۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

بیانیه ی مشترک اروپا و آمریکا / هشدار به ایران در مورد سرکوب معترضین

اخبارروز
بی بی سی: آمریکا و اروپا در بیانیه ای مشترک، نگرانی خود را از احتمال برخوردهای خشونت‌بار با معترضان در مراسم سالگرد انقلاب ایران که روز پنجشنبه (۱۱ فوریه) برگزارخواهد شد اعلام کردند.
در این بیانیه که روز ۱۹ بهمن (٨ فوریه) منتشر شد، "بازداشت های گسترده، محاکمه های دسته‌جمعی، خطر اعدام معترضان، ارعاب اعضای خانواده دستگیرشدگان و تداوم جلوگیری از آزادی بیان" مخالف هنجارهای حقوق بشر اعلام شده است.
امریکا و اروپا در این بیانیه مشترک، "ادامه نقض حقوق بشر در ایران" را محکوم کردند.
در این بیانیه آمده است "ما از دولت ایران می خواهیم به وظایف حقوق بشر بین المللی پایبند باشد، بدرفتاری با مردم کشور خودش را خاتمه بدهد، کسانی را که مسوول این بدرفتاری ها هستند محاکمه کند، و کسانی را که در پی دفاع از حقوقشان بوده‌اند آزاد گرداند."
این بیانیه در واکنش به تداوم بازداشت های فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، و فعالان عرصه های فرهنگی، اجتماعی و هنری صادر شده است.
در تازه ترین موج بازداشت ها، سایت کلمه روز دوشنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) از بازداشت حسن ظهوری، خبرنگار تخصصی میراث فرهنگی، امیر صادقی، عکاس روزنامه فرهنگ آشتی، احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان، و علی کلایی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر خبر داده است.
این در حالی است که کمیته حمایت از روزنامه نگاران چند روز پیش گفته بود که شمار روزنامه نگاران محبوس در ایران از سال ۱۹۹۶ - چهارده سال پیش - تا کنون در هیچ کشور دیگری در جهان سابقه نداشته است.
براساس این گزارش، شمار روزنامه نگاران زندانی در ایران حتی از تعداد مشابه در جمهوری خلق چین، با نظام کمونیستی و جمعیت بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، هم بیشتر شده است.
اما همزمان با انتشار اخبار مربوط به بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه نگاران طی روز های اخیر، گزارش های دیگری از بازداشت فعالان عرصه های فرهنگی، اجتماعی و هنری هم حکایت دارد.
همزمان با دستگیری، امید مهرگان، نویسنده و مترجم آثار فلسفی و یاشار دارالشفایی، خبرها حاکی از آنند که جمیله دارالشفایی، فیلمنامه‌نویس و خواهر او بنفشه دارالشفایی، فعال عرصه موسیقی، نیز روز پنج‌شنبه (۱۵ بهمن) بازداشت شده‌اند.
روابط عمومی وزارت اطلاعات هم یکشنبه (۱۸ بهمن) در اطلاعیه ای از دستگیری هفت نفر از "عناصر ماهواره ای ضد انقلاب و صهیونیستی" خبر داده بود.
با نزدیک شدن به ۲۲ بهمن، مخالفان دولت برای شرکت و حضور در راهپیمایی این روز اعلام آمادگی کرده اند.
در چنین شرایطی پیش بینی می شود موج جدید بازداشت ها که در روزهای اخیر بیشتر شده، تا روز ۲۲ بهمن همچنان ادامه پیدا کند.