۱۳۹۰ بهمن ۱۸, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

خانواده کروبی و موسوی خطاب به مردم: پژواک صدای حق خواهی ما باشید

خانواده کروبی و موسوی: پژواک صدای حق خواهی ما باشید و صدای مارا به گوش جهانیان برسانید
سحام نیوز: خانواده کروبی و موسوی در آستانه یکمین سالگرد حبس خانگی رهبران جنبش سبز، بیانیه ای را خطاب به مردم ایران و مردم آزادی خواه جهان منتشر کردند. به گزارش سحام، در بخشی از این بیانیه آمده است: “هشت سال ریاست مجلس و هشت سال نخست وزیری کشور تحت سخت ترین شرایط جنگی داخلی و محاصره اقتصادی ، کم ترین سابقه عزیزان ماست. آیا جز این است که در تمامی این سالها دلسوز یار و امین هموطنان خود بوده اند؟”
۲۵بهمن سال ۸۹، مردم به درخواست مشترک مهدی کروبی و میرحسین موسوی برای حضور در راهپیمایی این روز در دفاع از انقلاب های کشورهای تونس و لیبی و مصر، پاسخ مثبت دادند.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: “اینک یک سال از این عمل ضد انسانی می‌گذرد . در این مدت مقامات  و نهادهای حاکم که دست شان از هر محمل قانونی خالی است، جز این دروغ که آنها خودشان خواهان مراقبت از خویش بوده‌اند و ما‌‌ برای حفظ جان آنها چنین کرده ایم ، حرفی برای گفتن و منطقی برای ارائه به افکار عمومی داخلی و جهانی ندارند . آیا  این که هر از گاهی دروغهای آشکاری از زبان بعضی افراد مسئول در داخل و خارج از کشور به گوش می رسد ، با حقایق در تعارض نیست؟”
روز ۲۶ بهمن ماه، نیروهای امنیتی ارتباط تلفنی منزل آقایان موسوی و کروبی و نیز منزل فرزندانشان را به کلی قطع کردند. در روز ۱اسفند ماه با هجوم به منزل مهدی کروبی، ضمن زندانی کردن فاطمه کروبی و مهدی کروبی در اتاق های جداگانه، علی کروبی؛ پسر سوم خانواده کروبی را به همراه همسرش به اتهامات واهی دستگیر و زندانی کردند. همچنین در همان روز با هجوم به منزل محمد حسین کروبی؛ فرزند ارشد مهدی کروبی، درب منزل وی را شکسته و به مدت ۱۳ روز منزل وی را اشغال کرده بودند.
در همان ایام هیچ خبری از وضعیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در دسترس نبود و وضعیت این دو خانواده در روزهای بعدی در هاله ای از ابهام قرار گرفت.
به گزارش سحام، در بخش پایانی این نامه، خانواده مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد خطاب به مردم و معترضین آورده اند: “از همه هموطنان مظلوم و رنج دیده و فداکار و از همه انسان های حق طلب و آزادی خواه و عدالت جوی، هم گام  با هموطنان داخل کشور که خواهان تسلط مردمسالاری واقعیند ، در جای جای جهان میخواهیم پژواک  صدای حق خواهی ما باشند . و صدای مارا به گوش جهانیان برسانند.”
متن این بیانیه که به طور مشترک در اختیار سحام و کلمه قرار گرفته بدین شرح است:

به نام خدا
هم وطنان مظلوم ، رنجدیده و فداکار
انسان های حق طلب ، آزادی خواه و عدالت جو در جای جای جهان
نزدیک یک سال است که عزیزان ما برخلاف نص صریح قوانین داخلی و تمامی کنوانسیون های بین المللی  و به دنبال درخواست مجوز سال گذشته برای راهپیمایی ۲۵ بهمن در آنچه به صورت یک بدعت حقوقی حبس خانگی و درعمل زندانی بی نام ونشان است ، قرار دارند .حتما بیاد دارید که این  راهپیمایی برای حمایت از جنبش های ضد استبدادی منطقه بود . کاری که نه برای شما و نه همراهان به بندکشیده شده شما  حال در هر زمان ، نه تنها جرمی نیست بلکه  نشانی از رشد اجتماعی و مسئولیت پذیریست .
 آقایان موسوی و کروبی سالها در مسئولیتهای طراز اول کشور به مردم خدمت کرده اند. هشت سال ریاست مجلس و هشت سال نخست وزیری کشور تحت سخت ترین شرایط جنگی داخلی و محاصره اقتصادی ، کم ترین سابقه عزیزان ماست. آیا جز این است که در تمامی این سالها دلسوز یار و امین هموطنان خود بوده اند؟
این دو بزرگوار در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸  حتی از همه فیلترهای شورای نگهبان که با بدعتی به نام نظارت استصوابی و برخلاف شعارها و آرمان های بنیانگذار انقلاب در رابطه با «آزادی» برای همگان به گزینش اولیه نامزدهای انتخاباتی می پردازد، عبور کردند و طبق همان قوانین  به فعالیت انتخاباتی پرداختند .آنها در حالی که شاهد تخلف های فراوان از سوی نامزد رقیب بودند،  که همه امکانات کشور و همه نوع حمایت سیاسی را در پشت خود داشت ، به رقابتی سالم و عادلانه پرداختند و در مناظره هایشان نیز در کمال ادب و با بصیرت کامل و دلسوزی  و با رعایت تمام مصالح ملی نظراتی را در نقد شرایط موجود مطرح کردند که  تماما امروز سخنی است که  دیگر همگی بدان معترفند و خود نیز تکرار می کنند.
ایشان، پس از اعلام نتایجی که کاملا غیر منتظره و خلاف همه مشهودات و مستندات بود و اعتراضات میلیونی مردم که براساس قانون اساسی کشور صورت گرفت؛ نظر اعتراضی خود را ابراز داشتند و پا به پای مردم معترض ایستادگی کردند. خود کتک خوردند و شهید دادند و با انبوه توطئه ها ، افترا و  سرکوب ها و لشگرکشی اراذل به خانه و کاشانه خود مواجه شدند.
آخرین حربه ای که علیه این عزیزان به کار گرفته شد برخورد غیرانسانی و غیر قانونی مبنی بر به اصطلاح حبس خانگی آنهاست.  اینک یک سال از این عمل ضد انسانی می‌گذرد . در این مدت مقامات  و نهادهای حاکم که دست شان از هر محمل قانونی خالی است، جز این دروغ که آنها خودشان خواهان مراقبت از خویش بوده‌اند و ما‌‌ برای حفظ جان آنها چنین کردهایم ، حرفی برای گفتن و منطقی برای ارائه به افکار عمومی داخلی و جهانی ندارند . آیا  این که هر از گاهی دروغهای آشکاری از زبان بعضی افراد مسئول در داخل و خارج از کشور به گوش می رسد ، با حقایق در تعارض نیست ؟
ما اعضای خانواده این عزیزان با صراحت و قطعیت می گوییم که آنها برخلاف خواست خود و برخلاف قانون یک سال است که در بازداشت به سر می برند و جز تعدادی تماس تلفنی و دیدار محدود ،کوتاه و کنترل شده حق هرگونه ارتباطی با بیرون از آنها سلب شده است . آنها از حقوق قانونی خود محروم مانده اند . تا کنون هیچ شخص مسئولی حتی همین اقدام  غیر قانونی راهم بنا بر جایگاه حقوقی خود نپذیرفته است . آنها از نظارت نهادهای بی طرف بر خوراک و سلامتی و دارو بی بهره اند . و در مورد امنیت و کجایی مکان نگهداری آنان ابهامات زیادی وجود دارد  و این نگرانی‌ها روز به روز برای ما شدیدتر شده است .
اینک ما خانواده آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد از طرف آنان اعلام می کنیم که ما و عزیزان مان به این زندان هرچه که باشد خانگی یا غیر خانگی ، معترضیم  و خواهان پایان دادن به این اقدام ضد انسانی و ضد قانونی هستیم. مسببین اینگونه رفتارها  به خوبی می دانند که با اقداماتی چنین، در اراده عزیزان ما در حق خواهی خویش و دفاع از آرمان هایی که میلیون ها هم وطن مان در خیابان ها ابراز کردند و خون خود را نثار نمودند و دهها شهید دادند و دچار حبس وشکنجه و انواع مسایل دیگر شدند و نیزهزاران زندانی که همچنان مقاوم و استوار در حبس اند؛ خللی ایجاد نخواهد کرد.
ما از حاکمانِ بر جان و مال و ناموس مردم می خواهیم از راه ضد ملی و ضد دینی و ضد انسانی که در سرکوب هر منتقد و مخالف خود در پیش گرفته اند و کشور را درلبه پرتگاه جنگ و ویرانی قرار داده اند به راه منطق  وقانون و مصلحت مردم و میهن برگردند.
ما خانواده  آقایان موسوی و کروبی، که برعهد خود با مردم در دفاع از حقوق شان وفادار واستوار مانده اند؛ اینک به خاطر حقوق از دست رفته آنها ، به عنوان نمادی از حقوق از دست رفته مردم ایران و مخصوصا شهدای مظلوم و زندانیان بی گناه ، از همه هموطنان مظلوم و رنج دیده و فداکار و از همه انسان های حق طلب و آزادی خواه و عدالت جوی، هم گام  با هموطنان داخل کشور که خواهان تسلط مردمسالاری واقعیند ، در جای جای جهان میخواهیم پژواک  صدای حق خواهی ما باشند . و صدای مارا به گوش جهانیان برسانند که:
“زندانیان مظلوم و مقاوم ما وهمه زندانیان سیاسی و عقیدتی را در سراسر ایران آزاد کنید  . کشور وملتی  با اینهمه  سرفرازی و بزرگی  شایسته این حد رنج  تنگناهای اقتصادی و سیاسی وخدای‌ناکرده جنگ  نیست .”
خانواده مهدی کروبی و میرحسین موسوی
۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۰




