۱۳۹۱ خرداد ۲, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

گفتگو با خانم فرقانی همسر فریبرز رئیس دانا در مورد بازداشت ایشان










اخبار روز: 


اخبار روز: انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران -آداپ، از برگزاری تجمعات اعتراضی در آذربایجان به مناسبت ششمین سالگرد تظاهرات گسترده ی مردم تبریز و دستگیری های پرشمار معترضین توسط نیروهای امنیتی خبر داده است.

بنابر این گزارش در پی فراخوان های منتشر شده، مردم آذربایجان در شهرهای ارومیه و تبریز روز دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ دست به تجمع مسالمت آمیز زدند که با حمله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.
این تظاهرات در اعتراض به خشکاندن دریاچه ارومیه و به مناسبت سالگرد تظاهرات علیه کاریکاتور نژادپرستانه روزنامه ایران برگزار می شد.
تظاهر کنندگان در شهر ارومیه از ساعت ۷ عصر و در حوالی چهار سرداران و محله عسگر آباد شهر ارومیه با سرادن شعارهایی همچون "یاشاسین آذربایجان" (زنده باد آذربایجان) اعتراض خود را به سیاستهای حکومت ایران در خشکاندن دریاچه ارومیه به اعلام کردند.
به گزارش منابع آداپ ماموران در اطراف میدان سرداران با استفاده از باتوم و گلوله های رنگی به مردم حمله کرده و عده زیادی را بازداشت کرده اند. شاهدان عینی می گویند حداقل دو مینی بوس و سه دستگاه ون را دیده اند که بازداشت شدگان را به مراکز امنیتی و به طبقه زیرین هتل رضای این شهر منتقل می کرده اند. از تعداد دقیق بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست اما گمان میرود نزدیک به صد تن در این تجمعات بازداشت شده باشند. گارد موتورسوار نیز با ویراژ در پیاده روهای شهر اقدام به ایجاد ترس و وحشت و ضرب و شتم مردم می کرده است.
از سویی دیگر ماموران با تظاهرکنندگان در محله عسگرآباد شهر ارومیه درگیر شده و به سوی آنها گاز اشک آور پرتاب کرده اند. این در حالی است که تمام مسیرهای منتهی به مرکز شهر از جمله سیروس، عطایی، مدنی، پنج راه و فلکه خیام شهر ارومیه مملو از نیروهای امنیتی بود.
گزارشات رسیده از تبریز نیز از درگیریهای پراکنده در اطراف میدان آبرسان شهر تبریز حکایت دارد. به گفته شاهدان فضای این شهر در اطراف بازار، راسته کوچه، فلکه ساعت، خیابان شهناز به شدت امنیتی بوده است. ماموران امنیتی در پارکینگ هتل گسترش و خیابانهای اصلی شهر تبریز مستقر شده و اجازه تجمع را نمی داده اند. در جریان این تجمعات پراکنده، اکبر مهاجر و حسن میرزاخانی از فعالین آذربایجانی در سر راسته کوچه بازداشت شدند.
منابع خبری همچنین از بازداشت حسین احمدیان در شهر مراغه، علی حامد ایمان (مدیرمسئول روزنامه توقیف شده شمس تبریز)، افسانه توقی (دبیر کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز) و محمد اسکندرزاده در شهر تبریز در ساعات پیش از آغاز تجمعات خبر می دهند.
از بقیه شهرهای آذربایجان نیز خبر می رسد که مراکز شهری عموما تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشته است.










سایت پرس تی‌وی اعلام کرد:

ارتش و پلیس عامل افزایش ناآرامی‌ها در سوریه

سایت پرس تی‌وی وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد برخورد نادرست ارتش و پلیس با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم سوریه منجر به گسترش ناآرامی‌ها در این کشور شده است.
این سایت روز دوشنبه (اول خرداد) در قالب یادداشتی نوشته است: «برخورد شدید نیروهای دولتی با مخالفان سبب نشد که از شدت تظاهرات و خواسته‌های مردم کاسته شود.»
پرس تی‌وی همچنین افزوده که انتخابات پارلمانی در سوریه نیز نتوانسته ادعای مقام‌های این کشور مبنی بر آغاز اصلاحات را ثابت کند.
در این یادداشت همچنین آمده که این انتخابات «چندان مشروعیتی برای حکومت سوریه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد نکرده است.»
ناآرامی‌ها در سوریه از ۱۵ ماه پیش آغاز شده است که بر اثر آن دست‌کم ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.
مقام‌های جمهور اسلامی با آغاز درگیری‌ها در سوریه به صراحت اعلام کرده‌اند از بشار اسد حمایت می‌کنند.
از سپاه پاسداران به عنوان یکی از نیرو‌های سرکوب اعتراض‌های مردمی درسوریه نام برده می‌شود که زیرنظر مستقیم علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.









رئیس دیوان عدالت اداری خواستار قتل شاهین نجفی شد


محمدجعفر منتظری٬ رئیس دیوان عدالت اداری به عنوان نخستین مقام قضائی و رسمی در جمهوری اسلامی از «شیرمردان حریم ولایت» خواست شاهین نجفی را به «سزای عمل» خود برسانند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ آقای منتظری روز دوشنبه (اول خرداد) گفته که امیدوار است «این عناصر خبیث هرچه زود‌تر به دست شیرمردانی که همیشه در دفاع از حریم امامت و ولایت سینه‌های خود را سپر می‌کنند، به سزای عمل خود برسند.»
وی افزوده است: «متاسفانه برخی حلقوم‌های شیطانی، افکار منحوس و دست‌پروردگان استعمار به حریم امام بزرگوار شیعه جسارت‌های بسیار زننده‌ای داشتند که در برخی سایت‌ها و توسط عوامل سرسپرده صهیونیست گسترش یافت.»
محمدجعفر منتظری نخستین مقام رسمی در جمهوری اسلامی است که پس از صدور فتوای برخی مراجع تقلید مبنی بر «مرتد» بودن شاهین نجفی٬ خواستار اجرای این حکم می‌شود.
شاهین نجفی در هفته‌های اخیر به خاطر ترانه تازه‌اش به نام «نقی» مورد خشم مراجع تقلید شیعه و گروهی از محافظه‌کاران تندرو قرار گرفته است.
برخی از مراجع تقلید با صدور فتوا این خواننده پاپ را «مرتد» اعلام کرده و به طور مستقیم و غیرمستقیم خواستار به قتل رساندن وی از سوی شیعیان شده‌اند.








نگرانی از پناهندگی ورزشکاران ایرانی در لندن

مقام‌های جمهوری اسلامی نگران پناهندگی احتمالی شماری از اعضای کاروان ورزشی ایران در مسابقات المپیک لندن هستند.
پس از حوادث خشونت‌بار سال ۱۳۸۸ براساس گزارش‌ها دست‌کم ۱۰ ورزشکار ایرانی اعلام پناهندگی کرده‌اند که تکرار این مسئله در المپیک لندن باعث نگرانی‌هایی در جمهوری اسلامی شده است.
مینا علیزاده٬ مهدی حق شعار٬ وحید سرلک٬ احسان رجبی٬ رضا الله داد٬ تینا و تارا محمدنژاد و محمدحسین ابراهیمی از جمله ورزشکاران پناهنده شده به کشور‌های خارجی در دو سال گذشته هستند.
اعلام ممنوعیت خروج ۳۰۰ ورزشکار که به گزارش خبرگزاری ایسنا نام چند تن از ورزشکاران راه‌یافته به بازی‌های المپیک در آن دیده می‌شود٬ نشانه‌ای از این نگرانی‌ها است.
خبرگزاری ایسنا هیچ اشاره‌ای به نام ورزشکاران و مربیان ممنوع‌الخروج نکرده است٬ اما نوشته که آن‌ها به دلیل «بدهی مالیاتی» اجازه خروج از کشور را ندارند.
این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که به آغاز بازی‌های المپیک لندن که بیش از ۵۰ ورزشکار ایرانی نیز در آن حضور خواهند داشت٬ کمتر از دو ماه باقی مانده است.
در جمهوری اسلامی سال‌هاست از ورزشکارانی که به مسابقات ورزشی خارج از ایران اعزام می‌شوند وثیقه‌های سنگینی برای ضمانت بازگشت اخذ می‌شود٬ اما این مسئله نیز مانع از پناهندگی ورزشکاران نشده است.
تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه از اعضای کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک لندن چه میزان وثیقه دریافت خواهد شد٬ منتشر نشده است.






اخبار کارگری 21 مه 2012 برابر با اول خرداد 1391
 Ahmad Farsi
اعتصاب و تجمع کیوسک داران تبریزی مقابل شهرداری

کیوسک داران تبریزی در اعتراض به عملکرد سازمان میادین شهری شهرداری تبریز با بستن کیوسک های روزنامه فروشی مردم را از دسترسی به مطبوعات محروم کردند.
به گزارش مهر ، کیوسک داران تبریزی صبح امروز از ساعت ده در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تبریز در میدان ساعت گرد هم آمدند تا اعتراض خود را نسبت خلاء های قانونی که موجب ایجاد مشکلات عدیده ای برای آنان شده است اعلام کنند.
کیوسک داران، نداشتن اجازه برای برقرار کردن میز نمایش مطبوعات از سوی سازمان میادین ، تداخل قوانین شهرداری با فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بالا بودن اجاره بهای کیوسک ها و اخذ عوارض و مالیات هنگفت در ابتدای واگذاری کیوسک جهت بهره برداری و بیمه نبودن فعالان این بخش از فرهنگ کشور را دلیل این تجمع اعلام کردند. کیوسک داران تبریزی در جلسه شورای اسلامی شهر حضور یافته و خواسته های خود را در قالب یک نامه سر گشاده به اطلاع اعضای شورای شهر و استاندار آذربایجان شرقی رساندند.

تظاهرات در شیکاگو همزمان با برگزاری بزرگ‌ترین نشست ناتو

هزاران نفر در شیکاگو در اعتراض به جنگ و سیاست‌های ناتو به خیابان‌ها رفتند. این شهر میزبان اجلاس دو روزه‌ی ۲۸ عضو پیمان آتلانتیک شمالی است. آلمان در آغاز نشست از تصمیم فرانسه برای خروج از افغانستان انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری آلمان از شیکاگو در آمریکا، هزاران نفر روز یکشنبه (۲۰ مه/ ۳۱ اردیبهشت) در خیابان‌های مرکزی این شهر به جنگ و سیاست‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعتراض کردند. شعار مشترک گروه‌های تظاهرکننده‌ی مختلف که صدها پلاکات و پرچم آمریکا را با خود حمل می‌کردند، این بود: «به دستور جلسه‌ی ناتو مبنی بر جنگ و گرسنگی نه بگویید!»
روی برخی از پلاکات‌های اعتراض‌کنندگان خطاب به اعضای ناتو نوشته شده بود: «اگر یکی را بکشی نامش قتل است و اگر صدها هزار تن را بکشی نامش سیاست خارجی است!». به گفته‌ی یکی از منتقدان سیاست‌های ناتو، «آنان به عراق حمله می‌کنند، سپس کنسرن‌های اقتصادی وارد می‌شوند و میلیاردها به جیب می‌زنند».
همزمان با اعتراض‌ها نشست اعضای ناتو و سران ارشد بیش از ۳۰ کشور جهان تحت شدیدترین تدابیر امنیتی آغاز شد. از محوطه برگزاری بزرگ‌ترین نشست تاکنونی ناتو با موانع فلزی و بتنی و پلیس‌های تا دندان مسلح حفاظت می‌شود. گشت با هلیکوپتر امنیت هوایی را تأمین می‌کند و قایق‌های مسلح پلیس اوضاع در ساحل را زیر نظر دارند. حدود ۳ هزار مأمور انتظامی و امنیتی مسئولیت تأمین امنیت نشست شیکاگو را بر عهده دارند.
محل برگزاری این نشست هم از نظر تظاهرکنندگان دور نماند. برخی از کهنه‌سربازانی که در قالب مأموریت ناتو در افغانستان حاضر بوده‌اند، قصد دارند با حضور در محل با اونیفورم نظامی، مدال‌های خود را به نشانه اعتراض پس بدهند.
سازماندهندگان تظاهرات امیدوارند ده‌ها هزار تن به درخواست آنان پاسخ مثبت بدهند. نقطه‌ی آغاز تظاهرات همان مکانی است که باراک اوباما حدود چهار سال پیش در آن به‌عنوان ریاست جمهوری آینده‌ی آمریکا سخنرانی کرد. برخی از فعالان آشوب‌طلب نگرانی مأموران ویژه‌ی حاضر در محل را برانگیخته‌اند. پیش از آغاز نشست چند درگیری جزیی بین گروه‌های کوچک از تظاهرکنندگان و پلیس رخ داد. مقام‌های محلی از چند مورد جراحت و دستگیری در شامگاه شنبه (به وقت محلی) خبر دادند.
به گزارش پلیس چند طرح خرابکاری برای به آتش‌کشیدن برخی از مکان‌ها از جمله یکی از دفاتر ستاد انتخاباتی باراک اوباما خنثی شده است. ۵ تن هم به اتهام حملات تروریستی در بازداشت به سر می‌برند. از آنان اسلحه و مواد آتش‌زا کشف شده است.


انتقاد دولت آلمان از تصمیم فرانسه

آلمان در آغاز نشست ناتو به طرح رئیس‌جمهوری جدید فرانسه برای خروج زودهنگام سربازان این کشور از افغانستان واکنش نشان داد. فرانسوا اولاند در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که ۳ هزار و ۳۰۰ سرباز فرانسوی را تا پایان سال جاری (۲۰۱۲) از افغانستان عقب خواهد کشید. رئیس جمهوری فرانسه در عین حال آمادگی کشورش برای کمک به افغانستان در دیگر زمینه‌ها را اعلام کرد.
ناتو قصد دارد نیروهای خود را تا سال ۲۰۱۴ از این کشور خارج کند.
گیدو وستروله، وزیر خارجه‌ی آلمان، نسبت به «رقابت برای خروج نیروها» از افغانستان هشدار داد. به اعتقاد او، خروج نیروی کشورهای غربی "تحت تأثیر سیاست‌های داخلی" این کشورها ممکن است به تقویت تروریسم منجر شود.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز بار دیگر بر سیاست مشترک ناتو مبنی بر «ورود همزمان، خروج همزمان» تأکید کرد.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، خروج زودهنگام سربازان فرانسوی از افغانستان را تهدیدی برای برنامه‌های ناتو نمی‌داند. به اعتقاد او، به هر حال نقش نیروهای بین‌المللی حاضر در افغانستان به تدریج از نقش نظامی به نقش حمایتی تبدیل خواهد شد.
به گفته‌ی راسموسن، «من مطمئنم که ما می‌توانیم یکپارچگی میان اعضا [اعضای ناتو] را حفظ کنیم. رقابتی برای خروج [از افغانستان] وجود نخواهد داشت».
اجلاس ناتو در شیکاگو تا دوشنبه (۲۱ مه/ اول خرداد) ادامه خواهد داشت. برخی از اعضای این پیمان که در روزهای اخیر در نشست سران "گروه ۸" مهمان باراک اوباما بودند، مستقیم به شیکاگو آمدند.
نشست سران هشت کشور بزرگ صنعتی (گروه ۸) هم قرار بود در شیکاگو برگزار شود. این اجلاس اما به دلیل تظاهرات به محل استراحت و خانه ییلاقی رئیس جمهوری آمریکا در کمپ‌دیوید در ایالت مریلند منتقل شد.

بلاتکلیفی ده ساله کارگران سامیکو صنعت

خبرگزاری هرانا - کارخانه سامیکو صنعت همدان بمدت ۱۰ سال است که به جهت مشکلات مالی که از جانب مدیر عامل ایجاد شده است تعطیل وکارگران آن بلاتکلیف شده‌اند.
به گزارش ایلنا، چنگیز اصلانی گفت: کارخانه سامیکو صنعت همدان بمدت ۱۰ سال است که به جهت مشکلات مالی و مدیریتی تعطیل و کارگران آن بلاتکلیف شده‌اند.
دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با بیان اینکه چک‌های بی‌محل مدیر عامل، کارخانه را به تعطیلی کشاند اظهار داشت: ۱۸۰ کارگر رسمی و ۲۴۰ کارگر قراردادی این واحد تولید کننده لوازم خانگی از نیمه دوم سال ۸۱ تا هم اکنون حقوق و سایر مزایای قانونی خود را طلب دارند.
او با اشاره به اینکه هیئت تسویه این کارخانه برای پرداخت حقوق و سایر مطالبات کارگران بمدت ۱۰ سال است که در پی فروش کارخانه جهت پرداخت مطالبات کارگران هستند افزود: تعداد کمی از این کارگران با قانون جدید بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور امکان بازنشستگی دارند که با مشکلات به وجود آمده این امکان از آنان سلب شده است.
به گفته اصلانی کارگران کارخانه سامیکو صنعت همدان خواستار پرداخت سنوات بر مبنای هر سال سه ماه از کارفرما هستند چرا که مقصر اصلی تعطیلی کارخانه را اشتباهات مدیریتی او می‌دانند.
این فعال کارگری مدعی شد: مدیر عامل این واحد تولیدی با وجود استفاده از همه تسهیلات بانکی و سایر امکانات، توانایی اداره این کارخانه را نداشت و باعث شد کارخانه تعطیل شود.
او با بیان اینکه کارگران در هنگام تعطیلی کارخانه دارای سوابق ۱۰ تا ۲۵ سال بودند گفت: ۸۰ درصد کارگران فنی و با مهارت بودند که در این ۱۰ سال بلاتکلیف‌‌‌‌ رها شده‌اند.
نماینده کارگران کارخانه سامیکو صنعت اظهار داشت: به رغم پیگیری و مراجعه کارگران به مسوولان کشوری و استانی، هنوز هیچ اقدامی در جهت رفع مشکلات کارگران این شرکت انجام نگرفته و پاسخ قانع‌‏کننده‌‏ای در این زمینه دریافت نشده است.
گفتنی است کارخانه سامیکو صنعت از ۸۱/۱۱/۲۴ به رغم تولید بالا اعلام ورشکستگی کرد، و هم اکنون با داشتن ماشین آلات و نیروهای آماده بکاری که ده سال است در بلاتکلیفی بسر می‌برند کارگران منتظر حمایت‌های دولت در جهت بازگشایی این واحد تولیدی هستند.


هرانا؛ فریبرز رئیس دانا، اقتصاد دان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران صبح امروز، دوشنبه اول خرداد ۱۳۹۱، جهت اجرای حکم یک سال زندان خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فریبرز رئیس دانا استاد سابق دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی طیف چپ که سال ۸۹ در پی انتقاد از حذف یارانه‌ها(طرح تعدیل اقتصادی) بازداشت و سال گذشته به یکسال حبس محکوم شده بود، در پی قطعی شدن حکمش صبح امروز با مراجعه‌ی ماموران امنیتی به منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
دکتر فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران در پی مصاحبه با بی بی سی فارسی و انتقاد به طرح حذف یارانه‌ها از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
وی طی روزهای گذشته نسبت به اصلاحیه‌ی قانون کار انتقاد کرده بود و این روند را تلاشی برای قانونی کردن شیوه‌ی برده داری نوین بر ضد کارگران خواند.

كارخانه نساجي مازندران تعطيل شد

ايران كارگر: يكي ازفعالين كارگري درنساجي مازندران روز 30 ارديبهشت گفت : تعداد 400نفراز كارگران قراردادي كارخانه نساجي مازندران اخراج شده وبه خيل بيكاران جامعه پيوستند و380 نفرازكارگران رسمي هم كه داراي سابقه هاي طولاني كارهستند دربلاتكليفي بسرميبرند چون كارخانه بطوركامل تعطيل شده است.
اين فعال كارگري افزود :كارگران نساجي مازندران همراه با خانواده هايشان درشانزدهم ارديبهشت ماه جلوي استانداري مازندران درساري و فرمانداري قائمشهر ، دراعتراض به پرداخت نشدن بيش از20ماه حقوق و حل و فصل نشدن مسائل بازنشستگي شان تجمع گسترده اعتراضي داشتند .بدنبال اين اعتراض استانداري وعده داد كه تا پايان ارديبهشت ماه به مسائل كارگران رسيدگي خواهد شد .
يكي ازكارگران كه با خانواده اش همراه ساير كارگران در تجمع اعتراضي جلوي استانداري شركت داشت گفت :براي خواباندن اعتراض وجلوگيري ازتداوم آن ازبودجه استانداري يكماه حقوق به كارگران پرداخت شد درصورتيكه درشرايط سختي كه كارگران بخاطر نگرفتن بيش از 20 ماه حقوقشان دارند وبدهكاري هايي كه طي اين مدت روي دستشان مانده مشكلي حل نميكند .
اين كارگر ادامه داد: درصورت حل و فصل نشدن مطالبات ومشكلات مجددا اقدام به تجمع اعتراضي خواهيم نمود . لازم به ذكر است باتعطيل شدن كارخانه نساجي مازندران كه به دليل سياست هاي غلط اقتصادي دچاراين بحران شده وضعيت كارگران ازقبل هم بدتر ميشود و دروضعيت معيشتي بسيار خطرناكي قرارميگيرند .


۲۰۰ کارگر از آغاز سال جديد در لارستان بيکار شده اند

خبرگزاری هرانا - يک فعال کارگری در لارستان گفت: ۲۰۰ کارگر از ابتدای سال جديد تا کنون به جمعيت مقرری‌بگيران بيمه بيکاری اين شهرستان افزوده شده‌اند.
محمد حسن قوامی در گفت گو با ايلنا ضمن اشاره به اهميت آمار مقرری‌بگيران بيمه بيکاری بلحاظ آگاهی از وضعيت بيکاری در کشور، اظهار داشت: به گفته مسئولان اداره کار شهرستان لارستان از ابتدای امسال۲۰۰ کارگر بيکار شده به جمع مقرری‌بگيران بيمه بيکاری افزوده شده‌اند.
دبير اجرايی خانه کارگر لارستان با بيان اينکه اين شهرستان فاقد واحد‌های صنعتی بزرگ است افزود: اين تعداد کارگر بيکار شده بيشتر در واحدهای کوچک زير ده نفر فعال بوده‌اند.
دبير اجرايی خانه کارگر لارستان با اشاره به وضعيت اشتغال در شهرستان لارستان عنوان کرد: آمار و ارقام نشان دهنده آن است که وضعيت اشتغال وبيکاری در اين شهرستان رضايت بخش نيست.

اخراج 150كارگرشهرداري خرمشهر درراوائل ارديبهشت ماه سال91

ايران كارگر: يك فعال كارگري از خرمشهر در روز30ارديبهشت 91 گفت :150نفر از كارگران زحمتكش شهرداري خرمشهركه هركدام بطور متوسط 8 سال سابقه كار داشتند اخراج شدند. كارگران مطالباتشان را ازطريق مقامات وارگانهاي ذيربط پيگيري ميكردند اما به نتيجه اي نرسيده و كسي پاسخگونبود.كارگران تهديد كرده بودند چنانچه مطالباتشان پرداخت نشود حاضر به اضافه كاري در قسمت نگهباني نيستند .
يكي ديگر ازكارگران گفت :كارگران شهرداري براي پرداخت اجاره خانه و ساير هزينه هاي خود با توجه به تورم سر سام آورمجبورند در ماه چندين ساعت درقسمت نگهباني اضافه كاري كنند تا به حداقل هاي زندگي خانواده خود برسند چراكه بخاطر حقوق كم ، قادر به تامين مشكلات درماني و هزينه تحصيلات و... فرزندان خود نيستند. اما مقامات دست اندر كار در يك اقدام بي سابقه و غير عادلانه بجاي پرداخت مطالبات كارگران زحمتكش همه 150 كارگر معترض را اخراج كردند.درصورتيكه مطالبات 9ماهه كارگران دو ونيم ميليون تومان بيشتر نبوده است.

اخراج 180 كارگر كارخانه نويد منگنه اصفهان

ايران كارگر : يك فعال كارگري اصفهان درمصاحبه با ايران كارگر، روزشنبه 30ارديبهشت گفت :كارفرماي كارخانه نويد منگنه در شهرك صنعتي فولاد اصفهان ، در اسفند 90كارخانه را تعطيل اعلام و كليه كارگران را اخراج كرده است . بنابر همين گزارش 180 كارگركارخانه بطور متوسط سابقه كاري 15 ساله داشته اند. كارگران زحمتكش در اعتراض به اين تصميم گيري مديريت كارخانه در اسفند 90 مقابل فرمانداري زرين شهر اصفهان دست به تجمع اعتراضي زدند و نسبت به اين اقدام ظالمانه شكايت كردند.
اين فعال كارگري افزود : كارگران با جمع آوري 10 ميليون تومان پول ، وكيل گرفته تا ازحقوق اوليه خود دفاع كنند .اما درمقابل كارفرما با گرفتن وكيل 300 ميليون توماني وتباني با قضائيه ، حكمي مبني براينكه سه ماه (90روز ) حقوق به كارگران داده شود وهمه تسويه حساب شوند صادر كرد. به اين ترتيب 180 خانواردراين شرايط سخت معيشتي با مشكلات بيشتري مواجه شدند .اين در شرايطي است كه توليدات اين كارخانه ضروري و مورد نيازبود وضرورتي برتعطيلي آن نبود.

