۱۳۹۰ آبان ۲۸, شنبه

روز شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

ایران در مذاکرات هسته ای خاورمیانه شرکت نمی کند

رسانه های غربی از شرکت نکردن ایران در مذاکرات آتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در رابطه با مسائل هسته ای کشورهای خاورمیانه برگزار می شود خبر می دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "تودی آنلاین"، پس از پایان نشست دیروز شورای حکام اعلام شد که ایران در نشستهای آتی که درباره مسائل هسته ای کشورهای مختلف خاورمیانه برگزار می شود شرکت نخواهد کرد.
"علی اصغر سلطانیه" نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز پس از پایان نشست دیروز این خبر را تایید کرد.
مذاکراتی که قرار است در روزهای آینده درباره کشورهای خاورمیانه برگزار شود با هدف نزدیک کردن دیدگاه کشورهای خاورمیانه درباره فعالیتهای هسته ای برگزار می شود.





اخبار روز: 
العربیه.نت: جنبش نهضت اسلامی و حزب کنگره تونس که در انتخابات اخیر این کشور پیروز شدند روز جمعه ۱٨ -۱۱-۲۰۱۱ به توافق رسیدند منصف مرزوقی را به عنوان رئیس جمهور و حمادی الجبالی را برای نخست وزیری نامزد کنند.
منصف مرزوقی رهبر حزب کنگره تونس و یکی ازحقوقدانان معروف تونس است. وی سال های طولانی علیه نظام بن علی مبارزه کرد. حمادی الجبالی دبیرکل جنبش نهضت اسلامی نیز از شخصیت های مبارز و مخالف رژیم بن علی بود.
به گزارش العربیه یکی از رهبران حزب گنگره که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته است جنبش نهضت اسلامی و حزب کنگره دو جریان سیاسی پیروز در انتخابات توافق کردند که مرزوقی را برای ریاست جمهوری و الجبالی را برای نخست وزیری و مصطفی جعفر عضو یکی از احزاب چپ گرا را برای ریاست مجلس موسسان نامزد کنند.
بر اساس این گزارش روز دوشنبه آینده این افراد به شکل رسمی معرفی خواهند شد.
درهمین حال یکی از منابع جنبش نهضت اسلامی ضمن تایید این مطلب گفت: "سه حزب عمده به توافق رسیدیم اما هنوز نتیجه به شکل رسمی اعلام نشده است."



احضار و ضرب و شتم یک فعال ملی مذهبی در تبریز

خبرگزاری هرانا - یک فعال ملی مذهبی پس از احضار به اداره اطلاعات تبریز مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به گزارش ندای سبز آزادی، فريد يحيايي، فعال ملی مذهبی، دومین فعال سیاسی از این طیف اصلاح طلب است که پس از احضار به اداره اطلاعات تبریز، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

پیش از این دکتر غفار فرزدی مسئول شاخه آذربایجان نهضت آزادی نیز بدلیل امضای نامه فعالان سیاسی به سید محمد خاتمی به وزارت اطلاعات احضار شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

فرید یحیایی که به همین دلیل احضار شده است، پیش از این نیز چند نوبت به صورت تلفنی احضار شده بود.



خبرگزاری هرانا - نماینده مردم املش و رودسر از تعطیلی کارخانه ریسندگی املش با ۲۰۰کارگر در اسفند ماه سال گذشته خبر داد و گفت: تاکنون اقدامی برای راه اندازی مجدد یا جایگزینی با صنایع دیگر نشده است.
اسدالله عباسی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در گیلان، مهم‌ترین دغدغه حال حاضر خود را تعطیلی کارخانه ریسندگی شهرستان املش در اسفندماه سال گذشته عنوان کرد.
وی اظهارداشت: متاسفانه ۲طرح ارایه شده برای راه اندازی کارخانه کودشیمیایی. نیروگاه از سوی محیط زیست رد شده است.
این مسوول با اشاره به مکاتبه هفته جاری خود به وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاطر نشان کرد: در این نامه در خواست شده هرچه سریع‌تر جلسه‌ای برگزار و ضمن طرح مشکلات کارخانه ریسندگی املش، این واحد بار دیگر راه اندازی یا صنعت دیگر جای گزین بشود.
عباسی، تاکید کرد: مصر هستیم با راه اندازی کارخانه یا جایگزین با صنعت دیگر، ۲۰۰کارگر بیکار شده که هم اکنون با بیمه بیکاری امرار معاش می‌کنند، دوباره مشغول به کار بشوند.
وی ادامه داد: به دنبال این نامه غضنفری مقرر کرده در هفته آینده نشستی با حضور مالک کارخانه به اتفاق نمایندگان استانداری و سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برای رفع مشکل تشکیل وچاره‌ای اندیشیده بشود.
عضو فراکسیون اصول گرایان مجلس با ابراز گله‌مندی از مسوولان به دلیل تعطیلی کارخانه ریسندگی املش علی رغم توجیه نداشتن آن، متذکر شد: این دلیل نمی‌شود که این واحد صنعتی هم چنان تعطیل و یک صنعت دیگر حتی جای گزین نشود.
عباسی تعداد نیروی انسانی شاغل در کارخانه ریسندگی املش در دهه اخیر را ۶۰۰عنوان و تصریح کرد: به تدریج وگذشت زمان از تعداد کارگران این کارخانه کاسته و در اسفند ماه سال گذشته با ۲۰۰نفر کارگر تعطیل شد.
او با انتقاد شدید از تعطیل شدن این کارخانه که در حال حاضر بلا تکلیف هستند از وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسوولان اجرایی گیلان خواست هرچه سریع‌تر دست به کار بشوند واین واحد صنعتی را احیا و یا صنعت دیگر را جای گزین کنند.
نماینده مردم املش و رودسر تعیین تکلیف این کارخانه را از مهم‌ترین انتظارات به حق حوزه انتخابیه خود برشمرد و یاد آور شد: شعار دولت در سال جاری ایجاد اشتغال ۲میلیون و۵۰۰هزارنفر می‌باشد و سهم گیلان ۹۰نیزهزار نفر است.
عباسی، تاکید کرد: در سال جهاد اقتصادی حداقل باید سهم اشتغال شهرستان‌های رودسر و املش تحقق یابد و هرچه سیریع‌تر با تشکیل کارگروه اشتغال گیلان سهم این حوزه انتخابیه را در نظر بگیرند.




موضع‌گیری صریح جنتی علیه رئیس دولت دهم

سپاه جلوی توطئه‌های تیم احمدی‌نژاد را بگیرد

احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان نسبت به تلاش‌های گسترده تیم محمود احمدی‌نژاد برای کسب کرسی‌های مجلس نهم هشدار داد و از سپاه و بسیج خواست جلوی توطئه‌های این تیم را بگیرند.
به گزارش خبرگزاری رسا، آقای جنتی، جمعه شب (۲۷ آبان‌) در جمع گروهی از مردم قم گفته است: «جریان انحرافی با امکانات، نفوذ و ثروت بسیار، افرادی را که نباید در دام می‌افتادند در دام انداخته و برای تصاحب کرسی‌های مجلس حرکت‌های جدی خود را آغاز کرده است.»
دبیر شورای نگهبان از روحانیان، سپاهیان و بسیجیان خواسته در برابر توطئه تیم احمدی‌نژاد در انتخابات آتی مجلس بایستند.
وی گفته که «مردم در این راه کم نگذارند تا افرادی وارد مجلس شوند که امام‌، رهبر معظم انقلاب و ولی فقیه را با جان و دل قبول دارند و با فساد مبارزه می‌کنند، نه کسانی که توان مبارزه با فساد و دشمن‌های شناخته شده و ناشناخته را ندارند و آگاهانه و ناآگاهانه به نظام ضربه می‌زنند.»
این برای نخستین‌بار است که دبیر شورای نگهبان نسبت به خطر تیم احمدی‌نژاد در انتخابات آینده هشدار داده و از نیرو‌های بسیج و سپاه می‌خواهد در برابر «توطئه‌های» آن‌ها ایستادگی کنند.
حامیان علی خامنه‌ای از احمدی‌نژاد و نزدیکان وی با عنوان «جریان انحرافی» یاد می‌کنند که برای حذف ولایت فقیه و روحانیت از قدرت تلاش می‌کند.
احمد جنتی یکی از معدود روحانیون محافظه‌کاری بود که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از نامزدی احمدی‌نژاد به صراحت حمایت کرده بود.
با علنی شدن اختلاف‌ها میان خامنه‌ای و احمدی‌نژاد٬ بسیاری از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به صف منتقدان و مخالفان سرسخت دولت دهم پیوسته‌اند.



وزیر خارجه ایران در لیست سیاه سوئیس 

خودنویس 

 
image
علی‌اکبر صالحی و چهار مقام دیگر ایرانی در فهرست سیاه سوئیس قرار گرفته‌اند. صالحی در سال گذشته پیش از انتصاب به مقام وزارت خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بوده است.
به گزارش دویچه‌وله، دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس اعلام کرده است که پارلمان سوئیس تحریم‌های جدیدی علیه ایران، شامل ۵ فرد و ۱۱۱ سازمان و شرکت به تصویب رسانده است. سوییسی‌ها اعلام کرده‌اند که این اقدام برای مقابله با «دور زدن»تحریم‌های اعمال شده از طریق این کشور است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۲۵۰ شرکت و شخصیت ایرانی در فهرست سوئیسی‌ها قرار دارند.
تحریم‌های سخت مالی این کشور علیه صنعت نفت و گاز ایران از ژانویه سال جاری آغاز شده است.



هفته‌ای که سپاه در ملارد، خودش را با سوخت موشک زد!...

حالا این حکایت پدافند موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که هفته گذشته حین انتقال موشک‌های سجیل در روستای بیدگنه شهرستان ملارد، نزدیک به صد نفر کشته و شل و پل تقدیم انقلاب کرد، حالا ببینید این موشک‌ها در اسرائیل چه قدر تلفات خواهد داشت!!
image
ببین در تل آویو چه کرده است؟

می‌گویند در دوره صفویه زمانی که ترک‌های عثمانی با استفاده از توپ‌های جنگی حسابی دمار از روزگار لشگر ایران درآورده بودند برخی از جمعی از بادمجان دور قاب چین‌های دربار مدعی شدند که می‌توانند توپ جنگی بسازند. روز افتتاح این توپ‌ها شاه هم حضور پیدا کرد و توپ جنگی را به سمت عثمانی‌ها نشانه گرفتند و شلیک کردند، گرد و غبار ناشی از شلیک توپ که به زمین نشست هفت هشت تایی لت و پار و کشته و زخمی اطرف توپ روی زمین افتاده بودن و ناله می‌کردند، وقتی شاه به سازندگان توپ اعتراض کرد که پدر سوخته‌ها این چه وضعشه؟
پاسخ دادند که «اعلیحضرتا این توپ اینجا در میان خودی اینقدر کشته و زخمی داشت، ببینید در خاک عثمانی چه قدر تلفات داشته است!!»
حالا این حکایت پدافند موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که هفته گذشته حین انتقال موشک‌های سجیل در روستای بیدگنه شهرستان ملارد، نزدیک به صد نفر کشته و شل و پل تقدیم انقلاب کرد، حالا ببینید این موشک‌ها در اسرائیل چه قدر تلفات خواهد داشت!!

 جنایات دوران کودکی

خاطرم هست در دوارن طفولیت، روزنامه‌ها از جنایات هولناکی در شهر کرمان خبر داده بودند که طی آن عده ای بچه بسیجی تعدادی از زنان خیابانی را به دلیل آن که تشخیص داده بودند که مهدور الدم هستند قربتا الی الله به قتل رسانده بودند.
این قتل‌ها به قتل‌های محفلی کرمان معروف شد و از آن زمان تاکنون تقریبا ۱۰ سالی هست که قوه قضائیه مشغول رسیدگی به این پرونده است و در این مدت بچه بسیجی‌های قاتل هر کدام مردی برای خودشان شدند و بسیاری از وکلا و قضات درگیر این پرونده هم یا به رحمت خدا رفته‌اند یا در خانه سالمندان روزگار می‌گذرانند.
هفته گذشته هم دادستان عمومی و انقلاب شهر کرمان برای n امین بار گفته است هنوز پرونده مربوط به این قتلها در دست رسیدگی است یعنی پشت کاری دارند ها!


جمهوری اسلامی تگزاس!

کار دولت مهرورزی که هدفش فقط و فقط خدمت به خلق الله است و به گفته رئیس دولت سالم ترین دولتی است که بعد از انقلاب به روی کار آمده، به جایی رسیده است که در روز روشن مسئولان دولتی به خاطر پست معاونت یک سازمان به روی همدیگر اسلحه می‌کشند و گلوله به مغز هم دیگر حرام می‌کنند!
هفته گذشته يدالله صادقي رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بعد از يك مشاجره با معاون بازرسی خود از سوی معاون خود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
گفته می‌شود آقای رئیس بی نوا پس از انتصاب، تصمیم داشته تا معاون خود را برکنار نماید اما این معاون که نمی‌خواسته فرصت خدمت به مردم را از دست بدهد اسلحه بر می‌دارد و مغز آقای رئیس را نشانه می‌گیرد!

 خودروی ملی طرح چین!

این روزها اگر سوار تاکسی شده باشید و گوش شیطان کر، شانس بیاوریم راننده تاکسی از سختی‌های روزگار کلافه نباشد، اندکی بعد قفل دلش باز خواهد شد و گلایه و شکوه کردن را آغاز می‌کند که ترجیع بند همه این غر غر‌ها و درد و دل‌هایش، وضعیت قاراشمیش بازار قطعات خودرو است؛
قطعاتی که این روزها چشم بادامی‌ها و یا همان شهروندان ببر بیدار شده آسیا - چین – که به قول خانم والده ما انشالله خواب به خواب برود به ساختنشان برای خودروهای ایرانی و یا همان ملی ما، مشغول هستند.
قطعاتی که در بسته‌بندی‌های ایرانی و کاملا با نشان (برند) معروف و خاصی در بازار به فروش می‌رسد، ولی عملا در کشور چین ساخته می‌شود و اگر چشم و چال تان را باز کنید و خوب نگاه کنید، در گوشه بسیاری از آنها عبارت ساخت چین حک شده است.
ورود قطعات چینی برای خودروهای ساخت داخل و عرضه گسترده این قطعات در نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های معتبر به وضوح نشان می‌دهد که صنعت قطعه سازی کشور نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر در چنبره واردات کالا از این چشم بادامی‌های چموش است و فقط کم مانده که چینی‌ها با وارد کردن دختر کدبانو و کم خرج، مشکل ازدواج جوانان ایرانی را هم حل کنند.

 یا ضامن آهو!

