۱۳۹۱ خرداد ۱۹, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 اخبار کارگری پنج شنبه 7 ژوئن 2012 برابر با 18 خرداد 1391
 Ahmad Farsi
كارگران نساجي مازندران به بيكاري و عدم پرداخت 20ماه حقوق خود اعتراض كردند

در سال‌های اخیر تعداد کارگران نساجی مازندران از بیش از هفت هزار نفر به کمتر از هزار نفر کاهش یافته است که وضعیت همین تعداد هم در هاله‌ای از ابهام است.
یک فعال کارگری با اعلام این خبر، نسبت به وضعیت معیشتی سخت این کارگران هشدار داد و خاطرنشان کرد که کارخانه نساجی مازندران به علت سوء مدیریت و عوامل دیگر اقتصادی بیش از ۲۰ ماه از حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده است.
نصرالله دریابیگی، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران، همچنین از فعالیت کارخانه مذکور به صورت نیمه تعطیل و با حداقل ظرفیت خبر داد و گفت که وعده استانی دولت برای احیای نساجی مازندران و قول احمدی‌نژاد برای حل مشکل کارگران آن نیز به فراموشی سپرده شده است.

تهدید به اعتصاب کارگران شرکت ژیان پیمانکار سد ژاوه

به گزارش رسیده، حدود 400 نفراز کارگران شرکت ژیان ، 4 ماه دستمزد و همچنین عیدی و سنوات خود را دریافت نکرده اند. این کارگران اعلام کرده اند که اگر تا روز شنبه مطالبات معوق آنان پرداخت نشود دست به اعتصاب خواهند زد.
شرکت ژیان یکی از پیمانکاران حاضر در پروژه سد ژاوه واقع در جاده سنندج- کامیاران می باشد که در قسمت تزریق و حفاری مشغول به کار می باشد.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

گزارشی اجمالی از تظاهرات 6ژوئن ژنو

اخباروگزارشات کارگری: به دنبال فراخوان 5 سندیکای فرانسوی در حمایت ازکارگران ایران و خواسته های برحقشان تظاهراتی از ساعت 12 تا 14 روز چهارشنبه در میدان ملل ژنو مقابل ساختمان سازمان ملل با شرکت 80 نفر از فعالین سندیکایی کشورهای حهان و فعالین کارگری و سیاسی ایرانی در یک هوای بارانی برگزار شد. پیرکوتاز مسئول بخش بین المللی سندیکای ث.ژ.ت از جمله سخنرانان این مراسم بود .وی توضیحاتی در رابطه با توطئه ی کارفرمایان جهت عدم برگزاری کمیسیون استانداردها داد. و یاد آور شد که ایران کماکان در لیست بلند کشورهای پایمال کننده مقاوله نامه های سازمان جهانی کار و حقوق بنیادین کار قرار دارد. برگزاری کمیسیون استانداردها در صدویکمین اجلاس سازمان جهانی کار می توانست ایران را در لیست کوتاه سازمان جهانی کار متشکل از 25 کشوری که این حقوق راآشکارا نادیده و پایمال می کنند قرار دهد.
مسئول بخش بین المللی ث.ژ.ت افزود، علیرغم این تبانی جهانی و توطئه ی کار فرمایان ،سندیکاهای کارگری شرکت کننده در این اجلاس در حال تبادل نظر و بررسی کانال هاو راههایی هستند تا ازآن طریق بتوانندهیئت ایرانی شرکت کننده در این اجلاس را تحت فشاربیشتر قرار داده و ماهیتشان را برملا سازند.
از دیگر سخنرانان این تظاهرات فیلیپ روو از سندیکای ث.اف.د.ت و تریکش ژان کلود از سندیکای اونسا بودند که در این اجلاس شرکت دارند، فیلیپ روو از جمله گفت وضعیت فعالین سندیکایی در ایران و فشاری که از طرف رژیم ایرن به آنهاوارد میشود زخمی بر پیکر فعالیتهای سندیکایی در جهان است.
سپس خانم دومینیک گیانوتی مسئول بین المللی سندیکای اف.اس.یوسخنرانی کردند و پس از آن آلن بارون از سندیکای همبستگی (سود)فرانسه نامه رضا شهابی خطاب به کارگران شرکت کننده دراجلاس سازمان جهانی کار را به زبانهای فرانسه و انگلیسی قرائت کرد.
مارکو اسپانیولی از سندیکای ث.ژ.آ.اس سوئیس طی سخنانی کوتاه همبستگی خود را با کارگران ایران به سمع حضار رساند.
رشید معلاوی از سندیکای مستقل الجزایر، خیاری از سندیکای مستقل مصر (این سندیکا عضو آی.تی.اف -فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل- می باشد)، ممدو دیوف دبیر سندیکای مستقل سنگال و خانم نییل دیاکوته، دبیر بخش زنان سندیکای مستقل سنگال با اظهاراتشان درجمع تطاهرکنندگان همبستگی جهانیشان را با کارگران ایران و خواسته های برحقشان اعلام کردند.
حبیب رضاپور از اعضای سابق سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه ضمن ارائه گزارشی کوتاه از وضعیت فعالین سندیکای واحدو فشارهایی که طی این سال ها از طرف رژیم ایران به آنها وارد شده ومی شودازاقدامات سندیکاهای کارگری جهان در پشتیبانی از فعالین کارگری و سندیکایی در ایران تشکر کرد. در حاشیه:
سخنرانان فرانسوی شرکت کننده در اجلاس سازمانی جهانی کار از جمله یادآور شدند که کنفدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به طور مشروح و مشخص در جریان وضعیت کارگران ایران و فعالین کارگری زندانی قرار دارد و در راستای حمایت هماهنگ تر جهانی از کارگران ایران اظهار امیدواری کردند.
امروز،اطلاعیه شماره ی 30 کمیته دفاع از رضا شهابی -نامه ی رضا شهابی خطاب به کارگران شرکت کننده دراجلاس سازمان جهانی کار-به زبان انگلیسی در اجلاس عمومی سازمان جهانی کار از طرف سندیکاهای کارگری حاضردراجلاس، توزیع شد.
صبح امروز صدها برگ فراخوان سندیکاهای فرانسوی، بولتن و بیانیه اتحادبین المللی در حمایت ازکارگران در ایران درباره ی آخرین وضعیت کارگران و فعالین کارگری زندانی در ایران به زبان انگلیسی دم درب وردی سالن کنفرانس عمومی سازمان جهانی کار بین هیئت های نمایندگی شرکت کننده در اجلاس توزیع شد.
عصرامروزپس ازبرگزاری تظاهرات هیئتی از فعالین کارگری ایران متشکل ازفعالین اتحادبین المللی درحمایت از کارگران درایران وهمبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران پاریس با یکی از مسئولین سازمان جهانی کار دیدار کردندوگزارشات کتبی وشفاهی درباره وضعیت کارگران ایران را دراختیارش قرار دادند.
ناصرپاریس
17خرداد1391

کارگران جهان در حمایت از کارگران ایران تظاهرات کردند

نوشتۀ مصطفی خلجی-رادیوبین المللی فرانسه
امروز، ششم ژوئن، تظاهراتی به همت پنج سندیکای مهم کارگری فرانسه، همزمان با برگزاری اجلاس سازمان بین المللی کار در شهر ژنو سوئیس، در حمایت از کارگران ایرانی برگزار شد.
سندیکاهای فرانسوی با فراخوان تمامی تشکلات کارگری شرکت کننده در اجلاس سال 2012 سازمان بین المللی کار در ژنو، خواستار آزادی کارگران زندانی در ایران، ایجاد سندیکاهای مستقل در این کشور و همچنین حضور نمایندگان واقعی، و نه سندیکاهای وابسته به دولت جمهوری اسلامی شدند.
همزمان رضا شهابی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد در نامه ای سرگشاده به کارگران شرکت کننده در اجلاس سازمان جهانی کار، با برشمردن بی عدالتی هایی که درباره وی و همچنین تمامی کارگران ایرانی می شود بر نقش سازمان جهانی کار نسبت به آزادی کارگران در ایران تأکید کرده است.
علیرضا نوایی، یکی از فعالان اتحاد بین المللی حمایت از کارگران ایرانی که در تظاهرات ظهر امروز در میدان ملل شهر ژنو حضور داشت، درباره جزییات این تظاهرات با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت وگو کرده است. این فعال کارگری معتقد است این تظاهرات فرصتی است برای انعکاس صدای حق طلبانه کارگران ایرانی در جهان تا جمهوری اسلامی متوجه باشد که نمی تواند در سکوت کارگران ایرانی را سرکوب کند.

