۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها

بیش از هفتاد درصد کودکان کار و خیابانی ایرانی نیستند

خبرگزاری هرانا - بیش از 70 درصد کودکان کار و خیابانی ایرانی نیستند و از 30 درصد باقی مانده تنها 3 درصد جزو گروه هدف بهزیستی قرار می گیرند و مابقی کودکانی هستند که به دلایلی همچون عدم تحصیل و کار و مشکلات خانوادگی به خیابان روی می آورند.
به گزارش مهر، علی هاشم مطوریان، سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران در مورد کارهای صورت گرفته در خصوص کودکان کار و خیابانی گفت: با توجه به مصوبه دولت در سال 82 در مورد ساماندهی کودکان خیابانی، به 12 دستگاه و سازمان دولتی در این زمینه ماموریت داده شده است، نیروی انتظامی و شهرداری مسئولیت  جمع آوری این کودکان و بهزیستی نیز وظیفه حمایت و نگهداری از آنها را بر عهده دارند اما مشکل مهم این است که بیش از 70 درصد کودکان کار و خیابانی ایرانی نیستند و از 30 درصد باقیمانده تنها 3 درصد جزو گروه هدف بهزیستی قرار می گیرند و مابقی کودکانی هستند که به دلایلی همچون عدم تحصیل و کار و مشکلات خانوادگی به خیابان رو می آورند.

مطوریان در مورد این سه درصد از کودکان خیابانی توضیح داد: برای آن سه درصد، مرکزی تدارک دیده شده است که پس از اقدامات گروه روانشناسان و مددکاران، گروهی نیز پس از ترخیص به مشکلات آن ها رسیدگی می کنند.

وی درباره آمارهای موجود گفت: تا کنون سه هزار کودک از شهرداری به بهزیستی تحویل داده شده است که همان طور که پیشتر اشاره شد، بسیاری از آنها اتباع بیگانه هستند. البته بر اساس آمارهای موجود، بسیاری از کودکان تا 10 بار به خیابان بازمی گردند ولی تاکنون افرادی را که ترخیص کرده ایم به خیابان برنگشته اند.

سرپرست سازمان بهزیستی استان تهران درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص کارتن خواب ها گفت: بیشترین مشکل در این بخش این است که افراد مزبور هیچ گونه کارت شناسایی ندارند و حتی از خانواده خود بی اطلاع هستند. بیش تر آن ها نیاز به درمان دارند که متأسفانه وزارت بهداشت و درمان وارد این مسئله نشده است و در این خصوص نیز 37 مرکزخصوصی و دولتی به آنها اختصاص یافته است.

 

صدور حدود نیم قرن زندان برای چهار فعال سیاسی کرد

خبرگزاری هرانا - چهار فعال سیاسی کرد اهل روستای "هنیمن" از توابع شهر سنندج که در آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی سندج مجموعا به تحمل حدود نیم قرن زندان محکوم شدند.
بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، این چهار فعال سیاسی کرد به نام های صباح خیاط، پشتیوان آسم، نعمت اسحاقی و لقمان منفرد در آذرماه سال گذشته در شهرهای سقز، مریوان و روستای هنیمن توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند و به مدت نزدیک به 3 ماه در بازداشتگاه ستاد خبری شهر سندج تحت شدیدترین شکنجه های روحی و فیزیکی قرار گرفته بودند.
آنان که متهم به عضویت و همکاری با یک حزب کردی بودند، توسط بازجویان اداره اطلاعات این شهر برای گرفتن اعترافات تحت شکنجه و فشار زیادی قرار داده شده بودند، به طوری که آثار این شکنجه ها بر بدن آن ها هم چنان باقی مانده است.
این چهار فعال سیاسی کرد بعد از گذشت سه ماه به زندان مرکزی سنندج منتقل می شوند و در اردی بهشت ماه سال جاری از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی بابایی به ترتیب آقای لقمان منفرد به 11 سال زندان، آقای پشتیوان آسم به 15 سال زندان، آقای نعمت اسحاقی به 12 سال زندان و آقای صباح خیاط به 11 سال زندان محکوم شده اند.
پروند این چهار فعال سیاسی به دلیل اعتراض نامبرده گان به حکم دادگاه هم اکنون در مرحله تجدید نظر خواهی در مراجع قضایی استان کردستان در حال پیگیری می باشد.
لازم به ذکر است وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی و استاندار کردستان زمستان سال گذشته از انهدام چند باند وابسته به احزاب کرد مخالف نظام خبر داده بودند. همچنین دادستان سنندج به عنوان مدعی العموم خواهان اشد مجازات برای این چهار فعال سیاسی شده بود.
این چهار زندانی هم اکنون در بند پاک دو زندان مرکزی سنندج بسر می برند.



