۱۳۹۱ فروردین ۹, چهارشنبه

مهمترین خبرهای روز چهارشنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

 محمود احمدی نژاد بلافاصله پس از پذیرش طرح از طرف سوریه ، همتای سوری خود را بدلیل کارآمدی اش در مدیریت کشتار و شکنجه و سرکوب آزادیخواهان مورد ستایش قرار داد!!

اعطای نشان عالی جمهوری اسلامی ایران به بشار اسد رئیس جمهور سوریه
توسط احمدی نژاد

عکس از آرشیو عکسهای دیدار بشار اسد از ایران و اعطای نشان عالی حکومت اسلامی به او


 در دیدار با فرستاده ویژه بشار اسد اعلام شد:

خرسندی احمدی‌نژاد از مدیریت بحران در سوریه


محمود احمدی‌نژاد٬ رئیس دولت دهم از نحوه اداره ناآرامی‌های سوریه از سوی مقام‌های این کشور ابراز خوشحالی کرده و گفته است: «مستکبران به دنبال ضربه زدن به ایران، سوریه و خط مقاومتند.»
به گزارش روز سه‌شنبه (هشتم فروردین) خبرگزاری ایسنا٬ آقای احمدی‌نژاددر دیدار فیصل مقداد٬ فرستاده ویژه بشار اسد این مطلب را بیان کرده است.
وی با انتقاد از برخوردهای اتحادیه عرب در قبال مسائل سوریه افزوده است: «اعتبار اتحادیه عرب تا به امروز تنها به‌ واسطه عضویت سوریه در آن بوده است.»
احمدی‌نژاد اظهار کرده است: «بسیار خوشحالم که مسئولان سوریه با اعتماد به نفس و تکیه بر مردم اوضاع را به خوبی مدیریت می‌کنند و امیدوارم شرایط در سوریه روز به روز بهتر و مناسب‌تر شود.»
رئیس دولت دهم در عین حال تاکید کرده که جمهوری اسلامی «در حد توان از هیچ اقدامی در راستای حمایت از سوریه فروگذار نخواهد کرد.»
جمهوری اسلامی اصلی‌ترین متحد سوریه در منطقه به شمار می‌رود که براساس اعلام برخی کشور‌های غربی در سرکوب اعتراض‌های مردمی در این کشور دخالت دارد.
از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند بیش از هشت هزار نفر کشته شده‌اند.
روسیه٬ چین و ایران از حامیان سرسخت بشار اسد بوده و مخالف برکناری وی از قدرت هستند.

 

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: ماموران امنیتی سوریه کودکان را هدف قرار می‌دهند

ناوی پیلای
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیروهای امنیتی سوریه را به آزار عمدی کودکان متهم کرده است.
ناوی پیلای، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در مصاحبه ای با بی بی سی، گفته است که نیروهای امنیتی حکومت سوریه همچنان به حملات خود علیه شهروندان غیرنظامی این کشور ادامه می دهند و افزوده است که "جنایت علیه بشریت در سوریه روی داده و همچنان روی می دهد."
خانم پیلای به خصوص نسبت به برخورد نهادها و ماموران امنیتی با کودکان در سوریه ابراز نگرانی عمیق کرده و گفته است که دولت سوریه "به دلایلی که برای خود دارد، به تعداد قابل توجه، کودکان را هدف قرار داده است."
این مقام سازمان ملل در مورد نحوه برخورد حکومت سوریه با کودکان گفته است: "شرایط خوفناک است؛ صدها کودک بازداشت و شکنجه شده اند، ماموران با شلیک گلوله به زانوی کودکان آنان را معلول می کنند، کودکان و بزرگسالان همراه با هم در شرایط غیرانسانی در بازداشتگاه ها زندانی هستند، کودکان از دسترسی به امکانات پزشکی برای درمان زخم هایی که برداشته اند محروم می مانند و به عنوان گروگان یا منبع کسب خبر، از آنها سوء استفاده می شود."
در پاسخ به سئوالی در مورد مسئولیت احتمالی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در قبال اقدامات خشونت آمیز علیه معترضان در آن کشور، خانم پیلای گفته است که "این یک موضوع قضایی است، از نظر مستندات عینی، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد که اقدامات نیروهای امنیتی با تایید و یا پذیرش از سوی عالیترین رده های حکومت صورت می گیرد."
خانم پیلای، که پیشتر از وقوع جنایت علیه بشریت در سوریه سخن گفته، افزوده است: "واقعیت این است که آقای اسد، رئیس جمهوری سوریه، می توانسته دستور توقف کشتار مردم را بدهد و در چنین صورتی، این کشتار متوقف می شد."
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل رئیس جمهوری سوریه را با خشونت تشکیلات و ماموران امنیتی علیه کودکان مرتبط می داند و می گوید که آقای اسد می توانسته است دستور آزادی کودکان بازداشتی را هم صادر کند تا آنان به خانواده های خود بپیوندند.
کودک کشته شده در سوریه
از خانم پیلای سئوال شد که آیا این خطر وجود ندارد که اصرار بر پیگرد قضایی بشار اسد به اتهام جنایت علیه بشریت و نقض حقوق اولیه مردم سوریه، به تلاش های جاری برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای بحران سیاسی این کشور آسیب برساند؟
ناوی پیلای در پاسخ گفت: "به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، سئوال من این است که با کسانی که مرتک جنایات جدی شده و می شوند چه نوع مذاکره ای می توان داشت؟ و حاصل چنین گفتگویی را هم نمی توان راه حل نامید زیرا باید همیشه در صدد اجرای عدالت و جلوگیری از فرار مجرمان از مجازات بود."
در مورد لزوم اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای ارجاع پرونده حکومت سوریه به دادگاه کیفری بین المللی نیز، خانم پیلای گفت: "به اعتقاد من، در حال حاضر شواهد و مدارک قابل استنادی در اختیار شورای امنیت قرار گرفته به نحوی که بتواند موضوع ارتکاب جنایت علیه بشریت توسط حکومت سوریه را به دادگاه کیفری ارجاع دهد."

لزوم پیگرد قضایی

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل آغاز تحقیقات و به جریان افتادن روند قانونی پیگرد مقامات سوری را "عنصری اساسی در جلوگیری از اقدامات آنان و ندایی برای توقف خشونت های جاری" توصیف کرد.
بشار اسدطبق اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی، این دادگاه می تواند وقوع جرایمی مانند نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی را در کشورهای امضا کننده معاهده منجر به تاسیس این دادگاه مورد پیگیرد قرار دهد اما برای رسیدگی به این جرایم در سایر کشورها، نیازمند مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است.
ناوی پیلای موضوع پیگرد قضایی بشار اسد به اتهام جنایت علیه بشریت را مطرح کرده است
رئیس شورای حقوق بشر در عین حال مخالفان مسلح حکومت سوریه را نیز در مورد نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار داد و گفت: "هیچ بهانه ای نمی تواند به کسی حق بدهد تا افراد دیگر را به قتل برساند یا شکنجه دهد و ما بی هیچ ملاحظه ای، چنین اقداماتی را محکوم می کنیم."
اشاره خانم پیلای به گزارش های اخیر برخی سازمان های مدافع حقوق بشر است که گفته اند شواهدی در دست دارند که نشان می دهد مخالفان مسلح دولت سوریه به اقدامات تلافی جویانه علیه ماموران امنیتی مبادرت کرده اند و برخی از این گزارش ها حاکی ازشکنجه و حتی قتل ماموران امنیتی بوده است.
در مصاحبه بی بی سی با ناوی پیلای، سئوالی هم در مورد محاکمه و مجازات بشار اسد نیز مطرح شد.
خانم پیلای گفت: "تا آنجا که به من مربوط می شود، هر کس در هر مقامی که باشد اگر مرتکب آن نوع اقدامات خشونت آمیزی شود که در سوریه وقوع می یابد، باید مسئول شناخته شود و ما نیز سازوکارهای قضایی لازم را برای اجرای عدالت در مورد این افراد در اختیار داریم."
وی تاکید کرد که در این زمینه "هیچ محدودیت زمانی تعیین نشده و به این ترتیب، کسانی مانند او [بشار اسد] ممکن است مدتهای مددید به اقدامات خود ادامه دهند اما سرانجام، یک روز باید در برابر میز عدالت بایستند و پاسخگو باشند."
ارتش ملی سوریه
اظهارات خانم پیلای در محکومت اقدامات حکومت سوریه علیه معترضان در آن کشور در حالی انتشار می یابد که کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل، به نمایندگی از سوی این سازمان به تلاش برای خاتمه دادن به بحران سیاسی سوریه ادامه می دهد.
دولت سوریه تا کنون طرح آقای عنان شامل خارج کردن نیروهای ارتش از مناطق مسکونی و توقف حمله به غیرنظامیان را پذیرفته اما مخالفان حکومت گفته اند که با توجه به سابقه بشار اسد در نادیده گرفتن تعهدات خود، احتمال کمی وجود دارد که وی به این توافقنامه عمل کند.
به گفته برخی ناظران، حتی در صورت امضای توافقنامه ای برای اجرای طرح کوفی عنان، دولت سوریه همواره می تواند اقدامات خشونت آمیزی را به معترضان نسبت دهد و به بهانه آن، از اجرای تعهد خود سر باز زند.
حرکت اعتراضی در سوریه بیش از یک سال پیش با درخواست از بشار اسد برای برخی اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد آغاز شد اما با اعزام واحدهای ارتش برای مقابله با معترضان، به خشونت گرایید.
به گفته منابع سازمان ملل، حرکت اعتراضی مردم سوریه تا کنون بیش از هشت هزار کشته و صدها زخمی برجای گذاشته و هزاران تن نیز بازداشت و ناپدید شده اند.
دولت سوریه هم گفته است که حدود یکهزار تن از نیروهای امنیتی به دست مخالفان، که آنان را "تروریست و باندهای تبهکار" می نامد کشته شده اند.




