۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

مهمترین خبرهای روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

بیانیه پایانی نشست امنیت هسته ای در کره جنوبی

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
اجلاس "امنیت هسته ای درجهان" که با حضور سران پنجاه وسه کشور جهان، از روز دوشنبه، در سئول پایتخت کره جنوبی تشکیل شده بود، امروز با انتشاربیانیه ای به کارخود پایان داد.

به گزارش منابع خبری، رهبران حاضردرسئول دراین بیانیه برتلاش همگانی برای مبارزه با تروریسم اتمی تاکید کرده اند. رهبران حاضردراجلاس خواستارشده اند که همه کشورهای جهان تدابیرسختگیرانه تری را درکشورهای خود و درسطح بین المللی برای مبارزه با تروریسم هسته ای اتخاذ نمایند.
شرکت کنندگان با ابرازنگرانی خود ازدست یابی سازمان های تروریستی به سلاح های کشتارجمعی تاکید کرده اند که کشورها بر اساس تعهدات ملی و بین المللی خود مسئولیت دارند ازهمه وسائل مربوط به برنامه های هسته ای خود حفاظت کامل نموده از دست یابی دارندگان اهداف جنایتکارانه با این ابزارو مواد جلوگیری نمایند.
همراه با سران پنجاه وسه کشور جهان برخی ازسازمان های بین المللی مانند اینترپل، آژانس بین المللی انرژی اتمی نمایندگان اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز دردومین نشست امنیت اتمی حضورداشتند.
قرارشد سومین دور این نشست درسال دو هزارو چهارده درهلند تشکیل گردد.







سوریه طرح شش مادۀ عنان را برای پایان بحران پذیرفته است

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
بنا برگزارش های انتشاریافته درمحافل نزدیک به کوفی عنان، دولت دمشق طرح دبیرکل سابق سازمان ملل را برا ی برون رفت ازبحران خونین این کشورپذیرفته است. منابع خبری به نقل از یک سخنگوی سابق سازمان ملل که عنان را همراهی می کند، اعلام کرده است که حکومت بشاراسد طرح شش ماده ای را که عنان دردیدارهفته گذشته خود ازدمشق ارائه کرده بود، بطوراصولی مورد قبول قرار داده است.

 این خبرهنوز ازسوی شخص کوفی عنان و مقامات رسمی سازمان ملل مورد تائید قرار نگرفته است. قابل ذکراست که دبیرکل سازمان ملل متحد علاوه برمامویت از سوی دبیرکل کنونی سازمان ملل، ازسوی اتحادیه عرب نیز ماموریت یافته بود تا اقدامات دیپلماتیک خود رابرای پایان دادن به بحران درسوریه آغازنماید.
کوفی عنان که برای تلاش درجهت حصول اجماع بین المللی برای پایان دادن به خونریزی ها درسوریه روز یک شنبه به مسکو سفرکرده بود روز گذشته عازم پکن شد تا با مقامات چینی پیرامون راه های خروج از بحران سوریه را با آنان مورد بحث و تبادل نظرقراردهد. وی امروز همچنان درپایتخت چین به سرمی برد.
لازم به یاد آوری است که چین و روسیه دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند که تا امروز طی یک سال گذشته بطور کامل از رژیم بشاراسد دفاع کرده و دردو نوبت قطعنامه شورای امنیت را درمورد محکوم کردن سرکوب ها "وتو" کرده اند.
درطرح شش ماده ای کوفی عنان در وحله اول اعلام آتش بس فوری ازسوی حکومت و اپوزیسیون، بیرون بردن کلیه تسلیحات سنگین از مناطق مسکونی درشهرها و بازگشت دادن آنها به پادگان ها وبالاخره فراهم آوردن امکانات کمک رسانی به هزاران هزار غیرنظامی که مجروح و بی خانمان شده اند.
گزارش ها حاکی است که علی رغم پذیرش طرح ازسوی مقامات رژیم سوریه، سرکوب ها و خشونت ها امروز نیزهمچنان درمناطق مختلف این کشورادامه داشته است.







رهبران آمریکا و چین خواستار همکاری های بیشتر برای امنیت هسته ای شدند

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
در دومین روز نشست امنیت هسته ای در جهان در سئول رهبران ونمایندگان 53 کشور شرکت کننده در این اجلاس در باره تشدید امنیت مواد وتجهیزات هسته ای در جهان و نحوه مبارزه با سازمان های تروریستی برای دسترسی به این مواد و تجهیزات تصمیم خواهند گرفت. پروژه پرتاب موشک های فضا پیما بوسیله کره شمالی و بحران پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران از موضوعاتی است که بر فضای این نشست سنگینی می کند  .

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در دومین روز نشست بین المللی امنیت هسته ای در سئول پایتخت کره جنوبی امروز اعلام کرد که امنیت هسته ای جهان به تصمیماتی بستگی دارد که در این اجلاس اتخاذ میگردد.
در دومین روز نشست امنیت هسته ای در جهان در سئول رهبران ونمایندگان 53 کشور شرکت کننده در این اجلاس در باره تشدید امنیت مواد وتجهیزات هسته ای در جهان و نحوه مبارزه با سازمان های تروریستی برای دسترسی به این مواد و تجهیزات تصمیم خواهند گرفت.
باراک اوباما گفت که از نشست امنیت هسته ای واشنگتن در سال 2010 تا کنون در این زمینه پیشرفت هایی انجام گرفته که باید تشدید گردد. وی تأکید کرد که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی در این باره اقدام کند و باید همه کشورها در این زمینه همکاری کنند.
رئیس جمهوری آمریکا در سخنانش با اشاره به پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت که تهدید هسته ای تا زمانی که نقش آفرینانی با نیت بد برای دستیابی به مواد هسته ای تلاش می کنند، همواره وجود دارد.
وی در سخنان روز گذشته اش به جمهوری اسلامی هشدار داد که زمان کمی باقی مانده و ایران باید مسئله باید هرچه سریع تر در باره شفاف ساختن پرونده هسته اش بطور جدی اقدام نماید.
رئیس جمهوری چین، هو جینتائو امروز طی سخنانی در زمینه امنیت هسته ای در جهان گفت که تا کنون پیشرفت هایی حاصل شده، اما شرایط هنوز بحرانی است. وی اعلام کرد که چین در نظر دارد تا همکاری های خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش داده و به کشورهایی که خواستار استفاده از اورانیوم کمتر غنی شده به جای اورانیوم با غنای بالا برای سوخت نیروگاه های هسته ای خود هستند، کمک نماید.
در اجلاس امروز، رئیس جمهور ی کره جنوبی، کره شمالی را متهم کرد که در تلاش ساخت بمب اتمی بوده و تصریح کرد که تلاش برای ساخت سلاح های هسته ای و تهدیدهای تروریستی، چالش های عمده ای برای صلح جهانی می باشند.
پروژه پرتاب موشک های فضا پیما بوسیله کره شمالی و بحران پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران از موضوعات اصلی هستند که در این نشست نظر اکثریت شرکت کنندگان را به خود جلب کرده است.
 








اعلام سفرنخست وزیرترکیه به ایران

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
رجب طیب اردوغان، نخست وزیرترکیه
به گزارش منابع خبری، رجب طیب اردوغان نخست وزیرترکیه، به زودی برای دیدارو گفت وگو با مقامات ایرانی عازم تهران خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، نخست وزیرترکیه نهم و دهم فروردین درتهران خواهد بود. بنا براین گزارش، اردوغان پس از شرکت دراجلاس بین المللی امنیت هسته ای درسئول درپایتخت کره جنوبی، روزهای دوشنبه وسه شنبه (بیست و ششم و بیست و هفتم ماه مارس) عازم تهران خواهد شد. برخی منابع خبری به این گمانه زنی پرداخته اند که احتمالاً ممکن است رئیس دولت ترکیه حامل پیامی ازسوی رئیس جمهوری آمریکا برای مقامات جمهوری اسلامی باشد. گزارش قابل اطمینانی دراین مورد انتشارنیافته است.
درنشست سئول بیش از پنجاه کشورجهان پیرامون تهدید امنیتی جهانی از طریق گسترش تسلیحات اتمی به تبادل نظرپرداختند.
قراربود درساعات امروز نخست وزیر ترکیه با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دیدارو گفت وگو نماید.
مطبوعات ترکیه گزارش داده اند که رهبران ترکیه و آمریکا دراین دیدار درمورد مسائل حاد منطقه ازجمله ایران وسوریه گفت و گو خواهند کرد.
به گزارش منابع خبری، درحاشیه نشست سئول، رئیس جمهوری آمریکا علاوه برنخست وزیرترکیه موضوع ایران را با همتایان روسی و چینی خود نیز مورد بحث و تبادل نظرقرار خواهد داد.
رئیس جمهوری آمریکا پس ازورود به کره جنوبی خواستارتحقق جهانی عاری از تسلیحات اتمی شده بود. وی می گوید، آمریکا بدون سلاح اتمی نیزقادربه تامین امنیت خود هست.
رئیس جمهوری آمریکا گفته است که آمریکا برای کاهش زرادخانه اتمی خود یک تعهد اخلاقی دارد.







ایران، نخستین مقام جهانی برای اجرای حکم اعدام

نوشتۀ شاهرخ بهزادی
گزارش سالانه عفو بین الملل که امروز انتشار یافت نشان میدهد که تعداد اعدام ها در جهان طی سال 2011 میلادی افزایش یافته است. در این گزارش آمده است که عامل اصلی افزایش اعدام ها درجهان ایران است.
طی سال 2011 میلادی 676 مورد اعدام در جهان اجرا گردیده که بیش از 50 در صد آن در ایران بوده است.  

گزارش عفو بین الملل نشانگر این واقعیت است که اجرای حکم اعدام در ایران به میزان 108 در صد نسبت به سال میلادی گذشته افزایش یافته است. بر اساس آمارهای رسمی، طی سال 2011 حداقل 360 تن در ایران اعدام شده اند.

سازمان های غیر حکومتی تعداد واقعی اعدام شدگان در ایران را بیش از 360 تن میدانند. پس از اطلاعات معتبری که از سوی برخی از سازمان غیر حکومتی منتشر شده است، تعداد واقعی اعدام ها در ایران حداقل دوبرابر آمارهای رسمی اعلام شده در گزارش عفو بین الملل است.
بر اساس بیانیه عفو بین‌الملل، این سازمان، گزارش‌های معتبری درباره تعداد زیاد اعدام‌های پنهانی در ایران دریافت کرده که با در نظر گرفتن آنها، تعداد اعدام‌ها تقریبا دوبرابر می‌شود. این گزارش ها حداقل از 274 مورد اعدام پنهانی طی سال 2011 میلادی در ایران خبر میدهند.
عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام و صدور حکم اعدام تصریح کرده است که تعداد کشورهای مجری اعدام در دنیا، در مقایسه با یک دهه پیش، بیش از یک سوم کاهش یافته است. در سال 2011 فقط در 20کشور جهان حکم اعدام اجرا گردیده است.
در باره تعداد احکام اعدام پس از ایران که با 360 مورد رسمی اعدام در مقام نخست جهانی قرار دارد، کشورهای عربستان سعودی با 82 مورد، عراق با 68 مورد، آمریکا با 43 مورد و یمن با 41 مورد مقام های دوم تا پنجم را کسب کرده اند.
یاد آور می شویم که گزارش تازه عفو بین الملل در باره مجازات اعدام، شامل کشورهای چین وسوریه نمی گردد.
بر اساس عفو بین الملل این سازمان به دلیل پنهان کاری مسئولان چینی و سوری نتوانسته آمار دقیقی از تعداد اعدام شدگان در این کشورها داشته باشد.
اما، گزارش های رسیده به این سازمان مبین این نظر است که طی سال گذشته هزارها مورد اعدام در کشور چین به مرحله اجرا درآمده است.
 








تشدید سانسور ادبیات در ایران

نوشتۀ آرش ادیب زاده
روزنامۀ لیبراسیون در مقاله ای به بررسی تشدید سانسور توسط وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در ادبیات و انتشارات ایران می پردازد.

بررسی روزنامه های امروز فرانسه
More
 آرش ادیب زاده
به نوشتۀ لیبراسیون در ماه های اخیر شدت سانسور و منع مجوز چاپ بسیاری از کتاب ها توسط مقامات وزارت ترشاد جمهوری اسلامی افزایش یافته است.
به نقل از یک نویسنده که نخواسته است نامش فاش شود، در گذشته وزارت ارشاد تلاش می کرد تا کتاب ها به صورت دلخواه آنها منتشر شود ولی اکنون مأمورین ارشاد سعی دارند از انتشار بسیاری از متون به کل ممانعت ورزند.
به نوشتۀ لیبراسیون ، به دنبال تشدید فشارها بروی انتشاراتی های مستقل ، اعم از سانسور و فشار های مالی، ناشرین دیگر ریسک نمی کنند و نویسنده های جوان برای چاپ متون خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند. بدین ترتیب آیندۀ ادبی ایران در حال حاضر به حالت تعلیق در آمده است.










عفو بین‌الملل: ۲۴۷ نفر مخفیانه در ایران اعدام شده‌اند

image
سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی هشدار داده است که شمار اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۱۱، افزایش پیدا کرده است و در این سال ۲۴۷ نفر به‌طور مخفیانه اعدام شده‌اند.
به گزارش رسانه‌ها، سازمان عفو بین‌الملل با بیان اینکه در سال گذشته میلادی دست‌کم ۳۶۰ تن در ایران به‌صورت رسمی اعدام شده‌اند اعلام کرده است که ایران از نظر شمار اعدام‌ها همچنان (پس از چین) در رده دوم جهانی است.
سازمان عفو بین الملل افزوده است که شمار اعدام‌ها در کشورهای خاورمیانه و به ویژه ایران، عراق و عربستان سعودی افزایش قابل توجهی داشته است.
عفو بین‌الملل در گزارش سال ۲۰۱۰ خود شمار اعدام‌ها در ایران را ۲۵۲ مورد اعلام کرده بود.
این سازمان همچنین با بیان اینکه گزارش‌‎های معتبری درباره‌ی اعدام‌های تاییدنشده رسمی در ایران دریافت کرده گفته است علاوه بر اعدام‌های رسمی ۲۴۷ نفر نیز به‌صورت مخفیانه در ایران اعدام شده‌اند.
اعدام در ملاء عام، شکنجه برای گرفتن اعتراف، و نیز اعدام دست‌کم هفت متهم در سن زیر ۱۸ سال در ایران، از دیگر موارد ذکر شده در گزارش عفو بین‌الملل است.





دزدان دریایی کشتی شکر ایران را با ۲۳ خدمه ربودند

image
یک کشتی حامل شکرایران که از برزیل عازم ایران بود، روز گذشته با ۲۳ خدمه در اقیانوس هند ربوده شد.
به گزارش رویترز این کشتی باری حاوی ۶۳ هزار تن شکر بود و از شهر ریودو ژانیروی برزیل بارگیری، و عازم ایران بود، اما توسط دزدان دریایی سومالی در ساحل شرقی اقیانوس هند ربوده شد.
این کشتی باری تحت مالکیت شرکت‌های کشتیرانی ایران است که ازسوی ایالات متحده آمریکا تحریم شده است.
مقام‌های ایران هنوز در خصوص این ماجرا اظهارنظر نکرده‌اند.
گفتنی است دزدان دریایی سومالی در سال ۸۷ نیز نفتکش «ایران دیانت» را به همراه خدمه آن ربودند و پس از دریافت پول کشتی و خدمه آن را آزاد کردند.
پس از تحریم‌های اخیر غرب علیه ایران، جمهوری اسلامی واردات خود را به‌شدت افزایش داده و به‌نوعی مشغول ذخیره‌سازی است.
هفته‌ی گذشته رسانه‌ها نوشتند که ایران در حال وارد کردن مقادیر زیادی گندم و دیگر کالاهای اساسی از طریق هند و ترکیه است.
نکته‌ی دیگر اینکه به دلیل تحریم سیستم بانکی ایران، جمهوری اسلامی ایران برای پرداخت مواد غذایی اساسی خریداری شده از طریق سیستم‌های بانکی جهانی با مشکلات فراوانی روبروست.




از پرونده مهدی هاشمی چه خبر؟

image
با اعلام این خبر که مهدی هاشمی دیگر در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه آزاد ماهیانه ۳۲۰۰ پوند به علاوه ۴ میلیون تومان دریافت نمی‌کند، حواس‌ها مجددا به معروف‌ترین دانشجوی دانشگاه آکسفورد نزد ایرانیان معطوف شد. این در حالی است که بنا به گفته وکیل شاکی مهدی هاشمی در کانادا، نام‌برده با ارائه شهادت‌نامه خود، خواستار کنار گذاشته شدن حکم جریمه ۱۳ میلیون دلاری دادگاه عالی انتاریو شده است.
تابناک گزارش داد که مهدی هاشمی از این پس در سال ۱۳۹۱ حقوقی از دانشگاه آزاد دریافت نخواهد کرد. به گزارش تابناک، حقوق مهدی هاشمی بهرمانی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد که از شهریور سال ۸۸ جهت بازدید و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از كشور از ایران خارج شده بود در سال ۹۱ قطع شده است.
مهدی هاشمی بهرمانی بعد از خروج از ایران، زمان زیادی را در دوبی سپری کرده است. شرکای تجاری او نیز به دوبی رفت و آمد داشته‌اند و یا مقیم این امیرنشین هستند. هنوز گزارشی از بازدیدهای مهدی هاشمی از دفاتر نمایندگی دانشگاه آزاد در خارج از کشور منتشر نشده است که معلوم شود حقوق ذکر شده در گزارش سایت تابناک، صرف چه فعالیت‌هایی شده است.
از سوی دیگر، در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰، در تماس با مارک آرنولد، وکیل شاکیان مهدی هاشمی از او درباره سرنوشت حکم دادگاه عالی انتاریو علیه فرزند هاشمی رفسنجانی پرسیدیم. آرنولد به خودنویس گفت که آقای هاشمی شهادت‌نامه خود مبنی بر عدم اطلاع از احضاریه و محاکمه و وجود پرونده‌ای در کانادا علیه خویش را از طریق وکلای خود تقدیم دادگاه کرده است. تصویر این شهادتنامه از طریق وکیل شاکیان مهدی هاشمی در اختیار خودنویس قرار گرفته است.
مهدی هاشمی بهرمانی در شهادتنامه خود تاکید کرده که تا پیش از نوامبر ۲۰۱۱ از هرگونه دادرسی در باره خود بی‌خبر بوده است.
هاشمی در شهادتنامه، خود را مقیم آکسفورد انگلستان معرفی می‌کند. این در حالی است که آقای علیزاده طباطبایی وکیل او در آبان ماه ۱۳۹۰ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت بود که ایشان در انگلستان زندگی نمی‌کند و ساکن دوبی است.
وی همچنین  پدر خود را رئیس سابق جمهوری و نیز عضو سابق «شورای نگهبان» عنوان کرده است.
فرزند هاشمی رفسنجانی همچنین گفته است که خواهان دفاع از خود در برابر ادعاهای آقای بوذری در دادگاهی صاحب صلاحیت است و انتاریو جای مناسبی نیست.
مهدی هاشمی سپس با عنوان کردن نقش خود در ستاد انتخاباتی پدرش در انتخابات سال ۱۳۸۴ نقشی محوری داشته و نشانی محل ستاد هم خیابان سمیه بوده است و نمی‌توانسته نامه‌ای که به نشانی سازمان بهینه‌سازی فرستاده شده را دریافت کند.
هاشمی همچنین در شهادتنامه خود تاکید کرده که مدیریت سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت را تا "آوریل" سال ۲۰۰۵ بر عهده داشته است، اما بعد از انتخابات سال ۸۴ و به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد از سمت خود استعفا داده است. مهدی هاشمی در باره فاصله میان "آوریل" و "آوت" ۲۰۰۵ که رئیس سازمان بوده و حتی نامه‌های کاری مدیرانش از جمله حمزه کرمی را دریافت کرده توضیحی نمی‌دهد. یکی از این نامه‌ها از سوی حمزه کرمی به آقای هاشمی، مورخ مرداد ۱۳۸۴ است.
رئیس اسبق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنین ادعا می‌کند که احضاریه‌ای که به تهران رسیده، به آدرس عوضی رفته است. بر اساس
مهدی هاشمی اضافه می‌کند که بعد از رفتن از سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، به دانشگاه ازاد رفته و رئیس دفتر هیات امنای این دانشگاه تا ۱۲ "اوت" ۲۰۰۹ بوده است.
هاشمی در شهادتنامه خود می‌نویسد: «من عمیقا در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ درگیر بودم و از کاندیدای مخالف، میرحسین موسوی حمایت می‌کردم...پس از انتخابات با یک شرایط فوق‌العاده سیاسی مواجه شدم، چرا که دولت احمدی‌نژاد مرا به عنوان حامی تظاهر کنندگان و مخالفان نتیجه اتخابات تلقی می‌کرد و فشار فزاینده سیاسی توسط دولت باعث شد که در اوت ۲۰۰۹ ایران را ترک کرده، و تا به حال نیز به ایران باز نگشته‌ام.» روزنامه وطن امروز در دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ به نقل از علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی در ایران نوشته بود که مهدی هاشمی تا ۹ ماه بعد از انتخابات ۱۳۸۸ از ایران خارج نشده بود.
هاشمی همچنین ضمن برشمردن مشکلاتی که برای اعضای خانواده‌اش بعد از انتخابات ۱۳۸۸ پیش آمده، مدعی است که یکی از متهمان پرونده، محمد سعیدی، خود علیه او از طریق وزارت اطلاعات پرونده جدیدی گشوده است. مهدی هاشمی بهرمانی می‌افزاید متهم دیگر[پرونده کانادا]، محسنی‌ اژه‌ای، دادستان کل کشور رسما از حکم بازداشت علیه او سخن گفته که اگر به ایران بازگردد دستگیر خواهد شد.
مهدی هاشمی با رد هرگونه ارتباطش با دستگاه‌های امنیتی ایران می‌گوید از طریق این مجموعه‌ها نمی‌توانسته از فرایند حقوقی در کانادا علیه خویش مطلع شده باشد.
هاشمی در باره ورود به کانادا می‌نویسد که در سال ۲۰۰۳ به هنگام ورود به شهر کالگاری برای بازدید از یک کارخانه که تامین کننده کالا برای سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده، از ورودش جلوگیری کرده‌اند و او دچار قفسه سینه رنج برده و به او اجازه داده شده که یک شب را در بیمارستان سپری کند. هاشمی می‌گوید که روز بعد کانادا را ترک کرده است. لازم به ذکر است که بنا به گزارش‌ها، مهدی هاشمی مایل نیست برای بازپرسی و بررسی پرونده به کانادا وارد شود.
تکمیلی: تاریخ مذکور بسیار نزدیک به زمان حمله پلیس مالی نروژ به دفتر مرکزی «استات اویل» برای بررسی ماجرای رشوه پرداخت شده از طریق شرکت هورتون (متعلق به عباس یزدانپناه یزدی، شریک آقای مهدی هاشمی) بوده است. پرونده دیگری نیز در آن زمان علیه دولت جمهوری اسلامی ایران در جریان بود که در آن از آقایان مهدی هاشمی بهرمانی و اکبر هاشمی بهرمانی نام برده شده بود.
مهدی هاشمی ضمن رد ادعاهای هوشنگ بوذری علیه خویش، می‌گوید که استان انتاریوی کانادا را محل مناسبی برای بررسی ادعاها نمی‌داند چون وقایع مورد ادعا در ایران و اروپا رخ داده، متهمان در ایران و اروپا ساکن هستند، شاهدان در کانادا حاضر نیستند و تنها ربط محل برپایی دادگاه با پرونده، اقامت شاکیان در انتاریو است. او نهایتا می‌گوید که بر اساس تجربه شخصی، اطمینان دارد که از ورود او به کانادا برای دفاع از خودش جلوگیری خواهد شد.
لازم به ذکر است که هیچگاه از ورود یک متهم دادگاه‌های کانادا برای انجام محاکمه در خاک این کشور جلوگیری نشده است.
مهدی هاشمی در پایان شهادتنامه خود، از انگلستان به عنوان محل مناسبی برای بررسی ادعاها نام برده است.


