۱۳۹۰ اسفند ۱۲, جمعه

روز جمعه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها


اخبار روز: تلویزیون کنکاش با پانزده تن از فعالین سیاسی و اجتماعی در مورد دلایل تحریم انتخابات مجلس نهم گفتگو کرده است. این گفتگو پنج شنبه شب در دو نوبت از فرستنده ی رسا پخش شده است.
در این برنامه رسول آذرنوش، فرزانه عظیمی، بهمن امینی، مهران براتی، بهروزبیات، بیژن حکمت، نقی حمیدیان، پرویز دستمالچی، حسن شریعتمداری، حمید صدر، رضا علیجانی، فرهنگ قاسمی، فواد محسنی (ف. تابان)، رضوان مقدم و عبدالله مهتدی دلایل خود در مورد لزوم تحریم انتخابات را تشریح کرده اند.
این برنامه در سایت تلویزیون کنکاش در آدرس زیر قابل مشاهده است:






مهندسی رؤياها، به ياد وحيد ميرزاده

 رضا عليجانی

رضا عليجانی
چه نسل شگفتی بود (و هست) نسل دهه‌ی۵۰، چه فعاليت‌ها و چه سيرها و سرنوشت‌هايی داشته‌اند. داستان اما هنوز تمام نشده است. ولی به قول دوست عزيزی چقدر دوستان‌مان دارند زود زود می‌روند و تنهای‌مان می‌گذارند. مگر تن خسته و رنجور اين نسل پرماجرا،‌ چقدر تحمل دارد. داس مرگ به دوستان هم‌نسل ما رسيده است. پير شده‌ايم اين قدر و نمی‌دانستيم!؟ چه سال شومی بود اين سال ۹۰ برای ما (ملی – مذهبی‌ها) ؛ نقطه‌چينی از مرگ : مهندس (سحابی)، هاله، هدی و حالا در آخر سال وحيد (ميرزاده). يک راه‌پله بيشتر فاصله نبود بين آپارتمان ما و محل کار وحيد. معمولا هفته‌ای يکی دو بار پايين می‌رفتم از پله‌ها برای ديدن‌اش. گويی از آسمان رويا به زمين واقعيت و گهگاه نيز او اين پله‌ها را، به عکس، بالا می‌آمد.
بسيار می‌گفت از خودش، سيرش و سرنوشت نسل ما ؛ هر چند سرگذشتی متفاوت داشتيم ، اما بسيار شبيه بود رخدادهای پيش آمده برای نسل مان.

وحيد در اوان جوانی با جنبش مسلمانان مبارز (امت) کار کرده بود در کرمانشاه و چه بحث‌ها و سخنرانی‌ها کرده بود برای ديگران – که از ياد آوری اش گاه خنده اش می گرفت - و چه چالش‌ها و فشارها و بالا و پايين‌ها که گذرانده بود تا مسيرش افتاده بود به تهران. او جزء جمعی بود که جدا شده بود از گروهش و خانه پدری. همچنان بر اين عقيده بود اما نقد می‌کرد خود و برخی دوستان‌اش را برای تقاضای آن موقع شان برای توقف و انحلال جمع و احترام می گذاشت به دست اندرکاران خانه پدری. برافروخته بود از چپ‌گرايی و چپ‌زدن‌های بسياری گروه‌های سياسی در اوان انقلاب که بی‌تجربه بودند و بی‌دانش و يا بسيار ذهنی بودند و آرمان‌گرا.
درس‌ خوانده بود، شده بود مهندسی قابل، دقيق، سخت‌کوش و درستکار. اگر همه چيز مملکت سرجايش بود شايد شايستگی داشت برای بر عهده گرفتن بخشی از اداره امور و چرخاندن چرخ مملکت لااقل در بخش مسکن.
در ادامه به نشريه «احياء» رسيده بود و همکاری کرده بود با آقای يوسفی اشکوری و برخی دوستان ديگر در انتشار آن. و در امتداد اين نقطه‌چين پيوسته بود به مجله ايران فردا و شده بود دبير سرويس تاريخ. معرفی نهضت مقاومت ملی در تاريخ شفاهی که در آن سرويس راه افتاده بود بر دوش او بود. و چه تلاش‌ها کرد در شناساندن دکتر مصدق و نهضت ملی با کمک از ارتباط‌گيری با نويسندگان و محققان به نامی همچون زنده‌ياد سرهنگ غلامرضا نجاتی و ديگران.
در جريان ملی – مذهبی نيز از فعالان بود و در انتخابات مجلس ششم نامزد ما بود در کرمانشاه. بسياری از روشنفکران و فعالان مدنی ، اهل تسنن و اهل حق، دانشجويان و بازاريان ملی و... از او حمايت کرده بودند و ستاد انتخاباتی‌اش شده بود چشم و چراغ تحول‌خواهان. و همين ترساند اصحاب استصواب را از او. و در حالی که از فيلترهم هيئت اجرايی (وزارت کشور) و هم هيئت نظارت (شورای نگهبان) گذشته بود ؛ درست شب انتخابات (پنجشنبه شبی بود) نام او را حذف کردند و در فهرست‌های کاغذی که بالای صندوق‌ها نصب بود روی اسم او را با ماژيک خط کشيدند. بسياری می‌گفتند در نظرسنجی‌های داخل شهر او نماينده اول شهر بود. پس از انتخابات نيز می‌گفتند به خاطر دير هنگام حذف کردن وی از ليست رسمی انتخابات ، رای انبوهی به نام او در صندوق‌ها ريخته شده بود.
اين ناملايمات اما او را نه خسته کرد و نه مايوس. سعی وافری داشت در بزرگداشت شخصيت‌های ملی و يادنامه‌هايی که با همت و حتی گاه با سرمايه شخصی در می‌آورد. برای داريوش فروهر، دکتريدالله سحابی و... و يادنامه‌هايی که گاه در نشريات بومی در می آورد مثلا برای دکتر سنجابی و... .
هميشه ته لهجه شيرين کرمانشاهی‌اش فرايادمان می‌آورد خاستگاه او را. به شوخی «روله پهلوان» می‌خواندمش و به طعنه می‌گفتم شهر شما تنها شهری است که در ورودی‌اش تابلو زده‌اند «به کلان‌شهر کرمانشاه خوش آمديد!»
در جمع‌ها و جبهه‌های مختلف کردی فعال بود و در همه جا سخن‌اش دفاع از حقوق مردم کرد اما در چارچوب منافع ملی و حفظ استقلال و تماميت ارضی کشور بود. در اين حوزه گاه بحث‌های داغی با هم داشتيم. مخصوصا وقتی قرار بود پيش‌نويس منشور حقوق و مسئوليت‌های اقوام برای ملی – مذهبی‌ها آماده شود. رفاقت‌مان اما، عليرغم برخی اختلاف‌نظرها، در مسائل سياسی و يا مسائل داخلی ملی - مذهبی، هميشه برقرار بود. و عليرغم گاه حساس بودن و زودرنج‌بودن‌اش و يا سخت‌گيری‌اش در روابط با ديگران، کريمانه و راحت می‌شد با او پيش‌نويس نوشته‌های جمعی تهيه کرد. در بيشتر مواقع رفاقت و صداقت برايش مهم‌تر از عقايد و نظرات سياسی بود و گاه وصل و قطع‌ ارتباط هايش، چه در حوزه شغلی و چه در حوزه سياسی و فرهنگی از منظر عاطفی و اخلاقی بود تا ملاک‌ و معيارهای خشک سياسی و تشکيلاتی. به نظم و سلسله‌مراتب، سخت‌گيرانه باور داشت. اما با گفت و گو انعطاف هم به خرج می‌داد. اين ها را که می‌گويم نه برای تخليه غم‌خاطره و بغض درگلوست ، برای انديشيدن به رنجی است که می‌بريم و اين جزئيات خود نشانگر مسائل کلان جامعه ما و فضای سياسی – روشنفکری آن است.
وحيد دوستان زيادی داشت. سرنوشت آنها، سرنوشت نسل ماست. سرنوشت نسلی که سرگذشت شان مرا به ياد آن ديالوگ فيلم «روز واقعه» می اندازد که آن مسيحی در پی سروش غيبی «هل من ناصرنی» حسين در انتها می گفت: حقيقت را تکه پاره ديدم که بيانی بود از ظلمی که بر حسين و يارانش رفته بود. اينک حقيقت زندگی وحيد و ديگر هم نسل های آرمان خواه اش – در جريان های مختلف فکری و سياسی - نيز تکراری است از همين سرگذشت و همين بيان : عشق بزرگ او، مهندس (سحابی) روی در نقاب خاک کشيد، هاله و هدی مظلومانه رفتند. تنی چند از دوستان‌اش آواره ديار غربت‌اند، برخی در رفت و آمد بين خانه و اطلاعات و سپاه‌اند و تحت فشار شديد. برخی در زندان‌اند و در بند عمومی، برخی نيز زير فشار شديد بازجويی‌اند ؛ اين «برخی» همه اسم دارند ولی چه اهميتی دارد که بگويم مسعود و عليرضا، سعيد و محمود، احسان و سعيد، تقی و مرتضی و... و يا هر اسم ديگری. اين حروف سياه بر صفحه کاغذ سفيد نشانگر سرنوشت يک نسل آرمان‌خواه‌ است ؛ اما آن بخشی که هنوز سرپا هستند و افتاده و خسته و پشيمان نشده‌اند. هر چند تجربه بر تجربه اندوخته و بسياری از نظرات‌شان را تغيير داده‌ يا تکميل کرده‌اند ، همچون خود وحيد.
چه نيازمندم به خاطرات گرم و آرام‌بخش دوستان صاف و يکرنگ از ميان انبوه دوستان هم نسل‌ام. خاطرات پله‌هايی که پايين می‌رفتم به شوق برای ديدن وحيد «روله پهلوان» و فرود آمدن از روياپردازی های ويژه ی آن نسل به نگاه عينی و مهندسی و حساب و کتاب و پروژه و برنامه برای هر رويا که در فضای اتاق او موج می زد. و چه خوش بود وقتی او از پله‌ها بالا می‌آمد برای فاصله‌گيری از خط‌کش و نقشه و ورود از دنيا ی « اعداد » به دنيای «حروف » و کلام و زبان و روياپردازی مشترک. چه رفت و برگشت مبارکی است اين سير صفا – مروه‌ای نسل ما.
اما اينک وحيد در بالا رفتن از پله‌ها ديگر - بی‌انصاف - جلوی آپارتمان ما نايستاده است، رفته است تا بالا، تا انتها . نمی‌دانم چرا سکانس به دريا رفتن خسرو شکيبايی يادم می‌آيد در فيلم هامون.
چه نسل شگفتی بود (و هست) نسل دهه۵۰، چه فعاليت‌ها و چه سيرها و سرنوشت‌هايی داشته‌اند. داستان اما هنوز تمام نشده است. ولی به قول دوست عزيزی چقدر دوستان‌مان دارند زود زود می‌روند و تنهای مان می گذارند. مگر تن خسته و رنجور اين نسل پرماجرا،‌ چقدر تحمل دارد. داس مرگ به دوستان هم نسل ما رسيده است. پير شده ايم اين قدر و نمی دانستيم !؟
شايد وحيد راحت شد از غم های فروخورده اين نسل و اين روزگار تلخ برای مردم و ميهن ما، اما کاش بودم و برای آخرين بار سنگينی تن بيمار اما پرمهرش را بر دوش‌ام احساس می‌کردم، حيف.
مدتی است سينه‌ام سفت می‌شود از شنيدن خبرهای بد و ناملايمات زمانه و بی مروتی های برخی مردمان آن . نمی‌دانم تا کی اين تلنبه سرخ می‌خواهد کار کند برای اين تن رنجور و روح آزرده از غم‌های روزگار. ممکن است نفر بعدی هر يک از ما باشيم. پس هيچ انرژی و توانی را مصرف نشده ! باقی نگذاريم. چقدر کار مانده روی زمين ، به قول هدی صابر.
فردای بهتر برای فرزندان اين سرزمين از ميان همين تلاش ها و سعی صفا- مروه ای امثال وحيد و هم نسلان اش و انرژی سرشار و رويا پردای های نوين نسل بعدی اش ساخته می شود .
وحيد عزيز ؛ زری خانم (همسر مهندس سحابی) خوابی دلنشين ديده است. «هاله» گمشده ما از دريا بيرون آمده است صحيح و سالم، زيبا و باطراوت. تو کی از دريای رويای نسل ما بر می آيی ، تويی که می خواستی آرمانت را نه در رويا بلکه در زمين سفت و سخت ما بسازی. تو مهندس قابلی بودی .
يادت به خير و راهت پر رهرو باد






راديو فردا "حلال" شد! 

