۱۳۹۱ خرداد ۱۴, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

باشد که نسیم آزادی بر خاک میهن بوزد

برای میهن دربندمان
و سالها تلاش مبارزانش در راه آزادی و برقراری دمکراسی
برای فریادهای هر لحظه اش
برای شما که ایستاده جان باخته اید
برای شما که با مشتهای گره کرده سرود آزادی را گسترده می کنید
به امید ایرانی آباد و آزاد
برقرار باد دمکراسی
تهیه و تنظیم: رسانه ی سبز یعنی وطن

محکومیت حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری پیشین مصر به حبس ابد، مبارزه‌ی انتخاباتی در این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است. نامزد اخوان‌المسلمین گفت که در صورت انتخاب شدن به حکم اعدام مبارک پایبند خواهد بود.
محمد مرسی، نامزد اخوان‌المسلمین که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر راه یافته است، روز شنبه (۲ ژوئن/۱۳ خرداد) پس از رای دادگاه مبنی بر محکومیت حسنی مبارک به حبس ابد اعلام کرد: «من به حکم اعدام برای مبارک پایبند هستم».
این نامزد اسلام‌گرا در بیانیه‌ای همچنین اعلام کرده است: «من مصریان را فرامی‌خوانم که انقلاب مسالمت‌آمیز خود را تا تحقق همه‌ی هدف‌ها ادامه دهند».
مرسی در روزهای ۱۶ و ۱۷ ژوئن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر به رقابت با احمد شفیق، وزیر پیشین هوانوردی مصر خواهد پرداخت. حسنی مبارک مدت کوتاهی پیش از کناره‌گیری خود از مقام ریاست‌جمهوری، احمد شفیق را به عنوان نخست وزیر دولت موقت منصوب کرده بود.
به گزارش رسانه‌های دولتی مصر، احمد شفیق بر خلاف محمد مرسی، مردم مصر را فراخواند که حکم دادگاه علیه حسنی مبارک را بپذیرند. وی گفت، این حکم نشان می‌دهد که در مصر هیچ‌کس نمی‌تواند بالاتر از قانون باشد.

درگیری موافقان و مخالفان
گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که بلافاصله پس از اعلام حکم مبارک، در دادگاه و بیرون آن میان موافقان و مخالفان تنش‌ها و درگیری‌هایی روی داده که به مجروح شدن ۲۰ تن منجر شده است.
به موازات استقبالی که در میان عده‌ای از این حکم صورت گرفته، مخالفت‌هایی هم با آن ابراز شده است. اسلام‌گرایان اخوان‌المسلمین و برخی گروه‌های انقلابی که خواهان مجازات اعدام برای مبارک هستند، مردم را برای عصر روز شنبه به تظاهرات اعتراضی در میدان تحریر دعوت کرده‌اند.
رمضان احمد که فرزند ۲۸ ساله‌اش را در جریان انقلاب مصر از دست داده، در برابر سالن دادگاه گفت: «این حکم در خدمت اجرای عدالت نبوده و قلابی است».


حسنی مبارک در جریان محاکمه‌ی خود در دادگاه

حمله‌ی قلبی مبارک؟
از قول محافل امنیتی گفته شده که حال مبارک در هنگام بازگشت به زندان در هلیکوپتر بحرانی شده است. رسانه‌های مصر گزارش داده‌اند که وی دچار حمله‌ی قلبی شده است. ولی این خبر هنوز از سوی منابع بیطرف تایید نشده است.
مبارک هلیکوپتری را که او را به بیمارستان زندان در جنوب پایتخت منتقل می‌کرده است، با تاخیری دوساعته پس از فرود هلیکوپتر ترک کرده است. محافل امنیتی پیش‌تر گفته بودند که او در حالی که اشک می‌ریخته در برابر انتقال به زندان مقاومت کرده است.
دادگاه محاکمه‌ی مبارک در آکادمی پلیس برگزار شد. هزاران پلیس برای جلوگیری از تظاهرات و ورود خویشاوندان قربانیان انقلاب مصر به محل دادگاه، ساختمان دادگاه را محاصره و از آن محافظت می‌کردند. بسیاری خواهان صدور حکم اعدام برای مبارک بودند و بسیاری نیز بیم آن داشتند که دادگاه او را تبرئه و آزاد کند.
احمد رفعت، قاضی دادگاه مبارک، دوران زمامداری او را "سی سال تاریکی" و "کابوسی ظلمانی" نامید که هنگامی پایان یافت که مردم علیه او قیام کردند. رفعت که پس از این دادگاه بازنشسته خواهد شد گفت، مبارک و متهم دیگر حبیب العدلی، وزیر کشور او هیچ کاری نکردند تا از کشته شدن تظاهرکنندگان در طول ۱۸ روز اعتراضات مردمی جلوگیری کنند.
العدلی نیز مانند مبارک به خاطر کشته شدن بیش از ۹۰۰ تن در جریان اعتراضات در مصر به حبس ابد محکوم شده است.

بهای نفت از چند هفته پیش روبه کاهش گذاشت و پس از مدتها به زیر صد دلار در هر بشکه رسید. عده‌ای این تحول را توطئه عربستان علیه ایران می‌دانند و می‌گویند این اقدام از حمله احتمالی اسرائیل خطرناک‌تر است.
رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ مدعی شد، قیمت نفت در چند ماه گذشته ۱۸درصد افزایش داشته و اگر مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای پنج به‌علاوه یک در بغداد به لغو تحریم‌ها منجر نشود "بازار جهانی نفت به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت."
مذاکرات بغداد بی‌نتیجه به پایان رسید، تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی تشدید شد و پیش‌بینی وزیر نفت کاملا اشتباه از آب درآمد. بهای نفت نه تنها افزایش نیافت که روند کاهشی آن می‌تواند اقتصاد متکی به دلارهای نفتی ایران را زمین‌گیر کند.
کاهش ۱۶ درصدی قیمت نفت در پنج هفته
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریكا در گزارشی که روز جمعه (۱ ژوئن/ ۱۲ خرداد) منتشر شد اعلام کرد بهای نفت خام در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح در ۱۶ ماه گذشته سقوط کرده است. بنابراین گزارش، بهای نفت سبک آمریکا در پنج هفته‌ی گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است. طی این مدت قیمت انواع نفت برنت نیز حدود ۸ تا ۸ و نیم دلار کمتر شده.
به گزارش خبرگزاری رویترز بهای نفت خام برنت دریای شمال نیز در بازار بورس لندن به کمترین حد خود از ژانویه‌ی سال ۲۰۱۱ سقوط کرده و به ۹۸ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسیده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا احتمال می‌دهد سقوط بهای نفت در هفته‌های آینده با شتاب بیشتری ادامه یابد.
عربستان در انتظار نفت ۹۰ دلاری؟
بحران مالی در برخی کشورهای حوزه‌ی یورو و کند شدن آهنگ رشد اقتصادی برخی قدرت‌های نوظهور مانند چین از علت‌های کاهش تقاضا در بازار جهانی نفت و گاز عنوان می‌شود. ظاهرا سیاست‌های عربستان سعودی و هم‌پیمانانش، کویت و امارات متحده عربی در افزایش تولید نفت، نیز از عوامل پایین آمدن بهای نفت بوده است.
عربستان سعودی تولید نفت خام خود را به بیش از ده میلیون بشکه در روز افزایش داده. رویترز روز جمعه، ۱۲ خرداد در گزارشی نوشت علی النعیمی وزیر نفت عربستان می‌گوید کشورش با قیمت حدود صد دلار برای هر بشکه نفت موافق است. یکی از دیپلمات‌های عضو اوپک که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است عربستان و هم‌پیمانانش تنها در صورتی آماده‌ی بازنگری در سیاست افزایش تولید هستند که قیمت نفت تا نشست آتی اوپک به ۹۰ دلار سقوط کند.
«خطرناک‌تر از حمله نظامی اسرائیل»

سایت خبری تابناک که به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی تعلق دارد تصمیم‌های نفتی عربستان را توطئه‌هایی می‌خواند "که با اهداف مشخص سیاسی و ایدئولوژیک انجام می‌پذیرد." سویه‌ی اصلی این سیاست کاهش قیمت نفت برای ضربه‌ودن به جمهوری اسلامی عنوان شده است. تابناک می‌نویسد برای ایران این حرکت عربستان "از حمله اسرائیل خطرناک‌تر است."
یکی از مشکلات اصلی ایران اتکای شدید بودجه سال ۹۱ به قیمت بالای نفت است. قیمت هر بشکه نفت خام در قانون بودجه سال جاری ۸۵ دلار محاسبه شده است. به اعتقاد کارشناسان به توجه به اختلاف بهای رسمی و واقعی ارزهای خارجی و مصارفی که برای درآمد مازاد ارزی از فروش نفت پیش‌بینی شده این قیمت در واقعیت بشکه‌ای صد دلار فرض شده است.
کاهش صادرات همزمان با کاهش قیمت نفت
به این ترتیب سقوط بهای نفت به زیر صد دلار جمهوری اسلامی را با معضل‌های اساسی روبرو می‌کند؛ به ویژه‌ آنکه مسئولان داخلی تلویحا و نهادهای بین‌المللی آشکارا تایید کرده‌اند که میزان تولید و صادرات نفت ایران رو به کاهش است. با به اجرا گذاشته شدن کامل تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران (از اول ماه ژوئیه) میزان صادرات احتمالا کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.
عربستان سعودی نیازهای ارزی خود را با نفت بشکه‌ای ۷۰ تا ۸۰ دلار نیز تامین می‌کند. این کشور همچنین دارای ذخایر قدرتمند ارزی است. بودجه کشوری چون کویت نیز بر اساس قیمت ۴۵ تا ۵۵ دلاری برای هر بشکه نفت تنظیم شده است. سایت تابناک روز جمعه، ۱۲ خرداد به نقل از نشریه "راشا تودی" نوشت «برنامه سعودی‌ها این است که در دو سال آینده، تولید نفت را افزایش داده و فرصت به دست آمده برای ضربه زدن به ایران و عراق را غنیمت بشمارند.»
برنامه‌ی زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران
در این گزارش به نقل از بازرگانی که با خاندان سلطنتی سعودی ارتباط دارد آمده است «عراق و ایران به فروش نفت خود به بهای بیش از صد دلار در هر بشکه نیاز دارند. در ۲۴ ماه آینده، ما اندک اندک تولید خود را افزایش می‌دهیم تا قیمت را به کمتر از شصت دلار در هر بشکه برسانیم.»
از میزان درستی این ادعا اطلاع موثقی در دست نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که ادامه‌ی سیاست‌های عربستان و هم‌پیمانانش کاهش بهای نفت را به دنبال خواهد داشت. عربستان در حالی همچنان به تولید روزانه بیش از ده میلیون بشکه نفت ادامه می‌دهد که مجموع نفت عرضه شده به بازارهای جهانی روزانه یک و نیم میلیون بشکه بیش از مصرف است.
این مازاد تولید به رغم پر شدن ذخایر استراتژیک نفتی اغلب کشورهای جهان همچنان ادامه دارد و می‌تواند به کاهش خریداران نفت ایران منجر شود. در چنین شرایطی اگر بهای نفت خام نیز همچنان سقوط کند تنگناهای مالی جمهوری اسلامی شدیدتر از واپسین روزهای جنگ با عراق خواهد شد.

 

تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران شامل مواد غذایی و دارویی نمی‌شود اما محدودیت‌های اعمال شده بر معاملات مالی با این کشور موجب شده است که شرکت‌های خصوصی برای واردات کالا با مشکلات زیادی روبرو شوند.
خبرگزاری رویترز روز شنبه دوم ژوئن (۱۳خرداد) در گزارشی از پر رنگ‌تر شدن نقش دولت جمهوری اسلامی ایران در واردات مواد غذایی خبر داد. این در شرایطی است که تحریم‌های مالی، شرکت‌های کوچک واردکننده‌ی مواد غذایی را دچار مشکل کرده است.
تحریم‌های بین‌المللی که به سبب احتمال وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران وضع شده‌اند، مواد غذایی و دارو را شامل نمی‌شود اما به دلیل برخی ممنوعیت‌های مالی، مشکلاتی برای پرداخت هزینه خرید مواد غذایی به وجود آمده است.
در چند سال اخیر ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، برخی بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی را به دلیل فعالیت در برنامه هسته‌ای این کشور با محدودیت‌هایی روبرو کرده‌اند. از جمله در اواسط مارس امسال انجمن ارتباطات جهانی بین بانکی (سوییفت) ارائه خدمات به بانک‌های ایرانی را متوقف کرد.
بر اساس این تصمیم، نقل و انتقال رسمی پول میان بانک‌های بین‌المللی و ایرانی تقریبا غیرممکن شده است. قوانین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، مبادلات محصولاتی نظیر دارو و مواد غذایی را شامل تحریم‌ها نمی‌داند اما تشخیص نوع مبادلات برای سوییفت دشوار است.
منابع تجاری به رویترز گفته‌اند فعالیت شرکت (مادر تخصصی) بازرگانی دولتی ایران که وظیفه‌ی تامین کالاهای اساسی از جمله شکر، آرد و نان را دارد، افزایش یافته است. این شرکت زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران فعالیت می‌کند.

ملاحظات سیاسی عامل افزایش واردات
یک تحلیل گر فعالیت‌های تجاری می‌گوید مقامات ایران برای مقابله با تاثیرات سیاسی کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها تصمیم گرفته‌اند به طور مستقیم برای سفارشات بزرگ محصولات مواد غذایی اصلی اقدام کنند. برای جمهوری اسلامی این نگرانی وجود دارد که شرکت‌های خصوصی نتوانند تحریم‌ها را دور بزنند و مواد غذایی مورد نیاز را تامین کنند.
وی تصریح می‌کند که این احتمال وجود دارد که در ماه رمضان به علت کمبود مواد غذایی و بالا رفتن قیمت‌ها، تاثیر منفی سیاسی افزایش یابد.
منابع تجاری می‌گویند شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل ۵۰ هزار تن شکر از برزیل برای اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) خریداری کرده است. همچنین ۵۰هزار تن دیگر نیز برای دریافت در ماه ژوئيه خریداری شده است.

یک منبع تجاری فعال در خاورمیانه می‌گوید قطعا شرکت بازرگانی دولتی ایران برای مقادیر بیشتری (از کالاهای اساسی) در بازار فعالیت خواهد کرد. اما همه این‌ها بستگی به نحوه‌ی انتقال هزینه‌ی خرید و همچنین فراهم آوردن شرایطی امن برای انتقال کالا دارد.
این منبع اضافه می‌کند چند سال پیش، این شرکت دولتی تنها خریدار و واردکننده‌ی انحصاری برخی کالا‌ها بود. وی خاطر نشان می‌سازد که شرایط به گذشته برگشته است و واردکنندگان خصوصی باید از این رقابت خارج شوند.
شرکت بازرگانی دولتی ایران در هفته‌های اخیر ۶۰هزار تن روغن سویا از آرژانتین خریداری کرده است. مقداری قند نیز از کشورهای اروپایی وارد شده است. با این حال یک منبع تجاری در اروپا می‌گوید که با توجه به نوسانات بازار ارز در ایران و اختلاف میان ارز دولتی و رسمی، واردات به این کشور با دشواری‌های بیشتری همراه شده است.
به نظر می‌رسد موضوع افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی در ایران جنبه‌ی سیاسی نیرومندی دارد. این موضوع برای حکومت جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد که در حال اجرای طرح حذف یارانه‌ها هستند، اهمیت مضاعفی یافته است.
افزایش نارضایتی عمومی بر اثر مشکلات اقتصادی می‌تواند بر نگرانی‌های امنیتی حکومت ایران بیفزاید. در شرایطی که این کشور در سال ۲۰۰۹ با یک رشته اعتراضات سیاسی گسترده به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روبرو بود و به سختی توانست آن اعتراضات را ساکت کند، بروز اعتراض‌های تازه با زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌تواند جمهوری اسلامی را با مشکلات جدی روبرو سازد.

 

محکومیت حسنی مبارک به حبس ابد نتوانست بسیاری از مردم مصر را خشنود کند. هزاران تن در اعتراض به این حکم در میدان تحریر قاهره تظاهرات کردند. محمد مرسی نامزد اخوان‌المسلمین برای ریاست‌جمهوری نیز خواستار اعدام مبارک است.
در پی صدور حکم حبس ابد برای حسنی مبارک، رئيس‌جمهوری پیشین مصر، هزاران مصری برای اعتراض به خیابان‌ها رفتند. در میدان مرکزی شهر به نام میدان تحریر که به نماد انقلاب مصر تبدیل شده است، مخالفان مبارک تا ساعات بامدادی روز یکشنبه (۳ ژوئن/۱۴ خرداد) تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان این حکم را کافی نمی‌دانند و خواهان اعدام رئيس‌جمهوری پیشین ۸۴ ساله‌ی مصر هستند. آنان از شورای نظامی حاکم بر مصر نیز انتقاد می‌کنند و خواهان تحقق کامل هدف‌های انقلاب مصر هستند.
خشم تظاهرکنندگان بیش از هر چیز از تبرئه‌ی شش کارمند بلندپایه‌ی امنیتی رژیم مبارک‌ در دادگاه است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: «اگر برای شهدای ما عدالتی برقرار نشود، ما نیز چون آنان می‌میریم».
از شهرهای اسکندریه و سوئز نیز تظاهرات اعتراضی مشابهی گزارش شده است.

نامزد اسلام‌گرایان در تظاهرات
محمد مرسی، نامزد اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رسیده است نیز در میان تظاهرکنندگان میدان تحریر بود. فعالان مدنی گزارش می‌دهند که شرکت او در این تظاهرات از سوی هوادارانش به خوبی سازمان داده شده بود.
شمار دیگری از نامزدهای ریاست جمهوری مصر که نتوانستند به دور دوم راه یابند نیز در میان تظاهرکنندگان بوده‌اند.
محمد مرسی مدت کوتاهی پس از صدور حکم علیه مبارک، از مجازات اعدام برای او پشتیبانی کرد و در بیانیه‌ای اعلام نمود: «من به مجازات اعدام برای او پایبند هستم».

یکی از معترضان خشمگین مخالف حسنی مبارک در میدان تحریر قاهره

مرسی در روزهای ۱۶ و ۱۷ ژوئن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر به رقابت با احمد شفیق، وزیر پیشین هوانوردی مصر خواهد پرداخت. حسنی مبارک مدت کوتاهی پیش از کناره‌گیری خود از مقام ریاست‌جمهوری، احمد شفیق را به عنوان نخست وزیر دولت موقت منصوب کرده بود.
به گزارش رسانه‌های دولتی مصر، احمد شفیق بر خلاف محمد مرسی، مردم مصر را فراخواند که حکم دادگاه علیه حسنی مبارک را بپذیرند. وی گفت، این حکم نشان می‌دهد که در مصر هیچ‌کس نمی‌تواند بالاتر از قانون باشد.

حمله به مراکز انتخاباتی احمد شفیق
در این میان اعلام شد که دو مرکز انتخاباتی احمد شفیق مورد حمله‌ی افراد ناشناس قرار گرفته است. یک مقام امنیتی گفت که شنبه شب مراکز انتخاباتی شفیق در "الفیوم" واقع در جنوب قاهره و نیز در شهر "الغردقه"، واقع در سواحل دریای سرخ هدف حمله‌ی مهاجمان ناشناس قرار گرفته است. مهاجمان دفتر الفیوم را آتش زده‌اند، ولی آتش به سرعت مهار شده است.
یک هفته پیش نیز دفتر انتخاباتی احمد شفیق در قاهره مورد حمله قرار گرفت و ویران شد. بسیاری از مصریان بیم آن دارند که با پیروزی احمد شفیق در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، رژیم گذشته در مصر بار دیگر احیا شود.
در جریان تظاهرات اعتراضی ضد رژیم مبارک در اوایل سال ۲۰۱۱ در مصر، حدود ۸۵۰ تن کشته شدند. محاکمه‌ی حسنی مبارک، رئيس‌جمهوری دراز مدت مصر، مدتی پس از سرنگونی وی آغاز شد. دادگاهی در قاهره سرانجام وی را در خشونت‌های مرگبار اعمال شده علیه معترضان مسئول دانست و به حبس ابد محکوم کرد.
همین دادگاه حکم مشابهی را نیز علیه حبیب‌العدلی، وزیر کشور پیشین وی صادر کرد. در عین حال شش مقام امنیتی بلندپایه‌ی رژیم مبارک و نیز دو پسر او از اتهامات وارده تبرئه شدند و دادگاه به آزادی آنان حکم داد.

 

طرح انتقال بخشی از کارمندان دولت از پایتخت که با سر و صدای فراوان و عجولانه به اجرا گذاشته شد، بی سروصدا منتفی می‌شود. بنابر گزارش‌ها بسیاری از این کارمندان به تهران بازگشته‌اند و عده‌ای بلاتکلیف‌اند.
دولت محمود احمدی‌نژاد حدود دو سال پیش از اجرای طرحی خبر داد که هدف آن تمرکززدایی و کاهش ازدحام جمعیت در پایتخت عنوان شده است. مطابق این طرح بخش‌هایی از وزارت‌خانه‌ها و بخشی از کارمندان دولت از تهران به مراکز استان‌های مختلف منتقل شده‌اند.
مغایرت با برنامه پنجم توسعه
ظاهرا طرح دولت بسیار شتابزده، بدون کار کارشناسی لازم و در نظر گرفتن مغایرت آن با احکام قانون برنامه پنجم توسعه به اجرا گذاشته شده است. بند الف ماده ۶۵ این برنامه، هرگونه انتقال کارمندان دولت به کلانشهرها را جز در موارد خاص ممنوع کرده است.
دیوان محاسبات کشور با استناد به همین قانون از شش ماه پیش دستور توقف پرداخت هرگونه حقوق و مزایا به کارمندان منتقل شده از تهران را صادر کرده است. یک کارمند منتقل شده به شیراز دهم خرداد ضمن تایید این خبر به خبرگزاری مهر گفت، در این مدت حتی بیمه ما نیز قطع شده است.
روزنامه اعتماد در شماره‌ی روز شنبه، ۱۳ خرداد بخشی از صفحه‌ی نخست را به "عقب نشینی بی‌سر و صدای دولت" از طرح انتقال کارمندان از پایتخت اختصاص داده است. به نوشته‌ی اعتماد "این روزها خبر‌های ضد و نقیضی مخابره می‌شود كه نشان از شكست این طرح دارد."
بازگرداندن کارمندان منتقل شده به شیراز

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از نخستین نهادهای دولتی بود که بخشی از کارمندان خود را، به رغم اعتراض و تحصن مقابل مجلس به شهرهای شیراز و اصفهان منتقل کرد. خبرگزاری فارس روز جمعه ۱۲ خرداد در گزارشی نوشت، از سوی مسئولان میراث فرهنگی کشور به کارمندان معاونت و پژوهشکده میراث فرهنگی حاضر در شیراز اعلام شده که باید کارت حضور خود را در صبح سه‌شنبه آینده در تهران ثبت کنند.
به گزارش فارس پس از انتشار شایعاتی در مورد بازگشت کارمندان منتقل شده به شیراز اکنون مسئولان رسما درستی این خبرها را تایید کرده‌اند: «سرانجام این مهم به حقیقت پیوست و پژوهشکده و معاونت میراث فرهنگی کشور که چندی قبل به شیراز منتقل شده بود اکنون در حال انتقال از استان فارس به تهران است.»
ناکامی یکی دیگر از طرح‌های شتابزده
محمود احمدی‌نژاد در توجیه طرح انتقال کارمندان از پایتخت به غیرمنطقی بودن حضور کارمندان وزارت نفت یا سازمان بنادر و کشتیرانی در تهران اشاره می‌کرد. به اعتقاد او چنین نهادهایی باید به شهرهایی منتقل شوند که با فعالیت آنها ارتباط نزدیک دارند.
بر این اساس زمزمه‌ی انتقال وزارت نفت به استان نفت‌خیز خوزستان به شدت در میان اعضای دولت رواج یافت. چنین اظهاراتی که بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف بیان شده بود و عملا مسکوت ماند برای مدتی به اوج گرفتن بی‌رویه بهای مسکن در اهواز منجر شد.
جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس، ۱۲ خرداد به خبرگزاری فارس گفت «دولت با تبلیغات وسیع به بهانه كاهش جمعیت و تمركززدایی، این سازمان‌ها را از تهران منتقل كرد و در حال حاضر چه شده كه در سكوت خبری قرار است سازمان‌ها به تهران برگردند.» این پرسشی است که منتقدان در مورد بسیاری دیگر از طرح‌های شتابزده و ناکام دولت مطرح می‌کنند.

