه‌شنبه تا پایان هفته به میزان قابل توجهی افزایش یابد.»
یوسف رشیدی تأکید کرد که تهران در سال جاری تنها ۲ روز هوای پاک داشته است. وی با اشاره به افزایش روزهای «ناسالم» و «بسیارناسالم» هوای تهران در سال جاری گفت: «هوای تهران ۲ روز «پاک»، ۱۰۵ روز «سالم»، ۱۵۶ روز «ناسالم» و ۳ روز بسیار «ناسالم» بوده است.»

 

شرایط جدید صدور ‌پروانه موقت فعالیت احزاب

سحام نیوز: عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: وقتی که یک حزب می‌خواهد تشکیل شود، باید ظرف مدت ۶ ماه اولین مجمع عمومی خود را با حداقل ۲۰۰ نفر برگزار کند تا بتواند پروانه موقت بگیرد.
سیدمحمدجواد ابطحی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس به جلسه عصر امروز اعضای این کمیسیون در مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: اعضای کمیسیون مجلس بعد از بررسی اخبار و اطلاعات واصله ادامه رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: در جلسه امروز مواد ۳۲ تا ۴۰ این قانون مورد بررسی قرار گرفت.
ابطحی ادامه داد: مواد بررسی شده در جلسه امروز به این موضوع اشاره داشت که وقتی که یک حزب می‌خواهد تشکیل شود، باید ظرف مدت ۶ ماه اولین مجمع عمومی خود را با حداقل ۲۰۰ نفر برگزار کند تا بتواند پروانه موقت بگیرد.
عضو کمیسیون شورای مجلس در پایان گفت که احتمالا با روند بررسی این قانون در کمیسیون بررسی آن تا هفته دیگر به اتمام برسد.

 

 

رئیس کل بانک مرکزی: تحریم، شرایطی به مراتب سخت تر از یک جنگ فیزیکی را ایجاد کرده است

