۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها





 

 کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران: محکوميت بدرالسادات مفيدی را لغو کنيد

روز گذشته کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران با انتشار اطلاعيه‌ای بر روی تارنمای خود از مقامات ايرانی خواست تا محکوميت بدرالسادات مفيدی، روزنامه‌نگار ايرانی را لغو کنند.

اين کميته در اطلاعيه خود آورده است که خانم مفيدی در گذشته دبير انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران بود. اين نهاد در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) توسط روزنامه‌نگاران برجسته ايران بنيان گذاشته شد و در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) منحل گرديد. اين نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران، نوشته است که در سوم اوت، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی در تهران، خانم مفيدی را به شش سال حبس و ۵ سال محروميت از حرفه خبرنگاری محکوم کرده است.

بر اساس تحقيقات کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران، بسياری از روزنامه‌نگاران زندانی و زندانيان سياسی در ايران، در طول سال گذشته در همين شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به احکام سنگين محکوم شده‌اند.

نايب رئيس اين کميته گفت: ما از حکم بدرالسادات مفيدی شگفت‌زده شديم
محمد شريف وکيل خانم مفيدی گفته که وی به جرم «تجمع و تبانی برای ارتکاب جرم و جنايت» و «تبليغ عليه حکومت» محکوم شده است.

رابرت مَهانی، نايب رئيس کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران در اين باره گفت: «ما از حکم بدرالسادات مفيدی شگفت‌زده شديم. اين حکم شاهد ديگری بر عزم تهران برای خاموش ساختن نشريات منتقد و مستقل است.»

وی ادامه داد: «ما مقامات ايران را فرامی‌خوانيم تا حکم زندان و ممنوعيت از روزنامه‌نگاری مفيدی را لغو کنند.»

تارنمای اين کميته آورده است که محمد شريف به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، که ارگانی غيردولتی در آمريکا است، گفته که اتهامات خانم مفيدی هيچ پايه قانونی ندارد. وی اشاره کرد که موکل‌اش مدير ارگانی با مجوز فعاليت قانونی بوده است.

محمد شريف گفت که وی قصد دارد تا درخواست تجديد نظر در رای دادگاه را ارائه دهد اما «نمی توان بيش از حد به حکم دادگاه تجديد نظر اميدوار بود.»

کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌افزايد در قوانين ايران متهم ۲۱ روز پس از صدور حکم حق درخواست تجديد نظر دارد.

اين کميته نوشته است خانم مفيدی در ۲۹ دسامبر (دی ماه) سال گذشته تنها پس از گذشت پنج روز از مصاحبه وی با بخش فارسی راديو دويچه‌وله، بازداشت گرديد. او سپس به زندان اوين، جايی که پس از انتخابات رياست جمهوری ايران ده‌ها روزنامه‌نگار ديگر در بازداشت به‌سر می‌بردند، منتقل گرديد.

بدرالسادات مفيدی در ماه ژوئن گذشته (خردادماه ۸۹) به طور موقت آزاد شد و در انتظار حکم قطعی خود است.

اين کميته در انتهای اطلاعيه خود آورده است که مطابق آخرين سرشماری اين نهاد در اول ژوئن امسال، به جز خانم مفيدی، ۳۷ روزنامه‌نگار در زندان‌های ايران زندانی هستند.

کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران جزو سازمان‌های غير دولتی و غير انتفاعی است که در سال ۱۹۸۱ تاسيس شده است. هدف اين کميته ترويج آزادی مطبوعات در سراسر جهان و دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران است.

رادیو زمانه



اتحاديه آزاد کارگران ايران خواستار آزادی تمامی فعالان کارگر زندانی شد

اتحاديه آزاد کارگران ايران با انتشار بيانيه يی خواستار آزادی تمامی فعالان مدافع حقوق کارگران زندانی  در آن کشورشد.

در اين بيانيه، با ابراز نگرانی از بی خبری از وضعيت بهنام ابرهيم زاده، فعال کارگری و مدافع حقوق کودکان، که روز ۲۲ خردادماه گذشته بازداشت شد، آمده است که وی نزديک به دو ماه است که هيچ تماسی با خانواده خود نداشته است.
اتحاديه آزاد کارگران ايران، همچنين، دو ماه تمديد بازداشت رضا شهابی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه را که روز ۲۲ خرداد بازداشت شد، محکوم کرد.

اين تشکل کارگری، همزمان، از صدور حکم يک سال ديگر زندان برای منصور اسانلو، رئيس زندانی هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، انتقاد کرد.


