۱۳۸۹ خرداد ۸, شنبه

گزارشگران بدون مرز: حکومت مسئول جان زندانیان است

گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای، نسبت به سلامتی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی ابراز نگرانی کرد و جمهوری اسلامی را مسئول جان آنها دانست.
این سازمان اعلام کرده که «بدرفتاری و خشونت علیه زندانیان در ماه‌های اخیر شدت گرفته است.»


عیسی سحرخیز، کوهیار گودرزی و حسین رونقی ملکی، سه فعال مدنی و سیاسی هستند که گزارشگران نسبت به وضعیت جسمی آنها در زندان ابراز نگرانی کرده و افزوده که نیاز فوری به مراقبت‌های پزشکی دارند.
این سازمان اضافه کرده است: «در زندان‌های جمهوری اسلامی، حقوق ابتدایی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران پایمال می‌شود. مقامات رسمی جمهوری اسلامی مسئول حفظ جان زندانیان هستند.»
کوهیار گودرزی، وب‌نگار و از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر، ۲۹ آذرماه بازداشت شد.
مسئولان زندان اوین به مادر وی اعلام کرده‌اند که فرزندش در پی اعتصاب غذای چندین روزه و وخامت وضعیت سلامتش، در بیمارستان بستری شده است.
حسین رونقی ملکی، وب‌نگار و مدافع حقوق بشر هم در تاریخ ٢٢ آذر ماه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی «عملیات متلاشی کردن شبکه ضد انقلاب» بازداشت شد.
رونقی ملکی که تا هفته‌ها بازداشت و زندانی‌شدنش مخفی نگه داشته شده بود، به «استفاده و تولید فیلترشکن، میزبانی از سایت‌های مدافع حقوق بشر و...» متهم شده است.
عیسی سحرخیز، مدیر و روزنامه‌نگار بسیاری از نشریات اصلاح‌طلب که اخیرا به زندان رجایی شهر منتقل شده نیز ششم خرداد ماه دچار عارضه قلبی شده است.
سازمان گزارشگران اعلام کرده که در همین زندان، احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، رضا رفیع فروشانی و تعداد دیگری از زندانیان سیاسی که در کنار مجرمان عادی نگهداری می‌شوند، به شکل «روزمره تهدید و مورد آزار و اذیت» قرار می‌گیرند.
عمادالدین باقی نیز چندی پیش و در شب عید نوروز، دچار عارضه تنفسی شده بود که به بیمارستان انتقال یافت، اما مسئولان، این زندانی بیمار را دوباره به زندان بازگرداندند.