رئیس کل دادگستری کرمانشاه:

امر رهبر برای قوه قضائیه برتر از قانون است

علی مظفری٬ رئیس کل دادگستری کرمانشاه اعلام کرد: «اگر در جایی قانون با فتاوی مقام معظم رهبری در تعارض باشد، قطعا منویات ولی امر مسلمین برای قضات ما ملاک عمل خواهد بود.»
به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ آقای مظفری این مطلب را روز دوشنبه (۱۷ بهمن) در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری کنگاور بیان کرده است.
وی گفته «حفظ استقلال» دستگاه قضایی، «قانون‌محوری» و «تبعیت محض» از ولی فقیه سه محور اصلی دستگاه قضایی است.
دامنه اختیارات ولی فقیه در جمهوری اسلامی همواره یکی از موارد اختلاف میان حقوقدانان٬ سیاستمداران و روحانیون به شمار می‌رود.
گروهی معتقدند اختیارات ولایت مطلقه فقیه فرا‌تر از قانون اساسی است و رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند براساس این اساس تصمیم بگیرد.
در مقابل٬ گروهی دیگر نیز اعتقاد به محدود بودن اختیارات ولی فقیه دارند که در سال‌های اخیر بر اثر فشار همه‌جانبه حامیان خامنه‌ای به حاشیه رانده شده‌اند.
اظهارات رئیس کل دادگستری کرمانشاه در خصوص ارجح بودن فرامین علی خامنه‌ای بر قانون در قوه قضائیه یکی از جنجالی‌ترین تفسیر‌ها از اختیارات ولی فقیه به شمار می‌رود.





حمله بی‌سابقه حبیبی به مصباح یزدی

تخریب‌گران مهدوی کنی پیش از انقلاب کجا بودند


محمدنبی حبیبی٬ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در اظهاراتی بی‌سابقه به طور تلویحی حملات تندی متوجه محمدتقی مصباح یزدی کرده و گفته که برخی «می‌خواهند با ادعای اصولگرایی، اصولگرایی منهای روحانیت ایجاد کنند.»
به گزارش «خبرگزاری دانشجو»٬ آقای حبیبی روز دوشنبه (۱۷ بهمن) در گردهمایی اصناف و بازاریان تهران این حملات را متوجه مصباح یزدی و «جبهه پایداری» کرده است.
وی با انتقاد از انتشار بولتن ۸۰ صفحه‌ای «جبهه پایداری» علیه محمدرضا مهدوی‌کنی٬ افزوده تهیه‌ کنندگان این بولتن کسانی هستند که «مبنا قرار دادن روحانیون را از جانب اصولگرایان بر نمی‌تابند.»
حبیبی خطاب به مصباح یزدی و اعضای «جبهه پایداری» گفته است: «اگر می‌خواهید شخصی را تخریب کنید حداقل آنقدر مردانگی داشته باشید که دروغ و کذب نگویید.»
وی در بخش دیگری از سخنان کنایه‌آمیز خود خطاب به مصباح یزدی٬ گفته است: «آن زمانی که آقای مهدوی کنی برای دفاع از انقلاب و آرمان‌های آن در زیر شکنجه ساواک از حال می‌رفت، این آقایان کجا بودند.»
از مصباح یزدی به عنوان یکی از روحانیونی یاد می‌شود که در انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران هیچ نقشی نداشته و فعالیت انقلابی نداشته است.
منتقدان این روحانی محافظه‌کار از این موضوع با عنوان یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های وی یاد کرده و همواره در نقد‌های خود به این مسئله اشاره می‌کنند.
حملات محافظه‌کاران سنتی به رئیس موسسه «امام خمینی» پس از آنکه گزارش‌هایی از نزدیکی دو طیف محافظه‌کار «جمعیت ایثاگران» و «جمعیت رهپویان انقلاب» با «جبهه پایداری» منتشر شد٬ افزایش یافته است.
گزارش شده که این دو طیف فعال در «جبهه متحد اصول‌گرایان» با «جبهه پایداری» برای ریاست غلامعلی حداد عادل بر مجلس نهم به توافق رسیده‌اند.




اوباما دستور توقیف اموال جمهوری اسلامی را صادر کرد

image
بر اساس تحریم‌های جدیدی که باراک اوباما فرمان اجرايی آنها را امضا کرده، نهادهای مالی آمريکا دارايی‌های ايران از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود می‌کنند. این تحریم‌ها «با توجه به اقدامات فريبکارانه بانک مرکزی و ديگر بانک‌های ايران» وضع شده است.
به گزارش سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، امروز، دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰، باراک اوباما در نامه‌ای به کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به امضا رساند*.
مهم‌ترین پی‌آمد این تحریم‌های جدید، بلوکه شدن دارایی‌های ایران از جمله بانک‌های جمهوری اسلامی به ویژه بانک مرکزی ایران در آمریکا است.
این دارایی‌ها شامل دارایی‌هایی که مقامات جمهوری اسلامی نزد شاخه‌های خارجی بانک‌های آمریکایی به ودیعه گذاشته‌اند نیز می‌شود.
قبل از این تحریم‌های جدید، بانک‌های آمریکایی فقط موظف بودند که معامله‌های بانکی ایران را نپذیرند.
اوباما دلیل این اقدام را «پنهان‌کاری بانک‌های ايران برای دور زدن تحریم‌ها» عنوان کرده است.
همچنین وزارت خزانه‌داری امريکا نيز اعلام کرده که دارايی تمام وزيران، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، از جمله بانک مرکزی و درآمدهای نفتی ايران را مسدود می‌کند.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرده و نوشته است: «این تحریم‌ها نشانه عزم دولت آمریکا برای تنبیه ایران به دلیل پایبند نبودن به تعهدات خود است.»




نگاه ژنیو عبدو به کنفرانس استکلهم و چند اما و اگر...

image
بخش تحلیل خودنویس: ژنیو عبدو، گزارشگر سابق گاردین در تهران که اینک مدیر بخش ایران «سنچوری فاندیشن» است، در پستی در وبلاگ سی‌ان‌ان، در باره کنفرانس دو روزه استکهلم نوشته است. عبدو می‌نویسد: «از اینکه می‌دیدم گروه‌های مختلف که با هم اختلاف‌ نظر داشتند، از "کرد"ها گرفته تا "سکولار"ها و «رهبران جنبش سبز»، و اینکه می‌خواستند که به نقطه مشترکی برسند، متعجب شدم» اما توضیح نمی‌دهد کدامین رهبر جنبش سبز در این همایش حاضر بوده است؟
عبدو که در دهه هفتاد شمسی در ایران گزارشگر بود، به خاطر فشارهای حکومت از ایران رفت و سال‌هاست که در آمریکا در حوزه ایران و خاورمیانه مشغول به کار است. این روزنامه‌نگار سابق در مطلبی برای بخش «جی.پی.اس» شبکه سی‌ان‌ان در باره همایش دو روزه استکهلم می‌نویسد.
عبدو معتقد است که گمانه‌زنی‌ها در باره حمله احتمالی اسرائیل به ایران عامل جمع شدن اپوزیسیون ایرانی به گرد همدیگر است. او می‌نویسد: «نزدیک به ۵۰ فعال سیاسی، استاد دانشگاه، وکیل و دانشجوی ساکن خارج از ایران در روزهای ۴ و ۵ فوریه در نقطه‌ای خارج از استکهلم دیدار کردند. میزبان، بنیاد اولاف پالمه، گروهی نزدیک به حزب سوسیال دموکرات سوئد بود که تاریخچه‌ای طولانی در حمایت از گروه‌های مخالف در سراسر جهان دارد.»
عبدو ادامه می‌دهد: « من به عنوان یک ناظر به آنجا دعوت شده بودم و از اینکه می‌دیدم گروه‌های مختلف که با هم اختلاف‌ نظر داشتند، از «کرد»ها گرفته تا «سکولار»ها و «رهبران جنبش سبز»، و اینکه می‌خواستند که به نقطه مشترکی برسند، متعجب شدم»
او در ادامه می‌نویسد: «اکثرا مخالف حمله نظامی بودند، اما بر این نیز متفق‌القول بودند که نظام جمهوری اسلامی را باید ساقط کرد. معتقد بودند که یک حمله به طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به شهروندان آسیب برساند، رژیم را قدرتمندتر کند و به هنگام واکنش ایران، ثبات را از منطقه دور کند.»
عبدو در بخشی دیگر می‌گوید: «فعالان معتقدند که یک جلسه مرتب و خوب برنامه‌ریزی شده می‌تواند آغاز اتحاد با اپوزیسیون داخل ایران باشد.»
این کارشناس حوزه ایران در پایان به گزارش پایانی این گردهمایی اشاره می‌کند که در آن، موفقیت این گردهمایی برای تداوم گفتمان میان اپوزسیون و اهمیت ایجاد یک اتحاد وسیع علیه دیکتاتوری و هرگونه تبعیض  و نقض حقوق بشر و دست‌یابی به دموکراسی برپایه جدایی دین از حکومت و انتخابات آزاد منطبق بر استانداردهای بین‌المللی، قید شده است.
خودنویس: بر اساس تحقیقات انجام شده، هیچ‌کدام از رهبران سبز مورد اشاره خانم ژنیو عبدو در این جمع حاضر نبوده‌اند. حضور چند فعال سیاسی نزدیک به سبزها مانند آقایان توفیقی و اکبرین و محمد تهوری (همسر خانم فاطمه حقیقت‌جو که به این کنفرانس نرفته است) نیز قاعدتا نمی‌تواند معرف حضور رهبران سبز در این کنفرانس باشد. به علاوه، نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در جمع حاضر نبوده‌اند. به نظر می‌رسد نبود گزارشگران و ناظران مستقل مطلع از وضعیت اپوزیسیون و سیاست در ایران با اطلاع‌رسانی غیر دقیق در رسانه‌های خارج از کشور همراه شود.  به علاوه، رجوع به برنامه‌های پیشین در لندن و پاریس که احتمالا ربطی به حمله اسرائیل نداشته،  تحلیل اولیه خانم عبدو را زیر سوال می‌برد. از طرف دیگر، نگرانی برخی از فعالان خارج از کشور از حضور در این گردهمایی و قرار گرفتن در کنار گروه‌هایی، باعث طرح سوال‌های بیشتری در این باب است که احتمالا خانم عبدو قادر به پاسخ‌گویی‌شان نیست.





