۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

ملاقات بعد از فشارهای بین المللی

عده ای از حامیان زندانی مادران عزادار با خانواده های خود ملاقات کردند

اخبار روز: عده ای از حامیان زندانی مادران عزادار با خانواده های خود ملاقات کردند.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، این ملاقات ها به دنبال اعتراضات اعتراضات گسترده بین المللی و از جمله اعتراض مادران آرژانتینی «میدان مه» صبح امروز و بعد از یک ماه اسارت تعدادی از حامیان مادران در بند صورت گرفته است.
بنابر این گزارش، صبح روز پنجشنبه ۲۰ اسفند ماه خانواده های حامیان مادران در بند توانستند با زندانیان خود ملاقات کنند. حامیان زندانی مادران در بند از روحیه بالائی برخوردار بودند و نسبت به بازداشت غیرانسانی و غیرقانونی خود اعتراض داشتند.
حامیان مادران در بند در طی مدت اسارت خود در بند ۲۰۹ زندان اوین با شرایط سخت و طاقت فرسائی مواجه بوده اند. بازجوئی های طولانی و مستمر شبانه، شکنجه های روحی شدید، نسبت دادن اتهامات دروغین و غیرواقعی برای ترساندن و تخریب روحیه آنها، گذراندان دوران بازداشت در سلول هایی که چند برابر ظرفیت زندانی در آن جای داده اند، دروغ پراکنی علیه مادران دربند در برابر سایر زندانیان از جمله ی این موارد است.
بازجویان به کرات با طرح سوال در مورد زندگی خصوصی حامیان مادران عزادار آن ها را تحت فشارهای مستمر روحی قرار می دهند و حتی از آن ها خواسته اند از همسران خود جدا شوند.
مادران عزدار در بند تمامی اتهامات نسبت داده شده را رد کرده اند و دستگیری و ادامه بازداشت خود را غیرانسانی اعلام کرده اند. آن ها علیرغم گذشت بیش از یک ماه هنوز در شرایط سخت و بازجوئی طولانی و بلاتکلیفی بسر می برند. در طی این مدت بارها به خانواده های آنها وعده داده شده است ولی تا به حال به هیچ کدام از وعده ها عملی نشده است.
بازجویان وزارت اطلاعات پرونده ای علیه حامیان مادران عزدار ساخته اند و به شعبه ۲٨ دادگاه انقلاب به ریاست محمد مقیسه ای معروف به ناصریان از اعضای کمسیون مرگ زندانیان سیاسی در سال ۱٣۶۷ ارجاع داده اند.
در حال حاضر پرونده ٨ نفر از حامیان مادران عزدار در شعبه ۲٨ دادگاه انقلاب می باشد که اسامی تعدادی از آن ها به قرار زیر می باشد:
خانم ام بنین ابراهیمی، خانم الهام احسنی، خانم ژیلا کرم زاده مکوندی، دکتر لیلا سیف الهی، خانم فاطمه رستگاری، منیژه طاهری و خانم فرزانه زینالی.
لازم به یادآوری است تا به حال سازمانهای حقوق بشری جهانی مانند؛ عفو بین المللی، دیده بان حقوق بشر، برنامه نظارت حقوق بشر و مادران آرژنتینی میدان ماه مه خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط حامیان مادران عزادار شده اند. همچنین کمیسر عالی حقوق بشر، گزارشگران ویژه زنان و دستگیری های خودسرانه و سایر مراکز حقوق بشری سازمان ملل در جریان دستگیری آن ها قرار گرفته و اقداماتی را برای آزادی آنها نموده اند.