کاظم کردوانی

کاظم کردوانی
حکومت ناخواسته اعتراف کرده است که مردم ديگر به حرف‌ها و حديث‌های حکومتی هيچ اطمينانی ندارند. پس، می‌کوشند از زبان و با زبانِ "دشمنان" خود، مردم را مجاب کنند. و اين، اوجِ درماندگیِ حکومتی است که به مردم خود پشت کرده است.
در حاشيه ی هر انتخاباتی، در هر جای دنيا، اتفاقات ريز و درشت و زشت و شيرينی به وقوع می پيوندد که گاه به موضوع اصلی تبديل می شوند و موضوعی هايی می شوند داغ برای مطبوعات و رسانه های ديداری و شنيداری، که گاه باعث تفريح مردم می شوند و گاه خشم و انزجار آنان را برمی انگيزند . اما، گويا تقدير چنين است که در مملکت ما، با آن چنان پديده هايی رو به رو شويم که در آنِ واحد هم بايد از فرط سبک مغزی و پريشان انديشیِ پديدآورندگانش قهقه سر داد و هم ضجه زد از سرنوشتی که برايمان رقم زده اند .
اما نه در حاشيه که در مرکز ماجرا، تبليغاتِ پردامنه ی « انتخابات » اخير مجلس در ايران، خطر حمله ی نظامی به ايران است؛ و ترساندن مردم ايران که اگر در اين انتخابات شرکت نکنند، آمريکا به ايران حمله می کند ! چنين گفتارِ « انتخاباتی »ای، زبان حال حکومت گرانی است که با مردم خود رفتار وزبانی پر خشم و عتاب دارند، اما در دل قالب تهی کرده اند و با چشمانی نگران در انديشه ی فردای خويش نشسته اند . حکومت گرانی که بيش از همه می دانند که مردم از آنان روی برتافته اند و عطايای وعده ها ی شان را به لقايش بخشيده اند؛ حکومت گرانی که بيش از همه می دانند چه بر سر مردم آورده اند و نا اميد از آنان، دست به سوی « دشمنان » خود دراز کرده اند تا به کمکِ آنان مردم را به پای صندوق های رأی بکشانند ! نمونه ای بياوريم از نمونه ها : «کانون فرهنگی شهيد همت» که از امکانات وسيع حکومتی برخوردار است، در بَنِرهای تبليغاتی فراوانی که به گونه ای وسيع در شهر تهران برپا کرده است، برای تشويق مردم به شرکت در «انتخابات»، همه ی «خط قرمز» های اعلام شده ی حکومتی را در هم نورديده است و از جمله نوشته است «راديو فردا : در صورتی که مشارکت مردم ايران در انتخابات مجلس آتی کم تر از ۵۰ در صد باشد، آمريکا می تواند به راحتی به ايران حمله کند» !
در « فضيلتِ » اين « انتخابات » بسيار گفته اند و گفته ايم؛ اما گويا، تنها اين يک فقره شعبده بازی را کم داشت که به لطف آقايان تکميل شد !
از اين بگذريم که از قرار «راديو فردا» اصولاً چنين گفتار و جمله ای را تکذيب کرده است و آن را جعلی دانسته است، پرسيدنی است واماندگی به کجا رسيده است که آقايان دست به دامانِ راديو فردا شده اند و آن را جزء شرکای انتخاباتی خود قرار داده اند !؟ پرسيدنی است که چه شده است که هماوردِ حکومت نه آمريکا و غرب و ...، بلکه يک «راديو» شده است!؟
اما، در بطنِ اين تقلا ها و شعبده بازی ها، حقيقت بزرگی نهفته است . حکومت ناخواسته اعتراف کرده است که مردم ديگر به حرف ها و حديث های حکومتی هيچ اطمينانی ندارند . پس، می کوشند از زبان و با زبانِ «دشمنان» خود ( که می پندارند مردم به آن ها بيش تر از حکومت شان اعتماد دارند ) مردم را مجاب کنند . و اين، اوجِ درماندگیِ حکومتی است که به مردم خود پشت کرده است و در حق آنان از هيچ کاری روی گردان نبوده و نيست.
هيچ کشوری و هيچ نيرويی حقِ حمله ی نظامی به ايران را ندارد . اين، سخنِ همه ی ايرانيان آزادی خواه و ترقی خواهی است که دل در گروِ ميهن و مردمِ خود دارند . اما، مجلسی که با محروم کردن مردم از اصلِ خدشه ناپذير و تفکيک ناپذيرِ تعيينِ آزادنه ی سرنوشتِ خود، شکل بگيرد که در بنياد و در واقعيت خود نماينده ی مردم نيست؛ در هنگامه ی حادثه های بلاخيز و سرنوشت ساز، نه می تواند و نه می گذارند که حافظِ هستیِ مُلک و ملت باشد.

یک مقام سازمان گزارشگران بدون مرز به دویچه وله گفت در آستانه انتخابات برای بسیاری از خبرنگاران خارجی ویزا صادر نشد. مقامات جمهوری اسلامی اما از خبرنگاران خارجی خواسته‌اند در انتشار اخبار امانت‌دار باشند.
به گزارش سازمان گزارشگران بدون‌مرز، ۴۸ میلیون ایرانی واجد شرایط رای‌دهی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از اطلاع‌رسانی مستقل و لازم برای انتخاب کردن محروم شده‌اند.
در این گزارش به سانسور و فشار بر رسا‌نه‌های دولتی و نزدیک به قدرت برای انتشار اخبار و گزارش‌های گزینش شده درباره انتخابات اشاره شده و آمده است: « به همه رسانه‌ها دستور داده شد که نه تنها باید از انتشار برخی مطالب مثل فراخوان به شرکت نکردن در انتخابات خودداری کنند، بلکه باید از "پیروزی بزرگ مردم در انتخابات" نیز بنویسند. در روزهای اخیر باز هم مقامات قضایی به مسئولان رسانه‌ها تلفن ‌‌زدند و این بار، تیتر‌های روزنامه را در باره‌ی انتخابات دیکته کردند.»
بشنوید: گفت‌و‌گو با رضا معینی، مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز
گزارشگران بدون‌مرز همچنین اعلام کرده که بسیاری از خبرنگاران خارجی، با این که درخواست ویزای خود را از هفته‌ها پیش به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی داده بودند، برای ورود به ایران و پوشش خبری انتخابات ویزا دریافت نکرده‌اند.
رضا معینی مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز در گفت و گو با دویچه وله می‌گوید:« تقاضای ویزای بسیاری از خبرنگاران خارجی در فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئد، انگلستان و چند کشور دیگر رد شده و سه روز پیش گذرنامه‌های این خبرنگاران را به آن‌ها پس داده‌اند.»
گزارشگران بدون مرز همچنین تاکید کرده است که سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی حاضر نشده‌اند دلیل عدم صدور ویزا را به خبرنگاران خارجی توضیح بدهند. اما عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از خبرنگاران رسانه‌های خارجی حاضر در ایران خواسته است: «در پوشش اخبار انتخابات مجلس شورای اسلامی امانت‌داری کرده و واقعیات را آن‌طور که هست به افکار عمومی جهان منعکس کنند.»
«سخنگوی شورای نگهبان ریگی به کفش دارد»
سخنگوی شورای نگهبان ۱۱ اسفند ماه، یک روز پیش از برگزاری انتخابات در نشستی خبری، بحث نظارت خارجی بر انتخابات را "توهین به شعور مردم ایران" دانسته و افزوده است: «شورای نگهبان آماده است در هر جای جهان که احساس نیاز کردند تجربه‌های خود را در اختیار سازمان های بین المللی قرار دهند.»

محسن نایبی فرماندار تهران نیز گفته است، ۱۳۰۰ خبرنگار داخلی و ۳۵۰ خبرنگار خارجی وابسته به ۱۷۴ رسانه بین‌المللی پوشش خبری نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه را بر عهده خواهند داشت.

در همین زمینه محمد جواد آقاجری، مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صدور ۸۰ فقره روادید مطبوعاتی برای خبرنگاران ۵۳ رسانه خارجی تا روز پنج،شنبه ۱۱ اسفند سخن گفته است.
رضا معینی با اشاره به این سخنان به دویچه وله گفت:«عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان حتما ریگی در کفش دارد چون امروزه برای برگزاری انتخابات در همه کشورها نه تنها خود آن کشور تقاضای نظارت بین‌المللی می‌کند، بلکه از این امر هم استقبال می‌کند.»
مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز افزود: «تایید ناظران بین‌المللی و این‌که بگویند انتخابات آزادانه برگزار شده نشانه‌ضعف یک کشور یا توهین نیست. نشانه‌ی دموکراتیک بودن این انتخابات است.»
آقای معینی با اشاره به «بازداشت خودسرانه روزنامه‌نگاران»، «مسدود شدن سایت‌های اینترنتی»، «ارسال پارازست»، «سرکوب نظر انتقادی حتی در درون نظام» می گوید: «بدون آزادی بیان نمی‌توان از حق دانستن رای‌ دهندگان دفاع کرد. رای دهنده‌ای که از حق دانستن محروم باشد، بدون شک در آن انتخابات نمی‌تواند و در اصل نباید شرکت کند.»
سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرین گزارش خود به تشدید سرکوب روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرده و آورده است: «در ایران هم اکنون ۴۸ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در زندان بسر می‌برند، و این کشور سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است.»
پایان مهلت قانونی تبلیغات
زمان قانونی تبلیغات نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند به پایان رسید و قرار است از ساعت ۸ صبح جمعه ۱۲ اسفند ماه انتخابات در غیاب اصلاح‌طلبان برگزار شود. به گفته چهره‌های اصلاح‌طلب و همچنین گزارش برخی رسانه‌های ایران، «هیچ نامزد ‌اصلاح‌طلب شناخته شده‌ای برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی به ستاد انتخابات وزارت کشور مراجعه نکرده است».
سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ا‌ی که روز پنجشنبه ۱۱ اسفند درباره انتخابات دوره نهم مجلس در ایران منتشر کرد، انتخابات مجلس شورای اسلامی را به دلیل رد صلاحیت‌ها و ایجاد محدودیت‌های دیگر به شدت ناعادلانه خواند. به گفته این سازمان، مقام‌های ایرانی صحنه انتخابات را به دلخواه خود تنظیم کرده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه‌نوشته است، رأی گیری برای ۲۹۰ کرسی مجلس پس از آن صورت می‌گیرد که صدها نامزد براساس معیارهای مبهم رد صلاحیت شده‌اند. رهبران مخالفان یا از شرکت در انتخابات محروم شده‌اند، یا دوران حبس ناعادلانه خود را در زندان سپری می‌کنند، و یا تصمیم گرفته‌اند از شرکت در انتخاباتی که آن را فرمایشی می‌دانند، اجتناب کنند.
انتخابات مجلس نهم اولین انتخابات سراسری پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸ خواهد بود. در پی انتخاباتی که معترضان نسبت به "تقلب گسترده" در آن اعتراض داشتند، میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد شرکت کننده در این انتخابات در حصر خانگی قرار گرفتند و بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب معترض زندانی شدند.
حسین کرمانی
تحریریه: جواد طالعی


رهبران اتحادیه اروپا با درخواست رسمی کاندیداتوری صربستان برای عضویت در اتحادیه موافقت کردند. صربستان قبول کرده است که استقلال کوزوو را به طور مشروط به رسمیت بشناسد و حقوق اقلیت‌ها را رعایت کند.
رهبران اتحادیه اروپا، در نشستی در در نشست روز پنج‌شنبه، ۱ مارس ۲۰۱۲، در بروکسل به درخواست صربستان برای کاندیداتوری ورود به اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دادند. صربستان از ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی درخواست کرده بود تا به عضویت اتحادیه اروپا  درآید.
دو روز پیشین اجلاس رهبران اتحادیه اروپا، وزرای خارجه  ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا موافقت اولیه  را با درخواست نامزدی رسمی صربستان اعلام کرده بودند.
صربستان از زمان ارائه  درخواست عضویت در اتحادیه اروپا موظف شده بود که اصلاحاتی را در ساختار سیاسی و اقتصادی و وضعیت حقوق بشر کشور انجام دهد.
 اتحادیه اروپا از صربستان خواسته بود که برخی از افرادی که متهم به جنایت جنگی در زمان جنگ صرب‌ها  با کروات‌ها و بوسنی و هرزگوین را دستیگر و برای محاکمه  به دادگاه بین‌المللی بررسی جنایات یوگسلاوی در  لاهه تحویل دهد. صربستان در دوسال و نیم اخیر برخی از  مهم‌ترین این متهمان از جمله راتکو ملادیچ، فرمانده‌ی صرب‌ها در جنگ را دستگیر و تحویل دادگاه یادشده داده است.
از دیگر شروط اتحادیه اروپا برای موافقت با درخواست کاندیداتوری صربستان، حل مناقشه‌ی میان صربستان و کوزوو بود. کوزوو از سال ۲۰۰۸ میلادی، یک‌طرفه از صربستان اعلام استقلال کرد. صربستان این اعلام استقلال را نپذیرفته و بحث و مناقشه میان دو کشور ادامه داشت.
بوریس تادیچ (چپ) رئیس جمهور صربستان در کنار ژوزه مانوئل خوزه، رئیس کمیسیون اروپا
در ماه‌های اخیر صربستان حل اختلاف با کوزوو را به شکلی جدی‌تر پیگیری کرده و با مقامات کوزوو به تفاهم‌های  مقدماتی رسیده‌اند. مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند رهبران صربستان و کوزوو توافق کردند که معاهده صلح را امضا کرده و به مناقشه پایان دهند.
هفته‌ی گذشته نیز صربستان با شروطی به مقامات کوزوو اجازه داد تا در نشست منطقه‌ای بالکان غربی به عنوان کشور مستقل شرکت کند. این توافقات، از مهم‌ترین دلایلی است که اتحادیه اروپا با درخواست نامزدی صربستان برای عضویت در اتحادیه، موافقت کرده است.
«عضویت در اتحادیه اروپا، هنوز جذاب است»
هرمان فان رومپوی، رئیس "شورای اروپا" با اعلام قبول خبر کاندیداتوری صربستان و ابراز خوشحالی از این اتفاق، گفته است:«قبول درخواست صربستان و نامزدی رسمی این کشور یک اتفاق مهم و دستاورد بزرگ برای ا ین کشور و اتحادیه است.»
ژوزه مانوئل باروسو، رئیس "کمیسیون اروپا" نیز گفته است که تمایل کشورهایی چون صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا، علی‌رغم مشکلات اقتصادی فعلی اتحادیه، نشان می‌دهد که هنوز هم عضویت در اتحادیه اروپا جذاب است و منافع بسیاری برای کشورها دارد.
رئیس "کمیسیون اروپا" اتحادیه اروپا را پروژه‌ای برای گسترش هرچه بیشتر "آزادی، اتحاد و مسئولیت متقابل در قبال یکدیگر" توصیف کرده و ابراز خوشحالی کرده است که صربستان نامزد رسمی ورد به اتحادیه شده است.
در نشست روز سه‌شنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا رومانی تنها کشور مخالف با کاندیداتوری صربستان بود که بعد از بحثـ‌های طولانی میان وزرای امور خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه، بالاخره این کشور نیز رای مثبت داد.
رومانی گفته بود تا زمانی که صربستان تعهد ندهد که حقوق ۳۰ هزار اقلیت این کشور که به زبان رومانیایی صحبت می‌کنند را در همه‌ی ابعاد رعایت کند، با درخواست کاندیداتوری آن موافقت نخواهد کرد.
رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند صربستان تعهد داده است که حقوق همه‌ی گروه‌های اقلیت در این کشور کاملا رعایت خواهد شد.


