۱۳۹۰ آبان ۲۷, جمعه

روز جمعه بخش سوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

یوکیا آمانوآقای آمانو در گزارش خود به شورای حکام برای اولین بار جزئیاتی از فعالیت‌های حساسیت‌برانگیز ایران ارائه کرد
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را در مورد ایران صادر کرده است که در آن به نگرانی فزاینده از فعالیت‌های اتمی این کشور اشاره می‌شود.
اما این قطعنامه که مورد حمایت اکثر کشورهای عضو شورا قرار گرفته، موضوع ایران را به شورای امنیت ارجاع نمی دهد.
کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بخش فارسی بی بی سی به وین، می گوید که این قطعنامه با ۳۲ رأی موافق در مقابل ۲ رأی مخالف تصویب شد.
این قطعنامه پس از ارائه تازه ترین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در مورد ایران صادر می شود که در آن برای نخستین بار جزئیاتی از فعالیت های حساسیت برانگیز ایران ارائه شده است.
این گزارش نگرانی ها در مورد جنبه های نظامی احتمالی فعالیت های اتمی ایران را به شدت افزایش داده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون با صدور چند قطعنامه و اعمال چند رشته تحریم بین المللی از ایران خواسته است که غنی سازی اورانیوم و فعالیت های مرتبط با آن را متوقف کند.
ایران که غنی سازی اورانیوم را حق خود می داند، اتهامات در مورد وجود مقاصد نظامی در پس فعالیت های اتمی خود را رد می کند و حاضر نیست به خواست شورای امنیت تن دهد.




رئیس مجلس خبرگان می گوید منظورش از وحدت، مثل هم شدن نیست
آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان در ایران که نقش ویژه ای در متحد کردن جناح محافظه کار برای انتخابات پیش روی مجلس ایران بر عهده دارد، گفت که اگر نقش روحانیان در مجلس موثر نباشد، آن مجلس اسلامی و انقلابی نیست.
آقای مهدوی کنی در عین حال خواهان وحدت در میان جناح محافظه کاری شده که هم اکنون بطور کلی قدرت و مناصب را در دست دارد و این وحدت را "وحدتی سیاسی" خوانده به این معنا که "در مسائل سیاسی وحدت کنیم و دور هم جمع شویم".
به گفته آقای مهدوی کنی، آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همواره طرفدار وحدت بود. وی افزوده حفظ وحدت یکی از شروط استمرار و بقای "انقلاب اسلامی" است.
رئیس مجلس خبرگان ایران تاکید کرده است که منظورش از وحدت، "مثل هم شدن نیست".
وی با استناد به دیدگاه های آیت الله خمینی، حضور قدرتمند روحانیون در مجلس و عرصه سیاسی ایران در فضای کنونی را لازم و ضروری دانسته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مهدوی کنی در سخنانش که روز گذشته (پنجشنبه ۲۶ آبان) در "مدرسه عالی شهید مطهری" برگزار شد به گفته های برخی منتقدان هم پاسخ داده است که می گویند چطور است که فقط در این دوره روحانیت وارد عرصه سیاسی شده است.

'من رجل سیاسی ام'

آیت الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در ایران

"بنده از رجال سیاسی هستم و همواره در عرصه سیاسی حضور دارم حال شما دوست داشته باشید یا دوست نداشته باشید"
آقای مهدوی کنی در پاسخگویی به این پرسش خاطر نشان کرده که روحانیون همواره در صحنه سیاسی ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ حضور داشته اند. وی کارنامه سیاسی خودش را نمونه این حضور معرفی کرده و گفته "بنده از رجال سیاسی هستم و همواره در عرصه سیاسی حضور دارم، حال شما دوست داشته باشید یا دوست نداشته باشید".
به نظر می رسد که آیت الله مهدوی کنی که پس از سالها حاشیه نشینی و عدم حضور در سمت های سیاسی، به صحنه باز گشته و در سایه تحولات پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری، جای اکبر هاشمی رفسنجانی را در کرسی ریاست مجلس خبرگان پر کرده است، اکنون خود را مواجه با پرسش هایی می بیند.
آیت الله مهدوی در حال حاضر سکان ایجاد وحدت در جناح اصولگرایان را در دست دارد و در حال ایفای نقش به عنوان رهبر یک جناح برای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی عمل می کند، موقعیتی که به گفته ناظران اگر هم با پست کلی ریاست مجلس خبرگان رهبری در تعارض یا تناقض نباشد، سطح وی را تا حد یک فعال سیاسی انتخاباتی پایین می آورد.

آیت الله مهدوی کنی

"توصیه دوستان علما و نیروهای حزب اللهی حفظ وحدت است البته باید خرده گلگی ها را کنار گذاشت، ضمن آنکه احساس کردم که رهبر معظم انقلاب نیز معتقدند که باید این خرده گیری ها را کنار گذاشت"
وی در توجیه این نحوه حضور در صحنه سیاسی ایران در سخنان دیروز خود گفت: "اگر شاهد فعالیت جامعه روحانیت مبارز (تشکلی که آقای مهدوی کنی راس آن محسوب می شود) و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (به ریاست محمد یزدی، رئیس پیشین قوه قضائیه) هستیم به خاطر احساس مسئولیت در عرصه سیاسی کشور است".
آقای مهدوی کنی در سخنان خود دیدگاه آیت الله خامنه ای را همسو با نگاه خود معرفی کرده و می گوید "توصیه دوستان، علما و نیروهای حزب اللهی حفظ وحدت است، البته باید خرده گلگی ها را کنار گذاشت، ضمن آنکه احساس کردم که رهبر معظم انقلاب نیز معتقدند که باید این خرده گیری ها را کنار گذاشت".
وی به طور تلویحی تاکید کرده که با بیان این حرف نخواسته از طرف رهبری حرف بزند یا "چیزی را به رهبری نسبت دهد" ولی احساس می‌‌کند که "آیت الله خامنه ای از خرده گیری ها خوشحال نیستند".
وجود دیدگاه هایی که در جناح اصولگرا با نحوه عملکرد محمدرضا مهدوی کنی همخوان نیست به خاطر آن است که برخی از بازیگران جناح اصولگرا، مانند جبهه پایداری احساس می کنند که سهم لازم به آنها داده نمی شود.

نیاز به تخصص های متنوع در مجلس

محمدرضا مهدوی کنی در سخنان خود اشاره ای هم به لزوم تنوع در توانایی های نمایندگان مجلس آینده کرده و افزوده: "معتقدم باید افراد مختلف با تخصص های مختلف وارد مجلس شوند چرا که این مجلس است که بر عملکرد دستگاهها بخصوص دولت نظارت می کند و قوانین مختلف را تصویب می کند".
رهبری و جناح محافظه کار به انتخابات پیش روی مجلس با حساسیت بیشتری نگاه می کنند چرا که کار آنها با دولت های محمود احمدی نژاد که در ابتدا بشدت از سوی آیت الله خامنه ای حمایت می شد، در ماه های اخیر به سمت رویارویی و اختلاف نظرهای علنی کشیده شد.
در چنین فضایی، اصولگرایان و محافظه کاران با بسیج تمام شخصیت ها و نیروهایش بدنبال آن است که هم از پیشروی اصلاح طلبان و جناح محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر ریاست جمهوری، جلوگیری کنند و هم در مقابل جهان خارج حفظ آبرو کرده باشد، امری که چالش های زیادی را بر سر راه جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، آقای مهدوی کنی گفته است که باید انتخابی خوب و جامع صورت گیرد تا دشمن نتواند از ایراد گیری ها میان جناح های سیاسی سوء استفاده کند، چرا که از نظر وی خرده گیری ها و جدا شدن ها منجر به ارائه لیست های جداگانه انتخاباتی در جبهه اصولگرایی خواهد شد.




