۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۷, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

روزنامه های صبح امروز تهران از نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس نوشته و بر اساس تمایلات خود هر یک از جناح ها را برنده این انتخابات دانسته اند. مخالفت مجلس با پیشنهاد دولت بر سر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، دوئل دو وزیر بر سر گرانی از جمله دیگر مطالب این روزنامه هاست.
انتخابات، کارتون محمدعلی خلجی، جام جم

همه ادعای پیروزی در انتخابات دارند

"شانزده چهره جدید در مجلس" تیتر اول قدس است، "جبهه متحد پیروزی خود را دز انتخابات مجلس اعلام داشت" در صدر اخبار سیاست روز آمده، ابتکار خبر داده "مجلس نهم؛ ۱۶۹ورودی، ۱۹۶ خروجی" و جام جم از "آرایش سیاسی مجلس نهم" نوشته و کیهان در عنوان اصلی خود نوشته "جبهه سازی ها کارساز نبود مردم به لیست خود رای دادند".
ابتکار در کلیک سرمقاله خود نوشته از شکاف به وجود آمده بین اصولگرایان با شکل‌گیری دو جبهه «متحد» و «پایداری» از پاییز سال گذشته، به صورت رسمی رونمایی شد. این شکاف بیش از آنکه اختلاف بر سر سهام و تقسیم قدرت و مباحثی از این دست باشد، ریشه در تفاوت مبنایی دیدگاه‌ها و مبانی فکری سران دو جبهه داشت. در یک سوی این میدان، طیف سنتی اصولگرایان منویات فکری آیت‌الله مهدوی کنی را نمایندگی می‌کرد و در سوی دیگر، اردوگاهی با محوریت تفکرات آیت‌الله مصباح یزدی شکل گرفت. این رقابت به سرعت جریان همیشه متحد اصولگرایان را حداقل در تهران و شهرهای بزرگ دو تکه کرد.
به نوشته این روزنامه حال که آبها از آسیاب افتاده‌است و ترکیب نهایی مجلس مشخص شده‌است، آمار و ارقام خبر از پیروزی نسبی و شکننده سنتی‌ها در رقابت با تندروهای جبهه پایداری می‌دهد. اما نکته مهم این است که در طیف سنتی جبهه متحد، کسانی با اقبال کمتری مواجه شدند که بیشتر از دیگران سنتی و محافظه‌کار بودند و در طیف تندروی جبهه پایداری هم، این چهره‌های اصلی و تندروتر بودند که نتوانستند نظر مثبت مردم در تهران و شهرستان‌ها را به خود جلب کنند.
اما صادق زیباکلام، به نوشته کلیک اعتماد در گفتگوئی با اشاره به انتخابات مجلس نهم و تاثیر آن بر فضای سیاسی کشور اظهار داشت: این انتخابات هیچ تغییری در وضعیت و شرایط سیاسی کشور به وجود نخواهد آورد. انتخابات مجلس نهم چه در دور اول در اسفندماه و چه در دور دوم برای کرسی‌های باقی مانده که روز جمعه صورت گرفت تغییراتی را به بار نخواهد آورد.
این استاد دانشگاه اعلام داشت که طرفداران احمدی‌نژاد حداقل ۱۰۰ کرسی را در مجلس نهم به خود اختصاص خواهند داد که در عمل هم این‌گونه شد. آنان حدود ۶۰ الی ۷۰ کرسی در دور اول به دست آوردند و مابقی را نیز در دور دوم کسب کردند... جبهه پایداری هیچ اختلافی با احمدی‌نژاد ندارند. نه از نظر سیاسی، نه در سیاست خارجی، نه در مسائل اجتماعی، نه در سیاست‌های اقتصادی هیچ اختلافی میان‌شان نیست.
در همین حال علی آستانه درکلیک اعتماد نوشته انتخابات روز جمعه امسال که در تکمیل رقابت‌های اسفندماه مجلس بود، برای همه درس‌آموز باید باشد. اگر روزی مداحان، حاشیه سخنرانی و وعظ علما را پر می‌کردند، اینک این مداحان هستند که برای قبول یک روحانی در لیست مورد تاییدشان شرط می‌گذارند. در ۲۵ نفری که در مرحله دوم انتخابات در تهران به مجلس راه یافتند، ۱۷ نفرشان از هیات منتخب حاج منصور ارضی است. و این شگفت نیست که حاج منصور که صدای ارک و سردسته عزاداران محرم است، آنچنان نفوذی پیدا می‌کند که کفه ترازو را سنگ او بالا و پایین می‌برد.
به نوشته این روزنامه به همین علت است که سیاستمداران اصولگرا هر کدام در پی دلگشایی و قرابت به مداحی معروف هستند که در روزی که منتخب تهران به ۱۰ و ۲۰ درصد از آرای مردم نیاز دارد، سنگ حاج منصور و مثل اویی، لیستش را زیر و زبر کند. جابه‌جایی گروه‌های مرجع اتفاق افتاده است و می‌افتد؛ اینک صنف لباس‌فروشان خود‌ سازی جدا از موتلفه می‌زند و سنبه‌اش را برای لیست حاج منصور می‌زند. از نظر ماهیت گروه‌های مرجع، وعظ و خطابه از آن علماست.
خرافات، کارتون عباس ناصری، اعتماد

جدال گرانی ها بین مردم و دولت

امیرعباس نخعی در کلیک سرمقاله شرق نوشته اگرچه در جریان تبلیغات انتخاباتی، اتهاماتی از سوی هر دو جریان علیه یکدیگر را مطرح کردند اما اکنون و باتوجه به شرایط بین‌المللی و به‌ویژه داخلی باید تدابیری مشترک برای خروج دولت از وضعیت کنونی بیندیشند. پس از آنکه از اواخر سال گذشته و در پی شدت گرفتن تحریم‌ ایران، وضعیت قیمت ارز و سکه تعادل بازار را به هم ریخت این وضعیت در سال‌جاری به افزایش روزافزون قیمت کالاهای اساسی انجامید و شرایط را علاوه بر طبقات فرودست جامعه برای طبقات متوسط نیز دشوار کرد
به نوشته این مقاله کمتر هفته‌ای است که در تریبون‌های نمازجمعه سخنی درباره فشار گرانی بر مردم مطرح نشود، حتی کار به جایی رسیده که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز طی نامه‌ای به رییس‌جمهور نسبت به معضل گرانی ابراز نگرانی کرد. برخی از کارشناسان مدعی‌اند اگر شرایط بین‌المللی بر وضعیت فعلی تاثیر‌گذار باشد مجلس می‌تواند نقش مهمی در تغییر این روند ایفا کند و اگر قصور و تقصیر احتمالی مدیریت داخلی از علل نابسامانی کنونی است، مجلس می‌تواند در تغییر اوضاع یا ایجاد شرایطی برای خروج از این وضعیت نقش ایفا کند.
روزنامه کلیک جمهوری اسلامی با اشاره به تصمیم دیوان عالی پاکستان علیه نخست وزیر این کشور و اطالعات یوسف رضا گیلانی به حکم نوشته کسانی که در قدرت هستند به قانون احترام می‌گذارند و برای دستگاه قضائی کشورشان ارزش و اعتبار قائلند و استقلال آن را به رسمیت می‌شناسند.
نویسنده این مقاله سپس به ایران اشاره کرده که وجود پرونده‌های متعدد سرپیچی مسئولان اجرائی بلندپایه از قانون، عدم تمکین آنان در برابر دادگاه‌ها، بروز فسادهای مالی بی‌سابقه و کم نظیر در دستگاه‌های دولتی و کشمکش‌های مستمر میان مسئولان قوای سه گانه بر سر اجرای قانون که در روزهای اخیر به اوج خود رسید، نشان دهنده انحراف شدید دستگاه‌های دولتی از قانون است. در چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار داشت نظام جمهوری اسلامی به الگوئی برای ملت‌ها تبدیل شود.

اعتراف مردم

پوریا عالمی درکلیک ستون کاناپه اعتماد با اشاره به این که پورمحمدی وزیر سابق دولت احمدی نژاد گفته است "اگر مردم از فساد ناراحتند باید اول به خود انتقاد کنند که چرا انتخاب خوبی نداشته‌اند و ناراحتی خود را باید با دقت در انتخاب‌های بعدی خود نشان دهند و افرادی را برگزینند که قانونمدارتر باشند" مصاحبه ای با مردم کرده و از آن ها خواسته اعتراف کنند.
مردم: «ما مقصریم. ما مسوولیت پرونده‌های اقتصادی را به عهده می‌گیریم. ما فساد پولی را قبول می‌کنیم. اینها که چیزی نیست ما حتی به اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی هم اعتراف می‌کنیم.»
ما: «دیگه به چی اعتراف می‌کنید؟»
مردم: «ما مردم در صحت سلامت عقل و روان حتی اعتراف می‌کنیم که وقتی اختلاس کردیم همگی با هم پا شدیم رفتیم کانادا بغل سلین دیون. همسایه‌شون شدیم.»
ما: «شما چرا در انتخابات دقت نکردید و درست انتخاب نکردید؟»
مردم: «راستش... ما فکر کردیم درست انتخاب کردیم بعد گفتند اشتباه شده ما هم انتخابی نداشتیم حالا آقای پورمحمدی گفته ما اول اشتباه کردیم بعد انتخاب کردیم، در حالی که ما فکر می‌کردیم اول انتخاب کردیم بعد اشتباه شد. خلاصه یک همچین چیزی.»
تیتر و عکس صفحه اول تهران امروز

از بودجه سلامت به حساب کارکنان راه

"انتقاد فرمانده سپاه از دولت" تیتر اول شرق است، اعتماد از "دولت زیر ضربه نقد" نوشته است و تهران امروز " اهداف دولت از چالش با نهاد‌های رسمی" را گزارش اصلی خود قرار داده است.
زهراکشوری درکلیک گزارشی در تهران امروز خبر داده که چند نماینده مجلس گفته اند بهارستانی‌ها از دولت به دلیل تخلف از قانون و واریز ۱۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه سلامت به حساب کارکنان وزارت راه شکایت کرده‌اند.
"محمود احمدی‌نژاد درست زمانی که بی‌پولی نظام سلامت کشور را در آستانه بحران قرار داده،۱۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه سلامت را به عنوان پاداش آخرسال کارکنان وزارت راه اختصاص داد! این درحالی است که «مرضیه وحید دستجردی» هم اینک با بدهی ۲۵۰۰ میلیارد تومان روبه‌رو است و از سال ۹۱ به سال سخت سلامت نام برده است. سالی سخت که خانم وزیر را مجبور به تشکیل کمیته مواجهه با بحران کرده است."
مهدیه تقوی راد در سرمقاله این روزنامه نوشته مدیران حوزه سلامت کشور همواره از کمبود بودجه در این بخش گلایه داشته و دارند. عجیب است که دولت در همین شرایط در اقدامی عجیب تصمیم گرفت بخشی از بودجه سلامت کشور را برداشته و با آن پاداش کارکنان وزارت راه را پرداخت کند، شاید آنها به این نتیجه رسیده‌اند که پاداش کارکنان وازرت راه از سلامت شهروندان اهمیت بیشتری دارد. به همین راحتی یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان از اعتباری که از محل هدفمندی یارانه‌ها می‌بایست صرف درمان و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمانی شود، یک راست به حساب وزارت راه و شهر‌سازی واریز شد.
به نوشته این روزنامه با این حساب باید سلامت و درمان جامعه را در وزارت راه و شهرسازی جست‌وجو کرد. شاید مسئولان وزارت راه فکری به حال دوا و درمان شهروندانی بکنند که چشم امیدشان بعد از خدا به وزارت بهداشت بوده، اما حالا درآمدی را که باید صرف سلامتشان بشود در جیب کارکنان وزارت راه می‌بینند. برای آنکه تلخی این خبر را بیشتر بچشیم، خوب است برخی از آمارهای بودجه حوزه بهداشت وسلامت را مرور کنیم؛ همیشه سهم شهروندان در پرداخت هزینه‌های درمانی بیشتر از قانون بوده است.

هدفمند کردن یارانه ها و مقاومت مجلس

دنیای اقتصاد در تیتر اصلی نوشته "افزایش یارانه نقدی به مانع خورد"، روزنامه جمهوری اسلامی از "مخالفت کمیسیون تلفیق با اجرای هدفمندی یارانه ها" خبر داده ، حهان صنعت گزارشی دارد درباره "توقف اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها" و مردم سالاری نوشته "دستمزد کارگران فقط ۴۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد".
حمید تهرانی در کلیک سرمقاله جهان صنعت نوشته مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس با درآمد ۱۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت از محل حذف یارانه نشان می‌دهد که نمایندگان عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های دولت را از برنامه کاری خود حذف کرده‌اند.
در این صورت باید انتظار داشت که این اقدام قابل دفاع از سوی تمامی نمایندگان در صحن علنی و به هنگام تصویب لایحه بودجه حمایت و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها متوقف شود.

بازی با تیترها 

ابتکار درستون طنزخود و در بازی با تیتر روزنامه ها نوشته:

- یک عضو ناکام انتخابات مجلس: کاندید ریاست‌جمهوری می‌شوم![ که آدم اگه ناکام میشه، جای درست و حسابی ناکام بشه]
- لاریجانی قانون”نظارت بر نمایندگان” را به احمدی‌نژاد ابلاغ کرد![ این یکی قانون رو قبول دارم. اصلا خواستین خودم نظارت می‌کنم]
- یک نماینده: ریاست مجلس نهم نباید با ساده لوحی، تحت تاثیر جوسازی عدهای قرار بگیرد! [باید با زیرکی تحت تاثیرجوسازی قرار بگیرد]
- وزیر گرانی کیست؟ [این گرانی که این روزها دیده میشه یه هیات دولت نیاز داره !]
- پشت پرده گرانی‌ها به روایت وزیر احمدی‌نژاد ![من نمی‌دونم چرا رسیدگی نمی‌کنن؟]

عکس روز

عکس محمود عارفی، از اعتماد که زیر آن نوشته "ما همه كودك هستيم و دنياي آزاد خودمان را مي‌خواهيم. بازي، درس، خانواده" ...






مصباحی مقدم: دولت عامل اصلی نابسامانی در جامعه است

غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس، عامل نابسامانی‌های اقتصادی را نداشتن مدیریت صحیح از سوی دولت دانست و گفت: «دولت عامل اصلی تورم و گرانی در جامعه است چرا که با نداشتن کنترل بر بازار، اقتصاد کشور را متشنج کرده و بنابراین باید در برابر مردم پاسخگو باشد.»
مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خانه ملت در ادامه گفت: «باید با متخلفان و افرادی که در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تورم و گرانی را کنترل نکرده و باعث تشدید و تقویت گرانی‌ها شدند برخورد شود.»
مصباحی مقدم تاکید کرد که تزریق پول به سیستم اقتصاد کشور، دلیل مهم بروز تورم در جامعه است که طی سال گذشته اتفاق افتاد و دولت با استقراض از بانک مرکزی، اسکناس‌های بدون پشتوانه را به عنوان یارانه نقدی، میان مردم توزیع کرد.




