۱۳۹۰ آذر ۸, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها





ارتش اسرائیل: انفجار در سایت کرج برنامه توسعه موشکی ایران را کند کرده است

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
"ژنرال بارون" رئیس واحد تحقیقات و اطلاعات ارتش اسرائیل اعلام کرده است که انفجار انبار مهمات سپاه پاسدارن در نزدیکی شهر کرج در12 نوامبر ماه جاری، برنامه توسعه موشک های بالیستیک جمهوری اسلامی را کند کرده است.

وی تأیید کرد که این انفجار می تواند توقف کامل تولید اینگونه موشک ها را در این سایت بدنبال داشته باشد.
با این وجود، ژنرال بارون در برابر کمیسیون دفاع و امور خارجه پارلمان اسرائیل گفت که جمهوری اسلامی ایران سایت های دیگری را برای توسعه موشک های بالیستیک در اختیار دارد.
بر اساس روزنامه اسرائیلی "هاآرتض" ژنرال بارون شایعاتی را مبنی بر آنکه اسرائیل و آمریکا انفجار سایت تولید موشکهای بالیستیک سپاه پاسداران را در حوالی کرج برنامه ریزی کره اند را انکار کرد.
سردار حسن فیروز آبادی فرمانده ستاد مشترک سپاه پاسداران اخیراً اعلام کرده است که سایت سپاه که انفجار در آن رخ داده است در حال فعالیت بر روی یک محصول نظامی استثنایی بوده است که میتوانست علیه آمریکا و اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد.
یادآور می شویم که در انفحار سایت سپاه پاسداران در ١٢نوامیر سردار حسن مقدم مسئول برنامه های توسعه تسلیحات سپاه به همراه ٣٥ تن دیگر جان باختند.
 



ایجاد سه منبع مالی تازه برای بسیج

بسیج مستضعفین صاحب سه منبع مالی تازه شد. بنا به طرحی که در مجلس شورای تصویب شد از این پس نه تنها سالانه نیم درصد از افزایش درآمد فروش نفت به بسیج اختصاص خواهد یافت؛ بلکه ۱۰ درصد از اعتبار مربوط به بخش جوانان و ۱۰ درصد از اعتبار سازمان‌های امدادی نیز در اختیار بسیج قرار می‌گیرد.

گفتگو با محمد رهبر، روزنامه‌نگار ساکن مالزی
 
29/11/2011
 نوشته: رضا ولی‌زاده
صبح امروز مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن از این پس هر سال معادل نیم درصد از محل افزایش درآمد فروش نفت و میعانات گازی به سازمان بسیج مستضعفین اختصاص می‌یابد. دولت باید این نیم درصد را پیش از واریز کردن به حساب ذخیرۀ ارزی از طریق واریز به خزانه در اختیار بسیج قرار دهد.
همچنین دولت باید هر سال ۱۰ درصد از اعتبار بخش جوانان را به گسترش بسیج برای رویارویی‌های احتمالی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اختصاص دهد.
سومین منبع مالی تازه‌ای که برای بسیج تعریف شد اختصاص ۱۰ درصد از اعتبار سازمان‌های امدادی نظیر حلال احمر است که برای انجام عملیات‌های امداد و نجات به وسیلۀ بسیج، تعیین شده است.
طرح ایجاد منابع مالی تازه برای بسیج با ۱۱۰ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نمایندهٔ حاضر به تصویب رسید.
خبرگزاری ایسنا نوشته عبدالحسین ناصری که یکی از طراحان یک فوریتِ این طرح است، بودجۀ سالانۀ ۵۷۰ میلیاردی بسیج را یک «بودجهٔ قطره چکانی» برای انجام تکالیف بسیج دانسته است.
عیسی جعفری، که یک فوریتِی بودن این طرح را با توجه به شرایط کنونی کافی ندانست تأکید کرد: «در حالی که ۲۰ میلیون دلار از سوی آمریکا برای مقابله با بسیج اختصاص یافته ما می‌خواهیم تنها نیم درصد به بسیج کمک کنیم.»

محمد رهبر، روزنامه‌نگار ساکن مالزی در گفت‌و‌گو با رادیو بین‌المللی فرانسه دربارۀ تصویب طرح مجلس گفت: «این طرح احتمالا از طرف رهبری به مجلس دیکته شده است. نظام جمهوری اسلامی هم در داخل و هم از خارج از کشور با فشار بسیاری روبه روست و در افق آینده احتمال وقوع جنگی را می‌دهد و برای همین هم نیاز دارند نیروهای نظامی نظیر بسیج را تقویت کنند.»
محمد رهبر در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس شورای اسلامی منابع مالی این طرح را با توجه به تعریف مأموریت‌های مشخص ارتش و سپاه در مقابله با تهدید خارجی، به آن‌ها اختصاص نداده است، گفت: «تکلیف ارتش مشخص است، چرا که از آغاز انقلاب هم مورد سوءظن جمهوری اسلامی بوده و چندان تمایلی برای تقویت و گسترش آن وجود نداشته است. اما در مورد سپاه باید گفت در واقع این امکانات دارد در اختیار سپاه قرار می‌گیرد. بسیج جزو نیروهای پنج گانۀ سپاه محسوب می‌شود و هر امکاناتی که در اختیار بسیج قرار می‌گیرد گویی که در اختیار سپاه قرار گرفته است. جنگی که جمهوری اسلامی دارد پیش بینی می‌کند ابدا یک جنگ کلاسیک نیست و به همین دلیل سال هاست که بر روی جنگ‌های نامنظم، نامتقارن، چریکی و غیرکلاسیک برنامه ریزی می‌کنند. بنابر این بسیج به عنوان یک نیروی جنگی نامنظم بیشتر به کارشان می‌آید.»
این روزنامه‌نگار همچنین بخشی از تقویت و گسترش بسیج مستضعفین را در اعزام نیروهای استشهادی و تروریستی به خارج از ایران دانست.



کدیور
محسن کدیور احکام اعدام افراد به خاطر "توهین" به مقدسات را "ترور" و "ترویج بی قانونی" دانسته است
محسن کدیور اسلام شناس، در واکنش به حمایت محمد جواد فاضل لنکرانی از روحانیون قم از قتل رافق تقی نویسنده آذربایجانی، صدور فتوای "مهدور الدم" بودن افراد را"فاقد هر گونه مستند قرآنی"و برخلاف "روح قرآن" دانسته است.
آقای کدیور روز دوشنبه هفتم آذر ۱۳۹۰، در نامه ای خطاب به محمد جواد فاضل لنکرانی ضمن اشاره به فتوایی که چند سال پیش از سوی پدر او، آیت الله محمد فاضل لنکرانی در مهدور الدم دانستن این نویسنده آذربایجانی صادر شد، این گونه فتواها را مغایر اسلام و موجب "تشویق مومنان به نقض قانون" دانسته است.
در بخشی از این نامه آمده: "چگونه می توان به مذهبی باور داشت که منتقدان و مخالفانش را بدون حق دفاع قانونی و بدون برگزاری دادگاه، به ترور و اعدام محکوم می کند؟"
آیت الله فاضل لنکرانی، از مراجع تقلید شیعه که در خرداد ۱۳۸۶ درگذشت، در آذر ماه ۱۳۸۵ با صدور فتوایی رافق تقی را به خاطر انتشار مطالب "توهین آمیز" مستحق مرگ دانسته بود.
رافق تقی چند روز پیش در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، هدف ضربات چاقوی افراد ناشناس قرار گرفت و پس از چهار روز در بیمارستان درگذشت.
روز گذشته فرزند آیت الله لنکرانی از قتل این نویسنده حمایت کرد و یاد پدرش را گرامی داشت.

