۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۰, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

چپ‌های رادیکال برای تشکیل دولت در یونان پیشگام شدند

چپ‌های رادیکال برای تشکیل دولت در یونان پیشگام شدند
رهبر چپ‌های تندروی یونان به عنوان یکی از مخالفان سیاست‌های ریاضتی پیشنهاد تشکیل دولت داده است.
الکسیس سیپراس که روز سه شنبه با رئیس جمهوری یونان نیز دیدار کرده پس از آن پیشگام تشکیل دولت تازه شده که حزب محافظه کار دموکراسی نو تشکیل دولت ائتلافی را غیرممکن خوانده است.
به گزارش یورو نیوز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در واکنش به نتایج آرای اخیر در یونان گفته است «مهم‌ترین چیز این است که برنامه‌هایی که بر سر آن با یونان توافق شده بود ادامه خواهد یافت.»
ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا نیز در بروکسل گفته است درباره سیاست‌های ریاضت اقتصادی با دولت‌های یونان و اسپانیا مذاکره تازه‌ای صورت نخواهد گرفت.
یکی از شهروندان در آتن می‌گوید: «من حامی جنبشی علیه بسته‌های نجات مالی هستم. جنبشی که پیامی مبنی بر تغییر سیاست را به اروپا بفرستد؛ تغییر سیاست ریاضت اقتصادی به توسعه.»
شهروند دیگری درباره ناکامی احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی چنین اظهار نظر می‌کند: «من خواهان یک دولت ائتلافی نیستم. من دولتی می‌خواهم که از سوی مردم انتخاب شده باشد. مردم یونان پاسخ را داده‌اند اما سیاستمداران آنچه را که امروز روی داده نمی‌خواهند.»
اگر هیچ یک از احزاب یونان موفق به تشکیل دولت نشوند، رئیس جمهوری رهبران تمامی احزاب را برای ائتلافی گسترده فراخواهد خواند. درصورت شکست این طرح نیز رئیس جمهوری می‌تواند با انتصاب دولت موقت دستور به برگزاری انتخابات تازه‌ای طی ۳۰ روز دهد.



بیژن چهررازی
فرانسوی ها بازهم  انتخابات ریاست جمهوری در کشورشان را به یک سیرک پر سرو صدا تبدیل کردند و با همین روش توانستند بر خلاف بسیاری از دیگر کشورهای اروپائی که در آنها نیز انتخاباتی مشابه صورت می گیرد،  خود را مرکز توجهات مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دهند.
با وجود آنکه چه در انتخابات قبلی ریاست جمهوری و چه در این انتخابات نباید منتظر تحولات و نتایج تکاندهنده ای میبودیم، اما دستگاه پروپاگاندای تبلیغاتی “ملت کبیر” فرانسه ازهیچ کاری برای جلب توجه جهانیان به این “تحول تاریخی” کوتاهی نکرد.
اینکه از همان ابتدا قرار است به جای فیل یک موش زائیده شود برای آنها که همراه این سیرک بالا و پائین می پرند و همراهی خود را با آن نشان می دهند از همان ابتدا مسئله ای کناری است. برای هورا کشان حرفه ای در خارج و داخل فرانسه هر بار اما بهانه ای پیدا می شود تا با “قلب و روح” وسط میدان بپرند و زیر سونامی از پرچم های سه رنگ و نشانه های چپ ، راست ، لیبرال ، سندیکای ، فمنیستی و یوپی ها به خیابان بریزند و “پیروزی” مردم! را جشن بکیرند، اینبار هم بهانه “شکست سارکو” بود.
سارکوزی شخصیتی نامطلوب که مانند اشعه لیزر تیز و برنده بوده و جامعه را با سرعتی باور نکردنی و با وقاحتی بی سابقه به دو نیم می کرد، فرانسه با عزت و عظمت و فرانسه آشغال کله ها! فرانسه ای که باید توسط فیگوری کوته بین و مشکوک با آب فشار قوی از آلودگی ها و آشغال کله ها پاک می شد، باید فرانسه ای را تداعی می کرد که ساکنان  الجزایری ها، مراکشی ها، آفریقائی ها و سریلانکائی ها در آن احساس فرانسوی بودن نکنند! فرانسه ای که باید همسایه گردن کلفت و خر پولش را سرمشق قرار می داد، فرانسه ای که در آن الیت مالی از امتیازاتی برخودار باشد که برای آدم های معمولی دست نیافتنی باشد.
در آلمان سال هاست خارجی ها  راسر جایشان نشانده اند. بیشتر آنها مثل سگ جان می کنند کارگران خارجی کارها و وظایفی را به عهده دارند که با این دستمزد کمتر آلمانی حاضر به انجام این وظایف است.کارگران خارجی تا آخر عمرشان نه احساس آلمانی بودن دارند و نه جامعه “متمدن” آلمان حاضر است آنها را خودی بخواند، هر کسی سر جایش و هر جائی به همان اندازه که نظام طبقاتی برایش تعیین می کند! برای نمونه، بیش ازدو میلیون ترک ساکن آلمان در خیابان، مدرسه ، محل کار و ادارات دولتی توهین و تحقیر های نژادپرستانه و ضد مسلمانان را تحمل می کنند و با صبر و برد باری زنجیر های اسارت را بر دوش می کشند و اگر فرصتی هم بدستشان رسید با تریکوی تیم ملی فوتبال آلمان و پرچم آلمان و ترکیه به خیابان ها می ریزند تا تعهد و مراتب تشکر خود را برای استفاده از نعمات زندگی در این جامعه نشان دهند و بار دیگر نشان دهند صلح و همزیستی فقط زمانی به دهان مهاجرین که هر کسی سرجایش بنشیند و رعایت قوانین و ادآب رسوم جاری آن مملکت بنماید.
مشگلات مهاجران و کارت همیشه برنده ی “مهاجهرت- اسلام” در فرانسه اما اینبار برای پیروزی یکی از کاندیداها  به تنهائی کافی نبود. “گراند ناسیون” مشکلات دیگری داشت، سیستم سرمایه داری مثل خر در گل گیر کرده زیر ضربان تیز شلاق هایش بدن برده های سرمایه داری را می شکافد و سارکو بر این بدن های آش و لاش می خندید.
اینبار گرانی، مشگلات مسکن در شهر های بزرگ و بیکاری گلوی فرانسه را می فشرد و سارکوزی که خود دست نشانده همان دست هائی بود که گلو مملکت را می فشرد، زنجیر پاره کرده بود و برای رد گم کردن  و انحراف افکار عمومی با پشتیبانی صمیمانه رسانه های گروهی کشور، به لیبی و ساحل عاج لشگر می کشید و یا هر وقت تشخیص می داد مسلمانان را مانند فیل به هوا می کرد.
مشگلات لاینحل ناشی از بحران یورو(بحران سرمایه داری) و کشورهای بحرانزده به حد نتایج ناشی از دخالت  دولت های اروپائی در بازار و یا سودجوئی مشت کوچکی دلال مالی بی همه چیز تقلیل یافت .
سارکوزی که گنجشک را رنگ می کرد و به جای قناری می فروخت، راه حل برون رفت از بحران را نیز در جیب بغلش داشت  نسخه جهانشمول کیف کش های سرمایه این بود که برای “نجات” آنها! بایستی مردم از حقوق خود دست بشویند تا اربابان واقعی سارکوزی و مرکل همچنان به غارت دست بزنند، راه حل های مشابه در همه جا.
 مردم که بازندگان واقعی این فساد و فریبکاری سیستم سرمایه داری بودند غارت و تهدید می شوند، اما سارکو و شرکا با آس تهدید به ورشکستگی اقتصادی کشور و با استفاده از جمله معروف “قیصر” کشیش زاده آلمانی آنگلا مرکل که:
 ”اگر یورو سقوط کند، اروپا سقوط خواهد کرد” و با ارکستر خود فروخته مطبوعات و رسانه های “معتبر” مردم را در این کشور ها به گروگان گرفتند، سیاست تفرقه بینداز و ممالک را بچاپ آنان منجر به ایجاد دشمنی عمیقی مابین مردم کشورهای “بحران زده” و کشورهای “غارتگر” شده است، استقلال مالی و سیاسی کشور هائی مانند یونان مدت هاست ملاخور شده است و قیصر آلمان یک اب هم رویش نوشیده است. کا را به جائی رساندند که گوساله سامری خود ساخته شان یعنی مجلس نمایندگان مردم محدوده ی تصمیم گیری اش از یک پارلمان محلی نیز کمتر شد. به جای “نمایندگان” مردم، این موسسات مالی اند که برای مردم تصمیم می گیرند.
سارکوزی که خود محصول تولیدی همین موسسات مالی بودو سیاست نئولیبرالی غارت هرچه بیشتر مردم به نفع بانک ها را به پیش برد و هر گاه نیز خرش در گل گیر می کرد از صندوق جادوگری “اروپا ی آزاد” کارت ایجاد هراس و وحشت توسط مسلمان و خارجی ها با کمک خالصانه سازمان های اطلاعاتی فرانسه و نفوذی هایش بیرون می کشید و مهاجران به شیاطین تروریستی بدل می شدند که سوپرمن کوتوله ما با رشادت و از خودگذشتگی بی مثالی در برابر آنها می ایستاد و آنها را سر جایشان می نشاند و یا برای زدودن رد پای سازمان های امنیتی اش، آنان را به دیار نیستی می فرستاد.(وقایع رسوای تولوز)
سارکوزی در زمینه سیاست خارجی  فرانسه رابه دنبالچه سیاست آمریکا مبدل ساخت و در رقابت بی رحمانه ای با بریتانیا برای تبدیل شدن به متحد درجه اول یانکی ها در اروپا از هیچ پلیدی و دریوزه گی چشم نپوشید.
حملات نظامی به لیبی و دخالت سیاسی نظامی در ساخل عاج، تهدیدات گسترده فلسطینی ها و حمایت یک جانبه از سیاست های فاشیستی و راسیستی دولت اسرائیل، فرستادن نیروهای نظامی به سوریه و سازماندهی مخالفان در آن کشور و ارسال اسلحه برای مخالفان و ادامه سیاست اشغالگرانه در افغانستان در کارنامه ۵ ساله سارکوزی مانند لکه های ننگی ثبت شده اند.
سیاست ترک ستیزی و ممانعت از ورود ترکیه به “اروپا” و روغن ریختن به آتش قتل عام ارامنه با آمدن سارکوزی به صحنه سیاست فرانسه اوج تازه ای گرفت.
​سارکوزی در زمینه “انرژی هسته ای” ایران در خط مقدم جبهه متحد آمریکا و اسرائیل بود و از هر تهدید و توطئه ای بر علیه ایران و در دفاع از سیاست های امپریالیستی و ماجراجویانه اسرائیل کوتاهی نکرد این درحالی بود که سارکوزی نه تنها بر استفاده انرژی هسته ای در فرانسه اصرار می کرد بلکه حتی یک گام  هم در جهت کمتر کردن سهم انرژی هسته ای در تولید برق داخلی فرانسه نیز بر نداشت.
با این مقدمه گذرا میرسیم به رئیس جمهور جدید آقای سوسیالیست “اولاند”، مردی که انتخاب شد تا وضعیت فرانسه را به قبل از سارکوزی برگرداند! گوئی تاریخ فرانسه یک مرحله جدید یافته است “سالهای سیاه سارکو!”.
اینکه اولاند چه قول هائی به انتخاب کنندگانش داده است مورد بررسی من نیست آنچه واقعا در حد قدو قواره اولاند است برای من مهمتر است.
فرانسو اولاند بدون شک در اولین اقدام از آنچه سارکوزی در طول این ۵ سال ویران کرده فاصله خواهد گرفت، اولاند اعلام کرده که می خواهد پرزیدنت تمام فرانسوی ها باشد و نه مانند سارکوزی پرزیدنت متمولین و درندگان جامعه بی شک برای نشان دادن این ادعا باید پیاده شد و با مردم راه رفت، اولاند در این زمینه هم مستعد است و با تجربه، اولاند سارکوزی نیست، اما همچین کاملا بی سارکو هم نمی شود، اولاند در زمینه سیاست های اقتصادی داخلی با فشار موسسات مالی گردن کلفتی دست به گریبان خواهد شد که وی را بر سر یک دو راهی قرار می دهند:
یا ادامه پیمان مالی  “مرکوزی” به اسمی و رنگی دیگر که شامل همان پیشنهادات معمول مبتنی بر کاستن از نفوذ دولت و در اقتصاد و جامعه، کم و یا قطع کردن امتیازات اجتماعی که حاصل سال ها مبارزه اقتصادی کارگران و اقشار مختلف طبقه متوسط به بهانه کاستن از هزینه های دولتی است.
یا سرنوشتی که در انتظار کشور های خاطی مانند یونان است!
سناریو پر قدرت تر از آن است که اولاند توان مقاومت داشته باشد یا در دسته اول بازی کن یا برو به جهنم! راستش طبقه متوسط و سندیکاها و چپ فرانسه هم گوشی دستشان است آنها نیز در این دایره شیطانی از ما بهترون همانقدر گرفتارند که اولاند بحث بر سر ترک یورو یا جمع بساط بانک ها نیست بحث بر سر کنترل و همکاری است، بحث بر سر کمک به مردم یونان و رسوا کردن سیاست های خانمان برداز بانک های آلمانی و فرانسوی نیست بحث بر سر همکاری مساوی و شناسائی حقوق “گراند ناسیون” از سوی همسایه قلدر شمالی است، البته عقل اولاند هم در این حد قد می دهد که بداند زورش به آلمان نمی رسد اما او قطعا تمام توانش را به کار خواهد گرفت تا وضعیت ناگوار فرانسه را از دنباله رو سیاست های مرکل به شریک و متحد با امتیازات ویژه تغییر دهد ویا خداقل ظاهر اش را اینگونه نشان دهد. بکار گرفتن “یورو بوند” برای اولاند می تواند بیشتر جنبه تاکتیکی داشته باشد تا سیاستی قابل اتکا.
در زمینه حل مشکلات داخلی فرانسه باید به این نکته اشاره کرد که ممکن است سارکوزی در نحوه اجرای برنامه هایش یک ویژه گی خاص و وقاحت آمیزی داشت که با “فرهنگ” حکومت کردن در فرانسه کمی غریب بنظر می آمد و در آن گرایشات امر و نهی فئودالی قابل تشخیص بود، اما محتوی سیاست های سارکوزی برای اولاند دست نخورده باقی خواهد ماند، سیاست های نئولیبرالی حزب “سوسیالیست” فرانسه  از نوع حزب سوسیال دمکرات آلمان بوده و جای بازی زیادی برای رویا های عدالت خواهانه نخواهد گذاشت.
البته با شکست سارکوزی سیاست سندیکا زدائی وی و محافظه کاران نیز به بایگانی سپرده خواهد شد اما نباید انتظار تغییرات جدی در افزایش دستمزد ها و شرایط استخدام را داشت، بی شک یک مبارزه طولانی سندیکائی برای رسیدن به خواسته های عقب افتاده اقتصادی کارگران در انتظار اتحادیه های کارگری خواهد بود.
فرانسه تا قبل از “سالهای سیاه سارکو!” در خاورمیانه از اعتباری برخودار بود، این کشور در برابر اسرائیل سنتا از سیاستی مستقلتر از بقیه کشور های متحد آمریکا برخوردار بود و در میان کشور های عربی همیشه نقش میانجی را بر عهده داشت با جلوس سارکوزی این سیاست نه تنها تعطیل شد که از محتوی تغییر یافت.
سارکوزی چنان به دفاع از سیاست های اسرائیل دست زد که میان مطبوعات عربی حتی شایع شد وی مامور موساد است، اولاند بی شک نقطه پایانی به سیاست یک سویه سارکوزی در مورد اعراب نخواهد نهاد اما اسرائیل دیگر روی حمایت بی پایان فرانسه نمی تواند حسابی باز کند.
دیدار نماینده اولاند، لوران فابیوس با شیخ فطر و دادن اطمینان مبنی بر عدم تغییر سیاست نزدیکی با شیوخ خلیج فارس از یک سو و ادامه فشار بر سوریه از سوی دیگر خیال مفتخوران شیخ نشین عرب را از اولاند وسیاست “جدید” راحت کرده است.اولاند به تعدیل سیاست های سارکوزی در منطقه دست خواهد زد ولی آنرا به قبل از “سالهای سیاه سارکو!” بر نخواهد گرداند.
اولاند اوباما لایت؟
یکی از دلایل انتخاب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  کمتر برنامه سیاسی و اجتماعی وی و حزبش که سیاست های خانمان برانداز جورج بوش و حزب جمهوریخواه امریکا بود، افتضاحات بوش در طول دو دوره ریاست جمهوری وی چنان فضائی را در داخل و خارج آمریکا آفرید که پیروزی اوبا ما را بسیار آسان تر از آنچه ممکن بود نمود. سفر های انتخاباتی اوباما به اروپا و استقبال گسترده از وی و دریافت غیر منتظره جایزه صلح نوبل و سخنرانی وی در قاهره و …همه و همه اما نتوانست تغییری در این واقعیت که اوباما نماینده طبقه ای است که سیاستی امپریالیستی را تعقیب می کند ایجاد کند.
تجربه اوباما و کارنامه دوره اول ریاست جمهوری وی می تواند درس خوبی برای اولاند باشدو باید منتظر شد و دید اولاند تا چه حد از همتای امپریالیستش آموخته است
قاهره – پاریس ۷ می
 صدور احکام اعدام سلسله‌وار برای هموطنان کرد ادامه دارد:

حکم اعدام به جرم همکاری با حزب کومله

یک شهروند اهل سقز از طرف دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شد. بنا به اظهارت سمکو خورشیدی ، وی که حدود یک سال است دربازداشت به‌سر می برد به اتهام محاربه و درگیری مسلحانه و وابستگی به یک گروه غیر قانونی و… از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سقز به اعدام محکوم شده است.
به گزارش سایت موکریان این زندانی در ادامه گفت: صبح امروز حکم اعدام به اینجانب (سمکو خورسیدی) که هم اکنون در زندان سقز به سر می‌برم ابلاغ شده و در حکم ابلاغی ۲۰ روز مهلت داده شده است که به رای صادره اعتراض نمایم.
یاد آور می گردد سمکو خورشیدی در فروردین ماه سال ۹۰ در تهران دستگیر و پس از سپری نمودن مدتی از ایام بازداشت در زندان سنندج، هم اکنون در زندان مرکزی سقز به سر می‌برد.
 موسسه علوم و امنیت بین‌الملل عنوان کرد:

ساختمان‌های سایت نظامی پارچین به چه دلیلی شسته می‌شوند؟


جریان خروجی آب از پارچینموسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود به جریان آبی اشاره کرده است که از یکی از ساختمان های این سایت خارج می شود. به این ترتیب این نگرانی تشدید شده است که شاید جمهوری اسلامی در حال شستشوی داخل یکی از ساختمان‌ها باشد.
لازم به ذکر است پیش از این نیز رسانه‌های بین‌المللی به نقل از محافل امینی خبر از خاک برداری گسترده در اطراف سایت نظامی پارچین داده بودند. گمانه‌زنی‌ها در این راستا است که جمهوری اسلامی تلاش می‌‌کند آلودگی محیط پارچین به اثرات اورانیوم را در منطقه پاک کند و نگران جهانی از شستشوی ساختمان‌های پارچین نیز در این راستا است که پس از بین بردن علایم وجود اورانیوم در این منطقه نظامی اجازه بازدید بازرسان آژانس را به این پایگاه نظامی بدهد.
و این در حالی است که دسترسی به سایت نظامی پارچین در فهرست اولویت های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکره با ایران قرار دارد و در آستانه برگزاری دور سوم گفت و گو های ایران و آژانس روزنامه دیلی‌تلگراف مدعی پاکسازی این سایت از سوی ایران شده است.
نکته ای که پیش از این نیز مطرح شده بود اما مقامات تهران آن را رد کرده بودند.
این روزنامه انگلیسی به نقل از موسسه علوم و امنیت بین الملل، گزارش داده است که تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می دهد که عملیات غیر متداولی اخیرا در سایت پارچین انجام شده است.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، این موسسه در گزارش خود به جریان آبی اشاره کرده است که از یکی از ساختمان‌های این سایت خارج می‌شود. به این ترتیب این نگرانی تشدید شده است که شاید ایران در حال شستشوی داخل یکی از ساختمان ها باشد.
همچنین در تصاویری که تاریخ آنها به ۹ آوریل باز می گردد، برخی اجسام به خارج از ساختمان‌ها منتقل شده اند و این در حالی است که در تصاویر مارس و جولای ۲۰۱۱ چنین جابه جایی هایی وجود نداشته و به همین دلیل تحولات اخیر غیر معمول به نظر می رسد.
دیوید آلبرایت، بنیانگذار موسسه علوم و امنیت بین الملل عنوان می‌کند که یافته های اخیر نگرانی های آژانس در مورد این سایت را تایید می کند، چرا که آژانس از سال ۲۰۰۵ به این سایت دسترسی نداشته است و در مورد فعالیت های جدید در پارچین نیز اطلاعات چندانی در دسترس نیست چرا که بازرسان در آن حضور ندارند. دسترسی به پارچین در جریان دو نشست بهمن گذشته بین ایران و آژانس بارها از سوی مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده اما تهران همواره با آن مخالفت کرده است.
آلبرایت در ادامه اظهار داشت که ایران باید به سرعت اجازه دسترسی به پارچین و ساختمان های خاص را به مقامات و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کند. وی که پیش تر بازرس آژانس بوده تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید در مورد فعالیت های اخیر در پارچین نیز توضیح دهد.
این در حالی است که آژانس می گوید محموله ای انفجاری در سال ۲۰۰۰ در این سایت جاسازی شده است که احتمال تسلیحاتی بودن اهداف هسته ای ایران را افزایش می دهد.
با این وجود تهران همچنان برنامه های هسته ای خود را صلح آمیز توصیف کرده و می گوید مبنای نگرانی های آژانس شواهد ساختگی است. هرچند علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران نیز در خصوص حل سریع و آسان سئوال های مطرح در خصوص برنامه های هسته ای ایران قول مساعد داده است اما ایران هنوز در خصوص ارائه مجوز دسترسی به پارچین واکنش مثبتی نشان نداده است.
گفتنی است مذاکرات ایران و آژانس اواخر هفته آینده در وین برگزاری می شود و مذاکرات ایران با ۶ قدرت جهانی بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی نیز برای سوم خرداد در بغداد برنامه ریزی شده است. کارشناسان می گویند موفقیت این مذاکرات در تعیین نحوه برخورد با ایران اهمیت زیادی دارد.
در تجمع مقابل کنسولگری آذربایجان در تبریز رخ داد:

شعار لباس شخصی‌ها علیه علی‌الف در تبریز

گروهی از نیرو‌های بسیج و طلاب شهر تبریز با تجمع مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در این شهر علیه مقام‌های این کشور به خاطر برگزاری برنامه یوروویژن ۲۰۱۲ شعار‌ سر دادند.
آن‌طور که رسانه‌های محافظه‌کار گزارش کرده‌اند در این تجمع اعتراضی که روز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) برگزار شد٬ تجمع‌کنندگان شعار‌هایی علیه مقام‌های جمهوری آذربایجان سر دادند.
به گزارش ایرنا در این تجمع شعار‌هایی همچون «دولت آذربایجان غیرت را غارت کرده است»، «مرگ بر بی‌غیرت» و «قره‌باغ با رقص و آواز و به دست همجنسگرایان آزاد نمی‌شود» سر داده شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر تجمع‌کنندگان همچنین شعاری علیه الهام علی‌اف٬ رئیس جمهوری آذربایجان با این مضمون که «آذربایجان زنده باد٬ ننگ بر الهام باد» سر دادند.

مسابقه‌ آوازخوانی یوروویژن قرار است روز شنبه، ششم خرداد ماه امسال در شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شود.
روحانیون حاکم بر ایران در هفته‌های اخیر بار‌ها با برگزاری این برنامه در جمهوری آذربایجان مخالفت کرده و نسبت به عواقب برگزاری آن به مقام‌های جمهوری آذربایجان هشدار داده‌اند.
روابط ایران با آذربایجان در سال‌های اخیر بر سر برخی مسائل دینی و سیاسی اندکی تیره شده است.





سایت «عصر ایران» گزارش کرد:

فحاشی علنی کوچک‌زاده به یک خبرنگار در مجلس


سایت محافظه‌کار «عصر ایران» گزارش کرد مهدی کوچک‌زاده٬ عضو «جبهه پایداری» با فحاشی به خبرنگار هفته‌نامه «آسمان» در مجلس٬ برخورد‌ی «تند» و «زشتی» با وی کرده است.
«عصر ایران» نوشته که آقای کوچک‌زاده در واکنش به درخواست خبرنگار هفته‌نامه «آسمان» برای گفتگو با این نشریه٬ حملات تندی به وی و محمد قوچانی کرده است.
آن‌طور که این سایت نوشته است٬ کوچک‌زاده «حرف‌های رکیکی درباره قوچانی به کار برده و نسبت به او فحاشی» کرده است.
به نوشته سایت «عصر ایران»٬ این عضو «جبهه پایداری» در رستوران مجلس با خبرنگار هفته‌نامه «آسمان» گلاویز شده و گفته که «قوچانی از سگ مرتضوی هم کمتر است.»
محمد قوچانی در حال حاضر سردبیری هفته‌نامه «آسمان» را بر عهده دارد.
مهدی کوچک‌زاده یکی از تندرو‌ترین نمایندگان محافظه‌کار مجلس است که رابطه بسیار نزدیکی با محمدتقی مصباح‌یزدی و محمود احمدی‌نژاد دارد.
کوچک‌زاده در سال‌های اخیر جنجال‌های فراوانی در صحن علنی مجلس به راه انداخته و بار‌ها حملات تندی به نمایندگان منتقد دولت به خصوص علی لاریجانی٬ رئیس مجلس کرده است.
وی در دوران نمایندگی در مجلس هفتم هم یک‌بار در صحن مجلس با خبرنگار روزنامه شرق درگیر شد که این موضوع انتقادات زیادی را برانگیخت.






ابوالقاسم طالبی اعلام کرد:

فیلم «قلاده‌های طلا» با حمایت رهبری ساخت شد


ابوالقاسم طالبی٬ کارگردان فیلم جنجالی «قلاده‌های طلا» اعلام کرد این فیلم با «حمایت بسیار» علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی ساخته شده است.
به گزارش روز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) خبرگزاری ایسنا٬ آقای طالبی این مطلب را در دیدار با مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی بیان کرده است.
وی به صراحت گفته است: «رهبر معظم انقلاب اسلامی از ساخت و تولید این فیلم سینمایی {قلاده‌های طلا} در کشور بسیار حمایت کرده‌اند.»
آقای طالبی پیش‌تر گفته بود هیچ نهاد و ارگانی از این فیلم حمایت نکرده و نمی‌کند.
فیلم «قلاده‌‌های طلا» که موضوع آن حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است با حمایت گسترده نهاد‌های نظامی و حکومتی ساخته شده است.
سپاه پاسداران و نیروی مقاومت بسیج طی دو ماه گذشته تبلیغات گسترده‌ای در خصوص نمایش این فیلم کرده‌اند و تلاش‌های آن‌ها برای افزایش فروش آن همچنان ادامه دارد.




احمد توکلی: اقتصاد ايران کاملأ رکودی است

احمد توکلی به مخالفت شديد با لايحه بودجه سال ۹۱ پرداخت، وی اقتصاد ايران را "کاملأ رکودی" توصيف کرد و لايحه بودجه را بی‌انضباط، درهم‌برهم، غيرکارشناسی و متکی بر نفت دانست.
به گزارش فرارو؛ بررسی لايحه بودجه ۱۳۹۱ کل ‌کشور از صبح امروز در صحن علنی مجلس آغاز شد. احمد توکلی رييس مرکز پژوهش های مجلس در جلسه امروز به مخالفت با کليات لايحه بودجه پرداخت و گفت: «در تهيه و تنظيم لايحه بودجه اصولی از قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه، قانون هدفمندی يارانه ها، قانون برنامه و بودجه و قانون محاسبات عمومی رعايت نشده است و نتيجه آن بی انضباطی مالی است.»
نماينده مردم تهران با بيان اين که کار کارشناسی دقيق بر روی لايحه بودجه انجام نشده است، عنوان کرد که نتيجه اين است که لايحه بودجه ای که ابزار توزيع ثروت و قدرت است در جهت رفع فقر و تبعيض عمل می کند و متاسفانه کار بدتر شود.
وی لايحه بودجه را "درهم برهم" دانست و افزود که بودجه ۹۱ نسبت به بودجه ۹۰ اتکا بيشتری به نفت پيدا کرده، و بی انضباطی مالی در ان موج می زند.
وی درباره موضوع هدفمندی يارانه ها و اعتباراتی که در بودجه ۹۱ در نظر گرفته شده گفت: «دولت بر خلاف قانون در ۵ رديف بايد ارقامی را پيشنهاد می کرد که نياورد. در کميسيون تلفيق نماينده دولت شفاها گفت نظر ما کسب درآمد ۱۳۵ هزار ميليارد تومانی از هدفمندی يارانه ها است.»
رئيس مرکز پژوهش های مجلس در ادامه معنای کسب درآمد ۱۳۵ هزار ميليارد تومانی در سال ۹۱ را اينگونه شرح داد:«معنی ۱۳۵ هزار ميليارد تومان اجازه کسب درآمد از گران کردن حامل های انرژی يعنی اينکه آب هر مکعب می شود ۳۵۵ تومان، برق ۱۴۵ تومان و گاز ۳۵۰ تومان.»
توکلی افزود: « کميسيون تلفيق با مخالفت اعضای اقتصادی مجلس به اين پيشنهاد و همچنين پيشنهاد درآمد ۱۰۰ هزار ميليارد تومانی، ۷۲ هزار ميليارد تومانی و ۶۰ هزار ميليارد تومانی رای نداد و نهايتا درآمد ۵۴ هزار ميليارد تومانی به پيشنهاد ۴ عضو اقتصادی مجلس مصوب شد. حال چه تلاش های عجيب و غريبی صورت گرفت که آيين نامه داخلی کميسيون تلفيق تغيير کند، بماند. بالاخره ۲ روز گذشته پيشنهاد درآمد ۶۶ هزار ميليارد تومانی مصوب شد.»
اين عضو شاخص مجلس نحوه برخورد دولت با بودجه و کسب درامد ۱۳۵ هزار ميليارد تومانی را "حسابدارانه" خواند و آن را "اقتصادی" ندانست. وی عنوان کرد: «اگر برخورد اقتصادی داشتيم يک دفعه از ۵۴ هزار ميليارد تومان به ۱۳۵ هزار ميليارد تومان نمی رسيديم. اين معنی اش اين است که چون نفت داريم هر کار بخواهيم می کنيم در حاليکه اين خطاست.»
رييس مرکز پژوهش های با بيان اين که شرايط کاملا رکودی است، اظهار کرد: «در اين شرايط عدم تعادل در اقتصاد ملی وجود دارد. تعداد چک های برگشتی از سال ۸۶ تا کنون دائما در حال اضافه شدن است وقتی تعداد نسبت چک های برگشتی اضافه می شود معنی اش اين است که اقتصاد مشکل دارد. تعداد کارگران بيمه شده نزد سازمان تامين اجتماعی سير نزولی داشته يعنی سال گذشته ۲۰۹ هزار نفر بيمه شده های شاغل در بنگاه ها هستند که اضافه شده اند در حاليکه دولت ادعا کرده بود که ۲.۵ ميليون شغل می خواهم ايجاد کنم!»
وی تصميم کميسيون تلفيق مبنی بر تصويب درامد ۶۶ هزار ميليارد تومانی برای دولت را اشتباه خواند و عدد ۵۴ هزار ميليارد را هم زياد دانست.
توکلی در پايان تاکيد کرد که ظاهر حرفی که من می زنم اين است که دولت می خواهد پول بيشتری به مردم بدهد اما مجلس با آن مخالفت می کند در حاليکه ملت شريف ايران بدانند اين ادعا و تصور درست نيست ما مدافع افزايش قدرت خريد مردم و افزايش توليد و اشتغال جامعه هستيم اما با دستور و تعجيل در اجرای قانون هدفمندی يارانه ها و کارشکنی اين اتفاق نمی افتد و همه بايد تسليم قانون باشيم.