نامه فعالان دانشجويی: سعيد رضوی فقيه را آزاد کنيد

image
گروهی از فعالان دانشجویی فعلی و سابق در اعتراض به دستگیری و بازداشت هنگام ورود به فرودگاه سعید رضوی فقیه، در بیانه‌ای، خواستار آزادی او شده‌اند. در این بیانیه آمده است: «سعید رضوی فقیه به گواه سوابق و عملکرد شفافش در راستای اعتقاد به اصلاحات در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ملتزم به قانون اساسی بوده و رویکرد قانون مدار و ملایم را دنبال کرده است. هر آنچه وی در عرصه سیاسی داخل و خارج از کشور انجام داده است در چارچوب استفاده از حقوق شهروندی می‌گنجد.»
سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار،  فعال دانشجویی سابق، عضو پیشین مرکزیت  اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا  و از اعضاء شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در اوایل دهه هشتاد، پس از بازگشت به ایران در اواخر دی ماه توسط نیرو های امنیتی بازداشت شده است . بر اساس  اطلاعات موجود، وی در شرایط نا معلومی در زندان و احتمالا در زیر فشار بازجویی اجباری  بسر می برد.
سعید رضوی فقیه به گواه سوابق و عملکرد شفافش در راستای اعتقاد به اصلاحات در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ملتزم به قانون اساسی بوده و رویکرد قانون مدار و ملایم  را دنبال کرده است. هر آنچه وی در عرصه سیاسی داخل و خارج از کشور  انجام داده است در چارچوب استفاده از حقوق شهروندی می‌گنجد.
از این رو ما به عنوان جمعی از فعالین سابق و فعلی دانشجویی، بازداشت وی را محکوم نموده و خواستار آزادی بدون قید و شرط و پاسخگویی مسئولین قضایی در خصوص سرنوشت او هستیم. همچنین پیشاپیش اعلام می داریم اخذ و پخش هر گونه مصاحبه تلویزیونی و نوشتاری از وی  بر علیه جنبش دانشجویی، جنبش سبز  وکارنامه عملکرد دفتر تحکیم وحدت  و یا هر نوع اعترافی که با مواضع وی در پیش از بازداشت مغایر باشد ، فاقد ارزش  بوده  وبه مانند دیگر اقدامات ناکام مشابه در گذشته محکوم به شکست است.
نخ‌نما شدن و عجز  مصاحبه‌های اجباری در تاثیر گزاری بر افکار عمومی  باید مقامات امنیتی را با این واقعیت خدشه نا پذیر  آشنا کرده باشد که  کاربست روش‌های فاشیستی و استالینیستی  در  عصر انفجار اطلاعات و سطح آگاهی کنونی مردم ایران بیهوده است و  جز سنگین تر کردن سیاهه اعمال ننگین حکومت حاصلی  در بر ندارد.
در شرایط حساس کنونی کشور و تهدید های روز افزون خارجی،  حکومت با پایان دادن به نقض حقوق بشر  وآزادی بی قید  وشرط زندانیان سیاسی، باید زمینه انتقال قدرت به مردم و آشتی ملی را بوجود آورد  نه اینکه  سرکوب را افرایش داده و جو اختناق را تشدید کند.
اسامی امضاء کنندگان
احمد احمدیان، امین احمدیان، امیر حسین اعتمادی، علی افشاری، احمد باطبی، احسان بداغی، مقداد بریمانی، علی تقی پور، رضا جعفریان، پویا جهاندار، جاوید حاج همتی، سعید حبیبی، فاطمه حقیقت جو، عباس حکیم زاده، مصطفی خسروی، اشکان ذهابیان، نیما راشدان، امیر رشیدی، مریم روزبهانی، امین ریاحی، نسیم سرابندی، سلمان سیما، صادق شجاعی، مریم شفیع پور، مجید شیخ پور، محمد صادقی، ایمان صدیقی، محسن صنعتی پور، علی طباطبایی، علی عبدی، مزدک عبدی پور، مهدی عربشاهی، لیونا عیسی قلیان، علی فتوتی، امیر حسین فتوحی، سعید قاسمی نژاد، رضا قاضی نوری، هادی  کحال زاده، علیرضا کیانی، رضا مبین، نریمان مصطفوی، امیر معماریان، بهزاد مهرانی، علیرضا موسوی، سید علی اکبر موسوی خوئینی، یوحنا نجدی، بورگان نظامی نرج آباد، علی نظری، علی هنری، پروانه وحید منش، علی وفقی، سجاد ویس مرادی، رضا یونسی





دو تجمع در مقابل مجلس؛ بهداشتکاران اصفهانی و کارکنان نیروی انتظامی

تعدادی از بهداشت‌کاران اصفهانی به همراه جمعی از کارکنان نیروی انتظامی استان تهران امروز صبح در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
حدود ۱۰۰ نفر از کارکنان نیروی انتظامی استان تهران در اعتراض به آن‌چه “زمین‌خواری و پایمال شدن حقوق‌شان” خواندند مقابل مجلس تجمع کردند.
به گزارش پانا، بر روی پلاکارد آویخته شده مقابل مجلس در توضیحاتی نوشته شده بود مبنی بر این‌که حدود هزار نفر از کارکنان ناجای استان تهران در سال ۸۲ برای دریافت زمین در فاز ششم شهر اندیشه مبلغ ۱۲ میلیارد تومان به حساب تعاونی مسکن نیروی انتظامی استان تهران واریز کرده بودند که در همان سال بخشی از پول ۴۸۰ نفر از اعضای این تعاونی به آنان بازگردانده شد ولی پول ۵۲۰ نفر از آنان هنوز بازگردانده نشده است.
در تجمعی دیگر جمعی از بهداشت کاران زن اصفهانی با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی درخواست تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی را داشتند.
روز گذشته هم جمعی از دانشجویان با تجمع در مقابل مجلس خواستار قطع نفت به اروپا شدند.



بیانیه ارتش آزادیبخش سوریه بدنبال آزادی ۱۱ ایرانی: 

به موضع جمهوری اسلامی در حمایت از بشار اسد انتقاد داریم

منابع خبری ترک از آزادی ۱۱ زائر ایرانی که اخیرا در جریان سفر به سوریه ربوده شده بودند خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های ترک، مخالفان مسلح سوری موسوم به “ارتش آزاد سوریه” در بیانیه ای تاکید کردند که با میانجیگری مقامات ترک، ۱۱ زائر ایرانی را که اخیرا ربوده بودند آزاد کرده اند.
در بیانیه ای این گروه از مخالفان مسلح سوری بیان شده است که آنها با مردم ایران دشمنی ندارند و تنها نسبت به موضع حمایتی از نظام اسد انتقاد دارند.
منابع خبری روز چهارشنبه گذشته از ربوده شدن ۱۱ زائر ایرانی در جریان حرکت اتوبوس حامل آنها از مسیر حماه به دمشق خبر داده بودند. مخالفان مسلح در این حادثه با ورود به اتوبوس حامل ایرانیان ۱۱ زائر را ربوده بودند.