نامه ي علي نجاتي به كارگران و شركت كنندگان در اجلاس سازمان جهاني كار

كارگران و تشكل هاي كارگري!
شركت كنندگان در اجلاس سازمان جهاني كار!
اين روزها كه اجلاس سازمان جهاني كار برگزار ميگردد، اين روزها كه مباحثي درباره ي اوضاع كارگران در جريان است، كم نيستند كارگراني كه هنوز درگير بدترين شرايط كار و زندگي هستند.
كارگراني چون من كه براي احقاق حقوق خود و همكارانشان به نيروي جمعي و ايجاد تشكل مستقل دست برده اند اكنون زير بدترين فشارهاي روحي-جسمي و اقتصادي هستند.
من، علي نجاتي كارگر كارخانه ي نيشكر هفت تپه در ايران هستم. بيش از 24 سال سابقه ي كاري دارم. من و ديگر كارگران در حدود سه سال پيش خواستار پرداخت حقوق معوقه ي خود شديم. حقوق هايي كه گاه تا 6 ماه به تعويق مي افتاد. ما كارگران هفت تپه تشكل خود يعني سنديكاي كارگران هفت تپه را ايجاد كرديم.
اكثريت كارگران در انتخابات شركت كردند و 9 نماينده انتخاب كردند. با اين نمايندگان چندين بار برخورد هاي امنيتي انجام گرفت. يك بار من و 4 تن ديگر از همكارانم را به مدت 6 ماه زنداني كردند. اتهام ما تبليغ عليه نظام بود. حال آنكه ما فقط گفته بوديم دستمزدمان را بپردازيد. جرم ما اين بود كه كارگران، ما را به عنوان نمايندگان خود انتخاب كرده بودند. سه سال است كه بنده را از كار اخراج كرده اند و خانواده ام در بدترين شرايط اقتصادي و روحي روزگار ميگذرانند. همچنين ديگر همكارانم و نمايندگان كارگران به نام هاي جليل احمدي، فريدون نيكوفرد، محمد حيدري مهر، رضا رخشان و قربان عليپور از كار اخراج شده و زنداني شدند.
علاوه بر 6 ماه حبس، بار ديگر با همان اتهام تكراري به من يك سال حكم زندان دادند. و من اكنون بيش از 7 ماه است كه باز هم در زندان شهر دزفول محبوس شده ام.
من يك بار دچار سكته ي قلبي شده ام و در تهران به هزينه ي خودم تحت عمل جراحي قرار گرفتم. پزشكان متخصص، پزشك قانوني استان و شهرستان و پزشكان زندان هشدار داده اند كه بنده بايد بيرون از محيط زندان باشم. اكنون دچار گرفتگي عروق هستم. در سينه درد دارم. و هر چند وقت يك بار در زندان به حالت اورژانسي مرا نزد پزشك زندان ميبرند. همه ميگويند بايد به بيرون از زندان منتقل شده و تحت نظر متخصصان قرار بگيرم. تمام اين موارد را پزشكان رسمي قوه ي قضاييه نيز تاييد ميكنند. اما من كماكان در حبس ميباشم و تنها چند وقت يك بار به مدت چند روز مرخصي ميگيرم. البته با هزاران نامه نگاري از سوي خانواده ام. اما من بايد به طور مداوم تحت نظر پزشكان متخصص باشم. پزشكان و مراجع پزشكي قانوني و رسمي حكم داده اند كه بنده امكان تحمل كيفر ندارم و قانونا بايد مرا آزاد كنند اما اين اتفاق نميافتد.
من و ديگر همكارانم كه آنها نيز از كار اخراج شده اند و تحت فشارهاي روحي و اقتصادي قرار دارند تنها و تنها براي كسب مطالبات صنفي خود تلاش كرده ايم و به عنوان نمايندگان كارگران و اعضاي هيات مديره ي سنديكاي كارگران نيشكر هفت تپه سعي در كسب مطالبات به حق كارگران داشته ايم اما ما را با اتهامات واهي دستگير و زنداني و از كار اخراج ميكنند.
آيا دولت ايران هميشه اعلام نميكند كه به مقاوله نامه هاي 98 و 87 سازمان جهاني كار پايبند است؟ آيا كارگران نبايد از اين حق بديهي خود استفاده كنند كه تشكل مستقل از دولت و كارفرما ايجاد كنند؟
علت چيست كه از دولت ايران در اينباره سوالي نميشود؟
آيا كارگران در هر جا و از جمله شركت كنندگان در اجلاس، از اين فشار بر كارگران در ايران بي خبر هستند؟ آيا ايجاد تشكل كارگري جرم است؟
شايد براي بسياري كاملا معلوم باشد كه نقش واقعي و عملي سازمان جهاني كار براي حمايت از كارگران چيست. من پاسخ اين سوال را به خود شركت كنندگان در اجلاس واگذار ميكنم. نتيجه ي كار معلوم ميكند كه آيا كارگران و آيا شركت كنندگان در اجلاس خواسته يا توانسته اند براي عملي كردن يكي از بديهي ترين حقوق كارگران يعني آزادي براي ايجاد تشكل و آزاد كردن همه ي كارگران دربند در هركجا و از جمله من و ديگر كارگران دربند در ايران كاري را به پيش ببرند يا خير.
امروز اين واقعيت به روشني پيش چشم شماست: كارگري چون من، با بيش از 24 سال سابقه ي كار، با مشكلات جانفرساي جسمي، و در حالي كه سه سال است از كار اخراج شده و خانواده اش تحت بدترين فشارهاي روحي و اقتصادي هستند، كماكان محبوس است و تنها جرمش دفاع از كارگران و خواستار شدن حق ايجاد تشكل هاي مستقل توسط كارگران است. همچنین علاوه بر من دیگر اعضای هیات مدیره ی سندیکا اخراج شده اند و تحت فشار هستند. در پايان از تمام كساني كه از كارگران دربند در ايران حمايت كرده اند تشكر ميكنم و از همه ي كارگران و هم طبقه اي هايم ميخواهم كه به صورت هرچه بيشتر و عملي به تلاش خود براي آزادي اين كارگران زنداني در ايران اقدام كنند.
با احترام
علي نجاتي كارگر زنداني-عضو هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
استان خوزستان- ايران-16 خرداد ماه 1391

مرگ کارگر ساختمانی بر اثر سقوط در پاوه

بنا به خبر رسیده در تاریخ16/3/91 کارگری به نام مادح میرزایی 27 ساله اهل کامیاران، در هنگام کار در ساختمانی در شهرستان پاوه بر اثر اتصالی سیم بالابر از ساختمان 6 طبقه سقوط کرده و متاسفانه جانش را از دست می دهد. وی متاهل و دارای 2 فرزند می باشد.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن عرض تسلیت به خانواده و دوستان این کارگر، یادآور می گردد که این گونه حوادث حاکی از عدم وجود ایمنی در محیط های کاری می باشد و خواهان برقراری استانداردهای ایمنی برای حفاظت از جان کارگران در محیط های کاری می باشد.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

مرگ دو کارگر کارخانه‌ای در مشهد براثر گاز گرفتگی چاه فاضلاب

خبرگزاری هرانا - ۲ کارگر یک کارخانه تولید اسنک و پفک در مشهد براثر گاز گرفتگی چاه فاضلاب جان باختند. به گزارش تارنمای خبرآنلاین، مدیر حوزه یک عملیات آتش نشانی مشهد گفت: در پی تماس با ستاد فرماندهی آتش نشانی مشهد و اعلام گاز گرفتگی سه کارگر یک کارخانه تولید اسنک و پفک بلافاصله نیروهای امداد و نجات به محل اعزام شدند.
در این حادثه ۲ کارگر این کارخانه که برای لایروبی فاضلاب ناشی از پسماند وارد چاه شده بودند جان باختند و یک کارگر دیگر با مسمومیت شدید برای مداوا به بیمارستان انتقال داده شد.
رضایی نداشتن تجهیزات لازم و ویژه برای لایروبی کانال فاضلاب پسماند کارخانه را علت این حادثه اعلام کرد.

یک سوم جمعیت مشهد حاشیه نشین هستند

خبرگزاری مهر : مشاور شهردار مشهد گفت: مشهد تنها کلانشهری است که یک سوم جمیعت شهری آن حاشیه نشین هستند و این یک معضل بزرگ و جز مسائل جدی اداره شهر است.
علی حامد مقدم قبل از ظهر پنجشنبه در دومین هم اندیشی اصحاب رسانه های ملی و بین المللی در مشهد با اشاره به بافت فرسوده اطراف حرم رضوی اظهارکرد: بعد از ۳۰ سال که از انقلاب می گذرد این مسئله زیبنده پیشانی نظام جمهوری اسلامی نیست.

احیای بافت فرسوده نیازمند مساعدت ملی است

وی افزود: با وجود تلاش بسیار شهرداری مشهد به تنهایی قادر به احیای بافت فرسوده نیست و در این راستا نیازمند کمک ملی و فروش نفت هستیم.
حامد مقدم عنوان کرد: در حال حاضر تقریبا با فروش اوراق مشارکت در زمینه احیای بافت فرسوده روی پای خود ایستاده ایم و الان حدود ۴۰ درصد از محل اعتبارات خود به احیای بافت فرسوده کمک کردیم.
مشاور شهردار با اشاره به مشخصات این کلانشهر مذهبی، جمعیت سه میلیون نفری ساکن این شهر، مساحت زیاد و داشتن توریست و گردشگر مذهبی را از ویژگی های منحصر به فرد مشهد دانست.
وی با بیان اینکه این شهر در طول سال ۲۵ میلیون زائر دارد و هر ایرانی هر سه سال یک بار به مشهد سفر می کند افزود: وجود زائران غیر بومی که طبق آمار دو میلیون زائر را شامل می شوند نشان می دهد مشهد در راس کلانشهرهای ایران قرار دارد.
جمهوری شورایی محور حزبیت طبقه کارگر است

http://salam-democrat.com






وخامت وضعیت جسمانی فرح واضحان در زندان اوین

کمیته گزارشگران حقوق بشر - 18 خرداد
وضعیت جسمانی فرح واضحان در زندان اوین نامناسب است. به گفته خانواده‌ی این زندانی سیاسی وی که از بیماری قلبی رنج برده و مشکوک به بیماری" سرطان رحم" است، شرایط جسمانی‌اش پس از بازگشت به زندان و در پی عدم موافقت با مرخصی استعلاجی‌اش رو به وخامت گذاشته است.
فرح واضحان پیش از این با تشخیص پزشک معالج زندان و پزشکی قانونی " فاقد توانایی تحمل حبس" تشخیص داده شد. وی در طول دوران حبس خود نیز دو بار در بیمارستان بستری شده و مورد مداوا قرار گرفت. وی با موافقت دادستانی، به طور مرتب از حق مرخصی استعلاجی استفاده می‌کرد، با این حال پس از آخرین بازگشت وی به زندان، مسئولان از اعطای مرخصی به او جهت ادامه درمانش خودداری کرده‌اند.
به گفته برخی از همبندیان وی، اوضاع جسمانی او وخیم بوده و نیاز به رسیدگی فوری پزشکی دارد.
فرح واضحان، از بازداشت‌شدگان روز عاشورای 88 بود که به همراه همسر و فرزندانش به بازداشت نهادهای امنیتی در امد. وی در دادگاه به اتهام محاربه ابتدا به " اعدام" محکوم شد که این حکم با اعتراض وی در دیوان عالی کشور شکسته شده و او مجددا مورد محاکمه قرار گرفت. در نهایت دادگاه وی را به تحمل 15 سال حبس تعزیری محکوم کرد.
فرح واضحان که هم‌اکنون سومین سال حبس خود را در زندان پشت سر می‌گذارد، پیش از بازداشت؛ برای درمان بیماری خود "دوره‌های شیمی درمانی" طی می‌کرده است.






تجمع اعتراضی معلمان اخراجی استان کردستان

برپایه گزارش دریافتی از سنندج، روز پنجشنبه 18 خردادماه حدود 50 نفر از معلمان اخراجی سال های قبل در استان کردستان در مقابل استانداری رژیم دست به تجمع اعتراضی زدند.
معلمان معترض که خواستار دریافت سنوات و مابه التفاوت سال های گذشته هستند، اعلام کردند به علت عدم پاسخگویی کارگزاران رژیم به خواست هایشان در روزهای آینده با تعداد نفرات بیشتری خیابان استانداری شهر سنندج را مسدود خواهند نمود. قابل ذکر است که تعداد معلمان اخراجی در استان کردستان دو هزار نفر برآورد می شود که عمدتا مربوط به پاکسازی های دوران پس از به قدرت رسیدن رژیم اسلامی می باشد.