اجاره‌نشین‌ها و کابوس افزایش 30 درصدی اجاره‌بها

یک واحد مسکونی در منطقه نارمک با متراژ ۳۵ متر، یک خوابه با قیمت ۲۲ میلیون تومان رهن کامل واگذار ‌می‌شود/نرخ ودیعه و اجاره بهای مسکن در حالی نگران کننده است که حقوق کارگر تنها ۳۹۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
ایلنا: درشرایطی که در اوایل سال جاری شاهد رکود بخش مسکن در کشور بودیم اما همزمان با نزدیک شدن به تابستان و فصل قراردادهای جدید بین موجر و مستاجر همچنان سایه سنگین افزایش اجاره‌بها بر سر مستاجران سنگینی ‌می‌کند.
به گزارش ایلنا، در حالی که فروردین هر سال به عنوان دوره خواب مسکن نامیده ‌می‌شود، امسال برای اولین بار در فروردین ماه شاهد افزاریش ۱۵ درصدی نرخ اجاره نسبت به اسفندماه ۹۰ بودیم. افزایشی که در ماه اردیبهشت شتاب بیشتری به خود گرفت و حالا در اوایل خرداد بحران را برای اجاره‌نشین‌ها به اوج خود رسانده است.
بازار اجاره بها در حالی آشفته است که همزمان با ورود به خردادماه و آغاز رونق در بازار اجاره افزایش چشمگیر نرخ‌ها خودنمایی می‌کند..
به گزارش خبرنگار ایلنا از سطح شهر، یک واحد مسکونی در منطقه نارمک با متراژ ۳۵ متر، یک خوابه با قیمت ۲۲ میلیون تومان رهن کامل واگذار ‌می شود، در حالی که ودیعه و اجاره یک واحد ۸۰ متری در همین منطقه ۴۵ میلیون تومان با اجاره ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
واحد دیگری با همین متراژ در یکی از میادین منطقه نارمک با ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۸۰۰ هزار تومان اجاره داده ‌می شود.
همچنین بهای اجاره یک واحد ۴۳ متری یک خوابه در منطقه تهرانپارس ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۴۹۰ هزار تومان اجاره ماهانه تعیین شده است؛ این درحالی است که واحد دیگری در همین منطقه با متراژ ۸۰ متر و ۲ خوابه ۲۰ میلیون تومان ۷۵۰ هزار تومان است.
براساس این گزارش یک واحد مسکونی ۵۰ متری در منطقه پیروزی با ودیعه ۲۰ میلیون تومانی و ۲۵۰ هزار تومان ماهانه اجاره داده ‌می شود و درهمين حال قیمت یک واحد مسکونی ۸۵ متری در نبرد شمالی واقع در خیابان پیروزی ۶۰ میلیون تومان رهن کامل است.
در منطقه یوسف آباد نیز واحدی با متراژ ۴۸ متر مربع ۸ میلیون تومان ودیعه و ۸۰۰ هزار تومان اجاره داده‌ می‌شود.
همچنين یک واحد مسکونی ۵۰ متری در اقدسیه با ۳۰ میلیون تومان و با اجاره ۴۰۰ هزار تومان واگذار ‌می شود.
اجاره بهای یک واحد مسکونی در منطقه سهروردی شمالی ۶۰ میلیون تومان رهن کامل است؛ درحالی که رهن واحد مسکونی دیگری با ۷۰ متر مربع ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.
در منطقه بلوار کاوه نیز یک واحد ۵۰ متری یک خوابه با سه میلیون تومان ودیعه و ۷۰۰ هزار تومان اجاره داده ‌می شود.
یک مشاور املاک در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره تعیین نرخ بالای ودیعه و اجاره بهای مسکن توسط موجر گفت: وقتی مالک یک واحد مسکونی با مراجعه به مشاور املاک نرخ ملک خود را تعیین می‌کند دلیل افزایش اجاره و نرخ ودیعه خود را افزایش عمومی قیمت‌ها در کالاهای اساسی مطرح می‌کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، با یک نگاه اجمالی به اجاره بها در کلانشهر تهران، وضعیت نابسامان مسکن کاملا ملموس است.
در نرخ‌های مذکور، نرخ ودیعه و اجاره بهای مسکن در حالی نگران کننده است که حقوق کارگر برای سال جاری تنها ۳۹۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است كه اين امر بيانگر اين مساله است كه یک کارگر توانایی اجاره یک واحد مسکونی با حداقل امکانات در تهران را ندارد. علاوه بر آن اقشار متوسط رو به بالای جامعه نیز هر ساله بارسیدن به فصل نقل و انتقال مسکن بابحران افرایش اجاره مواجه می‌شوند.
در این شرایط مسوولان دولتی سال گذشته موضوع کنترل اجاره بها را به مردم وعده دادند وعده‌ای که با طرح‌های غیر منطقی و غیر عملی نظیر تعیین درصدی سقف افزایش اجاره بها و تعزیراتی کردن ماجرا رنگ تحقق به خود نگرفت و در این مدت نرخ‌های اجاره با سرعت بیشتری رو به صعود گذاشته‌اند.
در این شرایط همچنان مسوولان بر وعده‌های خود تاکید دارند.
ابولفضل صومعلو معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در اواخر اسفندماه سال گذشته در یک گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه مردم نگران اجاره‌بها نباشند، گفته بود: کسانی که در گذشته به تبع کاهش نرخ سود سپرده بانکی بیشتر به سمت دریافت پول نقد بودند و این امر موجب فشار اقتصادی به مستاجران ‌می‌شد امیدواریم با سیاست افزایش نرخ سود سپرده بانکی بازار اجاره بها کنترل و تنظیم شود.
اما سیاست افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی هم به کمک کنترل اجاره بها نیامد و افزایشی ۳۰ درصدی در بهای اجاره‌ها احساس می‌شود.
در هر صورت وضعیت بازار مسکن همچنان در سایه بی‌توجهی دولت مردان به سر می‌برد.
به نظر می‌رسد سرنوشت مسکن را باید از سر نوشت.
گزارش از: محمد جندقی

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به تعویق افتاد

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که گفته می‌شد قرار است از اول خردادماه اجرایی شود، بنا به دلایلی، به زمان دیگری موکول شد.
به گزارش مهر، دولت که در چندماهه اخیر همواره بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تاکید و اصرار کرده، فعلا موفق نشده است که این فاز را اجرایی کند.
کاهش اعتبار هدفمندی یارانه‌ها از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان مورد درخواست دولت به ۶۶ هزار میلیارد تومان در مجلس، یکی از دلایل اصلی تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عنوان می‌شود.
در همین حال، واریز سهمیه بنزین خودروها بدون تغییر قیمت از ۲۴ امشب هم به نوعی تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را نشان می‌دهد.
بانک مرکزی هم پیش از این در نامه ای از فعالان اقتصادی و اتاقهای بازرگانی خواسته بود که برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای خردادماه آمادگی داشته باشند.
باتوجه به تائید قانون بودجه ۹۱ توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن به دولت، دیگر قوه مجریه برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مشکل قانونی ندارد.
کارشناسان اقتصادی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی را به نفع بخش تولید کشور نمی‌دانند.

جمهوری شورایی محور حزبیت طبقه کارگر است

http://salam-democrat.com









سازماندهی اعتراضات پراکنده کارگران برای ایجاد جنبش کارگری ضروری است ( بخش اول )
گروه پژوهش کارگری اردیبهشت ۱۳۹۱


چنانچه انتظار می رفت اعتراضات پراکنده کارگران به دلایل گوناگون همچون بیکاری ، دستمزد ناچیز در مقابل تورم مهار نشدنی ، گرانی روز افزون و دلایل دیگر وسعت بیشتری نسبت به گذشته یافته ، در مقابل دولت و حکومت نه تنها اهمیتی به مشکلات کارگران نمی دهند بلکه به سرکوب کارگران پیشرو نیز می پردازد . طبیعی است در مقابل این اعتراضات گسترده ، وظیفه کارگران آگاه و کسانیکه باور به جنبش کارگری دارند صد چندان شده تا با از جان گذشتگی و تلاشی فراوان به سازماندهی آنها پرداخته و جنبش کارگری را قوام بخشند . هستند کارگران آگاهی که از دل اعتراضات کارگری دهه ۸۰ بیرون آمده ، چه آنان که هنوز در زندان رژیمند و چه کسانی که در زندان بزرگتر تحت نظر دائمی عوامل امنیتی قرار دارند ، اما همچنان در باورشان برای ایجاد تشکل کارگری ایستاده اند . هستند کارگران آگاه دیگری که در دهه ۹۰ از دل اعتراضات کارگری بیرون آمده و با وجود مشکلات فراوان زندگی ، تلاش دارند نوای هماهنگی به حرکت کارگری بدهند و نشان داده اند که وحشتی از سرکوب رژیم ندارند . اعتراضات گسترده اخیر نیز کارگران آگاه دیگری را همچون خون تازه ای به فعالان پیشین خواهد افزود تا ترکیب آنها با یکدیگر نه تنها موجب جایگزینی کار گسترده در طبقه و فراموش کردن اختلافات اندک شده ، جنبش کارگری نوینی را شکل دهد که با تشکل خود قادر به مقابله با دولت و حکومت گردند . البته بخشی از فعالان کارگری در تمام این سالها در پاره ای از اعتراضات کارگران شرکت داشته و تلاش کرده اند ضمن انتشار اخبار کارگری به بار تئوریک جنبش نیز بیافزایند که نسبت به روشنفکران چپ و سوسیال دموکرات موجود در کشور بسیار محدود بوده و این امر موجب تاسف است .
خوشبختانه امروزه اخبار مربوط به اعتراضات کارگری در بیشتر سایتهای داخلی و خارجی منعکس بوده و این خود نشاندهنده ارزش حرکت طبقه کارگر برای تغییر رژیم است . در این ماهها کمتر شهری از کشور است که در آن اعتراضات کارگری نباشد ، کما اینکه این اعتراضات در شهرهای بزرگ و نواحی صنعتی گسترده تر بوده و به دلیل شرایط اقتصادی بحرانی و ماهیت رژیم رو به افزایش خواهد بود . شدت اعتراضات کارگری چنان بالا گرفته و اهمیت یافته که نه تنها در اخبار و سایتهای جناحهای مختلف حکومتی ، دولتی ، وابستگان خانه های کارگر ، حزب کار و سایر تشکیلات زرد جناحها منعکس است ، بلکه سایر گروههای اپوزیسیون از جمله اصلاح طلب نیز آن اخبار را تحت پوشش خود قرار داده اند . چه خوب می شد اگر چند سایت محدودی همچون سندیکای شرکت واحد ، کانون مدافعان حقوق کارگر و سایر کمیته های فعال این اخبار را همراه تحلیلهای مربوط به حرکت کارگران واحدهای صنعتی تحت پوشش خود قرار دهند و نه بصرف اینکه از منابع دولتی همچون ایلنا تغذیه می گردند آن را منتشر ننمایند ، البته گاها برخی از این اخبار در سایت اتحادیه آزاد کارگران منتشر می شود که بهتر است اخبار بیشتری همراه مقالات سایر سایتهای گفته شده در سایت آنها انتشار یابد . پخش این اخبار چه کامل و چه مختصربا ذکر و یا بدون ذکر ایلنا بهمراه مقالات مفید از سایتهای داخلی که مورد تایید کارگران می باشند و طبعا انتشار پلی کپی شده آنها بدون آرم و تبلیغ گروهی و مخصوصا گروههای سیاسی ، موجب آگاهی بیشتر کارگران گردیده و فضای یاس بی حرکتی کارگران را به فضای امیدوارانه گسترش این اعتراضات تبدیل می کند . طبیعی است که هر سایتی با هدف خاصی برای جذب کارگران انتشار اخبار و تحلیلهایش را قرار می دهد که باید مورد دقت کارگران آگاه قرار گیرد ، اما از طرف دیگر این حداقل وظیفه کارگران آگاه و فعالین کارگری است که اخبار کارگران را تحت پوشش عمومی کارگران قرار دهند تا وضعیت طبقه خود را در مقابل دولت و حکومتی ببینند که به خواسته های آنان جواب مثبت نداده و ضمن تصویب قوانین برعلیه آنان ، فعالانش را مورد سرکوب قرار می دهند !
جناحهای قدرتمند حکومت که در مقابل خود جنبش سازماندهی شده ای را نمی بینند ، در مقابل کرنشی که در مقابل قدرتهای غرب و شرق از خود نشان می دهند و در کنار سرکوب هر صدای مخالف به جنگ قدرتی با یکدیگر پرداخته اند . افزایش قدرت ، سرکوب مخالف ، فساد غیرقابل مهار و مواردی دیگری در همین ردیف است که در همه این جناحها مشترک می باشند و متاسفانه دیده می شود که روشنفکران و سیاسیون اختلافات جناحی را که موارد ظاهری و پوششی آنهاست را بیشتر بها داده و مثلا رنگ و لعاب ایرانیزه یک جناح را که شکل تراژدی گرفته را به جناح دیگر سنتی که فشار بیشتری برای مذهبی شدن جامعه دارد برتری داده و یا جناحی را صلح طلب دانسته و نسبت به جناح جنگ طلب ترجیح می دهند . کسی منکر اختلاف جناحی و جنگ قدرتی آنها نیست و اینکه این اختلافات در زمان نبود جنبش اعتراضی رو به افزایش است ، اما واقعیات ۳۳ ساله رژیم نشان داده که همه جناحهای حاکمه در زمان گستردگی اعتراضات کارگری و سایر اقشار همواره باهم متحد می گردند ، گرچه در این ۳۳ سال هیچگاه مهره های اصلی بیت رهبری ، گروه رفسنجانی ، سران اصلاح طلب ، موتلفه ، مراجع ، سران دولتها و فرماندهان سپاه برای فساد و رانت اقتصادی پایشان به محاکمه و زندان باز نشده است . اگر اعتراض و یا مخالفتی از هرکدام از این جناحهای حکومتی در ۳۳ سال گذشته سر زده ، تنها زمانی بود که از قدرت آنها کاسته شده بود و یا اینکه از حکومت بیرون رانده شده بودند و مورد آخر اصلاح طلبان بودند که بقول خود پرچم دموکراسی را که هیچگاه آنرا درک نکرده بودند ، با اخراج از هیات حاکمه ، بلند کردند تا جنبش اقشار متوسط را بسود خود کنترل کنند . کما اینکه ۳۳ سال پیش کارگر پالایشگاهی به آخوندی که پس از پیروزی حکومت جمهوری اسلامی در شیفت ناهار به سخنرانی طولانی مشغول بود گفت ؛ آیا شکم گشنه دین و ایمان سرش می شود ، پس بگذار نهارمان را بخوریم و سخنرانی پایان یافت . بهرحال زندگی زیر خط فقر اکثریت کارگران به آنها امکان استفاده از شرایطی که گاها برای اقشار متوسط فراهم می شود ، نداده و باید آگاه گردد که هیچ کدام از جناحهای حکومت تغییری در وضعیت آنها نخواهد داد ، مگر آنکه با تشکلات خود به این مهم دست یابند .
تحریمهای اقتصادی و سیاسی غرب برای کنترل انرژی هسته ای رژیم عاقبت حاکمیت را از عواقب وخیم آینده بترس انداخته تا جناحهای دلال و فاسد که از طریق رانت و واردات به ارتزاق مشغول بودند را نسبت به جناحهای جنگ طلبی که بدنبال بحرانهای داخلی و منطقه ای هستند را قویتر کرده تا پای میز مذاکره بنشاند . بدلیل آنکه بجز بخشی از مجاهدین انقلاب اسلامی و موتلفه که افراد آنها بیشتر حالت نیمه حزبی دارند ، باقی جناحهای حاکمه همواره بصورت غیر حزبی عمل نموده و بدلیل منافع فردی هرزمان زیر یکی از پرچمها جذب می گردند و بهمین دلیل رهبری دوام عمر خود را در اکثریت مطلق نبودن همه جناحها و وابستگی آنها بخود دیده و این امر را در انتخابات آخر مجلس اعمال نموده است . جنگ قدرتی جناحها در اشغال سفارت انگلیس توسط دو گروه متفاوت از سپاه و بسیج ، در جلسه انرژی هسته ای ترکیه و همزمانی حضور گروه مخالف در جزیره ابوموسی ، در رقابت جبهه اصولگرایان و جبهه پایداری در انتخابات مجلس ، در پروژه های نفتی و امور اقتصادی و واردات از طرفی و بحرانهای ایجاد شده توسط سپاه قدس از طرف دیگر بهمراه موارد دیگر مشاهده نمود . اما جنگ قدرتی جناحهای حاکمه چه در پروسه طولانی بسمت صلح با غرب پیش رود و چه حالت بحرانی فعلی تا مدتی طول کشیده و حتی منجر به جنگی هوایی و بمباران گردد ، سرانجامش با قدرت یابی هر جناحی به سرکوب بیشتر جنبش کارگری و هر مخالف دیگر منتهی خواهد گردید . پایان خوشی که بخشی از روشنفکران و سیاسیون بدلیل مذاکرات صلح رژیم و غرب پیش بینی می کنند ، کاذب بوده و نه تنها به سقوط این رژیم و حذف گرانی و بحران اقتصادی منجر نمی گردد که برای چنین سقوطی یا جنبش کارگری بهمراه سایر جنبشهای داخلی باید سازماندهی و پیروز گردند و یا مکانیزم غرب بتواند همچون ۳۳ سال قبل آلترناتیوی را جایگزین جنبش درحال رشد نماید .
در حالی که سپاه و سایر جناحهای حکومتی تحت قیمومت رهبری به غارت منابع اقتصادی کشور مشغول بوده و از طریق اختصاص رانتها و واردات بی رویه ضربه سنگینی را به صنایع وابسته و مونتاژی زده اند و نتیجه این اقتصاد بحرانی را نه ناشی از فساد و بی لیاقتی حکومت بلکه بدلیل تحریمهای اقتصادی می انگارند ، بیکاری رو به افزایشی را برای کارگران ببار آورده است . روزی نیست که خود سایتهای دولتی اخبار بیکاری یک یا چند واحد کارگری را اعلام نکنند و خود مهمترین دلیل آن را واردات محصولات بی کیفیت چینی و مشکلات تحریم برای آوردن مواد و قطعات ندانند . امروزه برای بسیاری از روشنفکران و گروههای سیاسی نیز که تحریم اقتصادی را عامل سقوط رژیم می پنداشتند ، روشن شده که بار این تحریم تنها بر دوش اقشار زحمتکش و مخصوصا کارگران بوده و یارانه ای که دریافتش بتدریج برای برخی در حال حذف است موجب تشدید گرانی شده و خواهد شد . همچنین نیمه فعال شدن و تعطیلی بسیاری از کارخانه ها تنها به بحرانی شدن وضعیت طبقه کارگر منتهی گشته ، وگرنه سرمایه داران آنها چه قبلا سود سرشاری برده و امروزه هم از سود فروش زمینهای کارخانه ها که در محدوده شهرها قرار گرفته اند بازهم بار خود را خواهند بست . آیا کارگزاران دولت و حکومت از وضعیت کارگران بیخبرند ، آیا آنها تغییری در شرایط زندگی کارگران داده اند ، آیا تصویب بندهای جدید قانون ضد کارگری که بسود کارفرمایان جدید وابسته است متوقف شده است ، آیا ماهها حقوق عقب افتاده کارگران داده شده است ، آیا کارگران فعال از زندان آزاد شده اند ، آیا دست پیمانکاران واسطه از سر کارگران کوتاه شده و قراردادهای آنها رسمی شده اند ، آیا قراردادهای سفید امضا لغو شده اند ، آیا ایمنی کار کارگران افزایش یافته و یا خسارات وارده به کارگران صدمه دیده و کشته شده پرداخت شده اند و هزاران آیای دیگر حاکی از اینکه هیچ تفاوتی در اینکه چه جناحی راس حکومت باشند برای کارگران وجود نخواهد داشت ؟
صنایع نساجی که سالهاست ورشکسته شده و کارگران آنها از عدم دریافت حداقل ۱ تا ۲ سال حقوق خود خبر می دهند و اخیرا از اعتراضات وسیع کارگران نواحی صنعتی مازندران و قزوین و چند شهر دیگر در جلوی ادارات دولتی حکایت دارد ، این امر بسیاری از کارگران اصناف وابسته به نساجی را نیز در خطر بیکاری روز افزون گذاشته است . صنایعی همچون لاستیک سازی و تولید قطعات نیز بدلیل واردات محصولات چینی و تحریم اقتصادی منجر به تعطیلی و یا نیمه تعطیلی کارخانه های مربوطه گشته و کارگران آنها از ماهها بی حقوقی فریادشان بلند است . تحریم اقتصادی و مورد سوال قرار گرفتن قراردادهای اتومبیل سازی ها با شرکتهای خارجی ، هزاران کارگر آن کارخانه ها را بهمراه خیل وسیع از کارگرانی که برای پیمانکاران واسطه به تولید قطعات مشغول هستند را در خطر بیکاری قرار داده است که هشداریست برای کارگران آگاه آنها که میبایست پیش از تعطیلی تدریجی آن واحد ها بفکر تشکل و سازماندهی کارگران این بخش باشند و چه بسا سپاهیها از واردات پرسود ماشین برادران چینی خود هم بسیار راضی تر باشند . واردات مواد غذایی و کشاورزی و حتی کود شیمیایی از طریق برادران چینی نیز ضربه مهلکی بر کارگران کشاورزی و صنایع غذایی وارد آورده و هزاران کارگر چه بیکار شده و چه در حال از دست دادن کار خود هستند . صنایع بسیاری در رابطه با توقف کارهای ساختمانی و مسکن که بدلیل ایجاد بازارهای کاذب ارز و سکه و تبدیل بخشی از مردم به دلالهایی که سرانجام سرمایه ناچیز خود را در این بازی بسود دولت و عوامل وابسته از دست خواهند داد ، موجب بیکاری بسیاری از کارگران اصناف ساختمانی و تولیدات وابسته آن شده است . روزانه اخبار حاکی ازعدم پرداخت حقوق و کاهش کارگران پیمانکاریهای واسطه در صنایع ، معادن ، نیروگاهها ، مخابرات ، ادارات دولتی ، شهرداریها و همچینین پروژه های بزرگ و متوسط نفتی ، گازی و پتروشیمی شده و حتی اخبار حاکی از توقف پروژه های بزرگ نفتی و پتروشیمی دارد که مجری آنها سپاه و افراد رانتی هستند . شاید تنها جایی که صدای اعتراضات کمتر بلند می شود مربوط به کارکنان رسمی نفت ، گاز ، پتروشیمی و برخی دیگر از صنایع دولتی است که فعلا به حقوق خود که راس ماه دریافت می کنند بسنده می کنند و از بحرانی که دامن آنها را هم خواهد گرفت غافلند و وظیفه ای که برای سایر همقطاران کارگر خود دارند !
ماهیت طبقه سرمایه دار حکم می کند که به سرکوب طبقه کارگر بپردازد و این امر را با زندانی کردن کارگران فعال حتی اگر به قطع عضو آنها بیانجامد ، سرگردان کردن کارگران زندانی پس از آزادی در دادگاهها و یا تحت نظر داشتن دائمی آنها توسط نیروها امنیتی ، تصویب بیشتر قوانین ضد کارگری ، تهدید به اخراج و ثبت قراردادهای سفید امضا با کارگران توسط پیمانکاران واسطه ، رواج اعتیاد ، استثمار بیشتر کارگران زن و کودکان کار ، گریز کارگران از ایجاد تشکل چه بدلیل تهدید نیروهای امنیتی و چه بدلیل بی خاصیت بودن تشکیلات وابسته زرد دولتی خانه کارگر و بسیجهای کارگری و موارد دیگر انجام می دهد . بهمین دلایل نتیجه ناچیزی از اعتراضات گسترده چند سال اخیر کارگران بدست آمده و بیشتر کارگران واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل پس از ماهها اعتراض و اعتصاب و راه پیمایی و تجمع در ادارات دولتی نتوانسته اند به حقوق عقب افتاده خود دست یابند . مهمترین حرکت کارگری که به نتیجه نسبی رسیده است محدود به رسمی شدن کارگران با سابقه ۱۰ سال پیمانکاریهای واسطه بخشی از پتروشیمی منطقه بندر امام است که بدین وسیله نه تنها موجب جدایی کل کارگران پیمانکاری از یکدیگر شده ، بلکه سایر کارگران اعتصابی نیز تنها به دریافت جزئی اضافه حقوق باید بسنده کنند . با وجودی که ماهها پیش دولت در یک اقدام نمایشی مکلف کرده بود قرارداد همه کارگران پیمانکاریها به رسمی تبدیل گردد ، این امر همانطور که انتظار می رفت همچون سایر وعده های دروغین به بایگانی سپرده خواهد شد ، در حالیکه اگر تشکل واقعی کارگران وجود داشت امکان به توافق جزئی میسر نمی گردید . البته اعتصاب این کارگران که توانسته بودند حرکت جدید و موفقی را در آن شرایط امنیتی و عدم وجود تشکلهای کارگری ایجاد کنند ، راهی روشن مقابل کارگران سایر پیمانکاریهای واحد های صنعتی و حتی کارگران رسمی صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، نیرو ، مخابرات و غیره قرار داده که چگونه تشکلهای کارگری قادر خواهند بود با ایستادگی در مقابل دولت به نتایج خوبی برسند . حال سوال اصلی آنستکه با حکومتی چنین سرکوبگر و ضد کارگری ، آیا محدود کارگران آگاه و فعالین کارگری که به نسبت حجم میلیونها کارگری که باوجود بیکاری ، گرانی ، نیروهای امنیتی وترس از دست دادن کاری که امکان یافتن کار دیگر را سخت کرده ولی از بپا کردن اعتراضات گسترده واهمه ای ندارند ، جز الویت دادن به سازماندهی کارگران در مقابل گذشت برای اختلافات تاکتیکی و جزئی ، وظیفه اصلی دیگری دارند ؟
پایان بخش اول
گروه پژوهش کارگری اردیبهشت ۱۳۹۱


Betende Sunniten im Nordiran; religiöse Minderheit im Iran
Copyright: Mehr Agency
امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان باردیگر از دستگیری علمای سنی انتقاد کرد و خواستار اجرای عدالت شد. وی خبر داد که حدود یکصد تن از علماء با نوشتن نامه‌ای به برخی از مسئولین، خواستار آزادی روحانیان بازداشتی شدند.
خبرگزاری ایرنا پس از ترور مولوی مصطفی جنگی‌زهی روحانی اهل سنت در راسک (۳۰ دی/۲۰ ژانویه)، به نقل از احمدرضا ریگی، فرماندار شهرستان سرباز خبر داده بود که فرد يا گروهی مسوليت اين حمله را برعهده نگرفته است.
روحانیان سرشناس سنی از جمله مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کردند. اما در ظرف یک هفته پس از این سوءقصد، تعدادی از روحانیان سنی در راسک بازداشت شدند.
در اعتراض به این بازداشت‌ها روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ مردم راسک تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کردند که منجر به تیراندازی نیروهای انتظامی شد و در نتیجه یک نفر کشته، ۲ تن دیگر زخمی و تعدادی نیز دستگیر شدند.
«دستگیری علما‌‌ء باعث نگرانی مردم شد»
مولوی عبدالحمید در آخرین خطبه‌ی نماز جمعه (۲۹ اریبهشت ۱۳۹۱) با اشاره به رویدادهای اخیر گفت: «مسایل اخیر سرباز و دستگیری عده‌ای از علمای این منطقه موجب نگرانی مردم شده است و قاتل مرحوم مولوی جنگی زهی که از علمای منطقه بوده و به شهادت رسیده است، هر کسی که باشد باید دستگیر شده و به مجازات شرعی و قانونی برسد، اما تا زمانی که موردی به اثبات نرسیده است، نباید با ظن و گمان اقدام به دستگیری برخی از علماء نمود و باعث نگرانی مردم شد. جریانی که اخیرا در سرباز بوجود آمد، نشان داد که احساسات مردم جریحه دار شده است و باید مسئولین قضایی، امنیتی و سیاسی بیشتر تدبیر کنند.»
انگیزه‌ی دستگیری علمای اهل سنت

