۱۳۹۱ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

مهمترین خبرهای روز پنجشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

مبارزات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای دور دوم به اوج خود رسید

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
 دوراول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روزیکشنبۀ گذشته با پیروزی نسبی کاندیدار حزب سوسیالیست به پایان رسید. پس ازپیروزی فرانسوا میتران درسال ١٩٨١ این اولین باراست که یک نامزد این حزب نه تنها به دوردوم راه می یابد بلکه به عنوان دارنده آراء بیشترازبخت پیروزی دردوردوم نیز برخورداراست.

بررسی نشریات هفتگی فرانسه
More
 رحمت قاسم بیگلو
با توجه، به ویژه تغییربیسابقه آرایش نیروهای سیاسی، روزنامه های فرانسه درسراسراین کشوربیشترین گزارش های خود را به تعییرات درصحنه سیاسی کشوراختصاص داده اند.
از مهمترین موضوعات مورد بحث رکورد بیسابقه محافظه کاران افراطی کشوریعنی نامزد جبهه ملی فرانسه است که با هجده درصد آراء می تواند توان قوا را به نفع یکی از دو نامزد اصلی یعنی "نیکولا سارکوزی"- نامزده محافظه کاران میانه رو ویا "فرانسوا هُولاند"- نامزد حزب سوسیالیست تغییردهد.
لاکروا- ارگان جامعه مسیحیان فرانسه، درصفحه اول خود می نویسد: راست افراطی فرانسه درکانون جذابیت های انتخاباتی برای هردو نامزد باقی مانده تبدیل شده است. اکنون هریک از دوطرف می خواهد تا حد امکان آراء آنهائی را که دردور اول به "مارین لوپن"- رهبرراست افراطی، رأی داده اند به سوی خود جلب نمایند. جالب اینکه هردو نامزد به کمک رأی دهندگان این جبهه نیازدارند. "نیکولاسارکوزی" اگرازبخش اعظم آراء جبهه ملی محروم شود هیچ شانسی برای پیروزی نخواهد داشت ولی درعین حال "فرانسوا هُولاند" نیز به آراء این مجموعۀ شش میلیونی نیاز مبرم خواهد داشت.
سرمقاله نویس لاکروا به عنوان درسی ازاین انتخابات می نویسد: شگفت آورنیست که هریک ازدو نامزد به دنبال به دست آوردن آراء آن ١٨ درصدی برآیند که به خانم "لوپن" داده شده است و شگفت آورنیزنیست که دیگر کسی، به رأی دهندگان جبهه ملی با چشم «غیرخودی های» نگاه نمی کند، زیرا همه دریافته اند که این گروه عظیم ٦ میلیونی بخشی ازجامعه سیاسی کشوراست که نمی توان آنرا نادیده گرفت.
لاکروا می افزاید: با این حال موضوعی که ازنظردورنمانده این است که مطالبات رأای دهندگان این مجموعه چنان رنگارنگ و متفاوت است که هم جناح چپ سوسیالیست و هم محافظه کاران میانه رو براین باورند که با پرداختن به مطالبات مورد نظرآنها می توان بخشی از آرای آنها را به دست آورد.
دراین مورد، یعنی معضل جذب آرای جبهه ملی، "نیکولا سارکوزی" روزگذشته جمله ای را به زبان آورد که خشم سرمقاله نویس لیبراسیون را برانگیخته است. "نیکولا سارکوزی" روزسه شنبه دریکی از سخنرانی های خود گفته است که «مواضع جبهه ملی با جمهوریت فرانسه قابل انطباق است».
سرمقاله نویس لیبراسیون با انتقاد از این نظررئیس جمهوری می نویسد: "ژاک شیراک" درهمه دوران مبارزات خود یک کمربند حفاظتی علیه راست افراطی را دراطراف راست میانه حفظ کرد، ولی روزگذشته با سخنان "سارکوزی" درواقع این سد نه تنها ترک برداشت، بلکه شکسته شد.
لیبراسیون می نویسد: "سارکوزی" روزگذشته با چنان شدتی شعارهای جبهه ملی را مورد بحث قرارداده بود که گوئی "مارین لوپن"- رهبرجبهه ملی، شخصاً برای حاضران سخن می گوید.
با این حال لازم به یاد آوری است که راست میانه درروزهای اخیراعلام کرده است که هیچگونه ائتلافی میان این حزب و جبهه ملی درمد نظرقرار ندارد.
واما دراین میان یک مورد ازشعارهای دو جناح قدرتمند انتخاباتی، یعنی حزب سوسیالیست و راست میانه همچنان بحث های گسترده ای را درمیان اهل سیاست وحتی قشرهای گوناگون اجتماعی دامن می زند.
"فرانسوا هُولاند"- نامزد حزب سوسیالیست، که اکنون درموقعیت بهتری برای انتخاب شدن قراردارد، درمبارزات انتخاباتی خود تأکید کرده است که درصورت پیروزی با بردن لایحه ای به مجلس به خارجی های مقیم فرانسه درانتخابات محلی و منطقه ای حق رأی قائل خواهد شد، این موضوع اکنون ماه هاست که درهمۀ محافل مورد بحث قراردارد.
فرانسوا هُولاند" روزگذشته باردیگر اعلام داشت که حق رأی خارجیان دردستورکاردولت وی خواهد بود و خارجیان خواهند توانست درپایان سال ٢٠١٣ درانتخابات شهرداری ها شرکت نمایند.
این موضع حزب سوسیالیست تازگی ندارد، زیرا درسال ١٩٨١ نیز این شعاریکی از ١١٠ پیشنهادی بود که برنامه فرانسوا میتران را برای انتخابات آن سال تشکیل می داد ولی به اجرا درنیامد.
به هرحال این آن شعاری است که راست درهردو جناح یعنی راست میانه و راست افراطی با آن مخالفت می کنند. سارکوزی" می گوید: مهاجرت به فرانسه باید تحت شرایطی پذیرفته شود، نه اینکه به یک معضل مهم اجتماعی تبدیل شود .



انفجار بمب در مقابل بیت دو مرجع تقلید شیعه در نجف، پس از تحریم دولتمردان توسط مراجع

نوشتۀ بیژن برهمندی
این انفجار ها درست زمانی اتفاق می افتند که این مراجع تقلید، اخیراً دولتمردان کشور را به اتهام بی لیاقتی تحریم کرده بودند

یک منبع امنیتی در عراق امروز فاش ساخت که دفتر دو نفر از مراجع بلند پایه شیعه در شهر نجف توسط نارنجک صوتی مورد حمله قرار گرفته و گر چه خسارات جانی ببار نیاورده است، ولی به محل حادثه آسیب فراوانی رسانده است.
بگفته این مقام امنیتی یکی از بمب ها روز سه شنبه در مقابل دفتر "آیت الله بشیر نجفی" و دیگری روز یکشنبه گذشته در مقابل دفتر "آیت الله اسحاق آل فیاض" منفجر شده اند.
وزیر کشور عراق امروز با انتشار بیانیه ای مدعی شد که تعدادی از شخصیت ها بیشتر از حد نیازشان از محافظ استفاده می کنند؛ به همین دلیل ما تصمیم به تقلیل تعداد محافظان آنها گرفتیم . این بیانیه افزوده است که علیرغم شایعات، ما اسلحه مورد نیاز علما را از آنها نگرفته ایم.
امام جمعه مسجد امام علی نجف نیز امروز با انتشار اطلاعیه ای از مراجع تقلید خواست که نسبت به این حوادث واکنش نشان دهند و این اقدامات تروریستی را محکوم کنند. او همچنین از مسئولان کشور خواسته است که بسیج شوند.
به روایت خبرگزاری فرانسه، مناسبات میان مراجع تقلید شیعه با حکومت عراق اینک در پائین ترین سطح خود قرار دارد.
در سپتامبر سال 2011 میلادی مراجع تقلید شیعه تصمیم گرفتند که ملاقات هایشان را با مقامات مسئول کشور قطع کنند. در آن زمان این تصمیم به حکم اعتراض به تعهدات انجام نگرفته مسئولان و نیز عدم بهبود زندگی روزمره مردم گرفته شد.
سخنگوی آیت الله سیستانی- عبدالمهدی آل کربلائی، بویژه از این شکایت داشت که سیاست مردان عراقی بطور مرتب نظر این مرجع شیعه را در باره مسائل مختلف می پرسیدند ولی در عمل به آنها پایبندی نداشتند.
این انفجار ها درست زمانی اتفاق می افتند که این مراجع تقلید، اخیراً دولتمردان کشور را به اتهام بی لیاقتی تحریم کرده بودند.
 




رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، ژنرال گانتز: ایران سلاح اتمی ندارد

نوشتۀ فرزاد جوادی
 دکتر منصور فرهنگ، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی در آمریکا: این اولین بار نیست که سخنان مقامات امنیتی اسرائیلی و امیران ارتش این کشور با ادعاهای سیاستمداران اسرائیل تفاوت دارد. سیاستمداران اسرائیل درمقابل کمترین احتمال دست یافتن همسایگانش به سلاح اتمی، از آغاز جبهه میگیرند 

گفتگو با منصور فرهنگ، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل ایران در آمریکا
More
 by فرزاد جوادی
منصور فرهنگ: دولت های اسرائیلی همواره این خط مشی را پیش گرفتند که هیچ کشوری در منطقه نباید از توانائی ساختن سلاح اتمی بر خوردار گردد. و در چارچوب همین خط مشی است که هرگاه احساس میکند، حالا چه به حق چه به ناحق، که یک کشور همسایه ممکن است بطرف توانائی هسته ای پیش برود، از همان آغاز تأسیسات آن کشور را بمباران و نابود میکند.
نمونه های بارز این سیاست اسرائیلی ها، بمباران تأسیسات هسته ای عراق در سال ١٩٨١ و بمباران تأسیسات هسته ای سوریه در سال ٢٠٠٧ بوده است. اسرائیلی ها تا آنجا که دستشان برسد از احتمال هر چند ناچیز دستیابی کشورهای خاورمیانه به علوم هسته ای و تولید سلاح جلوگیری خواهند کرد.
در مورد ایران، سیاستمداران اسرائیلی از سال ها پیش چنین ادعائی را دارند. ظرف این سال ها شاید بدون اغراق صدها بار ایران را متهم نمودند که دارد بمب اتمی میسازد. روزنامه های غربی آیا چند هزاربار ظرف این سال ها از زبان دولتمردان اسرائیلی نقل نمودند که ایران تا شش ماه دیگر!...تا یکسال دیگر!...تا هیجده ماه دیگر!..بمب اتمی تولید خواهد کرد؟ 
جالب اینجاست که..
توجه شما را به این گفتگو جلب میکنیم.





داد و ستد با طالبان و فرضیه های احتمالی

 مارشال محمد قسیم فهیم

نوشتۀ عزیز احمد فرد
مارشال فهیم گفته است که برای تأمین امنیت کشور، شرط مذاکره با طالبان احترام متقابل است؛ آنان باید قانون اساسی را قبول کنند تا از جانب مقابل هم بعضی از خواست های آنان پذیرفته شود.

گفتگو با نسیم وکیلی، حقوقدان
More
 عزیز احمد فرد
با ابراز این که سرکوب شدن یک گروه و به قدرت رسیدن گروه دیگر، چنانچه تا حالا در افغانستان صورت گرفته است، صلح را تأمین نمیکند، بلکه طرفین باید احترام به همدیگر و داد و ستد را بیاموزند؛ مارشال فهیم گفته است که در غیر آن، بار دیگر احتمال جنگ طولانی وجود دارد.




افزايش ٤٫١ د رصدی طلاق و کاهش ١٫٩ درصدی ازدواج در ایران از چه حکایت می کند

علي اکبر محزون، مديرکل آمار و جمعيت ثبت احوال ایران

نوشتۀ شهلا رستمی
مديرکل آمار و جمعيت ثبت احوال ایران- علي اکبر محزون، روز گذشته با انتشار آمار ازدواج وطلاق سال ٩٠ گفت: طلاق افزايش ٤٫١ درصدی و ازدواج کاهش ١٫٩ درصدی نسبت به سال ٨٩ داشته اند. که اين نشان دهنده سرعت افزايش طلاق نسبت به ازدواج است. به گفته علی اکبر محزون، در سال ۹۰ آمار زاد و ولد نسبت به سال ٨٩  افزایش ١٫٤درصد داشته است.

گفتگو با مهرداد درویش پور، جامعه شناس مقیم سوئد
More
 شهلا رستمی
نظر به این که ارقام همیشه گویای یک واقعیت هستند و در این دو مورد از گونه ای نارسائی و یا مشکلات اجتماعی حکایت می کنند، از مهرداد درویش پور، جامعه شناس، خواستم این ارقام را بشکافد و دلایل این افزایش و کاهش را توضیح دهد.
مهرداد درویش پور مشکلات اقتصادی، آگاه شدن زنان از حق خود و رد فشار جامعه پدرسالار و نیز مدرنیسمی که علیرغم همه فشارها در بطن جامعه رشد کرده را، از جمله دلایلی می داند که پشت این داده ها قرار دارند.




تحریم‌های اقتصادی در کنار سیستم بانکی ایران، صادرات فرش این کشور را هم تحت تاثیر قرار داده است. به نظر می‌رسد این تحریم‌ها، وضعیت را برای بازرگانانی که خارج از ایران فعالیت می‌کنند دشوارتر کرده است.
خبرگزاری رویترز از فعالیت اقتصادی فرش‌فروشان ایرانی ساکن شهر هامبورگ آلمان گزارشی منتشر کرده که از تاثیر منفی تحریم‌ها بر معاملات آن‌ها حکایت دارد.
این گزارش تصریح می‌کند که بازرگانان فرش در هامبورگ سخت‌ترین روزهای خود را در ۵۰ سال اخیر تجربه می‌کنند. این شهر بندری سال‌ها است که یکی از مراکز مهم فعالیت بازرگانان ایرانی است. 

بشنوید: گفت‌وگو با رامین پورمند، فروشنده با سابقه فرش در آلمان

در زمانی که رکود اقتصادی بر بازار حاکم است، تجار فرش به واسطه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، که واردات فرش ایرانی را حتی از طریق یک کشور سوم منع می‌کند، خود را از این بازار بزرگ محروم می‌بینند.
تحریم‌های جدید وضع شده بر نقل و انتقال ارز میان ایران و دیگر کشورها، شرایط را برای بازرگان‌های ایرانی سخت‌تر نیز کرده است.
اواسط ماه مارس سویفت (انجمن ارتباطات جهانی مالی بین بانکی) اعلام کرد که بانک‌های ایرانی از خدمات این انجمن محروم شده‌اند. محروم شدن بانک‌های ایرانی از سویفت (SWIFT) موجب شد که نقل و انتقال رسمی پول میان بانک‌های بین‌المللی و ایرانی تقریبا غیرممکن شود.
گالری عکس: رکود بازار فرش ایران در سایه‌ تحریم‌ها
این تصمیم بر تجارت ایران با کشورهای مختلف تاثیر زیادی داشته است. این تصمیم بر صنعت نفت ایران نیز تاثیر گذاشت و پرداخت هزینه نفت خریداری شده از ایران را دشوار کرد.
ایالت متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش برای متوقف کردن آنچه که "اهداف نظامی برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی" می‌خوانند، تحریم‌های مختلفی را به تصویب رسانده‌اند. با این حال ایران می‌گوید برنامه اتمی‌اش اهداف غیرنظامی را دنبال می‌کند.

ترس از تکرار روزهای سخت گذشته

مشکلات نقل و انتقال ارز بر صادرات فرش ایران تاثیرگذار بوده است
تابلو فرش‌های نفیس دست‌بافت با رنگ‌های مسحور کننده، هم‌اکنون در انبارهایی که بوی پشم را می‌شود در فضای آن‌ها استشمام کرد، از دیده‌ها پنهان مانده‌اند. فرش‌هایی که به امید فروش‌شان به هتل‌ها، سفارتخانه‌ها و مالکان عمارت‌های مجلل، به هامبورگ آورده شده‌اند.
منیره نوبری که پدرش در سال ۱۹۵۴ برای تجارت فرش از تهران به شهر هامبورگ آمده، به خبرگزاری رویترز می‌گوید که در این شهر می‌توان بیش از تمامی بازار تهران فرش یافت.
خانم نوبری که به همراه برادرش تجارت پدر را دنبال می‌کند، می‌افزاید: «چند دهه پیش بیش از ۳۰۰ وارد کننده فرش در این‌جا فعالیت می‌کردند اما حالا تعدادشان تنها به ۴۵ نفر می‌رسد.»
چند متر پایین‌تر از فروشگاه نوبری، یک فرش فروش دیگر نظرات مشابهی را ابراز می‌کند: « در چند ماه گذشته بدترین شرایط ممکن را تجربه کرده‌ایم.»
در بندر هامبورگ همه‌‌ی مراکزی که ایرانیان در آن به تجارت فرش مشغول‌اند، شرایط مشابهی دارند. شرایطی که می‌تواند نشانه‌ای کوچک از وضعیتی باشد که هم‌اکنون در ایران در جریان است.
پیش از تحریم‌ها، ایالات متحده آمریکا سالانه ۴۱ میلیون دلار فرش از ایران وارد می‌کرد و یکی از مشتریان عمده فرش ایرانی بود. بازرگانان فرش هامبورگ ۱۵ درصد معاملات خود را با آمریکا انجام می‌دادند.

چین در کمین مشتریان فرش ایران
از سوی دیگر فرش‌های ارزان قیمت چینی، به مرور جای خود را در بازار باز می‌کنند. کف پوشش‌های مدرن و ساده که در فروشگاه‌های IKEA  جای فرش‌های دست‌باف اصفهان و کاشان را گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد فرش‌های چینی و هندی گوی سبقت را از رقیب ایرانی خود ربوده‌اند
پیش‌تر واشنگتن به نشانه‌ی حسن نیت، در سال ۲۰۰۰ واردات فرش، پسته و خاویار ایران را از لیست تحریم‌ها حذف کرده بود. اما بار دیگر در سپتامبر ۲۰۱۰ فرش ایران به لیست تحریم‌های اقتصادی بازگشت.
تجارت فرش یکی از ارکان مهم اقتصاد ایران است. نمایندگی‌های فروش فرش می‌گوید از این تحریم‌ها بیش از همه زنان روستایی و اقشار کم بضاعت جامعه ایران آسیب می‌بینند.
فرش در اقلام صادرات غیر نفتی ایران پس از هیدروکربن و مشتقلات آن و پسته در جایگاه سوم قرار دارد.  خبرگزاری مهر ایران مدعی است  که این کشور در سال گذشته شمسی از صادرات فرش، درآمدی در حدود ۶۰۰ میلیون دلار کسب کرده است. مقامات ایران در نظر دارند با افزایش صادرات به چین و امارات متحده عربی، این رقم را تا یک میلیارد دلار افزایش دهند.
فروشندگان فرش که به سختی توانسته‌اند با وجود تحریم‌های اقتصادی پیش از سال ۲۰۰۰، تجارت خود را حفظ کنند، دوست ندارد که از رقابت با دیگر صادرکنندگان باز بمانند.


دو روز پس از احضار سفیر ترکیه در بغداد به وزارت خارجه‌ی عراق، وزارت خارجه‌ی ترکیه نیز کاردار عراق در این کشور را احضار کرد. مشاور رئیس مجلس گفت که ایران مجادله میان این دو کشور را به نفع منطقه نمی‌داند.
به گفته‌ی محافل دیپلماتیک، وزارت خارجه‌ی ترکیه شامگاه سه‌شنبه (۲۴ آوریل/۵ اردیبهشت) سفیر عراق در آنکارا را به این وزارتخانه احضار کرده است. علت این امر اظهارات اخیر نوری مالکی، نخست وزیر عراق عنوان شده که هفته‌هاست ترکیه را به دخالت در امور داخلی عراق متهم می‌کند.
نوری مالکی که خود شیعه است اخیرا گفته بود، ترکیه‌ی از دید عراق دارد تدریجا به یک "کشور متخاصم" تبدیل می‌شود.
این سخن مالکی واکنشی به اظهارات رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بود که مالکی را متهم کرده بود، به تنش‌ میان شیعیان و سنیان و کردها در عراق دامن می‌زند. اردوغان همچنین مالکی را متهم کرده بود که می‌خواهد همه‌ی قدرت را در عراق در اختیار بگیرد.
یکی دیگر از مسائلی که در روزهای گذشته تنش میان دو کشور را دامن زد، پشتیبانی ترکیه از طارق ‌الهاشمی معاون نخست‌وزیر عراق است. وی که یک سنی است به اتهام شرکت در توطئه ترور در عراق تحت پیگیرد قرار دارد و حکم جلب او صادر شده است.
هاشمی از اوایل ماه آوریل در ترکیه به‌سر می‌برد. روز دوشنبه‌(۲۳ آوریل) وزارت خارجه‌ی عراق، یونس دمیرر، سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده بود.

نگرانی‌های ترکیه از اختلافات مذهبی و قومی در عراق
پس از حمله‌ی نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، بغداد بارها ترکیه را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است. ولی تنش‌های اخیر میان دو کشور زمانی شدت گرفت که رجب طیب اردوغان مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق را ملاقات کرد.
ترکیه پس از آلمان بزرگ‌ترین شریک بازرگانی عراق است. نیمی از تجارت میان دو کشور از طریق مناطق کردنشین صورت می‌گیرد. اردوغان تصریح کرده مادامی که مانعی بر سر راه این معاملات ایجاد نشود، ترکیه به مناسبات دوستانه‌ی خود با همسایگانش ادامه می‌دهد.
ترکیه بیم آن دارد که افزون بر تشدید بحران در سوریه، گسترش اختلافات میان شیعیان و سنیان در عراق نیز به مشکل دومی در این منطقه تبدیل شود. اردوغان اخیرا تاکید کرد که دولت وی میان شیعیان و سنیان و کردها تفاوتی قائل نیست. وی تصریح کرد که: «همه‌ی آنان برادران ما هستند». وی همزمان خاطر نشان ساخت که ترکیه در امور داخلی عراق مداخله نمی‌کند.
اگر چه خشونت‌های مذهبی میان شیعیان و سنیان عراق نسبت به سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ کاهش یافته است، ولی پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در ماه دسامبر سال گذشته، تنش‌ میان شیعیان و سنیان و کردهای عراق رو به فزونی گذاشته است.
یکی دیگر از مسائل مورد اختلاف دو کشور، رویکردهای متفاوت آن‌ها در مورد بحران سوریه است. در حالی که دولت اردوغان از مبارزات مردم سوریه علیه رژیم بشار اسد پشتیبانی می‌کند، دولت مالکی در کنار جمهوری اسلامی به حمایت از بشار اسد ادامه می‌دهد.


اختلافات میان سنیان و شیعیان عراق افزایش یافته است

اظهارات شیخ‌الاسلام
به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیخ‌الاسلام، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌المللی اعلام کرد که جمهوری اسلامی «به‌رغم اشتباهات ترکیه، مجادله بین مسئولین ترکیه و عراق را به نفع منطقه نمی‌داند».
وی ضمن اشاره به "نتایج خوب" سفر نوری مالکی به تهران افزود: «ما تمام تلاش خود را به کار بستیم تا بین مالکی و اردوغان میانجیگری کنیم تا شدت تهاجم بین این دو مقام مسئول کم شود».
به گفته‌ی شیخ‌الاسلام، سفر نوری مالکی نخست وزیر عراق به تهران «به موقع انجام شد، اما ای‌کاش منطقه پر از صلح، امنیت و استقرار بود».
مشاور رئيس مجلس خاطر نشان ساخت که: «دولت و شخص آقای نوری مالکی از اول با دخالت‌های بیگانگان در امور داخلی سوریه مخالف بودند و در تحریم ها علیه سوریه ورود پیدا نکردند».
شیخ‌الاسلام در زمانی از "اشتباهات ترکیه" سخن می‌گوید که بهمن حسین‌پور، سفیر ایران در آنکارا، تقریبا بطور همزمان از تلاش عده‌ای برای "ایجاد فتنه" در مناسبات ایران و ترکیه سخن گفته است.
به گفته‌ی وی: «عده‌ای قصد دارند، ایران و ترکیه را در منطقه به عنوان دو کشور رقیب نشان دهند، در صورتی که دو کشور مکمل یکدیگر در منطقه هستند».



وزارت نفت ایران می‌گوید که در جریان حمله‌ی سایبری به شبکه‌ی مخابرات و اینترنت این وزارتخانه، هیچگونه اطلاعات محرمانه‌ای افشا نشده است. در همین حال گمان‌زنی‌هایی در مورد "عاملان احتمالی" این حمله مطرح می‌شود.
خبرگزاری مهر روز چهارشنبه ششم اردیبهشت (۲۵ آوریل) به نقل از معاون وزیر نفت ایران گزارش داد که حمله به شبکه مخابرات و اینترنت این وزارت‌خانه از مجرای تعدادی از سرورهای اصلی شرکت نفت و توسط یک "بد افزار" انجام شده است.

حمدالله محمدنژاد، معاون وزیر نفت و جانشین وزیر نفت در حوزه‌ی پدافند غیرعامل تصریح کرد: «با وجود این حمله شدید به دلیل ساختار امنیتی مطلوب ایجاد شده در فضای سایبر و اینترنت صنعت نفت، امکان دستیابی به هیچ یک از داده‌ها و اطلاعات وزارت نفت فراهم نشده است.»

