۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

رضا خندان همچنان در زندان است


عضو کانون نویسندگان ایران می بایست روز ۱۷ اسفند از زندان آزاد می شد

 اخبار روز: رضا خندان عضو کانون نویسندگان ایران و فعال حقوق کودکان، علیرغم سپردن وثیقه و شرایط حاد جسمی همچنان در بازداشت بسر می برد.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، رضا خندان دچار ناراحتی حاد قلبی است بطوری که دستها و پاهای او بی حس می شوند ولی تا کنون از درمان جدی وی خوداری کرده اند. او در اثر شکنجه های روحی دچار ناراحتی قلبی شده است و از چند هفته گذشته ناراحتی او شدت بیشتری به خود گرفته است، اما از درمان جدی او تا به حال خوداری شده است و به او گفته شده که آزمایشات وی باید به بیمارستانی در بیرون از زندان ارسال شود. علیرغم گذشته چند هفته هنوز نتیجه آزمایشات و درمان او در ابهام قرار دارد. تعدادی از زندانیان سیاسی بطرز مرموزی در زندان دچار ناراحتی قلبی می شوند. در صورتیکه پیش از بازداشت هیچگونه سابقه ناراحتی قلبی نداشته اند و این مسئله در بین جوانان دستگیر شده که از سلامت کامل برخوردار بودند چندین مورد وجود داشته است .
آقای خندان علیرغم تبدیل قرار بازداشت به سپردن وثیقه و طی تمامی مراحل سپردن وثیقه می بایست ۱۷ اسفند آزاد می شد اما فردی با نام مستعار یاسر از بازجویان وزارت اطلاعات در بند ۲۰۹ زندان اوین هر بار با بهانه های مختلف از آزادی او خوداری می کند. در آخرین مراجعه که خانواده آقای خندان به شعبه ٣۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب داشتند به آنها گفته شده که قرار است پرونده وی مجددا به بازپرسی دادگاه انقلاب در شهر ری عودت داده شود. همچنین در آخرین بهانه گیری ها برای ادامه بازداشت او اعلام کرده اند که باید به قسمت دوم اتهامات رسیدگی شود که مربوط به فعالیت های او در کانون نویسندگان ایران می باشد. بازجو یاسر آقای خندان را تحت فشار قرار داده بود که چه کسانی بیانیه های کانون نویسندگان را تنظیم و انتشار میدهند. بازجوئی در مورد اتهامات که مربوط به فعالیت حقوق کودگان و کانون نویسندگان ایران می باشد چندین هفته است که پایان یافته است و هر دو اتهام در غالب یک پرونده تنظیم شده بود. اما به نظر می رسد بازجو یاسر قصد دارد که دو پرونده علیه آقای خندان تشکیل دهد و از این طریق به بازداشت غیر قانونی او ادامه دهد.
رضا خندان مهابادی روز ۷ بهمن ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات هنگامی که از منزل خواهرش خارج می شد دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او بیش از ۴۰ روز در سلولهای انفرادی بند مخوف ۲۰۹ بدون داشتن هیچگونه ارتباطی با خانواده اش بسر برد و در طی این مدت تحت بازجوئیهای طولانی و شکنجه های روحی قرار داشت. پس از آن او را از بند ۲۰۹ به بند ٣۵۰ زندان اوین منتقل کردند .