۱۳۹۰ آبان ۳۰, دوشنبه

روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

• درگیری بین پلیس و معترضان در شهرهای مختلف مصر دیروز برای دومین روز متوالی ادامه یافت. گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ۲ نفر و مجروح شدن صدها نفر طی شب یکشنبه است ...
اخبار روز:
درگیری بین پلیس و معترضان در شهرهای مختلف مصر دیروز برای دومین روز متوالی ادامه یافت. گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ۲ نفر و مجروح شدن صدها نفر طی شب یکشنبه است.
به گزارش بی.‌بی.‌سی، در قاهره پلیس برای متفرق کردن معترضانی که قصد داشتند میدان تحریر را به کنترل خود درآورند به گاز اشک آور متوسل شد.
جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که میدان تحریر همچنان در کنترل صدها معترض است.
خبرنگاران از برپایی چادرهایی در میدان تحریر خبر می‌دهند که به گفته آنان همانند آن در جریان اعتراضات علیه دولت حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین در این میدان برپا شده بود. یک مرکز درمانی موقت هم برای مداوای مجروحین در این محل آغاز به کار کرده‌ است.
میدان تحریر که معمولا مکانی شلوغ و پر ازدحام است دیروز و در آغاز روز کاری به روی خودروها بسته شده‌ است. گفته می‌شود که اعتراضاتی هم در شهرهای اسکندریه، سوئز و اسوان رخ داده‌ است. معترضان خواستار آن هستند که شورای نظامی مصر قدرت را به دولتی غیرنظامی واگذار کند. قراراست اولین انتخابات پارلمانی در این کشور از زمان سرنگونی رژیم حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین، از حدود شش ماه پیش در تاریخ ۲۸ نوامبر یعنی طی یک هفته آینده برگزارشود و سه ماه به طول بینجامد.
معترضان که بیشتر آنها فعالان و جوانان اسلامگرا هستند با پیش‌نویس قانون اساسی مخالفند که براساس آن به ارتش اجازه می‌دهد تا پس از انتخاب دولت غیرنظامی جدید همچنان قدرت زیادی در اختیار داشته باشد.
احمد هانی یکی از معترضان در همین‌باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «خشونت‌ها در میدان تحریر نشان می‌دهند که مبارک همچنان در قدرت است.» او اضافه کرد محمد حسین طنطاوی، رییس شورای نظامی حاکم باید استعفا دهد. از خشونت‌های روز شنبه به عنوان یکی از شدیدترین درگیری‌ها بین پلیس و معترضان در ماه‌های اخیر نام برده شده‌است. به گفته تلویزیون دولتی مصر در جریان این درگیری‌ها ۷۵۰ نفردر سراسر کشور مجروح شدند که از این تعداد ۴۰ نفر از پرسنل نیروهای نظامی بودند.
در همین حال عصام شرف، نخست وزیر مصر از معترضان خواست تا از میدان تحریر خارج شوند. در اوایل ماه جاری میلادی شورای حاکم نظامی مصر طرحی را تهیه کرد که در آن به اصول قانون اساسی جدید اشاره شده است. با توجه به این که ارتش در صدد حفظ و تحکیم قدرت است، معترضان بیم آن دارند که دستاوردهای اعتراضاتشان که به سقوط حکومت حسنی مبارک منجر شد، پایمال شود.
از خشونت های روز گذشته (شنبه ۱۹ نوامبر) به عنوان یکی از شدیدترین درگیری ها بین پلیس و معترضان در ماههای اخیر نام برده شده است.
به گفته تلویزیون دولتی مصر در جریان این درگیری ها ۷۵۰ نفردر سراسر کشور مجروح شدند که از این تعداد ۴۰ نفر از پرسنل نیروهای نظامی بودند.

هشدار دولت

عصام شرف، نخست وزیر مصر از معترضان خواسته تا از میدان تحریر خارج شوند.
دولت مصر در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرده گفته است:" آن چه که در میدان تحریر درخ می دهد، بسیارخطرناک و تهدیدی در مسیر منافع ملت و انقلاب است."
در اوایل ماه جاری میلادی شورای حاکم نظامی مصر طرحی را تهیه کرد که در آن به اصول قانون اساسی جدید اشاره شده است.
با توجه به این که ارتش در صدد حفظ و تحکیم قدرت است، معترضان بیم آن دارند که دستاوردهای اعتراضاتشان که به سقوط حکومت حسنی مبارک منجر شد، پایمال شود.

 

 

«جمهوری اسلامی برخلاف تبليغاتش بايد بسيار نگران باشد»


 مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثريت آرا، قطعنامه پيشنهادی عربستان سعودی در مورد طرح ترور سفير اين کشور در آمريکا را تصويب کرد.
در اين قطعنامه از ايران خواسته شد تا «به تمامی تعهداتش تحت قانون بين‌الملل عمل کند» و «با کشورهايی که قصد به محاکمه کشيدن تمامی طراحان، حاميان، سازمان‌دهندگان و تلاش‌کنندگان اجرای اين طرح را دارند، همکاری کند.»
اين قطعنامه با ۱۰۶ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۴۰ رأی ممتنع به تصويب رسيد.
در مقابل، نماينده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، آمريکا را به «سناريوسازی عليه ايران» متهم کرد و از کشورهای منطقه خواست «در دام توطئه‌ها و نيرنگ‌های آمريکا نيفتند.»
بهمن آقایی ديبا، کارشناس حقوق بين الملل و تحليلگر سياسی، در گفت و گو با راديو فردا، دربارۀ رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد می گويد:
من فکر می‌کنم بايد به موضوع صدور قطعنامه در سطح مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اين ديد نگاه کرد که يک تحول جديد است. چون معمولا اين طور مسايل در شورای امنيت مطرح می‌شود و کشورهای عمده عضو دائم شورای امنيت و کشورهای عضو غير دائم با يکديگر مسايل را مطرح کرده و به توافقاتی می‌رسند.
در سطح مجمع عمومی تصويب اين موضوع يک تحول بزرگ است و نشانه ای مبنی بر اين که جامعه بين المللی با ديد نگران و منفی به اقدامات جمهوری اسلامی ايران نگاه می‌کند و مشکوک است که ايران در اين گونه برنامه‌ها دست دارد. دراين قطعنامه صريحا از ايران خواسته شده به تعهدات بين المللی خود عمل کند.
 
مطبوعات ايران از رأی مجمع عمومی ابراز خوشحالی کردند که رأی مجمع وارد عرصه تحريم‌ها نشده است. آيا اين برداشت درستی است؟

نه، به هيچ وجه درست نيست. مسئله تحريم‌ها در سطح شورای امنيت سازمان ملل متحد و در سطح شورای حکام و در چهارچوب مذاکرات گروه ۵+۱ با ايران مطرح است و قطعنامه هايی که اخيرا صادر شده، دارد سير خودش را طی می‌کند.
در حال حاضر موضوع محکوميت روش‌های ايران از نظر حقوق بشر در قالب اقدامات کميته سوم مجمع عمومی در جريان است و بعدا مسئله در مجمع عمومی هم مطرح خواهد شد. اين اقداماتی است که در مجموع جمهوری اسلامی را به انزوای بيشتر می‌کشاند و ديد منفی و مشکوک جامعه بين المللی به فعاليت‌های ايران را نشان می‌دهد.

اگرچه گمانه زنی‌ها و خبرها از اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران خبر می‌دهد، اما به نظر شما پيامدهای اين رويدادها چه خواهد بود؟

شورای امنيت سازمان ملل متحد اجازه دارد در صورتی که مسايلی را در سطحی تلقی کند که صلح و امنيت بين المللی را به خطر بيندازد، در چهارچوب فصل ۷ منشور تصميماتی اتخاذ کند.
جمهوری اسلامی برخلاف تبليغاتش در مطبوعات بايد بسيار نگران باشد چون هر کدام ازاين اقدامات پله‌ای است تا رسيدن به وضعيتی در قالب تصميمات اجرايی فصل ۷ سازمان ملل متحد که قطعنامه هايی صادر شود.



ايران کاردار سفارت بحرين را به وزارت خارجه احضار کرد


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران عصر روز يکشنبه کاردار سفارت بحرين در تهران را احضار و نسبت به آنچه که ادعاهای بی اساس منامه در کشف يک گروه تروريستی مرتبط با ايران خواند اعتراض کرد.
بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، حسين کماليان، مديرکل امور خليج فارس وزارت امور خارجه ايران در ديدار با کاردار بحرين گفته است که ايران هيچگونه ارتباطی با گروه مذکور نداشته و نسبت به اتهام دولت بحرين ابراز «ناخرسندی» کرده است.
اين مقام وزارت خارجه ايران گفته که «اين اقدامات، فرافکنی و روش های قديمی ناکارآمد و در خدمت دشمنان منطقه است.»
وی راه حل مسائل بحرين را «پاسخ مناسب به مطالبات مشروع مردم مسلمان بحرين» دانسته است.
شنبه هفته گذشته، سخنگوی وزارت کشور بحرين در کنفرانسی خبری اعلام کرده بود که نيروهای امنيتی قطر چهار شهروند بحرينی را که تيمی برای انجام عمليات تروريستی در بحرين تشيکل داده بودند، دستگير کرده و به مقام‌های اين کشور تحويل دادند.

وی گفته بود که «دو نفر از اين افراد، اقدام به تاسيس يک گروه کرده و در اين زمينه با طرف‌های نظامی خارجی از جمله سپاه پاسداران و بسيج ايران تماس گرفته ‌اند.»
بحرين که در ماه های فوريه و مارس دستخوش نا آرامی های گسترده ای بود، همواره جمهوری اسلامی ايران را متهم به دست داشتن در اعتراض های شيعيان به اقليت سنی حاکم بر اين کشور کرده است.
ايران با رد اين اتهام ها بارها مقام های بحرينی را به باد انتقاد گرفته است که حقوق شيعيان را نقض کرده و خواسته های مشروع آنها را سرکوب می کند. تهران همچنين اعزام نيروهای عربستانی به بحرين را محکوم کرده و آن را برای اقدامی غير مسوولانه توصيف کرده است.
بحرين می گويد که افراد بازداشت شده قصد داشتند در بحرين عمليات تروريستی انجام دهند و از جمله به پل ملک فهد حد فاصل بين بحرين و سعودی، سفارت عربستان در بحرين و وزارت کشور بحرين  حمله کنند.
دوشنبه هفته گذشته، حسين امير عبداللهيان، معاون وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، با رد اتهام های مطرح شده از سوی بحرين، گفت: «اين گونه اتهامات بی‌اساس، تکرار سناريوی مضحک و ساختگی آمريکا به روش بحرين است.»
تيرماه سال جاری نيز يک روزنامه بحرينی گزارش داد که دادگاهی در اين کشور سه نفر را به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.



«مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد در جریان یک نشست خبری بازداشت شد»

گزارش های رسيده از ايران حاکی است که ماموران امنيتی دادستانی تهران دوشنبه صبح به ساختمان موسسه روزنامه ايران يورش برده و علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد و مدير عامل ايرنا را بازداشت کردند. تلاش برای دستگیری وی با مقاومت برخی کارکنان روزنامه ایران روبرو شد و فضای این موسسه را متشنج کرد.
سایت های نزدیک به اصولگرایان و خبرگزاری های خارجی گزارش داده اند که بازداشت آقای جوانفکر در جریان نشست خبری وی رخ داد.
سايت های «جهان نيوز» و «تابناک» گزارش داده اند که ماموران دادستانی تهران روز دوشنبه برای دستگيری علی اکبر جوانفکر به محل کار وی در موسسه روزنامه ايران مراجعه کردند و سعی داشتند وی را با دستبند بازداشت کنند.
گزارش ها حاکی است که تلاش ماموران با مقاومت سرپرست روزنامه ايران و برخی از خبرنگاران روبرو شد که تشنج در اين موسسه را به دنبال داشت.
تابناک در گزارش خود نوشته است که «پرسنل روزنامه ایران از ساختمان این رسانه به خارج هدایت شده و در آن نیز پلمپ شده است.»
آقای جوانفکر که به اتهام انتشار برخی از مقالات و تصاویر «خلاف عفت عمومی» در ويژه نامه «خاتون» در روزنامه ايران از سوی دادگاه انقلاب به يکسال حبس محکوم شده است، روز دوشنبه نشستی خبری درباره اين حکم برگزار کرد که در پايان اين نشست با حضور ماموران دادستانی تهران برای بازداشت خود مواجه شد.
سايت جهان نيوز تا لحظه مخابره اين خبر گزارش داده بود که درگيری ها در موسسه ايران ادامه داشته و هواداران جوانفکر اجازه بازداشت و خروج او از موسسه را نداده اند.
هواداران سرپرست روزنامه ايران با سر دادن شعارهای «الله اکبر» و «مرگ بر ضد ولايت فقيه» سعی کردند که مانع بازداشت وی شوند.
برخی گزارش های تاييد نشده حاکی است که ماموران دادستانی تهران برای مقابله با هواداران آقای جوانفکر اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده اند. گزارش شده که در درگيری های موسسه روزنامه ايران حدود هفت نفر از کادر آن دستگیر شده اند.

تابناک نيز گزارش داده که «برخی از پرسنل روزنامه ايران با تجمع در دفتر جوانفکر از بازداشت وی ممانعت کرده و خواستار اين هستند که جوانفکر احضار و سپس بازداشت شود يا حداقل بدون دست‌بند بازداشت و از محل کار خارج شود.»
بازداشت مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد در حالی صورت گرفته است که وی ۱۵ روز فرصت داشت تا به حکم صادره دادگاه اعتراض کند. برخی از سايت های اصولگرا گفته اند که بازداشت آقای جوانفکر احتمالا به دليل مصاحبه وی با روزنامه «اعتماد» است.
وی در اين مصاحبه که باعث توقيف روزنامه شد، حملات شديدی به اصولگرايان از جمله غلامحسين محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و منوچهر متکی، وزير امور خارجه پيشين ايران، صورت داده بود.
برخی گزارش های رسيده حاکی است که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، برای رسيدگی به اين موضوع حضور در نشست شهدای غدير را نيمه تمام گذاشته است.
خبرگزاری ایرنا در گزارشی چند خطی بازداشت علی اکبر جوانفکر را تکذیب کرده و گفته که وی هنوز در موسسه روزنامه ایران به سر می برد.

«به حکم صادره اعتراض می کنم»

علی اکبر جوانفکر در يک نشست خبری که پيش از بازداشت وی برگزار شد گفت که به حکم صادره از سوی دادگاه اعتراض خواهد کرد.
مديرعامل ايرنا با بيان اينکه «در حکم انشاء شده به دليل انتشار يک عکس و يک مطلب محکوم شده ايم» اظهار داشت که «همين عکس يک سال قبل در خبرگزاری فارس و اين مطلب هم عينا سال گذشته در نشريه هابيل چاپ شده بود.»
وی افزود: «البته من نمی گويم چرا با فارس و هايبل برخورد نکرديد اما سئوال می کنيم چرا بايد برخورد با رسانه ها متفاوت و دوگانه باشد؟»
آقای جوانفکر هر گونه ارتباط مصاحبه اش با روزنامه اعتماد با صدور حکم دادگاه مطبوعات را رد کرد و گفت: «مصاحبه من ۱۰ روز قبل با اين روزنامه انجام شده و تاريخ صدور حکم هم قبل از انتشار روزنامه بوده است.»
وی از قوه قضاييه خواست تا بر اساس قانون قوه رفتار کند و گفت که «همه بايد اين مطالبه را داشته باشند.»



تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد تعداد افرادی که درگیری‌ میان معترضان و نیروهای امنیتی کشته شده‎‌اند، به ۲۰ نفر رسیده است.
تلویزیون دولتی مصر این آمار را به نقل از وزارت بهداشت این کشور بیان کرده است.
درگیری‌ها امروز برای سومین روز متوالی ادامه دارد.
درگیری های جدید بیشتر در حاشیه میدان تحریر و در نزدیکی ساختمان وزارت کشور مصر روی داده و معترضان خواهان آن هستند که نظامیان حاکم، از قدرت کناره گیری کرده و امور را به دولتی غیر نظامی تحویل دهند.






اخبار روز: 

ما فرزندان خلق عرب اهواز (عربستان) اعم از نویسندگان، شاعران، روزنامه نگاران وفعالان سیاسی ومدنی مقیم خارج، عملیات ترور، کشتار وسرکوب تظاهرات واعتراضات مدنی مردم سوریه توسط رژیم این کشور ودستگاه های امنیتی، ارتش ولباس شخصی را محکوم می کنیم. این اعتراضات مدنی، ۹ ماه است علیه رژیم دیکتاتوری خاندان اسد ادامه دارد؛ رژیمی که بیش از چهل سال حاکیت توتالیتر خودرا به مردم سوریه تحمیل کرده است.

ما همان گونه که عملیات وحشیانه وجنایت های جنگی نهادهای سرکوبگر رژیم علیه غیرنظامیان سوریه را محکوم می کنیم، از ارتش سوریه می خواهیم از اجرای اوامر نهاد های امنیتی سرباز زند و از کشتار غیرنظامیان ونظامیان جدا شده از ارتش دست بردارد ودر کنار مردم سوریه وانقلاب مسالمت آمیزشان قرار گیرد وبه انتقال مسالمت آمیز قدرت از رژیم دیکتاتوری کنونی به نظامی دموکراتیک، پلورال، یاری رساند؛ نظامی که ضامن مشارکت همه مولفه های جامعه اعم از عرب ها، کردها، آشوری ها، ارمنی ها ودیگران و طیف های گوناگون سیاسی در شکل گیری آینده کشور باشد.   
ما، اهوازی ها ضمن ستایش قطعنامه اخیر اتحادیه عرب برای حمایت از غیرنظامیان سوریه وکمک به آنان برای انتخاب شکل نظام حکومتی دلخواه شان، از این اتحادیه می خواهیم هر چه زودتر جلوی سیاست های دروغ و فریب رژیم سوریه را بگیرد و با همکاری نهادها و سازمان های ذینفع عربی و بین المللی برای اجرای این قطعنامه بکوشد.   
ما نقش پلید رژیم توتالیتر ایران در سوریه وبه ویژه جانبداری کامل وپشتیبانی فراگیر این رژیم از خاندان اسد در جنگ خونین اش علیه سوری ها را محکوم می کنیم. نیز نکوهش می کنیم دخالت آشکار رژیم جمهوری اسلامی ایران در سرکوب وتحقیر مردم سوریه وبایکوت خبری کشتارهای وحشتناکی که ۹ ماه است ادامه دارد وطی آن، وضمن یک جنایت بزرگ وسازمان یافته، هزاران سوری کشته، زخمی، زندانی وپناهنده شدند که هیچ انسانی در جهان نمی توند نسبت به آن ساکت بماند.   
در این زمینه باید بگوییم که ما، اهوازی ها با حیله ها وبازی های هر دو رژیم استبدادی ایران وسوریه آشنا هستیم واز همپیمانی شان علیه خود ومردم سوریه مطلع ایم واز این بابت بهای گزافی پرداخته ایم. پیشتر، رژیم سوریه، شماری از مبارزان وفرزندان خلق عرب پناهنده در سوریه را به نهادهای امنیتی ایران تحویل داده و حتا عربگرایی مورد ادعای خویش را به سود همپیمانی های مشکوک با رژیم نژادگرای ولی فقیه زیر پا نهاده است؛ رژیمی که حقوق وآرمان های خلق های ایران، به ویژه مردمان غیرفارس یعنی ترک ها، کردها، عرب ها، بلوچ ها و ترکمن ها را سرکوب کرده است.
وسرانجام در برابر مبارزات ملت قهرمان سوریه که دلاوری وفداکاری اش برای ارزش های والای آزادی وکرامت انسانی زبانزد همگان شده است، سر تعظیم فرود می آوریم ومطمئنیم که انقلاب بزرگ شان پیروز خواهد شد.
کوثر آل علی محمره، ناشر ومترجم، انگلستان – جابر احمد، روزنامه نگار ومترجم، فنلاند – ایمان اسدی، فعال حقوق زنان، انگلستان - – عواطف اسدی (بنت الفلاحیه) شاعر وفعال حقوق زنان، سوئد - هیفا اسدی، فعال حقوق زنان، سوئد– یاسر اسدی، فعال حقوق بشر، انگلستان – ابراهیم اهوازی (ناصری)، روزنامه نگار، سوئد – هادی بطیلی احوازی، فعال سیاسی، هلند - عمار تاسائی، روزنامه نگار، نروژ – علی چلداوی، فعال سیاسی، استرالیا - سعید حلفی، فعال سیاسی، انگلستان – طاهر حلمی زاده، فعال سیاسی، سوئد - نوری حمزه، روزنامه نگار، سوئد - محمد حمید، مترجم وروزنامه نگار، ترکیه – ناصر حیدری، وکیل دعاوی وشاعر، سوئد- عبدالکریم خلف، فعال سیاسی، انگلستان- قاسم دیناروندی، فعال فرهنگی، ترکیه - عادل ربیخه، فعال سیاسی، آلمان - رمضان ساعدی، روزنامه نگار، انگلستان- موسی ساعدی، فعال سیاسی، انگلستان - ناهی ساعدی، فعال سیاسی، انگلستان - عدنان سلمان، رئیس دفتر سیاسی حزب همبستگی دموکراتیک اهواز، انگلستان- خلود سواری، حقوقدان، انگلستان - فیصل سواری، فعال سیاسی، انگلستان - جلیل شرهانی، فعال سیاسی، انگلستان - عبدالباری شعیبی، روزنامه نگار، آلمان - رحیم صقر احوازی، شاعر، هلند - هادی طرفی، روزنامه نگار، امارات – احمد عباسی، فعال سیاسی، امارات - کریم عبدیان، رئیس سازمان حقوق بشر اهواز، آمریکا – جمال عبیدی، فعال سیاسی، انگلستان – ام ایاد عچرش احوازی، فعال حقوق زنان، انگلستان - وجدان عفراوی، فعال سیاسی، انگلستان- یوسف عزیزی بنی طرف، نویسنده ودبیر کانون مبارزه با نژاد پرستی وعرب ستیزی در ایران، انگلستان – رزاق طرفی، فعال سیاسی، انگلستان - علی طرفی، فعال حقوق بشر – یاسین غبیشاوی اهوازی، فعال حقوق بشر، دانمارک - حمزه فاضلی، فعال سیاسی، انگلستان – سعید فاضلی، حقوقدان، انگستان – محمد حسن فلاحیه، نویسنده وروزنامه نگار، آمریکا– علی کعبی، ناقد، انگلستان – حامد کنانی، روزنامه نگار، انگلستان – ابو محمد محمراوی، نویسنده، انگلستان - کاظم مجدم، فعال سیاسی، دانمارک – فرید مرشدی، نویسنده، سوئد – منصور مشرّف، مترجم ونویسنده، امارات - عبدالزهرا مهاوی، فعال حقوق انسان، انگلستان – موسی موسوی (ابوخالد)، شاعر، هلند – کمال نواصری، فعال سیاسی، کانادا - عبدالرزاق نیسی، فعال سیاسی، هلند – جمیل وادی، شاعر وعضو کانون مبارزه با نژاد پرستی و عرب ستیزی در ایران، انگلستان – کاظم والی عچرش، وبلاگ نویس، انگلستان - مهدی هاشمی، پژوهشگر، سوئد - حسین یلالی، فعال سیاسی.


