۱۳۸۹ بهمن ۲۴, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش اوّل تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


جرس: در پی محرومیت جعفر پناهی از حضور در جشنواره فیلم برلین و انتشار نامه‌اش خطاب به فیلم‌سازان و اهالی سینما،  روزنامه آلمانی تاتس Taz در روز ۲۲ بهمن ۸۹  (11 فوریه 2011) صفحه اول خود را بر خلاف روال عادی به جای رنگ قرمز، با رنگ سبز منتشر کرد.
 به گزارش جرس، این روزنامه همچنین طوماری را منتشر کرده و از مردم خواسته است تا با امضای این طومار به حکم جعفر پناهی و محمد رسول‌اف اعتراض کنند. تاکنون سه هزار و ۱۷ نفر طومار را امضا کرده‌اند.
 پناهی در نامه‌اش که رئیس هیات داوران جشنواره در کنار صندلی خالی جعفر پناهی قرائت کرد، نوشته بود: واقعيت اين است که مرا پنج سال گذشته بی‌حکم و برای بيست سال آينده با حکم، از ساختن و کارگردانی هر نوع فيلمی محروم کرده‌اند. اما می‌دانم در اين بيست سال، با خيال خود آرزوهايم را خواهم ساخت.
پناهی یکی از شناخته‌ترین فیلم‌سازان ایرانی در سطح جهان است که در جریان پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران، دو بار دستگیر شد. بار اول، در روز ۸ مرداد ۱۳۸۸ هنگامی که به همراه گروه دیگری از فیلم‌سازان برای گرامیداشت کشته‌شدگان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم به بهشت زهرا رفته بود که پس از چند روز آزاد شد. بار دوم دوشنبه ۱۰ اسفند به همراه ۱۸ نفر از اعضای خانواده و دوستانی که در خانه او در تهران مهمان بودند بازداشت شد.
  دستگیری او در ایران و جهان واکنش های گسترده ای را به همراه داشت و صندلی او در جشنواره کن خالی ماند. او در یک مرحله برای مدتی اعتصاب غذا کرد. پناهی روز ۴ خرداد ۱۳۸۹ به دستور بازپرس و تایید دادستان عمومی و انقلاب تهران با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.



درخواست نظارت سازمان ملل بر راهپیمایی 25 بهمن

 

العربیه: گروهی که خود را جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف (متقن) می نامد، با ارسال نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، با اعلام شرکت خود در تظاهرات روز 25 بهمن (14 فوریه) در تهران، خواستار نظارت این سازمان بر این تظاهرات شدند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه ‌ای به وزارت کشور جمهوری اسلامی خواستار صدور مجوز برای "راهپیمایی مردمی" در روز 25 بهمن با هدف حمایت از حرکت‌های مردم تونس و مصر شدند. در بخشی از این نامه که نسخه ای از آن به "العربیه.نت" ارسال شده، آمده است: "ما جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف (متقن) وظیفه خود می دانیم که بدینوسیله به حضور نمایندگان ملت ها از ستمی که بر مردم ایران شده و می شود، تظلم نماییم. درایران امروز، هیچ روزنامه آزادی وجود ندارد، مجلس ایران یک مجلس فرمایشی بیش نیست و حتی به صراحت کامل نمایندگان بر اطاعت کامل از قدرت مطلقه حکومت اصرار دارند و ابائی از اقرار و اعتراف به این امر ندارند." این نامه با طرح این سوال که "مگر فلسفه وجودی سازمان ملل حفظ صلح و امنیت ملت ها و پشتیبانی از حقوق انسانها نیست؟" ادامه داده است: "از شما درخواست می کنیم، به عنوان اولین گام عملی، ناظر بر عملکرد رژیم حاکم در تظاهرات روز 25 بهمن 1389 باشید تا اثباتی بر مدعای ما و همه ملت رنجدیده ایران باشد."
Link: 
http://www.iranpressnews.com/source/092247.htm


اعلام مسیرهای راهپیمایی ٢۵ بهمن در ٣۵ شهر کشورجرس: در پی اعلام روز ۲۵ بهمن به عنوان روز راهپیمایی اعتراضی مردم ایران در همبستگی با مردم کشورهای مصر و تونس، جمعی از اعضای ستادهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شهرستان ها مسیرهای پیشنهادی خود را برای راه پیمایی اعتراضی روز ۲۵ بهمن به شرح زیر اعلام کردند.

به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی مسیرهای مشخص شده در ۳۵ شهر کشور به قرار زیر است:
تبریز: فلکه آبرسان (دانشگاه)، خیابان ولی عصر، خیابان باغمیشه
ارومیه: خیابان ارومیه، از شهرجایی تا میدان انقلاب
اردبیل: چهارراه امام تا میدان شریعتی
ایلام: خیابان بیست و چهار متری ولی عصر و خیابان اشرفی اصفهانی
بوشهر: خیابان شهدا
ورامین: میدان راه آهن تا میدان اصلی ورامین
پیشوا: خیابان شریعتی
قرچک: خیابان محمد آباد
اسلام شهر: خیابان باغ فیض، بلوار امام حسین از ابتدای جاده ساوه تا میدان اصلی باغ فیض
کرج: میدان شاه عباسی تا میدان حصارک
شهرکرد: حدفاصل چهارراه دامپزشکی تا میدان انقلاب
بیرجند: خیابان مدرس
مشهد: از سه راه راهنمايي- به سمت ميدان شريعتي
بجنورد: میدان ۱٧ شهریور
اهواز: فلکه ساعت تا چهارراه آبادان
زنجان: خیابان سعدی، خیابان امام
گرمسار: میدان شهدا تا میدان امام
سمنان: از میدان سعدی به سمت میدان کوثر
شاهرود: خیابان ۱٢ بهمن
شیراز: ساعت سه - مقصد نهایی:روبروی دانشکده مهندسی شماره دو- مسیر یک:میدان نمازی تا دانشکده - مسیر دو:میدان ستاد به سمت میدان نمازی تا دانشکده مهندسی - مسیر  سه:میدان ارم به سمت میدان نمازی تا دانشکده مهندسی و سایر کوچه ها و خیابان های منتهی به ملاصدرا به سمت دانشکده مهندسی 
سنندج: خیابان پاسداران
کرمان: میدان مرکزی (میدان آزادی)
کرمانشاه: میدان فردوسی
یاسوج: پارک ساحلی میدان استانداری
گرگان: میدان ولی عصر تا زرتشت
گیلان: خیابان امام خمینی – خیابان مطهری – خیابان گلسار
بروجرد: خیابان شهدا
خرم آباد: خیابان شهدای شرقی
بابل: خیابان دکتر شریعتی ،میدان امیرکبیر -کنار پارک شادی (ساعت پنج)
ساری: خیابان فرهنگ، خیابان قارن، خیابان انقلاب
آمل: خیابان امام رضا
اراک: خیابان عباس آباد، خیابان ملک، خیابان امام خمینی
همدان: میدان دانشگاه، آرامگاه بوعلی
بندرعباس: از چهارراره رسالت تا نخل ناخدا
یزد: خیابان دهم فروردین، خیابان آیت الله کاشانی از میدان مجاهدین تا میدان ابوذر


