۱۳۹۱ اردیبهشت ۱, جمعه

مهمترین خبرهای روز جمعه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

دبیرکل سازمان ملل، اوضاع سوریه را 'به شدت متزلزل' خواند

بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد اوضاع سوریه را به شدت متزلزل خوانده است. اظهارنظر بان کی مون در حالی صورت گرفته که سازمان ملل و دولت سوریه روز گذشته بر سر نحوه فعالیت ناظران صلح به توافق رسیدند.
آقای بان گفت به رغم آتش بس ظاهری، شواهد "نگران کننده‌ای" از ادامه خشونت‌ها در سوریه وجود دارد.
دبیرکل سازمان ملل بر مسئولیت دولت سوریه برای ارائه "دسترسی بدون محدود" به ناظران و استفاده آنها از هلیکوپتر تاکید کرده است.
پیشتر، دبیرکل سازمان ملل از کوتاهی ارتش سوریه در اجرای کامل طرح صلح این سازمان سخن گفته بود.
توافق
روز پنجشنبه، ۳۱ فروردین (۱۹ آوریل)، احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه، اعلام کرد دولت سوریه و سازمان ملل بر سر "قواعد" فعالیت اولین گروه از ناظران بین المللی به توافق دست یافته اند.
در بیانیه آقای فوزی آمده است که این توافقنامه شامل نحوه فعالیت سی ناظر صلح است که طبق طرح صلح شش ماده ای آقای عنان "بر چگونگی توقف خشونت مسلحانه در تمامی اشکال و توسط تمامی طرف های درگیر نظارت خواهند کرد."
براساس این بیانیه، کوفی عنان هم جهت دستیابی به توافقی مشابه با گروه های مسلح مخالف حکومت سوریه، "مذاکرات مشابهی" را با شخصیت های مخالف آغاز کرده است.
نخستین گروه از ناظران صلح سازمان ملل در روزهای اخیر به تدریج وارد سوریه شده اند اما تا کنون، چگونگی فعالیت آنان مشخص نبوده است.
در حالی که سازمان ملل انتظار داشته است که این افراد از آزادی عمل کامل برای بازدید از نقاط مختلف سوریه برخوردار باشند، دولت سوریه گفته بود که تنها در صورتی می تواند امنیت آنان را تضمین کند که با هماهنگی و اطلاع کامل دستگاه های امنیتی ماموریت خود را انجام دهند.
در مقابل، منتقدان حکومت سوریه هشدار داده بودند که هدف مقامات این است که قبل از عزیمت ناظران به هر ماموریتی، شرایط محل مورد بازدید را به نحو دلخواه خود تغییر دهند و مانع از آن شوند که ناظران از واقعیات آگاه شوند.
طرح کوفی عنان شامل اعزام دویست و پنجاه ناظر صلح بین المللی به سوریه است تا بر اجرای کامل توافقنامه آتش بس توسط ارتش سوریه و مخالفان مسلح حکومت نظارت کنند.
احتمالا سازمان ملل انتظار دارد توافقنامه مربوط به فعالیت سی ناظر اعزامی، زمینه ساز اعزام شمار بیشتری از صلحبانان بین المللی به سوریه شود.
خبر توافق مربوط به فعالیت ناظران صلح ساعاتی پس از آن انتشار یافت که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نامه ای به شورای امنیت خواستار اعزام دست کم سیصد ناظر صلح به سوریه شد.
آقای بان در نامه خود گفته است که دولت سوریه به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب موافقتنامه صلح پیشنهادی عمل نکرده و افزوده است که "آمار تلفات بار دیگر در روزهای اخیر رو به افزایش گذاشته و مواردی از ادامه آتشباری به سوی مناطق غیرنظامی و آزار مردم توسط نیروهای دولتی گزارش شده است و منابع دولتی هم از اقدامات خشونت آمیز توسط گروه های مسلح خبر داده اند."
"پیشرفت" در اجرای طرح عنانطرح پیشنهادی کوفی عنان برای پایان دادن به خشونت سیاسی در سوریه شامل شش ماده از جمله برقراری آتش بس تحت نظارت سازمان ملل، دسترسی گروه های امدادرسانی به غیرنظامیان، خروج واحدهای ارتش سوریه از مناطق شهری، آزادی برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز و لغو ممنوعیت فعالیت خبرنگاران و آزادی عمل آنان جهت انتقال اخبار داخلی سوریه است.
دبیرکل سازمان ملل در تشریح شرایط کنونی سوریه، ضمن تاکید بر اینکه در مقایسه با شرایط قبل از برقراری آتش بس، از میزان خشونت علیه غیرنظامیان کاسته شده، گفته است که گروه کوچک ناظران سازمان ملل توانسته است از برخی نقاط سوریه در روز چهارشنبه دیدن کند.
ناظران طی بازدید خود، شاهد حضور نیروهای ارتش در داخل شهرها بودند و در یک مورد نیز مشاهده کردند که یک دستگاه نفربر زرهی، ظاهرا با هدف پنهان ماندن از دید ناظران، زیر یک صفحه نایلونی استتار شده بود.
به گفته آقای بان، ناظران همچنین شاهد تجمع مخالفان دولت در یکی از نقاط حومه دمشق بودند که با شروع تیراندازی، متفرق شدند هر چند امکان تعیین دقیق منشاء تیراندازی وجود نداشته است.
دبیرکل سازمان ملل افزوده است که مقامات سوریه با سفر ناظران به شهر حمص، که طی چند هفته اخیر زیر آتش سنگین ارتش سوریه قرار داشته، موافقت نکردند و "مدعی شدند که نسبت به امنیت این هیات در حمص نگران هستند."
به گفته آقای بان، "وضعیت هزاران تن از بازداشت شدگان در سراسر سوریه نیز همچنان مبهم است و در مورد بدرفتاری با آنان نگرانی واقعی وجود دارد."
مخالفان حکومت سوریه گفته اند که با وجود اعلام برقراری آتش بس، نیروهای دولتی به گلوله باران مناطق مسکونی شهر حمص و چند نقطه دیگر ادامه می‌دهند که تلفاتی برجای گذاشته، هر چند تایید مستقل این گزارش ها امکانپذیر نبوده است.
دبیرکل سازمان ملل در مورد آزادی برگزاری تظاهرات گفته است که از زمان اعلام توافق آتش بس در روز ۱۳ آوریل، خشونت علیه تظاهرکنندگان به طرز قابل توجهی کاهش یافته اما همچنان گزارش های متعددی از عملیات ماموران امنیتی و افراد لباس شخصی وابسته به حکومت برای ارعاب معترضان، و همچنین تیراندازی نظامیان به سوی مردم در دست است.
دولت سوریه تا کنون برای پنجاه و سه روزنامه نگار عرب و غیر عرب خارجی ویزا صادر کرده اما دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده که باید تمامی روزنامه‌نگاران از آزادی عمل و سفر برای تهیه گزارش برخوردار باشند.
در نامه دبیرکل سازمان ملل آمده است که در زمینه دسترسی سازمان های امدادرسانی به "میلیون ها غیرنظامی نیازمند کمک در مناطق درگیری نیز هنوز پیشرفت چندانی دیده نشده است."
بان کی مون در نامه خود افزوده است که "تحولاتی که از روز ۱۲ آوریل تا کنون در سوریه رخ داده به منزله تاکید بر لزوم ارسال پیامی روشن به مقامات سوری است با این مضمون که باید توافقنامه قطع خشونت مسلحانه به طور کامل به اجرا درآید و تمامی مفاد طرح صلح شش ماده ای عملی شود."





اخبار روز: 

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نام بیست و شش تن از دستگیرشدگان چند هفته اخیر در اهواز وشهرهای تابعه را اعلام کرد. این دستگیری ها از اواخر مارس آغاز و تا ۱۵ آوریل که مصادف با سالگرد قیام مردم عرب در سال ۲۰۰۵ است، ادامه یافت. در روزهای گذشته نیروهای امنیتی و پلیس، تظاهرات صدها تن از جوانان عرب را در محله های مختلف شهر اهواز و شهر حمیدیه سرکوب کرده و دست کم ۲۶ تن از آنان را قبل از آغاز تظاهرات دستگیر نموده است.
در بیانیه کمپین بین المللی حقوق بشر آمده است: در ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ تظاهرات گسترده ای در شهرهای مختلف استان خوزستان انجام گرفت که در اعتراض به سیاست های رژیم ایران برای تغییر جمعیت بومیان عرب و علیه فقر وتبعیض نژادی بود. در آن هنگام، نیروهای امنیتی صدها معترض را دستگیر کرده و ده ها نفر را کشتند.
کمپین بین المللی حقوق بشر که مقرش در واشنگتن است در این بیانیه خواستار آزادی فوری همه بازداشت شدگان عرب شده که یک زن نیز در میان آنان دیده می شود. هم چنین طی سال های بعد از قیام ۲۰۰۵، رژیم ایران در برابر نارضایتی بومیان عرب با مشت آهنین سرکوب، بازداشت، شکنجه وحتی اعدام برخورد کرده است.
طبق گفته کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، نام دستگیرشدگان به شرح زیر است:

۱- جابر یباری ۴۵ ساله، فعال حقوق مردم اهواز وپدر شش فرزند، در اواخر مارس در خیابان دستگیر شد.
۲- فوازحمود جبرا الشمری، ۴۵ ساله، پدر چهار فرزند، روحانی سنی مذهب در ۱۶ آوریل دستگیر شد.
٣- احمد سواری، ۲۵ ساله فرزند عبدالواحد در ۹ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۴- صادق شرهانی، ٣۰ ساله فرزند عبادی در ۹ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۵- حمود سواری، ۲۵ ساله فرزند رحیم در ۹ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۶- نبی سواری، ۴۲ ساله فرزند حسن در ۹ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۷- عقیل سواری، ٣۰ ساله فرزند رحیم در ۹ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
٨- حمود صیاحی، ٣۰ ساله در ۹ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۹- سید نبی موسوی ۲۶ ساله فرزند سید جاسم در ۹ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۱۰- فاضل سواری فرزند حاج عبد، کاسب، در ۱٣ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۱۱- یوسف منبوهی فرزند زایر در ۱۲ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۱۲- قاسم مروانی ۲۵ ساله فرزند حمید کاظم
۱٣- سید محمد موسوی ۲٨ ساله
۱۴- سید علی موسوی
۱۵- شهاب بیت صیاح
۱۶- سید محمد موسوی فرزند قاسم
۱۷- علی کعبی فرزند اغلام، در ۱۲ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد ( برادر و دامادش قبلا در ایران اعدام شده بودند).
۱٨- محمد ساعدی فرزند عبدالساده، در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۱۹- احمد مشعلی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۲۰- ماهر موسوی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۲۱- خدیجه آلبوشوکه همسر ماهر موسوی، در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۲۲- محسن عبیات در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۲٣- ناصر مسلم زاده در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۲۴- سلمان صیاحی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.
۲۵- سجاد دحیمی، در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ بازداشت شد.
۲۶- صادق فرج الله کعب، در ۱۴ آوریل ۲۰۱۲ دستگیر شد.









اخبار روز: 

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دریافت کرده و از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

اطلاعات تازه            
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) از آزادی آقای کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر مطلع شده است.
بر اساس اطلاعات دریافتی،، آقای کوهیار گودرزی در تاریخ ۲۴ فروردین ۱٣۹۱ با وثیقه آزاد شده است.
برنامه نظارت از آزادی آقای کوهیار گودرزی با وثیقه استقبال می کند و از تمام اشخاص، موسسه ها و سازمان هایی که در حمایت از او فعالیت کرده اند سپاسگزاری می نماید. اما، برنامه نظارت یادآوری می کند که آقای سعید جلالی فر، عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر و عضو پیشین جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان هنوز محکومیت سه سال زندان خود را می گذراند و محکومیت زندان دو عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر خانم شیوا نظرآهاری و آقای نوید خانجانی تایید شده و آنها هر لحظه در خطر بازداشت خودسرانه به سر می برند. [۱]

اطلاعات پیشینه ای
آقای کوهیار گودرزی در آذر ۱٣٨٨ دستگیر و سپس به اتهام هایی از جمله «تبلیغ علیه نظام از طریق همکاری موثر با وبسایت کمیته گزارشگران حقوق بشر»، «گردآوری و انتشار اخبار مغرضانه علیه نظام و انتقال اطلاعات به سازمان های تروریستی مستقر در خارج» و «مصاحبه با رسانه های بیگانه و نشر مقاله در وبسایت ها» بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران به یک سال زندان محکوم شد. او پس از گذراندن مدت محکومیت در ۲٣ آذر ۱٣٨۹ آزاد شد.[۲] آقای کوهیار گودرزی دوباره در تاریخ ٨ یا ۹ مرداد ۱٣۹۰ در شهر تهران دستگیر شد و درچند هفته اول در وضعیتی معادل با ناپدید شدن قهری، محل بازداشت او نامعلوم بود. یک روز بعد، در تاریخ ۹ یا ۱۰ مرداد، چهار مامور لباس شخصی مادر او، خانم پروین مخترع، را بدون حکم بازداشت در خانه اش در کرمان خودسرانه بازداشت کردند. خانم مخترع در زندان مطلع شد که به «توهین به مقام رهبری»، «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» متهم است، در حالی که او در هیچ فعالیت سیاسی یا حقوق بشری شرکت نداشته است. دادگاه انقلاب اسلامی در کرمان او را در اواخر آذر ماه ۱٣۹۰ پس از ۵ ماه حبس در زندان کرمان، به اتهام «اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام» به ۲٣ ماه زندان محکوم کرد. این حکم در تجدید نظر به ۲٣ ماه حبس تعلیقی تبدیل شد. در عین حال، او به اتهام «توهین به شهدا» به جریمه نقدی محکوم شد که پیش از آزادی در تاریخ ۲٨ اسفند ۱٣۹۰ آن را پرداخت کرد.
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی در تاریخ ٨ اسفند ۱٣۹۰ آقای کوهیار گودرزی را به ۵ سال زندان در تبعید در شهر زابل در جنوب شرقی ایران محکوم کرد. محکومیت او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق مصاحبه با مجله آلمانی اشپیگل (که در آن او در باره اعتصاب غذای خود در همبستگی با زندانیان و هم بندیان پیشین خود سخن گفت)، و «اجتماع و تبانی علیه نظام» صورت گرفت. با وجود اعتراض به حکم، او هنوز در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین به سر می برد. او پس از دستگیری در تیر ماه ۱٣۹۰، بیش از دو ماه را در سلول انفرادی به سر برده است.

اقدام های مورد درخواست:
لطفا به دولتمردان ایران نامه بنویسید و از آنها بخواهید:
۱ – تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی آقایان کوهیار گودرزی، سعید جلالی فر، نوید خانجانی و خانم شیوا نظرآهاری نیز تمام مدافعان حقوق بشر و خانواده هایشان را در ایران تضمین کنند؛
۲ ـ آقای سعید جلالی فر را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند، زیرا بازداشت آنها تنها به قصد تنبیه فعالیت های حقوق بشری او است.
٣ ـ به هر گونه آزار و اذیت ـ از جمله در سطح قضایی ـ علیه خانم شیوا نظرآهاری، خانم پروین مخترع و آقایان کوهیار گودرزی، سعید جلالی فر و نوید خانجانی و نیز تمام مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند؛
۴ ـ در هر شرایطی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه:
·         ماده ۱ آن که می گوید: «همه افراد حق دارند به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی برای حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»
·         ماده ۵ (ب) که می گوید: «همه افراد حق دارند برای حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی (...) برای تشکیل سازمان های غیردولتی، انجمن ها یا گروه ها، عضویت یا شرکت در آنها اقدام کنند،»
·         ماده ۲ـ۱۲ که می گوید: «دولت باید کلیه تدبیرهای لازم را به کار گیرد تا حمایت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، تبعیض منفی عملی و یا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه دیگر در پی استفاده مشروع و قانونی این افراد از حقوق مذکور در اعلامیه حاضر، تضمین گردد.»
۵ ـ به طور کلی، در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بین المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.








از سوی محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت:

نخستین جلسه «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی»


محمود احمدی‌نژاد٬ رئیس دولت دهم با بی‌اعتنایی به نظر شورای نگهیان مبنی بر غیرقانونی بودن «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی» نخستین جلسه این هیات را تشکیل داد.
آن‌طور که سایت رسمی ریاست جمهوری نوشته٬ این جلسه روز چهارشنبه (۳۰ فروردین) به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شده است.
آقای احمدی‌نژاد در این جلسه طی سخنانی بر ضرورت «صیانت» از قانون اساسی تاکید کرده است.
در این جلسه علاوه بر ارائه گزارشی از اقدامات دبیرخانه هیات، مراحل تصویب پیش‌نویس آئین‌نامه تشکیلاتی و شرح وظایف هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته است.
احمدی‌نژاد باوجود مخالفت شورای نگهبان با احیای «هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی»٬ ۱۷ اسفند ماه سال گذشته با صدور حکمی اعضای این شورا را منصوب کرد.
 وی در حکمی که برای اعضای این هیات صادر کرده٬ «نظارت بر حسن اجرای اصول قانون اساسی» و «پیگیری تحقق اهداف عالیه مندرج در قانون اساسی» را از جمله وظایف آن‌ها اعلام کرده است.
این هیات برای نخستین‌بار در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی تشکیل شد که در آن زمان شورای نگهبان با آن مخالفت کرد و در ‌‌‌‌نهایت دولت احمدی‌نژاد دهم بهمن ماه سال ۱۳۸۴ آن را منحل کرد.
رئیس دولت دهم چندی پیش در دفاع از احیای این هیات گفته بود: «زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به وجود این هیات نیست اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است.»
 







زیان ۴۵۰۰ میلیارد تومانی صدا و سیما در ۸ سال

سایت محافظه‌کار «بولتن‌نیوز» گزارش کرد سازمان صدا و سیما طی هشت سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان داشته است.
این سایت محافظه‌کار که از مدت‌ها پیش سلسه گزارش‌هایی در نقد عملکرد صدا و سیما آغاز کرده٬ این مطلب را در هفتمین گزارش خود (پنجشنبه ۳۱ فروردین) اعلام کرده است.
«بولتن‌نیوز» نوشته که صدا و سیما از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ بالغ بر ۲۸۴۰ میلیارد تومان از زیان خود را از محل بودجه عمومی دولت تامین اعتبار کرده است.
این سایت نزدیک به نهاد‌های امنیتی در ادامه گزارش خود به صراحت اعلام کرده که سازمان صدا و سیما در «فرهنگ سازی» و «جذب مخاطب عام و خاص» ناموفق بوده است.
«بولتن‌نیوز» مدت‌هاست با انتشار سلسه گزارش‌هایی نقد‌های تند و تیزی متوجه مدیریت چندین ساله عزت‌الله ضرغامی بر سازمان صدا و سیما می‌کند.
عملکرد عزت‌الله ضرغامی در صدا و سیما سال‌هاست که مورد انتقاد برخی مراجع تقلید و گروهی از محافظه‌کاران قرار گرفته است.
سازمان صداوسيما که انحصار کليه ايستگاه‌های راديويی و تلويزيونی را در ايران را دست دارد، از قدرتمندترين نهادهای حکومت ايران به شمار می رود.






خبر برکناری ۱۱ فرمانده سپاه قزوین حذف شد

پايگاه اطلاع‌رسانی سپاه قزوین و خبرگزاری فارس خبر برکناری ۱۱ فرمانده سپاه و بسیج استان قزوین را حذف کردند.
این دو رسانه وابسته به سپاه پاسداران روز گذشته (چهارشنبه ۳۱ فروردین) از تودیع و معارفه ۱۱ فرمانده سپاه و بسیج استان قزوین خبر داده بودند.
مراسم تودیع این ۱۱ فرمانده نظامی در یک روز برگزار شده٬ اما نام هیچ‌یک از جانشینان آنها از سوی رسانه‌های وابسته به این نیرو اعلام نشده است.
علت این برکناری گسترده و کم‌سابقه از سوی فرماندهان سپاه پاسداران اعلام نشده است.
این موج تغییرات٬ یکی از گسترده‌ترین تغییرات روی داده در بدنه سپاه به خصوص سپاه استان قزوین است که جزئیاتی از علت این تغییرات در دست نیست.

