۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

مهمترین خبرهای روز دوشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها





اخبار کارگری يكشنبه 13 مه 2012 برابر با 24 اردیبهشت 1391

بوسيله ى Ahmad Farsi

تعدادي از معلمان شرکتی مقابل مجلس تجمع كردند
جمعي از معلمان شركتي و حق‌التدريسي آموزش و پرورش در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
جمعي از معلمان شركتي و حق‌التدريسي آموزش و پرورش در مقابل مجلس شوراي اسلامي به‌علت نبود فرآیند استخدام در این وزارتخانه در مقابل در مجلس تجمع کردند.
به گزارش ايلنا، جمعي از معلمان شرکتی و حق التدريسي آموزش و پرورش صبح امروز (یکشنبه) در مقابل مجلس تجمع كرده و خواستار رسیدگی به مسائل صنفی‌شان شدند.
اين افراد براي چندمين بار است كه در مقابل مجلس تجمع مي‌كنند.
همچنین جمعی از معلمان شرکتی آموزش و پرورش سراسر کشور به دلیل قطع همکاری با آنها، مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده و خواستار ادامه همکاری با آموزش و پرورش شدند.
این در حالی است وزیر آموزش و پرورش سال گذشته از تعیین و تکلیف این فرهنگیان و استخدام حدود ۱۷ هزار معلم حق تدریسی خبر داده بود.

ده ها هزار نفر در سالگرد جنبش خشم اسپانیا به خیابان آمدند
بی بی سی : ده ها هزار نفر از مردم اسپانیا در اولین سالگرد جنبش موسوم به خشم که در اعتراض به بحران اقتصادی این کشور آغاز شده به خیابان ها آمده اند.
در مادرید معترضان به سوی میدان “پوئرتا دل سول” در مرکز شهر حرکت کردند. بحران اقتصادی اخیر اسپانیا وخیم ترین بحران این کشور در چند دهه گذشته است.
نرخ بیکاری در ماه آوریل به بیشترین میزان در تاریخ این کشور رسید و دولت نیز به تازگی سیاست های جدیدی را برای ریاضت اقتصادی اعلام کرده است.
به گفته گای هجچو که از مادرید برای بی بی سی گزارش می داد حضور معترضان در مادرید پررنگ و مطابق انتظار سازمان دهندگان مراسم بود.
سال گذشته جنبش خشم اسپانیا چادرهایی را در میدان پوئرتا دل سول به پا کرده بودند اما مقامات گفتند از ماندن معترضان در این میدان در طول شب جلوگیری خواهند کرد.
عده ای از این جنبش به دلیل تاثیر ناچیزی که بر سیاست های اسپانیا داشته انتقاد کرده اند.
ماریانو راجوی نخست وزیر محافظه کار اسپانیا نوامبر گذشته به سرکار آمد و از آن زمان برنامه هایی را برای کاهش بودجه و افزایش مالیات اعلام کرد.
آقای راجوی در عین حال با حذف مقررات از بازار کار، اتحادیه های اسپانیا را عصبانی کرد. نوئلیا مورنو سخنگوی سابق جنبش خشم در مادرید به خبرگزاری فرانسه گفت: “هیچ کس نمی تواند تمام یک نظام سیاسی را ظرف یک روز یا یک سال تغییر دهد.”
در سایر شهرهای اروپا نیز به فراخوان جنبش “اشغال” در آمریکا ، اعتراضات مشابهی برگزار شد.
در لندن صدها معترض پیرامون کلیسای جامع سنت پاول جایی که چادرهای معترضان در ماه فوریه برچیده شده بود گرد هم آمدند و به آرامی در این منطقه راهپیمایی کردند.
در پرتقال، ایتالیا، بلژیک و آلمان نیز اعتراضاتی مشابه جریان داشت.

معترضان به سياست‌هاي اقتصادي انگليس بار ديگر به خيابان آمدند
مخالفان سیاست‌های اقتصادی دولت انگلیس آمادگی خود را برای ادامه روند اعتراض‌ها اعلام کرده و برای بیان خواسته خود مبنی بر پایان یافتن «نظام سرمايه‌داري» به خیابان‌های لندن، پایتخت مالی اروپا، آمدند.
ایلنا: مخالفان نظام سرمايه‌داري در انگليس در اعتراض به بی‌عدالتی اقتصادی بار ديگر به خيابان‌ها آمدند.
به گزارش ایلنا از خبرگزاری فرانسه، مخالفان سیاست‌های اقتصادی دولت انگلیس آمادگی خود را برای ادامه روند اعتراض‌ها اعلام کرده و برای بیان خواسته خود مبنی بر پایان یافتن «نظام سرمايه‌داري» به خیابان‌های لندن، پایتخت مالی اروپا، آمدند.بزرگ‌ترین موج اعتراض نسبت به این بحران در اسپانیا صورت گرفت که طی آن هزاران «معترض خشمگین» در 80 شهر این کشور در اعتراض به بی‌عدالتی اقتصادی راهپیمایی کردند.
اين مخالفان در جريان تظاهرات خود در اطراف چادرهايي در محوطه خارجي «بانک انگلیس» صف‌آرایی کردند.
معترضان انگلیسی در قالب برنامه جهانی جنبش مقابله با سرمايه‌داري پيش از اين نيز با برپایی 200 چادر میدان مقابل کلیساي «سنت پل» كه بنايي متعلق به قرن 17 ميلادي است، اعتراض خود را به سياست‌هاي اقتصادي دولت نشان داده بودند.
سياست‌هاي نظام كاپيتاليستي و زياده‌خواهي بانك‌ها و شركت‌هاي بزرگ، تجمع‌هاي اعتراضي گسترده‌اي در بسياري از شهرهاي جهان را به دنبال داشته است.

درتظاهرات کارگران کارخانۀ لِکه رول شرکت کنیم
سرمایه داران در سراسر دنیا برای پیداکردن نیروی کار ارزان مدام سرمایه هایشان را جا بجا میکنند. دراین جابجایی سرمایه، زندگی میلیونها کارگر دستخوش نا امنی هرچه بیشتر شده وبیکاری گریبان آنها را میگیرد. در مقابل این نا امنی وخسارات ناشی از آن کارگران دست به مقابله میزنند وبا اعتراض واعتصاب وبعضا اشغال کارخانه از حقوق خویش دفاع میکنند. درچنین مواردی گرایشات مختلف سرمایه داری با بسیج ناسیونالیسم وقراردادن کارگران در مقابل یکدیگر سعی در تضعیف روحیه انترناسیونالیستی کارگران می کنند و یا برای باقی ماندن سرمایه نوعی ریاضت اقتصادی ومزد های کمتر را تبلیغ میکنند . درمقابل ما ضمن نقد سرمایه بعنوان عامل اصلی فقر وتباهی طبقه کارگر از خواست امنیت شغلی و جبران خسارت این جابجایی درهمه زمینه ها وتاکید برهمبستگی جهانی کارگران دفاع میکنیم. کارگران کارخانۀ لکِه رول در 8 ماه مارس مطلع شدند که صاحبان کارخانه تصمیم گرفته اند کارخانه را که در شهر یَوله، سوئد قرار دارد به اسلواکی منتقل کنند زیرا حقوق کارگران در آنجا چهار برابر کمتر از حقوق کارگران در سوئد است.اما کارگران لِِکه رول حاضر نیستند سرنوشتی را که سرمایه داران برایشان رقم زده اند بپذیرند. بعداز تظاهرات،اعتصاب و اعتراضاتی که تا به حال داشته اند برای برگزاری تظاهرات به استکهلم میایند در استکهلم ــ با کمک و حمایت "دوستان کارگران لکِه رول" و" شبکۀ رفاه اجتماعی،بدون سود" در روز پنج شنبه 17 مای،ساعت 14.00 ،در میدان سرگل تظاهرات برگزار میشود و بعد راهپیمائی اعتراضی به طرف ستوره پلان ،مقابل دفتر نوردیک کپَیتال بولاگ که همراه دیگر سرمایه داران در پیشبرد شرایط پیش آمده برای کارگران نقش موثر داشته است ادامه پیدا میکند.
شورا که از اعضاء و فعالین شبکۀ رفاه اجتماعی،بدون سود میباشد از همه آزادیخواهان دعوت میکند که همگام با هم در این حرکت اعتراضی شرکت کنیم .فرصت خوبی است تا همبستگی متقابل با کارگران سوئد را در این تظاهرات نشان دهیم . ما خواستار جبران خسارت های ناشی از این جابجائیهای سرمایه وتامین امنیت شغلی کارگران هستیم . حقوق کارگران تا پیدا کردن کارجدید باید پرداخت شود .
زنده باد همبستگی جهانی کارگران برعلیه سرمایه
شورای حمایت از مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران ـ استکهلم
11 مای 2012
www.shora.se / shoraye1@gmail.com / Mobil: 0701502011

مي‌خواهند پولي كه به حساب معلمين ريخته‌اند، پس بگيرند
تذكر من به وزير آموزش و پرورش در رابطه با مبلغي است كه چند ماه پيش به حساب معلمان آموزش و پرورش در مناطق محروم ريخته‌اند و امروز مي‌خواهند از حقوقشان كسر كنند.
ایلنا: نماينده مردم مريوان در مجلس شوراي اسلامي گفت:وزارت آموزش و پرورش مي‌خواهد پولي كه به حساب معلمين ريخته است، پس بگيرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، اقبال محمدي در تذكر شفاهي به وزير آموزش و پرورش گفت: تذكر من به وزير آموزش و پرورش در رابطه با مبلغي است كه چند ماه پيش به حساب معلمان آموزش و پرورش در مناطق محروم ريخته‌اند و امروز مي‌خواهند از حقوقشان كسر كنند.
وي گفت: اين چه اقدامي است كه يك بار مبلغي را پرداخت مي‌كنند و امروز تصميم مي‌گيرند پس بگيرند.
وي ادامه داد: همچنين در رابطه با معلميني كه بركنار شده‌اند مبلغ 10ميليارد تومان اختصاص داده شد تا اين مشكل حل شود اما هيچ افدامي صورت نگرفت.

اخراج ۶۲۵ نفر از پرسنل شهاب خودرو
مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت شهاب خودرو از استعفای خود در اعتراض به اخراج ۶۲۵ نفر از پرسنل این شرکت خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد حیدری اظهار کرد: چندی پیش سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی ۶۲۵ نفر از پرسنل این شرکت را اخراج کرد.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال اخراج‌های صورت گرفته با تلاش اینجانب ۷۵ نفر به شغل خود بازگشتند ولی با این حال موفق به بازگرداندن باقی پرسنل نشدم.
وی ادامه داد: ظاهرا سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی علاقه‌ای به ادامه فعالیت شهاب خودرو ندارد، به‌گونه‌ای که بودجه‌ای نیز در اختیار این شرکت قرار نگرفته است.
مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت شهاب خودرو خاطرنشان کرد:‌ بنابراین با توجه به وضعیت موجود و در اعتراض به اخراج پرسنل از امروز از سمت‌های خود به عنوان مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شهاب خودرو استعفا کردم.

گزارشی كوتاه از وضعیت کارگران پروژه تونل سد داریان
سد داريان واقع در 10 كيلومتري شهر نودشه مي باشد .در اين پروژه در مجموع 1500 نفر كارگر و عوامل فني در دوشيفت صبح و شب مشغول به كار مي باشند و بر اساس نوع كار و توانايي و حرفه حقوق آنها تعيين مي شود . به گفته يكي از كارگران ، كارگر ساده از 450 تا 500 هزار تومان در ماه حقوق در يافت مي كند كه در مقابل پرداخت حقوق هيچ گونه برگه يا فيش حقوقي به آنها تحويل داده نمي شود زيرا هيچ گونه پاي حقوق ثابت و يا مزاياي ديگر براي آنها در نظر گرفته نشده است و اين حقوق را در مقابل 11 ساعت كار روزانه دريافت مي كنند به اضافه يك ونيم ساعت كه در روز صرف رفت و برگشت مي كنند در واقع بيش از دوازده ساعت در محل كار هستند .
همچنين در تاريخ سوم ارديبهشت 1391 نيز يك ساعت به ساعت كاري اضافه شد و ساعت نهار و شام و استراحت نيز حذف گرديد و کارگران به ناچار برای استراحت و خوردن غذا باید در داخل تونل می ماندند که هیچگونه امکانات بهداشتی و رفاهي ندارد و این منجر به نارضایتی و اعتراض و اعتصاب کارگران در شیفت شب و روز شد و کارفرمایان با این وعده که برایتان اضافه کاری حساب می کنیم و پولش را پرداخت می کنیم کارگران را راضی کردند که بر سر کارهایشان برگردند.
لازم به ذکر است که این کارگران در یک محیط نا امن کار می کنند که هر لحظه امکان ریزش کوه و سنگهای بزرگ وجود دارد .سر و صدای زیاد و گرد و غبار بیش از حد و نبود تهویه مناسب و بوی بد و رطوبت و نبود امکانات بهداشتی از قبیل مواردی هستند که این کارگران باید در مقابل حقوق ناچيز آن را تحمل کنند.
كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري

کارخانه شیرین طعم تعطیل و 60 كارگر بيكار شدند
به جهت انباشت بدهی‌های بانکی هم اکنون کلیه اموال و زمین‌ها و ساختمان کارخانه که در رهن یکی از بانک‌هاي کشور بود مصادره شده است/ کارگران بیکار شده از این انتقال ابزار توليد خود به تهران جلوگیری کرده‌اند.
ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر لارستان اعلام کرد: کارخانه شیرین طعم لارستان تعطیل و 60 کارگر آن اخراج شدند.
محمدحسن قوامی در گفت گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه کارخانه شیرین طعم لارستان وابسته به کارخانه ویتانا است اظهار داشت: این واحد تولیدی با مجموع ۶۰ کارگر مشغول به كار بود كه با پديدآمدن بحران ۲۰ نفر از این کارگران اخراج شده بودند و با تعطيلي كامل كارخانه تعداد ۴۰ کارگر باقي مانده نيز اخراج شده‌اند.
او گفت: با اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه به جهت انباشت بدهی‌های بانکی هم اکنون کلیه اموال و زمین‌ها و ساختمان کارخانه که در رهن یکی از بانک‌هاي کشور بود مصادره شده است.
قوامي با بیان اینکه هم اکنون کارگران اخراج شده بلاتکلیف هستند افزود: ماشین آلات و ابزار توليد این واحد تولیدی قرار بود به تهران انتقال پیدا کند که کارگران بیکار شده در حال حاضر از این انتقال جلوگیری کرده‌اند و از مسئولان خواسته‌اند با احیا ء مجدد این واحد تولیدی، شغل و کارخانه از دست رفته را به آنان باز گردانند.
به گفته قوامی میزان بدهی این واحد تولیدی به بانکهای تسهیلات دهنده ۳ میلیارد تومان است.


خودسوزی دختر جوان به مرگ او انجامید
دختر جوان ۲۲ ساله‌ای با نام شهناز رحمانی به دلیل اختلاف خانوادگی دست به خودسوزی زد
به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان، این دختر ۲۲ ساله به دلیل اختلاف با پدرش اقدام به خودسوزی کرد که منجر به مرگ وی شد.
وی که ساکن روستای شیان از توابع سنندج است پس از ۳ روز بستری شدن در یکی از بیمارستان‌های سنندج به علت شدت جراحات ناشی از سوختگی فوت کرد.
گفته می‌شود شهناز رحمانی از مدت‌ها پیش به دلیل اختلاف با پدرش تهدید به خودسوزی کرده بود.

موج بازنشسته کردن اجباری استادان دانشگاه
اخراج برخی اساتید دانشگاه علم و صنعت به دلیل جدی نگرفتن کلاسهای درس، ‌ بهانه جدیدی بود که هفته گذشته سعید جبل عاملی رئیس دانشگاه علم و صنعت در مراسم گرامیداشت مقام والای استاد! و حضور کامران دانشجو، وزیر علوم بیان کرد.
به گزارش تارنمای بازتاب، اذعان این رییس دانشگاه به اخراج اساتید که در حضور وزیر صورت گرفت، اثبات ادامه یافتن موج اخراج یا بازنشسته کردن اجباری استادان دانشگاه است که چند سالی است شروع شده است.
این درحالی است که حدود سه هفته قبل انتقاد رسانه‌ها و برخی مسوولان به این روند، باعث شد تا کامران دانشجو به منتقدان بازنشستگی زودهنگام استادان حمله کند و بگوید: «چرا شلوغش می‌کنید؟ آمار می‌گوید تعداد دانشیار در سال ۸۴، ۲۸۰۰ تا بوده و اکنون شده‌اند ۵۸۰۰ تا. این افزایش، علی رغم فضاسازی‌هایی است که می‌شود. عده‌ای می‌نشینند و می‌گویند استادان را بازنشسته می‌کنند. خطاب به آن‌ها می‌گویم این همه فضاسازی که در یک سال گذشته کردید، اکنون بگویید در این یکی دو ساله چند نفر استاد تمام شدند؟ چند نفر بازنشسته شدند؟ چند نفر استخدام شدند؟»
با این حال، آن طور که مشخص است با تداوم اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید دانشگاه‌های کشورمان، ‌روند جدید این امر از سرعت بیشتری برخوردار گشته است.
از جمله افرادی که چندی پیش بازنشسته شده‌اند می‌توان به دکتر محسن رهامی از اعضای هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران اشاره کرد که مفتخر به بازنشستگی زود‌تر از موعد شده است! این در حالی است که برخی از مسوولان خواستار اخراج وی می‌شوند، اما در ‌‌نهایت مقرر گردید این استاد دانشگاه با حکم بازنشستگی مجبور به قطع همکاری با دانشگاه شود.
همچنین دکتر تهمورث بشیریه از اساتید حقوق دانشگاه تهران و عضو هیات علمی این دانشگاه اسفند سال گذشته حکم اخراج خود را دریافت کرد.
علاوه بر آن اساتید دیگری همچون یاوری، نیک پی، نیاورانی، موثق نیز از جمله اساتید دانشگاه شهید بهشتی هستند که با عدم تمدید قراردادشان مواجه شدند.
روند اخراج یا بازنشستگی زود‌تر از موعد و اجباری برخی استادان دانشگاه‌های کشور از سال ۸۶ آغاز شد. تشدید این روند در سالهای اخیر موجب طرح انتقادات زیادی علیه مسوولان ارشد دولت و وزارت علوم شد.
افزایش اعتراضات به محروم کردن دانشگاه‌های مهم از اساتید خبره باعث شد تا سرانجام محمود احمدی‌نژاد تیر ماه سال گذشته در نامه‌ای به وزاری علوم و بهداشت دستور جلوگیری از بازنشستگی بی‌رویه اساتید دانشگاه و تفکیک جنسیتی را صادر کند که البته نه تنها هیچ وقعی به این دستور گذاشته نشد، بلکه بر میزان بازنشستگی‌های اجباری افزوده شد. به شکلی که در فاصله کمتر از دو ماه مسوولان دانشگاه صنعتی شریف اقدام به بازنشستگی ۲۵ نفر از استادان این دانشگاه کردند.
پس از آن نیز این روند ادامه یافت و تا ‌آنجا که مشخص شده تا کنون ده‌ها استاد دیگر که عضو هیات علمی دانشگاه‌های بزرگ کشور هستند، با سابقه‌های بالا بازنشسته یا اخراج شده‌اند.
پیش از این هشدارهایی درباره آسیبهای این گونه اقدامات داده شده بود. از جمله عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: بازنشستگی اساتید باتجربه دانشگاه به صورت نسنجیده و غیرعلمی موجب رکود علمی و مهاجرت مغز‌ها خواهد شد.

محدودیت بیشتر فرصت‌های اشتغال زنان در دولت دهم
یک عضو شورای شهر تهران از سیاست‌های دولت دهم درباره اشتغال زنان و کمبود امکان پیشرفت‌ شغلی برای زنان انتقاد کرد. از سوی دیگر اخراج زنان کارگر و جداسازی‌های جنسیتی در محیط کار نیز همچنان ادامه دارد.
معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد دولت دهم در رسیدگی به وضعیت زنان، گفت: «دولت در حوزه فعالیت زنان کارنامه‌ی قابل قبولی نداشته است.»
ابتکار که اصلاح‌طلب است و در سال‌های ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی، مدیریت سازمان حفظ محیط زیست را برعهده داشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری "مهر" تاکید کرد که سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، "مشکلات معیشتی" بسیاری برای خانواده‌ها به بار آورده و در مجموع زنان را "آسیب‌پذیرتر" کرده است.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به طرح "برنامه‌ی پنج ساله شهرداری" که شورای شهر تهران پیشنهاد کرده، تاکید کرد هنوز گزارشی از پیشرفت و روند این طرح به شورای شهر تهران ارائه نشده است.
معصومه ابتکار از شهرداری تهران نیز انتقاد کرد که اگرچه تلاش‌هایی در جهت "مناسب‌سازی" فضاهای شهری برای زنان انجام داد، با این‌حال در حوزه‌های جدی‌تر گامی برای بهبود وضعیت زنان برنداشته است. ابتکار تصریح کرد: «ما انتظار داشتیم مسئولیت‌های مدیریتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی بیشتر به زنان سپرده شود. اما متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد و در سطح تصمیم‌گیری کمتر شاهد حضور زنان در دستگاه‌های دولتی هستیم.» این عضو شورای شهر تهران از عملکرد شورا و شهرداری در رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار نیز انتقاد کرد و گلایه کرد که نهادهای متولی از سازمان‌های "مردم‌نهاد و خیریه" حمایت لازم را به عمل نیاوردند تا این نهادها به وضع معیشت زنان سرپرست خانوار رسیدگی کنند و به گسترش جامعه مدنی کمک کنند.
ابتکار:«دولت دهم کارنامه‌ی قابل قبولی در حوزه فعالیت زنان ندارد»
رئیس پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست با انتقاد از وضعیت تورم و بیکاری که معیشت خانواده‌ها را دشوار کرده است، تاکید کرد: «اگر ما خانواده را براساس قانون اساسی و نگرش دینی اصلی‌ترین نهاد اجتماع بدانیم، جامعه به شدت آسیب‌پذیر شده است. چرا که خانواده‌ای سالم است که بتواند یک معیشت سالم و حلال داشته باشد.»
اخراج غیرقانونی زنان کارگر
اظهارات معصومه ابتکار در شرایطی مطرح می‌شود که وضعیت معیشت زنان کارگر که بسیاری از آن‌ها سرپرست خانوار نیز هستند، با دشواری‌ها و تنگناهای بیشتری مواجه شده است.
بنا به اظهارات دبیر "خانه کارگر" در یک سال اخیر دست‌کم ۱۰۰ هزار کارگر بیکار یا اخراج شدند که در این میان زنان کارگر معمولا اولین گروهی بودند که کار خود را از دست دادند. خبرگزاری "ایلنا" گزارش داد دو زن کارگر کارخانه سیمان لارستان بعد از بازگشت از مرخصی زایمان، برخلاف قانون کار اخراج شدند. محمد حسن قوامی، فعال کارگری با اعلام این خبر به "ایلنا" گفت: «این دو زن کارگر بیش از ۶ سال سابقه‌ی کار دارند و کارفرما بعد از مرخصی زایمان هر دو زن را اخراج و نیروهای تازه‌ای را جایگزین آن‌ها کرده است.»
این فعال کارگری اضافه کرده است که ادامه‌ی این روند در نهادهای تولیدی کوچک "نگران‌کننده" است و به رویه‌ای رایج تبدیل شده است. بنا به قانون کار ایران نهادهای تولیدی که کمتر از ۱۰ نیروی کار دارند، زیر نظارت وزارت کار و قانون کار نیستند و بی‌قانونی و نقض حقوق کارگر در این نهادهای تولیدی کوچک، رایج‌تر است.
ماده ۶۷ قانون تامین اجتماعی و همچنین ماده ۷۶ قانون کار ایران، مرخصی زایمان به همراه حقوق و امکان بازگشت به کار را از حقوق رسمی زنان کارگر می‌شناسد. بااین‌حال این حق بدیهی زنان کارگر در برخی از نهادهای تولیدی زیرپا گذاشته می‌شود.
پیش از این "خانه کارگر" اعلام کرد که پیشرفت شغلی زنان کارگر در ایران "بسیار محدود" است و با موانع جدی روبرو است. خبرگزاری "ایلنا" به نقل از این نهاد متولی صنف کارگران گزارش داد:«در کوچک‌ترین بحران کارگری زنان کارگر اخراج می‌شوند و تبعیض جنسیتی در برخورد با زنان کارگر مشهود است.»
ادامه‌ی جداسازی‌های و تبعیض‌های جنسیتی
وضعیت معاش و اشتغال زنان ایرانی با ادامه‌ی روند جداسازی‌ها و تبعیض‌های جنسیتی نیز تهدید شده و با ناامنی‌های بیشتر مواجه می‌شود.
بنا بر آخرین آمار از بازار کار ایران از ۳۴ میلیون شاغل در ایران، تنها ۵ میلیون نفر زن هستند حسن حائری، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان، به خبرگزاری "ایسنا" گفت:« برای گسترش فرهنگ عفاف و پوشش طرح جداسازی ادارات در استان خوزستان اجرا شده و توصیه شده است در بیشتر ادارات حتی الامکان محیط کار زنان ز مردان از هم جدا شود.» در بیشتر طرح‌های جداسازی جنسیتی رایج در جمهوری اسلامی ایران، فضایی که به زنان تخصیص می‌یابد محدودتر و با امکانات کمتر است و عملا امکان اشتغال زنان با جداسازی‌های جنسیتی کمتر می‌شود.
دانشگاه آزاد اسلامی نیز طرحی را در خوابگاه‌های دخترانه آغاز کرده که بر مبنای آن ساعت ورود و خروج دختران دانشجو به خوابگاه، به والدین‌شان ارسال خواهد شد. احمد سیف، رئیس دانشگاه آزاد بروجرد با اعلام این خبر به "ایسنا" گفت:«دختران ساکن خوابگاه باید از کارت‌های الکترونیکی ویژه‌ای که طراحی شده استفاده کنند. تردد آن‌ها در خوابگاه و دانشگاه با استفاده از این کارت‌های الکترونیکی تازه، به پدر خانواده پیامک می‌شود.»
بنا بر آخرین آمار از بازار کار ایران از ۳۴ میلیون شاغل در ایران، تنها ۵ میلیون نفر زن هستند و ۳۴ درصد بیکاران کشور را زنان تشکیل می‌دهند. پیش از این وزارت کار هشدار داده بود که با افزایش روزافزون زنان با تحصیلات دانشگاهی، با تقاضای کار ۲.۵ برابری زنان متقاضی کار روبرو خواهند شد، این در حالی است که با سیاست‌های جاری دولت عملا فرصت‌ها و امکانات اشتغال زنان روز به روز محدودتر می‌شود.