 

 

وزیر نیروهای مسلح بریتانیا: حمله سایبری گزینه‌ای متمدنانه است

نیک هاروی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا، روز یک‌شنبه، سوم ژوئن، گفت: حملات پیش‌دستانه سایبری که به منظور خنثی کردن «تهدیدهای احتمالی علیه امنیت ملی» انجام می‌شود «گزینه‌ای متمدنانه» است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی که در همایش «گفت‌وگوی امنیتی» در سنگاپور سخن می‌گفت در واکنش به گزارش‌هایی درمورد حملات سایبری احتمالی ایالات متحده علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: «جزئیاتش را نمی‌دانم و در مورد آن هم اظهارنظری نمی‌کنم.»
نیک هاروی که وزارتخانه او زیر نظر وزارت دفاع بریتانیا قرار دارد در عین حال گفت: «اما چیزی که می‌توانم بگویم این است، اگر دولتی به این نتیجه رسید که به خاطر منافع ملی یا... امنیت ملی به حریف خود لطمه‌ای بزند باید گفت که این گزینه‌ای متمدنانه‌است.»
یک شرکت کامپیوتری روسی هفته گذشته اعلام کرد یک ویروس تازه رایانه‌ای را کشف کرده که از قدرت تخریب بی‌سابقه‌ای برخوردار است و هدف اصلی آن ایران به‌شمار می‌آید و ممکن است به عنوان یک جنگ‌افزار سایبری توسط غرب و اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد.
شرکت «کاسپرسکی لَبز» گفت که این ویروس «شعله» نام دارد و کشف آن در جریان تحقیقات اتحادیه بین‌المللی مخابرات صورت گرفته‌است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، موضعی که وزیر بریتانیایی روز یکشنبه در این مورد اتخاذ کرد با پشتیبانی کانادا روبه‌رو شد و پیتر گوردون مک‌کی، وزیر دفاع کانادا نیز با اظهار اینکه «باید آماده بود»، حملات سایبری پیش‌دستانه را «نوعی بیمه» توصیف کرد.
صنایع ایران پیش از این نیز هدف ویروس‌های دیگر از جمله ویروس رایانه‌ای «استاکس‌نت» قرار گرفته‌است که در سال ۲۰۱۰ برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داد.
سال گذشته نیز گزارش شد که ویروس سارق اطلاعات «دوکو» که برای سرقت اطلاعات از زیرساخت‌های حیاتی صنعتی، طراحی شده بود، بخش صنعتی ایران را هدف قرار داده‌است.
روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه خبر داد که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، با به‌کارگیری استاکس‌نت، حملات سایبری به برنامه هسته‌ای ایران را شتاب بخشیده و حتی با وجود اینکه این ویروس در سال ۲۰۱۰ به طور اتفاقی وارد اینترنت شد در تصمیم او برای گسترش این حملات خللی وارد نیامده‌است.
به گفته کارشناسان، قدرت کدهای ویروس «شعله» ۲۰ بار بیشتر از ویروس استاکس‌نت و ۱۰۰ بار بیشتر از ویروس‌های معمول در سرقت اطلاعات اینترنتی است. 
دولت‌های ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به طور علنی و آشکار دست داشتن در تهیه بدافزار «شعله» را اعلام نکرده‌اند، ولی ژنرال «موشه یعالون» وزیر راهبردی و معاون نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که استفاده از نرم‌افزار برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران «امری منطقی» است.
در همین حال، کارشناسان آمریکایی روز هفتم اردیبهشت، در یکی از کمیته‌های کنگره آمریکا با اشاره به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران در زمینه توانایی‌های سایبری هشدار دادند که تهران با هدف حمله سایبری به غرب در حال تقویت دانش فنی خود است.

 

تظاهرات هزاران مصری علیه احکام دادگاه حسنی مبارک و فرزندان وی

ده‌ها هزار شهروند مصری در اعتراض به احکام قضایی علیه محمد حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر و وزیر کشور دولت او حبیب العادلی و همچنین تبرئه علاء و جمال فرزندان مبارک به همراه ۶ تن از معاونان العادلی، تحصنی نا‌محدود در میدان التحریر قاهره آغاز کردند.
در چند استان دیگر مصر هم ده‌ها هزار نفر با خواست اعاده محاکمه مبارک، دست به تظاهرات زدند.
تظاهر کنندگان در التحریر شعارهایی علیه احکام صادره سر دادند و دادستان را متهم کردند که دلایل کافی برای محکوم کردند متهمان گردآوری نکرده است.
​​حسنی مبارک به همراه دو فرزندنش علاء و جمال و همچنین العادلی و شش معاونش، به اتهام  مشارکت در قتل تظاهر کنندگان در جریان انقلاب سال گذشته مصر، محاکمه شدند.
دادگاه جنایی قاهره مبارک و العادلی را به دلیل صدور فرمان قتل تظاهر کنندگان به حبس ابد محکوم کرد. دیگر متهمان اما از اتهام‌های وارده، تبرئه شدند.​​به گزارش خبرگزاری رویترز، تظاهرکنندگان که از جریان‌های اسلامگرا، انقلابی و لیبرال بودند، اعلام کردند که «تا زمان محقق شدن خواسته‌های انقلاب» دست به تحصنی نا‌محدود خواهند زد.
نخستین خواسته، «اعاده محاکمه قاتلان انقلابیون و کناره گیری شورای عالی نیروهای مسلح از قدرت» اعلام شده است. آنها همچنین تاکید کردند که تبرئه سران نظام پیشین مصر از اتهام قتل تظاهر 
​​کنندگان و فساد مالی را نمی‌پذیرند.
از زمان سرنگونی نظام حسنی مبارک، شورای عالی نیروهای مسلح، اداره موقت مصر را در دست دارد.
بنا بر این گزارش، شمار معترضان در میدان التحریر با آغاز ساعت‌های شامگاه شنبه افزایش یافت و به حدود ۲۰۰ هزار نفر رسید. آنها شعار می‌دادند «مردم خواهان سرنگونی نظام هستند»، «ملت یک دست 

​​هستند» و «این بار جدی هستیم، کشور را در دست کسی‌‌ رها نمی‌کنیم.»
جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی، احکام صادره علیه متهمان در قتل تظاهرکنندگان انقلاب مصر را نپذیرفته بودند و آن را «مضحک» توصیف کرده بودند.
گروه اسلامگرای اخوان المسلمین مصر که بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان این کشور را در دست دارد، در بیانیه‌ای از اعضا و
​​هواداران خود خواست، برای مشارکت در تظاهرات اعتراض آمیز، به میدان‌های اصلی شهرهای خود بروند.
بنا بر اعلام سایت رسمی گروه اخوان المسلمین، محمود غزلان سخنگوی این گروه در این باره گفت که این گروه به همراه تمام اقشار مردم مصر، در تظاهرات ضد احکام «شوکه کننده» علیه «قاتلان شهدای انقلاب ۲۵ ژانویه» مشارکت خواهد کرد. او همچنین همبستگی کامل اخوان 
محمد مرسی نامزد گروه اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر هم در سخنانی، متعهد شد در صورتی که در دور دوم انتخابات پیروز شود، مبارک و دیگر چهره‌های نظام پیشین مصر، دوباره محاکمه خواهند شد. او پس از این سخنرانی، به جمع معترضان در میدان التحریر پیوست.  حمدین صباحی و عبد المنعم ابو الفتوح دو نامزد شکست خورده در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری مصر هم شامگاه شنبه، به جمع معترضان در میدان التحریر پیوستند.
گروه جوانان ۶ آوریل در بیانیه‌ای، احکام قضایی صادره علیه متهمان در قتل تظاهر کنندگان در جریان انقلاب مصر را محکوم کرد. این بیانیه شورای عالی نیروهای مسلح را به دلیل «سکوت در برابر از میان بردن دلایل و پوشاندن حقایق» مسئول صدور این احکام دانست.
حزب سلفی نور نیز از زبان نادر بکار سخنگوی خود، شگفتی خود از احکام صادره و «تبرئه قاتلان تظاهر کنندگان انقلاب» را ابراز کرد. بکار خاطرنشان کرد که محاکمه سیاسی بهترین روش برای تعامل با «قاتلان انقلابیون» است.
استان اسکندریه مصر نیز شاهد تظاهرات هزاران نفر علیه احکام صادره در حق مبارک، دو فرزندش، وزیر کشور او و شش معاونش بود. معترضان که در چندین تظاهرات به خیابان آمده بودند، در شعارهای خود، خواستار اعدام این متهمان شدند.
شماری از تظاهرکنندگان اسکندریه اعلام کردند که در مقابل مسجد القائد ابراهیم «تا زمان سرنگونی بقایای نظام پیشین» دست به تحصن خواهند زد.
در استان سوئز نیز  هزاران معترض در میدان الاربعین شهر سوئز تجمع کردند. استان بورسعید دیگر استان مصر است که شاهد تظاهرات در اعتراض به احکام صادره بود.
شامگاه شنبه در شهر العریش، تظاهراتی بزرگ با‌‌ همان خوسته‌ها به راه افتاد. در این اظهارات تقریبا همه احزاب و ائتلاف‌ها حضور داشتند.
قنا، الاقصر و اسوان دیگر استان‌هایی بود که در آنها تظاهرات شبانه با خواست اعدام سران نظام پیشین مصر برگزار شد.

 

 

تقی رحمانی: نرگس محمدی در زندان قادر به راه رفتن نیست

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، روز شنبه سیزدهم خرداد ماه در حالی توانست با خانواده‌اش در زندان زنجان ملاقات کند که قادر به راه رفتن نبود و چهار نفر از هم‌بندی‌‌هایش او را روی یک صندلی، حمل می‌کردند.
تقی رحمانی، همسر خانم محمدی در گفت‌و‌گو با رادیو فردا از وخامت بیماری و فلج عضلانی او خبر داد و از وضعیت رسیدگی مسئولان زندان به بیماری نرگس محمدی انتقاد کرد. تقی رحمانی همچنین انتقال همسرش از زندان تهران به زنجان را غیرقانونی دانست.

 گفت‌وگوی فهیمه خضر حیدری با تقی رحمانی به گفته تقی رحمانی فرزندان خردسال خانم محمدی که در این ملاقات حضور داشتند، به شدت تحت تاثیر وخامت حال مادرشان و ناتوانی او در تکلم قرار گرفته‌اند.
پیش از این، شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ نیز در نامه‌ای به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار «درمان فوری» نرگس محمدی شده و از این مقام سازمان ملل خواسته بود تا تمام امکانات قانونی خود را برای آزادی این زندانی سیاسی به کار ببندد.
دادگاه انقلاب شهریورماه ۱۳۸۹ خانم محمدی را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به ۱۱ سال زندان محکوم کرد که این حکم در اسفندماه ۱۳۹۰ به شش سال کاهش یافت. نرگس محمدی، دوم اردیبهشت ماه گذشته، پس از احضار به اداره اطلاعات زنجان برای بار دوم در حالی بازداشت و به این زندان منتقل شد که این زندان فاقد بند سیاسی است.
تاکنون نهاد‌ها و اشخاص مختلفی، از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز، صد‌ها فعال ایرانی و ۱۰ برنده نوبل صلح خواستار آزادی نرگس محمدی شده‌اند.
همچنین به گفته کانون مدافعان حقوق بشر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله یوسف صانعی نیز در تماس‌های جداگانه با خانواده تقی رحمانی، نسبت به بازداشت نرگس محمدی اظهار تأسف کرده‌اند.

 

خطر تعطیلی داروخانه‌ها درپی افزایش نجومی مالیات

اگر اوضاع همین طور پیش برود داروخانه‌ها تعطیل می‌شوند یا در بهترین حالت مجبورند به جای دارو، شامپو و وسایل بهداشتی و آرایشی بفروشند.
رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران می‌گوید احتمال‌هایی تا این حد دردسرساز به خاطر افزایش ناگهانی و نجومی مالیات داروخانه‌ها در ایران است. موضوعی که انجمن داروسازان را واداشته تا نامه‌ای در اعتراض به وزیر امور اقتصاد و دارایی بنویسند.
گزارش فهیمه خضر حیدری در مورد مشکلات داروخانه‌ها در ایران
مالیات ۵۰۰ هزار تومانی داروخانه‌ها ناگهان به ۲۰ میلیون تومان رسیده‌است.
افزایش چشمگیر و بیش از آن، ناگهانی و غافلگیرکننده که داروخانه‌دارها بتوانند با آن کنار بیایند.
از سوی دیگر مشکلات داروخانه‌ها با بیمه‌های درمانی هم از مشکلات قدیمی و ریشه‌دار بخش دارو در ایران است.
رئیس انجمن داروسازان ایران به خبر آنلاین گفته‌است که قراردادهای سازمان‌های بیمه‌گر با داروخانه‌ها تحمیلی و یک‌طرفه است و داروخانه‌داران سال‌هاست به آن اعتراض دارند.
به گفته همین مقام مسئول، داروخانه‌ها در حال حاضر دست‌کم پنج ماه از بیمه‌های درمانی طلبکارند، اما ناگزیرند دفترچه‌های بیمه بیماران را که به هر حال به امید بیمه به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، بپذیرند.
رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران اعلام کرده‌است که همه مشکلات در کنار افزایش ناگهانی مالیات داروخانه‌ها سبب شده تا نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد بنویسند و در صورت پاسخگو نبودن او تصمیم دارند تجمعی در اعتراض به این مسئله هم برگزار کنند.
این نخستین بار نیست که اصناف با افزایش ناگهانی مالیات روبرو می‌شوند.
پیشتر هم اصنافی مثل پارچه‌فروش‌ها یا طلافروش‌ها با مشکل مشابه روبرو شده بودند.
با این حال اما، تحلیل‌گران اقتصادی سهم مالیاتی دولت را عنصر مهمی از اقتصاد پویا می‌دانند و می‌گویند مالیات در کشورهای پیشرفته بسیار بالاتر از ایران است.
سعید لیلاز، اقتصاددان، پیشتر در گفت‌وگویی که در فضای مجازی قابل دسترسی است این طور تحلیل کرده بود:
سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی ایران در حال حاضر ۷ درصد است. که در کشورهای پیشرفته‌تر یا کشورهایی که درآمد نفتی ندارند، این رقم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.
در واقع سهم درآمد مالیاتی در هزینه‌های دولت می‌تواند سه برابر باشد و افزایش پیدا کند.
این مسئله این امر را گریزناپذیر می‌کند که دولت ایران در وهله اول تا آنجایی که می‌تواند روی درآمدهای مالیاتی بیشتر حساب کند و در وهله دوم، از هزینه‌هایش بکاهد.
اما آن چه صنف داروساز و داروخانه‌دار را در این ماجرا با اصنافی مثل طلا یا پارچه‌فروش متفاوت می‌کند نیاز فوری و حیاتی شهروندان به داروست.
دارو به مرگ و زندگی شهروندان بستگی دارد. کما اینکه با تنش در بازار ارز که در ماه‌های اخیر همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد، بازار دارو هم آسیب در خور توجهی دید و قیمت داروها از حیاتی گرفته تا معمولی ناگهان به شدت افزایش پیدا کرد.
از سوی دیگر تحریم‌ها سبب نایابی بسیاری از اقلام دارویی شده و این یعنی همین حالا هم بازار دارو در ایران چندان عادی و خالی از بحران نیست.
برخی داروخانه‌داران در تهران از افزایش چندباره قیمت دارو در ایران در سال جدید خبر می‌دهند.
یکی از داروخانه‌داران می‌گوید: معمولا هر سال یک بار یا دو بار افزایش قیمت بوده‌است ولی امسال بسیاری از داروها حتی تا پنج یا شش بار افزایش قیمت داشتند.
چیزی نزدیک به پنج هزار قلم دارو را می‌شود اسم برد و تقریبا این موضوع در مورد بیشتر داروها صدق می‌کند.
ما در داروهای جانبی حتی تا ۶۰ درصد افزایش قیمت را دیده‌ایم ولی در مورد داروهای اصلی مثل داروهای فشارخونی، قلبی یا داروهایی از این قبیل میزان رشد قیمت‌ها کمتر بوده‌است.
ولی در مورد همین داروها هم مقداری رشد قیمت وجود داشته‌است.
مثلا ممکن است الان در اخبار اعلام کنند که فلان دارو فقط دو درصد افزایش یافته‌است. یا پنج درصد تغییر کرده‌است. گر چه از یک زاویه دروغ نگفته‌اند ولی این پنج درصد در پنج مقطع زمانی تکرار شده‌است.
اینجاست که افزایش مالیات داروخانه‌داران ممکن است به افزایش دوباره بهای دارو ختم شود.
اگر چه رئیس انجمن داروسازان ایران می‌گوید که داروخانه‌ها نمی‌توانند خودسرانه این نرخ‌ها را بالا ببرند و بیشتر ممکن است به سوی تعطیلی کشانده شوند.

 

درمان موش‌های قطع نخاعی در سوئيس

 پژوهشگران سوئيسی توانسته اند طی آزمايشی بر روی موش های آزمايشگاهی قطع نخاعی، عارضه فلج را در آنها درمان کنند.
بعضی از اين موش ها آن قدر پيشرفت داشته اند که نه تنها توانايی راه رفتن مجدد را يافته اند بلکه پس از مدت درمان کوتاهی توانسته اند از پله نيز بالا بروند. پژوهشگران اميدوارند که اين پيشرفت در نهايت منجر به يافتن راه حلی برای درمان فلج بيماران قطع نخاعی شود. 
به نوشته روزنامه «ديلی نيوز»، آزمايش اخير توسط گروهی از دانشگاه زوريخ و دانشگاه فنی «ای پی اف ال» سوئيس بر روی ۲۷ موش آزمايشگاهی – که نخاع هايشان به همين منظور قطع و پاهای عقبشان فلج شده بود، صورت پذيرفته است.  
گرگور کورتينه، سرپرست گروه تحقيقاتی سوئيسی، در بيانه ای با اشاره به آزمايش موفقيت آميز تيمش با افتخار می گويد: «اين آزمايش حکم جام جهانی توانبخشی عصبی را دارد،» وی می افزايد: «موش های ما تنها چند هفته بعد از آغاز برنامه درمانی به ورزشکاران کوچکی تبديل شده اند که انگار هيچ وقت فلج نبوده و ۱۰۰% توانايی خود را در انجام حرکات ارادی بازيافته اند.» 
قرار است نتايج اين تحقيق در نسخه يکم ژوئن نشريه «ساينس ژورنال» به چاپ برسد.
۱۷ عدد از مجموع ۲۷ موش قطع نخاعی در اين تحقيق توانبخشی شده اند در حالی که ده تای ديگر به عنوان گروه کنترل بدون انجام توانبخشی جداگانه نگهداری شدند.
در آزمايش فوق ابتدا نوعی ترکيب شيميايی محرک سلولی به ۱۷ موش تحت درمان تزريق شد. در مرحله بعد، پژوهشگران با کاشت الکترود در ستون فقرات موش ها نخاع آنها را تحريک کردند. سپس با پوشاندن نوعی قلاده سينه ای بر موش های تحت آزمايش آنها را بر روی دستگاه دو درجا (تردميل) قرار دادند. در نهايت نيز، تکه ای شکلات درانتهای مسير موش ها را برای حرکت بر روی دستگاه دو درجا تشويق می کرد.  
جينين هيوتشی، يکی از دست اندرکاران پژوهش ياد شده، رمز اصلی اين آزمايش را «تمرين اراده محور» می داند که، به گفته وی، موجب رشد چهار برابری رشته های عصبی در مغز و نخاع موش ها شد.
کورتينه، رهبر گروه، نيز تأکيد می کند که موش ها «نه تنها داوطلبانه گام برداشتند بلکه به سرعت توانستند بر برابر محرک ها جهيده، از پله بالا رفته و از برخورد با موانع جلوگيری کنند.»
اينکه آيا در نهايت اين روش امکان اجرا بر روی بيماران قطع نخاعی در ميان انسان ها را خواهد داشت هنوز معلوم نيست، به ويژه در ميان کسانی که آسيب نخاعی در ايشان نتيجه ضرب خوردگی بوده، بر خلاف موش های اين آزمايش که از طريق قطع رشته نخاعی فلج شدند.
با اين همه محققان می گويند آزمايش های بالينی بر روی انسان ها ظرف دو سال آينده در زوريخ آغاز خواهد شد.

 

 

کشورهای غربی "دروغ می‌گویند و آنچه از آن می‌ترسند، ایران هسته‌ای نیست، بلکه ایران اسلامی است"
مراسم بزرگداشت بیست و سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران، امروز یکشنبه ۱۴ خرداد (سوم ژوئن)، با سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد.
آیت‌الله خامنه ای در این مراسم گفت که کشورهای غربی با "بزرگ کردن مساله هسته‌ای ایران" به دنبال کوچک نشان دادن مشکلات داخلی خود هستند.
او تاکید کرد که ایران در مسیر پیشرفت، متوقف نخواهد شد.
رهبر جمهوری اسلامی با بیان این که "(کشورهای غربی) می‌گویند ایران هسته‌ای خطرناک است"، تصریح کرد: "آنها دروغ می‌گویند و آنچه از آن می‌ترسند، ایران هسته‌ای نیست، بلکه ایران اسلامی است."
او گفت که کشورهای غربی هم‌اکنون با مشکلات اقتصادی و اجتماعی درگیر هستند و "در مواجه با مردم خود درمانده‌اند"، به همین دلیل سعی دارند این بحران را به کشورها و مناطق دیگر منتقل کنند و "با حادثه‌آفرینی در کشورهای دیگر ضعف خود را بپوشانند."
او اضافه کرد که کشورهای غربی برای رسیدن به این هدف "کارهای دیوانه‌وار می‌کنند."
رهبر ایران ابراز نگرانی کشورهای غربی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را هم در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: "به دروغ اسم سلاح هسته‌ای را می‌آورند و در تبلیغات، برجسته و درشت می‌کنند تا افکار عمومی را از حوادثی که در خود آمریکا و اروپا می‌گذرد، منحرف کنند."

'به قله نرسیده‌ایم'

او همچنین گفت: "ایران ثابت کرده است که یک ملت، بدون تکیه بر قدرت‌های مدعی دنیا می‌تواند به پیشرفت واقعی دست پیدا کند و آنها (کشورهای غربی) از این می‌ترسند و می‌خواهند به ملت‌ها و نخبگان سیاسی بباورانند که بدون کمک‌های آمریکا و خارج از حوزه نفوذ آمریکا نمی‌شود پیشرفت کرد."
رهبر جمهوری اسلامی در عین حال تاکید کرد: "ما هنوز با قله فاصله داریم و روزی که به قله برسیم، دشمنی‌ها و معارضه‌های خباثت‌آلود به پایان خواهد رسید."
او گفت: "تا آن روز فاصله داریم و باید حرکت را بی‌وقفه ادامه دهیم."
آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تحریم‌های مصوب کشورهای غربی علیه ایران که با هدف متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور انجام شده‌اند، گفت: "تحریم تاثیری ندارد و نمی‌تواند ملت ایران را از حرکت به جلو بازدارد."
او اضافه کرد: "تنها تاثیر تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه این است که نفرت و دشمنی با غرب در دل ملت ایران عمیق‌تر می‌شود."
رهبر ایران در عین حال از مسئولان این کشور خواست تا دچار خودمحوری و تکبر نشوند، چون در این صورت "زمین خواهیم خورد".
او گفت که در راه پیشرفت، نباید توقف کرد و در عین حال "خودشگفتی، غفلت، اشرافی‌گری و لذتجویی هم ممنوع است."

'صاعقه بر سر اسرائیل'

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تحولات مصر که در دوره حسنی مبارک از متحدان اسرائیل به شمار می‌رفت، گفت که این تحولات، اسرائیل را "دستپاچه کرده است و این که آنها دم از حمله نظامی می‌زنند، ناشی از ترس آنهاست."
او گفت: "آنها (مقامات اسرائیل) می‌دانند که آسیب‌پذیرتر از قبل هستند و هرگونه حرکت ناشایستی انجام دهند، مثل صاعقه‌ای بر سر خودشان فرود خواهد آمد."
رهبر جمهوری اسلامی اسرائیل را دشمن شماره یک ایران خواند و به نقل از یک سیاستمدار اسرائیلی و بدون ذکر نام او گفت که ایران رهبری نیروی قدرتمندی را در دست دارد که در خلاف جهت هدف‌های اسرائیل پیش می‌رود.
رهبر کنونی جمهوری اسلامی همچنین آیت‌الله خمینی را "پدر جنبش اسلامی امروز در دنیای اسلام" معرفی کرد.
او گفت که کشورهای غربی به دنبال به حاشیه کشاندن انقلاب‌های مردمی در منطقه هستند و "آمریکا از تجربه انگلیسی‌ها در ایجاد اختلاف بین شیعیان و سنی‌ها استفاده می‌کند."
او گفت: "این کار (اختلاف‌افکنی مذهبی) تخصص انگلیسی‌هاست."
رهبر جمهوری اسلامی گفت: "زمانی که دنیا در دست شرق و غرب بود ، ملت ایران توانست بر هر دو طرف پیروز شود و امروز هم توانسته است بر 'غرب گمراه' پیروز شود."
آیت‌الله خامنه‌ای اضافه کرد: ایران از نظر قدرت سیاسی و تاثیرگذاری در تحولات دنیا و حضور در فعل و انفعالات منطقه و دیگر مناطق جهان به مراتب قوی‌تر از سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی است.
او غلبه بر تمام چالش‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی در طول ۳۳ سال گذشته را از جمله نمونه‌های پیشرفت ایران خواند و گفت که از بین بردن موجودیت نظام کنونی، هدف این چالش‌ها بوده است.
او همچنین برگزاری "انتخابات شورانگیز" در ایران را از "مظاهر مردم‌سالاری اسلامی" در این کشور خواند و گفت که پرشورترین انتخابات ریاست جمهوری ایران در دوره دهم (در سال ۱۳۸۸) برگزار شد.