بانک مرکزی، بخشنامه ای صادر کرده است که به موجب آن آدم هوس می‌کند یک بار دیگر ازدواج کند جان شما! این بخش نامه بانک‌ها را موظف به پرداخت وام ازدواج و خرید و ساخت مسکن «بدون معرفی حتی یک ضامن از سوی وام گیرنده» کرده است.
شما باورتان می‌شود؟
والله ما وام ازدواج که می‌خواستیم بگیریم، صد تا ضامن و چک و برگه کسری اقساط و استعلام تا هفت نسل پیشمان و استعلام از آب و فاضلاب محل در نهایت با توسل به ضامن آهو! توانستیم دو میلیون تومان وام بگیریم که البته ۵۰۰ هزار تومان آن هم خرج شیرینی برو بچه‌های شعبه بانکی بود که از آن وام دریافت کردیم.
البته ذکر این نکته هم لازم به ذکر است که پیش از این برای اخذ وام به ضامن معتبر نیاز بود و سه هزار میلیارد، سه هزار میلیارد، پول بی زبان مملکت «هاپولی هاپو» می‌شد، حالا که ضامن را هم کلا برداشته‌اند خدا به همه ما رحم کند!


دیکتاتور رمانتیک!

باور کنید دیکتاتوری بد دردی است، خدا نصیب نکند آدم دیکتاتور بشود و بعد که سرنگون گردد، یعنی حیثیت برای آدم نمی‌ماند، یا باید از سوراخ فاضلاب بیرونمان بیاورند، یا چاقو در ماتحت‌مان کنند و دست آخر هم هر کسی رد می‌شود خود چهار تا کلفت بارمان می‌کند.
هفته گذشته افشا شد که ويليام كيسي، رييس اسبق سيا در سفر محرمانه خود با رونالد ريگان، رئيس جمهوري اسبق آمريكا به جزاير مايوركاي اسپانيا، گزارش‌هايي روانشناختي از وضعيت قذافي به ريگان مي‌دهد که واقعا آدم با خواند آن چهار شاخ می‌ماند.
در اين گزارش‌ها آمده است که معمر قذافي، ديكتاتور سابق ليبي، عاشق اين بود كه در خفا لباس‌هاي زنانه بپوشد و همچنين آرايش‌هاي زنانه انجام دهد و علنا كفش پاشنه بلند مي‌پوشيد تا قد بلندتر به نظر برسد كه اين كفش‌ها معمولا در ايتاليا براي وي ساخته مي‌شد.
همچنین گفته می‌شود که قذافي عاشق يك عروسك بود كه شب‌ها بايد آن را بغل مي‌كرد و مي‌خوابيد!
آخی! چه رمانتیک!
قذافي همچنين وسواس خاصي به نوع فرش و رختخواب خود داشت و در هر هتلي در جهان كه اقامت مي‌گزيد خدمه‌ آن هتل مجبور بودند فرش و رختخواب وي را متناسب با خواسته وي تغيير دهند چرا كه وي با لباس‌هاي زنانه و يا حتي با لباس‌هاي خواب زنانه مي‌خوابيد و در حالي كه اين لباس‌ها را به تن داشته حتي با برخي روساي جمهوري كشورها ديدار مي‌كرد!
همچنين گفته شده که به علاقه قذافي وي زنان معمولي را دوست نداشت بلكه به علت مشكلات روحي و رواني كه داشت زنان فاحشه را ترجيح مي‌داد!

 پسر کو ندارد نشان از پدر!

پس بگو چرا این بشار اسد دیکتاتور سوریه دست از سر کچل ایران بر نمی‌دارد و دو دستش را تا آرنج در خزانه ایران را گرفته و ول کن هم نیست.
نگو که مرحوم ابوی ایشان یعنی جناب «حافظ اسد» که خود عمر درازی به دوشیدن جمهوری اسلامی مشغول بود، در وصیتنامه اش خطاب به «بشار» گفته است: «تو می‌توانی همیشه به ایرانیان تکیه کنی؛ اما هرگز به رهبران عرب اعتماد نکن.»
همین چند وقت پیش بود که یک فقره از تکیه کردن‌های بشار به ایران رو شد که در آن جمهوری اسلامی ايران به منظور کمک به رژيم بشار اسد و جلوگيری از فرو ريزی ليره سوری، شش ميليارد دلار کمک نقدی در اختيار دمشق قرار داده بود.


دزد به دزد می‌گه روت سیاه!

در شرایطی که امت شهید پرور چشم انتظار بودند تا نمایندگان مجلس پس از این همه کش و قوس درباره اختلاس میلیاردی بالاخره به قول اصفهانی‌ها «کِه کِه ای لای گلیم بکنند» اما هفته گذشته با خبر شدیم که  ای دل غافل ۱۰ نماینده مجلس خودشان در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بانک صادرات دست داشته‌اند!
محمود احمدی بیغش نماینده مجلس هم  دیده است هوا پس است از قوه قضائیه خواسته است که «نام این ۱۰ نماینده را ذکر کنند چون در حال حاضر ۲۹۰ نماینده در معرض اتهام قرار دارند.»
علاء‌الدین بروجردی٬ ارسلان فتحی‌پور٬ محمد دهقان٬ جبار کوچکی‌نژاد و صمد مرعشی چهار نماینده‌ ای هستند که پیشتر از جمله مسئولان رسیدگی به پرونده اختلاس بودند و حالا معلوم شده است خود این حضرات در اختلاس دست داشته اند.




باراک اوباما: جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای هدف مشترک آمریکا، چین و روسیه است

نوشتۀ فواد روستائی
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، که در حال حاضر سرگرم دیداری از اندونزی است امروز-شنبه- در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت به باور او ایران در یک "انزوای بی سابقه" قرار گرفته است.رئیس جمهوری آمریکا افزود این کشور همراه با روسیه و چین یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای است.

در پی تصویب قطعنامۀ شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، رهبران کشورهای مهم جهان و سازمان های بین المللی ضمن استقبال و ابراز خرسندی از این قطعنامه، تهران را به همکاری بیشتر با آژانس و پاسخ روشن دادن به پرسش های این نهاد فراخواندند.
شورای حکام آژانس در روز جمعه (دیروز) با ٣٢ رأی موافق، ٢ رأی مخالف (کوبا و اکوادور) و ١ رأی ممتنع (اندونزی) بدون تعیین ضرب الاجلی برای ایران برای روشن کردن نکات مبهم فعالیت های هسته ای ایران، "نگرانی عمیق و روزافزون" خود از فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی را اعلام کرد.
لازم به یادآوری است که در آخرین گزارش آژانس در مورد برنامۀ هسته ای ایران از ابعاد نظامی این برنامه ابراز نگرانی شده است.
در نیویورک، سخنگوی بان کی- مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، با صدور بیانیه ای از ادامۀ نگرانی بان کی-مون از مشکلات حل نشده و پرسش های بی پاسخ ماندۀ فعالیت های هسته ای تهران به ویژه پرسش های مربوط به ابعاد نظامی این فعالیت ها خبر داد.
در این بیانیه تأکید شده است که از نظر دبیر کل سازمان ملل متحد، اثبات غیر نظامی بودن فعالیت های هسته ای ایران کماکمان بر عهدۀ تهران است.
در بروکسل، خانم کاترین اشتون- مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا- بار دیگر از تهران خواست به آخرین پیشنهاد های او و گروه کشورهای موسوم به گروه (١+٥) برای از سرگیری گفتگوها پاسخ دهد.
خانم اشتون یادآور شد که هنوز در انتظار پاسخ تهران به نامۀ خویش است که در ٢١ اکتبر (یک ماه پیش) برای مقامات ایران ارسال شده است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، که در حال حاضر سرگرم دیداری از اندونزی است امروز (شنبه) در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت به باور او ایران در یک "انزوای بی سابقه" قرار گرفته است.
رئیس جمهوری آمریکا افزود این کشور همراه با روسیه و چین یک هدف مشترک را دنبال می کنند و آن جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای است.
در واشنگتن، سخنگوی کاخ سفید ضمن استقبال از تصویب قطعنامۀ شورای حکام آژآنس، از قصد دولت آمریکا مبنی بر تشدی فشارها بر جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
"جی کرنی"*، سخنگوی کاخ سفید گفت شورای حکام آژانس در مقابله با ادامۀ عدم پای بندی ایران به تعهدات این کشور، "یک صدا" عمل کرده است و به همین دلیل آمریکا به تلاش های خود برای ایجاد اجماع بیشتر علیه ایران ادامه خواهد داد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی دیگر از واشنگتن از قصد دولت آمریکات مبنی بر اعمال مجازات و تحریم هائی علیه ایران در ارتباط با صنایع پتروشیمی آن کشور خبر داد.
در همین اوضاع و احوال، رهبران اکثریت جمهوری خواه و اقلیت دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به باراک اوباما از وی خواستند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم قرار دهد.
این دو تن در نامۀ خود می نویسند که تحریم بانک مرکزی به اعمال فشار مالی فزاینده ای بر ایران منجر خواهد شد و این کشور را به "محدود کردن فعالیت های خطرناک و غیر قانونی خود مجبور" خواهد ساخت.
در پاریس، آلن ژوپه- وزیر امورخارجۀ فرانسه- ضمن استقبال از قطعنامۀ تصویب شده، از آن به عنوان قطعنامه ای "محکم" یاد کرده و جمهوری اسلامی ایران را به "مجازات ها و تحریم های بی سابقه" - در صورت خودداری از پاسخ دادن به درخواست های جامعۀ بین المللی- تهدید کرد.
وزیر امورخارجۀ فرانسه افزود این کشور و متحدانش مصرانه از ایران می خواهند به پیام ارسال شده از سوی آژانس گوش بسپارد.
آلن ژوپه تصویب این قطعنامه را نشانه ای از عزم جزم جامعۀ بین المللی در ارتباط با برنامۀ هسته ای ایران دانست.
در برلن، "گیدو وستروله"، وزیر امورخارجۀ آلمان، نیز به نوبۀ خود تصویب قطعنامۀ آژانس را نشانه ای از "نگرانی عمیق" جامعۀ جهانی از فعالیت های هسته ای ایران دانست و به گرمی از آن استقبال کرد.



ادامه مذاکرات درباره چگونگی بستن قرارگاه اشرف 

دولت عراق درصدد است که قرارگاه اشرف را تا پایان سال ۲۰۱۱ برچیند. اتحادیه اروپا نگران امنیت ساکنان قرارگاه است و سخنگوی مجاهدین نیز به عدم همکاری دولت عراق با سازمان ملل در زمینه‌ی خروج ساکنان اشرف انتقاد دارد.

قرارگاه اشرف در عراقمذاکرات برای جابه‌جایی ساکنان قرارگاه اشرف در کشور عراق به مکانی دیگر همچنان ادامه دارد. اتحادیه اروپا بر همکاری بیش‌تر میان نمایندگان سازمان ملل و مقامات کشور عراق در جهت حل "معضل" بستن قرارگاه اشرف اصرار دارد. چندین هزار نفر از نیروهای مجاهدین خلق از دهه هشتاد میلادی در قرارگاه اشرف در استان دیاله عراق به سر می‌برنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ مقامات کشور عراق تصمیم دارند که قرارگاه اشرف را تا پایان سال ۲۰۱۱ (حدود یک ماه و نیم دیگر) تعطیل کنند. مارتین کوبلر٬ نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق٬ گفت: «مسئولیت اولیه و کلی برای مقابله با این وضعیت در قرارگاه اشرف با دولت عراق و در حق حاکمیت این کشور است.»
کوبلر عنوان کرد: «بر اساس توافق با دولت عراق و برای تسهیل برای دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز و با دوام ما با همه گروه‌ها٬ از جمله ساکنان قرارگاه اشرف و اعضای جامعه جهانی در تماس مداوم هستیم.»
نماینده سازمان ملل در عراق تاکید کرد که در مورد قرارگاه اشرف به «همکاری کامل» دولت عراق٬ ساکنان اشرف و جامعه جهانی نیاز است. او گفت که در این راه استانداردهای انسانی بین‌المللی و مبانی حقوق بشر باید محترم شمرده شوند. او گفت: «ما آماده کمک هستیم. این به نفع همه است که برای مساله قرارگاه اشرف راه‌حل صلح‌آمیزی یافت شود.»
بر اساس گفته‌های یک مقام عراقی٬ مساله اول جابه‌جایی ساکنان قرارگاه اشرف به نقطه‌ای دیگر در عراق است و سپس سازمان ملل کمک خواهد کرد تا آن دسته از افرادی که تابعیت دوگانه دارند به کشور دوم بروند و باقی به ایران برگردند یا به کشوری دیگر نقل مکان کنند.
سازمان ملل می‌گوید که بازگشت به ایران یک گزینه اختیاری در مقابل ساکنان اشرف است. بر اساس بیانیه دفتر کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ این اتحادیه بسیار پیگیرانه مذاکرات میان سازمان ملل٬ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)٬ و دولت عراق را دنبال می‌کند.
حمله نیروهای نظامی عراق به قرارگاه اشرف این بیانیه می‌افزاید: «مذاکرات بسیار سخت پیش می‌روند اما ما به مذاکره‌کنندگان سازمان ملل این اعتماد را داریم که امنیت ساکنان اشرف الویت‌اصلی آن‌هاست.» بر اساس این بیانیه٬ اتحادیه اروپا در تماس منظم با مقامات عراق است و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا حد ممکن درباره چگونگی تخلیه قرارگاه اشرف «انعطاف‌پذیر» باشند و با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در جهت تسهیل جابه‌جایی افراد ساکن قرارگاه همکاری کنند.

عدم همکاری عراق با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل
پیش از این هیات ویژه پارلمان اروپا در امور عراق، تصمیم دولت این کشور را برای بستن قرارگاه اشرف به چالش کشیده و آن را «اعلام مجازی جنگ با سازمان ملل و جامعه جهانی و حکم اعدام برای ساکنان اشرف» خوانده بود.
شهریار کیا٬ سخنگوی سازمان مجاهدین خلق٬ در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه توضیح داد: «ساکنان اشرف طرح پارلمان اروپا برای انتقال به کشور سوم را پذیرفته‌اند و ما با همه توان خود در این جهت فعالیت می‌کنیم.»
او گفت: «مشکل این‌جاست که پیش‌شرط انتقال این است که پناهندگی ساکنان اشرف از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تایید شود.»
کیا بیان کرد که «کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام آمادگ
ی کرده تا کار خود را درباره شناسایی هویت ساکنان اشرف آغاز کند اما اکنون بیش از دو ماه است که منتظر هستیم و دولت عراق در این زمینه همکاری نمی‌کند.»
  قرارگاه اشرف از بهار امسال که با حمله خشونت‌آمیز ماموران عراق مواجه شد به یکی از مسایل جامعه جهانی تبدیل شده است. این قرارگاه در زمان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد و پس از آن تا ژانویه ۲۰۰۹ تحت کنترل نیروهای آمریکایی بود. پس از چندی دولت آمریکا حفظ امنیت قرارگاه را به دولت عراق محول کرد. سازمان مجاهدین خلق از ۱۹۹۷ تا کنون در لیست سازمان‌های تروریستی دولت آمریکا قرار دارد، اما دادگاهی در آمریکا از دولت اوباما خواسته است که درباره این موضوع تجدیدنظر کند.


نقشه پنهانی اسرائیل برای حمله به ایران: جنگ الکترونیکی

مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند که اسرائیل به شکل مخفیانه و مستمری در حال ساختن جنگ‌افزارهای الکترونیکی بوده که در صورت تصمیم حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند آنها را به کار بگیرد.

