۱۳۹۰ اسفند ۶, شنبه

روز شنبه بخش دوّم، تحلیل ها و آخرین گزارشات از اعتراضات، بازداشتها، زندان، و بیدادگاهها --- بیانیه ها

کارشناسان در انتخاب پوتین به مقام ریاست جمهوری روسیه در ۴ مارس ۲۰۱۲ تردیدی ندارند. پیروزی پوتین چه پیامد‌هایی برای ایران خواهد داشت؟ نویسندگان زندگینامه وی دراین‌باره توضیح می‌دهند.
ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۷  برای شرکت در نشست نوبتی رهبران کشورهای حوزه‌ی دریای خزر به ایران سفر کرد. وی نخستین رئیس جمهور روسیه است که پس از سفر استالین، رهبر شوروی سابق در سال ۱۹۴۳ برای شرکت در "کنفرانس تهران"، از ایران دیدن کرد.
پوتین در تهران با آیت‌الله علی خامنه‌ای هم ملاقات کرد. خامنه‌ای به پوتین گفت: «ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر هم به نفع ایران است.» پوتین در پاسخ ابراز کرد: «منافع ملت روسیه در وجود یک ایران قوی و مؤثر درعرصه بین المللی نهفته است».

 النا دونایوا

امکان فروش سامانه‌ی اس ۳۰۰ به ایران با انتخاب پوتین
برخی از کارشناسان روسیه از جمله النا دونایوا، کارشناس ارشد بخش ایران انستیتوی شرق‌شناسی علوم روسیه بر این باور هستند که احراز مقام ریاست جمهوری روسیه توسط پوتین به نفع جمهوری اسلامی ایران است.
وی در این رابطه می‌گوید: «با روی کار آمدن پوتین امکان همکاری بیشتر نظامی ایران و روسیه وجود داد. مسئله‌ی تحویل سامانه‌ی موشکی اس ۳۰۰ هم ممکن است با روی کارآمدن پوتین به ایران حل شود، زیرا روسیه هیچوقت اعلام نکرد که مناسبات نظامی کشورش با ایران قطع شده و مقام‌های روسی فقط گفتند تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ به تعویق افتاده و حالا با رئیس جمهور شدن پوتین بازهم  این مسئله طرح خواهد شد و همکاری در این رشته ادامه پیدا خواهد کرد.»
 
 
پیامدهای رئیس جمهور شدن پوتین برای ایران
النا دونایوا معتقد است که رویدادهای "بهارعربی" روسیه و ایران را به هم بسیار نزدیک کرده است. وی یادآورمی‌شود که انتخاب پوتین پیامدهای رضایت‌بخشی برای ایران و رهبران آن خواهد داشت.
به نظر او ادامه‌ی پشتیبانی روسیه از ایران در سازمان ملل متحد، مخالفت با تشدید تحریم‌ها علیه ایران وهمچنین مانع شدن حمله‌ی احتمالی علیه ایران از جمله پیامدهای خوب انتخاب پوتین به ریاست جمهوری روسیه برای ایران خواهد بود.

پوتین آیت‌الله‌ها را دوست ندارد
  آلکساندر راهر، کارشناس شورای روابط خارجی آلمان و مولف کتاب "پوتین بعد از پوتین" می‌گوید، «ولادیمیر پوتین آیت‌الله‌ها را دوست ندارد». به نظر راهر موضع روسیه در خصوص ایران و غرب فقط نقش میانجی است و این موضع با انتخاب پوتین به مقام ریاست جمهوری روسیه ادامه خواهد یافت.
وی اضافه می‌کند: «پوتین قصد دارد یک میانجی واقعی باشد. در دکترین او ایران از جایگاه مهمی برخوردار است و پوتین تلاش می‌کند بازار ایران را از دست ندهد و قصد دارد دیپلماسی متعادلی را بین ایران و آمریکا حفظ کند.»


آلکساندر راهر و آلکسی موخین

امید رهبران ایران به حمایت پوتین از ایران
راهر در صحبت‌های خود با دویچه وله خاطرنشان می‌کند، اگر رهبران سیاسی یا دینی ایران امیدی به حمایت‌های پوتین دارند، بیهوده است.
وی تاکید دارد: «در ده‌ سال گذشته ایران باور کرده بود که روس‌ها کمک خواهند کرد تا این کشورعضو "سازمان همکاری‌های شانگهای" شود، اما روس‌ها با آن مخالفت کردند. روسیه سامانه موشکی اس ۳۰۰ را هم به ایران نفروخت، بنابراین رهبران ایران باید آگاه شده باشند که روسیه فقط میانجی است، نه متحد ایران».

شعارهای ضدآمریکایی پوتین
پوتین به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان از یک جهان چندقطبی حمایت می‌کند. سخنان ضدآمریکایی او بویژه در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران انعکاس وسیعی می‌یابد.
راهر مولف زندگینامه پوتین و نویسنده‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های مربوط به روسیه در آلمان می‌گوید: «ایرانی‌ها ضدآمریکایی واقعی‌اند و تقریبا در آستانه‌ی یک جنگ با غرب قرار گرفته‌اند. اما پوتین جنگی با غرب ندارد و نمی‌خواهد به دوره‌ی جنگ سرد بازگردد. گرچه میان این کشور و آمریکا در ارتباط با نقش روسیه در اروپا و در تقابل با ناتو اختلاف  وجود دارد، اما این اختلاف در قیاس با اختلاف ایران با آمریکا در درجه‌ی دوم قرار دارد.»
راهر نتیجه می‌گیرد: «پوتین برای مدرن‌سازی روسیه نیاز شدیدی به غرب دارد و علیه غرب اقدامی نخواهد کرد. اما وی مخالف هرگونه جنگی علیه ایران است و میان ایران و غرب میانجیگری خواهد کرد.»


پوتین و احمدی‌نژاد

کارشناس: سیاست رسمی دولت روسیه، دوستی با آمریکا
بر خلاف راهر، النا دونایوا کارشناس ارشد بخش ایران انستیتوی شرق‌شناسی علوم روسیه براین باوراست که انتخاب پوتین چشم‌انداز خوبی برای مناسبات ایران و روسیه خواهد داشت. اما این کارشناس تاکید دارد در نظریه سیاست خارجی روسیه فدراتیو نوشته شده، مهم‌ترین هدف روسیه میل به روابط خوب و استراتژیک با ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی است.
دونایوا می‌‌افزاید: «ایران برای روسیه هم اهمیت دارد. در ظرف ۶ ماه گذشته تماس‌های روسیه با ایران گسترش پیدا کرده و بازدیدها، مبادلات و کنفرانس‌ها بیشتر شده وهر دو کشور دررفع اختلافات در خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه تشریک مساعی می‌کنند، به‌طوری‌که برخی از محافل سیاسی ایران حتی در مورد امکانات همکاری استراتژیک روسیه و ایران صحبت می‌کنند.»
به گفته‌ی دونایوا: «اما روسیه به همکاری استراتژیک با ایران علاقه‌ای ندارد، زیرا ایران کشورهای آمریکا و اسرائیل را دشمن خود تلقی می‌کند. برای مسکو آمریکا رقیب است، نه دشمن.»

پوتین فلسفه‌ی اسلامی و عمرخیام را دوست دارد
آلکسی موخین، مدیر"مرکز مطالعات سیاسی در مسکو" و مولف "زندگینامه‌ی ولادیمیر پوتین" هم پیش‌بینی می‌کند که پوتین رئیس جمهور خواهد شد و تغییری در سیاست خاورمیانه‌ای روسیه ایجاد نخواهد شد. وی می‌گوید، پوتین قصد ندارد ایران و سوریه را از دست بدهد و تعادل انرژی در اروپا نیز به هم بخورد. وی علاقه‌ی ویژه‌ای به ایران و سوریه دارد و مسائل مربوط به ایران را به دقت دنبال می‌کند.  آلکسی موخین خاطرنشان می‌کند: «پوتین توجه ویژه آمریکا به ایران را هم درک می‌کند. وی خود از سیاست‌های آمریکا رضایتی ندارد و این مسئله در سخنان ضدآمریکایی او انعکاس می‌یابد.»
آلکسی موخین در توصیف علائق شخصی پوتین هم می‌گوید، گرچه وی درباره‌ی ملاقات با آیت‌الله خامنه‌ای تابه‌حال سخنی نگفته اما او به فلسفه‌ی اسلام علاقه نشان داده و عمرخیام را هم دوست دارد.
طاهرشیرمحمدی
تحریریه: بهمن مهرداد




یک مقام رسمی آلمان به دویچه وله گفت، مسئولان محلی در ایالت بایرن تلاش می‌کنند شرایط پناهدگان کمپ وورتسبورگ را بهتر کنند. اما پناهندگان نظر دیگری دارند. پیش از این، یک پناهجوی ایرانی در این کمپ خودکشی کرده بود.
شرایط بد نگهداری پناهندگان در ایالت بایرن آلمان بعد از خودکشی محمد رهسپار پناهجوی ایرانی در کمپ پناهندگی وورتسبورگ بر سر زبان‌ها افتاد. وی روز یکشنبه ۲۹ ژانویه در این کمپ خودکشی کرد.
در هفته‌های گذشته پناهجویان ایالت بایرن در اعتراض به شرایط پناهندگان و خودکشی این پناهجوی ایرانی، در شهر وورتسبورگ تجمعی اعتراضی برگزار کردند.
یوهانس هارده‌ناکه سخنگوی دولت محلی اونترفرانکن که کمپ وورتسبورگ در آن قرار دارد به دویچه وله گفت، مسئولان ایالت بایرن تلاش می‌کنند شرایط نگه‌داری پناهجویان این کمپ را بهبود ببخشند.
این مقام دولتی با ا‌‌ظهارتاسف از خودکشی محمد رهسپار درباره کمپ وورتسبورگ افزود، حدود ۴۵۰ پناهجو در ساختمان‌های مختلف کمپ و معمولا بر اساس ملیت‌هایشان اسکان داده شده‌اند. همچنین به نیازهای خانواده‌های توجه می‌شود. یک ساختمان به خانواده‌ها اختصاص داده شده و ساختمانی دیگر برای مردان مجرد و ساختمان سومی هم برای زنان وجود دارد.
اظهار بی‌اطلاعی از تحت درمان بودن محمد رهسپار
پیش از این دکتر آگوست اشتیش، پزشکی که مسئولیت مراقبت‌های پزشکی کمپ وورتسبورگ را بر عهده دارد، به خبرگزاری آلمان گفته بود، شرایط روحی محمد رهسپار به دلیل زندگی در کمپ از ماه‌ها پیش خوب نبود. به گفته‌ی او در ماه دسامبر زمانی که محمد رهسپار برای معاینه به کلینیک رفته بوده از خودکشی سخن گفته و این پزشک، مسئولان کمپ را مطلع کرده و گفته بود شرایط زندگی او باید تغییر کند.
سخنگوی دولت محلی اونترفرانکن درباره شرایط روحی محمد رهسپار اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «ما از تحت درمان پزشکی و روانی بودن محمد رهسپار بی‌اطلاع بودیم».
یوهانس هارده‌ناکه در پاسخ به این سوال که چرا کمپ پناهندگی وورتسبورگ را یکی از بدترین کمپ‌های پناهندگی آلمان می‌نامند، می‌گوید: «در اینجا ۱۳ نهاد اجتماعی وجود دارد که مستقل از دولت و داوطلبانه به وضعیت پناهجویان رسیدگی می‌کنند، برای نمونه سازمان کاریتاس یا انجمن مدرسه عالی کاتولیک‌ها و انجمن کمک به پناهجویان. تلاش ما بر این است که این خانه پناهجویان را به خوبی اداره کنیم و حتی برخی مسئولان سیاسی آن را "نمونه" نامیده‌اند. برای همین نمی‌توانیم درک کنیم که شیوه اداره اینجا را "نامرتب" خوانده و از آن انتقاد کرده‌اند.»
وی به تجمع اعتراضی ۱۳ فوریه پناهجویان اشاره می‌کند و می‌گوید: «چند روز پیش در اینجا به‌مناسبت خودکشی پناهجوی ایرانی تظاهراتی سیاسی برگزار شد. تنها تعداد کمی از ساکنان خانه پناهجویان در این تظاهرات شرکت کردند. بیشتر پناهجویان از شهرهای مختلف ایالت بایرن آمده بودند.»
با این حال حسن حسین‌زاده پناهجوی ایرانی ساکن کمپ وورتسبورگ به دویچه وله می‌گوید، این آمار اشتباه است.
وی می‌افزاید: «این خبر در روزنامه محلی وورتسبورگ هم منتشر شد که شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی پناهجویان در ۱۳ فوریه از کمپ وورتسبورگ تنها ۲۰ نفر بوده‌اند. این آمار درست نیست، این یعنی کوچک‌شمردن شرکت‌کنندگان در این تجمع.»
به گفته این پناهجوی ایرانی بعد از خودکشی محمد رهسپار و تظاهرات پناهجویان، در شرایط نگهداری پناهجویان در این کمپ تغییری ایجاد نشده است.
حسن حسین‌زاده می‌گوید، در آلمان به این سادگی هیچ تغییر سریعی ایجاد نمی‌کنند. ایجاد تغییر در وضعیت پناهجویان مستلزم ادامه دادن اعتراض پناهجویان است و ما این کار را می‌کنیم.
«بدتر شدن شرایط پناهندگان وورتسبورگ»
اشکان خراسانی یکی دیگر از پناهجویان کمپ وورتسبورگ نیز به دویچه وله می‌گوید، بعد از تظاهرات ۱۳ فوریه نه تنها تغییری در شرایط پناهندگان ایجاد نشده بلکه وضع بدتر هم شده است.
این پناهجو می‌گوید: «در حال حاضر هیچ تغییری ایجاد نشده، به طور مشخص در کمپ وورتسبورگ بعد از تظاهرات ۱۳ فوریه، پناهندگان بسته‌های غذایی نامطلوب‌تری دریافت می‌کنند. شرایط غذایی پناهندگان در این چند روز بدتر هم شده است.»
پیش از این دوستان محمد رهسپار در کمپ پناهندگی وورتسبورگ درباره نحوه خودکشی این پناهجوی ایرانی توضیح داده بودند که او در اتاق را از داخل قفل کرده، پرده‌ها را کشیده و با ملافه‌ای که روی تختش بوده خود را از پنجره حلق‌آویز کرده است.
یوهانس هارده‌ناکه نحوه خودکشی محمد رهسپار را این‌گونه روایت می‌کند: «خودکشی نیمه شب شنبه ۲۸ ژانویه اتفاق افتاد. او یک روز پیش از خودکشی از منزل خواهرش در کلن بازگشته بود. او این اواخر، از اواسط دسامبر تا اواسط ژانویه، دوبار اجازه گرفته بود برای دیدن خواهرش به کلن برود. روز خودکشی، حالش بد بوده، بطوری که دربان خانه پناهجویان اورژانس را خبر کرده و او را به کلینیک دانشگاه برده بودند، اما موقع غروب و حدود ساعت ۸ و نیم شب از کلینیک دانشگاه برگشته و در ساعات بعد خودکشی کرده است.»
به گفته اشکان خراسانی پناهنده ایرانی، بعد از تظاهرات ۱۳ فوریه پناهجویان با هم‌فکری یک‌دیگر تصمیم گرفتنه‌اند، اعتراضات بیشتری سازماندهی کنند و مطالباتشان را از طریق تظاهرات خیابانی و اعتصاب غذا پیگیری کنند.
در کمپ پناهندگی وورتسبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان، حدود ۴۵۰ پناهنده در انتظار تعیین سرنوشت پناهندگی خود به سر می‌برند که از این تعداد حدود ۷۰ نفر پناهجوی ایرانی هستند.
حسین کرمانی
تحریریه: بهمن مهرداد




باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، ضمن هشداری تند به حکومت سوریه از بشار اسد خواست هر چه زودتر از قدرت کناره‌گیری کند. عربستان سعودی نیز تغییر رژیم اسد به صورت داوطلبانه یا به اجبار را اقدامی ضروری خواند.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، خطاب به رژیم سوریه گفت: «آمریکا و متحدانش برای توقف کشتار مردم بی‌گناه سوریه از هر وسیله‌ای بهره خواهند گرفت.» اوباما درباره جزییات اقدامات احتمالی آمریکا سخنی نگفت، اما ضمن هشدار مجدد به حاکمان دمشق چنین گفت: «این امر ضروری است که تشکلی بین‌المللی بوجود آید و به بشار اسد پیامی آشکار دهد که زمان رفتنش فرا رسیده است.»
اوباما در دیدار با هله تورنینگ اشمیت، نخست‌وزیر دانمارک، گفت: «جامعه جهانی نمی‌تواند تنها شاهد ادامه کشتار مردم در سوریه باشد.» این یکی از تندترین اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره رژیم بشار اسد در سوریه تلقی می‌شود.
در نشست تونس چه گذشت
در کنفرانس "دوستان سوریه" که در تونس در روز جمعه (۵ اسفند/۲۴ فوریه) برگزار شد، نمایندگان حدود ۶۰ کشور و نهادهای بین‌المللی شرکت داشتند. کشورهای غربی و عربی عمده شرکت‌کنندگان این کنفرانس بودند. شرکت‌کنندگان در این نشست کوشیدند به مواضعی یکسان در قبال رژیم سوریه و انتخاب راه‌کارهای مناسب برای پشتیبانی از نیروهای اپوزیسیون دست یابند.
در قطعنامه پایانی این نشست آمده است که شرکت‌کنندگان خواهان کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه در مناطق جنگی بویژه شهر حمص هستند. "دوستان سوریه" همچنین خواستار کناره‌گیری فوری بشار اسد از قدرت شدند. این نخستین پیشنهاد جمعی برای خروج بشار اسد از سوریه است.
عربستان سعودی در پی تغییر رژیم اسد است
سخنان سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، بیش از همه در این نشست تند و شدید بود. وی گفت برای بحران سوریه هیچ راه حلی به جز تغییر حکومت اسد وجود ندارد، خواه این تغییر داوطلبانه یا به اجبار باشد.
سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان سعودی خواهان کناره‌گیری اسد از قدرت شد
سعود الفیصل تاکید کرد که تنها بحث بر سر کمک‌های انسان‌دوستانه کافی نیست و سپس به نشانه اعتراض اجلاس را ترک کرد. مواضع تند وزیر امور خارجه عربستان سعودی و خروج وی از این اجلاس نشان داد که راه‌حل‌های دیپلماتیک برای بحران سوریه به بن‌بست رسیده است. عربستان سعودی اعلام کرد در طرحی که به حمایت فوری مردم سوریه منتهی نشود، مشارکت نخواهد کرد.
روسیه، چین و ایران از جمله غایبان مهم این کنفرانس بودند. این سه کشور حامیان اصلی رژیم بشار اسد به شمار می‌‌آیند. چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد با حق وتوی خود از تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت رژیم سوریه جلوگیری کردند.
ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، در روز چهارشنبه (۳ اسفند/۲۲ فوریه) پیشنهاد مدودیف، رئیس‌جمهور روسیه، پیرامون مذاکره با رژیم اسد را رد کرد و آن را "بی‌معنا" خواند. در حاشیه اجلاس تونس دیداری نیز میان سعود الفیصل و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، صورت گرفت.
نماینده واقعی مردم سوریه کیست؟
از سوی دیگر نخست‌وزیر قطر نیز خواهان اعزام صلح‌بانان عرب به سوریه شد. وی گفت این اقدام پس از توافق اتحادیه عرب و سوریه بر سر برقراری آتش‌بس می‌تواند عملی شود. کشورهای غربی نیز از خشونت بی‌اندازه رژیم اسد انتقاد کردند و خواستار اجازه ورود روزنامه‌نگاران و امدادگران بین‌المللی به سوریه شدند.