مراسم بزرگداشت

خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) از حضور صدها هزار نفر از جمله شخصیت‌های لشکری و کشوری و مهمانان خارجی در مراسم بزرگداشت درگذشت آیت‌الله خمینی خبر داده است.
پیش از این، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران برآورد کرده بود که بیش از یک میلیون نفر در مراسم امروز حضور داشته باشند.
او تاکید کرده بود که امنیت این افراد "به صورت کامل با هماهنگی تمام دستگاه‌ها برقرار خواهد شد."
به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت که بیش از ۳۷ هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی در مراسم امروز به کار گرفته شده‌اند و ۱۵ هزار نفر به طور مستقیم تامین‌کننده امنیت و انضباط در محل برگزاری مراسم هستند.
گزارش شده است که تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اطراف مرقد آیت‌الله خمینی در جنوب تهران و شهر ری در حالت آماده باش هستند و متروی تهران هم خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد.
شاهین فتحی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر تهران هم به ایرنا گفته است که از شب شنبه، ۱۳ خرداد ماه، رزمایشی با حضور بیش از ۵۰۰ امدادگر هلال احمر، ۲۰۰ دستگاه آمبولانس، ۱۰۰ موتور امدادی و سه بالگرد در مسیرهای منتهی به مرقد آیت‌الله خمینی انجام شده است.
اعزام مصدومان احتمالی به مراکز درمانی و بیمارستانی هدف اصلی برگزاری این رزمایش اعلام شده بود.

 

 

 

پناهجویان افغان در پاکستان
وزارت مهاجرین افغانستان اعلام کرده است که پاکستان برنامه اخراج پناهجویان غیرقانونی افغان را برای یک ماه به تاخیر انداخته است.
این توافق، به دنبال سفر جماهیر انوری، وزیر مهاجرین افغانستان به پاکستان صورت گرفته است.
پیشتر، حکومت پاکستان روز ۲۵ ماه مه را آخرین مهلت برای اخراج پناهجویان بدون مدرک قانونی در ایالت خیبر پشتونخواه این کشور اعلام کرده بود.
اما دولت افغانستان در آن زمان گفت که آماده پذیرش بازگشت‌کنندگان نیست.
وزارت مهاجرین افغانستان حالا می‌گوید که تمدید مهلت حضور پناهجویان افغان در پاکستان برای یک ماه، به آنها فرصت می دهد تا در همکاری با اداره پناهندگی سازمان ملل متحد، برنامه ای برای بازگشت دواطلبانه این پناهجویان ترتیب دهند.
بیشتر پناهجویان افغان که در پاکستان و ایران به سر می‌برند، در داخل افغانستان سرپناه ندارند و زمینه‌های کاریابی در داخل این کشور نیز به شدت محدود است.
آمار پناهجویان افغانی که بدون مدرک قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند، حدود یک میلیون نفر تخمین شده است و بازگشت این افراد به افغانستان، می‌تواند دردسری جدی برای دولت این کشور ایجاد کند.
پاکستان در سه دهه گذشته میزبان نزدیک به شش میلیون مهاجر افغان بوده است، اما با بازگشت تدریجی این افراد به افغانستان، حال تعداد مهاجران افغان در این کشور نزدیک به سه میلیون نفر تخمین زده می‌شود.
گفته شده است که از جمله مهاجران غیرقانونی، ۸۰۰ هزار نفر بدون مدرک در ایالت خیبر پشتونخواه و ۲۰۰ هزار نفر در دیگر مناطق پاکستان به سر می‌برند.

 

 

تظاهرکنندگان
تظاهراتی که روز شنبه (۱۳ خرداد ۱۳۹۱)، در پی اعلام محکومیت حسنی مبارک، رییس جمهور سابق مصر، به حبس ابد آغاز شد، همچنان در شهرهای مختلف این کشور ادامه دارد.
به غیر از میدان تحریر قاهره، تظاهرات در اسکندریه، قنا در جنوب مصر، سوئز و منصوره نیز گزارش شده است.
تظاهرکنندگان از تبرئه تعدادی از سران امنیتی ابراز نارضایتی کرده اند.
چهار مقام وزارت داخلی و دو رییس امنیتی محلی از اتهام همدستی در کشتار در زمان تظاهرات علیه حسنی مبارک تبرئه شدند.
در این میان، روزنامه الاهرام مصر خبر از حمله تعدادی از جوانان مصری به دفتر ستاد انتخاباتی احمد شفیق می دهد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دهها تن به دفتر احمد شفیق در شهر فیوم در شمال شرقی مصر حمله کرده و دست به تخریب وسائل آن زدند.
این دومین حمله به دفتر آقای شفیق در روزهای اخیر است.
احمد شفیق آخرین نخست وزیر مصر در زمان حکومت حسنی مبارک بود.
او اکنون به دور دوم رقابت های انتخاباتی در این کشور راه یافته است.
عده ای در مصر او را بازمانده رژیم سابق می دانند و از موفقیت های او در انتخابات ابراز نارضایتی می کنند.

 

 

تیرانداز مرکز خرید ایتان
پلیس کانادا می گوید دست کم یک نفر در تیراندازی در مرکز خرید ایتان در شهر تورنتو کانادا کشته و هفت نفر زخمی شدند.
ایتان یکی از اصلی ترین مراکز خرید در تورنتو است.
شاهدان عینی می گویند صدها نفر در پی شنیدن صدای تیراندازی از قسمت رستوران‌های این مرکز خرید از آنجا فرار کردند.
یکی از مشتریان گفت: "عده زیادی، در حالی که فریاد می زدند و ترسیده بودند، به سمت ما هجوم آوردند."
گزارش شده عده‌ای از حادثه دیدگان در هجوم برای خروج از مرکز خرید مجروح شدند.
پلیس می گوید حال دو نفر از کسانی که زخمی شدند وخیم است.
یک پسر ۱۳ ساله در میان زخمی ها بوده و یک مرد ۲۵ ساله نیز در محل فوت کرده است.
یک شاهد عینی، که در یکی از رستوران‌های این مرکز خرید کار می کند، گفت یک مرد را دیده که اسلحه ای را درآورده و شروع به تیراندازی کرده است.
اریکا سولمز، رییس رستوران مک دونالدز گفت صدای ۱۵ تیر را شنیده و در پی آن، مردم به سمت درهای خروجی هجوم آوردند.
ویکتور کوانگ، رییس پلیس گفت دست کم دو نفر در هجوم به درهای خروجی زخمی شدند، که یکی از آنها یک زن باردار بود.
پلیس همچنان به دنبال دستگیری تیرانداز است.
از سالهای دهه ۱۹۷۰ میلادی، خریداران اسلحه در کانادا ملزم به دریافت مجوز شدند و در سالهای اخیر جرائمی که اسلحه در آنها مورد استفاده قرار گرفته، به طور محسوسی کاهش یافته است.
آخرین مورد مشابه در تورنتو در سال ۲۰۰۵ بود که مردی مسلح، در خیابانی در نزدیکی مرکز خرید ایتان به روی مردم آتش گشود و یک دختر جوان را به قتل رساند.

 

 

 

وزیر دفاع برمه
وزیر دفاع برمه می گوید کشورش تحقیقات در زمینه تولید انرژی هسته‌ای را رها کرده است.
سپهبد هلا مین، که در یک نشست امنیتی موسوم به گفت‌ و‌ گوی شانگری-لا در سنگاپور شرکت کرده است، گفت دولت جدید برمه "تمامی فعالیت ها در زمینه انرژی هسته‌ای را رها کرده است."
در سال ۲۰۱۰، یک سرباز اهل برمه، که از این کشور فرار کرده بود، کشورش را متهم کرد برنامه تولید سلاح هسته‌ای را آغاز کرده است.
اما وزیر دفاع برمه تاکید کرد که این کشور هیچ گاه به دنبال تولید سلاح اتمی نرفته است.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دیگر نمایندگان حاضر در جلسه، که سخنان آقای مین را از طریق مترجم می شنیدند، آنرا بسیار صادقانه دانستند.
آنها همچنین، این سخنان را نشان از اصلاحات چشمگیر جدید در برمه دیدند.
آقای مین گفت برمه در زمان دولت قبلی، "تحقیقات دانشگاهی" را در زمینه تکنولوژی انرژی هسته‌ای آغاز کرده بود.
اما او گفت این تحقیقات برای تولید سلاح هسته‌ای و دفاعی نبوده و به دلیل محدودیت های موجود پیشرفت قابل توجهی نکرده است.

روابط با کره شمالی

آقای مین در ادامه گفت دولت جدید برمه اینگونه فعالیت‌ها را رها کرده است و برنامه ای نیز در آینده برای از سر‌گیری آن ندارد.
پیشتر، اتهاماتی درباره همکاری کره شمالی با برمه در تحقیقات هسته ای اش مطرح شده بود.
این اتهامات در سال ۲۰۱۰، با انتشار اسناد محرمانه از سوی وب سایت ویکی لیکس، بار دیگر مطرح شد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آقای مین اذعان کرد که برمه در گذشته، روابط نظامی و سیاسی اش را با کره شمالی حفظ کرده بود. اما او در ادامه گفت با شکل‌گیری فضای سیاسی جدید، روابط این کشور با کره شمالی متوقف شده است.
به گفته آقای مین رابط کنونی این دو کشور "تنها یک رابطه معمولی" است.
وزیر دفاع برمه اما، پیشنهاد حاضران در جلسه را برای اجازه بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این کشور رد کرد.
او گفت: "ما چیزی برای بازدید و بررسی نداریم، و نیازی به چنین کاری نیست."

 

 

ستاد انتخابات وزارت کشوریک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران بحث بر سر آن در ایران بالا گرفته و رسانه های ایرانی به گمانه زنی در باره نامزدهای احتمالی و نحوه احتمال حضور اصلاح طلبان در این انتخابات پرداخته اند.
رسانه ها از محمدباقر قالیباف شهردار تهران و محسن رضایی فرمانده سابق سپاه به عنوان دو نفری نام می برند که از هم اکنون خود را برای ریاست جمهوری آماده می کنند.
از حسن خمینی نوه آیت الله خمینی بنیادگذار جمهوری اسلامی، محمدرضا عارف معاون اول محمد خاتمی رئیس جمهور سابق، علی اکبر ولایتی وزیر اسبق خارجه و مشاور فعلی آیت الله خامنه ای رهبر ایران، کمال خرازی وزیر پیشین خارجه، مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز، علی لاریجانی رئیس مجلس، حسن روحانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و سعید جلیلی دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران به عنوان دیگر نامزدهای احتمالی یاد می شود.
اما مهمترین بحث در انتخابات ریاست جمهوری آینده، حضور اصلاح طلبان در این انتخابات است که در انتخابات دور قبلی از معترضان و رهبران آنها حمایت کردند و در سه سال گذشته به دلیل فشار حکومت از حضور در عرصه سیاسی خودداری و سکوت اختیار کرده اند.
برخی از آنها می گویند که فضای سیاسی کشور هنوز بعد از سه سال برای حضور اصلاح طلبان فراهم نیست و برای همین هم آنها ترجیح می دهند که تا در فرصت مناسب فعالیت سیاسی خود را از سر بگیرند.
اصلاح طلبان در انتخابات اخیر مجلس فهرستی برای این انتخابات نداشتند و تمایلی هم برای دعوت مردم به شرکت در این انتخابات نشان ندادند. این جناح سیاسی اگر چه از واژه تحریم برای انتخابات مجلس استفاده نکرد اما برخی تحلیلگران سیاسی، اقدام اصلاح طلبان را نوعی تحریم ارزیابی کردند.
در آن انتخابات، اصولگرایان در غیاب رقیب دیرینه خود به رقابت با همدیگر پرداختند و سرانجام نیز کرسی های مجلس بین طیف های اصولگرا تقسیم شد و اصلاح طلبانی هم که به صورت فردی در انتخابات شرکت کرده بودند به سهم حداقلی در مجلس بسنده کردند.
اکنون به نظر می رسد انتخابات ریاست جمهوری برای حاکمیت فراتر از انتخابات مجلس است و بخشی از اصولگرایان به این نتیجه رسیده اند که بهتر است با همان رقیب قدیمی مسابقه بدهند تا شکافی که در این چند سال بین خودشان افتاده به فروپاشی این جناح منجر نشود.
اختلافاتی که در هفته گذشته بر سر تعیین رئیس مجلس بین علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل بروز کرد، دامنه شکاف بین اصولگرایان را بیش از گذشته آشکار کرد و به نظر می رسد این اتفاق بخشی از اصولگرایان و حامیان آنها را به شدت نگران آینده این طیف سیاسی کرده است.

تشویق اصلاح طلبان به حضور در انتخابات ریاست جمهوری

جمهوری اسلامی که از ابتدای تاسیس، تولید مثل خود را در بازتولید گروههای مدافع حکومت و در عین حال رقیب نشان داده بود این بار نتوانست موفق و سربلند بیرون بیاید.
از زمانی که روحانیون مبارز از دل طیف وسیع روحانیت مبارز جدا شدند تا زمانی که کارگزاران سازندگی از دل دولت در آمدند، جمهوری اسلامی هیچگاه نگران یکدستی حاکمیت نبود و همواره با تقسیم کردن بخشی از جریان های سیاسی، رقیبی برای خود می ساخت و آنهایی را هم که با حاکمیت زاویه داشتند، به چشم به هم زدنی از صحنه حذف می کرد.
اما در سالیان اخیر بعد از به قدرت رسیدن اصولگرایان و حاکمیت یک دست آنها، به خصوص بعد از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سه سال پیش، اصلاح طلبان به عنوان یک جناح سیاسی با ابزارهای مختلف از حاکمیت کنار گذاشته شدند ولی جمهوری اسلامی نتوانست همچون گذشته از طیف سیاسی موجود و مدافع خود رقیبی سیاسی برای جناح های موجود بتراشد.
از همین رو برخی صاحب نظران سیاسی می گویند که تلاش خبرگزاری فارس برای تشویق اصلاح طلبان به شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری، حاکی از تمایل بخشی از حاکمیت برای بازگشت دوباره اصلاح طلبان به رقابت های سیاسی است.
موسوی خوئینی ها گفته است حتما برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه داریم و نمی شود که بی برنامه باشیم.
خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است و در سه سال گذشته همواره از اصلاح طلبان به عنوان "فتنه گر" یاد می کرد، تلاش دارد تا سکوت اصلاح طلبان را بشکند و آنها را به رقابت های انتخاباتی سال آینده ریاست جمهوری وارد کند.
گفتگوی این خبرگزاری با محمد موسوی خوئینی ها عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در باره انتخابات ریاست جمهوری آینده، بسیاری را شگفت زده کرده به خصوص که در آن آقای موسوی خوئینی ها گفته "حتما برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه داریم و نمی شود که بی برنامه باشیم."
آقای موسوی خوئینی ها تاکید کرد که اظهار نظر در باره انتخابات زود است اما ما قطعا تصمیم داریم در انتخابات شرکت کنیم البته این حرف نظر شخصی بنده است اما هنوز در باره نحوه حضور اصلاح طلبان جلسه ای نداشته ایم."
این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز از خبرنگار خبرگزاری فارس خواسته است که سئوالاتش را از محمد خاتمی رئیس جمهور سابق و رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بپرسد که گاه و بیگاه گزارشهایی در باره مذاکره برخی چهره های اصلاح طلب با وی در باره انتخابات ریاست جمهوری شنیده می شود.
در مقابل طیف خوش بین، برخی نیز نسبت به حرکت خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران بدگمان هستند و معتقدند که سپاه که نقش اصلی را در سرکوب معترضان بعد از انتخابات ریاست جمهوری و دستگیری اصلاح طلبان بازی کرد، اکنون دلیلی ندارد که بخواهد یک جناح سیاسی را که با هزینه زیادی از پیش رو برداشته، دوباره به صحنه برگرداند.
به نظر این گروه، سپاه پاسداران نگران نیرو و پتانسیل اصلاح طلبان است برای همین هم با تحریک آنها درصدد است تا اصلاح طلبان را به حضور در انتخابات تشویق کند و با مشخص شدن چهره های اصلی این گروه، مدتها پیش از برگزاری انتخابات مهره های آنها را بسوزاند و با به راه انداختن اختلاف، انرژی آنها را صرف درگیری های سیاسی بی نتیجه کند تا آنها نتوانند برنامه های خود را در درازمدت عملی کنند.

 

 

 

آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در اواخر شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ در تهران درگذشت.
علت اصلی درگذشت آیت الله خمینی ایست قلبی او اعلام شد اما بنا به گفته محمد حسین خوشنویس عضو گروه پرستاری از رهبر پیشین ایران، او در یک ماهه آخر حیات به سرطان معده مبتلا شده بود و در زمان دومین مرتبه از تزریق داروی شیمی درمانی، دچار سکته وسیع قلبی شد و درگذشت.
گزارش مربوط به سلامت رهبران در ایران معمولا حتی با وجود شایعات بسیار به اطلاع عموم نمی رسد و تا وخیم شدن وضعیت آنها به شکلی که دیگر قابل پنهان کردن نباشد، منتشر نمی شود.
از جمله این موارد می توان به سرطان خون محمدرضا شاه پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و بیماری سرطان آیت الله خمینی در سال ۱۳۶۸ اشاره کرد.
حسن عارفی، سرپرست گروه پزشکی رهبر پیشین ایران اخیرا به مجله علمی دانش روز که در تهران منتشر می شود، گفته است که بیماری سرطان معده آیت الله خمینی زمانی آشکار شد که او اعلام کرد "اجابت مزاجش به شدت تیره است."
آقای عارفی گفته است با آزمایش های صورت گرفته، آشکار شد که در آن خون وجود دارد و مشکوک به سرطان معده شدیم. "من همان زمان خدمت امام رسیدم و ضمن اینکه از وجود خون در مدفوع سخن گفتم تاکید کردم این علامت خوبی نیست و ما باید به هر صورت ممکن و در اسرع وقت چاره ای در این زمینه بیاندیشیم. امام هم با توجه به اظهارات من از خطرناک بودن وضعیت سلامتی خود آگاه شدند اما نام بیماری را به ایشان اعلام نکردیم."
پزشک آیت الله خمینی گفته است که سرطان معده او از انواع نادر و بسیار تهاجمی بود و همین موضوع باعث شد که در فاصله کوتاهی وضعیت رهبر وقت ایران "بحرانی" شود.
حسن عارفی در توضیح وضعیت پزشکی آیت الله خمینی می گوید که در آزمایش خون او در هفته های پیش از این هیچ گونه اثری از احتمال ابتلا به سرطان یافت نمی شد. "متاسفانه بیماری امام به شدت تهاجمی بود و در نتیجه در کمتر از دو هفته پس از تشخیص، سرطان به اعضای دیگر بدن او از جمله خون و ریه ها، کبد نیز هجوم برد."

جراحی آیت الله خمینی به جای شیمی درمانی

آقای عارفی پیش از این با انتشار کتابی به نام طبیب دل ها، برخی از ناگفته های پرونده پژشکی آیت الله خمینی را منتشر کرده بود.
بر اساس گفته های آقای عارفی، درباره شیوه درمانی آیت الله خمینی اختلاف نظرهایی وجود داشته اما سرانجام با توجه به وضعیت بحرانی او با موافقت احمد خمینی و سران وقت سه قوه (آیت الله علی خامنه ای رئیس جمهور، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس و عبدالکریم موسوی اردبیلی، رئیس قوه قضائیه) تصمیم به عمل جراحی گرفته شد.
آقای عارفی در این گفت و گو وجود برخی از شایعات درباره ترجیح عمل جراحی به شیمی درمانی را به صورت تلویحی تایید کرده و گفته "شاید منظور مخالفان شیمی درمانی آیت الله خمینی این بود که "چه خوب شد که این اتفاق رخ نداد تا مثلا برخی از مغرضان در حین استفاده از این روش و در هنگام ریزش محاسن امام از ایشان تصویری تهیه کنند."
در زمان درمان به شیوه شیمی درمانی، موی بیمار تحت درمان، دچار ریزش می شود. با این همه به گفته محمدعلی خوشنویس، عضو تیم پرستاری از آیت الله خمینی، پس از دوبار عمل جراحی او و افزایش مجدد سلول های سرطانی، استفاده از داروی ضد سرطان و شیمی درمانی را آغاز کرد اما "پس از دریافت دومین دوز درمانی ایشان به انفارکتوس وسیع سطح قدامی قلب و ادم [ورم] حاد ریه مبتلا شدند که بلافاصله عملیات احیای قلب آغاز شد اما این اقدامات با توجه به از دست رفتن سایز وسیعی از عضله قلب" منجر به درگذشت او در دقایق پایانی روز ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ شد.
خبر درگذشت آیت الله خمینی روز چهاردهم خرداد منتشر شد و ساعاتی بعد از این اعلام مجلس خبرگان رهبری، آیت الله علی خامنه ای، رئیس جمهور وقت را به عنوان رهبر انتخاب کرد.
آقای عارفی درباره شیوه درمان بیماری سرطان آیت الله خمینی که منجر به مرگ او شد، گفته است که این شیوه بهترین اقدام در آن روز بود و از ۲۳ سال پیش تاکنون هم در شیوه درمان این بیماری تحول تازه ای رخ نداده است.
محمدعلی خوشنویس، عضو تیم پرستاری از آیت الله خمینی به مجله دانش روز گفته است که بخش عمده مراقبت ها از رهبر پیشین ایران مربوط به نارسایی و عارضه قلبی او بود و بروز سرطان، آنها را دچار شوکه کرد.

علت بازگشت آیت الله خمینی به تهران

براساس گزارش ها، آیت الله خمینی از زمان ورود به ایران پس از ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و استقرارش در قم بارها دچار حملات و عوارض قلبی شده بود به طوری که سرانجام سوم بهمن ۱۳۵۸ از قم با آمبولانس به تهران منتقل و در بیمارستان قلب بستری شد.
عارضه قلبی آیت الله خمینی منجر به اقامت دائمی او در تهران شد.
به گفته پزشکان آیت الله خمینی، با توجه به شرایط وخیم جسمی او، سپاه پاسداران بدون اطلاع آیت الله خمینی بیمارستان کوچک مجهزی در نزدیکی جماران که محل اقامت رهبر ایران تاسیس کرد که به گفته پزشکانش یک بار در ششم فرودین ۱۳۶۵ جان او را از مرگ حتمی نجات داد.
به گفته محمد علی خوشنویس در ششم فرودین ۱۳۶۵ آیت الله خمینی دچار ایست قلبی و ایست تنفسی به مدت ۲ تا ۳ دقیقه شد. وضعیت جسمانی آیت الله خمینی طوری بود که پزشکان حاضر بر بالین او می گویند برای دقایقی علائم حیاتی در او مشاهده نشد اما با انتقال او به بیمارستانی که در کنار منزلش در جماران ساخته شده بود، نجات پیدا کرد.
در این زمان آیت الله حسینعلی منتظری، قائم مقام رهبر جمهوری اسلامی بود و جنگ ایران و عراق که هشت سال به طول انجامید، هنوز در جریان بود.
تردید در وضعیت سلامت آیت الله خمینی در جریان این ایست قلب به حدی جدی بود که به اکبر هاشمی رفسنجانی، فرمانده جنگ و رئیس وقت مجلس که در سفر خوزستان بوده و به آیت الله علی خامنه ای که در خارج از تهران به سر می برده با تلفن اطلاع داده شد که به پایتخت بازگردند اما بعد از مشاهده علائم حیاتی در آیت الله خمینی، به آنها گفته می شود که در بازگشت به تهران عجله نکنند.
بعد از این ایست قلبی با توصیه پزشکان برای آیت الله خمینی باتری داخلی قلب کارگذاشته شد اما به گفته پزشکانش این موضوع به صورت محرمانه باقی ماند و به طور عمومی اعلام نشد.
به گفته یکی از اعضای گروه پرستاران آیت خمینی، برای کنترل سلامت قلب بنیانگذار انقلاب اسلامی یک تیم پزشکی متبحر شامل دو پزشک و چند پرستار متخصص در امور سی سی یو به صورت تمام وقت و ۲۴ ساعته در یکی از اتاق های طبقه اول منزل او حضور داشتند.
به توصیه احمد خمینی هم، در گوشه و کنار منزل، زنگ هایی نصب شده بود تا آیت الله خمینی در صورت احساس ناراحتی با فشار دادن آن، گروه پزشکی را مطلع کند.