بشنوید: گفت‌وگو با احسان نوروزی، خبرنگار و کارشناس فن‌آوری اطلاعات در مورد عاملان احتمالی حمله سایبری به وزرات نفت

اما کارشناسان امنیت وب معتقدند واکنش ایران در مقابل این حمله چندان سریع نبوده است. آن‌ها با اشاره به تشکیل ستاد بحران ۲۴ ساعت پس از انتشار خبر وقوع این حملات سایبری، تاکید می‌کنند که ۲۴ ساعت برای هکرها مدت زمان کافی محسوب می‌شود.

وزرات نفت می‌گوید این حمله‌ی سایبری کنترل شده است
آقای محمدنژاد در بخش دیگری از سخنانش شایعات مربوط به سرقت اسناد محرمانه و یا نام مشتریان نفتی ایران را در جریان این حمله‌ی سایبری تکذیب کرد.
پیش از این کارشناسان امنیت شبکه، در مورد اهداف این حمله گمانه‌زنی‌هائی کرده بودند. بر این اساس به نظر می‌رسد عملکرد اصلی این بدافزارها بیشتر تخریب سیستم‌ها و ایجاد اختلال در وزارت نفت ایران است و نه سرقت اطلاعات.

حمله سایبری، موضوع امنیت ملی ایران
اما این سوال مطرح است که تا چه میزان می‌توان به گفته‌های مقامات ایران در این‌باره اطمینان کرد؟ احسان نوروزی، خبرنگار دویچه‌وله و کارشناس فن‌آوری اطلاعات معتقد است که اتفاقاتی از این دست برای همه‌ی دولت‌ها، موضوعی مرتبط با امنیت ملی است.
وی با اشاره به حمله به تاسیسات هسته‌ا‌ی ایران از طریق بدافزار استاکس‌نت می‌افزاید در ایران این حساسیت دو چندان است و رسانه‌ها اجازه ندارند در این مورد مستقلا گزارشی را منتشر کنند.

گمانه‌زنی‌هایی در مورد نقش برخی از افراد در داخل ایران مطرح شده است
نوروزی در پاسخ به سوالی در مورد هویت حمله کنندگان احتمالی و امکان همکاری افرادی در درون ایران با مهاجمان سایبری تصریح کرد که با توجه به این‌که شبکه داخلی وزارت نفت آسیب دیده، ممکن است فرد و یا افرادی در درون سیستم وزارت نفت در انجام این عملیات دخالت داشته‌باشند.
وی می‌افزاید نمی توان با اطمینان در این مورد سخن گفت زیرا اطلاعات دقیق از سوی مسوولان ایرانی در مورد جزییات این حمله منتشر نشده است.
این خبرنگار حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات با اشاره به پیچیدگی‌های این حملات معتقد است که شاید بتوان ردپای سرویس‌های اطلاعاتی برخی از کشورهای غربی را در حوادثی از این دست دید.

خطر حمله سایبری به زیرساخت‌های صنعتی
سوال دیگر این است که حکومت ایران در برابر این حملات چه واکنشی می‌تواند نشان دهد و آیا ممکن است دیگر صنایع ایران از جمله گاز و نیروگاه‌های برق مورد هدف قرار گیرند؟
احسان نوروزی می‌گوید با توجه به این‌که حمله کنندگان از توان و دانش زیادی برخوردارند و احتمالا اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند، ممکن است نیروگاه‌های ایران نیز مورد حمله قرار گیرند که حتی آثار بسیار مخرب مالی و جانی به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر حمله‌ی سایبری از حمله‌ی نظامی موثرتر و کم هزینه‌تر است، اضافه می‌کند با توجه به زیرساخت‌های فنی موجود در ایران به نظر می‌رسد حکومت ایران شانس چندانی برای مقابله با حملات احتمالی آینده ندارد.



شیوه برخورد مقامات اوکراینی با یولیا تیموشنکو، رهبر مخالفان سیاسی، انتقاد اروپا را برانگیخته است. یواخیم گاوک، رئیس جمهور آلمان، در اعتراض به فشار بر تیموشنکو، سفر خود به اوکراین را لغو کرد.
دفتر رئیس جمهور آلمان فدرال به سفارت اوکراین در برلین اطلاع داده است که یواخیم گاوک دعوت رئیس جمهور اوکراین مبنی بر دیدار از آن کشور را رد می‌کند. آقای گاوک قرار بود که نیمه ماه مه آینده به یالتا در جزیره کریمه در اوکراین سفر کند. تصمیم رئیس جمهور در هماهنگی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اتخاذ شده است.
انگیزه‌ی رئیس جمهور آلمان نگرانی عمیق از سرنوشت خانم یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین است که به شدت بیمار است و از جمعه گذشته (۲۰ آوریل) در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. تیموشنکو مقامات دولت اوکراین را متهم می‌کند که او را با توسل به زور از زندان به یک کلینیک منتقل کرده‌اند.
یولیا تیموشنکو در بیانیه‌ای که توسط وکیل او منتشر شد، اطلاع داده است که به خاطر دردهای شدید در کمر، شامگاه جمعه از بازداشتگاه به بیمارستان منتقل شده است. از آنجا که او با شرایط و شیوه‌ی درمان مخالفت کرده است، مأموران او را روز یکشنبه به زندان بازگردانده‌اند.
انتقاد از رفتار مقامات اوکراین
به اعتقاد صاحب‌نظران در امور اوکراین، یولیا تیموشنکو به خاطر مخالفت سیاسی خشم و انتقام ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهور کشور را برانگیخته است. تیموشنکو در سال ۲۰۰۴ رهبری "انقلاب نارنجی" را علیه یانوکویچ بر عهده داشت. در ماه اکتبر گذشته تیموشنکو به ۷ سال زندان محکوم شد. اتهام او این بود که در زمان تصدی پست نخست وزیری اوکراین، از مقام خود سوءاستفاده کرده است. گفته می‌شود که او با امضای قرارداد یک معاملۀ گاز با مسکو، میلیون‌ها دلار به اوکراین زیان زده است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نسبت به سلامتی تیموشنکو ابراز نگرانی کرد. اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه (۲۵ آوریل) در برلین گفت، در صورتی که گزارش‌های مربوط به انتقال اجباری نخست وزیر پیشین اوکراین به بیمارستان درست باشد "رفتار مقامات جزائی اوکراین کاملا ناپسند و غیرقابل قبول" است. گفته می‌شود که تیموشنکو موقع انتقال از زندان مورد آزار فیزیکی قرار گرفته است.

تظاهرات برای آزادی تیموشنکو در اوکراین

تیموشنکو در بیانیه‌ای که از سوی او منتشر شده است، می‌گوید که مأموران با زور و فشار، او را از سلول زندان بیرون برده‌اند و چون مقاومت نشان داده، او را کتک زده‌اند. او از شدت ضربات بی‌هوش شده و چند ساعت بعد در بیمارستان به هوش آمده است. او تقاضا کرده است که با وکیل خود ملاقات کند، و از آنجا که این خواست عملی نشده، دست به اعتصاب غذا زده است.
تیموشنکو در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود می‌گوید که از پزشکان اوکراینی هیچ شکایتی ندارد، اما معتقد است که دستگاه حکومتی یانوکویچ، رئیس جمهور، قصد نابودی او را دارد.
بازتاب بین‌المللی
مقامات جزائی اوکراین مفاد بیانیه‌ی تیموشنکو را رد کرده‌اند، اما یک مقام دادستانی آن را تائيد کرده و قابل اعتماد دانسته است. این امر در سطح بین‌المللی بازتابی وسیع پیدا کرد. نمایندگی اتحادیه اروپا در کی‌یف، بی‌درنگ از مقامات اوکراین تقاضا کرد که در این باره موضع‌گیری کنند.
افزون بر این، اتحادیه اروپا از دولت اوکراین تقاضا کرد که شرایط ملاقات وکلای تیموشنکو و همچنین ناظران مستقل و بی‌طرف را با او فراهم کند. اتحادیه اروپا از نبود اطلاعات موثق و قابل‌اعتماد در این باره انتقاد کرد.
اشتفن فوله، سرپرست دایره توسعه و همسایگی در اتحادیه اروپا، اعلام کرد که شیوه‌ی برخورد با تیموشنکو با موازین اتحادیه اروپا مغایرت دارد. ژان کلود مینیون، رئیس اجلاس شورای پارلمانی اتحادیه اروپا نیز در این باره ابراز نگرانی کرد. او گفت که دیپلمات‌های بین‌المللی باید بتوانند با تیموشنکو ملاقات کنند.
وزارت خارجه روسیه نیز دولت اوکراین را به رعایت حقوق مدنی تیموشنکو فرا خواند.
سیمای تیره سران اوکراین
برخی از محافل مدافع حقوق بشر در اوکراین، پس از دیدار با تیموشنکو، تائید کرده‌اند که او در زندان مورد آزار بدنی قرار گرفته است. آنها از دادستانی خواستند که بی‌درنگ هیئتی را برای تحقیق در این باره تعیین کند.
اینک بیش از یک سال است که رهبران اوکراین به پیگرد حقوقی یولیا تیموشنکو ادامه می‌دهند. در کشورهای غربی محافل سیاسی و رسانه‌های جمعی از آغاز نسبت به منصفانه بودن این پرونده تردید داشتند و بارها به دولت اوکراین هشدار دادند که شیوه‌ی برخورد آن با تیموشنکو در شأن مناسبات اروپای امروز نیست، اما دولت اوکراین به انحراف از حقوق انسانی و شیوه‌های قانونی ادامه داده است.
در میان صاحب‌نظران این اعتقاد رواج دارد که پرونده‌ی حقوقی برای یولیا تیموشنکو دلایل سیاسی دارد. او به خاطر انتقاد مداوم از سیاست‌های دولت اوکراین، خشم مقامات این کشور را برانگیخته است. تیموشنکو در انتخابات سال ۲۰۱۰ رقیب اصلی ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهور کشور بود.
به مسابقات جام فوتبال اروپا تنها یک ماه و نیم مانده است. دولت اوکراین قصد داشت در جریان این مسابقات، در سطح بین‌المللی سیمایی شایسته و متمدن از خود نشان دهد. با توجه به نزدیکی مسابقات فوتبال جام اروپا، دولتمردان آلمان می‌کوشند موضعی مناسب در قبال نقض حقوق بشر در اوکراین اتخاذ کنند.
تیم ملی آلمان قرار است سومین بازی خود را در اوکراین انجام دهد. نمایندگان دولتی آلمان در صورت سفر به اوکراین، قصد دارند تماس‌های دولتی با مقامات اوکراینی را به حداقل کاهش دهند.



به نظر دولت فرانسه، در صورت شکست طرح صلح کوفی عنان، سازمان ملل باید موضوع مداخله‌ی نظامی در سوریه را نیز بررسی کند. تردیدها درباره‌ی موفقیت این طرح روز به روز بیشتر می‌شود.
آلن ژوپه، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه، روز چهارشنبه (۲۵ آوریل/۶ اردیبهشت)، پس از دیداری با نمایندگان اپوزیسیون سوریه در پاریس گفت، شورای امنیت سازمان ملل باید در صورت ناکامی طرح صلح کوفی عنان، گزینه‌ی مداخله‌ی نظامی در سوریه را نیز مورد بررسی قرار دهد.
به گفته‌ی آلن ژوپه، گزارش کوفی عنان درباره‌ی اوضاع سوریه که قرار است در تاریخ ۵ ماه مه ارائه شود، برای تصمیم‌گیری در این زمینه تعیین کننده است.
وزیر امور خارجه‌ی فرانسه خاطر نشان ساخت که فرانسه با چند کشور دیگر استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد را مورد بحث قرار داده است که بر طبق آن، سازمان ملل کاربرد قهر نظامی را مجاز می‌شمرد.

دیدار ناظران صلح از دوما
گروهی از ناظران سازمان ملل که برای نظارت بر صلح در سوریه هستند، روز چهارشنبه از دوما در نزدیکی دمشق دیدن کردند. نفوذ نیروهای اپوزیسیون سوریه در این شهر چشمگیر است. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) این خبر را تایید کرده است.
از سوی دیگر ناظران حقوق‌بشر سوریه در لندن گزارش دادند که تک‌تیراندازان ارتش سوریه، دو تن را در دوما کشته‌اند. هنوز معلوم نیست که آیا این دو تن در جریان دیدار ناظران سازمان ملل از این شهر کشته شده‌اند یا پس از آن.
هلال احمر سوریه اعلام کرد که یکی از همکاران داوطلب این سازمان هدف گلوله قرار گرفته و جان باخته است. به گزارش این سازمان ۲۱ تن دیگر از داوطلبان کمک‌رسانی روز چهارشنبه هنوز "در محاصره"‌بوده‌اند. این سازمان از همه‌ی طرف‌های درگیر خواست از تیم‌های پزشکی محافظت کنند و امکان خروج آن‌ها از شهر ۱۰۰ هزار نفری دوما را فراهم سازند.
به گزارش ناظران حقوق بشر سوریه، روز چهارشنبه در سراسر کشور ۱۴ تن و از جمله کودکی ده ساله کشته شده‌اند. همچنین در درگیری میان متمردان ارتش سوریه و نظامیان این کشور سه سرباز جان باخته‌اند.

 شهر ویران‌شده‌ی حمص در سوریه
افزایش تردیدها نسبت به طرح صلح
در حال حاضر یک گروه ۱۵ نفره از ناظران سازمان ملل در سوریه بسر می‌برد تا بر آتش‌بس در این کشور نظارت کند. کوفی عنان خواستار استقرار هر چه سریع‌تر ۳۰۰ ناظر سازمان ملل در سوریه شده است. شورای امنیت روز شنبه اعزام این گروه ۳۰۰ نفره به سوریه را تصویب کرده بود
با این همه تردیدها درباره‌ی موفقیت طرح صلح کوفی عنان روز به روز بیشتر می‌شود. نیروهای اپوزیسیون روز چهارشنبه گزارش دادند که در پی دیدار ناظران سازمان ملل از هر شهر یا روستایی، ارتش سوریه بلافاصله به اقدامات تنبیهی در آن شهر یا روستا دست می‌زند.
این گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی رژیم بشار اسد در مواردی حتا به کشتار دست زده‌اند. کوفی عنان نیز اخیرا اعلام کرده بود که آتش‌بس در سوریه بسیار شکننده و اوضاع این کشور "یاس‌آور" است.


قانون منع ماهواره در ایران، علی‌رغم تلاش جمهوری اسلامی برای محدود کردن گردش اطلاعات آزاد و عدم دسترسی مردم به شبکه‌های خارجی، چندان کارساز نبوده است. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار لغو این قانون شده است.
سید جواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است قانون منع ماهواره در ایران بی‌اثر شده است. زمانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعتدال ضمن اشاره به این نکته که به‌ر‌غم ادامه عملیات جمع‌آوری ماهواه از سوی نیروی انتظامی، نصب ماهواره‌ها بر پشت‌بام‌ها ادامه دارد، گفت: «صلاح در لغو این قانون است.»
نماینده مردم کنگاور، صحنه، هرسین، بیستون و دینور در مجلس شورای اسلامی، جمع‌آوری دیش‌های ماهواره را آن‌هم در شرایطی که "علم به سرعت رو به رشد است" کارساز ندانست.
وی در ادامه ضمن انتقاد از برنامه‌های صدا و سیما تصریح کرد: «وقتی نیمی از شبکه‌های ما سخنرانی و بحث و جدول را نشان می دهد و تعداد برنامه‌های مفید و جذاب کم است، هر کسی ممکن است از ماهواره و شبکه بیگانه استفاده کند.»

عملیات کماندویی جمع‌آوری دیش‌های ماهواره نتیجه‌بخش نبوده است
انتقاد از قانون منع ماهواره و عملیات گسترده نیروی انتظامی برای جمع‌آوری دیش‌ها، پیش‌تر نبز مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفته بود.
علی زنجانی حسنلویی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، پائیز گذشته در گفت‌و‌گو با سایت "خانه ملت" از شیوه مبارزه با ماهواره در کشور انتقاد کرده و آن را غیرموثر دانسته بود.
حسنلویی نماینده نقده و اشنویه خاطر نشان کرده بود: «ماهواره‌ها را از روی پشت بام جمع می‌کنند ولی آیا می توانند فلش‌هایی که به کامپیوتر وصل می‌شود و با آن می‌شود تمام کانال‌های ماهواره را از طریق اینترنت دریافت کرد، جمع کنند؟»

ارسال پارازیت روی ماهواره در داخل، استفاده از آن در خارج
مقامات جمهوری اسلامی درحالی با جمع‌آوری دیش‌ها یا ارسال پارازایت مانع دریافت امواج برنامه‌های ماهواره‌ای در ایران می‌شوند که خود با راه‌‌اندازی شبکه‌های برون مرزی سعی در جذب مخاطب در سراسر جهان دارند. حذف شبکه "پرس ‌تی ‌وی" از ماهواره "اس‌‌ای‌اس آسترا" (SES Astra) به دلیل نداشتن مجوز پخش در اروپا از فرودین‌ماه، با واکنش تند مقامات ایرانی همراه شد.
محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن "غیرقانونی" خواندن حذف پرس تی‌وی از شبکه آسترا، تأکید کرد: «ما نیز از اهرم‌هایی که داریم استفاده خواهیم کرد و این‌گونه نخواهد بود که ما ساکت باشیم.»
مقامات جمهوری اسلامی در شرایطی ‎حذف پرس تی‌وی را غیرقانونی می‌خوانند که اتحادیه بین‌المللی مخابرات راه دور(آی‌تی‌یو) نیز برای پیش‌گیری از تخلفات ماهواره‌ای قوانین تازه‌ای وضع کرده است. هدف این اقدام، کوتاه کردن دست کشورهایی چون ایران از سانسور ماهواره و شبکه‌های تبادل خبر است.

اینگرید دلترنه، مدیرکل اتحادیه اروپایی مخابرات رادیویی (ای‌بی‌یو) در مورد این تغییر تصریح کرده است: «ما انتظار داریم از این طریق واکنش‌های هوشمندانه‌تری به تلاش عمدی کشورها در ممانعت از جریان آزاد اطلاعات نشان داده شود.»

"نیروی انتظامی به الویت‌ها برسد"
عملیات جمع‌آوری دیش‌های ماهواره توسط نیروی انتظامی تابستان سال گذشته آغاز شد. نیروی انتظامی همزمان با آغاز این عملیات هشدار داد، افرادی که پس از "عملیات پاکسازی" اقدام به نصب مجدد ماهواره کنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
نه ماه پس از این تاریخ و صرف هزینه کلان برای جمع‌آوری دیش‌های ماهواره با طرح‌های ضربتی و عملیات‌های کماندویی‌، سید جواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید روی پشت بام خانه‌های مردم ماهواره است و مردم از آن استفاده می کنند. وی این رفتار را "نوعی دهن کجی مردم" به قانونی دانسته که "بهتر است لغو شود".
جواد زمانی در ادامه تأکید کرده است: «‎نیروی انتظامی باید وظایف خودش را الویت بندی کند، یکی از حقوق مردم امنیت است. نیروی انتظامی باید اول امنیت را به طور کامل بر قرار کند، وقتی امنیت بر قرار شد، بعد دنبال مسائل حاشیه ای که به عهده این نیرو گذاشته شده است، برود.»




سفیر ایران درترکیه اعلام کرد که عده‌ای در پی ایجاد فتنه در روابط تهران و آنکارا هستند و می‌خواهند دو کشور را رقیب نشان دهند. وی این تلاش‌ها را بیهوده خواند و گفت روابط دو کشور در بالاترین سطح قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهمن حسین‌پور، سفیر جمهوری اسلامی در ترکیه، در نشست انجمن پزشکان ایرانی مقیم آنکارا، با اشاره به روابط کنونی میان دو کشور گفت: «حسن روابط دو کشور حسادت برخی از افراد و کشورها را برانگیخته است و افرادی در پی ایجاد فتنه در روابط فی‌مابین ایران و ترکیه هستند».
وی افزود: «عده‌ای قصد دارند، ایران و ترکیه را در منطقه به عنوان دو کشور رقیب نشان دهند در صورتی که دو کشور مکمل یکدیگر در منطقه هستند».
حسین‌پور با اشاره به سفر اخیر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران گفت: «من به جرات اعلام می‌کنم که این سفر موفق‌ترین سفر اردوغان به ایران بود ولی برخی با فتنه‌انگیزی سعی در زیر سئوال بردن موفقیت این سفر در ترکیه را داشتند».

تنش‌های فزاینده میان دو کشور

هفته‌هاست که تنشی محسوس در مناسبات میان ایران و ترکیه به چشم می‌خورد. منشاء این تنش رویکرد کاملا متفاوت دو کشور در بحران سوریه ارزیابی می‌شود. در حالی که جمهوری اسلامی از سرکوب جنبش اعتراضی توسط رژیم بشار اسد پشتیبانی می‌کند، ترکیه بارها اعلام کرده که خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت است.
اردوغان نخست وزیر ترکیه چند هفته پیش سفری به ایران داشت و به گفته‌ی محافل دیپلماتیک حامل پیامی از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقامات جمهوری اسلامی بود. اردوغان در دیدار از ایران، با علی خامنه‌ای نیز دیدار و گفت‌وگو داشت.
اما آن‌طور که به نظر می‌رسید، نتیجه‌ی مذاکرات اردوغان با مقامات جمهوری اسلامی چندان خشنود کننده نبود. وی پس از بازگشت از ایران با لحن بی‌سابقه‌ای از رهبران تهران انتقاد کرد و از جمله سیاست آنان را در مذاکرات هسته‌ای "ریاکارانه" خواند.
اردوغان به صراحت گفت که: «فقدان صداقت ایران، وجهه‌ی این کشور را در جامعه‌ی جهانی مخدوش می‌کند». نخست وزیر ترکیه گفت که رفتار ایران در بحران هسته‌ای صادقانه نیست و با چنین رفتاری اعتبار بین‌المللی خود را بر باد می‌دهد.
در واکنش به این سخنان، برخی از مقامات جمهوری اسلامی و از جمله دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ترکیه را "عامل استکبار" و "مجری سیاست‌های آمریکا" در منطقه خواندند. ولی در عین حال برخی مقامات رسمی جمهوری اسلامی نیز تلاش کردند تا از افزایش تنش میان دو کشور جلوگیری کنند. از جمله رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت‌خارجه اعلام کرد که روابط دو کشور "راهبردی" است و آنکارا و تهران در اکثر موضوعات بین‌المللی "مواضع نزدیک به هم" دارند.
اکنون می‌توان اظهارات اخیر سفیر ایران در آنکارا را نیز در چارچوب همین سیاست ارزیابی کرد.
وی با اشاره به اینکه مرزهای دو کشور در طول ۴۰۰ سال گذشته مرزهای دوستی بوده است، گفت: «روابط دو کشور در حال حاضر در بالاترین سطح قرار دارد».
حسین‌پور افزود که این روابط به‌رغم برخی اختلاف دیدگاه‌های مقامات ایران و ترکیه در زمینه‌ی برخی مباحث از جمله موضوع سوریه همچنان "رو به گسترش" است.

رزمایش دریایی ترکیه با حضور ناظران ایرانی
به موازات این اظهارات، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که برای نخستین بار رزمایش نیروی دریایی ارتش ترکیه با عنوان "شیر دریا ـ ۲۰۱۲" با حضور ناظران نظامی ایران برگزار می‌شود.
این رزمایش که هر دو سال یکبار در دریای اژه و سواحل استان ازمیر انجام می‌گیرد، قرار است روز پنجشنبه (۲۶ آوریل/۷ اردیبهشت) برگزار شود.
به گزارش ایرنا، در این رزمایش واحدهایی از نیروهای دریایی، هوایی، گارد ساحلی و وزارت ترابری ترکیه شرکت دارند و در آن ناظرانی از نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی و برخی دیگر کشورها نیز حضور خواهند داشت.




دبیر ستاد یارانه‌ها: ۶۳۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی داریم


رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید دولت در سال ۸۹ برای اجرای قانون هدفمندی بیش از ۹ هزار میلیارد تومان تنخواه‌گردان دریافت کرده که بیش از شش هزار میلیارد تومان از این بدهی را هنوز با بانک مرکزی تسویه نکرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا فرزین روز سه‌شنبه، ۵ اردیبهشت، در مجلس شورای اسلامی گفت: «در سال ۸۹ دو مرتبه از بانک مرکزی تنخواه گرفتیم که بار اول پنج هزار میلیارد تومان و بار دوم چهار هزار میلیارد تومان بود... تا امروز دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن را برگردانده‌ایم و رقمی حدود شش هزار و ۳۰۰ میلیارد تومن آن باقی مانده است.»
پیشتر احمد توکلی، عضو کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس، ضمن اشاره به کسری بودجه ۱۶ هزار میلیارد تومانی دولت در اجرای قانون هدفمندی، با تأکید بر این‌که دولت باید تا پایان سال ۹۰ بدهی خود به بانک مرکزی را تسویه می‌کرد، گفت خودداری دولت از انجام این کار باعث افزایش نقدینگی در جامعه شده است.
آقای فرزین روز چهارشنبه با رد این ادعا گفت: «در کشوری که نقدینگی آن ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است، این رقم (شش هزار میلیارد تومان بدهی) باعث تورم نخواهد شد.»
در حال حاضر دولت در صدد اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست و این در حالی است که علی لاریجانی تاکید کرده است که این فاز از هدفمندی بدون مصوبه مجلس قابل اجرا نیست و  در نامه‌ای به علی خامنه‌ای گفته است که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، در کشور گرانی به بار می‌آورد.
با این‌ حال دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید افزایش قیمت‌ها ارتباطی به اجرای قانون هدفمندی ندارد و تأکید کرده است: «مواد غذایی ما کاملا وارداتی است... که افزایش قیمت آن ربطی به اجرای قانون هدفمندی ندارد.»
به گفته برخی از مجلسی‌ها و کارشناسان اقتصادی، طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به افزایش گرانی و تورم بی‌سابقه در ایران دامن زده است. الیاس نادران، نماینده مجلس شورای اسلامی، به تازگی طرح پرداخت یارانه نقدی را ناکارآمد دانست و افزود قدرت خرید مردم ۴۰ درصد کاهش يافته است.
آقای فرزین در توجیه سطح تورم در کشور گفت که در اوایل سال ۹۰ اصلاح قیمت‌ انرژی اثرات خود را بر روی شاخص قیمت گذاشت و تورم در خردادماه این سال به اوج خود رسید و پس از آن از تیرماه سال ۹۰ «تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کرد».
طرح هدفمندسازی یارانه‌ها آذرماه ۱۳۸۹ به اجرا درآمد و از آن زمان تاکنون موج انتقادها از دولت محمود احمدی‌نژاد از نحوه اجرای این قانون بالا گرفته است.
با این‌حال محمود احمدی‌نژاد همواره اجرای این طرح را به نفع اقتصاد جامعه دانسته و اظهار کرده است که این طرح یکی از «کارهای اساسی برای پر کردن فاصله‌ها و ایجاد جهش در آبادانی کشور» است.



