۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

فضای میلیتاریستی شهر تهران در روز 30 خرداد

خبرگزاری هرانا - فضای شهر تهران در روز 30 خردادماه، که مصادف است با سالروز یکی از خونبارترین روزهای حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، به شدت میلیتاریستی عنوان شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، امروز در اکثر نقاط شهر تهران منجمله میدان فاطمی، میدان و خیابان ولی عصر، میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، مترو 15 خرداد و مترو دروازه دولت ماموران امنیتی و لباس شخصی حضور چشمگیری داشته اند.
بر اساس اینکه 30 خرداد سالروز کشته شدن ندا آقا سلطان که به نماد اعتراضات پس از انتخابات (جنبش سبز) تبدیل شده است، می باشد؛ نیروهای امنیتی برای جلوگیری از هرگونه تجمع و ایجاد فضای رعب و وحشت در خیابان خسروی و خصوصا کوچه صالحی(محل جان باختن ندا آقا سلطان) حضور یافته و اقدام به فیلم برداری از مردم نمودند. این نوع برخورد در میدان فاطمی نیز مشاهده شده است.
لازم به یادآوری است که در روز 30 خرداد سال 1388 خشونت در تجمعات مردمی پس از انتخابات شدت گرفت و نیروهای امنیتی بسیاری از شهروندان را مورد ضرب و شتم قرار داده و بعضا با شلیک گلوله ی مستقیم کشتند. برخی معتقدند گفته های سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه های نمازجمعه مورخ 29 خرداد ماه به مثابه فرمان برخورد شدید تر نیروهای امنیتی با مخالفان دولت بوده است.
در این روز علاوه بر ندا آقا سلطان چندین تن دیگر منجمله ابوالفضل عبدالهی، اشکان سهرابی، امیرحسین طوفان پور، ایمان هاشمی، پويا مقصود بيگی، سالار طهماسبی، سعید عباسی فر، سید رضا طباطبایى، سهراب اَعرابی، محسن حدادى، مسعود هاشم زاده، واحد اكبرى، فاطمه سمسارپور و ... کشته شدند.