Printer-friendly version







یک تحلیل گر سیاسی: دستگاه رهبری راه سازش با غرب را در پیش گرفته است

نوشتۀ دلبر توکلی
ربط دادن نتایج مذاکرات به تیم آقای هاشمی به نوعی انتقاد از عدم حضور نقش دولت در دور جدید مذاکرات 5+1 و ایران است. از سوی دیگر آقای احمدی نژاد و به خصوص آقای مشایی در سال های اخیر به دنبال باز کردن دریچه ای برای باب مذاکره با آمریکایی ها بودند و در اینجا با نوعی رقابت سیاسی و جناحی مواجه هستیم.

مجید محمدی، تحلیل گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه مقیم در آمریکا
More
 دلبر توکلی
 با گذشت، تنها چند روز از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ایران با گروه 5+1 در استانبول، جناح محمود  احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه 30 فروردین در روزنامه ایران( روزنامه وابسته به دولت) ،مدعی "نقش" داشتن حسن روحانی٬ حسین موسویان و اکبر هاشمی رفسنجانی در مذاکرات هسته‌ای استانبول شد.
   به گزارش تارنمای "دیگر بان" در این گزارش سه قسمتی٬ بدون اشاره به نام حسن روحانی٬ نوشته شده که او در "سفر مخفیانه‌ای"که فروردین ماه امسال به وین (اتریش) داشته٬ حامل پیامی به مقام‌های اروپایی بوده است.
این گزارش همچنین یادداشت حسین موسویان٬ عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در روزنامه «بوستون گلوب» را به عنوان "بسته پیشنهادی" ایران در مذاکرات استانبول دانسته است.
  آقای موسویان در این یادداشت٬ چهار پیشنهاد مشخص به گروه ۱+۵ داده که مهمترین آنها در فاز اول توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در مقابل لغو تحریم‌های بانکی و نفتی ایران است..
  براساس پیشنهاد موسویان٬ در فاز دوم٬ ایران در مقابل به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته‌ای‌اش تحت پادمان ان‌پی‌تی و لغو تحریم‌ها هسته‌ای٬ به سئوالات آژانس درباره ابعاد نظامی برنامه‌هایش پاسخ خواهد داد..
  فاز‌های سوم و چهارم این پیشنهاد نیز مربوط به محدود شدن برنامه‌های هسته‌ای ایران و افزایش دامنه اختیار بازرسان آژانس برای بازرسی در مقابل لغو تحریم‌های بین‌المللی است.
  تیم احمدی‌نژاد در بخش دیگری از گزارش خود بدون آنکه نامی از حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات یا مصطفی محمد‌نجار٬ وزیر کشور ببرد٬ نوشته که آنها فروردین ماه امسال تحت پوشش سفر به حج٬ حامل پیام‌هایی به رهبران عربستان و آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای استانبول بوده‌اند..
  این گزارش همچنین بدون ذکر نام اکبر هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی٬ از آنها با عنوان دیگر حلفه‌های دخیل در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در استانبول یاد کرده است.
  علی لاریجانی٬ رئیس مجلس از دیگر افرادی است که به نام او به طور تلویحی در این گزارش اشاره شده است.
  گزارش یادشده همچنین با حمله مستقیم به رهبران چین٬ روسیه و ترکیه از آن‌ها به عنوان کشور‌هایی یاد کرده که مشغول «دوشیدن منافع» خود از ایران و آمریکا هستند.
  در این گزارش تلاش شده از مخالفان دولت احمدی‌نژاد در داخل با عنوان نیرو‌هایی هماهنگ با آمریکا و اروپا علیه دولت دهم و جمهوری اسلامی نام برده شود.                                         *****
  "مجید محمدی " جامعه شناس و تحلیل گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه مقیم در آمریکا، در پاسخ به این پرسش که
اصل این موضوع مطرح شده چقدر می تواند صحت داشته باشد ؟ گفت:« به نظر من مذاکرات تحت نظارت شخص آقای خامنه ای صورت گرفت و مشکل تیم آقای احمدی نژاد این است که از این مذاکرات بیرون گذاشته شده اند.»

او گفت:« ربط دادن نتایج مذاکرات به تیم آقای هاشمی به نوعی انتقاد از عدم حضور نقش دولت در دور جدید مذاکرات 5+1 و ایران است. از سوی دیگر آقای احمدی نژاد و به خصوص آقای مشایی در سال های اخیر به دنبال باز کردن دریچه ای برای باب مذاکره با آمریکایی ها بودند و در اینجا با نوعی رقابت سیاسی و جناحی مواجه هستیم.»
  این استاد دانشگاه با تاکید بر این که، هیچ شاهدی برای این که پیش برنده  دور جدید مذاکرات  هسته ای با گروه 5+1 ،آقای موسویان یا جناح هاشمی بوده اند وجود ندارد گفت:« شواهد قوی تری وجود دارد که تیم آقای جلیل و همراهان شان در استانبول که از شورای امنیت ملی حضور داشتند به طور مستقیم زیر نظر آیت الله خامنه ای عمل می کنند.»
  محمدی د رادامه گفت:« ظاهر این مطالب این است که آقای هاشمی رفسنجانی مورد هدف است اما در واقع موضوع به آیت الله خامنه ای ارجاع می شود و می خواهد بگوید که دستگاه رهبری مجرایی را برای سازش با غرب در پیش گرفته است.»
  او گفت:« این باز می گردد به رقابت های سیاسی که میان رئیس جمهور و رهبری در طی چند ماه گذشته در جریان بوده است و احساس خطری که تیم آقای احمدی نژاد برای پس از اتمام دوره ریاست جمهوری وی می کند. چرا که تصورشان این است ، پس از این دوران به دلیل مخالفت با دستگاه رهبری ، یک به یک مورد تعقیب و مراقبت و احتمالا بازداشت قرار می گیرند و این افشا گری ها، تلاش هایی است برای پیشگیری ازآن موارد.»
 








اجلاس وزرای خارجه پانزده کشور عرب و اروپائی در پاریس درباره سوریه آغاز بکار کرد

نوشتۀ بیژن برهمندی
الن ژوپه،  وزیر خارجه فرانسه و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا  در جلسه امروز پاریس در باره سوریهالن ژوپه وزیر خارجه فرانسه امروز در مقابل خبر نگاران اظهار تاسف کرد که روسیه خود را در چشم اندازی محبوس کرده است که او را هر چه بیشتر، نه فقط در دنیای عرب، بلکه در میان جامعه بین المللی منزوی خواهد کرد.
وزیر خارجه روسیه هم در مسکو، فرصت را غنیمت شمرد تا اعلام کند نشست پاریس هیچ قصدی جز تعمیق تضاد ها در سوریه ندارد.

عصر امروز همایش بزرگی از وزرای خارجه پانزده کشور جهان در پاریس آغاز بکار کرد تا درباره موقعیت حساس سوریه و چگونگی ادامه سیاست های جامعه بین المللی نسبت به این کشور به بحث و اظهار نظر بپردازد. به گفته ناظران ، این گرد همائی که با شرکت در یک مراسم رسمی شام به پایان خواهد رسید، محتملاً روسیه و چین را بدلیل عدم همکاری در راستای حل بحران سوریه مورد انتقاد قرار خواهد داد.
الن ژوپه وزیر خارجه فرانسه امروز در مقابل خبر نگاران اظهار تاسف کرد که روسیه خود را در چشم اندازی محبوس کرده است که او را هر چه بیشتر، نه فقط در دنیای عرب، بلکه در میان جامعه بین المللی منزوی خواهد کرد.
وزیر خارجه روسیه هم در مسکو، فرصت را غنیمت شمرد تا اعلام کند نشست پاریس هیچ قصدی جز تعمیق تضاد ها در سوریه ندارد.
امروز همچنین لئون پا نه تا، وزیر دفاع آمریکا طی سخنانی در مقابل مجلس نمایندگان این کشور از نا امیدی عمیق خود نسبت به رژیم سوریه پرده برداشت. او گفت این ناامیدی ناشی از رفتار های فریبکارانه رئیس جمهوری سوریه است که نه فقط علیه مردم کشورش بکار گرفته، بلکه جامعه بین المللی را نیز بی نصیب نگذاشته است. او خطاب به نمایندگان گفت دچار اشتباه نشوید. این رژیم سرانجام ، به این
یا آن شکل، سقوط خواهد کرد.
او اعتراف کرد که هیچ داروی معجزه آسائی برای حل مشکلات سوریه وجود ندارد چرا که موقعیت این کشور بی نهایت پیچیده است. وزیر دفاع آمریکا در عین حال اطمینان داد که آمریکا با هر نوع دخالت نظامی در سوریه مخالف است.
آخرین اخبار از ادامه درگیریهای خونین در نقاط مختلف سوریه حکایت دارد که لااقل هفت کشته بجا گذاشته است.
 








کارشناس مسائل ایران:موضع گیری فرمانده نیروی زمینی ارتش رنگ سیاسی دارد

نوشتۀ دلبر توکلی
خیلی تا به حال متداول نبوده که فرماندهان نظامی در مسائل سیاسی اظهار نظر مستقیم کنند. شاید در شرایط فعلی از نظر دفاعی هم ضرورت آن خیلی احساس نمی شد.واین موضع گیری رنگ سیاسی دارد.

گفتگو با رضا تقی زاده، کارشناس مسایل ایران
More
  دلبر توکلی

به گزارش خبرگزاری مهر امیر" احمدرضا پوردستان " فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مهر در حاشیه همایش روز ارتش فرمانده نیروی زمینی در واکنش به برخی اظهار نظر ها در خصوص جزایر سه گانه ایران گفت:« به هیچ کشوری اجازه کوچکترین دست‌اندازی را نمی‌دهیم، حاکمیت این جزایر از قدیم‌الایام متعلق به ایران بوده و جمهوری اسلامی نیز از این حق خود قاطعانه و با قدرت دفاع می‌کند.»
  پس از سفر" محمود احمدی نژاد"، رئیس جمهور ایران درچهارشنبه هفته گذشته به جزیره ابوموسی، " شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر خارجه امارات در سخنانی که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد ادعا کرد:« این سفر نقض گسترده حاکمیت امارات بر سرزمین خود و نادیده گرفتن همه تلاش ها و اقداماتی است که برای حل مسالمت آمیز این مسئله از طریق گفتگوهای مستقیم یا مراجعه به دادگاه بین المللی صورت می گیرد.»

امیر" احمدرضا پوردستان" همچنین در واکنش به سخنان وزارت خارجه امارات گفت : « به هیچ کشوری اجازه کوچکترین دست‌اندازی را نمی‌دهیم، اگر این شیطنت ها از طریق دیپلماسی حل نشود نیروهای نظامی آماده‌اند اقتدار نظام را به کشور متعرض نشان دهند.»
رضا تقی زاده کارشناس مسائل ایران در گفت و گویی با خبرنگا ر رادیو بین المللی فرانسه در پاسخ به این پرسش که عاملی اصلی موضع گیری یک مقام ارتشی در این خصوص چه بوده است؟چرا که در مواردی مانند احتمال وتهدید حمله نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران، شاهد چنین موضع گیری هایی از سوی ارتش، نسبت به حفظ تمامیت ارضی ایران نبودیم! گفت:« این موضع گیری رنگ سیاسی دارد و خیلی تا به حال متداول نبوده که در مسائل سیاسی فرماندهان نظامی اظهار نظر مستقیم کنند. شاید در شرایط فعلی از نظر دفاعی هم ضرورت آن خیلی احساس نمی شد. با در نظر گرفتن روز ارتش مداخله ارتش در این مورد شاید به نوعی می تواند قابل توجیه باشد.»
  او در ادامه گفت:« در چند روز اخیر ایران با گروه 5+1 به توافق اتمی قابل ملاحظه ای دست پیدا کرد که از این توافق کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و اسرائیل ناراضی هستند. شاید بازدید از جزیره ابوموسی در موقع مناسبی برای ایران انجام شد، چون مردم فارغ از مخالفت یا موافقت با حاکمیت، در مورد تمامیت ارضی کشور با هم اختلاف ندارد.»
تقی زاده گفت:« شاید امارات با طرح یک دعوای کهنه و بی رمق شده فرصت تازه ای را در اختیار جمهوری اسلامی مقامات سیاسی و حتا فرماندهان نظامی برای نمایش انسجام ملی و همین طور تاکید به حق حاکمیت ایران بر سه جزیره قرار داده است.»
  این کارشناس افزود:« طی 40 سال قبل این مسئله مطرح بوده و حالا دوباره انجام گرفته است و اظهارات مقامات امارات به معنی تهدید نظامی علیه این جزایر محسوب نمی شود. اماراتی ها پیش از هر کسی می دانند که فاقد بضاعت نظامی برای دست اندازی به یخشی از خاک ایران هستند.»
  او با اشاره به این که درعمل کشور معترضی وجود ندارد گفت:«اعتراض ها سیاسی است و نظامی نیست و سه جزیره تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی، تقریبا در مرکز آبهای خلیج فارس قرار گرفته اند در اختیار ایران قرار دارند. ایران نیروهای سپاه را مستقر درابوموسی دارد.»
  تقی زاده گفت:« امارات قادر نیست بدون حمایت امریکا به ایران حمله کند و آمریکایی ها هم در بیانیه خود رفتار احمدی نژادرا محکوم کردند و نسبت به انجام آن در وضعیت فعلی انتقاد کردند و این به معنی پشتیبانی نیست .»



محمد خاتمی خواستار پایان دادن به «زندان‌ها» و «حصرها» شد

نوشتۀ ارشاد علیجانی
سید محمد خاتمیمحمد خاتمی در آخرین اظهارنظر خود با تاکید بر آنکه خود را بخشی از نظام میداند، خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد و بدون نام بردن از شخص یا اشخاص خاصی خواستار برداشته شدن «حصرها» شد.

آنگونه که وب سایت رسمی محمد خاتمی رییس جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران نوشته است وی طی سخنانی درمیان اعضای بنیاد باران با تاکید بر نقش اسلام در خیزش های عدالت و آزادی خواهانه مردم ایران در طول تاریخ  و اسلامی که به اعتقاد وی باعث انقلاب اسلامی ایران شد گفته است:«اگر داعیه داران چنین اسلامی بخواهند میداندار صحنه شوند و با بهانه های مختلف هرکس و هر چیز را که نمی پسندند طرد و حذف کنند نه تنها برخلاف نظر اجمالی و خواست تاریخی مردم اقدام کرده اند، بلکه تعریفی تحریف شده از انقلاب و نظام به دست داده اند.»

او در ادامه همچنین گفته است:« حال ماییم و جمهوری اسلامی و آنچه باید مورد اهتمام باشد این که: ۱- مبنای نظم، قانون اساسی است که البته یک امر بشری است و قابل ترمیم و اصلاح که در خود قانون هم به این امر توجه شده است، ولی به هر حال این قانون اساسی با نظر خبرگان منتخب ملت تصویب شده و با شیوه ای دموکراتیک مورد همه پرسی قرار گرفته است و با وجود مقبولیتی که امام داشتند و هر تصمیمی می گرفتند مورد قبول و اقبال بود، ولی ایشان اصرار داشتند که خود مردم نظر بدهند و تصمیم بگیرند.
۲- آنان که دغدغه دینی بیشتر دارند دست کم اطمینان برایشان حاصل است که این قانون ناسازگار با اسلام نیست.
۳- در همین قانون اساسی زمینه های خوبی برای تأمین خواست مردم و مصلحت عمومی و پایدار شدن مردم سالاری و پیشرفت کشور وجود دارد.
 آنچه مورد بحث است این که ظرفیت های مورد غفلت یا اعراض این قانون کم نیست و از جمله اهداف اصلاحات هم توجه به همین ظرفیت ها، بخصوص حقوق ملت و حقوق شهروندی و مبعوث بودن حکومت از سوی مردم و نظایر آن است و معتقدیم که قانون اساسی یک کل جامع است که همه جانبه باید مورد اهتمام و عمل واقع شود، بنابراین پای بندی به قانون اساسی و شعار اجرای کامل و همه جانبه آن یک اصل و یک شعار اصلی است و راه حل مشکلات نیز تن دادن به قانون از سوی مردم و نهادها و جریان ها بخصوص حکومت است.
و نکته مهم دیگر این که علاوه بر نص قانون اساسی باید به روح آن نیز اهتمام داشت. نمی شود به استناد یک اصل اصول دیگر را نقض کرد.
محمد خاتمی که به عنوان یکی از رهبران اصلاحات در ایران شناخته می شود در ادامه سخنرانی خود عنوان کرده:« در قانون اساسی ما امنیت و آزادی هم طراز است و به صراحت بیان شده است که به بهانه یکی نمی شود و نباید دیگری را نقض کرد. ولی مواردی بوده است که به بهانه امنیت، آزادی های اساسی نقض شده است.
مسلم ترین حق اساسی و حق شهروندی وجود اجتماعات، احزاب و گروه ها و فعالیت آزاد آن ها و نیز نقد ساز و کارها و مدیریت ها و حتی اعتراض های مدنی است که خود از مصادیق بارز آزادی است.
 و نهایتا محمد خاتمی بر این نکته تاکید کرده است:« ما خود را داخل نظام و مدافع آن می دانیم، ولی می گوییم چرا باید سیاست ها، روش ها و رفتارهایی را شاهد باشیم که به اصل نظام لطمه می زند و دود آن به چشم مردم می رود و مهم ترین اهداف اصلاحات نیز اصلاح این سیاست ها و روش ها و در واقع بازگشت به روح نظام و قانون اساسی است.
اینک که قریب سه سال است که جامعه با مشکلات تازه ای روبرو شده است و کشور هم با تهدیدهای زیادی روبرو است، راه برون رفت از این مشکلات به صورتی که کم ترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشد و ما را در آینده با مشکلات بزرگتری روبرو نکند این که با تأمل در گذشته به آینده ای بهتر بیاندیشیم و فضای مناسب را فراهم آوریم. به گونه ای که همه سود ببرند، نه حاکمیت تضعیف شود و نه مردم از حقوق اساسی خود محروم باشند.
اگر همه زندانیان سیاسی آزاد شوند و حصرها برداشته شود و فضایی فراهم آید که هر کس با هر عقیده و نظر و گرایشی که دارد همین که پای بندی خود را در عمل به قانون اساسی اعلام می کند و حاضر است در چارچوب آن عمل کند آزادی فعالیت و تشکیلات و تجمع و … داشته باشد و حد آزادی بیان و تجمعات و احزاب هم عمل به قانون اساسی باشد، خواهیم دید که آفتاب امید از پس ابرهای نومیدی و دلزدگی دست کم در بخش مهمی از جامعه و مچ گیری اطراف قضیه از یکدیگر خواهد دمید.
اگر چنین فضای مبارکی پدید آید (که انقلاب و قانون اساسی ما هم آن را می خواسته است) پدید آمدن آن نشانه حکمت و تدبیر و نیز و دلیلی بر اقتدار واقعی نظام است اگر چنین شود.





جنگ یا سازش با طالبان

نوشتۀ عزیز احمد فرد
یک سرباز افغان هنگام درگیریهای روز یکشنبه 15 آوریل در کابلبعد از حملات طالبان به کابل و ولایات دیگر، از یک سو اعتماد مردم به نیروهای پولیس و اردو بیشتر شده است، و از سوی دیگر، اظهارات سازشکارانۀ آقای کرزی، باعث ترس مردم گردیده است.

گفتگو با نصیر خالد، روزنامه نگار و سرپرست جریان سیاسی نهاد ملی جوانان افغانستان
More
 عزیز احمد فرد
جمعبندی حوادث اخیر هنوز هم ادامه دارد. دلیل آن هم برگشت نزدیک نیروهای خارجی و مسئلۀ ظرفیت های نیروهای داخلی میباشد. آیا نیروهای اردوی ملی افغانستان و پولیس و امنیت ملی میتوانند امنیت کشور را تضمین کنند و آیا مردم به آنان اعتماد دارند؟ این مسایل را با آقای نصیر خالد، روزنامه نگار و سرپرست «نهاد ملی جوانان افغانستان» در میان گذاشتم.
آقای نصیر خالد که خودش یکی از شاهدان صحنۀ جنگ، در نزدیکی شورای ملی افغانستان بود، قبل از همه از واکنش سریع پولیس قدر دانی میکند. علاوه بر سرعت عمل، آقای نصیر خالد میگوید که نیروهای پولیس ساحۀ عملیات را تنگ کردند تا مردم غیر نظامی کمتر آسیب ببینند. ولی چیزیکه باعث ترس مردم شد، به گفتۀ آقای خالد، از یک سو اظهارات رئیس امنیت ملی بود، که اعلان کرده بود که همۀ طلاب یکی از مدارس پاکستان، در حال حرکت به سوی افغانستان استند، و از سوی دیگر، اظهارات آقای کرزی بود، که بار دیگر طالبان را «برادران ناراضی» خواند.
آقای خالد میگوید که او تنها طرفدار سرکوب طالبان نیست. اگر همانطوریکه حامد کرزی آنان را برادر میخواند، آنان هم او را برادر بخوانند، در این صورت میشود تصور کرد که مشکل با مذاکره و مفاهمه حل شود. ولی اگر در برابر اظهارات کرزی، آنان تنها دست به کشتار بزنند، در این صورت بهتر است به نیروهای نظامی اتکا کرد، و آنان را سرکوب نمود.




