۱۳۹۰ اسفند ۲۸, یکشنبه

مهمترین خبرهای روز یکشنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

وبینار امنیت سایبری برای روزنامه نگاران - بخش سوم 
بخشهای قبلی را درلینک می توانید ببینید.

 

 

باهنر : درخواست استیضاح وزیر کار به خاطر انتصاب قاضی مرتضوی تحویل هیات رئیسه مجلس شد

سحام نیوز: نماینده های مجلس تا ۱۵ فروردین ۹۱ هم تحمل نکردند و پس از اعلام خبر معارفه قاضی مرتضوی برای مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی، استیضاح وزیر کار را به هیات رئیسه اعلام کردند.
محمد رضا باهنر، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: “در پی انتصاب مرتضوی برخی از نماینده های مجلس خواستار استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند. استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت غیر رسمی تحویل هیئت رئیسه مجلس شد. در اولین فرصت زمانی که مجلس باز شود استیضاح اعلام وصول می شود.”
به گزارش خبرآنلاین؛ پیش از این ۱۲نماینده مجلس در تذکری به احمدی نژاد از او خواستند تا به دلیل عدم تجربه و تخصص مرتضوی در این زمینه و پرونده مرتضوی در موضوع کهریزک، پست جدیدی را به او اعطا نکند.
چند روز پیش الیاس نادران، نماینده تهران، پس از حضور احمدی نژاد در مجلس برای پاسخگویی به ۱۰ سوال نماینده ها، گفت: “ما شنیده ایم که علی رغم این تذکر، در نظر دارند آقای مرتضوی را منصوب کنند. به همین دلیل طرح استیضاح وزیر رفاه را آماده کردیم. اما رئیس مجلس به ما توصیه کردند که فعلا دست نگه داریم. الان هم می گویم که اگر ایشان چنین کاری بکنند، ما استیضاح شان را روز ۱۵ فروردین ارائه می دهیم تا اعلام وصول شود.”
به نظر می رسد پس از چالش نحوه پاسخگویی احمدی نژاد به سوالات مجلس که آخرین مواجه دولت و مجلس در سال ۹۰ بود، انتصاب قاضی مرتضوی به ریاست تامین اجتماعی، اولین چالش دولت و مجلس در سال ۹۱ باشد.




نگرانی نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام زندانی سیاسی کُرد، حبیب الله گلپری پور

کمپين بين المللی حقوق بشر

یک منبع مطلع نزدیک به حبیب الله گلپری پور زندانی سیاسی کُرد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت : «دیروز ۵ شنبه ۲۵ اسفندماه ساعت ۲۰:۳۰ حبیب الله گلپری پور زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام از سوی نگهبانی این زندان به بهانه‌ تلفن صدا زده می‎شود و بعد از مراجعه نامبرده به افسر نگهبانی وی از سوی ماموران اداره اطلاعات به محل نامعلوم منتقل شده است.»
این منبع به کمپین گفت : «در طول ماههای گذشته دو بار این زندانی سیاسی کُرد به سلولهای انفرادی زندان ارومیه و بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر ارومیه منتقل شده است و هر بار وی را تهدید به اجرای حکم کرده‌اند.با توجه به انتقال ناگهانی دوباره این زندانی سیاسی محکوم به اعدام به مکان نامعلوم نسبت به احتمال اجرای حکم وی نگرانی احساس می‌شود.»
به گفته منابع محلی، حبیب الله گلپری پور فرزند ناصر متولد ۱۳۶۳ در شهر سنندج ، تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۸۸ در حین خروج از مهاباد به سوی ارومیه همراه تعدادی کتاب توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مهاباد بازداشت و ماهها در بازداشتگاهای امنیتی و نظامی شهرهای مهاباد، ارومیه و سنندج تحت شکنجه‌های شدید فیزیکی و روحی قرار می‌گیرد. او خود بر شکنجه شدن تصریح کرده است.
در تاریخ ۲۴ اسفندماه سال ۸۸ در شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به ریاست قاضی خدادای در یک جلسه چند دقیقه‌ایی به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان ( پژاک ) به اعدام محکوم می‌شود. بعد از اعتراض نامبرده پرونده جهت تجدید نظر خواهی به شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور فرستاده می‌شود و این دادگاه نیز حکم اعدام صادر از سوی دادگاه انقلاب مهاباد را تائید می‌کند.
تا این لحظه تمام تلاشهای وکلای این زندانی سیاسی برای کمیسون عفو و بخشودگی و همچنین درخواست اعاده دادرسی رد گردیده و پرونده جهت اجرای حکم ماهاست به اجرای احکام زندان فرستاده شده است.
به گفته این منبع محلی نزدیک به پرونده، این زندانی سیاسی کُرد در همه مراحل بازجویی در اداره اطلاعات و دادگاه شرکت در عملیاتهای مسلحانه را رد کرده است و اداره اطلاعات تنها به دلیل داشتن کتاب و ارتباط با گروه مادران آشتی شهر مهاباد وی را به همکاری موثر با پژاک متهم کرده و تا لحظه صدور حکم اعدام برای این زندانی سیاسی نیز دادگاه را تحت فشار قرار داده است.
یک نسخه از حکم صادر در دادگاه انقلاب شهر مهاباد و تائید آن توسط شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور جهت انتشار در اختیار کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران قرار گذاشته شده است:

***
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مهاباد
متهم : حبیب الله گلپری پور فرزند ناصر
اتهام : محاربه و افساد فی الارض
دادگاه با برسی اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام بشرح ذیل مبادرت به صدور رای می‌نماید :
رای دادگاه
در خصوص اتهام حبیب الله گلپری پور فرزند ناصر، ۲۶ ساله ، اهل شهرستان سنندج، فاقد سابقه کیفری دایر بر محاربه و افساد فی الارض از طریق عضویت، همکاری و فعالیت موثر به نفع گروهگ تروریستی پژاک، دادگاه توجها به محتویات پرونده علی الخصوص گزارشات اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه شهرستان مهاباد، کیفر خواست صادره از دادسرای انقلاب و عمومی شهرستان مهاباد و اقرار صریح مهتم در دادگاه و دادسرا به عضویت در پژاک و فعالیت به نفع گروهک فوق، دستگیری مهتم در حین ماموریت در داخل خاک ایران بهمراه صدها نسخه کتاب و مقالات مربوط به پژاک که برای پخش در داخل کشور آورده شده بود، تحقیات جامع و کافی بعمل آمده از سوی اداره اطلاعات و قرائن و امارات موجود در پرونده بزهکاری نامبرده را محرز و مسلم دانسته با تطبیق به عمل متهم به مواد قانونی مربوط به محاربه و فساد فی الارض علی الخصوص موارد ۱۸۶ الی ۱۹۰ قانون مجازات اسلامی و مستندا به مواد فوق وی را به اعدام محکوم می نماید و کتابها و مقالات مکشوفه با حضور نماینده دادستان امحا خواهد شد. رای صادره حضوری و قابل اعتراض در دیوان عالی کشور می باشد. . در خصوص تردد غیر مجاز از مرز مستندا به ۱۵۹ قانون اساسی قرار عدم صلاحیت به شایستگی محاکم محترم عمومی شهرستان مهاباد صادر می شود.
خدادادی قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد
۲۴/۱۲/۱۳۸۸




وب‌سایت شبکه خبری العربیه در گزارشی به تاثیر تحریم‌ها علیه ایران بر ارزش ریال و مبادلات مالی در امارات متحده عربی پرداخته است. بر اساس این گزارش داد و ستد با واحد پول ایران در امارات متوقف شده است.
اینکه ایران در این اواخر بر اثر تحریم‌های اقتصادی با مشکل پرداخت بهای اجناس صادراتی یا ارسال پول به خارج مواجه باشد، موضوع تازه‌ای نیست و به توقف خدمات‌رسانی انجمن ارتباطات جهانی بین بانکی (سوییفت) به بانک‌های ایرانی از روز شنبه (۱۷ مارس/ ۲۷ اسفند) هم می‌توان به عنوان اقدامی در جهت تشدید مشکل‌های موجود از این دست نگریست.
خودداری صرافی‌ها از داد و ستد با ریال
شبکه خبری العربیه در گزارشی که بتازگی از امارات متحده عربی داده، به یکی دیگر از علائم تاثیرگذاری تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پرداخته است. بر اساس گزارش العربیه داد و ستد با واحد پول ایران در امارات متحده عربی از بیم سقوط ارزش ریال متوقف شده است. العربیه گزارش می‌دهد که بازرگانان و ساير ايرانيان مقيم امارات متحده‌ى عربى «روز به روز با مشکلات بيشترى مواجه مى‌شوند». بر این اساس تقريباً همه‌ى صرافى‌هاى موجود در اين کشور از داد و ستد با ريال ايرانى خوددارى مى کنند.
به گزارش العربیه از امارات «خوددارى صرافى هاى بزرگ همچون "الانصارى" و "الإمارات" از حواله فرستادن و حواله گرفتن با ريال ايرانى و خريد و فروش واحد پول ايران، باعث شده که ساير صرافى‌ها نيز از چنين تعامل‌هايى خوددارى کنند و تجار، شرکت‌ها و مردم عادى ايرانى را با مشکل مواجه سازند».
موسسات صرافى اماراتى مى‌گويند که اگر تحريم‌هاى مستقيم موجود عليه بانک مرکزى ايران و عدم امکان داد و ستد با آن نبود هم باز مشکل سقوط ارزش ريال ايرانى سر جايش بود و داد و ستد پولى را دشوار مى‌ساخت.
به گزارش العربیه به نقل از "الشرق الأوسط" چاپ لندن چهار شرکت بزرگ صرافى و صرافى‌هاى کوچک‌تر مرتبط با آن‌ها در دبى گفته‌اند: «ريال ايرانى به اختصار، نه خريد، نه فروش و نه حواله.»

