۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

هرانا؛ روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی - فروردین 1389

 

خبرگزاری هرانا - گزارش نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران، در محدوده زمانی فروردین ماه سال 1389 در پی می آید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در این گزارش آمار بازداشت، محاکمه، آزادی و تبعیدشدگان آیین بهاییت ارایه شده است.
گزارش مذکور به شرح زیر است:
1فروردين؛ سماء نوراني و ايقان شهيدي دو دانشجوي محروم از تحصيل بهايي كه در يورش امنيتي 11و  12 اسفند ماه سال گذشته بازداشت شده بودند در زندان اوين با خانواده هاي خود ملاقات كردند. قابل ذكر است نامبردگان به ترتيب در شهرهاي شيراز و كرمانشاه دستگير و سپس به تهران منتقل شدند.
درسا سبحاني فعال حقوق زنان و دانشجوي محروم از تحصيل بهايي كه در 15 اسفند ماه  سال گذشته در ساري بازداشت شده بود در زندان اوين با خانواده اش ملاقات كرد.
4 فروردين؛ پنجاه جوان بهايي اهل شيراز كه در ارديبهشت ماه سال 1385 به دليل آموزش به كودكان بي بضاعت دستگير و به 3 سال شركت در كلاس هاي آموزش اسلامي محكوم شده بودند؛ همگي ممنوع الخروج شدند.
نويد خانجاني فعال حقوق بشر و دانشجوي محروم ازتحصيل بهايي كه در يورش امنيتي 11 اسفند دستگير شده بود؛ با خانواده ملاقات كرد.
5 فروردين؛ حكم 6 ماه زندان يك شهروند بهايي ساكن بابل به نام مشفق سمندري كه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب شهرستان مذكور صادر شده بود توسط دادگاه تجديد نظر استان تائيد شد و نامبرده آماده اجراي حكم مي باشد.
8 فروردين؛ ماموران امنيتي به منزل بهنام ارجمند شهروند بهايي ساكن ساري هجوم آورده و پس از بازرسي و ضبط كامپيوتر، محل را ترك كردند.
جسد عباسقلي صميمي بهايي ساكن نجف آباد كه در 1 فروردين ماه فوت كرده بود و بدليل عدم اجازه دفن در سردخانه بيمارستان بود توسط ماموران بدون اجازه يا اطلاع خانواده اش در گورستان بهاييان اصفهان دفن گرديد .
برخی از سايت ها و بلاگ های بهاييان به نام هاي "ساغر"، "ايران پرس واچ فارسي"، "خبرنورد" و "نگاهي ديگر" فيلتر شدند.
9فروردين؛ پيام فنائيان شهروند بهايي ساكن تهران كه در 13 دي ماه سال گذشته به دليل شركت در تظاهرات 6 دی ماه(عاشورا) دستگير شده بود به 6 سال حبس تعزيري محكوم شد. اين پرونده به دادگاه تجديد نظر ارسال شده است. قابل ذكر است نامبرده در اين روز اولين ملاقات حضوري خود را پس ازگذشت نزديك به سه ماه از بازداشتش با خانواده داشت.
دو شهروند بهايي ساكن يزد به نام هاي بهنام روحاني فرد و سهيل روحاني فرد كه در 28 بهمن 88 آزاد شده بودند در اين روز دوباره دستگير و براي گذراندن محكوميت به زندان يزد منتقل شدند. قابل ذكر است كه نامبردگان به ترتيب به 9 و 18 ماه زندان محكوم شده اند.
12 فروردين؛ طي تماس تلفني درسا سبحاني با خانواده اش از انتقال خود از سلول انفرادي به دو نفره خبر داد.
14 فروردين؛ آرتين غضنفري يكي از دستگيرشدگان بهايي 13 دي ماه 88 پس از سه ماه با توديع وثيقه 50 ميليون تومان آزاد شد.

سه دانشجوي بهايي دانشگاه پيام نور بجنورد به نام هاي مونا شريفي محبتي، شايان ثنائي و انوش شريفي محبتي پس از چند ترم تحصيل بنابر اعلام سايت و تائيد مسئولين دانشگاه مزبور از ادامه تحصيل محروم شدند.
17 فروردين؛ پنج شهروند بهايي ساكن مرودشت فارس كه در 10 اسفند ماه سال گذشته دستگير شده بودند پس از توديع وثيقه ی 50 ميليون تومان آزاد شدند.
19 فروردين؛ پيام ولي شهروند بهايي ساكن كرج كه از تاريخ 12 بهمن ماه سال گذشته در بازداشت بسر مي برد، پس از توديع وثيقه 50 ميليون تومان آزادشد.
20 فروردين؛ مهاجمان ناشناس به باغي به مساحت 12000 متر مربع سه شهروند بهايي اهل مرودشت به نام هاي ذبيح الله تاشي، حبيب الله شايق و كامبيز رفاهي حمله برده و پس از تخريب و از بين بردن بيش از 1200 درخت ميوه از محل متواري شدند.