ایست قلبی آیت الله خمینی در سال ۶۵

آقای خوشنویس می گوید که به جز ششم فرودین ۱۳۶۵، یک مورد دیگر عارضه قلبی هم برای آیت الله خمینی رخ داد که حضور سریع گروه پزشکی جان او را نجات داد.
مراسم حکم تنفیذ ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهور ایران، به دلیل بستری بودن آیت الله خمینی، در بیمارستان قلب تهران انجان شد
"در یکی از شیفت ها حدود ساعت ۲ صبح، پرستاران . . . پشت دستگاه مانیتور بودند که یک اختلال ریتم خطرناک قلبی [در آیت الله خمینی]مشاهده کردند. بلافاصله با اطلاع به سایر اعضای تیم پزشکی، با لوازم احیا بالای سر ایشان حاضر شدند. جالب اینکه پس از وارد شدن گروه درمانی بالای سر امام که با سرعت صورت گرفته بود، همسر امام فرصت خروج از تختخواب را نیافتند و با حضور تیم در زیر پتو پنهان شدند. نکته جالب اخلاقی اینجا بود که حضرت امام به محض ورود ما پرسیدند چه شرایط خاصی ایجاد شده که شما سراسیمه اینجا آمده اید و آیا امکانش نیست که عیال از زیر پتو خارج شود و چادر به سر کند و و در گوشه بایستند که . . . در این چند ثانیه امام از حال رفتند."
بر اساس گزارش ها پس از سکته قلبی آیت الله خمینی در تیرماه سال ۱۳۶۲، پزشکان اجازه پیدا کرده بودند که به طور معمول و به هنگام خواب، بر بالین رهبر ایران حاضر شوند و وضعیت جسمی اش را از نزدیک دنبال کنند.
به گفته تیم پزشکی، رهبر پیشین ایران دستگاه تله متری در جیب لباس آیت الله خمینی قرار داشت که با امواج ساطع از آن وضعیت جسمانی او به طور دقیق کنترل می شد.
بر اساس گفته های تیم پزشکی آیت الله خمینی، پس از تشیخص ابتلای رهبر ایران به بیماری سرطان معده، آزمایش های مربوط به او بدون نام و عنوان برای شماری از متخصصان داخلی و پزشکان خارجی ارسال شده اما تشخیص همه آنها، منطبق با تشخیص تیم پزشکی مخصوص رهبر ایران بود.

 

 

خبرگزاری‌های ایران هفته گذشته گزارش دادند که مردی در مشهد قصد داشته با ادعای ابتلای همسرش به تب کریمه کنگو راز قتل او را پنهان نگاه دارد.
تصور او این بوده است که ترس ناشی از این بیماری مانع از معاینه جسد همسرش در پزشکی قانونی می‌شود و به این ترتیب به راحتی می‌تواند او را دفن کند. اما پزشکی قانونی مشهد علت مرگ این زن را خفگی، و نه ابتلا به تب کریمه کنگو، تشخیص داد.
به گفته خبرگزاری‌های ایران این مرد به ظن قتل همسرش بازداشت شده است.
اما تب کریمه کنگو چیست؟ نگرانی از این بیماری در ایران چه اندازه شدید است که ممکن است قاتلی برای پنهان کردن راز قتل از آن استفاده کند؟

موج تابستانی

اواخر اردیبهشت گذشته و در پی مرگ دو نفر در مشهد، وزارت بهداشت و درمان ایران به مردم هشدار داد که از خرید دام بدون تائید دامپزشکی "به طور جدی خودداری کنند."
یکی از این دو نفر کارگر کشتارگاهی بود که به تب کریمه کنگو مبتلا شده بود و دیگری نیز دانشجوی پزشکی بود که قصد مداوای آن کارگر بیمار را داشت.
در آن مقطع از قول محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته شد که در سراسر ایران سیزده نفر به تب کریمه کنگو دچار شده‌اند.
به گزارش خبرآنلاین تعداد مبتلایان هم اکنون به بیست و پنج نفر رسیده است.
البته در هفته‌های اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره شیوع این بیماری در کشور منتشر شده است.
خبرگزاری مهر هفته گذشته نوشت که تب کریمه کنگو "به دلیل اهمال در اطلاع‌رسانی" به تهران نیز رسیده است و حال دو نفر از شهروندان تهرانی مبتلا به آن وخیم است.
اما آقای گویا به خبرگزاری ایلنا گفته است که شیوع این بیماری در تهران شایعه است و بیمارانی که در تهران هستند، از شهرهای دیگر و به منظور تشخیص و درمان به تهران منتقل شده‌اند.
تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که عمدتا از طریق حشرات انگلی و تماس با حیوان آلوده در هنگام کشتار به انسان انتقال می‌یابد و می تواند باعث مرگ تا پنجاه درصد از مبتلایان شود.
شیوع این بیماری با گرم شدن هوا بالا می‌رود. سال گذشته نیز در آستانه تابستان ۴۷ نفر در ایران به تب کریمه کنگو دچار شدند که ۳۸ نفر از آنان بهبود یافتند.
سالانه به طور متوسط بین ۳۰ تا ۱۲۰ نفر در ایران به این بیماری مبتلا می‌شوند.

پیشگیری بهتر از درمان

تب کریمه کنگو نخستین بار در ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین با عنوان "تب خونریزی دهنده" شناسایی شد، سپس در ۱۹۵۶ روشن شد که با ویروسی مشابه در کنگو یکسان است و از آن پس به عنوان کریمه کنگو خوانده شد.
گستره شیوع آن از هند و خاورمیانه تا اروپای شرقی و آفریقا می‌رسد.
این بیماری با علائمی چون تب، سردرد، خستگی و درد عضلانی و استفراغ آغاز می‌شود، سپس پس از چند روز لکه‌های خون زیرپوستی آشکار می‌شوند.
اختلال در انعقاد خون باعث می‌تواند باعث شود که بیمار به دلیل خونریزی ریه و عفونت جان خود را از دست بدهد.
درمان قطعی برای تب کریمه کنگو وجود ندارد و مداوای بیمار از طریق کنترل عوارض، نظیر محدود کردن خونریزی زیرپوستی انجام می‌گیرد.
با وجود این که درمان این بیماری دشوار است، پیشگیری از آن ساده است.
پزشکان می‌گویند بهترین راه پیشگیری اطمینان از بهداشتی بودن گوشت مصرفی است.
به این منظور دام‌ها می‌بایست یک هفته قرنطینه شوند و همچنین گوشت آنان پس از کشتار در سردخانه نگهداری شود.
محسن دستور، رییس سازمان دامپزشکی ایران
دکتر پیام محبی، رییس بیمارستان دامپزشکی تهران، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که "شیوه کشتار سنتی" مهمترین عامل تشدید کننده شیوع این بیماری است.
به گفته آقای محبی اگر کشتار دام در کشتارگاه صنعتی انجام شود و گوشت آن مطابق قواعد حداقل ۲۴ ساعت در سردخانه نگهداری شود ویروس عملا از بین می‌رود و خطری در کار نخواهد بود.
محسن دستور، رییس سازمان دامپزشکی ایران، از مردم خواسته است که گوشت قرمز را تنها از فروشگاه‌های مورد تایید این سازمان تهیه کنند.
آقای دستور به خبرگزاری ایرنا گفته است که شیوع تب کریمه کنگو در ایران "نگران‌کننده نیست".
از آنجا که تماس مستقیم با خون و ترشحات دام می‌تواند باعث انتقال ویروس شود، بیشترین موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در میان کارکنان کشتارگاه‌ها و قصاب‌ها دیده می‌شود.
محمد زینلی، کارشناس بیماری‌های مشترک دام و انسان در وزارت بهداشت ایران، به خبرگزاری ایرنا گفته است که "بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا به تب کریمه کنگو" در ایران ناشی از کشتار دام آلوده هستند.
یکی از دلایل آلودگی دام‌های ایرانی به این ویروس، قاچاق دام ارزان قیمت از افغانستان به ایران است.
سعید سلطانی سروستانی، مدیر اتحادیه دامداران ایران، به خبرگزاری مهر گفته است که قاچاق دام یکی از دلایل بروز تب کریمه کنگو در ایران است.
به اعتقاد کارشناسان به رغم نگران‌کننده نبودن شیوع کریمه کنگو در ایران رعایت نکات بهداشتی در خصوص گوشت قرمز لازم است.

 

 

 


ایران یکبار و تنها در اولین دوره پس از تشکیل اوپک توانست به دبیرکلی این سازمان دست یابد
حدود شش ماه مانده به پایان دوره فعالیت دبیرکل کنونی اوپک، رایزنی مدعیان این سمت برای انتخاب نامزد آنها به عنوان دبیرکل آغاز شده است.
تاکنون عربستان سعودی، عراق، کویت و اکوادور از معرفی نامزدهای خود برای عهده‌دار شدن دبیرکلی اوپک خبر داده‌اند و ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان نفت اوپک بعد از دوره‌ای سکوت، اعلام کرده است که به طور حتم در نشست آتی، نامزد خود را برای این سمت معرفی می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، رستم قاسمی گفته است که انتخاب دبیرکل جدید از موضوع‌های مورد بررسی در نشست آینده اوپک است.
نشست آتی اوپک روز ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) در وین برگزار خواهد شد.

فهرست روبه رشد نامزدها

دبیرکل اوپک نماینده رسمی و قانونی این سازمان به شمار می‌رود که مدیریت امور دبیرخانه اوپک را به عهده دارد، ولی باید برای تصمیمات خود با اعضای هیات عامل هماهنگ باشد.
عبدالله سالم البدری، دبیرکل کنونی اوپک که در سال ۲۰۰۷ میلادی به این سمت انتخاب شد، برای دو دوره دبیرکل اوپک بوده است و دوره فعالیتش در دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی به پایان می‌رسد.
بر اساس گزارش‌ها، عربستان سعودی مجید المنیف، نماینده سابق خود در اوپک را به عنوان نامزد این کشور معرفی کرده است.
عراق هم اعلام کرده است که ثامر غضبان، وزیر نفت پیشین خود را به عنوان نامزد این سمت معرفی می‌کند و اکوادور هفته گذشته اعلام کرد که ویلسون پاستور، وزیر نفت کنونی این کشور را نامزد دبیرکلی اوپک خواهد کرد.

ضرورت اجماع اعضا

عبدالله البدری پیش از آن که دبیرکل اوپک شود، نماینده لیبی در این سازمان بود و اعضای اوپک بعد از سه سال مناقشه بر سر انتخاب دبیرکل، سرانجام با دادن این سمت به او موافقت کردند. در آن زمان، ایران، عربستان سعودی و کویت نیز نامزدهای خود را معرفی کرده بودند.
تاکنون عربستان سعودی، عراق، اکوادور و ایران اعلام کرده‌اند که در نشست آتی اوپک نامزدهای خود برای عهده‌داری دبیرکلی این سازمان را معرفی خواهند کرد
با آن که دبیرکل اوپک شخصا در تصمیم‌گیری‌های اوپک نقشی ندارد، اما زیرمجموعه‌های تحت مدیریتش، فراهم‌کننده مقدمات و زمینه‌ساز این تصمیمات هستند. از جمله گزارش‌های بخش پژوهش اوپک، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دبیرکل، در ارزیابی‌های هفتگی و ماهانه تحولات بازار نفت و در نهایت، تصمیمات کنفرانس اوپک درباره میزان تولید نفت نقش مهمی ایفا می‌کند.
دبیرکل اوپک می‌تواند با هدایت تحقیقات و مطالعات این بخش، تاثیر قابل توجهی بر تصمیمات اوپک بگذارد.
پس از تاسیس اوپک در سال ۱۹۶۰ میلادی، تمام کشورهای عضو اوپک تا سال ۱۹۸۳ میلادی برای یک دوره دبیرکل این سازمان شدند. اما بعد از آن، اختلاف‌نظرها بر سر انتخاب دبیرکل‌های بعدی آغاز شد.
مهم‌ترین شرطی که همواره در انتخاب دبیرکل موثر بوده است، تاکید اساسنامه اوپک بر ضرورت اجماع تمام اعضای سازمان بر سر دبیرکل منتخب است، اما به جز سال‌های نخست تشکیل اوپک، همواره رقابتی سخت بین کشورهای اصلی تولیدکننده نفت برای کسب این سمت بوده است.
این اختلاف‌نظرها بیش از هر کشوری به ضرر ایران و عربستان سعودی تمام شده است و هر یک از آنها فقط برای یک دوره دبیرکل اوپک شده‌اند.
اعضای کنفرانس اوپک دبیرکل را از بین نامزدهایی که کشورهای عضو معرفی کرده‌اند، برای دوره‌ای سه ساله انتخاب می‌کنند، ولی در برخی برهه‌های تاریخی و با تداوم اختلاف‌نظرها، از رئیس کنفرانس اوپک خواسته شده است تا به طور موقت وظایف دبیرکل را به عهده بگیرد.
با گذشت نزدیک به ۵۰ سال از آغاز فعالیت‌های اوپک، این سازمان ۲۲ دبیرکل داشته است. از ۵ رئیس اوپک نیز خواسته شده است تا در غیاب دبیرکل وظایف او را انجام دهند.

ایران پیشگام ناکام

فواد روحانی، اولین دبیرکل اوپک
فواد روحانی، حقوقدان ایرانی، اولین دبیرکل اوپک بود. او در رقابت با نامزدهای عربستان سعودی، عراق، کویت و ونزوئلا توانست عهده‌دار این سمت شود و فعالیتش را در سال ۱۹۶۱ میلادی آغاز کند.
در آن زمان قرار بود دبیرکل بر مبنای حروف الفبای نام کشورهای عضو و به صورت دوره‌ای انتخاب شود. به این ترتیب، پس از ایران، نامزدهای عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا عهده‌دار دبیرکلی اوپک شدند.
اما به تدریج اختلاف‌نظرها بر سر شیوه انتخاب دبیرکل شدت پیدا کرد و کشورهای عضو بر سر تفسیر "چرخشی بودن دبیرکلی" به اختلاف نظر رسیدند؛ گروهی بر آن بودند که روند چرخشی باید بر اساس حروف الفبا شکل بگیرد و گروه دیگر معتقد بودند که این روند باید به صورت چرخش تاریخی و براساس ترتیب دبیرکلی کشورها از ابتدای شکل‌گیری اوپک انجام شود.
با آن که در هر دو حالت، بعد از حداکثر دو دوره دبیرکلی، نوبت ایران می‌رسید، باز همچنان هیچگاه اجماع نظر بر سر نامزدهای ایران به دست نیامده است.

اختلاف بزرگترها به نفع کوچکترها

تداوم اختلافات کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بر سر انتخاب دبیرکل در سال‌های گذشته همواره باعث شده است دبیرکلی اوپک در بیشتر موارد به کشورهای خارج از این منطقه برسد. چنانچه گفته می‌شود در نشست آتی اوپک نامزد اکوادور، به عنوان کوچک‌ترین عضو این سازمان، در مقایسه با سه نامزد دیگر شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان دبیرکل دارد.
کشورهای عرب عضو اوپک صرفنظر از دیدگاه‌های قومی، این موضوع را مطرح می‌کنند که مسایل دیپلماتیک و سیاسی ایران در عرصه جهانی، می‌تواند بر ایفای نقش دبیرکلی که از این کشور انتخاب می‌شود، تاثیر بگذارد.
مناقشه ایران با کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور که برای چند دهه ادامه داشته است، از مواردی است که اعضای اوپک نسبت به تاثیر آن بر عملکرد دبیرکل ایرانی احتمالی این سازمان و نیز موضع‌گیری کشورهای غربی علیه اوپک، ابراز نگرانی کرده‌اند.
آنها می‌گویند که دبیرکل اوپک باید منافع یکجانبه کشورها، از جمله کشور متبوع خود را کنار بگذارد و در جهت منافع کل سازمان عمل کند. خودداری از اظهارنظرهای مداخله‌جویانه درباره فعالیت‌های هر یک از کشورهای عضو و موضع‌گیری یکجانبه، از مواردی است که اعضای اوپک در انتخاب دبیرکل مد نظر دارند.
در عین حال، با آن که محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک تاکید کرده است که "ایران همیشه نقش بسیار فعالی در انتخاب دبیرکل اوپک داشته است"، به نظر می‌رسد شرایط کنونی عرصه بین‌الملل چندان به نفع نامزد احتمالی این کشور برای دبیرکل نیست.

 

 

 

استانبول؛ شهر قرارهای دیپلماتیک

روزهای پنج شنبه و جمعه گذشته، کنفرانسی بین المللی درباره سومالی و با حضور بان کی مون، در شهر استانبول برگزار شد.

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه همراه  با شیخ شرف احمد، رئیس جمهور سومالی
دبیر کل سازمان ملل متحد قبل از آن در کنفرانس همکاران اتحاد تمدن ها، که به ابتکار ترکیه و اسپانیا بنیانگذاری شده شرکت کرده بود.
خبرگزاری فرانسه در یک گزارش تحلیلی به قلم میشل سلهان، به بهانه برگزاری این نشست، به نقش «سهولت بخش» ترکیه در مدیریت تحولات جاری در جهان اشاره کرده است.
به نوشته تحلیلگر این خبرگزاری، هفته ای نیست که در استانبول، شهر زیبا و ویترین ترکیه، کنفرانس مهمی در زمینه مسائل دیپلماتیک برگزار نشود.
پیش از کنفرانس بین المللی سومالی که با حضور مقامات 54 كشور جهان برگزار شد، در ماه آوریل، استانبول میزبان دو کنفرانس مهم بین المللی بود: نشست دوستان سوریه و مذاکرات ایران با کشورهای پنج به علاوه یک.
هفته آینده نیز، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در شهر استانبول میزبان انجمن جهانی اقتصاد خواهد بود و همزمان در هفتم و هشتم ماه ژوئن نیز نشست انجمن جهانی مبارزه علیه تروریسم در همین شهربرگزار می شود.
برای حضور در این نشست که اولین دور آن سال گذشته در نیویورک برگزار شد، قرار است هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه سفر کند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از مارک پی یرینی، رئیس سابق نمایندگی اتحادیه اروپا در آنکارا می نویسد که ترکیه تلاش می کند که به بهترین شیوه، نقشی «سهولت بخش» را که بسیار موثر است ایفا کند و این نقش از سوی جامعه جهانی پذیرفته شده است.
گزارشگر خبرگزاری فرانسه سپس به همسایگان ترکیه اشاره می کند و نقش این دولت این کشور را در تحولات جاری در ایران، عراق و سوریه شرح می دهد و از قول مارک پی یرینی می نویسد که بهار عرب به این کشور سرایت نکرد.
خبرگزاری فرانسه سپس از قول یک تحلیلگر ترک نیز به عملکرد داوود اغلو وزیر امورخارجه ترکیه اشاره می کند و می نویسد که او به گونه ای عمل می کند که کشورش که هم مسلمان است و هم عضو ناتو، به بازیگری مهم تبدیل شود.

 

 

دوران «امام»

نوشتۀ ارشاد علیجانی
مراسم تشییع جنازه خمینیسیزدهم خرداد است، روزی که آقای خمینی در سال 68 فوت کرد. چند روز بعد میلیون ها نفر به خیابان های تهران آمدند تا او را تا خاک بدرقه کنند.

گفتگو با مراد ویسی، تحلیلگر سیاسی
More
 ارشاد علیجانی
آقای خمینی مردی که زمان ورودش پس از 15 سال تبعید به ایران در گفتگو با یک خبرنگار در توصیف احساسش گفت: «احساس خاصی ندارم» و در وصیت نامه خود نوشت:« با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر میكنم.»
مراد ویسی در این زمینه در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه در مورد عبارت « دوران طلایی» امام گفت: این اصطلاحی است که چپ های مذهبی به ایران دوره اطلاق میکنند یعنی چپ های مذهبی ای که زمان آقای خمینی در راس قدرت بودند اما در زمان آقای خامنه ای به انزوا کشیده شده اند، آنها چون میخواهند در نقد این دوران صبحت کنند، دوران آیت الله خمینی را در مقابل این دوره قرار میدهند.
این روزنامه نگار شاغل در رادیو فردا در ادامه توضیح داد کسانی مانند آقایان کروبی و موسوی دوران آقای خمینی دورانی طلایی میدانند اما بخشی که در بدنه جنبش بود و معتقد بود کلیت نظام جمهوری اسلامی کلیتی قابل انتقاد است موافق با بازگشت به دوران آقای خمینی نبودند و این اصطلاح را قبول ندارند.
مراد ویسی همچنین در مورد نهادهایی که در زمان رهبری آقای خمینی و به دستور وی ساخته شد که گاها دیده میشود به نهایی ضد مردمی و ضد دمکراسی بدل شده اند؛ مانند سپاه و کمیته امداد امام خمینی میگوید: نهادهای انقلاب در سال اول تا حدود زیادی مورد اجماع انقلابیون بودند، اما بعدها، در چهارچوب جنگ قدرت دیدگاه ها عوض شد. در جنگ قدرت سال 58 ،60،59 بین گروه های مختلف و گروه های حزب اللهی، بسیاری منتقد سپاه شدند و یا بعدها که حکومت یک دست شد هر کدام از نهادها به سمتی از قدرت گرایش پیدا کرد.
به طور مثال در دهه شصت سپاه دیدگاه های چپ داشت و اساسا مخالف آقای خامنه ای بود. در حالی که کمیته امداد همواره جناحی راستگرا بوده است اما بعدها که آقای خمینی فوت کرد و آقای خامنه ای به قدرت رسید تمام نهادها زیر حاکمیت ایشان قرار گرفتند و تمام آنها را هدایت میکند.
این تحلیلگر سیاسی در مورد سیاست ها و خطوط قرمزی که آقای خمینی برای سپهر سیاسی ایران به میراث گذاشت از جمله امریکا ستیزی گفت:
میراث سیاسی آقای خمینی طوری بوده است که سایه آن همچنان بر ایران مانده است و مهمترین بخش این میراث، اسلام سیاسی است. حتی بسیاری از مذهبی ها هم امروز معتقند این میراث به خود مذهب هم ضربه وارد کرده است. اما
آنچه که بین آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای مشترک است این است که هر دو خود را پشت سنگر دشمنی با امریکا پنهان کرده اند و حاکمیت این گونه فکر میکند اگر از این سنگر بیرون بیاید تا حدود زیادی مشروعیت داخلی خود را از دست میدهد و به همین علت رابطه با امریکا تبدیل به تابو شده است.
اقای ویسی در جمع بندی کارنامه سیاسی آقای خمینی گفت: در هر صورت آقای خمینی به عنوان رهبر جمهوری اسلامی به عنوان مسوول حکومت، مسوول تمام اتفاقاتی است که در طول دهه شصت افتاده. اتفاقات دهه شصت هم اتفاقات مثبتی نبوده است، اتفاقاتی مانند بازداشت های غیر قانونی، روند اعدام ها، روند شکنجه ها و کشتارهای دسته جمعی که در زندان ها اتفاق افتاده است.
 

 

 

تاکید اتحادیه عرب بر لزوم تعیین مهلت برای طرح عنان

کوفی عنان در  نشست امروز اتحادیه عرب در قطر

آخرین گزارشها از سوریه حاکی از آن است که در جریان درگیریهای میان مخالفان و ارتش سوریه در منطقه ای واقع در شمال لبنان، هشت تن کشته و ٢١ تن مجروح شدند.

  نخست وزیر قطر، روز شنبه، در جریان نشست اتحادیه عرب که در قطر برگزار شد، از کوفی عنان خواست تا برای اجرای طرح صلح در سوریه مهلت زمانبندی شده مشخص کند و این طرح را بر اساس بند هفتم میثاق سازمان ملل متحد پیگیری نماید.
شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر، در عین حال متذکر شد کشتار مردم در سوریه غیرقابل قبول است و در حالیکه خون مردم سوریه به زمین ریخته می شود، طرح صلح بدون تعیین مهلت مشخص دنبال می شود.
همچنین نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب ضمن تاکید بر لزوم مهلت زمانبندی شده برای اجرای طرح صلح کوفی عنان خواستار آن شد تا ماموریت ناظران سازمان ملل به منظور "فشار برای برقراری صلح در سوریه" تمدید شود.
کوفی عنان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه روز شنبه بر حرکت سوریه به سوی جنگ داخلی گسترده هشدار داد.
کوفی عنان، روز شنبه، دوم ژوئن، در نشست اتحادیه عرب که در دوحه پایتخت قطر برگزار شد، متذکر شد سایه جنگ داخلی با ابعاد فرقه ای نگران کننده هر روز در سوریه گسترده می شود.
نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در عین حال تاکید کرد که وی حامی هیچ یک از طرفهای درگیر در سوریه نیست و تنها خواهان آن است تا صلح در این کشور برقرار شود.
کوفی عنان ضمن تاکید بر اوضاع نگران کننده در سوریه و احتمال سرایت آن به کشورهای دیگر، متذکر شد که بحران در سوریه باید از طریق سیاسی حل شود.
همچنین رئیس جمهوری روسیه که به منظور دیدار رسمی به فرانسه سفر کرده است، در دیدار با همتای فرانسوی خود، فرانسوا هولاند در خصوص تاثیر تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم بشار اسد ابراز تردید کرد.
رئیس جمهوری روسیه، متحد رژیم بشار اسد، در این دیدار حمایت خود را از طرح صلح کوفی عنان اعلام کرد.
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه با اشاره به رای شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص انجام تحقیقات از سوی جامعه جهانی درباره کشتار در شهر حوله گفت که این رای نشاندهنده آن است که «رژیم سوریه در انزوا قرار گرفته است».
در پی افزایش درگیریها در سوریه، در حدود ٤۰۰ تن از شهروندان این کشور وارد خاک ترکیه شدند.
به گزارش خبرگزاری ترکیه، آناتولی، تاکنون بیش از بیست و چهار هزار و پانصد تن از شهروندان سوریه به خاک ترکیه پناهنده شده اند.