فیلم جدایی نادر از سیمین برنده "جایزه سینمای جهان" بی بی سی ۴ شد.
اصغر فرهادی، نویسنده و کارگردان فیلم، موفق نشد در مراسم اهدای جوایز که در لندن برگزار شد شرکت کند.
جدائی نادر از سیمیننگار اسکندرفر، سرمایه گذار این فیلم که شامگاه پنجشنبه، ۱۸ نوامبر، این جایزه را دریافت می کرد گفت که اصغر فرهادی از اینکه این فیلم به صورت جهانی مورد استقبال قرار گرفته خشنود است.
در این مراسم، ایزابل هوپرت، بازیگر فرانسوی نیز جایزه "توفیق هنری در سینمای جهان" را دریافت کرد.
خانم هوپرت که بیش از هر چیز با بازی در فیلم "معلم پیانو"، محصول سال ۲۰۰۱ شهرت یافته است، در این مراسم گفت که از دریافت این جایزه "عمیقا تحت تاثیر قرار گرفته است."
فیلم "جدایی نادر از سیمین" انتخاب نهایی هیئت پنج نفره داوران بی بی سی ۴ بود که شامل دیوید هیر، کارگردان، کازوئو ایشی گورو، نویسنده جایزه بوکر، گوریندر چادا، مستندساز، و جان بتسک، تهیه کننده مستند برنده اسکار می شدند.
"از خدایان و آدم ها" (ساخته خاویر بووا)، "پوستی که در آن زندگی می کنم" (ساخته پدرو آلمادوار)، "عمو بونمی که زندگی های گذشته اش را به یاد می آورد" (ساخته آپبچاتپونگ ویراستاکول) و "چهار بار" (ساخته میکل آنجلو فرامارتینو) دیگر نامزدهای این جایزه بودند.
"جدایی نادر از سیمین" پیش از این در شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و دو جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد این جشنواره آلمانی را دریافت کرده بود.
این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران برای شرکت در هشتاد و چهارمین مراسم اسکار نیز انتخاب شده است.
مراسم اهدای جوایز با اجرای جاناتان راس، روز ۲۰ نوامبر ساعت ۹ شب از شبکه تلویزیونی بی بی سی ۴ پخش خواهد شد.
برنده جایزه سینمای جهان بی بی سی ۴ در سال گذشته، فیلم "روبان سفید" بود.




تحریم‌های جدید سوئیس علیه ایران

 سوئیس تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده است. ۱۱۶ سازمان، شرکت و فرد از جمله علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، به فهرست سیاه پیوسته‌اند. این تحریم‌ها شامل انسداد دارایی‌ها و ممنوعیت سفرهای خارجی این افراد می‌شوند.
دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس می‌گوید، پارلمان سوئیس تحریم‌های جدیدی علیه ایران، شامل ۵ فرد و ۱۱۱ سازمان و شرکت به تصویب رسانده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحریم‌های سوئیس در مجموع ۲۵۰ فرد و مؤسسه را در برمی‌گیرد. بسیاری از این افراد از مقام‌های رسمی سازمان انرژی اتمی و سپاه پاسداران هستند.
علی اکبر صالحی، وزیر خارجه فعلی ایران نیز که به فهرست تحریم‌شدگان جدید سوئیس پیوسته است، در گذشته ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده داشت.
پارلمان سوئیس در ماه ژانویه در راستای تحریم دیگر شرکای غربی این کشور تحریم‌های اقتصادی علیه صنعت نفت و گاز ایران وضع کرد.
سوئيس در این باره توضیح داد، تحریم‌های ایران به این جهت وضع شد تا جمهوری اسلامی نتواند از این کشور به عنوان سکویی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند.
تحریم‌های سوئیس، شامل ممنوعیت انتقال و خرید کالاها، فناوری یا نرم‌افزارهایی می‌شود که قابلیت استفاده دوگانه دارند و از آنها می‌توان در تولید سلاح‌، برنامه هسته‌ا‌ی و تجهیزات سرکوب استفاده کرد. همچنین صادرات ادوات نظامی سنگین و سرمایه‌گذاری در این صنایع ممنوع شده است.
تحریم‌های سوئیس محدودیت‌های مالی را نیز در برمی‌گیرد، از جمله اینکه انتقال بیش از ۱۰ هزار فرانک نیاز به توضیح دارد.
تحریم‌های سوئیس همزمان با قطعنامه شورای حکام
روز جمعه (۱۸ نوامبر/۲۷ ابان) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قطعنامه‌ای علیه ایران را در نشست خود در وین، پایتخت اتریش، به رأی خواهد گذاشت.
این قطعنامه ضمن انتقاد از ادامه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از این کشور خواسته است به اتهام‌های اخیر آژانس در مورد احتمال نظامی بودن این برنامه پاسخ دهد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود با تکیه برمستنداتی که در اختیار دارد، ایران را متهم به فعالیت پنهانی برای ساخت سلاح هسته‌ای کرد.
ایران این اتهام‌ را رد کرده و آن را «بی‌اساس» خوانده است. وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه (۱۶ نوامبر/۲۵ آبان) اعلام کرد که جمهوری اسلامی به زودی «نامه‌ای تحلیلی همراه با پاسخ‌های منطقی و عقلانی» به اتهام‌های آژانس ارسال خواهد کرد.




تشدید انتقادها به کارکرد نهادهای امنیتی آلمان

 هر روز ابعاد بیشتری از جنایات گروه تروریستی نئونازی در آلمان آشکار می‌شود، اما هنوز این جزییات تصویری دقیق از همه اعمال این گروه را بدست نمی‌دهد. مسئولان دولتی درصدد مدیریت این بحران و رسوایی بی‌سابقه هستند.
 