در شهرستان راسک اهالی برای آزادی روحانیان دستگیر شده تظاهرات کردند
در شهرستان راسک اهالی برای آزادی روحانیان دستگیر شده تظاهرات کردند پایگاه‌های خبری مربوط به اهل سنت گزارش می‌دهند که دستگیرشدگان از جمله مولوی عبدالغفار نقشبندی، فرزند مولانا فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک به همراه مولانا عبدالله، امام جمعه پارود سرباز و ۱۳ تن دیگر در بازداشت به سر می‌برند.
گفته می‌شود در میان دستگیرشدگان که فهرست آن در بخشی از سایت‌های خبری مربوط به بلوچ‌های ایران منتشر شده، از جمله نام سه تن از خویشاوندان مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان، مشاهده می‌شود: ملک‌محمد آبادیان، عبدالله آبادیان و فواد آبادیان.
با توجه به بازداشت این افراد برخی از تحلیل‌گران مسائل اهل سنت گمان می‌کنند که این دستگیری‌ها با انگیزه‌ی فشار به مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان بوده است.
خبرگزاری فارس نیز در تحلیل وقایع استان سیستان و بلوچستان در ۲۸ اردیبهشت می‌نویسد: «به عقیده‌ی ناظرین سیاسی به علت دست داشتن برخی نزدیکان مولوی عبدالحمید در حوادثی تروریستی و مسائلی همچون جاسوسی، سبب شده که مشاوران رسانه‌ای مولوی عبدالحمید اینبار از متهم شدن برخی نزدیکان او در قتل ترور مولوی جنگی زهی در نزد افکار عمومی اهل سنت به شدت نگران باشند.»
نامه صد تن از علمای اهل سنت به مسئولین

دیدار مولوی عبدالحمید و احمدی نژاد در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان
یک کارشناس محلی در استان سیستان و بلوچستان که نخواست نامش فاش شود، به دویچه وله که یک نامه‌ی اعتراضی از سوی صد تن از روحانیان سنی به مقام‌های دولت ایران نوشته شده که در بخشی از این نامه نسبت به دستگیری‌های علمای اهل تسنن از مسئولین توضیح خواسته شده است. این نامه هنوز علنی نشده است.
این کارشناس بر این باور هست که با توجه به روند رویدادهای جاری در منطقه زمینه برای دستگیری و محاکمه آقای عبدالحمید فراهم می‌‌شود تا دولت بتواند کنترل کاملی بر منطقه بلوچستان داشته باشد. در این رابطه وی به جلسه‌ی خاش هم اشاره می‌کند که در آن مقام‌های محلی به عبدالحمید توهین کرده بودند که به اعتراض علمای سرشناس سنی منجر شد.
دستگیری روحانیان سنی پس از ترور ملازهی نیز به نظر این کارشناس بهانه‌ای است برای سنجیدن وضعیت استان که آیا مردم اعتراضی می‌کنند یا خیر؟
دستگیری‌ها فقط برای فشار به مولوی عبدالحمید نیست
مولانا دکترعبدالرحیم ملازاده، مدیرشبکه تلویزیونی وصال فارسی که با وضعیت اهل سنت در کشور آشناست و از جمله برخی از دستگیرشدگان از خویشان نزدیک وی هستند، به دویچه وله گفت: «دستگیری‌های علمای اهل سنت فقط به دلیل فشار آوردن به عبدالحمید نیست. اعتراض‌های اخیر در شهر راسک از توابع شهرستانِ سرباز در ۴۸۰ کيلومتری جنوب زاهدان انجام گرفته است و ارتباطی با مسائل زاهدان ندارد.»
عبدالرحیم ملازاده در رابطه با آخرین نامه‌ی علمای اهل سنت به مسئولین هم تائید می‌کند که این نامه فعلا علنی نشده و در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.
وی درباره‌ی سرنوشت خویشان خود و دیگر دستگیرشدگان هم خاطرنشان می‌کند: «انتظار می‌رود روحانیان دستگیر شده چند سالی محکوم به زندان شوند و اگر بهانه‌ای پیدا شود بیم اعدام شدن برخی از آنها نیزهست.»
بنابه گفته‌ی ملازاده وضعیت در استان سیستان و بلوچستان بویژه پس از رویداد راسک نگران کننده است و با افزایش تعداد دستگیرشدگان نارضایتی اهالی نیز نیز شدت می‌گیرد.
از سوی دیگر تبلیغات وسیعی نیز در رسانه‌های محلی پیرامون وحدت شیعه و سنی انجام می‌گیرد. امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان در این رابطه حتی به صراحت گفته است: «با هفته‌ی وحدت و همایش‌های تقریب و شعار وحدت، ما به وحدت نمی‌رسیم، بلکه در عمل باید وحدت اسلامی را محقق کنیم.»


یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار با مقام‌های ایرانی را "سازنده" توصیف کرد. به گفته‌آقای آمانو این مذاکرات در فضایی "سازنده" پیش رفته و "قطعا تأثیر مثبتی" بر مذاکرات بغداد خواهد داشت.
یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو با مقامات ایرانی را "سازنده و در فضایی مساعد" توصیف کرد. آقای آمانو پس از پایان مذاکرات دو ساعته با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده‌ی ارشد هسته‌‌ای ایران، اطمینان داد که این گفت‌وگوها "قطعا تأثیر مثبتی" بر مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری مهر او همچنین به "تعهد خود به حل و فصل موضوع از طریق گفت‌وگو" تأکید کرد.

کنفرانس خبری بدون خبرنگاران خارجی
ایران به خبرنگاران خارجی اجازه حضور در نشست مطبوعاتی یوکیا آمانو را نداده بود و از همین رو تأیید گفته‌های آقای آمانو که در خبرگزاری‌های ایرانی منتشر شده‌اند، ممکن نیست.
به‌گزارش خبرگزاری مهر، آمانو در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که «اطلاعات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای چگونه به‌دست آژانس‌های اطلاعاتی افتاد و منتهی به ترور برخی کارشناسان هسته‌ای ایران شد؟» گفت:«آژانس وظیفه مشخصی برای حفاظت از اطلاعات دارد و من هرچه در توانم هست برای حفظ اطلاعات محرمانه انجام می‌دهم.» وی افزود:«درباره ترورهائی که شما مطرح کردید، احساس من همدردی با اشخاص و انسان‌ها است. آژانس اصلا درگ.یر این ترورها نیست. من مخالف خشونت هستم.»
دبیرکل آژانس که برای نخستین بار به تهران سفر کرده است، تا کنون با سعید جلیلی و فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیدارهایی داشته است. آخرین سفر بلند‌پایه‌ترین مقام آژانس، سفر دبیرکل سابق، محمد البرادعی بود که در اکتبر ۲۰۰۹ انجام شد.

آقای آمانو اطمینان داد که این گفت‌وگوها "قطعا تأثیر مثبتی" را بر مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران خواهد داشت آقای آمانو اطمینان داد که این گفت‌وگوها "قطعا تأثیر مثبتی" را بر مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران خواهد داشت
یوکیا آمانو پیش از سفر اظهار داشته بود که در مذاکرات خود با مقامات ایرانی تلاش‌های لازم را برای به دست آوردن امکان دسترسی کامل بازرسان آژانس از تمامی تأسیسات هسته‌ای ایران به عمل خواهد آورد. مقامات ایرانی نیز پس از اعلام خبر سفر غیرمنتظره دبیر کل آژانس با استقبال از این امر اظهار امیدواری کردند که این سفر به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بغداد کمک کند.
اعضای گروه ۵+۱ و ایران روز چهارشنبه ۲۳ مه (۳ خرداد) در بغداد با یک‌دیگر دیدار می‌کنند. دور نخست این مذاکرات روز ۱۴ آوریل در شهر استانبول برگزار شد و دو طرف گفت‌وگوها را "سازنده" توصیف کردند. به گزارش خبرگزاری‌های ایران سعید جلیلی، رئیس هیأت ایرانی بعد از ظهر دوشنبه (۲۱ مه/ اول خرداد) تهران را به قصد بغداد ترک کرد. او قرار است در حاشیه این سفر دیدارهایی نیز با مقامات عراقی داشته باشد.

سایت نظامی پارچین محور اصلی گفت‌وگوها
اگر چه دستور کار مذاکرات بغداد اعلام نشده، اما ناظران انتظار زیاد دارند  که بازرسی از سایت‌های نظامی به ویژه سایت پارچین از محورهای اصلی گفت‌وگوها میان ایران و گروه ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان باشد.
بر اساس گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی غربی، تصاویر به دست آمده از سایت پارچین این ظن را تقویت می‌کند که ایران مشغول انجام آزمایش‌های هسته‌ای در این مکان است، به ویژه آن‌که جمهوری اسلامی تاکنون اجازه‌ی بازرسی از سایت نظامی پارچین را صادر نکرده است.

مقامات ایرانی گزارش‌های منتشره در مورد فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای در پارچین را رد کرده و می‌گویند این سایت به عنوان سایت هسته‌ای به ثبت نرسیده و از همین رو این کشور قانونا موظف به اعطای اجازه دسترسی بازرسان آژانس به آن نیست.
یکی دیگر از موضوعاتی که در مذاکرات بغداد مطرح خواهد شد تقاضای غرب از ایران برای پایان دادن به غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالاست. تهران از دو سال پیش تلاش‌ها برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده است.
پیش‌تر آژانس انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده بود که ایران از ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۱ و پس از بهره‌برداری از تأسیسات فردو تا زمان تنظیم این گزارش در ماه فوریه سال ۲۰۱۲، تولید اورانیوم ۲۰ درصدی خود را سه برابر کرده است.
در این میان دیپلمات‌های غربی معتقدند در ماه‌های اخیر پس از گزارش آژانس میزان تولید اورانیوم ۲۰ درصدی در تهران ثابت مانده است. پیش‌تر سعید جلیلی عدم پذیرش پیشنهاد غرب مبنی بر تحویل سوخت ۲۰ درصدی به ایران را که در مذاکرات ژنو ۲ مطرح شد، تصمیمی صحیح از جانب تهران ارزیابی کرده بود. زیرا به ادعای وی اگر تهران در آن زمان این پیشنهاد را می‌پذیرفت، «دیگر امروز نمی‌توانست به سوخت‌های مورد نظر خود دست یابد.»


اجلاس سران ناتو در شهر شیکاگو با تاکید بر انتقال تدریجی مسئولیت امنیت به نیروهای بومی به کار خود پایان داد. در این اجلاس توافق شد که ماموریت آیساف تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان پایان پذیرد.
روز دوشنبه (۲۱ مه / اول خرداد) اجلاس سران ناتو در شهر شیکاگو به کار خود پایان داد. بنا بر توافقات پایانی در این نشست، قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، ماموریت نیروهای سازمان ملل متحد برای کمک به امنیت در افغانستان (آیساف) آیساف پایان پذیرد.
این تصمیم با موافقت ۲۸ کشور عضو ناتو و همچنین سران ۲۲ کشور دیگر که در افغانستان حضور نظامی دارند، اتخاذ شد. موضوع افغانستان و خروج نیروهای بین المللی از این کشور محور اصلی گفت‌و‌گو‌ها در روز دوم از نشست شیکاگو بود.
باراک اوباما در جریان نشست سران ناتو تاکید کرد که تا تابستان سال ۲۰۱۳ میلادی کنترل امنیت افغانستان به نیروهای امنیتی و پلیس این کشور واگذار شود. وی تاکید کرد، نیروهای افغان می‌بایست تا آن زمان به توانایی کنترل امنیت کشور بدون نیاز به حضور نیروهای نظامی دیگر کشور‌ها دست یابند.
همچنین در جریان نشست شیکاگو مقرر شد نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به آموزش و مشاوره به نیروهای امنیتی افغان بپردازند.
آندره فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در همین ارتباط گفت: «ما امروز با برعهده گرفتن ماموریت و نقشی تازه باز هم به حمایت خود از آموزش، تجهیز، تامین مالی و ارتقای ظرفیت‌های نیروهای افغانستان در سال‌های پیش رو ادامه خواهیم داد.»
بر اساس توافقنامه‌ی استراتژیک که به امضای حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان و باراک اوباما رسیده است، همکاری میان دو کشور پس از پایان سال ۲۰۱۴ نیز ادامه خواهد یافت. باراک اوباما تاکید کرد که این همکاری استراتژیک تا سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد یافت.
توافق بر سر ادامه کمک رسانی به نیروهای امنیتی در افغانستان

باراک اوباما در جریان نشست سران ناتو تاکید کرد که تا تابستان سال ۲۰۱۳ میلادی کنترل امنیت افغانستان به نیروهای امنیتی و پلیس این کشور واگذار شود باراک اوباما در جریان نشست سران ناتو تاکید کرد که تا تابستان سال ۲۰۱۳ میلادی کنترل امنیت افغانستان به نیروهای امنیتی و پلیس این کشور واگذار شود
به گزارش خبرگزای آلمان، قرار است کشورهای عضو آیساف حمایت مالی خود از نیروهای امنیتی در افغانستان را به میزان ۴/۱ میلیارد دلار در سال افزایش دهند.
بخش عمده‌ای از این مبلغ تنها از سوی ایالات متحده آمریکا تامین خواهد شد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در دیدار با کرزی اعلام کرده است که آلمان نیز سالانه مبلغی معادل ۱۵۰ میلیون یورو به نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان کمک مالی خواهد کرد.

قرار است نشست دیگری در ماه ژوئیه سال جاری میلادی با هدف برنامه ریزی برای بازسازی و عمران در افغانستان در توکیو برگزار شود.
دبیرکل ناتو در عین حال امیدوار است کشورهای دیگری، از جمله خارج از اعضای پیمان ناتو در زمینه حمایت مالی از افغانستان همکاری کنند.
از سوی دیگر فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه که پیش‌تر بر خروج زودهنگام نیروهای کشورش تا پایان سال جاری میلادی از افغانستان تاکید کرده بود، در روز پایانی نشست شیکاگو اعلام کرد، نیروهای فرانسوی پس از سال ۲۰۱۲ میلادی نیز به حمایت آموزشی و مشورتی خود به نیروهای افغان ادامه خواهند داد.
اولاند در روز پایانی نشست سران ناتو گفت، او به مردم فرانسه در جریان مبارزات انتخاباتی این کشور که به تازگی برگزار شد، وعده داده است که نیروهای فرانسوی پیش از موعد از افغانستان خارج شوند و در دیدارش با سران سایر کشور‌ها این وعده را یادآور شده است.




سنای آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد

سنای آمریکا روز دوشنبه (اول خرداد/ ۲۱ مه) بسته جدید تحریم علیه برنامه هسته‌ای ایران را به اتفاق آرا تصویب کرد.
این بسته دو روز پیش از آغاز دور دوم گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه پنج به علاوه یک، متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تصویب شده است. دور دوم مذاکرات چهارشنبه (۳ خرداد/۲۳ مه) در بغداد آغاز خواهد شد.
بسته جدید به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد، هر کشور یا شرکتی که در زمینه توسعه و کمک به حوزه نفتی یا اورانیوم ایران وارد معامله با این کشور می‌شود را تحریم کند.
مصوبه جدید همچنین برای اشخاصی که در جهت "کمک به برنامه توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و فعالیت‌های تروریستی مربوط به آن" مواد یا تجهیزات لازم را در اختیار ایران می‌گذارند اقدام‌هایی تنبیهی در نظر گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت منندز، سناتور دمکرات و از طراحان اصلی بسته جدید تحریم‌های ایران در این باره گفت: «هم کاخ سفید و هم کنگره متعهد شده‌اند تا از دست‌یابی ایران به توانایی تولید سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.»
وی افزود، ایران یا "با برنامه‌ای واقعی وارد بغداد می‌شود" تا به برنامه هسته‌ای خود خاتمه دهد یا "ما برنامه خود که شامل تحریم و اقدام‌های لازم دیگر است را علیه این کشور اجرا خواهیم کرد تا مطمئن شویم که ایران قادر به دست‌یابی به جاه‌طلبی هسته‌ای خود نیست."
بسته بازبینی‌شده
بسته تحریمی جدید علیه ایران در ابتدا با ممانعت جمهوری‌خواهان روبرو شده بود. جمهوری‌خواهان عنوان کرده بودند که به منظور تصویب این طرح احتیاج به زمان بیشتری برای مطالعه دارند.
میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا در این باره گفته است: «سنا سخت کار کرد تا تحریم‌های ما علیه ایران را اصلاح کند.»
وی افزود: «و این تلاش همراه با تحریم‌های اتحادیه اروپا باید دست مذاکره‌کنندگان ما را تقویت کند.»
بسته جدید تحریم‌های ایران اینک باید با بسته‌ای که در ۱۴ دسامبر در مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران به تصویب رسید و طی آن تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران گسترش یافت تطبیق داده شود.
بسته جدید تحریم‌ها حوزه نفت، شرکت‌های نفتی، سپاه پاسداران و بخش انرژی ایران را هدف قرار داده است.
این بسته همچنین شامل ممنوعیت سفر به آمریکا و انسداد دارایی‌های افراد و شرکت‌هایی می‌شود که فناوری‌هایی از قبیل گلوله‌های لاستیکی و تجهیزات نظارت و شنود برای سرکوب مخالفان در اختیار تهران می‌گذارند.
طبق بسته جدید، شرکت‌هایی که می‌خواهند طرف معامله دولت آمریکا شوند باید تضمین دهند که خود و شرکت‌های تابعه‌شان هیچ "رابطه اقتصادی قابل توجهی" با سپاه پاسداران یا اشخاص و شرکت‌های وابسته به آن ندارند.
بسته جدید همچنین شامل اصلاحیه راند پاول، سناتور جمهوری‌خواه نیز می‌شود که تأکید کرده است، این طرح شامل استفاده از نیروی نظامی نمی‌شود.




آمانو در تهران: مذاکرات فشرده است ولی به خوبی پیش می رود

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در تهران به سر می برد، روز دوشنبه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده و گفت مذاکرات دو طرف به صورت فشرده دنبال می شود ولی پیشرفت خوبی هم دارد و رو به جلو است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای آمانو در تهران گفت: «ما مذاکرات بسیار فشرده ای را پیگیری می کنیم که موضوعات گسترده ای را دربرمی گیرد ولی دو طرف در فضایی مثبت کار را دنبال می کنند.» واحد مرکزی خبر هم در گزارشی به نقل از آقای آمانو اعلام کرد شرایط مناسبی برای گفت وگو و همکاری فراهم شده است.
ایران و کشورهای موسوم به پنج علاوه به یک، قرار است این هفته دور دوم مذاکرات خود را در بغداد برگزار کنند. دور اول گفت وگوها در استانبول انجام شد که هر دو طرف از آن ابراز رضایت کردند.
آقای آمانو همچنین گفته است: «پیشرفت مذاکرات میان ایران و آژانس تاثیر مناسبی بر مذاکرات پیش رو میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک خواهد داشت. هرچند موضوع این دو مذاکره متفاوت است اما با این حال، مکمل دیگری هم هست.»
سعید جلیلی پس از جلسه مشترک با آقای آمانو و فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «همه چیز خوب است و مذاکرات درست پیش می رود و امیدواریم در آینده همکاری های مناسبی را دنبال کنیم.»
کشورهای  آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، در تلاش‌اند تا از طریق گفت‌وگو، ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای تهران ترغیب کنند.
ایران متهم است که در پوشش فعالیت‌های هسته ای خود در صدد دستیابی به دانش لازم برای ساخت بمب هسته‌ای است. جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف غیرنظامی دارد.
يک روز پيش از سفر آمانو به تهران، رهبران گروه هشت در واشينگتن اعلام کردند که درباره برنامه هسته‌ای ايران همصدا هستند. باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، نيز با لحنی متفاوت اظهار داشت که وی به گفت‌و‌گوهای ايران و ۱+۵ اميدوار است.
اوباما حتی گفت که اميدوار است راه حلی به دست آيد که حق حاکميت ملی ايران را محترم بشمارد و در همين حال شامل تعهدات بين المللی ايران نيز باشد.
۲۰۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم روز یکشنبه در بیانیه ای و پیشاپیش مذاکرات بغداد در مورد پرونده اتمی ایران گفته‌اند «اکنون نوبت غرب است که در برابر ملت ایران اعتماد‌سازی کند.»
نمایندگان یاد شده گفته اند: «هشدار ما به گروه ۱+۵ این است که به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و در مبنای عهدنامه ان پی تی عمل کنند و سیاست تقابل با جمهوری اسلامی را به سیاست تعامل تغییر دهند.»




«روسیه خواستار توقف غنی سازی بیست درصدی ایران است»

سرگئی ريابکف، معاون وزير خارجه روسيه، در مورد مذاکرات هسته ای در بغداد گفت: «روسيه مايل است که ايران غنی سازی اورانيوم بيست درصدی را متوقف کند.»
  به گزارش اينترفکس، معاون وزير خارجه روسيه ، روز يکشنبه به خبرنگاران گفت «گروه ۵+۱ پيشنهادات مشخصی را برای مذاکرات بغداد آماده کرده اند.»

به گفته وی،شش کشور مذاکره کننده مايلند که ايران در مرحله نخست گام های مشخصی برای بازسازی اعتماد بين دو طرف ايجاد کند.

این مقام ارشد دولت روسیه افزود «روسيه بارها کارآيی تحريم ها عليه ايران را مورد ترديد قرار داده و معتقد است فشار بر اين کشور تنها به پيچيدگی مسائل می افزايد.»

وی بار دیگر با انتقاد از تحریم های غرب علیه تهران گفت «کشورهای غربی در نظر داشته باشند چه زمانی  تعليق تحريم ها در مرحله نخست، و لغو آنها آغاز شود.»
سرگئی ریابکف گفت: «ما اظهارات کلی را در استانبول شنیده ایم، مذاکرات در بغداد باید نتایج معین به بار آورد.»
  يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين الملی انرژی اتمی همراه با معاونان خود بامداد دوشنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال مقام‌های ايرانی قرار گرفت.

سفر آمانو به تهران پس از مذاکرات هفته گذشته ايران و آژانس در وين و درست دو روز مانده به مذاکرات سرنوشت ساز بغداد صورت گرفته است.

يک روز پيش از سفر آمانو به تهران، رهبران گروه هشت در واشينگتن اعلام کردند که درباره برنامه هسته‌ای ايران همصدا هستند.
  باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، نيز با لحنی متفاوت اظهار داشت که وی به گفت‌و‌گوهای ايران و ۱+۵ اميدوار است.
  اوباما حتی گفت که اميدوار است راه حلی به دست آيد که حق حاکميت ملی ايران را محترم بشمارد و در همين حال شامل تعهدات بين المللی ايران نيز باشد.
کشورهای  آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، در تلاش‌اند تا از طریق گفت‌وگو، ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای تهران ترغیب کنند.
ایران متهم است که در پوشش فعالیت‌های هسته ای خود در صدد دستیابی به دانش لازم برای ساخت بمب هسته‌ای است.
جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف غیرنظامی دارد.



عبدالباسط مقراحی
با گذشت یک روز از درگذشت عبدالباسط مقراحی، متهم اصلی بمب گذاری در هواپیمای پان امریکن بر فراز لاکربی، برخی رسانه ها به طرح تردیدهایی در مورد دخالت وی در ماجرای بمب گذاری پرداخته اند.
این تردیدها در شرایطی مطرح می شود که امروز دوشنبه ۲۱ مه (اول خرداد)، مراسم تشییع جنازه آقای مقراحی در طرابلس پایتخت لیبی برگزار شده است.
همزمان، یک سخنگوی شورای انتقالی لیبی گفته است که با مرگ آقای مقراحی، پرونده بمب گذاری لاکربی بسته نخواهد شد و مقام های آمریکایی تاکید کرده اند که با همکاری مسئولان لیبیایی، این پرونده را مورد بررسی مجدد قرار می دهند.
آقای مقراحی به جرم دست داشتن در انفجار هواپیمای شرکت پان آمریکن به تحمل ۲۷ سال زندان محکوم شده بود، اما پس از گذراندن ۸ سال از محکومیت خود به لیبی بازگردانده شد. وی هرگز اتهام دست داشتن در بمب گذاری در هواپیمای پان آمریکن را قبول نکرد.
در این حادثه که در دسامبر سال ۱۹۸۸ رخ داد، همه ۲۵۹ سرنشین هواپیما و ۱۱ نفر از افراد محلی کشته شدند.
آقای مقراحی دو سال پیش به خاطر وخیم گزارش شدن وضع جسمی از زندان آزاد شد و با استقبال گرم حکومت سرهنگ معمر قذافی و پسرش، سیف الاسلام به لیبی برگشت.
مقام های اسکاتلند در آن زمان اعلام کردند که وضع سلامت آقای مقراحی به علت سرطان پروستات بسیار وخیم است و او چند ماه بیشتر زنده نخواهد ماند.