قطع سخنرانی سیدحسن خمینی با شعار برخی از حضار
سیدحسن خمینی: حل مشکلات، تنها با حضور صالحان در مسند حکومت امکان‌پذیر است

خبرآنلاین
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی تصریح کرد: تفکر امام برای سال‌ها و نسل‌های دیگر راهگشا است.
به گزارش خبرآنلاین در مراسم بیست و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) که با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری و میهمانان خارجی برگزار شد، پس از قرائت قرآن و مرثیه‌سرایی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی به سخنرانی پرداخت.
در حین سخنرانی سیدحسن خمینی، جمعی از حاضران بارها شعارهایی از قبیل «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «ما اهل کوفه نیستیم امام تنها بماند» و «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده« سر دادند و سخنرانی نوه امام (ره) چندین بار به همین دلیل قطع شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی ضمن تسلیت سالروز ارتحال امام(ره) با اشاره به آیاتی از سوره شعراء گفت: «رَبِّ هَبْ لی‏ حُکْماً وَ أَلْحِقْنی‏ بِالصَّالِحینَ وَ اجْعَلْ لی‏ لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرینَ» دعای حضرت ابراهیم است، که حضرت لسان صدق در میان آیندگان را از خداوند طلب می‌کنند.
وی افزود: برخی در بیان تفسیر این آیه معتقدند، حضرت ابراهیم خواستار جاودانگی نام نیک خود در میان آیندگان است و برخی دیگر معتقدند صدق یعنی آنچه به عنوان یکی از پیامبران خداوند مأمور شده است، نام من را در میان نسل‌های آینده جاودان کن. با اشاره به آیه‌ای از قران کریم گفت: طبق آیه‌ای از قرآن کریم، حضرت ابراهیم(ع) از خداوند می‌خواهد که او را جزو صالحین قرار دهد و لسان صدق به او عطا کند و نام نیک او را در میان آیندگان باقی بگذارد.
وی افزود: امام خمینی(ره) یکی از مصداق‌های این آیه است؛ چراکه امروز در 14 خرداد با وجود اینکه امام در میان ما نیست، اما بی‌شک دعای حضرت ابراهیم در مورد ایشان صدق می‌کند و خداوند او را جزو صالحین قرار داده و نام نیک او را در میان آیندگان باقی گذاشته است و حرف‌ها و اندیشه‌های امام در میان نسل‌های بعد از او باقی مانده و خواهد ماند.
نوه امام(ره) با بیان اینکه "امام خمینی(ره) خط بطلانی بر اندیشه‌های ماتریالیستی کشید"، تصریح کرد: دین قبل از انقلاب در جامعه ظهور و بروزی نداشت اما یکی از کارهای امام این بود که دین را در اجتماع و حکومت دخالت داد و این اندیشه متعالی امام(ره) در آن دوران درخشید.
سیدحسن خمینی با اشاره به آیه دیگری از قرآن کریم مبنی بر اینکه حکومت به دست صالحان خواهد رسید، خاطرنشان کرد: اگر خداوند بخواهد کسی را ذلیل کند، کسی نمی‌تواند به او عزت دهد و اگر به کسی عزت دهد، کسی نمی‌تواند او را خوار کند. امام همواره نزد بسیاری عزیز بوده، هست و خواهد بود و نام نیک او در میان آیندگان باقی خواهد ماند؛ کما اینکه فریادش باقی مانده است.
وی با طرح این پرسش که "چرا باید حکومت به دست صالحان برسد؟" گفت: "مستضعف" یکی از واژه‌‌های هویت‌دار در فرهنگ سیاسی ماست و مستضعف یعنی کسی که دچار ضعف شده و جامعه موظف است به او یاری برساند. استضعاف تنها یک واژه در حوزه اقتصادی نیست بلکه در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و تربیتی نیز معنا دارد. بنابراین در فرهنگ دینی این صالحانند که باید تلاش کنند تا استضعاف ریشه‌کن شود و جامعه باید مشکلات پیش آمده را برطرف کند و این با حضور صالحان در مسند حکومت امکان‌پذیر است.
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در پایان، از حضور گسترده مردم که از سراسر کشور در سالروز ارتحال امام (ره) حضور داشتند و نیز از حضور مسئولان لشکری و کشوری و میهمانان خارجی تقدیر و تشکر کرد.






خامنه ای بر سر گور خمینی:
 ركورد زديم و پيشرفت كرديم/ تحریمها اثر ندارد!  حركت آمريكايي‌ها و غربي‌ها ديوانه‌وار است!!

(تیتر از جنگ خبر)
ایسنا
مقام معظم رهبري در جمع با شكوه شركت‌كنندگان در مراسم سالروز ارتحال امام خميني (ره) اظهار كردند: اين روز بهانه‌اي شد تا بار ديگر گرد هم جمع شويم و براي تجديد عهد و بيعت با امام (ره) بزرگوار، سيره و درس‌هاي امام را كه درس‌هاي انقلاب است براي روشن كردن راه آينده و تصحيح مسيرمان بازخواني كنيم.
مقام معظم رهبري افزودند: يكي از نمونه‌هاي پيشرفت ايران، غلبه بر همه چالش‌هاي سياسي، نظامي، امنيتي و اقتصادي در طول اين 33 سال است. هدف دشمن از بين بردن موجوديت نظام بود كه ملت ايران بر اين چالش‌ها پيروز شد. در اين ميدان كه يك روز دنيا در دست شرق و يك روز در دست غرب بود، ملت ايران توانست بر شرق و غرب پيروز شود و امروز كه بر حسب ظاهر دنيا در دست غرب گمراه است، ملت ايران توانسته است بر اين غرب گمراه پيروز شود.

ايشان در ادامه بيانات خود خاطرنشان كردند: نمونه ديگر پيشرفت ملت ايران اين است كه ما امروز از لحاظ قدرت سياسي، تاثيرگذاري بر تحولات دنيا، حضور در فعل و انفعلات منطقه و حتي مناطق ديگر جهان از اول انقلاب به مراتب قوي‌تر هستيم و شواهد بسياري در اين زمينه وجود دارد. در همين راستا يكي از روساي جعلي رژيم صهيونيستي كه دشمن درجه يك ملت ايران است اعتراف مي‌كند كه يك نيروي قدرتمندي وجود دارد كه خلاف جهت هدفهاي ما پيش مي‌رود و ايران، رهبري اين جهت را در پيش گرفته است. همچنين اين سياستمدار درمانده و حيرت‌زده اعتراف مي‌كند كه امروز پشت مرزهاي ما خميني خيمه زده است.

پس از اين بخش از بيانات مقام معظم رهبري، مردم شعار "مرگ بر آمريكا" و "مرگ بر اسرائيل" سر دادند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به تحريم‌هاي اعمال شده از سوي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران اظهار كردند: اين تحريم‌هاي انجام گرفته بزرگترين كمك را به ما كرده است. يكي از مظاهر پيشرفت، مظاهر مردم‌سالاري اسلامي است كه بايد به اين رابطه توجه كرد كه نمهونه آن، انتخابات شورانگيز كشور مانند رياست جمهوري در دوره‌هاي مختلف و انتخابات مجلس است. در طول اين 33 سال 9 دوره مجلس شوراي اسلامي بدون يك روز تاخير، بدون هيچ حادثه اقتصادي و سياسي در روز هفتم خرداد آغاز شده و اين چيز كوچكي نيست.
ايشان در ادامه خاطرنشان كردند: در محافل سياسي و رسانه‌اي دنيا از خطر ايران هسته‌اي دم مي‌زنند اما من مي‌گويم اينها دروغ مي‌گويند و فريب‌گري مي‌كنند. آنچه كه آنها از آن مي‌ترسند و بايد بترسند،‌ ايران هسته‌اي نيست، ايران اسلامي است. ايران اسلامي است كه در اركان قدرت استكباري زلزله انداخته و اثبات كرده بدون تكيه بر آمريكا و قدرت‌هاي مدعي دنيا يك ملت مي‌تواند به پيشرفت واقعي دست يابد و اين درس بزرگي است و آنها از اين درس مي‌ترسند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به مردم اظهار كردند: حال كه ما ركورد زديم و پيشرفت كرديم، اگر دلمان را به آنچه كه تاكنون به دست آورديم خوش كنيم، شكست خواهيم خورد و اگر توقف كنيم به عقب پرتاب خواهيم شد و اگر دچار غرور و خودشگفتي شويم به زمين خواهيم خورد.

ايشان همچنين خطاب به مسئولان كشور تاكيد كردند: اگر ما مسئولان كشور دچار خود محوري،‌ تكبر و خودشگفتي شويم، تو دهني خواهيم خورد؛ سنت الهي اين است. در پي كسب محبوبيت نباشيم، دنبال تمتعات دنيوي نباشيم، دنبال پرداختن به اشرافي‌گري و تجملات نباشيم. ما مسئولان خودمان را حفظ كنيم؛ همچنان كه اين مرد بزرگ خود را حفظ كرد.

مقام معظم رهبري با تاكيد بر اينكه "در راه پيشرفت توقف ممنوع است"، تاكيد كردند: خودشگفتي، غفلت،‌ اشرافي‌گري‌ و لذت‌جويي‌، به فكر جمع كردن زخارف دنيا افتادن، براي مسئولان ممنوع است و با اين ممنوعيت‌ها است كه مي‌توانيم به قله برسيم.

ايشان ادامه دادند: ما در دامنه حركت مي‌كنيم و هنوز به قله نرسيديم و فاصله داريم. آن روز كه ملت ايران به قله برسد، دشمني‌ها تمام خواهد شد و معارضه‌هاي خباثت‌آلود به پايان خواهد رسيد. ما با آن روز فاصله داريم و حركت را بايد بي‌وقفه ادامه دهيم.

رهبر معظم انقلاب خاطب به مردم،‌ جوانان‌، دانشجويان،‌ علما و كساني كه توانايي سخن گفتن و تاثيرگذاري با مردم دارند تصريح كردند: ما بايستي اين حركت به سمت پيشرفت را بي‌وقفه ادامه دهيم. هم در زمينه سياست هم در زمينه علم و فناوري و هم به خصوص در زمينه اخلاق و معنويت خود را اصلاح و تهذيب كنيم، عيوب‌مان را بشناسيم در صدد رفع آن برآييم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: اگر اين كار بكنيم، موانعي كه دشمنان ما بر سر راه ايجاد مي‌كنند اثر نخواهد گذاشت و تحريم اثري ندارد و نمي‌تواند ملت ايران را از حركت به جلو بازبدارد. تنها اثري كه اين تحريم‌هاي يكجانبه و چند جانبه بر روي ملت ايران مي‌گذارد اين است كه نفرت و دشمني از غرب در دل ما عميق‌تر مي‌شود.

ايشان با تاكيد مجدد بر بحث عزت ملي و با بيان اينكه "اين جنبش‌هاي منطقه همه مرتبط با عزت ملي است"، خاطرنشان كردند: انگيزه همه اينها بازگشت به عزت ملي، عدالت اجتماعي و آزادي در سايه اسلام است. اينكه مي‌گوييم بيداري اسلامي، اين حرف پايدار و ريشه‌دار است. ماهيت جنبش‌ها اين است.

رهبر معظم انقلاب يادآور شدند: غربي‌ها و حكومت‌هاي وابسته به غرب در اين منطقه مي‌خواهند صورت مساله را عوض كنند و به گونه ديگر القاء كنند به افكار عمومي البته اين فايده‌اي ندارد. شخصيت‌هاي موثر و مردم بايد مراقب باشند دور نخورند. كار بزرگي انجام دادند فضاي سياسي اجتماعي منطقه به طور اساسي تغيير كرده است.

ايشان افزودند: ملت‌ها از آمريكا متنفر هستند و آمريكا دچار بحران است؛ البته مي‌خواهند اين بحران را به آسيا،‌ آفريقا و خاورميانه منتقل كنند و ضعف خود را با حادثه آفريني در كشورهاي ديگر بپوشانند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ادامه دادند: از جمله كارهاي آنها اين است كه مي‌خواهند انقلاب‌هاي عظيم مردمي را به ضد خودشان تبديل كنند و مردم را سرگرم كنند، اختلافات قومي،‌ مذهبي‌ و طايفه‌اي ايجاد كنند و ما بايد هوشيار باشيم.

ايشان با بيان اينكه "امروز آمريكايي‌ها از تجربه انگليسي‌ها در ايجاد اختلاف مذهبي بين شيعه و سني استفاده مي‌كنند"،‌ تصريح كردند: اين جزو تخصص‌هاي انگليسي‌ها است كه متخصص دشمني انداختن بين گروه‌ها از جمله بين شيعه و سني در دنياي اسلام هستند. آمريكايي‌ها امروز از تجربه آنها استفاده مي‌كنند و به مجرد اين كه در مقابل حركت مردم قرار مي‌گيرند با يك ترفندي مساله مذهبي و تفرقه بين شيعه و سني را مطرح مي‌كنند. همه بايد بيدار باشند و بفهمند توطئه دشمن و نقشه او چيست و به نقشه دشمن كمك نكنند.

مقام مظعم رهبري در ادامه با بيان اينكه "حركت آمريكايي‌ها و غربي‌ها ديوانه‌وار است"، تصريح كردند: مساله هسته‌يي را بزرگ مي‌كنند تا مسائل خود را از نظرها بپوشانند. به دروغ اسم سلاح هسته‌يي مي‌آورند و مسائل را درشت مي‌كنند تا ذهن‌ها و افكار عمومي را از حوادثي كه در آمريكا و اروپا مي‌گذرد منحرف كنند و البته موفق نخواهند شد.

ايشان با بيان اينكه "نگاه ما به منطقه اميدوارانه است"، خاطرنشان كردند: اين جنبش‌ها فرصتي براي برخي از كشورها به وجود آورده كه وارد مسائل منطقه شوند و دخالت‌هاي غرب پسند و آمريكا پسند كنند و به نيابت از آنها پول خرج كنند و سفر كنند اما ان‌شاء‌الله كشورهاي انقلاب كرده به خصوص مصر به آرامش و ثبات بازخواهند گشت و دنباله‌هاي رژيم ديكتاتور نيز برچيده خواهد شد.

مقام معظم رهبري خاطر نشان كردند: البته در اين حوادث منطقه،‌ مردم بحرين در مظلوميت مضاعف به سر مي‌برند، حقيقتا مظلوم هستند و به وسيله رژيم مستبد و ديكتاتوري بي‌جهت ‌سركوب مي‌شوند، اعتراض آنها با خشن‌ترين وضعيت پاسخ داده مي‌شود در حالي كه آنها ابتدايي‌ترين نيازهاي انساني يك كشور مردم سالار را طلب مي‌كنند.

ايشان افزودند: آنجا مساله شيعه و سني را مطرح مي‌كنند ولي بحث شيعه و سني نيست، بحث يك ملت است كه تصادفا يك اكثريت 70 درصدي شيعه دارد. اگر 70 درصدشان مذهب ديگري داشتند باز هم قضيه همين بود فرقي نمي‌كرد. ملت ايران هم با حكومتي در افتاد كه به ظاهر شيعه بود.

رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر اينكه مساله را به اختلافات مذهبي مي‌برند تا حق مردم را كتمان كنند گفتند: ان‌شاء‌الله همه مجاهدت‌ها به نتيجه خواهد رسيد ولي بايد مراقب باشيم آتش‌هاي قومي طايفه‌اي و فرقه‌اي دامن زده نشود. اين خواسته ما و نصيحت ما به همه اطراف قضاياست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان بيانات خود در جمع ميليوني زائران حرم امام خميني (ره) تصريح كردند: بدون ترديد آينده براي ملت‌هاي مسلمان و اسلام و مسلمين و براي ملت ايران از گذشته بهتر است.






پورمحمدی در واکنش به محرومیت 7 ساله خدمات بانکی برای صاحبان چک‌های برگشتی:
‌بخشنامه بانک مرکزی وجاهت قانونی ندارد


خبرگزاری فارس
رئیس بازرسی کل کشور‌ با اشاره به بخشنامه ‌بانک مرکزی مبنی بر محرومیت هفت ساله خدمات بانکی برای صاحبان چک‌های برگشتی گفت: چنین بخشنامه‌ای وجاهت قانونی ندارد‌ و در صورت صحت مانع اجرای آن خواهیم شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی صبح امروز در جمع صنعتگران آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: با 90 میلیارد دلار صادرات و به همین اندازه درآمد داخلی کشور حداقل نرخ رشد باید 10 درصد باشد.
وی افزود: نرخ رشد کشور با وجود حداقل موارد اشاره شده کم است و باید تلاش کنیم تا این نرخ رشد افزایش یابد که این امر تحول در اقتصاد مردم را نیز به دنبال خواهد داشت.
پورمحمدی با اشاره به اینکه عدم رعایت قوانین در کشور به مرحله حاد رسیده است، گفت: با تلاش همه جانبه از سوی تک تک مردم و مسئولان برای اجرای قوانین و ملتزم بودن به مقررات زمینه برای رفع بسیاری از مشکلات فراهم می‌شود.
وی خواستار ارائه دلیل منطقی برای مشکلات موجود شد و گفت: یا باید وجود مشکلات را قبول کنیم یا اگر قبول نداریم دلیل کافی برای انکار آن داشته باشیم.
رئیس نظارت بر صندوق توسعه ملی اظهار کرد: بانک‌ها با بهانه قرار دادن فعالیت‌های بازرسی کشور از دادن تسهیلات به صنعتگران خودداری می‌کنند در حالی که تلاش ما برای هموار کردن مسیر برای تحقق شعار تولید ملی با سرمایه و کار ایرانی است.
پورمحمدی از تمام بانک‌ها و موسسات مالی خواست تا تسهیلات مورد نیاز تولید و به خصوص سرمایه در گرش واحدهای تولیدی را تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به جای توسعه و رشد واحدهای تولیدی شاهد رشد و توسعه بانک‌ها و موسسات مالی هستیم، گفت: این موضوع حکایت از آن دارد که سرمایه ما در بانک‌ها متمرکز شده و باید تلاش برای برقراری توازن سرمایه‌گذاری بین حوزه بانکی و تولید بیشتر مورد توجه واقع شود.
رئیس بازرسی کل کشور از فشارهای وارده به سازمان تحت مدیریتش ابراز نارضایتی کرد و گفت: در بخش بانکی و موسسات مالی خصوصی با بسته شدن یک موسسه با اعمال فشار شاهد تاسیس قارچ گونه چندین موسسه دیگر هستیم و این حکایت از وجود سود و منفعت مالی برای عده‌ای دارد.
وی همچنین با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر محرومیت هفت ساله خدمات بانکی برای صاحبان چک‌های برگشتی که از سوی حاضران در جلسه مطرح شد، اعلام کرد: چنین بخشنامه‌ای وجاهت قانونی ندارد، چون هرگونه محرومیت باید با نظر سه قاضی انجام شود و این موضوع را بررسی کرده و اگر صحت داشته باشد مانع اجرای آن خواهیم شد.
در این نشست بیش از 10 نفر از فعلا حوزه صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی از جمع بیش از 100 نفر از حاضران در این گردهمایی با بیان مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید و سرمایه‌گذاری در بخش تولید و صنعت خواستار توجه ویژه سازمان بازرسی کل شور به این موانع و حل آنها شدند.





رییس مجلس خبرگان رهبری: مسولان ثابت کنند در مبارزه با فساد آشتی نا‌پذیرند

ایلنا
آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری بیانیه‌ای به مناسبت قیام الهی ۱۵ خرداد و سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) صادر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

مردم آگاه و بیدار ایران اسلامی
اینجانب به نمایندگی از برگزیدگان شما در مجلس خبرگان رهبری در سالگرد تاریخی ۱۵ خرداد نکاتی را به استحضار می‌رسانم:
۳- در دهه چهارم انقلاب اسلامی هستیم. انقلاب تثبیت شده، استبداد ریشه کن شده و نظام الهی مستقر شده است. اما تا بهره‌گیری کامل از دستاوردهای ارزشمند آن با دو موضوع مهم رو به رو هستیم:
اول: باید همت کنیم با گفتمان پیشرفت و خدمت و بسط عدالت درجامعه، به اسلامی‌تر شدن مناسبات دولت و ملت و نیز تعمیق فرهنگ و آداب اسلامی در جامعه کمک کنیم.
دوم: توفیق در این عرصه، نیازمند پشتیبانی علمای اعلام و روحانیون عزیز است که مردم را به اطاعت از احکام نورانی اسلام و توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ترغیب کنند. وظیفه علمای اعلام و روحانیون عظام در این قلمرو بسیار خطیر می‌نماید.
۵- گردو غبار جنگ نرم دشمن، پس از مشارکت وسیع مردمی در انتخابات مجلس نهم فرو نشسته است. مردم با هوشیاری و بصیرت، از فتنه عبور کردند. اکنون همه وفاداران به انقلاب اسلامی باید با حفظ هویت سیاسی خود، برای رفع مشکلات مردم و برون رفت از معضلات، راه حل ارائه دهند و ثابت کنند درد آشنایند و می‌خواهند مشکلات را از پیش پا بردارند. مدیران، دولتمردان و همه هواداران نظام اسلامی باید ثابت کنند که در مبارزه با فساد آشتی ناپذیرند و در حفظ بیت‌المال هیچ کوششی را فرو نمی‌گذارند. باید از رفتارهای فرسایشی و بی‌ثمر پرهیز کنند تا مبادا دشمن در شکاف به وجود آمده از این رفتار‌ها لانه کند.
امروز همه ظرفیت‌های برآمده از اقبال به نظام اسلامی، به اقتدار ملی و بسط ید ولایت و فقیه می‌افزاید مبادا در رقابت‌ها به دنبال حذف این ظرفیت‌ها باشیم. ما حق نداریم سرعت رقابت‌ها را طوری تنظیم کنیم که خدای ناکرده به حذف آرمان‌ها بینجامد. ما باید به دنبال هم‌افزایی باشیم. رقابت‌ معطوف به هم افزایی در سپهر سیاست، به اقتدار ملی و اقتدار ولایت فقیه می‌افزاید.
و ما اینک در آستانه پنجاهمین سال حادثه ماندگار ۱۵ خرداد ۴۲ آن را گرامی می‌داریم و رحلت جانسوز امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را به محضر امام زمان (عج) و رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تسلیت می‌گوییم. از ملت بزرگوار ایران می‌خواهیم در مراسم بزرگداشت این حادثه بزرگ که در سراسر کشور تشکیل می‌شود فعالانه شرکت کنند و شعائر انقلاب اسلامی را مانند همیشه پاس بدارند.

والسلام علیکم و رحمت‌الله برکاته
محمدرضا مهدوی کنی
رئیس مجلس خبرگان رهبری





نماينده مجلس سخنان احمدی نژاد را تکذیب کرد:

اختصاص 200 ميليارد تومان درست است اما وصله وام 700 ميليون توماني به خانه ملت نمي‌چسبد

(تیتر از جنگ خبر)
باشگاه خبرنگاران
نماينده مردم بيرجند و درميان در مجلس نهم با رد برخي اظهارات در مورد اعطاي وام 700 ميليوني به نمايندگان مجلس نهم گفت: مجلس نهم هنوز در آغاز راه است و قصد پرداخت 700 ميليون تومان به هر نماينده را ندارد.
حجت الاسلام حسين ابراهيمي نماينده مردم بيرجند و درميان در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با رد برخي ادعاها مبني بر اعطاي تسهيلات و وام 700 ميليون توماني به نمايندگان مجلس نهم چنين خبري را كذب دانست و با تاكيد بر نقش برجسته رسانه ها در تنوير افكار عمومي گفت: رسانه ها در تنوير افكار عمومي نقش بسيار مهمي را ايفا مي كنند و به همين دليل بايد سعي كنند در انتشار اخبار ولو صحيح و موثق مبادرت ورزند.
وي در ادامه با بيان اينكه رسانه ها نبايد به چنين شايعاتي دامن بزنند خاطر نشان كرد: انتشار اخبار كذب تنها در بين مردم تنش ايجاد كرده و موجب سلب اعتماد آنان از مسئولان و خادمانشان مي شود.
ابراهيمي همچنين با بيان اينكه مجلس بودجه اي بالغ بر 200 ميليارد تومان براي صرف هزينه هاي توسعه ساختمان مجلس و هزينه هاي جاري نمايندگان اختصاص داده است تصريح كرد: اين وام در كميسيون تلفيق تصويب شد كه در آن براي اسكان موقت و هزينه هاي اياب و ذهاب نمايندگان بودجه اي اختصاص داده شود و مجلس قصد پرداخت 700 ميليون تومان به هر نماينده را ندارد.