آغاز نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار می‌شود که طیف گسترده‌ای از مخالفان، مردم را به عدم شرکت در انتخابات فراخوانده‌اند. مقامات حکومتی حضور مردم در انتخابات را برای امنیت نظام مهم تلقی می‌کنند.
از بامداد جمعه (۱۲ اسفند) رای‌گیری برای گزینش نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد. این انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که اغلب نیروهای اپوزیسیون از شرکت در آن خودداری کرده و مردم را به خانه‌نشینی در این روز فراخوانده‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی رای خود را به صندوق شماره ۱۱۰ نهمین دوره مجلس انداخته است. رهبر جمهوری اسلامی پس از دادن رای خود در جمع خبرنگاران گفت که حضور در انتخابات وظیفه همگانی است.
خامنه‌ای تاکید کرد که مردم باید انتخابات را «با احساس حجت بین خود و خدای متعال انجام دهند و نام هر ۳۰ کاندیدا را (در تهران) نیز در برگه‌های رای بنویسند.»
در این دوره از انتخابات مجلس به‌رغم اینکه تنها نیروهای موسوم به اصول‌گرا شرکت دارند، کثرت لیست‌های انتخاباتی بی‌سابقه است. جالب اینکه هیچ لیست انتخاباتی از معرفی حداکثر نامزدها برای مجلس سود نبرده است. نام بسیاری از نامزدها در لیست‌های مختلف به چشم می‌خورد. در مجموع ۲۹۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.

تا چه اندازه ایرانیان به انتخابات مجلس اهمیت می‌دهند؟ تا چه اندازه ایرانیان به انتخابات مجلس اهمیت می‌دهند؟
رهبر جمهوری اسلامی پیشتر پیش‌بینی کرده بود که حضور گسترده مردم در انتخابات شکستی برای قدرت‌های بیگانه است. وی گفت: «این روزها قدرت‌های شکست خورده استکباری می‌خواهند با ایجاد هیاهو خود را حفظ کنند، مسایلی مانند حقوق‌بشر و تحریم و البته تهدیدهای لفظی را علیه ایران به کار می‌برند. هر چه انتخابات پرشورتر برگزار شود برای آینده و آبرو و حفظ امنیت و مصونیت کشور بهتر است.»
حدود ۴۷ هزار شعبه رای‌گیری در سراسر ایران وظیفه برگزاری انتخابات را برعهده دارد. در حالی‌که تنها ساعاتی از آغاز کار حوزه‌های اخذ رای‌گیری ‌می‌گذرد، مصطفی محمدنجار، وزیر کشور در صبح جمعه مدعی شد: «حضور جوانان و علی‌الخصوص رای اولی‌ها که از حق قانونی خود استفاده می‌کنند، نشاط‌انگیز است. همچنین اعضای خانواده‌ها نیز با هم در پای صندوق‌ها حضور پیدا کردند و طراوت خاصی به انتخابات دادند.»
مخالفان: شرکت در انتخابات بی‌معنا است
اپوزیسیون سکولار، نیروهای اصلاح‌طلب، گروه‌های ملی مذهبی، گروه‌های قومی و زندانیان سیاسی پیشتر مخالفت خود را با "انتخابات نمایشی" اعلام کرده بودند. محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران درباره انتخابات این دوره گفت: «اصلاح‌طلبان نمی‌توانند و نباید در انتخابات نامزد و فهرستی داشته باشند و شرکت در چنین انتخاباتی بی‌معنا است.»

محمد‌تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پدرش «کلید حل معضل فعلی کشور را در انتخابات آزاد و عادلانه می‌داند.» وی تاکید کرد که «ایده عدم شرکت پیام خود را با قدرت و به صورت موثر به گوش حاکمیت رسانده است. شما به سخنان نابخردانه مقام‌های قضایی و امنیتی درباره عدم شرکت در انتخابات نگاه کنید. آنها می‌گویند اظهار عدم شرکت در انتخابات یک فعل مجرمانه است.»
به‌رغم عدم شرکت مخالفان در انتخابات، بسیاری از نامزدهای اصول‌گرا نیز نتوانستند در این دوره از سد وزارت کشور و شورای نگهبان بگذرند. سیدصولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات گفت: «در حوزه‌های کوچک ظرف ۴۸ ساعت و در حوزه‌های بزرگ ظرف ۷۲ ساعت پس از پایان رای‌گیری، نتایج اعلام می‌شود.»
نیروهای مخالف مسئولان حکومتی را مسئول "تقلبات و تخلفات" در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ می‌دانند و انتخابات مجلس نهم را نیز "نمایشی مهندسی‌شده و انتخاباتی فرمایشی و دستوری" تلقی می‌کنند.


طبق مصوبه جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی صادرکنندگان می‌توانند از محل ارز حاصل از صادرات خود اقدام به واردات کالا کنند. برخی رسانه‌های داخلی این سیاست جدید را مساوی "خواندن فاتحه برای بخش تولید" دانسته‌اند.
به گزارش سایت تابناک در روز پنج‌شنبه (۱۱ اسفند/ ۱ مارس) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه‌ای به كليه شعب ارزی بانک‌ها سیاست ارزی جدیدی را ابلاغ کرده است.
طبق این بخشنامه شعب ارزی بانک‌ها موظف هستند کلیه ثبت سفارشات ارائه شده از سوی واردکنندگان را دریافت و پس از احراز شرایط در اسرع وقت نسبت به گشایش اعتبار اسنادی، ثبت سفارش یا حواله اقدام کنند.
همچنین صادرکنندگان می‌توانند از محل ارز حاصل از صادرات خود کالا و خدمات وارد کشور کنند.
روزنامه اعتماد نیز می‌نویسد سیاست جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در راستای انجام به‌موقع ‌درخواست متقاضيان واردات كالا و خدمات صورت گرفته پیش از این هم سابقه داشته است.
مصوبه جدید قبلا هم اجرا شده است
بنا به این گزارش در سال ۱۳۷۴ در زمانی که بانک مركزی جمهوری اسلامی ايران با بحران بدهی‌های ارزی مواجه بود، اين سياست ارزی را اتخاذ کرده بود و صادركنندگان می‌توانستند از محل ارز حاصل از صادرات كالا و خدمات وارد كنند.
روزنامه اعتماد در گزارش خود می‌افزاید، همان موقع هم این سیاست مانع از آن نشد كه بازار ارز آرام بگيرد.
سایت تابناک روز پنج‌شنبه (۱۱ اسفند) در گزارشی مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مساوی با نابودی بخش تولید دانسته و نوشته است: «با مصوبه جدید بانک مرکزی تجار چنان به واردات کالا تشویق می‌شوند که باید "فاتحه تولید" را خواند.»
بنا به این گزارش سیاست جدید بانک مرکزی به این علت اتخاذ شده تا برخی از تولید‌کنندگان نتوانند ارزهای حاصل از صادارت خود را به داخل آورده و آن را گران‌تر بفروشند.
این گزارش می‌افزاید سود حاصل از واردات برای صادرکنندگان تشویقی برای منصرف کردن صادرکنندگان از گران‌فروشی ارز در داخل است.
در این میان دولت نیز از طریق افزایش درآمدهای گمرکی و دارایی‌های ارزی بانک‌ها سود می‌برد. در این گزارش آمده که واردات به شدت تولید داخلی را از ریشه ساقط می کند.
تعطیلی کامل ۲۵ درصد کارخانجات
در روزهای اخیر مهدی میرعبداللهیان دبیر انجمن صاحبان صنایع استان تهران گفته بود ۲۵ درصد کارخانجات تهران تعطیل شده‌اند.
به گفته دبیر انجمن صاحبان صنایع استان تهران: «۲۱ درصد کارخانجات نیمه فعال و ۱۶ درصد رو به تعطیلی هستند و ۲۵ درصد نیز عملا تعطیل شده‌اند. متاسفانه در حال حاضر صرفا ۳۸ درصد از کارخانجات داخلی فعال هستند.»
در حالی که صنایع ایران شرایط سختی را طی می‌کنند پايگاه اطلاع‌رسانی دولت اما خبر داده است که «از ثبت سفارش و واردات كالاهای غيرضروری و دارای مشابه ساخت داخل با تشخيص وزير صنعت، معدن و تجارت جلوگيری می‌شود.»
سیاست تشویقی واردات در کنار راه‌کار دولت برای عدم واردات کالای مشابه در حالی است که تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران هر روز بیشتر می‌شود.
یکی از نتایج تحریم‌های بین‌المللی این بود که در هفته‌های اخیر با‌‌نک‌های بزرگ اتحادیه اروپا تامین اعتبارات لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به ایران را متوقف کردند و به این ترتیب روند صادرات غلات به ایران مختل شد.
بنا به گزارش رویترز کشتی‌های حامل غلات که در پرداخت محموله‌ها به مشکل برخورده بودند، بدون تخلیه بار بنادر ایران را ترک کردند.
با ادامه یافتن مشکل پرداخت هزینه‌ها به‌دنبال افزایش تاثیرات تحریم‌های بین‌المللی خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که ایران برای تامین گندم، برنج، چای و غلات مورد نیاز خود با مشکل رو‌به‌روست و در پی راه‌های جایگزین پرداخت هزینه ‌معاملات از جمله استفاده از طلا و نفت است.
به موجب تحریم‌هایی که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس روز دوشنبه (۲۳ ژانویه) در بروکسل تصویب کرده‌اند، این اتحادیه از اول ژوئیه‌ی ۲۰۱۲ (۱۱ تیر ۱۳۹۱) دیگر نفت از ایران نخواهد خرید. همچنین کلیه‌ی حساب‌های بانک مرکزی ایران در سطح اتحادیه اروپا مسدود خواهد شد.



عبدالله گل: روسیه و ایران باید به اجماع جهانی علیه سوریه بپیوندند

رئیس‌جمهور ترکیه گفت ایران و روسیه باید به اجماع جهانی علیه رژیم بشار اسد بپیوندند و آن‌ها را بخاطر ادامه درگیری‌ها در سوریه مقصر ‌دانست. گل ادامه خشونت در سوریه را خطری برای همه‌ی خاورمیانه خواند.

عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه
عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه در روز پنج‌شنبه (۱ مارس/.۱۱ اسفند) دولت‌های روسیه و جمهوری اسلامی ایران را خطاب قرار داد و گفت که رهبران این دو کشور به‌زودی می‌فهمند که امکان دیگری جز پیوستن به تلاش‌های دیپلماتیک جهانی برای برکناری بشار اسد از رهبری سوریه ندارند.
عبدالله گل با این‌حال تاکید کرده است که اختلاف‌ها و انشعاب میان گروه‌های اپوزیسیون سوریه نشان از عدم آمادگی و بی‌برنامگی اپوزیسیون برای به دست گرفتن قدرت دارد. رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرده است که جامعه‌ی بین‌الملل باید به دنبال تعریف ساختاری برای کمک به اپوزیسیون سوریه باشد تا دولت آینده، همه‌ی گروه‌های جامعه‌ی سوریه را نمایندگی کند.
ترکیه یکی از نخستین کشورهایی بود که در اعتراض به خشونت‌‌های دولت سوریه و کشتار مخالفان، علیه بشار اسد موضع گرفت و بر لزوم کناره‌گیری بشار اسد از قدرت تاکید کرده بود. ترکیه پیش از این سال‌ها متحد نزدیک رژیم حافظ و بشار اسد به‌شمار می‌رفت. بخشی از نیروی نظامی اپوزیسیون سوریه در داخل خاک ترکیه مستقر هستند و از خاک این کشور علیه رژیم بشار اسد فعالیت می‌کنند.
عبدالله گل با تاکید بر این‌که به نظر او سقوط بشار اسد نزدیک است، گفته است:«باید صبر کنیم تا ببینیم روسیه تا کی می‌خواهد پشت سر رژیم بشار اسد بایستد و بر جنایت‌های این رژیم سرپوش بگذارد.»
عبدالله گل: در صورت جنگ داخلی در سوریه، ایران نیز مسئول است
رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که با مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی حمایت آن‌ها از رژیم بشار اسد صحبت کرده است. گل گفت او از مقامات ایران خواسته است که حقیقت سقوط بشار اسد در آینده‌ی نزدیک را پذیرفته و به اقدامات جهانی علیه رژیم فعلی سوریه بپیوند.
عبدالله گل جمهوری اسلامی ایران و روسیه را متهم کرده است که در ادامه‌ی روند کشتار و خشونت در سوریه مسئولیت دارند و تاکید کرده است:« حتا ایران نمی‌تواند جلوی این سیل اعتراض‌ها را با حمایت‌های همه‌جانبه‌ی خود از بشار اسد بگیرد. اگر بدترین سناریو محتمل که شروع یک جنگ داخلی تمام‌عیار در سوریه است رخ دهد، ایران در بوجود آوردن این فاجعه مسئولیت دارد.»
تظاهرات مخالفان رژیم اسد در شهر ادلیب
رئیس‌جمهور ترکیه در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که به نظر او روسیه به زودی چاره‌ای جز پذیرفتن حقیقت ندارد. به گفته وی بشار اسد از حمایت روس‌ها استفاده کرده و از این حمایت تنها برای سرکوب و کشتار بهره برده است.
عبدالله گل افزود:«روسیه چاره‌ای ندارد جز این‌که این حقیقت را بپذیرد که رژیم بشار اسد از سلاح‌های روسی برای سرکوب و کشتار مردم معترض بهره برده است. این اتفاق حتا برای دولت روسیه نیز قابل تحمل نیست و تبعاتی به دنبال دارد.»
چین و روسیه یک گام نزدیک‌تر به اجماع جهانی علیه بشار اسد
دولت روسیه از ابتدای آغاز درگیری‌ها و اعتراض‌ها در ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی، سلاح در اختیار ارتش بشار اسد قرار داده است و در ماه‌های اخیر میزان فروش سلاح روسی به سوریه، افزایش نیز داشته است.
به‌‌رغم ادامه‌ی تهیه‌ی سلاح برای ارتش بشار اسد، روسیه به همراه چین برای اولین‌بار بعد از آغاز اعتراضات در سوریه، به جامعه‌ی جهانی پیوستند و در قطعنامه منتشره از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، ابراز تاسف عمیق کردند که دولت سوریه به والری آموس، رئیس بخش کمک‌های انسان‌دوستانه‌ی سازمان ملل متحد، اجازه‌ی ورود به دمشق و بررسی وضعیت آسیب‌دیدگان را نداده است.
پیش از این روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت علیه جنایت‌های رژیم بشار اسد را وتو کرده و اعتراض‌های شدید رهبران کشورهای عربی، اروپایی و آمریکا را برانگیخته بودند.
روسیه پیشتر گفته بود که در قطعنامه باید هم رژیم بشار اسد و هم اپوزیسیون سوریه محکوم شده و از هر دو طرف خواسته بود که خشونت‌ها را کنار بگذارند. چین نیز اعلام کرده بود که لحن قطعنامه بسیار شدید و به دنبال ارعاب حکومت دمشق است و چین از چنین سیاستی در قبال سوریه حمایت نمی‌کند.
رئیس‌جمهور ترکیه هم‌چنین در بخش دیگری از اظهارات خود ابراز نگرانی کرد که در صورت ادامه‌ی روند فعلی در سوریه و جنگ داخلی، امنیت «همه‌ی جهان اسلام و خاورمیانه» به خطر خواهد افتاد. عبدالله گل با مقایسه‌ی وضعیت فعلی سوریه با درگیری‌های داخلی دوران قرون وسطی در اروپا، گفت:« اوضاع امروز سوریه مثل تله برای کل منطقه است و خاورمیانه باید مراقب باشد که در دام درگیری‌های داخلی و قومی نیفتاده و اشتباه قرون وسطی در اروپا را تکرار نکند.»
گروه‌های حقوق بشری سوریه می‌گویند تاکنون بیش از ۷۵۰۰ نفر در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند. روز پنج‌شنبه (۱ مارس) نیروهای مسلح اپوزیسیون سوریه بعد از ۲۶ روز مقاومت در برابر بمباران شهر حمص از سوی نیروهای بشار اسد، ناچار به عقب‌نشینی شدند. با این‌حال درگیری‌های مسلحانه و اعتراضات در دیگر نقاط سوریه همچنان ادامه دارد.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه برگزار می‌شود. کارشناسان تردیدی در پیروزی پوتین ندارند. اما اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیز به ابزاری تعیین کننده در شکل‌دهی به افکار عمومی روسیه و سازماندهی اعتراض‌های اجتماعی بدل شده‌اند.
بیش از ۷۰ میلیون شهروند روس از اینترنت استفاده می‌کنند. سایت‌های اجتماعی فیس‌بوک، توئیتر و همچنین سایت‌های روسی "وکونتاکته" و"آدنا کلاسنیک" از جمله محبوب‌ترین سایت‌های کاربران روس هستند.
در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری روسیه در روز یکشنبه، ۱۴ اسفند، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به ابزاری برای بیان نظرات سیاسی اپوزسیون، انتقاد به سیاست‌های پوتین و دیگر مقام‌های روسیه تبدیل شده‌اند. با این وجود، دولت روسیه تاکنون محدودیت یا ممنوعیتی علیه شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اعمال نکرده است.

روس‌ها شیفته وعاشق سایت‌های اجتماعی هستند


به نظر دانیل کوسیکوف، مسئول سایت روسی "فرغانه رو" که از سال ۲۰۰۱ در دنیای مجازی فعالیت می‌کند، فیس‌بوک، توئیتر، و کونتاکته و آدنا کلاسنیکوف نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری افکار عمومی مردم روسیه بازی می‌کنند.
وی در گفتگو با بخش فارسی دویچه وله تاکید می‌کند: «تظاهرات ضد پوتین از طریق سایت‌های اجتماعی سازماندهی شد. این سایت‌ها قبلا در روسیه برای بیان مسائل شخصی بکار گرفته می‌شد، اما حالا ما شاهد تبدل شدن آن به ابزاری برای تبادل اطلاعات و بیان مواضع سیاسی و اجتماعی مردم و اپوزسیون هستیم. روس‌ها شیفته و عاشق سایت‌های اجتماعی شدند.»
به عقیده‌ی این کارشناس شرکت بیش از ۹۰ درصد مردم در تظاهرات مسکو و دیگر شهرهای روسیه مرهون سایت‌های اجتماعی است.
سایت‌های اجتماعی، جایگزین رسانه‌های گروهی
دانیل کوسیکوف، مسئول سایت فرغانه رو در ادامه‌ی گفتگو با دویچه وله خاطرنشان می‌کند که در نبود یک رسانه‌ی منتقد و مستقل در کشور و یا شبکه تلویزیونی که درباره‌ی اپوزیسیون گزارش دهد، سایت‌های اجتماعی جایگزین این گونه رسانه‌ها شدند.
وی می‌افزاید: «اگر سایت‌های اجتماعی نبودند فعالیت سیاسی روس‌ها بسیار ضعیف‌تر از آن بود که ما اکنون شاهدش هستیم. من شخصا در تمامی تظاهرات مخالفین که از طریق فیس‌بوک اعلام می‌شود، شرکت می‌کنم.»

چرا در روسیه سایت‌های اجتماعی ممنوع نشده‌اند؟

کوسیکوف مدیر سایت فرغانه رو می‌گوید که حاکمان روسیه به نقش اینترنت و سایت‌های اجتماعی واقف هستند ولی مخالفتی با فعالیت آن ندارند، چون تعطیلی یا محدودیت سایت‌های اجتماعی اعتراض‌های وسیع‌تری را به دنبال خواهد داشت.
وی نتیجه می‌گیرد: «آن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که علیه سایت‌های اجتماعی در کشورهای عربی و ایران اعمال شده ، در روسیه شاهدش نخواهیم بود.»
گوزل خدایبردی‌وا، رونامه‌نگار مقیم شهر مسکو هم در گفتگو با دویچه وله تائید می‌کند، سایت‌های اجتماعی به وسیله‌ای برای ابراز عقیده اپوزیسیون و آزادی بیان در روسیه تبدیل شده و جامعه روسیه را سیاسی کرده‌اند.
وی می‌گوید: « وبلاگ نویس‌ها، صاحبان سایت‌های اینترنتی، فعالان و شخصیت‌های معروف مخالف سرسخت پوتین اجازه ندارند در رسانه‌های رسمی و دولتی روسیه اظهارنظر کنند. همین مسئله باعث شد آنها به اینترنت و سایت‌های اجتماعی روی آوردند. مخالفین از شخصیتی مثل یاولینسکی را هم حمایت کردند که نامزدیش برای احراز مقام ریاست جمهور از سوی مقام‌های روسیهرد شد.»
خواننده‌ی تاجیک: پوتین فرستاده‌ی خداست
هواداران پوتین هم از شبکه‌های اجتماعی بیشترین استفاده‌ها را می‌برند. آنها از سوئی فیلم‌هایی را در افشای رهبران مخالف پوتین در یوتیوب پخش کردند و از سوی دیگر کمپن‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی به طرفداری از پوتین به راه انداختند.
در میان کلیپ‌های تبلیغاتی طرفداران پوتین، طالب‌جان قربان‌خانوف، یک خواننده‌ی گمنام تاجیک جایگاه ویژه‌ای دارد. وی ترانه‌ای بنام "وی وی پی" اختصار نام و نام خانوادگی کامل آقای ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که در فضای مجازی و سیاسی روسیه بحث‌های فراوانی را برانگیخت.

تظاهرات مخالفان در مسکو و سن‌پترزبورگ به لحاظ ابعاد و تداوم تا کنون سابقه نداشته است
وی که تابحال شخص گمنامی بود با ترانه خود به زبان روسی پوتین را وصف ‌کرد و مشهور شد. در فیلم ویدیوئی او که در شهر مسکو گرفته شده خواننده‌ی تاجیک به سال‌های ریاست جمهوری پوتین در گذشته اشاره کرده و وی را رئیس جمهور آینده روسیه می‌داند. خواننده‌ی تاجیک تاکید می‌کند که پوتین فرستاده‌ی خداست وهمه‌ی کارها را به درستی انجام می‌دهد.
خواننده‌ی تاجیک درترانه‌ی خود همچنین یادآور می‌شود: «زمانی که پوتین نبود ترس ما را همراهی کرد. کشوری در رنج و مردمی پردرد و امروز خدا پوتین را برای نجات ما فرستاده است.»
کرامت شریف‌اف یکی از رهبران تاجیک در شهر مسکو درباره ترانه‌ی تبلیغی پوتین به دویچه وله می‌گوید: «طالب‌جان فردی از میان تاجیک‌های روسیه است و ما افتخار می‌کنیم که میلیون‌ها نفر کلیپ او را در فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب تماشا کردند. خود پوتین هم به این ترانه افتخار می‌کند. تاجیک‌ها باید در وصف امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان هم ترانه بخوانند.»
" ترانه‌ی تاجیکی ربطی به پوتین ندارد"

تظاهرات مخالفان به سود برگزاری یک انتخابات سالم
بسیاری از منتقدان پوتین از جمله دانیل کوسیکوف، مدیر سایت فرغانه رو در روسیه ترانه قربان‌خانوف را ابتکار شخصی او می‌دانند و می‌گویند پوتین نقشی در ساخته شدن آن ندارد. وی می‌افزاید: «به نظر من کار این خواننده تاجیک احمقانه است و اصلا ارتباطی هم با نظراکثریت مهاجرین کاری تاجیک در روسیه ندارد، چون تاجیک‌های مهاجر دلخوشی از پوتین و سیاست‌های او ندارند.»
کوسلیکوف همچنین خاطرنشان می‌کند که پوتین در ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۲ مقاله‌ای منتشر کرد که در آن وعده داد قوانین پذیرش مهاجرین را سخت‌تر کند.
تاجیک‌های مقیم روسیه به چه کسی رای خواهند داد؟
اما کرامت شریف‌اف، رئیس "جنبش مهاجران تاجیک روسیه" و صاحب وب سایت "تاجیک ایمگرانت رو" که ۱۳ ساکن پیش ساکن مسکو شده به دویچه وله می‌گوید، اکثر تاجیک‌های مهاجر مقیم روسیه که شهروندی روسیه را پس از سال ۱۹۹۲ دریافت کردند به ولادیمیر پوتین رای خواهند داد.
وی اضافه می‌کند: «بیش از یک میلیون تاجیک شهروندی روسیه را گرفتند و اکثر آنها به پوتین رای خواهند داد. چونکه تاجیک‌ها در دوره‌ی پوتین شهروندی روسیه را گرفتند.» شریف‌اف قبول دارد که در دوران پوتین و مدودیف حملات ملی‌گرایان افراطی و راست‌گرایان روس به تاجیک‌ها بیشتر شده اما اکنون تاجیک‌ها امیدوارند با انتخاب دوباره پوتین وضعیت آنها بهتر شود.
نقشی که پررنگ شده است
در رد صحبت‌های شریف‌اف، یکی از رهبران مهاجر تاجیک روسیه، کوسلیکوف مدیر سایت فرغانه رو می‌گوید: «مهاجرین حال و حوصله فکر کردن به مسائل سیاسی و یا انتخابات روسیه را ندارند، چون در شرایط سخت و برده‌دارگونه در روسیه مشغول به کار هستند. این شرایط را پوتین برای آنها فراهم کرده است».
آقای کرامت شریف‌اف اما خوشبین است که حدود ۶۵ درصد مردم به پوتین رای خواهند داد. گرچه بسیاری هم بر این باورهستند که در انتخابات ریاست جمهوری روسیه پوتین پیروز خواهد شد، اما سایت‌های اینترنتی وشبکه‌های اجتماعی نیز در جامعه روسیه به قدرتی تبدیل شده‌اند که افکار عمومی و توده‌های مردم را تحت تاثیر قرار داده و قادر هستند صدها هزار نفر را به خیابان‌ها بکشاند.
طاهر شیرمحمدی
تحریریه: فرید وحیدی