سایت «بازتاب‌ آنلاین» پیش‌بینی کرد:

نرخ تورم تا چند ماه آینده ۵۰ درصد خواهد شد


سایت «بازتاب امروز» در گزارشی اعلام کرد عیدی دولت به «ملت همیشه در صحنه تورم ۵۰ درصدی است که در ماه‌های آتی آثار آن نمایان خواهد شد.»
این سایت روز سه‌شنبه (هشتم فروردین) نوشته تورم ۵۰ درصدی که از فروردین ماه آغاز شده و در تیرماه خود را نشان خواهد داد نتیجه «انفجار بمب ارزی» است که سال گذشته توسط دولت منفجر شد.
«بازتاب امروز» افزوده در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز نرخ بنزین هر لیتر هزار تومان خواهد شد که افزایش ۸۲ درصدی نسبت به قیمت کنونی خواهد داشت.
  قیمت بنزین در حال حاضر نیمه یارانه‌ای و به طور میانگین (میانگین دو نرخ ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی) ۵۵۰ تومان است.
آن‌طور که این سایت نوشته است: «رشد ۸۲ درصدی فیمت سوخت به تنهایی می‌تواند نرخ تورم را به طرز قابل توجهی جابجا کند.»
  «بازتاب امروز» در ادامه گزارش خود آورده در بهار و تابستان سال ۱۳۹۱ باید در انتظار افزایش ۴۰ درصدی قیمت کالاهای وارداتی به کشور بود.
محمود بهمنی٬ رئیس کل بانک مرکزی نیز روز دوشنبه (هفتم فروردین) با انتشار یادداشتی پیش‌بینی کرده نرخ تورم در سال‌ جاری افزایش یابد.
این گزارش‌ها در شرایطی منتشر می‌شود که برخی مراجع تقلید در هفته‌های اخیر بار دیگر انتقاد‌ها از موج گسترده گرانی کالا و خدمات در ایران را آغاز کرده‌اند.





گردنه صعب العبور انتصابات ۹۰ و فروریختن ستون پنجم جبهه ارتجاع

زمان، زمان عبور از لاشه ی پوشالی، متعفن و رو به مرگ جمهوری ولایت فقیه است!
imageدر خلاء همراهی زندانیان سیاسی و چهره‌های اثرگذار در جنبش آزادی‌خواهی، سال گذشته عرصه کشاکش عریان بین گفتمان اصلاح‌طلبی حکومتی و اصلاح‌طلبی اصیل برای تبدیل به گفتمان مسلط جنبش آزادی‌خواهی بود. اگر این جنگ به اصلاح‌طلبان حکومتی واگذار شده بود، شاید در انتصابات ۹۰ این معلوم الحالان چنان ضربه‌ای به جنبش آزادی‌خواهی وارد می‌کردند که جنبش دیگر توان برخاستن نداشت. کاری که اینان کردند خیانت به صداقت -یعنی حلقه اتصال- در جنبش متکثر آزادی‌خواهی بود. حرکت شنیعی که اگر برای آن آمادگی‌های قبلی وجود نداشت می‌توانست اعتماد را به طور کل در جنبش آزادیخواهی از بین ببرد و ما را دوباره به جزیره‌هایی دور از هم تبدیل کند.
اعلامیه سبز: اهمیت رهبری در هر حرکت سیاسی - اجتماعی بر هیچکس پوشیده نیست. هر حرکت سیاسی - اجتماعی که برنامه ای برای برخورد با مشکلات و موانع در اختیار نداشته باشد، یا قادر نباشد تصمیم گیریهای مقتضی را در شرایط  حساس به انجام رساند لاجرم یا از مسیر صحیح منحرف می‌گردد، یا عقیم می‌ماند و به نتیجه نمی‌رسد.
راهبردی که جبهه ارتجاع در برخورد با جنبش متکثر آزادی‌خواهی در سال گذشته اتخاذ نمود، بسیار مکارانه بود. جبهه ارتجاع سعی کرد از نقطه قوت جنبش آزادی‌خواهی یعنی روح متکثر آن برای نابودی آن استفاده کند. برنامه جبهه ارتجاع بر دو رکن اساسی استوار بود:

-          محروم کردن جنبش آزادی‌خواهی از همراهان و رهبران متکثر با ایجاد جو خفقان و دستگیری‌های گسترده

-          میدان دادن به عناصر معلوم الحال حکومتی که خود را در قالب اسم اصلاح طلب بزک کرده بودند.   

اصلاح‌طلبان حکومتی که تا پیش از آن به کنجی خزیده بودند به ناگاه در سال گذشته عرصه را برای تاخت و تاز خود مهیا دیدند و دوباره بر صندلی‌های نرم وعظ به سخنوری‌های دلنشین و قشنگ مشغول شدند. در سال گذشته بسیار تلاش شد تا قبای رهبری جنبش سبز را بر تن یک عنصر معلوم الحال حکومتی بدوزند. رویایی که عده ای کوته فکر گمان می‌کردند با زور و ضرب چند رسانه می‌توانند موفق به انجام آن شوند. زهی خیال باطل!
همانگونه که در اوایل تابستان گذشته پیش بینی می‌شد، محک انتصابات ۹۰ صف اصلاح‌طلبان حکومتی را از جنبش آزادی‌خواهی جدا کرد، چرا که اصلاح‌طلبان حکومتی اولاً ادواتی ساخته و پرداخته دستگاه شیطانی ولایت فقیه برای بزک این عمارت پوسیده هستند و در ثانی در تحلیل نهایی، ایشان جزوی از دستگاه شیطانی ولایت فقیه محسوب می‌گردند که زندگی انگلی در جوار بارگاه ولایت تنها و تنها شیوه زیستن آنهاست.