بمباران روزهای گذشته برخی از مناطق شهر حمص را ویران کرده است
یکی از مشکلات اجلاس برقراری ارتباط مستقیم با نیروهای اپوزیسیون در درون سوریه بود. شورای ملی سوریه به مثابه یکی از نیروهای مهم اپوزیسیون خواهان آن بود که به عنوان نماینده مردم سوریه و حکومت انتقالی به رسمیت شناخته شود، اما کنفرانس از این کار سرباز زد. اختلافات درونی و استراتژی ناروشن شورای ملی سوریه از یک سو و تردید درباره نفوذ واقعی این شورا در میان معترضان داخلی از سوی دیگر دلیل اصلی برای رد این درخواست بود.
تسلیح مخالفان اسد
شورای ملی سوریه از کنفرانس "دوستان سوریه" خواست که به نیروهای اپوزیسیون کمک تسلیحاتی کنند. یکی از اعضای شورای ملی سوریه به خبرگزاری رویترز گفت: «در حال حاضر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با ارسال پول و سلاح از مردم سوریه حمایت می‌کنند.»
سعود الفیصل نیز در حاشیه کنفرانس تونس گفت که پیشنهاد مسلح کردن مخالفان در سوریه یک «طرح عالی» است. اما کشورهای غربی بیم دارند که ارسال اسلحه به مخالفان بحران سوریه را تشدید کند و شمار قربانیان را افزایش دهد. از سوی دیگر ابهام درباره ترکیب نیروهای اپوزیسیون در درون سوریه این خطر را در بر دارد که همچون افغانستان سلاح‌های غربی در دست نیروهای افراط‌گرا بیافتد.
کنفرانس همچنین پیشتیبانی خود را از تلاش‌های کوفی عنان به عنوان نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل برای پایان بخشیدن به کشتار مردم سوریه اعلام کرد.
تلاش برای تخلیه غیرنظامیان از شهر حمص
در حالی‌که سیاستمداران در پی یافتن راه حلی برای بحران سوریه هستند، امدادگران صلیب سرخ و هلال احمر نیز از شامگاه جمعه (۵ اسفند) می‌کوشند کودکان و زنان را از مناطق جنگی خارج کنند. هاشم حسن، مسئول صلیب ‌سرخ، اعلام کرد تا کنون ۷ مجروح و ۲۰ کودک و زن به مکان‌های امن منتقل شده‌اند.
همزمان امدادگران می‌گویند که شرایط در شهر حمص بسیار وخیم شده است و شمار بزرگی از مجروحان کماکان در انتظار کمک‌های پزشکی هستند. به گفته مخالفان، بمباران شهر در بامداد شنبه (۶ اسفند/۲۵ فوریه) دست کم ۱۱ کشته بر جا گذاشت. صلیب سرخ از طرف‌های درگیر خواست با پذیرش آتش‌بس دوساعته امکان کمک‌رسانی به مجروحان را فراهم کنند.



معاون دیرینه‌ی رئیس‌جمهوری یمن دیگر معاون نیست. عبد ربه منصور هادی در برابر پارلمان این کشور سوگند یاد کرد. وی بیش از ۱۷ سال معاون علی عبدالله صالح بود و اکنون رسما جانشین وی می‌شود.
عبد ربه منصور هادی رسما رئيس‌جمهوری تازه‌ی یمن شد. وی که ۶۶ سال سن دارد، روز شنبه (۲۵ فوریه/۶ اسفند) در برابر پارلمان این کشور سوگند یاد کرد. هادی در مراسم تحلیف خود گفت، انتخابات یمن این کشور را از نومیدی رهایی بخشید و به آن امید داد.
به گزارش فرستنده‌های العربیه و سی.ان.ان. علی عبدالله صالح پس از اقامتی کوتاه در ایالات متحده‌ی آمریکا به یمن بازگشته است تا در مراسم تحلیف شرکت کند.
طبق گزارش‌ها ۶۵ درصد از دارندگان حق رای در یمن به پای صندوق‌ها رفتند. از آن میان ۸ /۹۹ درصد آرای خود را به نام هادی به صندوق‌ها انداخته‌اند. البته وی تنها نامزد انتخابات بود و رقیبی نداشت. حزب حاکم "کنگره‌ی عمومی مردم" و مهم‌ترین احزاب اپوزیسیون در یمن به توافق رسیده بودند که هادی تنها نامزد ریاست‌جمهوری باشد تا زمینه‌ی گذاری مسالمت‌آمیز فراهم شود.
قرار است هادی فقط برای مدت دو سال رئيس‌جمهوری موقت یمن باشد. پس از آن انتخابات تازه‌ای برگزار خواهد شد که در آن نامزدهای گوناگونی شرکت خواهند کند. هادی در جریان انتخابات وعده داد که به اصلاحات فوری دست بزند.
وی در نظر دارد دست بخشی از خویشاوندان علی عبدالله صالح را از پست‌های کلیدی در ارتش، سازمان امنیت و پلیس یمن کوتاه کند.

عبد ربه منصور هادی کیست؟
هادی در سال ۱۹۴۵ در ابیان واقع در جنوب یمن زاده شد. وی در سال ۱۹۷۰ به ارتش یمن جنوبی پیوست تا در زمینه‌ی تاکتیک‌های نظامی آموزش ببیند. هادی از جمله به کشورهای بریتانیا، روسیه و مصر سفر کرد.
پس از وحدت یمن شمالی و جنوبی در سال ۱۹۹۰، هادی وارد عالم سیاست شد و به مقام وزارت دفاع رسید. صالح وی را در سال ۱۹۹۴ به عنوان معاون خود انتخاب کرد تا نشان دهد که مقامات جنوب یمن نیز می‌توانند پست‌های کلیدی برعهده گیرند.
با این همه، ناظران سیاسی هرگز او را بازیگر سیاسی مهمی ارزیابی نمی‌کردند. این تصور در سال گذشته به‌سرعت تغییر کرد. زمانی که صالح بر اثر سوء‌قصدی در کاخ ریاست‌جمهوری مجروح شد، هادی موقتا امور رهبری کشور را برعهده‌ گرفت.
بعدها صالح در توافق با شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس از قدرت کناره‌گیری کرد و راه برای به قدرت رسیدن هادی هموار شد. انتخاب وی به عنوان جانشین صالح امری بود که انتظار می‌رفت.
هادی بیش از ۱۷ سال جانشین علی عبدالله صالح بود، ولی همواره در سایه‌ی او قرار داشت و در مجامع عمومی فرصت خودنمایی نمی‌‌یافت. وی شخصیتی است که حزب حاکم و نیروهای اپوزیسیون می‌توانستند بر سر او به مصالحه دست یابند تا کشور پس از ماه‌ها تلاطمات سیاسی خونین به آرامشی نسبی برسد.

در انتخابات ریاست‌جمهوری یمن بیش از ۹۹ درصد مردم به هادی که تنها نامزد انتخاباتی بود رای دادند
رئیس‌جمهوری تازه در برابر چالش‌های بزرگ
اکنون بزرگ‌ترین چالشی که در برابر هادی قرار دارد، تامین آرامش و امنیت در یمن است. قرار است به‌زودی در یمن کنفرانسی ملی برگزار گردد و در آن بدون تابو و ملاحظات درباره‌ی مسیر آینده‌ی کشور بحث شود.
هم‌اکنون کنترل بخش‌هایی از جنوب یمن در اختیار شبکه‌ی تروریستی القاعده است. در جنوب مناطقی نیز یافت می‌شود که ساکنان آن خواهان استقلال و جدایی از یمن هستند و در عمل می‌خواهند این کشور را بار دیگر دوپاره کنند. در شمال یمن نیز جنبش شیعیان حوثی قیام کرده است.
علی عبدالله صالح، رئيس‌جمهوری پیشین یمن، برای معاینه‌ی پزشکی به آمریکا رفته بود. وی در جریان سوء‌قصدی که در ماه نوامبر علیه او صورت گرفت، به‌شدت مجروح شد. صالح پس از آن کناره‌گیری خود را از قدرت رسما اعلام کرد. در مقابل به او تضمین داده شد که از پیگرد قضایی مصون خواهد بود.
ولی این تصمیم با مخالفت شمار زیادی از گروه‌های یمنی روبرو شد و ماه‌هاست که باعث ناآرامی در این کشور شده است.
اعتراضاتی که به کناره‌گیری صالح انجامید، با الهام گرفتن از تظاهرات اعتراضی در تونس و مصر در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۱ در یمن آغاز شد. هزاران نفر به خیابان‌ها رفتند و خواهان کناره‌گیری علی عبدالله صالح شدند.

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه در پی انتشار گزارش جدید آژانس اتمی، اتحادیه اروپا و آمریکا نگرانی خود را از گسترش برنامه اتمی ایران ابراز کردند. از سوی دیگر ولادیمیر پوتین کشورهای غربی را متهم کرد که درصدد تغییر رژیم ایران هستند.
به گفته ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، کشورهای غربی تحت پوشش مبارزه علیه گسترش جنگ‌افزارهای اتمی در صدد تغییر رژیم ایران هستند. پوتین در روز جمعه (۵ اسفند/۲۴ فوریه) در مرکز اتمی "سارو" در جمع کارشناسان هسته‌ای این کشور گفت: «ما نیز چنین ظنی داریم. اما موضعی را اتخاذ می‌کنیم که متفاوت از این است که تنها یک راه ممکن برای برخورد با برنامه اتمی ایران وجود دارد.»

نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد: «موضع ما و بسیاری کشورهای دیگر برای پایان دادن به مناقشه اتمی ایران یکسان است. ما نیز تمایلی نداریم که ایران تبدیل به یک قدرت اتمی شود.»
پوتین با انتقاد از مواضع برخی کشورهای غربی تاکید کرد که این کشورها تجهیز ایران به سلاح هسته‌ای را مجوزی برای تغییر رژیم در تهران تلقی می‌کنند.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
پوتین که در جمع کارشناسان اتمی روسیه درباره موضوعات امنیت ملی کشورش سخن می‌گفت، ظاهراَ در موضع‌گیری اخیرش قصد پاسخگویی به اظهارات ولادیمیر اورلوف، رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی در روسیه را داشته است. اورلوف با انتقاد از سیاست‌های کرملین گفته بود که «سیاست روسیه در قبال موضوع ایران از استقلال کافی برخوردار نیست».
اورلوف گفت: «چرا روسیه از سیاست آمریکایی‌ها پیروی می‌کند؟ آیا ما خواهان همکاری نظامی با ایران هستیم؟ یا می‌خواهیم با فعالیت کشورهایی همچون ترکیه، اندونزی، مصر، چین و برزیل در زمینه یافتن راه‌حلی برای مناقشه ایران همراهی کنیم؟»
پوتین در مقابل گفت: «استقلال مواضع ما از این طریق آشکار می‌شود که در ساخت نیروگاه بوشهر تا رسیدن به نتیجه منطقی به‌رغم همه فشارها به کارمان ادامه دادیم. در آینده نیز روسیه به طور مستقل عمل خواهد کرد.»
واکنش به گزارش آژانس اتمی درباره برنامه اتمی ایران
با انتشار آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش‌های متفاوتی از سوی ایران و کشورهای غربی ابراز شد. مقامات جمهوری اسلامی مدعی شدند که این گزارش بیانگر اهداف صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران است.
ایران از بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات اتمی پارچین جلوگیری کرد
مذاکرات اخیر بازرسان آژانس اتمی در تهران بی‌نتیجه ماند و درخواست آنان برای بازدید از تاسیسات اتمی پارچین نیز عملی نگشت. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس اتمی، درباره دلیل جلوگیری از بازدید کارشناسان گفت: «به دلیل حاصل نشدن توافق درباره مدالیته برای بازدید از پارچین، دسترسی به این سایت برای آژانس فراهم نشد.»
سلطانیه در ادامه گفت: «ما تلاش می‌کنیم همکاری کنیم. ما به سوالات می‌پردازیم و در تلاشیم ابهامات را رفع کنیم.»
از سوی دیگر دولت آمریکا نگرانی خود را از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد. تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در روز جمعه (۵ اسفند/۲۴ فوریه) در واشنگتن اعلام کرد که این گزارش نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به مصوبات سازمان ملل بی‌اعتنا بوده و خلاف تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده است. به گفته این مقام آمریکایی، ایران نتوانسته است جامعه جهانی را از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود متقاعد کند.
در پی انتشار گزارش جدید آژانس اتمی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، نیز از گسترش فعالیت‌های اتمی ایران ابراز نگرانی کردند.
براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را آشکارا گسترش داده است. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اتمی، در گزارش جدید «نگرانی جدی» خود درباره برنامه اتمی ایران را تکرار کرده و ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران را نیز منتفی ندانسته است.




نلسون ماندلا، نخستین رئيس‌جمهوری سیاهپوست آفریقای جنوبی و نماد پیکار علیه رژیم آپارتاید در این کشور به بیمارستان منتقل شد. وی که ۹۳ سال سن دارد، تحت نظر تیمی از پزشکان متخصص قرار گرفته است.
دفتر جاکوب زوما، رئيس‌جمهوری آفریقای جنوبی، در ژوهانسبورگ اعلام کرد که نلسون ماندلا، رئيس‌جمهوری پیشین این کشور، روز شنبه (۲۵ فوریه/۶ اسفند) به بیمارستان منتقل شده است. وی از دردی مزمن در ناحیه‌ی شکم رنج می‌برد و در بیمارستان تحت نظر تیمی از متخصصان قرار گرفته است.
سخنگوی پرزیدنت، زوما، گفت که انتقال ماندلا به بیمارستان اضطراری نبوده و از پیش برنامه‌ریزی شده است. وی افزود که برای احترام به حریم خصوصی ماندلا، جزئیات بیشتری درباره‌ی این امر اعلام نمی‌شود.
سخنگوی رئيس‌جمهوری آفریقای جنوبی به خبرگزاری آلمان فقط گفت که «حال ماندلا خوب است». پیش‌تر گزارش‌هایی درباره‌ی عمل‌جراحی ماندلا در شب گذشته منتشر شده بود که هنوز از سوی مقامات رسمی تائيد نشده است.

«آرزوهای نیک همه‌ی مردم جهان»
جاکوب زوما گفت: «ما آرزوی بهبودی هر چه زودتر برای او داریم و به او اطمینان می‌دهیم که عشق و آرزوهای نیک همه‌ی مردم آفریقای جنوبی و مردم سراسر دنیا همراه اوست».
وضعیت تندرستی نلسون ماندلا در سال‌های گذشته رو به وخامت نهاده است. در اوایل سال ۲۰۱۱ زمانی که ماندلا چند روزی در بیمارستان تحت معالجه بود، تمام کشور نگران سلامت او بود. ماندلا از آن پس دیگر به‌ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است.
برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل مدت‌هاست که خود را از گستره‌ی عمومی کنار کشیده است و در زادگاهش کونو واقع در جنوب آفریقای جنوبی زندگی می‌کند. خویشاوندان ماندلا در ماه مه سال گذشته عکسی از وی منتشر کردند که ماندلا را در حال انداختن برگه‌ی رای به داخل صندوق رای‌گیری برای انتخابات محلی نشان می‌داد.
ماندلا یک ماه پس از آن با میشل اوباما همسر رئيس‌جمهوری آمریکا و فرزندان وی دیدار داشت.

نماد پیکار علیه رژیم آپارتاید
نلسون ماندلا نماد پیکار وقفه‌ناپذیر علیه رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی است که ۲۷ سال از عمر خود را در زندان رژیم آپارتاید سپری کرد.
در فوریه‌ی سال ۱۹۹۰ پایان عمر رژیم آپارتاید و زمان آزادی ماندلا فرارسید. در سال ۱۹۹۴ حزب کنگره‌ی ملی آفریقا به رهبری ماندلا با اکثریت بزرگ آرا برنده‌ی انتخابات و ماندلا رئيس‌جمهوری این کشور شد.
وی نخستین رئيس‌جمهوری سیاهپوست جامعه‌ای شد که در نتیجه‌ی سال‌ها سیاست نژادپرستی و با شکافی عمیق عملا دوپاره شده بود. ولی ماندلا با سیاستی مدبرانه موفق شد چنین جامعه‌ای را به جاده‌ی آشتی ملی و دمکراسی رهنمون شود.