سوء قصد های بغداد و شهر های دیگر عراق

نوشتۀ عزیز احمد فرد
سوء قصد های صبح امروز (پنجشنبه) بغداد، پایتخت عراق و چند شهر دیگر این کشور را تکان داد و باعث کشته شدن بیست و چهار تن، و زخمی شدن ده ها تن دیگر شد.

پر سر و صدا ترین این سوء قصد ها در شمال عراق، در کیرکوک بود. که در آنجا، دو اوتوموبیل، زمانی منفجر شدند، که گشت نیروهای پولیس، از آنجا عبور میکرد. در این دو انفجار، چهار نفر کشته و بیست و چهار تن زخمی شدند.
در بغداد، پنج انفجار صورت گرفت که هدف آن، محلات ، شیعه نشین پایتخت، زعفرانیه، کاظمیه و و امیل بود. بمب های که منفجر شد، بیشتر در کنار جاده ها کار گزاری شده بود، و تعدادی از کارگران  ونیروهای امنیتی توسط آن کشته و زخمی شدند. در محلۀ حیفا، یک خود رو زمانی منفجر شد که کاروان حامل وزیر صحت عامه یا بهداشت، از کنار آن رد میشد. دو تن غیر نظامی کشته و چهار تن از مسئولین امنیتی وزیر، زخمی شدند. در کل در بغداد نه تن کشته و 26 تن زخمی شدند.
بعقوبه، سامارا، موسول و تاجی، شهر های دیگر عراق استند که هدف این حملات قرار گرفتند، حملاتی که اکثراً هدف آن، نیروهای امنیتی عراق بود.
در ولایت انبار در غرب عراق، که اکثریت مردم آن سنی مذهب استند، در شهر رامادی، انفجار دو اوتوموبیل حامل مواد منفجره باعث کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن ده تن دیگر شد. و در فلوجا انفجار یک بامب، چهار تن را زخمی کرد.
اگر چه بعد از خشونت های مذهبی سالهای 2006 و 2007، مقدار خشونت کاهش یافته است، ولی با آنهم عراق هنوز هم محل سوء قصد ها و کشتار های متداوم است.
طی این حملات، به گفتۀ رسانه های ایرانی، یک تن از زائران این کشور در بغداد کشته و هفت تن دیگر زخمی شده اند.





احتمال خیزش دوباره جناح راست افراطی در فرانسه

امروز هم مثل هر روز با بررسی چند روزنامه فرانسوی با شما هستیم. با موضوعاتی چون: انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه و احتمال تکرار موفقیتی که جناح راست افراطی فرانسه توانست در سال 2002 به دست آورد تا مسایل افغانستان و نهایتا موضوع امید به زندگی در اروپا.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More 
 ارشاد علیجانی
روزنامه لیبراسیون عکس یک خود را به ماری لوپن اختصاص داده، کاندیدای راست افراطی و دختر ژان ماری لوپن ، کسی که توانست در سال 2002 به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه پیدا کند.
این روزنامه با اشاره به نظرسنجی های اخیر در مطلب یک خود با تیتر «تهدید» نوشته است: ماری لوپن میتواند خالق بدترین سورپرایز دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باشد، میزان رایی بیش از آنکه پدرش در دور اول انتخابات در سال 2012 به دست آورد.
این روزنامه در این باره نوشته است:« در پاییز سال 2011 نظرسنجی ها نشان میداد که میزان رغبت به ماری لوپن حدود 20 درصد است.» این روزنامه در ادامه به این نکته اشاره کرده که پس از چندی و در آغاز سال 2012 با حملاتی که به کمپین انتخاباتی لوپن صورت گرفت میزان آرای او در نظر سنجی به حدود بین 14 تا 15درصد کاهش یافت.» این روزنامه به این نکته اشاره کرده است با این اوصاف خانم ماری لو پن میتواند باعث خلق یک سورپرایز در در دور اول انتخابات شود.»
لیبراسیون با اتکا به نظرسنجی های صورت گرفته در فرانسه عنوان کرده است میزان رغبت رای دهندگان به آقای نیکولا سارکوزی رییس جمهور فرانسه در انتخاباتی که چند روز دیگر دور اول آن برگزار خواهد شد حدود به بیست و چهاردرصد کاهش پیدا کرده است و میزان رای ماری لوپن نیز به حدود 17 درصد افزایش پیدا کرده است.
این روزنامه در ادامه به این نکته اشاره کرده است که بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه، حدود 15 درصد از رای دهندگان تصمیم خود را برای رای دادن در روز های آخر می گیرند که این مسئله میتواند باعث شود دختر ژان ماری لو پن بتواند با توجه به نظرسنجی ها شگفتی او را تکرار کند.
  روزنامه فیگارو نیز با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور اول انتخابات فرانسه با حمله به سیاست های جناح چپ این کشور به خصوص آقای اولاند، کاندیدای امیدوار این جناح برای حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، مقالات فراوانی نیز در حمایت از آقای نیکولا سارکوزی دارد و از سوی دیگر این روزنامه توجه خاصی نیز به تحولات افغانستان از خود نشان داده است.
این روزنامه در سرمقاله خود که به این موضوع اختصاص داده، نوشته است:« جنگ در افغانستان در میان مردم منفور است وعامه با آن با بی توجهی برخورد می شود اما همیشه این سوال درباره این جنگ پرسیده میشود که چرا ما جان سربازانمان را در آنجا به خطر می اندازیم؟ چه زمانی آنها به کشور برمیگردند و آیا پیروزی ای که پیشتر ادعا می شد، به دست خواهد آمد؟»
پیر روسلن سرمقاله نویس فیگارو در ادامه به این نکته اشاره کرده است که نیروهای ناتو طبق برنامه در نظر دارند تا در پایان سال 2014 این کشور را ترک کنند، نکته ای که باعث شده در سکوت، فرآیند تحویل کنترل کشور به نیروهای افغانستانی سرعت بگیرد.
این روزنامه در ادامه نقبی زده است بین این موضوع و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و دو کاندیدای اصلی یعنی آقای نیکولا سارکوزی و همچنین آقای فرانسوا اولاند و تاکید بر این مسیله که برخورد و واکنش فرانسه نسبت به موضوع عقب نشینی این کشور از افغانستان به پیروزی هرکدام از این دو نفر در انتخابات ریاست جمهوری بستگی دارد.
این روزنامه به این نکته اشاره کرده است که اقای سارکوزی بر اساس توافقات بین المللی اعلام کرده که نیروهای فرانسوی را در پایان سال 2013 به خانه برمی گرداند و در ادامه با ادعای اینکه آقای فرانسوا اولاند هدفش کسب رای است، مدعی شده سربازان فرانسوی حاضر در خاک افغانستان را، در سال جاری میلادی به خاک این کشور بازخواهد گرداند.
این روزنامه همچنین مقاله ای دارد با این عنوان«افغانستان: متحدین نزدیک به خروج» و در آن نیز نوشته است که بیست و هشت کشور عضو ناتو برسر موضوع خروج نیروهای خود و البته تقویت ارتش افغانستان توافق کرده اند.
لازم به ذکر است کشور فرانسه با 3402 سرباز در افغانستان از این لحاظ در مقام چهارم در میان اعضای ناتو قرار میگیرد.
   در مطلبی متفاوت، روزنامه لاکروا از میزان امید به زندگی درمیان شهروندان مختلف در اروپا گفته است.
این روزنامه دراین رابطه نوشته است:« کجا در اروپا زندگی کیفیت بهتری دارد و طولانی تر است؟» این روزنامه با اشاره به گزارشی که از سال 2005 هر ساله توسط سازمانی در پاریس در این مورد منتشر میشود به میزان امید به زندگی در شرایط خوب سلامت اشاره کرده است.
رکوردار این موضوع در اروپا، کشور کوچک مالت است با 71 سال برای زنان و 69 سال برای آقایان و مقام آخر را نیز در این لیست، کشور اسلواکی دارد با 52 سال برای آقایان و خانم ها.
بنابر این گزارش این سن برای آقایان در فرانسه 62 سال و برای خانم ها 63 سال است.
  و اما روزنامه لوموند مطلبی دارد با این تیتر:« ژولیان آسانژ استخدام شده تلویزیون پوتین»
ژولیان آسانژ صاحب سایت ویکی لیکس است که هزاران هزار برگه از اسناد محرمانه و پیغام های دیپلماتیک بین سفارت خانه های ایالات متحده امریکا و وزارت امور خارجه این کشور را لو داد و منظور این روزنامه از تلویزیون پوتین شبکه آرتی است متعلق به دولت روسیه که به گفته این روزنامه در واقع نقش پروپاگاندای کاخ کرملین را به عهده دارد.
این روزنامه درباره اولین قسمت برنامه ای که آسانژ اجرای آن را بر عهده دارد نوشته است:« ژولیان آسانژ برای شبکه راشا تودی با حسن نصرالله به گفتگو پرداخت این اولین قسمت از دوازده قسمتی است که آسانژ قرار است برای این شبکه تلویزیونی بسازد.»
لو موند در ادامه درمورد شبکه راشا تودی نوشته است:« این شبکه توسط کرملین تامین مالی میشود و مسوولیت  پروپاگاندای آن را بر عهده دارد  و خود  را به عنوان یک جایگزین برای شبکه های «غربی» مانند سی ان ان و بی بی سی معرفی میکند.»
در ادامه این گزارش میخوانیم:« روسیه در برابر حیله غرب ایستاده است؛ در بازی ای که هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. اپوزسیون سوریه گروه هایی مسلح هستند که بسیار ساده لوحانه است که فکر کنیم کمترین انگیزه ای برای برقراری دمکراسی دارند؛ بله درست خواندید، این اظهارات ژولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس و مدعی آزادی بیان و شفافیت است. » این روزنامه در ادامه با «سی ان ان پوتین» خواندن شبکه راشا تودی به این نکته تاکید کرده است که روسیه از جمله کشورهایی است که نه تنها روزنامه نگاران دارای ازادی بیان و استقلال نیستند بلکه از امنیت جانی نیز برخوردار نیستند.





از آمریکا تا ابوموسی؛ تورهای گردشگری مدیر اطلاعاتی

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ احسان مهرابی

image مدیر توری که قرار بود توریست‌ها را به آمریکا ببرد، براثر فشارها استعفا داد و به وزارت اطلاعات بازگشت. او چند صباحی بعد با سمتی جدید دوباره به گردشگری آمد و مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری هتل‌های پارس شد، اما اینک خبر از برگزاری تورهایی جدید و جنجالی داده است. تورهایی به مقصد ابوموسی، تنب بزرگ و تنب كوچك.
 کسی که درمقام مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری هتل‌های پارس پس از سفر جنجالی احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی وعده برگزاری تور به جزایر ایرانی را داده، فردی است که ازمدیر کلی گردشگری داخلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دلیل صدور مجوز تور آمریکا برکنار شد.
 تبریزی‌ها او را با نام  جمشیدی می‌شناختند، زمانی که به تازگی از وزارت اطلاعات به سازمان ایرانگردی و جهانگردی مامور شده بود. به تهران که آمد فامیلش شد «حمزه‌زاده» و نامش جمشید. تبریزی‌ها همچنان او را به نام جمشیدی می شناسند و برادرش نیز مدت‌ها سمت فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی را عهده دار بود.
حمزه‌زاده البته به مانند رئیسش اسفندیار رحیم مشایی نقش اطلاعاتی خوب را ایفا می‌کرد و درمیان مدیران دولت احمدی‌نژاد برای خبرنگاران نعمتی بود. خصوصا وقتی که کار به نشست‌های خصوصی می‌کشید و زیر و بم‌های گردشگری کشور را به خبرنگاران می‌گفت. همیشه خاطره‌هایی شیرین نیز داشت. خاطره روزی که گرفتاری یک توریست خارجی را رفع کرده بود و  آن خانم می‌خواست با او دست بدهد. حمزه‌زاده گفته بود «من به لحاظ شرعی نمی توانم با شما دست بدهم.» آن خانم توریست هم گفته بود «قربان این شرع شما بروم که مردان شما به هر طریقی سعی می‌کنند بدن من را لمس کنند اما نمی‌توانند با من دست بدهند.»
همراهی با اسفندیار رحیم مشایی و محمد شریف ملک‌زاده به حمزه‌زاده  آموخت، می توان وعده بسیاری کارها را داد بدون اینکه قدمی برای اجرایش برداشت. معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی پر از طرح‌های وعده داده شده و ناتمام بود از ایجاد هزار و یک مسیر گردشگری تا ویزای الکترونیک. هیچ کس حمزه‌زاده را به خاطر کارهای انجام نداده نکوهش نکرد اما انجام یک کار به قیمت از دست دادن  مدیرکلی‌اش تمام شد.
 زمانی که همه اصولگرایان آماده بهانه‌ای برای حمله به مشایی و سازمانش بودند او مجوز برگزاری تور آمریکا را صادر کرد. توری  که ابتدا تبلیغ آن در برخی نشریات چاپ و سپس درج آگهی آن توسط وزارت ارشاد غیرقانونی اعلا‌م شد. ماجرا بالا گرفت و همه وارد عمل شدند از مجلس گرفته تا دستگاه‌های زیرنظر رهبری. تا اینکه حمزه‌زاده مجبور به استعفا شد و البته درباره علت استعفایش سکوت کرد. بسیاری معتقد بودند صدور مجوز برای توری  این چنینی نیاز به هماهنگی با مسئولین بالاتر داشته و آنان حتی دستور کتبی هم داده‌اند. سابقه اطلاعاتی حمزه‌زاده دلیلی بود که عده‌ای معتقد باشند برگزاری این تور با وزارت اطلاعات هم هماهنگ شده است.
 به هر تقدیر حمزه‌زاده براثر فشارها استعفا داد و به وزارت اطلاعات بازگشت. او چند صباحی بعد با سمتی جدید دوباره به گردشگری آمد و مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری هتل‌های پارس شد. حمزه‌زاده اینک دوباره خبر از برگزاری تورهایی جدید و جنجالی داده است. تورهایی به مقصد ابوموسی، تنب بزرگ و تنب كوچك.
 سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی فرصتی بود تا نزدیکان مشایی به بهانه حمایت از این سفر هم که شده عرض اندامی کنند. برگزاری این تور البته می‌تواند با یک مصاحبه خاتمه پیدا کند و به اجرا نرسد، چرا که نزدیکان مشایی معمولا تبلیغات برای‌شان مهم‌تر از اجرا است و بارها این موضوع را درسازمان میراث فرهنگی به اثبات رسانده‌اند.
حمزه‌زاده تور را هم که برگزار کند معلوم نیست مسافران اطمینان کنند و با توری به سفر بروند که برگزار کننده‌اش روزگاری به جای تور گردشگری تورهای اطلاعاتی برگزار می کرده است.






این مرجع تقلید را هم به‌خاطر بسپارید!

imageدر حالی که بسیاری از رسانه‌های سبز همواره آیت‌الله وحید خراسانی را به‌عنوان یکی از مراجع تقلید مخالف حاکمیت و نیز شخص علی خامنه‌ای معرفی می‌کنند؛ وی در تازه‌ترین اظهارنظر خود با دفاع از «نظام اسلامی»، بر همان فتوای مشهور آیت‌الله خمینی که گفت «حفظ نظام از اوجب واجبات است» صحه گذاشته است.
خبر کوتاه است: خبرگزاری مهر نوشت که آیت‌الله وحید خراسانی، یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت «حفظ نظام از اوجب واجبات است».
اما پرسش اصلی این است که چرا جای خالی این خبر در تمامی رسانه‌های منتقد دولت و نیز رسانه‌های سبز خالی است؟ مگر نه این است که پیش از این رسانه‌های سبز چهره‌ی این آیت‌الله را به عنوان مخالف تمام عیار خامنه‌ای و حاکمیت معرفی کرده بودند؛ حال چرا این سخن اصلی و مهم او که می‌تواند تمام گفته‌های پیشین وی را نقض کند پوشش نمی‌دهند؟
به این لینک‌ها نگاه کنید: «آیت الله وحید خراسانی: اساس دین بر آزادی بشر است (سی میل)؛ آیت‌الله‌ وحید خراسانی: حق‌گویی و حق‌طلبی، بازگشت ندارد (کلمه)؛ آیت الله وحید خراسانی: اقرار و اعتراف كسی كه در زندان است، اعتبار ندارد (جرس)؛ یا به این موارد: +؛ +؛ +».
با نگاهی به برجسته‌سازی خبرهای مربوط به این مرجع تقلید می‌توان یک نکته را بوضوح دید؛ اینکه این آیت‌الله هم همچون دیگر روحانیون ارشد ایران؛ اگر مخالفتی (ولو اندک) هم با جمهوری اسلامی داشته باشد، هرگز حاضر نیست آن را در پای «نظام» قربانی کند و ثانیا مخالفت‌های وی کاملا «تلویحی و لطیف» بیان شده است.
در واقع موضوع اینجاست که منتقدان حاکمیت و به‌خصوص سبزها، بیشتر از آنکه یک مقام عالی مذهبی یا نظامی با حاکمیت و نظام مخالف باشد، سعی می‌کنند (در جهت نیازهای خود به یک قهرمان) از درون سخنان این فرد آنچه مورد علاقه‌شان است را بیرون بکشند و کلیت سخنان او را بایکوت کنند.
در انتها باید از رسانه‌های سبز پرسید که این سخن مهم و بسیار قابل تاویل «آیت‌الله العظمی وحید خراسانی، مرجع تقلید مخالف خامنه‌ای» که می‌گوید «حفظ نظام از اوجب واجبات است» در کجای تحلیل‌ها باید قرار داده شود؟






سیاست ما عین دیانت ماست؛ بازداشت دیپلمات «کودک‌آزار» ایرانی

image
پلیس برزیل اعلام کرد یک دیپلمات ایرانی را به اتهام «آزار جنسی کودکان» در استخری در پایتخت این کشور بازداشت کرده است.
به گزارش العربیه پلیس برزیل با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص نوشته است: «دو مرد که یکی از آنها دیپلمات ایرانی است هنگام آزار جنسی دو دختر هفت و ۱۵ ساله در یکی از استخرهای پایتخت بازداشت شدند.»
پلیس برزیل هویت این دیپلمات ایرانی را فاش نکرده، (چراکه بر اساس قوانین بین‌المللی این دیپلمات به دلیل از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است و نمی‌تواند محاکمه شود یا در زندان بماند)؛ اما العربیه نت به نقل از منابع آگاه خود هویت دیپلمات ایرانی را حکمت الله غربانی ۵۰ ساله  ذکر کرده و نوشته است که این دیپلمات به عنوان مشاور حقوقی در سفارت ایران در برزیل خدمت می‌کند.
در همین حال به نوشته العربیه مطبوعات برزیل به جزییات بیشتری از موضوع پرداختند و اعلام کردند این دیپلمات هنگام شنا به زیر آب می رفت و اقدام به آزار جنسی کودکان می‌کرده است.
بر اساس این گزارش حدود ۱۰ کودک در استخر شنا می‌کردند و یکی از آنها که چندین بار توسط دیپلمات ایرانی مورد آزار قرار گرفت با صدای بلند فریاد کشید و سپس خانواده او به سمت وی شتافتند و پس از اینکه از ماجرا آگاه شدند دیپلمات و همراهش را به پلیس تحویل دادند.
گفتنی است دیپلمات ایرانی به شکل رسمی به آزار جنسی چند کودک در استخر باشگاه معروف ویزینیاسا متهم؛ و از ورود دوباره به این مجموعه ممنوع شد.
همچنین مجله «فیجا»، چاپ برزیل هم نوشته است که وزارت خارجه برزیل ممکن است از این دیپلمات ایرانی بخواهد خاک کشور را ترک کند.