نسخه عربی

بیان تضامنی من ابناء الشعب العربی الأهوازی مع الشعب السوری

نحن أبناء الشعب العربی فی عربستان (الأهواز) من نشطاء مدنیین وسیاسیین وکتّاب وشعراء وإعلامیین، المقیمین فی المنفی، نتابع بقلق شدید ما یجری فی سوریه من أعمال قمع وإرهاب وقتل وتنکیل یمارسه النظام السوری وأجهزته الأمنیه وجیشه وشبیحته بحق الاحتجاجات المدنیه السلمیه المستمره منذ ۹ أشهر ضد الحکم الدیکتاتوری العائلی الشمولی الجاثم علی صدور السوریین منذ اکثر من أربعین عاما.

وفی الوقت الذی نستنکر فیه جرائم الحرب والأعمال الوحشیه الموثقه التی ترتکبها أجهزه النظام بحق المدنیین السوریین، نطالب الجیش السوری بعدم تنفیذ أوامر الأجهزه الأمنیه، والکف عن قتل المدنیین والعسکریین المنشقین، والانحیاز إلی جانب الشعب وثورته السلمیه، ولعب دور وطنی إیجابی یساعد علی الانتقال السلمی من النظام الدیکتاتوری الحالی إلی نظام دیمقراطی تعددی یکفل مشارکه جمیع مکونات المجتمع وفئاته من عرب وکرد وآشوریین وارمن وغیرهم، ومختلف اطیافه السیاسیه فی صناعه مستقبل وطنهم.
وإننا إذ نثمن القرار الاخیر لجامعه الدول العربیه، والذی یقصد فی خاتمه المطاف حمایه المدنیین السوریین وتمکینهم من اختیار شکل نظام الحکم الذی یریدون، نطالب مجلس الجامعه فی الوقت نفسه بلعب دور سریع ومباشر لقطع الطریق علی سیاسه الکذب والتلاعب التی یمارسها النظام السوری نحو شعبه والعالم.، من اجل وضع القرار موضع التنفیذ بالتعاون مع الهیئات والمنظمات المعنیه العربیه والدولیه.
نحن الاهوازیین ندین الدور الخبیث والقذر الذی یلعبه النظام الثیوقراطی الشمولی فی ایران فی المساله السوریه، لا سیما انحیازه الکامل نحو نظام عائله الأسد ومساندته الشامله لها فی حربها الدمویه المفتوحه علی السوریین وبالتالی ادانتنا لتدخل النظام الإیرانی السافر فی قمع الشعب السوری وقهره واذلاله والتعتیم علی المذابح المرعبه والمستمره منذ ما ینوف علی ۹ اشهر سقط خلالها الآلاف من السوریین بین قتیل وجریح ومعتقل ولاجیء فی جریمه منظمه کبری لا یمکن لأی شخص فی العالم ان یصمت عنها.
ویهمنا فی هذا السیاق ان نقول: نحن الأهوازیین قد خبرنا بمصائرنا ألاعیب کل من النظامین الدیکتاتوریین فی ایران وسوریا، ونعرف عن تحالفهما الموجه ضدنا والشعب السوری الکثیر، وقد دفعنا أثمانا باهظه ثمنا لهذا التحالف، فقد سبق للنظام السوری ان سلم العدید من مناضلینا وأبناء شعبنا العربی اللاجئین فی سوریا إلی الأجهزه الامنیه الإیرانیه لمجرد طلب تلک الأجهزه. فخان النظام بذلک عروبته لصالح تحالفاته الفئویه المشبوهه مع نظام ولایه الفقیه العنصری القامع لحقوق وتطلعات الشعوب الأیرانیه، خاصه غیر الفارسیه منها کالأذریه والکردیه والعربیه’ والبلوشیه والترکمانیه.
أخیرا نحیی نضال الشعب السوری البطل الذی ضرب اروع الأمثله علی الشجاعه والتضحیه لأجل أسمی القیم: الحریه والکرامه. واننا لعلی ثقه ان ثورته العظیمه ستنتصر.
الموقعون:
کوثر آل علی محمره، ناشر ومترجم، بریطانیا - جابر احمد، صحفی ومترجم، فنلندا - إیمان الاسدی، ناشطه فی مجال حقوق المرأه، بریطانیا - عواطف الاسدی (بنت الفلاحیه) شاعره وناشطه فی مجال حقوق المرأه، السوید - هیفاء الاسدی، ناشطه فی مجال حقوق المرأه، السوید – یاسر الاسدی،ناشط فی مجال حقوق الانسان، بریطانیا - ابراهیم الاهوازی (الناصری)، صحفی، السوید - هادی البطیلی الاحوازی، ناشط سیاسی، هولندا – عمار تاسائی، صحفی، النرویج – سعید حلفی، ناشط سیاسی،بریطانیا- طاهر حلمی زاده، ناشط سیاسی، السوید – نوری حمزه، صحفی، السوید – محمد حمید، صحفی ومترجم، ترکیا – ناصر الحیدری، محامی وشاعر، السوید - عبدالکریم خلف،ناشط سیاسی، بریطانیا- قاسم دیناروندی، ناشط ثقافی، ترکیا – عادل ربیخه، ناشط سیاسی، المانیا – رمضان الساعدی، صحفی، بریطانیا- موسی الساعدی، ناشط سیاسی، بریطانیا – ناهی الساعدی، ناشط سیاسی، بریطانیا- عدنان سلمان، رئیس المکتب السیاسی لحزب التضامن الدیموقراطی الاهوازی، بریطانیا- خلود سواری، حقوقیه، بریطانیا - فیصل منصور سواری، ناشط سیاسی، بریطانیا – جلیل شرهانی، ناشط سیاسی، بریطانیا- عبدالباری الشعیبی، اعلامی، المانیا – رحیم صقر الاحوازی، شاعر، هولندا- رزاق عبدالحسین الطرفی، ناشط سیاسی، بریطانیا - هادی الطرفی، اعلامی ، الامارات – احمد العباسی، ناشط سیاسی، الامارات – کریم عبدیان، رئیس منظمه حقوق الانسان الاهوازیه، الولایات المتحده الامریکیه - جمال عبیدی، ناشط سیاسی، بریطانیا – ام أیاد عجرش الاحوازیه، ناشطه فی مجال حقوق المرأه - وجدان عبد الرحمن عفراوی، ناشط سیاسی، بریطانیا- یوسف عزیزی، کاتب وامین مرکز مناهضه العنصریه ومعاداه العرب فی ایران، بریطانیا – علی العیدان الطرفی، ناشط فی مجال حقوق الانسان، بریطانیا – یاسین الغبیشاوی الاهوازی، ناشط فی مجال حقوق الانسان، الدنمارک - حمزه فاضلی، ناشط سیاسی، بریطانیا – سعید فاضلی، حقوقی، بریطانیا – علی فرهود الجلداوی، ناشط سیاسی، استرالیا – محمد حسن فلاحیه، کاتب وصحفی، الولایات المتحده الأمریکیه - علی الکعبی، ناقد، بریطانیا – حامد الکنانی، اعلامی، بریطانیا - کاظم مجدم، ناشط سیاسی، الدنمارک – ابومحمد المحمراوی، کاتب، بریطانیا - فرید مرشدی، کاتب، السوید – منصور مشرّف، کاتب ومترجم، الامارات – عبدالزهراء مهاوی، ناشط فی مجال حقوق الانسان، بریطانیا – موسی الموسوی (ابوخالد)، شاعر، هولندا – کمال نواصری، ناشط سیاسی، کندا - عبدالرزاق نیسی، ناشط سیاسی، هولندا- جمیل وادی، شاعر وعضو مرکز مناهضه العنصریه ومعاداه العرب فی ایران، بریطانیا – کاظم والی عجرش، مدون، بریطانیا - مهدی هاشمی، باحث، السوید – حسین یلالی، ناشط سیاسی.