روز یازدهم؛ نامزدهای انتخاباتی ما در حبس هستند

نامزدهای انتخاباتی ما: محسن امین زاده، حشمت طبرزدی، حسین نیکخواه و احمدرضایوسفی

کلمه_ گروه اجتماعی: کمیته صیانت آرای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «ریشه ابهامات و تخلفات» انجام شده در انتخابات را در موضع‌گیری‌های «جانبدارانه بسیاری از شخصیت‌ها و مسئولان کشور از جمله بیشتر اعضای شورای نگهبان از یکی از نامزدها» دانسته است.
کمیته صیانت از آرای ستاد میر حسین موسوی می گوید: “این رویکرد شورای نگهبان، باعث خارج شدن این نهاد از «موضع بی طرفی» و «به نهادی سیاسی با برخورداری از موقعیتی متمایز و تأثیرگذار با پشتوانه امتیازات اداری و حکومتی تبدیل» کرد.” اکنون نیز می بینیم که وضع به همین منوال است، کماکان افرادی در این شورا هستند که انتخابات سال ۸۸ را نیز مدیریت کردند و کماکان نیز بر همان روش های پیشین اصرار می کنند. با وجود چنین مدیریتی در راس انتخابات کشور آیا باز می توان به سالم بودن انتخابات شک نکرد؟ مطمئنا یکی از پیش شرط های انتخابات آزاد تضمین سلامت انتخابات است و اکنون که این شرط محقق نشده است آیا می توان در انتخابات شرکت کرد و مطمئن بود که آرای بیرون آمده از صندوق ها درست خواهند بود؟ خصوصا زمانیکه که کسانیکه بر سلامت انتخابات تاکید داشتند و تمام تلاش خود را در حفظ سلامت انتخابات به کار بردند در بند هستند و باید حکم های سنگین را فقط به خاطر آنکه می خواستند انتخابات آزاد برگذار شود تحمل کنند. نه نمی توان در این انتخابات شرکت کرد زمانیکه:
محسن امین‌زاده: اتهام؛ شکایت از متخلفین انتخاباتی
عضو موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی و معاون وزارت خارجه ایران در دوران دولت سید محمدخاتمی بوده است. امین‌زاده در انتخابات سال ۱۳۸۸ ریاست ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان میرحسین موسوی را برعهده داشت. امین‌زاده همچنین عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی است.بازداشت محسن امین‌زاده در تاریخ ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۸ در جریان بازداشت های گسترده بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ صورت گرفت و به زندان اوین بند دو الف متعلق به حفاظت اطلاعات سپاه منتقل شد و ۴ ماه را در سلول های انفرادی سپری کرد.
محسن امین‌زاده از جمله زندانیانی بود که در دادگاه‌های گروهی بعد از انتخابات ریاست جمهوری که به دادگاه‌های «نمایشی» معروف شد، شرکت داده شد اما در دادگاه سخنی نگفت. نهایتا معاون وزارت خارجه دولت اصلاحات در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۳۸۸ به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام‌های او «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و همچنین تبلیغ علیه نظام» از طریق مصاحبه با شبکه‌های خارجی عنوان شده است. علی‌رغم اعتراض او و وکیلش و ارائه دفاعیه ۴۰ صفحه‌ای دادگاه تجدیدنظر با یک سال کاهش، حکم قطعی پنج سال زندان را به او ابلاغ کرد. امین زاده در اواخر سال ۸۸ به مرخصی رفت و در پی عدم موافقت با تمدید مرخصی، در تاریخ سوم مرداد ماه ۱۳۸۹ برای اجرای حکم به زندان اوین بازگشت. در واقع دلیل بازگشت او به زندان که به سرعت نیز صورت گرفت، نگارش شکایتی علیه یک مقام امنیتی به نام سردار مشفق و قرارگاه ثارالله سپاه بود به آمران و مباشران تقلب و کودتا در انتخابات ۸۸ به همراه۶ اصلاح طلب دیگر بود. این شکایت به رئیس قوه قضاییه ارسال شد اما هیچ گاه مورد رسیدگی قرار نگرفت و به جای آن نویسندگان این شکایت نامه که به ۷ دلاور آزادی معروف گشتند یک به یک به زندان بازگشتند.
او که دچار نارسایی‌های کلیوی بوده و این بیماری در این مدت مشکلات جسمی متعددی برای او در زندان ایجاد کرده بود بار دیگر در تاریخ ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۰ نیز از زندان برای درمان به مرخصی آمد. امین زاده در تاریخ ۳۱ مرداد ماه به زندان اوین بازگشت و در بدو ورود به جمع ۱۱ زندانی پیوست که در اعتراض به مرگ هدی صابر و هاله سحابی دست به اعتصاب غذا زده بودند. امین‌زاده که از وضعیت نامناسب جسمی رنج می‌برد، چند روز بعد از شروع اعتصاب غذا در تاریخ چهارم تیر ماه ۱۳۹۰ از زندان به بیمارستان و بخش سی سی یو منتقل شد. او و ۱۱ زندانی دیگر سرانجام در تاریخ ششم تیر ماه ۱۳۹۰ با انتشار بیانیه‌ای به اعتصاب غذای خود پایان دادند، اما اعلام کردند که «پایان اعتصاب غذابه معنای پایان اعتراض به نقض حقوق شهروندی نیست.»
امین زاده که در این هنگام در بیمارستان به سر می‌برد در تاریخ هفتم تیر ماه بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شریعتی در تهران منتقل شد.بنابر نظر پزشکی قانونی که تأکید کرده بود باید شش ماه بیرون از زندان تحت مداوم باشد وی در مرخصی ماند، اما با این وجود در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۰ به زندان بازگردانده شد.
حسین نیکخواه: اتهام؛ پرشور شدن انتخابات
عضو ستاد جوانان میر حسین موسوی و مسئول کمیته علمی ستاد جوانان میر حسین موسوی ۳۰ خرداد ۸۸ یک هفته پس از انتخابات توسط حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت و مدت ۵۰ روز را در بازداشتگاه دو الف متعلق به سپاه پاسداران گذراند. او در دادگاه بدوی به دوسال زندان محکوم شد که این مدت در دادگاه تجدید نظر به ۶ ماه حبس تعزیری و ۱سال و نیم تعلیقی تغییر کرد. همچنین بر اساس رای دادگاه وی به مدت ۵ سال از فعالیتهای سیاسی و اجتماعی محروم شده است. نیکخواه اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین در حال گذراندن دوران محرومیت خویش است .
احمدرضا یوسفی: اتهام؛ خبررسانی آزاد و متعهدانه
روزنامه نگار و معاون سابق فنی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)٬ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به دو سال حبس قطعی و سه سال حبس تعلیقی محکوم شده است.یوسفی سال ۸۹ وقتی برای ادامه تحصیل قصد خروج از کشور را داشت، به اتهام ارتباط با بیگانگان در فرودگاه دستگیر و زندانی شد. او در مدت چهار ماه بازداشتش در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات تنها دو بار بازجویی شد و با وجود نبود مدرک در پرونده اش مبنی بر تخطی از قانون، به مانند بسیاری از زندانیان سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، قربانی سناریو سازی نهادهای امنیتی شد و در دادگاه توسط قاضی صلواتی حکم سنگین پنج سال زندان را که سه سال آن به حال تعلیق درآمد، دریافت کرد.
یوسفی دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت اجرایی و متخصص در حوزه علوم کامپیوتری است. او از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۴ به طور پیوسته به عنوان معاون فنی با خبرگزاری ایسنا همکاری داشت. وی از سال ۸۴ نیز این سمت را در این خبرگزاری به صورت نیمه وقت ادامه داد و همچنین مدتی دبیری سرویس بین الملل این خبرگزاری را برعهده گرفت. همکاری با خبرگزاری ایلنا از دیگر سوابق کاری اوست.وی در انتخابات سال ۸۸ نیز به سایتهای اصلاح طلب فاتح نیوز، قلم نیوز، سلام خاتمی، سلام میرحسین و یاری نیوز کمک فنی می داد. احمد رضا یوسفی در دوران حضور در خبرگزاری ایسنا، معاون ابولفضل فاتح (مسئول اطلاع رسانی ستاد میرحسین موسوی و مدیر وقت این خبرگزاری) بود.
حشمت الله طبرزدی: اتهام؛ صبر برای آزادی
رونامه نگار و فعال دانشجویی و سیاسی، متولد سال ۱۳۳۸ در شهرستان آبادان است. او مدرک مهندسی اش را در رشته راه و ساختمان از دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر) گرفت. او در سال های ابتدایی دهه شصت عضو دفتر تحکیم وحدت بود و «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی» را تأسیس کرد.فعالیت های سیاسی و مطبوعاتی او و همراهی اش با دانشجویان در ۱۸ تیر ۱۳۷۸، باعث شد که به یازده سال حبس محکوم شود. از زندان آزاد شده بود که در تاریخ هفتم دی ماه ۱۳۸۸، یک روز پس از روز عاشورا، مجددن در خانه اش بازداشت شد. پس از نه ماه حبس، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین به رهبری و ریاست جمهوری» و «اخلال در نظم عمومی» به هشت سال حبس محکوم شد. او در نامه ای از زندان خطاب به وکلای حقوق بشر از آن ها خواسته است که به شکایت وی علیه رهبر جمهوری اسلامی رسیدگی کنند. سازمان عفو بین الملل بارها خواستار آزادی بی قید و شرط ایشان شده است. حشمت الله طبرزدی جنبش سبز را «راه نجات ملی» می داند و که باید با «شکیبایی، خردمندی و اتحاد» پیموده شود. وی شش فرزند دارد که به گفته ی همسرش سختی هایی که بر آن ها رفته است «قابل تصور نیست.» یکی از نزدیکانش می گوید: «طبرزدی اعتقاد دارد که برای تغییر باید هزینه داد. حتی اگر هزینه اش ده سال زندان باشد.» او نیز چون دیگر همراهان سرافرازش این روزها را در زندان رجایی شهر کرج می گذراند.





روزی را باور می کردی که ما را بزنند و خونمان بریزند؟

نامه دوباره همسرشهید همت به خزعلی: بمان و ما را در گذر از این پلیددستانِ پرآشوب یاوری کن