رفسنجانی پای صندوق رای: امیدوارم نتیجه بر پایه رأی مردم باشد

اکبر هاشمی رفسنجانی روز جمعه ضمن شرکت در انتخابات مجلس ابراز امیدواری کرد که نتیجه انتخابات بر پایه رأیی باشد که مردم در صندوق‌ها می‌اندازند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه با حضور در مسجد جماران رأی خود را به صندوق انداخت و ابراز امیدواری کرد که «نتیجه انتخابات همانی باشد که مردم می‌خواهند و همان رأیی باشد که به صندوق می‌اندازند».
آقای رفسنجانی گفت: «اگر نتیجه همانی باشد که مردم در صندوق می‌اندازند انشاء‌الله مجلس خوبی خواهیم داشت.»
رأی‌گیری برای مجلس نهم شورای اسلامی ساعت هشت بامداد روز جمعه، ۱۲ اسفندماه، در حالی آغاز شد که بسیاری از اصلاح‌طلبان این انتخابات را تحریم کرده و از مردم نیز خواسته‌اند تا به پای صندوق‌های رأی نروند.
تا این لحظه گزارشی مبنی بر شرکت محمد خاتمی در انتخابات مجلس منتشر نشده است. پیشتر محمد خاتمی اعلام کرده بود در صورتی که شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم مهیا نشود نمی‌توان از شرکت در انتخابات سخن گفت.
در کنار رئیس جمهور پیشین ایران، مهدی کروبی و میرحسین موسوی شرکت در انتخابات را مثمر ثمر ندانسته‌اند و همچنین شورای هماهنگی راه سبز امید و نهضت آزادی ایران نیز  ضمن تحریم انتخابات مجلس نهم از مردم خواسته است در این انتخابات شرکت نکنند.
ببینید:
آغاز انتخابات مجلس نهم در ایران
​​در همین زمینه، محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام، روز جمعه به خبرنگاران گفته است: «این‌ که می‌گویند اصلاح‌طلبان نیامده‌اند، این طور نیست؛ اما ممکن است چهره‌های شاخص‌شان شرکت نکرده باشند ولی دفعه بعد و در انتخابات بعدی می‌آیند.»

ستاد انتخابات تهران: ۱۰ خرابکار بازداشت شده‌اند
روز جمعه رئیس کمیته امنیتی- انتظامی ستاد انتخابات استان تهران اعلام کرد که «۱۰ نفر» به گفته وی «خرابکار انتخاباتی مرتبط با خارج کشور» در استان تهران بازداشت شده‌اند.
محمدنقی باقری در این خصوص به خبرگزاری فارس گفته است: «تمامی افرادی که با عوامل خارجی در ارتباط بوده‌اند از طریق ارتباطات مجازی شناسایی شده‌اند و تاکنون ده نفر از کسانی که از خارج کشور به استان تهران وارد شده‌اند، دستگیر شده و در بازداشتگاه هستند.»
پیشتر نیروی انتظامی اعلام کرده بود که با مشارکت «۸۵ هزار نیروی بسیج» امنیت انتخابات را تأمین می‌کند.
از دیگر سو علیرضا جانه، رئیس هیئت بازرسی شهر تهران، نیز از نظارت کامل بر روند انتخابات خبر داده و تأکید کرده است که «قاضی‌های ویژه‌ای» در حال همکاری با هیئت بازرسی هستند و علیه متخلفان انتخاباتی «بلافاصله» حکم صادر می‌کنند.
وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در خصوص تخلفات انتخاباتی صورت گرفته از «یک مورد اس‌ام‌اس تبلیغاتی» خبر داده و گفته است که این مسئله در دست پیگیری است.
آقای جانه درباره محتوای این پیامک توضیحی نداد، اما از دیگر سو وب‌سایت «خبرآن‌لاین» از ارسال پیامکی «تخریبی» علیه علی مطهری خبر داده است.
خبرآن‌لاین به نقل از سایت صدای عدالت می‌گوید محتوای این پیامک به گفته این وب‌سایت «دروغین» بدین شرح است: «مزخرفات علی مطهری عوضی در دانشگاه الزهرا: مقام عدالت بالاتر از ولایت است... ولایت فقیه یعنی استبداد و ولیه فقیه یعنی مستبد. منتها ولی فقیه ما مستبد عادل است... لطفا شخصیت این مردک عوضی را به مردم نشان دهید.»

انتخابات تهران با حضور «۵۰۰ هزار» عامل اجرایی
انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شده است که به گفته استاندار تهران «۵۰۰ هزار نفر» از عوامل اجرایی برگزاری این انتخابات را بر عهده دارند.
مرتضی تمدن در این خصوص به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است که «نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از عوامل نیروی انتظامی، کارمندان، فرهنگیان و نیز بقیه آحاد جامعه» عهده‌دار برگزاری انتخابات مجلس هستند.
وی همچنین تأکید کرد که «شش هزار بازرس» در استان تهران روند انتخابات را رصد می‌کنند.
در همین حال علیرضا جانه، رئیس هیئت بازرسی شهر تهران، تعداد بازرس‌های حاضر در تهران را «چهار هزار تن» عنوان کرده است.
به گفته‌ مقام‌های مسئول، انتخابات در تهران در حدود پنج هزار و ۵۰۰ شعبه در جریان است.
علی‌اکبر فدایی، جانشین رئیس ستاد انتخابات استان تهران، روز جمعه با اعلام انصراف در مجموع «۷۱ تن» از نامزدهای تهران از شرکت در انتخابات، تعداد نامزدهای استان تهران را «۶۲۱ تن» یعنی «۵۲۳ مرد و ۹۸ زن» اعلام کرد.
به گفته وی، در حال حاضر به ازای هر کرسی نمایندگی مجلس در تهران، «۱۹ تن» با هم رقابت می‌کنند.
انتخابات مجلس تا ساعت ۱۸ روز جمعه ادامه خواهد داشت.



پافشاری اسرائیل بر لزوم موضع‌گیری شدیداللحن آمریکا در برابر ایران

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی به نقل از «چند منبع دیپلماتیک» گفت که اسرائیل تلاش می‌کند رئیس جمهور آمریکا را تحت فشار بگذارد که با اتخاذ موضعی سخت در صورت شکست تحریم‌ها علنا ایران را به حمله نظامی تهدید کند.
به گفته این منابع، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، خواهان آن است که آمریکا در صورت ناکامی تحریم‌ها و پیشرفت برنامه اتمی ایران به آن سوی «خطوط قرمز» علنا جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید کند.
گاردین می‌گوید این موضوعی است که آقای نتانیاهو قرار است روز دوشنبه آینده در دیدار خود با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مصرانه در میان بگذارد.
این روزنامه همچنین به نقل از مقامات اسرائیلی می‌گوید که آقای نتانیاهو از این «نظر مبهم» که «تمام گزینه‌ها روی میز است» دیگر چندان راضی نیست. حالا دیگر نخست وزیر اسرائیل خواهان موضع‌گیری آشکار و شدید واشینگتن در برابر برنامه اتمی ایران است.
اما این خواسته‌ای است که، به گفته چند مقام در دولت باراک اوباما، بعید است توسط آقای اوباما اجابت شود و کمتر احتمال دارد که او در انظار تغییر عمده‌ای در سیاست خود اعمال کند.
با این حال همین مقامات می‌گویند که ممکن است باراک اوباما در نشست‌های خصوصی خود با بنیامین نتانیاهو اطمینان بیشتری به او بدهد.
در دو ماه گذشته شایعات و اظهارنظرها در مورد حمله عن‌قریب اسرائیل به ایران، با یا بدون آمریکا، چنان بالا گرفته و در اغلب نشریات منتشر شده که از یک سو آقای اوباما نمایندگانی را برای مذاکره در این باره به اسرائیل فرستاد و از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی در این باره مجبور به موضع‌گیری شد.
کار تا آنجا بالا گرفت که حتی لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، برای حمله اسرائیل به ایران تاریخی احتمالی نیز اعلام کرد: فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۱.
روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه، ۱۱ اسفندماه، در گزارش خود از قول دیپلمات‌ها گفت که بالاترین مقام اسرائیل از این خشمگین است که باراک اوباما و اطرافیانش در حضور رسانه‌ها موضوع حمله احتمالی به ایران را رد کرده و از آن حمایت نکرده‌اند.
به گفته گاردین، مقامات اسرائیلی معتقدند که این موضع آمریکا باعث می‌شود که تهران هشدارهای اسرائیل را جدی نگیرد.
بنیامین نتانیاهو هفته گذشته در دیدار با عده‌ای از سناتورهای آمریکایی از جمله جان مک‌کین، منتقد سیاست خارجی اوباما، سخت از این گلایه کرده است که مقامات کاخ سفید در انظار با حمله اسرائیل به ایران مخالفت می‌کنند.
از سوی دیگر، این روزنامه بریتانیایی، به نقل از یک مقام دیپلماتیک می‌گوید که باراک اوباما اصلا خوشحال نیست که نتانیاهو تلاش می‌کند حمایت اعضای کنگره ایالات متحده را نسبت به موضع خود جلب کند. آقای اوباما این کار را «مداخله سیاسی» می‌داند.
به گفته این مقام، «کاخ سفید معتقد است که هنوز وقت برای تحریم‌ها هست تا اثر خود را بگذارند و تهدید نظامی کمکی نمی‌کند، اما اسرائیلی‌ها این موضع را حاکی از ضعف می‌دانند».
آمریکا و متحدانش و به‌ویژه اسرائیل سوء‌ظن دارند که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است که پیش از همه برای اسرائیل تهدیدی بزرگ به شمار می‌رود.
در مقابل مقامات در تهران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای همواره اصرار داشته‌اند که به دنبال سلاح اتمی نیستند و ‌آن را مخالف سیاست‌ها و عقاید مذهبی خود می‌دانند.




«خرید ۱.۵ میلیون بشکه» نفت ایران از سوی شِل به‌رغم تحریم‌ها

به‌رغم تحریم‌های نفتی علیه ایران، گزارش‌ها حاکی است که یک نفتکش بزرگ ایرانی برای تحویل حدود «۱.۵ میلیون بشکه نفت» به شرکت عظیم نفتی «شِل» در بندری در سنگاپور لنگر انداخته است.
این در حالی است که «شِل» همواره تأکید کرده است که با تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی همراهی می‌کند.
خبرگزاری رویترز روز جمعه با استناد به «اطلاعات» خود و همچنین اظهارات سه منبع تجاری آگاه اعلام کرد که تانکر «دلوار»، متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، روز پنج‌شنبه بعدازظهر در بندری در جزیره «بوکوم» (Bukom) سنگاپور، محل استقرار یکی از پالایشگاه‌های شرکت «رویال داچ شِل»، لنگر انداخته است.
منابع تجاری آگاه بر این باورند که این نفتکش به منظور تحویل بار خود به این پالایشگاه که به گفته رویترز روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند، به جزیره «بوکوم» آمده است.
یکی از این منابع به خبرگزاری رویترز گفته است: «بله، شل این نفت را خریداری کرده است. هیچ دلیل دیگری برای لنگر انداختن این کشتی در بوکوم وجود ندارد.»
این اخبار در حالی منتشر شده است که اتحادیه اروپا و آمریکا خرید نفت از ایران را تحریم کرده‌اند و از شرکت‌ها و کشورهای هم‌پیمان خود خواسته‌اند تا با این تحریم‌ها همراهی کنند.
شرکت نفتی شل در ای‌میلی که برای خبرگزاری رویترز فرستاده است، از تأیید یا تکذیب این خبر خودداری و تنها اعلام کرده است: «ما در مورد فعالیت‌های تجاری خود اظهارنظر نمی‌کنیم. شِل با تمامی تحریم‌ها همراهی می‌کند.»
گزارش‌ها حاکی است که کشتی ۲۷۰ هزار تنی «دلوار» چهارم اسفندماه در نزدیکی جزیره‌ای در اندونزی متوقف شده و حدود یک تن کندانسه را به یک نفتکش عازم چین منتقل کرده است.
این کشتی شصت هزار تنی چینی پس از تحویل بار رهسپار جزیره‌ «هوییژو» در چین شده است، جزیره‌ای که یکی از شعب شرکت ملی نفت چین با همراهی شرکت «رویال داچ شِل» یک مجموعه پتروشیمی را اداره می‌کنند.
رویترز افزوده است که کشتی «دلوار» پس از تحویل این بار، در تاریخ هفتم اسفندماه عازم سنگاپور شده است تا به گفته منابع آگاه، مابقی بار خود را به مجموعه نفتی «شِل» مستقر در سنگاپور تحویل دهد.
تحریم‌های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به ترتیب دهم و یازدهم تیرماه به طور رسمی اجرایی می‌شوند تا در این مدت کشورهایی که وابستگی بالایی به نفت ایران دارند در این مدت جایگزینی برای آن بیابند. در طول این فرجه قراردادهای پیشین اروپا با ایران همچنان از سوی اروپا معتبر خواهد بود.
از سوی دیگر اواسط بهمن‌ماه، پیتر وُزِر، مدیر شرکت شل، در خصوص تحریم‌های بین‌المللی نفتی علیه ایران گفت: «شل با تمامی تحریم‌ها همراهی می‌کند و از این رو ما نفت خام خود را از محل دیگری تأمین خواهیم کرد.»
با این ‌حال گزارش‌ها حاکی است که این شرکت همچنان از ایران نفت خریداری می‌کند.
ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان به شمار می‌رود و شرکت «شِل» یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام ایران است.
به گزارش رویترز، سنگاپور روزانه حدود «۲۰ هزار بشکه نفت» از ایران وارد می‌کند که به گفته  یک منبع آگاه بخش اعظم آن در اختیار شرکت شل قرار می‌گیرد.