در خلاء همراهی زندانیان سیاسی و چهره‌های اثرگذار در جنبش آزادی‌خواهی، سال گذشته عرصه کشاکش عریان بین گفتمان اصلاح‌طلبی حکومتی و اصلاح طلبی اصیل برای تبدیل به گفتمان مسلط جنبش آزادی‌خواهی بود. اگر این جنگ به اصلاح‌طلبان حکومتی واگذار شده بود، شاید در انتصابات ۹۰ این معلوم الحالان چنان ضربه‌ای به جنبش آزادی‌خواهی وارد می‌کردند که جنبش دیگر توان برخاستن نداشت. کاری که اینان کردند خیانت به صداقت -یعنی حلقه اتصال- در جنبش متکثر آزادی‌خواهی بود. حرکت شنیعی که اگر برای آن آمادگیهای قبلی وجود نداشت می‌توانست اعتماد را به طور کل در جنبش آزادی‌خواهی از بین ببرد و ما را دوباره به جزیره‌هایی دور از هم تبدیل کند.
در فاز سرنگونی و فروپاشی دیگر بازیهای فریبکارانه ممکن نیست و هر کس باید نقش خود را ایفا نماید و اینگونه شد که ستون پنجم جبهه ارتجاع به مدد محک انتصابات ۹۰ فرو ریخت و نقاب‌های تزویر تعدادی از مدعیان اصلاح طلبی برکنده شد. در همین راستا تعدادی معلوم الحال به اصطلاح روشنفکر که ننگ شرکت در انتصابات را به جان خریده اند و از نیروهای فکری اصلاح‌طلبان حکومتی محسوب می‌شوند، مشغول تجزیه و تحلیل آمار و ارقام اعلامی از سوی رژیم شیطانی ولایت فقیه شده اند و بر همین مبنا تحریم انتخابات را امری بیهوده و کم اثر ارزیابی می‌کنند. اینان اگر اینچنین به هذیان گویی نپردازند جای تعجب است!
در جایی که انتصابات ۹۰ توسط حکومتی شیطانی برگزار می‌شود که در آن نه آزادی انتخاب شدن هست و نه آزادی انتخاب کردن و تقلب در انتخابات و جعل آمار به یک رویه معمول تبدیل شده است، تجزیه و تحلیل آمار اعلامی از سوی رژیم شیطانی و صحبت از شرکت در انتصابات آتی حکومتی به طنزی می‌ماند که تعدادی ورشکسته سیاسی و رقاص در صحن سیرک جمهوری اسلامی از فرط بی آبرویی به ناچار به آن مشغول شده اند. اکنون جای این سوال پیش می‌آید که چه تعداد دیگر از این معلوم الحالان خود را همراه جنبش آزادی‌خواهی جا زده اند؟
جنبش آزادی‌خواهی یک جنبش متکثر است، اختلاف سلیقه‌ها را به رسمیت می‌شناسد و درهای آن برای همه باز است ولی این به معنی وا دادن و خالی کردن عرصه برای جولان تعدادی عنصر معلوم الحال نیست. در جایی که فرزندان دلیر ایران زمین سختی سیاهچالهای رژیم سراسر فریب ولایت فقیه را به جان می‌خرند و مردم شجاع کشورمان جان خود را در کف دست می‌گیرند و در زیر برق سرنیزه پای در خیابانها می‌گذارند، عرصه ای برای سیاست بازی و وسط بازی و حرفهای روشنفکری و قشنگ وجود ندارد. آنچه هست عرصه ی فداکاری، ایثار و خودشکستن و از خود گذشتن است. آنانی که گمان می‌کنند می‌توانند در بزنگاههای مهم تاریخی به زیر قبای جنایتکار بخزند و پس از آن با چند تماس تلفنی و چند دیدار و دو سه نامه نگاری دوباره خود را همراه مردم نشان دهند سخت در اشتباهند و اشتباه بزرگتر را تعدادی کوته فکر انجام می‌دهند که حقیقت را قربانی مصلحت می‌کنند و سایت‌های به اصطلاح سبز را عرصه ای برای جولان این وسط بازان و معلوم الحالان قرار می‌دهند.
جنبش متکثر و فراگیر مزیت‌های بسیاری دارد ولی ضعف عمده ی آن عدم امکان تصمیم گیری‌های مقتضی در شرایط خاص است. این یک واقعیت است که عناصر فرصت‌طلبی که بند ناف ارتزاقشان به جرثومه فساد جمهوری اسلامی متصل است و اکثراً گذشته ای بسیار تاریک در سرکوبهای دهه اول انقلاب داشته اند در بین صفوف جنبش آزادی‌خواهی وجود دارند و کارکرد ایشان هیچ چیز جز عمل کردن به عنوان ستون پنجم دستگاه ارتجاعی ولایت فقیه نیست. اینان در یک کلام مانع از بیان شفاف خواسته‌های جنبش آزادی‌خواهی می‌شوند و در اتخاذ تصمیم گیریهای سرنوشت ساز اخلال ایجاد می‌کنند.  
در مسیر رو به رشد جنبش آزادی‌خواهی عبور از گفتمان اصلاح طلبی در چهارچوب قانون اساسی و معرفی بدون تعارف دین حکومتی و نهاد ارتجاعی ولایت فقیه به عنوان مشکل اساسی کشور نقطه عطفی است که دیر یا زود باید در این مسیر گام برداشت.
همانگونه که علمای اسلام در حوزه‌های علمیه در این نزدیک به سه سال در عمل ثابت نموده اند، دین حکومتی چنان ایشان را فاسد نموده است که برداشتن کوچکترین قدم عملی در راه احقاق حقوق ملت شریف ایران، از اکثر قریب به اتفاق این آقایان انتظاری بسیار بعید و حتی محال می‌باشد.
تجاوز، شکنجه و کشتار فرزندان این سرزمین در زندانهای مخوف استبداد ولایت فقیه در این سی و سه سال و پاره شدن افسار روضه خوان علی خامنه ای، همه و همه در حالی اتفاق افتاد که از آقایان علمای دین هیچ واکنشی بر انگیخته نشد. در چنین شرایطی، چرا باید به انتظار بنشینیم و چشم بمالیم که چه موقع فلان آیت الله در حاشیه فلان جلسه درس، انتقادی ضمنی و نه آن هم صریح از مشکلات جاری کشور بنماید که پَر انتقاد ایشان با چندین و چند تفسیر جانبی به شخص علی خامنه ای برخورد کند؟
پس از درگذشت آیت الله منتظری، پدر معنوی جنبش سبز، تقریباً در حوزه‌های علمیه شخصیتی به جایگاه و آزادگی ایشان وجود ندارد که از جایگاه دین به مقابله با نهاد ارتجاعی ولایت فقیه برخیزد. امید واهی بستن به بقیه شخصیتهای دینی حاضر در کشور برای قیام و زدن تیشه به ریشه این بنای ظلم، به علت نقش آفرینی اکثر ایشان در فجایع دهه اول انقلاب، تقریباً انتظاری نامعقول است. مهمترین کارکرد عملی علمای دین در سالیان گذشته و بالاخص در این دو سال و نیم در بهترین حالت، عدم همراهی با ظالم بوده در صورتی که این کافی نیست. ایشان باید به صراحت اعلام کنند که حکومت حاضر نه جمهوری است و نه اسلامی. تبری جویی و محکومیت حکومت فساد به عنوان کوچکترین قدمی است که ایشان می‌توانند در راستای دفاع از حق بردارند. امری که با ابتکار درخشان رژیم ولایت فقیه در تاریخ شیعه و به برکت اتصال شیرهای نفتی به جیبهای مبارک اکثر علمای اسلام، قطعاً هیچگاه محقق نخواهد شد. خو گرفتن به مسلک و مرام آخوند مواجب بگیر، اکنون رویه ای حداقل بیست و چند ساله است و تقریباً محال است که چرخشی در احوال این معلوم الحالان عرصه دین به وقوع بپیوندد.
در طول بیش از صد سال مبارزات آزادیخواهانه ملت ایران از آنجا که تقریباً برای اولین بار است که یک حرکت عظیم اجتماعی – سیاسی در کشور بدون حضور پررنگ روحانیون در حال انجام است، به نوعی ترس و محاسبه گری بیش از حد در تعدادی از رهبران سیاسی و متکثر جنبش آزادی‌خواهی به چشم می‌خورد. عزیزانی که برای این انتخاب تاریخی هنوز در تردید به سر می‌برند، مگر جنبش سبز را یک حرکت مدنی و تدریجی معرفی نکرده اید؟ از چه می‌ترسید؟ جدایی نهاد دین از حکومت را به عنوان یک خواسته سیاسی مطرح کنید. شما عزیزانی که در دوران آن امام راحل متوقف شده اید، مگر آیت الله خمینی نگفت پدران ما چه حقی داشته اند که برای ما تعیین تکلیف کرده اند؟! چرا از آن دوران طلایی (!) به این جمله اتکا نمی‌کنید؟
خواستهای مردم و جنبش آزادی‌خواهی که در کف خیابان و در جو خفقان و در زیر ضربات باطوم و گازهای اشک آور در عاشورای ۸۸ و  بهمن ۸۹ و دیگر مناسبت‌ها و از خلال شعارهای کوبنده بارها و بارها طنین انداز شده، بسیار فراتر از حرکت در چهارچوب قانون اساسی است. خواسته‌های یک جنبش مردمی پس از آنکه در کف خیابان بروز می‌یابد هیچگاه نمی‌تواند توسط گروههای سیاسی جهت داده شود بلکه آندسته از گروه‌های سیاسی که نتوانند خود را با حرکت مردم همراه نمایند به صورت خود به خودی در مسیر مبارزه جایگاه خود را از دست داده و کنار خواهند رفت.
طلیعه‌های زرفام آفتاب سرنگونی در 25 بهمن و پس از آن عبور موفقیت آمیز جنبش آزادی‌خواهی از گردنه صعب العبور انتصابات ۹۰ و فروریختن ستون پنجم جبهه ارتجاع که با برگزاری باشکوه جشن ملی چهارشنبه سوری و طنین شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" و "مرگ بر اصل ولایت فقیه" تکمیل شد، سه پرده از پیروزیهای بزرگ جنبش آزادی‌خواهی بود که گفتمان پوسیده و انحرافی «اصلاح طلبی حکومتی» را به قبرستان تاریخ سپرد.
آنهایی که صحبت از انتخابات آزاد در چهارچوب قانون اساسی و سپس تعیین حق سرنوشت می‌کنند صریح و شفاف پاسخ دهند چه کسی قرار است انتخابات آزاد را برگزار کند؟ آیا وعده انتخابات آزاد حضرات قرار است توسط کارگردان سیرک جمهوری اسلامی و با نظارت اوباش و وحوش ولایت برگزار شود؟! مشکل اساسی این کشور پیش از برگزاری انتخابات آزاد، فراهم نمودن بستر مناسب برای انجام آن است و از این رو شعار محوری «مرگ بر اصل ولایت فقیه» مقدم بر انتخابات آزاد است.
مجدداً تاکید می‌شود که هر حرکت اصلاحی در دستگاه سراسر فساد ولایت فقیه که علت العلل مشکلات را نشانه نرود، فریب و سرابی بیش نیست و به صراحت اعلام می‌کنیم که انتخابات آزاد در چهارچوب قانون اساسی کنونی هم نشدنی و هم خواسته ای انحرافی است که جز هدر دادن پتانسیل ها دستاورد دیگری در پی نخواهد داشت.
صحنه بسیار روشن است. حکومت ارتجاعی و اشغال گر ولایت فقیه یک حکومت قداره بند است که فقط زبان زور می‌فهمد. چانه زنی با یک حکومت قداره بند طنزی است تلخ که از سوی تعدادی معلوم الحال تبلیغ می‌شود. ماهیت این سیستم شیطانی و آدم خوار برای توده‌های مردم آشکار شده است. قدرت توده‌های مردم لایزال است. زمان، زمان عبور از لاشه ی پوشالی، متعفن و رو به مرگ جمهوری ولایت فقیه است.
 به امید ایرانی، آباد، آزاد و سربلند و برای تمامی ایرانیان