همسرشهید همت در نامه ای دیگر به مهدی خزعلی که همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد و به گفته ی او در پاسخ به درخواست شکستن اعتصاب خود گفته بود به رفتن و کوچیدن پای خواهد فشرد و بنا بر شهادت دارد گفته است: بمان و ما را در این تلخ نوشی مدد برسان و مگذار شب پرستان از نبود تو دهان به قهقهه بگشایند.
به گزارش کلمه، همسر این شهید دفاع مقدس همچنین خطاب به همرزم همسرش گفته است: روزی که مرا و پسرم را در خیابان می زدند، کسی نبود از جرممان بپرسد. کسی نبود از شهیدمان سراغ بگیرد. کسی نبود حرمت یک بانوی داغدار را نگه دارد. می دانی چرا؟ بخاطر این که من و پسرم و مردمی که به این ویژه خواری ها و آسیب ها و نفرت ها و خسارت ها معترض بودیم، حالا دیگر”دشمن” شده بودیم. روزی را باور می کردی که ما را بزنند و خونمان بریزند؟
خانم بدیهیان در نامه ی خود پرسیده است: آیا می خواهی فرزندان تو را هم بدین سرنوشت مبتلا کنند؟ با شهید شدن بخیال خود پای در وادی آسایش می گذاری اما دریغ که همسر و فرزندانت، اگر بخواهند یاد و راه تو را زنده بدارند، در کانون دشمنی قرار می گیرند تا هر بی چشم و رویی به آنها سنگ بپراند و پرده حرمت آنان بدرد. بیا و بمان و همچون گذشته از درد ما و درد این مردم بی پناه و اسیر بنویس.
مهدی خزعلی، رزمنده دفاع مقدس و نویسنده منتقد روز گذشته در پیامی خطاب به همسر شهید باکری، همسر شهید همت و محمد نوریزاد گفته بود: بگذارید قبل از اینکه در سوگ ارزش ها دق کنم برای احیای ارزش های ناب انقلاب اسلامی جان خویش فدا کرده و جایی برای خویش در خیل شهیدان باز کنم.
شب قبل از آن نیز همسران شهید باکری و همت و همچنین محمد نوریزاد در نامه ای خطاب مهدی خزعلی، خواسته بودند که برای فردایی که همه چشم به راه اویند به اعتصاب خود پایان دهد.
در این نامه آمده بود: متوجه شدیم که او را به چهارده سال حبس در شهرستان برازجان و بعد از اتمام دوره محکومیت، به ده سال اقامت اجباری در این شهرستان حکم داده اند. و افزون بر اینها: نود ضربه شلاق!
چند روز پیش در خبرها آمده بود که مهدی خزعلی پس از بیست و پنج روز اعتصاب غذا بر اثر خونریزی معده به بهداری بند ۳۵۰ منتقل شده است.
این گزارش حاکی است هر چند وضعیت جسمی این زندانی سیاسی مناسب نیست و تاکنون بیش از ۱۶ کیلو کاهش وزن داشته است، اما او اعلام کرده که به اعتصاب غذای خود ادامه می دهد.
متن این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
سلام ای کسی که دل از این دنیا کنده ای و برای کوچیدن کمربسته ای، بیا و لختی درنگ کن و بحال ما واماندگان رحمت آور. به دست های لرزان و به چشمان بی فروغ ما بنگر! ما تا کی باید اشک ریزِ رفتن ها و برنگشتن های شما باشیم؟ تا کی جگرمان لخته لخته جسمِ پژمرده و دلِ شکسته شما باشد؟
در پاسخ به تمنای ما که از تو خواسته بودیم دست از اعتصاب غذا بکشی و خود را برای فرداها نگه داری، گفته بودی که به رفتن و کوچیدن پای خواهی فشرده. گفته ای که بنا بر شهادت داری. ای عزیز، شهید شوی که چه؟ ما را این شهادت ها بس نیست؟ ما را این خسارت ها بس نیست؟ مگر نه این که این روزها ماندن و به چشم خود تلخکامی ها را دیدن و سراپا گداختن، سهمگین تر از خون دادن است؟ پس بمان و ما را در این تلخ نوشی مدد برسان. بمان و ما را سیاهپوش خود مکن. بمان و مگذار شب پرستان از نبود تو دهان به قهقهه بگشایند.
ای عزیزِ پژمرده، ناب ترین مردان و صادق ترین جوانان ما رفتند و جماعتی ازخدا بی خبران از خونشان سفره ها آراسته اند. رنگ عوض کرده اند و چهره پرداخته اند و با ولعی سیری ناپذیر به آرمان های شما پشت کرده اند و رو به دنیا آغوش گشوده اند. از شهید می گویند و می دزدند. از شهید می گویند و غارت می کنند. از شهید می گویند و از دیوار مردم بالا می روند. از شهید می گویند تا به مجلس داخل شوند. از شهید می گویند تا وزیر شوند. از شهید می گویند تا از گذرگاه بانک ها و موسسه ها و شرکت ها و معدن ها و اسکله ها عبور کنند. شهدای ما کی و کجا به یک چنین غوغایی از دنیاخواری و نفرت پراکنی، آنهم به اسم خدا و پیامبر و شهید گمان می بردند؟
برادرم، پیش از آنکه کمر به شهادت ببندی، به شهدای ما بگو برخیزند و نکبت هایی را که برخی از همرزمان دیروزشان به اسم آنان و به ضرب خون آنان گسترانیده اند تماشا کنند.
اگر طالب شهادتی، من اگر آبرویی داشتم در پیشگاه خدا و همه شهدا تو را شهید خواهیم خواند. اما بیا و بمان و ما را در گذر از این پلیددستانِ پرآشوب یاوری کن. تو اگر بروی، ما خواهیم سوخت و دیوسیرتان به قهقهه خواهند نشست. اگر بمانی، چشم ما روشنی می گیرد و دیوسیرتان هر روز و هر ساعت می میرند و زنده می شوند. پس بمان به چشمان ما روشنایی ببار و جان دیوسیرتان را هر روز و هر ساعت بستان.
روزی که مرا و پسرم را – که بسیار به همسرم شبیه است – در خیابان می زدند، کسی نبود از جرممان بپرسد. کسی نبود از شهیدمان سراغ بگیرد. کسی نبود حرمت یک بانوی داغدار را نگه دارد. می دانی چرا؟ بخاطر این که من و پسرم و مردمی که به این ویژه خواری ها و آسیب ها و نفرت ها و خسارت ها معترض بودیم، حالا دیگر”دشمن” شده بودیم. دشمن را هم نوازش نمی کنند برادرم. بلکه از پای درمی آورند. روزی را باور می کردی که ما را بزنند و خونمان بریزند؟
من امروز در خانه، پرستار همان فرزند کتک خورده و آسیب دیده خویشم. پسری که از یک سو فرزند شهید پرآوازه ای چون همت است و از دیگر سوی، دشمن است و باید کتکش زد و صدایش را در گلو خفه کرد. آیا می خواهی فرزندان تو را هم بدین سرنوشت مبتلا کنند؟ تو برادرم، با شهید شدن بخیال خود پای دروادی آسایش می گذاری اما دریغ که همسر و فرزندانت، اگر بخواهند یاد و راه تو را زنده بدارند، در کانون دشمنی قرار می گیرند تا هر بی چشم و رویی به آنها سنگ بپراند و پرده حرمت آنان بدرد. بیا و بمان و همچون گذشته از درد ما و درد این مردم بی پناه و اسیر بنویس.
به امید روزهای خوب هجدهم بهمن ماه یکهزار و سیصدو نود شمسی
همسرشهید همت: ژیلا بدیهیان




مادر صانع ژاله: درست زندگی کرد و سربلند ازدنیا رفت، داغش بر دل ماست

در آستانه ۲۵ بهمن و اولین سالگرد جان باختن صانع ژاله، خانواده او اعلام کردند مراسم خاصی برای سالگرد برگزار نخواهند کرد.
صانع ژاله، دانشجوی کرد دانشگاه هنر تهران بود که ۲۵ بهمن سال گذشته و درجریان تجمع مردمی که در حمایت از جنبش اعتراضی مردم تونس و مصر و به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی برگزار شده بود بر اثر اصابت گلوله جان باخت.
خانم ژاله در مصاحبه با “روز” خبر می دهد که در این یکسال خانواده او هیچ شکایتی نکرده اند چون نتیجه شکایت کاملا روشن است: “یکبار از دادسرای اوین زنگ زدند گفتند پرونده تشکیل شده و بیایید. اما ما نرفتیم و پی گیری هم نکردیم”.
مادر صانع ژاله به “روز” می گوید: سکوت، خودش می تواند خیلی حرف باشد ما هیچ شکایتی نکردیم؛ سکوت تنها کارمان بوده و درخواست هایی از ما بود که ما انجام ندادیم و برای اینکه مجبور به انجامش نشویم حتی از خیر شکایت هم گذشتیم، هیچ کاری نکردیم و به حرمت خون فرزندم سکوت کردیم.
مادر صانع ژاله، کردی صحبت می کند و یکی از نزدیکانش برای ما ترجمه می کند: “خودشان تماس گرفتند که بیایید دادسرای اوین برای پی گیری پرونده صانع؛ ما نرفتیم و مسکوت گذاشتیم دلیلش هم فکر می کنم همه می دانند چیست و نتیجه اش هم مشخص است”.
او خبر از بستری بودن پدر صانع ژاله در بیمارستان می دهد و می گوید: پدر صانع به شدت بیمار است، قلبش مشکل دارد، صانع که رفت او هم به شدت مریض شد، الان هم بیمارستان است و ما نگران او هستیم، خودمان هم فقط روپاییم و وضعیت مان بهتر از او نیست؛ چند روز دیگر سالگرد است و مراسم خاصی نداریم، نمی خواهیم مشکلی پیش آید و باز استرسی وارد شود چون برای پدر صانع خطرناک است.
به مادر صانع ژاله می گویم پس از جان باختن فرزندتان گفتند او بسیجی بوده؛ حتی در صدا و سیما گفتند او جاسوس و نفوذی بوده در بین دانشجویان و وزیر اطلاعات اعلام کرد که قاتلان او شناسایی شده اند و منافق بوده اند و… شما که اینها را می شنیدید چه وضعیتی داشتید؟ اصلا صانع که بود؟ چه گرایشی داشت؟
او میگوید: همه چیز روشن بوده و هست؛ همان موقع هم که این چیزها را می گفتند همه چیز مشخص بود؛ بچه من کاردانی برق از دانشگاه آزاد کرمانشاه گرفت، آدم درس خوان و موفقی بود، اهل مطالعه بود، شب ها اکثرا تا دیر وقت بیدار بود و کتاب می خواند، از معدود کسانی بود که راه خودش را پیدا کرده بود، می دانست چه می کند و کجا می رود، رفت دنبال هنر، چیزی که دوست داشت؛ او هنرمند بود به ادبیات و به خصوص ادبیات کردی علاقه خاصی داشت و اهل سیاست نبود، عاشق زندگی بود و هنر. او راهش را خودش انتخاب کرد و رفت و داغی بر دل ما ماند که جز سکوت فعلا هیچ چیزی نمی تواند تسکین مان دهد.
درباره مصاحبه هایی به نقل از پدر صانع که در این مدت منتشر شده می پرسم؛ او می گوید: ما فقط سکوت کرده ایم و هیچ مصاحبه ای انجام نداده ایم.
خانم ژاله سپس با اشاره به بیماری قلبی پدر صانع می گوید: دعا کنید! او حالش خوب نیست، قبلا اینقدر مریض نبود، اما از وقتی صانع رفت او از پا درآمد، مدام بین بیمارستان و خانه در رفت و آمد است و اکنون مدتی است که در بیمارستان بستری است.
او در پایان می گوید: پسر من انسان درستی بود درست زندگی کرد و سربلند هم ازدنیا رفت؛ داغ او بر دل ماست اما به او افتخار میکنیم.
صانع ژاله، دانشجوی هنر اهل پاوه بود پس از جان باختن او رسانه های حکومتی تصویری از یک کارت عضویت در بسیج منتشر کرده و مدعی شدند که او بسیجی بوده است.