نقد حکم اعدام سلمان رشدی

محسن کدیور در نامه خود به آقای لنکرانی، فتوای پدر او را در ادامه فتوای آیت الله خمینی درباره "مهدور الدم" دانستن سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی دانسته و مردود دانسته است.
او با تاکید بر اینکه روایات مورد استناد در توجیه اعدام توهین کنندگان به مقدسات "نمی تواند مستند فتوای ترور و مهدوریت دم باشد"، نوشته است بر فرض اعتبار این روایات، بسیاری از فقهای ارشد اجرای چنین احکامی را تنها در زمان حضور پیامبر اسلام یا امامان شیعه ممکن می دانند.
آقای کدیور ضمن اشاره به اینکه سلمان رشدی و رافق تقی تنها کسانی نیستند که به پیامبر اسلام و قرآن و اسلام "اهانت" کرده اند اظهار داشته: "در این صورت مومنین و مقلدین والد [پدر] جنابعالی و دیگر مراجعی که بر همین منوال سلوک می کنند، اگر بخواهند به وظیفه شرعی خود عمل کنند می باید کشتن اینگونه افراد - یا به زبان امروزی ترور- را پیشه خود کنند".
محسن کدیور سپس به نقد نتایج عملی فتواهای مهدور الدم بودن افراد پرداخته و این گونه فتواها را باعث "وهن اسلام" و عامل رواج هرج و مرج و بی قانونی دانسته است.
بخشی از نامه محسن کدیور به محمد جواد فاضل لنکرانی
این اسلام شناس مقیم آمریکا "دادگاههای صالحه" را در هر کشوری مرجع رسیدگی به اتهامات در مورد توهین به عقاید مذهبی معرفی کرده و افزوده است: "اثبات و اجرای هر حکمی، به ویژه احکامی که با جان انسان ها سرو کار دارد منحصر در دادگاه صالحه است‫."
وی افزوده است: "در دادگاه صالحه متهم و وکیل وی حق دفاع دارند، هیات منصفه بر حکم چنین دادگاه علنی نظارت دارد‫.‬ فقیه یا مرجع تقلید در عرف حقوقی دادگاه صالحه نیست‫".
آقای کدیور تاکید کرده که مسلمانان، حتی اگر در کشورهایی زندگی می کنند که قوانین آنها توهین به مقدستات را جرم نمی دانند، باید در جهت تغییر قانون بکوشند یا برای ایجاد فرهنگ احترام به باورهای مذهبی تلاش کنند.
نویسنده این نامه در پایان، خطاب به محمدجواد فاضل لنکرانی آورده است: "بر خلاف شما من از کشته شدن این شهروند بی ادب آذری نه تنها شادمان نیستم، بلکه از قتل فجیع و ناجوانمردانه او به نام اسلام و و تشییع و مرجعیت و فتوا شرمنده ام".




دولت آمریکا و اتحادیه اروپا حمله به مجموعه‌های سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کردند و شورای امنیت سازمان ملل بحث در مورد این موضوع را آغاز کرده است.
سخنگوی دفتر رئیس جمهور آمریکا گفت که کشورش حمله به سفارت بریتانیا را به شدت محکوم می کند و آماده است که از همپیمانانش در شرایط سخت حمایت کند.
یک سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از وقایع امروز تهران به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را "حمله ای کاملا غیر قابل قبول" خواند.
در این حال نمایندگان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل گفت و گو در مورد این وقایع را آغاز کردند.
نمایندگان کشورهای غربی خواهان صدور بیانیه ای در محکومیت حملات امروز هستند.
این در حالی است که وزارت امور خارجه ایران از "رفتارهای غیر قابل قبول معدودی از معترضان" ابراز تأسف کرده و گفته است که ایران قوانین و مقررات بین المللی و مصونیت اماکن دیپلماتیک را محترم می داند.
مقامات ایران می گویند که از قصد معترضان برای ورود به سفارت بریتانیا بی خبر بوده اند و تلاش پلیس برای جلوگیری از آن هم بی نتیجه مانده است.
پیش تر وزارت امور خارجه بریتانیا از حملات علیه دو مجموع سفارت خود در تهران به شدت ابراز خشم کرده و آن را غیر قابل قبول خوانده بود.
حمله به سفارت بریتانیا در تهراناین وزارتخانه تأکید کرده بود که بر اساس قوانین بین المللی و کنوانسیون وین، دولت ایران مسئول حفاظت از دیپلمات ها و سفارتخانه ها در این کشور است.

حملات

سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران بعد از ظهر امروز ۸ آذر (۲۹ نوامبر) مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت.
به نوشته واحد مرکزی خبر، "تعدادی از دانشجویان خشمگین که قصد تصرف سفارت (در خیابان فردوسی) را داشتند، کوکتل مولوتف و سنگ به داخل سفارت پرتاب کردند و شیشه های سفارت را شکستند و گوشه ای از ساختمان کوچک پشت درب اصلی سفارت نیز آتش گرفت".
خبرگزاری جمهوری اسلامی هم خبر داد که "اسناد و مدارک محرمانه و جاسوسی" بریتانیا در تهاجم معترضان به باغ قلهک به مصادره آنها در آمده است و "تعدادی از اتباع بیگانه مستقر در ساختمان باغ قلهک نیز توسط دانشجویان محافظت می شوند".
خبرگزاری فارس چند ساعت بعد، از آزاد شدن "۶ کارمند انگلیسی که در باغ قلهک در محاصره دانشجویان بودند" توسط پلیس دیپلماتیک خبر داد.

'تلاش مقامات ایران برای خارج کردن مهاجمان'

گزارش خبرگزاری های ایران، مرتضی تمدن، استاندار تهران و احمدرضا رادان، جانشین فرمانده کل پلیس ایران در محل سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی حاضر شده اند تا دانشجویان را وادار به خروج از محوطه و ساختمان سفارت کنند.
خبرگزاری فارس از بروز درگیری شدید میان مهاجمان درون سفارت با پلیس خبر داده و نوشته است که چند پلیس مجروح شده اند و حال یکی از دانشجویان هم "وخیم" است.
در تصاویر منتشر شده از حوادث امروز، یک خودرو که در داخل محوطه سفارت به آتش کشیده شده و تعدادی از مهاجمان که مدارک و اموال را از داخل ساختمان سفارت خارج می کنند، دیده می شوند.
روابط ایران و بریتانیا در هفته های اخیر و در پی تشدید تحریم ها علیه ایران توسط دولت بریتانیا پرتنش بوده است و مجلس ایران کاهش روابط این کشور با بریتانیا را به سطح کاردار تصویب کرده است.
وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است که مقامات ارشد این وزارتخانه با کاردار ایران در بریتانیا گفت و گو کرده اند و مستقیما خواهان واکنش سریع دولت ایران شده اند.
موقعیت مجموعه های سفارت بریتانیا در تهران
موقعیت مجموعه های سفارت بریتانیا در تهران
بریتانیا از شهروندان خود در ایران خواسته است که در خانه بمانند.