توقيف مطبوعات و محکوميت سنگين برای روزنامه نگاران اقدامی روزمره در ايران

گزارشگران بدون مرز ادامه سياست توقيف مطبوعات و صدور احکام محکوميت برای روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کند. از سوی هيات نظارت بر مطبوعات، ارگان سانسور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزنامه‌ی اقتصادی آسيا توقيف و مجوز انتشار دو نشريه سپيدار و پرستو لغو شده است. در همين حال صدور احکام زندان برای روزنامه‌نگاران ادامه دارد. بدرالسادات مفيدی همکار بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران به شش سال زندان محکوم شده است.
٢٥ مرداد ماه محمد علی رامين معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که هيات نظارت بر مطبوعات در آخرين جلسه خود روزنامه آسيا را به دليل "انتشار عکس‌ها و تصاوير خلاف عفت عمومی" توقيف و پرونده اين روزنامه "جهت پيگرد قانونی به مراجع قضايی ارسال شده است." در اصل اين روزنامه برای انتشار مقالاتی در انتقاد از سياست اقتصادی دولت احمدی نژاد و دخالت قدرتمند سپاه پاسداران در اقتصاد ايران توقيف شده است. از بدو تاسيس اين سومين بار است که اين نشريه توقيف می‌شود. در طی اين مدت نيز چندين روزنامه‌نگار و همکار اين نشريه اقتصادی بازداشت شده‌اند. يکشنبه ١٥ تير ماه ١٣٨٢ روزنامه آسيا، برای انتشار عکس و مطلبی در باره ی مريم رجوی توقيف و مديرمسئول سردبير روزنامه، ساقی باقری نيا و ايرج جمشيدی بازداشت شدند. دوشنبه ١٦ تير ساقی باقری نيا با سپردن وثيقه آزاد اما ايرج جمشيدی تا سال بعد در بسر زندان برد. در تاريخ ٢٨ مرداد ١٣٨٥ ساقی باقری نيا مدير مسئول روزنامه آسيا از سوی شعبه بيست و هفتم ديوان عالی کشور به شش ماه زندان محکوم شد. يکی ديگر از همکاران روزنامه عليرضا احمدی از ٧ مرداد تا ١٨ دی ١٣٨٢ را در زندان بسر برد.
مجوز انتشار سپيدار و پرستو نيز از سوی هيات نظارت " به دليل «انتشار عکس‌ها،‌تصاوير و مطالب خلاف عفت عمومی و عدم پای‌بندی به رسالت مطبوعاتی» و «اصرار بر تخلفات يادشدهاعلام شده است. سپيدار نشريه بسيج دانشجوی دانشگاه تهران و علوم پزشکی است. اين نشريه نزديک به محافل تندرو بسيح دانشجويی، مقالاتی در انتقاد به اسفنديار رحيم مشايی معاون جنجالی احمدی نژاد منتشر کرده بود. همچنين در يکی شماره های خود مقالات و کاريکاتوری را از يکی از نزديکان اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس جمهور پيشين ايران در ارتباط با پرونده‌ی پر سر و صدای دريافت رشوه از شرکت نروژی "استات اويل" منتشر کرد که پيگرد قضايی اين نشريه را در پی داشت. به نظر می‌رسد لغو امتياز اين نشريه بيشتر به دليل تصفيه حساب‌های جناحی است." سرکوب مطبوعات در ايران با شدت ادامه دارد. از توقيف مطبوعات عملا به اقدامی روزمره برای دولت محمود احمدی نژاد تبدل شده است. محمد علی رامين معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده خود برای " تصفيه" مطبوعات را عملی می‌کند. به بهانه حفظ " عفت عمومی" کشور از روزنامه و روزنامه‌نگاران خالی می‌شود. يادآور می‌‌شويم که از ٢٢ خرداد ١٣٨٨ تا امروز بيش از بيست نشريه در ايران توقيف و يا مجبور به توقف انتشار خود شده‌اند."
گزارشگران بدون مرز با تاسف از خبر محکوميت به زندان بدرالسادت مفيدی مطلع شد. دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان قطعی و پنج سال محروميت از فعاليت مطبوعاتی محکوم شده است. بدرالسادت مفيدی در تاريخ ٨ دی ماه ١٣٨٨ بازداشت و ١٧ خرداد ماه ١٣٨٩ با سپردن صد ميليون وثيقه بطور موقت آزاد شد.محکوميت سنگين زندان عليه بدرالسادت مفيدی دبير انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران، يک سال پس از تعطيل کردن اين انجمن عملا حکمی عليه همه روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات در ايران است.
گزارشگران بدون مرز يادآور می شود محمود احمدی نژاد رئيس جمهور و آيت الله سيد علی خامنه‌ای در ليست " دشمنان آزادی مطبوعات" گزارشگران بدون مرز قرار دارند.


نگرانی هلند و عفو بین الملل نسبت به وضعیت شهروند هلندی – ایرانی زندانی در ایران

با انتشار اخبار تائید نشده‌ای در مورد احتمال صدور حکم اعدام برای زهرا بهرامی، شهروند هلندی – ایرانی که گفته شده است در اعتراضات روز عاشورا در ایران دستگیر شده، وزارت امور خارجه هلند، نگرانی خود را از وضعیت وی اعلام کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه هلند در گفتگویی خبر دستگیری وی در ایران را تأیید کرد و گفت با این که زهرا بهرامی 8 ماه پیش دستگیر شده است، اما بستگان وی در تاریخ 23 ژوئیه سال جاری خبر دستگیری وی را به مقامات هلندی اعلام کرده‌اند. وزارت امور خارجه هلند طی ماه‌های گذشته از مقامات ایرانی خواهان توضیح در این مورد شده است، اما ایران واکنشی نشان نداده است.
چند اشکال تکنیکی مانند نامشخص بودن تاریخ تولد و عدم اطلاع از وضعیت تابعیت وی از موانعی بوده‌اند که موجب به تاخیر انداختن پروسه پی‌گیری پرونده زهرا بهرامی از طریق هلند شده‌ است.
زهرا بهرامی که مقیم هلند است، برای دیدن خانواده خود به ایران سفر کرده بود.
سازمان عفو بین‌الملل در هلند نیز نگرانی خود را از اخبار اخیر در مورد وضعیت زهرا بهرامی اعلام کرد و افزود که پرونده زهرا بهرامی، از طریق دفتر مرکزی سازمان عفو بین‌الملل در لندن، پی‌گیری می‌شود.


تجمع معلمان و آموزشياران مقابل مجلس

خبرگزاری هرانا - جمعي از معلمان و آموزشياران شاغل در آموزش و پرورش صبح امروز یکشنبه سی و یکم مردادماه در اعتراض به عدم استخدام خود، مقابل مجلس تجمع كردند.

به گزارش فارس، اين معلمان و آموزشياران اعلام كردند پس از آنكه قراردادهايشان با آموزش و پرورش تمام شده به آن ها گفته‌اند كه ديگر نيازي به آنها نيست.

اين تجمع‌كنندگان از خريد خدمتشان با وجود 2 تا 3 سال سابقه خدمت اعتراض داشتند.
معلمان از کم در آمد ترین اقشار جامعه به حساب می آیند و سالانه با مشکلات عمده ی معیشتی روبه رو هستند.


صدور حکم اعدام به دلیل شرکت در یک درگیری فیزیکی

خبرگزاری هرانا - صبح امروز شنبه مورخ سی ام مردادماه، شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی شهروند جوانی به نام "حمید" را به قصاص محکوم کرد.
به گزارش فارس، این فرد در یک درگیری به همراه شش نفر دیگر فردی به نام "امیر" را زخمی کرده و وی در بیمارستان جان خود را از دست داده است.