جـــرس:
در ادامۀ تحریم های فراگیر بین المللی علیه جمهوری اسلامی و ساعاتی پس از آنکه رئیس جمهور ایالات متحده از مجازات مرتبطین با بانک های ایرانی خبر داد، امارات متحده عربی و قطر با قطع تامین مالی مبادلات بازرگانی با ایران عملا تحریم بانک مرکزی در منطقه را کلید زدند.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه فرمان اجرايی تحريم های جديد و گسترده مالی عليه ايران و بانک مرکزی اين کشور را امضا کرد و وزارت خزانه داری آمريکا نیز به نهاد ها و موسساتی که با ايران معامله می کنند هشدار داده بود که با خطر تحريم و تنبيه از سوی ايالات متحده مواجه خواهند شد.
براساس اعلام رویترز، بانک‌های مرکزی قطر و امارات هر گونه تامین مالی مبادلات بازرگانی با ایران را ممنوع کردند.
به نوشته شرق و براساس این گزارش شماری از فعالان بانکی در شهر دوبی گفته‌اند که بانک‌های مرکزی کشورهای امارات و قطر به بانک‌های کشورهای خود دستور داده‌اند، تامین مالی تعاملات بازرگانی با ایران را متوقف کنند. این اقدام امارات و قطر در راستای تحریم‌های پولی و بانکی علیه ایران است.
ایران و امارات دارای تاریخی طولانی از مبادلات بازرگانی هستند و شمار زیادی از بازرگانان ایرانی در شهر دوبی فعالیت می‌کنند. رویترز همچنین خبر داده است که در هفته گذشته چند کشتی با بار حبوبات، وارد بنادر ایران شده‌اند اما به دلیل نرسیدن پول حبوبات از ایران به صادر‌کننده در خارج از کشور، این کشتی‌ها از تخلیه بار خود در بنادر ایران خودداری کرده و به مقاصد دیگر رفته‌اند.
اتفاقی که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور تامین بسیاری از کالاهای مصرفی، سرمایه‌ای و مواد اولیه را با چالش مواجه خواهد کرد. کاهش واردات از چین و افت چشمگیر ثبت سفارش کالا در کشور، بر بازار مواد غذایی و کالاهای مصرفی تاثیرگذار خواهد بود.
بر همین اساس مسعود دانشمند با تایید اینکه هم‌اکنون دو کشور قطر و امارات گشایش اعتبار اسنادی توسط ایرانی‌ها در بانک‌های خود را ممنوع اعلام کرده‌اند به «ایسنا» گفت: اگر یک تاجر ایرانی تا پیش از این می‌خواست مثلا به کشور چین سنگ‌آهن صادر کند، می‌توانست یک ال.‌سی در کشور امارات باز کند و از طریق آن اعتبار اسنادی، کار مالی خود را با تاجر چینی انجام دهد یا اینکه بانک‌های اماراتی برای شرکت‌های ایرانی ال.سی باز می‌کردند که از این طریق شرکت‌های ایرانی بتوانند کار تجارت خود را به صورت رسمی انجام دهند اما اکنون این کار ممنوع شده است.
وی ادامه داد: ‌با این اتفاق تاجر ایرانی دیگر باید فقط از طریق اعتماد به طرف مقابل، کار تجارت خود را انجام دهد. ‌به عبارت دیگر با این اتفاق از تجارت رسمی فاصله می‌گیریم.
رییس شورای مشترک ایران و امارات در ادامه در مورد تاثیر اتفاق اخیر در امارات بر تجارت ایران بیان کرد: ‌تا پیش از این وقتی ما می‌خواستیم از طریق امارات تجارت خود را سهل کنیم، اعتبار اسنادی در کشور امارات باز می‌کردیم اما اکنون دیگر شرکت‌های ایرانی ناچار هستند که به کشورها و گزینه‌های دیگر برای گشایش ال.سی مراجعه کنند یا اینکه از طریق ارتباط مستقیم با طرف مقابل خود کار خود را انجام دهند. اما این‌گونه نیست که با این اقدام تجارت ایران متوقف شود.
گفتنی است، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که بر اساس بخشنامه جدید، رییس جمهوری آن کشور، کلیه دارایی های تمام وزارتخانه های ایران و نهادهای متعلق به دولت از جمله بانک مرکزی ایران مسدود می شود.





 جـــرس:
با گذشت حدود یک ماه از پیروزی احزاب اسلامی در انتخابات پارلمانی مصر، گروهی از نمایندگان پارلمان آن کشور خواستار توقف فروش گاز به اسرائیل و خودداری از عادی سازی روابط با اسرائیل شدند.
به گزارش مهر به نقل از پایگاه الیوم السابع ، "محمد عبدالعلیم داود" نماینده پارلمان مصر گفت : صادرات گاز به اسرائیل مغایر با ماده 151 قانون اساسی است و باید متوقف شود زیرا مطابق ماده مذکور توافقاتی که با نیازهای مردم مصر در تعارض باشد، ممنوع است.
وی افزود: رژیم سابق، اسرائیلی ها را بر مردم خود ترجیح داده است و صدور گاز به اسرائیل در حالی صورت می گیرد که مردم مصر خود به آن نیاز مبرم دارند.
عصام العریان رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان مصر  نیز گفت : عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مردود است و این خواسته مردم مصر است.
وی افزود: کمیته روابط خارجی پارلمان مصر با هر گونه فعالیت پارلمانی یا سیاسی با اسرائیل مخالف است، اما سئوالی که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که در نشست بین المللی که اسرائیلی ها حضور دارند تکلیف نمایندگان پارلمان مصر چیست؟
العریان افزود: ما نماینده مردم هستیم و آنها مخالف هر گونه ارتباط با رژیم صهیونیستی هستند، اگر یکی از اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان در محفلی که اسرائیلی ها در آن حضور دارند قرار گیرند می تواند به مقتضای شرایط عمل کنند.
وی با اشاره به موضوع آمریکایی بازداشت شده در مصر افزود: آمریکا باید بداند که مصر تغییر کرده است و پارلمان پس از مبارک، پارلمان انقلاب است.
  از سوی دیگر  "محمود مهران" رئیس حزب مصر انقلابی گفت : تلفنهای همراه و رایانه های زندانیان طره باید گرفته شود، زیرا آنها اقدام به تحریک طرفداران خود از راه دور می کنند.
وی افزود: سوزان مبارک باید تحت بازداشت خانگی باشد و به حال خود رها نشود و با مبارک به عنوان یک زندانی عادی برخورد شود، چرا که وی در حق مردمش ظلم کرده است.
مهران با اشاره به هزینه های آماده سازی بیمارستان زندان طره برای میزبانی از حسنی مبارک افزود: مبلغی که مردم مصر بیشتر به آن نیاز دارند چرا باید این گونه هدر رود؟
 خبر دیگر اینکه جلسه محاکمه حسنی مبارک، فرزندانش علاء و جمال و حبیب العادلی وزیر کشور سابق و شش معاون وی به فردا موکول شد.
 از سوی دیگر"سوزان رایس" نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با اشاره به بازداشت نوزده آمریکایی در مصر مدعی شد: این افراد برای تحقق دنیای دموکراتیک تلاش می کرده اند و خطایی از آنها سر نزده است و بازداشت آنها تبعات وخیمی بر روابط دو کشور خواهد داشت.






 جـــرس: 
در پی انتشار برخی اظهارات از سوی شخصیت های نظامی، امنیتی و سیاسی اسرائیل در خصوص جمهوری اسلامی، نخست وزیر اسرائیل از وزیران کابینه خود خواست اصولاً در مورد ایران به اظهار نظر نپردازند.
گفته می‌شود که این هشدار نتانیاهو متوجه افرادی چون ایهود بارک، وزیر دفاع اسرائيل، موشه یالون، معاون نخست وزیر و مسئول امور استراتژیک و نیز شماری از ژنرال‌های ارتش اسرائیل است که در روزهای گذشته، درباره‌ی حمله‌ی احتمالی به ایران بیاناتی ابراز داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از روزنامه های اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه به سخنان اخیر اهود باراک وزیر دفاع و همچنین معاون خود، ژنرال دوران احتیاط موشه بوگی یعلون اشاره کرد و گفت که این گونه سخنان که با عناوین درشت در رسانه های خارجی درج می شود، جز زیان چیزی ندارد و موجب می شود اسرائیل در خط مقدم رویارویی با حکومت اسلامی قرار بگیرد و تلاش هایی که پیرامون تحریم آن کشور انجام می گیرد، با مشکل روبرو گردد.
نخست وزیر اسرائیل همچنین به مقامات کابینه اش هشدار داده است که از "وراجی" در مورد احتمال حمله به سایتهای هسته ای ایران خودداری کنند.
نتانیاهو این هشدار را به شماری از مقامات نظامی و وزرای دولت اسرائیل داده است که به عقیده او بیش از حد آزادانه در مورد احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران صحبت می کنند.
روزنامه معاریو این خبر را به نقل از مقامات بلندپایه ای گزارش داده که نامشان را فاش نکرده است.
نتانیاهو به مقامات اسرائیلی گفته که " چنین صحبتهایی به شدت زیانبار است و علاوه بر قرار دادن اسرائیل در خط مقدم ماجرا، به تحریمها هم ضربه می زند."
موشه یالون در جریان یک کنفرانس امنیتی در هرزیلا گفته بود که نیروهای نظامی ایران توان محافظت از تاسیسات اتمی این کشور را ندارند و این تاسیسات می‌توانند هدف حملات نظامی قرار گیرند.
معاون نخست وزیر اسرائيل همچنین گفته بود که ایران از پناهگاه‌های زیرزمینی که احتمال می‌رود حاوی سلاح‌های هسته‌ای باشد حفاظت لازم را به عمل نمی‌آورد و این مناطق در برابر حملات نظامی احتمالی توان مقاومت ندارند.
بر اساس گزارش ها، شائول موفاز، رییس امور کمیسیون خارجی "کنست" (پارلمان اسرائیل) نیز به نخست وزیر پیوست و گفت: بررسی در رسانه ها و روزنامه ها پیرامون حمله به ایران یک اقدام غیرمسئولانه است.