خبر تکمیلی/ کاخ سفید حمله به سفارت بریتانیا در تهران را شدیدا محکوم کرد

کاخ سفید واشنگتن حمله به سفارت بریتانیا در تهران در روز سه‌شنبه (۸ آذر) را به شدت محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست، از اهانت‌های بیشتر به مراکز دیپلماتیک جلوگیری کند.
به گزارش خبرگزاری رویتزر، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای از ایران خواست، به الزامات بین‌المللی احترام گذاشته، این اقدام را محکوم کرده و مهاجمان را تحت پیگرد قرار دهد، به نحوی که چنین رویدادهایی دیگر تکرار نشود، چه برای سفارت بریتانیا و چه برای مراکز دیپلماتیک دیگر کشورهای خارجی در ایران.
کاخ سفید در این بیانیه تأکید کرده که با بریتانیا روابط تنگاتنگ دارد و آماده است تا «در زمان‌های دشوار به کمک» متحد خود بشتابد.



خبر تکمیلی/ وزارت خارجه ایران نسبت به حمله به سفارت بریتانیا ابراز تأسف کرد

وزارت خارجه ایران طی بیانیه‌ای نسبت به حمله عده‌ای از دانشجویان به سفارت بریتانیا در تهران ابراز تأسف کرد.
در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه منتشر شده رفتار عده‌ای «معدود» از شرکت‌کنندگان این تجمع اعتراضی «غیر قابل قبول» توصیف شده است.
وزارت خارجه ایران این تجمع را که در آن به ساختمان سفارت سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب شد و عده‌ای وارد ساختمان سفارت شدند «خارج از کنترل» خواند و از مسئولین خواست، اقدامات و بررسی‌های فوری و ضروری در این رابطه را به عمل بیاورند.
در این بیانیه آمده است که «وزارت خارجه ضمن احترام به قوانين و مقررات بين‌المللی و با تاكيد بر مصونيت اماكن ديپلماتيك ، بر تعهد دولت جمهوری اسلامی ايران به حفاظت و صيانت از اماكن و ماموران ديپلماتيك تاكيد می‌نمايد.»
وزارت خارجه ایران افزود: «بديهی است از طريق مجاری قانونی و مبادی ذی‌ربط موضوع مورد پيگيری قرار خواهد گرفت.»
بریتانیا به حمله به سفارت این کشور در تهران واکنشی تند نشان داد. وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای این حمله را «شنیع» قلمداد کرد و با اشاره به کنوانسیون وین دولت ایران را مسئول حفظ امنیت کارکنان سفارت و مدارک و متعلقات این سفارت‌خانه خواند.
طبق قوانین مندرج در کنوانسیون وین، سفارت‌‌های خارجی جزو خاک کشورها محسوب شده و کشور میزبان حق هیچ‌گونه تعرض به آن را ندارد.


حمله مجدد نیروهای بسیج به سفارت بریتانیا

مهاجمان به سفارت بریتانیا پس از برگزار کردن نماز جماعت در مقابل این سفارتخانه بار دیگر وارد سفارت شدند. شش تن از کارکنان به گروگان رفته در باغ قلهک به نماینده‌ سفارت بریتانیا تحویل داده شدند. (به‌روزشده ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه)

[به‌روز شده به ساعت ۱۸:۱۵ به وقت اروپای مرکزی]
خبرگزاری مهر می‌نویسد، حمله‌کنندگان بار دیگر با بالا رفتن از دیوار سفارت بریتانیا وارد محوطه‌ی سفارت شده‌اند.
این خبرگزاری افزود، به‌رغم تلاش نیروی انتظامی برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان، مهاجمان پراکنده شدن از اطراف سفارت را مشروط به آزادی تمامی مهاجمانی که در داخل سفارت هستند کردند.
گالری عکس: یورش مهاجمان به سفارت بریتانیا
پیش‌تر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گزارش کرده بود که مهاجمان وابسته به سپاه پاسداران ایران چند تن از کارکنان سفارت بریتانیا را به گروگان گرفته‌اند.
خبرگزاری دولتی فارس، مدعی شد که "گروه‌های مختلف دانشجویی و مردمی از دانشگاه‌های مختلف برای حضور در خیابان های اطراف سفارت بریتانیا در تهران" حرکت کرده‌اند.

واکنش وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی
وزارت خارجه ایران طی بیانیه‌ای نسبت به حمله عده‌ای از دانشجویان به سفارت بریتانیا در تهران ابراز تأسف کرد.
در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه منتشر شده رفتار عده‌ای «معدود» از شرکت‌کنندگان این تجمع اعتراضی «غیر قابل قبول» توصیف شده است.
وزارت خارجه ایران این تجمع را که در آن به ساختمان سفارت سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب شد و عده‌ای وارد ساختمان سفارت شدند «خارج از کنترل» خواند و از مسئولین خواست، اقدامات و بررسی‌های فوری و ضروری در این رابطه را به عمل بیاورند.
در این بیانیه آمده است که «وزارت خارجه ضمن احترام به قوانين و مقررات بين‌المللی و با تاكيد بر مصونيت اماكن ديپلماتيك ، بر تعهد دولت جمهوری اسلامی ايران به حفاظت و صيانت از اماكن و ماموران ديپلماتيك تاكيد می‌نمايد.»
وزارت خارجه ایران افزود: «بديهی است از طريق مجاری قانونی و مبادی ذی‌ربط موضوع مورد پيگيری قرار خواهد گرفت.»
بریتانیا به حمله به سفارت این کشور در تهران واکنشی تند نشان داد. وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای این حمله را «شنیع» قلمداد کرد و با اشاره به کنوانسیون وین دولت ایران را مسئول حفظ امنیت کارکنان سفارت و مدارک و متعلقات این سفارت‌خانه خواند.
طبق قوانین مندرج در کنوانسیون وین، سفارت‌‌های خارجی جزو خاک کشورها محسوب شده و کشور میزبان حق هیچ‌گونه تعرض به آن را ندارد.
مقام امنیتی: برخوردهای قاطع‌تر در دستور کار قرار خواهد گرفت
بر اساس این گزارش یک مقام امنیتی ضمن تشکر از احساسات "استقلال‌طلبانه دانشجویان و مردم" از آنان درخواست کرد که از حضور در اطراف مجموعه سفارت بریتانیا خودداری کنند.
این مقام امنیتی همچنین اطمینان داده است که در صورت ادامه سیاست‌های خصمانه بریتانیا، نهادهای قانونی جمهوری اسلامی برخوردهای قاطع‌تری را در دستور کار قرار خواهند داد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران «به منظور کنترل اوضاع و خروج دانشجویان از سفارت بریتانیا»، وارد این سفارتخانه شده است.
بنابر این گزارش، نیروی انتظامی ایران به حمله کنندگان بسیجی اولتیماتوم داده است تا هرچه زودتر این سفارتخانه را ترک کنند. پیش از این از حضور سردار ساجدنیا، رئیس پلیس تهران بزرگ در این محل گزارش شده بود.