اخبار روز: 
اخبار روز - گزارش دریافتی: رضا شهابی کارگر زندانی در بند ۲۰۹ زندان اوین روز یکشنبه ۲۹ آبانماه به کلینیک شهید عراقی واقع در خیابان شهید عراقی اعزام شد و دکتر پیمان گودرزی پس از معاینه و دیدن ام.آر.آیی که پیش تر از او گرفته شده بود، اعلام کرد که غضروف مابین مهره های ٣، ۴، ۵، ۶ و ۷ ستون فقرات او از بین رفته و این مهره ها بر روی عصب فشار وارد می کنند و احتمال پاره شدن اعصاب و در نتیجه از کار افتادن دست و پای چپ رضا بسیار زیاد است. بر همین اساس دکتر دستور داده است تا او به صورت اورژانسی در بیمارستان بقیهالله بستری و عمل شود و طول مدت درمان برای این عمل را در حدود ۶ ماه اعلام کرده است.
رضا شهابی در تماسی که با خانواده خود گرفت عنوان کرد که: «دیگر توان تحمل این بلاتکلیفی را ندارم و با توجه به وضعیت وخیم جسمانی و درد شدید در ناحیه ی ستون فقرات، کمر، گردن و دست و مشکلات کلیه و قلب، اگر به سرعت به وضعیت من رسیدگی نشود از ابتدای آذرماه دست به اعتصاب غذا خواهم زد و تا روشن شدن تکلیف ام به آن ادامه خواهم داد.» او در ادامه صحبت هایش به این اشاره کرد که: «حرف هایی را که اکنون مردم در سراسر جهان می زنند و می گویند ما ۹۹ درصد زحمتکش جامعه هستیم را ما از سال ٨۴ می زدیم، حال چگونه است که مسئولین از این اعتراضات حمایت می کنند و من را دقیقاً به دلیل گفتن همین حرف ها ۱۹ ماه است که بازداشت غیرقانونی کرده اند. مگر من قاچاقچی هستم یا از دیوار کسی بالا رفته ام؟ مگر تاکنون جز دفاع از حقوق صنفی کارگران کار دیگری کرده ام که مستحق ماه ها زندان و تازه آن هم بدون محاکمه باشم؟! در این مدت که این جا بودم دزدها و قاچاقچی ها آمدند و رفتند، اما من هنوز بلاتکلیف در زندان مانده ام!»
در ادامه خانواده و آشنایان رضا با توجه به وضعیت وخیم اش و عوارض خطرناکی که اعتصاب در این شرایط جسمانی به دنبال دارد، تلاش کردند تا او را از اعتصاب غذا منصرف کنند. اما رضا شهابی که دیگر از این همه بی حقوقی و بلاتکلیفی جان به سر شده بود در جواب گفت: «در صورت عدم پاسخ-دهی مسئولین، از ابتدای آذرماه دست به اعتصاب خواهم زد و تا روشن شدن تکلیف ام به آن ادامه خواهم داد، حتا اگر به قیمت جان ام تمام شود.»   
رضا شهابی کارگر و عضو هیات مدیره ی سندیکای کارگران شرکت واحد که از ۲۲ خرداد ٨۹ در بازداشت است، تنها به دلیل دفاع از حقوق کارگران دستگیر شده و این همه مدت تحت فشار و اذیت قرار گرفته و با وجود مشکلات و عوارض و دردهای شدید جسمی، تا کنون هیچ یک از اتهمات کذب وارد شده از سوی بازجو (کارشناس) را نپذیرفته است و با وجود این که ۱۲ ماه است پرونده اش به دادگاه انقلاب رفته، هنوز هیچ جواب مشخصی نگرفته است.





مهدی خزعلی
مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد دولت و مدیر انتشارات حیان، نامه ای انتقادی خطاب به آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران منتشر کرده است.
آقای خزعلی به بی بی سی فارسی گفت علت نوشتن این نامه، بیان صریح مسائل با آیت الله خامنه ای است.
به گزارش وب سایت جرس و نوروز، در بخشی از نامه آقای خزعلی چنین آمده است:
"اطراف شما را مداحان و ثناگویان و متملقان گرفته اند، چاپلوسی و دستبوسی و پابوسی بیداد می کند، یکی چفیه را به تبرک می برد، دیگری به عبای شما تبرک می جوید، جمعی بوسه بر جایگاه شما می زنند و جماعتی قدمگاه شما را مسح می کنند، تمسک به کلام شما ناسخ آیه و روایت است، غالیان شما را بالاتر از خدا می دانند، در این هیاهوی بازار آهنگران، که عمود خیمه را در کوره مدح و ثنا نهاده و هریک با تملق و چاپلوسی پتکی بر آن می کوبند، چه جای سخن نقاد است؟"
به گفته مهدی خزعلی "این ها آنقدر می زنند تا عمود نازک و نازکتر شود، من می خواهم با نقد و نقادی عمود خیمه را چون پولاد آب دیده کنم! می خواهم با کلام تند و تیز نقاد آشنایتان سازم."
آقای خزعلی همچنین در این نامه آورده است: "یک معاونت نق یا نقد تشکیل دهیدد، نقادی بی پروا و جسور بر آن بگمارید که مخالف شما باشد تا بدون رعایت آداب و لکنت کلام، نقدهای جامعه رابرایتان بگوید."
آقای خزعلی با اشاره به سخنان طرفداران آقای خامنه ای که گفته بودند اگر او از تهران خارج شود زلزله می آید و یا سخنان محمد سعیدی، امام جمعه قم، که گفته بود رهبر ایران در بدو تولد "یا علی" گفته است و با انتقاد از فضای موجود درباره دلیل نوشتن این نامه، به بی بی سی فارسی گفت: "من معتقد بودم این الفاظ، این القاب، این بزرگ کردن عناوین او را بزرگ نمی کند بلکه او را نابود می کند."

مهدی خزعلی خطاب به آیت الله خامنه ای

آقای خزعلی گفت: "در این فضا دیدم این تذکر، لازم است بدون آن القاب داده شود. فضا به گونه ای بود که ایشان هم تحمل خطاب کردن بدون آن القاب را نداشت ولی امروز می شود بدون این القاب با ایشان سخن گفت."
آقای خزعلی ابراز امیدواری کرد که رهبر ایران بپذیرد که هفته ای یک بار، یک نقاد بیاید و دردهای جامعه را بدون الفاظی مانند "قربانت شوم"، "فدایت شوم"، "جان نثارت هستم" و "جانم فدای رهبر" بیان کند.
او افزود: "این نقاد بگوید شما خدمتگزار ما هستید، ما امانتی بر دوش شما گذاشته ایم و می خواهیم این امانت را درست به مقصد برسانید."

مهدی خزعلی

مهدی خزعلی همچنین ابراز امیدواری کرد که رهبر ایران وقتی کسی آماده حرف زدن هست حاضر به شنیدن سخنان آن فرد با گویشی بدون دست بوسی باشد.
او با اشاره به اینکه تاکنون دست آقای خامنه ای را نبوسیده و دست کسی را هم نخواهم بوسید گفت: "زمان اصلاحات من نقد اصلاحات را می کردم. با وجودی که آقای خاتمی انسان بسیار فرهیخته ای بود، اما من نقاد بودم. زمان آقای احمدی نژاد هم که الحمدلله فاسدترین دولت را داریم، باز هم نقادم."
در پایان نامه آقای خزعلی آمده است: " من پست و مقامی ندارم که نگرانش باشم، کیسه ای ندوخته ام که از پاره شدنش بهراسم، پس این فرصت را غنیمت بشمارید، بگذارید این نقاد هفته ای یکبار - به شیوه ای دیگر- دردهای جامعه را برایتان بازگو کند. حال مختارید پاسخ مرا حضوری دهید یا برای پنجمین بار راهی سلول انفرادی ام نمایید."

مهدی خزعلی

مهدی خزعلی در پاسخ به اینکه آیا فکر می کند جوابی از سوی آقای خامنه ای دریافت خواهد کرد یا اینکه به زندان خواهد افتاد، به خبرنگار بی بی سی فارسی گفت: "من معتقدم اگر درایت در سیستم باشد می گویند بیا حرفت را بزن. اگر حرف حساب هم نداشتی می گویند آمدی و حرف حسابی نداشتی."
او افزود: "اگر درایت و تدبیر نباشد می گویند نامه نوشتنت به رهبری اهانت است. کما اینکه بازپرس من می گفت شان ایشان بقدری بالاست که نگاه هم بکنی اهانت است. حتی سکوت تو اهانت است. حتما برای نامه نوشتن باید حکم اعدام صادر شود."
مهدی خزعلی ابراز امیدواری کرد که رهبر ایران به این نقطه رسیده باشد که از حرکت های تند پرهیز کند و پای حرف بنشیند.
او فرزند ابوالقاسم خزعلی، از اعضای مجلس خبرگان و یکی از فقهای پیشین شورای نگهبان است. پدر مهدی خزعلی می گوید که فرزندش "از مسیر مستقیم منحرف شده" است.
مهدی خزعلی چندی پیش با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود. آقای خزعلی به دلیل انتشار مطالب انتقادی که در وبلاگ شخصی خود می نویسد، شهرت پیدا کرده است.




نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی واندن مدیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل، گفته است که کشور او در یک همایش هسته ای منطقه ای شرکت نمی کند.
روز دوشنبه، ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر)، رادیو و تلویزیون دولتی ایران اظهارات علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی را منتشر کرد که گفته است: "گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نقطه تاریکی در پرونده اوست."
نماینده ایران در آژانس که در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی العالم، متعلق به جمهوری اسلامی سخن می گفت، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی را به دروغگویی متهم کرد و گفت: "آمانو در پیشنهاد اخیرش درباره اعزام هیاتی به ایران، دروغ گفت."
اشاره آقای سلطانیه به اظهارات آقای آمانو در سخنان او در نشست دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی در هفته گذشته است که گفت در اوایل ماه جاری میلادی، نامه ای را برای رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ارسال داشته و پیشنهاد کرده بود که هیاتی را به ایران اعزام کند.
به گفته مدیرکل آژانس بین المللی، مقامات ایرانی به این نامه پاسخی ندادند اما نماینده ایران در آژانس گفته است که آقای آمانو در سخنان خود در اجلاس شورای حکام "این مطلب را صادقانه مطرح نکرد" و پیشنهاد اعزام هیاتی برای رفع نگرانی های آژانس، در واقع از سوی مقاات ایرانی مطرح شده بود و آقای آمانو با آن مخالفت کرد.
علی اصغر سلطانیه همچنین گفت که در واکنش به رفتار مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی در کنفرانس "خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای" که قرار است روز دوشنبه، ۲۱ نوامبر، در مقر آژانس در وین آغاز به کار کند، شرکت نخواهد کرد.
وی هدف از این اقدام دولت ایران را خنثی کردن تلاش های مدیرکل آژانس قلمداد کرد و گفت: "شرکت نکردن ما در همایشی که از مدت ها قبل برای آن از سوی آمانو برنامه ریزی شده است، نخستین عکس العمل به اقدامات ناشایست و تخلفات او می باشد" و افزود که در این کنفرانس، بحث های بی محتوایی صورت خواهد گرفت و قرار نیست در آن تصمیمی اتخاذ شود.
آقای سلطانیه پیش از این نیز مدیرکل آژانس را به خاطر دستیابی خبرگزاری ها به بخش هایی از گزارش او در مورد برنامه های اتمی ایران و اینکه در این گزارش از بعضی از تاسیسات هسته ای ایران و نام مسئولان آنها برده شده است، به تخلف از مقررات آژانس متهم کرده بود.
نماینده ایران افزود که یوکیا آمانو از زمان تصدی سمت مدیرکلی آژانس انرژی اتمی "بی طرفی لازم را رعایت نکرده و هیچگاه رژیم صهیونیستی را در بیانیه های خود مورد انتقاد قرار نداده و بنابراین خیلی مشکل است که ما دوشنبه به دعوت او در چنین همایشی که بیشتر نمایشی است شرکت کنیم."

آمانو (نفر دوم از سمت چپ) در اجلاس شورای حکام - عکس از آژانس
نماینده ایران در آژانس بین المللی یادآور شد که اسرائیل پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - ان پی تی - را امضا نکرده و در حالیکه مورد بازرسی بین المللی قرار نمی گیرد، به فعالیت های مخفیانه در زمینه تسلیحات هسته ای ادامه می دهد و افزود "این امر موجب نگرانی بین المللی است."
اسرائیل، هند و پاکستان هرگز پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای را امضا نکرده اند و اگرچه هند و پاکستان رسما دارا بودن تسلیحات اتمی را پذیرفته اند، اسرائیل تا کنون داشتن اینگونه جنگ افزارها را تایید نکرده هر چند گفته می شود این کشور دارای تعدادی کلاهک اتمی است و توان پرتاب آنها را نیز دارد.
آقای سلطانیه گفت که تا زمانی که اسرائیل به ان پی تی نپوسته است، برگزاری اجلاس خاورمیانه عاری از اسلحه اتمی فایده ای نخواهد داشت.