فشار آمریکا بر هند برای محدود کردن واردات نفت از ایران

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ آمریکا، قصد دارد دولت هند را زیر فشار بگذارد تا این کشور از میزان واردات نفت خود از جمهوری اسلامی ایران هر چه بیشتر بکاهد.
یک مقام دولت آمریکا با اعلام این خبر افزود، این موضوع در صدر مسائلی است که در سفر دو روزه هیلاری کلینتون به هند در طول هفته جاری با مقام‌های این کشور مطرح خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، این مقام آمریکایی گفت، این درست است که هند پیشرفت‌هایی داشته تا خود را از وابستگی به نفت ایران برهاند، ولی آمریکا می‌خواهد دهلی نو به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه دهد.






وزارت ارشاد به حذف نام "خلیج فارس" از نقشه گوگل و بی‌نام رها شدن بخش آبی جنوب ایران موضع‌گیری کرد و این اقدام را "بی‌اثر" خواند. مناقشه بر سر نام "خلیج فارس" در پی سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی بالا گرفت.
حذف نام "خلیج فارس" از نقشه گوگل واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران را برانگیخت. روز شنبه (۵ مه/۱۶ اردیبهشت) معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی اقدام سایت گوگل را "اقدامی ایذایی" توصیف کرد. وی گفت که "دشمنان" جمهوری اسلامی نمی‌توانند با چنین اقداماتی "حقایق و اسناد موجود در مورد خلیج فارس را پنهان كنند".
بهمن دری در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، با "بی‌اثر" خواندن اقدام گوگل به اسناد موجود در رابطه با نام خلیح فارس اشاره کرد و گفت: «اسناد و مدارك متقنی كه در سازمان ملل و یونسكو درباره خلیج فارس وجود دارد، نشان می‌دهد كه نام این پهنه آبی از گذشته‌های بسیار دور خلیج فارس بوده است.»
گوگل در قبال حذف عنوان "خلیج فارس" از نقشه خود و اعتراض برخی مقامات و همچنین عده‌ای از شهروندان ایران توضیحی نداده است. بی بی سی انگلیسی تنها دو روز گذشته به نقل از یک نماینده گوگل آورده بود که گوگل تمایلی به موضع‌گیری سیاسی در برابر "ایرانیان خشمگین" ندارد.
مقامات ایران بارها گوگل و دیگر سایت‌های خدمات‌دهنده مشابه را ابزار جاسوسی خوانده‌اند. در زمستان گذشته وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران٬ رضا تقی‌پور٬ موتورهای جستجوگر آن‌لاین را "ابزار جاسوسی" خوانده بود و اسماعیل احمدی مقدم، رئیس پلیس جمهوری اسلامی نیز مشخصاً از گوگل به‌عنوان "ابزار جاسوسی" نام برده بود.
گوگل و سرویس‌ایمیل آن (gmail) در ماه‌های اخیر بارها از سوی ایران فیلتر شده است. در مدت زمانی محدودی نیز تنها سرویس فیلترنشده گوگل، بخش "مترجم" آن بود. این اقدام دسترسی ۳۰ میلیون ایرانی را به ایمیل‌شان مسدود کرده بود.
روز گذشته بهمن دری با بهره‌گیری از موضوع خلیج فارس درباره موتور جستجوگر گوگل که محبوب‌ترین جستجوگرها و همچنین وب‌سایت‌های دنیاست به ایرنا گفت: «اقدامات رسانه‌هایی چون گوگل نه تنها نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت بلكه باعث كاسته شدن اعتماد مخاطبان به اطلاعات ارایه شده از سوی آن می‌شود زیرا با نشر اكاذیب از سوی یك رسانه، آن رسانه مرجعیت خود را از دست خواهد داد.»
وی تاكید کرد که «اقدامات رسانه‌ای و فضاسازی كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نمی‌تواند خللی به حقانیت نام خلیج فارس وارد كند،»
تنش‌میان ایران و کشورهای منطقه، به‌ویژه امارات متحده عربی با سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور اسلامی در ۲۳ فروردین به جزیره ابوموسی و اظهارات وی درباره مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه و همچنین عنوان خلیج فارس اوج گرفته است.

از گذشته تا کنون، مردم و حکومت
اگرچه تنش‌ها اخیراَ به اوج رسیده اما موضوع خلیج فارس همواره محل تنش بین ایران و کشورهای عربی بوده است. در سال ۲۰۱۰ ایران تهدید کرد که از پرواز آن‌دسته از هواپیماهای شرکت‌های هوایی‌ که از عنوان خلیج عربی در مانیتورهای‌شان استفاده می‌کنند جلوگیری خواهد کرد.
این اختلافات همچنین به لغو بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که قرار بود ایران در ۲۰۱۰ میزبانی آن را برعهده داشته باشد انجامید. مشخص شده بود ایران قصد دارد بر مدال‌ها از عنوان خلیج فارس استفاده کند.
با این‌همه سفر اخیر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به جزیره ابوموسی به تنش‌ها دامن زد. این سفر که از سوی ایران از مجموعه "سفرهای استانی" رئیس‌جمهور خوانده شد، از سوی وزیر خارجه امارات متحده عربی، اتحادیه عرب، اتحادیه بین‌المجالس اسلامی و "شورای همکاری خلیج" [فارس] "تحریک‌آمیز" تلقی شد.
احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در این جزیره درباره نام خلیج فارس گفت: «برخی حقايق هم‌چون خورشيد می‌‌درخشند و نيازی به تكرار و تاكيد بر آن‌ها نيست از جمله نام خليج فارس كه همه اسناد تاريخی گواه بر اين است كه نام اين پديده طبيعی در طول تاريخ همواره خليج فارس بوده است.»
بهمن دری، معاون وزیر ارشاد نیز روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا به اقدامی از سوی محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد. وی گفت: «به تازگی نیز رییس جمهوری اسلامی ایران اسناد و كتاب‌هایی را در وزارت امور خارجه رونمایی كرد كه ده‌ها قرن درباره خلیج فارس به رشته تحریر درآمده‌اند و حقانیت ایران در دفاع از نام خلیج فارس را نشان می‌دهد.»
موضوع عنوان خلیج فارس به نظر می‌رسد از معدود موضوعاتی باشد که حاکمیت ایران و تعداد زیادی از مردم درباره آن اتفاق نظر دارند. چندی پیش و در پی اوج‌گیری اختلافات بین ایران و امارات، در یک کمپین حمایتی از نام خلیج فارس و همچنین مالکیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ و کاربران ایرانی در صفحات فیس‌بوک منتسب به ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی و کاخ سفید ده‌‌ها هزار نظر منتشر کردند که در آن بر اصالت عنوان خلیج‌فارس تاکید شده بود.
پیش از این اقدام نیز سال‌هاست که بسیاری از کاربران ایرانی در موارد مختلف اعتراض‌نامه‌های آن‌لاینی را بر سر عنوان خلیج‌فارس امضا کرده و در کمپین‌های مختلفی درباره این موضوع شرکت کرده‌اند.



یکی از چهره‌های سیاسی اسرائیل که رقیب اصلی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی پیش‌ رو شمرده می‌شود، از موضع "جنگ‌طلبانه" بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در قبال ایران انتقاد کرد و آن را اشتباه خواند.
یک رقیب انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از موضع "جنگ‌طلبانه" وی در قبال برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.
شلی یاشیموویچ، رهبر حزب کارگر اسرائیل، روز شنبه (۵ مه/۱۶ اردیبهشت) در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «تبدیل کردن موضوع دفاع از اسرائیل در برابر ایران به بزرگ‌ترین مشکل اسرائیل یکی از جدی‌ترین اشتباهات است.»
پیش از این نیز برخی از مقامات امنیتی سابق اسرائیل از موضع جنگ‌طلبانه نتانیاهو انتقاد کرده بودند. یووال دیسکین (Yuval Diskin)، رئیس سابق امنیت داخلی، نتانیاهو و وزیر دفاع او، ایهود باراک را به اتخاذ سیاست منجی‌گرانه در قبال ایران متهم کرده بود.
دولت نتانیاهو یکی از باثبات‌ترین کابینه‌های اسرائیل به شمار می‌رود اما عمر آن تا چند ماه دیگر به سر می‌رسد. احزاب ائتلافی و حزب کارگر اسرائیل توافق کرده‌اند که روز چهارم سپتامبر ۲۰۱۲ انتخاباتی زودهنگام در این کشور برگزار شود.
به گزارش رویترز، خانم یاشیموویچ در گفت‌وگوی خود با شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل، برنامه هسته‌ای ایران را "مشکلی برای همه دنیا" خواند و افزود: «این‌که ما مشکل را به خودمان بگیریم تا رهبری حل آن را بر عهده داشته باشیم، خطاست.»
یاشیموویچ از موضع واشنگتن در قبال ایران دفاع کرد که همچنان می‌گوید زمان برای روشن شدن این‌که تحریم‌های اقتصادی و دیپلماسی خواهند توانست ایران را از ساخت تسلیحات هسته‌ای بازدارند یا خیر، باقی‌ست.
این در حالی‌ست که نتانیاهو شانس نتیجه‌بخش بودن مذاکرات اخیر با ایران را پایین خوانده است. وی معتقد است که تحریم‌ها چندان قوی نیستند و به ایران زمان کافی برای ورود به "محدوده امنیت" را می‌دهد. "محدوده امنیت" از نظر وی یعنی رسیدن به سطحی از توانایی هسته‌ای که توقف آن غیرممکن می‌شود.
اسرائیل که تنها قدرت هسته‌ای منطقه است، تهدید کرده از توان نظامی خود برای ضربه به ایران به منظور متوقف کردن برنامه اتمی این کشور استفاده خواهد کرد. مقام‌های اسرائیل معتقدند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است و این امر تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل به شمار می‌رود. مقام‌های جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای آنها اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌‌کند.

یاشیموویچ رقیب جدی نتانیاهو و منتقد سرسخت او
انتخابات پارلمانی اسرائیل در اصل باید در اکتبر سال ۲۰۱۳ برگزار شود اما رای عدم اعتماد احزاب اپوزیسیون به حزب لیکود به رهبری نتانیاهو، وی را مجبور به برگزاری انتخاباتی زودهنگام کرده است.
دلیل شکاف در ائتلاف دولتی اسرائیل قانونی به نام "تال" است که یهودیان افراطی را از خدمت سربازی معاف می‌دارد. پس از رای دادگاه عالی اسرائیل در مورد بی‌‌اعتبار بودن این قانون و مغایرت آن با اصل مساوات شهروندان، احزاب ائتلافی وابسته به یهودیان ارتدکس، نتانیاهو را تهدید به ترک کابینه کردند
بر اساس نظرسنجی‌ها حزب کارگر که برای دهه‌های متمادی در قدرت بود و اکنون تنها هشت کرسی پارلمان کشور را در اختیار دارد به دومین رتبه از محبوبیت رسیده و پس از حزب راستگرای لیکود به رهبری نتانیاهو قرار دارد
پیش‌بینی می‌شود در انتخابات آینده حزب کارگر تا ۱۸ کرسی و لیکود حدود ۳۰ کرسی را از میان ۱۲۰ کرسی پارلمان کسب خواهند کرد. بر این اساس شلی یاشیموویچ می‌تواند یکی از اعضای ائتلاف دولتی بعدی نتانیاهو باشد. با این‌همه او در گفت‌وگو با شبکه ۲ تلویزیون گفت اگر نتواند نتانیاهو را شکست دهد وارد دولت او نخواهد شد.
به گفته یاشیموویچ، دولت اسرائیل باید به سمت سیاست‌های سوسیال دموکرات، درپیش‌گیری دیپلماسی بیش‌تر با اعراب و بازسازی مذاکرات صلح با فلسطین که از ۲۰۱۰ قطع شده است حرکت کند. شلی یاشیموویچ سابقاَ روزنامه‌نگار بوده و از سپتامبر گذشته به رهبری حزب کارگر انتخاب شده است.
به نوشته روزنامه هاآرتص و بر اساس نظرسنجی‌ها، همچنین ایهود باراک و حزب تازه تاسیس استقلال، بازندگان دیگر در انتخابات پیش‌هنگام اسرائیل خواهند بود. طبق نظرسنجی این روزنامه، حزب باراک حتی یک کرسی نیز در مجلس اسرائیل نخواهد داشت.
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل دو سال پیش از حزب کارگر جدا شد و با اعلام آن که همچنان در ائتلاف دولتی می‌ماند، حزبی به نام "استقلال" تشکیل داد. با این همه، باراک در نشستی مطبوعاتی مردم اسرائیل را به حمایت از حزب خود فرا خوانده و وعده داده است که در صورت پیروزی، دولتی پرنفوذ و پرقدرت تشکیل خواهد داد.



۱۹۶ نماینده مجلس هشتم به مجلس جدید راه نیافتند

با اعلام نتایج انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تهران، به طور کامل ترکیب این دوره از مجلس مشخص شد. ۱۶۹ نماینده جدید به مجلس شورای اسلامی راه یافتند. از سوی دیگر ۱۹۶ نمایده مجلس هشتم از حضور در مجلس جدید بازماندند. در میان این نمایندگان، چهره‌های شاخص هم دیده می‌شود.

پیروزی نسبی جبهه متحد اصولگرایان
نتایج  آرا نشان‌دهنده آن است که جبهه متحد اصولگرایی موفق شده است که در مجلس نهم، برتری نسبیداشته باشد.
احسان مهرابی خبرنگار پیشین پارلمانی مقیم  ترکیه، درباره ترکیب کلی نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با رادیو فردا اظهار داشت: «هر چند جبهه متحد اصولگرایی توانسته است پیروزی نسبی در انتخابات به دست بیاورد، اما جبهه پایداری هم موفق شده است چهره‌های شاخص خود را وارد مسجد کند. از لحاظ سیاسی می‌توان گفت در غیاب اصلاح طلبان که از انتخابات مجلس حذف شدند، هر دو جریان جبهه متحد اصولگرایی و جبهه پایداری، چهره‌های خود را در مجلس دارند و می‌توانند موثر باشند.»
او با تاکید بر اینکه درباره میزان تاثیر گذاری طیف‌های مختلف اصولگرای حاضر در مجلس شورای اسلامی، گفت که با توجه به حضور چهره‌های مستقل و تازه وارد، برای سخن گفتن در این باره، باید اندکی تامل کرد اما در عین حال خاطر نشان کرد: «آرایش سیاسی مجلس نهم، همچون مجلس هشتم خواهد بود و تفاوت چندانی را شاهد نخواهیم بود. کماکان می‌توان گفت بخشی از اصولگرایان سنتی اکثریت را در دست دارند.»
 این انتخابات در غیاب جریان‌های عمده اصلاح طلب برگزار شد و رقابت اصلی میان «جبهه متحد اصولگرایی» و «جبهه پایداری» دو جریان اصولگرا بود.