 
 
توقف داد و ستد با ریال سابقه دارد
اما العربیه در گزارش خود اشاره می‌کند به این‌که توقف داد و ستدها اتفاق تازه‌ای نیست. بنا بر این گزارش در دسامبر گذشته بانک "نور اسلامى" که دفتر مرکزى‌اش در دبى قرار دارد، حاضر به ارسال ميلياردها دلار بهاى نفت ايران به تهران نشد و حساب‌هاى خود با جمهورى اسلامى ايران را مسدود کرد.
مدیر عامل یک شرکت تجاری به خبرنگار العربیه می‌گوید که پایین آمدن ارزش ریال در برابر دلار آمریکا داد و ستد با واحد پول ایران را «مخاطره‌آمیز» کرده است. محمد انصارى، رئيس هيئت مديره و مدير عامل شرکت "الانصارى للصرافه"، عامل خطرساز دیگر را «ليستى از مقررات که دوائر تنظيم کننده‌ى روابط مالى و تجارى در آمريکا تعيين و اجرا مى کنند» می‌داند.
العربیه گزارش می‌دهد که دولت امارات در همراهى با تحريم‌هاى بين‌المللى روابط خود را با ۱۷ بانک ايرانى و از جمله بانک‌هاى صادرات و ملى قطع کرده است. اين بانک‌ها از سوى آمريکا در ليست سياه قرار گرفته‌اند.
سقوط آزاد حجم مبادلات ایران و امارات
به گزارش العربیه آمار اقتصادى امارات نشان می‌دهد که در این کشور روى هم رفته حدود ۴۰۰ هزار ايرانى به سرمی‌برند و هشت هزار شرکت ايرانى در زمينه‌هاى مواد غذايى، مواد خام، آهن و فولاد، دستگاه‌هاى الکترونيکى، لاستيک ماشين، وسائل خانگى و خدمات فعاليت دارند.
العربیه با اعلام این خبر که «تا کنون بيش از ۱۰۰ تاجر ايرانى ورشکست شده‌اند» از قول مرتضى معصوم‌زاده، نایب رئيس هيئت مديره‌ى شوراى بازرگانان ايرانى در دبى، می‌گوید: «تبادل تجارى ايران و امارات به شدت رو به کاهش مى‌رود. در اين ميان بانک‌ها بر مشکلات ايرانيان مى‌افزايند.»
آمارها حاکى از آن است که سه سال پيش حجم مبادلات بازرگانى امارات و ايران ۱۲ ميليارد دلار بود. حجم مبادلات بازرگانی میان دو طرف در سال ۲۰۱۰ به ۷ تا ۸ ميليارد دلار رسيد و اکنون به گفته‌ى معصوم‌زاده مى‌رود که به پنج ميليارد دلار برسد.



در بلاروس دوعامل بمب گذاری در متروی مینسک اعدام شدند

خبرگزاری رسمی بلاروس «بلتا» اعلام کرد، دو تن از عاملان اصلی بمب گذاری سال گذشته در متروی مرکزی ِ مینسک MINSK، اعدام شدند.
این خبرگزاری در گزارشی کوتاه نام این دو مرد را ولادیسلاو کوالیوف Vladislav Kovalyov و دیمیتری کونوالوف Dmitry Konovalov معرفی کرده است.
این دو نفرماه نوامبر سال گذشته، به اتهام بمب گذاری در ایستگاه مترو ِ مرکز شهر مینسک، مجرم شناخته شده به اعدام محکوم شدند.
در جریان این بمب گذاری که طی ساعات پر رفت و آمد روز انجام گرفت ۱۵ تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.
پیش‌تر سازمانهای حقوق بشری بین المللی از حکومت بلاروس خواسته بودند از اعدام این دو صرف نظر کند.
گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، روز شنبه این اعدام‌ها را محکوم کرد.




خاوند: سقوط پول ملی می تواند ادامه پیدا کند

 فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصادی رادیو فردا و استاد اقتصاد در پاریس می گوید «سقوط پول ملی ايران که خودش هم معلول و هم عامل ايجاد و شدت بخشيدن به جهش تورم است، در فضای فعلی سياست و اقتصاد کشور، می تواند ادامه پيدا کند.»
آقای خاوند در مورد آمار رسمی در مورد شاخص های اقتصاد کلان ایران به رادیو فردا می گوید: می دانيد که دستيابی به آمار رسمی در مورد شاخص های اقتصاد کلان ايران مثل نرخ رشد، نرخ تورم يا نرخ بيکاری کار آسانی نيست و آشفتگی آماری يکی از مهمترين خصوصيات اطلاع رسانی اقتصادی در ايران است.
مرکز آمار ايران به تازگی در گزارش خودش به شورای عالی کار، نرخ تورم کشور را در فاصله بهمن ۸۹ تا بهمن ۹۰، چيزی حدود  ۲۶.۵ درصد گزارش داده است.
اين رقم نشان دهنده افزايش شديد نرخ تورم در ايران است. مرکز پژوهش های مجلس در تازه ترين گزارشش می گويد که نرخ تورم کل کشور که در سال ۸۹ بالای ۱۵ درصد بوده است، در سال ۱۳۹۰ می تواند به بالای ۳۰ درصد برسد.
اين نرخ تورم کلی است که بر اساس يک سبد مرکب از ۳۵۹ قلم کالا محاسبه می شود.
اگر فقط قرار باشد افزايش قيمت اقلام خوراکی آنهم در آستانه نوروز را در نظر بگيريم، نرخ تورم برای اين کالاها به احتمال فراوان بالای ۵۰ درصد نوسان دارد.

چه عواملی از ديد کارشناسان جمهوری اسلامی به جهش قيمت ها در ايران دامن می زند؟
در اين مورد باز هم اجازه بدهيد از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نقل قول کنم که در آخرين گزارشش برای توضيح جهش قيمت ها بر عواملی مثل افزايش کسری بودجه دولت، بالا رفتن ابعاد مداخله دولت در چهارچوب قانون هدفمند کردن يارانه ها، زياد شدن برنامه های لحظه ای ، شدت گرفتن تحريم ها، کاهش درآمدهای نفتی، بالا رفتن نرخ ارز و چند عامل ديگر تاکيد می کند.
در مجموع، مخلوطی از مديريت نادرست و همين طور هم فشارهای خارجی، جهش تورم را که يکی از مهمترين آفت های اقتصادی ايران در سه دهه گذشته بوده است را سخت تر کرده است.

اين فشارهای تورمی، طبعا، بيشتر از همه بر اقشار کم درآمد جامعه ايران تاثير می گذارد. با اين حساب چه چشم اندازی از نظر تورمی برای سال آينده خورشيدی می شود ترسيم کرد؟
با توجه به سياست های جاری دولت و آن چيزی که در فضای بين المللی جمهوری اسلامی می گذرد، هيچ دليلی وجود ندارد که در سال ۱۳۹۱ جهش تورمی متوقف شود.
بر پايه بودجه ای که دولت احمدی نژاد به مجلس ارائه کرده است، بر پايه بررسی تمام مراجع کارشناسی جمهوری اسلامی به دليل موهوم بودن بخش مهمی از درآمدهايش، با کسری شديد بودجه روبروست.
ما هم به خوبی می دانيم که کسری بودجه يکی از سرچشمه ای اصلی تورم است.
افزايش حجم نقدينگی در سطحی بالای ۴۰ درصد کاملا امکان پذير است که همين هم می تواند به تورم دامن بزند.
سقوط پول ملی ايران که خودش هم معلول و هم عامل ايجاد و شدت بخشيدن به جهش تورم است، در فضای فعلی سياست و اقتصاد کشور، می تواند ادامه پيدا کند.
به خصوص به اين دليل که بخش مهمی ازتحريم های خارجی قرار است طی ماه های آينده به اجرا گذاشته شود.
مجموعه اين عوامل متاسفانه سال آينده به تورم دامن خواهد زد.
ای کاش می توانستيم در اين روزها با نزديک شدن به نوروز ، پيش بينی خوشبينانه تری را به شنوندگان عرضه کنيم ولی متاسفانه با توجه به واقعيات موجود ، اين کار امکان پذير نيست.



«حکم رياست تأمين اجتماعی در دست متهم کهريزک»

روزنامه های يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۰--روزنامه های جمهوری اسلامی، اعتماد، شرق، جام جم، همشهری در آخرين شماره سال ۱۳۹۰، خبر داده اند که جلسه معارفه «سعيد مرتضوی متهم بازدشتگاه کهريزک» به عنوان رئيس سازمان تامين اجتماعی روز شنبه با حضور وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است.
روزنامه جام جم گزارش داده که در سومين جلسه دادگاه اختلاس سه هزار ميليارد تومانی، رئيس شعبه مرکزی بانک ملی در جزيره کيش به «فساد فی الارض» متهم شده است.همزمان روزنامه های اعتماد و  جمهوری اسلامی از « بازداشت حسين دشتی مديرکل روابط عمومی بانک ملی » خبر داده اند.
روزنامه شرق در گزارشی با تيتر «دغدغه سور و سات نوروزی» از گرانتر شدن آجيل، ميوه، گوشت، مرغ و برنج و ديگر موادغذايی در آستانه نوروز خبر داده و نوشته «گرانی دست از سر بازار در واپسين روزهای سال بر نمی‌دارد.»

روزنامه اعتماد ۲۰ يادداشت نوروزی از ۲۰ تن از چهره های هنری،سياسی و اجتماعی را در آخرين شماره سال ۹۰ منتشر کرده است، و روزنامه شرق نيز با انتشار يادداشت هايی از فعالان فرهنگی به استقبال نوروز و سال نو رفته است.