الی لیک، از روزنامه‌نگاران باسابقه آمریکا در زمینه سیاست خارجی، در مقدمه گزارش خود که وب‌سایت تحلیلی «دیلی بیست» منتشر کرده است می‌نویسد در طول یک دهه گذشته همزمان با ادامه برنامه هسته‌ای ایران، اسرائیل نیز در حال طراحی و تکمیل مجموعه‌ای از سلاح‌های بسیار پیشرفته الکترونیکی بوده است. اسرائیل با استفاده از تجهیزات در صورت حمله نظامی به ایران، می‌تواند دفاع ضد هوایی ایران را کور کرده یا گمراه کند.

ارزیابی دستگاه‌های امنیتی آمریکا در تابستان سال جاری حاکی از آن بوده است که در صورت حمله نظامی پیش‌دستانه اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، ارتش اسرائیل علاوه بر جنگنده‌ـ‌بمب‌افکن‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ از سلاح‌های الکترونیکی نیز استفاده خواهد کرد که می‌توانند شبکه برق، ارتباطات، تلفن موبایل و حتی شبکه بی‌سیم سرویس‌های اضطراری مثل آتش‌نشانی و پلیس را کاملا مختل کنند.

در سال ۲۰۰۷ و در جریان حمله هوایی به «الکبار» در خاک سوریه که گفته می‌شد محل تاسیسات هسته‌ای آن کشور است، ارتش اسرائیل از این تجهیزات استفاده کرده و سیستم‌های رادار و ردیابی ضد هوایی سوریه را گمراه کرد. اسرائیل ابتدا کاری کرد که این رادار‌ها نتوانند ورود جت‌های اسرائیل را تشخیص دهند و بعد طوری آنها را گمراه کرد که گویا صد‌ها فروند جنگنده اسرائیلی وارد حریم هوایی سوریه شده‌اند.

به احتمال زیاد اسرائیل روی نقطه‌ضعف شبکه برق شهرهای بزرگ ایران نیز تمرکز خواهد کرد. دو سال پیش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا پی بردند که این شبکه‌ها به اینترنت متصل هستند و بنابراین می‌توان با استفاده از بدافزارهایی مثل «استاکس‌نت» به آنها ضربه زد.

الی لیک در ادامه گزارش خود در وب‌سایت «دیلی بیست» می‌افزاید که به گفته مقامات امنیتی آمریکا ارتش اسرائیل در صورت حمله به ایران علاوه بر جنگنده بمب‌افکن‌ها از موشک‌های دوربرد و هواپیماهای بدون سرنشین نیز استفاده خواهد کرد. گزارشی که در سال ۲۰۱۰ در روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» منتشر شد از قول فرمانده جنگ‌افزارهای الکترونیکی اسرائیل نوشت: «هدف ما توسعه و بهبود توانمندی‌های این واحد و نابود کردن سیستم‌های دفاعی و ساختارهای کارکردی دشمن است.»

فارغ از این که اسرائیل در ‌‌نهایت چه تصمیمی در مورد مقابله با خطر هسته‌ای ایران بگیرد از هم اکنون یک نکته کاملا روشن است:

یک مقام ارشد اسرائیلی در این زمینه به وب‌سایت «دیلی بیست» گفت که هدف بخشی از اقدامات دولت اسرائیل این است که به مقامات ایران بفهماند که احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای آن کشور بسیار قوی است. این مقام اسرائیلی گفت بهترین و تنها راه برای متوقف کردن یک برنامه هسته‌ای تحریم‌های شدید و تهدید آن کشور به حمله نظامی است. مورد لیبی یک نمونه برجسته از این استراتژی بود.

تحلیل‌گر «دیلی بیست» یادآوری می‌کند که مسلما دولت اسرائیل درست در زمانی که مقامات این کشور از حمله به ایران صحبت می‌کنند چنین کاری را نخواهد کرد. اگر نمونه‌های قبلی را مبنا قرار دهیم معمولا چنین حملاتی زمانی صورت می‌گیرند که دستگاه‌های تبلیغاتی و محافل سیاسی اسرائیل ساکت می‌شوند. نمونه آن حمله سال ۱۹۸۱ این کشور به تاسیسات تسلیحاتی عراق است.

در آن زمان سفیر آمریکا در تل‌آویو احتمال وقوع چنین حمله‌ای را به مقامات کاخ سفید هشدار داده بود. ولی در ‌‌نهایت اسرائیل این حمله را بدون اطلاع آمریکا صورت داد. ولی درست در زمانی به وقوع پیوست که بحث در مورد آن در رسانه‌ها، در محافل سیاسی و حتی در گفت‌وگو‌ها با آمریکا کاملا متوقف و ساکت شده بود.

الی لیک در پایان گزارش خود در وب‌سایت «دیلی بیست» می‌نویسد که شاید دولت باراک اوباما به خوبی از این تجارب آموخته و به همین خاطر به رهبران اسرائیل اعلام کرده که بدون اطلاع آمریکا دست به چنین حمله‌ای نزنند.

اما باز اگر تاریخ را مبنا قرار دهیم در نمونه حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات سوریه، با وجود آن که جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، با این حمله مخالفت کرده و به اسرائیل توصیه کرد راه حل دیپلماتیک را در پیش بگیرند، دولت وقت اسرائیل به نخست وزیری ایهود اولمرت ضمن تشکر از توصیه‌های آمریکا نظر خود را پیش برد و این حمله را به انجام رساند.

یکی از نزدیکان بنیامین نتانیاهو می‌گوید وی از زمان آغاز نخست وزیری با خود عهد کرده است که اشتباه ایهود اولمرت را مرتکب نشود. «بهتر است به جای کسب اجازه پس از انجام عملیات مورد نظر عذرخواهی کرد.»



تظاهرات گسترده علیه حکومت نظامیان در مصر

اسلام‌گرایان با برپایی تظاهرات گسترده در میدان تحریر قاهره خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان شدند. حزب اخوان المسلمین که شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات آتی مصر دارد، به زورآزمایی خیابانی با ارتش روی آورده است.

تظاهرات هواداران اخوان‌المسلمین در قاهره. عکس از آرشیو 
ده‌ها هزار نفر در روز جمعه (۱۸ نوامبر/۲۷ آبان) در قاهره دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات به دعوت حزب اخوان‌المسلمین در مصر صورت گرفت. یکی از خواست‌های اساسی تظاهرکنندگان تغییر قوانین انتخاباتی است که از سوی دولت موقت پیشنهاد شده است.
قوانین کلی انتخاباتی از یک سو قدرت نظامیان در آینده سیاسی مصر را تضمین می‌کند، اما از سوی دیگر خواهان جلوگیری از اعمال تبعیض نسبت به زنان و مسیحیان است. این قوانین که به صورت کلی برای تنظیم قانون اساسی جدید در نظر گرفته شده، بر مدت محدود حکومت سیاستمداران نیز تاکید دارد.
هواداران اخوان‌المسلمین اما خواهان آنند که شورای نظامی در ماه مه ۲۰۱۲ قدرت را به غیرنظامیان منتقل کند.
در قوانین پیشنهادی آمده است که ارتش ضامن "نظم برآمده از قانون اساسی" خواهد بود. به گفته منتقدان، این عبارت به معنای آن خواهد بود که ارتش حرف آخر را در عرصه سیاسی می‌زند.
فشار خیابانی بر دولت موقت
بیشتر تظاهرکنندگان در میدان تحریر قاهره نیز از حامیان حزب اخوان‌المسلمین بودند. فعالیت این حزب در زمان حسنی مبارک به طور رسمی ممنوع بود، اما نمایندگان این حزب با مشکلات فراوان و با لیست‌های مستعار انتخاباتی در پارلمان مصر حضور داشتند.
رهبران اخوان‌المسلمین کوشیده‌اند که از زمان سرنگونی مبارک تا کنون از مقابله آشکار با شورای نظامیان خودداری کنند، اما مسئولان این حزب تهدید کردند که در صورت تثبیت موقعیت سیاسی نظامیان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
هانی حجازی یکی از اعضای اخوان‌المسلمین در جریان تظاهرات روز جمعه گفت: «وظیفه نظامیان اعمال سلطه بر مردم نیست. تنها وظیفه ارتش دفاع از کشور است. ما خواهان دولتی غیرنظامی هستیم که مشروعیتی دمکراتیک داشته باشد.»
ارتش مصر در جریان اعتراضات مردمی موضعی بی‌طرفانه گرفت تظاهرکنندگان پلاکاردهایی نیز علیه سلطه سیاسی نظامیان در دست داشتند. بسیاری از هواداران این حزب پرچم‌های مصر را نیز حمل می‌کردند.
مراحل چندگانه تشکیل پارلمان و تدوین قانون اساسی
در کنار اخوان‌المسلمین نیروهای طرفدار سلفی‌ها و اسلام‌گرایان تندرو نیز حضور داشتند. اسلام‌گرایان تندرو پلاکاردهایی حمل می‌کردند که بر آنها نوشته شده بود: «قرآن باید قانون اساسی کشور شود.»
برخی از گروه‌های چپ و لیبرال نیز در این تظاهرات شرکت کرده بودند. گروه‌های چپ و سکولار بیم از آن دارند که پس از سرنگونی مبارک نظامیان حاکم همچنان قدرت سیاسی را در اختیار خود نگاه دارند.
برقراری نظم در این تظاهرات برعهده طرفداران اخوان المسلمین بود. شیخ مظهر شاهین، امام مسجد "عمر مکرم" که در میدان تحریر قرار دارد، گفت: «مردم مصر تا تحقق خواسته‌‌های انقلابی‌شان این میدان را ترک نخواهند کرد.» وی تاکید کرد: «هیچ‌کس نباید از اسلام‌گرایان واهمه داشته باشد.» وی اسراییل و آمریکا را متهم به مداخله در امور داخلی مصر کرد.
مردم مصر در ۲۸ نوامبر (۷ آذر) در سه مرحله پارلمان جدید خود را تشکیل خواهند داد. سپس این پارلمان قانون اساسی جدیدی برای مصر تدوین خواهد کرد. اخوان‌المسلمین که از شانس خوبی در انتخابات برخوردار است، مایل نیست قوانین انتخاباتی دست و پاگیر ابعاد فعالیت و حضور سیاسی‌اش را محدود کنند.


نخستین پیامد قطعنامه، تحریم صنایع نفت ایران از سوی آمریکا

خبرگزاری‌ها از قول منابع رسمی در آمریکا گزارش دادند که بزودی دور جدیدی از تحریم‌ها علیه صنایع نفت و گاز ایران اعمال خواهد شد. از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا از تصویب قطعنامه جدید در آژانس اتمی استقبال کرد.

در پی صدور قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی دور جدیدی از تحریم‌ها صنایع پتروشیمی ایران را تهدید می‌کند. در روزهای گذشته نمایندگان جمهوری‌خواه و دمکرات در کنگره آمریکا از دولت اوباما خواسته بودند که فشار بر ایران را افزایش دهد.
منابع دولتی در واشنگتن در روز جمعه (۱۸ نوامبر/۲۷ آبان) فاش ساختند که این تحریم‌ها تمامی شرکت‌هایی را در برمی‌گیرد که با ایران در بخش نفت و گاز معامله دارند. به گفته مقامات کاخ سفید، این شرکت‌ها در صورت تخلف از ورود به بازار آمریکا محروم خواهند شد.
منابع دولتی آمریکا تایید کردند که جزییات این تحریم‌ها بطور روشن در روز دوشنبه (۲۱ نوامبر / ۳۰ آبان) اعلام خواهد شد. هنوز مشخص نیست که ابعاد این تحریم‌ها تا چه حد بر صنایع رنجور نفت و گاز ایران تاثیر خواهند نهاد.
ایران برای نوسازی صنایع نفت و گاز خود نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خارجی و فناوری‌های جدید است. با این اقدام، مشارکت شرکت‌های خارجی در ایران آشکارا محدود خواهد شد.
قطعنامه جدید از سوی شورای حکام با اکثریت بالایی در روز جمعه به تصویب رسید. از ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۳۲ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند. کشورهای کوبا و اکوادور قطعنامه را رد کردند و اندونزی به آن رأی ممتنع داد.
گرچه قطعنامه مجازات یا تحریم‌هایی را برای ایران در نظر نگرفته است، اما تهران را موظف می‌کند که تا ماه مارس ۲۰۱۲ به ابهامات برنامه اتمی خود پاسخ دهد.
تحریم‌ها به مثابه بازوی اجرایی قطعنامه

به نظر می‌رسد آمریکا با اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران به قطعنامه شورای حکام ابعادی اجرایی بخشیده است. به گفته برخی دیپلمات‌های غربی، مجازات‌هایی که در قطعنامه باید گنجانده می‌شد، اما بدلیل همکاری روسیه و چین از آنها صرف‌نظر شده بود، حال به صورت جداگانه از سوی آمریکا اعمال ‌خواهند شد.
بر خلاف سخنان مقامات ایرانی که قطعنامه‌ی اخیر را شکستی برای آمانو، آمریکا و متحدانش قلمداد می‌کنند، واکنش ایران نشانگر ناخرسندی عمیق مقامات رسمی از صدور قطعنامه است.
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس اتمی، در اینباره گفت: «آمریکا در همکاری نزدیک با آقای آمانو تمام تلاش خود را برای تصویب قطعنامه‌ای محکم علیه ایران انجام داد، اما بسیاری از کشورها آن را نپذیرفتند و بنا بر این آنها مجبور شدند قطعنامه‌ای ملایم را تصویب کنند.»
اما سلطانیه همزمان افزود: «ایده صدور یک قطعنامه نومیدکننده و اشتباه است. این قطعنامه اراده ایران را در پیگیری برنامه‌های خود دو چندان خواهد کرد.»
صنایع نفت و گاز ایران نیازمند سرمایه‌گذاری هستند سلطانیه در خصوص عدم حضور ایران در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای گفت: «ایران ۴۰ سال پیش مبتکر خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای بود، اما خواست ایران و کشورهای منطقه محقق نخواهد شد، مگر اینکه رژیم صهیونیستی (اسراییل) تحت فشار به ان‌پی‌تی بپیوند وسلاح‌های هسته‌ای خود را از بین ببرد.» ناخشنودی ایران از صدور قطعنامه جدید، در عمل ایران را به بایکوت این کنفرانس که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه آینده برگزار خواهد شد، کشانده است.
استقبال آمریکا از تصویب قطعنامه
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از صدور قطعنامه جدید استقبال کرد و آن را «پیامی روشن و واحد» درباره نگرانی جهانی از برنامه اتمی ایران دانست.
کلینتون تاکید کرد که برخلاف ادعاهای ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش، این حکومت «بدنبال فناوری و تجهیزاتی است که تنها در زمینه تسلیحات اتمی می‌توانند کاربرد داشته باشند».
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، نیز در روز جمعه تصریح کرد که قطعنامه جدید «بی‌اساس بودن ادعاهای ایران» را پیرامون برنامه اتمی‌اش آشکار ساخته است.
سخنگوی کاخ سفید برنامه غنی‌سازی اورانیوم در دو دهه پیش و ادامه آن را در خدمت ساخت «کلاهک هسته‌ای» ارزیابی کرد و دلیل آن را پنهان‌کاری ایران در سال‌های گذشته دانست.