هویت نامشخص مهاجمان
خبرگزاری مهر تخمین زده است که بیش از ۲۰۰ مهاجم در حال حاضر در سفارت به سر می‌برند. چند مهاجم روی سر در سفارت بریتانیا نشسته و از بقیه‌ی مهاجمان، که آن‌ها "دانشجو" خوانده است، می‌خواهند تا وارد سفارت شوند.
این خبرگزاری همچنین گزارش می‌دهد: «تلاش نیروی انتظامی برای ممانعت دانشجویان از ورود به سفارت با توجه به تعداد بالای دانشجویان و انگیزه فراوان آن‌ها برای اعتراض به سیاست‌های دولت بریتانیا بی‌نتیجه مانده است.»
خبرگزاری‌های وابسته به حکومت ایران در گزارش‌های خود مهاجمان را با هویت‌های متفاوتی معرفی کرده‌اند. در این گزارش‌ها، از "بسیجی"، "دانشجو" و در ساعات آخر از "نیروهای مردمی" نام برده می‌شود.
به نوشته خبرگزاری‌های داخلی و خارجی تعداد تجمع‌کنندگان در مقابل سفارت کمتر از هزار نفر برآورده شده است.

حضور سردار طلایی در میان مهاجمان
پیش از این گزارش شده بود که سردار مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران در جمع حمله‌کنندگان به باغ قلهک حضور یافته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، طبق رایزنی مهاجمان با مسئولانی که این خبرگزاری از آن‌ها به عنوان «مسوولان ذیربط» خوانده، موافقت کردند که با هماهنگی ماموران نیروی انتظامی از این باغ خارج شوند.
همچنین بر اساس این توافق قرار است کارکنان سفارت بریتانیا در باغ قلهک که به گروگان گرفته شده بودند به دست مامورین نیروی انتظامی سپرده شوند.
خبرگزاری مهر مدعی شده اسنادی که از باغ قلهک بدست آمده طی چند روز آینده با صلاحدید مسئولان مربوطه برای تنویر افکار عمومی منتشر خواهد شد.

اظهارات نماینده کمیسیون امنیت ملی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این رابطه گفت که دولت بریتانیا در مواردی مانند پشتیبانی از رژیم پهلوی و گروه‌های ضدانقلاب سابقه دارد.
کاظم جلالی افزود: «انگلیسی‌ها نباید انتظار داشته باشند که در همه امور رفتار خصومت‌آمیز با ایران داشته باشند اما ملت ایران هیچ واکنشی به اقدامات آن‌ها نشان ندهند.» وی تاکید کرد که ایران در مقابل «واکنش‌های رادیکالی و تند» دولت بریتانیا واکنش مناسب نشان خواهد داد.



آمریکا و اتحادیه اروپا، فشار بر ایران را افزایش می‌دهند

در راستای شدت گرفتن تحریم‌های غرب علیه ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا روز دوشنبه جمهوری اسلامی را به «اقداماتی مضاعف» تهدید کردند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پس از دیدار با طرف‌های اروپایی در کاخ سفید، به خبرنگاران گفت در حالی که درهای دیپلماسی با ایران هم‌چنان باز خواهد بود، قدرت‌های غربی توافق کردند تا فشار بر ایران را هم‌چنان افزایش دهند.
وی در این باره به خبرنگاران گفت: «توافق کردیم که فشارها را بر حکومت ایران ادامه بدهیم تا این حکومت از مسیر توسعه سلاح هسته‌ای دست بکشد، و تأکید کردیم که هم‌چنان امید به راه حل دیپلماتیک داریم، راه حلی که به ایران اجازه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را مطابق با تعهدات بین‌المللی‌اش بدهد.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا پس از برگزاری این نشست در واشینگتن، بیانیه‌ای مشترک در این رابطه منتشر کردند.
هم‌زمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درخصوص حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، در بیانیه مذکور بار دیگر بر عزم واشینگتن و بروکسل برای «حرکت به سوی راه حل دیپلماتیک» برای مناقشه هسته‌ای ایران تأکید شده‌است.
اما در ادامه این بیانیه مشترک آمده‌است «به این خاطر که ایران هم‌چنان از عمل کردن به تعهدات بین‌المللی خود سر باز می‌زند، ایالات متحده و اتحادیه اروپا اقدامات بیشتری را در این رابطه در نظر دارند.»
بریتانیا، کانادا و ایالات متحده هفته گذشته تحریم‌های تازه‌ای را بر بخش‌های مالی، پتروشیمی و انرژی ایران اعمال کردند و انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا نیز پس از دیدار وزرای خارجه ایران اتحادیه در روز سه‌شنبه، تصمیم مشابهی را اتخاذ کند.
طبق اعلام قبلی، قرار است وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه دهم آذرماه درباره تحریم نفت ایران به گفت‌وگو بنشینند؛ تحریمی که از نظر رستم قاسمی، وزیر نفت ایران «بعید به نظر می‌رسد
موج جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده و شدت گرفته‌است. در این گزارش از احتمال قوی انجام تحقیقات بر روی ساخت سلاح هسته‌ای در ایران صحبت شده‌است؛ اتهامی که ایران آن را بی‌اساس و «مضحک» می‌داند.
کشورهای غربی نگران این هستند که برنامه هسته‌ای ایران ابعادی نظامی را با خود به همراه داشته‌باشد اما ایران این نگرانی‌ها را رد می‌کند.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی جام جم گفت که «استفاده از انرژی هسته‌ای به دلیل پاک‌تر و سالم‌تر بودن برای بشر مفیدتر است و ایرادهایی که از سوی قدرت‌طلبان مطرح می‌شود بیشتر موضوع سیاسی است.»
وی در این گفت‌وگو افزود: «آنها از تمامی اهرم‌ها علیه ملت ایران استفاده کرده و در واقع خودشان راه گفت‌وگو با ملت ایران را سخت می‌کنند.»
به گفته محمود احمدی‌نژاد «کسانی که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند دچار فقدان تحلیل درست بوده و مدام برای خود محدودیت ایجاد می‌کنند.»
ایران هم‌اینک با چهار دور از تحریم‌های سازمان ملل و هم‌چنین تحریم‌های یک‌جانبه از سوی شماری از کشورهای غربی روبه‌رو است که هدف از این تحریم‌ها واداشتن جمهوری اسلامی به توقف غنی‌سازی اورانیوم است.
بیانیه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا هم‌چنین به مسئله طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن اشاره کرده و بر «عزم آمریکا و اروپا برای محاکمه مرتکبان این توطئه و هم‌دستان آنان» تأکید کرده‌است.
ایالات متحده چندی پیش اعلام کرد که دو شهروند ایرانی به نام‌های منصور ارباب‌سیر و  غلام شکوری قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، عادل الجبیر سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. ادعایی که به شدت از سوی  تهران رد شده‌است.
مقام‌های قضایی آمریکا، برخی از «عناصر» حکومت جمهوری اسلامی را به دست داشتن در توطئه دو ایرانی برای کشتن سفیر عربستان در واشینگتن و انفجار در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل متهم کرده‌اند.