این استاد دانشگاه و فعال سیاسی روز چهارشنبه در منزل خود دستگیر شده است.
جـــرس: بنا به گزارش های رسیده، مسعود ادیب، مسئول ستاد میرحسین موسوی در قم، اواخر هفته جاری بازداشت شد.
گزارش های رسیده حاکیست، این روحانی که از مقلدان و شاگردان مرحوم آیت الله العظمی منتظری و استاد دانشگاه مفید قم می باشد، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه جاری توسط ماموران اداره اطلاعات قم بازداشت شد.
بر اساس گزارش ها، ماموران اطلاعات با ورود به منزل این استاد دانشگاه و تفتیش منزل و وسایل، وی را همراه خود بردند.
هنوز از علت دستگیری، محل بازداشت و همچنین وضعیت این روحانی حامی جنبش سبز خبری منتشر نشده است.







جـــرس: یک مقام ارشد سپاه قزوین از تغییر ۱۱ مقام سپاه و بسیج این استان با حکم سالار آبنوش٬ فرمانده سپاه استان قزوین موسوم به سپاه صاحب‌الامر خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه صاحب الامر، سردار سالار آبنوش در جلسه شورای فرماندهی سپاه استان قزوین با اشاره به تحولات سیاسی سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته از حیث سیاسی و هم از حیث مسائل اقتصادی تحولات و تغییرات جدی را شاهد بودیم.
وی افزود: امسال نیز نقطه عطف مسائل سیاسی کشور تشکیل مجلس نهم شورای اسلامی است که می‌تواند تحول شگرفی را در حوزه مسائل سیاسی و دیپلماسی ایجاد کند.
فرمانده سپاه صاحب‌الامر در ادامه یادآور شد: تلاش و جدیت در مأموریت‌ها می‌تواند در سال جدید در تحقق راهبرد اصلی سال مؤثر باشد.
در ادامه مراسم، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قزوین گفت: سال گذشته سال پر فراز و نشیبی بود تا آنجایی که حتی دشمنان هم مصمم بودند تا حرکت رو به جلوی نظام مقدس جمهوری اسلامی را با همه توانشان به مخاطره بیندازند، اما هوشیاری ملت و رهنمودهای مقام معظم رهبری بار دیگر توطئه‌های دشمنان را نقش برآب کرد و تحریم‌ها و تهدیدها نتوانست این نظام را ذره‌ای از مسیر اصلی حرکت خود بازدارد.
گفتنی است در ادامه جلسه این شورا که با حضور فرماندهان و مسئولان سپاه صاحب‌الامر استان قزوین برپا شد، مراسم تودیع و معارفه تعدادی از مسئولان و فرماندهان سپاه استان قزوین برگزار شد.
بر اساس گزارش ها، معاون اجرایی، معاون هماهنگ‌ کننده و معاون فرهنگی اجتماعی سپاه استان قزوین سه معاونی هستند که از مقام خود برکنار شده‌اند.
فرمانده سپاه ناحیه دو شهرستان قزوین، مسئول سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های این استان و جانشین فرمانده سپاه ناحیه شهرستان قزوین از دیگر مقام‌های برکنار شده هستند.
سرپرست آمار و پشتیبانی به همراه فرمانده گردان قرارگاه سپاه و معاون نیروی انسانی بسیج٬ سه مقام برکنار شده دیگر سپاه و بسیج استان قزوین هستند.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان و مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان قزوین دهمین و یازدهمین مقامی هستند که مراسم تودیع آن‌ها امروز برگزار شد.
هنوز علت برکناری فله ای این مقامات رسانه ای نشده است.










جـــرس: 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و یکی از طراحان استیضاح وزیر کار با بیان اینکه موضوع استیضاح از وزیر منتفی نشده است گفت: تا زمانی که شاهد خروج مرتضوی از صندوق تامین اجتماعی نباشیم استیضاح وزیر پابرجاست.
به گزارش مهر، الیاس نادران در جمع اعضای جامعه روحانیت ری، با اشاره به مخالفت نمایندگان مجلس با انتصاب سعید مرتضوی به عنوان رئیس صندوق تامین اجتماعی گفت: اهمیت و جایگاه صندوق تامین اجتماعی بسیار بالاست چراکه ۳۳ میلیون شاغل و بازنشسته تابع این صندوق هستند ضمن آنکه بنگاهها ، کارخانه ها و واحدهای تولیدی نیز زیر مجموعه این صندوق قرار دارند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: همچنین سرمایه های کلانی در این مجموعه قرار دارد که این قدرت مالی تامین اجتماعی را نشان می دهد بنابراین مدیریتی که می خواهد در این مجموعه قرار گیرد باید سابقه تجربه مدیریتی یا تخصص در حوزه های بیمه گری داشته باشد و این حداقل امتیازهایی است که برای مدیریت صندوق تامین اجتماعی لازم است.
نادران خاطرنشان کرد: در بهمن ماه و در زمانی که زمزمه های ریاست مرتضوی در صندوق تامین اجتماعی مطرح شد و با توجه به سوابق و اطلاعاتی که ما داشتیم این انتصاب را به مصلحت تامین اجتماعی ، نظام اقتصادی و شخص احمدی نژاد و مرتضوی نمی دانستیم به همین جهت با شخص وزیر کار صحبت کردیم و پیغامهایی فرستادیم و البته جوابها ضد و نقیض بود.
وی در ادامه به ارسال نامه تعدادی از نمایندگان به رئیس دولت اشاره کرد افزود: در اسفندماه جمعی از نمایندگان به محمود احمدی نژاد نامه نوشتند و بخشی از استدلال های خود را در آن نامه منعکس کردند.
نماینده تهران خاطرنشان کرد: موقعی که به این یقین رسیدیم که به احتمال زیاد انتصاب مرتضوی درتامین اجتماعی قطعی است برگه استیضاح وزیر کار را تنظیم کردیم همچنین با معاون پارلمانی وزیر کار نیز صحبت کردیم و وی به نقل از میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور گفته بود که این مسئله (انتصاب مرتضوی) منتفی شده است.
نادران گفت: اما با این حال مرتضوی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی منصوب و مراسم معارفه وی نیز برگزار شد و پس از این انتصاب برخی از نمایندگان استیضاح از وزیر کار را تقدیم هیئت رئیسه کردند.
وی گفت: پس از ارسال استیضاح به هیئت رئیسه، مرتضوی دوبار با احمد توکلی تماس گرفت و بر این باور بود که محور استیضاح علیرضا زاکانی است درصورتی که اشتباه می کرد ما در مجلس چهار تحقیق و تفحص انجام دادیم و در تمامی این تحقیق و تفحص ها محوریت بر عهده زاکانی بود و مرتضوی گمان می کرد که وی کماکان همچون گذشته محوریت این استیضاح را برعهده دارد به همین جهت با توکلی تماس گرفت و از وی خواست که حکمیت را برعهده گیرد.
این نماینده مجلس درادامه اظهار داشت: درجلسه ای که صبح شنبه و با حضور بنده، پرویز سروری و علیرضا زاکانی برگزار شد باز موضوع مرتضوی مطرح شد و وی در آن جلسه به این نتیجه رسید که راهی جز استعفا باقی نمانده، بنابراین مرتضوی با غلامعلی حداد عادل دیدار کرد و در آن دیدار متن استعفا را جلوی وی نوشت.
وی گفت: در عین حال حداد عادل از ما نمایندگان خواست تا دیگر استیضاح را دنبال نکنیم.
نماینده تهران با بیان اینکه پس از منتفی شدن استیضاح اخبار ضد و نقیضی درباره حضور یا عدم حضور مرتضوی در تامین اجتماعی مطرح شد گفت: صبح سه شنبه اعلام شد که مرتضوی سر کار خود حاضر شده است. ما تماس گرفتیم و متوجه شدیم که وی در آن روز با دوستان ما درباره همین موضوع (استعفای وی) جلسه گذاشتند.
نادران با اعلام اینکه الان مرتضوی در تهران نیست، گفت: وی به مشهد رفته است و تا جایی که درجریان هستیم به این یقین رسیده است که جز استعفا راهی برای وی باقی نمانده و می خواهد مقامات را راضی کند تا به تعهدی که بسته است پایدار بماند.
نماینده تهران با بیان اینکه استیضاح وزیر منتفی نشده است، گفت: اگر استعفا و خروج مرتضوی از تامین اجتماعی محقق نشود بدون شک بار دیگر استیضاح وزیر کار در مجلس مطرح خواهد شد.

نکته مغفول مانده درباره انتصاب مرتضوی
در ادامه چالش ها پیرامون انتصاب متهم و آمر ردیف اول پرونده بازداشتگاه کهریزک به ریاست سازمان تامین اجتماعی، یکی از رسانه های خبری با بیان اینکه "حدود یک ماه از انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی می گذرد و این مسئله به کشمکش اصلی بین دولت و مجلس در طول این مدت تبدیل شده"، نوشت: "بخش عمده ای از وقت و انرژی ارزشمند مجلس که باید صرف مسائل و مشکلات کلان کشور شود، صرف این کشمکش شده است. البته در این منازعه، دولت نیز از هیچ تلاشی در راستای اصرار بر نظر خود دریغ نکرده است."
به گزارش «جهان نیوز»، از روز نخست معرفی رسمی مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی یعنی ۲۷اسفند که با حضور وزیر کار صورت گرفت، صدای اعتراض مجلس در تهدید به "استیضاح" شیخ الاسلامی بلند شد و در همان ساعات اولیه نمایندگانی مانند پرویز سروری از قطعیت پیگیری طرح استیضاح وزیر کار به دلیل این انتصاب خبر دادند و اعلام کردند در صورت کنار نگذاشتن مرتضوی، نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر کار که متن آن تهیه شده و به امضای نمایندگان مجلس رسیده را پیگیری خواهند کرد.
بر اساس این گزارش، سرانجام و در حالی که شیخ الاسلام خود را در انتصاب مرتضوی تسلیم نظر رئیس دولت معرفی می کرد، طرح استیضاح وزیر کار در پانزدهم ماه جاری به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
نمایندگان امضاء کننده طرح استیضاح در بیان دلایل این تصمیم خود به مواردی از جمله این که "مرتضوی در سمت قبلی خویش یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی معلق شده و در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک مقصر شناخته شده است" اشاره و در انتها تاکید داشتند که "گفته شده که آقای وزیر تصمیم را به جناب آقای رئیس جمهور نسبت داده است، وزیری که بر خلاف مصالح مردم و کشور قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد، نمی‌تواند مورد اعتماد و اتکا مجلس باشد."
گذشته از اظهارات و مواضع اخیر احمدی نژاد در مقابل مجلس که در چالش اخیر منجر به اصرار نمایندگان بر تصمیم استیضاح وزیر کار شد؛ اما نکته کلیدی و اصلی که در این منازعه مغفول ماند، شرایط انتصاب مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی است که این انتصاب کاملا برخلاف اساسنامه صندوق تامین اجتماعی و غیرقانونی انجام شد. اما چطور؟
در بخش مربوط به شرایط ضروری هیئت امنای صندوق تامین اجتماعی در اساسنامه صندوق، به روشنی شروطی برای اعضای این هیئت ذکر شده از جمله اینکه "این هیئت مركب از پنج يا هفت نفر داراي تخصص و تجارب مختلف مورد نياز مي باشد كه از سوي شورا يا مجمع و يا هيئت امناء انتخاب خواهند شد."
اما بخش جالب و اصلی اساسنامه صندوق تامین اجتماعی که مورد غفلت همه از جمله نمایندگان محترم مجلس واقع شده بخش مربوط به شروط لازم و ضروری فردی است که قرار است به عنوان مدیرعامل این صندوق معرفی و منصوب شود.
با توجه به سوابق کاری و اجرایی مرتضوی، باید گفت اصل انتصاب وی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی برخلاف نص صریح اساس نامه این صندوق و غیرقانونی بوده و ناگفته پیداست که اساسا برای استیضاح وزیر کار نیاز به دلایل و موضوعاتی مانند اتهام مرتضوی در پرونده کهریزک نبود.
اما در پایان جای این سوال باقیست که چرا باید وقت، انرژی، منابع کشور و ارکان مختلف نظام در دولت و مجلس فدای برخی لجاجت ها شود و آیا ضروری نیست که مسئولان عالی دولت از اصرار بر انتصابی که اکنون غیرقانونی بودن آن کاملا روشن است، دست برداشته و از مردم عذرخواهی کنند؟










جـــرس:
 به گزارش منابع بین المللی، پارلمان اروپا تصویب کرد که اطلاعات شخصی مسافران هوایی عازم آمریکا از این به بعد در اختیار ایالات متحده قرار گیرد. گروه‌های پشتیبان حفظ اطلاعات شخصی در اروپا قبلا مخالفت خود را با این پیمان اعلام کرده بودند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، پیمان مربوط به تسلیم اطلاعات شخصی مسافرانی که از کشورهای اروپائی به آمریکا می‌روند، روز پنجشنبه (۱۹ آوریل) از تصویب اتحادیه گذشت. با تصویب این پیمان، تسلیم اطلاعات شخصی مسافران به مقامات آمریکایی دیگر برای کشورهای اروپایی اشکالی ندارد.

مخالفان و موافقان پیمان جدید
به این پیمان که از مدت‌ها پیش نگرانی معتقدان به ضرورت حفظ اطلاعات شخصی را در سراسر اروپا برانگیخته‌است، ۴۰۹ نماینده پارلمان اروپا رای مثبت و ۲۲۶ نماینده رای منفی دادند. ویلیام کنارد سفیر ایالات متحده آمریکا در اتحادیه اروپا از تصویب این پیمان ابراز خرسندی کرد.
پیمان جدید جایگزین مقرراتی خواهد شد که از سال ۲۰۰۷ میلادی ضمانت اجرایی یافته است و به موجب آن آمریکا هم‌اکنون نیز به ۱۹ مورد از اطلاعات شخصی مسافران دسترسی دارد. اطلاعاتی که می‌توانند به مبارزه با ترور و جرایم فرامرزی کمک کنند.
براساس یکی از بندهای پیمان منعقده میان اتحادیه اروپا و آمریکا، نام مسافری که از اروپا عازم آمریکا می‌شود، شش ماه پس از سفر وی از بانک اطلاعاتی ایالات متحده حذف می‌شود، اما اطلاعات قابل استفاده وی می‌تواند ده تا پانزده سال محفوظ بماند.
اکثریت اعضای فراکسیون‌های احزاب چپ، لیبرال و سبز پارلمان اروپا به پیمان جدید رای منفی دادند. رئیس فراکسیون احزاب لیبرال تصویب این پیمان را نقض استانداردهای حفظ اطلاعات شخصی در اروپا دانست و یک ‌نماینده حزب سبزهای آلمان از آن به‌عنوان "ضربه سهمناکی به حکومت قانون" یاد کرد.

امکان سوء استفاده از اطلاعات شخصی
مخالفان قانون انتقال اطلاعات روی این نکته تاکید دارند که مسئولان آمریکایی ممکن است اطلاعات شخصی افراد را در اختیار دادگاه‌ها و شخص ثالث قرار دهند. به‌گفته برگیت زیپل نماینده حزب سوسیال دموکرات "نه کنترل موثری بر استفاده از این اطلاعات هست و نه شهروندان اروپایی می‌توانند در صورت سوء استفاده به یک دادگاه آمریکائی شکایت کنند."
نماینده حزب سوسیال دموکرات افزوده است: "در قوانین آمریکا خلاف‌هائی هستند که تا سه سال زندان دارند، در حالی که این خلاف‌ها در اروپا قابل تعقیب نیستند."
بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی این امکان را دارند که از اطلاعات شخصی افراد در زمینه‌های وسیع استفاده کنند. تعقیب خلاف‌ها، تنها یکی از این موارد است.
در برابر مخالفت شدید چپ‌ها، لیبرال‌ها و سبزها، نمایندگان احزاب محافظه‌کار برای توجیه موافقت خود با قانون انتقال اطلاعات شخصی، روی این نکته تاکید ورزیده‌اند که این مکانیسم در حال‌حاضر نیز عمل می‌کند. آن‌ها گفته‌اند: "حتی بدون پیمان جدید هم آمریکا حق دارد اطلاعات مسافران را از آن‌ها طلب کند."










جـــرس: 
چند روز پس از برگزاری مذاکرات حساس هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در استانبول، دیپلمات های آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه خبر داده اند که جمهوری اسلامی برای از سر گیری مذاکرات با آژانس اعلام آمادگی کرده است.
به گزارش «تابناک»، دیپلمات های غربی گفته اند ایران از طریق دادن نامه ای به مقامات آژانس، این موضوع را به آن ها اعلام کرده است.
این تارنما به نقل از «رویترز» آورده است: «علی اصغر سلطانیه»، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی این نامه را روز سه شنبه به مقامات عالی رتبه آژانس تسلیم کرده و در آن آمده که ایران "آماده از سرگیری مذاکرات است."
 با این حال، این دیپلمات ها مدعی شده اند در این نامه از امکان دادن اجازه بازدید از «پارچین» به بازرسان آژانس سخنی به میان نیامده است.
موضوع دسترسی به مجتمع نظامی پارچین در شرق تهران، از جمله دلایلی بود که بازرسان آژانس طی دیدار قبلی خود از ایران که حدود دو ماه پیش صورت گرفت، با استناد به آن اعلام کردند مذاکرات با ایران موفقیت آمیز نبوده است. آن ها ادعا می کنند ایران در پارچین آزمایش های مخفی اتمی انجام داده است.
با این حال، مقامات تهران اعلام کرده اند بحث آزمایش مخفی در میان نیست و عدم اجازه دسترسی در سفر گذشته بازرسان تنها به این دلیل بوده که این موضوع جزو برنامه قبلی این بازرسان مطرح نشده بود.

اخراج باند احمدی نژاد از مذاکرات
همزمان، یکی از تحلیلگران سیاسی با اشاره به اعلام نارضایتی ارگان دولت از فعالیت دیپلماتهای پیشین در خصوص مذاکرات اتمی گفته است "مذاکرات اخیر تحت نظارت شخص رهبری صورت گرفته و مشکل تیم آقای احمدی نژاد این است که از این مذاکرات بیرون گذاشته شده اند."
اشاره این تحلیلگر سیاسی، به مطالبی است که بیان می دارد تیم محمود احمدی‌نژاد در گزارشی درباره پشت پرده دور تازه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ مدعی نقش داشتن حسن روحانی٬ حسین موسویان و اکبر هاشمی رفسنجانی در مذاکرات هسته‌ای استانبول شد.
بخش‌هایی از اعلامک نارضایتی دولتی ها در شماره روز چهارشنبه ۳۰ فروردین روزنامه ایران و متن کامل آن در سایت«ندایی از درون» منتشر شده، که در این گزارش ٬ بدون اشاره به نام حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران٬ نوشته شده که وی در "سفر مخفیانه‌ای" که با لباس شخصی اخیرا به وین (اتریش) داشته٬ حامل پیامی به مقام‌های اروپایی بوده و حسین موسویان٬ عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در روزنامه «بوستون گلوب»، یادداشتی را به عنوان بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات استانبول دانسته است.
دولتی ها همچنین بدون ذکر نام اکبر هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی٬ از آنها با عنوان دیگر حلفه‌های دخیل در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در استانبول یاد کرده اند.
اما مجید محمدی تحلیلگر سیاسی به رادیو فرانسه در این خصوص می گوید: "ربط دادن نتایج مذاکرات به تیم هاشمی به نوعی انتقاد از عدم حضور نقش دولت در دور جدید مذاکرات ۱+۵ و ایران است. از سوی دیگر احمدی نژاد و به خصوص مشایی در سال های اخیر به دنبال باز کردن دریچه ای برای باب مذاکره با آمریکایی ها بودند و در اینجا با نوعی رقابت سیاسی و جناحی مواجه هستیم."
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که، هیچ شاهدی برای این که پیش برنده دور جدید مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ موسویان یا جناح هاشمی بوده اند وجود ندارد گفت: "شواهد قوی تری وجود دارد که تیم آقای جلیلی و همراهان شان در استانبول که از شورای امنیت ملی حضور داشتند به طور مستقیم زیر نظر رهبری عمل می کنند."
محمدی درادامه گفت: "ظاهر این مطالب این است که رفسنجانی مورد هدف است اما در واقع موضوع به رهبری اشاره و ارجاع می شود و می خواهد بگوید که دستگاه رهبری مجرایی را برای سازش با غرب در پیش گرفته است."
مجید محمدی تاکید کرد: "این باز می گردد به رقابت های سیاسی که میان رئیس دولت و رهبری در طی چند ماه گذشته در جریان بوده است و احساس خطری که تیم احمدی نژاد برای پس از اتمام دوره ریاست جمهوری وی می کند. چرا که تصورشان این است، پس از این دوران، به دلیل مخالفت با دستگاه رهبری، یک به یک مورد تعقیب و مراقبت و احتمالا بازداشت قرار می گیرند و این افشا گری ها، تلاش هایی است برای پیشگیری ازآن موارد."