کدخدایی: رييس‌جمهور نمی تواند به شورای نگهبان تذکر و اخطار دهد


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، روز سه شنبه درباره نامه محمود احمدی نژاد به رييس هيات عالی حل اختلاف و تنظيم روابط قوا درباره يک مصوبه مجلس گفته این نامه برخلاف اصل ۱۱۳قانون اساسی است و رییس جمهور نمی‌تواند به شورای نگهبان و نهادهای خارج از قوای سه‌ گانه تذکر  و اخطار دهد.
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در نامه ای که روز دوشنبه منتشر شد، خطاب به آيت الله محمود هاشمی شاهرودی، رييس هيات عالی حل اختلاف و تنظيم روابط قوا، گفته است مصوبه مجلس درباره «نظارت بر رفتار نمايندگان»  که به تصويب شورای نگهبان رسيده، مغاير قانون اساسی است.
نامه محمود احمدی نژاد واکنشی هایی درپی داشته است که درمهم ترين آنها، سخنگوی شورای نگهبان گفته است:« نامه ریيس‌جمهور محترم مبنی بر مغايرت مصوبه مربوط به نظارت بر نمايندگان مجلس برخلاف اصل ۱۱۳ قانون اساسی می‌باشد.»
عباسعلی کدخدايی به خبرگزاری فارس، گفته است:« با توجه به اينکه قبلاً شورای نگهبان اعلام نظر کرده بود هم در نظرات تفسيری و هم نتايج کارگروه حل اختلاف که در شورا تشکيل شده بود، رئيس‌جمهور بر اساس اصل ۱۱۳نمی‌تواند به شورای نگهبان و نهادهای خارج از قوای سه‌ گانه تذکر  و اخطار دهد.»
روز نامه کيهان که زير نظر نماينده ولی فقيه اداره می شود، نيز به اين نامه واکنش نشان داده و  و در يادداشتی نوشته است، «لزوم نظارت مجلس بر عملکرد نمايندگان» در زمينه سلامت مالی و اقتصادی، «توصيه» آيت الله علی خامنه ای بوده است.
روزنامه کيهان در ادامه نوشته است: اين واقعيت است که اولا مرجع رسمی و قانونی انطباق يا مغايرت مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع، شورای نگهبان است و در غير اين صورت اگر قرار باشد دولت و رئيس آن مصوبات مجلس را «وتو» کنند، تفکيک قوا کاملا مخدوش خواهد شد.»
کيهان در ادامه نوشته است: « مجلس شعبه ای زير نظر دفتر رئيس جمهور نيست بلکه ناظر بر کار دولت و رييس آن است.»

نظارت بر شورای نگهبان
در ادامه کشمکش بر سر حوزه اختیارات رییس جمهوری در ایران، ، علی اکبر جوانفکر، مديرعامل خبرگزاری ايرنا، مدير موسسه مطبوعاتی ايران و مشاور مطبوعاتی و رسانه‌ ای محمود احمدی‌نژاد  در مصاحبه با روزنامه اعتماد روز سه شنبه گفته است: رييس‌جمهور بايد دقت کند که شورای نگهبان مطابق با قانون اساسی عمل می‌کند يا نه. اين حق هم حق جديدی نيست. »
وی اضافه کرده است:«قانون اساسی اين حق را در اختيار رييس‌جمهور قرار داده است. رييس‌جمهور بررسی می‌کند اگر مطابق قانون رفتار می‌شود که خوب است اگر نه هم پيگيری می‌کند تا قانون به‌طور کامل اعمال شود.»
علی اکبر جوانفکر  همچنین گفته است: اگر آقای احمدی‌نژاد نامه‌ ای می‌نويسد يا حرفی می‌زند بر اساس حقی است که قانون اساسی برای ايشان تعيين کرده و ايشان آنقدر به قانون معتقد و پايبند است که حتی ذره‌ ای پا را از آن فراتر نمی‌گذارد.
علی اکبرجوانفکر در پاسخ به اين پرسش که آيا با نوشتن اين نامه صحت عملکرد شورای نگهبان زير سوال نمی‌رود، گفته است:«اصلا موضوع به شورای نگهبان ربطی ندارد. اين اختلاف سه قوه است، بايد هم در کميته حل اختلاف قوا بررسی شود.»
در نامه محمود احمدی نژاد که روز دوشنبه منتشرشد، آمده است: «اين مصوبه به دليل ايجاد تبعيض بين آحاد مردم و نمايندگان آن ها، اعطای درجه ای از مصونيت پارلمانی و تعليق رسيدگی قضايی به نمايندگان مجلس يا تجاوز به منافع عمومی برای اعمال حق آزادی بيان و رای، مغاير قانون اساسی است.»
۵۵ نماينده مجلس ارائه در سال ۱۳۸۹ در راستای «اقدام عملی» در پاسخ به اظهارات آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، طرح «نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس» را ارائه کردند. اين طرح ابتدا در مهرماه سال گذشته در مجلس تصويب شد  و سپس بارفع برخی ايرادات شورای نگهبان آن را تصويب کرد.
اين قانون  از آغاز با برخی از مخالفت ها مواجه بود. مهدی کروبی، يکی از معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران در سال  ۱۳۸۸و نيز رييس مجلس ششم شورای اسلامی ضمن هشدار در خصوص اين طرح گفته بود: تصويب «نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس» به معنای پايان نهاد مجلس در جمهوری اسلامی است.




بایدن: جلو دستیابی ایران به سلاح اتمی را به هر وسیله‌ای می‌گیریم


جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، گفت که دولت اوباما موفق شده‌ است دیدگاه جهان نسبت به مسئله ایران را تغییر دهد و تأکید کرد که واشینگتن «به هر وسیله‌ای از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند».
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن که خطاب به گروهی از خاخام‌های محافظه‌کار در آتلانتا سخن می‌گفت افزود: «بگذارید این نکته را یادآوری کنم که وقتی دولت ما آغاز به کار کرد عملاً هیچ‌گونه فشار بین‌المللی بر ایران نبود و اِشکال کار هم از طرف خود ما بود.»
آقای بایدن با انتقاد از سیاست‌های دولت جرج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین، افزود: «ما از نظر دیپلماتیک در دنیا منزوی شده‌بودیم، هم در منطقه و هم در اروپا؛ و فشار بین‌المللی علیه ایران هم در دنده خلاص گیر کرده بود.»
جو بایدن در این سخنرانی اظهار داشت که «در پایتخت‌های اروپایی از ما به خاطر یک‌جانبه‌گرایی انتقاد می‌کردند و تهران هم متحدان خود را داشت؛ این متحدان هم به ارعاب همسایگان خود مشغول بودند» و در ادامه گفت که در آن زمان «بر رهبری آمریکا سایه‌ای از شک افتاده بود».
وی افزود: «در آن زمان نه از احترام کامل دوستان‌مان برخوردار بودیم و نه مخالفان‌مان از ما هراسی داشتند. امروز وضعیت به شدت و به طور کامل فرق کرده‌ است.»
جو بایدن که بیش از ۳۰ سال از اعضای سنای آمریکا بوده و مدتی نیز ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده داشت، هم‌اینک معاونت باراک اوباما را برعهده دارد.
باراک اوباما قرار است در ماه نوامبر برای دور بعدی ریاست‌ جمهوری نامزد شود و جو بایدن روز سه‌شنبه با ستایش از سیاست خارجی آقای اوباما بر حمایت از او تأکید کرد.
جو بایدن با اظهار این که سوریه «که امروز به‌شدت تضعیف شده تنها هم‌پیمان ایران است» گفت که «نه تنها به خاطر تهدید قانونی، بلکه به خاطر کوشش‌های رئیس جمهور [ایالات متحده]، در حال حاضر ایران منزوی شده و ایالات متحده منزوی نیست.»
وی در ادامه گفت که دیدگاه تل‌آویو مبنی بر این که ایران مسلح به جنگ‌افزار هسته‌ای تهدیدی حیاتی برای اسرائیل به‌ شمار می‌آید دیدگاهی «موجه» است و افزود: «ایران دارای سلاح هسته‌ای تهدیدی بزرگ برای امنیت ایالات متحده نیز خواهد بود.»
وی افزود: «سیاست ایالات متحده در دوره رئیس‌ جمهوری باراک اوباما سیاست مهار نیست، بلکه سیاستی روشن است: ما از هر راهی لازم باشد از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری می‌کنیم.»
قدرت‌های غربی و اسرائیل از این که ایران در پوشش توسعه برنامه هسته‌ای خود برنامه‌ای نظامی را دنبال نکند مطمئن نیستند، ولی تهران این تردیدها را بی‌اساس می‌داند.




بریتانیا به دنبال «تعویق» بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران


به گفته دیپلمات‌های بریتانیایی، لندن در تلاش است تا دیگر اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد کند طرح تحریمی منع شرکت‌های بیمه از ارائه خدمات به نفتکش‌های حامل نفت ایران را تا شش ماه به تأخیر بیاندازند.
یک دیپلمات بریتانیایی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با رویترز ضمن اعلام این خبر گفت که به دلیل درخواست‌های ژاپن و کره جنوبی، از خریداران عمده نفت ایران، بریتانیا تصمیم گرفته است برای به تعویق افتادن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا با دیگر کشورهای اروپایی وارد مذاکره شود.
این دیپلمات تأکید کرده است که تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا که قرار بر این است ۱۱ تیرماه اجرایی شود، ضمن آن‌که خریداران آسیایی نفت ایران را با مشکل تأمین نفت مواجه می‌کند، موجب افزایش شدید قیمت نفت در بازار جهانی خواهد شد.
یک دیپلمات دیگر نیز از این تصمیم بریتانیا ابراز آگاهی کرده است.
بخش اعظم ۲.۲ میلیون بشکه نفت صادراتی روزانه ایران به بازار آسیایی صادر می‌شود و چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از خریداران عمده نفت ایران هستند.
در این میان هند، کره جنوبی و ژاپن واردات نفت از ایران را تا حدی کاهش داده‌اند.
چین اما، اگرچه گفته می‌شود به تدریج شروع به کاستن خرید نفتی خود از ایران کرده، مخالفت خود با تحریم‌ها نفتی علیه ایران را ابراز کرده است.
اتحادیه اروپا در حالی طرح توقف ارائه خدمات بیمه به کشتی‌های حامل نفت ایران را در دستور کار خود قرار داده است که ۹۰ درصد از شرکت‌های عمده بیمه‌کننده تانکرهای نفتی و مواد پتروشیمی جهان متعلق به کشورهای غربی هستند.
با توجه به این مسئله در حال حاضر برخی شرکت‌های هندی و چینی از دولت‌های خود خواسته‌اند که برای کشتی‌های حامل نفت ایران ضمانت‌نامه‌های دولتی صادر کنند.
در عین حال گزارش‌ها حاکی است که شرکت‌های بیمه چینی در حال حاضر حمل و نقل دریایی محصولات پتروشیمی ایران را تحت پوشش بیمه خود قرار می‌دهند، اقدامی که گفته می‌شود «سود هنگفتی» را نصیب کشتی‌های چینی کرده است.
در حال حاضر هند، ژاپن و کره جنوبی به دنبال جایگزینی برای نفت ایران هستند و این در حالی است که عربستان سعودی اعلام کرده است که حاضر است خلاء نفت ایران در بازارهای جهانی را پر کند.
تحریم‌های نفتی علیه ایران برای مقابله با برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی وضع شده‌اند، برنامه‌ای که غرب معتقد است دارای بعد نظامی است.
ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده و هشدار داده است که تحریم نفت ایران به ضرر بازار جهانی خواهد بود.
شورای امنیت نیز با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می داند.




تاکید کلینتون بر هدف مشترک آمریکا و هند در قبال برنامه هسته‌ای ایران


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه و در مورد سفر اخیر خود به هند و مذاکرات درباره کاهش خرید نفت از ایران، گفت که هند و آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران هدف مشترکی دارند و هر دو کشور خواهان جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی هستند.
خانم کلینتون در بازگشت از سفر خود و در گفت وگو با شبکه رادیویی «ان پی آر» گفت: «هند البته مشکلات و مسائل زیادی دارد ولی با این حال آن ها واردات نفت خود از ایران را کاهش داده اند. موضع ما و هند یکی است و هر دو خواهان توقف دستیابی ایران به بمب اتمی هستیم.»
وزیر خارجه آمریکا گفت: «پالایشگاه های هند واردات نفت از ایران را کم کرده اند ولی باید این را در نظر داشته باشید که مردم هند به طور جدی به تامین انرژی نیاز دارند و به لحاظ تاریخی همواره برای تامین انرژی به دنبال ایران بوده اند.»
هیلاری کلینتون می گوید، آمریکا خواهان آن است که جامعه جهانی در قبال مساله هسته ای ایران به مواضع واحدی برسد و همگی ایران را ترغیب کنند که تصمیم درستی بگیرد.
وی افزود: « این یک همکاری گروهی است که ما همه با هم دنبال می کنیم. کشورهای اروپایی  که خیلی به نفت ایران وابسته بودند جایگزین پیدا کرده اند. ژاپن پیشرفت قابل توجهی داشته است و هند نیز در این مسیر حرکت می کند.»
 خانم کلينتون همچنين گفته است: آمريکا تلاش های جهانی برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح های هسته ای را رهبری می کند. دستیابی ایران به سلاح  هسته ای می تواند به مسابقه اتمی منجر شده  و باعث برور درگيری در منطقه بشود، که برای همه کشورهايی که نفت خود را از منطقه خليج فارس تامين می کنند، خيلی بد خواهد شد.
وزیر امور خارجه آمریکا در اداه گفت: «حرکت ما اجماعی است و همه این کشورها مخالف دستیابی ایران به بمب اتمی هستند در نتیجه از همه ابزارها استفاده می کنند. من اطمینان دارم اگر تحریم ها و تشدید آن ها نبود، ایران حاضر نمی شد راه گفت وگوی جدی را پیش بگیرد.»
چند مقام رسمی هند در پایان سفر خانم کلینتون و در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ از تصمیم دهلی نو به کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ایران خبر داده و گفتند دولت هند در نظر دارد واردات نفت خود از ایران را از ۱۷.۵ میلیون تن در سال مالی گذشته منتهی به ۳۱ مارس، اردیبهشت، به ۱۴ میلیون تن در سال مالی جاری کاهش دهد.
همچنین دو منبع آگاه به امور بانکی در هند به این خبرگزاری گفته‌اند که این کشور تحت فشار آمریکا با تاسیس شعبه بانک پارسیان ایران در شهر بمبئی برای تسهیل در مبادلات تجاری ایران و هند با ارز روپیه مخالفت کرده است.
آمریکا تاکنون ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا، همچنین ژاپن و کره جنوبی را به خاطر «کاهش قابل توجه» در واردات نفت خود از ایران را از تحریم‌های احتمالی آمریکا به طور موقت معاف کرده است. چین و هند اما به عنوان بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران هنوز از این تحریم‌های آمریکا معاف نشده‌اند.
هند ۸۰ درصد از نفت مصرفی خود را از طریق واردات تامین می‌کند و از دسامبر سال ۲۰۱۰، به خاطر منع شدن شرکت‌های هندی توسط بانک مرکزی این کشور از معامله با ایران از طریق سیستم «اتحادیه پایاپای آسیایی» پول نفت وارداتی هند از ایران توسط «هالک بانک» ترکیه پرداخت می‌شود.
اما این بانک به شرکت‌های هندی گفته است که با اجرایی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا از شهریورماه آینده قادر به واسطه‌گری میان شرکت‌های هندی و ایرانی نخواهد بود.




سازمان بسیج کارگری و «اسلامی کردن» فضای کارخانه ها

گزارش اين هفته برنامه «کارنامه» به سازمان بسيج کارگری اختصاص دارد؛ سازمانی که يکی از زير مجموعه‌های سازمان بسيج مستضعفين به شمار می رود.
سرهنگ عليرضا لايق حقيقی، رييس سازمان بسيج کارگری، در مورد زمان پيدايش اين سازمان گفته است: «سازمان بسيج کارگری از سال ۸۸ آغاز به کار کرد و اين ضرورت مطالبه قشر کارگران برای ارتقای توان در ميدان کار بود.»
البته برخی از ناظران اين دليل را واقعی نمی دانند.
بهروز خباز، فعال کارگری در سوئد، از جمله کسانی است که اعتقاد دارد گسترش اعتراض های صنفی کارگری به ويژه در دو سال گذشته، دليل اصلی راه اندازی سازمان بسيج کارگری بوده است.
او به راديو فردا می‌گويد: «مسئله اعتصابات کارگری در کارخانه های بزرگ به ويژه در مراکز استان ها برجسته شده و اين امر نهادهای امنيتی حکومت ايران را واداشته است تا فکری به حال اين قضيه کنند. آقايان همچنان ذهنيت دهه ۶۰ را می پرورانند و معتقد هستند می‌توانند با شناسايی کارگرانی که به نحوی در سازماندهی اين اعتصابات نقش دارند به مهار  اعتراضات کارگری کمک کرده باشند.»
سخنان آقای خباز با اشاره به اظهارنظرهای مقام های جمهوری اسلامی ايران از جمله آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مورد آنچه تلاش «دشمن» برای نفوذ بين کارگران ناميده اند، ابراز می‌شود.
در اين ارتباط می توان به يکی از سخنرانی های آيت الله خامنه ای استناد کرد که گفته است: «ايجاد شعار سياسی، به دست گرفتن اهرم سياسی به وسيله کارگر عليه اسلام و عليه نظام اسلامی در برنامه دشمنان اسلام و دشمنان جمهوری اسلامی بود تا امروز.»
در اين حال، رييس سازمان بسيج کارگری در يک سخنرانی از سازماندهی يک ميليون کارگر بسيجی تا پايان برنامه پنجم توسعه در ايران خبر داده و گفته است: «۱۲۰ حوزه و بيش از ۱۴۰۰ پايگاه بسيج کارگری در سطح ايران وجود دارد که تا پايان برنامه پنجم توسعه تعداد آن به ۵۲۰۰ پايگاه افزايش خواهد يافت.»
وی در مورد تعداد اعضای سازمان بسيج کارگری در پايان برنامه پنجم توسعه گفته است: «۲۰۰ هزار نفر از اين اعضا نيروی فعال و يک ميليون و ۸۰۰ هزار نفر نيروی عادی خواهند بود.»
سازمان بسيج کارگری دو نقش دارد، نقش اول اعتماد سازی به محصولات داخلی و نقش دوم ايجاد اطمينان برای سرمايه‌گذاران، ‌کارفرمايان و کارآفرينان است که بدانند در عرصه کار و توليد تنها نيستند.
رييس سازمان بسيج کارگری در آستانه روز جهانی کارگر، اين سازمان را با حدود ۳۲۰ هزار عضو بزرگترين تشکل کارگری در جهان دانست.  صادق کارگر، فعال سنديکايی در نروژ، در مورد اظهار نظر رييس سازمان بسيج کارگری به راديو فردا می‌گويد: «اين گفته به اين معنی است که برای اتحاديه‌های کارگری در کارخانه ها مانع ايجاد کرده و بزرگترين نهادهای نظامی را در کارخانه ها ايجاد می‌کنند. اينها می‌خواهند به جای پاسخگويی به حقوق کارگران و به جای رسيدگی و رفع عوامل بازدارنده توليد، به اتکای نيروی بسيج، به همان سياست‌ها و روش‌هايی ادامه دهند که بر سر توليد و کارگر اين همه مصيبت وارد کرده است.»
وی اضافه می کند:« بسيج در کارخانه ها هيچ ضرورتی ندارد و مخل نظم توليد و خلاقيت در واحدهای توليدی است و هزينه‌های زيادی را به توليد تحميل می‌کند که اين هزينه‌ها به ناچار بايد از درآمد کارخانه و از ارزش اضافی که کارگران توليد می‌کنند تامين شود.»
در کنار بحث های مربوط به سابقه تشکيل سازمان بسيج کارگری و تعداد پايگاه ها و اعضای آن، اين موضوع نيز مطرح می شود که هدف از تشکيل اين سازمان در داخل کارخانه ها و واحدهای توليدی چيست؟  سرهنگ عليرضا لايق حقيقی، رييس سازمان بسيج کارگری، به خبرگزاری فارس گفته است: سازمان بسيج کارگری دو نقش دارد، نقش اول اعتماد سازی به محصولات داخلی و نقش دوم ايجاد اطمينان برای سرمايه‌گذاران، ‌کارفرمايان و کارآفرينان است که بدانند در عرصه کار و توليد تنها نيستند.
همچنين به گفته او، هدف سازمان بسيج کارگری کمک به دولت در اسلامی کردن محيط و فضاهای کار و کارگری است.  اما اسلامی کردن محيط و فضای کار واحدهای توليدی چه معنايی می تواند داشته باشد؟
بهروز خباز در پاسخ اين سوال می‌گويد: «اينها به نحوی می‌خواهند از ميان کارگران برای خودشان مزدور تربيت کنند. اين مسئله مرا به ياد دوران فرانکو و موسولينی در ايتاليا و اسپانيا می‌اندازد. اما خوشبختانه کارگران چنين عناصری را در محيط کارشان به شدت منزوی می‌کنند و به رغم فقر و فلاکتی که در زندگی‌شان به وجود آمده دارای عزت نفس بالايی هستند و اکثريت قريب به اتفاق کارگران در مقابل چنين نهادهايی قرار دارند. با اوضاع کشور می‌توان انتظار داشت تعداد محدودی از کارگران عضو اين نهادهای امنيتی بشوند چون همه مانند هم فکر نمی‌کنند و تعداد محدودی هم ممکن است جذب اين نهادها شوند.»  صادق کارگر نيز در اين مورد عقيده دارد: «اين کارها و صحبت‌های آقای لايق کاملا افشاگرانه است و مشخص می‌کند هدف اينها کنترل کارخانه ها، جلوگيری از اعتراضات کارگری و پيشبرد توليد به شکل آمرانه است. به نظر من، اين مسايل نتايج منفی به بار می آورد و اگر هدف اين است که توليد را گسترش دهند با اين اعمال نه تنها به نتيجه نمی‌رسند بلکه اين موضوع برخلاف اهدافی که در نظر گرفته‌اند عمل خواهد کرد.»
                                           اخبار
علی طالبی، دبير اجرايی خانه کارگر استان قم، گفت: ۸۰ درصد نيروی کار جامعه به دريافت حقوق خود در پايان ماه اميد چندانی ندارند.
اين کارها و صحبت‌های آقای لايق کاملا افشاگرانه است و مشخص می‌کند هدف اينها کنترل کارخانه ها، جلوگيری از اعتراضات کارگری و پيشبرد توليد به شکل آمرانه است. به نظر من، اين مسايل نتايج منفی به بار می آورد و اگر هدف اين است که توليد را گسترش دهند با اين اعمال نه تنها به نتيجه نمی‌رسند بلکه اين موضوع برخلاف اهدافی که در نظر گرفته‌اند عمل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، او با اشاره به نبود امنيت شغلی کارگران افزود: در برخی از کارخانه‌های قم قرارداد شش روزه با کارگران بسته می‌شود تا حقوق يک روز تعطيل هفته، يعنی جمعه به کارگران داده نشود.
علی طالبی همچنين گفت که کارگران شاغل از نظر نيازهای اوليه مالی تامين نمی‌‌شوند و افزود: کارگران بازنشسته حدود  ۴۰ درصد هزينه‌های زندگی خود را دريافت نمی‌کنند.
                                            ***
ناصر برهانی، دبير کانون شورای اسلامی کار کشور، گفت: بسياری از پيمانکاران حقوق کارگران را رعايت نمی‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، او با اشاره به اين که جامعه کارگری شهرداری تهران ۷۰ هزار تن هستند، اضافه کرد: امنيت شغلی برای کارگران وجود ندارد.
                                            ***
خبرگزاری فارس به نقل از حجت‌الاسلام عبدالله حاجيانی، مدير کار و خدمات اشتغال منطقه ويژه پارس، اعلام کرد ۷۴ ميليارد ريال مطالبات معوقه کارگران پارس‌ جنوبی به آنان پرداخت شده است.
در اين گزارش اشاره نشد آيا مبلغ پرداخت شده، کل مطالبات کارگران پارس جنوبی بوده است يا خير.
                                              ***
محمد کاظم حجازی، نماينده مجلس از همدان و فامنين، گفت: برخی از کارگران چند ماه است که حقوق دريافت نکرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی با اشاره به مشکلات در واحدهايی مانند کارخانه کيوان، کارخانه سوميکو و کارخانه فولاد اسدآباد افزود: برخی از کارخانه ها با سابقه ۴۰ سال فعاليت و يا بيشتر در حال تعطيلی هستند.
                                              ***
حميد قناعتی، دبير کميسيون کارگری خوزستان، اعلام کرد اين کميسيون برای حل مشکل کارگران در سال جاری به دنبال واگذار کردن کارخانه‌ها و شرکت‌های مشکل دار به سرمايه‌گذاران جديد است.
به گزارش خبرگزاری فارس، او افزود: بخشی از مشکلات اين کارخانه‌ها برطرف شده است، اما اشاره ای به نام اين واحدهای توليدی نکرد.
بر اساس اين گزارش، در سال گذشته کارگران کارخانه های لوله سازی خوزستان، کشت و صنعت شوشتر، قطارشهری اهواز، قند دزفول، سد گتوند، تصفيه قند اهواز و بسياری از شهرداری‌های استان خوزستان برای جلب حمايت مسئولان تجمع‌های اعتراض آميز برگزار کردند.
                                              ***
خبرگزاری ايلنا گزارش داد حدود ۱۰۰ تن از کارگران نساجی مازندران به اتفاق خانواده‌های‌شان روز شنبه در مقابل استانداری مازندران تجمع کردند.

کارگران کارخانه نساجی مازندران ماهها است که حقوق خود را دريافت نکرده اند.
                                               ***
اتحاديه آزاد کارگران ايران خواستار آزادی محمد علی محمدی، کارگر و عضو اين تشکل کارگری شد.
به نوشته سايت اتحاد، آقای محمدی روز ۲۵ بهمن ماه سال ۹۰ به اداره اطلاعات سنندج احضار و بازداشت شد. بر اساس اين گزارش، دليل بازداشت اين فعال کارگری مشخص نيست.
                                               ***
خبرگزاری ديده بان حقوق بشر کردستان نوشت که از وضعيت پنج تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در سنندج هيچ خبری وجود ندارد.
بر اساس اين گزارش زاهد بنفشی ، شيرکو کردی، حميد طالی مرادی، فرزاد حسين پناهی و محمد لطيفی در مراسم روز جهانی کارگر در سنندج بازداشت شدند.
                                              ***
هشت اتحاديه و سنديکا در سه کشور بريتانيا، قبرس و کانادا در بيانيه ای همبستگی خود را با کارگران و فعالان سنديکايی ايران اعلام کردند.
به گزارش سازمان کودير، آنها اشاره کرده اند کارگران ايران با آشفتگی بی‌سابقه اقتصادی و سرکوب خشن حکومتی دست به گريبان هستند که تشکيلات کارگری را مورد هدف قرار داده است.
اين اتحاديه‌ها و سنديکاها از جمهوری اسلامی ايران خواسته اند حکم اعدام عبدالرضا قنبری را لغو و فعالان کارگری را آزاد کند، به اخراج فعالان سنديکايی و کارگری به علت فعاليت‌های صنفی ‌شان پايان دهد و همهٔ موانع موجود بر سر راه تشکل يابی را بردارد.
آنها همچنين نوشته اند تحريم‌های اقتصادی تحميل شده بر ايران، فقط بر روی زندگی مردم عادی اثر منفی دارند و بايد برداشته شوند.
                                              ***
سايت اتحاد، متعلق به اتحاديه آزاد کارگران ايران، گزارش داد ۸۰۰ تن از پرسنل رسمی بيمارستان شهيد لبافی نژاد در طوماری به اخبار واگذاری اين بيمارستان به دانشگاه شهيد بهشتی اعتراض کردند.
آنها در طومار خود به مدير عامل تامين اجتماعی از وضعيت بازنشستگی و پرداخت امور مالی و وضعيت استخدامی خود بعد از اين انتقال ابراز نگرانی کردند و خواستار توقف اين طرح شدند.
رونوشت اين طومار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اطلاع و پيگيری ارسال شده است.

                                              ***
خبرگزاری ايلنا گزارش داد که کارگران مجتمع دامداری مهاباد هفت ماه حقوق معوقه طلب دارند.
بر اساس اين گزارش، کارفرما می گويد به دليل پيامدهای ناشی از واردات بی رويه گوشت، توانايی مالی برای پرداخت حقوق کارگران را ندارد.
                                               ***
دو هزار کارگر فصلی نی بُر شرکت کشت و صنعت کارون در استان خوزستان در اعتراض به اخراج‌شان، آن هم پيش از پايان برداشت محصول و همچنين اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل در محوطه اين کارخانه تجمع کردند.
رحم خدا عباسی، يک عضو شورای اسلامی کار کارگران نی بُر کشت صنعت کارون شوشتر، با اعلام اين مطلب به خبرگزاری ايلنا گفت: کارگران فصلی  خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.
بر اساس اين گزارش، عده زيادی از کارگران نی بر کشت و صنعت به سن بازنشستگی رسيده‌اند، اما به دليل تعويق در پرداخت حق بيمه توسط کارفرما امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزايای بازنشستگی تامين اجتماعی را ندارند.
                                                ***
خبرگزاری مهر گزارش داد که تعداد زيادی از بازنشستگان فولاد اصفهان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و پاداش بازنشستگی خود در مقابل مجلس تجمع کردند.
به نوشته مهر، چند ماه پيش طرحی برای اصلاح قانون صندوق بازنشستگی فولاد کشور در مجلس به تصويب رسيد که بر اساس آن بايد مشکل حقوق و پاداش بازنشستگی اين افراد حل می شد.
پيش از تصويب اين طرح در مجلس، بازنشستگان صنعت ذوب آهن و فولاد کشور بارها در اصفهان و تهران دست به تجمع زده بودند.
                                               ***
دبير اجرايی خانه کارگر سقز اعلام کرد: بيش از ۳۵۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش در اين شهر در اسفند ماه سال گذشته اخراج شده اند و قرارداد ۸۰۰ کارگر نيز تمديد نشده است.
محمد صالح حسينی در گفت گو با خبرگزاری ايلنا ضمن اشاره به وضعيت بحرانی واحدهای توليدی در شهرک صنعتی سقز افزود: کارخانه قند ماد نوش واقع در اين شهرک به دليل کمبود مواد اوليه و نوسان های نرخ ارز دچار مشکل شده است و در آستانه تعطيلی قرار دارد.
                                              ***
خبرگزار ايلنا گزارش داد که قرارداد کارگران واحدهای ۳ و ۴ کارخانه لوله سازی خوزستان در اهواز از اوايل فروردين سال جاری به حال تعليق در آمده‌ است.
بر اساس اين گزارش ۴۵۰ تن در اين دو واحد مشغول به کار بوده اند و تاکنون حقوق فروردين ماه آنان هنوز پرداخت نشده است.

                                               ***
سايت قانون آنلاين نوشت: به رغم ادعای مقام های دولتی، معلمان فقيرتر شده‌اند.
شيرزاد عبداللهی، کارشناس مسايل آموزش و پرورش، به اين سايت گفته است: اين که گفته می شود در سال ۸۳  ميزان دريافتی بازنشستگان و شاغلان فرهنگی ۲۲۰ هزارتومان بود و ميانگين حقوق اين افراد در سال ۹۰ به بالای ۶۰۰ هزار تومان رسيده است را نمی‌توان نشانه رفاه و بهبود معيشت معلمان دانست.
                                                ***
رييس هيات مديره انجمن حمايت از حقوق کودکان از افزايش کودکان کار به تبع بحران‌های اقتصادی سال‌های اخير خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، شيوا دولت آبادی همچنين تعداد کودکان باز مانده از تحصيل در ايران را حدود سه ميليون تن اعلام کرد.
                                   پای صحبت کارگران
کوروش، يکی از شنوندگان برنامه کارنامه از ما خواسته است در مورد بيمه رانندگان کاميون برنامه‌ای تهيه کنيم و اضافه کرده شغل رانندگان کاميون بسيار خطرناک و سخت است، انگار آنها در خط مقدم جبهه حضور دارند و هر لحظه موشکی از کنارشان عبور می‌کند.
کوروش نوشته است رانندگان معمولا از حق و حقوق خود اطلاع زيادی ندارند. 
                                   آشنايی با قانون کار
اهميت يادآوری قانون کار اين است که بسياری از مشکلات کاری و صنفی از جايی شروع می‌شود که کارگران از حقوق قانونی خود بی‌خبر هستند.
ماده ۷۳ قانون کار می گويد: تمامی کارگران در مواردی شامل ازدواج دائم، فوت همسر و پدر و مادرو فرزندان، حق برخورداری از سه روز مرخصی با استفاده از مزد را دارند.
                                             ***
شما می توانيد نظرات و پيام‌های خود را درمورد برنامه کارنامه با آدرس kar@radiofarda.com   و يا شماره تلفن ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲در ميان بگذاريد.




روايت کيهان از ناتوانی خامنه ای؛ «پروژه اعتبار زدايی از رهبری»

روزنامه های جهان صنعت، ابتکار و تهران امروز از «احتمال افزايش ۷۰ درصدی قيمت گاز و بنزين» پس از عقب نشينی مجلس در مقابل دولت درباره اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها خبر داده اند.
روزنامه کيهان در شماره بيستم ارديبهشت ادعا کرده که « پروژه ای برای بی اعتبار کردن رهبری در جريان است » و گروهايی از جمله « جريان انحرافی » دولت « به شکلی پيچيده ای » درصدد « منتسب کردن بعضی از ناکارآمدی ها و مشکلات به آيت الله خامنه ای » هستند.
روزنامه شرق از انتقال سهام واحدهای پتروشيمی دولتی به « قرارگاه خاتم » سپاه پاسداران با دستور مستقيم محمود احمدی نژاد خبر داده است.
روزنامه تهران امروز گزارشی درباره « سبقت عرضه بر تقاضا در بازار فروش کليه » منتشر کرده و نوشته که اين روزها در ايران « به ازای هر خريدار کليه، چهار فروشنده وجود دارد.»