منتقدان حکم دادگاه

در زمان محکوم شدن عبدالباسط مقراحی به عنوان عامل اصلی بمب گذاری لاکربی، تعدادی از رسانه ها و اعضای برخی از خانواده های قربانیان این حادثه، نسبت به انجام شدن این عملیات توسط آقای مقراحی ابراز تردید کردند.
حتی سه نفر از قضات رسیدگی کننده به پرونده این بمب گذاری، تایید کردند که در جریان تحقیقات خود، با تردیدهایی در مورد برخی شواهد مرتبط با پرونده مواجه شده اند.
در پی صدور رای دادگاه در محکومیت آقای مقراحی، وکیل وی در سال ۲۰۰۱ درخواست تجدید نظر در حکم را کرد که بی نتیجه ماند.
در سال ۲۰۰۲، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی نلسون ماندلا در زندانی در گلاسگوی اسکاتلند با عبدالباسط المقراحی ملاقات کرد و در پی آن به خبرنگاران گفت: "باعث تاسف خواهد بود اگر این پرونده مورد بررسی قضایی مجدد قرار نگیرد."
پنج سال بعد، کمیسیون بررسی احکام جنایی در اسکاتلند اعلام کرد که بنا بر ۶ دلیل مشخص، تجدیدنظر مجدد در پرونده آقای مقراحی ضرورت دارد.
گزارش کامل این کمیسیون هرگز منتشر نشد، اما برخی جزئیات آن به رسانه ها درز کرد که حکایت از وجود تردیدهایی در زمینه صحت شواهد مورد استناد دادگاه در ارتباط با بمب‌گذاری لاکربی داشت.
امروز برخی رسانه های بریتانیایی یادآوری کرده اند که با شروع تحقیقات مربوط به این بمب گذاری، جبهه خلق برای آزادی فلسطین (فرماندهی کل) متهم شده بود که با هدایت ایران به انجام این عملیات پرداخته است.
روزنامه ایندیپندنت در همین زمینه مقاله ای از تم دلیل را منتشر کرده که گفته است به عنوان یک "استاد مطالعات لاکربی" در ۲۲ سال گذشته، تردیدی ندارد که عبدالباسط مقراحی و دولت لیبی در این بمب گذاری نقشی نداشته اند.
آقای دلیل مدعی شده که متهم کردن لیبی در بمب گذاری لاکربی، در سال ۱۹۹۰ و با پی گیری دولت آمریکا صورت گرفته که قصد حمله نظامی به عراق را داشته و نمی‌خواسته که در آستانه این حمله، با ایران و سوریه همسایگان آن کشور درگیر شود.
به نوشته جیمز کوک خبرنگار بی بی سی، متهم کنندگان ایران معتقدند که این کشور، عملیات لاکربی را در انتقام از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرانی توسط نظامیان آمریکایی در سال ۱۹۸۸ انجام داده است.
در جریان سرنگونی یک ایرباس ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا، که پنج ماه پیش از بمب گذاری لاکربی انجام شد، ۲۹۰ غیرنظامی ایرانی کشته شدند.
فرضیه دست داشتن ایران در انفجار هواپیمای پان آمریکن، در پی تحقیقات جنایی پلیس اسکاتلند مردود اعلام شد.

درخواست خانواده های قربانیان

تردیدهای جدید در مورد پرونده انفجار لاکربی، در شرایطی مطرح شده که برخی منابع خبری، در سال ۲۰۰۹ از بررسی مجدد شواهد مرتبط با این انفجار و عاملان آن توسط پلیس در اسکاتلند خبر داده بودند.
همزمان، اعضای خانواده مسافران بریتانیایی سوار بر هواپیمای منفجر شده، با ارسال نامه ای به گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا، خواستار انجام تحقیقاتی کامل و مستقل در مورد این انفجار شدند و از آقای براون خواستند که با آنها دیدار کند.
این خانواده ها می گفتند که امیدوارند تحقیقات مجدد، جزئیات بیشتری را از حوادثی که به خونبار ترین حادثه تروریستی در بریتانیا منجر شد آشکار سازد.
یک سخنگوی این خانواده ها، در آن زمان گفت که اگر چه از سال ۱۹۸۹ مقام های دولتی موافقت اصولی خود با برگزاری تحقیقات را اعلام کرده اند، اما این تحقیقات همیشه با این استدلال که "تا زمانی که تحقیقات جنایی در جریان است نمی توان تحقیقات دیگری انجام داد" به تعویق افتاده است.
به نوشته ساندی تلگراف، در سال ۲۰۰۹ لیندسی میلر، یک دادستان ارشد در اسکاتلند از بررسی مجموعه ای از شواهد توسط دستگاه قضایی در ارتباط با پرونده بمب گذاری لاکربی خبر داد "که با هدف یافتن سرنخ های آتی جمع آوری شده بودند".
با این حال این دادستان تاکید داشت که ارائه توضیح بیشتر در این باره "کار صحیحی نیست".



ناتو در نشست خود در شیکاگو اعلام می کند که برد سیستم سپر دفاع موشکی بالستیک جدید این سازمان به حدی که "ظرفیت موقت عملیاتی" خوانده شده، رسیده است.
اعلام چنین موضوعی به معنای آن خواهد بود که اولین مرحله از طرح بحث‌برانگیز مربوط به دفاع از قلمرو کشورهای عضو ناتو در مقابل موشک‌های بالستیک اجرایی شده است.
ارائه چنین طرحی از سوی ناتو انتقادهای بسیاری را به دنبال داشته است.
برخی منتقدان کارکرد این سیستم را زیرسوال می‌برند و حتی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا واقعا حمله‌ای موشکی قلمرو ناتو را تهدید می‌کند؟
برخی دیگر از منتقدان هم بیم آن دارند که چنین سازوکاری تاثیری نامطلوب بر روابط غرب و روسیه بگذارد. آنها می‌گویند که عملیاتی کردن این سیستم، منافع استراتژیک واقعی اندکی را به همراه خواهد داشت.
ناتو با ناخرسندی و نگرانی فزاینده‌ای ناظر روند گسترش فناوری موشک‌های بالستیک بوده است.
اگر بتوان قبول کرد که خطر حمله با موشک‌های بالستیک، کشورهای عضو ناتو را تهدید می‌کند، تنها می‌توان از یک کشور به عنوان عامل این حمله نام برد: ایران.
با این حال، پرفسور تئودور پاستول، از پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست که کارشناس ارشد فناوری دفاع موشکی است، باور دارد که درباره وجود این تهدید احتمالی از سوی ایران، اغراق شده است.
او می گوید: "تهدید بلندمدت و اساسی از سوی ایران، به تسلیحات هسته‌ای مربوط است، هرچند در شرایط کنونی، ایران بمبی هم ندارد."
به باور او، یک موشک بالستیک بدون قدرت هسته‌ای (قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای) "همانند یک بمبگذار تروریست بدون جلیقه انفجاری" است.
به همین دلیل، این کارشناس فناوری دفاع موشکی باور دارد که "موشک‌های بالستیک ایران، تهدیدی واقعی علیه نظامیان، شهرها، پالایشگاه‌های نفت و دیگر بخش‌هایی شبیه آن در قلمرو ناتو به شمار نمی‌روند. این موشک‌ها نمی‌توانند مقادیر زیاد و کافی مهمات را برای وارد کردن خسارات قابل توجه به اهداف خود حمل کنند. ضمن آن که این موشک‌ها در هدف قرار دادن اهدافی که برایشان تعیین شده است، دقت کمی دارند."

سخت‌افزار بیشتر

اما رهبران و برنامه‌ریزان ناتو روند اجرایی شدن برنامه هسته‌ای ایران و پیشرفت مداوم این کشور در زمینه افزایش ظرفیت و برد موشکی خود را زیر نظر دارند. آنها قانع شده‌اند که داشتن سپر دفاع موشکی، در کمترین حالت، یک خط مشی و سیاست تضمینی معقول است.
در اولین تصاویری که ناتو در روزهای گذشته منتشر کرد، این بخش‌ها قابل مشاهده است: شبکه‌ای از ماهواره‌های هشدار سریع (حمله موشکی) آمریکا، یک رادار باند ایکس قوی جدید که در ترکیه است و دست‌کم یک ناو جنگی آمریکایی مجهز به سیستم ایجیس مستقر در دریای مدیترانه که توان هدف قرار دادن یک موشک بالستیک را دارد.
برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو هم بخش‌هایی از ظرفیت شبکه دفاع هوایی خود را برای تقویت این سیستم در اختیار ناتو قرار خواهند داد که موشک‌های پاتریات آلمان و هلند از جمله این موارد است.
در طول زمان، قرار است سپر دفاع موشکی ناتو با ناوهای جنگی ضدموشکی بیشتری تقویت شود و برای ایجاد دو سایت دفاع موشکی روی زمین هم برنامه‌ریزی شده است؛ اولین تاسیسات مربوط به این سایت‌ها در رومانی و دومی در لهستان احداث خواهد شد.
پروفسور شین کی، کارشناس ناتو و رئیس واحد مطالعات بین‌الملل در دانشگاه وزلیان اوهایو، می‌گوید که به باور او، رویکرد چندمرحله‌ای دولت آمریکا در قبال ایجاد سپر دفاع موشکی در اروپا که اساس و مبنای طرح دفاعی ناتو است، هم محتاطانه و هم عملی بوده است. اما در عین حال، او اضافه می‌کند که به نظرش، این طرح اهمیت سیاسی به مراتب گسترده‌تری هم دارد.

خشم روسیه

طرح‌های ناتو در زمینه سپر دفاع موشکی منتقدان خود را دارد. به طور مشخص، دولت روسیه مخالفت اصولی خود را با این برنامه نشان داده است و حتی ژنرال‌های روسی به حدی پیش رفتند که تهدید کردند موشک‌های اسکندر را که توان حمل کلاهک هسته‌ای دارند، در برابر سایت‌های دفاع موشکی ناتو در رومانی و لهستان مستقر می‌کنند.
اما تا چه اندازه حق با روسیه است؟
دیمیتری ترنین، مدیر مرکز کارنگی در مسکو یکی از نهادهای ناظر بر امور استراتژیک روسیه است. او می‌گوید: "روسیه طرح‌های سپر دفاع موشکی آمریکا را در گستره جهانی ارزیابی می‌کند."
به باور او، نگرانی این است که "این سپر استراتژیک به معنای دست کم گرفتن اهمیت بازدارنده زرادخانه هسته‌ای خود روسیه باشد."
آقای ترنین قبول دارد که احتمالا تاثیر بالقوه ایجاد چنین سیستمی در اروپا در ابتدا ناچیز است.
با این حال، او می‌گوید: "مسکو به دنبال آن است که هم تضمین‌های رسمی و هم شناختی از مشخصات این سیستم به دست آورد تا مطمئن شود که آمریکا هیچ تمایل و قصدی برای تحقیر و بی‌ارزش نشان دادن توان بازدارندگی روسیه ندارد و همچنین ظرفیت سیستم ناتو به اندازه‌ای نیست که با موشک‌های استراتژیک روسیه مقابله کند. اما بی‌میلی آمریکا نسبت به ارائه اطلاعات در هر یک از این زمینه‌ها، باعث شده است که دولت روسیه دچار تردید شود."
پروفسور کی می‌گوید که روسیه در گذشته تهدیدهایی را علیه ناتو مطرح کرده است.
او می گوید: "به باور من، آنها در طول زمان، استراتژی به نسبت موفقی را در پیش گرفته‌اند که براساس آن، با گرفتن مواضعی شدید، روند تصمیم‌گیری را برای ناتو پیچیده‌تر کرده‌اند و به موفقیت‌هایی هم دست یافته‌اند. اما در شرایط کنونی مشکل اینجاست که مجموع این اقدامات، نتایج منفی بیشتر و آثار مثبت بسیار اندکی را به دنبال داشته است."
دیمیتری ترنین هم نگرانی مشابهی را مطرح می‌کند. او می‌گوید که تهدیدهای روسیه با این هدف انجام می‌شود که "افکار عمومی اروپا متوجه شود که اگر هیچ توافقی با روسیه به دست نیاید، در معرض چه خطراتی خواهند بود."
او تاکید دارد: "درگیر نکردن روسیه در این روند، یک اشتباه استراتژیک بزرگ برای واشنگتن و متحدانش در ناتو خواهد بود. ولی در عین حال، چند سالی برای حل و فصل این موضوع فرصت هست."

تردیدها

مقامات ناتو مطمئن هستند که سیستم دفاع موشکی جدیدشان عملیاتی خواهد شد. کمتر از یک ماه پیش، آژانس دفاع موشکی آمریکا آنچه را پرتاب آزمایشی بسیار موفقیت‌آمیز نوع پیشرفته و جدید موشک استاندارد سه (اس‌ام-۳) خواند، عملیاتی کرد. این آزمایش بخشی مهم و کلیدی از آینده ساختار دفاع موشکی آتی ناتو ارزیابی می‌شود.
با این حال، تمام افراد نسبت به این برنامه اطمینان خاطر ندارند. پروفسور پاستول می‌گوید که "رهگیر موشک اس‌ام-۳ تنها در شرایط غیرجنگی آزمایش شده است."
او می‌گوید: "در آزمایش‌هایی که انجام شده، تمهیدات زیادی به عمل آمده است تا تاثیر تمام عواملی که ممکن است رهگیر اس‌ام-۳ را با مشکل روبه‌رو کند، کاهش یابد یا از بین برود. به همین دلایل و دلایل دیگر، احتمال زیادی وجود دارد که استفاده از اس‌ام-۳ در شرایط جنگی واقعی، به یک شکست کامل منجر شود."
او اضافه می‌کند: "تعارضی که در ایجاد سپرهای دفاع موشکی به وجود می آید، این است که حتی وقتی از آنها استفاده‌ای نمی‌شود، باز رقبای بالقوه طوری برخورد می‌کنند که گویا این سیستم‌ها عملیاتی و در حال کار هستند."




رهیافت‌های تامین امنیت؛ از گشت ارشاد و حصار کشی تا نظارت

وظیفه پلیس یا نیروی انتظامی تامین امنیت در عین رعایت حقوق شهروندان و قانون است. اما در بعضی جوامع و کشورها وجه تامین امنیت (تا حد امنیت قبرستانی) یا اعمال سلیقه زمامداران بر رعایت قانون و حقوق شهروندان و شفافیت غلبه پیدا می کند. به همین دلیل در حوزه تامین امنیت، با دیدگاه‌ها و رهیافت‌های متفاوتی بر حسب نظام سیاسی و انگاره ایجاد امنیت توسط پلیس مواجه هستیم. در این نوشته به چهار رهیافت که در جوامع مختلف در حال اجرا هستند و به مبانی هر یک اشاره می شود.

رهیافت کلانتری محور
بر اساس این رهیافت منفعلانه، پلیس همیشه بعد از وقوع جرم به صحنه می آید و احتمالا به بازداشت مجرمان اقدام می کند. در غیر از مواردی که ماموران فرا خوانده شوند، آنها در کلانتری به سر می برند و منتظر رویدادها می مانند.  پس از بازداشت مجرمان نیز آنها را به کلانتری برده و با ضرب و شتم به اقرار و اعتراف وادار می کنند چون کار این نوع پلیس پس از وقوع جرم نیز تحقیق فعالانه در مورد جرم نیست.
نیروی انتظامی ایران در غیر از طرح امنیت اجتماعی و گشت‌های ارشاد، عموما بر اساس این رهیافت عمل می کند: کسی کشته می شود، سارقان سرقت می کنند، باندهای مواد مخدر به کار خود مشغولند و تجاوز جنسی صورت می گیرد؛ پس از وقوع جرم، پلیس در مواردی وارد عمل می شود و برخی از مرتکبان را بازداشت می کند. دادگاه نیز به هنگام محاکمه متهمان فقط اقرار تحت فشار آنها را در اختیار دارد و حکم خود را بدون رجوع به هیئت منصفه صادر می کند. این رهیافت چیزی به امنیت جامعه نمی افزاید بلکه فقط به کار انتقام گیری از بخشی از مجرمان، آن هم در صورتی که گیر بیفتند می آید. این نوع فعالیت پلیس خاص جوامع اقتدارگراست و مردم و جامعه هیچ نقشی در پیش گیری یا داوری در باب جرم ندارند.
رهیافت ارعاب جمعی
این رهیافت ظاهرا پیش گیرانه و فعال است اما اقتدارگراست و مبتنی بر ۱) اِعمال هر چه بیشتر ترس بر تک تک شهروندان، ۲) فرض گناهکار بودن همه (مگر آن که خلافش برای مقامات ثابت شود) و ۳) پلیس محوری. پلیس برای اعمال هرچه بیشتر ترس می تواند حضوری همه جانبه و قدرتمند در جامعه داشته باشد تا آن حد که به همه شهروندان (و نه تنها مجرمان بالقوه و بالفعل) بگوید که در صورت تخلف نمی توانید از چنگ پلیس (و نه قانون) فرار کنید. روش دیگر، بازرسی تصادفی و همگانی بالاخص به هنگام شب است تا بالاخره افراد یک یا چند بار  در روشنایی و تاریکی گیر افتاده و این ایده برایشان درونی شود که ممکن است هر لحظه بازداشت شوند چه مقصر و چه بدون تقصیر.
این رهیافت در کاهش جرائم موفقیتی نداشته است، اما این احساس را به برخی شهروندان و مقامات می دهد که پلیس دارد با قدرت کارش را دنبال می کند. اجرای طرح امنیت اجتماعی یا گشت ارشاد نیروی انتظامی در ایران با این رهیافت انجام می شود. تفاوت جمهوری اسلامی با دیگر کشورها آن است که در انجام این طرح‌ها اولا فقط جرائم معمول مورد توجه پلیس نیست، بلکه شرع و اخلاقِ ویژه روحانیت نیز جرائمی تراشیده‌اند که پلیس باید بر اساس آنها جوانان را (تحت عناوینی که ربطی به تامین امنیت ندارد) تحت تعقیب قرار دهد.
نکته دیگر مسئله تحقیر در جامعه است. نیروی انتظامی نه تنها به طور فله‌ای و تصادفی افراد را بدون رعایت حقوقشان بازداشت می کند، بلکه کسانی را که "ارازل و اوباش" می خواند با انداختن آفتابه به گردن یا چرخاندن در محله تحقیر می کند. این رهیافت با بازرسی بدنی افراد در خیابان یا انداختن آنها به داخل ون نیروی انتظامی شخصیت آنها را خرد می کند و آنها را برای همیشه از نظام تامین امنیت متنفر می سازد.
رهیافت حصار کشی
در جوامعی که آنها را به اصطلاح "حصار کشی شده" می خوانند مردم منطقه محصور، امنیت خویش را بر عهده می گیرند. در این جوامع غیر از اعضا (ساکنان) کسی نمی تواند رفت و آمد کند و ماموران امنیت منطقه نیز توسط مردم جامعه محصور استخدام می شوند. میزان امنیت در جوامع محصور شده بالاست اما به هزینه بسته کردن آن. بستن درهای یک جامعه بر روی دیگران ممکن است مجرمانی را دور از منطقه نگاه دارد، اما جامعه را از  مزایای بسیاری خدمات و فعالیت‌ها محروم نگاه می دارد. جوامع محصور معمولا نمی توانند فعالیت‌های تجاری را به خود جذب کنند و بسیار کوچک می مانند. همچنین این جوامع از تکثر و تنوع لازم که سرمایه اجتماعی را بالا می برد محروم می مانند.  
رهیافت بازدارنده
این رهیافت نیز پیشگیرانه و فعال است، اما مبتنی بر سه اصل بنیادین بسیار متفاوت با مبانی رهیافت ارعاب اجتماعی، یعنی: ۱) شفافیت، ۲) جامعه محوری و ۳) برائت شهروندان. به همین دلیل پلیس در این رهیافت نه در مرکز خویش می نشیند و منتظر می ماند و نه به طور تصادفی افراد را در خیابان متوقف می کند یا آنها و اتومبیلشان را جستجو می کند. همچنین پلیس اقدامات خود را بر اساس پنهانکاری و عدم اعلام قبلی یا غافلگیر کردن شهروندان انجام نمی دهد. در این رهیافت بر خلاف رهیافت ارعاب جمعی، اصل این نیست که همه شهروندان گناهکارند مگر آن که خلافش ثابت شود.
بر اساس این رهیافت، پلیس در همکاری تنگاتنگ با جامعه است. پلیس ادامه دغدغه‌های جامعه است و این دغدغه‌ها را به طور نهادینه اما قانونی دنبال می کند. از همین جهت جامعه در فرایند بازدارندگی حضور دارد. به عنوان نمونه در شهرهایی مثل بوستون و های پوینت (کارولینای شمالی) که این روش در محلاتی با مشکل نرخ بالای جرم و جنایت به اجرا در آمده (و اکنون در ایالات ایلینوی و واشینگتن نیز اجرا می شود) پلیس در جلساتی هم با مردم محلات و هم با مجرمان سابقه دار مشکلات را مطرح کرده و اخطارهای لازم را عرضه می کند. در این رهیافت هم متخلفان بالقوه و هم پلیس در کنش و واکنش با یکدیگر چهره انسانی یکدیگر را تماشا و درک می کنند و به کنترل متقابل می پردازند. بر این اساس نه پلیس به خشونت و قساوت روی می آورد و نه متخلفان احساس می کنند که بدون نظارت اجتماعی می توانند از زیر با مسئولیت تخلف خود بگریزند. این روش موجب کاهش جرائم تا حدود ۵۰ درصد شده است.
این روش تنها در جوامع دمکراتیک که مردم در مناطق خویش متکفل اداره بخش قابل توجهی از امور مربوط به خویش از جمله اداره پلیس هستند، قابل اجراست. بدون اعتماد متقابل پلیس و مردم و بدون دست بالای شهروندان نسبت به پلیس (از مجرای دادن دستمزد به آنها در هر شهر و روستا با پرداخت مالیات) این رهیافت قابل اجرا نیست.
بر اساس این رهیافت هیچ نیازی به حضور همیشگی پلیس در مناطقی که احتمال وقوع جرم در آنها پایین است وجود ندارد. کار پلیس اصولا ایجاد ارعاب نیست و لازم نیست مردم هر روز ماموران را ببینند. همچنین پلیس با دادن خدماتی مثل کمک به روشن شدن اتومبیل‌های در راه مانده، کمک به افرادی که به کمک نیاز دارند، آموزش به کودکان و گذاشتن تاثیر مثبت (مثل هدیه دادن کلاه ایمنی برای دوچرخه سواری) و مانند آنها اعتماد شهروندان را جلب می کند.




سهام شرکت فیس بوک که روز جمعه به بهای هر سهم ۳۸ دلار وارد بازار بورس آمریکا شده بود، در معاملات روز دوشنبه ۱۱ درصد افت کرده است.
برخی از تحلیلگران می گویند که اگر حامیان مالی فیس بوک روز جمعه اقدام به خریداری سهام این شرکت نمی کردند، ارزش آن در همان روز سقوط می کرد.
برخی منتقدین هم عقیده دارند که مشاوران فیس بوک مبلغ سهام را بالا تخمین زده اند هر چند برخی دیگر می گویند هنوز زمان زیادی نگذشته و نمی شود قضاوت کرد.
ارزش کل سهام فیس بوک در روز جمعه ۱۰۴ میلیارد دلار تخمین زده شده بود.
پاتریک مورهد یک تحلیلگر آمریکایی به بی بی سی گفت که ارزش سهام بالا تخمین زده شده بود.




مقام های کلمبیایی می گویند که شورشیان چپگرای فارک ۱۲ سرباز را در شبیخونی در نزدیکی مرز ونزوئلا کشته اند.
یک مقام امنیتی گفت که این نیروها در جریان یک گشت عادی مورد حمله قرار گرفتند.
ونزوئلا در واکنش به این حادثه تدابیر امنیتی در کنار مرز را افزایش داده است.
هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا در بیانیه ای گفت: "موضع ما عوض نشده، و همچنان اجازه تعرض نیروهای مسلح از هر نوعی که باشند را به خاک ونزوئلا نمی دهیم."
او گفت ونزوئلا اجازه نمی دهد گروه های شورشی از این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله به کلمبیا استفاده کنند.
کلمبیا قبلا دولت چپگرای ونزوئلا را به حمایت از شورشیان متهم کرده است، ادعایی که او رد می کند.




تحقیقات دو ساله کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نشان می دهدکه بیش از یک میلیون قطعه تقلبی در تجهیزات نیروهای مسلح آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.
براساس این تحقیقات بسیاری از این قطعات شامل تراشه های الکترونیکی است که در کامپیوترهای سیستم های موشکی، هواپیماها و زیردریایی هایی به کار رفته که ارتش آمریکا از سازندگان عمده تسلیحات خریداری کرده اند.
هفتاد درصد این قطعات ساخت چین است اما قطعات ساخت سایر کشورها مانند بریتانیا و کانادا نیز در این تجهیزات یافت شده و در حالیکه به گفته این کمیته، چنین وضعیتی می تواند امنیت ملی ایالات متحده را به خطر اندازد، مقامات وزارت دفاع از میزان قطعات جعلی در تجهیزات نظامی اطلاعی نداشته اند.



برای نخستین بار در تاریخ نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، فرماندهی یک ناو جنگی مهم به یک زن واگذار شده است.
زنان عضو نیروی دریایی بریتانیا تنها از سال ۱۹۹۰ به ماموریت های دریایی اعزام شده اند و سارا وست با درجه فرمانده (کماندر که معادل ناخدا دوم است) به زودی فرماندهی ناو پرتلند را که در حال حاضر به تجهیزات جدید مجهز می شود بر عهده خواهد گرفت.
پیشتر، نیروی دریایی سلطنتی فرماندهی یک گروه شناورهای کوچک گشتی را به فرمانده سو مور، یک افسر زن دیگر نیروی دریایی سلطنتی، سپرده بود.



شورای امنیت سازمان ملل "با شدیدترین عبارات" بمبگذاری انتحاری در صنعا پایتخت یمن که باعث مرگ بیش از ۹۰ سرباز شده را محکوم کرده است.
در بیانیه شورا این حمله یک "عمل شنیع" توصیف شده و در آن بر مبارزه با "همه صورت های تروریسم" تاکید شده است.
عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، قول برخورد شدیدتر و قاطعانه تر با پیکارجویان را داد.
به گزارش خبرگزاری دولتی صبا آقای هادی گفت: "جنگ علیه تروریسم تا ریشه کن شدن و نابودی کامل آن ادامه خواهد یافت و در این راه از هیچ ایثاری صرف نظر نخواهد شد."
آقای هادی که در ماه فوریه اداره امور را به دست گفت قول اخراج پیکارجویان از بخش های عمدتا بی قانون و ناآرام جنوبی و شرقی این کشور را داده است.
یکی از این استان ها به نام ابین، از سال گذشته تحت کنترل انصارالشریعه از زیرمجموعه های "القاعده در شبه جزیره عربستان" بوده است.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ای شخصی این حمله را محکوم کرد و از همه طرف ها در یمن خواست خشونت را نفی کنند و "نقشی کامل و سازنده در اجرای موافقتنامه انتقال قدرت سیاسی در یمن بازی کنند."
رهبران بسیاری از کشورها هم بمبگذاری دوشنبه را محکوم کرده اند.
آمریکا گفت آن "بزدلانه" و "ملامت بار" خواند و فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه آن را "وحشیانه" توصیف کرد.