Eine Mitarbeiterin des Comic-Salons reinigt am Mittwoch (06.06.2012) während der Aufbauarbeiten in Erlangen (Mittelfranken) das Glas gerahmter Zeichnungen des marokkanischen Comic-Zeichners Abdelaziz Mouride. Im Rahmen des 15. Internationalen Comic-Salons beleuchtet eine Ausstellung die arabische Comic-Szene. Das wichtigste Festival für grafische Literatur im deutschsprachigen Raum hat noch bis 10. Juni geöffnet. Neben den Klassikern bestimmen längst auch gesellschaftspolitische Themen die grafische Literatur. Foto: Daniel Karmann dpa/lby (zu dpa 0042 vom 07.06.2012)  +++(c) dpa - Bildfunk+++ جشنواره طراحی کمیک در ارلانگن امسال در کنار دنیای آشنا و جذاب کارتون‌، به درونمایه‌های جدی سیاسی نیز پرداخته است. طرح‌های قلمی از جنبش‌های معروف به "بهار عرب" در جشنواره امسال جایگاهی ویژه دارند.
طراحی کمیک، که به نام کارتون یا "مضحک قلمی" نیز شناخته می‌شود، هنر محبوب نسل گذشته بود. اما این شاخه از هنر سرگرم‌کننده، با ورود جهان به دنیای مجازی نه تنها قدر و ارزش خود را از دست نداده، بلکه حتی به کمک تکنیک‌های کامپیوتری پرمایه‌تر نیز شده است. جشنواره ارلانگن هر سال چند روزی طرفداران فراوان این هنر جذاب را به خود جلب می‌کند.
جشنواره که روز پنجشنبه (۷ ژوئن) شروع به کار کرد، امسال به روی مضمون‌های تاریخ و سیاست آغوش گشوده است. "سالن کمیک" یکی از مهمترین جشنواره‌های تخصصی در سطح جهان است که سالانه صدها طراح و هنرمند در آن شرکت می‌کنند. جشنواره آثار مطرح و جذاب طراحی داستان کارتونی را به نمایش می‌گذارد.
هنر طراحی امروزه دیگر از انحصار قهرمانان کمدی و ماجراهای تخیلی بیرون آمده است. صحنه‌های پرتب و تاب تحولات اجتماعی مانند راه‌پیمایی‌های عظیم اعتراضی و برخوردهای خونین نیز به دنیای کارتون راه یافته‌اند.
بهار عرب در دنیای کارتون
نمایشگاه اصلی جشنواره به آثار هنرمندان طراح عرب از کشورهای مراکش، لبنان، تونس، مصر و اردن اختصاص یافته است. در این منطقه "شبح انقلاب" همچنان در جولان است. در همین راستا در سالن‌های جشنواره آثاری به شکل کاریکاتور از دیکتاتورهای سرنگون شده‌ی دنیای عرب مانند حسنی مبارک و معمر قذافی به نمایش گذاشته شده است.
جشنواره "سالن کمیک" در ارلانگن آلمان نمایشگاه آثاری از ۵۵ هنرمند را از کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا گرد آورده است. از جمله، علاءالدین ابوطالب، طراح تونسی، در یک سری طرح کمیک نشان می‌دهد که در جریان قیام‌های مردمی، سربازان جبهه عوض می‌کنند و به مردم معترض می‌پیوندند.

در گذشته به خاطر نظارت سانسور دولتی یا امکانات فنی محدود نشر و تبلیغ، مانعی جدی بر سر راه طراحان بود. اما امروزه به برکت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دنیای مجازی، طراحان امکان می‌یابند نه تنها آثار خود را در سطحی وسیع عرضه کنند، بلکه با یکدیگر نیز در ارتباط قرار گیرند. جشنواره فرصتی است تا این هنرمندان به طور شخصی نیز با هم روبرو شوند.
ترسیم فاجعه در کارتون
در جشنواره‌ی شهر ارلانگن گروهی از طراحان آلمانی نیز با مضامین سیاسی و اجتماعی شرکت دارند. بودو بیرک، مدیر جشنواره، می‌گوید: چند سال پیش که اولین کتاب‌های کارتونی به بازار آمدند، بیشتر آنها حالت خودزندگی‌نامه داشتند، اما امروزه بسیاری از طراحان آلمانی با درونمایه‌های جدی‌تر سیاسی و اجتماعی به میدان می‌آیند، از جمله: سرنوشت یهودیان در دوران حکومت نازی یا فعالیت ارتش آلمان در خاک افغانستان.
در جشنواره‌ی امسال نزدیک ۱۵۰ ناشر و آژانس و نشریه شرکت کرده‌اند که همگی در این عرصه فعال هستند. در میان کارهای عرضه شده، البته کارهای آشنا و سنتی سریال‌های کارتونی نیز فراموش نشده‌اند: قهرمانان معروف قدیمی مانند تارزان و سوپرمن نیز حضور دارند.
"مرد عنکبوتی" امسال ۵۰ ساله می‌شود، به همین مناسبت جشنواره نمایشگاهی کامل را به این قهرمان دنیای کارتون اختصاص داده است. یادآوری می‌شود که این قهرمان نخست در قالب "داستان مصور" زاده شد، اما بعد مانند بیشتر اهالی این عرصه، به جهان فیلم و نمایش راه یافت.
جشنواره نمایشگاهی را به آثار وینسور مک‌کی، کارتون‌ساز پرآوازه‌ی آمریکایی اختصاص داده است. مک‌کی از اولین پیش‌آهنگان طراحی کمیک بود. او نه تنها اولین فیلم‌های کارتونی را تولید کرد، بلکه با آثار بیشمار خود در محبوب شدن این ژانر نقش مؤثری ایفا کرد.
پانزدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی طراحی کارتون (سالن کمیک) در ارلانگن (جنوب آلمان) به مدت ۴ روز تا یکشنبه (دهم ژوئن) ۲۰۱۲ ادامه دارد.
 


پس از انتشار خبرهایی در مورد بالا رفتن بهای نان در برخی استان‌ها، مسئولان رسما افزایش قیمت‌ها را تایید کرده‌اند. معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران می‌گوید میزان افزایش قیمت نان حمعه، ۱۹ خرداد مشخص می‌شود.
از ابتدای سال جاری گزارش‌های مختلفی از افزایش بهای نان در برخی از استان‌ها منتشر می‌شد که مسئولان در مورد جزییات و میزان دقیق آن اظهار نظری نمی‌کردند. خبرگزاری فارس بامداد جمعه، ۱۹ خرداد از قول نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران نوشت قیمت آرد در تهران حداقل کیلویی صد تومان بیشتر می‌شود.
افزایش ۲۹ درصدی قیمت گندم
معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران می‌گوید بهای دقیق آرد در تهران روز جمعه، ۱۹ خرداد مشخص می‌شود. او پیش بینی می‌کند با بالا رفتن بهای آرد قیمت نان نیز گرانتر شود. در روزهای گذشته بالارفتن قیمت نان در برخی از استان‌ها صورت گرفته است.

بهای نان نیز همچون دیگر مواد خوراکی افزایش می‌یابد
صبح پنج‌شنبه رمضان کامران‌پی، مدیر عامل شرکت خدمات بازرگانی و اداره غله منطقه ۷ کشور به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت، قیمت گندم از کیلویی ۳۶۰ تومان به ۴۶۵ تومان افزایش یافت و به تبع آن قیمت انواع نان در استان گیلان افزایش پیدا کرد. او می‌افزاید افزایش قیمت گندم ۲۹ درصد بوده است و قیمت نان نیز بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت.
احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان
عباس قبادی، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران یک هفته پیش خبر افزایش قیمت گندم را به رسانه‌های کشور داده بود. همزمان با اعلام این خبر کاوه زرگران دبیر اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان به ایسنا گفت فعلا طبق توافق با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و با توجه به ۵هزار تن گندمی که شرکت بازرگانی دولتی ایران با قیمت سال قبل در اختیار ما قرار داده، تولیدکنندگان نان افزایش قیمتی نخواهند داشت.
کاوه زرگران گفته است، اگر این ذخیره گندم تمام‌ شود و گندم دیگری به تولیدکنندگان داده نشود، به‌طور طبیعی طبق توافق با سازمان حمایت، تولیدکنندگان نان قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند. سایت خبری قدس آنلاین هشتم خرداد نوشت، هم اکنون برخی کارخانجات آرد از تحویل آرد به نانوایان خود داری می‌کنند و منتظر اعلام قیمت جدید هستند. قدس آنلاین به نقل از منابع آگاه پیش بینی کرد بهای نان تا ۴۰ درصد افزایش یابد.
یارانه‌ی آرد، بی‌تناسب با مصرف نان

خبرگزاری مهر، پنج‌شنبه ۱۸ خرداد گزارش داد، در حالیکه هنوز از سوی مراجع رسمی افزایش قیمت نان در کرمان اعلام نشده نانوایی‌ها در مناطق مختلف شهر پخت عصرانه خود را با افزایش قیمتی حدود ۳۰ درصد به مشتریان عرضه کرده‌اند. از برخی استان‌های دیگر نیز خبر می‌رسد که بهای نان پیش از اعلام رسمی گران‌شده است.
بهای نان از ابتدای سال گذشته و با اجرای طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافت.
به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، دولت در حال حاضر حدود چهار هزار میلیارد تومان یارانه به نان اختصاص می‌دهد که ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن در راستای حمایت از کشاورز و ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ میلیارد تومان آن در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود.
سهم هر ایرانی از یارانه آرد و نان در ماه ۴ هزار تومان محاسبه شده است. کارشناسان می‌گویند این رقم با میزان مصرف نان در ایران که بسیار بالاتر از میانگین جهانی است تناسب ندارد. مصرف سرانه نان در ایران ۱۶۰ و در اروپا ۶۸ کیلوگرم در سال است.



در اثر انفجار بمب در اتوبوس حامل کارمندان دولت پاکستان در پیشاور، ۱۸ نفر کشته و ۴۰ نفر زخمی شدند. برخی از شهروندان عادی هم در میان قربانیان این حمله تروریستی بودند. هنوز کسی مسئولیت حادثه را برعهده نگرفته است.
انفجار بمب در اتوبوسی در پاکستان در روز جمعه (۱۹ خرداد، ۸ ژوئن) دست‌کم ۱۸ کشته و ۴۰ زخمی بر جای گذاشت. شش زن و یک کودک در میان قربانیان این حمله تروریستی بودند که در حوالی منطقه‌ای در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر پیشاور رخ داد.

شش زن و یک کودک در میان قربانیان این حمله تروریستی بودند
به گزارش خبرگزاری فرانسه‌، این اتوبوس در اجاره دولت پاکستان بود و کارکنان دولت را پس از اتمام کار روزانه به خانه‌هایشان منتقل می‌کرد. به گفته مقام‌های محلی، بمب زیر اتوبوس جاسازی شده بود و تروریست‌ها از راه دور آن را منفجر کرده‌اند.
این انفجار مرگ‌بارترین حمله تروریستی در یک ماه گذشته در پیشاور بوده و هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که علاوه بر کارمندان دولتی، تعدادی از شهروندان نیز در این اتوبوس بوده‌اند. به گفته آنها هنوز نمی‌توان با قطعیت و به تفکیک گفت که چه تعداد از تلفات انسانی این حادثه مربوط به کارمندان دولتی یا شهروندان معمولی است.
پیشاور از دیرباز از جمله پایگاه‌های اصلی نیروهای طالبان در پاکستان بوده و مسئولان دولتی، نیروهای امنیتی و حتی شهروندان عادی بارها در این ناحیه هدف حملات تروریستی بنیادگرایان اسلامی قرار گرفته‌اند.