با عقب نشينی مجلس در مقابل دولت؛ احتمال افزايش ۷۰ درصدی قيمت گاز و بنزين
روزنامه های جهان صنعت، ابتکار و تهران امروز از « احتمال افزايش ۷۰ درصدی قيمت گاز و بنزين » پس از عقب نشينی مجلس در مقابل دولت درباره اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها خبر داده اند.
روزنامه جهان صنعت گزارش داده که « کميسيون تلفيق مجلس شورای اسلامی درآمد ۶۶ هزار ميليارد تومانی دولت از محل حذف يارانه ها و افزايش قيمت ها » را تصويب کرده است و بر اساس اين مصوبه « قيمت گاز و بنزين در فاز دوم، ۷۰ درصد افزايش خواهد يافت. »
اين روزنامه نوشته که بر اساس مصوبات کميسيون تلفيق مجلس «۱۰ هزار ميليارد تومان از درآمد ۶۶ هزار ميلياردی دولت از محل حذف يارانه و افزايش قيمت نان، برق و ساير رديف‌ها، و ۵۶ هزار ميليارد تومان ديگر نيز از محل افزايش و اصلاح قيمت حامل‌های انرژی به دست خواهد آمد. »
جهان صنعت همچنين نوشته که « از ۶۶ هزار ميليارد تومان درآمد، ۴۸ هزار ميليارد تومان برای سهم خانوار، ۱۰ هزار ميليارد تومان سهم توليد  و شش هزار ميليارد تومان هم برای سلامت در نظر گرفته شده است و برای بيمه ‌بيکاری نيز دو هزار ميليارد تومان اختصاص می‌يابد. »
به گزارش جهان صنعت، به اين ترتيب « ميزان يارانه نقدی نسبت به سال گذشته افزايش خواهد يافت » اما « از سوی ديگر ۵۶ هزار ميليارد تومان درآمد از ۶۶ هزار ميليارد تومان که قرار است از محل افزايش قيمت‌های حامل‌های انرژی حاصل شود، سبب افزايش افسار‌گسيخته قيمت حامل‌های انرژی از جمله بنزين می‌شود. »
روزنامه ابتکار هم در تيتر يک شماره چهارشنبه با طرح اين پرسش که «بالاخره بنزين چقدر گران می‌شود؟» نوشته  است: در حالی که طی دو روز پيش و بر اساس اظهارات برخی منابع خبری « زمزمه افزايش ۲۰ درصدی قيمت انواع سوخت از جمله بنزين در بودجه سال ۹۱ مطرح بود، کميسيون تلفيق مجلس با تصويب اعتبار ۶۶ هزار ميليارد تومانی برای هدفمندی يارانه‌ها در سال ۹۱ در واقع به افزايش ۷۰ درصدی بهای بنزين، گاز طبيعی، برق و گازوئيل چراغ سبز نشان داده است. »
اين روزنامه از قول الياس نادران عضو کميسيون اقتصادی مجلس نوشته « کسب درآمد بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومانی منجر به افزايش ۷۰ درصدی قيمت حامل های مختلف انرژی خواهد شد » و « اگر اعتبار ۱۳۵ هزار ميليارد تومانی دولت هم تصويب می‌شد که بايد در انتظار افزايش چندين برابری قيمت سوخت و انرژی در کشور بوديم. »
روزنامه تهران امروز نيز در تيتر يک از « احتمال گرانی ۷۰ درصدی قيمت بنزين » خبر داده و نوشته است: « کميسيون تلفيق مجلس با افزايش درآمد يارانه ای دولت از  ۵۴ هزار ميليارد تومان به ۶۶ هزار ميليارد تومان موافقت کرده که به معنای چراغ سبز به دولت برای عملياتی کردن فاز دوم قانون يارانه هاست » و « امکان افزايش ۷۰ درصدی برخی حامل های انرژی مانند بنزين وجود دارد، با اين حال هنوز هيچ چيز نهايی نشده است. »
اين روزنامه به نقل از محمدمهدی مفتح سخنگوی کميسيون تلفيق مجلس نوشته که بر اساس مصوبه اين کميسيون « ميزان افزايش يارانه نقدی به اختيار دولت گذاشته است. »
تهران امروز همچنين خبر داده که علی لاريجانی رئيس مجلس اعلام کرده که مجلس از روز چهارشنبه، بيستم ارديبهشت، به صورت سه شيفته کار بررسی لايحه بودجه را آغاز می‌کند با اين اميد که تا پايان ماه به‌تصويب نهايی برسد.

روايت کيهان از ناتوانی خامنه ای؛ «پروژه اعتبار زدايی از رهبری در کار است»
روزنامه کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می شود در شماره بيستم ارديبهشت ادعا کرده که هم اکنون در ايران « پروژه ای برای بی اعتبار کردن رهبری در جريان است. »
اين روزنامه در گزارشی با عنوان « مروری بر ابعاد سناريوهای کنونی و آينده دشمن در قبال نظام اسلامی » به شدت از « تشديد شکاف های » درونی جناح حاکم انتقاد کرده و نوشته که «در جريان اصولگرا، تشديد شکاف ها و رو در رو ايستادن گروه های مختلف اصولگرا با يکديگر و بيرون ريختن اسرار نظام » در جريان است و « عميق تر کردن اين رويارويی و تبديل رقابت به کينه توزی، اتفاقی است که متأسفانه در انتخابات مجلس شکل گرفت » و « تلاش دشمن اين است که اين شکاف ها را در انتخابات رياست جمهوری عميق تر سازد. »
کيهان با تاکيد بر آنچه « تلاش برای اعتبارزدايی از رهبر انقلاب » توصيف کرده، نوشته است: « يک پروژه بسيار جدی وجود دارد و آن اين است که به هر قيمت ممکن توانايی رهبری برای مديريت و مهار بحران ها آسيب ببيند » و « اين پروژه از حمله به شخص ايشان آغاز می شود تا مجموعه اقدام هايی که از جانب برخی از گروه های سياسی انجام می شود تا رهبری را وارد منازعاتی کنند که از ديد آن ها به اعتبار رهبری صدمه می زند. »
اين روزنامه نزديک به آيت الله خامنه ای ادعا کرده که نيروهايی در ايران درصدد « منتسب کردن بعضی از ناکارآمدی ها و مشکلات به رهبری » هستند، و بخشی از اين اقدامات را به جنبش اعتراضی پس از انتخابات و اصلاح طلبان که از آن ها به عنوان « جريان فتنه » نام برده نسبت داده، اما تاکيد کرده که اکنون « جريان انحرافی » که عنوانی برای نزديکان محمود احمدی نژاد است « به شکلی پيچيده تر » در صدد « ناکارآمد نشان دادن ساختار نظام جمهوری اسلامی » هستند و « در نهايت می خواهند اين جمع بندی را به وجود آورند که بايستی تغييرات ساختاری در نظام شکل بگيرد. »
کيهان همچنين از « تشديد شکاف های سياسی درون حاکميت و انتقال شکاف ها از سطح سياسی به سطح اجتماعی » و « ايجاد بحران در سياست خارجی کشور » ابراز نگرانی کرده و با اين ادعا که  جريان هايی در فکر بازسازی اعتراضات سال ۸۸ هستند نوشته است: « محور آخر برای بازسازی فتنه ۸۸ در ايران، ايجاد بحران در سياست خارجی کشور است به نحوی که مردم در داخل به اين نتيجه برسند که سياست خارجی کشور بايد هرچه سريع تر تغيير کند. »

انتقال سهام پتروشيمی‌های دولتی به سپاه با دستور احمدی نژاد
روزنامه شرق از « انتقال سهام » برخی واحدهای پتروشيميی دولتی به «قرارگاه خاتم » سپاه پاسداران با دستور محمود احمدی نژاد گزارش داده است.
به گزارش اين روزنامه، در حالی که « اجرای پروژه انتقال آب دريای خزر به فلات مرکزی به قرارگاه خاتم‌الانبياء سپرده شده است »، محمدرضا عطارزاده معاون وزير نيرو درباره « تامين مالی » اين پروژه می گويد: « قرار است هزينه اين پروژه از محل اختصاص سهام برخی پتروشيمی‌ها تامين شود. »
معاون وزير نيرو درباره دليل واگذاری سهام شرکت های پتروشيمی به سپاه پاسداران به اين روزنامه گفته «مهم‌ترين راهکار برای تامين اعتبار مالی پروژه انتقال آب دريای خزر، استفاده از سرمايه‌های دولت بود، و آقای رييس‌جمهور عنايت کردند و از سهام در اختيار دولت برای هزينه‌های پروژه اختصاص دادند » و « دو هزار ميليارد تومان سهام در اختيارمان گذاشتند تا برويم طی برنامه‌ای اين سهام را برای پروژه بگيريم. »
محمدرضا عطارزاده در مقابل اين پرسش روزنامه شرق که « آيا نبايد اين واحدهای پتروشيمی از طريق سازمان خصوصی‌سازی فروخته می‌شد تا پولش به خزانه ريخته شود و در توسعه صنعت نفت که به‌شدت به پول نياز دارد، استفاده شود؟ » گفته است: « به من و شما ارتباطی ندارد. دولت اين‌طور تصميم گرفته است. ما به آقای احمدی نژاد گفتيم که برای اين طرح، منابع مالی نداريم. اينکه مناقصه نمی‌خواهد. گفتند من از سهام پتروشيمی برای اجرای پروژه، اختصاص می‌دهم تا آن را اجرا کنيد. »
خبرنگار روزنامه شرق در ابتدای گفت و گو  با معاون وزير نيرو نوشته است: « وقتی احمدی‌نژاد به مازندران رفت تا پروژه انتقال آب دريای خزر به سمنان را آغاز کند ياد افسانه تهران- شمال افتادم. آزاد راهی که ساخت آن بيش از ربع قرن پيش شروع شد اما تاکنون فقط ۱۲درصد پيشرفت کرده است. اتوبانی که قرار بود بنياد مستضعفان بسازد، چينی‌ها را به خود ديد » و « چشم‌بادامی‌ها سال ۸۸، متممی ۴۰۰ ميليون‌دلاری هم برايش گرفتند »، او پرسيده که « آيا افسانه‌ای ديگر به داستان‌های ايرانی اضافه خواهد شد؟! »
رضا زندی در روزنامه شرق با تاکيد بر اينکه « پروژه انتقال آب از دريای خزر با ترک تشريفات مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبياء » شاخه اقتصادی سپاه پاسداران « واگذار شده است »، تاکيد کرده که « دغدغه‌ها درباره پروژه انتقال آب دريای خزر زياد است؛ از غيراقتصادی بودن پروژه گرفته تا ابهامات محيط‌ زيستی و مطالعاتی‌اش » و اينکه « چرا وزارت نفت بايد پول انتقال آب را بدهد آن هم در شرايطی که خود محتاج سرمايه است تا توليد نفتش بيش از اين کاهش نيابد.»

«سبقت عرضه بر تقاضا در بازار فروش کليه ايران»
روزنامه تهران امروز گزارشی درباره « سبقت عرضه بر تقاضا در بازار فروش کليه » منتشر کرده و نوشته که اين روزها در ايران « به ازای هر خريدار کليه، چهار فروشنده وجود دارد. »
مصطفی قاسمی رئيس انجمن خيريه حمايت از بيماران کليوی به اين روزنامه گفته است: « به‌طور ميانگين به ازای هر بيمار کليوی که در انتظار پيوند است، صرفنظر از گروه خونی، حداقل چهار متقاضی فروش وجود دارد » و « اين امر سبب شده بعضی از فروشنده‌ها در گروه‌های خونی کم طرفدار نظير +حاضر به فروش کليه خود با قيمتی حتی کمتر از شش ميليون تومان باشند. »
رییس انجمن خيريه حمايت از بيماران کليوی با اشاره به اينکه  «در تمام جهان تامين کليه از بدن يک انسان زنده برای پيوند، به مدل ايرانی معروف شده است »، تاکيد کرده است: « اکثر کسانی که می آيند کليه بدهند، بيکارند و هزينه های زندگی به آن‌ها فشار آورده است.»
روزنامه تهران امروز همچنين از قول رئيس انجمن حمايت از بيماران کليوی نوشته است: «۹۰ درصد مراجعان» برای فروش کليه به دليل « بيکاری و هزينه های زندگی » به چنين کاری اقدام می کنند، و «شهرستانی‌ها خيلی بيشتر با همين هزينه راضی به دادن کليه می‌شوند، چرا که بيکاری در شهرستان‌ها بيشتر است.»
همزمان روزنامه جام جم ادعای وزير اقتصاد را درباره «افزايش در آمد سرانه ايرانيان» منتشر کرده، و نوشته که شمس الدين حسينی وزير اقتصاد می گويد «درآمد سرانه ايرانيان از مرز ۱۳ هزار دلار عبور کرده است.»



تشدید تهدیدهای وزیر کشور آلمان علیه سلفی‌ها

هانس پتر فریدریش، وزیر کشور آلمان با توجه به درگیری‌های اخیر، تهدید‌های خود علیه سلفی‌ها در آلمان را تشدید کرد. وی در گفت‌وگو با نشریه "راینیشه پست" تصریح کرد: «ما اجازه نخواهیم داد که در آلمان جنگ‌هایی مذهبی بر ما تحمیل شود، خواه از سوی افراطگرایان سلفی، خواه از سوی دیگر احزاب افراطگرا". وزیر کشور آلمان همچنین از نزدیکی ایدئولوژیکی سلفی‌ها به شبکه تروریستی القاعده سخن گفت.
چند روز پیش در جریان یکی از تجمعات حزب راستگرای افراطی Pro NRW در شهر بن درگیری‌هایی میان این گروه و سلفی‌های معترض روی داد که در جریان آن ۲۹ مامور پلیس زخمی شدند.



تاسف سلطانیه از کشته شدن كارشناس آژانس در ایران

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین از کشته شدن یک كارشناس آژانس در ایران ابراز تاسف كرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سلطانیه در این باره گفت: «من عمیقا از شنیدن خبر كشته شدن یكی از بازرسان آژانس در حادثه رانندگی در حین انجام وظیفه‌شان در ایران متاسفم.»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام كرد كه از حادثه به وقوع پیوسته برای دو بازرس این نهاد در ایران مطلع شده است. آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این باره با مقامات ایران در تماس است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دو تن از كارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت / ۸ مه) در حال ماموریت در نزدیكی مجتمع خنداب در استان مركزی، دچار سانحه رانندگی شدند و یكی از آن‌ها که شهروندی از کشور کره جنوبی بود، به علت شدت آسیب‌دیدگی جان خود را از دست داد.
کارشناس دوم كه تابعیت اسلواکی را دارد در این سانحه مجروح شده و به بیمارستان منتقل شده است.




تله‌های مکانیزه علیه موش‌های تهران

به گزارش خبرگزاری فارس جولان موش‌های چاق و چله که از مردم نیز نمی‌هراسند، در سطح شهر تهران به وفور به چشم می‌خورد.
قرار است بزودی تله‌های مکانیزه، که به صورت مبلمان شهری هستند، به جنگ موش‌های خارجی تهران بیایند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس بیشترین موش‌هایی که در سطح شهر تهران حضور دارند نروژی هستند و از طریق کالاهای خارجی از مرزها وارد کشور می‌شوند.
در تهران به‌دلیل کامل نبودن شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری محیط برای رشد و نمو موش فراهم شده در نتیجه تعداد آن‌ها روز به روز افزایش می‌یابد.
گفته می‌شود موش‌های پایتخت‌نشین تقریباً هر ۳ ماه یک بار تولید مثل کرده و در هر بار ۸ فرزند به دنیا می‌آورند. بچه موش‌ها بعد از حدود ۶ ماه به باروری رسیده و شروع به تولید مثل می‌کنند.



ده‌ها تن از شورشیان سابق لیبی مجدداَ به مقر دولت این کشور در طرابلس حمله کردند. گفته می‌شود که مهاجمان به دلیل عدم دریافت جوایز نقدی خشمگین بوده‌اند. این حمله چند کشته و زخمی برجای گذاشته است.
یکی از کارمندان دولت لیبی روز سه‌شنبه (۸ مه/۱۹ اردیبهشت) به خبرگزاری فرانسه گفت که شمار زیادی افراد مسلح، ساختمان دولت در طرابلس را محاصره و اقدام به تیراندازی کرده‌اند. گروهی از این افراد موفق شده‌اند به داخل ساختمان نفوذ کنند. از درون ساختمان صدای تیراندازی شنیده شده است.
وزارت کشور لیبی اعلام کرد که دست‌کم دو تن از نگهبانان ساختمان کشته و شمار زیادی مجروح شده‌اند.
ناصر المنا، سخنگوی دولت لیبی گفت که شورشیان سابق خواستار سهیم شدن در نظام دریافت جوایز نقدی هستند. این جوایز نقدی از سوی دولت به غیرنظامیانی تعلق می‌گیرد که علیه ارتش معمر قذافی پیکار کرده‌اند.
قرار است این جوایز نقدی مشوقی برای شورشیان مسلح سابق باشد تا به فعالیت نظامی کوتاه مدت خود پایان دهند و سلاح‌های خود را زمین بگذارند. ولی به دلیل تقلب گسترده در این سیستم، دولت انتقالی لیبی در ماه آوریل، پرداخت‌ها را بطور موقت متوقف کرد.
این امر به اعتراض شدید شبه‌نظامیانی منجر گردید که هنوز جوایز نقدی دریافت نکرده‌اند. آنان یک بار دیگر نیز برای مدت کوتاهی به مقر دولت در طرابلس حمله کرده بودند.
ناصر المنا افزود که دیداری میان شورشیان سابق با وزیر دفاع لیبی صورت گرفته است تا راه حلی برای این مشکل یافت شود. به گفته‌ی شاهدان عینی، در این میان خودروهای زرهی مقر دولت در طرابلس را محاصره کرده و همه‌ی خیابان‌های اطراف آن را مسدود ساخته‌اند.


گروهی از شورشیان مسلح لیبی پس از پیروزی بر نیروهای قذافی در بنی ولید

نخستین دادگاه غیرنظامی هواداران قذافی
به موازات آن، در لیبی برای نخستین بار محاکمه چند تن از هواداران قذافی در یک دادگاه غیرنظامی آغاز شد. در این دادگاه که در شهر زاویه، واقع در چهل کیلومتری غرب طرابلس برگزار می‌شود، پنج متهم حاضر شده بودند.
کار دادگاه مدت کوتاهی پس از گشایش به درخواست وکیل مدافع متهمان، برای یک هفته به تعویق افتاد. به گفته‌ی یک سخنگوی دادگاه، متهمان در این دادگاه به اتهام حمل غیرقانونی اسلحه و "تاسیس یک باند تبهکارانه با هدف خرابکاری" محاکمه می‌شوند.
شماری از مقامات دولت قذافی و صدها تن از هواداران او ماه‌ها و برخی بیش از یکسال است که در زندان‌های لیبی بسر می‌برند. زندانبانان این افراد غالبا شورشیان مسلح سابق هستند که دولت لیبی عملا دیگر کنترلی بر روی آنان ندارد.
در اوایل ماه فوریه‌ی سال جاری محاکمه‌ی چند تن از هواداران قذافی در برابر یک دادگاه نظامی در بنغازی آغاز شد، ولی این دادگاه پس از چندی اعلام کرد که صلاحیت این محکمه را ندارد زیرا متهمان همگی غیرنظامی هستند.

پشتیبانی قذافی از کارزار انتخاباتی سارکوزی؟
از سوی دیگر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری روسیه‌ی سفید، به شایعات مبنی بر کمک مالی احتمالی به نیکلا سارکوزی، رئيس‌جمهوری پیشین فرانسه دامن زد. وی روز سه‌شنبه در برابر پارلمان این کشور در مینسک گفت، معمر قذافی رهبر دراز مدت لیبی در سال ۲۰۰۷ از کارزار انتخاباتی سارکوزی پشتیبانی مالی کرده است.
لوکاشنکو گفت که خود قذافی در سال ۲۰۰۸ در جریان دیداری از روسیه‌ی سفید این موضوع را به او گفته است. به گفته‌ی لوکاشنکو، قذافی به او گفته که سارکوزی از او صد میلیون دریافت کرده است. وی واحد پولی این مبلغ را اعلام نکرده است.
پیش‌تر اتهاماتی به سارکوزی وارد شده بود مبنی بر این که وی حدودا ۵۰ میلیون یورو دریافت کرده است. سارکوزی این اتهامات را قاطعانه رد کرده است. وی روز یکشنبه گذشته در جریان دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از فرانسوا اولاند رقیب سوسیالیست‌ خود شکست خورد.





کوفی عنان، طرح شش ماده‌ای خود برای حل بحران سوریه را «آخرین امید ممکن برای جلوگیری از جنگ داخلی در این کشور» خواند. وی از همه طرف‌های درگیر در سوریه دعوت کرد به گفت‌وگو و مذاکره رو بیاورند.
کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه روز سه‌شنبه (۸ مه / ۱۹ اردیبهشت) گزارش خود را در مورد روند اوضاع در سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد تقدیم کرد. به گفته وی امکان افزایش خشونت‌ها و بالا گرفتن آتش جنگ داخلی در این کشور وجود دارد.
کوفی عنان پس از جلسه شورای امنیت در نیویورک گفت: «به عقیده من اعزام ناظران صلح به سوریه تنها شانسی است که می‌تواند باعث ایجاد ثبات در این کشور شود.» وی که در ژنو از طریق کنفرانس ویدئویی در جلسه شورای امنیت شرکت کرده بود، افزود: «در غیر این صورت نگرانی‌های عمیقی وجود دارد که سوریه به طور کامل به ورطه یک جنگ داخلی کشیده شود. ما نمی‌توانیم بگذاریم که چنین اتفاقی رخ دهد.»
نقش موثر ناظران صلح
فرستاده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه بر این امر تأکید کرد که لازم است تا پایان ماه مه (تا سه هفته دیگر) همه ۳۰۰ ناظر صلح سازمان ملل متحد در سوریه باشند. در حال حاضر ۶۰ تن از این ناظران به محل مأموریت خود اعزام شده‌اند.
به گفته کوفی عنان اگر چه تعداد این ناظران صلح سازمان ملل در سوریه اندک است اما تنها «حضور آنان تأثیر موثری را بر جای می‌گذارد.»
به اعتقاد دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد روند اوضاع در سوریه کمی بهبود یافته است اما هنوز آتش بس مورد توافق از سوی طرف‌های درگیر به شکل قابل ملاحظه‌ای شکسته می‌شود.
وی افزود، نیروهای نظامی رژیم بشار اسد هنوز با تانک و تجهیزات نظامی سنگین در مناطق مسکونی حضور دارند و آن‌گونه که قرار شده بود دولت سربازان خود را از مناطق مسکونی خارج نکرده است و «این امر قابل پذیرش نیست». به گفته عنان از سوی دیگر حملاتی از سوی مخالفان به نیروها و اماکن دولتی انجام شده است.
صفحه ویژه تحولات سوریه
«آتش سلاح‌ها را خاموش کنید»
به نظر فرستاده ویژه سازمان ملل در حل بحران سوریه «همه این شرایط ساکنان غیر نظامی را در معرض خطر قرار داده و باعث شده که مردم رنج بسیاری متحمل شوند».
۳۰۰  ناظران صلح سازمان ملل متحد تا پایان مه (سه هفته دیگر) در سوریه مستقر خواهند شد کوفی عنان «همه کسانی که در سوریه سلاحی را در دست دارند» مورد خطاب قرار داد و از آن‌ها خواست «دست از شلیک اسلحه‌های خود بردارید و به پای میز مذاکره برگردید». وی در سخنان پر احساس خود همه طرف‌های درگیر را فرا خواند: «به مردم خود بیاندیشید، به سوریه فکر کنید و آتش سلاح‌های خود را خاموش کنید».

اعزام ناظران صلح آلمانی به سوریه
پترویتیگ، نماینده آلمان در سازمان ملل متحد نیز ضمن اشاره به «نقش موثر ناظران صلح سازمان ملل در سوریه» تأکید کرد که کشورش عمیقا از مأموریت این ناظران پشتیبانی می‌کند. وی در عین حال گفت که بقیه مواد طرح شش ماده‌ای کوفی عنان نباید به فراموشی سپرده شوند.
نماینده آلمان در سازمان ملل متحد افزود: «ما باید از روند صلح در سوریه پشتیبانی کنیم اما این موضوع بدون این که دولت سوریه به‌طور جدی مقررات آتش بس را رعایت کند، امکان پذیر نیست».

طبق گزارش نشریه اینترنتی آلمانی "اشپیگل آنلاین" ارتش آلمان می‌خواهد ده تن از نظامیان خود را به عنوان ناظر صلح سازمان ملل متحد به سوریه اعزام کند. سخنگوی وزارت دفاع آلمان روز سه‌شنبه (مه / ۱۹ اردیبهشت) اطلاع داد که در این مورد هنوز تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.
به گزارش "اشپیگل آنلاین" در صورت تصمیم دولت آلمان به اعزام ناظران صلح گام جدیدی در سیاست این کشور نسبت به سوریه برداشته می‌شود. تا پیش از این گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان تنها از حمایت مادی و لجستیکی آلمان از سوریه سخن گفته بود.
سفر دوباره عنان به سوریه
بنا به اطلاع نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد کوفی عنان برای انجام مذاکرات دوباره در چند روز آینده به دمشق سفر خواهد کرد. عنان در ماه مارس از سوی سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای انجام گفت‌وگو‌های صلح به سوریه سفر کرده بود.
عنان پس از تقدیم گزارش خود به شورای امنیت تأکید کرد که مأموریتش در سوریه نمی‌تواند بدون تعیین مهلت زمانی ادامه یابد.



به نظر می‌رسد که شبکه القاعده برای اجرای طرح بمب‌گذاری در یک هواپیمای مسافربری که توسط مقامات امنیتی آمریکا کشف و خنثی شد، از ماموری دوطرفه استفاده کرده که برای سازمان سیا فعالیت می‌کرده است.
به گزارش رسانه‌های آمریکایی، سازمان‌های امنیتی ایالات متحده طرح سوقصد القاعده به یک هواپیمای مسافربری آمریکایی در یمن را با یاری خود مامور این بمبگذاری خنثی کرده‌اند. ظاهرا ماموری که از سوی شاخه القاعده در یمن وظیفه انجام این سوقصد را برعهده گرفته، به عنوان یک جاسوس دوجانبه‌ی نفوذی برای سازمان سیا عمل می‌کرده است.
مقامات آمریکایی روز سه‌شنبه (۹ ماه مه) ضمن انتشار این خبر اعلام کرده بودند که این حمله‌ی تروریستی قرار بوده که در سالروز کشته شده اسامه بن لادن رخ دهد.
به گزارش نیویورک تایمز و لس‌آنجلس تایمز و همچنین شبکه خبری ای بی سی، مامور مزبور چندین هفته را در یمن به سر برده و پس از دیدن آموزش‌های لازم برای انجام سوقصدهای انتحاری خود را داوطلبانه برای انجام این ماموریت معرفی کرده بوده است. وی موفق شده، با محموله‌ی انفجاری یمن را ترک کرده و به امارات متحده عربی برود.
طبق این گزارش‌ها وی این محموله را به ماموران سازمان امنیتی سیا تحویل داده که با سرویس‌های امنیتی کشورهای گوناگون از جمله عربستان سعودی همکاری دارند.
رسانه‌های آمریکا بر این گمانند که فرد مزبور که تابعیتش نیز هنوز فاش نشده، نه بطور مستقیم جذب سازمان امنیت ایالات متحده شده، بلکه از طریق سازمان امنیتی کشور دیگری، احمتالا عربستان سعودی، با سازمان سیا همکاری داشته است.

کسب اطلاعات لازم برای کشتن فهد القصع

فهد القصع، یکی از اعضای ارشد القاعده در یمن
به نوشته‌ی نیویورک تایمز، فرد مزبور همچنین اطلاعاتی را درباره رهبر یکی از گروه‌های القاعده در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته است.
با تکیه بر این اطلاعات بوده که سازمان امنیت آمریکا (سیا) موفق شد، روز یکشنبه (۶ ماه مه) با بکارگیری یک هواپیمای بی‌سرنشین فهد القصع، عضو ارشد القاعده و دو محافظ وی در یمن را بکشد.
فهد القصع که یکی از تروریست‌های شناخته‌شده‌ی القاعده در یمن به شمار می‌آمد، متهم به حمله به یک ناوشکن آمریکایی و کشتن دست‌کم ۱۷ سرباز آمریکایی در سال ۲۰۰۰ شده بود.
پیتر کینگ، رئیس کمیته‌ی امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان ارتباط موجود میان میان خنثی شدن طرح سوقصد القاعده و عملیات کشتن فهد القصع را تایید کرده بود. وی در این مورد گفت: «کاخ سفید مرا در جریان گذاشت که این دو رویداد، بخش‌های عملیاتی واحد بوده‌اند.»
کینگ همچنین اذعان داشت که این یکی از متبحرانه و موفق‌ترین عملیات امنیتی است که وی تا کنون شاهد آن بوده‌است.»

نگرانی از دشوار شدن فعالیت‌های آتی
رئیس کمیته‌ی امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در عین حال نگرانی خود را از فاش شدن بیش از حد جزییات مربوط به این عملیات ابراز داشت. به اعتقاد وی، این امر فعالیت‌های آتی سازمان‌های امنیتی را دشوار خواهد ساخت.
خانم فرن تاون‌سند، کارشناس امنیتی و از مشاوران جرج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز در این ارتباط اظهار داشت که برملا شدن هر چه بیشتر جزییاتی از این دست، کار سازمان‌های امنیتی برای کشف و خنثی کردن چنین سوقصد‌هایی را در آینده دشوار می‌کنند.
به گفته‌ی وی، می‌توان احتمال داد که شبکه‌ی تروریستی القاعده مشغول طراحی چندین سوقصد‌گوناگون است.


معاون رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که دولت باراک اوباما با هر "وسیله ممکن" مانع دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح‌هسته‌ای خواهد شد. جو بایدن ایران مجهز به سلاح اتمی را تهدیدی برای امنیت ایالات متحده آمریکا دانست.
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید دولت باراک اوباما به تغییر افکار عمومی جهان در مورد ایران کمک‌کرده است. جو بایدن سه‌شنبه (۸ مه/ اردیبهشت) ضمن سخنرانی در جمع گروهی از خاخام‌های محافظه‌کار در آتلانتا، تأکید کرد که واشنگتن خود را متعهد می‌داند با هر "وسیله ممکنی" مانع دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شود.
معاون رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به سیاست‌های جورج دبیلو بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در مورد ایران گفت: «اجازه دهید یادآوری کنم که فشار بین‌المللی بر ایران عملأ وجود نداشت.»
وی در ادامه تصریح کرد که دولت باراک اوباما با توسل به دیپلماسی جمهوری اسلامی را در منطقه‌، اروپا و جهان منزوی کرده است.

مبارزات انتخاباتی میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان و باراک اوباما رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا آغاز شده است مبارزات انتخاباتی میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان (راست) و باراک اوباما، رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا آغاز شده است
بایدن افزود که منزوی شدن ایران نه تنها به دلیل تهدیدهای مشروع بلکه به دلیل تلاش رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. وی تأکید کرد: «فشار بین‌المللی بر ایران افزایش یافته است.»

آغاز مبارزات انتخاباتی و تلاش برای جلب آرای جامعه یهودیان
با آغاز مبارزات ریاست‌جمهوری ایالات متحد آمریکا، جمهوری‌خواهان با انتقاد از سیاست باراک ‌اوباما، رئیس‌جمهور دمکرات این کشور از در قبال ایران سعی در جلب آرای جامعه یهودیان آمریکا دارند.
دولت اسرائیل نیز که از آغاز دور تازه گفت‌وگوهای گروه ۵+۱ با ایران خشنود نیست، خواستار فشار بیشتر ایالات متحده آمریکا برایران است.
محافل تندرو در اسرائیل دور تازه مذاکرات هسته‌ای را پیشرفتی برای جمهوری اسلامی می‌دانند و از دولت اسرائیل خواسته‌اند که به تلاش‌های دیپلماتیک دل خوش نکند و تا دیر نشده در برابر خطر "ایرانی مجهز به سلاح هسته‌ای" اقدام کند. در مقابل دولتمردان ایالات متحده معتقدند که زمان به نفع ایران نیست.
آنها بیش از هر چیز به انزوای روزافزون ایران و هم چنین به تأثیر روزافزون فشارهای شدید اقتصادی تکیه می‌کنند.
سیاست‌مداران حزب دمکرات ‌آمریکا همزمان با آغاز کارزار انتخاباتی باراک اوباما برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر این کشور، سعی در جلب اعتماد جامعه یهودیان آمریکا دارند
جو بایدن که از ۳۰ سال پیش عضو مجلس سنای ایالات متحده آمریکاست و مدتی نیز ریاست کمیسیون روابط خارجی این مجلس را بر عهده داشت، در سخنرانی سه‌شنبه شب خود تأکید کرد که نگرانی اسرائیل از دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی را موجه می‌داند
او در افزود: «ایران دارای سلاح اتمی برای امنیت آمریکا نیز تهدیدی بزرگ خواهد بود.» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نهایت بار دیگر تأکید کرد: «کاملأ روشن است که ما با هر وسیله ممکنی مانع دست‌یابی ایران به سلاح اتمی خواهیم شد.»