 جرس: دکتر محمد ملکی نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب اسلامی ایران، از شخصیت‌های سیاسی است که در تمام این  سال‌ها فارغ از موافقت یا مخالفت با مواضع اش مورد احترام گروه‌های مختلف سیاسی بوده و هست.   
او که در تیرماه سال 60 به خاطر مخالفت با تعطیلی دانشگاه و طرح علنی مخالفت با انقلاب فرهنگی بازداشت شد و پنج سال زندانی بود، به رغم سن و سال‌اش همواره مورد اعتماد و طرف مشورت فعالان دانشجویی در این سال‌ها بوده است.
  دل نگرانی‌ها و دل مشغولی‌های محمد ملکی نسبت به دانشگاه و جنبش دانشگاه به صورت ویژه و فضای عمومی جامعه باعث شده است که وی در این سال‌ها با نگارش مقاله‌های مکرر در این موارد ابراز نظر کند.
 ملکی که با وجود شرایط جسمی بسیار نامساعد، تیر ماه سال گذشته بازداشت و بیش از ۶ ماه را در زندان سپری کرد، هم اکنون نیز شرایط جسمی نامناسبی دارد.
با دکتر محمد ملکی درباره فضای جامعه ایران در این روزها و راهپیمایی 25 بهمن مردم به گفتگو نشستیم و او با آن که حال خوبی نداشت و چندین بار مجبور به قطع مصاحبه شد، اما تا آن‌جا که شرایط جسمی‌اش اجازه داد به تحلیل شرایط روز پرداخت.
  
برای راهپیمایی ۲۵ بهمن به همراه اقشار مختلف و گروه‌های سیاسی گوناگون، تعداد زیادی از تشکل‌های دانشجویی هم اعلام حمایت و شرکت کردند. چه نقشی را برای جنبش دانشجویی در فضای امروز مبارزات آزادی‌خواهانه ایران به صورت اعم و راهپیمایی‌هایی چون راهپیمایی ۲۵ بهمن به صورت اخص می‌بینید؟
  
ببینید، من در نوشته‌ی اخیرم اشاره کردم به وضع جوانان و دانشگاهی‌ها. گفتم و تعارف هم نکردم با کسی که من در شرایط فعلی خودم را دیگر شاگرد این بچه‌ها می‌دانم، بسیاری از این بچه‌ها آن‌ قدر فهمیده و آشنا به مسائل هستند که نیازی ندارند کسانی مثل من به آن‌ها بگوید چه کار بکنند و چه کار نکنند.
 در این مورد هم همان‌طور است؛ دانشجویان خودشان تصمیم می‌گیرند که چه کار کنند و چه نکنند، کجا بروند و کجا نروند، در چه برنامه‌ای شرکت کنند و در چه برنامه‌ای شرکت نکنند. من فقط این را می‌توانم بگویم که هر جریانی که در مسیر دموکراسی این مملکت باشد، در مسیر آزادی و برابری مردم باشد، اگر اینگونه فراخوانی را بدهد من موافقم چرا که همیشه گفته‌ام باید مراجعه شود به آراء مردم و نگاه کرد که مردم چه می‌گویند و چه می‌خواهند. بنابراین من با هر تجمعی که در مسیر آزادی باشد و البته تجمعی که منجر به خشونت نشود و مدنی باشد موافق هستم و اصلا چرا باید مخالفت کرد؟ قانون اساسی به مردم اجازه می‌دهد راهپیمایی مسالمت‌آمیز کنند. خصوصا حالا که در حمایت از مردم مسلمان مصر و تونس است و البته مردم خود تصمیم می‌گیرند.
 درباره دانشجویان و اهمیت شرکت آن‌ها هم، من همیشه گفته‌ام از سالی که دانشگاه تاسیس شد، به خصوص بعد از سال ۱۳۲۰، تحولاتی که در ایران به وجود آمد دانشجویان نقش اساسی در تحولات داشته‌اند؛ در جریان آقای مصدق، در حوادث ۳۰ تیر، در حوادث ۱۵ خرداد، در شکل‌گیری انقلاب و تحولات بعدی مانند حوادث سال ۸۸، دانشگاه‌ها نقش عمده‌ای داشته‌اند. بنابراین نمی‌شود از نقش دانشگاه غافل شد و دانشجویان حتما نقش خواهند داشت و حتما کار خودشان را انجام می‌دهند و نیازی ندارند که کارشان را بنده تحلیل کنیم.

آقای دکتر، شما امروز فضای بهمن ماه ۸۹ جامعه ایران را در مقایسه با بهمن ۵۷ چگونه می‌بینید؟

حقیقت این است که بهمن ۵۷ آرمان‌ها و شعارهایی داشت که مشخص بود؛ استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی. البته جمهوری اسلامی و اسلامی که مردم آن موقع می‌خواستند و درک می‌کردند اسلامی بود که آقای طالقانی و شریعتی می‌گفتند و به دنبال آن بودند. اما به هر حال باید دید که مردم به هدفی که در بهمن ۵۷ داشتند، رسیدند یا نه. اگر رسیدند که هیچ! اما اگر نرسیدند باید تلاش کنند تا به آن اهدافی که ۳۲ سال پیش نسل ما برای آن تلاش می‌کردند و شهید دادند برسند. اما از سویی فکر می‌کنم تفاوت این دو دوره تاریخی تفاوتی ماهوی است، باید دید آن روز مردم چه می‌خواستند و الان به کجا رسیدند.

به نظر شما تحولات اخیر در کشورهای منطقه مثل مصر و تونس و به پا خاستن مردم این کشورها در برابر دیکتاتوری تا چه حد تاثیرگذار بر روند تحولات ایران بوده و تا چه حد از اتفاقات یک سال گذشته ایران تاثیر پذیرفته است؟

من به عنوان یک ایرانی و به عنوان یک استاد دانشگاه به مردم مصر و مردم تونس موفقیت‌های آن‌ها را تبریک بگویم و از این که مردم این کشورها به آرامش و آزادی رسیدند واقعا اظهار افتخار می‌کنم و امیدوارم که در ادامه هم موفق باشند و به تمام خواست‌های خودشان که آزادی و برابری و استقلال است، برسند.
 درباره تاثیرات باید گفت که امروز دنیا تبدیل به یک دهکده شده است و کشورها از هم تاثیر خواهند پذیرفت. حوادثی که سال گذشته در ایران اتفاق افتاد، بی‌شک روی مردم مصر تاثیر گذاشته و اتفاقات امروز مصر هم روی مردم منطقه تاثیرگذار خواهد بود و مسلما این جریان‌ها نمی‌تواند بی‌اثر باشد.

 در دو مورد اخیر که در منطقه اتفاق افتاد، یعنی کشورهای مصر و تونس، همچنین انقلاب ۵۷ ایران و همینطور در بسیاری از انقلاب‌های مردمی دیگر مشاهده می‌کنیم که مستبدان همواره تلاش می‌کنند به جای شنیدن ندای آزادی‌خواهی مردم و تن دادن به خواسته‌های آنان، دست به سرکوب بزنند؛ حتی هنگامی که صدای کلنگ گور حاکمیت‌شان به گوش می‌رسد. چه دلیلی برای این رفتار حاکمیت‌های مستبد می‌دانید؟

من یک مقاله‌ای دو سال پیش نوشتم تحت عنوان "فرجام کار استبدادیان" که خیلی مفصل بود و با دلایل و مدارک بسیار. در همان‌جا گفته بودم که هیچ مستبدی سرنوشت خوبی نمی‌تواند داشته باشد و نصیحت کرده بودم که همه درس بگیرند از تاریخ؛ اگر چه به قول معروف اگر مستبد اولی از تاریخ درس گرفته بود، دیگر مستبد بعدی به وجود نمی‌آمد. در هر حال باید روزی درس بگیرند از تاریخ و از استبداد و زورگویی دست بردارند و این نظر من هست که بارها گفته ام. من همیشه معتقد بودم و همچنان هم معتقدم که باید به نظر مردم مراجعه کرد؛ هر نظری که مردم راجع به هر مسئله‌ای از قبیل قانون اساسی و نوع نظام و هر چیز دیگری بخواهند، باید به آن احترام گذاشت و آن را پذیرفت.
 در مورد آنچه راجع به مستبدها گفتید هم باید گفت اگر مستبدی صدای اعتراض مردم را خاموش نکند که مستبد نیست و اگر یک فردی، حاکمی و یا نظامی اجازه دهد که مردم حرف‌شان را بزنند و روزنامه‌ها آزاد باشند که دیگر استبداد نیست؛ این آزادی است و آن چیزی که ما هم می‌خواهیم همین است، مردم می‌خواهند به آزادی برسند، بی عدالتی از بین برود، حقوق مردم ضایع نشود، فقر از بین برود، دزدی و چپاول و فحشا از بین برود، مردم هم همین را می‌خواهند، تمام مردم دنیا همین را می‌خواهند.