مرتبط:

حکم قطعی دادگاه کانادا به مهدی هاشمی ابلاغ شد


 - گفتگوی اختصاصی خودنویس با شاکی مهدی هاشمی در کانادا (۱)

 - گفتگوی اختصاصی خودنویس با شاکی مهدی هاشمی در کانادا (۲)

- گفتگوی اختصاصی خودنویس با شاکی مهدی هاشمی در کانادا (۳)

- این برگه به دست هاشمی، اژه‌ای و فلاحیان رسیده؟

جوابیه نخست به شاکی مهدی هاشمی





واکنش نمایندگان مجلس به زیاد شدن یارانه‌ها: حیرت کردیم

image
پس از اینکه روز گذشته اخباری مبنی بر واریز مبلغی به عنوان ما به التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها به حساب مردم منتشر شد، امروز نمایندگان شاخص مجلس با غیر قانونی خواندن این عمل دولت، آن را حیرت آور خواندند. 
مهر از قول الیاس نادران نوشته است: «دولت در دو ماه اول سال نمی‌تواند وارد فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها بشود لذا این اقدام دولت غیر قانونی است.» این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرده است: «آنچه که مجلس مصوب کرده دولت در فروردین و اردیبهشت نمی‌تواند فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را اجرا کند بنابراین این اقدام دولت غیر قانونی است. دولت این دست اقدامات غیر قانونی زیاد انجام داده و فکر می‌کند می‌تواند مجلس را در عمل انجام شده قرار بدهد، لذا قطعا بعد از تعطیلات، کمسیون ذی ربط و کمسیون تلفیق نسبت به این اقدام تصمیم گیری خواهند کرد.» 
در واکنشی دیگر احمد توکلی گفته است: «از شنیدن این خبر در حیرتم و نمی‌توانم راجع به این موضوع حرفی بزنم.»
همچنین مصباحی مقدم با اشاره به تصویب نشدن بودجه سال ۹۱، اظهار کرده است: «دولت در مرحله اول اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها با کسر بودجه مواجه بود لذا نیازمند تامل است که از کجا در پایان سال چنین وجوهی را به حساب خانوار‌ها واریز کرده است.»  روز گذشته رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با اعلام واریز مبلغ ۲۸ هزار تومان اضافه به حساب هر سرپرست خانوار به عنوان مابه التفاوت مرحله اول و دوم هدفمند سازی یارانه‌ها، گفت که این مبلغ تا زمان آغاز طرح قبل برداشت نیست.




بیانیه تند فعالین مهدویت خطاب به علی خامنه‌ای

سایت نوپای «عمارپرس» وابسته به تیم محمود احمدی‌نژاد از تهیه بیانیه شدید‌اللحنی خطاب به علی خامنه‌ای از سوی گروهی از فعالین «مهدویت» در اعتراض به بازداشت علی‌اصغر سیجانی خبر داد.
علی‌اصفر سیجانی سازنده مستند جنجاب برانگیز «ظهور بسیار نزدیک است» روز یکشنبه (ششم فروردین) در قم از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.
خبرگزاری فارس گزارش کرده آقای سیجانی به خاطر تهیه مستند تازه‌ای درباره نشانه‌های ظهور امام دوازدهم شیعیان که «لحظه دیدار» نام دارد٬ بازداشت شده است.
سایت «عمارپرس» نوشته این عضو نزدیک به تیم احمدی‌نژاد به شکلی «بی‌رحمانه» و برخلاف اصول انسانی از منزل خود ربوده شده که این رفتار خانواده و کودکان وی را «شوکه» کرده است.
این سایت همچنین اضافه کرده است: «کسانی که دکتر احمدی‌نژاد را بد‌تر از بنی‌صدر می‌دانند از اینکه بشارت‌های صریح سردار ولایت در این فیلم در کنار بشارت‌های بزرگان آورده شده به شدت عصبانی هستند.»
«عمارپرس» افزوده یکی از اتهامات سیجانی استفاده از یکی از فایل‌های صوتی سخنرانی علی خامنه‌ای در مستند «لحظه دیدار» بدون اجازه رهبر جمهوری اسلامی بوده است.
این سایت دیگر اتهام سازنده مستند «لحظه دیدار» را «لوث» کردن مسئله مهدویت در جامعه اعلام کرده است.
علی‌اصغر سیجانی سال گذشته به خاطر تهیه مستند «ظهور بسیار نزدیک است» به مدت چهل روز در بازداشت به‌سر برده بود.





حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات:

پیام صریح ایران تسلیم مقام‌‌های عربستان شد

 

حیدر مصلحی٬ وزیر اطلاعات از تسلیم پیام «صریح» و «روشن» جمهوری اسلامی درباره تحولات منطقه به مقام‌های عربستان سعودی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر٬ آقای مصلحی در نشست روحانیون کاروان‌ها در مدینه گفته که در دیدار با ولیعهد عربستان پیام مقام‌های جمهوری اسلامی را تسلیم وی کرده است.
وی هیچ اشاره‌ای به محتوای این پیام نکرده است٬ اما گفته که در این دیدار به «صراحت» با ولیعهد عربستان سخن گفته است.
حیدر مصلحی در بخش دیگری از سخنان خود شبکه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا را به «فتنه انگیزی» در انتخابات مجلس نهم متهم کرده و گفته که آنها برای این منظور «شبکه‌های ارتباطی طراحی کرده بودند.»
وزیر اطلاعات همچنین فرانسه و بریتانیا را به ایجاد و راه‌اندازی «حلقه‌های مختلف» در ایران با هدف بر هم زدن «امنیت کشور» متهم کرده و گفته که دستگاه‌های اطلاعاتی مانع از اقدامات آنها در انتخابات ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۰ شدند.
مصلحی در بخش پایانی سخنان خود ادعا کرده که «سیستم اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران هم‌اینک قدرتمند‌ترین سیستم موجود در منطقه است.»
مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست کشور‌های غربی را به دخالت در امور داخلی ایران متهم کرده و مدعی هستند این کشور‌ها در ایجاد ناامنی٬ ناآرامی‌ها و ترور‌ها نقش دارند.
روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی با کشور‌های منطقه به خصوص کشور‌های عضو اتحادیه عرب نیز تیره شده است به طوری که مقام‌های این کشور‌ها پیام‌های صریحی مبنی بر عدم دخالت تهران در امور داخلی خود برای رهبران ایران فرستاده‌اند.






تفسیر یک کارشناس سپاه از سخنان اخیر علی خامنه‌ای:

غرب بین ایران هسته‌ای و ایران آماده دفاع باید یکی را انتخاب کند

یک کار‌شناس سیاسی سپاه پاسداران اعلام کرد علی خامنه‌ای غرب را بر سر دو راهی پذیرش ایران هسته‌ای مسالمت‌ آمیز و ایرانی که با تمام ظرفیت در برابر حملات از خود دفاع خواهد کرد٬ قرار داده است.
سعد‌الله زارعی روز دوشنبه (هفتم فروردین) در گفتگو با سایت «برهان» پیش‌بینی کرده که غرب در این دو راهی٬ گزینه ایران هسته‌ای را خواهد پذیرفت.
آقای زارعی این اظهارات را در تحلیل سخنان اول فروردین علی خامنه‌ای در مشهد که گفته است جمهوری اسلامی هم‌سطح حملات نظامی از خود دفاع کرده و پاسخ این حملات را خواهد داد٬ بیان کرده است.
وی گفته که جمهوری اسلامی به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست اما «این هم نیست که در برابر تهدیدهای غربی‌ها و اقدام آنان در حوزه‌ای که ما آن را حوزه‌ نادرست و ممنوعه می‌دانیم، دست بسته عمل کنیم.»
این کار‌شناس سیاسی به جزئیات بیشتری درباره توانایی‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌هایی که آن را «ممنوعه» می‌داند٬ اشاره نکرده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست ساخت سلاح هسته‌ای را «حرام» دانسته و اعلام کرده‌اند به هیج وجه قصد دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی را ندارند.
در این میان کشور‌های غربی با ابراز نگرانی از برنامه‌های هسته‌ای ایران خواستار توقف کامل این برنامه‌ها هستند که این خواسته با مخالفت مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده است.
آمریکا و اسرائیل نیز در مقابل این بی‌اعتنایی‌ها اعلام کرده‌اند استفاده از گزینه حمله نظامی را برای متوقف کردن برنامه‌های اتمی ایران رد نمی‌کنند.
زارعی درباره احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران هم گفته که «واکنش ما در برابر هر تحرک اسرائیل، واکنشی فراگیر» خواهد بود که اسرائیل و «نقطه فرمان» آن یعنی آمریکا را هم شامل خواهد شد.
احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری هم گفته اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند، تاسیسات هسته‌ای آن مورد حمله قرار خواهد گرفت.




احمدی​نژاد آنقدرمحبوب است که اگر از بی​ حجاب ها بخواهدحجاب رارعایت کنند،به حرفش گوش می​دهند!!

سحام نیوز: فاطمه رجبی در مصاحبه ای با سایت روزنامه دولت، از اینکه سه سال با احمدی نژاد و خانواده اش همسایه بوده است، خبر داد.
وی در بخشهایی از اظهاراتش گفت:
*محبوبیتی که اقای احمدی نژاد به حق در میان مردم از هر قشری پیدا کرده است، از مومن ترین آدمها هست تا آدمهایی که- ظاهرا من فاسدترین را نمی گویم چون بعید می دانم که فاسدها دور اقای احمدی نژاد جمع شده باشند- ضعف رفتاری در دین دارند
*با این محبوبیتی که ایشان دارد و اعتمادی که مردم به حرفهایش دارند اگر ایشان بگوید مردم از شما می خواهم یک مقدار حجاب را در جامعه رعایت کنید مردم هم حتما به ایشان اعتماد کرده و به درخواست رییس جمهورشان جامه عمل می پوشانند.
*من مطمئنم که در این صورت مواجه می شویم با قشری که فقط به خاطر مخالفت با نظام ولایی و احمدی نژادکه حامی این نظام است آمده اند به صحنه. این حداقل خواسته ما از اقای احمدی نژاد است و فکر می کنم کارامد باشد.
* ما سه سال و نیم باهم همسایه بودیم. واقعا ارتباطی که من با دختر و خانم ایشان داشتم بچه هایشان را میدیدم خاطراتی که در یک سخنرانی می گفتم برای مردم خیلی عجیب بود که مگر می شود بعد از سی سال از جمهوری اسلامی که مردم به همه ان مسائل عادت کرده بودند یک رییس جمهوری انقدر ساده و با صداقت و شفاف عمل کند خانواده اش این جوری باشد به همین راحتی یعنی همانی که بیرون هستند داخل خانه هم باشند همانی که من با او ارتباط دارم همانی باشد که مردم می بینند اینها تاثیر دارد ولی بازهم فکر نمیکنم که ما در قبال کارهای دیگر از مسله فرهنگ اسلامی کوتاه بیاییم.
* آقای احمدی نژاد قطعا اطلاع دارد که چه کسانی با اهداف و اغراض سیاسی صرف مدافع حجاب شده اندو مثلا معضل بد حجابی بعد از این همه سال برایشان مشخص شده و از خواب بیدار شده اند اما این که گسترش بدحجابی بیش از پیش شده این هم به دلیل مسائل سیاسی است .یعنی همان حامیان فتنه گران به این وسیله می خواهند نشان دهند که ای مومنین ببینید این هم احمدی نژادی که شما به او اطمینان کردید. یعنی همان کسی که خودش عامل بد حجابی بوده است می خواهد این پیام را بفرستد که ببینید فساد بیشتر شده است آن خواصی که نه به دزدی ها نه به ناهنجاری ها و نسبت به ناهنجاری ها هیچ کدام واکنش نشان نمی دهند اینجا می آیند و مدام واکنش نشان می دهند حتی بعضی هایشان علیه رییس جمهور تحریک می کنند یا یکجوری حزب الله را تحریک می کنند. اینها هست و اینها واقعیت هایی است که نمی شود از آن چشم پوشید و خطر چندگانگی ملت را دارد نه فقط دو گانگی همه به جان هم بیفتیم که خود یک طیف به چند شقه تقسیم بشود اینها هدفمند است که من بازهم می گویم راس فتنه همه این برنامه ها را طراحی می کند یعنی ان کسی هم که به عنوان مدافع احمدی نژاد الان دارد اختلاف افکنی می کند اوهم با ماموریت از طرف راس فتنه است که دارد این کارها را انجام می دهد.
(غلطهای ویرایشی در متن بالا، عینا در متن مصاحبه انجام شده توسط سایت روزنامه ایران، وجود دارد)




پاسخ دادستان تهران به خبر تایید حکم فائزه هاشمی

سحام نیوز: دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به خبر تایید حکم فائزه هاشمی در دادگاه تجدید نظرتهران از اظهار نظر در خصوص این خبر در ۱۵ فروردین امسال خبر داد.
به گزارش مهر، عباس جعفری دولت آبادی امروز در حاشیه چهارمین جلسه دادگاه فساد مالی بزرگ در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تائید حکم فائزه هاشمی گفت: تا ۱۵ فروردین صبر کنید خبرهای مهمی در راه است.
وی افزود: ۱۵ فروردین در حاشیه یک مراسم تودیع و معارفه به پرسش خبرنگاران پاسخ می دهم.
گفتنی است برخی رسانه‌ها امروز اعلام کردند که دادگاه تجدید نظر تهران با تایید حکم دادگاه بدوی، فائزه هاشمی رفسنجانی را به شش ماه زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرده است.





 جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، حزب اسلامی میانه‌روی النهضه که دولت را در تونس در دست دارد، با خواست گروههای افراطی برای تدوین قانون اساسی بر مبنای شریعت اسلام مخالفت کرد.
به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از رویترز، یک مقام رسمی حزب النهضه روز دوشنبه (۲۶ مارس/۷ فروردین) اعلام کرد که قانون اساسی جدید تونس بر اساس شریعت اسلام نخواهد بود. او اضافه کرد "النهضه تصمیم گرفته است که بند اول قانون اساسی سابق را بدون تغییر حفظ کند."
بر اساس این بند تونس کشوری اسلامی محسوب می‌شود اما قانون اساسی ‌آن اسلامی نخواهد بود.
این مقام حزب النهضه تصریح کرد: "ما وحدت در میان مردم خود را می‌خواهیم و قصد تفرقه نداریم."
آن چه حزب النهضه تونس می‌خواهد، به گفته او، اتحاد مردم در عین احترام به تفاوت‌های دینی، فرهنگی و عقاید سیاسی است. این حزب در انتخابات اکتبر سال گذشته اکثریت را در پارلمان تونس به دست آورد و وظیفه تدوین قانون اساسی جدید را بر عهده گرفت؛ وظیفه‌ای که برای به سرانجام رساندن ‌آن یک سال فرصت دارد.
بر اساس این گزارش، تدوین یک قانون اساسی جدید گامی مهم در راه تحول تونس و رسیدن به ثبات لازم سیاسی پس از سرنگونی زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق این کشور است. اما این کار ساده‌ای نیست. زیرا حزب النهضه با سلفی‌ها روبروست که نیرویی از نظر کمی پرشمار و به لحاظ عقیدتی افراط ‌گراست.
خود النهضه در عین حال نقش مهمی در این رابطه دارد که تقابل میان گروه‌های مختلف، از جمله میان سلفی‌ها و سکولارها شدت گیرد یا کم‌رنگ‌تر شود. گروه‌های سکولار نیز در هفته‌های اخیر فشار بر النهضه را افزایش داده‌اند تا موضع خود را در برابر خواست سلفی‌ها روشن کند.
سلفی‌ها در هفته‌های گذشته فشار زیادی برای تغییر قوانین مدنی تونس به قوانین اسلامی به حکومت وارد کرده‌اند.
هشت هزار نفر از طرفداران آنها روز یک‌شنبه، ۲۵ مارس، در خیابان‌ "حبیب بورقیبه"، جایی که جنبش موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۱ از آن جا شروع شد، دست به تظاهرات زدند و خواستار مبنا قرار گرفتن قوانین اسلامی در قانون اساسی جدید تونس شدند.
یک مرد جوان به نام ابوجهاد گفت که "این یک نمایش قدرت نیست ولی اگر تغییر قوانین با شریعت با مانع روبر شود، می‌توانیم صدها هزار نفر را به حرکت در‌آوریم. ما یک کشور اسلامی هستیم پس بنابراین نباید سخن گفتن از شریعت باعث ترس کسی شود."
 النهضه وعده داده که حقوق زنان را محدود نکند. با این حال دو تظاهرات بزرگ نیروهای سلفی در هفته‌های اخیر باعث نگرانی بسیار در تونس شده است.
در این نگرانی گروه بزرگی که از راه توریسم در تونس زندگی‌شان می‌گذرد سهیم‌اند.
نیروهای سکولار نیز از این می‌ترسند که حتی اگر قانون اساسی هم بدون دخالت سلفی‌ها تدوین شود، آن‌‌ها با اهرم فشار و خشونت موفق به تحمیل دیدگاه‌های خود به جامعه شوند. هم‌چنان‌که روز گذشته سلفی‌ها در پایان راهپیمایی خود به سوی تئاتر اصلی شهر واقع در خیابان "حبیب بورقیبه" رفتند و ضمن تهدید بازیگران تئاتر به ضرب و شتم، خواهان تعطیلی آن‌جا شدند.





 جـــرس:
 در ادامه واکنش های مقامات اسرائیلی نسبت به تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل جهت رسیدگی به سیاست‌های شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن، دولت اسرائیل به طور ناگهانی تصمیم به قطع رابطه با شورای حقوق بشر سازمان ملل گرفت.
اسرائیل عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیست و صرفا با این نهاد بین الملی رابطه دارد و همکاری می کند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل روز دوشنبه (۲۶ مارس/۷ فروردین) از تصمیم دولت بنیامین نتانیاهو مبنی بر قطع رابطه با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خبر داده و قرار است خبر قطع همکاری با این نهاد حقوق بشری رسما از سوی دولت اسرائیل به اطلاع مسئولان شورای حقوق بشر سازمان ملل برسد.
تصمیم اسرائیل مبنی بر قطع رابطه و همکاری خود با این نهاد حقوق بشری در واکنش به تصمیم این نهاد پیرامون مامور کردن گروهی مستقل برای تحقیق پیرامون سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل اتخاذ شده است. هفته گذشته اکثریت اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به درخواست فلسطینیان در این زمینه رای مثبت داده بودند.
۳۶ عضو از ۴۷ عضو این نهاد بین‌المللی از درخواست فلسطینی‌ها مبنی بر تحقیق پیرامون سیاست شهرک‌سازی اسرائیل در مناطق اشغالی حمایت کرده بودند. ایالات متحده آمریکا تنها کشوری بود که با این درخواست مخالفت کرده بود. ده عضو دیگر شورای حقوق بشر سازمان ملل به خواست فلسطینی‌ها رای ممتنع داده بودند.
تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتقادهای شدید مقامات اسرائیلی روبه‌رو شد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رسما اعضای این نهاد حقوق بشری را مورد نکوهش قرار داد و آویگدور لیبرمن، وزیر امورخارجه اسرائیل تصمیم این نهاد مبنی بر تعیین گروهی مستقل برای تحقیق پیرامون سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل را تصمیمی ناصحیح و جانبدارانه خواند.
بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت امورخارجه اسرائیل، ایگال پالمور، روز دوشنبه ۲۶ مارس رسما اعلام کرد که به اعضای گروه تحقیق اجازه ورود را نخواهد داد و تصریح کرد که اسرائیل همکاری خود را با این نهاد قطع خواهد کرد.
روز گذشته رادیو اسرائیل به نقل از سیلوان شالوم، معاون نخست وزیر اسرائیل نوشته بود که نمی توان جلوی تصمیمات ضد اسرائیلی شورای حقوق بشر سازمان ملل را گرفت و لذا باید آن شورا و رفتارهای آن را نادیده گرفت.
اویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل نیز گفته بود: "این شورا دو دوزه بازی می کند و ما نمی توانیم عضو آن باشیم و با آن همکاری کنیم و از جهان آزاد و در رأس آن ایالات متحده نیز خواهیم خواست در مورد کناره گیری از شورای حقوق بشر سازمان ملل به بررسی بپردازند. چرا که این شورا به طور یکجانبه و ناهمآهنگ عمل می کند و فقط به اسرائیل نیش می زند و هیچ وجه مشترکی با حقوق بشر ندارد."