سحام نیوز: محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران تحریم هایی که علیه این کشور اعمال شده را “جنگ تمام عیار اقتصادی” توصیف کرده و گفته که “شرایط تحریمی، شرایطی به مراتب سخت تر از یک جنگ فیزیکی را ایجاد کرده است.”
به گزارش بی بی سی و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، آقای بهمنی در نشست با اعضای اتاق بازرگانی تهران به انتقاد از گروهی پرداخت که “هنوز به این باور نرسیده اند که کشور در شرایط تحریم قرار دارد.”
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، این گروه خیال می کنند که “شرایط عادی است و مقررات هم باید به صورت عادی لحاظ شود در حالی که شرایط سخت، مقررات سخت تحریم را می طلبد.”
نشست رئیس کل بانک مرکزی ایران با اعضای اتاق بازرگانی تهران که مهمترین تشکل بخش خصوصی به حساب می آید بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشته و خبرگزاری های داخلی بحث تحریم ها را برجسته کرده اند.
آقای بهمنی خطاب به اعضای اتاق بازرگانی تهران گفته که “در زمان جنگ (هشت ساله با عراق) بسیاری از امور به سادگی انجام می گرفت، اما شرایط امروز با گذشته متفاوت است که گذر از این شرایط با وحدت، همگونی و تفاهم ممکن است.”
رئیس کل بانک مرکزی ایران بخش خصوصی را “عبورکننده از تحریم ها” توصیف کرده و از آنها خواسته که “به مجموعه اقتصادی کشور کمک کنند و راهکار ارائه دهند تا کشور بتواند از تحریم های وضع شده عبور کند.”
تحریم های بین المللی علیه ایران باعث شده که بانک‌های این کشور نتوانند فعالیت های بین المللی انجام بدهند و اکنون این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی این کشور نیز به فهرست تحریم های بین المللی اضافه شود.
آقای بهمنی، تحریم بانک مرکزی ایران را “بحثی غیراصولی و غیراخلاقی” خوانده و گفته که “با این همه باید پیش بینی آن را داشته باشیم که اگر این تحریم ها روی داد بتوانیم یکی دو سال یا بیشتر کشور را حفظ کنیم؛ انگار در شعب ابی طالب هستیم”
وزیر نفت ایران می گوید که چون تحریم خرید نفت ایران موجب نوسان در بازار نفت می شود اتحادیه اروپا هرگز تحریم جدید نفتی علیه ایران وضع نخواهد کرد
بحث احتمال تحریم بانک مرکزی و خرید نفت ایران از مدتی پیش مطرح شده است و دو هفته پیش سنای آمریکا با وجود مخالفت صریح دولت باراک اوباما، به اتفاق آرا طرحی را با هدف تحریم بانک مرکزی ایران تصویب کرد.
مجلس سنا روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر) متممی را در چارچوب لایحه بودجه نظامی ایالات متحده بررسی کرد که در صورت تصویب نهایی، بانک مرکزی ایران و خریداران نفت این کشور را تحریم می کند.
این در حالی است که دولت ایران تحریم های آمریکا و شورای امنیت را رد کرده و می گوید که خط مشی اتمی را تغییر نمی دهد.
برخی از ناظران معتقدند که در صورت تحریم بانک مرکزی ایران، این کشور به نظام مالی بین المللی دسترسی نخواهد یافت و این امکان وجود دارد که از وصول میلیاردها دلار درآمد نفتی خود محروم شود.
مشکل تازه ای که اکنون ایران با آن مواجه شده، بحث احتمال تحریم خرید نفت ایران از سوی اروپا است که می تواند مشکل ایران را دو چندان کند.
رستم قاسمی وزیر نفت ایران می گوید که اتحادیه اروپا تحریم جدیدی علیه صنعت نفت وضع نخواهد کرد.
آقای قاسمی امروز یکشنبه بیستم آذر به خبرنگاران گفت که تحریم نفتی ایران “بازار نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد و موجب نوسانات شدید قیمتی می شود به همین دلیل اتحادیه اروپا هرگز به دنبال تحریم های جدید نفتی علیه ایران نخواهد بود.
او در عین حال گفت که ایران نگران تحریم های جدید نیست چون “برای ۱۸ درصد نفت صادراتی به اروپا جایگزین دارد.”

 

کشف یک مخزن گازی بزرگ در جنوب دریای خزر

سحام نیوز: وزیر نفت ایران روز یک‌شنبه از کشف یک مخزن گازی با «حجم قابل توجه» در آب‌های ایران در دریای خزر خبر داد؛ وی در همین روز درباره احتمال تحریم نفت ایران گفت از آنجا که این کار «تعادل بازار نفت را بر هم می‌زند» به باور او اتحادیه اروپا چنین اقدامی نمی‌کند.
به گزارش رادبو اروپای آزاد، رستم قاسمی که در نشستی خبری به مناسبت کشف یک مخزن گازی جدید سخن می‌گفت توضیح داد که این مخزن گازی در ۱۸۸ کیلومتری ساحل رودسر گیلان و در انتهای آب‌های مرزی قرار گرفته‌است اما این میدان گازی با کشورهای دیگر مشترک نیست.
به گفته او، این مخزن گازی در عمق ۷۰۰ متری دریای خزر کشف شده و «حجم این مخزن بیش از حجم پیش‌بینی شده ۵۰ تریلیون فوت مکعب، و ۱۰ برابر حجم میدان شاه‌ دنیز در جمهوری آذربایجان است.»
رستم قاسمی افزود که «مخزن کشف شده یک مخزن گازی است اما پیش‌بینی می‌شود ذخایر نفت نیز داشته باشد» و پیش‌بینی کرد که کشف این مخزن «تأثیر زیادی» بر زندگی ساکنان شمال کشور داشته باشد.
وی با بیان اینکه سابقه انجام عملیات اکتشاف در دریای خزر به پیش از انقلاب بر می‌گردد گفت: «در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۴۶ بلوک در دریای خزر شناسایی شد که عمده آنها در آب های عمیق است.»
ایران دارنده دومین ذخیره گاز در جهان است و در زمینه نفت نیز دومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان کشورهای اوپک به شمار می رود. بیشتر گاز ایران در داخل کشور مصرف می‌شود و ۸۰ درصد از درآمدهای ایران نیز از محل صدور نفت تأمین می‌شود.
طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۴۷ میلیارد متر مکعب گاز در سال تولید کرده که ۱۴۴ میلیارد متر مکعب آن به مصرف داخلی رسیده است. ایران تا ۱۰ سال آینده به طور متوسط شاهد افزایش سالانه هفت درصدی مصرف داخلی گاز خواهد بود.
با وجود این حجم از ذخایر، بنا بر گزارش یادشده، ایران از کشور ترکمنستان گاز وارد می‌کند و هم‌اینک  کفه ترازوی واردات گاز ایران پایین‌تر از صادرات آن قرار دارد.

