۱۳۸۹ خرداد ۲, یکشنبه

زهرا رهنورد: توافق تهران از قراردادهای ترکمن چای و گلستان بدتر است

• اگر نوسازی پیش می رفت کار به اینجا نمی رسید که بعد از ۲۰۰ سال یک ترکمنچای دیگر امضا کنیم و آن را فتح الفتوح و فتح المبین بگوییم ...

اخبار روز: خانم زهرا رهنورد، در سخنانی به مناسبت سالگرد آزادی خرمشهر در جنگ هشت ساله، به مقایسه عملکرد دولت در آن دوران و دوره ی فعلی پرداخت و توافق نامه ی هسته ای هفته ی گذشته در تهران را توافقنامه ای ننگین نامید که از قراردادهای ترکمن چای و گلستان بدتر است.
به گزارش سایت کلمه جمعی از خانواده های جان باختگان جنگ با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی دیدار کردند.
دکتر زهرا رهنورد در این دیدار ضمن تشکر و خوش آمد گویی از حضوراین جمع، بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر را به خاندان شهادت و ایثار و رزمندگی تبریک گفت و افزود: روز فتح خرمشهر، روز بزرگی است که بر تارک حفظ تمامیت ارضی ما مثل خورشید می درخشد. من در ایام حصر آبادان و فتح خرمشهر با همسران اعضای کابینه مهندس موسوی در خرمشهر و آبادان بودیم و شاهد ایثارگری ها، فداکاری ها و شهادت ها از نزدیک بودیم. رهنورد افزود: واقعا از آنچه می دیدیم، نیرو گرفتیم و قسم خوردیم که همیشه پاسدار این همه ایثار و فداکاری باشیم و فکر نمی کنم سایه نورانی آن رویدادها بر زندگی ام هیچ وقت حذف شود. همیشه مثل حضرت موسی که می فرمود من هیچ وقت ظهیراللکافرین نخواهم شد، انجا قسم خوردم که هیچ وقت یار کافرین چه بی دینان و چه کسانی که حق، زیبایی، عدالت و آزادگی را پایمال می کنند نباشم.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بر تارک تمامیت ارضی ما فتح خرمشهر و آبادان می درخشد. وقتی بیشتر درخشش این پیروزی ها درک خواهد شد که آن را با برخی از توافقنامه های امروزی مقایسه کنیم. توافقنامه هایی که از قرار دادهای ننگین ترکمنچای و گلستان بدتر است و آخرین نمونه اش همین معاهده هسته ای هفته گذشته است.
وی با یاد آوری این که در زمان قاجار هم ما با این معاهدات روبه رو بودیم، گفت: فقط شاید فرق آن قراردادها با الان این باشد که قاجارها وقتی این شکست ها را خوردند شخصی مثل عباس میرزا بود که تمام دلایل شکست را احصا کرد و اقداماتی برای نوسازی کشور انجام داد.
رهنورد ادامه داد: شاید اگر حیات پربرکت امیرکبیر ادامه می یافت، نوسازی ای که در زمان عباس میرزا آغاز شد، خوب پیش می رفت و کار به اینجا نمی رسید که بعد از ۲۰۰ سال یک ترکمنچای دیگر امضا کنیم و آن را فتح الفتوح و فتح المبین بگوییم.
رهنورد با اشاره به این که ایثارها و رزمندگی ها و شهادت های ایام جنگ تحمیلی نهایتا به شکوه و حفظ تمامیت ارضی انجامید، گفت: جنبش سبز به نوعی دیگر به همان دوره متصل است و تمامیت و هویت شکوهمند ملی را حفظ می کند. جنبش سبز امروز در جهت احیای آن ارزش های متعالی است که انقلاب اسلامی با آن ارزش ها شکل گرفت و شهدای عزیز، رزمندگان و جانبازان یه خاطر آن ارزش ها زندگی خودشان را تقدیم کردند.
رهنورد همچنین یادآور شد: امروز هم جنبش سبز به دنبال همان ارزش های متعالی و در امتداد اهداف انقلاب و دفاع مقدس است و شهدای جنبش سبز و رزمندگان و جانبازان این جنبش، رهروان همان شهدای هشت سال دفاع مقدس و بویژه فتح آبادان و خرمشهر هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:
“شهدای جنبش سبز امروز همان پرچم شهدای دفاع مقدس را بلند کرده اند و خاطره فداکاری مادرانی را زنده می کنند که گهواره های فرزندان شهیدان، رزمندگان و جانبازان را به حرکت در می آوردند. امروز آن فرزندان از گهواره ها برخاسته و هرکدام به یک سلحشور و ایثارگر تبدیل شده اند. اینجاست که نقش بانوان، دختران و همسران بیت شهدا به عنوان پرچمداران پاکی، عدالت و آزادگی واقعا فراموش نشدنی است و فرا روی همه ما خواهد بود.
دکتر رهنورد در ادامه با تشریح معنای اصلاحات افزود: “اصلاحات همیشه در جهان اسلام بوده و چیز تازه ای هم نیست. بیداری، احیا و اصلاح همواره همراه هم بوده اند و این سه مقوله در امور سیاسی تئوریزه شده اند. جنبش سبز نیز همین پدیده ها را دنبال می کند، احیا ارزش ها، اصلاح کجی ها، بیداری و دردمندی ای که براساس آن به مظالم حکومت ها و دولت ها تن ندهیم. مظالمی که در هر حکومتی ممکن است مثل یک اژدها به جان مردم بیفتد.”
وی خطاب به خانواده های شهدا گفت: ”مایلم در حضور شما که هر کدام شاهدانی ارزشمند بر ارزش های شهدایتان بوده و هستید بگویم که این نظام اگر در پی درخواست ها و مطالبات متعالی و ارزشی جنبش سبز نباشد قطعا خودش، خودش را شکست خواهد داد. حاکمیت باید بداند که طبع اصلاحات ”اصلاح“ است و برانداز نیست. اما ممکن است این نظام با روشی که در پیش گرفته، خودش را براندازد. حکومت امروز نه ۹۰ درجه که ۱۸۰ درجه ازارزش های متعالی اسلام و انقلاب و جنگ تحمیلی انحراف پیدا کرده است.”
رهنورد در پایان سخنانش خطاب به دولتمردان امروز ایران گفت: ”جنبش سبز نمی خواهد شما سقوط کنید، انقلاب کبیر اسلامی ما به ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی خاتمه داد و به نهضت انبیا پیوست. این انقلاب هیچ وقت سقوط نمی کند ولی این حاکمیت فعلی اگر خودش را اصلاح نکند و به مطالبات مردم پاسخ ندهد، جنبش سبز آن را بر نمی اندازد، بلکه این حاکمیت خودش، خودش را بر می اندازد. ما امیدواریم که این گونه نشود. ما دلمان می خواهد که همه چیز به بهترین وجه اصلاح شود. امیدواریم خود نظام پیشوایی این مطالبات را بر عهده بگیرد و آن را به انجام برساند. اگر هم به مطالبات مردم بی توجه باقی بماند، تیشه به ریشه خود زده و امیدواریم اینطور نشود.