نمایندگان جدید و بازماندگان
از سوی دیگر ۱۶۹ تن از نامزدهای پیروز در انتخابات، برای نخستین بار است که به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند.
در مقابل، ۱۹۶ نمایده مجلس هشتم، از راهیابی به مجلس نهم باز ماندند. به گزارش ایسنا، شماری از نمایندگان، از چهره‌های شاخص در عرصه سیاسی ایران هستند. شماری از این نمایندگان عبارتند از: «اسدالله بادامچیان، زهره الهیان، پرویز سروری، حسین فدایی، حسن غفوری‌فرد، علی عباسپور و ولی اسماعیلی» که از اعضای موثر در فراکسیون اصولگرایان به شمار می‌آمدند.
مصطفی کواکبیان، داریوش قنبری، قدرت‌الله علیخانی و محمدرضا خباز هم از چهره‌های تاثیر گذار در فراکسیون اقلیت مجلس هشتم هستند که از راهیابی به مجلس نهم باز ماندند.
درباره شکست برخی از چهره‌های برجسته جناح اصولگرا در انتخابات، احسان مهرابی می‌گوید: «این نشان می‌دهد با وجود اینکه آرای اصولگرایان سازماندهی شده است، احزاب اصولگرا در مقابل نهادهای دیگری همچون مساجد و بسیج، جایگاهی ندارند.»

چهره‌هایی خارج از فهرست‌های اصلی
در این میان، برخی از چهره‌ها که در هیچکدام از فهرست شاخص اصولگرایان نبودند، به مجلس شورای اسلامی رای آوردند. در تهران، علیرضا محجوب رئیس خانه کارگر و علی مطهری نماینده برجسته اصولگرا، دو نماینده‌ای هستند که خارج از فهرست جبهه متحد اصولگرایی و جبهه پایداری، به مجلس راه یافتند.
احسان مهرابی درباره دلایل رای آوردن این دو چهره سیاسی به رادیو فردا گفت: «درباره آقای محجوب، خانه کارگر و حزب اسلامی کار، در هر انتخاباتی، آرای پایه خود را دارند، به ویژه در نقاط حاشیه‌ای تهران همچون اسلامشهر. مشارکت هم در تهران هم باعث شده این آرا برای آقای محجوب چاره ساز شود به وجود اینکه در فهرست‌های اصولگرایان نبود.»
او همچنین علی مطهری را چهره‌ای شناخته شده برای اصولگرایان به ویژه اصولگرایان سنتی دانست و اظهار داشت: «آقای مطهری هم با وجود اینکه در هیچکدام از فهرست‌های اصولگرایان نبود، رایی بالا‌تر از آرای پایه جریان‌های اصولگرا کسب کند. به هر حال او به واسطه پدرش هم که شده، و به دلیل فعالیت‌هایی که در چند سال گذشته در مجلس داشت چهره شناخته شده‌ای است. از سوی دیگر انتقادهایی که از به طور مستقیم به جریان‌هایی همچون جریان آقای مشایی دارد، باعث شد در میان اصولگرایان سنتی هم جایگاه خود را حفظ کند.»



واشینگتن اسکان برخی از مجاهدین را «مطابق قوانین آمریکا» بررسی می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،  اعلام کرد که پنجمین گروه از  اعضای سازمان مجاهدین خلق روز شنبه ۱۶ اردیبهشت از اردوگاه اشرف به اردوگاه حریه انتقال داده شدند.
در بیانیه‌ای که مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، صادر کرده، قید شده است که در روز شنبه نزدیک به ۴۰۰ نفر دیگر از اعضای سازمان مجاهدین خلق به  اردوگاه حریه انتقال داده شدند.
مارک تونر همچنین از دولت عراق به خاطر همکاری برای انتقال اعضای سازمان مجاهدین خلق قدردانی کرده است. این مقام وزارت خارجه یادآوری می‌کند که این انتقال برپایه یادداشت تفاهم دولت عراق و سازمان ملل که در تاریخ  ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱ به امضا رسید، صورت گرفته است.
وزارت خارجه ایالات متحده، در ادامه ضمن خرسندی از اجرای مفاد این یادداشت تفاهم از دولت عراق خواسته است که  همچنان در مورد سلامت، امنیت و جنبه‌های بشردوستانه‌ای که در این یادداشت تفاهم به آن اشاره رفته، اهتمام به خرج دهد.
مارک تونر می‌افزاید با انتقال نزدیک به نیمی از ساکنان اشرف به اردوگاه حریه، ایالات متحده می‌تواند از این پس تمرکز بیشتری برای درباره انتقال امن آنها به خارج عراق  به خرج دهد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید می‌کند به همین منظور واشینگتن به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و  دیگر دولت‌ها  اطلاع داده که آمریکا مایل است برخی از پرونده‌هایی که از طرف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ارجاع می‌شود را مورد به مورد و مطابق قوانین آمریکا بررسی کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان از کشورهای دوست و شرکایش خواسته که قدم به پیش بگذارند تا در مورد سازمان مجاهدین خلق یک راه‌حل بشردوستانه حاصل شود.
سخنگوی وزارت خارجه  گرچه به بررسی پرونده‌های برخی از اعضای سازمان مجاهدین مطابق قانون آمریکا اشاره کرده، اما به طور صریح نگفته است که واشینگتن ممکن است برخی از اعضای این سازمان در خاک آمریکا اسکان دهد.
سازمان مجاهدین خلق، همچنان در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار دارد و اسکان اعضای آن در خاک آمریکا با دشواری‌های قانونی همراه است.




نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند دو نامزد رقیب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هستند
رأی‌گیری در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از صبح امروز یکشنبه، ششم ماه مه (۱۷ اردیبهشت) آغاز شده است. نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند دو نامزد رقیب در این انتخابات هستند.
در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه فرانسوا اولاند توانست ۲۸.۶ درصد آراء را به دست آورد. در حالی که آقای سارکوزی ۲۶.۲ درصد رأی‌ها را کسب کرد.
در صورتی که آقای اولاند بتواند در دور دوم انتخابات از نیکلا سارکوزی پیشی بگیرد، اولین رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون خواهد بود.
تبلیغات انتخاباتی فرانسه به شدت تحت‌تاثیر افزایش نرخ بیکاری و بحران اقتصادی حوزه یورو بوده است.
نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور کنونی فرانسه گفته که توانسته است از بروز بحران اقتصادی جلوگیری کند. هرچند آقای اولاند گفته است که این کشور در "بحرانی جدی" به سر می‌برد و به تغییر نیاز دارد.
فعالیت حوزه‌های رأی‌گیری در فرانسه و جزیره کرس از ساعت هشت صبح امروز یکشنبه، ششم ماه مه، آغاز شده و تا ساعت ۸ عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.
گفته شده است که حوزه‌های رأی‌گیری در شهرهای بزرگ و اصلی فرانسه تا ساعت ۱۰ شب باز خواهند بود.
بر اساس گزارش‎ها، نزدیک به ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مناظره پرحرارت دو نامزد رقیب انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را در روز چهارشنبه گذشته دنبال کرده‌اند.
تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز تا روز جمعه ادامه داشت.




رامین مهمانپرست: امضای پیمان استراتژیک با آمریکا روند ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان را تشدید می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نسبت به امضای پیمان (استراتژیک) همکاری‌های راهبردی بین آمریکا و افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است: "ابهام در وضعیت آینده پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عدم‌شفافیت در نحوه وظایف امنیتی آمریکا از محورهای نگرانی ایران و کشورهای منطقه است."
به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه ایران، رامین مهمانپرست گفته است که به باور ایران "استقرار صلح و امنیت در افغانستان با خروج کامل نیروهای خارجی و تعطیلی پایگاه‌های نظامی و نیز 'گفت‌وگوهای بین‌الافغانی' در چارچوب شورای عالی صلح امکان‌پذیر خواهد بود."
او گفته است: "امضای پیمان استراتژیک با آمریکا نه تنها مشکلات امنیتی افغانستان را حل نمی‌کند، بلکه همانند ده سال گذشته، روند ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور را تشدید خواهد کرد."
موافقتنامه استراتژیک همکاری‌های افغانستان و آمریکا در سفر غیرمنتظره باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به کابل در روز چهارشنبه، دوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) امضا شد.
به دنبال امضای این موافقتنامه، حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان گفت که در آن "به منافع افغانستان، حاکمیت ملی و برابری و مساوات بین دولت‌های آمریکا و افغانستان" تاکید شده است.
به گفته آقای کرزی، احترام به قوانین افغانستان و این که از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده نمی‌شود، از شرایط اصلی برای امضای این پیمان بوده است.
او همچنین گفت که در این موافقنامه تاکید شده است که ناتو و آمریکا از افغانستان "در برابر تهدیدهای بیرونی حمایت خواهند کرد."
رئیس‌جمهور افغانستان اضافه کرد که این کشور "حالا در جمع کشورهای بیرون از پیمان ناتو، یک متحد بزرگ آمریکا قلمداد می‌شود و از تمام امتیازاتی که متحدان آمریکا دارند، برخوردار است."
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفته است که طبق این توافقنامه، افغان‌ها خود مسئول حفظ امنیتشان هستند، ولی در عین حال، نیروهای آمریکایی آموزش نیروهای افغان برای عملیات ضدتروریستی را به عهده خواهند داشت.
طبق برنامه‌ریزی‌ها، قرار است آمریکا تا سال ۲۰۱۴ میلادی، نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، ولی بر اساس موافقتنامه‌ای که امضا شد، روابط نظامی و غیرنظامی دو کشور برای دست‌کم ۱۰ سال ادامه خواهد داشت.




براساس گزارش‌ها، ایرج قادری، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سرشناس ایران بامداد امروز، یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت، در بیمارستانی در تهران درگذشته است.
خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گزارش داده که آقای قادری به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان بستری بود.
ایرج قادری در سال ۱۳۳۴ و با ایفای نقش در فیلم "چهارراه حوادث" به کارگردانی ساموئل خاچیکیان فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد.
او کارگردان فیلم‌هایی همچون محاکمه، آکواریوم، چشمان سیاه، سام و نرگس، شهرت، طوطیا، نابخشوده، می‌خواهم زنده بمانم و پنجه در خاک بوده و "شبکه"، آخرین فیلم او هنوز بر پرده سینماهای ایران به نمایش درنیامده است.



امروز؛ تشییع پیکر مرحوم ایرج قادری

سعید مطلبی از برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحوم ایرج قادری کارگردان و بازیگر سینمای ایران امروز ۱۷ اردیبهشت ماه خبر داد.
سعید مطلبی نویسنده سینمای ایران گفت:خانواده این مرحوم تصمیم ندارند مراسم رسمی خاصی برای خاکسپاری وی برگزار کنند به همین دلیل امروز پیکر این هنرمند در آرامگاه بهشت سکینه واقع در شهر کرج به خاک سپرده می شود.
به گزارش مهر، ایرج قادری که از مدتی پیش در بیمارستان مهراد بستری شده بود ساعت چهار صبح امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه دار فانی را وداع گفت.
ایرج قادری متولد سال ۱۳۱۴ تهران و دارای تحصیلات ناتمام در رشته پزشکی و داروسازی است. وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۳۴ با بازی در فیلم “چهار راه حوادث” به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز کرد. او سال ۱۳۴۱ شرکت سینمایی “پانوراما” را به همراه موسی افشار تأسیس کرد.
وی کارگردانی فیلم‌های “محاکمه”، “چشمان سیاه”، “سام و نرگس”، “می‌خواهم زنده بمانم”، “طوطیا”، “تاراج”، “آکواریوم” و… را در کارنامه دارد



باراک اوباما در میان هلهله و کف زدن های هزاران نفر از حامیانش و بعد از معرفی توسط میشل اوباما همسرش به میان مردم آمد.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا مبارزات انتخاباتی خود را برای کرسی ریاست جمهوری دوره بعدی رسما در اوهایو آغاز کرده است.
آقای اوباما به حامیان خود گفت آمریکا برای پشت سر گذاشتن رکود اقتصادی تلاش می کند و اگر برای بار دوم به کاخ سفید راه پیدا کند به تلاش هایش برای پیشبرد اقتصاد آمریکا ادامه خواهد داد.
او با انتقاد از میت رامنی رقیب جمهوری خواه خود گفت میت رامنی در صورت پیروزی آمریکا را به عقب خواهد برد.
با این همه آقای اوباما اذعان کرد که رقابت های ریاست جمهوری در ماه نوامبر تنگاتنگ خواهد بود.
آقای اوباما گفت می داند که بسیاری در آمریکا از کندی تغییراتی که او وعده داده بود ناراضی اند.
روز جمعه آقای اوباما انتقادهای میت رامنی را در خصوص آمار بیکاری و نرخ اشتغال زایی رد کرد.
نرخ بیکاری از اوایل سال ۲۰۰۹ تا کنون حدود ۸ درصد مانده است.

درس های غلط

باراک اوباما در میان هلهله و کف زدن های هزاران نفر از حامیانش و بعد از معرفی توسط میشل اوباما همسرش به میان مردم آمد.
رییس جمهوری آمریکا در جواب منتقدانش گفت او بحران اقتصادی آمریکا را به ارث برده و با اذعان به اینکه بسیاری از آمریکایی ها مشکل اقتصادی دارند از رای دهندگان خواست برای ادامه پیشرفت های اقتصادی بار دیگر به او رای بدهند.
آقای اوباما گفت: "این صرفا یک انتخابات معمولی نیست. این انتخابات ممکن است انتخاب بین هستی یا نیستی طبقه متوسط باشد." به گفته او آمریکا بیش از آن رنج کشیده که بخواهد دوباره به گذشته بازگردد.
او افزود: "انتخاب اصلی در این رقابت هاهمین است و من برای همین می خواهم یک دور دیگر دیگر رییس جمهوری آمریکا شوم."
آقای اوباما میت رامنی رقیب خود از حزب جمهوری خواه را "مرد خانواده و تاجری خوب" توصیف کرد اما گفت او از مدیر کلی "درس هایی غلط " آموخته و سیاست هایش تنها به نفع ثروتمندان خواهد بود.
وی گفت: "به نظر من او از تجربیاتش درس هایی غلط آموخته. او واقعا فکر می کند که اگر مدیرکل ها و سرمایه گذاران ثروتمند مثل او پول دربیاورند بقیه ما هم خود به خود رشد می کنیم."
روز جمعه میت رامنی فرماندار سابق ماساچوست و نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری در مقاله ای آقای اوباما را متهم کرد که در مبارزه با بیکاری شکست خورده است.
میت رامنی در این مقاله که در روزنامه محلی کلیولند اوهایو منشتر شده بود نوشته: "البته من هم مثل همه آمریکایی ها می دانم که تو بحران اقتصادی را به ارث برده ای. اما سه سال برای تغییر فرصت داشتی و آنچه در این مدت انجام دادی مشخص است. سیاست هایت شکست خورده؛ نه تنها در اوهایو بلکه در تمام کشور."
آمار رسمی روز جمعه نشان می دهند که اقتصاد آمریکا در ماه آوریل توانسته ۱۱۵ هزار شغل تازه ایجاد کند. این میزان نسبت به ماه گذشته کمتر و بر خلاف انتظار تحلیل گران بوده است.
اوهایو ایالتی مهم در انتخابات ریاست جمهوری پیش روست. آقای اوباما بعد از این ایالت در میان رای دهندگان ویرجینیا، ایالت حساس دیگر در انتخابات سخنرانی خواهد کرد.