جـــرس:
منابع خبری از پخش نوار صوتی درگیری وزیر امور خارجه قطر با نماینده دائم روسیه در شورای امنیت و تحقیر مقام قطری از سوی روس ها خبر دادند.
به گزارش مهر به نقل از پایگاه الیوم السابع، نوار صوتی که از کانال دوم فرانسه پخش شده است، به درگیری لفظی "ویتالی چورکین" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل و "حمد بن جاسم" وزیر امور خارجه قطر اشاره کرده است.
در این نوار، وزیر امور خارجه قطر خطاب به نماینده روسیه می گوید: روسیه باید با قطعنامه در خصوص حکومت سوریه موافقت کند و به شما درباره هر گونه وتو هشدار می دهیم.
ویتالی چورکین در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه قطر گفت : اگر یک بار دیگر با این لحن با من حرف بزنی، چیزی به نام قطر از این به بعد وجود نخواهد داشت.
چورکین ادامه داد: تو میهمان شورای امنیت هستی، پس احترام خودت را حفظ کن و اندازه حجمت حرف بزن، من با تو حرفی ندارم به نام روسیه بزرگ با بزرگان فقط حرف می زنم.




جـــرس:
در جریان ادامه دستگیری تعدادی از فعالین کُرد در توابع سنندج، طی چند روز گذشته دو نفر دیگر نیز از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.
همزمان، حکم اعدام لقمان و زانیار مرادی دو زندانی سیاسی کُردِ محبوس در زندان رجایی شهر کرج با اعلام در رسانه‌های حاکمیت به صورت رسمی تائید شد.
تارنمای کردپا گزارش داده است که چند روز پیش دو شهروند کُرد اهل روستای تنگیسر از توابع سنندج به نامهای رحمان سبحانی و غفار چوپانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیدند.
تا لحظه انتشار این خبر هیچ اطلاعی مبنی بر دلیل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان در دست نمی باشد.
در همین ارتباط چندی پیش نیز ۵ نفر از اهالی این روستا به نامهای شعیب محمدیان، رمضان عباسی، سعدان محمدیان، حشمت ابراهیمی و شجاع محمدیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.
همزمان خبرگزاری مهر گزارش داده است که حکم اعدام لقمان و زانیار مرادی از سوی قضات شعبه ۱۴دیوان عالی کشور تایید شده است.
این خبرگزاری به نقل از نهادهای حکومتی مدعی شد که متهمان در جلسه دادگاه با تشریح جزئیات ترور‌ پسر امام جمعه مریوان، اتهاماتشان را پذیرفته و با صراحت گفتند با نقشه و حمایت افسر اطلاعاتی انگلیس نقشه ترور را اجرا کرده‌اند.
این در حالی است که پیش‌تر این دو زندانی سیاسی با انتشار رنجنامه‌ای اتهامات وارده از سوی دستگاه امنیتی را تکذیب کرده و اعلام داشتند که بر اثر شکنجه‌های فیزیکی مجبور به پذیرش اعترافات دیکته شده بازجویان؛ شده‌اند.
بر اساس گزارش ها، قاضی صلواتی از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران آنان را محارب و مفسدفی‌الارض شناخت و هر دو را به اعدام در ملأ عام محکوم کرد، که با اعتراض دو اعدامی به حکم مجازات خود پرونده آن‌ها به دیوان عالی کشور فرستاده شد.
اما قضات شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور نیز پس از بررسی پرونده و حکم مجازات دو تروریست، حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران را تائید کردند.





جـــرس:
به گزارش منابع حقوق بشری، نعیم احمدی فعال دانشجویی و سیاسی جهت سپری کردن مدت محکومیتش به زندان مشکین شهر منتقل شد.
به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال سیاسی به اتهام عضویت در حزب «گاموح نوین» و فعالیت تبلیغی علیه نظام از طرف دادگاه انقلاب تبریز به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.
وی سال گذشته به همراه ۱۴ نفر از اعضای حزب مذکور در تبریز بازداشت وبیش از ۱۰۰روز در زندان انفرادی و تحت بدرفتاری‌های گوناگون قرار گرفته بود.
این عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در تبریز، پس از ۵ ماه به قید وثیقهٔ دویست و بیست میلیون تومانی اززندان مرکزی تبریز آزاد شد.
نعیم احمدی خیاوی دانشجوی رشتهٔ زمین‌شناسی دانشگاه تبریز و دبیر انجمن اسلامی دانشکدهٔ علوم طبیعی بود.
همچنین دادسرای تبریز در یک اقدام غیر قانونی متهمین این پرونده را جهت اجرای حکم به زندان سایر شهر‌ها معرفی کرده است در حالیکه محل ارتکاب جرم انتسابی و محل دستگیری و محاکمه این افراد تبریز بوده است و فرستادن این افراد به سایر زندان‌ها در حکم تبعید آنان است.
قبل از این یونس سلیمانی، شهرام رادمهر و حمیده فرج‌زاده از متهمین همین پرونده جهت اجرای حکم به زندان‌های اردبیل، مشکین شهر و تبریز فرستاده شده‌اند.



بیانیه خانواده های زندانیان سیاسی بابل در اعتراض به رفتار نامناسب ماموران در سالن ملاقات

خانواده زندانیان سیاسی بابل با انتشار بیانیه ای به رفتار ماموران و قوانین اختصاص یافته برای زندانیان سیاسی اعتراض کرده اند.
به گزارش کلمه، در بخشی از این بیانیه آمده است: خانواده های زندانیان سیاسی، این مهرهای بر دست و این کینه ورزی ها را نشان افتخار خود می دانند که با این نشانه ها بساط توخالی مخالفین هرچه بیشتر برملا می شود. در طول این مدت شاهد رفتارهای نامناسب از سوی مسئولین و حتی سربازان با خانواده های زندانیان سیاسی بابل بوده ایم. این را می نگاریم تا بدانند که چه کسانی را در بند ظلم خویش دارند. تا بدانند خانواده زندانیان سیاسی در برابر رفتارهای نامناسب، توهین ها، آوردن عزیزانشان با دستبند و پابند و بی نظمی های همیشگی در روند ملاقات ها سکوت نمی کنند.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
به نام خدایی که انسان را آزاد و مسئول آفرید
ز مهربانی جانان طمع مبر حافظ،  که نقش جور و نشان ستم نخواهد ماند
این روزها با کمال ناباوری شاهد موج گسترده ای از بازداشت ها در سطح کشور و احکامی ناروا در دادگاه های فرمایشی هستیم. امید است بر شمردن آنچه در این روزهای حبسِ عزیزان اتفاق می افتد، کمکی باشد به بازنمودن واقعیت ها.
در قاموس انسانیت، هر انسانی ارزش و حرمتی دارد که خدا به واسطه خلقت به او بخشیده، پس هیچ انسانی نمی تواند و نباید کرامت انسانی هیچ کسی را خدشه دار کند؛ چه برسد به کرامت انسانی زندانیان سیاسی و خانواده هایشان. زندانیان سیاسی سرافرازی که به جهت ارائه قرائتی آزاداندیشانه از آموزه های انسانی و اسلامی و تلاش برای پایبندی همگان به قانون، عمر خود را صرف این آرمان های پاک کرده اند.
این روزها شاهدیم حقوق زندانیان سیاسی و شیوه تعامل و برخورد صحیح با این عزیزان در بند و خانواده هایشان کمترین ارزشی برای مسئولین مربوط ندارد. به بند کشیدن و تبعید برای پاک ترین انسان هایی که عمری با خلوص نیت و صداقت برای برقرای حکومت قانون تلاش نموده اند؛ بی نظمی های پی در پی و برخورد قهرآمیز و کینه ورزانه با خانواده های زندانیان سیاسی در سراسر ایران عزیز، همگی شاهدی است بر این مدّعا.
آنچه در زندان متی کلای بابل از اولین ملاقات های کابینی تاکنون، خاطر خانواده ها را در بدو ورود به مجموعه زندان آزرده می کند، زدن مهر بر دست افراد است. کاری که پیش تر فکر می کردیم ردّ آن را تنها در کتاب هایی در مذمّت برده داری و در حال و هوای “عموتم” می توان یافت! به راستی ارج نهادن به حرمت انسانی چقدر دغدغه مسئولین است؟ مهر زدن بر دست خانواده های زندانیان سیاسی چه چیز را به اذهان کینه ورزان متبادر می کند که ادامه این رفتار غیرمتمدنانه را روا می پندارند؟
این عکس سندی است بر علیه آنان که برای یک ملاقات کابینی بر دست ها مهر می زنند؛آن هم لابلای زندانیان بند سارقین و مجرمین خطرناک. امید خانواده هایی که عمری را برای “اصلاح” از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده اند ؛ این است که آقایان کمی به کرامت گمشده انسانی بیشتر پایبند بوده و برخوردهایی از این دست نداشته باشند. که امام صادق فرمود: “المومن اعظم حرمه من الکعبه” (احترام مومن از احترام کعبه نیز بالاتر است).
معهذا، خانواده های زندانیان سیاسی، این مهرهای بر دست و این کینه ورزی ها را نشان افتخار خود می دانند که با این نشانه ها بساط توخالی مخالفین هرچه بیشتر برملا می شود. در طول این مدت شاهد رفتارهای نامناسب از سوی مسئولین و حتی سربازان با خانواده های زندانیان سیاسی بابل بوده ایم. این را می نگاریم تا بدانند که چه کسانی را در بند ظلم خویش دارند. تا بدانند خانواده زندانیان سیاسی در برابر رفتارهای نامناسب، توهین ها، آوردن عزیزانشان با دستبند و پابند و بی نظمی های همیشگی در روند ملاقات ها سکوت نمی کنند.
به امید آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی…