علی مزروعی: نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور، نمایندگی داخل کشور را بر عهده ندارند
جـــرس:
 علی مزروعی، عضو ارشد جبهه مشارکت و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب در خارج از کشور پیرامون اقدامات عملی اپوزیسیون خارج کشور به نفع جنبش دموکراسی خواهی داخل کشور اظهار عقیده کرد: "این اپوزیسیون خارج کشور به چه عنوانی می تواند چنین کاری کند؟ فکر نمی کنم که از نیروهای داخلی نمایندگی داشته باشد تا بتواند اینکار را انجام دهد، و به نظر من مبنایی ندارد."
به گزارش تارنمای «چراغ آزادی»، علی مزروعی، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و فعال جنبش اصلاحات، طی گفتگویی تفصیلی پیرامون نحوه شکل گیری جنبش سبز گفت: "جنبش سبز پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در اعتراض به نتیجه اعلامی شکل گرفت و می توان گفت که جنبشی برآمده از انتخابات و تحولات پس از خرداد ۷۶ است و خواستار اجرای بدون تنازل قانون اساسی – از زبان رهبرانش – شده است. جنبشی که اعلام می دارد در اداره امور کشور و به خصوص انتخابات دهم قانون رعایت نشده و خواستار بازگشت حاکمیت قانون و انتخابات آزاد به کشور است.
وی در خصوص وضعیت جنبش سبز در مقطع کنونی نیز تصریح کرد: "نیرویی که جنبش سبز را شکل داده و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم در قالب اعتراضات خیابانی خود را نشان داده و با توجه به شرایط سرکوب و ارعاب هم اکنون دچاررکود و سکون شده است همچنان به عنوان یک نیروی بالقوه وجود دارد و خواهان تحول در جامعه است. علائم حیاتی که نشان دهنده زنده بودن جنبش در سطح و عمق جامعه ایران است رهبران در حصر و زندانیان سیاسی هستند که چهره های شاخص این جنبش اند و مواضعی که گاه به گاه اززبان اینها بیان می شود نشان می دهد حیات جنبش با توجه به شرایط سخت ادامه دارد و منتظر فرصتی است که بتواند دوباره به شکل گذشته بروز و ظهور پیدا کند و به سوی اهداف خود حرکت کند."
مزروعی پیرامون "راهکاری خروج جنبش از رکود فعلی" گفت: "جنبش باید بتواند قدرت سازی کند و جمعیت بیش تری را در ایران با خود همراه سازد، این از راه های مختلف امکان پذیر است. یکی گفتمان سازی و آگاهی بخشی است، اگر هدف جنبش را دست یابی به یک دموکراسی حداقلی در کشور بدانیم باید در این مسیر جنبش قادر به گفتمان سازی و بردن این گفتمان به دل جامعه تا سطوح پایینی باشد و بتواند به لحاظ گفتمانی بیش از پیش ذهن و دل مردم را با خود همراه سازد و در شرایطی که امکانش باشد این گفتمان را به قدرت مادی در قالب تظاهرات خیابانی یا دعوت به اعتصاب یا هر شکلی که بتواند این نیروی بالقوه را بالفعل نماید تبدیل کند، حتی این می تواند از طریق انتخابات باشد. سازماندهی نیروهای جنبش و شبکه های اجتماعی حقیقی و مجازی از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود. به هر حال باید متناسب با شرایط و مقتضیات و امکانات برنامه ریزی و اقدام کرد تا قدرت این نیروی تحول‌خواه بتواند تجلی و بروز یابد. من فکر می کنم که جنبش سبز نیرویی بالقوه برای تحول در جامعه ماست که در شرایط خاصی می تواند بالفعل شود و به مسیر خود تا دستیابی به اهدافش ادامه دهد."
وی تاکید کرد: "باید از همه امکانات ارتباطی و رسانه ای استفاده کرد، از رسانه های صوتی و تصویری و اینترنتی تا جمع های چند نفره برای بحث و تبادل نظر، این بستگی به ابتکار عمل نیروهای جنبش و امکاناتشان در هر سطحی دارد و این که بتوانند از امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند و به تولید فکر و گفتمان بپردازند."
این فعال جنبش اصلاحات، در پاسخ به این پرسش که "در حال حاضر در فضای سیاسی اپوزیسیون، به خصوص اپوزیسیون خارج کشور بحث دیالوگ ملی مطرح است، نظر شما در رابطه با طرح کنگره ملی آقای واحدی و طرح مشابه ای که آقای رضا پهلوی ارائه داده بودند چیست؟"، گفت: "من فکر نمی کنم به طور کلی در رابطه با تحولی که در ایران قرار است اتفاق بیفتد از خارج بتوان چیزی را سامان داد، در واقع حداکثر کاری که نیروهای خارج کشور می توانند بکنند این است که کاری نکنند که ضربه ای به روند تحولات در داخل زده شود. من فکر نمی کنم که در خارج کشور بتوان آلترناتیوسازی کرد یا بتوان جریانی راه انداخت که قادر باشد تحولات درون ایران را تحت تاثیر قرار دهد."
وی افزود: خارج کشور نمی تواند تحت لوای داخل هم کار کند، چرا که جنبش سبز رهبران و نیروهای خود را دارد و آن ها در داخل هستند و هرگونه اتفاقی که در ایران بخواهد رخ دهد متکی به وضعیت نیروهای داخل است."
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب در خارج کشور در مورد "ارتباط و لابی با قدرت های جهانی" و همچنین "اقدام عملی اپوزیسیون خارج کشور به نفع جنبش دموکراسی خواهی داخل کشور" اظهار داشت: "این اپوزیسیون خارج کشور به چه عنوانی می تواند چنین کاری کند؟ فکر نمی کنم که از نیروهای داخلی نمایندگی داشته باشد تا بتواند اینکار را انجام دهد، و به نظر من مبنایی ندارد."









وقوع سیل عظیم بی سابقه نیم قرن اخیر در فومن
جـــرس:
 فرماندار فومن از وقوع سیل عظیم بی سابقه درنیم قرن اخیر دراین شهرستان طی دو روز گذشته با خسارات جانی و مالی خبر داد.
به گزارش ایلنا، محمد فلاح شجاعی، زمان وقوع این سیلاب را در ساعت سه بامداد سه شنبه هفته جاری عنوان کرد و گفت: "این سیلاب درمسیر جاده ماسوله رودخان حدفاصل روستای کمادول تانزدیکی شهرتاریخی ماسوله، چشمه لاریخانی، به وجود آمده وسبب بروز خسارتهایی شد. "
این مسوول ادامه داد: این سیلاب در مسیری به طول ۱۵کیلومتر به روستاها، مزارع کشاورزی، خزانه های برنج و طرح های گردشگری دو طرف رودخانه ماسوله روخان و خانه های مردم آسیب جدی زد.
فلاح شجاعی اذعان داشت: در ساعات اولیه وقوع سیلاب دستگاههای اجرایی مسوول وذیربط استان وشهرستان وارد عمل شده ولی شدت سیلاب به حدی بود که خدمت رسانی این دستگاه ها را با کندی مواجه کرد.
وی تصریح کرد: بروز این سیلاب به تعدادی زیادی از پلهای ارتباطی روستایی ،ترانس های شبکه برق وزمینهای مردم که در مسیر ودرحاشیه رودخانه قرار داشتندآسیب وارد کرد و درشهر فومن نیز برخی از نقاط دچار آب گرفتگی شده و به اثاثیه مردم خسارت وارد کرده است.
به گفته فرماندار فومن در حال حاضر دستگاه های اجرایی ذیربط استان وشهرستان در حال مرمت آسیب دیدگی ها که عمده مرمت در حوزه جاده ارتباطی فومن به ماسوله می باشد که توسط راه وشهرسازی در حال انجام است.
فلاح شجاعی با ابراز تاسف شدید از جان باختن یک دختر دانش آموز ۱۷ ساله در زمان بروز سیلاب عظیم در فومن، یادآور شد: تاکنون به غیر از آب شرب روستایی که سیلاب به آن حدود دو میلیارد تومان خسارت وارد کرده برآورد کامل این حادثه مشخص نشده است.











جـــرس: 
در پی اعتراضات دامنه دار مقامات امارات متحده عربی نسبت به سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی و موج حمایت کشورهای عربی از ادعای ارضی امارات نسبت به جزایر سه گانه ایرانی، برخی منابع خبری از معاملات پشت پرده و توافقات قبلی میان دولت ایران با مقامات اماراتی گزارش داده و خشم اخیر مقامات آن شیخ نشین مبنی بر "زیر پا گذاشتن توافقات" توسط ایران را ناشی از "غافلگیری" آنان از اقدام ناگهانی احمدی نژاد ارزیابی کرده اند.
به گزارش عصر ایران، همان طور که آمده، سفر اخیر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی با اعتراض مقامات اماراتی روبه رو شده و مقامات اماراتی در اعتراضات خود سخن از توافقی با دولت ایران سخن به میان می آورند که براساس آن، "دو کشور به سکوت درباره مسئله جزایر سه گانه برای یافتن راه حلی راضی شده بودند و آنها مدعی اند که ایران با سفر اخیر احمدی نژاد، نقض پیمان کرده است."
بر اساس این گزارش، به عنوان مثال وزیر امور خارجه امارات اخیر گفته بود: امارات و ایران درگذشته توافق کرده بودند تا درباره مسئله جزایر سه گانه، آرامش برقرار شود. میان دو کشور توافقی وجود داشت که دو کشور از صدور بیانیه و موضع گیری درباره جزایر سه گانه خودداری کنند. امارات نیز در همین ارتباط، به سکوت پایبند شد و از طرح موضوع جزایر سه گانه در بیانیه های شورای امنیت و نشست های اتحادیه عرب خودداری کرد. ایران و امارات در مسیر یافتن وسیله و چارچوب مناسبی برای پایان اختلافات میان دو کشور بودند و در این مسیر، گام هایی را نیز برداشتند اما از سفر تحریک آمیز رئیس جمهوری به جزیره اماراتی و اشغال شده ابوموسی، غافلگیر شدیم.
همچنین آمده است: در یادداشت اعتراض آمیز دولت امارات که تسلیم سفیر ایران در ابوظبی شده آمده بود "سفر احمدی نژاد به ابوموسی، تلاش های دیپلماتیک دو کشور که برای حل مسالمت آمیز (مسئله جزایر) توافق کرده بودند را ناکام گذاشت و امارات برای ایجاد فضا و زمینه مناسب برای حل مسالمت آمیز و مشترک، به این توافق پایبند بود."
این گزارش خطاب به دولتی ها خاطرنشان می کند: "مقامات ایرانی و در راس آنها وزارت امورخارجه توضیح دهند که آیا توافق ادعایی طرف اماراتی صحت دارد؟ اگر صحت ندارد ، چرا صراحتاً سخنان آنها را تکذیب نمی کنند و اگر توافقی در میان است مبنا، محتوای و بندهای آن چه بوده است؟ آیا نمایندگان مجلس از چنین توافقنامه ای با خبر هستند؟"




سعدی هم آرزو داشت می مرد و حکومت ابلهان را نمی دید/ سیاسی گویی، سعدی را خانه نشین کرد

سیروس شمیسا در همایش علمی روز سعدی عنوان کرد: سعدی در اشعار خود آرزو می کند که زنده نباشد تا حکومت ابلهان و فتنه را در سرزمین خود نبیند.
به گزارش مهر، نشست سعدی معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در سالن سازمان کتابخانه و اسناد ملی شیراز صبح روز پنجشنبه ۳۱ فروردین ماه در تالار همایش های این مرکز برگزار شد.
در این مراسم غلامرضا اعوانی در سخنانی با اشاره به اینکه به سعدی برخلاف فردوسی و حافظ نمی توانیم حکیم بگوییم عنوان داشت: در بحث عرفان همواره این بحث مطرح بوده آیا سعدی در مراتب بالاتری از عرفان قرار دارد یا حافظ که به عقیده من عرفان سعدی از عرفان حافظ بسیار بالاتر است.
وی ادامه داد: سعدی بین عشق این سری و آن سری که مولانا در اشعار خود می گوید جمع حاصل کرده و از این راه به مقامی از عرفان رسیده که دیگران در رسیدن به آن ناکام بوده اند.
اعوانی افزود: کمتر غزلی از سعدی را می توان یافت که در آن نشانی از عشق نباشد هر چند که برخی عشق او را در اشعارش عشقی زمینی نامیده اند اما از نگاه سعدی عشق اساس وجود است که اگر وجود نداشت هستی نیز به وجود نمی آمد و در کنار آن او عشق را اساس دین می داند و به تبع آن پیامبراکرم (ص) را نیز حبیب الله عنوان می کند.
رئیس پیشین انجمن حکمت و فلسفه ادامه داد: موضوع عشق برای یک عارف مسلمان به نوعی با ابهاماتی ممکن است همراه باشد اما سعدی عشق را و کسب آن را جز با راه جلب محبت که آن را شیوه پیامبر(ص) می داند بیان نمی کند.
وی افزود: تفاوت عرفان اسلامی با سایر عرفان ها در این است که در عرفان اسلامی عارف پس از رسیدن به مقام فنا به مقام بقا نیز می رسد و این موضوع مخصوص امت رسول الله (ص) است و سعدی نیز به تبع آن عرفانی الهی را ترویج می کند که به بشریت تا ابد درس بقا می دهد.
اعوانی در پایان افزود: سعدی به معنای حقیقی اهل نظر است هر چند که در قرآن کریم میان معنای نظر و رویت که در تفاسیر شعر سعدی از آن استفاده می‌شود تفاوت هایی عنوان شده است.
همچنین در این مراسم سیروس شمیسا در سخنانی در تشریح دلایلی که سعدی از آن به عنوان علت گوشه گیری خود عنوان کرده، اظهار کرد: سعدی در گلستان و بوستان عنوان داشته که عمر خود را تلف کرده و به همین خاطر ترجیح می دهد گوشه گیری کند و پس از آن کمتر سخن بگوید در حالی که همگان می دانند تمام زندگی او شور و شوق سفر و یافتن دانش را در خود داشته است و لذا این سخن از سوی سعدی قابل قبول نیست.ولی باید علت بیان آن را جست.
شمیسا ادامه داد: برای یافتن علت گوشه گیری سعدی بیش از پیش باید به بوستان حساس شد سعدی سخنان خود را در بوستان در چند بخش تقسیم کرده است. سخنانی که سیاسیون از آن خشنود نمی شوند سخنانی که متصوصه از آن خوششان نمی آید. سخنانی که متشرعین از آن راضی نیستند و نیز سخنانی در باب عشق و نظربازی و به اعتقاد من مهمترین عامل این گوشه نشینی که سعدی از آن یاد می کند سخنان سیاسی اوست.
این استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: سعدی در شرایطی که مغولان در ایران حضور داشتند و دربار وقت شیراز به نوعی با آنان مصامحه کرده بود شروع به سرایش اشعار و متن هایی با موضوعات سیاسی می کند که غالب آنها در مخالفت با حضور مغولان در ایران بوده است و این موضوع قاعدتا به تبع حاکمان وقت خوش نمی آید و او را وادار به سکوت می کند و گویا در این میان دوستان او نیز او را به سکوت فرا خوانده اند .
شمسیا ادامه داد: سعدی اما با وجود چنین جوی تسلیم نمی‌شود و گاه به حکم ضرورت سخن می گوید در گلستان سعدی می توان دید که با وجود صلحی که کشور با مغولان دارد او به انتقاد از وضع موجود پیرامون خود می پردازد و گویا همین سخنان است که پسندیده نمی‌شود و در نهایت اجازه سخن گفتن آزادانه از او گرفته می‌شود.
وی افزود: سعدی از مغولان با اصطلاح فتنه یاد می کند و در مقدمه گلستان هم با اشاره و رمز به موضع فتنه اشاره می کند. استاد غلامحسین یوسفی نیز در شرح خود از گلستان سعدی نیز این فتنه را معادل آنارشی و هرج و مرج تعبیر می کند.
شمیسا همچنین گفت: سعدی آرزو داشت که می مرد اما فتنه و هرج و مرج در کشور خود را نمی دید آرزو داشت می مرد و ستمکاری حکومت ابلهان را در سرزمین خود نمی دید و لذا هیچ بعید نیست که وقتی او از عبارت وقت خوش در متون خود استفاده می کند استعاره ای باشد از آن چه آرزو داشت در سرزمینش واقع شود.



نامه ایران به سازمان ملل: جزایر سه گانه، بخش لاینفک سرزمین ماست

به دنبال تنش جدید در روابط ایران و امارات، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رییس دوره ای شورای امنیت، ادعاهای سفرای عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مورد جزایر سه گانه ایرانی را قاطعانه رد و تاکید کرد: جزایر ابوموسی،تنب بزرگ و کوچک همواره بخش لاینفک سرزمین ایران بوده است.
به گزارش ایرنا، در این نامه با اشاره به سفر اخیر احمدی نژاد به ابوموسی تاکید شده است؛ جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت روابط برادرانه و حسن همجواری در خلیج فارس همواره معتقد بوده است که مذاکرات سازنده بین جمهوری اسلامی ایران و مقام های امارات عربی متحده باعث گسترش روابط در حوزه های مختلف بوده و به رفع هرگونه سوء تفاهم که ممکن است به واسطه اجرای ترتیبات ناشی از سند مبادله شده در سال ۱۹۷۱ بوجود آمده باشد، کمک می کند.
در ادامه این نامه آمده است: به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مایلیم تاکید کنیم که تنها نام صحیح تاریخی که در سطح جهانی برای حوزه آبی بین ایران و شبه جزیره عربستان به رسمیت شناخته شده و خود سازمان ملل نیز بر آن تاکید دارد، نام ‘خلیج فارس’ می باشد.
براین اساس هرگونه استفاده از نامهای جعلی برای این منطقه، از جمله نام مجعولی که درنامه سفیر و نماینده دائم عربستان سعودی ذکر شده کاملا بی اساس و مطلقا غیر قابل قبول است و دارای ارزش حقوقی یا سیاسی نمی باشد.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، در پایان درخواست کرد تا این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت شود.




۶۰ درصد از کارگران در محدوده خط مرگ

یک فعال کارگری اعلام کرد: در حال حاضر با تصویب دستمزد ۳۹۰ هزار تومانی کارگرانی که پایه دستمزد دریافت می‌کنند زیر خط بقاء (خط مرگ) قرار دارند.
فرامرز توفیقی در گفتگو با ایلنا ضمن بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از کارگران قانونی کشور پایه دستمزد دریافت می‌کنند، تصریح کرد: کارگران برای فاصله گرفتن از خط بقا و رسیدن به خط فقر شدید به شغلی های دوم و سوم روی آورده‌اند.
او با اشاره به افزایش نرخ خط فقر تصریح کرد: به دلیل افزایش نرخ اقلام مصرفی سبد هزینه خانوار کارگری، نرخ خط فقر از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در سال ۹۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و با توجه به این که نرخ خط فقر شدید ۷۰۰ هزار تومان برآورد می شود طبق مصوبه مزدی در سال ۹۱ کارگرانی که پایه دستمزد دریافت می‌کنند زیر خط فقر شدید در محدوده خط بقاء (خط مرگ) گذران معیشت می‌کنند.
عضو کمیته مزد با اشاره به بلاتکلفی کارفرمایان و کارگران در سال جاری تصریح کرد: کارفرمایان به علت اعمال سیاست‌های تحریم نگرانی از فاز دوم اجرای قانون هدفمندی و عدم ارائه بسته‌های حمایتی در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند. در صورتی که دولت از ارائه بسته‌های حمایتی خودداری کند در سال جاری با بحران بیکاری مواجه خواهیم شد.
او افزود: عدم پرداخت مزد عادلانه موجب شده است که کارگران به دنبال لقمه‌ای نان برای سیر کردن خانواده‌های‌شان بیشترین ساعات عمر خود را در محیط کار به سر ببرند و در شرایطی که انواع وام‌ها را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند ناچارا برای حفظ آبرویشان بیش از حد کار کنند.