هدف گرفتن سربازان

در این حمله بمبگذار سربازانی را هدف گرفت که در میدان السبعین در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در حال تمرین رژه بودند. آنها برای مراسم "روز اتحاد ملی" در روز سه شنبه آماده می شدند.
یک منبع وابسته به القاعده به بی بی سی گفت که بمبگذار از اعضای این گروه بوده است.
بمبگذار با یونیفورم نظامی در میان سربازان حضور داشت.
این مرگبارترین حمله از زمان به قدرت رسیدن عبدالربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن در ماه فوریه است.
شاهدان عینی می گویند که اجساد قربانیان این رخداد به اطراف میدان پرتاب شده بود و آمبولانس ها برای انتقال مجروحان به بیمارستان در رفت و آمد بودند.
در زمان وقوع انفجار وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش یمن نیز در میدان حضور داشته اند اما آسیبی ندیده اند.
مراسم روز اتحاد ملی به مناسبت سالگرد اتحاد کشور کمونیستی جمهوری دمکراتیک خلق یمن (یمن جنوبی) با جمهوری عربی یمن (یمن شمالی) برگزار می شود. این دو کشور در سال ۱۹۹۰ ادغام شدند.
حمله روز دوشنبه، ده روز پس از آغاز عملیات سنگین نظامی از سوی دولت یمن علیه پیکارجویان اسلامگرا که با القاعده در ارتباط بودند، روی می دهد.
گزارش شد در هفته گذشته دست کم ۳۳ پیکارجو و ۱۹ سرباز در شهر جار در جنوب یمن که از سال گذشته تحت کنترل گروه انصار الشریعه است، کشته شدند.
روز یکشنبه یک مربی نظامی آمریکایی هدف گلوله قرار گرفت و بشدت مجروح شد. انصار الشریعه مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
گفته شده که نیروهای یمنی برای مقابله با پیکارجویان از حمایت لجستیکی آمریکا برخوردار هستند.



دریاچه ارومیه
گزارش ها از شهر ارومیه، حاکی از برخورد پلیس با تجمع عده از مردم در اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه و دستگیری تعدادی از معترضان است.
این تجمعات در شرایطی انجام شده که فرمانداری ارومیه در اطلاعیه ای صدور مجوز برای برگزاری تظاهرات را رد کرده و برگزاری هرگونه گردهم‌آیی در این روز را غیرقانونی دانسته است.
با این حال، گزارش های رسیده حکایت از برگزاری تجمعات اعتراضی از ساعت ۷ بعد از ظهر دوشنبه اول خرداد (۲۱ مه) و حضور چند صد نفر از معترضان در این تجمعات دارد.
گروهی از فعالان مدنی و مدافعان محیط زیست در آذربایجان، پیشتر در فراخوانی از مردم خواسته بودند تا برای اعتراض به سیاست های دولت در ارتباط با دریاچه ارومیه، امروز دست به تجمع اعتراضی بزنند.

اظهارات شاهدان عینی

یک شاهد عینی در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت که نیروهای پلیس، برای پراکنده کردن معترضان در ارومیه اقدام به ضرب و شتم آنان با باتوم و شلیک گاز اشک آور کرده اند.
به گفته این شاهد، این نیروها همچنین با گلوله های رنگی به مردم شلیک کرده اند تا به گفته وی بعدها بتوانند کسانی که هدف این گلوله ها قرار گرفته اند را شناسایی و دستگیر کنند.
یک شاهد عینی دیگر، در گفتگو با بی بی سی اظهار داشت که از ساعت ها قبل از شروع تجمع اعتراضی، یگان ویژه پلیس در خیابان های مرکزی شهر مستقر شده و نیروهای موتورسوار اقدام به "ویراژ دادن" در میان مردم حاضر در محل کرده اند.
این منبع افزود که شهر ارومیه، از پیش از شروع گردهم آیی معترضان در حالتی شبیه "حکومت نظامی" قرار داشته و نیروهای امنیتی، تدارکاتی وسیع را برای مقابله با تظاهرکنندگان به مرحل اجرا گذاشته‌اند.
هر دو شاهد گفتگوکننده با بی بی سی، در اظهارات خود از دستگیری گسترده تظاهر کنندگان و انتقال دستگیر شدگان با دو دستگاه مینی بوس و سه دستگاه خودروی ون به بازداشتگاه خبر داده اند.
در سال های اخیر، شماری از حامیان محیط زیست در ایران نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده و سیاست های دولت را عامل گسترش این پدیده دانسته اند.
فعالان آذربایجان، در این مدت اعتراضاتی عمومی را در واکنش به خشک شدن دریاچه ارومیه برگزار کرده اند که همواره، با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شده است.




یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که به ایران سفر کرده از همکاری ایران با آژانس خبر داد. سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد اتمی ایران هم دیدار با آقای آمانو را "مثبت و سازنده" توصیف کرد.
آقای جلیلی افزود که در جریان دیدار با آقای آمانو برخلع سلاح کشورهای دارای بمب هسته ای و همچنین استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید شده است.
آقای آمانو در جریان سفر به ایران تاکنون با آقای جلیلی و فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفتگوهایی داشته است.
سازمان انرژی اتمی ایران در گزارشی که در وبسایت خود منتشر کرده، نوشته است که در این دیدار آقای عباسی با مروری بر فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه‌های مختلف و کاربردهای انرژی هسته‌‌ای در زمینه کشاورزی، پزشکی و صنعت بر لزوم همکاری موثرتر آژانس تاکید کرد.
آقای آمانو نیز اطمینان داد که آژانس بیش از گذشته همکاری در زمینه‌های مختلف را گسترش خواهد داد.
او گفت: "ما فعالیت‌های وسیعی در حوزه‌های مبارزه با سرطان، امنیت غذایی و تامین نیاز آب و دیگر کاربردهای انرژی هسته‌‌ای داریم."
آقای آمانو که برای نخستین بار به ایران سفر کرده، قرار است با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه هم دیدار کند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای آمانو، در فردوگاه تهران مورد استقبال علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی اتمی و نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.
هرمان ناکارتس، رئیس بازرسان و رافائل گروسی، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این سفر آقای آمانو را همراهی می کنند.
روز جمعه آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور غیر منتظره اعلام کرد که آقای آمانو در آستانه نشست اعضای گروه ۱+۵ با ایران در بغداد، به تهران می رود.
به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، آقای آمانو "با مقامات عالی‌رتبه ایران بر سر موضوعاتی که تامین‌کننده منافع دو طرف باشد" نیز گفت‌وگو خواهد کرد.
یک منبع نزدیک به آقای آمانو به محمد امینی، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی به وین گفت که مقامات آژانس امیدوارند که این مذاکرات در فضایی مثبت انجام شود.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه در پی اعلام برنامه سفر آقای آمانو به تهران گفت که این سفر را به "فال نیک" می گیرد و گفت: "در سفر مدیرکل آژانس بحث مدالیته و چارچوب کاری جدید برای رفع ابهامات و سئوالات آژانس مورد توجه است و ما امیدواریم توافق بر سر تدوین مدالیته جدید میان دو طرف صورت گیرد."

'فریبکارانه و دوگانه'

نفر از نمایندگان مجلس ایران در بیانیه‌ای از گروه ۱+۵ خواستند که "سیاست تقابل با جمهوری اسلامی را به سیاست تعامل تغییر دهند"
نشست گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه به علاوه آلمان روز چهارشنبه، سوم خرداد در بغداد برگزار می شود. در این نشست کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور خواهد داشت.
اما در آستانه این نشست، روز گذشته ۲۰۳ نفر از نمایندگان مجلس ایران در بیانیه‌ای از گروه ۱+۵ خواستند که "سیاست تقابل با جمهوری اسلامی را به سیاست تعامل تغییر دهند".
این نمایندگان با "فریبکارانه و دوگانه" خواندن رویکرد غرب نسبت به ایران گفته‌اند: "اکنون نوبت غرب است که در برابر ملت ایران اعتمادسازی کند و به رفتارهای خصمانه خود پایان دهد".
آنها همچنین بر لزوم قاطعیت تیم مذاکره‌کننده ایرانی تاکید کرده‌اند و از آنان خواسته‌اند که "در برابر زیاده‌خواهی برخی از کشورها" بایستند.
علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز گفته است که ایران با وجود فشارهای سیاسی و اعمال تحریم‌ها از حقوق خود دفاع می‌کند.
به گفته آقای بروجردی رویکرد ایران در مذاکرات بغداد همانند مذاکرات استانبول خواهد بود.
گفت و گو های اتمی ایران با کشورهای ۱+۵ پس از ۱۴ ماه توقف، ماه گذشته به میزبانی ترکیه در شهر استانبول برگزار شد.



باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان اجلاس سران ناتو در شهر شیکاگو، بار دیگر به افغانستان اطمینان داده است که حتی پس از خروج نیروهای ناتو از آن کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی، افغانستان را به حال خود رها نخواهد کرد.
آقای اوباما گفته است که دستیابی به یک توافقنامه همکاری استراتژیک با حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان به معنای داشتن رابطه درازمدت با آن کشور پس از سال ۲۰۱۴ میلادی است.
این در حالی است که آمریکا و پاکستان در مورد راه تدارکاتی نیروهای ناتو در افغانستان نتوانستند به توافقی دست یابند و روابط آمریکا با پاکستان یک بار دیگر پرتنش شده‌ است.
پیشتر بیم آن می‌رفت که مشاجره بین آمریکا و پاکستان بر سر موضوع بازگشایی راه تدارکاتی ناتو به افعانستان مذاکرات روز دوم را تحت‌الشعاع قرار دهد.
موافقتنانه استراتژیک میان افغانستان و آمریکا بعد از نزدیک به ۱۸ مه گفت‌وگو در اول ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی به امضا رسید.
افغانستان با کشور ها متعدیدی موافقتنانه های جداگانه امضا کرده است از جمله آمریکا، بریتانیا و آلمان .
اجرایی شدن این موافقتنامه‌ها را مشروط به رعایت حقوق بشر و حقوق زن در افغانستان کرده‌اند.
امضای موافقتنامه استراتژیک میان آمریکا و افغانستان با مخالفت‌های شدید دو همسایه بزرگ افغانستان، ایران وپاکستان مواجه شده بود.
آقای اوباما این سخنان را در حالی انجام داده است که اکثر افغان ها منتظر تعهدات درازمدت کشورهای عضو ناتو به افغانستان بعد از خروج نیروهای این سازمان در سال ۲۰۱۴ میلادی از این کشور هستند.
کنفرانس شیکاگو تنها به موضوعات امنیتی افغانستان و تعهدات کشور های ناتو در این مورد می پردازد.
در ماه ژوءیه سال ۲۰۱۲ در توکیو برگزار خواهد شد که بر تعهدات جامعه بین الملی پیرامون روند باسازی و انکشاف اقتصادی افغانستان بحث خواهد کرد.



شاهین نجفی
محمدجعفر منظری رئیس دیوان عدالت اداری ابراز امیدواری کرد "عناصر خبیث" توهین کننده به امامان شیعه و به ویژه امام دهم شیعیان "هرچه زودتر به سزای عمل خود برسند".
به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای منتظری دوشنبه اول خرداد (۲۱ مه) بدون توضیح بیشتر در مورد نحوه مجازات این افراد، گفت امیدوار است که این کار توسط "شیرمردانی" صورت بگیرد که "همیشه در دفاع از حریم امامت و ولایت سینه‌های خود را سپر می‌کنند".
این اظهار نظر، جدیدترین واکنش به انتشار ترانه ای از سوی شاهین نجفی خواننده ایرانی مقیم آلمان محسوب می شود که به عقیده منتقدان، حاوی مضامین توهین آمیز نسبت به امام دهم و سایر امامان شیعه است.
شاهین نجفی در پی واکنش‌ها به ترانه جدید خود، به بی بی سی فارسی گفت که قصد توهین به امامان شیعه را نداشته و فقط اسم آنان را دستمایه کاری هنری قرار داده است.
چهار روز پیش، آیت الله حسین نوری همدانی از مراجعد تقلید مقیم قم نیز، با محکوم کردن "اهانت صورت گرفته" به امام دهم شیعیان، هرگونه هتک حرمت امامان شیعه را موجب ارتداد دانست.
وی با تاکید بر اینکه "هر کس مرتد شد حکم او معلوم است" گفت که فرد توهین کننده به امام دهم شیعیان هم "محکوم به ارتداد است".
در فقه سنتی، به کسانی که از دین خارج می شوند مرتد گفته می شود و مجازات آنها، ممکن است اعدام باشد.
"تاکنون سه نفر از آیت الله های مقیم قم در اظهار نظرهایی جداگانه، توهین به امام دهم شیعیان و سایر ائمه شیعه را موجب ارتداد دانسته اند"
در واکنشی جداگانه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی دیگر مرجع تقلید ساکن قم درباره توهین کنندگان به امامان شیعه گفته است که "هرگونه اهانت به مقام شامخ امامان معصوم و توهین آشکار به آنها اگر از سوی فرد مسلمان صورت گیرد، موجب ارتداد است."
این فتوا، در پاسخ به سوال فردی منتشر شده که از آیت الله مکارم شیرازی خواسته است "تکلیف شرعی شیعیان و دوست داران اهل بیت" را در قبال "توهین" شاهین نجفی به امامان شیعه مشخص کند.
پیش از آن نیز آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، در پاسخی به سوالی درباره حکم توهین کنندگان به امام دهم شیعیان، بدون نام بردن مشخص از کسی گفته بود: "چنانچه اهانت و جسارت به حضرت نموده باشند، مرتدند".
خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، اخیرا از "تشکیل کمپین اعدام شاهین نجفی" خبر داده است.



رهبران ناتو در شیکاگو
رهبران ناتو که در شیکاگو دیدار می کنند طرح هایی را برای انتقال فرماندهی نیروهای رزمی به افغان ها در اواسط سال ۲۰۱۳ تایید کرده اند.
آنها تایید کردند که نیروهای رزمی ناتو تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج خواهند شد و فقط واحدهای آموزشی باقی خواهند ماند.
اما باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا چنین قول داد: "همانطور که افغان ها برمی خیزند، تنها نخواهند ماند."
ناتو همچنین گفت نسبت به بازگشایی خطوط تدارکات به افغانستان از سوی پاکستان خوشبین است. این خطوط پس از مرگ ۲۴ سرباز پاکستانی در حمله هوایی آمریکا بسته شده بود.
در اجلاس دو روزه سران ناتو رهبران بیش از ۵۰ کشور جهان از جمله ۲۸ عضو ناتو، حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان و آصف علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان شرکت داشتند.

'مسیر درست'

در بیانیه اجلاس تاکید شده است که انتقال کنترل امور امنیتی به افغان ها "اجتناب ناپذیر" است و پس از پایان سال ۲۰۱۴ هیچ ماموریت رزمی از سوی ناتو انجام نخواهد شد. تا آن زمان باید ۱۳۰ هزار نیروی تحت فرماندهی ناتو افغانستان را ترک کرده باشند.
با این حال آقای اوباما قول داد آمریکا در کنار مردم افغانستان بایستد.
او گفت ناتو همچنان "به نیروهای افغان، درحالی که قوی تر می شوند، مشاوره و یاری خواهد داد."
اما او افزود: "اگر نیروهای افغان شروع به مسئولیت پذیری نکنند، هرگز آماده نخواهند شد."
آقای اوباما گفت "هرگز مقطع ایده آلی پیش نخواهد آمد که بتوان گفت همه چیز کامل شده – این یک فرآیند است و گاه فرآیندی پرهرج و مرج."
اما او افزود: "ائتلاف بین المللی به طرح پایان مسئولانه جنگ در افغانستان متعهد است."
آقای اوباما گفت به اعتقاد او تعیین یک جدول زمانی برای خروج "معقول و مسئولانه است."
آندرس فو راسموسن دبیرکل ناتو نیز به مساله تامین مالی نیروهای امنیتی افغان پس از ۲۰۱۴ اشاره کرد. او گفت قرار نبوده که در این کنفرانس از کشورها قول کمک گرفته شود.
او گفت خوشحال است که شماری از کشورها به تازگی قول کمک داده اند و کمبود منابع را رد کرد.
آقای راسموسن گفت: "ما در مسیر درست برای رسیدن به هدف جمع آوری سالانه حدودا ۴ میلیارد دلار برای تامین مالی نیروهای امنیتی افغان قرار داریم – این خبری مثبت است."

خطوط تدارکاتی از پاکستان

با این حال مساله خطوط تدارکاتی از پاکستان این اجلاس را تحت الشعاع قرار داده است.
دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا گفت که این وضعیت "باعث سرخوردگی" است و هرچند او مطمئن است خطوط تدارکاتی بازگشایی خواهد شد، "امروز اتفاق نخواهد افتاد."
خطوط تدارکاتی از پاکستان
آقای راسموسن این موضوع را که آقای زرداری به اجلاس دعوت شده بود تا توافقی در مورد بازگشایی این خطوط صورت گیرد رد کرد.
او گفت: "ما پیش بینی نمی کردیم که مساله تدارکات حل شود اما پیشرفت مستمری در این زمینه داریم."
آقای راسموسن گفت که بسته شدن این خطوط تاکنون تاثیری عمده بر عملیات ناتو نداشته است اما وقتی خروج نیروها شروع شود یک مشکل لجستیکی خواهد بود.
او افزود: "ما مایلیم شاهد بازگشایی خطوط در سریع ترین زمان ممکن باشیم... خطوطی که از پاکستان می گذرد اهمیت زیادی دارد و من انتظار دارم این خطوط ترانزیت در آینده خیلی نزدیک باز شود."
به نقل از آقای زرداری گزارش شد که دولتش مایل به رسیدن به توافق با ناتو در این زمینه است.
آقای اوباما که گفت فقط مباحثات کوتاهی با آقای زرداری داشته، اذعان کرد که "در چندین ماه گذشته" تنش هایی با پاکستان وجود داشته است.
او گفت که نمی خواهد این شکاف ها را پنهان کند، اما پافشاری کرد که تلاش برای حل مشکلات در جریان است.
این خطوط در ماه نوامبر گذشته پس از حمله یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بسته شد.

ذهنیت تازه

آقای راسموسن گفت که اجلاس شیکاگو در "تجدید پیوند گسست ناپذیر میان آمریکای شمالی و اروپا"، بسیار موفق بوده است.
او گفت: "آینده هرچه در چنته داشته باشد، ناتو برای آن آمادگی خواهد داشت."
آقای کامرون گفت که ناتو موافق است که نیازمند "ذهنیتی تازه" است.
او گفت: "ناتو باید نگاهی بیرونی داشته باشد، بر فلسفه وجودی اش تاکید کند و آماده رسیدگی به تهدیدهایی باشد که ممکن است در خارج از محدوده اش قرار داشته باشد" اما خطری برای اعضایش به حساب می آید.
آقای کامرون همچنین به مساله طالبان پرداخت و گفت: "پیام ما برای شورشیان به همین اندازه روشن است: شما نمی توانید در میدان نبرد برنده شوید؛ دست از نبرد بردارید و وارد مذاکره شوید."
بیش از ۱۰ سال پس از آنکه آمریکا حکومت طالبان را ساقط کرد خشونت ها به شدت در آن کشور ادامه دارد.
براساس ارقام سازمان ملل، آمار مرگ در این کشور در سال ۲۰۱۱ به ۳۰۳۱ نفر رسید. بخش اعظیم این تلفات ناشی از حملات پیکارجویان بود.




پاکستان هم با توئیتر «فیلتربازی» کرد

در توئیتر هر کس می تواند تا ۱۴۰ کاراکتر در هر مرتبه وبلاگ بنویسد.
imageتوئیتر به عنوان بزرگ‌ترین سایت میکروبلاگینگ جهان، ساعاتی در پاکستان فیلتر شد.
اتهام توئیتر توهین به اسلام خوانده شد و این فیلترینگ، یکشنبه، برای چند ساعت اعمال شد. 
این فیلترینگ، حدود هشت ساعت طول کشید و به گفته مقامات مخابراتی پاکستان، «توئیت‌های چالش برانگیز کاربران» از روی آن پاک نشد.
این توئیت‌ها مربوط به یک مسابقه آن‌لاین برای نقاشی چهره پیامبر اسلام بوده است. 
توئیتر گفته که هیچ توئیتی پاک نشده است. و هیچ تغییر دیگری هم در توئیتر اعمال نکرده‌اند.




گوگل کروم، انتخاب نخست کاربران شد

image
مصرف بیشتر یک مرورگر می تواند دست بالا را به شرکت تولید کننده آن در ارائه خدمات دیگر بدهد.
مرورگر «گوگل کروم» با پشت سر گذاشتن اینترنت اکسپلورر که متعلق به شرکت مایکروسافت است، تبدیل به کاربردی‌ترین مرورگر جهان شد.
 بر اساس آخرین بررسی‌ها، اگرچه کروم پیش‌تر هم برای مدت کوتاهی اینترنت اکسپلورر را پشت سر گذاشته بود اما هفته گذشته بالاخره توانست بر صدر بنشیند.
بیش‌تر از ۳۰ درصد از ترافیک روزانه اینترنت در حال حاضر بر روی مرورگر کروم صورت می‌گیرد.
این در حالی‌ست که البته اختلاف این دو در حال حاضر جزئی و کمتر از ۱ درصد است. 
طبق جدول زیر، اینترنت اکسپلورر در حال حاضر افت شدیدی دارد. بیشترین رشد را گوگل کروم داشته و فایرفاکس هم با آهنگ کمی رکود را تجربه می‌کند. اپرا در ته جدول جای گرفته و بعد از آن سافاریِ متعلق به شرکت اپل با فاصله ای زیاد از رقبا قرار دارد. 




دوربین دیجیتال لایکا، با طعم مونولوگ

image
اگر هنوز دست و دل‌تان با طرف عکاسی دیجیتال نرفته، یک بار دیگر در این باره فکر کنید.
دوربینی به بازار آمده که می‌تواند عکاس‌های قدیمی متعصب را متقاعد کند به عکاسی دیجیتال روی خوشی نشان دهند.
لایکا،‌ دوربین سیاه و سفید دیجیتال خود را معرفی کرد.

 دوربین ام-مونوکروم نسخه‌ای از دوربین فول فریم این کمپانی با نام ام-۹ است که در جلوی «سنسور» آن از هیچ فیلتر رنگی استفاده نشده است و همین باعث می‌شود بتواند نور بیشتری را جذب و به دنبال آن جزییات بیشتری را ثبت کند.

عکاسی سیاه و سفید این روزها بیش از پیش طرفدار پیدا کرده است. عکس‌هایی که با دوربین دیجیتال گرفته می‌شوند عکس‌هایی هستند که در ابتدا همگی از فیلترهای رنگی که در آستانه‌ی سنسورها کار گذاشته شده عبور می‌کنند و پس از آن است که عکاس تصمیم می‌گیرد که به کمک نرم افزار داخلی دوربین و یا نرم‌افزارهای ویرایش عکس همچون فوتوشاپ عکس خود را به سیاه و سفید تبدیل کند یا خیر.
درحالی که برای این دوربین‌ ۱۸ مگاپیکسلی لایکا از ابتدا تصویر نشسته شده بر روی سنسور دوربین سیاه و سفید خواهد بود.
سنسور ام-مونوکروم رنگ ها را نمی‌بیند و هر پیکسل آن، میزان روشنایی تصویر را بدون مزاحمت فیلترهای رنگی دقیق ثبت می‌کند تا
 از همتای رنگی خود تصاویر شارپ‌تر با دامنه داینامیک بیشتر خواهد داشت.
دامنه داینامیک بیشتر سبب خواهد شد تا ما طیف نوری بیشتری را فاصله میان روشن‌ترین و تیره‌ترین بخش عکس خود داشته باشیم که نتیجه آن عکس‌های سیاه و سفید با حس و حال بهتر خواهد بود.

بدنه این دوربین که از اواخر جولای ۲۰۱۲ عرضه خواهد شد ۷۹۵۰ دلار قیمت خواهد داشت و این دوربین با همه لنز های سری ام لایکا که از سال ۱۹۵۳ تولید شده است سازگار است.

 شاید لایکا، کمپانی معتبر تولید دوربین‌های حرفه‌ای با عرضه ‌ی اولین دوربین دیجیتال فول فریم سیاه و سفید  در بدنه نوستالژیک و کلاسیک دوربین‌های خود، باعث بشود تا دل عکاسان دل‌بسته به عکاسی با نگاتیو نسبت به دوربین‌های دیجیتال نرم بشود و این عکاسان متعصب بعد از ۳۷ سال که از تولد اولین دوربین‌های دیجیتال می‌گذرد  بالاخره راضی به عکاسی با این دوربین بشوند و از لذت های آن بهره ببرند.




خشم منتقدان از فیلم «بی‌سر و ته» کیارستمی

امروز در حالی «مثل یک عاشق» در جشنواره کن به نمایش درآمد که یک منتقد ایرانی حاضر در جشنواره، از واکنش سرد منتقدان و نارضایتی آنها از فیلم عباس کیارستمی سخن گفته است؛ همزمان کیارستمی درباره این فیلم گفت: «فيلم نه شروع دارد و نه پايان».
imageامروز، بیست و یکم ماه مه، در پنجمین روز از برگزاری شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی کن فرانسه، فیلم «مثل یک عاشق» به کارگردانی عباس کیارستمی، کارگردان باسابقه ایرانی، به نمایش در آمد و پس از آن نشست مطبوعاتی این فیلم با پرسش خبرنگاران و پاسخ‌هاي‌ عباس كيارستمي برگزار شد.
«مثل يك عاشق» یک فیلم فرانسوی‌-ژاپنی است که در ژاپن فیلمبرداری شده است.
این فیلم داستان یک دختر دانشجو است که برای امرار معاش تن‌فروشی می‌کند و یکی از شب‌ها که او چندان مایل به این کار نیست، با پیرمردی که استاد دانشگاه است آشنا می‌شود.
كيارستمي در نشست مطبوعاتی فیلمش در کن در پاسخ به این‌که چرا طی سال‌های اخیر فیلم‌هایش را در خارج از ایران می‌سازد، گفت:‌ «در سال‌هاي اخير متاسفانه اتفاقي افتاده و من فيلم‌هايم را در خارج از ايران كار مي‌كنم و اين موضوع دليل رواني دارد.»