وزیران دادگستری و کشور آلمان، از چپ: هانس پتر فریدریش و زابینه لویت‌هویسر-شنارن‌برگر در پی کشف جنایات گسترده یک گروه تروریستی نئونازی، حال مقامات سیاسی آلمان با برپایی نشستی در برلین درصدد رسیدگی به این بحران شگفت‌آورهستند. وزیران دادگستری و کشور آلمان، در سطوح فدرال و ایالتی، به همراه مسئولان نهادهای امنیتی این کشور در این نشست به بررسی ترورهای انجام‌شده و کاستی‌های احتمالی نهادهای امنیتی و انتظامی دست خواهند زد.
در این نشست یورگ تسیرکه، رئیس اداره فدرال جنایی آلمان، هارالد رانگه، دادستان کل آلمان و مسئول پرونده قتل‌های زنجیره‌ای و هاینتس فروم، رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان شرکت خواهند داشت.
هانس پتر فریدریش، وزیر کشور آلمان پیش از این نشست اعلام کرد که مرکزی واحد و سراسری به منظور رسیدگی به راست‌گرایان افراطی و خطرناک و جمع‌آوری اطلاعات از آنان بوجود خواهد آمد. تا کنون چنین مرکزی تنها در رابطه با اسلام‌گرایان افراطی در آلمان وجود داشته است.
زابینه لویت‌هویسر- شنارن‌برگر، وزیر دادگستری آلمان به کارآیی چنین مرکزی به دیده تردید می‌نگرد. وی خواهان تمرکز بیشتر ادارات امنیت داخلی آلمان است. با توجه به ساختار فدرال آلمان، هر ایالت در این کشور دارای اداره امنیت داخلی جداگانه‌ای برای خود است.
وزیر دادگستری آلمان در تازه‌تری پیشنهاد خود اعلام کرد که به جای ۱۶ اداره‌ی جداگانه «سه یا چهار اداره» می‌توانند به طور موثرتری وظیفه تامین امنیت داخلی را برعهده گیرند.
یکی از پرسش‌های اصلی درباره این گروه تروریستی این است که آیا تنها سه فرد به نام‌های "اووه ام"(Uwe M)، "اووه ب" (Uwe B)، و "بئاته زد" (Beate Z) در این ترورها دست داشته‌‌اند یا اینکه شبکه‌ای از همدستان و یار‌ی‌رسانان در پشت این گروه بوده‌اند؟
قتل یک ترک‌تبار در کافه اینترنتی در شهر کاسل در سال ۲۰۰۸ نشریه هفتگی "دی تسایت" می‌نویسد با توجه به زندگی زیرزمینی این گروه به مدت طولانی «باید ساختاری برای کمک به آنان وجود داشته باشد.» به گفته این نشریه آلمانی «دستبرد به تعدادی بانک نمی‌توانسته است‌هزینه زندگی این سه تن را به مدت ۱۳ سال تامین کند.»
به تازگی فرد مظنونی به نام "هولگر گ" (Holger G) در نزدیکی شهر هانوفر بازداشت شده که ظاهراَ به این "هسته تروریستی" یاری می‌رسانده است.
نقش ادارات امنیت داخلی در این ماجرا
اداره فدرال امنیت داخلی آلمان در آخرین گزارش خود در تابستان ۲۰۱۱ نوشته بود: «در سال ۲۰۱۰ نیز ساختار تروریستی راست‌گرا در آلمان دیده نمی‌شود.» حال با توجه به مدارک و شواهد بدست آمده برخی‌از سیاستمداران و روزنامه‌ها درباره كارآمدی این اداره امنیتی دچار تردید جدی شده‌اند.
در طی سال‌های پر ماجرای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ میلادی هلموت روور، ریاست اداره امنیت داخلی ایالت تورینگن را برعهده داشت. حال وزیر داخله این ایالت می‌گوید که «شک دارد» که مسئول این اداره امنیتی کار خود را به «نحو احسن» انجام داده باشد.
رئیس اداره امنیت داخلی تورینگن بدون هیچ توضیحی در اوایل سال ۲۰۰۰ از کار برکنار شد. وزیر داخله وقت این ایالت، وی را بازنشسته کرد، زیرا مشخص شد که توماس دانیل، یکی از نئونازی‌های معروف آلمان خبرچین مزدبگیر این اداره امنیتی بوده است.
تینو براند، معاون حزب راست‌گرای ناسیونال دمکرات آلمان در ایالت تورینگن نیز بعدها اعتراف کرد که برای «خبرچینی بیش از ۱۰۰ هزار مارک» دریافت کرده است. روزنامه «تاتس» مبلغ دریافتی را ۲۰۰ هزار مارک ذکر کرده است.
تظاهرات نئونازی‌ها در آلمان هنوز نقش اداره امنیت داخلی ایالت هسن در این ماجرا روشن نیست. شواهد موجود حاکی از آن است که در زمان قتل صاحب ترک‌تبار یک کافه اینترنتی درسال ۲۰۰۶ میلادی، یکی از ماموران امنیتی نیز در محل حضور داشته است.
به گفته یکی از نمایندگان سوسیال دمکرات پارلمان آلمان«این مامور آشکارا دارای نظرات راست‌گرایانه بوده است.» توجیه این فرد که در آن زمان خود را به عنوان شاهد معرفی نکرده، این است که او در زمان قتل «سرگرم جستجوی سایت‌های سکسی بوده است.» این مامور در حال حاضر از خدمت منفصل شده است.
 
 
جرایم باند سه نفره
تا کنون ۹ فقره قتل شهروندان ترک و یونانی‌‌تبار در طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ به این گروه منتسب شده است. اغلب این افراد مغازه‌دار و کاسب بوده‌اند. حمله با بمب دست‌ساز در شهر کلن و قتل یک مامور پلیس در شهر هایل‌برون نیز از جمله اعمال تروریستی این گروه به شمار می‌‌آیند. در انفجار بمب در کلن دست‌کم ۲۲ نفر مجروح شدند.
به گفته وزارت کشور آلمان قتل‌ها و انفجارهای دیگری که از سال ۱۹۹۸ تاکنون بوقوع پیوسته‌اند نیز مورد بازبینی قرار خواهند گرفت. در این میان می‌توان به آتش‌سوزی مرگبار در خانه یک شهروند ترک‌تبار در شهر لودویگز‌هافن در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد.
سوءقصد به رئیس پلیس شهر پاساو در ایالت بایرن نیز یکی از موارد مشکوک است. در این سوء‌قصد رئیس پلیس شهر با ضربات چاقو به شدت مجروح شد. در هیچ‌یک از موارد فوق کسی تاکنون دستگیر نشده است.




کشاورزی ایران، کاهش تولید و افزایش واردات

 آمار واردات ایران در هفت ماه نخست سال ۹۰ نشان می‌دهد، ۶ قلم عمده کالاهای وارداتی به محصولات کشاورزی اختصاص دارد. روزنامه "جهان صنعت" در همین زمینه پیش،بینی کرده است: «تا نابودی کشاورزی ایران چیزی باقی نمانده است.»
 
به گزارش روزنامه "جهان صنعت"، شش قلم عمده واردات ایران به محصولات کشاورزی اختصاص دارد.
بخش عمده برنج مورد نیاز بازار ایران از هند وارد می‌شوددر هفت ماه نخست امسال واردات ذرت به ایران رشدی حدود ۳۱ درصدی داشته است. برنج از دیگر اقلام کشاورزی است که واردات آن به ایران ۲۲ درصد افزایش یافته است.
ورود برنج بیش از نیاز داخلی
به گفته رییس انجمن برنج ایران در سال ۹۰ نیاز ایران به واردات برنج حدود ۵۰۰ هزار تن بوده، اما تنها با گذشت هفت ماه از آغاز سال ۹۰، ۷۳۸ هزار تن برنج وارد ایران شده است.
بخش عمده برنج مورد نیاز بازار ایران از هند وارد می‌شود. این واردات در حالی افزایش یافته که پیش‌تر موسسه استاندارد ایران، ۱۳ نوع از برنج‌های هندی را مسموم  و حاوی سرب و آرسنیک معرفی ‌کرده است.
مرداد‌ماه امسال عباس رجایی، نماینده اراک و رییس کمیسیون کشاورزی مجلس جمهوری اسلامی  در جلسه علنی مجلس اعلام کرده بود، شواهد زیادی از طراحی یک توطئه به منظور نابودی کشاورزی ایران وجود دارد.»
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس پرسیده بود:« چرا وقتی کشور نیازی ۵۰۰ هزار تنی به برنج دارد، یک میلیون تن برنج وارد می‌شود؟»
گوشت منجمد از دیگر اقلام "پرسروصدای وارداتی ایران" است. مسئولان دولتی بارها اعلام کرده‌اند ایران از نظر تامین گوشت قرمز نه‌تنها خودکفاست بلکه می‌تواند صادرکننده هم باشد. آمارها اما حاکی از افزایش ۱۱ و نیم درصدی واردات گوشت قرمز به ایران است.
افزایش ۹۱ درصدی واردات قند و شکر
واردات قند و شکر که در سال‌های گذشته نحوه واردات آن مسئله‌ای مبهم و بحث‌برانگیز بوده، در هفت ماه نخست سال ۹۰ افزایشی بیش از ۹۱ درصد داشته و همین مسئله باعث اعتراض کشاورزان ایران شده است.
واردات شکر، بیشترین حجم واردات کشاورزی ایران در سال ۹۰ را به خود اختصاص داده است.
افزایش واردات شکر به ایران پس از آن صورت گرفت که در سال ۸۵، دولت محمود احمدی‌نژاد تعرفه واردات شکر را از ۱۳۰ در صد به ۴ درصد کاهش داد.
سال ۸۷  کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه در گفت‌و‌گو با دویچه وله همین عامل را یکی از دلایل اعتراض کارگران و تعطیلی کارخانجات قند وشکر اعلام کرده بودند.