جرس: 
فراخوان گروهی دیگر از دانشجویان برای شرکت گسترده درراهپیمایی ۲۵ بهمندر تداوم حمایت‌ تشکل‌های دانشجویی از فراخوان راهپیمایی ٢۵ بهمن ماه، دانشجویان شهرهای مختلف با صدور بیانیه هایی ضمن اعلام آمادگی خود برای شرکت در راهپیمایی ٢۵ بهمن در حمایت از مردم تونس و مصر از مردم درخواست کرده اند که با مشارکت گسترده همبستگی خود را با آزادیخواهان منطقه به نمایش بگذارند.
  انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از راهپیمایی روز ۲۵ بهمن اعلام کرد که "چون همیشه در کنار ملت آزادی خواه ایران، پشتیبان و همراه فریاد آزادی خواهی است." 
به گزارش دانشجونیوز انجمن دانشگاه امیرکبیر در بیانیه خود از دانشجویان دعوت کرده است تا در روز دوشنبه "همدلی خود با شهیدان و اسیران را به رخ دیکتاتوری حاکم بکشند".
 انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بخشی از بیانیه خود آورده است: ماشین سرکوب گام به گام در لگد کوب آرمان هایمان پیش آمد تا بدانجا که چکمه های لجن آلود توحش را بر گلوی خود احساس کردیم. نظامیان در لباس دولت مرد، عزت و آبروی ملی را بردند و در خانه ی ما به ما فرمان دادند. سایه وحشت و گرد مرگ از هر سو پراکندند و ویرانی را تا هر جا که توانستند گستردند. غافل از آنکه ملتی که بارها هجوم دشمنان را از سر گذرانده، قهرمان ایستادگی است.
این بیانیه در ادامه می‌افزاید: مردم ایران دست به هم دادند و با نمایش روح مسالمت جوی خویش، باردیگر به میدان انتخاباتی آمدند که گرچه کاستی های بسیار داشت، امید به رویاندن نهال سبزی از دل آن بسته بودند. دستگاه ولایت جور و فساد، پناه در سنگر کودتا گرفت و دروغگوی ناشی را حاصل آن همه رای سبز و سپید خواند. لیک نهال آزادی از دل گنداب انتخابات سربرکشید و بالید. زن و مرد و کودک، دست های سبز را پیوند دل های سرخ کردند و جنبش حقوق مدنی مردم ایران تبدیل به رودی خروشان شد که در خیابان های ایران جاری گشت. نیروهای سرکوب حکومت جور، وحشیانه به میدان آمدند و بهترین فرزندان این سرزمین را در خون کشیدند و دست به خون هموطن آغشتند. حقیقت گویان آزاده را به بند کردند و حق اشک و گریه را حتی از مادران سیاه پوش ربودند. جوخه های اعدام بر پا شد و داس مرگ در هوا چرخید. حتی زندان دیگری ساختند که در آن کمترین حق اولیه معنا نداشت. خود میدانستند که بیهوده می کوشند و باد در قفس می انبارند و جوانه های زندگی زیر خاکستر مرگ چشم انداز رویشی دیگر بودند.
 این تشکل دانشجویی معتقد است که "با مشاهده آنچه بر تونس و مصر گذشت امروز تمام رژیم های دیکتاتوری منطقه پایه حکومت های خود بر آب میبینند و دشنه سرکوب را در مواجه با موج فراگیر بیداری منطقه ای ناتوان می یابند." و می‌نویسد: آنچه طی روزهای گذشته رخ نمود و نسیم آزادی که در خیابان های قاهره و تونس پیچید، برگ درخشان دیگری در تاریخ مبارزات مدنی جهان است. و تلنگری است به همه ما تا به یاد آوریم در ایمان راسخ به آرمان ها و پا فشاری بر مطالبات بر حق است که پیروزی نهایی قابل حصول می نماید.
 در پایان این بیانه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اعلام حضور در کنار "ملت آزادی خواه ایران"، از عموم مردم و دانشجویان دعوت کرده است تا در راهپیمایی روز ۲۵ بهمن ماه برای حمایت از "جنبش‌های آزادی خواه منطقه و بیان مجدد خواسته‌های مسالمت آمیز خود" حضور به هم رسانند.
همچنین جمعی از دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه زابل، با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر "وحدت و همبستگی" از راهپیمایی ۲۵ بهمن اعلام حمایت کرده و گفته‌اند: دولت كودتا و نامشروع  بداند وآگاه باشد كه ما از مبارزه براي دموكراسي و آزادي كه حق مسلم مان است دست نخواهيم كشيد نه اعدام نه شكنجه و نه بند و سانسور هيچ كدام تاني و تاثيري بر اين اراده نخواهد گذاشت.
  در بخشی از بیانیه این دانشجویان آمده است: ما کنار اتشفشان فوران کرده مصر و تونس شعله ور میشویم اتش فریاد انها از خاکستر سرد زبانه کشید و اکنون سر به اسمان ظلمت می‌ساید. و این ناقوس مرگ دیکتاتور هاست که با تلنگر  دستان ازادی خواهان به صدا در امده  است پس دیکتاتورها  اگاه باشند  وبدانند  که شمارش معکوس حیات حقیر خود را پشت سر میگذارند.
  از سوی دیگر جمعی از دانشجویان و جوانان آبادان و خرمشهر با انتشار فراخوانی به مناسبت 25 بهمن از تمامی مردم آزادی‌خواه دعوت کرده‌اند تا در این روز دوشادوش هم حرکت کنند تا "خشم خود را نسبت به وضع موجود و سرنگونی استبداد و برقراری آزادی و برابری به گوش جهانیان و مدافعین حقوق بشر برسانیم."
 این دانشجویان تاکید کرده‌اند: در این فراخوان از تمام مردم شریف آبادان و خرمشهر می‌خواهیم که در روز 25 بهمن در اعتراض به تمام ظلم و ستمی که 32 سال است این حکومت سرا پا توحش بر مردم ایران روا داشته است به میدان آیند و این روز را به روزی بزرگ برای اعتراض به تمام اعمال ضد بشری حکومت و سرنگونی کاخ استبداد و ارتجاع تبدیل سازند. 
پیش از این نیز انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد،  دانشجویان سبز دانشگاه اشرفی اصفهانی، انجمن سبز دانشگاه آزاد تهران شرق، دانشجویان سبز دانشگاه آزاد قزوین، جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، جمعی از دانشجویان و فعالان دانشجویی دانشگاههای تهران و حومه، دانشگاه آزاد گرمسار، دانشگاه شیراز و دانشگاه آزاد محلات هر کدام با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از راهپیمایی مردمی ۲۵ بهمن ماه اعلام کرده بودند.