چهل نفر در زاهدان دستگير شدند

خبرگزاری هرانا - احمدرضا رادان با حضور در زاهدان و اعلام اینکه "پليس 40 نفر را كه قصد ايجاد نا امنی در شهر زاهدان را داشتند دستگير كرد"، گفت: وضعيت امنيتی زاهدان در حال حاضر عادی است و مشكل خاصی وجود ندارد.
به گزارش رادیو فردا، اتهام افراد دستگیر شده، قصد ايجاد ناامني پس از انفجار بمب در شهر زاهدان عنوان شده است.
آقای رادان با اشاره به این که دو مامور نیروی انتظامی نیز در این حادثه جان باخته‌اند چنین اظهار نظر کرده است که "ناامنی‌های سیستان و بلوچستان از آن سوی مرزها شکل می‌گیرد" و به همین دلیل انسداد مرز ایران و پاکستان در این استان شرقی ایران در دستور کار قرار گرفته است.

 

دو شهروند بوکانی بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا - روز چهارشنبه مورخ 24 تیرماه، دو شهروند كرد به نام های ناصر خضری و سوران خضری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این دو شهروند کرد که برادر هستند در محل زندگی شان بوکان بازداشت شدند.

گفتنی است از سرنوشت و محل نگهداری ناصر و سوران خضری هیچ اطلاعی در دست نیست و مسئولان در مقابل پیگیری های خانواده ی ایشان هیچ پاسخی نمی دهند.

 

احمد‌رضا احمد‌پور برای سومین بار دست به اعتصاب غذا زد

خبرگزاری هرانا -  احمد‌رضا احمد‌پور عضو جبهه‌ی مشارکت مرکزی قم و وبلاگ نویس در طی چند ماه اخیر برای سومین بار دست به اعتصاب غذا زده است‌.
به گزارش رادیو کوچه، وی پس از اتمام مرخصی و بازگشت به زندان لنگرود قم تمامی وسایل شخصی و پزشکی او توسط مامور زندان ضبط و تاکنون بازگردانده نشده و بر همین اساس از روز یک‌شنبه نوزدهم تیرماه برای بار سوم دست به اعتصاب غذا زده است‌.
طبق اطلاعات به‌دست آمده احمد‌رضا احمد‌پور هم اکنون در بخش حفاظت زندان برای جلوگیری از اعتصاب غذای دیگر زندانیان قرار دارد و هیچ‌گونه اطلاعی از زمان ورود به بخش حفاظت در دست‌رس نیست‌.
لازم به ذکر است وی که از محققین حوزه ی علمیه قم نیز می باشد، به علت داشتن مشکلات جسمی به‌خاطر حضور در جنگ  نیاز به متخصص اورتوپد دارد که تا این لحظه مامورین زندان مانع از معاینه‌ی پزشک متخصص برای احمد‌رضا احمد‌پور شده‌اند.

 

 

فشار گسترده نیروهای امنیتی و اطلاعاتی شهر تبریز بر معتمدین بازار بزرگ تبریز


خبرگزاری هرانا - نیروهای امنیتی به منظور پایان هرچه سریعتر اعتصاب در بازار تبریز به سیاست وارد آوردن فشار بر بازاریان این شهر روی آورده اند.
نیروهای اطلاعاتی و امنیتی شهر تبریز از همان روزهای آغازین تحصن بازار تبریز اقدام به برقراری تماس با معتمدین بازار به منظور جلوگیری از گسترش تحصن به تمام بازار بزرگ تبریز کردند.
به گزارش دانشجو نیوز، طی سه روز گذشته که بازار تبریز در تحصن کامل بود نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ضمن تهدید و  ارعاب، فشار گسترده ای بر معتمدین بازار تبریز بمنظور پایان تحصن و بازگشایی مجدد بازار آورده اند.
لازم به ذکر است طی چند روز گذشته نیروهای لباس شخصی با مراجعه به منازل برخی از روسای اتحادیه های اصناف از جمله اتحادیه پارچه فروشان اقدام به تهدید و ارعاب و هشدار در مورد ادامه تحصن نموده اند.
در پی آغاز تحصن بازاریان تهران در اعتراض به سیاستهای غلط اقتصادی دولت از اواسط هفته گذشته، بازاریان تبریزی نیز به منظور اعلام حمایت از تحصن بازار تهران  و نیز در اعتراض به بازداشت های گسترده اخیر فعالین مدنی آذربایجانی از اواخر هفته گذشته به صورت تدریجی اقدام به بستن بازارچه های مختلف بازار تبریز کردند؛ طوری که طی سه روز گذشته بازار بزرگ  تبریز در تحصن کامل به سر برد است.