 

 

نقش‌ برجسته‌ ای که تخریب شد

سحام نیوز: جمعه شب گذشته فرد یا افرادی ناشناس با ورود به محوطه حفاظت‌شده نقش برجسته‌های تنگ چوگان، بخشی از نقش‌برجسته بهرام دوم را نابود کردند.
تنگ چوگان، تنگه‌ای در نزدیکی شهر بیشاپور در کازرون است که رود شاپور از وسط آن می‌گذرد و نقش‌برجسته‌های ساسانی در اطراف آن است.
تنگ چوگان محل بازی سنتی چوگان، توسط شاهان ساسانی بوده و شامل سه روستای تنگ چوگان سفلی، علیا و وسطی است.
تخریب بخشی از نقش برجسته بهرام دوم در تنگ چوگان توسط افراد ناشناس در حالی صورت می‌گیرد که یک ماه پیش در غار شاپور نیز انفجاری به وقوع پیوسته بود.
خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است پروژه تخریب‌ تنگه چوگان و نابودی ۶ نقش برجسته از این مجموعه ناشی از خصومت‌های شخصی برخی از اهالی با سازمان میراث‌فرهنگی است.
مجموعه ۲۰۰ هکتاری بیشاپور و نقوش برجسته تنگه چوگان از هیچگونه حفاظت و حراستی برخوردار نیست.
در این مجموعه ۶ نقش برجسته وجود دارد که ۲ نقش برجسته سمت راست تنگه قرار گرفته که وسایل نقلیه و اتومبیل از فاصله ۵ متری آن‌ها عبور می‌کند و بیش از ۷۰ درصد آسیب دیده‌اند.
۴ نقش برجسته سمت چب تنگه نیز که نقش برجسته بهرام دوم شامل آنها می‌شود از حفاظتی برخوردار نیست.
 


انتقال سومین فعال دانشجویی دانشگاه مازندران به زندان

مازیار یزدان نیا فعال دانشجویی چپگرای  دانشگاه مازندران جهت گذراندن شش ماه حبس، خود را به دادگاه انقلاب شهرستان بابلسر معرفی کرد.
به گزارش دانشجونیوز، مازیار یزدان نیا دانشجوی ورودی ۸۵ دانشگاه مازندران همزمان با بازداشت فله ای دانشجویان این دانشگاه در تاریخ ۲۶ خرداد ماه سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و یک ماه در انفرادی اداره  اطلاعات ساری به سر برده بود.همچنین این فعال دانشجویی پس از انتخابات ریاست جمهوری به یک ترم محرومیت از تحصیل نیز محکوم گشته بود.
مازیار یزدان نیا از سوی شعبه ی ۱۰۱ دادگاه انقلاب بابلسر  به ۱۴ ضربه شلاق و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر به وی اعلام شد که حکم در دادگاه تجدید نظر تعلیقی شده است.
با وجود گذشت بیش از دو سال از دادگاه تجدید نظر هفته ی گذشته به وی و چند نفر دیگر از دانشجویان دانشگاه مازندران اطلاع داده شد که احکامشان از تعزیری به تعلیقی تغییر یافته است.
مازیار یزدان نیا پس از تجمع یک ابان دانشجویان دانشگاه مازندران به خوابگاه و پردیس دانشگاه ممنوع الورود شده بود در حالی که هیچ حکم کتبی ای در این مورد به وی داده نشده بود.
گفتنی است در دو سال اخیر ده ها دانشجوی دانشگاه مازندران بازداشت و یا از تحصیل محروم شده اند اما با این حال این دانشگاه تجمع های باشکوهی را به مناسبت های مختلف برگزار کرده که در اخرین مورد در تاریخ یک ابان  صدها نفر از دانشجویان این دانشگاه با تجمع در مقابل سلف مرکزی به مسائل صنفی اعتراض کردند.