«حکم رياست تأمين اجتماعی در دست متهم کهريزک»
روزنامه های جمهوری اسلامی، اعتماد، شرق، جام جم، همشهری در آخرين شماره سال ۱۳۹۰، ضمن انتشار گزارش هايی درباره «انتصاب سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران به رياست سازمان تامين اجتماعی » خبر داده اند که جلسه معارفه « متهم بازدشتگاه کهريزک» به عنوان رئيس سازمان تامين اجتماعی روز شنبه با حضور وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است.
روزنامه جمهوری اسلامی در تيتر يک شماره ۲۸ اسفند ماه با تاکيد بر قرار گرفتن «حکم رياست تأمين اجتماعی در دست متهم کهريزک» نوشته «سعيد مرتضوی روز شنبه و در واپسين ساعات فعاليت رسانه‌ها از سوی عبدالرضا شيخ الاسلامی وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئيس سازمان تأمين اجتماعی منصوب شد.»
اين روزنامه يادآوری کرده که سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران در حالی به رياست سازمان تامين اجتماعی منصوب شده که «هم اکنون از قضاوت معلق و به عنوان يکی از متهمان کهريزک تفهيم اتهام هم شده است.»
اين روزنامه نوشته که اين انتصاب سبب شده تا «نمايندگان مجلس از هم اکنون استيضاح عبدالرضا شيخ الاسلامی وزير کار،تعاون و  را حتمی اعلام کنند»، چنانکه «الياس نادران، نماينده مجلس، نيز پيش از اين با تاکيد بر اين‌که انتصاب مرتضوی به رياست تامين اجتماعی به دليل فقدان صلاحيت‌های لازم و حواشی که درباره او وجود دارد به مصلحت کشور نيست»، طی تذکری در صحن علنی مجلس اعلام کرد که «به وزير کار هشدار دادم که در صورت قطعی شدن اين اتفاق او را استيضاح خواهيم کرد.»
روزنامه جمهوری اسلامی همچنين ابراز مخالفت پدر محمد کامرانی يکی از کشته شدگان فاجعه بازداشتگاه کهريزک به انتصاب سعيد مرتضوی به عنوان رئيس سازمان تامين اجتماعی را ِادآوری کرده و از قول علی کامرانی نوشته «حداقل دولت تا اعلام نتيجه دادگاه صبر می‌کرد و بعد به مرتضوی پست و مدال می‌داد.»
روزنامه شرق نيز طی گزارشی با تيتر «سعيد مرتضوی، مديرعامل صندوق تامين اجتماعی شد»، نوشته «اين انتصاب بيش از آنکه فرصتی برای سعيد مرتضوی باشد زنگ هشداری است برای صندلی عبدالرضا شيخ الاسلامی وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعی، چراکه نمايندگان کميسيون اقتصادی مجلس که چند روزی بود در جريان انتصاب قرار گرفته بودند، اين اتفاق را از چشم او می‌بينند و تاکيد کردند اگر مرتضوی مديرعامل صندوق تامين اجتماعی شود، وزير کار را استيضاح می‌کنيم.»
اين روزنامه با اشاره به اينکه پيشتر ۱۵ نماينده مجلس در تذکری به وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکيد کرده‌بودند «در صورت انتصاب مرتضوی به رياست تامين اجتماعی، وزير کار را استيضاح خواهند کرد»، گزارش داده که  عبدالرضا شيخ الاسلامی وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در واکنش به انتقادها درباره احتمال حضور مرتضوی در رياست صندوق تامين اجتماعی گفته است «هر کسی برای مسووليتی مطرح می‌شود، بالاخره موافق و مخالف دارد و ما نيز در جامعه باز و آزاد زندگی می‌کنيم و از بابت اين موضوعات به همه جوانب آن توجه خواهيم کرد.»
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنين پرونده های قضايی سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران از جمله پرونده کشته شدن شماری از بازدشت شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه کهريزک را دليلی برای جلوگيری از انتصاب وی ندانسته، چنانکه روزنامه شرق از قول عبدالرضا شيخ الاسلامی نوشته «نفس داشتن پرونده و اتهام به خودی‌خود، ملاک عمل نيست.»
به گزارش روزنامه شرق «سعيد مرتضوی در سال‌های آخر سمت دادستانی‌اش در تهران در سال ۸۸ متهم پرونده جريانات بازداشتگاه کهريزک شد؛ پرونده‌ای که حضور او را به عنوان يک چهره دولتی در هر سمتی تا تعيين تکليف برای اين پرونده ملغی کرد اما او اندکی بعد به رياست سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد.»
اين روزنامه تاکيد کرده که با انتصاب سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران و از متهمان بازداشتگاه جنايات بازداشتگاه کهريزک «فصل تازه‌ای پيش روی صندوق تامين اجتماعی، بزرگ‌ترين صندوق بيمه‌ای کشور، و مديرعامل جديدش گشوده شده که دامنه آن در سال ۹۱ را نيز دربر خواهد گرفت.»
شرق درعين حال نوشته «بدهی دولت به سازمان تامين اجتماعی از دوره دولت هشتم که در مرز شش هزار ميليارد تومان بود تا پايان سال جاری به ۳۰‌هزار ميليارد تومان رسيده است » و « شرکت سرمايه گذاری تامين اجتماعی،شستا، يکی از جمله منابع درآمدی صندوق تامين اجتماعی و يکی از بزرگترين شرکت‌های سرمايه‌گذاری ايران است که وضعيت مالی آن در سال‌های اخير با ابهاماتی همراه بوده است.»
روزنامه همشهری نيز هشدار پرويز سروری نماينده مجلس درباره «قطعی شدن انتصاب مرتضوی به رياست سازمان تامين اجتماعی» را منتشر کرده و از قول وی نوشته «وزير کار را استيضاح می‌کنيم.»
به گزارش اين روزنامه، پرويز سروری گفته «توقع ما اين بود که اين کار صورت نمی‌گرفت زيرا آقای مرتضوی و سوابق او هيچ تناسبی با اين مسئوليت ندارد»، و  همزمان بر «قطعی شدن پيگيری طرح استيضاح وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دليل انتصاب سعيد مرتضوی به رياست سازمان تامين اجتماعی» تاکيد کرده است.
پرويز سروری که خود در شمار نمايندگان  اصولگرای مجلس هشتم است و مسئول کميته تحقيق درباره کشته شدن شماری از معترضان پس از انتخابات سال ۸۸ در بازداشتگاه کهريزک بود، همچنين به روزنامه همشهری گفته «درصورتی که سعيد مرتضوی از اين سمت کناره گيری کند قطعا هزينه کمتری در اين مسير پرداخت خواهد شد» و «بهتر است تا دير نشده وزير کار اين انتصاب خود را پس بگيرد يا اين که آقای مرتضوی خودش داوطلبانه کنار رود چرا که اين کار هزينه کمتری خواهد داشت.»
به نوشته روزنامه همشهری، پرويز سروری تاکيد کرده که «در صورت کنار گذاشته نشدن مرتضوی جمعی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی طرح استيضاح وزير کار را که متن آن تهيه شده و به امضای نمايندگان مجلس رسيده است، قطعا پيگيری می‌کننند.»

اتهام «فساد فی الارض» به «رئيس بانک نمونه سال ۸۹»
روزنامه جام جم خبر داده که در سومين جلسه دادگاه اختلاس سه هزار ميليارد تومانی، رئيس شعبه اصلی بانک ملی در جزيره کيش به « فساد فی الارض » متهم شده است.
به نوشته اين روزنامه « سومين جلسه دادگاه پرونده فساد بزرگ اقتصادی، ديروز با حضور ۱۸ نفر از متهمان اين پرونده در شعبه اول دادگاه انقلاب به رياست ناصر سراج برگزار شد » و «نماينده دادستان ضمن قرائت کيفرخواست متهم رديف سوم که رئيس بانک ملی شعبه مرکزی کيش بود، اتهامات او را فساد فی‌الارض از طريق اخلال در نظام اقتصادی و دريافت رشوه از مه‌آفريد اميرخسروی عنوان کرده است.»
جام جم بدون ذکر نام متهم رديف سوم  پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی، نوشته که او در دفاعيات خود اعلام کرد که « اتهامات را قبول ندارم » و « همه ارکان بانک ملی از موضوع با خبر بودند و خاوری الان گوشه‌ای نشسته و به ريش سفيد من می‌خندد » چراکه « از اداره منطقه آزاد به من نامه داده بودند که پرداخت کنم » و « بانک ملی در زمان مديرعامل محمودرضا خاوری مانند ارتش بود و سلسله مراتب داشت. اگر نامه‌ای می‌آمد بايد اجرا می‌شد. »
روزنامه همشهری نيز گزارش داده که « رئيس شعبه مرکزی بانک ملی در کيش » در سومين جلسه دادگاه اختلاس سه هزار ميليارد تومانی به «  فساد فی الارض، مشارکت در اخلال نظام اقتصادی، صدور ۱۰۲ فقره ال سی با علم به ضربه زدن به نظام، اخذ رشوه به مبلغ ۱۰۷ ميليون تومان، و پولشويی به استناد مدارک و اظهارات بانک صادرات، وزارت اطلاعات، ديوان محاسبات، کميسيون اصل نود، بازرسی کل کشور، بورس و اظهارات شهود » متهم شد.
اين روزنامه نيز بدون ذکر نام رئيس شعبه مرکزی بانک ملی در کيش، خبر داده که او در دفاعياتش گفته « اين اتهامات را قبول ندارم در ضمن من تنها ۱۰ دقيقه با وکيلم صحبت کرده ام » و تاکيد کرده که تنها مقداری پول را «سال دوم هم به نيت ساخت مسجد امام صادق که عضو هيئت امنای آن هستم، قبول کردم.»
به نوشته روزنامه همشهری، رئيس شعبه مرکزی بانک ملی در کيش ضمن تاکيد براينکه «من فکر می‌کردم دارم به مملکت خدمت می‌کنم.من همرزم شهدا بودم و وقتی کيفرخواستم خوانده شد فکر نمی‌کردم اين اتهامات من است»، خطاب به رئيس شعبه اول دادگاه انقلاب گفت «آقای قاضی! من سال گذشته بهترين رئيس شعبه بانک ملی کشور شدم و امروز بايد محاکمه شوم.»
روزنامه جام جم همچنين نوشته که نماينده دادستان در سومين جلسه دادگاه اختلباس سه هزار ميليارد تومانی گفته «از برخی از فقها استعلام گرفتيم و خلاصه پرونده را برای آنها توضيح داديم و استفتا کرديم که اين کار آيا فساد فی‌الارض است يا خير که فقها گفتند فساد است.»
اين روزنامه درعين حال بخشی از سخنان غلامعلی رياحی وکيل جديد مه آفريد اميرخسروی را منتشر کرده و نوشته که اين وکيل دادگستری در واکنش به اظهارات نماينده دادستان گفت که «وقتی که از آيات‌عظام حرف می‌زنيد يعنی حکم صادر شده است. آيا به فقها گفته‌ايد که اين شرکت ۱۷ هزار کارگر و کارمند دارد؟»
روزنامه کيهان نيز طی گزارشی از جلسه سوم دادگاه اختلاس سه هزار ميليارد تومانی نوشته که ناصر سراج رئيس شعبه اول دادگاه انقلاب در ابتدای جلسه گفت «برخی از متهمان می گويند جعبه سياه پرونده فراری است اما با اطمينان می گويم افراد فراری پای ميز محاکمه می آيند » و « اطمينان می دهم افرادی را که فراری هستند پای ميز محاکمه خواهيم کشيد و از پليس بين الملل نيز خواسته ايم که در مورد اين پرونده همکاری لازم را داشته باشد.»