  جرس: سعید متین پور و آرش سقر دو تن از زندانیان سیاسی هستند که برای سومین سال متوالی از بودن در کنار خانواده در روزهای آغازین سالی جدید محروم بودند. عطیه طاهری همسر سعید متین پور که هر هفته مسافت زنجان تا تهران را برای دیدن بیست دقیقه همسرش از پشت شیشه طی می کند، بارها برای مرخصی و ملاقات حضوری پیگیری کرده است. پیگیری هایی که با عدم توجه مسئولین قضایی تاکنون به نتیجه نرسیده است. 
سومین عید بدون مرخصی در گفتگو با خانواده های سعید متین پور و آرش سقر
او با ابراز ناراحتی از این شرایط سخت به "جرس" می گوید: "این سومین عیدی است که با مرخصی همسرم مخالفت می شود. هم خود ایشان درخواست نوشتند، هم ما نامه دادیم اما هیچ پاسخی نگرفتیم. متاسفانه الان مدتهاست دادستان به هیچکدام از نامه های ما جواب نمی دهد. برای ملاقات حضوری هم همین مشکل را داریم. حالا نمی دانیم نامه های ما گم می شود یا دادستان نمی خواند؟ فقط می دانیم نامه های ما بی جواب می ماند."
طاهری می افزاید: "روزهای اول عید خیلی منتظر بودم تا شاید بگذارند سعید یک تماس تلفنی با ما بگیرد اما متاسفانه نگذاشتند و واقعا سخت بود. اما علی رغم اینها سعید روحیه اش را حفظ کرده و محکم و قوی است. دلتنگی خودش را هم به ما نشان نمی دهد و نمی خواهد دلتنگی ما را بیشتر کند خلاصه جز صبر چاره ای نمانده است. امیدوارم سالی که پیش رو داریم سال آزادی همه زندانیان سیاسی باشد."
سعید متین پور فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی در روز چهارم خرداد سال 86 در زنجان بازداشت و به مدت نه ماه در سلولهای وزارت اطلاعات زنجان و اوین تحت بازجویی و فشارهای سخت قرار داشت و در طی این مدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. روزهای دشوار و فشارهایی که خود این روزنامه نگار از یادآوری آن عذاب می کشد. نهایتا شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی طی حکمی در خرداد 87 وی را به اتهام ارتباط با بیگانگان به هفت سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به یکسال و مجموعا به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرد. این در حالی است که وی این اتهام را قبول نکرد و در دادگاه به او اجازه دفاع از این اتهام داده نشد.
همسر متین پور با اشاره به پیگیری های قضایی خود و وکیل خاطرنشان می کند: "حدود دو هفته پیش وکیل سعید به قاضی اجرای احکام مراجعه کردند، اما بعد از کلی ماجرا گفتند پرونده اش ثبت نشده و من پیگیر شدم تا نهایت پرونده به ثبت رسید. بعد که وکیل مراجعه کرد وکالت او را قبول کردند اما اجازه ندادند پرونده را ببیند و گفتند که تماس می گیرند و ما همچنان منتظر هستیم."
گفتنی است، متین پور فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران و عضو هیات تحریریه هفته نامه های «یارپاق»، «موج بیداری» و وبلاگ نویس و فعال مدنی آذری زبان است.

مرخصی استعلاجی؛ دادستان موافق است اطلاعات مخالف!

آرش سقر یکی دیگر از زندانیان سیاسی است که سومین عید خود را در زندان سپری می کند. او از اعضای ارشد ستادانتخاباتی میرحسین موسوی در مناطق سنی نشین کشور بود که تاکنون محروم از حقوق اولیه خود بوده است.
یکی از نزدیکان آرش سقر با اشاره به وضعیت دشوار خانواده و بیماری سخت همسر آرش به "جرس" می گوید: "متاسفانه خانواده آرش خیلی پیگیری کردند تا او بتواند به مرخصی بیاید اما باز ممانعت بعمل آوردند و سومین عید خود را دوباره در زندان سپری کرد. این در حالی است که وعده داده بودند که او به مرخصی می آید اما بطور غیرمنتظره گفتند با مرخصی او موافقت نشده است. همسر آرش بارها نامه داده و مشکلات خودش را بیان کرده است چون همانطور که می دانید همسر آرش بیماری خیلی سختی دارد و واقعا نیاز دارد که همسرش همراهش باشد. می گویند دادستان نامه ها را می خواند و حتی موافقت کرده اما از طرف اطلاعات اجازه نمی دهند."
وی ادامه می دهد: "خود آرش هم مشکلات جسمانی دارد و دندان هایش بشدت درد می کند و با امکانات کم زندان اوین قابل درمان نیست و پزشک اوین گفته بود به درمان بیرون از زندان نیاز دارد اما باز از دادن مرخصی استعلاجی هم خودداری کردند."
آرش سقر که از اول آذر ماه هشتاد و هشت تاکنون در زندان بسر می برد درابتدا بدون هیچ مدرکی به جاسوسی برای ترکمنستان متهم اما بعد از آن تبرئه شد. اما علی رغم تبرئه از سوی شعبه پانزده دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به هشت سال حبس تعزیزی و محرومیت پنج ساله از همه فعالیت های مطبوعاتی و سیاسی محکوم گردید که این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال کاهش یافت.
این منبع نزدیک به خانواده سقر تصریح می کند: "حتی از تماس تلفنی در روز عید هم جلوگیری می کنند و واقعا نمی دانم تبریک نوروزی با تلفن چه مشکلی ایجاد خواهد کرد؟! بی توجهی به بسیاری از مسائل اثرات جبران ناپذیری بر روی خانواده ها بویژه بچه های کوچک می گذارد. مثلا قبل از عید به مدت پنج دقیقه گذاشتند بچه های کوچک به نوبت بروند آن طرف شیشه پیش پدرشان اما اکثر بچه ها را که می بینید و صحبت می کنید یک احساس ترس و اضطراب دارند از اینکه مادرشان این طرف می ماند و او با یک سرباز به آن طرف می رود. خب ملاقات حضوری که مادر هم حضور داشته باشد چه مشکلی ایجاد می کند؟ خانواده های مظلوم باز به همین هم راضی هستند که حتی برای چند دقیقه بچه ها گرمای بدن پدرشان را حس کنند. واقعا در حق بچه ها و خانوادها ظلم می شود و فقط حصار است..."
آزاده قرنجيك، همسر آرش سقر در نامه ای به رهبری با اشاره به ظلمی که به آنها رفته است، نوشته است: "بنده اكثر مطالب مربوط به خاطرات زنداني بودن شما به خاطر فعاليتهاي عقيدتي و سياسي در دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي را مطالعه كرده ام. اما هرچه گشتم كمتر ديدم كه اين چنين همسر و فرزندان شما را در تنگناي معاشرتي و معيشتي قرار داده باشند. چرا بايد همسر من به خاطر ايمان و عقيده اش كه ظاهراً و احياناً با عقيده ديگران تفاوتهايي دارد اين چنين آزار ببيند؟ آيا به نظر جنابعالی درست است كه در روزگار سخت و سنگين و با اين همه مضايق، حقوق و مزاياي قانوني آرش سقر و همسرو فرزند وي را قطع نموده و خانواده اي هموطن و همدين را آواره سازند؟ اجازه ندهيد قانون خدا بازيچه هوس و ميل بعضي متصديان و كارگزاراني شود كه حقوق زنان و كودكان مسلمان را ناديده مي گيرند."






چالش‌های اقتصادی سال ۱۳۹۱: افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در این یادداشت، که باز‌تاب‌های فراوانی داشته است، به شرح آن‌چه در سال گذشته در حوزه‌ی اقتصاد ایران خصوصاً از نظر پولی و مالی گذشت، پرداخته است. روشن است که تحلیل و توصیف او از موضعی مستقل عرضه نمی‌شود و بیشتر بیانگر خوش بینانه‌ترین تحلیل‌های رسمی دولتی است. با این حال، او در این یادداشت، علاوه بر توضیح ناتوانی‌های دولت در زمینه‌ی اداره‌ی بحران‌های مالی سال گذشته، که در اغلب موارد بیش‌تر به توجیه شبیه است، پیش‌بینی کرده است که سال جدید با چالش‌های مضاعفی در زمینه‌ی تورم و افت نرخ رشد همراه خواهد بود. متأسفانه، چنان که خوانندگان محترم ملاحظه خواهند کرد، بخش سوم این نوشته که به «تمهیداتی برای مقابله» با بحران‌های پیش‌بینی شده اختصاص یافته است نه از نظر حجم، نه از نظر دقت آماری و نه از نظر جدیت برنامه‌ریزانه حتی با دو قسمت نخست خود این مقاله هم قابل مقایسه نیست. این در حالی است که این مقاله در واقع هشداری است نسبت به دو چالش بزرگ و هم‌افزا که حتی مبتنی بر خوش‌بینانه‌ترین آمارها و تحلیل‌های رسمی، که این مقاله مبتنی بر آن‌ها ست، از سوی رئیس بانک مرکزی ایران هم انکارپذیر نیست. برای آشنایی خوانندگان جرس با وضعیت کنونی و چشم‌انداز اقتصادی ایران از منظر این گروه از تحلیل‌گران و مدیران دولتی حوزه‌ی اقتصاد، متن کامل این یادداشت را این‌جا بازنشر می‌کنیم.


اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۹، دستاوردهای ارزشمندی به دست آورد ؛ نرخ تورم به نحو مناسبی مهار شده و در پرتو سیاست‌های اقتصادی هماهنگ، نرخ رشد اقتصادی تا سطح قابل توجهی بهبود یافت. بسیاری از طرح‌های عمرانی و پرثمر همچون طرح ایجاد مسکن مهر با اتکاء بر منابع بانک‌ها و بانک مرکزی پیش می‌رفت و نظام بانکی نهایت تلاش و امکانات خود را به کار گرفت تا با تامین نیازهای اقتصاد و مساعدت در تشکیل سرمایه، نقش موثری در دستیابی به اهداف اقتصادی کشور داشته باشد. در این میان بانک مرکزی نیز تمام ظرفیت‌های خود رابا هدف تثبیت اقتصاد کلان، افزایش کارآیی و سلامت نظام بانکی، بهبود خدمت رسانی موسسات مالی، تجمیع و قانونمند کردن نهادها و موسسات فعال در بازار پول و گسترش حوزه نظارت خود بر عملیات پولی، اعتباری و بانکی به کار بست تا دستیابی به مجموعه اهداف اقتصادی کشور در فضای پرتلاطم اقتصاد جهانی تسهیل شود.


۱- اهم تحولات اقتصاد ایران در سال۱۳۹۰


۱-۱-تلاطم بازارهای جهانی بروز بحران مالی غرب و به تبع آن افزایش شدید قیمت‌های جهانی طلا و وجود پیش‌بینی‌های بسیار محتمل در خصوص افزایش بهای جهانی هر اونس طلا تا ۲۵۰۰ دلار در سال گذشته میلادی نقطه آغاز تلاطم‌های بازار طلای کشور بود. متاسفانه موج تورم جهانی و مشکلات عمیق غالب اقتصادهای توسعه یافته و نیز کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان، فضای رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه‌ را نیز محدود نمود. شدت‌گیری این تلاطم‌ها که تقریباّ مقارن با اجرای گام نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به وقوع پیوست،‌ بر فشارهای روانی و انتظارات تورمی موجود در خصوص تبعات اجرای قانون مذکور افزود. همزمان،وجود برخی مشکلات ساختاری طولانی‌مدت و کاهش نرخ سود بانکی در سال ۱۳۹۰ به منظور مساعدت به فعالیت‌های تولیدی و تشکیل سرمایه جدید ،سبب شد بخشی از نقدینگی سیال شده و در غیاب سودآوری مناسب در بازارهای رقیب (همچون بخش مسکن)، روانه بازار طلا و سپس ارز شود.


۱-۲-پدیدار شدن انتظارات تورمی و رفتارهای موج‌گونه در بازارهای دارایی و مداخله قابل توجه در بازارهای طلا و ارز علاوه برمشکلات قبلی، تشدید بحران منطقه یورو و تنش تامین مالی بدهی‌های داخلی امریکا شرایط را برای سوق یافتن بخش عمده‌ای از سرمایه‌های جهانی به بازار طلا مهیا کرد؛به تبع شرایط مذکور، بازیگران داخلی نیز از بابت سودآوری کوتاه‌مدت و کم‌ریسک بازار طلا اطمینان یافتند. این مسئله زمینه‌ساز حرکت نقدینگی سیال شده به سوی بازار طلا شد. راهکار بانک مرکزی برای غلبه بر موج سفته‌بازی در بازار طلا، افزایش مداخله و میزان ضرب و فروش سکه و نیز بازنگری‌ متناسب در قیمت عرضه خرد سکه در بانک ملی بوده است. در ادامه، سیاست‌پیش‌فروش سکه نیز به عنوان راهکاری تکمیلی به کار گرفته شد. به منظور اثربخش‌تر کردن اقدامات صورت گرفته، راهکارهای اصلاح سیاستی باید دنبال می‌شدتا گزینه‌های نگهداری دارایی به شکل پول ملی ،جذاب شود.


۱-۳- آثار اجرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ ‌ها اقتصاد ایران سال ۱۳۹۰ را در حالی آغاز نمود که از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها تنها حدود ۳ ماه گذشته بود. بنابراین، کارگزاران اقتصادی همچنان درگیر اصلاح قیمت‌های نسبی و انجام محاسبات جدید هزینه تولید و نگهداری دارایی با توجه به بردار جدید قیمت‌ اقلام مشمول قانون بودند. در این فرآیند، بانک مرکزی به عنوان یکی از دستگاه‌های کلیدی سیاستگذار اقتصاد کلان، نهایت همکاری را از مقطع مطالعات اولیه تا تنظیم پیش‌نویس لایحه و نهایی نمودن قانون و البته حین اجرا به عمل آورد. علاوه بر آن، بانک مرکزی از فرصت اجرای این قانون برای گسترش فرهنگ عمومی استفاده از ابزارهای نوین بانکی و متمرکز نمودن پرداخت‌ها در نظام بانکداری الکترونیک حسن استفاده را نمود. تصمیم نهایی کارگروه بر متمرکز نمودن کلیه پرداختها به حساب‌های الکترونیکی و برداشت صرف از طریق کارت‌های بانکی در عمل کمک کرد استفاده عمومی از ابزارهای جدید پرداخت تسریع شود.


۱-۴- تاثیر تحولات سیاست‌های اقتصاد کلان بر بازارهای مالی مجموعه نخست سیاست پولی، اعتباری و نظارتی سال جاری سبب کاهش نرخ بازدهی ناشی از سپرده‌گذاری در بازار پول (اعم از سپرده و اوراق مشارکت) شده بود. افت نرخ سود سپرده‌های بانکی و جذابیت سایر دارایی‌های مالی در کنار افزایش تورم سبب شد مردم به منظور حفظ ارزش دارایی‌های خود رو به سوی بازارهایی بیاورند که در کوتاه‌مدت، سود واقعی مثبت نصیب آنها می‌کند؛ یعنی طلا و ارز. عدم رونق کافی غالب بازارهای دارایی (نظیر مسکن و زمین) و نگرانی‌های بخش تولید نیز مانع جذب بخش عمده مازاد نقدینگی به فعالیت‌های مولد و اشتغال‌زا و بازطراحی خطوط تولیدی در راستای اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها شد. به همین دلیل، جذابیت بازارهای طلا، ارز و بورس اوراق بهادار طی سال ۱۳۹۰ بیش از همیشه بوده است. راهبرد بانک برای کنترل هر دو بازار افزایش عرضه به قیمت رسمی بود، لیکن به دلیل قدرت عامل انتظارات و جذاب نبودن نگهداری دارایی به شکل ریال، چندان موفق نبود. این عوامل زمینه بازنگری در مجموعه "سیاستهای پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال ۱۳۹۰ " را فراهم نمود. در چارچوب سیاستهای پولی جدید، تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی (از جمله اوراق گواهی سپرده) به بانکها واگذار شد و هم زمان نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای و سقف نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی افزایش یافت. علاوه بر این نرخ سود اوراق مشارکت در جهت افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این ابزار، افزایش یافت.


۱-۵- عوامل غیراقتصادی موثر بر تلاطم بازارهای طلا و ارز و بازنگری در سیاست‌های ارزی عاملی که بر شدت تلاطم‌های مذکور افزود، تهدیدهای دشمنان بیرونی و اعلام تصمیم‌های جدید برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های مالی از طریق محروم‌کردن بانک مرکزی از مراودات بین‌المللی و کاهش خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران بود. بدین‌ترتیب بخشی از تقاضای آتی برای ارز نیز تبدیل به تقاضای آنی شد و انگیزه‌های احتیاطی بر انگیزه‌های سفته‌بازی افزوده شد. بانک مرکزی به منظور کنترل بهتر بازار، با اعلام سیاست تجمیع نرخ‌های ارز در سطح ۱۲۲۶۰ ریالی (به ازای هر دلار)‌ برای واردات از تاریخ ۸ بهمن‌ماه و اصلاح نظام فروش ارز به بازرگانان از طریق سیستم یکپارچه گمرک سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی از تاریخ ۱۵ بهمن، عملاً تامین تقاضای مبادلاتی برای ارز را تضمین نمود و صراحتاً اعلام شد بانک مرکزی متقبل تامین ارز واردات قاچاق و ارزهای تقاضا شده بابت سفته‌بازی نخواهد بود. راه‌اندازی رسمی پورتال ارزی بانک مرکزی نیز مکانیزم عملیاتی موثری برای اجرای این خواسته بود.


۱-۶- بهبود وضعیت تولید و ارتقای شاخص‌های رفاهی در بخش واقعی، آمار سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدیدکل مناطق شهری طی شش ماهه اول سال جاری ۳۱/۱ درصد رشد نشان می دهد. همچنین، آمار تعداد پروانه‌های ساختمانی و سطح کل زیر بنای طبقات ساختمان‌ها در کل مناطق شهری به ترتیب ۷/۳ و ۱۰ درصد است. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، بازار مسکن از رونق برخوردار است؛ به طوری‌که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذرماه ۱۳۹۰ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۴۷/۳ درصد افزایش دارد و چشم‌انداز خوبی را برای این بخش به تصویر می‌کشد.عملکرد مسکن مهر نیز حاکی از حصول به اهداف تعیین شده می‌باشد، به طوری‌که قرارداد ساخت ۹۱۶۲۸ هزار واحد مسکونی تا پایان مهر ماه ۱۳۹۰ منعقد گردیده و از این تعداد ۹۰ درصد وارد مرحله ساخت شده‌اند. در بخش‌های صنعت و کشاورزی، عمده تولیدات با رشد همراه است. طی 6ماهه اول سال جاری تولیدات پتروشیمی، فولاد خام و خودرو به ترتیب ۳/۱، ۱۰/۴ و ۳/۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. مطابق با پیش‌بینی‌های مقدماتی، تولیدات زراعی، باغی و دامی نیز در سال ۱۳۹۰ به ترتیب ۶/۴، ۹/۳و۲/۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل خواهند داشت. در این سال، روند شاخص‌های بازار کار بهبود نسبی نشان می‌دهند. نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال جاری به ۱۱/۸ درصد رسید که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۰/۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.


۱-۷- مساعدت به اقشار نیازمند در تامین مسکن دولت در بند (د) تبصره 6 بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، با هدف جبران کاهش قدرت خرید گروه‌های کم‌ درآمد، اقداماتی را به منظور حذف و یا کاهش هزینه زمین از قیمت مسکن تدارک دیده بود. از نیمه دوم سال ۱۳۸۸ و به دنبال اتخاذ تصمیمات جدید دولت و نیز تدارک منابع مالی مختلف از سوی بانک مرکزی، عملکرد طرح مسکن مهر شتاب بیشتری به خود گرفت. بانک مرکزی نیز از طرق مختلف از جمله صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط بانک مسکن، لحاظ اعتبار در حساب جاری برای این بانک و البته اعطای خطوط اعتباری به بانک مسکن، تامین مالی اجرای طرح مزبور را به میزان زیادی تسهیل نمود.


۱-۸- تاثیر فضای نامساعد کسب و کار بر رویکرد برخی از تولیدکنندگان به سفته بازی بر طلا و ارز یکی از عوامل موثر بر تلاطم بازارهای مالی و افزایش تورم، برخی مشکلات ساختاری بخش تولید و عدم وجود رونق معنی‌دار در بازارهای مالی و بخش واقعی اقتصاد است. به نظر می‌رسد تجدیدنظر عملی در شاخص‌های فضای کسب و کار به صورت یک نیاز مبرم و پیش‌نیاز کلیدی برای سوق دادن سرمایه‌های جامعه به سوی فعالیت‌های مولد درآمده است. گزارش فضای کسب و کار (موسوم به Doing Business ) بانک جهانی در سال ۲۰۱۱، رتبه کل سهولت کسب و کار ایران میان ۱۸۳ کشور مورد بررسی را ۱۲۹ برآورد کرده که دو پله بهبود نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. بررسی‌های اخیر مجمع جهانی اقتصاد (گزارش ۱۱-۲۰۱۰)‌، عملکرد ایران را در رتبه ۶۹ ام رقابت‌پذیری جهانی و رتبه هشتم خاورمیانه قرار داده است. علاوه بر آن، بر اساس نتایج یک نظرسنجی داخلی از ۱۹۰ تشکل‌ اقتصادی درباره مولفه‌های ۲۲گانه محیط کسب و کار در پاییز ۱۳۸۹، دریافت تسهیلات از بانک‌ها (فارغ از نرخ)، نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی، سهم بازار سرمایه در تامین مالی تولید و هزینه بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی به ترتیب در صدر مسائل مبتلابه تولیدکنندگان قرار داشته است. یادآور می‌شود چنانچه سیاست‌های پولی و اعتباری از استقلال عملیاتی کافی برخوردار ‌باشند، بانک مرکزی می‌تواند ساختار فعالیت نظام بانکی را به‌گونه‌ای تنظیم کند که گردش منابع نظام بانکی کفایت نیازهای خدماتی فعالین بخش واقعی اقتصاد را بنماید.