تبریک چین و ایران به بشار اسد، پس از پذیرش طرح کوفی عنان از طرف سوریه

نوشتۀ بیژن برهمندی
محمود احمدی نژاد بلافاصله پس از پذیرش طرح از طرف سوریه ، همتای سوری خود را بدلیل کارآمدی اش در مدیریت بحران مورد ستایش قرار داد

کوفی عنان، نماینده توأمان سازمان ملل و اتحادیه عرب اعلام پذیرش طرح کوفی عنان نماینده توأمان سازمان ملل و اتحادیه عرب توسط دولت سوریه واکنش های متعددی بدنبال داشت.
در حالیکه آمریکا با احتیاط فراوان به تعهد جدید سوریه می نگرد و خواهان قطع فوری خشونت ها شده است، هونگ لی- سخنگوی وزارت خارجه چین، ضمن ابراز خشنودی نسبت به موضع جدید سوریه ابراز امیدواری کرد که اپوزیسیون سوریه و نیز رژیم این کشور به تعهدات خود در چارچوب طرح خروج از بحران کوفی عنان ، پایبند بمانند.
هونگ لی افزود که ما از پذیرش طرح شش ماده ای کوفی عنان از سوی دولت سوریه استقبال می کنیم و معتقدیم که این طرح می تواند سوریه را از بحران بدر آورد.
محمود احمدی نژاد نیز بلافاصله پس از پذیرش طرح از طرف سوریه ، همتای سوری خود را بدلیل کارآمدی اش در مدیریت بحران مورد ستایش قرار داد.
او اضافه کرد که تهران همه کوشش خود را بکار خواهد گرفت تا از متحد سوری خود حمایت کند. رئیس جمهوری اسلامی که با فرستاده ویژه بشار اسد- فیصل مکداد، ملاقات و مذاکره کرده بود گفت من خیلی خوشحالم که رهبران سوریه وضعیت کشور را بخوبی اداره می کنند و امیدوارم که اوضاع روزبروز بهبود یابد.
احمدی نژاد با استفاده از این فرصت به آمریکا حمله کرد که گویا با شعارهای دروغین آزادی مردم در واقع می خواهد کنترل سوریه ، لبنان ، ایران و کشور های دیگر را در اختیار بگیرد.
امروز قرار است معاون کوفی عنان در بغداد حضور یابد و شرکت کنندگان در همایش فردا را که در آن کشورهای عربی درباره سوریه گفتگو خواهند کرد در جریان مذاکرات در چین و روسیه بگذارد.
گفته می شود ، پیش نویس قطعنامه ای که برای همایش بغداد در نظر گرفته شده است، نیرو های دولتی و اپوزیسیون را به یک «گفتگوی ملی» دعوت می کند.
باید یادآوری کرد که نشست سراسری نیرو های اپوزیسیون سوریه که دیروز برگزار شد، سرانجام "شورای ملی سوریه" را به عنوان تنها نماینده مخالفان رژیم به رسمیت شناخت. این نیرو ها با طرح کوفی عنان بسیار محتاطانه برخورد می کنند.