بازداشت مديرکل روابط عمومی بانک ملی
روزنامه  های اعتماد و  جمهوری اسلامی از «بازداشت حسين دشتی مديرکل روابط عمومی بانک ملی» خبر داده اند.
روزنامه اعتماد  زمان بازداشت مديرکل روابط عمومی و رئيس حوزه رياست بانک ملی را «دوشنبه شب» ۲۲ اسفند ماه اعلام کرده و نوشته «وی از نزديکترين مديران بانک ملی به محمود رضا خاوری مديرعامل فراری بانک ملی» بود که «تا زمان دستگيری در سمت خود فعال بوده است.»
به نوشته روزنامه اعتماد، حسين دشتی «در مهر ماه گذشته و چند روز پس از فرار محمودرضا خاوری به رسانه‌ها و مقامات قضايی اعلام کرده بود که مديرعامل بانک ملی برای ماموريت به لندن رفته و بزودی به کشور بازخواهد گشت.»
اين روزنامه تاکيد کرده که «محمودرضا خاوری در ارديبهشت سال۸۸ با حکم شمس الدين حسينی در حالی به رياست بانک ملی منصوب شده بود که خانواده و خود وی مقيم و شهروند کانادا شده بودند.»
اعتماد همچنين خبر داده که «دفتر روابط عمومی بانک ملی، درباره بازداشت دشتی سکوت کرده و تلفن‌های اين دفتر به سوالات خبرنگاران پاسخ نمی‌دهد.»
 
دغدغه سور و سات نوروزی؛ گرانی دست از سر بازار بر نمی دارد
روزنامه شرق در گزارشی با تيتر «دغدغه سور و سات نوروزی» از گرانتر شدن آجيل، ميوه، گوشت، مرغ و برنج و موادغذايی در آستانه نوروز خبر داده و نوشته «گرانی دست از سر بازار در واپسين روزهای سال بر نمی‌دارد.»
به نوشته اين روزنامه «دوباره گرانی به سبک سال‌های قبل پای خود را تا مرز بهار دراز کرده است» نوشته پيش از اين عليرضا ارزانی ممقانی رييس اتحاديه آجيل و خشکبار تائيد کرده بود که «در طول يکی، دو ماه اخير، قيمت برخی محصولات داخلی و خارجی بين ۲۰ تا ۵۰ درصد افزايش داشته» و «آجيل شب عيد نيز نسبت به سال گذشته به همين ميزان رشد قيمت دارد» اما گرانی ها از اين نيز فراتر رفته و «در حال حاضر بهای هر کيلو آجيل چهار مغز به ۳۰‌هزار تومان رسيده»، «پسته نيز برای هر کيلو کمتر از ۲۴‌هزار تومان به فروش نمی‌رسد.»
به نوشته اين روزنامه «در بازار شب عيد بادام‌هندی برای هر کيلو به ۲۳‌هزار تومان رسيده است و بادام معمولی نيز با پوست هر کيلو ۱۲‌هزار تومان و بدون پوست، هر کيلو ۲۲‌هزار تومان به فروش می‌رسد.»
شرق همچنين از قول رييس اتحاديه ميوه‌وتره‌بار از افزايش ۱۰ درصدی قيمت ميوه شب عيد را نسبت به سال قبل خبر داده و نوشته «در بازار ميوه هم وضع به همين صورت است و قيمت‌ها تا حد زيادی موجب تعجب می‌شوند.»
اين روزنامه همچنين نوشته « بازار گوشت نيز بی‌نصيب از گرانی‌ها نبوده است » و «  اکنون هر کيلو گوشت گوسفند به ۲۸هزار تومان رسيده » و البته « برخی از شهروندان معتقدند گوشت را با قيمت ۳۰‌هزار تومان نيز خريداری کرده‌اند » و « شهروندانی که برای خريد راهی بازار می‌شوند در بسياری از مواقع مصرف نکردن گوشت را بهترين راه برای مقابله با قيمت‌ها می‌دانند. »
به نوشته روزنامه شرق، در آستانه بهار ۹۱ « هر کيلو مرغ نيز به ۵ هزار تومان نزديک می‌شود » و « در حال حاضر هر کيلو مرغ تا نرخ چهار‌هزار و ۸۵۰ تومان به مشتريان فروخته می‌شود » و برنج هم دچار همين وضع است و «در حال حاضر قيمت يک کيسه برنج ۱۰ کيلويی غيرايرانی، ۲۶‌هزار تومان شده است.»
روزنامه شرق درعين حال نوشته «شک نبايد کرد که در شب‌های عيد با اين قيمت‌ها حقوق‌بگيران يا از مصرف بسياری از کالاها منصرف می‌شوند يا به سمت مصرف محصولاتی می‌روند که به لحاظ کيفی روی دست بازار مانده‌اند» اما «با اين حال و حتی در گرانی نمی‌توان بهار ۹۱ را با صدای بلند تبريک نگفت.»

آن روی سکه نوروزی
روزنامه اعتماد ۲۰ يادداشت نوروزی از ۲۰ تن از چهره های هنری،سياسی و اجتماعی را در آخرين شماره سال ۹۰ منتشر کرده است.
فريدون مجلسی طی يادداشتی با عنوان «آن روی سکه نوروزی» در اعتماد نوشته «نوروز شادی و پاکی و خوبی است. ياد‌آور گذشته‌های دور که با لباسی نو و تعطيلی و بازی خوشحال می‌شديم. در کنار پدر و مادر دور سفره هفت‌سين جمع می‌شديم و گويی انتظار معجزه‌يی داشتيم!‌منتظر بوديم در لحظه موعود ماهی کاسه‌بلوری جستی بزند، هوا رنگ ديگری شود، همه‌چيز بهتر شود! بامداد روز عيد که لباس‌های نو می‌پوشيديم و دور و بر خودمان و ديگران را می‌نگريستيم، همان‌طور که فکر می‌کرديم، بود! هوا را و طبيعت را و ديگران را طور ديگری می‌ديديم! همه‌چيز زيباتر و بهتر و دوست‌داشتنی‌تر بود، و عيدی گرفتن چه لطفی داشت! برای پدران‌مان و پدران‌شان نيز لابد همين طور بوده است، به فراخور روزگارشان.»
او درعين حال نوشته «اما برای ما، ‌يا گروهی بزرگ از ما، ديگر چنان نماند. سکه نوروزی هم روی ديگری از خود نشان داد» و «بعدا که خودمان بزرگ‌ترها شديم، ديگر آن بزرگ‌ترهايمان از دست رفته بودند، و کوچک‌ترهايمان که بايد به سراغ‌مان می‌آمدند نيز در اطراف جهان پراکنده‌اند! هفت‌سين ما کوچک و غم‌انگيز است! يادآور با هم بودن‌های پيشين و دوری‌های کنونی است. جاهای خالی بيشتر از جاهای پر است. آنها هم در آن سوی آب‌ها هفت‌سين‌های کوچ و کوچک خود را می‌چينند.»
فريدون مجلسی درعين حال نوشته «اکنون نسل‌های ديگری در شهر بارور شده‌اند که برای ديدار بزرگ‌ترها به ديارها و روستاهايشان می‌روند، و شهر را خلوت‌تر می‌کنند تا روزی دوباره جوانه‌ها شکفته شوند و به رنگی عاری از کين‌توزی و تنش و ترس درآيند! تا به دنيا لبخند زنيم و جهان به ما بخندد!»
مهسا امر آبادی نيز در روزنامه اعتماد نوشته «ديد و بازديد‌های عيد نوروز هم روزهای خاطره‌انگيزی است و چند جمله معروف که ما ايرانی‌ها عادت داريم در آستانه سال جديد و در اين ميهمانی‌های نوروزی آنها را نثار يکديگر کنيم » از جمله « سال نوی شما مبارک»، «عيد و بهارتان مبارک» يا «صد سال به اين سال‌ها»، و « حالا همه اين جمله‌ها در ذهنم می‌چرخد ولی دلم می‌خواهد امسال جمله آخری را با کمی تغيير به همه دوستان و آشناها بگويم؛ صد سال به از اين سال‌ها.»
او هچنين نوشته «سال ۹۰ سال بدی نبود، اگرچه طعم تلخ ترور دانشمندان هسته‌ای را بار ديگر چشيديم و صدای گلوله تروريست‌ها در خيابان‌های تهران پيچيد. سال ۹۰ سال بدی نبود، اگرچه درگذشت مهندس عزت‌الله سحابی و حادثه دردناک فوت دخترش هاله و مرگ هدی صابر در روزهای بهاری سال صورت‌مان را نمناک کرد و به سوگ آموزگاران اخلاق در سياست نشستيم. سال ۹۰ سال بدی نبود، اگرچه با تمام وجود آرزو می‌کنم ‌ای کاش سال آينده بهتر از سالی که گذشت،  باشد.»
اين روزنامه نگار همچنين نوشته سال ۹۰ «سالی بود که خاورميانه، نقطه‌يی با تاريخ طولانی و جغرافيای کوچک از اين جهان، دموکراسی‌خواهی را تجربه کرد؛ سالی که هر روز و هر فصل آن برای خاورميانه جلوه‌يی از بهار بود. بهار سياسی، بهار عربی و... اگرچه هنوز هم اهالی بحرين و مردم سوريه روزهای خشونت‌بار و تصاوير دردناکی را تجربه می‌کنند و من اميدوارم که طرح پنج ماده‌يی کوفی عنان سال آتی را به سالی به از اين سال‌ها تبديل کند.»
در روزنامه شرق، علی دهباشی طی «بهاريه» ای نوشته که «در اين ۳۵ سال اخير همواره کسانی بودند که در روز اول فروردين همراه با ديگر دوستان سيمين دانشور تهنيت‌گوی بهار و سال نو به سيمين دانشور بوديم اما امسال چه کنيم‌؟ سال پيش ايرج افشار را در آستانه سال نو از دست داديم امسال سيمين را.»
علی دهباشی تاکيد کرده که «ما سه‌شنبه لحظه تحويل سال را در کنار سيمين دانشور خواهيم بود. سپس به سراغ شاهرخ مسکوب خواهيم رفت بعد به احمد تفضلی تبريک خواهيم گفت و بعد استادمان زرين‌کوب و عباس زرياب خويی و فريدون مشيری عزيز، رضا سيدحسينی گرانمايه و بعد سراغ عمران صلاحی می‌رويم که داغش هنوز بر جگرمان است و همين‌طور مهرداد بهار، محمدامين رياحی، پرويز داريوش، اکبر رادی، احمد بورقانی که داغش بر جگرم است، علی‌اصغر خبره‌زاده و آن‌طرف‌تر کريم امامی و آن‌سوتر پرويز خان‌شاپور و بعد سراغ عزيز تازه از دست رفته چند روز اخير عبدالمحمد روح‌بخشان و همگی سپس به ديدار ايرج افشار خواهيم رفت که حتما نخواهد بود چون او لحظه تحويل سال را در سنت چندين و چند ساله‌اش در بيابان‌ها و کوه‌ها و دشت‌های اين سرزمين نو می‌کند ولی ما برايش و برای همه اين عزيزان بر سر مزارشان گل خواهيم برد، فاتحه خواهيم خواند و با آنها سخن‌ها خواهيم داشت و برای همه آن هايی که در راه فرهنگ، ادب و هنر ايران در هر نقطه‌ای از خاک اين سرزمين آرام گرفته‌اند، فاتحه خواهيم خواند.»
غلامرضا امامی نيز در روزنامه شرق يادداشتی با تيتر «سلام عموم نوروز» منتشر کرده و نوشته « نوروز تنها جشن و سروری است که پيوند با زمان دارد و هر سال تکرار می‌شود. در دل‌های شاد ايرانيان غنچه شاد اميد همراه طبيعت می‌شکفد و عمونوروز از راه می‌رسد. بر سفره هفت‌سين می‌نشيند و می‌گويد: بچه‌های من، ديديد که زمستان رفت و روسياهی به زغال ماند.»