 

جزئیات مشروطی محسوب شدن دانشجویان کارشناسی ارشد در ترم آخر


حسین نادری‌منش معاون آموزشی وزارت علوم طی بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها شرایط جدید مشروطی دانشجویان کارشناسی ارشد در نیمسال آخر تحصیلی را اعلام کرد.
بر اساس ابلاغیه معاون آموزشی وزیر علوم در صورتی که یک دانشجوی کارشناسی ارشد در نیمسال آخر تحصیل حداقل ۸ واحد درسی - بدون احتساب واحدهای پایان‌نامه - انتخاب کرده و میانگین کمتر از ۱۴ کسب کند مشروط محسوب می‌شود.
همچنین در صورتی که تعداد واحدهای درسی و پایان‌نامه دانشجوی کارشناسی‌ارشد در نیمسال آخر به حداقل ۸ واحد رسیده باشد و دانشجو با احتساب نمرات دروس گذرانده شده و پایان‌نامه میانگین کمتر از ۱۴ کسب کند مشروط شناخته می‌شود.
حسین نادری منش در گفتگو با خبرگزاری مهر در توضیح بیشتر مشروطی دانشجویان کارشناسی ارشد گفت: اگر دانشجوی کارشناسی ارشد کمتر از ۸ واحد در یک ترم اخذ کرده باشد، به عنوان مثال فقط یک درس داشته باشد و در آن درس نمره نیاورد، آن نیمسال را نیمسال مشروطی دانشجو حساب نمی‌کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم در مثالی دیگر گفت: به عنوان نمونه فرض کنید یک دانشجوی کارشناسی ‌ارشد همراه با پایان‌نامه‌اش، یک درس ۳ واحدی هم گرفته است. اگر در حالی که نمره پایان‌نامه‌اش نیامده است، در این درس ۳ واحدی نمره نیاورد، وی را مشروط اعلام نمی‌کنیم.



یک دانشجوی معترض در اندونزی خود را آتش زد

مردی که سه روز پیش در اندونزی خود را در برابر کاخ ریاست جمهوری در جاکارتا، پایتخت این کشور آتش زده بود، در بیمارستان درگذشته است.
به گزارش بی بی سی، پلیس می گوید این فرد که یک فعال دانشجویی بوده، به علت شدت جراحات، جان خود را از دست داده است.
رسانه های محلی می گویند این فرد پس از آن که روی خود بنزین ریخت، شعارهایی علیه دولت سر داد.
پلیس می گوید دلیل این اقدام هنوز مشخص نیست.
اعتراضات سیاسی در اندونزی رایج است اما این اولین باری است که فردی در اقدامی اعتراضی خود را به آتش می کشد.