كيارستمي در بخش ديگري از نشست درباره‌ي شناختش از سينماي ژاپن گفت: دو گونه‌ سينماي ژاپن را مي‌شناختم، يكي مربوط به زماني مي‌شود كه تازه فيلم ديدن را شروع كرده بودم و در سينما تك ايران مجموع كار «اوزو» را ديدم و وقتي سال‌ها بعد دوباره آنها را ديدم بدون اين‌كه متوجه باشم، ديدم كه چقدر تحت تاثير آنها هستم.
همچنین كيارستمي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ي پايان‌بندي فيلم «مثل يك عاشق» گفت: فيلم نه شروع دارد و نه پايان، اما به شدت بر واقعيت‌ها استوار است و شما به عنوان تماشاگر كه هم شروع را مي‌شناسيد و هم پايان را، مي‌توانيد حدس بزنيد چه اتفاقي افتاده است.
خبرگزاری ایسنا گزارش داده که همزمان با برگزاری این نشست، فاطمه معتمدآريا، سيف‌الله صمديان، مجيد جوزاني و سيد غلامرضا موسوي از جمله سينماگران ايراني بودند كه در سالن محل برگزاری نشست حضور داشتند.
اما همزمان، پرویز جاهد، از واکنش سرد منتقدان سینمایی حاضر در کن، بعد از نمایش فیلم کیارستمی خبر داده که ممکن است بیانگر نارضایتی آنها از کار استاد کهنه کار سینمای ایران باشد. 
به نوشته این منتقد سینمایی حاضر در کن، «برخی از آنها در نقدهای شفاهی خود نیز این نارضایتی را علنا بیان کردند اما هنوز نقدی درباره این فیلم منتشر نشده تا بیانگر دیدگاه رسمی آنها باشد.»
همچنین چند مخاطب فرانسوی فیلم مثل یک عاشق، در توئیتر خود از این فیلم انتقاد کرده‌اند و یکی از آنها نوشته‌ است که فیلم کیارستمی اولین فیلم «کمدی» و «مضحک» بخش مسابقه جشنواره است.
فیلم کامل برگزاری نشست مطبوعاتی «مثل یک عاشق» با حضور عباس کیارستمی را می‌توانید اینجا ببینید. 
همچنین تصاویری از این فیلم به همراه آنونس آن را نیز می‌توانید اینجا مشاهده کنید.
عباس کیارستمی سال ۱۹۹۷ نخل طلای جشنواره کن را بابت ساخت «طعم گیلاس» از آن خود کرده است.




جـــرس:
 بانک میتسوبیشی ژاپن، نزدیک به سه میلیارد دلار از اموال ایرانی نزد این کشور را بلوکه کرده است و قصد پس دادن آن به ایران را ندارد.
به گزارش تابناک، مقامات این بانک اعلام کرده‌اند: دو میلیارد و ششصد میلیون دلار از اموال ایران را به دستور دادگاهی در آمریکا بلوکه کرده‌اند. این دادگاه این حکم را به ادعای دست داشتن ایران در انفجار مقر آمریکایی‌ها در بیروت در سال ۱۹۸۳ و برای پرداخت غرامت به حادثه دیدگان و بازماندگان صادر کرده است.
بنا بر این گزارش، هرچند این حکم دادگاه نیویورک، دردسرهایی را درست کرده و تعارضاتی با سیستم حقوقی ژاپن داشته است، به ظاهر بانک ژاپنی، این دستور را اجرا کرده، چرا که بر پایه حکم صادره، توقیف اموال ایران، تنها مشمول دارایی‌های این کشور در آمریکا نیست.
گفتنی است، مدیران این بانک تا کنون خبری از جزییات این تصمیم خود منتشر نکرده‌اند، ولی آنچه مسلم است، این که این بانک، حجم بالایی از نقل و انتقالات پولی با ایران را انجام می‌دهد؛ اما هنوز مشخص نیست این مبلغ را از چه منبعی برداشت خواهند کرد.
اینها همه در حالی است که تا کنون مقامات ایرانی به این تصمیم بانکی، واکنش نشان نداده‌اند و مشخص نیست چه سیاستی در این باره در پیش گیرند.




جـــرس: یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون گریزی دولت و وضعیت ایجاد شده به واسطه سوء مدیریت ها در کشور اذعان کرد: "ما دوران بسیار سختی را در دوره ریاست جمهوری نهم و دهم، هم در عرصه داخل و هم خارجی داشتیم. با پول کلان و درآمد نفتی عظیمی که به دست این دولت آمد، می توانستیم در همه عرصه ها سازندگی زیادی داشته باشیم، اما از این فرصت استفاده نشد، در حالیکه بسیار خوب می شد استفاده کرد."
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «اعتدال»، علی عباسپور تهرانی فرد، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی همچنین ادامه داد: قانون هدفمندی یارانه ها که قانون بسیار خوبی بود، متاسفانه خوب اجرا نشد و بحث خصوصی سازی اصلا مناسب و خوب پیش نرفت.
عباسپور به تعدد قانون گریزی های دولت اشاره و تاکید کرد: امیدوارم با شروع مباحث انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ، حرکات غیر قانونی دولت جمع شود.





جـــرس: وابسته مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی در کابل، اتهامات مطرح شده اخیر از سوی برخی مقامات افغان مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی افغانستان را بی اساس عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی همواره از صلح و ثبات در این کشور همسایه حمایت می کند.
به گزارش ایلنا، محمد دهقانی افزود: دامن زدن به این گونه اتهامات از سوی برخی شخصیتها و مقامات افغان نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه سوء تفاهم ها را نیز افزایش خواهد داد.
وی تاکید کرد: موضوعات مطرح شده، یک نوع جو سازی در راستای برهم زدن روابط دوستانه تاریخی ایران و افغانستان است و هیچ یک از این اتهامات، واقعیت ندارد.
وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در کابل، مناسبات میان دو ملت و کشور همسایه ایران و افغانستان را دوستانه توصیف کرد و گفت: چنین جوسازی هایی که در راستای ایجاد فضای بی اعتمادی میان دو کشور برنامه ریزی می شوند ، کار کسانی است که نمی خواهند این دو ملت با اشتراکات فراوان روابط خوبی داشته باشند.

حمله مقامات بحرین به ایران
همچنین دولت بحرين با صدور بيانيه ای آنچه را که "دخالت وقيحانه" جمهوری اسلامی در امور داخلی اين کشور خواند محکوم، و اظهارات مقام های ايرانی عليه اتحاد نزديکتر بحرين و عربستان را رد کرد.
به گزارش رادیو اروپای آزاد، کابينه بحرين طی بيانيه ای تاکيد کرد که "دولت و مردم اين کشور ادامه دخالت وقيحانه ايران در امور داخلی شورای همکاری خليج (فارس) را قاطعانه رد می کنند."
در اين بيانيه مداخله تهران در ارتباط با "تلاش های جاری در شورای همکاری خليج فارس برای ايجاد همبستگی" عنوان شده است و "اظهارات و اقدام های ايران" که به گفته منامه، "ناقض مناسبات خوب همسايگی بر اساس قوانين و مقررات بين المللی است"، محکوم شده است.
بيانيه دولت بحرين در ادامه تنش های شديد لفظی ميان تهران و منامه بر سر پیشنهاد ریاض به شورای همکاری خليج فارس برای ايجاد اتحاد نزديکتر ميان شش کشور عضو آن است که گفته می شود احتمالا به همبستگی بيشتر میان بحرين و عربستان سعودی در امور دفاعی، سياست خارجی و امنيتی منجر خواهد شد.




جـــرس: به دنبال درج خبری در یکی از سایت های اصولگرا، مبنی بر تجمع لباس شخصی ها موسوم به "حزب الله بوشهر" مقابل مجتمع فرهنگی آن شهر در اعتراض به برگزاری کنسرت های پیاپی، اداره کل ارشاد استان، از اجرای یک کنسرت گیتار که قرار بود روز جمعه در محل مجتمع فرهنگی برگزار شود، جلوگیری کرد.
به گزارش بیستان، بیانیه ای که به نام امت حزب الله و در چند سطر صادر شده بود، سبب فشار جهت لغو مجوز کنسرت اعلام شده است.
به گزارش مهر، محمد میرزمانی؛ مدیرکل امور موسیقی ارشاد بوشهر اعلام کرده در این باره با خبرنگاران به صورت تلفنی مصاحبه نمی کند.
این اولین بار نیست که یک برنامه هنری دارای مجوز قانونی، با تجمع یک عده محدود و انگشت شمار که خود را امت حزب الله می خوانند، لغو می شود.
چندی پیش نیز در کرمانشاه همین لباس شخصی های مورد حمایت حکومت، مانع از برگزاری کنسرت سیدحسام الدین سراج شده بودند.
سایت عصر ایران طی گزارشی انتقادی در این زمینه نوشت: با این همه "فقر امکانات" به ویژه در شهرستان ها، وقتی که بعد از مدت ها ، یک کنسرت نصفه و نیمه برگزار می شود و آقایان اجازه نمی دهند جوانان ساعتی در آن کنسرت شرکت کنند ، انتظار دارند چگونه نیازهای جوانان برطرف شود؟
همین کارها را می کنند که وقتی اعلام می شود فلان خواننده دست چندم در فلان کشور همسایه کنسرت دارد ، تمام تورهای منتهی به آن کشور فوراً پر می شود و کرور کرور جمعیت و ارز از کشور خارج می شود و آن وقت همین آقایان ، باز معترض می شوند که مسوولان اگر کار فرهنگی می کردند کارمان به اینجا نمی رسید!
آیا آقایان اندیشیده اند با این کارها ، چقدر از هنرمندانی که می توانستند منشأ خیر و هنر در داخل باشند را به آغوش "آن ور آبی ها" رانده اند و یا "زیرزمینی" کرده اند؟
باور کنید که ما نیز دغدغه دین و فرهنگ مان را داریم ولی راهش این نیست که بر چهار جوان هنرمند ، به جرم این که می خواسته اند دور هم جمع شوند در حضور مأموران قانون ، گیتاری بزنند و بشنوند و بعد به خانه هایشان برگردند ، صدا کلفت کنیم و مفسد بخوانیمشان و اگر قسمت بود ، مشت و لگدی هم نثارشان کنیم!... مسوولان ارشاد و نیروی انتظامی(غایب بزرگ این صحنه ها) هم اگر می خواهند همچنان در برابر گروه های کوچک فشار کوتاه بیایند ، لااقل تفویض بخشی از وظایف خود به این افراد را رسماً و علناً و صراحتاً اعلام کنند تا از این به بعد ، تکلیف مردم مشخص شود و الا نمی شود که فیلمسازی از مرحله فیلمنامه تا اکران ، واو به واو با قوانین جمهوری اسلامی حرکت کند و نهایتاً به پست گروه های فراقانونی بخورد و همه سرمایه های مادی و معنوی اش دود شود و به هوا رود و همین طور هنرمندان دیگر.





 جـــرس:
 یوكیا آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هیات همراه صبح روز دوشنبه اول خرداد با فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین سعید جلیلی مذاکره کننده اتمی جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو كرد.
به گزارش ایسنا، در این دیدار فریدون عباسی با مروری بر فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه‌های مختلف و كاربردهای انرژی هسته‌‌یی در زمینه كشاورزی، پزشكی و صنعت بر لزوم همكاری موثرتر آژانس تاكید كرد.
مدیر كل آژانس نیز اطمینان داد كه آژانس بیش از گذشته همكاری در زمینه‌های مختلف را گسترش خواهد داد.
وی با تاكید بر اینكه آژانس تنها بازرس نیست، اظهار داشت: ما فعالیت‌های وسیعی در حوزه‌های مبارزه با سرطان، امنیت غذایی و تامین نیاز آب و دیگر كاربردهای انرژی هسته‌‌یی داریم.
همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوها مشكلات موجود صریحاً مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی برای رفع ابهامات و گسترش همكاری‌ها ارائه شد.
هرمان ناكارتس، معاون امور پادمانی آژانس و رافائل ماریانو گروسی، دستیار ویژه آمانو وی را در این دیدار همراهی می‌كردند.
سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، معاون امور بین‌الملل و توسعه راهبردی سازمان انرژی اتمی و مشاور ریاست سازمان در امور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مذاكرات حضور داشتند.
گفتنی است، دو روز مانده به دور جدید مذاکرات حساس هسته ای میان ایران و جامعه جهانی، مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی سحرگاه امروز دوشنبه اول خرداد وارد تهران شد.

دیدار با جلیلی
مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین بعد از ظهر روز دوشنبه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان و مذاكره‌كننده ارشد ایران با گروه ۱+۵ دیدار كرد.
این دیپلمات ژاپنی با اشاره به مذاكرات انجام گرفته میان ایران و آژانس كه هفته گذشته در وین برگزار شد، اظهار كرد: "پیشرفت خوبی در دوره‌های اخیر مذاكرات میان ایران و آژانس حاصل شد. بنابراین فكر می‌كنم كه اكنون زمان مناسبی برای بازدید از ایران است و من با مقامات عالی رتبه ایرانی گفت‌وگوهای مستقیمی خواهم داشت.".




احتمال اعلام موضع علنی رهبری، به بهای تعمیق بیشتر شکاف در حاکمیت

ریاست مجلس نهم و رقابت باندهای قدرت

کلمه – علی محمد شمس:
اگر چه مجلس نهم تا چند روز دیگر افتتاح می‌شود اما موضوع ریاست مجلس آینده از چند ماه پیش و بلکه پیش از انتخابات مجلس در دستور کار باندهای قدرت رقیب در حاکمیت بوده است. در این میان دو باند جبهه پایداری که به ارتباط ویژه با بیت رهبری شهرت دارد و جبهه متحد اصول گرایان که اصول گرایان محافظه‌کار را نمایندگی می‌کند خود را برای تصاحب کرسی ریاست مجلس آماده می‌کنند. جبهه پایداری در هماهنگی با بیت رهبری از ریاست حداد عادل حمایت می‌کند و جبهه متحد اصول گرایان خواهان ریاست علی لاریجانی در مجلس نهم هستند.
علی لاریجانی طبعا خواهان حفظ کرسی ریاست در مجلس نهم است. اما چند ماه پیش زمانی که رهبری در احکام اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت او را نه به عنوان رئیس مجلس بلکه به عنوان شخصیت حقیقی وی به عضویت مجمع منصوب کرد،‌ ناظران مطلع دریافتند که نظر رهبری برای ریاست مجلس نهم شخص دیگری است. اما طبیعی است که لاریجانی تمایلی نداشته باشد از نحوه حکم انتصاب خود به عضویت مجمع تشخیص مصلحت، چنین استنباط کند که گزینه رهبری برای ریاست مجلس آینده احتمالاً شخص دیگری است. بهترین تصمیم برای او که همچنان خواهان حفظ ریاست مجلس است این است که این پیام غیر مستقیم رهبری را نادیده بگیرد و با تغافل از کنار آن بگذرد. این درست است که لاریجانی چنان که خود گفته‌ است مطیع رهبری است و هرجا برایش روشن شود رهبری چه نظری دارد همانگونه عمل خواهد کرد، اما تجربه نشان داده است که نظر رهبری زمانی برای او روشن می‌شود که به صراحت بیان شود. چنان که در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ عصر روز رأی گیری او طی تماسی با مهندس موسوی انتخاب وی را تبریک گفت و نیز بنا به اظهارات آقای رسایی، آقای لاریجانی طی روزهای بعد از ۲۲ خرداد معتقد بود معترضان به انتخابات و مخالفان احمدی‌نژاد را نباید سرکوب کرد. تنها هنگامی که رهبری در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد مخالفان را تهدید به برخورد کرد و مسؤلیت ریخته شدن خون‌ در خیابان‌ها را به گردن معترضان انداخت، نظر رهبری برای لاریجانی روشن شد و پس از آن بود که در راهپیمایی نمایندگان در دور صحن مجلس پیشاپیش همگان قرار گرفت و موسوی و کروبی را ضد انقلاب و وابسته خواند. به هر حال در ساختار سیاسی مبتنی بر قدرت مطلقه، ملاک کرنش و اطاعت نه ارادت بلکه منافع و موقعیت است. بنابراین طبیعی است که لاریجانی به رودربایستی‌های معمول در ساختار قدرت مطلقه چشم امید ببندد تا شاید رهبری به ملاحظه هزینه‌های احتمالی تمایلی به علنی کردن و یا به تعبیری «روشن کردن» نظر خود درباره ریاست مجلس آینده نداشته باشد. در حال حاضر دل بستن به رودربایستی رهبری وجه مشترک همه اعضای جبهه متحد اصول گرایان است، زیرا آنان به رغم داشتن پایگاه اجتماعی بیشتر در مقایسه با جبهه پایداری،‌ به خوبی می‌دانند که انتخاب رهبری جبهه پایداری است، یعنی کسانی که جز وابستگی و ارادت هویتی ندارند. علی لاریجانی و جبهه متحد اصول ‌گرایان برای تصاحب ریاست مجلس علاوه بر رودربایستی رهبری روی عامل دیگری نیز حساب باز می‌کنند و آن عدم محبوبیت حداد عادل در مجلس است. آنان امیدوارند این فقدان زمینه،‌ رهبری را در حمایت آشکار از حداد عادل بیشتر دچار تردید کند.
سوی دیگر این رقابت حداد عادل و جبهه پایداری قرار دارد. یکی دو ماه قبل از انتخابات مجلس نهم حداد عادل پس از سخنرانی در مراسمی که حامیان جبهه پایداری در آن حضور داشتند در پاسخ به ابراز احساسات حاضران و شعار «حداد عادل رئیس جمهور ما» با لبخندی رضایت‌آمیز گفته بود فعلاً باید به فکر انتخابات مجلس باشیم. او بالاترین رأی حوزه انتخابیه تهران را به خود اختصاص داد تا راه برای ریاستش هموار باشد. هفته گذشته نیز او در موضعی بی‌سابقه اعلام کرد کاندیدای ریاست مجلس نهم خواهد شد حتی اگر هیچ‌کس جز خود او به وی رأی ندهد. آنان که با شخصیت حداد عادل آشنا هستند به خوبی می‌دانند که او نه یک سیاستمدار است و نه اساساً اهل ریسک و تصمیمات مهم. او آن زمان هم که ریاست مجلس هفتم را بر عهده داشت به قول خودش تصمیمات را پس از هماهنگی با آقا مجتبی اتخاذ می‌کرد و هرگز مستقلاً تصمیم نمی‌گرفت. برای او با این خصوصیات نامزد شدن برای ریاست مجلس تصمیمی نیست که بدون هماهنگی با بیت و کسب اجازه از آقا مجتبی و رهبری بتوان اتخاذ کرد. او اساساً به ویژه در عرصه سیاسی همواره خود را مرید و مقلد رهبری دانسته است. یکی از چهره‌های اصول گرا در تجلیل از مراتب اعتقاد حداد عادل به ولایت فقیه و ارادت به رهبری نقل می‌کند وقتی از او پرسیدیم که تبعیت شما از رهبری چگونه است در پاسخ گفت من هم نامم غلامعلی است و هم رسمم. بنابراین تردید نباید کرد که تصمیم اخیر حدادعادل برای نامزدی ریاست مجلس پس از آن صورت گرفته است که او حداقل از طریق آقامجتبی از نظر مساعد رهبری مطلع شده است و جبهه پایداری نیز که خود را پیرو راستین رهبری می‌دانند و اصول گرایان رقیب خود را به ضعف اعتقاد به ولایت متهم می‌کنند، براساس اطلاع از نظر رهبری است که از ریاست مجلس حداد عادل حمایت می‌کنند.
اما چنان که گفتیم مشکل حداد عادل این است که اکثریت راهیافتگان به مجلس نهم در مورد ریاست او نظر مثبتی ندارند و او را فاقد ویژگی‌های لازم برای احراز چنین مسئولیتی می‌دانند. منابع مطلع اظهار می‌دارند جبهه پایداری برای جلب نظر راهیافتگان مجلس نهم به آن‌ها متذکر می‌شوند ریاست حداد بر مجلس خواست رهبری است. به گفته منابع مذکور این امر با واکنش منفی راهیافتگان مجلس مواجه شده است. اکثر راهیافتگان گفته‌اند تنها در صورتی که رهبری در این زمینه به نمایندگان مجلس پیام دهد به حداد رأی خواهند داد. این پاسخ، همان منطقی است که علی لاریجانی تا کنون براساس آن عمل کرده و نسبت به خواست رهبری عمداً تغافل کرده است. از این رو به نظر می‌رسد این پاسخ نتیجه فعالیت‌های جبهه متحد اصول گرایان برای ریاست علی لاریجانی و خنثی کردن تحرکات جبهه پایداری باشد.
اما برای رهبری اعلام موضع علنی و دادن پیام غیر رسمی به نمایندگان مجلس در حمایت از حداد عادل تصمیم ساده‌ای نیست. چنین اقدامی به معنای اعلام عدم بی‌طرفی رهبری به ضرر جبهه متحد اصول‌گرایان و نتیجه تعمیق بیشتر شکاف در حاکمیت است و این همان عامل رودربایستی است که علی لاریجانی و جبهه متحد اصول‌گرایان روی آن حساب باز کرده‌اند. در روزهای آینده روشن خواهد شد آیا ریاست حدادعادل و اداره مجلس از طریق آقا مجتبی برای رهبری ارزش هزینه تعمیق بیشتر شکاف در حاکمیت را دارد یا خیر.




دروغگویی، خشونت و ادبیات زشت و رکیک؛ نشانه اضمحلال مدیران و جامعه

مصطفی دلشاد تهرانی مدیر گروه نهج البلاغه دانشگاه علوم و حدیث شهر ری گفت: رویکرد ما به نهج البلاغه باید برای استقرار یک الگوی زیست مسلمانی صورت بگیرد؛ همان چیزی که جایش در میان ما خالی است.
به گزارش مهر، همایش اخلاق عملی در آینه کلام علوی ۳۱ اردیبهشت در تالار ایوان شمس برگزارشد. در این همایش استاد دلشاد با تکیه بر این‎که به نهج البلاغه باید رویکرد علمی و عملی پیدا کنیم گفت: رویکرد ما به نهج البلاغه باید برای استقرار یک الگوی زیست مسلمانی صورت بگیرد؛ همان چیزی که جایش در میان ما خالی است. نهج البلاغه می‎تواند این الگو و مدل را برای ما ارائه دهد.
وی افزود: این مدل را می‏توان به یک ستاره پنج پَر تصور کرد که در مرکز آن دو موضوع خدا و معاد و در پنج پر آن، آزادی، اخلاق، حقوق، قانون و عدالت باشد، اگر سیاست و زندگی‎مان را در جامعه بر محور این پنج اصل نهج البلاغه قرار دهیم راه نجاتی بر ما گشوده خواهد شد.
این استاد نهج البلاغه تصریح کرد: ما باید نسبتمان را با خدا و علی(ع) در مورد اخلاق مشخص کنیم. اینکه چقدر در تحقق اخلاق در جامعه گام برداشته‏ ایم؟
وی افزود: حضرت علی(ع) در خطبه قاسعه مطلبی دارند که کمتر به آن توجه شده ایشان می‏ فرمایند اگر قرار باشد که بر یک چیز تعصب داشته ‏باشیم و هرگز از آن عدول نکنیم و خط قرمز ما باشد آن چیز اخلاق است که باید بر آن پافشاری کرد و هرگز از آن عقب نشینی نکرد. چنانچه علی (ع) در شورای شش نفره خلیفه دوم در پاسخ به عبدالرحمان عوف حاضر نشد که دروغ بگوید اگرچه به آن هم اگر ایمان نداشت و لفظی می‌گفت، و وقتی به حکومت می‎رسید به آن عمل نمی‎کرد، چنین نکرد و در وصیت نامه‎ شان به حسن و حسین (ع) می‎گویند با کرامت‎تر از آن باش که به پستی تن دهی اگر چه به مقامات عالی برسی، زیرا چیزی برای جایگزین کردن آن در برابر شخصیت تو نیست. یعنی در هرحالی اخلاق را رعایت کن و چیزی بالاتر از آزادی و راستگویی نیست.
این کارشناس علوم نهج البلاغه اذعان کرد: در جنگ جمل در هنگام بسیج کردن آن حضرت در نیروها حجربن عدی و عمربن انافق داشتند به دشمن و شامیان ناسزا می‎گفتند امیرالمؤمنین(ع) به شدت از آن دو ناراحت شد و فرمود به جای دشنام دادن عمل زشت دشمن را تشریح کنید و با منطق سخن بگویید. بگویید خدا خون ما و دشمنان ما را حفظ کند و دشمنان ما را بر سر عقل بیاورد. زیرا نمی‎خواست خون مسلمانی ریخته شود و گناه ریختن خون یک انسان را به مالک اشتر گوشزد می‎کند که مبادا هرگز برای حفظ حکومتت خون انسانی را بریزی، زیرا در این صورت گناه کبیره‎ای مرتکب شده‎ای و حکومتت دوام نخواهد یافت.
دلشاد یادآورشد: اینطور نیست که هر عمل انقلابی‏ که از ما سر زد بگوییم اخلاقی است بلکه باید انقلاب و هر عمل دیگر در اخلاق‎مداری معنی یابد.
وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) شش زمینه را در جامعیت بخشی به اخلاق تأکید می‎کنند.۱) بینش‎ها ۲) ارزشها ۳) گرایشها ۴) روشها ۵) کنشها و ۶) گویشها که اگر در اینها اخلاق رعایت شود جامعه فاضله تحقق می‎یابد. وی به شرح این شش مورد پرداخت.
وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) تغییر در اخلاق مردم را تغییر در نگرشها و بینش‎ها و درک و فهمشان می‎داند و درمورد ارزشها گفت: وقتی می‎خواهید جامعه را درست کنید باید ارزشهای آن را درست کنید. ایشان در هنگام برعهده گرفتن حکومت به مردم گفت حکومت برای من یک امانت است و من خزانه دار شما هستم. یک درهم بدون اطلاع شما خرج نمی‎کنم، من با این لباس و مرکب و خادم به حکومت شما رسیدم و اگر چیزی اضافه ‏تر از اینها بعد از حکومت با خود ببرم خائن هستم. کسی نمی‎تواند به کمال برسد مگر با ترک دنیای نکوهیده.
دلشاد درمورد گرایشها هم گفت: باید تعلقات و جهت گیری هایمان در جامعه چه فردی و چه جمعی را اصلاح کنیم. برای رسیدن به هدف راه‎های مختلفی وجود دارد اما اخلاق باید تعیین کند که چه راهی را برگزینیم.
وی درمورد گویش ها هم گفت: ادبیات زشت و رکیک مردم و مدیران جامعه نشانه اضمحلال آن جامعه است. اگر عالم را به امیرالمومنین(ع) بدهید تا با یک روش ضد اخلاقی عمل کند اینکار را نمی‎کند. وقتی در اواخر حکومتشان و سرپیچی سران قبایل از فرامینشان، عده‏ای به ایشان گفتند برای مطیع کردن سران قبایل از خشونت استفاده کن ایشان حاضر به زورگویی نشدند اگرچه راحت‎ترین کارها در حکومتداری است.
وی درپایان تأکید کرد باید چگونه دعا کردن و چگونه زیست مسلمانی را بشناسیم و تمرین کنیم.



