۱۳۸۹ تیر ۳, پنجشنبه

گزارشی از وضع ناگوار بهداشتی و تغذیه زندانیان بند های هفت و هشت اوین


خبرگزاری هرانا - زندانیان سیاسی بند های هفت و هشت زندان اوین در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می برند. بندهایی که به اندرزگاه معروف هستند شرایط نامناسب این بندها موجب گلایه تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی هم شده است.
به گزارش کلمه ، وضعیت بهداشتی این بند ها بسیار نامناسب است و به قدری جمعیت در آن زیاد شده که زندانیان تا دم سلولها نیز بر زمین می خوابند . مادر یکی از زندانیان سیاسی می گوید : الان پسرم پنج ماه است که در اندرزگاه هفت به سر می برد اما چه اکنون که تابستان است و چه در زمستان همیشه از آب سرد برای حمام کردن استفاده کرده است .چون همیشه گاز این بخش از زندان قطع است.

او همچنین از وضعیت بد تغذیه زندانیان این بند گفت و افزود : "پسرم و دیگر زندانیان سیاسی دچار سو تغذیه شده اند . یک روز غذایشان پلوسفید با رب است و روز دیگر برنج سفید وسیب زمینی سرخ کرده آن هم با کیفیت نامناسب. فروشگاه زندان هم یا همیشه تعطیل است یا مواد زیادی برای فروش ندارد و مسولان زندان هم که هیچ خوراکی از ما نمی پذیرند.
خانواده های زندانیان می گویند :حالا که مسوولان زندان حاضر نیستند غذای مناسب و میوه برای فرزندان ما فراهم کنند ،لااقل اجازه بدهند که آنها با پول خودشان خرید کنند .چرا فروشگاه های زندان همیشه خالی از مواد غذایی مناسب و میوه و سبزی است و چرا در فروشگاه زندان گوشت به فروش نمی رسد؟
به گفته زندانیان سیاسی ،فروشگاههای زندان به قدری میوه کم عرضه می کنند که برای فروش آن به ناچار دست به قرعه کشی می زنند .براساس این قرعه کشی ها معمولا سهمیه هر زندانی برای یکماه یک سیب و یا یک گوجه فرنگی تعیین می شود
این در حالی است که زندانیان سیاسی زندان اوین هیچ گونه دسترسی هم به میوه ندارند و این کمبود ویتامین طی ماهها و سالها بیمارشان کرده است . فروشگاه زندان از فروحتن میوه خودداری می کند .این شرایط در بند 350 و زندانی رجایی شهر نیز برای زندانیان سیاسی مشابه است.
گاز این بند نیز از مدت ها قطع است و تهویه مناسبی نیز در این بندها وجود ندارد بنابراین زندانیان سیاسی به سختی روزگار می گذرانند .
خانواده های زندانیان سیاسی این بند از دادستان تهران تقاضا دارند به این دو بند برود و وضعیت اسف بار رفاهی ، بهداشتی زندانیان را از نزدیک ببیند.
در بند هفت و هشت زندان اوین،عرب مازار از مشاوران میر حسین موسوی و همچنین محسن میردامادی دبیر کل جبهه مشارکت ، حسین مرعشی، عبدالله مومنی فعال دانشجویی و مهدی مرتضی پور از زندانیان گمنام پس از انتخابات و تعداد دیگری از زندانیان حوادث پس از انتخابات نگهداری می شوند .