چند ماه پس از اعلام نتایج اولین کنکور سراسری پذیرش دانشجوی دکتری در ایران، به پذیرفته نشدگان فرصت داده شده که یک بار دیگر بخت خود را در تکمیل ظرفیت دانشگاهها بیازمایند.
بنابر تصمیم سازمان سنجش آموزش کشور که مسئولیت برگزاری کنکور سراسری دانشگاههای دولتی را بر عهده دارد، دو هزار و ۵۶۱ نفر در تکمیل ظرفیت دوره دکتری پذیرفته می شوند. بنابر اطلاعیه سازمان سنجش، شرکت کنندگان کنکور دکتری که فروردین ماه گذشته در امتحان شرکت کرده بودند از امروز بیستم آذر ماه به مدت سه روز فرصت دارند که برای تکمیل ظرفیت دانشگاهها دوباره تعیین رشته کنند.
حدود یک سال پیش وزارت علوم به همه دانشگاهها دستور داد که دیگر حق پذیرش دانشجوی دکتری به صورت اختصاصی را ندارند و همه باید از طریق یک کنکور سراسری دانشجوی دکتری بپذیرند.
این تصمیم، واکنش های تندی به دنبال داشت اما وزارت علوم حاضر به کوتاه آمدن نبود و با تهدید و فشار همه دانشگاهها را مجبور کرد که ظرفیت ها خود را برای پذیرش دانشجو اعلام کنند تا بعد از برگزاری کنکور سراسری دکتری، وزارت علوم، دانشجویان واجد شرایط را به دانشگاهها معرفی کند.
وزارت علوم تاکید داشت که سازمان سنجش آموزش کشور که زیر نظر این وزارتخانه کار می کند، چند برابر ظرفیت دانشگاهها را از میان واجدان شرایط پذیرفته شده در آزمون کتبی دکتری را به دانشگاهها معرفی خواهد کرد تا دانشگاهها از میان آنها به میزان ظرفیت خود دانشجو بگیرند.
بیشتر از ۱۳۰ هزار متقاضی ورود به دوره دکتری، برای شرکت در آزمون کتبی شرکت کردند که قرار بود از میان آنها ۵ هزار و ۴۰۰ نفر پذیرش شوند.
اما بعد از آن، یکباره با پیگیری دولت و تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت پذیرش دوره دکتری دوبرابر شد و بنابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیست ویکم تیرماه ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری باید به ده هزار نفر افزایش پیدا کند.
این تصمیم واکنش منفی بسیاری از دانشگاهها را به دنبال داشت که معتقد بودند، دانشگاهها در شرایط فعلی امکانات کافی برای دوبرابر کردن ظرفیت تعداد دانشجویان دکتری را ندارند.
اما شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم خود را گرفته بود و محمدرضا مخبر ذزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به منتقدان گفت که "تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت دانشجویان مقطع دکتری یک تصمیم بدون بررسی و پشتوانه کارشناسی نبوده است."
آقای مخبر دزفولی به خبرگزاری مهر گفت که بررسی های شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان داد که "پتانسیل لازم در بین اعضای هیات علمی و دانشگاههای ما برای تحقق این مهم (دوبرابر کردن ظرفیت پذیرش دوره دکتری در دانشگاهها) وجود دارد."
این مقام شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال گفت که دوبرابر کردن ظرفیت دوره دکتری "نیازمند الزامات و فراهم کردن برخی امکانات است تا این افزایش ظرفیت با کمترین آسیب ممکن باشد."