نظام الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس، در مصاحبه با بخش دری رادیو جمهوری اسلامی، اتهام جاسوسی علیه عبدالواحد حکیمی، شهروند افغانستان و خبرنگار این خبرگزاری در آن کشور را "مضحک" توصیف کرده و گفته است که آقای حکیمی به منابع کسب اطلاعات "دسترسی های ویژه" نداشته است.
وی گفته است که آقای حکیمی در گزارش های ارسالی خود برای این خبرگزاری، صرفا اخبار و اظهارات منابع افغانستان را در راستای حمایت از منافع آن کشور منعکس می کرد و افزوده است که "هنوز به من به عنوان مدیرعامل فارس، هیچ اطلاعاتی در مورد بازداشت وی داده نشده است."
برخی منابع خبری گفته اند که عبدالواحد حکیمی روز شنبه به منظور تهیه گزارش از خانه خارج شد و بعدا در تماس تلفنی کوتاهی به خانواده خود اطلاع داد که توسط اداره امنیت ملی افغانستان بازداشت شده است.




شاهدان عینی در اوکراین گفته اند که یولیا تیموشنکو، نخست وزیر اسبق و از رهبران مخالف دولت اوکراین که در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود به بیمارستانی در شهر خارکف منتقل شده است تا توسط پزشکان آلمانی در این بیمارستان معاینه شود.
خانم تیموشنکو، که به جرم سوء استفاده از قدرت هنگام تصدی سمت نخست وزیری به زندان محکوم شده، گفته که در زندان هدف ضرب و شتم نگهبانان قرار گرفته و باید برای درمان به خارج اعزام شود اما این درخواست پذیرفته نشد.
ماجرای اعتصاب غذای خانم تیموشنکو باعث فشار دیپلماتیک بر اوکراین و حتی امکان عدم حضور تعدادی از تیم های خارجی در مسابقات فوتبال جام اروپا در آن کشور شده و مقامات دولتی امیدوارند پایان اعتصاب غذا و درمان پزشکی نخست وزیر سابق مانع از ادامه این بحران دیپلماتیک شود.





تعطیلات رسمی در پرتغال از ۱۴ روز به ۱۰ روز کاهش پیدا خواهد کرد.
این تصمیم دولت برای کاهش هزینه ها و در راستای برنامه های ریاضت اقتصادی صورت گرفته است.
از سال ۲۰۱۳، به مدت ۵ سال، دو روز از تعطیلات مذهبی و دو روز از تعطیلات عمومی کاسته خواهد شد.
گزارش شده در انتخاب دو روزی که تعطیلات مذهبی هستند، پرتغال با مقام های واتیکان مشورت کرده است.
پیشتر دولت پرتغال برای حل مشکلات اقتصادی اش، حقوق کارمندان را کاهش داده و مالیات را افزایش داده بود.
پرتغال سال گذشته موفق شد بر سر طرح نجات مالی ۷۸ میلیارد یورویی با اتحادیه و بانک مرکزی اروپا، و همچنین صندوق بین المللی پول به توافق دست یابد.
این کشور اخیرا همچنین گزارشی از برنامه های کاهش هزینه هایش منتشر کرد.
مقامات پرتغال امیدوارند کاهش تعداد روزهای تعطیل باعث افزایش رقابت و تقویت فعالیت های اقتصادی شود.




عنان
نماینده سازمان ملل در امور سوریه در نظر دارد برای ارزیابی نحوه اجرای طرح آتش بس پیشنهادی خود به سوریه سفر کند و مقامات سوری از ادامه شمارش آرا در انتخابات پارلمانی این کشور خبر داده اند.
روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت (۹ مه)، به نقل از سخنگوی کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، گزارش شد که آقای عنان در نظر دارد برای ارزیابی نحوه اجرای طرح خود برای حل و فصل بحران سوریه به زودی به دمشق سفر کند.
این دومین سفر آقای عنان به سوریه از زمان قبول ماموریت تلاش برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه در چارچوب طرحی است که از سوی سازمان ملل و اتحادیه عرب حمایت هم می شود.
آقای عنان پیشتر در مورد نقش طرح خود در پایان دادن به حدود چهارده ماه خشونت در سوریه گفته است که در صورت شکست این طرح، ممکن است نتوان مانع از بروز جنگ داخلی گسترده و طولانی مدت در سوریه شد.
آقای عنان در عین حال تاکید کرده که طرح صلح او "فرصتی بی انتها" محسوب نمی شود و لازم است حکومت سوریه از این فرصت محدود برای حل و فصل بحران سیاسی آن کشور استفاده کند.
بحران سیاسی سوریه با تقاضا از بشار اسد، رئیس جمهوری، برای اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد دولتی آغاز شد اما با اعزام نیروهای ارتش برای پایان دادن به اعتراضات، گسترش یافت و به تدریج، مطالبات معترضان به سرنگونی حکومت و حتی محاکمه و مجازات آقای اسد و مقامات ارشد حکومتی تبدیل شده است.
گفته می شود که خشونت های سیاسی سوریه تا دوازده هزار نفر کشته برجای گذاشته در حالیکه مقامات دولتی نیز از کشته شدن صدها تن از نظامیان و ماموران امنیتی توسط مخالفان مسلح حکومت خبر داده اند.
آقای عنان گفته است که اولویت او در حال حاضر "توقف کشتار" در سوریه است اما هشدار داده که با کاهش عملیات مستقیم نظامی، نسبت به گسترش غیرآشکار بازداشت ها، شکنجه و نقض حقوق بشر به شدت نگران است.
به گفته آقای عنان، با وجود اینکه حکومت سوریه با برقراری آتش بس از روز ۱۲ آوریل - حدود یک ماه پیش - موافقت کرده اما "همچنان به وارد کردن فشار علیه شهروندان" ادامه می دهد هر چند سعی می کند که این عملیات به شکلی مخفیانه تر به اجرا گذاشته شود.
شمارش آرا
طرح صلح کوفی عنان، که از حمایت اتحادیه عرب هم برخوردار است، علاوه بر اجرای آتش بس توسط ارتش سوریه و مخالفان مسلح، موارد دیگری از جمله آزادی زندانیان سیاسی، آزادی تظاهرات اعتراضی، دسترسی آزادانه سازمان های امدادرسانی به ساکنان مناطق درگیری، آزادی عمل نمایندگان رسانه ها جهت خبررسانی و ایجاد زمینه مناسب برای استقرار دموکراسی در سوریه را شامل می شود.
اگرچه دولت سوریه این طرح را پذیرفته، اما برخی از منتقدان حکومت نسبت به تعهد بشار اسد به توقف سرکوب ایراز تردید کرده و گفته اند که قبول این شرایط به منزله آن است که حکومت کنونی سوریه به خواست اکثریت مردم این کشور گردن نهد که نتیجه آن، تغییر رژیم است.
به گفته آنان، هدف دولت سوریه از قبول این طرح کاهش فشار بین المللی از جمله حمایت از مخالفان حکومت و پایان دادن به اعتراضات کنونی است با این امید که با تثبیت مجدد قدرت و انحراف افکار عمومی جهانیان از اوضاع این کشور، بتواند قاطعانه با مخالفان برخورد کند.

اصلاحات و انتخابات

در همانحال، مخالفان بشار اسد و برخی کشورهای غربی، ضمن ابراز بی اعتمادی نسبت به تمایل آقای اسد به خاتمه خشونت علیه شهروندان، همچنان خواستار افزایش فشار بر حکومت سوریه در جهت توقف کامل خشونت و اجرای تمامی محتوای طرح صلح کوفی عنان بوده اند.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر اسلامگرای ترکیه که تا قبل از بروز ناآرامی در سوریه از حامیان بشار اسد به شمار می رفت، گفته است باید شمار صلحبانان اعزامی به سوریه به چند هزار نفر افزایش یابد تا بتوان "تصویری کامل از شرایط این کشور به دست آورد."
بان کی مون
نخست وزیر ترکیه، ضمن حمایت از طرح کوفی عنان، در پاسخ به این سئوال که احتمال موفقیت این طرح را چگونه ارزیابی می کند گفته است "اگر کسی از من بپرسد تا چه اندازه امیدوارم، پاسخ من است که امیدم را از دست داده ام."
سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم ضمن ابراز بی اعتمادی به حسن نیت حکومت سوریه در اجرای طرح صلح، گفته است که هدف نهایی باید کناره گیری بشار اسد باشد.
در همانحال، رسانه های دولتی سوریه از ادامه شمارش آرا در انتخابات پارلمانی این کشور، که روز دوشنبه برگزار شد، خبر داده اند و خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - با گزارش "استقبال گسترده مردم" از جمله در شهرهایی مانند حما، از مراکز اعتراضات ضد دولتی، افزوده است که پس از خاتمه شمارش آرا، فهرست برندگان انتخابات مشخص خواهد شد.
مقامات سوری انتخابات اخیر پارلمانی را که براساس قانون جدید انتخابات برگزار می شود، بخشی از "اصلاحات" بشار اسد دانسته و گفته اند که این اصلاحات امکان مشارکت تمامی گرایش های سیاسی سوریه را فراهم کرده است.
پارلمان سوریه دویست و پنجاه کرسی دارد که طبق قانون قبلی انتخابات، بیش از یکصد و شصت کرسی آن در انحصار "جبهه ملی پیشرو" متشکل از تعدادی تشکل و حزب سیاسی به رهبری حزب حاکم بعث قرار داشت اما مقامات سوری گفته اند که براساس قانون جدید، احزاب دیگری که به ثبت رسیده باشند و همچنین نامزدهای مستقل هم می توانند به پارلمان راه یابند.
انتخابات سوریه
دبیرکل سازمان ملل، دولت ایالات متحده و احزاب و گروه های مخالف حکومت سوریه این انتخابات را به تمسخر گرفته و مردود دانسته اند اما رسانه های جمهوری اسلامی از این انتخابات به عنوان بخشی از اصلاحات مورد نظر بشار اسد حمایت کرده اند.
خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - به نقل از رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است که جمهوری اسلامی از اصلاحات به رهبری بشار اسد در سوریه حمایت می کند و برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور را گامی در جهت اجرای این اصلاحات می داند.
آقای مهمانپرست با تکرار اخبار رسانه های دولتی سوریه در مورد مشارکت گسترده رای دهندگان در انتخابات روز دوشنبه، این مشارکت را زمینه ساز حل و فصل مشکلات سیاسی سوریه دانسته و از کشورهای خارجی خواسته است تا از کمک به مخالفان مسلح حکومت سوریه خودداری ورزند و افزوده است که مسلح کردن "گروه های تروریستی" به وخامت اوضاع می افزاید.
به گزارش سانا، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعتراضات سیاسی علیه حکومت سوریه را به عوامل خارجی نسبت داده و گفته است که اسرائیل می کوشد سوریه را به دلیل نقش محوری این کشور در "جبهه مقاومت" بی ثبات کند.




جان برنانیک روز پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد طرحی برای بمبگذاری در یک هواپیمای مسافربری توسط شاخه القاعده در یمن خنثی شده، به نقل از مقام های آمریکایی - که از آنها نام برده نشده - گزارش می شود که فرد اعزامی القاعده در واقع مامور دوجانبه نفوذی در این گروه بوده است.
مقام های آمریکایی پیشتر در روز سه شنبه گفته بودند که کشف این توطئه از سوی گروه "القاعده در شبه جزیره عربی" حاصل عملیات مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در یمن است.
همزمان نگرانی هایی درباره نوع مواد مورد استفاده در آن بمب به وجود آمده است.
مقام های آمریکایی می گویند درحال بررسی این مساله هستند که آیا امکان عبور این وسیله انفجاری از دستگاه های امنیتی در فرودگاه ها و ساقط کردن هواپیماهای مسافربری با آن وجود داشته است یا نه.
این وسیله انفجاری حاوی هیچ نوع فلزی نیست و بنابراین احتمال آنکه از چشم فلزیاب های امنیتی فرودگاه ها پنهان بماند وجود دارد.
جان برنان مشاور کاخ سفید در مبارزه با تروریسم روز سه شنبه گفت: "این وسیله در اختیار ماست. اف بی آی درحال بررسی آن است. ما می خواهیم به جنبه های مختلف آن پی ببریم تا مطمئن شویم می توانیم در آینده مانع آن شویم این وسیله یا وسایل مشابه وارد نقاطی شود که جان مردم آمریکا را تهدید می کند."
وسیله کشف شده یک نمونه پیشرفته تر از بمبی است که در روز کریسمس سال ۲۰۰۹ در یک هواپیمای مسافربری در شهر دیترویت آمریکا کشف شد.
مقام ها می گویند که بمب تازه همچون نمونه قبلی قرار بود در لباس های زیر بمبگذار جاسازی شود اما نحوه انفجار آن بهبود یافته است.
آقای برنان در مصاحبه با شبکه "ای بی سی" آمریکا در پاسخ به سوالات درباره اینکه آیا امکان عبور چنین وسیله ای از سیستم های امنیتی فرودگاه ها وجود دارد یا نه به ابهام سخن گفت: "تا جایی که ما نتیجه گیری کرده ایم، این بمب دست ساز از نقطه نظر طراحی منبع تهدید بود و حالا سعی داریم تدابیری اتخاذ کنیم که برای جلوگیری از عبور هر نوع بمب دست ساز مشابه از موانع امنیتی لازم است."
پیتر کینگ رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه گفت که "شماری از کشورها" با ارائه اطلاعات و همکاری در این مورد، به خنثی شدن طرح کمک کردند.
اما او گفت نمی داند که فردی که قصد بمبگذاری را داشت کجاست.
کاخ سفید تنها گفته است که این فرد "دیگر مایه نگرانی" نیست یعنی تهدیدی برای آمریکا به حساب نمی آید.
مقام های آمریکایی نمی دانند که بمب توسط چه کسی ساخته شده اما به شخصی به نام ابراهیم حسن الاسیری سوءظن دارند.
آقای اسیری طراح بمب کریسمس ۲۰۰۹ و دو بمب دیگر است که القاعده در کارتریچ چاپگرها جاسازی و در سال ۲۰۱۰ به مقصد آمریکا پست کرده بود.
برای ساخت هر دو آنها از یک ماده صنعتی که یک منفجره قوی است استفاده شده بود. در هیچ کدام از آن موارد بمب ها منفجر نشد.
گروه های وابسته به القاعده به دلیل بی ثباتی در یمن در آنجا ریشه دوانده اند و قدرت گرفته اند. این گروه در آنجا اردوگاه هایی ترتیب داده و در برخی نواحی حتی عملا امور را می گرداند.
روز یکشنبه گزارش شد که فهد القسع از رهبران ارشد القاعده در اثر اصابت موشکی به هنگام پیاده شدن از اتومبیلش کشته شد.
نیویورک تایمز گزارش می دهد که عامل نفوذی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اطلاعاتی که منجر به قتل فهد القسع را ارائه کرده بود.
حمله احتمالا از سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی انجام شد.
نام او در فهرست بزرگترین فراری های پلیس فدرال آمریکا قرار داشت و جایزه ای پنج میلیون دلاری برای اطلاعاتی که به بازداشت او منجر شود تعیین شده بود.
آمریکا او را به دست داشتن در بمبگذاری سال ۲۰۰۰ در کنار ناو جنگی یو اس اس کول در بندر عدن در یمن متهم می کرد. در آن حمله ۱۷ سرباز آمریکایی کشته شدند.




وزارت امور خارجه افغانستان روز سه شنبه هفتم ماه مه، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر ایران در کابل را فرا خوانده بود تا در مورد اظهارات اخیرش در رابطه به موافقتنامه آمریکا و افغانستان، توضیح دهد.
اما عصر روز سه شنبه، این وزارت با انتشار اعلامیه ای از دیدار مستشار سفارت ایران در کابل با رئیس بخش شرق میانه و آفریقا در وزارت امور خارجه افغانستان خبر داد.
در این اعلامیه آمده است که: "هدف این ملاقات را مطالبه توضیحات پیرامون اظهارات اخیر جناب سفیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی ایران در کابل راجع به امضای موافقتنامه همکاری های درازمدت استراتیژیک میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده آمریکا، تشکیل می داد."
دو روز قبل، رئیس مجلس سنای افغانستان اعلام کرد که سفیر ایران درکابل خواهان آن شده است که سنای افغانستان موافقتنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان را امضا نکند.
این موافقتنامه که هفته پیش توسط باراک اوباما و حامد کرزی در کابل امضا شد، در صورتی قابل اجرا است که از سوی کنگره آمریکا و شورای ملی افغانستان ( مجلس نمایندگان و سنا) نیز تائید شود.
این اعلامیه می افزاید که نجیب الله علی خیل، رئیس شرق میانه و آفریقا در وزارت خارجه افغانستان در دیدارش با محمد کاظم نعیمی مستشار سفارت ایران در کابل، "خاطر نشان ساخت" که افغانستان به عنوان یک کشور مستقل حق دارد که با هر کشور دیگری از جمله آمریکا "به عقد اسناد همکاری، مبادرت کند."
در بخش دیگر از اعلامیه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است که در این ملاقات تصریح شد که امضای موافقتنامه استراتژیک با آمریکا، خواست مشروع مردم افغانستان بوده و "بدون شک در تقویت امن و ثبات و نیز رفاه مردمان منطقه، حائز اهمیت فراوان می باشد."
اظهارات آقای ظهره وند در مورد موافقتنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان در نخستین هفته های کارش در کابل، واکنش شدید، مجلس سنا، مجلس نمایندگان و شماری از گروه های سیاسی افغانستان را بر انگیخت و در رسانه های داخلی افغانستان نیز بازتاب گسترده ای داشت.
سنای افغانستان از وزارت امور جارجه خواست که سفیر ایران در کابل را احضار کند و در مورد اظهارات اخیرش از او توضیح بخواهد.
چهار روز پس از امضای موافقتنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان، وزارت امور خارجه ایران امضای این سندی را برای کشور های منطقه نگران کننده توصیف کرد.
رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: "ابهام در وضعیت آینده پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عدم شفافیت در نحوه وظایف امنیتی آمریکا از محورهای نگرانی ایران و کشورهای منطقه است."
در موافقتنامه ای که بین آمریکا و افغانستان امضا شده، جنبه امنیتی و اینکه نیروهای خارجی و آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ چه نقشی در افغانستان خواهند داشت، به سند دیگری موکول شده است.
ایران تنها کشور منطقه است که به موافقتنامه افغانستان و آمریکا واکنش نشان داده است.





عبدالرحیم عبد الحفیظ الکیب، رئیس دولت انتقالی لیبی
گزارش‌ها از طرابلس، پایتخت لیبی حاکی از آن است که در درگیری‌های شدید در اطراف مقر نخست‌وزیری این کشور دو نفر از نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.
یک مقام رسمی در گفت و گو با بی بی سی کشته شدن این دو نفر را تائید کرده است.
این مقام همچنین توقف درگیری‌ها را تائید کرده است.
گفته شده افراد مسلحی که به ساختمان نخست وزیری حمله‌ کردند از شورشیان سابق این کشور هستند.
این افراد در سرنگونی حکومت معمر قذافی، رهبر سابق لیبی نقش داشتند و از این که برنامه پرداخت پول به آنها به حالت تعلیق در آمده، خشمگین هستند.
این برنامه به دلیل طرح ادعاهای کلاهبرداری متوقف شده است.
آنها همچنین خواهان آن هستند که زخمی‌های آنها برای مداوا به خارج از کشور فرستاده شوند.
سخنگوی نخست وزیری لیبی به بی بی سی گفت که در این درگیری‌ها دو نفر کشته شده‌اند و در درون ساختمان نیز تیراندازی‌هایی شده است.
گروهی از افراد مسلح توانستند وارد ساختمان شده و از داخل دست به تیراندازی بزنند.
خبرنگار بی بی سی می‌گوید که حداقل ده وانت مسلح مجهز به ضد هوایی، ساختمان نخست وزیری را محاصره کرده‌ بودند.
مشخص نیست که عبدالرحیم عبد الحفیظ الکیب، رئیس دولت انتقالی لیبی در زمان درگیری‌ها در داخل ساختمان بوده یا نه اما مشاور رسانه‌ای او می‌گوید او در مکان امنی به سر می‌برد.
بسیاری از افراد داخل ساختمان از جمله وزیر دارایی و معاون نخست وزیر، به دنبال شروع درگیری‌ها، ساختمان را ترک کردند.
پس از شروع درگیری‌ها، تمام راه‌های منتهی به ساختمان نخست وزیری مسدود شد و خبرنگار بی بی سی می‌گوید نیروهای دولتی کنترل این ساختمان را در دست دارند.




بلال دیاب و طاهر حلاحله
طاهر حلاحله، زندانی فلسطینی که در زندان اسرائیل به سر می برد و در اعتراض به حبس خود، به مدت ۷۱ روز دست به اعتصاب غذا زده بود، به بیمارستان منتقل شده است.
سازمان زندان های اسرائیل می گوید صبح روز سه شنبه، پس از اینکه او از نوشیدن آب خودداری کرده به بیمارستان منتقل شده است.
دیوان عالی اسرائیل روز دوشنبه درخواست او و بلال دیاب را که خواهان آزادی فوری خود شده بودند، رد کرد.
آقای دیاب نیز به همراه آقای حلاحله دست به اعتصاب غذا زده بود.
سازمان هلال احمر اعلام کرده نگرانی زیادی از وضعیت آقای حلاله و دیگر کسانی دارد، که همراه وی در اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده اند.
نمایندگان این سازمان اعلام کرده اند ۶ زندانی که حدود ۴۷ تا ۷۱ روز را در اعتصاب غذا به سر برده اند، در معرض خطر مرگ قرار دارند.
خوان پدرو شیرر، رییس نمایندگان هلال احمر در اسرائیل و فلسطین درباره این زندانیان گفت:"ما از مقاماتی که این افراد را بازداشت کرده اند درخواست می کنیم فورا آنها را به یک بیمارستان مناسب منتقل کنند تا تحت مراقب های پزشکی قرار گیرند."
او در ادامه گفت: "با وجود اینکه ما موافق هر گونه مراقب پزشکی هستیم که باعث بهبود زندانیان شود، باید به این نکته اشاره کنیم که طبق قطعنامه انجمن پزشکی جهان، زندانیان در دریافت غذا و مراقبت های پزشکی آزادی انتخاب دارند."
نمایندگان اتحادیه اروپا نیز درباره وضعیت زندانیانی که اعتصاب غذا کرده اند ابراز نگرانی کرده و درخواست کرده اند امکانات بهداشتی لازم برای آنها مهیا شود و به خانواده آنها اجازه بازدید داده شود.
آقای حلاله و دیاب دو تن از ۳۰۸ نفری هستند که در "بازداشت اداری" به سر می برند. در این نوع بازداشت جنجالی، زندانیان بدون اعلام جرم و محاکمه نگهداری می شوند.
آقای حلاله که هفته گذشته در دیوان عالی اسرائیل حاضر شده بود، وضعیت خود را "مرگ تدریجی" خواند. او گفت: "من می خواهم زندگی ام را با عزت ادامه دهم. من یک همسر دارم و دخترم را هرگز ندیده ام. من اعتصاب غذا کرده ام چون راه دیگری وجود ندارد."
آقای دیاب در جلسه دادگاه از حال رفت و به بیمارستان منتقل شد.
قاضی الیاکیم روبین استاین روز دوشنبه درخواست این دو نفر برای آزادی را رد کرد، اما همزمان درباره سلامت آنها ابراز نگرانی کرد. او به بندهایی از قانون اشاره کرد که توسط آن این زندانیان به دلیل وضعیت جسمانی شان می توانند آزاد شوند.
اسرائیل می گوید ۴۵۰۰ زندانی که در زندان های آن به سر می برند، احتمالا از اعضای گروههای شورشگر هستند.




جورج سوروس سرمایه دار مجارستانی- آمریکایی به دو سازمان غیر انتفاعی که از انتخاب مجدد باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا حمات می کنند ۲ میلیون دلار اهدا خواهد کرد.
کمک مالی آقای سورس با هدف ایجاد موازنه میان توان تبلیغاتی دموکرات ها و جمهوری خواهان انجام می شود.
آقای سوروس یک میلیون دلار به سازمان امریکن بریج اعطا می کند که یک کمیته اقدام سیاسی برای حمایت از کارزار انتخاباتی آقای اوباما است و یک میلیون دلار دیگر به سازمان امریکا وتس که یک گروه مدافع دموکراتها است، کمک خواهد کرد..
جوئن فیتزجرالد مدیر سازمان امریکا وتس می گوید:" او همیشه آرمانهای ترقی پیشگام خواهانه بوده و کار ما را قبول داشته و طرفدار کار ما و سازمانهای مردمی بوده است."
البته کمک مالی آقای سوروس نسبت به بودجه کلان سازمان امریکن بریج رقم کوچکی است.
این سازمان تاکنون فقط ۴ میلیون دلار برای تحقیق و بررسی برنامه ها و شعارهای کاندیداهای جمهوریخواه هزینه کرده است.
به گفته مایکل ویکان ، مشاور آقای سوروس، این سرمایه دار آمریکایی مانند گذشته در کارزارهای انتخاباتی سال ۲۰۱۲ به سازمان های مردمی کمک می کند. آقای ویکان می گوید، سوروس محافظه کاران را مسئول سیاستهای اشتباهی که برای آن تبلیغ می کنند می داند.
خانم فیتزجرالد عقیده دارد تاثیرگذار بودن آقای سوروس ا ست که مورد حمله قرار می گیرد.
او می گوید:" آنها درباره اهداف و برنامه هایی که خودشان دوست دارند صحبت می کنند اما می دانند که او بسیار تاثیر گذار و سخنران بسیار خوبی در امور آرمانهای ترقی خواهانه است. برای همین هم به او واکنش نشان می دهند و او را هدف می گیرند وگرنه هیچ وقت حتی نام او را هم به زبان نمی آوردند."
آقای سوروس در انتخابات سال ۲۰۰۴ که جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا کاندیدای حزب جمهوریخواه بود هم میلیونها دلار به گروههای لیبرال کمک کرد.
تا کنون کمیته های اقدام سیاسی که برای باراک اوباما پول جمع می کنند، دهها میلیون دلار برای تبلیغ به نفع کاندیدای دموکرات خود جمع آوری کرده اند.
از سوی دیگر کمیته های اقدام سیاسی که برای حزب جمهوریخواه پول جمع آوری می کنند امیدوارند صدها میلیون دلار برای کمک به انتخابات میت رامنی نامزد احتمالی حرب جمهوریخواه پول جمع آوری کنند تا علیه رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ماه نوامبر رقابت کند.
سازمان امریکن کراس روود، گروهی که توسط کارل روو، مشاور آقای بوش بنیانگذاری شده است تا کنون ۱۰۰ میلیون دلار برای اقای رامنی جمع کرده است.
در همین حال ستاد مبارزات آقای اوباما ۱۴۷ میلیون دلار جمع آوری کرده است. علاوه بر این، میلیون ها دلار نیز به کمیته ملی حزب دموکرات که برای آقای اوباما تبلیغ می کند، اهدا شده است.
انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا اولین انتخاباتی است که در آن به ثروتمندان اجازه داده شده به طور نامحدود به ابرکمیته های اقدام سیاسی نامزدها کمک مالی کنند.
منابع مالی احزاب و کاندیداها نقش کلیدی را در پیروزی آنها در انتخابات ریاست جمهوری ایفا می کند.




با اجرای فاز دوم هدفمند سازی، سه چهارم صنایع ایران ورشکست میشوند

نوشتۀ ارشاد علیجانی
مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا پیش بینی کرد با اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها در ایران، سه چهارم کل صنایع ایران در معرض ورشکستی کامل قرار میگیرند.

گفتگو با مهرداد عمادی، اقتصاددان و مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا
More
 ارشاد علیجانی
خبرگزاری های مختلف جمهوری اسلامی ایران امروز عنوان کردند که کمیسیون تلفیق مجلس با تصویب رقم ٦٦ هزار میلیارد تومان برای ادامه طرح هدفمندی یارانه ها در سال ٩١ موافقت کرده است؛ این در حالی است که رقم مورد تقاضای دولت دهم برای این امر رقم ١٢٥هزار میلیارد تومان بوده، و از سوی دیگر علی لاریجانی رییس مجلس چندی پیش طی نامه ای به علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خواهان توقف کامل اجرای فاز دوم این طرح شده بود.
***
درباره این موضوع گفتگویی داریم با مهرداد عمادی اقتصاددان و مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا
او به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه با تأکید بر این که برنامه ریزی اقتصادی دولت دچار به هم ریختگی شدید است به این نکته اشاره میکند که دولت نمیداند به بخش های مختلفی که باید سهمی از هدفمندی یارانه ها را پرداخت کند چه میزان بپردازد و یک سردرگمی در این زمینه دیده میشود.
او با تأکید بر این نکته که کاهش میزان تقاضای دولت از سوی مجلس برای میزان درآمدهای خود به حدود نصف، نشان دهنده میزان ضربه و آسیبی است که این طرح تاکنون به اقتصاد ایران وارد کرده است به این نکته اشاره میکند که راه حل مجلس نیز که کاهش میزان درآمدهای دولت از این طرح است راهکار مناسبی نیست و میگوید که من به عنوان کارشناس اقتصادی که از کلیت این طرح و آزادسازی قیمت ها حمایت میکنم توصیه میکنم که اجرای این طرح تا مدتی متوقف شود تا بتوان به برآورد درستی از اثرات این طرح رسید.
او در ادامه میگوید واگذار کردن ادامه مسیر طرح هدفمند کردن یارانه به تیمی که نشان داده به هیچ وجه توانایی اجرای آن را ندارد کار درستی نیست و به این نکته تأکید میورزد که دولت محمود احمدی نژاد نشان داده کوچکترین تمایلی نیز برای یادگرفتن و درس گرفتن از اشتباهات خود ندارد.
او با توجه به پیش بینی افزایش ٧٠ درصدی قیمت سوخت در پی اجرای طرح هدفنمدسازی یارانه ها در سال ٩١ پیش بینی کرد که سه چهارم صنایع تولیدی ایران در معرض ورشکستی کامل قرار گیرند؛ چرا که با بالارفتن قیمت حامل های انرژی و باز بودن مرزها به سوی واردات بی رویه کالا، قدرت رقابت بین تولیدات داخلی و خارجی عملا از بین خواهد رفت.
 




مثلث تهران، واشنگتن، اشرف

نوشتۀ ارشاد علیجانی
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نسبت به پناه دادن اعضای کمپ اشرف توسط کشورهای همسایه ایران هشدار داد.

گفتگو با محمدرضا روحانی، وکیل و عضو شورای ملی مقاومت
More
 ارشاد علیجانی
امروز رامین مهمان پرست- سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به انتقال نیروها و اعضای گروه مجاهدین خلق ایران به کشور آذربایجان به دولت این کشور هشدار داد.
چندی پیش خبری در این زمینه منتشر شده بود مبنی بر اینکه که کشور آذربایجان تصمیم گرفته است به پیشنهاد ایالات متحده آمریکا، میزبان جمعی از اعضای کمپ اشرف باشد که به کمپ "لیبرتی" منتقل شده اند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با «آمریکایی صهیونیستی» خواندن این طرح به کشورهای همسایه ایران گفت: جمهوری اسلامی به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.



