۱۳۹۱ اردیبهشت ۳, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

دولت به دنبال محدود کردن رسانه های اصولگراها

نوشتۀ دلبر توکلی
دلیل اصلی این اقدام دولت به اختلافاتی که بین دولت و اصولگراها و رسانه های اصولگرا وجود دارد باز می گردد. این رسانه ها از منابعی از درون دولت و درون اصولگراها استفاده می کنند و خبرهایی را علیه دولت منتشر می کنند . اما انتشار منبع این خبرها می تواند تبعات داشته باشد و به همین دلیل منبع خبر ذکر نمی شود و دولت با این مصوبه می خواهد اطلاع رسانی رسانه های اصولگرا را محدود کند.»

گفتگو با احسان محرابی
More
 دلبر توکلی
مصوبه هیئت وزیران مبنی بر" الزام درج منابع در اخبار خبرگزاری ها" اعتراض عضو کمیسیون فرهنگی مجلس را به همراه داشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه هیات وزیران امروز بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده 47 اصلاحی قانون مطبوعات مصوب سال 1379 قانونی را تصویب کرد که بر اساس این مصوبه مقرارت مربوط به خبرگزاری ها به عنوان فصل پنجم به آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات الحاق می شود.
آرین‌منش نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با موضع گیری نسبت این مصوبه گفت:« طرح جامع رسانه‌ها در مجلس در حال رسیدگی است و طبیعی است که دولت حق قانونگذاری در حوزه رسانه‌ها را ندارد.»
"احسان محرابی" روزنامه نگار حوزه پارلمانی در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه در این خصوص گفت:«قانون مطبوعات نیاز به تغییر اساسی دارد که مجلس ششم قصد داشت این تغییران را انجام دهد اما با حکم حکومتی آیت االه خامنه ای این روند متوقف شد. بعد از آن هم هیچ یک از مجلس ها جرات نکردند که به ور صریح وارد این حوزه شوند و تغییرات اساسی در قانون مطبوعات ایجاد کنند.»
او گفت:«آنچه به عنوان قانون مطبوعات وجود دارد وصله پینه هایی است که به مرورو زمان به این قانون زده شد و قانون مطبوعات یک قانون جامع و کامل نیست و بسیاری از بخش های ان دارای تناقض زیاد است.»
این روزنامه نگار در ادامه گفت:« در دوره های گذشته مجلس ،اصولگرایان برای محدود کردن و توقیف مطبوعات به روش های زیادی متوسل شدند و قوانینی را که قانون مطبوعات ربطی نداشت را دستمایه قرار دادند تا بتوانند مطبوعات را محدود کنند.»
او گفت:« دلیل اصلی این اقدام دولت به اختلافاتی که بین دولت و اصولگراها و رسانه های اصولگرا وجود دارد باز می گردد. این رسانه ها از منابعی از درون دولت و درون اصولگراها استفاده می کنند و خبرهایی را علیه دولت منتشر می کنند . اما انتشار منبع این خبرها می تواند تبعات داشته باشد و به همین دلیل منبع خبر ذکر نمی شود و دولت با این مصوبه می خواهد اطلاع رسانی رسانه های اصولگرا را محدود کند.»
***
متن کامل مصوبه دولت به شرح زیر است:
فصل پنجم- مقررات مربوط به خبرگزاریها
ماده 35- خبرگزاریها مشمول مقررات این فصل و سایر مقررات این آیین نامه به جز مواد(1)،(4)، (6) و (8) از فصل اول، مواد(16) و (17) از فصل دوم و مواد (23)، (26)، (27) و (28) از فصل سوم هستند.
ماده36- اضافه کردن هر گونه کلمه یا عبارت به نام یا آرم نشریه و خبرگزاری و یا عدم رعایت تناسب در اجزای آن مطابق با آنچه در پروانه خبرگزاری ذکر شده، ممنوع است.
ماده37- در تارنمای هر خبرگزاری باید نام صاحب امتیاز، مدیر مسئول و نیز زمینه فعالیت در بخشی با عنوان "شناسنامه" یا "درباره ما" در محل ثابت درج شود.
ماده38- خبرگزاریها موظفند مطالب خود را به طور مستمر و با درج شماره و زمان جداگانه منتشر کنند. درج منابع اخبار در خبرگزاری الزامی است.
ماده 39- ترجمه تمام یا قسمتی از مطالب نشریه و خبرگزاری و انتشار منظم آن به طور جداگانه و با رعایت مندرجات پروانه انتشار بلامانع است.
ماده40- نقل آن قسمت از اخبار، مطالب یا تصاویر نشریات و خبرگزاریها که موجب توقیف، لغو پروانه یا پالایش(فیلتر) شده، توسط خبرگزاری ممنوع است.
ماده 41- خبرگزاری ها موظفند پاسخها و توضیحات موضوع ماده(23) قانون مطبوعات را پس از وصول در همان روز منتشر کنند. (ماده 23 - مطبوعاتی که به شکل روزنامه منتشر می‌شوند، مکلف به درج نام به طور کامل، ترتیب و تاریخ‌انتشار، شماره ردیف مسلسل و شماره صفحه در بالای تمام صفحات و نیز قیمت در صفحه اول هستند. ‌همچنین مطبوعاتی که به شکل مجله منتشر می‌شوند موظف به درج نام بطور کامل، ترتیب و تاریخ انتشار،‌ شماره ردیف مسلسل، تعداد صفحات و قیمت بر روی جلد و نیز قید شماره هر صفحه در تمام صفحات هستند.)
ماده 42- مدیر مسئول خبرگزاری موظف است؛ مشخصات فنی تارنما و نام مراکزی که خدمات میزبانی و پشتیبانی خود را از آنها اخذ می کند، اعلام کند.
ماده 43- مدیر مسئول خبرگزاری موظف است؛ مجموعه کامل تولیدات رسانه ای خود را ماهانه در چهار نسخه در قالب لوح فشرده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل کند.
ماده 44- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است؛ در صورت اعلام هیئت نظارت بر مطبوعات مبنی بر توقیف لغو پروانه یا دستور پالایش(فیلتر) موقت، بلافاصله خبرگزاری را پالایش (فیلتر) کند.
ماده 45- مراکز ارائه خدمات دیجیتال و میزبانی، مجاز به ثبت دامنه و میزبانی خبرگزاریها با نشریات الکترونیکی که فعالیت آنها از سوی دادگاه صالح یا هیئت نظارت بر مطبوعات مغایر با اصول مندرج در قانون مطبوعات و این آیین نامه تشخیص داده شوند، نیست.
ماده46- مدیران مسئول خبرگزاریها می توانند در انتخابات مدیران مسئول شرکت کنند، مشروط به اینکه خبرگزاری حداقل شش ماه در محدوده یک سال باقی مانده به انتخابات فعالیت مستمر داشته باشند.




مراد ویسی : حضور احمدی نژاد درجلسه مجمع، نمایش شکلی وحدت بین مسئولان نظام است

نوشتۀ دلبر توکلی
دیگرشرایط خاص ایران، می توان موجب این امر شده باشد که مسئولان ارشد نظام ترجیح دهند نوعی وحدت شکلی را بین خود در مقابل ، خارجی ها به نمایش بگذارند. چرا که تضادها بین آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی کاملا جدی است و این سه بازیگر دو به دو، با یکدیگر دچار مشکل هستند.

گفتگو با مراد ویسی
More
 دلبر توکلی
رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، در جلسه صبح امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از 2 سال خبر داد.
به گزارش تارنمای آنا، محمد هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تایید این خبر گفت:« که این اولین حضور احمدی نژاد در جلسات مجمع بعد از 2 سال است و جلسه همچنان ادامه دارد.»
این در حالی است که پس از نشست دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با گروه 5+1 در استانبول ، در روز چهارشنبه 30 فروردین ماه گزارشی با عنوان روایت تیم احمدی نژاد از پشت پرده مذاکرات هسته ای در روزنامه دلولتی ایران منتشر شد . گزارش 3 قسمتی مدعی"نقش" داشتن حسن روحانی، حسین موسویان و اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام در مذاکرات استانبول شد.
"مراد ویسی" روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی مقیم پراگ، در پاسخ به این پرسش که آیا این حضور رئیس دولت نشانی از تبانی جدید بین احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی دارد گفت:« فکر می کنم این حضور،دلایل متفاوتی دارد از جمله این که رهبر جمهوری اسلامی زمانی که دورجدید اعضا مجمع تشخیص مصلحت را معرفی می کردند تاکید خاص داشتند برحضور اعضا در جلسات مجمع، با توجه به این که سایر اعضا مجمع، در جلسات حضور پیدا می کردند به جز آقای احمدی نژاد می توان گفت که روی سخن آیت الله خامنه ای با رئیس جمهور بود.»
او گفت:« از سوی دیگرشرایط خاص ایران، می توان موجب این امر شده باشد که مسئولان ارشد نظام ترجیح دهند نوعی وحدت شکلی را بین خود در مقابل ، خارجی ها به نمایش بگذارند. چرا که تضادها بین آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی کاملا جدی است و این سه بازیگر دو به دو، با یکدیگر دچار مشکل هستند.»
این تحلیل گر سیاسی با اشاره به دوموضع خارجی مهم ، پرونده هسته ای ایران و چالش های اخیر بین ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به نمایندگی از امارات بوجود آمده است گفت:« مسئولان ارشد تلاش می کنند وحدت شکلی را به نوعی در آنجایی که بازیگران خارجی به تماشا نشسته اند به نمایش بگذارند اما همه نیروهای داخلی و بازیگران بین المللی می دانند که در سطح نخبگان ارشد ایران شکاف های جدی و غیر قابل ترمیم وجود دارد.»
او در ادامه گفت:« شکاف هایی که بین مسئولان ارشد جمهوری اسلامی وجود دارد به این راحتی قابل ترمیم نیست و روحیات آیت الله خامنه ای طوری نیست که این چالش ها را به نوعی حل و فصل کند و با آنها به نوعی به توافق برسد.»
این تحلیل گر سیاسی، همچنین اشاره داشت به این که آقای احمدی نژاد فاقد پایگاه سازمان یافته و تشکیلاتی است و گفت:« تکیه گاه احمدی نژاد به ساختار دولت است بنا براین اگر بخواهد برای حضور فعالانه خود در عرصه سیاست پس از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری کاری را انجام دهد در همین مدت حدود یک سال و چند ماهی که باقی مانده این کار را انجام می دهد و همین امر، رهبری را نگران کرده است به همین جهت آیت الله خامنه ای تلاش می کند تا وزاری دولت را به رهبری متصل کند.»





آغاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

نوشتۀ آرش ادیب زاده
در حالیکه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ساعت هشت صبح روز یک شنبه بیست و دوم آوریل برگزار خواهد شد، فرآیند انتخابات برای بسیاری ازشهروندان فرانسوی خارج از کشور از امروز آغاز گشت.

بدین ترتیب شهروندان فرانسوی ساکن در سرزمین های ماورای دریای فرانسه یعنی جزایر سن پیر و میکلون، گویان، گوادلوپ، مارتینیک، سن بارتلمی، سن مارتن و همچنین مجمع الجزائر پولینزی فرانسه از صبح روز شنبه بیست و یکم آوریل به پای صندوق های رأی رفتند.
و به دنبال نزدیک به یک میلیون شهروند فرانسوی واجد شرایط برای شرکت در این انتخابات ساکن این جزائر، شهروندان فرانسوی ساکن برزیل، ایالت کبک کانادا و همچنین بسیاری از مناطق دیگر آمریکای شمالی نیز امروز رأی دادند.
شایان یاد آوریست که آغاز زود هنگام  فرآیند رأی گیری برای فرانسویان ساکن این مناطق در دورۀ گذشته نیز به کار گرفته شده بود، تا رأی دهندگان به دلیل تفاوت ساعت میان فرانسه و مناطق خود ، هنگام رأی دادن از نتایج حاصله در فرانسه با خبر نباشند.
البته قانون ممنوعیت اعلام نتایج انتخابات قبل از ساعت هشت شب روز یکشنبه برای این افراد نیز صدق می کند  و تنها در هنگام بسته شدن رسمی اماکن رأی گیری، نتایج آرأ بیش از 44.5 میلیون فرانسوی واجد شرایط برای شرکت در این دورۀ انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام خواهد شد.  
روز شنبه با در نظر گرفتن ممنوعیت انجام هر گونه اقدام تبلیغاتی از سوی رسانه ها و همچنین احزاب مختلف، تنها شعار و پیام انتخاباتی مهمی که به گوش می رسید تشویق شهروندان به شرکت در انتخابات بود، انتخاباتی که امسال سایۀ سنگین عدم شرکت در فرآیند آن بیش از دوره های پیشین پرده افکنده است.




سازمان ملل قطعنامه ای را برای اعزام 300 ناظر بین المللی به سوریه تصویب کرد

نوشتۀ مصطفی خلجی
سازمان ملل قطعنامه ای مبنی بر اعزام 300 ناظر به سوریه را به تصویب رسانده و همزمان گروهی از ناظران که قبلا به سوریه رفته اند از شهر حمص بازدید کردند.

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا پیش نویس قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن 300 ناظر بین المللی برای زیر نظر گرفتن آتش بس در سوریه به این کشور فرستاده می شوند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل در نیویورک، 300 نظامی غیر مسلح باید «فورا» و برای یک دوره اولیه 90 روزه به عنوان ناظر به سوریه فرستاده شود.
این قطعنامه.
بر اساس این قطعنامه، که با همکاری کشورهای روسیه، فرانسه، چین و آلمان، نوشته شده، قبل از هر چیز، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، باید تثبیت آتش بس را برای استقرار ناظران مشخص کند.

در حال حاضر آتش بسی که از 12 آوریل به طور رسمی در سوریه آغاز شده به طور مرتب نقض می شود.
در قطعنامه جدید یعنی قطعنامه 2024 سازمان ملل، ترکیب غیرنظامی ناظران اعزامی به سوریه مشخص نشده اما این قطعنامه اجازه می دهد در صورت استقرار اولیه ناظران در سوریه، تعداد آنها افزایش پیدا کند.
این در حالی است که شنبه گذشته نیز شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن گروهی 30 نفره از ناظران به سوریه اعزام شدند.
از این میان یک گروه هشت نفره عصر امروز و چند ساعت پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد شهر حُمص شدند.
این اولین بار است که از زمان ورود ناظران به سوریه در یکشنبه گذشته تا کنون، آنها اجازه پیدا می کنند که از مرکز شورش ها علیه بشار اسد بازدید کنند.
خالد المصری سخنگوی سازمان ملل در سوریه به خبرگزاری رویترز خبر داده که این ناظران با فرماندار حمص ملاقات و سپس از محله های شهر بازدید کردند.
نیروهای مسلح مخالف حکومت اعلام کرده اند که دولت فقط به خاطر حضور ناطران و برای اینکه وانمود کند به آتش بس پایبند است بمباران شهر حمص را متوقف کرده و پس از خروج ناظران دوباره بمباران را از سر گرفته خواهد گرفت.
ولید فارس یکی از نظامیان مخالف حکومت به رویترز گفته واضح است که دولت سوریه اگر بخواهد می تواند خشونت را هر زمانی که بخواهد در کشور متوقف کند.
بر اساس آماری که سازمان ملل اعلام کرده طی شورشهای سوریه در 13 ماه گذشته حدود 9 هزار نفر کشته شده اند.
 





انتخابات فرانسه و میراث کمونیسم

ژان لوک ملانشون، نامزد جبهۀ چپ

نوشتۀ فرید وهابی
اوج گرفتن آقای ژان لوک ملانشون، نامزد "جبهۀ چپ"، برای فرانسویان غیرمنتظره بود. وی که در سخنرانی‌های خود از نمادهای خشونت و قاطعیت انقلابی بهره می‌جوید، به عقیدۀ تحلیل‌گران فرانسوی موفق شده که هواداران قدیمی حزب کمونیست فرانسه را به خود جذب کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه با پدیدۀ غیرمنتظره‌ای همراه بود که با پیش‌بینی‌های دو سه ماه قبل کارشناسان جور در نمی آید: برآمدن و اوج گرفتن نامزد "جبهۀ چپ"، آقای ژان لوک ملانشون که به سرعت به یکی از پنج کاندیدای اصلی تبدیل شد.
تا همین یک ماه قبل، تحلیل‌گران سیاست داخلی فرانسه معتقد بودند که صرف نظر از دو کاندیدای اصلی، یعنی نیکلا سارکوزی و فرانسوا هولاند، نامزدهایی که خواهند توانست نقش مهمی به عهده گیرند و احیاناً مقام سوم را در مسابقۀ انتخاباتی تصاحب کنند، خانم مارین لوپن (راست افراطی) و آقای فرانسوا بایرو (میانه‌رو) خواهند بود. هیچکس حدس نمی‌زد که آقای ژان لوک ملانشون که در سخنرانی‌هایش خشونت انقلابی را ستایش می‌کند و سرمایه‌داران را دشمن می‌نامد، بتواند به چنین جایگاهی دست یابد.

فتح دوبارۀ باستیل
در روند صعودی آقای ملانشون، تظاهرات عظیم میدان باستیل در روز یکشنبه ١٨ مارس، نقطۀ عطف محسوب می‌شود. به شهادت روزنامه‌نگارانی که رفتار نامزد جبهۀ چپ را از نزدیک زیر نظر داشتند، آقای ملانشون هنگام ورود به میدان معروف پاریس و با دیدن عظمت جمعیت خود را باخته بود. به فرض که این شهادت روزنامه‌نگاران درست باشد، باید پذیرفت که آقای ملانشون، که به عنوان خطیبی خبره شناخته می‌شود، توانست خیلی زود بر اوضاع مسلط گردد و از حضور غیرمنتظرۀ چنین جمعیتی به مهارت بهره‌برداری کند. چند ساعت قبل از آغاز میتینگ، رسانه‌های فرانسوی حضور سی‌هزار نفر را در میدان باستیل انتظار داشتند. بعد از تظاهرات، تعداد شرکت‌کنندگان نزدیک به ١٢٠هزار نفر برآورد شد...
از این روز به بعد، یعنی از یک ماه قبل، فرانسوی‌ها ناگهان دریافتند که با پدیده‌ای پیش‌بینی‌نشده، و با کاندیدایی جدی‌تر از آنچه تصور می‌کردند، مواجهند.

ژان لوک ملانشون کیست؟
میشل اونفره، فیلسوف چپ فرانسوی، اخیراً در مقاله‌ای تند، ژان لوک ملانشون را "نمایندۀ ترور" یا "وحشت" نامید. منظور، از "ترور" در مقام اسم خاص، دوره‌ای از انقلاب فرانسه است که از اواسط سال‌١٧٩٣ تا ژوییۀ ٩٤ طول کشید. اعدام‌های سریع، "پاکسازی"، سرکوب وجنایات تعصب‌آمیز از ویژگی‌های این دوره است. ربسپیر، وکیلی که به "فسادناپذیری" شهرت داشت و خود عاقبت به زیر تیغ گیوتین رفت، شخصیت مرکزی آن سال‌هاست.
با توجه به سخنرانی‌های دو ماه اخیر آقای ملانشون، به نظر می‌رسد که وی شیفتۀ ربسپیر و هم‌قطارانش باشد. این نکته، نگرانی برخی روشنفکران فرانسوی را برانگیخته اما در مقابل کم نیستند روزنامه‌نگارانی که ارجاعات انقلابی ژان لوک ملانشون را توخالی و عوام‌فریبانه می‌دانند.
نکتۀ مهم دیگر در سخنان و برنامۀ انتخاباتی آقای ملانشون، سختگیری در مقابل ثروت‌اندوزی است. لحن کلام او از نظر لیبرال‌ها، کاملاً "خصمانه" است.
بر اساس برنامۀ اقتصادی آقای ملانشون، کسانی که بیشتر از سی‌هزار یورو درآمد ماهانه دارند، باید مازاد این مبلغ را تمامأ مالیات بپردازند. در واکنش به این پیشنهاد، کسانی تذکر دادند که در صورت اجرای چنین قانون مالیاتی، بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای یا هنرمندان مشهور فرانسوی و البته صاحبان صنایع و سرمایه‌گذارانی که درآمدهایی بسیار بیشتر از سی‌هزار یورو در ماه دارند، یک لحظه هم در کشور باقی نخواهند ماند...

ملانشون و میراث حزب کمونیست
صرف‌نظر از این پرسش که آقای ملانشون تا چه حد شعار می‌دهد و تا چه حد مرد عمل است، پرسشی که اینک نه تنها برای مردم، که ظاهراً برای خود ملانشون و همکارانش نیز مطرح است، نحوۀ بهره‌گیری از پشتوانۀ قابل‌توجهی است که طی همین یک دو ماه اخیر بدست آمده است. آقای ملانشون به خوبی می‌داند که بختی برای رسیدن به دور دوم انتخابات ندارد. پس چه باید بکند تا پس از این دورۀ کوتاه هیجان انتخاباتی، طرفداران خود را حفظ کند و برای درازمدت در صحنۀ سیاسی حاضر و فعال بماند؟
این پرسش به پرسش دیگری می‌انجامد : طرفداران ملانشون چه کسانی هستند؟ جمعیت عظیمی که با حضور در میدان باستیل به دعوت او پاسخ داد، به کدام قشر و طبقه تعلق دارد ؟

چند جامعه‌شناس و سیاست‌شناس فرانسوی اعتقاد دارند که ژان لوک ملانشون میراث کهنۀ حزب کمونیست فرانسه را دوباره جان داده و به هواداران قدیمی و وفادار و البته پراکندۀ این حزب دوباره وحدت بخشیده است.
خاطرۀ انقلاب

حزب کمونیست فرانسه که زمانی طرفداران زیاد داشت و در انتخابات گاه بیشتر از بیست درصد آرا را صاحب می‌شد، بعد از فروپاشی شوروی، به تدریج افول کرد، تا جایی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٠٢، زیر خط چهار درصد باقی ماند. بدین ترتیب میراث سیاسی و فرهنگی پرارزشی که حزب کمونیست فرانسه از سال ١٩٢٠ به بعد برای خود فراهم ساخته و با عبور از تجربه‌های سنگین و گاه دلاورانه (مثل مبارزه با فاشیسم هیتلری) به آن اعتباری حماسی داده بود، در مقابل چشم کمونیست‌های قدیمی از هم پاشید و به هدر رفت.
اما اتفاقات دو سه ماه اخیر باعث شد که تحلیل‌گران و مورخانی که حزب کمونیست فرانسه را در نزع می‌دیدند، به ناچار تغییر عقیده دهند. میراثی که در ظاهر به هدررفته بود، ناگهان جان گرفت و یک‌جا در دامان ژان لوک ملانشون افتاد. حزب کمونیست هم دیگر به تنهایی کاندیدایی معرفی نکرد و پشت سر ژان لوک ملانشون جبهه گرفت.
این پدیدۀ غیرمنتظرۀ سیاسی-اجتماعی، به پژوهش‌های تحلیل‌گرانی چون "پاسکال پرینو" اعتبار بیشتری می‌بخشد. او اعتقاد دارد که در لایه‌های زیرین جامعۀ فرانسوی، ریشه‌های ستبر فرهنگ کمونیسم همچنان زنده و فعال است.
حتی برخی از اندیشمندان فرانسوی که به درستی بر اهمیت میراث انقلاب کبیر فرانسه تأکید می‌کنند، معتقدند که بعد از دویست و اندی سال، روند انقلابی هنوز در این کشور جریان دارد.

هرچه هست، فرهنگ انقلابی و سیاست‌ورزی رادیکال، بدون شک در حافظۀ جمعی فرانسویان زنده است. طی قرن بیستم، این فرهنگ سرمایه‌ای شد برای حزب کمونیست که به ویژه در دوران جنگ دوم جهانی وجهه و آبرو کسب کرد و توانست از نگاه بسیاری از کارگران و تنگ‌دستان و محرومان جامعۀ فرانسوی، نقش قهرمان حماسی و رزمندۀ راه عدالت اجتماعی را به عهده گیرد.
هنر بزرگ آقای ژان لوک ملانشون، زنده کردن همین خاطرۀ حماسی و آرمانی است که در این لحظۀ انتخاباتی، ملت گرفتار در چنبرۀ واقعیات تلخ روزمره و بحران اقتصادی را ولو ساده‌لوحانه، به آینده امیدوار می‌کند.
 




برگزاری دادگاه "برایویک" و خیزش دوباره احساسات ضد خارجی

نوشتۀ ارشاد علیجانی
اندرس برایویک نام قاتلی است که سال گذشته بیش از 70 نفر را در نروژ در یک روز به قتل رساند. فردی که بر‌خلاف احتمالات اولیه، یک مسلمانان بنیادگرا نبود؛ یک اروپایی چشم آبی بود با تفکرات راست افراطی که این روزها دادگاه او برگزار می شود.