همسر عرب سرخی: در سال جدید مسئولین، از کینه و تصمیمات شخصی دست بردارند  جرس: غروب دوشنبه به محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت و فیض الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، اطلاع داده می شود که قرار است به بند دوالف سپاه منتقل شوند. اما ساعت نه شب متوجه می شوند که آنها را برای مرخصی ده ساعته از زندان خارج کرده اند. 
  به گفته خانواده فیض الله عرب سرخی، وی بعد از اطلاع از این موضوع از مقابل زندان به داخل بازمی گردد و محسن میردامادی نیز مقابل درب منزل از این موضوع با خبر می شود و با بیان اینکه اگر قرار است به مرخصی بیاید لازم است به دیدار مادر بیمارش در اصفهان برود، این مرخصی را رد کرده و شبانه به زندان اوین بازگردد.
مریم شربتدار قدس، همسر فیض الله عرب سرخی در این زمینه به "جرس" می گوید: "پیش از این مرخصی بازجوی آقای عرب سرخی به دخترم گفته بود که خیلی تلاش و پیگیری کرده تا مرخصی بگیرد، منتهی آن فردی که رابط قضایی با سپاه است به مسافرت نوروزی رفته بود و فقط یک ملاقات حضوری را توانستند ترتیب دهند و ما رفتیم آقای عرب سرخی را ملاقات کردیم."
به گفته ی مامور زندان و به دستور دادستانی، بنا بوده این دو زندانی سیاسی تحت الحفظ شب تا صبح را نزد خانواده خود بگذرانند که با وساطت و ضمانت سپاه، شرط تحت الحفظی این دستور برداشته شده است.
همسر عرب سرخی می افزاید: "با توجه به اینکه پرونده آقایان عرب سرخی، میردامادی، نبوی، تاج زاده، امین زاده در دست سپاه است خود سپاه تصمیم می گیرد که مرخصی بدهد یا نه؟ و ما عملا پیگیری نمی توانیم در این زمینه انجام دهیم. امسال عید هیچکدام نتوانستند به مرخصی بیایند. فقط آقای تاج زاده به مدت 48 ساعت جهت معالجه بیرون آمدند و دوباره به زندان برگشتند. آقای امین زاده هم که بخاطر مشکلات قلبی الان در بیمارستان بستری هستند. یک ملاقات حضوری روز اول به ما در بند دو الف دادند که خانم میردامادی هم ناراحت شدند و نرفتند."
مادر سالمند محسن میردامادی از شرایط جسمانی نامناسبی برخوردار است تا جاییکه بدلیل بیماری قادر نیست برای ملاقات به زندان برود.
نوروز امسال پیگیری های اکثر خانواده زندانیان سیاسی برای مرخصی عزیزان خود بی نتیجه ماند و زندانیان زیادی علی رغم اینکه بیش از دو سه سال در زندان هستند، نتوانستند از حق مرخصی بهره مند گردند.
خانم قدس با اشاره به محرومیت بسیاری از زندانیان سیاسی ادامه می دهد: "بسیاری از زندانیان سیاسی مانند عماد بهاور، بهاره هدایت، آرش سقر و... برای چندمین سال متوالی است که نتوانسته اند به مرخصی بیایند. ما امیدوریم شرایطی ایجاد شود که همه زندانیان سیاسی بتوانند از حق مرخصی استفاده کنند."
همسر این اصلاح طلب در پایان خاطرنشان می کند: "امیدوارم در سال جدید مسئولین دست از کینه و تصمیمات شخصی بردارند. بویژه با این مشکلات اقتصادی و وضعیت تحریم ها عقلانیت را بکار ببرند و در تصمیم گیری ها تدبیر و تعقل داشته باشند و زندانیان سیاسی را آزاد کنند. زیرا دقیقا افرادی را که می توانند برای کشور تاثیرات مستقیم و مثبت و تصمیمات سازنده ای داشته باشند در زندان محبوس کرده اند. قطعا با کمک اینها می توانند کشور را از بسیاری بحران ها نجات دهند."
هم اکنون محسن امین زاده در بیمارستان قلب بستری و تحت درمان است. مصطفی تاج زاده نیز پس از 48 ساعت مرخصی درمانی علی رغم اینکه معالجاتش به پایان نرسیده بود، مجددا به زندان بازگردانده شد.
لازم به یادآوری است، پس از سخنان سردار مشفق مقام ارشد سپاه پیرامون نقش آن نهاد نظامی در سرکوب اعتراضات و مداخله در انتخابات، هفت تن از فعالان اصلاح طلب کشور (محسن امین زاده، مصطفی تاج زاده، عبداله رمضان زاده، فیض الله عرب سرخی، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی و بهـزاد نبـوی)، طی شکایتی از گروه نظامی– اطلاعاتی و آمران و مباشران تقلب در انتخابات به رئیس قوه قضاییه و سازمان قضایی نیروهای مسلح، خواستار رسیدگی قضایی پیرامون این مسائل شدند؛ اما به جای رسیدگی، شاکیان یکی پس از دیگری روانه زندان شدند.
آنها در بخشی از نامه خود آورده اند: "ما امضاءکنندگان این شکایت، تعدادی از قربانیان پرونده سازی ها و خلاف کاری های گروهی استبداد طلب ا زجمله عده ای از نظامیان قانون شکن، درجریان انتخابات ریاست جمهوری دهم و پس از آن هستیم که از سوی همان گروه دستگیر و متهم به اقدام علیه امنیت کشور شده ایم و بر اساس آن با احکام ظالمانه، به زندان های طویل المدت و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم گردیده ایم. هزینه های تحمیل شده به ما امضاء کنندگان این شکایت کمترین خسارات فعالیت این جریان مداخله گر در انتخابات و نفوذ آنان در نهادهای رسانه ای ، قضایی و انتخاباتی کشور است لذا ما قبل از هرچیز نسبت به استقلال ملی، تمامیت ارضی کشور، آزادی ها و حقوق شهروندی، بنیان های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران احساس نگرانی می کنیم و در مورد خطرات فعالیت و نفوذ چنین جریان خطرناکی در نهادی های مختلف به ویژه نهادهای نظامی و اطلاعاتی کشور هشدار می دهیم ."





 جرس: رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه در صدر هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی ، ساعت 30/3 بامداد چهارشنبه وارد تهران شد.
به گزارش ایرنا ، نخست وزیرتركیه را دراین سفر،'احمد داووداوغلو'وزیرامورخارجه،'تانریولدز'وزیرانرژی ومنابع طبیعی،'ظفر چاقلایان'وزیر اقتصاد و 'اردوغان بایراكتار'وزیر شهرسازی و محیط زیست،'حاكام فیدان'معاون سازمان اطلاعات ملی،'ارتشبد حلوصی آكار'جانشین رییس ستاد مشترك ارتش،'ظفر آلپر'رییس سازمان انرژی اتمی،سه تن از نمایندگان مجلس تركیه و همسر و دخترش همراهی می كنند.
اردوغان در طول این سفر دو روزه با محمود احمدی نژاد ، علی لاریجانی و محمد رضا رحیمی دیدار و گفت وگو می كند.
بررسی موضوع های مربوط به روابط دوجانبه ، گفت وگو درباره مهم ترین تحولات خاورمیانه و احتمال انجام گفت وگوهایی درباره موضوع هسته ای از جمله مهمترین محورهای گفت وگو ها و مذاكرات نخست وزیر و اعضای هیات بلندپایه تركیه با مقامات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
نخست وزیر تركیه دراین سفر همچنین مركز فرهنگی تركیه در تهران را افتتاح خواهد كرد.
براساس این گزارش ' علی اكبر صالحی ' وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهرآباد تهران از نخست وزیر تركیه استقبال كرد
.برخی رسانه های خبری اعلام کرده اند وی حامل پیام و برنامه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تهران خواهد بود.
 





جـــرس: مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معتقد است در جریان هدفمندی یارانه ها، بر خلاف چیزی که مقرر شده بود، از واحدهای تولیدی حمایت نشد و همزمان با واردات بی رویه از چین، تولید ملی ما دچار آسیبی جدی شد.
به گزارش ايسنا، حسن نظری در گفت‌وگويي تاکید کرد: بهبود وضعیت اقتصادی جامعه و حمایت از بنگاه‌های تولیدی و تولید ملی، از مسائل جدی اقتصاد کشور است که نیازمند توجه جدی است.
وی افزود: با توجه به این که ظرفیت تولیدی کشور در سال های گذشته به خوبی کار نمی کردند و از طرفی با واردات بی رویه کالاهای کشورهای مختلف و مخصوصا تولیدات کشور چین مواجه بودیم، رهبری برای رفع این معضلات توجه مسئولان را به ارتقای تولید ملی سوق داد.
مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: اگر محصولات مورد مصرف جامعه از تولیدات کارخانجات داخلی باشد و از طرفی واردات بی رویه موجود محدود شده و فقط به نیازهای ضروری محدود باشد، شاهد ارتقای تولید ملی و به تبع آن حل معضل بیکاری و در نهایت حرکت به سمت وضعیت مطلوب اقتصادی خواهیم بود.
وی با تأکید بر این که حمایت از تولید ملی زمانی اتفاق خواهد افتاد که ما از ظرفیت‌های تولیدی کشور حمایت کنیم، یادآور شد: در قانون اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها که باعث تغییر در قیمت‌ها شد، آمده بود که باید واحدهای تولیدی مورد حمایت قرار گیرند، زیرا حامل های انرژی با افزایش قیمت رو به رو می شوند و برای این که واحدهای تولیدی دچار آسیب نشوند باید از آن ها حمایت کرد؛ یعنی همانطور که از افراد جامعه با پرداخت یارانه‌ها حمایت شد، باید به همین نسبت از دستگاه‌های تولیدی نیز حمایت می‌شد تا چرخه تولید از رونق نیافتد، اما چون این امر مهم تحقق نیافت و تولیدات کشور حمایت نشد و از سوی دیگر با واردات بی رویه مخصوصا از کشور چین رو به رو شدیم، تولید ملی ما دچار آسیبی جدی شد.
مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: متأسفانه با تعطیلی و یا نیمه تعطیل شدن برخی از واحدهای تولیدی کشور و از طرفی با ورود بی رویه کالاهای چینی به کشور، می توان گفت که سرمایه ایرانی در خدمت اشتغال کشور چین و رونق دادن به اقتصاد آن کشور صرف شد، زیرا وقتی تولیدات کشوری مورد مصرف یک جامعه باشد موجب ارتقای واحدهای تولیدی آن کشور خواهد شد، در حالی که این وضعیت مطلوب نیست و باید سرمایه ایرانی در خدمت کار و تولید ملی در آید و این همان نکته ای است که رهبری روی آن تأکید دارد.