هولاند پای دیوار برلین؟

نوشتۀ واسع محسن
روزنامه های فیگارو و لیبراسیون تنها روزنامه هایی هستند که امروز هشتم مه- روز تعطیلی در فرانسه- به بازار آمده اند و بطور طبیعی، دو روز بعد از پیروزی فرانسوا هولاند در انتخابات تقریبا تمامی صفحات و مقالات خود را به اما و اگر های دوره آینده ریاست جمهوری او اختصاص داده اند.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More
 واسع محسن
روزنامه فیگارو در صفحه اول خود با تیتر بزرگ «هولاند- مرکل، نخستین نشانه های عدم توافق در باره اروپا»، اظهارات روز دوشنبه آنگلا مرکل- صدر اعظم آلمان، در مورد سیاست های اروپایی فرانسوا هولاند را بررسی کرده و می نویسد، آنگلا مرکل با طرح شرایط آلمان هر نوع تجدید نظر درباره قرارداد ثبات بودجه ای اروپا با فرانسوا هولاند را رد کرده است.
فیگارو در سرمقاله امروز خود نیز با اشاره به دشواری های روابط فرانسه وآلمان در هفته های آینده می نویسد، دولت های جدید فرانسه همیشه در آغاز کار با آلمان دشواری داشته اند اما شاید این آغاز برای فرانسوا هولاند کمی بیشتر دشوار باشد.
به نوشته روزنامه، طرح رشد اقتصادی اروپا با اتکا بر بانک سرمایه گذاری اروپایی یا قرضه ها برای تأمین هزینه برنامه های بزرگ، از جانب فرانسو هولاند چیز تازه ای نیست و تمام کشور های اروپایی روی آن توافق دارند اما آنگلا مرکل در اظهارات دیروز خود آشکارا اعلام کرد با هرگونه اقدام فرانسه برای گریز از تعهدات خود مبنی بر بازگشت به تعادل بودجه در این کشور، مخالفت خواهد کرد.
فیگارو می نویسد آلمان مصمم است در توافق با ١٢ کشور دیگر اروپایی، حتی بدون فرانسه، پیمان ثبات بودجه ای را به امضا برساند و قاطعیت دیروز آنگلا مرکل در این زمینه، پایان جشن پیروزی برای فرانسوا هولاند را اعلام کرد.
روزنامه لیبراسیون، هم صفحه اول خود را به پیروزی فرانسوا هولاند اختصاص داده و می نویسد یک روز بعد از اعلام نتایج و در حالیکه تا هنوز رسماً پست خود را احراز نکرده ، فرانسوا هولاند کار روی پرونده های مهم را شروع کرده است.
روزنامه مسایل مهم بین المللی از جمله مسأله حضور سربازان فرانسوی در افغانستان، سرنوشت گروگان های فرانسوی در آفریقا، مساله سپر ضدموشکی ناتو در اروپا و بالاخره اقدامات برای بالا بردن قدرت خرید فرانسویان در عرصه اقتصادی را در قطار اولویت های کاری فرانسوا هولاند بر شمرده است.
لیبراسیون، همسان فیگارو، سرمقاله امروز خود را به هشدار درباره «ناراحتی های جدی» فرانسوا هولاند در فردای جشن پیروزی او در انتخابات اختصاص داده است و با آغاز از وضعیت دشوار یونان، قدرت گیری گروه های افراطی چپ و راست در این کشور را نتیجه برنامه های ریاضتی تحمیل شده بر این کشور ارزیابی کرده و می نویسد از این به بعد هیچ کشوری، حتی مستحکم ترین دمکراسی های جهان نیز از چنین وضعیتی در امان نخواهند بود.
لیبراسیون بعد تر به اظهارات روز گذشته صدرا عظم آلمان توجه کرده و می نویسد علیرغم آغوش باز مرکل برای استقبال از فرانسوا هولاند، آلمان حاضر نیست در مورد قرارداد ثبات بودجه ای با او مذاکره کند و معتقد است که هرگونه رشد اقتصادی ازطریق نرمش بسود بازار کار، و نه از طریق قرضه و کسر بودجه ناشی از آن، میسر خواهد بود
لیبراسیون در ادامه می نویسد در چنین وضعیتی، فرانسوا هولاند پیش از پیش در برابر دیوار برلین قرار گرفته و به نظر میرسد دوره پنج ساله او با این پرسش ارزیابی خواهد شد که آیا فرانسه قدرت این را دارد آلمان را به نرمش وادار کند یا اینکه این کشور، دیگر از نفوذ لازم در اروپا برخوردار نیست.
***
و اما حضور سربازان فرانسوی در افغانستان نیز از جمله مسایلی است که در روزهای آینده از جمله در ١٨ماه مه در اجلاس شیکاگو، فرانسوا هولاند را در برابرهم پیمانان ناتوی فرانسه قرار خواهد داد.
لیبراسیون، در مقاله ای جداگانه به این موضوع اشاره می کند که فرانسوا هولاند در جریان مبارزات انتخاباتی، در تعهد خود برای «تسریع» خروج نیروهای فرانسوی از افغانستان تا پایان سال ٢٠١٢ نرمش وارد کرده و گفته است این امر به معنی «بیرون رفتن چند هفته ای» همه این نیروها نخواهد بود و فرانسه تا پایان سال جاری نیروی جنگی در افغانستان نخواهد داشت.
به نوشته روزنامه، این نرمش فقط از ملاحظات سیاسی برای بدست آوردن توافق سازمان ناتو با این خروج تدریجی نیروهای فرانسوی ناشی نمی گردد بلکه بر ملاحظات تکنیکی نیز استوار است. از یکسو بیرون کشیدن سربازان از صحنه جنگ از لحاظ امنیتی همیشه با دشواری همراه است و از سوی دیگر انتقال 1400کانتینر نظامی همراه با 900 ماشین سبک و سنگین زرهی و 14 هیلی کوپتر از افغانستان به فرانسه، چه از طریق هوایی و چه از طریق دریایی، به امکانات بزرگ احتیاج دارد، آنهم در حالیکه نباید از یاد برد فرودگاه کابل باید زمینه خروج 20 هزار سرباز آمریکایی تا ماه سپتامبر آینده را نیز فراهم کند.
 



رهبری کارشناس دومی آژانس را هم شهید محسوب کرد!

 image
بر اثر تصادف بجا و شایسته‌ی خودروی حامل کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خیلی اتفاقی ناگهان خودش همینجوری رخ داد و کلاً از این رخدادها زیاد در ایران رخ می‌دهد، بنا به اعلام پلیس، یکی از کارشناسان کشته و حال دومی تا لحظه‌ی گزارش این خبر متأسفانه خوب است. در همین رابطه وزارت اطلاعات با بیان اینکه حتی تا حالا چند دفعه پیش آمده که آدم در تصادف زنده بماند ولی بعدش به یک دلیل دیگری بمیرد ابراز امیدواری کرد که کارشناس دوم تا وقتی که زنده است دلش نخواهد برود جائی را ببیند و یا حرفی در مورد جاهائی که تا الآن دیده به کسی بزند . وی این حادثه را «واقعاً عجیب» توصیف کرد و افزود : قرار نبود کسی زنده بمونه!

در همین راستا رهبری با جمع غیوری از شعرای بندر گناوه که در جریان جنگ سی و سه روزه خیلی زحمت کشیده بودند دیدار گرم و صمیمانه کرد. وی در این دیدار با بیان اینکه شعر انقلابی مغز انسان را تلاوت می‌دهد از مسوولین خواست تا ضمن رد مسوولیت این تصادف آنرا فوراً پیگیری نموده و در صورت لزوم حتی به آن دومیه که زنده مانده تلفن بزنند. معظم له که تازه از عفو محمد ملک‌زاده یکی از عزیزان متهم در پرونده فساد اقتصادی فارغ شده وضعیت حال حاضر جهان را تأسف‌بار برشمرد و تأکید کرد که جمهوری اسلامی همواره آماده‌ی جابجائی کارشناسان آژانس با آژانس می‌باشد. ایشان در فرازهائی از تلاوت خود با گرامی داشتن یاد و خاطره‌ی کارشناس شهید شده بر لزوم کارشناس دومیه تصریح کرد و دوباره تصریح کرد که نظام اگر از این یکی پیچ خطرناک هم به امید خدا بگذرد بقیه‌اش اتوبانه.

به همین مناسبت آژانس انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی تقاضا کرد که اگر تا حالا بمب اتم نساخته از حالا به بعد لطفاً بسازد. این بیانیه با اعلام اینکه در حال حاضر تلفات بمب اتم از تلفات تحقیقات هسته‌ای و نظارت بر تحقیقات هسته‌ای جمهوری اسلامی خیلی کمتر است ابراز امیدواری می‌کند که جمهوری اسلامی با ساخت بمب اتم قدم مثبتی در راستای حق حیات انسان‌ها و جلوگیری از گسترش ترور در سطح جهان به جلو بردارد. این بیانیه می‌افزاید ما از امریکا خواهش می‌کنیم که ایندفعه اگر جمهوری اسلامی حاضر به همکاری و تولید سلاح هسته‌ای نشد برایشان ناو بیاورید. در پایان این بیانیه که به امضاء تمام اعضاء آژانس رسید، تمام اعضاء این سوال را از تمام دیگر اعضا می‌پرسند که واقعاً چرا ما خیال کردیم کسی می‌تواند از تأسیسات هسته‌ای «اینا» بازدید بکند؟!



اصلاح‌طلبان و دخیلی بر ضریح دکتر مصدق

یادم می‌آید بچه‌ای دبستانی بودم ( در همان روزهای طلایی امام راحل)، با بزرگترها به جاهایی مثل دربند می‌رفتیم. از ماشین که پیاده می‌شدیم اولین صدایی که به گوش من بچه سال، پرطنین بود فریادهای «بدو بدو شیر بلاله» بلال فروش‌های آنجا بود. با آن قد کوتاه زیر چشمی یک نگاهم به «شیر بلال‌های» عمو بلال فروش بود و یک چشمم به پدر یا مادر که دستشان را تکان می‌دادم و آرام میگفتم: «از این بلال‌ها برای من بخرید که از نوع شیر بلالش هست» و پدر با لبخندی به من می‌گفت: «بابا جون اگر شیر بلال بود اینقدر گلوی خودش را پاره نمی‌کرد بذار برات جایی پیدا کنم که بلال‌هاش تمیزتر و و بهتر از اینجا باشد، شیر بلال از دور پیداست».
هنوز چند روزی بیشتر از انتخاب ابهام برانگیز دکتر مصدق میان شش ابرمرد تاریخ ایرانزمین ( با وجود نام‌هایی مانند سعدی،مولانا،امیرکبیر رازی ،بزرگمهر و ...انتخابی که حتی نارضایتی برخی ملی مصدقی‌ها را هم در این میان شنیدم) توسط بی بی سی و به کارگردانی آقای بهنود نگذشته که ایشان خلعت اصلاح طلبی را نیز بر تن پیر احمد اباد کرد تا همه چیز جفت و جور به نظر برسد. و ما نیز بیشتر به مفاهیمی مثل بی بی سی فارسی و انتخاب بزرگان ایران و کاربردامروزیش پی ببریم.

در نوشته‌ای با عنوان «دکتر مصدق، الگوی تنظیمات اصلاح طلبی»، به وضوح نشان داده می‌شود که هنوز در بر پاشنه شریعتیسم و جلالیسم می‌چرخد منتها از نوع کاریکاتور اینها! نشان داد اگر با خوش‌بینی فکر کنیم برخی از نویسندگان ما با حسن نیت قلم می‌زنند و هیچ وابستگی فکری و یا مالی ندارند، ولی نمی‌توان کتمان کرد که اینان هنوز به دنبال باد کردن بادکنک‌های خویش و به عرش اعلا فرستادن آنها هستند نه دریافتن انچه نسل جوان ایران در جستجوی آن است و ارائه واقعیات تاریخی که قابل درس گرفتن باشد نه تنها بخش شعارمدار تاریخ ما.
جناب بهنود در ابتدای نوشتار اشاره می‌کند: «شصت سال است که مردم ایران علیرغم حکومت‌ها که چشم دیدن دکتر مصدق را نداشته و ندارند، هرگاه نگران سرنوشت و آینده خود می‌شوند به او و یادگاران رو می‌کنند که الگو و نماد وطن پرستی است. پیش از او الگو و برانگیزاننده مردم در روزهای سخت، شخصیت‌های دینی یا اسطوره ای بوده‌اند.»
بله مردم یک‌بار به بازرگان و بنی‌صدر و ابراهیم یزدی و دیگر یادگاران او رو کردند و نتیجه‌اش را هم دیدند منتها...ضمن اینکه این قسمت مصداق سواستفاده از عبارت «مردم ایران » است نشان می‌دهد هنوز مشاعره میان قدیمی‌ها که «دلبر و جانان من برده دل و جان من...برده دل و جان من دلبر جانان من» جاری و ساری است. من نمی‌فهمم این «مردم ایران» چه گروهی هستند ولی خود حقیر، از خانواده‌ای متوسط و فرهنگی شکل گرفتم، نه در حکومت پهلوی متنعم بودیم نه در حکومت آخوندی بیش از دیگرانی از عموم مردم متضرر، ولی به یاد ندارم در تمام زندگی ۳۰ ساله در ایران ( تا دو سال قبل) کسی از هم دانشگاهی‌ها، هم محله‌ای‌ها، هم خدمتی‌ها، همکارها، هم تاکسی‌ها و هم....بگویند ای داد بیداد کاش الان دکتر مصدق زنده بود و به دادمان می‌رسید یا بگویند کاش الان یک دکتر مصدق داشتیم!
ضمن اینکه دکتر مصدق نخست وزیری محترم و سیاست مداری وزین بوده است ولی نه در حدی که آقای بهنود و تیم ایشان در برنامه های ویژه بی بی سی تا نوشتار‌ها و گفتارهایش سعی در دمیدن به آتشی اختلاف برانگیز،  جلوه دادن مسائل و شخصیت‌های تاریخی و قرار دادن اینها در برابر هم دارند، و آنچنان انعکاسی در جامعه در باب دکتر مصدق دیده نمی‌شود ( حال اگر خطا می‌گویم هم نسلان بنده در ایران حقیر را تصحیح کنید منتها به عنوان شخصی که همیشه از دانشجوی تازه وارد در دانشگاه تهران در تیر ۷۸ تا بقیه مقاطع درسی و زندگی، پوینده و جوینده مسائل و دیالوگ‌های سیاسی در جامعه بوده‌ام این عبارت اقای بهنود برای من کاملا مهجور و نا آشناست و اگر مربوط به نسل خودشان هست بهتراست به «مردم ایران» تعمیم ندهند). البته در این برهه خاص سیاسی و اجتماعی کشور که برای یافتن نقاط مشترک اپوزیسیون نیاز به پیدا کردن فصل های مشترک است و نه طرح مسائل فصل انگیز!
آقای بهنود در این نوشتار بیشتر سعی دارد به دو بعد از خواست‌های درونی خود رسیدگی کند و به عبارتی «خود ارضایی» سیاسی - تاریخی انجام دهد بجای اینکه راهکاری مناسب در برابر مردم قرار دهد. یک بعدش تسویه حساب پنهان به پنل‌های تاریخ معاصر که با آنها مخالفت و دشمنی دارد ( مثل دوران پادشاهی پهلوی ها) که از این راه دل خود و هم اندیشانش را خنک کند و بعد دیگر باد کردن بادکنک ترکیده اصلاح‌طلبی هست که هر چه فوت کنی باز هم پنچر است و چروکیده!
در اینجا هرگز قصد ندارم مطلب را به سمت تصفیه حساب‌های تاریخی بر اساس سلایق شخصی در این  نوشته ببرم که اگر لازم باشد از آن انتخاب بی بی سی فارسی در مورد بزرگان ایرانزمین و نوع ارائه ادله (واقعا سست) برای پیشبرد اهداف آن تا مندرجات این نوع نوشته‌ها، حرف بسیار وجود دارد که بهتر است  برای حفظ ارامش شرایط جامعه سیاسی ایران پرداخته نشود.
ولی بخش دوم در بزک کردن چهره شکست خورده اصلاح‌طلبی در ایران امروز، سکوت جایز نیست. چون سکوت نوعی خیانت به واقعیت به نظر می‌رسد. آقای بهنود ضمن اینکه سعی دارد نام‌هایی مثل امیر کبیر و مصدق را اصلاح‌طلب جلوه دهد ولی در مرتبط ساختن این اشخاص به صحنه سیاسی امروز عاجز است. گویی که مثلا برای پنهان کردن بوی خرزهره در خانه خود، بگوییم عجب بویی دارد گل یاس خانه همسایه! اسم بردن از افراد بزرگ بسیار ساده است ولی ارتباطش به امروز ایران ناممکن است و این نحوه استفاده از کلمات و نام‌ها چه حاصلی جز فریب افکار عمومی دارد بنده نادانم.
امیرکبیر در نوشته بهنود مردی اصلاح‌طلب بود ولی ایشان یادشان می‌رود همین امیرکبیر تا زمانی که ناصر الدین شاه را دست‌بوس خود می‌دید توانست اصلاح کند و از فردای خشم دیکتاتور، رگ دستش در حمامی در تبعید قطع شد و اصلاحات قهرمان اقای بهنود، شکست خورد.
از مردی مثل ضیاالملک به عنوان اصلاح‌طلبی بزرگ نام برده میشود ولی فراموش می‌شود که «گفتند یافت می‌نشود جسته ایم ما، گفت آنچه یافت می‌نشود آنم آرزوست». امروز اگر ضیا الملکی وجود داشت مشکل کمتر از نکبت حال بود. ضمن اینکه مردی میهن پرست به نام رضا شاه وجود داشت که از قدرت خود می‌گذرد و برای حفظ دستاوردهای ایران‌ساز خود، به سراغ مردی به نام فروغی می‌رود و از ایشان مدد می‌جوید. امروز در صحنه سیاسی ایران نه ضیاالملک فروغی وجود دارد و نه رضا شاهی که به‌سویش دست دراز کند. امروز نه ضیاء الملکی هست که مشاوری دانا بر ایران‌سازی رضا شاه بود نه رضا شاهی که غرور ملی و نام و هویت «ایران» خود را وام‌دار او هستیم و گرنه باید در وادی «پرشیا» حیران می‌ماندیم! استبداد امروز و مستبدین حاضر در ایران، به هیچ چیز جز قدرت خود و حفظ صندلی اشغال کرده خویش نمی‌اندیشند. نه مانند رضا شاه هستند که حاضر نباشند ایران وارد جنگی خانمان برانداز شود و نه بزرگمنشی یاری گرفتن از همراهان سابق خود را دارند (که اینان هم البته فروغی نیستند که بعضا شایستگی جفت کردن کفش فروغی‌ها را نیز ندارند).
سپس بهنود از بخچه تاریخ خودش، آس را بیرون می‌کشد .دکتر محمد مصدق. جناب بهنود اشتباهش را از جایی آغاز می‌کند که گمان میبرد ما هم مانند ایشان و هم فکرانش، به دنبال «بت مرده قهرمان» هستیم غافل از اینکه نسل ما و ایران امروز، انسان زنده سازنده می‌خواهد. آقای بهنود سعی می‌کند با نامهایی مثل بازرگان و قرار دادن نام ایشان کنار فروغی و امیرکبیر با بازی کلمات و نام‌ها، باز هم خواننده را فریب دهد در حالیکه این نامها هیچ ربطی به هم ندارند. یا بهنود تاریخ نمی‌داند یا میداند و عکس مار بر دیوار ذهن مخاطب می‌کشد و تنها خجالت میکشد نام خاتمی را نیز اضافه کند پس تنها به آدرس دادن اکتفا می‌کند.
ولی باید به دو نکته مهم توجه داشت. اولا امروز مخالف‌ترین مخالفان حکومت پهلوی که هر نقصانی در عالم امکان را مربوط و نامربوط (از جمله سونامی ژاپن و تایلند!) به آن پدر و پسر ارجاع می‌دهند، بارها و بارها تاکید می‌کنند حکومت پهلوی، حکومتی مدرن، امروزی، رو به جلو و مترقی و ایرانساز بود (با تمام ایرادات و نقصان‌های به حق وارد شده بر اینان) و پتانسیل اصلاح را به فراوانی در خود داشت. ولی حکومت اسلامی یک حکومت متحجر، واپس گرا و استبدادی مذهبی است که به همه چیز می‌اندیشد جز ابادی ایران و کامیابی ایرانی. پس اصولا ایستادن در مقام قیاس این دو حکومت امری ناممکن و خطایی بزرگ است.
دوما در مورد دکتر مصدق. فرض بر این ست تمام مدعیات دوست داران مصدق در باره جدال تاریخی ۱۳۳۲ صحیح باشد. باید ببینیم دکتر مصدق در برابر حکومتی اصلاحات پذیر مانند حکومت پهلوی چگونه اصلاح‌طلبی بود؟ اصلاح‌طلبی که وقتی مجلس را موافق خواست خود نبیند آن را تعطیل کرده به میان مردم می‌رود و می‌گوید اینها مجلس من هستند! (نه اینکه بگوید حکم حکومتی امده قانون را فسخ کنید).
 اصلاح‌طلبی که وقتی همراهانش به مردم فرمان به زیر کشیدن مجسمه‌های شاهان پهلوی را می‌دهند سکوتی ناشی از رضا می‌کند. (نه اینکه فرمان تظاهرات سکوت بدهد). اصلاح‌طلبی که بر درب کاخ شاه قفل می‌بندد. اصلاح‌طلبی که در برابر توصیه همراهش که اگر مجلس را تعطیل کنید شاه اجازه قانونی عزل شما را می‌یابد پاسخ می‌دهد «شاه جرات نمی‌کند مرا برکنار کند!». اصلاح‌طلبی که بر خلاف قانون اساسی کشور فرمان رفراندوم می‌دهد و ان را به میل خود به اجرای می‌گذارد.(نه اینکه بگوید من تدارکات چی بیش نبودم!).اگر امروز به دنبال چنین اصلاح‌طلبی هستیم خب باید دوباره عرض کنیم «یافت می‌نشود جسته‌ایم ما». ضمن اینکه آقای بهنود به ما آدرس نمی‌دهد حاصل این اصلاح‌طلبی چه شد؟ و کدامین پیروزی را در بر داشت که امروز بخواهیم الگو بگیریم.
درحالی‌که سواستفاده از نام دکتر مصدق در تیتر، در تمام نوشتار موج می‌زند. نوشتار بیشتر تکیه بر کارامدی اصلاح‌طلبی فروغی و اصلاح‌پذیری رضا شاه (حال فرضا در زمان اضطرار ) دارد ولی نام مصدق بدون ارائه هیچ فاکت و نتیجه‌گیری مشخص از به اصطلاح اصلاح‌طلب بودن ایشان، استفاده و هوار زده می‌شود.
هر چند نوشتار، عیان نشان می‌دهد مشکل نویسنده در کجاست و قصد تسویه حساب با چه افراد یا اندیشه‌هایی دارد ولی باید عرض کنم شعور بنده به حقیر اجازه نمی‌دهد این نوع نوشتارهای شبه آور و اختلاف برانگیز را بدون دلیل و با خوش بینی توجیه کنم. ربط دادن اصلاح‌طلبی به امیرکبیر و مصدق، و سپس در لوای آن حمله از جنس «جرس» به پهلوی‌ها در این برهه زمانی از فعالیت‌های اپوزیسیون، بوهای مطبوعی را در سپهر سیاسی کشور و جامعه «سیاست پیشه» ایرانی منعکس نمی‌کند. ولی حسن این مسائل این است که بدانیم چگونه در بی بی سی فارسی، مرحوم دکتر مصدق گوی سبقت را در بزرگی، از بزرگ‌ترین نامهای اسطوره ای ایران می‌رباید و با اندک فاصله زمانی قبای اصلاح‌طلبی را بر تن خویش می‌بیند و در همان هنگام تمام وجوه میهن پرستی مصدق ( از جمله ایستادگی ایشان برابر آخوند کاشانی گرامی فارغ از هرگونه پیش داوری در باره این روحانی) نادیده انگاشته می‌شود و مخالفتش در عرصه سیاسی در برابر پادشاه پهلوی، معرف این نخست وزیر سابق ایران می‌شود. قدر مسلم اگر نوشته ای حاوی پیامی مشخص به نیروهای سیاسی باشد از این اختلاط نام‌های ملون در یک نوشته استقبال می‌کنیم، ولی وقتی بوی سوء استفاده از نام‌های بزرگ و رنگ و لعاب دادن مسائل تاریخی در قالب نوشته‌ای سیاسی، به مشام برسد حتما باید به تفکر و اندیشه خود مراجعه کنیم و اول از همه بپرسیم اصولا پیام این نوع نوشته‌ها برای ما چیست؟
از سوی دیگر  به عنوان کسی که در حد توان حقیرم به دنبال مسائل سیاسی و تاریخی و اجتماعی و واکاوی اینها هستم متوجه این نوع تبلیغ عریان از سوی اولین روزنامه نگار «بی‌طرف ولی اصلاح‌طلب» تاریخ ژورنالیسم جهان برای مشی اصلاح‌طلبی و یک‌جانبه نگری مسائل و گروه‌ها و اندیشه‌های سیاسی  نمی‌شوم و معنی این نوع جملات را در نمی‌یابم:
«این نقش اصلاح طلبان است که به جز خیر مردم نمی‌بینند. نظری به بالا ندارند. و قرنی است که ترمیم تمام خرابی های تندروها به عهده اینان بوده است. از زمانی که نسیم آزادی از حوالی مدیترانه به آسیا هم رسید جز همین امثال گاندی و مصدق و خاتمی نبودند که سرزمین هایشان را به سامان رساندند.»
آیا شرایط برای اصلاح‌طلبان تا به این حد نگران کننده شده است که دست به چنین شیوه هایی در نوشتن و تحلیل بزنند؟؟؟


دانشگاه آزاد اسلامی، ثروتمندترین دانشگاه جهان؟

در روز گذشته آقای دانشجو ، رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی در مورد بدهی و دارایی های دانشگاه آزاد اعدادی را اعلام کرد که بسیار جالبند :
 ایشان میزان بدهی دانشگاه آزاد اسلامی را ۲۶۰۰ میلیارد تومان را اعلام کرد که این دانشگاه به بانک‌ها و پیمانکاران مختلف بدهکار است.

ایشان دارایی دانشگاه آزاد را بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

با دلار آزاد ۱۷۰۰ تومانی این اعداد به دلار معدل  ۱/۵۲ میلیارد دلار بدهی و دارایی آن در ۱۷۶/۵ میلیارد دلار است!

اگر به لیست ثروتمندترین دانشگاه‌های دنیا مثلا در آمریکا نگاه کنیم، آن هایی که دارای ثروتی بیش از یک میلیارد دلارند بسیار محدود و دانشگاهی مانند هاروارد ۳۱/۷ میلیارد دلار و استنفورد نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار است.

۱- نسبت این بدهی به دارایی ناچیز است.

۲- دانشگاه آزاد از نظر کیفیت دانشجو، استاد و تجهیزات با فاصله ای بسیار زیاد با دانشگاه‌های دولتی با بودجه‌های چند میلیارد تومانی قرار دارند.
 این اعداد نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد همان راهی را می‌رود که سایر سازمان های متمول مانند تامین اجتماعی  می‌روند و آن تبدیل درآمدهای نقدی کلان خود به ملک و املاک است و پرهیز از سرمایه گذاری مفید در راستای فلسفه وجودی خود!
 شاید برای سازمان‌های غیر آموزشی و دانشگاهی این نکته جای بحث  داشته باشد ولی دانشگاهی که مثلا قرار بود نیازهای جامعه جوان ایران به تحصیلات دانشگاهی را تامین کند تبدیل به بنگاه معاملات ملکی گردیده است و خروجی چنین دانشگاهی هم اگر جز اینی که الان هست باعث تعجب خواهد بود.


در تاکسی‌های تهران مردم آرزوی مرگ می‌کنند

image
عکس: ایرنا
این روزها تاکسی های تهران به محلی برای درد دل‌ها و نالیدن مسافران تبدیل شده است هر چند که بحث هایی «تاکسی»ای در ایران سابقه طولانی دارد؛ از سیاست گرفته تا اخبار روز و حوادث و انتخابات و غیره اما این روزها وقتی سوار تاکسی می‌شوی گلایه‌ی همه از وضع اقتصادی است.
 برای باز شدن بحث هم نیازی به بهانه نیست کافی‌است ماشین به پشت چراغ قرمز برسد و کودکان خیابانی برای فروش گل یا ادامس یا فال حافظ به سراغ ماشین‌ها بیایند.
به‌خاطر دارم ده سال پیش در یکی از همین تاکسی های (پیکان) خط میدان راه اهن به سمت چهار راه ولی عصر بودم که بحث به سیاست و انقلاب ۵۷ کشیده شد و مسافران و راننده تاکسی که افراد میان‌سالی بودند همه به «غلط کردم انقلاب کردم» اذعان می‌کردند و با اشاره به جوانانی همچون من می‌گفتند «ما غلط کردیم و دیگه از ما گذشته شماها باید وضع رو درست کنید» و چند فحش رکیکی هم نثار رهبر انقلاب و رئیس جمهور و ...می‌کردند و بحث با خالی کردن دق دلی با فحش به پایان می‌رسید.
اما این روزها بحث‌هایی که در تاکسی شکل می‌گیرد رنگ و بوی دیگری دارد؛ رنگ و بوی یاس و نومیدی؛ رنگ رقت و درماندگی مردمی که مستاصل از وضع اقتصادی خویش‌تنند و گاه نفرین و ارزومند مرگ خویش!
این مسئله را چندین بار از دهان چند راننده تاکسی و مسافران شنیدم؛ شنیدن این حرف‌ها از زبان رهگذران و مسافرانی که قرار است به مدت حداکثر یک ساعت همنشین ادم باشند بی‌آنکه صمیمیتی نیز در کار باشد کافی است تا روز ادم را تیره و تار کند.
سالها پیش سازمان ملی جوانان در دوران اصلاحات اماری از رشد یاس و نا امیدی منتشر کرده بود که درصد زیادی (درصدش دقیقا در ذهنم نیست) از نسل جوان دست‌کم برای یک بار آرزوی مرگ کرده‌اند. در آن‌زمان این مسئله نقل محافل جامعه‌شناسی و روزنامه‌نگاران بود و تحلیل‌های متنوعی در این زمینه ارائه می‌شد. اما اکنون گمان می‌کنم وضعیت بسیار بغرنج‌تر از گذشته است. اگر موسسه‌های نظر سنجی در انزمان جوانان را جامعه اماری خود انتخاب می‌کنند و بر مبنای ان امار خود را منتشر می‌کردند اما این روزها «گفتن از مرگ» در زبان افراد میان‌سال هم متداول شده است.
چند مورد از این گلایه‌ها و گفت و گوها که در تاکسی شکل گرفت را در زیر نقل می کنم گمان میکنم خود گویای بسیاری از حقایق است.
سوار تاکسی بودم و مسیر سهره وردی را پایین می‌رفتیم راننده تاکسی بی مقدمه زبان گلایه گشود:
«آقا وضع خیلی خراب شده؛» اشاره به نیازمندی‌های روزنامه همشهری که روی داشبورد افتاده بود می کرد که:
«خونه شصت متری که پارسال رهن کرده بودم ۱۶ میلیون الان میگه ۲۵ میلیون با ماهی دویست؛ سه ماه دیگه هم موعدش سر میاد؛ در به در دنبال خونه هستم هر جا زنگ میزنی قیمت‌ها بدتر از این؛ دیگه باید بریم از این به بعد دزدی کنیم؛ با نون حلال تو این مملکت نمی‌شه زندگی کرد؛ پریروز تو تاکسی‌ام یک کیف پول پیدا کردم توش دو میلیون تومن پول بود؛ زنگ زدم به صاحبش که کیفش را ببرد؛ از اون به بعد خانواده‌ام با من دیگه حرف نمی‌زنند؛ می‌گویند خدا روزی تو رو در ان کیف گذاشته بود و تو هدرش دادی!»
حرف راننده تاکسی به پایان نرسیده که جوان ۲۲ یا ۲۳ ساله ای رشته‌ی کلام را قاپید:
«من برای شرکت اب و فاضلاب رفتم کار کنم؛ گفتن بیا برو قبض‌های اخطاریه در خونه‌ها پخش کن؛ من هم موتور نداشتم با پای پیاده از ساعت هشت صبح تا چهار بعد از ظهر در ِ خونه‌ها می‌رفتم؛ با خودمم می‌گفتم کار کردن عار نیست سختی‌اش رو هم تحمل می‌کنم؛ بعد از سه ماه کار کردن و دوندگی صد و پنجاه تومن بم دادن گفتن دیگه نیا؛ مادرم کارت عابر بانکشو داده که برم یارانه بگیرم بذارم جیبم.»
تاکسی سر خیابان خرمشهر می‌رسد و پیاده می‌شوم.
سوار تاکسی دیگری می‌شوم تا به نمایشگاه کتاب برسم اینبار اما بحث از قبل در گرفته است و صندلی جلو مرد سی و اندی ساله‌ای نشسته است و می‌گوید:
« مردم ما بی خیال شدند؛ هر بلایی سرشون بیارن چیزی نمی‌گن؛ همه چیز چند برابر شده؛ اونوقت می‌گن یارانه می‌دن چهل تومن؛ مردمم کسی صداش در نمیاد؛ اخه این چه وضعی با این گرونی؛ با این حقوقای کارمندی که نمیشه زندگی چرخوند؛»
راننده تاکسی حرفش را می گیرد و با صدای شبیه ناله و آرام می گوید:
«آدم بمیره بهترشه»
تلخی حرف راننده تاکسی انقدر هست که دیگری بحث را ادامه نمی‌دهد؛ مسافر صندلی جلو پیاده می‌شود.
راننده تاکسی حرفش را پی می‌گیرد:
«این ملت چه گناهی کردن گیر اینا (اشاره اش به اخونداس) افتادن؛ هر سال وضع بدتر از سال بعد می‌شه؛ اون احمدی‌نژاد آمد گفت اقتصاد درست می‌کنم، اینکارو می‌کنم، اونکارو می‌کنم؛ آمد گند زد به همه چیز؛ از وقتی این آمد همه چیز بدتر شد؛ من خودم دور اول به احمدی‌نژاد رای دادم؛ غلط کردم رای دادم؛ اصلا تو این مملکت هرکی بیاد وضع بدتر می‌شه»...
تاکسی به نزدیک‌های نمایشگاه می‌رسد و پیاده می‌شوم.
اینها چند نمونه کوتاه از درد‌ها و گلایه‌های است که در تاکسی‌های تهران می‌توان شنید اما گویای حقایق عینی از وضعیت اقتصادی و ستوه امدگی مردم ایران است.
گاهی وقتها با خود می‌اندیشم که یا مردم نجیبی هستیم یا مردم بی‌عاری هستیم که به تقلا زدن در وضع موجود عادت کرده‌ایم؛ دولت خاتمی هشت سال با دک وپوزش و نقش سوپاپ زودپزش فشار های جامعه را کاست و ما را با مسـکن‌های اصلاحات خواب کرد وگرنه چه بسا ما اکنون همچون تونس از رنج این دوران دستکم یا نجابت خود را از دست داده بودیم یا بی‌عاری خود را کنار گذاشته بودیم.
امیدوارم روزی برسد که همچون مردم تونس و مصر شادی را بتوان در همین تاکسی‌های تهران در کلام و حرف مردم شنید.