افزایش ناگهانی یک و نیم میلیون بشکه صادرات نفت عربستان

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، ظرف هفته جاری صادرات نفت خود را به‌صورت ناگهانی افزایش داده و به رقم  ۹ میلیون بشکه در روز رسانده‌است.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از «سه منبع صنعتی»، این افزایش در پی درخواست واردکنندگان عمده نفت برای مهار قیمت‌های رو به صعود این فراورده در بازارهای بین‌المللی انجام شده‌است.
کشور عربستان که در ماه ژانویه به‌طور میانگین روزانه هفت و نیم میلیون بشکه صادرات نفت داشته‌است، هم‌اکنون این رقم را به بیش از ۹ میلیون بشکه رسانده‌است.
یک منبع صنعت نفت به رویترز گفته‌است که عربستان در طول یک هفته گذشته، صادرات نفت خود را به میزان یک و نیم میلیون بشکه در روز افزایش داده‌است اما اینکه آیا قرار است این حجم از صادرات را در بلندمدت ادامه دهد هنوز مشخص نیست.
بنا به گفته ناظران، صادرات نفت اعضای اوپک در هر ماه همواره با نوسانات جزئی در حجم آن همراه هست.
برپایه این گزارش، منبع دیگری نیز با اشاره به اینکه صادرات نفت ظرف یک هفته می‌تواند مقداری افزایش یابد، گفته‌است که افزایشی با این حجم در صادرات نفت خام عربستان غیر معمول است.
با توجه به مصرف داخلی روزانه ۲ میلیون بشکه نفت در عربستان و صادرات ۹ میلیون بشکه‌ای این کشور به بازارهای جهانی، در صورت ادامه حفظ این حجم از صادرات، میزان تازه تولید نفت عربستان در کل تاریخ نفت این کشور، یک رکورد محسوب می‌شود.
طبق ارزیابی‌ها، عربستان سعودی در ماه ژانویه به‌طور متوسط ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه تولید نفت خام داشته‌است.
بر اساس برآوردها، این کشور در طی هفته گذشته، روزانه ۶ میلیون بشکه نفت به کشورهای آسیایی و یک و نیم میلیون بشکه به آمریکا نفت فروخته‌است.
افزایش فروش نفت خام عربستان به کشورهای آسیایی در حالی است که عمده خریداران نفت ایران، شامل هند، چین و ژاپن که مشتری ۴۵ درصد نفت صادراتی ایران هستند، به دنبال کاهش واردات نفت از ایران هستند.
بنا بر این گزارش، عربستان به مشتریان خود گفته‌است که حاضر است نفت بیشتری هم در قالب قراردادهای بلندمدت و هم فروش نقدی به این کشورها عرضه کند.
نفت برنت دریای شمال در پی تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، هم اکنون به رقم ۱۲۴ دلار به ازای هر بشکه رسیده‌است، در حالی که عربستان بر این عقیده‌است که قیمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت رقم مناسبی است.
عربستان سعودی بر این باور است که افزایش قیمت نفت به اقتصاد کشورهایی که از بحران مالی جهانی به تازگی رها شده‌اند، ممکن است شوکی دوباره وارد کند؛ کشورهایی که برخی از آنها مشتری نفت عربستان هستند.
یک منبع آگاه به رویترز گفته‌است که عربستان درصدد مهار قیمت نفت در بازارهای جهانی است. کشورهای اروپایی که سال گذشته روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کردند، برپایه تحریم‌هایی که از سوی وزیران خارجه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ماه ژانویه علیه ایران وضع شد، واردات نفت ایران را از اول ماه ژوئیه متوقف خواهند کرد.
در پی افزایش قیمت نفت، طی هفته گذشته قیمت هر گالن بنزین در آمریکا با افزایشی ۹ سنتی به ۳ دلار و ۶۱ سنت رسیده‌است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه در پاسخ به انتقادهادی جمهوری‌خواهان در مورد افزایش بهای سوخت گفت عوامل بین‌المللی و از جمله تنش با ایران سبب این افزایش شده‌است.



جایزه بهترین فیلم خارجی سزار برای «جدایی نادر از سیمین»

در سی و هفتمین مراسم جوایز سالانه سینمایی سزار، «اسکار فرانسوی»، «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد و فیلم فرانسوی «هنرمند» با ربودن شش جایزه، رکورددار این مراسم شد.
فیلم اصغر فرهادی در رقابت‌های سالانه فیلم سزار با دو فیلم آمریکایی «قوی سیاه» درن آرونوفسکی و «درایو»، فیلم بریتانیایی «سخنرانی پادشاه» از تام هوپر، «کودکی با دوچرخه» ساخته برادران داردن بلژیکی، «ملانکولیا» از لارس فون تریه دانمارکی و فیلم کانادایی «آتش» رقابت می‌کرد.
«جدایی نادر از سیمین» تا کنون ده‌ها جایزه معتبر بسیاری از جمله خرس طلایی جشنواره برلین و جایزه گلدن گلوب را از آن خود کرده است.
جمعه شب اما فیلم «هنرمند» که در ۱۰ رشته نامزد دریافت جایزه شده بود، طلایه‌دار مراسم سزار بود.
این فیلم صامت ساخته میشل آزاناویسیوس، جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلم‌برداری، بهترین موسیقی و بهترین طراحی تولید را به خود اختصاص داد.

آنونیس فیلم «هنرمند»


ژان دوژردن، بازیگر مرد فیلم «هنرمند» که پیشتر جایزه کن را از آن خود کرده بود، اما دست خالی به خانه رفت و جایزه سزار را برای عمر سَی گذاشت.
عمر سَی که از زمان آغاز به کار جایزه سزار در سال ۱۹۷۶ تا کنون، نخستین سیاه‌پوستی است که جایزه بهترین بازیگر مرد سزار را دریافت می‌کند، این جایزه را برای نقش‌آفرینی در فیلم «انتوشابل» دریافت کرد.
فیلم «انتوشابل» برگرفته از یک داستان واقعی است و داستان مرد ثروتمندی را به تصویر می‌کشد که بر اثر سانحه‌ای از گردن به پایین فلج شده است و به همین خاطر عمر سَی را به عنوان پرستار خود استخدام می‌کند.
روز جمعه فیلم «وزیر» نیز که در ۱۱ رشته برای دریافت جایزه نامزد شده بود، جوایز بهترین بازیگر نقش دوم مرد و بهترین فیلمنامه اوریجینال را از آن خود کرد.
مراسم سزار همچنین جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای رومان پولانسکی و یاسمینا رضا برای فیلم «کشتار» به ارمغان آورد.
در سی و هفتمین مراسم جایزه سزار همچنین کیت‌ وینسلت، بازیگر مشهور هالیوود جایزه افتخاری سزار را دریافت کرد.
کاندیداهای جایزه معتبر فرانسوی سزار توسط اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه انتخاب می‌شوند و مراسم اهدای جوایز این جشنواره هر سال در ماه فوریه در تئاتر شاتله پاریس انجام می‌شود.




احتمال استفاده از ذخایر نفتی آمریکا برای جبران قطع صادرات ایران

تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید که ایالات متحده در ارتباط با تأثیری که قطع بخشی از صدور نفت ایران ممکن است بر اقتصاد جهان داشته‌باشد در نظر دارد بخشی از ذخیره‌های استراتژیک نفتی خود را برای مصرف آزاد کند.
آقای گایتنر در مصاحبه‌ای که روز جمعه با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» داشت گفت: «برخی شرایط وجود دارد که مواردی برای استفاده از ذخایر را پیش می‌آورد و ما هم‌اینک در حال بررسی این شرایط هستیم و آنها را با دقت ارزیابی می‌کنیم.»
وی افزود: «آشکار است که ایران می‌تواند آسیب زیادی به اقتصاد جهان بزند؛ و ما بسیار محتاطانه برای به حداقل رساندن مخاطرات این امر کوشش می‌کنیم.»
وزیر خزانه‌داری آمریکا در این زمینه ادامه داد: «می‌کوشیم تا مطمئن شویم که منابع جایگزین تأمین [نفت] از عربستان سعودی و دیگران برای کمک به جبران کاهش صادرات ایران در دسترس باشند.»
آمریکا در راستای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های شدیدی را متوجه بخش اقتصادی ایران کرده‌است و در این رابطه تحریم جدید نفتی آمریکا علیه ایران نیز از هشتم تیرماه اجرایی می‌شود که بر اساس آن، کشورهایی که با ایران وارد معامله نفتی شوند، از سوی ایالات متحده تحریم خواهند شد.
تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران نیز قرار است از ۱۱ تیرماه اجرایی شود و جمهوری اسلامی روز سوم اسفندماه اعلام کرد که در واکنش به تحریم‌ها جدید نفتی اروپا، صادرات نفت به هلند، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان و پرتغال را قطع می‌کند.
نیاز کشورها به رهاسازی هماهنگ ذخایر نفتی توسط ایالات متحده و دیگران این بار احتمالاً به میزان ژوئن سابق نیست؛ در آن تاریخ کشورهای غربی توافق کردند تا در پاسخ به قطع صادرات نفت لیبی جمعاً ۶۰ میلیون بشکه از این ذخایر را برای مصرف آزاد کنند.
مصرف‌کنندگان آمریکایی طی هفته گذشته شاهد افزایش ۹ سنتی در بهای بنزین بوده‌اند که این امر میانگین قیمت بنزین را در این کشور هم‌اینک به ۳٫۶۱ دلار در هر گالن رسانده‌است.
پیش‌بینی‌ها این است که قیمت بنزین در ایالات متحده در فصل تابستان به سمت چهار دلار در هر گالن افزایش پیدا کند.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه در پاسخ به انتقادهادی جمهوری‌خواهان در مورد افزایش بهای سوخت گفت عوامل بین‌المللی و از جمله تنش با ایران سبب این افزایش شده است.
به نوشته خبرگزاری رویترز، کاخ سفید از اظهار نظر در مورد رهاسازی ذخیره‌های راهبردی نفت ایالات متحده خودداری می‌کند. اعلام رهاسازی هماهنگ ذخیره‌های استراتژیک نفتی در سال گذشته کاهش ۸ درصدی در بهای نفت را به دنبال داشت.
دیوید گولدوین، که تا اوایل سال ۲۰۱۱ ریاست امور بین‌الملل انرژی را در وزارت خارجه آمریکا برعهده داشت، به رویترز می‌گوید که «نشانه‌ای که باید طی هفته‌های آینده زیر نظر داشت این است که آیا دولت اوباما برای کشورهای خریدار نفت از ایران ۱۲۰ روز معافیت از تحریم قائل خواهد شد یا نه.»
هم‌اینک کاخ سفید در حال بررسی و سنجش ذخایر موجود برای مصرف کشورها است تا بتواند بر این مبنا در مورد دادن یا ندادن فرصتی ۱۲۰ روزه به کشورها برای توقف خرید نفت از ایران تصمیم بگیرد.
کمیسیون اروپایی دو هفته پیش اعلام کرد در صورتی که ایران صادرات نفت خود را قطع کند خللی در وضعیت کشورهای اروپایی ایجاد نخواهد شد، چرا که آنها برای ۱۲۰ روز ذخیره نفتی دارند.
فشارهای اقتصادی غرب علیه ایران برای واداشتن این کشور به توقف برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای خود است؛ برنامه‌ای که غرب از آن احساس خطر می‌کند اما جمهوری اسلامی آن را صلح‌آمیز می‌داند.




لاریجانی: گرانی‌ها ناشی از ضعف مدیریت اقتصادی دولت است

در حالی که گزارش‌ها از ایران حاکی از افزایش مداوم قیمت کالا در کشور است، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مشکل گرانی در ایران، دولت را در بروز این معضل مسئول دانست و گفت گرانی‌ها ناشی از ضعف اقتصادی است.
روزنامه‌های تهران امروز، جمهوری اسلامی و حمایت، شنبه، از «شکست سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار» و افزایش روزافزون قیمت مواد غذایی و اجاره مسکن گزارش داده‌اند.
روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره شنبه با تاکید بر این که «سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار جواب نداد»، از «افزایش توقف‌ناپذیر قیمت‌ها در بازار» خبر داده است.
این روزنامه نوشته است که «با نزدیک شدن هر چه بیشتر به روزهای پایانی سال، تهدیدهای مسئولان برای کنترل دستوری بازار نیز شدت گرفته» و این درحالی است که «نرخ بسیاری از کالا‌ها به خصوص مواد غذایی در بازار به‌شدت افزایش یافته است.»
به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی شامگاه جمعه در این خصوص گفت: «گرانی موجود در کشور یک اشکالاتی دارد و ما نباید با مردم چند پهلو صحبت کنیم و اگر اقتصاد کشور حساب و کتاب داشت وضع امروز گرانی کشور این‌گونه نبود که این امر نشان‌دهنده ضعف مدیریت اقتصادی کشور است.»
وی که در قم این سخنان را بیان می‌کرد، با اظهار این‌که کشورهای مختلف همانند ایران تا این حد با مشکل گرانی مواجه نیستند، گفت: «این امر نشان‌دهنده این است که در دولت درست عمل نشده است.»
در کنار اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی، روزنامه‌های مختلف ایران نیز روز شنبه از «شکست سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار» و افزایش «توقف ناپذیر» قیمت‌ها در بازار خبرداده‌اند.
گزارش‌ها در حالی از افزایش قیمت‌ها در بازار ایران حکایت می‌کند که وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی روز جمعه از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواست تا «زیربار افزایش غیرقانونی قیمت کالاها» نروند و با آن برخورد کنند.
آقای غضنفری روز شنبه نیز در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر، تأکید کرد که واردات باید بر مبنای ارز «۱۲۲۶ تومانی» انجام شود و افزود: «اگر وارد کننده‌ای ارز (دلار) را به قیمتی بالاتر از ۱۲۲۶ تومان خریداری کرده و در محاسبات قیمتی کالای وارداتی خود آن را لحاظ کند، گرانفروشی محسوب شده و سازمان حمایت با آن برخورد می‌کند.»
اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی مطرح شده است که تحریم‌ بانک مرکزی ایران از سوی غرب، علاوه بر ضربه زدن به واردات و صادرات جمهوری اسلامی، موجب کاهش ورود ارز، به ویژه دلار و یورو، به ایران و نوسان شدید قیمت ارز در ایران شده است.
در همین زمینه مینو کیایی، معاون ارزی بانک مرکزی روز شنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر اعلام کرد: «هیچ اصراری بر این نیست که ارز حاصل از صادرات حتما به ریال تبدیل شود ولی باید در شرایط تحریم، فشاری که بر اقتصاد ایران وارد می‌شود را درک کرده و صادرکنندگان، ارز را در خدمت واردات قرار دهند.»
محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران نیز در این همایش از تشکیل هیئتی برای مدیریت صادرات غیرنفتی کشور خبر داد.
آقای رحیمی گفت که این هیئت پنج نفره متشکل از اعضای بخش خصوصی خواهد بود که برای رفع مشکلا صادرات غیرنفتی با دولت مذاکره خواهند کرد.
در حال حاضر که واردات کالا به ایران با توجه به تحریم‌ها با موانع بسیاری همراه است، با تصویب معاون اول رئیس جمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است تا از ورود کالاهای «غیرضروری و دارای مشابه ساخت داخل» جلوگیری کند.
پیشتر صادرکنندگان مواد غذايی در اروپا اظهار کرده بودند که به دنبال تشديد تحريم‌ها عليه ايران، اين کشور برای واردات کالاهای اساسی از جمله گندم با مشکلاتی مواجه شده و به دنبال مبادله پایاپای است.
در همین زمینه یک مقام ارشد پاکستان نیز روز جمعه اعلام کرد که تهران به پاکستان پیشنهاد کرده است در ازای دریافت «میلیون‌ها تن» گندم و «۲۰۰ هزار تن» برنج، سنگ آهن و کود به پاکستان صادر کند.