نامه اعتراضی سیصد تن از کارگران پروژه‌ای به ریاست مجلس


کانون مدافعان حقوق کارگر- بیش از سیصد تن از کارگران پروژه ا ی که در پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می کنند، طی نامه ای به ریاست مجلس شورای اسلامی، به شرایط کار و زندگی خود اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به وضعیت خود شده اند.
در این نامه آمده است که کارگران پروژه ای، با آنکه روزانه بیش از دوازده ساعت در شرایط طاقت فرسا کار می کنند، اما از بهداشت، تغذیه و حقوق بسیار پایینی برخوردارند. کارگران پروژه ای در بیابان های مناطق عمدتا گرمسیری، فاقد امکانات، دور از خانواده و زندگی شهری، به رغم کار سخت و طاقت فرسا، غذا و مسکن مناسبی ندارند و در زیر کار سخت، به سرعت فرسوده می شوند.
این کارگران، با روزانه دوازده ساعت کار اجباری، در معرض اجحاف و زورگویی کارفرمایانی قرار دارند که از وجود بیکاری و نیاز آنان، استفاده کرده و اغلب ماه ها حقوق آنان را به تعویق می اندازند.
امضا کنندگان این نامه، خواستار بازرسی فوری از شرایط کارشان توسط نهادهای مسئول شده اند. آنها همچنین خواهان رعایت قوانین سختی کار در مورد آنان و بازنشستگی پس از بیست سال کار، طبق قوانین هستند.
کانون مدافعان حقوق کارگر، خواهان رسیدگی فوری به اعتراض این کارگران است که تحت بسیار سخت، مورد سوء استفاده ی کارفرمایان و پیمانکاران قرار دارند. کانون همچنین خواستار به رسمیت شناختن حق تشکل مستقل کارگران است تا بتوانند از حقوق خودشان دفاع کنند.




ایران سوخت تانک‌های بشار اسد را تأمین می‌کند

روز جمعه ۱۸ نوامبر ۱۶ نفر از جمله یک کودک به ضرب گلوله نیروهای امنیتی بشار اسد جان خود را از دست دادند. / وزارت خارجه سوریه با اجرای طرح پیشنهادی اتحادیه عرب و ورود ناظران موافقت کرده است. / فعالان سوری می‌گویند که ایران از طریق عراق با ارسال كاميون های حامل بنزین و گازوییل، کمبود سوخت تانک‌های ارتش سوریه را تأمین می‌کند.

العربیه: دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه ۱۸ نوامبر اعلام کرد در پی تظاهرات ضد دولتی مخالفان بشار اسد که با شعار "جمعه خارج‌ساختن سفیران" برگزار شد، تاکنون ۱۶ نفر از جمله یک کودک به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.
بر اساس این گزارش قربانیان سوری به ترتیب از حومه های دمشق، حمص، حما و درعا بوده اند.
فعالان سوریه در طی دو روز گذشته مردم این کشور را برای شرکت در تظاهرات " جمعه اخراج سفیران" فراخوانده بودند.
فعالان سوری از کشورهای جهان خواسته‌اند برای اعمال فشار بیشتر بر رژیم بشار اسد سفیران سوریه را از کشورهای خود اخراج کنند.
از سوی دیگر در پی فشار های اقتصادی اعمال شده بر رژیم سوریه این کشور با کمبود شدید سوخت از جمله بنزین و گازوئیل روبرو شده است.
محمد کرکوتی فعال سیاسی و کارشناس اقتصادی سوریه در گفتگو با تلویزیون العربیه تصریح کرد که کمبود بنزین و گازوئیل در سوریه به یک بحران تبدیل شده است.
وی دلیل این امر را جابه جایی زیاد تانک‌های سوریه در پی ادامه اعتراضات و گسترش آن می‌داند.
اما فعالان سوری می‌گویند که ایران از طریق عراق با ارسال كاميون های حامل بنزین و گازوییل ، کمبود سوخت تانک های ارتش سوریه را تأمین می‌کند.
ارتش سوریه نزدیک به ۵ هزار تانک دارد و بنا به گفته مخالفان برای سرکوب معترضان از نقطه ای به نقطه ای دیگر در حال جابجایی هستند .
در همین حال خبرنگار العربیه در رباط پایتخت مراکش لحظاتی پیش گزارش داد که وزارت خارجه دمشق با اجرای طرح پیشنهادی اتحادیه عرب و ورود ناظران موافقت کرده است.
وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب روز چهارشنبه گذشته به دولت سوريه سه روز مهلت دادند تا طرح پيشنهادی اين اتحاديه را برای توقف خونريزی و سرکوب در اين کشور اجرا کند.
اعضای اتحادیه عرب باتعیین یک ضرب الاجل سه روزه از دولت بشار اسد خواستند سرکوب معترضان را متوقف کند و به ناظران اتحادیه عرب که برای حمایت از غیرنظامیان به این کشورفرستاده می شوند اجازه ورود بده.


اردوغان: برخی منتقد وضعيت ليبی بودند اما در مقابل آدمکشی ها در سوريه سکوت کرده‌اند

صدای آمریکا: سازمان ملل متحد تحت فشار قرار گرفته است تا با گروهی از کشورها که سرکوب اعتراضهای مردمی در سوريه را محکوم می کنند، همصدا شود.
آلمان، بريتانيا و فرانسه تلاش می کنند قطعنامه ای را که در محکوميت رژيم سوريه به خاطر نقض موازين حقوق بشر تنظيم شده است، به تصويب سازمان برسد.
نماينده آلمان در سازمان ملل روز چهارشنبه گفت هدف از تنظيم قطعنامه شديداللحن اين است که به بشار اسد نشان داده شود که تا چه حد در انزوا قرار گرفته است.
حرکت اين کشورها در سازمان ملل در پی هشدار شديد اتحاديه عرب بعمل آمده است. در اين هشدار به سوريه ۳ روز فرصت داده شده است که به سرکوب و خونريزی پايان دهد، و به تيم ناظران فرصت دهد تا از نزديک بر نحوه اجرای موافقتنامه، نظارت کنند.
با ادامه اعتراض های ضددولتی در سوريه، تعداد بيشتری از نظاميان آن کشور از ارتش جدا می شوند. درگيری مسلحانه ميان مخالفان بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، و ارتش آن کشور، نگرانی ها نسبت به وقوع جنگ داخلی را افزايش داده است.
مردان نقابداری که خود را از اعضای گروه ارتش آزاد سوريه معرفی می کنند می گويند در عملياتی در شهر انخل چهارده سرباز سوری را کشته‌اند.
ارتش آزادی سوريه متشکل از نظاميان جداشده از نيروهای دولتی آن کشور است. اين گروه روز چهارشنبه به يک پايگاه نيروی هوايی سوريه حمله کرد.
گزارش های روز پنجشنبه حاکی از جدايی نيروهای بيشتری از ارتش سوريه است. در فيلمی که از طريق شبکه اينترنت منتشر شد، پنج نظامی سوری اعلام می کنند از ارتش جدا شده اند، اين افراد می گويند قيام مردم جنبه قومی ندارد.
هم اکنون ادامه ناآرامی ها در سوريه، گمانه زنی ها نسبت به وقوع جنگ داخلی در آن کشور را افزايش داده است. روسيه که يکی از اصلی ترين حاميان ديپلماتيک دولت بشار اسد است نسبت به درگيری نظامی مخالفان و نيروهای دولتی سوريه هشدار داده است.
سرگی لاورف، وزير امور خارجه روسيه، گفت: امروز در جريان حمله گروه موسوم به ارتش آزادی سوريه قرار گرفتم. اين امر کاملا شبيه يک جنگ داخلی تمام عيار است.
مقام های مسکو تاکيد دارند اپوزيسون سوريه نيز همچون دولت دمشق، مسئول خشونت ها در آن کشور است.
اما همسايگان عرب سوريه نظر متفاوتی دارند. اتحاديه عرب در واکنش به خشونت ها عليه معترضان، عضويت سوريه را در آن اتحاديه به حال تعليق در آورده و به بشار اسد سه روز مهلت داده تا اصلاحاتی را که وعده داده است، به اجرا درآورد.
در همين حال روز پنجشبه رجب طيب اردغان، نخست وزير ترکيه، با مقايسه وضعيت سوريه و ليبی خواستار عملکرد قاطعتر جامعه بين الملل در مقابل دولت دمشق شد. رجب طيب اردوغان، نخست وزير سوريه، گفت: برخی منتقد وضعيت ليبی بودند ولی اکنون در مقابل آدمکشی ها در سوريه سکوت کرده اند اين برخوردها وجدان انسانی را جريحه دار می کند. ما بايد اقدامات فوری را برای توقف کشتار در سوريه انجام دهيم.
اردوغان گفت صلح در سوريه به معنی صلح در ترکيه است و از اين رو کشورش برای رفع تنش در سوريه تلاش می کند.
بر اساس برآوردهای سازمان ملل، طی هشت ماه گذشته، بيش از ٣۵۰۰ نفر در اعتراض های ضددولتی در سوريه کشته شده اند.