ایرانیان در یک سال ۸۰۰ ساعت کار می کنند

سرانه مفید کار در ایران سالانه ۸۰۰ ساعت است در حالیکه این میزان در ژاپن ۲۴۲۰ ساعت و کره جنوبی ۱۹۰۰ ساعت است.
به گزارش پول نیوز از چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۹۰ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، همچنین این میزان در چین ۱۴۲۰ ساعت، امریکا ۱۳۶۰ ساعت، ترکیه ۱۳۳۰ ساعت، پاکستان یکهزار و ۱۰۰ ساعت، افغانستان ۹۵۰ ساعت، آلمان ۱۷۰۰ ساعت، کویت ۶۰۰ ساعت و عربستان ۷۲۰ ساعت است.
براساس این گزارش متوسط کار روزانه در بخش دولتی در ایران ۱٫۴ ساعت و در بخش خصوصی ۲٫۶ ساعت است.
یک عضو شورای پژوهشی پژوهشکده اقتصاد گفت: این در حالیست که ۴۰،۲ درصد نیروی کار کشور، ۴۹ ساعت و بیشتر از ساعات معمول، کار می کنند که به تفکیک جنسیت این نرخ برای مردان ۴۴٫۶ درصد و برای زنان ۱۵٫۴درصد است.
کامران صداقت افزود: بالا بودن ساعات کار در ایران در حالی است که کار مفید در کشور نسبت به سایر کشورها( براساس آمارهای بالا) اندک است.
وی تصریح کرد: پیش بینی می شود کره جنوبی تا سال ۲۰۲۰ رتبه نخست ساعات کار را در جهان به خود تخصیص دهد. این کشور به دلیل ترکیب جنسیتی مناسب و همچنین شتابی که در توسعه در پیش گرفته است می تواند به این مقام دست یابد.
بی تردید بالا بودن ساعت کار در صورتی که بهره وری پایین در بر داشته باشد چیزی به جز استهلاک جسم و جان نیست و این در حالی است که نه تنها افزایش ساعات کار ،تاثیری در بهبود اقتصاد ندارد بلکه تبعات دیگری به دلیل دوری افراد از خانه و فراغت ایجاد می کند.
همچنین سهم شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ساعت و بیشتر در مناطق شهری ۴۱٫۸درصد و در مناطق روستایی کشور ۳۶٫۳درصد است.
هم اکنون میزان بهره وری در ایران بسیار اندک است. بی تردید افزایش نرخ بهره وری با افزایش ساعات کار حاصل نمی شود زیرا با توجه به اینکه ۴۰درصد شاغلان کشور ۴۹ ساعت و بیشتر کار می کنند می توانستیم نرخ بهره وری را به میزان مطلوبی افزایش دهیم.




بی احتیاطی راننده باز هم حادثه آفرید: ۱۸دانش آموز کشته و مجروح شدند

باز هم اردوهای دانش آموزی حادثه آفرید که دانش آموزان در یک تصادف زخمی و مجروح شد.
رئیس بیمارستان ۱۷شهریور آمل از پذیرش ۱۸نفر از کشته ومصدومان تصادف دلخراش رانندگی اردوی دانش آموزی عصر پنجشنبه دراین مرکز درمانی خبر داد.
اسفندماه نیز در یک تصادف دلخراش ۱۴ دانش آموز نخبه کشته و زخمی شدند.
به گزارش اعتدال دکترشهرام کاشانی گفت: دراین سانحه دلخراش، راننده ” ون ” در دم کشته و۱۷نفر از دانش آموزان پسر نیز مصدوم ودر بخش های این بیمارستان درحال مداوا هستند.
وی افزود: ازاین شمار دو دانش آموز به علت شدت جراحات در بخش ( ای سی یو) ویک نفر دیگر نیز دربخش مراقبتهای وی‍‍ژه بستری شدند.
رئیس بیمارستان ۱۷شهریور آمل ادامه داد: بلافاصله با فراخوان همه پزشکان متخصص وکادردرمانی بیمارستان ستاد بحران تشکیل وبه صورت ویژه به مصدومان این سانحه رسیدگی خواهد شد.
درهمین حال رئیس پلیس راه شهرستان آمل محل وقوع این تصادف را درجاده فرعی آمل به وازکس در حد فاصل روستای ” درزیکلا ” اشاره کرد وگفت: دراین سانحه خودروی “ون” با حدود ۲۰دانش آموز پسر از اردوی دانش آموزی درحال برگشت بود که با خودروی پیکان وانت به شدت برخورد کرد.
سرهنگ یزدان رضایی، علت این سانحه دلخراش را بی احتیاطی راننده وانت درانحراف به چپ وسرعت زیاد و ناتوانی درکنترل خودرو اعلام کرد.
سازمان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرد تا پایان دی‌ماه سال ۹۰، ۱۷ هزار و ۶۴۲ نفر در حوادث رانندگی کشته شدند.
همچنین ۱۰ هزار و ۷۶۱ مورد از تلفات ۱۰ ماه سال جاری در جاده‌های برون‌شهری، پنج‌هزار و ۱۱۹ مورد در جاده‌های درون‌شهری، یک‌هزار و ۶۲۷ مورد در جاده‌های روستایی و محل ۱۳۵ مورد از این تلفات نامعلوم ثبت شده است.
غیر از این آمار مصدومانی که امسال به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند ۱۴٫۵ برابر متوفیات حوادث رانندگی هستند، یعنی ۲۵۷ هزار و ۶۰۲ مورد مصدوم در ده ماه امسال به مراکز پزشکی قانونی مراجعه داشتند که از این میان، ۱۸۷ هزارو ۳۸۴ نفر مرد و ۷۰ هزار و ۲۱۸ نفر زن هستند.







دختر رسول بداقی: مسئولین روزی باید پاسخگوی اعمال خود باشند

رسول بداقی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان که نزدیک به سه سال است که در زندان رجایی شهر محبوس است تاکنون از حق مرخصی محروم بوده است. این در حالی است که مسئولین وعده مرخصی وی را از یک ماه قبل به خانواده او داده اند. همسر و فرزندان وی همچنان چشم انتظار به در دوخته اند تا مسئولین به وعده خود عمل کنند و این معلم در بند به مرخصی بیاید.
شبنم بداقی دختر این فعال صنفی معلمان در خصوص آخرین وضعیت پدرش به سایت ملی مذهبی می گوید: “برای پدر وثیقه گذاشته ایم اما هنوز به مرخصی نیامده اند و ما همچنان منتظر هستیم. از مسئولین گفتند که تماس می گیرند و خبر می دهند اما تاکنون خبری نشده است! ما ، به خصوص خواهرهای دو قلویم ، خیلی منتظر بودیم پدر برای عید پیش ما باشند اما متاسفانه همینطور عقب می اندازند. اگر مرخصی دهند این اولین بار است که در طی این مدت پدر از زندان بیرون می آیند.”
او می افزاید: “خواهرهای دو قلویم خیلی دلتنگ پدر هستند و همیشه منتظر و چشم براه هستند. با همان لحن کودکانه خود می گویند بابا بیاید تا پارک برویم، یا هر وقت جایی می خواهیم برویم می گویند به بابا هم زنگ بزنیم او هم بیاید. حتی اوایل عید وقتی خبر دادند که پدرم به مرخصی می آید ما اصلا فکر می کردیم در ایام عید پدر خانه باشد. بچه ها هم چشم انتظار بودند زیرا همیشه در این حسرت هستند که یک بار پدر در خانه باشد. زیرا زمانی که دو سال شان بود پدر به زندان رفت و وقتی شنیدند که پدر به مرخصی می آید، خیلی ذوق کردند که پدر به خانه می آید اما متاسفانه گویا این روزهای انتظار پایان ندارد و ما همچنان چشم به در دوخته ایم.
بداقی در دهم شهریور ماه ۸۸ پس از احضار به اداره آموزش و پرورش اسلامشهر بازداشت و بعدتر در دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “تبانی و تجمع به قصد برهم زدن امنیت ملی” به شش سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شد.
دختر این خدمتگزار دلسوز کشور با تاکید بر روحیه عالی پدرش تصریح می کند: “هر هفته یک در میان ملاقات کابینی داریم و فقط بمناسبت ۲۲ بهمن یک ملاقات حضوری داشتیم. البته پدر در زندان رجایی شهر کرج است و مسافت هم برای ما طولانی است بخصوص که فقط بیست دقیقه فرصت ملاقات است. لحظه خداحافظی و جدا شدن هم بخصوص برای خواهرهایم سخت است و پدر هم به آنها امید می دهد که بزودی آزاد می شود و از نزدیک همدیگر را بغل می کنند و من و خواهرهایم به این امید خداحافظی می کنیم تا ملاقات بعدی…”
شایان ذکر است، حکم اخراج رسول بداقی از آموزش و پرورش در مرداد ماه سال گذشته به وی ابلاغ شد. در این حکم علت اخراج این عضو هیات مدیرهٔ کانون صنفی معلمان ایران، غیبت، حضور در گردهمایی‌های اعتراضی فرهنگیان، فعالیت علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی اعلام شده است.
رسول بداقی در واکنش به این حکم در نامه ای نوشته است: “در طول ۲۱ سالی که از پیشینه من در کارمعلمی گذشته است، از دورترین روستاهای کشور گرفته تا پایتخت ایران در سالهای نخست کارم پی برده ام که این سیستم راه به ویرانه دارد و روح و روان و جسم و جان جوانان این مرز و بوم را به نابودی بیشتر خواهد کشاند از این رو از همان آغاز کار معلمی، کمر به بدیهیات بستم و مبارزه با گردانندگان این سیستم را پیشه خود ساختم از طرفی حاکمیت زورگویان و بی خِردان جز سرکوبی و کشتار و شکنجه و زندانی کردن، راه دیگری را نمی دانند و در پیش نمی گیرند. متاسفانه کینه حاکمان بی خرد و زورگو در همه بخش های اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی، بین المللی و… رایج است و همه این بخش ها، رو به نابودی هستند. لذا راهی جز مبارزه تا از میان برداشتن این بی خردان زورگو و مستبد در پیش نیست…”
و اینک شبنم با اشاره به ابلاغ حکم اخراج پدرش از آموزش و پرورش خاطرنشان می کند: “پدر را اخراج کردند. البته پدر من بیشتر از بیست سال سابقه خدمت دارد و معلم بالای بیست سال سابقه کار، باید بازنشسته شود اما اینها این حق را هم ضایع کرده اند و ایشان را کاملا اخراج کردند. متاسفانه وقتی ما این خبر را شنیدیم متوجه شدیم که حق ما برای اینها مهم نیست و متاسفانه به خدمات معلم به هیچوجه ارج گذاشته نمی شود. صحبت از قانون می کنند اما حتی پایبند قانونی که خود گذاشته اند نیستند. واقعا تاسف آور است! بعد از سه ماه هم که پدر به زندان رفتند حقوق او را قطع کردند.”
رسول بداقی، معلمی است که داوطلبانه در جبهه های جنگ تحمیلی جنگید و خالصانه از تمامیت ارضی کشور دفاع نمود. وی معلمی را در کنار دانش آموزان روستاهای دوردست لرستان آغاز نمود و برای ایرانی آباد و آزاد، الفبای علم و معرفت را به کودکان این مرز و بوم آموخت. روش و اخلاق وی همواره سرمشقی برای شاگردانش بود. این معلم شریف دغدغه ها و آرمان هایی داشت. آرمان او بالا بردن سطح کیفی تعلیم و تربیت در مدارس کشور و دغدغه اش وضعیت نامطلوب زندگی معلمان کشور بود.
از همین روست که رسول بداقی معتقد است: “یک معلم،نباید دغدغه و فکری غیر از درس دادن داشته باشد. زیرا این آموزش و پرورش است که آینده یک کشور را می سازد ومهندسین،پزشکان، قضات و اساتید و … همگی از دامن معلم و آموزش و پرورش رشد می یابند، پس نباید این مهم(آموزش و پرورش و معلم)را نادیده گرفت زیرا کشوری سربلند و موفق خواهد بود که دانش آموزانی آگاه و در نهایت دانشمندانی عالم برای آینده تربیت نماید. و این مهم محقق نمی گردد مگر با داشتن سیستم مدیریت آموزشی صحیح که آن هم فقط از طریق آموزش و پرورش میسر است.”
شبنم بداقی با تبریک روز معلم به پدر و همه معلمان عزیز کشور می گوید: “به داشتن چنین پدری بخود می بالم و هیچگاه فراموش نمی کنم که چگونه صادقانه و پر تلاش برای دانش آموزان و کشور خدمت کرد. از وجود چنین پدری خوشحالم اما از اینکه از او با زندان تجلیل می کنند متاسفم. او را خیلی دوست دارم و باز روز معلم را به او تبریک می گویم و به او افتخار می کنم. همچنان هم امیدوارم که پدر در روز معلم آزاد شوند و این جشن را در کنار او برگزار کنیم.”
فرزند این فرهنگی دلسوز کشورمان در پایان خطاب به مسئولین تاکید می کند: “تنها چیزی که می توانم به مسئولین بگوییم این است که این اقداماتی که انجام می دهند خیلی “ناعادلانه” است و قطعا روزی باید پاسخگوی اعمال خود باشند.”
گفتنی است، رسول بداقی مولف دو اثر مهم بوده که یکی از آنها مجموعه اشعار وی است که در کتابی تحت عنوان”سراب آرزوها” و با تخلص شاعرانه ی “اشکان” در بهار ۱۳۷۸ به چاپ رسید،دیگری کتابی است درباره‌ی ضرب‌المثل‌های لری،همراه با شرح و ترجمه فارسی،که در سال ۸۳ به چاپ رسیده است.








آیت‌الله جوادی آملی: متأسفانه در سال جهاد اقتصادی، اختلاس انجام می‌شود و گرانی و تورم داریم

آیت الله جوادی آملی با انتقاد از مشکلات اقتصادی کشور، از اینکه در «سال جهاد اقتصادی» اختلاس اقتصادی انجام می‌شود، انتقاد کرد و گفت: با این که همه چیز در اختیار داریم، ولی متاسفانه گرانی،‌ تورم، کاستی معیشتی و دیگر مشکلات هم داریم.
ایشان همچنین با اشاره به ضرورت کار به موقع و به اندازه، گفت: هر کدام از ما باید کار خود را انجام دهیم و بدانیم که چند روزی توان انجام کار را داریم و به زودی بیماری و فرسودگی به سراغ انسان می‌آید و انسان‌ها را از کار می‌اندازد.
آیت الله جوادی آملی که در دیدار رئیس و اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور سخن می‌گفت، همچنین با تأکید بر این که‌ زمانی مسلمان خواهیم که اسلامی باشیم و اسلامی رفتار کنیم، افزود:‌ این گونه نیست که خانه‌ای بسازیم و تخریب شود و تعدادی کارگر نیز در آن بمیرند؛ این مسئله‌ در پرونده نظام مهندسی کشور وجود دارد.
ایشان خاطرنشان کرد: این نظام، دقیق و حساب‌شده است و این طور نیست که کسی خانه‌ای بسازد و با ویران شدن آن، عده‌ای جان خود را از دست بدهند و کسی به او کاری نداشته باشد. مسئول این اتفاق، مهندسی است که چنین ساختمانی را ساخته است.
آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود،‌ با بیان این که در ایران استعداد‌های زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد، به توانایی تکنسین‌های ایرانی در خاموش کردن چاه‌های نفتی کشور در دوران جنگ اشاره کرد و ‌اظهار داشت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امروز به شرایطی رسیده‌ایم که جوانان توانمند در جنگ عراق و کویت،‌ آتش‌سوزی چاه‌های نفتی کویت را خاموش کردند.
وی ادامه داد: با این که همه چیز در اختیار داریم، ولی متاسفانه گرانی،‌تورم، کاستی معیشتی و دیگر مشکلات هم داریم. از سویی سال جهاد اقتصادی است، ولی متاسفانه از سوی دیگر اختلاس اقتصادی انجام می‌شود.










"جرم فرزند من، جز داشتن عقیده‌ای مستقل و دفاع از حقیقت، چیست؟"

نامه مادر امیرخسرو دلیرثانی به مراجع: نگذارید سکوت شما بر این ظلم‌ها دامنگیر مرجعیت شیعه و اسلام شود