در این جلسه سيدرضايي، نماينده دادستان با اشاره به مدارك موجود در پرونده خواستار مجازات متهمان شد. مادر مقتول نيز به عنوان تنها ولي‌دم خواسته خود را قصاص متهم رديف اول و مجازات ديگر متهمان عنوان كرد.

حميد، متهم رديف اول پرونده در جايگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهام قتل عمد گفت: من با او درگير شدم ولي ضربه به سينه او را من نزدم.

وي هم چنين اظهارات و شهادت ديگر متهمان پرونده عليه خود را دروغ و بي‌اساس عنوان كرد.

بعداز اظهارات متهمین، قاضي عزيزمحمدي ختم جلسه را اعلام و بعد از مشورت با مستشاران دادگاه، حميد، متهم اول را به قصاص و ديگر متهمان را به خاطر شركت در درگيري منجر به قتل و شرب‌خمر، به حبس و تحمل شلاق محكوم كرد.


هرانا؛ تداوم آزار و اذیت هموطنان مسیحی در تبریز

خبرگزاری هرانا – در تداوم آزار و اذیت هموطنان مسیحی در ماههای اخیر ماموران امنیتی و اطلاعاتی در استان آذربایجان شرقی، از طریق پیگرد، احضار و بازجویی اقدام به تهدید ایشان می کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در یكی از آخرین اقدامات روز چهارشنبه ۶ مردادماه سال جاری ساعت ۱۱ صبح ۴ نفر از ماموران امنیتی وزارت اطلاعات با نشان دادن حكم بازرسی صادره از سوی وزارتخانه خود وارد منزل مسكونی یكی از نوكیشان مسیحی به نام "جمال زرین كمری" در تبریز شدند .
آنها پس از تفتیش منزل و بازرسی وسایل نامبرده و همسرش كه به قصد سفر بسته بندی شده بود ، در غیاب آنان كه بیرون از منزل به سر میبردند ، وسایل شخصی ایشان را پس از تفتیش ضبط و با خود بردند.
ماموران در زمان ترك منزل به همراه وسایل و مدارك توقیف شده ، برگ احضاریه ای از سوی اداره اطلاعات تبریز كه فاقد هرگونه مهر و امضائی بود به جمال میدهند و برطبق آن از وی میخواهند در روز یكشنبه ۱۰ مرداد به آدرس قید شده در آن برگه احضاریه مراجعه كند .
همچنین پیش از این نیز دو تن از نوكیشان مسیحی در تبریز از سوی مقامات اطلاعاتی و قضائی تبریز به شركت در كلیساهای خانگی و همایشهای مسیحی و تعلیم آئین مسیحیت به مسلمانانی كه به مسیحیت گرویده اند و تلاش برای تعمید دادن نوكیشان مسیحی و راه اندازی و مشاركت در تشكیل كلیساهای خانگی متهم شده بودند . كه از سوی دادسرای دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان تبریز برای آزادی موقت این شهروندان آذری زبان مسیحی در ابتدا مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان قرار وثیقه صادر كرده بود كه با توجه به اینكه پرداخت چنین مبلغی در توان آنان  نبود با تقلیل وثیقه از سوی دادگاه انقلاب اسلامی این افراد بطور موقت آزاد شدند.


احکام دادگاه می توانست شامل آمرين اصلی باشد

خبرگزاری هرانا - پدر محمد کامرانی، احکامی که در دادگاه صادر شده می توانست شامل حال ديگران و در حقيقت آمرين اصلی اين ماجرا باشد.
علی کامرانی پدر يکی از کشته شدگان کهريزک گفت: می توانستيم شاهد روند بهتری در رسيدگی به پرونده کهريزک باشيم و احکامی که در دادگاه صادر شده می توانست شامل حال آمرين اصلی اين ماجرا باشد.
به گزارش کلمه، پدر محمد کامرانی که در جريان حوادث پس از انتخابات در گذشت در گفت و گو با پنجره با بيان اينکه دادگاه رسيدگی به پرونده کهريزک بسياری از خواسته های ما را برآورده کرد، افزود:اما به طور قطع می توانستيم شاهد روند بهتری در رسيدگی به اين پرونده باشيم.
به گفته کامرانی، احکامی که در دادگاه صادر شده می توانست شامل حال ديگران و در حقيقت آمرين اصلی اين ماجرا باشد.


هرانا؛ اسامی بازداشت شدگان در مرداد ماه

خبرگزاری هرانا - در طی مردادماه بیش از 65تن از فعالین سیاسی، مدنی و قومی و مذهبی بازداشت شدند که اسامی 40 تن از ایشان توسط واحد آمار و نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می شود.

اسامی این افراد به شرح زیر می باشد:

1.    ايرج  ملك شاهي ، درويش در تاریخ 25 مرداد 89 در الشتر  بازداشت شد
2.    احسان ميرزاپور ، درويش در تاریخ 25 مرداد 89 در الشتر  بازداشت شد
3.    هیوا خضری اقدم ، شهروند مسیحی در تاریخ مرداد 89 در محل نامشخص بازداشت شد
4.    صدیق خصری اقدم ، شهروند مسیحی در تاریخ مرداد 89 در محل نامشخص بازداشت شد
5.    عبدالله خضري ، شهروند کرد در تاریخ 23 مرداد 89 در سردشت بازداشت شد
6.    جعفر  یاوری ، فعال مدنی آذربایجان در تاریخ 10 مرداد 89 در تبریز بازداشت شد
7.    لقمان احمدیان ، نامشخص در تاریخ مرداد 89 در سقز بازداشت شد
8.    دیاکو ستاری ، نامشخص در تاریخ مرداد 89 در سقز بازداشت شد
9.    امیر  جلالیان ، نامشخص در تاریخ مرداد 89 در سقز بازداشت شد
10.    امیر امانیان ، نامشخص در تاریخ مرداد 89 در سقز بازداشت شد
11.    قادر  شیری ، نامشخص در تاریخ مرداد 89 در سقز بازداشت شد
12.    افروز روحی ، شهروند بهایی در تاریخ 17 مرداد 89 در اصفهان بازداشت شد
13.    سیامک قادری ، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در تاریخ 14 مرداد 89 در تهران بازداشت شد
14.    پدر علی پرویز  ، نامشخص در تاریخ 17 مرداد 89 در تهران بازداشت شد
15.    فراز  روحی ، شهروند بهایی در تاریخ 14 مرداد 89 در ویلا‌شهر اصفهان بازداشت شد
16.    ژینوس جوشنیان ، شهروند بهایی در تاریخ 14 مرداد 89 در ویلا‌شهر اصفهان بازداشت شد
17.    نسیم  روحی ، شهروند بهایی در تاریخ 14 مرداد 89 در ویلا‌شهر اصفهان بازداشت شد
18.    حسن رحمانی ، نامشخص در تاریخ مرداد 89 در لون سادات بازداشت شد
19.    منت رحمانی ، نامشخص در تاریخ مرداد 89 در لون سادات بازداشت شد
20.    کامیل سالم ، شهروند کرد در تاریخ مرداد 89 در سارال دیواندره بازداشت شد
21.    مجید شفیعی ، شهروند کرد در تاریخ مرداد 89 در سارال دیواندره بازداشت شد
22.    جلال رنجبری ، شهروند کرد و فعال ستاد موسوی در تاریخ 12 مرداد 89 در محل نامشخص بازداشت شد
23.    هژیر رنجبری  ، شهروند کرد و فعال ستاد موسوی در تاریخ 12 مرداد 89 در محل نامشخص بازداشت شد
24.    هاوژین رنجبری  ، شهروند کرد و فعال ستاد موسوی در تاریخ 12 مرداد 89 در محل نامشخص بازداشت شد
25.    رامین پشتکوهی ، فعال سیاسی در تاریخ 9 مرداد 89 در شاهین شهر اصفهان بازداشت شد
26.    حمزه ملك شاهي ، درويش در تاریخ 12 مرداد 89 در لرستان بازداشت شد
27.    محمد ملك شاهي ، درويش در تاریخ 12 مرداد 89 در لرستان بازداشت شد
28.    حميد نادري ، درويش  در تاریخ 12 مرداد 89 در لرستان بازداشت شد
29.    پرویز ملک شاهی ، درویش در تاریخ 9 مرداد 89 در لرستان بازداشت شد
30.    حسین سرشومی ، فعال دانشجویی در تاریخ 7 مرداد 89 در اصفهان بازداشت شد
31.    قادر شیری ، فعال فرهنگی در تاریخ مرداد 89 در سقز بازداشت شد
32.    امیر امانی ، نامشخص در تاریخ مرداد 89 در سقز بازداشت شد
33.    یحی صمدی ، فعال فرهنگی و روزنامه نگار  در تاریخ مرداد 89 در سنندج  بازداشت شد
34.    یحیی صمدی ، فعال فرهنگی و روزنامه نگار کرد در تاریخ 3 مرداد 89 در سنندج بازداشت شد
35.    یحیی صمدی ، نویسنده و سردبیر پیشین هفته نامه سوران در تاریخ 5 مرداد 89 در سنندج بازداشت شد
36.    فرشته حلیمی ، همسر محمد مصطفایی در تاریخ 2 مرداد 89 در تهران بازداشت شد
37.    فرهاد حلیمی ، برادر همسر محمد مصطفایی در تاریخ 2 مرداد 89 در تهران بازداشت شد
38.    بهمن فتاح‏زاده ، شهروند کرد در تاریخ 23 مرداد 89 در مریوان بازداشت شد
39.    بریار کاوه ، شهروند کرد در تاریخ 23 مرداد 89 در مریوان بازداشت شد
40.    برهان درخشان ، شهروند کرد در تاریخ 23 مرداد 89 در مریوان بازداشت شد
41.    برهان خسروی ، شهروند کرد در تاریخ 23 مرداد 89 در مریوان بازداشت شد
42.    اخیتار کاوه ، شهروند کرد در تاریخ 23 مرداد 89 در مریوان بازداشت شد




تعطیلی 28 سینمای خوزستان/ 17 شهر سینما ندارند

خبرگزاری هرانا - در طی سال های اخیر بیست و هشت سینما در استان خوزستان تعصطیل شده و بر همین اساس دستکم هفده شهر در این استان از داشتن سینما محروم اند.
استان خوزستان به واسطه صنعتی بود و نخستین محل پیدایش نفت در کشور از اولین مناطق ایران به شمار می رود که سالن های سینما در آن اقدام به نمایش فیلم و جلب مشتاقان سینه چاک پرده نقره ای و تصاویر متحرک کردند.
به گزارش مهر، به دنبال حضور کارکنان انگلیسی برای کشف و استخراج نفت در بیش از 103 سال قبل در شهر سجد سلیمان، این افراد به دنبال احداث مکانی برای سرگرمی و رهایی از هوای گرم و طبیعیت خشک خوزستان بودند و شاید همین علت بود که این افراد بعد از کشف نفت در یکی از اولین اقدام های خود اقدام به برپایی سینما در این شهر کردند.
در بسیاری از روایات و اسناد موجود گفته می شود سینمایی که توسط انگلیسی ها در شهر مسجد سلیمان ساخته شده، اولین سینمای کشور به حساب می آید هر چند همین اولین بودن در بسیاری موارد در مورد شهرهای تبریز، آبادان و تهران نیز تکرار شده و به درستی معلوم نیست اولین سینمای کشور در کدام شهر ایران راه اندازی شده است.
معاون سینمایی حوزه هنری خوزستان در خصوص فعالیت سینماها در استان خوزستان گفت: تا قبل از سال 1356 حدود 38 سینمای عمومی در سطح استان فعالیت داشته اند که آبادان با 14 سینما از بیشترین تعداد سینما در خوزستان برخوردار بوده است. هم چنین اهواز با 9 سینما، خرمشهربا پنج سینما، دزفول، مسجد سلیمان، بهبهان و اندیمشک هرکدام با دو سینما و شهرهای شوشتر، رامهرمز و سوسنگرد نیز با یک سینما از شهرهای دارای سینما در خوزستان به شمار می رفتند.