همزمان با اشک تمساح حکومت ایران برای معترضین آمریکایی
حمایت از «وال استریت را اشغال کنید» در ایران ممنوع شد!


• مقامات امنیتی تشکل های کارگری ایران را از اعتراض به اصلاحات قانون کار و حمایت از اشغال وال استریت منع کردند ...

اخبار روز: 

اخبار روز: در حالی که حکومت ایران صبح تا شب برای معترضین به سرمایه داری و فعالین «جنبش وال استریت را اشغال کنید»، اشک تمساح می ریزد، حمایت کارگران ایرانی از این جنبش را ممنوع کرده است.
مقامات امنیتی با احضار نماینده ی اتحادیه ی آزاد کارگران ایران به او اعلام کرده اند این اتحادیه و دیگر تشکل های کارگری، حق برگزاری تظاهرات در حمایت از جنبش های اعتراضی در آمریکا را ندارند. بنابر گزارش اتحادیه ی آزاد کارگران ایران، ماموران امنیتی همچنین تظاهرات و تجمعات در اعتراض به اصلاحیه ی قانون کار را نیز ممنوع کرده اند.
ماموران امنیتی با احضار شیث امانی از اعضای اتحادیه ی آزاد کارگران ایران به او گفته اند: ما به شما به عنوان نماینده ی اتحادیه ی آزاد کارگران ایران ابلاغ می کنیم که این اتحادیه حق برگزاری هیچ تجمعی را در حمایت از جنبش اشغال وال استریت و اعتراض به تغییر کار ندارد و جنانچه تجمعی برگزار گردد با آن برخورد و تجمع کنندگان دستگیر خواهند شد.
احضار شیث امانی و تهدید کارگران بعد از آن صورت گرفته است که اتحادیه ی آزاد کارگران ایران و چند تشکل دیگر اعلام کرده بودند قصد برپایی تجمعی در شهر سنندج به مناسبت سالروز تصویب قانون کار و حمایت از اشغال وال استریت دارند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه ی خود نوشته است: تغییرات ضدکارگری تر در قانون کار موجود بدون تردید همین حق حیات بخور و نمیر را نیز از ما کارگران سلب خواهد کرد. اعتراض به تغییرات ضدکارگری تر در قانون کار دفاع از حق حیات ما کارگران و بدیهی ترین حقوق اجتماعی ماست. جنبش اشغال وال استریت از کشورهای غربی شروع شده است و برخی دول این کشورها مجوز تجمعات ۴۰ روزه را نیز برای تجمع کنندگان صادر کرده اند. آیا ما در کشور خود حق زندگی و نفس کشیدن نداریم. ما خود را همچون کارگران سراسر دنیا بخشی لایتجزا از این جنبش میدانیم. جنبش اشغال وال استریت دفاع از حق حیات و زندگی ۹۹ درصد انسانهاست و ما کارگران عظیم ترین بخش این ۹۹ درصد هستیم.
اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام داشته: برپایی تجمع به مناسبت سالروز تصویب قانون کار و همراهی با جنبش اشغال وال استریت بدیهی ترین و مسلم ترین حق کارگران است و بی تردید کارگران ایران در دفاع از حقوق انسانی خود ثابت قدم خواهند ماند.



تصادف شدید فرزندان معاون احمدی نژاد

سحام نیوز: دو تن از فرزندان معاون پارلمانی دولت دچار سانحه شدید رانندگی شدند.
به گزارش عصر ایران دو تن از فرزندان محمد رضا میر تاج الدینی معاون پارلمانی احمدی نژاد روز گذشته در شهرستان داراب دچار تصادف شدید رانندگی شدند.
به علت شدت جراحات وارده این دو نفر به یکی از بیمارستان های شهرستان شیراز منتقل شده و تحت مداوا قرار دارند.گفتنی است: برخی از منابع بیمارستانی می گویند یکی از فرزندان میرتاج الدینی دچار قطع نخاع شده و حال مصدوم دوم نیز چندان رضایت بخش نیست، هنوز این خبر از سوی میر تاج الدینی معاون پارلمانی احمدی نژاد مورد تائید قرار نگرفته است.






ورود دیوان عدالت اداری به ماجرای لغو ممنوعیت قلیان

سحام نیوز: رئیس دیوان عدالت تاکید کرده هفته آینده به بررسی مصوبه اخیر دولت می پردازد. وزارت بهداشت نیز می گوید از مصوبه اخیر در لغو ممنوعیت دخانیات در قهوه خانه ها خبر ندارد
قلیانهای آزاد شده در قهوه خانه ها، همچنان خبرساز است. اکنون رئیس دیوان عدالت اداری می گوید مصوبه جدید دولت در استثنا کردن قهوه خانه ها از ممنوعیت عرضه دخانیات را بررسی می کند.
محمدجعفر منتظری به روزنامه حمایت وابسته به قوه قضائیه گفته دیوان عدالت اداری هفته آینده مصوبه جدید دولت را درباره استثنا شدن قهوه خانه ها از شمول قانون جامع مبارزه با دخانیات بررسی می کند.
این برای دومین بار است که دیوان عدالت اداری، مصوبات دولت درباره قلیان را مورد بررسی قرار می دهد. بار اول، زمانی بود که اتحادیه قهوه خانه داران پایتخت با شکایت از تصویب آئین نامه قانون مبارزه با دخانیات، از دیوان عدالت اداری خواسته بود این آئین نامه را باطل کند. ولی مجمع عمومی دیوان، با تصویب اینکه قهوه خانه ها نیز جزء اماکن عمومی است، عرضه و مصرف دخانیات، به خصوص هر گونه قلیان با تنباکوهای سنتی و اسانس دار را در قهوه خانه ها ممنوع دانسته بود. این رای، ده روز پیش صادر شد، ولی در روزهای میانی هفته گذشته، سایت اطلاع رسانی دولت، از مصوبه ای خبر داد که طی آن، قهوه خانه ها از شمول اماکن عمومی که در آن، عرضه و مصرف دخانیات، ممنوع است، استثنا شده بود.
اکنون رئیس دیوان عدالت اداری تاکید می کند در صورتی که بررسی های دیوان نشان دهد مصوبه جدید دولت، بر خلاف رای اخیر قضایی این دیوان، درباره ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها باشد، این مصوبه لغو می شود.