روایت متناقض یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

دلیل افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری

اما روایت دیگری هم در باره علت دوبرابر کردن ظرفیت دوره دکتری دانشگاههای دولتی از سوی یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.
حسن غفوری فرد رئیس هیات نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی دلیل اصلی افزایش ظرفیت دانشگاهها در دروه دکتری را "احقاق حق داوطلبان آزمون" دانست و به خبرگزاری مهر گفت که "برای این که حق داوطلبان ضایع نشود، پیشنهاد دادیم که ظرفیت ها افزایش یابد."
پیش از این هر دانشگاه می توانست آزمون جداگانه برای پذیرش دانشجوی دکتری برگزار کند ولی امسال برای اولین بار آزمون متمرکز سراسری برای پذیرش دانشجوی دکتری برگزار شد که اعتراضات گسترده ای هم به دنبال داشت.
آقای غفوری فرد گفته است که بعد از اعتراض شدید" به نحوه پذیرش دانشجویان دوره دکتری، شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی کرد و "برای این که حقی از این افراد ضایع نشود، پیشنهاد دادیم که ظرفیت را افزایش دهیم تا آنهایی که به دلیل ضعف زبان (خارجی) در اولین کنکور نیمه متمرکز بیرون مانده بودند، وارد شوند."
بخشی از اعتراض ها مربوط به مسئله زبان خارجی بود و آقای غفوری فرد می گوید که "تمام اعضای شورا موافق افزایش ظرفیت بودند چرا که معتقد بودیم که دانشجویان نخبه که موثر هم خواهند بود، وارد (دانشگاهها) می شوند."
اما مشکل بررگ دانشگاهها این بود که به سادگی نمی توانستند تعداد دانشجویان دوره دکتری خود را دوبرابرکنند هر چند برخی مدیران وزارت علوم نظیر محمد مهدی نژاد معاون پژوهشی وزارت علوم معتقد بودند که اگر تغییراتی در نظام آموزشی دانشگاهها ایجاد شود می توان هر سال به جای پنج هزار دانشجو ۴۰ هزار دانشجوی دکتری پذیرش کرد.
مشکل دانشگاهها اما فراتر از آرزوهای مقامات دولتی بود که معتقد بودند هم امکانات لازم نظیر آزمایشگاه برای دوبرابر کردن ظرفیت دوره دکتری را ندارند و هم به اندازه کافی استاد برای آموزش این تعداد دانشجو را ندارند.
برای همین وقتی اولین مرحله پذیرش دانشجویان دکتری تمام شد، تعداد دانشجویان پذیرش شده حتی کمتر از ظرفیتی بود که دانشگاهها اعلام کرده بودند، بنابر این وزارت علوم تصمیم گرفت تا در مقررات مربوط به ظرفیت تربیت دانشجوی دکتری برای اعضای هیات علمی تجدید نظر کند.
تا پیش از این هر استاد تمام وقت تنها می توانست چهار دانشجوی دکتری داشته باشد که به ده تا دوازده نفر افزایش پیدا کرد و محدودیت استادیاران تازه وارد هم برداشته شد که پیش از نمی توانستند سهمی در آموزش دانشجویان دکتری داشته باشند.
با این تغییرات اکنون وزارت علوم می گوید که ظرفیت برای دو هزارو هشتصد نفر دیگر فراهم شده ولی این پرسش همچنان وجود دارد که آیا بدون ایجاد شرایط و امکانات لازم فقط با تغییر مقررات می توان به افزایش کیفیت آموزش و پژوهش دانشجویان دوره دکتری هم امیدوار بود؟





شورای‌عالی نظامی مصر فقط پارلمان را مسئول تعیین مجلس مؤسسان دانست

شورای‌عالی نظامی مصر دخالت نهادهای غیرمنتخب در تعیین اعضای مجلس مؤسسان را رد کرد. پیش‌تر یک ژنرال مصری خواستار حضور مجلس مشورتی و شورای نظامی در انتخاب اعضای مجلس مؤسسان شده بود.


تلاش نظامیان برای ادامه کنترل‌‌شان بر سرنوشت سیاسی مصر، اسلام‌گرایان و برخی گروه‌های چپ را به شدت نگران کرده است. شورای عالی نظامی مصر اعلام کرد، تنها نهادی که تعیین‌کننده اعضای مجلس مؤسسان خواهد بود، پارلمان این کشور است. این امر در واکنش به سخنان ژنرال مختار الملا، یکی از اعضای این شورا صورت گرفت که پیش‌تر گفته بود، نهاد‌های غیرمنتخب از جمله شورای عالی نظامی و مجلس مشورتی نیز در فرایند انتخاب مجلس مؤسسان دخیل خواهند بود تا تمامی اقشار جامعه مصر را دربرگیرد.
این مقام مسئول اظهار داشته بود که پیش از حصول هر گونه توافقی، عقیده و دیدگاه شورای نظامی حاکم و شورای مشورتی نیز بایستی در مورد معیارهای این انتخاب در نظر گرفته شود.
ژنرال الملا به گروهی از خبرنگاران گفته بود، پارلمان مصر همه مردم را نمایندگی نمی‌کند. شورای مشورتی باید اطمینان حاصل کند که مجمع تنظیم قانون اساسی که از سوی مجلس تعیین می‌شود، نماینده همه اقشار مردم، همه ادیان، گروه‌های شغلی و احزاب است. به دنبال این اظهارات اختلافات شدیدی میان اخوان المسلمین و شورای عالی نظامی مصر بروز کرد.
ژنرال ممدوح شاهین، یکی از اعضای شورای نظامی مصر در گفتگویی با تلویزیون الاهرام با رد دخالت شورای مشورتی، شورای نظامی و دولت در گزینش اعضای مجلس مؤسسان، نقش شورای مشورتی را محدود به ارائه نظرات و پیشنهادات دانست و اظهار داشت که این نهاد نقش قوه مقننه را ایفا نخواهد کرد و همچنین حوزه اختیارات قضایی پارلمان را نیز نخواهد داشت.
شورای مشورتی از سوی نظامیان مصری برای ارائه مشاوره در مرحله انتقال قدرت راه‌اندازی شده و نام‌های ۳۵ عضو این شورا مشخص نیست. اخوان المسلمین عضویت در این شورا را رد کرده و در همین حال نمایندگان برخی دیگر احزاب نیز به شدت شرکت در این شورا را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