«تصاویر ماهواره‌ای نشانگر تخریب گسترده در پایگاه موشکی سپاه است»

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) مستقر در واشینگتن که به تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای مربوط به انفجار پادگان سپاه پاسداران در ملارد پرداخته می‌گوید که این انفجار ظاهراً مرتبط با موتور موشک است و بر اثر این انفجار تأسیسات سپاه در این محل «به شدت آسیب دیده‌است.»
پادگان نظامی سپاه پاسداران واقع در بیدگنه در شهرستان ملارد روز بیست و یکم آبان، دوازدهم نوامبر، محل وقوع انفجار عظیمی بود که صدای آن در مناطق مختلف تهران و البرز شنیده شد.
به دنبال وقوع این انفجار روابط عمومی سپاه ضمن اشاره به این که این انفجار هنگام «جابه‌جایی مهمات» رخ داده‌است، آمار تلفات در آن را ۲۷ نفر اعلام کرد؛ اما فهرست‌هایی که از نام کشته‌شدگان در این انفجار منتشر شده، حاکی است که این حادثه «دست‌کم ۳۶ کشته» بر جای گذاشته‌است.
در گزارش تحلیلی تصاویر ماهواره‌ای که روز دوشنبه بر روی وب‌سایت «مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» منتشر شد در مورد این پایگاه  آمده‌است: «برخی از ساختمان‌ها کاملاً تخریب شده‌اند. البته بخشی از ویرانی‌هایی که در تصاویر دیده می‌شود ممکن است بر اثر تخریب کنترل‌شده ساختمان‌ها و تخلیه آوار به‌وجود آمده باشد.»
این گزارش ادامه می‌دهد: «در این محل قطعات زیادی مربوط به تجهیزات سنگین نظیر جرثقیل یا کامیون‌های تخلیه دیده نمی‌شود و مقادیر قابل توجهی از آوار هنوز در محل وجود دارد.»
در همین حال مقام‌های ارشد دفاعی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند ایالات متحده بر این باور است که اعضای سپاه پاسداران در زمان وقوع انفجار، در حال مخلوط کردن سوخت ناپایدار برای موتور یک موشک بالیستیک بزرگ بوده‌اند.
مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی نیز در گزارش خود به همین نتیجه رسیده و نوشته‌است: «ایران به هنگام وقوع این انفجار ظاهراً در این محل در حال اجرای پروسه نامطمئنی مرتبط با موتور موشک بوده‌است.»
گزارش‌ها و تصاویر مربوط به تخریب گسترده ساختمان‌های این پادگان در حالی منتشر شده‌است که حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، پیش از این گفت که این انفجار «فقط تولید یک محصول تحقیقاتی در این پادگان را دو هفته عقب انداخته‌است.»
این فرمانده ارشد نظامی ایران به «محصول در دست تولید» در این پادگان اشاره نکرد، ولی پیش از گزارش «مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» نیز گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد احتمال آزمایش سوخت موشک‌های شهاب در این محل مطرح شده‌بود.
پیشتر یک منبع امنیتی غربی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «تایم» گفته بود که موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، مسئول این انفجار بوده‌است.



رحیم صفوی در رویای فتح جهان با ساماندهی بسیجیان

امید کشتکار

imageدستیار و مشاور عالی نظامی رهبر ایران که در چند روز اخیر بسیار پرکار شده و گفته‌های متنوعی از او منتشر می‌شود، در یک سخنرانی خواستار تعمیم الگوی «بسیج» به سایر کشورهای اسلامی، در راستای فتح جهان به دست اسلام شده است.
 به گزارش فارس، رحیم صفوی در همایش مرکز مقاومت بسیج وزارت ارشاد، گفت: «بیداری اسلامی تنها یک حرف نیست. بلکه امروز نهضت‌ها و قیامهای مردم برای به دست گرفتن سرنوشت سیاسی خود، از الگوی بسیج مردمی ایران بهره می‌گیردند. امروز حضور تفکر و اندیشه بسیجی برگرفته از آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌تواند به عنوان یک الگو کارآمد در سایر کشورهای آزادی خواه که بدنبال استقلال سیاسی خود هستند، نقش اساسی داشته باشد.»
فرمانده سابق سپاه پاسداران در ادامه اشاره کرد: «باید باور داشت که می‌توان با تعمیم الگوی بسیج و سازماندهی بسیجیان جهان اسلام، به قدرت بسیج جهان اسلام دست یافت و اسلام را فاتح جهان کرد. بسیج با عظیم‌ترین تشکل مردمی، بزرگ‌ترین پشتوانه و از ارکان قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران است و فرهنگ بسیج یک نیاز همیشگی است و باید در متن زندگی جریان داشته باشد.»
صفوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهار عربی و قیام‌های مردمی کشورهای منطقه گفت: «شرایط به گونه‌ای است که ملت‌های کشورهای اسلامی اسیر حاکمانی ظالم، فاسد و سرسپرده می‌باشند و امروز بهترین راه رهایی ملت‌های منطقه آزادیخواه، تمسک به قیام و فرهنگ عاشورا است و تبیین فرهنگ عاشورا می‌تواند نقش موثری در بیداری ملتهای اسلامی ایفاء کند.»
رحیم صفوی در چند روز گذشته گفته بود در صورت حمله نظامی غرب به ایران تمام خاک اسرائیل را به همراه حزب الله لبنان و گروه حماس موشک باران خواهیم کرد.
وی همچنین در جریان یک سخنرانی خواستار پیش دستی ایران برای حمله نظامی به اسرائیل و کشورهای غربی شده بود.