وزارت بهداشت: از لغو ممنوعیت قلیان خبر نداریم
خبر ورود دیوان عدالت درباره مصوبه جدید دولت برای لغو قلیانها، با واکنش وزارت بهداشت به این مصوبه نیز همراه بود. هر چند در مصوبه دولت آمده بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، قهوه خانه ها از شمول قانون لغو ممنوعیت مصرف دخانیات، استثنا شده اند، ولی مسئولان وزارت بهداشت می گوید از این ماجرا، بی اطلاع هستند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می گوید: “تا این لحظه از این پیشنهاد اطلاعی ندارم و در جریان این موضوع نیستم. در مجموع هنوز نامه رسمی و اداری مبنی بر مستثنی شدن قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی دریافت نکرده‌ام و این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد.”
دکتر کاظم ندافی که مسئول دبیرخانه ستاد ملی کنترل و مبارزه با دخانیات نیز هست، در مصاحبه به ایسنا تاکید کرده: “اینکه مطرح شده مستثنی شدن قهوه‌خانه از شمول اماکن عمومی به پیشنهاد وزارت بهداشت بوده است، بنده به عنوان مسئول دبیرخانه ستاد ملی کنترل و مبارزه با دخانیات تا این لحظه از این پیشنهاد اطلاعی ندارم و در جریان این موضوع نیستم. در مجموع هنوز نامه رسمی اداری مبنی بر مستثنی شدن قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی دریافت نکرده‌ام و این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد.”
وی با اشابه به “مستحکم و جامع بودن قانون مبارزه با دخانیات” از تداوم مبارزه با عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی خبر می دهد و می گوید: ” قانون و آیین‌نامه اجرایی قانون کنترل و مبارزه ملی با دخانیات بسیار مستحکم و جامع بوده و امیدواریم همچنان با برخورداری از این قانون و آیین نامه وظایف خود را انجام دهیم.در زمینه ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها پیشنهاد وزارت بهداشت آن بود که قهوه‌خانه دارانی که قبل از تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات مجوز فعالیت گرفته‌اند پس از اتمام زمان مجوز (این مجوزها حداکثر ۱۰ ساله بوده است) مجاز به ادامه فعالیت و عرضه قلیان نباشند. البته تمهیداتی نیز به منظور ارایه مجوزها و مشاغل جایگزین برای این افراد اندیشیده بودیم تا این افراد بتوانند فعالیت‌های صنفی مجاز انجام دهند. در این زمینه و در جلسات مختلف با وزارت کشور به توافقاتی رسیده بودیم که به جای عرضه قلیان به عنوان کالای مضر سلامت، این افراد بتوانند سفره‌خانه دایر کرده و عرضه مواد غذایی سنتی و مجاز داشته باشند.”

هنوز معلوم نیست بر چه اساسی، دولت در مصوبه اخیر خود نام وزارت بهداشت را به عنوان “پیشنهاد دهنده” برای لغو ممنوعیت استعمال و عرضه دخانیات در قهوه خانه ها مطرح کرده است.