اینترنت در الجزایر از کار افتاد

همزمان با تظاهرات مردم معترض، دولت الجزایر خدمات اینترنتی را به روی شهروندان خود بست و از جمله سایت فیس‌بوک را مسدود کرد.
به گزارش ایتنا به نقل از پایگاه خبری ماشابل، این موضوع مشابه همان سناریویی است که دولت حسنی مبارک، دیکتاتور مخلوع مصر چندی پیش برای مقابله با مردم معترض این کشور اجرا کرد.
دیروز شنبه ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) هزاران نفر علیه رژیم عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر به تظاهرات پرداختند.
این در حالی است که مقامات این کشور تظاهرات را ممنوع اعلام کرده بودند.
از روز جمعه هزاران پلیس ضدشورش در شهر الجزیره پایتخت این کشور مستقر شده‌اند تا از تکرار وضعیتی شبیه مصر جلوگیری به عمل آورن



با درود به تمام دوستان، مبارزان و یاران همیشه هوشیار ایران!
ما مادران پارک لاله به عنوان حامیان مادران عزادار 33 سال اخیر که بعد از انتخابات خرداد 88 نیز تعداد بیشماری از پاک ترین وعزیزترینها را از دست داده ایم همواره بر موضع خود ایستاده ایم که شامل سه درخواست عمده ماست:
آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی
لغو کلی حکم اعدام 
محاکمه علنی آمران و عاملان کشتارها در سی و دو سال اخیر  .
ما مادران پارک لاله که در طول یکسال و چند ماه گذشته تحت بیشترین توهینها، بازداشتها، احضارها، و حتی تعهدهایی بوده ایم که  از دیدن دوستمان هم محروم شویم،اعلام می کنیم که پای از میدان مبارزه بیرون نخواهیم کشید و دوشادوش و پا به پا، فرزندان، یاران وهموطنانمان را در تمامی اعتراضات یاری خواهیم رساند.
در روز 25 بهمن نیز همراه با خیل عظیم مادرانی که در 33 سال گذشته تا به امروز فرزند از دست داده اند یا عزیزانشان دربند زندانهای اسلامی اند و یا فرزندانشان در برابر سیاستهای غلط حکومتی و نداشتن امنیت جانی از کشور خارج شده اند به طوری که حتی نتوانسته در لحظات مرگ بستگان خود حضور داشته باشند؛ برآنیم که پیشاپیش همه با در دست گرفتن عکسهای فرزندان جان باخته، آواره و اسیرمان جنبش اعتراضی مردم ایران را همراهی کرده و با مادران فرزند از دست داده تونس و مصر همدردی خود را اعلام نماییم.
باشد که ظلم و دیکتاتوری در جهان پایان یابد که اگر چنین نشود هستند مادرانی که باز بر علیه ظلم و بیداد پرچمی دیگر برافرازند.
وعده دیدار ما
دوشنبه 25بهمن ساعت 3 میدان آزادی



سکوتی مهیب تر و بلند تر از هر فریاد

به آئین سبـــــــــــز خود پای بندباشیم


کلمه- آل طا ها:
کیست که در راهپیمایی ۲۵ خرداد ۸۸ حضور داشته باشد و به حضور خود نبالد؟ کیست که پس از این همه از حضور در آن تجمع مسالمت آمیز پشیمان باشد؟ روزهایی را بیاد بیاورید که که رسانه‌های جهان در تسخیر جنبش سبز بودند. روزهایی که سکوت ایرانی، توانست گفته‌ها و نوشته‌ها را تسخیر کند و رسا‌تر از همهٔ فریاد‌ها به گوش همگان برسد. براستی با آن تجمع مسالمت آمیز و آن سکوت سهمگین به کدام ذهن بیدار رسوخ نکردیم؟ کدام قلب مهربان را تسخیر نکردیم و بر کدام لوح سپید سکوتمان را ننوشتیم؟
آن روز‌ها، راهپیمایی ۲۵ و ۲۸ خرداد ۸۸، تراز جدیدی را از ایران و ایرانی به افکارعمومی معرفی کرد. شاید هیچکدام از رفتارهای جمعی ایرانیان در سالیان پس از انقلاب نتوانسته بود تا این حد افکار عمومی را با خود همراه سازد و نظر جهان را به خود جلب کند. همه اقرار کردند که این مردم به دنبال رای خود آمده بودند و غیر حق خود، چیزی نمی‌خواستند. حتی اقتدارگرایان و اصحاب خشونت هم در مقابل عظمت این روز تسلیم شدند و تا به امروز نتوانسته‌اند خدشه‌ای به اصل آن وارد کنند و تنها برای فریب اذهان و عوام فریبی، سعی می‌کنند تا خواسته‌های مردم را به نوعی من درآوردی تفسیر کنند و خاطر خود را بفریبند.
هیچکس نمی‌تواند جمعیت ۲۵ خرداد۸۸ را انکار کند، اما آنچه آن جمعیت را ماندگار کرد و آنچه این راهپیمایی به آن مشهور شد، رفتار مسالمت آمیز و سکوت مهیب و سرسام آور مردمی بود که دوست و دشمن را مقهور خود ساخت. شاید اگر راهپیمایان ۲۵ خرداد به دام خشونت حاکمیت می‌افتادند، تجمع ۲۸ خرداد و تجمعات دیگر تکرار نمی‌شدند و جنبش سبز این گونه ریشه نمی‌دواند و پا نمی‌گرفت. همین که دختران و زنان این همه در تجمعات جنبش سبز پر رنگ و موثر حاضر می‌شدند، تائیدی دیگر بر فضای سالم و مسالمت آمیز آن تجمعات بود.
جامعه‌شناسان می‌گویند آنچه یک جنبش را ماندگار می‌کند، خواسته‌ها و آرمان‌های آن نیست، بلکه شیوهٔ رفتار و شناسه‌های عملی اوست. تاریخ یک جنبش هم، کمتر به خواسته‌های زمانی و مکانی کنشگران می‌پردازد و اغلب داستان رشادت‌ها و گذشت‌های آن را روایت می‌کند. حتی هویت یک جنبش هم با رفتار او شکل می‌گیرد. بی‌دلیل نیست که خیلی‌ها دلیل خشم کشورهای تونس و مصر را به تمامی نمی‌دانند، اما نوواژهٔ «روز خشم» را همه می‌فه‌مند. حتی کسانی هم که با دلیل خشم آن‌ها موافق نیستند، نمی‌توانند روز  خشمشان را انکار کند.
بر همین سیاق، معلوم نیست خواسته‌های جنبش سبز تا چه اندازه برای مردمان دیگر مهم و قابل درک باشد. حتی معلوم نیست این خواسته‌ها تا کی ادامه دارند و تا چه اندازه درست‌اند، اما مسالمت آمیز بودن، «راهپیمایی سکوت» و سبزبودن جنبش، ورای خواسته‌ها برای همه قابل فهم است و ابراز همدلی جهانیان با ما ناشی از همین است. آنچه جمعیت ۲۵ خرداد را ماندگار کرد و ریزش سرکوبگران را و همدلی جهانیان را سبب شد، سکوت بود. «سکوت» بود که در تجمع ۲۵ خرداد، مرز‌ها را در نوردید و فرای گفته و رنگ، پیام ملت ایران را به عالم و آدم بازگفت و جنبش سبز را جهانی کرد.
پیش از آنکه جنبش‌های عربی واژهٔ «روز خشم» را باب کنند، ایرانیان دروازه‌های خشم خود را به روی حاکمان گشوده بودند. خشمی که از جنس سکوت بود و سکوتی که سرشار از ناگفته‌ها بود. در وضعیتی دشواری که جنبش‌های ایرانی دارند و در حالی که «حاکمیت به صد زبان از جنبش می‌خواهد سکوت‌اش را بشکند و مسالمت آمیز بودن خود را انکار کند» و به دام خشونت بیافتد تا راه سرکوب را هموار کند، هیچ تجمعی نباید به دام خشونت بیافتد. خشونت خواستهٔ خشونت طلبان است و اگر داغی را تسکین می‌دهد، صد داغ تازه می‌آفریند. به آئین سبز خود پای بندباشیم.



بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید درباره راهپیمایی ۲۵ بهمن

شورای هماهنگی راه سبز امید با صدور بیانیه ای از راهپیمایی روز ۲۵ بهمن ماه حمایت و وزارت کشور را طبق اصول قانون اساسی مسوول برقراری  امنیت و اتخاذ تدابیری برای برگزاری باشکوه راهپیمایی دانست.
این شورا در بخشی از این بیانیه  خود آورده است :مردم شریف ایران و رهروان جنبش سبز با عزم راسخ و حفظ آرامش در این راهپیمایی مسالمت آمیزشرکت نمایند و به عوامل نفوذی خشنونت طلبان در هرحالتی اجازه تغییر روند راهپیمایی و اعمال خشونت را ندهند.
متن کامل بیانیه  به شرح زیر است:
بسمه تعالی
با تبریک سقوط دیکتاتوری فرعونی مبارک به مردم آزادیخواه و عدالتجوی مصر و ایران و اعتراض شدید نسبت به بازداشت های غیرقانونی گسترده اخیر و نیز افزایش شدید محدودیت های غیر قانونی بر آقایان موسوی و کروبی، که تایید کننده ضعف و ترس فزاینده اقتدارگرایان حاکم از هرگونه حرکت مدنی و سیاسی مردم حتی در مسالمت آمیز ترین وجه آن است، و ابراز تاسف از تشدید روند قانون شکنی های مسئولین اجرای قانون اعلام می گردد:
۱ – لازم است وزارت کشور در اجرای وظائف قانونی خود و در جهت حق قانونی مردم، تضمین شده در اصل ۲۷ قانون اساسی، با اعلام صدور مجوز برای راهپیمایی ۲۵ بهمن در حمایت از جنبش های مردمی تونس و مصر پاسخگوی درخواست راهپیمایی اقایان موسوی و کروبی باشد. همچنین همگان را از تدابیر متخذه برای حفظ امنیت شهروندان و برگزاری مسالمت آمیز راهپیمایی در اسرع وقت مطلع نماید. عدم پاسخگویی به این درخواست ونبود تمهیدات لازم جهت برگزاری مسالمت آمیز آن موجبات سرافکندگی بیشتر دولت ایران در سطح ملی و بین المللی خواهد بود و عملا مواضع رسمی آنرا در حمایت از جنبش های مردمی تونس و مصر زیر سئوال خواهد برد.
۲ – مردم شریف ایران و رهروان جنبش سبز با عزم راسخ و حفظ آرامش در این راهپیمایی مسالمت آمیزشرکت نمایند و به عوامل نفوذی خشونت طلبان در هرحالتی اجازه تغییر روند راهپیمایی و اعمال خشونت را ندهند.
وعده ما دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در تهران ساعت ۳ بعد از ظهر از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی
شورای هماهنگی راه سبز امید



دستیابی به اهداف سیاسی، حتی تن دادن به ابتذال اخلاقی را هم توجیه می کند!

خبرگزاری هرانا -  اکبر اعلمی نماینده سابق تبریز در مجلس و کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری پرمناقشه اخیر در حاشیه مطلبی که در نقد انتشار عکسهای خصوصی منتسب به دختر موسوی نوشته در پاسخ به یک خواننده به صراحت مخالفت خود را با هرگونه حجاب اجباری و تحمیلی بیان کرده است.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
"باشگاه خبرنگاران"، خبرگزاری وابسته به سازمان صدا و سیما که از بودجه عمومی ارتزاق می کند، طی روزهای گذشته تصاویری را از دختری که در حال کشیدن سیگار و دست دادن با یک پسر است، منتشر و از وی بعنوان دختر میرحسین موسوی یاد کرده است.
به این هم اکتفا نکرده و با ارسال پیامک به گوشی های تلفن همراه مردم از آنان دعوت کرده است که به سایت یاد شده مراجعه و  عکس‌های مذکور را مشاهده نمایند!
گفتنی است که  سایت مذکور مدعی شده است که همه تصاویر «... موسوی» توسط یک دانشجوی رشته عکاسی در اماکن عمومی تهیه شده و در اختیار این سایت گذاشته شده است و لذا هیچ بار حقوقی و اخلاقی برای این سایت ندارد!
فرض می کنیم که عکس های منتشر شده متعلق به دختر آقای میرحسین موسوی است و دختر مزبور هم مرتکب بزرگترین گناهان کبیره شده است.
سوابق و موقعیت و  مسئولیت های خطیر و  30 ساله میر حسین موسوی را هم که در حفظ و تثبیت این نظام نقش مهمی داشته است را نادیده می گیریم و اساسا فرض می کنیم که او پس از 32 سال همکاری نزدیک و موثر با نظام جمهوری اسلامی و اعلام نتایج انتخابات اکنون به یکی از دشمنان قسم خورده نظامی تبدیل شده است که خود در وضعیت فعلی آن و بسیاری از روابط و مناسباتی که بر آن حاکم است نقش اصلی را ایفا می کرده است.
اکنون با توجه به بدبینانه ترین مفروضاتی که اشاره شد به بررسی اقدام مقامات صدا و سیما و تائید کنندگان عملکرد اخیر این سازمان که مدعی ترویج اخلاق و ارزش های اسلامی هستند می پردازیم تا معلوم شود که این قبیل اقدامات تا چه حد با اصول و موازین شرع، عرف و اخلاق و قانون مورد تائید آنان سازگار است.

1-تصویر هدف حاکیست که عمر دختر صاحب عکس از عمر نظام جمهوری اسلامی کمتر است و وی دست پروده و تربیت شده همین نظام است.

بر این اساس با توجه به اینکه همه نهادها و رسانه های فرهنگی کشور به مدت 32 سال در اختیار مسئولان نظام جمهوری اسلامی بوده و این همه با صرف صدها میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور به تعلیم و تربیت و ترویج ارزش های مطلوب خود اشتغال داشته اند، چنان چه رفتار و نوع پوشش صاحب عکس هدف نامناسب است، بیش از هرچیز نشان دهنده عدم توفیق جامعه اسلامی و نهادهای فرهنگی درون نظام، در پرورش فرزندان این مرز و بوم مطابق با جهت گیری های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است و نظام جمهوری اسلامی در ترویج فرهنگ دلخواه خود چنان ناکام مانده است که حتی نتوانسته دختری را که در خانواده ای کاملا مذهبی متولد و پرورش یافته و پدر دختر هم در طول دوران نخست وزیری اش بیشترین سختگیری ها را برای ترویج پوشش اسلامی مورد نظر نظام داشته است، مطابق با خاستگاه و فرهنگ مطلوبش هدایت نماید!
به عبارت دیگر روش های سختگیرانه نظام جمهوری اسلامی در محجبه کردن اجباری زنان نه تنها نتایج مطلوب و مثبتی به همراه نداشته بلکه با پیامدها و عکس العمل های منفی هم همراه بوده است که آثار آنرا حتی در خانواده های مذهبی هم به وضوح می توان مشاهده کرد!
و چنانچه گرایشات و پایبندی بانوانی که پیش از انقلاب به انتخاب و اختیار خود محجبه شده اند نسبت به حجاب را با علائق زنان و دخترانی که پس از انقلاب در اثر اجبار حکومت و یا خانواده به حجاب اجباری روی آورده اند در همین مورد مقایسه نمائیم، به صورت معناداری آشکار خواهد شد که مردم را با  فشار و زور سرنیزه نمی توان به انجام تکالیف دینی وادار ساخت و حتما نتیجه معکوس خواهد داد.