واکنش ایران به قطعنامه

آرم همایش خاورمیانه عاری از سلاح اتمی - سایت آژانسنماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، همچنین مدیرکل آژانس را به خاطر گزارش او در مورد برنامه های اتمی سوریه مورد انتقاد قرار داد و یادآور شد که محمد البرادعی، مدیرکل قبلی آژانس، در گزارش خود در مورد سوریه، اسرائیل را به خاطر بمباران محلی که، به گفته مقامات اسرائیلی، مرکز فعالیت های مخفیانه هسته ای سوریه بود، محکوم کرد.

آقای آمانو در گزارش اخیر خود در نشست هفته پیش شورای حکام آژانس گفت که محلی که هدف بمباران قرار گرفت "به احتمال قوی مرکز یک رآکتور اتمی بود و سوریه می بایست وجود آن را به آژانس اطلاع می داد."
در پی گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن نسبت به جنبه های نظامی برنامه های اتمی ایران ابراز نگرانی شده بود، شورای حکام آژانس روز جمعه گذشته قطعنامه ای را در این مورد صادر کرد.
در این قطعنامه، ضمن ابراز نگرانی نسبت به ابهاماتی که همچنان در مورد برنامه های اتمی ایران باقی است و مدیرکل آژانس به آنها اشاره کرده، از جمهوری اسلامی خواسته شده است تا اطلاعات شفاف و کاملی را در مورد تمامی جنبه های برنامه های هسته ای خود در اختیار آژانس قرار دهد.
شورای حکام همچنین از ایران خواسته است تا بدون تاخیر و تعلل، به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند و خواست های شورای حکام آژانس را به طور کامل برآورده سازد و به اقدامات جدی برای تعامل بدون پیش شرط با جامعه بین المللی به منظور کسب اعتماد جهانیان در مورد صلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود مبادرت ورزد.
این قطعنامه با رای مثبت سی و دو کشور از سی و پنج عضو شورای حکام، از جمله روسیه و چین و اکثر کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها تصویب شد و تنها کشورهای کوبا و اکوادور به آن رای منفی، و کشور اندونزی به آن رای ممتنع دادند.
پیش از تصویب این قطعنامه، برخی مقامات و رسانه های ایرانی نسبت به مخالفت چین و روسیه با هرگونه قطعنامه انتقادی از این کشور ابراز امیدواری کرده بودند و همچنین، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، با توزیع گزارشی در میان کشورهای غیرمتعهد عضو شورای حکام، خواستار حمایت آنان از موضع دولت خود و مخالفت با قطعنامه ای در انتقاد از ایران شده بود.

شورای حکام آژانس بین المللیدر پی تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام در مورد ایران، برخی از مقامات جمهوری اسلامی بر لزوم کاهش همکاری این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید نهادند.
در این مورد، آقای سلطانیه صدور قطعنامه چند سال پیش شورای حکام در مورد ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را یادآور شد که در پی آن، مجلس ایران از دولت خواست همکاری با آژانس بین المللی را به عمل به الزامات مندرج در ان پی تی منحصر کند و به خصوص از اجرای پروتکل الحاقی به ان پی تی، که ایران برای مدتی به طور داوطلبانه به آن عمل می کرد، خودداری ورزد.
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: "در گذشته وقتی موضوع هسته ای جمهوری اسلامی که موضوعی فنی و تخصصی است به شورای امنیت منعکس شد، به دلیل این اقدام غیرمعقول و غیرقابل توجیه، مجلس شورای ایران در تصمیمی، دولت را به همکاری در چارچوب ان پی تی محدود کرد."
با اینهمه، علی اصغر سلطانیه، بار دیگر تاکید ورزید که ایران در نظر ندارد از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شود اما هشدار داد که "آژانس و به خصوص مدیرکل آن باید بدانند که نباید انتظاراتی فراتر از ان پی تی داشته باشند و انتظار نداشته باشند که پس از صدور قطعنامه، اقداماتی فراتر از ان پی تی را شاهد باشند."
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال این نظر برخی از مقامات جمهوری اسلامی را تکرار کرد که قطعنامه اخیر آژانس به خاطر بر آورده نشدن تمامی خواست های ایالات متحده، در واقع شکستی برای آمریکا محسوب می شود.
وی گفت: "آمریکایی ها تلاش می کردند که با گزارش آمانو، زمینه را برای قطعنامه ای شدید فراهم کنند که با شکست مواجه شدند و این عوامل و اشتباهات آمانو باعث شد که آمریکایی ها قدرت مانور نداشته باشند و تنها گزارش و یا قطعنامه بسیار ملایمی تهیه کردند که ایران به همکاری با آژانس ادامه دهد."



وزیر سابق کار: اکثر کارگران زیر خط فقر قرار دارند

حسین کمالی، وزیر کار دولت‌های سازندگی و اصلاحات گفت دستمزدهای دریافتی جامعه کارگری پاسخگوی سبد هزینه مختصر زندگی آن‌ها نیست.
کمالی در گفت‌و‌گو با ایلنا خاطر نشان کرد که بیشتر کارگران کشور فقیرانه زندگی می‌کنند و اکثر قریب به اتفاق واحدهای صنعتی کشور به دلیل غیررقابتی بودن فعالیت‌های خود در صورتی که بازسازی نشوند و در چارچوب دانش روز دنیا فعالیت نکنند به سمت تعطیلی و ورشکستگی سوق خواهند یافت‌.
به گفته وی،‎‌ افزایش تعداد معتادان،‎ میزان طلاق، کاهش ازدواج و افزایش تعداد زندانیان بی‌ارتباط با بیکاری،‎‌ فقر و نداری نیست.
او گفت کمبود فرصت‌های شغلی برای جوانان موجب شده است تا بسیاری از آن‌ها به رغم آمادگی برای کار در خانواده‌های خود سربار حقوق اندک خانواده باشند.

دستگیری یک مظنون به تدارک بمب‌گذاری در نیویورک

شهردار و رئیس پلیس نیویورک شامگاه یک‌شنبه (۲۹ آبان/۲۰ نوامبر) از بازداشت مردی خبر دادند که متهم به تدارک چند حمله تروریستی شده است. ظاهرا فرد مظنون با گروه‌های خارجی ارتباط نداشته اما هوادار شبکه تروریستی القاعده است.

مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک یک مرد ۲۷ ساله به اتهام تدارک چند حمله تروریستی در نیویورک بازداشت شد. مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک شامگاه یک‌شنبه به وقت محلی (۲۹ آبان، ۲۰ نوامبر) در یک نشست خبری فرد بازداشت شده را خوزه پیمنتل معرفی کرد و گفت او قصد داشته علیه شهروندان آمریکا دست به عملیات تروریستی بزند.

ساختن بمب بر اساس دستورالعمل القاعده

به گفته‌ی شهردار نیویورک و مسئولان پلیس این شهر، خوزه پیمنتل برای ساختن بمب‌های لوله‌ای از دستورالعمل‌هایی استفاده کرده که از سوی یکی از رهبران شاخه‌ی یمن القاعده، انور العولقی در اینترنت منتشر شده است.
مایکل بلومبرگ احتمال می‌دهد کشته شدن العولقی در حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا یکی از انگیزه‌های فرد بازداشت شده برای عملی کردن برنامه‌های خود بوده است.
رئیس پلیس نیویورک، ریموند کلی در نشست خبری عصر یک‌شنبه گفت فرد بازداشت شده قصد داشته سربازان آمریکایی را که در عملیات نظامیان این کشور در افغانستان و عراق شرکت داشته‌اند پس از بازگشت به ایالات متحده هدف قرار دهد.
کلی می‌گوید خوزه پیمنتل از دو سال پیش تحت نظر بوده و ظاهرا برنامه‌های خود را به تنهایی تدارک می‌دیده است. به گفته‌ی بلومبرگ، فرد مظنون هنگام دستگیری آخرین مراحل ساخت یک بمب را می‌گذرانده است.
انور العولقی، رهبر شبکه القاعده‌ی یمن که به توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شد
هشدار نسبت به خطر "گرگ‌های تنها"

بر اساس اطلاعاتی که پلیس نیویورک منتشر کرده خوزه پیمنتل یک شهروند آمریکایی دومینکن‌تبار است. بلومبرگ به خبرنگاران گفته است متهم از ماه مه سال ۲۰۰۹ میلادی تحت نظر بوده است و روز شنبه (۱۹ نوامبر/۲۸ آبان) بازداشت شده است.
رئیس پلیس نیویورک خوزه پیمنتل را "گرگ تنهایی" توصیف کرد که برنامه‌های خود را بر اساس آموزش‌های شبکه القاعده در پایگاه‌های اینترنتی نزدیک به گروه‌های تروریستی ارائه می‌کند.
ریموند کلی گفت بر اساس اطلاعاتی که تا کنون به دست آمده فرد بازداشت شده سوء قصدهایی را نیز علیه ماموران اداره پست و پلیس تدارک دیده است.
شهردار نیویورک می‌گوید بر مبنای اعتراف‌های متهم دادخواستی در سه بخش علیه او تنظیم شده است. او خاطرنشان کرد وجود افرادی که بدون عضویت یا ارتباط با شبکه‌های تروریستی تحت تاثیر تبلیغات شبکه القاعده قرار می‌گیرند خطری است که مسئولان بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند.

خنثی‌سازی ۱۴ عملیات تروریستی

پس از حمله‌های تروریستی اعضای القاعده به برج‌های مرکز تجارت جهانی در یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ پلیس تدابیر امنیتی خود در شهر نیویورک را شدت بخشیده است.
به گفته‌ی مایکل بلومبرگ از آن زمان پلیس و نیروهای امنیتی چهارده بار افراد مظنون به تدارک حمله‌های تروریستی را بازداشت کرده‌اند.
در ماه مه سال گذشته نیز یک آمریکایی پاکستانی‌تبار که قصد انفجار یک خودروی حامل مواد منفجره را داشت در آخرین لحظه‌ها دستگیر شد. خودروی یاد شده در نزدیکی یک مرکز خرید پر ازدحام نیویورک پارک شده بود.
مقام‌های پلیس می‌گویند انفجار این خودرو می‌توانست به یک فاجعه‌ی انسانی دیگر، شبیه به حادثه ۱۱ سپتامبر تبدیل شود.