مجتبی آقاکوچک‌زاده افزود: به غیر از این سینماها که غالبا در سطح شهرهای پیش گفته به پذیرش مردم علاقمند به پرده نقره ای می پرداختند، شرکتها و کارخانه های بزرگ استان نیز برای کارکنان خود سینماهایی اختصاصی داشتند که در مجموع می توان گفت حدود 45 سالن نمایش در خوزستان تا سال 1356 فعالیت داشتند.
اکنون بیشترین دغدغه ای که در استان خوزستان در بخش سینماها وجود دارد این است که 17 شهرستان و تعداد قابل توجهی از شهرهای بزرگ استان که هنوز به شهرستان تبدیل نشده اند فاقد سینما هستند که این موضوع این شهرستان را مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
در برخی موارد پیش آمده که بعضی مدارس برای نمایش فیلم برای دانش آموزان خود اقدام به اعزام آنها به سایر شهرها و تحمل مسافتی حدود 150 کیلومتری می کنند که این مسئله به هیچ وجه خوشایند نیست.

 

هرانا؛ جلسه ی رسیدگی به اتهامات مهدی خدایی فردا برگزار می شود

خبرگزاری هرانا - جلسه ی رسیدگی به اتهامات مهدی خدایی، فعال حقوق بشر و دانشجویی، روز یکشنبه سی و یکم مردادماه برگزار می شود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، دادگاه مهدی خدایی در شعبه ی 28 دادگاه انقلاب یه ریاست قاضی مقیسه تشکیل می شود.
قرار است که در روز یکشنبه این زندانی سیاسی به همراه وکیل خود آقای آرش کیخسروی، به دفاع از خود بپردازد.
مهدی خدایی دبیر پیشین انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری و فعال حقوق بشر که یازدهم اسفندماه سال گذشته همزمان با دستگیری گسترده فعالین حقوق بشر در شهرهای مختلف کشور بازداشت و بلافاصله به سلول های انفرادی بند دو-الف سپاه پاسداران منتقل شد؛ علی رغم اتمام بازجویی ها در اواسط تیرماه، هم چنان در بازداشت به سر می برد.
وی در طی این مدت تحت فشار شدید بازجویان برای اخذ اعترافات تلوزیونی قرار داشت.
مهدي خدایی در تابستان سال 87 به مدت 40 روز در  بند 209 اوین زنداني بوده است و بر اساس رای قاضی صلواتی، رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام  "اقدام علیه امنیت ملی از طریق برپایی تجمعات" با حکمی چهار ساله روبه رو شده است.
وی هم چنین به خاطر فعاليت هاي دانشجويي  به چند ترم ممنوعيت از تحصيل از سوي دانشگاه آزاد شهر ري محكوم شده بود.


انتقال مختار هوشمند به زندان مریوان

خبرگزاری هرانا - مختار هوشمند، فعال فرهنگی و مسئول انجمن هنرهای تجسمی مریوان پس از هشتادوهفت روز بازداشت در اداره اطلاعات سنندج به زندان مریوان منتقل شد.

یکی از نزدیکان مختار هوشمند گفت که وی روز بیست‌وششم مردادماه، به بند عمومی زندان مریوان منتقل شده است.

به گزارش رادیو زمانه، خانواده‌ی این فعال مدنی کرد طی مدت بازداشت هیچ اطلاعی از وضعیت فرزندشان نداشتند اما احتمالاً در روزهای آینده وضعیت وی مشخص خواهد شد.

روز دوم خردادماه، ماموران امنیتی شهر مریوان با ورود به منزل شخصی مختار هوشمند، پس از تفتیش و بازرسی محل زندگی وی، او را بازداشت نموده و کیس کامپیوتر، برخی مدارک شخصی و تعداد زیادی از کتاب‌های این هنرمند را با خود بردند.

مختار هوشمند، نقاش، فعال فرهنگی، مسئول انجمن هنرهای تجسمی شهر مریوان و دبیر اجرایی جشنواره‌ی سالانه طراحی غرب کشور است که در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های متعددی در زمینه‌ی هنرهای تجسمی در مریوان و دیگر شهرهای کردستان برپا کرده است.


هرانا؛ تلاش های امیدوار کننده برای عدم اجرای حکم نوجوان محکوم به اعدام/ به همراه گزارش تصویری

خبرگزاری هرانا - فعالان حقوق بشر برای نجات جان نوجوان محکوم به اعدام به تلاش های خود ادامه میدهند، در این رابطه چهارمین جلسه از این تلاش ها در شهر لوشان برگزار شد

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، جمعی از فعالین مدنی و حقوق بشری روز پنج شنبه 21 مردادماه در همین راستا به لوشان رفته و با اولیای دم صحبت نمودند تا از قصاص ابراهیم گودرزوند چگینی  که به هنگام قتل کمتر از 18 سال سن داشته صرف نظر کنند.
فعالان حقوق بشر که در چهارمین جلسه حضور داشته اند مذاکرات انجام شده با خانواده مقتول را امیدوار کننده ارزیابی کرده اند.

ابراهیم گودرزوند چگینی فرزند منصور ساکن گیلان شهر لوشان در سال 82 با ولی الله پیرمردوند در سن 16 سالگی در شهر لوشان و جلوی مغازه ی محل کارش درگیر شد که نهایتا منجر به قتل ولی الله پیرمردوند که از لحاظ جثه ی بدنی توانمندتر از ابراهیم گودرزوند چکینی بود، شد.