الیاس نادران : تورم ۶۰ درصد است
به گزارش خبر آنلاین، الیاس نادران، نماینده مجلس، در واکنش به سخنان محمدرضا میرتاجالدینی، معاون پارلمانی احمدی نژاد، «عملکرد دولت در هدفمندی یارانه‌ها» را نامناسب خواند و گفت: مردم بعد از اصلاح قیمت حاملهای انرژی تورم ۶۰ درصدی را تجربه کردند.او که میگفت معاون پارلمانی رئیس جمهور حقایق را وارونه جلوه میدهد، تصریح کرد: دولت در سال ۸۹ و ۹۰ وعده کرد که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار شغل جدید خالص ایجاد کند آیا حرف های مجلس باعث شد این اتفاق نیافتد؟

شركت‌هاي بيمه در رخداد حوادث گودبرداري تهران نقش اساسي دارند
شرکت بیمه در زمان عقد قردارد قید کند که رعایت ضوابط فنی و ایمنی ساخت و ساز در زمان گودبرداری الزامی است و فعالیت‌ها باید توسط پیمانکاران مجرب صورت گیرد و مالک در صورت بروز حادثه مسئول است.
ایلنا: معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی گفت:‌ شیوه شركت بیمه در بیمه کردن ساختمان‌ها در حوادث مناسب نیست زیرا در شیوه کنونی اين شركتها، اطمینان کاذب با حاشیه امنیت را ایجاد کرده است تا نسبت به ایمنی ساختمان سازی توجه نشود . مالکان و پیمانکاران با این تصور که بیمه خسارت را پرداخت می‌کند به نکات و ضوابط ساختمان سازی توجه نمی‌کنند.
داوود براتی در گفت‌و‌گو با ایلنا، با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار شاهد کاهش حوادث گودبرداری در چند سال اخیر هستیم، افزود: در سال ۹۰ تنها ۲۷ مورد حادثه مهم گودبرداری در شهر تهران رخ داد که در مقایسه با سنوات قبل با روند کاهشی داشت اگرچه مدیریت شهری از روند نزولی راضی نیست.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری و شورای شهر پیگیر این مساله هستند، تصریح کرد: ‌ مشکل در این بخش خارج از مجموعه شهرداری است در حقیقت فکر می‌کنم مشارکت پذیری که عنصر اصلی است در این زمینه به خوبی انجام نمی‌شود و هر سازمان و نهاد مسئول نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند.
معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی با بیان اینکه شرکت بیمه در برابر حوادث گودبرداری نقش خود را به خوبی انجام نمی‌دهد، تاکید کرد: شیوه شركت بیمه در بیمه کردن ساختمان‌ها در حوادث مختلف مناسب نیست زیرا بيمه با شیوه کنونی اطمینان کاذب با حاشیه امنیت ایجاد کرده است تا نسبت به ایمنی ساختمان سازی توجه نشود از اين رو مالکان و پیمانکاران با این تصور که بیمه خسارت را پرداخت می‌کند به نکات و ضوابط ساختمان سازی توجه نمی‌کنند.
براتی با تاکید بر اینکه باید در بخش قوانین بیمه ساخت و ساز به ویژه گوبرداری تحول ایجاد کنیم، گفت: بیمه با تعامل با سازمان‌های و نهادهای ذی‌ربط باید به گونه‌ای خدمات بدهد که حاشیه امنیت کاذب ايجاد شده، مرتفع شود از این رو پیشنهاد می‌کنم شرکت بیمه در زمان عقد قردارد قید کند که رعایت ضوابط فنی و ایمنی ساخت و ساز در زمان گودبرداری الزامی است و فعالیت‌ها باید توسط پیمانکاران مجرب صورت گیرد و مالک در صورت بروز حادثه مسئول است.
وی با بیان اینکه متاسفانه شرکت بیمه توجهی به این مسائل ندارد و تنها برای بازار کار خود هر ساختمانی را بدون توجه به مسائل ساخت و ساز فنی بیمه می‌کند، افزود: ‌ اگرچه شرکت بیمه در زمان پرداخت خسارت، به راحتی با طرف قرارداد خود کنار نمی‌آید اما به دلیل نداشتن شیوه مناسب به مسائل فنی توجه نمی‌کند از این رو لازم است بازنگری جدی در این بخش انجام شود.

وزارت راه و شهرسازي بايد فضا را براي حضور مهندس ناظر مهيا كند
معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از نبود فضای لازم برای حضور مهندس ناظر در ساخت و ساز و گودبرداری انتقاد کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی مکلف هستند تا شرایط برای حضور مهندس ناظر در جریان گودبرداری مهیا کنند البته مالک نیز در این بخش بی‌نقش نیست.

بر اساس قانون مالك، مسئول اصلي گودبرداري است
براتی با بیان اینکه در تمام دنیا مالک ساختمان مسئول اصلی تمام اتفاقات است، تصریح کرد: ‌در کشور ما اگر در زمان گودبرداری اتفاقی رخ دهد و فردی جان خود را از دست بدهد، مالک خود را کنار می‌کشد و هیچ مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرد این در حالیست که بر اساس مقرارت مالکان سهم بسزایی در کیفیت و ایمنی ساختمان دارند و باید پاسخگو باشند.
وی خواستار بازنگری جدی در قانون ساخت و ساز به ویژه گودبرداری در کشور شد و افزود: ‌ این تغییرات باید در بخش نرم افزاری همچون قوانین و مقرارت ساختمانی، آیین نامه‌های فنی، قوانین حقوقی و مرتبط با سیستم نظارتی، بازرسی و کنترل و... صورت گيرد، همچنین لازم است تا پیمانکاران آموزش و تخصص‌های لازم را فرا گیرند.

وقتي حق مادران كارگر فراموش شد
در این مصوبه مساله زنان کارگر و به طور كلي زنانی که در محیط‌هایی خارج از موضوع ماده ۵ مدیریت خدمات کشوری اشتغال دارند، لحاظ نشده است.
ایلنا: اسفندماه سال گذشته بود که هیئت وزیران بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی تصویب کرد: کارکنان زن شاغل در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که دارای فرزند زیر هفت سال و یا فرزند دانش آموز دوره ابتدایی هستند، ساعات کاری خود در روزهای پنجشنبه را می‌توانند در سایر روزهای هفته با رعایت سقف مقرر در ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و یا از طریق دورکاری جبران کنند.
این مصوبه فی نفسه در راستای تحکیم بنیان‌های خانواده است و نمي‌توان بلحاظ اصولي ايرادي به آن گرفت، اما اگر با دید وسیع‌تری به محدوده شمول مصوبه نگاه شود، این مطلب روشن مي‌شود که در این مصوبه مساله زنان کارگر و به طور كلي زنانی که در محیط‌هایی خارج از موضوع ماده ۵ مدیریت خدمات کشوری اشتغال دارند، لحاظ نشده است.

ماده ۵ خدمات کشوری چه می‌گوید؟
ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشورِی به تشریح ارگان‌ها و سازمانهای دولتی و نیمه دولتی می‌پردازد که مصوبه مذکور تنها شامل زنانی است که در این دستگاه‌ها مشغول به کار هستند. در متن موضوع ماده ۵ و در تعریف دستگاه اجرایی آمده است: ‌ «دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتي و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، دستگاه اجرایی نامیده می‌شوند».
حال سوال اینجاست که در «دولت عدالت محور»، تکلیف زنان کارگری که در بخش خصوصی و واحدهاي توليدي و كارخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند چه می‌شود؟ اگر نگاهی به سطح سواد عمومی جامعه و شرایط کار در محیط‌هایی که ماده ۵ تعریف می‌کند بياندازيم به این نتیجه می‌رسیم که درصد بیشتری از اشتغال زنان در محیطهای کارگری است، که امکان دورکاری یا داشتن فرصت‌هایی از این دست را ندارند.

واکنش فعالین جامعه مدنی به مصوبه دولت
تصویب و ابلاغ این مصوبه، باعث واکنش فعالین کارگری به تبعیض موجود علیه کارگران زن که دارای فرزند خردسال یا دانش آموز هستند شد.
مسعود نیازی، رئیس انجمن صنفی کارگری پرستاران شهر تهران با انتقاد از این مصوبه می‌گوید: «از منظر اجتماعی لازم است که به تمام اقشار جامعه یکسان نگریسته شودو در حوزه کارگری ما به صرف ۴۴ ساعت کار در هفته تحت شرایط موجود نمی‌توانیم شرایطی را محیا کنیم که زنان کارگر پنج شنبه‌ها تعطیل باشند.»
نیازی تاکید می‌کند: «دورکاری در قانون کار جایگاهی ندارد و نکته مهم در بحث دورکاری زنان کارگر ماهیت شغلی آنان است چرا که در بخش تولید و بسیاری از بخش‌های خدماتی کارگران امکان دورکاری ندارند.»
ماهیت کاری زنان کارگر و تفاوت‌های عمده شکلی در نوع محیط کار و روابط میان كارگر و کارفرما، به نوعی بزرگ‌ترین مانع میان برقراری عدالت در زمینه دورکاری در روزهای پنجشنبه است.
حسن صادقی یکی دیگر از فعالین حوزه کارگری، با انتقاد از تبعیض میان کارمندان زن و کارگران زن در مصوبه دولت مي‌گويد: ‌«نگاه دولت در این مصوبه جامع‌نگر نبوده و اجرای چنین برنامه‌هایی بیشتر منافع خانواده دولت را در بر می‌گیرد.» اين فعال كارگري تصریح مي‌كند: ‌«دولت باید در این خصوص تجدید نظر کند چرا که اجرای چنین طرح‌هایی با منافع سیاسی همراه بوده و به نفع منافع ملی کشور نیست.»
واکنش‌ها به مصوبه دولت در زمینه دورکاری زنان کارمند، به نمایندگان مجلس هم رسید، تا جایی که سلیمان جعفرزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این زمینه به ایلنا می‌گوید: ‌«مصوبه دولت درباره دورکاری زنان کارمند در روزهای پنجشنبه باعث احجاف در حق زنان کارگر است چرا که زنان کارگر نیز همچون زنان کارگر مسئولیت مراقبت از فرزندانشان را به عهده دارند.»
جعفرزاده معتقد است:«دولت باید در حمایت از کارگران دولتی و بخش خصوصی، تسهیلات و تمهیدات ویژه‌ای درنظر بگیرد و این مساله باعث سوددهی بیشتری می‌شود، چرا که کارگران با انگیزه، ذوق و شوق بیشتری کار می‌کنند.»

راهکار پیشنهادی
علي‌اكبر عيوضي، عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران هم با انتقاد از عدم توجه دولت به کارگران زنی که دارای فرزند خردسال یا دانش آموز هستند به ایلنا می‌گوید: ‌«تبعیض در روزهای تعطیل کارگران و کارمندان موجب افزایش اختلاف‌ها می‌شود.»
او معتقد است: ‌«در حال حاضر طرحی مبنی بر تعطیلی کارگران در روز پنج شنبه ارائه شده است به این معنا که کارگران با تعطیلی شدن در این روز ساعات تعطیلی را در طول هفته جبران کنند.»
هادي ابوي، سخنگوي كانون‌عالي انجمن‌هاي صنفي كشور نيز اين پيشنهاد را مورد تاييد قرار مي‌دهد. او مي‌گويد: «در صورت اجراي طرح تعطيلي مدارس در پنجشنبه‌ها بايد ساعات کاری زنان را در ایام هفته تغيير دهند به صورتي كه 44 ساعت در هفته را بين پنج روز هفته تقسيم كنند تا مادران كارگر بتوانند در روزهاي پنجشنبه از فرزندان‌شان مراقبت كنند.»
با توجه به قطعي بودن تصميم دولت در زمينه تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه بدون در نظر گرفتن مادران كارگر، به نظر مي‌رسد اين پيشنهاد تنها گزينه ممكن براي ايجاد فرصت مراقبت آنان از فرزندان‌شان باشد.

جمهوری شورایی محور حزبیت طبقه کارگر است

http://salam-democrat.com










فتوای آيت‌الله مکارم شيرازی عليه شاهين نجفی

راديو زمانه ـ آيت‌الله ناصر مکارم شيرازی يکی از مراجع تقليد در ايران در فتوايی اعلام کرد هرگونه "اهانت" به "امام معصوم" موجب "ارتداد" (خروج از دين) است.
به گزارش خبرگزاری مهر، در استفتايی (درخواست صدور فتوا) که از آيت‌الله مکارم شيرازی شده، آمده است: "اخيراً فردی به نام شاهين نجفی که از خوانندگان موسيقی در خارج از کشور است در قالب متن شعر و ارائه تصويری موهون به ساحت مقدس حضرت بقيه‌الله و امام علی‌النقی الهادی و گنبد مقدس حضرت امام رضا اهانت کرده و در جهت ترويج اين اهانت فايل صوتی و تصويری آن را در پربيننده‌ترين سايت های اطلاع‌رسانی قرار داده‌اند."
در ادامه اين استفتا خطاب به اين مرجع تقليد آمده است: "خواهشمند است تکليف شرعی شيعيان و دوست داران اهل بيت را در اين خصوص بيان فرمائيد."
آيت الله مکارم شيرازی نيز در پاسخ به اين استفتا گفته است: "هرگونه اهانت به مقام شامخ امامان معصوم و توهين آشکار به آن‌ها اگر توسط فرد مسلمانی صورت گيرد، موجب ارتداد است و اگر توسط غير مسلمانی باشد داخل در عنوان ساب‌النبی (دشنام به پيغمبر) می‌باشد."
بر پايه قوانين ايران مجازات اين دو اتهام مرگ است.
ترانه رپ "نقی" با اجرای شاهين نجفی در روزهای اخير جنجال بسياری به‌پا کرده است.
شاهين نجفی در اين ترانه امام هادی (امام علی‌النقی)، دهمين امام شيعيان را مورد خطاب قرار داده و در آن نگاه انتقادی خود از شرايط کنونی اجتماعی و سياسی ايران را بازگو کرده است.
خبرگزاری فارس در خبری تحت عنوان "تشکيل کمپين اعدام شاهين نجفی" به نقل از وبلاگی به‌همين نام نوشت: "از تمامی شيعيان و بلکه همه مسلمانان محب اهل بيت تقاضا داريم در صورتی که به هر نحوی به اين فرد مرتد دسترسی دارند او را به سزای اعمالش رسانده و روانه دوزخ ابدی‌اش نمايند."
پايگاه خبری "شيعه آنلاين" نيز برای کشتن شاهين نجفی مبلغ ۱۰۰ هزار دلار جايزه تعيين کرده است.
شاهين نجفی در گفت‌گوهای خود اعلام کرده است که قصدش توهين به باورهای دينی مردم نبوده و هدفش مطرح کردن مشکلات اجتماعی در ايران بوده است.
با اين حال همزمان با افزايش تهديدات عليه وی، پليس آلمان اعلام کرده از شاهين نجفی حفاظت می‌کند.
شاهين نجفی فعاليت در موسيقی را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد و از سال ۱۳۸۴ به آلمان مهاجرت نمود.
وی که دانشجوی اخراجی رشته جامعه‌شناسی در ايران بود، در آلمان ابتدا سرپرست گروهی به نام "اينان" شد و سپس به گروه "تپش ۲۰۱۲" پيوست و با اجرای ترانه‌های سياسی-اجتماعی رپ مطرح گرديد.
او پس از جدايی از گروه "تپش ۲۰۱۲" در سال ۱۳۸۸ گروه موسيقی "آنتی‌کاريزما" را تشکيل داد.
شاهين نجفی تاکنون چهار آلبوم استوديويی و دو آلبوم گروهی منتشر کرده است.








شاهین نجفی به مکانی نامعلوم منتقل شد؛ یک حکم دیگر از سوی مکارم شیرازی

image
در حالی که رسانه‌های جمهوری اسلامی، پس از حکم صافی گلپایگانی، می‌گویند که مکارم شیرازی هم حکم ارتداد شاهین نجفی را صادر کرده‌، صدای اسرائیل خبر داده که پلیس آلمان شاهین نجفی را برای حفاظت از جانش به مکان نامعلومی منتقل کرده است.
سایت صدای اسرائیل نوشته است که در پی تعیین جایزه کلان نقدی برای کشتن شاهین نجفی از سوی افراطیون مذهبی ایران به دلیل خواندن ترانه رپ «آی نقی»، پلیس آلمان شاهین نجفی را به مکان نامعلومی برای حفاظت از جان او منتقل کرده است.
این اقدام پلیس آلمان به درخواست شخص شاهین نجفی صورت گرفته است.
این در حالی است که خبرگزاری‌های ایران نیز از حکم جدیدی خبر می‌دهند که درباره شخص شاهین نجفی صادر شده است.
این حکم در واقع استفتاء از مکارم شیرازی است که در پاسخ به سوالی درباره «توهین شاهین نجفی به ائمه اطهار» صورت گرفته و این مرجع تقلید مقیم قم گفته است که «هرگونه اهانت به مقام شامخ امامان معصوم و توهین آشکار به آنها اگر توسط فرد مسلمانی صورت گیرد موجب ارتداد است.»
رسانه‌های حکومتی قبلا هم حکمی را از صافی گلپایگانی منتشر کرده بودند و بر اساس آن می‌گفتند که شاهین نجفی مرتد است. اما تاریخ آن حکم قبل از انتشار ترانه «نقی» است.














شش نارواگويی در باب ازدواج همجنسگرايان

مجيد محمدی

مجيد محمدی
ازدواج همجنسگرايان نه تنها هنجار ازدواج را تضعيف نمی‌کند بلکه آن را تقويت می‌کند... همچنان که نهاد فحشا و بعد رابطه‌ی آزاد ميان زنان و مردان، ميان خانواده و ازدواج با رابطه‌ی جنسی، ابزارهای پيش‌گيری ميان رابطه‌ی جنسی و توليد مثل، و توليد مثل آزمايشگاهی ميان ازدواج و توليد مثل فاصله انداختند، برگرفتن کودک و بزرگ کردن وی در خانواده نيز ميان ازدواج و رابطه‌ی جنسی برای توليد مثل فاصله انداخت ويژه خبرنامه گويا در سخنان منتقدان همجنسگرايی و ازدواج همجنسگرايان مطالبی از سوی افراد گفته می شود که در ظاهر بجا و مقبول می نمايند اما با غور در آنها می توان بی پايه و سست بودنشان را آشکار کرد. ذيلا شش افسانه را که در اين حوزه گفته شده و تکرار شده‌اند مورد بررسی قرار می دهم.
۱. پس ازدواج با حيوانات را نيز به رسميت بشناسيم
می گويند اگر ازدواج همجنسگرايان را تاييد کنيم پس از آن ازدواج با حيوانات يا اشيا نيز ممکن است باب شود. اين نوع استدلال که دامنه بحث را به لوازم ناخواسته و پيامدهای نامربوط می کشاند چندان در ميان مخالفان آزادی و برابری نادر نيست. سالها پيش می گفتند اگر از روحانيت انتفاد کنيد روزی عليه انها اسلحه برمی داريد يا اگر سانسور لغو شود روابط جنسی با محارم ترويج خواهد شد.
مقايسه‌ی يک رابطه‌ی انسانی که بر اساس اختيار و اراده‌ی دو طرف شکل می گيرد با رابطه‌ی انسان و حيوان و دومی را نتيجه‌ی اولی دانستن کمال بی سليقگی و بی انصافی است. اين نوع استهزا در واقع می خواهد بگويد که ازدواج همجنسگرايان غير طبيعی و غير عادی است. اما چه کسی عادی و غير عادی را تعريف می کند. اين مفاهيم برساخته‌ی جامعه اند و جوامع می توانند در دوره‌های مختلف برساخته‌هايشان را تغيير دهند و دستکاری کنند. اگر افراد و اراده‌ی مختار آنها را به رسميت بشناسيم قراردادهای ميان آنها را که به افراد ديگری ضرری نمی رساند به رسميت خواهيم شناخت. دوست داشتن و دوست نا اشتن‌های ديگران در اينجا نمی تواند معيار قرار گيرد.
۲. از ازدواج به خانواده و بعد رابطه‌ی جنسی و توليد مثل
سنتگرايان و فقه گرايان، ازدواج، خانواده، توليد مثل و رابطه‌ی جنسی را به هم پيوند زده و يک مجموعه‌ی انفکاک ناپذير از هم معرفی می کنند اما همچنان که نهاد فحشا و بعد رابطه‌ی آزاد ميان زنان و مردان ميان خانواده و ازدواج با رابطه‌ی جنسی، ابزارهای پيش گيری ميان رابطه‌ی جنسی و توليد مثل، و توليد مثل آزمايشگاهی ميان ازدواج و توليد مثل فاصله انداختند، برگرفتن کودک و بزرگ کردن وی در خانواده نيز ميان ازدواج و رابطه‌ی جنسی برای توليد مثل فاصله انداخت. اکنون ازدواج همجنسگرايان نيز به عنوان عنصری تازه رابطه‌ی پويا ميان چهار عنصر فوق را تا حدی تغييرخواهد داد.
۳. مفهوم ازدواج تغيير خواهد کرد
مخالفان ازدواج همجنسگرايان چنين استدلال می کنند که ازدواج هميشه ميان افرادی از دو جنس تعريف شده و اين نوع ازدواج مفهوم آن را تغيير خواهد داد. کسانی که چنين استدلال می کنند از کارکردهای متعدد ازدواج و تغيير و تحولات تاريخی در مفهوم و نهاد ازدواج و خانواده غفلت می کنند. پيوند دادن والدين زيست شناختی به فرزندان تنها يکی از آن کارکردهاست. ازدواج، والدين غير زيست شناختی را به فرزندانی که برگرفته شده‌اند، و فرزندان همسر و شوهر از جمله به والدين همجنسگرا پيوند می دهد. علاوه بر اين، ازدواج درگاهی به پذيرش مسئوليت‌های اجتماعی و زندگی مشترک با ديگران، روشی مطمئن برای روابط جنسی بدون مخاطره، امنيت مالی و احساسی، ايجاد شبکه‌های خانوادگی و پيوند دادن زوجها و فرزندانشان به جامعه نيز هست (البته برای همه‌ی اين کارکردها می توان رقبايی نيز در جوامع نشان داد). بخش عمده‌ی اين کارکردها بر ازدواج همجنسگرايان نيز اطلاق دارد.
تنها ازدواج همجنسگرايان نيست که مفهوم ازدواج را تا حدی دستکاری خواهد کرد. در گذشته ازدواج معانی متفاوتی داشته و در حال تغيير بوده است: از چند همسری به سوی تک همسری، از ازدواج موقت به ازدواج دائم، از انتقال مالکيت دختران از رئيس يک خانواده به رئيس خانواده‌ای ديگر، از عدم حقوق مالکيت برای زنان در نهاد خانواده تا حقوق اندک و بعد حقوق مساوی، و از ارث نابرابر برای زوج و زوجه تا ارث برابر.
۴. برای بچه‌ها خوب نيست
مخالفان ازدواج همجنسگرايان بر اين باورند که بچه‌ها بهتر است با والدين زيست شناختی خود زندگی کنند. اين سخن درست است اما از آن نمی توان نتيجه گرفت که ازدواج همجنسگرايان نادرست است. بزرگ ترين چالش برای زندگی بچه‌ها با والدين زيست شناختی خود ازدواج همجنسگرايان نيست بلکه شکست ناهمجنسگرايان در ازدواج و ماندن در ازدواج است. افزايش طلاق و خانواده‌های تک والد باعث شده بسياری از کودکان نتوانند با والدين زيست شناختی خود زندگی کنند.
ازدواج همجنسگرايان نه تنها هنجار ازدواج را تضعيف نمی کند بلکه آن را تقويت می کند. همجنسگرايان می توانند همانند ناهمجنسگرايان به تربيت فرزندان در خانواده‌هايی با دو والد بپردازند. هيچ مطالعه‌ای نشان نداده که کودکانی که در خانواده‌های همجنسگرا بزرگ می شوند آينده‌ی بدتری از کودکان بزرگ شده در خانواده‌های نا همجنسگرا دارند.
۵. عليه دين است
مخالفان همجنسگرايی به متون دينی اديان ابراهيمی تمسک می جويند تا نشان دهند که اين رابطه عليه دستورات الهی است. اما ازدواج همجنسگرايان نه عليه دين است و نه عليه ازادی‌های دينی. عليه دين نيست چون بسياری از همجنسگرايان ديندارند و تفسيرهای همساز با همجنسگرايی نيز از متون دينی حتی قران امکان پذير است. عليه آزادی های دينی نيز نيست چون هيچ روحانی يا موسسه‌ی دينی به اجرای مراسم ازدواج همجنسگرايان مجبور نخواهد بود تا کسی عليه دستورات دينی‌اش عمل کند. ازدواج يک نهاد عرفی است که اديان نيز آن را تاييد کرده اند. اين نهاد عرفی می تواند مشروعيتش را از ديگر نهادهای عرفی مثل شهرداری‌ها اخذ کند.
۶. تنها دولت سکولار می تواند مشکل را حل کند
کسانی که می خواهند پای دول را به اين ميدان بکشند در پی آنند که دولت مجاز بودن ازدواج همجنسگرايان را يکباره در سراسر يک کشور به اجرا بگذارد. اينان بر اين باورند که يک کشور نمی تواند چند قانون داشته باشد. اين سياست به همان اندازه نادرست است که سياست ممنوع کردن همجنسگرايی يا ازدواج همجنسگرايان توسط دولت مرکزی در سراسر کشور. تصميم گيری در امور اجتماعی بايد به شهرها و مناطق مختلف واگذار شود تا قوانين و مقررات بر اساس تغيير افکار عمومی در هر منطقه تغيير يابد. ممکن است مثلا مردم شهر چالوس بسيار زودتر از مردم شهر يزد پذيرای ازدواج همجنسگرايان شوند و مردم هر دو منطقه بايد بتوانند خود در اين مورد تصميم بگيرند.
برابری خواهی در همه‌ی حوزه ها از جمله در حيطه‌ی ازدواج و خانواده و از سوی افرادی با گرايش‌های جنسی متفاوت در کنار مطالبه‌ی اختيار و آزادی در تصميم گيری نيروهايی جدی در جوامع بشری هستند که دولت‌ها مجبورند با آنها کنار بيايند يا با دستکاری در يکی از ديگری فرار کنند از همين جهت تحقق برابری و اعمال اختيار و آزادی انسان‌ها را تنها نمی توان بر دوش دولت ها گذاشت گرچه نيابد از هيچ نهاد و قدرتی در اين حوزه صرف نظر کرد.
مجيد محمدی (جامعه شناس)