تاسیس احزاب دینی، قومی و‌ نژادی در لیبی ممنوع شد

شورای ملی انتقالی لیبی قانونی تصویب کرد که برپایه آن تاسیس احزاب سیاسی برپایه‌های دینی، قومی و نژادی در این کشور ممنوع شد.
برپایه این قانون همچنین دریافت کمک‌های مالی از خارج توسط احزاب لیبیایی ممنوع شده است.
خبرگزاری فرانسه، مصطفی عضو لندی کمیسیون حقوقی شورای ملی لیبی گفته است: «شرط اصلی این است که احزاب سیاسی در لیبی برپایه‌های دینی، فبیله‌ای یا دینی تاسیس نشوند. احزاب همچنین نباید دنباله رو احزاب خارجی نباشند و کمک مالی از خارج بپذیرند.»
فتحی الباجه دیگر عضو شورای ملی انتقالی لیبی گفته است که این قانون اسلامگرایان را هدف قرار نداده است بلکه اسلامگرایان تندرو را هدف قرار داده که سیاست‌هایشان برپایه «حذف دیگران» استوار است.
او همچنین خاطرنشان کرد که برپایه قانون جدید احزاب و نهادهای سیاسی، «تعداد اعضای هیات موسس حزب باید حد اقل ۲۵۰ نفر و اعضای هیات موسس نهاد سیاسی، باید ۱۰۰ نفر باشند.»
الباجه گفته است که درخواست تشکیل احزاب باید به اداره حقوقی وزارت دادگستری ارائه داده شود.
شورای ملی انتقالی لیبی پیشتر قانون ممنوعیت فعالیت احزاب را که معمر قذافی رهبر پیشین این کشور آن را وضع کرده بود، لغو کرده بود.
قانون جدید احزاب گامی است برای اینکه کمیسیون ملی انتخابات لیبی بتواند احزاب و گروه‌های سیاسی که اعضای خود را برای در انتخابات آینده نامزد خواهند کرد، شناسایی کند.
انتخابات مجمع ملی لیبی که اولین انتخابات از زمان سرنگونی نظام قدافی است، ژوئن آینده برگزار خواهد شد. مجمع ملی وظیفه تدوین قانون اساسی جدید لیبی را بر عهده دارد. قرار است این انتخابات برپایه نظام «فهرستی» برگزار شود.
هنوز نحوه تعامل قانون جدید با احزاب اسلامگرایی که اعلام موجودیت کرده‌اند مشخص نیست. گروه اخوان المسلمین لیبی از جمله احزاب اسلامگرا است که ماه مارس گذشته اعلام تشکیل حزب سیاسی کرده بود.
به نظر می‌رسید رقابت اصلی در انتخابات آینده لیبی میان احزاب اسلامگرا و احزاب سکولار صورت گیرد.
قانون جدید تاسیس احزاب در لیبی در حالی تصویب می‌شود که گروه‌های اسلامگرا توانسته‌اند پیروز انتخابات در کشورهای شاهد تغییر نظام در پی انقلاب در سال گذشته باشند.




فرمانده نیروی دریایی: ناظران ایرانی در رزمایش ترکیه شرکت می‌کنند


به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، ناظران ایرانی روز پنجشنبه در رزمایش دریایی ترکیه در دریای اژه و سواحل ازمیر شرکت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا علاوه بر ناظرانی از نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران، ناظران نظامی برخی کشورهای دیگر نیز  به این رزمایش دعوت شده‌اند که به جزییات آن اشاره‌ای نشده است.
حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ايران گفته است: «حضور ايران در رزمايش دريايی ترکيه،‌ براساس عرفی است که کشورها در رزمايش‌های خود، از کشورهای همسايه دعوت می‌کنند؛ بر اين اساس ترکيه هم از ما برای شرکت در اين رزمايش دعوت به عمل آورده است.»
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفته است: «رزمايش امداد و نجات با هدف امدادرسانی در درياهای اطراف کشورها و تامين امنيت کشتی های تجاری و نظامی صورت می گيرد.»
وی افزود: «جمهوری اسلامی ايران هم، ساليانه رزمايش های مشابهی را در دريای عمان و تنگه هرمز با کشورهای همسايه مانند کشور عمان انجام می‌دهد. رزمايش دريايی امداد و نجات، تمرينی برای آمادگی بيشتر و بهبود وضعيت امداد و نجات در درياها است.»
وی بدون اشاره به جزییات و نام کشورها و این که آیا نماینده‌ای در رزمایش‌های ایران از دیگر کشورها حضور داشته، گفته است: «ایران در رزمايش ولايت ۹۰ از کشورهای همسايه دعوت به عمل آورده بود و کشورهای همسايه نيز از جمهوری اسلامی ايران در رزمايش‌های خود با عنوان ناظر نظامی دعوت می‌کند.»
این گزارش حاکی است ترکیه هر دو سال یک بار رزمایشی برای «جست وجو و نجات دريايی» در این منطقه برگزار می‌کند و امسال هم طبق روال گذشته آن را ادامه می‌دهد.
 از سوی دیگر بهمن حسين پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه هم روز چهارشنبه در آنکارا گفته است: «عده‌ای قصد دارند ، ايران و ترکيه را در منطقه به عنوان دو کشور رقيب نشان دهند در صورتی که دو کشور مکمل يکديگر در منطقه هستند.»
آقای حسين پور گفته است: «روابط دو کشور در حال حاضر در بالاترين سطح قرار دارد و اين روابط به رغم برخی اختلاف ديدگاه‌های مقامات ايران و ترکيه در زمينه برخی مباحث از جمله موضوع سوريه همچنان رو به گسترش است.»
ترکیه همچنین میزبان داز گفت‌وگوهای ایران با کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک در مورد پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی بود. نشستی که هر دو طرف از آن ابراز رضایت کرده و گفته‌اند آن را دنبال خواهند کرد.
دو کشور ایران و ترکیه در مورد سوریه اختلاف نظر دارند. تهران از حامیان جدی بشار اسد است ولی ترکیه با خشونت‌های گسترده ارتش سوریه علیه مردم این کشور مخالف است. ترکیه همچنین میزبانی گروه مخالفان حاکمیت بشار اسد را برعهده گرفت.
تنش‌ها بر سر برنامه هست‌ ای ایران با آمریکا و اروپا در حالی است که دو طرف امیدوارند مذاکرات استانبول ادامه پیدا کند و نتیجه هم داشته باشد. قرار است دور بعدی مذاکرات در بغداد انجام شود.




ريابکوف: علاقه مندی ايران و غرب به طرح «گام به گام» روسيه


سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز چهارشنبه گفته است: ايران و کشورهای غربی به طرح پیشنهادی مسکو برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی علاقه مندند.
روسيه سال گذشته  طرح پيشنهادی«گام به گام» را مطرح کرد که بر اساس آن در راستای اعتماد سازی بین ایران و کشورهای غربی، تهران به پرسش ها و نگرانی های موجود آژانس و کشورهای غربی پاسخ می دهد و طرف مقابل نيز به کاستن تحريم ها و فشارهای چند لايه اقدام خواهد کرد.
به گزارش رويترز، اما در پيشنهادی که روسيه در ماه فوريه مطرح کرد، در گام اول ايران برنامه غنی سازی اورانیوم و تعداد سانتريفوژ ها را در همين حد کنونی نگه می دارد و در مقابل کشورهای غربی تحريم های تازه ای عليه ايران اعمال نخواهند کرد.
معاون وزير امور خارجه روسيه گفته است: پيشنهاد روسيه در مذاکرات ۱۴ آوريل در استانبول مورد بحث قرار گرفت.
ايران و کشورهای روسيه، آمريکا، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵،  دور تازه از مذاکرات هسته ای را پس از يک توقف ۱۵ ماهه در ۱۴ آوريل در استانبول برگزار کردند. قرار است دور بعدی اين مذاکرات در  ۲۳ ماه مه دربغداد برگزار شود.
سرگئی ريابکوف که نمايندگی روسيه در این مذاکرات را برعهده داشت، همچنين گفته است: ايران و کشورهای غربی به اين طرح پيشنهادی روسیه علاقه مندند.
وی با اين حال  گفته است: علاوه  بر پيشنهاد روسيه، پيشنهاد های ديگری نيز مطرح است که قدرت های جهانی برای دست يابی به توافق با ايران در حال بحث و بررسی آنها هستند.
معاون وزير امور خارجه روسيه در ادامه گفته است: ما همه پيشنهاد را روی ميز قرار داده ايم، اما اينک کار به صورت ديگری در حال ادامه است.
سرگئی ريابکوف اضافه کرده است:«ما در حال رایزنی برای دستیابی به یک موضع تثبت شده برای (گروه ۱+۵) هستیم و به همين دليل ايده های ما به طور قابل توجهی مورد بررسی قرار می گيرد.»
سرگئی ريابکوف مشخص نکرده است در صورت توافق ايران با ايجاد محدوديت برای توسعه سانتريفوژها، آيا اتحاديه اروپا تحريم های نفتی در ماه ژوئيه را متوقف خواهد کرد يا نه.
علی اکبرصالحی، وزیر امور خارجه ایران، پیشترگفته بود: ايران با طرح اوليه آن موافقت کرده اما بايد درباره‌ جزييات آن مطالعه بيش‌تری انجام شود. به هر حال اين حرکت روسيه نشان‌دهنده اين است که اين کشور به دنبال برون‌رفت از شرايط فعلی است.




فرانسه: در صورت شکست طرح صلح در سوريه ، اقدام نظامی بررسی شود


آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه گفته است، در صورتی که طرح صلح کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، با شکست مواجه شود، شورای امنیت بايد استفاده از گزينه نظامی عليه حکومت بشار اسد را در نظر بگيرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آلن ژوپه گفته است: فرانسه در خصوص به کاری«فصل هفت» سازمان ملل متحد  برای حل بحران سوريه با ديگر قدرت های جهانی مذاکره کرده است.
«فصل هفتم» به موضوع  استفاده احتمالی از گزينه نظامی برای حل بحران می پردازد.
آلن ژوپه با اين حال تصريح کرده است: فرانسه زمان گزارش آقای عنان در خصوص اوضاع سوريه را در پنجم ماه مه به عنوان ضرب الاجلی برای اجرای کامل طرح صلح توسط حکومت سوريه می داند.
وزير امورخارجه فرانسه همچنين خواستار استقرار ۳۰۰ ناظر سازمان ملل متحد برای سوريه تا ۱۵ ماه مه شده است.
آلن ژوپه که پس از ديدار با تعدادی از مخالفان حکومت بشار اسد صحبت می کرد، همچنين گفت: ما فکر می کنيم بايد به اين طرح صلح فرصت داده شود و ناظران سازمان ملل متحد بايد فورا مستقر شوند.
درهمین حال، فعالان سوری می گويند، به رغم آتش بس اعلام شده، نيروهای دولتی شمار ديگری از شهروندان اين کشور را کشته اند.
به گزارش شبکه خبری الجزايره ،هيات عمومی انقلاب سوريه اعلام کرده است در جريان  اصابت يک راکت نيروهای دولتی به يک مجموعه مسکونی درشهر حماه دهها نفرکشته و شماری نيز زخمی شده اند.
فعالان حقوق بشرسوريه می گويند در جريان درگيری های روز چهارشنبه  بيش از ۱۰۰ نفر از جمله  ۱۶ زن و  ۱۳ کودک کشته شده اند.
کوفی عنان روزگذشته گفته بود که وضعيت در سوريه غم انگيز است و اين کشور همچنان به ميزان «غير قابل قبولی» شاهد تداوم خشونت ها است.
احمد فوزی ، سخنگوی کوفی عنان، نيزگفته بود:  تصاوير ماهواره ای نشان می دهند که نيروهای نظامی ارتش سوريه  از مناظق شهری عقب نشينی نکرده و به پادگان ها باز نگشته اند. اين در حالی است که براساس طرح صلح کوفی عنان دولت سوريه موافقت کرده بود که کليه نيروهای نظامی  و سلاح های سنگين خود را از مناظق شهری خارج کند.



اخراج مهاجران افغان از ایران: وقتی جامعه به سربالایی می‌رسد

بهمن خواجوند، بخشدارمرکزی نوشهر هفته پیش در گزارشی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد، اعلام کرد حضور مهاجران افغانستان در اين شهر ممنوع است. وی همچنین گفت چون شهر نوشهر توریستی شده، این تصمیم گرفته شده است. حسین قاضیان، جامعه شناس در آمریکا در گفت وگو با رادیو فردا، به ارزیابی وضعیت مهاجران در ایران و نیز سیاست های دولت در این مورد پرداخته است.
وی در مورد این که چرا دولت این طور تصمیم هایی را الان گرفته، می گوید: «تصور نمی کنم که تغييری در نگاه حکومت رخ داده باشد، چون بسياری از اين چيزهايی که ما امروز اسمش را می گذاريم حساسيت جديد حکومت، چيزهايی است که در متن قانون مندرج است و فقط افراد اجرايی و دست اندرکاران امور دارند آنها را اجرا می کنند.»
بنابر اين حساسيت دولت از قبل بوده و در متن قانون منعکس است و فقط دارد اجرا می شود. اما گويا دارد در نگاه جامعه تغييراتی رخ می دهد و از يک سری منابعی تغذيه می شود که نسبت به اين امورحساس شده است و واکنش نشان می دهد.
خروج افغان ها از مازندران که الان موضوع جديدی است، چيزی است که از سالها قبل تصويب شده و  يک سری استان هايی به عنوان استان های معين انتخاب شده اند که استان مازندران جزو آنها نبوده و بنابر اين الان استاندار خواسته است اين قوانين را اجرا کند.
بنابر اين من فکر می کنم امروز نگاه ما که در رسانه هستيم با منابع ديگری از ارزش ها در اين زمينه در تماسيم، نسبت به اين موضوع حساس شده و واکنش نشان می دهد.

آقای قاضيان، در طول ۳۰ سال گذشته جدا از اينکه يک سری ناهنجاری های اجتماعی از سوی گروه کوچکی از افغان های مهاجر بر جامعه ايران اعمال شده است، اما اين گروه مهاجر خدمات زيادی به جامعه ايرانی ارائه کرده اند، به خصوص در حوزه های کار و توليد. تبعات چنين دستورالعمل های دولتی برای محدود ساختن افغان ها در ايران چه خواهد بود؟
ببينيد. اين موضوع به ايران اختصاص ندارد. خيلی از کشورها که مهاجر پذير بوده اند ، تا زمانی که از خدمات اين نيروها استفاده می کرده اند ، خوشحال و راضی بودند و به روی خودشان نمی آوردند که دارند به شکل استثنايی از خدمات اين مهاجرين استفاده می کنند.
همين اتفاقی که در مورد مهاجرين افغان در ايران رخ می دهد و به شکلی استثنايی از آنها بهره می برند.
اما وقتی جامعه به سربالايی های خودش می رسد و دچار مشکل می شود و راهی برای حل مشکلات خودش پيدا نمی کند، شروع می کند به يقه اين و آن را گرفتن و ديگران را مقصر جلوه دادن.
چيزی که اصطلاحا به آن «برون فکنی» می گويند. يعنی ديگران را مقصر جلوه دادن نسبت به مشکلاتی که خود فرد با آن مواجه است يا يک جامعه با آن رودروست. ما هم الان در همين وضعيتيم. می خواهيم مشکلات خودمان را بياندازيم گردن مهاجرين منجمله گردن افغان ها.
ولی حقيقتش افغان ها همان طور که می دانيد در بسياری زمينه ها خدماتی به مردم ايران کرده اند که خيلی از ايرانی ها حاضر نبودند آن خدمات را انجام بدهند. متاسفانه رفتار ما با آنها در قبال اين خدماتی که انجام داده اند منصفانه نبوده است.
گذشته از اين که اين خدمات در بسياری اوقات از نظر اقتصادی جنبه استثماری به خود می گرفته است و خدمات آنها با قيمت هايی بسيار ارزان تر از قيمت های بازار کار در اختيار ايرانی ها قرار می گرفته است و ايرانی ها از اين بابت بهره زيادی برده اند.

شما به رفتارهای اجتماعی ايرانيان  و واکنش های آنان به حضور مهاجرين افغان در ايران اشاره کرديد. با توجه به اينکه اين مشکلات کماکان با حضور افغان ها در ايران وجود دارد، مشکل عدم تطبيق اين دو فرهنگ با همديگر در کجاست؟
من به نظرم نمی رسد که افغان ها با ما مشکلی داشته باشند. مشکل بيشتر از جانب ماست. ما مردمی هستيم که در برابر فرهنگ های فرودست تر يا افراد فرودست تر ستيز می کنيم و می خواهيم آنها را به تابعيت خودمان در بياوريم.
اما از سوی ديگر آنهايی را که برتر از ما هستند می پذيريم و زير بارشان می رويم. به يک معنا ما فرودست ستيز و فرادست پذيريم. بنابر اين در قبال افغان ها که بی دليل احساس برتری نسبت به آنها می کنيم، رفتار نادرستی نشان می دهيم. اين در حالی است که در قبال ديگر خارجيان که ممکن است از ما فرادست تر باشند، احساس پذيرايی و تحقير داريم و در اين شرايط آن برخوردی که با افغان ها داريم با خارجی های ديگر نمی کنيم.
نمونه اين رفتار خيلی واضح است. شما دقت کنيد. اگر يک دکتر افغانستانی يا پاکستانی در ايران زندگی کند، يک رفتار فرادستانه با او انجام می دهيم. و او را فرودست تر از خودمان می دانيم.
اين در حالی است که اگر يک کارگر يا کشاورز آمريکايی يا اروپايی در ايران باشد ممکن است نسبت به او احساس فرودستی کنيم.
اين برخوردی است که از جانب ما با بيگانگان اتفاق می افتد و بيشتر از آنکه مشکل از عدم تطبيق افغان ها با شرايط ايران باشد، برمی گردد به نپذيرفتن ما نسبت به بيگانگان.





گیلانی در محل دیوان عالی
دیوان عالی پاکستان نخست وزیر این کشور را در ارتباط با پرونده اتهامی علیه او مجرم شناخته است
روز پنجشنبه، ۷ اردیبهشت (۲۶ آوریل)، قضات دیوان عالی پاکستان - عالی ترین مرجع قضایی این کشور - رای خود در مورد پرونده اتهامی علیه یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر، را اعلام کرده و گفتند که آقای گیلانی را در ارتباط با اتهام اهانت به دادگاه مجرم شناخته و به بازداشت تا ختم جلسه دادگاه محکوم کردند.
دیوان عالی گفته است که جزئیات رای قضات بعدا منتشر خواهد شد.
با خاتمه جلسه دادگاه، دوره محکومیت "صوری" آقای گیلانی نیز پایان یافت و وی در حالیکه لبخند بر لب داشت، در میان استقبال هواداران خود ساختمان دیوان عالی را ترک کرد.
برای جرم اهانت به دادگاه در قوانین پاکستان تا شش ماه حبس و در مورد مقامات دولتی، همراه با اخراج از سمت پیش بینی شده و مشخص نیست که آیا بازداشت جند لحظه ای آقای گیلانی به منزله پایان این پرونده است و یا موضوع برکناری او نیز مطرح و پیگیری خواهد شد هر چند تلویزیون پاکستان رای دادگاه را با جمله "گیلانی نخست وزیر باقی می ماند" پخش کرد.
دیوان عالی پاکستان آاقای گیلانی را متهم کرده بود که به عنوان متصدی عالی ترین مقام قوه مجریه، از اجرای حکم این دیوان برای از سرگیری پیگرد قانونی علیه آصف علی زرداری، رئیس جمهوری، توسط دادگستری سوئیس خودداری ورزیده است.
در مقابل، آقای گیلانی گفته بود که رئیس جمهوری، به عنوان رئیس کشور، از مصونیت قانونی برخوردار است و بازگشایی پرونده علیه او غیرقانونی است.
طرفداران دولت آقای گیلانی قضات دیوان عالی را متهم کرده اند که از حوزه اختیارات قضایی خود تجاوز کرده در صدد سرنگون کردن دولت قانونی کشور برآمده اند.
براساس گزارش خبرگزاری ها، هنگام ورود آقای گیلانی به محل دیوان عالی در اسلام آباد، گروه کثیری از طرفداران حزب حاکم مردم در محل حاضر بودند و با ریختن پرگ گل بر سر راه نخست وزیر، حمایت خود را از او ابراز داشتند.
دهها خبرنگار داخلی و خارجی جلسه دیوان عالی را تحت پوشش قرار داده اند.
گیلانی و زرداری
با توجه به شرایط پاکستان و فعالیت گسترده گروه های مسلح اسلامگرا، تمهیدات امنیتی گسترده ای در محل برگزاری جلسه محاکمه پیش بینی شده و وزیر کشور از طرفداران دولت خواسته بود که از تجمع در محل دادگاه خودداری ورزند و بدون توجه به رای قضات، آرامش خود را حفظ کنند.
اوایل ماه فوریه سال جاری، نخست وزیر پاکستان در محل دیوان عالی حضور یافت و در آن جلسه، رسما به اهانت به دادگاه متهم شد.
با اینهمه، در جلسه ماه فوریه، یکی از قضات دیوان عالی گفت که بدون توجه به ماهیت پرونده و جریان رسیدگی قضایی، حضور بالاترین مقام اجرایی کشور در این دیوان نشانه ای مطلوب از تمکین به قانون در پاکستان است.
طرفداران دولت پاکستان گفته بودند که پافشاری دیوان عالی در پیگرد نخست وزیر، امنیت این کشور را که در حال حاضر با دشواری های عمیق سیاسی مواجه است به مخاطره می اندازد و قضات دیوان عالی را متهم کرده بودند که در صدد قدرت نمایی برآمده اند.

موضوع پرونده

پرونده علیه یوسف رضا گیلانی به تعقیب قانونی آصف علی زرداری، رئیس جمهوری کنونی، و همسرش بی نظیر بوتو، نخست وزیر پیشین در ارتباط با پرونده فساد مالی در محاکم کشور سوئیس مربوط می شود.
خانم بوتو و همسرش تا اواخر سال ۲۰۰۷ به دلیل مخالفت با دولت وقت پاکستان برای چند سال در خارج از این کشور زندگی اما با صدور فرمان عفو آنان توسط پرویز مشرف، رئیس جمهوری، برای حضور در صحنه سیاسی به پاکستان بازگشتند اما خانم بوتو در جریان مبارزات انتخاباتی، ترور شد.
خانم بوتو و آقای زرداری هنگام اقامت در خارج در ارتباط با اقدام به رشوه خواری و پولشویی در دهه ۱۹۹۰ توسط قوه قضاییه سوئیس تحت پیگرد قرار گرفتند.
دیوان عالی پاکستان
در حالیکه رسیدگی به این پرونده هنوز خاتمه نیافته بود، در سال ۲۰۰۷، ژنرال مشرف در آستانه واگذاری قدرت به دولتی غیرنظامی، با صدور فرمان عفو خانم بوتو و آقای زرداری، پرونده اتهامی آنان در پاکستان را مختومه اعلام کرد و امکان بازگشت آنان به کشورشان را فراهم آورد.
با ترور خانم بوتو، رهبری عملی حزب مردم بر عهده آقای زرداری قرار گرفت و وی در سال ۲۰۰۸، به ریاست جمهوری پاکستان برگزیده شد.
با آغاز ریاست جمهوری آصف علی زرداری، دادگستری سوئیس با این استدلال که وی به عنوان رئیس یک کشور از مصونیت قضایی در سوئیس برخوردار است، دادرسی علیه آقای زرداری را متوقف کرد.
با اینهمه، دیوان عالی پاکستان در سال ۲۰۰۹، به الغای فرمان عفو و سلب مصونیت آصف علی زرداری و بازگشایی پرونده اتهامی علیه او رای داد تا زمینه ادامه پیگرد او در سوئیس فراهم شود و از نخست وزیر خواست تا با ارسال نامه ای برای مقامات سوئیسی و اعلام سلب مصونیت از رئیس جمهوری پاکستان، این حکم را به اجرا بگذارد.
در مقابل، اقای گیلانی استدلال کرد که رئیس جمهوری تا زمانی که در این سمت خدمت می کند از مصونیت از تعقیب قضایی برخوردار بوده و دولت، که رسما منصوب رئیس جمهوری است، نمی تواند مصونیت او را سلب کند.
براساس قوانین پاکستان، نادیده گرفتن رای دادگاه از جمله دیوان عالی به منزله اهانت به دادگاه و جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.
رای دیوان عالی قابل استیناف است اما معلوم نیست که آقای گیلانی از حکم روز پنجشنبه شامل چند لحظه "بازداشت" در جلسه دادگاه که در واقع به اجرا گذاشته شده، استیناف بخواهد مگر اینکه این حکم همچنین شامل برکناری از سمت دولتی نیز باشد.
در عین حال، این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که دیوان عالی به محکومیت آقای گیلانی رای داده و از نظر قضایی، وی مجرم محسوب می شود.
دوره خدمت دولت کنونی پاکستان یک سال دیگر پایان می یابد و در صورتی که آقای گیلانی و دولت او تا آن زمان همچنان در مصدر امور باقی مانده باشند، تکمیل یک دوره کامل زمامداری به منزله پدیده ای نادر در تاریخ سیاسی پاکستان خواهد بود.