2-طبق اصل شخصی بودن مجازات، عدل و انصاف ایجاب مي كند كه هرگونه مجازاتی(از جمله کیفرهای معنوی نظیر ملکوک کردن حیثیت و آبروی اشخاص)، منحصراً دامنگير فرد مجرم شده و به نزديكان و اقرباي او سرايت نكند. قران نیز با بیان اینکه "و لاتزرو وازرة وزر اخرى" بر این اصل مهر تائید زده است، چه اگر غیر از این بود، لاجرم باید حضرت آدم بخاطر قابیل، نوح به خاطر کنعان پسرش و همسرش والیه، امام هادی بخاطر پسرش جعفر کذاب، امام حسن به خاطر همسرش جعده بنت اشعث و ...در نزد خداوند معاقب و مورد شماتت واقع می شدند.
وانگهی اگر قرار باشد که در جمهوری اسلامی کسی به خاطر رفتار منسوبین خود مورد شماتت واقع شده و تاوان عملکرد آنانرا بپردازد، در این صورت بسیاری از مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی که اتفاقا بعضا در راس امور هم قرار دارند باید بخاطر همکاری خویشاوندان درجه یک خود با صدام حسین و ارتش بعثی عراق و یا پیوستن به گروه های محارب و دست داشتن در کشتار مردم و ...مورد تعقیب و مجازات قرار گیرند و یا حداقل از مسئولیت های کنونی خود برکنار شوند!

3-به نظر می رسد که منتشر کنندگان تصاویر دختر هدف، در پی القای این مطلب به مخاطبین خود بوده اند که رفتار و پوشش دختر آقای موسوی نوعی منکر و برخلاف عفت و اخلاق عمومی است و از این حیث موسوی باید طرد شود.
با فرض درستی این رویکرد، خبرگزاری صدا و سیما و خصوصا کسانی که برای انتشار چنین تصاویری به خبرگزاری مذکور چراغ سبز نشان داده اند، باید پاسخ دهند که با کدام توجیه قانونی مبادرت به انتشار عکس هائی کرده اند که طبق رویکرد آنان منکر و خلاف عفت عمومی محسوب می شود!؟
این در حالیست که قانون مطبوعات در بند 2 ماده 6 ضمن نهی رسانه ها از "اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی، در ماده 28 آن صراحتا بیان می دارد که:
"انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی ممنوع و موجب تعزیر شرعی است و اصرار بر آن موجب تشدید تعزیر و لغو ‌پروانه خواهد بود."!
بند یک ماده 104 قانون مجازات اسلامی هم مقرر می دارد: اشخاص ذیل به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم خواهند شد:
" هر کس نوشته و یا طرح یا گراور یا نقاشی یا تصاویر و مطبوعات یا اعلانات یا علائم یا فیلم یا نوار سینما و یا به طور کلی هر شیئی دیگر را که ‌عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نماید برای تجارت یا توزیع و یا به نمایش و معرض انظار عمومی گذاردن بسازد یا نگاه دارد."
اکنون پرسش این جاست که آیا جرم و گناه بیرون افتادن چند تار موی مش کرده یک دختر و یا حتی سیگار کشیدن او سنگین تر است، یا عملکرد غیرقانونی و خلاف شرع و عرف و اخلاق یک خبرگزاری رسمی ارزشگرا در انتشار تصاویری که به حریم خصوصی افراد مربوط می شود!؟
از طرفی آیا آقای ضرغامی و دست اندرکاران خبرگزاری وابسته به صدا و سیما خود رضایت می دهند که یکی از رسانه ها هم با ایشان عمل مقابله به مثل کرده و تصاویر ناموسی دختر و همسر و یا خواهر ایشان را که احتمالا در یکی از محافل خصوصی شکار شده است، در معرض دید عموم قرار داده و مباحث خانوادگی را وارد منازعات سیاسی نمایند!؟
به نظر می رسد که عقل، وجدان، اخلاق، شرافت، قانون و ارزش های دینی و اخلاقی و انسانی همگی ایجاب می کند که برای خارج کردن حریف از رقابت های سیاسی، تنها تابع اصول اخلاقی و انسانی باشیم و از مرز عدل و انصاف و شرافت خارج نشویم!

به امید آن روز

منبع: وب سایت رسمی اکبر اعلمی



مختل کردن سیستم های ارتباطی و اطلاع رسانی در آستانه ۲۵ بهمن ماه

خبرگزاری هرانا - در آستانه راهپیمایی ۲۵ بهمن ماه (موعدی که معترضان ایرانی برای تجمع خویش اعلام کرده اند) حکومت ایران علاوه بر بازداشت فعالین سیاسی و رسانه ای اقدام به ارسال پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای، کاهش پهانی باند اینترنت، فیلترینگ گسترده سایت های اینترنتی و در برخی مواقع با حملات اینترنتی و اختلال درشبکه تلفن همراه در برخی نقاط تهران امر اطلاع رسانی را مختل کرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران " هرانا "، دولت ایران طبق روال پیشین بعنوان یک رویکرد برای تضعیف یا جلوگیری از اجرایی شدن برنامه معترضان همواره جریان گردش آزاد اطلاعات را هدف حملات خود قرار داده است، اکنون در آستانه ۲۵ بهمن ماه موعدی که معترضان ایرانی برای تجمع خویش اعلام کرده اند ارسال پارازیت توسط حکومت ایران از سه روز پیش آغاز شده و کماکان ادامه دارد.
این امر موجب اختلال در دریافت شبکه های ماهواره ای شده است که در این رابطه بی بی سی فارسی با صدور اطلاعیه ای آن را تائید کرده است. این در حالی است که مکانیزم ارسال پارازیت بر روی شبکه های ماهواری علاوه بر نقض قوانین بین المللی به گواه محققان سلامت شهروندان ایرانی را نیز تهدید میکند.
هم چنین در طی روز های اخیر پهنای باند اینترنت در یسیاری از نقاط کشور به خصوص در تهران کاهش یافته و همزمان نیز کمیته فیلترینگ اقدام به مسدود کردن بسیاری از سایت ها و وبلاگ های منتقد دولت نموده است، همچنین در همین راستا برخی حملات به سایت های اطلاع رسانی وابسته به اپوزیسیون نیز مشاهده شده است.
از سوی دیگر شبکه تلفن همراه در برخی از نکات تهران نیز دچار اختلال شده است و مقامات امنیتی کلیه تماس های تلفنی مهدی کروبی یکی از رهبران معترضین را به صورت کامل مسدود کرده اند .
فارغ از اینکه تقریبا روزنامه منتقدی در سلسله برخوردهای یک سال گذشته در ایران مجوز فعالیت ندارد اما ساعاتی پیش یکی از وب سایت های متعلق به اصلاح طلبان از یورش مجدد نیروهای امنیتی به دفتر روزنامه شرق و بازداشت مازیار خسروی یکی از خبرنگاران این روزنامه خبر داد.
لازم به ذکر است پس از سخنان وزیر کشور و همینطور فرمانده سپاه محمد رسول الله از چند روز قبل موج جدیدی از بازداشت ها در ایران آغاز شده است که تا کنون بازداشت ۱۶ تن از فعالین سیاسی و رسانه ای را در بر گرفته است.
تقی رحمانی عضو ستاد مهدی کروبی، محمد حسین شریف زادگان مسوول کمیته اقشار ستاد میرحسین موسوی، صالح نقره کار خواهر‌زاده زهرا رهنورد، میثم محمدی و امید محدث مدیر و کارمند سایت بنیاد آیت الله بهشتی، دکتر مصطفی می‌راحمدی‌زاده، از مشاوران مهدی کروبی، صدرالدین بهشتی فرزند مشاور میر حسین موسوی، فریبا ابتهاج مسئول دفتر معصومه ابتکار، کوروش زعیم از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی به همراه پیمان عارف فعال حق تحصیل، حسین محمودی عضو جبهه مشارکت به همراه عباس شجاعی، مازیار خسروی روزنامه نگار، نزهت امیرآبادیان روزنامه نگار و ... از جمله بازداشت شدگان سه روز اخیر هستند.