شلیک دو گلوله جنگی در کلاس درس دبیرستان دخترانه قم

  در کلاس آموزش مدرسه دخترانه مریم در شهر قم، هنگام تدریس آموزش دفاعی دو گلوله از تفنگ مربی شلیک شد که در پی آن دانش‌آموزان وحشت‌زده شدند.
به گزارش مهر مربی آموزش دفاعی یاد شده در حالی که حرف می‌زد لوله اسلحه را به سمت بالا گرفت و بدون این که خشاب اسلحه را چک کند، ماشه را کشيد و ناگهان دو گلوله از اسلحه شليک شد. این حادثه تلفاتی نداشته است.
این گزارش می‌افزاید پس از شلیک، ۳۲ دانش آموز دختر حاضر در کلاس، دست روی گوششان گذاشتند و جيغ زدند. اين اتفاق زمانی رخ داد که بقيه دانش آموزان دبيرستان برای بازديد از خانه ملاصدرا در اردوی سياحتی بسر می‌بردند. در گزارش یاد شده به زمان دقیق وقوع این حادثه اشاره ای نشده است.
آن طور که مهر گزارش کرده، مربی یاد شده اسلحه را با دست چپ گرفت و با دست ديگر گلنگدن را محکم کشيده و ضامن آتش را روی رگبار گذاشته و به دانش آموزان گفته است: «بچه‌ها اول بايد از خالی بودن اسلحه اطمينان داشته باشيم، بعد شروع به باز و بسته کردن کنيم.» اما با کشیدن ماشه، گلوله ها شیلک شد.
مهر به نقل از شاهدان عینی گفته است: «این دو گلوله سقف کلاس تازه‌ساز را سوراخ کرد و مقداری گچ از سقف ريخت و به صورت يکی از دانش آموزان رديف جلو اصابت کرد.»
به گفته شاهدان اسلحه یاد شده به همراه پنج کلاشنیکف دیگر توسط دانش آموزان به کلاس منتقل شده بود بدون این که کسی بداند یکی از این اسلحه‌ها، مسلح به گلوله جنگی است.
دبیرستان دخترانه مریم، در کوچه آتش نشانی بلوار ۱۵ خرداد شهر قم، واقع شده است.
محمدحسين امين جعفری، مديرکل آموزش و پرورش استان قم گفته که مربی یاد شده «سهل‌انگاری مرتکب شده» و گفته است: «متاسفانه اين اتفاق رخ داده و ما از مربی آموزش دفاعی شکايت کرديم.»
آقای جعفری گفته است: «اين مسئله در حال بررسی است که چرا مربی آموزش دفاعی اسلحه‌ای که از قبل بررسی نشده را به دبيرستان منتقل کرده است.»
وی با تاکید بر این که تاکنون چنین حادثه‌ای سابقه نداشته، گفته است: «وظيفه ماست که اين حادثه را پيگيری کنيم، بنابراين در وهله اول حفاظت سپاه را از وقوع اين حادثه مطلع کرديم.»
آموزش دفاعی یک از رشته‌های درسی در دبیرستان‌های ایران است و علاوه بر کتاب درسی، به صورت عملی هم تدریس می‌شود.








وزیر بحرینی: عربستان سعودی و بحرین در پی اتحاد سیاسی هستند

سمیره رجب وزیر امور اطلاع رسانی دولت بحرین گفت که انتظار می‌رود عربستان سعودی و بحرین برپایی اتحاد سیاسی را در جلسه سران شورای همکاری خلیج فارس دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه اعلام کنند.
معترضان بحرینی مخالف این اقدام هستند و آن را حیله‌ای برای پیاده نکردن اصلاحات سیاسی می‌دانند.
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که این تصمیم در راستای نزدیک‌تر کردن شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به یکدیگر تا بتوانند با نفوذ ایران و حضور القاعده در منطقه مقابله کنند.
روزنامه‌های محلی بحرین و عربستان سعودی یکشنبه نوشته بودند که این دو کشور در سایه نگرانی از خشم شهروندان شیعه از دو خاندان حاکم در دو کشور و متهم کردن ایران به تحریک معترضان، احتمال دارد یک اتحاد اولیه تشکیل دهند.
نیروهای نظامی عربستان سعودی ماه مارس ۲۰۱۱ به منظور کمک به دولت بحریندر مقابله با اعتراض‌های شیعیان، وارد این کشور شدند. این اعتراض‌ها را اکثریت شیعه مذهب رهبری کرد.
سمیره رجب در ادامه اظهار داشت: «انتظار دارم اتحاد اولیه میان دو یه سه کشور اعلام شود.»
او افزود: «کشور‌ها، حاکمیت ملی خود را از دست نمی‌دهند و هرکدام به طور جداگانه عضو سازمان ملل متحد باقی خواهند ماند. اتحاد بر سر روابط خارجی، امنیتی، نظامی و اقتصادی صورت می‌گیرد.»
با وجود ظاهر متحد، اما اختلاف‌های عمیقی میان کویت، قطر، امارات متحده عربی، عمان، بحرین و عربستان سعودی، شش کشور تشکیل دهنده شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد.
ریاض بیم آن دارد که اعتراض‌های بحرین، به مناطق شرقی عربستان سعودی که شیعیان ساکن آن هستند، و چاه‌های اصلی نفت آنجا است، سرایت کند.
با وجود گذشت بیش از یک سال، اعتراض‌های شیعیان بحرین علیه خاندان آل خلیفه حاکم، خاموش نشده است.
جمعیت وفاق اسلامی، بزرگ‌ترین گروه معترض بحرینی می‌گوید که دخالت عربستان سعودی در بحرین، با هدف جلوگیری از شکل گیری دموکراسی در این کشور صورت می‌گیرد.
جاسم حسین یکی از مسئولان بلند پایه الوفاق گفته است: «مشکلات بحرین محلی است نه منطقه‌ای. عربستان سعودی توان انجام کار زیادی ندارد. نیروهای خود را به بحرین فرستاد اما در خاموش کردن اعتراض‌ها شکست خورد.»
او تاکید کرد که هر معاهده‌ای باید با توافق مردم بحرین منعقد شود.
روز شنبه معترضان بحرینی پس از آتش زدن لاستیک‌ها در چند خیابان، با نیروهای پلیس ضد شورش درگیر شدند. آنها خواستار آزادی شماری از رهبران اعتراض‌ها و فعالان حقوقی از زندان هستند. یکی از فعالان از سه ماه پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
دولت بحرین هفته گذشته اعلام کرد که برخوردهای خود را با «تظاهرات بدون مجوز» تشدید خواهد کرد.
خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست وزیر بحرین با طرح اتحاد موافق است. او در مصاحبه با خبرگزاری دولتی بحرین گفته است: «آرزوی مردم منطقه این است که روزی را ببینند که مرز‌ها در آن برداشته می‌شود و کشور‌ها به اتحاد برسند.»
ایجاد اتحادیه میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منتقدانی هم دارد. برخی اختلاف‌ها میان این کشور‌ها عمیق به نظر می‌رسد.
قطر و عمان روابط حسنه‌ای با ایران دارند. عربستان سعودی با ایجاد پلی میان بحرین و قطر مخالفت کرده است. بحرین هم موفق نشده از قطر گاز بخرد.
وزیر امور اطلاع‌رسانی بحرین در این باره گفت: «برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس نظرات و ابهام‌هایی در خصوص تشکیل اتحادیه دارند.»
برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بیم آن دارند که ایجاد اتحادیه، باعث نفوذ بیش از پیش عربستان سعودی در کشورهای عضو شود.
جمال فخرو نایب رئیس اول پارلمان بحرین معتقد است که اتحاد میان کشورش و عربستان سعودی به احتمال زیاد در حال حاضر اعلام نخواهد شد.
او در این خصوص افزود: «بعید می‌داند که شش کشور بتوانند به راحتی بر سر برخوردار بودن از سیاست خارجی واحد، به توافق برسند.»
سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس دوشنبه در ریاض پایتخت عربستان سعودی گردهم می‌آیند. بحث بر سر تشکیل اتحادیه یکی از اصلی‌ترین بندهای مطرح در صورتجلسه این نشست است.








نقش برجسته‌های ساسانی در شیراز «سیبل تیراندازی» شد

خبرگزاری مهر از  تخریب و بی‌توجهی به نقش‌برجسته‌های «برم دلک» در استان فارس، از آثار به جا مانده از دوره پادشاهی ساسانی، خبر داده است.
برپایه این گزارش این بی‌توجهی تا بدانجا رسیده که حتی  برخی این نقش برجسته‌ها را «سیبل» تیراندازی خود کرده و با تفنگ بادی  و شکاری به آن شلیک می‌کنند.
در  این گزارش آمده است روی اين نقش برجسته‌ها کنده‌کاری و يادگاری نويسی شده است.
 بنا بر این گزارش برخی از بوميان  منطقه با تفنگ‌های شکاری خود اين نقش برجسته را برای تفريح و نشانه‌گيری مورد هدف قرار می‌دهند.
 نقش برجسته‌های «برم دلک» در ۷ کيلومتری شرق شيراز، در کمر کوه است و در ارتفاع ۶ متر از سطح زمين،کنده‌کاری شده است.
سنگ نگاره نخست، شاهپور یکم ساسانی نشان می دهد؛سنگ نگاره دوم نيز متعلق به بهرام پنجم ساسانی و سنگ نگاره سوم، دو نفر را نشان می‌دهد که احتمالا بهرام دوم است.
آن گونه که مهر گزارش داده، در سمت راست چشمه روان کنار اين نقش برجسته، کارخانه لوله سبز شيراز در حريم درجه يک اين اثر تاريخی احداث شده بوده که اکنون تعطيل است اما همچنان راه دسترسی به اين سنگ نگاره که بدون هيچ حصاری رها شده باز است و احتمال خطرات بيشتر برای اين اثر تاريخی وجود دارد.
 آثار یاد شده، ثبت تاریخی شده‌اند و در فهرست ميراث ملی به شماره ۷۱ در سال ۱۳۱۰ وجود دارد.
بناها و آثار تاریخی واقع در استان فارس، از جمله تخت جمشید یا پارسه، از نگهداری و مرمت تاریخی کافی برخوردار نیست. پیشتر هم گزارش شده بود تخت جمشید با ترک‌های جدی روبرو شده که اگر جلوی آن گرفته نشود، این بنای تاریخی فرو خواهد ریخت.
خبرگزاری مهر نوشته بود بنای ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید اگرچه پیش از این نیز دچار ترک‌هایی شده بود، در چند وقت اخیر شاهد ترک‌های گسترده‌تری بین سنگ‌ها، ستون‌ها و کاخ‌های مختلف این مجموعه بوده و این ترک‌ها به راحتی قابل مشاهده است.
پیشتر نیز خبرگزاری‌های مختلف ایران از فرسایش مداوم، رطوبت‌زدگی، هوازدگی، رشد گلسنگ‌ها،‌ یخ‌بُر شدن، شوره‌زدگی، ترک‌خوردگی و شکستگی سنگ‌ها و کتبیه‌ها و همچنین تخریب‌های انسانی در تخت جمشید خبر داده بودند.








«استقبال هندی‌ها» از مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری دولت ایران برای واردات

سفر همزمان هیات پنجاه نفری تجار ایرانی و  هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا به هند طی هفته گذشته، ظاهرا دستاوردهای ضدونقیضی برای هر دو میهمان در پی داشته است.
دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از استقبال هند از مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری دولت برای واردات کالاهای اساسی و آمادگی هند برای گرفتن سهم بیشتر از این مبلغ خبر داده است.
 محمد مهدی راسخ همچنین از  توافق دو کشور به منظور افزایش حجم بازرگانی از ۱۴ میلیارد دلار فعلی به ۲۵ میلیارد دلار خبر داده است.
 این در حالی است که یک روز پس از پایان سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به هند، چند مقام رسمی هند، ۱۹ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ از تصمیم دهلی نو به کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ایران خبر دادند.
 هیلاری کلینتون در پایان دیدار از دهلی نو، همچنین اعلام کرد که به زودی یک گروه از کار‌شناسان امریکایی به هند سفر خواهند کرد و در نحوه «کاهش بی‌هزینه» واردات نفت از ایران کمک خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی راسخ دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران روز یکشنبه در نشست خبری درباره دستاورد سفر هیات ایرانی به هند گفت که بخش خصوصی هند از تخصیص ۲۴ میلیارد دلار ارز برای واردات که چندی پیش دولت ایران آن را مصوب کرد، استقبال کرده است.
شکر، کنجاله، سویا، ذرت، برنج، کالاهایی هستند که امکان واردات آن از هند فراهم است، ضمن آنکه هندی‌ها «اصرار دارند گندم به هر میزان» نیز به ایران صادر کنند.
دولت محمود احمدی‌نژاد به تازگی مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری برای واردات کالاهای اساسی و به منظور «تنظیم بازار» تصویب کرده که شماری از مجلسی‌ها به آن واکنش نشان دادند.

اخذ ۴۵ درصد پول فروش نفت به روپیه
هند هم اکنون ۸۰ درصد از نفت مصرفی خود را از طریق واردات تامین می‌کند که ۹ درصد آن، معادل ۳۷۰ هزار بشکه در روز سهم نفت وارداتی از ایران است. از دسامبر سال ۲۰۱۰، به خاطر منع شدن شرکت‌های هندی توسط بانک مرکزی این کشور از معامله با ایران از طریق سیستم «اتحادیه پایاپای آسیایی» پول نفت وارداتی هند از ایران توسط «هالک بانک» ترکیه پرداخت می‌شود.
اما به گزارش بلومبرگ، این بانک به شرکت‌های هندی گفته است که با اجرایی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا از شهریورماه آینده، اول ژوئیه، قادر به واسطه‌گری میان شرکت‌های هندی و ایرانی نخواهد بود.
تاکنون هند و ایران در مورد مشکل تسویه بدهی نفت صادراتی ایران چندین دور مذاکره انجام داده‌اند. مقام‌های ایرانی  پیشتر از توافق دو کشور برای پرداخت ۴۵ درصد از پول نفت صادراتی ایران به هند به روپیه و مابقی مبلغ به ین ژاپن خبرداده بودند و دو بانک پارسیان ایران و «یوسی‌او» بانک هند نیز توافق کردند در این زمینه همکاری داشته باشند.
در حالی که بعد از سفر خانم کلینتون به هند، دو منبع آگاه به امور بانکی در هند به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که دهلی نو تحت فشار آمریکا با تاسیس شعبه بانک پارسیان ایران در شهر بمبئی برای تسهیل در مبادلات تجاری ایران و هند با ارز روپیه مخالفت کرده است.
آقای راسخ در نشست خبری خود درباره از توافق ایران و هند برای اخذ ۴۵ درصد پول فروش نفت به روپیه و مابقی به یورو خبر داده، اما گفته است که ایران با طرف هندی برای اخذ مجوز جهت تاسیس شعبه یکی از بانک‌های ایرانی در این کشور در حال مذاکره است.
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان اینکه در این دور از مذاکرات، دو طرف توافق کردند سطح مبادلات نفتی میان ایران و هند از ۱۴ میلیارد دلار فعلی به ۲۵ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند، اظهار داشت که افزایش حجم مبادلات غیرنفتی از سطح ۴ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار در دستور کار دو طرف قرار گرفت.
به گفته راسخ، بسیاری از کشورهای دنیا که دچار مشکل تحریم هم نیستند از این مکانیزم استفاده کرده و روابط تجاری را با ارز محلی انجام می‌دهند. وی در عین حال تصریح کرد که مکانیزم مبادلات تجاری ایران و هند همچنان به روال سابق انجام می‌شود و کالا به کالا نیست و بر اساس ضوابط انجام می‌شود. وی توضیح بیشتر ی درباره این ضوابط نداد.






نیروی انتظامی: می گويند خودرو حريم شخصی است،ما از اين حرف‌ها نداريم

روزنامه های ابتکار و اعتماد از تاکيد محمدرضا مهدوی کنی رئيس مجلس خبرگان درباره « نظارت بر رهبر » و در صورت لزوم « تذکر به ولی فقيه » گزارش داده اند، اما دو روزنامه رسالت و کيهان اين بخش از سخنان رئيس مجلس خبرگان را منتشر نکرده اند.
روزنامه های جام جم، جهان صنعت، تهران امروز از موافقت مجلس شورای اسلامی با « کسب در آمد ۶۶ هزار ميليارد تومانی دولت از محل حذف يارانه و افزايش قيمت حامل های انرژی » خبر داده اند.
روزنامه کيهان از « انتصاب محمد باقر ذوالقدر » جانشين سابق فرمانده کل سپاه پاسداران به عنوان « معاون راهبردی  قوه قضائيه »، و نيز برکناری رئيس حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه با حکم صادق لاريجانی خبر داده است.
روزنامه های شرق و اعتماد ضمن انتشار اظهارات فرمانده پليس امنيت اخلاقی نيروی انتظامی درباره اجرای بيش از ۳۰ طرح برای برخورد با بدحجابی، از قول وی نوشته اند « برخی می گويند خودرو حريم شخصی است ما از اين حرف‌ها نداريم و با تخلفات در خودروها به صورت قاطع برخورد می‌کنيم.»

تاکيد رئيس مجلس خبرگان بر لزوم « نظارت بر رهبر »

روزنامه های ابتکار و اعتماد از اظهارات تازه محمدرضا مهدوی کنی رئيس مجلس خبرگان درباره « نظارت و تذکر به ولی فقيه » خبر داده اند، اما دو روزنامه رسالت و کيهان اين بخش از سخنان رئيس مجلس خبرگان را منتشر نکرده اند.
  روزنامه ابتکار گزارش داده که آيت‌الله محمدرضا مهدوی کنی رئيس مجلس خبرگان صبح يک شنبه بيست و چهارم ارديبهشت طی سخنانی در همايش نظريه بيداری اسلامی گفت « نظارت بر رهبری به مفهوم حراست از ايشان است و بايد رهبری را حفظ کنيم » و « البته گاهی ممکن است حفظ به معنی تذکر باشد. »
به نوشته اين روزنامه، مهدوی کنی درعين حال گفته « بنده رئيس مجلس خبرگان نشده‌ام که همه چيز را به هم بزنم » و  « نظارت و  دادن تذکر به رهبری » از سوی مجلس خبرگان « به مفهوم از بين بردن همه حرمت ها و چهارچوب‌ها نيست. »
روزنامه اعتماد نيز اظهارات رئيس مجلس خبرگان درباره « نظارت بر رهبر » را منتشر کرده و نوشته آيت الله مهدوی کنی « در پاسخ به کسانی که شبهه ديکتاتوری برای ولايت فقيه را مطرح می‌کنند » بر « نقش و جايگاه شورا و مشورت در کنار ولايت فقيه » تاکيد کرده و به نقل از آيت الله خمينی  گفته « تنها با احساسات نمی‌توان کشور را اداره کرد. »
به نوشته اين روزنامه، مهدوی کنی با اشاره به اينکه «آيت الله خمينی  هيچ گاه نمی‌گفت که من به تنهايی اين نظر را دارم و تاکيد داشت که با کارشناسان مذاکره کنيد »، تاکيد کرد که « اگر بخواهيم نظامی باقی بماند بايد به مشورت تاکيد داشته باشيم چرا که اداره کشور يک جنگ نيست و اداره کشور نياز به دانش و تحقيق دارد. »
اعتماد با اشاره به اينکه رئيس مجلس خبرگان اين اظهارات را در « همايش بيداری اسلامی » بيان کرده نوشته مهدوی کنی  « می ‌خواهد به تمام انقلابيون منطقه نشان دهد که جمهوری اسلامی با تصويری که راديکال‌ها می‌خواهند از آن ارائه دهند، تفاوت دارد. »
اين روزنامه درعين حال با اشاره به اظهارات محمدرضا مهدوی کنی درباره لزوم « مشورت ولی فقيه با کارشناسان » و لزوم « نظارت و تذکر » مجلس خبرگان بر رهبر جمهوری اسلامی، نوشته « مهدوی کنی با گفتن اين سخنان در ميانه دو طيف سياسی راديکال ايستاده است »، چرا که گروهی از حاميان رهبر جمهوری اسلامی « کسانی هستند که نه تنها هرگونه انتقاد يا تذکر بلکه هرگونه مشورت به ولی فقيه را گناهی نابخشودنی می‌دانند و معتقد به تعطيلی عقل و تشخيص در مواجهه با اين اصلند » و « معتقدند که در برابر ولی فقيه بايد چشم و گوش را بست و پرسش را تعطيل کرد » ، و در مقا، اما گروهی از مخالفان نيز « شبهه ديکتاتوری ولی فقيه مطرح می‌کنند. »
کيهان و رسالت، دو روزنامه وابسته به جناح حاکم، بخشی از سخنرانی رئيس مجلس خبرگان رهبری درباره لزوم « نظارت و تذکر به رهبر » را منتشر نکرده اند.
رسالت از قول مهدوی کنی نوشته که « آيت الله خمينی با نظريه ولايت فقيه منشاء بيداری اسلامی شد » و کيهان نيز از قول رئيس مجلس خبرگان نوشته « آنچه امروز فطرت ها را می تواند بيدار و هدايت کند، ولايت مطلقه است؛ مسئله ولايت فقيه امری مسلم برای شيعيان و امتياز شيعيان است. »

تصويب در آمد ۶۶ هزار ميليارد تومانی دولت از محل حذف يارانه ها
روزنامه های جام جم، جهان صنعت،  تهران امروز از موافقت مجلس شورای اسلامی با « کسب در آمد ۶۶ هزار ميليارد تومانی دولت از محل حذف يارانه و افزايش قيمت حامل های انرژی » خبر داده اند.
روزنامه جام جم خبر داده که مصوبه کميسيون تلفيق مجلس شورای اسلامی برای « نگهداشتن در آمد دولت » از محل حذف يارانه ها در  سطح ۵۴ هزار ميليارد تومان سال ۹۰ « فقط دو شب دوام داشت و  مجلس شورای اسلامی روز يک شنبه تصويب کرد که « ۱۲ هزار ميليارد تومان بر درآمد دولت از محل رشد قيمت حامل‌های انرژی بيفزايد و آن را به ۶۶ هزار ميليارد تومان برساند. »
روزنامه جهان صنعت نيز تيتر يک شماره بيست و پنجم ارديبهشت گزارش داده که « مجلس با درآمد ۶۶ هزار ميليارد تومانی دولت از محل هدفمندی و افزايش قيمت ها موافقت کرد. »
به نوشته اين روزنامه، بنابر تصويب مجلس دولت می تواند در ده ماه باقی مانده از سال جاری «  ۵۶ هزار ميليارد تومان آن از محل اصلاح قيمت حامل‌های انرژی و ۱۰ هزار ميليارد تومان » نيز از حذف « يارانه‌های نان، برق و ساير کالاها » در آمد کسب کند.
جهان صنعت در سرمقاله شماره دوشنبه تاکيد کرده که موافقت مجلس با در آمد ۶۶ هزار ميليارد تومانی دولت از محل حذف يارانه و افزايش قيمت ها به «  شيب تند تورم در سال ۹۱ » منجر می شود چرا که با اين مصوبه « دولت مجاز شده است در سال ۱۳۹۱ قيمت حامل‌‌های انرژی، ساير کالا‌ها و خدمات مشمول قانون هدفمندسازی يارانه‌‌ها را افزايش دهد . »
اين روزنامه همچنين نوشته کسب ۱۰ هزار ميليارد تومان از محل حذف « يارانه‌های نان، برق و ساير کالاها » و « کسب ۵۶ هزار ميليارد تومان درآمد از محل اصلاح قيمت حامل‌‌های انرژی سبب افزايش قيمت‌‌ها با شيبی بيش از ۲۰ درصد می‌شود که مغاير قانون است، چراکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه، قيمت حامل‌‌های انرژی بايد طی پنج سال و با شيب ملايمی افزايش يابد » اما اکنون « بايد منتظر افزايش بيش از ۲۰ درصدی قيمت حامل‌‌های انرژی از جمله بنزين » بود.
روزنامه تهران امروز هم گزارش داده که « نمايندگان مخالف و معاون احمدی‌نژاد در جلسه علنی مجلس مقابل هم صف آرايی کردند » چرا که « نمايندگانی چون احمد توکلی و الياس نادران مخالف افزايش درآمد يارانه‌ای دولت از ۵۴ هزار ميليارد تومان سال ۹۰ به ۶۶ هزار ميليارد تومان برای سال ۹۱ بودند و می‌گفتند چنين درآمدی پيامد تورمی ۶۰ درصدی دارد. »
اين روزنامه نوشته که  محمد رضا مير تاج الدينی معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد اما در جلسه علنی مجلس « انتقادات تند و تيزی را به مخالفان وارد کرد » و گفت « بار تورمی فاز دوم قانون يارانه‌ها بيشتر از ۱۰ درصد نخواهد بود.
روزنامه تهران امروز تاکيد کرده « مصوبه مجلس برای افزايش درآمد دولت از محل حذف يارانه ها به ۶۶ هزار ميليارد تومان، به معنای آن است که دولت مجوز لازم را برای اجرايی کردن فاز دوم قانون يارانه‌ها دارد و « به احتمال قوی زمان اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها از اول خرداد خواهد بود.