۲- پیش‌بینی اهم تحولات اقتصادی سال آتی بر اساس مجموعه تحلیل‌های مذکور، مهم‌ترین موضوع سیاستی برای سال آتی را باید در احتمال شتاب گرفتن نرخ تورم و محدودیت‌های موجود برای افزایش نرخ رشد اقتصادی خلاصه نمود. نرخ افزایش شاخص قیمت‌ مصرف‌کننده در پایان دی ماه ۱۳۹۰ (نرخ تورم) ‌به ۲۱ درصد رسید و همانگونه که انتظار می‌رفت، تغییرات نقطه به نقطه شاخص مذکور با افتی قابل توجه به ۲۰/۹ درصد کاهش یافت. بنابراین، درصورت عدم وجود عوامل جدید،‌ می‌شد انتظار داشت شاخص قیمت‌ها بخش قابل توجهی از فشار ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را پشت سرگذارد. بر اساس غالب پیش‌بینی‌ها، تورم جهانی و فضای بی‌ثبات اقتصادی، سیاسی و نهادی در غالب کشورها و حوزه‌های انتشار دهنده اسعار عمده، کنترل تورم ناشی از واردات را دشوار خواهد نمود،‌ آثار روانی ناشی از تحریم و دشوارتر شدن نقل و انتقال وجوه می‌تواند خود منشاء نگرانی‌های جدیدی باشد و بالاخره، نیازهای کمتر پاسخ یافته فضای کسب و کار به اصلاح زیرساخت‌ها، رویه‌ها و مقررات همچنان مانعی بر مسیر رشد تولید و شکوفا شدن پتانسیل‌های این حوزه عمل می‌کند. به لحاظ برنامه‌های سیاستی موجود برای سال آتی، اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را می‌توان مهم‌ترین اصلاح سیاستی و ساختاری دولت دانست. اگرچه جزئیات برنامه مذکور هم‌اکنون تعیین شده، لیکن با توجه به فرآیند معمول نهایی نمودن برنامه مذکور و احتمال برخی بازنگری‌ها در بردار قیمت‌ها، باید دید گام دوم در چه ابعادی به لحاظ حجم منابع ِآزاد شده و برنامه تخصیص آن میان اقشار برخوردار اجراخواهد شد. علاوه برآن، برخی دیگر از بخش‌های طرح تحول اقتصادی نیز بتدریج در حال نهایی شدن بوده و امید می‌رود دولت بتواند در سال آتی، گام‌های موثری برای بهبود خدمت‌رسانی در حوزه‌های تحت مدیریت خود به انجام برساند. بدیهی است حسب تقسیم کار صورت گرفته، دبیر محترم کارگروه طرح تحول اقتصادی جزئیات این طرح را به اطلاع عموم خواهند رساند. به لحاظ وظایف ذاتی بانک مرکزی، بخش عمده‌ای از مسیر اصلاح سیاستی طی دو ماهه گذشته و با ابلاغیه اخیر شورای پول و اعتبار، به انجام رسیده است. هم‌اکنون فضای رقابتی مناسبی میان نهادهای فعال در این حوزه برای جذب سپرده و تجهیز منابع پدید آمده است. بنابراین بانک مرکزی در سال آینده،‌ اهتمام بیشتری صرف بهبود ساختار و کیفیت خدمات مالی ارائه شده به اقتصاد خواهد کرد. ارتقای کیفیت نظارت بر نهادهای مالی، کنترل تخلف‌ها به ویژه در مورد موسسات فاقد مجوز از مقام پولی، افزایش دسترسی عموم به منابع بانکی و اصلاح و هماهنگ نمودن برخی رویه‌های ناصواب در تعدادی موسسات هم‌اکنون در دستور کار این نهاد قرار دارد. نظر به اهمیت خدمات بانکداری الکترونیک و استقبال فزاینده عموم از این پدیده، بانک مرکزی در تلاش است با ارائه ابزارهای جدید، گام‌های بهبودی قابل توجل توجهی نیز در این حوزه بردارد. سیاست ارزی کشور در قالب الزامات اسناد قانونی فرابخشی و مصوبه‌های شورای پول و اعتبار، همچنان مبتنی بر حفظ نظام نرخ ارز واحد و شفاف نمودن مصارف ارزی به منظور کنترل نوسانات و اجتناب از تلاطم بازار خواهد بود. در این راستا، امید می‌رود اتصال شبکه‌ اطلاعات تامین ارز بانک مرکزی به دیگر نهادهای درگیر در واردات، از برخی سوءاستفاده‌ها و بیش‌نمایی واردات جلوگیری نموده و تصویر منابع و مصارف ارزی کشور را حتی‌المقدور قابل اتکاء نماید.


۳- تمهیداتی برای مقابله با تحریم‌های اخیر دشواری دسترسی به منابع و امکانات اقتصاد جهانی موضوع جدیدی برای اقتصاد ایران نیست؛ ‌تا حدی که می‌توان ادعا نمود بخش‌های مختلف اقتصاد با این مشکلات خو گرفته‌اند. اقتصادی که ۳۰ سال سابقه اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه از سوی دشمنان را تحمل کرده، تبعاً مسیرهای خاصی برای تامین نیازها و بهبود بهره‌مندی خود از ظرفیت‌های بین‌المللی را تاکنون ایجاد کرده است. از این حیث، تحریم‌های جدید نه تنها موضوع جدیدی نیست،‌ بلکه حتی به دلیل وجود تهدیدهای آن،‌ دستگاه‌های اقتصادی طی زمان فرصت کافی برای تمهید راهکارهای مقابله موثر با محدودیت‌های جدید را داشته‌اند. بر اساس اطلاعات موجود، وزارت صنعت و معدن و تجارت طی سه سال گذشته برنامه‌های متعددی برای افزایش ذخایر استراتژیک اقلام خاص داشته است. بخش عمده‌ای از برنامه‌های مذکور، پیش از اجرای گام نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به اجرا درآمده که خوشبختانه به مدد مدیریت صحیح بازار، میزان موجودی انبارها در حدی است که حتی در صورت مواجهه با مشکلی غیرمنظره و یکباره نیز، اقتصاد بتواند تا ماه‌ها به معیشت معمول خود ادامه دهد. یکی از دغدغه‌های اقتصاد در سال‌های اخیر، نرخ مشارکت پایین شرکت‌های برتر بین‌المللی در پروژه‌های اکتشاف، استخراج و صنایع بالادستی حوزه انرژی بوده است. تهدید به تحریم‌ها سبب شد بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای گوناگون اعم از اوراق مشارکت ارزی و ریالی و حتی منابع خود، درصدد رفع این نقیصه برآید و این موضوع، یکی از افتخارات این بانک در سال‌های اخیر بوده است. با توجه به اینکه لبه تیز پیکان تحریم‌های جدید متوجه مراودات بانکی و بانک مرکزی است، باید تاکید نمود بانک مرکزی طی سال‌های اخیر تلاش نموده بخش عمده‌ای از دارایی‌های خارجی خود را به داخل اقتصاد انتقال دهد و یا صرف سرمایه‌گذاری‌های مولد و ارزشمند نماید. علاوه برآن، کارشناسان خبره این بانک به اقتضای تشدید مشکلات دسترسی به منابع مالی و کانال‌های بین‌المللی انتقال وجوه، تلاش نموده‌اند مسیرهای جدیدی برای انجام امور اقتصاد کشور تعبیه کنند که در صورت لزوم، می‌تواند گره‌گشا باشد.

منبع: خبرانلاین





جـــرس: 
به گزارش منابع خبری، امروز دوشنبه هفتم فروردین ماه، سعید حجاریان برای ملاقات با عیسی سحرخیز و محسن امین زاده به مرکز قلب تهران مراجعه کرده بود، که نه تنها به وی اجازه عیادت داده نشد، بلکه خود وی توسط ماموران مورد بازخواست قرار گرفت.
عیسی سحرخیز و محسن امین زاده، دو زندانی سیاسی محبوس در زندانهای گوهردشت و اوین، از چند هفته قبل به دلیل وخامت اوضاع جسمانی، به بیمارستان منتقل شده اند.
  بنا به گزارش های رسیده به جرس، سعید حجاریان بعد از اطلاع از بستری بودی سعید رضوی فقیه در همان مرکز از وی عیادت کرد.
بنا به گزارش ها، سعید رضوی فقیه، فعال سابق دانشجویی ، اوایل فروردین سکته قلبی کرده و هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه مرکز قلب شریعتی بستری است.
گزارش مذکور می افزاید سکته وی شدید بوده و بعد از سه روز مداوا هنوز از بخش مراقبتهای ویژه خارج نشده است .





جـــرس: به گزارش منابع خبری، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، که قرار است فردا بعنوان اولین میهمان خارجی سال ۹۱ به ایران سفر کند، حامل پیام و برنامه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تهران خواهد بود.
به گزارش خبرآنلاین، نخست وزیر ترکیه نهم و دهم فروردین ماه به ایران سفر می کند و این سفر وی، بلافاصله پس از شرکت در اجلاس بین المللی امنیت هسته‌ای که در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شده، می باشد.
بر اساس این گزارش، اجلاس بین المللی امنیت هسته‌ای بیست و ششم و بیست و هفتم مارس (هفتم و هشتم فروردین) در سئول با حضور ۴۵ کشور برگزار می شود.
اردوغان در این سفر که داوود اغلو وزیر امور خارجه و تانر ییلدز وزیر انرژی ترکیه او را همراهی می کنند با باراک اوباما رئیس جمهور امریکا ملاقات خواهد کرد.
بنا بر اخباری که رسانه های ترکیه منتشر کرده اند، او در حاشیه اجلاس سئول با باراک اوباما درباره ایران و سوریه گفت‌وگو خواهد کرد.
اوباما علاوه بر این ملاقات قرار است تا با روسای جمهور چین و روسیه نیز دیدار و درباره موضوع ایران با آنها رایزنی کند.
در همین حال رئیس جمهوری آمریکا امروز در سخنانی با اشاره به لزوم کاهش تسلیحات اتمی موجود در جهان از امکان حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ، باراک اوباما که در دانشکده مطالعات خارجی هانکوک کره سخن می گفت، اظهار داشت: معتقدم که آمریکا برای کاهش زرادخانه اتمی خود تعهد اخلاقی دارد و باید کاهش زرادخانه های اتمی موجود در جهان را نیز رهبری کند.
اوباما در ادامه گفت : من به عنوان رئیس جمهور تنها کشوری که از تسلیحات اتمی استفاده کرده اعلام می کنم که همواره در فکر کاهش تسلیحات اتمی ایالات متحده هستم .
وی در ادامه به دیدار خود با دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه در ماه می اشاره کرد و اظهار داشت : وقتی که با مدودف دیدار کردم نه تنها درباره کاهش تسلیحات اتمی استراتژیک مسکو و واشنگتن، بلکه درباره کاهش سلاح های تاکتیکی دو کشور که هم اکنون در انبارها وجود دارند نیز صحبت کردم.
رئیس جمهور آمریکا افزود : چنین اقدامی تا پیش از این انجام نشده بود و چنین اقدامی می تواند بر روی سیاستهای رقیبان که فکر می کنند کاهش بودجه نظامی ضعیف شدن آنها را دربردارد، تاثیر گذار خواهد بود.
گفتنی است، درز گفتگوی خصوصی باراک اوباما و دیمتری مدودف روسای جمهور آمریکا و روسیه در جریان کنفرانس امنیت هسته ای در سئول پایتخت کره جنوبی، توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است.
اوباما در این گفتگو به همتای روس خود گفته بود که حاضر است بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، در زمینه موضوعات مورد اختلاف طرفین همچون سپر دفاع موشکی انعطاف بیشتری به خرج دهد.





 جرس: حمزه کرمی که برای عید نوروز به مرخصی آمده بود، روز گذشته به اوین بازگشت.
به گزارش کلمه، کرمی که بیش از ۹۶۰ روز است در زندان بسر می برد، آخرین روز سال گذشته پس از آنکه بدنبال بیماری در بیمارستان بستری شده بود، برای عید نوروز از یک مرخصی یک هفته ای برخوردار شد.
حمزه کرمی مدیرمسئول وب‌سایت جمهوریت بدنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و در دادگاه بدوی به ۱۶ سال محکوم گردید. این حکم در دادگاه تجدید نظر به یازده سال کاهش یافت.
کرمی در ۲۲ اردیبهشت ماه ۸۹ با تودیع وثیقه به مرخصی آمد و در ۲۸ اردیبهشت ماه به زندان اوین بازگردانده شد. در تاریخ ۳۰ خرداد ماه گزارش شد با وجود بیماری قلبی کرمی و نیاز وی به مداوا، با درخواست مرخصی او موافقت نشده است. وی تا کنون تنها ۵ روز از مرخصی استفاده کرده است. حمزه کرمی در تاریخ ۱۲ تیرماه ۸۹ به دلیل اختلالات قلبی و تنفس در بهداری زندان اوین بستری شد.
کرمی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴، فرماندار ورامین و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰، مدیرکل سیاسی دفتر رئیس جمهوری در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بود. او هم چنین شش سال از فرماندهان جنگ ایران و عراق و رئیس ستاد سپاه پاسداران استان تهران بوده است.
او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴مسئول ستاد مطبوعات آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و در انتخابات ریاست جمهوری ایران ۸۸، مدیریت وبسایت جمهوریت را بر عهده داشت.
او درباره دوران زندانش می گوید: “مرا انواع شکنجه کردند از جمله بیش از بیست بار سرم را در کاسه توالت فرنگی پر از کثافت کردند و می خواستند که آنچه را آنها می گویند اعتراف کنم! هرگاه فریاد “یا زهرا” سر می دادم، به آن حضرت جسارت می کردند! وقتی می گفتم: “یا الله”، می گفتند: خدایت امروز ماییم که هرکاری بخواهیم با تو می کنیم.” او همچنین در نامه ایی به آیت الله خامنه ای به بیان شکنجه های روحی و جسمی در زندان پرداخته و خواستار تشکیل یک دادگاه غیرسیاسی برای رسیدگی به اتهاماتش شده است. کرمی در این نامه به فشار و شکنجه برای اخذ اعتراف به رابطه با نوامیس و خویشاوندان رهبران جنبش سبز اشاره می کند. طبق گفته کرمی، یکی از اموری که بازجویان از کرمی می خواستند اعتراف بگیرند، اقرار به روابط نامشروع با یکی از بستگان طراز اول رهبران جنبش سبز و دو نفر از بستگان طراز اول یکی از مقامات عالیه بی بصیرت بوده است. کرمی بارها امتناع می کند، تا اینکه در بار بیستمی که سر او را در توالت فرنگی پر از نجاست فرو می کنند و با احساس خفگی به اعتراف به خواست بازجویان تن می دهد و آنچه را می خواستند می نویسد و امضا می کند. از دیگر موارد اعتراف تحت شکنجه کرمی اختلاس و فساد مالی مهدی هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی بوده است.





 جـــرس:  محسن میردامادی و فیض الله عرب سرخی فعالان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین ساعتی پیش و پس از اعزام به مرخصی، به خواست خود به زندان اوین بازگشتند.
به گزارش کلمه، عصر روز دوشنبه به محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت و فیض الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، اطلاع داده می شود که قرار است به بند دوالف سپاه منتقل شوند.
بر اساس این گزارش ساعت ۹ شب دوشنبه، زمانی که این دو زندانی سیاسی با مامور زندان همراه می شوند، متوجه می شوند که به جای بند دوالف به خارج از زندان و در واقع، به مرخصی ده ساعته، اعزام شده اند.
به گفته ی مامور زندان و به دستور دادستانی، بنا بوده این دو زندانی سیاسی “تحت الحفظ” شب تا صبح را نزد خانواده خود بگذرانند که با وساطت و ضمانت سپاه، شرط “تحت الحفظی” این دستور برداشته شده است.
به گفته ی خانواده فیض الله عرب سرخی وی پس از اطلاع از این موضوع سریعا از مقابل زندان به داخل بازگشته و این مرخصی را رد کرده است.
همچنین محسن میردامادی که مقابل درب منزل از این موضوع با خبر شده نیز با اعلام این نکته که اگر قرار است به مرخصی بیاید لازم است به دیدار مادر بیمارش در اصفهان برود، این مرخصی را رد کرده و شبانه به زندان اوین بازگشته است.
بر اساس همین گزارش وی پس از اطلاع از این شکل تحقیر آمیز اعزام به مرخصی نوروزی آن هم شبانه و به مدت ده ساعت در نیمه ی تعطیلات نوروز، ساعت ۱۲ شب به همراه خانواده و جمعی از دوستان به زندان اوین مراجعه کرده و به همراه مامور بند دوالف به داخل زندان اوین بازگشته است.
تا لحظه تنظیم خبر از مکان انتقال محسن میردامادی خبری در دست نیست.
نوروز امسال نیز مانند دو سال قبل زندانیان سیاسی بر خلاف زندانیان دیگر و حقوق قانونی شان نتوانستند به مرخصی نوروزی بیایند و تنها تعداد معدودی از آنها شب عید به مرخصی های چند روزه آمدند.
لازم به ذکر است که هنوز تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندان اوین، رجایی شهر کرج، کارون اهواز، بهبهان و دیگر زندان های کشور همچنان ممنوع از مرخصی هستند و برخی از این زندانیان طی بیش از دوسال و نیم گذشته حتی یک روز نیز به مرخصی نیامده اند.
محرومیت روزنامه نگاران دربند از مرخصی
همزمان گزارش های حاکی از آن است که روزنامه نگاران زندانی ایران نوروز امسال به صورت دسته جمعی از مرخصی محروم شده اند و تعدادی از روزنامه نگاران نظیر عیسی سحرخیز نیز در بیمارستان در حال درمان هستند.
به گزارش ندای سبز آزادی، احمد زید آبادی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران روزنامه نگار ایرانی که از خرداد ۸۸ در زندان به سر می برد سومین نوروز خود را بدون مرخصی در زندان می گذراند. او درمدت سه سال گذشته تنها توانسته از یک مرخصی ۴۸ ساعته بهره مند شود.
مسعود باستانی روزنامه نگار زندانی درزندان رجایی شهر کرج نیز با گذشت بیش از دو سال و نیم از بازداشتش همچنان از مرخصی محروم است.
همچنین، علی ملیحی دیگر روزنامه نگار زندانی نیز مانند احمد زیدآبادی سومین نوروز خود را در زندان می گذراند. علی ملیحی نیز که از بهمن ۸۸ دستگیر شده است در مدت دو سال گذشته تنها یک بار از مرخصی استفاده کرده است.
احمدرضا یوسفی معاون فنی و دبیر بین الملل سابق خبرگزاری ایسنا نیز دومین نوروز خود را درزندان سپری می کند.
همچنین علیرضا بهشتی شیرازی و علیرضا رجایی که در سال ۸۸ بازداشت شده بودند امسال دوباره به زندان برده شدند و نوروز خود را درزندان سپری می کند.
فرشاد قربانپور و نازنین خسروانی نیز امسال اولین نوروز خود را در زندان اوین تجربه کردند.
بهمن احمدی امویی که در نوروز ۸۹ به مرخصی نوروزی آمد و در بهار همان سال به زندان بازگردانده شد نیز پس از بازگردانده شدن به زندان از مرخصی محروم بوده است.







جـــرس: دادستان دادگاه امنیت ملی مصر اعلام کرد که جمهوری اسلامی با یارگیری در مصر، در صدد انفجار کشتی های اسرائیلی به هنگام عبور از آبراه سوئز بوده است.
به گزارش «بازتاب»، به نقل از روزنامه الاهرام، دادستان دادگاه امنیت ملی مصر در کیفرخواستی که علیه دو شهروند مصری تنظیم کرده است، آن ها را به تلاش برای اجرای مأموریتی از سوی ایران برای ضربه زدن به کشتی های اسرائیلی در آبراه سوئز متهم کرده است.
به ادعای الاهرام، دو شهروند مصری که به ایران قول همکاری داده بودند، سلیمان رازق عبدالرازق و سلامه احمد سلامه نام دارند.
بنا بر این گزارش، دادستان این دادگاه مدعی است که این دو مصری "دستوراتی از عوامل جمهوری اسلامی دریافت کردند و حتی به آنها پیشنهاد شد که مبلغ پنجاه میلیون لیره مصری (معادل حدود هشتصد هزار دلار آمریکا) را برای تأمین هزینه انفجار در کشتی اسرائیلی، در اختیار آنها قرار دهد."
به نوشته الاهرام، کار اصلی انفجار به فرد دیگری به نام محمد ذکری محول شده بود.
در همین حال، الاهرام نوشته است که دو متهم دستگیرشده که مورد بازجویی سازمان اطلاعات و امنیت مصر قرار گرفته اند، اتهامات وارده را رد می کنند.




