۱۳۹۰ اسفند ۱۶, سه‌شنبه

روز سه شنبه بخش اوّل، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

zan2012.jpg۹۰سال از روزی که زنان رشت به پيشگامی خانم روشنک نوعدوست و «جمعيت پيک سعادت نسوان»، نخستين راهپيمايی زنان ايران را در شادباش به روزجهانی زن در روز ۱۷ اسفند ۱۳۰۰ برگزار کردند، می گذرد. ما بار ديگر فرارسيدن هشت مارس روز جهانی زن را به همه ايرانيان، به ويژه زنانی که در راه دست يابی به اهداف حق طلبانه خود در۳۳ سال گذشته لحظه ای دست از مبارزه برنداشته اند، تبريک می گوييم.
هشت مارس روز تجديد پيمان برای رفع تبعيض عليه زنان بعنوان نيمی ازجامعه انسانی است که به رغم حضورشان در همه عرصه های زندگی در جامعه بشری، هم چنان از حقوق برابر برخوردار نيستند.
سالی که گذشت برای زنان بسياری از کشورهای جهان سالی پراز آشوب و نابسامانی بود و در همان حال نويد بخش. قيام های ضدديکتاتوری در کشورهای عربی، زنان کشورهای تونس، مصر ، بحرين، يمن و... را در برابر راهی بس طولانی و پُرمخاطره قرار داده است. اين قيام ها اگرچه نشان دادند که پايان عصر ديکتاتوری فرا رسيده و نميتوان برای هميشه مبارزه مردم برای آزادی و دموکراسی را سرکوب کرد، در عين حال، نيروهای واپس گرای جامعه را به تکاپو واداشته تا از آزادی های به دست آمده برای محدود کردن حقوق زنان تلاش کنند. تنها مبارزه پيگير نيروهای مترقی در اين کشورها با خواست های «برابری کامل حقوق زن و مرد» و «جدايی دين از حکومت» است که می تواند سدی در برابر کوشش نيروهای واپسگرا باشد. آزمون انقلاب ايران و نقش حکومت اسلامی در محدود کردن حقوق زنان و برقراری تبعيض جنسيتی، درس های گرانبهايی برای اين کشورها در بر دارد تا همچون ايرانيان از چاله درنيامده، به چاه تاريک حکومت دينی درنيفتند.
اهدای جايزه صلح نوبل به دو زن از ليبريا و يک زن از يمن، گواه ديگری از نقش برجسته زنان در دگرگونی های اجتماعی و سياسی بزرگ جهان در سال گذشته بود. اهدای اين جوايز همچنان نشان داد که جهان، مبارزه زنان را در کشورهای در حال توسعه، در راه پيشرفت و برابری حقوقی، با توجه بسيار، دنبال و از آن پشتيبانی می کند.
در سال گذشته، مبارزه ميان حکومت دينی و مردم در ايران همچنان ادامه داشت. تصويب قانون «حمايت خانواده!» که به معنای به رسميت شناختن چند همسری و پذيرش ازدواج با خردسالان است، جدائی جنسيتی در دانشگاه ها و محيط های درمانی، سهميه بندی جنسيتی در مراکز آموزشی، ادامه تعرض های گذشته نيروهای واپسگرا به حقوق زنان بود. بيکاری، گرانی، نا امنی، دستگيری های گسترده و محکوميت های سنگين به زندان و تبعيد، شرايط زنان را از پيش هم شکننده تر کرد. اما با وجود اين شرايط طاقت فرسا، زنانی چون بهاره هدايت، زنده ياد هاله سحابی، نسرين ستوده و بسياری ديگر، در زندان و بيرون زندان، با شجاعتی کم نظير شعله مبارزه را فروزان نگاه داشته اند. تلاش های فعالين جنبش زنان ايران در خارج از کشور نيز نقش مهمی در پيشبرد هدف های اين جنبش داشته است.
مادران پارک لاله با پافشاری بر خواسته هايشان مبنی بر «لغو مجازات اعدام»، «آزادی زندانيان سياسی» و «محاکمه و مجازات آمرين و عاملين جنايات ۳۳ سال اخير» به مبارزه ادامه می دهند. آنها به خاطر اين پايداری قهرمانانه بارها و بارها دستگير و زندانی شده اند. ولی سرکوب، پيگرد و زندان خللی در عزم آنها برای پيگيری خواست های بر حقشان ايجاد نکرده است.
آنچه در ماه های اخير نويد بخش بود، هماهنگی در تحريم انتخابات از سوی طيف گسترده ای از نيروهای سياسی ايران است. رويکرد مشترک در اين امر می تواند زمينه ای برای گام های مشترک بعدی در دفاع از حقوق و آزادی های مردم باشد.
نه به سياست های زن ستيز رژيم جمهوری اسلامی ! نه به سرکوب، زندان و اعدام در ايران ! نه به جنگ و هرگونه مداخله نظامی در ايران! آری به همبستگی با جنبش های برابری خواهانه و ضد تبعيض زنان در جهان، به ويژه در خاور ميانه !
آری به آزادی و دموکراسی در ايران!
با شرکت در راهپيمايی، برگزاری ميز گرد، سخنرانی، نمايشگاه عکس و فيلم و غيره
روز جهانی زن را گرامی داريم
اتحاد برای ايران ـ بلژيک
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران ـ امريکای شمالی
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران-ـ اورنج کانتی(کاليفرنيا)
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران ـ نيويورک
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران ـ لوس آنجلس
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران ـ تورانتو
اتحاد برای پيشبرد سکولار دموکراسی در ايران ـ واشنگتن دسی
اتحاد جمهوريخواهان ايران - برلين
اتحاد جمهوريخواهان ايران - کلن
اتحاد جمهوريخواهان ايران - مالمو
اتحاد جمهوريخواهان ايران - وين
انجمن همبستگی ايرانيان ـ دالاس
انجمن فرهنگی ايرانيان شهر کلن
انجمن حقوق بشر و دموکراسی ـ هامبورگ
انجمن گفتگو - ونکوور اينفو گلوب ـ سوئد
جامعه دفاع از حقوق بشر ودموکراسی در ايران ـ سوئد
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران ـ جنوب کاليفرنيا
جامعه حقوق بشر ايران درفلوريدا ـ اورلندو فلوريدا
جمعيت پشتيبانی از مبارزات دموکراتيک مردم ايران ـ کلن
جمعيت دفاع از حقوق مردم ايران در اتريش
حاميان مادران پارک لاله-ـ مادران صلح دورتموند
حاميان مادران پارک لاله ـ ژنو
حاميان مادران پارک لاله ـ هامبورگ
حاميان مادران پارک لاله ـ لوس انجلس (ولی)
حاميان مادران پارک لاله ـ ايتاليا
حاميان مادران پارک لاله ـ وين
حاميان مادران پارک لاله ـ کلن
خانه همبستگی مهر - کلن
سکولار دموکراسی در ايران ـ شيکاگو
سازمان جمهوريخواهان ايران
شبکه همبستگی ايرانيان فرزنو ـ کاليفرنيا
صدای موج سبزـ جنبش سبز لندن
صدای موج سبز ـ کارديف
فدراسيون اروپرس
کميته مستقل ضد سرکوب شهروندان ايرانی ـ فرانسه
کميته جمعی از ايرانيان نورد راين وست فالن آلمان(اسن، کلن،ووپرتال)
کميته دفاع از حقوق بشر در ايران - اتريش
مونيخ هميار ايران ـ مونيخ
نسل آزاديخواه ايران- اتريش






واکنش محافظه‌کاران به شرکت خاتمی در انتخابات:

رای دادن خاتمی کافی نیست٬ باید توبه کند

رسانه‌های محافظه‌کار نوشته‌اند محمد خاتمی بدون «عذرخواهی» و تحقق «پیش شرط‌هایش» و با هدف شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری در رای‌گیری روز ۱۲ اسفند شرکت کرده است.
خبرگزاری فارس روز دوشنبه (۱۵ اسفند) نوشته که آقای خاتمی از «سر ناچاری و جلوگیری از منفوریت بیشتر» در نهمین دوره انتخابات مجلس شرکت کرده است.
این خبرگزاری وابسته به سپاه افزوده است از آنجا که خاتمی «از اقدامات گذشته خود در همسویی با براندازان اظهار توبه و پشیمانی نکرده» است٬ شرکت وی در انتخابات «قابل پذیرش» نیست.
«باشگاه خبرنگاران جوان» نیز هدف خاتمی از شرکت در انتخابات آن هم «در یک روستای حاشیه‌ای دماوند بدون هیچ اطلاع رسانی ای را سهم‌خواهی در برابر اقیانوس رای ملت» دانست.
این سایت وابسته به سازمان صدا و سیما در خبری دیگر به صراحت نوشته است: «او {خاتمی} جام زهری را نوشید تا در انتخابات ریاست جمهوری بعدی وارد شود.»
شرکت محمد خاتمی در رای‌گیری روز ۱۲ اسفند با واکنش‌های متفاوت محافظه‌کاران٬ اصلاح‌طلبان و تحریم کنندگان انتخابات مواجه شده است.
محافظه‌کاران این اقدام آقای خاتمی را تلاشی برای «مظلوم‌نمایی» ارزیابی کرده‌اند.
علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه نیز در واکنش به این اقدام خاتمی از وی با عنوان «شخصیت بی‌اراده‌ای» یاد کرده که باید از مسئولان نظام به خاطر «اشتباهاتش» عذرخواهی کند.





رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

اسلام اجازه نمی‌دهد زن بر مرد حاکم باشد


محمد ابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته که «اسلام اجازه نمی‌دهد زن بر مرد حاکم باشد.»
به گزارش روز سه‌شنبه (۱۶ اسفند) خبرگزاری فارس٬ آقای نکونام این مطلب را در جریان بررسی ماده الحاقی دو به لایحه «حمایت از خانواده» در مجلس بیان کرده است.
در بخشی از این ماده به «زن حق داده شده که همسر خود را از اشتغال به شغلی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت زن باشد، منع کند.»
این نماینده مجلس گفته این مسئله «خلاف شرع مقدس اسلام» است.
لایحه «حمایت از خانواده» یکی از جنجالی‌ترین لوایح در مجلس است که برخی از بند‌ها و مواد آن با اننقاد‌ها و مخالفت‌های بسیاری از سوی فعالان حقوق بشر و حقوق زنان مواجه شده است.
در مقابل٬ گروهی از روحانیون و محافظه‌کاران نیز با دفاع از مواد جنجالی این لایجه٬ خواستار تصویب نهایی آن‌ها از سوی مجلس شده‌اند.
روز گذشته دوشنبه (۱۵ اسفند) نمایندگان مجلس با حذف ماده ۲۳ لایحه «حمایت از خانواده»٬ به ماده ۲۲ این لایحه نیز سه شرط به منظور ثبت ازدواج موقت گذاشتند.
ماده ۲۳ این لایحه به مردان اجازه می‌داد در صورت توانایی مالی که مورد تائید دادگاه باشد و به شرط اجرای عدالت میان همسران، با مجوز دادگاه همسران جدیدی اختیار کنند.


ویدئو کلیپ کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد وضعیت سینماگران ایرانی





نسل من و خاتمی

image
خاتمی را از دریچه نسلی ببینید که معیاری برای مقایسه نداشته است. زمان شاه را ندیده، جهان آزاد را ندیده، با کتاب‌های تاریخ و دینی و معلم پرورشی بزرگ شده، از او نظر خواسته نشده و....
من و ما بعد از انقلاب به دنیا آمدیم و امروز که شما خدابیامرزی می‌فرستید برای شاه، ما فقط گیج و مبهوت به شما نگاه می‌کنیم که یعنی، پس چرا انقلاب کردید؟! نسل ما، از وقتی چشم باز کرد در بیمارستان، خانم‌ها روسری به سر داشته‌اند و یک جورهایی به روسری عادت کرده است. روسری برای ما «توسری» نیست، عادت است، عادت.
ما با تاریخ انقلاب، دینی، معلم پرورشی، از جلو نظام‌ها و تا انقلاب مهدی سر صف، بزرگ شدیم. یک بخشی از ما به واسطه مادر یا پدری دگراندیش، دهه شصت را تجربه کرد. اما بخش اعظم ما از دهه شصت، تنها تیله بازی و خاله بازی و بابا آب داد، بابا نان داد را به یاد دارد. بار اول که خاتمی آمد، خیلی از ما هنوز رای اولی هم نبودیم! فقط دیدیم یکی آمده که خیلی خوشگل است و خوش‌تیپ. قشنگ حرف می‌زند، می‌خندد. رنگ‌های شاد استفاده می‌کند. شاید به نظر شما مسخره باشد یا معیار غلطی باشد برای سنجش توانایی‌های یک سیاست‌مدار. اما ما این‌ها را ندیده بودیم و برای ما جذاب بود. شما خودتان را بگذارید جای ما! برای دختران نسل من که اجازه نداشتند ابرو بردارند یا پشت لب‌شان را بیاندازند، و پسرانی که هر روز دخترهایی را می‌دیدند که پشت لب‌شان از پشت لب جنس مذکر، سبزتر بود، دیدن رنگ و لبخند و ریش مرتب، می‌توانست جذابیت داشته باشد یا نه؟ خاتمی که آمد، فضا کم کم تغییر کرد. مانتوها رنگی شد، کوتاه شد. خاتمی و خنده‌اش فضا را برای ما عوض کرد. حالا معیاری برای مقایسه داشتیم، قبل خاتمی و بعد از خاتمی.
در جریان کوی دانشگاه، ما هنوز حتی وارد دانشگاه نشده بودیم. خبرهای‌مان را از روزنامه‌های رنگارنگی می‌گرفتیم که آنها هم با خاتمی آمده بودند. وارد دانشگاه شدیم و اولین چیزی که آموختیم، انتقاد از خاتمی بود. آن زمان هنوز فضا برای انتقاد از مقام معظم نبود و ما هی از خاتمی انتقاد می‌کردیم.
به عقب که نگاه می‌کنم، شاید خیلی از کارهای خاتمی، نسل ما را دل‌سرد کرد اما انگاری همیشه، خاتمی، جای خودش را داشته، یک گوشه از دل‌مان و ذهن‌مان شاید. به عنوان یک نقطه عطف. همیشه یک خط نامرئی کشیده‌ایم بین او و مقام معظم! خاتمی از نظام بود و انگار که نبود برای ما....
در این انتخابات هم وقتی شنیدیم که خاتمی رای داد، مثل همیشه قاطی کردیم و نقدش کردیم و...اما بعد که کمی آرام شدیم، دیدیم که ما که انتظار داشتیم خاتمی برود رای دهد، پس چرا قاطی کردیم؟! بعد به واسطه آن لبخندی که نقطه عطفی در زندگی نسل ما بود، به واسطه لبخندی که بازگشت به عقب را غیرممکن ساخت، افتادیم به توجیه کردن! راستش توجیه نه...ما، نسل ما واقعا باور داریم که خاتمی فرق دارد...بیایید یک لطفی در حق ما کنید. بیایید قبل از اینکه فحش و بدوبیراه نثارمان کنید و انگ بزنید، موقعیت ما را درک کنید، از دریچه ما نگاه کنید و انتقادتان را یواش یواش و بدون داد و بیداد بگویید! شما دارید با باور یک نسل درمی‌افتید، با ناخودآگاه یک نسل! کمی پابه‌پای ما راه بیایید.