انتصاب محمدباقر ذوالقدر به عنوان « معاون راهبردی  قوه قضائيه »
روزنامه کيهان از « انتصاب محمد باقر ذوالقدر » قائم مقام پيشين فرمانده کل سپاه پاسداران به عنوان « معاون راهبردی  قوه قضائيه » و نيز برکناری رئيس حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه خبر داده است.
به نوشته اين روزنامه، صادق لاريجانی رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی روز بيست و چارم ارديبهشت طی حکمی « محمد باقر ذوالقدر » قائم مقام سابق فرمانده کل سپاه پاسداران و « معاون فعلی اجتماعی و پيشگيری از وقوع جرم قوه قضائيه » را با « حفظ سمت »  به عنوان « معاون راهبردی » اين قوه منصوب کرد.
کيهان همچنين خبر داده که صادق لاريجانی در حکمی ديگر « حجت الاسلام اسماعيل خطيب» را به عنوان رئيس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه منصوب کرده است.
به اين ترتيب « اصغر جهانگير » از سمت « رياست حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه » برکنار شده است و روزنامه کيهان خبر داده که صادق لاريجانی « اصغر جهانگير رئيس سابق مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه » را به عنوان « مشاور رئيس قوه قضائيه » منصوب کرده است.
محمد باقر دوالقدر از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است که از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به مدت هشت سال جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران بود،اما پس از به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد به عنوان « معاون امنيتی وزارت کشور » منصوب شد اما در آذر ۱۳۸۶ از اين سمت برکنار شد و با حکم آيت الله خامنه ای به عنوان « معاون ستاد کل نيروهای مسلح در امور بسيج » منصوب شد.
صادق لاريجانی پس از آغاز دوره رياستش بر قوه قضائيه جمهوری اسلامی، در دی ماه ۱۳۸۸ طی حکمی « سرتيپ پاسدار محمدباقر ذوالقدر را ابتدا به عنوان « مشاور اجتماعی » خود منصوب کرد و مدتی بعد با تشکيل معاونت جديدی او را به عنوان « معاون اجتماعی و پيشگيری از وقوع جرم قوه قضائيه » منصوب کرد.

«خودرو حريم شخصی نيست»
روزنامه های شرق و اعتماد ضمن انتشار اظهارات فرمانده پليس امنيت اخلاقی نيروی انتظامی درباره اجرای بيش از ۳۰ طرح برای برخورد با بدحجابی، از قول وی نوشته اند « خودرو حريم شخصی نيست.»
به نوشته روزنامه شرق با اشاره به اظهارات روز يک شنبه احمد روزبهانی فرمانده پليس امنيت اخلاقی درباره  « جزييات طرح امنيت اخلاقی، برخورد با فساد در فضای مجازی، اعلام مصاديق بدحجابی »، نوشته «تعداد طرح‌های پليس در حوزه‌های مختلف اجتماعی و برخورد با مصاديق امنيت اخلاقی به بيش از ۳۰ مورد رسيده است. »
اين روزنامه با اشاره به اينکه « تشديد طرح‌های امنيت اخلاقی و برخورد با بدحجابی جدای از اظهارنظر مسوولان در خيابان‌های شهر قابل رويت است »، نوشته  احمد روزبهانی درباره « برخورد با بدحجابان و مزاحمان نواميس در خودروها » گفته « در بحث خودرو گاهی می‌گويند خودرو حريم خصوصی است و شما نبايد نگاه کنيد در حالی که خودرو حريم خصوصی نيست و پليس با جرايم آشکار درون خودرو برخورد قاطعی خواهد داشت. »
فرمانده پليس امنيت اخلاقی نيروی انتظامی همچنين گفته « برخی‌ها مدعی هستند که خودرو حريم شخصی است ما از اين حرف‌ها نداريم و با تخلفات در خودروها به صورت قاطع برخورد می‌کنيم » و « حمل حيوانات هم در خودرو ممنوع است اگرچه ضعف قانونی در اين مورد وجود دارد اما بدون هماهنگی با قوه‌قضاييه هيچ اقدامی را انجام نمی‌دهيم. »
روزنامه اعتماد نيز اظهارات فرمانده پليس امنيت اخلاقی نيروی انتظامی درباره « برخورد با سرنشينان خودروها » را مورد توجه قرار داده و از قول احمد روزهانی نوشته « خودرو حريم شخصی نيست. »
محمود آخوندی استاد دانشگاه و حقوقدان اما طی يادداشتی در روزنامه اعتماد با تاکيد براينکه « شکی نيست که ماشين حريم خصوصی است »، نوشته « در تمام دنيا ماشين حريم خصوصی و به منزله خانه مسکونی است؛ همان‌طور که منزل شخص نبايد مورد حمله يا بازرسی بدون دستور قضايی قرار گيرد، در مورد اتومبيل نيز نمی‌توان گفت اين حريم خصوصی نيست و نبايد مورد برخورد نيروهای پليس قرار گيرد. »
اين حقوقدان تاکيد کرده که « عرف، کارشناسان و حقوقدانان در تعريف اتومبيل را جزو منزل مسکونی آورده و آن را حريم خصوصی شخص می‌دانند؛ حتی بايد بگويم واگن‌هايی که گاه در عقب خودرو به آن وصل می‌شوند و به صورت کابين هستند، نيز جزو حريم خصوصی شمرده می‌شوند » و « قانون می‌گويد افراد و اشيای متعلق به مردم بايد با اجازه مقام قضايی مورد بازرسی قرار گيرد و پليس بدون دستور قضايی و با اعمال نظر خود حق بازرسی ندارد. »
محمود آخوندی استاد دانشگاه و حقوقدان در يادداشت روزنامه اعتماد نوشته « در بسياری از موارد در ايران می‌بينيم به راحتی اتومبيل‌های مردم را مورد بازرسی قرار می‌دهند و اين نقض حقوق شهروندی است و در ايران نمونه‌های اين نقض را بسيار می‌بينيم. »
اين استاد حقوق اظهارات مقام های مختلف نيروی انتظامی درباره « برخورد با سرنشينان خودروها » را مورد انتقاد قرار داده و نوشته « اين صحبت‌هايی که در مورد انجام جرم در اتومبيل شده است، و اقداماتی که به دنبال‌آن انجام خواهد داد، ‌يک نوع رفتار خاص پليس است و اين امر شامل جرائم مشهود نمی‌شود »، و « تنها جرمی که در مورد اتومبيل قابل پيگيری است، تخلفات راهنمايی و رانندگی آن هم از سوی افسر آموزش‌ديده است. »
 



بر اساس نتایج یک نظرسنجی یک سوم افراد متاهل یا افرادی که شریک زندگی دارند درباره مسایل مالی به شیوه‌های مختلف دروغ می‌گویند یا حیله‌گری می‌کنند. ۱۶ درصد از خیانت‌های مالی به طلاق می‌انجامد.
دروغگویی درباره پول و میزان درآمد اثرات مخربی بر رابطه زناشویی یا زندگی مشترک افراد دارد با این‌همه همچنان زوج‌ها به دروغگویی در این باره ادامه می‌دهند.
بر اساس آخرین تحقیقات که نتایج آن در ماه مه امسال منتشر شد، از هر ۱۰ نفر ۳ نفر که متاهل هستند و یا با پارتنر خود زندگی ‌می‌کنند مرتکب دروغگویی مالی، از پنهان کردن خرید گرفته تا ریخت و پاش بزرگ بدون اطلاع قبلی شده‌اند.
این نتایج تحقیقی‌ست که توسط موسسه حسابداران رسمی آمریکا و بر اساس نظرسنجی از هزار نفر در اوایل ماه جاری میلادی منتشر شد. بر اساس نتایج این نظرسنجی برخی از افراد در دروغ‌گویی مالی در زندگی مشترک پیش‌تر نیز می‌روند: ۷٪ افراد تشویق‌های مالی کارشان یا برد در بخت‌آزمایی را مخفی می‌کنند، ۴٪ حساب‌های مخفی بانکی دارند و ۴٪ نیز تجربه برداشت مبالغ قابل توجه پول از حساب‌های بانکی مشترک با توسل به روش‌های حیله‌گرانه را دارند.
گفته می‌شود که این نوع پنهان‌کاری یا حیله‌گری، معمولاَ با ضربه شدید به احساسات طرف مقابل همراه خواهد بود. مساله مالی همچنین به تشنج و مجادله در رابطه میان طرف می‌انجامد. بیش از یک چهارم یا ۲۷٪ از افرادی که متاهل هستند یا با پارتنر خود زندگی می‌کنند بیش از هر چیزی (از جمله فرزندان و کار) درباره مسایل مالی بحث می‌کنند. بیش‌تر این بحث‌ها نیز بر سر هزینه‌های پیش‌بینی نشده یا پس‌انداز ناکافی و تفاوت در آن‌چه هر فرد «نیاز» می‌پندارد که باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد پیش می‌آید.


۱۶ درصد از خیانت‌های مالی به طلاق می‌انجامد بر اساس یافته‌های‌این تحقیق آشکار بودن همه حساب‌های مالی هر یک از طرفین در مقابل دیگری و اطلاع هر یک از طرفین از مخارج و هزینه‌ها تا حد قابل توجهی به کاهش مجادلات مالی می‌انجامد.
اثرات مخرب خیانت مالی در رابطه و تحقیقات مشابه
از بحث درباره خیانت معمولا مساله خیانت جنسی تداعی می‌شود در حالی که بر اساس تحقیقات انجام شده خیانت مالی هم می‌تواند اثرات مخربی در رابطه یا ازدواج داشته باشد. ۱۶ درصد از پاسخ‌دهندگان به یک نظرسنجی مشابه در سال گذشته، گفته بودند که خیانت مالی آن‌ها به طلاق منجر شده است.
به گزارش سی‌ان‌ان و بر اساس این نظرسنجی ۳۱٪ از افرادی که با شریک زندگی خود درباره مسایل مالی حرف می‌زنند گفته‌اند در این امر فریبکاری به خرج می‌دهند. بیش از نیمی از افراد پاسخگو نیز گفته‌اند که تا کنون تجربه پنهان کردن پول یا وسایلی را که خریده‌اند داشته‌اند. ۳۴٪ نیز بیان داشته‌اند که درباره میزان قرض یا درآمد کاملاَ دروغ گفته‌اند. این نتایج نظرسنجی بنیاد ملی آموزش مالی آمریکا در سال گذشته بوده است.
در کنار یافته‌های این نظرسنجی‌ها مشاوران پیشنهاد‌های خود را ارایه می‌دهند. یکی از این پیشنهاد‌ها این است که اگر وارد یک رابطه «بالغانه» می‌شوید، مثل یک فرد بالغ نیز درباره مسایل مالی صحبت کنید. این در حالی‌ست که بسیاری حتی در دنیای امروز بدون صحبت واضح درباره مسایل مالی وارد زندگی مشترک می‌شوند. بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۱۴٪ از زوج‌ها که اخیراَ ازدواج کرده‌اند یا در حال ازدواج هستند اصلاَ درباره چگونگی مدیریت مالی صحبت نکرده‌اند.
محققان بر اساس یافته‌های این نظرسنجی پیشنهاد داده‌اند که زوج‌ها از بیان سوالاتی نظیر این‌که «ترجیح می‌دهی پول خرج خرید اتومبیل شود یا سرمایه‌گذاری» و یا «ترجیح می‌دهی تشویقی‌های شغلی را خرج سفر کنیم یا پس‌انداز کنیم» نهراسند.
خصوصاَ تاکید می‌شود که پیش از شروع زندگی مشترک مطمئن شوید که آیا دوست یا همسر آینده شما بدهی دارد و اگر دارد چه مقدار است. همچنین توصیه می‌شود اگر یکی از طرفین امور مالی زندگی را برعهده دارد دیگری را لااقل تا حدی از میزان دخل و خرج زندگی و میزان پس‌انداز خود مطلع نگه دارد.





سه کشور چین، ژاپن و کره‌جنوبی توافق کردند که راه را برای تشکیل یک منطقه آزاد تجاری در خاور دور فراهم کنند. ایجاد چارچوب‌های سیاسی و حقوقی گام نخست در زمینه این "همکاری تاریخی" در آسیا خواهد بود.
در پنجمین نشست سه‌جانبه سران چین، ژاپن و کره‌جنوبی در پکن، این سه کشور توافق کردند که مذاکره برای ایجاد منطقه آزاد تجاری را در سال جاری میلادی آغاز کنند.
خبرگزاری چینی شین‌هوا در روز یک‌شنبه (۱۳ مه/۲۴ اردیبهشت) از قول ون جیابائو، نخست‌وزیر چین نوشت که در این نشست سه جانبه "تصمیمات استراتژیک مهمی" اتخاذ شده است.
در نشست اخیر پکن، لی میونگ‌باک رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، یوشیکو نودا نخست‌وزیر ژاپن و ون جیابائو نخست‌وزیر چین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند.
نخست‌وزیر چین تاکید کرد که سه کشور باید به تلاش‌های خود شدت بخشند تا هرچه زودتر قرارداد منطقه تجاری آزاد میان سه کشور به مرحله اجرا رسد. این منطقه تجاری در خاور دور بیش از یک و نیم میلیارد انسان را در بر می‌گیرد.
حجم مبادلات بازرگانی میان این سه کشور مهم آسیایی از سال ۱۹۹۹ میلادی تا کنون چهار برابر شده و در حال حاضر بالغ بر ۵۳۴ میلیارد یورو (معادل ۶۸۸ میلیارد دلار) برآورد می‌شود.

"تصمیم تاریخی" برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در شرق آسیاسران سه کشور در روز یک‌شنبه (۱۳ مه/۲۴ اردیبهشت) قرارداد اقتصادیی را به امضا رساندند که برطبق آن سرمایه‌گذاری در هر یک از کشورها نه تنها توصیه می‌شود، بلکه باید مورد پیشتیبانی کشورهای دیگر قرار گیرد.
وزارت بازرگانی چین نیز این قرارداد را "گام نخست و سنگ‌بنایی" برای تشکیل منطقه آزاد تجاری ارزیابی کرد. وزارت بازرگانی چین تصریح کرد که «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر در ۱۳ سال گذشته سرانجام به نقطه‌ای تاریخی در زمینه همکاری سه‌جانبه میان کره‌جنوبی، ژاپن و چین رسیده‌اند.»
حذف دلار از معاملات اقتصادی میان سه کشور
برخی از کارشناسان اقتصادی زمان پیش‌بینی شده برای تحقق این برنامه بلند‌پروازانه کشورهای آسیایی را واقع‌بینانه ارزیابی نمی‌کنند. گفته می‌شود که ژاپن به دلیل چالش‌های متعدد در عرصه سیاسی داخلی قادر به حل مشکلات خود تا سال آینده نخواهد بود.

تسهیل سرمایه‌گذاری متقابل در سه کشور، گشایش بازارهای داخلی بر روی کالا‌های وارداتی و ایجاد زمینه‌های حقوقی برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها در راس توافقات کنونی قرار دارد. در سال‌های گذشته همکاری اقتصادی میان این سه کشور بیش از پیش گسترش یافته است.
یکی از مولفه‌های مهم در تصمیمات این نشست انجام بخش بزرگی از معاملات به ارزهای داخلی این سه کشور است. بدین طریق دلار آمریکا بیش از گذشته از معاملات این کشور کنار نهاده خواهد شد. چین، کره‌جنوبی و ژاپن از این طریق خواهان جلوگیری از نوسات ارزی و تنش‌هایی هستند که توسط دلالان پول ایجاد می‌شود.
در نشست سالانه سه کشور در کنار موضوعات اقتصادی پیرامون همکاری بیشتر با کره‌شمالی نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفت. هر سه کشور واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه محکومیت کره‌شمالی به خاطر آزمایش ناکام موشکی را ستودند.
مذاکرات سه‌جانبه میان قدرت‌های بزرگ اقتصادی آسیایی در روز دوشنبه ادامه خواهد داشت. این سه کشور در مجموع حدود یک پنجم از کل تولید اقتصادی جهان را در اختیار دارند.



مقامات ارتش یمن از کشته شدن ۱۰ تن از اعضای القاعده در دو حمله جداگانه در این کشور خبر داده‌اند. گمان می‌رود این حملات از سوی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی صورت گرفته باشد. این امر هنوز تأیید نشده است.
به گفته‌ی مقامات ارتش یمن دو خودرو در جنوب این کشور روز شنبه (۱۲ مه/ ۲۳ اردیبهشت) مورد هدف حملات هوایی قرار گرفتند. در نخستین حمله یک هواپیمای بدون سرنشین یک خودروی حامل شبه نظامیان را در جاده‌ی ارتباطی استان مأرب به استان شبوا در جنوب شرقی صنعا‌، پایتخت یمن، مورد هدف قرار داده که در این حمله هفت شبه نظامی کشته شدند.
در حمله دوم نیز پنج تن در پی اصابت دو موشک به دو خودروی حامل شبه نظامیان در نزدیکی روستای الحصون در حومه‌ی شهر مأرب جان خود را از دست دادند. خبرگزاری فرانسه به نقل از رؤسای یکی از قبایل محلی گزارش داد که یک مصری و یک سعودی در میان کشته‌شدگان بوده‌اند.
در همین حال روز شنبه (۱۲ مه) در شرق یمن در یک درگیری زمینی میان نیروهای دولتی و شورشیان، ۱۵ شورشی، ۶ سرباز و یک افسر ارتش این کشور کشته شدند.

فهد القصع روز ۶ ماه مه در پی حمله هوایی آمریکا در یمن کشته شد
انتشار این اخبار در حالیست که روز پنج‌شنبه (۱۰ مه) در پی حمله به خانه‌ای که اعضای القاعده در آن جلسات خود را برگزار می‌کردند، ۸ عضو این شبکه تروریستی کشته شده بودند. شماری از آنان جزو اعضای بلندمرتبه به شمار می‌آمدند.
هنوز مشخص نشده است که آیا این حملات از سوی نیروی هوای ارتش یمن و یا هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی صورت گرفته است. مقامات دو کشور تا کنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.
در همین حال شماری از وبسایت‌های اسلامگرا پیام تسلیتی را از سوی گروه القاعده یمن به مناسبت کشته شدن فهد القصع، از رهبران این گروه منتشر کرده‌اند. در این پیام القاعده بر ادامه "جنگ" خود با سربازان صلیبی" تأکید کرده است. فهد القصع که متهم به حمله به یک ناوشکن آمریکایی و کشتن دست‌کم ۱۷ سرباز آمریکایی در سال ۲۰۰۰ بود، روز ۶ مه در پی حمله هوایی آمریکا در یمن کشته شده بود.
دولت آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که سازمان‌های امنیتی این کشور طرح سوءقصد القاعده به یک هواپیمای مسافربری آمریکایی را با یاری خود مأمور این بمبگذاری با موفقیت خنثی کرده‌اند. ایالات متحده تا کنون در مبارزه با شبکه تروریستی القاعده در یمن بارها از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده است.

ناکامی طرح "ربودن سفیر بلغارستان"
روز شنبه (۱۲ مه) همچنین گروهی از مردان مسلح در یکی از خیابان‌های پر تردد شهر صنعا، پایتخت یمن خودروی سفیر بلغارستان را متوقف کرده و قصد ربودن وی را داشته‌اند که این طرح ناکام مانده است. به گفته‌ی یکی از مقامات امنیتی بوریس بوریسف‌، سفیر بلغارستان، موفق به فرار و پناه‌گرفتن در یکی از مغازه‌های اطراف شده است.
سفارت بلغارستان به درخواست خبرگزاری فرانسه مبنی بر انتشار جزئیات بیشتر این حاثه پاسخ نداده است.
این خبرگزاری بر اساس اطلاعات محافل دیپلماتیک گزارش داده است که تا کنون "تهدید‌‌های تروریستی" علیه شمار زیادی از نمایندگی‌های خارجی و سفارتخانه‌ها در یمن به وقوع پیوسته است. در همین راستا عمان فعالیت‌های سفارت خود در صنعا را متوقف کرده و تمامی کارکنان سفارتخانه را به کشور باز گردانده است.
اعتراضات چندین ماهه‌ی اخیر معترضان در یمن باعث تضعیف دولت این کشور و قدرت گرفتن شورشیان اسلام‌گرا در جنوب شده است. دولت جدید یمن به ریاست موقت منصور هادی رسما اعلام کرده است که تمام تلاش خود را برای مقابله با نیروهای القاعده و شبکه‌ی تروریستی موجود در خاک این کشور به کار خواهد بست.





به گفته مذاکره‌کنند‌ه ارشد هسته‌ای ایران هر گونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت مذاکرات خواهد شد. در همین حال در عکسی که در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته یک اتاق مهار انفجار در سایت پارچین دیده می‌شود.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در دیدار با میشل روکار، نخست‌وزیر پیشین فرانسه به مقام‌های غربی نسبت به بیان "برخی اظهارات غیرسازنده" هشدار داد. وی در این دیدار که روز یکشنبه (۱۳ مه/ ۲۴ اردیبهشت) در تهران برگزار شد، گفت: «زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده است و هرگونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفت‌وگوها خواهد بود.»
او همچنین طرح برخی سخنان در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران را از سوی مقام‌های کشورهای غربی "ادعاهای واهی" توصیف کرد و افزود: «در بغداد منتظر اقدام برای جلب اعتماد ملت ایران هستیم.»

سعید جلیلی در گفت‌وگو با کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۲۰۱۲ سعید جلیلی در گفت‌وگو با کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۲۰۱۲
مذاکرات هسته‌ای با ایران پس از یک وقفه‌ی بیش از یک ‌ساله، در جریان افزایش بی‌سابقه تنش‌ها، تشدید تحریم‌ها و احتمال درگرفتن جنگی دیگر در خاورمیانه، اواسط ماه آوریل در استانبول از سر گرفته شد. گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران است و قرار است دور بعدی این مذاکرات ۲۳ ماه مه (۳ خرداد) در بغداد برگزار شود.
یکی از اعضای هیئت همراه میشل روکار به خبرگزاری فرانسه گفته است که سفر نخست‌وزیر پیشین فرانسه به تهران "شخصی" بوده و وی حامل هیچ پیام سیاسی از سوی دولت جدید این کشور خطاب به تهران نیست.
این دیپلمات همچنین افزوده است که موضع فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران "روشن" است و این کشور "بایستی به تعهدات بین‌المللی خود و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پای‌بند باشد."

انتشار عکس مشکوک

در همین حال آسوشیتدپرس گزارش داده است که یکی از مقام‌های رسمی غرب تصویری را در اختیار این خبرگزاری قرار داده که گفته می‌شود از داخل سایت نظامی پارچین تهیه شده و در آن یک اتاق مهار انفجار از نوعی که در انجام آزمایش‌های هسته‌ای نظامی کاربرد دارند، دیده می‌شود.
این مقام غربی که نام او ذکر نشده، گفته است که قادر به در اختیار گذاشتن اطلاعات بیشتری در این مورد نیست و دانسته‌ها در این زمینه بر پایه‌ی اظهارات یک منبع اطلاعاتی است که این اتاق مهار را در سایت پارچین دیده است. وی انتشار هر گونه جزئیات بیشتر را موجب به خطر انداختن زندگی این منبع اطلاعاتی دانسته است.
خبرگزاری آسوشیتد پرس نوشته است که کشور متبوع این مقام غربی فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند و از منتقدان سرسخت ادعاهای جمهوری اسلامی مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران است.
اولی هاینونن، بازرس ارشد پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این عکس را "واقعی" دانسته و گفته است که "بسیار شبیه" به عکسی بوده که وی به تازگی دیده و احتمال می‌رود همان اتاق انفجاری باشد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به وجود آن ابراز نگرانی می‌کند. آقای هاینونن اضافه کرده که حتی رنگ‌های موجود در این عکس با رنگ‌های عکسی که وی پیش‌تر دیده است مطابقت دارند.
نمایندگان کشورهای غربی روز دوشنبه (۱۴ مه/۲۵ اردیبهشت) به بررسی موشکافانه و دقیق نخستین دور از مذاکرات ایران با بازوی نظارتی سازمان ملل در زمینه انرژی هسته‌ای خواهند پرداخت. آنها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که تهران در صدد معامله و همکاری در مذاکراتی است که دور بعدی آن به زودی در بغداد برگزار خواهد شد.
اخیرا نیز مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی مستقر در واشنگتن اعلام کرده بود که بر اساس تصاویری که از سایت پارچین در اختیار دارد، احتمال می‌دهد جمهوری اسلامی در پی پاک کردن آثار فعالیت‌های هسته‌ای خود باشد.
در گزارش این مؤسسه آمده بود فعالیت‌های جدید در خارج از ساختمانی که در درون آن یک "اتاق انفجار" وجود دارد، صورت گرفته است. کارشناسان همچنین احتمال داده بودند که این ساختمان شسته شده باشد. ایران تاکنون اجازه بازرسی از سایت پارچین را به بازرسان آژانس نداده است.