علیرغم اینکه آقای ژوپه خواستار بررسی اقدام نظامی علیه سوریه شده نگرانی ها از این است که روسیه و چین هر طرحی علیه سوریه را وتو کنند
فرانسه می گوید در صورتی که سوریه طرح صلح سازمان ملل برای توقف خشونت ها در این کشور را نپذیرد شورای امنیت سازمان ملل باید اقدام نظامی علیه سوریه را بررسی کند.
آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه گفته است: "ما نمی توانیم به رژیم سوریه اجازه بدهیم در برابر ما سرکشی کند."
علیرغم طرح صلح کوفی عنان که نماینده جامعه بین الملل است خشونت ها در سوریه ادامه دارد. آقای عنان از دمشق خواسته نیروهای نظامی و تسلحیات سنگین خود را از شهرها خارج کند.
آقای ژوپه گفته ۳۰۰ ناظر سازمان ملل باید ظرف دو هفته در سوریه مستقر شوند.
به گفته او "اگر این طرح صلح شکست بخورد ما وارد مرحله تازه ای می شویم که فصل هفت را برای متوقف کردن تراژدی سوریه پیش می کشد."
فصل هفت بخشی است که اقدام نظامی را حمایت می کند.
نگرانی ها از این است که چنین قطعنامه ای توسط روسیه و چین که مانع تلاش های پیشین شورای امنیت برای تحریم سوریه شده اند وتو بشود.
سازمان ملل متحد گروه کوچکی از ناظران را پیشاپیش به سوریه فرستاده است. یک هفته پیش شورای امنیت سازمان ملل استقرار ۳۰۰ ناظر دیگر در سوریه تصویب کرد.

ناظران بدون اختیار

گزارش های روز چهارشنبه حاکی از ادامه خشونت ها در بخش هایی از سوریه از جمله شهرهایی است که ناظران در آنها بر آتش بس مورد توافق نظارت می کردند. فعالان حقوق بشر می گویند در مجموع بیست نفر در این خشونت ها کشته شده اند.
"ناظران سوری حقوق بشر"، که در بریتانیا مستقر هستند می گویند که نیروهای امنیتی به روی اتوبوسی در ادلیب آتش گشوده اند و ۴ نفر را کشته اند.
به گفته همین فعالان در حماء نیز ۷ غیرنظامی از جمله یک دختر دو ساله در بارش توپخانه دولت بر بخش هایی از شهر کشته شده اند.
دو ناظر سازمان ملل در مرکز این شهر در فاصله کمی حاضر بوده اند.
در درعا نیز گزارش هایی از درگیری بین شورشیان مسلح و نیروهای دولتی رسیده است. ناظران می گویند دست کم شش نفر از جمله دو سرباز در این درگیری ها کشته شده اند.
فعالان حقوق بشر در عین حال می گویند علیرغم این که ناظران سازمان ملل در پایتخj سوریه مستقرند چندین نفر بر اثر حملات توپخانه و شلیک تک تیرانداز ها در حومه دمشق کشته شده اند.
از آنجا که دولت سوریه دسترسی رسانه های خارجی را محدود کرده این گزارش ها به طور مستقل قابل تایید نیست.
دولت سوریه می گوید درگیر جنگ با خرابکاران مسلح است و بر اساس متن توافق آتش بس نیروهای سوریه مجازند که به حملات پاسخ دهند.
آقای عنان روز سه شنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت ارتش سوریه نه نیروهای نطامی اش را و نه تسلیحات سنگین اش را از مناطق مرکزی پرچمعیت خارج نکرده است.
آقای عنان گفته به طور خاص نگران گزارش هایی است که حاکی از ورود نیروهای دولت به حما بعد از خروج ناظران سازمان ملل و کشتار تعداد قابل توجهی از مردم با اسلحه های اتوماتیک است.
او گفت اگر این گزارش های تایید شود این اقدام دولت سوریه کاملا غیرقابل قبول و محکوم کردنی است.




ژنرال بنی گانتس، فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل، در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی 'هاآرتص' گفته است که از نظر او ایران به فکر ساخت سلاح هسته‌ای نیست.
آقای گانتس با این حال خود را فردی نظامی توصیف کرده که برای وقوع هر احتمالی آماده است.
او به هاآرتص گفته است که اگر ایران به بمب دست بیابد، اسرائیل تنها کشوری است که کسی خواهان محو آن است و ضمنا ابزار این عمل را هم ساخته است.
اما او افزوده است آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، هنوز به تصمیم نهایی قاطعی برای ساخت سلاح هسته‌ای نرسیده است. از نظر او آیت‌الله خامنه‌ای در چنین راهی "قدم آخر را برنخواهد داشت".
به گفته ژنرال گانتس دستگاه "رهبری ایران متشکل از افرادی بسیار عاقل و منطقی است".
روزنامه هاآرتص لحن ژنرال گانتس را بسیار متفاوت از ادبیات نمایشی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خوانده است.
آقای نتانیاهو در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان ضمن غیرمنطقی توصیف کردن رفتار ایران گفته بود که رژیم ایران "ایدئولوژی اش را به بقای خود ترجیح می‌دهد".

تحلیل جیمز رینولدز، تحلیلگر بی‌بی‌سی

موضع اسرائیل درباره برنامه اتمی ایران عموما به وسیله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع، بیان می‌شده است. هر دو آنها در شش ماه گذشته ایران را تهدید خوانده‌اند و وضعیت را اضطراری و حتی گاه آخرالزمانی توصیف کرده‌اند.
فرماندهان نظامی اسرائیل به اندازه رهبران سیاسی‌شان در رسانه‌ها ظاهر نمی‌شوند. اما اظهار نظرهای عمومی گاه به گاه ژنرال کانتس تصویر پیچیده‌ای از دیدگاه اسرائیل به ایران ارائه می‌دهد.
بنی گانتس در مصاحبه‌اش با هاآرتص جرات کرده حرفی را به زبان بیاورد که پیشتر شماری از مقامات اطلاعاتی اسرائیل و ایالات‌متحده نیز گفته‌اند: ایران هنوز تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته است.
همچنین در اظهارنظری مهم رهبران ایران را عاقل و منطقی می‌خواند. این در تقابل با نظر سیاستمدار ارشد اسرائیلی، سیلوان شالوم است که رهبران ایران را دیوانه خوانده بود.
ژنرال گانتس ضمن اشاره به این که ایران سال سختی را پشت سر گذاشته است، گفته است: "در مقطعی هستیم که باید تغییری اتفاق بیفتد. یا ایران خود باید برنامه اتمی‌اش را کاملا غیرنظامی کند، یا این که دنیا، شاید به همراه ما، این کار را خواهد کرد".
ایران نظامی بودن برنامه اتمی خود را رد می‌کند و تاکید دارد که این برنامه تنها برای تولید انرژی و مصارف پزشکی است.
آقای گانتس گفته است مشغول آماده‌سازی نیروهای دفاعی اسرائیل است تا در صورت لزوم حداکثر توانایی‌هایشان به کار گرفته شود، اما این رهبران سیاسی هستند که "تصمیمات شجاعانه و دردناک را خواهند گرفت".
به باور ژنرال گانتس برنامه اتمی ایران بسیار آسیب‌پذیر است، چرا که تاسیسات اتمی این کشور ضد بمب ساخته نشده‌اند.
هاآرتص در توصیف ژنرال گانتس می‌گوید که او اصراری ندارد در بحث خود از هولوکاست استفاده کند، کاری که به گفته این روزنامه "سیاستمداران اسرائیلی بسیار مشتاق آن هستند".
زیر سوال بردن هولوکاست توسط محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران، از موارد مناقشه‌برانگیز در روابط دیپلماتیک ایران بوده است.





کیپ هالی رییس سابق این آژانس اخیرا در روزنامه وال استریت ژورنال نوشته بود که سیستم امنیتی آمریکا در این سازمان از کار افتاده است و نیاز به اصلاحات اساسی دارد.
چهار مامور امنیتی در فرودگاه لوس آنجلس به اتهام هدایت باند قاچاق مواد مخدر و دریافت رشوه دستگیر و تفهیم اتهام شده اند.
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده این چهار نفر در قبال نادیده گرفتن عبور محموله های بزرگ کوکایین، متامفتامین و ماریجوانا از مراحل بازرسی فرودگاه، پول نقد دریافت می کردند.
این اتهامات شامل ۲۲ مورد دریافت پول نقد تا سقف ۲۴۰۰ دلار در ازای عبور قاچاقچیان از سد امنیتی فرودگاه می شود.
یکی از دادستان های این پرونده گفته این ماموران حرص و طمع را بر امنیت کشور ترجیح داده اند.
آندره بیروت گفته است این اتهامات نشان میدهد نظام بازرسی فرودگاه به شدت معیوب و ناکارآمد است: "ماموران بازرسی فرودگاه به مثابه ایست های بازرسی حیاتی برای امنیت داخلی عمل می کنند و مسافران هواپیماها باید بتوانند به نظام امنیتی فرودگاه های کشور اعتماد کنند."
دو نفر از این مامورات در حال حاضر کارمند آژانس امنیت حمل و نقل در آمریکا و دو نفر دیگر از کارمندان سابق همین سازمان هستند.
جان ویتفیلد ۲۳ ساله و کپلین مک کینی ۲۵ ساله که هنوز کارمند این آژانس هستند متهمند که در شیفت کاری خود به عبور قاچاقی بیش از بیست کیلو مواد مخدر از سیستم امنیتی فرودگاه کمک کرده اند.
جوی وایت ۲۷ ساله که قبلا برای آژانس امنیت حمل و نقل در آمریکا کار می کرده نیز اتهامی مشابه دارد در حالی که نفر چهارم نارال ریچاردسون متهم است مقدمات عبور این محموله ها را فراهم می کرده است.
آژانس امنیت حمل و نقل آمریکا یکی از سازمان هایی است که بعد از حمله یازدهم سپتامبر به عنوان بخشی از وزارت امنیت داخلی تاسیس شد و مسئول بازرسی میلیون ها مسافر هوایی و حجم بالایی از محموله ها و بارهایی ست که هر ساله از طریق هواپیما در آمریکا جابجا می شوند.
کیپ هالی رییس سابق این آژانس به تازگی در روزنامه وال استریت ژورنال نوشته بود که سیستم امنیتی آمریکا در این سازمان از کار افتاده است و نیاز به اصلاحات اساسی دارد.





در صورت پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران، امکان بازرسی های جامع تری از تاسیسات هسته ای ایران برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم خواهد شد.
سفیر ایران در مسکو از احتمال پذیرش پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای توسط ایران خبر داده است، اما این اظهارات با واکنش سرد وزارت خارجه آمریکا مواجه شده است.
به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، محمود رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو روز چهارشنبه در مصاحبه ای در محل سفارت ایران گفت: "ایران ممکن است پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای را نیز بپذیرد."
در صورت پذیرش این پروتکل، امکان بازرسی های جامع تری از تاسیسات هسته ای ایران برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم خواهد شد.
به گفته آقای سجادی، ایران در حال بررسی طرح روسیه برای حل مناقشه سیاسی بر سر برنامه هسته ای ایران است.
طرح مورد اشاره آقای سجادی هفته گذشته توسط سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه ارائه شد. در فاز اول این طرح، ایران تولید سانتریفیوژ و تجهیزات دیگر غنی سازی اورنیوم را متوقف خواهد و دستگاه هایی که تولید شده اما هنوز در تاسیسات غنی سازی نصب نشده اند را انبار خواهد کرد.
به گفته آقای ریابکف، در این فاز، در یک رویکرد گام به گام، طرف مقابل نیز اعلام می کند که از اعمال هر نوع تحریم جدید علیه ایران خوداری خواهد کرد.
اما در واشنگتن، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات آقای سجادی گفت، او در مذاکرات بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران نقش محوری ندارد.
خانم نولاند افزود، ملاک گفتار و کردار ایران بر سر میز مذاکرات است.
ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریمهایی را علیه بانکها و بخش نفت ایران تصویب کرده اند و تلاش دارند تا با اعمال فشار، کشورهای دیگر، از جمله چین را به کاهش خرید نفت از ایران وادارند.
کشورهای غربی و اسرائیل ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کنند اما ایران تاکید دارد که برنامه هسته ایش صرفا ً اهداف صلح آمیز دارد.





رضا محمدی، شاعر
خبر ممنوع شدن حضور مهاجران افغان در استان مازنداران و خبری که در آستانه سیزده به در مبنی بر جلوگیری از حضور افغانها در پارکی در اصفهان منتشر شد، بحث هایی زیادی را در فضای مجازی انترنت، دامن زده است.
ما از چند تن از افغانها و همچنین ایرانی ها خواستیم، تا تجربه، دید و دریافت شخصی خود از زندگی در کشور دیگری را، روایت کنند. آنچه در این صفحه می خوانید، چند روایت شخصی است.

نفرین به آنکه خواسته از هم جدایمان

فکر کنم من کلاس پنجم بودم که فهمیدم. بین ما فرقی هست. وقتی که به عنوان شاگرد اول همه شهر، اجازه رفتن به مدرسه تیز هوشان را نیافتم. ما چند تا بچه زرنگ بودیم که هیج کدام اجازه نیافتیم برویم مدرسه تیز هوشان اما برای خودمان دفتر فرهنگی زدیم و جلسات کتاب خوانی گذاشتیم و خط و نقاشی یاد گرفتیم و بعد دو سال بعد بود که بچه های مدرسه ما همه جایزه های کشوری ایران را در شعر و داستان و نقاشی و خط، کسب کردند.
کلیک ادامه مطلب را اینجا بخوانید

جایی در بالا شهر تهران، میان کاشی و دیوار

حیمد فیدل، روزنامه نگارروزهای جمعه در خیابان انقلاب، فکر می کردم هرچه مسلمان واقعی است در تهران دورهم جمع شده اند؛ اما دنیای زیر زمینی را که تازه کشف کرده بودم. فهمیده بودم که زیر پوست این شهر بزرگ، دنیای عجیب دیگری است. معماران ما روزهای جمعه چند میلیون تومان را باخود می گرفتند و می رفتند شوش و مولوی. روز شنبه وقتی بر می گشتند؛ دیگر پولی نداشتند، اینگونه بود که باورهای متزلزل شده ام به یکباره فروپاشید و سرنوشت حجت الاسلامی ای را که برایم نوشته بودند، خراب شد.
کلیک ادامه مطلب را اینجا بخوانید

هویت گم شده در اصفهان را در تهران باز یافتم

رازی محبیفردای آنروز ما پنج نفر افغانی و هشت نفر لر، برای شهادت به پاسگاه رفتیم. پس از انتظاری طولانی، رییس پاسگاه احضارمان کرد و گفت:"خوب شاهدانتان را بفرستید."
گفتیم : "سرکار ما همگی شاهدیم، با چشمان خودمان دیدیم" سرکار با خشم و توهین داد زد:"ما برای شهادت چهار انسان عاقل و بالغ می خواهیم نه هشت لر و یک لشکر افغانی. "اینجا بود که از خودم پرسیدم پس من که هستم، مگر انسان نیستم، از اینجا به بعد بود که در پی خودم گشتم."
گیسو جهانگیری، فعال حقوق زنانکلیک ادامه مطلب را اینجا بخوانید

افغانستان از خاطرات مادربزرگ تا زندگی در کابل

امروز جهان مردان سیاست، دیگر دهکده نیست، تحمل دیگری ممنوع شده است. معضل مهاجرت در شعارهای نامزدهای انتخاباتی "کشورهای پیشرفته دموکراتیک" که بیرون راندن و تحقیر مهاجران را وعده می دهند، غوغا می کند.اما سرکوب و تحقیر، گفتگو را میان هم اندیشان از بین نمی برد، نسل خوش فکر افغانستان با دستی پر از تجربه ی هجرت به ایران، در دانشگاه ها، رسانه ها، مراکز دولتی و غیردولتی خوش می درخشند.
کلیک ادامه مطلب را اینجا بخوانید

'این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست'


لینا آریا، روزنامه نگار خواست مطلب اش بدون عکس خودش چاپ شود
نخستین صحنه آزاردهنده هر روز برای من، رفتن و منتظر ماندن در صف نانوایی بود؛ تا زمانی که نوبت به من می رسید، ده ها بار طعنه می شنیدم؛ افغانی! زودتر نان ات را بگیر و برو، همه منتظر تو اند! در مسیر نانوایی تا خانه، با اینکه چندان راه دوری هم نبود، تنم مور مور می شد، با عبور هر عابری منتظر بودم که حرفی بزند و افغانی خطابم کند. شاید باور کردنی نباشد، اما واژه "افغانی" در آنجا به یک ناسزا تبدیل شده بود.

سهیلا محبی، فیلم سازدر افغانستان میان رنگ‌ها گم می شوی

ایرانی هستی؟ بله، گپ بزن، من از گپ زدن ایرانی ها خیلی خوشم می آیه. و من گپ می زدم. در زمستان که از چاه آب می کشیدم و برف می بارید و من ظرف می شستم. یاد دستهای مادربزرگم می افتادم. یاد بوی صابون، سخت بود اما برای من دوست داشتنی بود. می دانستم معصومه ای هست که برایم چای می گذارد و اتاقش را با من قسمت می کند. انسان رنجدیده ای بود و این به انسانیتش افزوده بود.

کلیک ادامه مطلب را اینجا بخوانید






سپاه پاسداران
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با مسئولان سپاه قم هشدار داد که مقابله کنندگان با مرجعیت، برای خودشان "مشکل" ایجاد خواهند کرد
آیت الله ناصر مکارم شیرازی با ابراز نگرانی در مورد "تضعیف ارتباط برخی از سپاهیان با مراجع تقلید" هشدار داد: "اگر سپاه از مرجعیت جدا شود ضرر می‌کند."
این مرجع تقلید، سه شنبه ۶ اردیبهشت در جریان دیدار مسئولان ارشد سپاه قم با وی گفت: "تجربه نشان داده که مردم مرجعیت را رها نمی‌کنند و اگر خدایی نکرده در یک جا ولو نادر [با مراجع] مقابله شد، مرجعیت را ترجیح می‌دهند و برای خودشان [مقابله کنندگان] مشکل ایجاد می‌شود."
آیت الله مکارم شیرازی همچنین در مورد "سرایت شبهات عقیدتی، مفاسد اخلاقی و مکتب های عرفانی کاذب" به سپاه پاسداران هشدار داد و افزود: "مخصوصا اگر یک فرمانده سپاه در دام یکی از مدعیان کاذب عرفان و عرفان‌های نوظهور غیر اسلامی بیفتد و علاقه‌مند شود، این مساله خطرآفرین است."
اشاره همزمان این روحانی حامی حکومت به مروجان "عرفان‌های نوظهور" و "جدایی از مرجعیت" در سپاه پاسداران، گمانه زنی در مورد مفهوم مشخص تر هشدار او را ممکن می کند. به ویژه اینکه در گذشته هم هشدارهای مشابهی در موارد مشابه، از سوی برخی از مقام های حکومتی ایران مطرح شده است.
در صریح ترین هشدار از این نوع، در تیر ماه ۱۳۹۰ علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در اظهار نظری گفت: "بنده معتقدم جامعه‎ ‎ایرانی آماده [ظهور امام دوازدهم شیعیان] نیست، چرا؟ به این دلیل که روز ‏جمعه میلیون‌ها نفر می‌گویند‎ ‎اللهم عجل لولیک‌الفرج و جوابی نمی‌آید و خداوند سبحان می‌فرماید از بشریت‎ ‎بپرسید با ‏‏۱۱ یوسف [امام] چه کرد‌ند و حال با چه تضمینی آخرین برگ برنده را به شما‎ ‎بسپاریم‎؟"
آقای سعیدی در بخشی دیگر از اظهارات خود به انتقاد از کسانی پرداخت که می‌گویند "با صندوق رأی و با نتیجه نصف به اضافه یک‎ ‎نمی‌توان ‏رهبر را تعیین کرد، چرا که رهبر باید پیامبر یا امام معصوم یا ولی‎ ‎فقیه [منصوب امام معصوم] باشد".
این اشارات مشخص نماینده ولی فقیه در سپاه، همچون اشارات امروز آیت الله مکارم شیرازی، آدرسی خاص را نشان می دهند: به نظر می رسد این نوع انتقادات، متوجه فردی هستند که از سال قبل در چنین روزهایی، به عنوان نظریه پرداز اصلی "جریان انحرافی" مورد انتقاد گروهی از محافظه کاران قرار گرفته است.
این شخص، "علی یعقوبی" است که به تاکید منابع نزدیک به هیات های مذهبی تهران، از سال ها پیش برگزارکننده جلسات سخنرانی پر طرفداری با حضور جوانان محافظه کار - و از جمله گروهی از نیروهای سپاه و بسیج‌– بوده است.

دیدگاه های علی یعقوبی

مهمترین کار مستندی که بر روی دیگاه های علی یعقوبی انجام شده، از سوی یکی از محققین "پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی" به نام "حسین حجامی" بوده و بعدا، در برخی منابع محافظه کار – عمدتا بدون نام نویسنده – مورد استناد قرار گرفته است.
دیدگاه‌های علی یعقوبی، در سلسله جزواتی همچون "مباحث نظام عالم"، "نظام بشر" و "چهل شب با کاروان" منتشر شده که حاوی نظریه هایی به شدت متضاد با دیدگاه های روحانیت سنتی و حتی حکومتی است.
آقای یعقوبی در "چهل شب با کاروان حسینی" (صفحات ۱۲۰ و ۱۴۳) صراحتا روحانیون ارشد شیعه را کسانی معرفی می کند که "اسلام شناس نیستند" و به عنوان مثال مدعی می شود که حتی یکی از این روحانیون نمی تواند - بر خلاف خود او - مفاهیمی چون "دین مرضی" و "حنفیت" را توضیح بدهد.
این سخنران مذهبی در "نظام عالم" (جلسه ۸، ص ۱۷) تاکید دارد که برای پی بردن به احکام جدید مذهبی نیازی به رجوع به مراجع تقلید نیست و باید به خود امام دوازدهم متوسل شد و در جای دیگر (جلسه ۱۰، ص ۱۳) تصریح می کند که مومنان، می‌توانند این احکام را به کمک متون مذهبی پیدا کنند و "اگر اشتباه بود خود در قیامت جوابش را بدهند".
وی دامنه انتقادات خود را به روحانیون حکومتی و حتی بانفوذترین آنها هم تعمیم می دهد. مثلا در سلسله بحث های "نظام عالم" (جلسه ۷، ص ۱۳ تا ۱۵) مجلس خبرگان را با "سقیفه بنی ساعده" (مکانی که بعد از درگذشت پیامبر اسلام، در آن برای جانشینی وی تصمیم گیری شد) مقایسه کرده و اظهار می دارد: "مجلس خبرگان مقوله‌ای است بسیار منفی، بسیار زشت و بسیار جهنمی."
علی یعقوبی خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری می گوید: "‌خبرگان حق ندارد حاکم الهی را انتخاب کنند. حاکم را خدا انتخاب می‌کند و رهبر معظم انقلاب را امام زمان انتخاب کرده... به مجلس خبرگان چه ربطی دارد؟"
آقای یعقوبی البته در اظهارات خود، به شخص رهبر جمهوری اسلامی ایران احترام می گذارد، اما او را آخرین رهبر روحانی دارای مشروعیت معرفی می کند: "بعد از رهبر معظم انقلاب - این خبر صحیح و یقینی است- امام [زمان] علیه السلام قسم خورده‌اند که دیگر هیچ روحانی ای را به عنوان سرپرست جامعه قرار نمی‌دهند… ولایت فقیهی که بخواهد بر فقاهت استوار باشد مدعیان زیادی خواهد داشت. هر ننه قمر هم هوس می‌کند و می‌گوید چرا آقا ولی فقیه باشد و من نباشم." (چهل شب با کاروان حسینی، ص ۱۴۸)
محمود نبویان، استاد "موسسه امام خمینی" در قم، در خرداد ۱۳۹۰ به بازخوانی یکی از سخنرانی های عجیب علی یعقوبی تحت عنوان "انتظار یا تحسس" (تحسس به معنی "حس کردن" وجود چیزی) پرداخته است: "یعقوبی می گوید ما دو دوره داریم، دوره انتظار و دوره تحسس. می‌گوید دوره انتظار یعنی دوره بدون امام... منتهی زمان ما، دوره، دوره انتظار نیست. دوره تحسس است! دیگر مراجعه به فقها لازم نیست... ما باید فرهنگ انتظار را کنار بگذاریم و فرهنگ تحسس را جایگزینش کنیم."
به گفته وی، آقای یعقوبی در این سخنرانی وجود مجلس و شورای نگهبان را هم بی‌معنا می داند و می گوید: "اگر ما رهبر معظم انقلاب را به گونه‌ای مد نظر بیاوریم که نتیجه آن فراموشی امام زمان باشد، این فعل در قبال رهبر معظم انقلاب باطل است. حتی اگر شما بگویید [اگر قانونی را] شورای نگهبان تایید کند، تایید اسلامی است؟ [من می گویم] نه عزیز من! امام زمان اگر تایید کند تایید خدایی است. تایید شورای نگهبان دلیل بر تایید خدایی نیست."
گوینده این جملات، راه اطلاع از "تایید امام زمان" را، تلاش برای برقراری ارتباط معنوی با امام دوازدهم شیعیان می داند و به وضوح، خود را از جمله کسانی می داند که چنین ارتباطی را برقرار کرده اند.
به طور کلی یکی از ویژگی های تفکر علی یعقوبی، ادعای برخورداری از قدرت های فوق الطبیعی و باور داشتن به حضور و تاثیرگذاری "شیاطین و اجنه" بر زندگی مردم است.
سایت محافظه کار "بولتن نیوز"، در اردیبهشت ۱۳۹۰ در گزارشی در مورد دیدگاه های علی یعقوبی، مدعی نفوذ او در میان عده ای از دست اندرکاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی شده و ساخت و نمایش تعداد قابل توجهی از سریال های تلویزیونی با موضوعات مرتبط با "اجنه وشیاطین" را در سال های اخیر، تحت تاثیر همین ارتباط دانسته است.

