۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

روزآنلاین
تنبیه جدید؛ سحرخیز با پای برهنه در اوین
لیلا طبری
با بازداشت حسن ظهوری و امیر صادقی، تعداد روزنامه نگاران بازداشت شده به 55 نفر رسید. این در حالیست که کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود این میزان دستگیری از سال ۱۹۹۶ تاکنون در هیچ کشوری سابقه نداشته و ایران در این زمینه (بازداشت روزنامه نگاران) هم‌اکنون از چین هم پیشی گرفته است.
حسن ظهوری، خبرنگار تخصصی حوزه میراث فرهنگی است که نیمه شب دوشنبه در منزل خود بازداشت شد. ماموران با حضور در منزل این روزنامه نگار، کامپیوتر و کتاب های او را نیز ضبط کرده اند.
براساس گزارش ها این روزنامه نگار نارسایی قلبی داشته و خانواده‌ وی به شدت نگران وضع جسمی وی هستند. پدر و برادر این روزنامه‌نگار بازداشت شده هم بیمار هستند و وی نگهداری آنها را بر عهده داشته است.
امیرصادقی نیز، عکاس روزنامه فرهنگ و آشتی است که روز یکشنبه در محل کار خود بازداشت شد.
مریم قنبری، حقوقدان و وکیل دادگستری نیز نیمه شب دوشنبه در منزل خود بازداشت شد. این فعال حقوق زنان ساعت سه نیمه شب در حالی بازداشت شد که مامورین امنیتی ابتدا زنگ همسایه ها را زدند و از این طریق وارد ساختمان و سپس وارد منزل مریم قنبری شدند و ضمن بازداشت او، کامپیوتر وی را نیز ضبط کردند.
ماه‌فريد منصوريان معمار، از فعالان محيط زيست و از زندانیان دهه شصت دیگر بازداشتی دو روز اخیر است. او نیمه شب 19 آبان در منزل خود بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده است.
شکنجه عیسی سحرخیز
عیسی سحرخیز، روزنامه نگار سرشناس ایرانی با دور جدیدی از فشارها در زندان اوین مواجه شده است. مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه نگار در این مورد به "روز" گفت: شنبه شب ساعت یک نیمه شب ماموران پدرم را به اتفاق یک زندانی سیاسی دیگر که مبتلا به بیماری قند بوده به بیرون سلول برده و سپس به حیاط زندان منتقل کرده اند و ساعت ها در سرمای زیر صفر درجه نگاهداشته اند.
وی افزود: از ساعت یک تا ساعت سه نیمه شب و در سرمای شدید، پدرم را بدون جوراب و بدون کفش در حیاط نگهداشته و مجبور کرده اند اینور و آن ور بروند.  بعد هم گفته اند این امر برای تنبیه آنها صورت گرفته است.
مهدی سحرخیز از نام دیگر زندانی سیاسی که به همراه پدرش مورد "تنبیه" قرار گرفته ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: پدرم این امر را نوعی شکنجه میداند و باز فشارهای جدیدی روی پدرم و سایر زندانیان شروع شده است.

یک حکم و دو آزادی
برخی گزارش ها از محکومیت محسن امین زاده از سوی دادگاه انقلاب به 6 سال حبس تعزیری حکایت دارند. بر اساس این گزارش ها حکم امین زاده روز یک شنبه صادر شده است. از سوی دیگر مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه، دو عضو بازداشت شده دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران، آزاد شدند. این دو دانشجو روز بیست و هشتم آبان دستگیر شده بودند و بعد از سه ماه اکنون با قرار وثیقه آزاد شده اند.

اتمام بازجویی مهدی عربشاهی
مهدی عربشاهی، دبیر دفتر تحکیم وحدت در تماس با خانواده خود از اتمام بازجویی هایش خبر داد. این فعال دانشجویی که از روز عاشورا در زندان به سر می برد تاکنون فقط یکبار در تماسی چند ثانیه ای از بازداشت خود خبر داده بود.
از بهاره هدایت و سایر اعضای دربند تحکیم وحدت خبری در دست نیست.