صدیقه ملوندی، مادر امیر خسرو دلیرثانی در نامه ای خطاب به مراجع تقلید، از اینکه فرزندش «برای جرمی نامعلوم و ناکرده تنها برای داشتن عقیده‌ای مستقل و تنها به جرم اندیشیدن» به چهار سال حبس محکم شده و «هم اکنون بیش از نیمی از محکومیت او سپری شده و مطابق قانون باید از آزادی مشروط برخوردار شود»، از ادامه حبس او و دیگر زندانیان سیاسی انتقاد کرد و نوشت: «تعجب میکنم از جمهوری اسلامی که به جای اینکه به چنین جوانانی یاری دهد تا در راه ساختن ایرانی بهتر گام بردارند، آن‌ها را بی خانمان کرده است، البته تعجب من که در ابتدا با ناباوری همراه بود اینک به یقین بدل شده، که آری متأسفانه چنین است و چنین ظلمی به نام اسلام در جمهوری اسلامی بر جوانان مسلمان روا می شود.»
وی در بخش دیگری از نامه خود به مراجع نوشت: «شرح شکایت خود را به نزد شما آورده‌ایم تا شاید شما بتوانید گوش شنوایی بیابید و به رویه ای که صلاح می‌دانید این ظلم و جوری که بر ما و بر خانواده‌های بسیاری چون ما می‌رود را به گوش هر کدام از مسولین که صلاح می دانید برسانید تا شاید در رفتار و حکم خود در مورد این زندانیان بی گناه تجدید نظر کنند. همان‌طور که می‌دانید امروز خانواده‌های بسیاری مستقیم یا غیر مستقیم با این مساله دست به گریبان شده‌اند ؛ مردم جامعه ما از دور یا نزدیک از آنچه بر زندانیان سیاسی چون فرزند من می‌رود آگاهند و رفتار مراجع محترم را نیز که در طول تاریخ در زیر علم مولا علی (ع) از عدالت دفاع کرده و در برابر بیداد ایستاده‌اند، زیر نظر دارند ؛ نگذارید که رفتار ناعادلانه عده‌ای دین به دنیا فروخته با فرزندان مسلمان و مخلص این سرزمین منجر به این شود که مردم جمهوری اسلامی را متهم به رفتارهای غیر انسانی با منتقدان نمایند و نگذارید که سکوت شما بر این ظلم، دامان مرجعیت شیعه و اسلام (که اینک شما متولی آن هستید) را نیز به گناه شراکت در این بی‌عدالتی و ستم آلوده کند.»
مادر این زندانی در نامه خود تصریح می‌کند: «در ملاقات هایی که در این مدت با خانواده سایر زندانیان داشته ام به چشم خود دیده ام که مانند فرزند من بسیارند؛ انسان هایی شریف که فقط به جرم اندیشیدن در حبس اند و اتفاقا از انسان های مومن و معتقد روزگارند ؛ این از سویی خانواده ها را دلگرم می کند که تنها نیستند اما از سویی این سوال را مطرح می کند که کدام دادگاه و کدام قانونی چنین انسان های شریفی را به بند کرده است؟»
امیر خسرو دلیر‌ثانی، از فعالان ملی-مذهبی و عضو جنبش مسلمانان مبارز که در دی ماه سال ۸۸ بازداشت شده بود، به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور” به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او هم اکنون با گذراندن بیش از نیمی از دوران محکومیت می تواند از حق آزادی مشروط برخوردار شود، اما نه تنها از آزادی وی ممانعت به عمل می آید بلکه از حقوق ابتدایی یک زندانی سیاسی نیز محروم است. شیوا فلاح، همسر این زندانی سیاسی، چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که مسئولان امنیتی و قضایی علت محروم ماندن آقای دلیرثانی از حقوق خود را «راضی نبودن» از وی ذکر کرده‌اند.
متن کامل نامه مادر این زندانی سیاسی که در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حضور مراجع عالیقدر
با سلام و احترام
اکنون ۲۷ ماه از بازداشت فرزند من امیر خسرو دلیرثانی می گذرد؛ به شما که شنونده اید حق می‌دهم که برایتان ۲۷ ماه تنها عدد و رقمی باشد برای شمارش ایام ! تنها تقاضا دارم که وقت کوتاهی را برای خواندن این سطور که با امید به یافتن پاسخی یا راه حلی نگاشته شده است، اختصاص دهید.
برای من در آغاز، بازداشت فرزندم باورکردنی نبود، فکر می‌کردم حتماً اشتباه شده است؛ نامه نوشتیم، پیگیر شدیم و به هر مقامی که فکر کردیم شاید با آگاه شدن از موضوع بتواند مانع بی‌عدالتی که زیردستانش روا می‌دارند شود، مراجعه کردیم تا فردا کسی نگوید که ما ندانستیم و نشنیدیم و زیردستان سرخود کاری کردند که مورد تأیید ما نبود، اما دریغ و صد افسوس! گویی ما خیلی خوش خیال بودیم و تمام این بی‌عدالتی‌ها و جور و جفاها با تأیید مقامات محترم و متأسفانه تحت بیرق اسلام و با نام دستگاه قضای جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد (اگر چه به نظر می‌رسد که مقامات امنیتی و اطلاعاتی هم در صدور این احکام دخیلند!).
حتی گله و شکایت خود را نزد مراجع محترم آوردیم، اما به جز چند نفری که در این چند وقت از مصائب زندانیان سیاسی و خانواده هایشان بسیار سخن گفته اند، پاسخی جز سکوت از دیگران نگرفتیم، لذا بار دیگر شرح آنچه را که بر ما می رود، با شما در میان می گذاریم، شاید آنها که نشنیده اند بشنوند و چاره ای جز سکوت بیاندیشند.
آری بیش از دو سال از بازداشت فرزند من امیر می گذرد؛ برای مادر، پدر، همسر، فرزند و خانواده‌ای که هر روز (بیش از ۷۵۰ روز) را به انتظار نشسته‌اند و راهی را برای التیام آلامشان و آزادی عزیز بی‌گناه در بندشان جستجو کرده‌اند، هر روزش معنا دار است ؛ هر روزش طاقت فرسا بوده و هست.
جالب است آقایانی که به راحتی حکم ۴ سال حبس را برای جرمی نامعلوم و ناکرده تنها برای داشتن عقیده‌ای مستقل و تنها به جرم اندیشیدن، به جوانی نسبت داده‌اند، ۴ سال برایشان عددی است که از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است! و ادعا می‌کنند که ما زندانی سیاسی و عقیدتی در ایران نداریم و در مجامع حقوق بشری حتی وجود فرزندان ما را انکار می کنند !
گله و شکایت من این است که تنها پسرم امیر را که جوانی مومن، اهل نماز و روزه، درستکار، با وجدان و نوع دوست است، شبانه در ۱۴ دی ماه ۱۳۸۸ به خانه اش ریخته اند و بعد از بهم ریختن و جستجوی خانه اش، بازداشت کرده اند ؛ در مملکتی که مسئولین مدام دم از عدالت و آزادی بیان و عقیده می زنند، آیا فرزند من جز داشتن عقیده‌ای مستقل و دفاع از حقیقت جرمی مرتکب شده است؟
من و همسرم هردو آموزگار بازنشسته ایم که تا این سن هیچ کدام از ما کلانتری و دادگاه و از این دست مسایل را ندیده ایم ؛ ما همان‌گونه که در جهت آموزش و پرورش فرزندان این مرز و بوم تلاش می کردیم، سعی می کردیم فرزندان خودمان را هم افرادی مفید به جامعه تحویل دهیم ؛ خدا را شکر و سپاس که زحماتمان به ثمر رسید و فرزندانی صالح، صادق، پاک، با ایمان و با وجدان تحویل جامعه داده ایم، بطوریکه همیشه به فرزندانم می بالیدم و می گفتم اگر همه جوانها مانند فرزندان ما باشند، مملکت نیاز به نیروی انتظامی ندارد!
آیا باور می کنید که فرزند من که مدت ۱۰ سال در سازمان آب تهران به عنوان یک مهندس متعهد، خدمت می کرده است و در طرح مطالعاتی چندین و چند پروژه عمرانی که اکنون به بهره برداری رسیده، شرکت داشته، حتی از پذیرش یک سکه طلا که بعنوان هدیه از طرف سازمان به او داده اند، خودداری کرده و پاسخ داده که این متعلق به بیت المال است و این در شرایطی بود که او در شرایط مالی مناسبی نیز قرار نداشت! آیا باور کردنی است که در این زمانه جوانی بر سر سفره ای در یک مهمانی بنشیند و علیرغم وجود چند نوع غذا، فقط از یک غذا استفاده کند و حتی محض امتحان نیز به سایر غذاها لب نزند؟!
من به جزئیات زندگی فرزند خود آگاهم؛ در ملاقات هایی که در این مدت با خانواده سایر زندانیان داشته ام به چشم خود دیده ام که مانند فرزند من بسیارند؛ انسان هایی شریف که فقط به جرم اندیشیدن در حبس اند و اتفاقا از انسان های مومن و معتقد روزگارند ؛ این از سویی خانواده ها را دلگرم می کند که تنها نیستند اما از سویی این سوال را مطرح می کند که کدام دادگاه و کدام قانونی چنین انسان های شریفی را به بند کرده است؟
مراجع محترم،
فرزند من و دوستان او که امروز در زندان جمهوری اسلامی محبوس اند هیچ کدام از جرایمی را که دین مبین اسلام آن‌ها را محکوم کرده و برایشان مجازات تعیین کرده، مرتکب نشده اند، فرزند من مسلمانی است که همواره به پیروی از مولایمان علی (ع)، رفتار کرده و در میان آشنایان جز به نیکی شناخته شده نیست ؛ آیا به حبس محکوم کردن چنین جوانی، عین بی‌عدالتی و جور نیست؟‌ از شما می‌پرسم آیا رواست که از بی‌گناهی مسلمانی در بند آگاه باشیم و ساکت بنشینیم ؟‌ که پیامبر اکرم فرمود:‌
” من سمع رجلاً ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم”
“هرکه بشنود مردی فریاد می زند ای مسلمانها (و کمک می طلبد ) و پاسخ ندهد مسلمان نیست”.
تعجب میکنم از جمهوری اسلامی که به جای اینکه به چنین جوانانی یاری دهد تا در راه ساختن ایرانی بهتر گام بردارند، آن‌ها را بی خانمان کرده است، البته تعجب من که در ابتدا با ناباوری همراه بود اینک به یقین بدل شده، که آری متأسفانه چنین است و چنین ظلمی به نام اسلام در جمهوری اسلامی بر جوانان مسلمان روا می شود.
اکنون بیش از دو سال از بازداشت امیر می گذرد ؛ همسر و فرزند پنج ساله‌اش ماه هاست که از خانه خود دورند و مهمان پدر همسرش شده اند ؛ مطابق حکمی که آقایان نوشته‌اند و به آن رنگ اسلامی می زنند، من و پدرش در این دوران بازنشستگی باید چشم به راه آزادی او باشیم که اگر خدا بخواهد و از فراق او و مشکلاتی که بر سر راهمان می گذارند، سکته نکنیم، بجای اینکه فرزندمان در این دوران پیری سری به ما بزند و عصای دست ما باشد، گاه گداری از شهرستان، با زحمت فراوان به تهران بیاییم و او را از پشت شیشه ها ملاقات کنیم.
هم اکنون بیش از نیمی از محکومیت او سپری شده و مطابق قانون باید از آزادی مشروط برخوردار شود ؛ نه تنها چنین نشده که از نوروز ۸۹ – یعنی قریب دو سال پیش – حتی امکان مرخصی هم نداشته است، حدود ۹ ماه هم هست که به او اجازه ملاقات حضوری نمی دهند و فرزند خردسالش به شدت از نظر روحی آسیب دیده و مدام بهانه جویی می کند، تماس تلفنی هم بطور مرتب مقدور نیست، البته اخیرا ماهی یکبار اجازه تماس تلفنی به ایشان داده می شود که آن هم بسته به خوشایند آقایان همیشگی نیست ؛ آیا این با موازین اسلامی و انسانی سازگاری دارد که مادر و پدر و همسر و فرزندی را حتی از شنیدن صدای عزیز خود محروم کنند ؛ حال آنکه حتی مجرمان خطرناک سایر بند های زندان این حق را دارند که با خانواده خود تماس بگیرند !
اکنون ماه هاست برغم تلاشهای همسرش برای گرفتن یک مرخصی چند روزه این حق قانونی از او سلب شده است، عدم موافقت با مرخصی وی باعث شده که تمام فعالیت هایش در یک شرکت کوچک که چندین سال برایش زحمت کشیده بود و چندین خانواده از آن امرار معاش می کردند، تقریبا نابود شود! آقایان چنان کرده اند، که فرزندان در بند ما – که اکثرا دلیل بازداشتشان اعتراض به عدم اجرای صحیح قانون بوده است – به کلی از اجرای قانون در مورد خودشان ناامید شده اند و دیگر حتی فرم مرخصی را هم پر نمی کنند.
ما تاکنون بارها و بارها شرح شکایت خود را برای مسولان در قالب نامه و ملاقات حضوری گفته ایم، اما به نظر می رسد که هیچ توجهی به نامه های ما نمی کنند، انگار آن‌هایی که امروز دست در کار قضاوت دارند عدالت را قربانی منافع شخصی و گروهی خود می‌کنند و آخرت خود را به دنیای خویش فروخته اند. انگار فراموش کرده‌اند که :
“فویل للذین ظلموا من عذاب الیم؛ ”
پس وای بر ستمکاران از عذاب دردناک (انعام، آیه ۲۱)
این بار شرح شکایت خود را به نزد شما آورده‌ایم تا شاید شما بتوانید گوش شنوایی بیابید و به رویه ای که صلاح می‌دانید این ظلم و جوری که بر ما و بر خانواده‌های بسیاری چون ما می‌رود را به گوش هر کدام از مسولین که صلاح می دانید برسانید تا شاید در رفتار و حکم خود در مورد این زندانیان بی گناه تجدید نظر کنند.
همان‌طور که می‌دانید امروز خانواده‌های بسیاری مستقیم یا غیر مستقیم با این مساله دست به گریبان شده‌اند ؛ مردم جامعه ما از دور یا نزدیک از آنچه بر زندانیان سیاسی چون فرزند من می‌رود آگاهند و رفتار مراجع محترم را نیز که در طول تاریخ در زیر علم مولا علی (ع) از عدالت دفاع کرده و در برابر بیداد ایستاده‌اند، زیر نظر دارند ؛ نگذارید که رفتار ناعادلانه عده‌ای دین به دنیا فروخته با فرزندان مسلمان و مخلص این سرزمین منجر به این شود که مردم جمهوری اسلامی را متهم به رفتارهای غیر انسانی با منتقدان نمایند و نگذارید که سکوت شما بر این ظلم، دامان مرجعیت شیعه و اسلام (که اینک شما متولی آن هستید) را نیز به گناه شراکت در این بی‌عدالتی و ستم آلوده کند که حضرت علی(علیه السلام) می فرماید:
العامل بالظلم والمعین علیه والراضی به شرکاء ثلاثتهم.
آنکه ستم می کند و آنکه او را کمک می کند و آنکه به ستم راضی است هر سه شریکند. (وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۱۲۸)
و من الله التوفیق
صدیقه ملوندی، مادر امیر خسرو دلیرثانی








یک پروژه میلیاردی دیگر برای سپاه: ساخت مخازن زیرزمینی نفت

انتصاب فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان وزیر نفت، همچنان برکات گسترده‌ای برای بازوی اصلی اقتصادی سپاه دارد و در آخرین نمونه، مسئولان وزارت نفت می‌گویند پروژه‌ای را با هدف «ایجاد مخازن زیرزمینی استراتژیک برای نفت» به این قرارگاه واگذار کرده‌اند.
به گزارش کلمه، هزینه انجام این پروژه هنوز مشخص نیست اما رقمی که تنها برای مطالعه‌ی این پروژه به قرارگاه خاتم سپاه پاسداران پرداخت شده، «دو میلیارد تومان» بوده و آنگونه که امروز در گزارش روزنامه شرق از نمایشگاه بین‌المللی نفت اشاره شده، این پروژه در چارچوب طرح های پدافند غیر عامل تعریف شده است؛ طرح هایی که ارقام بودجه های اختصاص یافته به آن، نجومی است.
چند روز پیش هم احمدی نژاد طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران کلنگ زد. مشخص نیست اینگونه پروژه‌ها با کدام تشریفات مناقصه و چگونه واگذار می‌شوند، اما در ماههای اخیر چندین پروژه از این دست به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار شده که درباره نحوه واگذاری آنها ابهامات زیادی وجود دارد و دست‌کم در این تردیدی نیست که سلب امکان رقابت از بخش خصوصی، کمترین تاوان روند فعلی محول کردن پروژه‌های نجومی به سپاه است.
قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه، تنها در یک سال اخیر چندین پروژه بزرگ ملی را از آن خود کرده و به گفته کارشناسان، به کمک موقعیت خاص سپاه و نیز تسهیلات ویژه‌ی دولتی از جمله ترک تشریفات مناقصه و واگذاری‌های خارج از روال، امکان رقابت را از بخش خصوصی نیز سلب کرده است.
بسیاری از دلسوزان نظام در سالهای اخیر هشدار داده‌اند که آلوده شدن سپاه به فعالیت‌های پرسود اقتصادی، به انحرافات بزرگ در این نهاد انقلابی خواهد انجامید. اما این هشدارها شنیده نشده است.






اکثر کارخانه‌ها جنس تولید نمی‌کنند

سحام نیوز: سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی در مورد گرانی و نوسان قیمت‌ها می‌گوید کاهش تولید داخلی به گرانی کالاها منجر شده است.
رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی گفت: «کالای تولیدی به بازار عرضه نمی‌شود و همین موضوع باعث شده که فروشندگان کالا‌ها را با قیمت بالا‌تر عرضه کنند.»
سعید درخشانی روز پنجشنبه و در گفت‌و‌گو با ایسنا، برای مثال به قیمت پودر لباسشویی اشاره کرد و گفت: «مدت‌هاست که پودر لباسشویی در بازار بسیار کم توزیع می‌شود و به همین دلیل قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است.»
وی در مثالی دیگر با اشاره به نایاب شدن سس تولیدی یکی از تولیدکنندگان گفته است: «اگر این سس در بازار پیدا شود، مغازه‌دار باید آن را گران‌تر بخرد و در ‌‌نهایت گران‌تر نیز بفروشد. قبلا این گونه نبود و بازاریاب شرکت تولیدی هر چند روز یک بار برای تامین کالا به مغازه می‌آمد و در همه مغازه‌ها نیز کالا موجود بود.»
آقای درخشانی گفته است: «اکثر کارخانه‌ها جنس تولید نمی‌کنند، بنابراین کالا گران شده است. برای مثال مدت‌ها کره در بازار توزیع نمی‌شد و در حال حاضر نیز این کالا به مقدار خیلی کم و با قیمت بالا‌تر عرضه می‌شود.»
رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی در همین حال گفته است: «حتی حالا که روغن (در بازار) توزیع می‌شود، قیمت آن ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. روغن پنج کیلویی ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود که اکنون با نرخ ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود.»
وی می‌افزاید: «کسی با تفکر نایاب شدن کالا به بازار حمله نکرده است و تقاضای خرید همانند قبل است.»
ایران در ماه‌های گذشته هدف تشدید تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بوده است که بازار تجارت و معامله و به ویژه انتقال پول را برای ایران دشوار کرده که این به نوبه خود برای واردکنندگان مواد اولیه مشکلات جدی به وجود آورده است.
در پی تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و همچنین مسدود شدن دارایی‌های این بانک از سوی اتحادیه اروپا، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و حمل و نقل و بیمه نیز با محدودیت‌های زیادی در معامله و ارتباط با ایران روبرو شده‌اند.






حادثه تروریستی در کاظمین

سحام نیوز: در یک حادثه تروریستی که صبح امروز در کاظمین رخ داد، ۸ ایرانی مجروح شدند.
دکتر علی حیدری معاون عتبات مرکز پزشکی حج و زیارت در گفتگو با مهر اعلام کرد: صبح امروز و بدنبال وقوع انفجاری در شهر کاظمین تعدادی ازهموطنانمان مجروح شدند.
وی افزود: کاروان مذکور از استان خراسان رضوی عازم شهر کاظمین شده بودند که با وقوع انفجار بمب تعدادی از زائرین آن مجروح می شوند.
همچنین جواد خانی نماینده سازمان حج و زیارت در کربلا اسامی مجروحان این حادثه تروریستی را اعلام کرد:
۱- سید حسین شایسته فر
۲- معصومه دهقان
۳- هادی دهقان
۴- حیدر هاشمی نژاد
۵- شهربانو خراسانی
۶- ناصر حدادی
۷- مارد علی زنده کا
۸- علی ناجی خوشدل





یک تحلیل گر سیاسی: دستگاه رهبری راه سازش با غرب را در پیش گرفته است

رادیو فرانسه: نوشتۀ دلبر توکلی
ربط دادن نتایج مذاکرات به تیم آقای هاشمی به نوعی انتقاد از عدم حضور نقش دولت در دور جدید مذاکرات 5+1 و ایران است. از سوی دیگر آقای احمدی نژاد و به خصوص آقای مشایی در سال های اخیر به دنبال باز کردن دریچه ای برای باب مذاکره با آمریکایی ها بودند و در اینجا با نوعی رقابت سیاسی و جناحی مواجه هستیم.
با گذشت، تنها چند روز از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ایران با گروه 5+1 در استانبول، جناح محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه 30 فروردین در روزنامه ایران( روزنامه وابسته به دولت) ،مدعی "نقش" داشتن حسن روحانی٬ حسین موسویان و اکبر هاشمی رفسنجانی در مذاکرات هسته‌ای استانبول شد.
به گزارش تارنمای "دیگر بان" در این گزارش سه قسمتی٬ بدون اشاره به نام حسن روحانی٬ نوشته شده که او در "سفر مخفیانه‌ای"که فروردین ماه امسال به وین (اتریش) داشته٬ حامل پیامی به مقام‌های اروپایی بوده است.
این گزارش همچنین یادداشت حسین موسویان٬ عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در روزنامه «بوستون گلوب» را به عنوان "بسته پیشنهادی" ایران در مذاکرات استانبول دانسته است.
آقای موسویان در این یادداشت٬ چهار پیشنهاد مشخص به گروه ۱+۵ داده که مهمترین آنها در فاز اول توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در مقابل لغو تحریم‌های بانکی و نفتی ایران است..
براساس پیشنهاد موسویان٬ در فاز دوم٬ ایران در مقابل به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته‌ای‌اش تحت پادمان ان‌پی‌تی و لغو تحریم‌ها هسته‌ای٬ به سئوالات آژانس درباره ابعاد نظامی برنامه‌هایش پاسخ خواهد داد..
فاز‌های سوم و چهارم این پیشنهاد نیز مربوط به محدود شدن برنامه‌های هسته‌ای ایران و افزایش دامنه اختیار بازرسان آژانس برای بازرسی در مقابل لغو تحریم‌های بین‌المللی است.
تیم احمدی‌نژاد در بخش دیگری از گزارش خود بدون آنکه نامی از حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات یا مصطفی محمد‌نجار٬ وزیر کشور ببرد٬ نوشته که آنها فروردین ماه امسال تحت پوشش سفر به حج٬ حامل پیام‌هایی به رهبران عربستان و آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای استانبول بوده‌اند..
این گزارش همچنین بدون ذکر نام اکبر هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی٬ از آنها با عنوان دیگر حلفه‌های دخیل در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در استانبول یاد کرده است.
علی لاریجانی٬ رئیس مجلس از دیگر افرادی است که به نام او به طور تلویحی در این گزارش اشاره شده است.
گزارش یادشده همچنین با حمله مستقیم به رهبران چین٬ روسیه و ترکیه از آن‌ها به عنوان کشور‌هایی یاد کرده که مشغول «دوشیدن منافع» خود از ایران و آمریکا هستند.
در این گزارش تلاش شده از مخالفان دولت احمدی‌نژاد در داخل با عنوان نیرو‌هایی هماهنگ با آمریکا و اروپا علیه دولت دهم و جمهوری اسلامی نام برده شود.