انتقاد آمریکا از ممنوعیت برگزاری تظاهرات در ایران

خبرگزاری هرانا - یکی از مقامات کاخ سفید آمریکا در واشنگتن از ممنوعیت برگزاری تظاهرات در ایران در حمایت از جنبش‌های اعتراضی در جهان عرب انتقاد کرد.
تام دانیلون، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا، در روز شنبه (۱۲ فوریه / ۲۳ بهمن) طی بیانیه‌ای خواستار آن شد که مردم ایران از حق جهان‌شمول برگزاری تجمع و تظاهرات صلح‌آمیز برخوردار باشند.
به گزارش دویچه وله، وی گفت: "دولت ایران اعلام کرده است که اجازه تظاهرات به مخالفان نمی‌دهد. اما بدین ترتیب این دولت چیزی را که در نزد مصری‌ها نیکو می‌داند، برای ایرانیان ممنوع می‌کند."
در روز شنبه وزارت کشور ایران درخواست مشترک مهدی کروبی و میرحسین موسوی را برای انجام راهپیمایی در حمایت از جنبش مردم مصر و تونس رد کرد. درخواست این دو سیاستمدار که از آنان به عنوان "رهبران جنبش سبز" یاد می‌شود، این است که چنین تظاهراتی در روز ۲۵ بهمن برگزار شود. در نامه‌ای که موسوی و کروبی به وزارت کشور نوشته‌اند، به اصل ۲۷ قانون اساسی ایران اشاره شده که طبق آن تشکیل تجمع و برگزاری راهپیمایی "بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد" آزاد است.
اما دولت ایران تصریح کرده که این تجمع را تلاشی از سوی مخالفان می‌بیند تا بتوانند دست به تظاهراتی ضددولتی بزنند، شبیه آنچه در سال ۱۳۸۸ در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری به نفع محمود احمدی‌نژاد برپا کردند. مهدی علیخانی صدر، معاون مدیرکل سیاسی وزارت کشور جمهوری اسلامی، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت که هدف از درخواست برگزاری راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس را "خوش‌خدمتی به بیگانگان" می‌داند.
یک روز پیش از رد این درخواست، محمود احمدی‌نژاد تنها چند ساعت پیش از کناره‌گیری حسنی مبارک از مقام ریاست جمهوری مصر، گفته بود، این حق مصری‌هاست که علیه مبارک که رئیس‌جمهور است و متحد آمریکا دست به تظاهرات بزنند.
همچنین پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، کاخ سفید خطاب به ایران گفت، رهبران ایران باید‌‌ همان حقی را که برای مردم مصر قائل هستند، برای مردم خود قائل شوند. رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، با اشاره به اینکه اعتراض‌های مصر "می‌تواند به ایران گسترش یابد" افزود، رهبران ایران از اراده مردم خود می‌ترسند.
اخبار و گزارش‌ها حاکی از آن‌اند که از یک سو بسیجی برای شرکت در تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن بخصوص از طریق شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در جریان است، و از سوی دیگر دولت ایران بر دامنه دستگیری چهره‌های شناخته شده منتقدان به دولت افزوده است.


اجرای حکم حبس تعزیری محسن غمین، از دانشجویان طیف چپ

خبرگزاری هرانا - محسن غمین دانشجوی دانشگاه امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، خود را به زندان اوین معرفی کرد.
محسن غمین، از فعالین دانشجویی سوسیالیست که در ۱۳ آذر سال ۸۶ در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران بازداشت شده بود، با اجرایی شدن حکم دو سال حبس تعزیری و صدور حکم جلب وی در تاریخ ۲۳ بهمن ۸۹ خود را به زندان اوین معرفی کرد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، اتهامات مطرح شده علیه وی "اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و عضویت در گروهک مارکسیستی" و "اجتماع و تبانی علیه نظام" است که مبنای صدور دو سال حبس تعزیری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسه برای وی قرار گرفت و این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر نیز به تایید رسید.
لازم به ذکر است که این فعال دانشجویی، بدون حضور وکیل مدافع در دادگاه شرکت کرده و امکان ارائه دفاعیه حقوقی در دادگاه را نیز نداشته است.
محسن غمين فعال دانشجويی سوسياليست مقطع کارشناسی رشته ی مهندسی عمران که در دانشگاه پلی تکنيک تهران تحصيل می کند آذرماه سال ۸۶ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و مدت ۴۸ روز را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين به سر برد و سپس به قيد وثيقه موقتاً آزاد شد. وی همچنين در اسفند ۸۷ در جريان اعتراض دانشجويان پلی تکنيک به دفن شهيد دانشگاه از سوی کميته انضباطی دانشگاه به دو ترم محروميت از تحصيل با احتساب سنوات محکوم شد و مدت يکسال به دانشگاه ممنوع الورود شده بود.



محکومیت آریا آرام نژاد به ۱۰ ماه حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - آریا آرام نژاد، خواننده آهنگ "علی برخیز" به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
آریا آرام نژاد، از خوانندگان جوان موسیقی پاپ در ایران، طی ابلاغ حکم مراجع قضائی به وی، به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" و "تبانی برای براندازی نظام" در پی اجرای آهنگ “علی برخیز که مربوط به اعتراضات مردمی پس از دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران می باشد، به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
به گزارش ندای سبز آزادی، وی که بعد از اعتراضات ششم دی ماه سال گذشته بازداشت شد، در طی دوران بازداشت موقت خود متحمل فشارهای روحی و جسمی فراوانی شده بود.
گفتنی است این حکم توسط مراجع قضائی و از طریق تماس تلفنی به وی ابلاغ شده است.