«کی اف سی» بدون پاپیون به ایران آمد

روز جمعه نخستین شعبه رستوران زنجیره‌ای آمریکایی «کی اف سی» در ایران به صورت رسمی راه‌اندازی شد و مدیر آن در ایران اعلام کرد که طی پنج سال این رستوران «۵۰۰ شعبه» در ایران خواهد زد.
به گزارش وبسایت‌های خبری جمهوری اسلامی، امیرحسین علیزاده، مدیر شرکت «کیهان افتخار سینا» و مالک رستوران‌های «کی‌ اف ‌سی» در ایران، در مراسم گشایش نخستین شعبه این رستوران آمریکایی در کرج، از تلاش و رایزنی «پنج ساله» برای بازگشایی «کی اف سی» در ایران خبر داد و گفت که در فاز اول گشایش شعبه‌های این رستوران، «حداقل برای ۲۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود».
در طول عمر جمهوری اسلامی، این نخستین بار است که یک رستوران آمریکایی با مجوز رسمی در ایران آغاز به کار می‌‌کند، با این‌حال مدیر این رستوران تأکید دارد که «کی اف سی» ایران، آمریکایی نیست.
به گزارش وبسایت «قانون آنلاین»، آقای علیزاده در این خصوص با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت برای افتتاح این رستوران در ایران گفت: «طی پنج سال تلاش توانستیم اخذ مجوزهای داخلی و خارجی را انجام دهیم، زیرا با خرید امتیاز از شرکت مادر، کی اف سی ایرانی و نه آمریکایی افتتاح شده است.»
به نوشته این وبسایت نام «کی اف سی» از حروف اول نام شرکت «کیهان افتخار سینا» گرفته شده است.
رستوران آمریکایی کی اف سی با نام کامل «مرغ سوخاری کنتاکی»، مجموعه‌ای از رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکایی است که ایده تأسیس آن از سوی هارلند سندرز مطرح شد.
آقای سندرز که گفته می‌شود برای پخت مرغ سوخاری از دستور العمل منحصر به فردی استفاده می‌‌کرد، سال ۱۹۳۰ نخستین غذاخوری را در کنتاکی آمریکا با نام «سندرز»  افتتاح کرد و اوایل دهه پنجاه نخستین رستوران زنجیره‌ای مرغ سوخاری «کی اف سی» را در ایالت یوتا تأسیس کرد.
با این‌حال مدیر «کی اف سی» در ایران تأکید دارد که «کی اف سی» ایران، یک رستوران آمریکایی نیست.
این در حالی است که در ایران نیز تصویر مشهور هارلند سندرز به عنوان لوگوی «کی اف سی» مورد استفاده قرار گرفته است، با این تفاوت که در لوگوی ایرانی «کی اف سی»، پاپیون گردن آقای سندرز حذف شده است.
قانون آنلاین می‌نویسد که آقای علیزاده روز جمعه در کنفرانس خبری‌ای که پس از افتتاح «کی اف سی» برگزار شد، تأکید کرد: «اسم رستوران ما کی اف سی است، اما برند آمریکایی نیستیم؛ ما شرکت آمریکایی نیستیم.»
وی افزود: «ما مجوزهای داخلی را از پنج وزارتخانه داخلی کسب کرده‌ایم... شرکت ما به عنوان یک شرکت ایرانی الاصل پس از پنج سال تلاش و رایزنی توانست جواز نمایندگی این رستوران زنجیره‌ای را در ایران بگیرد و ما هم ایرانی هستیم و آذری هستیم و نه آمریکایی و خارجی.»
این رستوران در حالی در ایران آغاز به کار کرده است که آمریکا به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تحریم‌های اقتصادی شدیدی را متوجه ایران کرده است که به موجب آن، راه تجارت ایران با کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای غربی بسیار محدود شده است.
با این‌حال خبرگزاری فارس می‌نویسد آقای علیزاده خاطر نشان کرده است که تا پایان سال ۹۱ شمار شعبه‌های «کی اف سی» به «۱۰۰ شعبه» و در طول پنج سال به «۵۰۰ شعبه» می‌رسد و یک گام جلوتر از کشور مالزی با «۴۴۰ شعبه کی اف سی» قرار می‌گیرد.
به گفته مدیران ایرانی رستوران زنجیره‌ای آمریکایی که مشهورترین مرغ سوخاری در سراسر جهان را عرضه می‌کند، «کی اف سی» تا پایان سال ۱۳۹۰ در تهران و شهرهایی نظیر تبریز، مشهد، شیراز، اهواز، بندرعباس، آمل و سنندج شعبه‌هایی را افتتاح می‌کند.
رستوران «کی اف سی» در حالی موفق به دریافت مجوز از سوی مقام‌های مسئول در ایران شده است که تا پیش از این هیچ غذاخوری یا کافی‌شاپ  آمریکایی‌ای در ایران اجازه فعالیت نداشت؛ اگرچه غذاخوری و کافی‌شا‌پ‌هایی در ایران وجود دارند که علیرغم داشتن نام متفاوت یادآور رستوران‌های چون «مک دونالد» و «هاردیز» و کافی شاپ «استارباکس» هستند.





انتخابات مجلس «بر آینده صحنه سیاسی ایران اثر مستقیم دارد»

پس از انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری در سال ۸۸ انتخابات مجلس نهم اولین انتخاباتی است که مقامات ایران با آن روبه‌رو می‌شوند، اما برخی از تحلیل‌گران معتقدند که این انتخابات برای حاکمیت بدون چالش نخواهد بود.

رادیوفردا در گفت‌و‌گویی با حسین قاضیان، جامعه‌شناس و تحلیل‌گر سیاسی در آمریکا، از او پرسیده است که در انتخابات نهم مجلس مهم‌ترین چالشی که جمهوری اسلامی با آن مواجه است چه خواهد بود؟

حسین قاضیان: من ترجیح می‌دهم از چالش‌هایی صحبت کنم که نظام سیاسی در این انتخابات با آن مواجه است. این چالش‌ها را می‌توان در چالش مشارکت و رقابت خلاصه کرد، یعنی اولا نظام سیاسی چگونه می‌تواند مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشاند و چگونه آن را نمایش دهد و دوم چگونه رقابت محدود موجود بین کاندیداهای شرکت‌کننده را کنترل کند که بحران‌های سیاسی برای نظام و اعتبارش پیش نیاورد.

  • آقای قاضیان! شما از چالش مشارکت در انتخابات آتی سخن گفتید. این چالش مشارکتی چه ویژگی‌هایی دارد؟
بنا بر آمار رسمی تا به حال در انتخابات هشت دوره گذشته مجلس دست‌کم حدود ۶۰ درصد مردم شرکت کرده‌اند. پس از بحرانی که بعد از انتخابات سال ۸۸ در ایران پیش آمد، نظام سیاسی موجود تلاش دارد که نشان دهد اقبال مردم نسبت به انتخابات از آن میانگین کمتر نشده، اگر بیشتر نشده باشد و شاید تمایل دارد نشان دهد مشارکت مردم بیشتر شده است و مردم حوادث را پشت سر گذاشتند و دوباره اعتمادشان به نظام سیاسی جلب شده است و بیش از گذشته در انتخابات شرکت می‌کنند.
نظام سیاسی به این میزان مشارکت نیاز دارد، چون همیشه این مسئله را به عنوان گواهی بر مشروعیت و پایگاه مردمی خودش قلمداد می‌کرده و هنوز هم به آن نیاز دارد. مهم‌تر از آن به نمایش این مشارکت نیاز دارد تا دیگران را هم قانع کند و به هواداران خود هم نشان دهد که هنوز مردم در صحنه هستند و از نظام پشتیبانی می‌کنند و آنها را دلگرم کند به این که سیاست سرکوب مخالفان کماکان می‌تواند ادامه داشته باشد، بدون هر گونه تزلزلی.
مسئله‌ای که در اینجا وجود دارد این است که آیا نظام سیاسی موفق می‌شود تصویری را که از میزان مشارکت می‌خواهد بسازد به مردم بخوراند، طوری که برای افراد بی‌طرف هم قابل پذیرش باشد و مورد قبول‌شان قرار گیرد یا نه.
  • شما معتقد هستید یکی دیگر از چالش‌هایی که حکومت در انتخابات آتی با آن روبه‌رو است، چالش رقابت است. دراین انتخابات رقابت بین اصول‌گرایان است. شما فکر می‌کنید به این ترتیب اصلا چالشی به وجود خواهد آمد؟
بله، این چالش به وجود خواهد آمد، اما محدود است. از دو جهت می‌توان این چالش را مورد توجه قرار داد، اول این که نظام جمهوری اسلامی می‌خواهد در ادامه عزم جزم خود برای اخراج اصلاح‌طلبان از نظام سیاسی این بار هم نگذارد باقی‌مانده نیروهای اصلاح‌طلب یا کسانی که به مجلس بیایند و بعد به عنوان نیروی اصلاح‌طلب شناخته شوند، وارد مجلس شوند. به علاوه خطر جدیدی از جریان هواداران آقای احمدی‌نژاد وجود دارد یعنی نمی‌خواهند بگذارند افراد نزدیک به آقای احمدی‌نژاد وارد مجلس شوند. پس این هم چالشی است.
چالش بعدی رقابت در درون اصول‌گرایان است، یعنی راست‌های افراطی نزدیک به آقای خامنه‌ای از یک سو و از سوی دیگر راست به اصطلاح میانه‌رو که هر چند از رهبری پیروی می‌کند ولی ممکن است رهبری نسبت به این جریان ظنین باشد و مورد اعتمادش نباشد و همچنین راست سنتی که به نظر می‌رسد ماموریتش در نظام جمهوری اسلامی تمام شده و رهبر دیگر به آن نیاز ندارد و کم‌کم دارد از گردونه خارج می‌شود.
این سه گروه با هم رقابت‌هایی دارند و چون برای آینده ریاست جمهوری هم اسب‌های‌شان را آماده کرده‌اند تا سوار شوند برای رقابت، بین این‌ها چالشی وجود دارد برای گرفتن سهم بیشتری در مجلس آینده و سهم بیشتری از قدرت.
این چالش اگر مهار نشود ممکن است رقابت را از کنترل خارج کند و باعث شود آسیب‌هایی به کلیت نظام و رهبری وارد شود و این چیزی است که به عنوان چالش در موضع رقابت برای نظام مطرح است.
  • آقای قاضیان! با توجه به چالش‌های رقابتی و مشارکتی که مطرح کردید، چه چشم‌اندازی از آینده انتخابات مجلس و نتایج آن دارید، در حالی که این انتخابات مجلس اولین انتخابات بعد از حوادث سال ۸۸ است؟
شیوه‌ای که این چالش‌ها وارد صحنه می‌شود و خود را بروز می‌دهد، به علاوه نتیجه این چالش‌ها در مجلس آینده هر دو بر صحنه سیاسی آینده ایران تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب که هم نحوه شکل‌گیری مجلس، هم هویت سیاسی این مجلس و هم ترکیب و وزن سیاسی نیروهای مختلف تاثیر می‌گذارد بر انتخابات آینده ریاست جمهوری.
از طرف دیگر نظام سیاسی درصدد این است که ساختار سیاسی ایران را هم تغییر دهد. ممکن است این مجلس و نتایج آن صحنه را باز کند برای تصمیم‌گیری و تغییر نظام سیاسی ایران از یک نظام ریاستی به یک نظام پارلمانی.
مهم‌تر از همه این که در دو سال آینده اگر مجلس مطابق خواست رهبری شکل گیرد و نیروهای مخالف آقای احمدی‌نژاد در آن غلبه پیدا کنند، ریاست جمهوری تحت فشار قرار خواهد گرفت به عنوان متهم اصلی برای ناکارآمدی‌های همه این سال‌ها. چون باید کسی را به عنوان مسئول پیدا کنند و او را به عنوان مسئول اصلی ناکارآمدی‌ها در سطح کشور جا بزنند. یکی از نتایج این انتخابات احتمالا فشار بر دولت خواهد بود و می‌توان گفت انتخابات مجلس، شکل‌گیری و هویت سیاسی آن بر آینده صحنه سیاسی ایران تاثیر مستقیم دارد.




۲۰ کیلوگرم اورانیوم مفقود شده، بهانه ساخت بمب؟

بخشی از گزارش تازه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیرامون فعالیت‌های اتمی ایران حاکی از مفقود شدن ۲۰ کیلو فلز اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد است. در همین گزارش ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌سازی شده ایران ۱۰۵ کیلو گرم و ظرفیت ماهانه تولید ۱۴ کیلوگرم (در مقایسه با ۶ کیلوگرم گذشته) اعلام شده است.
در همین حال ایران در ۲۶ بهمن‌ماه گذشته از تولید سوخت اتمی ۲۰ درصد غنی‌شده خبر داد، ولی از اعلام حجم سوخت تولید شده خودداری ورزید.
تکنولوژی فرآوری اورانیوم وارونه ساختن روند تبدیل اورانیوم از یک مرحله به مرحله دیگر را ممکن می‌سازد. من‌جمله، از راه فرآوری سوخت اتمی مصرف شده در کوره رآکتور، می‌توان به اورانیوم قابل استفاده در بمب اتمی دست یافت.
۲۰ کیلو گرم فلز اورانیوم مفقود شده مورد اشاره در گزارش تازه آمانو، معادل یک چهارم اورانیوم مورد نیاز برای مبادرت به انفجار اتمی است.
به این منظور می‌توان فلز اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را، ابتدا از راه فرایند شیمیایی، مجددا به پودر اورانیوم (یو- ۳۰۸) تبدیل، سپس اکسید اورانیوم را به گاز اورانیوم (یو اف ۶) با غلظت ۲۰ درصد تبدیل نمود.
غلظت گاز اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده را می‌توان بعد از تزریق به سانتریفیوژ‌ها تا ۹۰ درصد یا اندکی بالا‌تر افزایش داد و آن را به میزان نظامی مورد نیاز برای استفاده در انفجار اتمی رساند.
ایران در حال حاضر فناوری فرایند اورانیوم و تبدیل گاز به فلز اورانیوم، بازیافت اورانیوم از سوخت مصرف شده، و تبدیل فلز اورانیوم به گاز را به عنوان بخشی از چرخه تولید سوخت اتمی و مهندسی وارونه آن در اختیار دارد.

اورانیوم مفقود شده با غلظت کم

گزارش‌های گذشته مدیرکل وقت آژانس حاکی از عدم تطبیق محاسبات بازرسان آژانس از ذخیره اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین ایران، و موجودی ثبت شده اورانیوم غنی‌شده بوده است.
در گزارش‌های گذشته، موجودی گاز اورانیوم ایران در حدود یکصد کیلوگرم کمتر از آن چه محاسبات نشان می‌داد گزارش شده است. در توضیحات اختلاف حساب یاد شده، در زمان محمد البرادعی، ایران مدعی مبادرت به آزمایش‌های جنبی، و عدم محاسبه دقیق پس‌مانده اورانیوم ۲۳۵ در سانتریفیوژ‌ها شده بود، ولی موضوع کسری اورانیوم غنی‌شده (مفقود شده) ایران همچنان حل نشده باقی ماند.
کسری ذخیره گاز اورانیوم گزارش شده ایران، بالغ بر یکصد کیلوگرم، با غلظت ۳.۵ درصد، معادل یک چهارم اورانیوم موردنیاز (با غلظت نظامی) برای مبادرت به یک انفجار اتمی است.
به این ترتیب در صورت دسترسی به موجودی مفقود شده اورانیوم ۲۰ درصد و ۳.۵ درصد غنی‌شده، ایران دارای ذخیره اعلام نشده‌ای از گاز اورانیوم است که در صورت افزایش حجم آن به دو برابر، امکان غافلگیری جهان و مبادرت به یک انفجار آزمایشی اتمی غیرمنتظره فراهم خواهد شد.
متناسب با افزایش حجم اورانیوم غنی سازی شده با غلظت ۳.۵ درصد ایران و گذشتن آن از مرز پنج هزار کیلوگرم، محاسبه دقیق موجودی گاز هگزافلوراید (یو اف ۶) دشوار‌تر و پنهان ساختن کسری آسان‌تر خواهد شد. ایران و آژانس از این واقعیت به خوبی آگاهند.

پروژه نمک سبز و معدن گچین
جمهوری اسلامی پیش از تولید گاز اورانیوم از کیک زرد در مجتمع فرایند اورانیوم در اصفهان (یو سی اف)، متهم به در پیش گرفتن راه موازی برای تولید اعلام نشده کیک زرد، و فراهم ساختن امکان دسترسی به گاز اورانیوم خارج از نظارت بازرسان آژانس بود.
در ماه فوریه ۲۰۰۶ نیز وضعیت پرونده اتمی ایران، به‌خصوص به دلیل اعلام خروج از تعهدات پروتکل الحاقی، بحرانی شده بود. از جمله اتهاماتی که در گزارش ماه فوریه سال ۲۰۰۶ البرادعی به ایران وارد آمده بود، طراحی پروژه موسوم به «نمک سبز» و تلاش برای دست یافتن به تترافلوراید (یو اف ۴)، بدون اعلام موضوع به آژانس بود.
ایران در ژانویه‌‌ همان سال موافقت کرده بود پیرامون پروژه موسوم به نمک سبز توضیحات کافی در اختیار آژانس قرار دهد، ولی از عملی ساختن وعده همکاری در این زمینه طفره رفت.
استدلال ایران این بود که با وجود سرمایه‌گذاری در کارخانه یو سی اف اصفهان، انجام تلاش موازی از سوی ایران برای تولید تترا فلوراید فاقد توجیه عقلی است!
در عین حال ایران مطابق مندرجات گزارش ماه مارس سال ۲۰۰۶ البرادعی به شورای حکام، تلاش‌هایی را به منظور استخراج اعلام نشده اورانیوم خام صورت داده بود (معدن گچین) که به نوبه خود می‌توانست در مرحله بعد در خدمت تولید اعلام نشده کیک زرد و تولید گاز اورانیوم قرارگیرد.
از این لحاظ، می‌توان نتیجه گرفت که کسری کنونی موجودی اورانیوم ۲۰ درصد و ۳.۵ درصد غنی‌شده در ایران، می‌تواند در خدمت‌‌ همان هدف‌هایی قرار بگیرد که از سال ۲۰۰۳ تاکنون مورد تردید آژانس قرار داشته و از سال ۲۰۰۶ تاکنون منجر به صدور چهار قطعنامه تنبیهی در شورای امنیت علیه ایران شده است.

درس گرفتن از پروژه منهتن
پروژه سری دولت آمریکا موسوم به «منهتن» که به تولید اولین بمب اتمی آن کشور و انفجار بر فراز هیروشیما (و ناگازاکی) در ماه اوت سال ۱۹۴۶ انجامید، از زمان تکوین تا رسیدن به نتیجه نهایی تنها چند ماه طول کشید.
در شرایط موجود، چنان چه ایران در مورد دست زدن به انفجار اتمی اتخاذ تصمیم نهایی کند، می‌باید ابتدا از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) خارج شده و متعاقباً به افزایش غلظت اورانیوم با غلظت پایین خود مبادرت نماید.
اعلام خروج ایران از ان پی تی، در عمل اعلام جنگ به جامعه جهانی است. اعلام چنین تصمیمی زمان لازم برای حملات نظامی بازدارنده خارجی علیه تاسیسات اتمی ایران را فراهم می‌سازد.
راه موازی دیگر، آموختن از تجارب پروژه منهتن و ذخیره‌سازی اورانیوم کافی، خارج از نظارت ماموران آژانس، برای مبادرت به یک آزمایش اتمی غافلگیرانه است.
در صورت افزایش کسری در موجودی اعلام شده اورانیوم غنی‌شده ایران به دو برابر، می‌توان با استفاده از یک یا دو آبشار ۱۶۴ یا ۱۷۶ واحدی از سانتریفیوژ‌های نوع تازه گرافیتی، و نصب آنها در یک یا دو مرکز مخفی، در طول تنها چند هفته ابزار انجام یک انفجار اتمی غافلگیرانه، اعلام ورود به باشگاه دارندگان بمب اتمی، و تصاحب «جایزه بزرگ» را فراهم ساخت.
ایران در گذشته متهم به اجرای «پروژه ۱۱۱» با مدیریت محسن فخری‌زاده و تلاش برای طراحی و ساخت بمب اتمی شده، اما تاکنون درخواست‌های مکرر آژانس برای ملاقات با فخری‌زاده را بی‌پاسخ گذاشته است.