گفته می‌شود این حملات ممکن است واکنش طالبان به کشته شدن ابویحیی اللیبی، از فرماندهان ارشد القاعده باشد گفته می‌شود این حملات ممکن است واکنش طالبان به کشته شدن ابویحیی اللیبی، از فرماندهان ارشد القاعده باشد
شهر پیشاور به‌صورت نیمه‌خودمختار توسط قبایل محلی اداره می‌شود و مقام‌های آمریکایی از آن با عنوان پناهگاه امن شورشیان القاعده یاد می‌کنند؛ شورشیانی که در سراسر نوار مرزی میان پاکستان و افغانستان مشغول مبارزه‌اند.
با توجه به گزارش‌های منتشرشده پیرامون مرگ ابویحیی اللیبی، از رهبران ارشد شبکه تروریستی القاعده در پاکستان، در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در مجاورت مرز افغانستان، مقام‌های امنیتی پاکستان نسبت به وقوع حملات تروریستی دیگر در روزهای آینده ابراز نگرانی کرده‌اند.
این حادثه یک روز پس از انفجار یک بمب دیگر با کنترل از راه دور در حوالی یک مدرسه مذهبی در شهر کویته رخ داد که بر اثر آن دست‌کم ۱۵ نفر کشته شدند. در پنج سال گذشته همواره شبه‌نظامیان اسلام‌گرا مظنونان اصلی حملات تروریستی از این دست بوده‌اند. مجموعا در این حملات تا کنون بیش از پنج هزار نفر قربانی شده‌اند.



سرانجام شورای عالی نظامی و پارلمان مصر بر سر ترکیب هیات تدوین قانون اساسی این کشور به توافق رسیدند. برخی احزاب به نشانه‌ی اعتراض به کثرت نمایندگان اسلام‌گرا در هیات قانون اساسی جلسه را ترک کردند.
احزاب پارلمانی مصر با نمایندگان شورای عالی نظامی این کشور در روز پنج‌شنبه (۷ ژوئیه/۱۸ خرداد) دیدار کردند تا به توافقی برای ترکیب هیات تدوین قانون اساسی جدید مصر دست یابند.
شورای عالی نظامی مصر به پارلمان این کشور مهلتی ۴۸ ساعته داده بود تا برای اختلافات میان خود چاره‌اندیشی کرده و نمایندگان خود را برای هیات تدوین قانون اساسی، معرفی کنند.
بیش از یک ماه است که پارلمان تازه‌ی مصر و شورای نظامیان بر سر هیات تدوین قانون اساسی اختلاف داشته و درگیر تنش هستند. شورای نظامیان تاکید کرد که مهلت ۴۸ ساعته آخرین فرصت است تا احزاب پارلمان با یکدیگر توافق کرده تا این بن‌بست سیاسی به پایان رسد.

سید البدوی، رئیس حزب لیبرال "الوفد" بعد از نشستی ۷ ساعته میان شورای نظامی و نمایندگان پارلمان مصر به روزنامه‌ی مصری "الاهرام" گفت:«بالاخره توافقی میان شورای نظامی و نمایندگان احزاب مختلف پارلمانی حاصل شد و شیوه‌ی رای‌گیری برای انتخاب اعضای هیات تدوین قانون اساسی نیز به تصویب رسید.»
بنا به توافقات بدست آمده بعد از این جلسه‌ی طولانی، نمایندگان پارلمان و نظامیان توافق کردند که ۳۹ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی هیات تدوین قانون اساسی در اختیار نمایندگان پارلمانی قرار گیرد. حزب "آزادی و عدالت" که نزدیک‌ترین حزب با گرایش‌ها و باورهای "اخوان المسلمین" است، ۱۶ کرسی از مجموع ۳۹ کرسی را در اختیار خواهد گرفت.
حزب "نور" که متعلق به سلفی‌ها است، نیز ۸ کرسی نمایندگان پارلمان را در هیات تدوین قانون اساسی در اختیار خواهد داشت. پنج کرسی نیز در اختیار حزب لیبرال "الوفد" قرار خواهد گرفت. حزب "مصر آزاد" و حزب چپ "سوسیال دموکرات" مصر نیز هریک ۲ کرسی را تصاحب خواهند کرد. احزاب "الوسط" و "الکرامه" نیز هر یک با تصاحب ۱ کرسی در هیات تدوین قانون اساسی حضور خواهند داشت.
نمایندگان شورای عالی نظامی مصر و پارلمان این کشور همچنین در این نشست توافق کردند تا ۱۵ قاضی و ۹ شخصیت برجسته‌ی مذهبی ( ۵ مفتی الازهر و ۴ اسقف از کلیسای قبطی‌های مصر) به عضویت هیات تدوین قانون اساسی درآیند.
بنا به توافقات حاصل، ۱۰ چهره‌ی جوان و موثر در انقلاب مصر و ۷ عضو از اتحادیه‌های کارگری و کشاورزی نیز در هیات ۱۰۰ نفره‌ی تدوین قانون اساسی حضور خواهند داشت. یک نماینده از سوی پلیس رسمی کشور، یک نماینده از سوی وزارت دادگستری و یک نماینده‌ی از سوی ارتش نیز در این هیات عضویت خواهند داشت.
نارضایتی‌برخی گروه‌ها علی‌رغم توافقات
به‌‌رغم این‌که بعد از هفته‌ها تنش و اختلاف، بالاخره توافق میان شورای نظامی و پارلمان بر سر چینش اعضای هیات تدوین قانون اساسی حاصل شد، هم‌چنان برخی گروه‌ها و احزاب از ترکیب اعضای هیئت ناخشنود هستند.
محمد بلغار، رئیس حزب چپ "سوسیال دموکرات" و عماد قائد و فرید زهران، دو تن دیگر از نمایندگان میانه‌رو در اعتراض به این ترکیب جلسه‌را ترک کردند. نمایندگان حزب "مصر آزاد" نیز در اعتراض به سهم اندک شان در هیات تدوین قانون اساسی،  نشست میان نمایندگان پارلمان و شورای عالی نظامی را ترک کردند.
محمد عبدل الساوی، نماینده‌ی عضو حزب "حداره" و رئیس کمیته‌ی "فرهنگ و رسانه" پارلمان در گفت‌وگو با "الاهرام" اعلام کرد که ترک جلسه از سوی این نمایندگان، جلسه را از رسمیت نیانداخته است و این توافق و ترکیب تغییری نخواهد کرد.
نمایندگانی که جلسه را ترک کردند، به سهم ۵۵ درصدی احزاب اسلامی از هیات تدوین قانون اساسی معترض‌اند. عماد قائد، یکی از نمایندگانی که در اعتراض جلسه را ترک کرد به رسانه‌ها گفت:« احزاب اسلامی مصر اکثریت کرسی‌های هیات تدوین قانون اساسی را تصاحب کردند. آن‌ها نه تنها به سهم بسیار خود قانع نیستند، که مصرانه به دنبال آن هستند که کرسی‌های مستقل را نیز برای افرادی که همفکر آن‌ها هستند غصب کنند.»
عماد قائد تاکید کرد که پیش از این نمایندگان توافق کردند که احزاب کوچکی که نماینده‌ای در پارلمان ندارند، بتوانند  چند کرسی در هیات تدوین داشته باشند تا نمایندگان همه‌ی گروه‌ها و اقشار مصر در تدوین قانون اساسی مشارکت داشته باشند.



In this photo provided by the United Nations, former United Nations Secretary General Kofi Annan, left, walks a hallway at U.N. Headquarters with Ban Ki-moon, the current U.N. Secretary General, Wednesday, Feb. 29, 2012. Kofi Annan is the newly appointed Joint Special Envoy of the UN and League of Arab States on the Syrian Crisis. (Foto:The United Nations, Mark Garten/AP/dapd) دبیرکل سازمان ملل و نماینده‌ی ویژه این سازمان برای حل بحران سوریه از شورای امنیت خواسته‌اند در مورد این کشور دست به اقدام مشخص بزند. به اعتقاد آنها باید فشار بر حکومت بشار اسد افزایش یابد.
کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در بحران سوریه شامگاه پنجشنبه (۷ ژوئن/ ۱۸ خرداد) در نشست غیرعلنی شورای امنیت شرکت کرد تا کشورهای عضو این شورا را در جریان آخرین تحولات سوریه قرار دهد. او و بان کی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل در پایان این نشست (بامداد جمعه به وقت اروپای مرکزی) در یک کنفرانس خبری شرکت کردند و از همه‌ی کشورهای جهان خواستند یک‌صدا خواهان توقف خشونت‌ها در سوریه شوند.
جنایت علیه بشریت در سوریه
بان کی ‌مون می‌گوید از این پس نباید به محکوم کردن خشونت‌ها در سوریه اکتفا کرد. کوفی عنان نیز خواستار همکاری تمام کشورهایی شده که بر دولت سوریه و مخالفان بشار اسد نفوذ دارند. دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد، مردم سوریه خواستار اقدام‌های مشخصی هستند و بر عهده‌ی شورای امنیت است که مسیر روشنی برای حل بحران بیابد.
کوفی عنان که یک طرح شش ماده‌ای برای پایان دادن به بحران سوریه تهیه کرده اعتراف کرد که این طرح تا کنون به اجرا درنیامده است. بان کی ‌مون گفت نشانه‌های ناچیزی مبنی بر پایبندی حکومت سوریه به طرح صلح به چشم می‌خورد. رژیم بشار اسد متهم است به‌رغم پذیرش آتس‌بس همچنان به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان و بمباران غیرنظامیان ادامه می‌دهد.

اقدام اعتراضی دانشجویان دانشگاه حلب به کشتار شهر حوله
دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار در مورد بروز جنگ داخلی در سوریه گفت، ما شواهدی در دست داریم که در سوریه جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی رخ داده است.
دو کشتار جمعی در دو هفته

به گزارش فعالان حقوق بشری پس از کشتار دو هفته پیش غیرنظامیان در شهر حوله که بیش از صد قربانی به جا گذاشت روز چهارشنبه (۶ ژوئن/ ۱۷ خرداد) نیز نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان حامی بشار اسد به روستای قبیر در استان حماه حمله کرده‌اند. گفته می‌شود در این روستا حدود ۸۰ نفر که نیمی از آنها زن و کودک بوده‌اند به قتل رسیده‌اند.
ناظران صلح سازمان ملل که برای نظارت بر اجرای طرح عنان در سوریه هستند قصد داشتند روز پنج‌شنبه از این روستا بازدید کنند. ژنرال رابرت مود فرمانده ناظران سازمان ملل می‌گوید شبه‌نظامیان مانع این کار شده‌اند. بان کی ‌مون تایید کرد که با سلاح سبک به سوی ماموران سازمان ملل تیراندازی شده است. او می‌گوید مشروعیت بشار اسد و رژیم او خدشه‌دار شده و جامعه جهانی باید عکس‌العمل قاطعی از خود نشان دهد.
قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت علیه سوریه تا کنون با مخالفت روسیه و چین روبرو بوده است. کوفی عنان ابراز امیدواری می‌کند با همکاری کشورهایی که بر رژیم اسد نفوذ دارند دولت سوریه وادار به پایبندی به طرح صلح شود.
درخواست محاکمه اسد در دادگاه لاهه
وزیر خارجه آلمان، گیدو وستروله روز جمعه (۸ ژوئن/ ۱۹ خرداد) تاکید کرد که اقدام‌هایی که تاکنون انجام شده برای حل بحران سوریه کافی نیست. به گزارش خبرگزاری آلمان وستروله در پایان سفر پنج روزه‌اش به خاورمیانه در بیروت ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت هرچه زودتر قطعنامه‌ی تحریم سوریه را به تصویب برساند.
وزیر خارجه آلمان گفت زمان به سرعت از دست می‌رود و ما نیازمند اقدام‌های شدیدتر سیاسی و دیپلماتیک هستیم. او از روسیه خواست بیش از این از حکومت اسد پشتیبانی نکند. معاون کمیسیون امور خارجی پارلمان آلمان، هانس اولریش کلوزه به روزنامه "نوی اوزنابروک" گفت اگر کشتار غیرنظامیان در سوریه روشن شود دادگاه بین‌المللی لاهه باید علیه بشار اسد اعلام جرم کند.
اغلب کشورهای غربی طرح صلح کوفی عنان را شکست خورده می‌دانند و خواستار کناره‌گیری بشار اسد هستند. عنان برای نخستین بار از جامعه‌ی جهانی خواسته است فشار بر حکومت سوریه را افزایش دهد. این درخواست پیامی آشکار به روسیه است که خود را حامی تلاش‌های عنان برای حل بحران سوریه معرفی می‌کند.