بانک‌ها ملزم به داشتن سایت .ir شدند

وزیر گفته ثبت دامنه ملی کافی نیست و میزبانی این سایت‌ها هم باید به داخل کشور منتقل شود.
imageیک روز پس از آن‌که استفاده از ایمیل‌هایی که سرورهایشان خارج از ایران است در بانک‌ها حتی توسط مشتریان ممنوع شده است، نامه‌‌نگاری وزیر ارتباطات همچنان ادامه یافته است.

رضا تقی پور، وزیر ارتباطات دو نامه جداگانه این بار علاوه بر بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، به وزیر اقتصاد هم فرستاده است که طی آن بانک‌ها و بیمه‌ها مجبورند از دامنه‌های اینترنتی با پسوند دات آی‌آر استفاده کنند.

این دستور، بانک‌های غیر دولتی را هم در بر می‌گیرد.

در این دو نامه آمده است که استفاده از پسوندهای عمومی مانند «دات کام» و یا «دات او‌آر‌جی» به عنوان پسوند اصلی ممنوع است، مگر آن که به نشانیِ تازه با پسوند دات آی‌آر منتقل شود.

همچنین ثبت دامنه ملی کافی نیست و باید با رفتن به این سایت، نسبت به تغییر هاست خود و انتقال آن بر روس سرورهای داخلی اقدام کنند.

همچنین در پایان نامه‌ها از مسوولان فناوری اطلاعات بانک‌ها خواسته شده برای اطلاعات بیشتر به سازمان فناوری اطلاعات ایران (معاونت توسعه و مدیریت شبکه) مراجعه کنند. وزیر ارتباطات روز قبل، استفاده مشتری‌های بانکی را از ایمیل‌های عمومی غیر ایرانی ممنوع اعلام کرده بود.



اعلام موضع شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی در مورد جنبش نقوی

  البرز کاشانی
- زندانی سیاسی: از کسی که بخاری برنخواست تنها امید ما نقی ست.
 - شاهین نجفی: حالا که مهدی خوابه ما توروصدا می‌زنیم. آی نقی!
 - محسن نامجو: کاش این آهنگ «آی نقی رو» من می‌خوندم. خیلی نامردی شاهین!
 - نوری‌زاد: به نقی بگویید کامپیوتر و لوازم شخصی مرا از این دزدان و غاصبان باز پس ستاند.
 - بنی صدر: فقدان اندیشه راهنما در نزد این افراد و عدم سازگاری با موازنه عدمی باعث شده که این فرقه به سوی اصول فقهی و ولایت جمهور سوق نکند و مورد عنایت من با توجه به کوشش های عملی ونظری ۶۰ ساله‌ام قرار نگیرد.
 - رضا پهلوی: اصلا مسئله‌ی ما امروز اين نيست. مسئله‌ی ما اين است که تا روزی که بنده، شما و ديگری نتوانيم در مملکت خودمان، در يک قالب دمکراتيک، رأی خودمان را بدهيم، نمی‌توانيم نظرات خود را پيش ببريم. اول به آن برسيم بعد بگذاريم مردم انتخاب کنند. رأی خودت را در جيب خودت داشته‌باش، جمهوری‌خواه می‌خواهی باشی، مشروطه‌خواه می‌خواهی باشی، یا نقوی باشی. اصلن شاید با رای مردم نقی شاه شد.
- خزعلی: نقی به مطهری رای نداد پس به او رای نمی دهم.
 - احمدی نژاد: دولت طرح هایی برای مدیریت این جریان تهیه کرده ولی بعضی از دوستان و آقازاده ها کارشکنی می کنند.
 - خاتمی: گقتمان این دوستان متمدنانه و در چهارچوب نظام نیست.
 - خامنه ای: بنده به صراحت اعلام می کنم که نقی و جدش دشمنان اسلام بوده و هستند.
 - جنتی: در همان کودکی هم این نقی زیاد شیطنت می کرد.
 - خمینی: من تو دهن نقی میزنم. من تو دهن جدش هم زدم نقی که جای خود دارد.
 - بن لادن: حیف که شهید شدم وگرنه منفجرش می‌کردم.
 - نماینده جنبش چپ کارگری : خیزش‌های عمومی اگر درروند طبیعی خود با خصلت های بورژوازی در نیامیزند بی شک میتوانند نقش خود را در بسیج توده ها و قیام ضد ارتجاعی ایفا کنند اما نقی‌ایسم را در پروسه‌های عینی نمی توان به درستی ارزیابی کرد و نیازمند بحث های عمیق نظری و تئوریک می‌باشد.
 - حزب توده: اگربا کرملین هماهنگ نشده باشد پس امپریالیستی ست.
 -جرس: هر سبزی سبز نیست.  ما به عنوان تنها نمایندگان جتبش سبز مردم اعلام می‌کنیم که نقی در ایران پایگاهی ندارد. اگر می تواند یک فراخوان بدهد تا میزان هوادرانش مشخص شود.
 - مسعود بهنود: به یاد دارم که در خانه ای در سنگلج مستوفی الملک در باره‌ی نقی با من گفتگو می‌کرد که نور مهتاب شبانگاهی که تازه از پشت ابرهای بهاری رهیده بود به صورتش تابید و صدای قدم هایش بر سنگفرش های باغ دور شد و عطر اقاقیا بود که فضا را معطر می‌کرد.

- شیرین عبادی: از جناب نقی می‌خواهم که به کنیزداری پایان دهند وگرنه یک نامه در اعتراض به بان کی مون خواهم نوشت.

- نایاک: ما با امام لابی کرده‌ایم و امیدواریم ایشان مخالفت خود را با تحریم های غرب بر علیه جمهوری اسلامی اعلام کنند.
 -سروش: مژده ای دل که دگر باد صبا باز آمد. البته اشتباه اینست که این گفته ی لسان الغیب را به آمدن نقی نسبت دهیم در حالی که پوپر نقش علم را در پیدایش معرفت در جهان هستی با تحلیلی از ماکس وبر همخوان می‌داند و گم گشته‌گی یوسف و باز آمدنشان را به مولای رومی و شمس او تعبیر می‌نماید.

شهرام همایون: نقی هم جزء جنبش «ما هستیم» هست حالا بعضی ها چون با من «شهرام همایون» مخالفند می‌خوان اینجوری وانمود کنند که نقی از من خط نمی‌گیره ولی می‌تونید برید از خودش بپرسید. از خود من هم یک پرچم  شیر و خورشید خریده.

بهرام مشیری: اصولن در تاریخ تشیع از زمان شاه اسماعیل رسم بر این بوده است که حاکمان هر از چند گاهی از این بازی ها برای سرگرم نمودن رعیت استقاده میکردند و این وظیفه " الیت" و نخبه گان جامعه است که فریب نخورند.
 سکویی: اگر نقی ضد سلطنت باشه من مادر...خواهر...!
استیو جابز: کاش به جای سیبی گاز زده ازتصویر نقی برای لوگو استفاده می‌کردم.




ترانه شاهین نجفی و حکم آیت‌الله صافی گلپایگانی: ارتداد!

image
به دنبال راه‌اندازی صفحه‌ای مجازی با عنوان «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان» یک مرجع تقلید شیعیان با صدور فتوایی، جسارت کنندگان به امام نقی را«مرتد» خواند.
مجازات ارتداد، مرگ است و این‌بار از سوی یک مرجع تقلید برای توهین کنندگان به امام نقی در نظر گرفته شده است.
ماجرا از آنجا آغاز شد که ماه‌ها پیش صفحه‌ای مجازی در فیس‌بوک با عنوان «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان» ساخته شد که در این صفحه کاربران با شوخ‌طبعی کلامی به یکی از امامان شیعه می‌پرداختند.
اگرچه این صفحه اکنون بیش از هفده هزار عضو دارد اما یک مرجع تقلید شیعیان با فتوایی آنها را مرتد خوانده است.
به گزارش نسیم، متن این استفتاء به این شرح است: «مدتی است عده‌ای اجیر شده که عمدتا از ضد انقلاب خارج از کشور می‌باشند، در فضای اینترنت؛ سایت‌ها و وبلاگ‌های خود به راحتی به امام مظلوم شیعیان حضرت امام هادی اهانت و جسارت می‌کنند (طراحی جوک، کاریکاتور، فحاشی، دروغ بستن و ...) حکم این افراد چیست؟»
و به نوشته‌ی نسیم آنلاین فتوای آیت‌الله صافی گلپایگانی چنین است: «چنانچه اهانت و جسارت به حضرت نموده باشد مرتدند. والله اعلم».
در همین حال شاهین نجفی در روزهای گذشته آهنگ جدیدی را به‌نام «نقی» خوانده است که به نظر می‌رسد صدور فتوای آیت‌الله گلپایگانی بی‌ارتباط با آن نباشد.




آیا می‌دانید آیت‌الله خامنه‌ای چگونه از نمایشگاه کتاب بازدید می‌کند؟  سروش جعفری

image
یکی از حاضران در نمایشگاه کتاب با اشاره به بازدیدهای سالانه آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه بین‌المللی کتاب نوشته است که بازدیدهای رهبر جمهوری اسلامی از محلی متفاوت از محل عمومی نمایشگاه کتاب است.
همه‌ساله و در طی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی با هیاهوی بسیار خبر از بازدیدهای چند ساعته رهبر ایران از این نمایشگاه می‌دهند. بازدیدهایی که با تبلیغات بسیار در تلویزیون ایران هم نمایش داده می‌شود و هدف رسانه‌ها هم چیزی جز نشان دادن «فرهنگی و اهل کتاب بودن علی خامنه‌ای» نیست.
اما در خصوص این بازدیدهای آقای خامنه‌ای طی روزهای گذشته «م پارسا» در صفحه‌ی مجازی خود نوشت:
«هر سال این بازدید صورت می‌گیرد و هیچ وقت سوال نمی‌شود که بازدید از کدام غرفه‌ها صورت گرفته و چرا هیچ وقت ناشران و بازدیدکنندگان، رهبر کشور خود را نمی‌بینند. اگر کمی دقیق باشیم خواهیم دید که در عکس‌های منتشر شده سقف نمایشگاه نشان‌دهنده سوله‌ای جدا از شبستان‌های مصلی (محل نمایشگاه بین‌المللی) است. اگر کمی به خودمان سختی دهیم و به حیاط شمالی مصلی سری بزنیم با سوله‌ای کاملا محصور مواجه خواهیم شد که محل فیلم‌برداری از حضور رهبری است. سوالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا معنی محبوبیت این است؟ اصلا فلسفه بازدید ایشان از نمایشگاه چیست؟ با این نمایشگاه دروغین و کتاب‌ها و بازدیدکنندگان ساختگی چه هدفی دنبال می‌شود؟ روش کدام یک از ائمه این‌گونه بوده؟»
باید گفت چنین ترفندهایی معمولا کم‌سابقه است و بجز در موارد معدودی که در کشورهای توسعه نیافته شبیه عراق پیشین و کره شمالی فعلی اتفاق می‌افتاد؛ در کشورهای دیگر روی نمی‌دهد.
در واقع چنین پدیده‌ای که محلی موازی را بجای رویداد اصلی برای بازدید یک مقام عالی ایجاد کنند؛ بیش از آنکه برای حفاظت جان آن شخصیت باشد؛ برای تقدس بخشیدن و پرهیز از رویارویی با مخاطب و یا شکار احتمالی یک عکس و ..در نظر می‌گیرند.




ماشینِ گوگل در خیابان‌های نوادا

این خودرو سال گذشته تصادف کرده بود.
image
یک ایالت آمریکا، برای نخستین بار به خودروی ساخت گوگل اجازه عرضه عمومی داده است.

ایالت نوادا، نخستین اجازه را به اتومبیلِ  خود-راننده ای داد که گوگل ساخته است.

اجازه استفاده از این اتومبیل، پس از آن صادر شد که آزمایش‌ها حاکی از امن بودن استفاده از این خودرو در خیابان بود.

این خودرو از یک رادار لیزری مخصوص استفاده می کند که روی سقف آن نصب است.
این رادار به کمک جی‌پی‌اس و هوش مصنوعی، موانع، افراد  پیاده و اتومبیل‌های دیگر را شناسایی می کند و می‌تواند با کمترین دخالتِ انسان خودرو را راهبری کند.
مقررات نوادا می‌گوید که دو نفر برای آزمان این خودرو نیاز هستن: یکی جای راننده بنشیند و دیگری بر صفحه نمایش نظارت داشته باشد.
گوگل کار روی این خودرو را در سال ۲۰۱۰ یعنی دو سال پیش آغاز کرد ولی در سال گذشته این خودرو با یک خودروی دیگر تصادف کرد.
باید منتظر ماند و دید که این خودروها می‌توانند آینده‌‌ی تازه‌ای برای صنعت حمل و نقل رقم بزنند؟ شما چه فکر می‌کنید؟





علی مطهری:
حذف مصوبه استیضاح رئیس جمهور چندان مهم نیست


(تیتر از جنگ خبر)
خانه ملت - 19 اردیبهشت
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مورد حذف تبصره ۲ طرح سوال از رئیس جمهور گفت: حذف این تبصره امر چندان مهمی نیست زیرا اصل ۸۹ قانون اساسی دست نمایندگان را برای استیضاح رئیس جمهور باز می‌گذارد و از این به بعد رئیس جمهور موضوع را جدی‌تر می‌گیرد و جلسه سؤال از رئیس جمهور به شوخی برگزار نمی‌شود.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری خانه ملت، علی مطهری در حاشیه نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۹ اردیهبشت) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: طبق اصل ۸۹ قانون اساسی اگر یک سوم نمایندگان مجلس استیضاح رئیس جمهور را امضا کنند، این موضوع به جریان می افتد و بنابراین حذف تبصره ۲ تاثیر چندانی بر طرح سوال از رئیس جمهور ندارد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه هدف طراحان این طرح جدی تر شدن موضوع سوال از رئیس جمهور بوده است، اظهار داشت: حذف تبصره ۲ از این طرح آسیبی به آن وارد نمی کند، زیرا قسمت مهم این طرح رای گیری از نمایندگان برای قانع شدن یا نشدن از پاسخ رئیس جمهور و ارجاع به قوه قضائیه است که به قوت خود باقی مانده است.
وی افزود: همچنین در طرح سوال از رئیس جمهور اصلاحات دیگری مانند مدت زمان طرح سوال و قابلیت تقسیم آن مطرح شده که در سر جای خود باقی است.
مطهری در مورد اهمیت سوال از رئیس جمهور گفت: اهمیت این طرح از آن جهت است که از این پس سوال از رئیس جمهور جدی تر بوده و چون رای گیری نمایندگان را به دنبال دارد، رئیس جمهور موضوع را جدی تر خواهد گرفت و قضیه را به شوخی برگزار نخواهد کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوالی در مورد ریاست مجلس نهم اظهار داشت: در مورد ریاست مجلس نهم نظر خاصی ندارم و ترجیح می دهم اظهارنظری نکنم. گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان مصوبه قبلی خود درباره نحوه سئوال و استیضاح رئیس جمهور را اصلاح کردند.
نمایندگان در مصوبه خود تاکید کرده بودند در صورتی که رئیس جمهور برای ارائه پاسخ به سئوال در صحن مجلس حاضر شود درباره پاسخ وی رای گیری شود و در صورتیکه نمایندگان از پاسخ قانع نشدند آن سئوال به قوه قضائیه ارسال شود که شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرده بود. نمایندگان مجلس در بررسی ایراد شورای نگهبان با ۱۲۵ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از ۲۰۷ نماینده حاضر با حذف تبصره ۲ ماده ۱۹۷ موافقت کردند.




 جرس: در حالی روز جهانی مطبوعات را پشت سر گذاشتیم که بسیاری از اهالی قلم و مطبوعات در زندان بسر می برند. عیسی سحرخیز، احمد زید آبادی، علیرضا رجایی، کیوان صمیمی، بهمن احمدی امویی، مسعود باستانی، نازنین خسروانی، مزدک علی نظری، مهدی محمودیان، محمد صادق کبودوند، سیامک قادری، فرشاد قربان پور ،حشمت الله طبرزدی، علی ملیحی، رضا انصاری راد، ابوالفضل عابدینی، مهران فرجی، فریدون صیدی راد، سعید متین پور و...از جمله روزنامه نگارانی هستند که به جرم نوشتن و آگاهی رساندن به حبس های غیرعادلانه محکوم شده اند.
 جرس به جمع خانواده های مهندس حشمت الله طبرزدی و مزدک علی نظری دو روزنامه نگار دربند می رود و پای صحبت ها و گلایه های آنان از شرایط بسته کشور می نشیند که متن آن در پی می آید:
مهندس حشمت الله طبرزدی دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران و مدیر مسئول چندین نشریه توقیف شده دانشجویی است که به رغم مشکلات جسمانی در سن 54 سالگی در زندان رجایی شهر بسر می برد.
حشمت الله طبرزدی: رفتار خرد ستیز حکومت، جامعه ایران را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

مهندس طبرزدی در طی دو سال و اندی که در زندان بسر می برد بدلیل شرایط نامناسب زندان و عدم توجه مسئولین نسبت به سلامت زندانیان، چندین بار دچار حمله قلبی و به درمانگاه زندان رجایی شهر کرج منتقل گردیده است.
محبوبه علی نقیان همسر طبرزدی در خصوص آخرین وضعیت او به "جرس" می گوید: "همسرم الان بخاطر مشکلات جسمانی زیادی که دارند، دارو مصرف می کنند. این دو سال اخیر هم دچار فشار خون شده اند که باید تحت نظر پزشک باشند اما متاسفانه هنوز با درخواست مرخصی استعلاجی موافقت نکرده اند. اما با تمامی این مشکلات وضعیت روحی ایشان خیلی خوب است و تغییری در مواضع و روحیه بالایی که داشتند ایجاد نشده است."
حشمت‌الله طبرزدی شش دی ماه 88 و به فاصله کوتاهی از حوادث این روز (عاشورا) بازداشت و به سلول‌های انفرادی بندهای امنیتی 209 و 240 زندان اوین منتقل و تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت. او پس از انتقال به بند عمومی زندان اوین، در اردیبهشت‌ ماه 89همزمان با اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی از جمله فرزاد کمانگر (معلم کرد)، جهت محدودیت بیشتر به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد.
وی مدیر مسئول نشریات «پیام دانشجو» ، «ندای دانشجو»،«هویت خویش» و «گزارش روز» بود. هفته نامه پیام دانشجو در سال‌های میانه دهه هفتاد افشاگری‌های گسترده‌ای پیرامون فساد اقتصادی و سیاسی در بدنه جمهوری اسلامی منتشر ساخت و پس از چند نوبت توقیف، لغو امتیاز شد.
حسین طبرزدی فرزند این روزنامه نگار دربند با اشاره به فعالیت های مطبوعاتی پدر خود تصریح می کند: "سال هفتاد و سه پیام دانشجو به مدیر مسئولی پدر به مدت پنج سال توقیف شد و بعد از آن لغو امتیاز شد. ماهنامه "ندای دانشجو" بخاطر دیدگاههای انتقادی که داشت توقیف گردید. پس از آن "هویت خویش" را توقیف کردند و بعد امتیاز "گزارش روز" را لغو کردند که اینها تنها مطبوعاتی نبودند که توقیف و تعطیل شدند بلکه تمام نشریات انتقادی به همین سرنوشت دچار شدند....متاسفانه سالهاست که مطبوعات در ایران جایگاه ویژه خود را ندارد و اساسا مطبوعاتی دیگر نداریم و هر چه هست در دست افراد خاصی قرار دارد. اما ما افتخار می کنیم که افرادی همانند پدرم پای حرفهای خود ایستاده اند و امیدواریم روزی برسد که مطبوعات به جایگاه اصلی خود بازگردد و مردم بتوانند حرفهای خود را بزنند."
مهندس طبرزدی در یادداشتی از داخل زندان با بیان این مطلب که "رفتار خرد ستیز حکومت در امور داخلی و حوزه بین المللی، جامعه ایران را در آستانه فروپاشی قرار داده و دیر یا زود این حاکمیت "غیر" مردمی در بن بست تاریخی قرار خواهد گرفت"، خاطرنشان کرده است که سرنوشت حکومت جمهوری اسلامی، جدای از سرنوشت حکومت هایی همچون شوروی، یوگسلاوی و آفریقای جنوبی نخواهد بود.
حسین طبرزدی می افزاید: "پدر با تمام این فشارها در جریان تمام مسائل سیاسی هستند و مطالعات خودشان را دارند و سعی می کنند اطلاعاتشان را به روز نگه دارند. ایشان اهمیت زیادی هم به تاریخ روزهای بزرگ از جمله روز جهانی آزادی مطبوعات می دهند و حتی اگر محدودیت نداشتند و می توانستند قلم بزنند برای چنین روزی مطلبی می نوشتند، اما در زندان این شرایط فراهم نیست. قطعا این محدودیت ها باعث نخواهد شد از آن خواسته های آزادی خواهانه ای که دارند کوتاه بیایند. به هر حال این فشارهایی که طی این سالها بر او وارد آمده و همچنان هم ادامه دارد، نمی توانند پدر و این عزیزان دربند را بشکند و اهداف آنها بالاتر از این است که با اینگونه فشارها سرکوب شود."
وی خاطرنشان می کند: "مسلم است که سرکوب همیشه بر علیه آزادی خواهان و حق طلبان بوده است و می بینیم که زندان ها از افرادی با سنین کم تا سن بالا پر شده است، از آقای باستانی تا پدر من یا حتی زندانیان عقیدتی که سالیان سال است و در عرصه مطبوعات فعالیت می کردند در زندان هستند. همه خوب می دانیم که راه آزادی را هیچ کس نتوانسته است، ببندد و هدف خطیری که این دوستان دارند همیشه پر رهرو خواهد بود."
همسر حشمت الله طبرزدی پیش از این در گفتگو با خبرنگار جرس گفته بود: "آقای طبرزدی ده ، یازده سال در زندان بودند و دوباره در زندان هستند، برای چه؟ فقط برای ابراز عقیده و دلسوزی برای کشور و مردم ایران، فقط برای فراهم آوردن آزادی برای هموطنان خود. اگر می گویند که آقای طبرزدی و امثال او اشتباه می کنند و حرفهایشان بر حق نیست چرا با آنها گفتگو نمی کنند؟ چرا به جای آوردن آنها به پای میز بحث و گفتگو، آنها را به سلولهای انفرادی می اندازند و حکمهای طویل المدت برایشان صادر می کنند؟ بخدا با سرکوب و فشار بر این منتقدان شرایط بدتر خواهد شد و نتیجه ای بدست نخواهند آورد زیرا امثال آقای طبرزدی به گفته های خود ایمان و اعتقاد دارند و تا برقراری آزادی کوتاه نخواهند آمد."
مزدک علی نظری روزنامه نگار محبوس دیگری است که هفته گذشته با عدم تمدید مرخصی به زندان بازگردانده شد.
مزدک علی نظری: استواری مردان و زنان روشنفکر و آزاده از توان تمام شکنجه گران بیشتر است.

مادر مزدک علی نظری در این زمینه می گوید: "مزدک از بیست مهر ماه سال گذشته در زندان است و فقط یکشنبه گذشته به مرخصی آمد اما با تمدید مرخصی موافقت نکردند و دوباره به زندان بازگردانده شد...( در این لحظه بغض این مادر دلتنگ شکست و قادر به ادامه صحبت نبود و با پدر مزدک گفتگو را ادامه دادیم.)
سرهنگ نظری پدر مزدک در ادامه اینچنین می گوید: "من همیشه به همسرم می گویم که ما نگرانی نداریم که مزدک به زندان برود زیرا او راه خود را انتخاب کرده و درست هم انتخاب کرده است. همه می دانند که مزدک بی گناه در زندان است. روزهای دوشنبه ما بسختی به ملاقات می رویم زیرا مادر مزدک الان مریض است و آرتوروز و پادرد شدید دارد و پله ها را بسختی برای چند دقیقه دیدن روی مزدک بالا و پایین می رود. تمام این عزیزان به ناحق زندانی شده اند وقتی به ملاقات می رویم نگرانی و گرفتاری های خانواده ها را می بینیم که همه چطور اسیر شده اند."
علی نظری، روزنامه نگار زندانی، در بهمن ماه سال 88 پس از تحمل بیش از 3 ماه انفرادی بطور موقت آزاد شد اما از شعبه 28 دادگاه انقلاب و توسط قاضی مقیسه به تحمل سه سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم گردید.
سرهنگ نظری اضافه می کند: "مزدک سه ماه در انفرادی نگهداری شده است و ما می خواستیم طبق قانون از آن استفاده کنیم تا در دوران محکومیتش حساب شود اما تاکنون به نتیجه نرسیده ایم. (وضعیت وکلای پرونده مزدک هم اینطور است که خانم پراکند مجبور به ترک کشور شد و آقای سلطانی را هم که به زندان انداختند...)
در آستانه دوازدهم اردیبهشت ماه، مصادف با سالگرد ترور ناصرالدین شاه توسط میرزا رضا کرمانی، مزدک علی نظری که از نوادگان این مبارز ملی است، در پیامی نوشته است: " درست روز اول ماه مه سال 1896، تقدیر چنین بود که جد شهیدم "میرزا رضا کرمانی" به نیابت تمام مبارزان و روشنفکران زمان مجاهدت کند و تیشه به ریشه ظلم بکوبد. آن گلوله آتشین که صد و هفده سال پیش سینه "ناصرالدین شاه قجر" را شکافت و به کام سلطان صاحب قران شرنگ مرگ ریخت، "نه" بزرگی به حکومت جور بود که به اقتضای زمانه با سرب داغ به زبان آمد. از آن روزگار سال ها گذشت اما ثمره آن رشادت ها اندک اندک به بار نشست؛ و یک قرن بعدتر برای این کوچک ترین نواده میرزا رضا کرمانی نامی نیک و بی شک روزگاری نه تاریک میراث ماند. امروز بازمانده آن شیخ شاه کش با اسلحه وداع کرده و شیفته "گفتگو"ست. بی شک استواری مردان و زنان روشنفکر و آزاده از توان تمام شکنجه گران بیشتر است."
سرهنگ نظری با اشاره به این نامه خاطرنشان می کند: "مزدک از طرف مادری به میرزاده کرمانی می رسد و دوست داشت که دوازده اردیبهشت بیرون باشد تا در مراسم تقدیر از جدش شرکت کند اما نگذاشتند و او این نامه را نوشت."
مزدک علی نظری دانشجوی اخراجی رشته ادبیات از دانشگاه اراک می باشد که علاوه بر سردبیری سایت خبرنگاران صلح با روزنامه های شرق، اعتماد ملي، اعتماد، ايران، ايران ورزشي، خبرورزشي، جهان فوتبال و هفته نامه هاي تماشاگران، نسيم، ايران دخت، یک هفتم، فرهیختگان، سینما و روزنامه الكترونيكي جهان ورزش بطور آزاد همکاری داشته است.
پدر این روزنامه نگار با اشاره به علایقه فرزندش برای نوشتن می گوید: "مزدک وقتی از سربازی برگشت فعالیت های روزنامه نگاری خود را آغاز کرد و خیلی به نوشتن و عرصه مطبوعات علاقه داشت. البته ناراحت بود و می گفت آن آزادی بیان را در نوشتن نداریم اما علاقه زیادی داشت. الان هم روحیه خیلی خوبی دارد و خودش می گوید در زندان همه دکتر و دانشگاهی هستند و در کنار هم این روزهای سخت را با صبوری و پایداری می گذرانند. ما فقط از مقامات بالا می خواهیم آزادی دهند تا این عزیزان بدون دغدغه بتوانند با مردم حرفهایشان را بزنند و بنویسند."
مزدک‌علی نظری در سال 86، از جمله برندگان جایزه "یار قلم" بود. این جایزه به یاد مهران قاسمی، روزنامه‌نگار فقید ایرانی، به پنج خبرنگار برتر سال داده شد.





جـــرس: 
به گزارش منابع خبری، روز سه شنبه سالن غذاخوری مجلس شورای اسلامی، شاهد صحنه هایی زشت و زننده توسط یکی از نمایندگان و درگیری عجیب او با یک خبرنگار بود.
به گزارش عصرایران، خبرنگار هفته نامه آسمان، در نمازخانه مجلس شورای اسلامی، به سراغ مهدی کوچک زاده - عضو جبهه پایداری - می رود و از او می خواهد وقتی برای مصاحبه اختصاص دهد.
فحاشی و معرکه گیری عضو جبهه پایداری در رستوران مجلس و پاسخ دندان شکن خبرنگارکوچک زاده در پاسخ می گوید که هفته نامه آسمان را نمی شناسد و خبرنگار یک نسخه از نشریه را برای بررسی به کوچک زاده می دهد.
دقایقی بعد ، این خبرنگار برای پرسیدن نتیجه سراغ کوچک زاده را می گیرد و او را در رستوران مجلس می یابد تا در حد یک کلمه که "آیا حاضر است در فرصتی دیگر با این نشریه گفت و گو کند؟" ، از او جواب مثبت یا منفی بگیرد و بازگردد.
به روایت شاهدان عینی که در رستوران مجلس حضور داشتند، کوچک زاده از خبرنگار می پرسد که "آسمان" متعلق به کیست؟ و خبرنگار جواب می دهد که محمد قوچانی - روزنامه نگار اصلاح طلب - آن را اداره می کند.
در این لحظه ، کوچک زاده شروع به پرخاشگری می کند و حرف های رکیکی را درباره قوچانی به کار می برد و نسبت به او فحاشی می کند.
خبرنگار به کوچک زاده می گوید که شما سر میز غذا هستید و درست نیست در حضور برکت خدا این گونه دهان به فحش باز کنی و حرمت نان و غذایی که می خوری را بشکنی.
کوچک زاده با عصبانیت بیشتر جواب می دهد که به تو ربطی ندارد و خبرنگار را تهدید می کند که از مجلس بیرونش خواهد کرد.
خبرنگار هم در برابر او کم نمی آورد و می گوید: اگر شما "بیرون بنداز" بودید ، سعید مرتضوی را از دولت بیرون می انداختید.
با این سخن خبرنگار، کوچک زاده از جایش بر می خیزد و در حالی که فریاد می کشید قوچانی از سگ مرتضوی هم کمتر است و [...] ، با خبرنگار گلاویز شده و از وسط رستوران تا دم در، ضمن درگیری، او را با خشونت هل می دهد.
بر اساس گزارش ها، کار که به اینجا می رسد ، بقیه نمایندگان که با تعجب و حیرت رفتار زننده همکار خود را می دیدند، از جا بر می خیزند و به سمت آن دو می روند و نهایتاً خبرنگار را از دست کوچک زاده نجات می دهند.





جـــرس: 
معاون خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: در سال گذشته به ۱۲ رسانه‌ خارجی که مقررات را رعایت نکرده بودند تذکر دادیم.
به گزارش فارس، محمدجواد آقاجری با اشاره به آخرین وضعیت شبکه رویترز در ایران گفت: در حال حاضر فعالیت خبرگزاری رویترز در ایران به حالت تعلیق در آمده است.
وی با اشاره به تعطیلی رویترز در ایران گفت: به این دلیل فعالیت این خبرگزاری در ایران به تعلیق درآمده که چندی پیش در گزارشی تیتری از زنان نینجا کار زده بود که در این راستا بانوان نینجا کار از این شبکه به دادگاه شکایت کردند.
وی اضافه کرد: رویترز به اشتباه خود اعتراف کرده اما تاکنون کسی به صورت مکتوب از ما عذر خواهی نکرده است، همچنین در پی این شکایت از سوی زنان نینجا کار ایران، نماینده رویترز یک جلسه در دادگاه برای ارائه توضیحات حاضر شد و در حال حاضر هم با زنان نینجا کار در حال مذاکره هستند و احتمال دارد جلسه دومی هم برگزار شود.
آقاجری ادامه داد: معتقدیم که ما علاقه نداریم به رسانه‌های خارجی که مجوز و تسهیلات ارائه می‌دهیم مشکلی پیش بیاید، اما متاسف می‌شویم از اینکه بعضی از نماینده‌ رسانه‌های خارجی قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کند و متاسف می‌شویم از اینکه این نمایندگی‌ها به دروغ پردازی می‌پردازند.