حمله حزب‌الله به اسرائیل؛ آیا جنگ تهران و تل‌آویو آغاز شده است؟

imageدر ساعات آغازین صبح امروز، سه‌شنبه، چندین راکت از داخل خاک لبنان به شمال اسرائیل شلیک شد و چندین ساختمان را ویران کرد. گفته می‌شود این راکت‌ها که از جنوب لبنان شلیک شده، پاسخ حزب‌الله لبنان به آنچه در ایران و سوریه می‌گذرد، است.
به گزارش یورونیوز، ارتش اسراییل می‌گوید چندین راکت از داخل خاک لبنان به شمال اسراییل شلیک شده و به چندین ساختمان آسیب وارد کرده است.
مقامات ارتش این کشور با اعلام اینکه این اصابت این راکت‌ها به شمال اسراییل تلفاتی به دنبال نداشته، دولت لبنان را مسئول هر گونه حمله از خاک لبنان به اسراییل می‌دانند.
ارتش اسراییل از دولت لبنان خواسته است هر چه سریعتر این حملات را متوقف کند.
العربیه  نیز به نقل از یک سخنگوی ارتش اسراییل گزارش داده که این حملات، اولین حمله راکتی از سال ۲۰۰۹ به بعد در این منطقه مرزی است.
پیش از آن در سال ۲۰۰۶ نیز  این حملات جنگ ۳ روزه‌ای بین اسراییل و حزب‌الله که از طرف ایران حمایت می‌شود را در پی داشت.
مرز لبنان و اسراییل طی سال‌های اخیر نسبتا آرام بوده و این منطقه شاهد درگیری بزرگی نبوده است.
حمله به شمال اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که به گفته روزنامه‌های اسرائیلی، اسرائیل در انفجار ملارد دست داشته است. همچنین دیروز صدای مهیبی در اصفهان به گوش رسید که بر اساس آن گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال انفجار در تأسیسات هسته‌ای اصفهان نیز مطرح شد. 
حسن نصرالله چندی پیش در یک سخنرانی اعلام کرده بود هر گونه اقدام نظامی اسراییل علیه ایران و یا مداخلۀ نظامی در سوریه علیه دولت بشار اسد، از سوی حزب الله لبنان پاسخ داده خواهد شد.





کدامیک از این ها دانشجویند؟

Protesters enter the gate of the British embassy in Tehran

A protester walks with a poster from the British embassy in Tehran

A protesters removes the emblem of the British embassy in Tehran

A cleric spray paints graffiti inside the British embassy compound in Tehran

Iran British Embassy
Iran British Embassy

Protesters burn a British flag taken down from the British embassy in TehranPolice chase protesters as they enter the gate of the British embassy in TehranA protester ducks on the ground after being beaten by riot police outside the British embassy in Tehran


از دیوار سفارت انگلیس هم بالا رفتند

image۳۲ سال بعد از اشغال سفارت آمریکا، این بار گروهی از «دانشجویان» از دیوار یک سفارت‌خانه دیگر بالا رفتند. به دنبال تیره شدن رابطه میان جمهوری اسلامی و انگلستان، گروهی از طرفداران قطع رابطه با انگلستان امروز با وجود روبرو شدن با نیروی انتظامی، بعد از عبور از دیوار وارد سفارت این کشور شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروی انتظامی نتوانسته است در مقابل دانشجویان مقاومت کند.
این حمله پس از یک تجمع روبه‌روی سفارت بریتانیا و قرائت بیانیه‌های «اعتراضی» صورت گرفته است.
خبرگزاری‌های داخل ایران از جمله مهر و ایلنا گزارش داده‌اند که ظهر امروز «دانشجویان» در اعتراض به سياست‌های بریتانیا به داخل سفارت این کشور رفتند و مدارک موجود در این سفارتخانه را به بیرون محوطه سفارت پرتاب کردند.
بر اساس همین گزارش‌ها، هم اکنون دانشجویان با پایین کشیدن و به آتش کشیدن پرچم انگلیس، پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر سر در سفارت انگلیس در تهران نصب کرده‌اند.
خبرگزاری ایسنا نیز نوشت که اقدام دانشجویان در سالگرد ترور دکتر شهریاری بوده است.
به گزارش ایسنا تجمع كنندگان در اعتراض به اخبار منتشر شده از بي‌بي‌سي، فعاليت برخي تاسيسات ماهواره‌اي نصب شده در اين سفارتخانه را متوقف كردند.
تجمع کنندگان همچنین تجمع‌کنندگان تصاویری از قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در دست دارند. بعد از متهم شدن نیروی قدس سپاه پاسداران به طراحی توطئه برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا، میزان حساسیت‌ها نسبت به این فرمانده سپاهی بالا رفته است.
اقدام این گروه از جوانان حامی نظام به دنبال کاهش سطح روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلستان رخ داده است. پس از تحریم بانک مرکزی از سوی انگلستان، مجلس و دولت ایران به این اقدام واکنش نشان دادند.
دو روز پیش، مجلس ایران طرحی را تصویب کرد که به موجب آن روابط با بریتانیا کاهش پیدا می‌کند و سفیر این کشور طی دو هفته از ایران اخراج می‌شود. دولت بریتانیا نیز بلافاصله نسبت به این طرح واکنش نشان داد و گفت «در مشورت با شركای بین‌المللی‌ به شكلی قاطعانه» به این اقدام جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد.



واکنش شدید انگلیس در خصوص حمله به سفارت این کشور

سحام نیوز: دولت بریتانیا به حمله به سفارت این کشور در تهران واکنشی شدید نشان داد. وزارت خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از این حمله که روز سه‌شنبه (۸ آذر/۲۹ نوامبر) انجام شد و در آن عده‌ای از دانشجویان(نیروهای بسیجی) وارد سفارت‌‌ این کشور شده و برخی مدارک را سوزاندند به شدت خشمگین است.
به گزارش رویتزر، در این بیانیه آمده است که وزارت خارجه هنوز از جزئیات ماجرا خبر ندارد و جزئیات به مرور روشن خواهد شد.



استاندار تهران در سفارت انگلیس حضور یافت

سحام نیوز: مرتضی تمدن استاندار تهران دقایقی پیش برای بررسی وضعیت در سفارت انگلیس حضور پیدا کرد.
به گزارش فارس، درحالی که دقایقی پیش برای سومین بار جمعی از دانشجویان بسیجی وارد سفارت انگلیس شدند، مرتضی تمدن استاندار تهران و رییس شورای تامین استان برای بررسی اوضاع مقابل سفارت انگلیس حضور پیدا کرد.
تمدن در حال تلاش برای ورود به سفارت انگلیس و بررسی وضعیت و صحبت با دانشجویان بسیجی حاضر در سفارت انگلیس است.
همچنین ۶تن از کارمندان انگلیسی باغ قلهک که گزوگان گرفته شده بودند، حدود نیم ساعت پیش توسط پلیس دیپلماتیک آزاد شدند.
این کارمندان انگلیسی دقایقی پیش تحویل نماینده سفارت انگلیس در تهران شدند.