گفتگو با مهدی مظفری استاد روابط بین‌الملل و تحلیلگر مسایل بین‌الملل در دانمارک
More
 ارشاد علیجانی
برایویک با کار گذاشتن یک بمب و حمله به کمپ تابستانی حزب کارگر نروژ، باعث مرگ 77 نفر شد. او کسی است که با ستایش روش‌های القاعده گفته، درست است که اهداف این گروه تروریستی را قبول ندارد اما گروه القاعده موفق‌ترین نهضت انقلابی بوده است و باید از شیوه‌های آن استفاده کرد و «چریک‌های راست افراطی» در اروپا باید از روش‌های این گروه تروریستی استفاده کنند.
بسیاری ازکارشناسان معتقدند که این اقدام تروریستی برایویک همانند یک کوه یخ بود و تمایلات راست افراطی در اروپا بیش از آنکه بسیاری تصور می‌کنند در میان اروپا نفوذ پیدا کرده است.
در این رابطه مهدی مظفری استاد روابط بین‌الملل و تحلیلگر مسایل بین‌الملل در دانمارک با تایید این نکته که بسیاری از کارشناسان براین باورند که تعداد افرادی که در اروپا معتقد به تفکرات راست افراطی و حتی خشونت‌آمیز هستند بسیار بیشتر از تصورات ماست اما اعلام می‌کند که خود، به این نکته که این افراد در اروپا «بسیار زیاد باشند» معتقد نیست. او در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید تحقیقات دانشگاهی و آماری بر این نکته صحه گذاشته‌اند که تعداد افراد معتقد به راست افراطی و معتقد به روش‌های خشنوت آمیز در اروپا تعداد قابل توجهی نیستند.
او همچنین پیرامون این نکته که آیا آنچه که برخی آن را «موج اسلام هراسی» می‌خوانند و معتقدند که پس از حادثه یازدهم سپتامبر گسترش فراوانی داشت در ایجاد تفکرات افرادی همچون برایویک تاثیر گذاشته یا خیر؛ میگوید:« اسلام هراسی مسیله ای قابل تفسیر است اما در این مورد خاص می‌توان گفت با توجه به گفته‌ها و نوشته های برایویک، او ضد اسلام نیست، ضد مسلمانان هم نیست، حتی نژاد پرست و یا نازی نیست او معتقد است که حضور فراوان مسلمانان در کشورهای اروپایی، هویت اروپایی و حالا به نظر ایشان هویت نروژی را تهدید می‌کند و در واقع عصیان این شخص عکس‌العملی است به وجود انبوهی از مسلمانان که طی سال‌های اخیر به اروپا آمده‌اند.»
آقای مظفری همچنین درمورد تاثیر دادگاه برایویک بر احساسات ضد خارجی عنوان می‌کند: مقامات نروژی پیش بینی میکردند که برایویک از فرصت دادگاه برای نشر اعتقادات خود استفاده کند. به همین علت اظهارات او را به طور مستقیم پخش نمی‌کنند.
مقامات قضایی نروژ تصمیم گرفته‌اند دادگاه او به طور مستقیم پخش نشود ولی واقعیت این است که شاید بتوان گفت: علت اینکه تفکرات دست راست افراطی خشن چندان نتوانسته است گسترش یابد دقیقا به خاطر وجود احزاب «دست راستی» است.



انتقادات احمد ضیا مسعود از حکومت

نوشتۀ عزیز احمد فرد
احمد ضیا مسعود رئیس جبهۀ ملی افغانستان-تصویر آرشیوی
احمد ضیا مسعود، معاون سابق رئیس جمهور، حکومت را دست نشانده، توصیف کرده است، و در مورد حامد کرزی گفته است که او با طالبان نزدیک است و در آینده هم احتمال دارد با آنان ائتلاف کند.

گفتگو با سید احمد نجیب محمود، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کابل
More
 عزیز احمد فرد
احمد ضیا مسعود رئیس جبهۀ ملی افغانستان است، جبهۀ که در بر گیرندۀ بخشی از جمعیت اسلامی افغانستان، حزب وحدت و جنبش اسلامی مردم افغانستان را در بر میگیرد. او دیروز در گرد هم آییی اعلان کرد که اینکه آقای کرزی طالبان را برادر خطاب میکند، ریشه در روابط او با این گروه قبل از سال 2001 دارد.
در برسی این موضوع، گفتگویی داریم با سید احمد نجیب محمود، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کابل. از آقای محمود میپرسم که آیا صف و صف بندی های سیاسی در افغانستان در حال تغیر است؟ و آیا با این سخنان، آقای احمد ضیا مسعود، مشروعیت نظام را هم مورد تردید قرار میدهد؟ آقای محمود با اشاره به این که این سخنان دو سه روز بعد از حملۀ سخت طالبان به کابل و شهر های دیگر افغانستان گفته شده است، میگوید که مشروعیت حکومت افغانستان زیر سوال نیست. دلیل این سخنان برای آقای محمود موضع گیری آنان برای کارزار های سیاسی آینده است، چون، با وجود اینکه این اشخاص در گذشته در حکومت شامل بودند، امروز به دلیل این که میان آنان و حکومت شکاف ایجاد شده است، مجبور به چنین موضع گیری های استند.
انتقاد هایب موجه، در مورد این حکومت، به گفتۀ آقای محمود، بی کفایتی های آن، عدم پیشرفت، و فساد اداری است. نه عدم مشروعیت. نهاد ها و آزادی مطبوعات و شکل گیری فضای اجتماعی و سیاسی، از دست آورد های این نظام جدید است، که باعث میشود مردم آنرا دست نشانده تلقی نکنند و کسی مشروعیت آنرا نفی نکند.


برگشت پناهجویان به اندونیزی با شنا

نوشتۀ عزیز احمد فرد
بعد از غرق شدن کشتی پناهجویانی که بسیاری از آنان افغان بودند و از اندونیزی به سوی آسترالیا در حرکت بودند، ده ها تن از آنان موفق شدند با شنا خود را دوباره به سواحل اندونیزی برسانند.

اهالی شهر ونوگورو، در ساحل شرقی جزیرۀ جاوا، دیشب خبر رسیدن تعداد زیادی از سرنشینان یک کشتی را دادند، که به دلیل یک موج بزرگ، غرق شده، و تعدادی از مسافرین آن، که اکثراً افغان ها بودند و برای درخواست پناهندگی به سوی آسترالیا میرفتند، موفق شدند با شنا خود را دوباره به سواحل اندونیزی برسانند.
به گفتۀ پولیس اندونیزی، که امروز از نجات یافتگان بازجویی میکرد، هموز هم از ده تا سی تن از این مسافرین پناهجو، مفقود استند. پولیس از حدود هفتاد نفر بازجویی کرده است و بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده است میگوید که سرنشینان این کشتی، هشتاد تا 100 نفر بوده اند.
مسئولین پولیس اندونیزی گفته اند که، بر اساس گفته های این اشخاص، موتور کشتی آنان دو روز قبل، از کار باز مانده است، و متعاقب آن، اصابت یک موج قوی به کشتی، آنرا شکستانده است. مسئول پولیس اضافه میکند که مقدار مسافتی را که این پناهجویان با شنا طی کرده اند، قابل سنجش نیست.
اندونیزی برای پناهجویان افغان، محل حرکت به سوی آسترالیا است. جزیرۀ آسترالیایی کریسمس آیلاند، نسبت به خود آسترالیا، به جزیرۀ جاوا، نزدیک تر است.



به بهانه اکران فیلم انسان های سایه ای در سینماهای آلمان گفتگوی سینمای آزاد با داریوش شیروانی

به بهانه اکران فیلم انسان های سایه ای در سینماهای آلمان گفتگوی سینمای آزاد با داریوش شیروانی
بصیر نصیبی
گفتگوی ویژه سینمای آزاد با داریوش شیروانی
به بهانه اکران فیلم انسان های سایه ای در سینماهای آلمان


نمایش فیلم سینمایی « انسان های سایه ای» اولین فیلم بلند سینمایی ی داریوش شیروانی از 25 آوریل در سینما های بایرن آلمان واز شهرهای رگنسبورک،مونیخ، نورنبرگ،اوسبورک و... آغاز می شود .گفتگویی که میخوانید به خاطر روی اکران آمدن این فیلم انجام شده است .

***
س:خوب تو هم در زمینه سینما کار کرده ای وهم موسیقی ،هم فیلم ساخته ای وهم آهنگ ، خود ت هم چند ساز را هم می نوازی ، موسیقی حتا آن زمان که سینما زبان باز نکرده بود یک امکان برای تاثیر بیشتر تصویرسینما بود ودر همان دوران صامت نیز برای فیلم ها نت می نوشتند ودر سالن سینما ارکستر زنده فیلم را همراهی میکرد.تو خود نقش موسیفی را در کمک به آلقاءتصویر در چه حد می بینی؟ با توجه به این مسئله که در جدید ترین کارت فیلم« انسانهای سایه ای» نیز موسیقی متن اکثر لحظات فیلم را همراهی می کند.


ج :همانطور که گفتی تاثیر موسیقی بر فیلم از همان آغاز اختراع سینماتوگرافی نمایان گشته بود. اما به نظر من نقش و چگونگی ادغام موسیقی در فیلم را نمیتوان با یک تعریف ساده روشن ساخت. همانگونه که فیلم با سبک ها و ژانرهای مختلف ساخته میشود موسیقی فیلم نیز با انواع و اقسام سبک ها و اجرا ها میتواند یک فیلم را همراهی، تزیین، کامل یا خراب کند. برخی فیلم ها که اصلا موزیکال هستند یعنی فیلم را بر اساس موسیقی میسازند در واقع موسیقی نقش فیلم نامه را بر عهده میگیرد. آلفرد هیچکاک در فیلم پرنده از موسیقی سازنوایی استفده نکرد اما هر گاه که در این فیلم احساس و احتیاج به مکمل موسیقی میشود ما بسته به فضای هر صحنه فیلم، صدای پرندگان را با هارمونی و ریتمهای لازمه منطبق بر هر صحنه می شنویم . اسکار سالا اهگنساز آلمانی این فیلم در آن زمان صدای پرندگان را به صورت الکترونیکی ضبط و بجای موسیقی اجرا مینماید. بداعت هیچکاک در فیلم پرنده سبب شد تا بسیاری از کارگردانان به اهمیت افکت صدا به جای موسیقی پی ببرند و از موسیقی در فیلم بهتر استفاده نمایند. البته قبل از آن اورسن ولز با فیلم همشهری کین به اهمیت مونتاژ صدا در کنار مونتاژ تصویر پی برده بود و آن را به بهترین شکل در فیلم همشهری کین و همانطور در سایر آثارش نیز به نمایش گذاشته بود. به این گونه موسیقی در فیلم افکت صدا به جای ارکستر میگویند. بر عکس آن نیز قاعدتا اجرا میشود. یعنی موسیقی به جای صداها و یا اتمسفر یک فیلم که این همانطور که گفتیم سابقه اش به زمان نخستین نمایش های فیلم در سالن سینماهای گونه گون دنیا میرسد و همچنان نیز ادامه دارد. به نظر من نقطه اوج هنری این نمونه از آهنگسازی و صداگذاری روی یک فیلم را در فیلم روانی اثر الفرد هیچکاک میتوان دید. در صحنه مشهور قتل در حمام این فیلم زمانی که قاتل با ضربات چاقو آن زن بی گناه را از پی در می آورد ریتم موسیقی با سرعت ضربات چاقو هماهنگ میشود و صدای جیغ و فریاد و ترس و درد قربانی همراه با فریادهای قاتل جانی تنها از طریق موسیقی به گوش میرسند. آهنگساز بزرگ فیلم برنارد هرمان برای این اثر هیچکاک یک ارکستراسیون ویژه سازهای زهی را تنظیم کرد و اگرچه در ابتدا هیچکاک برای آن صحنه مشهور قتل در زیر دوش موسیقی در نظر نگرفته بود اما ابتکار و نبوغ هرمان این صحنه فیلم را تبدیل به یکی از مشهورترین صحنه های تاریخ سینما نموده است و جای یاداوری دارد که برنارد هرمان نه تنها آهنگ بسیاری از فیلم های هیچکاک را نوشته بلکه موسیقی متن فیلم همشهری کین ساخته اورسن ولز نیز از جمله کارهای فراموش نشدنی وی بشمار می آید.
در اغلب فیلمها اما موسیقی نقش نوعی همراهی و یا کمک کننده به داستان و پرسونژهای فیلم در بیان احساسات را دارد. مثلا اگر آرتیست فیلم خوشحال است موسیقی فیلم شاد میشود اگر غمگین، غمگین و ... گاهی هم کارگردان از طریق موسیقی به تماشاچی میگوید که حواست را جمع کن الان یک اتفاقی میافتد.
من در فیلمهایم سعی کرده ام که آهنگ را هر زمان که لازم باشد بر اساس شرایط و احساس و روح هر صحنه نوشته و تنظیم کنم. تاریخ موسیقی احتمالا با تاریخ پیدایش و تکامل انسان همسنگ میباشد. موسیقی همیشه همراه و همدم انسانها بوده و تا کنون راه بسی طولانی را برای بیان احساسات و احتیاجات روحی انسانها پیموده است . نقش و تاثیر موسیقی بر هنر به گونه کل بسیار فراینده و همچنین پیچیده است و فیلم را میتوان به عنوان هنر به گونه کل نامید .

س :در گفتگوی که چند سال قبل با هم داشتیم اشاره کردی که فصد اولیه تو این بوده که با کمکی که یکی از سازمان های مرتبط با بیخانمانان در یافت میکنی یک مستند در باره این افراد بسازی و این ایده ای بود که بسیار هم کمبودش در سینما حس می شود ،خب البته گزارش ها بی در این زمینه تهیه شده ومی شو د به خصوص در فصل زمستان وسرما که عده ای از اینان جانشان را از دست میدهند . مسئله بیخانمانان هم مطرح می شود. کلیسا ها وموسسات خیریه هم چند روزی سوپ گرم وچادر پخش می کنند وبار دیگر اصل مسئله که یک درد اجتماعی است با فرو کش کردن سرما به دست فراموشی سپرده می شود. اما ساخت یک مستند آنهم با حس اجتماعی قوی که در تو سراغ داریم می توانست مهم باشد ساخت آن فیلم به آن شکل ممکن نشد اما تو فکر و ایده ات را رها نکردی واز ایده ای که در ذهنت پرورش یافته بود زمینه ساخت یک فیلم داستانی را فراهم کردی. فیلمی که سرانجام با تحمل سختی های بسیار آماده نمایش شد.در این مورد می شود کمی توضیح بدهی؟


ج :داستان چگونگی ساخت این فیلم بسی طولانی میباشد. بله ما قرار بود در ابتدا یک فیلم مستند راجع به بی خانمان بسازم و تقریبا شش ماه نیز بروی آن کار کردیم. از بین پانزده نفری که به عنوان پرسوناژ داوطلب شده بودند سه نفر انتخاب شدند که داستان فیلم بر اساس زندگی آنها ساخته شود. شرط ما این بود که اولا آنها دروغ نگویند و دوما این تمایل را داشته باشند که تغییری در سرنوشتان بدهند. در همان ابتدای کار میدانستیم که کار کردن با آنها بسیار مشکل و احتیاج به صبر و تحمل زیاد دارد. دو شخصیت مردی را که انتخاب شده بودند من به مدت سه ماه همراهی کردم. یکی از آنها یک جوان ۲۲ ساله بود که همسر و فرزندش را ترک کرده بود و با وجود علاقه وافر به آنها اما تمایل بازگشت به خانواده را از خودش نشان نمیداد. دچار مشکل و بحران شدید روحی بود. اغلب اوقات سر و رویش زخمی بود. شکمش را از راه دزدی از مغازه ها سیر میکرد. یک روز من خود شاهد بودم که یک گلابی را از یک میوه فروش ترک بلند کرد و پس از آن با یک انرژی و نیروی چند گانه چنان پا به فرار گذاشت که من او را آنروز دیگر پیدا نکردم. بعدا که او را دیدم گفت که از ترس کتک خوردن پا به فرار گذاشته بود. مثل اینکه بیشتر مغازه داران او را میشناختند و میدانستند که در صورت دستگیری چیزی عایدشان نمیشود و برای خالی کردن دق دلشان او را اگر میتوانستند کتک میزدند . این خودش هم به خاطر همان بیماری روحی که داشت دوست داشت آنها را به این کار تحریک کند. نهایتا من از فیلمبرداری از وی چشم پوشی کرده و با کمک یکی از مشاوران اجتماعی که با پروژه فیلم همکاری میکرد اداره های مربوطه را راضی کردیم این جوان را در یک درمانگاه ویژه بستری و درمان کنند البته مشکل تر از آن راضی کردن خودش برای بستری شدن بود
دومین شخصیت فیلم یک مرد مسن ۶۷ ساله ای بود که همیشه یک داستان جالب از خودش تعریف میکرد. یک پایش را بر اثرعفونت از دست داده بود. وی اما یک شخص کاملا با هوش و زرنگ بود. هیچگاه حاضر به امضای قرارداد نشد و هرچه ما بیشتر با او کار میکردیم او هم خواسته هایش را بیشتر میکرد به گونه ای که ما دیگر توان پرداخت هزینه های او را نداشتیم. سومین شخص اما زنی بود که با وجود جالب بودن نوع زندگی و گذشته اش معلوم شد که تمام آن چیزهایی را که برای ما تعریف کرده دروغ بوده که این برای یک فیلم مستند همانند سم می باشد. در هر صورت کارمان به گره برخورد و مجبور شدیم فیلمبرداری را تعطیل کنیم.
بیشتر لوکیشن ها و مدل های فیلم انسانهای سایه ای همان صحنه هایی هستند که برای فیلم مستند انتخاب شده بودند . اما داستان و ساختار فیلم طبیعتا با آنچه قرار بود در فیلم مسنتد دیده شود چندان نزدیکی ندارد . آنچه را که در هر دو پروژه مد نظر داشتم نشان دادن انسانهای پرتاب شده به بیرون از جامعه مدرن میباشد. اگر زندگی انسانها را به چند بعد تقسیم کنیم من به عمد نمی خواستم که تماشاگر تنها آن بعد نمای از بیرون را ببیند. معمولا اگر قرار است مثلا یک فرد درد مند را نمایش دهیم دوربین را زوم میکنیم بروی زخم هایش خب این گونه نمایش مساله به کرات موفق و ناموفق دیده شده. نگاه من در این فیلم به بعد های دوم و سوم زندگی و شخصیت و وجود این انسان ها هم می باشد ، که ما به آنها مثل یک سایه مینگریم و نمیدانیم که هرکداممان نیز سایه ای را به دنبال خودمان میکشیم و یا رک تر بخش تاریکی هم در وجودمان وجود دارد. به هر حال البته اگر قرار است فیلمی در باره بی خانمانان ساخته شود الزاما شرایط زندگی آنان یا همان بعد اول جزیی از فیلم خواهد بود اما هدف اصلی ما نشان دادن آن نمی باشد.
س :این فیلم هر چند داستانی است اما تو نتوانسته ای ویا نخواسته ای از دغدغه های خودت که میخواستی در فیلم مستند بیخانمانان به زبان تصویر بیان کنی ، جدا شوی .این فیلم داستانی است اما پس زمینه مستند دارد، همین طور گرایشی که به طرح معضلات دنیای مدرن داری هنوز گریبان تو را رها نکرده برای مثال وبه نظر من تنهایی،اعتیاد، الکلیسم وزنان تن فروش ،عقده های جنسی که در فیلم تخیلی/ داستانی.« اسم من ژورف »است مطرح بود در انسانهای سایه ای هم در شکل گیری قصه فیلم سهم دارند.آیا با نظر من موافقی؟


ج :بله با نظرت کاملا موافقم. اگر فیلم را به دو نیمه تقسیم کنیم در نیمه اول آن پرداخت ماجرای فیلم بیشتر مستند وار اما در نیمه دوم کمتر است. البته این کار عمدی نبوده. حس هر صحنه و سکانس این فیلم در من اینگونه ایجاد شده بود شاید من هنوز تحت تاثیر پروژه مستند بوده ام . شاید هم داستان فیلم اینگونه فرمی را ایجاد میکرد. در کل فکر میکنم که این فیلم فرم ویژه خودش را دارد. در تصویر پردازی بیشتر ساده اما در مونتاژ دراماتیک و داستانی. قضاوت در باره خوب و بدش را البته بایستی دیگران بر عهده گیرند.
یقینا تجربه فیلم اسم من ژوزف است کمک شایانی برای ساختن این فیلم بوده است. هر دو فیلم به معضلات جامعه مدرن می پردازند اما نگاه به مسائل جنسی و روسپیگری در هر دو فیلم یکسان نیست و از دو زاویه مختلف به آن نگاه میشود. در فیلم اسم من ژوزف است ما با اولین نمای فیلم متوجه میشویم که شخصیت داستان مشکل جنسی دارد. در نگاه به بعد دوم زندگی ژوزف در مییابیم که وی از تنهایی به شدت رنج میبرد که خودش از آن بی خبر است. در ملاقات با روسپی ها او تنها به دنبال مسکنی برای درمان این دو مشکل حاد خود میباشد. در فیلم انسانهای سایه ای کاراکتر اصلی زن فیلم خودش یک روسپی می باشد که نه تنها هیچ چیزی کمتر از دیگر انسانها ندارد بلکه دارای حس و درکی بزرگ و والا از انسانیت نیز میباشد. ژوزف یک تنهای منفرد و گوشه گیر است . کاراکترهای انسانهای سایه ای منفرد و گوشه گیر نیستند اما به گونه جمعی از کل یک جامعه تنها و بدون احترام گشته اند

س :در گفتگویی که چند سال قبل با هم داشتیم تو بطور خلاصه قصه فیلم را اینطور تعریف کردی:
«شخصیت های این فیلم افراد بی خانمان و روسپی هستند که به بیرون جامعه پرتاپ شده اند و این در حال بخواهیم و یا نه به جلو خواهد رفت و مثل هر حرکت دیگری قربانیانی را از خود بجا می گذارد. اما همه شخصیت های فیلم سرنوشت خود را نمی پذیرند و آنکه از همه عاشق تر به زندگی و انسانیت نگاه می کند مثل "ایزابل - فاحشه جوان" تصمیم می گیرد که سرنوشتش را خودش در دست بگیرد و بالاخره راه خودش را هم پیدا میکند»
حالا که به اکران عمومی فیلم خیلی نزدیک هستیم همین میزان اطلاع از محتوای فیلم را کافی میدانی ویا میخواهی چیزی به آن بیفزایی ؟


ج :در داستان فیلم هیچ چیز تغییر نکرده و چون فیلم هم بزودی بروی پرده می رورد ترجیح میدهم که کمتر راجع به داستان آن به پردازم و اگر اجازه دهی و فرصت شد بعدا به این بپردازیم.
س :در سکانس های نخستین فیلم ماجرا در یک فاحشه خانه میگذرد .مشتری بعد از اینکه با زن خوابیده ، در ضمن اینکه مزد زن را میپردازد وبا او قرار میگذارد به فارسی میگوید: خوب چیزی هستی،ایا تاکید بخصوصی داری که این مشتری ایرانی باشد ویا فقط خواسته ای زبان فارسی را هم جایی از فیلم بیاوری؟
ج :نه اینطور نیست. قطعا اگر میخواستم از زبان فارسی در این فیلم استفاده کنم از دیالو گ های دیگری استفاده میکردم. این فیلم ویژه تماشاگران فارسی زبان ساخته نشده و اگر کسی فارسی نفهمد هیچوقت نیز متوجه نمیشود که این مشتری ایرانی میباشد. برای من مهم این بود که یک مرد خارجی را به عنوان مشتری ایزابل نمایش دهم و تاکید بر خارجی بودن آن را علاوه بر ظاهر کاراکتر با زبان وی نیز مشخص نموده ایم. و الزاما خارجی بودن را به همین دلیل که اغلب آنان در تنهایی بسر می برند و سعی میکنند کمبود یار و همدم را از این راه جبران نمایند.

س :در یک سکانس دیگر که بیخانمانان با ساک ها وکیسه های پلاستیکی در پارک ها سرگرداند یک پرسوناژفیلم احمد هم یک ایرانی است که نقشش را علی کامرانی بازیگر تئاتر بازی میکند. برای من باز این جا هم سئوال پیش می آید که چرا این شخصیت ایرانی است؟ نمی توانست مثلا روس باشد ویا افغانی ویا اصلا خارجی نباشد؟ آیا در پیشبرد قصه فیلم شخصیت علی سهم عمده ای دارد؟ البته قصد من در این مصاحبه آنالیز قصه فیلم نیست چون باید فیلم روی اکران بیاید وتماشاگر هم درگفتگو ها سهیم باشد واین دو نکته چون مرتبط با خودمان بود بیشتر کنجکاوم کرد.