محک انتصابات ۹۰ و سید محمد خاتمی!

image
انتظارها به پایان رسید و محک انتصابات ۹۰ کرد آنچه را باید می‌کرد. حکومت جهل و جنایت ولایت فقیه از اساس مشروعیتی نداشت که بخواهد با این انتخابات زیر سوال رود. کارکرد مهم این انتصابات، راست آزمایی رفتار اصلاح طلبان حکومتی بود.
حکومتی شیطانی که برای بقای خویش حاضر شود انسان های بیگناه را بکشد قطع به یقین برای بار دوم و سوم و چهارم و الی آخر هم چنین می‌کند. کشتار بسیاری از مقام های نظام سابق بدون محاکمه بلافاصله پس از انقلاب ۵۷ ، کشتار مردم کردستان، کشتارهای اوایل دهه شصت، جنایت علیه بشریت در سال ۶۷، قتل دگراندیشان و تروریسم آشکار دولتی در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، قتل‌های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه تهران و تبریز در سال ۷۸، حوادث پس از انتخابات ۸۸، عاشورای ۸۸، بهمن و اسفند ۸۹، قتل زندانیان سیاسی هدی صابر و هاله سحابی ،....
به همین ترتیب حکومتی شیطانی که به صحنه آرایی های خطرناک رو بیاورد و نتایج مضحک را از صندوق‌های رای برون آورد قطع به یقین برای دفعات بعد نیز چنین خواهد کرد. از رفراندوم یک گزینه ای «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر» گرفته تا انتصابات ۸۸ و اکنون انتصابات ۹۰.
اگر در برابر انحرافات از همان ابتدا ایستادگی صورت نگیرد و رفتارهایی خلاف در یک نظام سیاسی به روند تبدیل شود اصلاح آنها بسیار سخت خواهد بود و در صورت ریشه دواندن این روندها و بروز روندهای موازی از این دست کل نظام سیاسی فاسد شده و راهی به جز سرنگونی باقی نمی‌ماند. مثال بارز آن حکومت جهل و جنایت ولایت فقیه است. دستگاه ارتجاعی ولایت فقیه در حال حاضر هم دولت است، هم قوه قضاییه و هم قوه مقننه! تقلب می‌کند، دزدی می‌کند، آدم می‌کشد و خود نیز به قضاوت خود می‌نشیند. اساساً قانون اساسی در کشور وجود ندارد که بخواهیم خواستار اجرای بی تنازل آن شویم! رژیم ولایت فقیه در حال حاضر یک حکومت ملوک الطوایفی به مرکزیت پادگان‌های سپاه و بسیج است که توسط اراذل و اوباش حکومتی گردانده می‌شود و هر آنچه بخواهد انجام می‌دهد. دستگاهی که به کل فاسد است را از کجا قرار است اصلاح کنیم؟
این روزها در مورد رای به صندوق ریخته شده در انتصابات ۹۰ توسط یک عنصر معلوم‌الحال حکومتی به نام سید محمد خاتمی تفاسیر زیادی صورت می‌گیرد و تعدادی او را به خیانت و امثال آن متهم می‌کنند. دوستان جوان گاهاَ به بیراهه می‌روند. خیانت اصلی را ایشان و دار و دسته‌اش با عقب نشینی های مکرر در هشت سالی که بر مسند کار بودند به انجام رساندند. جایی که سیستم جمهوری اسلامی به طور کل فاسد نشده بود و کور سویی از امید برای اصلاح این دستگاه ارتجاعی وجود داشت. اکنون پس از فراگیر شدن فساد سازمان یافته در تمامی بخش‌های نظام سراسر فریب ولایت فقیه و محتوم بودن سقوط این دستگاه ارتجاعی، این دستگاه شیطانی با یک رای خاتمی و امثال خاتمی نجات نخواهد یافت.
خاتمی بنا بر ذاتش عمل می‌کند. سابقه یک روز بازجویی و فشار و زندان را در قبل و بعد از انقلاب ندارد. از آلمان به تهران پرواز کرده و نه رنج زندان می‌داند و نه مبارز بوده و نه هزینه‌ای داده است. از لحاظ فکری هم سرسپرده دستگاه ارتجاعی ولایت فقیه است و این را نه یک بار و نه دو بار بلکه در زمان صدارتش ده‌ها بار به اثبات رسانده است. خاتمی خیانت خود را سالیان سال است که انجام داده است. در حال حاضر خیانت را تعدادی قلم به دست مزد بگیر می‌کنند که دانسته یا ندانسته از خاتمی چیز دیگری می‌سازند و در افکار عمومی عرضه می‌کنند. خاتمی مشاطه‌گر است یک روز با شعار جامعه مدنی، یک روز با شعار جامعه مدینه النبی و دست آخر نیز با اختراع  مردم سالاری دینی!
خاتمی به مانند احمدی‌نژاد بی‌پروا دروغ نمی‌گوید بلکه دروغ را قشنگ و مرحله‌ای می‌گوید. در دروغ‌گویی برای خود دارای سبک منحصر به فرد است. از جامعه مدنی با تمام زیبایی‌هایش صحبت می‌کند و وقتی می‌بیند کار پیش نمی‌رود می‌گوید جامعه مدنی همان جامعه مدینه النبی است و باز وقتی می‌بیند جامعه مدینه النبی بالاخره دارای تعاریف تاریخی است که با اوضاع و احوال جاری سازگار نمی‌باشد، پس به ناگاه مردم سالاری دینی را اختراع می‌کند که عبارتی موهومی مثل جمهوری اسلامی است و پس از آن چهارده سال طول می‌کشد تا کارگردان سیرک جمهوری اسلامی رسماً برقراری استبداد قانونی و مردم سالاری دینی در کشور را اعلام کند.
نمونه دیگر این رفتار در طول سال گذشته نیز بروز یافت. جایی که ابتدا برای انتخابات شرط می‌گذارد و تبلیغ می‌کند و از عدم مشارکت صحبت‌ها می‌کند ولی وقتی می‌بیند کار پیش نمی رود در بزنگاه تاریخی خود را به زیر قبای جنایتکار می‌کشد و اعلام می‌کند که من گفته ام لیست نمی دهم و لیست ندادن با تحریم متفاوت است. و تحریم هزینه زا است. و جالب اینکه خود را چهره ای ملی نیز جا می‌زند و خواستار آشتی ملی می‌شود. ادعایی که مرغ پخته را نیز به خنده وا می‌دارد.
آن کس که می‌خواهد خواستار آشتی ملی شود باید جربزه داشته باشد که از حقوق همه اعم از نیروهای چپ، مجاهدین خلق، نیروهای مشروطه طلب، دراویش، زنان، اقوام و ملیت های مختلف کرد و لر و بلوچ و آذری و ترکمن و عرب و ... دفاع کند. خاتمی در هشت سال صدارت خود و در سالیان گذشته چند بار این کارها را انجام داده که اکنون مدعی آشتی ملی می‌شود؟ شاید منظور مشاطه گر بزرگ نظام جمهوری اسلامی از آشتی ملی همان آشتی بین دار و دسته جنایتکار دوران طلایی امام راحل و دار و دسته جنایتکاردوران امام علی خامنه ای است! آگاهان بهتر دانند!

همرزمان و همراهان!
تاریخ انقلاب را مرور کنید. چرا نیروهای چپ، مجاهدین خلق، نیروهای ملی، نیروهای ملی – مذهبی، نیروهای مذهبی وغیر همسو با ولایت فقیه و ... یک به یک از گردونه این نظام شیطانی حذف شدند؟
جواب این سوال کلیدی بسیار ساده است همه آنها دارای اصول بودند. رژیم ولایت فقیه تنها نیروهای سیاسی را می‌تواند تحمل کند که هیچ اصولی به جز مجیز گویی ارباب قدرت ندارند. نیروهایی که به مانند عروسکان خیمه شب بازی در مواقع ضروری برای بزک کردن نظام شیطانی ولایت فقیه بکار آیند. اصلاح طلبان حکومتی همان فرصت طلبانی هستند که زندگی انگلی در جوار بارگاه ولایت تنها و تنها شیوه زیستن آنهاست.
چه عده ای خوششان بیاید و چه خوششان نیاید، این یک حقیقت تلخ است که خامنه ای و رفسنجانی و خاتمی و هر آنکس که تکلیف خود را با جرثومه فساد جمهوری اسلامی روشن نکند همگی سرهای  یک اژدهای دهشتناک بودند و هستند که زندگی چندین نسل از مردم ایران زمین را تباه کردند. اینان اگر بند ناف ارتزاقشان را از این نظام شیطانی بریدند آنگاه شاید مردم آنها را به دامان خود بپذیرند و گرنه سرنوشت اینان با سرنوشت نظام جهل و جنایت ولایت فقیه پیوند خورده است.
برای چندمین بار برای وسط بازان تکرار می‌کنیم که موسوی و کروبی اگر جایگاهی در بین مردم یافتند تنها و تنها به این علت بود که «اولین گام در اصلاح طلبی اصیل» را محکم و استوار برداشتند. از خود گذشتند و خود شکستند و همراه مردم شدند و مهمتر از آن، همراه مردم ماندند و همین گونه بود داستان آیت الله منتظری.
در جنبش رنگارنگ و متکثر آزادیخواهی ایران صداقت حلقه اتصال است. آنکس که به صداقت خیانت کند از این دایره بیرون است. ما در این مسیر و در دفاع از این حلقه اتصال نه رنگ و نه نام می‌شناسیم. جنبش آزادیخواهی ایران استوار به پیش می‌رود و در این مسیر هر آنکس در مقابل آن بایستد زیر ضربات پر قدرت آن له خواهد شد. حذف سید محمد خاتمی به عنوان یک نیروی سیاسی از جنبش آزادیخواهی شاید برای عده ای خوشایند نباشد ولی آنان که به آزادی وطن و عبور از این برزخ دهشتناک می‌اندیشند باید با خود صادقانه خلوت کنند که اگر امروز در برابر خیانت به صداقت نایستیم ، فردا این عمل شنیع به یک روند در جنبش آزادیخواهی تبدیل خواهد شد و آنگاه ما با نظام جمهوری اسلامی تفاوتی نخواهیم داشت. درهای جنبش آزادی‌خواهی برای آنکس که از نظام جهل و جنایت ببرد، همیشه باز است.
در پایان به دوستان و همرزمان در این حرکت عظیم یاد آور می‌شود که شعار محوری «مرگ بر اصل ولایت فقیه» را که در کوران حوادث پیش رو قطب نمای حرکتی ماست، هیچگاه از یاد نبرند. و به یاد داشته باشند که هر حرکت اصلاحی که علت العلل مشکلات را نشانه نرود، فریب و سرابی بیش نیست. در جمهوری ولایت فقیه همه راهها به دستگاه شیطانی ولایت فقیه منتهی می‌شود و وقتی  این دستگاه فاسد شود، همه چیز فاسد شده است. 
به امید ایرانی آباد، آزاد و سربلند و برای تمامی ایرانیان




تابش: از رهبری تشکر می‌کنم؛ کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوم

image
محمدرضا تابش دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس و خواهر‌زاده سید محمد خاتمی، در گفتگو با خبرنگاران گفت چنانچه زمینه فراهم شود، کاندیدای ریاست‌ جمهوری خواهد شد. وی همچنین از رهبر ایران بخاطر فراهم کردن بستر مشارکت سلایق مختلف در انتخابات تشکر کرد. تابش همچنین به دفاع از خاتمی برای شرکت در انتخابات پرداخت.
به گزارش فارس، تابش که در حاشیه جلسه امروز مجلس با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «الحمدلله انتخابات خوبی در کشور برگزار شد و مردم با وجود مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، مشارکت خوبی داشتند. باید از رهبری معظم انقلاب که بستر مشارکت کاندیدا‌ها با تنوع صلاحیت و به تبع آن مردم را فراهم کردند نیز سپاسگزاری کنیم.»
 این کاندیدای پیروز اصلاح طلب در مورد شرکت خاتمی در انتخابات اظهار داشت: «آقای خاتمی حتماً دلایلی دارد که خودش آن‌ها را ارائه می‌دهد. وی در دی‌ماه گفته بود که با توجه به شرایط موجود امکان مشارکت فعال در انتخابات نیست بر همین اساس اصلاح‌طلبان لیستی نمی‌دهند و کاندیداهایی هم معرفی نمی‌کنند، اما در مقابل تحریم به شدت موضع گرفتند و اعلام کردند که در هر صورت تحریم مطرود است. آقای خاتمی کاری بر خلاف گفته‌هایش انجام نداده، یعنی اصلاح‌طلبان نه لیستی داده‌اند و نه کاندیداهایی را مشخص کرده‌اند‌ بلکه فقط به عنوان یک شهروند رأیش را به صندوق انداخت که به نظر من کاری بسیاری مثبت و ارزنده‌ای هم بود.»
 تابش در ادامه با بیان اینکه دو طیف مخالف حضور خاتمی در انتخابات بودند، گفت: «یک طیف افراطی‌های داخل کشور و طیف دیگر هم افرادی بودند که در خارج حضور داشتند و نمی‌خواستند که خاتمی در انتخابات شرکت کند. طیف اول می‌خواستند خاتمی را مقابل نظام قرار دهند و طیف دوم هم به دنبال بهره‌برداری و استفاده‌های خودشان بودند. خاتمی از آبروی خود مایه گذاشت و در انتخابات شرکت کرد و توطئه هر دو طرف را خنثی کرد.»
 دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس ادامه داد: «البته حضور خاتمی در انتخابات باعث شد که هجمه‌هایی نسبت به وی صورت بگیرد ولی به اعتقاد من خاتمی از آبرویش مایه گذاشته تا مردم و جریان اصلاحات کمتر آسیب ببینند. راه اصلاح‌طلبی از صندوق رأی می‌گذرد و آقای خاتمی هم با رأی دادنش نشان داد که به اصلاح درون نظام معتقد است نه اصلاحاتی که می‌خواهد از بیرون هدایت شود.»
 محمدرضا تابش از معدود اصلاح‌طلبانی است که در این دوره از انتخابات مجلس به عنوان فرد پیروز معرفی شده است. وی کاندیدای جبهه مردم سالاری در شهر اردکان (زادگاه خاتمی) بود و با حسین کلانتری از جبهه متحد اصول‌گرایان رقابت می‌کرد.