گفت‌وگویی از درون زندان، با دانشمند جوان

امید کوکبی، دانشجوی نخبه زندانی: بند ۳۵۰ اوین برای من مثل یک دانشگاه است

امید کوکبی، نخبه ایرانی که دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکا است، در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.
این هموطن ترکمن که به شهادت دوستان و خانواده هیچ گونه سابقه فعالیت سیاسی ندارد، بهمن ماه سال ۸۹ هنگامی که برای دیدار با خانواده اش به ایران سفر کرده بود، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او بیش از یک ماه در سلول انفرادی نگهداری و سپس به بند ۳۵۰ فرستاده شد.
این دانشمند جوان کشورمان که همچنان در بند ۳۵۰ اوین است در گفتگو با کلمه با تاکید بر اینکه مشغولیت های علمی و دانشگاهی هیچ گاه به او فرصت فعالیت های سیاسی را نداده است، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود بی گناهی، در زندان ماندگار شده است می گوید: این سوالی است که هر روز از خودم می پرسم. در کل دوره بازجویی هم هیچ سند و مدرکی مبنی بر جاسوسی ارائه نشد.
این نخبه ی المپیادی کشور که حتی در دیداری که همراه با سایر نخبگان المپیادی با رهبری داشت، از وی تقدیر شده بود، با بیان اینکه زندان برایش مثل یک دانشگاه است تشریح می کند که اینجا آدمهای فعال در زمینه های کاملا متفاوت وجود داشتند که در زمینه خودشان ممتاز هستند مخصوصا کارهائی که انجام دادند. استفاده از تجربیات آنها و نشستن پای صحبتهای آنها مخصوصا در زمینه هایی که خودم خیلی کم وقت کردم درمورد شان بخوانم یا دنبالش بروم برایم فرصت بسیار مغتنمی بود.
بر اساس گزارشی که اردیبهشت سال جاری کلمه منتشر کرده بود از نکات قابل توجه دوران بازجویی کوکبی آن است که از وی سوال شده چرا دولت آمریکا به تو ویزا می دهد؟ وی پاسخ داده چون من دانشجوی آنجا هستم. پرسیده اند که هنگام درخواست ویزا در سفارت آمریکا چه چیزی بیان کرده است؟ وی پاسخ داده از دلیل من برای ادامه تحصیل در آنجا سوال کرده اند که من گفته ام به دلیل علاقه ام به این رشته و کبود امکانات این رشته در ایران بوده است، بر اساس این پاسخ ها وزارت اطلاعات کوکبی را به «ارتباط با دولت متخاصم» متهم کرده است.
از دیگر نکات گفتنی بازجویی وی آن است که شفاها به این چهره علمی ناآشنا با مسایل حقوقی و بازجویی سوالاتی را مطرح می کردند و از وی پاسخ کتبی طلب می کردند، سپس برگه را از وی می گرفتند تا به گونه ای سوال را تنظیم کنند که بتوان از پاسخ داده شده، جرم استنتاج کرد. این البته شیوه ای است که درباره بسیاری از متهمان دیگر نیز در نهایت بی اخلاقی و بی قانونی به کار گرفته شده است. در نتیجه این شیوه برگه های تکنویسی از وی درباره اساتید دانشگاه شریف اخذ کرده و پاسخ های عادی وی را به عنوان اینکه وی اعتراف کرده که این اطلاعات را به دولت متخاصم داده، در پرونده وی گنجانده اند.
لازم به توضیح است که این گفتگو توسط یکی از آزادگان سرافراز بند ۳۵۰ اوین به عنوان خبرنگار افتخاری کلمه در زندان اوین تهیه شده است، به زودی گفتگوهای دیگری نیز از آزادگان اوین در سایت کلمه منتشر خواهد شد.
متن کامل این گفتگو را با امید کوکبی با هم می خوانیم:
این مدت بارها در خبرها از روزها و اتفاقاتی که در دو سال اخیر برایتان افتاد خوانده ایم و شنیده ایم. حالا یک بار کامل امید کوکبی را برای همه معرفی می کنید؟
امید کوکبی، متولد ۶۱ شهر گنبد کاووس، در یک خانواده پر جمعیت و علمی و فرهنگی به دنیا آمدم. من در دبیرستان نمونه گنبد کاووس درس خواندم و در آن دوران از همان اول به عنوان شاگرد ممتاز و درسخوان شناخته می شدم. بعدها توانستم درهمان دوره های راهنمایی ودبیرستان رتبه های علمی در زمینه های درسی و علمی کسب کنم مثلا المپیاد شیمی که رتبه ۳ کشور شدم. کنکور رتبه ۲۹ کشور بودم و در رشته دکترای پیوسته فیزیک دانشگاه شریف پذیرفته شدم. بعد از پایان دوره لیسانس در دو رشته فیزیک و مهندسی مکانیک به علت رویکرد تجربی درفیزیک و علاقه به تکنولوژیهای جدید درفیزیک اتمی به خارج از کشور رفتم. دوره فوق لیسانس و دکترا را چون در ایران نبود در اتحادیه اروپا بورسیه اتحادیه اروپا مشغول به تحصیل شدم. عمده تحصیلات فوق لیسانس و دکترا را در دو کشور آلمان و اسپانیا گذراندم. بیشتر فعالیت های علمی در زمینه لیزرهای پزشکی، صنعتی و تحقیقاتی بوده ومقالات علمی متعددی را در معتبرترین ژورنالهای فیزیک اتمی به چاپ رساندم و بعد از کسب تجربیات در زمینه تکنولوژیهای لیزر و صنعتی سازی علوم فیزیک برای دوره فوق دکترا به دانشگاه تگزاس آمریکا رفتم.
چه شد که سر از زندان در آوردید؟
یکی از دفعاتی که به ایران آمده بودم، هنگام بازگشت درفرودگاه امام دستگیر شدم. من طبق معمول هر۲ سال دوبار برای دیدن خانواده به ایران می آمدم. پدر و مادرم افراد بسیار زحمتکشی هستند که توانستند ۹ فرزند را بزرگ کنند و به درجات علمی بالایی برسانند. من علاوه برخودم یک برادرم پزشکی دانشگاه تهران و دیگری پزشکی دانشگاه شیراز و دیگری مهندسی شیمی دانشگاه گیلان و یک خواهرم دکترای ژنتیک انستیتو پاستور ایران و دیگری فوق لیسانس کشاورزی و جزء استعدادهای درخشان است از تبریز و دیگری فارغ التحصیل حسابداری و باقی هم که دانشجو هستند. پدرم هم یک معلم دوره ابتدایی بوده و با حقوق کارمندی و بدون هیچگونه کمک مالی دیگری به همراه مادرم ما را بزرگ و تربیت کردند. به من وقتی که در فرودگاه دستگیرم کردند گفتند که شما در حکمتان اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور است منتها بعد از بازجوئیها به ارتباط با دول متخاصم تبدیل شد.
یعنی الان به جرم ارتباط با دول بیگانه اینجا هستید؟
بله
خوب شما که اصولا تبعه یک کشور دیگر هم هستید.
نه نیستم.
یعنی آمریکایی نیستید؟
ایرانی اورجینالم.
شما در آنجا فقط یک معلم یا محصل هستید. چطور می توانند چنین اتهامی را به شما بچسبانند؟
من با توجه به اینکه هر بار که ایران می آمدم با اساتیدم در دانشگاه شریف و دوستانم که در دانشگاه شریف مشغول هستند دیدار می کردم در دانشگاه که یک چیز طبیعی است در واقع، منتها با توجه به حساسیتی که رشته من در ایران دارد و با توجه به اینکه وقتی در اروپا بودم به آمریکا هم رفتم و آنجا زندگی می کردم فکر می کردند که من دارم اطلاعات جمع می کنم یا چنین چیزی.
یعنی شما با چند استاد صحبت کردید که اساتید شما هم بودند و حالا به شما برچسب جاسوسی زده اند؟
البته بحث جاسوسی که هیچوقت نبود و کل دوره بازجویی هم هیچ سند و مدرکی ارائه نشده که نشان دهنده چیزی باشد. منتها نمی دانم طبق چه برنامه ای پیش خودشان به چنین تصوری رسیده بودند و پافشاری داشتند که باید یک چیزی باشد.
ما اینجا افراد زیادی داریم که متهم به جاسوسی شده اند و محکومیتهای سنگین هم گرفته اند. یعنی به نظر شما این روال دستگیریها هیچکدام سندیت خاصی ندارد؟
در مورد بقیه افراد اطلاعی ندارم. منتها درمورد خودم هیچگونه اطلاعاتی یا مدارکی ارائه نشده است.
تحت شکنجه هم بودید؟
فشارهای روانی، تهدید، ارعاب و فریب.
ممکن است بیشتر توضیح بدهید؟
من ۲۴ روز اول را که در سلول انفرادی و درحال بازجویی بودم اجازه تماس با خانواده داده نشد و این در صورتی بود که بازجوهای من گفتند که پدرم که یک ماه قبل عمل جراحی باز قلب انجام داده بود به خاطر بازداشت من سکته قلبی کرده و حالش خوب نیست.
بعدها هم یا می گفتند که ما می دانیم که تو باید برگردی به پروژه های علمی ات برسی و اگرآنچه را ما می خواهیم بنویسی و تائید کنی همین فردا اجازه می دهیم که بروی. یا می گفتند که آنقدر نگهت می داریم تا بی خبر و بدون دیدن پدرت او را از دست بدهی. و یا می گفتند اگرآنچه را که ما می گوئیم بنویسی به تو کمک می کنیم که برنامه هایت در آینده در ایران راحت تر انجام شود.
چه برنامه هایی؟
یکی از دلائل عمده ای که اساتیدم را می دیدم این بود که در دانشگاه شریف و مراکز تحقیقاتی مشغول شوم و طرح خیلی مفصلی برای ارتقای سطح تکنولوژی ابزارهای فیزیکی برای پزشکی وصنعت درکشور داشتم و دارم که در دوره بازجوئیها هم گفتم. آنها می گفتند کاری می کنیم کارت راحت پیش برود.
کمک هم کردند؟
نه. اگر می خواستند کمک کنند مرا آزاد می کردند.
واکنش کشورهایی که درآن ساکن بودی و رسانه ها به دستگیری شما چه بود؟
من که داخل زندان هستم منتها مطالبی را از کسانی که جدیدا وارد می شوند و یا ملاقات کنندگان شنیدم که محافل علمی واکنش بسیار شدیدی نسبت به این مسئله داشتند انجمن های بین المللی فیزیک مهندسین برق درعالیترین سطوح، مطالبی درمورد من نوشته اند مخصوصا مجله علمی Nature که معتبرترین مجله علمی دنیاست. این مجله که به همه دانشمندان علمی فرستاده می شود معتبرترین منبع در دنیای علم حساب می شود و اخبار خوب و بد در مورد یک کشور می تواند هزینه ها یا منافع بسیار زیادی را برایشان به ارمغان بیاورد. مثلا یک دانشگاه رده اول آمریکایی وقتی یک مقاله از آن در این ژورنال چاپ می شود به عنوان بزرگترین اتفاق در زمینه نشر نتایج تحقیقاتی از آن یاد می کنند.
دانشگاه هایی که در آن تدریس داشتید چه؟
خبری از آنها ندارم.
از بند ۳۵۰ بگو، از بچه ها، محیط..
اینجا برای من مثل یک دانشگاه است. اینجا آدمهای فعال در زمینه های کاملا متفاوت وجود داشتند که در زمینه خودشان ممتاز هستند مخصوصا کارهائی که انجام دادند. استفاده از تجربیات آنها و نشستن پای صحبتهای آنها مخصوصا در زمینه هایی که خودم خیلی کم وقت کردم درمورد شان بخوانم یا دنبالش بروم برایم فرصت بسیار مغتنمی بود.
نظرتان در مورد جنبش سبز چیست؟
من هر چند به علت مشغولیت علمی و بودن خارج از کشور در جریان بسیار کمی از ماجراها بودم منتها شنیدن نظرات کسانیکه در ارتباط با این حرکت مردمی دستگیر شدند برایم بسیار جالب بود.
اما شما اول به جرم اجتماع و تبانی دستگیر شدید! یعنی شما را در جریان تظاهرات علیه حکومت متهم کرده اند.
والا من فکر می کنم که اینها می خواستند با یک اتهامی مرا دستگیر کنند چون من در هیچ نوع از این فعالیتها شرکت نداشتم. و در واقع ارتباط با هیچ جریان سیاسی ای نداشتم کما اینکه در کل دوران بازجویی هیچ حرفی در مورد اتهام وارد شده به میان نیامد. بودن در اینجا فرصتی بود برای آشنایی با دیدگاههای مختلف که جنبش سبز یکی از آنهاست.
بعد از مدتی که اینجا بودید دوباره به انفرادی منتقل شدید. دلیل این مسئله چه بود؟
به من گفتند که عده ای در بیرون، از طرف نهادهای علمی پیگیر کار من هستند و در همین راستا می خواستند دیدگاههای علمی من و برنامه هایم را برای آینده خودم و خدمتی که می توانم به کشورم بکنم پرسیدند.
به نظر خودتان با اینکه بارها به بیگناهی تاکید کرده اید چرا هنوز آزاد نشده اید؟
این سوالی است که من هر روز از خودم می پرسم.
خانواده ات چه اوضاعی در حال حاضر دارند؟
آنها با توجه به شناخت کاملی که نسبت به من دارند امیدوارند که بدون مشکل آزاد بشوم و نگرانی آنها عقب ماندن من از برنامه علمی من است.
چه حرفی برای مسئولین دارید؟
بزرگترین درسی که پدر و مادرم و محیطهای علمی به من دادند این است که اعتماد کردن به جوان و گذشت از اشتباهات کوچک و راهنمایی کردن آنها بزرگترین عامل رشد آنهاست. صحبتم با مسئولین این است که آنها هم به این صورت با جوانها برخورد کنند.
در پایان حرف خاصی دارید؟
امیدوارم که کشور ما به این نتیجه برسد که تعامل با ملل مختلف درهمه زمینه ها باعث رشد کشورمان می شود همانطور که تاریخ گواه این تجربه برای کشورهای پیشرفته و یا عقب مانده بوده است. خودکفا بودن به معنی تولید همه مفاهیم و محصولات درهمه زمینه ها در داخل کشور نیست بلکه اضافه کردن بر آن چیزی است که توسط هر ملت دیگری توسعه داده شده است. امیدوارم که روزی برسد که ما بتوانیم جزو منابعی در جهان باشیم که با داشتن جامعه ای کاملا توسعه یافته دیگران منتظر نتایج پیشرفتهای ما باشند و درصدد افزایش روابطشان باشند.
امیدوارم که آن اصل اعتمادی که در بالا گفتم سر لوحه دولتمردان ما هم باشد همانطور که به عنوان حتی یک خارجی در کشورهای اروپایی و امریکایی مورد اعتماد آنها بودم و توانستم از بهترین امکانات آنها استفاده کنم تا خودم را پرورش دهم و بخش مهمی از برنامه ای را که از داشتن بخشی حتی کوچک در توسعه کشورم و آنگونه که آرزو دارم و گفتم برسم.
تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید تا خوانندگان کلمه و مردم ایران با شما آشنا شوند.
خیلی ممنون از اینکه من هم شایسته آن شناخته شدم از طرف شما که با من مصاحبه کنید.
امیدوارم این مسئله باعث نشود که بعد از آزادی از ایران بروید و دیگر باز نگردید چون مملکت ما به شما احتیاج دارد. به همه بچه های اینجا که مانند شما هستند.
اینجا برای من مثل یک دانشگاه است. اینجا آدمهای فعال در زمینه های کاملا متفاوت وجود داشتند که در زمینه خودشان ممتاز هستند مخصوصا کارهائی که انجام دادند. استفاده از تجربیات آنها و نشستن پای صحبتهای آنها مخصوصا در زمینه هایی که خودم خیلی کم وقت کردم درمورد شان بخوانم یا دنبالش بروم برایم فرصت بسیار مغتنمی بود.