شهروندان اتحادیه ی اروپا خواستار بهبود سیاست مهاجرتی هستند

شهروندان اتحادیه ی اروپا خواستار بهبود سیاست مهاجرتی هستند

تازه ترین بررسی که از طریق پرسش از ۲۷ هزار نفر از ساکنان اتحادیه ی اروپا به عمل آمده است، ۸۰ در صد از ساکنان این تحادیه خواهان سیاست بهتر مهاجرتی در کشورهای عضو اتحادیه هستند. سال کذشته کشورهای اتحادیه اروپا درمجموع  ۳۰۲ هزار پناهجو پذیرفتند که ۱۶ درصد بیش از سال پیش از آن،  ۲۰۱۰ بود.
در حال حاضر ۱۰ کشور در اتحادیه اروپا بیشترین پناهنده را می پذیرند. درهمین رابطه سیسیلیا مالستروم مسئول امورمهاجرت درکمیسیون اتحادیه ی اروپا تلاش می کند که ۱۷ کشور دیگر را نیز وادار کند تا نسبت به پناهجویان احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند. او با توجه به نتیجه ی بررسی اخیر می گوید که اعضای اتحادیه خواهان یک سیستم مشترک مهاجرتی در اتحادیه هستند ویپشتیبانی ۸۰ درصدی ساکنان اتحادیه را نشانه ی روشنی در این زمینه ارزیابی می کند. اضافه کنیم که این تحقیقات نشان می دهد که اکثر شهروندان اتحادیه اما مخالف پذیرفتن نیروی کار مهاجر هستند و سه چهارم پرسش شوندگان نیز معتقد هستند  که بخش اعظم مشکلات مربوط به همپیوستگی، به عدم خواست خود پناهجویان برای حل درجامعه بر می گردد.




پيش‌بينی وجود ۱۰۰ هزار كودک بي‌شناسنامه در ايران

پيش‌بينی وجود ۱۰۰ هزار كودک بي‌شناسنامه در ايران
يك فعال حقوق كودك با بيان اينكه حدود ۳۰ هزار ازدواج زنان ايرانى با مردان افغان در كشور به ثبت رسيده است، اظهار كرد: برآورد مي‌شود ۱۰۰ هزار كودك بي‌شناسنامه حاصل اين ازدواج‌ها در كشور زندگى مي‌كنند. فرشيد يزدانى در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد:‌ اين در حاليست كه تعداد بسيار زيادى از ازدواج‌هاى زنان ايرانى با مردان افغان به ثبت نمي‌رسد. وى افزود: طبق آمارهاى رسمى ۳۲ هزار كودك بي‌شناسنامه حاصل ۱۲ هزار ازدواج زنان ايرانى با مردان افاغنه وجود دارد و البته اين آمارها مربوط به ازدواج زنان ايرانى با اتباع افغان است و اين در حاليست كه كودكان ايرانى زيادى هم بدون شناسنامه هستند. يزدانى در ادامه تاكيد كرد: فارغ از فشار فقر و مشكل هويت‌يابى كودكان بي‌شناسنامه، فرآيند جامع‌پذيرى اين كودكان به شدت دچار اخلال است. وى افزود: بازماندن اين كودكان از چرخه تحصيل، فرآيند توانمندسازى آنها را با اخلال مواجه مي‌كند و فقر آن تشديد مي‌شود و نابرابري‌هايى كه متوجه آنهاست افزايش مي‌يابد. اين فعال حقوق كودك در ادامه با اشاره به عضويت ايران در پيمان‌نامه حقوق كودك نيز گفت: اين پيمان‌نامه حكم قانون را دارد و طبق ماده ۲ و ۷ اين پيمان‌نامه، همه دولت‌ها موظف به ارائه حقوق هويت و از جمله شناسنامه به كودكان حاضر در كشورشان هستند. يزدانى در پايان با اشاره به لايحه‌اى كه اخيرا براى ثبت تولد كودكان با پدر و مادر ايرانى به مجلس رفته است اظهار اميدوارى كرد كه با اجراى صحيح اين قانون، مشكلات كودكان بدون شناسنامه برطرف شود و صدور شناسنامه اين كودكان با حداقل پيچيدگي‌هاى ادارى انجام شود.




محمد صدیق کبودوند دست به اعتصاب غذای نامحدود زد

محمد صدیق کبودوند دست به اعتصاب غذای نامحدود زد
محمد صدیق کبودوند زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین تهران از روز شنبه هفته گذشته و در اعتراض به رفتارهای غیرانسانی مقامات قضایی و امنیتی دست به اعتصاب غذای نامحدود زد.
به گزارش کلمه، دبیر کل سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در نامه ای سرگشاده خطاب به مردم ایران با عنوان «به وجدان های بیدار» اعلام کرده که در اعتراض به رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی مسوولین قضایی و امنیتی از ساعت ۲۱ روز شنبه ۶ خرداد ماه دست به اعتصاب غذای نامحدود زده و هشدار داده که شخص دادستان تهران مسوول هرگونه عواقب و پیشامد برای من زندانی و فرزند بیمارش است.
این زندانی سیاسی در نامه ی خود آورده است که دهمین درخواست مرخصی اضطراری وی برای کمک به درمان و آرامش روحی و روانی فرزندش که مبتلا به بیماری خونی صعب العلاج و احتمالا درمان ناپذیر شده و بیش از ۵ ماه است که بر روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می کند، با بی توجهی و مخالفت دادستان و مسوولان دستگاه امنیتی مواجه شده است.
محمدصدیق کبودوند، سردبیر نشریه پیام مردم، ٢۵ اردیبهشت سال جاری نیز برای چندمین بار طی نامه ای به دادستان تهران اعتصاب غذا کرده بود و با وعده ی مسئولین به آن پایان داد.
این فعال حقوق بشر از دهم تیر ماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی به یکسال حبس و جمعاً به یازده سال حبس محکوم شده که در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ده سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده است.
به گفته خانواده کبودوند وی که تا پیش از بازداشت هیچگونه سابقه بیماری نداشته، در جریان نگهداری ۷ ماهه وی در شرایط سخت سلول انفرادی، به بیماریهای ریوی، ‏کلیوی و پوستی دچار شده و حتی سکته خفیف مغزی نیز داشته است.

متن نامۀ محمد صدیق کبودوند به شرح زیر است:

به نام خدا
احتمالا اطلاع دارید که دهمین در خواست مرخصی اضطراری اینجانب محمد صدیق کبودوند برای کمک به درمان و آرامش روحی و روانی فرزند عزیز و جگر گوشه ام که مبتلا به بیماری خونی صعب العلاج و احتمالا درمان ناپذیر شده و بیش از ۵ ماه است که بر روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می کند، مجدداً با بی توجهی و مخالفت دادستان و مسئولان دستگاه امنیتی مواجه شده است. این در حالی است که هیچگونه اطلاعاتی از آخرین وضعیت فرزند خود ندارم و از کسب هرگونه اطلاعی محروم شده ام.
از آنجا که دادستان و دستگاه امنیتی با من به عنوان کوشنده حقوق بشر کینه و عداوت و دشمنی دارند، لذا با مرخصی اینجانب حتی با وجود بیماری صعب العلاج حاد و وخیم و شرایط اضطراری فرزندم و به رغم گذراندن نیمی از حبس غیرقانونی و ناعادلانه ام همچنان مخالفت می کنند. این مخالفت، عداوت با فرزند من و نوعی کینه توزی نسبت به فعالان حقوق بشر است.
از این رو در اعتراض به این گونه رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی مسوولین قضایی و امنیتی از ساعت ۲۱ روز سه شنبه ۶ خرداد ماه مجدداً دست به اعتصاب غذای نامحدود زده ام و به وجدان های بیدار اعلام می نمایم که شخص دادستان تهران مسئول هرگونه عواقب و پیشامد برای من زندانی و فرزند بیمارم است.

تهران، زندان اوین، ۷ خرداد ۱۳۹۱

محمدصدیق کبودوند





وخامت حال نرگس محمدی در زندان زنجان

علی و کیانا بعد از ملاقات با مادرشان غمگین شده اند

وضعیت جسمی نرگس محمدی  بر اثر فشارهای وارد شده در زندان وخیم شده است .
32به گزارش سایت ملی-مذهبی نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در آخرین ملاقاتی که با خانواده خود داشته است در وضعیت جسمی نامناسبی به سر می برده است به گونه ای که این وضعیت باعث نگرانی خانواده وی شده است.
در آخرین ملاقات، نرگس محمدی با صندلی  به اتاق ملاقات منتقل شده و برای حضور در این ملاقات از سوی چهار نفر کمک می شده است. وی حتی توانایی ادای صحیح کلمات را نداشته است.
وضعیت جسمی خانم محمدی به حدی نامناسب بوده است که این ملاقات بر روحیه فرزندانش به شدت تاثیرگذار بوده و علی و کیانا نیز از دیدن حال نامناسب مادر خود  غمگین شده اند. این ملاقات تاثیر منفی بر روحیه آنها داشته اشت.
خاطرنشان می شود خانم نرگس محمدی همچنان در زندان زنجان نگهداری می شود که از لحاظ سطح بهداشت و امکانات در وضعیت نازلی  قرار دارد. وی هم اکنون در کنار زندانیان عادی در زندان به سر می برد.  برخی از آنها متاسفانه به انواع بیماری مبتلا هستند. زندانیانی که خود قربانی روابط ناصحیح جامعه شده اند و به علت وضعیت وخیمشان معمولا از دید فعالان سیاسی و فرهنگی جامعه دور مانده اند.
در  بند خانم محمدی  امکانات ناچیزی وجود دارد و زندانیان حتی از داشتن یک یخچال نیز محروم هستند.
خانم محمدی در ملاقات خود تاکید کرده است هر روز حالش به هم می خورد و بیماری وی تشدید شده است. به رغم حق این زندانی سیاسی برای دسترسی هر چه سریع تر به امکانات درمانی، مسئولان زندان از امکان دسترسی خانم محمدی به پزشک متخصص ممانعت به عمل آورده اند.  هر بار که وضعیت خانم محمدی وخیم می شود به وی یک آمپول مسکن تزریق می شود که هیچ تاثیری در سلامتی او ندارد.
نرگس محمدی بعد از زندان خرداد ۱۳۸۹ به بیماری مرموزی مبتلا شد. این بیماری در شرایط استرس زا پیشرفت می کند و بدون اینکه خود  بیمار متوجه شود باعث افتادن وی بر زمین می شود. این افتادن می تواند باعث اصابت سر وی به دیوار یا زمین یا جسمی سخت شود. این موضوع مایه نگرانی خانواده نرگس محمدی  شده است.
این وضعیت در حالی است که  نگهداری خانم محمدی در زندان زنجان قانونی نیست. وی در تهران محاکمه شده و طبیعتا باید در زندان اوین نگهداری شوند.






امسال هم اتفاق افتاد

قطع سخنرانی سیدحسن خمینی با شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه

ggggسخنرانی سید حسن خمینی در مرقد آیت الله خمینی که امروز برگزار شد چند بار در پی شعار جمع حاضر قطع شد.
به گزارش  ایسنا در مراسم بیست و سومین سالگردفوت آیت الله خمینی که امروز  برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی به سخنرانی پرداخت.
بنا بر این گزارش در حین سخنرانی سیدحسن خمینی، جمعی از حاضران بارها شعارهایی از قبیل “مرگ بر ضد ولایت فقیه”، “خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست”، “ما اهل کوفه نیستیم امام تنها بماند” و “این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده” سر دادند و سخنرانی نوه ایت الله خمینی  چندین بار به همین دلیل قطع شد.
خاظرنشان می شود این برای نخستین بار نیست که سخنرانی سید حسن خمینی با اخلال مخالفان وی مواجه می شود بلکه در طول دو سال اخیر سخنان وی در مراسم سالگرد فوت آیت الله خمینی با سر دادن شعارهایی از سوی افراد سازماندهی شده در دفعات مختلف قطع شده است.
در روزهای اخیر نیز بحث کاندیداتوری حسن خمینی برای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ها مطرح شده که این خبر از سوی وی تکذیب شده است.





حاشیه سازی طرفداران رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی احمدی نژاد

این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده

سخنرانی امسال محمود احمدی‌نژاد در آرامگاه آیت الله خمینی ، بی حاشیه نبوده است.
به گزارش خبرآنلاین، امسال نیز اظهارات رئیس دولت دهم  با بیش از دو ساعت تأخیر از سوی شبکه اول سیما پخش شد و به صورت زنده و مستقیم مخابره نشد. مطابق برنامه ریزی ستاد ارتحال  محمود احمدی‌نژاد پس از اقامه نماز مغرب و عشا نوبت سخنرانی داشت، اما اظهارات وی، نیمه شب و در بامداد روز چهاردهم خرداد از تلویزیون  منتشر شد.
تصاویر دو نفره ای از احمدی‌نژاد با رهبر جمهوری اسلامی در دستان اغلب افراد نزدیک به تریبون دیده می‌شد. پلاکاردی با عنوان «خادم مردم، خدا قوت» در دستان یکی از حاضران در این مراسم بود که در تصویری که از صدا و سیما پخش شد، فرد دیگری مانع از به نمایش درآمدن آن می‌شد.
در نیمه پایانی سخنرانی احمدی‌نژاد، جمعی از حاضران نزدیک تریبون با فریاد شعار «احمدی دلاور پیرو خط رهبر» سر دادند که رئیس دولت دهم دقایقی سخنانش را قطع کرد و خطاب به ان‌ها گفت: خیلی ممنون، قبول است.
او که در طول سخنرانی‌اش بارها اشاراتی با دستانش داشت، همچون سال گذشته خطاب به کسی که مشخص نبود کیست، گفت: مخلص شما هم هستم، دو سه دقیقه دیگر می‌رسم و بعد نوبت شماست.
رئیس قوه مجریه پایان بخش سخنانش را به بیان عباراتی به نقل از مردم خطاب به آیت الله خمینی اختصاص داده و گفت: در بیست و سومین سالگرد ارتحالت، عشق تو سوزان تر در قلب ملت جاری است و پیام و راه تو فروزان‌تر از همیشه فراروی آزادی خواهان قرار دارد.
جملات احمدی نژاد تمام نشده بود که بار دیگر فریادهای حاضران بلند شد که شعار می‌دادند «این همه لشگر آمده، به عشق رهبر آمده». شعارها آنقدر تکرار شد که صداوسیما صدای محیط را قطع کرد. به گونه‌ای که فقط صدای احمدی‌نژاد پخش می‌شد.






پاسخ مصباح به هاشمی رفسنجانی

کسانی که با امام صادقانه رفتار نمی‌کردند امروز دنبال مصادره قدرت هستند

545093_133446680121274_130969770368965_147636_1187549457_nمحمد تقی مصباح یزدی که چند وقت پیش از سوی هاشمی رفسنجانی به رهبری گروه های افراطی متهم شده بود به اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد و  گفت: همانطور که در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی کسانی صداقت نداشته و به دنبال کسب قدرت بودند امروز نیز عده ای به دنبال مصادره انقلاب به سود منافع خود هستند.
به گزارش ایرنا، این روحانی تندرو روز شنبه در دیدار با کاروان ‘عاشقان حسینی زایران خمینی’ متشکل از پاسداران مجتمع آموزشی امام علی(ع) اصفهان افزود: در زمان انقلاب حتی کسانی بودند که امام(ره) را به عنوان ایدئولوگ انقلاب قبول نداشته و صرفا ایشان را وسیله ای برای اسقاط شاه می دانستند.
مصباح یزدی ادامه داد: پس از انقلاب برخی از همین افراد به پست های مهمی در نظام دست پیدا کردند و اکنون نیز منتظر فرصت هستند.
وی  با توسل به  وقایع صدر اسلام برای اثبات نظر خود گفت: «در زمان صدر اسلام نیز عده ای به ظاهر مسلمان حکومت نبوی را در قالب رقابت های سیاسی عادی ارزیابی می کردند و به دنبال بازستاندن قدرت از بنی هاشم بودند.»
مصباح یزدی با بیان اینکه عزت در دست خداوند است، ادامه داد: خداوند کسانی را که دوست دارد و آنان نیز خداوند را دوست می دارند عزیز می کند.
وی گفت: کسانی که امام(ره) را دوست داشتند وبه او عشق می ورزیدند منتظر دستور او نبودند بلکه به دنبال کشف میل او بودند همانطور که ‘سید حسن نصرالله’ به بنده گفت که ما منتظر دستور رهبر معظم انقلاب نمی مانیم بلکه به دنبال کشف سلیقه و میل ایشان هستیم.
مصباح یزدی با بیان اینکه کسانی که در راه حق استوار هستند نسبت به دشمنان سرسخت و بی اعتنا و نسبت به خدا و یاران او متواضع و خاضع هستند ادامه داد: این افراد جهادگر در راه خدا بوده و مشتاق شهادت در راه او هستند.
وی در پایان تصریح کرد: شهادت می دهم که ملت ایران از مصادیق افراد استوار در راه حق بوده و امروز نیز عشق آنان را به امامی که سالهاست از دنیا رفته پیوند می زند و هنوز در سوگ او می سوزند.
خاطرنشان می شود هفته پیش علی اکبر هاشمی رفسنجانی تلویحا از مصباح یزدی به دلیل رهبری جریان های افراطی انتقاد کرده بود . رفسنجانی تاکید کرده بود رهبری این جریان ها را کسانی بر عهده گرفته اند که زمان شاه اعتقادی به مبارزه علیه سلطنت شاهنشاهی نداشتند.





جرس:
تظاهراتی که روز شنبه (۱۳ خرداد ۱۳۹۱)، در پی اعلام محکومیت حسنی مبارک، رییس جمهور سابق مصر، به حبس ابد آغاز شد، همچنان در شهرهای مختلف این کشور ادامه دارد.
به غیر از میدان تحریر قاهره، تظاهرات در اسکندریه، قنا در جنوب مصر، سوئز و منصوره نیز گزارش شده است.
تظاهرکنندگان از تبرئه تعدادی از سران امنیتی ابراز نارضایتی کرده اند.
چهار مقام وزارت داخلی و دو رییس امنیتی محلی از اتهام همدستی در کشتار در زمان تظاهرات علیه حسنی مبارک تبرئه شدند.
در این میان، روزنامه الاهرام مصر خبر از حمله تعدادی از جوانان مصری به دفتر ستاد انتخاباتی احمد شفیق می دهد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دهها تن به دفتر احمد شفیق در شهر فیوم در شمال شرقی مصر حمله کرده و دست به تخریب وسائل آن زدند.
این دومین حمله به دفتر آقای شفیق در روزهای اخیر است.
احمد شفیق آخرین نخست وزیر مصر در زمان حکومت حسنی مبارک بود.
او اکنون به دور دوم رقابت های انتخاباتی در این کشور راه یافته است.
عده ای در مصر او را بازمانده رژیم سابق می دانند و از موفقیت های او در انتخابات ابراز نارضایتی می کنند.




اتهام همدستی جمهوری اسلامی با جنایات حکومت اسد جرس:
شورای ملی سوریه، از گروه‌های اصلی مخالف دولت بشار اسد، روز جمعه ۱۲ خرداد، گفت که ایران «میلیاردها دلار پول از طریق بانک‌های لبنان و عراق» به رژیم بشار اسد می‌فرستد و «در تلاش برای افروختن شعله‌های جنگ داخلی در سوریه شریک جرم است».
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای ملی سوریه با انتشار بیانیه‌ای ایران را متهم کرد که «از طریق کمک نظامی به دمشق در امور داخلی سوریه دخالت می‌کند» و این گروه همچنین از اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد خواست تا در این مورد تحقیق کنند.
بنا بر این گزارش، شورای ائتلافی اپوزیسیون سوریه در بیانیه خود اظهار داشت: «به‌رغم جنایات رژیم سوریه... این‌طور که به نظر می‌آید رژیم ایران مصمم است تا از این رژیم پشتیبانی کامل نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی کند.»
این بیانیه افزود: «مداخله ایران در امور سوریه شامل تعلیم شبه‌نظامیان طرفدار حکومت در زمینه سرکوب معترضان نیز می‌شود.»
شورای ملی سوریه تهران را متهم کرد که اقدام به تأمین سلاح و فناوری‌های شناسایی و نظارت برای حکومت بشار اسد می‌کند که شامل مسلسل‌های انفجاری، توپخانه سنگین و تانک نیز می‌شود.
در بخش دیگری از بیانیه این شورا آمده‌ است: «سپاه پاسداران ایران در عملیات امنیتی به منظور برخورد با معترضان ضد رژیم [اسد] دست دارد.»
شورای ملی سوریه همچنین از اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در زمینه دست داشتن ایران در امور سوریه تحقیق کنند و افزود که «رژیم ایران در تلاش برای افروختن شعله‌های جنگ داخلی در سوریه شریک جرم است».
این ائتلاف از گروه‌های اپوزیسیون در بیانیه خود ادامه داد که شورای امنیت سازمان ملل «باید این امر را محکوم کند و گام‌های لازم را در این زمینه بردارد، و در عین حال از ارسال غیرقانونی سلاح و تجهیزات ایرانی به رژیم سوریه جلوگیری کند».
در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌ است که «تهران همچنین میلیاردها دلار از طریق بانک‌هایی در لبنان و عراق [برای رژیم سوریه] فرستاده تا از فروپاشی اقتصاد این رژیم جلوگیری کند».
شورای ملی سوریه همچنین ایران را متهم کرد که «در جنایاتی که حکومت سوریه مرتکب شده همدست است و در انکار مسئولیت در برابر این جنایات نیز با آن رژیم همدستی دارد».
شورای ملی سوریه روز ۲۴ شهریور سال ۹۰ از سوی حدود ۱۴۰ تن از فعالان و شخصیت‌های سیاسی سوریه در استانبول تشکیل شد. این شورا پیش از این نیز ایران را متهم به مشارکت در سرکوب مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، کرده و از تهران خواسته بود تا از حمایت حکومت او دست بکشد.
همچنین بیش از ۷۰ تن از اعضای شورای ملی سوریه در بهمن‌ماه سال ۹۰ با امضای بیانیه‌ای، حمایت خود را از آن چه مبارزه مردم ایران برای دستیابی به آزادی و دموکراسی نامیدند، ابراز داشتند.
امضاکنندگان آن بیانیه این‌گونه اظهار کردند که «رژیم‌های سوریه و ایران طی سال‌ها با یکدیگر برای سرکوب مردم این دو کشور و بی‌ثباتی منطقه پیرامون خود همکاری نزدیکی داشته‌اند.»
در هفته جاری اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تایید کرد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوریه دخالت کرده‌اند، ولی گفت که این دخالت برای جلوگیری از «کشتار مردم» بوده‌ است.
وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به «حضور موثر نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه» گفت: «تا وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»
اين نخستين بار است که يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران گزارش منابع غربی و دیگر منابع درباره دخالت نيروهای نظامی ايران در سوريه را تاييد می‌کند.