گزارش: نقش مرکز تحقیقات فیزیک ایران در برنامه هسته‌ای

«موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» (ISIS) اخیرا گزارش مفصلی درباره برنامه هسته‌ای ایران تهیه کرده است که به گفته تدوین‌کنندگان آن به سوالات مربوط به احتمال وجود وجه نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌پردازد.
گزارش تحقیقی این موسسه توسط سه کار‌شناس ارشد این مرکز پژوهشی در امور تسلیحاتی و هسته‌ای یعنی دیوید آلبرایت، پل برانان و آندریا استریکو تنظیم شده است. روزنامه واشینگتن پست چاپ آمریکا چکیده‌ای از این گزارش را منتشر کرده است:

مرکز تحقیقات فیزیک ایران و برنامه‌های هسته‌ای موازی با اهداف نظامی
یکی از مسائل مهم برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشخیص این موضوع است که آیا ایران در موازات با برنامه‌ هسته‌ای متعارف خود مشغول تحقیقات و فعالیت‌های مربوط به تولید سلاح‌ هسته‌ای نیز هست یا خیر. تشخیص این موضوع اساسا به این نکته باز می‌گردد که دستاوردهای ایران در عرصه تدارک برای تولید سلاح هسته‌ای تا به امروز چه بوده است.
اطلاعات تازه‌ای که به دست آمده حقایق مهمی را در مورد یکی از مهم‌ترین و ناشناخته‌ترین سازمان‌های نظامی و هسته‌ای ایران یعنی «مرکز تحقیقات فیزیک ایران» برملا کرده است. فعالیت این مرکز از سال‌های پایانی دهه ۱۹۸۰ آغاز شده و بعد‌ها در سازمان‌های نظامی هسته‌ای که جدیدا شکل گرفته‌اند ادغام شده است.
اطلاعات جدید در عین حال نقایص و پنهان‌کاری‌های حکومت ایران در ارائه گزارش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای نظامی خود در گذشته و احتمالا فعالیت‌هایی را که در حال حاضر در جریان است نشان می‌دهد.
به نوشته تنظیم‌کنندگان گزارش «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی»، شواهدی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دست آورده نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران احتمالا اولین بار در سال‌های پایانی دهه ۱۹۸۰ تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای گرفته است.
طبق اطلاعاتی که در گزارش ماه نوامبر آژانس درج شده، «مرکز تحقیقات فیزیک» ظاهرا در سال ۱۹۸۹ تاسیس شده و بخشی از اقدامات هسته‌ای پنهان و اعلام نشده جمهوری اسلامی بوده است. این مرکز ممکن است از درون نهاد دیگری به نام «گروه صنعتی شهید همت» شکل گرفته باشد که کار آن در سال‌های پایانی دهه ۱۹۸۰ احتمالا تحقیق در مورد نحوه ساخت کلاهک‌های هسته‌ای برای موشک‌های دوربرد بوده است.
در سال ۲۰۰۳ تحت فشار شدید جامعه بین‌الملل، ایران با توقف غنی‌سازی اورانیوم موافقت کرد. طبق اطلاعاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دست آورده حکومت ایران تلاش کرد تا وجه تسلیحاتی در تحقیقات و برنامه‌های هسته‌ای خود را از دید بازرسان پنهان نگاه دارد و برای پنهان‌کاری بیشتر گام‌های دیگری برداشت.
تخریب تاسیسات شیان در لویزان که «مرکز تحقیقات فیزیک» در آنجا قرار داشت، یکی از اقدامات حکومت ایران برای جلوگیری از تحقیقات میدانی و نمونه‌برداری‌های بازرسان آژانس از محیط پیرامونی مراکز هسته‌ای ایران بود. بازرسان آژانس در موارد قبلی با نمونه‌برداری از محیط توانسته بودند وجود فعالیت هسته‌ای در سایر مراکز و تاسیسات ایران را کشف کنند.
تنظیم کنندگان گزارش «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» خاطرنشان می‌کنند که با وجود آن که ایران اعتراف کرده است که «مرکز تحقیقات فیزیک» با برنامه‌های نظامی مرتبط بوده و کار آن ایجاد آمادگی دفاعی برای تشخیص اشعه هسته‌ای بوده، به نظر می‌رسد که نقش این مرکز در فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسیار فرا‌تر از این بوده است.
«موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» توانسته است حدود هزار و ششصد مورد از تلکس‌هایی را به دست بیاورد که بین «مرکز تحقیقات فیزیک» و دانشگاه شهید بهشتی و طرف‌های معامله آن در خارج از ایران رد و بدل شده است. با اتکا به این داده‌ها و اطلاعات دیگری که توسط دولت‌های غربی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است، می‌توان به خوبی دید که دامنه فعالیت‌های «مرکز تحقیقات فیزیک» از اوایل سال‌های دهه ۱۹۹۰ بسیار گسترده بوده است. اطلاعات مندرج در این تلکس‌ها توسط کار‌شناسان متعددی بررسی شده است و «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» حدود پنجاه مورد از این تلکس‌ها را به عنوان ضمیمه گزارش اخیر خود منتشر کرده است.
طبق این اطلاعات به نظر می‌رسد که «مرکز تحقیقات فیزیک» در زمینه‌های گوناگونی از فناوری هسته‌ای از جمله تولید سانتریفیوژهای گازی، غنی‌سازی توسط لیزر، حفاظت در برابر اشعه هسته‌ای، تغییرات شیمیایی اورانیوم، اکتشاف و احتمالا امور مربوط به معادن اورانیوم و تولید آب سنگین مشغول فعالیت بوده است. این یافته‌ها تایید می‌کند که وزارت دفاع ایران در بسیاری از عرصه‌های مربوط به چرخه کامل سوخت هسته‌ای و تحقیقات مربوط به تولید سلاح هسته‌ای دخالت داشته است.
در سال‌های اول دهه ۱۹۹۰ «مرکز تحقیقات فیزیک» طی یک برنامه گسترده سعی کرد که از مراکز علمی و دانشگاهی مثل دانشگاه صنعتی شریف به عنوان پوششی برای فعالیت‌ها و خریدهای خارجی خود استفاده کند. برخی از کالاهای خریداری شده ممکن است واقعا برای دانشگاه صنعتی شریف بوده باشند، ولی بخش اعظم این خرید‌ها به «مرکز تحقیقات فیزیک» و نهادهای مرتبط با آن منتقل شده‌اند. دانشگاه صنعتی شریف در عین حال دارای بخش‌های بسیار فعال و پیشرفته‌ای از تحقیقات فیزیک هسته‌ای بوده و ممکن است که بین این دانشگاه و فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای ایران ارتباط بسیار نزدیکی وجود داشته باشد.
در بخش دیگری از گزارش «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» تاکید می‌شود که حکومت ایران جزئیات فعالیت‌های «مرکز تحقیقات فیزیک» را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش نداده و در مواردی صریحا ذکر کرده که فعالیت‌های این مرکز با برنامه‌های هسته‌ای آن کشور هیچ ارتباطی ندارند. اما به نظر می‌رسد که ایران با استفاده از پوشش‌هایی نظیر دانشگاه صنعتی شریف سعی کرده است فعالیت‌های این مرکز را پنهان نگاه دارد.
به نظر می‌رسد که فعالیت‌های «مرکز تحقیقات فیزیک» در دهه ۱۹۹۰ هر چه که بوده باشد به شکل کاملا مجزا از سازمان انرژی اتمی ایران جریان داشته و بنابراین حکومت ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح دهد که چرا در طول تمامی این سال‌ها دو برنامه هسته‌ای کاملا جداگانه و موازی با یکدیگر در ایران در حال اجرا بوده است.
تلکس‌های مربوط به فعالیت‌های «مرکز تحقیقات فیزیک» در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ نشانگر فعالیت‌های گسترده هسته‌ای با اهداف تسلیحاتی نیست. ولی برخی از این تلکس‌ها حاوی اطلاعاتی است که به فناوری و تجهیزات مقدماتی و تدارکاتی برای یک چنین فعالیت‌هایی مربوط می‌شوند.
پرسش مهم این است که دستاوردهای «مرکز تحقیقات فیزیک» واقعا چه بوده و آیا آن طور که حکومت ایران به بازرسان آژانس اعلام کرده است واقعا این مرکز در سال ۱۹۹۸ تعطیل شده است؟
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش نوامبر سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که «مرکز تحقیقات فیزیک» در مجموعه تحقیقاتی وزارت دفاع ایران ادغام شده است. بنابراین باید پرسید که تمام مواد و فناوری‌هایی که توسط این مرکز تولید شده بود کجا هستند؟ و کار‌شناسان، دانشمندان و کارمندان این مرکز اکنون مشغول چه کاری هستند؟
طبق گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران در ماه‌های پایانی سال ۲۰۰۳، صنایع نظامی «هفت تیر» حدود ده هزار سانتریفیوژ از مدل «پی وان» را برای سازمان انرژی اتمی ایران تولید کرده بودند و قرار بود که در مرکز هسته‌ای اعلام نشده نطنز مستقر شوند.
شاید وزارت دفاع جمهوری اسلامی در اساس قصد داشته است که حدود سه هزار سانتریفیوژ مشابه را برای نصب در مراکز جداگانه و پنهانی تولید کند و با استفاده از آن یک برنامه هسته‌ای موازی با هدف تسلیحاتی را پیش ببرد. هنوز هم در مورد نیات ایران برای احداث مراکز هسته‌ای زیرزمینی، مثل نمونه فردو در حومه قم که در سال ۲۰۰۹ توسط سازمان‌های اطلاعات غربی کشف شد، سوالات بی‌پاسخی وجود دارد.
آیا در سال ۲۰۰۶ همزمان با تصمیم ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم، وزارت دفاع نیز مراکز غنی‌سازی جداگانه و موازی خود را به کار انداخت و روند نصب سانتریفیوژهای خود در مرکز غنی‌سازی حومه قم را آغاز کرد؟
در بخش پایانی گزارش «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» خاطرنشان می‌شود که احتمالا یکی از وظایف «مرکز تحقیقات فیزیک» این بوده که نقش مهم و نفوذ نهادهای نظامی در چرخه تولید سوخت هسته‌ای و وجه نظامی برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند. هر چند که بخش عمده‌ای از توانایی‌های هسته‌ای ایران زیر نظر و مدیریت سازمان انرژی اتمی پیش رفته، بخش‌های نظامی اطلاعات و فناوری‌های حساس و کافی در اختیار داشتند تا بتوانند به طور موازی برنامه‌ هسته‌ای با وجه نظامی و تسلیحاتی را به پیش ببرند.
با وجود تمامی اطلاعات جدیدی که در مورد «مرکز تحقیقات فیزیک» جمع‌آوری شده است، هنوز هم تمام جزئیات فعالیت‌ها و دستاوردهای آن مشخص نیست. حکومت ایران باید در مورد فعالیت‌های این نهاد توضیحات کاملی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهد و از این طریق به سوال کلی‌تر نهادهای بین‌المللی درباره وجود یا عدم وجود وجه نظامی در برنامه هسته‌ای ایران پاسخ دهد.



هشدار رسالت به کاندیدا‌ها:‌ به نتایج انتخابات اعتراض نکنید

روزنامه‌های تهران امروز، جمهوری اسلامی و حمایت از ناکارآمدی «سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار» و «افزایش توقف‌ناپذیر قیمت ‌مواد غذایی» و «افزایش اجاره‌بهای مسکن» گزارش داده‌اند.
روزنامه مردمسالاری گفت‌و‌گویی با حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی، منتشر کرده و از قول او نوشته است که «اعتماد به نفس دستگاه دیپلماسی نزول کرده است».
روزنامه دنیای اقتصاد از «مطرح شدن نام یک وزیر» در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خبر داده است.
روزنامه جمهوری اسلامی به بررسی نقاط ضعف و قوت مجلس هشتم در آستانه انتخابات مجلس نهم پرداخته است. روزنامه رسالت نیز به کاندیداهای انتخابات مجلس هشدار داده که در صورت اعتراض به نتایج انتخابات به سرنوشت کاندیداهای معترض انتخابات سال ۸۸ دچار می‌شوند.
روزنامه دنیای اقتصاد نیز در یادداشتی با اشاره به «آغاز تبلیغات نهمین دوره انتخابات مجلس از روز پنج‌شنبه» نوشته است که «مبارزه درون‌جناحی نهمین دوره انتخابات مجلس» در شرایطی انجام می‌شود که «شهروندان ایرانی به کسب‌وکار و معیشت خود می‌اندیشند».

افزایش توقف‌ناپذیر قیمت‌ها در بازار
روزنامه‌های تهران امروز، جمهوری اسلامی و حمایت از «شکست سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار» و افزایش روزافزون قیمت مواد غذایی و اجاره مسکن گزارش داده‌اند.
روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره شنبه با تاکید بر این که «سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار جواب نداد»، از «افزایش توقف‌ناپذیر قیمت‌ها در بازار» خبر داده است.
این روزنامه نوشته است که «با نزدیک شدن هر چه بیشتر به روزهای پایانی سال، تهدیدهای مسئولان برای کنترل دستوری بازار نیز شدت گرفته» و این درحالی است که «نرخ بسیاری از کالا‌ها به خصوص مواد غذایی در بازار به‌شدت افزایش یافته است».
به گزارش تهران امروز، «از سویی وزیر صنعت، معدن و تجارت از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌خواهد که به‌ هیچ وجه زیر بار افزایش غیرقانونی قیمت‌ها نروند، و از سوی دیگر گشت‌های بازرسی و تعزیراتی افزایش یافته تا افزایش قیمت‌های به‌ قول مسئولان خودسرانه کنترل شوند»، اما «آن چه مردم شاهد آنند، گرانی در بازار است چرا که به‌نظر می‌رسد واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان حاضر نیستند از تاثیر افزایش قیمت دلار طی ماه‌های اخیر در قیمت اقلام خود» صرف نظر کنند.
روزنامه جمهوری اسلامی نیز خبری درباره «گرانی مرغ» منتشر کرده و نوشته است که «همزمان با گرانی بسیاری از اقلام در بازار» حمید فاضلی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های مرغداری ایران «دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار را افزایش ۷۰ درصدی قیمت نهاده‌ها طی یک ماه اخیر» عنوان کرده است.
این روزنامه از قول رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های مرغداری نوشته است که «افزایش قیمت ‌نهاده‌ها قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ را از ۲۵۰۰ تومان به ۳ هزار تومان افزایش داده است» و «در صورتی که دولت فکری به تامین نهاده‌ مرغداری‌ها نکند احتمال افزایش قیمت تا کیلویی ۴۴۰۰ تومان نیز وجود دارد».
به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، حمید فاضلی درباره «مشکل عدم تأمین نهاده‌های تولید مرغ» نیز گفته است که «تامین نهاده‌های وارداتی در کشور تقریباً ‌توسط یک نفر انجام می‌شد که طی دو ماه اخیر مشکلاتی ایجاد شد» و «سخت‌گیری بانک‌ها در گشایش ال‌سی و تامین اعتبار بعد از اتفاق گروه منصور آریا» منجر به «خارج شدن این فرد از گردونه تأمین نهاده‌های دامی شد».
روزنامه حمایت، وابسته به قوه قضائیه، نیز ضمن انتشار گزارشی از «خیز اجاره‌بها در آستانه نوروز»، از «افزایش بی‌ضابطه اجاره‌بها» خبر داده است.
این روزنامه فهرستی از افزایش اجاره‌‌بهای مسکن در مناطق مختلف تهران منتشر کرده و از قول شماری از شهروندان نوشته است که پس از انتشار خبر «اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها» مالکان نیز به دلیل نگرانی از گرانی و تورم «اجاره‌بهای مسکن» را افزایش داده‌اند.
روزنامه حمایت از قول شهروندان اجاره‌نشین نوشته است که «دریافت حقوق بر اساس دستمزد تعیین شده دولت، حتی نمی‌تواند نیمی از اجاره‌بها را هم تامین کند».

«اعتماد به نفس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نزول کرده است»
روزنامه مردمسالاری گفت‌و‌گویی با حمیدرضا آصفی، دیپلمات ارشد و سخنگوی سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی، منتشر کرده و از قول او نوشته است که «اعتماد به نفس دستگاه دیپلماسی نزول کرده است».
حمیدرضا آصفی که طی نزدیک به سه دهه در وزارت خارجه، سمت‌هایی چون سفیر ایران در فرانسه، و سخنگویی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در دو دوره وزارت کمال خرازی و منوچهر متکی را در کارنامه دارد به روزنامه مردمسالاری گفته است که «در شرایطی هستیم که اعتماد به نفس دستگاه سیاست خارجی از آن جدا شده و تا حد بسیار نازلی به دلیل موازی‌کاری‌ها کاسته شده است، حاشیه‌ها و موازی‌کاری‌ها باعث از بین رفتن اعتماد به نفس این نهاد شده است»، و «هرچند اکنون این روند به تدریج در حال بازسازی است اما به هر حال این مسئله موضوعی تاثیرگذار است».
آصفی همچنین از «کنار گذاشتن کار‌شناسان و افراد باتجربه در وزارت خارجه» ابراز تاسف کرده و درباره کشورهایی که می‌توان آنها را «متحد استراتژیک جمهوری اسلامی» نامید گفته است که «در دنیای امروز دیگر معنای متحد استراتژیک از بین رفته است، هیچ کشوری متحد استراتژیک کشور دیگری نیست، باید لغت استراتژیک را از لغات سیاسی روابط بین‌الملل حذف کرد زیرا دو کشوری که در جهان متحد استراتژیک باشند وجود ندارد».
به نوشته روزنامه مردمسالاری، حمیدرضا آصفی همچنین گفته است که «تحولات اخیر منطقه نشان داد که در آینده‌ای نزدیک قطعا تحولات سریع‌تری را نیز پیش رو خواهیم داشت و تحولات اخیر بسیاری از مناطق جهان را در برخواهد گرفت» و اگرچه «در وهله اول کشورهای عربی آغازگر این تحولات بوده‌اند و درگیر این موج شدند، اما این تحولات حتی کشورهایی مانند چین و روسیه را هم متاثر خواهد کرد و تحولات جدی‌تری را در آن مناطق شاهد خواهیم بود».
حمیدرضا آصفی به وجود اختلاف نظر در میان مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تحولات منطقه اشاره کرده و گفته است که در ایران «عده‌ای آمریکا را عامل ایجاد این تحولات در خاورمیانه می‌دانستند و در مقابل این تفکر عده‌ای معتقد بودند این تحولات خودجوش و بر اساس خواست و اراده مردم به وجود آمده است»، و حتی برای «تحولات جدی در کشورهای عربی و آفریقایی اسامی مختلفی از جمله بیداری عربی، بیداری انسانی و بیداری اسلامی بر آن گذاشته شد».
روزنامه مردمسالاری همچنین از قول سخنگوی سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی نوشته است که «مشکلی که ما در دستگاه دیپلماسی با آن در این مقطع روبه‌رو شدیم عدم برنامه‌ریزی دقیق برای تاثیرگذاری در این تحولات بود، زیرا باور نداشتیم که این تحولات با این شتاب بسیاری از کشور‌ها را در بربگیرد و همین مسئله مشکلاتی را ایجاد کرد» و «به دلیل شوک وارده ناشی از تحولات منطقه، ما نتوانستیم در قبال تحولات سیاست‌گذاری دقیقی داشته باشیم» و «همین نقص باعث عقب افتادن کشور از شتاب تحولات شد».