خالد شیخ محمد ادعا کرده که در جریان بازداشتش دربازداشتگاه گوانتانامو، بارها تحت شکنجه قرار گرفته است
خالد شیخ محمد و چهار نفر دیگر از طراحان حمله یازده سپتامبر برای تفهیم اتهام در دادگاهی نظامی در گوانتانامو حاضر شده اند.
جلسه دادگاه شروعی نامطمئن داشت چرا که متهمان در ابتدا حاضر به پاسخ دادن به پرسش های طرح شده در دادگاه نبودند.
یکی از متهمان بعد از شکست سکوت خود گفت ممکن است آمریکایی ها او را در طول این دادگاه به قتل برسانند.
تلاش برای محاکمه این ۵ نفر در دادگاه مدنی و غیرنظامی دو سال پیش بی نتیجه متوقف شد.
قوانین تازه برای محاکمه این عده استفاده از شواهد به دست آمده در اثر شکنجه را ممنوع می کند.
با این همه هنوز هم وکلای مدافع این عده نظام دادگاه را فاقد مشروعیت می دانند چرا که دسترسی آنها را به موکلانشان محدود می کند.
خالد شیخ محمد به همراه ۴ نفر دیگر به قتل، توطئه، هواپیما ربایی، و اعمال تروریستی متهم شده اند.
در جریان دادگاه امروز گروه کوچکی از خانواده های قربانیان حضور داشتند.
خالد شیخ محمد که خود را طراح اصلی حمله یازده سپتامبر می داند به همراه ۴ نفر دیگر به نام های ولید بن عطاش، رمزی بن الشیبه، علی عبدالعزیز علی و مصطفی احمد الحوساوی در این دادگاه حضور یافته است.
روند دادگاه با تاخیر آغاز شد چرا که ولید بن عطاش، یکی از متهمان در حالی که به صندلی خود بسته شده بود در دادگاه حاضر شد. کمی بعد، وقتی که وکلای مدافع تضمین کردند که او "بدرفتاری" نمی کند دست و پای او آزاد شد.
رمزی بن الشیبه یکی از دیگر متهمان نیز در دادگاه زانو زد و دقایقی را به عبادت پرداخت.
خالد شیخ محمد که عمامه ای سفید به سر بسته بود و ریشی بلند داشت حاضر به پاسخ دادن به سئوالات قاضی نشد. وکیل وی گفت به نظر او سکوت خالد شیخ محمد به این دلیل است که دادگاه را غیرمنصفانه می داند.
یک دلیل دیگر تاخیر در دادگاه این بود که متهمان حاضر به گذاشتن گوشی های مترجم به عربی نبودند.
دادگاه دوباره زمانی به جریان افتاد که یک مترجم به زبان عربی شخصا برای ترجمه گفتگوها در دادگاه حاضر شد.
رمزی بن الشبیه نهایتا در دادگاه صحبت کرد و وقتی قاضی به او گفت بعدا به او اجازه صحبت می دهد جواب داد: "شاید دیگر ما را ندیدید، شاید مرا کشتند و ادعا کردند که خودکشی کرده ام."
این پنج نفر در صورت محکومیت، با مجازات مرگ روبرو خواهند بود.
تصمیم به محاکمه این افراد در دادگاه نظامی پس از مشاجره‌های حقوقی بر سر اینکه چه دادگاهی باید آنها را محاکمه کند، اتخاذ شده و هنوز موضوعی جنجال برانگیز است.
جیمز کانل، یکی از وکلای مدافع پیش بینی کرده که روند رسیدگی به این پرونده سال‌ها طول بکشد.

ادعای شکنجه

خالد شیخ محمد که اصالتا پاکستانی است اما در کویت متولد شده در سال ۲۰۰۳ در پاکستان دستگیر شد و به در سال ۲۰۰۶ به بازداشتگاه نظامی گوانتانامو منتقل شد.
او که مهم ترین متهم است بنا به ادعای دادستان های نظامی اعتراف کرده که طراح اصلی حملات یازده سپتامبر و حملاتی دیگر توسط القاعده بوده است.
به ادعای دادستان ها وی عامل انفجار در یک کلوب شبانه در بالی، انفجار مرکز تجارت جهانی در سال ۲۰۰۳، قتل دنیل پرل روزنامه نگار و تلاش نافرجام برای انفجار یک هواپیما از طریق بمبی جاسازی شده در کفش بوده است.
بر همین اساس رمزی بن الشبیه که یمنی است در پیدا کردن مدارس آموزش خلبانی برای هواپیمارباها کمک کرده است.
علی عبدالعزیز علی متهم است به ۹ هواپیماربا کمک کرده وارد خاک آمریکا شوند.
مصطفی احمد الحوساوی نیز که اهل عربستان سعودی است به ادعای دادستان ها به هواپیمارباها پول، لباس، و کارت های اعتباری داده است.
متهم دیگر ولید بن عطاش که او نیز اهل یمن است بر همین اساس محافظ اسامه بن لادن بوده و برخی از هواپیمارباها را آموزش داده است.
دولت اوباما در ابتدا تلاش می کرد که محاکمه این افراد در دادگاهی غیرنظامی صورت پذیرد ولی در آوریل سال ۲۰۱۱ بعد از مخالفت های گسترده، این تصمیم را تغییر داد.
بر اساس اسناد سی آی ای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا او ۱۸۳ بار توسط شیوه القاء حس خفگی شکنجه شده است.




در دور اول انتخابات فرانسوا اولاند ۲۸.۶ درصد از آراء را از آن خود کرد و از نیکلا سارکوزی پیشی گرفت.
فرانسه در حالی برای دومین دور انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود که ممکن است یک سوسیالیست برای اولین بار از سال ۱۹۸۸ رییس جمهوری این کشور شود.
در دور اول این انتخابات فرانسوا اولاند ۲۸.۶ درصد از آراء را از آن خود کرد و از نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فعلی فرانسه که رقیب او نیز هست پیشی گرفت.
آقای سارکوزی در این رقابت ها ۲۶.۲ درصد رای آورد.
افزایش بیکاری و بحران یورو دو موضوع اصلی مطرح در مبارزات انتخاباتی بوده است.
آقای سارکوزی می گوید فرانسه را از گرفتار شدن در دام رکود نجات داده و می تواند "فرانسه مقتدر" را حفظ کند. آقای اولاند می گوید فرانسه در "بحرانی جدی" است و به تغییر نیاز دارد.
حوزه های رای گیری در فرانسه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعداز ظهر برای رای دهندگان باز خواهند بود و در شهرهای بزرگ نیز رای گیری دو ساعت بیشتر ادامه خواهد داشت.
روز چهارشنبه دو رقیب در مناظره تلویزیونی پرحرارتی شرکت کردند که نزدیک به ۱۸ میلیون نفر تماشاچی داشت.
آقای اولاند می گوید نرخ مشارکت در انتخابات می تواند در نتیجه آن تاثیر داشته باشد.
نیکلا سارکوزی نیز گفته هیچ انتخاباتی در فرانسه تا کنون تا این حد غیرقابل پیش بینی نبوده است.
در آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی هر دو رقیب تلاش کردند در نظر حامیان مرین لوپن، نامزد راست افراطی و فرانسوا بیرو نامزد میانه رو در دور اول بهتر جلوه کنند.
خانم لوپن که در دور اول ۶.۴ میلیون رای آورده گفته رای سفید خواهد داد اما از هوادارنش خواسته به "ندای وجدان" خود عمل کنند.
آقای بیرو هم که تقریبا ۹ درصد آراء دور اول را به دست آورده گفته در دور دوم از آقای اولاند حمایت می کند.
این نامزد سوسیالیست انتخابات ریاست جمهوری مورد تایید ژان لوگ ملنشان، نامزد چپ افراطی نیز قرار گرفته است.
آقای ملنشان ۱۱ درصد آراء را در دور اول به دست آورد.
نیکلا سارکوزی که از سال ۲۰۰۷ رییس جمهوری فرانسه بود وعده داده کسر بودجه عظیم فرانسه را کاهش خواهد داد و از کسانی که بابت فرار مالیاتی از فرانسه خارج می شوند مالیات خواهد گرفت.
آقای اولاند نیز وعده داده که مالیات شرکت های بزرگ و کسانی را که سالانه بیش از یک میلیون یورو درآمد دارند افزایش بدهد.
آقای اولاند می خواهد حداقل دستمزد در فرانسه را افزایش بدهد و ۶۰ هزار معلم بیشتر استخدام کند. او در عین حال به دنبال کاهش دو ساله سن بازنشستگی در بعضی از کارمندان است.
اگر آقای اولاند به ریاست جمهوری فرانسه انتخاب شود اولین رییس جمهوری چپ گرای این کشور بعد از فرانسوا میتران خواهد بود که دو دوره هفت ساله رییس جمهوری این کشور بود.
همچنین در این صورت اولین بار از سال ۱۹۸۱ خواهد بود که یک رییس جمهوری برای بار دوم به کاخ الیزه راه پیدا نمی کند.
در پی انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی نیز در ماه ژوئیه برگزار خواهد شد.






اخبار روز:
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، روز یک شنبه سوم اردیبهشت ماه سال ۹۱ برای اجرای حکم شش سال حبس، به زندان اوین منتقل شده است.
این محکومیت ناعادلانه درحالی به این زن شجاع مدافع حقوق بشر وارد شد، که او پیش از این، در پی اتهام‌های واهی "اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام" به طور غیر قانونی بازداشت ، در شرایط غیر قانونی نگهداری و در دادگاهی غیرعلنی و غیرمنصفانه به تحمل شش سال زندان محکوم شده بود.
نرگس محمدی،زنی که زندگی اش را وقف دفاع از محرومان و ستم‌دیدگان جامعه و تلاش برای داشتن جامعه‌ای سالم و عاری از بی‌عدالتی، تبعیض و حق‌کشی کرد، در منزل والدینش بازداشت شد و قوه قضائیه جمهوری اسلامی با بازداشت او به جای قدرشناسی و پاس‌داشت فعالیت‌های ارزنده‌اش، آشکارا اقدام به نقض صریح مواد ٣-۵-۹-۱۰-۱۱-۱٣-۱۹و۲۰ اعلامیه¬ی جهانی حقوق بشر کرده است.
چه مرجعی پاسخ گوی این پرسش¬ها خواهد بود که" دفاع از حقوق بشر " چگونه و چرا می‌تواند جرم تلقی شود؟ چرا باید خشونت دولتی علیه دو کودک خردسال به جرم دفاع مادرشان از حقوق شهروندی و انسانی اعمال شود؟ وقت آن است که از خودمان بپرسیم جای ما در اعمال این خشونت-ها کجاست، اگر به آن اعتراض نکنیم؟ آیا سکوت در برابر احکام سنگین فعالان حقوق بشر، تایید و همراهی با آن نیست؟
با استناد به ماده¬ی ٣ پیمان نامه جهانی حقوق کودک دولت¬ها موظف¬اند؛ در هر اقدامی منافع کودک را در نظر بگیرند. محرومیت از دیدار فرزندان خردسال وی با مادر، نقض صریح ماده¬ی ۹ پیمان-نامه حقوق کودک به شمار می¬آید.
نرگس محمدی در دوران بازداشت غیر قانونی‌اش دچار بیماری شده و بیماری او با شرایط عصبی و تنش‌های محیطی ارتباط مستقیم داشته و در صورت ادامه¬ی نگهداری‌ در شرایط زندان، به دور از مراقبت پزشکی خطر جانی وی را تهدید می¬کند .
ما فعالان حقوق زنان، فعالان حقوق بشر و نیز فعالان اجتماعی و سیاسی مصرانه از حکومت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم دست از پرونده‌سازی علیه فعالان مدنی برداشته و به خشونت علیه فعالان مدنی و سیاسی پایان دهد.
ما آزادی بدون قید و شرط خانم نرگس محمدی را خواستاریم و با وجود همه بی‌عدالتی‌ها، هنوز امید داریم که آزادی وی، مقدمه‌ای برای آزادی همه زندانیان اندیشه شود.