تحقق پیش‌بینی امام در خصوص شبهه‌افکنی‌ها درباره نخست‌وزیر دفاع مقدس

سرلشگر صفوی: در جبهه‌ها میرحسین موسوی مطرح نبود؛ حضرت آقا و دو پسرشان در جبهه بودند

سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در آستانه سالگرد آغاز رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در گفت و گویی با نشریه پاسدار اسلام به نقش آقای خامنه ای در جبهه و جنگ و برخی از فرازهای انقلاب اسلامی پرداخته است.
به گزارش کلمه از این گفت و گوی تفصیلی، او در واکنش به اینکه محسن رضایی نامه‌ای به امام نوشت که عوض کردن نخست‌وزیر – میرحسین موسوی – تأثیر بدی روی روحیه رزمندگان می‌گذارد و به صلاح نیست، مدعی شده است که در جبهه‌ها آقای میرحسین موسوی مطرح نبود. در آنجا بعد از امام بعضی‌ها عکس قائم مقام رهبری را بالا می‌بردند و بعضی‌ها هم عکس آقا را.
رحیم صفوی در حالی این ادعا را مطرح کرده است که امام خمینی با پیش بینی چنین مساله ای سال ها پیش گفته بودند که از آنجا که ممکن است این روز‌ها افرادی بخواهند نسبت به دولت خدمتگزار شبهات و القائاتی در اذهان عامه به وجود آورند و زحمات بی‌شائبه و طاقت فرسای شما را خصوصاً در مسئله جنگ خدشه‌دار نمایند، لازم است این نکته را تذکر دهم که من همچون گذشته شما را فردی لایق و دلسوز برای انقلاب اسلامی می‌دانم، و زحمات شما را در دوران جنگ و تجهیز سپاهیان اسلام فراموش نمی‌کنم، و الآن نیز شما را تأیید و حمایت می‌کنم.
وی در این گفت و گوی طولانی بارها از رهبری به عنوان ” حضرت آقا ” نام می برد و ادعا می کند: هماهنگی ارتش و سپاه در ابتدای جنگ، یکی از برکات حضور حضرت آقا بود. ایشان فرماندهان سپاه را مثل فرزندان خود دوست داشتند. فرماندهان ارتش هم رابطه عاطفی خوبی با ایشان برقرار کرده بودند. پیوند دادن ماهیت ارتش با سپاهی که به هر حال هویتی متفاوت با ارتش داشت، کار بسیار مشکلی بود که آقا در آن بیش از همه سهم داشتند.”
مشاور رهبری در ادامه می افزاید: حضور حضرت آقا در خط مقدم خرمشهر، خط مقدم جبهه سوسنگرد و جبهه‌‌های دیگر از جمله دُبّ حردان در نزدیکی اهواز امر بسیار مسلمی است. ایشان نه‌تنها خودشان در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردند، بلکه بعد هم که رئیس‌جمهور شدند، دو فرزند بزرگ ایشان، آسید مصطفی و آسید مجتبی در خط مقدم حضور داشتند. در عملیات بدر، فرزند بزرگ ایشان، آسید مصطفی را در کنار دجله دیدم. گفتم: «اگر شما در اینجا شهید بشوید، می‌گویند پسر رئیس‌جمهور را شهید کردیم». در مهران، عملیات کربلای ۱، فرزند دیگر ایشان آسید مجتبی حضور داشتند. اینها مشاهدات شخصی من هستند. در حضور شجاعانه حضرت آقا در خطوط مقدم جبهه های نبرد در جنوب و غرب کشور و حداقل این دو فرزندشان را که خودم دیده‌ام، تردیدی نیست.
رحیم صفوی با تشکر از کسانی که آیت الله خامنه ای را به رهبری انتخاب کردند می گوید: واقعاً یک انتخاب شایسته و الهی و همراه با هوشمندی بود و آرامش زیادی برای تمام مردم ایران به ارمغان آورد. آقا هشت سال رئیس‌جمهور بودند و مردم، ایشان را از نزدیک می‌شناختند و انتخاب ایشان، مایه تسلی و آرامش مردم شد و مسلمانان سایر کشورها هم امیدوار شدند.
این فرمانده سابق سپاه در خصوص دانش نظامی آیت الله خامنه ای مدعی می شود که اطلاعات و تسلط ایشان در این حوزه هم نه در تنها در میان روحانیان و مراجع بلکه در میان رهبران جهان هم بی‌نظیر است.
وی در ادامه می گوید: من حضرت آقا را یک رهبر جامع، شجاع، مدیر، مدبّر، عادل و یک فقیه عارف می‌شناسم. در میان رهبران سیاسی ۱۹۲ کشور، به اعتقاد من، ایشان آگاهترین رهبری هستند که شأن فرماندهی کل قوا را دارند و نیروهای مسلح را چه در بعد هوایی، چه دریایی و چه زمینی می‌شناسند و به استراتژی‌ها و تاکتیک‌های نظامی در سطوح مختلف آگاهی دارند. ما چنین رهبری نداریم که در مسائل مختلف صاحبنظر باشد و این ‌قدر هم، نه فقط نسبت به ملت ایران که نسبت به ملت‌های اسلامی و بلکه بشریت، محبت و عاطفه انسانی داشته باشند.
رحیم صفوی ادامه داد: ایشان در باب سلاح‌های اتمی و سلاح‌های شیمیایی فتاوی درخشانی دارند و اینها را حرام اعلام کرده‌اند. بایستی خدا را سپاس بگوییم که بعد از حضرت امام، با عنایات حضرت مهدی«عج»، خبرگان رهبری چنین فردی را برای ملت ایران انتخاب کردند و این جز عنایات خداوند و عنایات حضرت مهدی«عج» نبود.




سیدمحمد خاتمی: خواست شهدا و جانبازان، زندگی در کشوری آباد، آزاد و پیشرفته بود

Kaleme Newsسید محمد خاتمی با ابراز تأسف از وجود برخی اختلافات، درگیری‌ها، کینه ها و نفرتها که دشمنان از آن استفاده می کنند، تأکید کرد:”همه باید در کنار همدیگر به سربلندی و اعتلای این کشور و تقویت پایه های این انقلاب بیاندیشیم.”
رئیس جمهوری سابق ایران که برای عیادت از مادر خود، در زادگاهش، اردکان به سر می برد به عیادت یکی از جانبازان هفتاد درصد این شهرستان رفت و در جمع جانبازان، ایثارگران و خانواده های شهدای اردکان سخن گفت.
به گزارش وبسایت رییس جمهور سابق، خاتمی در ابتدای سخنان خود با تبریک ولادت امام علی علیه السلام، اظهار داشت: خداوند با خلقت امیرالمؤمنین می‌خواست نشان دهد که انسان کامل چگونه انسانی است و واقعا علی الگو و نمونه ای برای همه آنهایی است که در همه اعصار و ادوار تاریخی زندگی می‌کنند.
رئیس بنیاد باران سپس فرارسیدن ایام ارتحال امام خمینی (ره) را تسلیت گفت و با اشاره به حضور میلیون‌ها ایرانی در مراسم تشییع امام راحل، تصریح کرد: بدرقه‌ای که مردم از امام کردند از استقبالشان باشکوه‌تر بو و بعد از یازده سال با وجود تمام مشکلات، چون امام را انسانی صادق می‌دانستند و او را پشتیبان خود و پشتیبان عزت و سربلندی کشورشان می‌دانستند، تشییع ایشان از استقبال باشکوه تر شد. یعنی می توانیم بگوییم امام وقتی از دنیا رفتند محبوب‌تر از زمان ورودشان به ایران بودند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مهم این است که ما همین راه را ادامه دهیم و مقاومت کنیم. دشمنی‌ها و دشمنان زیاد هستند، در داخل هم متاسفانه اختلافات و درگیریها و کینه ها و نفرتها وجود دارد و دشمنانمان از آن سوء استفاده می‌کنند. همه باید در کنار هم به سربلندی و اعتلای این کشور و تقویت پایه‌های انقلاب بیاندیشیم.
خاتمی خاطر نشان کرد:همیشه باید این امر مدنظرمان باشد که برای جمهوری اسلامی هزینه های بسیار بزرگی شده است؛ نمونه‌اش اینجاست، این جانبازان، ایثارگران، پدران، مادران، همسران و فرزندان شهدا که نباید آنها را ارزان از دست بدهیم.
مشروح سخنان سید محمد خاتمی بدین شرح است :
در آستانه ولادت حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام هستیم. انسان بزرگی که عظمت وی برای همه انسان‌ها و در همه عرصه‌ها معلوم است. انسانی که از زمان خودش بزرگتر بود و به هرحال می‌دانید که با حضرت علی علیه السلام چگونه برخورد شد و ایشان چگونه رفتار کردند.
خداوند می‌خواست نشان دهد که انسان کامل چگونه انسانی است و واقعا علی ابن ابی طالب علیه السلام، انسان بزرگی است که الگو و نمونه‌ای برای همه آنهایی است که در همه اعصار و ادوار تاریخی زندگی می‌کنند و افتخار ملت ایران هم این است که به او و به پیامبر و اهل بیت پیامبر ارادت ویژه دارند و همیشه در این مسیر حرکت کرده است.
شما تفاوت جنگی که ما داشتیم با جنگهای دیگران را ببینید. اولا این درخور توجه است که در ما در دویست، سیصد سال گذشته هر جنگی که شده یک بخشی از ایران را از دست داده‌ایم. تنها این جنگ بود که ۸ سال طول کشید و حتی یک وجب خاک ما از دست نرفت و می‌دانید که انگیزه بچه‌ها چه بود، یعنی همه شما عزیزان، شهدایی که رفتند و شما که جانباز شدید، اگر یاد امام حسین علیه السلام، یاد اهل بیت و یاد فاطمه زهرا سلام الله علیها نبود یقین بدانید ما آن طوری که باید و شاید، نمی‌توانستیم مقاومت کنیم. با دست تهی و با اینکه دشمن ما از هر طرف مورد حمایت نیروهای فراوان بود فقط این روحیه خدا خواهی و روحیه عشق به اهل بیت، یاد امام حسین علیه السلام، یاد کربلا و یاد حضرت زهرا سلام الله علیها و امام علی علیه السلام این قدرت و قوت رابه بچه های ما داد که بتوانند این طوری مقاومت کنند.
وقتی صحبت از ایران و اسلام می‌شود، باید دقت کنیم که آنهایی که پایبند به اسلام واقعی بودند، از ایران هم بهتر دفاع کردند.تمامیت ارضی ما، خاک ما به خاطر این فداکاری‌ها و ایثارها بود که محفوظ ماند و ماهم افتخار می کنیم که عشق به امیرالمومنین علیه السلام، اهل بیت، امام حسین علیه السلام ،حضرت زهرا سلام الله علیها و بالاتر از همه عشق به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم همیشه سرمایه بزرگ ما بوده است.
البته عشق کافی نیست مهم این است که ما آن بزرگواران را الگوی خود قرار دهیم. نحوه برخود آنها با دوستان و دشمنان خود ، نحوه سلوکی که با مردم داشتند.ما باید آنرا پیروی کنیم و انشالله در این مسیر راه را ادامه دهیم .
خوشحال هستیم که به نام خدا به نام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به نام تشیع و امام صادق علیه السلام و به نام دین و آیین، این انقلاب پیروز شد و توانستیم نظامی را روی کار بیاوریم که مبنا و محورش مردم هستند و باید این حق و حرمت مردم را نگه داریم که این دستاورد بزرگ ماست.
فردا سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) است؛ مرد بزرگی که شاگرد مکتب اهل بیت بود و توانست با دست تهی و با ایمان قوی مقاومت کند و با همه مشکلاتی که برایش ایجاد شد در تبعیدهای طولانی و در مقابل سرکوب‌ها؛ مقاومت کرد و به لطف خداوند توانست این انقلاب را پیروز کند و مردم هم پشت سر ایشان به صحنه آمدند.
چیزی که در مورد حضرت امام خیلی مهم است این است که شما از استقبال تاریخی که از امام در سال ۵۷ شد باخبرید.سابقه نداشت در طول تاریخ بشر یک رهبر بعد از ۱۵ سال تبعید بیاید و در واقع همه مردم به صحنه بیایند. اوج این استقبال را در تهران دیدیم و در تمام شهرستان‌ها هم مردم به نحو دیگری علاقه و ارادت خود به امام خمینی را نشان دادند.
از یاد نبریم که بعد از انقلاب مشکلات فراوانی ایجاد شد.جنگ، گرانی، ترور بود که بالاخره بطور طبیعی مردم باید خسته می‌شدند. همیشه هم همین طور بود که خیلی از رهبران بزرگی که آمدند با گذشت زمان مردم نسبت به آنان دیدگاهشان عوض شده و آن عشق و علاقه شان کمتر شده است. ولی ببینید؛ بدرقه‌ای که از امام کردند از استقبالشان باشکوهتر بود یعنی بعد از یازده سال این همه مشکلاتی که داشتند چون امام را انسانی صادق می‌دانستند و او را پشتیبان خود و پشتیبان عزت و سربلندی کشورشان می‌دانستند تشییع از استقبال باشکوه‌تر شد.یعنی می‌توانیم بگوییم امام وقتی از دنیا رفتند محبوب‌تر از زمانی بودند که به ایران آمده بودند و هنوز امیدها و انتظارات بود.
مهم این است که ما همین راه را ادامه دهیم و مقاومت کنیم، دشمنی‌ها و دشمنان زیاد هستند، در داخل هم متاسفانه اختلافات و درگیریها و کینه ها و نفرتها وجود دارد و این آن چیزی است که دشمنانمان از آن استفاده می کنند. همه باید در کنار همدیگر به سربلندی و اعتلای این کشور و تقویت پایه‌های این انقلاب بیاندیشیم وهمیشه این امر مدنظرمان باشد که برای این جمهوری اسلامی، سرمایه‌های بسیار بزرگی داده شده است.نمونه‌اش اینجاست. این جانبازان، ایثارگران پدران و مادران و همسران شهدا که ما نباید آن را ارزان از دست دهیم.
خاستگاه و علاقه همه شهدا و جانبازان هم این است که ما در یک کشور آباد، آزاد و پیشرفته بتوانیم زندگی کنیم و قوی شویم و در برابر دشمنان و دشمنی‌ها بایستیم.
انشاالله به حرمت امیرالمومنین علیه السلام که پس فردا ولادت ایشان است و به صداقت و پاکی حضرت امام (ره) که فردا روز ارتحال ایشان است، خداوند به این انقلاب و این کشور عنایت فرماید و مشکلات را از پیش روی همه ما بردارد و روز به روز شاهد اعتلا و پیشرفت بیشتر کشورمان باشیم.
و خداوند همه شهدا را با امیرالمومنین محشور کند و نیز به همه جانبازان سلامت بدهد و قدرت مقاومت در برابر مشکلات به ایشان عطا نماید و قطعا جانبازان ما توقعی ندارند، آنچه دادند برای خدا بوده و درمقابل آن چیزی که به خداوند داده‌اند چیزی جز رضایت خداوند نمی‌خواهند.
البته وظیفه ما این است که قدر این عزیزان را بدانیم و ان شاالله که به دل داغدار خانواده‌های شهدا، خداوند مرهم تسلی و تشفی بنهد و همچنین که تاکنون مقاومت کردند از این به بعد هم مقاومت کنند و مطمئن باشند اجر بزرگی نزد خداوند دارند.
خداوند به همه شما عزت و سعادت و سلامت بدهد.همه شهدا و بزرگان ما حضرت آیات خاتمی و بهجتی و همه عزیزان ما و تمامی شهدا،انشا الله روحشان شاد شود و به شما هم سلامت بدهد و انشاالله جوانان ما محکم و مستحکم به سوی آینده‌ای بهتر حرکت کنند.
محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی سید محمد خاتمی را همراهی می کرد.
رئیس جمهوری سابق ایران همچنین شب گذشته با حضور در گلزار شهدا، ضمن ادای احترام به قبور شهدا بر سر مزار مرحوم آیت الله سید روح الله خاتمی و مرحوم آیت الله بهجتی حاضر شد و به قرائت فاتحه پرداخت.




هشدار کوفی عنان: اوج تنش های فرقه ای و ‘جنگی تمام عیار’ در سوریه

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه که برای مذاکره با اعضای اتحادیه عرب به دوحه، پایتخت قطر سفرکرده، هشدار داده درگیری‌ها در سوریه به مرحله ای هشدار دهنده از تنش‌های فرقه‌ای رسیده است.
به گزارش بی بی سی، مقامات قطر از سازمان ملل خواسته‌اند تا ضرب‌الاجلی برای عملی شدن طرح صلح کوفی عنان تعیین کند.
به گفته آنها بیش از این نمی توان در این مورد “وقت کشی” کرد.
گروه‌های مخالف بشار اسد گفته اند روسیه با حمایت از رژیم بشار اسد به مشکلی برای حل بحران سوریه تبدیل شده است.
آقای عنان کشتار در حوله را منزجرکننده توصیف کرده و گفته است وضعیت در سوریه به “مرحله بحران”رسیده است.
شورای حقوق بشر سازمان ملل یک روز پیش یعنی جمعه اول ژوئن، در نشستی اضطراری با تصویب قطعنامه ای ضمن محکوم کردن کشتار حوله، خواهان شناسایی عاملین آن شد.
کوفی عنان از این که سخنان بشار اسد با عملکردش مطابقت ندارد، ابراز ناامیدی کرده است
آقای عنان اذعان کرده طرح صلح شش ماده ای او برای متوقف کردن خشونت ها در سوریه با شکست مواجه شده است.
او همچنین گفته است :”بسیار مهم است که اهدافمان را به دقت درنظر داشته باشیم. این اهداف شامل متوقف کردن کشتارها، کمک به کسانی که تحت تاثیر این درگیری ها قرار گرفتند و تضمین این موضوع که این بحران به کشورهای همسایه منتقل نخواهد شد، است.”
آقای عنان تاکید کرده که بسیار ضروری است در حل و فصل این بحران، جامعه بین الملل با هم همکاری کنند.
در همین حال برهان غلیون، از شورای ملی سوریه که خود را نماینده مخالفان سیاسی بشار اسد می‌داند، گفته است :”روسیه مانعی در حل بحران سوریه است.”
به گفته آقای غلیون با حمایت روسیه از رژیم بشار اسد، در حال حاضر این کشور به معضلی در حل این بحران تبدیل شده است.
آقای غلیون تاکید کرده که ” اگر روسیه به همراه سایر کشورها راهی برای کنارگذاشتن بشار اسد از قدرت پیدا کند، آن گاه می توان گفت که روسیه بخشی از بحران سوریه است.”
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته است که کشورش با فشارهای بین‌المللی مبنی بر حمایت از اقدامات شدیدتر علیه دولت سوریه مخالف است.
آقای پوتین که از متحدان سوریه به شمار می رود، خواستار آن شده تا برای اجرای طرح صلح کوفی عنان، زمان بیشتری داده شود.




برمه تحقیقات اتمی خود را متوقف کرد

به دنبال تغییرات صورت گرفته در برمه، وزیر دفاع برمه می گوید کشورش تحقیقات در زمینه تولید انرژی هسته‌ای را رها کرده است.
سپهبد هلا مین، که در یک نشست امنیتی موسوم به گفت‌ و‌ گوی شانگری-لا در سنگاپور شرکت کرده است، گفت دولت جدید برمه “تمامی فعالیت ها در زمینه انرژی هسته‌ای را رها کرده است.”
در سال ۲۰۱۰، یک سرباز اهل برمه، که از این کشور فرار کرده بود، کشورش را متهم کرد برنامه تولید سلاح هسته‌ای را آغاز کرده است.
اما وزیر دفاع برمه تاکید کرد که این کشور هیچ گاه به دنبال تولید سلاح اتمی نرفته است.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دیگر نمایندگان حاضر در جلسه، که سخنان آقای مین را از طریق مترجم می شنیدند، آنرا بسیار صادقانه دانستند.
آنها همچنین، این سخنان را نشان از اصلاحات چشمگیر جدید در برمه دیدند.
آقای مین گفت برمه در زمان دولت قبلی، “تحقیقات دانشگاهی” را در زمینه تکنولوژی انرژی هسته‌ای آغاز کرده بود.
به گزارش بی بی سی، اما او گفت این تحقیقات برای تولید سلاح هسته‌ای و دفاعی نبوده و به دلیل محدودیت های موجود پیشرفت قابل توجهی نکرده است.
آقای مین در ادامه گفت دولت جدید برمه اینگونه فعالیت‌ها را رها کرده است و برنامه ای نیز در آینده برای از سر‌گیری آن ندارد.
پیشتر، اتهاماتی درباره همکاری کره شمالی با برمه در تحقیقات هسته ای اش مطرح شده بود.
این اتهامات در سال ۲۰۱۰، با انتشار اسناد محرمانه از سوی وب سایت ویکی لیکس، بار دیگر مطرح شد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آقای مین اذعان کرد که برمه در گذشته، روابط نظامی و سیاسی اش را با کره شمالی حفظ کرده بود. اما او در ادامه گفت با شکل‌گیری فضای سیاسی جدید، روابط این کشور با کره شمالی متوقف شده است.
به گفته آقای مین رابط کنونی این دو کشور “تنها یک رابطه معمولی” است.
وزیر دفاع برمه اما، پیشنهاد حاضران در جلسه را برای اجازه بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این کشور رد کرد.
او گفت: “ما چیزی برای بازدید و بررسی نداریم، و نیازی به چنین کاری نیست.”




در پی وضعیت بد جسمی: انتقال دو ساعته سیدحسین رونقی ملکی به بیمارستانی خارج از زندان

حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر که از شنبه‌ی هفته‌ی گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود، ظهر امروز در پی وضعیت بد جسمی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل و با وجود وضعیت بد جسمی و علی‌رغم توصیه‌ی پزشکان مبنی بر بستری شدن و انجام مراحل درمانی به زندان اوین بازگردانده شد.
بنا به گزارش های رسیده به کلمه، این وبلاگ‌نویس که در هشتمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد، امروز به بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران منتقل شد. مأموران امنیتی با رفتار اهانت‌آمیز و تهدیدهای مکرر موجب رنجش و آزار حسین رونقی و خانواده‌اش شدند.
با وجود این‌که بنابر توصیه پزشکان رونقی از سه ماه پیش باید بستری شده و مراحل درمانی‌اش را طی کند، مأموران امنیتی اجازه‌ی بستری شدن مجدد را به وی نداده و او را پس از دو ساعت به زندان بازگرداندند.
رونقی طی روزهای گذشته نیز به علت وضعیت بد جسمی شبانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و پس از انجام آزمایشاتی به زندان بازگردانده شده بود.
وی شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به رهبری از آغاز اعتصاب غذای خود خبر داده بود. رونقی در قسمتی از نامه نوشته بود: «اینجانب در اعتراض به این رویه های غیر قانونی از تاریخ ششم خرداد ۱۳۹۱ اعلام اعتصاب غذا می کنم و مسوولیت حفظ جان من بر عهده مسوولان جمهوری اسلامی است. این اعتصاب غذا در اعتراض به ناروایی ها و شکایت از دخالت های سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در امور قضایی و سلب استقلال این قوه و تلاش برای احیای قانون اساسی، آیین دادرسی، استقلال قضایی و احیای حقوق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نظیر برخورداری از مرخصی، تلفن، ملاقات و غیره است.»
این وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر هم اکنون دو سال و نیم است که بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد. وی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به تأیید رسیده و این وبلاگ‌نویس هم اکنون با وجود بیماری و نیاز مبرم به درمان پزشکی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند ۳۵۰ زندان اوین است. وی بیش‌ از ۹۰۰ روز است که بدون حتا یک ساعت مرخصی به صورت مداوم در زندان به سر می‌برد.




مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی آغاز شد

سحام نیوز: دقایقی پیش بیست و سومین مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی با حضور صدها هزار نفر آغاز شد.
به گزارش مهر، مراسم بزرگداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال امام راحل، ساعت ۹ صبح امروز با حضور شخصیت های لشکری وکشوری و میهمانان خارجی و صدهها هزار نفر از عزداران در حرم مطهر ایشان آغاز شد.
در حال حاضر سید حسن خمینی تولیت محترم مرقد امام در حال سخنرانی است و رهبر جمهوری اسلامی نیز تا دقایقی دیگر در این مراسم سخنرانی می کنند.
گزارش شده است که تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اطراف مرقد آیت‌الله خمینی در جنوب تهران و شهر ری در حالت آماده باش هستند و متروی تهران هم خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد.
ایرنا نیز به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی ایران گزارش کرده است که فرودگاه‌های استان تهران هم امروز برای چهار ساعت و نیم تعطیل هستند.
بنا بر این گزارش، از ساعت هشت و نیم صبح امروز تا ۱۳ ظهر فرودگاه‌های استان تهران از جمله فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و فرودگاه‌های مهرآباد، پیام، آزادی، مهرشهر کرج، آبیک، مجموعه آسمان ری و مجموعه سپهر تعطیل هستند و این موضوع به تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی اعلام شده است.




حسنی مبارک بعد از اعلام حکم به “سی‌سی‌یو” منتقل شد

سحام‌نیوز: شبکه‌های خارجی‌، از جمله العربیه، از وخامت حال حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر، بعد از اعلام حکم حبس ابد دادگاه در روز شنبه (دوم ژوئن / ۱۳ خرداد) خبر می‌دهند.
العربیه در قاهره گزارش داده است که مبارک به بخش مراقبت‌های ویژه (سی سی یو) بیمارستان زندان طره در نزدیکی قاهره منتقل شده است.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع درمانی گزارش داده است که وضعیت جسمانی حسنی مبارک طی انتقال او از دادگاه به زندان به وخامت گرایید و پزشکان در هلی‌کوپتری که او را به زندان منتقل می‌کرد نیز به اقدامات درمانی مبادرت کردند.
دادگاه رسیدگی به اتهاماتی نظیر کشتار تظاهرکنندگان در جریان اعتراضات مصر روز شنبه (دوم ژوئن) حسنی مبارک و حبیب العادلی، وزیر کشور سابق را به حبس ابد محکوم کرد. علاء و جمال مبارک، پسران حسنی مبارک، تبرئه شدند.