«مطرح شدن نام یک وزیر» احمدی‌نژاد به عنوان دریافت‌کننده رشوه
روزنامه دنیای اقتصاد از «مطرح شدن نام یک وزیر» در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خبر داده است.
این روزنامه با اشاره به برگزاری نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بانکی سه‌ هزار میلیاردی در روز ۲۹ بهمن نوشته است که درجریان دادگاه «نام یک وزیر» دولت محمود احمدی‌نژاد، و «چند معاون وزیر» نیز بود که از سوی مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول این پرونده از آنها «به‌عنوان دریافت‌کنندگان رشوه» یاد شد.
روزنامه دنیای اقتصاد با تاکید بر این که «خبرنگاران و رسانه‌ها از درج اسامی، حتی عناوین» مطرح شده در این دادگاه منع شده‌اند، از انتشار اسامی وزیر دریافت‌کننده رشوه خودداری کرده است.
همزمان روزنامه خراسان از قول مصطفی پورمحمدی نوشته است که «بررسی پرونده‌های زیادی مانند پرونده فساد اخیر در دستور کار سازمان بازرسی است».
رئیس سازمان بازرسی کل کشور دلیل افزایش پرونده‌های فساد مالی کلان را «به وجود آمدن فضایی با خوش‌بینی بیش از حد» توصیف کرده و گفته است که «پیش از کشف پرونده فساد اخیر، متهم ردیف اول این پرونده سراغ ما آمده بود و «ضمن ابراز گلایه از اقدامات سازمان بازرسی کل کشور» نامه‌ای به این سازمان ارسال کرد مبنی بر این که «دستگاه‌های اجرایی و نظارتی دیگر سلامت فعالیت‌های او را تایید کرده بودند».

مجلس هشتم؛ «مجلس بی‌خاصیت»
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای با عنوان «در جستجوی مدرس» به بررسی نقاط ضعف و قوت مجلس هشتم در آستانه انتخابات مجلس نهم پرداخته و نوشته است که «درخصوص مجلس هشتم، قضاوت‌هایی بر اساس مطلق‌انگاری شنیده می‌شود؛ عده‌ای، به ویژه آنها که خود در این مجلس هستند، آن را مجلسی قوی می‌دانند و عملکرد آن را مثبت ارزیابی می‌کنند»، اما «عده‌ای نیز آن را مجلسی بی‌خاصیت که بود و نبود آن یکسان است می‌دانند».
این روزنامه تاکید کرده است که «این که نمایندگان مجلس در یک دوره چهار ساله، دو بار قانون مصوب خود را در اثر فشارهای خارج از مجلس به فاصله مدت کوتاهی پس بگیرند، یک ضعف بزرگ است».
روزنامه جمهوری اسلامی همچنین از «عدم قاطعیت مجلس در برابر نافرمانی‌های محمود احمدی‌نژاد نسبت به اجرای قوانین» و «ضعفی که مجلس هشتم در استیضاح وزیر اقتصاد از خود نشان داد» به عنوان «ضعف‌های شدید» مجلس هشتم نام برده و «ناتوانی مجلس هشتم در زمینه احضار رئیس ‌جمهور و سؤال از وی» را «ناتوانی تاسف‌بار» توصیف کرده است.
این روزنامه با اشاره به این که «مجلس هشتم ضعف‌های زیادی دارد، ولی این طور نیست که فاقد نقاط مثبت باشد» نوشته است که «مجلس هشتم در بخش‌هایی از قبیل تصویب بعضی قوانین مفید داخلی، ایستادگی در برابر طمع‌ورزی‌های خارجی و تصویب قوانینی برای خنثی کردن توطئه‌های بیگانگان و تلاش برای جلوگیری از تخلف عناصر اجرایی، با موفقیت به وظایف خود عمل کرده هر چند به دلیل موانع موجود، توفیق چندانی در دستیابی به نتایج مطلوب نداشته است».
نویسنده سرمقاله شماره ششم اسفندماه روزنامه جمهوری اسلامی همچنین اظهارات محمود احمدی‌نژاد که گفته بود «مجلس در رأس امور قرار ندارد» را ناشی از موقعیت و شرایط خاص مجلس ارزیابی کرده و نوشته است که همین اظهارات نشان می‌دهد که «مجلس هشتم را نمی‌توان مطلقا یک مجلس قوی با دست باز دانست»، و «جایگاه در رأس امور بودن مجلس» را که «قانون اساسی برای مجلس در نظر گرفته است، خود نمایندگان باید حفظ کنند و نباید از خارج مجلس انتظاری داشته باشند».
این روزنامه درباره انتخابات مجلس نهم نیز نوشته است که «اینک کشور ما به مجلسی نیاز دارد که نمایندگان آن همچون مدرس باشند و خود مجلس به گونه‌ای باشد که بتواند واقعاً «در رأس امور» باشد».

هشدار روزنامه رسالت به کاندیدا‌ها؛ به نتایج انتخابات اعتراض نکنید
محمدکاظم انبارلویی، دبیر سیاسی حزب موتلفه اسلامی، در سرمقاله شماره شنبه روزنامه رسالت نوشته است که جمهوری اسلامی اکنون با «یک پیچ تند و پرخطر» در داخل و خارج مواجه است، و «بدون شک عبور از این انتخابات آن هم با مشارکت گسترده که سخت مورد توجه دشمن است و بسیار مهم می‌باشد، ما را به آن گردنه و مختصات آن نزدیک‌تر می‌کند».
روزنامه رسالت با اشاره به این که «نامزدهای این دوره پس از فرونشستن گرد و غبار فتنه سال ۸۸، اغلب اصول‌گرا هستند» نوشته است که «دشمن در فتنه سال ۸۸ با تنظیم «دُز» رقابت»، توانست «تفاوت را به تضاد» و «تضاد را به تخاصم» تبدیل کند، و اکنون «این فرصت را داریم که خود دُز رقابت را تنظیم کنیم و وارد وادی تضاد و تخاصم نشویم».
این روزنامه وابسته به جناح حاکم، ضمن اشاره به هشدار آیت‌الله خامنه‌ای به کاندیدا‌ها که گفته است «نامزد‌ها مواظب باشند آن کلاهی که سر شکست‌خوردگان انتخابات در سال ۸۸ رفت سر آنها نرود»، نوشته است که «نامزدهای انتخاباتی باید بدانند که رای آوردن تکلیف گران‌سنگی» به دوش آنهاست و «اگر هم رای نیاوردند این تکلیف بزرگ از دوش آنها برداشته شده» است.
روزنامه رسالت همچنین نوشته است که اگر آن که رای نیاورد «گوشه‌ای بخزد و یا خدای‌نکرده دیگران و نهادهای مسئول را متهم کند و بنای یک شرارت سیاسی را بگذارد، معلوم می‌شود در سر پیچ این گردنه سرعت خود را تنظیم نکرده است».
این روزنامه همچنین نوشته است که «کِش دادن اختلافات در حین برگزاری انتخابات و پس از آن، بزرگ‌ترین آسیب برای امنیت ملی است».
روزنامه تهران امروز نیز در یادداشتی این پرسش را طرح کرده است که «منطقه ممنوعه جبهه پایداری دقیقا کجاست؟!»‌
این روزنامه با اشاره به این که «از‌‌ همان روزهای نخستی که بحث وحدت اصول‌گرایان مطرح شد» قابل پیش‌بینی بود که «عده‌ای در ‌‌نهایت بر طبل افتراق بکوبند و به بهانه‌های مختلف انشقاق ایجاد کنند»، نوشته است که «گروهی خود را شاخص ولایت‌مداری می‌دانند» و «می‌گویند در منطقه ممنوعه ایستاده‌اند».
اشاره روزنامه تهران امروز به بولتن‌های انتخاباتی است که با عنوان «منطقه ممنوعه» در دفاع از جبهه پایداری و محمدتقی مصباح یزدی، و در انتقاد و تخریب جبهه متحد اصول‌گرایان و محمدرضا مهدوی کنی منتشر شده است.
این روزنامه نوشته است که «حتما آقایان در نقطه‌ای ایستاده‌اند که از نظر جامعه اصول‌گرایی کشور، ممنوعه» و «قرار گرفتن در برابر آیت‌الله مهدوی کنی و جامعه اصول‌گرایی کشور» است.
تهران امروز همچنین نوشته است که جبهه پایداری «بازی‌های روانی انتخاباتی شخص رئیس‌ جمهوری را کپی‌برداری» کرده و نوشته است که «این که فرد یا گروه محدودی در برابر همه جریان اصول‌گرایی کشور بایستد و بگوید من در منطقه ممنوعه‌ام، اصلا هم فرقی ندارد که فرد مقابل‌شان هاشمی رفسنجانی باشد یا‌ کسی دیگر»، و مهم واژه «منطقه ممنوعه» است که هیچ ‌کس نمی‌داند دقیقا کجاست».

نگرانی معیشتی مردم و انتخابات درون‌جناحی مجلس
روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی با اشاره به این که «تبلیغات نهمین دوره انتخابات مجلس از روز پنج‌شنبه» آغاز شده نوشته است که «احزاب، جمعیت‌ها و جبهه‌های جدید و قدیم جناح سیاسی اصول‌گرایان در رقابت درون‌جناحی با شوق و ذوق تلاش می‌کنند تنور انتخابات را گرم کنند»، اما «مبارزه درون‌جناحی نهمین دوره انتخابات مجلس» در شرایطی انجام می‌شود که «شهروندان ایرانی به کسب‌وکار و معیشت خود می‌اندیشند».
روزنامه دنیای اقتصاد در عین حال نوشته است که مردم امیدوارند «از دل انتخابات دوازدهم اسفند مجلسی بیرون آید که سردرگمی‌ها و تشویش‌های آنها در کسب‌وکارشان به سمت‌وسوی مناسبی سوق دهد».
این روزنامه همچنین نوشته است که «فعالان صنعتی و اقتصادی و نخبگان، اقتصاددانان و کار‌شناسان اقتصادی» نیز در حالی شاهد مبارزات انتخاباتی هستند که «چند مسئله مهم اقتصاد کلان هنوز فاقد شفافیت است».
محمدصادق جنان‌صفت در روزنامه دنیای اقتصاد از «به محاق رفتن بودجه سال ۱۳۹۱» انتقاد کرده و نوشته است که «فراموشی بودجه سال ۱۳۹۱» در حالی صورت می‌پذیرد که «سرنوشت کسب‌وکار و معیشت میلیون‌ها ایرانی در گروی ارقام پنهان و پیدای بودجه سال آینده است».
به نوشته این روزنامه، «هنوز هیچ سند دولتی معتبری از اهداف و چشم‌انداز اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها منتشر نشده»، و به همین دلیل انواع شایعه‌ها درباره قیمت حامل‌های انرژی شنیده می‌شود.




پارلمان اروپا در تدارک برگزاری جشن نوروز

در حالی که ايرانيان و ديگر مليت ها خود را کم کم برای انجام آيين ها و مراسم مقدماتی نوروز سال ۹۱ خورشيدی آماده می کنند، از پارلمان اروپا هم خبر می رسد که اين مجلس اروپايی برای نخستين بار در حال تدارک و برپايی اين جشن بزرگ است.
پس از نشست ها و بحث های فراوان، تلاش فراکسيون حزب سبزهای پارلمان اروپا سرانجام به نتيجه رسيد و اين مجلس اروپايی هم پذيرا شد که از سال ۹۱ خورشيدی ، نوروز را در شهر بروکسل به جشن بنشيند.
انور ميرستاری، عضو فعال حزب سبزهای بلژيک که به نمايندگی از سوی اتحاديه انجمن های ايرانی در اروپا، سرپرستی تدارک جشن نوروز را در پارلمان اروپا بر عهده گرفته، در گفت و گو با راديو فردا از سخنرانان جشن نوروز در اول فروردين ماه سال ۹۱ خورشيدی در اين مجلس اروپايی اين طور می گويد:
چهار تن از نمايندگان سبزهای پارلمان اروپا در اين مراسم سخنرانی خواهند کرد و نوروز را شادباش خواهند گفت.مثلا خانم ايزابل دوران که معاون پارلمان اروپا و از حزب سبزهای بلژيک است، سخنرانی خواهد کرد.
خانم تاريا کارامبرگ که رئيس امور ايران و اروپاست، صحبت خواهند کرد. همچنين دو شخصيت ديگر که يک خانم از فرانسه و ديگری از آلمان است نيز در اين مراسم سخنرانی خواهند کرد.
رئيس کل احزاب سبز اروپا، آقای دانيل کوهن بنديت هم پيامی برای اين مراسم خواهند فرستاد و از شخصيت های ايرانی هم اميدوارم خانم شيرين عبادی بتوانند آن روز در اين مراسم حضور داشته باشند و همچنين از خوانندگان مختلف دعوت خواهيم کرد که در اين مراسم حضور داشته و صدايشان را به گوش ملت ايران برسانند.

به اين ترتيب آقای انور ميرستاری، باتوجه به صحبت های شما، علاوه بر سخنرانی ها که احتمالا کوتاه هم خواهد بود، برنامه نوروز در پارلمان اروپا جشنی سراسر شادی و سرور و رقص و موسيقی و آواز و شعرخوانی خواهد بود.
بله کاملا همين طور است. اين برنامه کاملا فرهنگی است. جشن نوروز به هيچ حزب و گروهی تعلق ندارد چون اين جشن فقط برای ايرانی ها نيست.
درست است که ما در حال تدارک اين برنامه هستيم ولی خيلی دوست داريم در سال های آتی در کنار دوستانی که در همسايگی ايران زندگی می کنند، مثل تاجيکستان و کشورهای ديگر بتوانيم دسته جمعی در شهرهای بزرگ اروپا کارناوال نوروزی راه بياندازيم.
اگر چه برگزاری جشن نوروز سال ۹۱ خورشيدی در پارلمان اروپا با تلاش همه احزاب سبز در اروپا صورت گرفته، با اين امور اما از لحاظ اجرايی و سازماندهی جشن بزرگ نوروز را اتحاديه انجمن های ايرانی در اروپا بر عهده گرفته است.
اتحاديه انجمن های ايرانی در اروپا به من خيلی کمک می کنند ، دوستان من که در بروکسل هستند و هر سال با کمک آنها نوروز را در اينجا جشن می گرفتيم و تجربه آن را دارند، دارند برای تدارک سفره هفت سين و بابا نوروزی که خواهيم داشت ياری می رسانند.
در کنار بابا نوروز به خاطر اهميتی که مسئله زنان برای ما دارد، يک خانم هم در کنار بابا نوروز که شايد بشود اسمش را «مامان نوروز» گذاشت برنامه اجرا خواهد کرد.
علاوه بر هنرمندان ايرانی، نوازندگان، خوانندگان و رقصندگان ديگر کشورها و مليت هايی که نوروز را همه ساله جشن می گيرند، در نخستين جشن شادی آفرين نوروز در پارلمان اروپا شرکت دارند.
از نمايندگان پارلمان اروپا، کارکنان اين مجلس اروپايی و همچنين برخی از چهره های سرشناس اروپايی نيز دعوت شده تا در مراسم جشن نوروز ۹۱ خورشيدی در شهر بروکس حضور يابند.




ماندلا که ۹۳ سال سن دارد و برنده جایزه صلح نوبل است، برای بسیاری یک قهرمان مقابله با تبعیض نژادی در آفریقا تلقی می شود
نلسون ماندلا، رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی، به بیمارستان منتقل شده است.
پزشکان گفته اند که بستری شدن او به دلیل یک بیماری مزمن بوده است.
یک سخنگوی رییس جمهور کنونی آفریقای جنوبی گفته است که حال عمومی آقای ماندلا در بیمارستان خوب است و خطر جدی سلامت او را تهدید نمی کند.
وی حاضر نشد در خصوص خبرهای غیر رسمی مبنی بر عمل جراحی آقای ماندلا اظهار نظر کند.
بیمارستان محل مداوای آقای ماندلا هم مشخص نیست اما برخی ناظران گفته اند که وی از محل سکونت خود به یک بیمارستان نظامی در پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی، منتقل شده است.
آخرین باری که آقای ماندلا در انظار عمومی حاضر شد، حدود دو سال پیش در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۰ بوده است که با میزبانی آفریقای جنوبی برگزار شد.
ماندلا که ۹۳ سال سن دارد و برنده جایزه صلح نوبل است، برای بسیاری یک قهرمان مقابله با تبعیض نژادی در آفریقا تلقی می شود.
او که ۲۷ سال از عمر خود را در دوره حکومت تبعیض نژادی در زندان سپری کرده است، پس از سقوط نظام تبعیض نژادی و در فاصله سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ اولین رییس جمهور سیاهپوست آفریقای جنوبی بود.