شايعه حمله، گزينه‌های روی ميز و گام بعدی؛ گفت‌و‌گو با سخنگوی وزارت خارجه آمريکا


 در چند هفته گذشته، بار ديگر بحث احتمال حمله نظامی به ايران بر سر برنامه اتمی اش در مطبوعات جهان بازتابی گسترده داشته است.
اگرچه اين گزارش ها با واکنش منفی و تکذيب سياستمداران غربی همراه بود، اما همچنان تاکيد شده است که گزينه نظامی بر سر ميز باقی می ماند.

همزمان، شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز در پی نشستی در وين، با صدور قطعنامه ای، از ادامه برنامه اتمی ايران ابراز نگرانی عميق کرد. آژانس پيشتر در آخرين گزارش خود گفته بود که ايران بر جنبه نظامی انرژی اتمی تحقيقاتی را انجام داده است.


راديوفردا در گفت و گو با الن اير سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمريکا تلاش کرده تا پاسخی برای اين پرسش های اساسی بيابد: احتمال حمله نظامی تا چه حد است؟ گام بعدی آمريکا چه خواهد بود؟

 

آقای اير، می بينيم که گزارش اخير آژانس بين المللی اتمی هر چه بيشتر بر جنبه احتمال نظامی بودن برنامه هسته ای ايران متمرکز شده است. آيا اقدامات آمريکا در قبال ايران هم راستا با گزارش آژانس تغيير می کند؟

اصل مطلب اين است که اين موضع، موضع آمريکا نيست. اين موضع آژانس و جامعه بين المللی است که ابهام جدی در مورد ماهيت برنامه هسته ای ايران وجود دارد. جامعه جهانی می خواهد که ايران طبق تعهدات بين المللی اش برای رفع اين ابهامات کاری بکند. از اين نظر بايد نشان دهد که ماهيت برنامه هسته ايش، صرفا صلح آميز است.


خوب؛ در گزارش اخير آژانس بر جنبه نظامی بودن برنامه اتمی ايران تاکيد شده است. آيا قرار است که واکنش آمريکا با توجه به گزارش جديد آژانس نسبت به ايران قاطع تر باشد يا اينکه همان واکنش های قبلی را ادامه خواهد داد؟


ما همراه با جامعه بين المللی، همراهی ، مشورت و همکاری می کنيم تا ايران را ترغيب و متقاعد کنيم که طبق تعهدات بين المللی اش عمل کند. همان طور که رئيس جمهور اوباما چند بار گفته اند، بايد با تشديد فشار بر ايران کاری کنيم تا انشاالله درک کند که بايد تغيير موضع بدهد.


قرار است اين فشارها از چه راهی به ايران وارد شود؟ اقدام بعدی آمريکا در اين راستا چه خواهد بود؟


چيز سرّی که در ميان نيست. آقای اوباما بر سياست تشديد فشار تاکيد کردند.


از چه راهی؟


يکی از عللی که ما با هم پيمانانمان مشورت می کنيم همين است. يعنی ما بايد به طور دسته جمعی با باقی اعضا جامعه بين المللی مشورت کنيم تا بتوانيم راهی را پيدا کنيم که بتوان ايران را متقاعد کرد تا تعهداتش را انجام بدهد. يعنی ما بايد هم با گروه کشورهای ۱+۵ و هم با بقيه جامعه بين المللی مشورت و همفکری کنيم؛ چرا که ما واقعا نگران عدم پايبندی ايران به تعهدات بين المللی اش هستيم.


مسئله تحريم انرژی عليه ايران از مدت ها پيش مطرح بوده است. طی چند هفته اخير مسئله تحريم بانک مرکزی ايران هم مطرح شده است. آمريکا تا چه حد اين گزينه ها را عملی می بيند؟


گزينه های مختلفی مطرح است. همان طور که عرض کردم، يکی از دلايلی که ما بايد با بقيه اعضا جامعه بين المللی و ساير هم پيمانانمان مشاوره و همفکری کنيم، تا نه به شکل انفرادی بلکه به طور دسته جمعی در قبال ايران وارد عمل بشويم. چون اگر به طور هماهنگ و با هم عمل کنيم، فشار به مراتب بيشتر خواهد شد. اراده آهنين جامعه بين المللی اين است که ايران بايد به اين درخواست ها تن بدهد. و در اين مسير تکاليف و وظايفش را انجام بدهد.


پرسش من اين است که تحريم بانک مرکزی که اين روزها در گزارش های متفاوتی به آن اشاره شده، در دستور کار دولت آمريکا قرار دارد يا خير؟ به عنوان يک گزينه جدی به آن فکر می کنند يا خير؟


همزمان؛ هم در داخل کنگره آمريکا و هم در سطح بين المللی با برخی کشورهای دنيا مشاوره هايی در حال انجام است تا بهترين گزينه برای تشديد فشار بر ايران انتخاب شود. هنوز نتيجه ای معلوم و مشخص نشده است اما ما کماکان در حال گفت و گو هستيم. هم در داخل آمريکا و هم با متحدانمان.


فکر می کنيد که تشديد تحريم ها بر مردم چه تاثيراتی خواهد گذاشت؟ ما پيام های زيادی از مردم دريافت می کنيم، مبنی بر اينکه تحريم های قدرت های جهانی و سازمان ملل، بر زندگی مردم تاثيرات منفی بيشتری گذاشته است تا بر عملکرد جمهوری اسلامی.


همان طور که قبلا هم عرض کردم، واقعا هدف ما از اعمال تحريم ها فشار بر دولت ايران و نشانه گرفتن فعاليت غير مشروع و غير قانونی دولت ايران است. مردم ايران هدف ما نيستند. بله. اين غير قابل انکار است که تا اندازه ای موفق نشده ايم و مردم ايران تا اندازه ای دارند چوب دولت خودشان را می خورند. ولی ما سعی می کنيم که اين تحريم ها هدفمند بشوند. تا مردم ايران بيشتر از اين دچار مشکلات نشوند.


آقای اير، همزمان با بحث تحريم ها، اين روزها صحبت از اقدام نظامی عليه ايران است. اين گزينه تا چه حد در آمريکا جدی است؟ اين که آمريکا بخواهد در حمله ای نظامی بر عليه ايران شرکت کند.


همه ما گفته ايم و باز هم می گوييم که بهترين راه حل برای اين مشکل، يک راه حل از طريق ديپلماتيک است.الان هم ما بر راه حل ديپلماتيک تمرکز می کنيم، والسلام. همان طور که رئيس جمهور اوباما به کرّات اظهار کرده اند، ما سعی می کنيم يک راه حل ديپلماتيک برای حل اين معضل پيدا کنيم و سعی می کنيم که انشاالله ايران را به پای ميز مذاکرات برگردانيم، تا با جديت و حسن نيت با ما برای رسيدن به يک راه حل ديپلماتيک مذاکره کند.


حالا اگر آن «انشاالله» عملی نشد و ايران به پای ميز مذاکره نيامد، و به هر حال مسائل به سمت و سويی نرفت که اين مسئله از راه ديپلماتيک حل شود، آيا در آن صورت به اقدام نظامی هم انديشيده شده است؟


چندين بار پرزيدنت اوباما فرموده اند که گر چه تمام گزينه ها روی ميزاست، ولی ما تلاش می کنيم که ايران را ترغيب کنيم تا پای ميز مذاکره برگردد و با ما مذاکره کند.


اين که «همه گزينه ها روی ميز هستند ولی ما ترجيح می دهيم که از مسير ديپلماتيک وارد شويم» يعنی چه؟ وقتی همه گزينه ها روی ميز هستند يعنی گزينه اقدام نظامی هم روی ميز قرار دارد. پس قاعدتا ممکن است يک زمانی نوبت به گزينه اقدام نظامی هم برسد. آن زمان کی خواهد بود؟


نه. اين شمائيد که اين فرضيات را می بافيد. من اين را نگفتم. من می گويم که الان تمام تلاش و تمرکز ما در مسير انتخاب راه حل ديپلماتيک است.


ولی شما گفتيد که همه گزينه ها روی ميز است.


نه. من نگفتم. اين را آقای اوباما گفتند و من حرف ايشان را تکرار می کنم.


درست است. آقای اوباما...


همان طور که پرزيدنت اوباما چند بار فرمودند و خانم کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا هم بر آن تاکيد کردند، همه ما سعی می کنيم که با تعامل سازنده با ايران و در چهارچوب همان مذاکرات کشورهای ۱+۵ تلاش می کنيم تا يک راه حل ديپلماتيک پيدا کنيم.


حالا اگر اسرائيل بخواهد عليه ايران وارد يک حمله يک جانبه شود، واکنش آمريکا چه خواهد بود؟


معذرت می خواهم . ولی پاسخ به  اين اگر و مگرها ما را به جايی نمی برد.


ولی اين احتمالات برای مردم ايران خيلی مهم است.


همان طور که حضورتان عرض کردم الان تمام تلاش ما راه حل ديپلماتيک است. يعنی ما از هيچ تلاشی فروگذار نمی کنيم تا ايران را ترغيب کنيم تا پای ميز مذاکره برگردد.


آقای اير، علت طرح اين سوالات از شما اين است که در روزهای اخير و همچنين در روزهای گذشته، گزارش های بسياری درباره احتمال حمله منتشر شده است. مثلا روزنامه وال استريت جورنال هفته پيش نوشته بود که آمريکا قصد دارد برای مقابله احتمالی با ايران، بمب های پيشرفته سنگرکوب به امارات متحده عربی بفروشد. شما در اين مورد خبری داريد؟


ببينيد! من اصلا وقت ندارم به تمام شايعات و اخبار روزنامه های مختلف پاسخ بدهم. راجع به وضعيت ايران در شرايط فعلی اصل مطلب اين است که جامعه بين المللی در مورد ماهيت اصلی برنامه هسته ای در ايران نگرانی های جدی دارد. آمريکا و بقيه اعضای جامعه بين المللی با هم تلاش می کنيم تا ايران را ترغيب کنيم، تا به پای ميز مذاکرات برگردد تا به يک راه حل ديپلماتيک برسيم.

 




واکنش جدید یوتل‌سَت به اتهام همکاری در ایجاد اختلال بر شبکه‌های فارسی زبان

شرکت ماهواره‌ای فرانسوی «یوتل‌سَت» بار دیگر اتهام همکاری با ایران در ایجاد مانع در مسیر پخش برنامه‌های فارسی زبان از طریق این ماهواره را رد کرد و افزود که محل ارسال پارازیت‌ بر روی این ماهواره را در داخل ایران شناسایی کرده است.
به گزارش وبسایت رسمی یوتل‌ست، این شرکت ماهواره‌ای در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد تأکید کرد که بیش از دو سال است که ارسال پارازیت بر روی یوتل‌ست و ایجاد مانع بر سر پخش برنامه‌های فارسی نظیر بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و دویچه‌وله را محکوم کرده و در این مدت متوجه شده است که این امواج مخرب از درون ایران بر روی ماهواره یوتل‌ست ارسال می‌شوند.

یوتل‌سَت افزوده است که از بهار ۱۳۸۸ بارها در این خصوص نزد مقام‌های نظارتی فرانسوی و بین‌المللی، از جمله
اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور، شکایت برده و خواستار محکوم شدن این اقدامات از سوی این مراجع شده است.
با این توضیحات این شرکت ماهواره‌ای اتهامات همکاری با جمهوری اسلامی و ایجاد مشکلات پخش برای شبکه‌های فارسی زبانی را که از طریق یوتل‌سَت امواج خود را ارسال می‌کنند، رد کرده است.

به تازگی ژان لویی بیانکو، از اعضای پارلمان فرانسه، شرکت یوتل‌سَت را متهم کرد که در مقابل فشارهای جمهوری اسلامی سر خم کرده است و بر روی برنامه‌های فارسی‌زبان ارسال شده از طریق ماهواره یوتل‌سَت پارازیت می‌فرستد.

پیشتر نیز
شیرین عبادی از اپراتور ماهواره‌ای یوتل‌ست انتقاد کرده بود که در اثر فشارهای دولت ایران برنامه‌های تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا را که از طریق این ماهواره برای ایران پخش می‌شد، حذف کرده است؛ مسئله‌ای که انتقاد سازمان دیده‌بان حقوق بشر را نیز به همراه دشت.
یوتل‌سَت که پیشتر این اظهارات را
رد کرده بود، در بیانیه روز پنجشنبه خود بار دیگر این اتهام را «قاطعانه» رد کرد و آن را کاملا خلاف واقع دانست.
این شرکت فرانسوی تأکید کرده است که در این زمینه به طور مداوم با شبکه‌های بین‌المللی فارسی‌زبان در ارتباط بوده و سعی کرده است با سازماندهی‌های لازم پخش این شبکه‌ها از طریق ماهواره‌های دیگر را امکان‌پذیر ساخته و از ایجاد اخلال در پخش شبکه‌های فارسی زبان جلوگیری کند.

شرکت ماهواره‌ای یوتل‌سَت ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای را کار ایران و آن را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به امور ماهواره‌ای دانسته است.

یوتل‌سَت ضمن تأکید بر مقابله‌اش با این روند مخرب به عنوان یکی از ارجح‌ترین مسائل خود، از مسئولان ذیربط نیز خواسته است تا با تلاش‌های خود، «هرچه سریع‌تر» به این «اقدام غیر‌قانونی ایران» پایان دهند.



واکنش‌ها به قطعنامه شورای حکام آژانس درباره برنامه اتمی ایران

‌در پی تصویب قطعنامه‌ دیگری در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره  ایران،  آمریکا از آن استقبال کرد، اروپا تهران را به گفت‌وگو فراخواند و نماینده ایران در‌ آژانس نیز گفت که آمانو دچار «اشتباه تاریخی» شد.

شورای حکام  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای، نسبت به برنامه هسته‌ای ایران  «ابراز نگرانی عمیق و فزاینده» کرد.

در این قطعنامه تصریح شده است که «برای ایران و آژانس ضروری است که  گفت‌وگوی خود را شدت بخشند» و از تهران خواسته شده که  «به طور کامل و بی‌درنگ به تعهداتش که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مندرج است، عمل کند.»

پس از تصویب  قطعنامه در شورای حکام آژانس، واشینگتن که خود یکی از  مبتکران این قطعنامه بود، با استقبال از این اقدام تاکید کرد که دولت  ایالات متحده بر فشارهای خود بر ایران ادامه خواهد داد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت: «ما از قطعنامه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخگو قرار دادن ایران در قبال خودداریش از همکاری در مورد برنامه اتمی‌اش استقبال می‌کنیم. دنیا این پیام روشن و یکسان را به تهران فرستاده است که به شدت از مدارکی که در گزارش هفته گذشته دبیرکل آژانس، آمانو، مطرح شده بودند، نگران است.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود:« این گزارش روشن‌ترین تایید بود بر آنچه ایالات متحده برای مدتی طولانی باور داشته است، که حکومت ایران بر خلاف انکارهای مداومش در پی فناوری‌ها و تجهیزاتی است که تنها می‌توانند در برنامه اتمی تسلیحاتی به کار روند.»