امضا کنندگان :
آذر محلوجیان،آذر کوچک،آذر یغمایی، آرش حافظی ،آزاده بهکیش ،آزاده خسروشاهی،آزاده دواچی،آزیتا رضوان،آسو صالح،آسیه امینی ،آنا پاک،آیدا سعادت ،آینده آزاد، آیدا قجر آرمین رحمانی،آزاد مرادیان ، آزاده تهرانی ، آزاده فرامرزیها،آزاده کیان، آزاده مرادیان ،آراز فنی، آمنه زمانی، آذر منصور،آدر داوودی، الناز انصاری ،الناز بهنام ، احسان حقیقت ، احمد احقری، احمد فرسان، احمد مدادی ، ارشاد علیجانی ، ،افروزمغزی،افسانه ایرانی،اقدس چرونده،اکبر زینالی، اکبر کریمیان،اکرم ابویی، اکرم خیرخواه،اکرم کوهساری مرند،اکرم محمدی ،امنه زاهدی ، اکرم نقابی، الهه گلکار،امیر رشیدی ،امیر کلهر،امیر مقراضی، امیر وارسته حیدری،امیرمحسن محمدی ،آنجلا نوبهار،انسیه سلمانی، اویس اخوان ،آیدا ابروفراخ ، ،بنفشه جمالی، بنفشه رحمانی،بهارا بهروان،بهاره اسدی،بهاره افقهی،بهرام اسماعیل بیگی،بهمن امینی،بهیه جیلانی،بورگان نظامی نرج آباد،بیژن مهر، بیژن افتخاری، بیژن پیرزاده،پانته آ بهرامی،پرتو نوری علا،پرستو اله یاری پروانه راد،پرویز داورپناه،پروین اردلان، پروین بختیار نژاد،پروین شهبازی،پری نعمانی، پریچهرافخمی،پریچهر نعمانی،پریسا کاکائی،پوران رضایتی، پوران رضایی،پوران کریمی، پویا جهاندار،پویان مکاری،توران ناظمی،توران همتی،ثریا فلاح، جادی میرمیرانی ،جعفر بهکیش،جلوه جواهری ،جمشید مهر،جهانگیر همتی، حامد ابراهیمی نژاد،حسن خرد ورزیان،حسن عربزاده حجازی،حسن نایب هاشم، حسن نجفی،حسن یوسفی اشکوری،حسین علوی،حسین همدانی،حمید بی آزار ، حمید کوثری، حمید مافی،حمیدرضا مسیبیان،حمیده نظامی،خدیجه مقدم، دانیال محمدزاده،درسا سبحانی ،دلارام علی،دیمتری بلوس، راضیه (پری) نشاط ،ربابه مستقیمی ،رزیتا فا ئزی،رزیتا فضایی،رضا گوهرزاد، رضا افشار،رضا کریمی،رضا علیجانی، رضا هیوا،رضوان مقدم،رمان کریمی،رهاعسگری زاده ، روان راونی، روحی شفیعی،روشنک آسترکی، رشید یاسائی ،رویا سحری،رویا شمس ، رویا طلوعی،رویا عراقی،رویا کاشفی، رها عسکری زاده ،زری کوچک، زندا سخی، زهرا رخشی، زهرا ابراهیمی،زهرا داوری،زهرا رضایی،زهره ارزنی،زهره اسدپور، زهره برومندی، زهره پهلوانی،زهره کریمی، زهره صادقی ،زینب پیغمبرزاده،ژیلا مهدویان ، ژیلا گل عنبر،ساحل سیستانی، سارا صحرانورد ،ساسان مهتدی، سامان ساواری، سپهر عاطفی،سپیده یوسف‌زاده،ستاره ساجدی،ستاره هاشمی، سحردیناروند،سحر کی،سحر مفخم،سعید حبیبی،سعید آگنجی،سعید پورحیدر، سعید کلانکی،سلمان سیما،سمیه رشیدی،سهراب رزاقی،سهیلا وحدتی، سوسن ایزدی،سوده راد،سوری برجیس،سوسن طهماسبی، سوسن محمدخانی غیاثوند، سوسن مهتدی ،سوفیا صدیق پور،سیاوش آریا، سیاوش عبقری،سیاوش لشگری- ،سیروس مقدم،سیما بختیاری، سیما حسین زاده،شاه غلامی،شاهین بنی احمدی، شایان وحدتی،شبنم موسوی، شری فرامرزی، شفیقه حمیدی، شقایق کمالی،شکوفه قبادی ،شمس تولایی،شهره شریفی ،شهلا انتصاری،شهلا عبقری، شهین بنی احمدی، شیرین شریفی، شیرین عبادی،شیرین فامیلی، شیوا بدیهی نژاد، شیوا نوجو،صادق کمالی، صبا واصفی،صبرا رضایی ، صبری نجفی،صدیقه مقدم،صدیقه وسمقی، طلعت ابراهیمی ،عاطفه امین، عسل پیرزاده، عشا مومنی،عشرت بستجانی ،عفت ماهباز،علی ابراهیمی،علی اکبر مهدی، علی اکبرموسوی(خوئینی)،علی تکواردی، علی سعیدیان،علی‌ شاکری، علی عبدالرضایی ، علی گوشه،علی عبدی،علی فاتحی،علی ماهباز،علی معینی،علی مهتدی، علیرضا منصوری،عیسی علوی،فاطمه بهادر،فاطمه بهاور،فاطمه رضایی، فاطمه حقیقت جو ،فاطمه مسجدی،فاطمه مقدم، عصمت بهرامی،فایزه ایزدی، فخری شادفر،فخری فرین، فرح شیلاندری، فرزانه آقایی پور، فرزانه جلالی ،فرزانه راجی ، فرشته جلیلی ، فروغ سمیع نیا، فریبا داودی مهاجر،فرید فرهان، فریدقائم مقامی، فریده کیومهر، فریده یزدی، فهیمه ملتی،فیروزه رمضان زاده، فیروزه مهاجر، کاظم علمداری، کاظم کردوانی، کاوه کرمانشاهی،کاوه مظفری، کلارا مرادیان ،گلنار جاوید،گیسو جهانگیری،گیتی سلامی، لادن نصرالهی، لاله موذن زاده، لیلا اسدی،لیلا سیف الهی،لیلا صحت،متین مسکین،مجید حسینی ،محبوبه محمدی،محبوبه منصوری،محبوبه عباسقلی زاده،محبوبه حسین زاده ،محمد حسین جعفری، محمد رحمان زاده،محمد شوراب،محمد صادقی،محمد متقی، محمود رفیع ، مرتضی کاظمیان،مریم ابراهیمی ،مریم افشاری،مریم اکبری،مریم اهری ، مریم حکمت شعار،مریم رحمانی،مریم زندی ،مریم قاسمی، مریم حسین خواه ،مریم کاویانی ، مریم موذن زاده، مریم محمد زاده ،مریم موسوی،مریم نایب یزدی، مژگان ثروتی، معززخواهشی، معصومه ضیا ، معصومه زمانی،مقداد بیاتی،منصور اسالو،منصوره بهکیش ،منصوره شجاعی، منوچهر شجاعی،منوچهر فاضل،منوچهر مقصودنیا، منیره دهکردی، منیره برادران، منیره کاظمی، منیژه شکوهی تبریزی ،مهدی حاجتی، مهدی یوسفی ، مهدی عربشاهی،مهدیه صالحپور، مهدیه فراهانی، مهرانگیزکار، مهرداد درویش پور،مهرنوش اعتمادی ،مهرنوش کریمی اندو،مهری جعفری، مهشید پگاهی،مهشید راستی،مهناز پراکند،مهنازعلایی ،مهوش علاسوندی، مهین افشار، مهین شکراله پور،مونا آقایی ،میترا ابراهیمی ،میترا آریان ، میثاق افشار، میثاق پارسا ،میثم معتمدنیا، میرحمید سالک ، مینا کشاورز، مینا نیک ،مینوایرانمنش، نادر احسنی ،ناهید قاسمی، ناهیدانتصاری، ناهید جعفری،ناهید حسینی ،ناهید کشاورز، ناهید میرحاج ،نجیبه اسدپور، نرگس کرمانشاهی، نریمان مصطفوی، نسرین بصیری، نسیم آریان ، نصرت اله شاهدی، نسترن سمیعی ،نوشین احمدی خراسانی،نوشین شاهرخی، نوید خانجانی،نوید محبی،نیره توحیدی، نیره جلالی (مادربهکیش) ، نیکزاد زنگنه، نیما گنجفر،هادی یوسفی، هایده کاظمی، هدا امینیان، هلن نوشای، الهه امانی،وجیهه مقدم،وحیده محمودی،ویکتوریا آزاد، یاسر معصومی،یاور خسروشاهی،یوروش مهر علی بیگی
ائتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران(ایکاوی)
کمیته گزارشگران حقوق بشر
حامیان مادران پارک لاله لس آنجلس-ولی
حامیان مادران پارک لاله
حامیان مادران پارک لاله ایتالیا
حامیان مادران پارک لاله - دورتموند
حامیان مادران پارک لاله ایران ، هامبورگ
حامیان مادران پارک لاله/فرانکفورت 




نگاه‌های نو، رسانه‌های نو، نهادهای نو

طی سال‌های اخیر، و بخصوص بعد از پا گرفتن ارتباطات دیجیتالی و رسانه‌های اینترنتی، ما شاهد نگاه نو به جهان و انسان و روابط اجتماعی هستیم. این نگاه نه از یک سمت، بل‌که از سمت‌های مختلف به جهان و انسان می‌نگرد. این نگاه نه به یک ذهن و یک مغز، بل‌که به ذهن‌ها و مغزهای مختلف تعلق دارد. تفاوت این نگاه با نگاه‌های پیشین در متعدد بودن صاحبان نگاه است، به عبارتی نه یک نظریه‌پرداز، بل‌که انسان‌های عادی به طرح جهان‌بینی خود می‌پردازند و زشت و زیبا و درست و نادرست، آن‌چه را که در ذهن دارند با دیگران به اشتراک می‌گذارند. بنابراین، این نگاه، یک نگاه کلاسیک و مدوّن و فشرده در فرمول‌های دقیق نیست. پراکنده است، متنوع است، متفاوت است، نوگراست... برای این نگاه، به عنوان یک دستگاه عظیم و بی‌شکل و دائماً تغییریابنده می‌توان صفت‌های بسیاری برشمرد، ولی اصلی‌ترین صفت آن، قدرت انطباق با شرایط روز و نو شدن آن است.
این نگاه نو، رسانه‌های نو را به‌وجود آورده، و رسانه‌های نو، باعث گسترده شدن این نگاه شده. به عبارتی رابطه‌ی متقابل میان این دو، به رشد هر دو منجر شده و آن‌ها را به حرکت و پویایی واداشته است. اما برای تغییر در سطح سیاسی و اجتماعی تنها وجود نگاه نو و رسانه‌ی نو کافی نیست، بل‌که ما به نهاد نو نیز نیاز داریم. آیا چنین نهادهایی را در اختیار داریم و آیا متناسب با نگاه‌ها و رسانه‌های نو، نهادهای نو نیز به وجود آمده‌اند؟ به نظر می‌آید پاسخ این سؤال منفی باشد هر چند وجود نهادهایی مانند ان.جی.او ها که حامل نگاه نو و عاملِ پراکندن و نهادینه کردن آن در میان مردم عادی هستند گام مهمی در ایجاد چنین نهادهایی به شمار آید. آیا ما به عنوان صاحبان افکار نو، و رسانه‌های نو، قادر به ایجاد نهادهای نو، مانند احزاب نو، سازمان‌های نو، کانون‌های نو، و امثال این‌ها هستیم؟
در داخل کشور، به خاطر شرایط حاکم، شاید امکان تشکیل نهادهای نو نباشد، اما در خارج از کشور که محدودیتی برای تشکیل نهادهای نو وجود ندارد، می‌توان به چنین کاری اقدام کرد. ما در دایره‌ی بسته‌ی نهادهای قدیمی و مباحث کهنه‌شده‌ی آن‌ها گیر افتاده‌ایم و راهی برای گریز نمی‌یابیم (مثلاً در امر سیاست، در دایره‌ی بسته‌ی سلطنت‌طلبی و جمهوری‌خواهی و سبز بودن و طرفدار رجوی و خاتمی بودن، و اگر خیلی همّت کنیم، جمع کردن این‌ها زیر سقف یک کنفرانس دست و پا می‌زنیم و به خارج از این دایره‌های بسته اصولاً فکر نمی‌کنیم). تاکنون چند در صدِ اهلِ سیاستِ نوگرایِ ما به این فکر افتاده‌اند که مثلاً حزبی مانند حزب "پیرات"(*)های سوئد و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، به راه اندازند و صاحبان نگاه نو به جهان و دستگاه‌های موجود در آن‌را زیر یک پرچم واحد گرد آورند و به فعالیّت متشکّل بپردازند؟
ممکن است گفته شود، آن چه امثال پیرات‌ها می‌گویند متناسب با جوامع پیش‌رفته است و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. منظور نه شبیه‌سازی یک حزب خارجی، بل‌که الگو گرفتن برای ساختن و شکل دادن به نهادی متناسب با خواسته‌های جوان و نو ست که اگر درست انجام شود در مدتی کوتاه فراگیر می‌شود و عده‌ی زیادی را گرد هم می‌آورد.
فراموش نکنیم که وظیفه‌ی رسانه نه تبدیل به نهاد شدن، نه زیر پرچم نهاد رفتن، و نه نهاد ایجاد کردن است بل‌که وظیفه‌ی رسانه طرح نظرهایی مانند نظر حاضر است برای از قوّه به فعل در آمدن و جامه‌ی تحقق پوشیدنِ طرح‌های بر آمده از نگاه‌های نو. وظیفه‌ی رسانه انعکاس رویدادهای پیرامونی است و ارائه‌ی راه‌های مختلف برای دست یافتن به جامعه‌ای نو و پیش‌رفته، و این فعالان سیاسی و اجتماعی هستند که باید از نگاه‌های نوی ارائه شده در رسانه‌ها برای ایجاد نهادهای نو بهره گیرند.

* با تلفظ انگلیسی، پایرت



بررسی اموال و دارایی های مسئولان به مجمع تشخیص مصلحت رفت

نمایندگان مجلس با اصرار مجدد بر مصوبه قبلی خود درباره لزوم اعلام فهرست اموال و دارایی خود، همسر و فرزندان تحت تکفل مسئولان جمهوری اسلامی، برای تعیین تکلیف نهایی، به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه)‌ گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی درباره طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران که اعاده شده از شورای نگهبان بود را بررسی کرده و بر مصوبه قبلی خود در ماده ۲ طرح مذکور، اصرار کردند و به همین دلیل برای تعیین تکلیف نهایی این طرح، آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کردند.
به گزارش فارس، نمایندگان در ماده ۲ طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب کرده بودند که به منظور افزایش اعتماد عمومی مردم به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و ارتقاء سلامت اداری از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون یکی از شرایط تصدی سمت‌های موضوع این قانون و ادامه تصدی آنها، اعلام فهرست اموال و دارایی خود، همسر و فرزندان تحت تکفل است.
کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این ماده که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، بر مصوبه قبلی خود اصرار کرده بود که وکلای ملت نیز در صحن علنی با ۱۲۸ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع از ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن علنی با این پیشنهاد کمیسیون قضایی موافقت کردند و این ماده از طرح مذکور را برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص ارسال کردند.




تجمع ۲۰۰۰ کارگر فصلی «نی بُر» کشت و صنعت کارون

عضو شورای اسلامی کار کارگران نی بر کشت صنعت کارون شوشتر گفت: دو هزار کارگر فصلی «نی بُر» کشت و صنعت کارون شوشتر در اعتراض به اخراج‌شان، پیش از پایان برداشت محصول و همچنین در خصوص عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل طی دو روز گذشته در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.
رحم خدا عباسی در گفتگو با ایلنا ضمن اشاره به اینکه کارگران فصلی به کار تخصصی بریدن نی اشتغال دارند خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای این کارگران شد و اظهار داشت: کارگران در ابتدای هر فصل برداشت تا پایان فصل مشغول بکار بودند اما امسال متاسفانه با وجود اینکه ۳۵۰۰ هکتار از نی‌ها باقی مانده است از کارگران خواسته شده بر سر کار خود حاضر نشوند.
او افزود: عده زیادی از کارگران نی بر کشت و صنعت به سن بازنشستگی رسیده‌اند اما به دلیل تعویق در پرداخت حق بیمه توسط کارفرما امکان بازنشسته شدن و استفاده از مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی را ندارند، علاوه بر این سازمان تامین اجتماعی کار این کارگران را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌کند.
او یاد آور شد: کارگران فصلی نی بر تا پایان برداشت نی، قرار داد امضاء کرده‌اند و بهانه مسئولان این واحد تولیدی از اخراج کارگران پیش از موعد مقرر این بوده که می‌خواهند اجرای این پروژه را به پیمانکاران دیگری واگذار کنند.
عباسی همچنین گفت: طرح طبقه بندی مشاغل برای این کارگران مصوب شده بود اما اجرای این طرح با مخالفت مدیریت جدید به جهت عدم پرداخت مابه‌تفاوت سالهای ۷۲ کارگران تا هم اکنون متوقف شده است.




خانه امین السلطان هم در معرض نابودی و تخریب

بعد از حمام فین کاشان و کاخ ناصریه، خبر از تخریب خانه امین السلطان در منطقه ۱۲ تهران می رسد.
خانه امین السلطان خانه باغی مربوط به دوره قاجاردر منطقه ۱۲ تهران از جمله بناهای تاریخی با ارزشی است که همانند دیگرآثارتاریخی کمربه تخریب آن بسته شده اما کمیته خانه باغ اتحادیه، رایزنی هایی را با شورای شهر وهمچنین اداره کل میراث فرهنگی برای پابرجا نگه داشتن این اثر تاریخی انجام داده است.
رسول صیقلی کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با ایلنا گفت: خانه امین السلطان، خانه باغی در منطقه ۱۲ تهران که مربوط به خاندان اتحادیه در دوره قاجار بوده است با بی تفاوتی مالکان این بنای با قدمت درخطر تخریب قرار دارد.
وی افزود: درحال حاضر به دلیل گود برداری اطراف خانه باغ اتحادیه، منظره این اثر تاریخی به شدت خراب شده و مالکانش هم به دلیل عدم حضور در ایران تمایلی برای بازسازی یا احیای این بنای تاریخی ندارند.
درادامه این کارشناس به شکایت ازخانه باغ اشاره کرد واظهارداشت: پس از شکایت صورت گرفته و به میان کشیده شدن پای دیوان عدالت اداری، نام این بنای تاریخی از لیست آثار ملی حذف شد تا مالکانش به راحتی بتواننداین بنای قدیمی را به فروش برسانند.
صیقلی تاکید کرد: در همین راستا کمیته ای برای مقابله با فروش و تخریب این اثر تاریخی با عضویت دبیران اتحادیه‌ها و فعالان میراث فرهنگی تشکیل شده است که نیازمند همکاری و هماهنگی با شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی است اما متاسفانه تا امروز هیچ اقدامی از سوی هیچ سازمانی انجام نگرفته است.