جـــرس: براساس تصمیم دولت سوریه، واردات همه فرآوردهای ایرانی به سوریه بدون درنظر گرفتن قوانین ممنوعیت، واردات و قانون حمایت از صنایع داخلی آزاد اعلام شد.
همزمان احمدی نژاد در دیدار با نماینده ویژه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفت: "بسیار خوشحالم که مسئولان سوریه با اعتماد به نفس اوضاع را به خوبی مدیریت می‌کنند."
به گزارش ایسنا، وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه در بخشنامه ای اعلام کرد: براساس توافقنامه تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران، واردات همه فرآوردهای ایرانی به سوریه بدون درنظر گرفتن قوانین ممنوعیت، واردات و قانون حمایت از صنایع داخلی آزاد است.
بخشنامه وزیر اقتصاد سوریه در حالی صادر شد که توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و سوریه از یکم فروردین پس از تصویب دولت های دو کشور به اجرا گذاشته شد.
در این بخشنامه آمده است صاحبان صنایع و بازرگانان سوریه می توانند در قبال ارائه مدارک دال بر ایرانی بودن منشا کالاها، آنها را براساس تعرفه های گمرکی درنظر گرفته شده در توافقنامه تجارت آزاد دو کشور وارد سوریه کنند.
وزارت اقتصاد سوریه همچنین خاطرنشان کرد: بازرگانان سوری نیز می توانند تولیدات این کشور را با ارائه گواهی منشا سوری به ایران صادر کنند.
مبادلات تجاری ایران و سوریه در حدود 300 میلیون دلار برای سال گذشته شمسی اعلام شد که پیش بینی می شود با توجه به توافقنامه تجارت آزاد دو کشور ، این رقم چند برابر شود.

ديدار نماينده ويژه بشار اسد با احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد روز سه شنبه با ادعای اینکه دولت سوریه در جریان های اخیر تنها با گروه‌های مخالف مسلح مواجه نبوده و این اتفاقات در حقیقت یک جریان روشن جهانی علیه این کشور است، اظهار عقیده کرد كه امروز برای همه روشن و آشکار شده که مستکبران به دنبال ضربه زدن به ایران، سوریه و خط مقاومتند و با شعار دلسوزی برای آزادی مردم و دفاع از حقوق بشر، در صدد نجات صهیونیست‌ها هستند.
احمدی‌نژاد سه‌شنبه در دیدار فیصل مقداد ـ فرستاده ویژه رییس‌جمهور سوریه ـ با بیان اینکه شعارها و اهداف مستکبران و مدعیان حقوق بشر با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارد، تصریح كرد: آمریکایی‌ها با شعار دروغین دفاع از آزادی مردم قصد دارند بر سوریه، لبنان، ایران و همه کشورها تسلط پیدا کنند؛ لذا باید در برابر توطئه‌های آنان هوشیار و محکم باشیم.
وی بدون اشاره به سرکوب و کشتار مردم توسط حکومت آن کشور، با انتقاد از برخوردهای اتحادیه عرب در قبال مسائل سوریه و با اشاره به پیشنهاد کشورهای عربی به سوریه مبنی بر رعایت دموکراسی در این کشور در شرایطی که بسیاری از آنها تاکنون انتخاباتی نداشته و قانون، حقوق و اختیارات مردم در این کشورها در اختیار عده‌ای خاص قرار دارد، ادامه داد: اعتبار اتحادیه عرب تا به امروز تنها به‌واسطه عضویت سوریه در آن بوده است.
رییس دولت با مضحک دانستن پیشنهاد برخی کشورها به سوریه در خصوص رعایت دموکراسی و برقراری آزادی نامحدود در این کشور افزود: این پیشنهاد به معنای آن است که در این شرایط اگر کسی یا گروهی اقدام به کشتار مردم و نیروهای سوری نیز بکند، هیچ‌کس نتواند با او برخورد كند و وارد عمل شود و در حقیقت آنها از سوریه می‌خواهند کشور خود را دو دستی تقدیمشان کند.
احمدی‌نژاد اظهار كرد: امروز کسانی تعیین‌کننده سیاست‌ها در منطقه شده‌اند که اگر نفت و ثروت را در اختیار نداشتند، غربی‌ها هیچ اعتنایی به آنها نمی‌کردند.
احمدی‌نژاد اضافه كرد: از ابتدا پیش‌بینی می‌شد که روی کار آمدن اوباما در آمریکا یک فریب و در جهت مخفی کردن سیاست‌های آمریکاست و در واقع او در صحنه‌ای حضور یافته که در پشت آن عملا صهیونیست‌ها حضور دارند.
رییس‌ دولت تحولات و اتفاقات اخیر در سوریه را حاصل یک جریان استکباری روشن علیه این کشور برشمرد و تصریح کرد: بسیار خوشحالم که مسئولان سوریه با اعتماد به نفس و تکیه بر مردم اوضاع را به خوبی مدیریت می‌کنند و امیدوارم شرایط در سوریه روز به روز بهتر و مناسب‌تر شود.
احمدی‌نژاد با اشاره به روابط خوب و ممتاز تهران ـ دمشق ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روزافزون مناسبات دوجانبه و بین‌المللی با سوریه ندارد و در حد توان از هیچ اقدامی در راستای حمایت از این کشور فروگذار نخواهد کرد.
فیصل مقداد نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی از سوریه، گزارشی از اوضاع وقایع و تحولات اخیر در سوریه و اقدامات نمایندگان اتحادیه عرب و سازمان ملل در این کشور و چگونگی تعامل با آنان را ارائه کرد و گفت: دشمنان تصور می‌کردند با ایجاد درگیری و تظاهرات در سوریه می‌توانند موجب سقوط این کشور شوند و آرزوهایشان محقق خواهد شد اما اوضاع در سوریه به‌ویژه در نقاط درگیری به سمت ثبات بیشتر پیش می‌رود.





جـــرس: یکی از روحانیون عربستانی ضمن انتقاد از برخوردهای دوگانه رسانه های عربی به ویژه الجزیره و العربیه با مسائل عربی و اسلامی از بی تفاوتی به موضوع بحرین انتقاد کرد.
به گزارش مهر به نقل از پایگاه راصد، «هاشم الشخص»، امام جماعت مسجد المصطفی در الاحساء عربستان گفت : رسانه ها با حوادث موجود در کشورهای عربی و اسلامی برخورد دوگانه ای دارند.
وی افزود: نمونه بارز این موضوع اوضاع غزه و نیز اوضاع بحرین است که هرگز به آن پرداخته نمی شود، اما در مقابل برخی حوادث دیگر بزرگنمایی می شود.
الشخص بیان کرد: موضوع دیگری که رسانه ها به آن دامن می زنند مشکلات طایفه ای است و این موضوع به شدت به زیان جامعه اسلامی است.
وی افزود: متاسفانه رسانه ها و برخی روحانیون مزدبگیر و سیاستمداران به مسائلی همانند شیعی و سنی و فارس و عرب دامن می زنند.
وی با اشاره به نشستی که اخیرا در مصر برگزار شد، درباره تبعات برداشتهای نادرست هشدار داد.





آذر منصوری: بهار بسان فریادیست که امید را مکرر می کندجـــرس: آذر منصوری، معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت که در حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ دستگیر و ماهها در زندان به سر برده بود، پیامی نوروزی صادر کرده و فرا رسیدن بهار را "فریاد مکرر امید" خوانده است.
بنا به گزارش های رسیده به جرس، متن پیام نوروزی خانم آذر منصوری که  در اختیار جرس قرار گرفته، به شرح زیر است:
از من خواسته اند که در وصف نوروز و بهار چند جمله بنویسم. خواستم بگویم بهار بسان فریادیست که امید را مکرر می کند، خواستم بگویم بهار فصل رویش مجدد جوانه های بیداریست، خواستم از ترنم باران و عشق بگویم.
اما دیدم اینها همه تکراریست، هرچند بهار خود تکرار هجران سرما و سیاهی، طلوع گرمی و روشناییست.
اما بقول شریعتی اینها بهارست و این همه بهار نیست.

از حافظ مدد خواستم آمد:
روز هجران و شب فرقت یار آخر شد
زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد . . .

نوروزتان پیروز




یک میلیون تومان وام ضروری به بازنشستگان و هزینه های سرسام آور

کلمه: در حالی که بیش از هشتاد درصد از بازنشستگان زیر خط فقر زندگی می کنند، معاون وزیر تعاون از پرداخت وام ضروری تا سقف یک میلیون تومان خبر داد.
سازمان تامین اجتماعی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته دارد که اغلب این قشر حداقل بگیر بوده و با مشکلات عدیده مالی مواجه هستند.
بنا بر آمار رسمی بیش از هشتاد درصد از بازنشستگان کشور، زیر خط فقر زندگی می کنند، در حالی که کارشناسان معتقدند شاخص میزان حقوق و رسیدگی به بازنشستگان در هر جامعه ای محکی برای شاخص های دیگر در حوزه رفاه، امنیت و تامین اجتماعی شهروندان است. حال باید دید وضعیت رفاهی کشور با میلیاردها دلار درآمد نفتی چیست و چرا بازنشستگان باید از حداقل حقوق و مزایای انسانی محروم باشند.
بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی که بتازگی سعید مرتضوی ریاست آن را عهده دار شده، با مشکلات عدیده‌‌ای در این سازمان به سر می‌برند که عدم دریافت سهام عدالت، پرداخت حقوق با تاخیر و در چند مرحله و خدمات ضعیف درمانی از جمله مهمترین این مشکلات است.
همزمان با سال نو نیز مساله پرداخت عیدی به بازنشستگان یکی از موضوعات اصلی این گروه بود که وعده های مکرر دولت در این خصوص به نتیجه نرسید.
پیش از این، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در مورد افزایش مبلغ عیدی بازنشستگان به خبرنگار مهرگفت : تا کنون چندین بار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکاتباتی انجام داده و پیشنهاد داده‌ایم عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی همانند کارگران معادل دو ماه حقوقشان محاسبه شود اما دولتی ها هنوز پاسخی به ما نداده اند.
در همین حال وعده وام زمستان سال گذشته از سوی معاون اداری و مالی صندوق بازنشستگی داده شد. وعده ای که فقط کاربرد تبلیغاتی و انتخاباتی داشت.
معاون اداری صندوق بازنشستگی گفته بود: این تسهیلات که میزان آن بین ده میلیون ریال تا پانزده میلیون ریال است به بازنشستگانی تعلق می گیرد.
وی گفت: این وام به بازنشستگانی که در سایت صندوق بازنشستگی کشوری ثبت نام کردند و پس از قرعه کشی برای دریافت وام ضروری انتخاب شده اند، تعلق می گیرد.
وی با بیان اینکه برای تمام این بازنشستگان و موظفین در بانک ملی حساب سپرده کوتاه مدت افتتاح شده است، گفت: باز پرداخت اقساط ۳۶ ماهه خواهد بود و اقساط آن از تاریخ یکم اسفند ماه امسال از حقوق آنان کسر خواهد شد.
اینک در آستانه انتخاباتی دیگر، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه از پرداخت وام ضروری تا سقف ۱ میلیون تومان به ۲٫۶ میلیون بازنشسته کشوری و تامین اجتماعی خبر داده و مدعی شده است: بیمه تکمیلی، بخش دیگری از خدمات جانبی به بازنشستگان است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین آمار بازنشستگان کشوری را نیز ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت: در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری بازنشسته تامین اجتماعی و سازمان بازنسشتگی در زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارند.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون پرداختن به وعده های عمل نشده دولت در مورد افزایش حقوق بازنشستگان ادعا کرد: همچنین مکانیزم های مربوط به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان نیز مشخص است.
وی با اشاره به اینکه در کنار افزایش حقوق های سالیانه، برخی خدمات جانبی و رفاهی نیز برای بازنشستگان اعمال می شود، اظهار داشت: بیمه تکمیلی و استفاده از وام های ضروری، بخشی از خدمات جانبی است که برای بازنشستگان در نظر گرفته می شود.
به گفته عمادی، سقف وام قابل پرداخت به بازنشستگان در حال حاضر ۱ میلیون تومان است. همچنین در نظر گرفتن سفرهای سیاحتی و زیارتی برای بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی نیز بخش دیگری از خدمات جانبی است که ارائه می شود.
این ادعا در حالی مطرح می شود که بازنشستگان حتی قادر به تامین نیازهای اساسی خود نیز نیستند.
از دو سال پیش که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعیین مقدار عیدی و افزایش حقوق سالانه بازنشستگان تأمین اجتماعی را به دولت سپردند، اعتراض تشکل‌های بازنشستگی کشور به این مصوبه آغاز شد.
بر اساس این مصوبه تصمیمات صندوق تأمین اجتماعی که یک نهاد عمومی غیردولتی به شمار می‌آید، وابسته به مصوبات دولت شد.
سازمانی که این روزها به سعید مرتضوی متهم کهریزک سپرده شده است.
پایین بودن مستمری، نداشتن مسکن مناسب، افزایش مخارج زندگی، ارائه نشدن خدمات درمانی مناسب و رایگان از جمله مشکلات بازنشستگان است که هر روز با آن دست به گریبان هستند.
به این مشکلات می توان کهنسالی را نیز افزود. بخش عظیمی از مستمری بازنشستگان به هزینه های پزشکی اختصاص می یابد.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت ۹۵ درصد سالمندان نیازمند سمعک، سمعک ندارند، ۴۲ درصد سالمندان نیازمند دندان مصنوعی، فاقد دندان هستند و ۹ درصد سالمندان هیچگونه درآمدی ندارند. واقعیت این است که تعهدات بیمه تکمیلی به هیچ وجه جوابگوی هزینه های سنگین بیماری های قلب و عروق، دهان و دندان، کلیه و انواع مختلف بیماریهای خاص نیز نیست.
ارائه کارت خرید
در همین حال، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه کارت خرید به ۲۳۰ هزار نفر از کارگران کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا شیخ الاسلامی در حاشیه همایش تقدیر از پرستاران نمونه تامین اجتماعی که عصر امروز سه شنبه برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: گام اول ارائه کارت خرید به کارگران در اسفندماه سال گذشته اجرایی شد به طوری که در این مرحله به این کارت ها را به ۲۳۰ هزار نفر از کارگران اهدا کردیم.
وی تاکید کرد: با توجه به جامعه ۱۰ میلیون نفری کارگران توان ارائه کارت به تمامی آنها وجود ندارد اما امیدواریم با همکاری سیستم بانکی بتوانیم به تمامی این افراد کارت خرید ارائه دهیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بیمه کارگران ساختمانی بدون اشاره به خلف وعده های مکرر دولت گفت: سال گذشته بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده ۲۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که برای این امر منابعی نیز تامین شده بود.




سومین نوروز محمد داوری در زندان

محمد داوری سردبیر سابق سایت سحام نیوز سومین نوروز خود را در زندان سپری می کند.
به گزارش ندای سبز آزادی او که از سال ۸۸دربازداشت به سر می برد تاکنون از مرخصی محروم بوده است.
محمد داوری پس از نامۀ ارسالیِ مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس وقت خبرگان پیرامون آزار و تجاوز به زندانیان شکنجه گاه کهریزک، دستگیر و تحت فشار و شکنجه قرار گرفت تا علیه مهدی کروبی در تلویزیون اقرار کند، اما وی این مسئله را نپذیرفت.
داوری ابتدا به ۵سال حبس متهم شده بود، اما پس از یک سال زندان به دلیل شرکت در در تجمع های اعتراضی معلمان در اسفند سال ۱۳۸۵، به یک سال حبس دیگر هم محکوم شد و میزان حبس او به ۶سال افزایش یافت.
وی در دوران زندان از سال ۱۳۸۸، چند نوبت اعتصاب غذا داشته است.




گزارش فعاليت ها و نقض حقوق دانشجويان در سال ١٣٩٠

دانشگاه های کشور در سال گذشته همچنان شاهد تلاش نیروهای اقتدارگرا برای سرکوب جنبش دانشجویی و کنترل فضای اعتراضی در دانشگاه علیه حاکمیت استبدادی بود.
سایت دانشجونیوز در ادامه تلاش های خود برای پوشش مناسب اخبار و رویدادهای مرتبط با دانشجویان، گزارشی تهیه کرده که علاوه بر موارد گسترده نقض حقوق دانشجویان به فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه های کشور در طول سال ١٣٩٠ نیز اشاره کرده است.
این گزارش به دو شکل تفکیک موضوعی و تفکیک ماهیانه وقایع تهیه شده است.
موارد ذکر شده در این گزارش بخشی از سالنامه جنبش دانشجویی در سال گذشته می باشد که بر مبنای اخبار منتشر شده در وبسایت دانشجونیوز تهیه شده است. لازم به ذکر است که بسیاری از موارد نقض حقوق دانشجویان نیز در سال گذشته به دلایل مختلف خبری نشده است.
بر اساس این گزارش، در سال گذشته ٦٧ حکم زندان برای دانشجویان صادر و اجرا شده است. نزدیک به ٤۵ مورد فعالیت های مختلف و تجمع های دانشجویی، ١٢٠ مورد احضار به کمیته انضباطی، محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه و بیش از ٨٠ مورد بازداشت و احضار به مراجع قضائی ثبت شده است. در سال گذشته همچنین در بیش از ١۵ دانشگاه کشور تفکیک و تبعیض جنسیتی و متاسفانه بیش از ١٠٠ مورد حادثه و مرگ دانشجویان گزارش شده است.
سالنامه جنبش دانشجويی در سال ١٣٩٠ به تفکيک موضوعی را در لینک دنبال کنید.