ج :غیر از پاول شخصیت اصلی فیلم بقیه پرسوناژهای فیلم کارکتر خارجی دارند که هر کدام از آنها بنا به سرنوشت و پس زمینه زندگیشان به آلمان آمده اند. ایزابل روسپی یک زن ایتالیایی است. واسلاو یک نوازنده پیانو اهل کشور چک است. یاکوب یک یهودی اهل روسیه میباشد که در اصل از روسیه به آلمان آمده تا کشوری را که موجب قتل پدر و مادرش در حین جنگ جهانی دوم گشته از نزدیک ببیند.
احمد ) علی کامرانی( یک بازیگر ایرانی میباشد که بعد از به قدرت رسیدن حکومت اسلامی در ایران ممنوع کار شده و چون در یکی از فیلم هایی که در زمان شاه بازی کرده زنی را بوسیده بوده محکوم به شلاق نیز میشود. او هم کشورش را ترک میکند و به امید یک زندگی بهتر به آلمان می آید که در نهایت به الکل و به گوشه خیابانها رانده میشود . همه این افراد از فرهنگها و ملیتهای گوناگون با پس زمینه های کاملا متفاوت اجتماعی با هم -اما با وجود این به ساده گی نیز قادر به زندگی در کنار هم می باشند. امیدوارم که هم میهنان از من خرده نگیرند که چرا یک ایرانی را در نقش یک بی خانمان به نمایش گذاشته ام.
س :عده ای تصور می کنند که در اینجا وقتی بودجه ای فراهم شد وکار با هر زحمتی آماده شد خب دیگر هیچ مشکلی نیست وفیلم به راحتی اکران می گیرد ویا در شبکه های تلویزیونی پخش می شود من خود شاهد فیلم تو بودم ام که از زمان آماده شدن تا حالا در دست پخش کننده اسیر مانده بود وخوشحالم که سراتجام با وجود همه موانع باز دارنده ،سد نمایش فیلم شکسته می شود. میدانم در این مورد بسیار حرف داری اما اگر می شود خلاصه شرایط وموانع پخش در اروپا را در این گفتگو مطرح کنی چون برای نسل جوان تازه کار می تواند مفید ومهم باشد.

س :البته میدانی که من برای تهیه این فیلم بودجه ای در اختیار نداشتم . کلیه بازیگران فیلم بدون دریافت دستمزد کار کرده ا ند . بیشتر استودیو ها به خاطر آشنایی و اعتمادی که به من داشتند یا اصلا پولی دریافت نکردند و یا مبلغ بسیار کمتر از معمول از من درخواست کردند. بعضی از یاران این فیلم بیش از شش سال است که با من همراهی میکنند. در این فرصت جا دارد که از یکایکشان قلبا سپاسگزاری کنم که بدون کمک و یاری آنان هیچگاه این فیلم ساخته نمی شد .


ج :مشکل پخش یک فیلم سینمایی برای من تا کنون از مشکلات و دردسرهای ساختن آن به مراتب بیشتر بوده است. ساختارهای شبکه های توزیع و پخش فیلمهای سینمایی بی شباهت به سازمان های مافیایی نمی باشند. در اینجا مجبورم که برای روشن شدن سیستم پخش یک فیلم کمی توضیح بیشتری دهم. برای هر فیلمی که به سینما راه می یابد بایستی یک سرمایه جداگانه ای برای پخشش در نظر گرفت . هر چه پخش فیلم گسترده تر باشد مخارج و سرمایه گذاری برای پخشش نیز بیشتر میشود. هالیوود برای پخش برخی از فیلم هایش تا صد میلیون دلار نیز خرج کرده است. هزینه پخش یک فیلم را معمولا ۸۰% مخارج تبلیغات و ۲۰ % مخارج کپی فیلم و ساخت گزارش ها و مواد خام میدانند. بایستی توجه داشت که تبلیغات یک فیلم را همراه با تولید آن آغاز مینمایند. در این راه یک سری دفترها و بنگاه های حرفه ای وجود دارند که وظیفه تبلیغ فیلم را به عهده می گیرنند. یک سری دفتر ها و واسطه های دیگری هستند که مسئول پخش فیلم در جشنواره ها هستند. شرکت های پخش هم وظیفه دارند فیلم را برای سینماها آماده کرده و جا و تاریخ مناسبی برای فیلم مورد پخش پیدا کنند. هیچکدام از این کارها بدون پرداخت هزینه سنگین آن میسر نیست. امروزه بدون پرداخت پول به جشنواره ها ی بزرگ و متوسط جا دادن یک فیلم در بخش مسابقه آنها تقریبا محال به نظر میرسد.
همانطور که گفتم این دفترها و واسطه ها قبل از اینکه فیلمی ساخته شود شروع به فعالیت می کنند و از همان آغاز تلاش میکنند که بهترین مکان ها را در جشنواره ها و سینما ها برای فیلم مورد نظرشان دست و پا کنند. طبیعتا همانگونه که فیلمهای بسیاری برای پخش و عرضه در سال تولید میشوند، شرکتهای بسیاری نیز برای ارائه اینگونه خدمات وجود دارند که در عین رقابت با هم برای نگه داشتن مونوپل خود و از بین بردن فیلمسازان آزاد با هم همکاری نیز میکنند.
امروزه برای پخش یک فیلم معمولی تولید آلمان که هزینه ساخت آن میتواند بین ۲ تا ۵ میلیون یورو برآورد شود، حده اقل ۲۰۰ هزار تا یک میلیون یورو پخش آن در جشنواره ها و سینماها هزینه بر میاورد. در اغلب کشورهای اروپایی مانند آلمان صنعت فیلمسازی خیلی به ندرت پولساز میباشد و در واقع تولید و پخش فیلم تنها با کمک و سوبسید دولت و تلوزیون انجام شدنی هستند. این را هم بگویم که اغلب فیلم هایی که برای سینما ساخته شده اند بنا به شرایطی که گفتم هیچگاه به سینما راه پیدا نمیکنند. اما این دلیل بر بد بودن و خوب بودن فیلم نمی شود. در نهایت اما سرنوشت فیلم ها را در سینماها تماشاچیان روشن میکنند هالیوود با تمام قدرت تبلیغاتی که دارد تا کنون نتوانسته که تماشاچیان را وادار به تماشای یک فیلم بکند. تاثیر و افکت تبلیغاتی فیلمها معمولا برای هفته اول کار میکند. از هفته دوم به بعد بایستی هر فیلمی روی پای خودش بایستد از اینجا به بعد این تماشاچی است که حرف اول را میزند: با تبلیغات شفاهی خود میتواند یک فیلم کم خرج را پرفروش سازد و بر عکس یک فیلم پرخرج را بیچاره کند. در ضمن هیچ جایزهای هم تا کنون موجب فروش یک فیلم نشده است. از هر ده تا فیلمی که به سینما راه مییابند هفت فیلم آن ضرر کامل میدهند، دو فیلم مخارج خود را کم و بیش در میآورند و تنها یک فیلم هست که پرفروش میشود تا جایی که مخارج و ضرر آن نه فیلم دیگر را نیز جبران میکند. این قاعده اما در برخی از سینماهای هنری موجب گشایش روزنه هایی میشود که این شانس را برای نمایش فیلم انسانهای سایه ای در سینما را نیز فراهم آورده است.
س :از تو به خاطر جواب های صادقانه وآگاهی دهنده ای که با خوانندگان ا مطرح کردی سپاسگذاریم.


*لینکهای مرتبط :
سایت رسمی فیلم انسانهای سایه ای
www.schattenmenschen.com
سایت رسمی داریوش شیروانی
www.shirvani.de
آنونس فیلم در یوتیوب: http://www.youtube.com/watch?v=zyW0YHAVMKw
Cinema-ye-azad March 2012 / http://www.cinemaye-azad.com




مشکل نه بیگانه ستیزی که وجود سرمایه است!

مشکل نه بیگانه ستیزی که وجود سرمایه است!
سرمایه استثمار می کند و توده وسیع استثمار شوندگان را لباس ملیت های مختلف می پوشاند! آنان را به نژادهای متنوع تقسیم می نماید. بر پیشانی آن ها مهر جنسیت های متفاوت می کوبد. برایشان شناسنامه اقوام جورواجور جعل می کند. سرمایه حکومت می کند و همزمان محکومان را زیر نام ملت، نژاد، جنسیت و قومیت از هم جدا می سازد. سراسر دنیا را به دوزخ وحشت و دهشت تبدیل می کند اما استثمارشوندگان محکوم دوزخ نشین را در دسته بندی های مختلف ملی، نژادی، جنسی و قومی تکه پاره می کند. سرمایه همه این ها را انجام می دهد تا قدرت واحد ضد سرمایه داری توده های کارگر دنیا را در هم کوبد، متلاشی نماید و به زنجیر کشد و از این طریق خود را ماندگار کند.
همه این کارها توسط سرمایه انجام می گیرد اما سرمایه دارانی که این جنایات و سفاکی ها را برنامه ریزی می کنند و به اجراء می گذارند، لزوماً اهل جبهه یکدستی نیستند و برخی اوقات فقط حاکمان روز سرمایه هم نمی باشند. اپوزیسونهای بورژوازی، حتی طیف چپ نمایانش نیز همین کار را می کنند و تا جائی که به تکه پاره سازی های بالا و مثله کردن و از هم پاشاندن جنبش کارگری مربوط می شود، به طور معمول حتی دست دژخیمان و جلادان حکومتی سرمایه را از پشت می بندند. به هر حال این هم نوعی تقسیم کار میان بخش های مختلف طبقه سرمایه دار است. حاکمان هر ندای اعتراض هر کارگر را زیر نام جدائی طلبی، پشت کردن به آرمان های ملت، عدم وفاداری به منافع واحد مردم و نقض امنیت ملی در هم می کوبند و اپوزیسون ها همزمان این کار دولت ها را نادیده گرفتن حقوق ملیت ها، تبعیض میان نژادها و اجحاف علیه قومیت ها جار می زنند. اولی ها بقای حاکمیت سرمایه را در سنگربانی حقوق ملی و حاکمیت ملت واحد دنبال می کنند و دومی ها سوار شدن بر موج نارضائی توده های استثمارشونده و عاصی کارگر را باز هم در جبهه دفاع از حقوق ملیت ها، نژادها و اقوام می جویند. در این میان و در گرد و خاک تمامی این ملیت کشی ها و ملیت سالاری ها، نژاد ستیزی ها و نژاد دوستی ها، تبعیض پردازی ها و تبعیض گریزی ها، آنچه به طور زمینی و واقعی روی می دهد کشیدن ضخیم ترین پرده های فریب بر روی ریشه های واقعی استثمار، بی حقوقی ها، رنجها، دردها و ستمکشی های کل طبقه کارگر، خارج ساختن نظام سرمایه داری از تیررس پیکار متحد توده های کارگر، سلاخی صف متحد ضد سرمایه داری کارگران به نفع نظام بردگی مزدی و جایگزینی مبارزه طبقاتی پرولتاریا علیه سرمایه با جنگ و ستیزهای سرمایه سالار و سرمایه پناه « دفاع از حقوق ملی»، « پاسداری از حریم اقوام»، « احترام به نژادها» و مانند این هاست. همین چند روز پیش بود که شهردار دژخیم دولت اسلامی سرمایه داری ایران در اصفهان دستور داد تا از ورود کارگران افغان به هر پارک و هر فضای سبز در هر کجای این شهر جلوگیری گردد!! این اقدام شهردار به طور قطع فقط یکی از سفاکانه ترین شکل شرارت ها و جنایت ها علیه جمعیت وسیعی از انسانها است. جنایاتی که در ایران از دوران رژیم بشرکش سلطنتی سرمایه در وسیع ترین سطح علیه توده های کارگر افغان اعمال می شده است و در دوره سیاه حاکمیت گند و خون و دهشت اسلامی سرمایه داری به اوج رسیده است. استثمار کارگران افغانی در ایران هیچ گاه دارای هیچ مرز و محدوده ای نبوده است. روزانه کار 16 ساعتی یا بیشتر، در عمق مرگبارترین بیغوله های تولید سود و سرمایه، سکونت اضطراری مدام در دخمه های تاریک، بیماری زا و بدون ابتدائی ترین ملزومات زندگی در ویرانه های کنار محل کار، تن دادن به موحش ترین و کشنده ترین شرائط کاری، تحمل فاجعه بارترین تحقیرها و توهین ها در لحظه لحظه ساعات کار و زندگی، دفن شدن در لای آوار معادن به هنگام استثمارشدن توسط سرمایه داران سفاک، خاکستر شدن در شعله های آتش کوره های آجرپزی و شیشه سازی ها، سقوط از پشت بام برجهای آسمانخراش صاحبان سرمایه، اجبار رقت بار به قبول بردگی مزدی تبهکارترین باندهای مافیای مواد مخدر، پیوند خوردن نان خالی فرزندانشان به ایفای نقش سربازی برای سوداگران دژخیم تجارت افیون و تحمل هزاران شکل دیگر رنجهای فاجعه بار برای سیر کردن شکم افراد خانواده متداول ترین و متعارف ترین روال زندگی ویگانه راههای زنده ماندن میلیون ها کارگر نگون بخت و سیه روز افغان در طول این دوره های تیره و تار بوده است.
توده های کارگر افغان در این 40 سال یا بیشتر در دل چنین شرائطی توسط سرمایه داران ایران استثمار شده و از سوی رژیم های سلطنتی و اسلامی سرمایه مورد آزار و شکنجه و سلاخی قرار گرفته اند. حجم انبوهی از کل سرمایه های طبقه سرمایه دار ایران را در قالب کارخانه، تجارتخانه، سرمایه های بانکی، مستغلات و آسمانخراشها، راهها، جاده ها و بنادر یا هر شکل دیگر توسط این کارگران تولید گردیده است. دولت اسلامی در تمامی سالهای سیاه حاکمیتش در همان حال که وحشیانه ترین و بشرستیزانه ترین شرائط استثمار را بر این کارگران تحمیل می کرده است، دردناک ترین و فاجعه بارترین فشارهای اجتماعی یا اهانت ها و حقارت ها را نیز بر سر آن ها خراب می نموده است. سال های زیادی کارگران افغان محکوم بودند که حتی در صف نانوائی ها شاهد کثیف ترین و بیشرمانه ترین شکل تبعیضات باشند. از حق خرید نان محروم مانند و فروش نان به زنان و کودکان آن ها فقط زمانی صورت گیرد که هیچ مشتری ایرانی در صف فروش دیده نشود!!!
معضل توده های کارگر افغان در شدت بی مهار استثمار سرمایه و جنایات و سبعیت دولت های هار سرمایه داری خلاصه نبوده است. افکار، ارزشها، نوع نگاه و فرهنگ مسلط هر جامعه سرمایه داری ارزشها و فرهنگ سرمایه است. کارگران افغان در همه این مدت زیر فشار همین افکار، اخلاق و عادات حتی توسط همزنجیران خود نیز مورد شماتت و بی مهری و توهین قرار داشته اند. سرمایه فرهنگ وقیح و نفرت بار فرودست ستیزی در یک سوی و اشراف پرستی در سوی دیگر را حتی در وسیع ترین سطح، میان توده بردگان مزدی نیز رواج می دهد. کارگران افغان جراحات مهلک تیر زهرآگین قهر سرمایه را از این طریق نیز همواره در تن خود درد کشیده اند. تفرقه افکنی میان توده های کارگر ایرانی و افغانی و انداختن آنها به جان همدیگر از شیوه های دیگر بسیار رایج و بسیار جنایت آمیز سرمایه علیه کل طبقه کارگر بوده است. این کاری است که سرمایه داران همه جای دنیا انجام می دهند. سوزاندن توده های کارگر در آتش بیکاری و فقر و گرسنگی و فحشاء و اعتیاد و همه اشکال سیه روزی ها و آنگاه ساز کردن کثیف ترین سناریوها که گویا کار کارگر ایرانی را کارگر افغانی گرفته است. گویا عامل اعتیاد کارگر ایرانی، همزنجیر افغانی اوست، گویا ناامنی محیط زندگی کارگران ناشی از شرارت و مفاسد درونی خود آنهاست!!!
شیوه برخورد سرمایه داران و دولت های سرمایه داری ایران با چند میلیون کارگر افغانی همواره چنین بوده است. سرمایه قرار هم نیست جز این باشد. بحث فقط بر سر دولت ها و تریبون های رسمی یا دولتی طبقه سرمایه دار نیست. سخن از وارونه نمائیهای اپوزیسونهای راست و چپ سرمایه نیز هست. وقتی که شهردار اصفهان دست به چنان جنایت شررباری زد واکنش های مخالفان در بهترین حالت این بود که این یک « نابخردی راسیستی» است. عده ای گفتند که از سنخ تبعیضات نژادپرستانه است. خیلی ها به درستی زبان به اعتراض گشودند، اما بسیار بسیار نادر بودند کسانی که دست بر ریشه گذارند و شاید هم هیچ کس این کار را نکرد. هیچ معترضی این فریاد را سر نداد که هر چه هست زیر سر سرمایه است. هیچ کس نگفت که معضل واقعی راسیسم، فاشیسم و افغان گریزی یا بیگانه ستیزی نیست. معضل وجود سرمایه است و هر آنچه به این حساب ها واریز می شود در عصر ما فقط مولود سرمایه، بازتولید سرمایه، راهکار تشدید استثمار سرمایه و سلاح سرمایه برای ماندگاری خویش است. شهردار اصفهان افغانی ستیز و بیگانه گریز نیست. او و دولتش با تمامی سرمایه داران و دولت های سرمایه داری دنیا با رنگ ها، نژادها و ملیت های دیگر مادام که همراهش باشند بسیار هم دوست، حامی، متحد و هم پیمان است. جنگ وی علیه کارگر افغان است زیرا که دشمن هر کارگری در هر کجای دنیاست. فاشیسم، راسیسم و ضدیت با هر نوع حق و حقوق انسانی در هر عرصه و در رابطه با هر انسان صرفاً اشکال بروز انسان ستیزی سرمایه و در خدمت تحکیم موقعیت سرمایه داری علیه کارگران دنیاست. آنچه باید افشاء گردد، آنچه هر کارگری باید دریابد. ریشه نهان تمامی این درندگی ها در هستی سرمایه است. برای جنگ علیه این جنایت ها باید علیه سرمایه جنگید.
فعالین جنبش لغو کار مزدی
آوریل 2012




عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: دلیل کاهش جمعیت کشور، اشتغال بانوان است

(تیتر از جنگ خبر)
خانه ملت
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ با بیان این که هم‌اکنون اشتغال بانوان یکی از علت‌های کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور است٬ گفت: اشتغال خانم‌ها موجب افزایش سن ازدواج و کاهش دوره بارداری بدون خطر در کشور می‌شود.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت٬ با اشاره به اظهارات مسئولان در رابطه با رشد جمعیت سالمند در کشور٬ افزود: علت اصلی کاهش رشد جمعیت و افزایش جمعیت سالمندان٬ تغییر مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی در کشور است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی٬‌ ... با بیان این که هم‌اکنون اشتغال بانوان یکی از علت‌های کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور است٬ یاد‌آور شد: اشتغال خانم‌ها موجب افزایش سن ازدواج و کاهش دوره بارداری بدون خطر در کشور می‌شود.
این نماینده مجلس هشتم٬ با اعلام این که هم‌اکنون بر اساس آمارهای منتشر شده حدود ۵۰ درصد از زوج‌های اروپایی تمایل به داشتن بچه ندارند٬ گفت: بر خلاف کشورهای اروپایی در کشور ما کاهش تمایل زوج‌ها به داشتن بچه به‌دلیل وجود تعلیمات دین مبین اسلام کمتر مشاهده می‌شود.
قاضی‌زاده‌هاشمی با تأکید بر این که مشکلات اقتصادی هیچ تأثیری بر کاهش نرخ رشد جمعیت کشور ندارد٬ تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده افراد و خانواده‌هایی که از شرایط اقتصادی نامناسبی برخوردار هستند بیشتر تمایل به افزایش جمعیت خانواده دارند این در حالی است افراد با تحصیلات دانشگاهی رغبت کمتری به داشتن بچه دارند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم٬ با انتقاد از اظهارات غیرکارشناسی مسئولان مبنی‌بر تغییر سیستم تنظیم خانواده٬ یاد‌آور شد: هم‌اکنون جمعیت کشور به سمت سالمندی رفته است اما این موضوع نباید بر تصمیمات جامع کشور تأثیر گذارد./





ممنوعیت حضور نشر چشمه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

رادیو آلمان: قائم مقام اجرایی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز شنبه (۲ اردیبهشت) با تأیید ممنوعیت حضور نشر چشمه در نمایشگاه گفت که این موضوع توسط دستگاه قضایی ‌اعلام شده است.
به گزارش ایسنا، داریوش رضوانی در مورد ممنوعیت حضور این ناشر تعلیقی در نمایشگاه کتاب که پیشتر اعلام شده بود می‌تواند در نمایشگاه حضور داشته باشد گفت، این موضوع خارج از تصمیم‌گیری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
رضوانی تصریح کرد: «موضوع به تعلیق درآمدن فعالیت‌های نشر چشمه بیش از هر چیز به محتوای بیش‌تر آثاری که در ماه‌های گذشته برای دریافت مجوز نشر ارائه کرده است برمی‌گردد.»
وی در ادامه گفت که تنها نشری که اعلام شده نمی‌تواند در نمایشگاه حضور داشته باشد نشر چشمه است.





«دولت ایران ۱۲ مورد قانون‌شکنی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دارد»

رادیو آلمان: کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز شنبه (۲ اردیبهشت) با ارسال نامه‌ای به ریاست مجلس از ۱۲ مورد قانون‌شکنی دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این گزارش آمده است که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها وزارت اقتصاد ۵۰ هزار میلیارد ریال تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرده است که طبق گزارش کتبی خزانه، این رقم ماهیت تنخواه نداشته و از منابع بانک مرکزی و بصورت استقراض بوده است.
در این گزارش همچنین اشاره شده که در مرحله دوم، خزانه‌داری کل، مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال دیگر بابت تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرده که در صورتهای مالی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به عنوان بدهی به بانک مرکزی ثبت شده است. این گزارش به ۱۰ مورد دیگر نقض قوانین و مقررات در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره دارد.

مهر می‌نویسد، این گزارش را ۱۲ نماینده شاخص عضو کمیسیون ویژه رسیدگی به لایحه طرح تحول اقتصادی امضا کرده‌اند.





نسخه جدید طرح پزشک خانواده در ایران به اجرا در می‌آید

بی بی سی: مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز شنبه، دوم اردیبهشت(۲۱ آوریل) از آغاز اجرای نسخه ۰۲ طرح پزشک خانواده خبر داد.
مطابق این طرح، که اجرایش از امروز در شهرهای ایران آغاز می‌شود، خانواده‌ها از میان پزشکان معرفی‌شده، پزشک خود را برمی‌گزینند و مسئولیت هر خانواده به یک تیم پزشکی محول می‌شود. هر پزشک می‌تواند تا ۲۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار دهد.
همچنین سابقه پزشکی افراد در قالب پرونده‌ای الکترونیک نگهداری می‌شود که به ارائه مجدد مدارک و توضیحات نیازی نباشد.
به گفته خانم دستجردی بنا است "تمام ارجاعات از جمله تشخیص، تصویربرداری و ارجاع بیماران توسط سیستم پزشک خانواده صورت پذیرد" که سردرگمی بیماران و مراجعان کاهش یابد.
پیشتر اجرای طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت با طرح مشابهی به نام "پزشک امین" در سازمان تامین اجتماعی تداخل پیدا کرده بود. اما در اجرای نسخه کنونی، وزارت بهداشت و وزارت کار، که تامین اجتماعی زیرمجموعه آن است، بنا است به صورت هماهنگ عمل کنند.
بنا به نسخه جدید این طرح دیگر لازم نیست که همه تیم پزشکی در یک ساختمان مستقر شوند. همچنین سهم بیشتری برای مطب‌های پزشکان و بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.
وزیر بهداشت ایران گفته است که با اجرای این طرح "مردم برای معاینه و دارو هیچ هزینه‌ای را از جیب نمی‌پردازند".
او همچنین از تقویت دانشکده‌های دندانپزشکی و گسترش بیمه درمانی به خدمات دندانپزشکی خبر داد.
عبدالله عمادی، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفت: "کاهش هزینه‌های اداری و اجرایی، تغییر نگرش از بیمه درمانی به بیمه سلامت، کاهش پرداخت‌های مستقیم مردم و تخصیص بهینه منابع سلامت از جمله نتایج این طرح است".
خانم دستجردی در جلسه امروز، که با حضور روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد، با اشاره به تحریم‌ها اشاره کرد که آنان باید "کمربندها را محکم‌تر ببندند".
همزمان با این جلسه تعدادی از دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی در اعتراض به نحوه برگزاری آزمون پیش کارورزی و علوم پایه و تبعیض در نمرات در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.
آنها پیشتر نیز تجمع مشابهی در برابر مجلس ایران برگزار کرده بودند.