Entrance of the UN building with the International Atomic Energy Agency, IAEA, office inside, at the International Center, in Vienna, Austria, on Friday, June 8, 2012. The U.N. nuclear agency has started new talks with Iran aimed at getting access to what it suspects was the site of secret tests to make nuclear arms. (Foto:Ronald Zak/AP/dapd) همزمان با گفتگوی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین ، هو جین‌تائو رئیس جمهور چین در دیدار با محمود احمدی نژاد در پکن، خواستار گفتگوی عملی و جدی ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک شد.
مذاکرات نمایندگان ایران در وین با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (۸ ژوئن/ ۱۹ خرداد) بر سر امضای تفاهمنامه پیرامون بازدید ناظران آژانس بین‌المللی اتمی از مراکز هسته‌ای ایران آغاز شد. بنابه نوشته‌ی هفته نامه آلمانی اشپیگل از جمله تاسیسات نظامی پارچین واقع در جنوب شرقی تهران نیز یکی از مراکزی است که ناظران آژانس قصد دارند، از آن بازدید کنند.
خبرگزاری آلمان نیز دراین رابطه نوشته است، دیپلمات‌ها مطمئن نیستند که نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک توافق دست یابند. این خبرگزاری با استناد به یک دیپلمات که نخواسته نامش فاش شود، می‌نویسد، ایران قصد ندارد پیرامون مسائل اتمی خود اطلاعاتی در اختیار ناظران خارجی بگذارد.
پیش از این یوکیو آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ملاقات با مقام‌های ایرانی در تهران بر سر حل مسئله اتمی ایران خوشبین بود. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیپلمات ارشد مذاکره کننده‌ی ایرانی در مسئله هسته‌ای ایران نیز در این ملاقات گفته بود که اختلافات آژانس با ایران دیگر مانعی بر سر آنها نخواهد بود.
چین خواستار گفتگوی جدی و عملی از سوی ایران شد
در عین حال محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران که با یک هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی به منظور شرکت در اجلاسیه سازمان همکاری‌های شانگهای به چین سفر کرده بود، جمعه ۱۹ خرداد با همتای چینی خود ملاقات کرد. هو جین‌تائو رئیس جمهور چین در این ملاقات تاکید کرد: «چین همواره بر حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو و با روش همکاری طرفداری می‌کند.»

رئیس جمهور چین خواستار نرمش‌ ایران در مذاکرات هسته‌ای شد
رئیس جمهور چین همچنین ابراز امیدواری کرد: «ایران با بررسی پیشرفت اوضاع، بیش از پیش نرمش‌ از خود نشان دهد، برخوردی عملی داشته باشد و به گفت و گوی جدی با شش کشور درباره‌ی مسائل مهم بپردازد.»
رئیس جمهوری چین همچنین خواستار افزایش گفت‌وگو و همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شد تا به این ترتیب، مسئله هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو در مداری صحیح حل شود.
احمدی نژاد: اگر ایران بخواهد بمب اتمی بسازد هراسی از هیچ کس ندارد
به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمدی نژاد پیش از این با اشاره به مذاكرات ايران و گروه ۵ بعلاوه یک گفت: «موضوع هسته‌ای تنها بهانه‌ای است كه سلطه‌طلبان از آن به عنوان اهرمی برای فشار به ايران استفاده می‌كنند و به احتمال زياد اجازه نخواهند داد اين مسئله حداقل در مسكو و با ميزبانی دولت روسيه حل‌و‌فصل شود.»
احمدی‌نژاد که این سخنان را در آستانه‌ی گفتگوی نمایندگان ایران در وین و همچنین مذاکرات بعدی ایران با گروه ۵ بعلاوه یک در روسیه اعلام می‌کرد، تاكيد كرد: «اگر ايران بخواهد بمب اتم بسازد، هراسی از هيچ‌كس ندارد و به صورت علنی آن را اعلام می‌‌كند و كسی هم نمی‌تواند مانع آن شود و حداكثر كاری كه سلطه‌طلبان می‌توانند انجام دهند، همين مانع‌تراشي‌هايی است كه امروز مشاهده می‌كنيم اما مساله اين است كه سياست اصولی و قطعی جمهوری اسلامی ايران اجازه حركت به سمت ساخت بمب اتم را نمی‌دهد.»





پس از دیده شدن یک شی نورانی در آسمان بسیاری از شهرهای ایران سازمان پدافند غیرعامل مدعی شد مشغول برگزاری یک رزمایش سراسری بوده است. وزارت دفاع روسیه می‌گوید این شی یک موشک قاره پیمای این کشور بود.
شامگاه پنج‌شنبه، ۱۸ خرداد یک شی نورانی در آسمان بسیاری از شهرهای ایران دیده شد که خبر و تصویرهای آن به سرعت در پایگاه‌های اینترنتی انتشار یافت. بر اساس گزارش‌ها شماری از شاهدان عینی با مراکز مختلف تماس گرفته و خواستار رسیدگی ماموران به این ماجرا شدند.
بامداد جمعه خبرگزاری ایسنا نوشت، سازمان پدافند غیر عامل علت مشاهده اشیاء نورانی در آسمان برخی شهرهای كشور را برگزاری رزمایش سراسری با هدف "تست واحدهای پدافندی كشور" اعلام کرد. همزمان، وزارت دفاع روسیه خبر داد شی نورانی که پنج شنبه شب در ایران و چند کشور دیگر منطقه دیده شده مربوط به آزمایش یک موشک قاره‌پیمای این کشور بوده است.
پدافند هوایی علیه شی نورانی؟
به گزارش خبرگزاری فارس روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل می‌گوید «رزمایش مذکور که بدون اطلاع قبلی واحدهای پدافندی انجام شد، با عکس‌العمل به‌موقع و مناسب کلیه واحدها مواجه گردید و با موفقیت کامل به پایان رسید.» اگر این ادعا درست باشد برنامه‌ی پنج‌شنبه یکی از موارد استثنایی است که در آن رزمایشی بدون اطلاع واحدهای پدافندی برگزار شده است.
باشگاه خبرنگاران ایران نوشت، پس از "پیگیری از منابع رسمی مشخص شد" مشاهده اشیای نورانی مربوط به این رزمایش بوده است. برخی از تحلیلگران معتقدند بعید نیست که اصلا رزمایشی در کار نبوده باشد و برخی واحدهای پدافند هوایی با دیدن شی نورانی فعال شده‌باشند.

نمایش موشک روسی توپول ام در یک رژه نظامی

یکی از کاربران اینترنت در یادداشتی که در ادامه‌ی خبر سایت تابناک در مورد اشیای نورانی نوشته می‌گوید، این شی در شهرستان سلماس هم دیده شده و چنان نورانی بود که "اهالی دچار ترس شدند و عکس‌العمل ماموران انتظامی دیدنی بود." سایت خبر آنلاین می‌نویسد «در برخی شهرهای کشور، پدافند هوایی همزمان با مشاهده این پدیده اتفاق افتاده بود.»
شی نورانی که در چند کشور دیده شد
خبرگزاری ریانووستی به نقل از وادیم کوال، رئیس بخش حفاظت اطلاعات نیروهای استراتژیک موشکی در وزارت دفاع روسیه نوشت شی نورانی یک موشک قاره‌پیمای "توپول ام" بوده که پنج‌شنبه با موفقیت آزمایش شده است. بنابر این گزارش موشک روسی از استان آستراخان پرتاب شده و مکان از پیش مشخص شده‌ای را در قزاقستان هدف قرار داده است.
موشک‌های "توپول ام" قادر به حمل کلاهک اتمی هستند و پس از قرار گرفتن در مدار کره زمین می‌توانند هدف‌هایی در فاصله‌ی ۱۱ کیلومتری را نشانه روند. ظاهرا سرعت زیاد و ارتفاع بالای این موشک علت دیده شدن تقریبا همزمان آن در شرق و غرب ایران و در چند کشور دیگر منطقه بوده است. منابع روسی از جزییات این آزمایش هنوز اطلاعات دقیقی منتشر نکرده‌اند.
نشت یا پخش سوخت موشک
محمد رحیمی، عضو هیأت علمی دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران می‌گوید گزارش‌های مختلفی از شهرهای ایران در مورد دیده شدن یک شی نورانی دریافت کرده‌ایم اما موفق به شناسایی ماهیت این پدیده نشده‌ایم.
خبرگزاری مهر صبح جمعه به نقل از رحیمی نوشت «احتمالا شی نورانی مشاهده شده در شب گذشته ناشی از نشت مخزن موشک‌های پرتابی روسیه باشد.»
موشک بالستیک "توپول ام" از نوع موشک‌های چند مرحله‌ایست که پس از شتاب گرفتن در مدار زمین و هنگام ورود مجدد به جو کلاهک آن از بدنه جدا می‌شود. برخی از کارشناسان احتمال می‌دهند نور شدید و انفجار مانندی که بسیاری شاهدان عینی گزارش داده‌اند مربوط به این مرحله باشد که در آن بخشی از سوخت باقیمانده نیز در جو زمین پخش می‌شود و به صورت ابری نورانی به نظر می‌رسد.
جابه‌جا کردن کوه به جای رادار

تاکنون نظامیان و مسئولان نیروی هوایی جمهوری اسلامی در مورد عبور احتمالی یک موشک روسی از آسمان کشور واکنشی از خود نشان نداده‌اند. در همین حال خبرگزاری فارس ظهر جمعه، ۱۹ خرداد اظهاراتی را از امیر شاهرخ شهرام معاون فرمانده "قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء" نقل کرده که در آن بدون اشاره به رویدادهای پنج‌شنبه از "توان بالای این قرارگاه در دفاع از آسمان کشور" سخن در میان است.
به گزارش فارس «امیر شاهرخ شهرام با اشاره به فعالیت بدون وقفه رادارهای هوایی کشور گفت: ما در این زمینه تمامی اقدامات و تدابیر لازم را در دستور کار داریم و جالب است بدانید که ما در برخی جاها مجبور شدیم کوه را برای اینکه رادار ما خوب عمل کند، جابجا کنیم.» او گرچه بر بر "اشراف صددرصدی ایران بر آسمان کشور" تاکید دارد از اظهار نظر در مورد پدیده‌ای نورانی که در اغلب شهرها دیده شده خودداری کرده است.




محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران نسبت به مصرف بیش از حد آب در شهر تهران هشدار داده و گفته است "به دلیل ارزان بودن قیمت آب، پس از یک دوره کاهش در فاز اول هدفمندی یارانه ها، مصارف در کشور دوباره رو به افزایش گذاشته است."
به گزارش خبرآنلاین، آقای پرورش گفت که با اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها، مصرف آب تا ٤ درصد در تهران و تا ٥ درصد در سطح کشور کاهش یافته بود اما با توجه به اینکه این قانون تاثیر چندانی در بهای آب نداشت، رشد مصرف دوباره آغاز شده است.
وی در عین حال تصریح کرد که یکی از عوامل افزایش مصرف آب در تهران افزایش شمار مشترکان و همچنین اجرای طرح مسکن مهر و راه اندازی مجتمع های مسکونی این طرح بوده است.




ناظران سازمان ملل و سرباز سوری
در حالیکه ناظران صلح سازمان ملل از نزدیک شدن به روستای محل کشتار اخیر در سوریه خبر داده اند، تلاش های دیپلماتیک برای یافتن راه حلی برای بحران سیاسی آن کشور ادامه داشته است.
در ساعات بعد از ظهر روز جمعه، ١٩ خرداد (٨ ژوئن)، گروه ناظران صلح سازمان ملل اعزامی به سوریه توانستند سرانجام برای بازدید از محل کشتار غیرنظامیان در روستای قبیر، در استان حماة، وارد این روستا شوند.
خبرنگاران بی بی سی که ناظران صلح را همراهی می کند گفته است که آثار خون و مغز متلاشی شده انسان بر بعضی دیوارها دیده می شود و چندین ساختمان نیمه سوخته بر جای مانده اما نشانی از اجساد قربانیان دیده نمی شود.
روستا از سکنه خالی است اما آنچه که برجای مانده قطعا از وقوع حادثه ای در این محل حکایت دارد.
به گفته منابع سازمان ملل، تلاش ناظران برای بازدید از این محل در روز گذشته به دلیل ممانعت نیروهای ارتشی و تیراندازی به سوی ناظران به نتیجه نرسیده بود.
روز گذشته، رسانه های بین المللی به نقل از منابع مخالفان حکومت سوریه گزارش کردند که در حمله گروهی افراد مسلح به روستای قبیر دست کم پنجاه و پنج نفر که بسیاری از آنان از اعضای یک خانواده بودند به قتل رسیده اند.
به گفته این منابع، این کشتار روز چهارشنبه روی داد و مهاجمان به احتمال زیاد از شبه نظامیان لباس شخصی وابسته به نهادهای امنیتی و یا غیرنظامیان طرفداران بشار اسد، رئیس جمهوری بودند اما مقامات سوری حمله طرفداران دولت به غیرنظامیان در این روستا را تکذیب کردند و رسانه های خبری خارجی را به دروغپردازی در این زمینه متهم ساختند.
خبرگزاری دولتی سوریه - سانا- در گزارش خود از حوادث القبیر نوشت که در حمله "تروریست های مسلح وابسته به بیگانگان" به این روستا، ٩ غیرنظامی جان خود را از دست دادند و در پی آن، نیروهای دولتی به درخواست ساکنان روستا به محل عزیمت کردند و شماری از تروریست ها را کشتند و مقادیری اسلحه از آنان به غنیمت گرفتند.
روز جمعه نیز سانا مطلبی را با عنوان "مشاهدات اهالی القبیر از جنایات هولناک گروه های تروریستی" منتشر کرد که در آن، "ساکنان روستا" گزارش منابع دولتی را مورد تایید قرار دادند.
دلیل اقدام روز گذشته نیروهای دولتی در جلوگیری از ورود ناظران به روستای قبیر مشخص نیست اما آنان قبلا در مورد حضور "تروریست ها" در منطقه و خطری که متوجه ناظران می کنند هشدار داده بودند.
کشتار القبیر
مخالفان حکومت سوریه نیروهای دولتی را به تیراندازی به سوی ناظران متهم کرده وگفته اند هدف آنان جلوگیری از ورود آنان به محل وقوع کشتار بوده تا بتوانند شواهد باقی مانده از این واقعه را به نفع خود تغییر دهند.
با گذشت حدود دو روز از حادثه کشتار قبیر و حضور نیروهای دولتی در این روستا، از ابتدا هم بعید به نظر می رسید ناظران سازمان ملل بتوانند شواهدی از واقعیت کشتار روز چهارشنبه به دست آورند.
در واکنش به ادامه خشونت در سوریه و به خصوص تکرار پدیده کشتار جمعی غیرنظامیان، کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب، شامگاه گذشته در سخنانی خطاب به شورای امنیت، گفت که برای پایان دادن به خشونت، "فشار یکپارچه و شدید جامعه جهانی بر دولت سوریه" لازم است.

تلاش‌های دیپلماتیک

همزمان، تلاش های دیپلماتیک برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه ادامه داشته است.
روز جمعه، گزارش شد که یک مقام ارشد دولت آمریکا به مسکو سفر کرده تا مقامات روسیه را به حمایت از یک راه حل بین المللی شامل کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، ترغیب کند.
عنان، دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل اتحادیه عرب
روسیه تا کنون با هر راه حل مبتنی بر "تغییر رژیم" در سوریه مخالفت کرده هر چند روز گذشته، معاون وزارت خارجه آن کشور گفت که اگر مردم سوریه با "راه حلی یمنی" برای کشورشان موافق باشند، روسیه نیز از آن استقبال می کند.
اشاره این مقام روسی به کناره گیری رئیس جمهوری سابق یمن در برابر مصونیت از پیگرد قانونی است که به بحران سیاسی و درگیری های داخلی آن کشور پایان داد و راه را برای برگزاری انتخابات آزاد هموار ساخت.
در عین حال، با توجه به اینکه یکی از دلایل اعتراضات جاری در سوریه، فقدان آزادی بیان و انتخابات آزاد است، معلوم نیست به چه ترتیب می توان به نظر مردم سوریه را در مورد راه حل یمنی یا هر موضوع دیگری دست یافت.
با اینهمه، در واکنش به اظهارات مقام روسی، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته است که پیشنهاد "راه حل یمنی" برای سوریه قابل بررسی و تعمق است هر چند راه حلی کامل و بدون ایراد نیست.
وی افزوده است که به هر صورت، هر راه حل با دوام برای بحران سیاسی سوریه باید شامل کناره گیری بشار اسد باشد.
پیشتر، گفته شده بود که احتمال دارد کوفی عنان خواستار تشکیل گروهی متشکل از اعضای دایم شورای امنیت و آن گروه از کشورهای منطقه، از جمله ایران شود که دارای نفوذ بر دولت سوریه یا مخالفان آن هستند.
کوتاه مدتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری ها از مخالفت آمریکا، بریتانیا و فرانسه با عضویت ایران در چنین گروهی خبر دادند و وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران از چنین فرصتی برای "صحنه آرایی مناسب" استفاده خواهد کرد تا حکومت سوریه با خیال آسوده تر، به کشتار مردمش ادامه دهد.
آیت الله خامنه ای، اسد، احمدی نژاد
روز جمعه خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - گزارش کرد که حسین امیر عبداللهی، معاون وزارت خارجه ایران، حامیان "گروه های تروریستی" را مسئول کشتار قبیر معرفی کرده و گفته است که "حمایت از تروریست ها" حقوق مردم سوریه را نقض می کند و تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه و جهان است.
از زمان آغاز نا آرامی ها در سوریه، مقامات جمهوری اسلامی تاکید داشته اند که تنها راه حل برای مشکلات سیاسی آن کشور، اجرای اصلاحات مورد نظر بشار اسد است به نحوی که وی بتواند همچنان در سمت ریاست جمهوری باقی بماند.
برخی ناظران گفته اند که حمایت بی چون و چرا از رئیس جمهوری سوریه نه تنها ایران را از ایفای نقشی سازنده در تحولات آن کشور محروم می کند، بلکه ممکن است با برانگیختن احساسات منفی مردم سوریه نسبت به جمهوری اسلامی، موقعیت آتی ایران در آن کشور و منطقه را نیز تضعیف کند.

اظلاعات جدید در مورد کشتار حوله

در خبری دیگر در مورد سوریه، بی بی سی از اظهارات "منابع دیپلماتیک" در مورد کشتار حوله مطلع شده است. در کشتار حوله، بیش از یکصد غیرنظامی کشته شدند و برخی مخالفان دولت سوریه گفتند که بسیاری از قربانیان از نزدیک هدف شلیک تک گلوله قرار گرفته بودند و گلوی بعضی از آنان بریده شده بود.
به گفته این منابع دیپلماتیک، اکثر قربانیان این کشتار در اثر رگبار گلوله در اتاق های خانه خود کشته شدند و نشانه ای از شلیک از نزدیک و بریدن گلوی آنان دیده نشده است.
نقشه القبیر
نقشه روستای القبیر محل کشتار اخیر در سوریه





رئیس‌جمهور چین در دیدار با محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران در پکن، این کشور را به "واقع‌نگری و انعطاف‌پذیری" در مذاکرات هسته‌ای دعوت کرده است.
هو جین تائو، رئیس‌جمهور چین، روز جمعه، هشتم ژوئن (۱۹ خرداد) به محمود احمدی‌نژاد گفته است که پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای بغداد، زمینه‌ساز تداوم گفت‌وگوها بود، ولی همچنان شکافی عمیق بین ایران و کشورهای ۱+۵ وجود دارد.
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین، آقای هو جین تائو اظهار امیدواری کرده است که "طرف ایرانی بتواند با ارزیابی موقعیت، رویکردی انعطاف‌پذیر و واقع‌گرایانه در پیش بگیرد، مذاکراتی صادقانه با شش کشور طرف مقابل (گروه ۱+۵) و نیز مذاکرات و همکاری بیشتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد تا از کاهش تنش‌ها در جریان گفت‌وگوها اطمینان حاصل کند."
او اضافه کرد که چین "به ایفای نقش سازنده برای حل‌وفصل این موضوع به روش‌هایی صلح‌آمیز ادامه خواهد داد."
چین یکی از اعضای گروه ۱+۵ است و نمایندگان این کشور به همراه نمایندگان روسیه، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان، گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را پیش می‌برند.
براساس اطلاعیه وزارت امور خارجه چین، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران هم در این دیدار درباره خط مشی‌های هسته‌ای ایران توضیحاتی داده و گفته که ایران امیدوار است در جریان مذاکرات (هسته‌ای) به تنش‌ها پایان داده شود.
کشورهای غربی ایران را متهم کرده‌اند که برنامه هسته‌ای خود را به منظور توسعه تسلیحات اتمی پیش می‌برد، ولی ایران همواره این ادعا را رد کرده است.
آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در روزهای سوم و چهارم خرداد (۲۳ و ۲۴ ماه مه) در بغداد برگزار شد و قرار است مذاکرات دو طرف در روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خرداد) در مسکو از سر گرفته شود.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه گذشته (۱۶ خرداد) در سفری چهار روزه برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای به پکن رفت.
براساس گزارش‌ها، او در پکن به جز رئیس‌جمهور چین، با روسای جمهور روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و قرقیزستان هم دیدار کرده است.