رای گیری تا ساعت شش بعد از ظهر روز جمعه ادامه خواهد داشت و به گفته مقامات وزارت کشور، پس از آن هم احتمالا تمدید خواهد شد
رأی گیری برای انتخابات مجلس ایران در حدود ۴۷ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر این کشور در جریان است.
این انتخابات درغیاب گروه ها و چهره های اصلی جناح اصلاح طلب و در حالی برگزار می شود که مخالفان دولت از حامیان خود خواسته اند که پای صندوق های رای نروند.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در نخستین دقایق پس از آغاز رأی گیری در حسینیه امام خمینی در مرکز تهران رأی خود را به صندوق انداخت.
او در مصاحبه ای که مستقیما از تلویزیون ایران پخش می شد گفت که فشارهای بین المللی، "تحریم ها و تهدیدهای لفظی" علیه ایران زیاد است و به همین دلیل حساسیت این دوره از انتخابات بیشتر است.
به گزارش رادیوی دولتی ایران صندوق های رای در سراسر کشور تا ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی به اخذ رای مشغول خواهند بود.
این نخستین انتخاباتی است که پس از انتخابات جنجال برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود.
در آن انتخابات که بیش از دو سال و نیم از برگزاری آن می گذرد، نامزدهای اصلاح طلب، میر حسین موسوی و مهدی کروبی، نتیجه اعلام شده انتخابات را دستکاری شده خواندند. حکومت ایران همواره این ادعا را رد کرده و آن را "فتنه گری" خوانده است.
گزارش لحظه به لحظه بی‌بی‌سی فارسی را در طول روز انتخابات دنبال کنید:

گزارش همزمان بی بی سی فارسی
این بخش به طور خودکار به روز می شود

11:47 ایوان واتسون، خبرنگار سی‌ان‌ان که برای پوشش خبری انتخابات ایران در تهران است، در صفحه توییتر خود نوشت: "همه خبرنگاران خارجی را با اتوبوس به حوزه های رأی گیری می برند. انتخاب دیگری نیست"
11:35 لطف الله فروزنده، معاون توسعه منابع انسانی رئیس جمهور ایران پیش بینی کرد که 80 درصد کرسی های مجلس آینده ایران به اصولگرایان تعلق بگیرد
11:10 جمشید برزگر، تحلیلگر امور ایران در بی‌بی‌سی فارسی می گوید که اعلام زود هنگام پیش بینی مقامات مسئول از میزان بالای مشارکت، این احتمال را افزایش داده که میزان مشارکت در انتخابات حتی بیش از 60 درصد اعلام شود
مجموعه ای از عکس های مربوط به انتخابات امروز را اینجا ببینید
10:54 علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران و نامزد انتخابات امروز گفته است: "بعد از اعلام نتایج انتخابات، همه افرادی که برای خدمت به این نظام کاندیدا شده‌اند باید به اعتماد و رای مردم احترام بگذارند"
10:05 عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران گفت: "طبق گزارش هایی که تا ساعت ۱۱ به ما ارایه شده است میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به مجلس هشتم ۸ الی ۹ درصد بیشتر شده است"
9:57 صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات ایران در گفت و گو با شبکه خبر تلویزیون ایران پیش بینی کرد که امروز "رکورد جدیدی" از میزان مشارکت در انتخابات در ایران ثبت شود
می توانید از طریق صفحه بی‌بی‌سی فارسی در فیسبوک مشاهدات و نظرات خود را در مورد انتخابات ایران با ما در میان بگذارید
9:47 رئیس کمیته امنیت انتظامی ستاد انتخابات استان تهران گفته است که در روزهای اخیر "۱۰ نفر که برای انجام اقدامات خرابکارانه توسط بیگانگان وارد کشور شده بودند" به دست دستگاه های امنیتی دستگیر شده اند
9:40 خبرگزاری ایسنا گزارش می دهد که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران رأی خود را در مسجدی در میدان قزوین تهران به صندوق ریخته است
9:33 محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده پیشین سپاه پاسداران ایران پیش بینی کرد که مجلس آینده مجلسی ائتلافی با حضور گروه های مختلف باشد
9:10 وضعیت سرعت ارتباط اینترنتی در تهران امروز به طرزی محسوس از روزهای عادی بهتر است
9:03 صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران هشدار داده است که دستگاه قضایی ایران به تخلفات انتخاباتی خارج از نوبت رسیدگی خواهد کرد
8:37 ابراهیم امینی، امام جمعه قم پس از انداختن رأی خود به صندوق گفته است: "منکر نیستم که در کشور ما مشکل وجود دارد... [اما] شرکت نکردن در انتخابات مشکلی را حل نمی‌کند"
8:15 هادی شریفی در یادداشتی که سایت الف منتشر کرده به یادداشت فرهاد جعفری در بخش "ناظران می گویند..." بی‌بی‌سی فارسی پاسخ داده و گفته است که بر خلاف نظر آقای جعفری، حامیان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات شرکت خواهند کرد
8:06 خبرگزاری ایلنا گزارش می دهد که اکبر هاشمی رفسنجانی به هنگام رأی دادن به خبرنگاران گفته است: "انشاء الله نتیجه انتخابات همانی باشد که مردم می‌خواهند و همان رأیی باشد که به صندوق می اندازند"
7:57 صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات ایران گفته است که نتایج انتخابات امروز در حوزه های کوچک ظرف دو روز و در حوزه های بزرگ ظرف سه روز اعلام می شود 
7:42 ستاد نظارت بر انتخابات ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که نظارت بر انتخابات صرفا بر عهده شورای نگهبان است و "هیچ شخص یا مجموعه ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان مشابه دیگری" حق فعالیت ندارد
محمدتقی کروبی که به تازگی از ایران خارج شده است در مصاحبه با جرس گفته است: "شهروندان حق تعیین سرنوشت دارند و این حق را می توانند یک بار با شرکت و یک بار با عدم شرکت در انتخابات به نمایش بگذارند"
7:10 آیت الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید ساکن قم پس از آنکه رأی خود را به صندوق انداخت گفت: "ممکن است گله ها و دلخوری هایی وجود داشته باشد، ولی اگر این امر بخواهد مورد توجه قرار گیرد، موجب می شود که دشمن به سرنوشت ما حمله کند
مجموعه گزارش‌ها، اخبار و تحلیل‌های مربوط به انتخابات مجلس در ایران را در صفحه ویژه انتخابات در بی‌بی‌سی فارسی بخوانید
7:00 اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران پس از آنکه رأی خود را به صندوق انداخت ابراز امیدواری کرد که "مجلس تبدیل به مرکزی شود که در شرایط خاص کشور تاثیر گذار باشد"
6:55 خبرگزاری رویترز از تهران گزارش داده می‌دهد که شعبه‌های رأی گیری در شمال تهران خلوت است، اما در مرکز و جنوب شهر رأی‌دهندگان در شعبه‌ها صف کشیده‌اند
6:47 حسنعلی نوری، جانشین رئیس ستاد انتخابات ایران می گوید که رأی گیری امروز در 46 هزار و 924 شعبه (بیش از 26 هزار و 200 شعبه شهری و بیش از 20 هزار و 600 شعبه روستایی) انجام می شود
6:20 علی عبداللهی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران گفته است: "تدابیر ویژه ای برای حفظ امنیت آرا اتخاذ شده است"
می توانید از طریق صفحه بی‌بی‌سی فارسی در فیسبوک مشاهدات و نظرات خود را در مورد انتخابات ایران با ما در میان بگذارید
5:55: آقای نجار از رأی دهندگان خواست که رأی دادن را به ساعات پایانی روز موکول نکنند. او گفت داشتن کارت ملی برای رأی دادن الزامی نیست. این در حالی است که ستاد انتخابات پیش تر اعلام کرده بود که داشتن شناسنامه و کارت ملی برای رأی دادن لازم است
5:52 مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران در ستاد انتخابات این کشور کنفرانس خبری دارد. این کنفرانس مستقیما از تلویزیون ایران در حال پخش است
5:49 شبکه خبر تلویزیون ایران از حضور "پرشور" رأی دهندگان در حوزه های رأی گیری در سراسر ایران خبر می دهد
سایت خبر آنلاین با انتشار تصویر پوستری مربوط به انتخابات ششمین دوره مجلس ایران (12 سال پیش)، یادآوری کرده است که اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد در آن انتخابات در یک فهرست انتخاباتی حضور داشتند
در انتخابات امروز 290 عضو مجلس ایران برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند
سازمان دیده بان حقوق بشر پیش تر اعلام کرده بود که دولت ایران به بسیاری از خبرنگاران خارجی که قصد پوشش خبری انتخابات ایران را داشتند روادید نداده است، اما تلویزیون ایران می گوید 350 خبرنگار خارجی (از جمله خبرنگاران رسانه های خارجی مقیم ایران) مشغول پوشش دادن به انتخابات هستند
4:43 رهبر ایران گفت که "تحریم ها و تهدیدهای زبانی" علیه جمهوری اسلامی زیاد است و به همین دلیل انتخابات حساس تر است
4:42 آیت الله خامنه ای در مورد اهمیت این دوره از انتخابات گفت که به دلیل "شرایط" موجود در کشور، اهمیت این دوره از انتخابات زیاد است
4:40 رهبر ایران به تلویزیون ایران گفت که انتخابات وظیفه و حق شهروندان است و "مثل نماز، هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، فضیلت آن بیشتر است"
4:37 آیت الله خامنه ای، رهبر ایران رأی خود را به صندوق انداخت
در حالی که آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران این انتخابات را حساس تر از انتخابات قبلی توصیف کرده است، مخالفان دولت و بخش عمده اصلاح‌طلبان حضور در آن را تحریم کرده اند
4:30 انتخابات مجلس در ایران آغاز شد
اخبار مربوط به انتخابات را به همراه نظرات و مواضع دولتمردان، احزاب و سازمان های مختلف در مورد انتخابات را در طول روز در پوشش ویژه بی‌بی‌سی فارسی دنبال کنید
4:25 انتخابات نهمین دوره مجلس ایران تا چند دقیقه دیگر (ساعت 8 صبح به وقت تهران) آغاز می شود