با هدف پوشش اخبار «بایکوت شده» از سوی صدا و سیما

حامیان مصباح تلویزیون اینترنتی راه‌اندازی کردند

سایت محافظه‌کار «۵۹۸» از راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی «پایداری» از سوی حامیان محمدتقی مصباح‌یزدی با هدف پوشش اخبار و سخنرانی‌های «بایکوت» شده از سوی صدا و سیما خبر داد.
این سایت نوشته که شبکه «جهانی پایداری» روز شنبه (دوم اردیبهشت) با پخش سخنرانی محمدتقی مصباح یزدی پخش آزمایشی خود را آغاز کرده است.
آن‌طور که «۵۹۸» نوشته است این شبکه چهار ساعت در روز در فضای مجازی سخنرانی‌های سیاسی و مذهبی، گفتگو، میزگرد، مناظره و خبر پخش خواهد کرد.
«۵۹۸» افزوده که شبکه «پایداری» سخنرانی چهره‌های مذهبی و سیاسی «متدین» و «انقلابی» که در رسانه ملی با «بایکوت» مواجه می‌شود را پوشش خواهد داد.
«بررسی و پوشش اخبار رسانه‌های مجازی و سایت‌های خبری از برنامه‌های منحصر به فرد این شبکه» اعلام شده است.
سایت «۵۹۸» نوشته است: «با آغاز به کار این شبکه تا حد قابل توجهی خلأ ناشی از پخش محدود این گونه از برنامه‌های سیاسی اجتماعی در رسانه ملی، جبران خواهد گردید.»
این تلویزیون اینترنتی در شرایطی راه‌اندازی شده که سازمان صدا و سیما هفته گذشته از ۱۸ سایت که در اینترنت فیلم و فایل‌های صوتی منتشر می‌کنند٬ شکایت کرده است.
از طلاب و دانشجویان حامی «جبهه پایداری انقلاب اسلامی» به عنوان بنیانگذاران این شبکه تلویزیونی نام برده می‌شود.




فرهنگ جمهوری اسلامی در برزیل و تفاوت‌های‌شان

image
آقای حکمت الله قربانی کارمند ارشد سفارت جمهوری اسلامی در برزیل در استختر شنا به اتهام آزار جنسی چند دختر بچه بازداشت شد. سفارت ایران در برزیل این اتهام را ناشی از «تفاوت‌های فرهنگی» می‌داند. با هم این دو مجموعه‌های «فرهنگی» را مرور می‌کنیم تا «تفاوت»ها را دریابیم:
بی بی سی: سفارت ایران در برزیل اتهام مربوط به تخلف جنسی یک دیپلمات عضو این سفارتخانه را ناشی از «تفاوت‌های فرهنگی» دانسته و نادرست خوانده است.
آقای حکمت‌الله قربانی کارمند ارشد سفارت جمهوری اسلامی در برزیل در استختر شنا به اتهام آزار جنسی چند دختر بچه بازداشت شد. سفارت ایران در برزیل این اتهام را ناشی از «تفاوت‌های فرهنگی» می‌داند.

  با هم این دو مجموعه های «فرهنگی» را مرور میکنیم تا «تفاوت» ها را دریابیم:
۱- در فرهنگ جمهوری اسلامی ورود آقایان به استخر خانم‌ها و بالعکس ممنوع است
۲- در فرهنگ جمهوری اسلامی دست زدن آقایان به خانم‌های نامحرم و بالعکس ممنوع است.
۳- در فرهنگ جمهوری اسلامی نگاه کردن به بدن زن نامحرم ممنوع است. 
تمام موارد سه گانه ی بالا در فرهنگ برزیل امری عادی ست.
الف- در فرهنگ جمهوری اسلامی شکایت از مقامات دولتی ممنوع است.
ب- در فرهنگ جمهوری اسلامی هر کس قدرت داشت محق به انجام هر کاری می باشد.
ج- در فرهنگ جمهوری اسلامی صاحبان قدرت می توانند به دختران دست درازی کنند.
د- در فرهنگ جمهوری اسلامی دختران از ۹ سالگی بالغ محسوب شده و ارتباط جنسی با آنان بلامانع است.
ه- در فرهنگ جمهوری اسلامی مسوول و عامل تعرض و تجاوز به خانم های بی حجاب، خود خانم‌ها هستند.
تمامی موارد پنج گانه بالا بنابر فرهنگ برزیل جرم تلقی شده و قابل پیگیری است.
به روشنی در میابیم که «تفاوت‌های قرهنگی» از زمین تا آسمان است. نکته‌ی مهم‌تر اینست که قوانین و فرهنگ جمهوری اسلامی تنها زمین آسمان را در بر می‌گیرد ولی  بنابر گزارشات و شاهدان عینی  آقای حکمت الله حکمت الله عمل خود را در زیر آب صورت داده اند. ایشان بنابر ضرب المثل معروف «زیر آبی رفتن» و مطابق با رویه ی فرهنگی معمول در جمهوری اسلامی عمل نموده‌اند و سزاوار نیست که براساس قوانین و فرهنگ مرسوم در بالای آب او را مورد سنج و قضاوت قرار دهیم.
به وزارت امور خارجه ایران پیشنهاد می شود هر چه سریعتر برای قاضی‌ها و قانون گذاران کشورهای دوست، همسایه و آمریکای جنوبی کلاس های آموزش فرهنگ جمهموری اسلامی برگزار نماید تا از سوء تفاهم های احتمالی جلوگیری شود.











اولاند یا سارکوزی؟ آیا چپ‌ها باز می‌گردند؟

imageانتخابات ریاست جمهوری فرانسه در شرایطی آغاز شده است که نظرسنجی‌ها حاکی از این است که در دور اول اتفاق عجیبی در این انتخابات رخ نخواهد داد. فرانسوا اولاند نامزد حزب سوسیالیست و نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فعلی از حزب راستگرای «همبستگی برای جنبش مردمی» احتمالا با رقابتی شانه به شانه راهی دور دوم خواهند شد.
نظر سنجی‌ها تا به اینجای کار حاکی از برتری حدودا ده درصدی اولاند به سارکوزی در دوم انتخابات است. 

کاندیداهای اصلی انتخابات

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ده کاندیدا از احزاب مختلف حضور دارند که پنج تن از آن‌ها رقیبان اصلی هستند.

نیکولا سارکوزی: رئیس جمهوری فعلی و وزیرکشور دولت شیراک است. وی که گفته می‌شود منفور‌ترین رئیس جمهوری جمهور پنجم فرانسه است با وعده کاهش چشمگیر نرخ مهاجرت و اصلاح سیستم اقتصادی پا به رقابت گذاشته است.

فرانسوا اولاند: دبیر اول پیشین حزب سوسیالیست که پس از رسوایی جنسی «استراوس کان» به عنوان کاندیدای حزب سوسیالیست وارد انتخابات شد. همسر وی در دور قبلی انتخابات رقیب سارکوزی بود که با یک اختلاف شش درصدی در دور دوم شکست خورد. اولاند فردی بذله گو و شوخ طبع است و امیدوار است پس از میتران دومین رئیس جمهور چپ‌گرای فرانسه باشد.

مارین لوپن: یک راست گرای افراطی با عقاید ضد مهاجرت. وی با وعده سخت کردن قوانین مهاجرت و همچنین کنار گذاشتن واحد پول یورو وارد انتخابات شده است. 

ژان لوک ملانشان: وی که کاندید ائتلاف نیروهای چپ و در راس آن حزب کمونیست در انتخابات است، با ادبیات انقلابی و ضد سرمایه داری خود توانست ناگهان در عرصه رقابت‌های امسال بدرخشد. ملانشان یک چپ کلاسیک است و وعده داده ضمن افزایش حداقل حقوق کارگران با کسانی که درآمد بسیار بالایی دارد مقابله کند. 

فرانسوا بایرو: او یک میانه رو است و وعده داده در صورت پیروزی، فرانسه را از رقابت همیشگی راست‌ها و سوسیالیست‌ها‌‌ رها کند. بایرو در دور قبلی انتخابات با کسب جایگاه سوم شگفتی ساز شده بود اما به نظر می‌رسد امسال جایگاهی بهتر از پنجم را کسب نکند.






احمدی‌نژاد به زیردست هاشمی بودن تن داد

imageامروز احمدی‌نژاد به جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و هاشمي رفسنجاني، رئيس این مجمع نیز از حضور او استقبال و تشکر کرد.
هاشمی رفسنجانی ابراز امیدواری کرده است که «حضور احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تداوم داشته باشد.»
هاشمی قبلا درباره علت حضور نیافتن احمدی‌نژاد در جلسات مجمع گفته بود: «ایشان در تمام این ۶، ۷ سال دو، سه جلسه آمده است. همان‌گونه که قبلاً گفتم در مجمع یک فضای کاملاً آزاد برای بحث و استدلال وجود دارد. چون رسانه‌ها حضور ندارند و هر کس هر چه می‌خواهد بحث می‌کند، جواب می‌دهند و استدلال می‌آورند، انتقاد می‌کنند و بعد رأی‌گیری می‌کنیم. تفاوتی بین اعضا و سران قوا از این جهت نیست.»
حضور امروز احمدی‌نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی است که او حاضر نشده بود طی سه سال گذشته در این مجمع که به ریاست یکی از دشمنان سیاسی‌اش برگزار می‌شود شرکت کند. 
همچنین این حضور در شرایطی است که علی خامنه‌ای در حکم اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرده بود که در جلسات «حضور فعال» داشته باشند. 
به نظر می‌رسد این تأکید رهبر جمهوری اسلامی بیشتر خطاب به محمود احمدی‌نژاد است.
خبرگزاری فارس که از نظر سیاسی اکنون هم منتقد احمدی‌نژاد و هم منتقد هاشمی رفسنجانی است در این زمینه نوشته است: «در این جلسه احمدی‌نژاد با استقبال گرم هاشمی وارد جلسه شد.»
مصباحی مقدم یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت و گو با این خبرگزاری، فضای جلسه امروز را «بسیار مثبت و تاثیرگذار» ارزیابی کرده است.








فرزند کروبی فهرستی از جنایات و تجاوزات جنسی جمهوری اسلامی را منتشر کرد

image
فرزند مهدی کروبی به بهانه تجاوز جنسی دیپلمات جمهوری اسلامی در برزیل، فهرستی از جنایات و تعدیات جنسی کارگزاران جمهوری اسلامی در ایران منتشر کرده و گفته است که جرم پدرش افشای همین جنایات بوده است
محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی، درباره تعدی جنسی دیپلمات جمهوری اسلامی به دختران برزیلی یادداشتی با عنوان «دکترین تکذیب: نقدی بر رویکرد خبری وزارت خارجه در ارتباط با ماجرای استخر» نوشته و از حمایت مطلق جمهوری اسامی از ماموران حکومتی اعم از انتظامی، اداری و سیاسی انتقاد کرده است.
وی گفته است که جمهوری اسلامی همیشه با توسل به «دکترین تکذیب» هاله‌ای از اطمینان برای متخلفان فراهم می‌کند و امکان هر عمل غیر قانونی و نامشروع را به کارگزارانش می‌دهد.
کروبی درباره موضوع اخیر سفارت جمهوری اسلامی در برزیل گفته است «استدلال مضحک سفارت نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه نزد افکار عمومی ابهاماتی نسبت به وضعیت کشور به‌ وجود آورد.»
وی نوشته است که اطلاعیه سفارت که با تأکید بر تفاوت‌های فرهنگی نوشته شده بدین معنی که «در فرهنگ ایران زمین لمس جنسی نوجوانان امری عادی و مرسوم است.»
وی سپس به قتل‌های زنجیره‌ای حکومتی در ایران اشاره کرده و گفته «برخورد با افشاء کنندگان به جای متخلفان جز یاس و ناامیدی نسبت به حاکمان چیزی به دنبال نخواهد داشت.»
فرزند مهدی کروبی در پایان مواردی از تعدی جمهوری اسلامی به مردم ایران را فهرست کرده است:


• مرگ مشکوک مرحومه دکتر زهرا بنی‌یعقوب که در شب عید فطر از کنار نامزدش به اتهام واهی به نیروی انتظامی برده شد و فردا جنازه‌اش تحویل داده شد.


• ماجرای رسوایی سردار ارشد نیروی انتظامی در لانه فساد و اصرار فرمانده نیروی انتظامی بر نادرست بودن اتهام و خبر.


• مرگ مشکوک مرحومه زهرا کاظمی در زندان و مختومه کردن پرونده‌ای که هرگز گشوده نشد.


• ماجرای کهریزک و شهادت ۴ فرزند برومند این کشور و گماردن متهم ردیف اول آن جنایت در ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا!!! 


• بی‌توجهی به دردنامه‌های متعدد شکنجه‌شدگان حوادث پس از انتخابات و حمایت مطلق از بازجویانی که برای شکاندن و ستاندن اقرارهای بی‌ارزش از بازداشت‌شدگان به شیوه‌های غیر انسانی مبادرت کرده‌اند.

فرزند کروبی سپس به انتقام جمهوری اسلامی از پدرش اشاره می‌کند و می‌نویسد کروبی آنچه را که نباید می‌گفت بیان کرد. 
محمدتقی کروبی نوشته است: «همواره از کروبی بعنوان یکی از ستون‌های انقلاب نام برده می‌شد اما وقتی او با نیت اصلاح و رسیدگی آنچه در جلسات متعدد از لسان قربانیان شنیده بود را نوشت، پاسخ نگرفت و سپس برای پیگیری منتشر کرد، هر تهمت و عمل خلاف قانون و شرع علیه اش مباح و لازم الاجرا شد.»








تفكيك جنسیتی به تلويزيون ایران هم رسید

imageبر اساس طرحی در ایران، قرار است از این به بعد مجريان زن از مجریان مرد در تلویزیون جدا شوند به این معنی که مجريان مرد بايد مهمانان مرد داشته باشند و مجريان زن بايد در كنار مهمانان زن به اجراي برنامه بپردازند.
خبرگزاری‌ها در ایران از طرح «تفكيك مجريان زن و مرد» در تلویزیون خبر داده‌اند.
حامد جوادزاده یکی از تهیه‌کنندگان تلویزیون ایران، در این زمینه گفته است: «چند سالي است كه چنين طرحي براي حضور ميهمانان تلويزيوني و اينكه مجريان مرد حتما بايد ميهمانان مرد و برعكس مجريان زن حتما بايد ميهمانان زن به برنامه دعوت كنند به تصويب رسيده است ولي تاكنون اجرايي نشده است. اما امسال اين طرح سخت گرفته شده و قرار است اين اتفاق بيفتد. البته در بسياري از برنامه‌ها اين طرح اعمال شده است.»
همچنین یک تهيه‌كننده ديگر با استقبال از طرح تفكيك مجريان زن و مرد در گفت‌وگوهاي تلويزيوني، اظهار كرد: «ما در مملكتي اسلامي زندگي مي‌كنيم و تلويزيوني هم كه داريم اسلامي است؛ بنابراين تلويزيون ما بايد يك تفاوتي با شبكه‌هاي ماهواره‌يي داشته باشد.»
پیش از این در جمهوری اسلامی طرح‌های تفکیک جنسیتی در مراکز آموزشی حتی مهدکودک‌ها، و همچنین مراکز درمانی مطرح شده است.








خانواده و وکیل دکتر یزدی در گفتگو با جرس: دکتر یزدی از نظر شرایط جسمی و سنی قادر به تحمل زندان نیست
    جرس: روز دوشنبه دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران، جهت اجرای حکم هشت سال حبس تعزیری به زندان اوین فراخوانده شد. این در حالی است که وی از کهولت سن و سرطان پروستات رنج می‌برد و نیاز به مراقبت مستمر پزشکی و درمانی دارد. نظر پزشکان نیز این است که وی از نظر شرایط جسمانی قادر به تحمل زندان نمی باشد.
خلیل یزدی، فرزند دکتر ابراهیم یزدی با تایید خبر فراخوانده شدن دکتر یزدی برای اجرای حکم به "جرس" می گوید: "متاسفانه ایشان را برای اجرای حکم به زندان فراخوانده اند. قطعا گذراندن حکم برای هر انسان هشتاد ساله ای مشکل است بویژه که وضع پدر به لحاظ جسمی و عمل هایی که بخاطر سرطان انجام داده اند، مناسب نیست. پدر در محیط خانه تحت درمان و مراقبت هستند و انتقال ایشان به زندان می تواند مشکلات جسمانی ایشان را حاد سازد و خطراتی را متوجه سلامت جسمانی ایشان کند. البته روحیه پدر بسیار "محکم" و "عالی" است اما با روانه کردن ایشان به زندان، هم برای او و هم برای اعضای خانواده بخصوص مادرم فشار وارد می شود. در حقیقت، فقط پدر زندانی نمی شوند بلکه مادرم هم به همان میزان، این فشارها را متحمل می شوند. الان هم نگرانی شدید ما بخاطر شرایط جسمانی پدر است."
روز دوشنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۱،افرادی که خود را وابسته به دایره اجرای احکام زندان اوین معرفی کردند، به کفیل دکتر یزدی اطلاع دادند که دبیر کل نهضت آزادی ایران باید ظرف مدت ۲۰ روز جهت اجرای حکم زندان خود را به اوین معرفی کند.
دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه سابق ایران و از چهره های شاخص در پیروزی انقلاب اسلامی است که در۱۱ آبان ماه ۱۳۹۰ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی به سه اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تاسیس و هدایت نهضت آزادی ایران محاکمه شد. وی نهایتا در دادگاه بدوی در دی ماه ۱۳۹۰ به هشت سال زندان محکوم شد. این در حالی است که نتیجه دادگاه تجدیدنظر هنوز به محمد علی دادخواه وکیل دکتر یزدی ابلاغ نشده است.
شایان ذکر است، دبیر کل نهضت آزادی ایران در دفاعیه خود خطاب به قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب نوشته بود: "پرونده تشکیل شده و کیفر خواست صادره در واقع علیه نهضت آزادی ایران است که در سال ۱۳۴۰ تاسیس شده است. دادگاه انقلاب صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به اتهامات علیه نهضت آزادی ایران و اینجانب را ندارد."
محمد علی دادخواه وکیل دکتر یزدی با بیان اینکه حکم دادگاه تجدید نظر به او ابلاغ نشده است، در گفتگو با جرس تصریح می کند: " من از محتوای این حکم اطلاعی ندارم. قاعده این است که حکم باید به ایشان ابلاغ شود اما دادگاه درصورتیکه به نظرش برسد که حکم قابل تجدیدنظر نیست، یعنی قطعی است می تواند آن را به متهم ابلاغ کند. اما بحث بر سر سن و شرایط جسمانی آقای دکتر یزدی است."
وکیل دکتر یزدی در پاسخ به این سوال که آیا طبق قوانین کسیکه سن بالای هشتاد سال دارد می تواند برای تحمل کیفر به زندان برود، می گوید: "شرایط جسمی و سنی آقای دکتر یزدی به گونه ای نیست که تحمل زندان را داشته باشد. در قوانین ما صراحتا اعلام شده است که متهم باید تحمل زندان را داشته باشد و اگر چنانچه شخصی مریض باشد یا به هر علتی امکان تحمل زندان را نداشته باشد، نباید به زندان برود. آقای دکتر یزدی تحت معالجه هستند و قاعدتا پزشکان معالج ایشان این توصیه را ندارند که ایشان به زندان برود زیرا او باید تحت درمان باشد."
محمد علی دادخواه خاطرنشان می کند: "من مطمئن هستم اگر اجرای احکام به این موارد اشراف پیدا کند، قاعدتا حکم را اجرا نمی کند. البته راه حل در خصوص رسیدگی مجدد از طریق رئیس قوه قضاییه است اما با عنایت به اینکه ایشان در شرایط جسمی که امکان اجرای حکم نیست، آن مسئله منتفی است. زیرا این در هنگامی است که ما بخواهیم نسبت به حکم اعلام نظر کنیم در صورتیکه ایشان امکان تحمل زندان را ندارد و اجرای احکام باید این مسئله را احراز کند و از حکم فعلا صرفنظر نمایید."
گفتنی است، دکتر ابراهیم یزدی چندین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری سال هشتاد و هشت بازداشت شد. او بار اول در پی حوادث عاشورای ۱۳۸۸، بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شد. وی مجددا در روز جمعه ۹ مهر ۱۳۸۹ به اتهام شرکت در نماز جمعه غیر قانونی بازداشت گردید. یزدی پس از بازداشت به "خانه امن" وزارت اطلاعات منتقل گردید.










كارگران نساجی مازندران بیش از ۱۸ ماه حقوق معوقه طلب دارند
جـــرس: یك فعال كارگری در مازندران گفت: در سالی که تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی نام گرفته است، کارگران نساجی مازندران در بد‌ترین شرایط معیشتی به سر می‌برند.
به گزارش ایلنا، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اشاره به اینکه خصوصی سازی یعنی عدل، انصاف، مروت، تقسیم عادلانه ثروت، کوتاه شدن فاصله فقر و غنا و توسعه صنعت، افزود: متاسفانه در استان مازندران خصوصی سازی واحد‌های تولیدی به اخراج، بی‌بند و باری، ناهنجاری‌های اجتماعی، تعطیلی کارخانجات، تعدیل و بیکاری کارگران، حقوق نگرفتن و فقر کارگران معنی شده است.
نصراله دریابیگی در ادامه افزود: علی‌رغم همه تلاش‌های مسئولان محلی متاسفانه هیچ گوش شنوایی فریاد‌های حق طلبانه کارگران نساجی مازندران را نمی‌شنود.
او با بیان اینکه در ایام عید امسال کارگران نساجی مازندران با دست خالی به خانه‌هایشان بازگشتند، ادامه داد: در آستانه ۱۱ اردیبهشت که روز جهانی کارگر است از مسئولین درخواست می‌كنیم ضمن پرداخت معوقات كارگران نساجی مازندران، طعم شیرین عدالت اجتماعی را به سفره‌های کارگران برگردانند.

تجمع دوباره کارگران لوله‌سازی خوزستان
به دنبال حل نشدن مشکلات کارخانه لوله‌سازی خوزستان، کارگران این کارخانه باز هم در مقابل استانداری تجمع کردند.
بنا به گزارش فارس، مشکلات شرکت لوله‌سازی خوزستان که از تولید کننده‌های اصلی لوله‌های مورد نیاز کشور است، از سال ۸۱ با واگذار شدن به بخش خصوصی ناکارآمد آغاز شد و کارگران این شرکت بار‌ها در اعتراض به وضعیت خود دست به تجمع زده‌اند.
کارخانه لوله‌سازی خوزستان، حدود ۴۰۰ کارگر رسمی و قراردادی دارد، که قریب به پنج سال است با مشکلات این شرکت دست و پنجه نرم می‌کنند و حقوق آن‌ها چندین ماه است که به دلیل مشکلات کارخانه از جمله بدهی‌های کلان به بانک‌ها و مدیریت‌های ناکارآمد پرداخت نشده است. در صورت راه اندازی خط تولید می‌توان اشتغال این کارخانه را به ۷۰۰ نفر افزایش داد.
دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در این باره اظهار کرد: مشکلات کارگران این شرکت با گذشت چند سال هنوز به قوت خود باقیست.
آقایار حسینی افزود: هر چند تعدادی از کارگران این شرکت بازنشسته شدند، اما تعداد زیادی از کارگران بیش از ۲۵ ماه حقوق طلب دارند و سنوات خدمتی آن‌ها نیز پرداخت نشده است.
وی خواسته این کارگران را راه‌اندازی مجدد کارخانه لوله سازی عنوان کرد و گفت: کارگران معتقد هستند که راه‌اندازی خط تولید این کارخانه که مشتریان زیادی در کشور دارد، مهم‌ترین اقدام برای حل مشکل آنهاست.
به گفته وی، بدهی این کارخانه به سازمان تامین اجتماعی نیز باعث شده کارگران نتوانند از دفترچه‌های درمانی خود استفاده کنند.









جـــرس: 
خبرنگار ایرانی خبرگزاری فرانسه جایزه‌ی حقوق بشر رسانه‌ها در هنگ‌کنگ را دریافت کرد. کودکان خیابانی و معتادان به هروئین در یکی از شهرهای پاکستان مجموعه عکس‌هایی بودند که بهروز مهری بابت آنها دو جایزه گرفت.
به گزارش خبرگزاری آلمان، روز شنبه (۲۱ آوریل/ ۲ اردیبهشت) در هنگ‌کنگ دو جایزه در کاتگوری «فیچر» به بهروز مهری اهدا شد. موضوع آثار مهری کودکان خیابانی و معتادان به هروئین در کلان‌شهر کراچی در جنوب پاکستان بودند.
سوئه تان وین، عکاس برمه‌ای خبرگزاری فرانسه نیز در همین بخش جایزه‌ای برای مجموعه عکس‌های خود در مورد آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان دولت برمه دریافت کرد.
این جوایز برای شانزدهمین بار از سوی باشگاه خبرنگاران خارجی هنگ‌کنگ، انجمن روزنامه‌نگاران هنگ‌کنگ و دفتر محلی سازمان عفو بین‌الملل در این کشور اهدا شدند. ۲۲۶ شرکت‌کننده متشکل از خبرنگاران خارجی در آسیا و روزنامه‌نگاران هنگ‌کنگ و ماکائو برای دریافت جوایز رقابت‌های حقوق بشر رسانه‌ها در هنگ‌کنگ با هم رقابت کردند.
روزنانه‌نگاران مجله آمریکایی «تایم»، شبکه‌ی تلویزیونی «الجزیره» و شبکه‌ی تلویزیونی «سی‌ان‌ان» نیز جوایزی دریافت کردند.
آثار شرکت‌کنندگان در این بخش در زمینه‌ی حقوق بشر، نابردباری دینی، اصلاحات دمکراتیک در برمه و رفتار با هنرمندان و مخالفان دولت در چین ارائه شده بودند.