حساس شدن محافل امنیتی

با وجود شنیده های جسته و گریخته از فعالیت ها و نفوذ علی یعقوبی در هیات ها و محافل مذهبی ایران در طول سال های گذشته، وی از فروردین ۱۳۹۰ و به دنبال آن مورد توجه برخی رسانه های محافظه کار قرار گرفت که محمود احمدی نژاد، به نافرمانی یازده روزه از رهبر جمهوری اسلامی بر سر ماجرای ابقای وزیر اطلاعات پرداخت.
در آن زمان بود که اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر آقای احمدی نژاد و همفکرانش، به عنوان اعضای "جریان انحرافی" مورد انتقاد رسانه های نزدیک به رهبر ایران قرار گرفتند و علی یعقوبی، به تاثیرگذاری فکری بر این جریان متهم شد.
مجتبی ذوالنور، قائم مقام سابق نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه، در نیمه اردیبهشت ماه در یک جلسه پرسش و پاسخ با طلاب و در پاسخ به سوالی در مورد "ارتباط تیم آقای احمدی نژاد با افراد خاصی که گفته می‌شود توانایی های خاصی دارند"، علی یعقوبی را فردی معرفی کرد که "مانند بعضی از مرتاض ها توانمندی هایی دارد". او سپس در مورد این فرد توضیحاتی داد که خواستار عدم انتشار آنها در رسانه ها شد و هیچ رسانه ای نیز این سخنان را منتشر نکرد.
آقای یعقوبی، با وجود متهم شدن به هدایت فکری "جریان انحرافی"، همچون بسیاری از دیگر منسوبان این جریان زندانی نشد و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران، در اوایل خرداد ماه گذشته در توضیحاتی مبهم راجع به وی گفت که هرچند "برای او پرونده‌ای در دادستانی تهران تشکیل شده"، اما وی "بازداشت نیست".
حتی روزنامه کیهان، حدود دو هفته قبل از اظهارات دادستان تهران، ناچار شده بود در اوج افشاگری های خود علیه اعضای "جریان انحرافی"، اتهاماتش علیه علی یعقوبی را پس بگیرد.
این روزنامه تنها یک روز بعد از چاپ مطلبی تحت عنوان "گزارش کیهان از حلقه های درونی جریان انحرافی و مناسبات درونی آن" نوشت: "در بخش هایی از گزارش، به اخباری استناد شده بود که صحت آنها تایید شده نیست. این بی دقتی به ویژه درباره دستگیری فردی به نام ع. یعقوبی و ارتباط وی با باند انحرافی ... صورت گرفته بود."
به نظر می رسد دلیل احتیاط منتقدان "جریان انحرافی" در برخورد با آقای یعقوبی در سال گذشته، نفوذ معنوی قابل توجه وی در میان برخی محافل حامی حکومت ایران بوده که شامل گروهی از اعضای نیروهای مسلح هم می شود.
مشخص نیست که آقای یعقوبی هم اکنون به چه فعالیت هایی مشغول است و آیا هشدارهایی که در مورد نفوذ او در میان عده ای از محافظه کاران مطرح شده، هنوز هم موضوعیت دارند یا نه.
اما به طور کلی، نفوذ درازمدت افرادی چون علی یعقوبی در سطح هیات ها و محافل مذهبی و مدارای بخش هایی از حکومت با این پدیده، برای گروهی از روحانیون قم نگران کننده بوده است.
آیت الله مکارم شیرازی، که کلیک سال گذشته از سرسخت ترین مخالفان توزیع گسترده فیلم "ظهور بسیار نزدیک است" بود - که به ترویج دیدگاه های آقای یعقوبی در مورد نزدیک بودن ظهور امام دوازدهم شیعیان می پرداخت- قطعا جزو همین دسته از روحانیون است.
اظهارات جدید این مرجع تقلید محافظه کار در مورد سپاه پاسداران، نشان می دهد که نگرانی های روحانیونی مانند او، هنوز خاتمه نیافته است.




سخنگوی نیوت گینگریچ می گوید نامزد انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان، هفته آینده از این رقابت ها کناره گیری می کند و از میت رامنی نامزد پیشرو جمهوری خواهان حمایت خواهد کرد.
آقای گینگریچ می گوید پیش بینی می کند میت رامنی فرماندار سابق ماساچوست که روز سه شنبه در رقابت ها در 5 ایالت آمریکا پیروز شد نامزد نهایی حزب جمهوری خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شود.
میت رامنی روی حمایت آقای گینگریچ حساب می کند. گفته می شود دست اندرکاران مبارزات انتخاباتی گبنگربچ در حال آماده کردن پیام حمایت از فرماندار سابق ماساچوست هستند.
آقای گینگریچ تنها در رقابت های درون حزبی در دو ایالت کارولینای جنوبی و جورجیا پیروز شده است.
پیشتر ستاد انتخاباتی آقای گینگریچ تلویحا گفته بود در صورت شکست در ایالت دلور در ادامه رقابت ها تجدید نظر خواهد کرد.
گفته می شود آقای گینگریچ آخرین فعالیت انتخاباتی خود را اول ماه می در واشنگتن دی سی برگزار خواهد کرد.
آقای گینگریچ روز چهارشنبه به حامیان خود در کارولینای شمالی گفت "بالاخره زمانی فرا می رسد که باید دربرابر آنچه که در واقعیت اتفاق می افتد و تطابقی با خواسته های آدم ندارد با صداقت برخورد کرد."
آقای گینگریچ افزود: :میت رامنی دیروز پیروزیهای خوبی داشت و باید برای این موفقیت او اعتبار قائل شد."
رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا گفت در هفته آینده به مبارزات انتخاباتی خود به عنوان "یک شهروند" ادامه می دهد و افزود به بحث درباره مسائل اقتصادی و نرخ بالای بیکاری خواهد پرداخت.
آر سی هموند سخنگوی آقای گینگریچ گفت رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در پی گفتگو با میت رامنی خود را برای حمایت خود از او آماده می کند.




"دمشق از ورود ناظران سازمان ملل به سوريه جلوگیری می‌کند"

راديو زمانه ـ سازمان ملل اعلام کرد دولت سوريه از ورود ناظران صلح به اين کشور جلوگيری می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اروه لادسوس، معاون دبير کل سازمان ملل متحد در عمليات پاسداری از صلح گفت: "دمشق از ورود ناظران سازمان ملل متحد که عضو کشورهای «گروه دوستان سوريه» هستند، جلوگيری می‌کند."
به گفته وی چنين اقدامی از سوی سازمان ملل غيرقابل قبول است.
گروه "دوستان سوريه" آوريل ۲۰۱۲ در نشستی در استانبول تشکيل شد. آمريکا، فرانسه، بريتانيا، آلمان، عربستان و قطر از جمله اعضای گروه "دوستان سوريه" هستند.
۱۴ کشور عضو گروه دوستان سوريه می‌گويند بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه "مشروعيت خود را از دست داده است."
در همين حال مخالفان می‌گويند پس از برقراری آتش‌بس، حملات در شهرهای حما و حمص همچنان ادامه دارد.
کوفی عنان، نماينده سازمان ملل در امور سوريه نيز از ادامه خشونت‌ها و عمليات نظامی نيروهای دولتی سوری در شهرها ابراز نگرانی کرده است.
عنان به کار گرفتن "سريع" ۳۰۰ ناظر سازمان ملل را در سوريه برای بررسی وقايع اين کشور "بسيار مهم" دانسته است.
از تاريخ ۱۲ آوريل سال جاری ميلادی در سوريه اعلام آتش‌بس شده اما مخالفان می‌گويند با وجود اعلام آتش‌بس هنوز خشونت‌ها ادامه دارد.
مخالفان می‌گويند ظرف ۱۰ روزی که از آتش‌بس در سوريه می‌گذرد، بيش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند.
با اين حال فيصل مقداد، معاون وزير خارجه سوريه گفته است دمشق به طرح صلح کوفی عنان پايبند است.
طرح صلح کوفی عنان، نماينده سازمان ملل در امور سوريه شامل "پايان دادن به درگيری‌ها از سوی دولت و مخالفان، آتش‌بس روزانه و فراهم کردن زمينه کمک‌رسانی‌های بشردوستانه، آزادی زندانيان سياسی، آزادی رسانه‌ها، به‌رسميت شناختن حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آميز و برگزاری مذاکرات بين دولت و مخالفان و انتقال مسالمت‌آميز قدرت" است.
معاون وزير خارجه سوريه "تروريست‌های مسلح" را به اعمال خشونت در اين کشور متهم کرد. دولت سوريه از مخالفان با نام "تروريست‌های مسلح" ياد می‌کند.
همزمان با ادامه يافتن خشونت‌های پراکنده در سوريه، شورای امنيت سازمان ملل با افزايش ناظران بين‌المللی در سوريه موافقت کرده است. شمار اين ناظران از ۳۰ نفر به ۳۰۰ نفر خواهد رسيد.
اعتراضات در سوريه از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده و تاکنون به گفته سازمان ملل بيش از ۹ هزار کشته بر جای گذاشته است.
دولت سوريه نيز می‌گويد در يک سال گذشته بيش از ۲۵۰۰ نيروی امنيتی و نظامی اين کشور به دست مخالفان کشته شده‌اند.



"ایران احتمالا پروتکل الحاقی را می پذیرد"

سفیر ایران در مسکو از احتمال پذیرش پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای توسط ایران خبر داده است، اما این اظهارات با واکنش سرد وزارت خارجه آمریکا مواجه شده است.
به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، محمود رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو روز چهارشنبه در مصاحبه ای در محل سفارت ایران گفت: "ایران ممکن است پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای را نیز بپذیرد."
در صورت پذیرش این پروتکل، امکان بازرسی های جامع تری از تاسیسات هسته ای ایران برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم خواهد شد.
به گفته آقای سجادی، ایران در حال بررسی طرح روسیه برای حل مناقشه سیاسی بر سر برنامه هسته ای ایران است.
طرح مورد اشاره آقای سجادی هفته گذشته توسط سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه ارائه شد. در فاز اول این طرح، ایران تولید سانتریفیوژ و تجهیزات دیگر غنی سازی اورنیوم را متوقف خواهد و دستگاه هایی که تولید شده اما هنوز در تاسیسات غنی سازی نصب نشده اند را انبار خواهد کرد.
به گفته آقای ریابکف، در این فاز، در یک رویکرد گام به گام، طرف مقابل نیز اعلام می کند که از اعمال هر نوع تحریم جدید علیه ایران خوداری خواهد کرد.
اما در واشنگتن، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات آقای سجادی گفت، او در مذاکرات بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران نقش محوری ندارد.
خانم نولاند افزود، ملاک گفتار و کردار ایران بر سر میز مذاکرات است.
ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریمهایی را علیه بانکها و بخش نفت ایران تصویب کرده اند و تلاش دارند تا با اعمال فشار، کشورهای دیگر، از جمله چین را به کاهش خرید نفت از ایران وادارند.
کشورهای غربی و اسرائیل ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کنند اما ایران تاکید دارد که برنامه هسته ایش صرفا ً اهداف صلح آمیز دارد.




دکتر بهروز بهبودی

نقش نخبگان در ظهور استبداد دینی در ایران

 بهروز بهبودی

مردم ایران اکثریت خاموش نیستند، آنها اکثریت منتظرند. منتظر کسانی که دوباره به آرمان ها و خواسته هایشان خیانت نکنند، کسانی که دوباره آنان را در مهلکه ای دیگر نیندازند. این گروه ها و نخبگان سیاسی هستند که باید از لاک خاموشی بیرون بیایند و در راه همبستگی برای آزادی میهن کاری صورت دهند
تاریخ انقلاب های متعددی را در حافظه دارد که به رغم شعارها و آرمان های اصلاحی دچار فساد شدند و در این میان انقلاب اسلامی ایران نیز از این موضوع مستثنا نبود. انقلابی که مردم برای آن هزینه های فراوانی دادند. این انقلاب در شرایطی رخ داد که مردم از نواقص بسیاری رنج می بردند. شاه نیز زمانی به صرافت ایجاد تغییرات افتاد که دیگر بسیار دیر شده بود. سیل خانمان کن انقلاب مردم جاری شد و همه چیز را با خود برد. شاید اگر به قوانین مشروطه ـ که از قضا برای به ثمر رساندن آنها نیز خون دل ها خورده شده و هزینه های فراوان داده شده بود ـ به درستی عمل می شد و حکومت های پس ازآن به آنها وفادار بودند، دیگر نیازی به تکرار تجربه انقلابی دیگر نبود.
معمولاً نسل جوان ایران پدران خود را سرزنش می کنند که چرا نظام شاهنشاهی را ساقط کردند و نظام شاهنشاهی دیگری را با مختصات دینی جایگزین آن نمودند. به نظر من این سخن که بسیار هم شنیده می شود درست نیست. نسل جوان نیاز به دقت و تحلیل دقیق تر دارد. در نگاه من مردم خواسته هایی داشتند که در نظام پیش از انقلاب برآورده نشده بود و این موضوع آنها را به خیابان کشاند. مردم زمانی به خیابان ها می آیند که طرف مقابل سخن آنها را نشنود یا نخبه ها را که صدای مردمند اسیر زندان و یا تبعید سازد و خلاصه صداها را خفه کند. در چنین حالی مردم، فریاد را بر مباحثه ترجیح می دهند، زیرا طرف مقابل پیشاپیش با عملکرد خود نشان داده است که اعتقادی به تعامل صحیح و مباحثه ندارد. مباحثه در فضایی آزاد شکل می گیرد و آزادی در آن روزگار گوهری نایافتنی بود. متاسفانه این حقیقتی انکار ناشدنی است، و نسل جوان امروز باید آن را بداند و به کاری که پدرانشان انجام دادند احترام بگذارد. زندگی کردن در گذشته و گذشته را عاری از هر نقصی دیدن، کار نادرست است، کاری که باعث خمودگی می شود. طبیعتا در هر کار نواقصی نیز وجود دارد، آنچه مردم در به ثمر رساندن انقلاب کردند هم بی نقص نبود امّا در مجموع آنان وظایف خود را به درستی انجام دادند.
حضور مردم در خیابان ها، باعث دوباره به صحنه آمدن نخبگان شد، نخبگانی که در بند بودند و یا ناامید از اصلاحات در کنجی فروخفته و در نظر من مشکل از همین جا آغاز شد. مردم به گروه های سیاسی و نخبگان فعال در آنها نظیر جبهه ملی، نهضت آزادی ، مجاهدین خلق و کمونیست ها اعتماد کردند و حاصل آنچه را برایش خون ها داده بودند به دستشان سپردند و این همۀ اشتباه مردم در ماجرای انقلاب بود. در واقع نسل جوان به جای سرزنش نسل پیش در تغییر نظام باید از آنان بپرسد چرا امانت خود را به کسانی غیر قابل اعتماد سپردند و چرا درهای پرسشگری از آنان را بستند؟ آسوده خاطری مردم و اعتماد آنان به گروه های سیاسی و نخبگان، زمینه استبداد و انحراف را در اصول انقلاب فراهم آورد و آنان نیز مغرور از پیروزی حکومت را به روحانیونی پرمدعا و بی خبر از اصول سیاست سپردند .
من مخالفتی با نخبگان ندارم و یکی از مشکلات جمهوری اسلامی همین نخبه کشی است، امّا عمده مسئله این است که نخبگانی که در پیروزی انقلاب هم سهیم بودند، برای آن خون دل خوردند، به رغم داشتن تخصص، یا عرصه را به نفع روحانیون ترک گفتند یا بر حقانیت آنان مهر تایید زدند و با آنان همکاری نمودند. به نظر من گروه های سیاسی درگیر در موضوع انقلاب از امانت مردم به درستی نگاهداری نکرده و به راستی در آن خیانت نمودند؛ خیانت به تمام آرمان هایی که مردم برای آنها خون ها داده و کاری احترام انگیز انجام داده بودند.
نخبگان ایران، امروز، باید به جبران مافات برخیزند. آنها می دانند با حمایت برخی از گروه های سیاسی در اول انقلاب، حکومت روحانیون در ایران شکل گرفت و با ریختن خون مردم به پای این نهال، ریشه هایش تقویت شد. امروز نخبگان و گروه های سیاسی مختلف در داخل و خارج، نیازمند آن هستند که اعتماد از دست رفته مردم ایران را دوباره به دست بیاورند. مردم ایران مارگزیده هستند. آنها یک بار به میدان آمدند و در پی اصلاح امور هرچه در توان داشتند انجام دادند. مردم ایران نه اکثریت خاموش که اکثریت روشن و آماده اند، آتش زیر خاکستر. این اکثریت آماده می دانند در یک نظام دموکراتیک مردم همه کاره اند اما برای جلوگیری از آنارشیسم نمایندگانی را برمی گزینند که صدای آنان باشند. طبیعتاً این نمایندگان نخبگان جامعه هستند.
امروز نخبگان و گروه های سیاسی نیاز به سازماندهی و هماهنگی اکثریت آماده داخل ایران دارند. نخبگان داخل نباید تعامل با نخبگان خارج از کشور را از یاد ببرند و این دو در داخل و خارج باید همواره در خاطر داشته باشند آنان تافته های جدابافته از مردم نیستند و اگر ارزش و احترامی دارند به واسطه حضورشان در کنار مردم است. آنان باید بدانند اعتماد مردم به آنها برای سازمان دهی افکار، گروه ها و سیاست های مبارزه هیچ حق از پیش تعیین شده ای را برایشان به وجود نمی آورد، زیرا چنین تصوری زمینه های استبداد و خودمحوری را دوباره به وجود می آورد.
امروز همگان باید از تاریخ درس بگیرند و بدانند مشکل انقلاب ایران در آن بود که گروه های سیاسی مختلف سلیقه ها و افکار گوناگون را سازماندهی نکرده بودند و در آن هنگامه روحانیون سوار بر امواج احساسات مذهبی مردم شدند و یک سلیقه را بر همگان تحمیل نمودند. امروز برای پیشگری از تکرار آن تجربه، نمایندگان سلیقه های مختلف باید برای رسیدن به وجه و حتی وجوه مشترک بکوشند و در این راه از هیچ کوششی در همزیستی و تعامل مسالمت آمیز دریغ نورزند. بی شک مردم نیز بازوهای فعال نخبگان و اندیشمندان هستند اما در راستای کوشش هایی که به عمل می آید در ابتدا باید آب رفته اعتماد مردم به جو بازگردد.
مردم ایران اکثریت خاموش نیستند آنها اکثریت منتظرند، منتظر کسانی که دوباره به آرمان ها و خواسته هایشان خیانت نکنند، کسانی که دوباره آنان را در مهلکه ای دیگر نیندازند. مردم ایران سی و چند سال است که تاوان خیانت گروه های سیاسی مورد اعتماد را در اول انقلاب می دهند. سکوت آنان نشانه خاموشی، بی اعتنایی و رضایتشان نیست. مردم ناراضی اند اما برای دوباره به میدان آمدن تردید دارند آیا نخبگان سیاسی خود را آماده کارزار و همراهی با مردم کرده اند که آنان را اکثریت خاموش می خوانند؟ در نظر من به رغم وجود همهمه های فراوان و مبهم، این گروه ها و نخبگان سیاسی هستند که باید از لاک خاموشی بیرون بیایند و در راه همبستگی برای آزادی میهن کاری صورت دهند.
دکتر بهروز بهبودی
contact@bbehbudi.com
بنیانگذار شورای دموکراسی برای ایران




سجاد نيک‌آيين

مذاکرات هسته‌ای؛ آغازی بی‌فرجام!

 سجاد نيک‌آيين

روزنامه‌ها و وب‌سايت‌های منسوب به تيم احمدی‌نژاد از بازگشت تيم هاشمی رفسنجانی به مذاکرات هسته‌ای خبر داده‌اند. اين احتمال وجود دارد که رهبر جمهوری اسلامی، برای برهم زدن توافقات صورت گرفته در استانبول و عقب‌نشينی از آن، پس از خريد زمان کافی، تيم احمدی‌نژاد را روانه‌ی مذاکرات بغداد و يا مذاکرات بعد از آن نمايد، تا بار ديگر سياست کش‌دادن و تعليق بحران تداوم يابد
ويژه خبرنامه گويا
مذاکرات هسته ای ايران وغرب برای چندمين بار به دور بعد کشيده شد. قرار است ايران وغرب ماراتون مذاکرات را اين بار دربغداد پی بگيرند. با اينکه دوطرف گفتگو درجريان مذاکرات استانبول از خود نرمشهايی را نشان دادند، اما همچنانکه قابل پيش بينی بود، هدف جمهوری اسلامی از اين گفتگوها فقط وفقط گفتگو است، گفتگويی برای خريد زمان بيشتر واحتمالاً مجاب کردن جامعۀ جهانی برای لغو تحريمهای اقتصادی و نفتی.
کنکاش درانگيزه های بازگشت ايران به ميز گفتگو ومذاکره می توان مبنای پيش بينی رفتار جمهوری اسلامی درمذاکرات پيش روی بغداد واحتمالاً رشته مذاکرات پيامد آن، باشد. نکته ای که پيش از پرداختن به اين موضوع بايد مورد توجه ودقت نظر قرار گيرد اينستکه که جمهوری اسلامی به دلايل مختلف تمايل چندانی به حل وفصل مناقشۀ اتمی ورسيدن به راه حلی پايدار برای جدال کش دار هسته ای ندارد. نکتۀ اصلی دراين رهيافت به سياست خارجی جمهوری اسلامی آنستکه نظام جمهوری اسلامی همواره سياست خارجی خود را برمبنای مقتضيات ونيازهای سياست داخلی تنظيم نموده ومی نمايد. سياست خارجی مستقل از سياست داخلی حاکميت جمهوری اسلامی تهيه وتنظيم نمی شود وبايدهای سياست داخلی نقش تعيين کننده ای در رويکردهای استراتژيک وحتی مقطعی نظام درزمينۀ سياست خارجی ايفا می کنند.