گزارش "متضاد" در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران
همزمان با انتشار این گزارش‌ها "شورای ملی مقاومت" از گروه‌های مخالف حکومت ایران اعلام کرده است که وزارت دفاع جمهوری اسلامی ۶۰ دانشمند و مهندس را برای ساخت تسلیحات هسته‌ای به استخدام خود درآورده است.
با این حال دیپلمات‌ها نسبت به این ادعا با دیده تردید نگریسته و می‌گویند این گروه پس از افشای فعالیت‌های مخفیانه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در سال ۲۰۰۲، اطلاعات نادرستی را در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران منتشر کرده است.
گزارش تازه "شورای ملی مقاومت" با گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل که می‌گویند، ایران هنوز برای "مسلحانه کردن" برنامه غنی‌سازی خود تصمیم نگرفته، در تضاد است. تهران با رد تمامی این اتهامات هدف از برنامه‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌خواند.  









کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امروز قصد دارند در ریاض درباره تاسیس "اتحادیه خلیج" تصمیم‌گیری کنند. نیروی محرکه تاسیس این نهاد عربستان سعودی است که به شدت نگران افزایش نفوذ ایران در منطقه است.
در نشست رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که امروز دوشنبه (۲۵ اردیبهشت٬ ۱۴ مه) در ریاض برگزار می‌شود٬ عربستان سعودی و بحرین قصد دارند شرایط برقراری اتحاد سیاسی نزدیک‌تر و محکم‌تری را فراهم کنند تا از این طریق با تلاش‌هایی که به زعم آنها ایران برای "برانگیختن اعتراضات شیعیان در سراسر منطقه" می‌کند٬ مقابله کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز٬ پس از خیزش‌های گسترده مردمی در جهان عرب در یک سال گذشته٬ کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که عمدتا از هم‌پیمانان آمریکا هستند٬ همواره نسبت به افزایش نفوذ و تاثیر ایران در پی این رویدادها نگران بوده‌اند و حالا با برافروخته شدن دوباره آتش اعتراضات در بحرین٬ انگشت‌های اتهام به سمت ایران نشانه رفته است.

تظاهرات مخالفان در مقابل سفارت عربستان در منامه، پایتخت بحرین تظاهرات مخالفان در مقابل سفارت عربستان در منامه، پایتخت بحرین
ایران همواره اتهام دخالت در بحرین و تلاش برای تحریک شیعیان این کشور را رد کرده٬ اما به عربستان سعودی برای استقرار نیروهای نظامی در بحرین که به اعتقاد رهبران جمهوری اسلامی در سرکوب شهروندان شیعه این کشور نقش مستقیم دارند٬ به شدت تاخته است.
خالد بن احمد آل خلیفه٬ وزیر خارجه بحرین٬ روز یک‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت پس از انجام مذاکرات مقدماتی در ریاض٬ در گفت‌وگو با رویترز گفت که در نشست پیش‌رو٬ همه مسائل مهم و از جمله مساله مهم "اتحادیه خلیج" به بحث گذاشته خواهد شد.
پیش‌تر در نشست ماه دسامبر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس٬ که کویت٬ بحرین، قطر٬ امارات٬ عمان و عربستان را در بر می‌گیرد٬ ملک عبدالله٬ پادشاه عربستان٬ پیشنهاد تاسیس "اتحادیه خلیج" برای مقابله با تهدید رو به گسترش ایران را داده بود. حال قرار است که این نهاد پس از برگزاری نشستی در یکی از کاخ‌های ریاض٬ ایجاد شود. وزیر اطلاعات بحرین ابراز امیدواری کرده که دست‌کم دو یا سه کشور دیگر هم با انتشار بیانیه رسمی٬ از تاسیس این نهاد حمایت کنند.
اپوزیسیون بحرین اعلام کرده که با ایده تاسیس "اتحادیه خلیج" مخالف است. به اعتقاد مخالفان «هدف رژیم سعودی این است که زمینه اعدام شیعیان بحرینی را فراهم کند.» این سخنانی است که جاسم حسین٬ از مقام‌های ارشد حزب الوفاق٬ روز یک‌شنبه بیان کرده است.
گفته می‌شود از زمان آغاز اعتراضات سیاسی در بحرین٬ دست‌کم ۸۱ نفر کشته شده‌اند. دولت بحرین مخالفان را مسئول بسیاری از این کشتارها می‌داند.
هراس از براندازی حکومت بحرین به دست شیعیان

بحرین٬ جزیره کوچکی در خلیج‌فارس است که اقلیتی سنی‌مذهب بر آن حاکم است. این کشور که دارای مناسبات نزدیک با آمریکا و عربستان است، بار دیگر با اعتراضات شیعیان مواجه شده؛ اعتراضاتی که سال گذشته با کمک نیروهای سعودی موقتا سرکوب شده بود و حالا دوباره از سر گرفته شده است.
عربستان نگران است که جنبش تحول‌خواهانه مخالفان در بحرین٬ با براندازی حکومت کنونی٬ زمینه را برای گسترش نفوذ ایران فراهم کند. معترضان بحرین به رهبری حزب اسلام‌گرای الوفاق هرگونه ارتباط تنگاتنگ با ایران را انکار می‌کنند و می‌گویند خواهان سهمی از حاکمیت و پیش‌برد امور کشورند. حالا بحرین تبدیل به وزنه‌ای مهم در معادلات قدرت در منطقه پرتنش خاورمیانه شده و عربستان و ایران به عنوان دو قطب منطقه‌ای٬ در رقابت‌اند تا نفوذ بیشتری در آن داشته باشند.
تحلیلگران می‌گویند عربستان قصد دارد با تقویت نفوذ خود در بحرین٬ مسئولیت تامین امنیت در این کشور همسایه را بر عهده بگیرد و پیام روشنی از اتحاد "اعراب سنی‌مذهب" برای ایران تحت حاکمیت شیعیان بفرستد.

 








هرمان ناکارتس ریاست هیات مذاکره‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در دور پیشین گفت‌وگوها با ایران به عهده داشت
مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت (۱۴ ماه مه) در وین برگزار می‌شود.
دور جدید گفت‌وگوهای ایران با نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی آغاز می‌شود که درخواست کارشناسان آژانس برای بازدید از سایت بحث‌برانگیز پارچین در تهران، همچنان بی‌پاسخ مانده است.
کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته در دو سفر جداگانه به تهران، درباره روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران با مقامات این کشور گفت‌وگو کردند و خواهان بازدید از سایت نظامی پارچین در تهران شدند.
ولی با آن که ایران در اسفند ماه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که به شرط تعیین چارچوب و "مدالیته" همکاری دو طرف، اجازه بازدید از سایت پارچین را به بازرسان آژانس خواهد داد، تاکنون امکان چنین بازدیدی فراهم نشده است.
ایران می‌گوید که پیش از این در سال ۲۰۰۵ میلادی به نمایندگان آژانس اجازه بازدید از پارچین را داده است و در آن زمان مشخص شده است که هیچ نشانه‌ای از مواد هسته‌ای در این سایت وجود ندارد.
کشورهای غربی همواره ایران را متهم کرده‌اند که برنامه‌های هسته‌ای خود را با اهدافی نظامی دنبال می‌کند.
اما ایران با رد این ادعاها تاکید دارد که فعالیت‌های هسته‌ایش به منظور تامین منابع انرژی و با اهدافی صلح‌جویانه انجام می‌شود.
با این حال، مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا به منظور واداشتن ایران برای صرفنظر از آن بخشی از برنامه‌های هسته‌ای خود که "خطرناک" توصیف شده‌اند، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند که تا دو ماه آینده اجرایی خواهند شد.

'فعالیت‌های مشکوک در پارچین'

در آستانه آغاز مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، "شورای ملی مقاومت"، از گروه‌های مخالف حکومت ایران، روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت، در گزارشی که به خبرگزاری رویترز ارائه کرد، مدعی شد که "۶۰ محقق و مهندس ایرانی زیر نظر وزارت دفاع ایران مشغول ساخت تسلیحات هسته‌ای هستند."
در این گزارش آمده بود که ایران یک ساختار تحقیقاتی "جامع، پیچیده و به شدت مخفیانه" ترتیب داده است که از آن برای "ساخت تسلیحات هسته‌ای" استفاده می‌شود.
انتشار این گزارش ابراز تردید دیپلمات‌ها و تحلیلگران بین‌المللی را به دنبال داشته است.
هرچند به تازگی یک موسسه آمریکایی نیز در گزارشی اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای جدید از تاسیسات پارچین نشان می‌دهد که ایران فعالیت‌های مشکوکی در محوطه این تاسیسات داشته است.
موسسه آمریکایی علوم و امنیت بین‌المللی گزارش کرد که آثار فعالیت‌هایی در اطراف ساختمانی دیده می‌شود که در گذشته ظن آن می‌رفت محل استقرار محفظه‌های انفجاری مربوط به "آزمایش‌های مرتبط با تسلیحات اتمی" بوده است.
در این گزارش تصریح شد که وجود حاشیه‌هایی تیره در تصاویر ماهواره‌ای در کنار این ساختمان می‌تواند نشانه جریان آبی باشد که برای شستشوی ساختمان به کار رفته است.

امیدواری ۱+۵

مذاکرات دو روزه‌ای که از امروز بین مذاکره‌کنندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود، مورد توجه مقامات کشورهای گروه ۱+۵ نیز بوده است.
گروه ۱+۵ شامل نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه، به علاوه آلمان است و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست هیات مذاکره‌کننده با ایران را به عهده دارد.
گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ پس از ۱۴ ماه توقف، روز شنبه ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) در شهر استانبول در ترکیه از سر گرفته شد و قرار است دور آتی مذاکرات روز سوم خرداد ماه امسال در بغداد برگزار شود.
رسانه‌های ایران روز گذشته به نقل از سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش کردند که "زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده است و هر گونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفت‌وگوها خواهد بود."
او آنچه را "ادعاهای واهی" و "اظهارنظرهای غیرمنطقی" برخی مقامات غربی خواند، غیرسازنده توصیف کرد و گفت که "در بغداد منتظر اقدام برای جلب اعتماد مردم هستیم."
در عین حال، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گذشته ابراز امیدواری کرد که مذاکرات پیش رو با ایران، مقدمات لازم را برای این کشور فراهم کند تا از برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز خود دست بردارد.
کاترین اشتون گفت که امید زیادی دارد که گفت‌وگوهای جدید، مقدمه‌ای بر آغاز "روند توقف فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی ایران" باشد.








رئیس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت ایران گزارش‌های بیمارستان و پزشکانی را که از رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران خبر می‌دهند، نگران‌کننده خوانده است.
باقر لاریجانی روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت، گفته است که این گزارش‌ها درباره رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، به وزارت بهداشت ارائه شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای لاریجانی خواهان تمهیداتی برای مقابله با "اعتیاد به الکل" در ایران شد و گفت: "نمی‌توان درخصوص فروش این گونه مواد که در حال حاضر در برخی از فروشگاه‌ها هم انجام می‌شود، بی‌تفاوت بود."
عباسعلی ناصحی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت ایران هم گفته است که اطلاعات کمی در باره اعتیاد به الکل در ایران وجود دارد، ولی "در برخی مناطق کشور آمار سوءمصرف الکل بالاست و به این مساله کمتر توجه شده است."








براساس گزارش‌ها، یک مدیر اجرایی ارشد و دو معامله‌گر بانک جی‌پی مورگان، بزرگ‌ترین بانک آمریکا، به دنبال استعفا از مقام‌های خود هستند. گزارش شده است که این بانک در معاملات خود نزدیک به دو میلیارد دلار متضرر شده است.
نشریه‌های نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال گزارش داده‌اند که آنا درو، یکی از افرادی که استعفا می‌دهند، مدیر ارشد بخش سرمایه‌گذاری این بانک است. او نظارت بر روند معاملات بانکی را به عهده داشته است.
خانم درو یکی از مقتدرترین زنان در وال استریت، مرکز فعالیت‌های تجاری و بانکی آمریکا، توصیف شده است.
دو معامله‌گر دیگری هم که از سمت‌های خود کناره‌گیری می‌کنند، تحت نظر خانم درو فعالیت می‌کردند.








سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل می گوید که این سازمان به طور قابل توجهی ابعاد بحران آب آشامیدنی در جهان را کمتر از میزان واقعی تخمین زده است.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در ماه مارس گفت فقط ۸۰۰ میلیون نفر هنوز به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.
اما سازمان بهداشت جهانی به بی بی سی گفته است که این بدان معنی نیست که آب چاه یا لوله کشی ایمن است و احتمال آلودگی مقدار زیادی از این آبها وجود دارد.
یکی از کارشناسان این سازمان گفت محاسبه اینکه چند نفر واقعا به آب سالم دسترسی ندارند غیرممکن است، اما می تواند تا چهار میلیارد نفر باشد یعنی بیش از نیمی از جمعیت جهان.






نظرسنجی در خارج از مراکز اخذ رای نشان می دهد که حزب محافظه کار آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان متحمل شکست های سنگین در پرجمعیت ترین ایالت آلمان شده است.
حمایت از دموکرات مسیحی ها در راین شمالی - وستفالن از ۳۵ درصد به ۲۶ درصد افت کرد و انتظار می رود که سوسیال دموکرات ها و سبزها به قدرت بازگردند.
این بدترین نتیجه برای دموکرات مسیحی ها در این ایالت تا به امروز است.
تحلیلگران می گویند بسیاری از رای دهندگان موضع گیری سرسختانه خانم مرکل در زمینه انضباط مالی به عنوان راه حل مشکل بدهی این ایالت را رد کردند.
نتایج انتخابات اخیر در فرانسه، یونان و ایتالیا نیز نشان داد که سیاست های ریاضت اقتصادی چندان مورد حمایت افکار عمومی نیست.
نتایج روز یکشنبه هر چه باشد توازن قدرت در سطح ملی را تغییر نمی دهد اما رهبران مخالفان می گویند که احتمالا پیامی مهم پیش از انتخابات عمومی اواخر ۲۰۱۳ می فرستد.






فاریاب
مقامات افغان می‌گویند که بر اثر وقوع یک انفجار در شمال افغانستان دست‌کم ۹ نفر کشته شده‌اند.
وزارت داخله (کشور) افغانستان می‌گوید که مواد انفجاری در داخل یک دکان در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب جاسازی شده بود و حوالی ساعت ده صبح به وقت محلی منفجر شد.
یک اعلامیه وزارت داخله می‌گوید که تمامی قربانیان این حادثه غیرنظامیان هستند.
مقامات می‌گویند که یکی از اعضای شورای ولایتی فاریاب نیز در میان کشته‌شدگان این حادثه است.
شاهدان عینی می‌گویند که انفجار در یک بازار نسبتا پرازدحام و زمانی که مردم مشغول خرید و فروش بودند، صورت گرفت.
گزارش شده است که بر اثر انفجار به شماری از دکان‌های موجود در این بازار نیز آسیب رسیده است.
ولایت فاریاب در شمال افغانستان، با آنکه به شکل سنتی طالبان در آن نفوذ نداشته‌اند، ظرف حداقل یک سال اخیر شاهد افزایش خشونت‌ها بوده است.
ولسوالی المار ولایت فاریاب بیش از سایر مناطق آن ناامن بوده است تا جایی که مقامات می‌گویند که شورشیان مسلح در آن رخنه کرده‌اند.
هفته گذشته نیروهای ناتو اعلام کردند که در یک عملیات نظامی در ولسوالی المار دو فرمانده محلی طالبان که مسئول برنامه‌ریزی حملات این گروه در فاریاب بودند، کشته شده‌اند.








گروه موسوم به "محاذ ملا دادالله" مسئولیت کشتن ارسلا رحمانی یکی از اعضای ارشد شورای عالی صلح افغانستان را به عهده گرفته است.
آقای رحمانی امروز (یکشنبه، ۲۴ ثور / اردیبهشت) زمانی که از منزل خود به سوی مجلس سنا روان بود، در نزدیکی دانشگاه کابل هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد.
فردی به نام قاری حمزه که خود را سخنگوی گروه "محاذ ملا دادالله" معرفی می کند، در تماس با شماری از خبرنگاران در پاکستان اعلام کرد که این گروه آقای رحمانی را کشته است.
قاری حمزه در پیامک تلفنی به هارون نجفی زاده خبرنگار بخش فارسی بی‌بی‌سی در اسلام آباد نوشته: "ارسلا با نیروهای اشغالگر همکاری داشت و آدم ریاکاری بود. او ملت افغان را فروخته. محاذ ملا دادالله مسئولیت قتل او را به عهده می گیرد."
در مورد گروه موسوم به "محاذ ملا دادالله" اطلاعاتی زیادی در دست نیست، اما ملا دادالله یکی از فرماندهان طالبان بود که در حمله مشترک نیروهای افغان و ناتو در سال ۲۰۰۷ در ولایت هلمند کشته شد.
ملا دادالله یکی از متهور ترین فرماندهان طالبان بود که با موارد زیادی از آدم ربایی ها، سربریدن ها و تجهیز بمب گذاران انتحاری در افغانستان ارتباط داشت.
ارسلا رحمانی، عضو ارشد شورای عالی صلح، عضو مجلس سنا و رئیس یک گروه پارلمانی به نام "اصلاح و عدالت" بود
وبسایت آمریکایی "لانگ وار ژورنال" اوایل سال گذشته در مورد "محاذ ملا دادالله" به نقل از یک منبع اطلاعاتی آمریکایی نوشته بود که این گروه شاخه ای از گروه طالبان در جنوب افغانستان است که بیشتر از تاکتیک ها و ایدئولوژی شبکه القاعده استفاده می کند.
به نوشته این وبسایت، رهبری این گروه را ملا عبدالقیوم ذاکر، زندانی پیشین گوانتانامو به عهده دارد .
وحید مژده، تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می گوید که آقای ذاکر، یکی از کسانی است که با گروهی از گروگانهای کره ای که در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط افراد طالبان به گروگان گرفته شده بودند، تبادله/مبادله شد.
وبسایت آمریکایی "لانگ وار ژورنال" به نقل از یک منبع اطلاعاتی آمریکا در اوایل سال گذشته نوشته است که "محاذ ملا دادالله" شاخه ای از گروه طالبان است که بیشتر از تاکتیک ها و ایدیولوژی شبکه القاعده استفاده می کند
به گفته آقای مژده، عبدالقیوم ذاکر قبل از تبادله اش از گوانتامو به کابل منتقل شده بود و در زندان پلچرخی زندانی بود.
به نوشته وبسایت "لانگ وار ژورنال"، ملا ذاکر در سال ۲۰۱۰ فرمانده ارشد نظامی طالبان شد.
این در حالی است که گروه طالبان با انتشار اعلامیه ای دست داشتن در قتل اسلا رحمانی را رد کرده اند.
آقای رحمانی در حکومت طالبان، برای دوره‌ای، به عنوان معاون وزیر تحصیلات عالی کار کرد و پس از فروپاشی طالبان نیز، موضعگیری نزدیک به طالبان داشته است.
او در تلاش‌های حکومت افغانستان برای مذاکره با طالبان نقش داشته است.
آقای رحمانی اخیرا در رأس کمیسیونی برای بررسی اوضاع زندانیان قرار گرفت و بلافاصله پیشنهاد کرد که برای ارزیابی وضعیت زندانیان طالبان نیاز است تا هیاتی به بازداشتگاه گوانتانامو فرستاده شود.
آمریکا، پاکستان و نیروهای بین المللی یاری امنیتی در افغانستان یا آیساف با انتشار اعلامیه های جداگانه قتل آقای رحمانی را محکوم کرده اند.
برهان الدین ربانی، رئیس سابق شورای عالی صلح افغانستان نیز حدود هشت ماه پیش در خانه اش در شهر کابل، در نتیجه یک حمله انتحاری کشته شده بود.
اخیرا، صلاح الدین ربانی، پسر آقای ربانی به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.
علاوه بر آقایان ربانی و رحمانی، شمار دیگری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان نیز در گذشته مورد حمله افراد مسلح قرار گرفته اند.
اخیرا رئیس ولایتی شورای صلح در کنر، در نتیجه یک حمله انتحاری کشته شد و پیش از این، شماری از اعضای این شورا نیز از سوی گروه های مسلح ربوده شده اند.
شورای عالی صلح به هدف زمینه سازی برای گفتگو با طالبان و تشویق رهبری این گروه برای پایان دادن به خشونت ها در افغانستان تشکیل شده است.
اما منتقدان می گویند، این شورا آنگونه که انتظار می رفت، نتوانست در راستای هدفی که برای خود تعیین کرده، کار کند.








الکسیس تسیپراس
گزارش ها حاکیست که رهبر حزب چپگرای سیریزا در مذاکرات روز دوشنبه شرکت نخواهد کرد که وضعیت نابسامان سیاسی این کشور را بدتر خواهد کرد.
این حرکت الکسیس تسیپراس یونان را یک گام به انتخابات نزدیکتر خواهد کرد. نظرسنجی ها نشان می دهد که این حزب مخالف طرح نجات مالی اروپا می تواند در انتخابات برنده شود.
کارولوس پاپولیاس رئیس جمهور یونان چهار حزب از جمله حزب سیریزا را برای گفتگوهای بیشتر دعوت کرده است.
اما آقای تسیپراس روز یکشنبه هرگونه توافقی با احزاب هوادار طرح نجات مالی را رد کرد. حزب میانه متمایل به راست "دموکراسی نو" و سوسیالیست پاسوک تاکنون نتوانسته اند ائتلاف تازه ای تشکیل دهند.
هر دو حزب با کاهش هزینه ها در قبال دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول موافقت کردند اما در رای گیری هفته قبل متحمل شکست هایی شدند.
سیریزا که دوم شد اصرار دارد که دولت تازه باید تدابیر ریاضتی توافق شده در قبال دریافت وام ۱۳۰ میلیارد یورویی را لغو کند.
خبرگزاری رویترز به نقل از نیکوس پاپاس از مقام های این حزب گزارش داد: "الکسیس تسیپراس در نشست فردا شرکت نخواهد کرد."
به این ترتیب احزاب "دموکراسی نو"، پاسوک و "چپ دموکراتیک" در نشست روز دوشنبه شرکت خواهند کرد.
حزب چپ دموکراتیک از لحاظ نظری می تواند حمایت لازم از دو حزب دیگر برای تشکیل یک ائتلاف را فراهم کند اما رهبر آن مکررا گفته است که بدون حضور سیریزا چنین نخواهد کرد.
روشن شده است که رایزنی های آقای پاپولیاس با رهبران حزب در روز یکشنبه احتمالا بی نتیجه بوده است.
آقای تسیپراس با رد پیوستن به ائتلاف دولت وحدت ملی با دموکراسی نو و پاسوک گفت: "آنها خواهان بستن پیمان با سیریزا نیستند... آنها از ما می خواهند شریک جرم باشیم و ما هم چنین نخواهیم کرد."






دن مریدور
به عقیده آقای مریدور وزیر اطلاعات و انرژی اتمی اسرائیل، سخن گفتن در باره حمله احتمالی به ایران، منافع اسرائیل را به خطر می اندازد.
دن مریدور، وزیر اطلاعات و انرژی اتمی اسرائیل، تحریم های اقتصادی علیه برنامه اتمی ایران را موثر دانسته و نسبت به هرگونه گمانه زنی درباره حمله به مراکز اتمی ایران هشدار داده است.
آقای مریدور، که یکی از معاونان بنیامین نتانیاو نخست وزیر اسرائیل نیز به شمار می آید و به حزب لیکود تعلق دارد، این اظهارت را در مصاحبه ای اختصاصی با وب سایت "تایمز – آو – اسرائیل" بیان کرده است.
او گفته است هر حرفی که درباره حمله احتمالی به ایران زده می شود اشتباه است و منافع اسرائیل را به خطر می اندازد.
دن مریدور گفت که بهتر است مانند باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به طور مبهم تاکید شود که "تمام گزینه ها از جمله گزینه نظامی" مد نظر است و درباره جزئیات آن صحبتی نشود.
ایران بارها هشدار داده است که به هرگونه حمله نظامی خارجی به مراکز هسته ای خود به شدت پاسخ خواهد داد.
آقای مریدور، تحریم های بین المللی علیه ایران را موثر دانسته اما گفته است این تحریم ها هنوز به اندازه ای قوی نبوده است که ایران را از اهداف اتمی اش منصرف کند.
به گفته وی، اگر ایران غنی سازی را به بیش از ۲۰ درصد نرسانده به خاطر ترس از حمله خارجی یا تحرم های شدید تر بوده است.
این مقام اسرائیلی خواهان آن شد که تحریم ها گسترش پیدا کرده و شدت یابد.
ایران می گوید که به خاطر تحریم های آمریکا و متحدانش موضع هسته ای خود را تغییر نخواهد داد.
وزیر اسرائیلی در مورد تحریم ها نقش روسیه را بسیار مهم ارزیابی کرده چرا که به گفته وی، روسیه برخلاف سه سال گذشته موضعش درباره ایران و سوریه را تغییر داده است.
از سوی دیگر، روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش می دهد که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل تا چند روز دیگر به واشنگتن سفر می کند تا با همتای آمریکایی خود، لئون پانه تا، دیدار کند.
بنا بر این گزارش، قرار است که طی این سفر آمریکا اعلام کند که کمک های نظامی خود به اسرائیل را برای تقویت سیستم دفاع موشکی کوتاه برد اسرائیل افزایش می دهد.