تذکر به ۱۲ رسانه خارجی در سال ۹۰
معاون خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ادامه داد: همچنین در سال گذشته به ۱۲ نماینده رسانه‌های خارجی تذکر داده ایم.
وی با اشاره به اینکه رسانه‌هایی که نام خلیج فارس را به صورت کامل در اخبارشان ذکر نکرده‌اند تذکر دریافت کردند، اضافه کرد: خبرگزاری فرانسه از جمله رسانه‌هایی بود که این تذکرات را دریافت کرد.
آقاجری همچنین افزود: ساماندهی خبرنگاران و رسانه‌های خارجی به خوبی صورت گرفته و به صورت سیستماتیک عمل می‌کنیم.
وی همچنین به فعالیت بی‌بی‌سی در ایران اشاره کرد و گفت: در یک مقطع زمانی بی‌بی‌سی در ایران فعالیت داشت که بنابه دلایلی نماینده این رسانه از ایران اخراج شد و در حال حاضر در یک مقطعی مذاکراتی برای معرفی نماینده خود در ایران داشتند.





دبیرکل سازمان ملل: شمارش معکوس برای جنگ داخلی تمام عیار در سوریه آغاز شده است
جـــرس: کوفی عنان، طرح شش ماده‌ای خود برای حل بحران سوریه را "آخرین امید ممکن برای جلوگیری از جنگ داخلی در این کشور" خواند و همزمان از همه طرف‌های درگیر در سوریه دعوت کرد به گفت‌وگو و مذاکره رو بیاورند.
این درحالیست که در آستانه تشکیل اجلاس شورای امنیت در باره سوریه، بان کی مون- دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن محکوم نمودن خشونت های اعمال شده از سوی نیروهای امنیتی بشار اسد و حملات نیروهای اپوزیسیون این کشور اعلام کرد که شمارش معکوس یک جنگ داخلی تمام عیار در سوریه آغاز گردیده است.

آخرین امیدها
به گزارش خبرگزاری آلمان، کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل و فرستاده ویژه این سازمان برای حل بحران سوریه عصر روز سه‌شنبه (۸ مه / ۱۹ اردیبهشت) گزارش خود را در مورد روند اوضاع در سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد تقدیم کرد. به گفته وی امکان افزایش خشونت‌ها و بالا گرفتن آتش جنگ داخلی در این کشور وجود دارد.
کوفی عنان پس از جلسه شورای امنیت در نیویورک گفت: "به عقیده من اعزام ناظران صلح به سوریه تنها شانسی است که می‌تواند باعث ایجاد ثبات در این کشور شود."
وی که در ژنو از طریق کنفرانس ویدئویی در جلسه شورای امنیت شرکت کرده بود، افزود: "در غیر این صورت نگرانی‌های عمیقی وجود دارد که سوریه به طور کامل به ورطه یک جنگ داخلی کشیده شود. ما نمی‌توانیم بگذاریم که چنین اتفاقی رخ دهد."

نقش موثر ناظران صلح
فرستاده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه بر این امر تأکید کرد که لازم است تا پایان ماه مه (تا سه هفته دیگر) همه ۳۰۰ ناظر صلح سازمان ملل متحد در سوریه باشند. در حال حاضر ۶۰ تن از این ناظران به محل مأموریت خود اعزام شده‌اند.
به گفته کوفی عنان اگر چه تعداد این ناظران صلح سازمان ملل در سوریه اندک است اما تنها "حضور آنان تأثیر موثری را بر جای می‌گذارد."
به اعتقاد دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد روند اوضاع در سوریه کمی بهبود یافته است اما هنوز آتش بس مورد توافق از سوی طرف‌های درگیر به شکل قابل ملاحظه‌ای شکسته می‌شود.
وی افزود، نیروهای نظامی رژیم بشار اسد هنوز با تانک و تجهیزات نظامی سنگین در مناطق مسکونی حضور دارند و آن‌گونه که قرار شده بود دولت سربازان خود را از مناطق مسکونی خارج نکرده است و "این امر قابل پذیرش نیست". به گفته عنان از سوی دیگر حملاتی از سوی مخالفان به نیروها و اماکن دولتی انجام شده است.

"آتش سلاح‌ها را خاموش کنید"
به نظر فرستاده ویژه سازمان ملل در حل بحران سوریه "«همه این شرایط ساکنان غیر نظامی را در معرض خطر قرار داده و باعث شده که مردم رنج بسیاری متحمل شوند."
کوفی عنان "همه کسانی که در سوریه سلاحی را در دست دارند" را مورد خطاب قرار داد و از آن‌ها خواست "دست از شلیک اسلحه‌های خود بردارید و به پای میز مذاکره برگردید".
وی در سخنان پر احساس خود همه طرف‌های درگیر را فرا خواند: "به مردم خود بیاندیشید، به سوریه فکر کنید و آتش سلاح‌های خود را خاموش کنید."

اعزام ناظران صلح آلمانی به سوریه
همچنین شامگاه سه شنبه پترویتیگ، نماینده آلمان در سازمان ملل متحد نیز ضمن اشاره به "نقش موثر ناظران صلح سازمان ملل در سوریه" تأکید کرد که کشورش عمیقا از مأموریت این ناظران پشتیبانی می‌کند. وی در عین حال گفت که بقیه مواد طرح شش ماده‌ای کوفی عنان نباید به فراموشی سپرده شوند.
نماینده آلمان در سازمان ملل متحد افزود: "ما باید از روند صلح در سوریه پشتیبانی کنیم اما این موضوع بدون این که دولت سوریه به‌طور جدی مقررات آتش بس را رعایت کند، امکان پذیر نیست."
طبق گزارش نشریه اینترنتی آلمانی "اشپیگل آنلاین" ارتش آلمان می‌خواهد ده تن از نظامیان خود را به عنوان ناظر صلح سازمان ملل متحد به سوریه اعزام کند. سخنگوی وزارت دفاع آلمان روز سه‌شنبه (مه / ۱۹ اردیبهشت) اطلاع داد که در این مورد هنوز تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.
به گزارش "اشپیگل آنلاین" در صورت تصمیم دولت آلمان به اعزام ناظران صلح گام جدیدی در سیاست این کشور نسبت به سوریه برداشته می‌شود. تا پیش از این گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان تنها از حمایت مادی و لجستیکی آلمان از سوریه سخن گفته بود.

سفر دوباره عنان به سوریه
بنا به اطلاع نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد کوفی عنان برای انجام مذاکرات دوباره در چند روز آینده به دمشق سفر خواهد کرد. عنان در ماه مارس از سوی سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای انجام گفت‌وگو‌های صلح به سوریه سفر کرده بود.
عنان پس از تقدیم گزارش خود به شورای امنیت تأکید کرد که مأموریتش در سوریه نمی‌تواند بدون تعیین مهلت زمانی ادامه یابد.

شمارش معکوس شروع شده است
در ادامه بحران های موجود در سوریه، و در آستانه تشکیل اجلاس شورای امنیت در باره سوریه، بان کی مون- دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن محکوم نمودن خشونت های اعمال شده از سوی نیروهای امنیتی بشار اسد و حملات نیروهای اپوزیسیون این کشور اعلام کرد که شمارش معکوس یک جنگ داخلی تمام عیار در سوریه آغاز گردیده و از این پس جامعه جهانی در برابر این واقعیت قرار گرفته و تلاش می کند تا از وقوع چنین فاجعه ای جلوگیری نماید.
رادیو بین المللی فرانسه گزارش داده است که دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن محکوم نمودن خشونت های اعمال شده از سوی نیروهای امنیتی بشار اسد و حملات نیروهای اپوزیسیون این کشور اعلام کرد که شمارش معکوس یک جنگ داخلی تمام عیار در سوریه آغاز گردیده و از این پس جامعه جهانی در برابر این واقعیت قرار گرفته و تلاش می کند تا از وقوع چنین فاجعه ای جلوگیری نماید.
گردهم آیی شورای امنیت سازمان ملل متحد در فردای انتخابات مجلس سوریه صورت می پذیرد. انجام این انتخابات در شرایطی که خشونت ها در کشور گسترش یافته و اپوزیسیون سوریه آن را تحریم نموده، نمی تواند مورد تأیید باشد. لذا این انتخابات از سوی جامعه جهانی محکوم گردیده است.
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در این باره اعلام نمود که این انتخابات در شرایط ادامه خشونت ها نمی تواند در چارچوب مورد قبول جامعه جهانی قرا گیرد؛ وی اعلام کرد سازمان دادن یک انتخابات در شرایطی که مردم سوریه از حداقل حقوق اولیه و پایه انسانی خود محروم بوده و خشونت ها همچنان ادامه دارد، امکان پذیر نمی باشد.
با وجود حضور ناظران صلح سازمان ملل متحد، خشونت ها در این کشور همچنان ادامه دارد.
بر اساس گزارش ها، تنها در روز انتخابات، حداقل ٢٧ تن در اثر خشونت ها در سوریه جان باختند. در بین کشته شدگان ١٧ غیر نظامی، ٣ سرباز فراری و ٥ تن از افراد نظامی ارتش سوریه به چشم می خورند.
گزارش ها همچنین حاکی است روز سه شنبه در حمله نیروهای امنیتی و نظامی بشار اسد به یک روستا در حومه شهر ادلب در شمال غربی سوریه، سه غیر نظامی جان خود را از دست دادند.همچنین یک غیر نظامی دیگر در شهر حمص هدف تک تیراندازان نیروهای امنیتی بشار اسد قرا گرفته و جان باخت.




جـــرس:
 به گزارش منابع خبری، دو سال از زمان بازداشت احمدرضا یوسفی روزنامه نگار و معاون سابق فنی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می گذرد این در حالی است که یوسفی در مدت این دو سال از تمامی حقوق یک زندانی همچون مرخصی و آزادی مشروط و .... محروم بوده است.
به گزارش کلمه، احمد رضا یوسفی در بهار سال ۸۹ هنگامی که برای ادامه تحصیل قصد حروج از کشور را داشت به اتهام ارتباط با بیگانگان بازداشت شد. یوسفی که به دلیل فعالیت در حمایت از کاندیداهای اصلاح طلب در دوران انتخابات قربانی سناریوی تسویه حساب نهادهای امنیتی شده بود، پس از یک سال بلاتکلیفی و بازداشت موقت از سوی قاضی صلواتی به ۲ سال حبس قطعی و ۳ سال تعلیقی محکوم شد.
یوسفی دارای فوق لیسانس مدیریت اجرایی است وی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۴ به طور پیوسته معاون فنی ایسنا بوده است. وی همچنین مدتی دبیر سرویس بین الملل این خبرگزاری را بر عهده گرفت. همکاری با خبرگزاری ایلنا از دیگر سوابق اوست.
احمد رضا یوسفی در سال ۸۸ و در آستانه انتخابات و بعد از آن با برخی از سایتهای اصلاح طلب از جمله قلم نیوز، سلام خاتمی، یاری نیوز و سلام میرحسین همکاری داشته است.




جـــرس:
 به گزارش منابع خبری، رمضان کمال احمد، زندانی سوری کُرد، به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
منابع خبری جرس گزارش داده اند که هفته گذشته در پی وخامت وضعیت جسمانی، به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شده بود، که پس از چند روز بستری، شرایط وی بهبود یافته و اینک به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل گردیده است.
این زندانی سیاسی کرد حدود چهار سال است در زندان های ایران به سر می برد.
رمضان کمال چهار سال پیش در مرزهای ایران و ترکیه توسط ماموران جمهوری اسلامی با اصابت گلوله مجروح و بازداشت شده بود، که پس از چندی به دلیل همین موضوع از ناحیه دست و پاها دچار نوعی فلجی گردید. اما پس از پی گیری و اعتراضات هم بندی هایش بعد از ماهها در بهداری زندان رجایی شهر مورد عمل جراحی قرار گرفت. ولی مسئولان اجازه گذراندن دوره نقاهت را برای وی صادر نکردند و وی مجددا به بند بازگردانده شد. و عدم مراقبت و نگهداری وی در بهداری و عدم انتقالش به بیمارستان باعث شد تا دست او دچار عفونت شده و به خون و بدنش منتقل شود.
بر اساس این گزارش، مسئولان زندان رجایی شهر در پاسخ به اعتراض هم بندی های وی گفته بودند "دادستانی مجوز انتقال به بیمارستان را نمی دهد."
بر اساس آخرین گزارش ها، این زندانی محبوس در زندان های ایران، ملاقاتی و امکان تماس با خانواده خود را ندارد.




ابراز امیدواری نسبت به آزادی هرچه سریعتر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد

سید هادی خامنه ای در دیدار با خانواده کروبی: کسی نمی‌تواند تعهد و صداقت آقای کروبی را انکار کند

حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه ای دبیر کل مجمع نیروهای خط امام با حضور در منزل مهدی کروبی با خانواده این روحانی دربند دیدار کرد.
به گزارش کلمه، وی در این ملاقات ضمن اشاره به سابقه آشنایی خود با شیخ اصلاحات گفت: سابقه دوستی ما قدمتی نزدیک به پنجاه سال دارد که از همان ابتدا با همکاری در امر مبارزه تداوم و گسترش یافت.
سیدهادی خامنه ای با تاکید بر اینکه آقای کروبی به حق از معدود چهره هایی بود که در صحنه های خطر با شجاعت وارد می شد و نگران هزینه های آن هم نبود در ادامه خاطر نشان کرد: تعهد، صداقت و مسئولیت پذیری آقای کروبی را همه از نزدیک دیده اند و کسی نمی تواند آن را انکار کند.
وی همچنین با تمجید از همراهی و شکیبایی همسر و خانواده کروبی آن ها را به صبر و توکل دعوت و اظهار امیدواری کرد تا هرچه سریعتر با آزادی آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد و سایر زندانیان، چشم همه علاقمندان به آن ها روشن شود.
حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای چندی پیش نیز در دیدار با فرزندان میر حسین موسوی و زهرا رهنورد با اشاره به خاطره ای از دیدار با میرحسین موسوی گفته بود: وقتی در سال ۵۶ از زندان آزاد شدم، پس از چند سال که آقای میرحسین را ندیده بودم، ایشان تماس گرفت و دعوت کرد که به منزلشان بروم. اتفاقا تعدادی از نیروهای سیاسی و مبارز را هم ایشان به این میهمانی دعوت کرده بود. آن جلسه و مباحث مطرح در آن از خاطرات فراموش نشدنی من از آن روزهاست.
این نمایندۀ سابق مجلس در آن دیدار مواضع این عزیزان در ایام انتخابات را سندی ماندگار در بیان کاستی های موجود و چشم انداز آینده دانسته و گفته بود: مباحثی که در ایام انتخابات مطرح شد، همگی کارشناسانه و حاکی از تسلط آقای موسوی به حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بود.
وی با اظهار خرسندی از آن دیدار گفته بود به هر میزان اهداف بزرگتر و متعالی تر باشد زحمات و سختی ها برای رسیدن به این اهداف نیز بیشتر است. جمع شما فرزندان و این خانواده اهل علم و فضل و هنر هستید و ان شاء الله این ایام را با صبوری و توکل بر خدا پشت سر خواهید گذارد. من امیدوارم تلخی ها و سختی های این روزها هر چه زودتر با آزادی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد به شیرینی مبدل گردد.




اسامی بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در سنندج

در پی تجمع تعدادی از کارگران در روزجهانی کارگر در سنندج، شش شهروند سنندجی دستگیر و روانه زندان شدند.
یک فعال کارگری در سنندج در گفتگو با موکریان ضمن تأیید این خبر اظهار داشت : به دنبال برگزاری مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر در دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در این شهر و دخالت نیروی انتظامی در این مراسم، چند تن از شهروندان حاضر در محل توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شدند.
کوروش بخشنده در ادامه گفت: اسامی شش تن از شهروندان بازداشتی که تاکنون همچنان در زندان بسر می برند عبارتند از: حمید تاری مرادی، فرهاد زندی، زاهد بنفشی، فرزاد حسین پناهی، محمد لطفی و شیرکو کردی.
وی در خاتمه ضمن تأکید بر این مطلب که افراد بازداشتی وابسته به هیچ گروه و سازمانی نیستند، خواستار آزادی بدون قید و شرط آنها شد.






اجازه می خواهم تا بر آورده شدن این خواسته مشروع به اعتصاب خود ادامه دهم

محمدرضا معتمدنیا به دختران میرحسین و رهنورد: آماده‌ام جان ناقابلم را به ایران و اسلام تقدیم کنم

محمدرضا معتمدنیا، زندانی محبوس در بند ۳۵۰ اوین که این روزها در اعتصاب غذای تر به سر می برد در نامه ای به دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با اشاره به درخواست ایشان برای پایان اعتصاب غذا نوشته است: از مراحم شما دختران بزرگوار این دلاوران عزیزمان تشکر کرده و اجازه می خواهم تا بر آورده شدن این خواسته مشروع به اعتصاب خود ادامه دهم.
به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی و مشاور شهیدان باهنر و رجایی با وجود تمام عوارض و مشکلات جسمی که به دلیل این اعتصاب، خصوصا اعتصاب خشک چهار روزه ی خود در دوران انفرادی دچار آن شده اعلام کرده است: آماده ام این جان ناقابل را بر خاک پاک کشور بزرگم ایران و قهرمانان نامی اش و همه ی شهدای اسلام تقدیم کنم.
فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هفته ی گذشته در پیامی از محمدرضا معتمدنیا و محمدعلی ولایتی، دو زندانی سیاسی که در زندان اوین دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده اند در خواست کرده بودند که به اعتصاب نامحدود پایان دهند.
دختران این دو همراه سبز، در این پیام با بیان اینکه برای ما در این روزهای سخت که به جبر و ظلم از پدر و مادر خود دوریم وجودتان که برایشان عزیز بود دو صد چندان عزیزتر گشته است، تاکید کرده بودند: ما همه، وعده حق خدا را باور داریم کهان مع العسر یسری، به یقین پس از سختی آسانی ست.
معتمدنیا که از ۲۱ فروردین ماه دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است، پس از انتقال به بند عمومی در حالی که بیش از ۳۰ کیلو کاهش وزن داشته و دچار رعشه های شدید در بدن خود شده و ضربان نامنظم قلبش نگران کننده بوده است تاکید کرده به اعتصاب خود تا پایان حبس میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد ادامه خواهد داد.
متن این پیام به گزارش کلمه به شرح زیر است:
إنّ الذین فتنوا المؤمنین و المؤمنـات ثمّ لم یتوبوا فلهم عذاب جهنّم و لهم عذاب الحریق (بروج ۱۰)
دختران عزیز من، فرزندان گرانقدر جناب آقای مهندس موسوی و سرکار خانم دکتر رهنورد
سلام علیکم
نمیدانم چطور تشکر و سپاس خود را از شما دلبندان جناب آقای مهندس موسوی، این قهرمان بزرگ ملی اسلامی و مادر دلاورتان این شیرزن ایران بزرگمان را ابراز نمایم. هر چند مدتهاست صدای پر طنین آن ها گوشم را نوازش نکرده است.
حقیقت این است که هر کداممان دینی به کشور و مردم خوبمان و قهرمانان ملی و شهدای سرزمین مان داریم که می باید این دین را کامل و در وقت لازم ادا کنیم. فکر میکنم وقتش فرا رسیده و من آماده ام این جان ناقابل را بر خاک پاک کشور بزرگم ایران و قهرمانان نامی اش و همه ی شهدای اسلام تقدیم کنم.
درخواست این فرزند کوچک انقلاب، درخواست بزرگ و عجیبی نیست. خواسته ی من و میلیون ها مثل من آزادی نخست وزیر مظلوم هشت سال دفاع مقدس و مورد تایید حضرت امام و همسر بزرگوار و دانشمندش سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد و همچنین پیر فرزانه یادگار حضرت امام جناب آقای کروبی است.
اگر از آغاز انقلاب پیگیر عملکرد و حرکت های این عزیزان باشیم قدم ها در جهت سربلندی و افتخار برای نظام و ایران عزیز بوده است و بس.
مجددا از مراحم شما دختران بزرگوار این دلاوران عزیزمان تشکر کرده و اجازه می خواهم تا بر آورده شدن این خواسته مشروع به اعتصاب خود ادامه دهم.
و یضل الله الظالمین و یفعل الله ما یشاء
یا حسین میرحسین
محمدرضا معتمدنیا
هجدهم اردیبهشت ماه سال ۹۱
بیست و پنجمین روز از اعتصاب غذا
زندان اوین/ بند ۳۵۰




دولت باید قانون بیمه بیکاری را اجرا کند

مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه طرح بیمه بیکاران جویای کار، از کارشناسی بسیار خوبی بهره می‏ برد، گفت: دولت حق ندارد هیچ قانونی را اجرایی نکند.
سیدجواد زمانی در گفت ‏وگو با خانه ملت، با تأکید بر این مسأله که دولت حق ندارد از اجرای قوانینی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، سر باز بزند، ادامه داد: قانون حمایت از بیکاران جویای کار که به بیمه بیکاری مشهور شده است، می‏ تواند در صورت اجرا از بسیاری از مشکلات مردم بکاهد.
نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تشریح قانون حمایت از بیکاران جویای کار، افزود: این قانون که اجرای آن از محل درآمدهای دولت از هدفمندی یارانه‏ها در نظر گرفته شده است، پس از دو ماه بحث و بررسی در کمیسیون اجتماعی مجلس و تصویب در صحن علنی به شورای نگهبان رفته بود که پس از برطرف شدن ایرادات شورا به آن، مجددا از تصویب مجلس گذشت و آماده ابلاغ به دولت است.
وی اضافه کرد: نمی‏ دانم چرا دولت پیش از ابلاغ آن اعلام کرده است که بیمه بیکاری را اجرا نمی‏ کنم؛ ولی اگر چنین قصدی داشته باشد، تخلف از قوانین بوده و پرونده شکایت مجلس از دولت به قوه قضائیه خواهد رفت.
به گفته زمانی، دولت باید در سال ۹۱ این مصوبه را از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‏ ها تأمین کند تا اینکه برای سال‏های آینده، برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته شود که در این صورت قانون بودجه را دیگر دولت نمی‏ تواند بگوید این مصوبه را اجرا نمی‏ کنم.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت: قانون حمایت از کارجویان بیکار شامل بیکارانی است که دارای مدرک و تخصص لازم هستند، ولی از یافتن شغلی مناسب ناتوانند. دولت بنا بر این مصوبه، وظیفه دارد ظرف سه سال یا برای آنها کار پیدا کند یا اینکه به آنهایی که مجردند، ماهیانه، دویست‏ هزار تومان و متأهلان، ۲۵۰هزار تومان کمک‏ هزینه بدهد. ضمن اینکه این افراد باید به هزینه دولت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیز باشند.
بنابر آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران نزدیک به سه‏ میلیون نفر از بیکاران، تحت پوشش این قانون قرار می‏ گیرند. هرچند که دولت با اجرای آن موافق نیست و آن را طرحی غیرکارشناسی می‏داند. نماینده کارگران در شورای عالی اشتغال نیز می‏ گوید منطقی نیست که فردی پیش از شروع به کار، حقوق دریافت کند و با این مصوبه مجلس، مخالفت کرده است.



۷۱ روز اعتصاب غذا؛ درخواست از اسراییل برای انتقال زندانیان به بیمارستان

سازمان صلیب سرخ از دولت اسرائیل خواسته است تا به شش زندانی فلسطینی که اعتصاب غذا کرده اند اجازه دهد برای مراقبت پزشکی به بیمارستان انتقال یابند.
این افراد بدون حکم قضایی و ایراد رسمی اتهام و صرفا بنا بر ملاحظات امنیتی در “بازداشت اداری” بوده و در اعتراض به شرایط خود از دو ماه پیش تا کنون دست به اعتصاب زده اند.
زمستان سال گذشته، با قبول شرایط خضر عدنان زندانی فلسطینی توسط اسراییل وی پس از شصت و شش روز به اعتصاب غذای خود پایان داد. وی که بدون ایراد اتهام از اواسط ماه دسامبر گذشته به فرض عضویت در گروه جهاد اسلامی در اسرائیل زندانی است از همان ابتدای بازداشت لب به غذا نزد و اخیرا پزشکان شرایط جسمانی او را بسیار وخیم اعلام کردند.
اما پس از آن ۱۶۰۰ اسیر فلسطینی که در زندان‌های اسراییل به سر می‌برند، از سه‌شنبه ۲۹ فروردین اعتصاب غذای خود را آغاز کردند.
از سوی دیگر، طاهر حلاحله، زندانی فلسطینی که در زندان اسرائیل به سر می برد و در اعتراض به حبس خود، به مدت ۷۱ روز دست به اعتصاب غذا زده بود، به بیمارستان منتقل شده است.
به گزارش بی بی سی، سازمان زندان های اسرائیل می گوید صبح روز سه شنبه، پس از اینکه او از نوشیدن آب خودداری کرده به بیمارستان منتقل شده است.
دیوان عالی اسرائیل روز دوشنبه درخواست او و بلال دیاب را که خواهان آزادی فوری خود شده بودند، رد کرد.
آقای دیاب نیز به همراه آقای حلاحله دست به اعتصاب غذا زده بود.
سازمان هلال احمر اعلام کرده نگرانی زیادی از وضعیت آقای حلاله و دیگر کسانی دارد، که همراه وی در اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده اند.
نمایندگان این سازمان اعلام کرده اند ۶ زندانی که حدود ۴۷ تا ۷۱ روز را در اعتصاب غذا به سر برده اند، در معرض خطر مرگ قرار دارند.
خوان پدرو شیرر، رییس نمایندگان هلال احمر در اسرائیل و فلسطین درباره این زندانیان گفت:”ما از مقاماتی که این افراد را بازداشت کرده اند درخواست می کنیم فورا آنها را به یک بیمارستان مناسب منتقل کنند تا تحت مراقب های پزشکی قرار گیرند.”
او در ادامه گفت: “با وجود اینکه ما موافق هر گونه مراقب پزشکی هستیم که باعث بهبود زندانیان شود، باید به این نکته اشاره کنیم که طبق قطعنامه انجمن پزشکی جهان، زندانیان در دریافت غذا و مراقبت های پزشکی آزادی انتخاب دارند.”
نمایندگان اتحادیه اروپا نیز درباره وضعیت زندانیانی که اعتصاب غذا کرده اند ابراز نگرانی کرده و درخواست کرده اند امکانات بهداشتی لازم برای آنها مهیا شود و به خانواده آنها اجازه بازدید داده شود.
آقای حلاله و دیاب دو تن از ۳۰۸ نفری هستند که در “بازداشت اداری” به سر می برند. در این نوع بازداشت جنجالی، زندانیان بدون اعلام جرم و محاکمه نگهداری می شوند.
آقای حلاله که هفته گذشته در دیوان عالی اسرائیل حاضر شده بود، وضعیت خود را “مرگ تدریجی” خواند. او گفت: “من می خواهم زندگی ام را با عزت ادامه دهم. من یک همسر دارم و دخترم را هرگز ندیده ام. من اعتصاب غذا کرده ام چون راه دیگری وجود ندارد.”
آقای دیاب در جلسه دادگاه از حال رفت و به بیمارستان منتقل شد.
قاضی الیاکیم روبین استاین روز دوشنبه درخواست این دو نفر برای آزادی را رد کرد، اما همزمان درباره سلامت آنها ابراز نگرانی کرد. او به بندهایی از قانون اشاره کرد که توسط آن این زندانیان به دلیل وضعیت جسمانی شان می توانند آزاد شوند.
۴۵۰۰ زندانی که در زندان های آن به سر می برند.
بر اساس آمار منتشر شده، از سال ۱۹۶۷ میلادی تا کنون بیش از یک سوم ملت فلسطین بازداشت شده اند که ۱۱ هزار نفر از آنان همچنان در اسارت به سر می برند. در این میان ۱۰۵ زن و ۳۰۶ کودک وجود دارد.




تجمع معلمان حق التدریسی در مقابل مجلس

برای چندمین بار از سال پیش تاکنون، تعدادی از معلمان حق التدریسی امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، تعدادی از معلمان و آموزشیاران آموزش و پرورش و مربیان پیش دبستانی امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
تجمع‌کنندگان مقابل مجلس با سر دادن شعار “مجلس با کفایت حمایت، ‌حمایت” خواستار پیگیری وکلای ملت برای حق و حقوق معلمان شدند




بدهی به شرکت هلندی، اینترنت تهرانی ها را قطع کرد

تعدای آی پی (پروتکل اینترنت) در سطح شهر تهران از سوی شرکت مخابرات استان تهران بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی غیر فعال شده است.
به گزارش ایلنا، به علت عدم پرداخت بدهی از سوی ۱۳ شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی به یک شرکت هلندی که (ip) از آن خریداری کرده بود، این شرکت اقدام به غیر فعال کردن آی پی‌ها و به تبع آن شرکت مخابرات نیز اقدام به توقیف آی پی‌ها کرده است.
آی پی (پروتکل اینترنت) مهم‌ترین قراردادی است که برای مبادله اطلاعات در شبکه‌های اینترنتی وجود دارد، و وظیفه مسیردهی بسته‌های اطلاعاتی را در گذر از مرزهای شبکه‌ها را نیز به عهده دارد. که از صبح امروز تعدادی از این ip‌ها به دلایل مبهمی از سوی شرکت مخابرات استان تهران توقیف شده است.
خبرگزاری ایلنا هم در محدوده یکی از این آی‌پی‌ها قرار دارد. به همین دلیل دچار قطعی اینترنت شد و در انجام فعالیت‌هایش به مشکل برخورد کرد.
البته، شرکت مخابرات استان تهران تا کنون در این زمینه اطلاع‌رسانی انجام نداده و حاضر به پاسخگویی نبوده است.




تعطیلی پنجشنبه ها و تضییع حق مادری زنان کارگر

یک کار‌شناس مسائل کارگری اعلام کرد: قانون تعطیلی زنان کارمند و دانش ‌آموزان در روزهای پنجشنبه تضییع کننده حق مادری زنان کارگر است.
حسن صادقی در گفتگو با ایلنا ضمن بیان مطالب فوق عنوان کرد: نگاه دولت در این مصوبه جامع‌نگر نبوده و اجرای چنین برنامه‌هایی بیشتر منافع خانواده دولت را در بر می‌گیرد.
صادقی در بخش دیگری از سخنانش یک نمونه بارز از تبعیض کارگران را در مقایسه با کارمندان دولت در اجرای نظام همسان سازی حقوق عنوان کرد و افزود: بیشترین بهره را در نظام همسان سازی کارمندان دولت برده و کارگران در این خصوص زیان کردند.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه بار دیگر شاهد آن هستیم که زمینه دورکاری برای کارمندان دولت فراهم شده اما این امکان برای کارگران وجود ندارد اظهار داشت: دولت باید در این خصوص تجدید نظر کند چرا که اجرای چنین طرحهایی که با منافع سیاسی همراه بوده به نفع منافع ملی کشور نیست.
صادقی در ادامه خاطر نشان کرد: موئلفه‌هایی که در اقتصاد کشور ما تعریف شده است غیر کاربردی است و سود آوری ندارد و بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد.
او با بیان اینکه نقش عملی و تفکیک نوع شغل دو عامل موثر در این موضوع و حائز اهمیت است، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را با معیارهای متداول اقتصادی حاکم بر اقتصاد بین الملل ارزیابی کنیم فاقد بازدهی مثبت در اقتصاد کشورمان است چرا که هنوز کشور ما به اقتصاد تکنولوژی محور (حتی ۵۰ درصد) دست پیدا نکرده است.
این فعال کارگری اجرای طرح دور کاری را تبلیغاتی دانست و گفت: دولت می‌خواهد با اجرای این طرح بگوید ما مطابق با علم جهان پیش می‌رویم در حالی که کشورهای پیشرفته می‌خواهند با اجرای طرح دور کاری به بازار جهانی دست پیدا کرده و با بازاریابهای مجازی به دنبال تصاحب بخش‌های دیگری از بازارهای جهان باشند.
او ادامه داد: این در حالی است که با توجه به بحران‌های اقتصادی مداوم ما نه صادراتی داریم و نه بدنبال کسب بازارهای جهانی هستیم.
با اعلام تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه و بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران، کارکنان زن شاغل در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری با داشتن فرزند زیر هفت سال یا دانش‌آموز دوره ابتدایی می‌توانند ساعات کاری خود در روزهای پنجشنبه را با دیگر ایام هفته با رعایت سقف مقرر در ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری یا از طریق دورکاری جبران کنند و این در حالی است که زنان کارگر با وجود تعطیلی فرزندانشان در روزهای پنجشنبه از این امتیاز محرومند.