دیدار میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با خانواده در آغاز سال نو

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در آغاز سال جدید توانستند با دختران خود دیدار کنند.
به گزارش کلمه، در این دیدار که در روزهای آغازین سال نو و با حضور مداوم ماموران امنیتی انجام شد، دختران میرحسین و رهنورد توانستند تنها به مدت سه ساعت و نیم با پدر و مادر خود همنشین و همصحبت باشند.
بر اساس این خبر، حال جسمی و روحیه این دو همراه جنبش سبز خوب گزارش شده است.
دختران موسوی و رهنورد دو هفته قبل از آغاز سال ۱۳۹۱ نیز پس از مدتها محدودیت و قطع دیدارها و برای دومین بار در طول یک سال بازداشت پدر و مادرشان توانسته بودند با آنها دیدار حضوری داشته باشند.
مهندس موسوی در آن دیدار ضمن توصیه همگان به صبر و گذشت برای خدا، تاکید کرده بود که در راه حق صبر و گذشت هر دو با هم مهمند.
دکتر رهنورد نیز در پاسخ به ابراز نگرانی فرزندانش، از آنها خواسته بود دعا کنند که پدر و مادرشان مصداق این آیه باشند: “إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة ألا تخافوا ولا تحزنوا وأبشروا بالجنة التی کنتم توعدون”.
چند روز قبل و همزمان با عید نوروز، به خانواده حجت الاسلام کروبی نیز اجازه داده شده بود ۱۲ ساعت بدون حضور ماموران با ایشان دیدار داشته باشند. در آن دیدار، وی پس از آنکه در جریان مهمترین رویدادهای کشور قرار گرفته بود، گفته بود: به دلیل اینکه به کارم، راهم و مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده ام ایمان دارم؛ احساس خستگی و ناامیدی ندارم و هیچ موقع در زندگی به این اندازه از خداوند شاکر و شکرگزار وی نبودم، و امید کامل دارم به نتیجه دادن این حرکت و مسیر. البته هر چه هزینه بیشتر داده شود، بعدها قدر این دستاورد را بیشتر خواهیم دانست و این هزینه ها باعث می شود همه ما سعی کنیم به حفظ آن.





تقی رحمانی: ما می‌توانیم به‌جای معیارها روی مصداق‌ها توافق کنیم

تقی رحمانی ایران را "کشور حوادث و موقعیت‌ها" می‌داند. به عقیده وی لازم است "به جای معیارها درباره مصداق‌ها" مذاکره شود. در چارچوب حفظ وحدت ملی همه باید از "کلی‌گرایی‌های آرمان‌گرایانه" پرهیز کنند.
تقی رحمانی روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و عضو شورای فعالان ملی مذهبی است. وی که ۱۴ سال از عمر خود را در زندان‌های جمهوری اسلامی سپری کرده، به تازگی از کشور خارج شده و در حال حاضر در پاریس به سر می‌برد.
رحمانی در روزهای گذشته در نوشته‌ای با عنوان «چرا آمدم، چرا رفتم؟»، دلایل خروج خود از ایران را تشریح کرده و نوشته که نیروهای امنیتی بارها به وی گفته‌اند: «ملی – مذهبی نباید فعالیت کند، تو نباید مصاحبه کنی، مقاله بنویسی و موضع سیاسی بگیری.»
فعالان ملی – مذهبی در طول سال‌های گذشته و به خصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تحت فشار شدید قرار گرفتند. شمار زیادی از آنها در این مدت بازداشت و به حبس محکوم شدند و عده دیگری نیز مجبور به خروج از کشور شدند.
همسر وی نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس "کانون مدافعان حقوق بشر" که در حال حاضر در ایران به سر می‌برد، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.
متن مصاحبه "دویچه وله فارسی" با تقی رحمانی در زیر می‌آید:
آقای رحمانی، به عنوان یکی از فعالان ملی‌ـ مذهبی که به تازگی از ایران خارج شده‌، وضعیت ملی‌‌ـ مذهبی‌‌‌‌ها را در ایران چه طور ارزیابی می‌کنید؟ آیا امکان ادامه‌ی فعالیت برای ملی‌ـ مذهبی‌‌ها وجود دارد؟
این که امکانش وجود دارد، در حال حاضر نهادهای امنیتی همه‌ی فعالیت گروههای سیاسی شناخته‌شده و نهادهای مدنی را تقریباً متوقف کرده‌اند. دیگر اجاز‌ه‌ی فعالیت حتی جنینی هم تا حدود زیادی داده نمی‌شود. مثل جبهه‌ی مشارکت، مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه‌ ملی، نهضت آزادی، ملی ‌‌‌ـ مذهبی و نهادهای مدنی مثل کانون صنفی معلمان ایران، خانه‌ی سینما و... فعلاً هدف و سیاست اطلاعات سپاه از بین بردن کامل این‌هاست. وزارت اطلاعات به بعضی‌هاشان می‌گوید هیچ کاری فعلاً نکنید. این تقریباً شامل تمام گروههای سیاسی و نهادهای مدنی در ایران می‌شود و ملی‌‌ـ مذهبی‌ها هم بخشی از همین جریان سیاسی‌اند و با ارتباطات مدنی خودشان تحت فشارند.
برنامه‌ی ملی‌ـ مذهبی‌ها برای ادامه‌ی فعالیت سیاسی در خارج از ایران چیست و به طور مشخص برای همکاری با سایر فعالان سیاسی خارج از کشور برنامه‌ی مشخصی دارند یا خیر؟
ملی‌‌ـ مذهبی‌ها جریانی‌ست طرفدار دموکراسی‌خواهی. این ویژگی دموکراسی‌خواهی می‌تواند ما را با دو جریان عمده‌ی دیگر وارد گفتگو کند. یکی جریانی که معتقد به اصلاحات است و اصلاحات را یک مقداری عمیق‌تر می‌خواهد و اصلاح‌طلبان قلمداد می‌شوند. دیگری جریانی‌ست که اساساً بیرون از حاکمیت که نوع مدل حکومت برایش گاهی مهم‌تر از این است که محتوای حکومت چیست. ما یک جریان دموکراسی‌خواهی هستیم. برای ما مهم این است که آزادی به دست آوریم و آزادی بیان و حق تجمع و دولت غیرمتمرکزی داشته باشیم که بتواند حقوق اقوام را لحاظ کند، حقوق اصناف را لحاظ کند و ...
به نظر من گفتمان ملی‌ـ مذهبی می‌تواند در کنار گفتمان‌های دموکراتیک قرار گیرد. شاید بتوان یک موج همگرایی بر محور دموکراسی‌خواهی راه انداخت و نوعی پارادیم جدید ایجاد کرد. یعنی به‌جای این که ما به عناوین مثلاً توجه کنیم، جمهوری دموکراتیک خلق، جمهوری دموکراتیک، جمهوری لیبرال، به محتوای آن حکومت نگاه کنیم. آیا آن حکومت این پنج شش اصل شناخته شده و اصول حقوق بشر و در عین حال همگرایی ملی را رعایت می‌کند؟ این اصل خیلی مهمی‌ست. مثلاً آیا حقوق اقوام ایرانی را در قالب دموکراسی ملی رعایت می‌کند، یا حقوق زنان را؟
به نظر من ملی‌‌‌ـ مذهبی در این مورد سابقه‌ای دارد، سابقه‌ای که قابل دفاع است. در عین حال ممکن است به آن نقد هم وارد باشد. این چیزی‌ست که باید در داخل و خارج آزمود و به دنبالش بود. نیاز جامعه‌ی ما به نظر من دموکراسی ملی‌است، یعنی بردن جامعه به سوی دموکراسی. به یک مسئله هم باید توجه کنیم. توان تاکتیکی و واقعی آن اقشار اجتماعی که مخاطب ما در جامعه‌ی ایران هستند خیلی مهم است. یعنی این‌ها چه قدر توان دارند. این به میل روحیه ما نیست، بلکه به توان آن اقشاری است که ما می‌خواهیم با آنها دموکراسی را در جامعه تعمیق دهیم.
آقای رحمانی، به تازگی مطلبی به قلم شما درباره‌ی خروج‌تان از ایران منتشر شده. می‌خواستم بدانم اهمیت نوشتن این مطلب در چه بوده و اساساً شما چرا این مطلب را نوشته‌اید؟
ببینید، من آدمی هستم که به نوعی پس از ۵۲ سال سن، هفت خوان رستم‌های متفاوتی را در زندگی سیاسی‌ و فردی خودم داشته‌ام. با افراد متفاوت از نسل‌های گوناگون، پیر و جوان و پیرتر از خودم و جوان‌تر از خودم مواجه بودم. ولی خروجم واقعاً همان طور که نوشتم مخالف و موافق زیادی داشت. خیلی‌ها را هم دیگر نتوانستم ببینم. من احساس کردم به آنهایی که من را می‌شناسند، باید توضیحی بدهم. این توضیح شاید عده‌ای را قانع کند و شاید عده‌ای را قانع نکند. در عین حال احساس می‌کنم این احساس هزاران هزار نفری‌ست که وقتی از مرز ایران خارج می‌شوند، این حالت به آنها دست می‌دهد.
به نظر من ما دو جور تبعید می‌شویم. یکی این که از کشور خود تبعید می‌شویم و دیگری این که وارد حوزه‌ی تمدنی می‌شویم که با ما متفاوت است. برای نمونه یک مبارز اسپانیایی که در دوره‌ی فرانکو به فرانسه آمد، از حوزه‌ی تمدنی خودش خارج نشد. ما از حوزه‌ی تمدنی‌ـ فرهنگی خودمان هم خارج می‌شویم و این بسیار سخت است و برای ما خطر بزرگی‌ست. چون ما باید بتوانیم با حوزه‌ی تمدنی خودمان ارتباط داشته باشیم تا بتوانیم تحولی ایجاد کنیم. و این آمدن به اروپا برای یک ایرانی یا یک خاورمیانه‌ای امر چندان ساده‌ای نیست.
اگر بخواهیم به کنه ماجرا برویم، اگر تبعیدی بخواهد در این دنیای مدرن زندگی جدیدی شروع کند، یک بحث دیگری‌ست و حق‌اش هم هست. ولی اگر بخواهد به داخل کشور خودش نگاه کند، باید خیلی نکات را هم رعایت کند و این آمدن شرح حال من نبود. هزاران هزار نفر هم چنین تجربه‌ای را داشته‌اند. منتهی من دوست داشتم این را توضیح دهم.
بنابراین یک اقدام فردی بود و حاوی هیچ پیام سیاسی خاصی نبود؟
این تقریباً یک توضیح فردی بود، ولی احساس می‌کنم گاهی این توضیحات فردی هم زبان مشترک پیدا می‌کند. چون به عبارتی این درد دل همه است. تجربه‌ی هر کس می‌تواند منحصر به فرد باشد، منتهی این اصول مشترکی دارد که می‌تواند یک حس همگرایی یا همدلی ایجاد کند. خلاصه انسانها به همدلی هم نیاز دارند. چون سیاست در عین حال که امری بسیار مربوط به قدرت است، در میان نیروهای دموکراسی‌خواه باید یک امر اخلاقی و یک پیوند عاطفی هم ایجاد کند.
من احساس داشتم که مخاطبان من که مخالف یا موافق رفتن من بودند، باید این را می‌خواندند و نظرشان را می‌دادند. به این خاطر ایمیلم را هم نوشتم که هر کس نظر دهد، گوش می‌کنم و اتفاقاً مقدار قابل توجهی هم ایمیل دریافت کردم حاوی نظرات متفاوت.
در مطلب‌تان نوشته‌اید که مطمئن‌هستید ایران آبستن حوادث جدیدی است که می‌تواند برای دموکراسی‌خواهی مغتنم باشد، اما مطمئن نیستید که جامعه بتواند از این واقعیت‌های جدید استفاده‌ی مفید کند. اگر ممکن است توضیح بیشتری دهید. منظورتان دقیقاً چه بوده با نوشتن این جمله؟
ایران کشور حوادث و موقعیت‌هاست. سال ۱۳۸۸ همه را غافلگیر کرد. فقط حاکمیت غافلگیر نشد. حتی آنهایی که بستر تحول بودند، غافلگیر شدند. جامعه مدنی ایران وجود داشت، ولی نهادهای مدنی‌اش ضعیف بود. احزاب سیاسی هنوز نتوانسته‌اند با جامعه مدنی رابطه برقرار کنند. مطمئن باشید ایران به خاطر مشکل مدیریت، به خاطر فشارهای جهانی و به خاطر تفاوت دیدگاه و پسند اقشار تحصیلکرده‌ی جامعه با نظرات حاکمیت، در معرض تحولات است.
این تحولات را ما هر دهسال، دوازده سال در ایران دیده‌ایم. ولی در باره روند و راستای آن مطمئن نیستیم. من یک مثالی دارم که در انتخابات مجلس ششم هم به اصلاح‌طلب‌ها گفتم. در ایران همه همدیگر را غافلگیر می‌کنند و این برای دموکراسی اصلاً خوب نیست. یک سری بحث‌هایی در ارتباط با جامعه مدنی ایران باید صورت گیرد. احزاب سیاسی هم باید سعی کنند با جامعه مدنی ارتباط برقرار کنند. باید این بحث‌ها صورت گیرد که اگر روزی فضایی متحول و ملتهب شد، برایش یک گفتمان به سود دموکراسی وجود داشته باشد. این است که می‌گویم گفتمان جامعه‌ی ما می‌تواند دموکراسی‌خواهی باشد.
ما می‌توانیم به‌جای معیارها روی مصداق‌ها توافق کنیم. معیارهای کلی حکومت دموکراتیک و امثال آن، می‌تواند اصلا دموکراتیک نباشد. جمهوری شوراها می‌تواند شورایی نباشد. جمهوری سکولار می‌تواند سکولار نباشد، جمهوری اسلامی می‌تواند اسلامی نباشد. ولی اگر تعریف‌ها دقیق شود، و پیمان‌ها بر اساس آنها بسته شود، یعنی بر اساس همان اصول مشخصی که درباره‌ی آزادی هست، اعلامیه جهانی حقوق بشر هست، ایدئولوژی‌های گوناگون که باور به آن دارند، آن‌ها مصداقی تعریف شود. آیا ما به آزادی بیان و آزادی بعد از آن قائل هستیم و این را برای همه ایرانی‌ها می‌دانیم؟ آیا ما همه اقوام ایرانی را ایرانی می‌دانیم؟ آیا بر برابری حقوق زن و مرد پافشاری می‌کنیم؟
این‌ها چیزهایی‌ست که ما می‌توانیم حول آنها وارد دور جدیدی از گفتگوی سیاسی شویم. نظر من این است که می‌شود این بحث‌ها را کرد و از آن کلی‌گرایی‌های آرمان‌گرایانه که ما را معمولاً همه را ازهم دور می‌کند و به جبهه‌های مختلفی تقسیم می‌کند و مفهوم ایران را هم تقریباً منتفی می‌کند کنار بگذاریم. چون به فرض من ایران را سوسیالیست می‌خواهم، یکی ایران را دموکراتیک می‌خواهد، یکی ایران را لیبرال می‌خواهد، یکی ایران را بدون ملاحظه اقوام می‌خواهد. ولی وقتی قبول کنیم ایرانی وجود دارد، در آن چارچوب ایران باید توافق صورت گیرد و این که همه ایرانی‌اند، خیلی چیزها به نظر من حل می‌شود. منتهی این نیاز به گفتگوی دقیق دارد.










۶۳ هزار تن شکر برزیلی ایران را در اقیانوس هند ربودند

یک کشتى حامل ۶۳ هزار تن شکر که از برزیل راهى ایران بود، روز دوشنبه در اقیانوس هند ربوده شد.
رویترز گزارش داد: یک کشتى حامل ۶۳ هزار تن شکر که از برزیل راهى ایران بود، روز دوشنبه در اقیانوس هند ربوده شد.
کشتی اِگلانتین، ۲۳ سرنشین داشته و به احتمال زیاد توسط دزدان دریایی سومالی تبار ربوده شده است.
هرچند در گذشته، کشتی های زیادی در نزدیکی خلیج عدن گرفتار دزدان دریایی سومالی شده اند، اما تا به حال سابقه نداشته که راهزنان بتوانند در این فاصله دور، عملیات خود را انجام دهند.
هرچند کشتی های زیادی در نزدیکی خلیج عدن گرفتار دزدان دریایی سومالی در گذشته شده اند، اما این گزارش می گوید تا به حال سابقه نداشته که در این فاصله دور، راهزنان بتوانند عملیات خود را انجام دهند.
این گزارش همچنین می گوید کشتی هایی از ناتو، اتحادیه اروپا و حتی نیروهایی دریایی ایران در اقیانوس هند برای مقابله با راهزنان به گشتزنی مشغول هستند اما امکان این که بتوان به طور کامل امنیت خطوط کشتیرانی را حفظ کرد، وجود ندارد.
به گزارش رادیو فردا، یک سخنگوی مرکز حفظ و امنیت خطوط دریایی ناتو به رویترز گفت: «اگر احتمال حمله دزدان دریایی سومالی درست باشد، این بار خیلی دورتر از محلی که به طور معمول عملیات دارند، حمله کرده اند.» آمریکا هم می گوید کشتی یاد شده تحت قرارداد با سازمان کشتیرانی ایران در حال حرکت بوده است. آمریکا سازمان کشتیرانی را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.
سازمان بین المللی شکر در گزارشی برآورد کرده ایران در سال گذشته میلادی ۲۰۱۱ و سال جاری میلادی ۲۰۱۲، نیاز به واردات نزدیک به ۱.۶ میلیون تن شکر دارد. تحریم های مالی اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا، پرداخت پول برای خرید از خارج از کشور را دشوار کرده است.
این گزارش می گوید کشتی اگلانتین که از برزیل راهی ایران بود، حامل ۶۳ هزار تن شکر بوده است. برزیل یکی از بزرگترین صادرکنندگان شکر در جهان است.
دزدان دریایی سومالی منطقه خلیج عدن را به یکی از خطرناکترین مناطق گذرگاه آبی جهان تبدیل کرده اند. شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ای، مجوز حمله به دزدان دریایی را صادر کرده است.




نامه سیامک قادری به همسرش: تشت رسوایی اشغال گران معابد، روزی از آسمان خواهد افتاد

سیامک قادری روزنامه نگار محبوس در بند ۳۵۰ اوین با یادداشتی خطاب به همسرش درباره ی انتخابات نمایشی مجلس در اسفند ماه نوشته است: باور نکن در غیاب ناظران بی طرف، رسانه های آزاد و احزاب قدرتمند، این اعلام ها و درصد های مشارکت را. باور نکن ادعاهای حاکمیتی وحشت زده را که منتقدانش را پشت میله های زندان می پسندند و آنان را به حبس و حصر غیر قانونی محکوم می کند. در عین حال گزافه حمایت و مشارکت ۶۴ درصدی در انتخابات را دارد.
به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی در ادامه با بیان اینکه “تردید ها و تفاوت ها در رفتار همراهان راه آزادی و دموکراسی، لازمه حیات و بالندگی این جنبش است.” تاکید کرده است: برگ های رای تا پیش از آن خیانت بزرگ، مفهومی مقدس داشت و صندوق رای مفهوم امانت را متبادر به ذهن میکرد. مفهوم تقلب بر دامن صندوق رای یک خیانت بود و گذر از صندوق رای معنایی جز باز شدن مسیر برخوردهای خشونت بار نداشت و امروز به تو حق می دهم که رقص و پایکوبی خائنان بر گرد این حرم از مفهوم تهی گشته را شرک و خیانت بدانی و از دریافت راز رفتار متفاوت برخی همراهان بر گرد این صندوق درمانی.
این روزنامه نگار مرداد ماه سال ۸۹ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
یکی از اتهامات اصلی این روزنامه نگار اداره کردن وبلاگ” ایرنای ما “بوده است . وبلاگی که او در آن به برخی عملکردها و اقدامات مسوولان خبرگزاری دولتی ایرنا انتقاد کرده و همچنین درباره جنبش سبز و رهبرانش مطالبی را در این وبلاگ نوشته بود.
خبرگزاری ایرنا شاکی اصلی پرونده آقای قادری بود، او همچنین بعد از ۱۸ سال کار دراین خبرگزاری از آن اخراج و راهی زندان اوین شد.
متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:
محبوبم
قریب به دو سال از جدایی مان می گذرد، ۲ سالی که ۲ نوروز را شامل می شود و در طول این دو سال طولانی، تنها و تنها دو بار آنسان دیدمت که گویی غم همه عالم بر شانه های مظلومت سنگینی می کند، گویی که دنیا به آخر رسیده است و دستی نابکار که ما را از هم جدا ساخته، نمی گذارد تا در این لحظات احساس بی پناهی، یاور یکدیگر باشیم.
یک بار به اولین دیدارمان پس از ۳۳ روز انفرادی و بی خبری باز می گردید، دلهره و وحشت از بی خبری در چشمان تو و فرزند دلبندم موج می زد و چشمان ژاله بار شما چه زیبا تلاش داشت تا سیل اشک را سدی باشد که پشت میله های سخت و سرد بازداشتگاه ۲۴۰، حدای ناکرده، مددی به شکنندگان اراده آزادی خواهان نرساند.
پس از آن تجربه سخت خودداری که به اولین ملاقات در اوین باز می گشت، پایداری تو و علی و حمایت های روحی شما بود که در آن دوران طولانی ۹ ماهه اسارت در بند ۲۰۹ و ۲۴۰ گذشت زمان را در آن جغرافیا آسان می ساخت.
از آن زمان گویی سالها گذشته است و دیروز که دیگر بار، با روحی غمزده و چشمانی بارانی از مشلات روزمره گفتی و از بهانه علی که با حسرت به همراهی هم سن و سالان خود با پدران و مادرانشان در خرید عید می نگرد، گویی باز غم عالم را بر شانه هایت بار کرده بودی. گفتی «مشارکت ۶۴ درصدی در انتخابات» نومیدت کرده و گفتی شاید این پایداری ها و مقاومت ها پشت میله ها ی زندان فایده ای نداشته باشد. گفتی شاید این همه درد و رنج همسران و فرزندان زندانیان ره به جایی نبرد و پشت این گفته ها، هزاران ناگفته دیگر از چشمان اشک بارت دریافتم.
همسر عزیزم
باور نکن در غیاب ناظران بی طرف، رسانه های آزاد و احزاب قدرتمند، این اعلام ها و درصد های مشارکت را. باور نکن ادعاهای حاکمیتی وحشت زده را که منتقدانش را پشت میله های زندان می پسندند و آنان را به حبس و حصر غیر قانونی محکوم می کند. در عین حال گزافه حمایت و مشارکت ۶۴ درصدی در انتخابات را دارد.
شاید نومیدی ات از کسانی باشد که به اعتقادی «بسیاری» در میانه راه به گونه ای دیگر و دور از انتظار عمل کردند!
جان من!
این تردید ها و این تفاوت ها در رفتار همراهان راه آزادی و دموکراسی، لازمه حیات و بالندگی این جنبش است.
دورانی که من و تو و علی و هزاران مثل من و تویی در متن آن زندگی می کنیم، ناگزیر دوران تصمیم سازی یک نفر و فرمانبرداری دیگران نیست. مردان و زنان این جنبش و حرکت در مبنای تحلیل و صلاحدید خود حرکت می کنند و لزوما شکل ماهیت هر کس در این راه، همسان و هم شکل نباید باشد و نخواهد بود.
این تنها رفتارها و کنش ها درون حرکت عظیم جنبش سبز است که در طول نزدیک به ۳ سال گذشته، آن را به رغم تمام فشارها، رنج ها و تحلیل ها، حبس ها و حصر ها، زنده و پوینده نگاه داشته است.
این روح متنوع و پیش بینی ناپذیر، همان گوهر غیر قابل تصاحب و کنترلی است که قابل حبس و کنترل نیست آنها را مجبور به نمایش انتصاب به جای برگزاری انتخابات واقعی میکند.
من و تو و علی و میلیون ها تن دیگر مثل ما معبود و معبدشان صندوق رای است که هر از چندگاهی گرد آن جمع می شدیم و اراده خود را از طریق آن به منصه ظهور می رساندیم.
برگ های رای تا پیش از آن خیانت بزرگ، مفهومی مقدس داشت و صندوق رای مفهوم امانت را متبادر به ذهن میکرد. مفهوم تقلب بر دامن صندوق رای یک خیانت بود و گذر از صندوق رای معنایی جز باز شدن مسیر برخوردهای خشونت بار نداشت و امروز به تو حق می دهم که رقص و پایکوبی خائنان بر گرد این حرم از مفهوم تهی گشته را شرک و خیانت بدانی و از دریافت راز رفتار متفاوت برخی همراهان بر گرد این صندوق درمانی.
تاریخ ثابت کرده اشغال گران معابد از حقانیت تهی گشته معجزه ای از آن نخواهند دید و معابد دروغین آنها روزی فرو می ریزد و تشت رسوایی اعتبارشان از آسمان می افتد.
عشق من!
تا آن زمان بهره ما، من و تو و هزاران زندانی و خانواده های آنان درمان و رنج و سختی است، مرارت هایی که صبح روشن امید را در پی دارد و همه آنان بدنامی تا سقوط کامل آبرو و اعتبارشان خواهد بود.
نازنینم!
همچنان استوار و امیدوار بمان تا استوار و امیدوار بمانم و در حالیکه صدای خرد شدن استخوان های استبداد و خود رایی به گوش می رسد در چهره هایمان غم و اندوه و هجر، موجبی برای خوشالی آنان پدید نیاید.
«زخم هایم را به تو پیشکش می کنم، چرا که بهترین چیزی است که زندگی به من داده، زیرا هر کدام از آنها نشانه گامی به پیش است» و این سخن پیامبر عشق و حکمت چه زیبا وصف حال امروز من و تو و خانواده زندانیانی است که استوار، آزادی را فریاد می زنند و جان و مال خود را در این راه فدا می کنند.
خوب من!
در این پایان فصل زمستان و آغاز بهار با خود می اندیشم، شاید این جدایی بزرگترین نعمتی باشد که نصیب جان های نزدیک به هم شده است، چرا که میانشان همه موانع و سدها را در هم می شکند و می توانند با احساس عمیق فریاد بزنند که دوستتان دارم و برای همین احساس زیبا، عمیقا سپاسگذارت هستم.
سیامک قاسمی
زندان اوین
۲۵/۱۲/۱۳۹۰


