۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

بازداشت علی اکبر باغانی و محمد بهشتی لنگرودی، دو تن از اعضای ارشد کانون صنفی معلمان

خبرگزاری هرانا - صبح روز چهارشنبه، هشتم اردی بهشت ماه ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به خانه‌های علی اکبر باغانی دبیرکل کانون صنفی معلمان و محمد بهشتی لنگرودی سخنگوی این کانون، آنها را دستگیر کردند.
این در حالیست که تنها چهار روز به بزرگداشت روز معلم مانده است.
علی اکبر باغانی و محمد بهشتی لنگرودی روز شنبه چهارم اردی بهشت ماه به دادگاه فراخوانده شده بودند. این دو با حضور در دادگاه به سوالات قاضی پاسخ داده و سپس به منازل خود بازگشتند.
اما ساعت ۸ صبح چهارشنبه هشتم اردی بهشت، ماموران وزارت اطلاعات به طور هم‌زمان به منازل این  دو معلم رفته و آنها را با خود بردند.
پیمان عطار وکیل مدافع آقای باغانی در گفت و گو با دویچه وله ضمن تایید این خبر از علت این بازداشت اظهار بی اطلاعی کرد.
آقای عطار گفت که پرونده قبلی موکلش که مربوط به سال ۱۳۸۵ می‌شده با صدور حکم بسته شده است و وی نمی‌داند این بار آقای باغانی به چه علت ابتدا احضار و سپس بازداشت شده است.
اخبار رسیده از سایر معلمان نیز حکایت از اعمال فشار بیشتر بر آنان در آستانه روز معلم دارد. رسول بداقی عضو کانون صنفی معلمان روز هفتم اردی بهشت پس از هشت ماه بازداشت به دادگاه منتقل شد اما به دلیل عدم حضور وکیلش حاضر به شرکت در جلسه دادگاه نشد.
از شهرستان ها نیز خبر می‌رسد که معلمان تحت فشارهای فزاینده قرار گرفته‌اند. طی روزهای اخیر چهار معلم در شهر همدان پس از احضار بازداشت شده‌اند. جلال نادری، علی نجفی، محمد خانی و سعید جهان‌آرا طی تماس تلفنی به دادگاه دعوت شدند اما پس از مراجعه بازداشت شده‌اند.
هم چنین دادگاه جزایی کرمانشاه دو تن از اعضای شورای مرکزی کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه را به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی و یک میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم کرده است. اتهامات این دو تن، اخلال در نظم سیستم آموزش و پرورش از طریق برگزاری تجمعات غیرقانونی و تعطیلی بیش از ۲۹ مدرسه اعلام شده است.
هم چنین سایت کانون صنفی معلمان، سخن معلم و بسیاری از وبلاگ‌های معلمان نیز طی روزهای اخیر فیلتر شده اند.
این فشارها در حالی اعمال می‌شود که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان اعلام کرده که در اعتراض به صدور احکام سنگین حبس و اعدام برای معلمان زندانی از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

این شورا هم چنین از معلمان خواسته تا در روز ۱۲ اردی بهشت در تهران بر سر مزار ابوالحسن خانعلی معلم کشته‌شده در حکومت پهلوی در گورستان ابن بابویه و در قم بر سر مزار مرتضی مطهری حاضر شوند.
شایان ذکر است که دو معلم دربند به نام‌های فرزاد کمانگر و عبدالرضا قنبری نیز پیش تر از سوی مقامات قضایی کشور به اعدام محکوم شده‌اند.