دلایل خاتمی برای شرکت در انتخابات: آشتی ملی و بازگشت به آرمان‌های اصیل انقلاب

image
سید محمد خاتمی امروز با انتشار یادداشتی در وب سایت شخصی‌اش، دلیل اصلی رای دادنش را «راهبرد اصلاح طلبانه به آشتی ملی و بازگشت به آرمان‌های اصیل انقلاب و قانون اساسی و ایجاد فضای همدلی و مشارکت همگان» اعلام کرده است.

در این یادداشت آمده است: «اقدام من از منش و بینش سیاسی و فکری من و آنچه به آن باور دارم و پای بندم ریشه می‌گیرد. من از موضع اصلاحات و در جهت نگاه داشت روزنه‌های اصلاح طلبی که آن را مهم‌ترین و بلکه تنها راه سربلندی کشور و دست یابی به آرمان‌های اصیل انقلاب و تأمین حقوق مردم و مصالح ملت می‌دانم و نیز برای دفع مخاطرات و تهدیدهای درونی و بیرونی اقدام کرده‌ام. هدف ممکن و مطلوب، بازگرداندن امور به موقعیتی است که در آن مصلحت کشور و خواست‌های اساسی و تاریخی مردم اصل قرار گیرد.»
خاتمی در ادامه نوشته است: «من براساس راهبرد اصلاح طلبانه به آشتی ملی و بازگشت به آرمان‌های اصیل انقلاب و قانون اساسی و ایجاد فضای همدلی و مشارکت همگان دعوت کرده و می‌کنم و انتظار داشته و دارم که همه با اسیر نماندن در گذشته و با نگاه به آینده روند تازه‌ای را در کشور آغاز کنند. تأکید اصلاح طلبی بر روند‌ها و اقدام‌های قانونی و غیر خشونت آمیز به این معنا نیست که اصلاح امور کشور بدون پرداخت هزینه می‌سر است. اما در هر اقدام سیاسی در نظر گرفتن مصالح و شرایطی که نیروهای فعال در داخل کشور با آن مواجه‌اند ضرورت دارد. در مورد انتخابات مشارکت فعال و معرفی نامزد طبعاً در گرو وجود شرایط مناسب است. مصالح بزرگ‌تر کشور و اصلاحات مقدم بر ملاحظات شخصی است و اقتضائات خاص خود را دارد. تعیین استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه لیست هیچگاه به معنی تحریم انتخابات نبود و می‌بایست این امر را در عمل اثبات کنیم تا با گرفتن هرگونه بهانه‌ای از بدخواهان روزنه‌ای برای امکان مفاهمه بیشتر با تکیه بر حقوق و مصلحت مردم و پیشرفت واقعی کشور باز شود.»
وی در پایان تصریح کرده است: «امیدوارم درک مشترکی از شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم به وجود آید. تردیدی ندارم که احساسات و داوری‌ها در زمان مناسب می‌تواند به آنجا برسد که به جای هرگونه توجیهی، چه از سر افراط و چه از سر تفریط، درستی تصمیم‌هایی در جهت منافع و مصالح ملی و پیشبرد اصلاحات در درون نظام جمهوری اسلامی گرفته می‌شود اولویت پیدا کند و ان شاء الله گشایش در کار‌ها فراهم آید.»
جمعه گذشته و در جریان برگزاری انتخابات مجلس در حالی که تقریبا تمامی نیروهای اپوزیسیون خواستار تحریم این انتخابات بودند، سید محمد خاتمی برخلاف تصریحات گذشته خود در مورد عدم شرکت اصلاح طلبان در این انتخابات، اقدام به دادن رای در دماوند کرد. اقدامی که موجب انتقادهای گسترده نیروهای اپوزیسیون از وی شد.




پوتین هم ۶۳ درصدی شد؛ مخالفان تجمع می‌کنند

image
با اعلام رسمی پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات روسیه و کسب ۶۳ درصد آرا، وی برای سومین بار بر کرسی ریاست جمهوری تکیه خواهد زد. این در حالی است که مخالفان وی وعده داده‌اند که امروز در مسکو دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.
مسئولان انتخابات در روسیه امروز ۵ مارس در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که آرای انتخابات ریاست جمهوری روسیه شمرده شده و ولادیمیر پوتین توانسته است ۶۳/۷۵ درصد آراء را کسب کند.
ولادیمیر پوتین که پیش از این دو دوره رئیس جمهور روسیه بوده، در چهار سال گذشته به دلیل آنکه طبق قانون نمی‌توانست در انتخابات شرکت کند، پست نخست وزیری را برگزید. هر چند که به اعتقاد مخالفان در واقع او بود که کشور را هدایت می‌کرد و مدودف رئیس جمهور فعلی روسیه نقش چندانی در اداره این کشور نداشته است.
پوتین پس از اعلام این نتایج در جمع هوادارانش گفت که در رقابتی منصفانه به پیروزی رسیده است. اما مخالفان معتقدند که وی گرچه بیشتر آرا را به دست آورده اما نتوانسته است حائز اکثریت ۵۰ درصدی آرا شود و بنابراین انتخابات باید به دور دوم کشیده می‌شده است.
مخالفان پوتین اعلام کرده‌اند که در اعتراض به آنچه آن را تقلب گسترده در انتخابات خوانده‌اند، امروز در مسکو دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.





خاتمی در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به کی رای می‌ده؟

image
سید محمد خاتمی رییس جمهور اسلامی سابق، چند پیش شرط برای حضور در انتخابات مطرح کرد ولی محقق نشد ولی سید محمد خاتمی برای حفظ نظام جمهوری اسلامی رای در صندوق انداخت و واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه اورد و بعد از چند روز بالاخره توانست رای دادنش را توجیه نماید.
انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و سرانجام سید محمد خاتمی رییس جمهور اسلامی سابق ایران در انتخابات شرکت کرد و نه در زادگاهش رای داد و نه در شهری که دران زندگی می‌کند گویا برادرش سید علی خاتمی ویلایی در دماوند دارد که سید محمد خاتمی تعطیلات اخر هفته را در ویلای برادرش سیر می‌کرده که متوجه می‌ شود روز جمعه ۱۲ اسفند برابر است با انتخابات مجلس شورای اسلامی و این سید بزرگوار هم تا خون در بدن دارد در انتخابات شرکت می‌کند رای‌اش را در کنار ویلای برادرش به صندوق می‌اندازد و خودش هم فکر نمی‌کرد این برگه رای که به صندوق می‌اندازد اینقدر مهم باشد.
یه چیزی بگم ما در همین خودنویس از شش ماه پیش رای دادن خاتمی را پیش‌بینی کرده بودیم ولی کسی نوشته‌های ما را جدی نگرفت چون در بخش طنز و سرگرمی قرار داشت بگذریم این را هم نوشتیم که از الان بگیم سید محمد خاتمی در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۱ هجری شمسی محمدی شرکت خواهد کرد پس اگر خاتمی در دور دوم رای داد شوکه نشوید!.
حالا برسیم به اصل موضوع  که سید محمد خاتمی در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به چه کسی رای می‌دهد! 
 از انجایی که در تهران و شهرهای بزرگ انتخابات مجلس شورای اسلامی به دور دوم کشیده شده است و در شهر تهران یه چیزی حدود ۲۵ صندلی خالی مانده است که باید حتما پر شوند و مردم شریف ولایت‌مدار ایران بازهم در انتخابات شرکت می‌کنند تا مشت محکمی بر دهان یاوه‌گوی امریکا و اسراییل بزنند تا شاید خطر تحریم و حمله نظامی از سر ولی فقیه کم شود.
و از انجایی که نماینده دماوند با رای مستقیم خاتمی مشخص شد چه کسی است پس خاتمی به صورت صد درصد در دور دوم در دماوند پیداش نمی‌شود و به صورت نود درصد احتمال می‌دهیم خاتمی در انتخابات دور دوم در همین شهر تهران حضور داشته باشند و رای در صندوق بیندازند تا تکلیف ۲۵ نماینده دیگر را مشخص کنند. 
از انجایی که  کاندیدای اصلاح‌طلب نداریم لذا خاتمی ولایت‌مدار، مسلما به اصول‌گرایان خ.ر مدار رای می‌دهند تا اصول‌گرایان ا.ن مدار، چون اصولا سید محمد خاتمی ولایت‌مدار هستند.
پیش‌بینی‌های ما از  رای دادن خاتمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در همین خودنویس:





جـــرس: 
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه "نظام در اوج انزوا٬ محاصره فنی، علمی و اقتصادی" قرار دارد و تمامی در‌ب ها بسته شده است، تاکید کرد که "فقط نگاه مان به ظرفیت های داخلی است."
به گزارش نشریه «صبح صادق»، ارگان سپاه پاسداران، پاسدار حسین سلامی در مراسم «افتتاح رسمی بزرگ‌ترین طرح ارتباطی سراسری سپاه» گفت: "ما در وضعیت تهدید یا تحریم خیالی نیستیم، تهدید و تحریم در مورد ما عملاً در حال اجراست."
این فرمانده اشد سپاه در عین حال ادعا کرد که جمهوری اسلامی با رهبری توانسته از شرایط «شعب ابی‌طالب» به شرایط «بدر و خیبر» تغییر وضعیت بدهد.
سردار حسین سلامی قرار گرفتن ایران در تقاطع تهدید و تحریم و عبور مقتدرانه از این تقاطع را مرهون لطف الهی و تدابیر رهبری دانست و افزود"ما باید همیشه بلندپروازانه حركت كنیم؛ چراكه با اتصال به فضل الهی اعتقاد به اینكه او بزرگ است، درست نیست كه چیزهای كوچك را از خدا طلب كنیم."
وی در انتها با اشاره به اهمیت ارتباطات در یگان های نظامی افزود: یكی از عناصر موفقیت یك یگان این است كه نیروها صدای فرمانده را به خوبی بشنوند و علاوه بر صورت او در ارتباط نیرو، فرمانده، باید روح و احساس نیز در این ارتباط جاری باشد و این ارتباط نه صرفاً انتقال فیزیكی صورت و تصویر، بلكه انتقال احساس هم باشد.




جـــرس:
 بنا به گزارش منابع خبری، پلیس اردن به افراد جویای کار این کشور که در اعتراض به بیکاری تظاهرات کرده بودند، حمله و آنان را متفرق کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی اردن، نیروهای پلیس این کشور روز دوشنبه با استفاده از گاز اشک آور، به تجمع شماری از افراد بیکار در طفیله یکی از فقیر‌ترین شهرهای جنوب اردن، حمله و آنان را متفرق کردند.
شمار زیادی از جوانان بیکار در طفیله، در اعتراض به وضعیت خود تظاهرات کردند.
بر اساس این گزارش، معترضان به طرف ساختمان فرمانداری و ماموران پلیس سنگ پرتاب کردند و پلیس نیز برای متفرق کردن آن‌ها به استفاده از گاز اشک آور روی آورد.
تظاهر کنندگان همچنین خیابان‌هایی را که به ساختمان فرمانداری و سایر بخش‌های دولتی منتهی می‌شد، مسدود کردند.
گفته شده است، تظاهرات روز دوشنبه در اردن که ششمین تظاهرات در شهر طفیله محسوب می‌شود، پس از آن برگزار شده که دولت از وعده‌های خود در زمینه اشتغال زایی برای صد‌ها جوان ساکن شهر غفلت کرده است.
گفتنی است، در پایان ماه ژانویه پس از آنکه هاشم السهیم فرماندار طفیله، اعلام کرد ایجاد شغل برای جوانان بیکار به زمان نیاز دارد، این گروه از جوانان تظاهراتی را سازماندهی کردند.
آمار رسمی بیکاری در اردن ۱۳ درصد اعلام شده، اما احتمالا میزان واقعی بیکاری در این کشور نزدیک به سی درصد است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالیکه اردن با بحران اقتصادی شدیدی مواجه است، مردم این کشور از ماه ژانویه سال ۲۰۱۱ خواستار اصلاحات سیاسی، اقتصادی و خاتمه دادن به فساد در کشور هستند.