صالحی: «اگر رویه آژانس متعادل شود، همکاری ادامه می‌یابد»

 علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه‌ی ایران، اسناد منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بی‌اساس و "فاقد ارزش" خواند. او گفت در صورت تغییر رویه‌ی آژانس، همکاری ایران با این نهاد ادامه و حتی گسترش می‌یابد.
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایرانعلی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه (۲۸ آبان / ۲۰ نوامبر) قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه برنامه‌ی اتمی ایران را بی‌اثر خواند.
وزیر امور خارجه‌ی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری "ایسنا" گفت که جمهوری اسلامی ایران در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویه و شیوه‌ی خود در مواجهه با ایران را متعادل کند، حاضر به ادامه‌ی همکاری‌ها خواهد بود.
علی‌اکبر صالحی افزود: «اگر رویه‌ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رویه‌ای متعادل و منصفانه باشد، ما به همکاری خود با این نهاد ادامه داده و حتا این همکاری را گسترده‌تر می‌کنیم.»
وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران  اسنادی را که از سوی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده و احتمال می‌دهد که غنی‌سازی اورانیوم به منظور دستیابی به بمب اتم است را “فاقد ارزش”  دانست و گفت هیچ ضابطه‌ای وجود ندارد که بر مبنای آن آژانس اجازه داشته باشد اسنادی را علیه یکی از کشورهای عضو منتشر کند.
جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز بارها اسناد منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فاقد اعتبار دانسته و بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود تاکید کرده است. صالحی گفت که آژانس این اسناد را تحت فشار کشورهای غربی منتشر کرده است. وی افزود: «در آینده خود مسئولان آژانس نیز از چنین اقدامی پشیمان می‌شوند.»
با این حال علی‌اکبر صالحی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد به فعالیت‌ها و همکاری خود با آژانس ادامه دهد و همچنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تنها مرجع قانونی برای همکاری و پیگیری وضعیت برنامه‌ی هسته‌ای ایران می‌داند.
اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با موضوع مناقشه اتمی با ایران 
روز شنبه (۲۷ آبان / ۱۸ نوامبر) نیز علی‌اصغر سلطانیه، مسئول هیئت مذاکره‌کننده‌ی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفتگو با "ایسنا" گفته بود که ایران از بازرسان آژانس دعوت کرده است تا برای بازدید مجدد از نیروگاه‌های اتمی کشور به ایران سفر کنند.
گزارش بحث‌برانگیز آژانس و تحریم‌ها
قطعنامه‌ی تازه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، ضرب العجلی را برای توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران تعیین نکرده، با این‌حال چهارمین دور تحریم‌ها علیه مقامات و منابع مالی جمهوری اسلامی ایران را پیشتر تصویب کرده است.

دیپلمات‌های کشورهای عضو شورای امنیت، در قطعنامه مصوب روز پنج‌شنبه (۱۷ نوامبر /۲۶ آبان) اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران باید به مذاکرات و همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده، تعهدات بین‌المللی خود را رعایت کند. روسیه و چین کماکان تنها کشورهای قدرتمند عضو شورای امنیت هستند که به نفع جمهوری اسلامی رای داده و مانع از اتخاذ لحنی تندتر در آخرین قطعنامه شده‌اند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود همچنین تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران آزمایش‌های متعددی را بر روی موشک‌های شهاب ۳ انجام می‌دهد و این موشک‌ها می‌توانند اسرائیل را از داخل خاک ایران مورد حمله قرار دهند. علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، این اتهام آژانس را نیز “بی‌اساس” خواند و نیز اتهام آزمایش بر روی موشک‌های شهاب ۳ به منظور حمله به اسرائیل را رد کرد.
صالحی همچنین پیش‌بینی کرد که آژانس در آینده، رویه خود نسبت به ایران را نرم‌تر و معتدل تر کرده و در «چارچوب مقررات و اساسنامه خود» پایبندی بیشتری نشان خواهد داد.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز جمعه در قطعنامه‌ای «نگرانی عمیق و فزاینده» خود را نسبت به برنامه اتمی ایران ابراز کرده بود و از جمهوری اسلامی خواسته بود به «وظایف خود که در قطعنامه‌های شورای امنیت به آن پرداخته شده» عمل کند. ۳۲ کشور از ۳۵ کشور به این قطعنامه رأی مثبت داده بودند. کوبا و اکوادور رأی منفی و اندونزی رأی ممتنع داده بودند.



درگيری‌های "مرگبار" در ميدان تحرير قاهره

درگيری‌ ميان معترضان مصری در ميدان تحرير قاهره با نيروهای امنيتی دست‌کم باعث کشته‌شدن ۱۳ نفر از معترضان شده است.
 به گزارش خبرگزاری فرانسه، نيروهای پليس شامگاه يکشنبه ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان ۱۳۹۰) با استفاده از شوکرهای الکترونيکی، باتوم و گاز اشک‌آور به معترضانی که خواهان واگذاری حکومت مصر به غيرنظاميان هستند، حمله کرده‌اند.
وزارت بهداشت مصر گفته است در جريان اين تظاهرات ۱۷۰۰ نفر نيز زخمی شده‌اند.
اين تظاهرات از روز جمعه ۱۸ نوامبر آغاز شده است. اعتراضاتی که از روز جمعه در ميدان تحرير مصر آغاز شده، گسترده‌ترين اعتراض پس از کناره‌گيری حسنی مبارک، رئيس‌جمهوری پيشين مصر از قدرت است.
انتخابات پارلمانی مصر قرار است ۲۸ نوامبر در مصر برگزار شود اما معترضان می‌گويند با پيش نويس قانون اساسی که "اختيارات زيادی" به ارتش حتی پس از برقراری دولت غير نظامی می‌دهد، مخالف هستند.
با اين حال مقام‌های مصری گفته‌اند انتخابات پارلمانی طبق برنامه پيش‌بينی شده برگزار می‌شود.
در واکنش به رويدادهای چند روز گذشته مصر، اتحاديه اروپا از دولت موقت اين کشور خواسته است تا به حقوق بشر احترام بگذارد.
کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در بيانيه‌ای گفت: "من خواهان آرامش و خويشتن‌داری در مصر هستم و استفاده از خشونت را محکوم می‌کنم".
تجمع های اعتراضی در اسکندريه و سوئز نيز برگزار شده است. به گزارش العربيه، معترضان شعارهايی عليه شورای عالی نظامی مصر و رئيس اين شورا "محمد حسين طنطاوی" سر دادند.
پيش از اين محمد البرادعی، نامزد احتمالی انتخابات رياست جمهوری مصر، انتخابات پارلمانی را تحريم کرده و گفته بود که انتخابات مصر با "تقلب و دروغ" همراه خواهد بود و هر فردی که در آن شرکت کند بر خلاف وجدان ملی عمل کرده است.
همچنين چندی پيش نيز ائتلافی از حدود ۶۰ حزب سياسی مصر به رهبری گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمين هشدار داد در صورتی که قانون انتخابات اصلاح نشود از شرکت در انتخابات پارلمانی خودداری خواهد کرد.
اعتراض اين ائتلاف به ماده‌ای در قانون انتخابات بود که برپايه آن، يک‌سوم کرسی‌های پارلمانی بايد در اختيار نمايندگان مستقل و غير وابسته به احزاب قرار گيرد.
اين احزاب می‌گفتند قانون انتخابات بايد به‌گونه‌ای تغيير يابد که از ورود چهره‌های سياسی رژيم پيشين مصر در قالب نامزدهای مستقل جلوگيری شود.
شورای عالی نيروهای مسلح مصر که اداره موقت اين کشور را در دست دارد پس از اين اعتراض اعلام کرد که با اصلاح قانون انتخابات اين کشور موافق است.

 اين تصميم شورای عالی نيروهای مسلح مصر پس از ملاقات سامی عنان، رئيس ستاد مشترک ارتش اين کشور با سران اين ائتلاف گرفته شد.



بازداشت معاون جهرمی در بانک صادرات، ميزان

ميزان: در ادامه بازداشت مديران بانکی حجت الله صيدی بازداشت شد.
به گزارش «ميزان خبر»، عضو هيئت مديره و معاون بين الملل بانک صادرت که معاونت محمد جهرمی در زمان اختلاس سه هزار مليارد تومانی را بر عهده داشت، روز گذشته پس از احضار به دادسرای شهيد مقدس (اوين) بازداشت شد.
تا کنون خبری از تبديل قرار صيدی و يا آزادی او به دست نيامده است.
پيش از اين نيز برخی ديگر از مديران بانکی پس از احضار به دادسرا قرار وثيقه ابلاغ شده بود، که بعضا به علت عدم تامين وثيقه تا پايان وقت اداری آنها يک يا دو روز بازداشت شدند.
سخنگوی قوه قضاييه،در آبان ماه سال جاری گفته بود که ۶۷ نفر به عنوان متهم در رده‌های مختلف اعم از مديران و مسئولان شرکت‌های وابسته به شرکت توسعه سرمايه‌گذاری اميرمنصور آريا احضار شده‌اند و ۳۱ نفر در بازداشت به سر می‌برند.
گفتنی است اين اختلاس بزرگترين اختلاس تاريخ ايران لقب گرفته است و نام مديران ارشد جمهوری اسلامی به عنوان متهم در اين رابطه مطرح شده است.





همبستگی «نیمه برهنه» گروهی از زنان اسرائیلی با وبلاگ‌نویس «برهنه» مصری

image 
دیروز، گروهی از زنان اسرائیلی در همبستگی با دختر وبلاگ‌نویس مصری که در اعتراض به اسلام‌گرایان، عکس‌های برهنه خودش را در وبلاگ‌اش گذاشته بود، عکسی «تقریبا برهنه» به شکل گروهی انداختند. این «خواهران» اسرائیلی البته بر خلاف وبلاگ‌نویس مصری، بخش‌هایی از بدن‌های‌شان را با دست پوشاندند.
به گزارش سایت خبری وای-نت، این گروه ۴۰ نفره از فعالان اسرائیلی در حمایت از کار علیاء ماجدة المهدی، وبلاگ‌نویس مصری که از سوی اسلام‌گرایان نیز تهدید شده دست به این کار زده‌اند. «ار تپلر» یکی از فعالان اسرائیلی در فیسبوک خود دیگران را دعوت به این نوع مبارزه بدون خشونت برای ابراز همبستگی با علیاء ماجدة المهدی کرده بود.
تپلر نوشته بود: «دخترها، بیایید به شکلی بی‌همتا، دلیلی برای نمایش زیبایی زنان اسرائیلی بدهیم، فارغ از اینکه عرب، یهودی، همجنس‌گرا و یا غیر همجنس‌گرا باشند...» تپلر ادامه می‌دهد: «بیایید به کسانی که نسبت به ما تردید دارند نشان دهیم که گفتمان بین‌المللی به دولت‌ها اتکا نمی‌کند.»
بیش ۱۰۰ زن اسرائیلی گفته بودند که در این حرکت مشارکت خواهند کرد.



