۱۳۸۹ فروردین ۱۸, چهارشنبه

پرچم آزادی بر سر در سفارت ایران

 
• گروهی از جوانان هلندی و ایرانی، در اقدامی مشترک روز سه شنبه محوطه ی بیرونی سفارت ایران در هلند را اشغال کرده و پرچم آزادی را بر سر در آن به اهتزاز در آوردند ...

اخبار روز:


اخبار روز: جمعی از مخالفان دولت ایران وارد محوطه بیرونی ساختمان سفارت این کشور در هلند شدند و پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیدند.
به گزارش بی بی سی، ویدئو کوتاهی از این اقدام در سایت یوتیوب منتشر شده است که نشان می دهد مخالفان با ورود به محوطه بیرونی ساختمان سفارت ایران، بر سردر ورودی آن مستقر می شوند و همراه با برافراشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده "آزادی" شعارهایی سر می دهند.
پلیس هلند از بازداشت ۱۰ نفر در این رابطه خبر داده و گفته است که این رویداد بدون درگیری و به صورت مسالمت آمیز پایان یافته است.
پیش تر مخالفان دولت ایران در جریان برگزاری کنسرت موسیقی "صلح و امید" در روتردام هلند برای دقایقی آن را متوقف کرده و شعارهای سیاسی سر داده بودند.
پلیس سوار هلند می گوید که از ملیت و قصد این افراد هنوز اطلاعی ندارد اما ویدیو قرار گرفته در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که وارد شدگان به محوطه سفارت ایران به زبان فارسی شعار سر می دهند.
سفارت ایران در هلند در رابطه با این رویداد توضیحی نداده است.


برپایه ی گزارش های منابع خبری مستقل، در یک بیانیه مطبوعاتی بدون امضا که به زبان های فارسی، انگلیسی و روسی منتشر شده گفته شده است که این آکسیون در همبستگی با مردم ایران برگزار شده است.

در بخشی از اطلاعیه آمده است: "امروز ما زمین متعلق به سفارت ایران در لاهه را به تصرف خود درآوردیم برای ابراز همدردی با شما مردم ایران. شما مردمی که در ماه های اخیر شاهد چنان درجه ای از بی رحمی و ددمنشی از سوی "حاکمانتان" بودید که جهان را از نامشروع بودن حکومت یک بار و برای همیشه آگاه ساخت."

در همین حال سازمان پناهندگی پریم در گزارشی که در این مورد منتشر کرده به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ی هلند در روزنامه ی تلگراف که پرتیراژترین روزنامه هلند است، نوشته است: ”آنها بعد از آنکه پرچم جمهوری اسلامی را به پائین کشیدند آنرا زیر پا لگدمال کردند سپس پرچم جمهوری اسلامی ایران را آتش زدند. … براساس قوانین بین المللی دولت هلند مسئول محافظت از سفارتهای خارجی است و اگر خسارتی به سفارت وارد شود باید دولت هلند هزینه آنرا بپردازد. … هدف آکسیون اعتراض به سرکوب خشونت بار دولت ایران برعلیه تظاهرکنندگان در ایران بود. ”

بنابر این گزارش این حرکت از جانب تعدادی از جوانان و دانشجویان هلندی و چهار نفر از ایرانیان فعال سیاسی صورت گرفته است و هدف آکسیون اعلام همبستگی و دفاع از مبارزات مردم ایران و اعتراض به سرکوب جنایت کارانه جمهوری اسلامی بوده است. این آکسیون بدون کوچکترین خشونتی از جانب تظاهر کنندگان پایان یافت. شعارهایی که تظاهرات کنندگان در داخل سفارت می دادندعبارت بودند از: ”آزادی برای ایران، سرنگون باد جمهوری اسلامی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، زنده باد سوسیالیزم، جمهوری اسلامی با هر جناح و دسته سرنگون باید گردد، زنده باد آزادی”
آنها به محض ورود به سفارت پرچم جمهوری اسلامی را پائین کشیده زیر پا له کرده و به آتش کشیدند و پرچمی را که روی آن عکس ندا بود به جای پرجم ایران به احتزاز در آوردند. در ورودی سفارت را با زنجیر قفل کرده بودند تا از ورود پلیس جلوگیری کنند. سفارت هم در داخل را فورا قفل کرده بود تا نتوانند وارد داخل سفارت شوند.

ده تن از این جوان هم اکنون در زندان هستند. تلاش های وسیعی برای آزادی آن ها آغاز شده است. دو نفر از وکلای شهر دنهاخ قبول کرده اند که وکالت این افراد را بعهده بگیرند
.