روایت ال مانیتور از جلسه شبانه سرنوشت ساز جلیلی و اشتون بعد از مذاکرات
جـــرس:
 تارنمای خبری «ال مانیتور» بر اساس تازه‌ترین اظهار نظرهای دیپلمات‌های غربی، ضمن اذعان به موفقیت این مذاکرات، مدعی شد مذاکرات استانبول نزدیک بوده است به شکست بینجامد.
به گزارش بازتاب، این سایت نوشته است: علاوه بر مذاکره در ضیافت شام کنسولگری ایران، در پایان مذاکرات رسمی که شنبه شب انجام شد، سعید جلیلی و کا‌ترین اشتون یک بار دیگر به طور خصوصی با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کردند. این مذاکره ۹۰ دقیقه‌ای در دفتر وزیر خارجه ترکیه برگزار شد.
یک دیپلمات غربی که از روند مذاکرات اطلاع دارد، می‌گوید: مسئله اصلی در این دیدار تاکید سعید جلیلی بر تعلیق تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا بود که قرار است از اول ماه ژوئیه به اجرا درآید.
این دیپلمات همچنین گفته: سعید جلیلی در این دیدار با سماجت فراوان و شاید نزدیک به صد بار خواستار لغو یا به تعویق انداختن این تحریم‌ها شده است. کا‌ترین اشتون نیز چند روز پس از پایان گفتگو‌ها در اظهار نظرهای خصوصی خود به سماجت سعید جلیلی اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن ملاقات به نماینده ایران می‌گوید، درخواست لغو این تحریم‌ها واقع‌بینانه نیست و علاوه بر این، تصمیم‌گیری در این زمینه در حوزه اختیارات او نیست.
همچنین آمده است: بخش اول گفت‌وگو‌ها که صبح روز شنبه انجام شد، خیلی مثبت و سازنده به نظر می‌آمد و حتی چنین احساس می‌شد که نمایندگان ایران حاضرند با نمایندگان هر یک از شش کشور دخیل در گفت‌وگو‌ها به طور دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کنند. اما در غروب آن روز، ایران از دیدار جداگانه با هیئت نمایندگی هر یک از کشور‌ها به غیر از هیئت نمایندگی چین انصراف داده است. در فاصله دو بخش از گفت‌وگو‌ها در روز شنبه، وزیر خارجه ترکیه برای کمک به دقیق تر شدن طرح پیشنهادی ایران، با هیئت مذاکره‌کننده این کشور دیدار کرده و احتمالا مقامات ترکیه در این ملاقات به نمایندگان ایران پیشنهاد کرده‌اند به طور جداگانه، با هیئت‌های دیپلماتیک هر یک از کشور‌ها ملاقات کنند.
این گزارش می افزاید: سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، این حد از میانجی‌گری وزیر خارجه آن کشور را تکذیب کرده و تاکید می‌کند تنها نقشی که احمد داوود اوغلو ایفا کرده است، فراهم کردن زمینه برای دیدار جداگانه و مجدد سعید جلیلی و کا‌ترین اشتون بوده است.
بر اساس گزارش مذکور، نکته دیگری که باعث شد فضای ابهام و سردرگمی در این مذاکرات ایجاد شود، خبری بود که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بعدازظهر روز شنبه مخابره کرد و مدعی شد که سعید جلیلی با درخواست نماینده آمریکا برای مذاکرات جداگانه موافقت کرده است. این خبر به فاصله چند ساعت تکذیب شد. وندی شرمن، رئیس هیئت آمریکایی، در واکنش به این شایعه گفت: "ما از چنین چیزی خبر نداریم، ولی در عین حال برای انجام هر گونه دیدار و گفت‌وگویی آماده‌ایم."
یک دیپلمات غربی حاضر در گفت‌وگوهای استانبول گفته بود: در طول مذاکرات بین هیئت نمایندگی ایران و هیئت‌های نمایندگی شش کشور به نظر می‌رسید نمایندگان ایران با دقت به سخنان همه توجه می‌کنند و واکنش و رفتار آنها به هنگام سخنان وندی شرمن، نماینده دولت آمریکا، نشان می‌داد که هیئت ایرانی با تمرکز و دقت فراوان سخنان وی را دنبال می‌کند.
به گفته دیپلمات‌های غربی، مسلما انجام مذاکرات دوجانبه بین هیئت‌های ایرانی و آمریکایی می‌توانست بر میزان اعتماد حاصل از این دوره مذاکرات بیفزاید، ولی عملی نشدن چنین دیداری را نباید به معنای نقطه‌ ضعف یا ناکامی این دوره از گفت‌وگو‌ها تلقی کرد.
وب‌سایت «ال مانیتور» در پایان این گزارش به نقش ویژه کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این مذاکرات اشاره کرده و از قول دیپلمات‌های غربی می‌نویسد که وی ضمن اتخاذ موضعی بسیار قاطع و سرسختانه در مقابل ایران، در عین حال توانسته است فضای لازم برای ادامه گفت‌وگو را تضمین کند. علاوه بر این باید در نظر داشت که وظیفه وی به عنوان سرپرست هیئت‌های اعزامی از سوی کشورهای پنج به علاوه یک بسیار دشوار است، چون حفظ موضعی واحد در بین همه این کشور‌ها کار ساده‌ای نیست.
«ال مانیتور» می نویسد: با توجه به این که روند مذاکرات بر سر بحران هسته‌ای ایران حدود یک سال و نیم متوقف شده بود، کا‌ترین اشتون در جریان دیدار جداگانه خود در طول مهمانی شام در غروب روز جمعه توانست شرایط مساعدی را برای مذاکرات رسمی در روز شنبه فراهم کند. در عین حال خانم اشتون ضمن رد درخواست ایران برای لغو یا تعلیق تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، توانست انجام دور بعدی مذاکرات هسته‌ای را تضمین کند.
این گزارش می افزاید: دور بعدی مذاکرات روز ۲۳ ماه می در شهر بغداد انجام خواهد شد و زمان‌بندی آن فقط دو هفته دیر‌تر از تاریخی است که دولت آمریکا مد نظر داشت. ظاهرا دلیل این تاخیر دو هفته‌ای برنامه‌ها و گرفتاری‌های کاری خانم اشتون بوده است. شاید این حد از تاخیر، تصمیمی عمدی از سوی کا‌ترین اشتون باشد تا به دو طرف فرصت بیشتری برای دور بعدی مذاکرات بدهد.
 








جـــرس: 
علی مطهری می گوید: "برای اتفاقی که در کارت های بانکی رخ داد حداقل اقدامی که باید انجام می گرفت عذر خواهی رییس کل بانک مرکزی از مردم بود . "
به گزارش مجلس نیوز، این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: باید رییس بانک مرکزی به مجلس آمده و برای این اتفاق اقتصادی توضیحات لازم را به مجلس دهد؛ اما نباید به این موضوع دامن زده شود .
وی تصریح کرد: باید با توجه به شرایط کشور تصمیم بگیریم ،ما با دولت خاصی طرف هستیم باید با تدبیر عمل کنیم تا کشور لطمه نخورد .
عضو کمیسیون اصولگریان مجلس شورای اسلامی افزود: باید راه حل های شخصی ما به عمومی تبدیل شود تا قابل قبول برای مسئولین و نهاد ها در کشور باشد ، در حال حاضر می بایست با همدلی و تدبیر کار کنیم تا به کشور و انقلاب لطمه نخورد.
علی مطهری در خاتمه گفت: چیزی که مسلم است برای این اتفاق مالی و بانکی و به نوعی امنیتی در زمینه اقتصاد حضور رییس کل بانک مرکزی در مجلس و پاسخ برای اتفاق صورت گرفته امری لازم است.







جـــرس: در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی از برداشت شبانه بانک مرکزی از بانک های کشور، نایب‌‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز شنبه اطلاع داد که "هیأت تطبیق و بررسی مصوبات دولت با قوانین مجلس این مصوبه را به دلیل غیرقانونی بودن ابطال کرد."
به گزارش مهر، پیمان فروزش در مورد جزئیات گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس از برداشت شبانه دولت (بانک مرکزی) از حساب بانکها بابت "مابه‌التفاوت ارز دریافتی" گفت: "هیأت تطبیق و بررسی مصوبات دولت با قوانین مجلس مصوبه هیأت دولت مبنی بر برداشت پول توسط بانک مرکزی از حساب بانکها را غیرقانونی تشخیص داد و آن را ابطال کرد."
وی اقدام هیأت وزیران و بانک مرکزی در این زمینه را غیرقانونی خواند واظهار داشت: "بانک مرکزی با این اقدام ضرر و زیانی را به بانکها تحمیل کرده است و باید در این خصوص پاسخگو باشد."
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اعلام کرد، گزارش مجلس از برداشت غیر قانونی دولت از حساب بانک‌ها به احتمال زیاد فردا (یکشنبه) در صحن علنی قرائت خواهد شد.
هفته گذشته مجلس اعلام کرده بود که موضوع برداشت از حساب بانکها در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت تا با تصویب مجلس پرونده این تخلف بانک مرکزی که از پایان سال گذشته باز شده در اوایل سال جاری به قوه قضائیه ارسال شود.

برداشت از حساب بانک ها در پایان سال گذشته
بر اساس این گزارش برداشت بانک مرکزی از حساب بانکها در اسفندماه سال گذشته یعنی زمانی که بانکها حساب‌های پایان سال خود را صفر کردند و تعطیلات آغاز شد و هیچکس در بانکها حضور نداشت، انجام شده است.
برداشت بانک مرکزی از حساب بانکها یک شب قبل از پرداخت یارانه های نقدی صورت گرفته و این امر این شبهه را در اذهان عمومی مردم ایجاد کرد که دولت با کمبود بودجه برای پرداخت یارانه های نقدی مواجه است و محلی برای تامین نقدینگی یارانه های نقدی ندارد.
دستور لاریجانی به کمیسیون اقتصادی برای بررسی تخلف بانک مرکزی
پس از آن در ابتدای سال جاری علی لاریجانی رئیس مجلس پیگیری برداشت شبانه و بدون اطلاع بانک مرکزی از حساب بانکها را از کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار شد. در همین حال، برخی از مدیران بانکها در تماس‌هایی با نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی این موضوع شدند.










جـــرس:
 آیت الله جوادی آملی با انتقاد از کم توجهی به جهاد اقتصادی، بر لزوم توجه به استعدادهای جوانان ایرانی تأکید کرد و گفت: از سویی سال جهاد اقتصادی است، ولی متاسفانه از سوی دیگر اختلاس اقتصادی انجام می‌شود.
به گزارش مرکز خبر حوزه،‌ این مرجع تقلید، در دیدار رئیس و اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور، درباره اهمیت توجه به محل زندگی انسا‌ن‌ها در اسلام، اظهار داشت: اسلام حتی برای قبر میت، توصیه دارد، حال چطور می‌شود در چنین دینی،‌ نسبت به ساخت خانه برای افراد زنده، کوتاهی کند.
وی خاطرنشان کرد: این نظام، دقیق و حساب‌شده است و این طور نیست که کسی خانه‌ای بسازد و با ویران شدن آن، عده‌ای جان خود را از دست بدهند و کسی به او کاری نداشته باشد. مسئول این اتفاق، مهندسی است که چنین ساختمانی را ساخته است.
جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود،‌ با بیان این که مردم ایران از نظر علم و استعداد، نسبت به دیگر کشورها، بالاتر و حداقل مساوی هستند، گفتند: در ایران استعداد‌های زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.
ایشان با اشاره به توانایی تکنسین‌های ایرانی در خاموش کردن چاه‌های نفتی کشور در دوران جنگ؛ ‌اظهار داشتند: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امروز به شرایطی رسیده‌ایم که جوانان توانمند در جنگ عراق و کویت،‌ آتش‌سوزی چاه‌های نفتی کویت را خاموش کردند.

جنازه‌های عمودی!

این مرجع تقلید، با بیان این که بر اساس روایات اسلامی، کسی که فقط کارش حقوق گرفتن و خوب زندگی کردن است، جنازه عمودی است که بعد‌ها جنازه افقی می‌شود، ادامه داد: با این که همه چیز در اختیار داریم، ولی متاسفانه گرانی، ‌تورم، کاستی معیشتی و دیگر مشکلات هم داریم.
ایشان ادامه داد: از سویی سال جهاد اقتصادی است، ولی متاسفانه از سوی دیگر اختلاس اقتصادی انجام می‌شود.








جـــرس: جلسه هفتگی مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور اعضای مجمع برگزار شد و محمود احمدی نژاد نیز، در این جلسه حضور داشت.
در همین زمینه هاشمی رفسنجانی ابراز امیدواری کرد که "حضور احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تداوم داشته باشد."
به گزارش ایلنا، آخرین باری كه محمود احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شركت كرد، به ‌اوایل سال ۸۸ ‌برمی‌گردد. که پس از آن، به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم،‌ محمود احمدی‌نژاد كه به لحاظ جایگاه ریاست جمهوری یكی از اعضای حقوقی و ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در تمام جلسات این مجمع غایب بود.

امیدوارم مدام بیاید
بر اساس این گزارش، در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور سران سه قوه و اکثریت اعضا تشکیل شد، ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی اجتماعی نظام که از جلسات قبل شروع شده بود، در ابتدای جلسه هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با خیرمقدم مجدد به اعضای جدید، از حضور احمدی‌نژاد تشکر و ابراز امیدواری کرد که حضور ایشان در جلسات مجمع تداوم داشته باشد.
سپس سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، گزارشی از روند مثبت مذاکرات هیأت ایرانی را با اعضای هیأت ۱+۵ در استانبول به اطلاع اعضا رساند.










جـــرس: 
عضو کمسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی گفت:برای اعلام و انتشار اسامی متهمان بانکی در رسانه‌ها معذوریت قانونی وجود دارد.
به گزارش ایلنا، موسی غضنفری در رابطه با اینکه آیا نباید در راستای ابهام زدایی از ۲۹۰ نماینده مجلس نام نمایندگانی که در فساد بانکی اخیر دست داشته‌اند در رسانه‌ها درج شود، گفت: بر اساس قانون تا زمانی جرم متهمان از سوی قوه قضاییه محرز و ثابت نشده باشد برای انتشار اسامی متهمان در مطبوعات معذوریت قانونی وجود دارد.
وی در ادامه افزود: اما اگر محکومیت متهمان از سوی دستگاه قضا مشخص و محرز دانسته شد برای برداشتن انگشت ابهام از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید اسامی آنان در جراید انتشار داده شود.
غضنفر آبادی تصریح کرد: در برهه كنونی به دلیل اینکه هنوز هیچ یک از اتهامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پرونده فساد بانکی محرض نشده است نباید اسامی آنان در رسانه‌ها انتشار یابد.
 گفتنی است، با وجود ادعای رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور، کماکان اعلام اسامی دانه درشت های فساد بزرگ اقتصادی و وابستگان آنها در محاق رسیدگی قرار دارد.










جـــرس:
 سه ماه مانده به آغاز بازی‌های المپیک لندن، یک عضو هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک از نامشخص بودن ویزای کاروان ورزشی ایران برای انگلستان خبر داده و گفته است: "ترکیه همکاری لازم را با ما برای صدور ویزای المپیک ۲۰۱۲ لندن انجام نداده است."
به گزارش فارس، مهدی هاشمی، عضو کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک ایران همچنین در خصوص "به کار بردن نام خلیج فارس در جریان المپیک لندن" گفت: " تدابیری اندیشیده شده تا در محل رقابت‌ها، حادثه مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو و استفاده از اسامی جعلی تکرار نشود و مسئولان وزارت امور خارجه و وزارت ورزش و امور جوانان جمهوری اسلامی باید به‌هوش باشند."
وی با بیان اینکه "هنوز درباره مسئله ویزا که ابتدایی‌ترین کار است هماهنگی نشده"، می‌گوید که ترکیه برای صدور روادید تاکنون همکاری خوبی نداشته است، که البته سعی کنیم از طریق کشورهای همسایه مشکل را حل کنیم. ترکیه گزینه خوبی بود، اما عملکرد خوبی نداشت. باید با مسئولان ترکیه صحبت شود تا یا همکاری کنند یا حداقل مسیر را جای دیگری طراحی کنیم."
هاشمی در پاسخ به این پرسش که "شنیده شده است کمیته ملی المپیک از طریق سفارت انگلستان در ایتالیا اقدام به دریافت روادید خواهد کرد"، گفت: "به نظر من ایتالیا گزینه مناسبی نیست."
بنا به گزارش ها، بعد از حملات صورت گرفته به سفارتخانه های بریتانیا در ایران و تعطیلی مراکز دیپلماتیک و کنسولی، صدور ویزا برای ایرانیان توسط بریتانیا با مشکلات جدی مواجه شده و صدور ویزا برای ورزشکاران کاروان الپیک ایران نیز، تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.









عضو هیأت رییسه مجلس: مکالمات مرتضوی به صورت ضبط شده موجود است
جـــرس: در پی اظهارات یک عضو هیئت رییسه مجلس مبنی بر اینکه "متن مکالمات سعید مرتضوی به صورت ضبط شده موجود است و اگر وی به قولش عمل نکند و کناره نگیرد، آن وقت ما هستیم و صدای ضبط شده ایشان در مجلس"، سعید مرتضوی، اظهارات نمایندگان مجلس را تکذیب کرد و گفت، همه آنچه گفته اند دروغ است.
به گزارش ایلنا، محمد دهقانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، چند روز پیش در جمع خبرنگاران گفته بود "ما انتظارمان این است که آقای مرتضوی به قولی که داده‌اند عمل کنند و به تامین اجتماعی برنگردند."
وی افزود: دو بار در مجلس هشتم استیضاح از دستور خارج شد. یکی در جریان استیضاح وزیر خارجه که با عزل آقای ملک‌زاده رخ داد و دیگری استیضاح وزیر کار که با قول استعفای آقای مرتضوی از دستور خارج شد.
وی افزود: سعید مرتضوی در جلسات گفت که به سر کار بر نمی‌گردد و در دیداری که با حداد عادل صورت گرفت، قول شرف داد که استعفا می‌دهد و اگر استعفا مورد پذیرش قرار نگرفت خودشان دیگر بر نمی‌گردد.
این عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: مکالمات سعید مرتضوی به صورت ضبط شده موجود است و اگر ایشان بخواهند به قولشان عمل نکنند آن وقت ما هستیم و صدای ضبط شده ایشان در مجلس.
وی اضافه کرد: صدای گریه‌های ایشان؛ صدای حرفهایی که زدند وجود دارد و قطعا انتظارمان این است که ایشان به قولشان جامه عمل بپوشانند.

دروغ است، دروغ است
در همین رابطه، سعید مرتضوی، اظهارات فوق را و اینکه در زمان گفت و گو با نمایندگان گریه کرده است را تکذیب کرد و گفت، همه آنچه گفته اند دروغ است.
سعید مرتضوی در پی تماس تلفنی مسیح علی نژاد، یکی از خبرنگاران اصلاح طلب، در پاسخ به این پرسش که گفته می شود شما قول شرف داده اید که استعفا دهید و با همین قول استیضاح وزیر کار از دستور کار مجلس خارج شده است، می گوید: چه کسی چنین حرفی زده است.
مرتضوی در پاسخ به اینکه "نمایندگان مجلس می گویند و اخیرا آقای دهقانی گفته است که صدای گریه های شما و قول شما مبنی بر استعفا ضبط شده است"، گفت: "اینها همه را که گفته اند دروغ است اما من برای مصاحبه با شما یک شرط دارم. شرطش این است که شما توبه کنید و برگردید ایران و بیاید همینجا کنار هم بنشینیم و با هم مصاحبه کنیم."
این خبرنگار وقتی از مرتضوی پرسید: "آیا تضمینی وجود دارد که من برگردم ایران و بلایی که سر زهرا کاظمی آمد سر من نیاید، چون ایشان را هم شما بازجویی کرده اید و ایشان به قتل رسیده اند. مرتضوی مدعی شد: "اگر توبه کنید بله. چه اشکالی دارد. شما این موضوعات را قاطی کار خودتان نکنید، شما یک روزنامه نگار بودید و اگر توبه کنید و برگردید ایران، مشکلی ندارید. قول می دهم شما اگر برگردید ایران هیچ مشکلی ندارید می توانیم همینجا بنشینیم و یک مصاحبه خوب انجام دهید."
بر اساس گزارش ها، سعید مرتضوی بعد از بیان شرط و سپس قول خودش مبنی بر اینکه اگر برگردید ایران هیچ مشکلی نخواهید داشت، تلفن را قطع کرد.







جـــرس:
 کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نام بیست و شش تن از دستگیرشدگان چند هفته اخیر در اهواز وشهرهای تابعه را اعلام کرد. این دستگیری ها از اواخر مارس آغاز و تا ۱۵ آوریل که مصادف با سالگرد ناآرامی های سال ۲۰۰۵ است، ادامه یافت.
همزمان بنا به اخبار دریافتی توسط سایت ملی – مذهبی عده ای از کسانی که در سال ۹۰ در آستانه انتخابات مجلس دستگیر شده بودند به زندان دزفول منتقل شدند.
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، در روزهای گذشته نیروهای امنیتی وپلیس، تظاهرات صدها تن از جوانان عرب را در محله های مختلف شهر اهواز و شهر حمیدیه سرکوب کرده و دست کم ۲۶ تن از آنان را قبل از آغاز تظاهرات دستگیر کرده اند.
کمپین بین المللی در این بیانیه خواستار آزادی فوری همه بازداشت شدگان عرب شده که یک زن نیز در میان آنان دیده می شود.
بر اساس گزارش مذکور، اسامی دستگیرشدگان اخیر به شرح زیر است:
۱- جابر یباری ۴۵ ساله، فعال حقوق مردم اهواز وپدر شش فرزند، در اواخر مارس در خیابان دستگیر شد.
۲- فوازحمود جبرا الشمری، ۴۵ ساله، پدر چهار فرزند، روحانی سنی مذهب در ۱۶ آوریل دستگیر شد.
۳- احمد سواری، ۲۵ ساله فرزند عبدالواحد در ۹ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۴- صادق شرهانی، ۳۰ ساله فرزند عبادی در ۹ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۵- حمود سواری، ۲۵ ساله فرزند رحیم در ۹ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۶- نبی سواری، ۴۲ ساله فرزند حسن در ۹ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۷- عقیل سواری، ۳۰ ساله فرزند رحیم در ۹ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۸- حمود صیاحی، ۳۰ ساله در ۹ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۹- سید نبی موسوی ۲۶ ساله فرزند سید جاسم در ۹ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۱۰- فاضل سواری فرزند حاج عبد، کاسب، در ۱۳ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۱۱- یوسف منبوهی فرزند زایر در ۱۲ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۱۲- قاسم مروانی ۲۵ ساله فرزند حمید کاظم
۱۳- سید محمد موسوی ۲۸ ساله
۱۴- سید علی موسوی
۱۵- شهاب بیت صیاح
۱۶- سید محمد موسوی فرزند قاسم
۱۷- علی کعبی فرزند اغلام، در ۱۲ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد ( برادر و دامادش قبلا در ایران اعدام شده بودند.)
۱۸- محمد ساعدی فرزند عبدالساده، در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۱۹- احمد مشعلی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۲۰- ماهر موسوی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۲۱- خدیجه آلبوشوکه همسر ماهر موسوی، در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۲۲- محسن عبیات در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۲۳- ناصر مسلم زاده در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۲۴- سلمان صیاحی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۲۵- سجاد دحیمی، در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۲۶- صادق فرج الله کعب، در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.

انتقال چهار بازداشتی خوزستانی به زندان دزفول
همزمان سایت ملی – مذهبی گزارش داد که عده ای از کسانی که در سال ۹۰ در آستانه انتخابات مجلس دستگیر شده بودند به زندان دزفول منتقل شدند.
بر اساس این گزارش، در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ عده ای از جوانان شهر شوش در رابطه با شعارنویس جهت تحریم انتخابات به صورت شبانه بازداشت شدند.
همچنین گزارش شده است که نیروهای امنیتی هم چنین بسیار از فعالان سیاسی عرب منطقه را شبانه دستگیر کرده و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل کردند و در همین رابطه چهار نفر از افراد بازداشت شده به نام های جعفر بیت عبد الله ، سجاد بیت عبد الله ، علی جنانی و حسن ودانی بعد از سه ماه بازداشت و شکنجه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات ، روز شنبه هفته گذشته به زندان فجر دزفول منقل شدند.