جـــرس:
 دبیر کل مجمع روحانیون و یکی از دیپلمات های پیشین جمهوری اسلامی، طی یادداشتهایی، از رای دادن محد خاتمی در انتخابات مجلس نهم دفاع کردند.
به گزارش سایت مجمع روحانیون، محمد موسوی خوئینی ها در این زمینه نوشته است:

بسمه تعالی
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی روز جمعه در یکی از شعبه های حوزه انتخابیه شهرستان دماوند رأی خود را به صندوق انداختند. این اقدام سنجیده موجی از ناخرسندی جمعی از دوستان وعلاقمندان وغیر آنان را بر انگیخت. بدیهی است بیشترین ناخرسندی ها از ناحیه کسانی است که جمهوری اسلامی را نظام مشروع و مورد قبول مردم ایران می دانند و خیرخواهانه و با احساسی قابل ستایش شخصیّت محبوب و مورد علاقه خود را آماج اعتراضات صمیمانه خود قرار داده اند.
...جناب آقای خاتمی با رساترین فریاد نظر خود را در باره انتخابات در چند ماه گذشته بارها ابراز کرده و اعلام نموده اند که ما در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی فهرست انتخاباتی نداریم و نامزدی معرفی نمی کنیم و از هیچ نامزدی نیز اعلام حمایت نمی کنیم و اکثرقریب به اتفاق گروههای اصلاح طلب نیز بر اساس همین سیاست اعلام شده عمل کردند.
آنچه اما در روز دوازدهم اسفند ماه، آقای خاتمی انجام داده اند عملی است که صرفا به عنوان یک شهروند ایرانی انجام داده اند و مفهوم آن این است که همچون گذشته ما از اصل و اساس انقلاب و جمهوری اسلامی پاسداری و از آن حمایت میکنیم ولیکن به عنوان اعتراض به رفتارهای محدود کننده انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان و نیز حوادث و مصائب گذشته از ارائه فهرست انتخاباتی و شرکت فعال در انتخابات خودداری کرده و می کنیم مگر اینکه این شرایط نفس گیر تغییر کند و امور کشور بر قاعده خود سامان یابد انشاء ا...
آنچه جناب آقای خاتمی از ماهها پیش در رابطه با انتخابات انجام دادند که آخرین آن اقدام روز جمعه و حضور در پای صندوق رأی بود، نشان از حد و مرز شناسی در رفتارهای سیاسی است، رفتاری به دور از افراط و تفریط و همواره چنین باد.
سید محمد موسوی خوئینی

همزمان، سایت سفیر گزارش داده است که صادق خرازی، از دیپلمات های پیشین جمهوری اسلامی و سفیر تهران در پاریس در دولت اصلاحات نیز، در یادداشتی پیرامون اقدام محمد خاتمی در حضور در انتخابات مجلس نهم نوشته است:

در فرهنگ سیاسی امروز، انتخابات و دموکراسی به نماد بارز جامعه مدنی تبدیل شده است. نمیتوان ادعای جامعه مدنی داشت ولی نسبت به صندوق رای و انتخابات و سرشت و سرنوشت مردم بی‌تفاوت بود.
حضور آقای خاتمی در انتخابات دارای ابعاد داخلی و خارجی است. تا آنجا که من مطلع هستم ایشان و همفکران وی در مجمع روحانیون مبارز تهران و همچنین شورای نیروهای خط امام هیچگاه از تحریم انتخابات سخن نگفتند، بلکه آنچه گفته شد این بود که شرایط و موقعیت برای اصلاح‌طلبان به گونه‌ای نیست تا بتوانند نامزدهای مطلوب خود را در انتخابات به مردم معرفی کنند. حرف آخر ایشان و همه نیروها و گروه‌های هم سوی ایشان این بود که انتخابات و مردم سالاری نماد مشارکت مردمی است و پسندیده است تا با وسعت دید و نظر شرایط را برای مشارکت همگان آماده کرد. اختلاف موجود اختلاف مبنایی مبنی بر بود و نبود و مشارکت و تحریم نیست، بلکه چالش موجود از جنس روش و شیوه انتخابات و تاکید بر مشارکت و رای مردم است.
پرسش بزرگ اینجاست چه کسانی از تحریم انتخابات سخن گفتند؟ دو دسته و گروه در این فضای آلوده نقش عمده داشتند: نخست معارضان و دلبستگان و وابستگان که خارج از کشورکه قربانی توهم خویش شده‌اند و همه عظمت احاد عظیم مردم را در حلقه بسته خویش می‌پندارند و ابزار دست کینه‌ورزان و بدخواهان و بدپنداران شده‌اند و از احساسات و عاطفه‌شان به بدترین وجه آن سوء استفاده می‌شود و آن کسان که قربانی دام سرویس‌های اطلاعاتی شده‌اند و هم اینک سخن از زوال و پایان جمهوری اسلامی می‌گویند و تمام هم و غم ایشان براندازی است و دسته دگر تندروهای داخلی هستند که تاب تحمل دیگران و احترام به فکر و اندیشه دیگران را ندارند. آنها همه چیز و همه کس را به صورت انتزاعی در بادی نظرات بسته خود می‌بینند و همواره حلقه قدرت و دوستان خود را بسته‌تر می-‌کنند و و قصدشان این است که انقلاب و جمهوری اسلامی ایران را از وجود تکثر آراء و اندیشه‌ها بی‌بهره می-‌سازند.
در هفته آخر قبل ازانتخابات هر دو جریان القا کردند که انتخابات از جانب اصلاح طلبان و سران ایشان تحریم است. بی تردید تحریم انتخابات دارای مفهوم دیگری در ادبیات سیاسی کشور است و مفهوم آن مرز بندی جدی با جمهوری اسلامی و با آرمان‌های امام وانقلاب است.
با یک چنین پیش فرض بایست نسبت به نقش و وجود آقای خاتمی و اندیشه‌های اصلاحی ایشان سخن گفت. آقای خاتمی دلبسته انقلاب و دلداده مردم و جمهوری اسلامی ایران است. مروری اجمالی- تاریخی بر شیوه مدیریت وی آشکار می‌کند که ایشان همواره با صلابت متانت و شکیبایی نسبت به مسائل اساسی نظام و اصول انقلاب مواجه می‌شدند هر جا که پای کیان جمهوری اسلامی و انقلاب وامام وروحانیت در میان باشد خود را قربانی کرده است. زیر بنای فکر خاتمی پیوند با آرمان‌های انقلاب است تجلی آرزوهای دیرین است، تحقق احکام نورانی قرآن است، بسط معارف اهل بیت است، ایشان در پی اصلاحات در درون حاکمیت است. اصلاح طلبی سر سازگاری با براندازی و حرکت‌های قهرآمیز ندارد اصلاحات منظور نظر خاتمی پروژه بلند مدت است نه پروسه بر هم زننده کوتاه مدت، مشی آقای خاتمی و منشور مدون اندیشه‌های ایشان این گونه بوده است که مدینه فاضله و مدینة النبی مورد نظر ایشان با احترام به آراء همه صاحب نظران شکل می‌گیرد و در پناه بینش بلند نظرانه اهالی اقلیم حکومت و با مشارکت همه آحاد جامعه، می‌توان طراوت و نشاط را متجلی ساخت.
خاتمی مایل است که کشور در چارچوب قانون اساسی و با احترام و حرمت نهادن به اصول انقلاب اداره شود. او ثابت کرده است که سر سازگاری با دلبستگان به غرب و هم‌نوازان برانداز نظام ندارد. ایشان همواره با تکیه بر شکوه مشارکت مردم و با احترام به همه نحله‌ها و نهضت‌های فکری-سیاسی مطالب خود را بیان می‌کند. ادبیات سیاسی بایست توام با اخلاق سیاسی باشد. نمی‌توان مدعی دموکراسی بود ولی نسبت به قواعد بازی دموکراتیک بی تفاوت بود. در ترکیه روسای حزب عدالت و توسعه با مشارکت از درون زندان به قدرت دست یافتند. آنها هم می‌توانستند انتخابات را تحریم کنند. با تحریم انتخابات جز انزوای خود ساخته نمی‌توان انتظار دیگری داشت. اردوغان،‌عبدا... گل و داوود اوغلو و دیگر رهبران ترکیه امروز با مشارکت و اصلاحات تدریجی در درون سیستم توانستند کشوری قوی در منطقه به وجود آوردند.
جان سخن این است که آقای خاتمی همان خاتمی فرزند و شاگرد امام، تابع قانون اساسی و دوستدار رهبری است، چه بدخواهان خشنود نباشند و چه آنها که در صدد مسائل دیگر هستند دلگیر شوند. آقای خاتمی همواره جامعه را از خشونت بر حذر داشته و حاکمان را به مدارا و عدالت و مردم را به قانون و اخلاق فراخوانده است. برای آقای خاتمی انسجام ملی به خصوص در زمانه‌ای که تهدیدات خارجی چنگ و دندان نشان می‌دهد از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است. او خواستار جامعه‌ای باز و رقابتی همراه با احترام به حقوق فردی و تاکید بر مسئولیت جمعی است. حضور خاتمی در پای صندوق رای، احترام به مردم سالاری و تلاش برای سربلندی جمهوری اسلامی ایران است.
۱۵/۱۲/۹۰





پیام تبریک باران سلحشور (دختر سلحشور) برای اصغر فرهادی: تشکر از تعهد شما

باران سلحشور، هنرمند سینما، تلویزیون و گوینده رادیو، و فرزند فرج الله سلحشور در پیامی موفقیت اصغرفرهادی در کسب جایزه اسکار را تبریک گفت.
در این پیام که در بازتاب منتشر شد آمده است:
آقای اصغر فرهادی
سلام و تشکر…
بابت زحمات خودتان و گروهتان تشکر…
می گویند، مرد را دردی اگر باشد خوش است…
بابت اینکه به دردهای این جامعه تعهد دارید تشکر…
و کاش اینطور باشد، اینطور که از تمجید ها دست برداریم و به درها و کاستی ها برسیم، به امید آگاهی و یاری …
که با هر درد فریادیست، به امید آنکه کسی بشنود و یاری رساند…




افزایش کشف شیشه در ۹ ماه، ۲۰۴ برابر

میزان کشف شیشه در ۹ ماه سال ۹۰ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۸۹، ۲۰۴ درصد افزایش داشته است.
به گزارش ایلنا، در ۹ ماه سال ۹۰، ۳ هزار و ۳۹۱ کیلوگرم شیشه (متن آمفتامین) کشف و این در حالی‌ست که در سال ۱۳۸۹، یک هزار و ۵۵۷ کیلوگرم شیشه کشف شده است.
از سوی دیگر نمودارهای منتشر شده مقایسه‌ای کشف شیشه از سال ۸۴ تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۳۸۴ تنها ۲ کیلو شیشه در کشور کشف شده بود اما میزان کشف شیشه سال ۱۳۸۵ به ۲۸ کیلو و سال ۱۳۸۶ به ۴۸ کیلوگرم رسید.
سال ۱۳۸۷، میزان کشف شیشه با بیش از پنج برابر شدن به ۲۵۷ کیلوگرم رسید؛ رقم کشف این مخدر در سال ۱۳۸۸ نیز یک هزار و ۵۱ کیلوگرم بوده است.
افزایش کشف شیشه در حالی رخ می‌دهد که قیمت شیشه با سیر نزولی مواجه است و این موضوع احتمال مصرف آن در تمامی گروه‌های سنی را افزایش می‌دهد.
براساس اعلام محققان این حوزه عوارض استفاده از شیشه بیماری‌های روانی و اختلالات عصبی، بروز سکته‌های قلبی و مغزی، خشونت و پرخاشگری، اضطراب و بی‌خوابی، بدبینی و افسردگی تشنج و در موارد بیش از حد مرگ است.
رشد ۵۵ درصدی کشف مت آمفتامین در ۹ ماه ۲۰۱۰
در همین حال میزان کشف مت‌آمفتامین در ۹ ماه سال ۲۰۱۰ نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است.
در ۹ ماه گذشته سال ۲۰۱۰ مقدار ۸۸۳ کیلوگرم مت‌آمفتامین در کشور کشف و ضبط شده است.
این در حالی است که در مدت مشابه آن در سال ۲۰۰۹، ۵۷۱ کیلوگرم مت‌آمفتامین کشف شده بود.
براساس اعلام دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم از سال ۲۰۰۸ قاچاقچیان ایرانی در کشورهای آذربایجان، ‌مالزی، تایلند، ژاپن، سری لانکا و ازبکستان دستگیر شده‌اند که از طریق کشورهای قطر، ترکیه و امارات متحده عربی اقدام به ترانزیت این مواد می‌کردند.
این در حالی است که ترکیه نیز گزارش کرده است که مت‌آمفتامین از ایران و از مسیر زمینی به این کشور قاچاق شده اما از طریق خطوط هوایی این کشور به شرق و جنوب شرق آسیا منتقل می‌شود.
از سوی دیگر مقام‌های رسمی کشورهای فیلیپین و اندونزی نیز ایران را به عنوان کشور مبدا مت‌آمفتامین در سال ۲۰۰۹ میلادی اعلام کرده‌اند.
بر همین اساس تقویت و تشدید تدابیر کنترلی برای نظارت بر پیش ساز‌ها و سیر مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت این مخدرهای صنعتی را اعلام کرد.
اما پژوهش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که سو مصرف محرک‌ها شامل آمفتامین و مت آمفتامین در ایران در حال افزایش است.
در گزارش سال ۲۰۰۹ جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که شیوع آمفتامین و مت آمفتامین (ATS) و مراجعه سو مصرف کنندگان گروه آمفتامین به مراکز درمانی افزایش یافته است.





ادامه تناقض در آمار و ارقام در انتخابات مجلس نهم

سردار پاسدار نجار ریاضی نمی داند/ ۶۴=۵۵/۴+۱۱

علی مزورعی با نگاهی به آمار ارائه شده از سوی وزارت کشور به گاف دیگری از این مسئول انتخابات پرداخته است.
وی با اشاره به تناقض های موجود در این آمار می نویسد: برپایه آماری که بازهم در پورتال وزارت کشور منتشر شده است  رقم میزان مشارکت در انتخابات مجلس هشتم برابر ۵۵.۴ در صد بوده است که اگر با ۱۱ درصد ادعای افزایش جمع کنیم می شود ۶۶.۴ درصد و نه ۶۴ درصد! به همین سادگی ملاحظه می شود که چقدر بی‌دقتی و دستپاچگی در اعلام این اعداد و ارقام و بیرون زدن دم خروس آنهم توسط وزیر کشور است که لابد باید دلائلی غیر از ندانستن ریاضی و انجام چهارعمل اصلی داشته باشد.
مزورعی میزان مشارکت ادعا شده از سوی وزیر کشور را مورد بررسی قرار داده و می افزاید: جالب اینکه این بار جناب وزیر دیگر رقم کل آراء ماخوذه در کشور را برخلاف مصاحبه قبلی اعلام نکرده است اما اگر برپایه گفته ایشان تعداد واجدین شرایط رای دادن را ۴۸۲۸۸۷۹۹ نفر باشد میزان مشارکت ۶۶.۴ درصدی می شود برابر ۳۲۰۶۳۷۶۲ رای دهنده، و میزان ۶۴ درصدی می شود برابر ۳۰۹۰۴۸۳۱ رای دهنده، و ایندو یک تفاوت مختصر درحد ۱۱۵۸۹۳۱ رای دهنده! که تا کنون البته هیچیک از این رقم‌ها اعلام نشده است و لابد بازهم اعلام دقیق این رقم‌ها و تفاوتی در حد بیش از یک میلیون کم و زیاد شدن رای دهنده در انتخاباتی به این پرشوری برای زدن سیلی بگوش دیگران مهم نیست!
این نماینده سابق مجلس معتقد است: در باره انجام انتخاباتی که نه تنها انطباقی با استاندارهای تعریف شده جهانی و از جمله اتحادیه بین المجالس در باره انتخابات آزاد و منصفانه ندارد بلکه با فقدان شرایط حداقلی برای انجام یک انتخابات آزاد و رقابتی باعث عدم شرکت اصلاح طلبان به عنوان یک جناح سیاسی قدرتمند در این انتخابات شد، و تیغ ” نظارت استصوابی ” از سوی شورای نگهبان نامزدهای ” خودی ” را هم بی‌نصیب نگذاشت، نوشتن نوعی هدر دادن وقت باارزش است اما چه می شود کرد که ما گرفتار حاکمیتی شده ایم که بنا دارد همه کارها و از جمله انتخابات را بنحو ” مهندسی شده ” و دستوری انجام دهد ولی در انجام اینکار آنچنان ناشیانه و عجولانه عمل می کند که دم خروس به رغم قسم‌های حضرت عباس بیرون می زند و آدمی می ماند چیکار کند در این میان؟ قسم حضرت عباس را باور کند یا دم خروس را؟
وی با اشاره به آمار مساله داری که قبلا از سوی وزیر کشور اعلام شده بود می نویسد: سردار پاسدار نجار متصدی وزیر کشور دولت کودتا و مسئول برگزار کننده انتخابات در روز شنبه مصاحبه‌ای کرد و میزان مشارکت مردم در انتخابات را ۶۴.۲ درصد اعلام کرد که البته با رقم اعلامی کل تعداد رای دهندگان در این مصاحبه تقسیم بر تعداد کل واجدین شرایط رای دادن همخوانی نداشت.
مزورعی نوشته است: انتظار می رفت ایشان در پی اصلاح این مصاحبه و گاف فاحش سیاسی که داده بودند برآیند ولی امروز دوشنبه در مصاحبه‌ای که با تیتر:” افزایش ۱۱ درصدی مشارکت مردم در انتخابات نهم ” در پورتال وزارت کشور انتشار یافته است، براین گاف افزوده اند! دقت کنید در این خبرآمده است :” مصطفی محمد نجار گفت : میزان مشارکت واجدان شرایط رای دادن در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره هشتم ،‌۱۱ درصد رشد داشته است. ” و درادامه خبر آمده :” مصطفی محمدنجار وزیر کشور در نشستی مطبوعاتی در خصوص آخرین نتایج انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی میزان مشارکت مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را ۶۴ درصد عنوان کرد .” ایشان در مصاحبه قبلی این رقم را ۶۴.۲ درصد اعلام کرده بود که اگر از دقت ریاضی دو دهم درصد قبلی هم بگذریم بازهم این رقم با ادعای ۱۱ درصد افزایشی که در ابتدای خبر نسبت به میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس هشتم نمی خواند.
وی اظهار امیدواری می کند که فارغ از آنچه آمد امیدوارم نهادهای اجرایی و نظارتی آمار حقیقی تعداد واجدین شرایط رای دادن و رای دهنده‌ها را به رهبری بدهند تا ایشان لااقل در شناخت واقعیت امروز جامعه دچار اشتباه نشوند هرچند مواضع علنی ایشان می تواند بگونه‌ای دیگر باشد. البته بد نیست حاکمیت درپی انجام این انتخابات و تبلیغات پرشدتی که در باره میزان مشارکت اعلامی انجام شده است دست به یک نظرسنجی راجع به احساس عمومی مردم بزند با سئوالاتی از اینگونه : آیا این انتخابات را آزاد و رقابتی می دانند؟ آیا میزان مشارکت مردمی در آن بالا و در حد ارقام اعلامی است؟ آیا از نتایج اعلامی احساس رضایت می کنند؟ آیا تخلف و تقلبی در انتخابات نشده است؟ آیا…