 

 

گزارش مربوط به وقايع کوی دانشگاه تهران به دستگاه قضايی ارسال شده است

خبرگزاری هرانا - محمد حسن ابوترابی فرد، نايب رئيس‌مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه اعلام کرد که گزارش مربوط به وقايع  کوی دانشگاه تهران به دستگاه قضايی فرستاده شده است.
به گزارش رادیو فردا، اين گزارش توسط شورای عالی امنيت ملی و مجلس و با همکاری دانشگاه تهران تهيه شده است.

محمد حسن ابوترابی فرد که در مراسم سالگرد قتل محسن روح‌الامينی سخن می گفت اظهار داشت: همان گونه که در مورد کهريزک، گام‌های خوبی برداشته شد، اميدواريم در مورد کوی دانشگاه نيز شاهد اقدامات تحسين‌برانگيز قوه قضاييه باشيم.

دو نفر از 11 متهم پرونده کهريزک از سوی دادگاه نظامی تهران به قصاص محکوم شده‌‌اند.

بر اساس گزارش های رسمی، محسن روح الامينی همراه با امير جوادی فر و محمد کامرانی، پس از بازداشت در تظاهرات اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال گذشت؛ در بازداشتگاه کهريزک پس از ضرب و شتم به قتل رسيده اند.

اما سازمان های حقوق بشری معتقدند افراد ديگری از جمله رامين آقازاده قهرمانی، در بازداشتگاه کهريزک کشته شده اند. عبدالحسن روح الامينی، پدر محسن روح الامينی نيز به نام رامين آقازاده قهرمانی اشاره کرده است.

 

 

سابقه پدر منجرب صدور حکم برای نخبه در بند

خبرگزاری هرانا – سابقه سیاسی پدر آرمان رضا خانی موجب تائید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر برای این نخبه در بند شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، آرمان رضا خانی نخبه 19 ساله در بند که در اواخر آذر ماه سال 88 در حالی که برای مصاحبه پیرامون موفقیت های علمی کسبی به یکی از روزنامه های کثیر انتشار دعوت شده بود بازداشت شد.

علی رغم قولهای جعفری دولت آبادی مبنی بر عدم تائید حکم حبس برای این زندانی از سوی شعبه 28 دادگاه تجدید نظر نامبرده به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.
دستگاه قضایی در مرحله تجدید نظرخواهی هیچ گونه توجه ای به دفاعیه این زندانی نکرده است و هم چنین در کارشکنی آشکار، از دخالت و حضور وکیل در پرونده این زندانی ممانعت به عمل آورده است.
گفتنی است خانواده این زندانی صدور مجددا حکم برای این زندانی را به دلیل سابقه پدر آرمان رضاخانی می دانند و نسبت به حکم صادره برای فرزندشان معترض هستند.
محمد رضا رضاخانی پدر آرمان مترجم کتاب معروف "امپریالیسم ژاپن" است که در سال 71 با شلیک گلوله ای جلال الدین پارسی، کاندیدای دوره نخست ریاست جمهوری و از حامیان سرسخت جمهوری اسلامی، به قتل رسیده است.

 

 

اعدام پنج نفر در زندان مرکزی اروميه

خبرگزاری هرانا - صبح گاه روز گذشته پنج شنبه 24 تيرماه، پنج شهروند در محوطه ی زندان مرکزی اروميه اعدام شدند.
به گزارش آژانس خبری موکریان، نام افراد اعدام شده فيصل ساعدی، کرم عزيزی، اميد نورانی، عبدالرحمان رندی و علی ساربان می باشند.
اتهام اين افراد از سوی مراجع قضايی قاچاق مواد مخدر عنوان شده اما هیچ مرجع مستقلی این اتهامات را تایید نکرده است.
گفتنی است گزارشگران هرانا در چهاردم تیرماه از انتقال این پنج تن به سلول انفرادی جهت اجرای حکم خبر داده بودند.