هرانا؛ احمد زیدآبادی و مهدی محمودیان به مرخصی آمدند

خبرگزاری هرانا - احمد زیدآبادی و مهدی محمودیان، دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۴، سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج، به مرخصی نوروزی آمده‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد زیدآبادی و مهدی محمودیان در آخرین ساعات امروز سه شنبه هشتم فروردین ماه ۹۱، پس از مدت‌ها به مرخصی آمدند.
احمد زیدآبادی، در ۲۳ خرداد ماه سال ۸۸ و در آغاز موج بازداشت‌های گسترده‌ی حوادث پس از دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، بازداشت شد.
آقای زیدآبادی به تحمل ۶ سال حبس قطعی، ۵ سال تبعید در گناباد و محرومیت مادام العمر از هرگونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث محکوم است.
وی در این مدت تنها یکبار در تابستان سال گذشته و به مدت ۴۸ ساعت از حق مرخصی برخوردار شده بود.
هم‌چنین مهدی محمودیان نیز که نقش به سزایی در افشای جنایت رخ داده در بازداشتگاه کهریزک داشت، در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۱۳۸۸ دستگیر و روانه‌ی زندان اوین شد.
بر اساس رای دادگاه انقلاب وی به تحمل ۵ سال حبس قطعی و محرومیت از روزنامه‌نگاری محکوم است.
آقای محمودیان که در طی این مدت از مشکلات جدی جسمی نیز در رنج بود، تاکنون از حق مرخصی محروم مانده بود.
شایان ذکر است که این دو زندانی سیاسی، طی ماه‌های اخیر، به همراه اغلب زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج، در بند ۴، سالن ۱۲ این زندان(موسوم به بند امنیتی) محبوس بودند.



بازداشت و بی‌خبری از وضعیت قاسم ناظری، از فعالین استان فارس

خبرگزاری هرانا - قاسم ناظری، از فعالین استان فارس، روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۰، توسط ماموران امنیتی دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز منتقل شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، ناظری مدتی پیش به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کرده بود، که پس از بازگشت، گذرنامه وی در فرودگاه توسط ماموران امنیتی ضبط و به وی اعلام گردید که برای دریافت آن و پاسخگویی به برخی سوالات، خود را به اداره اطلاعات شیراز معرفی نماید.
بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۰، در حالیکه ناظری به اداره اطلاعات مراجعه کرده بود، مورد بازداشت واقع شده و ماموران امنیتی پس از بازداشت وی، به همراه او به منزل شخصیش مراجعه کرده و ضمن تفتیش آن محل، برخی وسایل شخصی، کامپیوتر، ادوات فیلمبرداری و سی دی های موجود را ضبط کرده و با خود به اداره اطلاعات منتقل نمودند.
هنوز از علت دقیق بازداشت و سرنوشت قاسم ناظری خبری منتشر نشده است.
گفتنی است، این شهروند ساکن شیراز، در جریان تجمعات سه شنبه های اعتراضی اسفند ماه ۸۹ نیز، مورد ضرب و شتم شدید و بازداشت سه هفته ای قرار گرفته و با قید وثیقه آزاد شده بود.




آریا آرام نژاد در لحظه آزادی؛ تمام کینه هایم از روزهای سخت را با عشق به سرزمینم پاک کردم

آریا آرام نژاد، هنرمند سبز کشورمان در یادداشتی کوتاه در صفحه فیس بوک خود با اشاره به لحظه ی جدایی از محبت های کسانی که در طول بازداشت وی را فراموش نکرده بودند قدردانی کرد.
آریا ارام نژاد در یادداشت بسیار کوتاه نوشته است:
وقتی مهر خروج از زندان را بر کف دستهایم کوبیدند،
هنوز باورم نمیشد که قرار است جهان را از پشت دیوار های بلند و سیمهای خاردار به نظاره بنشینم،
قدمهایم که به آزادی رسید گوئی تپشهای قلبم از ایستایی و رخوت به ریتم منظمی از آواز و حرکت مبدل شد و من همان هنگام تمام کینه هایم از روزهای سخت گذشته را با عشق به سرزمینم پاک کردم …
روزهایی که گذشت بسان پلی بود برای متفاوت دیدن خود، همنوعان و دنیای پر غوغایی که در آن روزگار می گذارانم.
ارادتمند مهربانی هایی هستم که از ورای قفس هماره و عمیق جانم را لبریز می کرد، که ندیدن و نبودن هرگز بهانه ای برای از یاد بردن نیست.
با احترام آریا آرام نژاد




انتقاد امام جمعه یزد: پس ازانقلاب برنامه مدون برای تربیت کودکان و نوجوانان نداشته ایم

امام جمعه یزد گفت: متاسفانه پس از انقلاب برنامه ی مدونی برای تربیت کودکان و نوجوانان نداشته ایم.
به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین ناصری در سومین گردهمایی طلاب و روحانیون شهرستان اردکان با تبریک سال نو به مردم و جامعه روحانیت استان گفت: اردکان از دیرباز دیار عالمان و بزرگان بوده است و آیت الله خاتمی و بهجتی تنها نمونه ای از علما و فقهای دانشمندی هستند که خدمات بسیار ارزشمندی به اسلام و انقلاب داشته اند
امام جمعه یزد با ادای احترام به شهدای شهرستان اردکان تصریح کرد: امروزه در دنیا هدف از زندگی و خلقت فراموش شده و این جنگ افروزی ها، کشتارها و استثمار ملل نیز از همین نقص سرچشمه می گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین ناصری مهمترین وظیفه روحانیت در شرایط کنونی را یادآوری هدف خلقت به انسان ها برشمرد و گفت: امروز جامعه بیش از هر زمانی نیازمند حضور و کار جدی روحانیون در سطوح مختلف است تا با موعظه و روشنگری مردم را به سوی رستگاری سوق دهند.
امام جمعه یزد با بیان این که یکی از مهمترین رسالت های روحانیت شیعه تربیت کودکان بوده است اظهار داشت: متاسفانه چه در سال های پیش از انقلاب و چه در ۳۳ سال پس از انقلاب هیچ برنامه ریزی مدونی برای تربیت کودکان و نوجوانان نداشته ایم و اکنون ۱۸ میلیون دانش آموز نیازمند تربیت صحیح اسلامی هستند تا جامعه به سوی رستگاری حرکت نماید.




آیت الله مکارم شیرازی: مسئولان مراقب حرف زدن خود باشند

آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود با اشاره به سخن محمود احمدی نژاد با این مضمون که«فردوسی، مکتب پیامبر را نجات داد» آن را جمله ای عجیب خواند و گفت: این جمله از سوی کسانی است که درباره مکتب ایرانی داد سخن می‌دهند.
به گزارش فارس، وی در پاسخ به این گفته مسئولان به شعر فردوسی اشاره کرد و گفت: فردوسی شاعر بزرگی است و خود در شعر مشهورش این گفته را تکذیب می‌کند و می‌گوید سی سال رنج کشیدم و زبان فارسی را زنده کردم.
وی به نظرات مختلف در مورد اهداف این افراد از بیان چنین سخنانی اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند هدف این است که با روحانیت مبارزه کنند و نقش روحانیت را کمرنگ کنند.
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: برخی می‌گویند هدف این است که مکتب ایرانی را مقابل نظام اسلامی قرار دهند و نظام جمهوری اسلامی را کمرنگ و ما را از سایر مسلمین جدا کنند در حالیکه با وقوع این بیداری اسلامی ارتباطمان بهتر و رو به راه‌تر می‌شود.
وی خطاب به مسئولان گفت: خوب است مراقب سخنان خود باشند و بدانند این جملات چه آثار شرم و نامطلوبی دارد.
استاد درس خارج فقه حوزه در بخش دیگری از سخنان خود از تعطیلی دروس حوزه در ایام نوروز انتقاد کرد و افزود: این تعطیلات به این صورت که دروس تا ۱۳ فروردین تعطیل باشد، سزاوار حوزه نیست.
وی افزود: شنیده‌ام که برخی اساتید گفتند که ما بعد از فاطمیه درس را شروع می‌کنیم و حتی برخی مدارس تا آخر ۱۳ فروردین تعطیل است، آقایانی که این کار را کرده‌اند بدانند بدعت‌هایی را در حوزه می‌گذارند که سابق بر این نبوده است.