 

رییس بانک مرکزی از شتاب گرفتن نرخ تورم خبر داد

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی به تشریح مهمترین وقایع اقتصادی کشور در سال ۹۰ پرداخت و پیش بینی خود را از وضعیت اقتصادی در سال آینده اعلام کرد.
وضعیت اقتصادی کشور در سال گذشته با تاثیرات زیادی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و تحریم های غرب بر علیه ایران مواجه بود که دولت سعی کرد با اجرای تدابیری از جهش قیمت ها جلوگیری کند. در این خصوص محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی به مهمترین تحولات اقتصاد ایران در سال گذشته و پیش بینی تحولات اقتصادی در سال آینده پرداخته است:
اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۹، دستاوردهای ارزشمندی به دست آورد، نرخ تورم به نحو مناسبی مهار شده و در پرتو سیاست‌های اقتصادی هماهنگ، نرخ رشد اقتصادی تا سطح قابل توجهی بهبود یافت. بسیاری از طرح‌های عمرانی و پرثمر همچون طرح ایجاد مسکن مهر با اتکاء بر منابع بانک‌ها و بانک مرکزی پیش می‌رفت و نظام بانکی نهایت تلاش و امکانات خود را به کار گرفت تا با تامین نیازهای اقتصاد و مساعدت در تشکیل سرمایه، نقش موثری در دستیابی به اهداف اقتصادی کشور داشته باشد.
در این میان بانک مرکزی نیز تمام ظرفیت‌های خود رابا هدف تثبیت اقتصاد کلان، افزایش کارآیی و سلامت نظام بانکی، بهبود خدمت رسانی موسسات مالی، تجمیع و قانونمند کردن نهادها و موسسات فعال در بازار پول و گسترش حوزه نظارت خود بر عملیات پولی، اعتباری و بانکی به کار بست تا دستیابی به مجموعه اهداف اقتصادی کشور در فضای پرتلاطم اقتصاد جهانی تسهیل شود.
-اهم تحولات اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۰
۱-۱-تلاطم بازارهای جهانی
تلاطم بازارهای جهانی روز بحران مالی غرب و به تبع آن افزایش شدید قیمت‌های جهانی طلا و وجود پیش‌بینی‌های بسیار محتمل در خصوص افزایش بهای جهانی هر اونس طلا تا ۲۵۰۰ دلار در سال گذشته میلادی نقطه آغاز تلاطم‌های بازار طلای کشور بود.
متاسفانه موج تورم جهانی و مشکلات عمیق غالب اقتصادهای توسعه یافته و نیز کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان، فضای رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه‌ را نیز محدود کرد. شدت‌گیری این تلاطم‌ها که تقریباّ مقارن با اجرای گام نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به وقوع پیوست،‌ بر فشارهای روانی و انتظارات تورمی موجود در خصوص تبعات اجرای قانون مذکور افزود.
همزمان، وجود برخی مشکلات ساختاری طولانی‌مدت و کاهش نرخ سود بانکی در سال ۱۳۹۰ به منظور مساعدت به فعالیت‌های تولیدی و تشکیل سرمایه جدید، سبب شد بخشی از نقدینگی سیال شده و در غیاب سودآوری مناسب در بازارهای رقیب (همچون بخش مسکن)، روانه بازار طلا و سپس ارز شود.
۱-۲-پدیدار شدن انتظارات تورمی و رفتارهای موج‌گونه در بازارهای دارایی و مداخله قابل توجه در بازارهای طلا و ارز
علاوه برمشکلات قبلی، تشدید بحران منطقه یورو و تنش تامین مالی بدهی‌های داخلی امریکا شرایط را برای سوق یافتن بخش عمده‌ای از سرمایه‌های جهانی به بازار طلا مهیا کرد؛ به تبع شرایط مذکور، بازیگران داخلی نیز از بابت سودآوری کوتاه‌مدت و کم‌ریسک بازار طلا اطمینان یافتند. این مسئله زمینه‌ساز حرکت نقدینگی سیال شده به سوی بازار طلا شد. راهکار بانک مرکزی برای غلبه بر موج سفته‌بازی در بازار طلا، افزایش مداخله و میزان ضرب و فروش سکه و نیز بازنگری‌ متناسب در قیمت عرضه خرد سکه در بانک ملی بوده است. در ادامه، سیاست‌پیش‌فروش سکه نیز به عنوان راهکاری تکمیلی به کار گرفته شد. به منظور اثربخش‌تر کردن اقدامات صورت گرفته، راهکارهای اصلاح سیاستی باید دنبال می‌شد تا گزینه‌های نگهداری دارایی به شکل پول ملی، جذاب شود.
۱-۳- آثار اجرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ ‌ها
اقتصاد ایران سال ۱۳۹۰ را در حالی آغاز کرد که از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها تنها حدود ۳ماه گذشته بود. بنابراین، کارگزاران اقتصادی همچنان درگیر اصلاح قیمت‌های نسبی و انجام محاسبات جدید هزینه تولید و نگهداری دارایی با توجه به بردار جدید قیمت‌ اقلام مشمول قانون بودند.
در این فرآیند، بانک مرکزی به عنوان یکی از دستگاه‌های کلیدی سیاستگذار اقتصاد کلان، نهایت همکاری را از مقطع مطالعات اولیه تا تنظیم پیش‌نویس لایحه و نهایی نمودن قانون و البته حین اجرا به عمل آورد. علاوه بر آن، بانک مرکزی از فرصت اجرای این قانون برای گسترش فرهنگ عمومی استفاده از ابزارهای نوین بانکی و متمرکز نمودن پرداخت‌ها در نظام بانکداری الکترونیک حسن استفاده را کرد. تصمیم نهایی کارگروه بر متمرکز نمودن کلیه پرداختها به حساب‌های الکترونیکی و برداشت صرف از طریق کارت‌های بانکی در عمل کمک کرد استفاده عمومی از ابزارهای جدید پرداخت تسریع شود.
۱-۴- تاثیر تحولات سیاست‌های اقتصاد کلان بر بازارهای مالی
مجموعه نخست سیاست پولی، اعتباری و نظارتی سال جاری سبب کاهش نرخ بازدهی ناشی از سپرده‌گذاری در بازار پول (اعم از سپرده و اوراق مشارکت) شده بود. افت نرخ سود سپرده‌های بانکی و جذابیت سایر دارایی‌های مالی در کنار افزایش تورم سبب شد مردم به منظور حفظ ارزش دارایی‌های خود رو به سوی بازارهایی بیاورند که در کوتاه‌مدت، سود واقعی مثبت نصیب آنها می‌کند؛ یعنی طلا و ارز.
عدم رونق کافی غالب بازارهای دارایی (نظیر مسکن و زمین) و نگرانی‌های بخش تولید نیز مانع جذب بخش عمده مازاد نقدینگی به فعالیت‌های مولد و اشتغال‌زا و بازطراحی خطوط تولیدی در راستای اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها شد.
به همین دلیل، جذابیت بازارهای طلا، ارز و بورس اوراق بهادار طی سال ۱۳۹۰بیش از همیشه بوده است. راهبرد بانک برای کنترل هر دو بازار افزایش عرضه به قیمت رسمی بود، لیکن به دلیل قدرت عامل انتظارات و جذاب نبودن نگهداری دارایی به شکل ریال، چندان موفق نبود. این عوامل زمینه بازنگری در مجموعه “سیاستهای پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال ۱۳۹۰″ را فراهم کرد.
در چارچوب سیاستهای پولی جدید، تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی (از جمله اوراق گواهی سپرده) به بانکها واگذار شد و هم زمان نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای و سقف نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی افزایش یافت. علاوه بر این نرخ سود اوراق مشارکت در جهت افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این ابزار، افزایش یافت.
۱-۵- عوامل غیراقتصادی موثر بر تلاطم بازارهای طلا و ارز و بازنگری در سیاست‌های ارزی
عاملی که بر شدت تلاطم‌های مذکور افزود، تهدیدهای دشمنان بیرونی و اعلام تصمیم‌های جدید برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های مالی از طریق محروم‌کردن بانک مرکزی از مراودات بین‌المللی و کاهش خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران بود.
بدین‌ترتیب بخشی از تقاضای آتی برای ارز نیز تبدیل به تقاضای آنی شد و انگیزه‌های احتیاطی بر انگیزه‌های سفته‌بازی افزوده شد. بانک مرکزی به منظور کنترل بهتر بازار، با اعلام سیاست تجمیع نرخ‌های ارز در سطح ۱۲۲۶۰ ریالی (به ازای هر دلار)‌ برای واردات از تاریخ ۸ بهمن‌ماه و اصلاح نظام فروش ارز به بازرگانان از طریق سیستم یکپارچه گمرک سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی از تاریخ ۱۵ بهمن، عملاً تامین تقاضای مبادلاتی برای ارز را تضمین کرد و صراحتاً اعلام شد بانک مرکزی متقبل تامین ارز واردات قاچاق و ارزهای تقاضا شده بابت سفته‌بازی نخواهد بود. راه‌اندازی رسمی پورتال ارزی بانک مرکزی نیز مکانیزم عملیاتی موثری برای اجرای این خواسته بود.
۱-۶- بهبود وضعیت تولید و ارتقای شاخص‌های رفاهی
در بخش واقعی، آمار سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدیدکل مناطق شهری طی شش ماهه اول سال جاری ۳۱٫۱درصد رشد نشان می دهد. همچنین، آمار تعداد پروانه‌های ساختمانی و سطح کل زیر بنای طبقات ساختمان‌ها در کل مناطق شهری به ترتیب ۷٫۳ و ۱۰ درصد است.
بر اساس آخرین اطلاعات موجود، بازار مسکن از رونق برخوردار است؛ به طوریکه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذرماه ۱۳۹۰ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۳/۴۷ درصد افزایش دارد و چشم‌انداز خوبی را برای این بخش به تصویر می‌کشد.عملکرد مسکن مهر نیز حاکی از حصول به اهداف تعیین شده می‌باشد، به طوری‌که قرارداد ساخت ۱۶۲۸٫۹ هزار واحد مسکونی تا پایان مهر ماه ۱۳۹۰منعقد گردیده و از این تعداد ۹۰ درصد وارد مرحله ساخت شده‌اند.
در بخش‌های صنعت و کشاورزی، عمده تولیدات با رشد همراه است. طی ۶ماهه اول سال جاری تولیدات پتروشیمی، فولاد خام و خودرو به ترتیب ۱/۳ ، ۴/۱۰ و ۷/۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. مطابق با پیش‌بینی‌های مقدماتی، تولیدات زراعی، باغی و دامی نیز در سال ۱۳۹۰ به ترتیب ۶/۴ ، ۹/۱۳ و ۹/۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل خواهند داشت. در این سال، روند شاخص‌های بازار کار بهبود نسبی نشان می‌دهند. نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال جاری به ۸/۱۱ درصد رسید که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۳/۰ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
۱-۷- مساعدت به اقشار نیازمند در تامین مسکن
دولت در بند (د) تبصره ۶ بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، با هدف جبران کاهش قدرت خرید گروه‌های کم‌ درآمد، اقداماتی را به منظور حذف و یا کاهش هزینه زمین از قیمت مسکن تدارک دیده بود. از نیمه دوم سال ۱۳۸۸ و به دنبال اتخاذ تصمیمات جدید دولت و نیز تدارک منابع مالی مختلف از سوی بانک مرکزی، عملکرد طرح مسکن مهر شتاب بیشتری به خود گرفت. بانک مرکزی نیز از طرق مختلف از جمله صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط بانک مسکن، لحاظ اعتبار در حساب جاری برای این بانک و البته اعطای خطوط اعتباری به بانک مسکن، تامین مالی اجرای طرح مزبور را به میزان زیادی تسهیل کرد.
۱-۸- تاثیر فضای نامساعد کسب و کار بر رویکرد برخی از تولیدکنندگان به سفته بازی بر طلا و ارز
یکی از عوامل موثر بر تلاطم بازارهای مالی و افزایش تورم، برخی مشکلات ساختاری بخش تولید و عدم وجود رونق معنی‌دار در بازارهای مالی و بخش واقعی اقتصاد است. به نظر می‌رسد تجدیدنظر عملی در شاخص‌های فضای کسب و کار به صورت یک نیاز مبرم و پیش‌نیاز کلیدی برای سوق دادن سرمایه‌های جامعه به سوی فعالیت‌های مولد درآمده است.
گزارش فضای کسب و کار (موسوم به Doing Business ) بانک جهانی در سال ۲۰۱۱، رتبه کل سهولت کسب و کار ایران میان ۱۸۳ کشور مورد بررسی را ۱۲۹ برآورد کرده که دو پله بهبود نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. بررسی‌های اخیر مجمع جهانی اقتصاد (گزارش ۱۱-۲۰۱۰)‌، عملکرد ایران را در رتبه ۶۹‌ ام رقابت‌پذیری جهانی و رتبه هشتم خاورمیانه قرار داده است.
علاوه بر آن، بر اساس نتایج یک نظرسنجی داخلی از ۱۹۰ تشکل‌ اقتصادی درباره مولفه‌های ۲۲گانه محیط کسب و کار در پاییز ۱۳۸۹، دریافت تسهیلات از بانک‌ها (فارغ از نرخ)، نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی، سهم بازار سرمایه در تامین مالی تولید و هزینه بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی به ترتیب در صدر مسائل مبتلابه تولیدکنندگان قرار داشته است. یادآور می‌شود چنانچه سیاست‌های پولی و اعتباری از استقلال عملیاتی کافی برخوردار ‌باشند، بانک مرکزی می‌تواند ساختار فعالیت نظام بانکی را به‌گونه‌ای تنظیم کند که گردش منابع نظام بانکی کفایت نیازهای خدماتی فعالین بخش واقعی اقتصاد را بنماید.
۲- پیش‌بینی اهم تحولات اقتصادی سال آتی
بر اساس مجموعه تحلیل‌های مذکور، مهمترین موضوع سیاستی برای سال آتی را باید در احتمال شتاب گرفتن نرخ تورم و محدودیت‌های موجود برای افزایش نرخ رشد اقتصادی خلاصه کرد. نرخ افزایش شاخص قیمت‌ مصرف‌کننده در پایان دی ماه ۱۳۹۰ (نرخ تورم) ‌به ۲۱ درصد رسید و همانگونه که انتظار می‌رفت، تغییرات نقطه به نقطه شاخص مذکور با افتی قابل توجه به ۹/۲۰ درصد کاهش یافت.
بنایراین، درصورت عدم وجود عوامل جدید،‌ می‌شد انتظار داشت شاخص قیمت‌ها بخش قابل توجهی از فشار ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را پشت سرگذارد.
بر اساس غالب پیش‌بینی‌ها، تورم جهانی و فضای بی‌ثبات اقتصادی، سیاسی و نهادی در غالب کشورها و حوزه‌های انتشار دهنده اسعار عمده، کنترل تورم ناشی از واردات را دشوار خواهد کرد،‌ آثار روانی ناشی از تحریم و دشوارتر شدن نقل و انتقال وجوه می‌تواند خود منشاء نگرانی‌های جدیدی باشد و بالاخره، نیازهای کمتر پاسخ یافته فضای کسب و کار به اصلاح زیرساخت‌ها، رویه‌ها و مقررات همچنان مانعی بر مسیر رشد تولید و شکوفا شدن پتانسیل‌های این حوزه عمل می‌کند.
به لحاظ برنامه‌های سیاستی موجود برای سال آتی، اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را می‌توان مهم‌ترین اصلاح سیاستی و ساختاری دولت دانست. اگرچه جزئیات برنامه مذکور هم‌اکنون تعیین شده، لیکن با توجه به فرآیند معمول نهایی نمودن برنامه مذکور و احتمال برخی بازنگری‌ها در بردار قیمت‌ها، باید دید گام دوم در چه ابعادی به لحاظ حجم منابع آزاد شده و برنامه تخصیص آن میان اقشار برخوردار اجراخواهد شد.
علاوه برآن، برخی دیگر از بخش‌های طرح تحول اقتصادی نیز بتدریج در حال نهایی شدن بوده و امید می‌رود دولت بتواند در سال آتی، گام‌های موثری برای بهبود خدمت‌رسانی در حوزه‌های تحت مدیریت خود به انجام برساند.
بدیهی است حسب تقسیم کار صورت گرفته، دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی جزئیات این طرح را به اطلاع عموم خواهند رساند. به لحاظ وظایف ذاتی بانک مرکزی، بخش عمده‌ای از مسیر اصلاح سیاستی طی دو ماهه گذشته و با ابلاغیه اخیر شورای پول و اعتبار، به انجام رسیده است. هم‌اکنون فضای رقابتی مناسبی میان نهادهای فعال در این حوزه برای جذب سپرده و تجهیز منابع پدید آمده است.
بنابراین بانک مرکزی در سال آینده،‌ اهتمام بیشتری صرف بهبود ساختار و کیفیت خدمات مالی ارائه شده به اقتصاد خواهد کرد. ارتقای کیفیت نظارت بر نهادهای مالی، کنترل تخلف‌ها به ویژه در مورد موسسات فاقد مجوز از مقام پولی، افزایش دسترسی عموم به منابع بانکی و اصلاح و هماهنگ نمودن برخی رویه‌های ناصواب در تعدادی موسسات هم‌اکنون در دستور کار این نهاد قرار دارد. نظر به اهمیت خدمات بانکداری الکترونیک و استقبال فزاینده عموم از این پدیده، بانک مرکزی در تلاش است با ارائه ابزارهای جدید، گام‌های بهبودی قابل توجل توجهی نیز در این حوزه بردارد.
سیاست ارزی کشور در قالب الزامات اسناد قانونی فرابخشی و مصوبه‌های شورای پول و اعتبار، همچنان مبتنی بر حفظ نظام نرخ ارز واحد و شفاف نمودن مصارف ارزی به منظور کنترل نوسانات و اجتناب از تلاطم بازار خواهد بود. در این راستا، امید می‌رود اتصال شبکه‌ اطلاعات تامین ارز بانک مرکزی به دیگر نهادهای درگیر در واردات، از برخی سوءاستفاده‌ها و بیش‌نمایی واردات جلوگیری کرده و تصویر منابع و مصارف ارزی کشور را حتی‌المقدور قابل اتکاء کند.
۳- تمهیداتی برای مقابله با تحریم‌های اخیر
دشواری دسترسی به منابع و امکانات اقتصاد جهانی موضوع جدیدی برای اقتصاد ایران نیست؛ ‌تا حدی که می‌توان ادعا کرد بخش‌های مختلف اقتصاد با این مشکلات خو گرفته‌اند. اقتصادی که ۳۰ سال سابقه اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه از سوی دشمنان را تحمل کرده، تبعاً مسیرهای خاصی برای تامین نیازها و بهبود بهره‌مندی خود از ظرفیت‌های بین‌المللی را تاکنون ایجاد کرده است.
از این حیث، تحریم‌های جدید نه تنها موضوع جدیدی نیست،‌ بلکه حتی به دلیل وجود تهدیدهای آن،‌ دستگاه‌های اقتصادی طی زمان فرصت کافی برای تمهید راهکارهای مقابله موثر با محدودیت‌های جدید را داشته‌اند.
بر اساس اطلاعات موجود، وزارت صنعت و معدن و تجارت در سه سال گذشته برنامه‌های متعددی برای افزایش ذخایر استراتژیک اقلام خاص داشته است. بخش عمده‌ای از برنامه‌های مذکور، پیش از اجرای گام نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به اجرا درآمده که خوشبختانه به کمک مدیریت صحیح بازار، میزان موجودی انبارها در حدی است که حتی در صورت مواجهه با مشکلی غیرمنظره و یکباره نیز، اقتصاد بتواند تا ماه‌ها به معیشت معمول خود ادامه دهد.
یکی از دغدغه‌های اقتصاد در سال‌های اخیر، نرخ مشارکت پایین شرکت‌های برتر بین‌المللی در پروژه‌های اکتشاف، استخراج و صنایع بالادستی حوزه انرژی بوده است. تهدید به تحریم‌ها سبب شد بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای گوناگون اعم از اوراق مشارکت ارزی و ریالی و حتی منابع خود، درصدد رفع این نقیصه برآید و این موضوع، یکی از افتخارات این بانک در سال‌های اخیر بوده است.
با توجه به اینکه لبه تیز پیکان تحریم‌های جدید متوجه مراودات بانکی و بانک مرکزی است، باید تاکید کرد بانک مرکزی در سال‌های اخیر تلاش کرده بخش عمده‌ای از دارایی‌های خارجی خود را به داخل اقتصاد انتقال دهد و یا صرف سرمایه‌گذاری‌های مولد و ارزشمند کند. علاوه برآن، کارشناسان خبره این بانک به اقتضای تشدید مشکلات دسترسی به منابع مالی و کانال‌های بین‌المللی انتقال وجوه، تلاش کرده‌اند مسیرهای جدیدی برای انجام امور اقتصاد کشور تعبیه کنند که در صورت لزوم، می‌تواند گره‌گشا باشد.