افتتاح اینترنت حلال در ماه رمضان

درحالی که گروهی از مسلمانان در ترکیه و روسیه تصمیم به راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی تحت عنوان «سلام جهان» گرفته‌اند، اعلام کردند این مجموعه که از آن به‌عنوان «فیس‌بوک حلال» یاد می‌شود در طول ماه مبارک رمضان افتتاح خواهد شد.
به گزارش روزنامه زمان، عبدالواحد نیازوف رییس «سلام جهان» با اشاره به اینکه فیس‌بوک حلال سکویی برای فعالیت‌های حلال در اینترنت است گفت: در حال حاضر فیس‌بوک ۸۰۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد که ۳۰۰ میلیون آن مسلمان هستند، انتظار می‌رود که این تعداد در یک دوره ۱۰ ساله افزایش صددرصدی داشته باشند.
نیازوف با اشاره به اینکه دفتر مرکزی این شرکت در استانبول مستقر است گفت: هدف از انتخاب این شهر جایگاه ویژه آن به‌عنوان ارتباط میان شرق و غرب بوده است. این پروژه یک پروژه اقتصادی بوده و با هدف خدمت به مسلمانان در جهان مدرن فعال شده است و مورد حمایت هیچ جنبش سیاسی و کشور خاصی هم قرار ندارد. این شرکت علاوه بر استانبول در روسیه و مصر نیز دفاتری دارد و بین ماه‌های مارس و آوریل (اسفند و فروردین) امسال دفاتر تکنیکی دیگری را در حیدرآباد هندوستان و جاکارتای اندونزی افتتاح می‌کند.




جنایات بشار اسد علیه غیرنظامیان از زبان شاهدان عینی

شماری از ساکنان شهر حمص سوریه که از این شهر گریخته اند گفته اند که نیروهای امنیتی دولت، در حمص جنایاتی را علیه غیرنظامیان مرتکب شده اند.
به گزارش بی بی سی، آنها از جمله به قتل کودکان توسط نیروهای دولتی اشاره کرده اند.
در همین حال دولت سوریه برای چهارمین روز متوالی به امدادگران کمیته بین المللی صلیب سرخ اجازه ورود به محله بابا عمرو را در حمص نداده است.
به دنبال خروج نیروهای مخالف دولت از محله بابا عمرو در شهر حمص در روز پنجشنبه، گزارشهایی از فعالان حقوق بشر و مخالفان دولت بدست رسیده که حاکیست نیروهای امنیتی و شبه نظامیان طرفدار دولت – مردان و نوجوانان بالای ۱۴ سالی را که هنوز در محله بابا عمرو مانده بودند، دستگیر و بعد از شکنجه آنها را می کشتند.
ادعای این فعالان اگرچه قابل تایید نیست اما با اظهارات شماری از شاهدان عینی که با بی بی سی صحبت کرده اند، همخوانی دارد.
یکی از شاهدانی که در حومه شهر حمص با پل وود خبرنگار بی بی سی صحبت کرده زنی است که می گوید روز جمعه سربازان ارتش سوریه گلوی پسر۱۲ ساله اش را بریده و او را کشته اند.
او گفت که بعد از خروج نیروهای مخالف دولت از محله بابا عمرو، سربازان ۳۵ مرد و پسربچه را دستگیر کرده و کشته اند.
شوهر این زن هم گفت که ۵۰ متر دورتر از سربازان قایم شده بود و از آنجا شاهد مرگ فرزندش بود.
او گفت که صدای جیغ و داد می آمد و او دید که یکی از سربازان سر پسرش را زیر چکمه اش نگه داشت و دیگری او را به قتل رساند.
یک زن دیگر هم به خبرنگار ما گفت : “سربازان شوهران ما را به یک پاسگاه بردند. مثل گوسفند همه آنها را خواهند کشت.”
چندین مرد که می گفتند از ارتش جدا شده اند، در میان شاهدان دیگری هستند که با بی بی سی صحبت کردند.
آنها به خبرنگار ما گفتند که نیروهای امنیتی غیر نظامیان را هدف قرار داده و زندانیان را هم به قتل می رسانند.
یکی از این سربازان سابق سوریه، گفت به ما دستور دادند که به هر جنبنده ای که می بینیم شلیک کنیم. چه نظامی باشد و چه غیر نظامی.
روپرت کولویل، سخنگوی کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در گفتگو با بی بی سی ضمن ابراز نگرانی از این گزارشها گفت که این شواهد برای محاکمه های بالقوه در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
یک کمیسیون تحقیق مستقل که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شده بود، در ماه فوریه اعلام کرد که نیروهای امنیتی آن کشور “اقدامات گسترده و سازمان یافته ای در نقض جدی حقوق بشر صورت داده اند که به مثابه جنایاتی علیه بشریت است”.
به گفته این کمیسیون این اقدامات با موافقت مقامات سوریه در بالاترین سطوح صورت گرفته.
همزمان دولت سوریه برای چهارمین روز متوالی به امدادگران کمیته بین المللی صلیب سرخ اجازه نداده که وارد محله بابا عمرو شوند و دلیل این موضوع را مسایل امنیتی اعلام می کنند.
این در حالی است که فعالان از بروز فاجعه ای انسانی خبر می دهند.
برق، آب و ارتباطات قطع شده و در روزهای اخیر برف باریده و هوا هم سردتر شده است.


دولت نفتی و تخلف ۴ میلیارد دلاری

«عدم واریز»، باز هم«نفت» و«دلار»و«دولت» را به هم رساند. نه اینکه با هم بودن اینها عجیب باشد که حدیث کشورداری این ملک سال‌هاست که برمبنای به هم رسیدن این سه می‌گذرد. حتی در«عدم واریز»، به هم رسیدن یا رساندن‌شان هم دیگر تعجب‌برانگیز نیست؛ یعنی تا پیش از منتشر شدن قرائت گزارش‌های تفریغ بودجه از سال ۱۳۸۵ بود، اما الان دیگر نیست. حالا شش سالی هست که گوش‌مان به شنیدن «عدم واریز» بخشی از درآمد کشور به خزانه عادت کرده است و دلارهای واریز نشده دل‌مان را نمی‌لرزاند و فهم‌مان را نمی‌آزارد.
به نوشته شرق، گزارش تفریغ بودجه‌ها که قرائت شد سال به سال رقم عدم واریز بخش‌هایی از مازاد درآمد نفت به خزانه هم بالا و بالا‌تر رفت. از ۱/۱ میلیارد دلار در سال ۸۵ شروع شد و تا ۱۲ میلیارد دلار در سال ۸۹ بالا گرفت. حالا نفت و دلار و دولت باز به هم رسیده‌اند؛ آن هم در نقطه‌ای به نام «عدم واریز.» نفت دلار می‌آورد و دلار تاوان نفت است. دولت هم همانی است که دست توی جیبش می‌کند و از خوان نفت می‌خورد و مملکت را می‌چرخاند. ماجرای پیوستگی دولت نهم و دهم با نفت و دلار اما متفاوت از همیشه تاریخ این پیوستگی است. تفاوتش هم در یک کلمه است: عدم واریز پول نفت به خزانه. وگرنه، نه دلار در راه عدم است و نه وابستگی و عشق به نفت. دولت هم این را جان می‌دهد؛ ایجادش می‌کند. گزارش تفریغ بودجه‌ای قرائت نشده، که نشان ندهد دولت بخشی از مازاد درآمد فروش نفت را به خزانه واریز نکرده است. هر لایحه بودجه علامت یک تخلف بوده و هر تخلف حاوی میلیارد‌ها دلار پول نفت واریز نشده. بعد هم تخلف‌ها به قوه‌قضاییه ارسال شده. ماجرای دلار‌های بلاتکلیف‌مانده و پول‌های نفت واریز نشده و بودجه‌های سر وقت تقدیم نشده و شکایت‌های نوشته شده همواره به قوه‌قضاییه ختم شده.
نتیجه‌ای هم از رسیدگی به این شکایت‌ها به دست نیامده یا اگر هم آمده اعلام نشده؛ باید گفت اینکه میلیارد‌ها دلار مازاد درآمد نفتی چه شده و چرا اصلا به خزانه واریز نشده از آن سوال‌های بی‌جواب این روزها و سال‌هاست. دیروز نماینده‌ها هنوز از راه نرسیده و از قاب انتخابات بیرون نیامده بودند که یک شکایت جدید از قوه مجریه به قوه‌قضاییه فرستادند. روی پرونده‌اش هم مهر زدند: مبلغ: «چهار میلیارد دلار.» نقش‌آفرین اصلی هم ماده معروف ۲۳۳ آیین‌نامه مجلس بود؛ همان ماده‌ای که می‌گوید اگر ۱۰ نماینده از موضوعی در مورد عملکرد دولت شاکی شوند، می‌توانند از دولت شکایت کنند تا از شکایت گزارش تهیه شود که اگر رای آورد به دادگاه ارسال شود. روز گذشته هم شکایت ۱۰ نماینده از عدم اجرای جزء «ب» بند «۱» و تبصره‌های بند «۲» قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور قرائت شد که با رای نمایندگان به قوه‌قضاییه ارسال شد. آن‌گونه که «محمد‌مهدی مفتح»، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد شکایت جدید نمایندگان از جنس دلار‌های واریز نشده است. قصه «عدم» جدید این است که طی شش ماه منتهی به شهریور امسال کمیسیون برنامه و بودجه با حضور وزیران نفت، اقتصادی، رییس‌کل بانک مرکزی، معاونان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری و کارشناسان دیوان محاسبات کشور تبصره‌های بند «۲» قانون بودجه را بررسی کرده تا ببینند دولت چقدر به این بند از قانون پایبنده بوده. بعد هم مشخص شده که حدود چهار میلیارد دلار از مازاد درآمد نفتی به خزانه واریز نشده است.
بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، ارزش نفت خام و میعانات گازی صادر شده طی شش ماهه منتهی به شهریور امسال معادل مبلغ ۲/۵۳ میلیارد دلار است اما بر اساس اعلام بانک مرکزی تنها حدود ۲/۵۱ میلیارددلار تا پایان شهریور وصول شده است. بر اساس این گزارش و قانون بودجه پس از کسر سهم نفت، صندوق توسعه ملی، دولت و مناطق محروم و نفت‌خیز بر مبنای قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور و احتساب عدم وصول حدود دو میلیارد دلار از ارزش نفت صادراتی تا پایان شهریورماه باید حدود ۴/۶ میلیارد دلار به عنوان مازاد بابت بند «۲» قانون بودجه به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شد.
اما آن گونه که خزانه‌داری کل کشور اعلام کرده تا شهریور امسال تنها حدود ۴/۲ میلیارد دلار از مازاد درآمد نفتی به حساب خزانه واریز شده و حدود چهار میلیارد دلار راه هر جا را در پیش گرفته سر در راه خزانه نداشته. جالب آنکه از مبلغ واریز شده به خزانه تا سوم آبان امسال هنوز اعتباری برای اجزای بند «۲» قانون بودجه تخصیص نیافته و پرداخت نشده است. پس از قرائت گزارش، ۱۱۳ نماینده هم رای دادند شکایت وارد است و باید به دادگاه برود تا شکایت جدید هم برود لای دست باقی شکایت‌ها. اما شاکیان این پرونده چهار میلیارد دلاری می‌توانند دلشان را خوش کنند به اینکه دست‌کم گزارش شکایت‌شان خوانده شده و به قوه‌قضاییه فرستاده شده و سرنوشتی مانند گزارش چهار شکایت معروف از دولت پیدا نکرده که اصلا معلوم نیست الان کجاست و آنان که قرار بوده شکایت‌ها را اصلاح ‌کنند، چه می‌کنند. حکایت دلارهایی که سر در راه خزانه ننهاده‌اند از آن حکایت‌های جذاب است؛ دلار‌هایی که الان هر کجا هستند مهم نیست، مهم این است که در این سرمای اقتصادی در خزانه نیستند.