سایه سنگین اسراییل برای شکست توافقات هسته ای

‫باید از مذاکرات به صورت صد در صد حمایت کرد. دو طرف باید گفت و گو کنند و به توافق های مرحله ای برسند و یک نقشه راه طراحی کنند. بر اساس این نقشه راه بده و بستان انجام دهند تا این مساله حل شود. حل شدن مساله هسته ای ایران به نفع، ایران، منطقه و جهان است.‬
اکبرگنجی.
هر مذاکره ای نوعی بده و بستان است. ایران نشان داده که می‌خواهد تعهداتی را بپذیرد و یک سری امتیازهایی نیز بگیرد. آنچه که ایران هم اکنون می خواهد لغو تحریم های بین المللی و تحریم های امریکا و اروپا است. در مقابل لغو این تحریم ها ها نیز حاضر است که غنی سازی بیست درصد را تعلیق کند و بازرسی ها را افزایش دهد و در مرحله بعدی هم پروتکل الحاقی را بپذیرد.
کشورهای غربی هم ظاهرا می خواهند بپذیرند که ایران غنی سازی ۵ درصد را داشته باشد اما خواست شان این است که ایران پروتکل را بپذیرد و امکان بازرسی گسترده را بدهد و مواد غنی سازی شده بیست درصد را انتقال دهد.
اما مساله این است که در شرایط فعلی نمی توانند امتیازی به ایران بدهند. امکان لغو تحریم های شورای امنیت را ندارند.از سوی دیگر تحریم های یکجانبه به قانون تبدیل شده و این قوانین چندین مشکل دارد.
اینها به تصویب کنگره رسیده و در هنگام تصویب آن ها مشخص نشده که به دلیل مساله هسته ای ایران است. برخی از این تحریم ها به صورت مستقیم ربطی به پروژه هسته ای ندارد، و در متن آن ها آمده است که به دلیل حمایت ایران از تروریسم و یا پولشویی بانک ها این تحریم ها اعمال می گردد.
همچنین در بخشی از این قوانین اجازه ملغی کردن به رئیس جمهور را نداده است. در فضای فعلی امریکا اگر اوباما تصمیم بگیرد که آن دسته از قوانینی که اجازه لغو آن ها را دارد، ملغی کند، لابی اسرائیل و رقبای محافظه کار اجازه نخواهند داد.
اروپا هم گفته است که به خاطر نقض حقوق بشر بوده که بخشی از تحریم ها را اعمال کرده و نمی تواند این ها را به بهانه توافق بر سر برنامه هسته ای با ایران لغو کند.
در همین حال اسرائیل فشار فراوانی را به جامعه جهانی و به ویژه گروه ۵+۱ و شورای امنیت می آورد که اجازه غنی سازی پنج درصد را هم به ایران ندهند. در واقع اسرائیل دوست ندارد که ایران و غرب به هیچ وجه مصالحه کنند و همه تلاش خود را به کار گرفته تا اجازه این مصالحه را ندهد.
این فشارها مواضع خوش بینانه ای که در روزهای بعد از مذاکرات استانبول میان طرفین وجود داشت را با فشار و تردید روبرو کرده است.
از نگاه من باید از مذاکرات به صورت صد در صد حمایت کرد. دو طرف باید گفت و گو کنند و به توافق های مرحله ای برسند و یک نقشه راه طراحی کنند. بر اساس این نقشه راه بده و بستان انجام دهند تا این مساله حل شود. حل شدن مساله هسته ای ایران به نفع، ایران، منطقه و جهان است.
اما این سیاست های نابخردانه ای که ایران و منطقه را درگیر کرده است به این سادگی قابل حل نیست. حل این مشکلات یک پروژه طولانی مدت و زمان بر است و به باور برخی که خوش بینانه نگاه می کنند، حل آن دو سال و به باور برخی حداقل ده سال زمان می برد.
از این زاویه آن چه که تحلیل گر خوش بین را نسبت به نتایج این مذاکرات محتاط می کند، این است که اگر خامنه ای تعلیق و شرط های غرب را بپذیرد و در مقابل امتیازی دریافت نکند و تحریم ها پابرجا بماند او می گوید، چرا باید عقب نشینی کنم. چنین شرایطی فضای امیدوار کننده ای از ادامه مذاکره به ایران نمی دهد.
* یادداشت شفاهی








توافق‌های محدود و مرحله‌ ای در مذاکرات هسته‌ای

رضا تقی‌زاده - شاخصتوافق بغداد، موافقت برای ادامه گفت و گوها خواهد بود و اجازه بازرسی های محدود به آژانس و ارسال اورانیوم  بیست درصد به کشورهای دیگر .لغو تحریم ها تا شش ماه آینده غیر ممکن است.اما راهکارهایی مثل به تعویق انداختن منع بیمه کشتی های حامل نفت ایران می‌تواند ادامه پیدا کند.
.
اینک به هیچ وجه روشن نیست که ایران تعلیق غنی سازی را بپذیرد و چنانچه این اقدام صورت بگیرد در مذاکرات بغداد اعلام نخواهد شد. تعلیق غنی سازی در آغاز پرونده اتمی ایران بوده و حل آن هم در مرحله های پایانی گفت و گو ها امکان پذیر خواهد بود.
به نظر می رسد که در بغداد آن چه که مورد توافق طرفین خواهد بود، موافقت برای ادامه گفت و گوهاست و در صورت توافق شاید ایران اجازه بازرسی های محدود را به آژانس بدهد و اورانیوم غنی سازی شده بیست درصد را به کشورهای دیگر ارسال کند.
خواست گروه ۵+۱ هم از پیش اعلام شده و مشخص است. آن ها از ایران می خواهند که به کنوانسیون الحاقی معاهده منع سلاح های هسته ای تن بدهد و آن را در مجلس تصویب کند، سایت فردو را تعطیل و غنی سازی بیست درصد را به صورت کامل تعلیق کند.
اما توجه داشته باشیم مساله ای که در شش سال به وجود آمده در طول دو هفته حل نخواهد شد. برای همین کشورهای غربی هم باید خواست هایشان را تعدیل کنند.
حل مساله هسته ایران نیازمند گفت و گو و توافق مرحله ای است و به نظر می رسد در بغداد نیز حداکثر خواست دو طرف ادامه گفت و گو ها، دریافت اورانیوم غنی سازی شده ایران و محدود کردن حجم غنی سازی ها باشد.
چنانچه این توافق ها صورت بگیرد در مراحل بعد با توجه به امتیازهایی که دو طرف حاضر هستند به یکدیگر بدهند، ممکن است توافق های بیشتری شکل بگیرد.
در صورت توافق در بغداد لغو تحریم ها به سادگی و سریع امکان پذیر نخواهد بود. چه تحریم هایی که شورای امنیت اعمال کرده و چه تحریم هایی که به صورت یک جانبه از سوی امریکا و اتحادیه اروپا تصویب شده است، با مقاومت و موانعی برای لغو روبرو هستند.
در امریکا این قوانین به تصویب کنگره رسیده و لغو آن ها نیز نیازمند تصمیم کنگره است. از سوی دیگر با مقاومت و مخالفت کاندیدای جمهوری خواهان روبرو است.
در اروپا هم لغو تحریم ها نیازمند تصمیم همه اعضای جامعه اروپا است. برای همین لغو تحریم ها تا شش ماه آینده غیر ممکن است.
اما راهکارهایی مثل به تعویق انداختن منع بیمه کشتی های حامل نفت ایران که برای شش ماه به تعویق افتاده است، می‌تواند ادامه پیدا کند. این تعلیق ممکن است امتیاز کوتاه مدتی باشد که اروپا در کوتاه مدت به ایران می دهد. این امتیاز زمینه بازگشت بخشی از مشتریان سنتی نفت ایران را به دنبال خواهد داشت و ممکن است این کشورها واردات نفت از ایران را در دستور کار قرار دهند و ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار از دست رفته نفت ایران دوباره به این کشور باز گردد.
* یادداشت شفاهی










اولین حمله مخالفان فرانسوا اولاند به رئیس جمهور منتخب

همیشه پای ایران در میان است

میشل روکار  اولین انتقاد حزب مخالف اولاند به نام ایران ثبت شد. آن هم زمانی که تا آغاز کار رسمی ریاست جمهوری اولاند ۲ ساعت بیشتر باقی نمانده است. اینجاست که می توان گفت همیشه پای ایران در میان است.
فرانسوا اولاند هنوز کار خود را آغاز نکرده است که حزب رقیب سیاست او را در مقابل ایران به چالش کشید. هنوز رئیس جمهور منتخب رسما به صندلی کاخ الیزه تکیه نزده که انتقادها از یک سفر ویژه گریبان رئیس جمهور منتخب را گرفته است. به زودی فرانسوا اولاند باید در مقابل این انتقادات سیاست خود را در برابر ایران تشریح کند. سیاستی که در دوران سارکوزی در تندترین شکل ممکن اعمال شد و حتی میان رئیس جمهور سابق فرانسه و باراک اوباما رئیس جمهور فعلی آمریکا در مورد نوع مواجهه با ایران اختلاف بود. سارکوزی از همان ابتدا اعتقاد داشت سیاست دست باز اوباما نتیجه ای ندارد و باید با قاطعیت بیشتر در مقابل آنچه که جاه طلبی های رژیم ایران می خواند ایستاد. بعد از دخالت نظامی محدود در ساحل عاج و برانداختن گباگبو از ریاست جمهوری و حمله نظامی به لیبی و سقوط قذافی نیکلا سارکوزی شاید اگر برای بار دوم به ریاست جمهوری فرانسه انتخاب می شد در اندیشه برخوردی سخت تر با ایران نیز بود . اما اقتصاد بحران زده فرانسه باعث شد تا مردم رفاه دوست این کشور به وعده های سوسیالیستی فرانسوا اولاند دلخوش کرده و رئیس جمهور خود را از کاخ الیزه به جامعه فرانسه هدایت کنند.
اما اولاند در مورد ایران خیلی کم سخن گفته است و باید سیاست دولتش را در پرونده حساس هسته ای تشریح کند. به خصوص اینکه که امروز دبیر کل حزب اتحاد برای جنبش مردمی(UMP)از فرانسوا اولاند در مورد سفر میشل روکار نخست وزیر سابق سوسیالیست فرانسه توضیح خواسته است. روزنامه فیگارو مدعی است که نخستین بار از اهداف سفر روکار به ایران پرده برداشته است.
فیگارو روز جمعه با انتشار مطلبی ادعا کرد روکار برای احیای روابط تهران و پاریس به ایران سفر کرده است. این روزنامه به نقل از «میشل دوبوا» کسی که روکار را در این سفر همراهی می کند از تلاش پاریس برای احیای روابط با تهران خبر داد . «دوبوا» به فیگارو گفته بود ایرانی ها به خوبی «میشل روکار» را می شناسند . ما امیدواریم که ملاقات نخست وزیر سابق زمینه را برای نخستین تماس ها میان دولت آینده فرانسه و تهران هموار کند.

میشل روکار نامی آشنا برای مقامات ایران
اما روکار برای ایرانی ها نامی آشناست. به نظر می رسد او قبلا نیز نظر مقامات ایران را جلب کرده بود. زمانی که کلوتیلد ریس فرانسوی در جریان وقایع جنبش سبز ایران بازداشت شده بود و روند محاکمه او روابط تهران و پاریس را در بدترین شکل ممکن خود قرار داده بود. مقامات ایران میانجی گیری میشل روکار را در این پرونده پذیرفته بودند. اما دولت فرانسوا فیون نخست وزیر فرانسه با این میانجیگری مخالفت کرد.
میشل روکار در سفر چند روزه اش با مقامات ایران دیدار کرد و در دیداربا او، سعید جلیلی نسبت به اظهارات برخی از مقامات غربی و تاثیر آنها بر روند مذاکرات آتی هسته ای در بغداد هشدار داد . «روکار» نیز برای موفقیت این مذاکرات ابراز امیدواری کرد.
این دیدارها به رغم تکذیب نزدیکان رئیس جمهور منتخب فرانسه می تواند به فرانسوا اولاند منتسب شود. از هم اکنون باید انتظار داشت رسانه های مخالف اولاند او را در مورد این سفر بازخواست کنند. سفری که به ادعای سوسیالیست های فرانسوی شخصی بوده و با سیاست پاریس در برابر تهران ارتباطی ندارد.

اولاند به ایران روحیه می دهد؟
فرانسوا کوپه دبیر کل حزب اتحاد برای جنبش مردمی از پاسخ نزدیکان اولاند در مورد سفر روکار قانع نشده است. در نظر وی این سفر فرصتی برای رئیس جمهور جدید است تا توضیح دهد چه سیاستی را در مقابل ایران پیش می برد.
دبیر کل حزب مخالف اولاند که به تازگی باید نقش اپوزیسیون فرانسه را ایفا کند دو فرض را برای سفر «روکار» قائل است. فرض نخست عدم آگاهی اولاند از این سفر است که در نظر وی نشان می دهد در سیاست خارجی فرانسه موازی کاری وجود دارد و این موضوع نمی تواند برازنده پاریس باشد. اما در فرض دوم فرانسوا کوپه رئیس جمهور منتخب فرانسه را محکوم کرده است. به اعتقاد وی اگر این سفر با اطلاع اولاند صورت گرفته است به شدت محکوم است زیرا در نظر حزب «اتحاد برای جنبش مردمی» سیاست دست گشاده به سوی تهران هیچ گاه کوچکترین نتیجه ای را در بر نداشته است. اشاره کوپه به انتقاد پاریس از سیاست دست گشاده باراک اوباما به سوی ایران است. در نظر فرانسوی ها این سیاست شکست خود را در طول دوران ریاست جمهوری اوباما نشان داده است.
کوپه بر دو اثر منفی این سفر تاکید کرد. نخست اینکه در نظر وی با این سفر ایران می تواند به مانورهای خود ادامه دهد و در عین حال برنامه هسته ای اش را تداوم دهد و از سوی دیگر همبستگی اروپا در برابر ایران خدشه دار می شود.
اکنون باید در انتظار نشست تا فرانسوا اولاند در مورد ایران و سیاست کشورش در پرونده هسته ای پاسخ و توضیح دهد. رئیس جمهور منتخب باید در مقابل این پرونده حساس که با گذشت زمان حساس تر نیز می شود پاسخگو باشد.
بسیاری معتقدند با استقرار رئیس جمهور سوسیالیست در کاخ الیزه احتمال جنگ علیه ایران کمتر و همراهی پاریس با واشنگتن و سیاست معتدل باراک اوباما بیشتر می شود.
فرانسوا اولاند در طول دوران مبارزه انتخاباتی اش به صورت گذرا ومقطعی به پرونده ایران اشاره کرد. از جمله اینکه :«وضعیت در ایران وخیم است و از دموکراسی در این کشور دفاع خواهیم کرد.» اما این توضیحات باید در روزهای آینده تکمیل شوند. موضع جدید پاریس در مورد مذاکرات هسته ای بغداد که قرار است ۴ خرداد برگزار شود، سیاست فرانسه در برابر جنگ طلبی تل آویو و نتانیاهو همه از نکاتی است که آقای اولاند باید به زودی در مورد آنها توضیح دهد. یکی از نزدیکان وی در مورد انتقادات مطرح شده نسبت به سفر روکار بر لزوم پایبندی ایران به تعهدات بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت سخن گفت . اما این توضیحات برای مخالفان قانع کننده نیست و خود فرانسوا اولاند مجبور است در مورد سفر «روکار» و سیاستش در برابر ایران وارد عمل شود.
بدین ترتیب  اولین انتقاد حزب مخالف اولاند به نام ایران ثبت شد. آن هم زمانی که تا آغاز کار رسمی ریاست جمهوری اولاند ۲ ساعت بیشتر باقی نمانده است. اینجاست که می توان گفت همیشه پای ایران در میان است.










صف آرایی حداد عادل در برابر لاریجانی با اعلام کاندیداتوری برای ریاست مجلس نهم

رئیس مجلس باید در برابر دولت کوتاه بیاید

48980_910غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی ۱۵۳ نفر از اصولگرایان مجلس نهم که شب گذشته در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد،ضمن اعلام کاندیداتوری خود برای ریاست محجلس شورای اسلامی تلویحا از مدیریت علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.
وی که به لطف شورای نگهبان و تضییع حقوق علیرضا رجایی وارد مجلس شد با انتقاد از مجلس ششم اظهار داشت: همین که خدا آن مجلس را به این مجلس تبدیل کرده است، جای شکر دارد، از این رو ما باید مددکار رهبری باشیم؛ رهبری که قبولش داریم و زهد و تقوایش بر کسی پوشیده نیست.
حدادعادل با بیان بیان اینکه صراط مستقیم راهی است که از افراط و تفریط دوری می‌کند،بدون اشاره به اینکه نماینده مجلس باید منتقد قدرت باشد رهبری نظام را به عنوان معیار عمل معرفی کرد و  گفت: در عرصه سیاست گرفتاری ما این است که اگر رهبری میزان الاعمال و صراط مستقیم است، متاسفانه برخی از آنچه رهبری توصیه می‌کنند، افراط کرده یا در آن حدی که رهبری می‌خواهند، در آن حضور ندارند.
حداد‌عادل سپس با اعلام کاندیداتوری خود برای ریاست مجلس گفت: پس از سکوت ۴ ساله در مقطع تبدیل مجلس هشتم به مجلس نهم احساس تکلیف کردم و اگر تا روز رای‌گیری زنده باشم، داوطلب ریاست مجلس می‌شوم ولو اینکه غیر خودم کسی به من رأی ندهد؛ بنده نزد خدا حجت دارم و شما هم حجت دارید و به آن عمل کنید.
وی با تاکید بر اینکه بنده از هیچ کس گله نمی‌کنم، افزود: بنده از دولت که نیروهایش را برای آن انتخاب بسیج کرد، گله‌ای ندارم، بلکه ‌فقط نگاه کردم و چیزی نگفتم. اشاره وی به انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس هشتم است.
حدادعادل ادامه داد: متاسفم از اینکه عده‌ای در اصولگرایی با نام دیگری بخواهند انشقاق و انشعاب راه بیندازند چراکه مهمترین مسئله برای مجلس نهم تقویت و حفظ فراکسیون اصولگرایان و افزایش کارکرد اصولگرایی با حفظ مرز آن با غیراصولگرایان است و بنده بر سر این مرز پافشاری دارم.
حداد همچنین با تاکید بر اینکه در چارچوب آئین نامه هر نماینده از حق قانونی خود بهره مند شود و فرقی بین اصولگرا و اصلاح‌طلب و مستقل نیست، گفت: در مسئله مرام و روش سیاسی نمی‌توان واقعیت‌ها را فراموش و معامله کرد بلکه مرز‌ها باید سر جای خود باشند.
 فراکسیون اصولگرایان باید در قانونگذاری فعال باشد نه اینکه ۶ ماه یکبار جلسه تشکیل دهد
وی با بیان اینکه فراکسیون اصولگرایان باید در قانونگذاری فعال باشد نه اینکه ۶ ماه یکبار جلسه تشکیل دهد، اظهار داشت: نباید به این شکل باشد که فراکسیون در مواقعی مثل استیضاح وزیر یا رای به وی فعال شود بلکه طرح‌ها و لوایح قبل از اینکه به صحن بروند باید در فراکسیون اصولگرایان بوده و در آن جا جمع‌بندی شوند.

 اقتدار مجلس با قدرت‌نمایی،‌ زور‌آزمایی و مجادله لفظی حفظ نمی‌شود
حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود به حفظ اقتدار مجلس اشاره و تصریح کرد: البته این اقتدار نباید از طریق قدرت‌نمایی،‌ زور‌آزمایی و مجادله لفظی باشد بلکه با تدبیر و مدیریت می‌توان اقتدار مجلس را حفظ کرد.

سؤال از رئیس جمهور از اقتدار مجلس کاست و دشمن را شاد کرد

این نماینده مجلس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنچه در ۲۴ اسفند تحت عنوان سؤال از رئیس جمهور شکل گرفت، نه تنها به اقتدار مجلس نیفزود بلکه از اقتدار مجلس و نظام کاست و دشمنان را شاد کرد.
وی رعایت آئین نامه را موجب اقتدار مجلس دانست و تصریح کرد: عده‌ای از نمایندگان قصد استیضاح وزیری را داشتند و می‌خواستند در مجلس اعلام شود اما آنها امضای خود را پس گرفتند و این مسئله از دستور خارج شد. هیچ جای آئین‌نامه وجود ندارد که ۱۰ نماینده بلند شوند و به پس گیرنده‌های امضاءها بد و بی‌راه بگویند؛ کجای آئین نامه است که بد و بی‌راه گفته شود.
حدادعادل از مسائل مهم دیگر را توجه به نمایندگان شهرستان‌ها دانست و گفت: ۴ سال پیش یک روز مانده به شروع مجلس می‌گفتند ما مجلس را در استان‌ها تشکیل می‌دهیم معلوم بود این حرف ممکن نیست بنده این حرف را نمی‌زنم اما ما باید تلاش کنیم ماهی یکبار مسائل یک استان را در مجلس مطرح کنیم و وزرای مربوطه در آنجا گفت‌و‌گو کنند.
برای کاستن از تشنج و اختلاف رئیس مجلس کوتاه بیاید
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رابطه تقابل با دولت باید به رابطه تعامل با دولت بدل شود البته همه این مسئله در دست مجلس نیست اما در آنجایی که مصلحت نظام اقتداء می‌کند، برای کاستن از تشنج و اختلاف رئیس مجلس کوتاه بیاید چراکه رهبری فرمودند اگر طرف دیگر کوتاه نیامد، شما کوتاه بیاید.
حدادعادل با تاکید بر اینکه مجلس نهم باید یک محور کار داشته باشد، اظهار داشت: بهترین محور شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است و این موضوع می‌تواند همه را به یک حبل‌المتین در عرصه قانون‌گذاری رهنمون کند.
  از طرفداران فتنه انتظار حمایت ندارم و منتظر انتقام آنها هستم
مشاور رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بنده از طرفداران فتنه انتظار حمایت ندارم و منتظر انتقام آنها هستم، اگر در روزنامه‌های اصلاح‌طلبان مسخره می‌کنند، انتظار غیر از این نیست و من انتظار پاداش ندارم.
وی ادامه داد: از نمایندگان محترم خواهش می‌کنم از کسانی که درباره مسائلی که آنها در خصوص مسائل مالی مطرح می‌کنند، طلب مصداق کنند و اینکه بگویند در مجلس هفتم حداد‌عادل با آنها چه کار کرده و کدام حق قانونی ‌‌از آنها ‌سلب شده است.
حدادعادل با بیان اینکه آنچه در مجلس شکل گرفت، فردی نبود بلکه تصمیم هیئت رئیسه بود، افزود: اگر کسی ادعا می‌کند حقی را ضایع کردم، از سازمان بازرسی کل کشور دعوت کنند و بگویند در مجلس هفتم چه حقی از کدام کارمند و نماینده ضایع شده است و در دوره بعد بررسی کنند که آیا طبق قانون بوده یا نه.
نماینده تهران در مجلس نهم با تاکید بر اینکه اگر ما در مجلس خلاف قانون عمل کنیم چطور انتظار داریم مردم به قانون مصوبه ما عمل کنند، یادآور شد: زمانی که رئیس مجلس هفتم شدم، به حسابداری گفتم از نمایندگان مجلس یعنی مجلس پنجم و ششم هر کسی پولی از مجلس قرض گرفته با نامه بنده پول گرفته شود چراکه چند صد میلیون تومان در دوره‌های قبل نمایندگان برداشته بودند.
وی با بیان اینکه در دوره هفتم نیز بنده برای اینکه شان نماینده محفوظ باشد، به کسانی که نیاز داشتند، ۱۰ یا ۲۰ میلیون پول دادم، گفت: عده‌ای برگرداندند و عده‌ای هم یادشان رفت که سال آخر به حسابداری گفتم فلان نماینده ۵ میلیون بدهکار است و از اکنون تا پایان سال تقسیط صورت گیرد و از حقوقش کم شود که با این شیوه نه کسی از مجلس پنجم و ششم بدهکار بود و نه از مجلس هفتم اگر این بد است، من بد کردم.
 آخرتم را به دنیای کسی نمی‌فروشم
حدادعادل ادامه داد: بنده در مجلس نهم نیز همین کار را می‌کنم و آخرتم را به دنیای کسی نمی‌فروشم و یک ریال و یک قران از بیت المال را راضی نمی‌دانم که اسراف شود؛ متاسفم از آنچه که حسن یک مدیر است امروز عیب به شمار می‌رود و به جای مسائل فتنه این مسائل را مطرح می‌کنند که فلانی میوه را از کمیسیون قطع کرده است.
رئیس مجلس هفتم در ادامه به برنامه خانه سازی، تعمیرات، خرید زمین و گسترش مجلس که اقدام بسیار خوبی اشاره و تصریح کرد: این برنامه مربوط به زمان بنده در ریاست مجلس هفتم است.
  ریخت و پاش‌ها و غیر‌قانونی خرج کردن را ‌کم می‌کنم
وی با تاکید بر اینکه هر جا مصلحت کلی مجلس و رفاه نمایندگان باشد، از هیچ خرجی که به بهبود کار مجلس بینجامد، مضایقه نمی‌کنم، افزود: اما ریخت و پاش‌ها و غیر قانونی خرج کردن را سعی می‌کنم کم باشد.
حدادعادل با اشاره به دیدار  نمایندگان با رهبری یادآور شد: نمایندگان ‌پس از این دیدار در دفتر مشاوره ایشان ناهار صرف کردند و ‌در واقع نمایندگان مهمان رهبری بودند اما متاسفانه تیتر یک روزنامه‌های اصلاح‌طلب شد و بیش از این انتظاری از آنها نمی‌رود.
رئیس مجلس هفتم تصریح کرد: بنده تکلیفم این است که در این میدان وارد شوم و شما هر چه وظیفه‌تان بود، عمل کنید و انشاءالله که برای خدا باشد و مجلسی بهتر از مجالس قبل شکل گیرد.
وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: امروز که مقام معظم رهبری باید انقلاب اسلامی را در جهان اسلام رهبری کنند، نباید دغدغه‌شان دعوای بنده و عمر و زید باشد.
حداد عادل در پایان شعری از حافظ خواند و گفت: چگونه سر ز خجالت برآورد بر دوست / که خدمتی به سزا بر نیامد از دستم
خاطرنشان می شود مخاطب اصلی سخنان اخیر حداد عادل علی لاریجانی رئیس مجلس فعلی است. انتظار می ورد میان این دو چهره اصولگرا  بر سر ریاست مجلس رقابت نزدیکی برگزار شود.