مرگ یک کارگر دیگر در اثر نبود ایمنی محل کار

یک کارگر ساختمانی در حین انجام کار در دهدشت بر اثر اثابت یک تیرآهن که از پشت بام سقوط کرده بود جان باخت.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی کبنانیوز در کهگیلویه و بویر احمد، یک کارگر ساختمانی بنام غلام – ق ۴۵ ساله در حین انجام کار در یک ساختمان در محله ۱۸۰دستگاه دهدشت بر اثر سقوط یک تیراهن از پشت بام و اثابت به سرش در دم جان باخت.
این گزارش می‌افزاید کارشناسان علت این حادثه را بی احتیاطی وعدم رعایت موازین ایمنی توسط کارفرما اعلام کرده‌اند.
طبق آمارها به طور متوسط در هرروز کاری ۴ کارگر در کشور جان می‌دهند.
طبق آخرین آمار دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی صندوق تأمین‌اجتماعی طی سال گذشته ۱۵ هزار کارگر در حوادث ناشی از کار دچار آسیب‌دیدگی شده بودند.



سخنگوی شورای نگهبان: احمدی نژاد حق اخطار دادن ندارد

نامه‌ای که محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به یک مصوبه مجلس به آیت‌الله شاهرودی نوشت،‌ با واکنش سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد و عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا با اشاره به این‌که این مصوبه از سوی شورای نگهبان تایید شده است، تاکید کرد: رئیس‌هیات دولت براساس اصل ۱۱۳نمی‌تواند به شورای نگهبان و نهادهای خارج از قوای سه‌گانه تذکر و اخطار دهد.
احمدی‌نژاد روز دوشنبه در نامه‌ای به رئیس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا، قانون مصوب مجلس درباره نظارت بر نمایندگان را خلاف قانون اساسی دانسته بود.
هیات عالی حل اختلاف تابستان سال گذشته همزمان با بالا گرفتن اختلافات میان دولت با مجلس و قوه قضاییه توسط رهبری تشکیل و آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضاییه به ریاست آن منصوب شد.
سخنگوی شورای نگهبان دیروز درباره نامه اخیر احمدی نژاد به فارس گفت: با توجه به این‌که قبلا شورای نگهبان اعلام نظر کرده بود هم در نظرات تفسیری و هم نتایج کارگروه حل اختلاف که در شورا تشکیل شده بود، رئیس‌جمهور براساس اصل ۱۱۳نمی‌تواند به شورای نگهبان و نهادهای خارج از قوای سه‌گانه تذکر و اخطار دهد.
وی افزود: بنابراین نامه احمدی نژاد مبنی بر مغایرت مصوبه مربوط به نظارت بر نمایندگان مجلس برخلاف اصل ۱۱۳ قانون اساسی است.
اصل ۱۱۳ تاکید دارد: «پس از رهبری رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسوولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود بر عهده دارد.»
احمدی نژاد رفتنی نیست
در همین حال، صادق زیباکلام معتقد است: احمدی‌نژاد می‌خواهد نشان بدهد که من هاشمی‌شاهرودی را به عنوان یک حکم بی‌طرف قبول دارم و این بی‌طرفی را در شورای نگهبان، قوه قضاییه و مجلس نمی‌بینم، بنابراین از او یاری می‌طلبم که به عنوان یک شخصیت بی‌طرف بگوید من کارم درست است و حالا که نتوانستم شورای نظارت بر قانون اساسی تشکیل بدهم از یک فرد بی‌طرف کمک می‌گیرم تا ایراد کارم را به من بگوید.
وی می گوید: احمدی‌نژاد شخصیت متفاوتی دارد. او خاتمی یا هاشمی نیست که بعد از تمام شدن دوره‌اش برود. او می‌خواهد قدرتی که در هفت سال جمع کرده بخشی را برای خودش و اطرافیانش داشته باشد به همین دلیل مقابله می‌کند و مقاومت خواهد کرد و سعی می‌کند بخشی از قدرت را برای خود نگه دارد. برای او با توجه به شناختی که از شخصیت ایشان داریم سخت است به راحتی همه چیز را تحویل بدهد.





خانواده حسین رونقی: نگرانیم

مخالفت با اعزام حسین رونقی به بیمارستان به دلیل نوشتن نامه به رییس قوه قضاییه

در پی انتشار نامه سید حسین رونقی ملکی به رییس قوه قضاییه، دادستانی تهران با اعزام وی به بیمارستان هاشمی نژاد مخالفت کرد.
به گزارش خبرنگار کلمه، به گفته نزدیکان سیدحسین رونقی ملکی، وی که پیش از این ۴ بار در بیمارستان فوق تخصصی هاشمی نژاد بستری و تحت عمل جراحی کلیه قرار گرفته و پس از بازگردانده شدن به زندان از ناجیه کلیه دچار عفونت و خونریزی شده بود باید روز دوشنبه هجدهم اردیبهشت ماه به خاطر وخامت اوضاع جسمی و برای تشخیص به بیمارستان هاشمی نژاد اعزام می شد که با مخالفت دادستانی تهران وی به این بیمارستان اعزام نشد.
این فعال حقوق بشر پیش از این در نامه ای خطاب به آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه گفته بود «امروز آنقدر که از تعطیلی قانون اساسی، قانون شکنی و ظلم رنج می برم از بیماری و درد حسمانی رنچ نمی برم» وی در ادامه این نامه از عدم استقلال قوه قضاییه و قضات مصلوب الاختیار گله کرده بود و از شکنجه ها و بازجویی های خلاف قوانین در بازداشتگاه های نهادهای امنیتی و انتظامی گفته بود.
سیدحسین رونقی ملکی وبلاگ نویس در بند، در نامه خود از نهادهای فرا قانونی اسم برده و گفته بود «در حکومت قانون، هیج مقامی مافوق قانون نیست اما متاسفانه فروپاشی اخلاق در دستگاه های سیاسی و امنیتی کشور، مانعی بزرگ در برابر حکومت قانون است» و از رییس قوه قضاییه خواسته بود که جلوی قانون شکنی ها و بی قانونی ها را بگیرد و نگذارد شان و جایگاه قوه قضایی برای همیشه در اذهان عمومی از بین برود.
این زندانی سیاسی که در حال حاضر نزدیک به ۲ ماه است اعتصاب درمانی کرده و از پذیرش هرگونه درمان، عمل جراحی و دارو خودداری می کند در نامه خود سکوت را جایز ندانسته و عنوان کرده بود: «من با تمام خطراتی که سلامتی مرا تهدید می کند و احتمالا مرگ تدریجی من را در پی خواهد داشت در داخل زندان تن به عمل جراحی نخواهم داد و از درمان و مصرف دارو خودداری خواهم کرد تا آنها که با تازیانه استبداد تلاش می کنند مرا ساکت کنند بدانند که در مقابل تهدید، ظلم و ستم سر خم نخواهم کرد».
این فعال حقوق بشر با وجود بیماری حاد کلیوی از تاریخ ۲۲/۹/۸۸ در زندان به سر می برد. خانواده رونقی بارها اعلام کرده اند: با وجود بیماری کلیوی و خطر جانی برای حسین که دادستانی و زندان از آن اطلاع دارند اطلاعات سپاه با درمان و مرخصی استعلاجی وی مخالفت می کند و این نگرانی ما را در مورد سلامتی و حفظ جان وی افزایش داده است.



فروش کلیه زیر قیمت؛ یک فروشنده در برابر چهار خریدار

شما حاضرید برای آنکه بخشی از کمبودهای مالی‌تان را جبران کنید، بخشی از وجودتان را بفروشید؟ این اتفاق هر روز در گوشه و کنار شهر ما رخ می‌دهد و هزاران نفر حاضرند برای به دست آوردن مقداری پول، چوب حراج به کلیه خود بزند. اگر این موضوع را قبول ندارید، کافی است سری به خیابان فرهنگ حسینی تهران بزنید تا با چشم خودتان ببینید که اوضاع از چه قرار است.
آمار رسمی در دست نیست؛ اما به گفته رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی، به طور میانگین به ازای هر بیمار کلیوی که در انتظار پیوند است، صرف‌نظر از گروه خونی، حداقل ۴متقاضی فروش وجود دارد و این امر سبب شده بعضی از فروشنده‌ها در گروه‌های خونی کم طرفدار نظیر+A‌ حاضر به فروش کلیه خود با قیمتی حتی کمتر از شش میلیون تومان باشند.
تامین کلیه از بدن یک انسان زنده، مدلی است که طی دهه‌های اخیر در ایران حرف اول را می‌زند چرا که حتی اگر خانواده بیماران مرگ مغزی راضی به اهدای کلیه آن‌ها شوند، تعداد این بیماران کفاف این همه بیمار کلیوی را نمی‌دهد. دو سال پیش، ۲۲۸۵ عمل پیوند کلیه در کشور انجام شده که ۱۶۹۰ مورد آن از کلیه دهندگان زنده تامین شده است. به همین دلیل، مصطفی قاسمی رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی به تهران امروز می‌گوید: «در تمام جهان تامین کلیه از بدن یک انسان زنده برای پیوند، به مدل ایرانی معروف شده است.» او می‌گوید: «اکثر کسانی که می آیند کلیه بدهند بیکارند و هزینه های زندگی به آن‌ها فشار آورده است.» رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی تعداد این افراد را حدود ۹۰ درصد مراجعان بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: «شهرستانی‌ها خیلی بیشتر با همین هزینه راضی به دادن کلیه می‌شوند. چرا که بیکاری در شهرستان‌ها بیشتر است.» او ادامه می‌دهد: «پیش‌ترها بسیار دیده می‌شد که اعضای خانواده برای اهدای کلیه به عزیزشان پیشقدم می‌شدند اما این روزها کمتر دیده می‌شود چرا که آن‌ها می‌گویند حالا که تمکن مالی داریم کلیه می‌خریم!» مشاهدات عینی خبرنگار تهران امروز از بازار خرید و فروش کلیه را در ادامه بخوانید.
کلیه‌ام را می‌فروشم، مغازه می‌گیرم!
کمی مانده به میدان ولیعصر(عج)، خیابانی است که چشم امید همه بیماران کلیوی به آن است. خیابان فرهنگ حسینی را همه بیماران کلیوی می‌شناسند چرا که دفتر «انجمن حمایت از بیماران کلیوی» درآن قرار دارد. اما بیشتر از انجمن، همه، این خیابان را به آگهی‌هایی می‌شناسند که روزانه مثل قارچ بر در ودیوار سبز می‌شوند. حتی با جست و جوی نام این خیابان در اینترنت هم انبوهی از عکس آگهی‌های فروش کلیه را می‌توان دید. وارد این خیابان که بشوی تا چشم کار می‌کند تصاویری مشابه همان عکس‌ها می‌بینی. «کلیه فروشی‌+Aفوری زیر قیمت۲۳ ساله سالم ۰۹۳۸…» «کلیه فروشی -ABسالم ورزشکار ۰۹۳۶…» تا چشم کار می‌کند مردان و زنانی با کلماتی شبیه این برای فروش کلیه خود تبلیغ کرده‌اند. آنطرف‌تر پسر جوانی ایستاده که یک ساک ورزشی کوچک را روی دوشش انداخته. ظاهرش نشان می‌دهد مسافر است.
مرا حین خواندن آگهی‌های روی دیوار زیر نظر دارد. همین که سر حرف را با او باز می‌کنم می‌پرسد: «شما مشکل کلیه داری؟» خودم را به جای یک فروشنده کلیه جا می‌زنم. سهراب خیلی زود به من اعتماد می‌کند. ۲۴ ساله است و فوق دیپلم کامپیوتر دارد. پدرش کشاورز است اما او به عشق کاری آسانتر به دانشگاه رفته. با این همه می‌گوید: «حالا به کشاورزی هم راضی هستم اما به جز خواهرانم، یازده برادر و پدرم تنها دوهکتار زمین دارد. زمین خرج زندگی ما را نمی‌دهد.» گروه خونی‌اش‌ +A است اما به گفته او تعداد فروشندگان در این گروه خونی خیلی زیاد است و در یکماه گذشته هیچ‌کس برای خرید کلیه به او زنگ نزده است. می‌گوید: «یکی از اقوام دورم که تهران زندگی می‌کند پارسال کلیه‌اش را فروخت. برگشت شهرمان و یک دکان کرایه کرد. من هم از بیکاری خسته شده‌ام.»
تهران امروز می نویسد: آگهی‌ها انگار تمامی‌ندارند. با هر قدمی‌که برمی‌داری آگهی‌های تازه، کوچک و بزرگ روی دیوار کنار پیاده رو جان می‌گیرند. آگهی‌هایی که با ماژیک‌های رنگی و خطوط کج و معوج نوشته شده است. خیابان زیاد شلوغ نیست. هرچند دقیقه یک‌بار خودرو یا عابری بی‌توجه به آگهی‌هایی که برای فروش کلیه فریاد می‌کشند از خیابان می‌گذرد. خیابان را تا انتها می‌روم و برمی‌گردم. وقت بازگشت سهراب را می‌بینم که روی جدول کنار خیابان نشسته و خودش را باد می‌زند.
رابطه فقر، بیکاری و کلیه
حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این‌باره به تهران‌امروز می‌گوید:«اگر انسان‌هایی که قصد ایثار دارند را کنار بگذاریم تنها دلیلی که برای بقیه باقی می‌ماند نیاز مالی است. هیچ‌کس کلیه اش را نمی‌فروشد اگر نیاز مالی نداشته باشد. تامین هزینه‌های زندگی و و مشکلات مالی آنقدر به افراد فشار می‌آورد که از نظر خودشان راهی برایشان باقی نمانده جز فروش کلیه.» او که چند سال مددکار بیماران کلیوی بوده است، ادامه می‌دهد:«به‌طور حتم ارتباط فقر و فروش کلیه در این کشوراز منظر مددکاری اجتماعی قابل تامل است. بعضی از آن‌ها بدهکارند بعضی دیگر ورشکسته شده اند و برخی دیگر به نان شب محتاجند، این نگران کننده است. اگر تدبیری اندیشیده نشود و این مسئله مد شود، جامعه ما خسارت می‌خورد.» موسوی چلک می‌گوید:«فروش کلیه تنها چندماه مشکل این قشر را برطرف می‌کند و پس از آن باز هم همان آش و همان کاسه است. در چنین مواردی این حاکمیت است که باید دست به کار شود و تصمیمی‌اتخاذ کند. دولت باید سازوکاری تعریف کند.» او با اشاره به اینکه همه مجوزهای پیوند کلیه را یک سازمان مردم نهاد صادر می‌کند می‌گوید:«خب هرچه آمار پیوند بیشتر باشد امتیاز بیشتری برای این تشکل مردم نهاد است و برای آن‌ها یک امتیاز به‌شمار می‌رود. اینجاست که جای خالی دولت هویدا می‌شود. حتی آنجایی که عده ای به اسم اهدای کلیه بر سر بیماران کلیوی کلاه می‌گذارند هم خلأ ‌نظارت دولتی‌ها دیده می‌شود.» موسوی چلک می‌گوید:«شهرستانی‌ها بیشتر راغب به فروش کلیه خود هستند، چرا که بیکاری و مشکلات مالی در شهرستان‌ها بیشتراست. همچنین آن‌ها با این مبلغ می‌توانند در شهر خود کسب و کاری راه بیندازند.»
در اروپا باید ۱۷ سال منتظر ماند
مصطفی قاسمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی بدون هماهنگی قبلی اهالی رسانه را با روی گشاده می‌پذیرد. قاسمی‌به تهران امروز می‌گوید:« اول باید تامین کلیه از بیماران مرگ مغزی را تقویت کرد و بعد خانواده‌ها به عزیرانشان کلیه بدهند و اگر موارد اورژانسی هم پیش آمد آن وقت از اهداکنندگان زنده و غریبه استفاده کنیم. مثلا خانمی‌مراجعه کرده بود که دکتر برایش تشخیص داده بود پیوند اورژانسی. دکتر می‌گفت این خانم دیگر رگ سالم ندارد برای دیالیز. خب، این بیمار هم باید هفته‌ای سه بار دیالیز شود وگرنه مرگش حتمی‌است. در چنین مواردی است که باید از دیگران کلیه گرفت.» خرید و فروش کلیه از سال‌های پیش در جهان وجودداشته و هندی‌ها پیشقراول این موضوع بوده اند. اما در کشور ما برای دادن کلیه به فرد بیمار، لفظ اهدا به کار برده می‌شود و اصل هم بر اهداست ، به همین دلیل دولت یک میلیون تومان هدیه ایثار را به اهداکنندگان می‌دهد. از شانزده سال پیش تاکنون دولت به ازای هر عمل پیوند کلیه که در کشور انجام می‌شود، از طریق استانداری همان استان، یک میلیون تومان هدیه ایثار به اهداکننده پرداخت می‌کند. اما این رقم از ۱۵ سال پیش افزوده نشده است. برخی معتقدند همین امر سبب شده است تا بازار سیاه خرید و فروش کلیه داغ شود. قاسمی‌هم درباره قیمت‌های موجود در آگهی‌ها حرف دارد:«ما پیشنهاد کرده بودیم که دولت به اهداکنندگانی که به خاطر فقر کلیه‌شان را می‌دهند کار بدهد. اما دولت یک میلیون تومان کمک می‌کند، او هم یک میلیون تومان را یکی، دو ماه خرج می‌کند و تمام می‌شود. ولی اگر کار بدهند هم او و خانواده اش را تامین کرده اند و هم در کنار کار، بیمه شده است. متاسفانه این کارها انجام نشد. این یک کج سلیقگی بود که انجام شد.» به گفته او «در اروپا آن‌هایی که منتظر پیوند کلیه هستند بین ۱۲ تا ۱۷ سال در انتظار پیوند می‌مانند و خیلی از آن‌ها بدون آنکه به عمل پیوند برسند در اثر دیالیزهای مکرر جان می‌بازند. اما در با وجود اینکه تعداد آن‌هایی که در نوبت هستند کم نیست اما میانگین انتظار بین دو ماه تا هفت‌ماه است.»
شرایط دشوار برای کاهش عرضه
انجمن حمایت از بیماران کلیوی برای اهدا کنندگان شرایطی خاص را در نظر گرفته است. اول آنکه دهنده کلیه اش نباید در خانواده اش بیمار کلیوی داشته باشد ،اگر بیماری در خانواده او باشد اولویت با بیمار خودشان است تا هر زمان نیاز به پیوند داشت این پیوند درون خانواده ای انجام شود. دیگر اینکه از اقشار خاصی کلیه نمی‌پذیرند. مثلا قاسمی‌می‌گوید:«مدتی رایج بود که دانشجوها می‌خواستند بیایند و کلیه بدهند اما ما نمی‌پذیرفتیم، الان همه آن‌هایی که می‌خواهند کلیه بدهند باید رضایت از خانواده داشته باشند به‌ویژه اگر متاهل باشند رضایت از همسر داشته باشند. حتی سختگیری بیشتر کردیم اگر شک کنیم عدم تعادل روحی دارند می‌فرستیم پزشک قانونی که آیا می‌توانند تصمیم‌گیری کنند؟» با وجود همه این شرایط سخت سالانه ۲۲۰۰ پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود. همین امر مُهر تاییدی است بر اینکه تقاضا برای فروش کلیه بسیار زیاد است. قاسمی‌در این باره می‌گوید:«از هر سه نفری که مراجعه می‌کنند برای دادن کلیه، تنها یک نفر شرایط لازم را داراست.»
قبلا کلیه‌دهنده‌ها هزینه آزمایش‌ها را پرداخت نمی‌کردند اما به گفته قاسمی: «بعد که مشکلاتی برای بیماران کلیوی به‌وجود آمد گفتیم کسانی که می‌خواهند کلیه بدهند باید خودشان هزینه آزمایش‌ها را تامین کنند و اگر مشکلی نداشتند، هزینه را از بیمار می‌گیریم و به آنها می‌دهیم. هزینه‌ها یک روز قبل از عمل ریخته می‌شود به حساب انجمن. وقتی همه چیز انجام شد، مبلغ به اهدا کننده داده می‌شود.»
۶ میلیون بهای رفتن زیر تیغ
قاسمی‌در ادامه به تهران امروز می‌گوید:«بین اهدا کندگان کلیه همه نوع آدمی‌پیدا می‌شود، از نیازمند واقعی گرفته تا خلافکار حرفه‌ای و ورشکسته. حالا می‌خواهد آن ۵۰ میلیون را که در کار ضرر کرده از کلیه به دست بیاورد.بین‌شان افراد ناباب و ناسالم اجتماعی هم هستند کسانی که به عناوین مختلف می‌خواهند از مریض پول دستی بگیرند. ما توصیه می‌کنیم به بیمارانمان وقتی آن‌ها را به هم معرفی می‌کنیم، همه قرارها در همین انجمن باشد. چندین مورد تجاوز و دزدی از خانه و دزدی طلاجات در این زمینه دیده شده است. حتی دو مورد قتل هم داشتیم.»
مبلغ شش‌میلیون را انجمن حمایت از بیماران کلیوی اعلام کرده ، اما مصطفی قاسمی‌می‌گوید:«این مبلغ را ما خودمان اعلام می‌کنیم. رقم نهایی با توجه به گرفتاری‌های مردم و تورم اعلام می‌شود. البته اگر بخواهیم با توجه به تورم تصمیم بگیریم باید حداقل ۱۰ میلیون اعلام کنیم اما بیماران هم بضاعتشان محدود است. گذشته از این بنای ما ایثار است نه فروش.»
بنای دست‌اندرکاران ایثار باشد یا فروش، هرکسی سری به خیابان فرهنگ حسینی بزند؛ دستنوشته مردان و زنانی را می‌بیند که بن‌بست‌های مالی در زندگی راهی برایشان باقی نگذاشته جز فروش کلیه. شاید اگر در میان متقاضیان بی شمار فروش کلیه، قرعه به نامشان بیفتد چند روزی را با خیال آسوده زندگی کنند. چند روزی که در پس آن دوباره همان روزهای سیاه ادامه دارد…




از ناشران محروم از حضور در نمایشگاه، حمایت کنیم

مجید دری، دانشجوی زندانی و محروم از تحصیل که بیش از هزار روز از حبس او می گذرد، در یادداشتی از زندان به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب، پیشنهاد کرد که از ناشران محروم از حضور در نمایشگاه، حمایت شود.
او در یادداشت خود به نام نشرهای چشمه، کوچک، کویر، امید فردا و آهنگ دیگر اشاره کرده که “مثلاً برای تنبیه و البته جهت اعمال قدرت و در نهایت همه چیز را زیر نظر خود بردن که از تفکر تمامیت خواه برمی خیزد، مانع حضورشان در نمایشگاه امسال شدند.”
متن این یادداشت را که برای انتشار در اختیار کلمه قرار گرفته، بخوانید:

چرا حرف آخر را همان اول نگوییم، بی مقدمه، بی فلسفه، بی سخن درازی.
نمایشگاه کتاب باری دیگر با اعمال سلیقه و محدودیت برای ناشران و تعیین تکلیف برای خواندن آغاز شد. عملکرد نشرهای چشمه، کوچک، کویر، امید فردا و آهنگ دیگر در این یک ساله به مذاق آقایان خوش نیامده و مثلاً برای تنبیه و البته جهت اعمال قدرت و در نهایت همه چیز را زیر نظر خود بردن که از تفکر تمامیت خواه برمی خیزد، مانع حضورشان در نمایشگاه امسال شدند.
سه سالی ست که امکان حضور در نمایشگاه کتاب را نداشتم اما اگر این امکان مهیا بود هم بی گمان بنا به آموزه های کتاب، جشن کتاب سال را با حضور دوستان در دفتر نشر چشمه و یا ۴ نشر دیگر برگزار می کردیم. البته با اینکه به دلایلی کمتر نیاز به خرید کتاب دارم اما مبلغی را جهت خرید کتاب از این ۵ نشر، هم برای اعتراض، هم برای حمایت اختصاص داده ام. از شما هم می خواهم به این مسئله فکر کنید. بد نیست فقط کتاب نخوانیم، به کتاب عمل هم کنیم.
ارادتمندتان
مجید درّی
اردیبهشت ۹۱



اینترنت تهرانی ها قطع شد

سحام نیوز: تعدای آی پی (پروتکل اینترنت) در سطح شهر تهران از سوی شرکت مخابرات استان تهران بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی غیر فعال شده است.
به گزارش ایلنا، به علت عدم پرداخت بدهی از سوی ۱۳ شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی به یک شرکت هلندی که (ip) از آن خریداری کرده بود، این شرکت اقدام به غیر فعال کردن آی پی‌ها و به تبع آن شرکت مخابرات نیز اقدام به توقیف آی پی‌ها کرده است.
آی پی (پروتکل اینترنت) مهم‌ترین قراردادی است که برای مبادله اطلاعات در شبکه‌های اینترنتی وجود دارد، و وظیفه مسیردهی بسته‌های اطلاعاتی را در گذر از مرزهای شبکه‌ها را نیز به عهده دارد. که از صبح امروز تعدادی از این ip‌ها به دلایل مبهمی از سوی شرکت مخابرات استان تهران توقیف شده است.
خبرگزاری ایلنا هم در محدوده یکی از این آی‌پی‌ها قرار دارد. به همین دلیل دچار قطعی اینترنت شد و در انجام فعالیت‌هایش به مشکل برخورد کرد.
البته، شرکت مخابرات استان تهران تا کنون در این زمینه اطلاع‌رسانی انجام نداده و حاضر به پاسخگویی نبوده است.




فراستی: جایزه اسکار به فیلم «جدایی نادر از سیمین» در راستای تحریم آمریکا علیه ایران صورت گرفت!

سحام نیوز: مسعود فراستی در اظهاراتی مدعی شد: اعطای جایزه اسکار به فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی سیاسی بوده و در راستای تحریم آمریکا علیه ایران صورت گرفته است.
به گزارش فارس، مسعود فراستی عصر امروز در همایشی با عنوان «عملکرد جشنواره فجر و اسکار سیاسی فیلم جدایی نادر از سیمین» که به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شده بود، در ادامه اظهارات خود گفت: ” فیلم «جدایی نادر از سیمین» تصویر نادرستی از ایران و ایرانی را به دنیا ارائه کرده و این فیلم در صورت اخذ جایزه اسکار و یا نگرفتن آن فیلم خوبی نیست.
وی با اشاره به اینکه جایزه‌های خارجی ارزشی برای ما ندارد، گفت: این جایزه‌ها مماس با فرهنگ ملت ایران نیستند!
وی به کسب جایزه فیلم «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره فجر اشاره کرد و مدعی شد که داوران این جشنواره به خاطر ترس از حمایت غرب از این فیلم به آن جایزه دادند که این امر را به باج دادن تعبیر کرد.
فراستی در انتهای اظهارت خود گفت: هرگونه اعطای جایزه به فیلم‌های کیمیایی، مهرجویی، فرهادی و کیارستمی به نوعی باج دادن است زیرا این دوستان فهمیده‌اند که آن طرف آبی‌ها از چه موضوعاتی استقبال می‌کنند.
سحام می افزاید که این فیلم مجموعاً بیش از ۵۰ جایزه جهانی را از آن خود کرده‌است که از آن جمله، چندین جایزه از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر و نیز جوایز معتبر بین‌المللی همچون جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان ،گلدن گلوب و خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین قابل ذکر است. اقبال مثبت منتقدان به «جدایی نادر از سیمین» تا جایی است که برخی آن را جزو ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۱ خوانده‌اند.
وزارت ارشاد مانع برگزاری مراسم تقدیر (دوشنبه ۲۲ اسفند)از اصغر فرهادی از سوی اعضای کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران شد.شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در بیانیه‌ای نسبت به لغو مجوز برگزاری این مراسم از سوی “متولیان فرهنگی” کشور واکنش نشان داده و ابراز تاسف کرد.در این بیانیه خطاب به آقای فرهادی آمده است: «بنابود فقط بگوییم خسته نباشید. دست مریزاد. متولیان فرهنگی نگذاشتند، نشد، متاسفیم، افسوس.»
جدایی نادر از سیمین تنها در ۱۵ روز نخست اکران خود توانست فروشی معادل ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، تنها با در اختیار داشتن ۲۴ سینما در تهران داشته باشد.



هرانا؛ یک شهروند بهایی در سمنان محاکمه شد

خبرگزاری هرانا - جلسه دادگاه یک شهروند بهایی ساکن سمنان بنام "امید فیروزیان" در دادگاه انقلاب شهر سمنان برگرار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ جلسه دادگاه یک شهروند بهایی ساکن سمنان بنام «امید فیروزیان» به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروههایی (منظور شرکت در جلسات مذهبی) به قصد برهم زدن امنیت کشور در دادگاه انقلاب شهر سمنان برگزار و در خاتمه مقرر شد حکم اولیه به زودی به نامبرده ابلاغ گردد.
قابل ذکر است امید فیروزیان در زمستان سال گذشته حدود دو ماه در بازداشت بوده است و به قید وثیقه آزاد شده بود.
یاداور می‌شود در طی ماههای اخیر تعداد زیادی از بهاییان ساکن سمنان به دادگاه انقلاب فراخوانده شده که همگی به محکومیتهای طولانی محکوم گردیده‌اند از جمله این شهروندان بهایی می‌توان به محکومیت ۷ سال حبس تعزیری زهره نیک آئین، ۶ سال حبس تعزیری عادل فناییان، ۵ سال و ۱۰ ماه حبس تعزیری ترانه ترابی و ۵ سال حبس تعزیری شهره اعظمی اشاره کرد.






فيلم «اونجرز» رکوردهای فروش در بازار آمريکا را شکست

از مدت ها پيش مشخص بود که فيلم اونجرز (انتقام جويان) از نظر ميزان فروش موفقيت چشمگيری خواهد داشت ولی کمتر کسی پيش بينی می کرد که اکران اوليه آن تمام رکوردهای قبلی را پشت سر بگذارد.
اين فيلم در سه روز نخست نمايش خود در تعطيلات آخر هفته قبل، بيش از ۲۰۰ ميليون دلار فروش داشت و رکورد قبلی را که با رقم ۱۷۰ ميليون دلار به اکران اوليه فيلم «هری پاتر» در تابستان سال گذشته تعلق داشت، شکست.
با وجودی که رکورد پر فروش ترين روز اول اکران هنوز در اختيار «هری پاتر» است ولی فيلم جديد «اونجرز» توانسته است رکوردهای جديدی به جای بگذارد. ميزان فروش اين فيلم با سرعت بيشتری از هر محصول سينمايی ديگر به رقم ۱۰۰ ميليون ، ۱۵۰ ميليون و ۲۰۰ ميليون دلار رسيد و در عين حال توانست رکورد درآمد متوسط هر سالن سينما در سطح آمريکا را بشکند.
ميزان فروش متوسط هر يک از سينماهای آمريکا طی روزهای آخر هفته قبل حدود ۴۸ هزار دلار بوده است.
اونجرز تا روز هفتم ماه می توانست از مرز ۲۲۶ ميليون دلار عبور کند و فروش جهانی آن نيز به ۴۷۵ ميليون دلار رسيد. فروش اين فيلم در دو هفته که از نمايش آن می گذرد به رقم ۷۰۲ ميليون دلار رسيده است.
اين فيلم با بودجه ای ۲۲۰ ميليون دلاری ساخته شده است.
جاش ودون، کارگردانی و نگارش اين فيلم را بر عهده داشته است و رابرت داونی جونيور، کريس اوانز و اسکارلت يوهانسون از بازيگران آن هستند.
موفقيت اکران اوليه اين فيلم تا حد زيادی محصول يک دوره بسيار طولانی از بازاريابی هوشمندانه و موثر است که از سال ۲۰۰۸ و در حاشيه نمايش فيلم «مرد آهنين» آغاز شد. پس از توليد و نمايش دو فيلم ديگر که همه از ژانر فيلم های موسوم به «ابر قهرمان» هستند، يعنی «ثور» و «کاپيتان آمريکا» که سال گذشته صورت گرفت، مشخص بود که بازار اين نوع فيلم ها با موفقيت روبرو خواهد شد.
با اين همه سازندگان فيلم «اونجرز» بايد راهی پيدا می کردند تا کسانی را که فيلم های قبلی از اين مجموعه را نديده اند به سوی فيلم جديد جلب کنند.
شرکت فيلم سازی «ديسنی» با تبليغات خود توانست محصول جديد را حتی برای کسانی که يک بار در زندگی خود کتاب کميک نخوانده اند، به خوبی معرفی کند.
مضمون اصلی تبليغات شرکت «ديسنی» اين بود که جهان با يک خطر بزرگ و بی سابقه روبرو است و تنها را خنثی کردن آن به کار گرفتن نيروی تمامی « ابر قهرمانان» و شخصت های کتاب های کميک است.
در عين حال اين فيلم توانست نقدهای مثبتی را به سوی خود جلب کند و بنابراين آمادگی و انتظار علاقمندان برای ديدن آن افزايش يافت. نکته ديگر، پخش و اکران آن در روزهای اول ماه مه بود. چون در ماه آوريل معمولا فيلم های بيشتری راهی بازار می شوند.
اکنون سئوال اصلی اين است که فيلم «اونجرز» در ادامه اکران خود تا  چه حد پيش خواهد رفت. شکی نيست که به سرعت فروش آن در بازار آمريکا از رقم ۴۰۰ مليون دلار عبور خواهد کرد و با توجه به استقبال مثبت تماشاچيان و وب سايت ها و مجلات سينما، بعيد نيست که فروش داخلی آن از مرز ۵۰۰ ميليون دلار نيز عبور کند.