لازم به یادآوری است پیش تر جلسه هایی در تاریخ 19 شهریورماه 88 با حضور امام جمعه و اعضای شورای اسلامی شهر لوشان ، 7 آبان 88 با حضور 2 تن از مادران صلح و 25 دی ماه 88 با حضور تعدادی از وکلا و فعالان صلح برای نجات جان نوجوان محکوم به اعدام برگزار شده بود.
گزارش تصویری از این جلسه:


هرانا؛ ممانعت از مراسم مردم سنی مذهب سقز/ بازداشت دست کم چهار تن

خبرگزاری هرانا - ماموران امنیتی مانع برگزاری مراسم مذهبی هم وطنان سنی مذهب در شهر سقز شده و چندین تن از ایشان را بازداشت کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نیروهای اطلاعاتی سقز روز پنج شنبه بیست و هشتم مردادماه، به منازل شخصی شهروندان سنی مذهب حمله کرده تا مانع از برگزاری مراسم مذهبی ایشان با نام "مکتب قرآن" شوند. این افراد بدون مجوز قانونی وارد حریم خصوصی و منازل شخصی افراد شده و برخی وسایل شخصی خانواده‌ها ائم از سی دی، کتاب، جزوه، عکس، سند ساختمانی، کارت ملی، دفترچه خدمات درمانی و شناسنامه را با خود بردند.

ساعت 6 عصر روز پنج شنبه نیز دو نفر از این افراد به نام های جمال الدین هبکی و ناصرزمانیان را دستگیر و به نقطه ی نامعلومی منتقل کردند.

هم چنین ابوبکر عشقی، سالار توفیق پور و چندین نفر دیگر که هنوز اطلاع دقیقی از نام و تعداد آنها در دست نیست، دستگیر و روانه اطلاعات سقز شدند و خانوادهای نامبردگان تا کنون از سرنوشت ایشان اطلاعی ندارند.

هم چنین ساعت 8 بعدازظهر صدها نفر از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی، خیابان های منتهی به محل برگزاری مراسم واقع در شهرک شهرداری، خیابان دکتر خالدی را بسته و مانع از مراجعه و حضور مردم به محل مراسم شدند که نهایتاً موجب تجمع مردم شد.


هرانا؛ مسعود باباپور از حقوق یک زندانی محروم است

خبرگزاری هرانا – خانواده مسعود باباپور دانشجوی دانشگاه گرمسار که هم اکنون در زندان اوین بسر می برد به دلیل شرایط نا مناسب روحی درخواست مرخصی در ماه رمضان را به دادستانی ارائه کردند که تا کنون پاسخی به آن داده نشده است.
مسعود بابا پور دانشجوی مهندسی صنایع و از فعالین دانشجویی دانشگاه گرمسار بوده که در ششم آذر ماه سال گذشته دستگیر شده و پس از طی چندین ماه بازداشت موقت و سپری کردن بازجویی های طاقت فرسا و سخت در نهایت در تاریخ 13/2/89 در شعبه28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با وجود عدم مدارک مستدل و کافی به 2 سال حبس محکوم گردید.
پس از شکایت مسعود باباپور به رای صادره و عدم صدور قرار و نگهداری وی در زندان در تاریخ3/5/89  در شعبه 54دادگاه تجدید نظر حکم وی تایید گردید و مسعود باباپور باید دوران محکومیت خود را سپری کند.


هرانا؛ هدایت الله رضایی شهروند بهایی آزاد شد

خبرگزاری هرانا – یک شهروند بهایی ساکن آبادان در استان خوزستان که در 26 تیر ماه سال 89 بازداشت شده بود پس از تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، هدایت الله رضایی ساکن آبادان در روز 16 مرداد سالجاری پس از پرداخت وثیقه 25 میلیون تومانی  از بازداشتگاه وزارت اطلاعات آزاد شد. نامبرده در روز 26 تیر ماه پس از تفتیش منزلش توسط ماموران وزارت اطلاعات این شهرستان بازداشت شده بود.

 

سه سال زندان برای استاد دانشگاه بجنورد

خبرگزاری هرانا - هادی حکیم شفایی، استاد زبان دانشگاه آزاد واجد بجنورد به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. شعبه دوم دادگاه انقلاب بجنورد، این استاد دانشگاه را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دو سال حبس تعزیری، به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری و به جرم توهین به رهبری به شش ماه جبس تعزیری محکوم کرده است.
به گزارش خبرنگار کلمه هادی حکیم شفایی، در روز ۲۲ بهمن سال گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات بجنورد بازداشت شد. این استاد دانشگاه ۱۵ روز را در زندان انفرادی اطلاعات بجنورد و ۱۵ روز را در بند عمومی زندان این شهر گذراند و در نهایت با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی آزاد شد.
وی از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده که هم اکنون با فشار نهادهای امنیتی از تدریس در دانشگاه نیز منع شده است.

 

ممانعت از انتقال عیسی سحرخیز از زندان رجایی شهر به بیمارستان

خبرگزاری هرانا - فرزند عیسی سحرخیز، با اعلام شرایط نگران کنندۀ جسمانیِ این روزنامه نگار زندانی، وضعیت گزارش شدۀ وی را با فشار خون ٢٢ روی ١٣ اعلام کرد و با بیان اینکه “فشار خونِ نرمال ١٢ روی ۸ می باشد”، از بحرانی شدن وضعیت وی و ممانعت ماموران از انتقال او به بیمارستان خبر داد.
به گزارش سایت مهدی سحرخیز، وی با تاکید بر شرایط جسمی خطیر و فشار خون بسیار بالای پدرش در زندان رجایی شهر، نگرانی مجدد و عمیق خود از سلامتی وی ابراز کـرد.
گفتنی است این عضو زندانیِ شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که بالغ بر یکسال است که در زندانهای اوین و گوهردشت و در شرایط بسیار سخن نگهداری می شود، طی روزهای اخیر از درد شدید و ازکارافتادگی نسبی پای راست در رنج بوده، و همچنان بدون هیچ مرخصی در زندان رجایی‌شهر کرج در حبس است.
سحرخیز پس از اعلام دادستانی مبنی بر معرفی خود، در دوزادهم تیرماه دستگیر شد و به زندان اوین انتقال یافت. پس از مدتی او را به زندان رجایی شهر کرج، تبعید کردند. سلامت وی مدتی است که به دلیل شرایط جسمی نامناسب و بیماری در خطر است.