دادستان کل باز هم از پاسخ صریح درباره حصر موسوی،کروبی و رهنورد طفره رفت

با گذشت بیش از یکسال از حصر غیرقانونی و غیرانسانی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دادستان کل کشور باز هم در نشست خبری خود به این مساله نپرداخت.
در حالی که موسوی و کروبی بدون هیچگونه حکم قضایی طی یک سال گذشته ازکلیه حقوق خود محروم بوده و حتی برای دیدار با فرزندان خود نیز بشدت در محدودیت قرار دارند، محسنی اژه ای درباره سوال خبرنگاری و احتمال آزادی موسوی و کروبی از حصر خانگی گفت: چیزی نشنیده‌ام اما باید منبع اعلام شود تا ببینیم خبر موثق است یا خیر.
او که طبق عرف حقوقی باید خودش “منبع خبر” باشد و در پاسخ به افکار عمومی توضیح دهد به چه جرمی و بر اساس حکم کدام محکمه موسوی و کروبی از کلیه حقوق شهروندی خود محروم شده اند، اظهار بی اطلاعی کرده و سراغ از منبع می گیرد.
در پی حبس غیر قانونی موسوی و کروبی که به دنبال دعوت این رهبران سیاسی جنبش سبز برای حمایت از قیام های مردم خاورمیانه رخ داد تاکنون هیچ منبع قضایی نسبت به این موضوع اطلاع رسانی نکرده است.
مهدی کروبی بدنبال اظهار نظر انتخاباتی و فرمایشی خواندن انتخابات مجلس نهم از حق ملاقاتهای محدود پیشین نیز محروم شد و در همین حال میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز با محدودیت های زیادی رو به رو شده اند.
فرزندان موسوی و رهنورد در آخرین نامه ای که برای تولد میرحسین موسوی نوشته شد حتی از محل نگهداری آنان اظهار بی اطلاعی کرده اند و نوشته اند که با مراجعه به بن بست اختر برای کسب اطلاع از سلامت والدین خود با بدرفتاری ماموران مواجه شده اند.
بی خبری در کنار شایعاتی که از سوی محافل امنیتی منتشر می شود به نگرانی ها در خصوص سلامت رهبران جنبش سبز دامن زده است.
محسنی‌اژه‌ای همچنین از اعلام نظر درباره اتهامات مهدی خزعلی و شکوری‌راد تا زمان قطعیت حکم خودداری کرد و عنوان کرد که از بیان مطلب در این خصوص معذور هستم.
سخنگوی قوه قضاییه درباره مراکز ترک اعتیاد که به صورت غیر قانونی اداره می‌شوند، گفت: اینکه از ظرفیت مردم جهت درمان معتادان استفاده کنیم کار صحیحی است، اما اینکه مرکزی بدون داشتن مجوز و صلاحیت اقدام به طرح دادن افراد کند مورد قبول نیست و اگر نیروی قضایی یا مراکز بهداشت و درمان مطلع شوند با آن برخورد می‌کنند.
به گزارش ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره مستند عملیات چشم روباه و دستگیری افراد مرتبط با این پرونده، ادعا کرد: برای کسانی که با جریانات ضد انقلاب تحت عنوان خبررسانی اقدامات خلاف قانون انجام داده‌اند پرونده تشکیل شده و در حال بررسی است.
اژه‌ای درباره بررسی نرخ دیه در سال آینده گفت: در قانون مجازات اسلامی چگونگی مسئله دیه و قیمت آن با گذشته متفاوت است، برای اینکه بتوان از اول سال اقدامات لازم را انجام داد در جلسه‌ای از دستگاه‌ها و مسئولین ذی ربط درخواست شده که با کار‌شناسی قیمت دیه در سال آینده را بررسی کند.
اژه‌ای درباره اینکه آیا متهم جدیدی به پرونده فساد مالی بزرگ اضافه شده است، خاطرنشان کرد: برای پرونده‌های بزرگ نمی‌توان این مسئله را در نظر گرفت که چه مدت زمانی بررسی آن طول خواهد کشید، به طور مثال رئیس یکی از شعبات بانک ملی طی ملاقاتی که با یکی از آشنایان خود دیدار داشته، تصمیم گرفته مطالب جدیدی را مطرح کند به همین دلیل شاید لازم باشد از افراد دیگری هم بازجویی انجام شود به هر حال باید عنوان کنم پرونده مفتوح است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره تخلفات انتخاباتی امسال گفت: این تخلفات نسبت به سال گذشته از تنوع و میزان کمتری برخوردار بوده است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از تریبون‌های عمومی برای انجام تبلیغات از موارد تخلفات امسال به شمار می‌رود، گفت: در همین رابطه افرادی را دستگیر کرده‌ایم که از نامزدهای انتخاباتی که رد صلاحیت شده بودند یا امکان می‌دادند که رای نیاورد دلالی می‌کردند تا صلاحیت آن‌ها را تایید کنند.
وی همچنین درباره دو بمب کشف شده در زمان انتخابات ادعا کرد: بمبی که در تهران جا سازی شده بود حالت تخریبی زیادی نداشت که به سرعت کشف و خنثی شد، اما در این رابطه کسی دستگیر نشده است.
اژه‌ای همچنین درباره دستگیری ۱۰ نفر به جرم اختلال در روزهای منتهی به انتخابات مدعی شد: جریانهای داخلی و خارجی تلاش کردند فضای نا‌امنی را در زمان انتخابات ایجاد کنند و نیروهای داخلی نیز فعالیت‌های زیادی را برای مناسب سازی فضا انجام دادند. ده نفر دستگیر شده جز عوامل جریان اقدام انتحاری تاسوعای سال قبل است که منجر به شهادت برخی از افراد در آن روز شد.
سخنگوی قوه قضاییه در باره فعالیت کمیته پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، تصریح کرد: طبق قانون فعالیت این کمیته تا پایان زمان انتخابات است. در حال حاضر در انتظار تایید صحت انتخاب افراد از سوی شورای نگهبان هستیم و حتی کار این کمیته در مرحله دوم نیز ادامه خواهد داشت.
اژه‌ای درباره ضرب و شتم چهارمین فرد که به عنوان عامرین به معروف در شیراز صورت گرفته گفت: حتما اقدامات انجام شده برای ضاربین بازدارنده نبوده است که این جرم مجددا تکرار شده است. اگر در چهارچوب قانون فعالیت‌ها رسیدگی و بررسی شود شاید مجرم دیگری باشد که مرتکب جرم شود. البته در یک مورد حکم کافی نبوده که خود دادستان به حکم اعتراض کرده است.
اژه‌ای درباره حمایت رسانه ملی از برخی چهره‌های انتخاباتی و دعوت به آن‌ها به برنامه تلویزیونی گفت: اگر این دعوت‌ها قبل از شروع تبلیغات باشد جرم نیست، اگر قرار باشد همه نامزد‌ها نیز به صدا و سیما دعوت شوند امکان پذیر نیست، البته اگر برنامهٔ باشد که همه نامزد‌ها از رسانه ملی استفاده کنند خوب است. در این مورد نیز چون نامزد‌ها قبل از شروع تبلیغات به برنامه دعوت شده‌اند جرمی صورت نگرفته است.
سخنگوی قوه قضاییه در باره سخنان اصلی رئیس سازمان بازرسی کشور درباره اینکه پرونده‌هایی هم وزن پرونده اختلاس اخیر وجود دارد، گفت: اگر پرونده‌ای باشد کارش به اتمام نرسیده است تا به دستگاه قضایی ارجاع شود و نمی‌دانم چنین پرونده‌ای وجود دارد یا خیر.
وی درباره اعدام افراد حامل مواد مخدر و روان گردان خاطرنشان کرد:‌‌ همان رفتاری که با مجرمین هروئین و کراک می‌شده است با مجرمین حامل مواد روان گردان به خصوص شیشه می‌شود، پرونده این افراد در حال بررسی است برخی از پرونده‌ها به حکم رسیده است که مراحل اجرایی خود را طی می‌کند باید تایید کنم که در مورد قاچاق مواد مخدر هیچ گونه اغماضی نسبت به متهم نمی‌شود.
اژه‌ای همچنین درباره پرونده علی شکوری و اعتراض به حکم گفت: متهم به صورت طبیعی وقتی برایش حکمی صادر می‌شود که قطعی نیست می‌تواند اعتراض کند تا بررسی مجدد انجام شود.
وی همچنین درباره دو حکم قطعی شده در پرونده جوانفکر گفت: احکام قطعی شده و در حال اجراست.




ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی

موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کشیده می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر آژانس در وین، قرار است، بیانیه جنبش عدم تعهد در محکومیت ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در نشست این هفته شورای حکام قرائت شود.
کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که شامل بیش از ۱۰۰ کشور جهان می‌شود،در این بیانیه همچنین همدردی خود را با خانواده شهید ‘مصطفی احمدی روشن’، ملت ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند.
شهید احمدی روشن دانشمند هسته ایران روزچهارشنبه ۲۱دی سال جاری در جریان یک عملیات تروریستی به شهادت رسید.
نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صبح دیروز در وین آغاز شده است.
فعالیت‌های آژانس درارتباط باایمنی هسته‌ای، تشعشع حمل ونقل و زباله هسته‌ای از جمله بازنگری ایمنی هسته‌‌ای ۲۰۱۲واجرای برنامه عمل آژانس در زمینه‌ ایمنی هسته‌ای ازموضوعات این نشست می‌باشد.
اعضای شورای حکام موضوعات دیگری چون فعالیت‌های مرتبط با علوم، فن‌آوری و کاربردهای هسته‌‌ای و نیز راستی ‌آزمایی هسته‌‌ای را نیز به مذاکره خواهند گذاشت.
اعضای شورای حکام در این نشست پنج روزه در باره اجرای پادمان در ایران، سوریه و کره شمالی نیز بحث و گفتگو می‌کنند.



بازداشت مسئولان یک شهرستان به اتهام تخلفات انتخاباتی

در حالی که برگزارکنندگان انتخابات مدعی شده اند که تاکنون تخلفی به این ستاد نرسیده است، خبر از شکایات و تخلفات هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد.
پس از آنکه خواهر احمدی نژاد و برادر ناطق نوری به تخلفات انتخاباتی در گرمسار و نور معترض شدند، این بار خبر از تخلفات در اصفهان می رسد.
به دنبال تخلفات وسیع انتخاباتی توسط چهار نفر از مسئولان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان در جریان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نهم، این افراد بازداشت شده‌اند.
سفیر گزارش داده است که در یکی از شهرستان‌های استان اصفهان، فرماندار، شهردار و رئیس و معاون دانشگاه پیام نور این شهرستان به اتهام تخلفات انتخاباتی به نفع یکی از کاندیداهای خاص بازداشت شده‌اند.



پدر شهید روح الامینی: سعید مرتضوی تبرئه نشده است

عبد الحسین روح الامینی خبر لغو قرار منع تعقیب سعید مرتضوی در پرونده کهریزک را در حد شایعه دانست و به صراحت اعلام کرد که در صورت صدور چنین دستور قطعا به آن اعتراض می کند.
این در حالی است که دادستانی کشور، محسنی اژه ای و سعید مرتضوی ادعا کرده اند که وی از هر گونه اتهامی تبریه شده است.
پدر شهید محسن روح الامینی و یکی از شاکیان پرونده کهریزک که سعید مرتضوی دادستان سابق تهران متهم اصلی آن است در خصوص روند رسیدگی به پرونده کهریزک توضیح داد سعید مرتضوی در چند شعبه پرونده دارد که یک مورد مربوط به شکایت آقای کامرانی است که قرار منع تعقیب از سوی بازپرس صادر شد و آقای کامرانی هم به آن اعتراض کرد اما پرونده دیگر مربوط به کهریزک است که در دادسرای انتظامی قضات مفتوح است و تاکنون در خصوص صدور لغو منع تعقیب هیچ خبری به اینجانب و آقای جوادی فر و یا وکلای ما اعلام نشده است.
پرونده دادگاه کهریزک در نتیجه قتل سه جوان دستگیر شده در جریان حوادث پس از انتخابات گشوده شد و به نظر روح الامینی تاکنون به نتیجه قابل قبولی نرسیده و سبب اعتراض حضوری وی و شاکیان دیگر پرونده به رییس و معاون اول قوه قضاییه و نیز بازپرس پرونده شده است.
به نوشته سایت الف، روح الامینی گفت: دادستان سابق تهران با ادعای ابتلای فوت شدگان به مننژیت به پرونده سازی در خصوص سه جوان فوت شده در کهریزک نیزمتهم است و اما به دلیل اینکه آقای مرتضوی شغل نظامی ندارد این پرونده در داسرای نظامی رسیدگی نشد و به دادسرای ویژه قضات فرستاده شد که هم اکنون مفتوح است.
دبیر کل حزب توسعه و عدالت اسلامی درباره احتمال انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی با تلخی پرسید: چگونه شخصی به دلیل اتهامات مختلف از ادامه فعالیت در یک قوه منع می شود، اما قوه دیگری وی را برای ریاست بر سازمان بزرگی تایید می کند؟
گفته می شود سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، بزودی به ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب خواهد شد. ۱۴ نماینده مجلس امروز در تذکری قانونی به احمدی نژاد، این انتصاب را مخالف قانون و مصالح سازمان تامین اجتماعی دانستند.




نازنین خسروانی، روزنامه نگار برای اجرای حکم ۶ سال زندان به اوین رفت

نازنین خسروانی، روزنامه نگار ، برای اجرای حکم ۶ سال حبس خود به زندان اوین رفت.
یک منبع آگاه با تائید این خبر به بی‌بی‌سی فارسی گفت : “خانم خسروانی چندین بار برای اجرای این حکم احضار شده بود، اما هر بار او را بازگرداندند. تا اینکه امروز ۱۵ اسفندماه او خود را برای اجرای حکم به زندان اوین معرفی کرد.”
نازنین خسروانی در فرودین ماه سال جاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی به تحمل شش سال زندان محکوم شده بود.
فریده غیرت، وکیل خسروانی در آن زمان به کلمه گفته بود که دادگاه انقلاب اسلامی خانم خسروانی را به اتهام “اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام” مجرم شناخته است.
نازنین خسروانی ۱۲ آبان سال ۱۳۸۹، در منزل پدری اش بازداشت شده و در طول مدت بازداشت در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین بود.
او از روزنامه نگاران اصلاح طلبی است که با روزنامه های نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران، سرمایه و خبرگزاری آفتاب همکاری داشته، اما به گفته خانواده اش در ماه‌های منتهی به بازداشتش در روزنامه‌ای کار نمی‌کرده است.
نازنین خسروانی، اسفندماه سال گذشته بعد از تحمل ۱۳۲ روز بازداشت با سپردن وثیقه ای به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان از زندان اوین آزاد شد.