تاج زاده از خود دفاع نکرد
دومین جلسه دادگاه مصطفی تاج زاده روز گذشته در حالی به صورت غیر علنی برگزار شد که این فعال سیاسی از خود دفاع نکرد. به گفته فخرالسادات محتشمی پور، همسرش ضمن رد کلیه اتهامات، از حق دفاع استفاده نکرده و به وکلایش نیز اجازه دفاع نداده است.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در جلسه دادگاه گفته است: قاضی می تواند حکمش را صادر کند. این را من در پایان دادگاه قبلی هم گفتم.
تاج زاده پیش از این در دادگاه اعلام کرده بود تا زمانی که به شکایت او علیه احمد جنتی رسیدگی نشود نیازی به حضور در دادگاه و دفاع از خود نمی بیند.
هوشنگ پوربابایی، وکیل تاجزاده در این زمینه به خبرگزاری ایلنا گفته است که موکلش به سیاق جلسه گذشته از خود دفاع نکرد وبه وکلای خود نیز اجازه دفاع نداد.
وی افزوده است: موکلم در آخرین دفاع نیز از خود هیچ دفاعی نکرد و دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کرد.
به گفته پوربابایی، با توجه به اخذآخرین دفاع، دادگاه در ظرف مهلت قانونی یک هفته مبادرت به صدور رای می‌کند.

عرب سرخی، وثیقه یک میلیاردی نمی دهد
قاضی صلواتی، رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب درحالی برای فیض الله عرب سرخی، وثیقه یک میلیارد تومانی صادر کرده است که این فعال سیاسی حاضر به پرداخت چنین مبلغی برای آزادی خود نیست.
فاطمه عرب سرخی، دختر فیض الله عرب سرخی، با تکذیب برخی شایعات مبنی بر آزادی پدرش گفت او حاضر نیست درخواست دادگاه برای ارائه وثیقه 1 میلیارد تومانی را بپذیرد.
این عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب به خانواده اش گفته است به هیچ وجه حاضر نیست این مبلغ وثیقه را برای آزادی خود بپذیرد و ترجیح می دهد در زندان باقی بماند.

امروز، دادگاه محسن میردامادی
دادگاه محسن میردامادی، دبیر کل جبهه مشارکت، امروز برگزار می شود. پیش از این قرار بود دادگاه این فعال سیاسی،  28 دی ماه برگزار شود که به گفته هوشنگ پوربابايي، وكيل مدافع وی، اين دادگاه به دليل تداخل با جلسه رسيدگي به پرونده متهمان حوادث روز عاشورا به امروزموكول شد.
محسن میردامادی از روز 30 خرداد در بازداشت به سر می برد.

انتقال دکتر یزدی به مکانی نامعلوم
دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی به مکان نامعلومی منتقل شده است. براساس گزارش ها این فعال سیاسی، جمعه شب از زندان به بیمارستان آتیه تهران منتقل شده بود اما روز شنبه، ماموران علیرغم مخالفت پزشکان، او را از سی سی یو به محل نامعلومی انتقال داده اند.
این در حالیست که پزشکان بیمارستان به شدت نسبت به خطرات انتقال دکتر یزدی از سی سی یو، هشدار داده اند.خانواده دکتر یزدی هیچ اطلاعی از این فعال سیاسی و مکانی که او را منتقل کرده اند ندارند.
دبیر کل 78 ساله نهضت آزادی به بیماری پروستات مبتلا بوده و نیاز به مراقبت پزشک دارد. او نیمه شب 8 دی بازداشت شده است.

یاسر طهرانی، تحت فشار برای ندامت تلویزیونی
یاسر طهرانی  از فعالان ستاد میر حسین موسوی که از ۹ دی ماه، توسط مامورین اطلاعات دستگیر و به زندان اوین منتقل گردید برای اعتراف تحت فشار است.
 بر اساس اظهارات هم بندیهای طهرانی  که اخیرا از زندان آزاد شده اند، یاسر طهرانی به انفرادی ۲۰۹ منتقل شده و جهت انجام اعتراف و اظهار ندامت تلویزیونی طبق نظر بازجویان تحت فشارهای جدیدی قرار گرفته است.او تاکنون زیر بار این موضوع نرفته، اماخانواده  طهرانی بشدت نگران سلامت او هستند.
براساس گزارش وب سایت کلمه مادر یاسر، دکتر کیهانی دوست، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و سابقه حضور یکساله در جبهه و مشاور وزیر بهداشت در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد. پدر یاسر هم جانبازی ۵۰ درصد با از کارافتادگی کلی می باشد.
آنها علی رغم پیگیری های صورت گرفته  از طریق دادستان تهران تا کنون موفق به دیدار و اطلاع از وضعیت فرزندشان نشده اند.یاسر طهرانی به مدت ۴۰ روز در بند بوده و ۳۰ روز است که هیچ تماسی نداشته است.