 

بی‌خبری مطلق از حسین سرشومی، فعال دانشجویی طیف چپ

خبرگزاری هرانا - از وضعیت حسین سرشومی دانشجوی آزادی‌خواه و برابری طلب که از 31 خرداد توسط ماموران اداره کل حفاظت اطلاعات استان اصفهان بازداشت شده خبری در دست نیست.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این فعال دانشجویی طیف چپ که اکنون در بازداشتگاه امنیتی الف-طا در بند حفاظت اطلاعات زندان مرکزی اصفهان نگه‌داری می‌شود، تا این لحظه از حق ملاقات و حتی تماس تلفنی با خانواده اش محروم بوده است.
وی دوبار دیگر نیز در شهریور‌ماه و اسفند‌ماه 87 توسط اطلاعات اصفهان بازداشت و نهایتا با وثیقه‌ی 50 میلیونی آزاد شده بود.
گفتنی‌ است به دلیل وضعیت نامناسب بازداشتگاه امنیتی الف-طا واقع در زندان مرکزی اصفهان (دستگرد) در مورد سلامتی جسمی و روحی وی نگرانی جدی وجود دارد.
هم چنین خانواده‌ی وی نیز توسط مامورین اطلاعات برای جلوگیری از انتشار خبر بازداشت سرشومی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

 

سه سال حبس و تبعید برای تیمور رضاییان

خبرگزاری هرانا - تیمور رضاییان، از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات به سه سال حبس تعزیری و تبعید به زندان گوهردشت محکوم شد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، دادگاه این زندانی سیاسی، روز 18 مردادماه بدون هماهنگی و ابلاغ تاریخ دادگاه به وکیل وی برگزار شده است.
تیمور رضاییان، از زندانیان سیاسی قدیمی است که در 21 بهمن‌ماه سال گذشته و در جریان بازداشت‌های گسترده پیش از 22 بهمن بازداشت شد و از آن تاریخ در زندان به سر می‌برد.

 

 

وکیل حسن لاهونی اتهامات به شرح اتهامات موکلش پرداخت

خبرگزاری هرانا - وکیل حسن لاهوتی آخرین وضعیت پرونده موکل خود را تشریح کرد.
محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درتشریح آخرین وضعیت پرونده حسن لاهوتی (نوه اکبر هاشمی رفسنجانی) گفت: حسن لاهوتی فرزند 20 ساله فائزه هاشمی که در خارج از کشور به تحصیل مشعول است، برای تعطیلات نوروز به ایران آمد که به خاطر گزارشی که وی را از رهبران جنبش سبز معرفی کرده بود در فرودگاه بازداشت و پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شد.
وکیل لاهوتی اتهامات موکل خود را در کیفرخواست صادره از سوی دادستان تهران، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظم عنوان کرد و گفت: با صدور کبفرخواست پرونده به شعبه 28 دادگاه انقلاب ارسال شد و رییس دادگاه تنها به دلیل مصاحبه لاهوتی با شبکه بی بی سی که در رابطه با بازداشت مادر خود انجام داده بود به پرداخت 3 میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.
وی تاکید کرد: علی رغم اینکه در دادگاه اعلام شد این مصاحبه در زمانی بوده که بی‌بی‌سی درتهران دفتر داشته و هم چنین هیچ ممنوعیتی از سوی مقامات امنیتی برای مصاحبه با این رسانه وجود نداشته است، این حکم صادر شد.
علیزاده طباطبایی خاطرنشان کرد: به دليل اینکه موکلم در خارج از کشور دانشجو بوده و برای ادامه تحصیل باید از کشور خارج شود، علی رغم اینکه حکم صادره را ناعادلانه می دانستیم به آن اعتراض نکردیم. اما دادستان تهران به طور کاملا استثنایی که به هیچ یک از آرای صادره اعتراض نمی‌کند و ظاهرا به خاطر دفاع از کیفرخواست خود، به حکم صادره اعتراض می کند و پرونده به شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر استان ارسال می‌شود.
وی با بیان اینکه دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی را عیننا تایید کرد، ادامه داد: چون ما به حکم دادگاه بدوی اعتراضی نکردیم حکم عینا تایید شد و چه بسا اگر ما به حکم اعتراض می‌کردیم رای مسلم برائت موکلم صادر می‌شد. اما متاسفانه برخي سايت‌ها مطالب خلاف واقعی در رابطه با این پرونده منتشرکردند.
وکیل لاهوتی اظهارداشت: به عنوان وکیل پرونده آمادگی خود را برای مناظره با هر مقامی دررابطه با این پرونده اعلام می‌کنم.
علیزاده طباطبایی با بیان اینکه هنوز لاهوتی از کشور خارج نشده است، گفت: با وجود اینکه پرونده مختومه شده منتظر ارجاع پرونده به اجرای احکام هستیم تا هرچه سریع‌تر جزای نقدی را پرداخت کرده و بتوانیم نامه رفع ممنوع الخروجی موکلم را بگیریم.

 

هرانا؛ احضار موریس و نسیبه باقری به وزارت اطلاعات

خبرگزاری هرانا - موریس باقری و نسیبه باقری از فعالان ستاد میرحسین موسوی در لاهیجان به اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این دو فعال سیاسی در شهرستان لاهیجان برای چندمین بار است که به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شده و مورد بازجویی قرار می گیرند.
شایان ذکر است که موریس و نسیبه باقری سال گذشته در آستانه ی روز دانشجو بازداشت شدند و پس از مدتی به قید ضمانت آزاد شده اند. تا کنون هیچ حکمی برای پرونده قبلی ایشان صادر نشده است.
فشار بر فعالین شهرستانی در آستانه ی سالگرد تظاهرات های خیابانی سال گذشته افزایش یافته است.