آلودگی هوا در خوزستان به «۵۰ برابر حد مجاز» رسید

گزارش‌ها حاکی است که گرد و غبار استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و فارس را فرا گرفته است. در خوزستان آلودگی هوا به «۵۰ برابر حد مجاز» رسیده و تقریبا تمامی شهرهای این استان را به تعطیلی کشانده است.
به گفته مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان، غلظت گرد و غبار در این استان در روز یکشنبه نسبت به روز گذشته افزایش یافته است.
با توجه به آمار ارائه شده از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان و مقایسه آن با استاندارد بهداشت جهانی، میزان آلودگی هوا در ساعاتی از روز در آبادان، اهواز و دزفول به ترتیب «۵۱، ۲۹ و ۲۱ برابر حد مجاز آلودگی بوده است».
در حال حاضر شدت گرد و غبار، تمامی شهرهای استان خوزستان به جز باغملک و اندیمشک را به تعطیلی کشانده است.
۲۱ اسفندماه نیز گرد و غبار موجب تعطیلی مدارس و ادارات اهواز و چند شهر خوزستان شده بود.
خبرگزاری فارس روز یکشنبه اعلام کرد که گرد و خاک زرد رنگی آسمان اهواز را فرا گرفته است. اداره کل هواشناسی خوزستان میزان شعاع دید در اهواز را حدود ۲۰۰ متر اعلام کرده است.
در دزفول نیز به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به علت گرد و غبار، شعاع دید به کمتر از ۴۰۰ متر رسیده است  و وضعیت گرد و غبار در ۲۴ ساعت آینده به همین منوال خواهد بود.
مرکز بهداشت خوزستان از افراد مسن، بیماران قلبی و تنفسی خواسته است که در حال حاضر ار قرار گرفتن در فضای آزاد خودداری کنند و به عموم شهروندان نیز متذکر شده است که به هنگام تردد در خیابان‌ها از ماسک استاندارد استفاده کنند.
تورج همتی، مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان، منشاء گرد و غبار را جنوب عراق عنوان کرده است.
وی همچنین خاطرنشان کرده که خوزستان فاقد سیستم‌های مجهز هواشناسی است و گفته است که تجهیز این استان به این قبیل دستگاه‌ها ضروری است.
علاوه بر خوزستان، استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس و سیستان و بلوچستان نیز در روز یکشنبه شاهد شدت گرفتن پدیده گرد و غبار بوده‌اند.
به گزارش ایرنا در چهار محال و بختیاری این پدیده موجب کاهش دید افقی و کیفیت هوای این استان شده است.
در زاهدان، مرکز سیستان و بلوچستان نیز به گزارش فارس، سرعت باد در ساعاتی از روز به ۸۰ کیلومتر در ساعت رسیده و به گفته اداره هواشناسی این استان، آسمان سیستان و بلوچستان در روزهای دوشنبه و سه شنبه نیز پوشیده از گرد و خاک خواهد بود.



ليبی خواستار استرداد وزير اطلاعات رژيم قذافی شد

ليبی از موريتانی خواست تا عبدالله السنوسی، وزير اطلاعات رژيم معمر قذافی، را که در اين کشور دستگير شده است برای محاکمه تحويل مقامات طرابلس دهد. فرانسه و دادگاه بين المللی کيفری نيز درخواست مشابهی مطرح کرده اند.
ناصر المنا، سخنگوی دولت ليبی روز شنبه در يک نشست خبری گفت: «تماس های تلفنی برای استرداد وی از سوی مقام های ليبيايی در جريان است.»
به گفته وی، دادستان کل ليبی نيز از طريق پليس بين الملل، اينترپل، درخواستی را برای استرداد عبدالله السنوسی به حکومت موريتانی تسليم کرده است.
آقای منا افزود: حکومت ليبی «آماده است تا عبدالله السنوسی را تحويل گرفته و او را در زندانی در ليبی تحت حفاظت قرار دهد و محاکمه ای عادلانه در کشور برای وی ترتيب دهد.»
گزارش خبرگزاری ها حاکی است که عبدالله السنوسی اوايل بامداد شنبه در فرودگاه نواکشوت، پايتخت موريتانی، بازداشت شد. مقام های موريتانی گفته اند که وی با يک پرواز عادی از کازابلانکا در مراکش به نواکشوت سفر کرده بود و گذرنامه جعلی متعلق به کشور مالی با خود همراه داشته است.
به گفته اين مقامات، وزير اطلاعات رژيم قذافی به اداره امنيت موريتانی منتقل شده است. با اين حال معلوم نيست که حکومت اين کشور چه واکنشی در خصوص درخواست استرداد سنوسی از خود نشان خواهد داد.
بازداشت بالاترين مقام امنيتی و اطلاعات رژيم قذافی با واکنش های بين المللی روبرو شده و نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، بازداشت وی را مورد ستايش قرار داده و خواستار استرداد او به فرانسه شده است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، بر اساس قوانين جديد ليبی آقای سنوسی بايد در اين کشور به صورت عادلانه محاکمه شود ولی فرانسه که گفته می شود در بازداشت وی دست داشته است، خواستار محاکمه وزير اطلاعات رژيم قذافی به اتهام دست داشتن در بمبگذاری سال ۱۹۸۹ در يک پرواز به مقصد نيجر است که در جريان آن ۱۷۰ نفر کشته شدند که ۵۴ نفر آنها فرانسوی بودند.
فرانسه که از جمله کشورهای غربی حامی مخالفان رژيم قذافی بوده است، می گويد که با مقام های موريتانی برای بازداشت سنوسی همکاری کرده و درخواستی را برای استرداد وی به حکومت اين کشور ارسال خواهد کرد.
محمد الهريسی، سخنگوی شورای انتقالی ليبی با تاييد درخواست استرداد فرانسه گفته است که سنوسی بايد به خاطر جناياتی که مرتکب شده است در ليبی محاکمه شود.
وی با تقدير از مقام های موريتانی برای بازداشت سنوسی گفته است: «قضات ليبيايی برای محاکمه وی در اولويت قرار دارند.»
عبدالله السنوسی به مدت چند دهه رياست اداره اطلاعات و امنيت ليبی را در اختيار داشت و متهم به جنايت عليه شهروندان عادی ليبی است.
وی متهم است که در کشتن بيش از ۱۲۰۰ زندانی ليبيايی در سال ۱۹۹۶ در زندان ابوسليم طرابلس دست داشته است. بازداشت وکيل خانواده های قربانيان اين حادثه از سوی حکومت قذافی در فوريه سال ۲۰۱۰ قيام مردم اين کشور را شعله ور کرد که به سقوط حکومت ۴۲ ساله او انجاميد.
دادگاه بين المللی کيفری سال گذشته آقای سنوسی را به جنايت عليه بشريت متهم کرد و خواستار تحويل وی به دادگاه لاهه برای محاکمه شده است.
سخنگوی اين دادگاه گفته است که حکم بازداشت سنوسی همچنان به قوت خود باقی است که بايد به اجرا در آيد.
موريتانی به معاهده رم برای همکاری با دادگاه بين المللی کيفری نپيوسته است ولی ديده بان حقوق بشر و عفو بين الملل از دولت موريتانی خواسته اند تا با قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل در ارتباط با همکاری با اين دادگاه همراهی کند.
دولت موريتانی هنوز نسبت به درخواست های استرداد وزير اطلاعات رژيم معمر قذافی واکنشی نشان نداده است.




سریلانکا به زودی واردات نفت از ایران را «متوقف می‌کند»

گزارش‌ها حاکی است سریلانکا که بخش اعظم نفت خود را از ایران خریداری می‌کند تصمیم گرفته است تا در روزهای آینده واردات نفت از ایران را متوقف کند و در این میان عراق نیز پیشنهاد داده است تا «میزان قابل توجهی» نفت به سریلانکا بفروشد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل ار روزنامه «ساندی‌تایمز» چاپ سریلانکا ، مقام‌های وزارت نفت این کشور اعلام کرده‌اند که تا دهم فروردین، ۱۱ روز دیگر، واردات نفت از جمهوری اسلامی را قطع خواهند کرد و این در حالی است که سریلانکا «نزدیک به ۹۲ درصد» از نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کند.
در صورتی که این گزارش ها تایید شود، سریلانکا باید به دنبال واردات نفت از کشور دیگری باشد و از آن‌جایی که پالایشگاه‌ های سریلانکا مختص نفت خام سبک، نظیر نفت خام ایران و عربستان سعودی است، گفت‌و‌گوهایی با عربستان برای خرید نفت خام در جریان است.
علاوه بر این سریلانکا به دنبال افزایش خرید نفتی خود از عراق و عمان است و در این میان به گزارش «ساندی‌ تایمز»، عراق پیشنهاد داده است تا «مقادیر قابل توجهی» نفت به سریلانکا بفروشد.
گزارش‌ها در خصوص تصمیم سریلانکا برای قطع خرید نفت از ایران در حالی منتشر شده‌ است که بر اساس تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، کشورهایی که همچنان به مراودات نفتی با جمهوری اسلامی ادامه دهند از سوی واشینگتن مشمول مجازات خواهند شد.
تحریم‌های نفتی ایالات متحده از هشتم تیرماه اجرایی می‌شوند.
به دنبال این تحریم‌ها برخی از کشورها و کمپانی‌های بزرگ، تجارت نفتی خود را با ایران قطع کرده یا میزان آن را کاهش داده‌اند.
با این‌حال گزارش‌ها حاکی است که خریداران آسیایی نفت ایران در صدد معافیت از تحریم‌های نفتی علیه ایران هستند و چین و هند، از خریداران بزرگ نفت ایران، از جمله کشورهایی هستند که حاضر به تسلیم مقابل تحریم‌های نفتی علیه ایران نیستند؛ اگرچه با وجود تحریم‌های بین‌المللی خریدهای نفتی و نقل و انتقال وجه این خریدها با دشواری‌های بسیار همراه است.
به دنبال اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، جمهوری اسلامی ابن تحریم‌ها را بی‌اثر خوانده و تأکید کرده است که نفت ایران همواره متقاضیان جدیدی خواهد داشت.
علیرغم این اظهارات گزارش‌ها حاکی است که در یکسال اخیر از میزان تولید نفت ایران کاسته شده است.
سازمان اوپک گزارش کرده است که تولید نفت ایران در ماه فوریه سال جاری میلادی، نسبت به یک ماه پیش از آن، روزانه ۳۷ هزار بشکه کاهش یافته است.
آژانس بین المللی انرژی نیز به تازگی در گزارشی اعلام کرده است که طی شش ماه آینده به احتمال زیاد از صادرات نفت ایران تا یک میلیون کاسته شود.
ایران هشدار داده است که با توجه به سطح بالای متقاضیان نفت ایران، تحریم آن موجب افزایش شدید قیمت نفت و همچنین کمبود نفت خام در بازارهای جهانی نفت خواهد شد.
این در حالی است که اوپک اگرچه از کاهش سطح تولید نفت ایران خبر داده، از دیگر سو اعلام کرده است که تولید نفتی دیگر کشورها افزایش یافته است و در مجموع تولید نفتی اوپک نسبت به ماه ژانویه، ۱۴۴ هزار بشکه در روز بیشتر شده است.
در حال حاضر به گفته اوپک، عراق و لیبی سطح تولید نفت خود را افزایش داد‌ه‌اند و پیشتر عربستان سعودی نیز برای تولید بیشتر نفت اعلام آمادگی کرده بود.
تحریم‌های نفتی علیه ایران بخشی از فشار‌هایی است که جامعه بین‌المللی برای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اعمال کرده است.
غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ماهیت نظامی است و خواستار توقف فعالیت مشکوک هسته‌ای ایران و شفاف‌سازی جمهوری اسلامی در این زمینه شده است.
با این‌حال ایران همواره تأکید کرده است که از فعالیت‌‌های هسته‌ایش اهداف صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را همچنان پیش می‌برد.