دانشجوی نخبه دانشگاه آزاد شیراز بازداشت شد

روح الله روزیطلب دانشجوی نخبه علوم سیاسی دانشگاه آزاد شیراز بعد از ظهر روز پنچ شنبه ۱۱ اسفند ۹۰ در منزل خویش توسط نیروهای اداره اطلاعات شیراز بازداشت شد.
به گزارش دانشجونیوز، این فعال دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز که از دانشجویان دکتر مسعود سپهر، استاد زندانی این دانشگاه بوده، که از چند ماه اخیر همواره پیگیر وضعیت این استاد دانشگاه بوده و حتی گفته ی شود پیش از این نیز بارها تهدید نیروهای امنیتی مواجه شده است.
گفته می شود روح الله روزی طلب پس از دستگیری استاد خود به طور جدی و عملی در دانشگاه و همچنین در دادگاه انقلاب پیگیر وضعیت دکتر سپهر بوده است.
این پیگیری علی رغم تهدیداتی بوده است که از جانب اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب متوجه روزیطلب مبنی بر عدم پیگیری وضعیت دکتر سپهر از جانب ایشانصورت گرفته است اما وی همچنان بر مواضع و پیگیری های خود ایستادگی کرده و شنیده ها حاکی از آن است که همین اقدامات که سرانجام منجر به بازداشت وی شده است.
گفتنی است دکتر مسعود سپهر استاد دانشگاه و عضو ارشد مجاهدین انقلاب بیش از سه ماه است که بازداشت و در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک 100 نگهداری می شوند. همچنین طبق اخبار رسیده روح الله روزیطلب به پلاک 100 منتقل شده است.
در چند روز گذشته از انتخابات مجلس ایران نزدیک نه ۱۰ تن از فعالان سیاسی و اجتماعی با احکام جدید روبرو شده و برخی نیز جهت اجرای احکام خود به زندان فراخوانده شده اند.
بر پایه گزارش های رسانه ها، عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری، به ۱۸ سال حبس در تبعید و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.
از سوی دیگر گزارش شده است که نازنین خسروانی، روزنامه نگار نیز جهت اجرای حکم شش سال حبس تعزیری خود به زندان اوین فراخوانده شده است.
در همین حال آخرین خبرها نیز از بازداشت علی موسوی خلخالی، روزنامه نگار و خواهر زاده آیت الله حکیم و همچنین صدور حکم شش سال زندان برای نرگس محمدی، همسر تقی رحمانی حکایت دارد.
همچنین مهدی خزعلی که از هشت روز پیش به بند امنیتی 209 زندان اوین منتقل شده بود در اعتراض به رفتارهای خشن زندانبانان وزارت اطلاعات دست به اعتصاب خشک زده و اعلام کرده است تا احیای آیین دادرسی مدنی و حقوق از دست رفته لب به آب هم نخواهد زد.




بازداشت ۵۵۰ نفر در جریان پیروزی نزدیک به ۶۴ درصد پوتین در انتخابات روسیه

پلیس روسیه ۵۵۰ نفر را پس از تظاهراتی علیه انتخاب ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهوری بازداشت کرده است که الکسی ناوالنی رهبر معترضان هم در میان آنهاست.
به گزارش بی بی سی به گفته پلیس محلی، آنها ۳۰۰ نفر از یک گروه ۸۰۰ نفری از معترضان را در مرکز سن پترزبوگ دستگیر کردند.
۲۵۰ نفر دیگر از جمله آقای ناوالنی در مسکو پایتخت روسیه دستگیر شدند. او بعدا آزاد شد.
کشورهای خارجی پیروزی آقای پوتین در انتخابات یکشنبه را پذیرفته اند اما ناظران گفتند که رای گیری به نفع او برگزار شد.
دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در تماسی تلفنی به آقای پوتین گفته است که او چشم انتظار کار با او برای "فائق آمدن بر موانع در روابط میان بریتانیا و روسیه و ساختن مناسبات عمیق تر سیاسی و تجاری است."
آمریکا و اتحادیه اروپا از دولت روسیه خواسته اند درباره ادعاهای نقض مقررات در جریان رای گیری تحقیق کند.
پیتشر آقای ناوالنی و سرگئی اودالتسوف دیگر رهبر معترضان برای جمعیتی ۱۴ تا ۲۰ هزار نفری در میدان پوشکین مسکو سخنرانی کردند.
آقای ناوالنی گفت "کلاهبرداران و دزدان" بر روسیه حکومت می کنند و تنها معترضان هستند که می توانند آنها را متوقف کنند.
تصور می شود که آقای اودالتسوف پس از پایان تجمع از ترک میدان خودداری کرده بود و آن زمانی بود که پلیس ضدشورش شروع به تخلیه محل از مردم کرد.
هر دو آنها قبلا در ارتباط با فعالیت های ضددولتی بازداشت شده اند.
نتایج انتخابات
مسئولان انتخابات در روسیه روز دوشنبه، پنجم مارس در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که بیشتر آرای انتخابات ریاست جمهوری روسیه شمرده شده و ولادیمیر پوتین توانسته است ۶۳.۷۵ درصد آراء را به خود اختصاص دهد.
آقای پوتین صبح دوشنبه در جمع حامیان خود در مسکو گفت که در رقابتی آزاد و منصفانه، پیروز شده است.
اما گروه‌های مخالف او مدعی هستند که تقلبی گسترده انجام شده است.
گالوس، از نهادهای نظارتی مستقل انتخاباتی اعلام کرده است که آقای پوتین فقط کمی بیش از ۵۰ درصد آراء را به دست آورده است که به مراتب کمتر از آمار رسمی اعلام شده از سوی مسئولان رسمی انتخابات روسیه است.
طبق قوانین روسیه، در صورتی که آقای پوتین نمی‌توانست بیش از ۵۰ درصد آراء را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری روسیه به دست بیاورد، باید در دور دوم با نامزد دیگری که بیشترین آراء را در مقایسه با دیگر نامزدها به دست می‌آورد، رقابت می‌کرد.
گالوس همچنین اعلام کرده است که گزارش‌های متعددی از تخلفات انتخاباتی دریافت کرده است که بر اساس آنها، برخی افراد چندین بار در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را به او تبریک گفته است.
آقای احمدی نژاد در پیام خود ابراز امیدواری کرده که در دوران ریاست جمهوری آقای پوتین دو کشور "بیش از پیش شاهد روابط حسنه موجود" باشند.
آیت الله علی خامنه ای در دیدار با آقای پوتین در تهران ضمن تمجید از سیاست های دولت او در برابر غرب، گفته بود که "تصویر ملت روسیه در ذهن ملت ایران تصویر روشن و خوبی است و این به علت مقاومت هایی است که ملت روسیه در مقاطع مختلف در مقابل دشمنان خود داشته است."
آقای پوتین در حال حاضر نخست وزیر روسیه است. او به تازگی با انتشار مقاله ای از احتمال حمله نظامی به ایران انتقاد کرده است.
به گفته پلیس محلی، آنها ۳۰۰ نفر از یک گروه ۸۰۰ نفری از معترضان را در مرکز سن پترزبوگ دستگیر کردند.
۲۵۰ نفر دیگر از جمله آقای ناوالنی در مسکو پایتخت روسیه دستگیر شدند. او بعدا آزاد شد.
کشورهای خارجی پیروزی آقای پوتین در انتخابات یکشنبه را پذیرفته اند اما ناظران گفتند که رای گیری به نفع او برگزار شد.
دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در تماسی تلفنی به آقای پوتین گفته است که او چشم انتظار کار با او برای "فائق آمدن بر موانع در روابط میان بریتانیا و روسیه و ساختن مناسبات عمیق تر سیاسی و تجاری است."
آمریکا و اتحادیه اروپا از دولت روسیه خواسته اند درباره ادعاهای نقض مقررات در جریان رای گیری تحقیق کند.
پیتشر آقای ناوالنی و سرگئی اودالتسوف دیگر رهبر معترضان برای جمعیتی ۱۴ تا ۲۰ هزار نفری در میدان پوشکین مسکو سخنرانی کردند.
آقای ناوالنی گفت "کلاهبرداران و دزدان" بر روسیه حکومت می کنند و تنها معترضان هستند که می توانند آنها را متوقف کنند.
تصور می شود که آقای اودالتسوف پس از پایان تجمع از ترک میدان خودداری کرده بود و آن زمانی بود که پلیس ضدشورش شروع به تخلیه محل از مردم کرد.
هر دو آنها قبلا در ارتباط با فعالیت های ضددولتی بازداشت شده اند.
نتایج انتخابات
مسئولان انتخابات در روسیه روز دوشنبه، پنجم مارس در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که بیشتر آرای انتخابات ریاست جمهوری روسیه شمرده شده و ولادیمیر پوتین توانسته است ۶۳.۷۵ درصد آراء را به خود اختصاص دهد.
آقای پوتین صبح دوشنبه در جمع حامیان خود در مسکو گفت که در رقابتی آزاد و منصفانه، پیروز شده است.
اما گروه‌های مخالف او مدعی هستند که تقلبی گسترده انجام شده است.
گالوس، از نهادهای نظارتی مستقل انتخاباتی اعلام کرده است که آقای پوتین فقط کمی بیش از ۵۰ درصد آراء را به دست آورده است که به مراتب کمتر از آمار رسمی اعلام شده از سوی مسئولان رسمی انتخابات روسیه است.
طبق قوانین روسیه، در صورتی که آقای پوتین نمی‌توانست بیش از ۵۰ درصد آراء را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری روسیه به دست بیاورد، باید در دور دوم با نامزد دیگری که بیشترین آراء را در مقایسه با دیگر نامزدها به دست می‌آورد، رقابت می‌کرد.
گالوس همچنین اعلام کرده است که گزارش‌های متعددی از تخلفات انتخاباتی دریافت کرده است که بر اساس آنها، برخی افراد چندین بار در رأی‌گیری شرکت کرده‌اند.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را به او تبریک گفته است.
آقای احمدی نژاد در پیام خود ابراز امیدواری کرده که در دوران ریاست جمهوری آقای پوتین دو کشور "بیش از پیش شاهد روابط حسنه موجود" باشند.
آیت الله علی خامنه ای در دیدار با آقای پوتین در تهران ضمن تمجید از سیاست های دولت او در برابر غرب، گفته بود که "تصویر ملت روسیه در ذهن ملت ایران تصویر روشن و خوبی است و این به علت مقاومت هایی است که ملت روسیه در مقاطع مختلف در مقابل دشمنان خود داشته است."
آقای پوتین در حال حاضر نخست وزیر روسیه است. او به تازگی با انتشار مقاله ای از احتمال حمله نظامی به ایران انتقاد کرده است.





مرگِ یکی از زندانیان عادی زندان رجایی شهر پس از خودکشی

خبرگزاری هرانا - حمیدرضا بیابانی، زندانی عادی‌ای که در حدود ۱۴ سال است در شرایط بلاتکلیف در بند ۴ زندان رجایی شهر کرج، به سر می‌برد، دست به خودکشی زد و جان سپرد.
حمیدرضا بیابانی ۳۸ ساله در حدود ۱۴ سال است که در زندان رجایی شهر در بلاتکلیفی بسر می‌برد، اخیرا از بند ۷ زندان گوهردشت کرج به حسینیه سالن ۱۱ بند ۴ زندان گوهردشت کرج منتقل شده بود.
به گزارش وبسایت فعالین حقوق بشر و دموکراسی، این زندانی روز یکشنبه ۱۴ اسفند ماه وی برای رهایی یافتن از این شرایط که راه برون رفتی نمی‌یافت اقدام به خودکشی نمود که پس از فریادهای اعتراض آمیز همبندیانش او را به بهداری زندان منتقل کردند اما در آنجا جان سپرد.
حسینه‌ها که اصولاً در انتهای تمامی سالن‌های این زندان ساخته شده‌اند، از بدترین مکان‌های بند هستند و چندین برابر ظرفیت، زندانی در آنجا نگه داشته می‌شود.





یک شهروند اهل مشهد به اعدام محکوم شد

خبرگزاری هرانا - شعبه‌ی ۵ دادگاه کیفری خراسان رضوی، مردی به نام "علی" را به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم نموده است.
روزنامه‌ی خراسان در این خصوص نوشت: در یکی از روزهای اسفندماه سال ۸۷، زنی حدود ۳۵ ساله با حضور در کلانتری قاسم آباد مشهد از ناپدیدشدن همسرش خبر داد. با تحقیقات اولیه ماموران پلیس، زن پرده از این راز برداشت و به قتل همسرش به کمک مردی به نام علی اعتراف کرد.
با توجه به اظهارات زن، نیروهای پلیس موفق شدند علی را شناسایی و دستگیر کنند و تحقیقات درباره این جنایت توسط بازپرس ویژه قتل عمد وقت مشهد و کارآگاهان اداره جرایم جنایی آگاهی خراسان رضوی آغاز شد.
براساس اعترافات متهمان مشخص شد که آن‌ها از حدود یک سال و نیم قبل از ماجرای قتل با یکدیگر آشنا شده بودند و رابطه مخفی داشتند. آن‌ها مدتی پس از این رابطه طولانی که باردارشدن زن را نیز به دنبال داشت نقشه‌ی از سر راه برداشتن تنها مانع این رابطه یعنی همسر زن را طراحی کردند. در ساعات نیمه شب حادثه هنگامی که همسر و فرزندان زن در خواب بودند علی به خانه او رفت تا نقشه شوم را اجرا کند. زن در خانه را باز گذاشت تا علی با میله‌ای فلزی که در دست داشت وارد خانه شود. علی وارد منزل آن‌ها شد و درحالی که بچه‌ها در پذیرایی خواب بودند به داخل اتاق خواب رفت و با واردکردن ۲ضربه به سر مقتول وی را به قتل رساند. سپس به کمک زن جنازه مرد را در پتو پیچید و به صندوق عقب خودرو پیکان علی منتقل کرد. چند ساعت بعد همزمان با طلوع خورشید آن‌ها به سمت خارج شهر حرکت کردند و در پشت تپه‌ای در حاشیه جاده نیشابور با ریختن بنزین بر روی جسد آن را سوزاندند.
علی در اعترافاتش گفته بود که با میله فلزی ۲ ضربه به سر مقتول وارد آورده است که مقتول پس از این دو ضربه جان خود را از دست داده است اما نتیجه تحقیقات پزشکی قانونی نشان داد که علت مرگ فشار جسم خارجی بر عناصر حیاتی گردن و خفگی بوده است هرچند که ضربات میله شکستگی جمجمه را به دنبال داشته است.
بر اساس این گزارش در نهایت ددادگاه کیفری خراسان رضوی علی را به اتهام قتل عمد به اعدام با طناب دار و از نظر جنایت بر میت به صورت آتش زدن جسد به پرداخت جریمه و از نظرداشتن رابطه نامشروع به تحمل ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم کرد. همچنین همسر مقتول نیز به اتهام معاونت در قتل عمدی همسرش و نظر به محتویات پرونده و تحقیقات مرجع انتظامی و اقاریر صریح به ۱۵سال حبس محکوم شد.