کلینتون اضافه کرد: «ایران گفته است تنها برای اهداف صلح‌آمیز در پی انرژی اتمی است. اما گزارش دبیر کل و اقدام امروز شورای حکام حاکی از آن است که جامعه جهانی ادعاهای ایران را معتبر نمی‌داند. کشورهای گروه ۱+۵ بر حق ایران در داشتن برنامه صلح آمیز هسته‌ای تاکید کرده‌اند اما مشخص کرده‌اند که مسئولیت‌هایی همراه آن حق هستند، مسئولیت‌هایی که ایران باید به آنها پایبند باشد. گروه ۱+۵ آماده تعامل با ایران است اگر ایران حقیقتا آماده ورود به گفت وگوهای جدی است که در آنها ایران بتواند اطمینان جهانی را در مورد حقیقت برنامه اتمی‌اش بازسازی کند.»

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، هم روز جمعه گفت، قعطنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «توخالی بودن ادعاهای ایران» را درباره برنامه هسته‌ای‌اش روشن ساخت.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «همه جهان اکنون می‌داند که ایران نه تنها به دنبال این بوده که برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را بیش از دو دهه پنهان کند بلکه همچنین در حال  تحقیق و توسعه فعالیت‌هایی بوده که تنها می‌تواند یک کاربرد داشته باشد: ساخت کلاهک هسته‌ای.»

 قعطنامه آژانس با ۳۲ رای موافق، دو رای مخالف کوبا و اکوادر و رای ممتنع اندونزی به تصویب رسید.
گرچه در این قطعنامه از آمانو خواسته شده تا ماه مارس گزارشی از همکاری ایران با آژانس تهیه کند اما در آن سخنی از ضرب‌الاجل و اقدامات تنبیهی و ارجاع دوباره پرونده به شورای امنیت نرفته که می‌تواند بازتاب نظر روسیه و چین در قطعنامه باشد.

سخنگوی کاخ سفید  در ادامه گفت: ایالات متحده همچنان به طور هماهنگ با دیگر شرکایش و به طور یکجانبه فشار خواهد آورد تا ایران مسیر کنونی را ادامه ندهد. 

از سوی دیگر، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست که با  گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای‌ خود به گفت‌وگو بنشیند.

کاترین اشتون گفت: «من از ایران یک بار دیگر می‌خواهم که به پیشنهادها و طرح‌هایی که از سوی من و گروه ۱+۵ داده شده پاسخ مثبت دهد.»

کاترین اشتون که به نمایندگی از گروه ۱+۵  طرف مذاکره تهران بوده، در ادامه  اظهار داشت که قطعنامه آژانس، «واکنشی به یافته‌های اتهام‌آفرین در فعالیت‌های نظامی اتمی ایران است که در آخرین گزارش آژانس ارائه شد.»

کاترین اشتون همچنین گفت که تهران به نامه‌ ماه گذشته وی پاسخی نداده است؛ وی در این نامه خواستار مذاکرات بدون قید و شرط برای رسیدن به یک راه‌حل شده بود.

اما  ایران نیز  پس از  تصویب قطعنامه با تقبیح آژانس اعلام کرد، که یوکیا آمانو با انتشار گزارش اخیرش مرتکب «اشتباه تاریخی» شده است.

علی‌اکبر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس گفت: «متاسفانه آقای آمانو تحت فشار آمریكا به توصیه های ۱۰۰ كشور عضو جنبش عدم تعهد و همچنین چین و روسیه توجه نكرد و با انتشار گزارش اخیرش مرتكب یک اشتباه تاریخی شد.»

علی اکبر سلطانیه تصریح کرد که آمانو با این گزارش «مسیر سازنده همكاری» را منحرف كرده است و از او خواست رویه خود را تغییر دهد.


علی‌ اکبر سلطانیه  همچنین روز گذشته شخص یوکیا آمانو را مسئول خسارات احتمالی به مردم دانست و گفته بود،  آژانس با انتشار نام دانشمندان ایرانی  آنها را در معرض ترور قرار داده است.

سلطانیه تصریح کرده بود: «بنابراین شما مسئول هرگونه تهدید امنیتی علیه جان مردم اینجانب و خانواده‌هایشان و نیز اقدامات خرابکارانه علیه مکان‌های اشاره شده در گزارش شما که بر ادعا‌ها و اتهامات بی‌اساس پایه ریزی شده، هستید؛ لذا این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که اقدامات قانونی شایسته و بجا در این خصوص انجام پذیرد.»

در همین حال ‌سلطانیه  روز جمعه اعلام کرد که ایران قصد ندارد در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای شرکت کند؛ این کنفرانس به ابتکار آژانس تشکیل می‌شود.

  این در حالی است که جمعه شب ایران، رزمایش پدافندی چهار روزه‌ای را در نیمه شرقی کشور با مشارکت ارتش و سپاه آغاز کرد.
 آمریکا و اسرائیل  بارها گفته‌اند همه گزینه‌ها را برای توقف برنامه هسته‌ای ایران مد نظر دارند.


گزارش‌ها از عزم آمریکا برای افزایش فشار بر صنعت پتروشیمی ایران


گزارش‌ها حاکی است ایالات متحده قصد دارد شرکت‌های کمک‌کننده به صنعت پتروشیمی ایران را نیز شامل تحریم‌های خود کند و انتظار می‌رود که کشورهای اروپایی نیز به زودی از این روند پیروی کنند.
خبرگزاری رویترز و شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول «منابع آشنا با موضوع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود» خبر دادند که تحریم‌های جدید آمریکا علیه پتروشیمی ایران احتمالاً روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

منابع یادشده روز جمعه به خبرگزاری‌ها گفتند که واشینگتن قصد دارد شرکت‌هایی را که به صنعت پتروشیمی ایران کمک می‌کنند از دسترسی به بازارهای آمریکایی محروم کند.

شرکت‌های آمریکایی پیش از این از هرگونه دادوستد با ایران منع شده‌اند و به گفته این منابع، هدف از طرح جدید اجرای همین ممنوعیت در سطح جهانی است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که انتظار می‌رود کشورهای اروپایی نیز در آینده تحریم‌های خود علیه صنعت پتروشیمی ایران را اعلام کنند ولی سی‌ان‌ان گزارش داد که این تحریم‌ها به احتمال زیاد در نشست سران اتحادیه اروپا در هفته آینده اعلام خواهند شد.

به گفته این منابع، این اقدام قدرت‌های غربی در واکنش به مطالب جدیدی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ۸ نوامبر خود درخصوص برنامه هسته‌ای ایران به آنها اشاره کرده‌است.

گزارش جدید آژانس
می‌گوید که شواهدی در دست است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران اقدام به طراحی بمب اتم کرده و ممکن است تحقیقات مرتبط با ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفیانه ادامه داده باشد.
تاکنون به‌رغم صدور چهار قعطنامه تحریمی سازمان ملل علیه ایران برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم، مقام‌های دولت تهران همچنان به برنامه اتمی خود ادامه داده‌اند که این امر
نگرانی فزاینده‌ای را در غرب برانگیخته است.
افزون بر این چهار قطعنامه، آمریکا و اروپا تحریم‌های یک‌جانبه دیگری را نیز علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند که از آن جمله تحریم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در طرح‌های نفت و گاز و همچنین بانک‌های ایران بوده‌است. در همین راستا سناتورهای آمریکایی به تازگی خواستار تحریم بانک مرکزی ایران
شده‌اند.
۸۵ درصد از درآمدهای ارزی ایران متکی به صادرات نفت و بیش از ۱۰ درصد مربوط به مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی است. دولت صادرکننده انحصاری این کالاها است و پس از تحریم شدن ۴ بانک ایرانی در گذشته، پرداخت‌های خارجی به ایران تنها از راه گشایش اعتبار برای بانک مرکزی صورت می‌گیرد.

در ماه‌های اخیر قرارگاه خاتم الانبیا متعلق به سپاه پاسداران، پروژه‌های متعددی را در حوزه پتروشیمی به دست گرفته‌است.

ایران از دوران پیش از انقلاب ۵۷ از پیشگامان طرح‌های پتروشیمی در منطقه خلیج فارس بود اما هم‌اینک عربستان سعودی در بازار تولید و فروش فرآورده‌های پتروشیمی در جهان مقام ششم و هفتم را دارد، اما جایگاه ایران در این زمینه در ردیف
پنجاه و پنجم است.





گفت‌و‌گوی کلمه با عادله ضیایی، همسر هنرمند حامی جنبش سبز

همسر آریا آرام‌نژاد: با مشت به دهان آریا کوبیدند/ جای هنرمند در قلب مردم است، نه زندان


کلمه – مسیح علی نژاد:
خانواده آریا آرام نژاد نسبت به وضعیت سلامت این هنرمند زندانی ابراز نگرانی کرده و خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده و همچنین آزادی هرچه سریعتر او شده اند.
آریا آرام نژاد، ترانه سرا و خواننده ی جوان بابلی که با سرودن آهنگ های اعتراضی خود بارها نسبت به وضعیت زندانیان دیگر ابراز نگرانی کرده بود، این بار خودش در زندان به سر می برد و خانواده ی اش نگران وضعیت او هستند.
نزدیک به ۳۰۰ هنرمند و فعال مدنی و سیاسی هم چندی پیش با امضای نامه‌ای خواستار آزادی این هنرمند جوان شدند.
آریا آرام‌نژاد که پیش از این در عاشورای سال ۸۸ پس از خواندن یک آهنگ اعتراضی درباره به وضعیت موجود بازداشت شده بود، بار دیگر در ۱۷ آبان ۹۰ زمانی که برای پیگیری پرونده محکومیت خود به دادگاه تجدید نظر استان مازندران واقع در ساری مراجعه کرده بود، پس از بازگشت به منزل از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نا‌معلومی انتقال داده شد.
با عادله ضیایی، همسر آریا آرام نژاد، در مورد اتهامات احتمالی و دغدغه های این زندانی در بند گفت و گویی انجام داده ایم که در پی می آید:

آخرین خبری که از وضعیت همسرتان دارید چیست؟
آخرین خبر من مربوط به چهار روز قبل است که ایشان تماس کوتاهی گرفتند که متاسفانه حالشان خوب نبود، خسته و عصبی و تحت فشار به نظر می رسید.
یعنی بعد از آن تماس تلفنی، احساس می کنید نگرانی برای وضعیت آریا وجود دارد؟
قطعا، چون در تماس تلفنی شان چندین بار تاکید داشتند که برایشان لباس گرم و همچنین کتاب ببرم. اما علی رغم درخواست مکرر من و قول مساعد جناب آقای دادستان در این مدت و تاکید خودشان، تا این لحظه که با شما صحبت می کنم متاسفانه هیچگونه همکاری ای انجام نشده است. داشتن امکانات اولیه مناسب برای زنده ماندن و زندگی از ابتدائی ترین حقوق نه حتی انسان بلکه موجود زنده است و من از این بابت بسیار معترض هستم.
همینطور طبق اطلاعاتی که به من رسیده، متاسفانه زندان ایشان از آب آشامیدنی مناسبی برخوردار نیست. وضعیت سلامتی آریا متاسفانه مناسب نیست و من شدیدا نگران سلامتی او هستم. تا او را نبینم آرام و قرار ندارم و تنها چیزی که مرا مجاب به مصاحبه کرد، فقط و فقط شرایط سخت جسمی و روحی آریا است.
آیا هیچ اطلاعی از وضعیت بازجوئی های آریا دارید؟
در تماس تلفنی که انجام شد، ایشان گفت که در این مدت فقط یکی دو بار بازجوئی شده و این نشان دهنده ی روندی کند برای پرونده آریا است و از این موضوع بسیار ناراحت بود. اما هر وقت من از ایشان می خواستم در مورد روند بازجوئی صحبت کند، تهدیدش می کردند که تلفن را قطع خواهند کرد. برای همین صحبت زیادی در این زمینه نشد.
اصلا می دانید آریا برای چه دستگیر شده ؟
هنوز بعد از گذشت این مدت، این علامت سوال بزرگ برای من و خیلی از دوستانِ اوست که چرا آریا را دستگیر کردند؟ چرا درست در روزی که برای بررسی نتیجه پرونده اش به دادگاه تجدید نظر رفته بود؟ در اولین مکالمه اش گفته بود به جرم ساختن آهنگها بازداشت شده و همین طور روزی که مامورین برای بازداشت آریا به منزل آمده بودند، ایشان مصر بود که حکم دستگیری را ببیند و مامورین هم با اکراه نشان دادند.
علت دستگیری را هم نوشته بودند؟
اتفاقا نکته ی جالب توجه همین بود که در توضیح علت بازداشت نوشته بودند: ایشان خواننده جریان فتنه است! و بعد از عاشورای ۸۸ آهنگ «علی برخیز» را خوانده و دستگیر شده و بعد از آزادی به قید وثیقه “به فتنه گری ادامه داده است”!!
پس به نظر می رسد منظور از «فتنه گری» خواندن همان آهنگ های انتقادی بوده که منجر به دستگیری شده، درست است؟
این چیزی بود که در حکم دستگیری نشانش دادند. بسیار متاسفم. در کدام فرهنگ لغت، روایت کردن وضعیت واقعی و ملموس جامعه به زبان شعر مصداق فتنه گری است؟ در کجای دنیا امید دادن به مردم برای بهبود شرایط، فتنه گری تعبیر می شود؟ چه قشری از انسانها و با چه تفکری می توانند مخالف حس والا و انسانی همدردی با مادرانی که داغدار بیگناه کشته شدن عزیزانشان هستند، باشند؟
آیا ترانه های این هنرمند چیزی غیر از صداقت محض، تعهد و بی تفاوت نبودن به دردهای خاموش اما بیدار مردم است؟ ایشان در کدام ترانه اش حرف کذب و ناراستی زده است؟ در کدام ترانه امنیت مردم و کشورش به خطر افتاده؟ آیا به کسی توهینی شده؟ در کدام آهنگ، ایشان هموطنانش را دعوت به خرابکاری، آشوب و اغتشاش کرده است؟ بدا به حال ما که هنرمندانی را چنین مورد بی مهری و هتک قرار می دهیم که جرمشان چیزی جز متعهد بودن، مسئولیت پذیری، شرافت وصداقت بی پایان نیست.
ممکن است کمی از دستگیری اول آریا در عاشورای ۸۸ و روند پرونده اش بگویید؟ و آیا این احتمال وجود دارد که بدون ابلاغ حکم، او را برای اجرای حکم قبلی برده باشند؟
ایشان بعد از اتفاقات تکان دهنده عاشورای ۸۸ به شدت متاثر شد و تصمیم به ساختن آهنگی گرفت که به «علی برخیز» معروف شد. بعد از انتشار این آهنگ که اتفاقا از مضامین مذهبی شیعه سرشار بود، در ۲۶ بهمن ۸۸ با حمله به منزل، ایشان را بازداشت کردند.
جای شگفتی و تاسف است که در یک کشور اسلامی، پاداش و نهایت حمایت از هنرمندی که خالق یک اثر مذهبی تاثیرگذار بود، زندان است. به این”اتهام” – که به دلیل استناد های بی پایه و همچنین ایستادگی آریا با وجود فشار های بسیار بسیار زیاد و تمکین نکردن ایشان به اعتراف به موارد خواسته شده از او – به “جرم” تبدیل نشد، ایشان در دادگاه اول به ۱۰ ماه حبس محکوم شد.
در روز دستگیری مجدد، ایشان برای پیگیری حکم دادگاه تجدید نظر به دادگاه رفته بود که به آریا گفته بودند پرونده در دست بررسی و مطالعه است و فعلا باید صبر کنید اما به محض بازگشت به منزل دستگیر شد. من بعید می دانم در فاصله نیم ساعت پرونده بسته شود، حکم صادر شود، ابلاغ شود و اجرا شود.
کمی از روز دستگیری آریا در این مورد بازداشتی اخیر برای ما می گویید؟
ساعت دو بعد از ظهر روز ۱۷ آبان بعد از برگشتن از دادگاه بی نتیجه ی تجدید نظر، به محض پیاده شدن از خودرو، پنج نفر در ورودی ساختمان به آریا حمله کردند و با مشت به دهانش کوبیدند. من منزل بودم. وقتی دیدم کلید بیش از حد معمول در قفلِ در می چرخد، رفتم در را باز کردم، دیدم آریا با دستان دستبند زده داشت تلاش می کرد که در را برای ماموران باز کند.
چند مامور همراهش بودند؟
پنج مامور لباس شخصی به همراه آریا وارد خانه شدند و همه جا را گشتند. کامیپیوتر آریا، سی دی ها و نوشته هایش را به همراه کامپیوتر من، سی دی ها و نوشته ها و شعر های من بردند.
من از حقوقدانان می پرسم، اگر حکم بازداشت برای آریا بود، چرا وسایل مرا برده اند؟ حالا که می دانند وسایل من است، چرا بر نمی گردانند؟ دوستانی که در شرایط مشابه قرار گرفتند، می دانند که این برادران تمایل زیادی به بردن رسیور ماهواره دارند که این کشف و ضبط زودتر از بقیه موارد اتفاق افتاد. شوک ورود این افراد به خانه آنقدر برای من زیاد بود که به گفته آریا تا مدتی بیهوش بودم و مامورین مجبور شدند دستبند آریا را باز کنند.
یعنی به همراه آریا منزل را گشتند و برخی از وسایل شما را هم بردند؟
همه جا را گشتند. اتاق من و حتی همه کمد های لباس که آریا به شدت معترض شده بود اما متاسفانه حتی کیف دستی مرا هم بررسی کردند. یک نکته جالب توجه این بود که بعد از بررسی خودروی آریا، مطالبی را که آریا برای رد مستدل اتهامات و اثبات بی گناهی اش برای جرم های ذکر شده در دادگاه اول نوشته بود و قرار بود بعد از تکمیل به دادگاه تجدید نظر تقدیم کند، به عنوان “مدارک مربوط به جنبش سبز” ثبت و با خود بردند.
وضعیتِ بیماری و سلامتی آریا چگونه است؟
متاسفانه یک بیماری قلبی ارثی در خانواده شان وجود دارد که مادر محترم و یکی از خواهرانِ آریا هم بر اثر همین بیماری به رحمت خدا رفتند. همه ی نگرانی این است که آریا هم درگیر این مشکل است. متاسفانه در چند وقت اخیر به محض اینکه وضعیتی باعث فشار روانی و عصبی بر آریا می شد، این مسئله افزایش پیدا می کرد که با یک پزشک مشورت شده بود و قرار بود یک سری آزمایشات انجام بشود که این اتفاقات افتاد و چون در حال حاضر آریا در انفرادی و وضعیت فشار قرار دارد، من به شدت نگران بیماری قلبی ایشان هستم.
خواسته شما از مسئولین چیست؟
اولین و مهم ترین خواست من و همه دلسوزان و همه کسانی که به نوعی نگرانی خودشان را از این بازداشت اعلام کردند، آزادی بی قید و شرط آریا است، و بعد اینکه از این بزرگواران می خواهم که تا آزادی ایشان شرایط مناسب زیستی و سلامتی را برای آریا که سابقه بیماری ارثی دارد، فراهم کنند و اجازه دهند کسی که به زبان لطیف هنر از حقوق مردم دفاع می کند، حداقل حقوق نه حتی شهروندی، بلکه حقوق مرسوم یک زندانی را در این ایام داشته باشد که باز شاهد مورد دیگر از قانون گریزی در پرونده نباشیم.
این برخوردهای آزاردهنده، زیبنده یک دولت اسلامی که داعیه دار اخلاق و اصول دین و مهرورزی برای همه انسانهاست، نیست. و خواسته دوم اینکه با تسریع در روند این پرونده، التهاب ایجاد شده در جامعه هنری و عموم مردم را از بین ببرند. مردم هنردوست و فهیم ما به قشر هنرمندشان علاقه مند و به شرایط آنها بسیار حساس هستند و سریعا موضع گیری می کنند.
اگر نکته ای باقی مانده است که من نپرسیده ام، بفرمایید.
مایل بودم بگویم آریا از معدود هنرمندانی است که آثارش از همه طیفهای مذهبی، هنری و سیاسی مخاطب دارد از حوزه علمیه و حتی مراجع محترم گرفته تا دوستان غیر مذهبی و لائیک. اصول گرا و اصلاح طلب. چون ایشان جزء کسانی است که مفاهیم انسانی را نه فقط در گفتار بلکه در عمل، زندگی می کند. تبلور آنچه در وجود انسان است می تواند راز ماندگاری و محبوبیت انسانهای شریف باشد.
من فکر می کنم در شرایطی که گرگها برای تکه تکه کردن سرمایه های این مملکت دندان تیز کرده اند و هر لحظه نه تنها تمامی اظهار نظرهای مسئولین بلکه عملکردشان رصد می شود تا لغزشی، دستمایه نشان دادن ایران به عنوان یک کشور زیر پا گذارنده حقوق انسانی مردم و خطرناک برای همسایگان و همه دنیا معرفی شود، این اقدامات هزینه بر است. دشمنان چشم تعرض به این سرزمین دارند که خدای ناکرده در صورت چنین تهدیدی، به اعتراف دوست و دشمن، کسانی که استخوان در گلو و خار در چشم دشمنان خواهند بود، جوانان ارزشمند و غیوری چون آریا هستند. اما متاسفانه مدتی است که جای دوست و دشمن در کشورمان عوض شده. صرف متشرع بودن و موافق بودن و مجیز گفتن، دوستی نیست و البته هر منتقدی هم دشمن نیست.
خطابم به مسئولان این است که امثال آریا نه تنها دشمنان این مرز و بوم نیستند بلکه به لطف روح انسانی و هنری شان، با پاشیدن امید و آگاهی بر زندگی قشر های مختلف مردم می توانند روند پیشرفت و اقتدار واقعی کشور را نه فقط در نوشته و حرف، بلکه در واقعیت ملموس، بهبود ببخشند. جای هنرمند در قلب مردم است نه زندان، و امیدوارم با آزادی هرچه سریعتر این هنرمندان و دیگر سرمایه های واقعی و ارزشمند این مملکت، جراحتِ وارد شده به پیکر هنر و روح جامعه بهبود پیدا کند.



وزارت علوم: تحصیل ٨٠ هزار دانشجوی ایرانی در خارج کشور

مسلمی نائینی، مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، از تحصیل ٨٠  هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور خبر داد.
به گزارش دانشجونیوز به نقل از مهر، حسن مسلمی نائینی که در سومین همایش هم اندیشی موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور سخن می گفت، با بیان اینکه ٨٠ هزار دانشجو در خارج از کشور تحصیل می کنند، افزود که هیچ آمار دقیقی در زمینه تعداد بازگشت این افراد به کشور در دست نیست: "آمار بازگشتیها را نداریم زیرا تا به حال به این موضوع توجه دقیق نکرده ایم اما باید آمار این گروه از دانشجویان زمانی که برای ارزیابی مدارکشان مراجعه می کنند به دست آید."
وی همچنین عنوان کرد که حدود ٧۵ درصد از این افراد، دانشجوی مقطع کارشناسی هستند.
به گفته مسلمی نائینی، اعزام دانشجو به خارج کشور بیشتر در رشته هایی صورت می گیرد که در داخل کشور کمبود آنان حس می شود. رشته هایی مثل فناوری اطلاعات، کامپیوتر، حسابداری، حقوق و معماری از جمله رشته های پرطرفدار برای اعزام هستند.
آمار ٨٠ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور در حالی از سوی رایزنهای علمی ایران در کشورهای دیگر جمع آوری شده است، که بسیاری از دانشجوهای ایرانی در خارج از کشور با رایزن های علمی همکاری نداشته و از ثبت اطلاعات خود نیز خودداری می کنند.



طرح جدید وزارت آموزش و پرورش: «محرم سازی» مدارس دخترانه در ایران

مرتضي رييسی، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در جدیدترین گفتگو با رسانه های دولتی ایران از «محرم سازی» مدارس دخترانه در ایران خبر داده و افزوده است: «براي محرم سازي مدارس دخترانه كشور بايد اين مدارس به صورت حياط مركزي احداث شده و جنسيت دانش آموزان مورد توجه قرار بگيرد.»
به گزارش دانشجونیوز، رییسی، معاون وزیر آموزش و پرورش رفع مشکلات مدارس دخترانه را تنها در پوشاندن «حياط اين مدارس از ديد ساختمان‌هاي اطراف و همچنين طراحي و احداث مدارسي با حياط مركزي» دانسته و آن را در راستای «شاداب سازی» فضای مدارس دخترانه در ایران ارزیابی کرده است.
این مقام وزارت آموزش و پرورش که پوشاندن حیاط مدارس دخترانه را جهت افزایش نشاط در آن دانسته در ادامه ادعا کرده که «دانش آموزان دختر نيز همانند دانش آموزان پسر بايد از آزادي عمل و نشاط بيشتري در محيط مدرسه بهرمند شوند لذا تجديد نظر در نوع معماري مدارس دخترانه و ايجاد حياط مركزي مي تواند تاثير بسزايي در شاداب سازي محيط مدارس دختران داشته باشد.»
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش همچنین گفته است که «استفاده بهينه از محيط هاي آموزشي و ارتقاي کيفيت آموزش و پرورش به شاداب سازي فضاي مدارس و محرم سازي انجام مي شود.»
وی در همه تاکید کرده است: «يكي از سياست هاي وزارت آموزش و پرورش توجه به کيفي سازي آموزشي و پرورش است لذا بايد تمامي زيرساختهاي اين هدف بزرگ را فراهم كند.»
در حالی که بسیاری از مدارس در ایران از پایین بودن کیفیت آموزشی و علمی رنج می برند، این مقام وزارت آموزش و پرورش گفته است: «استاندارد سازي فضاهاي آموزشي نه تنها يك نياز و الزام است بلكه ارتباط مستقيمي با اهداف كيفي آموزش دارد بنابراين در کنار توسعه فضاهاي ورزشي به ويژه فضاهاي ورزشي سرپوشيده بايد به جنسيت مدارس نيز توجه شود.»
رييس سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس ایران در انتهای صحبت هایش يكي از سياستهاي سازمان نوسازي در طراحي و احداث مدارس را «ساخت مدارسي با حياط مركزي» دانسته و در توضیح فواید این نوسازی افزوده است: «ضمن آنكه اين مدارس از اشراف ساختمانهاي اطراف محفوظ مي شوند، امكان استفاده از فضاهاي داخل مدرسه براي تحرك و شادابي بيشتر دانش اموزان دخنتر فراهم شود.»




آغاز طرح پلمپ آتلیه‎ها و کافی‌نت‌های"متخلف" در تهران


پلیس تهران از آغاز طرح "پلمپ" آتلیهها و کافی‌نت‌هایی که "خلاف مقرارات صنفی و هنجارهای اجتماعی" فعالیت می‌کنند، خبر داد.
  به گزارش خبرگزاری مهر، حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران  امروز، شنبه، ۲۸آبان ماه در تهران با اعلام این خبر، "ارائه خدمات غیرقانونی و غیر مجاز" را از جمله دلائل پلمپ کافی‌نت‌ها دانست.
  وی گفت: "کافی‌نت‌های متخلف با ارائه خدمات غیر قانونی در راه آسیب رساندن به جوانان و به تبع آن خانواده‌ها حرکت می‌کنند و پلیس برخورد با آنها را وظیفه خود می داند."
 در سال‌های اخیر بسیاری از سایت‌های سیاسی و فرهنگی در داخل ایران فیلتر شده‌اند و دسترسی به آنها برای کاربران ایرانی مشکل است. به نظر می‌رسد ارائه خدماتی همچون فیلترشکن در کافی‌نت‌ها از جمله دلائل برخورد با این مراکز باشد.
حسین ساجدی‌نیا همچنین همچنین با "غیرمجاز" دانستن فعالیت برخی آتلیه‌های عکاسی و فیلم‌برداری، " نشانه گرفتن کانون خانواده ها و افشای مسائل خصوصی افراد" را دلیل برخورد با این مراکز عنوان کرد.
  در نخستین روز آغاز این طرح ۹۰ آتلیه و ۲۶۰ کافی‌نت بازدید شده و علاوه بر پلمپ برخی از این واحد‌های خدماتی شماری از آنها نیز "اخطار پلمپ" و "تذکر" دریافت کرده‌اند. 
رئیس پلیس تهران  با بیان اینکه با کسانی که در پی "گمراه کردن جوانان" بوده و سعی در انجام اعمال خلاف قانون و اخلاق دارند بدون "اغماض" برخورد می شود، افزود: " در قالب اجرای این طرح کافی نت ها و آتلیه‌هایی که خلاف مقرارات صنفی و هنجارهای اجتماعی فعالیت می کردند به عنوان متخلف شناسایی و پلمپ شدند".
به گفته این مقام انتظامی این برخوردها در قالب اجرای "طرح امنیت محله محور" اجرا می‌شود.
  پلیس تهران تیر ماه سال جاری نیز ۷۰ لباس‌فروشی عمده را اتهام آنچه عرضه " لباس‌های مبتذل و مستهجن"  عنوان شد پلمپ کرد. در اقدامی دیگر روزنامه جمهوری اسلامی هشتم آبان ماه امسال از دستگیری ۷۰طراح لباس در تهران خبر دادو به نقل از یک کارشناس مسائل فرهنگی گفت که این افراد به اتهام آموزش چندین دختر برای "مانکن" شدن بازداشت شده‌اند.
  پلمپ آرایشگاه‌های مردانه به دلیل "ترویج مدل‌های موی غربی"، برخورد با پوشش زنان و جمع‌آوری دیش‌های ماهواره از دیگر اقدامات پلیس است که در چند سال اخیر در قالب طرح "امنیت اجتماعی" اجرا شده است.



دولت انتقالی لیبی می گوید سیف الاسلام، پسر معمر قذافی، رهبر سابق لیبی در جنوب این کشور دستگیر شده است.
محمد العلاقی، وزیر دادگستری شورای ملی انتقالی گفت سیف الاسلام در نزدیکی شهر بیابانی اوباری در جنوب غرب لیبی دستگیر شد.
یکی از گزارش ها حاکی از آن است که سیف الاسلام قدافی اکنون در حال انتقال با هلی کوپتر به شمال لیبی است.
وی از ماه اوت که شورای انتقالی لیبی قدرت را در این کشور به دست گرفت، متواری بود.
سیف الاسلام قذافی تحت تعقیب دیوان بین المللی کیفری به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت است.
پیش از این گزارش هایی در مورد دستگیری سیف الاسلام منتشر شده بود که بعدا تکذیب شد.