ولایتی در اعتراض به بی قانونی ها از 40 روز قبل در اعتصاب غذاست

دختر محمدعلی ولایتی: نگرانیم که اتفاق بدی برای پدرم بیفتد

کلمه-زهرا صدر:
صبح روز دوشنبه محمدعلی ولایتی به بیمارستان شهدای تجریش اعزام و پس از انجام معایناتی به زندان اوین بازگردانده شد.
قدرت پایین تکلم بر اثر ضعف، نوسان فشار خون، رعشه های گاه و بیگاه در طول روز و خونریزی بینی هر چند روز یکبار برای محمد علی ولایتی، زندانی سیاسی اعتصاب کننده غذا در بند ۳۵۰ اخبار نگران کننده ای است که پس از ۴۰ روز اعتصاب غذا از زندان اوین به گوش می رسد.
بر اساس این گزارش، مسئولان به وی وعده محقق شدن خواسته هایش را داده و از او خواسته اند که به این اعتصاب پایان دهد تا وعده ی خود را عملی کنند اما ولایتی تاکید کرده ابتدا عمل کنید تا من اعتصاب خود را بشکنم.
محمدعلی ولایتی علیرغم تهدیدی که پس از رد این پیشنهاد، مبنی بر پرونده سازی برای وی شده بود، اعلام کرده که تا آخر این مسیر را خواهد پیمود.
دختر محمدعلی ولایتی، بخشدار اسبق فیروزکوه با بیان اینکه پدرم سال ها مشغول انجام وظیفه در جهاد سازندگی بودند، همان هایی که به سنگر سازان بی سنگر معروف بودند، خاطرنشان می کند: با توجه به شرایط جسمی ایشان، را چندین بار به بهداری زندان بیمارستان منتقل اند.
دختر این جهادگر دربند با تاکید بر اینکه پدرم هنوز در اعتصاب غذا هستند، تصریح می کند که ۴۰ روز از این اعتصاب گذشته اما هیچ کدام از درخواست های ایشان عملی نشده است.
وی با بیان اینکه یکی از درخواست های پدر دیدار با دادستان و اعاده دادرسی بوده، هشدار می دهد: پدرم در این مدت بیش از ۱۵ کیلو کاهش وزن داشته و با توجه به اینکه کم خونی و مشکل معده و ناراحتی دیسک کمر دارند و از بیماری های نخاعی رنج می برند و همچنین سکته قبلی در خانواده پدرم ارثی است ما نگران ایشان هستیم.
در همین راستا محمدعلی ولایتی هفته ی گذشته نیز قرار بود برای درمان به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شود که چون حاضر به شکستن اعتصابش نشده بود، ماموران از اجرای این وعده هم سرپیچی کردند.
و این بار نیز پس از هفته ها تلاش و پیگیری های خانواده اش، دادستان تهران با درمان وی در بیمارستان خارج از زندان ممانعت کرد.
محمد علی ولایتی ۲۴ اسفند ماه سال گذشته در اعتراض به تعطیلی قانون اساسی و جایگزینی منویات و خواسته ها و سلیقه های شخصی که نتیجه آن صدور احکام غیر واقعی، ظالمانه و میلی برای بسیاری از زندانیان سیاسی بوده است، اعتصاب غذای تر خود را آغاز کرده و درخواست اعاده دادرسی و ملاقات با دادستان کل کشور را دارد.
محمد علی ولایتی کارمند باز نشسته وزارت کشور بعد از پیروزی انقلاب فعالیت خود را در اولین نهاد انقلابی یعنی جهاد سازندگی آغاز کرده است.
دختر این زندانی سبز تصریح می کند: سوابق پدرم گویای اعتقادات و وابستگی او به نظام و انقلاب است ولی متاسفانه در جریانات بعد از انتخابات به نا حق و براساس غرض ورزی بعضی از همکاران سابق امنیتی متهم به اقدام علیه امنیت شده بدون آنکه در قرار مجرمیت، کیفر خواست، رای بدوی و رای تجدید نظر دلیلی بر اجتماع ایشان با شخص دیگری برای تبانی به منظور اقدام علیه امنیت ارائه گردد و یا مصداقی از فعالیت تبلیغی علیه نظام اشاره شود صرفاٌ به استناد بررسی های انجام شده، گزارش مامورین و اقرار به حضور در تجمعات قانونی روز قدس و … ایشان را به دوسال حبس محکوم کرده اند.
وی با اشاره به اینکه پدرش بنیان گذار دانشکده وزارت اطلاعات نیز بوده است می گوید: ایشان چندین دوره کاندیده نمایندگی مجلس (فیروزکوه) شده بودند که رد صلاحیت شدند.
منصوره پورصالح همسر این جهادگر دربند هفته ی گذشته به کلمه گفته بود همسرم در ملاقات کابینی روز دوشنبه گفتند که من ادامه می دهم و تا آخر راهی را که آغاز کرده ام خواهم رفت. تا پای جانم هم می ایستم.
وی همچنین تشریح کرده بود: ما هم به ایشان گفتیم اگر فکر می کنید می توانید، تا اخر بروید. خدا پشت و پناهتان. نمی دانم شما می توانید حال من را درک کنید یا نه. می خواهم که سالم باشد. نمی دانم به خدا چه باید بخواهم. نمی توانم بگویم چه می خواهم. فقط دوست دارم سالم باشد و نگرانم که خدای نکرده اتفاق بدی برایش بیفتند.
محمد علی ولایتی معاونت امور استان های ستاد مردمی مهندس میر حسین موسوی را در انتخابات ۱۳۸۸ بر عهده داشت. او در تاریخ ۸/۱۱/۸۹ یعنی پیش از ۲۲ بهمن دستگیر و دربند ۲۴۰ به مدت ۱۸ روز زندانی و در تاریخ ۳/۱۲ /۸۹ با قید کفالت آزاد شده بود.
ولایتی شهریور ماه سال جاری به دو سال حبس محکوم شده است.
قابل ذکر است ولایتی به مدت سی سال در پست هایی از جمله بخشداری فیروزکوه، معاونت اداری و مالی دانشکده وزارت اطلاعات، و دبیر پشتیبانی دانشگاه شاهد، معاونت بازرسی وزارت کشور در ۸ سال دولت اصلاحات فعالیت داشت در حال حاضر دبیر اجرایی خانه احزاب و بازرسی آن است.








رفتگر، یک‌میلیارد‌تومان گمشده را بازگرداند

دحالی که مسئولان با سو استفاده از موقعیت خود اختلاس های میلیارد تومانی را رقم می زنند.  مردی رفتگر با درآمدی ناچیز و قسط‌ها و قرض‌هایی که تمامی ندارد، بر وسوسه‌ای بزرگ غلبه کرد تا کیفی گمشده را به دست صاحبش برساند؛ کیفی که ارزش آن معادل ۱۶۶ سال حقوق او بود، کیفی یک‌میلیاردتومانی.
شرق نوشت: نارنجی‌پوش ۳۹ساله بجنوردی که «احمد ربانی» نام دارد، سال‌هاست با کارگری روزگار می‌گذراند و با مشکلات مالی دست به گریبان است اما وقتی کیف‌میلیاردی را پیدا کرد آن را بدون هیچ طمع و چشمداشتی به صاحبش پس داد. ارزش رفتار این رفتگر وقتی آشکارتر می‌شود که آن را با خبرهای رایج این روزها مقایسه کنیم: «سه پسر به خاطر ۳۰‌هزارتومان دختر عقب‌افتاده را کشتند»، «دو نوجوان برای سرقت ۱۷۰‌هزارتومان از دوست‌ ۱۸ساله‌شان او را به قتل رساندند و آتش زدند»، «مردی برای طلب ۲۰۰‌هزارتومانی زنی را به کام مرگ کشاند» و «مردی دیگر دوستش را قربانی ۵۰۰‌هزار تومان کرد.»
احمد دیروز در کمال سادگی به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد. لحن و کلامش نشان می‌داد کاری را که کرده غیرعادی نمی‌داند و آن را رفتاری طبیعی تلقی می‌کند. همین ارزش کار او را بیشتر می‌کند. اما با تقدیر از احمد و امثال او توسط مسوولان است که می‌توان چنین رفتارهایی را در جامعه گسترش داد و چنین کارهایی را به فرهنگی فراگیر تبدیل کرد.
  • ‌شنیدیم کیف یک‌میلیاردتومانی پیدا کرده و به صاحبش پس داده‌ای؟ 
    {احمد تایید می‌کند و فقط می‌خندد}
    ‌کیف را چطور پیدا کردی؟ 

    پنجشنبه‌شب سر کار رفتم. ساعت حدود سه بود که داشتم یک کوچه را جارو می‌کردم. یک دفعه کیف را دیدم. قهوه‌ای رنگ بود. آن را برداشتم تا ببینم کهنه است و آن را دور انداخته‌اند یا اینکه کسی گم‌اش کرده. وقتی در کیف را باز کردم دیدم کهنه نیست.
    ‌داخل کیف چه بود؟ 

    مقداری طلا، چند چک و چند پاکت که بعد فهمیدم داخلش سند است.
    ‌می‌دانستی محتویات کیف چقدر ارزش دارد؟ 

    آن موقع نه بعدا فهمیدم ولی فرقی نمی‌کرد.
    ‌وسوسه نشدی کیف را برای خودت برداری؟ 

    اموال مردم را باید پس داد. من قبلا هم چیزهایی مثل موبایل پیدا کرده و به صاحبش داده بودم. این دفعه هم همین کار را کردم.
    ‌چطور صاحب کیف را پیدا کردی؟ 

    ساعت پنج صبح به رییسم تلفن زدم و گفتم کیف را پیدا کرده‌ام. بعد آن را به شهرداری بردم و آنجا تحویل دادم. خودشان صاحب کیف را پیدا کردند و بعد به من خبر دادند.
    ‌صاحب کیف وقتی اموالش را دید چه واکنشی داشت؟ 

    خیلی خوشحال شده بود. خیلی از من تشکر کرد. اصلا نمی‌دانست کیف را کجا گذاشته است.
    ‌مژدگانی هم گرفتی؟ 

    یک چک ۲۰۰‌هزارتومانی به من داد.
    ‌حقوق خودت چقدر است؟ 

    ماهی ۵۰۰‌هزارتومان می‌گیرم.
    ‌چند سال است کار می‌کنی؟ 

    ۱۰ سال؛ اول در فضای سبز بودم بعد به بخش عمرانی رفتم و الان سه سال است که رفتگر منطقه یک شهرداری هستم.
    ‌متاهل هستی و بچه داری؟ 

    سال ۷۴ ازدواج کردم و دو دختر دارم؛ دو و پنج‌ساله.
    ‌مستاجری یا صابخانه؟ 

    تا بهمن پارسال مستاجر بودم اما حالا خانه خریده‌ام؛ در روستای«ینگه قلعه». برای خرید خانه وام گرفته‌ام و باید ماهی ۲۵۰‌هزارتومان قسط بدهم. برج چهار هم باید یک‌میلیون‌تومان از قرض‌هایم را بدهم.
    ‌فکر نمی‌کنی اگر کیف را برمی‌داشتی با طلاهایی که داخلش بود می‌توانستی مشکل مالی‌ات را حل کنی؟ 

    گفتم که اموال مردم را باید پس داد. اگر صدبار دیگر هم این اتفاق بیفتد باز کیف را پس می‌دهم.
    ‌ما می‌خواهیم عکسی از تو موقع کار چاپ کنیم می‌توانی عکس را برایمان «ای‌میل» کنی؟ 

    دوربین ندارم. «ای‌میل» هم بلد نیستم. همین عکس‌ها‌ را هم در شهرداری و آتش‌نشانی از من گرفتند.
    ‌عکس برایمان خیلی مهم است از همسایه‌ها یا دوستان و فامیلت کمک بگیر.

    نمی‌توانم. از روستای ما تا شهر پنج، شش کیلومتر است و من موتور دارم ولی جاده گلی است و با موتور نمی‌شود رفت.









واکنش مسئولان به تجمع اعتراضی دانشجویان پزشکی: برای نمره گدایی می کنند

تعدادی از دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی در اعتراض به نحوه برگزاری آزمون و تبعیض در نمرات، امروز در مقابل ساختمان مرکزی وزارت بهداشت در شهرک قدس تجمع کردند.
به گزارش مهر، در این تجمع که همزمان شده بود با برگزاری مراسم رونمایی نسخه صفر ۲ پزشک خانواده و همچنین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی، نزدیک به ۲۰ نفر از دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی با سر دادن شعارهایی، اعتراض خودشان را به گوش مسئولان وزارت بهداشت رساندند.
نماینده دانشجویان معترض در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: ۴۰ روز است که در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و وزارت بهداشت تجمع کرده ایم اما هنوز پاسخی از مسئولان وزارت بهداشت نگرفته ایم.
وی در توضیح علت برگزاری این تجمع، گفت: در آزمونی که وزارت بهداشت برگزار کرد، چون عده زیادی از دانشجویان نمره لازم را کسب نکرده بودند، وزارت بهداشت به برخی از دانشجویان ارفاق کرد.
این دانشجوی معترض ادامه داد: همین مسئله و تبعیض وزارت بهداشت باعث شد تا نسبت به این موضوع اعتراض کنیم.
وی افزود: ۳۳۰ تا ۴۰۰ دانشجو نسبت به این موضوع اعتراض دارند اما وزارت بهداشت معتقد است که تعداد دانشجویان معترض ۱۵ نفر است و برای گدایی نمره تجمع کرده اند!








برمه بسوی دمکراسی؛ ژاپن بدهی های ۴ میلیارد تومانی را بخشید

با ورود رهبر مخالفان به سیاست و بدنبال کاهش تحریم های بین المللی علیه برمه، ژاپن با بخشش بیش از ۳.۷ میلیارد دلار از بدهی‌های برمه موافقت کرده است.
این کشور همچنین قبول کرده که کمک‌های خود به این کشور را از سر بگیرد.
به گزارش بی بی سی، توافق بر سر بخشش بدهی‌ها در دیدار رهبران دو کشور در توکیو صورت گرفته است.
ژاپن و برمه همچنین بر سر ایجاد منطقه اقتصادی ویژه در نزدیکی رانگون، بزرگ‌ترین شهر برمه به توافق رسیده‌اند.
یوشیکا نادا، نخست وزیر ژاپن گفته است این اقدامات برای حمایت از روند اصلاحات برای حرکت برمه به سوی دموکراسی صورت گرفته است.

اصلاحات از زمات روی کار آمدن دولت غیرنظامی و بعد از تقریبا نیم قرن سلطه نظامیان در این کشور آغاز شده است.
بدنبال انتخاب رهبر اپوزیسیون برمه در انتخابات مجلس و پس از آنکه نخست وزیر انگلستان خواستار رفع تحریم ها از برمه شد، دولت آمریکا نیز اعلام کرد که قصد دارد تحریم های مالی علیه برمه را کاهش دهد.
در همین حال قرار است سازمان ملل به زودی قرار است در خصوص لغو تحریم های علیه برمه تصمیم گیری کند.
از سوی دیگر وزیران خارجه اتحادیه اروپا در ۲۳ آوریل در باره لغو تحریم‌های موجود علیه میانمار تصمیم گیری کنند.
از سال ۲۰۱۱ اصلاحات گسترده ای در برمه صورت گرفت و صدها فعال سیاسی از زندان آزاد شدند. در همان سال دولت غیرنظامی مورد حمایت نظامیان بر روی کار آمد.
سوچی از جمله سرشناس ترین مخالفان حکومت برمه بود که حدود ۲۰ سال در حصر خانگی به سر برد و در ماه گذشته موفق به کسب کرسی مجلس شد.
سوچی که برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۹۱ است، پس از لغو حصر خانگی، فعالیت سیاسی را از سر گرفته و امیدوار بود در پارلمان جدید کرسی های بیشتری برای حزب خود کسب کند.
آنگ سن سوچی که ۶۶ سال دارد، چند سال پیش برنده جایزه نوبل شد و پانزده سال از مجموع بیست و یک سال گذشته را در حبس گذرانده است.
خانم سو چی در انتخابات عمومی سال ۱۹۹۰ برمه پیروز شد ولی رهبران نظامی برمه این انتخابات را باطل اعلام کردند و از آن هنگام تا روز آزادیش در سیزده نوامبر ۲۰۱۰، او در ارتباط با اتهامات مختلف در بازداشت بود.
او معتقد است که “برای رسیدن به دموکراسی پیش از همه چیز، به “نظم، اتحاد و عشق” نیاز است”
خانم سوچی بارها گفته بود: رسیدن به دموکراسی، تمرین می خواهد و شرکت در انتخابات، یکی از همان تمرین هاست. با وجود این تصمیم، زیاد امیدوار نبودیم که بتوانیم از پس حاکمیت بر بیاییم. وقتی انتخابات برگزار شد، مطلع شدیم که برنده انتخابات ما بودیم اما حاکمیت نمی خواهد قدرت را واگذار کند.”








تبعات منفی اجرای هدفمندی یارانه ها بر سلامت و بهداشت خانواده ها

معاون درمان وزیر بهداشت گفته است اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تبعاتی را برای نظام سلامت کشور به دنبال دارد.
شرق نوشت: ناامیدی از تخصیص مناسب اعتبارات و تزریق بودجه به وزارت بهداشت و بیمارستان‌های دولتی متولیان سلامت را به فکر صرفه‌جویی انداخته است. بی‌پولی این روزهای وزارت بهداشت با مثلث تبعات هدفمندی یارانه‌ها، نوسانات نرخ ارز در کشور و تحریم‌های بین‌المللی به فشاری مضاعف برای نظام بهداشت و درمان کشور تبدیل شده است. به طوری‌که سیاست تبدیل تحریم به فرصت از سوی مسوولان وزارت بهداشت به حاشیه رفته است و متولیان بهداشت و درمان با اذعان به اثرات تحریم و چشم‌پوشی از حمایت‌های دولتی سخن از سالی سخت برای نظام سلامت کشور به میان می‌آوردند.
در مهم‌ترین این اظهارات روز گذشته مرضیه وحیددستجردی به صراحت اعلام کرد: امسال با تحریم‌های جدی روبه‌رو هستیم، باید کمربندها را محکم ببندیم و اعتبارات را در سر جای خود هزینه کنیم. حتی باید بتوانیم میزانی از بودجه را برای کارهای اساسی در آینده ذخیره کنیم. او که در مراسم هفتادمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور سخن می‌گفت با اشاره به وضعیت خاص بودجه سال ۹۱ اظهار داشت: به احتمال زیاد سال ۹۱ با توجه به تحریم‌های کنونی، سال سختی برای حوزه سلامت باشد و در این زمینه باید سه شیفت کار کنیم.
وی می‌افزاید: ما باید با صرفه‌جویی در بودجه‌ها حتی برخی بودجه‌ها را نیز برای سال‌های آینده ذخیره‌سازی کنیم و در زمینه مشکلات مراقبت‌های پزشکی و تامین دارو برای مردم فعالیت کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند. فارغ از اذعان به اثرات تحریم، وزیر بهداشت و معاونان وی برخلاف سیاست دولت دهم نگران اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز هستند. حسن امامی‌رضوی معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تبعاتی را برای نظام سلامت کشور دارد، می‌گوید: سیاست ما این است که در سال ۹۱ با توجه به اینکه بحث تحریم مطرح است باید بتوانیم اعتبارات را بجا هزینه کنیم و با صرفه‌جویی بتوانیم تبعات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را تا حد زیادی بی‌اثر کنیم.
در مقابل، در کنار تبعات اجرای هدفمندی یارانه‌ها، نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی و کسری بودجه نیز جزو جدایی‌ناپذیر ادبیات اقتصادی مسوولان وزارت بهداشت است.
به طوری‌که عباس حسنی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت عنوان می‌کند، حوزه سلامت سال ۹۱ را با کسری ۱۸۰۰‌میلیاردتومانی آغاز کرده است.

او با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۱ دولت نسبت به سال ۹۰ کمتر از ۵‌درصد رشد داشته است، اظهار می‌دارد: این در حالی است که بودجه سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹، ۳۴‌درصد رشد داشت، اما با این حال رشد اعتبارات و بودجه‌ها برای وزارت بهداشت در سال ۹۱، حدود ۲۹‌درصد بوده است ولی پس از هدفمندی یارانه‌ها فشار سنگینی به حوزه سلامت وارد شد به طوری که حوزه سلامت سال ۹۱ را با‌هزار و ۸۰۰‌میلیاردتومان کسری آغاز کرد.
حسنی با بیان اینکه با وجود این مشکلات نتوانستیم بیش از یک سال کارانه را پرداخت کنیم اضافه می‌کند: ولی با این حال توانستیم با درآمد اختصاصی و مدیریت خوب مسوولان سلامت ۷۰۰‌میلیاردتومان مازاد درآمد کسب کنیم.
قیمت تجهیزات پزشکی دو برابر شده است
مشکلات نظام سلامت و درمان کشور تمامی ندارد. ریشه این مشکلات در سال ۹۰ و ۹۱ بیش از پیش خود را نشان داده است اما کمترین قدمی در جهت رفع آنها برداشته نشده است.
علاوه بر بحران به‌وجود‌آمده دارو در کشور و وضعیت تجهیزات پزشکی نیز اگر بدتر از صنعت دارو‌سازی و واردات نباشد بهتر نیست. نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل متلاطم شدن نرخ ارز قیمت تجهیزات پزشکی در کشور نزدیک به دوبرابر شده است، می‌گوید: من فکر می‌کنم بیشتر از آنکه تحریم‌ها اثر‌گذار بوده است متلاطم شدن نرخ ارز در بروز مشکلات تاثیر داشته است، چراکه بانک مرکزی در انتقال ارز به خارج از کشور چند ماهی مشکل ایجاد کرد و همین امر موجب شد که واردات دارو و مواد اولیه با مشکل مواجه شود.

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان با انتقاد از سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی تصریح می‌کند: بانک مرکزی مدعی است که به تمام شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات و مواداولیه که وزارت بهداشت معرفی کرده، ارز داده است اما این شرکت‌ها این ادعا را قبول ندارند و می‌گویند ما حتی نتوانستیم با ارز دو‌هزار تومان پول از کشور خارج کنیم.
شهریاری با بیان اینکه همین موضوع سبب شد که در اواخر سال گذشته وزیر بهداشت برای حل این مشکل به بانک مرکزی برود، افزود: چندین جلسه در این زمینه گذاشته شد تا بتوانند ارز مواد اولیه دارویی را انتقال دهند، اما بانک مرکزی متاسفانه خوب عمل نکرد زیرا با اینکه محدودیت ارزی نداشتیم اما در انتقال ارز مشکل به وجود آمد.
این درحالی است که وزیر بهداشت در این رابطه معتقد است: باید در زمینه‌های تجهیزات، دارو و کیت‌های آزمایشگاهی، مراقبت‌های جدی داشته باشیم. وظیفه اصلی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که با مدیریت بتوانیم از این بحران‌ها که احتمال بروز آن در سال ۹۱ وجود دارد، عبور کنیم.
واردات تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت و دست دوم
بی‌ثباتی در بازار واردات و تولید دارو و تجهیزات پزشکی علاوه بر افزایش مقطعی آنها و تحمیل هزینه‌های گزاف به سلامت و درمان مردم اثرات غیرمستقیمی نیز داشته است چراکه شنیده‌ها حکایت از آن دارد، بازار تجهیزات پزشکی در کشور با توجه به اوضاع نامناسب واردات و تولید به دنبال واردات تجهیزات پزشکی دست دوم و بی‌کیفیت رفته‌اند. شهریاری نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر واردات تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت و دست دوم به کشور گفت: من این موضوع را نه رد و نه تایید می‌کنم چون سندی در دست نیست، اما واردات تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت و دست دوم امکان دارد که اتفاق افتاده باشد زیرا وقتی قیمت تجهیزات پزشکی افزایش پیدا می‌کند به‌ویژه بخش خصوصی در ورود تجهیزات پزشکی ناتوان می‌شوند و از همین‌رو مجبورند از تجهیزاتی استفاده کنند که چند سالی از عمر آنها گذشته است. نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان همچنین در مورد ورود تجهیزات پزشکی چینی به کشور می‌گوید: ورود تجهیزات پزشکی چینی به کشور هم مانند بقیه اجناس چینی است که به کشور وارد می‌شود و واردات تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت چینی از طریق مسافر به کشور صورت می‌گیرد و قطعا وزارت بهداشت مجوزی برای ورود چنین کالای بی‌کیفیتی صادر نمی‌کند.

تعرفه‌های درمانی ۹۱ در حد پیشنهاد است
جدای از مسایل مطرح‌شده تاخیر دولت در اعلام تعرفه‌های درمانی سال ۹۱ منجر به تحمیل دو موج گرانی هزینه‌های درمانی شده است چراکه سازمان نظام پزشکی کشور هفته گذشته در حالی پیشنهاد افزایش ۳۰‌درصدی تعرفه‌های درمانی در سال ۹۱ را به دولت ارایه داد که پیش از این وزیر بهداشت و معاونان او از احتمال افزایش ۱۵ تا ۲۵‌درصدی خبر داده بودند. تبعات این تناقض‌گویی از سوی متولیان اعلام تعرفه‌های درمانی در سال ۹۰ منجر به اعلام تعرفه‌های غیرواقعی، افزایش دلبخواه نرخ ویزیت و درمان در بخش خصوصی و مطب پزشکان، شانه خالی کردن سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت حق بیمه مراکز درمانی و در مجموع افزایش سرسام‌آور هزینه‌های درمانی مردم شده است.