نشست سالانه "مقام زن" سازمان ملل امسال بدون شرکت فعالان اجتماعی ایرانی بر گزار می شود.
این نشست هم اکنون در مقر سازمان ملل در نیویورک در جریان است و تا روز جهانی زن در ۸ مارس ادامه خواهد یافت.
به گفته فعالان حقوق زن، بازداشت و مشکلات قضایی ایجاد شده برای زنان ایرانی شرکت کننده در نشست سال گذشته علت این غیبت است.
مریم بهرمن و فرانک فرید سال گذشته به خاطر شرکت در این اجلاس بین المللی و پس از بازگشت به ایران بازداشت و هر کدام چندین ماه را در زندان گذراندند.
امسال تعدادی از فعالان زن ایرانی از درون ایران در نامه ای به ائتلافی از سازمان های بین المللی زنان و حقوق بشر و نهاد زنان سازمان ملل خواستار اتحاد آنها برای به رسمیت شناخته شدن حق زنان ایرانی برای شرکت آزادانه بدون هیچ گونه عواقب در این نشست سالانه شده اند. آنها پیشنهاد کرده اند ماده واحده ای به این مضمون در قطعنامه نهایی نشست گنجانده شود.
این قطعنامه باید به تصویب همه نهادهای مدنی شرکت کننده و نمایندگان دولت ها برسد.
در جلسه ۱۰ اسفند که در نزدیکی مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد نامه جمعی این فعالان زن از ایران خطاب به کمیسیون بررسی و همچنین فیلمی تحت عنوان "صداهای غایب" پخش شد که در ان شیرین عبادی و سایر زنانی که در نشست های قبلی این کمیسیون شرکت کرده بودند، از تجربیات خود و اثرات مشارکت در این کمیسیون سخن گفتند و خواستار رفع موانع برای حضور زنان ایرانی در این اجلاس سالانه شدند.
چهل تکه
سخنرانان این مراسم که چندین سازمان فعال در حقوق زنان و حقوق بشر از جمله نهاد زنان سازمان ملل و عفو بین الملل را نمایندگی می کردند هم رفتار حکومت ایران با زنان ایرانی به خاطر شرکت در یک اجلاس بین المللی سازمان ملل را حیرت آور خوانده و خواستار توقف آن شدند.
فعالان زن ایرانی که از شرکت در اجلاس امسال صرف نظر کردند در نامه‌شان نوشته‌اند: "ما جمعی از فعالان برابری خواه زنان در ایران که مایل بودیم در پنجاه و ششمین نشست سی اس دبیلیو سازمان ملل (کمیسیون مقام زن) شرکت کنیم، به خاطر تهدیدهایی که زنان ایرانی شرکت کننده در این نشست در سال های گذشته با آن روبرو بوده ند، تصمیم گرفتیم که با شما از راه دور سخن بگوییم به این امید که شما به نمایندگی از زنان ایران بتوانید از حق ما در رفع هر گونه تبعیض جنسیتی و خشونت علیه زنان دفاع کرده و نمایندگان دولت ایران را که عضو کمیسیون مقام زن هستند وادار کنید که به تعهدات بین المللی خود برای برابری جنسیتی عمل کند."
یکی از نامه های چهل تکهدر این نامه آمده است: "امیدواریم که با فشارهای شما فعالان جنبش جهانی زنان و پیگیری نهاد زنان سازمان ملل متحد، امکان تامین امنیت شرکت زنان ایرانی در نشست های بعدی فراهم شود و ما در کنار شما و دوش به دوش یکدیگر برای دستیابی به برابری جنسیتی گام برداریم "
آنها برای جلب نظر نهادهای بین المللی و نمایندگان کشورها برای گنجاندن بندی که کشورهای شرکت کننده از جمله دولت ایران را ملزم به تامین امنیت شرکت کنندگان پس از بازگشت به کشورشان می کند، کارزاری را در شبکه های اجتماعی آغاز کرده اند.
زهره اکبرى یکی از فعالان این جمع که ویدیوی صداهاى غایب را در این نشست نشان داد به بی بی سی فارسی گفت آنها امیدوارند از طریق این کمپین، نامه نگاری، تهیه ویدیو و ایجاد صفحه ویژه فیس بوک "زنان ایران و کمیسیون مقام زن" توجه شرکت کنندگان در این اجلاس بین المللی را به برخورد قضایی و امنیتی دولت ایران با زنان ایرانی شرکت کنندگان در اجلاس سال گذشته جلب کنند.
آنها همچنین در اعتراض به قوانین تبعیض علیه زنان ایران تصویر نامه های چهل زن ایرانی را که شوهرانشان زن دوم اختیار کرده اند روی پارچه ای که آن را "چهل تکه" نامیدند به نمایش گذاشتند. آنها در نامه خود به اجلاس در مورد این تبعیض ها نوشتند:
"دولتمردان ایران با فرستادن لایحه های جدید به مجلس، سعی در به عقب راندن جایگاه حقوقی زنان ایرانی دارند. هم اکنون هر روز شاهد فشارهای بیشتری بر زنان ایران هستیم و سیاست ها و برنامه های کنونیِ بخش بزرگی از سیاستگذاران و تصمیم سازان جمهوری اسلامی اعم از مجلس، دولت و رهبری به طور جدی در جهت راندن زنان از جامعه به خانه عمل می کنند؛ برنامه هایی که بیم آن می رود پس از انتخابات مجلس نهم به طور جدی تر عملی و اجرایی گردند، ازجمله آنکه لایحه حمایت از خانواده در محور کار قرار گیرد؛ قوانین کار به زیان زنان تغییر یابد؛ زنان بیش از گذشته از برخی عرصه های آموزشی و در کل مشارکت اجتماعی و سیاسی دور نگه داشته شوند؛ و از همه مهم تر فشار بر فعالان زنان که سعی در بهبود وضعیت زنان دارند افزایش یابد."
این تلاش ها با استقبال گسترده نشست ده اسفند قرار گرفت. آنها در پایان این اجلاس با به دست گرفتن پلاکاردهایی که در آن از حق زنان ایرانی برای شرکت در این اجلاس دفاع شده بود عکس دسته جمعی گرفتند.
انتظار می رود بیانیه پایانی نشست سالانه مقام زن سازمان ملل یک روز پس از روز جهانی زن در ۹ مارس منتشر شود.
تماس های بی بی سی فارسی با دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره آزار و اذیت زنانی که در سال گذشته در این اجلاس شرکت کرده اند، بی نتیجه ماند.




به گمان بسیاری، مدودف تنها برای گرم نگاه داشتن صندلی ریاست جمهوری برای پوتین در این سمت قرار گرفت
انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در روسیه به احتمال بسیار قوی، ولادیمیر پوتین را برای یک دوره شش ساله ساکن کاخ کرملین می کند.
افزایش دوران ریاست جمهوری از چهار سال به شش سال در زمان دمیتری مدودف، رئیس جمهوری فعلی به تصویب رسید، مردی که به گمان بسیاری، تنها برای گرم نگاه داشتن صندلی ریاست جمهوری برای پوتین در این سمت قرار گرفت.
اما چه سرنوشتی در انتظار مدودف است؟
به نظر می رسد طبق قول و قرارها، آقای مدودف سمت فعلی آقای پوتین یعنی نخست وزیری را در اختیار بگیرد.
رئیس جمهوری روسیه اخیرا در جمعی گفت که هنوز جوان است (47 ساله) و این سن و سال برای ترک صحنه سیاست زود است.
بسیاری از مردم عادی و همچنین کارشناسان، دوره ریاست جمهوری مدودف را ضعیف ارزیابی می کنند. دوره ای که او دستورات و فرامین را از "مرشد" خود دریافت می کرد.
البته کارشناسانی هم هستند که می گویند مدودف در دوران ریاست جمهوری خود دست به اصلاحات زد و موفق شد تغییراتی ولو کوچک در جامعه ایجاد کند.
در این دوران اینترنت بیش از پیش در میان مردم گسترش یافت که این تغییراتی را در جامعه روسیه ایجاد کرد.
یک فعال سیاسی مخالف دولت در این مورد می گوید، ترس ها فرو ریخت و مردمی که پیش از این تمام وسایل ارتباطی را درکنترل دولت می دیدند، فضایی یافتند که آزادانه و بدون هراس، نظرات و عقاید خود را مطرح کنند.
در روسیه، شبکه های تلویزیونی پرطرفدار در کنار چندین نشریه پرتیراژ در کنار دولت قرار دارند و مواضع مخالفان در این رسانه ها به ندرت بازتابی می یابند.
پس از تظاهرات گسترده و بی سابقه که در پی انتخابات پارلمانی ماه دسامبر صورت گرفت، این رسانه ها، نرمش اندکی در برابر مخالفان نشان داده و از چند فعال سیاسی مخالف برای حضور در برنامه های تلویزیونی دعوت کردند اما در همین ایام، فشارها بر رسانه های مستقل شدت گرفت.
مدودف در دوران ریاست جمهوری خود بارها از فساد روز افزون، اقتصاد نفتی و اشکالات در سیستم قضایی انتقاد کرد. او گفت طی این سال ها به رغم درآمد کلان از فروش نفت و وعده مقامات پیشین (بخوانید پوتین) برای مدرن کردن اقتصاد، روسیه همچنان با مشکلات عمیقی رو به رو است. مشکلاتی که روسیه را در ایام بحران جهانی اقتصاد، تحت تاثیر خود قرار داد.
مدودف در این مدت چند مقام "فاسد" از جمله شهردار قدرتمند مسکو که به پوتین نزدیک بود، از کار برکنار کرد و امید اندکی به وجود آورد که تغییر در راه است. اما ضعف مدودف باعث شد تا نتواند مهره خود را شهردار کند و فرد دیگری که به پوتین نزدیک بود، شهردار شد.
مدودف چند بار از مردم خواست تا از اصلاحات و تغییر حمایت کنند، اما نزدیکی بیش از حد او به پوتین، و بی اعتمادی مانع از آن شد که گروه ها و احزاب مخالف قدمی به سوی او برداشته و از او پشتیبانی کنند.
حال قرار است جای این دو عوض شود، برخی می گویند ممکن است پوتین برای ایجاد تغییر و جلب رضایت بخشی از مخالفان، فرد دیگری را به سمت نخست وزیری بگمارد.
مدودف چهار سالی را که فرصت داشت تغییرات اساسی در کشور ایجاد کند، از دست داد.
شاید بهترین میراث او ، فعال شدن دوباره مردمی باشد که وفاداری خاصی به هیچ یک از احزاب ندارند و تنها خواهان کسب حقوق و آزادی های مشروع خود هستند .



شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه خود عدم صدور مجوز نیافتن بارونس آموس برای سفر به سوریه را "دلسردکننده" خواند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد از دولت سوریه خواست فورا به والری آموس نماینده این سازمان در کمک رسانی به آسیب دیدگان اجازه ورود به سوریه بدهد.
روسیه و چین که پیشتر دو قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه را وتو کرده بودند از این خواسته حمایت کرده اند.
این درخواست در حالی مطرح می شود که شورشیان "ارتش سوریه آزاد" اعلام کرده اند در حال ترک حومه باباعمر حمص سوریه هستند. این منطقه نزدیک یک ماه است که تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار دارد.
فرانسه اعلام کرده دو روزنامه نگار اهل این کشور که در حمص گرفتار شده بودند نجات یافته اند.
نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس خبری اعلام کرده ادیت بوویه خبرنگار ۳۱ ساله و ویلیام دنیلز عکاس خبری ۳۴ ساله در حال حاضر در لبنان هستند.
خانم بوویه در بمبارانی که هفته گذشته مقر خبرنگاران را هدف قرار داده بود به شدت زخمی شد.
در این بمباران ها دو روزنامه نگار کشته ویک خبرنگار دیگر زخمی شد.
پیشتر کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرده بود که هلال احمر سوریه روز جمعه برای ورود به باباعمر و رساندن مواد غذایی و دارویی به مردم این منطقه از دولت سوریه چراغ سبز گرفته است.
وخامت شرایط
شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه خود عدم صدور مجوز نیافتن بارونس آموس برای سفر به سوریه را "دلسردکننده" خواند.
۱۵ کشور عضو این شورا در بیانیه ای یک صدا "وخامت شرایط در سوریه" را به ویژه افزایش آسیب دیدگان غیرنظامی و عدم دسترسی به سرویس های درمانی، کمبود غذا به ویژه در مناطق درگیر در جنگ و خشونت چون حمص، حما، درعا و ادلیب محکوم کرد.
اعضای شورای امنیت از سوریه خواسته اند براساس قوانین بین الملل فورا به نیروهای امداد رسان اجازه ورود به سوریه و دسترسی به مناطق و افراد آسیب دیده بدهد.
روز چهارشنبه بارونس آموس که رییس دفتر سازمان ملل برای هماهنگی در عملیات امداد است گفت دولت سوریه به او اجازه ورود به کشور نداده است.
روسیه و چین پیشتر با این استدلال که ممکن است به تغییر حکومت سوریه مشابه آنچه در لیبی رخ داد منجر شود دو قطعنامه شورای امنیت را وتو کرده بودند.
سازمان ملل تخمین زده از آغاز درگیری ها در سوریه تا کنون ۷۵۰۰ نفر کشته شده اند.
کمیته هماهنگی محلی، که شبکه ای از فعالان در سوریه است می گوید روز پنج شنبه ۳۳ نفر که ۲۲ نفرشان در حمص بوده اند در سوریه کشته شده اند.
این آمار به دلیل محدودیت دسترسی خبرنگاران در سوریه مستقلا قابل تایید نیست.
"کارالا حداد مردینی" سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ به بی بی سی گفت این سازمان و هلال احمر می خواهند روز جمعه مواد غذایی و دارویی به بابا عمر برسانند و به آن دسته که نیاز به خروج از این منطقه دارند کمک کنند.
به گفته وی: "نگرانی ما از تعداد بالای مجروحان است، می دانیم که شرایط در این منطقه بسیار نگران کننده است."
اوایل روز پنجشنبه، ارتش سوریه آزاد که گروه اصلی شورشی مسلح در سوریه است گفت از باباعمر " به شکل تاکتیکی" خارج می شود.
خروج این نیروها بعد از حدود یک ماه بمباران و اولین مرحله حملات زمینی توسط نیروهای سوریه به این منطقه صورت گرفت.
از ۱۰۰ هزار نفری که معمولا ساکن باباعمر هستند تنها چند هزار نفر باقی مانده اند. به گفته ارتش سوریه آزاد ۴۰۰۰ غیرنظامی حاضر به ترک خانه هایشان نشده اند و این ارتش برای نجات این مردم از حمله شدید نیروهای سوریه این منطقه را ترک می کند.
بارش شدید برف در حمص پیشروی نیروهای دولتی سوریه را که روز پنجشنبه حملات زمینی خود راشروع کردند کند کرده و در عین حال شرایط را برای غیرنظامیان دشوارتر کرده است.
بسیاری از کسانی که هنوز در باباعمر هستند برق ندارند و با کمبود مایحتاج اولیه مواجهند.
در همین حال یک گروه سیاسی مخالف سوریه در تبعید به نام "شورای ملی سوریه" می گوید شاخه ای نظامی را برای هماهنگی گروه های مسلح مختلف ضد دولتی در سوریه تشکیل داده است.
برهان غلیون رهبر این شورا با اعلام این خبر گفت قیام سوریه به شکل جنبشی مسالمت آمیز آغاز شد اما این شورا مجبور شده " در مواجهه با واقعیات تازه بار مسئولیت را به دوش بگیرد."
آقای غلیون گفت دفتر نظامی این شورا مانند وزارت دفاع عمل می کند و از سربازان ارتش سوریه آزاد و غیرنظامی ها تشکیل شده است.
با این همه کلنل ریاض الاسد رییس ارتش سوریه آزاد گفته سازمانش با این دفتر نظامی همکاری نخواهد کرد.




هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا پاکستان را تهدید کرده که در صورت پیش برد توافق گاز با ایران با تحریم های آمریکا مواجه می شود
در حالی که هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا پاکستان را تهدید کرده که در صورت پیش بردن توافق گازش با تهران هدف تحریم های آمریکا قرار می گیرد، حنا ربانی وزیرخارجه پاکستان گفته هیچ کشور سومی نمی تواند خواسته های خودش را بر رابطه تهران و اسلام آباد دیکته کند.
براساس قرارداد امضا شده بین تهران و اسلام آباد، ایران سالانه هشت میلیارد و هفتصد میلیون متر مکعب گاز به پاکستان صادر خواهد کرد.
هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا پیش برد این توافق از سوی پاکستان را آن هم زمانی که آمریکا در پی افزایش فشار و گسترش تحریم ها علیه ایران است "غیرقابل توضیح " خوانده است.
تکمیل خط لوله گاز ایران پاکستان به معنی فروش میلیون ها بشکه سوخت و درآمدی معادل صدها میلیون دلار برای ایران خواهد بود.
این درحالی است که آمریکا تلاش می کند کشورهای طرف معامله انرژی ایران را از خرید سوخت این کشور منصرف کند.
مقامات آمریکایی مدتهاست بر متحدان آسیایی خود مانند کره جنوبی و ژاپن فشار می آورند تا وابستگی شان را به سوخت ایران کاهش دهند.
اخیرا شرکت نفت آنگولا خبر داد به دلیل تحریم ها از انجام یک پروژه هفت و نیم میلیارد دلاری گاز در ایران انصراف داده است.
پاکستان به شدت به کمک های مالی و نظامی آمریکا وابسته است با این همه با افزایش تنش در رابطه آمریکا و پاکستان، واشنگتن دیگر نفوذ قدیم خود را در این کشور ندارد.
کمبود انرژی در پاکستان به شدت به مردم این کشور فشار می آورد.
به گزارش آسوشیتدپرس زمستان سال جاری بیشتر مناطق در پاکستان با قطعی برق تا 18 ساعت در روز مواجه بوده اند. کمبود گاز نیز مناطق مسکونی و کارخانه ها را با دشواری روبرو کرده است.
وزیر خارجه پاکستان گفته منفعت ملی کشور حکم می کند سوخت خود را از هرجا که صلاح می داند و به نفعش است خریداری کند.



دادگاه فعالان مصری
هفده نفر از فعالان خارجی سازمان های غیر دولتی که در مصر فعال بودند و از سوی این کشور اتهام هایی متوجه آنها بود، توانستند یک روز بعد از رفع ممنوعیت خروج، این کشور را ترک کنند.
این افراد که آمریکایی، فلسطینی، صرب، نروژی و آلمانی بودند، با یک هواپیمای نظامی آمریکا که گفته شده بود به قبرس می رود، از مصر خارج شدند.
اتهامی که مصر به این افراد وارد کرده بود، این بود که آنها به صورت غیرقانونی از کشورهای خارجی پول می گرفتند و در شعله ور شدن آتش اعتراض ها دست داشتند.
این اتهام که هنوز ادامه دارد باعث به وجود آمدن شبهه هایی در ارسال کمک های آمریکا به مصر شد که حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار است.
با این که آنها از مصر خارج شدند، هنوز امکان دارد که محاکمه غیابی شوند و ختی محکوم هم بشوند.
مصر در این پرونده به ۴۳ نفر اتهام زده بود که عده ای از آنها تبعه خود کشور مصر بودند.
آمریکایی ها برای هر کدام از اتباع کشورشان که در این پرونده متهم شده بودند ۳۰۰ هزار دلار وثیقه پرداخت کرده است. عده ای از متهمان پیش از ممنوعیت خروج توانسته بودند از مصر خارج شوند که دولت آمریکا برای آنها هم وثیقه پرداخته است. کل وثیقه ای که آمریکا پرداخته چهار میلیون هشتصد هزار دلار است.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته که خیال آمریکا راحت شده است اما هنوز این کشور درباره کمک هایش به مصر تصمیم نگرفته است.
در دسامبر ۲۰۱۱ (حدود سه ماه پیش) پلیس به دفتر هفده سازمان غیردولتی یورش برد و مدارک و کامپیوترهای آنها را ضبط کرد. یک ماه بعد هم برای کارکنان این سازمان ها قرار منع خروج از کشور صادر کرد.
چهار سازمان غیردولتی در آخر اتهام هایی متوجه اشان شد که از میان آنها یکی آلمانی و سه تای دیگر آمریکایی بودند.
اتهام های آنها این بود که مردم را برای تظاهرات علیه حاکمان نظامی مصر تحریک کردند، به صورت غیرقانونی پول هایی از کشورهای خارجی دریافت کردند و در آخر اینکه سازمان هایشان را در دستگاه های دولت به ثبت نرسانده اند.
وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرده که این پرونده بسته شود تا این سازمان ها بتوانند فعالیت های "ارزشمند خود را بدون مانعی از سر بگیرند."
فرزند وزیر ترابری آمریکا هم در میان متهمان بود. او به سفارت آمریکا پناه برده بود و حال از کشور خارج شده است.
خبرگزاری رسمی مصر گزارش کرده است که آمریکایی ها در پنج اتومبیل به فرودگاه مصر رفتند. یک مقام سفارت مصر هم همراه آنها بوده است.
ری لاهود، وزیر ترابری آمریکا، از این که دادگاه ممنوعیت خروج از کشور را برداشته ابراز خرسندی کرده است.
قاضی های این پرونده روز سه شنبه به خاطر "شرمساری" از سمت خود استعفا کردند. حال معلوم نیست که آیا این پرونده ها دنبال خواهند شد یا نه.
دادگاه در یکشنبه همین هفته آغاز شد اما به ماه آوریل موکول شده بود.
منتقدان می گویند که "تحقیقات" بیشتر برای پرونده، در واقع بهانه ای از سوی حاکمان نظامی مصر بوده که بتوانند منتقدان خود را ساکت کنند.
اما مقام های مصری می گویند که این موضوع، امری قضایی است و نه سیاسی.
خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید که بسیاری از مصری ها از این اقدام دولت استقبال کرده اند و آن را نشانه ای از گام برداشتن مصر به سوی استقلال دانسته اند.





وبلاگ سفیر ایران در مسکوسجادی تصمیم بانک روسی در بستن حسابهای کارکنان سفارت را در وبلاگ خود شرح داده است
سفیر ایران در روسیه گفته که بانک محل نگهداری حساب های کارمندان سفارتخانه تصمیم گرفته است این حساب ها را ببندد.
محمود رضا سجادی، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو، در یادداشتی که روز جمعه، ۲ مارس (۱۲ اسفندماه) در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده گفته است که بانک روسی "و ت ب ۲۴ " به اطلاع او رسانده که قصد دارد حساب کارکنان سفارت ایران در این بانک را ببندد و از آنان خواسته است به سرعت موجودی خود را از این حساب ها خارج کنند.
سفیر ایران در این یادداشت، که دقایقی پس از نیمه شب منتشر شده، به واقعه ای در روز پنجشنبه اشاره کرده و نوشته است: "امروز در ساعت ۱۵:۰۰ یکی از کارمندان سفارت که مسئول امور بانکی است به شعبه مربوطه بانک و ت ب ۲۴ که با سفارتخانه همکاری دارد مراجعه کرد و در بازگشت گفت که تمامی کارکنان سفارتخانه باید تا ساعت ۱۸:۰۰ امروز حساب های خود را در این بانک ببندند و درغیر اینصورت، موجودی این حساب ها توقیف خواهد شد."
به گفته آقای سجادی، کارمند سفارتخانه به اطلاع بانک رساند که این فرصت کافی نیست و بستن حساب کارمندان در مهلت تعیین شده امکانپذیر نخواهد بود اما در پاسخ به او گفته شد که مدیران ارشد بانک این تصمیم را اتخاذ کرده اند.
این کارمند سفارت همچنین اظهار داشت که این اقدام بانک نه تنها بی ادبانه و غیر حرفه ای، بلکه "خاص کشورهای جهان سوم" بوده است و حتی بانک های بریتانیایی و فرانسوی هم با اعضای هیات های دیپلماتیک در کشور خود به این ترتیب رفتار نمی کنند.
سفیر ایران در ادامه از مراجعه خود به بانک برای حل و فصل این موضوع خبر داده و نوشته است که "ناگزیر شدم با لغو یک جلسه، شخصا به بانک مراجعه کنم اما در آنجا مطلع شدم که کارت اعتباری من مسدود شده است، به این معنی که بانک حتی به وعده خود نیز عمل نکرده است."
محمود رضا سجادی ضمن انتقاد از این نحوه برخورد بانک روسی با سفارت ایران، گفته است که "برای مدیران ارشد این بانک متاسفم که برای اندک سرمایه خارجی، به این شکل سر فرود آورده و معیارهای اولیه اخلاقی را نادیده گرفته اند."

پیش بینی نتیجه اقدام بانک

سفیر جمهوری اسلامی در یادداشت خود تصمیم مدیران بانک روسی را تلویحا ناشی از تاثیرپذیری آنان از سیاست ایالات متحده علیه ایران قلمداد کرده و یادآور شده است که در گذشته، دولت اوکراین نیز به خواست آمریکاییان از همکاری با ایران خودداری ورزید و نتیجه این اقدام این شد که آمریکا دولت آن کشور را "نه تنها از یک معامله مهم محروم کرد بلکه مورد تحقیر هم قرار داد."
شعبه بانک و ت ب 24
ظاهرا آقای سجادی به تصمیم دولت وقت اوکراین در اواخر دهه ۱۹۹۰ اشاره دارد که به خواست آمریکاییان از فروش تجهیزات نیروگاه اتمی به ایران خودداری ورزید اما در جریان جنبش اعتراضی سال های بعد در آن کشور، ایالات متحده از مخالفان رئیس جمهوری وقت حمایت به عمل آورد.
سفیر ایران پیش بینی کرده که در آینده نزدیک، آمریکاییان به همین ترتیب با مدیران ارشد بانک "و ت ب ۲۴ " رفتار خواهند کرد و افزوده است که "کسانی که به سادگی ارزش های خود را کنار می گذارند و بازیچه دست دیگران می شوند، شرکای قابل اعتمادی نیستند."
ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای وادار کردن جمهوری اسلامی به کنار گذاشتن بخشی از برنامه های اتمی خود یک رشته تحریم های اقتصادی و تجاری را علیه ایران به اجرا گذاشته اند که از جمله شامل قطع ارتباط بانکی موسسات مالی و تجاری این کشورها با بانک مرکزی جمهوری اسلامی است.
در عین حال، گزارش هایی انتشار یافته حاکی از آنکه برخی از بانک های تجاری کشورهای دیگر هم به دلیل نگرانی از واکنش ایالات متحده و دشواری در دسترسی به بازارها و امکانات مالی و بانکی آمریکا، ارتباط خود با شبکه بانکی جمهوری اسلامی را کاهش داده و یا قطع کرده اند.
بانک "و ت ب ۲۴ " یکی از موسسات مالی زیر مجموعه موسسه مالی و بانکی "و ت ب" است که از بانک های بزرگ روسیه محسوب می شود.
این بانک پیشتر به طور کامل در مالکیت دولت روسیه قرار داشت اما در سال های اخیر، بخشی از سهام آن خصوصی سازی شده هر چند دولت روسیه همچنان سهامدار اصلی آن باقی مانده است.
ساعاتی پیش خبرگزاری نووستی گزارش کرد که مسئول امور رسانه ای بانک "و ت ب ۲۴ " در مورد دلیل تصمیم به بستن حساب های سفارت ایران در مسکو گفته است که ادامه کار با این حساب ها برای بانک سودده نبوده است.
وی افزوده است که در این مورد، از مدتی قبل با مقامات سفارت ایران مذاکراتی صورت گرفته و آنان چند هفته پیش از تصمیم به بستن این حساب ها مطلع شده بودند.