حسینعلی امیری، از حقوقدانان شورای نگهبان و رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک ایران، از غیرقانونی بودن ثبت مهریه های نامتعارف در دفترخانه ها خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر آقای امیری گفته است دفترخانه ها نباید مهریه هایی را که در قانون تعریف نشده، ثبت کنند.
آقای امیری در پاسخ به این که آیا سازمان اسناد می تواند طی بخشنامه ای دفترخانه ها را مجبور کند که در زمان ثبت مهریه، واژه عندالاستطاعه قید شود، گفت:" اگر چنین اقدامی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت بگیرد غیرقانونی است به این دلیل که نمی توان زوجین را در زمان ثبت عقد مجبور کرد مهریه را عندالاستطاعه ثبت کنند و این تنها به توافق زوجین بستگی دارد."

  

محمد نوری‌زاد، مستندساز و جهادگر عرصه دفاع مقدس، در یازدهمین نامه خود به رهبری، از وی پرسید که “چرا مردمِ ما نباید این خاصیت و این ارزش و این وجاهت را داشته باشند که از شما بپرسند: چرا؟ اساساً مگردلیلِ برپایی و برقراریِ مجلس خبرگان، همین پرسش از رهبری نبوده ونیست؟ اگربله، پس با اعتنا به کدامین آموزه ی انسانی و شیعی وقانونی، تا کنون یک نماینده، یک بار، آری یک بار، شهامت این را نیافته است که از شما بابت این همه مسئولیتی که به عهده دارید، یک ” چرا ” ی مختصر بپرسد؟”
او در جای دیگری زا این نامه نوشت: “مسئول، یعنی کسی که مسئولیت کاری را پذیرفته است و بابت آن نیز مورد سئوال واقع می شود. شما اما بیست و سه سال است که درهیچ نشست خبری شرکت نجسته اید و با اعتنا به مسئولیت ها و اختیارات فروانی که مردم و قانون و خدا به جناب شما تفویض کرده اند، به هیچیک از پرسش های صریح ایرانیان و خارجیان پاسخ نگفته اید. وحال آنکه جامِ جامعه ی ما لبریز از پرسش های بی واهمه ای است که هریک تیزی برنده ای با خود دارند و بی اعتنا به سکوت ما و شما به ایجاد جراحت در روانِ مردم ما مشغولند.”
وی همچنین با نقل مستقیم نامه‌ای حاوی هفت پرسش که دو ماه قبل برای سید محمد خاتمی نوشته بوده، خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرد که این پرسش‌ها از ایشان نیز پاسخ می‌طلبند. نوری‌زاد تاکید کرد: “انتشار این پرسش ها نه از آن روی است که پاسخ نگفتنِ آقای خاتمی را به ضعف و هراس او تعبیرکنم. بل از این روی که همه ی ما و به ویژه جناب شما بدانیم در هریک از این پرسش ها حنجره ها و پتانسیل هایی نعره می کشند که اگر صدایشان را نشنویم، تیزی همان پرسش های بی پاسخ، حیات و بقای ما را نشانه خواهد رفت.”
وی همچنین نوشت: “مباد از این روی که: ” وقتی خود مردم برای ما، جز بوقت رآی دادن و جز برای دمِ توپ صاحب شآن ومنزلتی نیستند، ما را چه به پرسش هایشان؟ “، همچنان شنودنِ ابهام ها و پرسش ها و خواست هایشان را به هیچ بگیریم؟”

متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید:
“به نام خدایی که می پرسد”
سلام به محضر رهبرگرامی حضرت آیت الله خامنه ای
می دانم به موسیقی علاقه مندید. پس، از اطرافیانتان بخواهید همزمان با مطالعه ی این نامه، مثنوی “آتش در نیستان” با صدای آسمانی استاد شهرام ناظری را برای شما پخش کنند. این مثنوی، به رازهای پنهانِ این روزهای ما و شما اشاره دارد. با شنودن این تصنیف استغنایی، به سخن ما و خواسته های ما و دردهای ما نزدیک تر خواهید شد. و به راز این که چرا آتش بجان نی ها می افتد و خشک و ترشان را می سوزاند و به خاکسترشان بَدَل می کند واقف تر خواهید شد: یک شب آتش در نیستانی فُتاد/ سوخت چون شمعی که برجانی فتاد……
واما آغاز سخن:
مسئول، یعنی کسی که مسئولیت کاری را پذیرفته است و بابت آن نیز مورد سئوال واقع می شود. شما اما بیست و سه سال است که درهیچ نشست خبری شرکت نجسته اید و با اعتنا به مسئولیت ها و اختیارات فروانی که مردم و قانون و خدا به جناب شما تفویض کرده اند، به هیچیک از پرسش های صریح ایرانیان و خارجیان پاسخ نگفته اید. وحال آنکه جامِ جامعه ی ما لبریز از پرسش های بی واهمه ای است که هریک تیزی برنده ای با خود دارند و بی اعتنا به سکوت ما و شما به ایجاد جراحت در روانِ مردم ما مشغولند.
مجلس خبرگان رهبری نیز که یک اجتماع بی خاصیت بوده است، هرگز به سمت و سوی سئوال از رهبری روی نبرده و نمی خواهد برای یکبارهم که شده، به خدا و قرآن که نه، به مردم ایران و جهان نشان بدهد: دریک نظام اسلامی می شود از صغیر و کبیرِ مسئولان پرسش نمود. وپیش از صغیرو کبیر مسئولان، از شخص رهبر!
نمی دانم اخیراً به سخنانِ تبسم برانگیزِ رییس قوه ی قضاییه آیا توجه فرموده اید یا نه؟ برادرِ ایشان در مقام ریاست مجلس به کنایه از ” لات بازی های سیاسی ” رییس جمهورگفت، و خود ایشان برای رییس جمهور خط و نشان کشید و فرمود: زبان درکام بکشید وگرنه پرونده هایتان را برای مردم شریفمان باز خواهم گفت!؟
من شخصا درتحلیل این سخن، بیش از آنکه حتی کنجکاو آن پرونده های کذایی باشم – که لابد برای دفنِ در تاریخ کنارشان گذارده اند – معطوفِ این واژه ی ” مردمِ شریف” ی هستم که همگان از حساب بانکیِ آن سود می برند اما در این میان یکی صدا در نمی دهد: ای بزرگان قوم، این جنازه، مدت هاست بو گرفته، دفنش کنید!
ظاهراً مُشت این جنازه ی شریف، هنوز که هنوز است کارایی دارد. طوری که خود حضرت شما نیز در اشاره به شلتاق آمریکا و اسراییل، به ضربتِ محکمِ آن اشاره فرمودید.
رییس جمهور نامتعادل ما نیز آنجا که خبراز افشای اسناد خود می پراکنَد، باز به سراغ “مردم شریف” می رود و براین جنازه ی بو گرفته چوب می زند.
این “مردم شریف”، که هرکس به تناسب حال، حالی از او بازمی ستاند، سال هاست که کارآیی و استخوان بندی شخصیتی اش را از دست داده و تنها نقش وخاصیتش در نمایشی که ما از ایران و ایرانی به صحنه آورده ایم، سیاهی لشگری است که شهامت یک “چرا” ی ساده را نیز از او واستانده ایم.
قبول می فرمایید اگر این مردم شریف را ارج و بهایی بود، اعتراض ها و پرسش هایشان به هیچ گرفته نمی شد و بُغض شان نیز به چوب و چماق قوای تحت امر شما سپرده نمی شد. من راز بی اعتنایی به این مردم شریف را، وتیرگیِ مستمرِسرنوشت آنان را در سیاهیِ” نفت ” می بینم. آری، بزرگانی که دستشان به پولِ نفتِ این مردم گشوده است و بی اجازه ی آنان هرچقدر که بخواهند برمی دارند، احتیاجی به خود مردم ندارند. علت این که در این سرزمین فلک زده، افکار عمومی به هیچ گرفته می شود، هیچ نیست الا همین دست هایی که بی اجازه ی مردم در جیب مردم فرومی رود.
رهبرگرامی،
درغیابِ شما که پاسخگوی پرسش های فراوان و سرگردانِ این مردم شریف نیستید، چندی پیش من خود دست به کار شدم و نوشته ای برای جناب آقای سید محمد خاتمی فرستادم ودر آن هفت پرسش از هزار پرسش سرگردان جامعه را پیش روی وی نشاندم.
دلیل این که چرا از میان همگانِ این سرزمین، من جناب ایشان را مخاطب پرسش های خود قرارداده ام، به افق های مطلوبی بازمی گردد که وی به ترسیم آنها توفیق یافته است. چرانگویم که ما آمیختگیِ ادب و سیاست و انصاف و درستی و روحانیت را به جناب ایشان مدیونیم؟ …..شعله تا سرگرم کارِخویش شد، هرنِی یی شمع مزار خویش شد…..
خلاصه زمان گذشت و چشم انتظاریِ من برای دریافت پاسخ از آقای خاتمی بجایی نرسید. به دیدارشان رفتم. محکم در آمد که: آقای نوری زاد، من به سئوال های شما جواب نمی دهم. پرسیدم چرا؟ گفت: من نمی خواهم داخل قضایایی شوم که تبعاتی داشته باشد. مثلا بحث نظری فقه وحاکمیت فقیهان، که یکی از پرسش های شما بدان مربوط است، مرا به حوزه ی حساس صنف روحانیان داخل می کند. دراین حوزه تا دلت بخواهد اختلاف است و انشقاق.
نخواستم بگویم: شما اگر پاسخ ندهید، این پرسش ها در میان مردم هستند وبه حیات خود ادامه می دهند، اما گفتم: شما چه بخواهید و چه نخواهید، در میان مردم پرسش های تند تری دهان به دهان می شود وپاسخ نگفتن بدانها، بساطِ برقراری ما را برخواهد چید و ما را به گودال انزوا و فروپاشی درخواهد انداخت. این را قبول کرد. که: بله، پرسش های تند تری در میان مردم رواج دارد و پاسخ نگفتن به آنها کار عاقلانه ای نیست!
وقتی از محضرجناب خاتمی بیرون می آمدم، زنجیرِ سنگینِ فحش های رکیک آقای شریعتمداری کیهان را دیدم که برپای اراده ی وی قفل بسته است. همان فحش هایی که آقای شریعتمداری – بزعم خود – به نیابت از جناب شما برسراین مرد بزرگ باریده ومی بارد. به این قفل کیهانی، نگرانی از میکروفن ها و دوربین های مخفیِ حتی داخل دستشویی های ساختمان ایشان را، و نیزهراس از چشم های مراقب مامورانی که سپاه و اطلاعات به اسم محافظ به ایشان تحکم فرموده اند اضافه فرمایید.
رهبرگرامی،
انتشار این پرسش ها نه از آن روی است که پاسخ نگفتنِ آقای خاتمی را به ضعف و هراس او تعبیرکنم. بل از این روی که همه ی ما و به ویژه جناب شما بدانیم در هریک از این پرسش ها حنجره ها و پتانسیل هایی نعره می کشند که اگر صدایشان را نشنویم، تیزی همان پرسش های بی پاسخ، حیات و بقای ما را نشانه خواهد رفت.
اما آیا مثلا ” فقه “ی که من دراین پرسش ها بدان اشاره کرده ام، یک بحث نظری است؟ یا مبحثی دقیقاً حقوقی – اجتماعی؟ همان مبحثی که ما امروزه به آفت های هزار باره ی آن مبتلا شده ایم و راه گریزی نیز از آسیب های جاریِ آن نمی یابیم. از محضر جناب شما تقاضا دارم اگر مقدورتان بود و شما را حوصله ای برای پاسخگویی به پرسش های بی جواب مردم، دست به قلم ببرید و به برخی از این پرسش ها پاسخ بگویید.
من عین همان نوشته ای را که برای آقای خاتمی ارسال کرده ام، برای حضرتعالی نیزمنتشر می کنم. این هفت پرسش، تنها سایه ای از پرسش های توفانیِ این روزهای سرزمین ماست:
سلام جناب خاتمی
پرسش های هفتگانه ی من، شمارگان مختصری از پرسش های بسیار و سرگردان جامعه ی مفلوک ما است. من به چشم خود دیده ام جماعت سرخورده ای را که به هزار امید به دیدار شما می شتابند و همان سرخوردگی ها را به تعارف با شما در میان می گذارند و درهوای متانت شما نفسی تازه می کنند و به جای نخستِ فلک زدگیِ خویش باز می روند. آن سوتر از این گفتاگفت های تکراری و تمام نشدنی، سینه های سرخ مردمی است که با همان هزار امید رو به شما می نشینند و به شعارها و به صحبت های متداول شما گوشِ دل می سپرند و درتب و تاب یک گویش بی ملاحظه درخود مچاله می شوند. من از باب رهایی از شرمی که بی دلیل از همه ی ما آویخته، نه همه ی آن پرسش ها را، که معدودی از آنها را با خود شما در میان می گذارم تا مگر پاسخ های صریح و شفاف شما، راه را برای عبوراز سایر پرسش ها وا کند. اگر در چند وچون پرسش های من، صراحت، به جای نرمش و ملایمت نشسته است، پیشاپیش از شما پوزش می طلبم. گرچه خود می دانم در شنودنِ عربده های وقیحِ بسیجی نماها، و ناسزاهای کیهانیِ این چند سال اخیر، مهارت یافته اید.
یک :
شما در غیاب مهندس میرحسین موسوی، شخصیت شماره ی یک جریانی هستید که خواهان مطالبات خاصی است. جریانی که ظاهرا آزادی را با همه ی ظرافت های آن، و قانون را با همه محکمات آن، و انصاف و داد را با همه ی آغوش گشوده اش می خواسته و می خواهد. پرسش این که : شما مگربه دنبال چه بودید که تحمل نشدید؟ واکنون با اعتنا به پیشامدهای این دوسال اخیر، به دنبال چه هستید؟ قرار بود شما با روی کار آمدن چه بکنید که حاکمیت خود را در معرض فروپاشی دید و دست به کارهایی زد که تلخی آن باهزارمن عسل، ولکه های تباهیِ آن با هزارجراحی زدوده نخواهد شد؟
دو:
حاکمیت در این دوسال، کمترین توجهی به شخصِ شما وخواست های هرازگاهِ شما نکرده است. بلکه بالعکس، تا توانسته، پای شما را و سایرینی را که با شمایند، به ریسمان بیگانگان بسته و عده ای را که منتسب به شمایند، دستگیر و زندانی کرده است. آیا اگردرآینده نیز توجهی به خواست های شما نشود و راه برای هرگونه سربرآوردنِ شمایان بسته گردد، سربه کجا خواهید کوفت؟ واساسا چه خواهید کرد؟
سه :
مشکلات جاری کشور، تنها نه از آن روی است که رییس جمهورها و دولت های ما قابلیت اداره ی کشور را، و اهلیت برطرف سازی موانع پیش روی را نداشته و ندارند، و نه به این دلیل که مجلسیان ما به مذلت اطاعت بی چون وچرا در افتاده اند و شآنِ نمایندگی خود را با بُزدلی های مشمئز کننده ی خویش به حقارتی تاریخی دچارساخته اند، و نه به این خاطر که دستگاه قضایی ما مته به مغزعدالت و انصاف فرو می بَرَد و پوست از تن آداب داد گستری می دَرَد، بل به این دلیل که بر این مُلک، تفکرِ ناشی از فقاهتِ فربه، وفقاهتِ میان تهیِ منفک از درد و داغ مردم حاکم است. فقاهتی که با همه ی پویایی و عرض و طول و دارایی اش، از درک واقعیت ها وحساسیت های داخلی و بین المللی عاجز است و برای بسیاری از مختصات جامعه، طرح وبرنامه و جایگزینی ندارد و ناگزیر روی به بایدها و نبایدها و حلال است و حرام است های منجمد تاریخی می برد و راه تنفس نسل ها را برمی بندد.
با اعتنا به این مهم، خود شما با همان لباسی که برتن دارید و بسیار نیز برازنده ی جناب شماست، درهمین گردونه ی حجة الاسلامی صاحب وجاهت اید. با فرض این محال که همه ی اختیارات کشور را دو دستی تقدیم شما کنند و دست شما را برای هر تغییر و اصلاحِ دلخواه وا بگذارند، با این بن بست های پشتاپشتِ فقاهتی چه خواهید کرد؟ مگر یک حجة الاسلام می تواند آن سوتر از دایره ی فقهی که می خواهد با بلندگوی “حلال است و حرام است” با مردمان متعجب دنیا دیالوگ برقرار کند، به حیثیات حتمیِ بشری بیاندیشد؟ یک نگاهی به فاصله ی نجومی میان این سال های کشور بختک زده ی ما با دیگرانی چون کره ی جنوبی ومالزی و همین امارات و ترکیه ی همجوارمان بیندازید!
ما از فقه بخاطر قرن ها کارآیی اش در آراستگیِ فکریِ پدران و مادرانمان تشکرمی کنیم. اکنون آیا وقت آن نرسیده است که فقاهت، برای نفس کشیدن و زنده ماندن، پنجره ها و دروازه های تازه ای را به روی خود بگشاید و از همزیستی با سایر نحله های فکری و اجتماعی نهراسد؟
چهار:
برای برون رفت از مخمصه هایی که گرفتار آنیم، پیشنهاد داده اید که دو سوی ماجراهای اخیر، چه حاکمیت، وچه آنانی که به هرشکل آسیب دیده اند، از حق خود گذشت کنند و مطالبات خود را نادیده بگیرند تا دعوایی اگر هست خاتمه پذیرد. یعنی حاکمیت، زندانیان حادثه های اخیر را آزاد سازد و از دستگیری وزندانی کردن خاطیان – به گمانِ خود – گذشت کند، و آسیب دیدگان نیز خون فرزندان وماهها حبسِ بی دلیلِ عزیزانشان را نادیده بگیرند. پرسش من با عملی شدن این آرزوی سطحی ، شکل می گیرد. این که : روز بعد ازاین گذشت دوجانبه، آیا چگونه خواهد بود؟ اگر یک جوانِ باز آمده از زندان، مجددا ازدزدی های جاری شخص رییس دولت و معاون اولش بگوید و بنویسد و دردانشگاهِ خود همین ها را برملا کند، باز آیا گرفتار داغ ودرفش خواهد شد یا نه؟
بعد از این گذشت دوجانبه آیا دستگاه قضایی، به چهره ی انصاف و عدل خواهد نگریست یا همچنان لباس مضحکه برتن عدالت خواهد پوشاند؟ یا نمایندگان مجلس به یاد عهدی که با مردم و خدای خویش بسته اند خواهند افتاد و ازهیچ کس فرمان نخواهند پذیرفت و از احدالناسی نیز نخواهند هراسید؟ آیا آقایان جنتی وخاتمی و علم الهدی، با فهم، و با لبخند آشتی خواهند کرد؟ آیا سپاه، ازلقمه های چرب وشیرینی که بلعیده و می بلعد دست خواهد شست؟ آیا مراجع و امامان جمعه و روحانیانِ دخالت گر، برای نخستین بارهم که شده مسئولیت دخالت های ویرانگرخود را خواهند پذیرفت؟ آیا منصب های کلیدی کشور از چنگ بی عرضه ها و پوک مغزان به در خواهد رفت؟ آیا کسی برای مردم و خواست ها و افکارشان تره خُرد خواهد کرد و مثلا به مردم گزارش خواهد داد که چه مقدار از پولشان صرف بقای بشاراسد قاتل گردیده و می گردد؟
پنج :
شما دراعتراض به حبس آقایان موسوی و کروبی وهمسرانشان، هراز گاه به پراندن یکی دوشعاربدون پشتوانه بسنده کرده اید. آنان داخل زندان اند و شما درزندانی دیگر. بیرون مانده اید که چه؟ بیایید و درخواست کنید تا شما را به جایگاه والای حبس داخل کنند تا سهم شما در این معرکه ی تلخکامی، طعمی از ” درکنار مردم بودن” باشد. منظور من از این مردم، حداقل بیست میلیون نفری است که خود و خانواده هایشان به رویه های جاری حاکمیت “نه” گفته اند و شخصیتشان به دمِ دستی ترین وجه ممکن چوب خورده و تحقیر شده است.
پرسش پنجم من این است :چرا شما در زندان نیستید؟ ظاهراَ با آن همه نسبت جاسوسی و براندازی و فحش های وقیح کیهانی، شما برای زندانی شدن اولویت داشته اید. حاکمیت، درشما چه دیده که بیرون ماندن شما را به صلاح خود دانسته است؟ بیرون مانده اید تا این بیست میلیون نفر سرگشته را رهبری کنید؟ تا جنبش سبز که نه، تا اصلاحات مالوفِ تان بدون سرنباشد؟ تا برای برآمدن و برکرسی نشستن خود و دوستانتان، مردم را به صحنه آورید؟ آیا مواضع نرم شما به این خاطر نیست که در بیرون بمانید و به گمان خود این آشفتگی ها را سامان دهید؟ آیا کشتن جوانان مردم و ضرب و شتم وحشیانه ی مردم ودستگیری ها و حبس های توام با شکنجه و تهدید و رعب و وحشت، شما را به وادی ترس درنیانداخته است؟ تاهمان گونه بگویید و موضع بگیرید که حاکمیت خواهان آن است؟
شش :
انتخابات در پیش است. حاکمیت احتمالا برای تنها نماندن خود، به شما بها خواهد داد. واحتمالا بسیاری از زندانیان سیاسی را آزاد خواهد کرد. واحتمالا وعده های خنده دارخواهد داد. واحتمالا تنگناهای عهد قجریِ خود را از اطراف آقایان موسوی وکروبی و همسرانشان برخواهد چید. تا مگر مردمان قهرکرده را بار دیگر برسرسفره ی نظامی که سرتاسر قامتش به آلودگی های رنگارنگ مزین شده، ترغیب کند.
شما نیز احتمالاً بارواج همین وعده های خنده دار- همانها که جزیی از کلِ خواسته های مردم است – به صحنه ی انتخابات بازخواهید رفت. و مردم را برای حضوری دوباره به صحنه دعوت خواهید فرمود. پرسش من این است: چه تضمینی برای صحت انتخاباتی که برسر خود کارآزمودگانی چون شیخ احمد جنتی دارد؟ اگر دوستان شما به مجلس راه یافتند، درآن مجلسِ گِل گرفته، قراراست برکدام حقوق متلاشی شده ی مردم اصرار ورزند؟ مثلا دوستان شما در مجلس، این توانایی و این بضاعت را دارند که سپاه را از اسکله های قاچاق و هزار هزار فرصتی که فروبلعیده، به پادگانها باز بَرَند؟
هفت :
حاکمیت ما برای بقای بشار اسد قاتل، هزینه ی فراوانی متحمل شده است. از این پس نیز متحمل خواهد شد. به چین و روسیه، پول و وعده و امتیازات هنگفتی خواهد پرداخت تا مگردرشورای امنیت سازمان ملل، هوای رژیم رفتنی بشار اسد را داشته باشند. داستان حمایت بی دریغ ما از بشار اسد، کاملا به قمار انرژی هسته ای خودمان شبیه است. قماری که از جیب ما میلیاردها دلار بدر بُرد و برای ما جز تحقیر و ورشکستگی هیچ نگذاشت.
عجبا که این روزها رییس جمهور نامتعادل ما و قلچماقانِ شعارگوی هسته ای ما، سکوت اختیارکرده اند و دیگراز حقوق مضمحل شده ی هسته ای ما سخن نمی گویند و مردم عوام ما را به تکرار شعارهای طنز خود تحریک نمی کنند.
ما به همین خاطر، و به دلیل بی کفایتی های مستمر مسئولانمان، به آغوش تحریم های بین المللی درافتاده ایم. تحریم هایی که ما با سماجتی به بزرگی بلاهت، از آنان عبور می کنیم و مثل یک جاهل کتک خورده، به صورت کبود خود اشاره می کنیم و به همه می گوییم : “چنان محکم با صورتم به مشتش کوفتم که صورت خودم کبود شد”. این تحریم ها، سرمایه های این مردم بختک زده را به تاراج می برند و روز به روز ما را به تنگناهای بین المللی در می اندازند. پرسش پایانی من این است : به فرض، شما رییس جمهور، شما رییس مجلس، شما همه ی مجلس، با داستان بشار اسد و لبنان و حزب الله و اسراییل و داستان انرژی هسته ای وتحریم ها چه می کنید؟
با امتنان و سپاس :محمد نوری زاد پانزدهم شهریور سال نود
رهبرگرامی
این هفت پرسش، گرچه روی سخن با جناب خاتمی دارند اما مصرانه از ما و شما نیز پاسخ می طلبند. مباد از این روی که: ” وقتی خود مردم برای ما، جز بوقت رآی دادن و جز برای دمِ توپ صاحب شآن ومنزلتی نیستند، ما را چه به پرسش هایشان؟ “، همچنان شنودنِ ابهام ها و پرسش ها و خواست هایشان را به هیچ بگیریم؟
شما را به خدایی که بدو ایمان دارید، به ما بفرمایید: چرا مردمِ ما نباید این خاصیت و این ارزش و این وجاهت را داشته باشند که از شما بپرسند: چرا؟ اساساً مگردلیلِ برپایی و برقراریِ مجلس خبرگان، همین پرسش از رهبری نبوده ونیست؟ اگربله، پس با اعتنا به کدامین آموزه ی انسانی و شیعی وقانونی، تا کنون یک نماینده، یک بار، آری یک بار، شهامت این را نیافته است که از شما بابت این همه مسئولیتی که به عهده دارید، یک ” چرا ” ی مختصر بپرسد؟
از همان سنین جوانی برزبانِ ما و شما نشانده اند: “پیش از آنکه به حساب شما رسیدگی کنند، خود به حسابِ خودتان رسیدگی کنید”. ستونِ محوریِ این سخن، بر”حقّ الناس” استوار است. یعنی آهای مردم، بگردید و هرکجا رشته ای ازحقوق تباه شده یافتید که یک سرش خود شمایید و سردیگرش دیگران، درهمین فرصت باقی مانده و پیش از ورود به عرصه ی حساب و کتاب، به واکاویِ و اعاده ی این حقوق تباه شده همت کنید. که اگربه طلبکاریِ مردم اعتنا نکنید، عدلِ جاریِ خدا، هم دنیایتان را و هم آخرتتان را برسرتان خواهد کوفت.
من صمیمانه و البته قاطعانه با صدای بلند اعلام می کنم: ” رهبرا، ما حقوق تباه شده بسیار داریم. بیایید و پیش از کوچ به دیاری که چهارستونش برعدلِ حتمیِ خدا بنا شده، به طلبِ ما رسیدگی کنید. که اگر از طلب ها و پرسش های ما رو بگردانید وما را طبق شرع و عرف و قانون همین جمهوری اسلامی راضی و توجیه نکنید، ما مردمان این زمانیِ ایران، وحتماً نسل های آینده ی این سرزمین، وزنِ سنگینِ طلبکاری خود را بر ترازوی سنت های حتمیِ هستی خواهیم نهاد. و شما نیک تر از همه ی ما می دانید که این وزن سنگینی که ما برشانه ی سنت های حتمی هستی می نهیم، با جناب شما چه خواهد کرد!
…..اکنون مثنوی آتش در نیستان، با غریوِ پرسوزِ خواننده ی خوب ما، وخاکستری که از نی های پرادعا ومیان تهی بجای مانده، پایان یافته است. درشیراز از اتومبیلِ خود پیاده می شوم و به دیدار مردی می روم که یکی از چند منبر زنده ی این کشور پهناور متعلق به اوست. جناب آیت الله سید علی محمد دستغیب. سپاهیان و بسیجیان و طلاب کفن پوشی که به پای تمامی منبرها و تریبون ها قفل بسته اند، خانه ی این پیرمرد را به سنگ بستند تا مگر این منبر زنده را نیز به جمع هزار هزار منبر افسرده و مرده وخاک برسرِ کشورمان بیفزایند. هنوزآثار سیاهیِ آتش و رنگ و ننگ در اطراف ساختمان محقر او هویداست. پیش می روم و برگونه های آزادگیِ او بوسه می زنم. و از وی بخاطر این که برای روفتنِ تاریکی، خود را به اشتعال انداخته و این تنها چراغ انسانی و ایمانی را دراین سوی سرزمینمان روشن نگاه داشته تشکر می کنم.
ساعتی بعد در کنار مزار حضرت حافظ ایستاده ام. به نیت این که پایان کار ما بکجا خواهد انجامید دست به تفآل می برم و دیوان شورانگیز او را می گشایم. شوراین غزل به جانم می دود: درازل پرتو حسنت زتجلی دم زد/ عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد……..تا جایی که می سراید: مدعی خواست که آید به تماشا گه راز/ دست غیب آمد و برسینه ی نامحرم زد. شباهنگام بود که من به راز این سخن حضرت حافظ پی بردم و دانستم او چرا در قرن های دور، واژه ی ” دست غیب “ را در این غزل بی نظیر خود جای داده است.
واما سخن پایانی من،
نه طبق قوانین کشورهای فهیم دنیا، و نه حتی طبق قوانین کشورهای همجوارما، که طبق قانون جمهوری اسلامی خودمان ایران، شخص رهبر، بلحاظ فردی و حقوقی، هیچ تفاوتی، آری هیچ تفاوتی، آری هیچ تفاوتی، با سایر مردم ندارد. شوربختانه اما آن سوتر از قانونی که در این مُلک به شوخی بَدَل شده، جناب شما بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار، آری بسیار، با سایر مردم ایران تفاوت دارید. و این، اولین حقّ الناسی است که ما ایرانیان از جناب شما طلبکاریم. آیا پیش از آنکه به حسابتان رسیدگی کنند، به حساب خودتان رسیدگی خواهید فرمود؟
بدرود تا جمعه ی آینده
با احترام و ادب: محمد نوری زاد جمعه بیست و هفتم آبان سال نود