در حالی که کردهای سوریه سالگرد درگیری های خونین با نیروهای امنیتی این کشور را در سال ۲۰۰۴ در شهر قامشلی گرامی داشتند، به نظر می رسد اقلیت کرد این کشور در پیوستن به اعتراضات علیه حکومت بشاراسد، رئیس جمهور با هم اتفاق نظر ندارند
کردها که ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می دهند، اکثرا درنواحی شمال شرق و در مناطق مرزی با عراق و ترکیه ساکن هستند.
دهه ها است که مقامات سوری از بیم احتمال خودمختاری کردها، تبعیض هایی را علیه آنها اعمال کرده اند.
بسیاری از آنها براساس یک قانون جنجالی که در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی به تصویب رسید، شهروندی این کشور را رد کردند.
عملکرد دولت سوریه در قبال اقلیت کرد این کشوردر مارس سال ۲۰۰۴ باعث بروز درگیری هایی خونین در شهر قامشلی بین آنها و نیروهای امنیتی این کشورشد.
اگر چه درگیریهای سال ۲۰۰۴ در قامشلی به طور گسترده ای از سوی رسانه های جهانی نادیده گرفته شد، اما فعالان مخالف بشار اسد ازطریق شبکه های اجتماعی دراینترنت از هموطنانشان خواستندتا سالگرد این روز را گرامی بدارند.

درگیری های قامشلی

درگیری در شهر قامشلی زمانی آغاز شد که دو تیم سوری الفتوی که مورد حمایت اعراب این کشور قرار دارد با تیم الجهاد که از حمایت کردهای سوریه برخوردار است در ۱۲ مارس سال ۲۰۰۴ با هم مسابقه داشتند.
گفته می شود اندکی پس از شروع بازی این دو تیم، پلیس ضد شورش وارد ورزشگاه شده و پس از مدتی این بازی به یک خشونت گسترده تبدیل می شود.
در جریان این درگیری شش تن از حامیان دو تیم کشته و سه نفر هم به دلیل ازدحام جمعیت به هنگام فرار از استودیوم جان خود را از دست دادند.
روز بعد از این حادثه، تیراندازی نیروهای امنیتی به مراسم خاکسپاری کشته شده ها، باعث شعله ور شدن خشم کردها شده که این امر به بروز نا آرامی هایی گسترده در شهرها و دهکده ها مجاور قامشلی منجر شد.
کردها در خیابان های قامشلی با دست زدن به اعتراض شعارهایی علیه دولت داده و حتی مجسمه حافظ اسد، رئیس جمهوری سابق این کشور را تخریب کردند.
نیروهای امنیتی نیز دست به سرکوب اعتراض ها زدند که این باعث فرار بسیاری از کردهها به منطقه کردنشین عراق شد.

هشت سال بعد

هشت سال پس ازوقایع قامشلی، مخالفان بشار اسد، تشابهات زیادی بین اتفاقات آن زمان و اقدام نیروهای امنیتی در سرکوب معترضان می بینند.
از زمان آغاز اعتراضات در سوریه درمارس سال گذشته میلادی، شبکه های اجتماعی در اینترنت، در غیاب حضور خبرنگاران در صحنه های درگیری، اقدام به انتشار گزارش، عکس و فیلم کرده اند.
برخی از این سایت ها با درج آگهی هایی خواستار گرامیداشت هشتمین سالگرد درگیری ها در قامشلی شدند.

کردهای مردد

درگیری های سال ۲۰۰۴ قامشلی نشان داد که کردهای این کشور چندان با دولت سوریه همسویی ندارند و بسیاری از آنها تمایل دارند تا در اعتراضات جاری شرکت کنند.
اما بسیاری از احزاب سیاسی کرد که سالهاست به فعالیت های مخفیانه مشغول هستند، هنوز به شورای ملی سوریه که در صدد متحد کردن مخالفان است، نپیوسته اند.
بسیاری از رهبران کرد می گویند شورای ملی سوریه برای تضمین حقوق کردها، اقدامات کافی انجام نداده، تا در مقابل کردها هم از آنها حمایت کنند.
گفته می شود شورای ملی سوریه اخیرا برای جلب نظر اقلیت ها به ویژه کردها تلاش هایی انجام داده است.
از سوی دیگر در بین برخی از گروههای کرد ، اختلافات سیاسی باعث بروز تنش هایی بین آنها شده است.
بعضی از فعالان کرد مخالف بشار اسد در سوریه، اعضای حزب اتحاد دمکراتیک کردستان را به حمایت از دولت این کشور متهم کرده اند.
هرچند حزب اتحاد دمکراتیک کردستان این ادعاها رارد کرده ، اما ظاهرا ایجاد اتحاد بین این اقلیت کرد چشم اندازی درازمدت دارد.
بشار اسد در اقدامی برای دلجویی از کردها، در آوریل سال گذشته ، به بسیاری از کردها، تابعیت سوری اعطا کرد. هرچند که کاملا مشخص نیست که چه تعداد از کردهای سوریه این تابعیت را دریافت کردند.
اولویت اصلی برای کردهای سوری، پیوستن به گروه مخالف خاصی نیست، بلکه مسئله اساسی برای آنها تضمین برخورداری از حقوق مدنی در این کشور است.
هر آن چه که تصمیم کردهای سوریه باشد، مطمئنا آنها نقشی مهم دردستاوردهای اعتراضات این کشور خواهند داشت.



یازده نظامی کلمبیایی به وسیله چریک های چپ گرای فارک کشته شده اند.
ارتش کلمبیا اعلام کرد ده سرباز و یک افسر در کمین چریک های فارک در جنوب شرقی کلمبیا، در نزدیکی مرز ونزوئلا گرفتار شدند و به قتل رسیدند.
دو سرباز دیگر در این حمله مجروح شدند.
سربازان مورد حمله در حال گشت زنی در اطراف تاسیسات نفتی در ۴۰۰ کیلومتری بوگوتا، پایتخت کلمبیا بودند.
این حمله بزرگ ترین عملیات فارک در ماه های اخیر بوده است.
شورشیان فارک در اکتبر سال گذشته ۲۰ نظامی را در دو حمله جداگانه کشته بودند.
گفته می شود چریک های فارک در حمله روز شنبه از موشک های دست ساز استفاده کرده اند.
این حمله در روزی انجام شد که فارک از آمادگی خود برای آزاد کردن ده گروگان نظامی و پلیس پس از ۱۴ سال اسارت خبر داده بود.
بنابر بیانیه ای که فارک صادر کرد، شرط آزادی این افراد ملاقات فعالان حقوق بشر با اعضای دربند این گروه است.
خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا گفته است تا زمانی که فارک همه گروگان های خود را آزاد نکند و برای خلع سلاح آماده نشود، با این گروه وارد مذاکره نخواهد شد.



بر اساس اعلام پلیس هند، شورشیان مائوئیست در ایالت اوریسا در شرق این کشور دو مرد ایتالیایی را ربوده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها، این دو ایتالیایی در منطقه کندهامل در ایالت اوریسا ربوده شده‌اند.
رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که یکی از این دو نفر در ۱۲ سال گذشته در شهری در نزدیکی این منطقه زندگی می‌کرد و مدیر یک آژانس گردشگری بود.
اوریسا یکی از چندین ایالت هند است که شورشیان مسلح مائوئیست برای چندین دهه به دنبال در اختیار گرفتن کنترل آنها بوده‌اند.




رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت ایران سهمیه بنزین خودروهای شخصی در فروردین ماه آینده را ۶۰ لیتر اعلام کرده و گفته است که این سهمیه آخر وقت روز دوشنبه، ۲۹ اسفند در کارت‌های سوخت خودروها واریز می‌شود.
محمد رویانیان به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، گفته است که در فروردین ماه ۵۰۰ لیتر سهمیه بنزین با نرخ آزاد ۷۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت خودروها نیز واریز می‌شود و در صورت اتمام سهمیه ۴۰۰ تومانی خودروها قابل استفاده خواهد بود.
او با بیان این که تاکنون هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت سوخت گرفته نشده، یادآور شده است که قیمت سوخت بدون شک در آینده بیشتر می‌شود، ولی زمان آن هنوز نامعلوم است و باید شرایط جامعه مهیا باشد.






در یمن، مقامات این کشور از کشته شدن یک معلم آمریکایی به ضرب گلوله دو موتورسوار در شهر تعز، در جنوب پایتخت خبر داده اند.
در همین رابطه یکی از مقامات امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت که فرد کشته شده معاون یک مرکز زبان سوئدی در این شهر بود.
براساس گزارش های دریافتی این معلم درحالی که سرگرم رانندگی بود، هدف این دو موتورسوار قرار گرفت.
یمن در یک سال گذشته و تا قبل از کناره گیری علی عبدالله صالح، از پست ریاست جمهوری پس از ۳۳ سال، دستخوش ناآرامی های بود.
در حال حاضر عبد ربه منصور هادی، جانشین آقای صالح شده است.
تعزکه در ۲۷۰ کیلومتری جنوب غرب صنعا، پایتخت واقع است ، از جمله پایگاههای اصلی مخالف آقای صالح بود.