عضو «هیات مرگ»: سطح مطالبات مردم بالاست؛ باید آن را پایین بیاوریم

مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در شرایط خوبی نیست، گفت سطح مطالبات عمومی مردم بالا است و باید حاکمیت در جهت کاهش سطح مطالبات مردم اقدام کند. وی همچنین با حمله به دولت احمدی‌نژاد، دادن وعده‌های بی‌پایه دولت را یکی از دلایل افزایش سطح مطالبات مردم دانسته است.
imageعضو «هیات سه نفره مرگ» در سال ۶۷ و یکی از مدیران ارشد جمهوری اسلامی می‌گوید وضعیت برای جمهوری اسلامی «سخت، حساس و نگران‌کننده» است.
به گزارش ایسنا  مصطفی پور محمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور در همایش ارتقای سلامت نظام اداری استان لرستان با بیان شرایط دشوار جمهوری اسلامی اضافه کرد که تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی جدی نیست؛ آنچه جدی است نارضایتی عمومی است که به دلیل عملکرد مسئولان پیش آمده است.
وی با بیان اینکه «دشمن قصد دارد از طریق گسل‌ها وارد شود» گفت که این گسل‌ها وقتی ایجاد می‌شود که «مدیران قول و وعده‌های بسیار بدهند و نتوانند به آن عمل کنند.»
پورمحمدی که بعد از اخراج از کابینه احمدی‌نژاد از هیچ فرصتی برای حمله به رییس دولت نگذشته است با حمله به رییس جمهور گفت که وقتی مسئولان وعده‌های بی‌پایه و اساس می‌دهند «سطح مطالبات عمومی» افزایش پیدا می‌کند و چون امکانات لازم برای تحقق این وعده‌ها وجود ندارد، لاجرم میزان «رضایتمندی مردم» کاهش پیدا می‌کند.
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت باید تمهیداتی فراهم شود و به نوعی «فرهنگ‌سازی شود تا سطح مطالبات پایین بیاید.»
نظرسنجی محرمانه
پورمحمدی در ادامه سخنان خود به یک نظرسنجی محرمانه اشاره کرد که اخیرا از مردم گرفته شده و به گفته‌ی وی بسیار هم معتبر است.
وی گفته است که در این نظر سنجی از مردم پرسیده شده است «آیا از زندگی راضی هستند یا خیر؟ که ۶۵ درصد اعلام رضایت کردند، ۲۳ درصد نظر متوسط دادند و در مقابل ۱۲ درصد هم گفتند از زندگی ناراضی هستیم.»
پورمحمدی سپس با این نظرسنجی نتیجه گرفته که ۶۵ درصد مردم چون از زندگی راضی هستند از انقلاب اسلامی هم رضایت دارند: «اما من می‌خواهم بگویم اینکه تعداد زیادی از مردم از زندگی راضی هستند نشان می‌دهد که مدیران تا حدی کار خود را خوب انجام داده‌اند.»
این مقام قضایی همچنین افزوده است: «یکی از علل نارضایتی‌ها این است که به مردم وعده‌های زیاد داده‌ایم و انتظارشان زیاد است.»
وضعیت دشوار جمهوری اسلامی و مدح رهبری
رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به تمجید از آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته و گفته است هرکس مسلمان باشد و پیرو «ولایت» نباشد، اسلامی طالبانی خواهد داشت و به گفته‌ی وی «با القاعده تفاوتی نخواهد داشت».
وی گفته است: «برخی مدام اسلام اسلام می‌کنند ولی اگر اسلامشان تحت قاعده ولایت نباشد، می‌شود اسلام القاعده. هر قدر از این دایره فاصله بگیریم، عناد، نفرت و لجاجت‌مان بیشتر می‌شود. اگر ولایت باشد، وارد خط و جاده می‌شویم.»
پورمحمدی در پایان هم با بیان اینکه انقلاب اسلامی «لرزه بر تن استکبار انداخت» گفت: «این درست که انقلاب اسلامی تحولات بزرگی را رقم زده و جایگاه بزرگی را به دست آورده است؛ اما یک پیام دیگر نیز دارد و آن اینکه در شرایط دشواری قرار گرفته‌اید و دشمن پیوسته در فکر آسیب زدن به انقلاب اسلامی است. بنابراین باید این حساسیت را رعایت کنیم.»



انسداد دارائی های مسئولان بلند پایه و سازمان های جمهوری اسلامی در سویس

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
دولت سویس تصمیم گرفت با افزودن ١١٦ نام جدید به لیست پیشین خود، مجازات های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران به مرحله اجرا در آورد.

دولت سویس امروز طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد که دارایی های ١١٦  تن از مسئولین و سازمان های جمهوری اسلامی ایران در سویس رامسدود خواهد کرد.
افزون بر مسدود کردن دارائی ها، مجازات های تازه دولت سویس علیه جمهوری اسلامی ایران شامل منع فروش و تحویل مواد و کالاهایی با استفاده دوگانه،همچنین تکنولوژی ها و نرم افزار های جدید درارتباط با غنی سازی اورانیوم میگردد.
در لیست مجازات های جدید سویس علیه مسئولان و سازمان های نظام اسلامی ایران، نام علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، رئیس سابق و دوتن از معاونین این سازمان به چشم می خورد.
در مجموع، انسداد دارائی های افراد و سازمان های ایرانی در سویس، شامل ٢٥٠ سازمان، شرکت و مسئولان بلند پایه جمهوری اسلامی از جمله سردارمحمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران می شود.
تصمیم گسترش مجازات ها از سوی دولت سویس علیه جمهوری اسلامی که از ماه ژانویه آینده به مرحله اجرا در خواهد آمد، درجهت هماهنگی با سایر کشورهای متحد تجاری سویس و به منظور احتراز از سوء استفاده مسئولان و سازمان های جمهوری اسلامی از سیستم بانکی این کشور برای دورزدن مسیرهای قانونی، در جهت مبادلات پولی و بانکی اتخاذ گردیده است.