هرانا؛ سمیترا ممتازیان، شهروند بهایی در شیراز بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - سمیترا ممتازیان، شهروند بهایی شب گذشته، یکشنبه 17 بهمن ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از شیراز، در پی دستگیری‌های گستردۀ بهائیان که از روز جمعه در شهر شیراز شروع شده است خانم سمیترا ممتازیان در شب گذشته دستگیر و به زندان پلاک ۱۰۰ شیراز منتقل شده‌اند.
صبح جمعه ۱۴ بهمن ماه نیروهای امنیتی در یک اقدام هماهنگ و هم زمان، با مراجعه به منزل بیش از ۳۰ تن از شهروندان بهائی ساکن شیراز دستکم ۱۱ نفر را بازداشت کرده‌اند.
پیام تسلیمی، مژده فلاح، مژگان عمادی، نیما دهقان، سینا ساریخانی، یکتا فهندژ، سام جابری، فائزه تشکر، نورا فلاح و ژینوس فنائیان از جمله بازداشت شدگان روز جمعه هستند.




قبرستان تاريخي بوشهر، منطقه مسکوني مي‌شود

خبرگزاری هرانا - محل دفن اجساد افسران و سربازان ارتش انگلیسی که به قبرستان متجاوزان انگلیسی مشهور است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، تبدیل به منطقه مسکونی شده و اکنون تنها بخش کوچکی از ویرانه آن قابل مشاهده است. این قبرستان تاریخی می‌توانست نماد و نشانه‌ای از حضور استعمارگرانه انگلیسی در بخش‌های جنوبی ایران به شمار رود.
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ محل دفن اجساد افسران و سربازان ارتش انگلیس به هنگام تجاوز به خاک ایران در سال‌های پس از ۱۸۵۶ میلادی و جنگ جهانی اول در یک طرح شهری تبدیل به منطقه مسکونی شده و اکنون تنها بخش کوچکی از ویرانه آن قابل مشاهده است. تماس‌های مکرر با مسئولان میراث در بوشهر برای گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد این قبرستان تاریخی بی‌نتیجه می‌ماند.
مشاهدات خبرنگار CHN، نشان می‌دهد که تمام صلیب‌های این قبرستان دیرینه از جا درآمده و شرایط بسیار نامناسبی دارد و به نظر می‌رسد که روز به روز به ویرانی نزدیک‌تر می‌ شود.
قبرستان انگلیسی‌ها یکی از امکان تاریخی بندر بوشهر است که در منطقه بهمنی واقع شده و با وجود برخورداری از اهمیت و قدمت قابل توجه، تنها تعداد محدودی عکس از این مکان در اینترنت یافت می‌شود. این گورستان که در فهرست امکان تحت اختیار سازمان میراث فرهنگی استان بوشهر قرار دارد، تا ۳۰ سال قبل از آن به عنوان یکی از محل‌های تدفین ارامنه بوشهر نیز استفاده می‌شده است.
این مکان به علت جای دادن اجساد نظامیان بیگانه متجاوز به خاک ایران، همواره از سوی مسؤولان شهر بوشهر مورد بی‌توجهی عمدی قرار گرفته به طوری که در سال ۸۲ سازمان ایرانگردی و جهانگردی یک دیوار سنگی دارای نرده به دور این قبرستان کشیده و درهای آن را به روی بازدیدکنندگان بسته است.
قبرستان انگلیسی‌های بوشهر در گذشته وسیع‌تر بوده اما بخش اعظم آن بین سال‌های ۵۸ تا ۶۸ تخریب و به عنوان زمین خالی آماده ساخت‌وساز فروخته شده است به طوری که طرح توسعه منطقه مسکونی بهمنی در آن ناحیه نیز اجرا شد و علاوه بر بنا شدن ساختمان‌های مسکونی، اخیرا حتی یک سینما نیز در مجاورت این قبرستان ساخته شده است.
بر اساس عکس‌هایی قدیمی که این قبرستان را به تصویر می‌کشند، زمانی صلیب‌های بزرگی بالای مقبره‌ها وجود داشته که اکنون هیچ اثری از آن یافت نمی‌شود. امروز در قبرستان انگلیسی‌ها تنها چند قطعه سنگ شکسته دیده می‌شود که خار و خاشاک و زباله و اجساد حیوانات و پرندگان آن را در بر گرفته، قبر‌ها تبدیل به باغچه شده‌اند و تنها سنگ‌نبشته روی یکی از قبر‌ها باقی مانده است.




۴۸ ساعت دیگر پل تاریخی ساسانی غرق می‌شود

خبرگزاری هرانا - باقیمانده پایه‌های پل ساسانی پاپیلا با شروع فاز دوم آبگیری سد گتوند علیا با توجه به بالا آمدن سطح آب، تا دو روز آینده به صورت کامل به زیر آب می‌رود.
به گزارش خبرگزاری مهر، پرونده پل ساسانی «پاپیلا» در حالی بسته می‌شود که این پل تاریخی به دلیل حفاری‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه که به وسیله بیل مکانیکی انجام شده بود، مشکلات فراوانی را تجربه کرد.
بخش‌های باقیمانده پل تاریخی پاپیلا متعلق به دوره ساسانی و در محدوده شهرستان لالی استان خوزستان واقع شده است. این پل سال گذشته در نخستین همایش ملی ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی ثبت شده بود.
بنا به گفته کار‌شناسان میراث فرهنگی این پل با قطعه سنگ‌های ساروجی به وزن یک و نیم تن با ابعاد ۵/۶ در ۶ متر و ارتفاع هفت متر ساخته شده است. از نظر باستان‌شناسان مطرح اروپایی این پل که طاق‌های آن از نوع ضربی بوده، محور تجاری فرهنگی زاگرس میانی، شوش و سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌های بین‌النهرین است.
این پل دارای ۶ پایه بوده که یکی از پایه‌ها به وسیله سنگ‌های رودخانه پوشیده شده است. اما مدتی است که به دلیل حفاری‌های غیرمجاز به شدت تخریب شده است.
این پل پیش از صدور مجوز آبگیری از وضعیت پایداری برخوردار نبود و جمع شدن آب بر دیواره‌ها و لابه لای سنگ‌ها باعث ریزش‌هایی شده بود این در حالی است که هیچ اقدام مرمتی نیز برای آن انجام نشد.




احضار یک شهروند معترض، برای اجرای حکم شلاق

خبرگزاری هرانا - شمیم زین‌العابدینی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات وقایع پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برای اجرای حکم ۵۰ ضربه شلاق فراخوانده شده است.
یکی از نزدیکان وی به رادیو زمانه گفت که بر اساس احضاریه ابلاغ شده، حکم ۵۰ ضربه شلاق فردا، بامداد سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ اجرا خواهد شد.
شمیم زین‌العابدینی ۲۸ آذر سال ۱۳۸۸ در تجمع مربوط به درگذشت آیت‌الله منتظری، مرجع تقلید منتقد بازداشت شده بود و پس از دو ماه و نیم ماه زندان با قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد.
دادگاه انقلاب وی را به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تظاهرات غیرقانونی" به چهار ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرده بود. دادگاه با موافقت به تبدیل حکم حبس این زندانی سیاسی به یک میلیون‌ونیم تومان جریمه نقدی، خواهان اجرای حکم شلاق شده است.
شمیم زین‌العابدینی، ۲۲ ساله، معلم زبان انگلیسی در تهران است و به گفته خواهرش، سابقه هیچ‌گونه فعالیت سیاسی و عضویت یا همکاری با احزاب سیاسی را ندارد.




کارگران متروی مهرآباد اعتصاب کردند

خبرگزاری هرانا - حدود ۲۰۰ تن از کارگران متروی مهرآباد از ساعات ۸ صبح امروز مورخ ۱۷/ ۱۱/ ۹۰ با خاموش کردن دستگاه‌ها دست به اعتصاب زدند.
به گزارش کمیته هماهنگی، این کارگران که در ۵ ایستگاه مختلف مشغول ساخت تونل برای مترو هستند، در اعتراض به ۵ ماه حقوق معوقهٔ خود دست از کار کشیدند.
بعد از چند ساعت کارگران هر ۵ ایستگاه در یکی از ایستگاه‌ها جمع شدند و به اعتصاب خود ادامه دادند. در ‌‌نهایت با دخالت حراست و نیروهای ضد‌شورش کارگران ایستگاه‌های مختلف را مجبور کردند که به ایستگاه‌های خود برگردند،
اما کارگران همچنان در ایستگاه‌های خود به اعتصاب ادامه داده‌اند و خواهان دریافت ۵ ماه حقوق معوقه‌شان هستند.

لازم به ذکر است که بعضی از این کارگران در مردادماه و نیر دی‌ماه برای دریافت حقوق‌های معوقه خود اعتصاب کرده بودند که با وعدهٔ کارفرما مبنی بر پرداخت حقوق‌ها در کمتر از یک هفته، به سر کار خود برگشته بودند.
اما تا به این لحظه هنوز کارفرما به وعدهٔ خود عمل نکرده است و این باعث خشم کارگران و اعتصاب آن‌ها شده است.