محکومیت دلیر اسکندری، فعال سابق دانشجویی به دو سال زندان

خبرگزاری هرانا - "دلیر اسکندری" فعال پیشین دانشجویی توسط دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به زندان محکوم شد.
دلیر اسکندری فعال پیشین دانشجویی در گفتگو با موکریان نیوز ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: "شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی سنندج اینجانب را چندی پیش به اتهام اقدام علیه امنیت از طریق اجتماع و تبانی به دو سال زندان که به مدت ۵ سال تعلیق شده است محکوم نمود."
یادآور می‌گردد دلیر اسکندری که دبیر هماهنگی پیشین اتحادیه دمکراتیک دانشجویان می‌باشد سال گذشته به دنبال پیگیری تعدادی از فعالان کرد جهت تجدید نظر در حکم اعدام حبیب لطیفی بازداشت و پس ازسپری کردن ۴۴ روز زندان با قرار وثیقه ۷۰ میلیونی آزاد شد.




بازداشت روح الله روزیطلب، فعال دانشجویی در شیراز

خبرگزاری هرانا - روح الله روزیطلب دانشجوی نخبه‌ی علوم سیاسی دانشگاه آزاد شیراز روز پنچ شنبه ۱۱ اسفند ۹۰ توسط نیروهای اداره‌ی اطلاعات شیراز بازداشت شد.
به گزارش کلمه، این فعال دانشجویی که از شاگردان مسعود سپهر است پس از دستگیری استاد خود به طور جدی و عملی چه در دانشگاه و چه در دادگاه انقلاب پیگیر وضعیت سپهر بود.
بر اساس این گزارش علی رغم تهدیداتی که از جانب اداره‌ی اطلاعات و دادگاه انقلاب مبنی بر عدم پیگیری وضعیت سپهر بود اما وی هم‌چنان بر مواضع و فعالیت‌های خود پایداری می کرد که سرانجام منجر به دستگیری وی شد.
لازم به ذکر است، مسعود سپهر استاد دانشگاه و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بیش از سه ماه است که در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ به سر می‌برد. ه‌مچنین طبق اخبار رسیده روح الله روزیطلب نیز به پلاک ۱۰۰ منتقل شده است.




حمله‌ی لباس‌شخصی‌ها به اتاق عيسی سحرخيز در بيمارستان

خبرگزاری هرانا - بعد از ظهر دوشنبه عده‌ای لباس شخصی به اتاق عیسی سحرخیز زندانی سیاسی که در بیمارستان قلب شریعتی تهران بستری است، حمله کرده و ضمن توهین به ایشان و همسرشان به ضرب و شتم و ایجاد مزاحمت برای ملاقات کنندگان ایشان و دیگر بیماران پرداختند.
به گزارش جرس، این حمله به وخیم‌تر شدن حال این زندانی و همسر ایشان منجر شد.
به علاوه آنکه در این روز توهین و برخورد نامناسب مسئول حفاظت با کسانی که برای ملاقات آمده بودند و دیگر بیمارانی که از برابر اتاق او عبور می‌کرده‌اند، به گونه‌ای بوده است که موجب اعتراض سحرخیز و برهم خوردن وضعیت عمومی وی شده است به گونه‌ای که کادر پزشکی مجبور شدند به او داروهای آرام‌بخش و کنترل‌کننده فشار خون تزریق کنند و ساعت‌ها زیر اکسیژن مراقب وضعیت عمومی او باشند که ضربان قلبش به بالای صد رسیده و فشار خونش حدود ۱۷ بوده است.
در همین زمینه صفحه فیس بوک مهدی سحرخیز، پسر این فعال مطبوعاتی اعلام کرده است که پدرش پس از درگیری لفظی با یکی از نگهبانان، دچار استرس شدید شده و به همین دلیل به بخش سی سی یو منتقل شد.
عیسی سحرخیز از نگهبانش خواسته تا تلویزیون را خاموش کنند. اما نگهبان از این کار امتناع می کند و سپس درگیری لفظی شروع می شود. فشار خون سحرخیز پس از این مشاجره بالا می رود، صورتش قرمزرنگ و متورم شده و سرفه اش قطع نمی شود.
بر اساس این گزارش پزشکان تلاش می کنند او را با اکسیژن و دارو سرپا کنند اما تلاش ها نتیجه نداشته و او را به بخش سی سی یو بیمارستان قلب منتقل می کنند. پزشکان گفته اند سحرخیز باید در محیط دور از استرس استراحت کند چرا که هرگونه استرس می تواند به وضعیتی خطرناک حتی مرگ وی منجر شود.




علی موسوی خلخالی، روزنامه‌نگار بازداشت شد

خبرگزاری هرانا - علی موسوی خلخالی، روزنامه‌نگار و مترجم جمعه شب ۵ اسفندماه با حکم ماموران امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.
حسن موسوی، پسرعمو این روزنامه‌نگار با تائید این خبر به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "مامورانی که برای بازداشت او آمده بودند به خانواده گفتند که اگر تا ۴۸ ساعت از وی خبری نشد، به زندان اوین مراجعه کنند. اما زمانی که خانواده مراجعه کردند به آنها گفته شد که پرونده در جریان است. او دو تماس تلفنی در این مدت با خانواده داشته است."
به گفته آقای موسوی، دلیل بازداشت این روزنامه نگار در حکم ماموران "تبلیغ علیه نظام" اعلام شده است.
آقای موسوی در نامه‌ای به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران خواستار پیگیری وضعیت پرونده وی شده است.
به گفته آقای موسوی، دفتر رهبر ایران دریافت این نامه را تأیید کرده و گفته است که آن را بررسی خواهد کرد.
علی موسوی خلخالی خواهرزاده آیت الله حکیم و از بستگان آیت الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی است.
علی موسوی خلخالی پیش از بازداشت در سایت دیپلماسی ایرانی مشغول به کار بود.




مهدی خزعلی دست به اعتصاب غذای خشک زد

خبرگزاری هرانا - مهدی خزعلی، نویسنده‌ی منتقد، پس از ۵۷ روز اعتصاب غذا و تداوم بی توجهی مسئولان، دست به اعتصاب غذای خشک زد.
به گزارش کلمه، مهدی خزعلی که از هشت روز پیش به سلول انفرادی در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود روز گذشته که برای مطالعه حکم خود به دادگاه منتقل شده بود در اعتراض به تداوم بی قانونی ها و رفتارهای خشن زندانبانان وزارت اطلاعات دست به اعتصاب خشک زده و اعلام کرده است تا احیای آیین دادرسی مدنی و حقوق از دست رفته از این پس لب به آب هم نخواهد زد.
پیش تر مهدی خزعلی بر اثر حمله قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود که پس از یک روز توسط نیروهای امنیتی به بیمارستان بنی هاشم زیر نظر وزارت اطلاعات منتقل شده و پیش از بهبودی به زندان اوین بازگردانده شده بود.
مهدی خزعلی در متنی در وبلاگ خود اعتصاب غذا را آخرین سلاح مظلوم دانسته بود در زمانی که پناهی ندارد و فریادش به جایی نمیرسد و گفته بود که برای اعتصاب غذای خود از ۴ مرجع تقلید اذن گرفته است.
این نویسنده منتقد که توسط نیروهای امنیتی همراه با خشونت دستگیر شده بود در اعتراض به رفتار خشونت آمیز نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت و رفتارهای غیرقانونی سیستم قضایی از همان روز اول، دست به اعتصاب غذا زد.




محکومیت قطعی نرگس محمدی به ۶ سال زندان

خبرگزاری هرانا - نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در دادگاه تجدید نظر به ۶ زندان محکوم شد.
به گزارش وبسایت کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی که ریاست آن بر عهده قاضی پیر عباسی است به ۱۱ سال زندان محکوم شده بود که این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۶ سال زندان تغییر یافت.
حکم نرگس محمدی در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۹۰ صادر و در ۱۴ اسفند به وکیل وی ابلاغ شده است.
این در حالی است که روز قبل نیز عبدالفتاح سلطانی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۸ سال زندان محکوم شد.
بر اساس اطلاعات رسیده در طول ۳ سال گذشته، نهادهای امنیتی به صورت مستمر از اعضای شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر خواسته اند تا از کانون مدافعان حقوق بشر استعفا داده و علیه این کانون و شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر اعترافات تلویزیونی کنند و ندامتنامه بنویسند.
همچنین بارها به اعضای کانون مدافعان حقوق بشراعلام شده است که اگر به خواسته های مأموران توجه نشود با اعمال فشارهای بیشتر و محرومیت های جدید مواجه خواهند شد.
شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رییس کانون مدافعان حقوق بشر پیش از این از اعمال فشارها بر اعضا و همکاران کانون مدافعان حقوق بشر سخن گفته بود.




ثبت ازدواج موقت با سه شرط به تصويب رسيد

خبرگزاری هرانا - روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه، مجلس شورای اسلامی ماده ۲۲ لايحه حمايت از خانواده را با تعيين سه شرط به تصويب رساند.
به گزارش رادیو زمانه، مجلس شورای اسلامی ثبت ازدواج موقت را با سه شرط "باردار شدن زوجه، توافق طرفين و شرط ضمن عقد" تصويب کرد. اين ماده با ۱۰۴ رأی موافق، شش رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع تصويب شد.
در ماده ۲۲ لايحه حمايت از خانواده ضمن تأکيد بر ازدواج دائم به‌عنوان "مبداء تشکيل خانواده" آمده است که ازدواج موقت نيز تابع موازين شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در سه مورد باردار شدن زوجه، توافق طرفين و شرط ضمن عقد الزامی است.
همچنين در تبصره اين ماده آمده است که عملی‌شدن اين قانون در دفاتر اسناد رسمی ازدواج يا طلاق برپايه آيين‌نامه‌ای است که ظرف يک سال با پيشنهاد وزير دادگستری به تصويب رييس قوه قضاييه می‌رسد.
این در حالیست که برخی از نمايندگان مجلس با تصويب سه شرط برای ازدواج موقت مخالفت کردند.
ستار هدايت‌خواه سخنگوی کميسيون فرهنگی مجلس، از مخالفان اين سه شرط گفت: "هدف اسلام از اجازه دادن به نکاح موقت، جلوگيری از گرايش به فساد و گناه بوده است، از اين رو مطمئنا ازدواج موقت به استحکام بنيان خانواده منجر می‌شود. بر اين اساس می‌توان گفت که عدم ثبت آن و نبود الزامی برای اين کار باعث وارد شدن لطمه به زندگی افراد و متضرر شدن خانم‌ها و در مقابل سود بردن برخی از مردان هوسران می‌شود."
مهرداد لاهوتی، نماينده لنگرود نيز در موافقت با پيشنهاد حذف سه شرط گفت: "نبود الزام برای ثبت ازدواج موقت لطمه شديدی به زندگی افراد می‌زند و به تعبيری جامعه را به سوی ازدواج موقت و دوری از زندگی دائمی سوق می‌دهد."
محمد دهقان، عضو کميسيون حقوقی و قضايی مجلس در موافقت با سه شرط گفت: "مطمئنأ الزام برای ثبت نکاح قانونی، امر قانون را لوث می‌کند چرا که اين امر در عمل اجرايی نخواهد شد و افراد به راحتی از کنار قانون می‌گذرند."
از سوی ديگر نمايندگان مجلس با پيشنهاد علی مطهری در مورد ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده مبنی بر رفع محدوديت چندهمسری مردان مخالفت کردند.
در ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده آمده است: "اختيار همسر دايم بعدی، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانايی مالی مرد و تعهد اجرای عدالت بين همسران می‌باشد. تبصره- در صورت تعدد ازدواج چنانچه مهريه حال باشد و همسر اول آن را مطالبه نمايد، اجازه ثبت ازدواج مجدد منوط به پرداخت مهريه زن اول است."
مطهری در دفاع از پيشنهاد خود گفت: "تعدد زوجات مرد راه حل يک مشکل اجتماعی است که دنيا نتوانسته است آن را حل کند و آن ترويج فحشا است."
وی افزود: "تک‌همسری خوب است اما چندهمسری برای خروج از فحشا مناسب است."
در مخالفت با اين سخنان زهره الهيان، نماينده مردم تهران گفت: "ازدواج مجدد بايد محدود به شرايط خاص باشد ولی مطهری در پيشنهادش تمکن مالی و عدالت را شرط ازدواج مجدد قرار داده است."
پيشنهاد علی مطهری از مجموع ۱۹۵ نماينده حاضر تنها ۹۵ رأی موافق داشت.
ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده چهارم مردادماه سال جاری توسط کميسيون قضايی و حقوقی مجلس ايران حذف شده بود.
اين کميسيون نيز از آنجا که ماده ۲۳ را از گزارش خود حذف کرده است، مخالف پيشنهاد مطهری بود.
لايحه حمايت از خانواده، تيرماه ۱۳۸۶ به پيشنهاد قوه قضائيه در دولت پيشين ايران تصويب و به مجلس ارسال شد. اين لايحه که چهار سال پيش در مجلس هفتم مطرح شده بود، به دليل اعتراض فعالان حقوق زنان مسکوت گذاشته شد.
فعالان حقوق زنان با مواد ۲۲ و ۲۳ اين لايحه که به مرد، اجازه ازدواج موقت و ازدواج مجدد را می‌دهد، مخالفند.
مخالفت اين فعالان از زمان طرح لايحه‌ حمايت از خانواده بارها اعلام شده است.
در شهريورماه گذشته پس از گذشتن سه سال از ارايه لايحه حمايت از خانواده، سرانجام اين لايحه در مجلس بررسی شد اما به خاطر اختلاف‌ نظرهای بسيار در مورد برخی از مواد آن، بار ديگر به دستور علی لاريجانی، رئيس مجلس به کميسيون قضايی و حقوقی بازگردانده شد.