تجمع اعتراض‌آمیز هزاران كارگر مقابل مجلس

image
امروز سه هزار کارگر با در دست داشتن پارچه‌نوشته‌ها و سردادن شعار مقابل مجلس، نسبت به پیش‌نویس اصلاح قانون کار و همچنین پرداخت نشدن دسمتزدها و ناامنی شغلی اعتراض کردند.
هزاران نفر از كارگران بخش خصوصی و کارگران بازنشسته همزمان با سالروز تصویب قانون کار با تجمع در مقابل مجلس نسبت به پیش‌نویس اصلاح قانون کار اعتراض كردند.
خبرگزاری کار ایران گزارش داده است که این کارگران با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی با دادن شعار مخالفت خود را با تغییر قانون کار به نفع سرمایه‌داران به عنوان كارفرما و همچنین پرداختن نشدن حقوق ومزایای خود یا نداشتن امنیت شغلی و بیکاری اعلام كردند.
همچنین به گزارش ایسنا، رییس فراكسیون كارگری مجلس در نطق ميان‌دستور خود در جلسه‌ علني امروز مجلس با اشاره به پیش‌نویس اخیر قانون كار گفته است: در ماده 73 این قانون بر انعطاف برای حل اختلافات، تقویت همسویی و تقویت تشكل‌های كارگری و تصویب بیمه بیكاری تاكید شده، اما در آن‌چه كه به عنوان اصلاحیه یا تغییر قانون مطرح است ایرادات فراوانی مانند نادیده گرفتن حقوق ممتاز در ماده 13، نادیده گرفتن موضوع قراردادهای كار و اجازه اخراج جمعی در ماده 21، وجود دارد.
علیرضا محجوب ادامه داده است: در این اصلاحیه هم‌چنین تعیین حداقل دستمزد و پاداش، مشروط به شرایط اقتصادی واحد است، در حالی كه این موضوع خلاف قانون است؛ چرا كه در مورد آن قانون مجزایی وجود دارد. تقویت تشكل‌های كارگری منوط به حفظ حق اعتراض كارگران است و باید به كارگران حق اعتراض داده شود؛ چرا كه امروز كارگران ما مظلوم و ساكتند.



اطلاعیه سازمان ادوار تحکیم در خصوص اتهامات وارد شده به سعید نعیمی

سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) با صدور اطلاعیه ای نسبت به اتهام وارد شده به سعید نعیمی عضو دربند این سازمان اعتراض کرده است.
در این بیانیه آمده است: «از جمله جديدترين اقدامات نخ نما شده از سوی نهادهای امنیتی و قضایی، اعلام اتهام "جاسوسي" به سعید نعیمی عضو شورای سیاست گذاری ساز مان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) و از فعالان خوش نام هویت طلب است که از دیر باز تاکنون با وجود پی گیری مطالبات و حقوق از دست رفته قومیت ها و اعتراض به ظلم و ستم روا داشته شده علیه فعالان این عرصه اما همواره بر فعالیت در چارچوب قانون و در جهت حفظ تمامیت ارضی کشور تاکید داشته است.»
به گزارش ادوار نیوز متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:
در روزهايي كه حاكميت جمهوري اسلامي تحت شديدترين فشارها از جانب جامعه بين الملل به علت نوع رفتارهاي دروني و بيروني خود است و در مقطعي كه هنوز پرونده ايران در بحث حقوق بشر در دست بررسي مراجع بين المللي است اما اقدامات ناعادلانه دستگاه قضايي همچنان دامنگير فعالان مدني و سياسي است.
از جمله جديدترين اقدامات نخ نما شده از سوی نهادهای امنیتی و قضایی، اعلام اتهام "جاسوسي" به سعید نعیمی عضو شورای سیاست گذاری ساز مان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) و از فعالان خوش نام هویت طلب است که از دیر باز تاکنون با وجود پی گیری مطالبات و حقوق از دست رفته قومیت ها و اعتراض به ظلم و ستم روا داشته شده علیه فعالان این عرصه اما همواره بر فعالیت در چارچوب قانون و در جهت حفظ تمامیت ارضی کشور تاکید داشته است.
صد البته فعالیت های سعید نعیمی در قالب مجموعه سازمان دانش آموختگان ایران به عنوان عضو ارشد این سازمان خود مدعایی بر غیرواقعی بودن اتهام مطرح شده از سوی نهادهای امینیت و قضایی است.
پرسش بنيادين اين است كه اساسا يك فعال مدني و سياسي به چه اطلاعات محرمانه و مهمي دسترسي دارد كه بخواهد آن را در اختيار بيگانگان قرار دهد؟
بهتر است سيستم قضايي و امنيتي ايران قبل از نگارش سناريوهای نخ نما شده و مضحک عليه فعالان مدني و سياسي اندكي نیز به مقدمات اتهام وارد شده نيز توجه كنند تا اينچنين نقايص آشكار حقوقي دامنگيرشان نشود و بیش از پیش پرونده عملکرد خود در طی سالهای اخیر را سیاه تر ننمایند.
ما همواره تاكيد كرده ايم كه بدون يك فرايند آشكار و منصفانه حقوقي كه مبتني بر اعلاميه جهاني حقوق بشر است هيچ اتهامي از سوي نظامهاي اقتدارگرا قابل پذيرش و استماع نيست.
سازمان د انش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) ضمن تاکید دوباره بر بی اساس بودن چنین ادعایی در باره سعید نعیمی عضو شورای سیاستگذاری این سازمان، ادامه چنین روندی در سیستم قضایی و امنيتي کشور را موجب وارد آمدن زیان های جبران ناپذیر به منافع ملی می داند و خواهان توقف این رویه درباره تمام اعضای دربند آن و همچنین سایر زندانیان سیاسی است .
این سازمان همچنین حق اعضاي خود را در اعاده حيثيت نسبت به چنين اتهامات بي اساس و بدون استناد محفوظ مي دارد و در هر شرايطي در دادگاههاي منصفانه بين المللي جهت استيفاي آن تلاش خواهد كرد.
سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی
ادوار تحکیم وحدت
بیست و نهم آبان هزار و سیصد و نود



۷۹ تن تحت نام اراذل و اوباش در تهران بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - سردار حسین ساجدی‌نیا با اشاره به اجرای طرح امنیت محله محور گفت: صبح امروز در چند عملیات جداگانه ۷۹ تن از اراذل و اوباش معروف پایتخت دستگیر شدند.

این مقام ارشد انتظامی در تشریح موضوع گفت: به منظور افزایش ضریب امنیت محلات پایتخت و در راستای اجرای طرح امنیت محله محور و پاسخگویی به مطالبات مردم و درخواست‌های شهروندان تهرانی این طرح اجرا شد.

ساجدی‌نیا خاطر نشان کرد: از ۷۹ تن از اراذل و اوباش دستگیر شده تعدادی سلاح سرد، مواد مخدر و وسایل استعمال مواد مخدر نیز کشف و ضبط شد.



بازداشت یک استاد دانشگاه در اشنویه

خبرگزاری هرانا - طی روزهای اخیر یک استاد دانشگاه اهل اشنویه توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و روانه زندان شد.

به گزارش موکریان، یکی از اساتید دانشگاه پیام نور شهر اشنویه واقع در استان آذربایجان غربی به نام رسول تیموری حدود ده روز پیش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است.
براساس آخرین خبر رسیده این مدرس زبان در چند روز گذشته به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است.

تاکنون هیچ علت یا عللی برای بازداشت این شهروند از طرف مقامات قضایی اشنویه اعلام نشده است.



دو شهروند به اتهام تجاوز در مشهد اعدام شدند

خبرگزاری هرانا - دو جوان حدود ۲۴ ساله سپیده دم روز گذشته به جرم انجام عمل خلاف عفت در زندان مرکزی مشهد به دار آویخته شدند.
به گزارش روزنامه خراسان، حدود ۲ سال قبل نوجوان ۱۵ ساله ای که شاگرد یک مغازه بود ساعت ۲ بامداد از سر کار در حال رفتن به منزلش بود که موتورسواری کنارش توقف کرد و با این ترفند که «پیک موتوری» است نوجوان مذکور را برای رساندن به مقصدش سوار موتورسیکلت کرد.
جوان موتورسوار پس از طی مسافتی یکی از دوستانش را به بهانه این که او نیز مسافر است سوار موتورسیکلت کرد و به راه افتاد اما موتورسوار در یک لحظه و در حالی که نوجوان مذکور بین آن دو جوان قرار گرفته بود به سمت بزرگراه شهیدکلانتری تغییر مسیر داد و به طرف کوه های خلج حرکت کرد و عمل خلاف عفت را انجام دادند.




صدور قرار وثیقه برای امیر اسلامی، از وکلای زندانی دراویش گنابادی

خبرگزاری هرانا - خانواده امیر اسلامی وکیل دراویش گنابادی از صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای وی خبر دادند.

به گزارش سایت مجذوبان نور؛ امیر اسلامی وکیل دراویش گنابادی که در تاریخ ۱۳ شهریور ماه به دعوت فرمانداری شهرستان کوار به همراه آقایان افشین کرمپور دیگر وکیل دراویش و غلامرضا شیرزادی استاد دانشگاه به آنجا رفته و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود ٬ پس از گذشت نزدیک به ۸۰ روز حبس در بند امنیتی زندان اوین هفته گذشته با تماس بازپرس پرونده با خانواده ایشان از صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای وی خبر داده شد.
گفتنی است، در ماه گذشته برای حمید مرادی یکی از مدیران سایت مجذوبان نور نیز قرار وثیقه ای به ارزش ۴۰۰ میلیون تومان صادر شده است.

همچنین آمده است حمید مرادی٬ فرشید یداللهی٬ ‌افشین کرمپور٬ رضا انتصاری٬ امید بهروزی٬ امیر اسلامی و مصطفی دانشجو، هم اکنون در بند امنیتی زندان اوین به سر می برند که از این میان مصطفی دانشجو وکیل دراویش گنابادی در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد.


این در حالیست که محمد جواد لاریجانی، از مقامات ارشد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، طی سخنانی کذب در نیویورک که هفته پیش و در حضور کشورهای جهان ایراد کرد، مدعی شد «در ایران هیچ وکیلی در زندان نیست، و آن یک نفر هم (عبد الفتاح سلطانی)، مورد و ارتباط تروریستی دارد.




مهدی کروبی حتی از هوای آزاد هم محروم است

خبرگزاری هرانا - فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در ایران که در حصر خانگی به سر می‌برد در دیدار با جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی گفت که همسرش برای مدت‌های طولانی حتی از هوای آزاد هم محروم بوده و دچار مشکلات تنفسی شده است.
به گزارش کلمه، خانم کروبی ضمن تشکر از همدردی و حمایت خانواده‌های زندانیان سیاسی و همه مردم خوب ایران و تاکید بر روحیهٔ عالی و مقاوم آقای کروبی خاطر نشان کرد که وی نگران و پیگیر مسائل مربوط به خانواده‌ها بوده و در ملاقات‌هایی که هر از چندی به خانواده می‌دهند همواره جویای حال زندانیان و خانواده‌هایشان می‌شود.
فاطمه کروبی که خود نیز ماه‌ها به همراه همسرش در زندان خانگی به سر می‌برد ضمن تشریح وضعیت نگهداری آقای کروبی تصریح کرد که ایشان مدت‌های طولانی است که حتی از هوای آزاد نیز محروم هستند و دچار مشکل تنفسی شده‌اند.