دادستانی اتهام بازداشت شدگان را امنیتی اعلام کرد

خبرگزاری هرانا - دادستان عمومی و انقلاب تهران اتهام فعالان سیاسی و مطبوعاتی را که اخیرا بازداشت شده‌اند امنیتی عنوان کرد و گفت: در روزهای آتی نیز پلیس و دستگاه‌های ذی‌ربط به وظایف خود عمل خواهند کرد.
دادستان تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر علت بازداشت‌های اخیر فعالان سیاسی رسانه‌ای چیست، ‌ گفت: دستگاه‌های پلیسی و سایر سازمان‌های ذی‌ربط که مکلف هستند این اقدامات را انجام دهند، همواره به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند و در این چند روز نیز اقداماتی از سوی "سران فتنه" انجام شد که دستگاه پلیسی و ذی‌ربط نیز وظایف خود را انجام دادند.
جعفری ‌دولت‌ آبادی با بیان اینکه اتهام این افراد امنیتی بوده و پرونده آن‌ها در مرحله تحقیقاتی مقدماتی است در رابطه با اخباری که پیش از ۲۲ بهمن مبنی بر خرابکاری در برخی از سایت‌ها منتشر شده بود، گفت: خوشبختانه هیچ گونه حادثه‌ای در هیچ کجای کشور رخ نداد و برخی فکر می‌کنند که با انتشار اینگونه مطالب می‌توانند دل مردم را خالی کنند.
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا ادعاهای نرگس محمدی که طی نامه‌ای خطاب به شما آن‌ها را بیان کرده، صحت دارد، گفت: در مورد نرگس محمدی و یا هر متهم دیگری زمانی که ادعاهایی مطرح می‌شود ما آن‌ها را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهیم و پس از بررسی‌های لازم اقدام مناسب انجام خواهد شد.
در حاشیه جمع خبرنگاران نرگس محمدی نیز حضور داشت و تقاضای ملاقات با دادستان تهران را داشت که جعفری دولت‌آبادی به وی گفت: "شما حرف‌های خود را در نامه بیان کرده و به نظرم الان باید در بیمارستان باشید!"
نرگس محمدی نیز اعلام کرد که درست است اما مجبور بودم که به اینجا آمده تا با شما صحبت کنم.



یک شهروند معترض در بابلسر بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - ادارهٔ اطلاعات استان مازندران اقدام به بازداشت یک شهروند معترض ساکن بابلسر در مراسم "کنگره بزرگداشت سردارن شهید" در این شهرستان نمود.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ادارهٔ اطلاعات استان مازندران شهروندی به نام "علی عبدی" را در اعتراض به سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بازداشت نموده است.
آقای عبدی پس از اینکه به سخنان رئیس مجلس اعتراض نمود، از سوی نیروهای امنیتی داخل سالن مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دستگیر شد.
از مکان نگهداری وی هیچ اطلاعی در دست نمی‌باشد.
این شهروند بابلسری که به رانندگی اشتغال دارد، در اعتراض به وضع نامناسب معیشتی مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفت.



تجمع زنان دستفروش‌ مترو مقابل مجلس

خبرگزاری هرانا - با پخش اعلامیه‌های اعتراضی در داخل مترو از صبح امروز، یکشنبه جمعی از زنان دستفروش در داخل قطارهای مترو، مقابل مجلس تجمع کردند.
از صبح امروز حدود ۳۰ تا ۴۰ زن دستفروش داخل مترو با تجمع مقابل مجلس نسبت به عملکرد شهرداری و نیروی انتظامی اعتراض کردند؛ تجمع کنندگان معتقدند شهرداری و ماموران نیروی انتظامی مانع دستفروشی آنان در داخل مترو می‌شوند.
یکی از این زنان دستفروش به خبرنگار جام جم گفت: "براساس اطلاعیه‌هایی که داخل مترو پخش شد ما امروز مقابل مجلس جمع شدیم."
وی هیچ اطلاعی از منبع و منشا پخش این اطلاعیه نداشت و فقط می‌گفت از ما خواسته شد تا درمقابل مجلس جمع شویم و اعتراض کنیم.
همچنین تعداد دیگری از زنان تجمع کننده مقابل مجلس، با تایید این سخنان گفتند اطلاعیه‌های مذکور در داخل مترو و بین ما زنان دستفروش پخش شد و دعوت کننده برای تجمع مشخص نیست.
تجمع کنندگان خواستار ملاقات با نمایندگان مجلس جهت رفع مشکلات خود هستند.



محرومیت از تحصیل و احضار دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر

خبرگزاری هرانا - ۲۰ نفر از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر پیش از ۱۶ آذر (روز دانشجو) به دانشگاه ممنوع الورود و ۵۰ دانشجو نیز به حراست دانشگاه احضار و توسط معاونین حراست (عیسی عباسی و بهروز کرد) بازجویی شده اند.
در دی ماه نیز ۶ نفر از فعالین دانشجویی این دانشگاه به نام های "آوات پورعبداللهی، رها لک، برزان محمدیانی، رضا زراعت پیشه، کامیاب گیوه¬کی و کامیار گیوه¬کی" با تماس تلفنی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده، در جریان بازجویی ها مورد شکنجه و بی حرمتی بازجویان قرار گرفته اند.
به گزارش تحول سبز، همچنین اداره اطلاعات خانواده های این افراد را تهدید به بازداشت کرده است.
همچنین ۴ دانشجوی این دانشگاه به جمعا به ۶ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شدند این احکام در حالی صادر که در کمیته انضباطی تجدید نظر این احکام نه تنها کاهش نیافت بلکه احکام سنگین تری نیز برای این افراد صادر شد که این احکام به صورت زیر می باشد:
رها لک: دو ترم تعلیق با احتساب سنوات
آوات پورعبداللهی: دو ترم تعلیق با احتساب سنوات
علیرضا فلاح: یک ترم تعلیق با احتساب سنوات
مصطفی کوثری : یک ترم تعلیق با احتساب سنوات
در این حوادث نیز بار دیگر معاونین حراست دانشگاه (عیسی عباسی و بهروز کرد، که در سرکوب و بازداشت های گسترده فعالین دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر در سال گذشته نقش تاثیر گذاری داشتند) بازیگردان اصلی این سناریو بودند.
گفته می شود با روی کار آمدن ریاست جدید این دانشگاه (مجید قاسمی) فضای دانشگاه بیش از پیش دچار خفقان و تک صدایی شده است؛ افزایش فشار بر فعالین دانشگاهی این دانشگاه، صدور احکام سنگین انضباطی، عدم صدور مجوز برای انتشار نشریات منتقد دانشجویی از مصادیق آن می باشد.



زهرا افتخاری و زهرا شریف بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - در ادامه ی روند بازداشت‌ها قبل از ۲۵ بهمن، زهرا افتخاری و زهرا شریف، دو تن از دانشجویان دانشگاه تهران نیز بازداشت شدند.
زهرا افتخاری و زهرا شریف که دو تن از فعالین دانشجویی دختر دانشگاه تهران محسوب می شوند، به طور جداگانه بازداشت شده اند.
به گزارش ندای سبز آزادی، خانم ها افتخاری و شریف، از اعضای ستاد میرحسن موسوی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند.
از محلی که این دو فعال دانشجویی پس از بازداشت بدانجا منتقل شدند، اطلاعی در دست نیست.


جاوید فخریان، فعال دانشجویی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - جاوید فخریان، فعال دانشجویی و از مدیران "ستاد ملی هشتاد و هشت مجازی"، بازداشت شد.
به گزارش ندای سبز آزادی، جاوید فخریان، پس از دو جلسه احضار به وزارت اطلاعات و دفتر پیگیری وزارت اطلاعات، امروز پس از حضور در دفتر پیگیری اطلاعات و ساعت‌ها بازجویی بازداشت و به محل نا معلومی منتقل شد.
 وی آبان ماه سال گذشته نیز در جریان اعتراضات پس از انتخابات بازداشت شده بود.
گفتنی است در آستانه راهپیمایی ۲۵ بهمن، بازداشت فعالان دانشجویی و اصلاح‌طلبان گسترش پیدا کرده و طی چند روز گذشته تا امروز ده ها نفر دستگیر شده‌اند.