پلیس افغان
مقامات افغان می گویند در اثر وقوع انفجاری در زندان مرکزی ولایت سرپل، در شمال افغانستان دست کم سه نفر از زندانیان کشته شده اند.
گزارش شده که این انفجار به منظور فراهم کردن زمینه برای فرار زندانیان از این بازداشتگاه صورت گرفته است.
گروه طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و ادعا کرده اند که دهها زندانی را توانسته اند از این زندان فراری دهند.
اختر محمد خیرزاده، معاون والی سرپل می گوید که سی و دو نفر از زندانیان با استفاده از این فرصت از زندان فرار کرده اند، اما نیروهای امنیتی شانزده نفر از آنها دوباره بازداشت کرده و شانزده نفر دیگر هنوز فراری هستند.
آقای خیرزاده گفت که انفجار حوالی ساعت یک و نیم شب گذشته (پنجشنبه، ۱۸ جوزا / خرداد) صورت گرفته و بدنبال آن، تا دقایقی صدای تیراندازی نیز شنیده شده است.
به گفته معاون والی سرپل، در اثر این انفجار، سی و یک نفر زخمی شده اند که شامل سه مامور پلیس و بیست و هشت زندانی می شود.
گزارش شده که شماری از افراد وابسته به گروه طالبان نیز در میان زندانیان در ولایت سرپل بوده اند.
هنوز معلوم نیست که زندانیان طالبان نیز در میان شانزده زندانی فراری از این بازداشتگاه شامل هستند یا نه.
مقامات سرپل گفته اند که نیروهای پلیس عملیات جستجو برای یافتن زندانیان فراری را آغاز کرده اند.
گروه طالبان در گذشته نیز برنامه فرار زندانیان خود را از بازداشتگاه های افغانستان اجرا کرده اند.
در عملیاتی که طالبان برای فراری دادن زندانیان خود به اجرا گذاشت، تعداد زیادی از زندانیان که شماری از آنها افراد طالبان بودند، از زندان مرکزی ولایت قندهار فرار کردند.




آقای سلطانیه همزمان با آغاز مذاکرات دوجانبه با آژانس حاضر به اظهار نظر درباره محور این مذاکرات نشده است
مذاکرات دوجانبه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز جمعه، هشتم ژوئن (۱۹ خرداد) در حاشیه نشست آژانس در وین آغاز شده است.
تعریف چارچوب توافقنامه‌ای دوجانبه درباره چگونگی بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران محور اصلی مذاکرات امروز اعلام شده است.
در گفت‌وگوهای امروز، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هرمان ناکارتس، معاون و بازرس ارشد آژانس، ریاست هیات‌های مذاکره‌کننده را به عهده دارند.
محمد امینی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین می‌گوید که فضای مذاکرات امروز به نظر سرد می‌رسد.
به گفته خبرنگار ما، علی‌اصغر سلطانیه صبح امروز و در زمان ورود به ساختمان مرکزی آژانس برای آغاز مذاکرات دوجانبه، حاضر نشد در جمع خبرنگاران درباره این گفت‌وگوها اظهارنظر کند و هیات مذاکره‌کننده آژانس نیز از مسیری متفاوت از معمول و دور از دسترس خبرنگاران به محل مذاکرات رفته است.
بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران یکی از موارد اختلاف دو طرف در ماه‌های اخیر بوده است.
آژانس ظن آن دارد که آزمایش‌های نظامی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در این سایت انجام شده است و به همین دلیل، به دنبال نهایی کردن توافقنامه ای با ایران برای فراهم کردن امکان بازدید کارشناسانش از پارچین است.
یوکیا آمانو روز دوشنبه، چهارم ژوئن (۱۵ خرداد)، در جمع خبرنگاران گفت که آژانس گزارش‌ها و تصاویری ماهواره‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد در پارچین فعالیت‌هایی از جمله شستشوی ساختمان‌ها، جابجایی اشیا، خاکبرداری و تخریب ساختمان‌ها در جریان بوده است.
ایران این اتهامات را رد می‌کند.
با این حال، این کشور اعلام کرده است که برای اثبات "بی‌اساس" بودن این ادعاها با آژانس همکاری می‌کند.
هر دو طرف گفته‌اند که در مذاکرات پیشین پیشرفت‌هایی به دست آمده است، ولی همچنان اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

سایت بحث‌برانگیز پارچین

منابع غربی تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرده‌اند که نشان‌دهنده تخریب چند ساختمان در منطقه نظامی پارچین است
بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین در جنوب شرق تهران، به یکی از موارد اختلاف ایران و مذاکره‌کنندگان این آژانس تبدیل شده است.
روز چهارشنبه سی‌ام ماه مه (۱۰ خرداد) گزارش شد که آژانس مجموعه‌ای از تصاویر ماهواره‌ای را از مجتمع صنایع نظامی پارچین در جنوب شرق تهران ارائه کرده است که نشان‌دهنده پاکسازی احتمالی مکانی است که ظن آن می‌رود محل برخی آزمایش‌های نظامی بوده است.
گفته شده است که این تصاویر ماهواره‌ای به شش ماه گذشته مربوط است و در یکی از آنها که در روز ۲۵ ماه مه (پنجم خرداد) ثبت شده است، مکانی که آژانس ظن آن می‌برد محل آزمایش مخفیانه نظامی بوده است، تسطیح شده است.
ایران متهم شده است که در حال پاکسازی مجتمع پارچین از آثار احتمالی آزمایش‌های مخفیانه نظامی است.
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته، اتهام انجام آزمایش های نظامی مخفیانه در پارچین را که ممکن است در ساخت تسلیحات هسته‌ای کاربرد داشته باشد، "جار و جنجال و ادعای بی‌اساس" خواند.




حدود صد کارگر شرکت فاکسکان، تولیدکننده‌ عمده قطعات اپل در چین، در پی نزاع در یک رستوران دست به شورش زدند.
بنا به بیانیه‌ای رسمی که پنج‌شنبه ۷ ژوئن(۱۸ خرداد) در وبسایت دولت محلی ایالت سیچوان انتشار یافته است، هفت کارگر این شرکت، که از مجادله صاحب رستوران با همسرش آزرده شده بودند، به دعوا با او پرداختند.
صاحب رستوران از پلیس کمک خواسته است و کارگران پس از حضور پلیس با فریاد "دارند ما را می‌زنند" به سمت خوابگاهشان گریخته‌اند. به این ترتیب نزدیک به صد نفر از همکارانشان به آنان پیوسته و با پرتاب بطری با پلیس درگیر شدند.
شرکت فاکسکان، که بیش از یک میلیون کارگر در چین دارد و سازنده قطعات شرکت‌هایی چون اپل و مایکروسافت است، بابت شرایط سخت کاری مورد انتقاد قرار دارد. البته مقامات می‌گویند که این شورش ربطی به شرایط کار کارگران نداشته است.
بنا به گفته مقامات رسمی کسی در این وقایع مجروح نشده است. همچنین چهار نفر از کارگران، که به گفته پلیس "مست بوده‌اند" در بازداشت پلیس به سر می‌برند.
مقامات شرکت می‌گویند در جریان تحقیقات با پلیس همکاری می‌کنند. به گفته آنان هفت کارگری که شورش با دعوای آنان آغاز شده است تازه استخدام شده بودند.
شرایط کاری در شرکت فاکسکان، سال گذشته و در پی موجی از خودکشی کارگران در کانون توجه‌ها قرار گرفته بود.
فاکسکان پس از آن با کاهش ساعات کاری، تضمین دستمزد و بهبود شرایط کاری توافق کرده بود.





بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید: "مگر چند بار می توان وقایع سوریه را محکوم کرد."
دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (پنجشنبه هفتم ژوئن - ۱۸ خرداد) در کنفرانس خبری گفت: "نمی توانیم فقط وقایع سوریه را محکوم کنیم. مردم صلح و آرامش می خواهند."
وی خشونت های سوریه را جنایت علیه بشریت توصیف کرد.
بان کی مون گفت: "جهان باید یکصدا شود و پیامی محکم به سوریه ارسال کند. پیامی حاوی این مهم که خشونت ها از سوی دو طرف باید متوقف شود."
همزمان کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در بحران سوریه که در کنار بان کی مون در کنفرانس خبری حضور یافته بود با دفاع از طرح صلح خود گفت: "طرح صلح سوریه در مرحله اجرا دچار ضعف بود نه در مرحله تهیه."
دبیرکل سابق سازمان ملل متحد گفت که رعایت نکردن مفاد طرح صلح باید برای دولت سوریه عواقبی در پی داشته باشد. او برای نخستین بار به موضوع تحریم ها علیه دولت بشار اسد اشاره کرد.
آقای عنان که سه ماه است برای حل بحران سوریه از سوی این دو نهاد مامور شده ساعاتی پیش از این کنفرانس خبری گفت که طرح شش ماده ای او به درستی اجرا نشده است و هنوز امکان مستقر کردن مفاد آن وجود دارد.
آقای عنان همچنین از ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی دولت سوریه یاد کرد و بر نقش ایران به عنوان عنصر مهمی در هرگونه راه حل پیشنهادی برای حل بحران سوریه تاکید کرد.
کوفی عنان با ابراز همدردی با بازماندگان کشتار روز چهارشنبه (۱۷ خرداد) و کشتار دو هفته پیش در منطقه حوله، هشدار داد: "ما نباید بگذاریم که کشتار جمعی در سوریه تبدیل به واقعیت روزانه شود."
کوفی عنان بدون اشاره به اینکه چه کسی مرتکب این دو کشتار شده، به نمایندگان کشورها در سازمان ملل گفت که "خشونت در سوریه بدتر می شود. او افزود: "سوریه در حال دو قطبی شدن و افزایش افراطی گری است."

جنگ داخلی

کوفی عنان
در حالی که کشتارهای گسترده روزهای اخیر در سوریه بحران این کشور را وارد مرحله ای جدید کرده، امروز گزارش هایی از تیراندازی به سوی ناظران سازمان ملل مخابره شد که با واکنش های گسترده روبرو شد.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با تایید این گزارش ها گفت که با سلاح های سنگین به سوی ناظران سازمان ملل شلیک شده است.
سازمان ملل متحد ۲۹۷ ناظر غیر مسلح در سوریه دارد.
در همین حال، ژنرال رابرت مود، فرمانده ناظران سازمان ملل در سوریه پیش از این گفته بود که نیروهای شبه دولتی راه را بر نیروهای سازمان ملل بستند و اجازه ندادند تا آنها به محل کشتار در روستای قبیر در استان حماة دسترسی پیدا کنند.
ژنرال مود گفته است ناظران تلاش داشتند تا از این محل که فعالان ضد دولتی می‌گویند ۷۸ نفر که عمدتا زن و کودک بودند، توسط نیروهای دولتی و شبه نظامیان کشته شده‌اند، بازدید کنند.
سخنان تند و قاطع دبیرکل سازمان ملل و کوفی عنان می تواند پیش درآمدی بر واکنش های جدید جهانی در روزهای آینده به بحران سوریه باشد.