انتقال جواد علیجانی به انفرادی به رغم شرایط نامساعد جسمی

جواد علیخانی، فعال دانشجویی بند ۳۵۰ زندان اوین به انفرادی بند ٢۴٠ این زندان منتقل شد.
به گزارش خبرنگار کلمه، جواد علیخانی فعال دانشجویی که آخرین روزهای حبس ٣ساله خود را دربند ٣۵٠ زندان اوین می گذراند، با تصمیم مسئولین زندان برای گذراندن یک دوره ٢٠ روزه انفرادی به بند ٢۴٠ زندان اوین منتقل شد.
علیخانی ٣هفته پیش و در اعتراض به دخالت های لواسانی نماینده وزارت اطلاعات و ٢٠٩ در سالن ملاقات به مشاجره لفظی پرداخت چرا که از وی خواسته بود تا لباس های خود را برای بازرسی بدنی در آورد که این موضوع با امتناع این فعال دانشجویی دانشگاه چمران اهواز روبرو شد.
این دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه چمران اهواز توسط دادگاه کیفری استان خوزستان به اتهام فعالیتهای دانشجویی و توهین به مقدسات به ٣سال حبس محکوم شده بود که دوران حبس وی یک ماه دیگر به پایان می رسد.



پدر حسین رونقی ملکی: تعدادی از عوامل خود سر سپاه در صدد کشتن فرزندم هستند

سحام نیوز: در روزهای اخیر، خبرهایی از وضعیت وخیم جسمانی حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر در وبسایت ها گزارش شده است که همین امر باعث افزایش نگرانی ها در مورد وضعیت وی گردیده است. بطوریکه گفته می شود یکی از کلیه های وی از کار افتاده و دیگری ۲۰درصد از کارافتاده شده است.
احمد رونقی ملکی، پدر وی در گفتگو با خبرنگار سحام نیوز، ضمن تایید خبر از کار افتادن یکی از کلیه های فرزندش می گوید:” وضعیت جسمانی حسین در شرایط بدی قرار داد و چندین پزشک نیز نظر خود را در زمینه اعطای مرخصی و برخورداری وی از حق درمان ارائه داده و نیاز به مرخصی استعلاجی و تسریع در درمان وی را تایید کردند و ادامه روند فعلی را خطر بزرگی برای جان حسین دانسته و گفته اند که وی هر چه سریع تر باید تحت عمل جراحی قرار گیرد”.
پدر وی اظهار کرد که پزشکان جندین بار بعد از عمل وی در ماههای قبل تاکید کرده بودند که با بازگشت حسین به زندان و عدم اتمام دوره درمانش، حسین کلیه های خود را از دست خواهد داد، ولی مسئولین امر با بی توجهی به توصیه های پزشکان و بازگرداندن وی به زندان در مسیری قدم گذاشتند که کلیه های حسین از بین رفت و اکنون کل بدنش در معرض عفونت قرار دارد که اگر به زودی تحت عمل قرار نگیرد با خطر مرگ مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به از کار افتادن کلیه سمت چپ وی و نیز گلایه از مسئولان قضایی به دلیل عدم اعطای مرخصی استعلاجی گفت:”کلیه سمت راست وی نیز فعلا طبق آخرین اسناد پزشکی و نیز تصاویر سی تی اسکن هسته ای ، بیش از ۲۰ درصد تخریب شده است و مسئولین قضایی بایستی هر چه سریع تر، قبل از آنکه دیر شود به وضعیت حسین رسیدگی کنند”.
وی در پاسخ به اینکه مسئولین قضائی چه اقدامی در راستای درمان حسین و اعطای مرخصی به او انجام دادند و روند رسیدگی به پرونده پزشکی حسین، اظهار داشتند:” دادستانی و مسئولین زندان تاکنون همکاری های لازم را انجام داده اند، ولی چند نفری از مامورین سپاه هستند که بنا بدلایلی با بنده خصومت شخصی و اختلافاتی دارند و مانع تسریع در روند پرونده حسین و رسیدگی به وضعیت حسین می شوند. این دوستان قبلا نیز بارها بنده و فرزندم را تهدید کرده و گفته بودند که فرزندت در اختیار ماست و ما می توانیم او را بکشیم.”
احمد رونقی در ادامه اظهار داشت: نمی شود که بدلیل اختلافاتی که بنده با ۵ نفر از مامورین سپاه دارم آنان بخواهند فرزند مرا بکشند و قوه قضائیه نباید تحت تاثیر این افراد بوده و در انجام وظایف و مسئولیت های خود بواسطه حضور و فشار تنی چند از این ماموران کوتاهی کنند؛ چرا که چهره واقعی این افراد که در این ارگان مقدس نفوذه کرده اند و باعث بدبینی به سپاه، و انقلاب اسلامی ما که حاصل خون هزارن شهید است باید شناخته شود. و بنده این موضوع را قبلا نیز به مسئولین قضایی گفته و متذکر شده ام تا جلوی عملکرد ناشایست و خودسرانه این افراد گرفته شود. زیرا الان ما شاهد وضعیتی هستیم که در صدد حذف فیزیکی حسین هستند و به گفته های خود در مورد کشتن حسین عمل می کنند.”
وی در پایان این مصاحبه با سحام، خواستار توجه و رسیدگی مسئولین پرونده به بیماری و وضعیت جسمانی فرزندش شد و گفت حکم حسین صادر شده و محکوم به ۱۵ سال حبس شده است اما اینکه بخواهند حسین را در داخل زندان به این نحو بکشند نقض حقوق فرزندم به عنوان زندانی سیاسی است و باید مسئولین در رعایت حق و عدالت کوشا بوده و همیشه خدا را در نظر داشته باشند.




۶۰درصد مدیران کشور دوشغله هستند

سحام نیوز: هم اکنون ۶۰ درصد مدیران دولتی دارای مشاغل دوم و بیشتر بوده و حداقل ۳۵درصد مشمولان قانون کار نیز به دلایل مشکلات معیشتی دارای بیش از یک شغل هستند.
به گزارش مهر، یکی از مهم ترین موضوعاتی که در حال حاضر می تواند مورد توجه برنامه ریزان و سیاست‌گذاران اشتغال کشور قرار گیرد، مسئله افراد دوشغله و یا چندشغله است که انجام هرگونه ساماندهی در این بخش می تواند به معنای بازشدن فضاهای جدید اشتغال برای کارجویان بی شمار کشور باشد.
در یکی دو دهه اخیر به دلیل افزایش هزینه های زندگی و بالا رفتن سطح توقعات خانواده ها از میزان درآمد ماهیانه و ایجاد مخارج جدیدی در زندگی ها باعث بروز پدیده چندشغلی در کشور شده است که البته همه دلایل گرایش افراد به مشاغل گوناگون را نمی توان به بالا رفتن سطح توقعات ربط داد بلکه در موارد بسیاری نیز افراد برای تامین هزینه های اساسی زندگی و پایین بودن سطح دستمزدها ناچار به انجام مشاغل جانبی در کنار کار اصلی خود می شوند.
دلایل چندشغله شدن
طی سالهای گذشته برخی مسائل و تلاش ا در زمینه واگذار کردن مشاغل جانبی افراد مطرح شده است که البته بیشتر در سطح مشاغل مدیریتی و دولتی در کشور مطرح بوده که متاسفانه خیلی زود نیز به دست فراموشی سپرده شد.
امروز بازار کار کشور با دو نوع از افراد دو شغله و یا چند شغله مواجه است، به نحوی که گروهی مدیران شاغل در دستگاه ها و بخشهای مختلف دولتی را تشکیل می دهند که با وجود داشتن مشاغل پر مسئولیت با عناوینی مانند مشاور، عضو هیئت مدیره و سرپرست در مشاغل دیگر مدیریتی کشور نیز حضور می یابند و از این طریق امکان بروز استعدادهای مدیریتی جوانان باانگیزه و جویای نام را نیز از بین می برند.
متاسفانه با وجود موانع قانونی و تلاش های صورت گرفته توسط قانونگذاران، این پدیده هم اکنون بخشی از فرصت های شغلی کشور را تحت الشعاع قرار داده است و امکان ورود گروه های جدید به مشاغل مدیریتی عملا از بین رفته است.
به صورت کلی طی یکی دو دهه اخیر فعالان در مشاغل مدیریتی و پست های قابل توجه کشور هیچگاه به صورت قطعی حضور در مشاغل دوم و چندم را رد نکرده اند و اغلب پیشنهادات در این حوزه ها با پذیرش و نظر مثبت افراد همراه بوده است در صورتی که چندان در این بخش تصور مسائل معیشتی و درآمدی برای مدیران و دغدغه هایی از این دست مطرح نیست.
چراغ سبز مدیران به مشاغل مختلف
با این حال دسته دیگری نیز امروز در بازار کار کشور به سمت انجام مشاغل دوم و چندم روآورده اند که در سطوح پایین تر شغلی کشور و در رده های میانی قرار می گیرند که مشمولان قانون کار و شاغلان در بخش های دولتی و خصوصی محسوب می شوند.
برای این دسته از افراد می توان مهم ترین دلیل و انگیزه گرایش به مشاغل دیگر را مسائل درآمدی و معیشتی عنوان کرد چرا که در غیر اینصورت افراد حاضر به انجام کار با ساعات طولانی در شبانه روز و محروم شدن از انواع فرصت های دیگر زندگی خود نمی شوند.
از دست دادن زمان های استراحت، با خانواده ماندن، دیدار دوستان و اقوام، سفر و به صورت کلی ۲۴ ساعته در خدمت کار بودن؛ دستاورد نامناسب و آفتی است که امروز در کشور دوشغله ها و چندشغله ها با آن مواجه هستند و با وجود اینکه توانسته اند در وضعیت معیشتی خود بهبودی حاصل کنند اما فرصت های بیشمار دیگری از زندگی خود را نیز از دست داده اند.
در سال ۷۳ قانونی در مجلس به تصویب رسید که در قالب آن تصدی بیش از یک شغل در بخش دولتی ممنوع اعلام شده بود و تاکید شده بود که طبق اصل ۱۴۱ قانون اساسی هر شخص می ‌تواند تنها یک شغل دولتی را عهده‌دار شود که البته در مواردی نیز برخی مشاغل مانند سمت های آموزشی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی و تحقیاتی را مستثنی کرده بود.
قانون مجلس
با اینکه عضویت در برخی دیگر از بخشها نیز می تواند به منزله کسب درآمد برای افراد چند شغله باشد اما در این قانون، شرکت و عضویت در شوراهای عالی، مجامع عمومی، هیئت‌های مدیره و شوراهای موسسات و شرکت‌های دولتی که به عنوان نمایندگان قانونی سهام دولت و به موجب قانون و یا در ارتباط با وظایف و مسئولیت‌های پست و یا شغل سازمانی صورت می‌گیرد را شغل دیگر محسوب نکرده که البته شرط آن عدم دریافت حقوق است!
محکومیت متخلفان به انفصال خدمت موقت از ۶ ماه تا ۱ سال و بازپس گیری کل مبالغ دریافتی در زمان تصدی مشاغل ممنوعه و همچنین انفصال دائم از مشاغل نیز برای متخلفان درنظر گرفته شده است.
با این حال، برخی از بنگاه های فعال در بخشهای خصوصی و دولتی مانند بانکها طی سالهای گذشته به جذب مدیران بازنشسته نیز روی آورده اند و با امتناع از جذب جوانان برای تصدی مشاغل مدیریتی، عملا به پایین بودن سطح فرصت های شغلی در کشور دامن می زنند.
متاسفانه رواج این نگرش در بانکهای خصوصی طی سال های گذشته باعث اشغال بسیاری از پستهای مدیریتی شعب بانک ها توسط مدیران بازنشسته سیستم بانکی دولتی شده است. هرچند در این مورد با پدیده چندشغله بودن افراد مواجه نیستیم ولی بی توجهی سیاست گذاران بانک های خصوصی در جذب مدیران، باعث دست نیافتنی شدن مشاغل مدیریتی بانکها توسط جوانان می شود.
دولت پا پیش بگذارد
حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه قوانین در زمینه نحوه تصدی مشاغل توسط افراد روشن و شفاف است، گفت: با این حال هنوز بخشهایی هستند که سلیقه خود را بر اجرای قانون ترجیح می دهند.
نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف، اظهار داشت: با اینکه بارها از سوی دولت و مجلس بر جلوگیری از چندشغله بودن افراد تاکید شده است اما به نظر می رسد دولت باید این کار را از زیرمجموعه های خود آغاز کند.
حاج اسماعیلی تاکید کرد: با اینکه نمی توان گفت از طریق ساماندهی فعالیت چندشغله ها مسئله بیکاری در کشور حل می شود اما می تواد به میزان قابل توجهی فرصت شغلی مناسب در اختیار کارجویان قرار دهد.
این مقام مسئول کارگری کشور بیان داشت: دستیابی به بهترین شرایط بیکاری در کشور نرخ های ۲٫۵ تا ۴ درصد است چرا که در این حالت عرضه و تقاضای بازار کار کنترل می شود و می توان از طریق جابجایی افراد و ورود و خروج به بازار کار؛ برنامه های مناسبی را ارائه کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر افراد مشمول قانون کار که به انجام مشاغل دوم و چندم رو می آورند دارای مسائل معیشتی هستند و در برخی موارد مجموع دریافتی چندشغله ها از یک شغل رسمی و مناسب پایین تر است.
اشتغال چندم از روی مصلحت یا معیشت
نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف گفت: در حال حاضر برخی از مدیران شاغل در بخش دولتی به دلایل مصلحتی وارد شغل چندم می شوند و در بخش غیردولتی نیز مسائل معیشتی مطرح است.
حاج اسماعیلی عنوان کرد: با اینکه آمارهای رسمی از میزان دوشغله ها و یا چندشغله ها وجود ندارد ولی می توان برآورد کرد حداقل بین ۲۵ تا ۳۵ درصد از کل مشمولان قانون کار به انجام مشاغل دوم و بیشتر گرایش دارند و به عبارتی، می توان این میزان از کل افراد مشمول قانون کار حدود ۳۵ درصد را دوشغله دانست.
وی خاطر نشان کرد: این پدیده در بخش دولتی که عمدتا به دلیل مسائل معیشتی نیست بیشتر است به نحوی که می توان گفت بیش از ۶۰ درصد مدیران شاغل در بخش دولتی دارای مشاغل دوم و بیشتر هستند و با حداقل انگیزه ورود به پست های دیگری را نیز دارند.
این مقام مسئول کارگری با تاکید بر اینکه کشور نیازمند ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع از مجموعه افراد فعال در بازار کار دولتی و خصوصی است، تصریح کرد: از این طریق علاوه بر فراهم شدن امکان کنترل میزان ورود و خروج افراد، می توان آمارهای دقیق و مناسبی را نیز برای تصمیم گیران تولید و ارائه کرد.




معاون وزير خارجه روسيه

ایران غنی سازی اورانیوم بیست درصدی را متوقف کند

سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه، در مورد مذاکرات هسته ای در بغداد گفت: «روسیه مایل است که ایران غنی سازی اورانیوم بیست درصدی را متوقف کند.»
به گزارش رادیو فردا به نقل از اینترفکس، معاون وزیر خارجه روسیه ، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت «گروه ۵+۱ پیشنهادات مشخصی را برای مذاکرات بغداد آماده کرده اند.»
به گفته وی،شش کشور مذاکره کننده مایلند که ایران در مرحله نخست گام های مشخصی برای بازسازی اعتماد بین دو طرف ایجاد کند.
این مقام ارشد دولت روسیه افزود «روسیه بارها کارآیی تحریم ها علیه ایران را مورد تردید قرار داده و معتقد است فشار بر این کشور تنها به پیچیدگی مسائل می افزاید.»
وی بار دیگر با انتقاد از تحریم های غرب علیه تهران گفت «کشورهای غربی در نظر داشته باشند چه زمانی تعلیق تحریم ها در مرحله نخست، و لغو آنها در مرحله بعد  آغاز شود.»
سرگئی ریابکف گفت: «ما اظهارات کلی را در استانبول شنیده ایم، مذاکرات در بغداد باید نتایج معین به بار آورد.»
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی همراه با معاونان خود بامداد دوشنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال مقام‌های ایرانی قرار گرفت.
سفر آمانو به تهران پس از مذاکرات هفته گذشته ایران و آژانس در وین و درست دو روز مانده به مذاکرات سرنوشت ساز بغداد صورت گرفته است.
یک روز پیش از سفر آمانو به تهران، رهبران گروه هشت در واشینگتن اعلام کردند که درباره برنامه هسته‌ای ایران همصدا هستند.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نیز با لحنی متفاوت اظهار داشت که وی به گفت‌و‌گوهای ایران و ۱+۵ امیدوار است.
اوباما حتی گفت که امیدوار است راه حلی به دست آید که حق حاکمیت ملی ایران را محترم بشمارد و در همین حال شامل تعهدات بین المللی ایران نیز باشد.
کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، در تلاش‌اند تا از طریق گفت‌وگو، ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای تهران ترغیب کنند.
ایران متهم است که در پوشش فعالیت‌های هسته ای خود در صدد دستیابی به دانش لازم برای ساخت بمب هسته‌ای است.
جمهوری اسلامی این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران تنها مصارف غیرنظامی دارد.





تحلیل مصطفی تاجزاده از انتخابات مجلس شورای اسلامی

حداد عادل برای ریاست جمهوری سال آینده برنامه ریزی می‌کند

12586_476سید مصطفی تاجزاده در یادداشتی کوتاه از زندان، به ارائه تحلیل خود از رقابت های درونی اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم و پس از آن پرداخت و رقابت بر سر ریاست مجلس آینده را رقابتی بین راست سنتی با بیت رهبری و مجتبی خامنه ای توصیف کرد.
 به گزارش کلمه  تاجزاده در بخشی از این یادداشت با دفاع از شرکت نکردن اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم، می نویسد: اقدام هوشمندانه اصلاح طلبان در عدم معرفی نامزد در انتخابات مجلس نهم به علت آن که شرایط پیشنهادی توسط آقای خاتمی محقق نشد، موجب گردید اصولگرایان که رقیب قدرتمندی برای خود نمی دیدند به جان هم بیفتند و به افشاگری علیه هم بپردازند و اسناد و مدارکی علیه یکدیگر منتشر کنند که تاکنون بی سابقه بوده است.
 وی با اشاره به احتمال ریاست حداد عادل بر مجلس نهم، تاکید می کند: با اعمال نظارت استصوابی یا همان نظارت مطلقه و غیرپاسخ گو روند فرمایشی شدن پارلمان که از مجلس هفتم جدی شد و مجلس هشتم را عملا به شعبه ای از دفتر رهبری تبدیل کرد و رئیس مجلس را درحد رئیس دفتر رهبری در قوه مقننه تنزل داد، قرار است باز هم افول کند و این بار رئیس مجلس منشی رهبری شود.
 تاجزاده این یادداشت را در حالی از زندان اوین ارسال کرده که از روزه داری اعتراضی اش نزدیک به دو سال و از نگهداری اش در انفرادی نوبه ای و قرنطینه غیرقانونی یک سال و نیم گذشته است.
 متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:
در انتخابات مجلس ششم آقای حدادعادل رأی کافی برای نماینده شدن کسب نکرد و نفر سی و سوم شد ولی آقای جنتی با ابطال غیرقانونی بیش از ۷۰۰ هزار رأی مردم تهران، او را روانه مجلس کرد. آقای علیرضا رجایی که در آن انتخابات رأی آورد و به ناحق از ورود به مجلس محروم شد، اکنون در زندان است و آقای حدادعادل احساس تکلیف می کند که این بار نیز با اتکا و حمایت داماد خود بر کرسی ریاست نهم تکیه زند. وی چنان سیاست مدار برجسته ای است که فردی هم چون مرتضوی او را به سادگی فریب می دهد و اینک می خواهد با ریاست خود مجلس و اصول گرایی را نجات دهد!
اما حقیقت ماجرا آن است که با اعمال نظارت استصوابی یا همان نظارت مطلقه و غیرپاسخ گو روند فرمایشی شدن پارلمان که از مجلس هفتم جدی شد و مجلس هشتم را عملا به شعبه ای از دفتر رهبری تبدیل کرد و رئیس مجلس را درحد رئیس دفتر رهبری در قوه مقننه تنزل داد، قرار است باز هم افول کند و این بار رئیس مجلس منشی رهبری شود. اقدام هوشمندانه اصلاح طلبان در عدم معرفی نامزد در انتخابات مجلس نهم به علت آن که شرایط پیشنهادی توسط آقای خاتمی محقق نشد، موجب گردید اصولگرایان که رقیب قدرتمندی برای خود نمی دیدند به جان هم بیفتند و به افشاگری علیه هم بپردازند و اسناد و مدارکی علیه یکدیگر منتشر کنند. امری که تاکنون بی سابقه بوده است.
آقای مهدوی کنی که نامزدی اش برای ریاست مجلس خبرگان باعث شده بود که آقای هاشمی از این سمت کناره گیری کند، به همراه دوستانش در انتخابات مجلس نهم توسط آقای مصباح و شاگردانش بی اعتبار شدند. ایشان که همیشه نگران تکرار مشروطه و حذف روحانیت توسط روشنفکران بود، باورش نمی شد که جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم علناً پیرو ناکارآمد و ساکتین فتنه خوانده شوند که باید میدان را به نفع آقای مصباح و مریدانش ترک کنند. به عبارت روشن تر حذف آقایان مهدوی کنی و شیخ مهدی یزدی به نام ولایت و فقاهت و روحانیت و بصیرت انجام شد!
آقای مصباح یزدی که از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۶۷ جمعاً به مدت بیست و سه سال از صحنه انقلاب و دفاع مقدس غایب بود، ناگهان پس از رحلت رهبر فقید انقلاب اسلامی یگانه مفسر انقلاب و جنگ و جمهوری اسلامی شد که بزعم مریدانش به تنهایی جای علامه طباطبایی و استاد مطهری را پر کرده است و اکنون حکم به حذف فرزند شهید مطهری می دهد و پس از حذف اصلاح طلبان فهرست نامزدهای دو تشکل روحانی سنتی با سابقه را بی اعتبار کرده است!
فاعتبروا یا اولی الابصار
به نظر من آقای حدادعادل در چنین شرایطی در صدد است با اتکا به موقعیت و امکانات دفتر رهبری و پشتیبانی آقای مجتبی خامنه ای امسال رئیس مجلس و سال آینده رئیس جمهور شود تا به این ترتیب به حذف پست ریاست جمهوری نیز نیاز نباشد. جالب آن که رقیب او آقای علی لاریجانی که خود را و مجلس اصول گرا را مفتخر می داند که اگر طرح یا لایحه ای را تصویب کنند و بعد بفهمند که رهبری با آن مخالف بوده است مصوبه را تغییر می دهند. با وجود این همه بی اعتبار کردن مجلس و مصوباتش، باید حذف شود. در هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا راست سنتی میتواند در برابر تلاش های داماد آقای حدادعادل و بیت رهبری مقاومت کند یا خیر. نکته بسیار مهم آن که هر کدام رئیس شوند، داستان اختلافات اصول گراها هم چنان ادامه خواهد داشت و در یک سال آینده اوج هم خواهد گرفت و مسیر اصلی، صرف نظر از این که کدام انتخاب یا منصوب شوند به سوی حکومت مطلقه فردی و یک نفره شدن سیاست ورزی اسلامی خواهد بود.





خانواده هدی صابر درگفتگو با سایت ملی – مذهبی:

پرونده صابر باز است و ما در حال پیگیری هستیم

خانواده شهید هدی صابر : ما اظهارات آقای اژه ای را در رسانه ها خواندیم . اما پرونده هنوز در دادگاه جنایی باز و در جریان  است و وکیل ما در حال پیگیری است.  از سوی هیچ مقام قضایی چیزی به ما گفته نشده …
saber1.
صبح امروز ( دوشنبه) محسنی اژه ای، دادستان کل کشور در نشست خبری خود با رسانه ها، درباره آخرین وضعیت پرونده هدی‌صابر و هاله سحابی مدعی شد: “در این پرونده‌ها نتیجه‌گیری شد و آخرین نظریات پزشکی قانونی هم اعلام شد که طبق آن کسی در این خصوص مقصر نیست.” این اظهارات در حالی مطرح می شود که متن گزارش پزشک قانونی صریحا به وجود کبودی و تورم و خون مردگی در سمت راست پیشانی هدی صابر (تایید ضرب و شتم هدی صابر در بهداری زندان) و نیز علامت خون مردگی (که این مورد را پزشکی قانونی احتمالا ناشی از عملیات احیاء دانسته بود) اشاره کرده اند.
خانواده شهید هدی صابر با تاکید براینکه پرونده آقای هدی صابر در جریان است، به سایت ملی مذهبی می گویند: “ما اظهارات آقای اژه ای را در رسانه ها خواندیم اما پرونده هنوز باز و در جریان است و چیزی در این زمینه به ما اعلام نشده است. پرونده در دادگاه جنایی باز است و وکیل ما در حال پیگیری است. هنوز از سوی هیچ مقام قضایی چیزی به ما گفته نشده و ما این خبر را در رسانه ها دیدیم!”
اظهارات این مقام قضایی در آستانه اولین سالگرد به شهادت رسیدن این دو زنده یاد، حکایت از هراس مسئولین از حضور مردم در مراسم آنها دارد و در همین راستا نیز سعی بر مختومه اعلام کردن پرونده آنها و طبیعی جلوه دادن مرگ این دو فعال ملی مذهبی دارند.
گفتنی است، اواخر سال گذشته دستگاه قضایی مرگ هاله سحابی را طبیعی اعلام کرد اما آقای شامخی همسر هاله اعلام کرد که ما شاهد داریم و منتظر برگزاری دادگاه هستیم.
در یازدهم خرداد ماه سال گذشته هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه پدرش عزت الله سحابی بر اثر ضربات ماموران امنیتی جان سپرد. هدی ‌صابر فعال ملی مذهبی محبوس در زندان اوین نیز پس از شنیدن خبر شهادت مظلومانه هاله دست به اعتصاب اعتراضی زد و در بیست و یکم همان ماه به بیمارستان منتقل و به شهادت رسید.
خانوادۀ مرحوم صابر در شکایت نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، خواهان رسیدگی به موارد اهمال و قصور و تعمد در رابطه با فوت هدی صابر شده و موارد غیرقانونی از جمله “ادامه بازداشت و نگهداری غیر قانونی و بدون حکم هدی”، “عدم تحویل نامۀ فعالان ملی – مذهبی به وی مبنی بر پایان دادن به اعتصاب غذا”، “ضرب و شتم در بهداری زندان”، اعزام دیرهنگام آن مرحوم به بیمارستانی بیرون از زندان که منجر به از دست رفتن زمان برای نجات وی گردید” و همچنین نکاتی دیگر چون “عدم اطلاع به خانواده” را مورد اشاره قرار داده اند. متن گزارش پزشک قانونی نیز به این شکایت نامه پیوست شده است.
اگرچه تاکنون پیگیری های خانواده و وکیل شهید هدی صابر به نتیجه ای نرسیده است اما خانواده وی همچنان پیگیر پرونده و خواهان رسیدگی به موارد اهمال و قصور کشته شدن عزیز خود هستند.
چندی پیش فریده جمشیدی همسر هدی صابر در گفتگویی با سایت جرس گفته بود: “به اصرار می خواستند پرونده را ببندند که وکیلمان شکایت کردند و پرونده به جریان افتاد و الان در دست اقدام است اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم. چند بار به پسرم تلفن های تهدید آمیزی شده که این پرونده هایی که دارید، قلابی است بیایید ما پرونده اصلی را بهتان بدهیم… خودشان هم می دانند هدی در مظلومیت و “ناجوانمردانه” به شهادت رسید. من خودم آدم سیاسی نیستم و کاری به سیاست ندارم اما هیچگاه نخواهم گذاشت که خون صابر هدر رود، واقعا نخواهم گذاشت. ۶۴ نفر هم شهادت داده اند و این کم نیست و به نظر نمی رسد در تاریخ ایران تاکنون چنین مسئله ای سابقه داشته باشد.”
هدی صابر در دوازده خرداد ماه سال گذشته در حالیکه در اعتراض به کشتن هاله سحابی دست به اعتصاب غذا زده بود، بر اثر بی مبالاتی و بی‌توجهی مسئولان زندان به شهادت رسید. علی رغم شهادت حاضران در زندان مبنی بر ضرب و شتم و عدم رسیدگی به وضعیت نامناسب جسمانی هدی صابر، مسئولین حکومتی سعی کردند علت مرگ او را کاملا طبیعی اعلام کنند.
این در حالی است که شصت و چهار تن از زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه ای با شهادت دادن بر آنچه در آخرین لحظات حضور صابر در بند بر وی گذشته، حاکمیت را مسئول مستقیم مرگ هدی صابر دانسته و نوشتند که ما شهادت می دهیم هدی صابر در هشتمین روز اعتصاب غذای خود دچار درد در ناحیه سینه و اختلال در سیستم گوارشی شد که در ساعت چهار بامداد جمعه ۲۰ خردادماه برای نخستین بار به بهداری مستقر در زندان اوین جنب بند ۳۵۰ منتقل شد اما دو ساعت بعد در حالی که از درد به خود می پیچید به بند بازگردانده شد و از صدای فریاد او هم اتاقی‌هایش بیدار شده و دور او حلقه زدند در این هنگام صابر گفت که “در بهداری نه تنها هیچ رسیدگی به وضعیتش نشده بلکه مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفته است و توسط مامورانی در لباس پرسنل بهداری از اتاق درمان بیرون انداخته شده است.” اینک که حکومت اعتراض به جنایتی را با جنایتی دیگر پاسخ گفت ما قاطعانه اعلام می داریم حاکمیت کنونی مسئول مستقیم مرگ شهید صابر است. ما تا رسیدگی به این موضوع و تحقق حقوق شهروندان و التزام حکومت به قانون ،تا آخر ایستادگی می کنیم.