علی مطهری: بخاطر شرایط جهانی مجبوریم با احمدی نژاد بسازیم

پرونده سوال از احمدی نژاد اگرچه در واپسین جلسه علنی مجلس در سال ۹۰ بسته شد، اما علی مطهری به او هشدار می​دهد تا «مراقب باشد خودش، خودش را استیضاح نکند».
فرزند شهید مطهری که معتقد است احمدی​نژاد به​گونه​ای رفتار کرد که کار به سوال رسید، ادامه داد: شرایط جهانی ایجاب می کند فعلا با ایشان بسازیم والا استیضاح می کردیم.
” شب عید است، با هم صفا کنیم”. این بخش از سخنان احمدی نژاد در پاسخ به سوال نمایندگان در مجلس، آخرین جمله خنده​داری است که مطهری شنیده است.
وی که معتقد است «آوردن احمدی نژاد به مجلس سخت​تر از تشریح شرح منظومه ملا هادی سبزواری» است؛ هم قانون​گریزی احمدی​نژاد و هم ایرانی​گرایی مشایی را دردآور خواند.
مطهری در یک گفت و گوی طولانی به خبرآنلاین، هاشمی رفسنجانی را چهره​ای دلسوز برای نظام می​داند و «نظام جمهوری اسلامی، بخشی از معترضان، بسیجی​ها، آقایان هاشمی و ناطق نوری» را مظلومین پس از حوادث انتخابات ۸۸ می​خواند.
وی در خصوص ریاست حداد عادل در کمیسیون فرهنگی مجلس می گوید: مدیریت آقای حداد را نپسندیدم. مدیریت آقای حداد را نپسندیدم. خیلی کارها در حوزه فرهنگ می​شد انجام شود ولی به خاطر محافظه کاری آقای حداد انجام نشد.
نوروز، فرصتی برای تخلفات دولت
در همین حال، نماینده مردم تهران در مجلس با غیرقانونی خواندن عملکرد دولت برای ورود زودهنگام به فاز دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت ار فرصت تعطیلات استفاده کرده و دست به این کار غیرقانونی زده است.
علی مطهری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: دولت برای انجام اقداماتی نظیر نصب مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی نیز از فرصت تعطیلات استفاده کرده و متأسفانه این طور کارها را در ایام تعطیلات مجلس یا تعطیلات کشور انجام می‌دهد.
علی مطهری عنوان کرد طی روزهای آتی درباره زوایای مختلف اقدام اخیر دولت برای آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که از سوی نمایندگان اقتصادی مجلس از جمله احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان “تخلف آشکار” نامیده شدند، تحقیق بیشتری خواهد کرد.





استیضاح وزیر رفاه و انتصابات سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی

کلمه: در حالی که انتصاب سعید مرتضوی به مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی ، طرح استیضاح وزیر رفاه را در مجلس به جریان انداخته است، وی در احکامی جداگانه بختیار ملکی را به سمت مدیرکل دفتر مدیرعامل و همچنین بهنام پرهیزکار را به عنوان مشاور اجرایی مدیرعامل منصوب کرد.
یک روز پیش از تعطیلات نوروزی با برگزاری معارفه سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی، محمدرضا باهنر خبر از وصول استیضاح وزیر کار و تعاون و رفاه داد.
در همین حال، سروری، نماینده تهران از قطعیت پیگیری طرح استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: درصورتی که مرتضوی از این سمت کناره گیری کند قطعا هزینه کمتری در این مسیر پرداخت خواهد شد.
پرویز سروری درباره قطعی شدن انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی اظهارداشت: توقع ما این بود که این کار صورت نمی‌گرفت زیرا آقای مرتضوی و سوابق او هیچ تناسبی با این مسئولیت ندارد.
انتصاب مرتضوی در حالی به ریاست سازمان تامین اجتماعی با حفظ سمت رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا صورت می گیرد که وی در پرونده حادثه کهریزک متهم بود در زمینه‌های “معاونت در قتل”، “نقض حقوق شهروندی” و “هتک حیثیت ناجا” تفهیم اتهام شده است و زودی محاکمه خواهد شد.
دادستان سابق تهران در تیرماه سال جاری خبر از برائت خود در اتهامات این پرونده داده بود اما اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه این خبر را تکذیب کرد.
سعید مرتضوی که پیش از این ریاست دادگاه مطبوعات و دادستانی تهران را عهده دار بود با آمدن صادق لاریجانی از سمت خود برکنار شد. اما احمدی نژاد بلافاصله او را به ریاست ستاد مبارزه با کالا برگزید. همان ستادی که احمدی نژاد از زیاده روی برادران قاچاقچی در آن گلایه کرده بود.
بعد از این انتصاب بود که علی مطهری نماینده تهران، در نامه سرگشاده ای به صادق لاریجانی،‌ رئیس قوه به انتصاب قاضی مرتضوی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتراض کرده و خواستار انجام اقداماتی علیه وی شده بود. اما نه تنها اقدامی صورت نگرفت بلکه در حال حاضر او سمت جدید دیگری هم گرفته است.
انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی انتقاد فعالان کارگری را نیز در برداشت.
احمدی نژاد پس از اینکه نتوانست نمایندگان سوال کننده در مجلس را راضی کند با انتصاب سعید مرتضوی چالش جدیدی برای خود آفریده است.
پیش از تعطیلات نوروزی کواکبیان، نماینده مجلس از احتمال استیضاح احمدی نژاد سخن گفت. این در حالی است که گفته شده بود سیاست اصولگرایان در یک سال باقی مانده، صبر و مداراست.
پیش از این اعلام شده بود که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است که سال‌هاست دولت از پرداخت آن طفره می‌رود.
در همین حال، سال گذشته احمدی نژاد مدعی شد که دولت هیچ‌‌گونه بدهی به سازمان تامین اجتماعی و یا ارگانی دیگر ندارد.
اما عضو کمیته تحقیق و تفحص از شستا با بیان اینکه دولت به تامین اجتماعی بدهکار است و این بدهی نیز در حال افزایش است، گفته بود که دولت سعی دارد تا با فروش کارخانه‌های ورشکسته به سازمان تامین اجتماعی بدهی خود را به این سازمان جبران کند.





افزایش دوباره نرخ سکه و ارز

همزمان با صعود نرخ جهانی طلا، بازار داخلی سکه و طلا نیز شاهد رشد قیمت ها بود.
معاملات بامداد امروز بازار جهانی طلا با نرخ ۱۶۸۷ دلار به ازای هر اونس آغاز شد ولی در ادامه با طی یک نوسان صعودی، بعداز ظهر امروز قیمت هر اونس طلا به ۱۶۹۴ دلار و ۸۰ سنت رسید. تنها در فاصله ۳ ساعت قیمت طلا ۴ دلار و ۹۰ سنت بالا رفت.
براین اساس قیمت داخلی سکه و طلا نیز بار دیگر افزایش یافت. به طوری که در چهارمین روز کاری بازارهای داخلی در سال نو، قیمت سکه تمام بهار آزادی، ۷۸۰هزار تومان، نیم سکه، ۳۸۸ هزار تومان و ربع سکه، ۲۰۶هزار تومان رقم خورد.
روز گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی، ۷۶۷هزار تومان، نیم سکه، ۳۸۴ هزار تومان و ربع سکه، ۲۰۲هزار تومان بود. قیمت تمام سکه طرح قدیم هم با ۱۵ هزارتومان افزایش به ۷۸۵ هزارتومان رسید.
به گزارش خبر آنلاین، بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار هم از ۷۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ۷۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.
در بازار آزاد ارز هم قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران با ۱۴ تومان افزایش در مقایسه با روز گذشته به ۱۹۰۵ تومان رسید.
قیمت پوند هم با ۲۰ تومان افزایش به ۳۰۵۰ تومان رسید. هر یورو نیز در برابر ۲۵۵۰ تومان معامله شد که نشان از رشد ۲۵ تومانی داشت.
درهم امارات هم یک تومان بالا رفت و به ۵۲۰ تومان رسید.





چهارمین دادگاه اختلاس بزرگ؛ محاکمه “چشم راست” سلطان رشوه یا بزرگمرد اقتصاد

کلمه: در حالیکه متهمان اصلی پرونده اختلاس بزرگ سه هزار میلیارد تومانی در دادگاه حضور ندارند، صبح امروز در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده بزرگ فساد مالی تنها به اتهامات یک متهم رسیدگی شد.
در این دادگاه که جعفری دولت آبادی، دادستان نیز برای مدت کوتاهی حضور یافت، متهم ردیف دوم در دفاع از خود بخشی از اتهامات را قبول کرد و گفت: قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم و فکر می کردم در حال خدمت رسانی هستم. من وکیل دادگستری هستم و کارهای بر زمین مانده شرکت را انجام می دادم.
در این دادرسی، در حالی که وکیل مدافع مه آفرید خسروی، او را قهرمان صنعت و اقتصاد کشور می خواند، نماینده دادستان با بیان اینکه مه آفرید خسروی متهم اصلی فساد مالی در ۱۹ سالگی از امامزاده محلشان سرقت کرده است گفت:‌اغلب مشاوران مه آفرید از کشور فرار کرده اند زیرا کسی که اهل خدمت باشد فرار نمی‌کند.
جای خالی مجرمان اصلی
اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی توسط ال سی های جعلی بانک صادرات در زمان تصدی محمد جهرمی، دبیراجرایی پیشین شورای نگهبان صورت گرفت و به همین دلیل در اویل مهر ۱۳۹۰ از ریاست بانک صادرات برکنار شد. اما او نمی خواست این خبر رسانه ای شود.
اما محمد جهرمی مشکلاتی از قبیل اختلاس در بانک را ناشی از ناموفق بودن سیستم کنترل بانکی دانسته و گفته بود که با ادامه روند فعلی، مسئولان بانک مرکزی باید پاسخگوی سوء استفاده های احتمالی در آینده نیز باشند.
مدیرعامل بانک صادرات که باید در رابطه با این فساد عظیم مالی پاسخگو باشد بدون یک عذرخواهی ساده و طلبکارانه از مسوولان خواسته است به خاطر کشف و دستگیری عناصر باند متهم به سوء استفاده مالی، از او تشکر کنند، هر چند جهرمی از کار برکنار شد ولی کسی به پرونده او رسیدگی نکرده است.
بدنبال اوج گرفتن دعوا بین طرف های درگیر در این اختلاس، رهبری درخواست کرد که این موضوع ” کش” نیاید و مسئولان به کارهایشان برسند. اما دادگاه این اختلاس با حضور متهمان رده چندم در حال برگزاری است و خبری از چهره های اصلی در این پرونده نیست.
در حالی که جهرمی، خاوری را یکی از عوامل اصلی اختلاس می داند،او که مدیرعامل برکنار شده بانک سپه بود و پس از اعمال فشارهای مختلف به ریاست بانک ملی رسید، حمایت ۱۷۰ تن از نمایندگان مجلس را در کارنامه خود دارد.
محمودرضا خاروی، مدیرعامل بانک ملی ایران هم که اینک در کاناداست و نحوه خروجش از کشور نیز بسیار پر ابهام بود، با بیان این که “ریشه اصلی این سوء استفاده در بانک صادر کننده اعتبارات اسنادی بوده و تردیدی در مسوولیت بانک صادرات نیست” از سمت خود استعفا کرده است.
در این اختلاس هفت بانک مشارکت داشتند و اسامی نمایندگان مجلس نیز در این پرونده برده شده بود. علاء‌الدین بروجردی٬ ارسلان فتحی‌پور٬ محمد دهقان٬ جبار کوچکی‌نژاد و صمد مرعشی و فرزندان تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله افرادی هستند که در این اختلاس نقش داشته اند.
هر چند وزیر اقتصاد متهم اصلی این پرونده را قهرمان صنعت کشور خوانده بود و گفته بود که وی تاکنون ده هزار شغل در کشور ایجاد کرده است و باید او را به عنوان قهرمان معرفی کرد، اما وی به عنوان اولین متهم، در مقابل دادگاه قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت.
محمود احمدی نژاد نیز در واکنش به کسانی که دولت را به اختلاس متهم می کنند گفته بود “ما باز هم سکوت می‌کنیم که به خاطر مقام رهبری است، البته این سکوت وحدت بخش طولانی مدت نخواهد بود”.
همزمان با برگزاری انتخابات نمایشی مجلس نهم و برای انحراف افکار عمومی از مفاسد کلان اقتصادی تیم احمدی نژاد و نزدیکان دفتر رهبری، دادگاهی با حضور ۳۲ متهم در حالی تشکیل شده است که چهره های اصلی غایب هستند.

مهارت در جعل امضا

متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی مدعی شد تبحر خاصی در جعل امضا دارد.
ب-ب متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی در جریان برگزاری چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مدعی شد تبحر خاصی در جعل امضا دارد و می‌تواند امضای تمامی افراد را به راحتی جعل کند. به همین خاطر به راحتی برای شرکت امضاهای جعلی انجام داده و امضاهای افراد را جعل می کرده است.
به گزارش مهر، متهم در ادامه خطاب به قاضی پرونده گفت: آقای قاضی تنها با یک بار دیدن امضای شما می توانم آن را جعل کنم.
چشم راست مه آفرید
متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی مدعی شد چشم راست مه آفرید خسروی بوده است و هیچ سوالی از او در مورد کارهای شرکت نمی‌کرده است.
مهر نوشت: در ادامه چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی قاضی سراج اتهامات متهم ردیف دوم را تفهیم کرد و متهم در دفاع از خود بخشی از اتهامات را قبول کرد و گفت: قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم و فکر می کردم در حال خدمت رسانی هستم. من وکیل دادگستری هستم و کارهای بر زمین مانده شرکت را انجام می دادم.
“ب-ب” ادامه داد: من وکیل و معاون شرکت بودم و به خاطر اینکه چشم راست مه آفرید- متهم ردیف اول- بودم و او به من اعتماد داشت کارهای حقوقی و ثبت شرکتها را انجام می دادم. باز هم می گویم قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم و این اقدامات از روی عمد انجام نشده است.
متهم ردیف دوم درخصوص اجاره دفاتر برای شرکت نیز گفت: من تنها برای فعالیت شرکتها دفتر اجاره می کردم و اجاره کردن دفتر نیز جرم نیست.
“ب-ب” در پاسخ به سوال قاضی در مورد اینکه آیا می دانسته در این دفاتر چه جرایمی رخ می دهد، گفت:من نمی توانستم بپرسم چه اتفاقاتی در شرکت رخ می دهد. وظیفه من تنها اجاره دفاتر بود. چندی قبل یکی از بازپرس ها گفت اعتقادی به مفسد بودنم ندارد اما سه بازپرس دیگر نظرشان مفسد بودن من بود. این حرف ها در گلویم مانده بود.
متهم ادامه داد: من قصد مظلوم نمایی ندارم و هر حکمی صادر شود قبول می کنم. همه چیز را راست گفته ام و مهرهای شرکت نیز در دست من نبوده است.
متهم ردیف دوم در خصوص دست داشتن برادرش در پرونده جعل اسناد نیز گفت: برادرم جعلی انجام نداده است و انتقال اسناد از سمت من را نیز تکذیب می کنم. گفته بودن شکایت هایی شده است و دفتر به زودی پلمپ می شود به همین دلیل اسناد باید منتقل شود تا به مشکل بر نخوریم.
ب-ب در پاسخ به سوال قاضی در مورد املاک شرکت گفت: شرکت ۴۱۹ ملک داشت که چهارصد تای آن برای قبل از خصوصی سازی بود و نوزده ملک نیز بعد از خصوصی سازی در اختیار شرکت قرار گرفت.
متهم همچنین در مورد معرفی مدیر عامل یکی از شرکتها و پرداخت رشوه مدعی شد: مدیر عامل شرکت را او معرفی نکرده و تاکنون نه رشوه ای پرداخته و نه رشوه ای دریافت کرده است.
متهم ردیف دوم در مورد کیف های پر از پول نیز اظهار داشت: نه از وجود کیف‌ها و نه محتویات آن اطلاعی داشته است.
پس از اتمام دفاعیات متهم، ریاحی وکیل مدافع دفاع از وی را آغاز کرد. قرار است پس از دفاع وکیل، نماینده داستان درباره اظهارات متهم درپایان دادگاه امروز صحبت کند.
جواهرات میلیاردی
قاضی پرونده فساد مالی گفت: متهمان جواهرات اصلی و بدلی در اختیار داشتند که ارزش آنها بین هفت تا هشت میلیارد تومان است.
روز سه شنبه در ادامه چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده بزرگ فساد مالی وکیل مدافع متهم ردیف دوم با اعلام اینکه قیمت جواهرات میلیاردی نیست گفت: چرا می گویید جواهرات گران قیمت و ارزش آنها را بالا اعلام می کنید. تمامی جواهراتی که متهم ردیف اول به همسرش داده است کمتر از ۶ میلیارد است و با قیمت قبلی بوده است.
در ادامه قاضی سراج با اشاره به اینکه اسناد جواهرات موجود است ادامه داد: براساس اسناد دو دسته جواهرات اصلی و بدلی وجود داشته است که ارزش جواهرات اصلی بین هفت تا هشت میلیارد تومان است.
به گزارش مهر، نماینده دادستان نیز گفت: این جواهرات به متهم ردیف دوم مربوط نمی شود و متعلق به مه آفرید است.
بزرگ مرد اقتصادی
وکیل مدافع متهم با بیان اینکه بالاترین مرجع امنیتی کشور باید نظر بدهد که گروه آریا امنیت ملی را مخدوش کرده‌ است یا خیر گفت: وزیر اقتصاد، مه‌آفرید(سلطان رشوه) را بزرگ‌مرد اقتصاد معرفی کرده بود.
در ادامه چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی و متهم ردیف چهارم آن، ریاحی وکیل مدافع وی خطاب به قاضی اظهار داشت: جواهر ۶ میلیاردی اصلا وجود نداشته است.
قاضی سراج در پاسخ گفت: بعد از اظهارنظر شما این موضوع را بررسی کردم و دیدم که ۲سری جواهر اصل و بدل وجود داشته است.
در این لحظه فراهانی نماینده دادستان وارد بحث شد و خطاب به وکیل مدافع متهم گفت: شما چه کار به خسروی دارید، بهتر است از متهم حاضر دفاع کنید.
ریاحی ادامه داد: آقای قاضی مطالبی را مطرح کرد که باید جواب می‌دادم.
وکیل مدافع متهم در اثبات اینکه دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد گفت: باید از بالاترین مرجع امنیتی کشور بپرسند که آیا اقدام این گروه امنیت ملی را مخدوش کرده یا خیر.
وی در ادامه ادعا کرد: وزیر اقتصاد در جایی خسروی را بزرگ‌مرد اقتصاد دانسته که حرفش گزاف نبوده است.
قاضی سراج در پاسخ به اظهارات ریاحی با بیان اینکه براساس ۵ دلیل، دادگاه انقلاب صالح است گفت: دلیل ششم هم این است که من با حکم ویژه رئیس قوه‌قضاییه به دادگاه انقلاب آمده‌ام که در حکم ابلاغ من صلاحیت رسیدگی به همه پرونده‌ها را دارم.
مه آفرید سارق امامزاده بود
نماینده دادستان با بیان اینکه مه آفرید خسروی متهم اصلی فساد مالی در ۱۹ سالگی از امامزاده محلشان سرقت کرده است گفت:‌اغلب مشاوران مه آفرید از کشور فرار کرده اند زیرا کسی که اهل خدمت باشد فرار نمی‌کند.
به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی، فراهانی نماینده دادستان تهران در پاسخ به سخنان متهمان و وکیل مدافع آنها گفت: یکسری از حرف ها توسط این افراد تحریف شد. ریاحی- وکیل مدافع سه متهم- وکیل فائزه هاشمی نیز است که خطیب خوبی است.
در ادامه فراهانی از وکیل پرونده خواست تا در میان سخنان او نیاید و ادامه داد: متهم ردیف دوم مدعی شد بازپرس اعلام کرده است که با نظر دادستان برای او حکم مفسد فی الارض گرفته است که آقای بازپرس در اینجا نیست اما در تماسی که با او داشتم این موضوع را تکذیب کرد.
نماینده دادستان با اشاره به اینکه متهم ردیف دوم به گفته خودش چشم مه آفرید است پس چشم فتنه است. وکیل متهمان به صورتی حرف می زند که گویی دولت تمام این گروه است. دولت می تواند در این باره توضیح دهد و اگر شکایتی در این زمینه دارد من به عنوان نماینده مدعی العموم در خدمت آقای ریاحی هستم.
این سخنان فراهانی با واکنش ریاحی روبرو شد که مدعی بود نماینده دادستان نباید او را تهدید کند.
در ادامه فرهانی با اعلام اینکه از مه آفرید بازجویی شده و نتوانسته بگوید حدود ۵۰۰ میلیارد چه شده است افزود: درخواست می کنم تصویر دفاعیات ریاحی را بدهید ببینیم این شرکت ها با این مقدار درآمد مالیات داده اند. این افراد ۲۰۰ میلیون تومان از بانک برای داماش وام گرفته اند.
نماینده دادستان گفت: مه آفرید در ۱۹ سالگی از امامزاده محله شان سرقت کرده است.پول مردم را گرفته است و بعد به او افتخار می کنند. آیا اینکه با پول مردم رشوه بدیم یا وام بگیریم افتخار است.
به گفته وی مه آفرید از فولاد سر در نمی آورد و در این زمینه اشتغال زایی نشده است. مه آفرید سلطان رشوه است.
این سخنان نماینده دادستان موجب واکنش ریاحی شد. وکیل مدافع متهم گفت: متهم ردیف اول سلطان سازندگی است که فراهانی در جواب او را سلطان سازندگی با رشوه دانست.
وی ادامه داد: اغلب مشاوران مه آفرید از کشور فرار کرده اند و کسی که اهل خدمت باشد فرار نمی کند. ب-ب متهم ردیف دوم در شرکت معروف به جاعل بود به همین خاطر چشم مه آفرید شد.
فراهانی سپس با اشاره به اعتراف چند تن از متهمان پرونده گفت: متهم جاعل خوبی است و از واقعیت خبر داشت.
وی ادامه داد: وکیل می گوید وزیر اقتصاد از مه افرید تمجید کرده که آقای وزیر باید در این باره خودشان توضیح دهند. البته اینها مربوط به قبل از دستگیری بود.