مجلس از دولت شکایت کرد/ ارسال پرونده برداشت شبانه از بانکها به قوه قضاییه

مجلس شورای اسلامی با رای به گزارش تخلف دولت مبنی بر برداشت شبانه از بانک ها برای تامین ارز ، خواستار رسیدگی به این تخلف در قوه قضاییه شد.
به گزارش مهر، در جلسه امروز یکشنبه مجلس قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس ازبرداشت بانک مرکزی ازحساب بانک ها در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود.
این گزارش طبق ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس قرائت شد و پس از آن نمایندگان رای به ارجاع آن به قوه قضاییه دادند.
این گزارش طبق ماده ۳۳ و ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس در صحن علنی قرائت خواهد شد. بر اساس این دو ماده پس از قرائت گزارش تخلفات دولت در این رابطه گزارش به تصویب مجلس رسیده و به قوه قضائیه ارسال می شود.
بر اساس این گزارش برداشت بانک مرکزی از حساب بانکها در اسفندماه سال گذشته یعنی زمانی که بانکها حساب‌های پایان سال خود را صفر کردند و تعطیلات آغاز شد و هیچکس در بانکها حضور نداشت، انجام شده است.
برداشت بانک مرکزی از حساب بانکها یک شب قبل از پرداخت یارانه های نقدی صورت گرفته و این امر این شبهه را در اذهان عمومی مردم ایجاد کرد که دولت با کمبود بودجه برای پرداخت یارانه های نقدی مواجه است و محلی برای تامین نقدینگی یارانه های نقدی ندارد.
پس از آن در ابتدای سال جاری علی لاریجانی رئیس مجلس پیگیری برداشت شبانه و بدون اطلاع بانک مرکزی از حساب بانکها را از کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار شد. در همین حال، برخی از مدیران بانکها در تماس‌هایی با نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی این موضوع شدند.
در ادامه این پیگیری ها کمیسیون اقتصادی مجلس در اولین جلسه خود در سال ۹۱ بهمنی را برای پاسخ به سئوالات نمایندگان در این رابطه دعوت کرد. توضیحات بهمنی برای بسیاری از اعضای کمیسیون اقتصادی قابل قبول نبود.در ادامه روند پیگیری مجلس از این عمل غیر قانونی، کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گزارشی را در مورد برداشت بانک مرکزی از حساب بانک ها برای قرائت در صحن علنی مجلس آماده کرد که امروز قرائت شد.




هدفمندی یارانه ها و تحریم ها، وزارت بهداشت را با بحران رو به رو کرد

وزیر بهداشت دیگر نمی‌داند با چه ادبیاتی شرایط سخت کنونی و بی‌توجهی دولت برای تخصیص اعتبارات مناسب را به گوش دولتمردان برساند.
او که تا پیش از این تحریم‌ها را بی‌اثر می‌خواند دیروز از تشکیل کمیته مواجهه با بحران‌ها در وزارت بهداشت خبر ‌داد؛ بحران‌هایی که بیش از آنکه ناشی از مشکلات پزشکی و بهداشتی باشد متاثر از بحران مالی و کسری بودجه‌ای است که تحریم‌ها و تبعات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به آن دامن می‌زنند. وزیر بهداشت با اعلام اینکه امسال سخت‌ترین سال کاری را در طول سال‌های گذشته در پیش داریم، اظهار داشت: وضعیت خاصی در بودجه سال ۹۱ داریم و با توجه به تحریم‌ها احتمالا سال سختی هم در پیش داریم و باید کمربندها را محکم ببندیم. وزیر بهداشت همچنین گفت: امسال باید برخی بودجه‌ها را برای ذخیره دارو و تجهیزات پزشکی ذخیره‌سازی کنیم و لازم است در صرف اعتبارات دقت بیشتری صورت گیرد و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مساله گذر از بحران را مد نظر داشته باشند.
وی با اعلام اینکه این کمیته رفع کمبودهای دارویی، واکسن‌ها و تجهیزات پزشکی را در کشور رصد خواهد کرد، ادامه داد: تحریم‌ها جدی است و باید کمربندها را برای مواجهه با آن ببندیم.
شرق نوشته است که در همین حال پس از مصوبه دولت مبنی بر اختصاص یک‌هزار و صد‌میلیارد تومان از بودجه بخش سلامت به وزارت راه مسکن و شهرسازی، از وزارت بهداشت خبر می‌رسد خزانه دولت با واریز این مبلغ به وزارت راه مخالفت کرده است. ظاهرا این ممانعت پس از مخالفت‌های نمایندگان مجلس و رسانه‌ای شدن موضوع صورت گرفته است.
اقدام دولت در جابه‌جایی اعتبارات و حق قانونی وزارت بهداشت به وزارت راه از آنجایی مورد انتقاد نمایندگان مجلس و سکوت معنادار متولیان بهداشت و درمان قرار گرفته است که براساس قانون بودجه سال ۹۰ مصوب مجلس شورای اسلامی دولت موظف بود سه‌هزار‌میلیاردتومان از عواید حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را به منظور ترمیم تبعات اجرای این قانون بر نظام سلامت، به وزارت بهداشت اختصاص دهد.
پس از آن دولت در آخرین روزهای اسفند سال ۱۳۹۰ از مجموع سه‌هزار‌میلیارد تومان حق قانونی وزارت بهداشت تنها دوهزار‌میلیارد را اختصاص داد و هفته گذشته نیز مصوب کرد باقیمانده این اعتبار به حساب وزارت راه، مسکن و شهرسازی واریز شود.
همزمان پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت پس از سکوت مسوولان بهداشت و درمان، اقدام به انتشار گفت‌وگویی با انوشیروان محسنی‌بندپی کرده است که براساس آن نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در تربیون وزارت بهداشت با انتقاد از عملکرد دولت عنوان کرده است: در حالی که وزارت بهداشت کسر بودجه زیادی دارد، دولت ۱۱۵۰‌میلیاردتومان از هدفمندی یارانه‌ها را از سبد سلامت برداشته و به پاداش آخر سال کارکنان وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده است.
عدم اختصاص به‌موقع اعتبارات و بی‌توجهی دولت به مسایل حوزه بهداشت درمان کار را به جایی رسانده است که متولیان بهداشت و درمان کشور به جای چشم داشتن به انجام وظایف دولت در قبال وزارت بهداشت به نمایندگان مجلس و اهرم‌های قانونی آنها متوسل شوند. بی‌توجهی دولت به مسایل وزارت بهداشت در مقطع کنونی با توجه به اجرای قانونی هدفمندی یارانه‌ها و تبعات آن به بالاترین حد خود رسیده و مسوولان وزارت بهداشت و شخص وزیر را به منتقدان خاموش دولت تبدیل کرده است. با این حال از وزارت بهداشت و درمان خبر می‌رسد خزانه دولت با مصوبه دولت مبنی بر اختصاص سهم قانونی به وزارت بهداشت به وزارت راه مخالفت کرده است و مجلس شورای اسلامی سعی دارد با لغو مصوبه دولت پول بادآورده وزارت راه را به وزارت بهداشت برگرداند.
در این رابطه «انوشیروان محسنی‌بندپی» با اشاره به اقدام مبنی بر اختصاص ۱۱۵۰‌میلیاردتومان نظام سلامت به پاداش آخر سال کارکنان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: حقوق و مزایا و پاداشی که کارکنان وزارت راه و شهرسازی از جمله سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان هواپیمایی کشوری و راه‌آهن در شب عید دریافت کردند را مقایسه کنید با حقوق و مزایای کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، می‌بینید که دریافتی کارکنان وزارت راه و شهرسازی اصلا با دریافتی کارکنان وزارت بهداشت قابل مقایسه نیست.
وی می‌افزاید: پس چرا دولت ۱۱۵۰‌میلیاردتومان از سه‌هزار‌میلیارد تومان هدفمندی یارانه‌ها را که باید به نظام سلامت پرداخت می‌کرد از سبد وزارت بهداشت کسر و به وزارت راه و شهرسازی داده است؟ نماینده نوشهر و چالوس ادامه داد: وزارت بهداشت هنوز ۲۵۰۰‌میلیاردتومان بدهی در سال ۹۰ دارد. بیمارستان‌های کشور و پرسنل نظام سلامت مشکلاتی دارند، بسیاری از کارکنان نظام سلامت به دلیل همین مشکلات به ما مراجعه می‌کنند و خواهان انتقال خود به وزارتخانه‌هایی نظیر راه و شهرسازی هستند. بنابراین این اقدام دولت هیچ توجیهی ندارد.
محسنی‌بندپی اضافه کرد: سال گذشته به همت مجلس هشتم و به‌خصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان توانستیم سه‌هزار‌میلیاردتومان از ناحیه صرفه‌جویی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را به نظام سلامت اختصاص دهیم که دولت باید در سال اول قانون برنامه پنجم توسعه آن را به طور کامل به وزارت بهداشت پرداخت می‌کرد.
وی گفت: ولی دولت با‌هزار و یک زحمت و پیگیری ۲۹۹‌میلیاردتومان آن را در آذر و دی ۹۰ و با تاخیر ۹ماهه پرداخت کرد و دوهزار‌میلیاردتومان را هم بعد از قرائت نامه اعتراض کمیسیون بهداشت و درمان در صحن علنی مجلس و در تاریخ ۲۰ و ۲۴ اسفند به وزارت بهداشت تحویل داد. نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: هزار‌میلیاردتومان دیگر از این سه‌هزار‌میلیارد باقی‌مانده بود که دولت به یکباره طی یک صورتجلسه در اواخر سال ۹۰ این رقم را برای پرداخت پاداش کارکنان شاغل و بازنشسته وزارت راه و شهرسازی به این وزارتخانه داد.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه این اقدام غیرقانونی در اواخر سال ۹۰ صورت گرفته، بعید است عمر مجلس هشتم کفاف پیگیری آن را بدهد، اما با توجه به اینکه اکثر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم منتخبان مجلس نهم هستند، می‌توان امید داشت که این تخلف در مجلس نهم پیگیری شود.
انتقاد انجمن‌های پزشکی از اقدام دولت
علاوه بر نمایندگان مجلس و متولیان وزارت بهداشت اقدام اخیر دولت با واکنش شدید انجمن‌های پزشکی نیز مواجه شده است. به طوری‌که رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به کمبود بودجه وزارت بهداشت، اظهار داشت: متاسفانه پول بخش سلامت هزینه راه‌سازی می‌شود. این موضوع که سرمایه‌گذاری در بخش سلامت هزینه نیست، خیلی مهم است. متاسفانه تصمیم‌گیران فکر می‌کنند پولی که در بخش بهداشت و درمان خرج می‌شود، هزینه است.
در حالی که با سرمایه‌گذاری در این بخش، از بروز هزینه‌های سنگین ناشی از درمان بیماری‌ها پیشگیری کرده‌ایم. از سوی دیگر رییس جامعه جراحان ایران با عنوان این مطلب که بودجه نظام سلامت کافی نیست، تاکید کرد: طبق قانون باید ۱۰ درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص پیدا کند ولی معلوم نیست این پول کجاست. دکتر ایرج فاضل با اشاره به مشکلات کنونی نظام سلامت کشور می‌گوید: بر اساس قانون، تعرفه‌ها باید واقعی شوند ولی هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاده است.
در حال حاضر هیچ مرجعی در کشور برای تعیین تعرفه وجود ندارد. فاضل افزود: در سال‌های گذشته قانون نسبتا مترقی نظام پزشکی در مجلس به تصویب رسید. بر اساس این قانون تعیین تعرفه‌ها برعهده سازمان نظام پزشکی بود و هیچ سازمانی در کشور به اندازه سازمان نظام پزشکی صلاحیت لازم و آگاهی کافی برای تعیین تعرفه‌ها را ندارد اما متاسفانه سال‌های بعد عده‌ای از نمایندگان تمام هم و غم خود را معطوف به مثله کردن این قانون کردند و حق تعیین تعرفه را از سازمان نظام پزشکی گرفتند و برعهده شورای‌عالی سلامت گذاشتند.
وی در ادامه گفت: تا زمان به وجود آمدن تشکیلات جانشین برای تعیین تعرفه‌ها، نظام پزشکی باید تعرفه‌ها را تعیین کند. از سوی دیگر جامعه پزشکی فقط برای راه‌اندازی کنگره تاسیس نمی‌شود. در حال حاضر وقت آن رسیده است که جوامع پزشکی به تعرفه‌ها رسیدگی کند و این کار چندان مشکل نیست. رییس جامعه جراحان ایران تاکید کرد: بسیاری از پزشکان در بخش دولتی کار می‌کنند و ما نگران آنان هستیم چرا که این پزشکان با تعرفه‌های ناچیز باید زندگی خود را بگذرانند و کسانی که این تعرفه‌ها را به پزشکان تحمیل می‌کنند عامل به وجود آمدن پدیده زیرمیزی هستند.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر شورای‌عالی سلامت مسوول تعیین تعرفه‌های پزشکی است این در حالی است که پس از گذشت حدود دو ماه از سال ۹۱ این تعرفه‌ها هنوز مشخص نشده است.
رییس جامعه جراحان ایران در ادامه گفت: یکی از مسایل عمده در کشور میزان سرمایه‌گذاری روی سلامت است. امروز به دلیل وجود مسایل مختلف از جمله اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزایش روزافزون هزینه‌های پزشکی، کسری سالانه بودجه فقیر نظام سلامت، تحریم‌ها، سهل‌انگاری و کم‌کاری صندوق‌های بیمه و پرداخت نکردن مطالبات بیمارستان‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم. وی تاکید کرد: بودجه نظام سلامت نه تنها کافی نیست بلکه هرساله با کسری‌هایی مواجه می‌شود.