حمله به سفارت انگلیس و باغ قلهک در تهران

تصویری از حمله امروز به سفارت انگلیس
سحام نیوز: گزارش ها از تهران حاکی است که گروهی از معترضان که در مقابل سفارت انگلیس در خیابان فردوسی تهران تجمع کرده بودند، وارد ساختمان سفارت شده اند و پرچم انگلیس را پایین کشیدند.
به گزارش بی بی سی، همچنین گزارش‌ها از تهاجم به اقامتگاه کارکنان سفارت در باغ قلهک حکایت دارد.
واحد مرکزی خبر نوشته است که “تعدادی از دانشجویان خشمگین که قصد تصرف سفارت را داشتند، کوکتل مولوتف و سنگ به داخل سفارت پرتاب کردند و شیشه های سفارت را شکستند و گوشه ای از ساختمان کوچک پشت درب اصلی سفارت نیز آتش گرفت”.
خبرگزاری جمهوری اسلامی هم خبر داده است که “اسناد و مدارک محرمانه و جاسوسی” انگلیس در تهاجم معترضان به باغ قلهک به مصادره آنها در آمده است و “تعدادی از اتباع بیگانه مستقر در ساختمان باغ قلهک نیز توسط دانشجویان محافظت می شوند”.
وزارت امور خارجه انگلیس از این حملات به شدت ابراز خشم کرده و آن را غیر قابل قبول خوانده است.
این وزارتخانه تأکید کرده است که بر اساس قوانین بین المللی و کنوانسیون وین، دولت ایران مسئول حفاظت از دیپلمات ها و سفارتخانه ها در این کشور است و بنابراین از این دولت انتظار دارد که به سرعت وضعیت را مهار کند و سلامت کارکنان سفارت و امنیت ساختمان ها را تضمین نماید.
خبرگزاری فارس نوشته است که مأموران نیروی انتظامی نتوانستند جلوی مهاجمان به مجموعه سفارت انگلیس در خیابان فردوسی را بگیرند.
خبرگزاری ایلنا گزارش می دهد که معترضان بعضی مدارک را از درون ساختمان سفارتخانه به بیرون پرتاب کرده اند.
پرس تی وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران، به طور مستقیم تصاویری را از مقابل ساختمان سفارت انگلیس در خیابان فردوسی تهران پخش کرد.
در این تصاویر تعدادی از معترضان روی دیوار سفارت دیده می شدند که پرچم ایران و پرچم هایی با شعارهای مذهبی را در هوا تکان می دادند.
گزارشگر پرس تی وی که در محل حاضر بود، گفت که مأموران امنیتی در حال تلاش برای آرام کردن معترضان هستند.
گزارشگر شبکه خبر تلویزیون ایران هم گفت که تعدادی از دانشجویان در داخل محوطه سفارت هستند و پلیس سعی می کند آنها را به بیرون راهنمایی کند.
روابط ایران و بریتانیا در هفته های اخیر و در پی تشدید تحریم ها علیه ایران توسط دولت بریتانیا پرتنش بوده است و مجلس ایران کاهش روابط این کشور با بریتانیا را به سطح کاردار تصویب کرده است.




هفت سال زندان برای یک جوان ۱۸ ساله کرد به اتهام هواداری از احزاب اپوزیسیون

به گزارش منابع خبری، در ادامه‌ افزایش ‌فشار بر زندانیان و بازداشت و صدور احکام ناعادلانه‌، “شاهو احمدی” شهروند اهل مریوان، به ‌۷ سال زندان محکوم شد.
تارنمای نوروز گزارش داده است که شاهو احمدی جوان ۱۸ ساله‌ که‌ حدود ۴ ماه پیش به ‌همراه عثمان صالحی، ناصر گلاویژی، اقبال ایزدی، عثمان گلاویژی و محمد صالحی به‌ اتهام هواداری از یکی از احزاب اپوزیسیون کردی بازداشت ‌شده بود، از سوی دادگاه انقلاب به‌ ۷ سال زندان محکوم گردید.
گفتنی‌ است بقیه‌ بازداشت شدگان به‌ همراه کاوه‌ فرجی، آرام رستات و کاوه‌ مرادی نیز که‌ چند ماه پیش بازداشت شده‌اند هم‌چنان بلاتکلیف هستند.
هفته گذشته نیز، دو شهروند کرد شهرستان دهگلان استان کردستان بازداشت و یک شهروند اهل سنندج به دادگستری این شهر احضار و روانه زندان شد.
ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، این دو نفر راکمال کریمی و کوروش کریمی در شهرستان دهگلان استان کردستان اعلام کرده و آژانس خبری موکریان نیز، از احضار و بازداشت آزاد (کاوه) لطف پوری در سنندج خبر داده بود.
لطف پوری به همراه چند شهروند دیگر سنندجی به نام های بهزاد احمدی، آرش صالح، محمد قربانیان و اسعد باقری در تیرماه سال امسال، توسط نیروی انتظامی در سنندج دستگیر و پس از ساعاتی آزاد شده بودند.




وضعیت رضا شهابی در زندان نگران کننده است / اطلاعیه مطبوعاتی

خبرگزاری هرانا - دبیر خانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در پی اعلام اعتصاب غذای رضا شهابی، فعال کارگری در بند و وخامت حال جسمی وی در زندان با انتشار یک اطلاعیه مطبوعاتی نیست به وضعیت این زندانی ابراز نگرانی کرد.
این مجموعه حقوق بشری ضمن درخواست از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای توجه مناسب به وضعیت این زندانی عقیدتی، با یادآوری تعهدات بین المللی حقوق بشری به دولت ایران منجمله آزادی تشکیل سندیکا و اتحادیه ها و الحاق به آن، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال سندیکایی شد.
هم چنین این مجموعه با یادآوری سابقه نگران کننده حکومت ایران در بی توجهی نسبت به سلامتی و جان زندانیان عقیدتی مسئولیت جان و سلامتی این زندانی را بر عهده نهادهای مربوطه اعم از سازمان زندانها، قوه قضاییه و همچنین دستگاه امنیتی کشور دانسته است.
متن این اطلاعیه مطبوعاتی که در وب سایت رسمی این گروه منتشر شده است به قرار زیر است:
رضا شهابی، «عضو هیات مدیره‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» و مسئول اسبق کمیته کارگری «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» که در ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۹ توسط چهار مامور امنیتی در محل کارش بازداشت شده بود، در اعتراض به بلاتکیلفی خود از اول آذرماه سال جاری دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.
این اعتصاب قسمتی از مجموعه اعتراضات آقای شهابی در خصوص بلاتکلیفی و رویه قضایی غیرقانونی است که همچنان ایشان را بدون حکم در بازداشت نگه داشته است. بلاتکلیفی که علیرغم برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات ایشان در اولین سالگرد بازداشت (۴ خرداد ۹۰) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و وعده قاضی مربوطه برای صدور حکم طی ۴ روز بصورت غیرقانونی همچنان ادامه دارد.
آقای شهابی در حالی در اعتصاب غذای چند باره در سلولهای بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد که از بیماری های استئوآتریت (آرتروز)، افت فشار خون، نارحتی قلبی و بیماری کبدی نیز در رنج است و به خصوص در مورد بیماری آرتروز ایشان که در ایام بازداشت منجر به بی حسی سمت چپ بدن ‪وی شده است پزشکان بر فوریت تحت عمل جراحی قرار گرفتن ایشان تاکید کرده اند.
با اشاره به تمامی مخاطرات جانی فوق که سلامتی این زندانی عقیدتی را تهدید می کند، از وضعیت جسمی و سلامتی ایشان پس از اعلام اعتصاب غذا نیز اطلاعی در دست نیست، موضوعی که موجب نگرانی روزافزون مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شده است.
این مجموعه عنوان می دارد این فعال سندیکایی در حالی قریب به ۱۸ ماه در بلاتکلیفی به سر می برد که طبق بند ۳ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی هر کس به اتهام جرمی دستگیر یا بازداشت می‌شود باید در مدت معقولی دادرسی یا آزاد شود. هم چنین اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تاکید می نماید که موضوع اتهام فرد بازداشتی با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت «بیست و چهار ساعت» پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.
علاوه بر این، عدم رسیدگی پزشکی که موجب به خطر افتادن سلامت آقای شهابی شده است، ناقض بخش دوم ماده ۲۲ کنوانسیون حقوق زندانیان و ماده ۱۰۳ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور است که بر تحت درمان قرار گرفتن زندانیان بیمار در محیطی خارج از زندان تاکید ‌می‌ورزد.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن درخواست از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای توجه مناسب به وضعیت این زندانی عقیدتی، با یادآوری تعهدات بین المللی حقوق بشری به دولت ایران منجمله آزادی تشکیل سندیکا و اتحادیه ها و الحاق به آن، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال سندیکایی ست. این مجموعه با یادآوری سابقه نگران کننده حکومت ایران در بی توجهی نسبت به سلامتی و جان زندانیان عقیدتی مسئولیت جان و سلامتی این زندانی را بر عهده نهادهای مربوطه اعم از سازمان زندانها، قوه قضاییه و همچنین دستگاه امنیتی کشور می داند.
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۸ آذرماه ۱۳۹۰ برابر با ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱




هرانا؛ صدور ۱۷۵ سال حبس برای ۱۲ نفر طی دو سال / به همراه اسامی

خبرگزاری هرانا – بر اساس گزارشات رسیده به خبرگزاری هرانا شعبه یک دادگاه انقلاب خوی در سالهای ۸۶ – ۸۸ برای ۱۲ تن از شهروندان آذربایجان غربی ۱۷۵ سال حبس تعزیری توام با ۴۳ سال تبعید حکم صادر کرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از خوی، در میان محکومین یک فرد در زمان بازداشت ۹۸ سال سن داشته است که می بایست ۱۲ سال حبس را در زندان متحمل شود.
 بر اساس این گزارش محکومین یاد شده ذیل از حق دسترسی به وکیل و محاکمه عادلانه برخوردار نبوده و اکثرا در زمان بازداشت مورد بدرفتاری قرار گرفته اند.
اسامی محکومین به شرح زیر است:
درویش زندی اهل شهرستان بازردگان به ‌اتهام محاربه‌ از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۱۵ سال حبس تعزیری و تبعید به بندر لنگه محکوم شده است.
حمید سلیمانی اهل پلدشت به ‌اتهام اقدام علیه ‌امنیت ملی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۶ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان یاسوج محکوم شده است.
حسن جیلان اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۲۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
حاج علی جیلان ۹۸ ساله اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
سید عمرپور اهل یولاگلدی ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
عبدالله‌ عمرپور اهل یولاگلدی ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
سید اهوز اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۲۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
محمد عمر پور اهل ماکو به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ۲۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
اردشیر دالایی میلان اهل پلدشت به اتهام محاربه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی ‌ به ‌۱۵ سال حبس تعزیری و تبعید به‌ زندان بوشهر محکوم شده است.
احمد علم هولی اهل ماکو به ‌اتهام همکاری با احزاب کردی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ‌۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
رسول فتوحی اهل شوط به ‌اتهام همکاری با احزاب کردی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ‌۷ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان اهواز محکوم شده است.
حسن اوهامی اهل ماکو به ‌اتهام همکاری با گروه های معاند نظام از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ‌۷ سال حبس تعزیری محکوم شده ‌است.



۱۲ کافی نت در شهر قزوین پلمپ شد

خبرگزاری هرانا - رئیس پلیس فتا استان قزوین گفت: به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات حفظاتی ۱۲ کافی نیت در شهر قزوین پلمپ شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ پاسدار علی شعبانی در این باره گفت: در جهت اجرای طرح ساماندهی مراکز ارایه دهنده خدمات اینترنتی در فضای تولید و تبادل اطلاعات استان از ابتدای آذر ماه امسال با تشکیل کارگاههای آموزشی با شرکت مسئولان کافی نتهای شهر قزوین و اقبالیه، دارندگان این مراکز با اهمیت فعالیت در این حوزه آشنا شدند.
وی افزود: در این کلاسهای آموزشی ضمن تشریح ماموریتهای پلیس فتا، شگردهای مجرمانه اینترنتی در استفاده از اماکن عمومی مجازی هم تبیین و تشریح شد.
سرهنگ شعبانی تصریح کرد: علیرغم توصیه جدی پلیس به متصدیان کافی نت ها در خصوص رعایت نکات حفاظتی و امنیتی متاسفانه برخی از این واحدها به این موضوع توجه جدی نکردند.
این مسئول یادآورشد: پس از توصیه مسئولان مراکز خدمات اینترنتی روز گذشته ماموران پلیس فتا با هماهنگی دستگاه قضایی استان، از کافی نت های شهر قزوین بازدید کردند که ۱۲ کافی نت که هیچیک موارد حفاظتی و امنیتی را رعایت نکرده بودند پلمب شدند.
رئیس پلیس فتا استان قزوین اظهارداشت: از متصدیان کافی نت ها درخواست می شود واحدهای خود را به دوربین های مدار بسته مجهز کنند و قبل از آن که سیستم را جهت کاربری در اختیار مشتری قرار دهند با دریافت کارت ملی نسبت به احراز هویت افراد و مشتری ها اقدام کنند.
وی افزود: همچنین متصدیان کافی نت ها ضروری است تا ساعت شروع و پ



صبح امروز ۹ نفر در کرمانشاه و ساوه اعدام شدند

خبرگزاری هرانا - صبح امروز دو زندانی در میدان آزادی کرمانشاه و در ملاء عام به اتهام تجاوز اعدام شدند.
بر اساس این گزارش، این اعدام صبح امروز ساعت ۱۰ با حضور برخی از مسئولان قضایی، انتظامی و جمعیت زیادی از شهروندان کرمانشاهی به اجرا درآمد.
هم چنین دادستان کرمانشاه در بین خبرنگاران از اجرای حکم شش زندانی دیگر در بامداد امروز در زندان این شهر به اتهام قاچاق مواد مخدر خبر داد.
گفتنی است هویت این افراد از سوی دادستانی اعلام نشده است.
از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا نیز اعلام کرد: مرد جوانی در ساوه به نام «م. س» که اقدام به تجاوز به عنف کرده بود، سحرگاه روز سه‌شنبه (امروز) ‌در میدان خلیج فارس این شهر و در ملاء عام به دار مجازات آویخته شد.
وی در مورد همدستان این مجرم نیز گفت: این فرد به همراه دو تن دیگر مرتکب این جرم شدند اما فرد اعدامی به عنوان سردسته این افراد با شناسایی بانوانی که به صورت مجرد زندگی می‌کردند آن‌ها را شناسایی و مرتکب زنای به عنف می‌شدند.
درودگر خاطر نشان کرد: حکم اعدام دو تن دیگر نیز صادر شده است اما هنوز آماده اجرا نیست.