مصلحی از اقتدار و هماهنگی سیستم اطلاعاتی کشور خبر داد

در حالی که هنوز عاملان ترور دانشمندان هسته ای شناسایی نشده اند، وزیر اطلاعات ادعا کرد که سیستم اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران هم‌اینک قدرتمندترین سیستم موجود در منطقه است و علیرغم توطئه‌ی بسیاری از کشورها که نمونه آن را در هشت سال جنگ تحمیلی تجربه کرده‌ایم توانسته‌است مقتدرانه پیش برود.
وی افزود: این نکته را هم اعلام می‌کنیم که هم اینک نهادهای مختلف امنیتی کشور بالاترین هماهنگی و همکاری را در سی سال گذشته با یکدیگر دارند که و نتایج این هماهنگی را هم بارها مشاهده کرده‌ایم.
وزیر اطلاعات در ادامه بدون اشاره به جنایات بشار اسد در سوریه در کشتار غیرنظامیان گفت: مسئله اصلی ما در سوریه بشاراسد نیست بلکه مهمترین مسئله حفظ روحیه مقاومت در مقایل رژیم صهیونیستی است که متاسفانه بسیاری به این امر توجه ندارند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج ، وی به تحولات کشورهای عربی پرداخت و اظهار داشت: تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد تا این حرکت به عنوان بیداری اسلامی تعبیر نشود اما واقعیت نشان می‌دهد مردم منطقه به خوبی این موضوع را درک کرده‌اند.نوع مواجهه مردم و جوانان مصری با گروه‌های فعال سیاسی این کشور است.
مصلحی با ادعای اینکه شبکه‌های رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی و صدای آمریکا طراحی‌های سنگینی برای انتخابات مجلس داشتند، گفت: شبکه‌های ارتباطی بدین منظور تلاش کرده بودند تا در شبکه های مختلف رسانه‌ای و ماهواره‌ای فتنه‌ای سنگین‌تر از فتنه ۸۸ را ایجاد کنند.
وی در راستای سناریو سازی سعید امامی ادعا کرد: این طرح رسانه‌های معاند با مصاحبه زنده خانم کلینتون در بی‌بی‌سی استارت خورد ولی خوشبحتانه با درایت و هوشیاری دستگاه‌های امنیتی کشور در همان آغاز امر شناسایی و مورد رصد کامل قرار گرفت.
مصلحی بدون اشاره به نگرانی های رهبری و مقامات بلندپایه کشور و اعلام هشدارهای مکرر آنان در خصوص مسایل امنیتی انتخابات، اظهار نظر کرد که مجلس شورای اسلامی بخاطر رقابت‌های قبیله‌ای و قومی دارای تنش‌های مختلف و حوادث تلخی در دوره‌های قبلی بود.
وی از میزان مشارکت پایین مردم در انتخابات سخن نگفت و مدعی شد: علیرغم طراحی‌های دشمن و تبلیغات رسانه‌ای آنان،انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی با مشارکت بسیار بالا جزء آرام‌ترین و بدون تنش‌ترین انتخابات مجلس در کشورمان بود و دشمن به‌خوبی این موفقیت بزرگ امنیتی را درک کرده و پیام بزرگ آن را هم دریافت کرده است.
مصلحی در ادامه بار دیگر به منتسب کردن مسایل داخلی به عوامل بیگانه گفت: سرویس‌های اطلاعاتی دشمن با همکاری رسانه‌های خود و حتی پشتیبانی سرویس اطلاعاتی فرانسه و انگلیس حلقه‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور ایجاد کرده بودند که دستگاه‌های اطلاعاتی کشور پیش از انتخابات به طور کامل به این حلقه‌ها اشراف یافت و توانست مانع اقدامات آنان شود.
وی مدعی شد: هم‌اینک گروه های مختلف اپوزیسیون خارج از کشور بخاطر درز محرمانه ترین مذاکرات و تصمیمات خود به شدت به‌یکدیگر شک دارند و از همدیگر می‌پرسند مدحی نفوذ کرده به داخل ما چه کسی است که این مسئله یکی از دستاوردهای اشراف اطلاعاتی محسوب می‌شود.
وزیر اطلاعات به مساله نفوذ در حوزه های علمیه نیز پرداخت و ادامه داد: یکی از این روش‌ها نفود به حوزه‌های علمیه است که برای دشمن اهمیت بسیار زیادی دارد و گاهی مشاهده شده است با ده واسطه به هدف خود رسیده‌اند.
او ادعا کرد: توجه ویژه به موضوع شیعه‌شناسی از دیگر برنامه‌های دشمنان است و هم‌اینک موساد موسسات مختلف تخصصی در خصوص شیعه‌شناسی ایجاد کرده است تا بتواند با شناخت دقیق از شیعه به آن ضربه بزند. مراکز دینی و حوزوی کشور در ارتباط با افراد مختلف و ارائه اطلاعات به آنان نهایت دقت را داشته باشند.




عفو بين الملل: دست کم ۳۶۰ تن در سال گذشته در ايران اعدام شدند

سازمان عفو بين الملل در گزارشی اعلام کرده است، شمار اعدام ها در ايران در سال ۲۰۱۱ به طور چشم گيری افزايش يافته است و در اين سال دست کم ۳۶۰ تن اعدام شده اند.
به نوشته رادیو فردا، سازمان عفو بين الملل گزارش سالانه خود درباره صدور و اجرای احکام اعدام در کشورهای مختلف جهان در سال گذشته ميلادی ۲۰۱۱ را صبح روز سه شنبه منتشر کرد.
اين سازمان بين المللی مدافع حقوق بشر تصريح کرده است، پرونده دو سوم اعدام شدگان در ايران در سال ۲۰۱۱ در ارتباط با قاچاق مواد مخدر بوده است.
در گزارش سازمان عفو بين الملل آمده است که ايران از نظر شمار اعدام ها همچنان در رده دوم جهانی قرار دارد. چين با هزاران اعدام در سال گذشته همچنان در صدر قرار دارد.
سازمان عفو بين الملل همچنين گفته است: به رغم اين که در تعداد زيادی از کشور ها شمار اعدام ها کاهش يافته، اما شمار اعدام ها از طريق قوه قضاييه در کشورهای ايران، عراق و عربستان سعودی افزايش يافته است.
طبق اين گزارش در سال ۲۰۱۰ شمار اعدام ها در ايران دست کم ۲۵۲ مورد و عربستان سعودی ۲۷ مورد گزارش شده بود.
سازمان عفو بين الملل می گويد، اطلاعات معتبری را در اختيار دارد که نشان می دهد که علاوه بر تعداد اعدام های اعلام شده، ۲۴۷ نفر نيز به طور «مخفيانه» در ايران اعدام شده اند.
طبق اين گزارش، در سال گذشته دست کم سه متهم که در زير ۱۸ سال مرتکب جرم شده بودند در تهران اعدام شده اند و چهار نوجوان نيز در نقاط ديگر ايران اعدام شده اند.
در گزارش سالانه سازمان عفو بين الملل آمده است که اعدام در ملا عام تنها در کشورهايی چون ايران، عربستان سعودی، کره شمالی و سومالی صورت می گيرد.
سازمان عفو بين الملل می گويد، کشورهايی مانند ايران، چين، عربستان، عراق و کره شمالی برای گرفتن «اعتراف» از متهمان از شکنجه استفاده می کنند.
طبق اين گزارش در سال گذشته تنها در ۲۰ کشور حکم اعدام اجرا شده است. اين در حالی است که در سال ۲۰۱۰ در ۲۳ کشور اعدام انجام شده بود.
سليل شتی، دبيرکل عفو بين الملل، در اين زمينه گفته است :«اکثريت کشور ها از به کار گيری مجازات اعدام صرف نظر کرده اند.»
سازمان عفو بين الملل در این زمینه گفته است: تاکنون ۹۶ کشور مجازات مرگ را لغو کرده اند. ۹ کشور آن را برای جنايات عادی لغو کرده اند، ۳۵ کشور نيز طی ده گذشته از اين مجازات استفاده نکرده اند.




درخواست دو سازمان بین المللی برای لغو حکم اعدام عبدالرضا قنبری

خبرگزاری هرانا - "فدراسيون آموزش بين الملل"، با بيش از ۳۰ ميليون عضو در جهان، و همچنين سازمان "لِيبِر استارت"، خواستار لغو حکم اعدام عبدالرضا قنبری، فعال حقوق معلمان در ايران، شدند.
به گزارش رادیو فردا، آقای قنبری در دی ماه سال ۸۸ توسط نيروهای امنيتی در پاکدشت بازداشت و در بهار سال ۸۹ به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.
به گفته فدراسيون آموزش بين الملل و سازمان لِيبِر استارت، عبدالرضا قنبری زمانی که در زندان اوين زندانی بود، وادار به اعتراف به انجام اتهاماتی به اثبات نرسيده، شد.
کميسيون عفو و بخشودگی در روز ۹ اسفند سال گذشته با درخواست عفو آقای قنبری مخالفت کرد.




هرانا؛ محکومیت جدید نیما پوریعقوب ۹۱ روز حبس تعزیری

خبرگزاری هرانا - نیما پوریعقوب، فعال دانشجویی طیف چپ دانشگاه آزاد تبریز، طبق حکمی که ۴ اسفند ماه سال گذشته از سوی شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه عمومی تبریز صادر شده است، به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه حقوق بشر در ایران، نیما پوریعقوب که پیش‌تر از سوی شعبه‎‌ی یکم دادگاه انقلاب تبریز به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، محکومیتی جدید نیز دریافت کرده است.
وی به اتهام "توهین به آیت الله سیستانی" از سوی شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه عمومی تبریز به تحمل ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شده است.
گفتنی ست که دادگاه انقلاب رای به عدم صلاحیت آن دادگاه برای رسیدگی در خصوص این اتهام آقای پوریعقوب داده بود و بر این اساس پرونده‌‌ی وی به شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه عمومی تبریز ارجاع شده بود.
نیما پوریعقوب، دانشجوی رشته‌ی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد تبریز، در تاریخ ۱۹ خرداد ماه سال گذشته در تبریز بازداشت و پس از ۹۲ روز حبس با قرار وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.
دیگر متهمین این پرونده شاهرخ زمانی، محمد جراحی و ساسان واهبی‌وش به ترتیب به یازده و پنج سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند. در حال حاضر شاهرخ زمانی و محمد جراحی در زندان مرکزی تبریز دوران محکومیت خود را می‌گذرانند.




اعتراض کارگردان "گشت ارشاد" به توقف اکران این فیلم

خبرگزاری هرانا - سعيد سهيلی، کارگردان فيلم "گشت ارشاد" با انتشار بيانيه‌ای به توقف اکران اين فيلم در سينماها اعتراض کرد و آن را نشانه‌ای از بی‌قانونی خواند.
سهيلی اين اتفاق را توهينی به مخاطبان خود و ملت ايران دانسته و گفته ‌است که قصد دارد در پاسخ به اين توهين تمامی کپی‌های فيلم گشت ارشاد و پول‌هايی را که از اين راه کسب شده مقابل وزارت ارشاد به آتش بکشد.
به گزارش رادیو زمانه، در بخشی از بيانيه اين کارگردان آمده‌است: "خدای من شاهد است که تا آخرين لحظه در برابر اين بی‌قانونی استوار ماندم و برای گرفتن حق شما مردم فرهيخته سرزمينم تمام تلاشم را به کار گرفتم اما چه کنم که گردنم در برابر قانون از مو باريک‌تر است."
سهيلی افزوده است: "من که طبق قانون، پروانه ساخت گرفتم، طبق قانون، پروانه نمايش گرفتم و طبق قانون هم فيلم شما را به اکران فرستادم حال مجبورم که فيلم را از روی پرده بردارم و آن را به بايگانی تاريخ بفرستم."
اکران فيلم گشت ارشاد در روزهای اخير حاشيه‌های بسياری را در پی داشته‌است. اين فيلم داستان سه جوان فقير از جنوب شهر تهران است که برای به دست آوردن پول، خود را به‌عنوان ماموران گشت ارشاد جا می‌زنند و از اين طريق اخاذی می‌کنند.
چنين سوژه‌ای اعتراض گروه‌های بنيادگرا و محافظه‌کار ايران را برانگيخته‌است از آن جمله گروه انصار حزب‌الله روز ۲۷ اسفندماه تجمعی اعتراض‌آميز در برابر ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کردند و خواهان توقف اکران عمومی "گشت ارشاد" و فيلم ديگری به‌نام "خصوصی" شدند.
اين اعتراض‌ها به صفوف نماز جمعه شهرهای ايران هم کشيده شد، جايی که نمازگزاران، انتقادهای تند ائمه جمعه را درباره فيلم‌های "گشت ارشاد" و "خصوصی" می‌شنيدند.
در بخشی ديگر از بيانيه سعيد سهيلی با اشاره به واکنش ائمه جمعه به فيلم "گشت ارشاد" آمده‌است: " بدانيد که حرف ائمه جمعه تاکنون، همواره برای من سند و حجت بوده، اما تأسف من از اين بابت است که دو تن از اين ائمه جمعه که درباره «گشت ارشاد» موضع انتقادی تندی را در پيش گرفته‌اند، اصلأ فيلم من را نديده‌اند و تنها بر مبنای گزارشاتی که به آن‌ها رسيده، از اين تريبون عمومی مقدس، مواضع تندی را اتخاذ کرده‌اند و بدين گونه است که فيلم من را مستهجن اعلام می‌کنند فارغ از اينکه نمی‌دانند اين سخن آن‌ها، هم تهمت است، هم کذب است و هم گفته‌ای به‌دور از عدالت و انصاف."
در نهايت اما روز گذشته سازمان سينمايی حوزه هنری (سوره) و شهرداری تهران از توقف نمايش عمومی فيلم‌های "گشت ارشاد" و "خصوصی" در سالن‌های سينمايی خود خبر دادند تا شورای صنفی نمايش نيز دو فيلم ديگر را جايگزين کند.
سعيد سهيلی پيش از اين کارگردانی فيلم‌های ازدواج در وقت اضافه، چارچنگولی، چهار انگشتی، سنگ، کاغذ، قيچی، تارا و تب توت فرنگی، غوغا، شب برهنه، سهراب، مردی از جنس بلور و مردی شبيه باران را برعهده داشته است.
بازيگران فيلم "گشت ارشاد" حميد فرخ‌نژاد، پولاد کيميايی، ساعد سهيلی، و جمشيد هاشم‌پور هستند.




بازگشت علی‌اکبر محمدزاده به زندان به علت عدم تمدید مرخصی

خبرگزاری هرانا - علی اکبر محمدزاده، دانشجوی دانشگاه شریف که به ۶ سال زندان تعزیری محکوم شده است، ساعت ۱۶ روز گذشته پس از یک هفته مرخصی نوروزی به زندان اوین بازگشت.
به گزارش دانشجونیوز، پس از آنکه علی اکبر محمد زاده، دانشجوی نخبه دانشگاه شریف هفته گذشته پس از چاهادرماه بازداشت به مرخصی آمده بود، با تمدید نشدن مرخصی اش مجددا به زندان اوین بازگشته است.
بر اساس آخرین گزارش ها اعضای خانواده و همچنین دوستان وی که در این مدت این دانشجو را در منزل شان در ملاقات کرده بودند از روحیه خوب علی اکبر محمد زاده خبر داده اند.
علی اکبرِ محمد زاده، دانشجوی زندانی و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که تنها بیست و دو سال سن دارد روز دوشنبه ٢٦ بهمن ٨٩ به هنگام خروج از درب آزادی دانشگاه صنعتی شریف، توسط ماموران امنیتی تحت تعقیب قرار گرفته و پس از ضرب و شتم در میدان آزادی دستگیر شد. وی توسط قاضی صلواتی به شش سال حبس محکوم شد.
حکم او در تاریخ ١١ آبان ٩٠ توسط شعبه ٣٦ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر عینا به تأیید رسید. از این حکم ٦ سال زندان، پنج سال به خاطر تجمع و تبانی و یک سال نیز به خاطر تبلغ علیه نظام صادر شده است.
همچنین وی که از بیماری خونی رنج می‌برد، در مهرماه ٩٠ از زندان به بیمارستان منتقل و چند روزی را در بیمارستان گذرانده و سپس به زندان منتقل شده بود.
پیش از این ١۵٠٠ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با نوشتن نامه ای خواستار آزادی علی اکبر محمد زاده شده بودند و از مسئولان دستگاه قضایی خواسته بودند که در رسیدگی به اتهامات این دانشجو روند قانونی طی شود. در مورد دیگری بیش از ٢٠٠ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف در نامه ای به صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران در مورد "بی قانونی های شکل گرفته" در این پرونده ابراز نگرانی کرده بودند و خواسته بودند که آقای محمد زاده هرچه سریعتر آزاد شود.
وکیل آقای محمدزاده که پرونده او را دیده، گفته است که هیچ مدرکی در مورد اتهام های وارد شده در پرونده وجود ندارد و خود علی اکبر محمدزاده نیز هیچ کدام از اتهاماتش را نپذیرفته است. دوستان آقای محمدزاده می گویند ریاست وقت دانشگاه و همین طور رئیس وقت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه شریف گفته اند حاضرند نامه هایی به مقام های قضایی بنویسند و تایید کنند که فعالیت های انجمن اسلامی در دوره دبیری آقای محمدزاده در چارچوب قوانین دانشگاه بوده است. به نظر می آید این حکم بدلیل اصرار بازجو صادر شده است و ابزاری برای کنترل کردن فعالیت های دانشجویی دانشگاه شریف نیز می باشد.




هرانا؛ ممانعت از ملاقات ۴ تن از فعالین حقوق بشری با دو زندانی اعدامی

خبرگزاری هرانا – چهار تن از فعالین حقوق بشری که برای پیگیری قانونی وضعیت لقمان و زانیار مرادی جهت ملاقات با این دو زندانی به زندان رجایی شهر مراجعه کرده بودند با ممانعت مسئولین زندان مواجه شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، هیمن فرخی، دکتر آواره قزلچی مشاوره حقوقی و بین المللی اقلیم کردستان، مهران باوند، خسرو زعیم چهار تن از فعالین حقوق بشری که به قصد پیگیری وضعیت پرونده لقمان و زانیار مرادی با اجازه دادستانی به زندان رجایی شهر کرج مراجعه کرده بودند با مخالفت معاونت رئیس زندان رجایی شهر «اسداللهی» مواجه شدند.
زانیار مرادی و لقمان مرادی به ترتیب در سال ۸۸ در مریوان بازداشت، و در یکم دی ماه سال ۸۹ از سوی قاضی صلواتی در به اعدام در ملاء عام محکوم شدند.




هرانا؛ ماشالله حائری زندانی سیاسی به همراه همسرش بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – ماشالله حائری از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ که در مرخضی استعلاجی شش ماهه بسر می برد دو ماه پیش توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی دو ماه پیش به همراه همسرش توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی در طول دو ماه گذشته علی رغم بیماری و کهولت سن به شدت مورد ضرب و شتم و فحاشی از سوی ماموران قرار گرفته است.
این زندانی به دلیل بیماری قلبی و عروقی در پائیز سال گذشته با موافقت دادستانی با مرخصی استعلاجی از زندان آزاد شده بود و علی رغم عدم اتمام مدت زمان مرخضی استعلاجی و درمان بیماری بازداشت شده است.
این زندانی سیاسی روز گذشته پس از تحمل دو ماه انفرادی به سالن 12 زندان رجایی شهر منتقل شد و همسرش کماکان در بند 209 زندان اوین در بازداشت بسر می برد.
نامبرده از سوی دادگاه انقلاب تهران به 15 سال حبس تعزیری محکوم شده است.