۶۰ درصد کسری در آمد کارگران

در حالی که برخی معتقدند خط فقر یک خانواده ۵ نفره یک میلیون و نیم تومان در ماه است، برخی از تحلیل ها حاکی از کسری درآمد شصت درصد کارگران دارد.
با افزایش شکاف بین حداقل دستمزد و سبد معیشت خانوار کارگری در سال‌های اخیر، مصوبه ۳۸۹هزار تومانی حداقل مزد امسال فقط ۴۰درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و کارگران با ۲۳۳‌هزار تومان کسری مواجه‌اند که این مساله باعث تحریک ۵۰‌درصد آنان به انجام کار دوم شده است. در سال‌های گذشته با وجود افزایش ۹ تا ۲۰‌درصد حداقل دستمزدهای کارگران و مشمولان قانون کار در هر سال، خانوار کارگری نتوانسته است تناسب چندانی بین هزینه‌ها و درآمد ماهانه خود ایجاد کند و این وضعیت با جابه‌جا شدن قیمت‌ها و افزایش یک‌باره آن در بازار، بدتر نیز شده است.
۶۰درصد کسری درآمد
مهر نوشت: متاسفانه در حداقل یک دهه گذشته نمایندگان کارگران نیز نتوانستند آنچنان که باید به خواسته‌های خود در نشست‌های تعیین حداقل دستمزد سالانه برسند و همه سال‌ها بنا به مصلحت‌هایی حداقل دستمزد با نظر دولت تعیین و اعلام شده است. تعیین حداقل دستمزدهای دستوری و معمولا فاصله‌دار با نظرات جامعه کارگری باعث شده است که آنها نتوانند در سال‌های دهه ۸۰ و بعد از آن در آغاز دهه ۹۰ میزان هزینه‌ها و خواسته‌های خانوار خود را با دریافتی پایان ماه مطابقت دهند. برای تعیین حداقل دستمزد سال ۹۱ نیز کارگران پیشنهادهایی به مراتب بالاتر از ۳۸۹‌هزار تومان مصوبه شورای‌عالی کار داشته‌اند و ارقامی بیش از ۵۰۰‌هزار تومان و حتی تا یک‌‌میلیون را به عنوان حداقل دستمزد مطرح می‌کردند اما هرگز به آن نرسیدند. آنها همواره مطرح کردند درست است که نمی‌توانیم به حداقل دستمزدهای مطلوب جامعه کارگری به دلیل وجود مشکلات نقدینگی و ناتوانی بنگاه‌ها در تامین هزینه‌ها دست یابیم، اما این مساله نمی‌تواند ما را از انجام کار کارشناسی روی تغییرات سبد معیشت خانوار و همچنین قیمت‌ها بازدارد و حداقل می‌توانیم واقعیت‌ها را اعلام کنیم.
واقعیت‌ها را اعلام می‌کنیم
هم‌اکنون هزینه مربوط به اجاره یا خرید مسکن از جمله مهم‌ترین اقلام در سبد معیشت خانوار کارگری تلقی می‌شود که ۲۵ تا ۴۰‌درصد از کل هزینه‌های کارگران را در ماه تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن اقلام کلیدی دیگری نیز در سبد هزینه‌های کارگران مطرح است که می‌توان به هزینه‌های مربوط به تامین اقلام خوراکی، پوشاک، حمل‌ونقل، بهداشت و درمان، تحصیل خود و فرزندان در مراحل بعدی مسافرت‌های تفریحی و زیارتی و مواردی از این دست اشاره کرد. عبدالله مختاری، عضو هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر حداقل دستمزدهای مصوب شورای‌عالی کار فقط می‌تواند ۴۰‌درصد نیازهای آنان را تامین کند، گفت: متاسفانه این موضوع باعث شده است که بیش از ۵۰‌درصد کارگران به شغل دوم فکر کنند.
شغل دوم؛ راهکار جبران کسری درآمد
عضو هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، اظهار داشت: تا زمانی که اهمیت منابع انسانی در بنگاه‌ها در حد شعار باشد، صنعت آنچنان که باید جایگاه اصلی خود را در اقتصاد پیدا نخواهد کرد.
مختاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشتر مدیران بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی در بخش خصوصی و دولتی هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی و دستمزد کارگران را به عنوان هزینه سربار و اضافی تلقی می‌کنند، گفت: هر زمانی که این دیدگاه تغییر یابد و مدیران هزینه‌های نیروی انسانی را سرمایه بنگاه بدانند؛ پیشرفت‌های سریعی در کشور اتفاق می‌افتد. این مقام مسوول کارگری با اشاره به این مطلب که بهره‌وری نیروی کار ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با دستمزد و حقوق افراد دارد، افزود: اگر بنگاه نتواند آنچنان که لازم است معیشت نیروی خود را تامین کند دیگر نمی‌تواند انتظار بهره‌وری داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در شورای‌عالی کار نیز کارگران نمی‌توانند حرف‌های خود را به راحتی بزنند و با اعلام نرخ‌های تورم غیرواقعی، به ناچار سبد معیشت خانوار از بررسی‌ها حذف می‌شود در صورتی که تامین معیشت خانوار در زمان نشست‌های کارگران، کارفرمایان و دولت برای دستمزد باید محور قرار گیرد.
۶۲۲هزار تومان؛ حداقل مزد مطلوب ۹۱
به گفته مختاری، انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی ظرفیتی است که در قانون کار از آن سخن گفته شد اما بنگاه‌ها تلاشی در این زمینه انجام نمی‌دهند. همچنین اقدامی نیز در مورد اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل صورت نمی‌گیرد. عضو هیات‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران تاکید کرد: هم‌اکنون بسیاری از کارگران مجبور می‌شوند برای تامین معیشت خود به شغل دوم رو بیاورند و این موضوع باعث شده است که میزان بهره‌وری افراد نیز تحت‌تاثیر ساعت کار زیاد در بنگاه‌ها قرار گیرد. این مقام مسوول کارگری تصریح کرد: در زمان فعلی بین حداقل دستمزد ۳۸۹‌هزار تومانی سال ۹۱ و نیازهای خانوار کارگری فاصله زیادی وجود دارد و می‌توان گفت که این ارقام تا ۴۰‌درصد هزینه‌های کارگران را تامین می‌کند.
وی گفت: کارگران در سال ۹۱ برای تامین هزینه‌های خانوار خود باید حداقل ۶۲۲‌هزار تومان دستمزد دریافت کنند که این میزان بدون احتساب اضافه کاری و سایر مزایا قابل طرح است. به عبارتی رقم ۶۲۲‌هزار تومانی باید به عنوان حداقل دستمزد سال ۹۱ به تصویب می‌رسید در صورتی که شورای‌عالی کار این رقم را ۳۸۹‌هزار تومان اعلام کرد.




ایران در قعر جدول رقابت پذیری اقتصادی؛ تورم بالا و کارایی پایین

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام کرد: براساس گزارش رقابت‌پذیری اقتصاد ایران که در یک تلاش یک ساله به دست آمده است در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی جزو ۳۰ کشور آخر رده‌بندی قرار داریم.
محمد نهاوندیان ضمن اعلام این مطلب گفت: اقتصادها به سه‌دسته اقتصادهای مبتنی بر رشد مواهب و منابع، مبتنی بر کارآیی و مبتنی بر نوآوری تقسیم‌بندی می‌شوند که اقتصاد ایران هنوز در مرحله انتقال از اتکا به رشد منابع به اقتصاد مبتنی بر کارآیی است. وی با بیان اینکه اتکا به کارآیی در اقتصاد کشور پایین است، گفت: تورم بالا در کشور ریشه در اتکا به نفت و منابع طبیعی دارد.
به نوشته پانا، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه گزارش اقتصاد ایران براساس چندین شاخص تهیه شده، اظهار کرد: دسترسی به منابع مالی، عدم‌ثبات در سیاست‌های دولت، تورم، دیوانسالاری در دولت، عدم‌وجود زیرساخت‌های کافی، مقررات دست‌وپا‌گیر نیروی کار، مقررات ارزی، کمبود نیروی کار تحصیلکرده، عدم‌رعایت اصول اخلاقی توسط نیروی کار، فساد، نرخ مالیات، مقررات مالیاتی، کودتا و دسترسی عمومی پایین از مشکل‌های فراروی کسب‌وکار از زاویه دید فعالان بخش خصوصی است که در این گزارش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نهاوندیان با اشاره به متغیرهایی که در آنها جزو ۳۰ کشور آخر رده‌بندی هستیم، خاطرنشان کرد: ایران در استحکام مالی بانک‌ها رتبه ۱۱۳، رتبه‌بندی اعتباری دولت ۱۱۴، استفاده از ابزارها و شیوه‌های پیشرفته بازاریابی رتبه ۱۱۴ و میزان مشتری‌مداری شرکت‌ها رتبه ۱۱۵ در میان ۱۴۲ کشور مورد ارزیابی را به دست آورده است.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه اگر رقابت‌پذیری افزایش یابد تولید ملی رشد می‌کند، خاطرنشان کرد: اینکه دیوار تعرفه را بالا و بالاتر ببریم کمکی به تولید نمی‌کند و در شرایطی که سیاست ارزی کشور مشوق واردات است از تعرفه کاری بر نمی‌آید. وی با اشاره به گزارش رقابت‌پذیری ایران اظهار کرد: این گزارش برآیند نظرهای مدیران بنگاه‌هاست و از خردارزیابی به‌دست آمده که می‌تواند مبنای اصلاحات کلان قرار گیرد.
نهاوندیان با بیان اینکه رو به جلو یا عقب‌گرد در اقتصاد بر سرمایه‌گذاری‌های آتی تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: رابطه غیرقابل انکاری میان سرمایه فرهنگی هر جامعه با فرآیند حرکت اقتصادی وجود دارد و اگر در فرهنگ عمومی یک جامعه ترویج و تشویق تولید ثروت انجام شود به طور حتم کارکرد اقتصادی آنها با هم متفاوت خواهد بود.



واردات تخم مرغ هندی و صادرات ۱۰۰ هزار تنی تخم مرغ به همسایگان

مدیران عامل اتحادیه‌های تعاونی‌ بخش خصوصی از برنامه صادرات ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای همسایه خبر دادند و گفتند: متاسفانه تخم‌مرغ هندی در چند روز اخیر وارد کشور شده است که با توجه به انباشت تولید داخلی از ادامه‌ این واردات جلوگیری به‌عمل آمد.
به گزارش مهر، افشین دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های عشایری اظهارداشت: متاسفانه در سال تولید ملی به جای اعمال سیاست‌ها و تصمیمات حمایتی دولت در بخش کشاورزی شاهد واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی هستیم.
به گفته دادرس، کشاورز و دامدار گران‌فروش نداریم و تولید‌کنندگان هم هیج تمایلی به افزایش قیمت محصولات ندارند، چون قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و اولین ضربه به خود تولیدکنندگان وارد می‌شود.
در ادامه هدایت‌الله اصغری مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم‌گذار اظهارداشت: صنعت مرغ تخم‌گذار برخلاف مرغ گوشتی قابلیت متوقف‌کردن تولید ندارد و طی چند ماه اخیر علی‌رغم افت قیمت‌ها و زیان تولید امکان متوقف‌شدن تولید نبوده است.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد از نهاده‌های صنعت طیور از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: واردات خوراک طیور وابسته به بازار‌های جهانی، نرخ ارز، مشکلات گشایش اعتباری و… است؛ لذا طی مدت اخیر واردات نهاده‌ها با مشکل مواجه بوده که این امر عامل افزایش قیمت بوده است.
وی گفت: امسال حداقل ۱۵۰ هزار تن تخم‌مرغ مازاد بر مصرف در کشور وجود دارد که ۵۰ هزار تن آن برای تنظیم بازار در نظر گرفته می‌شود و با توجه به کیفیت بالای تخم‌مرغ ایرانی حداقل ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ را می‌توان به کشور‌های همسایه صادر کنیم.
وی با رد واردات تخم‌مرغ‌های چینی خاطر نشان کرد: از ادامه واردات مقداری تخم‌مرغ هندی که مجوز واردات آن مربوط به ماه‌های گذشته بود،به دلیل انباشت تولید داخل جلوگیری شده است.




سرانه مصرف شیر در ایران ۶ برابر کمتر از میانگین جهانی

همزمان با گرانی فراورده های لبنی، مشاور انجمن صنایع لبنی ایران گفت: سرانه کنونی مصرف شیر در ایران ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم است که این میزان در کشورهای توسعه یافته ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم است
چمنی، در حاشیه برگزاری همایش تبیین ارزش غذایی شیر در همدان با بیان اینکه در شش دهه آینده جمعیت ۵/۵ میلیونی سالمندان ایران به ۲۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد افزود: ۸۰ درصد بیماری سالمندان در ایران اسکلتی و حرکتی است که این امر ضرورت استفاده از شیر را دوچندان می‌کند.
به گزارش جمهوری اسلامی، وی اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته سن سالمندان به ۸۵ سال رسیده و این سن در ایران ۶۰ سال است که باید سبک زندگی تغییر پیدا کند.وی با بیان اینکه بی‌توجهی به سلامتی موجب شده که سالمندان ایران ۲۰ تا ۲۵ سال زودتر از موعد زمین گیر شوند افزود: برای رفع این مشکلات استفاده از شیر در سبد خانواده‌ها بسیار ضروری است.
وی به گرانی قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی و اینکه قدرت خرید مردم در این زمینه پائین است اشاره‌ای نکرد.




تحصن بحرینی ها در همبستگی با زندانیان سیاسی

مردم بحرین دیروز برای همبستگی با رهبران مخالفان زندانی در زندانهای رژیم آل خلیفه تحصن کردند.
ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین خواهان برگزاری این تحصن در شهر سماهیج برای یاری رساندن به رهبران مخالف زندانی و در صدر آنها عبدالهادی الخواجه شده بود که از بیش از دو ماه پیش در اعتصاب غذا به سرمی برد.
پادشاه بحرین سه روز پیش اصلاحات در قانون اساسی را تایید کرد اما مخالفان این اصلاحات را صوری و کودتا علیه راهکار سیاسی در بحرین دانستند. شیخ عیسی قاسم از روحانیون بحرینی نیز تاکید کرد که این اصطلاحات ظاهری است و اراده ملت را سلب می کند.
وی با اشاره به اصلاحات نمایشی قانون اساسی از سوی پادشاه بحرین بیان کرد: طرحهای نمایشی و اصلاحات قانون اساسی مضحک که مطابق با خواست مردم نیست راه خروج از بحران نیست و سبب توقف اعتراضات نمی‌شود.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شیخ عیسی قاسم افزود: عواملی که سبب شکل گیری قیام شده است به قوت باقی است و راه حلی برای آنها ایجاد نشده است وهمچنان ظلم به مردم، پایمال کردن حقوق آنها، استفاده از گازهای سمی و دیگر سیاستهای ظالمانه پابرجاست.
این روحانی بحرینی بیان کرد: با وجود ادعاهای رژیم چیزی عوض نشده است و اوضاع سیاسی و حقوقی مانند سابق است. یک سال و دو ماه از قیام می‌گذرد و زندگی مردم به جهنم تبدیل شده است.
علامه الغریقی از دیگر روحانیون بحرینی نیز گفت: بحرین همچنان شاهد به کارگیری راهکار امنیتی صرف و سیاست انتقام جویانه است.
از سوی دیگر در حالی که تظاهرات مردمی در بحرین ادامه دارد، بزرگترین گروه مخالف رژیم و برخی از روحانیون با بی‌نتیجه خواندن سیاست مشت آهنین آل خلیفه از افزایش اقدامات خشونت آمیز و ضد بشری این رژیم خبر دادند.
به گزارش پایگاه الوفاق، بخش حقوقی و آزادیهای جمعیت الوفاق درباره ادامه حملات انتقام جویانه و مغایر با قانون رژیم آل خلیفه علیه زنان ابراز تاسف کرد. الوفاق بیان کرد: شیوه بازداشت “معصومه السید” ۲۸ ساله از کادر تربیتی، “زینب السید” ۱۹ ساله دانشجو و “مریم الخزار” مغایر با اصول اخلاقی است.
در این بیانیه آمده است: آنها علاوه بر ضرب و شتم و ناسزا گویی به بازداشت شدگان زن هنگام انتقال آنها به مرکز پلیس “الحوره”، اعتراض داشتند.
از سوی دیگر آیت الله عیسی قاسم از روحانیون بحرینی گفت: خشونت نیروهای امنیتی و مسئولان رژیم بحرین روز به روز بیشتر می‌شود.