روبرت صافاریان: قضیه رفتگر میلیارد تومانی داستان‌پردازی بود

imageروزنامه شرق یکی از مطالب نویسندگان خود را که درباره رفتگر میلیارد تومانی بود سانسور کرد؛ روبرت صافاریان، منتقد حوزه فرهنگ، در این مطلب استدلال کرده که قضیه این رفتگر بجنوردی که گفته می‌شد کیف گم‌شده‌ای به ارزش یک میلیارد تومان را به صاحبش تحویل داده، داستان‌پردازی و «افسانه» است.
روبرت صافاریان، نویسنده و منتقد حوزه هنر و فرهنگ، هر شنبه، ستون ثابتی در روزنامه شرق منتشر می‌کند.
اما این هفته روزنامه شرق حاضر به چاپ مطلب این نویسنده نشده است، زیرا مطلب صافاریان تمام تصورات درباره رفتگری که رسانه‌ها و حتی داریوش مهرجویی از او تقدیر کرد به هم می‌زند.
صافاریان در مطلب خود استدلال کرده که موضوع رفتگر بجنوردی که گفته می‌شد کیف گم‌شده‌ای به ارزش یک میلیارد تومان را به صاحبش تحویل داده، داستان‌پردازی و «افسانه» است.
صافاریان نوشته است: «توی کیفی که رفتگر بجنوردی پیدا کرده، واقعاً چه بوده است؟ همه متفق‌القول‌اند که مقداری طلا به ارزش پنج تا شش میلیون تومان. امّا دیگر چه؟ به نوشته روزنامه‌ها، علاوه بر طلا، سندهای ملکی بوده است (املاک تفکیکی یا مغازه)، دسته چک، و کارت‌های اعتباری … کسی با اطلاعات اقتصادی اندک من نیز می‌داند که در دست داشتن سند ملکی به منزله مالکیت آن نیست، سند باید به نامت در دفاتر اسناد رسمی به نامت ثبت شود تا صاحب ملکی شوی. بنابراین، گم کردن سند ملک هرچند برای کسی که آن را گم کرده دردسر است، امّا برای یابنده سودی ندارد (مگر احتمالاً دریافت مژدگانی) و ساده‌لوحانه است که فکر کنیم می‌توان آن را به پول تبدیل کرد. این از اسناد. امّا دسته چک. حالا می‌گذریم از این سوال که چرا چند دسته چک و چرا همه مهر و امضا شده. امّا می‌دانیم که صاحب دسته چک مفقود شده می‌توان از بانک بخواهد که آن‌ها را پرداخت نکند. در دست داشتن دسته چک با چک‌های امضا شده هم آن را تبدیل به پول نمی‌کند. کارت‌های اعتباری چه؟ مگر با هر کارت اعتباری در یک روز بیش از دویست هزار تومان می‌توان برداشت کرد؟»
این نویسنده گفته است که این گونه داستان‌پردازی‌ها به این دلیل است که جامعه ایران می‌خواهد باور کند هنوز آدم باوجدان وجود دارد.
جالب این جاست روزنامه شرق، که مطلب صافاریان را حذف کرده، فردای روزی که خبر «رفتگر میلیارد تومانی» منتشر شد، عکس صفحه اول خود را به این رفتگر اختصاص داده بود.








جـــرس:
 سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد به دلیل ادامه مشکلات برگزاری آزمون IELTS از سوی موسسه ایران آیلتس، آزمون روز شنبه سی اردیبهشت این موسسه بازهم لغو شد و داوطلبان می توانند از گزینه های جایگزین استفاده کنند.
 به گزارش مهر، بر اساس اعلام سازمان سنجش، به علت ادامه وجود برخی مشکلات فنی، آزمون‌های آیلتس موسسه ایران آیلتس در روز شنبه سی اردیبهشت ۹۱ مقارن با ۱۹ماه مه برگزار نخواهد شد.
اطلاعات در مورد برگزاری آزمون‌ بعدی موسسه مذکور از طریق سایت آیلتس و همچنین سایت سازمان سنجش آموزش کشور داده خواهد شد. در این ارتباط داوطلبان می توانند به اطلاعیه موسسه IH در http://www.ihlondon.com/study-english/about-ieltsتوجه کنند.
داوطلبانی که آزمون آنان در روز سی اردیبهشت ماه لغو شده می توانند یکی از موارد زیر را انتخاب کنند.
 یک-  تغییر تاریخ و مرکز آزمون: داوطلبانی که تمایل به تغییر تاریخ و مرکز آزمون جهت شرکت در آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی را دارند، لازم است در پروفایل خود نسبت به تغییر تاریخ و مرکز آزمون خود اقدام کنند. اطلاعات لازم در مورد آزمون این متقاضیان متعاقباً اعلام خواهد شد.
کلیه داوطلبانی که به این ترتیب تمایل خود را به شرکت در آزمون‌های آیلتس دانشگاه آزاد اعلام کنند، داوطلب آزمون در مرکز مذکور تلقی و شهریه پرداختی آنان فقط جهت شرکت در آزمون آیلتس به دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت خواهد شد.
دو- انتظار برای آزمون جبرانی:  با توجه به اینکه موسسه IH در لندن اعلام کرده که احتمالاً اولین آزمون جبرانی در سی ژوئنبرگزار خواهد کرد، لذا داوطلبانی که تمایل دارند در آزمون موسسه مذکور در تاریخ فوق یا تاریخ‌های بعدی (که متعاقباً اعلام خواهد شد) شرکت کنند، لازم است نسبت به تغییر تاریخ آزمون خود به تاریخ فوق اقدام و یا تا اعلام تاریخ دقیق آزمون‌ها منتظر باشند.
سه- اعلام انصراف از شرکت در آزمون و درخواست استرداد وجه ثبت‌نام: در این صورت لازم است از طریق پروفایل خود نسبت به درخواست استرداد وجه ثبت‌نام اقدام کنند و سازمان سنجش ترتیبی اتخاذ خواهد کرد تا در اسرع وقت شهریه‌های پرداختی به طور کامل به حساب اعلام شده توسط داوطلبان واریز شود.
 گفتنی است، در ادامه تبعات چالش میان جمهوری اسلامی و بریتانیا، سازمان سنجش ایران چندی پیش در اطلاعیه اعلام کرده بود: آزمون‌های آیلتس موسسه ایران آیلتس در روزهای پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه و شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه  برگزار نخواهد شد.
موسسه ایران آیلتس یکی از سه مرکز برگزار کننده آزمون آیلتس در ایران، آزمون خود را در روزهای ۲۴ و ۲۶ فروردین ماه ۹۱ لغو کرده و لغو این آزمون را ناشی از مشکلات ایجاد شده برای این موسسه جهت انجام امور آزمون آیلتس در کشور انگلستان عنوان کرده بود، که در حال حاضر آزمون های اردیبهشت ماه این موسسه نیز لغو شده است.




جـــرس: 
عده ای از اعضای تعاونی مسکن وزارت نیرو در اعتراض به واگذاری زمین هایشان به پروژه مسکن مهر، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده اند.
به گزارش عصر ایران، این افراد می گویند زمین های واقع در فاز پنج شهر هشتگرد که در طول بیست سال گذشته از طریق تعاونی مسکن وزارت نیرو به این افراد واگذار شده بود، در پروژه مسکن مهر به افراد دیگر واگذار شده است.
تجمع کنندگان مقابل مجلس می گویند که سند این زمین ها را در اختیار دارند و دولت با تصرف زمین آن ها اقدام به ساخت مسکن مهر و واگذاری آن به دیگران نموده است.
به گفته این افراد که تعدادشان بیش از دویست نفر است، تعداد کل افرادی که از تعاونی مسکن وزارت نیرو زمین خریده اند به بیست و چهار هزار و هشتصد نفر می رسد.





در آستانه مذاکرات وین

جـــرس: 
ادعای یک خبرگزاری غربی مبنی بر “اختفای یک مخزن فشار در سایت پارچین”در آستانه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - که ساعاتی دیگر در وین برگزار خواهد شد- منابع خبری گزارش داده اند که دسترسی به سایت نظامی پارچین اولویت آژانس در این مذاکرات است و همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس از وجود یک مخزن انفجاری در این سایت خبر داده است.
به گزارش تارنمای «دیپلماسی ایرانی»، این خبرگزاری آمریکایی این ادعا را بر اساس یک تصویرنگاری رایانه ای مطرح کرده که با استفاده از اطلاعات به دست آمده از داخل سایت پارچین طراحی شده است. یک مقام از یکی از کشور هایی که برنامه های هسته ای ایران را رصد می کنند این تصویر رایانه ای را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده است.
هرچند نام این مقام و کشوری که در آن اقامت دارد فاش نشده اما اعلام شده است که این مقام آگاه از کشوری می آید که به شدت منتقد تاکید تهران بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای اش است. به گفته این مقام ایران در راه ساخت سلاح هسته ای قرار دارد.
این در حالی است که ایران انجام آزمایش های تسلیحاتی را تکذیب کرده و در مورد وجود این مخزن انفجاری نیز اظهار نظری نکرده است.
به گفته این مقام آگاه تصویر رایانه ای بر اساس اطلاعات شخصی طراحی شده است که مخزن را در سایت پارچین مشاهده کرده است.
از سوی دیگر یکی از مقامات سابق آژانس بین المللی انرژی این تصویر را دقیق توصیف کرده است. اولی هاینونن، که تا سال گذشته معاونت امور در پرونده هسته ای ایران را بر عهده داشت ، می گوید که این تصویر تشابه زیادی به عکسی دارد که او اخیرا مشاهده کرده و معتقد است مربوط به مخزن فشاری می شود که آژانس احتمال وجود آن در پارچین را مطرح کرده است.
هاینونن تصریح کرده است که حتی رنگ این تصویر رایانه ای نیز مشابه عکسی است که قبلا دیده بود. البته وی به منبع اصلی که عکس را به وسیله آن مشاهده کرده، اشاره ای نکرده است.
این در حالی است که منابع خبری اعلام کرده اند نمایندگان آژانس در نشست جاری خود با ایران بار دیگر درخواست دسترسی به پارچین به منظور مشاهده مخزنی که گفته می شود در یکی از ساختمان ها پنهان شده است را مطرح می کنند.از سوی دیگر هر گونه شواهدی دال بر پنهان کردن این مخزن در ساختمان ها و اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد و جزئیات آن برای بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی بسیار ضروری است.
مساله تصویر رایانه های از مخزنی در سایت پارچین در حالی مطرح می شود که هفته گذشته موضوع شستشوی ساختمان های پارچین نیز مطرح شده بود. منابع خبری با استناد بر تصاویر ماهواره ای ادعا کردند جریان آبی که از یکی از ساختمان ها خارج می شود نشان می دهد که احتمالا این ساختمان شسته شده است تا شواهد مربوط به آزمایش های هسته ای در آن از بین برود.
البته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشستی خبری این ادعا را به تمسخر گرفت و انجام چنین اقدامی را تکذیب کرد.
بر اساس این گزارش، مطرح شدن ادعا های مختلف در خصوص سایت پارچین آن هم در آستانه مذاکرات ایران و آژانس، فضای پیچیده تری را بر این گفت و گو ها حاکم کرده است. ادعا ها در مورد سایتی مطرح می شود که آژانس تاکید بر دسترسی به آن دارد و به این ترتیب موضع نمایندگان آژانس در وین برای طرح درخواست دسترسی به پارچین تقویت می شود.
دیپلماسی ایرانی خاطرنشان کرده است که ایران تا کنون در خصوص ارائه مجوز دسترسی به پارچین واکنش مثبتی نشان نداده است و در صورتی که با آن مخالفت کند، احتمال شکست مذاکرات جاری وجود خواهد داشت.
این در حالی است که به گمان شماری از تحلیلگران، نشست وین، بوته آزمونی برای ثمربخشی نشست بغداد است که در آن نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی (موسوم به گروه ۱+۵) به منظور حل بن بست هسته ای ایران پای میز مذاکره می نشینند.
گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه، به علاوه آلمان)، با سخنگویی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با ایران در حال مذاکره هستند.
بر اساس گزارش ها، مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت (۱۴ ماه مه) در وین برگزار خواهد شد.

امیدواری ۱+۵
در زمینه مذاکرات روز دوشنبه بی بی سی گزارش داده است که مذاکرات دو روزه وین، مورد توجه مقامات کشورهای گروه ۱+۵ نیز بوده است.
گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ پس از ۱۴ ماه توقف، روز شنبه ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) در شهر استانبول در ترکیه از سر گرفته شد و قرار است دور آتی مذاکرات روز سوم خرداد ماه امسال در بغداد برگزار شود.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که مذاکرات پیش رو با ایران، مقدمات لازم را برای این کشور فراهم کند تا از برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز خود دست بردارد.
کاترین اشتون گفت که امید زیادی دارد که گفت‌وگوهای جدید، مقدمه‌ای بر آغاز "روند توقف فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی ایران" باشد.





بیکاری صدها كارگر نازگل كرمانشاه
جـــرس: یك فعال كارگری در كرمانشاه از بیكاری دویست كارگر كارخانه نازگل در پی عدم تمدید قراردادكاری‌شان خبر داد. همزمان یک فعال کارگری با اشاره به وضعیت موجود خاطرنشان کرد که کارگران ایران توان دفاع از حقوق صنفی‌شان را ندارند.
به گزارش ایلنا، جواد اکبری، فعال کارگری استان کرمانشاه با اشاره به اینكه کارخانه ناز گل تولید کننده روغن خوراکی است اظهار داشت: ۲۰۰ کارگر این واحد تولیدی در سال جاری به جهت نداشتن مواد اولیه و افزایش مشکلات مالی، در پی عدم تمدید قرارداد بیكار شده‌اند.
دبیر اجرایی خانه کارگر کرمانشاه با بیان اینکه قراداد بسیاری از این کارگران کوتاه مدت و یا سفید امضاء بوده است اذعان کرد: پیمانکاران هر وقت که صلاح بدانند با قانون خود کارگران را استخدام و یا اخراج می‌کنند و به قوانین جاری اهمیتی نمی‌دهند.
او با اشاره به اینکه اکثر کارگران اخراجی با مراجعه به خانه کارگر از بی‌توجهی اداره کار به شکایاتشان انتقاد دارند افزود: کارگران با انعقاد قرادادهای کوتاه مدت و سفید امضاء با واحد‌ها در صورت بیكاری امکان دریافت مطالباتشان را ندارند.
او ضمن بیان اینکه نه تنها شاهد ایجاد شغل در کشور نیستیم بلكه شاهد نابودی اشتغال موجود هستیم، اظهار كرد: آمار و ارقامی كه دولت در خصوص كاهش نرخ بیكاری منتشر می‌كند حاکی از آن است که اشتغال کاذب و ناپایدار ایجاد شده است.
این فعال کارگری گفت: واحد‌های تولیدی کرمانشاه به جهت بحرانهای مالی و کمبود مواد اولیه و عدم فروش محصولات تولیدی خود بسیاری از کارگران خود را اخراج کرده‌اند و کارگران اخراج شده به مشاغل کاذب از جمله دست فروشی روی آورده و تعداد دیگری نیز به عنوان کارگران ساختمانی به سایر استان‌ها مهاجرت کرده‌اند.

کارگران توان دفاع از حقوق صنفی‌شان را ندارند
همزمان، یك فعال كارگری در استان قم گفت: کارگران توان دفاع از حقوق صنفی‌شان ندارند چرا که با وجود قراردادهای موقت، فقدان امنیت شغلی باعث شده است اگر اعتراضی در جهت مطالبه حقوق خود انجام دهند اخراج ‌شوند.
علی طالبی در گفتگو با ایلنا با بیان مطلب فوق اظهارداشت: کارگران شهامت درخواست دریافت مطالبات صنفی خود را ندارند و اگر هم اعتراضی انجام بدهند از جانب كارفرمایان تهدید به تمدید نكردن قرارداد موقت و اخراج می‌شوند.
دبیر اجرایی خانه‌كارگر استان قم با بیان اینکه کارگران در تامین ۵۰ درصد از هزینه‌های زندگی خود دچار مشکل شده‌اند تصریح کرد: هم اکنون شرایط زندگی کارگران به گونه‌ای است که با کارکردن در چندشیفت باز هم در تامین مخارج زندگی خود دچار مشکل هستند.
طالبی تاكید كرد: شرایط ناعادلانه کار و نداشتن امنیت شغلی باعث شده است کارگران رمقی برای پیگیری مطالبات قانونی خود نداشته باشند.
این فعال کارگری در ادامه افزود: با وجود وقوف مسئولان به مشكلات كارگری و افزایش روز افزون این مشکلات اما متاسفانه اقدام خاصی در جهت حل معضلات کارگری از سوی دولت صورت نگرفته است.
این فعال كارگری در خصوص وضعیت واحد‌های تولیدی استان قم اظهار داشت: واحد‌های تولیدی استان قم همانند سایر واحدهای سراسر کشور با کمبود مواد اولیه، مشکلات کیفیت، بدهی‌های بانکی حاصل از عدم فروش کالاهای تولیدی و... مواجه‌اند.




تولدی دیگر در اوین؛ محمد توسلی در اوین ۷۴ ساله شد
جـــرس:
 به گزارش منابع خبری، از آخرین بازداشت محمد توسلی بیش از شش ماه می گذرد و این زندانی سیاسی امروز هفتاد و چهارمین سال زندگی خود را در زندان اوین آغاز می کند.
تارنمای ندای آزادی با انتشار این خبر نوشته است: رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، ۱۲ آبان ۱۳۹۰ در تهران بازداشت شد. اتهام ایشان امضای نامه ای به همراه بیش از ۱۴۰ نفر از کنشگران سیاسی و اجتماعی به محمد خاتمی دربارهء انتخابات مجلس بود.
شاید عضویت در نهضت آزادی ایران نیز از جمله اتهامات مهندس محمد توسلی باشد چرا که اعضای این حزب، علیرغم التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی - با علم به نارسا و ناکامل بودن آن - همواره در طول حیات سیاسی و اجتماعی خود چه پیش و چه بعد از انقلاب در چارچوب قانون عمل نموده اند.
بر اساس این گزارش، محمد توسلی از نخستین روزهای تاسیس نهضت آزادی ایران در اردیبهشت ۱۳۴۰ به این حزب پیوست.
توسلی نخستین شهردار تهران بعد از انقلاب بود. نقش تشکیلاتی وی - بدون آنکه نامی از وی بر زبان ها باشد - در بثمر رساندن انقلاب بر کسانی که اکنون وی را به بند کشانده اند پوشیده نیست.
سایت ندای آزادی در ادامه نوشته است: آنگاه که انقلاب ملت ایران به مسیری لغزید که با هر قدم، از آرمان ها و آرزوهای صد ساله ملت ایران - استقلال و آزادی - فاصله گرفت، آنزمان که دوستان قدیم بر عهد و پیمان خود پایدار نماندند، زمانی که کوته نظری ها، انحصار طلبی ها و "هر که با من نیست، بر من است" ها جای همدلی و اتحاد را گرفت، مهندس محمد توسلی همچون سایر اعضای نهضت آزادی ایران از حکومت، صادقانه و شرافتمندانه خارج شدند و در مقام اپوزیسیون قانونگرا، به آنچه ایمان داشته و دارند - امر به معروف و نهی از منکر - پرداختند، گرچه بندگیِ متحجرین بر آستانِ قدرت و ثروت و تزویر، توان شنیدن نجواهای حق را از آنان ربوده است. آزادگان و از "خود" رها شدگان را به بند کشیدند و می کشند. بر پیر و جوان رحم و مروتی نیست...
بنا به این گزارش، امروز محمد توسلی هفتاد و چهارمین سال زندگی خود را در اوین آغاز می کند.





جـــرس:
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با بیان اینکه هرگونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ در بغداد خواهد بود، تأکید کرد: در بغداد منتظر اقداماتی برای جلب اعتماد ایران هستیم.
به گزارش مهر، میشل روکار نخست وزیر اسبق فرانسه با سعید جلیلی نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار جلیلی با بیان اینکه "زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده"، به برخی اظهار نظرهای مقام های غربی اشاره کرد و هشدار داد: مقام غربی دقت کنند برخی اظهارات غیر سازنده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد هرگونه اشتباه محاسباتی غرب مانع موفقیت گفتگوها خواهد بود و تصریح کرد: در بغداد منتظر اقدام برای جلب اعتماد ملت ایران هستیم.
نخست وزیر اسبق فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اظهار داشت: مردم در اروپا و فرانسه از مدیریت بحران مالی در پنج سال گذشته راضی نیستند.
وی با اشاره به عمق معضلات اقتصادی و مالی در غرب اظهار عقیده کرد: رای مردم فرانسه به تغییر، به معنای حل بحران اقتصادی در فرانسه نیست بلکه مشکل اصلی این است که امروزه نظام سرمایه داری گرفتار بحران داخلی است.
روکار با اشاره به افزایش میزان فقیران در کشورهای اروپایی گفت: مشکل اساسی این است که هدف اصلی نظام سرمایه داری تامین منافع ثروتمندان است و این امر چشم انداز بهبود اوضاع را تیره و تار می کند.
نخست وزیر اسبق فرانسه با اشاره به اینکه مذاکرات استانبول یک گام مثبت به پیش بود ابراز امیدواری کرد، گفتگوهای بغداد در راستای تفاهم حاصل شده دراستانبول انجام شود تا شاهد خوشنودی و درک متقابل همه طرف ها باشیم.
وی این موفقیت را به نفع همه ازجمله فرانسه دانست.
گفتنی است، مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ (متشکل از پنج عضو داِئم شورای امنیت و آلمان)، پس از وقفه ای حدودا یک‌ساله، اواسط ماه آوریل در استانبول ازسر گرفته شد و قرار است دور بعدی مذاکرات، ۲۳ ماه مه (۳ خرداد) در بغداد برگزار شود.
پیش از برگزاری دور دوم مذاکرات در بغداد، مقامات سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات ایرانی روز ۱۴ و ۱۵ ماه مه در وین دیدار خواهند داشت.





جـــرس: 
 رئیس قوه قضاییه با صدور احکامی پاسدار محمدباقر ذوالقدر را به عنوان معاون راهبردی و سیداسماعیل خطیب را به عنوان رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه منصوب کرد.
به گزارش مهر، در حکم صادق لاریجانی به محمدباقر ذوالقدر آمده است: نظر به سوابق و تجربیات ارزنده، بدینوسیله جنابعالی را بعنوان معاون راهبردی قوه قضاییه منصوب می‌نمایم.نظر به اهمیت برخورداری از برنامه و داشتن هدف روشن و راهبردهای دقیق در پیشبرد امور و پیگیری آنها، امید است با لحاظ سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی، سیاستهای کلی نظام و تکالیف قوه قضاییه در برنامه پنجساله پنجم توسعه نسبت به پیگیری روند تشکیل این معاونت و فعال‌سازی آن اقدام نمایید. توفیقات روزافزون شما را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از خداوند متعال مسئلت دارم. ضمناً با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم انجام وظیفه نمایید.
گفتنی است، پاسدار محمدباقر ذوالقدر، طی چند سال اخیر مشاور رئیس قوه قضائیه و معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بود. وی در دولت محمود احمدی نژاد به سمت معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور (در دوره مصطفی پورمحمدی) منصوب شد، که در سال ۱۳۸۶ برکنار گردید. پیش از آن نیز معاون و قائم مقام فرمانده کل سپاه پاسداران بود.
همچنین در حکم انتصاب سید اسماعیل خطیب به عنوان رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه نیز آمده است: نظر به سوابق و تجربیات ارزنده ، جنابعالی را به عنوان رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه منصوب می‌نمایم. امید است با تلاش و جدیت و استفاده از ظرفیت و همکاری کارکنان خدوم مرکز نسبت به ارتقاء کیفی این مجموعه خصوصاً در جهت پیشگیری از آسیب‌ها در بخش‌های مختلف قوه قضاییه همت گمارید. توفیقات روزافزون شما را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از خداوند متعال مسئلت دارم. ضمناً از خدمات و تلاشهای آقای جهانگیر در دوره مسئولیت در حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه تقدیر و تشکر می‌نمایم.
صادق لاریجانی همچنین اصغر جهانگیر رئیس سابق مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه را به عنوان مشاور رئیس قوه قضاییه و بازرس ویژه منصوب کرد.