*****
"مجید محمدی " جامعه شناس و تحلیل گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه مقیم در آمریکا، در پاسخ به این پرسش که
اصل این موضوع مطرح شده چقدر می تواند صحت داشته باشد ؟ گفت:« به نظر من مذاکرات تحت نظارت شخص آقای خامنه ای صورت گرفت و مشکل تیم آقای احمدی نژاد این است که از این مذاکرات بیرون گذاشته شده اند.»
او گفت:« ربط دادن نتایج مذاکرات به تیم آقای هاشمی به نوعی انتقاد از عدم حضور نقش دولت در دور جدید مذاکرات 5+1 و ایران است. از سوی دیگر آقای احمدی نژاد و به خصوص آقای مشایی در سال های اخیر به دنبال باز کردن دریچه ای برای باب مذاکره با آمریکایی ها بودند و در اینجا با نوعی رقابت سیاسی و جناحی مواجه هستیم.»
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که، هیچ شاهدی برای این که پیش برنده دور جدید مذاکرات هسته ای با گروه 5+1 ،آقای موسویان یا جناح هاشمی بوده اند وجود ندارد گفت:« شواهد قوی تری وجود دارد که تیم آقای جلیل و همراهان شان در استانبول که از شورای امنیت ملی حضور داشتند به طور مستقیم زیر نظر آیت الله خامنه ای عمل می کنند.»
محمدی د رادامه گفت:« ظاهر این مطالب این است که آقای هاشمی رفسنجانی مورد هدف است اما در واقع موضوع به آیت الله خامنه ای ارجاع می شود و می خواهد بگوید که دستگاه رهبری مجرایی را برای سازش با غرب در پیش گرفته است.»
او گفت:« این باز می گردد به رقابت های سیاسی که میان رئیس جمهور و رهبری در طی چند ماه گذشته در جریان بوده است و احساس خطری که تیم آقای احمدی نژاد برای پس از اتمام دوره ریاست جمهوری وی می کند. چرا که تصورشان این است ، پس از این دوران به دلیل مخالفت با دستگاه رهبری ، یک به یک مورد تعقیب و مراقبت و احتمالا بازداشت قرار می گیرند و این افشا گری ها، تلاش هایی است برای پیشگیری ازآن موارد.»




محکومیت حکم زندان رضا شهابی از سوی اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران

به چه زبانی بگویند که مستبد و ضد کارگرند؟
خبرگزاری هرانا - سر انجام رضا شهابی پس از تحمل نزدیک به دو سال زندان، توسط دادگاه اسلامی به ۶ سال حبس تعزیری و ۵ سال ممنوعیت از فعالیت محکوم شد. در جمهوری اسلامی ایران، کارگری که توسط همکاران خود به عضویت هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه، انتخاب می شود را ۲۲ ماه در سخت ترین شرایط زندانی می کنند.
به فعال کارگری‌ای که برای دفاع از حقوق کارگران، تصمیم می گیرد که شبانه درس حقوق بخواند وبا هزینه کردن از اوقات فراغت خود و خانواده، مشکلات و مسائل حقوقی کارگر با کارفرما و وزارت کار را پیگیری کند، اتهام های نخ نمای "فعالیت علیه نظام و امنیت ملی" می زنند. اما حقیقت این است که از قاضی دادگاه تا رئیس قوه قضائیه، از مسئولین وزارت خارجه تا وزارت اطلاعات، و تمام بازجوها و شکنجه گران رضا شهابی می دانند که این اتهامات ساختگی، پوچ و واهی است.جمهوری اسلامی رضا شهابی را با اتهامات بی پایه محکوم می کند تا از کارگران مبارز زهر چشم بگیرد. به او ۶ سال زندان می دهد تا بقیه کارگران را مرعوب کند. اما کارگران می دانند که جرم رضا شهابی، این فرزند شجاع طبقه کارگر، فقط دفاع از حقوق کارگری است. رضا شهابی در زندان است اما خواست های برحق کارگران هنوز پاسخی نگرفته است. به همین دلیل مبارزات کارگران علیرغم زندانی بودن بسیاری از فعالین کارگری کماکان ادامه دارد؛ در همان روزهایی که دادگاه رضا شهابی برگزار می شد کارگران شهاب خودرو و صنایع فلزی در خیابانهای تهران به تحصن، راهپیمایی و اعتراض پرداختند. صدور حکم زندان برای رضا شهابی نه تنها کارگران را مرعوب نمی کند بلکه عزم آنان را درمبارزه برای کسب حقوق خویش صد چندان می کند.
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران ضمن محکوم کردن حکم زندان و ممنوعیت فعالیت برای رضا شهابی، همراه با کمیته دفاع از رضا شهابی و سندیکای کارگران شرکت واحد به این حکم شدیدا اعتراض داشته و به مبارزه برای دفاع از حقوق رضا شهابی و آزادی ایشان ادامه می دهد.

اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران در ایران
۱۵ آوریل ۲۰۱۲




احضار و تهدید فعالان کارگری در آستانه روز جهانی کارگر

خبرگزاری هرانا - در آستانه روز جهانی کارگر و در حالی که دولت هنوز درخواست مجوز خانه کارگر برای راهپیمایی در این روز پاسخ نداده است، گزارش‌ها حاکی از افزایش فشارهای امنیتی بر فعالان کارگری است.
به گزارش کلمه، با نزدیک شدن به یازدهم اردیبهشت (روز جهانی کارگر ) نهادهای امنیتی شماری از فعالان کارگری را احضار و تهدید کرده‌اند که در آن روز هیچ فعالیتی نداشته باشند.
گروهی از فعالان کارگری نیز از تماس‌های تهدیدآمیز ماموران امنیتی خبر داده‌اند و می‌گویند حاکمیت نگران است که گسترش اعتراضات کارگری در روزهای آینده به نوعی تقابل با حاکمیت در روز جهانی کارگر منتهی شود.
در همین راستا، امروز وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد از درخواست کارگران برای تجمع در روز جهانی کارگر ابراز بی‌اطلاعی کرد، و این در حالی بود که در یک هفته گذشته نه تنها تیتر بسیاری از مطبوعات و سایتهای خبری به تلاش برای اخذ مجوز راهپیمایی روز جهانی کارگر اختصاص یافت، بلکه تعدادی از نمایندگان مجلس نیز از دولت خواستند به درخواست مجوز کارگران پاسخ مثبت بدهد؛ درخواستی که اکنون وزیر کشور از اصل وجود آن ابراز بی‌اطلاعی کرده است!



هرانا؛ بازگرداندن ارژنگ داوودی به بند عمومی پس از تحمل پنج روز انفرادی

خبرگزاری هرانا - ارژنگ داودی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج پس از تحمل پنج روز شکنجه و آزار و اذیت جسمی در سلول‌ انفرادی، به سالن ۱۲ این زندان بازگردانده شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، ارژنگ داوودی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج پس از پنج روز که به بند سپاه در زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود، چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه به سالن ۱۲ بند ۴ بازگشت. وی به مدت پنج روز در یکی از سلول‌های انفرادی بند سپاه، تحت شکنجه و ضرب و شتم مامورین و بازجویان این بند قرار گرفت.

گفتنی ست که آقای داوودی تاکنون چندین مرتبه در دادگاه انقلاب محاکمه و محکوم گردیده و در حال حاضر قریب به ۱۰ سال است که بدون مرخصی در زندان بسر می‌برد.




هرانا؛ وخامت حال صالح کهندل در زندان رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا - صالح کهندل زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در حالی با وخامت حال جسمی روبروست که دادستان از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می‌کند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صالح کهندل اخیرا و در پی وخامت حال جسمی‌اش با مشقت و اصرار فراوان سرانجام به بهداری زندان منتقل شد و پزشکان بر اساس آزمایش‌های به عمل آمده تشخیص داند که وی دچار افزایش شدید پلاکت خون است.
این در حالی بود که یک هفته بعد و در ادامهٔ پیگیری‌ها مشخص شد این زندانی سیاسی اینبار با افت شدید پلاکت خون مواجه شده است.
پزشکان زندان که از این افت و خیز پلاکت خون بسیار نگران شده بودند کتبا از دادستانی تقاضا کردند تا اجازه دهند آقای کهندل برای درمان بیماری به بیرون از زندان منتقل گردد و در پی این ماجرا خانوادهٔ این زندانی سیاسی نیز دو هفته قبل از دادستانی درخواست معالجه در بیرون از زندان را دادند اما دادستان با هر دو درخواست مخالفت نمود.
 گفتنی ست شرایط بد تغذیه و عدم دسترسی زندانیان به میوه و سبزیجات تازه و هم چنین عدم برخورداری از هواخوری به اضافهٔ وجود دستگاه‌های پارازیت سبب بروز بیماری در اکثر زندانیان سیاسی بند ۴ سالن ۱۲ شده است.
لازم به یادآوری ست که صالح کهندل، زندانی سیاسی محبوس در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج، محکوم به به تحمل ۱۰ سال حبس به اتهام «هوادارای سازمان مجاهدی خلق ایران» می‌باشد.




هرانا؛ ادامه‌ی بازداشت و فشار بر احسان هوشمند

خبرگزاری هرانا - احسان هوشمند فعال سیاسی و پژوهشگر مطالعات قومی پس از چهار ماه بازداشت موقت، کماکان تحت فشارهای غیرقانونی بازجویان وزارت اطلاعات بسر می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر در ایران، احسان هوشمند در هفدهم دی ماه سال گذشته توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شد و در حالی چهارمین ماه بازداشتش را طی می‌کند که هم‌چنان در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین محبوس است.
خانواده‌ی نامبرده می‌گویند که آقای هوشمند در تماس‌های تلفنی‌اش عنوان نموده که بخشی از بازجویی‌های روزهای اولیه‌اش احیا و بازگشایی شده و در مورد آن‌ها مجدداً مورد بازخواست و اعتراف قرار گرفته است. هم‌چنین این زندانی سیاسی در تماس‌هایش خبر داده بازجویان وی را برای پذیرش برخی اتهامات نظیر "سعی در سازماندهی گروه‌های دمکرات و کومله" که به هیچ عنوان انجام نداده تحت فشار قرار می‌دهند.
گفتنی ست که خانواده‌ی احسان هوشمند اشاره کردند، "با اینکه در چهارمین ماه بازداشت موقت احسان هوشمند قرار داریم ولی هنوز وضعیت پرونده‌ی وی مشخص نگردیده است و عملاً هیچ مقامی پاسخگو نیست و سخنان متناقض و گمراه کننده از مسئولان شنیده می‌شود و حتی بازپرس مربوطه، حاضر به ملاقات با ما نشده و ظاهراً هیچ کمکی برای خروج از این وضعیت ننموده است."



لغو ملاقات زندانیان سیاسی برای افزایش زمان ملاقات متهمان اختلاس

خبرگزاری هرانا - خانواده های زندانیان سیاسی و امنیتی بند ۳۵۰ اوین روز دوشنبه ۲۷/۱/۹۱ چند ساعت در سالن ملاقات زندان اوین معطل شدند.
به گزارش کلمه، روز دوشنبه وزارت اطلاعات بر خلاف آیین نامه سازمان زندان ها و با استفاده از نفوذ خود، دو نوبت از زمان ملاقات زندانیان سیاسی و امنیتی بند ۳۵۰ را لغو و به خود اختصاص داده بود. که در پی این اقدام بسیاری از خانواده های زندانیان برای مدتی در سالن ملاقات زندان اوین معطل شده اند و دو نوبت لغو شده برای ملاقات متهمان فساد بزرگ بانکی (اختلاس) اختصاص داده شده است.
این اقدام وزارت اطلاعات که با مخالفت مسئولان زندان اوین مواجه شده در حالی صورت گرفته که تمامی نوبت های ملاقات روزهای پنج شنبه در دست این نهاد می باشد. پیش از این وزارت اطلاعات برای کنترل ملاقات زندانیان بند ۳۵۰ ماموران خود را به عنوان بازرس و مامور مراقبت در سالن ملاقان زندان اوین مستقر کرده بود.



پلیس فتا ایران از کافی‌نت‌ها بازدید می‌کند

خبرگزاری هرانا - علی محمدی٬ رئیس پلیس فتای ویژه شرق استان تهران از بازدید پلیس از کافی‌نت‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی خبر داد.
به گزارش دانشجونیوز، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی ایران (فتا) در ادامه برنامه‌های این کشور برای کنترل استفاده از اینترنت و کاربران آن در اقدامی تازه تصمیم به بازدید پلیس از کافی‌نت‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی گرفته است. سرهنگ علی محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری حکومتی فارس گفت: «پلیس فتا در راستای کمک به ارتقاء سطح و میزان دانش عمومی و سواد دیجیتال و فرهنگ‌سازی در حوزه‌ آشنایی با آسیب‌ها و تهدیدات در فضای سایبری و نیز کاهش تخلفات و جرایم موجود در برخی اماکن ارائه دهنده خدمات اینترنتی در ایام نوروز، از تعداد ۴۰ کافی‌نت در سطح شهرستان‌های ورامین، پیشوا، پاکدشت، دماوند و بخش قرچک بازدید به عمل آورده و نیز جهت افزایش آگاهی کاربران و آموزش متصدیان اقدام به توزیع بروشورهای اطلاع رسانی تهدیدات کرده است.»
پیش‌تر هم محسن می‌ربهرسی، معاونت اجتماعی و الکترونیک پلیس فتا با اشاره به دستور العمل ۲۰ بندی اعلام کرده بود که اینکه این دستورالعمل‌ها باید در مدت مشخص شده توسط کافی نت داران اجرا شود، وی به یکی از موارد آن اشاره کرد و گفته بود: «دفا‌تر خدمات اینترنت موظفند که اطلاعات هویتی کاربران را با دریافت مدارک شناسایی معتبر و ترجیحا کارت ملی ثبت کرده و از ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان بدون مدارک شناسایی خودداری کنند.»
کنترل محتوای اینترنت از زمانی که استفاده از این شبکه در ایران رایج شد، همواره دغدغه مقام‌های حکومتی این کشور بوده است و بسیاری از سایت‌هایی که محتوای آن‌ها مورد تایید حکومت در ایران نبود فیل‌تر شد.
پلیس فضای تولید وتبادل اطلاعات (فتا) در سوم بهمن‌ماه سال گذشته با هدف «مقابله با جرایم اینترنتی» و «حفاظت از اموال، منافع و اسرار ملی» بر روی شبکه اینترنت، در ایران شروع به کارکرد.
بعد‌ها گروهی متشکل از نمایندگان مقام‌های دولتی و قضایی کمیته‌ای به نام «تعیین مصادیق پایگاه‌های اینترنتی غیر مجاز» تشکیل دادند که وظیفه آن شناسایی سایت‌های اینترنتی بود که دولت آن‌ها را مغایر با ارزش‌های خود می‌دانست.
علاوه بر فیل‌تر کردن سایت‌های اینترنتی، در برخی موارد گردانندگان این سایت‌ها نیز مورد پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند.




هرانا؛ محرومیت از تحصیل یک شهروند بهایی در مقطع کار‌شناسی

خبرگزاری هرانا - الحان مهرابی یزدی شهروند بهایی و دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، از ادامهٔ تحصیل محروم شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، الحان مهرابی شهروند بهایی که در مقطع کار‌شناسی ناپیوسته دانشگاه علوم پزشکی کرمان تحصیل می‌کرد، در حالی که تنها یک ترم تئوری و یک ترم کارآموزی ایشان باقی مانده بود از تحصیل محروم شد.

خانم مهرابی در سال ۱۳۸۶ در کنکورسراسری مجاز به انتخاب رشته شده‌اند سپس در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی قبول شده و با موفقیت به اتمام می‌رسانند، در مرحلهٔ بعد در مقطع کار‌شناسی ناپیوسته در‌‌ همان رشته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز ورود پیدا می‌کنند. حال بعد از گذشت دو ترم در حالی که تنها یک ترم تئوری و یک ترم کارآموزی ایشان باقی مانده سایتشان غیر فعال شده است.
پس از پیگیری‌های فراوان مسئولین دانشگاه تنها یک نامه، در حالی که قستمهای بالا و انتهای آن را پوشانده بودند، مبنی بر اینکه «خانم الحان مهرابی یزدی در صورت برائت از فرقهٔ ضالهٔ بهاییت قادر به ادامهٔ تحصیل در مراکز دولتی می‌باشند.» به ایشان نشان می‌دهند.




جوان مرودشتی در ملاءعام اعدام شد

خبرگزاری هرانا - عصر امروز پنج شنبه، سی و یکم فروردین ماه یک جوان در شهرستان مرودشت و در ملاءعام اعدام شد.
غلام حسین چمن سرا، دادستان شهرستان مرودشت در گفتگو با فارس با اعلام این خبر گفت که جرم این جوان "اعمال خلاف شرع" و "انجام عمل شنیع" بوده است.
غلام حسین چمن سرا می‌گوید: "انجام مراسم حکم اعدام "ج. م" یکی از اقدامات بسیار مهم و موثر دستگاه قضایی در شهرستان مرودشت محسوب می‌شود."
وی همچنین مدعی شدکه "این فرد یکی از اراذل و اوباش این شهرستان بوده که مبادرت به انجام اعمال خلاف شرع به ویژه انجام عمل شنیع کرده است که مسئولان قضایی شهرستان مرودشت برابر مقررات قانونی نسبت به صدور حکم و تایید آن توسط ریاست قوه قضائیه اقدام کردند."
انجام عمل شنیع اتهامی است که اکثرا در به ایجاد رابطه جنسی با جنس موافق اطلاق می‌شود.



هرانا؛ بازداشت شش شهروند بهایی در قائم شهر و تنکابن

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نامبرده ابتدا به زندان شهید کچویی ساری منتقل می‌شود ولی صبح روز شنبه ۲۶ فروردین ماه از زندان ساری به زندان قائم شهر منتقل می‌شود.
 از طرف دیگر در روز یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۱ ماموران امنیتی به منزل یک شهروند بهایی شهرستان تنکابن به نام مهنام درخشان مراجعه کرده که پس از بازرسی منزل و ضبط بعضی وسایل شخصی و مذهبی، نامبرده را نیز بازداشت و به محل نامعلومی منتقل می‌کنند.
همچنین روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماموران اداره اطلاعات قائم شهر به همراه ماموران اداره اماکن و اداره کار قائم شهر که حدود سی نفر بوده‌اند به محل کسب (کارگاه تولید آلبوم) یک شهروند بهایی به نام انیس مطیعی واقع در زیکلای قائم شهر مراجعه کرده که چون نامبرده دارای جواز کسب بوده نتوانستند بهانه‌ای برای پلمپ آن پیدا کنند لذا فقط به بازرسی محل اکتفا کردند و انیس مطیعی را نیز تحت عنوان شکایت شاکی خصوصی بازداشت کردند.
ماموران سپس به منزل پدری آقای مطیعی که جنب کارگاه بوده و ضمن تفتیش منزل و ضبط کتب و عکسهای مذهبی،» سروش مطیعی «(برادر) را نیز دستگیر نمودند قابل ذکر است ماموران امیر مطیعی (برادر دیگر) را که خواستار رویت حکم بازرسی بوده را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.
در همین روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماموران امنیتی قائم شهر به منزل ساحل میری مراجعه کرده که پس از تفتیش و ضبط کامپیو‌تر و کتب مذهبی نامبرده را نیز به همراه همسرش راحله میری بازداشت نمودند و به نقطه نامعلومی انتقال دادند این درحالیست که راحله میری باردار می‌باشد.



اسامی اعدام شدگان گروهی در زندان عادل آباد شیراز

خبرگزاری هرانا - اسامی ۵ تن از افرادی که روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه در زندان عادل آباد شیراز به صورت گروهی اعدام شده بودند و مسئولین قوه‌ی قضاییه و سازمان زندان‌ها، از انتشار هویت آنان خودداری کرده بودند، افشا شد.
تارنمای فعالین حقوق بشر و دمکراسی با انتشار این اسامی، هم چنین افزوده است که ۵ تن از اعدام شدگان تبعه‌ی کشور افغانستان بوده‌اند.
بر اساس این گزارش، اسامی ۵ تن از اعدام شدگان گروهی روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه، در زندان عادل آباد شیراز، به شرح زیر است:

۱- تورج علی پرست، از اهالی شیراز

۲- احسن الله صفری، ۳۰ ساله، متاهل، دارای ۳ فرزند و تبعه‌ی افغانستان که بیش از ۳۰ ماه در زندان عادل آباد شیراز محبوس بود.

۳- حسن رودینی‌زاده، ۲۸ ساله و تبعه‌ی افغانستان که قریب به ۳۰ ماه در زندان عادل آباد شیراز زندانی بود.

۴- محمد کلب علی، ۲۹ ساله و تبعه‌ی افغانستان که مدت ۳ سال در زندان بسر برد.

۵- حاتم شاه، تبعه‌ی افغانستان