علاوه بر این پس از تصویب تعرفه‌های درمانی در روز‌ها یا هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌شود، مراجعه‌کنندگان مراکز درمانی با دو موج گرانی هزینه‌های درمانی در سال ۹۱ روبه‌رو شوند، در ابتدا افزایش قیمتی که پزشکان با شروع سال جدید اجرا کرده بودند و دوم افزایش ۳۰‌درصدی که نرخ تعرفه‌های درمانی منجر به آن می‌شود.
در این رابطه حسن امامی‌رضوی معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با شرق با اشاره به اینکه نظر سازمان نظام پزشکی در رابطه با رشد ۳۰‌درصدی تعرفه‌های درمانی تنها در حد پیشنهاد است، می‌گوید: طبق قانون سازمان نظام پزشکی می‌تواند پیشنهاد‌های خود را در رابطه با تعرفه‌های درمانی ارایه دهد، اما نظر نهایی را دولت و شورای‌عالی بیمه می‌دهد که ما پیش از این اعلام کردیم که افزایش ۱۵ تا ۲۵‌درصدی برای تعرفه‌های درمانی مطلوب است.






اعتراف دولت به گرانی کالاها؛ بالاخره قیمتها در محله احمدی‌نژاد هم افزایش یافت

یک کار‌شناس مسائل اقتصادی گفت: بالاخره گویا قیمت کالا‌ها در محله آقای احمدی‌نژاد هم افزایش یافته است و ایشان و خانواده‌شان، پس از حدود ۷ سال، در جریان خرید کالا، پی به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها برده و به این باور رسیده‌اند که مردم تاکنون پر بیراه نمی‌گفتند که گرانی شرایط زندگی را برای آن‌ها سخت کرده است.
به گزارش فرارو، دکتر مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه اکنون هر آدم منصفی می‌تواند بر گرانی و تورم موجود صحه بگذارد گفت: به طور مثال تا شش ماه پیش موز کیلویی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان بوده است اما اکنون به کیلویی ۳۵۰۰ تومان آنهم نه در بهترین کیفیت رسیده است یا نان از زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ۵ برابر شده است و این شرایط برای سایر مواد خوراکی همچون گوشت، مرغ و… نیز حکم فرما ست.
وی با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها اقتصاد کشور را به هم ریخته است گفت: وقتی قیمت نان ۵ برابر می‌شود، قیمت آب و گاز و… چندین برابر می‌شود و به گفته بانک مرکزی، یارانه نقدی پرداختی به مردم تنها صرف غلبه بر تورم می‌شود و بسیاری ناتوان در پرداخت قبوض با یارانه‌ها هستند، نمی‌توان گفت که هدفمندی یارانه‌ها قانونی مفید برای کشور و اقتصاد بوده است.
این کار‌شناس مسائل اقتصادی گفت: بر اساس این قانون قرار بود، هدفمندی یارانه‌ها حامی تولید و تولیدکنندگان باشد، با این حال شاهد هستیم که از زمان اجرای آن، نه تنها هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نشده بلکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مانعی در برابر این بخش تبدیل شده است و در طول سال‌های اخیر بسیاری از تولید کنندگان عطای ماندن در حوزه را به لقایش بخشیده‌اند.
تقوی تصریح کرد: پیامد تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی نیز رشد روز افزون نرخ بیکاری و ناکام ماندن دولتمردان برای تحقق شعار و وعده ایجاد اشتغال بوده است.
این استاد دانشگاه گفت: در حالی این شرایط برای اقتصاد کشور به وجود آمده است که دولت آقای احمدی‌نژاد بیشترین درآمد نفتی را نسبت به سایر دولت‌ها داشته است و از حاصل فروش نفت، کشور درآمد هنگفتی کسب کرده و منابع ارزی زیادی به جیب دولت سرازیر شده است.
وی افزود: با این حال این درآمد نه تنها تغییری در شرایط زندگی مردم ایجاد نکرد است بلکه حتی نسبت به دوران پیش از تصدی دولت آقای احمدی‌نژاد زندگی مردم با افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید، به مراتب بد‌تر از گذشته شده است.
تقوی گفت: اعتراف دولت احمدی‌نژاد به وجود گرانی در کشور پس از گذشت حدود ۷ سال به خودی خود امری میمون و مبارک است هر چند به نظر می‌رسد که پذیرش این واقعیت کمی دیرهنگام باشد.
وی افزود: با این حال به نظر می‌رسد دولت که دیر وارد معرکه گرانی شده است می‌خواهد خیلی زود به نتیجه مورد نظر خود دست یابد و با ضرب و زور و بگیر و ببند مانع افزایش قیمت‌ها شود.
این استاد دانشگاه گفت: مشابه آزمونی که دولت احمدی‌نژاد به دنبال برگزاری آن است- که با احضار استانداران به آن‌ها دستور داده به عنوان روسای کارگروه کنترل بازار استان خود به تنظیم بازار بپردازند- پیش از این برگزار شده و نتیجه مطلوب از آن حاصل نشده است.
وی افزود: در رژیم گذشته وقتی که قیمت‌ها به طور نامعقولی افزایش یافته بود، شاه دستور داد تعدادی از دانشجویان را استخدام کنند تا آن‌ها با حضور در بازار گران فروشان را شناسایی کنند تا برخورد مناسب با آن‌ها صورت گیرد، اما این اقدام تنها منجر به برخورد با فروشندگان جزء شد و نتوانست درمانی بر درد گرانی باشد چرا که آن سیاست نه علمی بود و نه کار‌شناسی.
تقوی تاکید کرد: اقتصاد علم است و با علم هم نمی‌توان غیر علمی برخورد کرد باید دولت با برنامه کار‌شناسی شده و تدوین استراتژی و سیاست درست اقتصادی به مقابله با گرانی و تورم برود.
وی با بیان اینکه عمده مشکل اقتصاد کشور در حال حاضر رکود تورمی و نوسانات قیمت ارز است گفت: پیش از آنکه دولت به فکر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باشد ابتدا باید بر موانع پیش روی اقتصاد فائق آید و رکود تورمی و نوسانات قیمت ارز را را کنترل کند.
این‌ کار‌شناس مسائل اقتصادی گفت: در طول یک سال گذشته که فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد مردم متحمل فشارهای بسیاری شده‌اند که این فشار‌ها منجر به سخت‌تر شدن شرایط زندگی شده است بنابراین بهتر است دولت توصیه مجلس را بپذیرد و اجرای فاز دوم این قانون را به تعویق بیاندازد تا مردم بتوانند برای مدتی نفس تازه کنند.
تقوی در خاتمه گفت: اجرای فاز دوم یارانه‌ها بی‌تردید منجر به تشدید تورم خواهد شد و قیمت‌ها انواع کالا‌ها را مجدد افزایش خواهد داد این در حالی است که هیچ تغییری در درآمد مردم ایجاد نشده است و نسبت درآمد به افزایش قیمت‌ها بسیار ناچیز است.






تبلیغات زود هنگام ریاست جمهوری

کلمه_ بیتا موحد: در حالی که بیش از یکسال به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم مانده است، رسانه های محافظه کاران پر شده است از اخبار و شایعات مربوط به چگونگی شرکت اصلاح طلبان در این انتخابات. رسانه های وابسته به حکومت با استناد به اخبار و شایعاتی که هر روز انتشار می دهند به انجام مصاحبه هم روی آورده و از طرفی برخی از این رسانه ها که همواره مترصد هتاکی به اصلاح طلبان است، باز فرصت را مغتنم شمرده و توهین ها و فحاشی را نثار گروه ها و فعالان اصلاح طلب کرده است.
جدای از صحت و کذب اخبار منتشر شده که تاکنون از سوی هیچیک از شخصیت های اصلاح طلب مورد تایید قرار نگرفته است، بنظر می آید در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات فرمایشی مجلس نهم که با استقبال کمرنگ مردم رو به رو شده است، گروه های باصطلاح اصولگرا تلاش دارند بار دیگر تنور انتخاباتی را گرم کرده و نان خود را از آن بیرون بیاورند.
نزدیک به سه سال از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری گذشته است. انتخاباتی که به گفته میرحسین موسوی، رهبر دربند جنبش سبز، رویدادی بود برای ” تحمیل یک روش جدید از زندگی سیاسی” . شیوه ای که میرحسین موسوی نشانه های آن را دیده بود و بارها نسبت به آن هشدار داده و انذار کرده بود.
نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس به صراحت و روشنی گفته بود که متخلفان در صدد تثبیت یک دوره جدیدی در تاریخ کشور هستند. دوره ای که این رهبر جنبش سبز نتیجه آن را قانون گریزی، استبداد و دیکتاتوری پیش بینی کرده بود.
در کمتر از سه سال تمامی پیش بینی های این سیاستمدار مردمی خود را نشان داد و در برابر چشمان حیران و بهت زده مردم، رییس هیات دولت بعنوان قانون گریزترین فرد کشور از سوی نهادهای نظارتی معرفی شد و همه حامیان دیروز احمدی نژای یکصدا زبان به انتقاد او گشودند.
همانهایی که امروز بعد از گذشت نزدیک به سه سال حاضر نیستند به خطاها و اشتباهات استراتژیک خود در حمایت از این رییس متخلف دولت اشاره کنند، در یک اقدام زودرس و عقیم سیاسی، تبلیغات انتخابات ریاست را کلید زده و دلنگرانی های خود را از عدم حضور اصلاح طلبان با جعل اخبار و انتشار شایعات به نمایش می گذارند.
تجربه ای که ماه ها پیش از انتخابات فرمایشی مجلس نهم نیز از سوی گروه های به اصطلاح اصولگرا تکرار شد. آنان که از یک سو در تریبون های خود اصلاح طلبان را تهدید و تحدید می کردند و شرکت آنان را مشروط به توبه و انابه می کردند و از سوی دیگر با برگزاری جلسات و انتشار شایعات سعی در القای این باور داشتند که اصلاح طلبان هم رقیب این میدان انتخابات هستند.
هر چند آمار رسمی نشان از مشارکت شصت و هشت درصدی مردم در انتخابات فرمایشی مجلس دارد، اما آگاهان سیاسی و فعالان عرصه انتخاباتی بر این باورند که حضور اندک مردم در پای صندوق های رای نشان داده است که شکاف و بحران مشروعیت ایجاد شده پس از تقلبات سال ۸۸ نه تنها ترمیم نشده بلکه بر عمق آن نیز افزوده شده است.
محافظه کاران با علم به این بی اعتمادی گسترده مردم به رفتار سیاسی حاکمان یکسال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به استقبال آن رفته و در تلاشند تا رسوایی ناشی از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری و انتخابات فرمایشی مجلس نهم را تحت الشعاع قرار دهند.

گویی سیاستمداران حافظه تاریخی خود را برای چند صباحی بیشتر بر کرسی قدرت نشستن را از دست داده اند که اینگونه برای ورود اصلاح طلبان به صحنه مبارزه انتخاباتی تقلا می کنند. ظاهرا فراموش کرده اند برای حذف گروه های اصلاح طلب به چه ترفندها که متوسل نشدند و چه رجز خوانی ها که نخواندند و اعلام بی نیازی کردند از حضور آنان در صحنه مسایل سیاسی.
با گذشت سه سال از انتخابات مهندسی شده هنوز فعالان سیاسی، دلسوزان انقلاب و خدمتگذاران واقعی مردم به اتهامات واهی در زندانند.
هنوز هیچ نهادی شهادت ده ها شهید جنبش و صدها مجروح تظاهرات آرام و اعتراضی مردم را تایید نکرده و کسی در صدد دلجویی از خانواده آنان و شناسایی عوامل این جنایات بر نیامده است.
سه سال است پرونده کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک در مجلس و قوه قضاییه معطل مانده و عوامل و آمران این جنایات از منصبی به منصب دیگر می روند و فریاد قربانیان به جایی نمی رسد.
بی شک تا قبل از آزادی همه زندانیان سیاسی، تضمین حداقل آزادی های سیاسی، رسیدگی به پرونده متهمان جنایت کهریزک و کوی دانشگاه و دلجویی از خانواده های آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات، بحث شرکت در هر رقابت انتخاباتی از سوی اصلاح طلبان بی فایده است.
برای سبزها نهاد انتخابات اصلی ترین و کلیدی ترین راهکار رسیدن به اهداف اصلاح طلبانه است و شرکت در یک انتخابات قانونی، منصفانه و رقابتی آمال آنهاست، اما این شرکت مشروط به مقدمات و ملزوماتی است که در حال حاضر فضای سیاسی کشور فاقد آن است و تبلیغات زود رس که تنها با هدف انحراف افکار عمومی از توجه به سو مدیریت و بی کفایتی مسئولان در اداره امور جامعه، گرانی های افسار گسیخته، سیاست خارجی ماجراجویانه، تحریم های گسترده بین المللی و ده ها کاستی دیگر صورت می گیرد، راهکار مناسبی بنظر نمی آید.
همانطور که میرحسین موسوی بارها طی سه سال گذشته تاکید کرده است ” تدوین قانون شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخاباتها به نوعی که اعتماد ملت را به یک رقابت آزاد و منصفانه و بدون خدعه و دخالت قانع سازد . این قانون باید شرکت همه ملت را علیرغم تفاوت در آراء و اندیشه ها تضمین کند و جلوی دخالت های سلیقه ای و جناحی دست اندرکاران را بگیرد” تنها راهکاری است که می تواند از هم اکنون مد نظر آنانی باشد که مشتاق شرکت اصلاح طلبان در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری هستند.
در غیر اینصورت، آزموده را آزمودن دوباره خطاست و بی شک مردمی که هنوز پاسخ پرسش ساده ” رای من کجاست؟” را نگرفته اند، هیزم تنور انتخاباتی نخواهند شد و امیدی به شرکت در هیچ انتخاباتی نخواهند داشت.










توقف گلوله‌باران خونین حمص در آستانه ورود هیات سازمان ملل

موافقت دیرهنگام روسیه با افزایش تعداد ناظران صلح در سوریه

کلمه – گروه بین الملل: بعد از ۱۳ ماه درگیری و خونریزی و مرگ ۹ هزار نفر در سوریه، بالاخره روسیه رضایت داد تا سربازان کلاه آبی سازمان ملل بدون سلاح به سوریه اعزام شوند.
اگر قطعنامه جدید شورای امنیت در مورد سوریه به تصویب برسد تعداد ناظران صلح در سوریه از ۳۰ نفر به ۳۰۰ نفر می رسد. این ناظران به دلیل عدم پایبندی نیرو های امنیتی و دولت سوریه به طرح صلح کوفی عنان فرستاده شده اند و مامور نظارت بر این طرح هستند.
سازمان ملل تایید کرده است که رژیم سوریه به تعهدات خود پای‌بند نیست. آمریکا خواهان شدیدترین اقدامات تحریمی است. فرانسه برای فشار بر اسد به گزینه‌های دیگر فکر می‌کند. اما روسیه به دلیل منافع حاصل از فروش سلاح و همچنین داشتن پایگاه های نظامی دریایی در آب های سوریه در مقابل کشتار مردم این کشور توسط نظامیان وابسته به اسد تا کنون قطعنامه هایی سازمان ملل بر علیه دولت سوریه نوشته بود را وتو کرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، در حال حاضر ناظران بین المللی که تا کنون به سوریه اعزام شده اند برای بازدید به شهر حمص رفته‌اند. حمص که از پایگاه‌های اصلی مخالفان دولت سوریه به شمار می‌رود، هفته‌ها زیر آتش نیروهای ارتش بوده است. حمص بیشترین تعداد کشته ها را در اعتراضات سوریه داشته است.
خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داده است که گروه ناظران سازمان ملل متحد با فرماندار حمص دیدار و از بخش‌هایی از این شهر بازدید کرده‌اند. اما مخالفان با افشای فریبکاری دولت سوریه اعلام کرده اند که ارتش روز شنبه، ۲ اردیبهشت، در آستانه سفر هیات ناظران سازمان ملل متحد به حمص، گلوله‌باران این شهر را متوقف کرده است.
با وجود کاهش قابل توجه خشونت‌ها در سوریه، مخالفان دولت و خبرنگارانی که در سوریه هستند، از موارد بسیاری از زیرپا گذاشته شدن آتش‌بس در این کشور خبر داده‌اند. به گزارش رویترز، روز جمعه ۱ اردیبهشت، دست‌کم ۲۳ نفر در سوریه کشته شدند؛ ۱۰ نفر از این افراد بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای که نیروهای امنیتی را هدف قرار داده بود، جان خود را از دست دادند و دیگر قربانیان، اغلب در گلوله‌باران شهر حمص توسط نیروهای ارتش کشته شدند.
گزارش شده است که کشورهای جهان به دنبال یافتن راه‌هایی برای کمک و امدادرسانی به ساکنان سوریه نیز هستند. در توافقی که نمایندگان کشورها در ژنو داشتند، پیش‌نویس طرحی برای تامین ۱۸۰ میلیون دلار به منظور فراهم کردن منابع غذایی، دارویی و دیگر تدارکات مورد نیاز یک میلیون نفر در داخل خاک سوریه مورد توافق قرار گرفت. این مبلغ، اضافه بر کمک‌هایی است که هم‌اکنون به پناهجویان سوری در کشورهای همسایه سوریه ارائه می‌شود.
با این حال، اجرایی کردن این طرح نیازمند تایید دولت سوریه است و گفته شده است که مهم‌ترین موضوع، تعداد امدادگرانی است که اجازه می‌یابند وارد خاک سوریه شوند.
نشست فوق العاده شورای امنیت
نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه (۱ اردیبهشت) در یک نشست فوق‌العاده ساعت‌ها بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ی جدیدی در مورد سوریه رایزنی کردند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه تاکید کرد که کشورش مدافع افزایش ناظران و فرستادن هرچه زودتر آنان به سوریه است. لاوروف همچنین از شورای امنیت خواسته که در قطعنامه‌ جدید خود همه‌ طرف‌های درگیر در بحران سوریه را متعهد کند در چارچوب طرح‌های کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد، فعالیت کنند. این درخواست در پیش‌نویس قطعنامه گنجانده شده است.
سفیر فرانسه در سازمان ملل، ژرار آرو، می‌گوید متن پیش‌نویس مورد توافق اعضا جمعه شب برای نهایی شدن به پایتخت کشورهای عضو فرستاده شده است. به این ترتیب ظاهرا مانعی برای تصویب آن در نشست عصر روز شنبه‌ شورای امنیت وجود ندارد.
نماینده روسیه در سازمان ملل، ویتالی چورکین، ابراز امیدواری کرده است که تمام ۱۵ عضو شورای امنیت به قطعنامه‌ جدید رای مثبت دهند. سوزان رایس، سفیر آمریکا در این سازمان، می‌گوید امکان مخالفت برخی از اعضا منتفی نیست. او می‌افزاید ممکن است برخی از کشورها پس از بررسی پیش‌نویس روز جمعه خواستار افزودن نکاتی به قطعنامه نهایی بشوند.
متنی که قرار است به رای‌گذاشته ‌شود ترکیب تعدیل یافته‌ دو پیشنهاد روسیه و اتحادیه اروپا برای حل بحران سوریه است. ظاهرا یکی از اختلاف‌های دو پیشنهاد یاد شده به پیش‌شرط‌هایی برای اعزام ناظران صلح به سوریه مربوط می‌شود. روسیه مخالف هرگونه پیش‌شرطی است که تعهد جدیدی برای حکومت بشار اسد به وجود آورد.
در متن تعدیل شده کشورهای عضو شورای امنیت توافق کرده‌اند که بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، با توجه به شرایط سوریه در مورد فرستادن ناظران صلح به این کشور تصمیم بگیرد. مطابق نظر روسیه سربازان کلاه آبی سازمان ملل باید بدون اسلحه به سوریه اعزام شوند اما فرماندهی آنها را یک نظامی بر عهده داشته باشد. قرار است این نیروها به وسیله‌ی امدادگران غیرنظامی تقویت شوند. ماموریت ناظران سازمان ملل در دور اول برای سه ماه در نظر گرفته شده است.
کشورهای اروپایی در طرح خود شرط اعزام ناظران را رعایت یک آتش‌بس واقعی و پایدار از سوی نیروهای دولتی عنوان کرده بودند. فعالان حقوق بشری می‌گویند از ۱۲ آوریل که حکومت بشار اسد موافقت خود را با طرح کوفی عنان اعلام کرد تا کنون ۱۳۰ نفر در درگیری‌های خشونت‌آمیز سوریه جان خود را از دست داده‌اند. آتش بسی که از یک هفته پیش اعلام شده بارها نقض شده است.






حضور ارتش ایران در منطقه دارفور سودان

برخی افسران یگان حافظ صلح نیروی زمینی ارتش ایران بنا بر وظایف محوله در منطقه دارفور سودان در حال گذراندن عملیات هستند.
پس از آنکه تعدادی از نیروهای حافظ صلح ارتش در قالب تیم افسران ناظر نظامی سازمان ملل در سال ۱۳۸۲ به کشورهای اتیوپی و اریتره جهت برقراری و تعیین مرزهای دو کشور اعزام و چندین نفر از افسران دیگر نیز به صورت متعدد به کشورهای سودان شمالی و جنوبی، اتیوپی، اریتره و منطقه دارفور اعزام شده بودند، هم اکنون نیز برخی از این افسران یگان حافظ صلح نیروی زمینی ارتش بنا بر وظایف محوله در منطقه دارفور در حال گذراندن ماموریت هستند.
این در حالی است که به دنبال انتخابات چند منظوره سودان در فروردین ماه سال ۸۹، کشور سودان جنوبی در تیر ۱۳۹۰ رسمیت یافت.
جنگ میدان نظامیان دافور و گروه مخالفان از سال ۲۰۰۳ تا اکنون ادامه دارد.
به گزارش سازمان ملل، طی درگیرهای نظامیان دافور و گروه های شورشی مسلح تقریبا از ۳۰۰ تا۵۰۰ هزار نفر کشته شده و بیش از دو نیم میلیون ترک وطن کرده اند.
گردان حافظ صلح به عنوان یکی از شاخص‌ترین یگان‌های ارتش، از اهمیت بالایی در کشور و مجامع بین‌المللی برخوردار بوده و این یگان در سال ۱۳۷۱ به منظور انجام ماموریت‌های بشردوستانه تشکیل شده است.
امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش ایران نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه یگان حافظ صلح ارتش بخشی از نیروی زمینی ارتش محسوب می شود، تصریح کرد: سازمان ملل نیز برای این یگان، آموزش‌ها و بازدیدهای دوره ای دارد که این امور در ایران انجام می شود.
سرلشکر صالحی با اشاره به برخی اعزام‌ها در سالهای گذشته گفت: تاکنون ما اعزام یگانی نداشته‌ایم اما این آمادگی را هم داریم که در صورت نیاز و بنا بر هماهنگی دستگاههای مربوط، یگان حافظ صلح ارتش را به کشورهای مورد نیاز اعزام کنیم.








قیمت شیر خام ۷۲۰ تومان تعیین شد

سحام نیوز: دبیر انجمن صنایع لبنی با تشریح جزئیات افزایش ۱۴ درصدی قیمت شیر خام گفت: در جلسه امروز (شنبه) استانداری تهران با دامداران، قیمت هر کیلوگرم شیر خام ۲٫۸درصد چربی با بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۷۲۰ تومان تعیین شد.
رضا باکری در گفتگو با مهر از تعیین قیمت ۷۲۰ تومانی برای شیر خام در جلسه امروز استانداری تهران با دامداران تعیین شد و گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته در جلسه امروز که تا لحظاتی پیش به طول انجامید، قیمت هر کیلوگرم شیر خام ۲٫۸ درصد چربی با بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۷۲۰ تومان تعیین شد.

دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: همچنین بر اساس توافق صورت گرفته قرار بر این شد که پاداش چربی هر ۰٫۱ درصد نیز ۱۰ تومان تعیین شد.
وی تصریح کرد: علت به طول انجامیدن جلسه این بود که استاندار تهران از قیمت پیشنهادی دامداران برای شیر خام قانع نمی‌شد و به همین دلیل زمان زیادی از جلسه صرف توافق میان استاندار و دامداران شد.
به گفته باکری، این قیمت روز دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه در جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور معاون اول احمدی نژاد برگزار خواهد شد، باید مورد تائید نهایی قرار گیرد و پس از تصویب و ابلاغ آن، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ انواع فرآورده‌های لبنی را اصلاح خواهد کرد.