مصطفی محمدنجارمصطفی محمدنجار، وزیر کشور ایران یک هفته پیش از برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس ایران این انتخابات را نقطه عطفی در جمهوری اسلامی دانست
مصطفی محمدنجار، وزیر کشور ایران گفت که صدها شبکه ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی مانند فیس بوک و توییترسعی دارند با تضعیف روحیه مردم از حضور آنها در انتخابات بکاهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای محمد نجار، این مطلب را یک هفته پیش از برگزاری نهمین دوره انتخابات و در سخنرانی در نماز جمعه ۵ اسفند، ۲۴ فوریه در تهران عنوان کرد.
او همچنین گفت: "روند تائید صلاحیت‌ها نسبت به دوره هشتم انتخابات مجلس افزایش داشته و ۷۰ درصد از نامزدها که از همه سلائق و گروه‌ها بوده‌اند، تائید صلاحیت شده‌اند، به عبارتی برای کسب هر کرسی مجلس نزدیک به ۱۲ نامزد رقابت می‌کنند."
آقای محمدنجار آمار دقیق نامزدها را اعلام نکرده اما با محاسبه آمارهای اعلام شده از سوی وزیر کشور، تعداد نامزدهای انتخابات باید دستکم ۳۴۸۰ نفر باشد. این نامزدها برای تصاحب ۲۹۰ کرسی مجلس با هم رقابت می کنند.
در انتخابات پیشین مجلس تعداد نامزدها حدود چهار هزار نفر بود و ۴۳میلیون نفر واجد رای دادن بودند که اکنون تعداد واجدان رای دادن به ۴۸ میلیون نفر رسیده است.
آقای محمدنجار برگزاری کامپیوتری انتخابات و "طراحی سیستم جامع رایانه ای" را ، نقطه عطفی در جمهوری اسلامی دانست.
او همچنین گفت که در مرحله ثبت نام نیز "راحت ترین و متقن ترین" ثبت نام را داشته‌اند و به محض ثبت نام، پرونده‌های الکترونیکی تشکیل و اطلاعات در ستاد انتخابات قابل مشاهده بوده است و در کمترین زمان در اختیار مراجع چهار گانه قرار گرفته است.

تقویم انتخابات مجلس نهم

بر اساس قانون انتخابات ایران، هیات های اجرایی وزارت کشور با استعلام از مراجع چهارگانه شامل نیروی انتظامی، ثبت احوال، دادگستری و وزارت اطلاعات، صلاحیت داوطلبان نمایندگی را بررسی کرده و پس از دریافت نظر این چهار مرجع، در مورد صلاحیت یا عدم صلاحیت داوطلبان نمایندگی تصمیم گیری می کنند.
آقای محمد نجار با اشاره به اینکه در این دوره از ثبت نام، کسانیکه فاقد شرایط قانونی بوده اند ممانعت به عمل آمده است گفت: "این اقدام در زمان و سرعت بخشی تاثیر به سزایی داشته است."
به گفته آقای محمدنجار در هر شعبه ۳ دستگاه رایانه پیش‌بینی شده است که کار احراز هویت، نظارت بر احراز هویت و اخذ رای را انجام می‌دهد و سیستم جامع با تصویربرداری از اسناد هویتی مانع هرگونه خطا اعم از رای دادن تکراری و یا رای دادن به جای کسی دیگر خواهد شد.
انتخابات نهمین دوره مجلس ایران روز جمعه ۱۲ اسفند، ۲ مارس در سراسر این کشور برگزار می‌شود.




گزارشی در آمریکا حاکی از آن است که وزارت دفاع آمریکا قصد دارد توانایی های دفاعی زمینی و دریایی خود را در خلیج فارس تقویت کند تا بتواند با هرگونه تلاش احتمالی ایران برای بستن تنگه هرمز مقابله کند.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال پنتاگون به کنگره این کشور خبر داده که استقرار تجیهزات تازه برای مین یابی و مین روبی در کنار بهبود توانایی ها نظارتی بر منطقه بخشی از برنامه های این وزارت خانه برای مقابله با فعالیت های احتمالی ایران در تنگه هرمز است.
بر اساس این گزارش وزارت دفاع آمریکا همچنین می خواهد در سیستم تسلیحات دریایی و کشتی های جنگی خود طوری تغییر ایجاد کند که بهترین رویارویی را با قایق های تند رو و جنگی ایران در تنگه هرمز داشته باشد.
تلاش برای تقویت توانایی های ارتش آمریکا در خلیج فارس همزمان با افزایش تنش ها با ایران و نیز بالاگرفتن حدس و گمان ها در خصوص حمله احتمالی اسراییل به برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد.
غرب ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هسته ای متهم می کند اما ایران تاکید دارد که برنامه هسته ای اش اهداف مسالمت آمیز دارد.
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال مقامات ستاد فرماندهی ارتش آمریکا به کنگره گفته اند می خواهند تجهیزات جدید مین یابی تا پیش از پاییز سال آینده پیاده شده باشد.
بر اساس همین گزارش نیرو های ویژه ارتش که در امارات متحده عربی مستقر هستند نیز قرار است در صورت هرگونه تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز وارد عمل شوند. یک مقام ارتش آمریکا به وال استریت ژورنال گفته است این نیروهای ویژه مدتی است که به کماندوهای کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده، بحرین و کویت آموزش می دهند.
در دی ماه امسال پس از اینکه ایران غرب را به بستن تنگه هرمز تهدید کرد ناو آمریکایی آبراهام لینکلن از این مسیر استراتژیک دریایی عبور کرد.
ایران تهدید کرده که اگر فشار تحریم ها بر ایران افزایش پیدا کند تنگه هرمز را که مسیری کلیدی برای انتقال نفت به جهان است خواهد بست.
به گزارش همین روزنامه تقاضای بودجه 100 میلیون دلاری برای این برنامه روز هفتم فوریه، هجدهم بهمن ماه امسال به کنگره ارائه شده اما از آنجا که هنوز نمایندگان کنگره مشغول بررسی آن هستند، علنی نشده است.




ژنرال منصور الضوء، از فرماندهان نزدیک به قذافی در گفتگو با برنامه نیوزنایت بی بی سی از آخرین روزها و دقایق معمر قذافی می گوید
با ژنرال منصور الضوء، فرمانده سابق گارد خلق، نیروی شبه نظامی حامی رژیم که از یاران اصلی قذافی بود صحبت کنی، اینطور به نظرت می رسد که ایده انقلاب سبز دیکتاتور لیبی هنوز زنده و پویاست.
منصور الضوء می گوید: "قذافی مرده، درست است، اما ایده های او به عنوان یک متفکر یا فیلسوف زنده خواهد ماند."
ژنرال االضوء از معدود مقامات عالیرتبه ای است که از حمله به کاروان قذافی در اکتبر سال گذشته جان به در برد. او در حالی که در زندان قدیمی اطلاعات لیبی در مصراته نشسته بود و لباس های نو به تن داشت گفت با او به خوبی رفتار می شود.
با این همه او به بی بی سی گفت به وکیل دسترسی ندارد، هرگز به او تفهیم اتهام نشده و اجازه ملاقات با خانواده اش را نیز ندارد.
مقامات انقلابی لیبی ژنرال الضوء را متهم کرده اند که در قتل عام سال ۱۹۹۶ در زندان ابوسلیم تریپولی دست داشته است. قتل عامی که به کشته شدن ۱۲۰۰ زندانی منجر شد.
این مقامات در عین حال مدعی اند که ژنرال الضوء از مخفی گاه تسلیحات و پول نیروهای حامی قذافی در درگیری های اخیر خبر دارد.
ژنرال که به سادگی ممکن است به اعدام محکوم شود آرامشی قابل توجه دارد. زمانی که قذافی و پسرش اعدام شدند، کمی نمانده بود که سرنوشتی مشابه نصیب او شود.
با این همه به نظر می رسد ژنرال الضوء امیدوار است که انقلاب لیبی عمر چندانی نداشته باشد و به ما می گوید: "حکومت قبلی ۴۲ سال دوام داشت؛ نمی شود آینده حکومتی دو ماهه یا حتی یک ساله را به درستی ارزیابی کرد. آینده معلوم نیست."
انزوا
ژنرال الضوء در هفته های پایانی تابستان گذشته، زمانی که درگیری ها ادامه داشت در سرت بود. به گفته خودش در پایان متوجه شد که "شرایط رو به پایان است. نه بیمارستانی بود، نه پزشکی. نه برق و دارو یا راه ارتباطی. باید به سبک زندگی انسان های اولیه بازمی گشتیم."
قذافی در حالی که تلاش می کرد از دست نیروهای مخالف خود، از شهر سرت بگریزد دستگیر و کشته شد.
ژنرال روزهای واپسین قذافی را در شهر خودش روزهای انزوا و محرومیت توصیف کرد: "نیت این بود که برای برقراری گفتگو با کسانی تماس برقرار کنیم. اما هیچ راه ارتباطی با دنیای خارج نداشتیم."
نیروهای انقلابی برای تسهیل خروج غیرنظامیان از سرت، آتش بس کوتاهی را برقرار کردند اما گفته می شود این آتش بس از طریق گفتگو با بزرگان شهر عملی شد و نه با رهبری قذافی.
نهایتا، زمانی که پیشروی نیروهای انقلابی که شهر را زیر حملات خود گرفته بودند یاران قذافی را به تنگ آورد و آنها با تصمیم قذافی برای فرار همراهی کردند.
ژنرال الضوء تصمیم قذافی را برای فرار از سرت، همزمان با تشدید حملات نیروهای انقلابی و جنگنده های ناتو، تصمیمی از روی درماندگی خواند که با ناشی گری همراهان بی تجربه اش به شکست منجر شد.
تاخیر در فرار
قرار بود چند خودروی دو دیفرانسیل که باقی مانده مقامات عالیرتبه لیبی را در خود داشتند فرار را ساعت ۴ صبح آغاز کنند. این فرار اما بارها به تاخیر افتاد.
ژنرال می گوید: "این تاخیر ۴ ساعته خیلی ما را به دردسر انداخت."
ابتدا هدف جنگنده های ناتو قرار گرفتند و سپس، وقتی می خواستند پای پیاده فرار کنند هدف حمله سربازان دشمن و حمله دیگری از ناتو قرار گرفتند.
اگر فرار با موفقیت انجام می شد کجا می رفتند؟ ژنرال الضوء می گوید قرار بود به روستایی در سی کیلومتری محل بروند، جایی که قذافی به دنیا آمده بود تا در آنجا "تا پای جان بجنگند."
ژنرال الضوء که سوار بر خودروی حامل قذافی بود ماجرا را اینگونه شرح می دهد: " ناتو دو بار به ما حمله کرد، یک بار وقتی که در حال حرکت بودیم اما برای خودروی ما اتفاقی نیافتاد و دو خودروی پشت سر ما هدف قرار گرفت. خودروی ما متوقف شد. کیسه هوا آزاد شد و موتور از کار افتاد. باید خودرویمان را عوض می کردیم. فقط قذافی با خورده های شیشه زخم کوچکی برداشته بود و مشکل دیگری نداشت."
"بعد از آن تمام خودروها در نزدیکی یک پایگاه برق دور هم جمع شدند. اینجا بود که با حمله شدیدتر روبرو شدیم. اگرچه از خودروهایمان بیرون آمدیم اما تیراندازی ادامه داشت و همراهان ما گلوله می خوردند و یا می سوختند."
آخرین نقشه از روی استیصال این بود که به دو گروه پیاده تقسیم شوند. گروه اول به رهبری معتصم پسر قذافی که رهبر یکی از مخوف ترین نهادهای اطلاعاتی کشور بود. معتصم بعد دستگیر شد و به دست دستگیرکنندگانش کشته شد.
در آخرین دقایق درگیری، جنگجویان انقلابی باقی مانده حامیان قذافی را محاصره کردند. ژنرال الضوء می گوید در این برهه او از فرط خونریزی بیهوش شده بود.
تبدیل مصاحبه به بازجوییبه محض اینکه برای مدت کوتاهی در مصاحبه وقفه ایجاد شد تا ببینیم آیا پرسش دیگری برای پرسیدن داریم یا نه، ابراهیم بیت العمل، رییس زندان مصراته بلند شد و شروع به بازجویی از ژنرال الضوء کرد.
مدیر زندان جایی در این بازجویی ناگهانی به ژنرال گفت: "اطلاعاتی هست که تو هنوز به ما نداده ای. حرفهای تو هیچ اعتباری ندارند." این گفته های او توسط دوربین فیلمبرداری ما ضبط می شد.
دیدن اینکه مصاحبه به چیزی کاملا متفاوت تبدیل شده تجربه ناخوشایندی بود. آقای بیت العمل ژنرال را تحت فشار گذاشته بود تا به موضوعات مختلفی که مورد توجه مقامات انقلابی بود جواب بدهد.
به جز یک مورد، که ژنرال پاسخ کلیشه ای " مامور بودم و معذور" را داد، در باقی موارد به خوبی کنترل گفتگو را در دست داشت و از مقامات زندان خواست "اگر پرسشی هست" پرونده اش را برای دادستان عمومی بفرستند.
از سوی دو طرف این گفتگوها نوعی شجاعت به چشم می خورد اما آنچه قابل توجه بود آرامشی بود که زندانی در برخورد با رییس زندان داشت که او را متهم می کرد.
شاید این آرامش ژنرال از روی باور به این بود که حامیان قذافی یک بار دیگر جان می گیرند و او را نجات می دهند، و شاید ویژگی مردی که تا پیش از این چند بار با مرگ چهره به چهره شده بود و سرنوشتش را پذیرفته بود.




سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ارسال سلاح و کمک نظامی ایران به دولت سوریه را تکذیب کرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است: "ایران با مردود دانستن هر گونه مداخله نظامی در تحولات سوریه، اخبار منتشر شده درباره ارسال سلاح و کمک نظامی به دولت سوریه را کذب محض می‌داند."
او اضافه کرده است که موضع ایران در قبال سوریه "همواره حمایت از هر گونه اصلاحات به نفع مردم این کشور و مخالفت با دخالت عناصر بیگانه در مسایل داخلی سوریه با هر شیوه و روشی است."




آغاز عملیات امداد و نجات در سوریه
انتظار می رود چند خبرنگار بین المللی که طی چند روز اخیر در شهر حمص و دیگر مراکز درگیری زخمی شده اند هم در جریان این عملیات کمک رسانی به بیرون مناطق خطر منتقل شوند
سازمان جهانی صلیب سرخ تلاش های خود برای کمک رسانی به مجروحان و افراد آسیب دیده در شهرهای سوریه را آغاز کرده و همزمان باراک اوباما گفته که کاخ سفید و متحدانش از هر ابزاری برای متوقف کردن خونریزی ها در سوریه استفاده خواهد کرد.
این نهاد بین المللی هم اکنون در شهر حمص سوریه موفق شده است که بخشی از زخمی ها را از منطقه زیر آتش نیروهای دولت بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور، خارج کند.
همزمان نیروهای سازمان هلال احمر که ماموریتی مشابه صلیب سرخ در کشورهای اسلامی دارند، به انتقال آسیب دیدگان در حوالی شهر بابا عمرو ( در نزدیکی حمص) اقدام کرده و موفق شده اند که گروهی ۷ نفره از مجروحان را به خارج از این شهر منتقل کنند.
در همین حال، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه (۲۴ فوریه - پنجم اسفند) گفت که کاخ سفید و متحدانش از هر ابزاری قابل استفاده ای برای متوقف کردن خشونت ها در سوریه استفاده خواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا که در پایان دیدار خود با نخست وزیر دانمارک با خبرنگاران سخن می گفت، خطاب به دولت سوریه گفت: "اکنون زمان تغییر رژیم در سوریه است و کشتار مردم این کشور توسط دولت خودشان باید متوقف شود."
انتظار می رود چند خبرنگار بین المللی که طی چند روز اخیر در شهر حمص و دیگر مراکز درگیری زخمی شده اند هم در جریان این عملیات کمک رسانی به بیرون مناطق خطر منتقل شوند. اما سازمان صلیب سرخ هنوز در این باره اخباری منتشر نکرده است.

اجلاس تونس: پیام جامعه جهانی برای بشار اسد

همزمان با آغاز عملیات صلیب سرخ در خاک سوریه، هفتاد نماینده ارشد از سراسر جهان در تونس گردهم آمدند تا در مورد راههای برون رفت از بحران سوریه تبادل نظر کنند.
کنفرانس "دوستان سوریه" با حضور نمایندگان نزدیک به ۷۰ کشور جهان به منظور یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران و ناآرامی‌های مرگبار سوریه روز جمعه، ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) در تونس برگزار شد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که در تونس حضور دارد، روز جمعه به خبرنگاران گفت که یکی از توافقات حاصل شده در این نشست، ارسال و تدارک کمک های بشردوستانه برای مردم سوریه و افزایش فشارها بر دولت بشار اسد برای متوقف کردن درگیری ها در این کشور بوده است.
وزیر امورخارجه آمریکا همچنین از مواضع روسیه و چین در قبال بحران سوریه به شدت انتقاد کرد.
در این کنفرانس نمایندگان قطر و تونس پیشنهاد مداخله نظامی کشورهای عرب را مطرح کردند، ولی در عین حال، رئیس جمهور تونس تاکید کرد که باید دنبال راه‌حل دیپلماتیک بود.
با وجود دعوت برگزارکنندگان، نماینده‌های روسیه و چین در این کنفرانس حضور نداشتند. این دو کشور که متحدان اصلی سوریه به شمار می‌روند، به تازگی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه دولت بشار اسد را وتو کردند.
نمایندگان شورای ملی سوریه که مهم‌ترین گروه مخالف دولت سوریه به شمار می‌رود، از کشورهای حاضر در کنفرانس تونس خواسته‌اند تا در صورتی که دولت سوریه حاضر نشد در مقابل فشارهای خارجی کوتاه بیاید، عرضه تسلیحات به مخالفان امکان‌پذیر شود.




علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش روز گذشته (جمعه، پنج اسفند ماه، ۲۴ فوریه) آژانس در مورد برنامه هسته ای ایران گفت که گزارش جدید بار دیگر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای کشورش را ثابت می کند.
آقای سلطانیه در پی انتشار گزارش آژانس به خبرگزاری رسمی ایران ( ایرنا) گفت:" این گزارش جدید، سندی بین‌المللی است که حکایت از موقعیت علمی بالای ایران دارد."
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارش تازه خود اعلام کرد که در مورد برنامه هسته‌ای ایران همچنان نگرانی جدی دارد.
در این گزارش آمده است که ایران نگرانی‌های آژانس را بی‌اساس خوانده و طرفین در این مورد، دارای اختلاف نظرهای قابل توجهی هستند.
به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به بازرسان این آژانس امکان دسترسی به سایت پارچین را نداده است.
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید آژانس از ایران خواسته است تا با آژانس به طور کامل همکاری کند و نگرانی‌های مربوط به ابعاد احتمالی نظامی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود را مرتفع کند.
آقای سلطانیه همچنین به ایرنا گفته است که ایران به عنوان کشوری که به مقررات بین المللی از جمله پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای متعهد است، به همکاری هایش با این آژانس ادامه می دهد.
نماینده ایران در آژانس افزوده که گزارش جدید "تمامی فعالیت های هسته ای ایران و نظارت آژانس بر فعالیت های ایران از جمله غنی سازی اورانیوم را بررسی کرده است."
آقای سلطانیه همچنین در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با بیان این که حجم گزارش اخیر یوکیا آمانو نسبت به گزارش قبلی ۵۰ درصد کم شده گفته است:" در این گزارش درباره بازرسی های معمول و عادی بازرسان در ۱۵ تاسیسات و دیگر نقاط مربوط به فعالیت های هسته ای ایران گزارش شده است."
آقای سلطانیه همچنین افزوده در این گزارش دو دور مذاکرات نمایندگان آژانس در تهران و پاسخ های دقیق ایران به "اتهامات و ادعاهای بی اساس در باره برنامه اتمی این کشور منعکس شده است."
نماینده ایران در آژانس بین المللی در این باره که آیا اجازه برای دسترسی بازرسان آژانس به سایت پارچین به طور کلی از سوی ایران رد شده یا خیر خاطرنشان کرد که "بازرسی های عادی از تاسیسات هسته ای ایران مطابق معاهده ان پی تی در حال انجام بوده و ادامه دارد و درخواست آژانس برای بازدید از سایت پارچین جدای از بازرسی های معمول است و درخواست ها برای رفع برخی سوالات و ابهامات از سوی آژانس مستلزم توافق بر سر چارچوبی است که کلیه ملاحظات دو طرف در آن درنظر گرفته شود."
علی اصغر سلطانیه روز گذشته هم در گفت و گو با رویترز به تلاش ایران برای همکاری با آژانس اشاره کرده و گفته بود که ایران سعی می‌کند به سوال‌ها پاسخ دهد و ابهامات را برطرف کند.
در همین حال ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، در واکنش به گزارش تازه آژانس بین المللی اتمی درباره برنامه هسته ایران، کشورهای غربی را متهم کرد که با هدف قرار دادن برنامه هسته ای ایران به دنبال سرنگون کردن حکومت در ایران هستند.
اما کاخ سفید در واکنش به گزارش جدید آژانس گفته است که ایران نتوانسته قدرت های جهان را نسبت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای اش متقاعد کند.
به گفته تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گزارش آژانس نشان می دهد که ایران غنی سازی اورانیوم را بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و با مقاصد غیر صلح آمیز پیش می برد.
وی گفت وقتی فعالیت های ایران را در کنار سنگ اندازی های پی در پی اش بر سر راه بازرسان آژانس انرژی اتمی بگذاریم متوجه می شویم چرا ایران نتوانسته جامعه بین الملل را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ایش متقاعد کند.




ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه
در حالی که کاخ سفید اعلام کرده ایران نتوانسته جهان را در ارتباط با صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش متقاعد کند، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه می گوید غرب با تمرکز بر برنامه هسته ای ایران، به دنبال تغییر رژیم در این کشور است.
در تازه ترین واکنش ها به برنامه اتمی ایران، آقای پوتین، روز جمعه (۲۴ فوریه) کشورهای غربی را متهم کرد که با هدف قرار دادن برنامه هسته ای ایران به دنبال سرنگون کردن حکومت در ایرانند.
نخست وزیر روسیه که این روزها درگیر کارزار انتخاباتی خود برای احراز مجدد پست ریاست جمهوری در این کشور است، تاکید کرد که دولت کشورش مخالف هرگونه تلاش برای تغییر رژیم در ایران است.
سخنان آقای پوتین همزمان با افزایش نگرانی ها در ارتباط با مذاکرات هسته ای میان تهران و کشورهای غربی ایراد شده است.
امروز (پنجم اسفند) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود اعلام کرد که در مورد برنامه هسته‌ای ایران همچنان نگرانی جدی دارد.
در این گزارش آمده است که ایران نگرانی‌های آژانس را بی‌اساس خوانده است و طرفین در این مورد، به شکل قابل توجهی دچار اختلاف نظر هستند.
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید آژانس از ایران خواسته است تا با آژانس به طور کامل همکاری کند و نگرانی‌های مربوط به ابعاد احتمالی نظامی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود را مرتفع کند.
در همین حال، کاخ سفید در واکنش به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته ایران نتوانسته قدرت های جهان را نسبت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش متقاعد کند.
به گفته تامی ویتور سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گزارش آژانس نشان می دهد که ایران غنی سازی اورانیوم را بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و با مقاصد غیر صلح آمیز پیش می برد.
به گفته او وقتی فعالیت های ایران را در کنار سنگ اندازی های پی در پی اش بر سر راه بازرسان آژانس انرژی اتمی بگذاریم متوجه می شویم چرا ایران نتوانسته جامعه بین الملل را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ایش متقاعد کند.
ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید دارد.
هیاتی بلندپایه از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته (اول و دوم اسفند)، در سفری به تهران با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به بازرسان این آژانس امکان دسترسی به سایت پارچین را نداده است.




وزارت کشور افغانستان و همچنین نیروهای ناتو مستقر در این کشور تایید کرده اند که دو شهروند خارجی به ضرب گلوله در داخل ساختمان وزارت کشور افغانستان کشته شده اند. اما منابع افغان و ناتو هر دو از ارائه جزئیات در این مورد خودداری کرده اند.
در اعلامیه ای که از سوی وزارت داخله افغانستان منتشر شده، این دو نفر از "همکاران بین المللی این وزارت" خوانده شده اند.
ناتو در اعلامیه ای که خبر وقوع این حادثه را تایید کرده، نوشته است که سیاست نیروهای ناتو این است که در حال حاضر نمی تواند در مورد علت وقوع این حادثه و عوامل آن چیزی بگوید.
یک منبع آگاه در وزارت کشور افغانستان که خواست نامش فاش نشود، به بی بی سی فارسی گفت که این افراد در بخشی از مجتمع متعلق به وزارت کشور کشته شده اند که کاملا در اختیار نیروهای آمریکایی است و مشاوران آمریکایی در آنجا مستقر هستند.
او اضافه کرد: پلیس و نیروهای افغان اجازه تردد در این بخش از ساختمان وزارت کشور را ندارند.
تلویزیون محلی طلوع گزارش داده است که دو فرد کشته شده، مشاوران آمریکایی بوده‌اند.
یک منبع آگاه نیز که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که تیراندازی روز شنبه، ششم اسفند (۲۵ فوریه)، در داخل مرکز کنترل و فرماندهی وزارت کشور در کابل رخ داده است.
خبرنگاران در کابل می گویند راه های منتهی به ساختمان وزارت کشور بسته شده و به شدت تحت کنترل است.
در همین حال طالبان با صدور اعلامیه ای با امضای ذبیح الله مجاهد از سخنگویان این گروه، ادعا کرده اند که این حمله کار یکی از "فدائیان طالبان" بوده است.
در اعلامیه طالبان آمده است که در این حمله چهار مشاور آمریکایی را در داخل ساختمان وزارت داخله کشته اند.
کشته شدن این دو خارجی در ساختمان وزارت کشور افغانستان، با پنجمین روز تظاهرات افغان های معترض به 'بی حرمتی به قرآن' در پایگاه نظامی بگرام، همزمان شده است.
این تظاهرات در چند روز اخیر در شهرهای مختلف افغانستان ادامه داشته و در چند شهر به خشونت کشیده شده است.
در تظاهرات امروز در چند شهر افغانستان در اعتراض به 'بی‌حرمتی به قرآن' هفت نفر کشته شده‌اند.
خشونت های این پنج روز، بیش از ۲۰ کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشته است.




جاسوسان آمریکایی معتقدند که ایران در مسیر ساخت سلاح هسته ای حرکت نمی کند

نوشتۀ آرش ادیب زاده
روزنامۀ نیو یورک تایمز چاپ آمریکا روز شنبه در مقاله ای مختص به پروندۀ هسته ای ایران با استناد به اظهارات برخی از مقامات ومسئولین کنونی و پیشین اطلاعاتی آمریکا تأکید که سازمانهای اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند که جمهوری اسلامی در مسیر تولید سلاح هسته ای حرکت نمی کند.

به نوشتۀ نیو یورک تایمز نقطه نظر مشترک و نتایج همفکری شانزده سازمان اطلاعاتی آمریکا که در گزارشی در سال 2007 به چاپ رسیده بود کماکان به قوت خود باقیست.
بنا به این گزارش که توسط شورای ملی اطلاعاتی آمریکا منتشر شده بود، به دنبال تحقیقات مأمورین اطلاعاتی این سازمان ها جمهوری اسلامی ایران در سال 2003 برنامۀ دستیابی به سلاح هسته ای خود را رها کرده است.
نیو یورک تایمز در ادامه یاد آوری می کند که اتفاق نظر سازمان های اطلاعاتی آمریکا در ارتباط با نتایج منتشر شده در این گزارش بار دیگر در سال 2010 مورد تأیید مجدد دست اندرکاران شورای ملی اطلاعاتی آمریکا قرار گرفت.
همچنین نیویورک تایمز خاطر نشان ساخته است که سازمان های اطلاعاتی  آمریکا در مورد برنامۀ هسته ای ایران و فرآیند غنی سازی اورانیوم توسط ایران اظهار نظری نکرده اند ولی سی.آی.ا و دیگر سازمان های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که هنوز مقامات جمهوری اسلامی تصمیمی در ارتباط با از سرگیری مجدد فرآیند ساخت سلاح هسته ای اتخاذ نکرده اند.
البته نیو یورک تایمز متذکر می شود که بسیاری از ناظران و کارشناسان سازمان های اطلاعاتی آمریکایی معتقدند که برنامۀ غنی سازی اورانیوم  ایران، در واقع برای توسعۀ نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه است و با قرار دادن توانایی قدرت نظامی خود در پردۀ ابهام، مقامات جمهوری اسلامی به نوعی ابهام استراتژیکی دامن می زند.  





شورای نگهبان در ایران از رد صلاحیت ۵ نماینده فعلی مجلس این کشور به دلیل ارتباط با پرونده اختلاس و فساد مالی خبر داده است.
این شورا مسئول نظارت بر اجرا و بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس ایران است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در جریان یک نشست خبری در تهران گفته است که این ۵ نفر در پرونده فساد مالی اخیر که ۳ هزار میلیارد تومان است، رد صلاحیت شده اند.
دادگاهی در ایران در حال محاکمه متهمان پرونده اختلاس بی سابقه در این کشور است اما مشخص نیست نمایندگان رد صلاحیت شده هم در شمار متهمان هستند یا خیر.
از مجموع نمایندگان فعلی مجلس، صلاحیت ۳۵ نفر برای شرکت در رقابت های انتخاباتی رد شده است.

چگونه می شود در ایران نماینده مجلس شد؟

از میان داوطلبان، چه کسی نامزد نهایی در انتخابات می شود؟مطابق قانون انتخابات ایران شورای نگهبان باید صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات را تایید کند.
مراحل تایید صلاحیت چیست؟ ابتدا هیات های اجرایی (متشکل از نمایندگان به انتخاب وزارت کشور) نظر خود را درباره ثبت نام شدگان به هیات های نظارت (نمایندگانی به انتخاب شورای نگهبان) ارائه می کنند. در صورتی که داوطلبی از این مرحله عبور کند، شورای نگهبان به دبیر احمد جنتی نظر فهرست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده را به وزارت کشور ارائه می کند.
پیشتر یک عضو هیات رئیسه مجلس ایران تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده را ۳۲ نفر اعلام کرده و گفته بود که مجلس با تشکیل کمیته ویژه، این موضوع را پیگیری می کند.
نهمین دوره انتخابات مجلس ایران روز دوازدهم اسفند برگزار می شود.
وزارت کشور ایران که مجری انتخابات است، تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده را ۳ هزار و ۴۴۴ نفر عنوان کرده اما یک روز پیش از آغاز رسمی تبلیغات، ۱۷۵ نفر از نامزدها از شرکت در رقابت های انتخاباتی کناره گیری کردند.
بیش از ۴۸ میلیون ایرانی، واجد شرایط رای دادن اعلام شده اند.
مجلس ایران ۲۹۰ کرسی دارد و نهمین دوره قانونگذاری آن قرار است هفتم خرداد ۱۳۹۱ با پیام آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران افتتاح شود.
آیت الله علی خامنه ای و شماری دیگری از مقام های این کشور به همراه امامان جمعه خواستار حضور "گسترده" مردم در انتخابات شده اند اما رهبران مخالف دولت پیشاپیش با این موضوع مخالفت کرده اند.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، انتخابات این دوره را به دلیل آنچه که "نبود شرایط اصلی و اولیه برای یک انتخابات آزاد و عادلانه" خواندند، "فرمایشی" توصیف کرده اند.
محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران هم شرکت در "چنین انتخاباتی را بی معنا" خوانده است.
به تازگی نهضت آزادی ایران از قدیمی ترین احزاب این کشور ضمن مقایسه شرایط ایران با وضعیت پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲و سرنگونی دولت محمد مصدق، مردم ایران را دعوت به تحریم انتخابات کرده است.






پنج روز پس از اعلام خبر سوزاندن چند جلد قرآن در پایگاه نظامی بگرام، تظاهرات مردم افغانستان در شهرهای گوناگون ادامه دارد. تاکنون بیش از ۲۵ نفر کشته و شمار زیادی زخمی شد‌ه‌اند. در کابل دو آمریکایی به ضرب گلوله کشته شدند.
روز شنبه (۲۵ فوریه / ۶ اسفند) تظاهرات هزاران تن از مسلمانان خشمگین در شهرهای گوناگون افغانستان به درگیری با نیروهای انتظامی انجامید. شدیدترین درگیری از قندوز واقع در شمال افغانستان گزارش شده است. تظاهرات‌کنندگان با سنگ و چماق و شعار "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر خارجی‌ها" به ساختمان سازمان ملل در قندوز حمله کردند اما موفق نشدند به درون ساختمان راه یابند. به گفته‌ی شاهدان عینی، ماموران پلیس تلاش کرده‌اند ابتدا با شلیک تیر هوایی به این حرکت اعتراضی پایان دهند، اما در پایان به روی تظاهرات‌کنندگان آتش گشود‌ه‌اند.
به گزارش مقامات اداره‌ی بهداشت قندوز، این تظاهرات دست‌کم ۳ کشته و ۴۷ زخمی برجای گذاشته است. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که در نقاط گوناگون قندوز دود غلیظ به چشم می‌خورد.

در ولایت‌های لوگر و لغمان هم در حرکت‌های اعتراضی روز شنبه شمار زیادی از تظاهرات‌کنندگان و ماموران انتظامی زخمی شدند. به گفته‌ی محمد اقبال عزیزی، والی لغمان، معترضان خشمگین در مهترلام، مرکز این ولایت، قصد تسخیر دفتر او را داشته‌اند. عزیزی از دستگیری ۱۷ فرد مسلح در میان تظاهرکنندگان خبر داده است.
حرکت‌های اعتراضی مسلمانان افغانستان در پنج روز گذشته بیش از ۲۵ کشته و شمار زیادی زخمی برجای گذاشته‌اند.
«سوزاندن قرآن عمدی نبوده»
حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان، هیئتی متشکل از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس را برای بررسی دلایل سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان به‌کار گماشته است. نتایج تحقیقات این هیئت هنوز منتشر نشده اما برخی از اعضای آن گفته‌اند که سوزاندن چند جلد قرآن عمدی نبوده است. گفته می‌شود که کارکنان بازداشتگاه بگرام، که توسط نیروهای آمریکایی اداره می‌شود، به دستور مقامات بالاتر اقدام به سوزاندن کتاب‌هایی کرده‌اند که خشونت و افراطی‌گری را تبلیغ می‌کنند. در این میان چند جلد قرآن نیز سوزانده شده است. در بازداشتگاه بگرام اعضای طالبان و گروه القاعده زندانی هستند.
عذرخواهی رسمی
پس از انتشار خبر سوزاندن قرآن در بازداشتگاه بگرام در روز سه‌شنبه (۲۱ فوریه / ۲ اسفند) فرمانده ناتو در افغانستان، ژنرال جان آلن، از مردم این کشور عذرخواهی کرد. پس از او لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، و در نهایت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، این اقدام را محکوم کرده و از مردم افغانستان عذر‌خواهی کردند.
حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان، و سران طالبان هم «بی‌حرمتی به قرآن» را محکوم کردند و اقدام نیروهای ناتو را «تحقیر ارزش‌های اسلامی» خواندند. شماری از مخالفان حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان از این مناسبت استفاده کرده و خواهان خروج فوری این نیروها شدند.
سندیکای ارتش آلمان اعلام کرد که نیروهای آلمانی با وجود اتقافات روزهای اخیر تا پایان ماموریت رسمی‌شان در افغانستان خواهند ماند.
کشته‌شدن دو آمریکایی
وبسایت خبری "در وستن" (Der Westen) روز شنبه به نقل از تلویزیون دولتی افغانستان گزارش داد که در ساختمان وزرات کشور افغانستان در کابل دو مشاور آمریکایی کشته شدند. در این گزارش آمده است که مشاجره‌ی لفظی دو آمریکایی با چند افغان به تیراندازی انجامیده است.