عدم اعطای آزادی مشروط به بیگ محمدی علی رغم قول های مکرر دادستان

خبرگزاری هرانا - با گذشت قریب به هشت ماه از بازداشت میثم بیگ محمدی دانشجوی مترجمی دانشگاه علامه طباطبایی و قول های مکرر دادستانی به خانواده این دانشجوی زندانی مبنی بر اعطای آزادی مشروط به وی، این دانشجو هم چنان در بند 350 زندان اوین به سر می برد.
به گزارش دانشجونیوز، این دانشجو که در 6 دی ماه سال گذشته (عاشورا) بازداشت شده بود در دادگاه بدوی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم با اعتراض وی در شعبه 54 دادگاه های تجدیدنظر به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافت.
شایان ذکر است که طبق قانون متهمین بعد از گذراندن نیمی از محکومیت خود می توانند از آزادی مشروط که از آن به مرخصی متصل به آزادی نام برده می شود استفاده نموده و با موافقت دادستانی تا پایان دوره محکومیت خود در بیرون از زندان به سر ببرند. بسیاری از محکومین سیاسی از این قانون در بعد از انتخابات سود جسته و از زندان آزاد شده اند.
خانواده ی بیگ محمدی بسیار امیدوارند با فرا رسیدن ماه رمضان دادستانی به قول های مکرر خود مبنی بر آزادی مشروط وی موافقت نماید.


شرایط روحی نامناسب مهدی کریمیان اقبال در بند 350 اوین

خبرگزاری هرانا - اخبار مختلف از بند 350 زندان اوین حاکیست شرایط روحی مهدی کریمیان اقبال از اعضای در بند جبهه مشارکت بسیار نامناسب است.
به گزارش دانشجونیوز، مهدی اقبال که بعد از حوادث انتخابات شب های جمعه در حسینیه دارالزهرا برای آرامش خانواده های زندانیان سیاسی دعای کمیل قرائت می نمود در تاریخ 12 آبان ماه سال گذشته ( گویا به جرم نوشتن شعار مرگ بر روسیه روی دیوار سفارت روسیه ) بازداشت و بعد از مدت ها بازجویی و شکنجه روحی تا 5 خرداد ماه سال جاری در بند امنیتی 209 در شرایط بسیار دشواری به سر برده و پس از آن به بند 350 زندان اوین منتقل می شود.


شایان ذکر است که در تاریخ 30 اردی بهشت ماه 1389 حکم چهار سال حبس تعزیری برای مهدی کریمیان اقبال در دادگاه تجدیدنظر تایید نمود که دو سال از این حکم به اتهام "توهین به رهبری" برای وی صادر شده است.
هم چنین مهدی اقبال که قریب به 10 ماه است که در زندان به سر می برد هنوز نتوانسته است از شرایط مرخصی زندان استفاده نماید.

مهدی اقبال دارای دو فرزند می باشد که مدت هاست پدر خود را ندیده اند و هم چنان چشم انتظار دیدار پدر خود می باشند.



محکومیت یک زندانی به اعدام به اتهام درگیری و قتل با مامور نیروی انتظامی

خبرگزاری هرانا - امیر عباس توکلی برازجانی به اتهام درگیری و قتل با یکی از مامورین نیروی انتظامی، پس از محاکمه در شعبه 71 کیفری دادگاه تهران، محکوم به اعدام شد.
روز سه شنبه 26 مردادماه بدون اطلاع قبلی امیر عباس توکلی برازجانی که به اتهام درگیری با یکی از نیروهای انتظامی بیش از 2 سال است که در بند 6 زندان رجایی شهر  کرج محبوس می باشد، به شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران منتقل شد و توسط قاضی نورالله عزيزمحمدي مورد محاکمه قرار گرفت.
به گزارش وبلاگ فعالین حقوق بشر و دموکراسی، این اتهامات به وی منتسب شده است و بر اساس آن به قصاص،‌ به خاطر قتل عمد، 10 سال حبس به خاطر سرقت مسلحانه و تحمل 74 ضربه شلاق و رد اموال سرقتي متهم شده است.
گفته می شود در دادگاه این زندانی، تعدادی شاکی خصوصی ائم از صاحبان آژانس مسافرتی، سوپر مارکت و یک سرباز که گفته می شود در درگیری زخمی شده، از وی اعلام شکایت نموده اند.
به این زندانی در حین دفاع از خود گفته شده که در حال سفسطه بافتن است.
آقای توکلی در جریان یورش به رسول بداقی، معلم زندانی، در زندان رجایی شهر کرج به دفاع از او برخواست که پس از آن به دفتر علی محمدی و اطلاعات زندان فراخونده شد و مورد تهدید آن ها قرار گرفت.



هفت نفر به جرم روزه خواری بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: از اول ماه رمضان تعداد شش واحد صنفی متخلف پلمپ و هفت نفر که در ملاعام روزه خواری کردند دستگیر شدند.

به گزارش مهر، سرهنگ رحمان ایمانی نژاد افزود: این تخلفات در راستای طرح کنترل و نظارت واحدهای صنفی از سوی پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی کشف شده است.

وی از شهروندان خواسته که "شئونات اسلامی" را رعایت کنند چرا که با افرادیکه در ملاعام این عمل را انجام نمایند با قاطعیت برخورد خواهد شد.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان در ادامه تصریح کرد: طرح کنترل و بازدید اصناف و کسبه استان بطور محسوس و نامحسوس از اول این ماه در حال اجرا است که در این راستا مأموران پلیس علاوه بر شناسائی و پلمپ شش واحد صنفی متخلف و دستگیری هفت نفر روزه کار، به 50 واحد صنفی نیز تذکر قانونی داده اند.

این مقام مسئول مدعی شد که این طرح تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.




امیر محمدی پس از شش ماه حبس آزاد شد

خبرگزاری هرانا - امیر محمدی فعال سیاسی و رییس ستاد میرحسین موسوی در قیامدشت پس از تحمل شش ماه حبس آزاد شد.

به گزارش ادوار نیوز، امیر محمدی در شب 21 بهمن ماه سال گذشته به همراه برادرش در منزل مسکونیش در قیامدشت دستگیر شد و در دادگاه به 6 ماه حبس تعزیری و یک و نیم سال حبس که به مدت 5 سال تعلیق شده است محکوم شده است.

امیر محمدی 27 مرداد پس از تحمل شش ماه حبس از بند 350 زندان اوین آزاد شد.