در استان کرمانشاه هزاران کارگر بیکار شدند

خبرگزاری هرانا - هزاران کارگر کوره‌های آجرپزی استان کرمانشاه و بخصوص شهرستان کنگاور بیکار شده‌اند.
به گزارش کرمانشاه پست، خبر‌ها از بیکاری بیش از ۵۰۰۰ کارگر حکایت دارد. این موج گسترده و کم سابقه بیکاری در نتیجه تعطیلی صد‌ها کوره آجرپزی سنتی طی دو سال اخیر است. کوره داران و کارگران بیکار، آغاز هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت را عامل اصلی وضعیت ناامیدکننده خود عنوان کرده‌اند.
بنابراین گزارش یارانه سوخت به کوره‌های سنتی تعلق نمی‌گیرد و موج بیکاری روستاهای گودین، شورچه، قارلق، کوچه، طاهرآباد، حسین آباد و … را فراگرفته است.
این همه در حالی است که هر کوره آجرپزی ده‌ها شغل ایجاد کرده بود. اهمیت اشتغال توسط این کوره‌ها آنجاست که از سایر استان‌ها منجمله کردستان، خرم آباد و شهرستان‌های تابعه برای یافتن شغل راهی این نقطه می‌شدند ولی اکنون نه از آن‌ها خبری است و نه خبر از لقمه نانی برای خود.
اهالی منطقه می‌گویند: مسئولین به اینجا مراجعه نمی‌کنند. در حالی که برخی کارگران دچار مشکلات جسمی شده‌اند. یکی از کارگران می‌گوید: نفت گران شد، کار از ما گرفته شد.
اکثر کارگران بیکار می‌گویند: بار‌ها به فرمانداری و استانداری نامه نگاری شده تا مشکل هزاران بیکار و تعطیلی صد‌ها کوره آجرپزی حل شود اما هر بار به در بسته خورده‌اند. جواب قانع کننده نیافته‌اند. وضعیت بیمه بیکاری آن‌ها نیز نامعلوم است. هر چند مسئولین مربوطه از طرح گازکشی کوره‌ها استقبال می‌کنند اما مردم و کوره داران اذعان دارند هر ایستگاه گازکشی هزینه‌های ده‌ها میلیونی در بردارد که آن‌ها از پرداخت آن عاجزند.
این گزارش می‌افزاید مهاجرت در میان بیکاران منطقه بشدت افزایش یافته است. برخی تا جنوب رفته‌اند شاید در بندرعباس یا جایی دیگر نانی بدست آورده و به گفته خودشان شرمنده زن و بچه نشوند.



رضا جلودارزاده به یک سال زندان محکوم شد

خبرگزاری هرانا - رضا جلودارزاده، سردبیر هفته‌ نامه توقیف شده صبح آزادی، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به یک سال زندان محکوم شد.
به گزارش رادیو فردا، آقای جلودارزاده به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال زندان تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شده است.
این روزنامه نگار پیش‌تر در بهمن سال گذشته بازداشت شد و مدتی زندانی بود. رضا جلودارزاده پیش از این به «اقدام علیه امنیت ملی» و «توطئه برای براندازی» متهم شده بود که از این اتهام‌ها تبرئه شد.
حکم زندان برای آقای جلودارزاده در شرایطی صادر شده است که بنا بر دستور پزشک معالج، وی با توجه به بیماری ناشی از صدمات دوران جنگ با عراق، باید در محیطی به دور از فشار روحی و تحت نظر پزشک زندگی کند و انتقالش به زندان موجب تشدید بیماری وی خواهد بود.




انفجار مین در دشت آزادگان ۲ قربانی گرفت

خبرگزاری هرانا - رئیس دادگستری شهرستان دشت آزادگان از کشته شدن دو نفر بر اثر انفجار مین در مناطق عملیاتی خبر داد.
به گزارش فارس، حمید عساکره گفت: دو نفر به هویت «س. ف» و «ح. ع» که در حال پاکسازی منطقه جنگی چذابه از توابع این شهرستان بودند، بر اثر انفجار یک مین ضد نفر از ناحیه سر و صورت مجروح شدند. نامبردگان متاسفانه قبل از انتقال به بیمارستان فوت کردند.
به گفته این مقام مسئول در دستگاه قضایی، پرونده مربوطه در دادسرای نیروهای مسلح استان خوزستان در دست رسیدگی است.
بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان در شهرهای دشت آزادگان، هویزه، بستان، خرمشهر و شلمچه به مین و مواد منفجره باقی مانده از دوران دفاع مقدس آلوده است. در بازدید اخیر وزیر دفاع از مناطق آلوده به مین شلمچه و چذابه، عملیات می‌ن‌زدایی این مناطق به ۱۶ شرکت خصوصی، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی واگذار شد. آلوده بودن اراضی به مین از نظر اقتصادی و صنعتی تاثیر منفی بر منطقه دارد و موجب کاهش تردد در این مناطق می‌شود. همچنین وجود می‌ن‌های باقی‌مانده از زمان جنگ امنیت و سلامت افراد ساکن در این مناطق را با خطر مواجه کرده است.




برخورد با شوهای لباس در منازل

خبرگزاری هرانا - فرمانده انتظامی پایتخت از پلمپ ۶ تالارعروسی متخلف خبرداد و گفت: مامورانی که به بدحجابان تذکر می‌دهند دارای تحصیلات عالیه هستند و قبل از اینکه به این ماموریت گماشته شوند، آموزش‌های لازم را در رابطه با اجرای هر چه بهتر ماموریت دیده‌اند.
به گزارش ایسنا، سردار حسین ساجدی‌نیا ظهردوشنبه در تشریح طرح‌های ارتقاء امنیت اخلاقی گفت: پلیس در راستای پاسخ‌گویی به مطالبان و درخواست‌های مردم و همچنین ایجاد و برقراری احساس امنیت بیشتر نسبت به اجرای این طرح‌ها اقدام کرده است.
وی با اشاره به طرح بازدید و شناسایی تالارهای عروسی گفت: در سال گذشته در سه مرحله طرح بازدید تالارهای عروسی انجام شد که در سال جدید نیز برای نخستین بار در هفته گذشته از ۵۹ تالار بازدید به عمل آمد که اکثر این تالار‌ها به استثنای ۶ مورد تخلفی نداشته است.
وی با بیان اینکه این ۶ تالار با دستور قضایی پلمپ شد گفت: مابقی تالار‌ها وضعیت بسیار مناسبی داشتند.
ساجدی‌نیا با بیان اینکه در کنار بازدید از تالار‌ها، طرح بازدید از آتلیه‌های عکاسی نیز انجام شد گفت: خوشبختانه آتلیه‌های عکاسی نیز وضعیت بسیار مناسبی داشتند و به غیر از تعدادی از این آتلیه‌ها که مجوز فعالیت نداشت که اخطار و گا‌ها نیز پلمپ شدند، مابقی وضعیت خیلی خوبی داشتند.
وی با بیان اینکه آتلیه‌ها از نظر رعایت مسائل خصوصی و حیطه‌بندی‌های انجام شده و غیره در وضعیت مناسبی قرار داشتند گفت: پلیس و همچنین صنف عکاسان پیگیر این مساله هستند که تمام عکس‌ و فیلم از مراسمات به صورت کامل به خانواده برگردانده و آتلیه‌داران هیچ آرشیوی از عکس یا فیلم مردم نداشته باشند.

برخورد با شوهای لباس در منازل
تولید و توزیع‌کنندگان لباس‌ در رصد پلیس قرار دارند
ساجدی نیا، در رابطه با تشدید طرح امنیت اخلاقی و برخورد با بدحجابان گفت: مامورانی که به بدحجابان تذکر می‌دهند دارای تحصیلات عالیه هستند و قبل از اینکه به این ماموریت گماشته شوند، آموزش‌های لازم را در رابطه با اجرای هر چه بهتر ماموریت دیده‌اند.
وی در تشریح چگونگی برخورد با افراد بدحجاب گفت: پس از اینکه ماموران افراد بدحجاب را به پایگاه دعوت می‌کنند این افراد بدحجاب در پایگاه توسط روان‌شناسان و کار‌شناسان علوم‌اجتماعی مورد مشاوره قرار می‌گیرند.
ساجدی‌نیا با بیان اینکه مردم به پلیس اعتماد دارند و از آنان تمکین می‌کنند در مورد تذکر ماموران موتورسوار مرد به سرنشینان زن خودرو در بزرگراه‌ها گفت: این گشت‌های موتورسوار در راستای برخورد با زنان بدپوشش است.
وی با بیان اینکه بار‌ها گفته شده است که تنها ماموران زن می‌توانند نسبت به انتقال زنان بدپوشش اقدام کنند گفت: گاهی در سطح بزرگراه‌ها شاهد کشف حجاب توسط برخی زنان در خودرو‌ها هستیم که ماموران موتورسوار مرد اعم از واحدهای انتظامی یا راهور وظیفه دارند که فقط در رابطه با کشف حجاب یا پوشش بدسرنشینیان زن خودرو‌ها تذکر داده و تنها نسبت به اخذ مدرک اقدام کنند.
ساجدی‌نیا با بیان اینکه ماموران موتورسوار بزرگراه تنها به زنان بد پوشش خودرو‌ها و همچنین خودروهای حامل سگ تذکر می‌دهند، گفت: به هیچ وجه ماموران نسبت به انتقال بدحجابان به پایگاه‌ها اقدام نمی‌کنند و تنها از این افراد بد حجاب یا خودروهای حامل سگ مدارک را اخذ می‌کنند.
وی درباره برخورد با تولید و توزیع کنندگان لباس‌های نامتعارف گفت: پلیس قبل از اجرایی‌کردن طرح تشدید برخورد با بدحجابان، بازدید از فروشگاه‌ها و تولیدی‌های عرضه‌کننده لباس‌ را در دستور کار خود قرار داده بود که پلیس ضمن بازدید از این تولید‌ی‌ها و عرضه‌کنندگان لباس با آن‌ها برخورد کرد و در حال حاضر می‌توانید مشاهده کنید که اکثر ویترین‌های مغازه‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارد.
ساجدی نیا با بیان اینکه فروشگاه‌های عرضه‌کننده لباس و تولیدی‌های تولیدکننده دائما مورد رصد پلیس قرار می‌گیرند به همکاری‌های مشترک میان پلیس و صنف تولید و توزیع‌کنندگان لباس اشاره کرد و گفت: مسئولان صنف مربوطه نیز با پلیس همکاری داشتند تا اگر تخلفی صورت گرفت از نظر صنفی نیز به این تخلف رسیدگی شود. اما با این حال نمی‌توانیم ادعا کنیم که دیگر فردی تخلفی در این مورد ندارد و مردم در صورت ملاحظه می‌توانند مراتب را به پلیس اطلاع دهند.
وی در مورد ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه گفت: در مجموع از این اماکن نیز بازدیدهایی صورت گرفته که خوشبختانه اکثر این افراد ملاحظات اخلاقی و صنفی را رعایت می‌کنند و در برخی موارد شاهد خالکوبی یا دیگر مسائل در این آرایشگاه‌ها بودیم که بر آنان نیز نظارت شد.
رییس پلیس پایتخت در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری شوهای لباس در منازل گفت: سال گذشته با ارائه اطلاعات مردمی در چند عملیات با این افراد برخوردهای لازم شد. چرا که این شوهای لباس نباید برقرار شود چون نه تنها امنیت افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند در خطر است بلکه کسانی که اقدام به برگزاری این گونه شوهای لباس می‌کنند، دست‌مایه‌ای برای سارقان است.
ساجدی‌نیا در ادامه با اشاره به یکی از پرونده‌های سال گذشته گفت: در سال گذشته یک باند سارقان شامل یک زن و چند مرد منهدم شد که این افراد از ۱۳ شو لباس سرقت می‌کردند.
به گفته ساجدی‌نیا برگزاری شوهای لباس در منازل خطراتی را برای شرکت‌کنندگان در این شو‌ها و همچنین دایرکنندگان این گونه مراسمات دارد.
وی درباره همکاری دیگر دستگاه‌ها با پلیس در طرح برخورد با بدحجابان و بدپوششان گفت: تنها دستگاه و مجموعه‌ای که با پلیس در این رابطه همکاری می‌کند قوه قضائیه است و کمترین تحرک را از سایر دستگاه‌ها در این امر شاهد بوده‌ایم.
ساجدی‌نیا در مورد بحث برخورد با اراذل و اوباش و خرده‌فروشان موادمخدر گفت: برخورد با اراذل و اوباش و خرده فروشان موادمخدر جزء اولویت‌های پلیس است.
وی در تشریح چگونگی برخورد با اراذل و اوباش در پایتخت گفت: در سال گذشته اراذل و اوباش شهر تهران را به سه سطح درجه یک، درجه دو ودرجه سه تقسیم‌بندی کردند که می‌توانیم بگوییم به آن صورت اراذل و اوباش سطح یک در سطح پایتخت نداریم و بیشتر این افراد اراذل و اباش سطح دو و سه هستند.
ساجدی‌نیا با بیان اینکه با اقدامات خوب و موثر انجام شده در برخورد با اراذل و اوباش سطح یک شاهد کاهش چشمگیر فعالیت این افراد و جرم‌ها هستیم گفت: در حال حاضر اراذل و اوباش سطح دو و به خصوص سطح سه در تهران داریم که میزان دستگیری این افراد بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه این افراد همواره مورد رصد و کنترل پلیس قرار می‌گیرند گفت: با اقدامات خوب انجام شده شاهد هستیم که میزان درگیری و ناهنجاری‌های مربوط به این قشر کاهش چشمگیری داشته است.
ساجدی‌نیا همچنین با اشاره به برخورد با قاچاقچیان و خرده‌فروشان موادمخدر گفت: در دو ماه گذشته بیش از دو تن انواع موادمخدر در تهران کشف شد و تعداد زیادی از این افراد نیز دستگیر شدند.

تشدید طرح برخورد با خرده فروشان مواد مخدر
وی با بیان اینکه سه مرحله طرح برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر در سطح پایتخت اجرایی شد گفت: اکثر خرده فروشان مصرف کننده هستند و در برخی از طرح‌های مبارزه با خرده‌فروشان نیز شاهد کشف ۷۰ کیلوگرمی موادمخدر نیز بودیم که قطعا این طرح در ماه‌های آینده تشدید می‌شود.
ساجدی‌نیا همچنین با اشاره به بحث جمع‌آوری معتادان لامکان با بیان اینکه در قانون جدید معتادان به عنوان بیمار شناخته شده‌اند گفت: وظیفه جمع‌آوری معتادان بر عهده نیروی انتظامی است اما مردم از ناجا انتظار دارند.
وی با بیان اینکه پلیس در چند سال گذشته نسبت به جمع‌آوری این معتادان اقدام کرده بود گفت: مشکل ما این است که چون کمپی نیست ما هرچقدر هم این معتادان لامکان را جمع‌آوری کنیم باز هم این افراد در سطح شهر تردد می‌کنند.

پلیس توانایی جمع آوری معتادان را دارد اما...
ساجدی‌نیا با بیان اینکه پلیس توانایی جمع‌آوری معتادان لامکان را دارد گفت: به شرطی که سازمان‌های مربوطه این معتادان را از ما تحویل بگیرند.




هرانا؛ وضعیت جسمی ریحانه حاج دباغ رو به وخامت گرایید

خبرگزاری هرانا - ریحانه حاج دباغ زندانی سیاسی محبوس در بند نسوان زندان اوین که از ناراحتی شدید معده رنج می‌برد از چند روز پیش در پی تشدید بیماری از خوردن غذا امتناع می‌کند وی به همین سبب با کاهش شدید وزن روبرو شده و مسئولین از اعزام وی به بیمارستانی خارج از زندان خود داری می‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ریحانه حاج دباغ از بازداشت شدگان ۶ دی ماه ۱۳۸۸ که به ۱۵ سال زندان محکوم شده بدلیل مشکلات شدید معده قادر به غذا خوردن نیست و اکنون با کاهش شدید وزن روبرو شده.
همبندیان وی می‌گویند که اکنون بیشتر از یک ماه است که وی غیر از مایعات رقیق چیز دیگری نمی‌تواند بنوشد. این در حالی است که بهداری زندان اوین بدلیل کمبود امکانات قادر به درمان این زندانی سیاسی نیست و مسئولین زندان و قوه قضاییه نیز از اعزام ایشان به بیمارستانی خارج از زندان سر باز می‌زنند.
ریحانه حاج دباغ که در بند نسوان زندان اوین بسر می‌برد پیش‌تر نیز از مشکلاتی همانند بیماری اعصاب، تپش قلب و سردردهای مزمن رنج می‌برد و مسئولین هیچگاه اقدامی جدی برای درمان بیماریهای وی انجام ندادند.
گفتنی‌ست، ریحانه حاج دباغ به همراه مطهره بهرامی، محسن دانش‏پور مقدم و احمد دانش‏پور مقدم در منزل مسکونی ایشان بازداشت، و اگر چه به گفته خانواده این زندانی سیاسی وی هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و تنها به دلیل نسبت فامیلی با مطهره بهرامی بازداشت شده است اما در دادگاه بدوی با اتهاماتی نظیر «شرکت در تجمعات اعتراضی» و «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» به اعدام و نهایتاً به ۱۵ سال زندان محکوم شد.
گفتنی است، پیش‌تر نیز گزارشگران هرانا، از وخامت حال این زندانی سیاسی گمنام در بند نسوان زندان اوین اخباری منتشر نموده بودند.



هرانا؛ با امنیتی شدن فضای شهر تبریز و ارومیه از تجمع شهروندان دراین شهر ها جلوگیری شد

خبرگزاری هرانا – عصر امروز مصادف با سالگرد اعتراضات به چاپ کاریکاتوری در روزنامه ایران با حضور گسترده نیروهای امنیتی در سطح شهرهای تبریز و ارومیه از برگزاری تجمعات مسالمت آمیز ممانعت به عمل آمد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی و ضد شورش که از شب گذشته اقدام به ایست و بازرسی در برخی از مناطق پر تردد این شهر کرده بود از صبح امروز نیز حضور محسوسی در سطح این دو شهر بزرگ آذربایجان داشتند.
بر اساس گزارشات رسیده حضور پر تعداد نیروهای امنیتی در ساعت پنج عصر با ورود موتور سواران باتوم به دست به سطح خیابانها تشدید شد.
با افزایش جمعیت و فشار نیروهای امنیتی برای ممانعت از ایستادن شهروندان در برخی از نقاط تبریز و ارومیه درگیرهای پراکنده ای بین شهروندان و نیروهای امنیتی رخ داد که با بازداشت معترضین همراه بوده است.
در ساعت ۳۰: ۱۹ امروز بر اساس گزارشات شاهدان عینی نیروهای امنیتی دهها تن از شهروندان را در در چهار راه سرداران بازداشت و به ون های پلیس منتقل کردند.
هم چنین گزارشات رسیده از تبریز در ساعت ۰۰: ۲۰ از درگیری بین نیروهای امنیتی در خیابانهای ۴۰ متری و حیدرآباد حکایت داشت که عده از شهروندان زخمی شدند.
امروز فرمانداری ارومیه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده که تقاضا و درخواستی برای تجمع و راهپیمایی از سوی هیچ گروه و تشکلی ارائه نشده است، فرمانداری ارومیه با غیر قانونی اعلام کردن هر گونه تجمع و راهیپمایی در ارومیه افزوده است، با خاطیان و محرکین احتمالی برخورد قانونی می شود.
گفتنی است این اعتراضات از سوی مخالفین برای بی توجهی مسئولان به خشک شدن دریاچه ارومیه سازماندهی شده بود.
گزارش ویدیویی از اعتراضات امروز ارومیه:
 




منصور رادپور در زندان رجایی شهر کرج درگذشت

خبرگزاری هرانا - منصور رادپور زندانی سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) ساعتی پیش درگذشت.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، منصور رادپور زندانی سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج ساعت چهار بعد از ظهر امروز، دوشنبه اول خردادماه ۱۳۹۱ درگذشت.
منصور رادپور که به علت شکنجه‌های فیزیکی طولانی مدت از ناراحتی‌های جسمی متعددی از جمله ناراحتی ریوی و خونرزی معده رنج می‌برد، بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ در جاده چالوس توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و پس از یک ماه نگهداری و شکنجه در خانه‌های امن وزارت اطلاعات به سالن ده بند چهار زندان گوهردشت و سپس بند سپاه و نهایتا به بند ویژه امنیتی این زندان منتقل گردید.
آقای رادپور طی دو حکم جداگانه در شعب ۱ و ٨ دادگاه انقلاب اسلامی کرج، با اتهاماتی همچون «اقدام علیه امنیت ملی» و «همکاری با سازمان مجاهدین خلق ایران» مجموعا به هشت سال زندان محکوم شده بود.
علت فوت این زندانی سیاسی روشن نیست و اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

هرانا؛ گزارش مرگ منصور رادپور، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا – منصور رادپور زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در گذشت و پزشکان در معاینات اولیه علت مرگ وی را سکته مغزی عنوان نمودند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز ساعت ۸ شب منصور رادپور در حالی که صورت، گردن و پاهایش سیاه شده بود درگذشت. وی در تمام مدت از بیماریهایی همچون نوسان فشار خون، نارسایی کلیه و ناراحتی شدید قلبی رنج میبرد و مسئولین زندان حاضر به رسیدگی پزشکی در مورد وی نبودند. پزشکان زندان در معاینات اولیه جسد، تشخیص دادند که وی بر اثر سکته مغزی درگذشته است. هنگامی که جسد منصور رادپور به بهداری زندان منتقل میشود صورت، گردن و پاهای وی کاملا سیاه شده بود.
وی در تمام مدت بازداشت از نارسایی شدید کلیه و دردهای مزمن آن رنج میبرد. همچنین از مشکلات شدید قلبی و نوسان فشار خون از دیگر ناراحتی های جسمی این زندانی سیاسی بود که هیچ گاه مسئولین زندان حاضر به فرستادن وی به بیمارستان نشدند. منصور رادپور طی چند هفته گذشته بارها دچار حالت تهوع شده بود و با این حال پزشکان بهداری حتی حاضر نشدند وی را در بهداری بستری نمایند.
منصور رادپور بارها تقاضای ملاقات با فرزندانش را داده بود که همیشه با مخالفت مسئولین زندان روبرو شده بود.
منصور راد پور شهروند کرجی ۴۱ ساله به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران در ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ در جاده چالوس دستگیر شد و سپس بمدت ۲۵ روز در خانه های امن وزارت اطلاعات زندانی بود. در این مدت در اثر ضرب و شتم ماموران وزارت اطلاعات کتف و دنده های وی بشدت صدمه دیده و به سختی نفس می کشید و از درمانهای اولیه در زمان بازداشت نیز محروم بود.
این زندانی سیاسی که به اتهام «اقدام علیه امنیت کشوراز طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق» دستگیر شده بود ابتدا به سه سال حبس در دادگاه انقلاب کرج و پس از اتمام محکومیت مجددا به ۵ سال حبس دیگر محکوم شد.



هرانا؛ محبوبه کرمی آزاد شد

خبرگزاری هرانا - محبوبه کرمی، زندانی سیاسی محبوس در بند نسوان زندان اوین ساعاتی پیش آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال حقوق بشر و زنان که از بیماری های روحی و جسمی در زندان رنج می برد عصر امروز با قبول وثیقه از سوی دادگاه جهت درمان بیماری به مرخصی اعزام شد.
گفتنی‌ست، محبوبه کرمی به موجب حکم صادره توسط شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب و تائید آن در شعبه‌ی ۵۴ تجدید نظر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
وی از اردی‌بهشت ۱۳۹۰ در بند نسوان زندان اوین بسر می‌برد.