بانک تات منحل شد

سحام نیوز: با لغو مجوز از سوی شورای پول و اعتبار به دلیل انجام تخلفات عدیده و طی نکردن مسیر قانونی تاسیس، بانک تات منحل شد.
به گزارش فارس، پیش از این برخی مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از بررسی لغو مجوز فعالیت بانک “تات” و ادغام آن با دو مؤسسه مالی و اعتباری خبر داه بودند که با لغو مجوز فعالیت از سوی شورای پول و اعتبار این بانک رسما منحل شد.
بر اساس این گزارش، احتمالاً بانک مذکور با دو مؤسسه مالی و اعتباری پیشگامان و صالحین ادغام و در نهایت بانک بزرگ‌تری را تشکیل خواهد داد.
برخی گزارش‌ها از عنوان بانک “مردم” برای این بانک تازه تاسیس و ادغامی حکایت دارد.
بنابراین گزارش، با توجه به ادغام این بانک با دو مؤسسه مالی و اعتباری دیگر، سهامداران و افرادی که در این بانک و مؤسسات سپرده‌گذاری کرده‌اند، عملا سپرده‌های آنها به بانک بزرگ‌تری منتقل خواهد شد و لذا جای نگرانی وجود ندارد.
پیش از این عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مجوز یکی از بانک‌های خصوصی لغو خواهد شد، اظهار داشت: هیئتی در این ستاد وجود دارد که به تخلفات رسیدگی می‌کند و مقرر شد تمام بانک‌هایی که مسیر قانونی تاسیس را طی نکرده‌اند مجوز فعالیت آن لغو شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مورد نظر متخلف بوده گفت: این بانک قطعاً مسیر قانونی برای دریافت مجوز فعالیت را طی نکرده است.



بیمارستان روانپزشکی قانونی نداریم

سحام نیوز: رئیس بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور با انتقاد از اجرایی نشدن قانون اقدامات تامینی پس از ۵۰ سال گفت: در این قانون بر ایجاد محل نگهداری مجرمان مجنون و روانی تاکید شده ولی هیچگاه بیمارستان روانپزشکی قانونی ایجاد نشد.
مهدی صابری در گفتگو با مهر با اشاره به قانون اقدامات تامینی مصوب سال ۱۳۳۹ گفت: در این قانون قدیمی ولی لازم الاجرا آمده است برای اصلاح تربیت کودکان مجرم، درمان مجرمان معتاد و مجرمانی که بیماری روانی دارند مکان لازم ایجاد شود که در دو مورد انجام شد ولی برای محل نگهداری مجرمان روانی هیچ اقدامی انجام نشده است.
وی افزود: هر چند از تاریخ تصویب این قانون ۵۰ سال می گذرد ولی هنوز هیچ دولتی به اجرای آن اقدام نکرده است. این در حالی است که در همه جای دنیا طبق قوانین کیفری مجرمینی که تحت تاثیر حالت جنون دست به جرم می زنند برای رفع مسئولیت توسط روانپزشکی قانونی معاینه شده و اگر مشخص شود متهم جنون داشته است بر اساس ماده ۵۱ و ۵۲ قانون مجازات اسلامی به دستور دادستان به محل مناسب منتقل می شود.
رئیس بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار داشت: حال با توجه به اشاره قانون سوال اینجاست که واقعا این محل مناسب کجاست؟ آیا مکانهایی که هم اکنون مجرمان مجنون در آن نگهداری می شوند ایمن بوده و موارد امنیتی در آن لحاظ شده است؟ یا اینکه این مجرمان در بیمارستانهای روانی سرگردانند. البته برای آن دسته از مجرمان مجنونی که مادام العمر باید تحت نظارت باشد برای بیمارستان هزینه های بالایی خواهد داشت.
صابری گفت: اگر ما بیمارستان روانپزشکی قانونی داشته باشیم نمای بیرونی این بیمارستان از لحاظ اقدامات تامینی و امنیتی همانند زندان بوده ولی در داخل این مجرمان تحت درمان و سایر اقدامات لازم قرار می گیرند زیرا روانپزشکان قانونی آموزشهای لازم را برای این دسته از مجرمان فراگرفته و راههای درمانی را آموخته اند.
این مقام مسئول در سازمان پزشکی قانونی گفت: نخستین بار دکتر صدر رئیس پزشکی قانونی وقت پیشنهاد ایجاد این بیمارستان را به قوه قضائیه ارائه کرد. بعد در زمان دکتر عابدی رئیس اسبق سازمان پزشکی قانونی پیشنهاد تکرار شد که رئیس قوه قضائیه وقت آیت الله شاهرودی تائید کرد و دستور داد تا این مرکز ایجاد شود ولی متولی اجرا مشخص نشد که وزارت بهداشت است یا قوه قضائیه. با این حال باز هم پزشکی قانونی به دنبال اجرای این طرح است چرا که این اقدام موجب امنیت جامعه می شود.




اختلاس ۳۰۰۰میلیاردی و توقف پروژه صنعت گاز ایران

سحام نیوز: خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت، از توقف ساخت «بزرگ‌ترین پروژه صنعت گاز ایران» خبر داد. به گفته این منبع خبری، سوء‌استفاده مالی اخیر در بانک صادرات ایران که به «اختلاس بزرگ» معروف است عامل توقف این پروژه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند دو «به عنوان بزرگ‌ترین پروژه در دست اجرای صنعت گاز» کشور به دلیل «عدم وجود نقدینگی» کاملا متوقف شده است.
در گزارش این خبرگزاری همچنین آمده است که با گذشت حدود ۱۵ ماه از امضای قرارداد این پروژه میان بانک صادرات شرکت ملی گاز ایران هنوز «هیچ گونه منابع مالی برای تامین اعتبار» این پالایشگاه اختصاص نیافته است.
مهدی جمشیدی دانا، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز گرچه از توقف این پروژه حرفی نزده، اما اشاره کرده است که «سوء‌استفاده مالی اخیر در بانک صادرات» موجب کندی اجرای طرح پالایشگاه بیدبلند دو شده است.
«سوء‌استفاده مالی اخیر» در بانک صادرات اشاره به پرونده تخلف بانکی گروه امیرمنصور آریا است که در کشور به «اختلاس بزرگ سه هزار میلیارد تومانی» معروف شده و حتی پای مقامات دولتی و مجلس ایران را نیز به دادگاه کشیده است.
گروه امیرمنصور آریا متهم است که با استفاده از نفوذ خود و همکاری برخی افراد از جمله مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی (ال‌سی‌های) جعلی و دریافت وام‌های کلان بانکی از بانک صادرات کرده‌ است.
به گزارش خبرگزاری مهر، جواد اوجی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، نیز بالکل منکر توقف پروژه پالایشگاه بیدبلند شده و گفته است که ساخت و توسعه این پالایشگاه فقط «کمی کند» شده است.
آقای اوجی که معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی نیز هست به پرسش درباره اثرات سوء اختلاس بزرگ و به دنبال آن «سه‌قفله شدن اعتبارات بانک‌ها» بر این پروژه پاسخ نداده و تنها اعلام کرده است که منابع مالی لازم برای این پروژه «به‌زودی» تامین خواهد شد.
بر اساس قراردادی که در بهمن سال ۱۳۸۹ میان بانک صادرات و شرکت ملی گاز ایران امضا شده، بانک صادرات موظف است ۸۰ درصد از بودجه لازم یعنی سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای دو پروژه پالایشگاه بیدبلند دو و واحد اتان پالایشگاه پارسیان بپردازد.
اما با گذشت ۱۵ ماه از ۴۴ ماهی که برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده، هنوز هیچ منبع مالی برای آن تعیین و اعلام نشده است.
در همین حال به گفته مسئولان شرکت گاز پروژه بیدبلند قرار بوده نزدیک به ده هزار شغل ایجاد کند، اما به گزارش خبرگزاری مهر در حال حاضر فقط نزدیک به ۲۰۰ نفر در محل این پالایشگاه مشغول به کارند.
هدف از اجرای پروژه پالایشگاه بیدبلند دو تولید روزانه ۵۷ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، تولید سالانه ۱.۴۸ میلیون تن اتان و ۱.۵۱ میلیون تن گاز مایع اعلام شده است.




دانشجویانی را که به دلیل ابراز عقیده زندانی شده اند آزاد کنید

دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت که مقامات ایرانی باید فوراً ده‌ها دانشجوی دانشگاه را که به دلیل ابراز عقاید سیاسی مسالمت آمیز خود در پشت می‌له‌های زندان هستند آزاد کرده و به آزار و اذیت فعالان دانشجویی در محیط دانشگاه‌ها در سراسر کشور پایان دهند. دیده‌بان حقوق بشر این درخواست را به عنوان بخشی از یک کمپین مشترک مطرح کرد که توسط دانشجویان ایرانی و بین المللی و گروهای حقوق بشری برای افشای سیاست‌های سرکوب سیستماتیک دولت علیه دانشجویان به دلیل فعالیت‌های سیاسی آنان راه اندازی شده است.
این کمپین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط ۳۲ دانشجویی شده است که به اتهام جرائم مختلف امنیتی زندانی هستند. مقامات بسیاری از این دانشجویان را پس از برگزاری انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری جون ۲۰۰۹ دستگیر کردند و دادگاه انقلاب آنان را به اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام»، «شرکت در تجمعات غیر قانونی»، و «توهین به مقام ریاست جمهوری» محکوم کرد. در نتیجه تمامی آنان مشخصا به دلیل به کار بستن حقوقشان تحت قوانین بین المللی برای آزادی بیان، آزادی انجمن‏‌ها و تجمع صلح آمیز محکوم شدند. مسئولین امنیتی، اطلاعاتی و دانشگاهی در طی چند سال گذشته صد‌ها دانشجوی دیگری را که از دولت انتقاد کرده بودند، تنبیه، تعلیق، و یا از دانشگاه اخراج کرده‌اند.
سارا لی ویتسون، دبیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «دانشگاه‌های ایران به جای ارائه خدمات به عنوان مراکز آموزش عالی و مباحثه آزاد، به مراکزی برای مسکوت سازی مخالفان، خفه کردن حقوق اکادمیک، و تحمیل یک دست تفکر تبدیل شده‌اند.»
در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۲ دو تا از بزرگ‌ترین گروه‌های دانشجویی ایران، دفتر تحکیم وحدت و دانش آموختگان ادوار دفتر تحکیم وحدت پیشگام راه اندازی کمپینی اعتراضی به نام «صدای دانشجویان دربند باشیم» شدند.
فعالان این کمپین را به مجرد انتشار گزارشی راه اندازی کردند که توسط دفتر تحکیم برای مستند سازی دستگیری‌های دانشجویان تهیه شده بود. براساس این گزارش، از مارس ۲۰۰۹ تاکنون، ۴۳۶ دانشجو دستگیر، ۲۵۴ تن محکوم، و ۳۶۴ تن تعلیق و یا از دانشگاه اخراج شده‌اند. دفتر تحکیم همچنین ادعا می‌کند که مسئولین قضایی دست کم ۱۴۴ دانشجو را مورد بازجویی قرار داده‌اند و ۱۳ نشریه دانشجویی توسط مسئولین تعطیل شده است.
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، وضعیت اسفناک دانشجویان ایرانی را در آخرین گزارش خود در مارس ۲۰۱۲ برجسته ساخته است. این گزارش، که به دنبال گزارش مقدماتی که در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۱ منتشر شده بود بیرون آمد، «موارد تکان دهنده نقض حقوق بشر» را توسط مقامات ایرانی مستند ساخت و از تداوم عدم همکاری ایران با نهادهای سازمان ملل انتقاد کرد.
در اواخر ماه آوریل، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که «کسانی که در فتنه سال ۸۸ فعال بودند... حق ورود به دانشگاه‌ها را ندارند». وزارت علوم، نهاد اصلی تنظیم کننده دانشگاه‌ها در ایران، اقدام به تحرکات بحث برانگیزی در طول دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد برای «اسلامی سازی» دانشگاه‌های ایران کرده است.
ویتسون در این زمینه گفت: «مطلقاً هیچ دلیلی وجود ندارد که این دانشجویان یک روز دیگر را در پشت می‌له‌های زندان سپری کنند، چه رسد به آنکه آنان از حق مسلم خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها محروم شوند. مقامات باید همه اتهامات وارده علیه این دانشجویان را باطل اعلام کرده و همه آنان را که به دلیل انتقاد از دولت زندانی شده‌اند آزاد کنند، و به سیاست‌های بیهوده خود مبنی بر منع دانشجویان از ادامه آموزش عالی به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز سیاسی پایان دهند.»



۳۵۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش اخراج شدند

خبرگزاری هرانا - بیش از ۳۵۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش سقز در اسفند ماه سال گذشته اخراج شده‌اند.
محمد صالح حسینی در گفت گو با ایلنا ضمن اشاره به وضعیت بحراني واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی سقز اظهار داشت: کارخانه «قند ماد نوش» واقع در اين شهرک به دلیل کمبود مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز دچار مشکل شده و در آستانه تعطیلی قرار دارد.
دبير اجرايي خانه كارگر سقز ادامه داد: از مجموع ۱۶۰۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش بیش از ۳۵۰ کارگر اخراج شده و ۸۰۰ کارگر در سال جدید تمدید قرارداد نشده‌اند.
او با بیان اینکه واحد‌های تولیدی در سقز به جهت کمبود نقدینگی و به دليل تشديد تحریم‌ها ازتهیه مواد اولیه خود عاجز شده‌اند، اظهار کرد: به دليل كوتاهي در پرداخت مستمر حق بيمه کارگران موقت اين کارخانه، امکان استفاده از بیمه بیکاری برای بسياري از آنان مقدور نيست.
اين فعال كارگري با انتقاد از عدم وجود برنامه‌هاي جامع حمايتي از جانب دولت در جهت توسعه اقتصادی و صنعتي در مناطق حساسي همچون سقز، عنوان کرد: افزایش مشکلات پولی و بانکی باعث شده است کارفرمایان شهر ما نتوانند به تعهدات خود در قبال كارگران‌شان عمل کنند.



بازداشت و محاکمه ۳۹۷ شهروند اراکی به دلیل استفاده از تجهزات ماهواره‌ای

خبرگزاری هرانا - نیروی انتظامی در استان مرکزی اقدام به جمع آوری ۳۹۷ دستگاه ماهواره و بازداشت تهیه کنندگان آن در شهر اراک پرداخته است.
رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی به خبرنگار فارس گفت: تجهیزات ماهواره‌ای کشف شده در راستای اجرای طرح جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای در شهر اراک کشف و متخلفان دستگیر شده در این زمینه نیز برای سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضایی شدند.
عباسی اظهار کرد: برخورد با تهیه و توزیع‌کنندگان تجهیزات ماهواره با جدیت تمام و به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.