اپوزیسیون سوریه ایران را با حکومت اسد شریک جرم دانست

سحام‌نیوز: شورای ملی سوریه، از گروه‌های اصلی مخالف دولت بشار اسد، روز جمعه ۱۲ خرداد، گفت که ایران «میلیاردها دلار پول از طریق بانک‌های لبنان و عراق» به رژیم بشار اسد می‌فرستد و «در تلاش برای افروختن شعله‌های جنگ داخلی در سوریه شریک جرم است».
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای ملی سوریه با انتشار بیانیه‌ای ایران را متهم کرد که «از طریق کمک نظامی به دمشق در امور داخلی سوریه دخالت می‌کند» و این گروه همچنین از اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد خواست تا در این مورد تحقیق کنند.
بنا بر این گزارش، شورای ائتلافی اپوزیسیون سوریه در بیانیه خود اظهار داشت: «به‌رغم جنایات رژیم سوریه… این‌طور که به نظر می‌آید رژیم ایران مصمم است تا از این رژیم پشتیبانی کامل نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی کند.»
این بیانیه افزود: «مداخله ایران در امور سوریه شامل تعلیم شبه‌نظامیان طرفدار حکومت در زمینه سرکوب معترضان نیز می‌شود.»
شورای ملی سوریه تهران را متهم کرد که اقدام به تأمین سلاح و فناوری‌های شناسایی و نظارت برای حکومت بشار اسد می‌کند که شامل مسلسل‌های انفجاری، توپخانه سنگین و تانک نیز می‌شود.
در بخش دیگری از بیانیه این شورا آمده‌ است: «سپاه پاسداران ایران در عملیات امنیتی به منظور برخورد با معترضان ضد رژیم [اسد] دست دارد.»
شورای ملی سوریه همچنین از اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در زمینه دست داشتن ایران در امور سوریه تحقیق کنند و افزود که «رژیم ایران در تلاش برای افروختن شعله‌های جنگ داخلی در سوریه شریک جرم است».
این ائتلاف از گروه‌های اپوزیسیون در بیانیه خود ادامه داد که شورای امنیت سازمان ملل «باید این امر را محکوم کند و گام‌های لازم را در این زمینه بردارد، و در عین حال از ارسال غیرقانونی سلاح و تجهیزات ایرانی به رژیم سوریه جلوگیری کند».
در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌ است که «تهران همچنین میلیاردها دلار از طریق بانک‌هایی در لبنان و عراق [برای رژیم سوریه] فرستاده تا از فروپاشی اقتصاد این رژیم جلوگیری کند».
شورای ملی سوریه همچنین ایران را متهم کرد که «در جنایاتی که حکومت سوریه مرتکب شده همدست است و در انکار مسئولیت در برابر این جنایات نیز با آن رژیم همدستی دارد».
شورای ملی سوریه روز ۲۴ شهریور سال ۹۰ از سوی حدود ۱۴۰ تن از فعالان و شخصیت‌های سیاسی سوریه در استانبول تشکیل شد. این شورا پیش از این نیز ایران را متهم به مشارکت در سرکوب مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، کرده و از تهران خواسته بود تا از حمایت حکومت او دست بکشد.
همچنین بیش از ۷۰ تن از اعضای شورای ملی سوریه در بهمن‌ماه سال ۹۰ با امضای بیانیه‌ای، حمایت خود را از آن چه مبارزه مردم ایران برای دستیابی به آزادی و دموکراسی نامیدند، ابراز داشتند.
امضاکنندگان آن بیانیه این‌گونه اظهار کردند که «رژیم‌های سوریه و ایران طی سال‌ها با یکدیگر برای سرکوب مردم این دو کشور و بی‌ثباتی منطقه پیرامون خود همکاری نزدیکی داشته‌اند.»
در هفته جاری اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تایید کرد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوریه دخالت کرده‌اند، ولی گفت که این دخالت برای جلوگیری از «کشتار مردم» بوده‌ است.
وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به «حضور موثر نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه» گفت: «تا وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»
این نخستین بار است که یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران گزارش منابع غربی و دیگر منابع درباره دخالت نیروهای نظامی ایران در سوریه را تایید می‌کند.




دفتر نلسون ماندلا: آقایان خامنه‌ای و گلپایگانی دروغ می‌گویند

سحام‌نیوز: به دنبال اظهارات محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر خامنه‌ای مبنی بر اینکه وقتی ماندلا به دیدار رهبری آمد “دو زانو و با ادب” روی زمین نشست و آقای خامنه‌ای را “رهبر” خود خطاب کرد، خانم بریدگت ماسانجو مسئول دفتر نلسون ماندلا در ژوهانسبورگ در مصاحبه‌ای با «صبح امروز» این موضوع را خنده‌دار خواند و گفت آقای ماندلا بعد از شنیدن این موضوع اتفاقاً به بیهوده بودن تلاشهای‌اش در دو سفری که به ایران داشته اشاره کرد و گفت که در سال ۲۰۰۴ دعوت دولت ایران برای سفر به آن کشور را به همین دلیل نپذیرفتم.
نلسون ماندلا ملقب به «داور جهان» دوبار به ایران سفر کرده که مسئولان سابق و فعلی جمهوری اسلامی روایت‌های گوناگونی از آن را بیان کرده‌اند. محمدی گلپایگانی مسئول دفترخامنه‌ای گفته وقتی ماندلا به دیدار رهبری آمد دو زانو و با ادب روی زمین نشست و آقای خامنه‌ای را رهبر خود خطاب کرد. آقای خاتمی هم در مصاحبه‌ای گفته بود که ماندلا همیشه از او با عنوان «رئیس جمهور من» نام می‌برد.
وب‌سایت صبح امروز تلاش کرده است تا با نلسون ماندلا مصاحبه‌ای درباره دیدار او از ایران تهیه کند که متأسفانه به دلیل مساعد نبودن حال ایشان میسر نشد اما در ‌‌‌نهایت از طریق خانم «بریدگت ماسانجو» مسئول دفتر ایشان در ژوهانسبورگ، ماجرای دیدار نلسون ماندلا از ایران را جویا شدیم.
محمدی گلپایگانی مسئول دفتر خامنه‌ای در اولین همایش تجلیل از نخبگان و ممتازان شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه که در سالن همایش نهاد رهبری برگزار شد با اشاره به دیدار نلسون ماندلا خامنه‌ای در تیرماه ۱۳۷۱ اظهار داشت: وقتی که ماندلا به دیدار رهبری آمد دو زانو و با ادب روی زمین نشست و خامنه‌ای را رهبر خود خطاب کرد.
گلپایگانی البته پیش‌تر نیز در ۱۸ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ در مراسم گرامیداشت روز نیروی هوایی ارتش با تکرار این اظهارات تاکید کرده بود که: یادم هست روزی نلسون ماندلا رهبر آفریقا خدمت ایشان {خامنه‌ای} آمده بود و به ایشان می‌گفت رهبر من.
این اظهارات البته مختص محمدی گلپایگانی نیست و آقای خامنه‌ای نیز در دیدار با جوانان و فرهنگیان در مصلای شهر رشت در اردیبهشت ۱۳۸۰ نیز عباراتی مشابه این اظهارات را داشته که: نلسون ماندلا قبل از آنکه در آفریقاى جنوبى به پیروزى برسد – زمانى که تازه از زندان آزاد شده بود – به ایران آمد و با من ملاقات کرد، راجع به اوضاع آفریقاى جنوبى از او سؤال کردم، چیزهایى گفت. من به او گفتم، ما تجربه‏‌اى داریم که گمان می‌کنم در کشور شما هم قابل عمل باشد؛ و آن تجربه عبارت است از اینکه انسان‌های داوطلب – که اکثریت جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دادند – زن و مرد، با جسمِ خودشان به خیابان‌ها آمدند، نه با مشتشان، نه با سلاحشان، نه با نارنجکشان، نه با خانه‏‌هاى تیمی‌شان، بلکه با تنِ خودشان آمدند؛ روى خود را هم نبستند، با صورتِ باز آمدند؛ لذا نظام را منفعل کردند و او هم دید نمی تواند بایستد، واقعاً بر چه کسى می‌خواست حکومت کند؟ گفتم به نظر من این الگو در آفریقاى جنوبى قابل عمل است. او سرى تکان داد و بعد از رفتن او، یکى دو ماه طول نکشید که خبرهاى تظاهرات عظیم مردمى در آفریقاى جنوبى را در روزنامه‏‌ها خواندیم، من فهمیدم که این بذر، سبز شد.
به غیر از این اظهارات البته چندی پیش نیز آقای خاتمی در مصاحبه‌ای گفته بود که ماندلا همیشه از او با عنوان “رئیس جمهور من” نام می‌برد البته ایشان اضافه نموده بود که او این تعبیر را برای رؤسای جمهور دیگر کشورهای جهان هم به کار می‌برد.
به دنبال این اظهارات «صبح امروز» تلاش کرد تا با مصاحبه‌ای با آقای نلسون ماندلا از کم و کیف این دیدار‌ها و ماجرا باخبر شود که متأسفانه به دلیل مساعد نبودن حال ایشان میسر واقع نشد اما در ‌‌نهایت از طریق خانم «بریدگت ماسانجو» مسئول دفتر ایشان در ژوهانسبورگ مسئله بیان این خاطرات از زبان آقایان خامنه‌ای و گلپایگانی را به اطلاع ایشان رساند و خواستار تائید آن‌ها شد.
خانم ماسانجو در ‌‌نهایت گفت: موضوع به اطلاع آقای ماندلا رسانیده شد و ضمن اظهار تأسف از بیان وارونه این خاطرات ایشان مسائل دیگری را هم در رابطه با دیدار سال ۱۹۹۲ (تیرماه ۱۳۷۱) با رهبر ایران مطرح کرد؛ از جمله اینکه در آن دیدار فقط برای آقای خامنه‌ای یک صندلی گذاشته شده بود و مابقی دیدار کنندگان بروی زمین نشسته بودند که آقای ماندلا به محض ورود به اتاق ملاقات به علت ناراحتی پایشان اظهار داشتند بروی زمین نمی‌توانند بنشینند و برای ایشان نیز یک صندلی آورده شد.
خانم ماسانجو در رابطه با بیان اینکه آیا آقای ماندلا به آقای خامنه‌ای خطاب نموده‌اند “رهبر من” با خنده اظهار داشتند که بیان این مسئله حاکی از عدم شناخت فرهنگ آفریقایی و اخلاق و گفتار آقای ماندلا می‌باشد؛ چرا که خطاب رهبر من بیشتر یک تعارف و احترام است تا تبعیت سیاسی و الگو پذیری. به عنوان مثال من الآن برای احترام به شما می‌گویم از این مصاحبه متشکرم خبرنگار من.
خانم ماسانجو اظهار داشت: آقای ماندلا روز گذشته پس از شنیدن این اظهارات بیان داشت که وقتی یک رئیس جمهور منتخب در ایران به قدرت رسید [دوم خرداد ۱۳۷۶] من از حاکمیت مردم‌سالاری در ایران بسیار خوشحال شدم و با کمال میل هم دعوت آقای خاتمی را پذیرفتم و به ایران رفتم و در‌‌ همان دیدار هم همه مسئولان ایرانی را به دوستی و صلح و احترام به ملت کشورشان و دیگر ملل دعوت کردم و از آقای خامنه‌ای هم خواستم به رای ملت احترام بگذارد و میدان را برای تازه خواهان [احتمالاً منظور ایشان اصلاح طلبان بوده است] باز بگذارد اما متأسفانه چنین نشد و همین بیهوده ماندن صحبت‌های من در آن دو سفر بود که باعث شد در سال ۲۰۰۴ دعوت دولت ایران را برای سفر به آن کشور نپذیرم و نروم.
خانم ماسانجو در پایان گفت: آقای ماندلا اخبار ایران و اعتراضات مردم به نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن را به دقت دنبال می‌کند و آرزوی صلح و برقراری حکومت مردم در ایران را دارد، در‌‌ همان ایام آقای ماندلا تا مدت‌ها عکس آن خانمی که در خیابان توسط حکومت ایران کشته شده بود [ندا آقا سلطان] را در اتاقشان داشت و بسیار متأثر از وضعیت ایران بود.




وخامت حال نرگس محمدی در زندان زنجان

سحام نیوز: وضعیت جسمی نرگس محمدی بر اثر فشارهای وارد شده در زندان وخیم شده است.
به گزارش سایت ملی-مذهبی نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در آخرین ملاقاتی که با خانواده خود داشته است در وضعیت جسمی نامناسبی به سر می برده است به گونه ای که این وضعیت باعث نگرانی خانواده وی شده است.
در آخرین ملاقات، نرگس محمدی با صندلی به اتاق ملاقات منتقل شده و برای حضور در این ملاقات از سوی چهار نفر کمک می شده است. وی حتی توانایی ادای صحیح کلمات را نداشته است.
وضعیت جسمی خانم محمدی به حدی نامناسب بوده است که این ملاقات بر روحیه فرزندانش به شدت تاثیرگذار بوده و علی و کیانا نیز از دیدن حال نامناسب مادر خود غمگین شده اند. این ملاقات تاثیر منفی بر روحیه آنها داشته اشت.
خاطرنشان می شود خانم نرگس محمدی همچنان در زندان زنجان نگهداری می شود که از لحاظ سطح بهداشت و امکانات در وضعیت نازلی قرار دارد. وی هم اکنون در کنار زندانیان عادی در زندان به سر می برد. برخی از آنها متاسفانه به انواع بیماری مبتلا هستند. زندانیانی که خود قربانی روابط ناصحیح جامعه شده اند و به علت وضعیت وخیمشان معمولا از دید فعالان سیاسی و فرهنگی جامعه دور مانده اند.
در بند خانم محمدی امکانات ناچیزی وجود دارد و زندانیان حتی از داشتن یک یخچال نیز محروم هستند. خانم محمدی در ملاقات خود تاکید کرده است هر روز حالش به هم می خورد و بیماری وی تشدید شده است. به رغم حق این زندانی سیاسی برای دسترسی هر چه سریع تر به امکانات درمانی، مسئولان زندان از امکان دسترسی خانم محمدی به پزشک متخصص ممانعت به عمل آورده اند. هر بار که وضعیت خانم محمدی وخیم می شود به وی یک آمپول مسکن تزریق می شود که هیچ تاثیری در سلامتی او ندارد.
نرگس محمدی بعد از زندان خرداد ۱۳۸۹ به بیماری مرموزی مبتلا شد. این بیماری در شرایط استرس زا پیشرفت می کند و بدون اینکه خود بیمار متوجه شود باعث افتادن وی بر زمین می شود. این افتادن می تواند باعث اصابت سر وی به دیوار یا زمین یا جسمی سخت شود. این موضوع مایه نگرانی خانواده نرگس محمدی شده است.
این وضعیت در حالی است که نگهداری خانم محمدی در زندان زنجان قانونی نیست. وی در تهران محاکمه شده و طبیعتا باید در زندان اوین نگهداری شوند.




انتقال دو ساعته حسین رونقی ملکی به بیمارستان

سحام نیوز: حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر که از شنبه‌ی هفته‌ی گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود، ظهر امروز در پی وضعیت بد جسمی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد ولی با وجود وضعیت بد جسمی و علی‌رغم توصیه‌ی پزشکان مبنی بر بستری شدن و انجام مراحل درمانی به زندان اوین بازگردانده شد.
حسین رونقی ملکی
به گزارش ندای‌ سبز آزادی، حسین رونقی ملکی، دانشجوی زندانی، که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی یکی از کلیه های خود را از دست داده، از شنبه‌ی هفته‌ی گذشته دست به اعتصاب غذا زده است.
با توجه به وضعیت جسمانی بسیار وخیم این زندانی سیاسی، وی با اعتصاب غذای خود به استقبال مرگ رفته است. با این حال مسوولان قضایی و بازجویان اعتنایی به وضعیت خطرناک این زندانی سیاسی نمی کنند.
پدر حسین رونقی ملکی پیش از این در گفت و گویی، اعلام کرده بود در حالی که دادستانی با درمان پسرش موافقت کرده، بازجوها و تعدادی از سپاهیان از درمان وی جلوگیری می کنند. آقای رونقی ملکی از ۵ نفر از اعضای سپاه که مانع اجرای حکم دادستانی و مرخصی درمانی فرزندش می شوند نام برده بود.
امروز وبسایت “کلمه” گزارش داد، این وبلاگ‌نویس در هشتمین روز اعتصاب غذا به بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران منتقل شده اما مأموران امنیتی با رفتار اهانت‌آمیز و تهدیدهای مکرر موجب رنجش و آزار حسین رونقی و خانواده‌اش شدند.
با وجود این‌که بنابر توصیه پزشکان رونقی از سه ماه پیش باید بستری شده و مراحل درمانی‌اش را طی کند، مأموران امنیتی اجازه‌ی بستری شدن مجدد را به وی نداده و او را پس از دو ساعت به زندان بازگرداندند.
رونقی طی روزهای گذشته نیز به علت وضعیت بد جسمی شبانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و پس از انجام آزمایشاتی به زندان بازگردانده شده بود.
وی شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به رهبری از آغاز اعتصاب غذای خود خبر داده بود. رونقی در قسمتی از نامه نوشته بود: «اینجانب در اعتراض به این رویه های غیر قانونی از تاریخ ششم خرداد ۱۳۹۱ اعلام اعتصاب غذا می کنم و مسوولیت حفظ جان من بر عهده مسوولان جمهوری اسلامی است. این اعتصاب غذا در اعتراض به ناروایی ها و شکایت از دخالت های سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در امور قضایی و سلب استقلال این قوه و تلاش برای احیای قانون اساسی، آیین دادرسی، استقلال قضایی و احیای حقوق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نظیر برخورداری از مرخصی، تلفن، ملاقات و غیره است.»
این وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر هم اکنون دو سال و نیم است که بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد. وی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به تأیید رسیده و این وبلاگ‌نویس هم اکنون با وجود بیماری و نیاز مبرم به درمان پزشکی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند ۳۵۰ زندان اوین است. وی بیش‌ از ۹۰۰ روز است که بدون حتا یک ساعت مرخصی به صورت مداوم در زندان به سر می‌برد.



هرانا؛ گزارشی تصویری از جشن میلاد مهدی خدایی با حضور دکتر محمد ملکی

خبرگزاری هرانا - روز گذشته تولد مهدی خدایی از فعالان دانشجویی زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین با حضور جمعی از فعالان دانشجویی، زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر در تهران برگزار شد.
در این مراسم دکتر محمد ملکی اولین رییس دانشگاه تهران بعد از انقلاب از دانشجویان حاضر خواست که از زندان نهراسند و اگر به زندان دچار شدند، به زندان به عنوان فرصتی برای خودسازی خویش نگاه کنند و از فرصت زندان برای مطالعه بهره گیرند.
همچنین پیمان عارف نیز با ذکر خاطراتی از مهدی خدایی به ویژگیهای شخصیتی وی و همت او برای مطالعه اشاره کرد و از ارادت مهدی به شهید هدی صابر گفت.
در ادامه احمد شاهرضایی و سما نورانی از همبندیان مهدی خدایی نیز با ذکر خاطراتی یاد او را گرامی داشتند.
در پایان مراسم حاضران با بریدن کیک تولد و خواندن سرود یار دبستانی با گرامیداشت یاد مهدی خدایی، آرش صادقی و حسین رونقی ملکی برای ایشان و همه زندانیان سیاسی آرزوی آزادی نمودند.

گزارش تصویری از این مراسم در پی می آید:





هرانا؛ حسین رونقی به دستور لاریجانی به بیمارستان منتقل شد / تکمیلی

خبرگزاری هرانا – به دستور آیت الله لاریجانی رئیس قوه قضائیه، حسین رونقی ملکی زندانی سیاسی جهت درمان به بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در پی اعتراضات صورت گرفته نسبت به وضعیت حسین رونقی ملکی و اعتصاب غذای هشت روزه این زندانی به دلیل عدم اعطای مرخصی استعلاجی، آیت الله آملی لاریجانی ریاست قوه قضائیه طی دستوری به جعفری دولت آبادی از وی خواسته است حسین رونقی ملکی را جهت عمل جراحی به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل کند.
پس از این دستور ساعت ۱۵ ظهر امروز این زندانی از بند ۳۵۰ به بیمارستان هاشمی‌نژاد در تهران منتقل شد، نامبرده سه ساعت پس از انتقال به بیمارستان مجددا به بند ۳۵۰  بازگردانده شد.
بر اساس این گزارش مأموران امنیتی با وجود دستور لاریجانی مجددا با رفتارهای اهانت‌آمیز و تهدیدهای مکرر موجب رنجش و آزار حسین رونقی و خانواده‌اش شدند.
گفته می‌شود حسین رونقی سه روز پیش نیز به دلیل ضعف جسمانی ناشی از اعتصاب غذا به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود.
صبح امروز سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت حسین رونقی اعلام نگرانی کرده بود هم چنین هفته گذشته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز با انتشار اسناد پزشکی مسئولیت هر گونه آسیب به حسین رونقی را متوجه قوه قضائیه دانسته بود.
حسین رونقی در حالی به بند بازگردانده شده است که کماکان در اعتصاب غذا بسر برده و در وضعیت نامناسبی به لحاظ جسمی قرار دارد، طی روزهای اخیر بیش از ۹۰۰ تن از فعالین سیاسی و مدنی حمایت خود را از خواسته‌های بحق این زندانی طی بیانیه‌ای اعلام کرده بودند.



بیانیه جدید عفو بین الملل در مورد وضعیت حسین رونقی ملکی

خبرگزاری هرانا - سازمان عفو بین الملل طی بیانیه ای نسبت به وضعیت جسمی حسین رونقی ملکی ابراز نگرانی کرد.
در بیانیه عفو بین الملل آمده است: "حسین رونقی ملکی بعد از محاکمه در دادگاهی ناعادلانه در سال ۲۰۱۰ به اتهام «عضویت در گروه [غیرقانونی] اینترنتی ایران پرُکسی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری و رئیس جمهور» (احتمالا به خاطر انتشار نوشته‌هایش در وبلاگش به نام ۱۴ تیر) به ۱۵ سال حبس محکوم شد. وضعیت جسمی وی خطرناک است: او از ابتدای بازداشت بیماری پیشرفته کلیه دارد. او حد اقل ۴ عمل جراحی داشته است و اکنون نیازمند یک عمل جراحی دیگر است تا کلیه چپ او برداشته شود. عفو بین الملل مستحضر است که در صورت عدم انجام این عمل جراحی، ممکن است کلیه راست وی به شدت آسیب ببیند."
متن این بیانیه که توسط خبرگزاری هرانا ترجمه شده است به شرح زیر است:
عفو بین الملل
سند-ایران: مرخصی حسین رونقی ملکی، بلاگر زندانی، برای درمان پزشکی پذیرفته نشد
اقدام فوری
حسین رونقی ملکی، بلاگر زندانی در زندان اوین از دسامبر سال ۲۰۰۹، که منتظر عمل جراحی کلیه است، از ۲۶ می‌در اعتراض به رد مرخصی‌اش توسط مسئولین زندان، اعتصاب غذا کرده است.
حسین رونقی ملکی بعد از محاکمه در دادگاهی ناعادلانه در سال ۲۰۱۰ به اتهام «عضویت در گروه [غیرقانونی] اینترنتی ایران پرُکسی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری و رئیس جمهور» (احتمالا به خاطر انتشار نوشته‌هایش در وبلاگش به نام ۱۴ تیر) به ۱۵ سال حبس محکوم شد. وضعیت جسمی وی خطرناک است: او از ابتدای بازداشت بیماری پیشرفته کلیه دارد. او حد اقل ۴ عمل جراحی داشته است و اکنون نیازمند یک عمل جراحی دیگر است تا کلیه چپ او برداشته شود. عفو بین الملل مستحضر است که در صورت عدم انجام این عمل جراحی، ممکن است کلیه راست وی به شدت آسیب ببیند.
احمد رونقی ملکی، پدر وی، می‌گوید: پزشکان حکومتی بعد از معاینه او درمان ویژه بعد از عمل جراحی و همچنین مرخصی پزشکی تجویز کرده‌اند که با قوانین زندان هم مطابقت می‌کند. اما مسئولین با این درخواست موافقت نکرده‌اند. والدین وی به رسانه‌ها گفتند که فرزنداشان به آن‌ها گفته تحت فشار است «اعتراف نامه»‌ای را امضا کند تا با مرخصی پزشکی او موافقت شود.
بر اساس شواهدی که در دست عفو بین الملل است، احتمالا حسین رونقی ملکی به دلیل دفاع بدون خشونت از آزادی بیانش در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط وی است.
لطفا «هر چه سریع‌تر متن زیر را به فارسی، عربی، انگلیسی و زبان خودتان بنویسید:
درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط حسین رونقی ملکی که به دلیل دفاع بدون خشونت از آزادی بیانش با نوشتن در وبلاگ خودش در سلول انفرادی نگهداری می‌شود؛
تماس با مقامات ایرانی برای اطمینان از اینکه حسین رونقی ملکی تمامی مراقبت‌های پزشکی لازم را دریافت می‌کند، از جمله تمامی مراقبت‌های بعد از عمل جراحی که توسط دکترش و پزشکان معاینه کننده تجویز شده؛
از آن‌ها بخواهید تا اطمینان دهند حسین رونقی ملکی از شکنجه و درمان‌های نادرست در امان است و به او اجازه داده می‌شود تا با خانواده‌اش در تماس باشد و وکیل دلخواه خود را انتخاب کند.
لطفا» درخواست خود را تا قبل از ۱۲ جولای ۲۰۱۲ به ادرس‌های زیر بفرستید:
رهبر جمهوری اسلامی
آیت الله سید علی خامنه‌ای
ایران، تهران، خیابان جمهوری اسلامی، انتهای خیابان شهید کشور دوست، دفتر رهبر ایران
�Twitter:
@khamenei_ir #savemaleki
Email: info_leader@leader. ir
رئیس قوه قضائیه
آیت الله صادق لاریجانی
ایران، تهران، تقاطع خیابان عزیزی، پلاک ۴. ۲ درف‌تر روابط عمومی
Email: bia. judi@yahoo. com (Subject
Line: FAO Ayatollah Sadegh Larijani)
و رونوشت به:
نماینده حقوق بشر در کمیساریای عالی
محمد جواد لاریجانی،
ایران، تهران، خیابان ولیعصر، جنوب سه راه جمهوری، خیابان پاستور دفتر رئیس قوه قضائیه
�Email: info@humanrights-iran. ir �
(Subject line: FAO Mohammad Javad Larijani