سنخ سياست داخلیِ مبتنی براستبداد و خشونت در نظام جمهوری اسلامی بگونه ای است که اولاً وجود بحران های خارجی و بين المللی بعنوان يکی از شريانهای اصلی تغذيه کننده ومایۀ تدوام اين فضا بشمار می آيد و ثانياً در بعد اقتصادی مهمترين عامل شکل گيری يک شبکۀ مافيايی اقتصادی- نظامی بعنوان ستون فقرات ساختار بشدت تماميت حاکم بوده است.
جمهوری اسلامی به غريزه ونيز به تجربه دريافته است که تثبيت وتدوام فضای استبدادی نيازمند زمينه سازی های سياسی برای برقراری اين فضا وهمچنين محلی برای تأمين هزينه های حفاظت وپاسداری ازآنست. سياست خارجی نقطۀ عزيمت مناسبی برای مشروع جلوه دادن سياستهای به غايت سرکوبگرانه داخلی بوده است. درسی وچند سال گذشته جمهوری اسلامی اين پروژه را به شکلی پيگير وبسيار حساب شده دنبال نموده است. درگير کردن کشور درمنازعات بصورت مستقيم از قبيل پروندۀ گروگان گيری کارکنان سفارت ايالات متحده درويا پروندۀ هسته ای وحتی بشکل غيرمستقيم از قبيل حمايت از گروههای تروريستی منطقه ای وفرامنطقه ای همچون حماس وحزب الله وغيره از مهمترين پرونده هايی هستند که جمهوری اسلامی از آغاز تأسيس تا کنون گشوده است ودرهر مقطع کشور را به رويارويی با جهان خارج کشانده است.
ناکارآمدی نظام درزمينه های مختلف اقتصادی واجتماعی نيز توسط دستگاههای تبليغاتی حاکميت همواره تحت الشعاع چالشها وبحران آفرينی های خارجی قرار گرفته اند وگره زدن نابسامانی های ناشی از ناکارآمدی وسوء مديريت با چالش های خارجی، ابزاری برای توجيه وتدوام وضعيت موجود ودرپاره ای موارد وخيم تر شدن آن بوده است . بيکاری سرسام آور، تورم فزاينده وانواع واقسام آسيب های اجتماعی موجود درکشور، کمبود امکانات درسطوح مختلف دراين سالها همه وهمه با شعار جنگ با "استکبار جهانی" توجيه شده ومسئولان اصلی وقوع وضعيت کنونی درپس اين بحرانها خود را ازپاسخگويی ومسئوليت پذيری مصون داشته اند.
پرکردن شکاف عميق وروزافزون موجود ميان مردم وحاکميت نيز درسالهای اخير ضرورتی دوچندان يافته است. ازاين منظر حاکميت بشدت علاقمند بوده است تا ازتمامی راهکارهای غير دموکراتيک سازگارا با سرشت استبدادی نظام موجود برای پرکردن اين شکاف بهره برداری کند. برجسته کردن مسألۀ هسته ای ودادن ابعاد ناسيوناليستی وملی به قضيه درراستای همين سياست بوده است. مطرح کردن مسألۀ فعاليت هسته ای بعنوان "خواستۀ مسلم ما (ايرانيان)"، درنظر نظام محور وحدتی است که حتی می توان از آن بعنوان ابزاری برای ايجاد شکاف درميان مخالفان نظام بهره جست، ضمن آنکه توده ها را نيز حول آن گرد آورد. اختلاف نظرهای موجود ميان جناح های گوناگون اپوزيسيون دربارۀ مسألۀ هسته ای درکنار فضای سازی رسانه های داخلی وتحريک احساسات عمومی درجهت حمايت از پروژۀ اتمی مسأله ای است که کام حاکمان تهران را بارها وبارها شيرين کرده است.
نکتۀ ديگری که درپيش بينی وضعيت آيندۀ مذاکرات هسته ای ايران واحتمال حل وفصل زودهنگام اين منازعه را بشدت کاهش می دهد، مسألۀ درگيری جناح های گوناگون قدرت درداخل کشور است. پرونده های سياست خارجی طی سالهای پس ازانقلاب درميان جناحهای درون حاکميت دست به دست گشته ورقابتهای اين جناحها حل وفصل پرونده های مختلف خارجی را بشدت دشوار کرده است. هريک از جناحهای درگير تمايل داشته ودارد تا امتياز سياسی حاصل از حل منازعه را مستقيماً به حساب خود واريز نمايد. دراين جهت هرگاه جناحی به حصول توافقی برسر يک مسألۀ خارجی نزديک می شده است، جناح رقيب تلاش کرده است تا به هرشکل ممکن از شکل گيری چنين توافقی جلوگيری بعمل آورد ودراين مسير نيز منافع ملی کشور مورد ملاحظه قرار نمی گرفته است.
علاوه براينها، اولويت يافتن پروندۀ هسته ای ايران طی سالهای اخير بصورت بسيار مؤثری درانحراف افکار عمومی داخلی وجهانی از پرونده های ديگر ايران همچون نقض گستردۀ حقوق بشر درداخل ونيز انجام عمليات تروريستی درخارج وقتل مخالفان ومنتقدان نظام اسلامی، عمل کرده واين پرونده های حساس را از دستورکار نهادهای بين المللی بطورکلی خارج ويا دست کم بسيار کمرنگ کرده است. شايد بتوان يکی از انگيزه های مهم جمهوری اسلامی ازپای فشاری برمسألۀ هسته ای را بهره برداری اينچنينی از اين پرونده دانست.
ازنگاه حاکميت مستقر درايران، پس از حل وفصل منازعۀ اتمی، غرب احتمالاً پروندۀ نقض حقوق بشر درايران وپرونده هايی ديگر را درراستای فشار برجمهوری اسلامی فعال نموده و از آن برای محدود نمودن توسعه طلبی های رژيم تهران بهره خواهد جست. معلق ماندن مناقشۀ اتمی اين امکان را به طرف ايرانی خواهد داد تا بازی را درزمين حريف وتنها برسر يک مسألۀ خاص ادامه دهد.
پرسش اينجاست که با اين همه، چرا جمهوری اسلامی درمذاکرات اخير استانبول چشم انداز اميدوارانه ای را دربرابر طرف غربی ترسيم کرده است؟
نخستين پاسخی که به اين پرسش می توان داد، آنستکه ايران واحتمالاً شرکای چينی وروسی، درتحليل نهايی خود شدت يافتن وگسترده تر شدن تحريمهای اقتصادی غرب برعليه ايران وهمچنين تحريم نفت ايران را زمينه سازی برای رسيدن بحران هسته ای به نقطۀ جوش خود وبروز يک درگيری نظامی ارزيابی نموده اند. ارسال سيگنالهای اميدبخش دراين شرايط زمينه های درگيری نظامی را محدود خواهد کرد.
جمهوری اسلامی عليرغم تمايل ذاتی به بحران آفرينی، تمايل ندارد که اين چالش همچون پروندۀ هسته ای عراق به نقطه ای بازگشت ناپذير رسيده وبه يک جنگ تمام عيار که احتمالاً به تغيير رژيم درتهران خواهد انجاميد نزديک شود. "يکسره شدن" وحل وفصل مسالمت آميز ويا خشونت بار بحران هردو درنهايت به زيان رژيم حاکم برايران خواهند بود. "معلق کردن" منازعه واتخاذ سياست کج دار ومريز راهبردهای نظام درطول اين منازعۀ ملال آور بوده اند. می توان گفت درشرايط کنونی ايران برای کاهش سرعت سقوط پروندۀ اتمی خود به ورطۀ جنگ، تصميم به بازگشت به مذاکرات هسته ای گرفته است.
پاسخ ديگر به پرسش مطرح شدۀ فوق آنستکه بازتاب عملی تحريمهای گستردۀ اقتصادی اعمال شده برعليه ايران وعدم امکان فروش نفت ازسوی ايران با توجه به اين تحريمها، درمجاب کردن طرف ايرانی به مذاکره بی تأثير نبوده است. اثرات ويرانگر تحريمها براقتصاد اساساً بيمار کشور، معضل ناکارآمدی نظام حاکم را دوچندان نموده است. تدوام درازمدت تحريمها احتمالاً آثار جانبی ديگری را نيز برای مسئولان کشور آشکار خواهد نمود، که براحتمال يک خيزش داخلی غيرمترقبه خواهد افزود. دراين تحليل تلاش درراستای کاهش فشارها، ونه برطرف نمودن کامل آنها از طريق حل وفصل مناقشه بسيار ضروری می نمايد.
نمازهای جمعه طی دوهفته گذشته را می توان شاهدی براين مدعا دانست. احمد جنتی٬ امام جمعه موقت تهران گفته است: «غرب بايد تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی ايران را لغو کند تا ملت ايران باور کند که آن‌ها نمی‌خواهند به دشمنی خود ادامه دهند.» جنتی تهديد کرده است: «پافشاری غرب بر تحريم‌ها موجب بی‌نتيجه ماندن مذاکرات خواهد شد.»
محمد سعيدی٬ امام جمعه قم هم اظهار کرده که کشور‌های غربی با لغو تحريم‌ها عليه ايران همانند تهران «حسن نيت» خود را نشان دهند.
محسن مجتهد شبستری٬ امام جمعه تبريز هم گفته است: «ملت ايران معتقد است تمام تحريم‌ها و قطعنامه‌های صادره در اين ارتباط {برنامه هسته‌ای} بايد شکسته و تجديد نظر شود.»
همچنين پرويز سروری٬ رئيس کميته امنيت کميسيون امنيت ملی مجلس اعلام کرد شرط جمهوری اسلامی برای ادامه مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ در بغداد لغو تحريم‌های بين‌المللی عليه تهران است.
عامل مهم ديگری که دراين روزها ايران را به حرکت درجهت اتخاذ يک موضع نسبتاً نرمتر برای کاهش فشارهای سياسی تشويق می کند، فرصتی است که انقلابهای منطقه ای برای جمهوری اسلامی فراهم آورده است. صعود نيروهای اسلامگرا درکشورهای عربی منطقه، گسترش ارتباط با اين گروهها از طريق اتخاذ يک ديپلماسی فعال را به ضرورتی حياتی برای جمهوری اسلامی بدل کرده است. اجرايی شدن چنين سياستی در دراز مدت به ايران امکان آنرا خواهد داد تا با نفوذ دراين کشورها، آنها را به کانونهای بالقوۀ خطر برای غرب وايالات متحده بدل کند. اما عملی شدن اين سياست درگرو، کاهش فشارهای سياسی بين المللی عليه ايران است که ايران را ازدرگيری دردوجبهۀ ديپلماتيک دور کرده ودست حاکميت را برای تعميق پيوندهای استراتژيک با رژيمهای اسلامگرای نوظهور، گشاده خواهد داشت. کاهش فشارهای سياسی، يکی ديگر از عوامل تشويق کننده ايران برای بازگشت به مذاکرات است.
با اين همه وبا توجه به انگيزه هايی که پيش تر شرح آن رفت، سياست کلی نظام درحال حاضر خريد زمان برای به تأخير انداختن رويارويی تا سرحد امکان است. به نظر نمی رسد روند مثبتی که درمذاکرات استانبول بسياری را به دستيابی به توافق اميدوار کرده بود، درمذاکرات بغداد تدوام يابد ويا حداکثر حتی درصورت تدوام درمذاکرات بعدی به سرانجامی روشن والبته خوشايند برسد.
مجموعۀ اين مسأله درکنار اخبار منتشر شده دربارۀ نقش پررنگ تيم هاشمی رفسنجانی درمذاکرات استانبول، بر احتمال اينکه تيم احمدی نژاد درمذاکرات دور بعد کارشکنی کرده وبارديگر گفتگوها با بن بست روبرو شود، افزوده است. نشانه هايی از اين کارشکنی اين روزها در رسانه های نزديک به احمدی نژاد و انتقاد آنها از توافقات استانبول محسوس وملموس است.
روزنامه ها وبسايتهای منسوب به تيم احمدی نژاد، با نام بردن تلويحی از کسانی همچون حسن روحانی، حسين موسويان و محسن رضايی .حتی علی لاريجانی، از بازگشت تيم هاشمی رفسنجانی به مذاکرات هسته ای خبر داده اند و از معامله بر سر منافع ملی بعنوان خطری که از ناحیۀ اين تيم مذاکره کننده متوجه منافع ملی کشور است اظهار نگرانی کرده اند. اين احتمال وجود دارد که رهبر جمهوری اسلامی، برای برهم زدن توافقات صورت گرفته دراستانبول وعقب نشينی ازآن، پس از خريد زمان کافی، تيم احمدی نژاد را روانۀ مذاکرات بغداد ويا مذاکرات بعد ازآن نمايد، تا بارديگر سياست کش دادن وتعليق بحران تدوام يابد.
انتخابات رياست جمهوری آينده درايران، مسألۀ اتمی را به جولانگاه منازعات جناحی ورقابتهای سياسی داخلی بدل خواهد نمود. مسأله ای که رهبر ايران بخوبی به آن واقف بوده وبه نظر می رسد درصدد خريد زمان وکشاندن غرب به مقاطع انتخابات داخلی ايران است. فضای پيش از انتخابات ومقتضيات آن غرب را درحالت انتظار برای روشن شدن تکليف مبارزه سياسی درايران خواهد گذاشت. دراين بازۀ زمانی نسبتاً مناسب جمهوری اسلامی فرصت آنرا خواهد يافت تا هرچه بيشتر خود را به دستيابی به سلاح هسته ای نزديک نمايد تا به تعبير خود جهان را دربرابر عمل انجام شده قرار دهد!




جهان نیوز - گروه اقتصادی:

تورم هدفمندي يارانه‌ها در مواد خوراكي: 48 درصد

جهان نیوز - گروه اقتصادی:



در حالي كه دولت مدعي است تورم ناشي از هدفمندي يارانه‌ها را در سطح 20 درصد كنترل كرده، مقايسه ميان قيمت مواد خوراكي در هفته قبل از هدفمندي يارانه‌ها با قيمت‌هاي كنوني نشان از رشد بيش از 48 درصدي قيمت‌ها دارد.
طبق آمار بانك مركزي درباره قيمت مواد خوراكي در سطح شهر تهران، قيمت مواد خوراكي پرمصرف در هفته منتهي به 25 فروردين 1391 نسبت به هفته منتهي به 26 آذر 1389 به طور ميانگين 48 درصد افزايش داشته است.
هرچند تفاوت قيمت برخي مواد غذايي موجود در آمار بانك مركزي به علت تفاوت در عرضه‌هاي فصلي (اوايل بهار نسبت به اواخر پاييز) قابل پذيرش است، اما ميانگين رشد 48 درصدي قيمت‌ها نشان از غيرقابل تكذيب بودن اثرات منفي هدفمندي يارانه‌ها بر بخش توليد است.
مطابق با آمار بانك مركزي در بازه زماني مد نظر فقط قيمت موادي چون پياز، سيب‌زميني و گوجه فرنگي كاهش داشته است. نكته مهم رشد قيمت محصولات لبني است كه ارتباط مستقيمي با عدم پرداخت يارانه سهم توليد از منابع حاصل از هدفمندي يارانه‌ها دارد؛ واقعيتي كه همگام با افزايش نرخ دلار، هزينه تمام شده را بسيار بالا برده است. در اين وضعيت، دولت در حالي كه تمام درآمد حاصل از هدفمندي يارانه‌ها به اضافه برداشت‌هاي غيرقانوني از ساير منابع همچون پول بانك‌ها را صرف پرداخت يارانه نقدي به مردم كرده و ژست مردمي به خود گرفته، اما از سوي ديگر با عدم اجراي بندهاي مربوط به يارانه بخش توليد، عملاً موجب افزايش قيمت تمام‌شده توليد در كشور شده است كه دود آن فقط به چشم مردم مي‌رود.
در اين وضعيت، ترفندي كه دولت در پيش گرفته، اين است كه گراني‌ها را به دست‌هاي پنهان نسبت مي‌دهد و مجلس و كارشناساني را كه خواستار توقف افزايش يارانه نقدي پرداختي به مردم و پرداخت يارانه سهم توليد هستند را به دست‌اندازي در اجراي هدفمندي يارانه‌ها متهم مي‌كند.
در اين شرايط، در صورتي كه دولت فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها را اجرا كند و موج دوم رشد قيمت‌ حامل‌هاي انرژي را عملي نمايد، مطمئناً ارقام جدول ذيل دستخوش تغييرات بيشتري خواهد شد و آنگاه بايد شاهد تورم‌هاي بالاي 60 درصدي در مواد خوراكي بود. البته دولت فكر آن زمان را هم كرده و خود را هوادار افزايش يارانه نقدي پرداختي به مردم و دست‌هاي پنهان را عامل گراني‌ها معرفي خواهد كرد. ليكن شواهد و ادله اقتصادي نشان مي‌دهد دست‌هاي پنهاني در گراني‌ها وجود ندارد، اگر هم وجود دارد همان سوءاستفاده‌هاي دائمي سودجويان از اختلال در بازارها است. طبق شواهد اقتصادي، عامل گراني‌ها اجراي ناقص هدفمندي يارانه‌ها و اختلال بازار ارز كشور است.

جدول رشد قيمت مواد خوراكي پس از هدفمندي يارانه‌ها

قيمت آذر 89
قيمت فروردين 91
درصد تغيير


ماست غيرپاستوريزه
1106
1608
45


ماست پاستوريزه
1100
1596
45


پنير غيرپاستوريزه
6948
11500
66


پنير پاستوريزه
1515
2316
53


كره
6930
9914
43


شير
1000
1400
40


تخم مرغ
3364
5276
57


برنج وارداتي غيرتايلندي
1988
2686
35


برنج داخلي درجه يك
2967
4155
40


برنج داخلي درجه دو
1917
3058
60


نخود
2124
3692
74


لپه
2212
3694
67


عدس
2276
3041
34


لوبيا چشم بلبلي
2592
3327
28


لوبيا چيتي
2534
3743
48


لوبيا سفيد
2197
3641
66


لوبيا قرمز
2745
3665
34


سيب قرمز
1701
2488
46


سيب زرد
1581
2452
55


پرتقال درجه يك
1615
2319
44


نارنگي
1249
2997
140


ليموشيرين
1067
2133
100


هندوانه
682
1030
51


خيار
1086
1867
72


گوجه فرنگي
2220
1850
-17


بادمجان
1235
1329
8


كدو سبز
973
1639
68


سيب زميني
718
643
-10


پياز
799
637
-20


سبزي‌هاي برگي
601
1516
152


گوشت گوسفند
17322
22739
31


گوشت گوساله
11559
17354
50


مرغ تازه
2910
4838
66


قند
1410
1820
29


شكر
1202
1589
32


چاي
5281
7005
33


روغن نباتي جامد
10182
13524
33


روغن نباتي مايع
1955
2579
32


ميانگين


48.1




جرم نرگس محمدی مرام اش بود...

منصوره شجاعی


narges-mohammadi.jpg

مدرسه فمینیستی: جوان است. باهوش و پرشور. زن است. مهربان و شجاع. مادر است. فداکار و مسئول. همسر است. مطمئن و مستقل. آزادی را همچون ترانه ای ازلی از حفظ می خواند. بی سکته، بی سکون.
همان ترانه که هرسه دربدرقه مرد خانه خوانده بودند، دعای راه همسر.
همان آوا که سیمان های سخت و سرد زندان را می شکافد و به گوش میرسد،لالایی شبانگاهی علی و کیانا.
همان پیام که نوید آینده ای شاد بود، ترانه ای برای صلح.
همان آواز که درفش دوستی با جهان بود، صدای حقوق بشر.
همان ترانه که شاه بیت غزل آزادی بود، سرود زنانه برابری خواهی.
هم به جادوی این ترانه بیماری مهلکش را مهار می کرد و هم بدین جادو هلاک از وطن دور می کرد.
اینک در بند است. در کنار زنانی همچون خودش. نسرین ستوده، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، نازنین خسروانی...
شگفتم از سالیانی است که زندان های ما را سراسر پر از این قصه ها ساخته است. شگفتم از دیوارهایی است که فرو نمی ریزد. شگفتم از قصه هایی است که در حراج هرباره زندگی، نو به نو نقل می شوند.
نام او همچون گلی که بدان خوانده میشود معطراست و تازه همچون هم بندان دیگرش. نسرین "نام گلی است سپید و کوچک و صدبرگ و از جنس گل سرخ". مهدیه گلرو نام اش تجسم گل های تمام است و نام بهاره که خود موسم رویش همه گلهاست... و نازنین تازه ترین گل این حلقه شکوفنده است "از انواع گیاهان زیبا که کشت و کارش در باغبانی از قدیم مرسوم بوده است." گلخانه ای شده برای خودش این بند زنان زندان اوین... بهل، که در دامن عبوس آن کوه چه گلها که تازه بمانند و چه خارها که به عناد بخشکند و خوار افتند.
یقین حالا نرگس در این گلخانه از شیرین کاری های علی و کیانا برای نسرین قصه ها می گوید. و یقین نسرین در ملاقات بعدی به همسرش سفارش می کند که من بعد مراقب هر چهار کودک باشد. مهراوه لابد دوباره مادری میکند و مراقب است که شیطنت های نیما دو همبازی قدیمی را نرنجاند. و قصه تکرار می شود و تکرار می شود... همچون که در این سالِ سی.
دوسال پیش که از زندان به بیمارستان رسید... وحشت اش این بود که مبادا بی مرام بوده باشد*... دوسال بعد از آن سرانجام روشن شد که جرم اش مرام اش بود.
گفتند ندامت... گفت زبان به غیر حقیقت نمی توان چرخاند. گفتند بروبه هر دیار که اینجا نباشد... گفت هم در اینجا می مانم که دیار من است. گفتند همسرت... گفت که راهش مستدام و جانش به امان. گفتند کودکانت... گفت خدایی دارند. گفتند به زندان بیا گفت زنهار ! اهل خانه را بیش از این نیازارید، آمدم....

پانوشت:

* ما بی مرام نبودیم: برای مهراوه،کیانا، نیما، علی، و.../ منصوره شجاعی
http://www.facebook.com/






اخبار روز:
بهمن خدادادی از نشریه ی خاک به مناسبت انتخابات فرانسه دو گفتگوی زیر را با فرشین کاظمی‌نیا، پژوهشگر و محقق دانشگاهی در دانشگاه ‘پیر و مری کوری’ پاریس و عیسی صفا عضو حزب کمونیست فرانسه انجام داده است:

مقدمه
برخلاف بسیاری از نظر سنجی ها که سارکوزی را برنده دور اول انتخابات معرفی می کردند. فرانسوا اولاند نماینده حزب سوسیالیست با بیش از ۲٨ در صد در مقام اول قرار گرفت. سارکوزی اولین ریس جمهور فرانسه است که در دومین دوره مبارزه انتخاباتی در صدر قرار نگرفته است. این امر بخودی خود بیانگر دست رد زدن مردم به سیاستهای نئولیبرالی سارکوزی است. حتی تمام تحریکات ضدمهاجرین سارکوزی مانع شکست وی در دور اول نشد و تاکنون تمام نظر سنجی ها از شکست سارکوزی در دور دوم انتخابات (۶ ماه مه) سخن می‌گویند.
اولاند در این مبارزه انتخاباتی با شعار «تغییر هم اکنون» وارد میدان شد و با برنامه اصلاحات اجتماعی، مذاکره با آلمان برای تجدید نظر در سیاستهای مالی اروپای واحد، خروج بلافاصله از افغانستان، اشتغال و… موفق به کسب رتبه اول شد.
اما پدیده نامبارک و نامیمون این دور از انتخابات، عروج حزب نژادپرست و شبه فاشیست «جبهه ملی» به رهبری خانواده لوپن است. مارین لوپن با بیش از ۱۷ در صد آرا در رده سوم انتخابات قرار گرفت. او با شعارهایی از قبیل همه نیروهای سیاسی چپ و راست فاسد هستند و به ملت خیانت می کنند، خروج از پول واحد اروپا و استقرار حاکمیت ملی به این موفقیت دست یافت.
اما در مقابل سورپریز و نقطه روشن این دور از انتخابات را بیشتر از هر چیز می‌توان استقبال از نماینده «جبهه چپ» ژان لوک ملانشون دانست. این جبهه که از حزب وی به نام حزب چپ، حزب کمونیست فرانسه و چند گروه کوچک چپ تشکیل شده است، با ارایه یک برنامه کامل برای تغییرات رادیکال و ضدسرمایه داری توانست به انتخابات جان داده و هیجان عمومی ایجاد کند. وی که سخنرانی برجسته و از این نظر مورد تحسین دوست و دشمن است، با شعار «شورش و انقلاب مدنی»، با شعار مبارزه طبقاتی، با میتینگهای عظیم در فضای باز چهره‌ای مدرن و جذاب از خود ارایه داد. وی که استاد فلسفه و جوانترین سناتور فرانسه است، با کسب ۱۲ درصد از آرا در ردیف چهارم قرار گرفت. جبهه چپ بدون تردید در آینده سیاسی فرانسه نقش انکار ناپذیری را بازی خواهد کرد. برگزاری انتخابات پارلمان در یک ماه آینده نیز معباری برای محک زدن توازن قوا در بین طرفین خواهد بود. در این میان استراتژی جبهه چپ تبدیل به « جبهه مردمی» و انقلاب برای تشکیل جمهوری ششم فرانسه است.
فرانسوا بایرو سانتریست نیز با ۹ در صد رای در جایگاه پنجم قرار گرفت. گروه سبزها با حدود ۲درصد رای و گروهای دیگر چپ نیز حدود ۱ درصد آرا را بدست آوردند.



نگاهی به نتایج انتخابات در فرانسه
گفتگو با فرشین کاظمی نیا

لطفاً درمورد جایگاه ریاست جمهوری در نظام سیاسی فرانسه برای خوانندگان خاک به اختصار توضیح دهید.


در فرانسه ، به عنوان کشوری که اولین بار یک «جمهوری» به معنای واقعی کلمه را در دنیا تاسیس کرده است، کرسی ریاست جمهوری، از جهات متنوعی، کرسی مهمی است. اما در دوره های مختلف که متعاقب تغییر قوانین اساسی، به جمهوری های مختلف معروف شده است (می دانید که مقطع فعلی با عنوان جمهوری پنجم شناخته می شود)، این جایگاه متناسب با افراد مختلفی که بر این مسند تکیه زده اند نمودها ی متفاوتی داشته است. رییس جمهور در افکار عمومی فرانسه به عنوان مدیر و رهبر جامعه شناخته می شود. نقشی که رییس جمهور در فرانسه دارد به مثابه ی دارنده نوعی قدرت متمرکز، بیش از سایر نظام های پارلمانتاریستی است که البته گاه، مثلا در دوره اخیر (در دوره سارکوزی) ریاست جمهوری واجد قدرت بیشتری شده و نقش نخست وزیر کمرنگ شده است. در مجموع، رییس جمهور به عنوان سمبل جمهوری فرانسه هم نزد فرانسویان و هم نزد افکار عمومی دنیا اهمیت دارد. به همین دلیل خیلی ها درفرانسه پرستیژ و پرنسیپ های رییس جمهوری برایشان خیلی اهمیت دارد و یکی از ملاک های انتخابشان، کاراکتر و ادبیات و رفتار رییس جمهور هم هست. رییس جمهور فرانسه، به عنوان کسی که تنها لاییسیته ی واقعی دنیا را رهبری میکند به لحاظ سیاسی و در ساختار قانون اساسی هم واجد قدرت مرکزی ست. به معنای واقعی، ریاست جمهوری در فرانسه رهبر دولت و ارتش و نظام بروکراسی است، البته نه به شکل نظام های سیاسی جهان سومی که رهبرانشان قاهر مطلق اند و قادرند هر کاری بکنند. طبعا در فرانسه احزاب، اتحادیه ها و افکار عمومی در رفت و برگشت و تقابل با رییس جمهور هستند و با مکانیزم هایی که در قانون تعریف شده است قادر به نقد، اعتراض، تصحیح، کارشکنی، یا هم افزایی با او خواهند بود.