کاخ سفید
در پی افشای یک رشته اطلاعات و رویه های کاری محرمانه توسط رسانه های آمریکایی، مجالس نمایندگان و سنای این کشور درز این اطلاعات را تهدیدی برای امنیت ملی دانسته و نگرانی عمیق خود را نسبت به این حوادث با کاخ سفید در میان گذاشته اند.
آنها می گویند هرچند نمی توان به طور کامل از نشت اطلاعات توسط مقام های دولتی جلوگیری کرد اما باید برای کاهش آن کوشید.
نشریه آمریکایی نیویورک تایمز اخیرا رشته گزارش هایی را درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین و حملات ویروسی به برنامه اتمی ایران منتشر کرد که اطلاعات تازه ای را در باره نقش باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در آنها فاش می کرد.
این روزنامه در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین نوشت فهرست کسانی که باید در این حملات هدف قرار گیرند شخصا توسط آقای اوباما تایید می شود.
به علاوه این روزنامه فاش کرد که یک رشته حملات ویروسی به تاسیسات اتمی ایران در سال های اخیرا با طراحی دولت آمریکا انجام شده است.
اما این افشاگری خشم دو سناتور جمهوری خواه را برانگیخت.
جان مک کین و سکسبی چمبلیس دولت را متهم کردند که عمدا این اطلاعات را از جمله برای بهره برداری سیاسی افشا می کند.
آقای چمبلیس روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری با اعضای کمیته اطلاعاتی سنا گفت: "فکر کنم لازم به توضیح نباشد که همه ما به شدت از این مساله ناراحتیم که نه فقط درزها رخ داده بلکه رشته بی وقفه ای از آنها طی چند هفته و ماه اخیر از جامعه اطلاعاتی نشات گرفته و قصد ما این است که به این رویه پایان دهیم."
مایک راجرز رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان هم در همین کنفرانس خبری درز تین چنین اسرار دولتی را رویه ای خطرناک خواند: "...و فقط یک حادثه مجزا نیست که ما را اینجا کنار هم جمع کرده بلکه به نظر می رسد یک جریان باشد که درحال بدتر شدن و بیشتر شدن است."
دولت آقای اوباما می گوید که هرگز دستور نشت عمدی اطلاعات برای منافع سیاسی را نداده است.
سخنگوی کاخ سفید این اتهام را بسیار غیرمسئولانه خواند.
آنچه به این درخواست ها وزن بیشتری بخشیده این است که شماری از اعضای برجسته حزب دموکرات در سنا هم به آن پیوسته اند.
از جمله سناتور دایان فاینستان روز پنجشنبه گفت: "این جریان باید متوقف شود، وقتی عده ای می گویند که نمی خواهند با آمریکا کار کنند چون ما نمی توانیم محرم اطلاعات باشیم مساله جدی است وقتی متحدان ما نگران می شوند، وقتی جان ماموری به خطر می افتد یا جان خانواده او به خطر می افتد این یک مشکل است."
این بخش از سخنان خانم فاینساین در اشاره به افشای جزئیاتی از تهدیدهای تروریستی است که توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش شده بود.
نیویورک تایمز روز پنجشنبه در گزارشی درباره درخواست رهبران کنگره با لحنی انتقادآمیز نوشت که مخفی کاری هم هزینه هایی دارد که به خصوص در مورد حملات با هواپیماهای بدون سرنشین و حملات فضای مجازی جدی هستند.
به نوشته این روزنامه استفاده از هر دو این سلاح ها مسائل حقوقی، اخلاقی و استراتژیک عاجلی را پدید می آورند. مسائلی که در یک نظام دموکراتیک مستحق بحث و نظارت عمومی هستند.




خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است که شرکت تلفن همراه ایرانسل موفق شده است با وجود تحریم تجاری و مالی ایالات متحده، مقادیری تجهیزات را از شرکت های آمریکایی سان میکروسیستمز Sun Microsystems ، هیولیت-پاکارد Hewlett-Packard و شرکت سیسکو سیستمز Cisco Systems خریداری کند.
براساس قوانین آمریکا راجع به تحریم جمهوری اسلامی، شهروندان و شرکت های آمریکایی مجاز به ارتباط مالی و معامله تجاری با ایران مگر در زمینه اقلام بشردوستانه نیستند و برای شهروندان و شرکت های آمریکایی که این قوانین را نادیده بگیرند مجازات های سنگینی پیش بینی شده است.
شرکت ایرانسل که بخش عمده ای از بازار تلفن همراه در ایران را در اختیار دارد، به عنوان یک شرکت سهامی خصوصی به ثبت رسیده و به گفته رویترز، ٥١ درصد از سهام آن متعلق به شرکت گسترش الکترونیک ایران و ٤٩ درصد سهام نیز متعلق به شرکت ام تی ان، یک شرکت آفریقای جنوبی است.
ایرانسل
ایرانسل بخش عمده ای از بازار خدمات تلفن همراه ایران را در اختیار دارد
شرکت گسترش الکترونیک ایران یک شرکت ایرانی است و سهامداران آن عبارتند از بنیاد مستتضعفان، که تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، و شرکت صنایع الکترونیک ایران (صا ایران) که ظاهرا به وزارت دفاع ایران وابسته است.
به گزارش رویترز، در جریان خرید اقلام آمریکایی توسط شرکت ایرانسل، تعدادی شرکت مستقر در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه نقش واسطه را ایفا کردند و توانستند بدون جلب توجه مقامات آمریکایی، برخی تجهیزات مورد نیاز شرکت ایرانی را خریداری و به ایران حمل کنند.
این خبرگزاری به نقل از یکی از کارکنان ارشد سابق شعبه ام تی ان در تهران، شرکت مادر را نیز به آگاهی از این معاملات متهم کرده اما پل نورمن، سخنگوی ام تی ان گفته است که "تا آنجا که ما مطلع هستیم، هیچیک از کارکنان این شرکت به طور مستقیم یا غیرمستقیم در صدد خرید تجهیزات مورد استفاده شرکت ایرانسل نبوده و چنین تجهیزاتی را به نحوی که مغایر قوانین تحریم ایالات متحده باشد به دست نیاورده است."

تکذیب شرکتهای آمریکایی

وی با یادآوری اینکه شرکت ام تی ان سهامدار جزء شرکت ایرانسل بوده و در نتیجه، مدیریت آن را در دست ندارد، افزوده است که ام تی ان "به اجرای تحریم های ایالات متحده علیه ایران متعهد است و به همین منظور هم در حال حاضر با دولت ایالات متحده و مشاوران حقوقی بین المللی در این زمینه همکاری لازم را دارد."
ایرانسل
ام تی ان از نقض تحریم آمریکا علیه ایران اظهار بی اطلاعی کرده و بر تبعیت از این تحریم تاکید نهاده است
خبرگزاری رویترز در گزارش خود می افزاید که شرکت آفریقای جنوبی از اظهار نظر درباره فهرستی از کارکنان ارشد شرکت که گفته می شود در شکستن تحریم آمریکا علیه ایران نقش داشته اند خودداری ورزیده است.
در واکنش به گزارش دستیابی ایرانسل به تجهیزات آمریکایی، شرکت های آمریکایی مذکور در گزارش رویترز اعلام کردند که از چنین معامله ای آگاهی نداشته اند.
شرکت سیسکو گفته است که این شرکت کاملا از قوانین آمریکا تبعیت می کند و در تمامی قراردادهایی که منعقد می کند، از طرف قرارداد می خواهد تا این قوانین را به طور کامل رعایت کنند و افزوده که تا کنون هیچ مدرکی حاکی از ارتباط کارکنان سیسکو با فروش تجهیزات این شرکت به ایران به دست نیامده است اما این موضوع همچنان در دست بررسی است.
سخنگوی شرکت هیولیت-پاکارد نیز تاکید کرده که قراردادهای مربوط به توزیع اجناس تولیدی این کشور مشخصا فروش این اقلام به ایران را منع می کند و افزوده است که "تبعیت از قوانین و مقررات تجاری آمریکایی و بین المللی حائز اولویت انکارناپذیری برای شرکت است."
گزارشگر رویترز با استناد به اظهارات یکی از کارکنان ارشد سابق شعبه ام تی ان در تهران گفته است که شرکت ایرانسل برای دستیابی به تجهیزات تحت تحریم، تعدادی شرکت تجاری به ظاهر مستقل را تاسیس کرده و همچنین از شعبه های برخی شرکت های منطقه ای در ایران برای این منظور استفاده برده است.
مقامات ایرانسل هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده اند.




تظاهرگنندگان شعار های بر علیه رژیم اسد سر میدادند
ده ها تن در کابل در حمایت از مردم سوریه دست به تظاهرات زدند و از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه خواستند از خشونت در برابر مردم دست بردارد.
تظاهرکنندگان حکومت اسد را به نقض حقوق بشر و کشتار ظالمانه غیرنظامیان متهم کردند.
معترضان پلاکاردهای را با خود حمل میکردند که در آن به زبانهای فارسی ، پشتو و عربی نوشته شده "ما از مردم سوریه حمایت می کنیم".
فرهاد محمدی خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل می گوید در یکی دیگر از این پلاکارد ها به زبان عربی نوشته بود" نحن معکم یا شعب سوری " یعنی "ما با شما هستیم مردم سوریه"
آنان همچنان شعار میدادند" قاتل قاتل بشار قاتل".
تظاهر کنندگان از کشورهای غربی خواستند تا در توقف کشتار غیر نظامیان در سوریه صادقانه واکنش نشان دهند.
یکی از این تظاهرکنندگان به بی بی سی گفت :" کشور های چون چین، روسیه، ایران و عراق با حمایت از حکومت بشار اسد دچار اشتباه تاریخی می شوند، آنها به جای ایستادن در کنار ظالم، در پهلوی ملت مظلوم سوریه بایستند و از این ملت مظلوم حمایت کنند."
این تظاهرات از سوی نهادی موسوم به جوانان مسلمان افغانستان در برابر ورودی دانشگاه کابل راه اندازی شد و با صدور قطعنامه پنج ماده ای به پایان رسید.
معترضان همچنان از حکومت افغانستان خواستند تا موضع اش را در برابر اوضاع سوریه روشن ساخته و خشونت ها در سوریه را محکوم کند.
فضل هادی وزین یکی از برگزار کنندگان این تظاهرات می گوید:" مردم مظلوم سوریه باید بدانند که در جهان کسانی هستند که از آنها حمایت می کند. کشوری چون افغانستان که هزاران ها درد در داخل خود دارد، از مردم سوریه غافل نیست و از آنها حمایت می کند و این امر سبب ایجاد روحیه در آنان می شود و انشالله که این پیام به آنان می رسد."
با گذشت بیشتر از یک سال از آغاز خشونت ها در سوریه، تا هنوز دولت افغانستان موضع اش را در این مورد واضح نکرده اما این نخستین باری است که مردم عادی با راه اندازی تظاهراتی با غیرنظامیان در سوریه همصدا می شوند.