به گفتهٔ وی به دلیل مشکل به وجود آمده در ایام حصر دستگاه اکسیژن برای آقای کروبی تهیه شده که در صورت نیاز از آن استفاده کنند.

بر اساس این گزارش و خبرهای قبلی نه تنها کل هزینه و خرج‌های آقای کروبی با خودشان بوده که حتی مجبور شده است مخارج سرسام آور هزینه‌های ساختمانی که بر آن‌ها تحمیل شده از قبیل حصار و نرده کشی و … را نیز بپردازد.

خانم کروبی در این دیدار افزوده است که وی را چند بار بصورت تلفنی دعوت به گفتگو و مذاکره کرده‌اند که وی تاکید کرده فقط در خانه یا دفتر کار خود و با حضور آقای کروبی صحبت می‌کند.

وی همچنین افزوده است که برای احضار نیز فقط با احضاریه کتبی خواهد رفت.



برگزاری مراسم فرش قرمز در کشور ممنوع شد

خبرگزاری هرانا - به گفته‌ی یک مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد، برگزاری هرگونه مراسم فرش قرمز برای افتتاحیه‌ی فیلم‌های سینمایی در ایران ممنوع شده است.
علیرضا سجادپور رئیس اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی روز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت که این گونه برنامه‌ها به دلیل آنچه "مغایرت با فرهنگ ایرانی" و "کپی برداری از غربی‌ها" خوانده می‌شود، ممنوع است.
در همین خصوص موسوی‌نیا، مسئول امور اجرایی تالار ایوان شمس نیز گفته است که وزارت ارشاد اجرای فرش قرمز را ممنوع کرد و به طور کلی دیگر مجوزی برای این مراسم صادر نمی‌کند.
موسوی‌نیا با بیان اینکه موضوع و محتوای مراسم فرش قرمز بسیار واضح است افزود که این مراسم اصلا هنری نیست بلکه اتفاقاتی که رخ می‌دهد بیشتر مطرح کردن مباحث تجاری و مد لباس است و اصلا مباحث هنری سینمایی مطرح نیست.

طی ماه‌های اخیر برای بسیاری از فیلم‌های سینمایی در کشور، مراسم فرش قرمز برگزار شده بود.



سه شهروند در ساری به دار آویخته شدند

خبرگزاری هرانا - بامداد روز گذشته، بیست و نهم آبان ماه، سه زندانی در زندان شهرستان ساری به دار آویخته شدند.
بر اساس گزارش ایسنا، اتهام سه شهروند اعدام شده در زندان ساری از سوی مراجع قضایی مازندران، جرایم مربوط به مواد مخدر عنوان شده است.
اسدلله جعفري، دادستان عمومي و انقلاب ساري در اين باره گفت: "اين افراد با وجود دستگيري مکرر و تحمل حبس، در پرونده اخير به ميزان بالايي در امر توزيع موادمخدر مشارکت داشتند که صبح روز يك‌شنبه به دار مجازات آويخته شدند."

وي ادامه داد: "این سه نفر که از عوامل اصلی تهیه و توزیع مواد مخدر در استان مازندران بودند پس از دستگیری به مقامات قضایی تحویل و با تکمیل تحقیقات و رسیدگی در مراحل مختلف قضایی نهایتا با قطعی شدن حکم و تنفیذ حکم صادره از سوی دادستان کل کشور و اجری تشریفات لازم سحرگاه ۲۹ آبان در زندان شهرستان ساری به دار آویخته شدند."
این گزارش به هویت اعدامیان هیچ اشاره‌ای نداشته است.




خبرگزاری هرانا - احکام صادره برای شاهرخ زمانی، نیما پوریعقوب، محمد جراحی و ساسان واهبی‌وش، چهار تن از فعالین کارگری و چپ در تبریز، از سوی دادگاه تجدید نظر عیناً مورد تایید قرار گرفته است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبهٔ ۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی شاهرخ زمانی را به ۱۱ سال، نیما پوریعقوب را به ۶ سال، محمد جراحی را به ۵ سال و ساسان واهبی‌وش را به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.
بدین ترتیب دادگاه تجدید نظر حکم بیست و دو و نیم سال حبس این فعالین کارگری و چپ را که توسط شعبهٔ یکم دادگاه انقلاب تبریز صادر شده بود، تایید نموده است.
دادگاه بدوی نامبردگان بیست و هفتم مردادماه سال جاری برگزار شده بود.

در دادگاه بدوی، متهم ردیف پنجم، بیوک سیدلر از اتهامات وارده تبرئه شد.
اتهامات این فعالین کارگری در تبریز که در خردادماه سال جاری بازداشت شده بودند، مواردی از قبیل "مشارکت در تشکیل گروه مخالف نظام"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و "اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور" عنوان شده است.

نیماپوریعقوب دانشجوی رشتهٔ مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد تبریز، ساسان واهبی‌وش دانشجوی مهندسی پزشکی‌‌ همان دانشگاه، شاهرخ زمانی عضو شورای نمایندگان کمیتهٔ پی‏گیری برای ایجاد تشکل‏‌های کارگری و عضو سندیکای نقاشان و محمد جراحی فعال کارگری، در حال حاضر به قید وثیه و به طور موقت آزاد هستند.
گفتنی ست آقای زمانی به علت وثیقهٔ سنگینی‌ای که مسئولان برای وی تعیین کرده بودند و عدم توانایی نسبت به تهیهٔ آن، تا مدت‌ها علی رغم تبدیل قرار بازداشت به وثیقه، در زندان به سر ‌برد.

احکام صادر شده در قبال این پرونده، در طی سال‌های اخیر در مورد پرونده‌های سیاسی در تبریز بی‌سابقه بوده است.



کاهش سن شروع روسپی‌گری در ایران به کمتر از ۱۴سال

خبرگزاری هرانا -  تازه‌ترین آمار و تحقیقات صورت گرفته درباره روسپیان حاکی از آن است که ميانگين ورود دختران به بازار كارگری جنسی به‌شدت كاهش پيدا كرده و به كمتر از ۱۴ و ۱۵ سال رسيده است.
به گفته سعید مدنی جامعه‌شناس این آمار که در مجله اجتماعی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شده نشان می‌دهد، در سال ۴۷  ميانگين سن زنان كارگر جنسی ۳۰ سال اما در سال‌های اخير ميانگين سنی ورود زنان به بازار كارگری جنسی به كمتر از ۱۴ و ۱۵ سال رسيده است.
به گزارش روزنامه شرق، آقای مدنی در اولین كنگره روان‌پزشكان ايران از کم شدن نسبت زنان كارگر جنسی مهاجر خبر داده و گفته است: "اگر در سال ۴۷، ۹ و نیم درصد زنان كارگر جنسی تهران، اهل تهران بودند امروز مطالعات اخير نشان می‌‌دهد نزديک به ۵۰ درصد اين زنان در تهران هستند و سهم بيشتر متعلق به استان تهران است."
این جامعه شناس از تغيير شاخص‌های مشكلات اجتماعی بر اساس آخرین آمار روسپیان ایران نتیجه گرفته است، "امروز شاهد كاهش ميانگين و دامنه سنی زنان كارگر جنسی هستيم."
بر اساس این تحقیقات اغلب روسپیان جدید نيازهای اساسی و اوليه زندگی خود ‌را با شغل اول تامين می‌كنند و روسپی‌گری را به عنوان شغل دوم برای از بين بردن نابرابری‌‌های اجتماعی با ديگر دختران هم سن و سالشان انتخاب مي‌كنند.
تغییر میزان تحصیلات از دیگر ویژگی‌های دخترانی است که در سال‌های اخیر وارد بازار جنسی شده‌اند. این تحقیقات نشان می‌دهد نسبت زن كارگر جنسی بی‌سواد امروز ناچيز است و در مقابل سطح تحصيلات بالا رفته است.
آقای مدنی در اولین کنگره روان‌پزشکان ایران درباره میانگین سنی مشتریان روسپی‌ها گفته است: "آمار نشان می‌‌دهد مردانی در رده سنی ۳۰ تا ۵۰ سال بیشترین مشتری زنان كارگر جنسی هستند و بعد جوانان قرار دارند."
سعید مدنی بخشی از اين تغييرات را محصول تغييرات اجتماعی می‌داند که تا حدی اجتناب‌ناپذيرند اما در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای هدایت مشکلات، این موضوع یا مسكوت مانده يا به صورت غلطی پيگيری شده است.
به گفته سعید مدنی مقابله تهاجمی و جرم‌انگارانه با پدیده روسپی‌گری پاک کردن صورت مسئله است. این جامعه شناس از بين بردن منطقه خاک سفيد در تهران را یکی از نمادهای پاک كردن صورت مساله و ظاهر مشكل دانسته است.
حسین ساجدی‌نیا، رییس پلیس تهران چندی پیش ادعا کرده بود که در تهران فقط ۱۰۰ زن خیابانی وجود دارد که پلیس محل‌های فعالیت این افراد را شناسایی کرده و به زودی این افراد جمع آوری می شوند.




درگیری در موسسه‌ی ایران و بازداشت علی‌اکبر جوانفکر

خبرگزاری هرانا - رسانه‌های دولتی از درگیری کارکنان روزنامه‌ی ایران با ماموران امنیتی که برای بازداشت علی‌اکبر جوانفکر، سرپرست مؤسسه ایران و مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد، به دفتر این روزنامه مراجعه کرده بودند؛ خبر داده‌اند.
وبسایت نسیم آنلاین در این خصوص نوشت، "در حالی که نیروهای امنیتی قصد بازداشت جوانفکر را دارند، پرسنل گروه‌ سیاسی روزنامه ایران با سردادن شعارهای الله اکبر و مرگ بر ضد ولایت فقیه سعی دارند تا مانع از بازداشت وی شوند."
ماموران امنیتی تا لحظه‌ی تنظیم خبر موفق به خارج کردن وی از ساختمان نشده بودند.
بر اساس این گزارش مصیب نعیمی، مدیر مسئول روزنامه ایران نیز بازداشت و این موسسه پلمپ شده است.
هم چنین گفته می‌شود ماموران امنیتی خبرنگاران روزنامه را از محل خارج کرده و گفته‌اند روزنامه توقیف شده است.
برخی خبر‌ها نیز از پرتاب گاز اشک آور در موسسه و احتمال حضور محمود احمدی‌نژاد در محل درگیری حکایت دارد.
علی‌اکبر جوانفکر، صبح امروز دوشنبه، در محل موسسه‌ی ایران در کنفرانسی مطبوعاتی و در جمع خبرنگاران حضور یافته بود.
جوانفکر روز گذشته با حکم دادگاه به دلیل ارتکاب جرم در جریان انتشار نشریه‌ی خاتون به یک سال حبس تعلیقی و ۳ سال محرومیت از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محکوم شده بود.
لازم به یادآوری ست که طی روزهای گذشته روزنامه‌ی اعتماد نیز به دلیل مصاحبه با نامبرده توقیف شد.