انتخابات این دوره، از اهمیت خاصی در جامعه ی جهانی و افکار عمومی فرانسه برخوردار بوده است. با توجه به نقش این کشور در تحولات اخیر موسوم به “بهار عربی” و به طور خاص در کشور سوریه، شما حساسیت های موجود را چگونه ارزیابی می کنید؟

من گمان میکنم حساسیت و اهمیت این دوره از دو زاویه قابل تحلیل باشد. نخست، زاویه ی خارجی ست که رخدادهایی مانند بهار عربی و حمله به لیبی و مسایل مربوط به سوریه در آن نقش دارند. همچنین کارکردی که فرانسه در اتحادیه اروپا، بویژه پیرامون مسایل مربوط به بدهی های کشورهایی چون یونان و اسپانیا دارد، و دیگری زاویه ی داخلی است. نرخ بالای بیکاری و رکودی که کشور را فرا گرفته، وعده های تحقق نیافته سارکوزی و بحران جهانی اقتصاد (که در این زمینه بخصوص برخی سارکوزی را موفق میدانند و برخی ناموفق) از آن جمله است. به همین دلیل خیلی ها اعتقاد دارند که این دوره می تواند اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دوران جمهوری پنجم باشد که رییس جمهور حاضر به دومین دوره زمامداری خود راه پیدا نکند. وعده های عجیب و غریب انتخاباتی سارکوزی، کارهای خاصی که جامعه ی فرانسوی به لحاظ فرهنگی و تاریخی از او نمی پذیرند، روحیه ی روشنفکر ستیزی و امریکاگرایی شدید و کارهای مبتذل او (از جمله دروغ گویی های بی پروایش) دست به دست هم داد تا کاراکتر خاصی از سارکوزی در جامعه تعریف شود که واکنش های متعددی طی این سال ها را هم داشته است و این دوره را کمی متمایز میکند. این که کدامیک از پارامترهای خارجی یا داخلی وزن بیشتری دارد وابسته به این است که از چه زاویه ای نگاه کنیم. معمولا برای مردم دنیا بحث خارجی آن مهم تر به نظرمی رسد.

با توجه به نتایج دور اول انتخابات و احتمال قدرت گیری سوسیالیست ها، پیروزی کاندیدای این حزب چه تاثیری بر زندگی روزمره ی مردم فرانسه خواهد گذاشت؟

ببینید! الان که ما در حال صحبت هستیم، یعنی ساعت هشت بعد از ظهر روز رای گیری (یکشنیه ۲۲ آوریل)، هنوز برای اظهار نظر در مورد پیروزی نهایی چپ ها زود است و گمان می کنم کار چپ ها هم دشوار باشد. علی رغم اختلاف مثبت چند درصدی آقای اولاند با سارکوزی، چون هشت کاندیدای دیگری که کاندیدا بودند – مانند ملانشون که چهارم شده و فاصله اش با رقیبش یعنی ماری لوپن قابل توجه است – در رده های پائین تر قرار گرفته اند، در دور دوم انتخابات، به نظر می رسد قدر مطلق چپ ها از قدر مطلق راست ها کمتر باشد مگر اینکه مردمی که رای نداده اند و درصد قابل توجه ای هم در جامعه فرانسوی به شمار می روند، وارد معادله شوند و به سود چپ گرایان به صحنه بیایند. اما اگر پرسش این است که اگر چپ ها پیروز بشوند، چه می شود، باید بگویم که در پنج سال اخیر، همان طوری که اشاره کردم رفتار سارکوزی با افزایش قدرت ریاست جمهوری، به طرز مضحکی شبیه رفتار ناپلئون شده بود و شکلی از اقتدار خاص سیاسی را برای خودش به بار آورده بود. با توجه به همین تاثیر منفی اجتماعی است که آقای اولاند تاکید دارد که مایل است یک رییس جمهور «معمولی» و مطابق آن چه که در قانون اساسی تعریف شده است، باشد و روند دموکراسی نرمالیزه شده بر کارها حاکم باشد و از اقتدار پنهان قدرت، در ساختار طبقاتی آن کاسته شود. در این میانه آقای ملانشون هم حضور داشت که به شکلی نو و رادیکال از چیزی به نام «جمهوری ششم» حرف می زند که صورت بندی حقوقی دیگری با افزایش قدرت پارلمان در آن دیده می شد. ولی به هر حال الان در فرانسه با توجه به مسائلی که مثلا حول بحث مالیات بر ارزش افزوده (TVA) وجود دارد – که در دوره سارکوزی کم شد – گاه شاهد نوعی پوپولیزم فرانسوی هم هستیم. TVA نوعی مالیات چند مرحله‌ای است که در مراحل مختلف زنجیره تولید- توزیع بر اساس درصدی از ارزش افزوده (خرید - فروش) کالاهای تولید شده و یا خدمات ارایه شده اخذ می شود. جالب این جاست که علیرغم این که این مالیات به لحاظ اقتصادی کاملا خنثی است (یعنی بر حجم سرمایه گذاری ها و رکود عملا تاثیری ندارد) سارکوزی، کاهش آن را نوعی موفقیت اقتصادی تلقی و تبلیغ می کند. در حال حاضر، کسبه، تازه به پول رسیده ها و بانک ها، شرکت های کوچک و روستاییان از روند کار سارکوزی تقریبا راضی هستند. از طرف دیگر دانشجویان، کارگران و مزدبگیران به صورت کلی و دانشگاهیان و روشنفکران طبعا ناراضی اند و به اولاند رای می دهند. بوروکراسی امروزی در فرانسه به به حدی رسیده است که به قول ماکس وبر، دیگر «برومانیا» (یا جنون اداری) است و در بسیاری از نهادهای اجتماعی و مولفه های حقوق مدنی (مثل تامین اجتماعی) اخلال ایجاد کرده است. به همه ی این ها می توان سرکوب پیدا و ناپیدای دولتی در رسانه ها و تحقیر گروه های اقلیت اجتماعی را افزود. نشانه های جدی ای از انواع «سانسور» در جامعه به چشم می خورد که شاید در سایر جاهای اروپا کمی طبیعی باشد ولی در فرانسه حیرت آور است. این که وضع جامعه در صورت به قدرت رسیدن چپ ها چطور خواهد شد باید گفت با توجه به این که ما در حوزه ی دموکراسی فرانسوی صحبت می کنیم طبعا نظام سیاسی اجتماعی زیر و زبر نمی شود، شبیه آن چه که در ایران یا کشورهای در حال توسعه با تغییر مدیریت کلان کشور می بینیم. اما به نظر می رسد که در نقطه تاکیدهایی که کاندیدای پیروز آینده، چه چپ و چه راست داشته اند تغییراتی به وجود خواهد آمد. مثلا پیش بینی می شود در صورت پیروزی سارکوزی، قوانین مهاجرت که یکی از نقطه تاکیدهایش در دوره ی قبل و این دوره بود، تغییر کند. در دور گذشته، درسال ۲۰۰۹ هنگامی که سارکوزی وزیر کشور و کاندیدای ریاست جمهوری بود به طرز توهین آمیزی گفته بود که “من حومه ی (پاریس) را با (Karcher) – ماشین شوینده ی قوی – خواهم شست” که منظورش مقابله با مهاجرین و عرب ها بود. همین اظهارنظر منجر به درگیریهای فراوانی شد. طبعا بحث مهاجرت بحث حساسی است و خیلی ها بدان توجه دارند. در مقابل پیش بینی می شود، موسسات مالی در صورت پیروزی اولاند محدود تر شوند. بحث دیگر در مورد مالیات هاست. اولاند معتقد است مالیات ها باید به سمت کاهش ضریب جینی پیش برود. یعنی درصد اخذ مالیاتی از دهک های بالا بیشتر باید بشود. بحث اقتصادی مهم دیگر این است که اولاند گفته است که به میثاق اروپایی که سارکوزی با مرکل به آن متعهد شده اند، پایبند نخواهد بود. میثاقی که در قالب اصلاحات یا نظم اقتصادی اروپایی عملا به همه ی کشورهای حوزه ی یورو تحمیل شده است در حالی که به جای آن که همانا به پایین اوردن مخارج و ریاضت اقتصادی تاکید دارد می توان بی انظباطی های مالی موسسات پولی را کنترل کرد و سطح تولید را بالا برد و از طرفی سطح هزینه های دولتی و بریز و بپاش ها را کم کرد. طبعا چپ ها به بحث های بنیادی اقتصاد سیاسی علاقه ی بیشتری دارند که حالا می باید منتظر بود و دید که چه می شود.

اگر فرض را بر قدرت گیری کاندیدای سوسیالیست بگذاریم، با توجه به شرایطی که به طور مثال دوگانه ی سارکوزی-مرکل بر کشور یونان تحمیل کرده است، در روابط بین المللی فرانسه و نقش آن در اتحادیه ی اروپا شاهد چه تغییراتی خواهیم بود؟

من فکر میکنم قضیه گسترده تر از رابطه آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا است. حتی چپ ها هم در فرانسه گاه به روند اقتصادی سالهای گذشته در یونان انتقاد کرده اند. در یونان سرانه ی مصرف تقریبا به اندازه ی فرانسه است ولی متاسفانه سطح تولید و بهره وری اقتصادی بسیار پایین است و این نشان دهنده یک ساختار غلط پایه ای است. در مورد فشارهایی که بر یونان اسپانیا و پرتغال وجود دارد، بله، طبیعی ست که فشارهای نظام بانکی اروپایی – که طبعا نقطه عزیمت آن ها نئولیبرالیسمی ست که الان دنیا را فرا گرفته و زنگ خطر آن را بسیاری از چپ گرایان و حتی اقتصاددانان بی طرف سال ها پیش به صدا درآورده بودند – ادامه داشته باشد . به نظر می رسد اگر چپ ها به قدرت برسند، در تحلیل نهایی این فشارها به شکل دیگری اعمال خواهد شد ولی برداشته نخواهد شد (شاید نرخ بهره ها، چنان که اولاند وعده داده است تعدیل شود) چون به هر حال آن ها هم تعهدات بانک ها و مراکز مالی را نمی توانند یکسره لغو بکنند (گمان نمی کنم مالیات دهندگان فرانسوی هم با آن موافق باشند). حالا اگر ملانشون بود با توجه به روحیه رادیکالی که داشت شاید می شد معجزاتی از این دست را توقع داشت اما سوسیالیستها تغییر آن چنانی و تکان دهنده در روابط با اتحادیه اروپا ایجاد نخواهند کرد. در صورت پیروزی، در بعد داخلی، آن ها خواهند کوشید به شکلی در بحث بیکاری، بازنشستگی و رکود اقتصادی طی فعال کردن مکانیسم های تولیدی با سندیکاها و اتحادیه های کارگری به توافق برسند که شاید در این صورت قضیه ی یونان بتواند یک راه حل بهتر و انسانی تری از این چیزی که الان شاهد آن هستیم، پیدا بکند.

در صورت قدرت گیری چپ گرایان، با توجه به عضویت فرانسه در ۵+۱ و همچنین نقش فرانسه در اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران، رابطه ی فرانسه و ایران دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

من اجازه می خواهم قبل از اینکه به پرسش شما پاسخ بدهم در مورد عبارتی که در این مصاحبه هم زیاد به کار برده ایم، یعنی «چپ گرایی» اشاره ای بکنم. چون به نظرم می رسد مخاطبان شما در ایران و رفقای دانشجوی ما ممکن است دچار سوءتفاهم بشوند. عبارت چپ گرا را که ما در مورد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به کار میبریم، ضرورتا دال بر یک گرایش رادیکال یا اصالت گرایانه ی مارکسیستی به شکلی که در ذهنیت تاریخی گاه متبلور می شود، نیست. می دانید که طیف گسترده ای در این انتخابات حاضر هستند، احزاب چپ از رادیکال ها و تروتسکیست ها گرفته که خیلی سمبلیک شرکت می کنند تا سوسیال دموکرات ها (مثلا در دور قبل یک آقای پستچی شرکت کرده بود که از قضا کاریزماتیک هم بود. در این دوره یک فیلیپ پوتو از حزب نوین ضدسرمایه داری شرکت کرده است که یک کارگر است و در کنار خانم ناتالی آرتود که آموزگار است فعالیت دارند. این ها اساسا تروسکیست و آنارشیست هستند و میتوان گفت که نه به دنبال ریاست جمهوری، بلکه به دنبال اضافه کردن وزن اجتماعی حزب خود در خلال انتخابات از طریق رسانه ای شدن این جریانات هستند). حالا این که چپ و راست در روند تاریخی و اصیل خود چگونه تعریف می شود بماند برای بعد، ولی خواستم بگویم سوسیالیست هایی که این دوره رقیب اصلی سارکوزی هستند رویه ای همچون میتران دارند و در واقع خلف او هستند. بنابراین با گرایش های کمونیستی امریکای لاتین یا جاهای دیگر نباید آن ها را سنجید. به هر روی خواستم تاکید کرده باشم که تفاوت چپ و راست به شکل حادی که ممکن است تصور شود، وجود ندارد. البته ملانشون کمی فرق میکرد و خیلی ها امیدوار بودند که او پدیده ی این دوره از انتخابات باشد که رای زیادی نیاورد.
اما در مورد ارتباط با ایران باید گفت که همه این ده کاندیدای این دوره با حمله به ایران مخالفت کرده اند. به نظرم در پاسخ پرسشی در نوول ابزرواتور بود که سارکوزی و بقیه ی نامزدها بر راه های غیرنظامی تاکید داشتند. اما فرانسه چنان چه می دانید همیشه رویه ای کج دار و مریز داشته است و همواره «سیاست الویت منافع مستقیم» را دنبال می کند و نوعی مبادله و معامله را در نظر دارند. مثلا در اوج حوادث بعد انتخاباتی در ایران، علیرغم انتفادهای زیاد، سارکوزی یکی از قاتلان بختیار را با کلوتید رایس، در رویه ای کاملا غیرقضایی و نامعمول مبادله کرد. اما در مورد گروه پنچ به علاوه یک گمان میکنم که اگر سوسیالیست ها بتوانند کرسی ریاست جمهوری را بگیرند غیر از مولفه هسته ای که الان در صدر دستور کار آن ها قرار دارد و همه چیز معطوف به آن شده است، شاید، اپوزیسیون ایرانی بتواند طی ارتباطی که با احزاب سوسیالیست انتظار می رود، بحث حقوق بشر را هم به گونه ای در این مباحث وارد کند. اما توقع این که دولت سوسیالیست احتمالی، یکسره در خدمت جنبش دمکراسی خواهی ایران باشد به نظر من توقع خیال پردازانه ای است و اساسا ممکن نیست. علی القاعده بیشتر و بهتر از راست ها، چپ ها باید به مباحث حقوق بشری اقبال نشان بدهند اما همانگونه که گفتم کل این مکانیزم انتخابات در فرانسه به هر حال در قامت نوعی سرمایه داری غربی تعریف می شود و آرمان های چپ گرایان را در معنای عمومی خود پوشش نمیدهد و از این ها هم نمیتوان چنین توقعی داشت و به آن دل بست.


انتخابات و مبارزه طبقاتی در فرانسه
عیسی صفا از اعضای حزب کمونیست فرانسه

قدرت ریس جمهور در فرانسه چگونه است؟


ریس جمهور در فرانسه ریس دولت است. نخست وزیر به وسیله وی تعیین می شود. ریاست ارتش را دارد و سیاست خارجی هم بوسیله وی هدایت می شود. از سال ۱۹۵٨ ما در جمهوری پنجم فرانسه هستیم که قدرت ریس جمهور نسبت به جمهوریهای قبل افزایش یافته است. سارکوزی سعی کرد باز هم برقدرت خود بعنوان ریس جمهور بیفزاید. وی از این که او را با ناپلون بناپارت مقایسه کنند خرسند بود. جبهه متحد چپ خواهان تغییر جمهوری پنجم به جمهوری ششم بر پایه مدرنیزه کردن دمکراسی و نهادهای آنست.

در صورت پیروزی چپ چه تغییراتی در سیاستهای اروپایی و بین المللی فرانسه رخ خواهد داد؟

ما در فرانسه دو نیروی چپ داریم. چپ سوسیالیست و چپ کمونیست. جبهه چپ با ۱۲ در صد رای کلید پیروزی اولاند را در دست دارد. البته ملانشون بدون هیچ مذاکره ای ‘رای به اولاند’ را در دور دوم مورد تاکید قرار داد و موجب تشکر اولاند شد. در یک ماه آینده انتخابات شورای ملی خواهد بود. اگر جبهه چپ با گرایش کمونیستی بتواند تعداد قابل توجهی نماینده بدست آورد، مسیر فرانسه در بسیاری از سیاستهای خود تغییر خواهد کرد. اگر حزب سوسیالیست به تنهایی حکومت کند و جبهه چپ از شرکت در دولت خودداری کند، که احتمال آن زیاد است، تغییرات فوق العاده محسوسی در سیاست کنونی فرانسه ایجاد نخواهد شد. اولاند خواهان مذاکره مجدد با اروپای واحد در مورد سیاستهای مالی است. موضوع مهم این است که احتمالا در آینده نزدیک، یعنی در چند هفته آینده، آژانسهای مالی مانند استاندارد پور و مدیز که بین المللی و آمریکایی هستند، کد اعتبار مالی فرانسه را پایین خواهند آورد. این عمل باعث خواهد شد که دولت فرانسه برای قرض پول بجای بهره ٣درصدی، بهره ۶ در صدی بپردازد. اولاند در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهوری در مقابل چنین حمله ای چه خواهد کرد؟ مقابله یا تسلیم؟ خروج از ناتو در دستور کار حزب سوسیالیست نیست. اما خروج از افغانستان بلافاصله شروع خواهد شد. سوسیالیستها در مورد ایران هم تفاوتهایی با دست راستیها دارند. موضع سیاسی آنها علیه جهموری اسلامی تندتر و سخت تر است. جمهوری اسلامی هیچگاه خواهان پیروزی چپ ها در فرانسه نیست. جمهوری اسلامی در فرانسه طرفدار حزب فاشیسهای «جبهه ملی» لوپن است و بر اساس مدارک معتبر به این حزب در انتشار کتابهای ضدیهودی کمک مالی کرده است.

تاثیر حکومت چپ در زندگی روزمره مردم چگونه خواهد بود؟

حزب سوسیالیست برنامه جدی برای مقابله با بحران کنونی سرمایه داری ندارد. زندگی گران و حقوق های پایین، مسکن، بیکاری، بیماری و بی آیندگی بیداد می کند. تجربه احزاب سوسیالیست در کشورهای مانند یونان و اسپانیا نشان می دهد که سیاست ریاضت کشی و پرداخت بحران سرمایه داری از جیب مزدبگیران نسخه مشترک آنها با احزاب سرمایه داری است. حزب سوسیالیست فرانسه تافته جدا بافته احزاب سوسیال دمکرات اروپا نیست و به احتمال زیاد همان سیاست ریاضت کشی را در پیش خواهد گرفت. این روند فقط با تقویت و تاثیر جبهه چپ در فرانسه می تواند تغییر کند. انتخابات مجلس شورای ملی در یک ماه دیگر می تواند جبهه چپ را در رتبه بالاتری از تعادل قوا قرار دهد. هدف جبهه چپ تبدیل به «جبهه مردمی» است. در صورت تشکیل چنین جبهه ای با فشار از پایین می توان به مقابله با سرمایه داری پرداخت.

درسهایی این انتخابات برای چپ ایران چیست؟

چپ ایران باید شکست سرمایه داری در اروپا و جهان را به گوش جامعه ایران برساند. برآمد چپ در فرانسه استثنایی نیست. این روند ادامه رشد چپ در آمریکای لاتین، تحولات دنیای عرب، مبارزه علیه سرمایه داری جهانی شده در سراسر جهان است. در تمام این جنبشها دو شعار دوشاش هم حرکت کرده اند: دمکراسی واقعی برای مردم و عدالت اجتماعی و مبارزه با بهره کشی اقتصادی از دنیای کار. و شاید بزرگترین درس از نظر من این باشد که به گفته مارکس و لنین «هر مبارزه طبقاتی قبل از هر چیز یک مبارزه سیاسی است».




احمد خاتمی: باید همچون ائمه مخالفان را «سگ‌های باران خورده و متعفن» خطاب کرد

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ سروش جعفری
imageعضو مجلس خبرگان رهبری در مراسمی که علی خامنه‌ای نیز در آن حضور داشت گفت جمهوری اسلامی نیز باید همچون روش ائمه، مخالفان «منحرف» خود را با القابی خاص مورد خطاب قرار دهد و درباره‌ی آنها افشاگری کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان و انتخاب احمد خاتمی،‌ امام جمعه موقت تهران امروز در مراسمی در  «حسینیه امام خمینی» با بیان اینکه جمهوری اسلامی باید درباره آدم‌های «منحرف» افشاگری کرده و نام آنها را اعلام کند گفت امامان شیعه نیز همین کار را می‌کردند و در زمان خود دست به افشاگری می‌زده و به دشمنان خود «سگ‌های باران خورده می‌گفتند که بوی تعفن دارند.»

خاتمی با بیان اینکه  افشاگری‌ها باید «صریح» باشد افزود: «کسانی که حرمت نگاه می‌دارند قابل اعتمادند ولی عده‌ای هستند که افشاگری علیه آنها لازم است.»

این عضو مجلس خبرگان در پایان نیز در حضور خامنه‌ای گفت: «ولی فقیه ما تنها یک رهبر سیاسی نیست، بلکه نایب امام زمان هم هست.»




پارازیتی‌ها با ۳ برنامه می‌آیند

image
دیروز، سامان اربابی و کامبیز حسینی، بعد از مدت‌ها کنار هم جلوی دوربین حاضر شدند و خبر از تولید برنامه‌های جدیدی دادند. تهیه کننده و مجری پارازیت گفتند که به جای یکی، با سه برنامه خواهند آمد. کامبیز حسینی به عنوان یکی از محبوب‌ترین مجریان و سامان اربابی به عنوان یکی از موفق‌ترین تهیه‌کنندگان در یک سال گذشته مورد توجه رسانه‌های مختلف آمریکا و کانادا بوده‌اند و اخیر نشان برنز «فستیوال بهترین فیلم و اثر تلویزیونی نیویورک» را برای برنامه پارازیت کسب کرده‌اند.
بعد از ماه‌ها انتشار خبرهای پراکنده و شایعه در سایت‌های مختلف، در مورد آینده وضعیت گروه تولید برنامه پارازیت، دیروز سامان اربابی و کامبیز حسینی در کنار هم و در برنامه شباهنگ صدای آمریکا جلوی دوربین  گفتند که از دو هفته آینده برنامه‌های جدیدشان از این شبکه پخش خواهد شد.
سامان اربابی با اعلام اینکه «به جایی رسیدیم که باید هر دوی‌مان کارهای بیشتری می‌کردیم»  به انتظار بیشتر مخاطبان و خود عوامل تولید اشاره کرد و گفت که علاوه بر پارازیت، دو برنامه دیگر هم خواهند ساخت. اسم برنامه جدید سامان، «آن‌تن» خواهد بود. کامبیز حسینی هم گفت که برنامه‌ای «رادیویی-تلویزیونی» خواهد ساخت که هر نیمه شب به مدت نیم ساعت به وقت تهران پخش خواهد شد.
برنامه پارازیت نیز از خرداد ۱۳۹۱ با تغییراتی بسیار اندک پخش خواهد شد.
اربابی و حسینی همچنین اعلام کردند که محل تولید برنامه‌های‌شان تدریجا از واشینگتن به نیویورک منتقل خواهد شد.
پارازیت به عنوان یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین برنامه‌های چند ساله اخیر رسانه‌های فارسی زبان، مخاطبان زیادی را جلب کرد و از نقاط موفقیت صدای آمریکا به حساب می‌آمد.
سال گذشته، برنامه پارازیت مورد توجه رسانه‌های آمریکا و شخصیت‌های موفق طنز تلویزیونی از جمله جان ستوارت قرار گرفت. این برنامه اخیرا مدال برنز «فستیوال بهترین فیلم و اثر تلویزیونی نیویورک» را کسب کرد.
طرفداران پارازیت می‌توانند اخبار مرتبط با تولیدات جدید این گروه را در فیس‌بوک این برنامه تعقیب کنند.





احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران:

ائمه به دشمنان خود «سگ باران خورده» می‌گفتند

احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران طی سخنان با حضور علی خامنه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی باید درباره آدم‌های «منحرف» افشاگری کرده و نام آنها را اعلام کند٬ چرا که امامان شیعه نیز همین کار را می‌کردند.
به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، آقای خاتمی این مطلب را در سومین شب مراسم عزاداری دختر پیامبر اسلام که با حضور علی خامنه‌ای در «حسینیه امام خمینی» برگزار شد٬ بیان کرده است.
وی گفته که «باید در مقابل فضای رسانه‌ای که دشمن درست می‌کند افشاگری داشت و البته افشاگری حلال باید کرد یعنی در زندگی خصوص مردم نباشد و اسرار مردم را نباید افشا کرد.»
امام جمعه موقت تهران افزوده است: «کسانی که حرمت نگاه می‌دارند قابل اعتمادند ولی عده‌ای هستند که افشاگری علیه آنها لازم است.»
عضو مجلس خبرگان در عین حال اظهار کرده که این افشاگری‌ها باید «مستند» و «صریح» باشد.
این روحانی محافظه‌کار نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ادامه داده که امامان شیعه نیز در زمان خود دست به افشاگری می‌زده و به دشمنان خود «سگ‌های باران خورده می‌گفتند که بوی تعفن دارند.»
رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی و نهاد‌های قضایی٬ امنیتی و اطلاعاتی سال‌هاست علیه منتقدان و مخالفان علی خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی از چنین رویه‌ای تبعیت می‌کنند.
روزنامه کیهان و صدا و سیما که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شوند به همراه خبرگزاری فارس که وابسته به سپاه پاسداران است٬ سه رسانه‌ شناخته شده‌ای هستند که این وظیفه را برعهده دارند.





علی فدوی٬ فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران:

سپاه در صورت لزوم تا سه مایلی نیویورک پیش می‌رود



علی فدوی٬ فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد واحد‌های این نیرو در صورت لزوم تا «سه مایلی» نیویورک پیش خواهند رفت.
به گزارش روز چهارشنبه (ششم اردیبهشت) سایت «خبرگزاری دانشجو» وابسته به سازمان بسیج دانشجویی٬ آقای فدوی این مطلب را در جمع دانشجویان دانشگاه یزد بیان کرده است.
وی در این سخنرانی اعلام کرده که نیروی دریایی سپاه «در همه آب‌های دنیا» حضور دارد و آمریکا نیز می‌داند در صورت حمله به ایران «شرایط بدی را برای اقتصاد اروپا بوجود خواهند آورد.»
این فرمانده سپاه درباره امارات متحده عربی نیز گفته است: «امارات و کشورهایی همچون او برای ما {سپاه} عددی نیستند و کشوری کوچک هستند که قسمتی از جمعیت آن ایرانی و پاکستانی هستند.»
نظامیان حاکم در ایران٬ سال ۱۳۹۱ نیز همچون سال گذشته به هشدار‌ها نسبت به هرگونه حمله نظامی به ایران ادامه داده و دامنه آن‌ها را روز به روز گسترده‌تر از قبل می‌کنند.
در حال حاضر امنیت آب‌های ایران در خلیج فارس به دستور علی خامنه‌ای به سپاه واگذار شده و فرماندهان این نیرو اعلام کرده‌اند در صورت بروز جنگ تنگه هرمز را خواهند بست.





جعفر پویه
تنها چند روز بعد از برگزاری دور اول گفتگوهای کاترین اشتون، نماینده کشورهای 1+5 با سعید جلیلی، مذاکره کننده اتمی رژیم جمهوری اسلامی، پایوران رژیم یک صدا دم گرفته اند که کشورهای غربی باید تحریمها علیه رژیم را متوقف کنند. پایوران رژیم خود را در این باره به جهالت می زنند که طرفهای خارجی تحریمها را برای توقف غنی سازی و جلوگیری از ادامه برنامه ساخت بمب اتمی وضع کرده اند و آنها تنها در ازای ابراز تمایل به مذاکره خواهان توقف آنها هستند.
این درحالی است که مدتهاست دست رژیم برای طرفهای خارجی رو شده و هیچ کس به قول و قرارهای بدون پشتوانه پایوران اش کوچکترین اعتمادی ندارد. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در مصاحبه با "رادیو فردا" در مورد درخواستهای پایوران رژیم می گوید: "ما تحريمهايمان را بر مبنای آن چيزی تعيين می کنيم که در ايران رخ می دهد يا تغيير می کند که آن هم مبنايش گزارشهای آژانس است. اينکه ما تحريمها را به عنوان پيش شرط مذاکره حذف کنيم، امکان ندارد. ما تنها زمانی از تحريمها کم می کنيم که دليلی برای آن وجود داشته باشد و تحولی واقعی در ايران اتفاق افتاده باشد. اين برای ما قابل قبول نيست که ايرانیها تنها زمانی با ما سخن بگويند که ما از تحريمها کم کرده باشيم. ايرانیها توافق کرده اند که مذاکره کنند، ما هم برنامه تحريمهايمان را تنها زمانی که تغييری اساسی رخ داده باشد بازبينی خواهيم کرد."
همزمان، رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه رژیم در نشست خبری هفتگی خود گفت: "آنچه که معتقدیم می تواند گام مثبت در مسیر درستی برای ادامه همکاریها و گفت‌وگوها در نشستهای بعدی با 1+5 باشد، این است که تحریمهای غیرقانونی کنار گذاشته شود."
به نظر می رسد مهمان پرست تصور می کند حال که پیام تحریمها به اندازه کافی به رهبران رژیم رسیده و آنها را هراسان کرده است، وضع کنندگان نیز باید آنها را برچینند. در حالی که کارکرد این تحریمها تازه برملا شده و رژیم را به تقلا انداخته تا هرچه زودتر فکری به حال خود کند.
اما از همه اینها بدتر پیامی است که نیکلای ماکارف، رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه برای اروپاییها می فرستد و در آن خطر اتمی شدن رژیم ایران و کره شمالی را گوشزد کرده و می گوید: "بی تردید اگر سلاح اتمی به دست تندروها بیفتد، امنیت بین‌المللی را با خطر مواجه خواهد ساخت."
او در ادامه تاکید می کند "این خطر همواره وجود دارد و به این دلیل روسیه با دقت رشد امکانات اتمی بسیاری از کشورها را پیگیری می‌کند."
در ادامه به دلایل بالا رییس ستاد ارتش روسیه، سپر دفاع موشکی را ضروری برآورد کرده و از استقرار آن دفاع می کند. این اولین بار است که یک مقام بلند پایه نظامی روسیه اینگونه به خطر سلاح اتمی رژیم جمهوری اسلامی اشاره کرده و از استقرار سپر دفاع موشکی دفاع می کند و می گوید: "بیایید با هم از خطراتی که ممکن است نه تنها برای کشورهای اروپایی، بلکه برای روسیه نیز بوجود آید، خلاص شویم."
با این همه اما پایوران رژیم جمهوری اسلامی انتظار دارند تنها با اعلام تمایل به مذاکره، تحریمها را متوقف کرده و بار دیگر با فریب جامعه جهانی به ادامه پروژه ساخت بمب اتمی خود ادامه دهد؛ سیاستی که مدتهاست کارکرد خود را از دست داده و رهبران رژیم در نزد سیاستمداران کشورهای غربی بی آبرو تر از آنی هستند که تصور می کنند.






تلاش ناکام ایران بقصد میانجی گری بین نوری المالکی با طیب اردوغان

رادیو فرانسه: نوشتۀ بیژن برهمندی
حسین شیخ الاسلام مشاوررئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین الملل، افشا کرد که «ما تمام تلاش خود را بکار بستیم تا بین مالکی و اردوغان میانجیگری کنیم تا شدت تهاجم بین این دو مقام مسئول کم شود»؛ او البته دلیل این تهاجم را «اشتباهات ترکیه» ارزیابی کرد.
پس از سفر اخیر نوری المالکی به ایران و ملاقات با شخصیت های کشور از جمله رئیس جمهوری، رئیس مجلس، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرانجام آیت الله خامنه ای، که در جریان آن نوری المالکی بطور کامل از سوی رهبر جمهوری اسلامی مورد تأیید و حمایت قرار گرفت، امروز حسین شیخ الاسلام- مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل، افشا کرد که «ما تمام تلاش خود را بکار بستیم تا بین مالکی و اردوغان میانجیگری کنیم تا شدت تهاجم بین این دو مقام مسئول کم شود»؛ او البته دلیل این تهاجم را «اشتباهات ترکیه» ارزیابی کرد ولی اضافه نمود که بهر حال این تهاجم بنفع منطقه نیست.
علیرغم این میانجیگری ناکام، دولت ترکیه عصر دیروز کاردار سفارت عراق در آنکارا را احضار کرد و علیه سخنان انتقاد آمیز نوری المالکی به این کشور هشدار داد.

مسئولان سیاست خارجی ترکیه، به سادات حیدر- کاردار عراقی در آنکارا، نسبت به ادعای نوری المالکی مبنی بر«مخاصم » نامیدن دولت ترکیه اعتراض کردند.
از نظر ترکیه این اظهارات نخست وزیر عراق «غیرقابل قبول» توصیف شده است.
بگزارش خبرگزاری فرانسه، جملات زهرآگین میان دو کشور رواج زیادی یافته است.

روز یکشنبه گذشته نیز مقامات عراقی سفیر ترکیه را به وزارت خارجه احضار و مراتب ناخشنودی دولت عراق را نسبت به اظهارات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به وی ابلاغ کردند.

پنج شنبه گذشته اردوغان نخست وزیر عراق را متهم کرد که قدرت را در دستان خود متمرکز کرده، دچار «خودمحوری سیاسی» شده و نسبت به گروه های سنی در حکومتش تبعیض قائل می شود.

فردای این اظهارات ، نخست وزیر عراق شدیداً به اردوغان حمله کرد و گفت که ترکیه دارد در منطقه به یک دشمن تبدیل می شود. مالکی توضیح داد که ادامه پیامد سیاست های ترکیه، «چه در داخل این کشور و چه در منطقه» آنرا به یک دولت متخاصم تبدیل می کند.

شب گذشته مقامات دولت ترکیه به کاردار احضار شدۀ عراق دوباره تذکر دادند که ترکیه با «کلیه اقدامات تبعیض آمیزی که برویژگی های قومی یا مذهبی متکی باشد مخالف است».





قانون مجازات اسلامی در انتظار تغییر

رادیو آلمان: قانون جدید مجازات اسلامی هنوز با ایرادهای شورای نگهبان روبروست. به گزارش خبر آنلاین این قانون تغییرات بسیاری یافته است؛ از حذف سنگسار در مورد محکومان زنا و لواط تا الزام نسبی دادگاه‌ها به رای جایگزین اعدام برای محکومان زیر ۱۸ سال. همچنین گفته می‌شود قانون جدید، تلاش کرده از زمان دادرسی بکاهد و وحدت رویه بیشتری در دادگاه‌ها ایجاد کند.
در مجموع ۲۰۰ ماده قانونی دیگر به قانون مجازات اسلامی پیشین افزوده شده و قانون جدید بیش از ۷۲۰ ماده قانونی دارد. ضمن اینکه فصلی جدا برای مجازات کودکان پیش بینی شده است.
اما باز هم شورای نگهبان نسبت به این قانون ایرادهایی گرفته و از این رو رئیس قوه قضائیه اعلام کرده است که هنوز همان قانون قبلی اجرا می‌شود.



هرانا؛ محاکمه و محکومیت دو شهروند بهایی در سمنان

خبرگزاری هرانا - شهره اعظمی (کسایی) شهروند بهایی به اتهام عضویت در جامعه بهایی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد و انیسا فناییان (ایقانی) محاکمه و در انتظار صدور حکم می‌باشد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام شهره اعظمی (کسایی) به اتهام عضویت در جامعه بهایی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است نامبرده سال گذشته مدتی بازداشت بوده که به قید وثیقه آزاد گردید.
همچنین دادگاه بدوی یک شهروند بهایی دیگر ساکن سمنان به نام انیسا فناییان (ایقانی) در تاریخ ۲۱ فروردین ماه برگزار گردید و نامبرده منتظر اعلام حکم می‌باشد.
قابل ذکر است انیسا فناییان در آبان ماه سال گذشته به مدت ۱۵ روز در اداره اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفت نامبرده دارای دو فرزند ۲ و ۷ ساله است و همسرش، سیامک ایقانی در حال سپری کردن دوره محکومیت ۳ ساله در زندان سمنان می‌باشد.
یادآوری می‌شود انیسا فناییان یازدهمین شهروند زن بهایی است که طی سه سال گذشته در سمنان محاکمه شده و حکمهایی از یک تا ۷ سال حبس تعزیری دریافت کرده‌اند.



هرانا؛ حکم اخراج دو تن از اساتید سرشناس دانشگاه شهید بهشتی ابلاغ شد

خبرگزاری هرانا - در تداوم روند فشار بر اساتید مستقل در دانشگاه‌ها، وزارت علوم دولت دهم، حکم اخراج دو تن از اساتید سرشناس دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی را ابلاغ نموده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اخراج دکتر "حسین واله" و "محمد سعید حنایی کاشانی" دو تن از اساتید گروه فلسفه‌ی دانشگاه بهشتی از سوی وزارت علوم ابلاغ شد.
دکتر حسین واله، استادیار فلسفه در دانشگاه شهید بهشتی ست.
هم‌چنین محمد سعید حنایی کاشانی، دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه تهران و استاد دانشگاه و مترجم متون فلسفی است. وی کتبی نظیر "فلسفه اروپایی در عصر نو"، "علم هرمنوتیک" و "تفکر در قرون وسطا" را به فارسی برگردانده‌ است.
گفتنی ست که روزنامه‌ی کیهان، در تاریخ سی‌ام فروردین ماه با قلم پیام فضلی‌نژاد، اقدام به انتشار مطلبی در خصوص این استاد دانشگاه نمود و وی را "یکی از نویسندگان دین ستیز، مترجمان سکولار و مبلغان فیلسوفان صهیونیست" نامیده بود.



حملات سایبری چند هفته اخیر به سایت جرس

خبرگزاری هرانا -  به گزارش تیم فنی جرس، در پی حملات سایبری، این پایگاه تحلیلی خبری جنبش سبز در طول چند هفته گذشته چند باری از دسترس کاربران و مراجعان خارج شد ولی با تلاش مداوم تیم فنی، این حملات کنترل و سایت مجددا در دسترس قرار گرفت.
تیم فنی سایت جرس عصر روز سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ از طرف میزبان مطلع شد که آسیبهای سخت افزاری جدی به دیسکهای سیستم وارد شده و در نتیجه وب سایت جرس مجددا بطور موقت از دسترس کاربران خارج گشته است. مسئولان این سایت در تلاش‌اند تا مشکلات سخت افزاری را مرتفع نماید.

از چند هفته گذشته، رسانه‌ها سبز هدف حملات سایبری گسترده قرار گرفته‌اند.




احضار دو تن از فعالین کارگری شهر سقز توسط وزارت اطلاعات

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که "عمر شاکری" و "حسین مرادی"، دو تن از فعالین کارگری سقز از سوی وزارت اطلاعات این شهر احضار شده‌اند.
به گزارش کمیته هماهنگی، روز سه شنبه ۵ اردی‌بهشت ماه، عمر شاکری، فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی، به اداره‌‌ی اطلاعات شهر سقز احضار و به مدت دو ساعت تحت بازجویی قرار گرفت.
ماموران وزارت اطلاعات به نامبرده گفته‌اند که برگزاری هرگونه مراسم به مناسبت اول ما مه ممنوع بوده و در صورت برگزاری برنامه، با آن‌ها برخورد خواهد شد.
هم‌چنین، حسین مرادی دیگر فعال کارگری نیز برای روز سه شنبه‌‌ی آینده مصادف با اول ماه مه ساعت ۹ صبح به اداره اطلاعات سقز احضار شده است.



ضرب و شتم دانشجویان دانشگاه آزاد رودهن توسط انتظامات

خبرگزاری هرانا - دو دانشجوی دختر و یک دانشجوی پسر دانشگاه آزاد رودهن به دلیل آنچه انتظامات دانشگاه آزاد رودهن آن را پوشش نامناسب ذکر کرده است مورد ضرب و شتم شدید و توهین قرار گرفتند.
به گزارش ادوار نیوز، انتظامات دانشگاه در اتفاقی نادر اقدام به بازرسی بدنی و تفتیش کیف و وسایل دانشجویان می‌کند؛ که این امر نیز باعث بیش شدن خشم و اعتراض دانشجویان می‌شود.
در جریان یکی از بازرسی‌هاکه در حدود ساعت یازده صبح روز شنبه دوم اردیبهشت اتفاق افتاد، یکی از عوامل انتظامات سیلی محکمی به صورت یکی از دانشجویان پسر می‌زند و با حرکتی توهین آمیز وی را از دانشگاه به بیرون می‌برد و در خارج از محیط دانشگاه به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و سپس توسط انتظامات به حراست دانشگاه انتقال داده می‌شود و به بهانه‌های واهی برای وی پرونده سازی صورت می‌گیرد.
به گفته دانشجویان یکی از مسببان اصلی ضرب و شتم دانشجویان و بازرسی‌های بدنی توهین آمیز، یکی از مسوولین اصلی انتظامات بنام «شهاب» است، که در بین دانشجویان به سخت گیری و فحاشی شناخته می‌شود.
به گفته دانشجویان این واحد دانشگاهی در ادامه روند برخوردهای توهین آمیز و ضرب و شتم دانشجویان، روز دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه، از ورود یکی از دانشجوی دختر به دانشگاه به دلیل آنچه که انتظامات دانشگاه آرایش نامناسب عنوان می‌کند، جلوگیری به عمل می‌آید؛. این اقدام با اعتراض این دانشجوی دختر همراه می‌شود و عوامل انتظامات دانشگاه آزاد رودهن شروع به فحاشی به وی و هل دادن وی می‌کنند. در برخوردی که بین این دانشجوی دختر و مامورین انتظامات دانشگاه رخ می‌دهد، مامورین او را با حالتی زننده و با ضربه‌ای محکم از دانشگاه به بیرون پرت می‌کنند که موجب برخورد شدید وی با زمین و صدمه دیدن این دانشجو می‌شود.
براساس گزارش دانشجویان، روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه، نیز کشمکش و درگیری شدید لفظی دیگری بین یکی دیگر از دانشجویان دختر با یکی از مسوولین انتظامات خانم موجب درگیری لفظی و فیزیکی شد. در این درگیری کارمند انتظامات اقدام به فحاشی و درگیری فیزیکی با این دانجشو می‌کند، که طی این برخورد دانشجوی دختر به زمین می‌خورد و این کارمند انتظامات ضرباتی را به پای این دانشجو وارد می‌کند.
به گفته دانشجویان این واحد دانشگاهی خانم جابری، از مسوولین انتظامات بخش خانم‌ها، در این حادثه دخیل بوده.
شایان ذکر است که این اقدامات حراست و انتظامات دانشگاه که مستقیما زیر نظر رییس این واحد دانشگاهی انجام می‌پذیرد؛ حتی موجبات نارضایتی و اعتراض برخی از اساتید را نیز فراهم اورده است. که از آن جمله می‌توان به تنش لفظی صورت گرفته بین یکی از اساتید با عوامل حراست در ساختمان مرکزی این دانشگاه اشاره کرد.
گفتنی است در سال ۸۸ «پاشا علیپور» مسوول حراست این دانشگاه به همراه دو تن از همکارانش به نام‌های «افکاری» و «عیوضی» با هماهنگی با نیروهای انتظامی ماشین گشت ارشاد در مقابل در ورودی دانشگاه آزاد رودهن مستقر کرده و اقدام به بازداشت دانشجویان می‌کردند.
قابل ذکر است که در سال‌های اخیر در این واحد دانشگاهی صد‌ها دانشجو به خاطر نوع پوششان به کمیته انضباطی احضار شده و با احکام محرومیت از تحصیل مواجه گشته‌اند که «شهاب» و «پاشا علیپور» نقش زیادی در اعمال این محدودیت‌ها ایفاء کرده‌اند.
ضرب وشتم دانشجویان دختر در محیط داخل دانشگاه و یا حتی خارج از دانشگاه آزاد واحد رودهن توسط نیروهای حراست و انتظامات امر تازه‌ای نیست. پیش از این نیز در اواخر مهرماه سال ۱۳۸۷ در ماجرای مشابهی یکی از دانشجویان دختر که به بازرسی بدنی و تفتیش کیف و وسایل خود توسط یکی ازکارمندان زن این واحد دانشگاهی معترض شده بود در خارج از محیط دانشگاه تواسط ماموران مرد انتظامات مورد توهین و ضرب و شتم و تماس‌های مکرر بدنی قرار گرفته بود که ریاست این واحد دانشگاهٔ ضمن ابراز امیدواری از عدم تکرار این وقایع در آینده به خبرنگاران گفته بود: «با عاملان حادثه دانشگاه رودهن قاطعانه برخورد کردیم.»
به گفته دانشجویان معترض اگر در‌‌ همان زمان عوامل ضرب و شتم دانشجویان برخورد می‌شد امروز شاهد تکرار این وقایع تلخ نبودیم. همچنین نمی‌توان از کنار نقش محوری رییس این واحد دانشگاهی دکتر غلام حسین حیدری در اعمال محدودیت‌ها و برخوردهای صورت گرفته به آسانی گذشت.
روز شنبه دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ به دستور غلام حسین حیدری، رییس دانشگاه آزاد واحد رودهن و بدون اطلاع قبلی ورودی‌های خانم‌ها و آقایان این واحد دانشگاهی از یکدیگر جدا شد و از ورود دانشجویان بدون همراه داشتن کارت دانشجویی و یا برگهٔ انتخاب جلوگیری به عمل آمد. نیرو‌های انتظامات و حراست نیز با رفتاری بسیار توهین آمیز مانع ورود دانشجویان به بهانه نامناسب بودن پوشش ظاهری آن‌ها شدند. تا آنجا که تعدادی از دانشجویان علی رغم پیمودن مسیر طولانی از شهر تهران تا شهر رودهن نتوانستند به دانشگاه وارد شوند و بر سر کلاس‌های درس خود حاضر شوند.
در کنار سر در اصلی دانشگاه که پیش از این دانشجویان و اساتید از آن رفت و آمد می‌کردند اطلاعیه بزرگی نصب شده است که در آن الگوهای رفتاری و الگوهای پوشش برای دختران و پسران دانشجو ذکر شده است. اطلاعیه‌های تهدید آمیز و محدود کننده مشابهی نیز در نقاط مختلف دانشگاه نصب شده است.
در کنار سر در اصلی و وروی بزرگ دانشگاه که اکنون با نصب می‌له‌های سیاه رنگی آن را مسدود کرده‌اند؛ دو اتاقک قرار داده شده است که مملو از عوامل انتظامات است که دختران و پسران دانشجو برای ورود به دانشگاه باید از آن عبور کنند.
بر اساس این گزارش، انتظامات دانشگاه در پاسخ به اعتراض دانشجویان که جویای علت چینی برخورد‌های ناگهانی و بدون اطلاع رسانی قبلی و خلاف قانون چیست؟ گفت: «ما خودمون قانونیم! قانون ماییم! اگر گفتیم فردا لخت باید بیاین لخت باید بیاین!»
این در حالی است که، وضع قوانین محدود کنندهٔ جدید حتی به پارکینگ دانشجویان نیز رسیده است و دانشجویان آن را اقدامی توهین آمیر قلمداد می‌کنند.




معین غمین، فعال دانشجويی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - معين غمين دانشجوی سال سوم رشته ی صنايع دانشگاه علوم و فنون بابل، فعال دانشجويی چپ‌گرا و از فعالين "لغو کار کودک" در عصر روز دوشنبه، چهارم ارديبهشت ماه ۹۱ بازداشت شد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، معین غمین هنگام بازگشت از دانشگاه، مورد هجوم نيروهای امنيتی قرار گرفت و بازداشت شد. پس از آن ۵ نفر از نيروهای امنيتی به همراه وی بدون حکم تفتيش وارد منزل او شده و به تفتيش و ضبط وسايل شخصی از جمله کتاب، لپ‌تاپ، و سی‌دی‌ پرداختند و همچنين لپ‌تا‌‌ب‌های دو هم‌خانه‌ی او را نیز به همراه تمامی هارد ديسک‌ها ضبط کردند.
معین غمین پس از دستگیری به زندان اطلاعات شهر بابل منتقل شده و یک روز بعد جهت بازجویی به زندان اطلاعات مرکز استان (ساری) انتقال یافته است.
مامورين امنيتی تاکنون دليل بازداشت وی را اعلام نکرده‌اند.
این فعال دانشجویی تا به حال هيچ تماسی با خانواده‌ی خود نداشته و تنها گواه سلامتی وی گفته‌ی مامورين قضايی شهر بابل است.



حسین طاهری دانشجوی زندانی پس از ۵۰ روز انفرادی آزاد شد

خبرگزاری هرانا - حسین طاهری دانشجوی کار‌شناسی ارشد دانشگاه آزاد شیراز پس از نزدیک به ۵۰ روز سلول انفرادی از بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز آزاد شد.
به گزارش امروزو، حسین طاهری یکی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه که در اسفند ماه ۹۰ هم زمان با روح الله روزیطلب دانشجوی نخبه رشته علوم سیاسی بازداشت شده بود پس از تحمل 50 روز در سلولهای انفرادی بازداشتگاه پلاک 100 شیراز آزاد شد.
خانواده ایشان تحت فشار بسیاری از سوی دادگاه انقلاب شیراز برای عدم اطلاع رسانی در ارتباط با بازداشت فرزند خود قرار داشته‌اند.
گفتنی است حسین طاهری از شرکت در آزمون مقطع دکتری محروم شده است.