پلیس در یکی از نواحی جرم خیز برزیل، برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از "بتمن" (مرد خفاشی) استفاده کرده‌اند.
یک پلیس بازنشسته لباس این شخصیت کمیک‌های کارآگاهی را می پوشد و تلاش می کند تا به جوانان در مورد قاچاق مواد مخدر به جوانان اطلاع رسانی کند.
قرار است این پلیس بازنشسته در خیابان های شهر تائوباته در استان سائوپائولو که میزان جرم در آنجا بسیار بالا است، به گشت زنی بپردازد و با جوانان در مورد جرایم مختلف وارد گفت و گو شود.



صدها فعال حقوق زنان در مراکش در اعتراض به قانون مربوط به خشونت های جنسی در برابر پارلمان این کشور تظاهرات کرده اند.
قوانین مراکش به متجاوزان به دختران نوجوان امکان می دهد در صورت ازدواج با قربانیان خود مجازات نشوند.
اعتراض ها در واکنش به خودکشی یک دختر ۱۶ ساله آغاز شده است.
امینه فلالی که مجبور به ازدواج با فردی شد که به او تجاوز کرده بود، پس از این که به وسیله او مورد ضرب و شتم قرار گرفت، خودکشی کرد.
تظاهرکنندگان که خواهان لغو این قانون بودند، پلاکاردهایی را حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود: "امینه را قانون کشت."
فعالان حقوق زنان همچنین خواهان مجازات جدی تر متجاوزان جنسی هستند.
مادر و پدر امینه هم در میان تظاهرکنندگان بودند.
به گفته آنها یک دادگاه محلی دخترشان را وادار کرد که با فردی که به او تجاوز کرده بود، ازدواج کند.
امینه فلالی در دهم مارس با خوردن سم موش خودکشی کرد.
مرگ امینه فلالی باعث ناراحتی گروه های طرفدار حقوق زنان در مراکش شده است.
آنها برای لغو قانون خشونت های جنسی به اینترنت روی آورده اند و صفحه ای را با عنوان "همه ما امینه فلالی هستیم" در شبکه اجتماعی فیس بوک راه اندازی کرده اند.
سن قانونی برای ازدواج دختران در مراکش ۱۸ سالگی است ولی بر اساس قانون، دختران می توانند در شرایط خاص در سنین پایین تر نیز ازدواج کنند.
بر این اساس، قضات تنها در صورت رضایت طرفین می توانند با ازدواج دختران نوجوان موافقت کنند.
ولی در خیلی از موارد خانواده های قربانیان تجاوز برای جلوگیری از جنجال مجبور به تن دادن به ازدواج دخترانشان می شوند.
به گفته پدر امینه فلالی وقتی خبر تجاوز به دخترش را مقام های قضایی داد به او توصیه شد با عقد دخترش موافقت کند.





بر اساس اعلام مقامات سوریه، در دو انفجار مرگبار در دمشق، پایتخت این کشور، دست‌کم ۲۷ نفر کشته و ۹۷ نفر زخمی شده‌اند.
تلویزیون دولتی سوریه این انفجارها را حمله‌های "تروریستی" خوانده است، اما تاکنون هیچ‌کس مسئولیت این انفجارها را به عهده نگرفته است.
در گزارش‌های اولیه، انفجار دو خودروی مملو از مواد منفجره دلیل این دو انفجار اعلام شده است.
تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که یک ساختمان متعلق به نهادهای اطلاعاتی و ساختمان نیروی پلیس هدف انفجارها بوده‌اند.
به دلیل محدودیت‌های شدیدی که دولت سوریه برای فعالیت خبرنگاران خارجی در این کشور اعمال می‌کند، تایید جزئیات این گزارش‌ها امکان‌پذیر نیست.
این انفجارها در دمشق دو روز بعد از اولین سالگرد آغاز اعتراضات ضد دولتی در سوریه رخ می‌دهد.
سازمان ملل متحد برآورد کرده است که در یک سال گذشته بیش از ۸ هزار نفر در جریان این اعتراضات در سوریه جان خود را از دست داده‌اند.
در تصاویری که تلویزیون دولتی سوریه از محل انفجارها نشان داده است، بقایای چند خودرو و جسدهای سوخته، رد خون در خیابان و نیز افرادی زخمی دیده می‌شود که برای درمان به بیمارستان اعزام شده‌اند.
این تلویزیون گفته است که یکی از جسدها متعلق به یک "تروریست" است.
تلویزیون دولتی سوریه همچنین اعلام کرده است که یکی از ساختمان‌های محل انفجار، دفتر پلیس سوریه و دیگری دفتر سازمان اطلاعات هوانوردی این کشور بوده است.
یکی از مخالفان دولت سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که اولین انفجار ساعت ۷ و نیم صبح به وقت محلی رخ داد و به دنبال آن، انفجار دوم با شدت بیشتری روی داد.

ادامه خشونت‌ها

انفجارهای روز شنبه، ۱۷ مارس در دمشق، یک روز قبل از سفر هیات اعزامی فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، به این کشور رخ می‌دهد.
کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه گفته است که هیاتی را به دمشق می‌فرستد تا با دولت سوریه درباره اعزام ناظران بین‌المللی به این کشور مذاکره کند.
همچنین گزارش شده است که هیاتی از سوی سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه وارد دمشق می‌شود.
امداد و کمک‌رسانی در مناطقی که بیشترین آسیب را در خشونت‌های سوریه دیده‌اند، هدف اصلی اعزام این هیات اعلام شده است.
مقامات دولت سوریه که پیش از این، چندین‌بار به هیات‌های مشابه اجازه دسترسی به این مناطق را نداده‌اند، این بار گفته‌اند که با این هیات همکاری می‌کنند.
براساس گزارش‌ها از سوریه، روز جمعه، ۱۶ مارس (۲۶ اسفند)، دمشق و مناطق حومه آن شاهد دور جدیدی از خشونت‌ها بود.
نیروهای دولتی از چند هفته پیش کنترل نظامی این مناطق را در دست داشته اند و خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید که آغاز دوباره خشونت‌ها در حومه دمشق، این تردید را ایجاد کرده است که ارتش سوریه تا چه مدتی می‌تواند قبل از آغاز دوباره اعتراضات، این مناطق را کنترل کند.
گزارش‌هایی هم از برخورد مسلحانه ارتش سوریه با مخالفان مسلح در بعضی دیگر از شهرها منتشر شده است.





به دنبال انتصاب سعید مرتضوی، رئیس کنونی اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به ریاست صندوق تامین اجتماعی، نایب رئیس مجلس ایران اعلام کرده است که درخواست استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این کشور به طور غیررسمی به هیات رئیسه مجلس تحویل داده شده است.
خبرگزاری فارس به نقل از محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران گزارش داده است که به دنبال انتصاب آقای مرتضوی، "برخی مجلسی‌ها خواستار استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده‌اند" و این درخواست به صورت غیررسمی در مجلس ارائه شده است.
او گفته است: "در اولین فرصت زمانی که مجلس باز شود، استیضاح اعلام وصول می‌شود."
بر اساس گزارش‌ها، سعید مرتضوی، رئیس کنونی اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حفظ سمت به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تامین اجتماعی منصوب شده است.
مراسم معارفه آقای مرتضوی روز شنبه، ۲۷ اسفند (۱۷ مارس) در تهران برگزار شد.
سعید مرتضوی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ دادستان تهران بود، اما در پی عملکرد خبرساز خود در جریان اعتراضات انتخاباتی، از این سمت برکنار شد و از قوه قضائیه به دولت رفت.
او در حوادث بعد از انتخابات، از سوی کمیسیون ویژه مجلس به عنوان صادرکننده دستور انتقال بازداشت‌شدگان روز ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک معرفی شد اما، غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه از نقض قرار تعقیب آقای مرتضوی به عنوان دادستان سابق تهران خبر داد.
هرچند به تازگی گزارش‌های تاییدنشده‌ای درباره تفهیم اتهام به آقای مرتضوی در پرونده بازداشتگاه کهریزک منتشر شده است.
او اتهاماتی را که در این زمینه علیه‌اش مطرح شده‌اند، رد می‌کند.

"سابقه بی‌تناسب با مسئولیت تازه"

سعید مرتضوی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ دادستان تهران بود، اما در پی عملکرد خبرساز خود در جریان اعتراضات انتخاباتی، از این سمت برکنار شد و از قوه قضائیه به دولت رفت
انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی انتقادهایی را به دنبال داشته است.
صندوق تامین اجتماعی ایران که پیش از این سازمان تامین اجتماعی نام داشت، از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه به شمار می‌رود و در دو ماه گذشته با حضور سرپرست اداره می‌شده است.
صندوق تامین اجتماعی یک سازمان خدمات عمومی غیردولتی و بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای در ایران خوانده شده است و بنا به گفته مدیرعامل پیشین آن، بابت حقوق بازنشستگان، بیمه بیکاری و هزینه‌های درمانی ماهانه یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه پرداخت می‌کند.
منتقدان انتصاب آقای مرتضوی به عنوان رئیس صندوق تامین اجتماعی، برگزاری ناگهانی مراسم معارفه او در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ و در جلسه‌ای بدون حضور خبرنگاران را نشانه تمایل برگزارکنندگان این مراسم به رسانه‌ای نشدن سمت جدید آقای مرتضوی ارزیابی کرده‌‎اند.
به دنبال انتشار خبر برگزاری این مراسم، پرویز سروری، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، گفت که "سابقه سعید مرتضوی تناسبی با مسئولیت تازه ندارد" و طرح استیضاح وزیر کار در مجلس ایران پیگیری خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، آقای سروری گفت: "به طور حتم حواشی پیرامون سعید مرتضوی جایگاه مدیریتی سازمان تامین اجتماعی را متزلزل و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به حاشیه سوق می‌دهد."
او همچنین گفته است که نمایندگان مجلس برای لغو انتصاب سعید مرتضوی به مدیریت صندوق تامین اجتماعی، تذاکراتی پی‌درپی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده‌اند، ولی "او هیچ توجهی به تذاکرات نمایندگان نکرده است."
پیش از این، تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در تذکری به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور این کشور در روز دوشنبه، ۱۵ اسفند (۵ مارس)، در تذکری که در جلسه علنی مجلس خوانده شد، با اشاره به "اخبار موثق" حاکی از انتصاب آقای مرتضوی به سمت جدید، وی را فاقد هرگونه تخصص و تجربه مرتبط با تامین اجتماعی دانستند.





گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که عبدالله سنوسی، رئیس دستگاه امنیتی دوران حکومت معمر قذافی باید به جای لیبی برای محاکمه به دادگاه بین‌المللی کیفری تحویل داده شود.
دو سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند موریتانی که روز گذشته (شنبه ۱۷ مارس) موفق به دستگیری آقای سنوسی شد، علیرغم تصویب نکردن اساسنامه دادگاه بین‌المللی کیفری، ملزم است تا درباره استرداد او با این نهاد بین‌المللی همکاری لازم را داشته باشد.
عبدالله سنوسی به اتهام جنایت علیه بشریت از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری تحت تعقیب است.
در همین حال به دنبال انتشار خبر دستگیری آقای سنوسی، لیبی اعلام کرد که درخواست استرداد او را به موریتانی خواهد داد.
مقامات لیبی گفته‌اند که آقای سنوسی را در این کشور منصفانه محاکمه می‌کنند.
براساس گزارش‌های دریافتی ، فرانسه هم به دنبال انتشار خبر دستگیری رئیس دستگاه امنیتی سرهنگ قذافی گفت که از موریتانی می‌خواهد تا او را به این کشور تحویل دهند.
آقای سنوسی به دلیل دخالت در بمبگذاری در یک هواپیمای مسافربری بر فراز نیجر در سال ۱۹۸۹ میلادی، به طور غیابی محکوم به حبس ابد شده است.
در جریان این بمبگذاری تمام مسافران و خدمه این هواپیما از جمله ۴۵ فرانسوی کشته شدند.
در همین حال دولت موریتانی اعلام کرد که قبل از در نظرگرفتن هرگونه درخواست استردادی، این کشورقصد دارد تا تحقیقاتی را در این مورد انجام دهد.
مقامات موریتانی روز گذشته اعلام کردند که آقای سنوسی را در فرودگاه نواکشوت، پایتخت موریتانی، دستگیر کردند.
از آقای سنوسی که از چهره‌های بانفوذ حکومت سابق لیبی بود، به عنوان بازوی راست سرهنگ قذافی یاد می‌شد.
او پس از ساقط شدن حکومت سرهنگ قدافی از لیبی فرار کرد.
به گفته خبرنگاران، آقای سنوسی که ملقب به " قصاب" بود، از آخرین چهره‌های شناخته‌شده حکومت قذافی به شمار می‌رفت که هنوز دستگیر نشده بود.
منابع لیبی، کشورهای عربی و غربی از او به عنوان فردی جنایتکار و بی‌رحم یاد می‌کنند که در دوران حکومت سابق در لیبی، شخصا زندانیان را آزار و اذیت می‌کرد.
گفته می‌شود او مسئول سرکوب معترضان در حد فاصل دهه ۸۰ تا ۹۰ میلادی و همچنین کشتار یک هزار و ۲۰۰ زندانی در زندان ابوسلیم در طرابلس در سال ۱۹۹۶ میلادی بوده است.




بر اساس گزارش‌ها، عمل جراحی علی دایی، بازیکن سابق تیم ملی ایران و سرمربی کنونی تیم فوتبال راه آهن، در بیمارستان شهید بهشتی کاشان به پایان رسیده است و او در بخش آی‌سی‌یو در این بیمارستان بستری است.
محمد حسین اعرابی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفته است که عمل جراحی و ترمیم سر آقای دایی به خوبی انجام شده است، ولی ممکن است چند ساعت طول بکشد تا او به هوشیاری کامل برسد.
او اضافه کرده است: "انتقال علی دایی به بیمارستانی دیگر تا رسیدن او به هوشیاری کامل منتفی است."
به گفته آقای اعرابی، علی دایی در سمت راست سر و گوش راست دچار جراحت شده بود و تحت عمل جراحی برای ترمیم پوست قرار گرفته است.
بر اساس گزارش‌ها، علی دایی سرمربی تیم فوتبال راه آهن، حدود ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در روز شنبه، ۲۷ اسفند (۱۷ مارس)، زمانی که از اصفهان راهی تهران بود، در آزادراه نطنز-کاشان در یک سانحه رانندگی مصدوم شد.
مجتبی حسنی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راه کشور، "عدم‌توجه راننده به جلو هنگام رانندگی" را مهم‌ترین علت این حادثه اعلام کرده است.
او اضافه کرده است که براساس اظهارات برادر علی دایی، خود آقای دایی راننده خودرویی بوده است که در این سانحه واژگون شد.
گزارش شده است که ژلکو میاچ، مربی خارجی تیم فوتبال راه‌آهن و محمد دایی، برادر علی دایی، نیز به هنگام تصادف در خودروی او بودند، ولی به آنها آسیبی نرسیده است.
علی دایی به دنبال شکست تیم فوتبال راه‌آهن در مقابل تیم فوتبال سپاهان در اصفهان، جدا از بازیکنان این تیم و با خودروی شخصی راهی تهران شده بود.
گزارش شده است که با وجود واژگونی خودرویی که آقای دایی راننده آن بود، به دلیل بستن کمربند ایمنی، او دچار شکستگی، خونریزی داخلی یا مصدومیت شدید نشده است.




آيت الله صافی گلپايگانی: نوروز به جمشيد ربطی ندارد

 مهر

به گزارش خبرنگارمهر، در استفتائی از آيت الله العظمی لطف الله صافی گلپايگانی در مورد نوروز سئوال شده است: بفرمائيد نظر شرع مقدس درباره نوروز چيست و آيا می‌توان آن را به عنوان عيد تلقی کرد؟
در پاسخ آيت الله صافی گلپايگانی در مورد اين استفتاء آمده است: اعياد شرعی و مذهبی بزرگ اسلامی، عيد فطر، عيد قربان، عيد غدير و روزهای ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه معصومين (ع) است.
وی در ادامه تصريح کرده است: در عيد نوروز هم اگر مؤمنان برنامه‌های دينی، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگی به‌حال مستمندان داشته و برنامه‌های بدآموز نداشته باشند، مناسب است.
هر روزی که در آن معصيت خدا نشود، آن روز عيد است
اين مرجع تقليد يادآور شد: در حديث است "کُلُّ‏ یَوْمٍ‏ لَا یُعْصَی‏ اللهُ فِيهِ فَهُوَ یَوْمُ عِيدٍ" هر روزی که در آن معصيت خدا نشود، آن روز عيد است.
وی در ادامه تصريح کرد: نوروز، يعنی روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يک امر واقعی و تکوينی است و به جمشيد ارتباط ندارد، خدا می‌داند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است.
آيت الله صافی بيان داشت: از آيات خدا است که زمين دوباره بعد از موتش و خشک‌شدن گياه‌ها زنده می‌شود و چنان‌که در قرآن مجيد می‌فرمايد "اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِ‌ها" و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگری به همين مناسبت باشد.




واژگون شدن خودرو علی دایی، اولین تصاویر علی دایی پس از سانحه رانندگی

به گزارش آتی نیوز، علی دایی سرمربی راه آهن که با ماشین شخصی خودش به اصفهان رفته بود در راه بازگشت به تهران دچار سانحه رانندگی شد.دایی که به همراه برادرش محمد و ژلکو میاچ در سفر بود در نزدیکی های شهر کاشان تصادف کرد و راهی بیمارستانی در بادرود کاشان شد.
این اتفاق در حالی افتاده است که می گویند خودروی دایی واژگون شده است.نزدیکان دایی حالا عمومی علی دایی را مساعد اعلام کرده اند.
dayeeAccident1.jpg
دایی تا ساعاتی دیگر مرخص می شود ؛ خدا را شکر خوبم ؛ به خیر گذشت!
علی دایی که ساعتی قبل اتومبیلش در کاشان چپ کرده در سلامت کامل به سر می برد.
dayeeAccident2.jpg
دایی که همراه با برادرش محمد و ژلکو میاچ بعد از بازی راه آهن و سپاهان با پورشه معروفش راه افتاده بود تا سریعتر خودش را به تهران برساند در حوالی کاشان کنترلش را از دست داد و واژگون شد. بعد از این تصادف ، این سه به بیمارستان شهید بهشتی کاشان منتقل شدند و سی تی اسکن از سر علی دایی گرفته شد چون کمی خونریزی و شکستگی از ناحیه سر داشت. خوشبختانه نتایج معاینات پزشکی این بوده که دایی در سلامت به سر می برد اما پزشکان برای اطمینان بیشتر از او خواستند چند ساعتی را در بیمارستان و تحت مراقبت پزشکی بماند.
دایی بعد از تصادف در تماسی کوتاه با یکی از نزدیکانش گفت:« حالم خوب است و منتظرم که پزشکان اجازه مرخصی بدهند! خطر به خیر گذشت.»  
علت سانحه رانندگی علی دایی اعلام شد
فرمانده پلیس راه کشور جزییات سانحه رانندگی سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران را اعلام کرد.به گزارش آتی نیوز، سرهنگ محمدرضا مهماندار درباره سانحه رانندگی علی دایی که امشب ساعت 20:30 در اتوبان نطنز- کاشان و در پل سرآسیاب رخ داد گفت: «دلیل این سانحه رانندگی عدم توجه به جلو بوده که این مساله منجر به واژگونی خودروی تویوتا پرادوی وی شده است. ماموران پلیس راه استان پس از این حادثه بلافاصله در محل حاضر شدند که خوشبختانه وضعیت خوبی از دایی مشاهده کردند. او در کنار خودرویش ایستاده بود اما به همراه برادرش و دستیار خارجی‌اش برای بررسی شرایطشان به بیمارستانی در کاشان منتثل شدند.»
وی ادامه داد: «در این سانحه که در اتوبان نطنز- کاشان و در پل سر آسیاب در کیلومتر 135 به سمت کاشان رخ داده تویوتا پرادوی حامل دایی از ناحیه سقف، شیشه جلو، ستون جلو و بدنه دچار خسارت شده است.»
سرهنگ مهماندار به ایسنا گفت: «بر اساس آخرین اخبار دریافتی علی دایی پس از چند ساعت استراحت، از بیمارستان مرخص خواهد شد. دایی در این سانحه رانندگی با مشکلی روبه رو نشده اما پزشکان اعلام کرده‌اند چون پیش از این بر روی سر دایی جراحی پلاستیک صورت گرفته بهتر است او چند ساعتی را در بیمارستان استراحت کند هر چند در مجموع او با مشکلی روبه رو نیست