  جرس:
 ابوالفضل عابدینی نصر زندانی سیاسی که به جرم فعالیتهای حقوق بشری و حمایت از سندیکای کارگران و معلمان به مدت سه سال در زندان بسر می برد، از حق مرخصی و ملاقات حضوری "محروم" است.  مهراب عابدینی برادر این فعال حقوق بشر در خصوص آخرین وضعیت برادرش به "جرس" می گوید: "طی سال گذشته ابوالفضل تنها یکبار ملاقات حضوری داشته و در طی دوران محکومیت از حق مرخصی هم بی بهره بوده است. این در حالی است که ابوالفضل افتادگی میترال دریچه قلب دارد و دارو مصرف می کند و فشارهایی که در این مدت کم هم نبوده است وضعیت جسمانی او را وخیم تر کرده است. "
 ابوالفضل عابدینی نصر در یازده اسفند ماه سال 88 در منزلش توسط اطلاعات بازداشت و به بند دو الف زندان اوین منتقل شد. وی از سوی دادگاه انقلاب اهواز به یازده سال حبس تعزیری محکوم شد. وی پس از محکومیت به زندان کارون اهواز منتقل و مدتی را در این زندان با شرایط بسیار دشوار به سر برده و بعد از آن به بند 350 زندان اوین منتقل شد.
این فعال حقوق بشر در حالی که دوران محکومیت سنگین خود را می گذراند مجددا حکم جدیدی از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به مدت یکسال زندان دریافت کرد.
برادر این روزنامه نگار دربند با بیان اینکه برادرش در حالیکه در حال گذراندن دوران محکومیت خود است اما مجددا یکسال دیگر به حکمش اضافه کرده اند، خاطرنشان می کند: "ابوالفضل در مردادماه سال 88 بازداشت شد و به مدت چهار ماه در دست اطلاعات بود و در آبان ماه همان آزاد شد. دوباره در رابطه با همان اتهام مصاحبه با رسانه های بیگانه با حکم دادستانی تهران بازداشت شد و بمدت چهار ماه تحت بازجویی بود. در نهایت حکم پرونده اش را از اهواز به او ابلاغ کردند و یازده سال حبس تعزیری به او دادند که پنج سال بدلیل فعالیت در مجموعه فعالان حقوق بشر و پنج سال بخاطر مصاحبه ها و ارتباط با دول متخاصم و یکسال هم بخاطر اقدام علیه امنیت ملی بوده است. در زمان زندان هم مجددا بخاطر فعالیت در مجموعه فعالان حقوق بشر یکسال دیگر به دوران محکومیت او اضافه کردند و در حقیقت بخاطر یک اتهام دو بار حکم برای او صادر شده است."
وی با اشاره براینکه برادرش سالها بخاطر تلاش های حقوق بشری اش تحت فشار بوده است می افزاید: "ابوالفضل در سال 84 هم به جرم حمایت از سندیکای کارگری هفت تپه توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و ماهها در زندان بود و در مجموع چهار نوبت تا قبل از انتخابات 88 توسط وزارت اطلاعات اهواز بازداشت شد اما از همه اتهامات تبرئه شد، تا اینکه در بعد از انتخابات به حکم سنگین زندان محکوم شد."
عابدینی تصریح می کند: "اگر بیانیه های برادرم را در گوگل سرچ کنید و یا نوشته ها و گفته های ایشان را بخوانید، می بینید که جرم برادرم دغدغه حقوق بشر و دفاع از حقوق معلمان و کارگران بوده است. یک روزنامه نگار وطن پرستی که دلش برای هموطنانش می تپد و نمی تواند وضعیت دشوار کارگران و معلمان را ببیند و تمام تلاشش دفاع از حق و حقوق مردم و تمامیت ارضی میهنمان است، متاسفانه الان در گوشه زندان پاداشش داده می شود! خب، حتما مصلحت آقایان بر این است که جوانی که سرمایه این کشور است و می تواند برای این مردم و کشور ارزشمند باشد در زندان نگهداری شود."
او در ادامه می افزاید: "در این مدت ماهها در انفرادی بوده است و الان هم شرایط اصلا مناسبی نیست. انتخاباتی برگزار شده و تمام شده و حکم سنگینی برای ابوالفضل صادر کردند. حکم او فکر کنم به اندازه نصف حکم یک قاتل غیر عمد است و واقعا نمی دانم چرا این حکم سنگین برای یک روزنامه نگار صادر شده است؟!"
سارا عیوضی مادر عابدینی در آستانه سال 90 در نامه ای به رئیس قوه قضاییه نوشته بود: "این روز های سال نو شاهد در بند بودن فرزند بیمارم ونامشخص بودن وضعیت روحی و روانی وجسمی اش بزرگترین عیدی بود که طی سال های طول عمرم نصیبم شد، از 5 سال قبل تا به امروز هر ساله این جوان نحیف را دستگیر نموده و زیر شکنجه برده وبعد از گذراندن انفرادی های طولانی مدت با قید وثیقه های سنگین که همگی توسط مردم دلسوز تامین شده آزاد گردیده و درهیچ یک از این دادگاهها مجرم نبوده وبا سربلندی برائت دریافت کرده است. آخر به کدامین گناه مستحق این شکنجه ها استُ به گناه دفاع از کارگران نیشکر هفت تپه خوزستان و دفاع از سندیکای معامان ایران و دفاع از سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی و اصناف دیگر و یا گناه بیان حقایق روز کشورمان؟"
برادر ابوالفضل به وضعیت نامناسب جسمی و روحی مادرش اشاره می کند و اضافه می کند: "مادرم هم وضعیت روحی و جسمی خوبی ندارد. نمی توان از مادری که فرزند کوچکش از سال 84 تا الان بارها دستگیر شده و از سال 88 هم در زندان بدون حق استفاده از مرخصی بوده است انتظار وضعیت روحی مناسبی داشت. مادرم دچار افسردگی شدید است و چنان وضعیت نامناسبی دارد که ما دعا می کنیم در همین وضعیت بماند و سکته نکند...واقعا با این همه اتفاقاتی که افتاده و هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست و به حرفهای یک مادر توجه نمی کند چه انتظاری از او می توان داشت؟ مادرمان یک زنی از طبقه متوسط رو به پایین است و تحمل این همه فشار را ندارد، اگر فولاد هم می بود زیر بار این فشارها تاب نمی آورد. دیگر چه بگویم جز اینکه شرایط خوبی نداریم. امیدوارم هر چه زودتر نه تنها برادرم بلکه همه عزیزان از زندان آزاد شوند و این گرفتاری ها و مشکلات عدیده ای که خانواده ها دارند تمام شود."



واردات زیتون، مربا، مرکبات و آب پرتقال از یونان

آمار واردات کشور در سال ۹۰ نشان از ورود ۱۸ میلیون دلار انواع کالا از یونان دارد. در این میان بالاترین ارزش کالاهای وارد شده از یونان مربوط به زیتون است.
به نوشته خبرآنلاین، ارزش واردات زیتون در دو ردیف مختلف در مجموع بیش از ۳٫۸ میلیون دلار بوده است.
همچنین در سال گذشته ایران ۲٫۵ میلیون دلار مربا، ژله و مارمالاد از یونان وارد کرده است. ارزش واردات هلو و شلیل هم به حدود ۱٫۶ میلیون دلار رسیده است.
سال گذشته ۲۸۸ هزاردلار هم مرکبات از یونان وارد ایران شده است. در سال ۹۰ بیش از ۷۰ هزاردلار هم آب پرتقال از این کشور وارد ایران شده است.
در سال ۹۰ مجموع صادرات غیرنفتی ایران به یونان ۱۲٫۸ میلیون دلار بوده است که نشان از کسری تجاری ایران-یونان دارد.



ابراز نگرانی مسئولان وزارت بهداشت نسبت به رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران

رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت از وجود گزارش هایی درباره رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران ابراز نگرانی کرد. باقر لاریجانی خاطرنشان کرد که این گزارش ها از بیمارستان ها و پزشکانی که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، دریافت شده است.
وی با اشاره به برنامه شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت برای مبارزه با اعتیاد به الکل، گفت: باید به صورت جدی وارد این عرصه شویم زیرا نمی توان در خصوص فروش این گونه مواد که در حال حاضر در برخی از فروشگاه ها هم انجام می شود بی تفاوت بود. باید نسبت به این قضیه حساس باشیم و حتی بیشتر از امراضی مثل دیابت و بیماری های قلبی و عروقی به آن توجه کنیم.
بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی ناصحی، مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت، نیز با بیان اینکه آمار سوء مصرف الکل در برخی مناطق کشور بالاست و به این مساله کمتر توجه شده است، افزود: اطلاعات ما راجع به اعتیاد به الکل در کشور کم است و باید تولیت خود در حوزه پیشگیری و درمان این معتادان را بیشتر کنیم.
این مقام دولتی، آمار معتادان کشور را در کل دو میلیون اعلام کرد که به گفته وی، بخشی از آن ها به مصرف الکل معتاد هستند. وی به افزایش شیوع مصرف مواد محرک نسبت به مصرف مواد مخدر نیز اشاره کرد و درمان آن را از برنامه های اداره کل سلامت روان معاونت بهداشت دانست.




انتقال مسعود پدرام از بند ٣۵٠ زندان اوین به بازداشتگاه سپاه و تهدید وی به اعتصاب غذا

مسعود پدرام فعال ملی _مذهبی روز گذشته از بند ٣۵٠ به بازداشتگاه دوالف سپاه منتقل شد. او هنگام به هم بندیانش گفته است که درصورت اجبار به استفاده از چشم بند و نگهداری در زندان انفرادی دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
به گزارش خبرنگار کلمه، صبح یکشنبه ٩١/٢/٢۴ ماموران بازداشتگاه امنیتی سپاه ، مسعود پدرام فعال ملی مذهبی را به شیوه ای توهین آمیز از بند عمومی به زندان ٢الف بردند. انتقال پدرام در شرایطی انجام گرفت که ماموران بند ٢الف برای چشم بندزدن به مسعود پدرام از زور استفاده کردند.
مسعود پدرام هنگام خروج ازبند ٣۵٠ به هم بندیانش گفته است که درصورت اجبار به استفاده از چشم بند و نگهداری در زندان انفرادی دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
مسعود پدرام یکی از فعالان عرصه روشنفکری و سیاسی است که علی رغم اعتقاد به مسالمت آمیز ترین روش های سیاسی برای گذار به دموکراسی، هدف عقده گشایی سپاه پاسداران قرار گرفته است.
بازجوی سپاه برای نیروهای ملی _ مذهبی پیش از این از مسعود پدرام خواسته بود که در نوشته ای اعلام کند دست به هیچگونه فعالیت سیاسی نخواهد زد که به دلیل امتناع پدرام، حکم ٣سال زندان وی در آبانماه سال ٩٠ اجرا گذاشته شد.
مزاحمت و برخورد های امنیتی بازجوی سپاه، دامن خانواده پدرام را نیز گرفته و در ماه های اخیر این فرد بارها برای خانواده پدرام ایجاد مزاحمت کرده است.
برخوردهای مشابهی توسط این فرد با علیرضا رجایی دیگر زندان سیاسی جریان ملی_مذهبی و خانواده وی انجام شده که همگی نشان از کینه این نهاد امنیتی نسبت به جریان ملی_ مذهبی دارد.
در راستای این فشارها و تهدیدات مسعود پدرام به تشکیل پرونده جدیدی تهدید شده است و علیرضا رجایی پرونده مفتوحی در دادسرا دارد




هزینه هزار میلیارد تومانی کاهش قیمت سکه و دلار/ قیمت‌ها تا چه زمانی پایین خواهد ماند؟

متوسط قیمت سکه بهار آزادی در ۲۴ روزی که از اردیبهشت گذشته معادل ۶۶۱ هزار تومان شده و این در حالی است که متوسط قیمت هر سکه بهار آزادی در فروردین ماه معادل ۷۳۲ هزار تومان بوده ، مقایسه این دو عدد گویای کاهش ۱۱ درصدی قیمت سکه در یک ماه گذشته است.
اما عامل این کاهش قیمت چه بوده؟، در پاسخ به این پرسش از سوی کارشناسان بانکی بارها این پاسخ را شنیده اید که کاهش را ناشی از قیمت جهانی طلا دانسته اند.
اما اگر نگاهی به روند تغییر قیمت طلا در بازار جهانی طی دو ماه گذشته داشته باشید می بینید که این قیمت ها تغییر چندانی نداشته است، متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی طی فروردین ماه امسال معادل ۱۶۴۷ دلار بوده و در ۲۴ روز نخست اردیبهشت ماه می بینیم که قیمت هر اونس طلا به حدود ۱۶۴۳ دلار رسیده یعنی کاهشی معادل ۰٫۸ درصد که اصلا با کاهش ۱۱ درصدی قیمت سکه بهار آزادی قابل قیاس نیست، آنهم با در نظر گرفتن این واقعیت که قیمت طلا در بازار ایران به صورت روزانه تحت تاثیر بازار جهانی تغییر می کند.
یک مقایسه ساده
بنابراین می توان گفت بر خلاف دیدگاه مطرح شده آنچه قیمت سکه را در بازار ایران کاهش داده است به بازار ایران باز می گردد، نگاهی به روند نزولی قیمت دلار در همین دوره نشان می دهد که متوسط قیمت از ۱۸۶۲ تومان در فروردین با ۹٫۴ درصد کاهش به ۱۷۰۳ تومان رسیده است، کاهشی بسیار نزدیک به روند نزولی قیمت سکه و مقایسه شاخص قیمت این دو نیز نشان از همپوشانی بسیار زیاد قیمت سکه و دلار در بازار تهران دارد.
قیمت دلار در اردیبهشت ماه به شدت کاهش پیدا کرده است، بخشی از این کاهش ناشی از فضای روانی داخلی و بخشی نیز ناشی از نتایج مذاکرات سیاسی استانبول بوده و در نهایت نیز این کاهش قیمت سکه را در بازار کاهش داده و این کاهش نیز به دنبال خود رفع حباب بازار سکه را به دنبال داشته و در نهایت فروکش تب طلا ناشی از توالی این اتفاقات است.
اما نکته قابل تامل دیگر این است که بانک مرکزی در دو فاز توانسته است تب دلار و سکه را با پیش فروش سکه تسکین دهد، استفاده از عبارت تسکین بی هدف نیست؛ بانک مرکزی در یک فاز با پیش فروش سکه ۵۴۶ هزار تومانی و وعده عرضه این سکه ها پس از ۴ ماه در زمانی که قیمت سکه در حال نزدیک شدن به ۹۰۰ هزار تومان بود نقدینگی را از بازار ارز و دلار خارج کرد.
امروز هم با گذشت نزدیک به یک ماه از فرارسیدن موعد تحویل سکه های پیش فروش شده توانسته است بخش عمده ای از تقاضای تحویل سکه را راضی به تحویل گواهی سپرده کند و به آنها سکه ای تحویل ندهد، البته تاثیر افت قیمت سکه در بازار در این تمایل پیش خریداران قابل انکار نیست.
تاخیر در مدار بسته بحران
بر اساس آمارهای اعلامی بانک مرکزی در ۲۵ روز گذشته موعد تحویل ۱٫۸ میلیون سکه از ۸٫۵ میلیون سکه پیش فروش شده فرا رسیده است و از این تعداد تنها ۳۲۷ هزار قطعه سکه به پیش خریداران تحول شده است یعنی تنها ۴ درصد از کل پیش فروش شده ها، و برای خریداران معادل ۹۸۱ هزار قطعه سکه نیز گواهی سپرده صادر شده است. یعنی بانک مرکزی بدون هزینه کردن ذخایر طلای خود توانسته است نقدینگی را همچنان نزد سیستم بانکی نگهدارد.
ارزش گواهی سپرده های صادر شده معادل ۵۱۱ میلیارد تومان است و با احتساب سود ۲۴ درصد پیش بینی شده برای گواهی سپرده های صادر شده بانک ملی باید در اردیبهشت سال آتی معادل ۱۲۲ میلیارد تومان به این گواهی سپرده ها سود پرداخت کند.
واقعیت این است که همزمانی دقیق موعد عرضه سکه ها با کاهش قیمت دلار و تمایل مردم با توجه به قیمت نزولی سکه به سمت گواهی سپرده بانکی برای بانک مرکزی بسیار مفیده بوده است ، شاید بتوان این همزمانی را به خوش شانسی رئیس کل نسبت داده شود!
همانطور که اشاره شد صدور گواهی سپرده ها در واقع فاز دوم به تاخیر انداختن بازگشت نقدینگی به بازار ارز وطلا است، اما سئوال اینجاست که این اقدام چه هزینه ای به دنبال دارد؟ آیا در میان مدت قابل ادامه هست؟
ارزش ۸٫۵ میلیون قطعه سکه پیش فروش شده بالغ بر ۴٫۵ هزار میلیارد تومان است و اگر بنابر آنچه تمایل بانک مرکزی است یعنی تمامی پیش خریداران به جای تقاضای دریافت سکه متقاضی ابزارهای جایگزین مانند اوراق گواهی سپرده باشند، با توجه به نرخ ۲۴ درصدی سود این اوراق تاخیر مجدد عدم بازگشت این ۴٫۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار ارز و سکه معادل ۱٫۱ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این فرایند به سیستم بانکی تحمیل شده است.
درواقع بانک مرکزی با تحمیل ۱٫۱ هزار میلیارد تومان هزینه به سیستم بانکی توانسته است طی دو ماهه اخیر قیمت سکه و ارز را پایین نگهدارد، ادامه این روند با هزینه سنگینی که بر آن مترتب است برای بانک مرکزی در میان مدت نیز ممکن نیست و در صورتی که نتواند نقدینگی جذب شده را در سیستم بانکی نگهدارد بازار باز هم آشفته خواهد شدف مگر آنکه بانک مرکزی بتواند برای گردش بعدی نقدینگی جذب شده راهی تازه پیدا کند، البته در سال حمایت از تولید ملی به طور حتم نباید این راه به واردات انبوه ختم شود، تامین هزینه سیستم بانکی از طریق ارایه تسهیلات گران و کوتاه مدت به بخش واردات به طور حتم برای بخش های مولد اقتصاد ملی خطرناک خواهد بود.
منبع: خبرآنلاین



بازداشت یک وبلاگ‌نویس در رشت به خاطر نگارش مطلب علیه مسئولان!

رسانه های دولتی به نقل از یک مقام محلی نیروی انتظامی، از بازداشت یک وبلاگ نویس در رشت خبر دادند که اتهام او نگارش مطلب علیه مسئولان محلی ذکر شده است.
این خبر را می توان در ادامه خبرپراکنی های اخیر یکی از مجموعه های زیر نظر ناجا دانست که به نظر می رسد هدفی جز ارعاب فعالان فضای مجازی و محدود کردن بیش از پیش آزادی بیان در محیط اینترنت ندارد.
به گزارش کلمه، پیش از این هم اخباری همچون بازداشت یک دانشجو به اتهام توهین مجازی به رئیس جمهور!، بازداشت یک جوان به اتهام تشویش اذهان عمومی در یک صفحه خصوصی فیس بوک، دستگیری اعضای گروههای تبادل نظر و اطلاعات در شبکه های مجازی، بازداشت مدیران یک سایت به اتهام فتنه مذهبی و … منتشر شده بود که منشأ همه آنها به شاخه از نیروی انتظامی به نام پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) می رسید.
این بار هم رئیس پلیس فتای استان گیلان از شناسایی و دستگیری یک وبلاگ نویس در رشت خبر داده و او را به نوشتن مطلب علیه مسئولان، نشر اکاذیب و قصد تشویش اذهان عمومی متهم ساخته است.
توجه به لحن این مقام انتظامی به خوبی نشان می دهد که چه نگاه و برداشتی از فضای مجازی به این برخورد منتهی شده. او گفته است: با شناسایی این وبلاگ، تلاش برای احراز هویت واقعی عامل اصلی این اقدام به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت. با بررسی‌های فنی و پلیسی انجام شده، عامل اصلی و مدیر متخلف وبلاگ اینترنتی در رشت شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی متهم دستگیر شده و برای تحقیقات بیشتر به مقر انتظامی منتقل شد. متهم ابتدا منکر تمام اتهامات وارده شد اما در بازجویی‌های فنی و در برابر شواهد ارائه شده به ناچار لب به سخن گشود و به بزه انتسابی خود اعتراف کرد.
به نظر می رسد فعال کردن نیروی انتظامی در محدود کردن بیش از پیش فضای اینترنت، تا جایی که حتی صراحتا «نوشتن علیه مسئولان» در کلام مسئول محلی پلیس، جرم محسوب می شود، تاکتیکی برای سرکوب هرچه بیشتر آزادی بیان در اینترنت و فضای مجازی است که فعلا تنها مجال باقی مانده برای طرح نسبتا آزادانه انتقادهاست؛ اما اکنون دستگاههای امنیتی دیگر، که از برخوردهای سال ۸۸ و پس از آن طرفی نبسته اند، نیروی انتظامی را جلو انداخته اند تا با اینگونه برخوردها و انتشار پرهیاهوی خبر آنها، فضای مجازی را نیز برای منتقدان ناامن جلوه دهد و آخرین تیرهای در ترکش خود را به سمت معدود امکان های باقی مانده برای آزادی بیان و نقد، روانه کند.




مرگ کارگر جوان بر اثر سقوط از طبقه سوم ساختمان

خبرگزاری هرانا - کارگر جوانی بر اثر سقوط از طبقه سوم ساختمانی در حال احداث در شهرستان زرند امروز جان خود را از دست داد.
به گزارش فارس، کارگر جوانی بر اثر سقوط از طبقه سوم ساختمانی در حال احداث در شهرستان زرند امروز جان خود را از دست داد.
این کارگر به نام محمد مهدی‌زاده در طبقه سوم ساختمانی تجاری در بلوار فردوس شهر زرند در حال جوشکاری پنجره مشرف بر کوچه بود که ناگهان به داخل کوچه سقوط کرد.
این کارگر پس از برخورد با کابل تلفن به داخل کوچه سقوط کرد و در دم جان خود را از دست داد.
علت وقوع حادثه در دست بررسی است.



در اثر ریزش تونل دو کارگر جان باختند

خبرگزاری هرانا - بر اساس خبر دریافتی روز شنبه مورخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ دو کارگر با نام‌های حبیب الله امانی و عادل بهرامی در اثر ریزش تونل واقع در جاده مریوان جان خود را از دست دادند.
به گزارش تارنمای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌ها ی کارگری، کارگران جان باخته از اهالی روستای لایه‌ن از توابع شهرستان کامیاران بودند. همچنین یکی از کارگران نیز زخمی شد که به بیمارستان انتقال دادند. پروژه مذکور به پیمانکاری شرکتی با نام معتبر می‌باشد.
گفتنی‌ست، فقدان شرایط ایمنی و استاندارد در محیط‌های کار عامل این گونه حوادث میباشد.



اجرای حکم مجید جمالی فشی تا پایان هفته

خبرگزاری هرانا - طبق گفته دادستان تهران مجید جمالی فشی که متهم به ترور و قتل علی محمدی دانشمند هسته ای ایران است، این هفته اعدام میشود.
به گزارش فارس، عباس جعفری دولت آبادی بیان داشت: ‌ این حکم در هفته جاری اجرایی خواهد شد و به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.
جعفری دولت‌آبادی همچنین با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که امروز در دادگاه انقلاب پرونده متهمان به جاسوسی برای کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار شد، گفت: پیش از این اعلام کرده بودیم که ۱۵ نفر از جاسوسان تحت تعقیب دادستانی قرار گرفته و مراحل رسیدگی به پرونده آن‌ها ادامه دارد.
وی افزود: چندی قبل احکام ۱۰ نفر از این متهمان صادر شده بود و تعدادی دیگری از این افراد امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به پرونده‌شان رسیدگی شد و به این ترتیب تمام افرادی که دادستانی پیش از این وعده برگزاری دادگاه آن‌ها را داده بود به پرونده‌شان رسیدگی شد.
وی گفت: به محض قطعی شدن احکام این افراد حتماً احکامشان اجرا خواهد شد و این نکته حائز اهمیت است که در حکمی که پیش از این صادر شده بود شامل حبس و رد مال مبالغی که گرفته بودند، بود.
وی درباره اجرای احکام مربوط به مواد مخدر از نوع شیشه نیز گفت: بنای‌ما این است که درباره این گونه مواد از آنجا که در داخل دارد تولید می‌شود هم از لحاظ اینکه جرم است و هم اینکه به حیثیت جمهوری اسلامی خدشه وارد می‌کند و ما همیشه با ترانزیت مواد مخدر مشکل داشته‌ایم و گفته‌ایم که جمهوری اسلامی دارد با این ترانزیت قربانی می‌‌شود. از آنجا که شیشه توسط باندهای حرفه‌ای در داخل کشور توزیع می‌شود یکی از سیاست‌های جدی نظام این است که مهار شده و حتماً در هفته‌های آتی خواهید دید که احکام قطعی شده حتماً اجرا خواهد شد و دادستانی مصر است که به سرعت تعقیب، محاکمه و اجرا شود.
به گزارش مهر، مجید جمالی فشی عامل ترور شهید مسعود علیمحمدی دانشمند هسته ای کشورمان و استاد دانشگاه تهران صبح روز سه شنبه به دار مجازات آویخته می شود.