طبق اطلاع واصله ايقان شهيدي و سماء نوراني دو جوان بهايي محروم از تحصيل براي اعترافات تلويزيوني به شدت تحت فشار قرار دارند.
بنا به اخبار واصله، نويد خانجاني شهروند بهايي و فعال حقوق بشر هم چنان در بند متعلق به سپاه تحت بازجويي و فشار شديد براي پذيرفتن اتهاماتي سنگين قرار دارد.
21 فروردين؛ هدي فلاح شهروند بهايي ساكن بابلسر به دادسراي انقلاب شهر مذكور احضار كه پس از بازجويي به وقيد ارائه جواز كسب تا احضار بعدي آزاد شد.
22 فروردين؛ پس از يك هفته كه از آزادي آرتين غضنفري گذشته بود نامبرده بارديگر بازداشت شد قاضي پرونده به وكيل آقاي غضنفري گفته است كه نامبرده حق انتخاب وكيل ندارد و اشتباه آزاد شده است.
منزل يك شهروند بهايي ساكن بخش نشتارود تنكابن به نام معين اسماعيل پور مورد بازرسي ماموران امنيتي قرار گرفت كه پس از ضبط كامپيوتر و بعضي وسايل شخصي، ماموران محل را ترك كردند.
ماموران امنيتي به منزل فواد انوري شهروند بهايي ساكن تنكابن هجوم برده و پس از تفتيش منزل نامبرده، كتب مذهبي و كامپيوتر ايشان را ضبط كرده و با خود مي برند.
23 فروردين؛ پدر وحيد اسماعيل زادگان شهروند بهايي اهل تنكابن مورد تهديد قرار گرفت تا مغازه اش را تعطيل كند و در غير اينصورت آن را مهر و موم خواهند كرد. وحيد اسماعيل زادگان در 30 آبان سال گذشته از زندان آزاد شد.
سومين جلسه دادگاه هفت نفر مديران سابق جامعه بهايي ايران كه بيش از دو سال است در بازداشت مي باشند قرار بود در اين روز تشكيل شود ولي در هنگام ورود زندانيان به دادگاه از حضور خانواده هاي ايشان در جلسه جلوگيري بعمل آمد كه نشان دهنده غيرعلني بودن دادگاه بود ولي پس از ورود زندانيان به صحن دادگاه، ايشان متوجه حضور بازجويان ، مقامات اطلاعات و يك گروه فيلمبرداري در آنجا شدند كه بدليل اعتراض به حضور افراد بي ارتباط وغير قضائي در جلسه غير علني با مشورت وكلايشان از شركت در روند دادگاه خودداري كردند كه قاضي جلسه را بدون تعيين وقت بعدي تعطيل كرد.
ناهيد قديري شهروند بهايي ساكن مشهد كه در 24 اسفند ماه سال گذشته دستگير شده بود پس از يك ماه بازداشت با خانواده اش ملاقات كرد طبق اطلاع واصله نامبرده به شدت تحت فشار مي باشد تا تعهد ي كتبي مبني بر عدم فعاليتهاي مذهبي امضاء كند.
24 فروردين؛ رزيتا واثقي شهروند بهايي بازداشت شده در تاريخ 24اسفند از اداره اطلاعات مشهد به قرنطينه زندان وكيل آباد مشهد منتقل شد.
25 فروردين؛ دادگاه آرتين غضنفري به مدت 30 دقيقه تشكيل و نامبرده پس از دادگاه به زندان منتقل شد.
27 فروردين؛ نويد خانجاني از سلول انفرادي به عمومي انتقال داده شد اين در حاليستكه مسئولان رده بالاي قوه قضائيه به خانواده اين زنداني اظهار داشته اند كه "بهاييان هيچگونه حق دادخواهي ندارند" و نبايد ديگر مراجعه نكنند.
29 فروردين؛ آرتين غضنفري با افزايش مبلغ وثيقه قبلي تا اعلام حكم دادگاه آزاد شد.