ماجرای اقامت خانواده سخنگوی وزارت خارجه در انگلیس

سحام نیوز: یک سایت اصولگرا، در گزارشی به ابعاد زندگی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه کشور؛ و سوالات مطرح شده در نشریه ۹دی از وزیر خارجه پرداخته است. سایت مشرق، در گزارشی نوشت:
مهم‌ترین رکن دیپلماسی رسمی کشور، وزارت امور خارجه است. گرچه برخی نهادهای دیگر از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل بیت(س)، مراکز علمی و دانشگاهی و… نیز در مناسبات جهانی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در امر دیپلماسی عمومی ایفای نقش می کنند، اما متولی رسمی دیپلماسی، یک وزارت خانه مشخص و آن هم وزارت امور خارجه است. بدیهی است برای رفع کاستی‌ها و ضعف‌های موجود در این عرصه نیز باید در نگاه نخست سراغ وزارت امور خارجه رفت.
دستگاه دیپلماسی به ویژه در امر دخالت‌های نابه‌جای کشورهای غربی در امور داخلی کشورمان و حمایت صریح از فتنه‌گران در سال ۸۸ موضع فعالی نداشت. در مقابل در جریان جنبش های اعتراضی در آمریکا، انگلیس، فرانسه و… نیز شاهد دفاع جدی وزارت خارجه از مستضعفان این کشورها نبودیم. به این موضع غیر فعال باید انفعال جدی وزارت امور خارجه در حمایت از «بیداری اسلامی» را نیز اضافه کرد. اما در این میان، نحوه مواجهه وزارت امور خارجه به ویژه سخنگوی دستگاه دیپلماسی با انگلیس، بیش از همه قابل توجه است.
نشریه ۹ دی در این زمینه به طور اجمالی فعالانه‌ترین موضع‌گیری‌های سخنگوی وزارت خارجه در قبال دولت لندن را بر شمرده است.
آقای رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خاجه، در پی اقدام پلیس انگلیس در قتل یک جوان رنگین پوست و نقض آشکار حقوق بشر در این کشور که مقدمه تابستانی داغ را در خیابان‌های این کشور فراهم ساخت به این جملات تعارف آمیز، اکتفا کرد: «دولت انگلیس از هرگونه برخورد خشونت آمیز پلیس این کشور جلوگیری نماید و با انجام گفتگو و بررسی درخواستهای تظاهر کنندگان موجب بازگشت آرامش گردد. امیدوارم نهادهای مستقل حقوق بشری در راستای رعایت آزادیهای فردی و صیانت از حقوق شهروندی با انجام تحقیقات لازم ، نسبت به روشن کردن چگونگی کشته شدن جوان سیاه پوست در تاتنهام اقدام نمایند.» (رسانه‌ها. ۹ مرداد ۱۳۹۰)

در پی گسترش موج اعتراض‌ها در شهرهای مختلف انگلیس و ضد و خوردهای شدید پلیس این کشور با مردم در ماه‌های بعدی نیز شاهد موضع‌گیری چندان جدی‌تری از سوی آقای سخنگو نبوده‌ایم.
به یاد داریم که در هشتم آذر ۱۳۹۰ دانشجویان ایرانی وارد سفارت انگلیس در تهران شدند. وی در این خصوص می‌گوید: «آنچه در ارتباط با سفارت انگلیس در تهران رخ داد اتفاقی غیر قابل پیش بینی و در پی عصبانیت برخی از تظاهرکنندگان از رویکرد دولت انگلیس در قبال جمهوری اسلامی ایران بود که با هوشمندی و تدابیر اتخاذ شده از آسیب دیدن دیپلمات‌ها جلوگیری شد و برخورد با متخلفین از سوی قوه قضاییه تحت بررسی و پیگیری است. بدیهی است دولت جمهوری اسلامی ایران متقابلا اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهد داد و مسئولیت حفاظت از اموال و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در لندن را متوجه دولت انگلیس می داند.» (خبرگزاری‌ها- ۱۰ آذر ۱۳۹۰)
آیا آقای سخنگو نمی‌توانست ضمن رعایت مناسبات دیپلماتیکی فهرستی از انبوه برخوردهای استعمار پیر علیه ملت ایران را ذکر کند؟ اما چرا چنین نکرد!
وی در ۱۸ آذر به خبرگزاری فارس گفت: «ایران در حال بررسی گزینه‌هایی برای تعیین حافظ منافع در بریتانیا است.»
اما یک روز بعد حتی همین اظهار نظر را هم تلطیف کرد و گفت: «با توجه به اینکه رابطه کشور ما و انگلیس به طور کامل قطع نشده، فعلا به لحاظ روابط سیاسی در مرحله‌ای نیستیم که تعیین حافظ منافع در انگلیس مطرح باشد. ما به دنبال روشن شدن آخرین وضعیت روابط و تصمیمات مقتضی در این زمینه هستیم.» (فارس-۱۹ آذر ۱۳۹۰)
این اظهار نظر دوگانه موجب شد که بی بی سی، آن را به منزله عقب نشینی دستگاه دیپلماسی ایران قلمداد کند و با ذوق‌زدگی به بازتاب وسیع اظهارات جدید آقای سخنگو بپردازد. بررسی اجمالی مواضع‌ آقای سخنگو در قبال کشورهای غربی به ویژه انگلیس، انفعال شگفت آور وی را در مواجهه با این کشورها نمایان می‌سازد. وی تا زمانی که مجلس شورای اسلامی طرح کاهش روابط با انگلیس را مطرح نساخته بود، موضعی جدی علیه دخالت‌های نابه‌جا و مکرر انگلیس در امور داخلی ایران نداشت. همانطور که موضع‌گیری محکمی از او در قبال رفتار خشونت‌بار پلیس انگلیس علیه مستضعفان این کشور را شاهد نیستیم. همانطور که اثری از مواجهه فعال وی در قبال عزیمت رزمناو انگلیسی به خلیج فارس وجود ندارد. همانطور که ادبیات آقای سخنگو در بیان «آمادگی ایران برای مذاکره با اشتون انگلیسی» کمی حاکی از ذوق‌زدگی است. همانطور که…
آیا به نظر نمی‌رسد وزیر محترم امور خارجه باید فرصتی را برای تحقیق و تفحص در خصوص راز این انفعال اختصاص دهد. برای اینکه آدرس مشخصی برای تحقیق و تفحص آقای دکتر صالحی داشته باشیم پرسش هایی که هفته نامه ۹ دی از آقای وزیر کرده است را با هم مرور می کنیم.
آقای سخنگو چه نسبتی با انگلیس دارد؟
فرزندان و خانواده آقای سخنگو در کجا اقامت دارند؟ کجا تحصیل می‌کنند؟
چه کسانی خانه گران‌قیمت در انگلیس خریداری کرده‌اند؟ پول خرید چنین خانه‌ای از کجا تامین شده است؟
آیا عزیمت ناگهانی محمود خاوری مدیر عامل بانک ملی به کانادا و انتشار خبر اقامت وی در یک خانه گران‌قیمت، نباید وزارت امور خارجه را در خصوص همکارانش به ویژه همکارانی در این سطح هوشیار سازد؟
اگر وزارت امور خارجه قصد هوشیار شدن در این خصوص را دارد که امیدواریم چنین باشد، می‌بایست نسبت آقای سخنگو با کانادا را مورد تحقیق قرار دهد؟ آقای سخنگو در کدام دانشگاه کانادائی، مدرک کارشناسی ارشد خود را تهیه کرده است؟
آقای سخنگو در زمان تهیه این مدرک از دانشگاه کانادائی در کدام کشور آسیائی عهده دار سفارت بود، در این شرایط وی اساساً چگونه با دانشگاه محل تحصیل خود مرتبط شد؟
در حالی که مأموریت‌های آقای مهمان‌پرست در سفارت دو کشور، به دلایلی چون ناکارآمدی، ناتمام ماند وی چگونه تا سطح سخنگوئی دستگاه دیپلماسی آن هم در چنین شرایط حساسی ارتقاء یافت؟
جهان چون موی زنگی پیچ در پیچ است و مستضعفان در جستجوی روزنه‌ای برای الهام‌یابی از انقلاب اسلامی ایران هستند. در این شرایط، شایسته نیست، سخنگوی وزارت امور خارجه در اختیار سخنگوئی ناکارآمد بماند. ناتوانی وی برای دفاع از حیثیت دیپلماتیک کشور وی را به تکرار جملات کلیشه‌ای «محکوم می‌کنیم»، «توصیه می‌کنیم»، «تکذیب می‌شود»، «امیدواریم» مشغول می‌سازد.






دستور ویژه ذخیره‌سازی گسترده ۱۰ قلم کالا صادر شد

سحام نیوز: یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به تازگی دستور جدیدی به این وزارتخانه برای ذخیره‌سازی ۱۰ قلم کالای اساسی، حساس و مورد نیاز مردم صادر شده که بر اساس آن، قرار است شرکت بازرگانی دولتی ایران به همراه بخش‌خصوصی، کار ذخیره‌سازی را انجام دهند.
یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت که نخواست نامش در خبر ذکر شود، در گفتگو با مهر گفته است: به تازگی دستور جدیدی به وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است که بر اساس آن، کار ذخیره‌سازی ۱۰ قلم کالای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم در سبد خانوارها به صورت گسترده صورت گیرد.

وی افزود: بر این اساس، شرکت بازرگانی دولتی ایران زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت از بخش دولتی مکلف شده است تا با همراهی بخش خصوصی، کار ذخیره‌سازی این کالاها را به عهده گیرد.
به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این دستور از ۱۰ قلم کالا نام برده شده است که با اولویت بخش خصوصی این کالاها ذخیره سازی شود و در صورت عدم تمایل بخش خصوصی به این کار، شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد عمل شده و کار ذخیره سازی را انجام دهد، البته منابع مالی لازم نیز باید از سمت دولت تامین شود.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در این فهرست ۱۰ گانه ۶ کالای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم و ۴ نهاده دامی و تولیدی به چشم می‌خورد. برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند، گندم، ذرت، جو از جمله این کالاها هستند.
به گزارش مهر، این در شرایطی است که مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به تازگی اعلام کرده است که ذخیره‌سازی کالا باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد.
وی اعلام کرده است که این ذخیره‌سازی به منظور تامین و تنظیم بازار در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها است و بر این اساس، نظارتها افزایش خواهد یافت و کار ذخیره‌سازی به صورت گسترده از سوی دولت و اصناف انجام خواهد شد.






مصباح: حمایت از احمدی نژاد در جهت ترویج مشایی حرام است

سحام نیوز: محمد نبی حبیبی٬ دبیر کل حزب موتلفه اسلامی به نقل از محمدتقی مصباح یزدی اعلام کرد: «اگر حمایت از آقای احمدی‌نژاد مستلزم ترویج مشایی می‌شود، حمایت از احمدی‌نژاد حرام است.»
به گزارش مهر، وی وی که در اجلاس سراسری دبیران استانهای حزب موتلفه اسلامی سخن می گفت در خصوص نقاط ضعف جبهه پایداری اظهار داشت: نقاط ضعف اساسی در جبهه پایداری وجود دارد. آیت الله مصباح در خصوص قهر رئیس جمهوری در سال گذشته فرموده بودند که اگر حمایت از آقای احمدی نژاد مستلزم ترویج مشایی می شود ، حمایت از احمدی نژاد حرام است.
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: الان جبهه پایداری پشتیبان آقای احمدی نژاد است، سوال ما از جبهه پایداری این است که مگر شما مرید آیت الله مصباح یزدی نیستید؟ مگر احمدی نژاد از مشایی حمایت نمی کند؟ احمدی نژاد منهای مشایی وجود ندارد و چرا شما حمایت خود را پنهان می کنید.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پایان گفت: ما با تمام توان از لیست جبهه متحد اصولگرایان حمایت می کنیم .








فعالیت «بیش از ۲۰ هزار مبلغ زن» در ایران

به گزارش دانشجونیوز به نقل از رسانه های دولتی، این مقام حوزوی گفته است: "مبلغان خواهر در مراکز مختلف چون دانشگاهها و اردوهای دانشجویی حضور یافته و فعالیتهای تبلیغی انجام می دهند."
صانعی گفت: "بنابر تقاضای مراکز مختلف از مدیریت های استانی حوزه های خواهران در سراسر کشور برای بهره مندی از حضور طلاب خواهر، اعزام به مراکز مختلف انجام می شود."
صانعی همچنین از "دوره های مهارتی" خبر داده و افزوده است: "دوره های مهارتی تبلیغ ویژه مبلغان زن در طول سال برگزار می شود."
وی ادامه داد: "این دوره ها به منظور آشنایی با میزان توانمندی و فعالیتهای تبلیغی خواهران و آماده سازی ایشان برای فعالیتهای تبلیغی و دینی برگزار می شود."
صانعی تاکید کرد: "اعزام مبلغان خواهر به مراکز مختلف چون مدارس، دانشگاهها و مجالس عمومی با توجه به نوع مخاطبان و توانمندی مبلغان در دستور کار حوزه های علمیه خواهران در طول سال قرار دارد."
پیش از این وزیر آموزش و پرورش ایران گفته بود که در تدوین سند نخبگان آشنا به فلسفه آموزش و پرورش اسلامی مشارکت داشته‌اند. او گفته بود این سند تمام کتاب‌های درسی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. برخی از برنامه‌هایی که قرار است تحول مورد نظر را در آموزش و پرورش به وجود آورد از مدت‌ها پیش به اجرا گذاشته شده. استفاده از طلاب و روحانیان حوزه علمیه در مدرسه‌ها یکی از این اقدام‌هاست.
برنامه‌ی همکاری وزارت آموزش و پرورش با حوزه علمیه قم، اواخر دولت نهم وارد فاز جدیدی شد. در توافقی که میان این دو نهاد به عمل آمد قرار شد از ابتدای سال تحصیلی جاری اداره‌ی بیش از چهار هزار مدرسه و موسسه آموزشی به حوزه سپرده شود.
چندی پیش نهادی تشکیل شد که ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش نام دارد. دبیر این ستاد حجت‌الاسلام علی ذوعلم، نوزدهم اردیبهشت ۸۹ به خبرگزاری مهر گفت یکی از عرصه‌هایی که لازم است همه نهادها و سازمانها مشارکت داشته باشند ارتقای سطح دینی و اخلاقی دانش آموزان است و روشن است که حوزه‌های علمیه بیشتر از دیگر نهادها می‌توانند در این موضوع فعال باشند.
ظاهرا مسئولان دولت و مقام‌های ارشد حکومت امیدوارند با تغییراتی که در آموزش و پرورش به وجود می‌آورند جلوی بسیاری از مشکلات دیگر را بگیرند. حمیدرضا حاجی بابایی معتقد است اگر می‌خواهیم انحرافات اجتماعی در جامعه نداشته باشیم باید به آموزش و پرورش توجه کنیم.
مدیر حوزه علمیه قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی آبان‌ماه سال ۸۸ گفته بود اگر توانستیم آموزش و پرورش را دینی و اسلامی کنیم، نیازی نیست که به سوی اسلامی کردن دانشگاه‌ها برویم، زیرا دانش‌آموزان از پایه درست تربیت شده‌اند. ظاهرا این سخن که در حضور آیت‌الله خامنه‌ای بیان شد بسیار مورد توجه او قرار گرفته. به همین دلیل با تاکید و توصیه‌ی اوست که وزارت آموزش و پرورش به مدرسه‌ها توجهی خاص دارد.





نرگس محمدی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر روز شنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۱ پس از احضار به اداره اطلاعات زنجان، بازداشت و به تهران منتقل شد.
به گزارش فارس شنبه نرگس محمدی به دادسرای زندان اوین برای اجرای حکم شش سال زندان تعزیری احضار شده بود.
نرگس محمدی و شمار دیگری از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر از سوی دادگاه انقلاب متهم به عضویت در یک گروه غیر قانونی شده اند.
کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ۳۰ دی ماه ۱۳۸۷ دفتر آن را پلمپ و برخی از اعضای آن را بازداشت کردند. عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف زاده، دو عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر هستند که در حال حاضر در زندان به سر می برند.
نرگس محمدی، همسر تقی رحمانی از فعالان ملی- مذهبی است که پس از خروج اجباری همسرش از ایران، سرپرستی دو کودک خردسال خود را به تنهایی برعهده گرفت. او که در خرداد سال ۱۳۸۹ مدتی را در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی بود، به دلیل حمله های عصبی و بی حسی بدنش از زندان آزاد شد.








آخرین مهلت برای خروج افاغنه از مازندران خرداد ۹۱ است

خبرگزاری هرانا - مدیر کل دفتر اتباع و مهاجران خارجی استانداری مازندران بر خروج اتباع غیرمجاز در مازندران تاکید کرد و گفت: اتباع بیگانه غیرمجاز تا پایان خرداد مهلت دارند تا استان را ترک کنند.
سید تقی شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای تامین مازندران و تایید آن از سوی کارگروه کشوری، مازندران به‌عنوان تنها استان ممنوع برای حضور اتباع مجاز و غیرمجاز افغانی شناخته شده است.
وی تصریح کرد: امسال یک مصوبه اولویت‌ دار برای خروج اتباع خارجی در مازندران اجرایی شده و این قانون شامل تمامی افغان‌‌های مجرد، متاهل، دارای مجوزو غیرمجوزدار و دارای گذرنامه می‌شود.

شفیعی با بیان اینکه این مصوبه یک فرصت طلایی برای مازندران در راستای پاکسازی استان از اتباع بیگانه است، اظهار داشت: از دوم اردیبهشت ماه لغایت ۱۹ خرداد ماه سالجاری تمامی اتباع بیگانه‌ای که با عنوان غیرمجاز وارد شده‌اند تعیین تکلیف شده و باید استان را ترک کنند.
وی با اشاره به اینکه قانون نیروی انتظامی را ملزم کرده‌ است که نسبت به دستگیری و اخراج این اتباع از مازندران اقدام کند، افزود: همه موظف به اجرای این قانون و پاکسازی استان از این اتباع هستیم.
مدیرکل مهاجران و اتباع خارجی استانداری مازندران با اشاره به دغدغه اشتغال در کشور و منطقه ادامه داد: امروز دیگر حضور افغان‌ها برای مازندران یک تهدید به شمار می‌رود چرا که اتباع بیگانه‌ای که به صورت غیرمجاز وارد کشور شده‌اند فرصت‌های شغلی را اشغال نموده‌اند.
وی ادامه داد: بسیاری‌ از پیمانکاران‌ به علت‌ پایین‌ بودن‌ دستمزد و پرداخت‌ نکردن‌ بیمه‌ از اتباع‌ افغان‌ استفاده‌ می‌ کنند و بکارگیری آنان در مشاغل انگیزه ماندن آن‌ها را تقویت می‌کند.
شفیعی با تاکید بر اینکه استفاده پیمانکاران از اتباع خارجی غیر قانونی است گفت: کارفرمایان از بکارگیری اتباع خارجی خودداری کنند.
مدیر کل دفتر اتباع و مهاجران خارجی مازندران با اشاره به استفاده این اتباع بیگانه از سرانه درمانی و سرانه تحصیلی گفت: سه هزار مهاجر افغانی به طور ثابت و ۲۴هزار نفر به صورت غیر مجاز در استان حضور دارند.
وی از تشکیل گشت‌ ویژه‌ اتباع‌ خارجی‌ برای‌ شناسایی‌ و ساماندهی‌ آنان‌ در شهرهای‌ مازندران‌ خبر داد و یادآور شد: باید اتباع‌ خارجی‌ در کوتاه ترین‌ زمان‌ شناسایی‌ و برای‌ بازگشت‌ به‌ کشور ساماندهی‌ شوند.









دستگيری ۲۰ نفر دیگر در مهمانی های مختلط

خبرگزاری هرانا - ماموران انتظامي حصار گلستان، برگزارکنندگان ۲ پارتي شبانه را دستگير و مقاديري مشروبات الکلي کشف کردند.
به گزارش خراسان، ماموران پاسگاه انتظامي حصار گلستان، در پي کسب اطلاعاتي مبني بر برگزاري ۲ پارتي شبانه در باغ هاي اطراف طرقبه، بلافاصله به دستور سرهنگ صارمي (فرمانده انتظامي طرقبه و شانديز) براي بررسي موضوع به محل اعلام شده عزيمت کردند. آنان پس از حصول اطمينان از برپايي پارتي شبانه با هماهنگي مقام قضايي وارد اين ۲ مکان شدند که در نتيجه ۲۰ تن از عوامل و برگزارکنندگان پارتي را که به صورت مختلط و با پوشش نامناسبي در محل حضور داشتند دستگير کردند.
در بازرسي از محل برگزاري پارتي شبانه نيز مقاديري مشروبات الکلي کشف و ۱۱ دستگاه خودرو نيز توقيف شد. شايان ذکر است: پرونده دستگيرشدگان که ۱۱ تن از آنان مرد و ۹ تن از آنان نيز خانم هستند در دادسراي عمومي انقلاب طرقبه توسط قاضي جان پور تحت رسيدگي قرار گرفت.
 فرمانده انتظامي طرقبه و شانديز در اين باره به گفت: ماموران انتظامي با هرگونه مظاهر فساد که موجب انحراف جوانان مي شود با قدرت برخورد خواهند کرد. سرهنگ صارمي افزود: اين عمليات نيز در راستاي اجراي طرح مبارزه با مظاهر علني فساد و جلوگيري از اشاعه فساد و فحشا در جامعه انجام شد. وي از شهروندان خواست تا هرگونه اطلاعات خود درباره برگزاري مجالس مختلط را با تلفن ۱۱۰ اطلاع دهند.








تجمع دوباره کارگران لوله‌سازی خوزستان

خبرگزاری هرانا - به دنبال حل نشدن مشکلات کارخانه لوله‌سازی خوزستان، کارگران این کارخانه باز هم در مقابل استانداری تجمع کردند.
بنا به گزارش فارس، مشکلات شرکت لوله‌سازی خوزستان که از تولید کننده‌های اصلی لوله‌های مورد نیاز کشور است، از سال ۸۱ با واگذار شدن به بخش خصوصی ناکارآمد آغاز شد و کارگران این شرکت بار‌ها در اعتراض به وضعیت خود دست به تجمع زده‌اند.
 کارخانه لوله‌سازی خوزستان، حدود ۴۰۰ کارگر رسمی و قراردادی دارد، که قریب به پنج سال است با مشکلات این شرکت دست و پنجه نرم می‌کنند و حقوق آن‌ها چندین ماه است که به دلیل مشکلات کارخانه از جمله بدهی‌های کلان به بانک‌ها و مدیریت‌های ناکارآمد پرداخت نشده است. در صورت راه اندازی خط تولید می‌توان اشتغال این کارخانه را به ۷۰۰ نفر افزایش داد.
دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در این باره اظهار کرد: مشکلات کارگران این شرکت با گذشت چند سال هنوز به قوت خود باقیست.
آقایار حسینی افزود: هر چند تعدادی از کارگران این شرکت بازنشسته شدند، اما تعداد زیادی از کارگران بیش از ۲۵ ماه حقوق طلب دارند و سنوات خدمتی آن‌ها نیز پرداخت نشده است.
وی خواسته این کارگران را راه‌اندازی مجدد کارخانه لوله سازی عنوان کرد و گفت: کارگران معتقد هستند که راه‌اندازی خط تولید این کارخانه که مشتریان زیادی در کشور دارد، مهم‌ترین اقدام برای حل مشکل آنهاست.
به گفته وی، بدهی این کارخانه به سازمان تامین اجتماعی نیز باعث شده کارگران نتوانند از دفترچه‌های درمانی خود استفاده کنند.








کارگران نساجی مازندران ۱۸ ماه حقوق طلبکارند

خبرگزاری هرانا - یک فعال کارگری با اشاره به ۱۸ ماه تعویق در پرداخت حقوق کارگران نساجی مازندران، گفت: کارگران نساجی مازندران در بد‌ترین شرایط معیشتی به سر می‌برند.
به گزارش ایلنا، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اشاره به اینکه خصوصی سازی یعنی عدل، انصاف، مروت، تقسیم عادلانه ثروت، کوتاه شدن فاصله فقر و غنا و توسعه صنعت، افزود: متاسفانه در استان مازندران خصوصی سازی واحد‌های تولیدی به اخراج، بی‌بند و باری، ناهنجاری‌های اجتماعی، تعطیلی کارخانجات، تعدیل و بیکاری کارگران، حقوق نگرفتن و فقر کارگران معنی شده است.
نصراله دریابیگی در ادامه افزود: علی‌رغم همه تلاش‌های مسئولان محلی متاسفانه هیچ گوش شنوایی فریاد‌های حق طلبانه کارگران نساجی مازندران را نمی‌شنود.
 او با بیان اینکه در ایام عید امسال کارگران نساجی مازندران با دست خالی به خانه‌هایشان بازگشتند، ادامه داد: در آستانه ۱۱ اردیبهشت که روز جهانی کارگر است از مسئولین درخواست می‌کنیم ضمن پرداخت معوقات کارگران نساجی مازندران، طعم شیرین عدالت اجتماعی را به سفره‌های کارگران برگردانند.








مرگ یک کارگز ۶۰ ساله بر اثر سوانج کار

به گزارش ایلنا، خبر این حادثه در ساعت ۱۲: ۱۷ روز گذشته به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که گروه امداد و نجات ۲ این سازمان به سمت محل حادثه در شهرک کیانشهر خیابان مینایی حرکت کردند.
به گفته احمد ملک نژاد فرمانده نجاتگران آتش نشانی، کارگر حدودا ۶۰ ساله‌ای از اتباع افغانستان در کانال فاضلاب مشغول کاربود که ناگهان براثر ریزش دیوار ساختمان مجاورکانال در زیر آوار گرفتار شد.
وی افزود: طبق اظهارات شاهدین و پیمانکار یک شرکت آب و فاضلاب، کارگران در کانال فاضلاب درحال حفاری بودند که ناگهان به علت نامعلومی بخشی از دیوار دورچین پشت بام یک ساختمان ۴ طبقه مسکونی به داخل کانال وبر روی کارگران فروریخت.
ملک نژاد ادامه داد: چند تن از کارگران با مشاهده ریزش آجر ها به سرعت ازمحل گریختند اما یک کارگر مسن بنام عبدالحمید – ق نتوانست به موقع از مهلکه بگریزد و به طور کامل در زیر آوار دیوار بدام افتاد.