دیدار ژنرال طنطاوی از میدان تحریرژنرال طنطاوی، رئیس شورای‌عالی نظامی مصر
همزمان با شدت گرفتن اعتراضات علیه سیاست محدود کردن اختیارات نمایندگان مجلس، ژنرال محمد حسین طنطاوی روز یکشنبه (۱۱ دسامبر) از میدان تحریر دیدن کرد. این میدان که از شروع اعتراضات در مصر به یکی از کانون‌های اصلی تجمع معترضان تبدیل شده، در هفته‌های گذشته پایگاه گروهی از معترضان بوده که با تحصن در این مکان خواستار پایان فوری حکومت نظامیان بر این کشور هستند.
به گزارش رسانه‌های مصری دیدار رییس شورای نظامی مصر از این میدان از پیش اعلام نشده بوده و با هدف نظارت بر تردد وسائل نقلیه در این محل صورت گرفته است.
میدان تحریر یکی از شاهرگ‌های اصلی تردد در شهر قاهره به شمار می‌رود و به دلیل تجمع معترضان در این میدان عبور و مرور خودروها تا کنون امکان‌‌پذیر نبوده است.




توافق نشست اقلیمی دوربان؛ پیمانی جدید تا سال ۲۰۱۵

کنفرانس بین‌المللی آب و هوایی دوربان

حاضران کنفرانس اقلیمی دوربان آفریقای جنوبی بر سر تدوین یک پیمان جدید تا سال ۲۰۱۵ به توافق رسیدند. این پیمان باید تا سال ۲۰۲۰ به مرحله اجرا برسد. هدف از پیمان جدید کنترل گرمایش زمین تا حداکثر ۲ درجه است.


حدود ۱۹۴ نماینده از کشورهای مختلف دنیا در کنفرانس بین‌المللی دوربان که از روز دوشنبه، ۲۸ نوامبر آغاز به کار کرد به توافق رسیدند تا سال ۲۰۱۵ پیمانی جدید که قرار است جایگزین پیمان زیست‌محیطی کیوتو شود را تهیه و تدوین کنند.
این پیمان جدید برای تمام کشورهای امضاکننده‌ الزامی خواهد بود و قرار است از افزایش بی‌رویه زمین‌گرمایی جلوگیری کرده و آن را تا حداکثر دو درجه سانتی‌گراد محدود کند. قرار است که پیمان جدید تا سال ۲۰۲۰ وارد مرحله اجرایی شود.
دوره اجرایی پیمان کیوتو که هدف از آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای جلوگیری از روند افزایش گرمای زمین بود در سال ۲۰۱۲ به پایان می‌رسد.
توافق بر سر تمدید پیمان کیوتو
شرکت‌‌کنندگان کنفرانس دوربان بر سر تمدید پیمان کیوتو به توافق رسیدند. قرار شد که این پیمان اقلیمی (آب و هوایی) در سال ۲۰۱۲ تمدید شود. اما در دوره پس از تمدید این پیمان تنها کشورهایی ملزم به مقررات کاهش گازهای گلخانه‌ای این پیمان می‌شوند که مسئولیت تولید  ۱۵ درصد گازهای گلخانه‌ای دنیا را بر عهده دارند.
از سال ۲۰۱۳ نیز اجرای پیمان تمدید‌شده کیوتو آغاز می‌شود. اما معلوم نیست که دوره اجرایی این پیمان تا ۲۰۱۷ طول خواهد کشید یا ۲۰۲۰.
با توافق کنفرانس دوربان تلاش آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به پیمانی جدید تا سال ۲۰۱۵ و اجرایی کردن آن تا سال ۲۰۲۰ به ثمر رسیده است.
آنها تلاش داشتند به پیمانی تعهدآور برسند که تمامی کشورها، از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای مانند آمریکا، چین و هند را شامل شود. پیمان کیوتو شامل این کشورها نمی‌شود.
تأسیس "صندوق سبز"
در کنفرانس دوربان کشورهای جهان همچنین بر سر تأسیس «صندوق سبز» به توافق دست یافتند.
تأسیس این صندوق در اجلاس کپنهاک در پایال سال ۲۰۰۹ میلادی به تصویب رسیده بود.
طبق توافق‌های کنفرانس دوربان قرار شد که کشورهای در حال توسعه که بیش از همه از تغییرات آب و هوایی آسیب می‌بینند از سال ۲۰۲۰ سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار از کشورهای صنعتی کمک دریافت کنند.
کنفرانس دوربان در زمینه حفاظت از جنگل‌ها به پیشرفت بنیادینی دست نیافت.
واکنش‌ها نسبت به نتایج کنفرانس دوربان
وزیر خارجه آفریقای جنوبی که با تلاش‌هایش اختلاف نظر هند و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا بر سر الزامی بودن پیمان جدید حل و فصل شد از این توافق به عنوان «دستاوردی تاریخی» یاد کرده است. هند، چین و آمریکا تا کنون پیمان الزام‌آور را به طور کامل رد می‌کردند.
نوربرت روتگن، وزیر محیط زیست آلمان در نشست دوربان نوربرت روتگن، وزیر محیط زیست ‌آلمان، نیز از دست یافتن به «پیروزی» سخن گفته است.
هند انعطاف‌پذیری شرکت‌کنندگان را ستود و چین اتهام ‌به این کشور مبنی بر اینکه «پکن مانع کاهش مؤثر گازهای گلخانه‌ای» شده است را رد کرد و گفت، مهم این نیست که کشورها چه می‌گویند، مهم این است که آنها در عمل چه می‌کنند.
برخی از سازمان‌های مدافع حفظ محیط زیست مانند "جرمن واچ" و "گرین‌پیس" از دستاوردهای کنفرانس دوربان انتقاد کرده‌اند.
"جرمن واچ" معتقد است که این دستاورد نمی‌تواند گرمایش زمین را تا  حد ۲ درجه سانتی گراد نگه دارد و با توافق حاصل‌شده، جهان‌گرمایی به بیش از ۳ درجه خواهد رسید.
"گرین‌‌پیس" نیز ابراز تأسف کرد و گفت، «توافقی که تحت فشار آمریکا و هند به دست آمد به یک پیمان بین‌المللی الزامی منجر نخواهد شد». به عقیده این سازمان زیست‌محیطی، آمریکا و هند سرانجام و در آخرین دقایق مفری پیدا خواهند کرد تا از زیر بار یک تعهد الزامی‌ جدی شانه خالی کنند.
مارتین کایزر، کارشناس "گرین‌‌پیس"، نتایج کنفرانس دوربان را «پیشرفتی مشروط» در مبارزه با گرمایش زمین خواند و پیش‌‌بینی کرد که روند گفت‌وگوهای زیست‌محیطی کشورهای جهان طولانی خواهد بود و همچنان ادامه خواهد یافت.